• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Gonadan schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:35:
Ik krijg nu bijna een soort 'jongen die wolf riep'-gevoel bij remlichten, je neemt het bijna niet meer serieus tot je ineens een keer moet ankeren. :X
Eens en daar zit m.i. ook een pijnpunt voor de BEVs in de praktijk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:56

Maar gaan de remlichten dan niet ook gewoon veel te snel aan?
Bij mijn weten waren daar wel regels (of richtlijnen?) voor maar het varieert wel echt te veel. Ik zou bijna opteren voor verplichte dynamische remlichten, zodat je beter kunt zien wat er allemaal gebeurt.
Ik krijg nu bijna een soort 'jongen die wolf riep'-gevoel bij remlichten, je neemt het bijna niet meer serieus tot je ineens een keer moet ankeren. :X
Dat is dus o.a. die 1,3m/s2 vertraging waarbij ze aan moeten springen. Als die vertraging er is, onafhankelijk van de oorzaak, is het remlicht terecht. Volgens mij ook wanneer er fysiek op de rempedaal gedrukt wordt, maar weet niet zeker of dat altijd icm de vertraging moet zijn?

De vraag is of ze altijd pas branden vanaf die minimale vertraging of ook eerder.
Dat zou relatief simpel getest kunnen worden, bijv. door ANWB, met een accelerometer en remlicht observatie.

Om het jongetje dat wolf riep effect iets tegen te gaan, gaan de achterlichten bij moderne auto’s snel knipperen bij een noodstop. Die zou je dan wel moeten kunnen onderscheiden. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:38
Die grens is veel te laag. Bij een ICE gaan je remlichten toch ook niet branden als je afremt op de motor?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:33
[...]
Maar gaan de remlichten dan niet ook gewoon veel te snel aan? Het valt mij op dat de ene EV bijna een noodstop op regenereren kan maken zonder dat lichten aan gaan, en de ander bij het pedaal iets oplichten al begint met remlichten.
[...]
Ik lees overal dat in de wet staat: wanneer de vertraging meer is dan 1.3 m/s² moeten de remlichten gaan branden. Ik kan alleen de wet zelf niet vinden. Maar dit lijkt dus centraal te zijn bepaald. Het kan zijn dat bij sommige auto's het vaker/eerder gebeurt dan dit.

Edit: @True heeft de richtlijn gevonden: https://eur-lex.europa.eu...PDF/?uri=CELEX:42023X0401

[ Voor 94% gewijzigd door RichieB op 09-02-2026 12:05 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:51
snip: AI dump

[ Voor 99% gewijzigd door We Are Borg op 16-02-2026 23:16 ]

Pieter Holtrop

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
stylezzz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:32:
Die grens is veel te laag. Bij een ICE gaan je remlichten toch ook niet branden als je afremt op de motor?
Dat klinkt eerder als een tekortkoming van een ICE auto.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
Bij een ICE schakel je niet terug van de 6 naar de 4 om te gaan remmen op de motor op de snelweg.
Dat is wel de remvertraging die je BEV ziet.

• RichieB
De wetten gelden voor alle auto's. Die maakt geen onderscheid in ICE, hybrid of EV. Maar ik kan geen wet vinden die voorschrijft dat remlichten moeten aangaan bij sterke vertraging.

Edit: opgelost door @True: Dit komt uit: https://eur-lex.europa.eu...PDF/?uri=CELEX:42023X0401

In de Nederlandse wet staat alleen iets in Artikel 5.18.36d Regeling voertuigen over het noodstopsignaal:
1 Het noodstopsignaal van personenauto's, bedrijfsauto's, bussen en aanhangwagens voortbewogen door een personenauto, bedrijfsauto of bus mag alleen worden geactiveerd, indien de voertuigsnelheid meer dan 50 km/h bedraagt en:

a. het antiblokkeersysteem in werking is;
b. indien de toegestane maximummassa van het voertuig ten hoogste 3.500 kg bedraagt, de remvertraging meer bedraagt dan 6,0 m/s2; of
c. indien de toegestane maximummassa van het voertuig meer bedraagt dan 3.500 kg, de remvertraging meer bedraagt dan 4,0 m/s2.

2 Het noodstopsignaal wordt automatisch gedeactiveerd indien het antiblokkeersysteem niet meer in werking is of de remvertraging minder bedraagt dan 2,5 m/s2.

[ Voor 58% gewijzigd door RichieB op 09-02-2026 12:07 ]

• SirLenncelot
  • Niet online
RichieB schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:53:
[...]

We wetten gelden voor alle auto's. Die maakt geen onderscheid in ICE, hybrid of EV. Maak ik kan geen wet vinden die voorschrijft dat remlichten moeten aangaan bij sterke vertraging..
Volgens mij is er ook nooit "wet" gezegd, meer dat dit ergens de grens is die bij een merk gehanteerd wordt.

• RichieB
SirLenncelot schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:54:
[...]
Volgens mij is er ook nooit "wet" gezegd, meer dat dit ergens de grens is die bij een merk gehanteerd wordt.
Hier misschien niet, maar wel bij de ANWB, Autoweek en in het AD.

[ Voor 10% gewijzigd door RichieB op 09-02-2026 11:57 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RichieB schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:53:
[...]

We wetten gelden voor alle auto's. Die maakt geen onderscheid in ICE, hybrid of EV. Maar ik kan geen wet vinden die voorschrijft dat remlichten moeten aangaan bij sterke vertraging. In de wet staat alleen iets in Artikel 5.18.36d Regeling voertuigen staat alleen iets over het noodstopsignaal:

[...]
Dat is echt wat anders:
noodstopsignaal: signaal om andere weggebruikers die zich achter het voertuig bevinden kenbaar te maken dat het voertuig sterk vertraagt en dat wordt gegeven door de gelijktijdige werking van alle remlichten of richtingaanwijzers;

Dan moet je denken aan die situaties waar je de remlichten snel ziet knipperen. Dat ga je met OPD niet voor elkaar krijgen.

• RichieB
True schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:56:
[...]
Dat is echt wat anders:
[...]
Helemaal mee eens, maar waar komt die 1,3 m/s² vertraging dan vandaag? Ik kan daar de bron niet voor vinden.. alleen wat websites en fora die elkaar na lijken te praten.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-03 08:26
SirLenncelot schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:51:
[...]

Dat klinkt eerder als een tekortkoming van een ICE auto.
X to doubt.

Uiteindelijk gaat het om het kunnen anticiperen zodat de verkeersveiligheid wordt gewaarborgd.

Auto’s van de afgelopen 20 jaar rollen behoorlijk lang uit, ook als ze gewoon op de motor afremmen. Ja, als jij met een handbak even twee versnellingen teruggaat om de motor tegen de begrenzer aan te jagen, zodat je de remmen kunt sparen, is het een ander verhaal. Maar dat grenst aan een enkeltje shredder voor je rijbewijs, de auto zelf zal daar ook geen fan van zijn.

Als voor het gas loslaten bij 2500rpm het remlicht al voor aan zou moeten gaan krijg je dus precies dat “boy crying wolf” effect zoals aangehaald.

Een rustig verkeersbeeld is een veilig verkeersbeeld, remlichten die ook aanspringen bij een minimale vertraging waar je, bij het houden van voldoende afstand, zelf nooit voor op de rem zou hebben hoeven trappen, dragen daar niet aan bij, en staan ook haaks op de reden waarom we überhaupt aan de EV gaan: energie sparen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RichieB schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:59:
[...]

Helemaal mee eens, maar waar komt die 1,3 m/s² vertraging dan vandaag? Ik kan daar de bron niet voor vinden.. alleen wat websites en fora die elkaar na lijken te praten.
Dit komt uit: https://eur-lex.europa.eu...PDF/?uri=CELEX:42023X0401
Dit is het document: UN Regulation No 13-H – Uniform provisions concerning the approval of passenger cars with regard to braking [2023/401]

En dan deze paragraaf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMf_TQm8bwjNkk0UQoYtUaXM_LE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B6WF1NU13TVh3PLOrReCmTek.png?f=fotoalbum_large

• Cid Highwind
True schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:02:
[...]

Dit komt uit: https://eur-lex.europa.eu...PDF/?uri=CELEX:42023X0401
Dit is het document: UN Regulation No 13-H – Uniform provisions concerning the approval of passenger cars with regard to braking [2023/401]

En dan deze paragraaf:
[Afbeelding]
Mooi uitpluiswerk, kudos. Het woordje “may” laat het dus volledig over aan de fabrikanten. De meest minimale vertraging mag dus de remlichten reeds triggeren :/

Slecht gedefinieerde standaard.

• SirLenncelot
  • Niet online
Cid Highwind schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:01:
[...]

X to doubt.

Uiteindelijk gaat het om het kunnen anticiperen zodat de verkeersveiligheid wordt gewaarborgd.

Auto’s van de afgelopen 20 jaar rollen behoorlijk lang uit, ook als ze gewoon op de motor afremmen. Ja, als jij met een handbak even twee versnellingen teruggaat om de motor tegen de begrenzer aan te jagen, zodat je de remmen kunt sparen, is het een ander verhaal. Maar dat grenst aan een enkeltje shredder voor je rijbewijs, de auto zelf zal daar ook geen fan van zijn.

Als voor het gas loslaten bij 2500rpm het remlicht al voor aan zou moeten gaan krijg je dus precies dat “boy crying wolf” effect zoals aangehaald.

Een rustig verkeersbeeld is een veilig verkeersbeeld, remlichten die ook aanspringen bij een minimale vertraging waar je, bij het houden van voldoende afstand, zelf nooit voor op de rem zou hebben hoeven trappen, dragen daar niet aan bij, en staan ook haaks op de reden waarom we überhaupt aan de EV gaan: energie sparen.
Maar het is dus gewoon mogelijk om hard af te remmen met een auto met verbrandingsmotor zonder dat daar een visuele waarschuwing voor aangaat. Dat zou ik niet proberen te verkopen als een feature.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
SirLenncelot schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:05:
[...]

Maar het is dus gewoon mogelijk om hard af te remmen met een auto met verbrandingsmotor zonder dat daar een visuele waarschuwing voor aangaat. Dat zou ik niet proberen te verkopen als een feature.
Nou in het wegmisbruikerstopic komen mensen langs die dat als feature zien hoor. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Puppetmaster schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:30:
[...]

Dat is dus o.a. die 1,3m/s2 vertraging waarbij ze aan moeten springen. Als die vertraging er is, onafhankelijk van de oorzaak, is het remlicht terecht. Volgens mij ook wanneer er fysiek op de rempedaal gedrukt wordt, maar weet niet zeker of dat altijd icm de vertraging moet zijn?

De vraag is of ze altijd pas branden vanaf die minimale vertraging of ook eerder.
Dat zou relatief simpel getest kunnen worden, bijv. door ANWB, met een accelerometer en remlicht observatie.
Bij mijn weten is het bij een rempedaal altijd op basis van indrukken, ongeacht hoe hard je hem in trapt. Daarom zijn mensen die met de voet op het rempedaal rijden ook vrij irritant, dat geeft eenzelfde wolfroep-effect.

Was er niet een merk wat geëxperimenteerd had met zo'n proportioneel remlicht? Dat je in drie of vier stappen intensiteit of oppervlak qua lampen o.i.d. kunt herleiden hoe hard er geremd wordt?

Dat lijkt mij wel ideaal. Je hebt toch al die looplichtjes als richtingaanwijzer tegenwoordig en lampen zijn onderhand banen over de hele achterkant geworden. Dan kan je het ook als een soort voortgangsbalk implementeren, is het balkje 10% dan remt hij licht bij, is hij vol dan moet je uitwijken. :P
Om het jongetje dat wolf riep effect iets tegen te gaan, gaan de achterlichten bij moderne auto’s snel knipperen bij een noodstop. Die zou je dan wel moeten kunnen onderscheiden. :)
Dat is alleen bij serieus ankeren, tot op ABS-niveau. Voordat je op dat punt zit kan je al heel veel vertragen en achterliggers in de problemen brengen als die het niet verwachten dat je écht remt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
Als wje daarmee >1,3 m/s2 decellereert zou dat wel moeten volgens de verordening.
Als hij dat niet doet is het niet goed geïmplementeerd (en/of de auto te oud).

Voor ICE’s zonder regen of automatisch remmen (ACC) geldt dat dus niet. :/

[ Voor 10% gewijzigd door Puppetmaster op 09-02-2026 12:17 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Cid Highwind
SirLenncelot schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:05:
[...]

Dan zou men het moeten koppelen aan een accelerometer, ipv aan de bediening van het rempedaal, om oneigenlijk / onbekwaam gebruik af te kunnen vangen. Dat is een non-issue. Mocht er werkelijk een ongeval gebeuren is dat dus menselijk falen (onbekwaam schakelen/bewuste brakecheck ivm onvoldoende afstand).

In het geval hier hebben we het echter om verschillende implementaties van dezelfde wetgeving, met negatieve consequenties. Op een manier zoals de wetgeving waarschijnlijk ook niet was gedacht.

Als voormalig tester een gevalletje specs succesvol geïmplementeerd, doelstelling niet behaald.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:24
True schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:34:
In het kader van het BEV-topic, blijf ik van mening dat OPD-remlichtgedrag niet iets moet zijn wat door een ander opgelost zal moeten worden. Maar de bestuurder van de BEV moet zijn rijgedrag aanpassen zodat het iets is waar anderen ook wat mee kunnen en het te verwachten rijgedrag is.
En ik blijf van mening dat je ten alle tijde je rijgedrag moet aanpassen, elke bestuurder, van elk type auto. Dus als er voor je iemand rijdt waarbij de remlichten 86 keer oplichten dan moet je je daar op aanpassen. Oplettendheid van de bestuurder moet 100% aanwezig zijn, no matter wat de verkeerssituatie is als je daarbij nog eens voldoende afstand houdt is er niets aan de hand.

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:04
Dat is alleen een issue als je te weinig afstand houdt. Of jij wel of niet op de rem gaat moet alleen komen doordat de afstand tot je voorligger kleiner wordt. Een remlicht is een indicatie dat die afstand minder kan worden, maar niet hoe veel en ook niet hoe snel. Als je genoeg afstand hebt gehouden kan je veel rem-acties van voorliggers oplossen zonder zelf op de rem te hoeven gaan.
Nee, en dat levert soms best wel eens problemen op. Ik heb vroeger een benzine auto met een behoorlijk grote motor gehad, en die kon fors afremmen als je het gas losliet. Binnen de bebouwde kom meen ik verschillende keren gezien te hebben dat achterliggers die te weinig afstand hielden daar behoorlijk van schrokken als ik opeens dichterbij kwam zonder dat m'n remlicht aan was gegaan.

Mijn inziens kan je beter te veel waarschuwen dat er vertraagd wordt dan te weinig. Goede zaak dus dat EV's dit nu al beter doen dan ICE's. Meer standaardisering is altijd welkom, maar we gaan al de goede kant op.

• Gonadan

Gonadan

Overspark schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:11:
[...]

Dat is alleen een issue als je te weinig afstand houdt. Of jij wel of niet op de rem gaat moet alleen komen doordat de afstand tot je voorligger kleiner wordt. Een remlicht is een indicatie dat die afstand minder kan worden, maar niet hoe veel en ook niet hoe snel. Als je genoeg afstand hebt gehouden kan je veel rem-acties van voorliggers oplossen zonder zelf op de rem te hoeven gaan.
Het hele punt is dat die indicatie dus ook geen indicatie meer is als hij te vaak gaat branden zonder dat er daadwerkelijk afgeremd wordt.

Daarnaast is het in theorie natuurlijk waar dat je 'gewoon' veel afstand moet houden dan heb je er geen last van, maar dan nog is het hinderlijk dat de indicatie niet meer werkt. Je moet dan daadwerkelijk alleen maar naar de volgafstand kijken. Daarmee verliest het remlicht dus zijn functie.

Nog even los van dat het in praktijk onhaalbaar is om altijd maar zoveel afstand te houden dat je nooit hoeft te remmen. Daar is het simpelweg veel te druk voor op de Nederlandse wegen, zeker in de spits.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:04
Gonadan schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:24:
Het hele punt is dat die indicatie dus ook geen indicatie meer is als hij te vaak gaat branden zonder dat er daadwerkelijk afgeremd wordt.
Nouja, dat is dus niet waar. Dat licht gaat niet voor niets aan, er wordt weldegelijk (even) vertraagd. Het gaat misschien sneller aan dan jij wilt, maar er gebeurt wel iets waardoor het aan gaat. Persoonlijk heb ik dus liever dat het "te snel" aan gaat, dus ben ik wel tevreden met de huidige situatie.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:31
Gonadan schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:24:
[...]

Daarnaast is het in theorie natuurlijk waar dat je 'gewoon' veel afstand moet houden dan heb je er geen last van, maar dan nog is het hinderlijk dat de indicatie niet meer werkt. Je moet dan daadwerkelijk alleen maar naar de volgafstand kijken. Daarmee verliest het remlicht dus zijn functie.

Nog even los van dat het in praktijk onhaalbaar is om altijd maar zoveel afstand te houden dat je nooit hoeft te remmen. Daar is het simpelweg veel te druk voor op de Nederlandse wegen, zeker in de spits.
Huh? Waar gaat dit fout dan? Die lichten gaan aan wanneer de auto vertraagd met een bepaalde hoeveelheid m/s2 toch? Of dat nou van een voet op een rempedaal.komt of van one-pedal-driving maakt toch niks uit? Je ziet een licht want de auto voor je remt af, klaar.

Ik begrijp de 'ophef' in dit topic duidelijk niet want ik zie niet waar het fout gaat.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:08
Vorige week zat ik achter een Ioniq 5 en binnen 2 minuten gingen ongeveer 18 keer de remlichten aan.

Dit zijn van die mensen die onbewust steeds van het gas gaan, maar bij een EV in max regeneratie gaan dan natuurlijk de remlichten aan.

Dit soort mensen moeten hun regeneratie op de lichtste stand zetten, maar dat begrijpen ze niet.

Ook niet toen ik iedere keer mn groot licht aanzette bij iedere keer dat zn remlichten gingen branden.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:15
Ferry34 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:46:

Ook niet toen ik iedere keer mn groot licht aanzette bij iedere keer dat zn remlichten gingen branden.
8)7

Neem eens een taxi in een niet europees land. Meer mensen die digitaal rijden dan wat anders...
Maar laat dat flitsen maar weg, achter een Tesla zie je de lichten van de auto die volgt sowieso niet, en de rest heeft geen idee wat er aan de hand is...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:38
Tommie12 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:59:
[...]

8)7

Neem eens een taxi in een niet europees land. Meer mensen die digitaal rijden dan wat anders...
Maar laat dat flitsen maar weg, achter een Tesla zie je de lichten van de auto die volgt sowieso niet, en de rest heeft geen idee wat er aan de hand is...
Waarschijnlijk krijgt ie nog wel een keer een brake-test van iemand in zijn snufferd met dergelijk gedrag. ;)

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:59
Ik heb mij al wel eens de (theoretische) vraag gesteld of het autoverkeer in het algemeen er veiliger op zou worden moest geen enkele auto remlichten hebben.

Dan zou je een chauffeur in principe danig moeten anticiperen: zeker genoeg afstand houden en voldoende gefocust rijden. Want de auto voor kan op ieder moment sterk vertragen.

Of zijn remlichten eigenlijk bedoelt om meer auto's op minder ruimte te laten rijden, iedereen dichter bij elkaar?

Beetje gelijkaardig effect als bij een kruispunt waar de verkeerslichten een keer defect zijn en dus iedereen extra goed moet opletten bij het oversteken. Zouden er ooit al ongevallen gebeurd zijn op een kruispunt met defecte verkeerslichten?

Nog eens: bovenstaande is een louter theoretische denkoefening. Maar naar aanleiding van de discussie over de remlichten van EV's (en andere technische hulpmiddelen) vraag ik mij af of we qua verkeersveiligheid nog op het optimale snijpunt zitten van aan de ene kant voorzichtig en oplettend rijden en aan de andere kant de financiële investering in technische hulpmiddelen om de veiligheid te bevorderen.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik blijf het bijzonder vinden dat bij Volkswagen de garantievoorwaarden voor een elektrischeauto slechter zijn dan voor een brandstofauto. Op een brandstofmodel krijg je 4 jaar garantie en op een elektrisch model maar 2 jaar. Je krijgt dan wel 8 jaar op de accu, maar verder is er nog genoeg spul dat stuk kan gaan in een moderne auto. Komt bij mij een beetje over alsof ze niet achter hun eigen product staan 8)7

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:01

-tom-562

Oliesjeik

Het zijn wel echt maximaal first world/tweakers problems als je problemen hebt met het gebruik/afstelling van de remlichten van een EV 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 09-02-2026 15:57 ]

Vaak bu'j te bang!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:15
De remlichten zijn niet het probleem, het onnodig gebruik van de rem is het probleem.

Dat is dan ook mijn voornaamste argument tegen OPD; het maakt het lastiger om het goed te doen, het is juist wel goed als vertragen een bewuste actie is (optillen van de voet).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Tommie12
assje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:07:
De remlichten zijn niet het probleem, het onnodig gebruik van de rem is het probleem.

Dat is dan ook mijn voornaamste argument tegen OPD; het maakt het lastiger om het goed te doen, het is juist wel goed als vertragen een bewuste actie is (optillen van de voet).
En iedere keer je voet van pedaal wisselen vind je makkelijker?

• assje
Tommie12 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:13:
En iedere keer je voet van pedaal wisselen vind je makkelijker?
Dat is nou juist de kern van wat ik zeg; het is wat mij betreft beter als vertragen niet al te makkelijk is (aangezien het merendeel van de vertraging doorgaans onnodig is).

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 09-02-2026 16:16 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Tommie12
assje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:15:
[...]

Dat is nou juist de kern van wat ik zeg; vertragen kan juist beter niet te makkelijk zijn.
Let’s agree to disagree.
Vertragen is een veiligheidsfunctie.

• Gonadan

Gonadan

Overspark schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:45:
[...]

Nouja, dat is dus niet waar. Dat licht gaat niet voor niets aan, er wordt weldegelijk (even) vertraagd. Het gaat misschien sneller aan dan jij wilt, maar er gebeurt wel iets waardoor het aan gaat. Persoonlijk heb ik dus liever dat het "te snel" aan gaat, dus ben ik wel tevreden met de huidige situatie.
Nouja, dat is dus wel waar. Als de vertraging dusdanig minimaal is dat je er geen merkbare volgafstandsverkorting door krijgt verliest het simpelweg zijn waarde.
Fr33z schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:36:
[...]

Huh? Waar gaat dit fout dan? Die lichten gaan aan wanneer de auto vertraagd met een bepaalde hoeveelheid m/s2 toch? Of dat nou van een voet op een rempedaal.komt of van one-pedal-driving maakt toch niks uit? Je ziet een licht want de auto voor je remt af, klaar.

Ik begrijp de 'ophef' in dit topic duidelijk niet want ik zie niet waar het fout gaat.
Dan heb je duidelijk het toipc ook niet gelezen, want er is allang aangegeven dat er geen verplichte minimum vertraging is voordat het remlicht aan gaat.
Je ziet een licht voor je, maar je moet maar afwachten wat er gebeurt. Dát is de situatie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• assje
Tommie12 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:16:
Let’s agree to disagree.
Vertragen is een veiligheidsfunctie.
In een kleine fractie van de gevallen. In de meeste gevallen is het een kwestie van reguleren van snelheid en dat kan geleidelijk of abrubt.

Op de snelweg red ik het vrijwel altijd met alleen luchtweerstand, geen rempedaal nodig. De manier waarop een gemiddelde bestuurder het rempedaal gebruikt is juist oorzaak van ongelukken en files.

Maar goed dit gaat wel erg in detail door zo. Alhoewel specifiek het one-pedal driving wel relevant en specifiek voor EV''s is.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 09-02-2026 16:20 ]

• Gonadan

Gonadan

Op welke manier is dat lastiger dan? Je weet als bestuurder toch of je je snelheid verhoogt of verlaagt met je OPD?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• assje
Gonadan schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:20:
Op welke manier is dat lastiger dan? Je weet als bestuurder toch of je je snelheid verhoogt of verlaagt met je OPD?
Remlicht in de verte:
  • Standaard: default actie gas los en uitrollen
  • OPD: remmen/remlicht tenzij perfect gedoseerd
Bij een perfecte bestuurder geen verschil want die doseert perfect en rolt uit zonder af te remmen. Merendeel bestuurders is dat echter niet dus instinctief voet te ver van het pedaal = onnodige remactie = potentiele file 5km verder.

• Gonadan

Gonadan

assje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:22:
[...]

Remlicht in de verte:
Bij een perfecte bestuurder geen verschil want die doseert perfect en rolt uit zonder af te remmen. Merendeel bestuurders is dat echter niet dus instinctief voet te ver van het pedaal = onnodige remactie = potentiele file 5km verder.
Maar als je instinctief je voet te ver op tilt dan zitten je tanden toch ook in je stuur of ben ik nou gek? :D
Om eerlijk te zijn vond ik OPD in mijn eerste rit al heel prima te doseren en ik ga echt niet denken dat ik een perfecte bestuurder ben. Zo moeilijk is het toch niet om dat een beetje in te schatten? Zeker niet wanneer je vaker in dezelfde auto rijdt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tommie12
assje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:22:
[...]

Remlicht in de verte:
Ik snap je focus op dat uitrollen niet.

Een EV recupereert, dus het is niet nodig om vanaf 2 km langzaam van 70 naar 30 af te remmen. En als je dat toch doet, en dan op het einde de remblokken moet gebruiken, dan verlies je energie.

[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 09-02-2026 16:28 ]

• assje
Gonadan schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:26:
Zo moeilijk is het toch niet om dat een beetje in te schatten? Zeker niet wanneer je vaker in dezelfde auto rijdt?
Nouja, als ik om me heen kijk zie ik een continue accordion van bestuurders die binnen een paar honderd meter 3x het gas en weer de rem geraakt hebben. Al die tijd hadden ze gewoon een constante snelheid kunnen aanhouden door de volgafstand te moduleren. OPD maakt het rijden nog instinctiever dus verergert dit gedrag eerder dan dat het vermindert.

• assje
Tommie12 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:27:
Een EV recupereert, dus het is niet nodig om vanaf 2 km langzaam van 70 naar 30 af te remmen. En als je dat toch doet, en dan op het einde de remblokken moet gebruiken, dan verlies je energie.
Het gaat helemaal niet (alleen) om energie; het gaat gewoon om "flow". Heeft dus ook niet zozeer met EV's te maken maar meer met efficient rijgedrag. De enige link is dus wel dat OPD dit mogelijk zal verergeren.

• Tommie12
assje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:31:
[...]

Nouja, als ik om me heen kijk zie ik een continue accordion van bestuurders die binnen een paar honderd meter 3x het gas en weer de rem geraakt hebben. Al die tijd hadden ze gewoon een constante snelheid kunnen aanhouden door de volgafstand te moduleren. OPD maakt het rijden nog instinctiever dus verergert dit gedrag eerder dan dat het vermindert.
In files gebruik ik gewoon de AP/ACC en laat de auto het werk doen.
Dat was bij vroegere software versies van mijn Tesla minder goed, maar het is wat beter geworden.

• assje
Tommie12 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:34:
In files gebruik ik gewoon de AP/ACC en laat de auto het werk doen.
Dat was bij vroegere software versies van mijn Tesla minder goed, maar het is wat beter geworden.
En ik zet in file's doorgaans dus juist de ACC uit omdat ik geen onderdeel wil zijn van die accordeon. Ik kijk liever 20 auto's in de verte en probeer een constante gemiddelde snelheid aan te houden. Het is overigens ook niet alsof dit moeite kost; dit wordt na verloop van tijd gewoon automatisme.

Ook in de file is mijn gebruik van regeneratie doorgaans nihil. Vlot accelereren en zo min mogelijk en langzaam mogelijk vertragen.

Leuke video van CGP Grey over phantom traffic:

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 09-02-2026 16:43 ]

• Tommie12
assje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:36:
[...]

En ik zet in file's doorgaans dus juist de ACC uit omdat ik geen onderdeel wil zijn van die accordeon. Ik kijk liever 20 auto's in de verte en probeer een constante gemiddelde snelheid aan te houden. Het is overigens ook niet alsof dit moeite kost; dit wordt na verloop van tijd gewoon automatisme.

Ook in de file is mijn gebruik van regeneratie doorgaans nihil. Vlot accelereren en zo min mogelijk en langzaam mogelijk vertragen.

Leuke video van CGP Grey over phantom traffic:
[YouTube: The Simple Solution to Traffic (Nobody Will Use)]
In de file wil ik alleen bezig zijn met muziek, podcast, telefoongesprek etc (handenvrij)

Ik laat de controle gewoon los omdat het goed gaat.

• Ferry34
stylezzz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:04:
[...]

Waarschijnlijk krijgt ie nog wel een keer een brake-test van iemand in zijn snufferd met dergelijk gedrag. ;)
Als er iemand is die altijd afstand houdt ben ik het 😁

• assje
Tommie12 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:44:
In de file wil ik alleen bezig zijn met muziek, podcast, telefoongesprek etc (handenvrij)

Ik laat de controle gewoon los omdat het goed gaat.
Begrijpelijk. En jij hebt er dus baat bij als 1/10 of 1/20 van de bestuurders dat niet doen om het zelfversterkende patroon te doorbreken/reduceren.

Graag gedaan ;)

• Gonadan

Gonadan

assje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:31:
[...]

Dat geloof ik wel, maar dat is eerder desinteresse dan een probleem van de techniek wat mij betreft. Hetzelfde geldt voor mensen die alvast hun rem heel licht intrappen voordat ze echt moeten gaan remmen zodat ze alvast klaar zitten. Gewoon totaal geen besef van wat hun gedrag doet met het verkeer om hen heen.

Jij en ik zijn daar blijkbaar meer mee bezig en kiezen eigen methoden om daarmee om te gaan maar ik denk dat er een hoop zijn die het zich niet eens realiseren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ferry34

Ik rem zelden.
Ook kan ik gewoon goed aanvoelen en hoewel ik 1 pedal drive rijd, gaan de remlichten niet vaak aan...ik kan t zelfs zien.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-03 01:15

World Citizen

FreeReef.nl

Ik heb ook het idee dat als ik mijn acc afstand schakelaar op stand 5 of hoger zet dit probleem niet zo groot is. Met autopilot/acc remt hij dan wat vriendelijker en zien mensen achter me wat beter wat er gebeurd. Ook als er iemand tussen voegt loopt het allemaal wat vloeiender en vriendelijker.

Maar. Ik merk aan reisgenoten dat iedereen die schakelaar liever op -3 zet zodat ze in de voorganger rijden of er overheen.

Het rijden word echt een heel stuk rustiger op standje 6. In de spits in NL is het wat lastiger omdat we om de 5 meter een afrit of oprit hebben. Maar over het algemeen is meer afstand veel fijner.

FreeReef.nl

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-03 14:41
Pieter Holtrop schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:51:
[...]

Die artikelen (LendingTree/Forbes en iSeeCars/Road & Track) kloppen deels, maar missen context en hebben bias door incomplete normalisatie.

Ongevallen per 1.000 bestuurders (LendingTree 2025/2026 data): Tesla staat hoog (derde met 42.8 incidenten per 1.000 drivers, na BMW en Ram), maar dit meet niet per gereden mijl. Tesla-eigenaren rijden vaak meer km's, zijn jonger/mannelijker/tech-enthousiast en gebruiken acceleratie + ADAS (Autopilot/FSD) soms overmoedig. → Meer crashes door gedrag/demografie, niet per se door de auto.
Fatale ongevallen per miljard mijlen (iSeeCars, gebaseerd op NHTSA 2018-2022 data): Tesla 5.6 vs. gemiddelde 2.8. Model Y scoort slecht (10.6). Maar: driver behavior is hoofdoorzaak (snelheid, afleiding door touchscreen, oververtrouwen op assistentie). De auto zelf scoort top in crashtests.

Waar Tesla wél top scoort (onafhankelijke bronnen):

IIHS 2025: Model Y = Top Safety Pick+ (hoogste rating), Model 3 = Top Safety Pick. Uitstekende bescherming bij impact.
https://www.iihs.org/ratings/top-safety-picks/2025/all/tesla
https://www.iihs.org/rati...a/model-y-4-door-suv/2025
NHTSA: Meestal 5 sterren overall.

Kort: Tesla staat bovenaan in ruwe incident- en fatale stats door rijgedrag (agressiever, meer vertrouwen in tech), maar de auto beschermt inzittenden beter dan veel concurrenten bij een crash. Het probleem zit meer in hoe mensen rijden dan in de auto zelf. Tesla moet driver monitoring nog strenger maken.
Dus ja, ze "leiden" ergens in, maar het hele verhaal is genuanceerder dan "meest onveilig".
Crashtests zijn tests uitgevoerd onder standaard condities, en zijn helemaal geen weerspiegeling van hoe een auto zich gedraagt onder andere condities. Veel automerken ontwerpen hun wagens net om onder die gestandardiseerde condities goed te scoren.
Ik heb 5 jaar met zo'n onding rondgereden, die wagens zijn helemaal niet met het oog op veiligheid gebowud. Kijk maar naar de elektrische deursloten (waarbij achterpassagiers in mijn model 3 gewoon niet uit de wagen geraken bij een stroompanne), het weglaten van een radar (alleen om kosten te sparen), het weglaten van een hendel voor de pinker, het releasen van updates zonder die deftig uit te testen (als voorbeeld de "auto light functie" die vol bugs gereleased werd.

• Zjanzjak
RigolleM schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:28:
Maar ik wacht de Rivian R2 af... zou ergens 2026 naar Europa komen onder de VAG groep.
De eerste reviews zijn binnen, sommige reviewers iets te veel biased, maar goed, leuk om wat te zien en enige feitjes al te hebben. Maar als het 2026 wordt dan zal dat tegen het einde zijn. Zelf verwacht ik 2027.

YouTube: Why I’ll NEVER recommend a Tesla AGAIN!

12 maart meer, zoals prijzen, opties, kleuren, etc.
De configurator wordt ergens in april verwacht.
Basisversie nog steeds 45.000 dollar, maar ja, wat gaat dat worden in Europa?
De launchversie, zoals in de reviews te zien, zal waarschijnlijk rond de 60.000 dollar gaan kosten in de US.

• Tommie12
Zjanzjak schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:42:
[...]

De eerste reviews zijn binnen, sommige reviewers iets te veel biased, maar goed, leuk om wat te zien en enige feitjes al te hebben. Maar als het 2026 wordt dan zal dat tegen het einde zijn. Zelf verwacht ik 2027.

De launchversie, zoals in de reviews te zien, zal waarschijnlijk rond de 60.000 dollar gaan kosten in de US.
Doet me een beetje aan een Multipla denken... nogal boxy.
Als camper misschien leuk, maar de rest is not my cup of tea.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:01:
[...]

Zijn wat mij betreft van die modelontwerpen die initieel erg opvallend zijn en mogelijk als verfrissend overkomen, maar daardoor heel snel gaan vervelen en er outdated uit gaan zien.

• Zjanzjak
Tommie12 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:01:
Mooi van lelijkheid, kon dat model wel waarderen.
Boxy inderdaad, en met 2200 kg ook niet de lichtste maar linksom of rechtsom... ik vind 'em mooi, en je weet wat dat misschien kan betekenen... :9
jeroenkb schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:05:
Zijn wat mij betreft van die modelontwerpen die initieel erg opvallend zijn en mogelijk als verfrissend overkomen, maar daardoor heel snel gaan vervelen en er outdated uit gaan zien.
Rivian heeft dit uiterlijk al sinds 2021 en het heeft mij nog geen seconde verveelt. ;)

De R2 staat iig op mijn radar voor over een jaar of 2 (voorlopig nog niet uitgekeken op mijn huidige ev).
De volgende op de rol van Rivian is de R3 met als topmodel de R3X, en daar kijk ik nog meer naar uit. 8)

Maar goed, wie dan leeft, wie dan zorgt, tegen die tijd zal er vast nog meer leuks op de markt zijn.

• Tommie12
Zjanzjak schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:43:
[...]

Maar goed, wie dan leeft, wie dan zorgt, tegen die tijd zal er vast nog meer leuks op de markt zijn.
Ja, bij Stellantis werken ze aan een electrische Multipla hoorde ik laatst.

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:23:
[...]

Er zullen dan vast wel mensen zijn die dat dan weer helemaal geweldig vinden 😉
Net als bij @Zjanzjak gaat bij mij de voorkeur ook uit naar een auto zelf mooi vinden.
Bij mij was het liefde op het eerste gezicht.
En ja, liefde maakt ook wel eens blind.

🤘

• Zjanzjak
Ik durf alleen (nog?) niet een Stellantis product aan. :X

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Zjanzjak schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:58:
[...]

Het enige Stellantis product dat ik zou vertrouwen is een Leapmotor, vooral omdat daar geen Stellantis onderdelen in gebruikt zijn. :+

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:16
SpongeRob schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:04:
[...]

Het enige Stellantis product dat ik zou vertrouwen is een Leapmotor, vooral omdat daar geen Stellantis onderdelen in gebruikt zijn. :+
Daar gaat ook wel eens iets mis :P

Nee, merp!

• Holzschuh
  • Laatst online: 18-03 15:58
[...]Ja, bij Stellantis werken ze aan een electrische Multipla hoorde ik laatst.
Benieuwd of ze een variant gaan maken op die afschuwelijke reclame met Schumi :X

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Zjanzjak schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:58:
[...]

[valt van zijn stoel] Wacht effe, zeg je nu dat je toch niet alleen het uiterlijk meeneemt in je autokeuze? ;)

• Tommie12
jeroenkb schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:16:
[...]

[valt van zijn stoel] Wacht effe, zeg je nu dat je toch niet alleen het uiterlijk meeneemt in je autokeuze? ;)
@Zjanzjak Busted man!

Ik zou ook bij Stellantis weg blijven, al maken ze de mooiste auto van de eeuw, ik vertrouw ze niet.

• Zjanzjak
jeroenkb schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:16:
Ehm, hoe trek je die conclusie?
Als Stellantis iets moois maakt, wie weet...
@Tommie12 had het over een nieuwe Multipla, die ik mooi van lelijkheid vond.

Dus om misverstanden in de toekomst te voorkomen, ik ga wel degelijk op het uiterlijk af.
Vier wielen en een stuur ook handig. ;)

Wat ik in 2024 tegen hem zei, staat nog steeds;
Zjanzjak schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:54:
Lieve Tommie, voor jou, als vaste kroegklant van een aantal topics hier, wil ik best nog wel een keer herhalen wat de basis is voor mij om een auto te kopen, komtie: HIJ MOET MOOI ZIJN!

Ik snap je redenering helemaal hoor, maar ik hoop dat je mij nu inmiddels wel een beetje kent. ;)
Al rijdtie max 3 kilometer per uur en zit ik in de auto op sinaasappelkissies, dat boeit me niet want.... MOOI! :>
:)

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-03 18:37
Tommie12 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:30:
[...]
Ik zou ook bij Stellantis weg blijven, al maken ze de mooiste auto van de eeuw, ik vertrouw ze niet.
Verschillende internationale auto experts voorspellen dat Stellantis dit jaar of volgend jaar uit elkaar valt. Welke van hun merken in deze crisis zullen overleven valt moeilijk te voorspellen. Ik zou daar persoonlijk ver vandaan blijven…

• Zjanzjak
jdbiggelaa schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:31:
Verschillende internationale auto experts voorspellen dat Stellantis dit jaar of volgend jaar uit elkaar valt. Welke van hun merken in deze crisis zullen overleven valt moeilijk te voorspellen. Ik zou daar persoonlijk ver vandaan blijven…
Op dit moment blijf ik er ook ver vandaan. :P Ik vind ze op dit moment geen mooie modellen hebben en de boordlader is daarbij ook nog steeds een heikel punt.
Maar mocht dat eind 2027....2028 niet meer zo zijn dan weet ik niet of ik er ver vandaan blijf.
We hebben het hier dus wel over eind 2027....2028 (voordat sommige hier in het topic weer beginnen te stuiteren :*) ) en dan merken we vanzelf wel of Stellantis nog bestaat.
Zelf denk ik dat het allemaal wel mee gaat vallen en dat ze nog gewoon bestaan... aan hun de taak om dan een auto te maken die ik echt mooi vind. Met betrouwbare boordlader.

• Tommie12
Zjanzjak schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:25:
[...]

Op dit moment blijf ik er ook ver vandaan. :P Ik vind ze op dit moment geen mooie modellen hebben en de boordlader is daarbij ook nog steeds een heikel punt.
Maar mocht dat eind 2027....2028 niet meer zo zijn dan weet ik niet of ik er ver vandaan blijf.
We hebben het hier dus wel over eind 2027....2028 (voordat sommige hier in het topic weer beginnen te stuiteren :*) ) en dan merken we vanzelf wel of Stellantis nog bestaat.
Zelf denk ik dat het allemaal wel mee gaat vallen en dat ze nog gewoon bestaan... aan hun de taak om dan een auto te maken die ik echt mooi vind. Met betrouwbare boordlader.
Hoe?? Moet een auto nu ook al betrouwbaar zijn?
Straks kom je uit bij Tesla!

En dat wachten tot 2028… tegen dan is je A290 totaal uit de mode.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:06
Tommie12 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:53:
[...]

Als je een betrouwbare EV wilt is tesla de enige echte keuze . (Ben als tesla eigenaar misschien iets biased 😋 maar uit ervaring kan ik beamen dat de nieuwe Tesla’s gewoon ongelofelijk strak gebouwd en probleem vrij zijn Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xA-ywRiyhloksVN7Av81pJ0M8R8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BRUkE2sRctv9f1sM6f5ISGqf.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door karel_G_1981 op 12-02-2026 20:36 ]

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:23

HermanGast

Exige GT3

karel_G_1981 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:26:
[...]

Als je een betrouwbare EV wilt is tesla de enige echte keuze . (Ben als tesla eigenaar misschien iets biased 😋 maar uit ervaring kan ik beamen dat de nieuwe Tesla’s gewoon ongelofelijk strak gebouwd en probleem vrij zijn [Afbeelding]
Alsof dat de enige auto is die in het begin weinig kuurtjes heeft. Prius schijnt het ook goed te doen daar. Bij de ongevallenstatistieken Tesla ook aan uiteinde van een schaal, net iets minder goed nieuws. En diegenen die politiek bewust zijn hebben een mening over de herkomst/eigenaar. Dat zie je dan weer terug in verkoopcijfertjes. :*)

[ Voor 6% gewijzigd door HermanGast op 12-02-2026 21:26 ]

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Tommie12 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:53:
[...]

Collectorsitem wordt t ;) Teslas zijn sowieso oersaai….behalve die allereerste door Lotus

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]
Als je een betrouwbare EV wilt is tesla de enige echte keuze . (Ben als tesla eigenaar misschien iets biased 😋 maar uit ervaring kan ik beamen dat de nieuwe Tesla’s gewoon ongelofelijk strak gebouwd en probleem vrij zijn [Afbeelding]
Het is wel grappig hoe Tesla zowel bovenaan (Frankrijk) als onderaan (Duitse APK) de betrouwbaarheidslijstjes kan staan :+

https://www.autoscout24.n...45rb7_CccTkQIZlmwinHJ8nRk

• Puppetmaster
Ja, das omdat in Duitsland verkeerd afgestelde koplampen een reden om af te keuren zijn.

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Puppetmaster schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:36:
Ja, das omdat in Duitsland verkeerd afgestelde koplampen een reden om af te keuren zijn.
Je leest wat je wil lezen. Ik lees vooral wielophanging en remmen…hoewel het voortdurend verblinden van tegenliggers ook geen feestje is.

[ Voor 11% gewijzigd door HermanGast op 12-02-2026 21:46 ]

• Navi
  • Niet online
Zjanzjak schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:42:
[...]

Op de nederlandse Rivian site staat ook gewoon 2027 voor de R2.

• karel_G_1981
HermanGast schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:41:
[...]

Je leest wat je wil lezen. Ik lees vooral wielophanging en remmen…hoewel het voortdurend verblinden van tegenliggers ook geen feestje is.
Geen onderhoud en na het 4e jaar bij de apk voor het eerst in de garage. Afkeur zijn bijna altijd banden of afstelling lampen. Draagarmprobleem is er bij de nieuwere modellen niet meer , die zijn gemodificeerd. En zelfs dat was niet een heel groot probleem want voor een paar honderd euro kon je die vervangen.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:16
In Nederland ook hoor.

Nee, merp!

• Zjanzjak
De Opel Kadett van de ev's, nah I don't think so. :+
Navi schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:47:
Op de nederlandse Rivian site staat ook gewoon 2027 voor de R2.
Eerst maar eens afwachten wat de prijzen gaan worden hier. En of ik tegen die tijd uitgekeken ben op mijn huidige ev. Stiekem heb ik in de configurator al weer een nieuwe A290 klaarstaan met de nieuwe velgen die ze nu hebben. ;)

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 22:30
karel_G_1981 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:04:
[...]

Geen onderhoud en na het 4e jaar bij de apk voor het eerst in de garage. Afkeur zijn bijna altijd banden of afstelling lampen. Draagarmprobleem is er bij de nieuwere modellen niet meer , die zijn gemodificeerd. En zelfs dat was niet een heel groot probleem want voor een paar honderd euro kon je die vervangen.
Spul werd gewoon onder garantie vervangen. Model S en X weet ik niet.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:19
STIMPPYYY schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:55:
[...]

Spul werd gewoon onder garantie vervangen. Model S en X weet ik niet.
Bij mijn werkgever zijn ze bij Tesla weggegaan vanwege slechte aftersales en dat terwijl de meeste EV-rijders een Tesla rijden bij mijn werkgever.
Dat wil dus zeggen dat heel veel niet onder garantie viel. Details weet ik niet, maar wel dat Tesla niet meer gekozen kan worden en Kia, VAG, BYD en BMW wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Sonicfreak op 13-02-2026 10:44 ]

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:57
Sonicfreak schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:40:
Details weet ik niet, maar wel dat Tesla niet meer gekozen kan worden en Kia, VAG, BYD en BMW wel.
Het gras is altijd groener bij de buren 🫣

• SirLenncelot
  • Niet online
[...]

Bij mijn werkgever zijn ze bij Tesla weggegaan vanwege slechte aftersales en dat terwijl de meeste EV-rijders een Tesla rijden bij mijn werkgever.
Dat wil dus zeggen dat heel veel niet onder garantie viel. Details weet ik niet, maar wel dat Tesla niet meer gekozen kan worden en Kia, VAG, BYD en BMW wel.
De Tesla’s die nu uit de lease gaan worden door mijn collega’s nooit vervangen door de volgende Tesla. Er zit voor hen te weinig verschil tussen de modellen en kwalitatief zijn voor hen andere merken weer bij of bieden meer.
Ik zie veel Volvo met de EX30/40 en VW ID.7 gekozen worden.

• Tommie12
SirLenncelot schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:12:
[...]

De Tesla’s die nu uit de lease gaan worden door mijn collega’s nooit vervangen door de volgende Tesla. Er zit voor hen te weinig verschil tussen de modellen en kwalitatief zijn voor hen andere merken weer bij of bieden meer.
Ik zie veel Volvo met de EX30/40 en VW ID.7 gekozen worden.
De nationale verkoopscijfers in landen als NL, B en D bevestigen die trend.
Ook bij ons in B is Tesla niet meer toegestaan omdat er contracten zijn de 'premium' fabrikanten om dikke kortingen te krijgen in lease. Tesla geeft die kortingen niet.
In NL heeft ons bedrijf die 'conventies' niet, en daar maakt het minder uit blijkbaar.

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 22:30
[...]

Ik reageer op het bericht dat draagarmen een probleem waren. Die werden bij de 3 onder garantie vervangen.

Persoonlijk vond ik het onderhoud wisselend. Van goed tot slecht. Ben bij meerdere vestigingen geweest. Het waren voornamelijk zaken mbt de caroserrie afwerking en panelen die ondermaats waren en waarmee ik na ontvangst bij de dealer heb gestaan. Technisch een perfecte auto. Ook de mobiele monteurs was een verademing en waren kundige gasten. Hoe het na 2024 is gegaan weet ik niet. Heb toen de auto ingeleverd met rond de 130k op de teller dacht ik. Buiten draagarmen nooit iets gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 13-02-2026 12:20 ]

• Gonadan

Gonadan

[...]

Probleemvrij is geen enkel merk, dus dat geloof ik niet. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

En terecht. Van de week had ik er weer eentje achter me die mijn hele interieur aan het verlichten was. }:|

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:19
STIMPPYYY schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:19:
[...]

Ik reageer op het bericht dat draagarmen een probleem waren. Die werden bij de 3 onder garantie vervangen.

Persoonlijk vond ik het onderhoud wisselend. Van goed tot slecht. Ben bij meerdere vestigingen geweest. Het waren voornamelijk zaken mbt de caroserrie afwerking en panelen die ondermaats waren en waarmee ik na ontvangst bij de dealer heb gestaan. Technisch een perfecte auto. Ook de mobiele monteurs was een verademing en waren kundige gasten. Hoe het na 2024 is gegaan weet ik niet. Heb toen de auto ingeleverd met rond de 130k op de teller dacht ik. Buiten draagarmen nooit iets gehad.
Zo te lezen rijd je geen Tesla meer, wat rijd je nu dan?

• karel_G_1981
STIMPPYYY schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:19:
[...]

Carossierieafwerking is nu absoluut geen probleem meer, de eerste generatie model 3 werd die met de hand in elkaar gezet in Fremont wat to de nodige slordigheden leidde, De gigafactory in Shanghai en Berlijn zijn volledig gerobotiseerd en carrosserie afwerking is extreem goed momenteel. Draagarmen en verlichting zijn ook geen probleem meer en er is geen auto met betere softwareondersteuning en updates dan tesla die eigenlijk continue functionaliteit en verbeteringen doorvoert. Ik durf de stelling wel aan dat tesla momenteel van alle automerken kwalitatief de beste auto’s maakt .

• Tommie12
karel_G_1981 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:31:
[...]

Carossierieafwerking is nu absoluut geen probleem meer, de eerste generatie model 3 werd die met de hand in elkaar gezet in Fremont wat to de nodige slordigheden leidde, De gigafactory in Shanghai en Berlijn zijn volledig gerobotiseerd en carrosserie afwerking is extreem goed momenteel. Draagarmen en verlichting zijn ook geen probleem meer en er is geen auto met betere softwareondersteuning en updates dan tesla die eigenlijk continue functionaliteit en verbeteringen doorvoert. Ik durf de stelling wel aan dat tesla momenteel van alle automerken kwalitatief de beste auto’s maakt .
Tja, als je alleen kijkt naar het mechanische misschien. Het probleem dat het meest gekend is is wel dat de remmen na een paar jaar slecht werken omdat ze te weinig gebruikt worden en er geen functie in zit om af en toe die blokken en schijven eens warm te remmen...

Maar verder, de software van Tesla zuigt. Fantombrakes, wegvallende internet verbinding, gedateerde kaarten... zo goed is het allemaal niet hoor.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tommie12 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:54:
[...]

Tja, als je alleen kijkt naar het mechanische misschien. Het probleem dat het meest gekend is is wel dat de remmen na een paar jaar slecht werken omdat ze te weinig gebruikt worden en er geen functie in zit om af en toe die blokken en schijven eens warm te remmen...
Heb je die handleiding niet gelezen? Rechts naast het stroompedaal zit een pedaal waar je mee kan remmen. Werkt uit de kunst om ze zo nu en dan warm te remmen :+
Maar verder, de software van Tesla zuigt. Fantombrakes, wegvallende internet verbinding, gedateerde kaarten... zo goed is het allemaal niet hoor.
:D

Heb je al een demo rit geboekt met FSD supervised, wordt misschien eens tijd :X
Slechte software 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 13-02-2026 14:58 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Tommie12
revolution-nl schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:57:
[...]

Heb je die handleiding niet gelezen? Rechts naast het stroompedaal zit een pedaal waar je mee kan remmen. Werkt uit de kunst om ze zo nu en dan warm te remmen :+

[...]

:D

Heb je al een demo rit geboekt met FSD supervised, wordt misschien eens tijd :X
Slechte software 8)7
Ja, ik rem af en toe, maar niet iedereen doet dat, en die hebben na 4 jaar wel een probleem.

Vraag me af wat FSD gaat doen aan de wegvallende internetverbinding en de gedateerde kaarten?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tommie12 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:09:
[...]

Ja, ik rem af en toe, maar niet iedereen doet dat, en die hebben na 4 jaar wel een probleem.

Vraag me af wat FSD gaat doen aan de wegvallende internetverbinding en de gedateerde kaarten?
Meerdere Tweakers hebben al meerdere keren getracht uit te leggen hoe het neurale netwerk werkt van FSD, kennelijk komt het niet aan.

Boek die supervised proefrit, en stel je vragen.

https://www.tesla.com/nl_nl/events

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Tommie12
revolution-nl schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:15:
[...]

Meerdere Tweakers hebben al meerdere keren getracht uit te leggen hoe het neurale netwerk werkt van FSD, kennelijk komt het niet aan.

Boek die supervised proefrit, en stel je vragen.

https://www.tesla.com/nl_nl/events
Ik wil geen nieuwe Tesla, dus ik ga ze ook niet bezig houden met proefritten.
Feit is: ik heb al 3 keer een ticket ingeschoten voor wegvallende internetverbindingen en bug met de podcast, en slechte navigatie. Ik krijg dan een hoop vragen, screenshots, momenten die ik moet door geven, en dan wordt het geescaleerd naar de 'experten', om dan de bevesitiging the krijgen dat ze het niet kunnen oplossen, en mogelijk opgelost wordt bij een volgende update. Maar de datum kunnen ze niet geven.

Wat heeft dat met FSD te maken, en hoe gaat die proefrit me helpen.

Bovendien, FSD supervised interesseert me geen zak, niet bij Tesla, niet bij elk ander merk.
Ik heb wel interesse in UNsupervised zodat ik wat kan slapen, eten of een filmpje kan kijken.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Het blijft een feit dat je niet om heen kunt als particuliere koper. Hier in Frankrijk koop je momenteel een Model 3 voor €33.090,-. De Model Y koop je dankzij een inruilbonus van €3000,- voor slechts €33.390,-.
Dat is naar mijn mening toch wel echt een goede aanbieding. Het is alleen jammer van die mafkees aan het roer...

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:55
SpongeRob schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:36:
Het blijft een feit dat je niet om heen kunt als particuliere koper. Hier in Frankrijk koop je momenteel een Model 3 voor €33.090,-. De Model Y koop je dankzij een inruilbonus van €3000,- voor slechts €33.390,-.
Dat is naar mijn mening toch wel echt een goede aanbieding. Het is alleen jammer van die mafkees aan het roer...
Welke mafkees?
Die van de fabriek, of de mafkezen van de huidige regering daar?
En wil je de gok wagen dat die mafkezen over 3 jaar (echt en definitief) weg zijn, of dat er nieuwe komen die ook op allerlei manieren aan knoppen draaien waar de rest van de wereld liever niet aan gedraaid ziet worden.
Overigens zijn de prijzen van auto's in Frankrijk voor de meesten van ons niet heel relevant ;)

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:39

Maasluip

Kabbelend watertje

Probleem is dat je de toekomst ook niet kunt voorspellen. De Chinezen vallen nog niet helemaal onder de noemer "mafkezen", maar dat kan over 3 jaar ook helemaal anders zijn. En dan zit je met je Volvo, laat staan je Dong Feng of BYD.

Overigens ben ik niet zo bang voor dat mafkeesgedoe. Musk die ons van Tesla connectivity afsluit zal een flinke dip op de verkoopcijfers en het aandeel geven. Om nog niet te spreken van zijn investering in Berlijn. Daar zit die echt niet op te wachten.

Signatures zijn voor boomers.

• Zjanzjak
SpongeRob schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:36:
Mafkees of niet, ik mot dat hok nie, echt, vind ze afzichtelijk en dat is wat voor mij het enige wat telt.
Al kreeg ik 'em gratis, zaag ik de stijlen door met een haakse slijptol, dak eraf, potgrond erin, mooie bloembak!

• karel_G_1981
Peter-036 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:05:
[...]

Welke mafkees?
Die van de fabriek, of de mafkezen van de huidige regering daar?
En wil je de gok wagen dat die mafkezen over 3 jaar (echt en definitief) weg zijn, of dat er nieuwe komen die ook op allerlei manieren aan knoppen draaien waar de rest van de wereld liever niet aan gedraaid ziet worden.
Overigens zijn de prijzen van auto's in Frankrijk voor de meesten van ons niet heel relevant ;)
Nou , dat valt wel mee. in Nederland koop je een nieuwe model 3 voor 32000 en een nieuwe y voor 37500 (met de juiste resp 5000 en 2500 sloopbonus.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:42
Voor mij geen Tesla net als al die andere rijdende kloostercellen waarbij alles via een scherm moet. Je telefoon in je hand houden en bedienen wordt streng beboet, en terecht. Maar de hele auto onder het rijden bedienen via een scherm mag allemaal wel, zelfs de alarmlichten aan doen gaat bij Volvo via het scherm. 8)7
Hoogste tijd dat dit verboden gaat worden.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:05
PeterZ(on) schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:50:
Voor mij geen Tesla net als al die andere rijdende kloostercellen waarbij alles via een scherm moet. Je telefoon in je hand houden en bedienen wordt streng beboet, en terecht. Maar de hele auto onder het rijden bedienen via een scherm mag allemaal wel, zelfs de alarmlichten aan doen gaat bij Volvo via het scherm. 8)7
Hoogste tijd dat dit verboden gaat worden.
Spreek je uit eigen ervaring?

Mijn eigen ervaring is namelijk dat de uitvoering door Tesla in deze wel erg goed gedaan is. Ik zit tijdens het rijden vrijwel niet in menus op een scherm te zoeken.

Vrijwel alles gaat vanzelf of met de context afhankelijke buttons op het stuur.

Vorige maand een huurauto gehad, wat een bult onzinnige knoppen... Lag bijna in de kreukels voordat ik achterhaald had hoe de cc aan moest.

https://wren.co/join/Devian

Pagina: 1 ... 387 ... 394 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic