Coasterfreak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:47:
[...]
ik kijk al jaren naar een vervanger van mijn smart fortwo electric, afgelopen weken toen het -3 ofzo buiten was had ik 50km bereik bij 100%

het heeft ook al bijna 164k km op de teller dus kan ook niet veel meer verwachten.
dus ja wellicht tijd voor iets anders. heb mij al eeuwig verdiept in de honda e, maar veel ervaringen erover in nederland kan ik weer niet vinden behalve de paar reviews op autoweek en sommige terugroepacties zoals voor de brake booster. hoe is het leven met een honda e?
Voor mij prima eerlijk gezegd. Mijn woon-werk is 22km enkele rit. Het rijbereik is op het moment zo'n 120-150km in de winter. Maar ik rijd stevig door en de kachel, stoel en stuurverwarming staat hier altijd aan. Je komt wel tot de 170km als het nodig is. Strakke wegligging, achterwielaandrijving, vrij wendbaar en zeer vlot tot 60/70km p/u. Daarboven btw ook sneller dan de gemiddelde auto, maar het valt mij in positieve zin op dat hij echt rap is. Je kunt er lekker mee scheuren. Draaicirckel is ook idioot klein, ook leuk

. Goede lampen (LED) en laadpoort in de neus is ideaal. Steekt 'm voor het vak in en laden maar.
Ik heb de Advance uitvoering en die heeft erg veel opties. Zelfrijden/ACC/voorruitverwarming/goede speakers met sub/Carplay wireless/360gr camera/dode hoekdetectie (inclusief slimme detectie van toenaderd verkeer bij uitdraaien, hier worden de camera's in de zijspiegels voor gebruikt, echt zeer handig moet ik zeggen)/stoel- en stuurverwarming/Dimmende binnenspiegel + digitaal (kunt switchen)/ auto grootlicht en overall luxe en degelijke afwerking binnen. Glazen dakje is ook leuk.
Hoge snelheden is absoluut geen probleem, steker nog op de snelweg ligt hij beter op de weg dan mijn vorige auto en die was eigenlijk al erg goed vond ik (nieuwe MG4 - 2024). Dan heb ik het dus over snelheden van minimaal 130km/u. Vering is comfortabel genoeg. Mag ook wel, aparaat weeg +-1500KG.
Er passen 2 volwassenen en 2 kleinere kinderen in.
Buiten geringe rijbereik zijn de minunpunten: dat de camera's als spiegels eigenlijk echt niet kunnen. Ziet er leuk uit, maar in de avond, zonder licht (of met licht en regen) zie je er bijna niks door. Dat het uberhaupt de keuring heeft doorstaan verbaast mij. Overdag wel weer prima. Verder is rolgeluid van banden wat aanwezig (maar goed, 17" en brede banden...), niet storend verder. 6kW op 1 fase laden, ook geen probleem hier. Het is ook geen zuinigheidswonder. Zelfs vrij onzuinig vind ik persoonlijk, maar nogmaals, ik ben geen goede referentie in deze want ik trap 'm echt goed door en dus alles wat kan verwarmen gaat aan

.
All met al merk je dat dit een doordacht autotje is. Nieuwprijs van +40k is natuurlijk idioot, maar je merkt wel aan alle techniek die erin zit als mede afwerking en gewicht dat er duidelijk niet bespaart is. Vergelijk je 'm bijvoorbeeld met een Micra dan is de E dan zit daar op alle vlakken een enorm verschil in (afwerking, rijcomfort, stilte van de kabine etc.). Hij is groter dan je zou verwachten (vergelijk met VW UP of Spring of Leap T10 b.v. is absoluut niet aan de orde, de E is beduidend wat niveau(s) hoger).
Het meest prettige is dat alles gewoon goed werkt. Je kunt gewoon je voet op de grond zetten als je ACC gebruikt. Gaat niet plotseling op de rem b.v. of rijd daardoor paniekerig. Remt rustig af en accelereert rustig, maar houdt geen idiote gaten tussen voorganger daardoor. Alle hulpssytemen werken ook fatsoenlijk en dat geldt mede voor infotainment systeem. Best een verademing moet ik zeggen.
Wanneer je self driving aanzet bv en je gaat naar een andere baan zal hij 'm weer automatisch oppakken. Je kunt ook zelfsturen aanzetten los van ACC. Dus je bepaalt zelf hoe hard je dan rijdt en in alle gevallen probeert hij dan op de stukken waar mogelijk het sturen van je over te nemen. Dat gaat allemaal zonder moeite of toeters of bellen of gedoe en werkt allemaal soepel. Best grappig.
Voor Nederland super autotje. Als je dagelijks 160+ km's maakt is het rijbereik wat 'm nekt als je niet op plaats van bestemming kunt laden.