LILLI schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:33:
Ik overweeg om met zeer beperkte financiële middelen privé een gebruikte elektrische auto te kopen maar loop hierbij tegen een aantal zaken aan.
Budget: €10,000 - €15.000.
Range: 120 KM per dag aan woon werk verkeer (60 heen + 60 terug)
5 dagen in de week dus 600 KM per week totaal aan woon werk verkeer.
Al deze km's worden op de snelweg doorgebracht dus geen 80 / 50 KM/h wegen.
Concreet rijd ik dus ongeveer 30.000 KM woon werk verkeer + 10.000 KM privé = 40.000 KM per jaar.
Ik zou graag naar de overstap naar een elektrische auto willen maken vanwege de besparing op brandstof kosten (nu ongeveer 250 euro per maand) onderhoudskosten en wegenbelasting.
Ik heb gekeken naar een Fiat 500e, BMW I3 en Renault Zoe.
Ook heb ik gekeken naar Private Lease.
Mijn interesse ging uit naar de aanbieding van VW voor de e-Golf van €299 p/m.
Deze aanbieding is uiteraard maar met 10.000 km per jaar.
Maakt de dealer hier 40.000 km per jaar van met een looptijd van 24 maanden dan kost de golf me ineens €590 per maand.
De looptijd wil ik niet vergroten omdat ik op termijn (binnen 2 jaar) graag dichter bij huis wil gaan wonen.
Hierdoor is Private Lease dus helaas voor mij te duur.
Ga ik terug naar de BMW I3 en de Fiat 500e en de Renault Zoe.
De BMW en de Fiat zitten beide gebruikt helaas boven de €15.000 euro dus die kan ik helaas weg strepen.
Blijft de Renault Zoe over.
Ik heb het dan concreet over een model 2013 - 2016 met een 22 kwh huur accu.
Grote twijfel die ik bij dit model heb is de range.
120 KM in de winter blijkt niet realistisch te zijn als ik ervaringen van mensen op internet lees.
Dat zal betekenen dat ik de auto thuis 's-nachts moet opladen.
Hoe ga ik dat doen?
Granny charger via het stopcontact heb ik hier een aparte groep voor nodig in mijn meterkast?
Eventuele thuis lader volgens de dealer gaat dit me rond de 1500 - 1800 euro kosten.
Is dit realistisch?
Ook vraag ik me af of de Zoe 1 of 3 fase is.
En of ik de thuis lader nog kan gebruiken als ik in de toekomst ooit een andere elektrische auto koop van een ander merk.
Dan zit ik nog met een probleem dat mijn werkgever momenteel maar 2 laadpalen heeft en dat er momenteel al 6 elektrische auto's zijn. Laadpalen worden uitgebreid maar die zullen er niet voor maart / april 2020 zijn.
Zonder op te laden op / of in de omgeving van mijn werk kom ik zeer waarschijnlijk niet meer thuis.
Dus ik wil graag een abonnement nemen om via een publieke laadpaal op te laden.
Hoe gaat dit in z'n werk?
Je sluit een abonnement af voor 1 of meerdere jaren en je betaalt per keer dat je het abonnement gebruikt of betaal je een vast maandelijks bedrag voor het abonnement ongeacht of je er wel/ of niet gebruik van maakt?
En op wat voor termijn kan ik zo'n kaart in huis hebben?
Dan nog even over de huur accu van Renault.
De dealer wist niet duidelijk te vertellen of je hier een contact voor aan gaat voor bijvoorbeeld een jaar en of ik tussentijds het aantal te rijden KM's kan wijzigen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
In mijn geval kost de huur accu me €119 per maand + €10 per maand voor een accu verzekering.
Dan kan ik onbeperkte km's rijden.
Ik zou graag willen weten stel ik ga een jaar contract bij Renault aan voor onbeperkte KM's kan ik dit indien ik van werkgever wissel aanpassen naar bijvoorbeeld 15.000 KM per jaar?
Hier kan de dealer me totaal geen duidelijkheid over geven.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Sorry voor mijn lange verhaal.
Ik zou graag elektrisch willen rijden maar ik vraag me af of het voor mij wel haalbaar is en daar hoop ik op deze manier achter te komen.