PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Nou, ik doe dat wel
Signatures zijn voor boomers.
Kan best zo zijn, maar ik wil uitrollen en dat kan met OPD niet. Dan moet je steeds je voet op een bepaalde manier op het pedaal houden wat ik vervelend vind.Tommie12 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:27:
[...]
Voet helemaal los is maximale regen, voet nog een beetje ingedruk is minder regen.
Simpel toch...
Gewoon volle bak regen als je moet remmen, keep het simpel heSonicfreak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:29:
[...]
Kan best zo zijn, maar ik wil uitrollen en dat kan met OPD niet. Dan moet je steeds je voet op een bepaalde manier op het pedaal houden wat ik vervelend vind.
Dat kan dus ook door de flipper ingedrukt te houden in de Kia EV6.STIMPPYYY schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:30:
[...]
Gewoon volle bak regen als je moet remmen, keep het simpel he
Ik ook! Ik rijd al sinds 2019 elektrisch en ergens in 2020 kwam bij mijn auto de update dat hij de auto helemaal stil zet bij gas los, en sindsdien heb ik nooit meer enige instelling aangepast mbt regen.
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Precies, maar dat wel men niet snappen. Ik wil ook altijd uitrollen, behalve als ik er voor kies omdat dat niet te willen, o.a. in de bergen bij het afdalen bijvoorbeeld.Sonicfreak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:29:
[...]
Kan best zo zijn, maar ik wil uitrollen en dat kan met OPD niet. Dan moet je steeds je voet op een bepaalde manier op het pedaal houden wat ik vervelend vind.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Uitrollen is zo ... ICE.Sonicfreak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:29:
[...]
Voor niks nodig bij een EV.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dan kan ik de auto nog altijd in N zetten.Sonicfreak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:29:
[...]
Signatures zijn voor boomers.
Je zag al dat ik het niet serieus meende.Tommie12 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:52:
Exclusief... je bedoelt die andere badge die ze op het einde van de lijn komen plakken?![]()
Je zal maar in die mooie blinkende kar zitten die niet vooruit gaat, en waar je meer met flippers aan het spelen bent dan naar je interieur kan kijken...
Ik wil sturen en met 1 voet bepalen hoe snel ik wil en waar ik stop. (en de auto moet wat punch hebben)
De rest ... toedeledokie.
Hoe simpel kan het leven zijn soms. Alhoewel ik vaak baal dat ik moet rijden, kan ik niet vanaf de buitenkant naar de wagen kijken want pure schoonheid (voor mij).
Maar goed, ieder zijn ding, kalken jullie nog even 20 pagina's verder vol over flippers en one pedal.
Pak ik de popcorn er even bij.
Onzin, een ICE rolt niet echt uit want die remt dan af op de motor tenzij je de versnelling in N zet. Wat je normaal gesproken niet doet.Tommie12 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:36:
[...]
Uitrollen is zo ... ICE.
Voor niks nodig bij een EV.
Een EV rijdt dus in regen 0 anders dan een ICE.
En mag iedereen misschien zelf bepalen hoe die zijn/haar EV rijdt?
Het lijkt wel of iedereen met een EV OPD moet doen anders is het geen EV of zo?
Geen aanval hoor, gewoon een constatering.
[ Voor 4% gewijzigd door Sonicfreak op 05-02-2026 15:44 ]
Volgens mij begon het vooral door dat er nu wel juist soort van met gestrekt been ingegaan werd door meerderen. Daarna kwamen alleen maar meningen van degene die het zus of zo willen. Een forum is om ervaringen te delen, en soms kan het voorkomen dat iemand anders iets anders wil of doet. Denk dat het dan aan de personen zelf is als ze zich aangevallen voelen over hun eigen keuzes.Sonicfreak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:43:
[...]
Onzin, een ICE rolt niet echt uit want die remt dan af op de motor tenzij je de versnelling in N zet. Wat je normaal gesproken niet doet.
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Ik voel me niet aangevallen hoor.adjego schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:49:
[...]
Volgens mij begon het vooral door dat er nu wel juist soort van met gestrekt been ingegaan werd door meerderen. Daarna kwamen alleen maar meningen van degene die het zus of zo willen. Een forum is om ervaringen te delen, en soms kan het voorkomen dat iemand anders iets anders wil of doet. Denk dat het dan aan de personen zelf is als ze zich aangevallen voelen over hun eigen keuzes.
Er werd alleen heel stellig gedaan dat je wel OPD moet gebruiken ook al wil je het niet.
Maar met OPD bepaal je de mate van regen met je voet, ik vind dat heel natuurlijk.
Je kan met een getrainde voet ook goed coasten, ook met een tesla met volle OPD.
Bij de ID.7 heb ik hem standaard op B en mis ik de maximale regen zoals bij Tesla, al heeft de ID.7 weer blended regen in de rempedaal.
Met D kan je ook coasten, meer opties zijn er niet.
Als het ontbreken van stuurpeddels of OPD een dealbreaker is, dan kies je die auto toch gewoon niet?
Simpel.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Jawel, dat noemen ze intelligente vrijloop. Doet de ICE zelf.Sonicfreak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:43:
[...]
Onzin, een ICE rolt niet echt uit want die remt dan af op de motor tenzij je de versnelling in N zet. Wat je normaal gesproken niet doet.
Wil je dan remmen op de motor dan moet je met je flippers, net als men met een EV wil als ik het zo lees.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De implementatie van "OPD" bij de ID.x (tussen haakjes, want dat is het niet bij de ID.x) is best goed vind ik. Hele comfortabel en goed te reguleren. Mijn vorige EV had volledige OPD (dus ook echt afremmen tot stilstand) en ik was bang dat ik het ging missen bij mijn ID4, maar ik mis het niet. Mijn vorige EV (MG4) remde soms te hard af vond ik (ook al doseerde ik het), en met een volle accu werkte de OPD niet (pas vanaf 87%), of als het buiten te koud was (en dus de accu ook). Eigenlijk gek, want je kan ook prima OPD'en met de mechanische remmenPuppetmaster schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:54:
Mja, daarom is het een smaakkwestie.
Maar met OPD bepaal je de mate van regen met je voet, ik vind dat heel natuurlijk.
Je kan met een getrainde voet ook goed coasten, ook met een tesla met volle OPD.
Bij de ID.7 heb ik hem standaard op B en mis ik de maximale regen zoals bij Tesla, al heeft de ID.7 weer blended regen in de rempedaal.
Met D kan je ook coasten, meer opties zijn er niet.
Als het ontbreken van stuurpeddels of OPD een dealbreaker is, dan kies je die auto toch gewoon niet?
Simpel.
Vaak bu'j te bang!
Grappig dit. Mijn vorige auto (automaat) liep ik dus uitrollen richting een rotonde (N) en dan voor de rotonde via flipper op het stuur in een versnelling. Dit was een stuk zuiniger rijden en niet iritant langzaam voor achterliggers. Nu met de nieuwe auto (EV) wilde ik dit dus ook doen, ik was dit gewend. Na een aantal weken ben ik dus one padel gaan proberen en vind dit nu veel fijner rijden.Sonicfreak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:43:
[...]
Alles is persoonlijk gelukkig.
Rene schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:25:
Sinds ik een EV heb betrap ik mezelf erop juist rustiger te rijden. Zelfs de P2 met ruim 400pk heb ik zelden op zijn staart getrapt.
Waarschijnlijk ook een bewijs dat ik ouder wordt... Vroeger altijd snelle hatchbacks, nu een SUV. En ook al heeft de grandland nog steeds 300+ pk, ik rij er superrustig in....
Heb ik zelf ook hoor in mijn EV ritten, maar wij zitten hier ook wel in een bubbel van liefhebbers. Het gaat hier heel veel om de techniek, efficiëntie, souplesse en wat voor moois dan ook een EV rijden kan bieden.Metalman schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:02:
[...]
Grappig, dat merk ik dus ook! Ik heb sinds 2 maanden een Polestar 2 Performance, maar rijd daar een stuk rustiger mee dan mijn Audi A3 benzine hiervoor... Toegegeven, af en toe het gas een keer goed intrappen is zeker lekker. Maar ik vind elektrische auto's juist uitnodigen tot rustiger rijden, omdat het allemaal zo vloeiend en stil is.
Of het komt toch gewoon omdat de 40 bij mij erg dichtbij komt, dat kan ook
Buiten onze bubbel rijdt aanzienlijk deel de EV echter primair omdat dit in de bijtelling gunstiger was en omdat 'ie lekker hard optrekt. En die doen op straat niet aan zo soepel mogelijk rijden of lekker zuinig doen, die rammen gewoon lekker hard door in de spits en doen aan binair gasgeven.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ligt eraan of je een schakel auto of automaat rijdt en dan ook nog welke automaat.Gonadan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:00:
[...]
Jawel, dat noemen ze intelligente vrijloop. Doet de ICE zelf.
Wil je dan remmen op de motor dan moet je met je flippers, net als men met een EV wil als ik het zo lees.
Zeker, maar als je dit wilt nuanceren moet je ook je eigen stelling nuanceren. Want inderdaad, 'het ligt eraan'.Sonicfreak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:10:
[...]
Ligt eraan of je een schakel auto of automaat rijdt en dan ook nog welke automaat.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
MG4 was dan ook een waardeloze implementatie. Tesla doet dit gewoon fatsoenlijk (mijn Honda btw ook).-tom-562 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:03:
[...]
De implementatie van "OPD" bij de ID.x (tussen haakjes, want dat is het niet bij de ID.x) is best goed vind ik. Hele comfortabel en goed te reguleren. Mijn vorige EV had volledige OPD (dus ook echt afremmen tot stilstand) en ik was bang dat ik het ging missen bij mijn ID4, maar ik mis het niet. Mijn vorige EV (MG4) remde soms te hard af vond ik (ook al doseerde ik het), en met een volle accu werkte de OPD niet (pas vanaf 87%), of als het buiten te koud was (en dus de accu ook). Eigenlijk gek, want je kan ook prima OPD'en met de mechanische remmen
Ja, volgens mij lag het ook meer aan de beroerde Chineze implementatieSTIMPPYYY schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:15:
[...]
MG4 was dan ook een waardeloze implementatie. Tesla doet dit gewoon fatsoenlijk (mijn Honda btw ook).
Vaak bu'j te bang!
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic