• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:51
3_s schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:56:
[...]

Maar voor het leasebedrag mag je niet gewoon basisprijs delen door aantal maanden. Duurdere auto's kunnen goedkoper in lease zijn wegens restwaarde of onderhoudsintervallen.
Of het bedrijf verdeelt gewoon geen Volvo's, kan ook.
Binnen een dik jaar ga ik de vergelijking maken. Heb in 2028 een vervanger nodig voor mijn Y.
Ik ga in elk geval offertes vragen voor een EX60, een iX3 en een A6.
Ik denk dat die maandprijzen elkaar niet zo veel gaan ontlopen, en dan komt het op de opties aan.
Volvo toont in elk geval al 3 motorisaties en 3 batterijformaten. BMW doet dat nog niet, daar is er nog maar 1 versie. Dus mogelijk komen die nog met een RWD of een AWD met kleinere batterij en iets lager vermogen.
De GLC speelt ook in die liga, maar interesseert me minder.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:25
Tommie12 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:12:
[...]

De basisversie van de EX60 zit toch een heel stuk onder de prijs van de iX3, en de basisuitrusting is behoorlijk. Dan heb je een heel degelijke RWD met WLTP van 620km.
En voor 3000€ meer heb je AWD met een grotere batterij en 660km.
Op dit moment komt het prijsverschil voornamelijk omdat de iX3 alleen nog maar in de xDrive50 geleverd wordt. Die is wat rijbereik vergelijkbaar met de EX60 P12. En dan is er niet veel prijsverschil* als ik beide configureer met ongeveer dezelfde uitrusting die voor mij van waarde is.
Als de P8 of 10 voldoende is, dan is de EX60 uiteraard wel goedkoper.

Op beeld en wat specs betreft vind ik de EX60 zeker niet verkeerd.

*consumentenadviesprijs

• Tommie12
Franciesco schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:37:
[...]

Op dit moment komt het prijsverschil voornamelijk omdat de iX3 alleen nog maar in de xDrive50 geleverd wordt. Die is wat rijbereik vergelijkbaar met de EX60 P12. En dan is er niet veel prijsverschil* als ik beide configureer met ongeveer dezelfde uitrusting die voor mij van waarde is.
Als de P8 of 10 voldoende is, dan is de EX60 uiteraard wel goedkoper.

Op beeld en wat specs betreft vind ik de EX60 zeker niet verkeerd.

*consumentenadviesprijs
De marketing afdelingen hebben goed werk geleverd door ze niet 1:1 vergelijkbaar te maken.
De iX3 heeft een even grote batterij als de P12 maar ongeveer zo veel vermogen als de P10.
Ik denk dat ik met de batterij van de P10 best tevreden ben, en ik heb zeker het vermogen van de P12 (fucking 680pk) niet nodig.

Ik verwacht overigens dat Volvo en BMW nog wel wat meer versies op de markt gaan gooien.
Een RWD met de 95kW of zelfs 115kWh batterijk kan misschien kort bij 1000km komen...(zowel bij BMW als bij VOLVO)
Dat gaat zeker klanten aan spreken, en zo zijn er nog combinaties te bedenken.

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-03 20:30
STIMPPYYY schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:03:
De Honda E hier heeft ook een gigantische buffer. 35,5kEh accu en netto iets van 28kWh bruikbaar. Dan kan je wel een tijd voorruit. Wel een voordeel is dat b.v. OPD altijd werkt. Ook met 100%. Wat overigens ook opvalt is dat alles gewoon ‘werkt’ op deze auto. Nooit gezeik met hulpsystemen zoals lijnoverschreiding of onnodig remmen op acc/self driving. Ook infotainment en carplay werken altijd. Geen opstarttijd bij instappen, geen vastlopers etc. Doen ze toch wel een stuk beter dan menig ander merk daar in Japan.
ik kijk al jaren naar een vervanger van mijn smart fortwo electric, afgelopen weken toen het -3 ofzo buiten was had ik 50km bereik bij 100% :9~ het heeft ook al bijna 164k km op de teller dus kan ook niet veel meer verwachten.

dus ja wellicht tijd voor iets anders. heb mij al eeuwig verdiept in de honda e, maar veel ervaringen erover in nederland kan ik weer niet vinden behalve de paar reviews op autoweek en sommige terugroepacties zoals voor de brake booster. hoe is het leven met een honda e?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 16:58
Tommie12 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:19:
Heb gisteren een paar filmpjes gezien over de Volvo EX60.
Scherp geprijsd, grote batterij en ik vind het interieur echt vet.
Gaat een succes worden!
Ik vind het ook een erg geslaagde auto! Als ik nu een leaser zou mogen kiezen zou deze wel met stip op 1 staan. Niet zozeer vanwege prijs, maar ik vind hem vooral mooier dan een GLC, om over de iX3 nog maar te zwijgen.

Maar ik “moet” nog 3,5 jaar door met de plug-in :|

• Tommie12
Coasterfreak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:47:
[...]

ik kijk al jaren naar een vervanger van mijn smart fortwo electric, afgelopen weken toen het -3 ofzo buiten was had ik 50km bereik bij 100% :9~ het heeft ook al bijna 164k km op de teller dus kan ook niet veel meer verwachten.

dus ja wellicht tijd voor iets anders. heb mij al eeuwig verdiept in de honda e, maar veel ervaringen erover in nederland kan ik weer niet vinden behalve de paar reviews op autoweek en sommige terugroepacties zoals voor de brake booster. hoe is het leven met een honda e?
Dat wordt zoeken hoor. In 4 jaar tijd zijn er volgens Gemini maar 170 verkocht in Nederland...

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:25
[...]

Voor mij prima eerlijk gezegd. Mijn woon-werk is 22km enkele rit. Het rijbereik is op het moment zo'n 120-150km in de winter. Maar ik rijd stevig door en de kachel, stoel en stuurverwarming staat hier altijd aan. Je komt wel tot de 170km als het nodig is. Strakke wegligging, achterwielaandrijving, vrij wendbaar en zeer vlot tot 60/70km p/u. Daarboven btw ook sneller dan de gemiddelde auto, maar het valt mij in positieve zin op dat hij echt rap is. Je kunt er lekker mee scheuren. Draaicirckel is ook idioot klein, ook leuk :). Goede lampen (LED) en laadpoort in de neus is ideaal. Steekt 'm voor het vak in en laden maar.

Ik heb de Advance uitvoering en die heeft erg veel opties. Zelfrijden/ACC/voorruitverwarming/goede speakers met sub/Carplay wireless/360gr camera/dode hoekdetectie (inclusief slimme detectie van toenaderd verkeer bij uitdraaien, hier worden de camera's in de zijspiegels voor gebruikt, echt zeer handig moet ik zeggen)/stoel- en stuurverwarming/Dimmende binnenspiegel + digitaal (kunt switchen)/ auto grootlicht en overall luxe en degelijke afwerking binnen. Glazen dakje is ook leuk.
Hoge snelheden is absoluut geen probleem, steker nog op de snelweg ligt hij beter op de weg dan mijn vorige auto en die was eigenlijk al erg goed vond ik (nieuwe MG4 - 2024). Dan heb ik het dus over snelheden van minimaal 130km/u. Vering is comfortabel genoeg. Mag ook wel, aparaat weeg +-1500KG.
Er passen 2 volwassenen en 2 kleinere kinderen in.

Buiten geringe rijbereik zijn de minunpunten: dat de camera's als spiegels eigenlijk echt niet kunnen. Ziet er leuk uit, maar in de avond, zonder licht (of met licht en regen) zie je er bijna niks door. Dat het uberhaupt de keuring heeft doorstaan verbaast mij. Overdag wel weer prima. Verder is rolgeluid van banden wat aanwezig (maar goed, 17" en brede banden...), niet storend verder. 6kW op 1 fase laden, ook geen probleem hier. Het is ook geen zuinigheidswonder. Zelfs vrij onzuinig vind ik persoonlijk, maar nogmaals, ik ben geen goede referentie in deze want ik trap 'm echt goed door en dus alles wat kan verwarmen gaat aan :+.

All met al merk je dat dit een doordacht autotje is. Nieuwprijs van +40k is natuurlijk idioot, maar je merkt wel aan alle techniek die erin zit als mede afwerking en gewicht dat er duidelijk niet bespaart is. Vergelijk je 'm bijvoorbeeld met een Micra dan is de E dan zit daar op alle vlakken een enorm verschil in (afwerking, rijcomfort, stilte van de kabine etc.). Hij is groter dan je zou verwachten (vergelijk met VW UP of Spring of Leap T10 b.v. is absoluut niet aan de orde, de E is beduidend wat niveau(s) hoger).

Het meest prettige is dat alles gewoon goed werkt. Je kunt gewoon je voet op de grond zetten als je ACC gebruikt. Gaat niet plotseling op de rem b.v. of rijd daardoor paniekerig. Remt rustig af en accelereert rustig, maar houdt geen idiote gaten tussen voorganger daardoor. Alle hulpssytemen werken ook fatsoenlijk en dat geldt mede voor infotainment systeem. Best een verademing moet ik zeggen.
Wanneer je self driving aanzet bv en je gaat naar een andere baan zal hij 'm weer automatisch oppakken. Je kunt ook zelfsturen aanzetten los van ACC. Dus je bepaalt zelf hoe hard je dan rijdt en in alle gevallen probeert hij dan op de stukken waar mogelijk het sturen van je over te nemen. Dat gaat allemaal zonder moeite of toeters of bellen of gedoe en werkt allemaal soepel. Best grappig.

Voor Nederland super autotje. Als je dagelijks 160+ km's maakt is het rijbereik wat 'm nekt als je niet op plaats van bestemming kunt laden.

• Coasterfreak
Tommie12 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:27:
[...]

Dat wordt zoeken hoor. In 4 jaar tijd zijn er volgens Gemini maar 170 verkocht in Nederland...
dat kan kloppen. al mijn autos komen tot nu toe standaard uit het buitenland, 10x beter aanbod dan wat er hier rondstaat.... ff langs de rdw en klaar, zo gepiept.

[ Voor 5% gewijzigd door Coasterfreak op 22-01-2026 16:46 ]

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:47:
[...]

Ik ben benieuwd naar welk ander merk je gaat kijken, geen enkele EV heeft nog een interieur zoals de EX40 anno 2026, en het merk zonder stalks heeft terug een rechter stalk voor de richtingaanwijzers. Als ik moest kiezen tussen dat één merk en het interieur van de EX60, wat later ook in de EX40 v2 zal komen, dan kies ik het 2de, al vind ik het interieur van de XC70 (MY26) toch mooier.

Het D-segment van de Europse merken is nu mooi gevuld, met de EX60, iX3 NK, Q6 en GLC, nu mogen ze zich beginnen focussen op het C-segment, want daar zijn de Zuid-Koreanen en Chinezen al sterk aanwezig, ik zou het vandaag echt niet weten wat ik zou moeten kiezen, dus ben blij dat het voor mij is uitgesteld door minstens een jaartje met een EC40 MY26 te mogen rijden.

Die 810km WLTP en 340km in 10' wil ik nog eens in de praktijk zien, maar in de voorstelling van EX60 gaven ze al een tip van de sluier over het echte bereik, Stockholm -> Oslo = 530km, dus als ze nog 10% batterij overhouden zal het inderdaad rond de 600km worden ;)
Ik begin steeds meer het plan vastomlijnd te maken dat ik ofwel mijn huidige XC40 overneem over 1 jaar en 9 maanden, ofwel een occasion van de markt haal.
Nieuwere modellen zoals de EX40 hebben wel een betere actieradius, maar voor mij zou dat alleen spelen op vakantie met de caravan erachter, en daarover zijn we met de huidige XC40 ook best tevreden ondanks het relatief lage bereik van ca 150 km tussen laadstops.

Voor het werk ga ik dan een eenvoudige wagen leasen die onder mijn maandbudget blijft zodat ik er 0 kosten aan heb, met een verklaring geen privegebruik auto.
En dan kan dat best een Tesla of een EX30 worden, of een Skoda elrok (of hoe je dat spelt), ja inderdaad vaak ook met die kale vensterbanken, maar dat is voor het werk, prive heb ik dan nog een fatsoenlijke wagen ook als ik eind volgend leasecontract met pensioen ga :-)

Overigens: vergelijk het dash van de iX3 eens met de EX60? ik denk dat de iX3 het toch beter begrepen heeft.
Maar beiden zijn voor mij onbereikbaar,

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 22-01-2026 16:59 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:47
STIMPPYYY schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:27:
[...]

Voor mij prima eerlijk gezegd. Mijn woon-werk is 22km enkele rit. Het rijbereik is op het moment zo'n 120-150km in de winter. Maar ik rijd stevig door en de kachel, stoel en stuurverwarming staat hier altijd aan. Je komt wel tot de 170km als het nodig is. Strakke wegligging, achterwielaandrijving, vrij wendbaar en zeer vlot tot 60/70km p/u. Daarboven btw ook sneller dan de gemiddelde auto, maar het valt mij in positieve zin op dat hij echt rap is. Je kunt er lekker mee scheuren. Draaicirckel is ook idioot klein, ook leuk :). Goede lampen (LED) en laadpoort in de neus is ideaal. Steekt 'm voor het vak in en laden maar.

Ik heb de Advance uitvoering en die heeft erg veel opties. Zelfrijden/ACC/voorruitverwarming/goede speakers met sub/Carplay wireless/360gr camera/dode hoekdetectie (inclusief slimme detectie van toenaderd verkeer bij uitdraaien, hier worden de camera's in de zijspiegels voor gebruikt, echt zeer handig moet ik zeggen)/stoel- en stuurverwarming/Dimmende binnenspiegel + digitaal (kunt switchen)/ auto grootlicht en overall luxe en degelijke afwerking binnen. Glazen dakje is ook leuk.
Hoge snelheden is absoluut geen probleem, steker nog op de snelweg ligt hij beter op de weg dan mijn vorige auto en die was eigenlijk al erg goed vond ik (nieuwe MG4 - 2024). Dan heb ik het dus over snelheden van minimaal 130km/u. Vering is comfortabel genoeg. Mag ook wel, aparaat weeg +-1500KG.
Er passen 2 volwassenen en 2 kleinere kinderen in.

Buiten geringe rijbereik zijn de minunpunten: dat de camera's als spiegels eigenlijk echt niet kunnen. Ziet er leuk uit, maar in de avond, zonder licht (of met licht en regen) zie je er bijna niks door. Dat het uberhaupt de keuring heeft doorstaan verbaast mij. Overdag wel weer prima. Verder is rolgeluid van banden wat aanwezig (maar goed, 17" en brede banden...), niet storend verder. 6kW op 1 fase laden, ook geen probleem hier. Het is ook geen zuinigheidswonder. Zelfs vrij onzuinig vind ik persoonlijk, maar nogmaals, ik ben geen goede referentie in deze want ik trap 'm echt goed door en dus alles wat kan verwarmen gaat aan :+.

All met al merk je dat dit een doordacht autotje is. Nieuwprijs van +40k is natuurlijk idioot, maar je merkt wel aan alle techniek die erin zit als mede afwerking en gewicht dat er duidelijk niet bespaart is. Vergelijk je 'm bijvoorbeeld met een Micra dan is de E dan zit daar op alle vlakken een enorm verschil in (afwerking, rijcomfort, stilte van de kabine etc.). Hij is groter dan je zou verwachten (vergelijk met VW UP of Spring of Leap T10 b.v. is absoluut niet aan de orde, de E is beduidend wat niveau(s) hoger).

Het meest prettige is dat alles gewoon goed werkt. Je kunt gewoon je voet op de grond zetten als je ACC gebruikt. Gaat niet plotseling op de rem b.v. of rijd daardoor paniekerig. Remt rustig af en accelereert rustig, maar houdt geen idiote gaten tussen voorganger daardoor. Alle hulpssytemen werken ook fatsoenlijk en dat geldt mede voor infotainment systeem. Best een verademing moet ik zeggen.
Wanneer je self driving aanzet bv en je gaat naar een andere baan zal hij 'm weer automatisch oppakken. Je kunt ook zelfsturen aanzetten los van ACC. Dus je bepaalt zelf hoe hard je dan rijdt en in alle gevallen probeert hij dan op de stukken waar mogelijk het sturen van je over te nemen. Dat gaat allemaal zonder moeite of toeters of bellen of gedoe en werkt allemaal soepel. Best grappig.

Voor Nederland super autotje. Als je dagelijks 160+ km's maakt is het rijbereik wat 'm nekt als je niet op plaats van bestemming kunt laden.
Ik vind het eeuwig zonde dat Honda onder die E geen groter pakket heeft geramd. Ik vind het een serieus geinige wagen om te zien, lekker "anders". Maar die range... En dat zeg ik als iemand die nu aan zijn 6e BEV is (Leaf24, Leaf30, Leaf40, Model 3, Model Y, Model Y). En zéker de Leafs komen ook gewoon eigenlijk bereik te kort voor mijn dag-tot-dag.

Mijn forens is 160km per dag. Dat betekent op beide uiteinden van mijn rit "verplicht" laden met 150km bereik als je ook nog een beetje omreisspeling wil hebben.

Ook voor €40k had het écht een knaller kunnen zijn als die range iets meer op niveau had gelegen.

Het hoeft voor het formaat écht geen langeafstandsknaller te zijn, maar 300 échte km's zijn toch ook in NL wel comfortabel lijkt me zo :)

• Coasterfreak
Mar.tin schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:11:
[...]

Ik vind het eeuwig zonde dat Honda onder die E geen groter pakket heeft geramd. Ik vind het een serieus geinige wagen om te zien, lekker "anders". Maar die range... En dat zeg ik als iemand die nu aan zijn 6e BEV is (Leaf24, Leaf30, Leaf40, Model 3, Model Y, Model Y). En zéker de Leafs komen ook gewoon eigenlijk bereik te kort voor mijn dag-tot-dag.

Mijn forens is 160km per dag. Dat betekent op beide uiteinden van mijn rit "verplicht" laden met 150km bereik als je ook nog een beetje omreisspeling wil hebben.

Ook voor €40k had het écht een knaller kunnen zijn als die range iets meer op niveau had gelegen.

Het hoeft voor het formaat écht geen langeafstandsknaller te zijn, maar 300 échte km's zijn toch ook in NL wel comfortabel lijkt me zo :)
gedachtegang van honda was toentertijd dat, voor iemand die in de stad woont en stedelijke bestemmingen heeft, niet met een onnodig grote batterij rondreist. gemiddeld reist iemand wat, 30km oid per dag? ongeveer zelfde reden waarom men hier phev afkraakt met slechtste van beide werelden moment dat je accu op is, dat gewicht sjouw je gewoon standaard mee. dat de honda e 1600kg weegt laten we even opzij.

dus woon je in de stad, is je forens kort, wil je wat luxe/anders? goeie keuze. moet je elke werkdag 160km kachelen? kijk vooral verder. dat wisten ze ook. het is ook een "urban mobility" oplossing, geen km vreter

idd eeuwig zonde, maar zal wel een toekomstige klassieker worden hoe dan ook. geile bak om te zien, minder geil om 'm echt te hebben denkt bijna iedereen.

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:52
RigolleM schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:47:
[...]

Ik ben benieuwd naar welk ander merk je gaat kijken, geen enkele EV heeft nog een interieur zoals de EX40 anno 2026, en het merk zonder stalks heeft terug een rechter stalk voor de richtingaanwijzers. Als ik moest kiezen tussen dat één merk en het interieur van de EX60, wat later ook in de EX40 v2 zal komen, dan kies ik het 2de, al vind ik het interieur van de XC70 (MY26) toch mooier.

Het D-segment van de Europse merken is nu mooi gevuld, met de EX60, iX3 NK, Q6 en GLC, nu mogen ze zich beginnen focussen op het C-segment, want daar zijn de Zuid-Koreanen en Chinezen al sterk aanwezig, ik zou het vandaag echt niet weten wat ik zou moeten kiezen, dus ben blij dat het voor mij is uitgesteld door minstens een jaartje met een EC40 MY26 te mogen rijden.

Die 810km WLTP en 340km in 10' wil ik nog eens in de praktijk zien, maar in de voorstelling van EX60 gaven ze al een tip van de sluier over het echte bereik, Stockholm -> Oslo = 530km, dus als ze nog 10% batterij overhouden zal het inderdaad rond de 600km worden ;)
Ik ben heel benieuwd want in de video op autoweek meen ik te horen dat die 810km WLTP gekoppeld zit aan een batterijpakket van 117kWh. Tsja, zo kan ik het ook. De standaard versie zou rond de 600km halen met 82kWh batterijpakket. Nou in alle eerlijkheid, stroomlijning is top gedaan bij de EX60, ik las dat de accu cellen direct aan de carrosorie zitten en daardoor dus beter en minder gewicht etc. Hoeveel vernieuwing zit er dan in de elektromotoren en het energieverbruik? Een EX40 met 82kWh haalt ook 572km uit het batterijpakket maar is bakken minder gestroomlijnd.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:39
gustaveau schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:12:
[...]
Hij rijdt zeker fijn, maar komend uit een Tesla 3 stoor ik me wel aan het verbruik.
Dus ik ben aan het overwegen om over te stappen op een nieuwere zuinigere versie.
Niet per se voor het bereik, maar wel voor het verbruik.
Reken eens uit wat je "vroeger" per maand kwijt was aan brandstofkosten, dan is het kostenverschil tussen een Tesla en een Volvo EV qua verbruik letterlijk kleingeld...

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:09
marcel_76 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Ik ben heel benieuwd want in de video op autoweek meen ik te horen dat die 810km WLTP gekoppeld zit aan een batterijpakket van 117kWh. Tsja, zo kan ik het ook. De standaard versie zou rond de 600km halen met 82kWh batterijpakket. Nou in alle eerlijkheid, stroomlijning is top gedaan bij de EX60, ik las dat de accu cellen direct aan de carrosorie zitten en daardoor dus beter en minder gewicht etc. Hoeveel vernieuwing zit er dan in de elektromotoren en het energieverbruik? Een EX40 met 82kWh haalt ook 572km uit het batterijpakket maar is bakken minder gestroomlijnd.
Precies, die 600km WLTP vind ik eerder erg tegenvallen als je spreekt over een volledig nieuwe wagen, vanaf de grond opgebouwd met alle moderne technieken van nu. Mijn Polestar 2 MY26 gaat zelfs over die WLTP heen en zoals bekend is de PS2 gelijk aan de eerste generatie xc40s mrt wel de betere motoren van de facelift.

Die 800km WLTP klinkt leuk maar daar hebben ze dan een mega accu voor moeten plaatsen. Dat heeft nik met ontwikkeling te maken.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:48
[...]

Je zeult ook 500 kg extra mee in een ex60 (1950 vs 2400ish)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:09
Xc/EX40 weegt toch ruim 2000 kilo?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:02
[...]

Je slaat de nagel op de kop, die WLTP's kunnen ze enkel maar halen door dikkere (dus ook zwaardere) batterijen te plaatsen. Dus veel blabla over nieuwe technologieën, maar als puntje bij paaltje komt dan zit er een mega batterij in. 117kWh batterij duurt bijna 11u aan een laadpaal van 11kW, daar spreken ze ook niet over... En hier in België met hun capaciteitstarief wordt je afgestraft als je aan 11kW laadt. Ik laad aan de helft (5,5kW) om het een beetje aanvaardbaar te houden, dus doe ik er 22u over om zo'n batterij van 0 naar 100% te laden, puur theoretisch dan.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Voor wat het waard is:

"Biggest update ever": 2.5m older Volvos to get new EX60's tech
https://www.autocar.co.uk...volvos-get-new-ex60s-tech

Iets meer info over de reden waarom de uitrol van de nieuwe layout werd ingetrokken, en het voornemen dat het ergens de komende maanden dan alsnog zou gaan gebeuren.

[ Voor 9% gewijzigd door ron65 op 22-01-2026 20:56 ]

• Puppetmaster
  • Laatst online: 22:55
Sport_Life schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:15:
[...]
mijn vrouw heeft best een aardig lease budget, maar de auto's waar ze nu uit mag kiezen hebben een range tot 400km ongeveer (Kia EV 5 / BMWIX1/ Audi Q4). De nieuwe Ix3 staat er ook tussen als enige met een acceptabele range...

Van die 400km blijft in de winter 350km over , na snelladen 300km en na 5 jaar in de winter 250-280km.
Dan zou een ID.7 proS limited ook in aanmerking moeten komen?
500km snelweg bereik in de zomer, 400 in de winter.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
ron65 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:55:
Voor wat het waard is:

Iets meer info over de reden waarom de uitrol van de nieuwe layout werd ingetrokken, en het voornemen dat het ergens de komende maanden dan alsnog zou gaan gebeuren.
Hmm, zou dat gunstig zijn voor oudere wagens met oudere processoren?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

SirLenncelot schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:41:
[...]

Hmm, zou dat gunstig zijn voor oudere wagens met oudere processoren?
Die vraag heb ik uiteraard ook, maar ik denk niet dat je er onderuit komt tenzij je alle toekomstige OTA's gaat weigeren.
Dat zou ik niet handig vinden omdat eventuele beveiligingslekken dan ook niet meer worden opgelost...

• Puppetmaster
Tommie12 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:00:
[...]
Een RWD met de 95kW of zelfs 115kWh batterijk kan misschien kort bij 1000km komen...(zowel bij BMW als bij VOLVO)
No way, alleen met hypermilen. :)
Dan zou hij immers 11,5kWh/100km verbruiken wat niet een realistisch praktijkverbruik is.

De 800km die ze nu voorhouden is overigens ook 14,6 kWh/100km, zelfs dat vind ik onrealistisch voor een Volvo van dat formaat.
Maarja, we gaan het zien in de tests! :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
ron65 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:43:
[...]

Die vraag heb ik uiteraard ook, maar ik denk niet dat je er onderuit komt tenzij je alle toekomstige OTA's gaat weigeren.
Dat zou ik niet handig vinden omdat eventuele beveiligingslekken dan ook niet meer worden opgelost...
Volvo/Polestar heeft recent wel een upgrade unit met een nieuwere snapdragon processor beschikbaar gemaakt (1000€ incl inbouw). Wellicht dat dat toch samenhangt met deze plannen.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

SirLenncelot schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:46:
[...]

Volvo/Polestar heeft recent wel een upgrade unit met een nieuwere snapdragon processor beschikbaar gemaakt (1000€ incl inbouw). Wellicht dat dat toch samenhangt met deze plannen.
Voor wat ik ervan begrepen heb is dat geen enkele volvo dealer zich aan deze upgradeset wil wagen, en er slechts 1 garage in Nijverdal is die het wil uitvoeren.

Sowieso is er een substantieel deel van de rijders die de wagen als zakelijke lease heeft, daar is het uitgesloten dat de upgrade kan worden uitgevoerd, de leasemaatschappij volgt het dealeradvies en dat is negatief.
Enkelen hebben het al laten doen omdat ze de wagen zelf bezitten, de eerste meldde dat de update van de software op de nieuwe unit vele uren duurde, en deze gebruiker kon de auto dus twee dagen achterlaten en met een leenwagen naar huis. Daarna was het succesvol gelukt en zijn ervaringen zijn positief tot zoverre heb ik begrepen.

Bij die upgradeset hoort dan inderdaad die nieuwe UX al.

• marcel_76
caspervc schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:19:
[...]

Je zeult ook 500 kg extra mee in een ex60 (1950 vs 2400ish)
De EX60 P6 is 2190kg rijklaar, dat valt me erg mee tegenover de EX40 ER 2075kg.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• marcel_76
RigolleM schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:25:
[...]

Je slaat de nagel op de kop, die WLTP's kunnen ze enkel maar halen door dikkere (dus ook zwaardere) batterijen te plaatsen. Dus veel blabla over nieuwe technologieën, maar als puntje bij paaltje komt dan zit er een mega batterij in. 117kWh batterij duurt bijna 11u aan een laadpaal van 11kW, daar spreken ze ook niet over... En hier in België met hun capaciteitstarief wordt je afgestraft als je aan 11kW laadt. Ik laad aan de helft (5,5kW) om het een beetje aanvaardbaar te houden, dus doe ik er 22u over om zo'n batterij van 0 naar 100% te laden, puur theoretisch dan.
Ja, ik had gehoopt dat de verbeterde batterijen al gebruikt zouden worden en andere zaken. Deze EX60 kan wel 22kw laden echter dat heeft niemand thuis, ja mijn laadpaal is er geschikt voor maar de kosten om dit mogelijk te maken verder zijn gewoon veel te hoog los van de belasting op het net.

• Puppetmaster
marcel_76 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:17:
[...]

De EX60 P6 is 2190kg rijklaar, dat valt me erg mee tegenover de EX40 ER 2075kg.
De P12 is wel 2405kg, denk dat hij daar op doelde?

[ Voor 67% gewijzigd door Puppetmaster op 22-01-2026 22:23 ]

• marcel_76
Puppetmaster schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:22:
De P12 is wel 2405kg, denk dat hij daar op doelde?
Misschien maar die heeft inderdaad die 117kWh pack aan boord en logisch dat dit de auto een stuk zwaarder maakt.

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23:38
ron65 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:55:
Voor wat het waard is:

In het verhaal: "one of the biggest over-the-air updates in the history of the world"
Klinkt behoorlijk Trump en als ik zie dat het vorig jaar in het voorjaar aangekondigd is en er is nog steeds niets dan is dat ook heel Trump.
Holle vaten klinken het hardst.

22,29 kWh/100km

• marcel_76
Puppetmaster schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:43:
[...]

Dan zou hij immers 11,5kWh/100km verbruiken wat niet een realistisch praktijkverbruik is.

De 800km die ze nu voorhouden is overigens ook 14,6 kWh/100km, zelfs dat vind ik onrealistisch voor een Volvo van dat formaat.
Eens... Ik ben met de XC40 echt wel heel dicht in de buurt geweest van 540km rijbereik maar dat was op een enorm gunstige dag en inderdaad een keer met 13,xkWh/100km en dat zijn echt geen dagelijkse cijfers. Veelal is het wat hoger rond de 15 a 16 in de zomer.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

tukker999 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:28:
[...]

In het verhaal: "one of the biggest over-the-air updates in the history of the world"
Klinkt behoorlijk Trump en als ik zie dat het vorig jaar in het voorjaar aangekondigd is en er is nog steeds niets dan is dat ook heel Trump.
Holle vaten klinken het hardst.
Agree, ik moet het ook eerst zien....

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:48
marcel_76 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:23:
[...]

Misschien maar die heeft inderdaad die 117kWh pack aan boord en logisch dat dit de auto een stuk zwaarder maakt.
Ja idd my bad. Ik moet wel appels met appels vergelijken 😅. Las ergens 2400kg. Was dus de dual motor mega accu.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Tommie12
[...]

Dat zijn uiteraard allemaal WLTP waarden. Realistisch is zowat 30% minder verwacht ik.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:34

-tom-562

Oliesjeik

marcel_76 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:23:
[...]

Moet je dat willen, wil je echt die kant op gaan als fabrikant? Leuk die range, maar wanneer heb je dat serieus echt nodig? 98% (o.i.d.) van de tijd sleep je echt onnodig veel massa mee.
Elektrisch rijden is natuurlijk de toekomst, maar ik denk niet dat dit de toekomst is (of de accu's moeten significant minder zwaar worden uiteraard, maar dan kan je eigenlijk de rest van de auto ook lichter maken).

Vaak bu'j te bang!

• Tommie12
-tom-562 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:51:
[...]

Moet je dat willen, wil je echt die kant op gaan als fabrikant? Leuk die range, maar wanneer heb je dat serieus echt nodig? 98% (o.i.d.) van de tijd sleep je echt onnodig veel massa mee.
Elektrisch rijden is natuurlijk de toekomst, maar ik denk niet dat dit de toekomst is (of de accu's moeten significant minder zwaar worden uiteraard, maar dan kan je eigenlijk de rest van de auto ook lichter maken).
Accu’s worden al minder zwaar en compacter, en de prijs zakt, dus waarom niet.

Ik kan het wel apprecieren, en wil eigenlijks niks meer met een WLTP van minder dan 600km als reisauto.

Vermindert de bezorgdheid onderweg, en zorgt er voor dat ik nog meer thuis kan laden.

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 23-01-2026 09:01 ]

• STIMPPYYY
[...]

Staat er toevallig nu een op just lease occasion - 304 euro pm. Niet duur inc mrb. Auto is iets van 150pm, rest mrb en verzekering all in etc ;).

[ Voor 55% gewijzigd door STIMPPYYY op 23-01-2026 09:14 ]

• STIMPPYYY
[...]

Mee eens. Voor je MRB is het ook onzinig. Dan praat je eigenlijk dus effectief over de echt lange ritten (1000km +). Of je nu om de 4 uur moet stoppen om te laden of 5 uur is ook niet echt noemswaardig.
Vond eerlijk gezegd de 80kWh in de M3 wel prima. Eigenlijk was de 52kWh in de MG4 ook prima. Daar kwam ik effectief bijna net zover mee omdat ik die altijd tot 100% kon laden (LFP) en hij minder zwaar was.

[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 23-01-2026 09:19 ]

• Puppetmaster
Een model 3 heeft toch 75kWh netto?

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:31
STIMPPYYY schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:18:
[...]

Mee eens. Voor je MRB is het ook onzinig. Dan praat je eigenlijk dus effectief over de echt lange ritten (1000km +). Of je nu om de 4 uur moet stoppen om te laden of 5 uur is ook niet echt noemswaardig.
Vond eerlijk gezegd de 80kWh in de M3 wel prima. Eigenlijk was de 52kWh in de MG4 ook prima. Daar kwam ik effectief bijna net zover mee omdat ik die altijd tot 100% kon laden (LFP) en hij minder zwaar was.
De MRB zou ook moeten worden aangeschaft, op auto-gewicht belastingen heffen is 8)7 .

Ik ben het helemal eens met @Tommie12 - ik rij nu al 6 jaar elektrisch dus ik weet wel een beetje waar ik het over heb - minimaal 600km - maar liever richting 800km. Ik heb er geen problemen mee gehad dat ik 'early adopter' heb moeten publiek laden, maar ik ben nu in mijn levensfase waar ik heel blij ben als ik thuis kom, auto parkeer op oprit, en inplug. Hoe minder ik publiek hoef te laden hoe beter. Naar Duitsland rijden heen en weer op 1 lading lijkt me perfect.

Als ik een auto voor 70k+ rij, dan ga ik niet mijn beslissing van een auto laten afhangen over die paar euro's van de MRB. Puur ook uit principe. :+.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Tommie12
Ecological schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:47:
[...]

De MRB zou ook moeten worden aangeschaft, op auto-gewicht belastingen heffen is 8)7 .

Ik ben het helemal eens met @Tommie12 - ik rij nu al 6 jaar elektrisch dus ik weet wel een beetje waar ik het over heb - minimaal 600km - maar liever richting 800km. Ik heb er geen problemen mee gehad dat ik 'early adopter' heb moeten publiek laden, maar ik ben nu in mijn levensfase waar ik heel blij ben als ik thuis kom, auto parkeer op oprit, en inplug. Hoe minder ik publiek hoef te laden hoe beter. Naar Duitsland rijden heen en weer op 1 lading lijkt me perfect.

Als ik een auto voor 70k+ rij, dan ga ik niet mijn beslissing van een auto laten afhangen over die paar euro's van de MRB. Puur ook uit principe. :+.
En dan ben jij natuurlijk ook beinvloed door de fat etron… Die komt echt niet ver.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ecological schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:47:
[...]

Met dit soort extreme gewichten vind ik de MRB wel prima, een mooie prikkel om juist niet met dat soort auto's in Nederland verder te gaan :P
Ik rij nu ruim 2 jaar EV, mijn eerste was zelfs eentje met een kleine accu (51kWH bruto) die niet snel kon laden (enkel 1 fase AC en snelladen ~85kWh), in die tijd heb ik 3 keer bij de snellader gestaan (en dat was alleen maar om een paar procent bij te laden in de winterperiode, omdat ik geen zin heb om met geknepen billen in de auto te moeten zitten met mijn gezin). Zelfs met openbaar 1 fase laden redde ik mij eigenlijk prima.
Nu een ID4 met 52kWh netto met 3-fase AC laden en 150kW DC laden, ik verwacht niet dat ik tegen frustraties aan ga lopen. En letterlijk de enige keer dat dat wss wel zo is (op vakantie), daar kan ik mij wel overheen zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door -tom-562 op 23-01-2026 10:03 ]

Vaak bu'j te bang!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:25
Een groter (WLTP) rijbereik is ook handig voor mensen die regelmatig met aanhangers of caravans rijden.
Met mijn Kia EV6 AWD heb ik ca 500km WLTP bereik, met mijn caravan is dat zo'n 275km. Maar effectief ligt dat rond de 200-225km omdat ik wat marge wil en niet elke keer tot 100% ga laden.

Met een WLTP van laat ik zeggen 800km (iX3, EX60) zou dat theoretisch ca 1,5x meer zijn en dus rond de 300-350km. Dat zou ik zelf wel lekker vinden. Ook al is het niet vele keren per jaar dat ik met caravan onderweg ben.

• Mar.tin
Puppetmaster schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:35:
Een model 3 heeft toch 75kWh netto?
Een nieuwe heeft 80 ish netto, 85 bruto

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-03 10:11

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Franciesco schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:11:
Een groter (WLTP) rijbereik is ook handig voor mensen die regelmatig met aanhangers of caravans rijden.
Met mijn Kia EV6 AWD heb ik ca 500km WLTP bereik, met mijn caravan is dat zo'n 275km. Maar effectief ligt dat rond de 200-225km omdat ik wat marge wil en niet elke keer tot 100% ga laden.

Met een WLTP van laat ik zeggen 800km (iX3, EX60) zou dat theoretisch ca 1,5x meer zijn en dus rond de 300-350km. Dat zou ik zelf wel lekker vinden. Ook al is het niet vele keren per jaar dat ik met caravan onderweg ben.
Ik heb nu een Model 3 Highland RWD (60kWh) de keren dat ik bij de supercharger sta is enkel en alleen tijdens die paar keer dat wij op vakantie gaan.

Ja omdat wij ook met de caravan gaan, zou dat iets meer comfort geven, hoewel dat ook erg beperkt is gezien het gezin toch ook wel de behoefte heeft om iedere 2 - 2.5 uur even te benen te strekken en een pitstop. Daarnaast is de laad -infra in Europa gewoon heel dik in orde.

Om daar nu een 100kWh accu het hele jaar voor mee te zeulen, ik vind dat persoonlijk echt doodzonde.
Nu is de combinatie van de Model 3 met hefdakcaravan 4.20 wel uitermate efficiënt _/-\o_, en dat raakt ook misschien ook wel de kern, fabrikanten zouden niet moeten focussen voor de simpele route, namelijk meer kWh en snellaad KW maar meer aandacht moeten hebben voor efficiëntie. Helaas kijkt de gemiddelde consument en marketingafdeling hier minder naar.

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 23-01-2026 10:24 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:43
Mar.tin schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:16:
[...]

Een nieuwe heeft 80 ish netto, 85 bruto
75 toch netto voor een reguliere LR, De Performance zitten wel boven/rond de 80 dacht ik ?
De SR volgens mij rond de 68 netto .

• Coasterfreak
STIMPPYYY schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:12:
[...]

Staat er toevallig nu een op just lease occasion - 304 euro pm. Niet duur inc mrb. Auto is iets van 150pm, rest mrb en verzekering all in etc ;).
sterke deal, kan 'm niet zo snel zien op hun website... alleen niet goed in combinatie met mijn net afgesloten hypotheek :P

alhoewel een honda e al te verkrijgen is met de kop eraf voor rond de 15k....

• STIMPPYYY
Coasterfreak schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:38:
[...]

sterke deal, kan 'm niet zo snel zien op hun website... alleen niet goed in combinatie met mijn net afgesloten hypotheek :P

alhoewel een honda e al te verkrijgen is met de kop eraf voor rond de 15k....
Oh, hij is inderdaad al weg. Jammer. Was een blauwe met ook alle opties inc lederpakket etc. 20k op de teller. Stond gister ook een Corsa-E voor 299, die is nu ook weg.

Maar E kun je beter halen dan een E-UP. Als je in die klasse zoekt tenminste.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:44
[...]

Ben ik met je eens. We zijn van een eNiro met 64kWh naar een EV6 gegaan met 54kWh. Nog niet de behoefte aan meer gehad, ook niet op vakantie naar Oostenrijk. Daarnaast als ik op vakantie 1x 20 min extra moet laden overleef ik dat ook nog wel.

We rijden ook niet veel (~20k km pj) en ik kan thuis laden dus in andere omstandigheden zou ik er wellicht anders over denken.

• Coasterfreak
STIMPPYYY schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:47:
[...]

Oh, hij is inderdaad al weg. Jammer. Was een blauwe met ook alle opties inc lederpakket etc. 20k op de teller. Stond gister ook een Corsa-E voor 299, die is nu ook weg.

Maar E kun je beter halen dan een E-UP. Als je in die klasse zoekt tenminste.
nee een e-up is armoede in vergelijking met honda e, totaal andere wereld. komt goed! en anders nog verder met de 12 jaar oude smart, niks mis mee

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
[...]

Eens. Hou voor 'fatsoenlijk' snelweg rijden gewoon 200 Wh/k aan, dat is voor grotere EVs een prima vuistregel.

Divide and conquer.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:38
Card Nox schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:52:
[...]

Ben ik met je eens. We zijn van een eNiro met 64kWh naar een EV6 gegaan met 54kWh. Nog niet de behoefte aan meer gehad, ook niet op vakantie naar Oostenrijk. Daarnaast als ik op vakantie 1x 20 min extra moet laden overleef ik dat ook nog wel.

We rijden ook niet veel (~20k km pj) en ik kan thuis laden dus in andere omstandigheden zou ik er wellicht anders over denken.
Ik rijd ook de EV6 58 kWh met netto 54 kWh en ik heb ook niet meer range nodig gehad.
Na 2-2,5 uur rijden wil ik zelf wel even stoppen om de benen te strekken en toilet te bezoeken. Het gezin is dan ook wel aan een (toilet)pauze toe en het is meteen een mooi moment om van bestuurder te wisselen.
Ik ben er mee op vakantie geweest naar Denemarken en Frankrijk en dit jaar is het de bedoeling om met deze auto naar Engeland te gaan.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
Sonicfreak schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:02:
Ik rijd ook de EV6 58 kWh met netto 54 kWh en ik heb ook niet meer range nodig gehad.
Na 2-2,5 uur rijden wil ik zelf wel even stoppen om de benen te strekken en toilet te bezoeken.
Na degradatie zit je op 50kWh. Van laadpunt naar laadpunt is misschien nog maar 70% (35kWh), en dan moet je met een fluwelen voet rijden om 2 uur te halen, laat staan 2,5 uur.
Ik heb zo'n fluwelen voet niet, red waarschijnlijk niet eens 1,5 uur. Gelukkig laadt de EV6 wel snel.

• Sonicfreak
mitsumark schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:49:
[...]
Na degradatie zit je op 50kWh. Van laadpunt naar laadpunt is misschien nog maar 70% (35kWh), en dan moet je met een fluwelen voet rijden om 2 uur te halen, laat staan 2,5 uur.
Ik heb zo'n fluwelen voet niet, red waarschijnlijk niet eens 1,5 uur. Gelukkig laadt de EV6 wel snel.
Degradatie ben ik niet bang voor er is een buffer van 4 kWh en de Kia EV6 heeft de laagste accudegradatie volgens deze site.

https://www.ad.nl/auto/de...-het-langst-mee~a6839d3a/

Ik heb eerder een Hyundai Ioniq 28 kWh gehad en na 5 jaar had ik nog steeds dezelfde range als toen ik 'm kreeg. De Koreanen zijn heel goed in accumanagement en buffers.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

mitsumark schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:49:
[...]
Die keren dat je die range echt nodig hebt (op vakantie ofzo), laad je 'm toch gewoon tot 90 of 100%? En volgens mij heeft Kia/Hyundai altijd een behoorlijke buffer in hun accupakket

Vaak bu'j te bang!

• mitsumark
-tom-562 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:59:
[...]

Die keren dat je die range echt nodig hebt (op vakantie ofzo), laad je 'm toch gewoon tot 90 of 100%? En volgens mij heeft Kia/Hyundai altijd een behoorlijke buffer in hun accupakket
Dat geldt alleen voor de eerste stint, onderweg die laatste 20% laden duurt relatief lang. Al moet ik toegeven dat Kia het hier ook goed voor elkaar heeft, meeste merken kost het een uur tot 100%, deze doet het in 45 minuten.
https://evkx.net/models/k...ange_2wd/#section-battery

Misschien is dat ook de les, als het laden snel genoeg gaat, heb je inderdaad geen heel grote accu nodig.

• Mar.tin
GeeMoney schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:21:
[...]

75 toch netto voor een reguliere LR, De Performance zitten wel boven/rond de 80 dacht ik ?
De SR volgens mij rond de 68 netto .
Vzviw zijn de nieuwe-nieuwe packs 85kWh bruto, of daaromtrent. Kan me met 5% buffer niet voorstellen dat ze er maar 75kWh netto uithalen.

https://tff-forum.de/t/wi...3clg-5m-m53-85kwhcolor-12

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

mitsumark schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:19:
[...]
Dat geldt alleen voor de eerste stint, onderweg die laatste 20% laden duurt relatief lang. Al moet ik toegeven dat Kia het hier ook goed voor elkaar heeft, meeste merken kost het een uur tot 100%, deze doet het in 45 minuten.
https://evkx.net/models/k...ange_2wd/#section-battery

Misschien is dat ook de les, als het laden snel genoeg gaat, heb je inderdaad geen heel grote accu nodig.
Precies. Mss is het ook wel kip/ei, door de belachelijk grote acties wordt het nut van echt snelladen belangrijker. Dat heeft natuurlijk ook een positief effect op de wat kleinere accu's.

Vaak bu'j te bang!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 13:42
Ik ben aan het kijken naar een opvolger voor mijn Skoda Enyaq 80 sportline uit 2021, die in feite nog prima bevalt.

Ik wil qua technologie een stap maken, dus 800v laden, en minimaal 600km bereik WLTP. Nu zijn er ook 2 kinderen en een hond, en gaat de auto mee op vakantie naar Spanje/Italie/Oostenrijk.

500liter laadruimte in de kofferbak is dus ook wel erg prettig. Aangezien het toch meer geld gaat kosten iedere maand dan de lease van de Skoda, heb ik mee voorgenomen om dan maar maximaal 65k, en als het niet anders kan 70k als fiscale waarde te hanteren.

De BMW iX3 komt binnenkort als 40 sdrive/xdrive en zal dan aan die criteria voldoen, de Mercedes GLC 250 EQ zal later dit jaar ook verschijnen met een 85 KwH accu en moet ook 600+ km WLTP gaan halen, en nu dan uiteraard de Volvo EX60, die als P10 versie ook voor ongeveer dat bedrag aan fiscale waarde te leasen is. Stapje lager is de goed leasebare Mercedes GLB EQ als 250 versie in het zwart in de night uitvoering nog redelijk rustig, genoeg ruimte van binnen, wel, net zoals de GLC overigens, een behoorlijk druk interieur met al die schermen.

De Xpeng G9 heb ik bekeken en in gereden, erg goed bevallen ook in de long range versie, helaas aanzienlijk duurder in de lease dan zijn Europeese SUV concurrenten. De Audi A6 en Q6 erg mooi qua uiterlijk, van binnen veel te veel plastic voor het geld, hoor ook veel software problemen.

Heeft iemand nog een andere auto behalve deze op de radar die minimaal aan de specs voldoet en binnen niet al te lange tijd zal verschijnen?

[ Voor 8% gewijzigd door JustTrying op 23-01-2026 20:08 ]

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:53
JustTrying schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:05:

Heeft iemand nog een andere auto behalve deze op de radar die minimaal aan de specs voldoet en binnen niet al te lange tijd zal verschijnen?
Al op de markt in hetzelfde idee als de GLB EQ: Smart #5. Topversie (niet-Brabus) WLTP 590km.

Nee, merp!

• JustTrying
PauseBreak schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:23:
[...]

Al op de markt in hetzelfde idee als de GLB EQ: Smart #5. Topversie (niet-Brabus) WLTP 590km.
Die heb ik inderdaad ook bekeken, maar zowel mijn vrouw en ik kunnen die auto niet mooi vinden. Prijs/Kwaliteit is wel helemaal absoluut in orde met die Smart.

• STIMPPYYY
JustTrying schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:05:
Ik ben aan het kijken naar een opvolger voor mijn Skoda Enyaq 80 sportline uit 2021, die in feite nog prima bevalt.

Ik wil qua technologie een stap maken, dus 800v laden, en minimaal 600km bereik WLTP. Nu zijn er ook 2 kinderen en een hond, en gaat de auto mee op vakantie naar Spanje/Italie/Oostenrijk.

500liter laadruimte in de kofferbak is dus ook wel erg prettig. Aangezien het toch meer geld gaat kosten iedere maand dan de lease van de Skoda, heb ik mee voorgenomen om dan maar maximaal 65k, en als het niet anders kan 70k als fiscale waarde te hanteren.

De BMW iX3 komt binnenkort als 40 sdrive/xdrive en zal dan aan die criteria voldoen, de Mercedes GLC 250 EQ zal later dit jaar ook verschijnen met een 85 KwH accu en moet ook 600+ km WLTP gaan halen, en nu dan uiteraard de Volvo EX60, die als P10 versie ook voor ongeveer dat bedrag aan fiscale waarde te leasen is. Stapje lager is de goed leasebare Mercedes GLB EQ als 250 versie in het zwart in de night uitvoering nog redelijk rustig, genoeg ruimte van binnen, wel, net zoals de GLC overigens, een behoorlijk druk interieur met al die schermen.

De Xpeng G9 heb ik bekeken en in gereden, erg goed bevallen ook in de long range versie, helaas aanzienlijk duurder in de lease dan zijn Europeese SUV concurrenten. De Audi A6 en Q6 erg mooi qua uiterlijk, van binnen veel te veel plastic voor het geld, hoor ook veel software problemen.

I5 of id7?

• JustTrying
Beide nog 400v laden, daar wil ik liever niet nog 4-5 jaar in rondrijden vanaf nu. De i5 is wel erg ruim, de ID7 vind ik teveel plastic van binnen. Ten tijde van de ID4 Q4 en Enyaq ook voor die laatste gekozen omdat die het met afstand won qua interieur (in de Sportline uitvoering)..

• Puppetmaster
ID.7 plastic?
Dat herken ik niet. :)

• JustTrying
Smaken verschillen, zullen we het daarop houden? Ik ben nog geen ID van VW tegengekomen waar ik me prettig in voelde, De Laatst VW waar ik in heb gereden was een Passat GTE en die was echt hoogwaardiger qua interieur.

• RigolleM
JustTrying schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 01:11:
[...]

Smaken verschillen, zullen we het daarop houden? Ik ben nog geen ID van VW tegengekomen waar ik me prettig in voelde, De Laatst VW waar ik in heb gereden was een Passat GTE en die was echt hoogwaardiger qua interieur.
Zo te zien zal het één van de drie worden (iX3, GLC of EX60). In het segment lager zal er in 2026 nog niet veel te vinden zijn bij deze 3 merken als SUV. GLB, mja maar als je de Smart #5 al niks vindt. GLA misschien eind 2026, iX1 NK en EX40 v2 zullen 2026 niet halen. De nieuwe ID.4 gaat verder door het leven als ID.Tiguan, zal ook ergens eind 2026 worden, maar je vindt het harde plastic maar niks bij VW blijkbaar. Kia EV5/EV9 maar gezien uw voorkeur voor de grote drie zal die ook niet volstaan aan uw kwaliteitsnormen.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:56
[...]

Ik ben eind december van een Golf Variant 7.5 naar een ID.7 Tourer Pro LE overgestapt. De Golf 7.5 wordt gezien als meer hoogwaardig qua bouwkwaliteit tov latere VW modellen. De ID.7 is echter een klap luxer in het interieur en voelt als auto heel wat stappen vooruit. Ik vraag me dan ook af of je de ID.7 direct afschrijft of daadwerkelijk zelf in gezeten hebt en een proefrit hebt gemaakt. Ik was sceptisch vantevoren (vanwege de zwakke ID historie) maar werd positief verrast bij de proefrit. Zowel over het rijden, het infotainmentsysteem, de bouwkwaliteit en het verbruik van de APP550 motor met 286 pk.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• JustTrying
RigolleM schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:33:
[...]

Zo te zien zal het één van de drie worden (iX3, GLC of EX60). In het segment lager zal er in 2026 nog niet veel te vinden zijn bij deze 3 merken als SUV. GLB, mja maar als je de Smart #5 al niks vindt. GLA misschien eind 2026, iX1 NK en EX40 v2 zullen 2026 niet halen. De nieuwe ID.4 gaat verder door het leven als ID.Tiguan, zal ook ergens eind 2026 worden, maar je vindt het harde plastic maar niks bij VW blijkbaar. Kia EV5/EV9 maar gezien uw voorkeur voor de grote drie zal die ook niet volstaan aan uw kwaliteitsnormen.
Heb ook naar de Zeekr 7x gekeken, die voldoet qua specs, maar vind ik erg anoniem qua uiterlijk. Kia is in feite niets mis mee, maar daar vind het uiterlijk juist weer te expressief en zonde dat Kia na de EV6 weer teruggaat naar de 400v techniek voor bijvoorbeeld de EV5.

Ook bij ieder ander merk vind ik plastic maar niks, maar het is een keuze die bij VW maar ook bij Audi gemaakt is, en ik denk dat ze daar snel van moeten terugkomen.

• JustTrying
LuPo schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:57:
[...]

Ik ben eind december van een Golf Variant 7.5 naar een ID.7 Tourer Pro LE overgestapt. De Golf 7.5 wordt gezien als meer hoogwaardig qua bouwkwaliteit tov latere VW modellen. De ID.7 is echter een klap luxer in het interieur en voelt als auto heel wat stappen vooruit. Ik vraag me dan ook af of je de ID.7 direct afschrijft of daadwerkelijk zelf in gezeten hebt en een proefrit hebt gemaakt. Ik was sceptisch vantevoren (vanwege de zwakke ID historie) maar werd positief verrast bij de proefrit. Zowel over het rijden, het infotainmentsysteem, de bouwkwaliteit en het verbruik van de APP550 motor met 286 pk.
Ik heb inderdaad geen proefrit gemaakt in de ID7, en niet heel lang naar de verschillende uitvoeringen gekeken, wellicht moet ik dat dan toch alsnog eens doen, dank voor de feedback!

• PauseBreak
LuPo schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:57:
[...]

Je gaat wel mis in je vergelijking. Een Golf en een ID.7 zitten niet in hetzelfde segment. Een ID.7 is vergelijkbaar met een Passat, niet met een Golf.

Verder zijn zaken als rijden, infotainment en bouwkwaliteit (eigenlijk: kwaliteitsindruk) erg persoonlijk en is het maar net wat je belangrijk vindt. Ik vind een BMW bijvoorbeeld echt niet prettig rijden. Veel te nerveus in rechtuitstand. Daarom is de i5 hier afgevallen. Ik wil niet constant moeten bijsturen als ik rechtdoor rijd, BMW noemt het een producteigenschap. Verder een prima auto qua interieur, maar de manier waarop die auto qua onderstel is afgesteld past niet bij wat ik als prettig rijden ervaar. Puur persoonlijk dus.

Zelf heb ik de ID.7 af laten vallen omdat ik het ding niet stil genoeg vond, de infotainment te langzaam vond werken, en de ADAS aan boord ook irritant vond ingrijpen. Maar: dat zijn allemaal persoonlijke voorkeuren waarop ik die auto heb afgeschoten destijds, waarmee ik zoveel probeer te zeggen als ga met een auto rijden voordat je het ding wel of niet afschiet. Tenzij je iets qua uiterlijk gewoon niet mooi vindt natuurlijk.

Nee, merp!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:56
JustTrying schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:09:
[...]

Ik heb inderdaad geen proefrit gemaakt in de ID7, en niet heel lang naar de verschillende uitvoeringen gekeken, wellicht moet ik dat dan toch alsnog eens doen, dank voor de feedback!
Succes! Voor €55.000 heb je een zeer complete auto. Scheelt nogal in de bijtelling t.o.v. €65 a 70.000
Ben wel benieuwd wat je van de auto vindt na een eventuele proefrit.
PauseBreak schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:17:
[...]

Je gaat wel mis in je vergelijking. Een Golf en een ID.7 zitten niet in hetzelfde segment. Een ID.7 is vergelijkbaar met een Passat, niet met een Golf.

Verder zijn zaken als rijden, infotainment en bouwkwaliteit (eigenlijk: kwaliteitsindruk) erg persoonlijk en is het maar net wat je belangrijk vindt. Ik vind een BMW bijvoorbeeld echt niet prettig rijden. Veel te nerveus in rechtuitstand. Daarom is de i5 hier afgevallen. Ik wil niet constant moeten bijsturen als ik rechtdoor rijd, BMW noemt het een producteigenschap. Verder een prima auto qua interieur, maar de manier waarop die auto qua onderstel is afgesteld past niet bij wat ik als prettig rijden ervaar. Puur persoonlijk dus.

Zelf heb ik de ID.7 af laten vallen omdat ik het ding niet stil genoeg vond, de infotainment te langzaam vond werken, en de ADAS aan boord ook irritant vond ingrijpen. Maar: dat zijn allemaal persoonlijke voorkeuren waarop ik die auto heb afgeschoten destijds, waarmee ik zoveel probeer te zeggen als ga met een auto rijden voordat je het ding wel of niet afschiet. Tenzij je iets qua uiterlijk gewoon niet mooi vindt natuurlijk.
Fair point wat betreft Golf vs ID.7. maar het ging mij erom dat mensen elkaar ook veel napraten ipv zelf in de auto te gaan zitten en gaan rijden.

BMW heb ik vanwege het nerveuze rijgedrag op de snelweg jaren geleden ook laten varen. Was destijds overigens een 1-serie. Nu de i5 niet gereden omdat deze niet in mijn prijssegment zat.

Geluid kun je objectief meten in elke auto. Ik heb nog geen review gezien waarin ze zeggen dat de ID.7 niet stil is. Het tegenovergestelde hoor ik vaker, het is een stille reisauto. Dat ervaar ik nu ook, muziek kan zachter dan in andere auto's en je kunt fluisteren tijdens het rijden.

En grappig wat je zegt over ADAS, juist Travel Assist wordt gezien als een van de beste werkende systemen op de markt. En dat ervaar ik nu ook, Travel Assist ontzorgt je, heeft geen last van phantom breaking, heeft geen last van stuurcorrecties etc etc. Komt ook weer in iedere review naar voren. Wat mij betreft ook geen persoonlijk ding maar kun je puur testen op hetzelfde traject met verschillende auto's. En dat wordt dus ook gedaan door reviewers.

Kwaliteitsindruk is wellicht subjectief, al kun je daar ook vergelijking in maken. Hoe de auto rijdt is denk ik het meest subjectief en afhankelijk wat je voorkeur heeft. :)

Ik ben nu wel benieuwd wat je zelf rijdt overigens...

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• RigolleM
JustTrying schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:57:
[...]

Heb ook naar de Zeekr 7x gekeken, die voldoet qua specs, maar vind ik erg anoniem qua uiterlijk. Kia is in feite niets mis mee, maar daar vind het uiterlijk juist weer te expressief en zonde dat Kia na de EV6 weer teruggaat naar de 400v techniek voor bijvoorbeeld de EV5.

Ook bij ieder ander merk vind ik plastic maar niks, maar het is een keuze die bij VW maar ook bij Audi gemaakt is, en ik denk dat ze daar snel van moeten terugkomen.
Als Xpeng al niet gunstig bij de leasetarieven, zal dit ook het geval zijn voor Zeekr.

[ Voor 17% gewijzigd door RigolleM op 24-01-2026 11:23 ]

• PauseBreak
LuPo schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:35:
[...]

Succes! Voor €55.000 heb je een zeer complete auto. Scheelt nogal in de bijtelling t.o.v. €65 a 70.000
Ben wel benieuwd wat je van de auto vindt na een eventuele proefrit.

[...]

Fair point wat betreft Golf vs ID.7. maar het ging mij erom dat mensen elkaar ook veel napraten ipv zelf in de auto te gaan zitten en gaan rijden.

BMW heb ik vanwege het nerveuze rijgedrag op de snelweg jaren geleden ook laten varen. Was destijds overigens een 1-serie. Nu de i5 niet gereden omdat deze niet in mijn prijssegment zat.

Geluid kun je objectief meten in elke auto. Ik heb nog geen review gezien waarin ze zeggen dat de ID.7 niet stil is. Het tegenovergestelde hoor ik vaker, het is een stille reisauto. Dat ervaar ik nu ook, muziek kan zachter dan in andere auto's en je kunt fluisteren tijdens het rijden.

En grappig wat je zegt over ADAS, juist Travel Assist wordt gezien als een van de beste werkende systemen op de markt. En dat ervaar ik nu ook, Travel Assist ontzorgt je, heeft geen last van phantom breaking, heeft geen last van stuurcorrecties etc etc. Komt ook weer in iedere review naar voren. Wat mij betreft ook geen persoonlijk ding maar kun je puur testen op hetzelfde traject met verschillende auto's. En dat wordt dus ook gedaan door reviewers.

Kwaliteitsindruk is wellicht subjectief, al kun je daar ook vergelijking in maken. Hoe de auto rijdt is denk ik het meest subjectief en afhankelijk wat je voorkeur heeft. :)

Ik ben nu wel benieuwd wat je zelf rijdt overigens...
De grap is dat het allemaal subjectieve beoordelingen zijn: "Wordt gezien als" is een subjectieve beoordeling. Juist de werking van ADAS en of je dat prettig vindt of niet is iets heel persoonlijks. Zoals gezegd, ik kon echt niet overweg met de ADAS werking van de ID.7 (en ook niet bij Skoda/Audi).

Geluidservaring is ook persoonlijk. We ervaren niet allemaal geluid op dezelfde manier. Sommige mensen hebben betere oren dan anderen, of zijn gevoeliger voor bepaalde frequenties. Ik ken zelf niemand die met een geluidsmeter in een auto gaat zitten om objectief te beoordelen hoeveel dBa en in welk spectrum dat in de auto binnenkomt. Ik ken wel heel veel mensen die subjectief beoordelen of een auto stil genoeg is voor ze of juist een "mooi geluid" maakt (zie bijv: BMW M of Mercedes AMG motoren, kennen een heel ander geluid).

Je kunt veel zaken proberen te objectiveren, maar heel veel aan het rijden van een auto is subjectief. Daarom ook: ga er mee proefrijden en kijk of het bij je past.

Zelf rij ik een BYD Sealion 7 Excellence. Niet omdat ik dat de beste auto vindt die je kunt leasen, maar omdat het op dat moment (Q4 24 en Q1 25) een verdomd goede aanbieding was waar alles waar ik naar op zoek was op en aan zit, en ik kan leven met de werking van ADAS (en systemen zoals ADDW en SLW die me irriteren makkelijk uit te zetten zijn).
Als ik nu een BEV zou moeten leasen zou de keuze waarschijnlijk anders uitvallen, maar die modellen waren toen nog niet op de markt.

Nee, merp!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:29
RigolleM schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:06:
[...]

Als Xpeng al niet gunstig bij de leasetarieven, zal dit ook het geval zijn voor Zeekr.
Je stukje over 800 vs 400v is weg helaas. Was het er helemaal mee eens, in praktijk zal het voor velen niet eens per se zoveel meerwaarde hebben.

Leuk praktijktestje wat dat betreft

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• RigolleM
Ophidian schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:26:
[...]

Je stukje over 800 vs 400v is weg helaas. Was het er helemaal mee eens, in praktijk zal het voor velen niet eens per se zoveel meerwaarde hebben.

Leuk praktijktestje wat dat betreft
[Video: Battle of Hyundai/Kia EVs on 1000km - Do Big Batteries and 800V Matter in Real Life?]
Ja klopt, is al een paar keer hier voorbij gekomen en levert altijd non-discussies, dus verwijderd.

• mitsumark
RigolleM schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:06:
[...]

Hij benoemde specifiek de G9, die is ook gewoon duur, de Zeekr 7X is zomaar 15-20k goedkoper, en dan in de lease wellicht prima betaalbaar (al dan niet perse goedkoper dan een 10k duurdere duitser).

• JustTrying
mitsumark schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:43:
[...]

Hij benoemde specifiek de G9, die is ook gewoon duur, de Zeekr 7X is zomaar 15-20k goedkoper, en dan in de lease wellicht prima betaalbaar (al dan niet perse goedkoper dan een 10k duurdere duitser).
Klopt inderdaad, op een of andere manier ligt Zeekr goed in de markt in NL, een Zeekr 7x privilege van 63k is een stuk goedkoper in de lease van een Xpeng G9 van 60k, best bijzonder wel eigenlijk. En inderdaad je hebt ook een business edition van de 7x die een stuk goedkoper is dan dat.

De 800v v 400v discussie maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Ik moet gewoon het gevoel hebben dat ik 5 jaar na de Skoda Enyaq weer een stap maak in technologie, ik was allereerst aan het wachten op de nieuwe Enyaq, want daar is in mijn optiek maar weinig op aan te merken, maar dat was me een iets te groot feest van herkenning, vooral binnenin.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

JustTrying schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:31:
[...]

Klopt inderdaad, op een of andere manier ligt Zeekr goed in de markt in NL, een Zeekr 7x privilege van 63k is een stuk goedkoper in de lease van een Xpeng G9 van 60k, best bijzonder wel eigenlijk. En inderdaad je hebt ook een business edition van de 7x die een stuk goedkoper is dan dat.

De 800v v 400v discussie maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Ik moet gewoon het gevoel hebben dat ik 5 jaar na de Skoda Enyaq weer een stap maak in technologie, ik was allereerst aan het wachten op de nieuwe Enyaq, want daar is in mijn optiek maar weinig op aan te merken, maar dat was me een iets te groot feest van herkenning, vooral binnenin.
Qua Chinees, zal dat waarschijnlijk komen omdat Zeekr onder de Geely groep valt wat voor de LMs wat betrouwbaarder is. Xpeng gebruikt volgens mij lokale dealers wat onderhoud en vooral schade/vervangende onderdelen een groot risico maakt.
offtopic:
Voor mij persoonlijk blijft het allemaal Chinees O-)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:36
assje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:06:
A.s. zaterdag ga ik mijn Niro inruilen op een Enyaq.
:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4a09ZcHo1HYO9u5Tfn81jQ3nMNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuMibgmCV9fFtMBniwLalAtg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben één van de gelukkigen die geprofiteerd heeft van de €1.000 marktplaats actie vorige week. Daarmee naar mijn mening mooie deal. Enyaq iV80 Sportline uit 2022 met 155kkm:
  • €22.495 verkoopprijs
  • -€1.000 marktplaatsactie
  • €250 voor 4x nieuwe All-season
  • €21.745 netto aankoop
Die nieuwe banden op 21" (Continental) vertegenwoordigt effectief nog een korting van zo'n €1.000. Ik had ze sowieso nodig want over twee weken op wintersport.

Ben er blij mee, verschil in rijbeleving is groter dan ik had verwacht. Daarnaast sneller laden (als hij beetje op temperatuur is), meer ruimte en mag een kar trekken (itt de Niro).

Die 21" zijn helemaal niet praktisch; hoger verbruik, lager comfort en duurdere banden. Maar, het ziet er wel strak uit :9

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 24-01-2026 21:49 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:33
assje schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:37:
Ik ben één van de gelukkigen die geprofiteerd heeft van de €1.000 marktplaats actie vorige week. Daarmee naar mijn mening mooie deal. Enyaq iV80 Sportline uit 2022 met 155kkm:
Gave bak, nice. 8)
Die 21" zijn helemaal niet praktisch; hoger verbruik, lager comfort en duurdere banden. Maar, het ziet er wel strak uit :9
Voor mij de enige voorwaarde. ;)
MOET er strak uit zien. Wat uiteraard vrij persoonlijk is.

• Puppetmaster
[...]
Smaken verschillen, zullen we het daarop houden? Ik ben nog geen ID van VW tegengekomen waar ik me prettig in voelde
JustTrying schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:09:
[...]
:o :+

• JustTrying
Misschien gaat de ID7 dan dus de eerste zijn!

• Sonicfreak
[...]

:)
[Afbeelding]

• €22.495 verkoopprijs
  • -€1.000 marktplaatsactie
  • €250 voor 4x nieuwe All-season
  • €21.745 netto aankoop
Die nieuwe banden op 21" (Continental) vertegenwoordigt effectief nog een korting van zo'n €1.000. Ik had ze sowieso nodig want over twee weken op wintersport.

Ben er blij mee, verschil in rijbeleving is groter dan ik had verwacht. Daarnaast sneller laden (als hij beetje op temperatuur is), meer ruimte en mag een kar trekken (itt de Niro).

Mooie auto die Enyaq in Sportline uitvoering, gefeliciteerd!

Wat ik mij afvroeg, je koopt auto's met hoge kilometerstand zoals deze met 155k. Ben je dan niet bang dat straks de garantie op de accu verlopen is en dat er in de toekomst misschien een cel kapot gaat?
Zelf koop ik liever een EV van een paar jaar oud met wat lagere kilometerstand zodat ik nog garantie heb op de accu.
Bijvoorbeeld de Seat Mii Electric die wij hebben, kochten we toen hij 2,5 jaar oud was en 40k had gereden.

• assje
Sonicfreak schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:48:
Wat ik mij afvroeg, je koopt auto's met hoge kilometerstand zoals deze met 155k. Ben je dan niet bang dat straks de garantie op de accu verlopen is en dat er in de toekomst misschien een cel kapot gaat?

Zelf koop ik liever een EV van een paar jaar oud met wat lagere kilometerstand zodat ik nog garantie heb op de accu.
De garantie is al verlopen, die op mijn Niro was ook al verlopen. En inderdaad is dat een risico maar voor die garantie betaal je ook een meerprijs (hogere aanschaf).

Naar mijn mening is die meerprijs te hoog omdat gemiddeld de angst voor kappotte cellen relatief hoog is. Ik kan het risico dragen dus accepteer dat.

Ik fiets tegenwoordig naar mijn werk, we komen waarschijnlijk niet meer aan 10kkm/jaar. Het duurt voor ons dus >15 jaar om het aantal km van de eerste 3 jaar te evenaren.

Qua afschrijving is een auto met hoge kilometerstand dan de beste optie in mijn ogen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:50

Sport_Life

Solvitur ambulando

assje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:06:
[...]

Nu als particulier een nieuwe auto kopen is gewoon kapitaalvernietiging wat mij betreft. De occasionmarkt ligt op zijn gat, er komt nu veel uit de lease.

A.s. zaterdag ga ik mijn Niro inruilen op een Enyaq. Op de Niro in 3,5 jaar €21k afgeschreven; 2x meer dan aan de 15 autojaren de rest van m'n leven bij elkaar :X

Maar, restwaarde op Ioniq destijds was abnormaal hoog en aanschaf Enyaq ook stuk lager dus lijkt allemaal erger dan het is.

Historie en inschatting komende jaren. Voorheen rekende ik altijd met 12% en was altijd lager, nu toch maar op 15% gezet.
[Afbeelding]
Mooi overzicht :). Als ik het zo zie dan is die Niro voornamelijk zo hard afgeschreven vanwege de relatief hoge aanschafprijs van 34k met >100k km. De Ioniq die je daarvoor had heb je juist weer heel gunstig verkocht, dus per saldo maakt het dan weer weinig uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 25-01-2026 09:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tommie12 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:10:
[...]

Je moet als particulier gewoon proberen om je auto veel langer te houden en eventueel kopen als die 3 jaar oud is. Dat lukt niet altijd, maar je moet begrijpen dat leasemaatschappijen altijd dikke kortingen krijgen die je als particulier niet krijgt. Die eerste jaren hakken er gewoon zwaar in.

Ok kopen bij de EU import bedrijven, dat helpt ook. Onze Polo die nu 7 jaar oud is, hebben we als tweedehandse met 30km gekocht. Auto was ingeschreven in Portugal en dan doorverkocht. Scheelde toen wel dik 5000€.
Als je goed kijkt naar zijn afschrijvingen valt het toch best mee, behalve de Niro dan. Maar die was zoals meerdere aangegeven denk ik te duur in aanschaf.

De andere auto's zitten op 800-1.500 per jaar afschrijving, dat vind ik niet bijzonder hoog. Nb de aanschafprijs is in Nederland veel hoger dan in België vanwege de BPM.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Puppetmaster
JustTrying schreef op zondag 25 januari 2026 @ 01:27:
[...]
Misschien gaat de ID7 dan dus de eerste zijn!
Benieuwd wat je ervan vindt. De A6 etron was destijds de enige serieuze andere kandidaat, maar die vond ik duidelijk meer plastic, veel pianolak en wat claustrofobisch komende van een model 3.
De ID.7 is veel meer open, maar wel fijne zachte materialen. :)

• assje
Sport_Life schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:20:
Als je goed kijkt naar zijn afschrijvingen valt het toch best mee, behalve de Niro dan. Maar die was zoals meerdere aangegeven denk ik te duur in aanschaf.
Dit waren bijzondere tijden rond/na covid. Sommige gebruikte EV's gingen voor prijs hoger dan nieuwprijs en de occasionsprijs ging een tijdje omhoog.

Hoge afschrijving op de Niro maar hoge restwaarde op de Ioniq en nu lagere aanschaf op de Enyaq. Over tijd middelt het allemaal wel uit.

Deze hoge variabiliteit in omstandigheden maakt het wel moeilijker rekenen. Voor die 3 jaar had ik achteraf net zo goed lease kunnen nemen.

Ik voorzie dat de afschrijving op de Niro (die ik weg gedaan heb) de komende 5 jaar extreem laag geweest zou zijn.

• assje
Samenvatting door virtuele vriend voor wie niet zoveek meegekregen heeft van die periode:
Periode hoge occasionprijzen EV’s (2021–2022)
De jaren 2021 en 2022 stonden bekend om uitzonderlijk hoge prijzen voor tweedehands elektrische auto’s. In veel gevallen stegen occasionprijzen van EV’s zelfs harder dan die van benzine- en dieselauto’s.
Belangrijkste oorzaken:
1. Grote vraag naar EV’s
Door stijgende brandstofprijzen en toenemende interesse in elektrisch rijden nam de vraag naar EV’s sterk toe. Voor veel mensen werd elektrisch rijden financieel aantrekkelijker dan rijden op fossiele brandstoffen.
2. Beperkt aanbod
Tegelijkertijd was het aanbod laag. Nieuwe auto’s waren slecht leverbaar door chiptekorten en verstoringen in de productieketens. Hierdoor weken kopers uit naar de tweedehandsmarkt, wat extra druk op de prijzen zette.
3. Snellere prijsstijging dan bij brandstofauto’s
De prijzen van gebruikte EV’s stegen in deze periode aanzienlijk sneller dan die van traditionele auto’s. In sommige gevallen lagen de prijzen van gebruikte EV’s zelfs boven de oorspronkelijke nieuwprijs.
4. Invloed van duurdere modellen
In 2022 bestond een groot deel van het occasionaanbod uit relatief dure EV’s, zoals Tesla-modellen. Dit zorgde ervoor dat de gemiddelde occasionprijs extra hoog uitviel.
5. Grote verschillen per model
Populaire en betaalbare EV’s zoals de Nissan Leaf en Chevrolet Bolt werden soms tientallen procenten duurder als occasion. Dit maakte de markt onvoorspelbaar en speculatief.
6. Tijdelijk karakter van de prijspiek
Vanaf eind 2022 en in 2023 begon de markt te kantelen. Het aanbod groeide (onder andere door ex-leaseauto’s), nieuwprijzen daalden en occasionprijzen normaliseerden of daalden zelfs fors.
Conclusie
De hoge occasionprijzen van EV’s in 2021–2022 waren het gevolg van een unieke combinatie van sterke vraag, beperkt aanbod en externe economische factoren. Het betrof een tijdelijke marktverstoring die later grotendeels is gecorrigeerd.

[ Voor 83% gewijzigd door assje op 25-01-2026 09:56 ]

• Puppetmaster
Je had in die tijd ook de aankoopsubsidie op tweedehands EV’s van €2000.
Dat dreef de prijs ook op.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Puppetmaster schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:00:
Je had in die tijd ook de aankoopsubsidie op tweedehands EV’s van €2000.
Dat dreef de prijs ook op.
Dat was inderdaad het geval, maar korting op een nieuwe auto als particulier was er ook.
Heb het even opgezocht in het Nissan Leaf topic:

"BenEco schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:28:
De huidige Nissan actie lijkt mij best wel een goede deal, als je nog 2000 euro subsidie krijgt en niet vaak snellaad dan rij je een Nissan Leaf 62kWh Tekna voor €30.690,-".

Begin dit jaar na 4,5 jaar trouwe dienst afscheid genomen van de Nissan Leaf 62kWh Tekna.

Edit: @True Je zit een beetje te hoog met afschrijving en km stand. De Nissan is alweer verkocht en ik denk dat de nieuwe eigenaar er heel blij mee zal zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door BenEco op 25-01-2026 14:37 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

BenEco schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:23:
[...]

Dat was inderdaad het geval, maar korting op een nieuwe auto als particulier was er ook.
Heb het even opgezocht in het Nissan Leaf topic:

"BenEco schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:28:
De huidige Nissan actie lijkt mij best wel een goede deal, als je nog 2000 euro subsidie krijgt en niet vaak snellaad dan rij je een Nissan Leaf 62kWh Tekna voor €30.690,-".

Begin dit jaar na 4,5 jaar trouwe dienst afscheid genomen van de Nissan Leaf 62kWh Tekna.
Met zo'n 15k km/jr schrijf je bij die Nissan zo'n €3000 / jr af. Vind ik toch wel veel voor een auto die in mijn boekje best courant zal moeten zijn én scherp aangekocht zal zijn. Mag ik vragen hoeveel je er uiteindelijk voor gekregen hebt en hoeveel km je er in gereden hebt?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02 19:04
Mijn trouwe Kia EV6 wordt in december ingeleverd.
Ik zoek een alternatief. En ik vind het wat lastig.
Mijn vrouw wil een kleinere auto deze keer (ze vindt de EV6 wat lomp groot)
Ik denk zelf aan een Kia EV4. Dat is omdat ik vertrouwen heb in de auto's, ze prijstechnisch erg strak vindt, mooie designtaal en een immens vertrouwen in de lokale KIA dealer.

Vereisten:
  • Volledig electrisch
  • Niet Amerikaans
  • Niet Chinees (dus ook geen Volvo)
  • Range +400km (zomer, snelweg)
  • Kofferbak +400l
  • snelladen: 125KW+
  • Operational lease: 60mnd, 30000km/j
  • Budget 800 eur
Ik kom dan eigenlijk alleen bij Mercedes SLA of Kia EV4 uit maar vergis ik me? Hebben jullie andere / betere suggesties?

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:00
henrov schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:04:
Mijn trouwe Kia EV6 wordt in december ingeleverd.
Ik zoek een alternatief. En ik vind het wat lastig.
Mijn vrouw wil een kleinere auto deze keer (ze vindt de EV6 wat lomp groot)
Ik denk zelf aan een Kia EV4. Dat is omdat ik vertrouwen heb in de auto's, ze prijstechnisch erg strak vindt, mooie designtaal en een immens vertrouwen in de lokale KIA dealer.

Vereisten:
  • Volledig electrisch
  • Niet Amerikaans
  • Niet Chinees (dus ook geen Volvo)
  • Range +400km (zomer, snelweg)
  • Kofferbak +400l
  • snelladen: 125KW+
  • Operational lease: 60mnd, 30000km/j
  • Budget 800 eur
Ik kom dan eigenlijk alleen bij Mercedes SLA of Kia EV4 uit maar vergis ik me? Hebben jullie andere / betere suggesties?
Ik zie nog drie alternatieven
VW ID.3 Pro S
• Volledig electrisch check
• Niet Amerikaans - check
• Niet Chinees - check
• Range +400km - check , reken in de zomer op 440km autosnelweg, in de winter gaat dat minder zijn
• Kofferbak +400l - is 385l voldoende?
• snelladen: 125KW+ - check 185 kW
• Budget 800 eur - zou moeten lukken

Skoda Elroq 85
• Niet Chinees - check
• Range +400km - check , reken in de zomer op 410km autosnelweg, in de winter gaat dat minder zijn
• Kofferbak +400l - check 470 l
• snelladen: 125KW+ - check 175 kW

Renault Scenic EVTech
• Niet Chinees - check
• Range +400km - check , reken in de zomer op 440km autosnelweg, in de winter gaat dat minder zijn
• Kofferbak +400l - check 545 l
• snelladen: 125KW+ - check 150 kW

ID.3 en Skoda Elroq hebben allebei een belachelijk kleine draaicirkel, en zijn dus super wendbaar.
De ID.3 GTX is ook nog een alternatief, verbruikt iets meer dus iets minder range, maar laadt nog wat sneller op.

[ Voor 4% gewijzigd door sdgs op 25-01-2026 16:20 ]

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02 19:04
sdgs schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:15:
[...]

Renault Scenic EVTech
• Niet Chinees - check
• Kofferbak +400l - check 545 l
• snelladen: 125KW+ - check 150 kW
Goed dat ik het heb gevraagd, ik geloof dat ik hem gevonden heb :)
Ik moet nog wel even uitzoeken of die auto ook iets anders kan draaien dan android 12 :(
Een besturingssysteem dat continu praat met de mensen aan de andere kant vd plas kan nog wel eens een showstopper zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door henrov op 25-01-2026 16:49 ]

• PauseBreak
henrov schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:35:
[...]

Ik moet nog wel even uitzoeken of die auto ook iets anders kan draaien dan android 12 :(
Een besturingssysteem dat continu praat met de mensen aan de andere kant vd plas kan nog wel eens een showstopper zijn.
Ik denk dat de Renault Mégane E-tech ook wel binnen je wensenlijstje past. Daar kan je prima deals op scoren.

Nee, merp!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Id.3 pro is inderdaad een leuke wagen om te rijden. :)
Range vind ik in de winter wel wat krap (~250km nu).

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 25-01-2026 16:54 ]

• sdgs
Sport_Life schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:53:
Id.3 pro is inderdaad een leuke wagen om te rijden. :)
Range vind ik in de winter wel wat krap (~250km nu).
VW ID.3 Pro voldoet niet aan zijn eisen qua range idd, vandaar dat ik de ID.3 Pro S (met grote accu dus) heb voorgesteld. Die komt in de winter volgens mij aan 350 km.
PauseBreak schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:50:
Ik denk dat de Renault Mégane E-tech ook wel binnen je wensenlijstje past. Daar kan je prima deals op scoren.
Ik denk dat die qua range niet aan de eisen voldoet
henrov schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:35:
Succes met je verdere zoektocht.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ID4 met 78kWh accupakket?

Vaak bu'j te bang!

• PauseBreak
sdgs schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:07:
[...]

Ik denk dat die qua range niet aan de eisen voldoet
Je hebt gelijk. De goedkopere versie heeft nu ook de 60kWh accu erin liggen en dus 380km WLTP, maar de duurdere varianten hebben niet ook een upgrade gekregen in range. Dat is toch jammer.

Nee, merp!

• sdgs
PauseBreak schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:38:
[...]

Je hebt gelijk. De goedkopere versie heeft nu ook de 60kWh accu erin liggen en dus 380km WLTP, maar de duurdere varianten hebben niet ook een upgrade gekregen in range. Dat is toch jammer.
Hij vroeg 400 km op de autosnelweg, dus minstens 550-600 km wltp (afhankelijk van de koets)
Pagina: 1 ... 382 ... 394 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic