• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:10
twowheeler schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:48:
Ik denk dat sportief betekend een auto die je niet tegengaat werken als je zelf wat harder wil of de grens gaat opzoeken. Misschien is "speels" een betere bewoording.

De vergelijking met dat Pure EV platforms altijd RWD en de ombouw vaak FWD is klopte een tijd. Maar bij Renault en Kia denken ze daar blijkbaar anders over.

Regenereren op een FWD kan weer wel harder, maar die grens zoek je zelden op.
Tja, en 'speels' en 'openbare weg' horen voor mij niet thuis in dezelfde zin.
Veilig wel, en het verschil tussen RWD en FWD is verwaarloosbaar als je je aan de beperkingen houdt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:07
Tommie12 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:54:
[...]

Tja, en 'speels' en 'openbare weg' horen voor mij niet thuis in dezelfde zin.
Veilig wel, en het verschil tussen RWD en FWD is verwaarloosbaar als je je aan de beperkingen houdt.
Daarin verschillen we dan van mening. Ik vind het fijn als mijn auto ook van een simpele omweg een plezier kan maken door scherp te sturen en prettig te acceleren. Een goede auto kan dan plezier geven zonder dat je daarbij enorm het gevaar moet opzoeken. Mijn oude Ford Focus is daarvan een schoolvoorbeeld. 125pk, FWD, en toch heerlijk om af en toe even mee om te rijden.

Ik vondt de megane altijd wel sportief rijden, maar dit kwam primair door het lage gewicht. De Elroq die we nu hebben gaat veel harder, en voelt wat meer volwassen maar het gewicht is in het nadeel. Als de Elroq FWD was geweest was het een totaal andere (saaie) auto geweest.

Het zou interessant zijn te horen wat mensen die een elroq en een scenic hebben gereden vinden van fwd en rwd. Id3 en EV3 is ook een vergelijk.

Edit: Of laat ik het anders zeggen. Als je in de markt bent voor bijvoorbeeld een Elroq dan is een EV4 ook interessant. Of een scenic. Ik vraag me af of het feit dat de elroq wel RWD is genoeg zou zijn om voor die auto te gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door twowheeler op 03-02-2026 12:09 ]

• Tommie12
twowheeler schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:04:
[...]

Daarin verschillen we dan van mening. Ik vind het fijn als mijn auto ook van een simpele omweg een plezier kan maken door scherp te sturen en prettig te acceleren. Een goede auto kan dan plezier geven zonder dat je daarbij enorm het gevaar moet opzoeken. Mijn oude Ford Focus is daarvan een schoolvoorbeeld. 125pk, FWD, en toch heerlijk om af en toe even mee om te rijden.

Ik vondt de megane altijd wel sportief rijden, maar dit kwam primair door het lage gewicht. De Elroq die we nu hebben gaat veel harder, en voelt wat meer volwassen maar het gewicht is in het nadeel. Als de Elroq FWD was geweest was het een totaal andere (saaie) auto geweest.

Het zou interessant zijn te horen wat mensen die een elroq en een scenic hebben gereden vinden van fwd en rwd. Id3 en EV3 is ook een vergelijk.

Edit: Of laat ik het anders zeggen. Als je in de markt bent voor bijvoorbeeld een Elroq dan is een EV4 ook interessant. Of een scenic. Ik vraag me af of het feit dat de elroq wel RWD is genoeg zou zijn om voor die auto te gaan.
OT: voor mij betekent sportief: licht, performant zowel in aandrijving als bij het remmen, 2 deuren, laag en hard afgeveerd met een scherp bochtgedrag. (maw enkel geschik voor circuitwerk)

Een Elroq, id3, EV3 zijn allemaal te hoog om nog maar in aanmerking te komen voor de titel 'sportief'.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10
twowheeler schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:04:
[...]

Ik heb bij mijn Kia EV6 (zakelijke leaseauto) bewust de keuze gemaakt voor RWD. Mijn vorige auto, MG4, was ook RWD. De auto daarvoor, Hyundai Ioniq Electric 28 kWh was FWD en die kon bij nat weer de wielen wel eens laten spinnen als je te hard optrok. Daar heb je met RWD niet zo snel last van.
Als ik de keuze heb, kies ik voor RWD, maar ik ga FWD niet uit de weg.
Onze privé Seat Mii Electric is FWD en bij hard optrekken bij nat wegdek spinnen de wielen, maar als je rustig optrekt is er niets aan de hand.
Kortom, als ik de keuze heb RDW, maar anders is FWD ook geen probleem.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
twowheeler schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:48:
De vergelijking met dat Pure EV platforms altijd RWD en de ombouw vaak FWD is klopte een tijd. Maar bij Renault en Kia denken ze daar blijkbaar anders over.
Bij VAG ook. De Skoda Epiq, de VW id.Polo en hun Seat/Cupra zusje krijgen ook voorwielaandrijving. Is ook logisch, dat is voor kleinere auto's nou eenmaal de meest efficiënte keus.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 03-02-2026 13:39 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Tommie12
Andrehj schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:38:
[...]

Bij VAG ook. De Skoda Epiq, de VW id.Polo en hun Seat/Cupra zusje krijgen ook voorwielaandrijving. Is ook logisch, dat is voor kleinere auto's nou eenmaal de meest efficiënte keus.
Dat was efficient omdat de motor vooraan lag. Maar die wordt een pak kleiner, dus vind ik het bizar.
Ik denk dat een drive unit voor RWD simpeler (en dus goedkoper) is dan voor FWD, maar ik kan me vergissen.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:11
Maasluip schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:38:
Ik heb geen ervaring met puur RWD EV's, maar doordraaiende wielen heb je normaliter niet bij een EV, dus een vergelijking met een ICE auto gaat mank. Als je daar grip op de achterwielen verliest en blijft gasgeven dan blijven de wielen draaien en sta je achterstevoren. Met een EV zal dat niet of veel minder gebeuren lijkt me.
Bij FWD wordt een uitbrekende achterkant weer rechtgetrokken door de aandrijving op de achtervoorwielen, die correctiemogelijkheid mis je bij RWD; als hij eenmaal gaat dan gaat hij.

Ook met een EV zal dat verschil er dus echt wel zijn. Met name rijden in de sneeuw heeft FWD om die reden echt wel de voorkeur. Met mijn FWD gaf ik in de sneeuw op een dijkje rustig even een stoot gas om te voelen of/hoe glad het was, met een RWD durf ik dat toch niet aan.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 03-02-2026 14:11 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
  • Laatst online: 00:11
Tommie12 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:14:
OT: voor mij betekent sportief: licht, performant zowel in aandrijving als bij het remmen, 2 deuren, laag en hard afgeveerd met een scherp bochtgedrag. (maw enkel geschik voor circuitwerk)
Dat is toch allemaal niet binair. Als ik met mijn auto invoeg op een oprit die in een bocht loopt met nat wegdek dan voelt de ene auto simpelweg anders dan de andere.

Ik ervaar de Enyaq als veel sportiever (en confortabeler grappig genoeg) dan mijn oude Niro.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:49:
Dat was efficient omdat de motor vooraan lag. Maar die wordt een pak kleiner, dus vind ik het bizar.
Ik denk dat een drive unit voor RWD simpeler (en dus goedkoper) is dan voor FWD, maar ik kan me vergissen.
FWD heeft een paar grote voordelen:
  • Efficiënter ruimtegebruik.
  • Eenvoudiger een veilig onderstel doordat FWD van nature onderstuurd is. Veel gewicht achterin is erg slecht voor je wegligging, kijk maar naar de Volkswagen Kever, of, veel recenter, de 3e generatie Renault Twingo.
Je vergist je dus. Al die grote fabrikanten kiezen echt niet voor niks voor FWD.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-03 17:31
assje schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:50:
[...]

Bij FWD wordt een uitbrekende achterkant weer rechtgetrokken door de aandrijving op de voor achterwielen, die correctiemogelijkheid mis je bij RWD; als hij eenmaal gaat dan gaat hij.

Ook met een EV zal dat verschil er dus echt wel zijn. Met name rijden in de sneeuw heeft FWD om die reden echt wel de voorkeur. Met mijn FWD gaf ik in de sneeuw op een dijkje rustig even een stoot gas om te voelen of/hoe glad het was, met een RWD durf ik dat toch niet aan.
Bij fwd worden de achterwielen niet aangedreven, dus ik heb je verschrijving even gecorrigeerd, en om de achterkant te laten uitbreken bij een fwd moet je wel heel lomp bezig zijn.
Het corrigeren van slippen/glijden (of overstuur) is bij een rwd eenvoudiger dan het corrigeren van slippen/glijden bij een fwd.

@Tommie12 Edit: ik had moeten schrijven dat het voor mij wat eenvoudiger was, en waarschijnlijk ook moeten vermelden dat ik nu ruim 50 jaar een rijbewijs heb, en in 44 jaar daarvan beroepsmatig ongeveer 4 miljoen kilometers heb gereden.Daarnaast nog wat gerallyed, geracet en off road trials heb gereden.

[ Voor 14% gewijzigd door Peter-036 op 03-02-2026 16:40 . Reden: uitleg ]

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• Tommie12
Peter-036 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:07:
[...]

Het corrigeren van slippen/glijden (of overstuur) is bij een rwd eenvoudiger dan het corrigeren van slippen/glijden bij een fwd.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Bij stevig overstuur gaan de meesten toch dwars hoor omdat je moet tegensturen en dat is voor veel mensen onnatuurlijk.
Een FWD is voorspelbaarder, de auto gaat in eerste instantie wat te ruim door de bocht. Meestal helpt een beetje vertragen en bijsturen in de richting waar je naar toe wil.
Maar in beide situaties ben je de legale snelheden meestal goed aan het verkrachten.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:31

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tommie12 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:06:
[...]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Bij stevig overstuur gaan de meesten toch dwars hoor omdat je moet tegensturen en dat is voor veel mensen onnatuurlijk.
Een FWD is voorspelbaarder, de auto gaat in eerste instantie wat te ruim door de bocht. Meestal helpt een beetje vertragen en bijsturen in de richting waar je naar toe wil.
Maar in beide situaties ben je de legale snelheden meestal goed aan het verkrachten.
Met de huidige traction control is dat toch niet meer aan de orde? Ik vind FWD bij een moderne EV velen malen onvoorspelbaarder en gevaarlijk met torque en onderstuur dan een RWD. Daarnaast is er bij RWD ook fysiek meer grip.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 03-02-2026 15:09 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Tommie12
revolution-nl schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:08:
[...]

Met de huidige traction control is dat toch niet meer aan de orde? Ik vind FWD bij een moderne EV velen malen onvoorspelbaarder en gevaarlijk met torque en onderstuur dan een RWD. Daarnaast is er bij RWD ook fysiek meer grip.
Dat laatste kan je niet weten zonder dat je de gewichtsverdeling kent.
Bij een kleine auto zal de vooras makkelijk 60-70% van het totaalgewicht uit maken in lege toestand. Beladen verandert dat wel.

• WP_Pj
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04:29
Tommie12 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:30:
[...]

Bij een kleine auto zal de vooras makkelijk 60-70% van het totaalgewicht uit maken in lege toestand. Beladen verandert dat wel.
Om een paar modellen te noemen die behoorlijk last hebben van slip en torque steer op lage en zelfs hogere snelheid: Kona/Niro, Megane, e-208. Een ID.3 met hetzelfde vermogen als de Kona is vele malen stabieler (persoonlijk getest met zelfde belading (enkel mijzelf))

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Ik heb een aantal FWD EV's gereden en die waren echt een stuk onvoorspelbaarder dan de Model 3 en de i3.
RWD EV's geven zoveel meer voorspelbaarheid, zekerheid en grip.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:40

-tom-562

Oliesjeik

Ooit een keer in een Kona EV gereden, verschrikkelijk! De voorwielen weten geen raad met dat instant koppel en vermogen, TC helpt dan ook niet meer (of de boel wordt zo erg geknepen dat het niet lekker rijdt).
Mss dat een EV met weinig vermogen beter rijdt, maar +200PK (ik denk zelfs 150PK) op de voorwielen met instant koppel gaat nergens over.

Dat een FWD EV compacter bouwt ben ik het niet mee eens, een RWD EV kan ook compact zijn, want je hebt nauwelijks ruimte nodig de motorkap (kijk eens hoe klein de motorkap van b.v. een ID.3 is).
En gewichtsverdeling is geen issue, juist die RWD EV's (dus met dedicated EV platformen) hebben een nagenoeg 50/50 gewichtsverdeling, perfect dus.

Vaak bu'j te bang!

• Tommie12
revolution-nl schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:05:
[...]

Ik heb een aantal FWD EV's gereden en die waren echt een stuk onvoorspelbaarder dan de Model 3 en de i3.
Dan zal op die auto’s de aandrijf-slipregeling goed geimplementeerd geweest zijn.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:48
In de jaren dat ik een auto rijd heb ik ‘alle’ soorten gehad: FWD, RWD en AWD.

FWD kán wat mij betreft leuk en fijn rijden. Redelijk recente voorbeelden zijn de Mini Cooper en BMW 118i.. Overige modellen zoals VW Golf, Volvo C40 en Kia Niro reden ok, maar zeker niet leuk en tractie bij wegrijden was soms een probleem. Ook de aandrijfkrachten in het stuur vond ik soms hinderlijk en dan ben ik niet eens een sportieve rijder. Wellicht omdat ik gewoonweg beter gewend was van andere auto’s en het daardoor opviel?

De RWD’s die ik gehad heb (en eentje nu nog zakelijk rijd) waren allen BMW’s en reden én stuurde heerlijk. En daarmee heb ik geen problemen met onveilig gedrag gehad. Ook niet in lastigere situaties met sneeuw (winterbanden) of op een kletsnat grasveld en caravan aan de haak. Ik kan me 1 situatie herinneren waarbij ik bergop moest op een gladde aangekoekte sneeuwhelling en dat wel met flink beleid moest doen omdat anders de achterwielen begonnen te spinnen.

AWD met RWD als basis is voor mij de ideale combinatie: altijd tractie, geen aandrijfkrachten in het stuur en het meest veilige in onvoorziene situaties. Dit heb ik op een BMW (diesel) en Tesla Model 3 gehad en momenteel op mijn prive Kia EV6. En dit aandrijftype bevalt me uitstekend.

Vanwege de caravan wil ik prive sowieso geen FWD. Het is minimaal RWD en het liefst AWD die RWD als basis heeft.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:21

PeaceNlove

Deugleuter

Tommie12 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:46:
[...]

Dan zal op die auto’s de aandrijf-slipregeling goed geimplementeerd geweest zijn.
Ik vind het wel logisch, als je accelereert komt de voorkant van de auto omhoog en krijgen de voorwielen minder druk, de achterwielen meer, dus doorslippen op de voorwielen gaat dan makkelijker terwijl de achterwielen juist beter vastgrijpen. Ik heb Kia eNiro gereden, EV6 en ID4 en vind achterwielaandrijving zo veel beter.
Met de sneeuw laatst wel even de achterkant even kwijt van de id4 toen ik de rotonde afreed. Gas los, voorwielen de sturen naar waar ik naar toe wilde en een dikke grijns >:)

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Mijn vorige auto was een Lexus IS250 en dat reed ook dankzij de achterwielaandrijving écht stukken beter dan m'n huidige Hyundai Ioniq electric waar je alle aandrijfreacties in het stuur voelt met de slechts 120 pk.
In mijn ervaring rijdt een RWD veel relaxter en leuker bij gripverlies.
Een FWD is voor de gemiddelde chauffeur wat makkelijker onder controle te houden, maar het rijdt doorgaans minder prettig dan RWD (uitzonderingen daargelaten uiteraard).

Ik heb ook ooit een Ford Sierra met een migdiff gehad, dat was ook wel erg grappig af en toe. _O-

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-03 14:41
-tom-562 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:43:

Dat een FWD EV compacter bouwt ben ik het niet mee eens, een RWD EV kan ook compact zijn, want je hebt nauwelijks ruimte nodig de motorkap (kijk eens hoe klein de motorkap van b.v. een ID.3 is).
De ID3 heeft ook een ultrakleine draaicirkel omdat de voorwielen geen motor ertussenin hebben zitten. Op de dijk keren zonder steken _/-\o_

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Geef mij maar RWD. Ik heb nu een ID.7 en vorige maand met de sneeuwval heb ik daar wat in geprobeerd (winterbanden incl.), maar met ESP aan krijg je die bijna niet achter uitgebroken en als die al heel iets uitbreekt is die direct terug. Met ESP op 'sport' (want uit kan niet) kun je met wat moeite de achterkant wat laten uitbreken, maar die auto wil maar één ding en dat is weer rechtdoor. Met wat normalere omstandigheden (droog of nat) heb ik ook nooit last van grip verlies. Als ik dit vergelijk met (vloeken in de kerk hier) een Octavia hiervoor een Passat (recent als vervangend vervoer) merkte ik dat ik het gas echt heel anders moest bedienen omdat ik anders constant met slippende banden bij een verkeerslicht weg wil. Iets wat ik met de ID.7 ondanks meer vermogen en veel meer koppel echt nooit problemen mee heb.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Met personenauto is FWD top, kan je goed doseren en sturen en zeker elektrisch maar met een bestelbusje laat maar. Ik merk nu met mijn Nissan Townstar, gewicht achterin en FWD, kan nu al zwaaien naar mijn voorbanden na 14k km en 1 jaar rijden. Slip zelfs bij droog weer nog door (vooral zebrapaden). Laatst ook bij een heuvel bij een klant, kwam niet eens naar boven dus had RWD echt wel een oplossing kunnen zijn doordat gewicht achter lag.
Vind trouwens niet normaal dat ik maar 100 km (25 km reserve) op een batterijlading met die bus kan rijden terwijl ik in de stad rij. Op de snelweg kan ik nog 25 km verder komen en de bus staat altijd in de garage.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:49
Niet proefgereden met belading?

[ Voor 4% gewijzigd door Puppetmaster op 03-02-2026 21:27 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Fun fact, de oude A-klasse waar de motor onder de auto ligt ipv voorin heeft dat ontwerp gehad omdat die begin jaren 90 is ontworpen als EV door Mercedes. Waar in de uiteindelijke auto de motor lag was ooit bedacht voor accu.

[ Voor 6% gewijzigd door SirLenncelot op 03-02-2026 21:41 ]

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ooit een keer in een Kona EV gereden, verschrikkelijk! De voorwielen weten geen raad met dat instant koppel en vermogen, TC helpt dan ook niet meer (of de boel wordt zo erg geknepen dat het niet lekker rijdt).
Mss dat een EV met weinig vermogen beter rijdt, maar +200PK (ik denk zelfs 150PK) op de voorwielen met instant koppel gaat nergens over.

...
Wel een beetje mee eens. De Opel Corsa-e / Peugeot e-208 (en vast alle Stellantis auto's met dezelfde aandrijflijn) hebben daar ook last van. Sport-mode en vol gas op lage snelheden in een Corsa-e en hij slipt en TC grijpt in. Je moet je zeker < 30km/h gewoon inhouden. En deze aandrijflijn heeft "slechts" 156pk (tegenwoordig niet veel meer voor EVs).

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:11

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Voor en achter hebben beiden hun voor- en nadelen, maar als de techniek het toestaat om met verschillende motoren beide assen aan te drijven dan wil je dat toch gewoon altijd hebben? Ben je van die hele discussie af. :P
revolution-nl schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:05:
[...]

Tja wat is voorspelbaarder? Tractie op de voorwielen kan je voelen in je stuur en als dat flink tractie is kan dat als wat 'zoeken' voelen. Gevoelsmatig zou dat een stuk minder voorspelbaar over kunnen komen, maar dat is dan puur je gevoel en niet de realiteit.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Rene
  • Registratie: September 2007
Ik heb liever FWD dan RWD om eerlijk te zijn. Zeker op glad wegdek is een FWD meer voorspelbaar en vergeefbaar.

Als het doel is om af en toe met de kont dwars te gaan dan is RWD inderdaad beter. Ook heeft een RWD als voordeel dat de draaicirkel kleiner kan.

Dat gezegd te hebben kies ik het liefst gewoon voor AWD :+ Zeker voor ons in Noorwegen is het gewoon heerlijk om 1 auto med AWD te hebben.

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• Tommie12
Rene schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:32:
Ik heb liever FWD dan RWD om eerlijk te zijn. Zeker op glad wegdek is een FWD meer voorspelbaar en vergeefbaar.

Als het doel is om af en toe met de kont dwars te gaan dan is RWD inderdaad beter. Ook heeft een RWD als voordeel dat de draaicirkel kleiner kan.

Dat gezegd te hebben kies ik het liefst gewoon voor AWD :+ Zeker voor ons in Noorwegen is het gewoon heerlijk om 1 auto med AWD te hebben.
Laat ons nu maar eerlijk zijn, op de openbare weg 'de kont dwars zetten' is echt niet meer van deze tijd.

Ik maak nogal een verschil tussen een auto voor de openbare weg, en iets om mee te spelen.
Voor de openbare weg wil je een heel stricte slipregeling en dat doen de meeste EV's gewoon bijzonder goed, zeker Tesla.

Ik rij nu een paar dagen met een BWM 116i met 110pk (3-cilinder) die amper van zijn plaats komt door trage reacties op gas en van de versnellingsbak, niet geholpen door een start/stop... Dus je vertrekt aan het licht met een stevige dot gas, en dan gaan die wielen al doorslippen... vreselijk vind ik dat.
Als ik nog ergens iemand hoor dat EV's geen 'beleving' bieden en dat BMW toch altijd veel meer 'freude am fahren' biedt, dan moet die maar eens een paar dagen met die kar rijden.

Ik heb ook al met een e-208 gereden, en daar is de slipregeling ook gewoon slecht. Op natte weg is die ook aan het zoeken.

Dat pure rijgevoel en de voorkeur voor RWD of FWD hangt nogal af van je ervaring en met welke auto je gereden hebt. Is dat een auto waar de aandrijving 'niet goed geregeld is', of juist wel, dan zal dat wel bepalend zijn voor je voorkeur.

• Gonadan

Gonadan

@Tommie12 als het gaat om degelijke tractie bij stevig optrekken dan kan het bandenmateriaal ook nog een immens verschil maken. Populaire keuzes zoals 'duurzame' banden of vierseizoenenbanden helpen daar absoluut niet bij.
Ik kan mij zo voorstellen dat dit bij een EV nog veel meer van belang is, en daarmee een dilemma want wil je prestaties op tractie of efficiëntie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tommie12
Gonadan schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:55:
@Tommie12 als het gaat om degelijke tractie bij stevig optrekken dan kan het bandenmateriaal ook nog een immens verschil maken. Populaire keuzes zoals 'duurzame' banden of vierseizoenenbanden helpen daar absoluut niet bij.
Ik kan mij zo voorstellen dat dit bij een EV nog veel meer van belang is, en daarmee een dilemma want wil je prestaties op tractie of efficiëntie.
Uiteraard hebben banden een grote invloed, al is dat overroepen als het gewoon nat of droog is. Dan liggen de limieten van de fysica toch ver boven de wettelijke limieten.

Ik ben er gewoon over verwonderd hoe goed een Tesla de ESP en slipregeling geimplementeerd heeft.
Je kan op nat wegdek (en zelfs op sneeuw) met 500pk gewoon dat pedaal flooren en je vliegt vooruit zonder drama, zonder rokende banden en zonder dat je het stuurwiel echt met beide handen moet vast houden.

Het gedrag is bijzonder voorspelbaar doordat de reactie van een electrische motor zo veel sneller en agieler is dan zo'n thermische machine.

• Gonadan

Gonadan

Tommie12 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:03:
[...]

Uiteraard hebben banden een grote invloed, al is dat overroepen als het gewoon nat of droog is. Dan liggen de limieten van de fysica toch ver boven de wettelijke limieten.

Ik ben er gewoon over verwonderd hoe goed een Tesla de ESP en slipregeling geimplementeerd heeft.
Je kan op nat wegdek (en zelfs op sneeuw) met 500pk gewoon dat pedaal flooren en je vliegt vooruit zonder drama, zonder rokende banden en zonder dat je het stuurwiel echt met beide handen moet vast houden.

Het gedrag is bijzonder voorspelbaar doordat de reactie van een electrische motor zo veel sneller en agieler is dan zo'n thermische machine.
Tesla kan de natuurkunde niet veranderen, dus je kunt niet 'vooruit vliegen' als anderen dat niet kunnen. Geen grip is geen grip. Hooguit merk je veel minder van de ingreep van de tractiecontrole omdat het gewoon nauwkeurige werkt en het technisch heel anders werkt dan op een ICE.

Ik kan mij goed voorstellen dat dat prettig is, zou ik ook wel willen. Maar dan nog merk ik een wereld van verschil op een FWD ICE met sportieve zomerbanden vs. vierseizoenen. Ook op nat merk je dan dat je met de eerste in feite gewoon nog vlot kunt acceleren en die tweede moet je echt doseren of de TC grijpt in.
En denkend aan een BEV kan ik mij dan weer voorstellen dat je dat verschil minder bewust mee maakt omdat de TC daar veel soepeler werkt en je wellicht niet eens door hebt dat hij probeert te doseren, je accelereert gewoon minder had. Maar daar heb ik zelf nog geen vergelijkende praktijktest van gedaan. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-03 17:21
Gonadan schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:19:
[...]

Tesla kan de natuurkunde niet veranderen, dus je kunt niet 'vooruit vliegen' als anderen dat niet kunnen. Geen grip is geen grip. Hooguit merk je veel minder van de ingreep van de tractiecontrole omdat het gewoon nauwkeurige werkt en het technisch heel anders werkt dan op een ICE.

Ik kan mij goed voorstellen dat dat prettig is, zou ik ook wel willen. Maar dan nog merk ik een wereld van verschil op een FWD ICE met sportieve zomerbanden vs. vierseizoenen. Ook op nat merk je dan dat je met de eerste in feite gewoon nog vlot kunt acceleren en die tweede moet je echt doseren of de TC grijpt in.
En denkend aan een BEV kan ik mij dan weer voorstellen dat je dat verschil minder bewust mee maakt omdat de TC daar veel soepeler werkt en je wellicht niet eens door hebt dat hij probeert te doseren, je accelereert gewoon minder had. Maar daar heb ik zelf nog geen vergelijkende praktijktest van gedaan. :P
Geen grip is geen grip is iets te simpel, want de slipcoëfficiënt (hoeveelheid grip) gaat naar beneden naarmate je meer slipt, dus als je systeem snel genoeg ingrijpt en zorgt dat de wielen niet spinnen maar dat de oppervlakte van de banden die van het wegdek matchen, dan heb je in sommige gevallen ineens wél grip (naja, de optimale grip ligt eigenlijk bij 10-15% wielspin) . En daar zijn EVs erg goed in. Ik weet niet of Tesla daar extra goed in is, maar ik heb goede ervaringen met m'n model 3 (LR) en ik woon in Noorwegen.

Mixed Reality dev

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:49

3_s

Gonadan schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:55:
Meer tractie is meer veilig :).
Niet zozeer bij het snel vertrekken, wel bij het snel stoppen.
Dat is zoals vroeger de tip om je banden niet op 2bar te zetten, maar op 3. Dan verslijten ze minder snel en verbruik je minder, win-win.

• Gonadan

Gonadan

3_s schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:44:
[...]

Dat is zoals vroeger de tip om je banden niet op 2bar te zetten, maar op 3. Dan verslijten ze minder snel en verbruik je minder, win-win.
Remmen is geen tractie. ;)

Maar meer grip is inderdaad meestal veiliger, toch kiest de consument en/of fabrikant zelden voor maximale grip. Je kunt nu eenmaal niet op alle vlakken het beste kiezen en dan staat veiligheid lang niet altijd unaniem bovenaan. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Menesis schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:30:
[...]
Geen grip is geen grip is iets te simpel, want de slipcoëfficiënt (hoeveelheid grip) gaat naar beneden naarmate je meer slipt, dus als je systeem snel genoeg ingrijpt en zorgt dat de wielen niet spinnen maar dat de oppervlakte van de banden die van het wegdek matchen, dan heb je in sommige gevallen ineens wél grip (naja, de optimale grip ligt eigenlijk bij 10-15% wielspin) . En daar zijn EVs erg goed in. Ik weet niet of Tesla daar extra goed in is, maar ik heb goede ervaringen met m'n model 3 (LR) en ik woon in Noorwegen.
Nee het is precies wat het is. Dat de techniek van een BEV dichter op het randje kan zitten en daarmee effectiever is waren we het al over uit. Maar onder de streep is er in die omstandigheden gewoon een maximale hoeveelheid tractie die je kunt behalen en daar verandert een BEV niets aan.
Als je in die zin denkt dat je op ijzel nog steeds 'vooruit kunt vliegen' dan heb ik slecht nieuws. Je komt hooguit makkelijker van je plek omdat een slecht geïmplementeerde traditionele TC wellicht gewoon praktisch stil blijft staan. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Rene
Tommie12 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:03:
[...]

Een ESP porgramma zal ongetwijfeld verschil maken. Maar een 500pk tesla (of andere auto) met achterwielaandrijving vlieg niet vooruit in de sneeuw, dat doe die E-208 met voorwielaandrijving ook niet. Als de grip er niet is stopt het gewoon.

Echter als dezelfde auto's in de sneeuw te hard door de bocht gaan zal de RWD hoogstwaarschijnlijk achterstevoren staan omdat de ESP niet meer kan corrigeren. De FWD zal waarschijnlijk de bocht doorkomen. Ik blijf bij mijn standpunkt dat voor de gemiddelde consument FWD de veilige optie is als de grip door (weers)omstandigheden marginaal is. (AWD niet meegerekend).

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
ESP zet je toch juist uit in situaties met weinig grip?

In een Tesla / Polestar is dat in ieder geval de instructie.

• Tommie12
SirLenncelot schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:08:

Nog nooit gedaan, en altijd verwonderd geweest hoe snel ik aan 30 of 50 km/h geraak op sneeuw.
(ja, heb winterbanden, maar ook die slippen niet door als ik vol stroom geef)

• Rene

Klopt, dat was ook het advies in onze vorige Polestar. Maar dit is alleen om van de plek af te komen omdat ESP het niet toelaat dat de wielen spinnen en jeg dus niet wegkomt. Tijdens rijden gewoon ESP aan ;)

Dus ook wat @Tommie12 zegt. Met goede bandenkeuze is dat niet nodig.

Ikzelf rij al tijden AWD, dan is ESP altijd aan. Heb ook HDC maar dat heb je eigenlijk ook nooit nodig onder normale omstandigheden.

[ Voor 19% gewijzigd door Rene op 04-02-2026 11:11 ]

• Gonadan

Gonadan

Alleen als je écht niet van je plek komt en ook alleen maar om in beweging te komen. (net als het aloude optrekken in 2 of 3)

Tenzij jij in je boekje instructies hebt hoe je donutjes moet draaien in de sneeuw. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gonadan schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:19:
Voor en achter hebben beiden hun voor- en nadelen, maar als de techniek het toestaat om met verschillende motoren beide assen aan te drijven dan wil je dat toch gewoon altijd hebben? Ben je van die hele discussie af. :P

[...]

Tja wat is voorspelbaarder? Tractie op de voorwielen kan je voelen in je stuur en als dat flink tractie is kan dat als wat 'zoeken' voelen. Gevoelsmatig zou dat een stuk minder voorspelbaar over kunnen komen, maar dat is dan puur je gevoel en niet de realiteit.
Mooie video

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-03 17:31
3_s schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:44:
[...]

Een verhoging van 33% in je bandenspanning zal beslist niet zorgen dat je beter afremt.
De band moet wat kunnen inveren om bij hard remmen een grotere 'voetafdruk' te krijgen, en dat lukt niet met een zoveel hogere druk in de band.
De door de autofabrikant aangeraden bandenspanning is meestal een compromis tussen veiligheid, levensduur en comfort.
Ik heb zelf altijd mijn banden 10 tot 15% boven de aangeraden bandenspanning omdat dat op circuits zowel beter stuurde als remde (Nu was dat met een Caterham super 7, een auto van <700kg).
Ik ben dat toen ook op straat gaan doen met latere auto's, en dat bevalt mij prima!

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:38:
[...]

Ik heb geen ervaring met puur RWD EV's, maar doordraaiende wielen heb je normaliter niet bij een EV, dus een vergelijking met een ICE auto gaat mank. Als je daar grip op de achterwielen verliest en blijft gasgeven dan blijven de wielen draaien en sta je achterstevoren. Met een EV zal dat niet of veel minder gebeuren lijkt me.
O jawel. Met mijn Kona 64 kWh was het erg eenvoudig om wielspin te forceren totdat de beveiliging ingreep. Kwestie van het pedaal op de vloer zetten, dan was 150 kW echt wel te veel voor de voorwielen. Met de Ioniq 28 kWh had je nat wegdek nodig om hetzelfde te bereiken.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02 19:04
[...]

Misschien is het een idee dat we onze auto's niet zover pushen dat dit een issue wordt?
Als je niet weet wat je doet lijkt mij dat er al andere issues op te lossen zijn voor dit issue opdoemt.
En als je wel weet wat je doet hoop ik dat je dat niet doet op de openbare weg want ook dan zijn andere issues prangender.
En als je wel weet wat je doet en je doet het niet op de openbare weg dan is er geen enkel issue en wens ik je heel veel plezier en een leuke discussie in het forum 'racen'.
:+

• Tommie12
henrov schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:56:
[...]

Misschien is het een idee dat we onze auto's niet zover pushen dat dit een issue wordt?
Als je niet weet wat je doet lijkt mij dat er al andere issues op te lossen zijn voor dit issue opdoemt.
En als je wel weet wat je doet hoop ik dat je dat niet doet op de openbare weg want ook dan zijn andere issues prangender.
En als je wel weet wat je doet en je doet het niet op de openbare weg dan is er geen enkel issue en wens ik je heel veel plezier en een leuke discussie in het forum 'racen'.
:+
Dat heb ik letterlijk al een paar keer geschreven. Als je op de openbare weg de limieten van je banden op zoekt rij je (tenzij op sneeuw) heel waarschijnlijk geen legale snelheden meer.

• Gonadan

Gonadan

Ik durf er wel geld op te zetten dat de helft van de spitsrijders de grenzen opzoekt wanneer het stoplicht op groen gaat hoor. :P
Dat betekent niet dat ze allemaal illegale snelheden halen maar binair gas geven om vlot op te trekken wordt steeds meer gemeengoed bij de EV-rijders valt me op.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Rene
Sinds ik een EV heb betrap ik mezelf erop juist rustiger te rijden :+. Zelfs de P2 met ruim 400pk heb ik zelden op zijn staart getrapt.

Waarschijnlijk ook een bewijs dat ik ouder wordt... Vroeger altijd snelle hatchbacks, nu een SUV. En ook al heeft de grandland nog steeds 300+ pk, ik rij er superrustig in....

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-03 15:48
Rene schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:25:
Sinds ik een EV heb betrap ik mezelf erop juist rustiger te rijden :+. Zelfs de P2 met ruim 400pk heb ik zelden op zijn staart getrapt.

Waarschijnlijk ook een bewijs dat ik ouder wordt... Vroeger altijd snelle hatchbacks, nu een SUV. En ook al heeft de grandland nog steeds 300+ pk, ik rij er superrustig in....
Grappig, dat merk ik dus ook! Ik heb sinds 2 maanden een Polestar 2 Performance, maar rijd daar een stuk rustiger mee dan mijn Audi A3 benzine hiervoor... Toegegeven, af en toe het gas een keer goed intrappen is zeker lekker. Maar ik vind elektrische auto's juist uitnodigen tot rustiger rijden, omdat het allemaal zo vloeiend en stil is.

Of het komt toch gewoon omdat de 40 bij mij erg dichtbij komt, dat kan ook :+

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 02:10
Metalman schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:02:
[...]

Grappig, dat merk ik dus ook! Ik heb sinds 2 maanden een Polestar 2 Performance, maar rijd daar een stuk rustiger mee dan mijn Audi A3 benzine hiervoor... Toegegeven, af en toe het gas een keer goed intrappen is zeker lekker. Maar ik vind elektrische auto's juist uitnodigen tot rustiger rijden, omdat het allemaal zo vloeiend en stil is.

Of het komt toch gewoon omdat de 40 bij mij erg dichtbij komt, dat kan ook :+
Heb je ook gekeken naar de M3 performance toevallig? Zo ja, reden om de P2 te kiezen? M3P staat nog altijd hoog op m'n lijstje en voor prijs hoef je het eigenlijk ook niet meer te laten. Alleen geen trekhaak... zo jammer.

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:11:
[...]
Alleen geen trekhaak... zo jammer.
Jawel hoor, alleen wel maar max 500kg voor de Performance. https://shop.tesla.com/nl_nl/product/trekhaakpakket-model_3

• notzain
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-03 13:14
Een vraagje voor de EV-kenners, hoe belangrijk is de kilometerstand bij aankoop van een EV ocassion? Bij een ICE zijn er natuurlijk verschillende bewegende onderdelen die elk slijtage ondervinden, maar dat lijkt bij een EV dus een minder groot probleem. Belangrijkste lijkt mij dus de batterij SOH, of wellicht dat ik iets mis?

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 02:10
Het oude model niet (zover ik weet)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

notzain schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:26:
Een vraagje voor de EV-kenners, hoe belangrijk is de kilometerstand bij aankoop van een EV ocassion? Bij een ICE zijn er natuurlijk verschillende bewegende onderdelen die elk slijtage ondervinden, maar dat lijkt bij een EV dus een minder groot probleem. Belangrijkste lijkt mij dus de batterij SOH, of wellicht dat ik iets mis?
Ja je mist dat er bij specifieke modellen BEVs er echt wel wat mankementen zich kunnen voordoen. Ik meen de ophanging bij de Tesla M3 bijv. Daarnaast zijn er garantieregels opgesteld door de fabrikanten voor max km en max leeftijd dat vind ik zelf ook wel handig om even goed in de smiezen te hebben.
Over het algemeen, minder bewegende delen, maar ook zwaarder (en mogelijk sportiever rijgedrag) wat beiden wel impact heeft op banden en ophanging. Dan heb je nog wat merk specifieke dingen zoals de ICCU bij de wat latere generatie Kia, maar ook het wel of niet hebben van een wat hogere SW-versie op een ID3/4/5 wat wat doet met je gebruikservaring.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• pdidi
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:44:
[...]

Het oude model niet (zover ik weet)
Ah nee, die niet. Pas sinds 2024 op de Highland. Zijn er wel als occasion, maar moet je al snel 46k voor betalen

• Gonadan

Gonadan

True schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:44:
[...]

Ja je mist dat er bij specifieke modellen BEVs er echt wel wat mankementen zich kunnen voordoen. Ik meen de ophanging bij de Tesla M3 bijv. Daarnaast zijn er garantieregels opgesteld door de fabrikanten voor max km en max leeftijd dat vind ik zelf ook wel handig om even goed in de smiezen te hebben.
Over het algemeen, minder bewegende delen, maar ook zwaarder (en mogelijk sportiever rijgedrag) wat beiden wel impact heeft op banden en ophanging. Dan heb je nog wat merk specifieke dingen zoals de ICCU bij de wat latere generatie Kia, maar ook het wel of niet hebben van een wat hogere SW-versie op een ID3/4/5 wat wat doet met je gebruikservaring.
Dat is sowieso altijd de uitdaging met het kopen van een occasion, de bekende gebreken achterhalen. Er is geen model auto wat ze niet heeft, maar de één is wel een stuk relevanter dan de ander. Ik kan me wel voorstellen dat dit bij vrij recente/nieuwe modellen en technieken lastiger is om te beoordelen.
En voor het zelfde geld zijn er nog dingen die pas later in de levensduur van een BEV gaan optreden waar we nu überhaupt nog nooit van gehoord hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pdidi
  • Niet online
notzain schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:26:
Heel veel EV merken hebben hier op Tweakers inmiddels een dedicated topic met daarin heel veel aankoop/ervarings info en ook mensen met precies dezelfde vragen die jij ook hebt. Gewoon even goed voor gaan zitten en de "Zoek in het forum" functionaliteit gebruiken. En als je eenmaal een shortlist hebt gemaakt welke voor jou interessant zijn gewoon je vraag droppen in het betreffende forum

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-03 15:48
STIMPPYYY schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:11:
[...]

Heb je ook gekeken naar de M3 performance toevallig? Zo ja, reden om de P2 te kiezen? M3P staat nog altijd hoog op m'n lijstje en voor prijs hoef je het eigenlijk ook niet meer te laten. Alleen geen trekhaak... zo jammer.
Ik heb een aantal keer in een M3 performance gereden. Maar eerlijk gezegd heb ik het rijgedrag van de M3 nooit echt kunnen waarderen. De auto voelt heel disconnected, en het interieur vind ik 3 keer niks. In de P2 voelde ik me veel meer bestuurder. Dus de M3 heb ik niet eens meer overwogen om te kopen.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:45
Garage heeft gebeld, zaterdagmorgen kan ik eens een testrit doen met een Renault R5.

Los van het type EV. Hebben jullie voor een complete EV-newbie (nog nooit mee gereden) algemene tips en vragen die ik kan stellen, dingen waar ik best eens op kan letten,... ?

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:32
Wozmro schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:00:
Garage heeft gebeld, zaterdagmorgen kan ik eens een testrit doen met een Renault R5.

Los van het type EV. Hebben jullie voor een complete EV-newbie (nog nooit mee gereden) algemene tips en vragen die ik kan stellen, dingen waar ik best eens op kan letten,... ?
Vragen kun je beter hier stellen, de gemiddelde verkoper weet vaak minder dan iemand die zich ingelezen heeft.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:18

Het is net als een gewone auto hoor. ;) Wel een beetje vlotter. Alleen het laden vergt in het begin een beetje aandacht maar ben je binnen no time aan gewend. Dus zoals gezegd, stel hier je vragen en voor laden en pasjes kan je hier zat vinden: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

• Sonicfreak

Je bent dus een EV maagd en gaat van het weekend ontmaagd worden. :+
Geniet ervan zou ik zeggen want de kans is aanwezig dat je overstag gaat en kiest voor een EV. :)
Ik vergeet mijn eerste keer in een EV in ieder geval nooit meer en wil nooit meer terug naar een brandstofauto.
Let vooral op het verschil tussen een ICE (brandstofauto) en EV wat betreft souplesse, koppel en stilte aan boord.
Over laden hoef je je ook niet zorgen te maken, probeer te laden wanneer het kan dus volgens het ABC (Always Be Charging) principe. Dat betekent dat je laadt wanneer de auto geparkeerd is, of dat nu thuis (op de oprit of openbare laadpaal), op je werk of bij een supermarkt, etc. is. En voor de langere vakantieritten pak je een snellader. Dan is vooral de laadsnelheid en tijd belangrijk. Alles binnen 30 minuten van 10-80% is normaal, alles daaronder is snel.
Kijk voor een vergelijking op https://ev-database.org/nl/

En stel gerust je vragen hier als je die hebt. :)

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:43
Sonicfreak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:54:
[...]

Je bent dus een EV maagd en gaat van het weekend ontmaagd worden. :+
Geniet ervan zou ik zeggen want de kans is aanwezig dat je overstag gaat en kiest voor een EV. :)
Ik vergeet mijn eerste keer in een EV in ieder geval nooit meer en wil nooit meer terug naar een brandstofauto.
Let vooral op het verschil tussen een ICE (brandstofauto) en EV wat betreft souplesse, koppel en stilte aan boord.
Over laden hoef je je ook niet zorgen te maken, probeer te laden wanneer het kan dus volgens het ABC (Always Be Charging) principe. Dat betekent dat je laadt wanneer de auto geparkeerd is, of dat nu thuis (op de oprit of openbare laadpaal), op je werk of bij een supermarkt, etc. is. En voor de langere vakantieritten pak je een snellader. Dan is vooral de laadsnelheid en tijd belangrijk. Alles binnen 30 minuten van 10-80% is normaal, alles daaronder is snel.
Kijk voor een vergelijking op https://ev-database.org/nl/

En stel gerust je vragen hier als je die hebt. :)
Het ABC-principe doe ik zelf niet meer aan. Als ik naar kantoor ga, rij ik met 100% SoC weg (liever 95-99% zodat ReGen z'n ding doet), maar op kantoor laad ik niet, ondanks dat ik daar met zo'n 65% SoC aankom in de winter. Dat is voor mij voldoende om weer thuis te kunnen komen, en dan laad ik daar wel. Ook bij de supermarkt, vrienden- en familiebezoek, etc. laad ik in principe niet. Dat scheelt voor mij aanzienlijk in de laadkosten en het is simpelweg niet nodig. Ik blokkeer geen laadpaal voor iemand die wel bijna leeg is, en ik hoef ook niet halverwege mijn werkdag naar de ondergrondse parkeergarage om mijn auto te verzetten.

Dus eigenlijk is mijn advies: laad genoeg om weer thuis/op je volgende bestemming te kunnen komen. Rij je nou de hele dag van hot naar her, dan ja: laden waar het kan zodat je een tegenslag kunt opvangen (zoals geen beschikbare laadpalen) en/of snelladen onderweg.

• Sonicfreak
Sandro! schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:12:
[...]

Het ABC-principe doe ik zelf niet meer aan. Als ik naar kantoor ga, rij ik met 100% SoC weg (liever 95-99% zodat ReGen z'n ding doet), maar op kantoor laad ik niet, ondanks dat ik daar met zo'n 65% SoC aankom in de winter. Dat is voor mij voldoende om weer thuis te kunnen komen, en dan laad ik daar wel. Ook bij de supermarkt, vrienden- en familiebezoek, etc. laad ik in principe niet. Dat scheelt voor mij aanzienlijk in de laadkosten en het is simpelweg niet nodig. Ik blokkeer geen laadpaal voor iemand die wel bijna leeg is, en ik hoef ook niet halverwege mijn werkdag naar de ondergrondse parkeergarage om mijn auto te verzetten.

Dus eigenlijk is mijn advies: laad genoeg om weer thuis/op je volgende bestemming te kunnen komen. Rij je nou de hele dag van hot naar her, dan ja: laden waar het kan zodat je een tegenslag kunt opvangen (zoals geen beschikbare laadpalen) en/of snelladen onderweg.
Op kantoor laad ik tegenwoordig ook niet meer, omdat de laadpalen buiten werking zijn. Ik laad nu dus ook iedere keer thuis op de optrit, maar ik kan me voorstellen dat iemand die voor de eerste keer EV gaat rijden, het laden misschien wat spannend is. Dan is iedere keer met een volle accu wegrijden een geruststelling.
Qua kosten is thuisladen op de oprit het goedkoopst, maar ik weet niet of @Wozmro daar de mogelijkheid toe heeft. Kan zijn dat hij aangewezen is op openbare laadpalen.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:32

voor je wegrijdt bij de proefrit: laat je duidelijk uitleggen hoe je alle irritante zaken uitzet, zoals snelheidswaarschuwing, lanekeeping assist etc. Tenzij je de die graag wilt testen tijdens de 1e proefrit.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Tommie12

Neem je tijd, ga eens op binnenwegen, rij ook een stad(je) binnen, en zeker ook eens autostrade doen.
Koop nadien niet, rij nog met 2-3 andere auto's en beslis dan pas.

En wil je de range en verbruik goed inschatten, zoek dan op youtube naar ervaringen en testvideo's.
EV database is een ruwe schatting. Ze rijden met geen enkele auto en gebruiken gewoon factoren voor ingeschat verbruik op basis van de WLTP die zeker te optimistisch is.

En kies altijd voor een grote batterij als je kan.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
Hier staan een Ford Focus en een Skoda Elroq voor de deur.

Ja de focus is de koning wat betreft rijdynamiek en bereik. Toch pakken we steeds vaker de Elroq omdat een EV gewoon heel prettig rijdt. En ja, ook daar kan je af en toe best even mee doortrappen. De verfijning van EV maakt dat een ICE snel als mega ouderwets voelt. Natuurlijk heeft een ICE nog voordelen, zeker voor als je vaak op plaatsen zonder laad mogelijkheden komt.

Maar toch, ik moet dit jaar ook over naar EV en waar ik daar vroeger tegenop zag kijk ik er nu juist meer naar uit.

Ik zou zeggen, veel plezier! Met die R5 is je mogelijke vrees voor een verlies in rijplezier waarschijnlijk ook direct opgelost.

• Puppetmaster
  • Laatst online: 21:49
Besef dat de R5 meer een stads-/regio auto is en minder geschikt als lange afstand reisauto.
Door de stroomlijn (of het gebrek eraan) neemt het verbruik op snelweg tempo gauw toe.

Zie hier de 1000km challenge van Björn:
YouTube: Renault 5 E-Tech 1000 km challenge

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:45
De R5 zie ik voor mezelf als een eerste kennismaking. Zal waarschijnlijk te klein zijn maar ik wil ergens beginnen en streven naar een zo compact mogelijke auto voor mijn behoeften.

Alvast bedankt voor de reacties!

[ Voor 9% gewijzigd door Wozmro op 05-02-2026 11:02 ]

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Sonicfreak
Wozmro schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:02:
De R5 zie ik voor mezelf als een eerste kennismaking. Zal waarschijnlijk te klein zijn maar ik wil ergens beginnen en streven naar een zo compact mogelijke auto voor mijn behoeften.

Alvast bedankt voor de reacties!
Als je naar de Renault 5 gaat kijken, neem dan ook de Nissan Micra (zustermodel van R5) in overweging. Wel wat duurder, maar rijker uitgerust en langere garantie (5 jaar i.p.v. 2 bij R5). En die heeft voor regeneratie flippers achter het stuur. Dat heb ik in de Kia EV6 ook en is heel erg fijn.
De Micra heeft standaard een warmtepomp waar dat bij de R5 een optie is.
En de Micra heeft one pedal drive die de R5 nu nog niet heeft.

Zie hieronder voor een vergelijking.

https://www.evupdate.nl/e...eeste-waar-voor-zijn-geld

[ Voor 18% gewijzigd door Sonicfreak op 05-02-2026 11:32 ]

• Tommie12
Puppetmaster schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:21:
Besef dat de R5 meer een stads-/regio auto is en minder geschikt als lange afstand reisauto.
Door de stroomlijn (of het gebrek eraan) neemt het verbruik op snelweg tempo gauw toe.

Zie hier de 1000km challenge van Björn:
YouTube: Renault 5 E-Tech 1000 km challenge
10h45' is een mooie tijd voor de 1000km.
En zeker voor een auto die eerder voor stad dan voor autoweg ontwikkeld is.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:09
Sonicfreak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:19:
[...]

Als je naar de Renault 5 gaat kijken, neem dan ook de Nissan Micra (zustermodel van R5) in overweging. Wel wat duurder, maar rijker uitgerust en langere garantie (5 jaar i.p.v. 2 bij R5). En die heeft voor regeneratie flippers achter het stuur. Dat heb ik in de Kia EV6 ook en is heel erg fijn.
De Micra heeft standaard een warmtepomp waar dat bij de R5 een optie is.
En de Micra heeft one pedal drive die de R5 nu nog niet heeft.

Zie hieronder voor een vergelijking.

https://www.evupdate.nl/e...eeste-waar-voor-zijn-geld
Interessant dat de Micro regeneratieflippers heeft want die mogen w.m.b. echt niet ontbreken in een EV. Toch maar eens nader bekijken hoewel het uiterlijk mij wat minder aanspreekt dan de R5. Kwam deze vergelijkingsvideo tegen.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• henrov
Sandro! schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:12:
[...]

Grappig. Alhoewel ik nieuwe rijders altijd het ABC aan raadt merk ik bij mezelf dat ik dat inderdaad ook niet meer doe. Ik denk dat ABC een goed advies is aan nieuwe rijders die nog last hebben van range anxiety en die denken dat ze elke dag naar Parijs moeten kunnen rijden.
Op een gegeven moment denk je: tis wel goed, ik kom wel thuis....

• henrov
guido66 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:41:
[...]

voor je wegrijdt bij de proefrit: laat je duidelijk uitleggen hoe je alle irritante zaken uitzet, zoals snelheidswaarschuwing, lanekeeping assist etc. Tenzij je de die graag wilt testen tijdens de 1e proefrit.
Ik word juist heel blij van die systemen....... Mijn advies zou tegengesteld zijn: zorg dat je wordt uitgelegd welke systemen er allemaal zijn en probeer ze uit!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-03 16:24
Sonicfreak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:19:
[...]

Als je naar de Renault 5 gaat kijken, neem dan ook de Nissan Micra (zustermodel van R5) in overweging.
Renault 4 lijkt ook een "betere" variant van de Renault 5 te worden, al ziet hij er lang niet zo sexy uit natuurlijk. Maar dus ook opeens one-pedal driving met flippers bij Renault, ik meen zelfs dat iemand zei dat het op de 5 ook gaat komen.

• henrov
Metalman schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:02:
[...]
Maar ik vind elektrische auto's juist uitnodigen tot rustiger rijden, omdat het allemaal zo vloeiend en stil is.
Dit zie ik bij heel veel mensen, het grotere comfort lijkt uit te nodigen tot comfortabeler rijden.
Een kameraad van mij voor wie rem en gaspedaal alleen aan en uit kunnen is om die reden terug gegaan naar een ICE:

"Ik rij als een ouwe l*l in dat ding!"
Subtiel er op wijzen dat hij ondertussen 57 is vond hij niet leuk :+

• Sonicfreak
Overspark schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:27:
[...]

Renault 4 lijkt ook een "betere" variant van de Renault 5 te worden, al ziet hij er lang niet zo sexy uit natuurlijk. Maar dus ook opeens one-pedal driving met flippers bij Renault, ik meen zelfs dat iemand zei dat het op de 5 ook gaat komen.
Interessant om te zien dat de Renault 4 wel de flippers heeft en de Renault 5 niet, dat wist ik niet.
Zou mooi zijn als de Renault 5 die ook krijgt.
De Renault Twingo E-Tech heeft ze volgens mij niet.

• PeterZ(on)
Overspark schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:27:
[...]

En dan ook gelijk die lompe keuzehendel vervangen door de keuzetoetsen die in de Alpine zitten.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Navi
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:23:
[...]

Interessant dat de Micro regeneratieflippers heeft want die mogen w.m.b. echt niet ontbreken in een EV. Toch maar eens nader bekijken hoewel het uiterlijk mij wat minder aanspreekt dan de R5. Kwam deze vergelijkingsvideo tegen.
[YouTube: NEW Nissan Micra vs Renault 5 – we've tested both EVs back-to-back! | What Car?]
Waar heb je die flippers voor nodig dan? Rij al sinds 2013 EV en heb ze nooit gemist...je regelt de regen gewoon met je voet..

• PeterZ(on)
Navi schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:06:
[...]

Waar heb je die flippers voor nodig dan? Rij al sinds 2013 EV en heb ze nooit gemist...je regelt de regen gewoon met je voet..
Daar zijn de meningen zo over verdeelt dus dat heeft geen om daar op in te gaan, anders dan doe wat je zelf het prettigst vindt. :)

• Sonicfreak
Navi schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:06:
[...]

Ik gebruik de linker flipper in de Kia EV6 heel veel om de auto tot stilstand te brengen als er niet zo hard geremd hoeft te worden. Dan kom je geleidelijk tot stilstand. Moet ik iets eerder tot stilstand komen dan gebruik ik de voetrem.
Ook gebruik ik de flippers om regen aan te passen. De Kia EV6 heeft ook one pedal drive, maar ik vind dat neit zo prettig rijden. Ik rijd het liefst in regen 0 en regel de rest met de flippers.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
[...]

[YouTube: NEW Nissan Micra vs Renault 5 – we've tested both EVs back-to-back! | What Car?]
Totaal niet nodig die flippers, gewoon goede one pedal en dat werkt perfect.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
[...]

Interessant dat de Micro regeneratieflippers heeft want die mogen w.m.b. echt niet ontbreken in een EV.
Ik gebruik ze zelf in mijn Niro om zonder rempedaal tot stilstand te komen, maar die Micra heeft one-pedal-driving dus dan heb je ze daarvoor niet nodig.
Verder kan ik de regeneratiestand met de flippers aanpassen maar dat doe ik eigenlijk nooit.
Waar zou je die flippers voor gebruiken in zo'n Micra?

Voorlopig ben ik nog niet klaar met de Niro, maar als ie wordt vervangen komt er zeker one pedal drive voor in de plaats. Wel of geen flippers boeit me niet.

• PeterZ(on)
SpikeHome schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:15:
[...]

Totaal niet nodig die flippers, gewoon goede one pedal en dat werkt perfect.
Totaal mee oneens, dus daarom hoort iedere EV ze te hebben, net zoals OPD erop moet zitten zodat iedereen kan kiezen.

• Tommie12
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Een goed geimplementeerde one pedal drive is voor mij vele malen beter dan iedere keer aan flippers te moeten gaan trekken om te regenereren...

En die one pedal drive zou voor mij een belangrijk criterium zijn om een auto al dan niet te kiezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 05-02-2026 13:28 ]

• Sonicfreak
Tommie12 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:25:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Een goed geimplementeerde one pedal drive is voor mij vele malen beter dan iedere keer aan flippers te moeten gaan trekken om te regenereren...
Ik hoor het al, zoveel mensen zoveel wensen. Ik wil juist wel flippers en geen OPD (mooi als het erop zit, maar ik gebruik het niet). Ik gebruik af en toe de flipper om tot stilstand te komen bijvoorbeeld als ik aan het uitrollen ben op regen 0 en als ik iets eerder moet stoppen, gebruik ik de voetrem.

• Tommie12
Sonicfreak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:29:
[...]

Ik hoor het al, zoveel mensen zoveel wensen. Ik wil juist wel flippers en geen OPD (mooi als het erop zit, maar ik gebruik het niet). Ik gebruik af en toe de flipper om tot stilstand te komen bijvoorbeeld als ik aan het uitrollen ben op regen 0 en als ik iets eerder moet stoppen, gebruik ik de voetrem.
Je moet dat gewoon eens een dag proberen met OPD. En dan kom je 's avonds tot de conclusie dat je je rem niet meer moet aanraken bij 90% van de ritten.

• Sonicfreak
Tommie12 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:34:
[...]

Je moet dat gewoon eens een dag proberen met OPD. En dan kom je 's avonds tot de conclusie dat je je rem niet meer moet aanraken bij 90% van de ritten.
Ik heb het geprobeerd en vind het niks. Ik houd het bij regen 0 en de flippers. :)

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:18
PeterZ(on) schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:04:
En dan ook gelijk die lompe keuzehendel vervangen door de keuzetoetsen die in de Alpine zitten.
HO HO HO! Niet de exclusiviteit van mijn wagen naar het plebs van de wagens overhevelen hè! :P

Moet wel lachen om het hele wel of niet flipper verhaal en wat dies meer zij. Je zal maar mij zijn en je het allemaal geen bal kunnen schelen. Dat je een ev wilt hebben die je mooi vindt, en voor de rest.... niets.
Als ik 4 wielen heb en een stuur is het dan allang goed maar voor de rest.... toedeledokie!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-03 16:51
Tommie12 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:34:
[...]

Ik had hetzelfde, ik vond het helemaal niks en ik heb het toch een kans gegeven en wil nu niet anders meer.
Enige wat ik nog lastig vind is van adaptive cruisecontrol af en dan ongeveer inschatten hoeveel "gas" ik moet geven om niet meteen hard af te remmen.

• Tommie12
Zjanzjak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:48:
[...]

HO HO HO! Niet de exclusiviteit van mijn wagen naar het plebs van de wagens overhevelen hè! :P

Moet wel lachen om het hele wel of niet flipper verhaal en wat dies meer zij. Je zal maar mij zijn en je het allemaal geen bal kunnen schelen. Dat je een ev wilt hebben die je mooi vindt, en voor de rest.... niets.
Als ik 4 wielen heb en een stuur is het dan allang goed maar voor de rest.... toedeledokie!
Exclusief... je bedoelt die andere badge die ze op het einde van de lijn komen plakken? >:)
Je zal maar in die mooie blinkende kar zitten die niet vooruit gaat, en waar je meer met flippers aan het spelen bent dan naar je interieur kan kijken...
Ik wil sturen en met 1 voet bepalen hoe snel ik wil en waar ik stop. (en de auto moet wat punch hebben)
De rest ... toedeledokie.

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 05-02-2026 13:54 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
PeterZ(on) schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:19:
[...]

Totaal mee oneens, dus daarom hoort iedere EV ze te hebben, net zoals OPD erop moet zitten zodat iedereen kan kiezen.
Maar waarom dan, ik begrijp serieus niet wat je dan met die flippers zou wilen doen?

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:38
ASW1 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:07:
[...]

Maar waarom dan, ik begrijp serieus niet wat je dan met die flippers zou wilen doen?
Schakelgevoel bij remmen? ;)

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Tommie12
[...]

Ach, sommige mensen kicken op een auto vol knoppen.

Ik had deze week een BMW1 met adaptive cruise control.
8 knoppen op het stuur (ja, ACHT!!) enkel en alleen voor die ACC...

• Tommie12
adjego schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:16:
[...]

Schakelgevoel bij remmen? ;)
Haha, er hebben bij ICE's letterlijk honderden (duitse) ingenieurs gedurende jaaaaaaaaaren gewerkt om dat boterzacht of onvoelbaar te maken, willen mensen dat terug in hun EV. 8)7

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-03 12:19

Maasluip

Kabbelend watertje

Sonicfreak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:37:
[...]

Ik heb het geprobeerd en vind het niks. Ik houd het bij regen 0 en de flippers. :)
Je wil gewoon je voeten niet gebruiken? Een flipper rechts voor het gas en een flipper links voor het remmen, dat is wat je wil!
Moet helemaal niet lastig te maken zijn, en illegaal kan het ook niet zijn want voor gehandicapten maken we ook aanpassingen.

Signatures zijn voor boomers.

• Sonicfreak
Maasluip schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:20:
[...]

Je wil gewoon je voeten niet gebruiken? Een flipper rechts voor het gas en een flipper links voor het remmen, dat is wat je wil!
Moet helemaal niet lastig te maken zijn, en illegaal kan het ook niet zijn want voor gehandicapten maken we ook aanpassingen.
Je leest mijn posts niet goed. Ik gebruik ook de voetrem wanneer dat nodig is en gebruik natuurlijk ook het stroompedaal. Al rijd ik op de N-wegen en snelwegen op ACC.

• PeterZ(on)
[...]

De mate van regeneratie eenvoudig kunnen aanpassen naargelang de wegsituatie zonder dat te moeten doen op een scherm of dat het helemaal niet kan.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-03 12:19

Maasluip

Kabbelend watertje

PeterZ(on) schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:23:
[...]

De mate van regeneratie eenvoudig kunnen aanpassen naargelang de wegsituatie zonder dat te moeten doen op een scherm of dat het helemaal niet kan.
Maar dat doe je toch met je rechtervoet? Dat is dus wat iedereen niet begrijpt.

Signatures zijn voor boomers.

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:23:
[...]

Voet helemaal los is maximale regen, voet nog een beetje ingedruk is minder regen.
Simpel toch...

Pagina: 1 ... 385 ... 394 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic