Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik zou geen leaf kopen vanwege de chademo en langzaam ac laden, het lijkt me niet de vraag of die ondersteuning blijft maar tot wanneer.
Van fastned facebook:
Why are the AC no longer included?
Like at the other side of the A1 motorway

Fastned
Fastned Hi .., please excuse the late reply. Fastned is following the EV market. No new cars are being made anymore that support fast AC charging, so therefore we decided to no longer support this standard at our new stations. ^TK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:46
bite schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:01:
Ik zou geen leaf kopen vanwege de chademo en langzaam ac laden, het lijkt me niet de vraag of die ondersteuning blijft maar tot wanneer.
Van fastned facebook:

[...]
Ik zou eerder zeggen: indien je rekent op snelladen buiten FR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:59
Femme schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:16:
Mijn pijlen zijn nu gericht op een 30 kWh Leaf met 17 kWh extender. Qua TCO is dat wel wat duurder dan een 33 kWh i3 en ook mis je een warmtepomp, 3-fase laden en moderne infotainment (en een Leaf is saai).

Andere opties zou ik ook niet echt voor ogen. Een 22 kWh e-Golf is nogal beperkt qua range (en vreselijk saai, EV vermomd als ICE), een 28 kWh Ioniq vind ik te lelijk voor zijn geld en biedt net niet de range die ik zoek.
Over smaak valt natuurlijk niet te twisten maar als je de 33kWh (bruto) I3 zou overwegen kan ik het argument m.b.t. range van de Ioniq niet plaatsen.

I3: Praktische Actieradius
tussen 120 - 265 km
Stad - Winter 170 km
Snelweg - Winter 120 km
Gecombineerd - Winter 145 km
Stad - Zomer 265 km
Snelweg - Zomer 155 km
Gecombineerd - Zomer 200 km

Ioniq Real Range
between 135 - 290 km
City - Cold Weather 185 km
Highway - Cold Weather 135 km
Combined - Cold Weather 160 km
City - Mild Weather 290 km
Highway - Mild Weather 180 km
Combined - Mild Weather 225 km

Op dit moment veel aanbod van de Ioniq en dalende prijzen, is hij in mijn optiek toch lastig te verslaan door zijn efficiëntie en goede BMS (en dus toekomstperspectief).
  • Goedkoopste Ioniq €22.385 incl. BTW (2017/40kkm)
  • Goedkoopste I3 94Ah €25.343 incl. BTW (2017/36kkm)
Een 20,5kWh eGolf kost zelfs praktisch hetzelfde als een Ioniq, absoluut absurd op basis van vergelijking praktische bruikbaarheid.

P.s. houd je het op dit moment nog altijd vol met de Leaf die je destijds gekocht hebt?

Hilarisch trouwens om te zien dat bij occasion advertenties van met name de eGolf met geen woord gerept wordt over de batterij. Er wordt gewoon door elkaar geadverteerd met de 20,5kWh en de 32kWh (netto).

Toch wel een belangrijk detail om als nietsvermoedende koper niet gehinderd door enige kennis over het hoofd te zien.

[ Voor 24% gewijzigd door assje op 29-10-2019 17:24 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
assje schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:23:
[...]

Over smaak valt natuurlijk niet te twisten maar als je de 33kWh (bruto) I3 zou overwegen kan ik het argument m.b.t. range van de Ioniq niet plaatsen.

I3: Praktische Actieradius
tussen 120 - 265 km
Stad - Winter 170 km
Snelweg - Winter 120 km
Gecombineerd - Winter 145 km
Stad - Zomer 265 km
Snelweg - Zomer 155 km
Gecombineerd - Zomer 200 km

Ioniq Real Range
between 135 - 290 km
City - Cold Weather 185 km
Highway - Cold Weather 135 km
Combined - Cold Weather 160 km
City - Mild Weather 290 km
Highway - Mild Weather 180 km
Combined - Mild Weather 225 km

Op dit moment veel aanbod van de Ioniq en dalende prijzen, is hij in mijn optiek toch lastig te verslaan door zijn efficiëntie en goede BMS (en dus toekomstperspectief).
  • Goedkoopste I3 94Ah €25.343 incl. BTW (2017/36kkm)
Een 20,5kWh eGolf kost zelfs praktisch hetzelfde als een Ioniq, absoluut absurd op basis van vergelijking praktische bruikbaarheid.

P.s. houd je het op dit moment nog altijd vol met de Leaf die je destijds gekocht hebt?

Hilarisch trouwens om te zien dat bij occasion advertenties van met name de eGolf met geen woord gerept wordt over de batterij. Er wordt gewoon door elkaar geadverteerd met de 20,5kWh en de 32kWh (netto).

Toch wel een belangrijk detail om als nietsvermoedende koper niet gehinderd door enige kennis over het hoofd te zien.
Jaren i3 gereden, echt goede auto (gaat nu naar personeelslid). TCO is erg laag.
Met kleine kinderen, onhandig (deuren en bagage ruimte).
Ioniq is dan beter keus (relatie van me heeft er een, oude model): ruim, zuinig, snel laden..... prima auto. Rijgenot is wel stuk leuker in een i3, maar ook weer geen echte snelweg auto (rap zat, maar onzuinig op de snelweg, binnendoor is die weer super zuinig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:48
jerh schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:33:
[...]

Dit zijn niet geauditede cijfers. Die 10Q wel en die wijken dan ook wel af. Dit is feitelijk de directie presentatie van de cijfers.
Hier is het 10Q rapport ;)
https://ir.tesla.com/node/20246/html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dieken Taffert schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:07:
[...]

Maar als de terminologie slecht bedacht is, moet je die dan per sé gebruiken? Zeker als een ICE ook nog wat anders is, namelijk een vlotte Duitse trein.

Je bent een Tweaker (= goed geïnformeerd en eigenwijs) of niet >:)
Ik heb het zelf dan ook graag liever over plofmotor/auto :)
bite schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:01:
Van fastned facebook:

[...]
Chademo gaat voorlopig nog niet weg hoor, nieuwe snelladers hebben geen AC meer omdat DC niet meer in de lader zelf wordt omgezet maar in een transformatorhuisje ernaast. Het enige verschil met Chademo is een extra stekker. Bovendien wordt Chademo nog volop ontwikkeld in tegenstelling tot 43kW AC, en rijdt er flink wat Chademo spul rond in Europa en is het in Japan veel groter dan hier, daar heeft bv. de i3 ook Chademo.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:14
Thx voor de i3 comments!

Het wordt hier dan de 2e auto (1e ev). Geen eigen oprit maar voldoende palen vrij in de straat en op het werk.

Binnenkort even langs de dealer om zelf te klooien met de deuren. De kids (van 3, 1 en 0) zullen er normaliter niet in zitten denk ik (daarvoor hebben we een spaardiesel station), maar ik vind het wel belangrijk dat het bij uitzondering kán.

Ik ga 'm dan trouwens shortleasen. Ik kan niet inschatten of ik over een jaar nog een auto nodig heb.
Offerte €750 bij 12 maanden en 15k km.

Had liever een model3 gekocht maar ik vind de omvang van de investering toch iets te spannend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-10 20:52
Even een vraag over de e-golf die besteld gaat worden. Ik zie in de brochure dat de "Connected Car Module" niet standaard bij de E-dition 2020 wordt geleverd. Maar is deze noodzakelijk voor de volgende 2 opties?

• Car-Net e-Remote: gratis abonnement (looptijd 36 maanden)
• Car-Net Guide & Inform basis 36 maanden

Want in de brochure staat onderstaand:

• Geïntegreerde Mijn Volkswagen Module inclusief 3-jarig abonnement.
Let op!: Mijn Volkswagen module zit niet op e-Golf E-DITION 2020

Contact met de dealer gehad en die zegt dat de Car Module achteraf niet is in te bouwen, wat ik me niet kan voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
Stefangrp schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:55:
Thx voor de i3 comments!

Het wordt hier dan de 2e auto (1e ev). Geen eigen oprit maar voldoende palen vrij in de straat en op het werk.

Binnenkort even langs de dealer om zelf te klooien met de deuren. De kids (van 3, 1 en 0) zullen er normaliter niet in zitten denk ik (daarvoor hebben we een spaardiesel station), maar ik vind het wel belangrijk dat het bij uitzondering kán.

Ik ga 'm dan trouwens shortleasen. Ik kan niet inschatten of ik over een jaar nog een auto nodig heb.
Offerte €750 bij 12 maanden en 15k km.

Had liever een model3 gekocht maar ik vind de omvang van de investering toch iets te spannend..
Ik meen gelezen te hebben dat de i3 maar 2 gordels heeft achterin en een pure 4-zitter is. Houd daar even rekening mee.

Verder superkleine draaicirkel, heel compact, prachtig en ruimtelijk interieur, dikke fun, snel, zuinig met de kWh'tjes, fantastische hightech constructie. Instappen is supermakkelijk als je de ruimte hebt want geen middenstijl, als je tussen de auto's staat lastig.

[ Voor 15% gewijzigd door Dieken Taffert op 29-10-2019 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-10 20:01
AMARONE schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:29:
[...]

Liever niet, minder palen voor de normale elektrische leaseauto. Daarnaast wil je toch niet in zo'n hok rijden en zal de binnenkant wel alleen maar plastic en troep zijn.
Huh? Waarom is iemand die zijn eigen auto niet kan betalen belangrijker dan iemand die dat wel kan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

AMARONE schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:29:
[...]

Liever niet, minder palen voor de normale elektrische leaseauto. Daarnaast wil je toch niet in zo'n hok rijden en zal de binnenkant wel alleen maar plastic en troep zijn.
Voor de normale elektrische leaseauto... Tsjah want je zal maar zo'n pleb zijn die z'n eigen auto moet betalen ipv een leaseauto van de baas te krijgen.

En wat maakt het uit als het een plastic bak van de binnenkant is? Genoeg mensen die er alleen maar voordelen in zien, makkelijk schoon te maken etc, wel handig als je kinderen hebt.

Verre van iedereen hoeft naar Parijs op 2 ladingen, het grootste gedeelte van de Nederlandse wagens wordt als forensbak gebruikt en vaak worden onderweg nog even de kinderen bij school eruit getrapt en op de terugweg nog een boodschap en daar is dit een meer dan genoeg capabele auto voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
Ferrr schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:26:
Even een vraag over de e-golf die besteld gaat worden. Ik zie in de brochure dat de "Connected Car Module" niet standaard bij de E-dition 2020 wordt geleverd. Maar is deze noodzakelijk voor de volgende 2 opties?

Contact met de dealer gehad en die zegt dat de Car Module achteraf niet is in te bouwen, wat ik me niet kan voorstellen.
Ik heb aangegeven dat ik carplay wil kunnen gebruiken en is deze optie daarvoor toegevoegd :

Mobiele online diensten (Car-Net): 'App-Connect' smartphone-integratie - [W18]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:54

The Third Man

The Third Jellyfish

Erasmo schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:35:
[...]
Chademo gaat voorlopig nog niet weg hoor, nieuwe snelladers hebben geen AC meer omdat DC niet meer in de lader zelf wordt omgezet maar in een transformatorhuisje ernaast. Het enige verschil met Chademo is een extra stekker. Bovendien wordt Chademo nog volop ontwikkeld in tegenstelling tot 43kW AC, en rijdt er flink wat Chademo spul rond in Europa en is het in Japan veel groter dan hier, daar heeft bv. de i3 ook Chademo.
Je haalt er allemaal kloppende zaken bij, maar die bepalen allemaal niet wat een laadpaalboer in Nederland (dan wel Europa) in z'n snellader gaat gebruiken. Die kijkt puur naar de zin/onzin van Chademo als toevoeging op CCS en die balans slaat steeds verder door richting onzin. Dat Chademo de standaard blijft in veel andere gebieden is niet meer dan logisch maar dat bepaalt het plaatje hier niet en dus ook niet het nadeel om anno 2019 in Nederland een auto met alleen Chademo te kopen. Het zal waarschijnlijk niet snel uitsterven maar ik reken er ook niet op dat Chademo net zo goed beschikbaar blijft tegenover de gestage groei van snelladers overal.

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 30-10-2019 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:46
Ferrr schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:26:

In welke brochure lees je dit? Want ik kan het nergens terugvinden.Heb zowel in de prijslijst als de brochure gezocht: https://forms.volkswagen.nl/site/brochure/download

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrr
Ik heb een andere brochure van de dealer gekregen:

https://drive.google.com/...JcIyc3V/view?usp=drivesdk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Hm, typisch, heb ze even doorgelopen,maar voor de rest is alles gelijk. Volgens mij is "mijn volkswagen" wel iets anders dan Car-Net. Die dingen bestonden gewoon los van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10 21:55

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Him_ schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:03:
[...]

Ik heb aangegeven dat ik carplay wil kunnen gebruiken en is deze optie daarvoor toegevoegd :

Mobiele online diensten (Car-Net): 'App-Connect' smartphone-integratie - [W18]
Bij mij idem (al heb ik uiteindelijk voor de Discover Pro [ZMH] gekozen, daar zit (Car-Net): 'App-Connect' smartphone-integratie - [W18] bij inbegrepen)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:37
Gister was het een stuk kouder, vooral in de nacht en begin van de ochtend. 2 graden. Wat een verschil maakt dat uit in bereik! Nu had ik wel de verwarming aan (verwarming alleen al piekte tot 4 kW) en ook de de achteruitverwarming voor een tijdje... ik schat zo in dat ik gister 20% meer stroom heb verbruikt dan in de afgelopen weken. Zoe R240.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:10

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja ik denk dat velen die pas sinds de lente dit jaar EV zijn gaan rijden nu allemaal met de neus op de feiten gedrukt worden. En de echt koude dagen moeten nog komen..
Maar voorverwarmen, jas aan en stuur- en stoelverwarming doet wonderen :)

Mis alleen stukje vloerverwarming voor de voeten. Zijn er EVs die dat hebben? Of moet ik dit geniale idee nu snel patenteren? :P

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-10-2019 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:00

databeestje

Von PrutsHausen

CyBeRSPiN schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 07:00:
Ja ik denk dat velen die pas sinds de lente dit jaar EV zijn gaan rijden nu allemaal met de neus op de feiten gedrukt worden. En de echt koude dagen meten nog komen..

Mis alleen stukje vloerverwarming voor de voeten. Zijn er EVs die dat hebben? Of moet ik dit geniale idee nu snel patenteren? :P
De matten voor de stoelverwarming, om onder de vloermat te plaatsen liggen nog steeds boven, niet aan toegekomen. De gedachte is goed, want de (stalen) koets is net zo koud als buiten. Bij een verbrandingsmotor wordt de gehele voorkant opgewarmd en is het geen ding, tevens een uitlaat die door de middentunnel afstraalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ja ik denk dat velen die pas sinds de lente dit jaar EV zijn gaan rijden nu allemaal met de neus op de feiten gedrukt worden. En de echt koude dagen moeten nog komen..

Met mijn Nissan leaf loste ik dit grotendeels op door mijn snelheid aan te passen, in de winter 90km/u en in de zomer gewoon doorrijden. Voorverwarmen gebruik ik nooit, vind ik zonde, inderdaad wel altijd stoel/stuurverwarming en dan verwarming graadje lager. In de Leaf hield ik de verwarming rond de 16-18 graden en met uitblazen op de voeten was dat prima te doen (i.c.m. stoel/stuurverwarming).

Nu met de Ioniq maak ik me niet zo'n zorgen, kan de kachel ook gewoon nog op normale temperatuur. Snelheid ben ik sowieso eigenlijk van plan het hele jaar op max 100 te gaan houden vanuit principiële overweging.

Dit weekend ga ik ook maar eens mijn winterbanden monteren, dat zal ook nog wel een aanslag op de efficiëntie doen.

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 31-10-2019 08:36 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:52

3_s

Vorig jaar deed ik dat, omdat ik m'n verbruik zo laag mogelijk wilde houden.
Dit jaar zet ik gewoon de verwarming op, het is zelden dat ik zo veel moet rijden dat ik niet met één lading toe kom. En als dat wel zo zou zijn, wissel ik wel van auto (ben niet zo hardcore EV als sommige anderen :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:55
assje schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:33:
[...]

Met mijn Nissan leaf loste ik dit grotendeels op door mijn snelheid aan te passen, in de winter 90km/u en in de zomer gewoon doorrijden. Voorverwarmen gebruik ik nooit, vind ik zonde, inderdaad wel altijd stoel/stuurverwarming en dan verwarming graadje lager. In de Leaf hield ik de verwarming rond de 16-18 graden en met uitblazen op de voeten was dat prima te doen (i.c.m. stoel/stuurverwarming).

Nu met de Ioniq maak ik me niet zo'n zorgen, kan de kachel ook gewoon nog op normale temperatuur. Snelheid ben ik sowieso eigenlijk van plan het hele jaar op max 100 te gaan houden vanuit principiële overweging.

Dit weekend ga ik ook maar eens mijn winterbanden monteren, dat zal ook nog wel een aanslag op de efficiëntie doen.
Voorverwarmen doe ik juist wel, scheelt weer 5min krabben :D Winterbanden afgelopen week laten monteren. Ik heb gelijk de boordcomputer een reset gegeven en zat de afgelopen weken op 15.5 kWh per 100km. Nu met het koude weer en winterbanden op 16.7... ;(
Vanmiddag kijken of ik het naar huis haal met normaal rijgedrag of dat ik moet gaan vrachtwagen plakken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voorverwarmen vind ik ook een van de voordelen van een elektrische auto, niet meer krabben, geen beslagen ruiten en een lekkere warme auto als je instapt. Sommige modellen warmen ook al de accu's wat op, dus het is ook nog eens beter voor de auto zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-10 17:01

Inderdaad een slim idee!
Er bestaat ook kleding met een verwarmingselement, dat is ook aangenaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
RonaldPr schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:44:
[...]

Inderdaad een slim idee!
Zelfs verwarmde inlegzolen of verwarmde kousen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59

Radiatorfolie onder je mat leggen. Werkt bij mn bureau, en werkt bij mn auto :-)

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 23:00

databeestje

Von PrutsHausen

looyenss schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:58:
[...]

Radiatorfolie onder je mat leggen. Werkt bij mn bureau, en werkt bij mn auto :-)
Die had ik er al onder liggen, dat scheelt een stuk. Ik kan de auto niet voorverwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
assje schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:33:
Een heel WE rondgereden op winterbanden (bij buitentemperaturen tussen 4°C en 11°C en heater op 20°C). Scheelde niet echt veel => gemiddelde van 14.7 kWh/100Km tegen 13.4 met de zomerbanden (bij buitentemperaturen rond de 18°C en geen heater).
Ook even het verbruik van de heater tov de stoel/stuurverwarming getest. De heater verbruikt tussen de 0.6-1.7 kWh en de stoel/stuurverwarming zo'n 100/200 W (bij uitgeschakelde heater). Bij driver only verbruikt de heater zo rond de 1.0 kWh.
Zijn wel cijfers vanuit een Kona EV (zelfde techniek en accu maar kleiner interieur).

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 31-10-2019 12:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
kepler schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:23:
Voorverwarmen doe ik juist wel, scheelt weer 5min krabben :D
Ook zonder voorverwarmen hoef je echt niet te krabben. Met de heater en spiegel/ruit/stuur/stoel verwarming vol open gaat er zo'n 5kW elektrisch tegenaan, weet niet wat de COP van de warmtepomp doet onder 0 maar thermisch zou het nog iets meer kunnen zijn.

Ik zoek even een playlist op in Spotify, tegen de tijd dat ik achteruit het straatje naar mijn garage uitgereden ben (op de camera) is alles wel ontdooid.

Zal het wel eens timen maar volgens mij is binnen een minuut of 2 alles wel schoon zonder ooit een krabber aan te raken.

Om die reden zie ik de noodzaak van voorverwarmen niet. Verder varieert mijn vertrektijd zowel heen als terug uren per dag dus is het toch allemaal geen doen om in te stellen en loop ik risico dat hij staat te verwarmen voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
assje schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:07:
[...]

Ook zonder voorverwarmen hoef je echt niet te krabben. Met de heater en spiegel/ruit/stuur/stoel verwarming vol open gaat er zo'n 5kW elektrische tegenaan, weet niet wat de COP van de warmtepomp doet onder 0 maar thermisch zou het nog iets meer kunnen zijn.

Ik zoek even een playlist op in Spotify, tegen de tijd dat ik achteruit het straatje naar mijn garage uitgereden ben (op de camera) is alles wel ontdooid.

Zal het wel eens timen maar volgens mij is binnen een minuut of 2 alles wel schoon zonder ooit een krabber aan te raken.

Om die reden zie ik de noodzaak van voorverwarmen niet. Verder varieert mijn vertrektijd zowel heen als terug uren per dag dus is het toch allemaal geen doen om in te stellen en loop ik risico dat staat te verwarmen voor niks.
Mijn situatie is anders, waardoor voorverwarmen wel nuttig is:

Ik stap in en ik (wil) wegrijden, ik heb geen zin om dan nog 2 minuten of meer te wachten. Verder heb ik een Zoe zonder ruit-verwarming en lag er vanochtend een behoorlijk plak ijs op, geloof nooit dat dat binnen 2 minuten weg is :D

Verder heb ik geen automatische voorverwarming, maar zet ik ongeveer 10min voor vertrek de verwarming aan met de sleutel. Zolang ik dat niet vergeet hoef ik niet te krabben en stap ik lekker warm in :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
kepler schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:15:
Verder heb ik geen automatische voorverwarming, maar zet ik ongeveer 10min voor vertrek de verwarming aan met de sleutel. Zolang ik dat niet vergeet hoef ik niet te krabben en stap ik lekker warm in :D
Dat is nou echt een perfecte optie die ik dan ook zou gebruiken, groot gemis in mijn optiek bij veel EV's. Allerlei tijdschema's instellen kost simpelweg teveel moeite.

Net als dat ik niet makkelijk in kan stellen tot hoeveel % ik wil laden, onbegrijpelijk. Ik zou met alle liefde iedere dag maar tot 80% om de accu te ontzien als dit maar makkelijk mogelijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
kepler schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:15:
[...]
Heeft niet iedere Zoe dat, of misschien niet bekend mee? De draaiknop voor de ventilatie snelheid heeft een drukknop en dan kun je twee tijden instellen. Dat is ook handig te doen voor laden als je in de auto wacht want anders kun je enkel nog het voorverwarmen met de sleutel gebruiken.
Koelen (airco) werkt ook op die manier maar kan zijn dat ie dan heel langzaam laad als de accu gekoeld moet worden.
Dat je niet gewoon de climate control kan gebruiken tijdens het laden vind ik wel een gemis maar zou het niet willen verruilen voor voorverwarmen en laadklep (die niet aan de zijkant uitsteekt) openen met de sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
bite schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:40:
[...]

Heeft niet iedere Zoe dat, of misschien niet bekend mee? De draaiknop voor de ventilatie snelheid heeft een drukknop en dan kun je twee tijden instellen. Dat is ook handig te doen voor laden als je in de auto wacht want anders kun je enkel nog het voorverwarmen met de sleutel gebruiken.
Koelen (airco) werkt ook op die manier maar kan zijn dat ie dan heel langzaam laad als de accu gekoeld moet worden.
Dat je niet gewoon de climate control kan gebruiken tijdens het laden vind ik wel een gemis maar zou het niet willen verruilen voor voorverwarmen en laadklep (die niet aan de zijkant uitsteekt) openen met de sleutel.
Ik bedoelde dat ik de timer voor voorverwarming niet gebruik, omdat ik inderdaad niet elke dag dezelfde tijd vertrek.

Ik vind het openen van de laadklep met de sleutel wel handig, maar de rest van de auto is keyless dus ze hadden de laadklep ook wel keyless kunnen maken. Moet ik alsnog mijn sleutel pakken, of wat ik meestal doe bij uitstappen het knopje op het dashboard even indrukken.
assje schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:25:
[...]

Dat is nou echt een perfecte optie die ik dan ook zou gebruiken, groot gemis in mijn optiek bij veel EV's. Allerlei tijdschema's instellen kost simpelweg teveel moeite.
Kan dat niet? Ook niet via de app?

[ Voor 12% gewijzigd door kepler op 31-10-2019 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vol Braakzakje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-03 01:22
Beste,

Ik sta op het punt om een egolf te bestellen. De aanbieding van €299 per maand private lease is voor mij heel interessant.

Nu werk ik op 25km afstand van thuis. En mijn vraag is eigenlijk of het zin heeft om thuis een lader te laten plaatsen? Ik kan ook gewoon een stopcontact in de garage gebruiken.

Heeft iemand misschien ervaring hiermee? Kom ik aan het eind van de week in de problemen met stroom? Of zal hij in de nacht genoeg kunnen opladen om nooit echt in de problemen te komen?

Voor precies hetzelfde bedrag krijg je een polo ICE. Maar liever ga ik voor die prijs elektrisch rijden in een golf.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
en lag er vanochtend een behoorlijk plak ijs op, geloof nooit dat dat binnen 2 minuten weg is :D
At_othomas
YouTube: Kona Electric defrost test - How long does it take to defrost an EV?

[ Voor 20% gewijzigd door bruneelm op 31-10-2019 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-10 11:55

killercow

eth0

Vol Braakzakje schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:06:
Beste,

Ik sta op het punt om een egolf te bestellen. De aanbieding van €299 per maand private lease is voor mij heel interessant.

Nu werk ik op 25km afstand van thuis. En mijn vraag is eigenlijk of het zin heeft om thuis een lader te laten plaatsen? Ik kan ook gewoon een stopcontact in de garage gebruiken.

Heeft iemand misschien ervaring hiermee? Kom ik aan het eind van de week in de problemen met stroom? Of zal hij in de nacht genoeg kunnen opladen om nooit echt in de problemen te komen?

Voor precies hetzelfde bedrag krijg je een polo ICE. Maar liever ga ik voor die prijs elektrisch rijden in een golf.

Doorgaans kun je op een 16amp groep zo'n 15km per uur laden. Nachtje laten staan levert je dus vast wel 100km of meer op. Maargoed, een knappe lader is wel beter berekend op langdurige grote stromen.

Alvast bedankt!

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
@Vol Braakzakje Laden via het stopcontact kan wel, zo'n 'granny charger' zoals het vaak wordt genoemd is niets anders dan een laadpunt (evse) in een kleine behuizing. Zelf ook ruim een jaar gedaan en werkt prima. Mijn kabel ging helaas stuk (garantie) en dan blijkt het wel handig te zijn een backup te hebben. Tijdelijk moest ik ruim 1Km verderop laden aan een publieke laadpaal. Nu heb ik een laadpunt met vaste kabel geïnstalleerd en dat blijkt toch ook wel handig (en later evt te veranderen in een smart evse voor meer mogelijkheden, het is eigenlijk een plastic behuizing met din rail en paar componenten er op die je kan vervangen).

Het is wel verstandig om na te gaan of de stroomvoorziening in de garage een eigen groep heeft en hoe de kwaliteit van de aansluitingen is, vooral als je mogelijk met 16a gaat laden.
Als er een lasdoos is kun je vanaf daar misschien een kabel trekken naar een vast laadpunt buiten of in je garage.

[ Voor 6% gewijzigd door bite op 31-10-2019 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stunned Guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-10 18:56
Wat is de mening / verwachting van jullie over de Corsa-E?

Ik zit heel erg te twijfelen om nu voor de E-Golf te gaan, of om te wachten tot de release van de Corsa-E, in beide gevallen private lease.

Die extra actieradius van de Corsa-E spreekt mij persoonlijk erg aan, naast het sneller kunnen laden, rest van de (standaard) opties en looks vind ik bij beide auto's dik in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Ik bedoelde in mijn Zoe :P Maar dan nog, moet ik dus 3 minuten zitten wachten in de auto :D Kan ik net zo goed gaan krabben ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Stunned Guy schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:47:
Wat is de mening / verwachting van jullie over de Corsa-E?

Ik zit heel erg te twijfelen om nu voor de E-Golf te gaan, of om te wachten tot de release van de Corsa-E, in beide gevallen private lease.

Die extra actieradius van de Corsa-E spreekt mij persoonlijk erg aan, naast het sneller kunnen laden, rest van de (standaard) opties en looks vind ik bij beide auto's dik in orde.
Corsa-E heb ik ook gekeken maar dan betaal ik rond de 630 per maand (private lease).

Ben toch voor e-Golf gegaan. Betaal ik 394 pm. De actie van de Golf is te aantrekkelijk.

Ik heb gisteren getekend. Krijg in januari of februari de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

@Vol Braakzakje Het kan, maar het liefste wel op een eigen groep(een beetje tuin verlichting is niet zo erg, maar ik zou niet op de zelfde groep gaan frituren bijvoorbeeld. Ik neem aan dat je VW's eigen granny charger krijgt bij de Golf, die heeft twee standen, 10A en 16A. Voor nachtladen zou ik dan lekker de 10A stand kiezen.

Die 50km naar je werk zit er met slechts een paar uur weer in, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stunned Guy
ThaddeusX schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:57:
[...]

Corsa-E heb ik ook gekeken maar dan betaal ik rond de 630 per maand (private lease).

Ben toch voor e-Golf gegaan. Betaal ik 394 pm. De actie van de Golf is te aantrekkelijk.

Ik heb gisteren getekend. Krijg in januari of februari de auto.
Ik kwam in mijn geval met de E-Golf rond € 425,- uit, t.o.v € 524,- voor de Corsa-E.

Nu besef ik me dat de vergelijking niet helemaal eerlijk is, de E-Golf staat op 36 maanden t.o.v 60 maanden voor de Corsa-E.

Die 36 maanden had ik bewust voor gekozen, omdat ik de actieradius erg beperkt vind en ik daarom geen 5 jaar eraan vast wil zitten.

Zet ik de Corsa-E op 36 maanden kom ik ik € 684,-, da's best een groot verschil inderdaad..

EDIT:

Toch maakt dat verschil in actieradius voor mij een groot verschil, woon werk verkeer is geen probleem (75km in totaal per dag) maar ik maak geregeld een ritje naar Familie (200 in totaal) en zie dat tussentijds laden niet zo zitten.

En ik besef me, dat dit uiteindelijk best zal meevallen en een kwestie van wennen is, maar toch.

Ik kan daarnaast niet thuis laden (geen privé parkeerplaats of laadpunt in de buurt) waardoor ik liever een grotere actieradius heb, op de zaak kan ik wel prima (openbaar) laden, maar toch ook de angst dat alle palen bezet zijn, gebeurd haast nooit volgensmij maar toch..

Ik zou eventueel 2 straten verderop bij mijn moeders huis wel kunnen laden met aan granny charger, die hebben geen privé parkeerplaats maar wel eentje dicht bij de voordeur, maar ideaal is het allemaal niet..

[ Voor 33% gewijzigd door Stunned Guy op 31-10-2019 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:07
Wellicht is het nuttig voor de leasetwijfelaars om een EV versie van dit topic te maken: Keuze leaseauto - Deel 5

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
RonaldPr schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:44:
Hopelijk lezen hier niet al te veel EV haters mee.
Je bent ze wel aan het voeren. ;)
Vooroordelen tegen EV rijden zijn er al genoeg. Je moet er niet nog een schepje bovenop doen. O-)
Ik kan me zo de commentaren op een fossiel forum al voorstellen: "Moet je weten wat ik nu op een EV forum gelezen hebben..........., ze zeggen het zelf! :+

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 31-10-2019 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
@IvoB2 Misschien is het wel niet gerelateerd aan EVs em heeft hij ze lekker thuis aan op de bank :P

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Ach ik douche ook met koud water, verwarming graadje lager is dan niks.

#gekkie

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 31-10-2019 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:43
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
!null schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:23:
@IvoB2 Misschien is het wel niet gerelateerd aan EVs em heeft hij ze lekker thuis aan op de bank :P
Nee hoor, ik zag het in een camperblad.
Het is eigenlijk bedoeld voor comfortabel buiten te zitten. Ik ben benieuwd of de ev haters hier meelezen, ik denk het niet.

Morgen krijg ik mijn E-Golf, ook gekeken naar de private lease actie maar zakelijk was het voor mij aantrekkelijker om financial lease te doen.

Ik heb er 1 met de kop er af van 2017 met bijna alle opties op leder en automatisch parkeren na.
Deze is helemaal naar mijn zin, ook de kleur.
Met private lease liep het met deze opties flink op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaddeusX
Stunned Guy schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:09:
[...]

Ik kwam in mijn geval met de E-Golf rond € 425,- uit, t.o.v € 524,- voor de Corsa-E.

Nu besef ik me dat de vergelijking niet helemaal eerlijk is, de E-Golf staat op 36 maanden t.o.v 60 maanden voor de Corsa-E.

Die 36 maanden had ik bewust voor gekozen, omdat ik de actieradius erg beperkt vind en ik daarom geen 5 jaar eraan vast wil zitten.

Zet ik de Corsa-E op 36 maanden kom ik ik € 684,-, da's best een groot verschil inderdaad..

EDIT:

Toch maakt dat verschil in actieradius voor mij een groot verschil, woon werk verkeer is geen probleem (75km in totaal per dag) maar ik maak geregeld een ritje naar Familie (200 in totaal) en zie dat tussentijds laden niet zo zitten.

En ik besef me, dat dit uiteindelijk best zal meevallen en een kwestie van wennen is, maar toch.

Ik kan daarnaast niet thuis laden (geen privé parkeerplaats of laadpunt in de buurt) waardoor ik liever een grotere actieradius heb, op de zaak kan ik wel prima (openbaar) laden, maar toch ook de angst dat alle palen bezet zijn, gebeurd haast nooit volgensmij maar toch..

Ik zou eventueel 2 straten verderop bij mijn moeders huis wel kunnen laden met aan granny charger, die hebben geen privé parkeerplaats maar wel eentje dicht bij de voordeur, maar ideaal is het allemaal niet..
Ik rijd max 60km op een dag dus die 150/200 km radius is wel te doen voor mij.

Ik heb de e-Golf voor 2 jaar genomen. Dus die 394 valt dan wel juist mee.

200km in totaal naar familie? Ik rijd 3 keer per jaar in een stuk 220km naar familie. Dat valt nog wel mee.

Als je wekelijks gaat naar je familie dan kan het wel irritant zijn...
Behalveee als je jezelf kan overtuigen dat je geld bespaart ivm elektrisch rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stunned Guy
ThaddeusX schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 19:18:
[...]

Ik rijd max 60km op een dag dus die 150/200 km radius is wel te doen voor mij.

Ik heb de e-Golf voor 2 jaar genomen. Dus die 394 valt dan wel juist mee.

200km in totaal naar familie? Ik rijd 3 keer per jaar in een stuk 220km naar familie. Dat valt nog wel mee.

Als je wekelijks gaat naar je familie dan kan het wel irritant zijn...
Behalveee als je jezelf kan overtuigen dat je geld bespaart ivm elektrisch rijden :)
Uiteindelijk scheelt dat qua dagelijkse km's niet eens zo veel met mij dus.

Kan jij thuis laden?

Ik rijd waarschijnlijk een keer of 10 / 15 ritten van 200+ km, dus zo HEEL vaak is dat uiteindelijk nou ook weer niet.

Zoals ik al zei is dat waarschijnlijk ook een bepaald gevoel (soort van range anxiety) waar ik overheen zal moeten stappen..

Daarnaast heb ik met een vrouw te maken die eigenlijk überhaupt nog niet aan elektrische auto's wil en de E-Golf ook niet mooi vind 8)7

Ik vind het persoonlijk een hele mooie wagen die standaard al heel behoorlijk is uitgerust, de prijs is geweldig, maar doordat ik niet thuis kan laden zou ik liever een aantal dagen willen kunnen doen met 1 volle lading.

Die 150 km betekend in mijn geval max 2 dagen, daarnaast kan ik in het weekend dus ook niet (makkelijk) laden, dus ja vandaar de twijfel..

Maar volgensmij ga ik wel redelijk off topic en weet niet of dit zo gewaardeerd wordt, ik was eigenlijk oprecht op zoek naar hoe mensen over die Corsa-E denken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
@Stunned Guy het is goed om van 150 uit te gaan, in de winter met snelweggebruik zal dat echt wel de max zijn. Echter, gemiddeld over het jaar en afhankelijk van je rijgedrag kan het (veel) meer zijn.

Deze vragen zijn wat mij betreft trouwens specifiek niet offtopic.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 01-11-2019 05:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThaddeusX
Stunned Guy schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:16:
[...]

Uiteindelijk scheelt dat qua dagelijkse km's niet eens zo veel met mij dus.

Kan jij thuis laden?

Ik rijd waarschijnlijk een keer of 10 / 15 ritten van 200+ km, dus zo HEEL vaak is dat uiteindelijk nou ook weer niet.

Zoals ik al zei is dat waarschijnlijk ook een bepaald gevoel (soort van range anxiety) waar ik overheen zal moeten stappen..

Daarnaast heb ik met een vrouw te maken die eigenlijk überhaupt nog niet aan elektrische auto's wil en de E-Golf ook niet mooi vind 8)7

Ik vind het persoonlijk een hele mooie wagen die standaard al heel behoorlijk is uitgerust, de prijs is geweldig, maar doordat ik niet thuis kan laden zou ik liever een aantal dagen willen kunnen doen met 1 volle lading.

Die 150 km betekend in mijn geval max 2 dagen, daarnaast kan ik in het weekend dus ook niet (makkelijk) laden, dus ja vandaar de twijfel..

Maar volgensmij ga ik wel redelijk off topic en weet niet of dit zo gewaardeerd wordt, ik was eigenlijk oprecht op zoek naar hoe mensen over die Corsa-E denken..
Ik kan niet letterlijk voor mij deur parkeren. Ik parkeer circa 50 meter van mijn deur. Dat is een straatje verder met volop parkeerplekken.
Daar staat een laadpaal voor 2 elektrische auto’s. Eentje is meestal in gebruik. Heb tot nu maar 1 keer gezien dat beide in gebruik waren.

Nog een straatje verder (100m) is nog een laadpaal voor 2 wagens.
Ik woon in Rotterdam dus die laadpalen zijn echt overal.

Ik had ook range anxiety. Maar ik wou hoe dan ook een ander lease wagen dan wat ik nu heb. Het liefst iets luxer. Mja dan komje gauw boven de 300. En dan hebje nog steeds een kleine auto zonder opties.

Dus die range anxiety heb ik onderdrukt door de volgende punten:

1-) voor ong. 100 euro per maand extra rijd ik in een Golf ipv Up achtige auto
2-) Alle opties erop en eraan. Met automaat!
3-) Bespaart geld ivm elektrisch rijden. Dus die 100 euro per maand word minder zelfs.

Ik had nog 1 grote uitdaging...mijn vrouw overtuigen. Zij is pro elektrisch maar zei gelijk NEE.
Ze dacht gelijk aan een actieradius van een Tesla (dat was voor haar normaal).
Ik zei...nou een Tesla achtige auto kost boven de 800 per maand. Dat word m niet.

Door genoeg te zeiken heb ik haar kunnen overtuigen. Ik hamerde op de drie punten hierboven. Ik ga echt niet 300 voor een VW Up...Kia Pianto...Peugeot 108 betalen als ik voor die 90 extra een dikke Golfje zou kunnen krijgen.

Klinkt beetje kinderachtig maar dat is toch zo?

Ala je geen e-Golf neemt wat ga je dan nemen?

Ik wou heel graag een Audi A1 of Polo maar daar betaal je ook ongeveer 380 voor. Zonder alle opties. En handschakekbak...

Dus die e-Golf actie is de perfecte timing voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
Beste,

Alvast bedankt!
Voor woon-werk heeft een lader weinig zin; rijd je in het weekend geen grotere afstanden?

Er zijn trouwens weinig mensen die het aandurven om de koosnaam die hun vrouw ze geeft gegeven als forum nickname te gebruiken: jij durft het wel, knap! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Ik ben benieuwd op welke plaats de E-Golf qua verkopen in de maand november komt, dat kan wel eens in de top 3 zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
RonaldPr schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 08:18:
Ik ben benieuwd op welke plaats de E-Golf qua verkopen in de maand november komt, dat kan wel eens in de top 3 zijn?
Ze komen allemaal pas vanaf januari op kenteken. Iig de 2020 eiditie die vanaf 299,- te leasen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje

Met beide heb ik ervaring.

Mijn woon-werk is 42km enkel en ik laad alleen maar op stopcontact op het werk, dit is echt geen enkel probleem. Deze laadsnelheid staat ook beschreven op EV database:
Wall Plug (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 16h30m 12 km/h

Uiteraard afhankelijk van allerlei variabelen maar uitgaande van een nacht van 10 uur laad je zomaar 120km bij (in mijn ervaring zijn deze schattingen qua laadsnelheid vrij conservatief).

Over een laadpunt thuis zou ik ook niet te moeilijk doen, die koop je zo voor €200-€250 op marktplaats (ga voor plug&charge met vaste kabel). Het enige dat mogelijk ingrijpend kan zijn is het aanleggen van een kabel en aanpassen meterkast. Als dit een probleem is en je graag je granny achterin de auto laat zou ik op marktplaats gewoon een 2e granny kopen (heb ik ook gedaan). Aangezien je het aankoppelen vrij vaak doet is het gewoon prettig dat je niet een lader in en uit je kofferbak hoeft te halen.
ThaddeusX schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 06:31:
Ik kan niet letterlijk voor mij deur parkeren. Ik parkeer circa 50 meter van mijn deur. Dat is een straatje verder met volop parkeerplekken.
Wellicht ook eens op je werk ter sprake brengen? Kan zomaar zijn dat zij bijvoorbeeld €0,10/kW betalen. Als zij een laadpaal plaatsen en jou €0,20 in rekening brengen ben jij beter af, verdienen zij de paal terug en werken ze aan hun groene imago.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 01-11-2019 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:49
Heb je ook een elektrische lader welke het verbruik zelf meet? Dit ivm geen prive parkeerplek maar het wel soms willen laden met een kabel over de stoep/via de boom wat ik wil verrekenen met de leasemaatschappij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
Maverick schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 08:24:
[...]

Ze komen allemaal pas vanaf januari op kenteken. Iig de 2020 eiditie die vanaf 299,- te leasen is.
299 is niet duur, ook al is het niet de meeste range in een EV in 2020.
Maar die prijs is goed. Ik denk dat je voor dat bedrag ook kunt betalen voor de nieuwe e-Up, wat toch minder auto is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
AMARONE schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:35:
Heb je ook een elektrische lader welke het verbruik zelf meet? Dit ivm geen prive parkeerplek maar het wel soms willen laden met een kabel over de stoep/via de boom wat ik wil verrekenen met de leasemaatschappij?
Zeker, deze heb ik, gekocht voor €250 incl. verzenden:
ICU Compact mini met kWh teller
Vaste kabel, type 2 stekker
met muurbeugel voor de stekker

Zie er in ieder geval nog een op marktplaats voor €265:
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

Maar, hoe je dat met kabel over de stoep zou willen doen zie ik niet zo. Of bedoelde jij een granny charger met meter? Alternatief zou jij wellicht een lader met socket moeten nemen en dan een extra lange kabel nemen (8 meter oid).

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 01-11-2019 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stunned Guy
@assje Ik ga inderdaad van de ondergrens uit, bewust eigenlijk, maar je hebt helemaal gelijk, uiteindelijk is de range een groot gedeelte van het jaar beter ja!

Fijn dat deze discussie overigens is toegestaan!

@ThaddeusX Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Mijn situatie lijkt eigenlijk heel veel op die van jou, grappig detail is overigens dat ik dus werk in Rotterdam (centrum) dus met laden tijdens werkdagen verwacht ik niet zo veel problemen, het is meer het (niet makkelijk) thuis laden waar ik me een beetje zorgen om maak..

Voor de rest nogmaals zeer vergelijkbare situatie en motivatie om dus een elektrische auto te leasen, komt allemaal heel erg overeen.

Ik ben gewoon op relatief korte termijn aan een nieuwe auto toe, ik rijd nu al bijna 10 jaar rond in m'n Seat Ibiza, die ik toen voor een prikkie nieuw had gekocht, maar die is gewoon echt aan vervanging toe.

Twijfel al een paar maanden tussen een aantal auto's (Leaf, A1/A3, Polo, Ioniq en nu dus die Corsa-E), dus voor mij kwam die E-Golf aanbieding dus ook als een 'geschenk uit de hemel', helaas dacht de bazin daar dus anders over :(

Ik ga het er denk ik toch proberen door te drukken thuis (hoe triest is dat eigenlijk 8)7), eerst even 3 weken vakantie wellicht dat ze daarna wat makkelijker te overtuigen is >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dvko
  • Niet online
Stunned Guy schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:19:
Ik ga het er denk ik toch proberen door te drukken thuis (hoe triest is dat eigenlijk 8)7), eerst even 3 weken vakantie wellicht dat ze daarna wat makkelijker te overtuigen is >:)
Hebben jullie al 'ns proefgereden in een elektrische wagen? Zou dat eerst eens doen, denk dat ze snel om is als ze voelt hoe comfortabel en stil dat rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Stunned Guy schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:19:
@assje Ik ga inderdaad van de ondergrens uit, bewust eigenlijk, maar je hebt helemaal gelijk, uiteindelijk is de range een groot gedeelte van het jaar beter ja!

Fijn dat deze discussie overigens is toegestaan!

@ThaddeusX Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Mijn situatie lijkt eigenlijk heel veel op die van jou, grappig detail is overigens dat ik dus werk in Rotterdam (centrum) dus met laden tijdens werkdagen verwacht ik niet zo veel problemen, het is meer het (niet makkelijk) thuis laden waar ik me een beetje zorgen om maak..

Voor de rest nogmaals zeer vergelijkbare situatie en motivatie om dus een elektrische auto te leasen, komt allemaal heel erg overeen.

Ik ben gewoon op relatief korte termijn aan een nieuwe auto toe, ik rijd nu al bijna 10 jaar rond in m'n Seat Ibiza, die ik toen voor een prikkie nieuw had gekocht, maar die is gewoon echt aan vervanging toe.

Twijfel al een paar maanden tussen een aantal auto's (Leaf, A1/A3, Polo, Ioniq en nu dus die Corsa-E), dus voor mij kwam die E-Golf aanbieding dus ook als een 'geschenk uit de hemel', helaas dacht de bazin daar dus anders over :(

Wel grappig...ik werk ook in het centrum :)

Gewoon blijven zeuren tot je je zin krijgt :9 (zo deed ik het)

Je moet wel opletten dat het een tijdelijke actie is. De dealer zei dat je er geen maand mee moest wachten.
Einddatum hebben ze niet.

Het kan ook gewoon een sales pitch zijn natuurlijk om ervoor te zorgen dat je snel besteld.

Heb je al een proefrit gemaakt? (kan ff je oudere posts niet meer zien). Ik heb nog geen proefrit gehad. Ik heb voor morgen om 10 uur een proefrit maar die gaat niet door...dus mocht het van me willen overnemen kan ik dat voor je ff regelen. Ik moet toch afbellen ervoor.
In Rdam Zuid is dat dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:50

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

De centrum 8)7

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Beste,

Alvast bedankt!
Ik heb een paar maanden mijn Zoe opgeladen via een stopcontact in de schuur (10A laden). Opzich werkt dat prima en 90km bij laden ging prima in 1 nacht.

Ik ben alleen wel over gestapt op een laadpaal (7kW) om twee redenen:
- De Zoe laadt extreem inefficient op bij laag vermogen, met 10A laden haalde hij maar een efficientie van 50%... Kost me dus eigenlijk 2*0.23 cent/kWh om te laden thuis. Aangezien ik alleen maar thuis laadt scheelt me dat bijna 0.2 cent/kWh! Geen idee hoe het is met de e-Golf trouwens qua efficient laden
- Hoe sneller ik kan laden thuis, hoe sneller je de elektrische weer pakt. Vaak moet 1 van ons in de avond weer weg en met 7kW laden gaat het snel genoeg om na het eten weer 100km bij geladen te hebben (in 2u ongeveer), terwijl we met stopcontact laden dus dan in die situatie gedwongen werden de ICE te pakken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaddeusX
De paard..de vliegtuig... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
Betreffende het opladen met een kabel op de stoep.
Vorig jaar werden we door het lokale veiligheidscommité op de vingers getikt dat de promowagen, een ICE omgebouwde bestelwagenbak, met een stroomkabel in een kabelgoot verbonden was met een stopcontact.
Daar sta je dan op het event, zonder stroom.
Totdat iemand op het volgende lumineuze idee kwam.
Bij de promowagen hoorden ook van die verticale vlaggen incl stokken en standaard voor onder de wielen. Eentje werd onder de wielen gestopt, eentje met een betonblok nabij het stopcontact en tussen de 2 bovenpunten werd de kabel vastgemaakt met snelbinders.
Niet echt praktisch voor dagelijks gebruik maar het zou toch een aantal gemeenten kunnen wakker schudden in verband met thuisladen en de problematiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
assje schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:23:
Herstel, nu op Autoscout €17.545 incl. BTW (2017/140kkm).

Best wel serieus kilometers maar als je zelf relatief weinig kilometers denkt te gaan maken hoeft dat geen issue te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-10 06:59
assje schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:00:
[...]

Herstel, nu op Autoscout €17.545 incl. BTW (2017/140kkm).

Best wel serieus kilometers maar als je zelf relatief weinig kilometers denkt te gaan maken hoeft dat geen issue te zijn.
Pffff, de prijzen klappen hard omlaag nu zeg. :'(

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:49
assje schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:48:
[...]

Zeker, deze heb ik, gekocht voor €250 incl. verzenden:
ICU Compact mini met kWh teller
Vaste kabel, type 2 stekker
met muurbeugel voor de stekker

Zie er in ieder geval nog een op marktplaats voor €265:
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

Maar, hoe je dat met kabel over de stoep zou willen doen zie ik niet zo. Of bedoelde jij een granny charger met meter? Alternatief zou jij wellicht een lader met socket moeten nemen en dan een extra lange kabel nemen (8 meter oid).
Afhankelijk van de gemeente of ze iets over de stoep toestaan. Maar anders vanuit mijn raam (app. 1e verdieping) direct naar een boom die vlakbij staat om daar dan de kabel naar de auto te brengen. Wel even gedoe maar voor noodsituaties als de enkele palen in de buurt bezet zijn.

Ik heb de beperkte range namelijk voor lief als ik nu mijn ICE kan inleveren en dan de 8% pak volgend jaar en alsnog veel goedkoper uit ben maar veel luxer kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stunned Guy
@dvko Dit is zeker de bedoeling ja, ik heb zelf ook nog nooit in een elektrische auto gereden dus voordat ik de knoop doorhak wil ik dat zeker hebben gedaan!

Wellicht valt het me heel erg tegen, zal wel niet maar toch, wil wel echt eerst proef gereden hebben.

Dit is voor mij overigens een heel duidelijk punt om graag elektrisch te willen rijden, als ik de verhalen mag geloven is de 'rijervaring' zoveel prettiger.

Ik had er overigens nog niet bij stil gestaan dat dit haar ook wel eens zou kunnen overtuigen, hele goede tip dus!

@ThaddeusX Nog toevalliger dan, weet niet of ik er zo blij mee moet zijn, straks weer een laadpaal minder hier beschikbaar dan :P

Doorzeuren werkt echt niet, ik kan het beter even laten rusten en straks na de vakantie een proefrit maken. Ik weet dat de actie 'tijdelijk' is, maar ik heb niet helemaal het idee dat het met voorraden te maken heeft maar inderdaad meer een marketing iets is.

Maargoed, ik kan me vergissen uiteraard en dan heb ik pech, dan heeft het niet zo mogen zijn.

Bedankt voor het aanbod van de proefrit trouwens maar dat gaat me helaas niet lukken morgen, wordt echt pas na onze vakantie helaas :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:50

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

UniMatrix schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:08:
[...]

Pffff, de prijzen klappen hard omlaag nu zeg. :'(
De Ioniq is zwaar ondergewaardeerd doordat niets wetende consumenten enkel naar het kWh cijfertje kijkt.

Wanneer de consument doorkrijgt welke eigenschappen echt van belang zijn bij een EV dan verwacht ik dat de positief is voor de restwaarde.

De inzetbaarheid van de Ioniq 28kWh is door de efficiëntie en de snellaad mogelijkheden erg veelzijdig.
Ik heb altijd medelijden met mensen die een Leaf 2.0 gingen rijden vanwege de 40kWh uiting terwijl de Ioniq zoveel beter is.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 01-11-2019 13:17 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
revolution-nl schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:16:
De Ioniq is zwaar ondergewaardeerd doordat niets wetende consumenten enkel naar het kWh cijfertje kijkt.

Wanneer de consument doorkrijgt welke eigenschappen echt van belang zijn bij een EV dan verwacht ik dat de positief is voor de restwaarde.

De inzetbaarheid van de Ioniq 28kWh is door de efficiëntie en de snellaad mogelijkheden erg veelzijdig
Inderdaad ja.

Wij hebben als 2e auto een Kia Picanto in de private lease die over twee jaar afloopt. Mijn vrouw dacht dan graag bijvoorbeeld een Fiat 500e te willen. Echter, voor één in een uitvoering die zij wil zou je nu zo €15k kwijt zijn, ik zou wel gek zijn als ik voor €2k meer een 2e Ioniq kan kopen.

Het zou enorm overkill zijn als 2e auto voor 10.000km/jaar maar financieel zou het nog niet eens zo'n gek idee zijn.

Ga maar na, wij overwogen de eGolf voor €299/maand. Zeg €90/maand voor verzekering+onderhoud+overig dan blijft er €2,5k/jaar over voor afschrijving. Deze Ioniq kan je dan binnen 7 jaar naar 0 afschrijven.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 01-11-2019 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:54
[...]

De inzetbaarheid van de Ioniq 28kWh is door de efficiëntie en de snellaad mogelijkheden erg veelzijdig.
Ik heb altijd medelijden met mensen die een Leaf 2.0 gingen rijden vanwege de 40kWh uiting terwijl de Ioniq zoveel beter is.
De Ioniq is er maar voor 1 groep mensen: mensen die ver willen kunnen rijden met een EV maar geen Tesla Model 3 kunnen betalen.

En dat is een hele kleine groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Dat niet alleen, maar ze hebben hetzelfde bereik, bijna op de kilometer nauwkeurig.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
Ik ben heel tevereden met mijn prive Ioniq :)

Maar dat er nu al 5k minder voor gevraagd wordt dan ik 7 maanden geleden heb betaald is wel even slikken.

Enne @BasvanS : de meeste mensen met een model 3 die ik tegen kom hebben hem niet zelf betaald.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
BasvanS schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:23:
De Ioniq is er maar voor 1 groep mensen: mensen die ver willen kunnen rijden met een EV maar geen Tesla Model 3 kunnen betalen.

Zelden zo'n zinloze statement gezien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04-2021
UniMatrix schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:28:

Maar dat er nu al 5k minder voor gevraagd wordt dan ik 7 maanden geleden heb betaald is wel even slikken.

Enne @BasvanS : de meeste mensen met een model 3 die ik tegen kom hebben hem niet zelf betaald.
Stond die van jou ook op 140k km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
IVIaarten schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:30:
[...]

Stond die van jou ook op 140k km?
Nee maar ik zie ook wel 2017 / 40k staan voor 18.5 ~ 19 exclusief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
assje schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:28:
[...]

Zelden zo'n zinloze statement gezien :P
Denk er maar eens over na. Waar hij vooral goed in is, dat is zuinig rijden. Dit word teniet gedaan door het feit dat de accu een stuk kleiner is. Het enige overgebleven voordeel is dat je sneller kan laden, waardoor de range gelijk is aan bijv. een Leaf.

Echter het laden stelt helemaal niets voor als je het vergelijkt met het laden van een Model 3. En het duurt nog steeds te lang. De meeste mensen die geen 30 minuten willen wachten op 80% willen ook geen 20 minuten wachten op 80%.

Nog een probleem van de ioniq: Geen private lease deals, de auto is buiten een privé aanschaf met cash. gewoon duur te noemen. De zakelijke markt tikt liever nog iets meer af voor een Model 3. Wat is het businessmodel voor en Ioniq, wie wil zo'n ding rijden en kan die ook 40k neerleggen?

[ Voor 34% gewijzigd door BasvanS op 01-11-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:15

De meeste staan zonder btw op de diverse sites en als ze echt goedkoop zijn moet je je afvragen hoe ze er uit zien.Onder de 22k zie ik ze niet, bij Carnext hebben ze er afgelopen week nog 3 of 4 verkocht voor 23,4k incl btw.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
BasvanS schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:34:
Denk er maar eens over na. Waar hij vooral goed in is, dat is zuinig rijden. Dit word teniet gedaan door het feit dat de accu een stuk kleiner is. Het enige overgebleven voordeel is dat je sneller kan laden, waardoor de range gelijk is aan bijv. een Leaf.

Echter het laden stelt helemaal niets voor als je het vergelijkt met het laden van een Model 3. En het duurt nog steeds te lang. De meeste mensen die geen 30 minuten willen wachten op 80% willen ook geen 20 minuten wachten op 80%.
Het oude model waar het hier over gaat kostte nieuw maar €33k, een model 3 is 1,5x zo duur, dat is toch geen vergelijking? Daarom vind ik de uitspraak dat een Ioniq er alleen is voor mensen die geen M3 kunnen betalen zinloos. Bestaat een Polo alleen voor mensen die geen Golf kunnen betalen en een Seat alleen voor mensen die geen VW kunnen betalen? Of zijn er misschien toch mensen met verschillende wensen en voorkeuren.
Nog een probleem van de ioniq: Geen private lease deals, de auto is buiten een privé aanschaf met cash. gewoon duur te noemen. De zakelijke markt tikt liever nog iets meer af voor een Model 3. Wat is het businessmodel voor en Ioniq, wie wil zo'n ding rijden en kan die ook 40k neerleggen?
In €/kW doet de Ioniq het nog niet zo heel goed in vergelijking met bijvoorbeeld de Niro en de Kona. Om die reden kan ik begrijpen dat voor nieuw aanschaf de animo minder is (nog altijd gebaseerd op het oude type van €32k).

Wat ik moeilijker kan begrijpen is dat de occasions zo ondergewaardeerd zijn. In de prijsklasse van de Ioniq is er mijn inziens niets dat ook maar in de buurt komt van de praktische bruikbaarheid en lange termijn perspectieven (BMS).
PeterZ(on) schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:56:
[...]

De meeste staan zonder btw op de diverse sites en als ze echt goedkoop zijn moet je je afvragen hoe ze er uit zien.Onder de 22k zie ik ze niet, bij Carnext hebben ze er afgelopen week nog 3 of 4 verkocht voor 23,4k incl btw.
Op de foto's ziet hij er prima uit, €14,5k ex BTW (€17,5k incl), alleen dus veel km's:
https://www.autoscout24.n...18-7558abd7a246?cldtidx=5

Ik ben bijna geneigd erover na te denken :P

Kan natuurlijk ook nog een foutje of een oplichter zijn

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 01-11-2019 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:15
assje schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:08:
[...]

Op de foto's ziet hij er prima uit, €14,5k ex BTW (€17,5k incl), alleen dus veel km's:

Is lastig te zien op een foto wat de staat is en misschien is de prijs wel verkeerd. Ik heb de afgelopen weken intensief gezocht naar een Ioniq en onder de 22k amper iets gezien. Eentje in Leiden maar dat bedrijf heeft slechte recensies. Gisteren toevallig wel een Ioniq uit 2017 gekocht voor bijna 23k.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
PeterZ(on) schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:19:
[...]

Is lastig te zien op een foto wat de staat is en misschien is de prijs wel verkeerd. Ik heb de afgelopen weken intensief gezocht naar een Ioniq en onder de 22k amper iets gezien. Eentje in Leiden maar dat bedrijf heeft slechte recensies. Gisteren toevallig wel een Ioniq uit 2017 gekocht voor bijna 23k.
Nouja het is wel 140kkm. Ik reken met mijn Ioniq €3k/jaar afschrijving bij 25kkm/jaar.

Mijn Ioniq kocht ik met 52kkm voor €22.600
88/25=3,5 jaar afschrijving a €3k kom ik op €13.600

Maar, dat is puur gebaseerd op kilometers. Koop je deze auto als 2e auto voor 10.000km/jaar kan het dus juist perfect zijn. Ik denk dat je op een periode van 5 jaar toch vrijwel zeker red onder de €299,- dus goedkoper dan de eGolf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluutmaran
  • Laatst online: 03-08 21:45
assje schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:22:
[...]

Nouja het is wel 140kkm. Ik reken met mijn Ioniq €3k/jaar afschrijving bij 25kkm/jaar.

Mijn Ioniq kocht ik met 52kkm voor €22.600
88/25=3,5 jaar afschrijving a €3k kom ik op €13.600

Maar, dat is puur gebaseerd op kilometers. Koop je deze auto als 2e auto voor 10.000km/jaar kan het dus juist perfect zijn. Ik denk dat je op een periode van 5 jaar toch vrijwel zeker red onder de €299,- dus goedkoper dan de eGolf.
Maar dan rijdt je met het risico dat je veel onderhoudskosten hebt en geen nieuwe wagen. Waarom dan die moeite doen en niet voor de zekerheid gaan van een Golf? (als het je om de kosten te doen is dan he, als de Ioniq sowieso je voorkeur hebt is het natuurlijk een prima keuze)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Kluutmaran schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:23:
[...]

Maar dan rijdt je met het risico dat je veel onderhoudskosten hebt en geen nieuwe wagen. Waarom dan die moeite doen en niet voor de zekerheid gaan van een Golf? (als het je om de kosten te doen is dan he, als de Ioniq sowieso je voorkeur hebt is het natuurlijk een prima keuze)
Nou, voor 10.000km per jaar kan die auto ook prima nog 10 jaar mee en dan is hij plotseling de helft goedkoper. Daarnaast bespaar je ook nog 20% aan energiekosten. Kijkend naar huidige occasionprijzen van andere EV's zou hij ook zomaar nog €12k waard kunnen zijn over 5 jaar en 50.000km (en dus maar ongeveer €200/maand kosten TCO).

(dat zou mijn persoonlijke overweging zijn)

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 01-11-2019 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johndoe_1975
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:50
assje schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:08:
[...]

[...]

Kan natuurlijk ook nog een foutje of een oplichter zijn
Is volgens RDW een taxi. Hoeft natuurlijk geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
BasvanS schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:23:
[...]

Kan je dat even nader verklaren want ik begrijp je redenering niet.
1. Een Ioniq rijdt toch niet zo ver dan een Tesla model 3?
2. Wat heeft de prijs er nu mee te maken? Wij rijden een Kona EV (gevolgd door een e-Niro) en de prijs is hoger dan een Ioniq (en de prijs en range liggen ongeveer gelijk met een Tesla 3 en toch hebben we niet voor een Tesla gekozen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrr
assje schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:24:
[...]

Nou, voor 10.000km per jaar kan die auto ook prima nog 10 jaar mee en dan is hij plotseling de helft goedkoper. Daarnaast bespaar je ook nog 20% aan energiekosten. Kijkend naar huidige occasionprijzen van andere EV's zou hij ook zomaar nog €12k waard kunnen zijn over 5 jaar en 50.000km (en dus maar ongeveer €200/maand kosten TCO).

(dat zou mijn persoonlijke overweging zijn)
Als, als, als en dat voor mogelijk €99 goedkoper...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-10 23:31
johndoe_1975 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:52:
[...]

Is volgens RDW een taxi. Hoeft natuurlijk geen probleem te zijn.
Dat zal vaak het geval zijn met Ioniqs van 2 tot 3 jaar oud en ruim over de 100k km op de teller. Dat hoeft inderdaad geen probleem te zijn, maar ik zelf laat ze liever staan (voor de export :) ). Als er 9 uur per dag iemand op het meubilair gezeten heeft, heeft dat na 3 jaar wel z'n beste tijd gehad. Maar als de binnenkant er nog netjes uit ziet en je niet veel km gaat maken kan het een voordelige keuze zijn. Zeker in vergelijking met een Fiat 500e die slechts 4 personen kan vervoeren en niet kan snelladen.

Ik zou wel even bij Hyundai checken hoe het zit met de garantie. Soms is het gebruik als taxi een uitsluitingsgrond voor de garantie en het zou zonde zijn als de 5 jaar fabrieksgarantie niet geldig is.

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
IvoB2 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:54:
[...]

Kan je dat even nader verklaren want ik begrijp je redenering niet.
1. Een Ioniq rijdt toch niet zo ver dan een Tesla model 3?
2. Wat heeft de prijs er nu mee te maken? Wij rijden een Kona EV (gevolgd door een e-Niro) en de prijs is hoger dan een Ioniq (en de prijs en range liggen ongeveer gelijk met een Tesla 3 en toch hebben we niet voor een Tesla gekozen).
Een ioniq koop je alleen als je weinig te besteden hebt en veel KM wil rijden in een EV. Die mensen zijn er nou eenmaal bijna niet. De meeste mensen die veel rijden moeten niet eens aan een EV denken. En voor kleine afstanden zijn er veel auto's die beter bereikbaar zijn voor de meeste mensen (Private lease etc).

Wil het overigens niet als feit presenteren maar meer als mijn visie ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BasvanS op 01-11-2019 17:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

BasvanS schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 17:49:
[...]

Een ioniq koop je alleen als je weinig te besteden hebt en veel KM wil rijden in een EV. Die mensen zijn er nou eenmaal bijna niet. De meeste mensen die veel rijden moeten niet eens aan een EV denken. En voor kleine afstanden zijn er veel auto's die beter bereikbaar zijn voor de meeste mensen (Private lease etc).

Een auto kopen van minstens €22.000,- (uitzonderingen daargelaten) kan ik niet bestempelen als weinig te besteden hebben.
De gemiddelde Nederlander besteed hooguit eerder richting €10.000,- aan een tweedehands auto.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dvko
  • Niet online
[...]

Toevallig heb ik vorige week een nieuwe IONIQ (zakelijk) gekocht en ik ben zo ongeveer het tegenovergestelde van wat jij daar beschrijft. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Ook met deze visie ontgaat mij dan je uitspraak waarom die andere groep mensen dan perse een Tesla 3 zouden willen kopen. Had je nu nog geschreven "die niet genoeg budget hebben of het budget niet willen besteden of om het even welke reden hebben om geen EV met long range aan te schaffen" had ik er wel meer begrip voor kunnen opbrengen.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 01-11-2019 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
IvoB2 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:17:
[...]

Ook met deze visie ontgaat mij dan je uitspraak waarom die andere groep mensen dan perse een Tesla 3 zouden willen kopen.
Als je EV wil die snel laad en ver komt koop je een Model 3 mijns inziens. Niet persee, maar de kans is groter. Als je al een groep mensen kan bedenken voor wie de Ioniq DE auto is, dan is die heel klein denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Nou, zoals eerder gezegd, heb je hier dan al de eerste uitzondering op je visie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
BasvanS schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:23:
[...]

Als je EV wil die snel laad en ver komt koop je een Model 3 mijns inziens. Niet persee, maar de kans is groter. Als je al een groep mensen kan bedenken voor wie de Ioniq DE auto is, dan is die heel klein denk ik.
En de vorm van de auto speelt totaal geen rol? Ik ben blij met de hoge instap van mijn Kona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
daemonix schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:44:
[...]

En de vorm van de auto speelt totaal geen rol? Ik ben blij met de hoge instap van mijn Kona.
Mensen kopen geen Ioniq om de instap..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Vandaag voor het eerst een Model 3 in real life meegereden. Ik vind het toch een behoorlijke teleurstelling. De afwerking is meer Ford dan BMW. Het ziet en voelt allemaal wat grof aan.
Ik denk als de Europese merken in het D segment EVs gaan bouwen dat Tesla hier een flinke kluif aan gaat krijgen. Ik denk dat veel mensen toch de minder efficiënte EVs gaan kiezen met betere afwerking. De Japanners hebben uiteindelijk ook nooit de Europese markt kunnen domineren, ondanks hun superieure betrouwbaarheid en techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
BasvanS schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:49:
[...]

Mensen kopen geen Ioniq om de instap..
Maar wel omdat hij gewoon goed rijdt en een premium afwerking heeft. Helemaal niets mis mee.

Disclaimer: we rijden een Ioniq. En een Kona. En als ik nu zou moeten kiezen dan zou het zeker geen Tesla worden.

Pagina: 1 ... 39 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic