• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
henrov schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:04:
Mijn trouwe Kia EV6 wordt in december ingeleverd.
Ik zoek een alternatief. En ik vind het wat lastig.
Mijn vrouw wil een kleinere auto deze keer (ze vindt de EV6 wat lomp groot)
Ik denk zelf aan een Kia EV4. Dat is omdat ik vertrouwen heb in de auto's, ze prijstechnisch erg strak vindt, mooie designtaal en een immens vertrouwen in de lokale KIA dealer.

Vereisten:
  • Volledig electrisch
  • Niet Amerikaans
  • Niet Chinees (dus ook geen Volvo)
  • Range +400km (zomer, snelweg)
  • Kofferbak +400l
  • snelladen: 125KW+
  • Operational lease: 60mnd, 30000km/j
  • Budget 800 eur
Ik kom dan eigenlijk alleen bij Mercedes SLA of Kia EV4 uit maar vergis ik me? Hebben jullie andere / betere suggesties?
Peugeot e3008 97kWh.
https://ev-database.org/c...-e-3008-97-kWh-Long-Range

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:02
Snap niet waarom Volvo als Chinees wordt gezien, er is daar niks Chinees aan enkel dat een Chinees bedrijf 'eigenaar' is, maar het is en blijft een Zweeds automerk.
De EX40 wordt in Gent (België) gebouwd en voldoet aan al uw eisen.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:23
RigolleM schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:24:
Snap niet waarom Volvo als Chinees wordt gezien, er is daar niks Chinees aan enkel dat een Chinees bedrijf 'eigenaar' is, maar het is en blijft een Zweeds automerk.
Als ik dat even snel online opzoek vermoed ik een verwarring.

De huidige EX40 modeljaar 2026 is gebouwd op het CMA platform en wel degelijk in samenwerking met Chinese technische partners/Geely ontwikkeld.

De volgende EX40, modeljaar 2027, zal gebouwd zijn op het SPA-3 platform ontwikkeld door Volvo zelf.

bron: https://topelectricsuv.com/news/volvo/next-gen-volvo-ex40/

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17
er is daar niks Chinees aan enkel dat een Chinees bedrijf 'eigenaar' is
Sorry, maar dit vind ik toch wel erg naïef... China zit aan de knoppen als ze eigenaar zijn. Kijk naar Nexperia.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02 19:04
Het geld stroomt naar China.
henrov schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:40:
[...]

Het geld stroomt naar China.
Welk geld? Die chinese auto’s zijn toch allemaal gesubsidieerd?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• RigolleM
gertvdijk schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:35:
[...]

Als ik dat even snel online opzoek vermoed ik een verwarring.

De huidige EX40 modeljaar 2026 is gebouwd op het CMA platform en wel degelijk in samenwerking met Chinese technische partners/Geely ontwikkeld.

De volgende EX40, modeljaar 2027, zal gebouwd zijn op het SPA-3 platform ontwikkeld door Volvo zelf.

bron: https://topelectricsuv.com/news/volvo/next-gen-volvo-ex40/
Je hebt gelijk wat betreft de techniek (CMA is een gedeeld platform), maar het label "Chinese wagen" is te kort door de bocht voor een auto die in Gent van de band rolt en in Zweden is getekend. Het is een hybride vorm van Europees vakmanschap en Chinees kapitaal/technologie.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17
RigolleM schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:56:
[...]

Je hebt gelijk wat betreft de techniek (CMA is een gedeeld platform), maar het label "Chinese wagen" is te kort door de bocht voor een auto die in Gent van de band rolt en in Zweden is getekend. Het is een hybride vorm van Europees vakmanschap en Chinees kapitaal/technologie.
Als een BYD straks in Hongarije wordt geassembleerd, is het dan een Europese auto?

Als je uit principe geen Chinese auto wil kopen vanwege bezwaren over privacy en staatssteun, dan valt een Volvo daar imo ook gewoon onder.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• RigolleM
Tom Paris schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:02:
[...]

Als een BYD straks in Hongarije wordt geassembleerd, is het dan een Europese auto?

Als je uit principe geen Chinese auto wil kopen vanwege bezwaren over privacy en staatssteun, dan valt een Volvo daar imo ook gewoon onder.
Volvo is van oorsprong Zweeds en blijft grotendeels Zweeds, met als grootste produktie eenheid in België. Dat Xpeng zijn auto's in Oostenrijk assambleert, wil niet zeggen dat ze geen Chinees meer zijn, blijven oorspronkelijk een Chinees merk.

[ Voor 22% gewijzigd door RigolleM op 25-01-2026 19:09 ]

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02 19:04
RigolleM schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:56:
[...]

Het is een hybride vorm van Europees vakmanschap en Chinees kapitaal/technologie.
en Chinees kapitaal/technologie. <-- als ik al twijfelde doe ik dat nu niet meer.

Vind je het erg als ik voor mezelf beslis dat ik geen Volvo wil rijden, ook al deel jij mijn bezwaren niet?
En mag dat ook zonder mijn motieven / gedachtegang uit te vlooien tot op de mogelijk chinese aandeelhouders van het ventieldopjesbedrijf? Ik bedoel het allemaal niet vervelend hoor maar ik begin het vervelend te vinden dat dit soort overwegingen iedere keer zo verdedigd / aangevallen / uitgeplozen worden.
Ik wil ook best wel zeggen dat ik Volvo's niet mooi vind, of is dat ook een heleboel discussie waard?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:14

Sport_Life

Solvitur ambulando

sdgs schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:07:
[...]

VW ID.3 Pro voldoet niet aan zijn eisen qua range idd, vandaar dat ik de ID.3 Pro S (met grote accu dus) heb voorgesteld. Die komt in de winter volgens mij aan 350 km.

[...]

Ik denk dat die qua range niet aan de eisen voldoet

[...]

Succes met je verdere zoektocht.
Ok dat wist ik niet, wij 'kregen' hem als Lease auto uit de pool. Als primaire wagen zou ik dan altijd kiezen voor een grotere accu .

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:41
henrov schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:28:
Ik bedoel het allemaal niet vervelend hoor maar ik begin het vervelend te vinden dat dit soort overwegingen iedere keer zo verdedigd / aangevallen / uitgeplozen worden.
Gratis tip: Wees een stuk wijzer, zeg dat je een ev zoekt maar dat 1 van de voorwaardes is dat je geen Chinees wilt rijden en klaar.
Maarrrrrrrr.....
Ga verder niet in op posts die het verdedigen/aanvallen/uitpluizen. Want, het zal je toch een worst zijn wat anderen zeggen, men kan van alles zeggen maar jij blijft bij je standpunt. Mooi toch, gewoon lekker negeren.
En tussen de regels door lezen wat je wel kan gebruiken qua info.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:35
RigolleM schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:07:
[...]

Volvo is van oorsprong Zweeds en blijft grotendeels Zweeds
Het is Chinees eigendom, >78% van de aandelen zijn in de handen van Geely en Shufu is de Chairman.
Met de serie SPA platforms (waarvan nu versie 3) is de ontwikkeling gestart nádat en dankzij Volvo is gekocht door Geely en ze worden ook bij de andere merken gebruikt.
Het is gewoon onderdeel van het Chinese conglomeraat.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• RigolleM
henrov schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:28:
[...]

en Chinees kapitaal/technologie. <-- als ik al twijfelde doe ik dat nu niet meer.

Vind je het erg als ik voor mezelf beslis dat ik geen Volvo wil rijden, ook al deel jij mijn bezwaren niet?
En mag dat ook zonder mijn motieven / gedachtegang uit te vlooien tot op de mogelijk chinese aandeelhouders van het ventieldopjesbedrijf? Ik bedoel het allemaal niet vervelend hoor maar ik begin het vervelend te vinden dat dit soort overwegingen iedere keer zo verdedigd / aangevallen / uitgeplozen worden.
Ik wil ook best wel zeggen dat ik Volvo's niet mooi vind, of is dat ook een heleboel discussie waard?
Blijkbaar zit het in mijn hoofd anders dan wat er hier gedacht wordt, dus ligt het probleem volledig bij mezelf.
Je hoeft je niet te verantwoorden, ik zat volledig verkeerd.
Met mijn vader, wijlen in gedachte die gans zijn leven bij Volvo (in Gent) heeft gewerkt, is er toch iets blijven hangen van de Zweedse filosofie, maar daar is hier nog weinig van te merken.
Dus ik laat het hierbij en veel succes met de keuze van uw wagen ;)

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
RigolleM schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:20:
[...]

Blijkbaar zit het in mijn hoofd anders dan wat er hier gedacht wordt, dus ligt het probleem volledig bij mezelf.
Je hoeft je niet te verantwoorden, ik zat volledig verkeerd.
Met mijn vader, wijlen in gedachte die gans zijn leven bij Volvo (in Gent) heeft gewerkt, is er toch iets blijven hangen van de Zweedse filosofie, maar daar is hier nog weinig van te merken.
Dus ik laat het hierbij en veel succes met de keuze van uw wagen ;)
Er vindt ook nog ontwerp en design plaats vanuit Europa voor Polestar/Volvo. Ik vind dat je dat terugziet bij deze auto’s. Polestar is wat futuristisch en Volvo meer traditioneel maar beide met vergelijkbare elementen. Naar mijn mening stralen ze iets anders uit dan andere Chinese merken, al dan niet uit de eigen stal van Geely. Kan me voorstellen dat dit een bewuste keuze is om de merken onderscheidend te maken of in ieder geval een bepaalde markt aan te spreken.

Maar neemt natuurlijk niet weg dat de macht in China ligt. Daar zullen de definitieve beslissingen genomen worden en daar zal het geld uiteindelijk naar toe vloeien.

• Zjanzjak
Nu we toch bezig zijn over Chinese auto's.... :9

XPeng sluit zich aan bij Bovag

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

En over hoeveel dealerlocaties in Nederland hebben we het dan, of wordt er verwacht dat een XPeng rijder vanuit Maastricht naar Den Helder gaat rijden voor garantieafhandeling (bijvoorbeeld)?

Antwoord al gevonden: 5-Stuks.
  • XPENG Center Amsterdam
  • XPENG Center Eindhoven
  • XPENG Center Rotterdam
  • XPENG Center Utrecht
  • XPENG Service Center Zwolle

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 26-01-2026 22:11 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Tiemen19
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-03 18:49
Ik heb van de dealer een DongFeng Box meegekregen als leen auto. Wat. Een. Hok. Ik snap niet dat je dit met gezond verstand zou aanschaffen maar goed. Ik ben misschien wat bevooroordeeld.

• Puppetmaster
Je denkt teveel out of the Box. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 21:16
Tiemen19 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:14:
Ik heb van de dealer een DongFeng Box meegekregen als leen auto. Wat. Een. Hok. Ik snap niet dat je dit met gezond verstand zou aanschaffen maar goed. Ik ben misschien wat bevooroordeeld.
Waarmee vergelijk je dan? Ding is 24k...

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:51

-tom-562

Oliesjeik

Idd , Vergelijk het eens met andere auto's in die prijsklasse. Volgens mij krijg je heel erg veel bang for buck

Vaak bu'j te bang!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:46:
[...]

Waarmee vergelijk je dan? Ding is 24k...
Ik kan me de reactie van @Tiemen19 wel voorstellen.
Heb er ook in gereden en ik naar mijn beleving klopt het concept gewoon niet (voor mij)
Gisteren heb ik in een BYD Dolphin Surf gereden en dat reed voor mij vele malen beter en is die is niet veel duurder.
De Box rijdt als een speelgoedautootje daarmee vergeleken.

• Zjanzjak
Joh? Jij rijdt een Mercedes CLA Launch edition.
Appels.
Peren.
Nogal.
Je bent niet een klein beetje bevooroordeeld maar 10 miljoen miljard keer bevooroordeeld.

• ASW1
  • Laatst online: 21:27
Ik ben misschien wat bevooroordeeld.
How can I make this about me?

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:56

Jerra

Beunhaas in wording

Coasterfreak schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:38:
[...]
sterke deal, kan 'm niet zo snel zien op hun website... alleen niet goed in combinatie met mijn net afgesloten hypotheek :P

alhoewel een honda e al te verkrijgen is met de kop eraf voor rond de 15k....
Ik reageer hier ook maar even op, over enkele maanden in de markt voor een elektrische auto en een Honda E staat al jaren op het lijstje als "echt leuke auto". Heb er gewoon iets mee.
Maar voor 15K tweedehands zijn ze toch nog steeds erg duur in de markt? Zou je daar geen moeite mee hebben?

Immers beginnen er al polestars en alternatieven met dubbele range binnen te druppelen in die prijsklasse.

• Tiemen19
Zjanzjak schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Joh? Jij rijdt een Mercedes CLA Launch edition.
Appels.
Peren.
Nogal.
Je bent niet een klein beetje bevooroordeeld maar 10 miljoen miljard keer bevooroordeeld.
Dat is natuurlijk niet de enige auto waar ik (ooit) in gereden heb. Maar blijkbaar is het voor 24k geen probleem in een doods sturende met piepjes en onlogische menustructuur beladen 'auto' te hebben? Voor 24k is er zoveel beters te koop.

• STIMPPYYY
Jerra schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:01:
[...]

Ik reageer hier ook maar even op, over enkele maanden in de markt voor een elektrische auto en een Honda E staat al jaren op het lijstje als "echt leuke auto". Heb er gewoon iets mee.
Maar voor 15K tweedehands zijn ze toch nog steeds erg duur in de markt? Zou je daar geen moeite mee hebben?

Immers beginnen er al polestars en alternatieven met dubbele range binnen te druppelen in die prijsklasse.
Dat is niet de klasse van een E. Een VW E UP met fatsoenlijke accu zijn ook prijzig. Meeste E's hebben ook weinig km's gereden.

Een M3 of P2 is veel meer auto dan een E. Dat is een beetje hetzelfde als een Audi A3 1.2 vergelijken met een Audi A8 4L diesel bijvoorbeeld.

Persoonlijk, ik vind de E super, maar voor deze prijs een no-go voor mij. Maar zoek je een kleine premium EV en je kunt met 150km winter en 200+ zomer rondkomen, dan zou ik niet weten welke beter is.

[ Voor 11% gewijzigd door STIMPPYYY op 27-01-2026 13:27 ]

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:56

Jerra

Beunhaas in wording

STIMPPYYY schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:25:
[...]
Dat is niet de klasse van een E. Een VW E UP met fatsoenlijke accu zijn ook prijzig. Meeste E's hebben ook weinig km's gereden.
Nee inderdaad, daarom verbaasd het me zo, waarom is die categorie auto's nou zoveel duurder dan de hogere klassementen? Je krijgt er toch immers veel minder voor terug?

Tegelijkertijd kun je haast wel concluderen dat de Honda E dus een stuk waardevaster is. Maar uiteindelijk lijkt de dubbele range voor dezelfde euro's me toch wel een winnaar?

Ik snap dat het appels met peren is, maar ik had ook gewoon gehoopt dat de Honda E ondertussen een stuk goedkoper geworden zou zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Jerra op 27-01-2026 13:29 ]

• STIMPPYYY
Jerra schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:27:
[...]

Nee inderdaad, daarom verbaasd mhet me zo, waarom is die categorie auto's nou zoveel duurder dan de hogere klassementen? Je krijgt er toch immers veel minder voor terug?

Tegelijkertijd kun je haast wel concluderen dat de Honda E dus een stuk waardevaster is. Maar uiteindelijk lijkt de dubbele range voor dezelfde euro's me toch wel een winnaar?
Tja MRB en verzekering zijn ook een dingetje he. De kleine klasse is populair en met goede reden. We rijden allemaal eigenlijk veel te grote en onnodige dure en zware auto's 90+% v.d. tijd. Geldt ook voor opladen, als je een oprit hebt en je rijdt dagelijks maar max 100km dan is een kleine accu geen enkel issue. Overigens moet je er ook niet meer dan 100km per dag mee willen rijden.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Tiemen19 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:10:
[...]

Dat is natuurlijk niet de enige auto waar ik (ooit) in gereden heb. Maar blijkbaar is het voor 24k geen probleem in een doods sturende met piepjes en onlogische menustructuur beladen 'auto' te hebben? Voor 24k is er zoveel beters te koop.
Noem eens iets dan, nieuw? Het enige wat ik kan bedenken is de Hyundai Inster

Vaak bu'j te bang!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-03 20:30
[...]

een honda E kopen is niet rationeel, het leven is ook te kort om saaie autos te rijden denk ik dan. een honda E koop je omdat het je aanspreekt op bepaalde manieren dat een polestar of andere ev's die veel beter zijn (op papier) niet doen. het is ook een statement, maar ook gewoon een geile bak om te hebben.

tuurlijk kan ik voor 15k een kia soul uit 2019 met 64kwh accu pakken, 200% de betere EV. maar een honda E kan wel de betere auto zijn, afhankelijk van of het past met je leven en je wens om gewoon leuke autos te rijden.

alles gaat de deur uit wanneer je de honda e wilt goedpraten :9~

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:11

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Waarom? Als de auto voor je usecase voldoet dan is het toch helemaal niet interessant als he specificaties hebt die buiten je usecase vallen?

Wij hebben ook als tweede auto voor de BMW I3S gekozen, puur omdat wij dit een leuke auto vonden die nul beperkingen geeft voor de use case, waarom zou je dan in hemelsnaam in een anonieme 64kwh Kia gaan rijden voor iets wat je niet gebruikt of nodig hebt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Puppetmaster
-tom-562 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:34:
[...]

Noem eens iets dan, nieuw? Het enige wat ik kan bedenken is de Hyundai Inster
Renault 5
Citroën e-C3
Fiat grande panda E
BYD Dolphin surf

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Puppetmaster schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:01:
[...]

Renault 5
Citroën e-C3
Fiat grande panda E
BYD Dolphin surf
De Renault kan niet eens snelladen, met de e-c3 is het maar afvragen of je op je bestemming aankomt.
De panda is een redelijk alternatief ja, maar wel erg kaal.
De BYD lijkt mij ook wel een prima alternatief wat dat betreft

Vaak bu'j te bang!

• Puppetmaster
Voor zo’n type / usecase auto hoeft snelladen niet nodig te zijn.
We hebben voor de lol eens een lange tocht gedaan met de E-up (Maastricht - Groningen) en dat kan dan wel.
Daarna nooit meer gedaan en ook niet nodig gehad. :)

E-C3 en grande panda hebben hetzelfde platform met 44kWh voor die prijs, meer dan de Inster, R5, Box en Surf.

[ Voor 21% gewijzigd door Puppetmaster op 27-01-2026 22:11 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:23
Puppetmaster schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:05:
We hebben voor de lol eens een lange tocht gedaan met de E-up (Maastricht - Groningen) en dat kan dan wel.
Hoe moet ik dat zien zonder snelladen? De laatste generatie e-Up! doet misschien 185km bij ideale omstandigheden snelweg in de zomer en kan éénfase 7kWladen. De afstand Maastricht - Groningen is zo'n 350km. Dus dan heb je halverwege een "pauze" genomen bij een 32A AC-paal om 5u @ 7kw te laden? Of heb je een uur 30kW DC geladen en noem je dat geen snelladen?

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:57
gertvdijk schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:22:
Hoe moet ik dat zien zonder snelladen? De laatste generatie e-Up! doet misschien 185km bij ideale omstandigheden snelweg in de zomer en kan éénfase 7kWladen.
Die 185km is wel wat pessimistisch voor ideale omstandigheden. In de zomer haalde ik in de beste gevallen gemiddeld 8kWh/100km (inclusief snelweg); theoretisch kom je dan 400km. Hoogste wat ik wel eens op een lading heb gedaan was net boven de 350km.

Dan sukkel je uiteraard gewoon een beetje op de rechterbaan.Op dit verbruik zou ik geen rit plannen want beetje tegenwind en je bent gezien. Maar, 185km vind ik wel het andere uiterste (voor ideale omstandigheden).

In de zomer en bij lage snelheden was de Citigo zuinger dan onze Ioniq, op hogere snelheden en in de winter won de Ioniq (ruimschoots).

De Enyaq die ik nu heb verbruikt per kilometer denk ik net zoveel als de Ioniq en Citigo samen :+

[ Voor 39% gewijzigd door assje op 27-01-2026 23:10 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Puppetmaster schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:05:
Daarna nooit meer gedaan en ook niet nodig gehad. :)

E-C3 en grande panda hebben hetzelfde platform met 44kWh voor die prijs, meer dan de Inster, R5, Box en Surf.
Ah, dezelfde stellantis brol. Ook voor die fiat geldt dus dat je maar moet hopen of de boel blijft werken :+

Vaak bu'j te bang!

• Zjanzjak
-tom-562 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 01:58:
Ah, dezelfde stellantis brol. Ook voor die fiat geldt dus dat je maar moet hopen of de boel blijft werken :+
Hebben ze eindelijk een andere toeleverancier (was Mahle) van de boordladers, gaat het nog steeds fout naar het schijnt te zijn. Goed bezig Stellantis! Maar goed, je kan er ook geen last van hebben maar zou er als eigenaar wel een beetje een loterij-gevoel hebben, kan zo maar ineens prijs zijn.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-03 21:40
Puppetmaster schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:01:
[...]

Renault 5
Citroën e-C3
Fiat grande panda E
BYD Dolphin surf
De Renault en de Fiat zijn een stuk duurder dan de Dongfeng Box, dus die moeten uit je lijstje. Dus dan blijven over de gehandicapte uitvoering van de Citroen e-C3 en de BYD Dolphin Surf.
Andere auto's die niet duurder zijn dan de Dongfeng zijn de Dacia Spring en de Leapmotor T03. Maar ja, ik vermoed dat een Mercedes-rijder ook die wel als 'een hok' zal zien.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Puppetmaster
[...]

Hoe moet ik dat zien zonder snelladen? De laatste generatie e-Up! doet misschien 185km bij ideale omstandigheden snelweg in de zomer en kan éénfase 7kWladen. De afstand Maastricht - Groningen is zo'n 350km. Dus dan heb je halverwege een "pauze" genomen bij een 32A AC-paal om 5u @ 7kw te laden? Of heb je een uur 30kW DC geladen en noem je dat geen snelladen?
Nee, dat was het voorbeeld van het snelladen, eenmalig voor die tocht gedaan om te kijken hoe dat ging. Snelladen is dan een relatief begrip met 34kW, dus daarna nooit meer zulke ritten gedaan.
Overigens doet hij bij 100km/h 234km op één lading.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Kleine correctie, de e-Golf en e-Up ondersteunen het zeer zeldzame 2-fase laden :) Dus 2x16A ipv 1x 32.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwO3d1V1E-Io-PzoN-JHAUfr71M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9TVQ58eLmO0L19ZSOSVpD0I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door _eLMo_ op 28-01-2026 07:52 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Puppetmaster
Of-Aaargh schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:37:
[...]
De Renault en de Fiat zijn een stuk duurder dan de Dongfeng Box, dus die moeten uit je lijstje.
Nee, ze blijven erin omdat de vraag was naar alternatieven t/m 24k. :)
Deze vallen hieronder, zie:
https://www.autoweek.nl/elektrische-autos/?prijs=--24000

• STIMPPYYY
MG4 is voor 25k te koop nog. Mijn aanname is dat deze veel beter is. Ik heb er een gehad een poos, zeer goed rijdende wagen.

• Puppetmaster
STIMPPYYY schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:55:
MG4 is voor 25k te koop nog. Mijn aanname is dat deze veel beter is. Ik heb er een gehad een poos, zeer goed rijdende wagen.
Ja, er is in die prijsrange een snel stijgende functionaliteit met een á twee duizend meer in prijs.
Toch staat de MGS er niet (meer?) tussen:
https://www.autoweek.nl/elektrische-autos/?prijs=--26000

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

STIMPPYYY schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:55:
Natuurlijk. Voor 25k is dat wel een no-brainer

Vaak bu'j te bang!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:01
[...]

Die 185 is inderdaad veel te pessimistich voor de zomer. In de winter klopt het wel. De 7kW laden is trouwens over 2 fase. Op een 1 fase laadpaal komt hij niet verder dan 3.7kW.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:09
deejeebv schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:17:
[...]

Die 185 is inderdaad veel te pessimistich voor de zomer. In de winter klopt het wel. De 7kW laden is trouwens over 2 fase. Op een 1 fase laadpaal komt hij niet verder dan 3.7kW.
Hoeveel 1 fase openbare (want daarover gaat het in deze discussie) laadpalen ken jij?

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

Peter-036 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:30:
[...]

Hoeveel 1 fase openbare (want daarover gaat het in deze discussie) laadpalen ken jij?
Ik heb wel eens 4kW gekregen bij een 3F laadpaal...
Je kan er niet altijd zo maar van uit gaan dat je 7 of 11kW gaat krijgen aan een AC laadpaal.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:01
Peter-036 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:30:
[...]

Openbare niet, maar mijn lader thuis is 1 fase. Ik reageerde op de opmerking dat de Up op 1 fase 7 kW laad. Dat is dus niet juist.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-03 21:40
Puppetmaster schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:40:
[...]

Nee, ze blijven erin omdat de vraag was naar alternatieven t/m 24k. :)
Deze vallen hieronder, zie:
https://www.autoweek.nl/elektrische-autos/?prijs=--24000
Nee, de vraag was over auto's die net zo duur zijn als een Dongfeng Box. En iemand meldde dat dat ding 24.000 euro kost. Maar de prijs is 22.657,- zegt Autoweek. Dus laten we voor het gemak de max. prijs op 23.000 euro houden.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:35
Of-Aaargh schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:13:
[...]

Nee, de vraag was over auto's die net zo duur zijn als een Dongfeng Box. En iemand meldde dat dat ding 24.000 euro kost. Maar de prijs is 22.657,- zegt Autoweek. Dus laten we voor het gemak de max. prijs op 23.000 euro houden.
Als je het eerlijk wilt doen moet je het goed doen. Volgens hun eigen site (dongfengbox.nl, wel makkelijk onthouden) is de instapper er vanaf € 23.499,-. Daarna heb je een versie die € 24.499,- moet kosten en dat is het op dit moment wel. Zie ook hun brochure.

Wil je dan gaan vergelijken dan is het een prima vergelijk tot 24k of zelfs 25k. En dan zou ik persoonlijk echt voor een andere auto gaan. De Box is vrij beperkt qua auto en dit is precies dat prijspunt waar je grote verschillen ziet dan wel stappen kunt maken in de praktische bruikbaarheid van een auto.

Nee, merp!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:13

databeestje

Von PrutsHausen

PauseBreak schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:33:
[...]

Als je het eerlijk wilt doen moet je het goed doen. Volgens hun eigen site (dongfengbox.nl, wel makkelijk onthouden) is de instapper er vanaf € 23.499,-. Daarna heb je een versie die € 24.499,- moet kosten en dat is het op dit moment wel. Zie ook hun brochure.

Wil je dan gaan vergelijken dan is het een prima vergelijk tot 24k of zelfs 25k. En dan zou ik persoonlijk echt voor een andere auto gaan. De Box is vrij beperkt qua auto en dit is precies dat prijspunt waar je grote verschillen ziet dan wel stappen kunt maken in de praktische bruikbaarheid van een auto.
Gemiddelde catalogus prijs van deze maand bij 10 stuks is 23657
https://iserv.nl/files/elektrisch/#nummers

• Zjanzjak
Maar laten we vooral nog even 88 pagina's doorzagen over de Dongfeng Box, door iemand die hier 2 keer in dit topic geweest is. De knuppel in het hoenderhok gooide en weer verdween. /gaap

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:35
Zjanzjak schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:59:
Maar laten we vooral nog even 88 pagina's doorzagen over de Dongfeng Box, door iemand die hier 2 keer in dit topic geweest is. De knuppel in het hoenderhok gooide en weer verdween. /gaap
:D

Ik denk dat dit prijspunt (25k) juist wel het meest interessante prijspunt is voor een BEV op dit moment. Echt zo'n omslagpunt waarop een auto ineens veel meer kan bieden dan de concurrentie. Dus wat dat betreft wel de moeite waard om op de hoogte te zijn van de opties zoals al eerder gepost.

Al zou ik zelf geen Box kopen puur omdat ik het een lelijk ding vind :P

Nee, merp!

• Tiemen19
Zjanzjak schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:59:
Ik lees gewoon mee hoor maar als de goede argumenten hier al staan heb ik er verder weinig aan toe te voegen. Voor 25k zou ik tweedehands shoppen als het een Box moest worden maar er worden hier genoeg voorbeelden gegeven van nieuwe vergelijkbare auto’s. Ik wordt echt doodnerveus van het getrek aan het stuur van het ding. Het is zelfs voor 24k gewoon een slechte auto.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:22

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Coasterfreak schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:04:
[...]

een honda E kopen is niet rationeel, het leven is ook te kort om saaie autos te rijden denk ik dan. een honda E koop je omdat het je aanspreekt op bepaalde manieren dat een polestar of andere ev's die veel beter zijn (op papier) niet doen. het is ook een statement, maar ook gewoon een geile bak om te hebben.

tuurlijk kan ik voor 15k een kia soul uit 2019 met 64kwh accu pakken, 200% de betere EV. maar een honda E kan wel de betere auto zijn, afhankelijk van of het past met je leven en je wens om gewoon leuke autos te rijden.

alles gaat de deur uit wanneer je de honda e wilt goedpraten :9~
Dat een voorkeur qua smaak niet rationeel te noemen is maakt een besluit om zo'n auto te kopen toch niet meteen irrationeel? Als je er goed over nadenkt en technische specs als range of bepaalde prijsverhouding niet belangrijk genoeg vindt om jezelf het plezier van een bepaald model te misgunnen dan is dat een weloverwogen besluit.
En wanneer je dat besluit weloverwogen neem dan is dat gewoon rationeel in mijn optiek. De reden waarom je iets mooier/fijner vindt is wellicht niet rationeel, maar het besluit om er een te kopen op zich wel. /semantisch geneuzel. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
YouTube: Per Hyundai Inster naar Berlijn: 1.360 kilometer binnen 24 uur - Duu...

Toont aan dat je met een Inster ook overal kan komen. Logisch ook, want als je kan snelladen waarom niet met een compacte EV als de inster. Toch is die inster niet bepaald zuinig te noemen op snelweg tempo rond de 120/130km/u in Duitsland. En dan denk ik zelf: ik gun mijzelf meer ruimte en comfort en verkies ik een tweedehandse EV boven een Dongfeng box, Hyundai Inster of aanverwanten kopen.

Want dat het kan: in pak en beet 19u45min op en neer heen weer naar Berlijn is leuk. Maar hoe stap je na zo'n tocht uit. Dan zit ik toch liever in een formaat model 3 en co op de auto bahn te rijden.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Joosie200 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:42:
YouTube: Per Hyundai Inster naar Berlijn: 1.360 kilometer binnen 24 uur - Duu...

Toont aan dat je met een Inster ook overal kan komen. Logisch ook, want als je kan snelladen waarom niet met een compacte EV als de inster. Toch is die inster niet bepaald zuinig te noemen op snelweg tempo rond de 120/130km/u in Duitsland. En dan denk ik zelf: ik gun mijzelf meer ruimte en comfort en verkies ik een tweedehandse EV boven een Dongfeng box, Hyundai Inster of aanverwanten kopen.

Want dat het kan: in pak en beet 19u45min op en neer heen weer naar Berlijn is leuk. Maar hoe stap je na zo'n tocht uit. Dan zit ik toch liever in een formaat model 3 en co op de auto bahn te rijden.
Leuke test (serieus!) maar aan de andere kant: Hoeveel mensen reden er 'vroegâh' met bijv. een Suzuki Alto (of misschien een meer vergelijkbare Hyundai i10 of Atos) in één dag op en neer naar Berlijn vanuit midden Nederland?

>:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:16

Oef, 21-22 kWh per 100 km als gemiddeld verbruik is best wel fors voor zo'n kleine auto, al is het idd geen aerodynamisch wonder om het zo te zeggen. Dan ben je beter af met bijv. een Model 3, of een Hyundai Ioniq 6 en wellicht al zelfs de Ioniq Classic.

• Joosie200
  • Niet online
Will_M schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:56:
[...]

Leuke test (serieus!) maar aan de andere kant: Hoeveel mensen reden er 'vroegâh' met bijv. een Suzuki Alto (of misschien een meer vergelijkbare Hyundai i10 of Atos) in één dag op en neer naar Berlijn vanuit midden Nederland?

>:)
Ach vroegah propten mijn opa en oma ook zes kinderen in een eerste variant kever op weg naar Duitsland. En oké zij gingen een week op de camping staan en niet op dezelfde dag heen en weer.

Maar zulke trips geven mij een betere indruk wat je kan verwachten van een EV dan de gepolijste, altijd in Spanje opgenomen previews in het begin bij bekendmaking. Daarom vind ik Teslabjorn zijn video's leuk genoeg om te blijven kijken. Zowel 1000km challenge, banana box challenge, koplampen test, hoever kom je bij 0% accu etc etc.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

1rr1tantemug schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:13:
[...]

Oef, 21-22 kWh per 100 km als gemiddeld verbruik is best wel fors voor zo'n kleine auto, al is het idd geen aerodynamisch wonder om het zo te zeggen. Dan ben je beter af met bijv. een Model 3, of een Hyundai Ioniq 6 en wellicht al zelfs de Ioniq Classic.
Die eerste twee zijn zo'n 2x zo duur en die derde is al jaren niet meer nieuw te krijgen. Nog andere punten? :>

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

True schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:40:
[...]

Die eerste twee zijn zo'n 2x zo duur en die derde is al jaren niet meer nieuw te krijgen. Nog andere punten? :>
Je kunt 2 Hyundai Ioniq classics kopen voor €24k. :+

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:38

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Weet iemand waarom er zoveel model Y worden afgekeurd
Ik kan alleen het eerste stukje lezen op hln.be
https://www.hln.be/mobili...at-kan-je-doen~a23a3bf0c/

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

niki_lauda schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:25:
Weet iemand waarom er zoveel model Y worden afgekeurd
Ik kan alleen het eerste stukje lezen op hln.be
https://www.hln.be/mobili...at-kan-je-doen~a23a3bf0c/
"Enkel de Deense FDM geeft meer uitleg. Daaruit blijkt dat vooral onderdelen van de ophanging en de aandrijflijn opvallend snel slijtage vertonen en speling krijgen. Dat kan de stabiliteit van de wagen aantasten en zelfs tot onveilige situaties leiden."

Had persoonlijk verwacht dat het aan de eigenaren zou liggen die de banden helemaal oprijden en onderhoudsaversie hebben op bijv. ruitenwissers of oid.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Zjanzjak
PauseBreak schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:05:
Dus wat dat betreft wel de moeite waard om op de hoogte te zijn van de opties zoals al eerder gepost.
Oh zeker, maar na 3 posts waren we al tot deze conclusie gekomen. :+

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:16
True schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:40:
[...]

Ik denk dat mijn punt vrij duidelijk was; het verschil tussen aerodynamisch en niet-aerodynamisch. Of iets wel of niet nieuw te krijgen is was niet de vraag.
True schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:28:
[...]

"Enkel de Deense FDM geeft meer uitleg. Daaruit blijkt dat vooral onderdelen van de ophanging en de aandrijflijn opvallend snel slijtage vertonen en speling krijgen. Dat kan de stabiliteit van de wagen aantasten en zelfs tot onveilige situaties leiden."

Had persoonlijk verwacht dat het aan de eigenaren zou liggen die de banden helemaal oprijden en onderhoudsaversie hebben op bijv. ruitenwissers of oid.
Dat en de remmen. Dikwijls zijn de schijven zo verroest dat ze onvoldoende remkracht geven, of dat er een verschil is tussen links en rechts.
Af en toe eens goed remmen, of eerst in N zetten en dan van de autostrade af remmen helpt daar tegen.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Tesla stopt met de productie van Model S en X om plaats te maken voor productie van humanoïde robot Optimus.

https://www.autoweek.nl/a...aken-plaats-voor-optimus/

Model S is naar mijn mening de mooiste Tesla en een pionier geweest. Einde van een tijdperk.

[ Voor 17% gewijzigd door Sonicfreak op 29-01-2026 10:05 ]

• ASW1
  • Laatst online: 21:27
Sonicfreak schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:03:
Tesla stopt met de productie van Model S en X om plaats te maken voor productie van humanoïde robot omdat de modellen te oud zijn en nauwelijks meer verkopen.
There I fixed it.
Sonicfreak schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:03:
Tesla stopt met de productie van Model S en X om plaats te maken voor productie van humanoïde robot Optimus.

https://www.autoweek.nl/a...aken-plaats-voor-optimus/

Model S is naar mijn mening de mooiste Tesla en een pionier geweest. Einde van een tijdperk.
Het is nu echt weer een moment van erop of eronder voor Tesla.
Model X en S: 50k voertuigen (incl Cybertruck en Semi) is niks, en dus irrelevant voor de omzet.

Model Y en 3: verkoop stagneert overal. De laatste update was maar een kleine facelift en onvoldoende om de verkoop de volgende jaren verder te laten groeien volgens de ambities van het bedrijf.
Model 2 : hoor je niks meer van, dus waarschijnlijk geschrapt.

En nu wordt alles ingezet op de robots en de FSD unsupervised Robotaxi, en dat terwijl er bij de POC's toch nog behoorlijk wat vragen en gaps zijn.

Heel spannend.
OT:
We hadden er het nog over op het werk ivm humanoide robots.
Ik zou een robot die de was kan doen (maar dan echt van wasmand over wasmachine en droogkast tot gestreken en opgeplooid terug in de kast) en kan poetsen (incl dweilen, stof afnemen, kleine dingen opruimen) probleemloos 20k over hebben. Anderen niet direct, die betalen liever 10-15€ per uur aan een poetsvrouw.
Maar ook hier weer, ik heb nog geen enkel prototype gezien die dat echt kan.
Je ziet af en toe wel een robot die een ei kan bakken, maar dan moet alles klaar staan, en dan moet je zelf op ruimen.. tja, dan lost het nog niks op..

In de robotaxi geloof ik wel.. maar ze moeten het dus echt voor elkaar krijgen om volledig unsupervised te rijden, en niet toch nog iemand te hebben die mee rijdt, of via een control tower continu moet mee kijken.
Als dan de prijs per km lager wordt dan ca 30ct, dan wordt dit een groot succes.
Musk heeft ooit 25ct per km vooropgesteld als doel. Dan kan er bij heel veel gezinnen een tweede auto weg, en bij anderen zelfs de eerste.
Dat gaat echt een enorm effect hebben op de autoindustrie... als het werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Tommie12 op 29-01-2026 10:49 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Tommie12 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:42:
[...]

Het is nu echt weer een moment van erop of eronder voor Tesla.
Model X en S: 50k voertuigen (incl Cybertruck en Semi) is niks, en dus irrelevant voor de omzet.

Model Y en 3: verkoop stagneert overal. De laatste update was maar een kleine facelift en onvoldoende om de verkoop de volgende jaren verder te laten groeien volgens de ambities van het bedrijf.
Model 2 : hoor je niks meer van, dus waarschijnlijk geschrapt.

En nu wordt alles ingezet op de robots en de FSD unsupervised Robotaxi, en dat terwijl er bij de POC's toch nog behoorlijk wat vragen en gaps zijn.

Heel spannend.
OT:
We hadden er het nog over op het werk ivm humanoide robots.
Ik zou een robot die de was kan doen (maar dan echt van wasmand over wasmachine en droogkast tot gestreken en opgeplooid terug in de kast) en kan poetsen (incl dweilen, stof afnemen, kleine dingen opruimen) probleemloos 20k over hebben. Anderen niet direct, die betalen liever 10-15€ per uur aan een poetsvrouw.
Maar ook hier weer, ik heb nog geen enkel prototype gezien die dat echt kan.
Je ziet af en toe wel een robot die een ei kan bakken, maar dan moet alles klaar staan, en dan moet je zelf op ruimen.. tja, dan lost het nog niks op..

In de robotaxi geloof ik wel.. maar ze moeten het dus echt voor elkaar krijgen om volledig unsupervised te rijden, en niet toch nog iemand te hebben die mee rijdt, of via een control tower continu moet mee kijken.
Als dan de prijs per km lager wordt dan ca 30ct, dan wordt dit een groot succes.
Musk heeft ooit 25ct per km vooropgesteld als doel. Dan kan er bij heel veel gezinnen een tweede auto weg, en bij anderen zelfs de eerste.
Dat gaat echt een enorm effect hebben op de autoindustrie... als het werkt.
Mss in de toekomst, en dan eentje die in Europa ontwikkelt is. Voor je het weet marcheert zo'n Musk robot met z'n rechterarm omhoog door de woonkamer 8)7

Maar de model S stopt is niet gek toch. Dan model is al 13 jaar oud en heeft enkel wat faceliftjes gehad.

Vaak bu'j te bang!

• SirLenncelot
  • Niet online
-tom-562 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:54:
[...]

Mss in de toekomst, en dan eentje die in Europa ontwikkelt is. Voor je het weet marcheert zo'n Musk robot met z'n rechterarm omhoog door de woonkamer 8)7

Maar de model S stopt is niet gek toch. Dan model is al 13 jaar oud en heeft enkel wat faceliftjes gehad.
Geen idee waarom die zou moeten stoppen na 13 jaar, modellen bij andere fabrikanten gaan vaak vele decennia mee. Uiteraard wel met het uitbrengen van vernieuwde versies. Audi, BMW, Mercedes verkopen toch ook echt die prijsklasse dus er zal gewoon markt voor zijn.
SirLenncelot schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:21:
[...]

Geen idee waarom die zou moeten stoppen na 13 jaar, modellen bij andere fabrikanten gaan vaak vele decennia mee. Uiteraard wel met het uitbrengen van vernieuwde versies. Audi, BMW, Mercedes verkopen toch ook echt die prijsklasse dus er zal gewoon markt voor zijn.
Model X en S werden vooral verkocht aan pioniers, en mensen die geld hadden en open staan voor die vernieuwing.
Als je toen 100k aan een auto kon uitgeven en electrisch wou rijden, dan kwam je enkel bij Tesla uit.

Nu heb je voor dat bedrag veel meer keuze, en je kan niet meer zeggen dat de duurdere auto's 'mijlenver' achter lopen, integendeel. De europese toppers laden sneller, hebben 800V, hebben een goed werkende navigatie en software en zien er een pak meer premium uit voor hetzelfde geld.

Sowieso is het segment van auto's boven de 100k niet groot in aantallen.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-03 12:19

Maasluip

Kabbelend watertje

Model S en X waren ook veel te duur vergeleken met de 3 en Y en met de concurrentie in dezelfde klasse. Ik weet niet of dat de echte productiekosten waren, maar een model S van dik 100k tegen een Audi A6 e-tron van 58k,een Volvo ES90 van 67k of een BMW i5 van 70k is gewoon niet competatief meer. En als je dan ook nog op je 400V systeem blijft hangen dan rent de concurrentie om je heen.
Natuurlijk heeft Tesla USP's, maar er is gewoon concurrentie. En ik vind het jammer dat Tesla de stap naar 800V nog niet maakt.

Signatures zijn voor boomers.

Maasluip schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:36:
Model S en X waren ook veel te duur vergeleken met de 3 en Y en met de concurrentie in dezelfde klasse. Ik weet niet of dat de echte productiekosten waren, maar een model S van dik 100k tegen een Audi A6 e-tron van 58k,een Volvo ES90 van 67k of een BMW i5 van 70k is gewoon niet competatief meer. En als je dan ook nog op je 400V systeem blijft hangen dan rent de concurrentie om je heen.
Natuurlijk heeft Tesla USP's, maar er is gewoon concurrentie. En ik vind het jammer dat Tesla de stap naar 800V nog niet maakt.
Ik was meer naar een Taycan, Merc EQS of i7 aan het kijken. Die spec je makkelijk naar 150k+

A6 etron met wat uitrusting en Quattro gaat ook naar 90k. en dat is met die andere auto's ook zo. De verschillen zijn er...

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:11

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Maasluip schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:36:
Uiteindelijk is 800v geen doel op zich toch, het doel is competitieve laadsnelheid in KMH, en daar is een Model S nog steeds best in class als je naar de 1000km reistijden kijkt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-03 12:19

Maasluip

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:46:
[...]

Ik was meer naar een Taycan, Merc EQS of i7 aan het kijken. Die spec je makkelijk naar 150k+
Afgezien van de Taycan (waar je betaalt voor de naam) zijn die toch echt een maatje groter. Model S net over 5 meter, de andere auto's die ik noem zitten binnen 10 cm daarvan. De EQS is 5,21 m, de i7 zelfs 5,39.
Nu weet ik natuurlijk niet hoe zich dat aan de binnenkant verhoudt, maar het verschil is best groot.

En omdat je bij EV's niet het probleem van "kleine motor is veel geluid en toeren maken" hebt kun je daar ook veel makklijker een minder gemotoriseerde versie pakken. 210 kW van de lichtste A6 zou ik meer dan genoeg vinden. Bij Tesla heb je alleen de keuze uit verschrikkelijk snel en OMGWTFBBQ snel.
Ja, bij de oude merken heb je al gauw veel kosten met extra pakketten, maar als ik een S (basisprijs nu 110k) met ook maar iets uitrust (niet wit, dikke velgen, FSD) zit je ook al op 125k.

Signatures zijn voor boomers.

• Gonadan

Gonadan

Tommie12 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:19:
Heb gisteren een paar filmpjes gezien over de Volvo EX60.
Scherp geprijsd, grote batterij en ik vind het interieur echt vet.
Gaat een succes worden!
Persoonlijk vind ik zo'n leeg dashboard met alleen een scherm helemaal niks, maar dat zal een kwestie van smaak zijn. :P

Sowieso wel positief dat er steeds meer merken met verschillen typen komen en er ook wat te kiezen valt met langere range voor normalere prijzen. Dat geeft mij meer hoop dat wanneer ik over een aantal jaar mijn huidige auto zou willen vervangen voor een occasion EV ik daadwerkelijk wat te kiezen heb voor een relatief normaal bedrag.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Je kunt toch prima als bijrijder beoordelen hoe het interieur aanvoelt? Daar hoef je geen proefrit voor te houden hoor. Sterker nog, als bijrijder heb ik daar meer tijd voor want dan hoef ik niet op het verkeer te letten. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Gonadan schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:12:
[...]

Persoonlijk vind ik zo'n leeg dashboard met alleen een scherm helemaal niks, maar dat zal een kwestie van smaak zijn. :P

Sowieso wel positief dat er steeds meer merken met verschillen typen komen en er ook wat te kiezen valt met langere range voor normalere prijzen. Dat geeft mij meer hoop dat wanneer ik over een aantal jaar mijn huidige auto zou willen vervangen voor een occasion EV ik daadwerkelijk wat te kiezen heb voor een relatief normaal bedrag.
Volvo EX60 heeft ook een scherm achter het stuur? Dus niet alleen een scherm in het midden zoals de EX30.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:48

Leuk karretje, in Nederland vast een gezinswagen, maar als je samen bent zou ik hem toch vooral voor vervoer naar het station gebruiken, om verder met de trein naar Berlijn te gaan.

Wat mij meer zorgen baart is het volgende:
Dat plannen doen we niet met de navigatie van de auto zelf. Die kan weliswaar zelf laadpalen vinden, maar houdt daarbij enorme marges aan. Irritanter is dat het systeem na het negeren van zo’n voorstel niet simpelweg een alternatieve laadstop gaat zoeken, maar halsstarrig vasthoudt aan de eerste. In de praktijk zetten we deze functie van het navigatiesysteem gewoon uit en gebruiken we de onder het scherm geplaatste telefoon om via allerlei apps van derden de optimale lader te vinden.
Nu zijn mijn ervaringen met Google maps navigatie in de auto sowieso niet positief in vergelijk met referenties als Mercedes en BMW in house navigatie, maar je ziet nu dus wel dat Google zich ook bij bijvoorbeeld Volvo profileert.

Als dit dan het verwachte gedrag is van zo een systeem getuigt dat niet van veel automotive kunde en ervaring. Is deze ervaring ook representatief voor andere merken met Google integratie? Want dat zou voor mij persoonlijk wel een uitsluitingscriterium zijn, helaas.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:03
Cid Highwind schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:55:

[...]

Nu zijn mijn ervaringen met Google maps navigatie in de auto sowieso niet positief in vergelijk met referenties als Mercedes en BMW in house navigatie, maar je ziet nu dus wel dat Google zich ook bij bijvoorbeeld Volvo profileert.

Als dit dan het verwachte gedrag is van zo een systeem getuigt dat niet van veel automotive kunde en ervaring. Is deze ervaring ook representatief voor andere merken met Google integratie? Want dat zou voor mij persoonlijk wel een uitsluitingscriterium zijn, helaas.
De Inster maakt v.z.i.w. geen gebruik van de Google software of begrijp ik je verkeerd.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

[...]

De Volvo heeft wel wat meer knoppen dan een Tesla, maar ik hou wel van een clean interieur.
Aan de andere kant van het spectrum zit Mercedes, daar heb je meer knoppen op je stuur dan in een hele Tesla.
Sommige dingen zijn ook gewoon idioot en totaal overbodig. Rijmodi bv. Je gebruikt dat 1 keer, en daarna staan die knoppen gewoon in de weg.

Volvo EX60 vind ik prima.

• Joosie200
  • Niet online
Cid Highwind schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:55:
[...]
Maar je ziet nu dus wel dat Google zich ook bij bijvoorbeeld Volvo profileert.

Ik rij nu een maand in een Polestar 2 en merk juist dat als je een laadstops negeert hij gewoon op zoek gaat naar een volgende. En wat ik prettig vind. De indicatie met hoeveel procent accu je aan komt bij een laadstop is aardig nauwkeurig. Eerst had ik zoiets: kan je er wel op vertrouwen / vanuit gaan. Maar na een ritje door de ardennen en later Frankrijk kwam het overeen met de verwachting.

Enige nadeel: langzame SoC aan boord, dus traag infotainment systeem. En Volvo durft wel aan om hun Google Gemini update uit te rollen over alle ex30/ec40 modellen maar Polestar doet dat voor als nog niet. Verder verbruikt mijn P2 ook makkelijk 22/23kWh per 100km op 120/130km/u. Dus nee wil je de meest efficiënte ev moet je niet bij Volvo zijn. Maar het rijdt prettig, stoelen zitten fijn en ook na 900km stapte ik niet kapot uit de auto.

[ Voor 22% gewijzigd door Joosie200 op 29-01-2026 13:24 ]

• Cid Highwind
PeterZ(on) schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:19:
[...]

De Inster maakt v.z.i.w. geen gebruik van de Google software of begrijp ik je verkeerd.
Ah daar is het geschreven artikel dan niet duidelijk over:
https://www.autoweek.nl/a...ndai-inster-naar-berlijn/
Daar is expliciet sprake van Android auto, “geen Android auto dus dit keer”, waardoor ik er van uit ging dat de auto zelf ook op Google / Android software draait, waar de genoemde problemen werden vastgesteld.

• Cid Highwind
Tommie12 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:20:
[...]

De Volvo heeft wel wat meer knoppen dan een Tesla, maar ik hou wel van een clean interieur.
Aan de andere kant van het spectrum zit Mercedes, daar heb je meer knoppen op je stuur dan in een hele Tesla.
Sommige dingen zijn ook gewoon idioot en totaal overbodig. Rijmodi bv. Je gebruikt dat 1 keer, en daarna staan die knoppen gewoon in de weg.

Volvo EX60 vind ik prima.
Knoppen voor rijmodi hebben bij Mercedes nog nooit op het stuur gezeten. Daar hebben ze zo een goedkope plastic semi-haptische opplakstrip voor, die je bij iedere rit weer mag bedienen omdat rijmodi niet worden opgeslagen. Recuperatie gaat in mijn EQE via de schakelpeddels. Dat had wel in een menu gemogen want dat configureer je eenmalig. De tijd dat je bij MB een numpad kreeg ligt al even achter ons, de iDrive is er al jaren weggespaard dus je houdt enkel de stoelbediening, fysieke luchtroosterbediening en die haptische meuk voor CC/Limiter en infotainment over, de laatsten op het stuur.

Met de nieuwe GLC hebben ze denk ik wel een goede balans gevonden. Al oogt het stuur nog steeds erg “AMPlaymobil”. Maar wat stuurknoppen betreft zijn ze allen in hetzelfde bedje ziek. Peak-stuur ligt een generatie of twee achter ons.

• Gonadan

Gonadan

Sonicfreak schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:37:
[...]

Volvo EX60 heeft ook een scherm achter het stuur? Dus niet alleen een scherm in het midden zoals de EX30.
Ik heb alleen deze gezien: https://www.evupdate.nl/elektrisch-rijden/artikel/volvo-ex60-vergeleken-met-bmw-ix3-mercedes-glc-audi-q6-e-tron-en-porsche-macan-electric

en daar vind ik het behoorlijk kaal. Praktisch geen knoppen en één groot scherm.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• SirLenncelot
  • Niet online
Daar zie ik toch een tweede scherm achter het stuur. Wel diep naar achter.

Hier duidelijker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrIcnJipRxeb4qtaSmqXD5I3kGc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3aMVpzNrAp8O1Bp2uz49WWlK.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door SirLenncelot op 29-01-2026 15:03 ]

• Gonadan

Gonadan

Tommie12 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:20:
[...]

Ik ben dolblij dat de knop voor rijmodus direct beschikbaar is. Dat is iets wat ik af en toe aanpas en dan wil ik echt niet elke keer het menu in.
Het zou fijn zijn als je een stapel sneltoetsen zelf zou kunnen maar zo configurabel zijn die interfaces vaak niet. En dan zijn specifieke fysieke knoppen een verademing voor veel handelingen.

Als ik de plaatjes uit de link die ik hierboven post bekijk gaan fabrikanten ook steeds gekker doen met hun interieur, niet per se mijn smaak. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

SirLenncelot schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:03:
[...]

Daar zie ik toch een tweede scherm achter het stuur. Wel diep naar achter.

Hier duidelijker:
[Afbeelding]
Oké, maar wat klopt er dan niet aan de formulering 'leeg dashboard met alleen maar scherm'? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• SirLenncelot
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:04:
[...]

Oké, maar wat klopt er dan niet aan de formulering 'leeg dashboard met alleen maar scherm'? :P
Het is niet duidelijk of of “een scherm” of “één scherm” of “één groot scherm” (implicatie dat er ook nog een kleiner scherm is) bedoelt.
Gonadan schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:04:
[...]

Er staan knoppen op het stuur, op de stalks en in de deur. En in de middenconsole ook nog een paar.

Verwarming loopt wel via scherm.

• Gonadan

Gonadan

Tommie12 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:11:
[...]

Er staan knoppen op het stuur, op de stalks en in de deur. En in de middenconsole ook nog een paar.

Verwarming loopt wel via scherm.
Wat zijn 'de stalks'? :D

Het stuur lijkt knoppen te bevatten om door menu's te gaan, benieuwd hoe dat werkt. Maar dan moet je dus alsnog bladeren en zoeken.

Wel zie ik inderdaad drie mediaknoppen onder het scherm. (ik gok dat die middelste het mediavolume is en niet gewoon decoratie.)
SirLenncelot schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:11:
[...]

Het is niet duidelijk of of “een scherm” of “één scherm” of “één groot scherm” (implicatie dat er ook nog een kleiner scherm is) bedoelt.
Ik schrijf niet 'een' maar gewoon scherm. Het bestaat allemaal uit dashboard en scherm, niet te moeilijk maken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

@Gonadan
Een stalk is een hendel aan het stuur, aan de linkerkant meestal voor de pinkers (en verlichting), recht voor de PRND en soms ook voor andere dingen.

• Gonadan

Gonadan

Tommie12 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:33:
@Gonadan
Een stalk is een hendel aan het stuur, aan de linkerkant meestal voor de pinkers (en verlichting), recht voor de PRND en soms ook voor andere dingen.
Ooh de pookjes. :D

Richtingaanwijzer en ruitenwissers, en eventueel één voor ACC-achtige dingen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:33:
@Gonadan
Even ondertitelen: pinkers is Vlaams voor richtingaanwijzers. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

daemonix schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:39:
[...]

Even ondertitelen: pinkers is Vlaams voor richtingaanwijzers. ;)
Kijk eens aan hoe efficient we zijn.
7 letters ipv 18

• SirLenncelot
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:24:
[

[...]

Ik schrijf niet 'een' maar gewoon scherm. Het bestaat allemaal uit dashboard en scherm, niet te moeilijk maken. :P
Leugens!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4Y6snVD9-XUSxW2kzStIoFNWJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fkoXuDr7mmnEJocdBL8oJNZI.png?f=fotoalbum_large

maar goed, terug naar auto's dan maar ;)

• Puppetmaster
[...]

Je kunt toch prima als bijrijder beoordelen hoe het interieur aanvoelt? Daar hoef je geen proefrit voor te houden hoor. Sterker nog, als bijrijder heb ik daar meer tijd voor want dan hoef ik niet op het verkeer te letten. :+
Dat zou kunnen, maar als je er nog niet in gezeten heb (zoals ik het begreep) is het lastig beoordelen.
De ID.7 als plastic afschrijven obv ervaring met ID.3/4 is iig niet correct. :)

Pagina: 1 ... 383 ... 394 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic