Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

@redwing ik zie niet hoe je kunt stellen dat elektra alleen maar duurder wordt. Even puur kijkend naar de werkelijke ontwikkelingen:

- Zonnepanelen zijn goedkoper dan ooit en gaan niet magisch duurder worden
- Zowel in NL als in het buitenland komen er in rap tempo meer gratis snelladers bij, inmiddels allang niet meer alleen bij Lidl maar ook bij Aldi, Kaufland, Ikea, enz.
- Laadpasaanbieders blijven stunten.

Misschien dat als je alleen een heel klein stukje van de grafiek van laadkosten bekijkt, dat er een kleine omhooggang is tussen eind 2018 en eind 2019, maar vergeleken met, zeg, 2 of 5 of 10 jaar geleden is elektrisch rijden alleen maar keihard goedkoper geworden en lijkt dit niet te stoppen ofzo.

En ok, mijn zonnepanelen kostten 600 euro voor 2kWp. Verdeeld over 10 jaar is dat 3ct/kWh. In absolute kosten is dit €600. De auto kostte €9000 en ik moet morgen mijn fuseekogel links vervangen à €588. Mijns inziens zijn de laadkosten op dat punt gerommel in de marge.

Als ik morgen dezelfde zonnepanelen zou neerleggen is het opeens nog maar 2ct/kWh. Misschien over 10 jaar 1ct/kWh. Denk je dan echt dat iedere niet-huiseigenaar 20ct/kWh moet blijven betalen? Waarom zou alles zo duur moeten worden als de opwekkings- en distributiekosten alleen maar omlaag gaan?

Winkels zullen ook gewoon meer gratis laadpalen gaan neerzetten. Denk eens na; hoeveel geld geven winkels nu al uit aan gratis of gesubsidieerde parkeerplekken? Een parkeerplek creëeren kost ruim €10k puur voor het asfalt en de infrastructuur - wat boeit het dan om er een paarhonderd euro bovenop te doen voor een laadpaal? Zeker als je bedenkt dat het hele idee van die dure parkeerplaats is dat het uiteindelijk winst oplevert; die €10k wordt ruim terugverdiend in marges van een winkelcentrum. Tuurlijk, elke parkeerplaats een snellader is weer wat te overdreven, maar her en der een snellader en verder rijtjes stekkers? Klinkt als een prima businessmodel wanneer een flink deel van de autovloot geëlektrificeerd is.

Ik ben graag cynisch en kraak graag ideeën af als ze slecht zijn, maar in dit geval kan ik gewoon niet zien welke systematische kracht er in de economie bezig is die elektrisch rijden duurder zou maken. Ik zou juist verwachten dat er een hoop systematische trends zijn die ze goedkoper moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-10 14:59
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/dqiyeelb1522_800.jpg
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/ad0yvicbepel_800.jpg
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/fmayaf6bdo78_800.jpg
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/rhhy888bqdhl_800.jpg
MAZDA MX-30
-actieradius van 200km (onbevestigd)
-€ 33.990
https://www.autoweek.nl/a...el/dit-is-de-mazda-mx-30/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:38

greatgonzo

schit-te-rend!

wist het natuurlijk al van die actieradius.. anders was ik er blind voor gegaan.. Leuke wagen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-10 14:02
Stelt me wel teleur van Mazda..

Ik hou van hun aparte stijl, maar dit is gewoon echt een compliance car.
Ze moeten mee op de elektrische kar, maar zijn veel te laat begonnen met de ontwikkeling ervan, en dat vertaalt zich nu in dit...
Is gewoon een I3 die wat meer is uitgerokken in de lengte en hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-10 19:57
Het kan wel leuk worden als ze er een range extender bij doen, gebaseerd op wankelmotor, zie https://zerauto.nl/mazdas...motor-als-range-extender/

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

50kW snelladen :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:34
mux schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:59:
@redwing ik zie niet hoe je kunt stellen dat elektra alleen maar duurder wordt. Even puur kijkend naar de werkelijke ontwikkelingen:

- Zonnepanelen zijn goedkoper dan ooit en gaan niet magisch duurder worden
- Zowel in NL als in het buitenland komen er in rap tempo meer gratis snelladers bij, inmiddels allang niet meer alleen bij Lidl maar ook bij Aldi, Kaufland, Ikea, enz.
- Laadpasaanbieders blijven stunten.
Het eerste punt ontken ik ook niet, thuis laden zal zeker goedkoop blijven en alleen maar goedkoper worden. Ik heb het vooral over het onderweg opladen, want als je dan al bij een Aldi/Ikea oid wilt laden zul je om moeten rijden. Als je daar daadwerkelijk komt om je boodschappen te doen is je auto zeer waarschijnlijk nog zo goed als vol en heb je er weinig profijt van.
Dat laatste punt zie je wel juist steeds minder worden, je ziet dat ze steeds meer kostendekkend willen worden en dat kan alleen door de prijs omhoog te brengen.
Misschien dat als je alleen een heel klein stukje van de grafiek van laadkosten bekijkt, dat er een kleine omhooggang is tussen eind 2018 en eind 2019, maar vergeleken met, zeg, 2 of 5 of 10 jaar geleden is elektrisch rijden alleen maar keihard goedkoper geworden en lijkt dit niet te stoppen ofzo.
Ik kijk vooral om me heen wat ik zie gebeuren. En dan zie ik dat de prijs momenteel niet omlaag maar juist omhoog aan het gaan is. Wat niet gek is want een bedrijf als Fastned lijdt gewoon nog ieder jaar verlies terwijl ze wel willen uitbreiden. Dat geld zal ergens vandaan moeten komen en voor investeerders moet je je potentie laten zien (winst) en als je het uit eigen kas wil betalen zul je ook winst moeten maken.
En ok, mijn zonnepanelen kostten 600 euro voor 2kWp. Verdeeld over 10 jaar is dat 3ct/kWh. In absolute kosten is dit €600. De auto kostte €9000 en ik moet morgen mijn fuseekogel links vervangen à €588. Mijns inziens zijn de laadkosten op dat punt gerommel in de marge.
Laten we wel realistische getallen gebruiken, een set van 2 kWp kost gemiddeld zo'n 2500 euro oftewel over 10 jaar gezien 12ct/kWh. Maar dat kost je dan wel die investering die nog heel veel mensen niet hebben gedaan.
Als ik morgen dezelfde zonnepanelen zou neerleggen is het opeens nog maar 2ct/kWh. Misschien over 10 jaar 1ct/kWh. Denk je dan echt dat iedere niet-huiseigenaar 20ct/kWh moet blijven betalen? Waarom zou alles zo duur moeten worden als de opwekkings- en distributiekosten alleen maar omlaag gaan?
Als je die morgen neerlegt is het 12 ct/kWh, over 10 jaar zal daar een paar cent afgaan, laten we wel een beetje realistisch blijven, zo snel gaan die prijzen nu ook weer niet omlaag.

Wat je de afgelopen jaren hebt gezien is dat nog heel veel van de infrastructuur onder kostprijs wordt gebruikt om marktaandeel te krijgen. Wat je steeds meer ziet gebeuren is dat ze die kosten terug willen gaan verdienen. Op de langere termijn verwacht ik net zo goed dat de prijzen weer omlaag gaan, maar de eerste 5 a 10 jaar zie ik de trend toch echt omhoog gaan.
Winkels zullen ook gewoon meer gratis laadpalen gaan neerzetten. Denk eens na; hoeveel geld geven winkels nu al uit aan gratis of gesubsidieerde parkeerplekken? Een parkeerplek creëeren kost ruim €10k puur voor het asfalt en de infrastructuur - wat boeit het dan om er een paarhonderd euro bovenop te doen voor een laadpaal? Zeker als je bedenkt dat het hele idee van die dure parkeerplaats is dat het uiteindelijk winst oplevert; die €10k wordt ruim terugverdiend in marges van een winkelcentrum. Tuurlijk, elke parkeerplaats een snellader is weer wat te overdreven, maar her en der een snellader en verder rijtjes stekkers? Klinkt als een prima businessmodel wanneer een flink deel van de autovloot geëlektrificeerd is.
De kosten van een laadpaal zijn wel meer dan een paar honderd euro. Zeker omdat er een infrastructuur neergelegd zal moeten worden. Een gewone laadpaal (thuis) kost al rond de 1000 euro, een snellaadstation zoals je ze langs de snelweg ziet is al snel rond de 500k. Als dat grootschalig neergezet moet gebeuren gaat dat toch echt iemand iets kosten. En een bedrijf doet dat alleen als ze verwachten er winst uit te halen dus zie je dat weer terug in de prijzen.
Ik ben graag cynisch en kraak graag ideeën af als ze slecht zijn, maar in dit geval kan ik gewoon niet zien welke systematische kracht er in de economie bezig is die elektrisch rijden duurder zou maken. Ik zou juist verwachten dat er een hoop systematische trends zijn die ze goedkoper moeten maken.
En ik kijk graag naar wat ik om me heen zie gebeuren en ik zie eerst trends omhoog om de infrastructuur te kunnen bekostigen en pas daarna weer omlaag omdat alles meer volwassen wordt en het opwekken steeds goedkoper wordt. De huidige prijzen zijn simpelweg onhoudbaar als een bedrijf winstgevend wil zijn.

Maar we zullen vanzelf zien wie er gelijk heeft :) Ik ben iig blij met de ontwikkelingen en mijn volgende auto zal ook echt wel een elektrische zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:27
Prima in verhouding met de capaciteit. Hoop wel dat hij goed gekoeld wordt.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:41

Metro2002

Memento mori

nheinemans schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:55:
[...]

Vergeet niet dat je bij een ICE geen keuze hebt, je moet naar de benzine pomp.
Ik woon in een appartement en ik heb ook geen andere keuze dan een openbare laadpaal of fastcharger te gebruiken. De paal (11Kw) bij mij om de hoek kost volgens https://www.oplaadpalen.nl/ 34 cent per Kwh

Ongeveer zo'n 6 cent per kilometer (als ik het goed uitreken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ook ik heb vorige week een proefrit gemaakt in de E-Golf en het viel me niet tegen. Wat betreft comfort en algeheel kwaliteitsgevoel kan het niet tippen aan m'n huidige 13 jaar oude Lexus IS250, maar dan heb je het ook over een hogere klasse auto.

De verkoper kwam erg ongeïnteresseerd over en leek weinig zin te hebben iets uit te leggen over de optielijst, dus dat komt al niet geweldig over.
Zojuist ben ik eindelijk gebeld met een inruilprijs die dik onder de ANWB-Bovag koerslijst dook, scheelt dik 30% op de inruilprijs volgens de koerslijst... 8)7

Hoe langer ik erover nadenk des te meer ik geneigd ben om een gebruikte Ioniq te kopen of nog even te wachten op de Sono Sion.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[b]redwing schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:44: Zelfs als je zonnepanelen hebt moet je die investering meenemen en zit je alsnog rond de 3 cent per km.
En waarom zou dat zo moeten zijn?
Mijn PV installatie was al ruimschoots terugbetaald - alleen al door het huishoudelijk verbruik - voor ik een BEV in gebruik nam. Voor de BEV injecteerde ik ieder jaar 3.000 kWh in het net waar ik zelf niets aan had. Die steek ik nu gewoon in de batterij van de BEV (zo'n 20.000 km per jaar dus). Lijkt me puur winst.

De extra kosten voor een thuislaadpaal zijn ook niet absoluut noodzakelijk. Staat lang genoeg stil om hem desnoods vol te laden aan een granny (geleverd bij iedere BEV).

Je kan ook gemakkelijk combineren. Ik zorg bv. als ik ga winkelen dat de batterij van de BEV zo leeg mogelijk is (dan laadt hij DC sneller op). Tijdens het winkelen in de Lidl laat ik de BEV dan DC snelladen tot 80%. Omrijden moet ik daarvoor absoluut niet. Ik draai het gewoon om. Ik ga pas winkelen bij de Lidl als de batterij voldoende leeg gereden is. Dat moet toch wekelijks gebeuren. Dus dat valt makkelijk te regelen dat beiden samenvallen. Desnoods met thuis minimaal bijladen.
De overige 20% mag hij dan 's nachts op zijn kousevoeten bijladen tot 100%. Kostprijs: nihil.
Gebruik ik de BEV langere tijd niet en moet ik niet gaan winkelen staat hij rustig thuis te laden aan 0 cent/KWh.
En zo kan je, afhankelijk van de persoonlijke situatie, nog wel wat combinaties verzinnen om het gratis te houden.

Uiteraard is het altijd veel eenvoudiger om tig redenen te verzinnen om iets niet te doen dan om daadwerkelijk wel iets te doen en ten uitvoer te brengen. De grootste tegenstanders vind je meestal bij niet gebruikers die zich baseren op "van horen zeggen" en niet bij de gebruikers zelf die spreken uit eigen ervaring.

[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 23-10-2019 15:50 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-10 19:16
Alsjeblieft niet weer de discussie over hoeveel stroom kost dat uit pv panelen komt...

99% mensen die een auto uberhaupt weten op te laden thuis, betaald daar gewoon 20 cent voor per kWh, + of - een paar cent. Ga daarmee rekenen als je een punt wilt maken en laat de hele discussie alsjeblieft voor een draadje over 'energiekosten berekenen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sorry, ging - zonder er verder bij na te denken - uit van de Belgische situatie. Deze is blijkbaar totaal anders dan in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
IvoB2 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 17:31:
Sorry, ging - zonder er verder bij na te denken - uit van de Belgische situatie. Deze is blijkbaar totaal anders dan in NL.
Die is inderdaad anders, in België salderen ze veel minder, maar waar het vooral om gaat is dat je wel naar gemiddeldes moet kijken. De meeste mensen hebben nog steeds geen zonnepanelen en zeker niet zoals bij jou een overschot. Daarnaast ben jij toch allemaal aanpassingen aan het doen waardoor het voor jou goed uitvalt, maar dat is specifiek jouw situatie. In mijn situatie is b.v. de hybride die ik nu heb beter (langere afstanden, weinig zin in pauzes, veel buitenland)

Maar vooral, daar ging mijn hele punt niet over :) Het ging er mij vooral om dat je ziet dat de laadpalen langs de weg steeds duurder worden en niet echt voordelig meer te noemen zijn. En dat gaat toch een stuk sneller dan ik had verwacht.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-10 23:38
Tomba schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:04:
[...]

Ik kwam met de volgende opties:
Spiegelpakket [6XQ]
High-End geluidssysteem Dynaudio [9VH]
DAB+ [QV3]
App Connect Smartphone [W18]
Achteruitrijcamera [KA1/KA2]
Active Info Display [9S8]

Op 329.83 op basis van 10.000km/60 maanden.
Dat verbaast me, eerlijk gezegd. Eerder schreef iemand hier dat de prijs van een accessoire meestal wordt gedeeld door de looptijd; iets van 600 euro kost dan 10 euro per maand bij een 60 maandencontract. Jij hebt afgerond 30 euro per maand extra, dus dn hebben jouw accessoires een waarde van 1800 euro? Ik had ze duurder ingeschat (heb de prijslijst net binnen maar ben nu te lui om de prijzen erbij te gaan zoeken).

Overigens gaan wij ook voor een e-Golf, denk ik. Ik word alleen niet blij van de reacties mbt de lage inruilprijs, 30% onder de ANWB-koerslijst... Binnenkort maar weer eens langs de dealer (al 2x proefrit gemaakt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:57

3_s

redwing schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 18:12:
Die is inderdaad anders, in België salderen ze veel minder
Salderen is toch ‘gewoon’ de meter die terug draait? Want dan salderen wij volop :).
Ieder jaar daalt m’n meterstand, moet ik altijd opnieuw uitleggen aan netbeheerder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10 21:55

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Hkuit schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:21:
[...]

Dat verbaast me, eerlijk gezegd. Eerder schreef iemand hier dat de prijs van een accessoire meestal wordt gedeeld door de looptijd; iets van 600 euro kost dan 10 euro per maand bij een 60 maandencontract. Jij hebt afgerond 30 euro per maand extra, dus dn hebben jouw accessoires een waarde van 1800 euro? Ik had ze duurder ingeschat (heb de prijslijst net binnen maar ben nu te lui om de prijzen erbij te gaan zoeken).

Overigens gaan wij ook voor een e-Golf, denk ik. Ik word alleen niet blij van de reacties mbt de lage inruilprijs, 30% onder de ANWB-koerslijst... Binnenkort maar weer eens langs de dealer (al 2x proefrit gemaakt).
Kan er niets aan doen, heb de offerte hier zo liggen :)
Ga morgen nog een hele dag ermee rijden (woon/werk) om te kijken of we m voor 15.000 (alleen privé ) of 40.000 (ook woon/werk) gaan leasen.

Ik had dus ook 30% onder de ANWB-koerslijst. Heb m aangeboden bij mijn huidige dealer en die bood substantieel meer (maar dan wel nu inleveren terwijl e-Golf natuurlijk pas volgend jaar komt), wellicht is dat nog een optie voor anderen.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-10 15:52
3_s schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:51:
[...]

Salderen is toch ‘gewoon’ de meter die terug draait? Want dan salderen wij volop :).
Ieder jaar daalt m’n meterstand, moet ik altijd opnieuw uitleggen aan netbeheerder...
Spijtig genoeg kost het prosumententarief ook geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
3_s schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:51:
[...]

In NL kunnen de meters niet meer terugdraaien, alleen de enkeling die nog een oude ferrarismeter heeft moet daar zuinig op zijn want die draait gewoon achteruit als er wordt teruggeleverd.
Voor de overige heb je alleen het directe eigen verbruik dat uiteraard niet wordt teruggeleverd en de rest verschijnt d.m.v. een tellerstand teruglevering op je factuur. Op dit moment nog rekenkundig gesaldeerd door hier dezelfde tarieven en opslagen (energiebelastingen en btw) voor te nemen als voor je verbruik op andere tijdstippen. Voor eventuele per saldo teruglevering geldt al een lager tarief en niet de opslagen. De komende jaren zal dit voor de totale teruglevering gaan gelden en krijg je daar dus (veel) minder voor terug dan je op andere tijdstippen moet betalen als je per saldo wel verbruik van het net hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-08 21:45
https://www.cnbc.com/2019...sla-earnings-q3-2019.html

Voor degene die nog bang waren of Tesla wel een bedrijf met toekomst is, ze zijn volgens ome Elon definitief in de zwarte cijfers terecht gekomen. Ook nieuws dat Model Y komende zomer geproduceerd zal worden, een Europese gigafactory zou in 2021 operationeel moeten zijn en de eerste Semi's komend jaar geproduceerd moeten gaan worden.

En nog wat goed nieuws voor Tesla owners, je gaat meer vermogen krijgen in de komende weken!

https://www.teslarati.com...er-boost-software-update/
CEO Elon Musk announced during Tesla’s Q3 earnings call that a number of power improvements will be made to the Model S, Model X, and Model 3, including the increase of range, and speed of Supercharging for Standard Range and Standard Range Plus vehicles, as well as improved drivability.

The information came in a response from Musk to a question regarding the Model S and X development and how the company will improve upon the vehicles moving forward. “We’re also expecting there is going to be an over-the-air improvement, that will improve the power of the Model S, X, and 3. By the way, it’s coming in a few weeks. It should be on the order of 5% power improvement due to improved firmware.”

[ Voor 52% gewijzigd door Kluutmaran op 24-10-2019 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-10 14:06
Hkuit schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:21:
[...]

Opties als metaallak, navigatie of een leder interieur verhogen de waarde van de auto, waardoor die niet volledig worden meegerekend in een leasetarief. Opties als een zonnegordijn, verwarmd stuurwiel of een grotere brandstoftank verhogen de waarde amper, waardoor deze meestal volledig worden doorgerekend (gespreid over de looptijd zoals je aanhaalt).

Er zullen vast wel gradaties zijn in hoeverre een bepaalde optie wordt doorgerekend.

Daarenboven spelen er nog kortingen waardoor dat allemaal moeilijk te berekenen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-10 22:23
Kluutmaran schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 08:42:
https://www.cnbc.com/2019...sla-earnings-q3-2019.html

Voor degene die nog bang waren of Tesla wel een bedrijf met toekomst is, ze zijn volgens ome Elon definitief in de zwarte cijfers terecht gekomen. Ook nieuws dat Model Y komende zomer geproduceerd zal worden, een Europese gigafactory zou in 2021 operationeel moeten zijn en de eerste Semi's komend jaar geproduceerd moeten gaan worden.

En nog wat goed nieuws voor Tesla owners, je gaat meer vermogen krijgen in de komende weken!

[...]
Het zijn indrukwekkende cijfers. Ze hebben vooral hun operationele kosten fors teruggebracht, circa 15 procent. Dat is heel erg veel. Er zal nog wat discussie zijn over het toerekenen van omzet aan smart summon, uit de gereserveerde pot is nu een bedrag opgeboekt. Benieuwd wat er in de q10 rapportage staat, die is een stuk uitgebreider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
jerh schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:18:
[...]
Het zijn indrukwekkende cijfers. Ze hebben vooral hun operationele kosten fors teruggebracht, circa 15 procent. Dat is heel erg veel. Er zal nog wat discussie zijn over het toerekenen van omzet aan smart summon, uit de gereserveerde pot is nu een bedrag opgeboekt. Benieuwd wat er in de q10 rapportage staat, die is een stuk uitgebreider.
Ze zijn inderdaad weer wat creatief geweest met de cijfers en subsidies zorgen nu natuurlijk nog voor een groot deel van de verkoop, maar dit soort cijfers zijn wel veelbelovend :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

En model Y aankomende zomer, schiet ook al op. Als prijsstelling beetje redelijk is wordt dat ook een verkoop knaller. Volume gaat dan ook veel doen voor dekking vaste kosten en marge. Dat biedt dan ruimte om nog wat scherper in de prijs te gaan als de subsidies afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Ben wel nieuwsgierig hoe Tesla het service en reparatie gedeelte financieel heeft ingericht. Zoals het nu gaat hebben ze eind dit jaar iets van 40 duizend auto’s rondrijden (in Nederland) en daar komen elke maand voorlopig nog wel een paar duizend bij.

Als deze in ieder geval 1 keer per 2 jaar moeten langskomen voor een servicebeurt, bv remvloeistof vervangen op die paar locaties heb je het al aardig druk?

Zullen nog wel een paar investeringen/verrassingen voorbij komen vermoed ik. Vind het wel knap dat ze tegen deze bedragen zoveel auto’s kunnen verkopen, al zit hier ook wel een donkere kant aan.

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelGo op 24-10-2019 10:38 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rto1964
  • Laatst online: 27-12-2024
Reactie niet meer nodig.

[ Voor 80% gewijzigd door Rto1964 op 24-10-2019 13:11 ]

Tesla model 3 RWD sinds 27 mei 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-10 21:09
SpongeRob schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:20:
Ook ik heb vorige week een proefrit gemaakt in de E-Golf en het viel me niet tegen. Wat betreft comfort en algeheel kwaliteitsgevoel kan het niet tippen aan m'n huidige 13 jaar oude Lexus IS250, maar dan heb je het ook over een hogere klasse auto.

De verkoper kwam erg ongeïnteresseerd over en leek weinig zin te hebben iets uit te leggen over de optielijst, dus dat komt al niet geweldig over.
Zojuist ben ik eindelijk gebeld met een inruilprijs die dik onder de ANWB-Bovag koerslijst dook, scheelt dik 30% op de inruilprijs volgens de koerslijst... 8)7

Hoe langer ik erover nadenk des te meer ik geneigd ben om een gebruikte Ioniq te kopen of nog even te wachten op de Sono Sion.
Golf-E is op dit moment in Duitsland in de ramsj. Die koop je er als NL'er voor rond de 25K.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

SkiFan schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:12:
[...]

Golf-E is op dit moment in Duitsland in de ramsj. Die koop je er als NL'er voor rond de 25K.
Een VW kopen gaat me net een stap te ver, private lease vind ik in dat geval persoonlijk een beter plan. Vandaar de Ioniq als betrouwbaarder en veel beter uitgerust alternatief.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-10 21:09
Betrouwbaarder weet ik niet, qua uiterlijk vind ik ze allebei wel acceptabel.

Vermoed dat even wachten nu de beste optie is, er komt zo ontzettend veel aan. Neem de ID3, betaalbaar en toch fatsoenlijker accu dan de Ioniq.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-10 07:51
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rto1964
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik denk dat veel eenvoudig onderhoud (remmen etc) bij gewone garages kan worden uitgevoerd. In principe hoeft een Tesla zelden naar de garage voor regulier onderhoud.

Tesla model 3 RWD sinds 27 mei 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line

Er zijn altijd mensen die echt blijven zoeken naar de negatieve cijfers/nieuws over Tesla.
“The one very concerning aspect of the quarter was that top-line growth reversed to a decline, with 3Q:19 deliveries up a mere 2% sequentially from 2Q:19,” Bank of America analyst John Murphy wrote in a note to clients, adding that it was “the first decline in seven years for a ‘growth’ company.” He has an underperform rating on the stock, and a $235 target.
https://www.cnbc.com/2019...-its-earnings-report.html
:/ :/ :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
bottom line schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:43:
[...]

Er zijn altijd mensen die echt blijven zoeken naar de negatieve cijfers/nieuws over Tesla.

[...]
:/ :/ :')
Ik heb er nog wel wat over zitten lezen. De 10q gaat meer info geven. Het is in ieder geval verrassend dat de productiekosten dit kwartaal 2000USD per auto lager zijn dan in de voorgaande kwartalen. Dat is heel veel, suggesties die rond gaan zijn is dat de afschrijving is aangepast of veel gunstiger inkoopcontracten. Ben benieuwd.

Verder is er meer verkocht dan geproduceerd en toch stijgt de voorraad in geld, dat is dan wel vreemd.

En de solar divisie heeft het beter gedaan dan in voorgaande jaren.

Er wordt van alles geschreven over latere betalingen aan leveranciers en verschuivingen daarin. De investeringen lijken ook een stuk lager. Wat er wel wordt geschreven waar ik een kern van waarheid in zie is dat Musk elke keer na dit soort verrassingen kwam met een aandelen uitgifte. En in november moeten ze een behoorlijke lening terugbetalen, dus wellicht is er toch wat creatiefs gedaan in deze cijfers. Maar goed dat wordt dan vanzelf bij de Q4 cijfers duidelijk.

En dat er nu extra gekeken wordt naar de cijfers is mi wel logisch, deze cijfers wijken af van alle verwachtingen, dus dat maakt het an sich verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Solar divisie is minstens een jaar 'dicht' gegaan.
Zijn pas een 2tal maand geleden terug beginnen verkopen, dus logisch dat die hoger lag als de jaren ervoor.

Het bedrijf wordt nog wel steeds geaudit, dus erg creatief met cijfers kan er niet gegoocheld worden.

Productiekosten kunnen toch ook lager zijn omdat ze minder onderdelen moeten maken aangezien de auto's steeds minder snel kapot gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Steeds meer onderdelen van de productie bij Tesla lopen succesvol geautomatiseerd. Was met de Model 3 de opzet vanaf het begin maar werkte nog te vaak niet goed waardoor extra mankracht moest worden ingeschakeld. Echter dat laatste is dus steeds minder nodig. Resultaat: lagere productiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
bottom line schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:09:
Solar divisie is minstens een jaar 'dicht' gegaan.
Zijn pas een 2tal maand geleden terug beginnen verkopen, dus logisch dat die hoger lag als de jaren ervoor.

Het bedrijf wordt nog wel steeds geaudit, dus erg creatief met cijfers kan er niet gegoocheld worden.

Productiekosten kunnen toch ook lager zijn omdat ze minder onderdelen moeten maken aangezien de auto's steeds minder snel kapot gaan?
Dit zijn niet geauditede cijfers. Die 10Q wel en die wijken dan ook wel af. Dit is feitelijk de directie presentatie van de cijfers.

Wat ik lees is dat alles is opgerekt om goede cijfers te halen/presenteren. En dat zou best kunnen, ze blijven voorlopig geld nodig hebben en dan moet er wel zicht op zwarte cijfers zijn. Dus lage investeringen, kostenbesparingen (werkt wel door op werkdruk en kwaliteit) en zoveel mogelijk proberen te verkopen.

Normaal wel een goede strategie.
arsimo schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:28:
Steeds meer onderdelen van de productie bij Tesla lopen succesvol geautomatiseerd. Was met de Model 3 de opzet vanaf het begin maar werkte nog te vaak niet goed waardoor extra mankracht moest worden ingeschakeld. Echter dat laatste is dus steeds minder nodig. Resultaat: lagere productiekosten.
Het zou wel opvallend zijn als dat in een kwartaal gebeurd. Ik geloof meer in een betere inkoopcontract of andere afschrijving. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-10 18:38
[...]

De FSD uitgestelde inkomsten hebben ze in de conference call toegelicht.
Er is dit kwartaal $30 miljoen inkomsten toegekend aan de release van smart-summon. Er zit nog $500 miljoen in de pot.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024

[...]
Tja daar zitten de meeste niet echt op te wachten, nog sneller: het is al een wolf in schaapskleren (onzinnig snel noem ik de performance altijd als ze vragen hoe snel die is), meer range is natuurlijk top.

Maar wel goed dat de cijfers goed zijn en de Y eerder komt (dat wordt volgens mij nog een grotere hit dan de 3 , wel wereldwijd gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Tomba schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 05:32:
[...]

Kan er niets aan doen, heb de offerte hier zo liggen :)
Nee natuurlijk, jij weet wel wat je opschrijft; ik had die extra's kennelijk een stuk duurder ingeschat.
Ik had dus ook 30% onder de ANWB-koerslijst. Heb m aangeboden bij mijn huidige dealer en die bood substantieel meer (maar dan wel nu inleveren terwijl e-Golf natuurlijk pas volgend jaar komt), wellicht is dat nog een optie voor anderen.
Wat bedoel je daarmee, 'aanbieden bij je huidige dealer'? De dealer van je huidige auto? Wil die een auto terug nemen zonder dat je weer een auto bij hem/haar koopt?

Ik twijfel; wij rijden nu een Prius 3 uit 2010, in principe best een gewilde auto die ik dus ook via Marktplaats e.d. zou kunnen verkopen. Hij is mooi rood (zie je minder vaak) en met zwart leren bekleding (ook een pluspunt) maar er staan nu wel 202000 km op de teller. Ik ga morgen bij de VW-dealer langs, eerst eens een inruilprijs op papier krijgen. De ANWB zegt 6000 euro voor 'inruil bij autobedrijf' en 6450 voor 'verkoop tussen particulieren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
eltron schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 08:09:
[...]

In NL kunnen de meters niet meer terugdraaien, alleen de enkeling die nog een oude ferrarismeter heeft moet daar zuinig op zijn want die draait gewoon achteruit als er wordt teruggeleverd.
Klopt, maar ik denk dat er nog heel wat zijn in Nederland. Die van ons is bijv. net voor de zomer vervangen door een slimme meter en via mijn werk heb ik begrepen dat de netbeheerders nog wel een paar jaar bezig zijn met die vervanging.
Voor de overige heb je alleen het directe eigen verbruik dat uiteraard niet wordt teruggeleverd en de rest verschijnt d.m.v. een tellerstand teruglevering op je factuur. Op dit moment nog rekenkundig gesaldeerd door hier dezelfde tarieven en opslagen (energiebelastingen en btw) voor te nemen als voor je verbruik op andere tijdstippen. Voor eventuele per saldo teruglevering geldt al een lager tarief en niet de opslagen. De komende jaren zal dit voor de totale teruglevering gaan gelden en krijg je daar dus (veel) minder voor terug dan je op andere tijdstippen moet betalen als je per saldo wel verbruik van het net hebt.
Klopt ook, maar dat rekenkundig salderen is nog lang niet afgeschaft; Tot 1-1-2023 volledig salderen, en per 1 januari 2023 "wordt de salderingsregeling geleidelijk afgebouwd. Dat wil zeggen dat het voordeel dat huishoudens en bedrijven ontvangen op hun energiebelastingen – in ruil voor het terugleveren aan het net – elk jaar iets minder wordt. Uiteindelijk wordt dat voordeel 0 en ontvang je alleen een vergoeding van de energieleverancier voor de teruggeleverde zonnestroom. Dat zal in 2031 het geval zijn" [www.gaslicht.com].

Tegen die tijd rijd ik al in mijn 2e of 3e elektrische auto... :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-10 07:51
[verwijderd]

[ Voor 106% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hkuit schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:56:
[...]
Tegen die tijd rijd ik al in mijn 2e of 3e elektrische auto... :)
Laat het ons - tegen alle cijfers in - hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
IvoB2 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:19:
[...]

Laat het ons - tegen alle cijfers in - hopen.
Die snap ik niet :?
Tegen welke cijfers in? Ik ga nu een e-Golf bestellen, rijd daar 4 of 5 jaar in. Dan is het 2024-25.
Daarna een tweedehands Tesla 3 Performance >:) .
En rond 2030 nummer 3. Waarom niet?

Of doel jij op het salderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Heeft niets met salderen te maken.

Zou je dat in het lang en in het breed kunnen uitleggen met alle cijfers erbij maar dan zondig ik weer tegen de "Let op: ......" regel en dan worden er weer een paar ongemakkelijk.
Dus laat maar zitten en ga er gewoon van uit dat je hoop bewaarheid wordt. Denk maar dat ik het nooit gezegd/geschreven heb.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 25-10-2019 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hkuit
[b]Hkuit in "Elektrische auto's - deel 5"Hkuit schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:40
Ik twijfel; wij rijden nu een Prius 3 uit 2010, in principe best een gewilde auto die ik dus ook via Marktplaats e.d. zou kunnen verkopen. Hij is mooi rood (zie je minder vaak) en met zwart leren bekleding (ook een pluspunt) maar er staan nu wel 202000 km op de teller. Ik ga morgen bij de VW-dealer langs, eerst eens een inruilprijs op papier krijgen. De ANWB zegt 6000 euro voor 'inruil bij autobedrijf' en 6450 voor 'verkoop tussen particulieren'.
Vanmiddag bij de Volkswagendealer geweest en heb nu een grote smile op m’n gezicht: 7500 euro voor de Prius! Ik ging uit van max. 5500, vanwege de berichten hier over 30% onder de ANWB Koerslijst. Mazzel? Prius een gewilde auto?
Betekende ook dat ik wat meer extra’s kon aankruisen natuurlijk >:)

Nu gekozen voor metallic (Atlantic Blue, de enige niet zwart/grijs/witte lak...), starten zonder sleutel, auteruitrijcamera én het bestuurdersassistentpakket Plus, dus inclusief File Assistent, Dodehoeksensor, Lane Assist en Emergency Assist. Totaalprijs 328 per maand bij 60 maanden en 36/maand meer bij 48 maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Om het verhaal van de goedkope private lease van de e-golf in perspectief te plaatsen:

Deze meneer/mevrouw is redelijk vernietigend over een e-golf: https://www.autoweek.nl/r...volkswagen-e-golf-2018-7/

Laat je niet misleiden met de range dus. Werkelijke actieradius lijkt tussen de 100 en 120 km te liggen. Dat is een heel ander verhaal dan VW je vertelt (maar hey, VW vertelt toch altijd de waarheid?).

[ Voor 23% gewijzigd door daemonix op 26-10-2019 12:24 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001

CyBeRSPiN

sinds 2001

daemonix schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 12:22:
Om het verhaal van de goedkope private lease van de e-golf in perspectief te plaatsen:

Deze meneer/mevrouw is redelijk vernietigend over een e-golf: https://www.autoweek.nl/r...volkswagen-e-golf-2018-7/

Laat je niet misleiden met de range dus. Werkelijke actieradius lijkt tussen de 100 en 120 km te liggen. Dat is een heel ander verhaal dan VW je vertelt (maar hey, VW vertelt toch altijd de waarheid?).
Ja het is zeker geen topper qua range, maar diegene had bij schrijven review alleen 2 maanden in een flink koude winter gereden.
Dat de GoM niet “adaptief” is is wel jammer, bij Kia/Hyundai hebben ze dat echt uitstekend voor elkaar. Ipv elke keer met de “WLTP” range beginnen bij 100% houden ze daar gewoon rekening met je huidige eigen gebruik, veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Februari was iets kouder dan gemiddeld maar 2017-2018 was zeker geen koude winter. https://www.knmi.nl/neder...nsoverzichten/2018/winter

Dat voorspelt gewoon niet veel goeds voor de golf als het echt koud wordt (-15 tot -5).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig

Is natuurlijk beetje onzin, de i3 doet met bruto 22kwh (netto 19kwh) z'n 100km in de winter. E-golf haalt echt wel stuk meer met 35kwh, maar als je alleen snelweg rijdt zal dat inderdaad flink tegenvallen. Is gewoon geen ev voor afstanden.

Zou hem ook nooit kopen als enige auto (mijn collega heeft er een in private lease genomen als 2e auto naast de model 3, prima oplossing).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Is niet een beetje onzin, is waarschuwing voor degenen die nu 'goedkoop' een private lease golf aanschaffen als eerste auto. Wie schaft zo'n auto als tweede auto aan? De golf heeft de naam een prima gezinsauto te zijn, die zal niet gauw als tweede auto maar als eerste auto worden aangeschaft. En dan krijg je een verrassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Range is gewoon lineair verbonden met de temperatuur. Als je door wilt trappen (waar de e-Golf ook echt toe uitnodigt overigens) is dit gewoon niet de auto denk ik. Sowieso als je verre afstanden wil rijden lijkt me de warmtepomp optie een no-brainer. Toen ik gisteren ochtend alles uit de kast trok (vol optrekken, altijd maximum snelheid) op traject Eindhoven-Breda kwam ik uit op respectabele 16.9 kWh/100km. Terugweg reed ik zoals ik in onze hybrid rijd (110km/u en ACC aan) en kwam ik op 14.6 kWh/100km. Op retourtripje naar schoonouders (totaal 45 kilometer) over puur b-wegen was het resultaat 13.2 kWh/100 km.

Ik ga m dus volgende week bestellen, als eerste auto. (Zou mooi zijn als ik een auto van 40k inclusief de opties die wij willen voor erbij kon nemen maar helaas verdien ik niet zoveel dat dat haalbaar is. Wel is de e-Golf per kilometer substantieel goedkoper dan mijn Honda Insight)

[ Voor 10% gewijzigd door Tomba op 26-10-2019 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
daemonix schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 13:52:
Is niet een beetje onzin, is waarschuwing voor degenen die nu 'goedkoop' een private lease golf aanschaffen als eerste auto. Wie schaft zo'n auto als tweede auto aan? De golf heeft de naam een prima gezinsauto te zijn, die zal niet gauw als tweede auto maar als eerste auto worden aangeschaft. En dan krijg je een verrassing.
Ik ken 3 mensen die er een als 2e auto gaan leasen. Omdat ze al 2 auto's hebben en eentje word nu gewoon een e-golf (gewoon veel goedkoper).
Zijn bergen mensen met 2 auto's, niet zo apart.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hkuit

Ik heb natuurlijk ook mijn research gedaan en had deze review ook gelezen. Heb jij ook de reacties eronder gezien? Daar staan meerdere mensen, eigenaren, die zijn verhaal niet herkennen. En dan blijkt dat hij toegeeft dat ‘ie weigert om rustig te gaan rijden. Oftewel; het is inderdaad een echte mening, uit de praktijk, maar niet meer dan dat.

En daarmee is het jammer dat jij het hier zo plaatst zonder achtergrondinformatie, want dan neigt het naar trollen. Je had ook kunnen schrijven ‘Nou, niet iedereen is even blij met de e-Golf’.

[ Voor 0% gewijzigd door Hkuit op 28-10-2019 10:19 . Reden: 'me' vervangen door 'het' ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Hkuit schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 17:33:
[...]

Vanmiddag bij de Volkswagendealer geweest en heb nu een grote smile op m’n gezicht: 7500 euro voor de Prius! Ik ging uit van max. 5500, vanwege de berichten hier over 30% onder de ANWB Koerslijst. Mazzel? Prius een gewilde auto?
Betekende ook dat ik wat meer extra’s kon aankruisen natuurlijk ...
Balen;
de verkoper had verstaan dat ik 102000 km zei, bij kilometerstand. Daarna heeft hij mijn hele auto uitgebreid bekeken, gefotografeerd enz., mét mijn sleutel, dus hij kon ‘t prima controleren. Heeft ‘ie niet gedaan. Vanmiddag bij het afronden zag ik het staan en vertelde ik hem dat het 202000 moest zijn... hij bellen met de opkoper, zaterdagmiddag dus fingers crossed of ‘ie zou opnemen; 5500 euro. Precies mijn eerste verwachting dus, ik heb daarom Ja gezegd. In de komende 3 weken kan ik ‘m evt. nog zelf verkopen.
Iemand een rode Prius 2010 voor 6100 euro :) ?

O ja,en de e-Golf besteld, voor 48 maanden (wilde mijn vrouw graag, o.a. vanwege de kleine range), en gauw nog de Dynaudio upgrade voor de geluidsinstallatie toegevoegd. Dan maar geen €300/maand...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerre1
Moesten er nog Vlamingen onder een steen geleefd hebben de laatste 24 uur. Vlaamse premie valt weg in 2020.

https://www.demorgen.be/n...ktrische-wagens~bec824a3/

Zeer jammer. Was in 2020 van plan om eentje te kopen uit <31k te kopen als particulier. Byebye 4000 euro 😶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
gerre1 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 18:24:
Moesten er nog Vlamingen onder een steen geleefd hebben de laatste 24 uur. Vlaamse premie valt weg in 2020.

https://www.demorgen.be/n...ktrische-wagens~bec824a3/

Zeer jammer. Was in 2020 van plan om eentje te kopen uit <31k te kopen als particulier. Byebye 4000 euro 😶
Welke EV had je op het oog onder de 31k?
Renault Zoe? Want daar eindigt het denk ik zelfs :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
bottom line schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:59:
[...]

Welke EV had je op het oog onder de 31k?
Renault Zoe? Want daar eindigt het denk ik zelfs :p
Peugeot e208 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-10 13:06
heeft iemand nog nieuws gehoord over de zogenaamde subsidies voor 2e hands ev's vanaf 2020?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hkuit schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 14:15:
[...]

Ik heb natuurlijk ook mijn research gedaan en had deze review ook gelezen. Heb jij ook de reacties eronder gezien? Daar staan meerdere mensen, eigenaren, die zijn verhaal niet herkennen. En dan blijkt dat hij toegeeft dat ‘ie weigert om rustig te gaan rijden. Oftewel; het is inderdaad een echte mening, uit de praktijk, maar niet meer dan dat.

En daarmee is het jammer dat jij me hier zo plaatst zonder achtergrondinformatie, want dan neigt het naar trollen. Je had ook kunnen schrijven ‘Nou, niet iedereen is even blij met de e-Golf’.
Nee, het is geen trollen, jij hebt de commentaren toch ook gelezen. Waarom denk je dat ik niet quote maar link?

Ik vind het verbruik van de e-golf nogal tegenvallen. Vandaag met de Kona op pad geweest, Overal maximum snelheid gereden (100, grote stukken 120, en vanavond grote stukken 130 km/h). Toch kom ik dan nog steeds uit op een verbruik van 151 Wh/km. Stukken beter dan de e-golf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

daemonix schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 21:56:
[...]

Nee, het is geen trollen, jij hebt de commentaren toch ook gelezen. Waarom denk je dat ik niet quote maar link?

Ik vind het verbruik van de e-golf nogal tegenvallen. Vandaag met de Kona op pad geweest, Overal maximum snelheid gereden (100, grote stukken 120, en vanavond grote stukken 130 km/h). Toch kom ik dan nog steeds uit op een verbruik van 151 Wh/km. Stukken beter dan de e-golf.
Je moet Autoweek en EV echt niet serieus nemen. Als er gekwijld moet worden met allerlei superlatieven over het gevoel bij een nieuwe Alfa Romeo zijn ze prima geschikt. Maar het zijn een stel starre conservatieven die vrijwel niks met EV te maken willen hebben, of ze moeten het laatste jaar wijzer geworden zijn, maar ik ben er bang voor. En met Autoweek bedoel ik de vaste bezoekers en de eigen journalisten. :)

Ik luister alleen naar eigenaren, of (nog liever) ex eigenaren. Als mensen nog steeds lovend zijn over een auto die ze verkocht hebben dan heb je een topper. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Flagg op 26-10-2019 22:29 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

[...]

Dat mag, Kona is natuurlijk ook vanaf de grond op ontworpen voor EV. Als ik echter op Spritmonitor kijk zitten de meeste mensen (42 van de 64) gemiddeld (dus over het hele jaar) op 15,1kWh/100km=exact het verbruik wat je hier noemt voor de Kona.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TQCK6ii7P45W24LsF5bms84Y/full.png

[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 26-10-2019 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Nu online
[...]

Ik heb inmiddels 50000km met de e-Golf gereden, mijn allereerste rit was vanuit Duitsland bij min 5 Celsius, rustig rijden gewoon 195km bereik....ben er ook mee naar zuid Frankrijk geweest in de zomer, dus als je bereid bent je te gedragen is een bruikbaar bereik mogelijk.
Reëel reken ik in de zomer met 200 en winter met 170 mits vol geladen. Heb ook wel een rit 156km/u (max snelheid) gereden en toen was het bereik ongeveer 110km.

Dus geef nu maar je mening over de Kona, maar wees terughoudend over een auto die je niet zelf rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Tomba schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 22:38:
[...]

Dat mag, Kona is natuurlijk ook vanaf de grond op ontworpen voor EV.
Bron? Er was al een ICE Kona voor de EV versie kwam..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Tomba schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 22:38:
[...]

Dat mag, Kona is natuurlijk ook vanaf de grond op ontworpen voor EV. Als ik echter op Spritmonitor kijk zitten de meeste mensen (42 van de 64) gemiddeld (dus over het hele jaar) op 15,1kWh/100km=exact het verbruik wat je hier noemt voor de Kona.

[Afbeelding]
Vanaf de grond ontworpen voor EV? Hoe kom je daar nu weer bij?
Daarom dat ze ook een gewone en hybride variant hebben zeker.
En omdat het platform ook gewoon van een ander model komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-10 21:10
[...]

Dus je vergelijkt de verbruikscijfers van een review op het internet, met een eGolf in de koudste maand in het jaar (dus veel verwarming, waarschijnlijk zonder warmtepomp) van iemand die best goed doorkart (aldus verhaal/comments) met jouw/een Kona op een warme dag met de quasi ideale temperatuur voor laag verbruik (20C). :/

WLTP zijn ze vrij gelijkaardig en ook in online tests komen ze vergelijkbaar uit:

172Wh/km eGolf (-5C)
192Wh/km Kona 64 (-12C !! dus er mag wat af voor -5C)
YouTube: Volkswagen e-Golf winter test
YouTube: Hyundai Kona winter range and noise

Ik rij ook beter dan 1 op 20 (aan de pomp) met een fossiele niet hybride C segmenter benzine, desalniettemin lees je reviews op het internet waar men met dezelfde wagen 1 op 14 haalt (op dit forum zelfs 1 op 10 ...). Rijstijl/snelheid en temperatuur doet zoveel (ook bij ICE autos!) dat vergelijken amper mogelijk is tenzij je zij aan zij rijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:59

Wat een onzin verhaal. Ik heb dat ding gehad vanaf jan t/m apr 2018. Ik reed +- 180 a 200km op een acculading en ik reed elke dag naar lelystad en terug dus gewoon snelwegkm's. Verwarming op standje 23 en stoelverwarming vol aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En hoe hard reed je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:59
Ring A10 - 80km/h
A1 100km/h
A6 100km/h en daarna 130km/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 22:42:
[...]

Bron? Er was al een ICE Kona voor de EV versie kwam..
Je manier van communiceren komt wat bot over maar bedankt voor je aanvulling. Ik dacht dat de Kona er alleen als EV was! I stand corrected.
Ik neem echter wel aan dat bij het design de Kona vanaf het begin het gebruik als EV wel is meegenomen itt de Golf.
bottom line schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 22:44:
[...]

Vanaf de grond ontworpen voor EV? Hoe kkom je daar nu weer bij?
Daarom dat ze ook een gewone en hybride variant hebben zeker.
En omdat het platform ook gewoon van een ander model komt.
Voor jou hetzelfde, je communicatie mag wel wat minder bot :) Een mens kan zich wel eens vergissen.

@daemonix het is nu wel duidelijk dat jij de e-Golf niks vindt. Inmiddels is je argument qua bereik wel weerlegt, ideetje om het er nu bij te laten?

[ Voor 40% gewijzigd door Tomba op 27-10-2019 07:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-08 21:45
Ik heb inmiddels ook de e-golf besteld als enige auto. Voor die paar keer dat ik boven 100 km enkele reis zonder laad mogelijkheid op bestemming een auto nodig heb, ruil ik hem wel even om met een ICE van een bekende.

De auto reed wel beter dan ik dacht, volgens mij is er toch wel wat verbeterd in de revisie van de e-golf. Of het moet komen dat ik tijdens een vorige rij sessie nog een BMW reed en nu een Ford zodat het in vergelijking lijkt alsof die beter rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Er zijn maar 2 modellen en 1 leverancier die van de grond af aan, ontworpen zijn voor elektrisch te rijden.
De Nissan Leaf, BMW i3 en geheel Tesla.
En de ID3 gaat hierbij binnenkort meedoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bottom line schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 07:41:
[...]

Er zijn maar 2 modellen en 1 leverancier die van de grond af aan, ontworpen zijn voor elektrisch te rijden.
De Zoe ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Tomba sorry als het bot overkomt, maar nu doe je alsnog een niet onderbouwde aanname dat de Kona met EV in mind ontworpen is. Waar baseer je dat op? Het platform van de Kona is gedeeld met de Kia Stonic. Wat doet jou vermoeden dat er rekening is gehouden met een EV uitvoering? De accu is er gewoon onder geplakt, geen frunk, etc..
bottom line schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 07:41:
[...]

De Renault Zoe niet?
En volgend jaar komen er nog meer: Polestar 2, Sono, Honda e, etc. Exciting times ahead! :)

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-10-2019 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Is de Zoe (en Renault) echt een auto of schaart men dat niet onder een gesloten gokart? :P

Nee inderdaad! De Zoe hoort er ook bij. 3 modellen en 1 fabrikant dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 07:48:
@Tomba sorry als het bot overkomt, maar nu doe je alsnog een niet onderbouwde aanname dat de Kona met EV in mind ontworpen is. Waar baseer je dat op? Het platform van de Kona is gedeeld met de Kia Stonic. Wat doet jou vermoeden dat er rekening is gehouden met een EV uitvoering? De accu is er gewoon onder geplakt, geen frunk, etc..
Kia Niro bedoel je. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Khayma schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 23:51:
[...]

Wat een onzin verhaal. Ik heb dat ding gehad vanaf jan t/m apr 2018. Ik reed +- 180 a 200km op een acculading en ik reed elke dag naar lelystad en terug dus gewoon snelwegkm's. Verwarming op standje 23 en stoelverwarming vol aan.
Weet je dat zeker?
Wij hebben hier ook niet vaak échte winters meer...

Björn heeft de e-golf getest met -5 graden Celsius.

Low speed test t/m 90km/h : 180km range
High speed test op 120km/h : 135km range

Als je 130-140 gaat rijden zal het richting de 100km range gaan met -5...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 07:55:
[...]

Weet je dat zeker?
Wij hebben hier ook niet vaak échte winters meer...

Björn heeft de e-golf getest met -5 graden Celsius.

Low speed test t/m 90km/h : 180km range
High speed test op 120km/h : 135km range

Als je 130-140 gaat rijden zal het richting de 100km range gaan met -5...
Ik reed met 100km op de teller, 195km bij -5, auto verwarmd en accu net geladen dus warm.

@bottom line zeurmodus, tesla begon met een omgebouwde Lotus Elise

[ Voor 6% gewijzigd door MarcelGo op 27-10-2019 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bottom line schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 07:51:
Is de Zoe (en Renault) echt een auto of schaart men dat niet onder een gesloten gokart? :P

Nee inderdaad! De Zoe hoort er ook bij. 3 modellen en 1 fabrikant dus.
Ik zou ze allemaal niet overwegen :+

Ik vergeet gewoon altijd te plannen, ik houd er niet van. Op vakantie besluiten we vaak opeens een dagje rond te gaan touren. Ik zou mij heel beperkt voelen om opeens allemaal apps te gaan raadplegen. Niets voor ons...

Daarom voor de veilige keuze gegaan, de model 3, net als de rest van leasend Nederland :+

En zelfs met de Tesla voorzie ik op vakantie nog problemen. We waren nu een week je in Denemarken. Laatste keer met de ice verwacht ik. Maar €1,20 per kWh is toch wat veel. Met de Tesla had ik minimaal 1 keer die week even een ritje van 40 minuten moeten maken naar een supercharger en na laden weer 40 minuten terug... Niet heel handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
MarcelGo schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 08:00:
[...]

Ik reed met 100km op de teller, 195km bij -5, auto verwarmd en accu net geladen dus warm.

Begonnen wel, maar nu hoort de allereerste Roadster niet meer tot Tesla's assortiment. Enkel de S,3,X,(Y) modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarcelGo schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 08:00:
[...]

Verbruik is iets ongrijpbaars... op een of andere manier rijden anderen veel zuiniger dan ik.

Ik heb nu een huur Ceed, 1.0 3 cilinder tot de tesla er is. Maar ik krijg dat ding echt niet onder de 8l per 100km op lange ritten.

Woon/werk in de stad zit zelfs op 10l per 100km.
Iedereen kan zeggen wat die wil, maar dat ding is niet zuinig.

Ik verwacht hetzelfde met de ev. Er zullen best mensen zijn die 500km met een LR kunnen rijden, maar ik verwacht dat het bij mij 400 zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

[...]

De Renault Zoe niet?
En volgend jaar komen er nog meer: Polestar 2, Sono, Honda e, etc. Exciting times ahead! :)
Polestar 2 is gewoon de S60 met batterij eronder en infotainmentupgrade. Geen nieuw platform, hoe hard Volvo dat ook wil roepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-10 14:29
Kluutmaran schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 07:35:
Ik heb inmiddels ook de e-golf besteld als enige auto. Voor die paar keer dat ik boven 100 km enkele reis zonder laad mogelijkheid op bestemming een auto nodig heb, ruil ik hem wel even om met een ICE van een bekende.

De auto reed wel beter dan ik dacht, volgens mij is er toch wel wat verbeterd in de revisie van de e-golf. Of het moet komen dat ik tijdens een vorige rij sessie nog een BMW reed en nu een Ford zodat het in vergelijking lijkt alsof die beter rijdt.
Ook langere ritten zijn prima te doen hoor. Er zitten overal snelladers, even de benen strekken en mail bijwerken is gewoon prettig ;)

De winter komt er weer aan, dus het voorverwarmen van de accu levert je veel gemak op! Zorg ervoor dat je EV net voor vertrek klaar is met laden, dat ga je echt merken in je verbruik / range.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nope. Qua model is ie verwant aan de Kia Stonic. Het later toegevoegde EV platform is inderdaad gedeeld met de iets grotere Kia Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nannoe schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 08:16:
[...]

Polestar 2 is gewoon de S60 met batterij eronder en infotainmentupgrade. Geen nieuw platform, hoe hard Volvo dat ook wil roepen.
Maar hij heeft wél een frunk!
Is het echt zo slecht om een goed onderstel het te gebruiken?

De Polestar 2 is namelijk geen s60 met accu eronder. Het is een volledig eigen model...

Veel fabrikanten gebruiken verstelbare onderstellen op meerdere modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

[...]
Aanname was gebaseerd op logische deductie (want waarom zou je dat niet doen als t doel is om ook een EV ervan te maken) maar een korte Google Search levert deze quote van Hyundai zelf op;
KONA Electric's completely new platform was designed with an electric powertrain in mind.
Ik laat het hier nu even bij want man man man wat willen we mekaar weer de maat nemen hier.
Als we allemaal eens wat vriendelijker zouden communiceren zou echt wel prettiger zijn, echt jammer dat je reactie nu weer zo belerend moet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 08:22:
[...]

De Polestar 2 is namelijk geen s60 met accu eronder. Het is een volledig eigen model...

Het is geen nieuw onderstel, ontwikkeling is gestart in 2013, XC40 valt er onder en nu de Polestar.

Oftewel CMA

v60 valt weer onder het SPA

En daarvoor had je het P3/P2 (de welbekende V70II/S80) en weer daarvoor het P80 platform (850)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 08:22:
[...]

Maakt niet zoveel uit of het een pure ev is of een omgebouwde. De ESQ of de e-niro zijn ook omgebouwd en prima.

Meeste doen het best goed. Een eigen platform (bv. VW/tesla) is natuurlijk stuk flexibeler, dat kun je dan voor meer EV's gebruiken, bespaart uiteindelijk gewoon kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 08:35:
[...]

Het is geen nieuw onderstel, ontwikkeling is gestart in 2013, XC40 valt er onder en nu de Polestar.

Oftewel CMA

v60 valt weer onder het SPA

En daarvoor had je het P3/P2 (de welbekende V70II/S80) en weer daarvoor het P80 platform (850)
Laat ik hem anders stellen:
Wat is het verschil in onderstel voor EV specifiek en een generiek onderstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:32

Reinier

\o/

nannoe schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 08:16:
[...]

S60 en Polestar 1 zijn SPA, XC40 (Recharged) en Polestar 2 zijn CMA. Verschillendd platforms als ik het goed begrepen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 08:45:
[...]

Weinig, ik denk dat er meer meespeelt. Kosten baten analyse en hoe de fabriek erop aangepast moet worden. Denk dat het nieuwe platform wat flexibeler is en daardoor makkelijker voor EV toe te passen. Tja iedere auto kun je een elektrische motor ingooien en een stapel accu's. Was laatst iemand op youtube die had zn audi voorzien van een tesla motor en de accu's zaten voor de helft achter de bumper en de andere helft lag letterlijk in de kofferbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Hoeveel km actieradius krijg je met een e-golf als je 10 minuten gaat laden?

Ik ben ook benieuwd hoeveel tijd het kost om voor mn deur te laden (11kwh palen staan al op straat).

En hoe doen jullie het net parkeren...als ik klaar ben met werk en ik laad hem lekker op straat op. Moet ik dan na een aantal uur mijn auto verplaatsen? Dat doet niemand toch?

Ik woon in Rotterdam en heb overal laadpunten.
Maar die zullen toch nonstop vol zitten de komende tijd omdat meer mensen elektrisch kopen en gaan parkeren, ookal is de accu vol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ThaddeusX schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:18:

Ik ben ook benieuwd hoeveel tijd het kost om voor mn deur te laden (11kwh palen staan al op straat).

En hoe doen jullie het net parkeren...als ik klaar ben met werk en ik laad hem lekker op straat op. Moet ik dan na een aantal uur mijn auto verplaatsen? Dat doet niemand toch?

Maar die zullen toch nonstop vol zitten de komende tijd omdat meer mensen elektrisch kopen en gaan parkeren, ookal is de accu vol.
Toen ik nog phev reed probeerde ik hem wel weg te halen als hij 21:00-22:00 uur klaar was. Een andere phev lette daar actief op en plaatste hem dan de nacht daar.

Wel zo sociaal, anderen gooien hem neer en laten hem het hele weekend staan. Briefjes onder de ruit hadden geen impact, dus de gemeente eens gebeld. Die zeggen dat hij uitsluitend daar mag staan GEDURENDE het laden. Zodra de zandloper aan staat, moet hij weg en ze kunnen daarvoor komen schrijven.

Ik vroeg: kunnen jullie eens langskomen om waarschuwingen uit te schrijven? Dat kon dan weer niet, beleid was gelijk schrijven.

Dat vond ik het niet waard, daar ik ook gewoon op diesel kon rijden. Met steeds vollere palen hoop ik wel dat er meer op gelet gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

ThaddeusX schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:18:

Ten eerste: 11 kW 3-fase palen (niet kWh dus), E-Golf heeft maar 2-fase laden, dus bij publiek laden pakt die 7.2 kW bruto, als ik me niet vergis.

Met 7.2 kW vóór laadverliezen doe je met 10 minuten (1/6 van 7.2) 1.6 kWh bijladen.

Dat is omgerekend naar 150 Wh per km, net geen 11 kilometer.

Qua parkeren: als je al doorhebt dat het aantal plekken beperkt is, kan je zelf toch ook ff sociaal zijn om 'm weg te halen? Daarbij hoef je 'm waarschijnlijk niet elke avond op te laden.

[ Voor 9% gewijzigd door nannoe op 27-10-2019 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

nannoe schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:24:
[...]

Ten eerste: 11 kW 3-fase palen (niet kWh dus), E-Golf heeft maar 2-fase laden, dus bij publiek laden pakt die 7.2 kW bruto, als ik me niet vergis.

Met 7.2 kW vóór laadverliezen doe je met 10 minuten (1/6 van 7.2) 1.6 kWh bijladen.

Dat is omgerekend naar 150 Wh per km, net geen 11 kilometer.

Qua parkeren: als je al doorhebt dat het aantal plekken beperkt is, kan je zelf toch ook ff sociaal zijn om 'm weg te halen? Daarbij hoef je 'm waarschijnlijk niet elke avond op te laden.
Op een snellader doet ie 40kWh (dus dan heb je in 10 minuten 6.66kWh) maar dan betaal je dus wel stuk meer.

En inderdaad; je EV een publieke paal laten staan terwijl hij klaar is met laden is gewoon aso.

[ Voor 6% gewijzigd door Tomba op 27-10-2019 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Tomba schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:30:
[...]

Op een snellader doet ie 40kWh (dus dan heb je in 10 minuten 6.66kWh) maar dan betaal je dus wel stuk meer.

En inderdaad; je EV een publieke paal laten staan terwijl hij klaar is met laden is gewoon aso.
Nog niet bekend met de MainGau-pas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

nannoe schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:31:
[...]

Nog niet bekend met de MainGau-pas?
Daar ben ik zeker mee bekend maar dan betaal je alsnog 3035ct/kWh terwijl ik met de Steiermark Flat AC voor 11ct/kWh kan laden op een Allego paal (heb ik 1 recht voor mijn huis)

[ Voor 10% gewijzigd door Tomba op 27-10-2019 10:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bottom line
Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 08:45:
[...]

Wegligging, handling, veiligheid en plaatsbesparing.

Goed voorbeeldje:

[ Voor 17% gewijzigd door bottom line op 27-10-2019 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bottom line schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:41:
[...]

Wegligging, handling, veiligheid en plaatsbesparing.

Goed voorbeeldje:
[YouTube: Tesla Model 3 frontal impact test]
Gaat toch prima bij beide. De motor wordt netjes onder de auto geschoven zoals het hoort en is een deel van de kreukelzone en vangt de meeste krachten op. Zie niks vreemds gebeuren. Dat is precies hoe het ontworpen is. Het wordt pas gevaarlijk als de motor verwijderd wordt en dan laat crashen en bij een EV auto wordt het ontwerp zodoende aangepast en versterkt omdat de motor niet aanwezig is om de klap op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:24:
[...]

Gaat toch prima bij beide. De motor wordt netjes onder de auto geschoven zoals het hoort en is een deel van de kreukelzone en vangt de meeste krachten op. Zie niks vreemds gebeuren. Dat is precies hoe het ontworpen is. Het wordt pas gevaarlijk als de motor verwijderd wordt en dan laat crashen en bij een EV auto wordt het ontwerp zodoende aangepast en versterkt omdat de motor niet aanwezig is om de klap op te vangen.
Gaat inderdaad prima. Maar als je bij een standaard onderstel de motor vervangt door batterijen, dan kan dat niet ongestraft blijven. Daarover ging dit hele punt.
Je kan een standaard onderstel nog wel iets aanpassen, maar zo veilig als een van oorsprong EV onderstel kan het nooit worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bottom line schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:37:
[...]

Gaat inderdaad prima. Maar als je bij een standaard onderstel de motor vervangt door batterijen, dan kan dat niet ongestraft blijven. Daarover ging dit hele punt.
Je kan een standaard onderstel nog wel iets aanpassen, maar zo veilig als een van oorsprong EV onderstel kan het nooit worden.
Nee ok dat bedoelde ik dus ook, begreep de intentie van het filmpje niet. Want daar in de uitleg staat namelijk dat het fout gaat en dat zie ik namelijk niet.
Pagina: 1 ... 37 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic