Rene schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:32:
Ik heb liever FWD dan RWD om eerlijk te zijn. Zeker op glad wegdek is een FWD meer voorspelbaar en vergeefbaar.
Als het doel is om af en toe met de kont dwars te gaan dan is RWD inderdaad beter. Ook heeft een RWD als voordeel dat de draaicirkel kleiner kan.
Dat gezegd te hebben kies ik het liefst gewoon voor AWD

Zeker voor ons in Noorwegen is het gewoon heerlijk om 1 auto med AWD te hebben.
Laat ons nu maar eerlijk zijn, op de openbare weg 'de kont dwars zetten' is echt niet meer van deze tijd.
Ik maak nogal een verschil tussen een auto voor de openbare weg, en iets om mee te spelen.
Voor de openbare weg wil je een heel stricte slipregeling en dat doen de meeste EV's gewoon bijzonder goed, zeker Tesla.
Ik rij nu een paar dagen met een BWM 116i met 110pk (3-cilinder) die amper van zijn plaats komt door trage reacties op gas en van de versnellingsbak, niet geholpen door een start/stop... Dus je vertrekt aan het licht met een stevige dot gas, en dan gaan die wielen al doorslippen... vreselijk vind ik dat.
Als ik nog ergens iemand hoor dat EV's geen 'beleving' bieden en dat BMW toch altijd veel meer 'freude am fahren' biedt, dan moet die maar eens een paar dagen met die kar rijden.
Ik heb ook al met een e-208 gereden, en daar is de slipregeling ook gewoon slecht. Op natte weg is die ook aan het zoeken.
Dat pure rijgevoel en de voorkeur voor RWD of FWD hangt nogal af van je ervaring en met welke auto je gereden hebt. Is dat een auto waar de aandrijving 'niet goed geregeld is', of juist wel, dan zal dat wel bepalend zijn voor je voorkeur.