• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:10
henrov schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:04:
Mijn trouwe Kia EV6 wordt in december ingeleverd.
Ik zoek een alternatief. En ik vind het wat lastig.
Mijn vrouw wil een kleinere auto deze keer (ze vindt de EV6 wat lomp groot)
Ik denk zelf aan een Kia EV4. Dat is omdat ik vertrouwen heb in de auto's, ze prijstechnisch erg strak vindt, mooie designtaal en een immens vertrouwen in de lokale KIA dealer.

Vereisten:
  • Volledig electrisch
  • Niet Amerikaans
  • Niet Chinees (dus ook geen Volvo)
  • Range +400km (zomer, snelweg)
  • Kofferbak +400l
  • snelladen: 125KW+
  • Operational lease: 60mnd, 30000km/j
  • Budget 800 eur
Ik kom dan eigenlijk alleen bij Mercedes SLA of Kia EV4 uit maar vergis ik me? Hebben jullie andere / betere suggesties?
Peugeot e3008 97kWh.
https://ev-database.org/c...-e-3008-97-kWh-Long-Range

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:42
Snap niet waarom Volvo als Chinees wordt gezien, er is daar niks Chinees aan enkel dat een Chinees bedrijf 'eigenaar' is, maar het is en blijft een Zweeds automerk.
De EX40 wordt in Gent (België) gebouwd en voldoet aan al uw eisen.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:06
RigolleM schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:24:
Snap niet waarom Volvo als Chinees wordt gezien, er is daar niks Chinees aan enkel dat een Chinees bedrijf 'eigenaar' is, maar het is en blijft een Zweeds automerk.
Als ik dat even snel online opzoek vermoed ik een verwarring.

De huidige EX40 modeljaar 2026 is gebouwd op het CMA platform en wel degelijk in samenwerking met Chinese technische partners/Geely ontwikkeld.

De volgende EX40, modeljaar 2027, zal gebouwd zijn op het SPA-3 platform ontwikkeld door Volvo zelf.

bron: https://topelectricsuv.com/news/volvo/next-gen-volvo-ex40/

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:33
er is daar niks Chinees aan enkel dat een Chinees bedrijf 'eigenaar' is
Sorry, maar dit vind ik toch wel erg naïef... China zit aan de knoppen als ze eigenaar zijn. Kijk naar Nexperia.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:59
Het geld stroomt naar China.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:02
henrov schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:40:
[...]

Het geld stroomt naar China.
Welk geld? Die chinese auto’s zijn toch allemaal gesubsidieerd?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• RigolleM
gertvdijk schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:35:
[...]

Als ik dat even snel online opzoek vermoed ik een verwarring.

De huidige EX40 modeljaar 2026 is gebouwd op het CMA platform en wel degelijk in samenwerking met Chinese technische partners/Geely ontwikkeld.

De volgende EX40, modeljaar 2027, zal gebouwd zijn op het SPA-3 platform ontwikkeld door Volvo zelf.

bron: https://topelectricsuv.com/news/volvo/next-gen-volvo-ex40/
Je hebt gelijk wat betreft de techniek (CMA is een gedeeld platform), maar het label "Chinese wagen" is te kort door de bocht voor een auto die in Gent van de band rolt en in Zweden is getekend. Het is een hybride vorm van Europees vakmanschap en Chinees kapitaal/technologie.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:33
RigolleM schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:56:
[...]

Je hebt gelijk wat betreft de techniek (CMA is een gedeeld platform), maar het label "Chinese wagen" is te kort door de bocht voor een auto die in Gent van de band rolt en in Zweden is getekend. Het is een hybride vorm van Europees vakmanschap en Chinees kapitaal/technologie.
Als een BYD straks in Hongarije wordt geassembleerd, is het dan een Europese auto?

Als je uit principe geen Chinese auto wil kopen vanwege bezwaren over privacy en staatssteun, dan valt een Volvo daar imo ook gewoon onder.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• RigolleM
Tom Paris schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:02:
[...]

Als een BYD straks in Hongarije wordt geassembleerd, is het dan een Europese auto?

Als je uit principe geen Chinese auto wil kopen vanwege bezwaren over privacy en staatssteun, dan valt een Volvo daar imo ook gewoon onder.
Volvo is van oorsprong Zweeds en blijft grotendeels Zweeds, met als grootste produktie eenheid in België. Dat Xpeng zijn auto's in Oostenrijk assambleert, wil niet zeggen dat ze geen Chinees meer zijn, blijven oorspronkelijk een Chinees merk.

[ Voor 22% gewijzigd door RigolleM op 25-01-2026 19:09 ]

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:59
RigolleM schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:56:
[...]

Het is een hybride vorm van Europees vakmanschap en Chinees kapitaal/technologie.
en Chinees kapitaal/technologie. <-- als ik al twijfelde doe ik dat nu niet meer.

Vind je het erg als ik voor mezelf beslis dat ik geen Volvo wil rijden, ook al deel jij mijn bezwaren niet?
En mag dat ook zonder mijn motieven / gedachtegang uit te vlooien tot op de mogelijk chinese aandeelhouders van het ventieldopjesbedrijf? Ik bedoel het allemaal niet vervelend hoor maar ik begin het vervelend te vinden dat dit soort overwegingen iedere keer zo verdedigd / aangevallen / uitgeplozen worden.
Ik wil ook best wel zeggen dat ik Volvo's niet mooi vindt, of is dat ook een heleboel discussie waard?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

sdgs schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:07:
[...]

VW ID.3 Pro voldoet niet aan zijn eisen qua range idd, vandaar dat ik de ID.3 Pro S (met grote accu dus) heb voorgesteld. Die komt in de winter volgens mij aan 350 km.

[...]

Ik denk dat die qua range niet aan de eisen voldoet

[...]

Succes met je verdere zoektocht.
Ok dat wist ik niet, wij 'kregen' hem als Lease auto uit de pool. Als primaire wagen zou ik dan altijd kiezen voor een grotere accu .

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:57
henrov schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:28:
Ik bedoel het allemaal niet vervelend hoor maar ik begin het vervelend te vinden dat dit soort overwegingen iedere keer zo verdedigd / aangevallen / uitgeplozen worden.
Gratis tip: Wees een stuk wijzer, zeg dat je een ev zoekt maar dat 1 van de voorwaardes is dat je geen Chinees wilt rijden en klaar.
Maarrrrrrrr.....
Ga verder niet in op posts die het verdedigen/aanvallen/uitpluizen. Want, het zal je toch een worst zijn wat anderen zeggen, men kan van alles zeggen maar jij blijft bij je standpunt. Mooi toch, gewoon lekker negeren.
En tussen de regels door lezen wat je wel kan gebruiken qua info.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:34
RigolleM schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:07:
[...]

Volvo is van oorsprong Zweeds en blijft grotendeels Zweeds
Het is Chinees eigendom, >78% van de aandelen zijn in de handen van Geely en Shufu is de Chairman.
Met de serie SPA platforms (waarvan nu versie 3) is de ontwikkeling gestart nádat en dankzij Volvo is gekocht door Geely en ze worden ook bij de andere merken gebruikt.
Het is gewoon onderdeel van het Chinese conglomeraat.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Pagina: 1 ... 382 383 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic