Het is nu echt weer een moment van erop of eronder voor Tesla.
Model X en S: 50k voertuigen (incl Cybertruck en Semi) is niks, en dus irrelevant voor de omzet.
Model Y en 3: verkoop stagneert overal. De laatste update was maar een kleine facelift en onvoldoende om de verkoop de volgende jaren verder te laten groeien volgens de ambities van het bedrijf.
Model 2 : hoor je niks meer van, dus waarschijnlijk geschrapt.
En nu wordt alles ingezet op de robots en de FSD unsupervised Robotaxi, en dat terwijl er bij de POC's toch nog behoorlijk wat vragen en gaps zijn.
Heel spannend.
OT:
We hadden er het nog over op het werk ivm humanoide robots.
Ik zou een robot die de was kan doen (maar dan echt van wasmand over wasmachine en droogkast tot gestreken en opgeplooid terug in de kast) en kan poetsen (incl dweilen, stof afnemen, kleine dingen opruimen) probleemloos 20k over hebben. Anderen niet direct, die betalen liever 10-15€ per uur aan een poetsvrouw.
Maar ook hier weer, ik heb nog geen enkel prototype gezien die dat echt kan.
Je ziet af en toe wel een robot die een ei kan bakken, maar dan moet alles klaar staan, en dan moet je zelf op ruimen.. tja, dan lost het nog niks op..
In de robotaxi geloof ik wel.. maar ze moeten het dus echt voor elkaar krijgen om volledig unsupervised te rijden, en niet toch nog iemand te hebben die mee rijdt, of via een control tower continu moet mee kijken.
Als dan de prijs per km lager wordt dan ca 30ct, dan wordt dit een groot succes.
Musk heeft ooit 25ct per km vooropgesteld als doel. Dan kan er bij heel veel gezinnen een tweede auto weg, en bij anderen zelfs de eerste.
Dat gaat echt een enorm effect hebben op de autoindustrie... als het werkt.
[
Voor 13% gewijzigd door
Tommie12 op 29-01-2026 10:49
]