Verwacht binnenkort dat mijn elektrische auto wordt geleverd en vroeg mij af of er 'laadetiquette' zijn voor mensen in die een stad wonen en zijn aangewezen op openbare laadplekken. Voor zover ik heb kunnen nagaan lijkt het zo te zijn dat je een laadplek onbeperkt mag gebruiken, nu lijkt het mij vrij asociaal als je de auto aan een laadplek zet en vervolgens bijv. 2 weken met vakantie gaat. Toch zie ik op de laadplekken vaak langere tijd dezelfde autos staan. Zijn hier ervaringen mee?
Als je je auto laat staan als ie vol is kun je niet van etiquette spreken dunkt meVerwijderd schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:20:
Verwacht binnenkort dat mijn elektrische auto wordt geleverd en vroeg mij af of er 'laadetiquette' zijn voor mensen in die een stad wonen en zijn aangewezen op openbare laadplekken. Voor zover ik heb kunnen nagaan lijkt het zo te zijn dat je een laadplek onbeperkt mag gebruiken, nu lijkt het mij vrij asociaal als je de auto aan een laadplek zet en vervolgens bijv. 2 weken met vakantie gaat. Toch zie ik op de laadplekken vaak langere tijd dezelfde autos staan. Zijn hier ervaringen mee?
Verwijderd
Hier op het werk ook, heb je directieplekken bij de voordeur en er langs 4 EV plekken, maar diverse mensen met een EV parkeren daar maar pluggen nooit hun wagen in. Doen ze thuis, is op kantoor teveel moeite. Zeg er verder niks van, maar god parkeer dan in een normaal vak zeg.
Je ziet dat soort aso-acties ook regelmatig bij Ikea. Heeft ooit iemand nog best een strakke actie mee uitgehaald met zo’n eikel.Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:53:
Hier op het werk ook, heb je directieplekken bij de voordeur en er langs 4 EV plekken, maar diverse mensen met een EV parkeren daar maar pluggen nooit hun wagen in. Doen ze thuis, is op kantoor teveel moeite. Zeg er verder niks van, maar god parkeer dan in een normaal vak zeg.
Heel strakke actie inderdaad.Tomba schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 18:14:
[...]
Je ziet dat soort aso-acties ook regelmatig bij Ikea. Heeft ooit iemand nog best een strakke actie mee uitgehaald met zo’n eikel.
Als je bedoelt andermans auto blokkeren omdat je niet kunt laden bij de IKEA. Hoe kleinzerig is dat? Triest gewoon.
Je zult als EV rijder maar eens vergeten om je pasje langs de paal te swipen. Dan maken andere EV-rijders je graag het leven zuur zie ik al.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Haha, dat is een column van @Hachy. En voor de duidelijkheid, hij heeft het niet echt gedaan; niet iedereen had door dat het een column was.Tomba schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 18:14:
[...]
Je ziet dat soort aso-acties ook regelmatig bij Ikea. Heeft ooit iemand nog best een strakke actie mee uitgehaald met zo’n eikel.
Neemt niet weg dat het inderdaad hierom niet handig is om EV plekken op de meest gunstigste plekken te plaatsen, wel begrijpelijk omdat ze dan makkelijker de kabels vanuit hun meterkast kunnen trekken.
Voor laadpalen zouden ze standaard zo ver mogelijk bij de ingang/voorziening moeten plaatsen. De Lidl heeft dit in Huizen wel begrepen. Al scheelt het wel dat de stroom daar gratis is, als er betaald moet worden is dichtbij natuurlijk maximale omzet.
Hier in de wijk transformeren ze ook de populairste plekken ten onvrede van de bewoners en dat is niet eens in voordeel van de EV rijders. Ik heb liever een beschikbare paal dan een paal dichtbij.
Hier in de wijk transformeren ze ook de populairste plekken ten onvrede van de bewoners en dat is niet eens in voordeel van de EV rijders. Ik heb liever een beschikbare paal dan een paal dichtbij.
[ Voor 32% gewijzigd door Deveon op 27-10-2019 18:40 ]
Wel of niet bij een laadpaal blijven staan met een volle accu in de woonwijk is per wijk verschillend. Sommige wijken met hoge parkeer druk heeft maar 1 bewoner een EV. In zo’n situatie is het juist asociaal om bij volle accu de auto in een normale vak te zetten. Dan is er al weinig plek en neemt de EV rijder feitelijk 2 plekken in, als hij niet op de laad plek staat.
Het aantal (PH)EV’s is sinds de Model 3 flink aan t groeien in onze buurt en je merkt dat de PHEV rijders er nog ‘aan moeten wennen’ dat er nog andere mensen zijn die letterlijk voor hun mobiliteit afhankelijk zijn van de openbare oplaadpunten. Parkeerplek is er (gelukkig) te over in onze wijk, dus ergerlijk is het zeker.Z___Z schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:11:
Wel of niet bij een laadpaal blijven staan met een volle accu in de woonwijk is per wijk verschillend. Sommige wijken met hoge parkeer druk heeft maar 1 bewoner een EV. In zo’n situatie is het juist asociaal om bij volle accu de auto in een normale vak te zetten. Dan is er al weinig plek en neemt de EV rijder feitelijk 2 plekken in, als hij niet op de laad plek staat.
Verwijderd
Haha dat wist ik niet, heb de ballen verstand van elektrisch rijden daarom volg ik dit topic. Geen idee wat voor palen er bij ons op het werk staan, volgens mij waar je zelf moet betalen. Maarja lease autoconstructie, dus geen idee.Tomba schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 18:14:
[...]
Verwijderd
Het is al aso om hem te laten staan als hij klaar is met laden!Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:20:
Nu is het onzin dat je midden in de nacht je bed uit zou moeten, maar het gebeurt hier vaak dat mensen 16:00 uur thuis komen, 19:00 uur is de accu vol en hem heel de avond en nacht laten staan.
Gemeente is duidelijk: accu vol en stadstoezicht ziet het? Is een bekeuring!
Tot u toe nooit doorgezet, maar er komt een moment dat ik toch voor zo’n aso nog een keer ga bellen!
Vorige keer de gemeente gevraagd waarschuwingen uit te delen. Dat gaan ze helaas niet doen. Langskomen is direct schrijven. Ik heb toen niet doorgezet, maar als de aso’s doorgaan, gaat het toch een keer gebeuren!
Stel je zet je 3 fase capabele Tesla of Renault er neer en sluit een 1 fase laadkabel aan of andere traag ladende EV met grote accu waardoor het laden zeker lang duurt. Dan kun je je auto gewoon maar laten staanVerwijderd schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 22:10:
[...]
Het is al aso om hem te laten staan als hij klaar is met laden!
Nu is het onzin dat je midden in de nacht je bed uit zou moeten, maar het gebeurt hier vaak dat mensen 16:00 uur thuis komen, 19:00 uur is de accu vol en hem heel de avond en nacht laten staan.
Ik ben blij dat ik thuis gewoon op de oprit kan laden, nu nog eens meer capaciteit waardoor publiek laden 99% van de tijd overbodig zal zijn. Wat een aanmodderen is het eigenlijk zo lang het niet fatsoenlijk is geregeld.
Waarom zet die gemeente er niet gewoon meer laadplekken neer als er duidelijk vraag naar is? Al zijn het maar 7kW ofzo. Hoe moet dat anders gaan met de groei van het aantal EV’s?Gemeente is duidelijk: accu vol en stadstoezicht ziet het? Is een bekeuring!
Tot u toe nooit doorgezet, maar er komt een moment dat ik toch voor zo’n aso nog een keer ga bellen!
Vorige keer de gemeente gevraagd waarschuwingen uit te delen. Dat gaan ze helaas niet doen. Langskomen is direct schrijven. Ik heb toen niet doorgezet, maar als de aso’s doorgaan, gaat het toch een keer gebeuren!
Op m’n werk heb ik er ook last van terwijl ik meestal even moet laden om thuis te komen maar het probleem is imo gewoon gebrek aan laadplekken (en phev rijders die ook wat elektrisch wille rijden..).
[ Voor 8% gewijzigd door bite op 28-10-2019 01:12 ]
Verwijderd
Je hoort niemand klagen als hij 19:00 vol is en je hem 20:00 of 21:00 weghaalt... maar 19:00 vol en heel de avond/nacht laten staan is niet juist.bite schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 01:05:
[...]
Stel je zet je 3 fase capabele Tesla of Renault er neer en sluit een 1 fase laadkabel aan of andere traag ladende EV met grote accu waardoor het laden zeker lang duurt. Dan kun je je auto gewoon maar laten staanMisschien komt er wel een instelling in je auto waarbij je het laadvermogen kan beperken zodat je die stoelendans met parkeerplaatsen niet hoeft te doen. Stel idd 19:00 accu vol, kinderen (bijna) naar bed en dan ohja ook nog ff een andere parkeerplek zoeken...
Ik ben blij dat ik thuis gewoon op de oprit kan laden, nu nog eens meer capaciteit waardoor publiek laden 99% van de tijd overbodig zal zijn. Wat een aanmodderen is het eigenlijk zo lang het niet fatsoenlijk is geregeld.
[...]
Waarom zet die gemeente er niet gewoon meer laadplekken neer als er duidelijk vraag naar is? Al zijn het maar 7kW ofzo. Hoe moet dat anders gaan met de groei van het aantal EV’s?
Op m’n werk heb ik er ook last van terwijl ik meestal even moet laden om thuis te komen maar het probleem is imo gewoon gebrek aan laadplekken (en phev rijders die ook wat elektrisch wille rijden..).
En natuurlijk moeten er ook laadpalen bij, maar feit blijft dat die dingen ook gebruikt moeten worden om er geld op te kunnen verdienen. Als iedereen hem maar laat staan, wordt er minder geladen en kan het niet anders dan de prijzen omhoog gaan!
@BlakHawk en waarom niet? Als er 5 minuten ICE wagen opde parking had gestaan, had je wss wel gaan klagen?
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Want ev-rijders met een ander schema(nachtdienst) bestaan niet.Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 06:41:
[...]
Je hoort niemand klagen als hij 19:00 vol is en je hem 20:00 of 21:00 weghaalt... maar 19:00 vol en heel de avond/nacht laten staan is niet juist.
Denk dat het ook wel een kostendingetje is om de palen dicht bij de ingang te plaatsen, daar zit meestal toch het kloppend hart van de elektrische installatie en als je voor 6 palen 11kW kabels legt maakt het aardig uit of je 10m of 50m x6 nodig hebt.Deveon schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 18:35:
Voor laadpalen zouden ze standaard zo ver mogelijk bij de ingang/voorziening moeten plaatsen. De Lidl heeft dit in Huizen wel begrepen. Al scheelt het wel dat de stroom daar gratis is, als er betaald moet worden is dichtbij natuurlijk maximale omzet.
Het lijkt mij dat niet elke paal eigen kabels heeft maar dat het geloadbalanced wordt.Erasmo schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:28:
[...]
Denk dat het ook wel een kostendingetje is om de palen dicht bij de ingang te plaatsen, daar zit meestal toch het kloppend hart van de elektrische installatie en als je voor 6 palen 11kW kabels legt maakt het aardig uit of je 10m of 50m x6 nodig hebt.
De gratis AC lader van de Lidl sla ik trouwens over. Voor die anderhalve euro aan stroom ga ik geen moeite doen met mijn laadkabel en laadpas. De 50 kW lader is wel de moeite waard, maar ook omdat daar een vaste kabel op zit en geen pas voor nodig is.
Je kan op je bestemming toch ook laden? Ik was afgelopen jaar ook in Denemarken (nog met de ICE). Ik ga het gesprek wel aan met de campingeigenaar of ik mijn Tesla volgend jaar mag inprikken op een laag amperage (anders inderdaad ritje naar de Supercharger).Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 08:03:
[...]
Ik zou ze allemaal niet overwegen![]()
Ik vergeet gewoon altijd te plannen, ik houd er niet van. Op vakantie besluiten we vaak opeens een dagje rond te gaan touren. Ik zou mij heel beperkt voelen om opeens allemaal apps te gaan raadplegen. Niets voor ons...
Daarom voor de veilige keuze gegaan, de model 3, net als de rest van leasend Nederland![]()
En zelfs met de Tesla voorzie ik op vakantie nog problemen. We waren nu een week je in Denemarken. Laatste keer met de ice verwacht ik. Maar €1,20 per kWh is toch wat veel. Met de Tesla had ik minimaal 1 keer die week even een ritje van 40 minuten moeten maken naar een supercharger en na laden weer 40 minuten terug... Niet heel handig...
Wel absurde tarieven voor openbaar laden in Denemarken
Ja bij bestaande panden speelt dat zeker. Kosten van de kabels zal denk ik niet eens zo zeer het probleem zijn, maar de parkeerplaats openbreken, graven en weer plaveien wordt wel een duur geintje. En dan zit je vaak ook met lelijke reparatiestukken in de parkeerplaats.Erasmo schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:28:
[...]
Denk dat het ook wel een kostendingetje is om de palen dicht bij de ingang te plaatsen, daar zit meestal toch het kloppend hart van de elektrische installatie en als je voor 6 palen 11kW kabels legt maakt het aardig uit of je 10m of 50m x6 nodig hebt.
Bij nieuwbouw hier in de buurt wordt er al rekening mee gehouden en valt het me op dat de palen meestal enigszins centraal staan. Niet de beste plekken, maar ook niet de verste uithoek van het parkeerterrein.
Omdat die ICE van in het begin weet dat het niet mag. Die EV, daarentegen, weet misschien nog niet dat hij volgeladen is (ze hebben niet allemaal een app) of kan net even niet weg (alleen thuis met kleine kinderen, oid).SadisticPanda schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 07:06:
@BlakHawk en waarom niet? Als er 5 minuten ICE wagen opde parking had gestaan, had je wss wel gaan klagen?
Redenen genoeg dat die misschien niet klaar staat op het moment dat het op 100% springt ...
Dus moet er een coulance periode komen, een timer die begint te lopen als hij vol is. Dan kunnen we beginnen te discussiëren of dat dat nu 30m, 5m of 2h moet zijn
5 minuten, als bij mij de parkeermeter verlopen is, moet ik ook extra betalen of maken dat ik weg ben. Moet ik niet zfkomen van ja van ik zit alleen thuis met de kinderen of ik heb geen horloge.3_s schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:26:
[...]
Omdat die ICE van in het begin weet dat het niet mag. Die EV, daarentegen, weet misschien nog niet dat hij volgeladen is (ze hebben niet allemaal een app) of kan net even niet weg (alleen thuis met kleine kinderen, oid).
Redenen genoeg dat die misschien niet klaar staat op het moment dat het op 100% springt ...
Dus moet er een coulance periode komen, een timer die begint te lopen als hij vol is. Dan kunnen we beginnen te discussiëren of dat dat nu 30m, 5m of 2h moet zijn.
Maak het gewoon simpel, maak van oplaadplaatsen betaalde plekken. Zolang je stroom afneemt, mag je gratis staan. Van het moment dat het laden gedaan is, gewoon parkeerkosten doorrekenen. Lekker simpel.
Kunnen er ook gewoon ICE op parkeren maar die betalen van in het begin parkeerkosten.
@SadisticPanda Maar ik weet niet wanneer hij volgeladen is. En kan het ook niet vooraf te weten komen. Want als iemand de andere aansluiting gebruikt, halveert mijn laadsnelheid misschien.
Het meest logische zou zijn dat je altijd moet betalen. Want waarom mag je gratis parkeren als je laadt. Slaat toch nergens op. Het laden is een extra dienst, bovenop het parkeren.
Daar zullen we op termijn ook wel naar toe gaan, als (quasi) iedereen een EV heeft.
Het meest logische zou zijn dat je altijd moet betalen. Want waarom mag je gratis parkeren als je laadt. Slaat toch nergens op. Het laden is een extra dienst, bovenop het parkeren.
Daar zullen we op termijn ook wel naar toe gaan, als (quasi) iedereen een EV heeft.
Ook dat werkt misbruik in de hand, dan gaat menigeen zn laadvermogen op de laagste stand zetten om er zo lang mogelijk gratis te kunnen staan..SadisticPanda schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:41:
[...]
Maak het gewoon simpel, maak van oplaadplaatsen betaalde plekken. Zolang je stroom afneemt, mag je gratis staan. Van het moment dat het laden gedaan is, gewoon parkeerkosten doorrekenen. Lekker simpel.
Het heikele punt blijft dat er te weinig laadplekken zijn. Wordt tijd voor grotere laadpleinen waar elke plek een socket heeft. Dan loadbalancen voor het hele plein, en diegene die haast heeft gaat maar naar de snellader.
Afgelopen weekend egolf meegekregen om dit te testen.ThaddeusX schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:18:
Hoeveel km actieradius krijg je met een e-golf als je 10 minuten gaat laden?
.
20 minuten laden ging de batterij van 17 naar 58 procent en 80 KM erbij (van 30 naar 110)
In deze 20 minuten 13 kWh geladen
Te weinig parkings in het algemeen en dan gaan ze die nog reserveren voor EV. Geen probleem, stamp ik nog wel 10 minuten extra roet in de lucht om een andere plek te zoeken.CyBeRSPiN schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:51:
[...]
Ook dat werkt misbruik in de hand, dan gaat menigeen zn laadvermogen op de laagste stand zetten om er zo lang mogelijk gratis te kunnen staan..
Het heikele punt blijft dat er te weinig laadplekken zijn. Wordt tijd voor grotere laadpleinen waar elke plek een socket heeft. Dan loadbalancen voor het hele plein, en diegene die haast heeft gaat maar naar de snellader.
Mijn ice komt ook met een stekker. Ik kan eindeloos ladenCyBeRSPiN schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:51:
[...]
Ook dat werkt misbruik in de hand, dan gaat menigeen zn laadvermogen op de laagste stand zetten om er zo lang mogelijk gratis te kunnen staan..
Not Kidding. Zit druppellader/heaterblok op 220 in de wagen. Beter voor milieu want blok heeft nooit echt koud
[ Voor 32% gewijzigd door SadisticPanda op 28-10-2019 12:59 ]
Super handige info! DankjewelHim_ schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:51:
[...]
Afgelopen weekend egolf meegekregen om dit te testen.
20 minuten laden ging de batterij van 17 naar 58 procent en 80 KM erbij (van 30 naar 110)
Theorie kan altijd maar ik heb liever praktijk voorbeeld, zoals die van jou
-bericht verwijderd ivm dubbelplaatsing-
[ Voor 96% gewijzigd door Hkuit op 28-10-2019 13:02 ]
Tja, dat is natuurlijk ook niet heel genuanceerd...Flagg schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 22:28:
[...]
Je moet Autoweek en EV echt niet serieus nemen. Als er gekwijld moet worden met allerlei superlatieven over het gevoel bij een nieuwe Alfa Romeo zijn ze prima geschikt. Maar het zijn een stel starre conservatieven die vrijwel niks met EV te maken willen hebben, of ze moeten het laatste jaar wijzer geworden zijn, maar ik ben er bang voor. En met Autoweek bedoel ik de vaste bezoekers en de eigen journalisten.
Ik heb het laatste jaar ook nog gewoon op Autoweek.nl gekeken
Het Autoweek-publiek is wat gemengder in haar houding t.o.v. EV, om het maar subtiel uit te drukken. Er zijn er nogal wat die al het negatieve nieuws uitvergroten (bijv. dat Tesla nog nooit een dag winst heeft gemaakt, heerlijke borrel-retoriek) en die allemaal een reden hebben om noooooiiit in zo'n onpersoonlijk rijdend ding te gaan zitten. Er zijn er inmiddels ook genoeg die of helemaal óm zijn (en inmiddels een EV aangeschaft hebben of daarvan dromen) of die de markt in de gaten houden bijv. totdat EV binnen hun budget valt. Tot die laatsten behoor(de) ik; als de e-Golf is geleverd hoop ik gauw tot de groep te behoren die helemaal óm is.
Eens. En er zijn dus genoeg (al dan niet 'ex-') eigenaren van een e-Golf die positief zijn, ondanks die ontzettend lage range. Over de Tesla model 3 lees ik nog meer positieve berichten, ook weer ondanks die verschrikkelijk slechte afwerking binnen, de gapende naden/kieren buiten en 'wat was er allemaal nog meer niet zo goed aan die auto'Ik luister alleen naar eigenaren, of (nog liever) ex eigenaren. Als mensen nog steeds lovend zijn over een auto die ze verkocht hebben dan heb je een topper.
Niks mis met de e-golf. De range weet je gewoon op voorhand dat die stukken minder is. Moet je er ook niet over klagen.Hkuit schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:59:
[...]
Eens. En er zijn dus genoeg (al dan niet 'ex-') eigenaren van een e-Golf die positief zijn, ondanks die ontzettend lage range.
Er zijn ook nog gemeentes zonder betaald parkeren, je weet wel buiten de randstad.3_s schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:45:
@SadisticPanda Maar ik weet niet wanneer hij volgeladen is. En kan het ook niet vooraf te weten komen. Want als iemand de andere aansluiting gebruikt, halveert mijn laadsnelheid misschien.
Welke gemeente is dat dan ? Mijn gemeente doet gelukkig niet mee aan de gekkigheid.Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 22:10:
[...]
Het is al aso om hem te laten staan als hij klaar is met laden!
Gemeente is duidelijk: accu vol en stadstoezicht ziet het? Is een bekeuring!
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Ook lekker makkelijk verdienen 's nachts om 04:00, stuur een paar van die stadsgestapos de weg op en schrijven maar.kdeboois schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:12:
[...]
Welke gemeente is dat dan ? Mijn gemeente doet gelukkig niet mee aan de gekkigheid.
Of de laadpaal eigenaren en stroomleveranciers stellen een "laadpaalklever" tarief in? Als je accu vol is, en je blijft aangesloten dan betaal je een bedrag per uur dat je de paal bezet houdt. Lease rijders zullen het wellicht nog steeds niet "voelen" omdat de rekening naar de LM gaat, maar particulieren zullen hun gedrag snel aanpassen...Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 06:41:
[...]
Je hoort niemand klagen als hij 19:00 vol is en je hem 20:00 of 21:00 weghaalt... maar 19:00 vol en heel de avond/nacht laten staan is niet juist.
En natuurlijk moeten er ook laadpalen bij, maar feit blijft dat die dingen ook gebruikt moeten worden om er geld op te kunnen verdienen. Als iedereen hem maar laat staan, wordt er minder geladen en kan het niet anders dan de prijzen omhoog gaan!
Bij Tesla SuperChargers is dat nu al het geval, en niemand dus die het in z'n hoofd haalt om z'n Tesla de hele nacht aan de charger daar te hangen!
Ik zal het juister verwoorden: laden en niet-ladend parkeren moet dezelfde prijs hebbenErasmo schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:11:
[...]
Er zijn ook nog gemeentes zonder betaald parkeren, je weet wel buiten de randstad.
Dank je voor de info! Was dit bij FastNet?Him_ schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:51:
[...]
Afgelopen weekend egolf meegekregen om dit te testen.
Probleem is inderdaad de Zakelijke Leaserijder die de kosten hiervan nooit ziet. Dus een bekeuring (die wél bij de misbruiker aankomt) is dan toch het beste plan, als mensen gewoon op hun gedrag aanspreken niet werkt.gauchov6 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:29:
[...]
Of de laadpaal eigenaren en stroomleveranciers stellen een "laadpaalklever" tarief in? Als je accu vol is, en je blijft aangesloten dan betaal je een bedrag per uur dat je de paal bezet houdt. Lease rijders zullen het wellicht nog steeds niet "voelen" omdat de rekening naar de LM gaat, maar particulieren zullen hun gedrag snel aanpassen...
Bij Tesla SuperChargers is dat nu al het geval, en niemand dus die het in z'n hoofd haalt om z'n Tesla de hele nacht aan de charger daar te hangen!
(en wat ben ik blij dat ik in een wijk woon waar parkeren gewoon gratis is)
[ Voor 3% gewijzigd door Tomba op 28-10-2019 13:38 ]
Dat is ook een compleet ander scenario, je gaat ook geen auto de hele nacht aan de Fastned hangen. Maar dat is wel lekker harken dan als je auto halverwege het slapen vol zit.gauchov6 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:29:
[...]
Of de laadpaal eigenaren en stroomleveranciers stellen een "laadpaalklever" tarief in? Als je accu vol is, en je blijft aangesloten dan betaal je een bedrag per uur dat je de paal bezet houdt. Lease rijders zullen het wellicht nog steeds niet "voelen" omdat de rekening naar de LM gaat, maar particulieren zullen hun gedrag snel aanpassen...
Ik betaal per kWh en niet per tijdseenheid, dus dat gaat een beetje lastig.3_s schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:29:
[...]
Ik zal het juister verwoorden: laden en niet-ladend parkeren moet dezelfde prijs hebben.
Als het goed is komt hier komende maand de tweede elektrische auto (2*Tesla). De ervaringen met de eerste waren zo goed dat we nu volledig elektrisch gaan.
Er staat een 3-fase laadpaal op de oprit die ongeveer 60 km/uur aan batterij erbij plust. Omdat we allebei vrij veel kilometers maken zou dat op het eerste gezicht misschien soms spannend kunnen worden. Omdat we af en toe een dagje thuis werken gaan we ervan uit dat het wel zal lukken.
Als we allebei 2 dagen op rij ver weg moeten dan betekend dat:
Rond 18:00 kinderen van de opvang en start laden auto 1
Rond 22:00 auto wisselen en start laden auto 2
Auto 1 kan dan 240 km bijladen wat ivm ons werk geen uitzonderlijke reisafstand is voor een dag en auto 2 kan helemaal vol. Daarnaast hebben al mijn klanten laadplekken, is er een publieke laadpaal op 200 mtr en kunnen we in het ergste geval naar Fastned of de supercharger. Naast het feit dat enkele keren per week de auto verzet moet worden verwachten wij dus dat het geen nadelen heeft.
Ik vroeg me af of er hier al meer gezinnen twee elektrische auto’s hebben zonder ice backup.
Er staat een 3-fase laadpaal op de oprit die ongeveer 60 km/uur aan batterij erbij plust. Omdat we allebei vrij veel kilometers maken zou dat op het eerste gezicht misschien soms spannend kunnen worden. Omdat we af en toe een dagje thuis werken gaan we ervan uit dat het wel zal lukken.
Auto 1 kan dan 240 km bijladen wat ivm ons werk geen uitzonderlijke reisafstand is voor een dag en auto 2 kan helemaal vol. Daarnaast hebben al mijn klanten laadplekken, is er een publieke laadpaal op 200 mtr en kunnen we in het ergste geval naar Fastned of de supercharger. Naast het feit dat enkele keren per week de auto verzet moet worden verwachten wij dus dat het geen nadelen heeft.
Ik vroeg me af of er hier al meer gezinnen twee elektrische auto’s hebben zonder ice backup.
Toevallig uit nood met de e-golf geladen bij Fastned dit weekend. Proefrit was iets te kort op de vorige geplanned, dus ik krijg hem bijna leeg mee. in 16 minuut 22 10,62kWh geladen. 0,66kWh per minuut. Netjes 40kW dus zoals geadverteerd.
PSN: DutchTrickle PVoutput
[verwijderd]
[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]
Wat is daar lastig aan? Je betaalt het parkeren per tijd en daar bovenop het laden per kWh.Erasmo schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:57:
[...]
Ik betaal per kWh en niet per tijdseenheid, dus dat gaat een beetje lastig.
Wij hebben al vier jaar geen ICE meer. Maar de situatie is wel anders dan bij jou. Ik moet iedere dag 2 keer laden (op werk en thuis) om heen en weer te komen. Mijn partner werkt veel dichterbij huis en kan makkelijk een week achter elkaar niet laden (en toch heen en weer rijden).Guy Treepbush schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:02:
In principe zou je ook een dubbele laadpaal kunnen maken die kan loadbalancen. Dan kan je beide auto's tegelijk laden (op halve snelheid weliswaar). Als de 1 vol is dan kan de ander op volle snelheid laden. Wellicht kan je het ook nog zo maken dat auto 1 altijd met volle snelheid laad en auto 2 pas begint als auto 1 vol is.
Moeten beide auto's natuurlijk wel tegelijk op je inrit kunnen staan. Bij ons kan dat wel en wij hebben het zo dat beide auto's op vol vermogen kunnen laden (maar die laden maar op 1 fase en niet 3 fasen).
In mijn gemeente is geen betaald parkeren dus betalen per tijd kan niet.3_s schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:16:
[...]
Wat is daar lastig aan? Je betaalt het parkeren per tijd en daar bovenop het laden per kWh.
[ Voor 5% gewijzigd door Erasmo op 28-10-2019 14:34 ]
Betalen per tijd heeft niet perse te maken met betaald parkeren, je betaald per tijdseenheid dat je van de laadpaal gebruik maakt.Erasmo schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:33:
[...]
In mijn gemeente is geen betaald parkeren dus betalen per tijd kan niet.
Het ging erover dat er dan ook plofwagens op die plek konden staan als ze maar lapten. En dat geeft nog een extra gaar effect, goedkopere auto's die over het algemeen wat langzamer laden(geen 3-fase) zullen dan dus veel meer per kWh gaan betalen, dat is ook niet echt eerlijk.midego schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:42:
[...]
Betalen per tijd heeft niet perse te maken met betaald parkeren, je betaald per tijdseenheid dat je van de laadpaal gebruik maakt.
Dan parkeren de ICE's idd daar ook gratis. Die hebben evenveel recht op parkeren als EV's.Erasmo schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:33:
[...]
In mijn gemeente is geen betaald parkeren dus betalen per tijd kan niet.
Gewoon zorgen voor genoeg palen (is nu nog niet, maar het ging dan ook over een toekomstbeeld waarin quasi iedereen EV had).
We hebben het hier toch over het parkeren op een plek met een laadpaal? Waarom zou een ICE daar gaan staan met de kans op een bekeuring (los van of het wel/niet gebeurd). Het betalen gaat naar rato gebruik van de paal per minuut en per kWh, een ICE heeft daar dus niks mee te maken als die op een normale parkeerplek staat.3_s schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:51:
[...]
Dan parkeren de ICE's idd daar ook gratis. Die hebben evenveel recht op parkeren als EV's.
Gewoon zorgen voor genoeg palen (is nu nog niet, maar het ging dan ook over een toekomstbeeld waarin quasi iedereen EV had).
ICE = Internal Combustion Engine
BEV = Battery Electric Vehicle
PHEV = Plug-in Hybric Electric Vehicle
Maar dat mag dus niet, als het EV-plekken zijn is als non-EV daar parkeren niet toegestaan. Zijn het oplaadplekken is het niet toegestaan om er als ICE te staan maar ook niet als niet-ladende EV.3_s schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:51:
[...]
Dan parkeren de ICE's idd daar ook gratis. Die hebben evenveel recht op parkeren als EV's.
@Erasmo , @midego , @Tomba
Het ging hier ook niet over de huidige situatie, maar over het feit dat het niet logisch is dat je als EV gratis mag parkeren, terwijl ICE moet betalen.
En dat het ook niet logisch is dat je parkeerplaatsen reserveert voor EV's, waar je als ICE zelf niet mag gaan staan.
Het ging hier ook niet over de huidige situatie, maar over het feit dat het niet logisch is dat je als EV gratis mag parkeren, terwijl ICE moet betalen.
En dat het ook niet logisch is dat je parkeerplaatsen reserveert voor EV's, waar je als ICE zelf niet mag gaan staan.
3_s schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:45:
...
Mee eens.3_s schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:39:
Hoezo? Die uitzonderingen zijn er toch vaker? Invalideparkeerplaatsen, speciale plek voor een arts bij een praktijk e.d.En dat het ook niet logisch is dat je parkeerplaatsen reserveert voor EV's, waar je als ICE zelf niet mag gaan staan.
Wij hebben één (1) elektrische auto en één elektrische fiets, zonder ICE back up. Telt dat ook?Guy Treepbush schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:02:
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 28-10-2019 16:18 ]
Dan heb ik er drie, e-auto, e-scooter en e-fiets. Alleen nog een e-motor en dan heb ik kwartetIvoB2 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:17:
[...]
Wij hebben één (1) elektrische auto en één elektrische fiets, zonder ICE back up. Telt dat ook?
Wij hebben 2 EV's zonder ICE backup. We zouden 4 weken per jaar kunnen ruilen met een ICE van de leasemaatschappij, maar dat hebben we niet nodig.IvoB2 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:17:
[...]
Wij hebben één (1) elektrische auto en één elektrische fiets, zonder ICE back up. Telt dat ook?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik had er geen idee dat er ook laatplaatsen in een betaald parkeren zone zijn die vrijgesteld zijn van betaald parkeren. Waar is dat?
Over het algemeen moet ik gewoon betalen voor parkeren + voor het laden (wat mij op zich ook logisch lijkt).
Over het algemeen moet ik gewoon betalen voor parkeren + voor het laden (wat mij op zich ook logisch lijkt).
Dat was in ieder geval tot 1 oktober j.l. het geval in de stad Utrecht.IVIaarten schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:01:
Ik had er geen idee dat er ook laatplaatsen in een betaald parkeren zone zijn die vrijgesteld zijn van betaald parkeren. Waar is dat?
Yes, eerst wou mijn vrouw er helemaal niet aan. Elektrisch was allemaal eng enzo. Tot de Tesla Model 3 kwam van mij en ze helemaal om ging in een paar dagen. Toen wou ze zelf ook elektrisch. Niet schakelen, lekker stil, weinig onderhoud etc. Tweedehands Renault Zoe gekocht en ze is helemaal in d'r nopjes. Leuk om te zien.Guy Treepbush schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:02:
Dus elektrisch voor de korte (max 120-150km) en lange afstanden (Tesla Model 3).
[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]
Blijkbaar is het tegenwoordig logischer dat een stilstaande auto meer kost dan een rijdende.3_s schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:39:
[...]
Afgelopen zondag een dagje Maastricht => 20 euro parkeergeld.
20 € = 500 Km EV rijden. Ik kan niet wachten op de automatisch rijdende auto. In plaats van te parkeren laat ik hem dan - in afwachting tot ik terug ben - over de single rondjes rijden. Is dan waarschijnlijk goedkoper.
Dan is Maastricht nog goedkoop hoor. Probeer het eens in Utrecht of Amsterdam.
Tot 1 oktober was Utrecht veel goedkoperdaemonix schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 18:43:
Los van de parkeer-problemen kan ik melden dat onze e-Golf inmiddels besteld is
Kan niet wachten!
Alleen als je een plekje aan een lader wist te bemachtigen.
Ik heb eerder dit jaar €38 afgetikt in de Qpark op de Zuidas voor iets ca 5 of 6 uur parkerendaemonix schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 18:43:
En stond daarvoor heen en terug een uur in de file.
Soms is de trein wél een alternatief.
Klopt. Ik woon op 2 minuten lopen van een station, en toen ik op Bijlmerplein werkte ging ik standaard met de trein. Auto is geen optie dan.joepie de p schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:34:
[...]
Ik heb eerder dit jaar €38 afgetikt in de Qpark op de Zuidas voor iets ca 5 of 6 uur parkeren....
Nog geen p&r gedaan? 1 Euro per dag hebben wij betaald in Amsterdam, bij vumc.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Dat is niet handig als de trein op het bijlmerplein stopt. Daarnaast is de P+R vaak vol, en kost vaak meer dan 1 euro.
En als je met een kortingskaart reist... is de trein goedkoper als je alleen reist.
Edit:
De 1 euro is alleen in het weekend of na 10.00 uur 's morgens. Dan worden het wel erg korte werkdagen.
Edit:
De 1 euro is alleen in het weekend of na 10.00 uur 's morgens. Dan worden het wel erg korte werkdagen.
[ Voor 22% gewijzigd door daemonix op 28-10-2019 23:12 ]
Tip voor Amsterdam: parkeren in parking op Oosterdokseiland bij CS. Grote moderne garage. 6€ per uur, na 5 uur gewoon 20€ voor een hele dag. Bij langer verblijf dus zeer voordelig. Reserveren kan ook en is nog goedkoperjoepie de p schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:34:
[...]
Ik heb eerder dit jaar €38 afgetikt in de Qpark op de Zuidas voor iets ca 5 of 6 uur parkeren....
https://parkingcentrumoos...erSQBFY4f-QhoCvpUQAvD_BwE
Tesla model 3 RWD sinds 27 mei 2019
Bij elektrische auto's heb je het dan over een voertuig, bij op benzine/diesel/LPG/etc. lopende auto's heb je het over een motorblok. Dat klopt niet.MrBasta schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:04:
[...]
ICE = Internal Combustion Engine
BEV = Battery Electric Vehicle
PHEV = Plug-in Hybric Electric Vehicle
ICEV zou beter zijn.
Het is niet alsof deze terminologie hier in dit topic bedacht is, daar kan je dus moeilijk iemand persoonlijk op aanspreken.Dieken Taffert schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 07:51:
[...]
Bij elektrische auto's heb je het dan over een voertuig, bij op benzine/diesel/LPG/etc. lopende auto's heb je het over een motorblok. Dat klopt niet.
ICEV zou beter zijn.
https://electriccarhome.c...ic-cars/bev-phev-hev-ice/
Unlike BEV, PHEV and HEV, the term ICE refers to the engine itself, rather than the type of car.
[ Voor 31% gewijzigd door assje op 29-10-2019 08:06 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Oke, maar die definities heb ik niet verzonnenDieken Taffert schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 07:51:
[...]
Bij elektrische auto's heb je het dan over een voertuig, bij op benzine/diesel/LPG/etc. lopende auto's heb je het over een motorblok. Dat klopt niet.
ICEV zou beter zijn.
Voor PHEV zou ik eigenlijk voorstellen:
PHCWICEV
Plug-in Hybrid Combined With Internal Combustion Engine Vehicle
Ja, maar zoals gemeld, niet hier bedacht en daarnaast gaat dan de grap verloren.Dieken Taffert schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 07:51:
[...]
ICEV zou beter zijn.
Ik moet mijn negatieve mening over België toch dringend gaan bijstellen.joepie de p schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:34:
[...]
Er zijn maar weinig steden in België waar je op een zon- en feestdag bovengronds betalend moet parkeren.
In de meest nabijgelegen stad moet je op zaterdag alleen in de binnenstad betalend parkeren en zijn er twee gratis randparkings met een gratis pendelbus tussen de randparking en het centrum (en dan spreek ik over een afstand van 500-1000 meter tussen parking en centrum).
Het betalend parkeren vond ik eigenlijk nog niet het ergste. Wel dat je (bovengronds) maar maximaal twee uur betalend kon parkeren; Handig als je als toerist er een dagje uit van wenst te maken.
Hier tik je op de meeste plaatsen gewoon op je telefoon het nummer van de parkeerpaal in en je parkeertijd begint te lopen. Bij vertrek vink je dat af en stopt het betalend parkeren. Afrekenen gewoon via de telefoonrekening.
Anderzijds was het EV laden dan weer netjes geregeld. Vertrokken vanuit een hotel in Gulpen. Je kon daar vrij en gratis laden aan 2 Tesla palen. Zonder enige plichtspleging: parkeren en inpluggen en uitpluggen als je klaar was. Wel spijtig dat op één van de twee laadplekken (uitsluitend voorbehouden voor Tesla) voortdurend een fossiel stond geparkeerd (een Audi en een Cliootje).
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 29-10-2019 09:57 ]
2 jaar lang Zoe + Twizy en nu een half jaar 2 zoe's. Bevalt prima, ik heb een 11kW lader op de oprit en voor de situatie als er 2 auto's tegelijk geladen moeten worden heb ik 2x een 3,7kW lolo'tje opgehangen waarmee ik overnight beide Zoe's kan laden. In de praktijk komt dit echter weinig voor omdat ik diverse bestemmingen heb waar ik gratis laden kan en mag en dus vaak met 60-80% lading thuis kom.Guy Treepbush schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:02:
Als het goed is komt hier komende maand de tweede elektrische auto (2*Tesla). De ervaringen met de eerste waren zo goed dat we nu volledig elektrisch gaan.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Zijn hier ook i3 rijders?
Ik overweeg die te gaan leasen. Naar het schijnt is de achterbank moeilijk bereikbaar als er een auto naast je staat. Dat is wel een issue voor mij ivm kleine kinderen.
Kan iemand met praktijkervaring eea wat meer duiden en wellicht een foto maken van de instap / situatie in zo'n geval?
Ik overweeg die te gaan leasen. Naar het schijnt is de achterbank moeilijk bereikbaar als er een auto naast je staat. Dat is wel een issue voor mij ivm kleine kinderen.
Kan iemand met praktijkervaring eea wat meer duiden en wellicht een foto maken van de instap / situatie in zo'n geval?
Hier een gezin met enkel een BEV, Hyundai Ioniq ("oud" model, dus 230 km bereik). Ik heb een eigen parkeerplaats met laadpunt voor mijn huis, dus nooit moeilijkheden wat betreft laden.Guy Treepbush schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:02:
Waarom maak je niet een tweede oplaadpaal op je oprit?Guy Treepbush schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:02:
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Dieken Taffert schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 07:51:
ICEV zou beter zijn.
Geweldige post, serieus respect dat je dit is opgevallen
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Dan zou je ook BTICEV of DTICEV er van moeten maken, Battery of Benzine/Diesel Tank.TucanoItaly schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:43:
[...]
![]()
![]()
Geweldige post, serieus respect dat je dit is opgevallen
Yup, wij hebben twee Leaf's, een 40kWh en een 24kWh. En we kunnen er maar een tegelijk opladen. Wel werken we beiden dicht bij huis, voor mij is het 40km per dag heen en terug, mijn vrouw werkt nog iets dichterbij (30km heen en terug), maar moet ook nog regelmatig naar klanten.Guy Treepbush schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:02:
Mijn auto hoeft dus maar 2 keer per week aan de lader, die van mijn vrouw wat vaker. Het komt inderdaad weleens voor dat we 's avonds even moeten schuiven, maar het is nooit echt een probleem. Als het er echt op aankomt is er 400m van ons huis ook nog een publieke laadpaal die meestal niet bezet is.
*zucht*
Verwijderd
Is deze hier al gepost?
https://www.autovisie.nl/...-elektrische-auto-e11-000
11.000 euro voor 27kWh...
In China zelfs 8700 euro!!!
Dus die prijzen van EV's kunnen best omlaag!
Al doe je die prijs x2 voor dubbele accu, zit je op 22k voor 62kWh. Voor die prijs moet je dan een grotere auto maatje megane kunnen maken voor 22k.
Doe je het x3 dan zit je op 33.000 euro voor 81kWh en formaatje Talisman?
Dan komen we ergens!
11.000 euro voor 27kWh...
Al doe je die prijs x2 voor dubbele accu, zit je op 22k voor 62kWh. Voor die prijs moet je dan een grotere auto maatje megane kunnen maken voor 22k.
Dan komen we ergens!
Ik heb bijna 5 jaar eentje gereden en kan bevestigen dat het inderdaad helemaal niet handig is met (kleine) kinderen. Ik heb helaas geen foto's, maar als je tussen twee auto's in geparkeerd staat, is het heel omslachtig: je moet de voorste deur eerst open maken en zelf uitstappen, vervolgens de achterste deur openmaken, en dan sta je eigenlijk klem. Dus haal je het kind eruit (in geval van maxi-cosi), schuift naar voren, doet de achterste deur dicht, schuift weer naar achteren, doet de voorste deur dicht. En dan kun je pas weg.Stefangrp schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:52:
Je vindt wel een manier/weg, maar fijn is anders. Verder vonden we het een geweldige auto, maar al snel besloten om niet weer een i3 te nemen, juist door die deuren + weinig bagageruimte.
Advies: ga eens bij langs bij de BMW-dealer en ervaar het zelf.
Wel jammer dat hij dan als onderdeel van een “shares mobilitity” initiatief op de markt komt. Vraag me af of hij dan voor particulieren wel te koop komt?Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:01:
Is deze hier al gepost?
11.000 euro voor 27kWh...![]()
43 pkVerwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:01:
Is deze hier al gepost?
Dan komen we ergens!
Dat zal een 0 tot 100 tijd opleveren van meer dan een seconde of 20 en dus totaal ongeschikt om mee een snelweg op te kunnen.
Slaat overigens nergens op om die prijs te extrapoleren naar een andere auto, batterypack is slechts een onderdeel van een auto.
Verwijderd
Dus als je die prijs keer 3 doet, heb je in principe 3 x de accu, en 3 keer de auto...Kluutmaran schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:18:
[...]
43 pk![]()
Dat zal een 0 tot 100 tijd opleveren van meer dan een seconde of 20 en dus totaal ongeschikt om mee een snelweg op te kunnen.
Slaat overigens nergens op om die prijs te extrapoleren naar een andere auto, batterypack is slechts een onderdeel van een auto.
Daar moet je toch een leuke auto van kunnen bouwen?
Kan je zien/achterhalen aan een elektrisch auto die aan het laden is of het vol is of niet?
Jullie hebben het over aso's maar ik ben benieuwd of je ze ook kan spotten namelijk
Jullie hebben het over aso's maar ik ben benieuwd of je ze ook kan spotten namelijk
Blauwe lampje op de paal is laden, groen is niks doen.ThaddeusX schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:57:
Kan je zien/achterhalen aan een elektrisch auto die aan het laden is of het vol is of niet?
Mijn Webasto pure thuislader is stand-by blauw led, laden groene ledmidego schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:01:
[...]
Blauwe lampje op de paal is laden, groen is niks doen.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Uhmmm het verschilt dus per auto/laadkabel?MarcelGo schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:12:
[...]
Mijn Webasto pure thuislader is stand-by blauw led, laden groene led
Liever niet, minder palen voor de normale elektrische leaseauto. Daarnaast wil je toch niet in zo'n hok rijden en zal de binnenkant wel alleen maar plastic en troep zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:01:
Is deze hier al gepost?
Dan komen we ergens!
Vaak knipperen er op het dashboard van de auto ook lampjes tijdens het laden. Als de auto vol is, stopt het knipperen.ThaddeusX schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:57:
Uiteraard verschilt dat. Op de Allego palen hier in Brabant zie je het aan de icoontjes op de paal (batterij icoon = laden, zandloper = niet (meer) laden)ThaddeusX schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:18:
[...]
Uhmmm het verschilt dus per auto/laadkabel?
Je kan ook tijdens het laden een storing krijgen of allerlei andere redenen waarom het laden is gestopt. Zou wel vervelend zijn als je dan een boete krijgt voor niet laden.
Precies, ik zou zeker eens met een i3 gaan rijden, hij rijdt namelijk erg goed, als een BMW!heldinho schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:03:
[...]
Advies: ga eens bij langs bij de BMW-dealer en ervaar het zelf.
Tuurlijk is het even gepiel met die deuren en maxi-cosi's maar dat is tijdelijk, een kind zit daar maar eventjes in.
Tenzij je 5 kinderen krijgt achter elkaar, maar dan zul je ook minimaal 2 i3's aan moeten schaffen
Bloomberg heeft een uitgebreide survey gehouden onder Tesla owners. Alhoewel ze nog steeds veel afleverproblemen hebben is het al stukken beter dan een jaar geleden. Wat verder opvalt is dat ondanks de problemen, er een enorme tevredenheid schuilt onder eigenaren over de auto.
Kijk maar eens naar de onderste 2 grafieken uit het artikel, zou menig autobedrijf jaloers op zijn.
https://www.bloomberg.com...019-tesla-model-3-survey/
Kijk maar eens naar de onderste 2 grafieken uit het artikel, zou menig autobedrijf jaloers op zijn.
https://www.bloomberg.com...019-tesla-model-3-survey/
Bij sommige laadplekken betaal je ook idle charges. Meestal betaal je hoe dan ook minimaal 1 kWh per uur tussen 9:00 en 19:00/21:00. Daaruit spreekt meteen de etiquette dat overnight acceptabel is maar 'langparkeren' niet. Bij sommige chargers loopt de idle charge op naarmate je langer staat. Met die 34ct gaat het ook meer om het principe dan om de 'boete' natuurlijk.Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:20:
Bij Tesla Superchargers geldt 40ct per minuut (!) indien minimaal 50% van de stalls in gebruik is, dubbel als 100% in gebruik is. Als je weghaalt binnen 5 minuten na vol worden die minuten kwijtgescholden, en in het algemeen wordt je gewoon niet geacht "vol te tanken" of te "parkeren" bij de Supercharger. De app geeft je ook een notificatie ruim voor die tijd, dus het is ook volstrekt onnodig om idles fees te krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door curry684 op 29-10-2019 15:14 ]
Helaas is er maar plek voor een auto op de oprit. Wel ruim voldoende parkeerplek in de omgeving van het huis.TucanoItaly schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:41:
[...]
Waarom maak je niet een tweede oplaadpaal op je oprit?
Ik denk dat de meeste snelladers in Nederland helemaal geen idle charge hebben. Er zijn meer snelladers in Nederland dan de Tesla Superchargers. Welke andere snelladers ken jij waar je moet betalen als je niet aan het laden bent? Of bedoelde je in je eerste zin met snelladers specifiek de Superchargers?curry684 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:51:
Snelladers hebben allemaal idle charges, best aggressief ook gelukkig, in woonwijken niet allemaal maar alsnog vaak wel.
Maar als de terminologie slecht bedacht is, moet je die dan per sé gebruiken? Zeker als een ICE ook nog wat anders is, namelijk een vlotte Duitse trein.assje schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 07:56:
[...]
Het is niet alsof deze terminologie hier in dit topic bedacht is, daar kan je dus moeilijk iemand persoonlijk op aanspreken.
https://electriccarhome.c...ic-cars/bev-phev-hev-ice/
[...]
Je bent een Tweaker (= goed geïnformeerd en eigenwijs) of niet
[ Voor 6% gewijzigd door Dieken Taffert op 29-10-2019 15:08 ]
Hummm ik kan er nu ook niet zoveel van terugvinden moet ik bekennen, stond me toch echt bij dat ik destijds voor ik zelf aan de EV ging had gezien dat het concept aardig universeel was. Then again, Fastned staat alleen langs snelwegen dus niet bepaald locaties waar je voor de lol gaat idlen.JeroenE schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:06:
[...]
Ik denk dat de meeste snelladers in Nederland helemaal geen idle charge hebben. Er zijn meer snelladers in Nederland dan de Tesla Superchargers. Welke andere snelladers ken jij waar je moet betalen als je niet aan het laden bent? Of bedoelde je in je eerste zin met snelladers specifiek de Superchargers?
Ik heb geen i3, laatst wel voor de tweede keer een proefrit gemaakt waarbij we ook ons kinderzitje hadden meegenomen. Dat kinderzitje poogde ik er na afloop weer uit te halen terwijl de auto naast een andere auto geparkeerd stond. Dat bleek onmogelijk, met het zitje uit de isofix kreeg ik geen van beide deuren dicht. Daar staat tegenover dat een kind naar binnen hijssen juist wat makkelijker is als het kind in voorwaartse positie zit. De beenruimte hield overigens ook niet over als er achter je een zitje in achterwaartse positie geplaatst moet worden.Stefangrp schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:52:
Verder vind ik de i3 echt een leuke auto. Ik zou wel echt de moeite nemen om er eentje met een Lodge of Suite interieur uit te zoeken, die bieden een veel hoogwaardiger beleving dan de standaard Atelier-uitvoering met stoffen zwarte stoeltjes waarin 90 procent van het aanbod is uitgevoerd. Met de praktische beperkingen zou ik wel kunnen leven. Mijn idee was om er een trekhaak onder te hangen waar een fietsdragerbagagebox om toch zooi mee te kunnen nemen als het nodig is. Helaas wil mijn vriendin er niet aan vanwege de beperkte practicality dus ik moet mijn zinnen zetten op iets anders. Mijn pijlen zijn nu gericht op een 30 kWh Leaf met 17 kWh extender. Qua TCO is dat wel wat duurder dan een 33 kWh i3 en ook mis je een warmtepomp, 3-fase laden en moderne infotainment (en een Leaf is saai).
Andere opties zou ik ook niet echt voor ogen. Een 22 kWh e-Golf is nogal beperkt qua range (en vreselijk saai, EV vermomd als ICE), een 28 kWh Ioniq vind ik te lelijk voor zijn geld en biedt net niet de range die ik zoek. Mercedes heeft geloof ik nog een elektrische B-klasse met een 31 kWh accu die wel een goede match zou moeten zijn met de requirements van mijn vriendin, maar ook dat is een auto waar ik me niet echt mee kan identificeren. Bovendien geen snelladen en een relatief hoog verbruik en daardoor beperkte range.
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic