• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:52
aschja schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:28:
De pijn van afschrijving.

Mijn ouders hebben een e-c4 van een paar jaar oud waar 30.000km. Ruim €30k voor betaald. Ze hebben wat meer range nodig de komende jaren, want snelladen doen ze liever niet. Waarom is in deze niet belangrijk. Ze zijn dit weekend bij Kia gaan kijken voor een EV3 Long Range. Auto van €45k ongeveer.

Inruilwaarde e-c4: €10.000

Holy crap.
BEV's zijn de afgelopen jaren gewoon veel goedkoper geworden, dat is wat de huidige inruilprijzen zo drukt. Mijn model 3 die ik vorige maand heb ingeleverd (standaard sr+) had in 2020 een catalogusprijs van net geen 50k. Zou je nu een nieuwe willen kopen (standaard, die al beter uitgerust is dan de sr+ destijds) dan ben je 37k kwijt....

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:54
Zjanzjak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:27:
[...]

Op gaspedaal gaan die weg voor 20k en hoger. Zoals hier genoemd is de afschrijving het grootst in de eerste jaren maar een eerste bod is altijd absurd laag (zei hij uit ervaring). Hier valt na wat onderhandelingen zeker nog wel 15k of meer voor te vangen. Kijk ook bij meerdere dealers.
Dit klopt als een bus. Recent mijn V70 ingeruild voor een Enyaq. Inruilwaarde was bij eerste bod 2K, toen 5K en toen 6K. Nu staat de V70 voor 9K te koop bij ze. Ze mogen er natuurlijk best wat aan verdienen want ze hebben er werk & risico aan, maar houd er rekening mee dat inruilen echt 'handelen' is.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:41

Mijn ouders hebben een e-c4 van een paar jaar oud waar 30.000km. Ruim €30k voor betaald. Ze hebben wat meer range nodig de komende jaren, want snelladen doen ze liever niet. Waarom is in deze niet belangrijk. Ze zijn dit weekend bij Kia gaan kijken voor een EV3 Long Range. Auto van €45k ongeveer.

Holy crap.
De 2e handsmarkt is toch evenredig veel gedaald, waarom kopen ze niet een 2e hands terug. Voldoende te koop met min. 80kWh accu.
Sterker nog, de echt dure jongens hebben nog meer klappen gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 19-01-2026 09:11 ]

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
assje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:06:
[...]
Historie en inschatting komende jaren. Voorheen rekende ik altijd met 12% en was altijd lager, nu toch maar op 15% gezet.
[Afbeelding]
Mooi om te zien dat velen zo hun eigen spreadsheets hebben.

Uiteraard was de inruil van je Ioniq hoog, maar gezien de kilometerstand van je Niro (bij aanschaf) vind ik die eigenlijk ook wel erg hoog (zelfs voor die tijd).
Ik heb in 2022 een Ioniq 38kWh Premium 2020 gekocht voor €25250 (na aftrek subsidie) met 6k km en die heb ik vorige maand ingeleverd voor €8750. €16500 afgeschreven over 122.000 km en 44 maanden (€375 per maand).

Ik heb nu een Niro EV uit 2023 die tegen de €28000 zat en ik ben ervan uitgegaan dat ik elke maand 1,55% (18,6% per jaar) afschrijf van dat bedrag indien ik hem 4 jaar hou. Als ik hem langer houd dan neemt de afschrijving ook af en kan het alleen maar meevallen.
Een EV is gewoon echt een drama, zeker als er veel kilometers op komen is de restwaarde ruk en zien dealers je liever niet komen. Kijk maar eens hoeveel 2020 Polestar 2's je inmiddels voor onder de €17000 kunt ophalen - auto's met tegen of net iets meer dan 200k km.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:08
STIMPPYYY schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:11:
[...]

De 2e handsmarkt is toch evenredig veel gedaald, waarom kopen ze niet een 2e hands terug. Voldoende te koop met min. 80kWh accu.
Idd, gewoon eens gaan kijken naar een vette EQS of Taycan. :+

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:59
Sonicfreak schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:42:
[...]

Een warmtepomp is toch bedoeld om energie te besparen? In die zin kun je het ook zien als een manier om 'm terug te verdienen. Beetje hetzelfde als zonnepanelen of een warmtepomp thuis terugverdienen.
Waarom zou je anders een warmtepomp nemen? Voor de extra range hoef je het niet te doen, dat is verwaarloosbaar.
Het kan misschien nuttig zijn op een lange rit dat je dan net je bestemming haalt zonder te snelladen , maar hoe vaak doe je dat is dan de vraag.
We hebben hier een Model 3 zonder en een model Y met warmtepomp.

Mijn ervaring: voor de langere ritten is een warmtepomp juist niet bijster nuttig. Na een half uurtje rijden is alles warm en verschilt het verbruik niet zoveel meer. Vooral als je veel korte ritten doet hakt het opwarmen er enorm in.

Dus vooral handig als je geen laadpaal thuis hebt en korte ritjes maakt (beide niet van toepassing voor mij overigens ;)).

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:43
Tommie12 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:10:
Je moet als particulier gewoon proberen om je auto veel langer te houden en eventueel kopen als die 3 jaar oud is.
Dat langer houden doet er wat mij betreft nog niet eens zoveel toe; dat lijkt vooral zo omdat de gemiddelde leeftijd dan gewoon hoger wordt en daardoor de afschrijving lager.

Uiteraard heb je bij kopen via garage/handel en zeker met inruilen wel een transactiekost (er moet ook wat verdiend worden).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:43
fredkroket schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:15:
Uiteraard was de inruil van je Ioniq hoog, maar gezien de kilometerstand van je Niro (bij aanschaf) vind ik die eigenlijk ook wel erg hoog (zelfs voor die tijd).
Ik hield marktplaats toch echt al wel een tijd in de gaten, prijzen gingen op dat moment omhoog en de prijs was toch echt wel marktconform. Je zou wel kunnen stellen dat de korting die ik onderhandeld heb in de inruil op de Ioniq is gaan zitten.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:08
assje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Dat langer houden doet er wat mij betreft nog niet eens zoveel toe; dat lijkt vooral zo omdat de gemiddelde leeftijd dan gewoon hoger wordt en daardoor de afschrijving lager.

Uiteraard heb je bij kopen via garage/handel en zeker met inruilen wel een transactiekost (er moet ook wat verdiend worden).
Nee hoor, als je elk jaar van auto wisselt en dat bij een dealer doet ga je elk jaar 2 keer die marge betalen (zowel bij aankoop als bij verkoop van je auto).

Hou een auto 10 jaar, en dat valt gewoon weg. Die dealer verdient maar 1 keer per 10 jaar iets aan jou, en de marge op een 10-jaar oude auto is altijd lager (in €, niet in %) dan bij een jonge auto.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08

CyBeRSPiN

sinds 2001

STIMPPYYY schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:11:
[...]

Haha, ja ik meen me te herinneren dat de Model X ooit richting de 2 ton ging qua aanschaf en dat ie ineens minder dan een ton waard was :o (kwam ook mede door het onvoorspelbare prijsbeleid van Tesla die ineens alles in de uitverkoop gooide).

Een auto is in de eerste plaats al een hele slechte investering, maar een nieuwe kopen weet je bij voorbaat dat je duizenden euro's afschrijft op het moment dat ie glimmend bij de dealer naar buiten rijdt.
Dat is niet enkel een EV ding.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Puppetmaster schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:13:
Ja, dat terugverdienen ben ik ook niet zo van.
Het terugverdienen van de CV-ketel hoor niet vaak. ;)
Het is al een paar keer gezegd: je hebt de keuze tussen iets wat minder kost in aanschaf maar meer in gebruik (gas) of iets dat meer kost in aanschaf en minder in gebruik (WP). Wat het goedkoopste is weet je pas als je alles optelt en ook weet hoe lang je er zonder extra kosten gebruik van kunt maken.
Dat is "terugverdienen". En dan blijkt dat dat met een WP vaak 10 jaar of meer is. En dan vind ik het niet vreemd dat mensen de keuze voor het goedkoopste maken of blijven bij wat ze weten dat goed werkt.

Hetzelfde met de keuze tussen een benzine- of dieselauto.

Signatures zijn voor boomers.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:41
Maasluip schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:44:
[...]

Het is al een paar keer gezegd: je hebt de keuze tussen iets wat minder kost in aanschaf maar meer in gebruik (gas) of iets dat meer kost in aanschaf en minder in gebruik (WP). Wat het goedkoopste is weet je pas als je alles optelt en ook weet hoe lang je er zonder extra kosten gebruik van kunt maken.
Dat is "terugverdienen". En dan blijkt dat dat met een WP vaak 10 jaar of meer is. En dan vind ik het niet vreemd dat mensen de keuze voor het goedkoopste maken of blijven bij wat ze weten dat goed werkt.

Hetzelfde met de keuze tussen een benzine- of dieselauto.
En wat bij verkoop weer een voordeel is. Zijn mensen toch gevoelig voor. Geloof oprecht dat een WP bij verkoop sneller en beter verkoopt dan zonder.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het lijkt mij vooral een voordeel als ook alle andere investeringen gemaakt zijn en je die dus niet meer hoeft te doen (want je weet dat er een verbod op gas CV-ketels komt). En dan kom je potentieel in de situatie dat je een huis met WP koopt dat niet warm te krijgen is omdat die investeringen toch niet gemaakt zijn.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:02
Pierz schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:18:
[...]

We hebben hier een Model 3 zonder en een model Y met warmtepomp.

Mijn ervaring: voor de langere ritten is een warmtepomp juist niet bijster nuttig. Na een half uurtje rijden is alles warm en verschilt het verbruik niet zoveel meer. Vooral als je veel korte ritten doet hakt het opwarmen er enorm in.

Dus vooral handig als je geen laadpaal thuis hebt en korte ritjes maakt (beide niet van toepassing voor mij overigens ;)).
De implementatie in een Tesla maakt hem imho juist wél nuttig, en extra op lange ritten met snelladen. De non-WP Tesla's kunnen alleen maar hitte maken uit stroom.
De WP tesla's kunnen in principe hitte de hele auto rondpompen. In de zomer betekent dat bijvoorbeeld een accu voorverwarmen met hitte uit de cabine, en in de winter de cabine verwarmen met hitte uit de accu.

Daarnaast rijdt mijn 2025 Y RWD grofweg 20-30Wh/km zuiniger bij dit weer, dan de 2019 3 van de ouders, op hetzelfde traject, zelfde rijstijl etc. Dat zit hem in allerlei dingen, maar ook in de warmtepomp :).

Dat is een traject van +- 80km, dus geen ienieminie stukje. Beiden verwarmen voor aan de paal smorgens.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En de warmte na het superchargen hergebruiken voor de cabine. Het zijn allemaal misschien kleine dingetjes, maar efficientie en korte laadtijden is toch wat we willen?

[ Voor 46% gewijzigd door Maasluip op 19-01-2026 13:00 ]

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
Zjanzjak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:27:
[...]

Op gaspedaal gaan die weg voor 20k en hoger. Zoals hier genoemd is de afschrijving het grootst in de eerste jaren maar een eerste bod is altijd absurd laag (zei hij uit ervaring). Hier valt na wat onderhandelingen zeker nog wel 15k of meer voor te vangen. Kijk ook bij meerdere dealers.
Klopt. Daarom schrokken wij ook zo van de prijzen. Ze hebben nu meerdere dealers gehad en ze werken veelal met hetzelfde verkoopsysteem. Volgens mij een soort collectief van dealers die een bod doen op een auto. Dus die 10k zal wellicht een eerste bod zijn, maar alsnog schrok ik me een hoedje.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Mar.tin schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:19:
[...]

De implementatie in een Tesla maakt hem imho juist wél nuttig, en extra op lange ritten met snelladen. De non-WP Tesla's kunnen alleen maar hitte maken uit stroom.
De WP tesla's kunnen in principe hitte de hele auto rondpompen. In de zomer betekent dat bijvoorbeeld een accu voorverwarmen met hitte uit de cabine, en in de winter de cabine verwarmen met hitte uit de accu.

Daarnaast rijdt mijn 2025 Y RWD grofweg 20-30Wh/km zuiniger bij dit weer, dan de 2019 3 van de ouders, op hetzelfde traject, zelfde rijstijl etc. Dat zit hem in allerlei dingen, maar ook in de warmtepomp :).

Dat is een traject van +- 80km, dus geen ienieminie stukje. Beiden verwarmen voor aan de paal smorgens.
Mijn woon-werkverkeer is 95km enkele reis en mijn Model3 LR AWD uit 2019 had over 120k km’s een verbruik van 179W/km en mijn Model Y LR AWD 2024 heeft de eerste 50k km’s een gemiddeld verbruik van 183W/km dus ik merk het verschil toch niet zo. Maar bij 120k km’s zal ik er nog eens naar kijken :*)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Holy crap.
Ik heb van meer mensen gehoord dat ze een slecht inruilbod kregen bij Kia. Misschien omdat de EV3 dermate populair is, dat ze niet heel concurrerende hoeven ze zijn? Loont om bij andere merken te gaan shoppen zou ik zeggen :)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Holy crap.
Ik zou meerdere dealers proberen, bij voorkeur een citroen dealer die geven het meeste omdat ze m zelf in de showroom zetten. Moet je wel geluk hebben dat er een jonge occasion Ev3 staat.

Ik had bij meerdere dealers geshopt bij de inruil en het scheelde zo'n 5k.

En ga zelf mee, 2 zestigers+ (?) die een jonge auto willen inruilen voor een EV3 van 45k is lastig onderhandelen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 19-01-2026 19:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:35
Sport_Life schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:48:
En ga zelf mee, 2 zestigers+ (?) die een jonge auto willen inruilen voor een EV3 van 45k is lastig onderhandelen ;)
Mwoah, ik had een oom van 70 die de gruwel was voor alle dealers, onderste uit de kan probeerde te halen en dat lukte vaak. Dat hij af en toe de zaak uitgebonjourd werd omdat ze horendol van hem werden gebeurde ook wel eens. Ik, richting de 60 gaande, heb gelukkig een beetje van zijn bloed. Dus ik ga niet mee in je stelling, denk meer dat het durven te onderhandelen een beetje in je moet zitten. Maar goed, dit is niet het topic 'durf te onderhandelen' geloof ik. ;)

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:02
Himalaya schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:03:
[...]

Mijn woon-werkverkeer is 95km enkele reis en mijn Model3 LR AWD uit 2019 had over 120k km’s een verbruik van 179W/km en mijn Model Y LR AWD 2024 heeft de eerste 50k km’s een gemiddeld verbruik van 183W/km dus ik merk het verschil toch niet zo. Maar bij 120k km’s zal ik er nog eens naar kijken :*)
Mijn ouders nov 2019 Model 3 LR AWD zit op moment van schrijven bijna op 345k met 149Wh/km (in de auto) over al die 345k.

Mijn 2024 Y RWD zat op 129Wh/ km toen ik m inleverde na 42.000 km, heb daar ongeveer precies een jaar mee gereden (19-09 - 27-09)

Mijn 2025 Y RWD zit nu op 130,1 Wh/km na bijna 16.000km (op 27-09 opgehaald) en deze maand, 2400km op 135,1Wh/km en dalend :)

Tussen begin 2023 en 19-09-2024 ook nog een 2022 Model 3 RWD gereden, eindstand na 90.000km 122Wh/km. :)

Nu hebben we beiden een erg lichte rechtervoet, en een woon-werk traject waar harder rijden zelden echt zin heeft. Alleen op vakantie (4-5x per jaar een dikke week of 2) in duitsland bijvoorbeeld worden beide wagens wel doorgetrapt :)

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:56
@Mar.tin ik heb een Y AWD van 2023, met een 24k erop maar.
Volgens bc verbruik van 164wh/km moet ik zeggen zomers met caravan dus hoog verbruik 300wh/km+

Maar ik houd de geladen kWh’s bij, en dan is mijn verbruik 197wh/km

En ik rij met fluweel voetje.

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
Pff, van 35 euro per maand aan wegenbelasting naar bijna 100 euro per maand, en dan krijgen we nog korting ook. Laat staan als die korting straks wegvalt. Ze maken elektrisch rijden steeds onaantrekkelijker. Ik betaal nu bijna net zoveel als wanneer ik een Range Rover Velar zou rijden, en volgend jaar mogen we nóg meer aftikken.

• Tom Paris
  • Nu online
DeJurist schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:20:
volgend jaar mogen we nóg meer aftikken.
Niet waar.

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
Dan heb ik me daarin vergist. De komende twee jaar geldt dus dit tarief en daarna gaat het weer omhoog. Ik moet maar opnieuw overwegen of ik elektrisch blijf rijden. Het verschil met benzine wordt steeds kleiner, en de laadtarieven blijven ook maar stijgen.

• Tom Paris
  • Nu online
DeJurist schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:07:
[...]

Dan heb ik me daarin vergist. De komende twee jaar geldt dus dit tarief en daarna gaat het weer omhoog. Ik moet maar opnieuw overwegen of ik elektrisch blijf rijden. Het verschil met benzine wordt steeds kleiner, en de laadtarieven blijven ook maar stijgen.
Dit is wel niveau borrelpraat hoor, zonder enkele onderbouwing. De accijns op benzine stijgt ook telkens, dit jaar nog met 5,6 cent en in 2028 minstens 10-13 cent. Dat is er van uitgaande dat de huidige accijnskorting gehandhaafd wordt na 2026, wat ik persoonlijk niet zie gebeuren.

Laadtarieven verschillen erg per regio en gemeente, maar in mijn stad zijn ze vorig jaar gemiddeld met 7 cent per kWh gedaald.

Pagina: 1 ... 380 381 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic