PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Nou, ik doe dat wel
Signatures zijn voor boomers.
Kan best zo zijn, maar ik wil uitrollen en dat kan met OPD niet. Dan moet je steeds je voet op een bepaalde manier op het pedaal houden wat ik vervelend vind.Tommie12 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:27:
[...]
Voet helemaal los is maximale regen, voet nog een beetje ingedruk is minder regen.
Simpel toch...
Gewoon volle bak regen als je moet remmen, keep het simpel heSonicfreak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:29:
[...]
Kan best zo zijn, maar ik wil uitrollen en dat kan met OPD niet. Dan moet je steeds je voet op een bepaalde manier op het pedaal houden wat ik vervelend vind.
Dat kan dus ook door de flipper ingedrukt te houden in de Kia EV6.STIMPPYYY schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:30:
[...]
Gewoon volle bak regen als je moet remmen, keep het simpel he
Ik ook! Ik rijd al sinds 2019 elektrisch en ergens in 2020 kwam bij mijn auto de update dat hij de auto helemaal stil zet bij gas los, en sindsdien heb ik nooit meer enige instelling aangepast mbt regen.
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Precies, maar dat wel men niet snappen. Ik wil ook altijd uitrollen, behalve als ik er voor kies omdat dat niet te willen, o.a. in de bergen bij het afdalen bijvoorbeeld.Sonicfreak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:29:
[...]
Kan best zo zijn, maar ik wil uitrollen en dat kan met OPD niet. Dan moet je steeds je voet op een bepaalde manier op het pedaal houden wat ik vervelend vind.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Uitrollen is zo ... ICE.Sonicfreak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:29:
[...]
Voor niks nodig bij een EV.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dan kan ik de auto nog altijd in N zetten.Sonicfreak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:29:
[...]
Signatures zijn voor boomers.
Je zag al dat ik het niet serieus meende.Tommie12 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:52:
Exclusief... je bedoelt die andere badge die ze op het einde van de lijn komen plakken?![]()
Je zal maar in die mooie blinkende kar zitten die niet vooruit gaat, en waar je meer met flippers aan het spelen bent dan naar je interieur kan kijken...
Ik wil sturen en met 1 voet bepalen hoe snel ik wil en waar ik stop. (en de auto moet wat punch hebben)
De rest ... toedeledokie.
Hoe simpel kan het leven zijn soms. Alhoewel ik vaak baal dat ik moet rijden, kan ik niet vanaf de buitenkant naar de wagen kijken want pure schoonheid (voor mij).
Maar goed, ieder zijn ding, kalken jullie nog even 20 pagina's verder vol over flippers en one pedal.
Pak ik de popcorn er even bij.
Onzin, een ICE rolt niet echt uit want die remt dan af op de motor tenzij je de versnelling in N zet. Wat je normaal gesproken niet doet.Tommie12 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:36:
[...]
Uitrollen is zo ... ICE.
Voor niks nodig bij een EV.
Een EV rijdt dus in regen 0 anders dan een ICE.
En mag iedereen misschien zelf bepalen hoe die zijn/haar EV rijdt?
Het lijkt wel of iedereen met een EV OPD moet doen anders is het geen EV of zo?
Geen aanval hoor, gewoon een constatering.
[ Voor 4% gewijzigd door Sonicfreak op 05-02-2026 15:44 ]
Volgens mij begon het vooral door dat er nu wel juist soort van met gestrekt been ingegaan werd door meerderen. Daarna kwamen alleen maar meningen van degene die het zus of zo willen. Een forum is om ervaringen te delen, en soms kan het voorkomen dat iemand anders iets anders wil of doet. Denk dat het dan aan de personen zelf is als ze zich aangevallen voelen over hun eigen keuzes.Sonicfreak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:43:
[...]
Onzin, een ICE rolt niet echt uit want die remt dan af op de motor tenzij je de versnelling in N zet. Wat je normaal gesproken niet doet.
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Ik voel me niet aangevallen hoor.adjego schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:49:
[...]
Volgens mij begon het vooral door dat er nu wel juist soort van met gestrekt been ingegaan werd door meerderen. Daarna kwamen alleen maar meningen van degene die het zus of zo willen. Een forum is om ervaringen te delen, en soms kan het voorkomen dat iemand anders iets anders wil of doet. Denk dat het dan aan de personen zelf is als ze zich aangevallen voelen over hun eigen keuzes.
Er werd alleen heel stellig gedaan dat je wel OPD moet gebruiken ook al wil je het niet.
Maar met OPD bepaal je de mate van regen met je voet, ik vind dat heel natuurlijk.
Je kan met een getrainde voet ook goed coasten, ook met een tesla met volle OPD.
Bij de ID.7 heb ik hem standaard op B en mis ik de maximale regen zoals bij Tesla, al heeft de ID.7 weer blended regen in de rempedaal.
Met D kan je ook coasten, meer opties zijn er niet.
Als het ontbreken van stuurpeddels of OPD een dealbreaker is, dan kies je die auto toch gewoon niet?
Simpel.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Jawel, dat noemen ze intelligente vrijloop. Doet de ICE zelf.Sonicfreak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:43:
[...]
Onzin, een ICE rolt niet echt uit want die remt dan af op de motor tenzij je de versnelling in N zet. Wat je normaal gesproken niet doet.
Wil je dan remmen op de motor dan moet je met je flippers, net als men met een EV wil als ik het zo lees.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De implementatie van "OPD" bij de ID.x (tussen haakjes, want dat is het niet bij de ID.x) is best goed vind ik. Hele comfortabel en goed te reguleren. Mijn vorige EV had volledige OPD (dus ook echt afremmen tot stilstand) en ik was bang dat ik het ging missen bij mijn ID4, maar ik mis het niet. Mijn vorige EV (MG4) remde soms te hard af vond ik (ook al doseerde ik het), en met een volle accu werkte de OPD niet (pas vanaf 87%), of als het buiten te koud was (en dus de accu ook). Eigenlijk gek, want je kan ook prima OPD'en met de mechanische remmenPuppetmaster schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:54:
Mja, daarom is het een smaakkwestie.
Maar met OPD bepaal je de mate van regen met je voet, ik vind dat heel natuurlijk.
Je kan met een getrainde voet ook goed coasten, ook met een tesla met volle OPD.
Bij de ID.7 heb ik hem standaard op B en mis ik de maximale regen zoals bij Tesla, al heeft de ID.7 weer blended regen in de rempedaal.
Met D kan je ook coasten, meer opties zijn er niet.
Als het ontbreken van stuurpeddels of OPD een dealbreaker is, dan kies je die auto toch gewoon niet?
Simpel.
Vaak bu'j te bang!
Grappig dit. Mijn vorige auto (automaat) liep ik dus uitrollen richting een rotonde (N) en dan voor de rotonde via flipper op het stuur in een versnelling. Dit was een stuk zuiniger rijden en niet iritant langzaam voor achterliggers. Nu met de nieuwe auto (EV) wilde ik dit dus ook doen, ik was dit gewend. Na een aantal weken ben ik dus one padel gaan proberen en vind dit nu veel fijner rijden.Sonicfreak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:43:
[...]
Alles is persoonlijk gelukkig.
Rene schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:25:
Sinds ik een EV heb betrap ik mezelf erop juist rustiger te rijden. Zelfs de P2 met ruim 400pk heb ik zelden op zijn staart getrapt.
Waarschijnlijk ook een bewijs dat ik ouder wordt... Vroeger altijd snelle hatchbacks, nu een SUV. En ook al heeft de grandland nog steeds 300+ pk, ik rij er superrustig in....
Heb ik zelf ook hoor in mijn EV ritten, maar wij zitten hier ook wel in een bubbel van liefhebbers. Het gaat hier heel veel om de techniek, efficiëntie, souplesse en wat voor moois dan ook een EV rijden kan bieden.Metalman schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:02:
[...]
Grappig, dat merk ik dus ook! Ik heb sinds 2 maanden een Polestar 2 Performance, maar rijd daar een stuk rustiger mee dan mijn Audi A3 benzine hiervoor... Toegegeven, af en toe het gas een keer goed intrappen is zeker lekker. Maar ik vind elektrische auto's juist uitnodigen tot rustiger rijden, omdat het allemaal zo vloeiend en stil is.
Of het komt toch gewoon omdat de 40 bij mij erg dichtbij komt, dat kan ook
Buiten onze bubbel rijdt aanzienlijk deel de EV echter primair omdat dit in de bijtelling gunstiger was en omdat 'ie lekker hard optrekt. En die doen op straat niet aan zo soepel mogelijk rijden of lekker zuinig doen, die rammen gewoon lekker hard door in de spits en doen aan binair gasgeven.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ligt eraan of je een schakel auto of automaat rijdt en dan ook nog welke automaat.Gonadan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:00:
[...]
Jawel, dat noemen ze intelligente vrijloop. Doet de ICE zelf.
Wil je dan remmen op de motor dan moet je met je flippers, net als men met een EV wil als ik het zo lees.
Zeker, maar als je dit wilt nuanceren moet je ook je eigen stelling nuanceren. Want inderdaad, 'het ligt eraan'.Sonicfreak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:10:
[...]
Ligt eraan of je een schakel auto of automaat rijdt en dan ook nog welke automaat.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
MG4 was dan ook een waardeloze implementatie. Tesla doet dit gewoon fatsoenlijk (mijn Honda btw ook).-tom-562 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:03:
[...]
De implementatie van "OPD" bij de ID.x (tussen haakjes, want dat is het niet bij de ID.x) is best goed vind ik. Hele comfortabel en goed te reguleren. Mijn vorige EV had volledige OPD (dus ook echt afremmen tot stilstand) en ik was bang dat ik het ging missen bij mijn ID4, maar ik mis het niet. Mijn vorige EV (MG4) remde soms te hard af vond ik (ook al doseerde ik het), en met een volle accu werkte de OPD niet (pas vanaf 87%), of als het buiten te koud was (en dus de accu ook). Eigenlijk gek, want je kan ook prima OPD'en met de mechanische remmen
Ja, volgens mij lag het ook meer aan de beroerde Chineze implementatieSTIMPPYYY schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:15:
[...]
MG4 was dan ook een waardeloze implementatie. Tesla doet dit gewoon fatsoenlijk (mijn Honda btw ook).
Vaak bu'j te bang!
Daar heb je zeker een punt. Ik zie dat ook om mij heen. Vooral het verbruik is altijd een discussiepunt...Gonadan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:08:
[...]
[...]
Heb ik zelf ook hoor in mijn EV ritten, maar wij zitten hier ook wel in een bubbel van liefhebbers. Het gaat hier heel veel om de techniek, efficiëntie, souplesse en wat voor moois dan ook een EV rijden kan bieden.
Buiten onze bubbel rijdt aanzienlijk deel de EV echter primair omdat dit in de bijtelling gunstiger was en omdat 'ie lekker hard optrekt. En die doen op straat niet aan zo soepel mogelijk rijden of lekker zuinig doen, die rammen gewoon lekker hard door in de spits en doen aan binair gasgeven.
Ikzelf rij 99% gewoon lekker met de kachel op auto omdat ik nagenoeg altijd gratis kan laden en het bereik geen probleem is. Om het verschil aan te tonen gisteren eens geprobeerd om een stukje te hypermilen van mijn werk:
Normaal verbruik winter (ca. -3/+1 graad): ca. 20kWh/100km. Vooral het opwarmen van de cabine na een dag op het kantoor vreet energie.
Verbruik gisteren: (ca. -3/+1 graad): ca. 15kWh/100km. Gereden in Eco 20 graden (kwam nog verrasend warme lucht uit de roosters). Verder gewoon ACC met het verkeer mee. Wel extra vroeg van het gas af om maximaal te coasten.
Dit verbruik zou dus een bereik (in de winter) geven wat hoger is dan de WLTP. Ben benieuwd als ik dit van de zomer nog een keer doe met hogere temperatur (ca. 10% was nu verwarming) en de 20 inch aero wielen met E-primacy banden ipv lompe winterbanden.
Uiteraard moet ik wel zeggen dan de gemiddelde snelheid EN maximum snelheid hier in de regio en stuk lager zijn dan de limieten in NL.
2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30
https://www.telegraaf.nl/...in-gebruik/129523199.html
Jammer dat er niemand tegengas geef, dus eenzijdig beeld.
Ik vind dus Carlo Brantsen geen journalist die een item van meerdere kanten belicht.
Ben wel blij dat ik in mijn omgeving de mening over EV’s langzaam aan het veranderen is. Ik hoop ook door mijn ervaringen te vertellen
60-jarige autojournalist... Wat wil je daarvan verwachten?niki_lauda schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:29:
Gisteren kregen een half miljoen mensen die in een andere bubbel zitten dit voorgeschoteld
Ik vind dus Carlo Brantsen geen journalist die een item van meerdere kanten belicht.
Ben wel blij dat ik in mijn omgeving de mening over EV’s langzaam aan het veranderen is. Ik hoop ook door mijn ervaringen te vertellen
Als het niet naar olie stinkt en 'vroem' doet is het niet goed.
Wat een panel zit er ook zeg. Ze praten ook weer precies hun lezers naar de mond, die toch al graag horen dat elektrisch rijden waardeloos is. Wij gaan in ieder geval niet meer terug naar benzine en inmiddels heb ik al de nodige auto's achter de kiezen, maar ik heb nog nooit zo lekker gereden als in de Jeep Avenger die we nu (nog) hebben. Stil, vlot, lekker thuis volladen en als klap op de vuurpijl ook altijd in een warme auto instappen.niki_lauda schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:29:
Gisteren kregen een half miljoen mensen die in een andere bubbel zitten dit voorgeschoteld
uhm...
Telegraaf.... waar Wierd Duk ook nog eens voor werkt.... welk weldenkend mens neemt die krant serieus?
Of leest het überhaupt. Ik beschouw het als het Fox News van Nederland.
Ik steek er geeneens moeite meer in om eerlijk te zijn. Ik rij alweer 10 jaar+ EV's en waar er in het begin (1. gen E-golf en E-up) nog wel wat argumenten tegen waren is dat nu bijna niet meer relevant.Smoonshine schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:02:
[...]
Wat een panel zit er ook zeg. Ze praten ook weer precies hun lezers naar de mond, die toch al graag horen dat elektrisch rijden waardeloos is. Wij gaan in ieder geval niet meer terug naar benzine en inmiddels heb ik al de nodige auto's achter de kiezen, maar ik heb nog nooit zo lekker gereden als in de Jeep Avenger die we nu (nog) hebben. Stil, vlot, lekker thuis volladen en als klap op de vuurpijl ook altijd in een warme auto instappen.
Het zijn de standaard dooddoeners welke keer op keer worden aangehaald. Ik antwoord nu standaard dat ik het helemaal eens ben, een EV is niks voor jou
Ik zie 3 groepen:
- ICE rijders welke alle EV's als onnozel afstempelen
- Tesla rijders welke alle EV's welke geen Tesla zijn als inferieur bestempelen
- De rest, inklusief ICE en Tesla rijders welke elkaar gewoon in hun waarde laten en heerlijk over alle voor en nadelen kunnen babbelen.
Groep 1 en 2 ga ik zoals gezegd niet meer mee in discussie.
Pas nog iemand die ergens had gelezen dat je accu echt heel snel leeg gaat als je je auto voorverwarmt. Toen ook maar weer eens uitgelegd dat als je een kachel van 1000W een half uur aanzet er nog maar 1/160ste uit mijn accu is......
Wat je zegt bij punt 3 inderdaad. Ik vind het zelf erg leuk om 'early adopter' te zijn, maar ik snap ook heel goed dat er mensen zijn met positieve associaties bij benzine auto's of voor wie een auto echt gewoon 'een zo goedkoop mogelijk ding' moet zijn, omdat ze liever sparen voor iets wat voor hen belangrijk is.Rene schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:11:
[...]
Ik zie 3 groepen:
- De rest, inklusief ICE en Tesla rijders welke elkaar gewoon in hun waarde laten en heerlijk over alle voor en nadelen kunnen babbelen.
ik zie juist vooral mensen die Tesla afzeiken en vrijwel nooit andersom. Blijkt ook wel een beetje uit je post door die groep een apart plekje te geven.Rene schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:11:
[...]
Ik steek er geeneens moeite meer in om eerlijk te zijn. Ik rij alweer 10 jaar+ EV's en waar er in het begin (1. gen E-golf en E-up) nog wel wat argumenten tegen waren is dat nu bijna niet meer relevant.
Het zijn de standaard dooddoeners welke keer op keer worden aangehaald. Ik antwoord nu standaard dat ik het helemaal eens ben, een EV is niks voor jou. Lekker heel de maand ijs krabben, in de zomer in een kokende auto instappen, duur onderhoud, trage motor etc. etc. En dat allemaal omdat het bereik met de caravan slechts 200km is. ironisch genoeg heeft deze persoon helemaal geen caravan.
Ik zie 3 groepen:
Voor dagelijks gebruik wil ik ook nooit meer terug naar ICE. Ik ben nog steeds een petrolhead (ofja, gewoon een fan met alles van wielen, want EV's vind ik ook tof), en mocht er ooit iets van KM-heffing komen i.p.v. MRB, reken er dan maar op dat er nog een dikke ICE bak voor de deur erbij komtSmoonshine schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:02:
[...]
Wat een panel zit er ook zeg. Ze praten ook weer precies hun lezers naar de mond, die toch al graag horen dat elektrisch rijden waardeloos is. Wij gaan in ieder geval niet meer terug naar benzine en inmiddels heb ik al de nodige auto's achter de kiezen, maar ik heb nog nooit zo lekker gereden als in de Jeep Avenger die we nu (nog) hebben. Stil, vlot, lekker thuis volladen en als klap op de vuurpijl ook altijd in een warme auto instappen.
Nu heb ik als hobby nog een motor er naast een een lekker stinkende 2-takt oldtimer brommer
Vaak bu'j te bang!
Als ik zeg: ik eet graag boterhammen met choco dan zal er (online) ook wel iemand te vinden zijn die zegt: ja maar, choco is...
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Is misschien ook iets regionaals. Hier in Noorwegen is Tesla absoluut de grootste waardoor je in elke EV discussie moet verantwoorden waarom je geen Tesla hebt gekocht.STIMPPYYY schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:23:
[...]
ik zie juist vooral mensen die Tesla afzeiken en vrijwel nooit andersom. Blijkt ook wel een beetje uit je post door die groep een apart plekje te geven.
Maar point taken, het kan zeker andersom en ik schaar me in mijn laatste groep en laat iedereen lekker in zijn waarde, inclusief Tesla, ICE en adere automobilisten
Daarna zakelijk nog een MG4 en nu een Kia EV6.
Privé was onze eerste elektrische auto een Citroën C-Zero met 100 km bereik, maar mijn vrouw werkte toen 12 kilometer verderop dus helemaal prima. Toen zij wat verder weg ging werken, hebben we de Citroën C-Zero ingeruild voor een Seat Mii Electric.
Wij zijn beiden van mening dat we nooit meer terug gaan naar een brandstofauto. Vooral omdat we 16 zonnepanelen hebben en straks de salderingsregeling eraf gaat. We willen zoveel mogelijk stroom van de zonnepanelen zelf gebruiken.
Als bidrectioneel laden nog een keer wordt toegestaan in NL dan ruilen we de Seat Mii Electric in voor de Renault Twingo E-Tech die als thuisbatterij kan fungeren of voor de Kia EV2.
Een thuisbatterij zie ik persoonlijk niet zitten. Ik heb liever een thuisbatterij op 4 wielen die ik voor 2 doelen kan gebruiken, namelijk als vervoer en als thuisbatterij.
Tuurlijk moet je krabben en in een kokende auto, je gaat toch niet kachel of airco gebruiken? Dat kost efficiëntie.Rene schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:11:
[...]
Ik steek er geeneens moeite meer in om eerlijk te zijn. Ik rij alweer 10 jaar+ EV's en waar er in het begin (1. gen E-golf en E-up) nog wel wat argumenten tegen waren is dat nu bijna niet meer relevant.
Het zijn de standaard dooddoeners welke keer op keer worden aangehaald. Ik antwoord nu standaard dat ik het helemaal eens ben, een EV is niks voor jou. Lekker heel de maand ijs krabben, in de zomer in een kokende auto instappen, duur onderhoud, trage motor etc. etc. En dat allemaal omdat het bereik met de caravan slechts 200km is. ironisch genoeg heeft deze persoon helemaal geen caravan.
Ik zie 3 groepen:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voor mijn gevoel worden groep 1 en 2 wel kleiner.... Uiteraard blijft er een hardcore groepje over wat prat gaat op hun 20 jarige opel corsa en EV's maar k*t vind, daar kun je inderdaad geen fatsoenlijke discussie mee voeren. De hoogtijdagen van Tesla zijn ook wel voorbij, tot een aantal jaar geleden liepen ze ver voorop met hun EV's. Anno 2026 moeten ze opletten dat ze niet ingehaald worden door de concurrentie, en dat zien meer en meer mensen in.Rene schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:11:
[...]
Ik zie 3 groepen:
Zijn heel vaak dezelfde figuren, let maar eens op. En inderdaad.... die ga je niet overtuigen.1rr1tantemug schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:47:
Die groep 1 en 2 zie ik wel heel prominent terug in de reacties op nieuwberichten over Tesla (en EV's in het algemeen) op de frontpage van Autoweek. Maar dat is ook wel een hevig gepolariseerd hoekje in de online autowereld
Een positieve eerste ervaring wat mij betreft. Auto op zich is ok voor mij.
Ik heb nu de vraag gesteld of ik er eens eentje kan huren voor een week om te zien of ik elektrisch rijden kan inpassen in mijn verplaatsingen voor het werk, hoe het gaat met redelijk ad hoc laden,...
De verkoper blaasde even maar ging toch verder informeren en mij iets laten weten 🙂
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Gaaf. Mocht het lukken en je de R5 een poosje kunnen rijden, feel free to ask, er zijn namelijk nogal veel overeenkomsten met mijn wagen.Wozmro schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:56:
Net terug van een uurtje testrijden in de Renault R5.
Een positieve eerste ervaring wat mij betreft. Auto op zich is ok voor mij.
Ik heb nu de vraag gesteld of ik er eens eentje kan huren voor een week om te zien of ik elektrisch rijden kan inpassen in mijn verplaatsingen voor het werk, hoe het gaat met redelijk ad hoc laden,...
De verkoper blaasde even maar ging toch verder informeren en mij iets laten weten 🙂
Waar ik dan weer benieuwd naar ben, mocht het de 5 worden.... welke kleur?
Niet echt, want pas recent kan Tesla ook bij volle accu OPD. Dat deden andere merken al veel eerder. Ook de keuze tussen OPD of geen OPD heeft Tesla niet, terwijl op de snelweg OPD eigenlijk niet handig is en in de meeste gevallen minder zuinig. Veel mensen kunnen niet goed doseren en ik zie als het druk is veel Tesla’s met continu remlichten aan en uit knipperen. Dan ben je dus met OPD vaak te hard aan het vaart verminderen, terwijl je met uitrollen zuiniger was geweest en vooral ook veel rustiger rijdt. Volvo adviseert bijv om op de snelweg OPD uit te zetten en bij Volkswagen kun je gemakkelijk tussen D en B wisselen om te kiezen. Regenereren doe je dan via het rempedaal.STIMPPYYY schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:15:
[...]
MG4 was dan ook een waardeloze implementatie. Tesla doet dit gewoon fatsoenlijk (mijn Honda btw ook).
(Overigens niet bedoeld als Tesla bashing, maar wil wat nuance geven op OPD, hoe fijn ik dat ook vind buiten de snelweg)
[ Voor 37% gewijzigd door JTHZZ op 07-02-2026 11:16 ]
Ja die hebben wel wat veranderingen doorgevoerd. Ook in negatieve zin. Ten tijde van mijn M3 kon dat nog allemaal. OPD werkte inderdaad met volle of koude accu niet (wel rap overigens na wegrijden), maar wat je bijvoorbeeld bij MG ziet is dat je OPD altijd opnieuw aan moet zetten. Sterker nog, je krijgt een melding “computer says no”. Op hoop van zegen lukt het een aantal km later wel.JTHZZ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:10:
[...]
Niet echt, want pas recent kan Tesla ook bij volle accu OPD. Dat deden andere merken al veel eerder. Ook de keuze tussen OPD of geen OPD heeft Tesla niet, terwijl op de snelweg OPD eigenlijk niet handig is en in de meeste gevallen minder zuinig. Veel mensen kunnen niet goed doseren en ik zie als het druk is veel Tesla’s met continu remlichten aan en uit knipperen. Dan ben je dus met OPD vaak te hard aan het vaart verminderen, terwijl je met uitrollen zuiniger was geweest en vooral ook veel rustiger rijdt. Volvo adviseert bijv om op de snelweg OPD uit te zetten en bij Volkswagen kun je gemakkelijk tussen D en B wisselen om te kiezen. Regenereren doe je dan via het rempedaal.
(Overigens niet bedoeld als Tesla bashing, maar wil wat nuance geven op OPD, hoe fijn ik dat ook vind buiten de snelweg)
Persoonlijk ben ik mogelijk een van de weinige die juist houdt van opd en sterke regen op de snelweg.
Het kleur ben ik nog niet uit. Het geel spreekt mij wel aan.Zjanzjak schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:02:
[...]
Gaaf. Mocht het lukken en je de R5 een poosje kunnen rijden, feel free to ask, er zijn namelijk nogal veel overeenkomsten met mijn wagen.![]()
Waar ik dan weer benieuwd naar ben, mocht het de 5 worden.... welke kleur?
Ik heb vooral gefocust op het rijden en het verbruik. Infotainment en dergelijke interesseert mij minder. Ook waren alle veiligheidsfuncties ingeschakeld maar had ik daar eigenlijk niet veel last van.
Ik heb dus een uurtje rondgereden, beetje vanalles: 50, 70, 110 op de snelweg. Ik ben een rustige chauffeur.
Bij vertrek toonde de verbruiksmeter ongeveer 33kWh/100km. Op het einde net onder de 20kWh/100km. Het was 7gr buiten, airco stond op 20gr. Geen zetel of stuurverwarming gebruikt.
Bijna volledige rit in stand B gereden.
Zijn dat een beetje normale cijfers?
Ja, 33kWh/100 is enorm veel maar het zou een korte rit kunnen zijn geweest in de kou met de kachel aan, of 130 op de snelweg ofzoiets. Interessanter is dat je dat gemiddelde onder de 20 gekregen hebt. Bij normaal gebruik zit je meestal wel onder die 20kWh/100km, maar het hangt van diverse factoren af. Stand B is denk ik dat ie sterker regenereert? Gaf ie aan hoeveel je teruggewonnen hebt?Wozmro schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:47:
[...]
Het kleur ben ik nog niet uit. Het geel spreekt mij wel aan.
Ik heb vooral gefocust op het rijden en het verbruik. Infotainment en dergelijke interesseert mij minder. Ook waren alle veiligheidsfuncties ingeschakeld maar had ik daar eigenlijk niet veel last van.
Ik heb dus een uurtje rondgereden, beetje vanalles: 50, 70, 110 op de snelweg. Ik ben een rustige chauffeur.
Bij vertrek toonde de verbruiksmeter ongeveer 33kWh/100km. Op het einde net onder de 20kWh/100km. Het was 7gr buiten, airco stond op 20gr. Geen zetel of stuurverwarming gebruikt.
Bijna volledige rit in stand B gereden.
Zijn dat een beetje normale cijfers?
Saved by the buoyancy of citrus
Stand B is inderdaad extra regenereren maar bij de R5 zou het verschil met D niet zo groot zijn volgens de verkoper.
Ik had ook niet het gevoel dat ik voorzichtig moest omgaan met de gaspedaal en dat er bruusk vertraagd werd.
Ik heb er ook niet aan gedacht om de eco stand te proberen, was de hele tijd in comfort. Zou dat veel verschil maken?
Een beetje, maar je moet rijden in die stand die jij fijn vindt. Zelf ben ik niet zo'n fan van de eco-stand, en probeer dat meer met mijn rechtervoet te compenseren. Gebruik de volle regen eigenlijk alleen maar als ik een verkeerslicht nader, of een rotonde oid, en bergaf uiteraard. Maar op de snelweg totaal niet omdat ik vind dat er dan te sterk wordt afgeremd terwijl ik liever wil uitrollen. Maar goed, een ander vindt het weer heerlijk.Wozmro schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:58:
Ik heb er ook niet aan gedacht om de eco stand te proberen, was de hele tijd in comfort. Zou dat veel verschil maken?
Net onder de 20kWh/100km is een vrij normale waarde voor de R5 op dit moment zo in februari met jouw rijstijl. In de zomer zal je dan wel rond de 15 a 16kWh/100km zitten met gemixte wegen schat ik zo in.
Het zal wel per auto verschillen maar volgens mij heeft een eco stand vaak meer invloed op de inzet van energie voor klimaat en instellingen voor regeneratie dan op rij eigenschappen. Een eco stand heeft dan vooral invloed op verbruik bij korte ritjes, rij je langere routes dan doet een eco stand veel minder.Zjanzjak schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:57:
[...]
Een beetje, maar je moet rijden in die stand die jij fijn vindt. Zelf ben ik niet zo'n fan van de eco-stand, en probeer dat meer met mijn rechtervoet te compenseren. Gebruik de volle regen eigenlijk alleen maar als ik een verkeerslicht nader, of een rotonde oid, en bergaf uiteraard. Maar op de snelweg totaal niet omdat ik vind dat er dan te sterk wordt afgeremd terwijl ik liever wil uitrollen. Maar goed, een ander vindt het weer heerlijk.
Net onder de 20kWh/100km is een vrij normale waarde voor de R5 op dit moment zo in februari met jouw rijstijl. In de zomer zal je dan wel rond de 15 a 16kWh/100km zitten met gemixte wegen schat ik zo in.
Bij de ZOE beperkt het ook de acceleratie en topsnelheid naast inderdaad de klimaatregeling.SirLenncelot schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:05:
[...]
Het zal wel per auto verschillen maar volgens mij heeft een eco stand vaak meer invloed op de inzet van energie voor klimaat en instellingen voor regeneratie dan op rij eigenschappen. Een eco stand heeft dan vooral invloed op verbruik bij korte ritjes, rij je langere routes dan doet een eco stand veel minder.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Denk ik wel ja.SirLenncelot schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:05:
Het zal wel per auto verschillen
Want dit;
Die mindere acceleratie dus (naast uiteraard de klimaatregeling) maar hij rolt ook minder uit in de eco stand in vergelijk met de normale (comfort) stand.Himalaya schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:07:
Bij de ZOE beperkt het ook de acceleratie en topsnelheid naast inderdaad de klimaatregeling.
Maar vooral gewoon lekker de adaptive cruise control aan zetten, wat de meeste auto's al lang hebben. Laat de auto het lekker uitzoeken terwijl je relaxed in je stoel zit. Sinds ik een maandje de Polestar 2 Launch Edition LRDM heb zit ik zo relaxed achter het stuur, vooral op de 2 baans autowegen (N36, N48). Voorheen altijd kloten met de cruise control, vooral als de voorganger weer eens geen vaste voet heeft. En nu, chill en zo nu en dan even de auto laten weten dat je er nog bent. Je komt vanzelf op je bestemming.JTHZZ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:10:
[...]
Niet echt, want pas recent kan Tesla ook bij volle accu OPD. Dat deden andere merken al veel eerder. Ook de keuze tussen OPD of geen OPD heeft Tesla niet, terwijl op de snelweg OPD eigenlijk niet handig is en in de meeste gevallen minder zuinig. Veel mensen kunnen niet goed doseren en ik zie als het druk is veel Tesla’s met continu remlichten aan en uit knipperen. Dan ben je dus met OPD vaak te hard aan het vaart verminderen, terwijl je met uitrollen zuiniger was geweest en vooral ook veel rustiger rijdt. Volvo adviseert bijv om op de snelweg OPD uit te zetten en bij Volkswagen kun je gemakkelijk tussen D en B wisselen om te kiezen. Regenereren doe je dan via het rempedaal.
Vandaag met veelal 100km/h ook al een hele nette 20kWh/100km gehaald. Valt me alles mee met deze toch niet al te zuinige Polestar 2 op de 20" Performance Pack velgen.
[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 07-02-2026 19:20 ]
Heeft jouw auto en de R5 een warmtepomp?Zjanzjak schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:33:
[...]
Denk ik wel ja.
Want dit;
[...]
Die mindere acceleratie dus (naast uiteraard de klimaatregeling) maar hij rolt ook minder uit in de eco stand in vergelijk met de normale (comfort) stand.
De ZOE heeft inderdaad een warmtepomp.Tommie12 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:06:
[...]
Heeft jouw auto en de R5 een warmtepomp?
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Bij mij standaard, bij de R5 optioneel maar ik denk dat demowagens van Renault 5 ook een warmtepomp hebben, zijn vaak de top-specs. Persoonlijk had ik de range vantevoren wat hoger ingeschat trouwens maar goed, voor mij een totaal non-issue.Tommie12 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:06:
Heeft jouw auto en de R5 een warmtepomp?
Het idee van Tesla is toch dat je op iets als de snelweg de Rainbow Road aan zet?JTHZZ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:10:
[...]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heeft meer met afstand houden te maken denk ik. Het OPD werkt echt heel prima in een Tesla. Ik heb wel wat dingen aan te merken op Tesla maar OPD is daar niet een van. Blended braking is er echter volgens mij nog steeds niet voor de iets oudere modellen. Is even iets irritant bij 100% maar op zich geen super issues.JTHZZ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:10:
[...]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Eens, maar de combinatie weinig afstand houden (=de praktijk in de Nederlandse spits) en OPD is onrustig en slecht voor je verbruik. Met OPD vertraag je vaak harder dan nodig, wat knipperende remlichten en extra file oplevert. Ook is dat voor verbruik niet optimaal, ook al zal het verschil niet enorm zijn.Inspired schreef op zondag 8 februari 2026 @ 07:55:
[...]
Heeft meer met afstand houden te maken denk ik. Het OPD werkt echt heel prima in een Tesla. Ik heb wel wat dingen aan te merken op Tesla maar OPD is daar niet een van. Blended braking is er echter volgens mij nog steeds niet voor de iets oudere modellen. Is even iets irritant bij 100% maar op zich geen super issues.
Dan is het beter als je OPD uit kunt zetten. Maar daarvoor heb je dus wel blended braking nodig (rempedaal wat ook regenereert), anders ga je mechanisch moeten remmen en dat zou natuurlijk waardeloos zijn voor je verbruik. Maar gaat misschien te ver hier, denk niet dat veel Tweakers hier mee bezig zijn
[ Voor 14% gewijzigd door JTHZZ op 08-02-2026 09:59 ]
Niet eens. Met de Tesla vorm van OPD kan ik perfect doseren in de file. Ligt dus aan de bestuurder. Als die af moet remmen met het rempedaal zullen ze dat waarschijnlijk net zo abrupt doen. Veel mensen kunnen gewoon niet rijden.JTHZZ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:56:
[...]
Eens, maar de combinatie weinig afstand houden (=de praktijk in de Nederlandse spits) en OPD is onrustig en slecht voor je verbruik. Met OPD vertraag je vaak harder dan nodig, wat knipperende remlichten en extra file oplevert. Ook is dat voor verbruik niet optimaal, ook al zal het verschil niet enorm zijn.
Dan is het beter als je OPD uit kunt zetten. Maar daarvoor heb je dus wel blended braking nodig (rempedaal wat ook regenereert), anders ga je mechanisch moeten remmen en dat zou natuurlijk waardeloos zijn voor je verbruik. Maar gaat misschien te ver hier, denk niet dat veel Tweakers hier mee bezig zijn
Het is dus puur te weinig afstand. (Of rijders die niet kunnen omgaan met OPD.) Als ik met OPD meer mijn pedaal op moeten laten komen omdat ik meer moet vertragen (zodat de remlichten ook aan gaan) dan had ik zonder OPD ook moeten remmen.JTHZZ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:56:
[...]
Eens, maar de combinatie weinig afstand houden (=de praktijk in de Nederlandse spits) en OPD is onrustig en slecht voor je verbruik. Met OPD vertraag je vaak harder dan nodig, wat knipperende remlichten en extra file oplevert. Ook is dat voor verbruik niet optimaal, ook al zal het verschil niet enorm zijn.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Hier kun je eindeloos over discussiëren maar een Tesla dwingt je om te rijden met OPD en dat is niet ieders smaak.GekkeRipper schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:20:
[...]
Niet eens. Met de Tesla vorm van OPD kan ik perfect doseren in de file. Ligt dus aan de bestuurder. Als die af moet remmen met het rempedaal zullen ze dat waarschijnlijk net zo abrupt doen. Veel mensen kunnen gewoon niet rijden.
Mijn P2 heeft prima OPD maar ik vind het gewoon niet fijn en ben blij dat ik de keuze heb om die wat lichter te zetten.
De OPD op mijn Fiat is een stuk minder vloeiend (vooral bij zeer lage snelheden) en daar is het helemaal fijn dat je die niet hoeft te gebruiken.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Het gaat om het doseren. Het punt van vrij uitrollen vinden is lastig en je gaat dus met OPD makkelijker vertragen waar dat niet nodig is. Want als je het pedaal helemaal los laat rem je. Zonder OPD kun je rustig pedaal loslaten en remmen waar nodig. Er zijn vast goede chauffeurs die dat ook met OPD goed kunnen en het hangt ook af van de implementatie. Maar als je om je heen kijkt in de spits zie je veelvuldig overremmen en weer accelereren bij EVs. Daar komt de factor overreagerende (T)ACC nog overheen.Inspired schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:21:
[...]
Het is dus puur te weinig afstand. (Of rijders die niet kunnen omgaan met OPD.) Als ik met OPD meer mijn pedaal op moeten laten komen omdat ik meer moet vertragen (zodat de remlichten ook aan gaan) dan had ik zonder OPD ook moeten remmen.
Het is alleen ontzettend jammer dat ik zo vreselijk veel Tesla rijders zie die niet kunnen omgaan met OPD. Het constante knipperen van de remverlichting is niet alleen storend maar creëert ook gevaarlijke situaties.GekkeRipper schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:20:
[...]
Niet eens. Met de Tesla vorm van OPD kan ik perfect doseren in de file. Ligt dus aan de bestuurder. Als die af moet remmen met het rempedaal zullen ze dat waarschijnlijk net zo abrupt doen. Veel mensen kunnen gewoon niet rijden.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Dat kun je echt niet toeschrijven aan Tesla rijders, of iets wat EV’s te maken heeft. De groep die op snelweg alleen rijdt met optrekken en afremmen is echt groot. En ook altijd groot geweest in Nederland.True schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:39:
[...]
Het is alleen ontzettend jammer dat ik zo vreselijk veel Tesla rijders zie die niet kunnen omgaan met OPD. Het constante knipperen van de remverlichting is niet alleen storend maar creëert ook gevaarlijke situaties.
De hoeveelheid zeer kort durende maar ook zeer frequente remlichten die ik zie branden tijdens de spits komt echt niet doordat mensen een automaat rijden en met de linkervoet de rem bedienen en met de rechtervoet het gas/stroom bedienen.SirLenncelot schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:47:
[...]
Dat kun je echt niet toeschrijven aan Tesla rijders, of iets wat EV’s te maken heeft. De groep die op snelweg alleen rijdt met optrekken en afremmen is echt groot. En ook altijd groot geweest in Nederland.
Dat is puur te wijten aan regeneratief OPD en het is niet alleen Tesla waar ik het zie, maar het is voornamelijk bij Tesla ik gok zo'n 90-95% v.d. tijd dat ik het zie.
En we kunnen wel zeggen dat Nederlandse bestuurders niet kunnen rijden, prima. Maar het resultaat hiervan is bij voornamelijk de OPD EVs duidelijk merkbaar; irritant en uiteindelijk ronduit gevaarlijk.
Kan irritant zijn voor jou, maar gevaarlijk is het niet, anders zou Tesla heel hoog staan in de ongevalsstatistieken.True schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:52:
[...]
De hoeveelheid zeer kort durende maar ook zeer frequente remlichten die ik zie branden tijdens de spits komt echt niet doordat mensen een automaat rijden en met de linkervoet de rem bedienen en met de rechtervoet het gas/stroom bedienen.
Dat is puur te wijten aan regeneratief OPD en het is niet alleen Tesla waar ik het zie, maar het is voornamelijk bij Tesla ik gok zo'n 90-95% v.d. tijd dat ik het zie.
En we kunnen wel zeggen dat Nederlandse bestuurders niet kunnen rijden, prima. Maar het resultaat hiervan is bij voornamelijk de OPD EVs duidelijk merkbaar; irritant en uiteindelijk ronduit gevaarlijk.
Bij een noodsituatie begint een auto met OPD onmiddellijk te vertragen als je je voet van het gas naar de rem beweegt, en dat doet een auto waar je dat met flippers moet gaan doen niet.
Daar worden meters gewonnen.
Huh gevaarlijk? Hoezo dan?True schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:39:
Het constante knipperen van de remverlichting is niet alleen storend maar creëert ook gevaarlijke situaties.
Om in te haken op deze discussie: Ik rijdt met een EV uit de VAG gelederen en die kent geen 'OPD' in de terminologie zoals die o.a. door Tesla gebezigd wordt. De enige mogelijkheid om de regeneratie te beïnloeden is doormiddel van een 'keuze hendel' welke vooruit twee standen kent (géén 'flippers').Tommie12 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:46:
[...]
Kan irritant zijn voor jou, maar gevaarlijk is het niet, anders zou Tesla heel hoog staan in de ongevalsstatistieken.
Bij een noodsituatie begint een auto met OPD onmiddellijk te vertragen als je je voet van het gas naar de rem beweegt, en dat doet een auto waar je dat met flippers moet gaan doen niet.
- D Modus -> Drive / Cruise modus, waarbij de auto minimaal regenereert en de auto zichzelf dus laat uitrollen.
- B Modus -> Break modus, waarin de auto sneller gaat regeneren en dus ook harder afremt op de motor.
Nou rijd ik nooit áchter mezelf dus ik ben daarbij eigenlijk wel benieuwd wat de remlichten doen met zo'n instelling (welke ik vaak ook binnen de bebouwde kom aan houd).
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Wij hebben een Tesla model S en ik kan bevestigen dat het puur ligt aan de voertuigbeheersing van de bestuurder.True schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:52:
[...]
De hoeveelheid zeer kort durende maar ook zeer frequente remlichten die ik zie branden tijdens de spits komt echt niet doordat mensen een automaat rijden en met de linkervoet de rem bedienen en met de rechtervoet het gas/stroom bedienen.
Een tijdje terug reed ik achter mn vriendin aan en ik weet hoe ze rijdt en dat ze goed rijdt. Toch sprongen de remlichten meer dan gewoonlijk zou moeten zijn aan. Omdat ik weet dat ze tacc veel gebruikt en ook redelijk kan inschatten wanneer ze die in- en uitschakelt zag ik een patroon. Op het moment dat tacc uitgeschakeld wordt beginnen gelijk de remlichten te branden doordat je daarna de remkracht deels opheft met het gas gaan de remlichten uit tot je weer wat harder vertraagt.
Nu we dit weten hebben we onszelf aangeleerd om eerst het gas in te trappen (zodat je je snelheid vasthoudt) en dan pas de tacc uit te schakelen.
Ik denk niet dat veel mensen weten wanneer hun remlichten branden en daar dus geen rekening mee houden.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Omdat men normaliter:
- remlichten -> oké ik moet actie ondernemen en anticiperen -> gebaseerd op de afstand ga ik gas loslaten of remmen.
- remlichten -> ik heb ze inmiddels al 20x gezien in de afgelopen 5 kilometer terwijl er niets aan de hand was -> gebaseerd op de afstand ga ik mijn gas niet meer loslaten en maar de afstand inkorten -> oh help dit was wél een remactie en geen OPD-remlicht hierom moet ik nu dus wel bijremmen, maar ik ben nu relatief laat -> boem is ho.
Dus bij OPD of Adaptieve CruiseControl gaan de remlichten niet altijd branden als de auto vertraagt.
https://www.ad.nl/auto/bi...3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F
Gast... Off topic overigens. Maar, als ik mijn rempedaal aai in mijn ICE auto terwijl ik uitrol in 6 dan gaan de remlichten aan. Zelfde effect. Ook dat doe je regelmatig als het uitrollen net te snel gaat. Jij zoekt echt problemen die er niet zijn.True schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:15:
[...]
Omdat men normaliter:Bij gewenning achter een OPD-sukkelaar:
- remlichten -> oké ik moet actie ondernemen en anticiperen -> gebaseerd op de afstand ga ik gas loslaten of remmen.
Verlichting is één van de twee signalen die je hebt in een auto, de enige naast je claxon. En aan de claxon heb je niets op de snelweg. Mag ik een komende whataboutisme alvast vooraf pareren? Als je niet kunt vertrouwen op de remlichten van je voorganger kun je weinig meer doen.
- remlichten -> ik heb ze inmiddels al 20x gezien in de afgelopen 5 kilometer terwijl er niets aan de hand was -> gebaseerd op de afstand ga ik mijn gas niet meer loslaten en maar de afstand inkorten -> oh help dit was wél een remactie en geen OPD-remlicht hierom moet ik nu dus wel bijremmen, maar ik ben nu relatief laat -> boem is ho.
Overigens lijkt me een adaptief systeem zoals in een BMW nog beter dan dat van de Tesla. Uitrollen wanneer niemand voor je, regenereren wanneer er wel iemand voor je zit.
1.3 m/s² dusAthome schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:17:
Remlichten gaan pas branden als een bepaalde vertraging genereerd wordt. Dit is meer dan 1.3 meter/seconde
Dus bij OPD of Adaptieve CruiseControl gaan de remlichten niet altijd branden als de auto vertraagt.
https://www.ad.nl/auto/bi...3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F
Ik vraag me overigens wel af wanneer de lichten in m'n ID.3 precies aan gaan. Het zou in principe bij een bepaalde lengte groene balk moeten gebeuren want dat zou gelijk moeten staan aan die 1.3 m/s².
@pjot1 ik doe dat, ja. Eerst pedaal licht toucheren dan ACC eraf. Niet alleen om remlichten te voorkomen maar ook voor het rijcomfort van passagiers.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
"voornamelijk bij Tesla ik gok zo'n 90-95%..." kennelijk gok je weleens mis ook.True schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:52:
....
Nederlandse autobestuurders hebben zoveel haast dat afstand houden, of ruim genoeg vóór iemand (weer) invoegen maar heel weinig (goed) gedaan wordt.
Ik rij daarom al met 'slechts' ~1,7 seconde (3 van de vier blokjes) afstand tot mijn voorligger, en kennelijk is dat voor heel veel mede-weggebruikers een uitnodiging om daar nog in te voegen.
Mijn rem/reactie-afstand wordt door zo'n actie tot minder dan een kwart verkleind, dus de ACC gaat die afstand weer verruimen.
En dan rij ik 'gevaarlijk' omdat mijn remlichten oplichten?
Als alle weggebruikers gewoon 'bij de les blijven' hoeven ze niet te 'schrikken' en (te) hard te remmen omdat het verkeer voor ze vertraagd.
It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!
Oké, maar denk je dat Jan Modaal überhaupt weet dat z'n remlichten branden als hij zijn voet van het gas haalt in een BEV?pjot1 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:14:
[...]
Wij hebben een Tesla model S en ik kan bevestigen dat het puur ligt aan de voertuigbeheersing van de bestuurder.
Een tijdje terug reed ik achter mn vriendin aan en ik weet hoe ze rijdt en dat ze goed rijdt. Toch sprongen de remlichten meer dan gewoonlijk zou moeten zijn aan. Omdat ik weet dat ze tacc veel gebruikt en ook redelijk kan inschatten wanneer ze die in- en uitschakelt zag ik een patroon. Op het moment dat tacc uitgeschakeld wordt beginnen gelijk de remlichten te branden doordat je daarna de remkracht deels opheft met het gas gaan de remlichten uit tot je weer wat harder vertraagt.
Nu we dit weten hebben we onszelf aangeleerd om eerst het gas in te trappen (zodat je je snelheid vasthoudt) en dan pas de tacc uit te schakelen.
Ik denk niet dat veel mensen weten wanneer hun remlichten branden en daar dus geen rekening mee houden.
Het zal niet misstaan om een remlicht-brand-icoon verplicht in het dashboard op te nemen zodat de bestuurders actief geattendeerd worden op het feit dat hun remlichten branden (of niet). Betutteling is het wel, maar ik denk dat het broodnodig is om te voorkomen dat over een paar jaar in een volledig knipperende spits rijden.
Kijken mensen toch niet naar. We moeten gewoon accepteren dat (mede) weggebruikers niet kunnen autorijden. Alleen al te zien hoe mensen stoïcijns vooruit kijken.True schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:28:
[...]
Oké, maar denk je dat Jan Modaal überhaupt weet dat z'n remlichten branden als hij zijn voet van het gas haalt in een BEV?
Het zal niet misstaan om een remlicht-brand-icoon verplicht in het dashboard op te nemen zodat de bestuurders actief geattendeerd worden op het feit dat hun remlichten branden (of niet). Betutteling is het wel, maar ik denk dat het broodnodig is om te voorkomen dat over een paar jaar in een volledig knipperende spits rijden.
Ach, zie het als een kerstgedachte.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Dit is een stelling gebaseerd op mijn ervaring. Maar klaarblijkelijk zit jij altijd naast mij in mijn auto ..Peter-036 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:26:
[...]
"voornamelijk bij Tesla ik gok zo'n 90-95%..." kennelijk gok je weleens mis ook.
Waarvan akte, de gemiddelde Nederlandse bestuurder is een slechte bestuurder, eens. Ik rijd ook met ACC, maar wat ik zie wat erg vervelend is, zijn toch overwegend Tesla's.Nederlandse autobestuurders hebben zoveel haast dat afstand houden, of ruim genoeg vóór iemand (weer) invoegen maar heel weinig (goed) gedaan wordt.
Ik rij daarom al met 'slechts' ~1,7 seconde (3 van de vier blokjes) afstand tot mijn voorligger, en kennelijk is dat voor heel veel mede-weggebruikers een uitnodiging om daar nog in te voegen.
Mijn rem/reactie-afstand wordt door zo'n actie tot minder dan een kwart verkleind, dus de ACC gaat die afstand weer verruimen.
En dan rij ik 'gevaarlijk' omdat mijn remlichten oplichten?
Als alle weggebruikers gewoon 'bij de les blijven' hoeven ze niet te 'schrikken' en (te) hard te remmen omdat het verkeer voor ze vertraagd.
Dat is het hele probleem toch ..GekkeRipper schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:20:
[...]
Gast... Off topic overigens. Maar, als ik mijn rempedaal aai in mijn ICE auto terwijl ik uitrol in 6 dan gaan de remlichten aan. Zelfde effect. Ook dat doe je regelmatig als het uitrollen net te snel gaat. Jij zoekt echt problemen die er niet zijn.
- Rempedaal indrukken -> je weet dat je remlichten branden -> kun je iets mee.
- Gas/stroom loslaten -> je moet weten dat je remlichten kunnen gaan branden gebaseerd op merk, model, regeneratiestand en/of gebruik OPD -> kun je iets mee als je dit alles zou weten.
Als iedereen dan intrappen -> los -> intrappen -> los doet omdat ze op 10m afstand van hun voorganger willen kleven in de spits krijg je echt wel de situatie dat men niet meer reageert op 'echt' gebruik van het rempedaal omdat er wel meer nodig is dan even een korte regeneratie om 'bij te remmen'.
Bij mijn id5 gaan de remlichten branden als de regeneratiebalk ongeveer onder het %-teken komt. Het is zichtbaar als ik met een aanhangwagen rijd.Termy schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:22:
[...]
1.3 m/s² dus.
Ik vraag me overigens wel af wanneer de lichten in m'n ID.3 precies aan gaan. Het zou in principe bij een bepaalde lengte groene balk moeten gebeuren want dat zou gelijk moeten staan aan die 1.3 m/s².
@pjot1 ik doe dat, ja. Eerst pedaal licht toucheren dan ACC eraf. Niet alleen om remlichten te voorkomen maar ook voor het rijcomfort van passagiers.
Zie ook YouTube: VW ID.4 Brake Light Driving in B Mode
[ Voor 4% gewijzigd door Drks op 08-02-2026 14:59 ]
Bij de Tesla kun je het op je scherm zien wanneer de remlichten (en alle andere lichten) aan gaan. Ik zie dat mijn remlichten weinig aan gaan. Laat gaspedaal vaak beperkt los, waardoor je doseert. Echt pas bij wat behoorlijk meer loslaten gaan de remlichten aan. Die van mij branden weinig. Bij met name Aziatische merken, merk je dat ze al veel eerder aan gaan. Het is uiteindelijk dus combinatie van factoren: bestuurder en automerk. Snap op zich de ergenis wel, je ziet het inderdaad nu veel meer en met name in de donkere spitsmomenten is het soms vervelend. Het voelt soms erg nerveus, maar de meeste bestuurders weten het niet van hun eigen voertuig en rijstijl wat dit activeert.Drks schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:58:
[...]
Bij mijn id5 gaan de remlichten branden als de regeneratiebalk ongeveer onder het %-teken komt. Het is zichtbaar als ik met een aanhangwagen rijd.
Zie ook YouTube: VW ID.4 Brake Light Driving in B Mode
Ik heb wel het idee dat de regenbalk niet lineair is. Als ik volgeladen ben en/of de batterij is koud en ik kan maar tot een 3e van de balk regenereren, dan voel ik op de snelweg amper dat ie remt terwijl dat bij volle balk behoorlijk sterk is.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Tesla is alvast in de VS het merk met het meeste ongevallenTommie12 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:46:
[...]
Kan irritant zijn voor jou, maar gevaarlijk is het niet, anders zou Tesla heel hoog staan in de ongevalsstatistieken.
https://www.forbes.com/si...t-rate-of-any-auto-brand/
en het meeste fatale ongevallen in de VS
https://www.roadandtrack....of-all-auto-brands-study/
Dus ja, ze staan niet hoog, maar helemaal bovenaan in die statistieken. Dan is er toch iets waar ze het beste in zijn.
Je kan gewoon uitrollen met OPD hoor.JTHZZ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:10:
[...]
Ook de keuze tussen OPD of geen OPD heeft Tesla niet, terwijl op de snelweg OPD eigenlijk niet handig is en in de meeste gevallen minder zuinig. Veel mensen kunnen niet goed doseren en ik zie als het druk is veel Tesla’s met continu remlichten aan en uit knipperen. Dan ben je dus met OPD vaak te hard aan het vaart verminderen, terwijl je met uitrollen zuiniger was geweest en vooral ook veel rustiger rijdt. Volvo adviseert bijv om op de snelweg OPD uit te zetten en bij Volkswagen kun je gemakkelijk tussen D en B wisselen om te kiezen. Regenereren doe je dan via het rempedaal.
En op de snelweg rij ik altijd ACC, daarvoor maakt het niet uit of hij in D of B staat.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Natuurlijk, ik heb niet anders beweerd. Maar het is juist dat doseren wat de meesten niet doen en dus gaan ze ‘overremmen’ omdat het voetje iets te hard losgaat. Daarom is het dus fijn om een auto te hebben waar je makkelijk tussen OPD en niet-OPD kunt wisselen. Ik gebruik dat heel veel.Puppetmaster schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:00:
[...]
Je kan gewoon uitrollen met OPD hoor.
En op de snelweg rij ik altijd ACC, daarvoor maakt het niet uit of hij in D of B staat.
[ Voor 13% gewijzigd door JTHZZ op 08-02-2026 17:40 ]
Het is mij nog niet specifiek opgevallen als ik eerlijk ben, maar het zou best zo kunnen zijn.True schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:52:
[...]
Zelf erger ik mij af jaren aan de automaat ridders die continu gas en rem afwisselen in plaats van doseren.
Veel weggebruikers hebben erg veel moeite met dusdanig anticiperen dat serieus afremmen niet nodig is valt mij op.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Precies, het zijn niet per se EV's die hier schuldig aan zijn maar ook automaten en mensen op ACC rijden. Dat is een veel grotere groep dan EV's, alleen die vallen de poster op.Gonadan schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:03:
[...]
Het is mij nog niet specifiek opgevallen als ik eerlijk ben, maar het zou best zo kunnen zijn.
Zelf erger ik mij af jaren aan de automaat ridders die continu gas en rem afwisselen in plaats van doseren.
Veel weggebruikers hebben erg veel moeite met dusdanig anticiperen dat serieus afremmen niet nodig is valt mij op.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Dat is het typische ACC rijden en dan zelf gas bijgeven om op ~0,5 sec volgafstand te blijven hangen en dan gas loslaten (en met ACC remmen), dat is niet waar ik hierin op doel. Het OPD-rem gedrag zie ik ook wel eens bij auto's die wel afstand houden, maar gewoon zeer zenuwachtig stroom geven/stoppen.Gonadan schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:03:
[...]
Het is mij nog niet specifiek opgevallen als ik eerlijk ben, maar het zou best zo kunnen zijn.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat lijkt ietwat tegen te vallen bij de huidige robotaxi's. Als er een moeilijke situatie ontstaat neemt iemand remote het stuur over, als je geduld hebt. En dat blijkt in de praktijk veel vaker voor te komen dan algemeen gedacht.RichieB schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:16:
Geniet er nog maar even van. Binnenkort rijden de auto’s helemaal zelf en hoef je je niet meer te ergeren aan je medeweggebruikers.
Met een rijbewijs in de bestuurdersstoel kun je dat soort situaties natuurlijk zelf afhandelen maar echt 100% zelfrijdend lijkt nog ver weg of misschien zelfs nooit haalbaar.
Ik zie het nog wel gebeuren dat je zonder rijbewijs met een auto op stap kunt maar dat is dan wel inclusief abonnement op een dienst waar een remote bestuurder het overneemt als de auto er niet uit komt.
https://www.techspot.com/...ten-guys-philippines.html
Ik denk dat het met de huidige tech al best zou kunnen wanneer er geen menselijke bestuurders zouden zijn.
Ik dacht al dat je je hypothese hierop baseerde en ik deel je mening totaal niet.True schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:15:
[...]
Omdat men normaliter:Bij gewenning achter een OPD-sukkelaar:
Verlichting is één van de twee signalen die je hebt in een auto, de enige naast je claxon. En aan de claxon heb je niets op de snelweg. Mag ik een komende whataboutisme alvast vooraf pareren? Als je niet kunt vertrouwen op de remlichten van je voorganger kun je weinig meer doen.
Boem is ho vind ik dus niet het gevaarlijke gevolg, dat is onkunde van de bestuurder achter je. Als je niet voldoende afstand houdt is boem ho, al remt een voorligger voor jou 86 keer. Dat leer je als je je rijbewijs haalt. Neemt niet weg dat er genoeg malloten rondrijden die het fijn vinden om op 3 centimeter achter je rijden. Ik denk altijd, ga je gang maar als ik een ghostbreak heb mag jij de kosten betalen.
Een beetje wat planologen in de jaren '50 '60 deden bijvoorbeeld in de Bijlmer en vergelijkbare wijken; autoverkeer strikt gescheiden houden van voetgangers- en fietsverkeer.Puppetmaster schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:48:
Ja, het probleem voor de autonome systemen is dat er veel mensen deelnemen aan het verkeer. Mensen doen onvoorspelbare dingen, houden zich niet aan de regel en maken zo extra complexe situaties.
Ik denk dat het met de huidige tech al best zou kunnen wanneer er geen menselijke bestuurders zouden zijn.
Geofencing is wel een voorwaarde om voertuigen 100% van de tijd autonoom te kunnen laten rijden.
In het kader van het BEV-topic, blijf ik van mening dat OPD-remlichtgedrag niet iets moet zijn wat door een ander opgelost zal moeten worden. Maar de bestuurder van de BEV moet zijn rijgedrag aanpassen zodat het iets is waar anderen ook wat mee kunnen en het te verwachten rijgedrag is.Zjanzjak schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:55:
[...]
Ik dacht al dat je je hypothese hierop baseerde en ik deel je mening totaal niet.
Boem is ho vind ik dus niet het gevaarlijke gevolg, dat is onkunde van de bestuurder achter je. Als je niet voldoende afstand houdt is boem ho, al remt een voorligger voor jou 86 keer. Dat leer je als je je rijbewijs haalt. Neemt niet weg dat er genoeg malloten rondrijden die het fijn vinden om op 3 centimeter achter je rijden. Ik denk altijd, ga je gang maar als ik een ghostbreak heb mag jij de kosten betalen.
Wat ik me wel afvraag is of er ooit eventueel een standaard komt voor een van de vertragingsstanden. Tijdje geleden een proefrit gedaan met een Polestar en vond er gewoon geen fijne stand in zitten. De ene coastte teveel, een stap zwaarder was amper stabiel te houden qua snelheid. Misschien is het nog m’n oude dieselhouding, waar ik ook zo goed als OPD kon realiseren middels goed anticiperen en uit laten rollen, maar een “verbrandingsmodus”, waarbij er dus een vertraging is die de remlichten niet op doet lichten, die wel merkbaar is, maar zonder dat je dus al half in je gordels hangt, heb ik toch wel leren waarderen en zou voor mij eigenlijk wel als een soort norm mogen worden vastgelegd.
Of misschien zou men gewoon een slider moeten bieden voor drie standen. Kan zo lastig niet zijn als je ziet hoe men loopt te pronken met de teraflops tegenwoordig. Een goede set dempers zoals bij VW laat zich ook gerust in 10 gradaties instellen.
[ Voor 11% gewijzigd door Cid Highwind op 09-02-2026 00:43 ]
Het hangt meer af van de gevoeligheid van het stroompedaal dan van de max regeneratie.Cid Highwind schreef op maandag 9 februari 2026 @ 00:41:
Ik herken het niet als een OPD issue, maar een ACC issue. En daarin ook niet iets als specifiek voor Tesla. In mijn optiek is het vooral een VAG-probleem, maar daar waar Tesla in Nederland zeer populair is, is het VAG in Duitsland, iets wat de persoonlijke waarneming sterk kan kleuren.
Wat ik me wel afvraag is of er ooit eventueel een standaard komt voor een van de vertragingsstanden. Tijdje geleden een proefrit gedaan met een Polestar en vond er gewoon geen fijne stand in zitten. De ene coastte teveel, een stap zwaarder was amper stabiel te houden qua snelheid. Misschien is het nog m’n oude dieselhouding, waar ik ook zo goed als OPD kon realiseren middels goed anticiperen en uit laten rollen, maar een “verbrandingsmodus”, waarbij er dus een vertraging is die de remlichten niet op doet lichten, die wel merkbaar is, maar zonder dat je dus al half in je gordels hangt, heb ik toch wel leren waarderen en zou voor mij eigenlijk wel als een soort norm mogen worden vastgelegd.
Of misschien zou men gewoon een slider moeten bieden voor drie standen. Kan zo lastig niet zijn als je ziet hoe men loopt te pronken met de teraflops tegenwoordig. Een goede set dempers zoals bij VW laat zich ook gerust in 10 gradaties instellen.
Geen sliders voor mij aub.
Bij de auto met flippers ligt het eraan in welke regeneratiestand er gereden wordt. Als je die op 1, 2 of 3 hebt staan remt de auto ook af. Op stand 1 wat minder dan 2 of 3, maar de auto remt af. Alleen in regen 0 rolt de auto door.Tommie12 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:46:
[...]
Daarom rijd ik op de snelweg en N-weg met ACC dan remt de auto automatisch als degene voor me remt. Alleen binnen bebouwde kom rijd ik zonder ACC en met regen 0 en op de afrit wil ik de auto nog wel eens uit laten rollen.
Klopt, je hebt twee parameters, de remkracht op de dynamo (of elektrische motor), en de kruipfunctie. De eerste is iets waar een waarde voor wordt bepaald. Dat laatste is binair.Tommie12 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:10:
[...]
Het hangt meer af van de gevoeligheid van het stroompedaal dan van de max regeneratie.
Geen sliders voor mij aub.
Mijn probleem is dat de bergstand / zwaarste regeneratie mij gewoon te zwaar is om soepel te kunnen rijden. De travel van twee pedalen wordt effectief gehalveerd waardoor je dus een dubbel zo fijne motoriek dient te hebben om soepel te kunnen rijden. Kudos als het je lukt, ik krijg iedereen bij mij in de auto in slaap gesukkeld bij 200km/h vanwege m’n vaste voet, maar van het geschok van max regeneratie wordt zelfs ik bijna misselijk. Afgezien dus van de remlichtproblematiek.
Als de overige stand er dan eentje is die dan weer nauwelijks afremt, ben je dus genoodzaakt weer snel naar je rempedaal te moeten grijpen. Ik zou dus voor een stand tussen coasting en max regeneratie wel brood zien in een slider waarmee je dus een sweet spot kunt vinden, in plaats van aangewezen te zijn op eventuele vlees noch vis instellingen die vervolgens een uitsluitingsgrond kunnen zijn voor een model omdat deze niet lekker rijdt. Met een duidelijke indicatie vanaf welke sterkte er dus een remlicht gaat branden. Als alles te parameteriseren is, waarom dat niet? Men hoeft het niet te gebruiken immers
Waar jij op doelt weet ik wel, maar ik doelde niet op iets specifieks, je aanname klopt niet. Wat ik zei is dat ik automobilisten in het algemeen vrij slecht vind in het vloeiend aanpassen van hun snelheid op een voorganger. Vaak te veel gas en dan weer te veel (of te laat en daardoor te veel) remmen.True schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:52:
[...]
Dat is het typische ACC rijden en dan zelf gas bijgeven om op ~0,5 sec volgafstand te blijven hangen en dan gas loslaten (en met ACC remmen), dat is niet waar ik hierin op doel. Het OPD-rem gedrag zie ik ook wel eens bij auto's die wel afstand houden, maar gewoon zeer zenuwachtig stroom geven/stoppen.
Afstand is daarbij niet eens zo belangrijk. Er zijn er best veel die een minimale afstand willen houden en dan zomaar ineens hard remmen als dat niet meer lukt, in plaats van gewoon rustig afremmen en dan weer rustig afstand nemen. Het is allemaal zo binair in het verkeer.
Maar gaan de remlichten dan niet ook gewoon veel te snel aan? Het valt mij op dat de ene EV bijna een noodstop op regenereren kan maken zonder dat lichten aan gaan, en de ander bij het pedaal iets oplichten al begint met remlichten.True schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:34:
[...]
In het kader van het BEV-topic, blijf ik van mening dat OPD-remlichtgedrag niet iets moet zijn wat door een ander opgelost zal moeten worden. Maar de bestuurder van de BEV moet zijn rijgedrag aanpassen zodat het iets is waar anderen ook wat mee kunnen en het te verwachten rijgedrag is.
Bij mijn weten waren daar wel regels (of richtlijnen?) voor maar het varieert wel echt te veel. Ik zou bijna opteren voor verplichte dynamische remlichten, zodat je beter kunt zien wat er allemaal gebeurt.
Ik krijg nu bijna een soort 'jongen die wolf riep'-gevoel bij remlichten, je neemt het bijna niet meer serieus tot je ineens een keer moet ankeren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic