Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-10 17:13

databeestje

Von PrutsHausen

De Renault Zoe is van 22kWh met 1400kg naar 40kWh met 1450 en 50kWh met 1500kg gegaan, de relatie is niet lineair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:27
BarryH schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 19:15:
De oude
Maar 3 jaar later zal de batterij van de Peugeot toch minder wegen per kWh?
En de 208 is een kleinere auto
De batterij is verpakt in kleinere modules ipv in één case. Zal ook het gewicht doen toe nemen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-10 13:03
mux schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 22:12:
Ze verkopen voor tussen de 7000 en 8000 op marktplaats... dus... iedereen?
Verkopen of staan ze voor die prijs op marktplaats?

Import van EVs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Luiaard schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:21:
[...]

Verkopen of staan ze voor die prijs op marktplaats?
Recent nog twee mensen gesproken die er een voor die price range hebben gekocht. Begrijp me niet verkeerd, ik verklaarde ze ook voor gek, maar het zijn auto's die een unieke set eigenschappen combineren die eigenlijk geen enkele andere EV heeft en naar verwachting ook nooit meer zal hebben. Ze zijn superlicht, hebben de draaicirkel en buitenafmetingen van een Smart ED, hebben alles wat je nodig hebt voor een stadsautootje en zijn de goedkoopste batterijkoop-EV op de tweedehandsmarkt. Ze hebben hun niche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-10 15:37

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Super karretje de i-miev, zijn al tijden tweede hands uitverkocht.

[ Voor 8% gewijzigd door janesh op 20-10-2019 20:43 ]

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximmer
  • Laatst online: 20-08 11:29
Tomba schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 17:33:
Vandaag proefrit gehad met de e-golf. Leuke auto, rijdt lekker maar wel jammer van die harde VAG stoelen en dat elke zucht en scheet een optie is. (DAB+ en CarPlay een optie vond ik toch wel beetje triestig) Qua inruil van mijn auto (een Honda Insight met bijna alle opties) viel het aanbod zwaar tegen. Bijna 30% onder de door ANWB aangegeven verwachte inruilprijs. ‘Wij zitten ook niet te wachten op dit soort auto’s’ was de opmerking van de verkoper. Private Lease aanbieding is dusdanig scherp dat ik niet uitsluit dat we er toch op in gaan maar de auto zelf verkopen via marktplaats.

Wel een twijfelpunt waar we mee zitten; of we de warmtepomp nemen. Ze claimen 50km extra bereik in de winter maar waar dit op gebaseerd is? Op 60 maanden private lease heb je t over 12€ extra per maand.

[...]

Ik moet het nog precies door rekenen maar het lijkt er sterk op dat we (mits ik voortaan met de auto naar het werk ga) enorm goedkoper uit gaan zijn en dat we met alleen privé kilometers ook goedkoper uit zijn (maar dan praten we over tientjes werk)
Van het weekend ook gereden in de e-golf, en moet zeggen. Ik kan mij aansluiten bij bovenstaande. Heb ook de vraag van de warmtepomp gesteld, en daar kwam het antwoord op dat het optimaal is als ie 50km extra eruit kan persen. Ze gaven mij het advies om deze er niet bij te doen. Vooral als je het afzet tegen de meerprijs van bijna 1000 euro, wat zich vertaald in iets van 18 euro per maand op 48 maanden / 15k km's. Heb ik toch liever voor dat zelfde geld een Discover Pro t.o.v. een Discover Media, waar ik mij trouwens vanaf vraag wat het daadwerkelijke verschil is naast het grotere scherm én "gesture control". Ik zit nu nog even te snuffelen wat slim is over de winterbanden (+30 euro p/m obv 48mnd/15k) én de laadpaal thuis. Iemand over de laadpaal al iets interessants te weten gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:54
Tomba schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 17:33:
Qua inruil van mijn auto (een Honda Insight met bijna alle opties) viel het aanbod zwaar tegen. Bijna 30% onder de door ANWB aangegeven verwachte inruilprijs. ‘Wij zitten ook niet te wachten op dit soort auto’s’ was de opmerking van de verkoper.
Die arrogantie is voor mij al een reden om geen VAG-mobiel te kopen. De boodschap kan best waar zijn, maar je kunt hem ook anders verpakken. Mijn verkoopbonus gun ik in ieder geval aan een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:07
Kun je het nadeel van geen warmtepomp niet opvangen door de auto aan de stekker al voor te verwarmen? (kost natuurlijk nog steeds meer stroom, maar verschil in range lijkt me dan stuk kleiner)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:15
kdeboois schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 18:22:
[...]

De GT versie van de Peugeot heeft vast wel een regensensor die werkt, geluidsisolatie en misschien zelfs een warmtepomp. Dat maakt het wellicht iets zwaarder. 😉

Alle gekheid op een stokje, deze auto is gemaakt voor 3 types motorisering en moet in alle vormen aan de veiligheidseisen voldoen. Kan me voorstellen dat je dan af en toe een compromis moet maken die in een hoger gewicht uitpakt.
Rij je ook een Tesla of praat je populair mee? :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
joepie de p schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:07:
[...]

Die arrogantie is voor mij al een reden om geen VAG-mobiel te kopen. De boodschap kan best waar zijn, maar je kunt hem ook anders verpakken. Mijn verkoopbonus gun ik in ieder geval aan een ander.
Die houding komt ook door de enorm fanatieke VAG fan community in Nederland. De consument doet dat ook een beetje zelf. Zet een drol op een skateboard, plak er een VW logo op, koop wat tests in de automedia en de Nederlander koopt het wel en verdedigt zijn aankoop/aan-lease te vuur en te zwaard.

Het is rationeel gezien volkomen absurd dat we auto's beoordelen op hoe zacht hun dashboards zijn, maar de VAG marketing afdeling is briljant en heeft dat stevig in de kopjes van de consument geduwd.

Het gaat met de ID3 ook gebeuren, dat die de tests bij voorbaat gaat winnen kun je nu al uittekenen. Er komt een campagne tegen de concurrentie, diens zwakke punten gaan genadeloos uitvergroot worden. De houdgreep van VAG marketing op de mening van de Europese consument is ijzersterk. Klinkt negatief, maar ik daar wel respect voor, ze doen het heel uitgekookt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
Khayma schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:27:
[...]

Rij je ook een Tesla of praat je populair mee? :>
Ik spreek over de mogelijke oorzaken van een gewichtsverschil tussen twee auto’s die ik beide niet in bezit heb.

Jij mag daarvan vinden wat je wil, maar ik had liever een inhoudelijke bijdrage gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Laatst online: 01:15
kdeboois schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:18:
[...]

Ik spreek over de mogelijke oorzaken van een gewichtsverschil tussen twee auto’s die ik beide niet in bezit heb.

Jij mag daarvan vinden wat je wil, maar ik had liever een inhoudelijke bijdrage gezien.
Fijn dat jij ook met een inhoudelijke bijdrage komt zoals een populaire opmerking over een regensensor van een auto die je niet hebt en dus nooit zelf ervaren hebt :>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Khayma schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:11:
[...]

Fijn dat jij ook met een inhoudelijke bijdrage komt zoals een populaire opmerking over een regensensor van een auto die je niet hebt en dus nooit zelf ervaren hebt :>.
Ik ga daar af op een tweet van meneer Musk.

Hoe is jouw ervaring daarmee of gaan we dat in het juiste topic bespreken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10 21:55

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Ximmer schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 08:15:
[...]

Van het weekend ook gereden in de e-golf, en moet zeggen. Ik kan mij aansluiten bij bovenstaande. Heb ook de vraag van de warmtepomp gesteld, en daar kwam het antwoord op dat het optimaal is als ie 50km extra eruit kan persen. Ze gaven mij het advies om deze er niet bij te doen. Vooral als je het afzet tegen de meerprijs van bijna 1000 euro, wat zich vertaald in iets van 18 euro per maand op 48 maanden / 15k km's. Heb ik toch liever voor dat zelfde geld een Discover Pro t.o.v. een Discover Media, waar ik mij trouwens vanaf vraag wat het daadwerkelijke verschil is naast het grotere scherm én "gesture control". Ik zit nu nog even te snuffelen wat slim is over de winterbanden (+30 euro p/m obv 48mnd/15k) én de laadpaal thuis. Iemand over de laadpaal al iets interessants te weten gekomen?
Warmtepomp was in offerte die ik meekreeg 12 euro op 60 maanden/15k. Ik twijfel er over, extra range is natuurlijk altijd welkom, moet ook in de winter 60km x2 kunnen forenzen want wil in principe alleen thuis opladen....
Waarom wil je de Pro ipv Media hebben? Enige verschil die ik kon ontdekken is idd scherm grootte, 'gesture control' (die in de proefrit auto echt voor geen meter werkte) en dat je navigatie op zowel je Active Display als op de radio gelijktijdig kon tonen. of ik daar zoveel geld voor over heb weet ik nog zo net niet eigenlijk....

Qua laadpaal is ook nog wel een dingetje, ik reken op zo'n 1500 euro extra kosten....

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06:30
Wij hebben 6080WP zonnepanelen op het dak liggen en een eigen oprit met de mogelijkheid om een laadpaal neer te zetten. Aangezien we zelf veel overschot aan kwh op het dak hebben liggen willen we nu graag die kleinere auto omruilen voor een elektrische auto.

Wij hebben 2 auto's. Een grotere en een Toyota Aygo die mijn vrouw gebruikt om naar haar werk te komen. Woon-werk is voor haar zo'n 17km heen en 17km terug. Daarbij rijdt ze nog wat door de stad voor de sportschool etc, maar een retour zal nooit meer dan 50km zijn. Als ze naar vriendinnen gaat kan het eens 100km zijn. Wil ze langer rijden kan ze de grotere auto nemen en kan ik met de elektrische naar het werk (35km heen en terug).

Nu zijn die elektrische auto's redelijk aan de prijs en vraag mij af of het in onze situatie de investering wel uit kan. Ik verwacht dat ik voor een tweedehands wel 12k moet bijleggen. Het duurt wel even voordat je dan voordeliger bent dan met de huidige benzine Aygo doorrijden.

Wat voor auto's zou een optie zijn?
En kunnen we nog beter even wachten tot er subsidie op deze auto's komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Pakhaas Hoe minder kilometers je rijdt hoe lastiger het wordt om de hogere aanschafprijs te compenseren met de lagere prijs per kilometer. Zeker als je al een bestaande situatie hebt waar je verder geen geld aan uit hoeft te geven terwijl je voor een EV juist wel een investering moet doen.

Heb je al eens uitgezocht of het niet voordeliger is dat jij in een EV gaat rijden ipv je vrouw?

In de TS staat een Kostenvergelijking tool van @databeestje daar kan je best een eind mee komen om eea te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

@Pakhaas Kijk eens op gaspedaal.nl, met brandstof "Elektrisch".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:51

matroosoft

Lone Christian

Pakhaas schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:21:
Wij hebben 6080WP zonnepanelen op het dak liggen en een eigen oprit met de mogelijkheid om een laadpaal neer te zetten. Aangezien we zelf veel overschot aan kwh op het dak hebben liggen willen we nu graag die kleinere auto omruilen voor een elektrische auto.

Wij hebben 2 auto's. Een grotere en een Toyota Aygo die mijn vrouw gebruikt om naar haar werk te komen. Woon-werk is voor haar zo'n 17km heen en 17km terug. Daarbij rijdt ze nog wat door de stad voor de sportschool etc, maar een retour zal nooit meer dan 50km zijn. Als ze naar vriendinnen gaat kan het eens 100km zijn. Wil ze langer rijden kan ze de grotere auto nemen en kan ik met de elektrische naar het werk (35km heen en terug).

Nu zijn die elektrische auto's redelijk aan de prijs en vraag mij af of het in onze situatie de investering wel uit kan. Ik verwacht dat ik voor een tweedehands wel 12k moet bijleggen. Het duurt wel even voordat je dan voordeliger bent dan met de huidige benzine Aygo doorrijden.

- Drieling C-Zero/iOn/iMiev zou kunnen, al zal die voor de 35km heen en terug in de winter wel krap zijn. En ze zijn foeilelijk. :P Start zo'n beetje vanaf 7-8K op Marktplaats
- Nissan Leaf is een optie, start vanaf 10K op MP. Heb zelf pas één aangeschaft en een oude kleine auto ingeruild, heb zo'n 8K bij betaald. Wel opletten dat de accu nog in goede staat is. Je hebt dan ook gelijk wel een andere klasse auto dan de Aygo waar ze nu in rijdt
- Renault Zoe, leuk gebekt autootje voor een EV. Start zo'n beetje vanaf 7K op MP, maar is bijna altijd met accuhuur. De accu is dan dus eigendom van Renault, met garantie dat je altijd een goede accu hebt. Op het totaalplaatje komt het er meestal op neer dat de maandelijkse, km-gebaseerde batterijhuur een deel van de winst wegneemt.

Voor de rest niet veel opties onder de 10K. Je hebt ook nog de Smart Fortwo ED maar die is vrij duur tweedehands. Vanaf ca. 8K op marktplaats, kan niet snelladen. En opletten dat je geen batterijhuur hebt. Verder nog BMW i3/VW E-UP/E-Golf, die kunnen wel snelladen maar zijn qua range/tweedehandsprijs vrij duur imo.

Eerstvolgende wat interessant wordt is de Ioniq wat mij betreft, maar dan ga je tweedehands al naar 17K

[ Voor 4% gewijzigd door matroosoft op 21-10-2019 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

joepie de p schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:07:
[...]

Ja eens eigenlijk, hiervoor Seat gereden en wat is de Honda dealer dan een verademing.... Maar goed voor deze prijs neem ik het wel voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRBonenberg
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:41
Tomba schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:19:
[...]

Warmtepomp was in offerte die ik meekreeg 12 euro op 60 maanden/15k. Ik twijfel er over, extra range is natuurlijk altijd welkom, moet ook in de winter 60km x2 kunnen forenzen want wil in principe alleen thuis opladen....
Waarom wil je de Pro ipv Media hebben? Enige verschil die ik kon ontdekken is idd scherm grootte, 'gesture control' (die in de proefrit auto echt voor geen meter werkte) en dat je navigatie op zowel je Active Display als op de radio gelijktijdig kon tonen. of ik daar zoveel geld voor over heb weet ik nog zo net niet eigenlijk....

Qua laadpaal is ook nog wel een dingetje, ik reken op zo'n 1500 euro extra kosten....
Als bestuurder van een e-Golf weet ik uit de praktijk dat de standaard Discover Media geen Apple Carplay / Android Auto doet, daarvoor moet je die optie los bijbestellen. De Discover Pro heeft dat wel standaard. Ik wist het niet en de dealer ging er blind vanuit dat Apple Carplay ook standaard op de Discover Media zat, net zoals bij de ICE Golf.

Verder vond ik de verschillen niet belangrijk genoeg om de Discover Pro te bestellen, dus niet wetende dat ik Apple Carplay zou missen. Wellicht is dat handig om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

JRBonenberg schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:50:
[...]

Als bestuurder van een e-Golf weet ik uit de praktijk dat de standaard Discover Media geen Apple Carplay / Android Auto doet, daarvoor moet je die optie los bijbestellen. De Discover Pro heeft dat wel standaard. Ik wist het niet en de dealer ging er blind vanuit dat Apple Carplay ook standaard op de Discover Media zat, net zoals bij de ICE Golf.

Verder vond ik de verschillen niet belangrijk genoeg om de Discover Pro te bestellen, dus niet wetende dat ik Apple Carplay zou missen. Wellicht is dat handig om te weten.
Ah das een goeie, ik wist niet dat de Pro dit out of the box doet! Op mijn offerte stond hiervoor 'Mobiel online diensten (Car-net): 'App-Connect smartphone' - [W18]' a 272 euro. Apple Carplay is voor ons een harde eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRBonenberg
Tomba schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:28:
[...]

Ah das een goeie, ik wist niet dat de Pro dit out of the box doet! Op mijn offerte stond hiervoor 'Mobiel online diensten (Car-net): 'App-Connect smartphone' - [W18]' a 272 euro. Apple Carplay is voor ons een harde eis.
Als ik nu in de configurator kijk, ziet het er weer anders uit als in maart dit jaar. Beste advies dat ik dan nog kan geven: laat het de dealer goed nakijken, ze zijn bij VW nogal van het wijzigen blijkbaar en bij mij wist de dealer het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:49
Met deze usecase kan de private lease aanbieding van de eGolf dus ook een prima optie zijn (€299/maand).

Dan alleen de vraag of je wel aan die 10.000km komt.
matroosoft schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:40:
Eerstvolgende wat interessant wordt is de Ioniq wat mij betreft, maar dan ga je tweedehands al naar 17K
Ik vermoed dat die prijs ex. BTW is (en dan is het nog lager dan ik tot nog toe in NL gezien heb).

[ Voor 29% gewijzigd door assje op 21-10-2019 13:49 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Dieken Taffert schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:42:
Klinkt negatief, maar ik daar wel respect voor, ze doen het heel uitgekookt.
Het is aan de consument om daar dan nog uitgekookter op te reageren. :)
Een markt draait per definitie op de consumentenvraag, niet omgekeerd (vandaar dat de marketingafdeling er alles aan doet om dat om te draaien => met als gevolg dat de consument dan nog eens - via de verrekende marketingkosten -extra betaalt voor iets dat hij eigenlijk niet wil/nodig heeft :) ).

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 21-10-2019 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

JRBonenberg schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:36:
[...]

Als ik nu in de configurator kijk, ziet het er weer anders uit als in maart dit jaar. Beste advies dat ik dan nog kan geven: laat het de dealer goed nakijken, ze zijn bij VW nogal van het wijzigen blijkbaar en bij mij wist de dealer het dus niet.
Die dealer geeft geen f.ck is mijn ervaring na zaterdag, precies wat je van VAG mag verwachten :P Zie nu ook dat de prijzen op de offerte afwijken van hun prijs PDF (ruim 100 euro meer op de opties die ik aangegeven had, schijnbaar prijzen opties verhoogd net voor deze actie?)

Sowieso erg schraal dat op een auto uit 2019/2020 zowel DAB+ als Apple CarPlay een optie is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRBonenberg
Tomba schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:13:
[...]

Die dealer geeft geen f.ck is mijn ervaring na zaterdag, precies wat je van VAG mag verwachten :P Zie nu ook dat de prijzen op de offerte afwijken van hun prijs PDF (ruim 100 euro meer op de opties die ik aangegeven had, schijnbaar prijzen opties verhoogd net voor deze actie?)

Sowieso erg schraal dat op een auto uit 2019/2020 zowel DAB+ als Apple CarPlay een optie is....
Schraal is het zeker....ik moet eerlijk zeggen dat de dealer waar ik / mijn werkgever (ik mocht het zelf regelen, daar had de werkgever geen tijd voor) zijn geweest echt hun best hebben gedaan voor een goede klantbeleving....maar het is en blijft wel VAG inderdaad 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

JRBonenberg schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:17:
[...]

Schraal is het zeker....ik moet eerlijk zeggen dat de dealer waar ik / mijn werkgever (ik mocht het zelf regelen, daar had de werkgever geen tijd voor) zijn geweest echt hun best hebben gedaan voor een goede klantbeleving....maar het is en blijft wel VAG inderdaad 😬
Dan ben je vast niet naar de Dealer in Eindhoven geweest (of misschien dat ze omdat je ivm 4% bijtelling een voorraad auto neemt je meer opbrengt voor hen. Een PL 'koper' gaan de inkomsten naar Volkwagen Finance natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-10 14:29

tomic

Smexylittlebabe!

[...]
...
Goed verhaal @martroosoft maar waar vindt je een ioniq voor 17k? Die dingen staan vanaf 20K excl. BTW.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRBonenberg
Tomba schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:23:
[...]

Dan ben je vast niet naar de Dealer in Eindhoven geweest (of misschien dat ze omdat je ivm 4% bijtelling een voorraad auto neemt je meer opbrengt voor hen. Een PL 'koper' gaan de inkomsten naar Volkwagen Finance natuurlijk)
Wij zijn in Nijkerk geweest, o.a. na heel slechte ervaringen van mijn werkgever bij de dealer in Harderwijk. Wij hebben geen voorraadmodel gekocht, maar een auto samengesteld met diverse door mij / mijn werkgever gewenste opties. Financial lease bij de eigen bank van het werk.

Dealer nam alle tijd om tot twee keer toe een offerte te maken (werkgever beslist soms niet zo snel, dus offerte verlopen), dealer liep niet te pushen na het maken van de offerte, de tweede offerte was eigenlijk al verlopen, met een verhoging van de prijs tot gevolg, welke de dealer heeft weg gepoetst en daarnaast hield hij ons goed op de hoogte van de voortgang (tot en met een filmpje maken met de selfiestick aan toe toen de auto de vrachtwagen af was gereden bij de dealer).

Al met al hebben wij daar echt een positieve ervaring opgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Laatst online: 06:30
assje schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:45:
[...]

Met deze usecase kan de private lease aanbieding van de eGolf dus ook een prima optie zijn (€299/maand).

Dan alleen de vraag of je wel aan die 10.000km komt.

[...]

Ik vermoed dat die prijs ex. BTW is (en dan is het nog lager dan ik tot nog toe in NL gezien heb).
Die private lease voor de eGolf ga ik eens naar kijken. Dan houden we de Aygo voor de vrouw en gebruik ik de Egolf voor mijn werk. Ik betaal nu alleen al aan benzine voor de Ford Fiesta 300 euro per maand en dan komt daar de wegenbelasting/verzekering en onderhoud nog bij. Wat bedoel je met "dan alleen de vraag of je wel aan die 10k km komt" Die 10k km is toch de maximale grens? Je mag toch ook prima onder de 10k komen? Ik denk dat ik per jaar qua woonwerk op 14k kom en dan komt daar nog prive kilometers bij op.

Stel ik neem zo'n lease contract voor 350 euro bij 15k kilometer voor 60 maanden. Dan heb ik na 5 jaar 21k betaald. Kan ik beter wat bijleggen en zelf 1 kopen die bij verkoop nog wat opbrengt.

[ Voor 25% gewijzigd door Pakhaas op 21-10-2019 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

JRBonenberg schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:37:
[...]

Wij zijn in Nijkerk geweest, o.a. na heel slechte ervaringen van mijn werkgever bij de dealer in Harderwijk. Wij hebben geen voorraadmodel gekocht, maar een auto samengesteld met diverse door mij / mijn werkgever gewenste opties. Financial lease bij de eigen bank van het werk.

Dealer nam alle tijd om tot twee keer toe een offerte te maken (werkgever beslist soms niet zo snel, dus offerte verlopen), dealer liep niet te pushen na het maken van de offerte, de tweede offerte was eigenlijk al verlopen, met een verhoging van de prijs tot gevolg, welke de dealer heeft weg gepoetst en daarnaast hield hij ons goed op de hoogte van de voortgang (tot en met een filmpje maken met de selfiestick aan toe toen de auto de vrachtwagen af was gereden bij de dealer).

Bij ons ging het ongeveer zo;
- De verkoper waarmee we een afspraak hadden was niet beschikbaar bij vertrek proefrit, in 2 minuten werden we even wegwijs gemaakt en heen gezonden
- 3 kwartier later (conform afspraak) waren we weer terug en was de verkoper vervolgens opnieuw niet beschikbaar
- Na nog eens 3 kwartier een andere verkoper die wel even tijd wilde maken maar inhoudelijk geen idee had van de Private Lease Actie of de opties op de auto. (Hij wilde ons ook naar een voorraad auto duwen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximmer
JRBonenberg schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:37:
[...]

Das toevallig! Ben zelf van het weekend in Harderwijk geweest, die dealer gaf aan dat ze binnenkort bij Pouw komen. Was nu een zelfstandige. Mijn laatste auto kwam van Pon Barneveld, heb daar wel goede ervaringen mee, en wordt daar erg goed geholpen.
Tomba schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:19:
[...]

Voor die laadpaal reken ik ook 1500 - 1700 euro extra. Maar die wil ik wel zo betalen denk ik (zou het meerwaarde voor je huis zijn? :P). Zag dat je hem ook eventueel mee kan laten leasen (zo'n 30 euro per maand) en dat ze hem ná 48 maanden vaak laten hangen, omdat ie dan al afbetaald is (stond op VW site).
[...]

Holy shit! Als ik kijk naar die prijzen, dan kan ik die vanaf prijs van 299 wel begrijpen. Alle opties zijn tientjes goedkoper op die lijst van Udenhout. Misschien als je dan alle opties aanvinkt dan kom je alsnog hoog uit. Ik kwam op een Golf van ongeveer 500 euro uit per maand.

Even een totaal andere vraag, ze geven zeker nooit korting op Private Lease auto's qua maandbedrag? Die is voor iedereen natuurlijk gelijk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
Ximmer schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:53:
[...]
Holy shit! Als ik kijk naar die prijzen, dan kan ik die vanaf prijs van 299 wel begrijpen. Alle opties zijn tientjes goedkoper op die lijst van Udenhout. Misschien als je dan alle opties aanvinkt dan kom je alsnog hoog uit. Ik kwam op een Golf van ongeveer 500 euro uit per maand.

Even een totaal andere vraag, ze geven zeker nooit korting op Private Lease auto's qua maandbedrag? Die is voor iedereen natuurlijk gelijk? :)
WTF, de vanaf prijs voor een e-Golf is 299 per maand en na het aanvinken van de door jou gewenste opties wordt het 500/mnd? Of heb je alles aangevinkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Dieken Taffert schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:02:
[...]

WTF, de vanaf prijs voor een e-Golf is 299 per maand en na het aanvinken van de door jou gewenste opties wordt het 500/mnd? Of heb je alles aangevinkt?
Ik kwam met de volgende opties:
Spiegelpakket [6XQ]
High-End geluidssysteem Dynaudio [9VH]
DAB+ [QV3]
App Connect Smartphone [W18]
Achteruitrijcamera [KA1/KA2]
Active Info Display [9S8]

Op 329.83 op basis van 10.000km/60 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
[...]

Vergeet niet dat aan KM's en maanden het meest bepalend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JRBonenberg
Ximmer schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:53:
[...]

Das toevallig! Ben zelf van het weekend in Harderwijk geweest, die dealer gaf aan dat ze binnenkort bij Pouw komen. Was nu een zelfstandige. Mijn laatste auto kwam van Pon Barneveld, heb daar wel goede ervaringen mee, en wordt daar erg goed geholpen.
Pon Barneveld valt als het goed is onder dezelfde groep als Nijkerk, als ik het verhaal van de dealer goed heb onthouden.

Overigens heb ik veel plezier van de e-Golf, actieradius is natuurlijk beperkt, maar met 40 kilometer enkele reis en mogelijkheid tot laden op kantoor en thuis indien nodig (custom made laadpaal) gaat het prima. In vijf maanden toch ruim 13k kilometer afgelegd. Recent nog naar Texel geweest, dat is net iets lastiger dan met een ICE, maar een kop koffie en een minuut of 25 laden verder gaat dat ook prima. Ben dan wel zo lui dat als ik een bestemming zou hebben met meer dan 1 keer snelladen, ik de privéauto zou pakken. Die heb ik toch al staan voor de caravan en de ritjes van de vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001

greatgonzo

schit-te-rend!

Pakhaas schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:49:
[...]

Die private lease voor de eGolf ga ik eens naar kijken. Dan houden we de Aygo voor de vrouw en gebruik ik de Egolf voor mijn werk. Ik betaal nu alleen al aan benzine voor de Ford Fiesta 300 euro per maand en dan komt daar de wegenbelasting/verzekering en onderhoud nog bij. Wat bedoel je met "dan alleen de vraag of je wel aan die 10k km komt" Die 10k km is toch de maximale grens? Je mag toch ook prima onder de 10k komen? Ik denk dat ik per jaar qua woonwerk op 14k kom en dan komt daar nog prive kilometers bij op.

Stel ik neem zo'n lease contract voor 350 euro bij 15k kilometer voor 60 maanden. Dan heb ik na 5 jaar 21k betaald. Kan ik beter wat bijleggen en zelf 1 kopen die bij verkoop nog wat opbrengt.
een optie kan ook nog zijn een 2e hands ZOE te importeren.
Vooral in Frankrijk vind je er wel veel rondom de €6000-€9000

Bij importeren geen BPM vanwege EV, het enige wat ik niet weet is hoe die accuhuur gaat bij een ZOE. Renault NL leased deze namelijk, mogelijk koop je in Frankrijk wel een accu erbij, of je kunt eventueel de accu lease overzetten naar hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Voor de mensen die een 2e hands Zoe overwegen:

Hoe is het tegenwoordig gesteld met de accuhuur bij Renault als de accu kapot gaat? Ja, je huurt de accu, maar is Renault weer in staat om een vervangende accu te leveren? Dat was enige tijd geleden toch een probleem?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:02
Dat het 2019/2020 is maakt niet elke wagen een vol uitgeruste S Klasse.
Er zijn nog steeds auto's waar een radio een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

TheBrut3 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 16:14:
[...]

Dat het 2019/2020 is maakt niet elke wagen een vol uitgeruste S Klasse.
Er zijn nog steeds auto's waar een radio een optie is.
Dat maakt het niet minder schraal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

daemonix schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:44:
Voor de mensen die een 2e hands Zoe overwegen:

Hoe is het tegenwoordig gesteld met de accuhuur bij Renault als de accu kapot gaat? Ja, je huurt de accu, maar is Renault weer in staat om een vervangende accu te leveren? Dat was enige tijd geleden toch een probleem?
dacht dat de accu sowieso al 75% gedegenereerd moet zijn voor ze hem vervangen.
Dus.. levert je 41 kwh accu met 300 km WLTP range nog maar 225 km.. dan pas mag je naar de garage.

Maar ik vraag me af of je in 5 jaar lease tijd (maximum tijd??) wel zoveel degenereerd.. moet je aardig wat KM maken
Wil je niet gebonden zijn aan een maximaal aantal kilometers in een batterijhuurcontract, dan kun je er voor kiezen om de ZOE inclusief de batterij te kopen. De oplaadcapaciteit van de batterij blijft maximaal 8 jaar of 160.000 km gegarandeerd tot ten minste 66% van de oorspronkelijke capaciteit.
Renault gaat dus uit van een goede 2% degeneratie per 10.000 km.. Vind ik eigenlijk nog wel wat

Is die degeneratie ondertussen al wat uitgebreider getest? Tot medio 2018 kun je enkels Tesla, Leaf en ZOE testen als gangbare modellen. Er rijden nu ook een jaar KONA's, E-Niro's enz rond.. Zal wel data van bekend zijn toch?

[ Voor 32% gewijzigd door greatgonzo op 21-10-2019 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximmer
[...]

Heb inderdaad aardig wat aangevinkt, aangezien ik hem gelijk zou willen houden met mn huidige Golf 6.

- Dynaudio, 9VH
- LED achterlichten, 8SK
- DAB+, QV3
- Leer Vienna, WL0
- Getinte ruiten, 4KF
- Pareleffect zwart, CL05
- Velgen 17”, PJ7
- Active info display, 9S8
- Winterbanden (maar daar twijfel ik over, scheelt dus 29 euro p/m)

Obv 48 maanden, 15.000km, 500 euro eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximmer
JRBonenberg schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:05:
[...]

Pon Barneveld valt als het goed is onder dezelfde groep als Nijkerk, als ik het verhaal van de dealer goed heb onthouden.

Overigens heb ik veel plezier van de e-Golf, actieradius is natuurlijk beperkt, maar met 40 kilometer enkele reis en mogelijkheid tot laden op kantoor en thuis indien nodig (custom made laadpaal) gaat het prima. In vijf maanden toch ruim 13k kilometer afgelegd. Recent nog naar Texel geweest, dat is net iets lastiger dan met een ICE, maar een kop koffie en een minuut of 25 laden verder gaat dat ook prima. Ben dan wel zo lui dat als ik een bestemming zou hebben met meer dan 1 keer snelladen, ik de privéauto zou pakken. Die heb ik toch al staan voor de caravan en de ritjes van de vrouw.
Ja heb je goed! Is allemaal Pondealer Groep. Wat ik me overigens afvroeg, heb jij in die 5 maanden al iets kunnen testen met koud weer? Wordt je accu dan minder, en met hoeveel minder moet je rekening houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-10 17:01
Ximmer schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:17:
[...]

Heb inderdaad aardig wat aangevinkt, aangezien ik hem gelijk zou willen houden met mn huidige Golf 6.

- Dynaudio, 9VH
- LED achterlichten, 8SK
- DAB+, QV3
- Leer Vienna, WL0
- Getinte ruiten, 4KF
- Velgen 17”, PJ7

Winterbanden vind ik erg duur op deze manier.
Ik weet niet of je zelf velgen mag wisselen?
Een set van deze velgen met winterbanden kun je gebruikt kopen voor iets van 600,- dus in 20 maanden terugverdient en ze houden hun waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
RonaldPr schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:43:
[...]

Een set van deze velgen met winterbanden kun je gebruikt kopen voor iets van 600,- dus in 20 maanden terugverdient en ze houden hun waarde.
4 all season banden erop is veel goedkoper, winterbanden er zelf op laten zetten ook. Zou nooit de winterbanden meeleasen.
Is geen verplichting, zelf regelen is veel goedkoper (en gebruikt al helemaal bergen te koop op MP, is een golf....).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JRBonenberg
Ximmer schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:19:
[...]

Ja heb je goed! Is allemaal Pondealer Groep. Wat ik me overigens afvroeg, heb jij in die 5 maanden al iets kunnen testen met koud weer? Wordt je accu dan minder, en met hoeveel minder moet je rekening houden?
Echte kou heb ik nog niet gehad, dus ik kan daar (nog) niet echt veel over zeggen. Wel merk ik nu met de regen dat ik met precies dezelfde rijstijl in plaats van 11,5 tot 13 kWh per 100 kilometer een verbruik zie van 14 tot 15 á 16 kWh per 100 kilometer. Dat is puur wat ik aflees van de boordcomputer. Disclaimer: ik rijd op de snelweg als een opa, achter de vrachtwagens aan. Ik heb gemerkt dat het mij 1,5 minuut scheelt in reistijd, omdat ik maar 9 kilometer snelweg rij, de rest is 80 wegen. De echte kou moet nog komen, maar wat ik mij herinner van de drie dagen dat ik heb proefgereden (ook dat heeft de dealer in Nijkerk top voor mij geregeld) dat het verbruik bij 0 graden zo tussen de 16 en 17 kWh lag. Ik zal het aankomende winter wat beter kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
[...]
Wat bedoel je met "dan alleen de vraag of je wel aan die 10k km komt" Die 10k km is toch de maximale grens? Je mag toch ook prima onder de 10k komen?
Uiteraard maar dan wordt het relatief per km wel duurder, beetje zonde om voor 10kkm te betalen en er maar 5kkm te rijden.

Dat was op basis dat jij aangaf vooral korte ritjes in de omgeving. Maar, als je zoals je zegt ook zelf kunt rijden en dan meer km's dan wordt het eigenlijk alleen maar interessanter (op basis van je eigen oprit en overcapaciteit zonnepanelen).

Als het daadwerkelijk een besparing oplevert kam je dat mooi opzij zetten voor aanschaf van een EV na afloop van het contract.
Dat kan maar dan is het risico van restwaarde en onderhoud ook voor jou.

Ik reken voor mijn Ioniq al €250/maand afschrijving, gebaseerd daarop dus helemaal niet zo veel goedkoper dan de Golf, kan meevallen en tegenvallen natuurlijk.

Dan hangt het er een beetje vanaf waar het geld van aanschaf vandaan moet komen. Ben je bijvoorbeeld blij VRH te ontduiken of heb je financiering nodig.

Zo gek is die Golf in de lease echt niet. Het kan wel goedkoper maar ook een ander risicoprofiel.

[ Voor 34% gewijzigd door assje op 21-10-2019 20:27 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximmer
RonaldPr schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:43:
[...]

Klopt, het is erg duur. Voor dat geld kies ik liever nog meer opties erop. Heb nu zelf nog een setje 16” staal liggen met TS850 conti banden met voldoende profiel. Begreep van de dealer dan ze nog niet echt eerder die vraag hadden gehad, dus daar werd ik niet wijzer van. Het is de vraag of het dezelfde steek is en of het spul (remschijf en regeneratie aanhangsels?) allemaal in die velg past (als de steek goed zou zijn). Iemand enig idee? En of het verzekeringstechnisch natuurlijk mag van Volkswagen Financial Services?

[ Voor 4% gewijzigd door Ximmer op 21-10-2019 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ximmer schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:17:
[...]

- Dynaudio, 9VH
- LED achterlichten, 8SK
- DAB+, QV3
- Leer Vienna, WL0
- Getinte ruiten, 4KF
- Velgen 17”, PJ7

Golf 6 is al minimaal 7 jaar oud. Een kale eGolf is al beter dan elke willekeurige Golf 6 full option. Sommige opties die je noemt waren er nog niet eens 7 jaar geleden. Maar goed iedereen z’n eigen voorkeuren.

Nog steeds geen gekke prijs, maar de 300 euro showroom lokkertje is natuurlijk een fantastische prijs. De meeste zullen uiteindelijk richting de 500 gaan. De speklopers zijn de mensen die de verleiding weerstaan om opties te bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:57

3_s

greatgonzo schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 16:35:

Is die degeneratie ondertussen al wat uitgebreider getest? Tot medio 2018 kun je enkels Tesla, Leaf en ZOE testen als gangbare modellen. Er rijden nu ook een jaar KONA's, E-Niro's enz rond.. Zal wel data van bekend zijn toch?
Kan je dat ergens aflezen? Ik heb m’n Kona nu een jaar, 30000km. Ben ook wel eens benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-10 17:13

databeestje

Von PrutsHausen

Ximmer schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:12:
[...]

Klopt, het is erg duur. Voor dat geld kies ik liever nog meer opties erop. Heb nu zelf nog een setje 16” staal liggen met TS850 conti banden met voldoende profiel. Begreep van de dealer dan ze nog niet echt eerder die vraag hadden gehad, dus daar werd ik niet wijzer van. Het is de vraag of het dezelfde steek is en of het spul (remschijf en regeneratie aanhangsels?) allemaal in die velg past (als de steek goed zou zijn). Iemand enig idee? En of het verzekeringstechnisch natuurlijk mag van Volkswagen Financial Services?
Het mechanische deel van de wielen en ophanging is identiek aan benzine of diesel uitvoeringen. Voor de regeneratie maakt het niet uit, dat is iets wat de elektro motor doet, dat zit niet in de wielen.

Het grotere probleem is verzekering technisch, maar ook wat er met de financiële afhandeling gebeurt op het moment dat banden onder de grens zijn bij een beurt. Een collega heeft een PL auto, maar daar worden banden pas vervangen bij noodzaak, maar met ~2mm de winter in is ook niet echt een fijne gedachte. Dan grijp je er net naast, eerder vervangen kon wel, maar moest hij dan zelf betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@3_s Met een OBD-II dongle en een app op je telefoon kan je dat uitlezen, volgens mij weten ze deze waardes voor de Kona ondertussen ook al. Ik heb zelf geen iOS, maar deze app voor Android zou het moeten kunnen. Je kan ook Torque gebruiken met deze PIDs.

In de Kia Soul EV is het nog steeds niet helemaal duidelijk wat de formule precies is, maar een simpele berekening is: 110 minus de max deterioration. Dus als je een accu-cel hebt die al 15% gedegradeerd is dan is je SOH 95%. Er zijn mensen die een wat ingewikkeldere formule hebben bedacht en dan kom je bij wijze van spreken op 95,3% uit. Die formule klopt wel beter met de datapunten die ze hebben, maar kan je niet zo snel uit je hoofd doen 8) Als je hogere degradaties hebt wordt het verschil tussen beide methodes wel groter. Dus als je rond de 70% uitkomt (de garantiegrens) dan is het handig om daar wel rekening mee te houden.

Ik heb het een hele tijd niet geweten, maar je kan bij de dealer ook vragen of ze een rapportje voor je maken. Bij Kia moet je daar blijkbaar expliciet om vragen en je moet ook vragen of je een kopietje van het A4'tje mag hebben. Ze kunnen die gegevens blijkbaar niet in hun onderhoudssysteem opslaan en uit hun tool komt alleen een printje en meer niet 8)7

Ik neem aan dat het bij de Hyundai ongeveer hetzelfde werkt aangezien beide merken onderling veel delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Moons schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:48:
Iets anders, levering van de nieuwe Zoe’s gaat tegenvallen dit jaar. Frankrijk stuurt er hooguit in de orde van tien of tientallen per dealer naar Nederland. Vanwege de CO2-normen gunstiger om pas in 2020 te leveren
Hier wil ik wel meer over lezen, heb je een bron hiervan of hoe kwam je hier achter?

Tegenvaller.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:13
JRBonenberg schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:14:
[...]

Echte kou heb ik nog niet gehad, dus ik kan daar (nog) niet echt veel over zeggen. Wel merk ik nu met de regen dat ik met precies dezelfde rijstijl in plaats van 11,5 tot 13 kWh per 100 kilometer een verbruik zie van 14 tot 15 á 16 kWh per 100 kilometer. Dat is puur wat ik aflees van de boordcomputer. Disclaimer: ik rijd op de snelweg als een opa, achter de vrachtwagens aan. Ik heb gemerkt dat het mij 1,5 minuut scheelt in reistijd, omdat ik maar 9 kilometer snelweg rij, de rest is 80 wegen. De echte kou moet nog komen, maar wat ik mij herinner van de drie dagen dat ik heb proefgereden (ook dat heeft de dealer in Nijkerk top voor mij geregeld) dat het verbruik bij 0 graden zo tussen de 16 en 17 kWh lag. Ik zal het aankomende winter wat beter kunnen zien.
Dat is bruikbare info _/-\o_

Weet jij toevallig op welk amperage de thuislader/granny charger werkt die je bij de E-Golf krijgt? Sommige documentatie zegt dat die in theorie tot 16A kan, op britse websites zie ik 13A alleen als ik de laadtijden van VW doorreken zit ik eerder op 10A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:10
Moons schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:48:
[...]

Vanaf september worden ze geproduceerd. Duurt nog ff dus:
[Embed]
Iets anders, levering van de nieuwe Zoe’s gaat tegenvallen dit jaar. Frankrijk stuurt er hooguit in de orde van tien of tientallen per dealer naar Nederland. Vanwege de CO2-normen gunstiger om pas in 2020 te leveren :(

Hier in de buurt staat hij al wel in de showroom trouwens, en is de helft ervan al verkocht.
Ben wel benieuwd waar je dat op baseert? Sprak mijn leasemaatschappij afgelopen vrijdag en die had het gewoon over levering eind november / begin december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-10 19:27
jaguarxj16 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:02:
[...]

Ben wel benieuwd waar je dat op baseert? Sprak mijn leasemaatschappij afgelopen vrijdag en die had het gewoon over levering eind november / begin december.
Van de EV-salesmanager van de lokale Renault-vestiging hier, waar wij alle Zoe’s halen.
Maar, 1 bron is geen bron.. Ik heb ondertussen van @nannoe en nu van jou @jaguarxj16 andere geluiden gehoord. Dus best kans dat jullie toch gelijk hebben. Ik hoop dat van harte in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRBonenberg
Rctworld schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:31:
[...]

Dat is bruikbare info _/-\o_

Weet jij toevallig op welk amperage de thuislader/granny charger werkt die je bij de E-Golf krijgt? Sommige documentatie zegt dat die in theorie tot 16A kan, op britse websites zie ik 13A alleen als ik de laadtijden van VW doorreken zit ik eerder op 10A.
De granny doet maximaal 10A. Die 16A is alleen op een vaste enkelfasige laadpaal. Ik heb thuis een 3 fase laadpaal en kan dus thuis laden op 2 fase / 7.2 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nheinemans
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-10 07:13
[...]

- Drieling C-Zero/iOn/iMiev zou kunnen, al zal die voor de 35km heen en terug in de winter wel krap zijn. En ze zijn foeilelijk. :P Start zo'n beetje vanaf 7-8K op Marktplaats
- Nissan Leaf is een optie, start vanaf 10K op MP. Heb zelf pas één aangeschaft en een oude kleine auto ingeruild, heb zo'n 8K bij betaald. Wel opletten dat de accu nog in goede staat is. Je hebt dan ook gelijk wel een andere klasse auto dan de Aygo waar ze nu in rijdt
- Renault Zoe, leuk gebekt autootje voor een EV. Start zo'n beetje vanaf 7K op MP, maar is bijna altijd met accuhuur. De accu is dan dus eigendom van Renault, met garantie dat je altijd een goede accu hebt. Op het totaalplaatje komt het er meestal op neer dat de maandelijkse, km-gebaseerde batterijhuur een deel van de winst wegneemt.

Toevallig 5-6 weken geleden overgestapt van een Aygo naar een tweedehands Zoe Q210 uit 2013. Ik gebruik deze voornamelijk voor woon-werk verkeer (45km enkele reis). Ondanks de beperkte accucapaciteit (22kWh waarvan nog 21kWh over) is het met deze auto prima mogelijk om af en toe langere afstanden te rijden. Met max 43kW snelladen kun je namelijk met een korte stop behoorlijk wat bereik toevoegen.

Ook bij de meeste andere bestemmingen is terugwoordig wel een publiek laadpunt in de buurt te vinden. Daar kun je met 11kWh laden, terwijl een Leaf dan volgens mij maar max 3.7kWh haalt (correct me if I'm wrong). Ideaal om na bijvoorbeeld een familiebezoek weer met een volle auto op weg te gaan.

Bottom line, IMHO is laadsnelheid bij deze auto's echt van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

nheinemans schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:20:
[...]

Toevallig 5-6 weken geleden overgestapt van een Aygo naar een tweedehands Zoe Q210 uit 2013. Ik gebruik deze voornamelijk voor woon-werk verkeer (45km enkele reis). Ondanks de beperkte accucapaciteit (22kWh waarvan nog 21kWh over) is het met deze auto prima mogelijk om af en toe langere afstanden te rijden. Met max 43kW snelladen kun je namelijk met een korte stop behoorlijk wat bereik toevoegen.

Ook bij de meeste andere bestemmingen is terugwoordig wel een publiek laadpunt in de buurt te vinden. Daar kun je met 11kWh laden, terwijl een Leaf dan volgens mij maar max 3.7kWh haalt (correct me if I'm wrong). Ideaal om na bijvoorbeeld een familiebezoek weer met een volle auto op weg te gaan.

Ben wel benieuwd naar hoe de Zoe zich verhoudt tot de Leaf, hoe zit het qua range met de eerste Zoe? Qua bruikbare batterij heb je ongeveer evenveel als de Leaf, maar de Zoe is denk ik wat lichter/kleiner, dus verbruik wellicht lager?

En hoe is de degradatie? Gemiddelde Leaf van 2011 zit nu op zo'n 70% SoH gok ik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nheinemans
matroosoft schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:54:
[...]

Ben wel benieuwd naar hoe de Zoe zich verhoudt tot de Leaf, hoe zit het qua range met de eerste Zoe? Qua bruikbare batterij heb je ongeveer evenveel als de Leaf, maar de Zoe is denk ik wat lichter/kleiner, dus verbruik wellicht lager?

En hoe is de degradatie? Gemiddelde Leaf van 2011 zit nu op zo'n 70% SoH gok ik..
Mijn Zoe van 3,5 jaar oud (65k km) zit op 21kWh (van de 22kWh). Verbruik bij normaal gebruik is 15-16kWh/100km. Als ik heel rustig rij, lukt het me om het verbruik richting 13kWh/100km te krijgen (max 100 op de snelweg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Moons schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:40:
[...]

Van de EV-salesmanager van de lokale Renault-vestiging hier, waar wij alle Zoe’s halen.
Maar, 1 bron is geen bron.. Ik heb ondertussen van @nannoe en nu van jou @jaguarxj16 andere geluiden gehoord. Dus best kans dat jullie toch gelijk hebben. Ik hoop dat van harte in ieder geval!
En ook richting @jaguarxj16

Ik heb inmiddels de concrete aantallen: er worden door Renault maximaal 350 Nieuwe ZOEs nog in 2019 uitgeleverd naar Nederland.

Die zijn állemaal reeds besteld, keuze daarin is niet ruim (qua pakketten helemaal voorgeprogrammeerd). De boetes voor de CO2-gemiddelden zijn voor Renault kennelijk toch zo scherp dat ze de dubbeltelling van EVs verkocht in 2020 niet mis willen lopen en derhalve in 2019 hun uitlevering beperken. Er zijn genoeg auto's om te leveren, maar ze houden ze expliciet achter; enkel Nederland krijgt wat auto's.

Mocht @jaguarxj16's leasemaatschappij reeds bij de dealers/Renault Nederland besteld hebben, dan zitten die aantallen in de 350 auto's.

[ Voor 6% gewijzigd door nannoe op 22-10-2019 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik had vernomen dat Nuon/Vattenfall flink wat oplaadpunten gaat plaatsen bij McDonald's vestigingen. Ff op de site gekeken, uiterlijk eind 2021 moeten er bij 167 (van de 245) restaurant laadpalen zijn geplaatst met ieder 2 oplaadpunten. Klinkt best ok, maar: waarom moet dat 3 jaar duren? En waarom maar 2 oplaadpunten?

Daarnaast noemen ze het "snelladen" met 50 kW. Vind ik niet snel, en daarnaast is mij niet duidelijk of dat door 2 moet worden gedeeld als beide laadpunten in gebruik zijn.

Tot slot kost het € 0,55 per KWh. Bijna net zo duur als Fastned, dus.

Ben ik nu te kritisch als ik zeg dat ik hier niet echt warm van word?

Motor-forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:37

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Bananeman gros van de huidige rijders met een laadpas van de zaak is niet zo gevoelig voor de prijs. En lekker warm en overdekt met Wifi een kopje koffie (en of ongezonde maaltijd) kunnen nuttigen is wel echt een lekker voordeel tov FastNed.
En als het niet aan slaat kunnen ze altijd nog stunten met de prijs.
50kW zal vast wel snel genoeg zijn om tijdens een bezoekje aan de McD genoeg te laden om de bestemming te halen. Toch 25kWh erbij in een halfuurtje.
Zeker op plekken met niet al een snellader nabij is dit wel welkom lijkt me.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-10-2019 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBasta
  • Laatst online: 24-10 15:10
Bananeman schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:36:
Ik had vernomen dat Nuon/Vattenfall flink wat oplaadpunten gaat plaatsen bij McDonald's vestigingen. Ff op de site gekeken, uiterlijk eind 2021 moeten er bij 167 (van de 245) restaurant laadpalen zijn geplaatst met ieder 2 oplaadpunten. Klinkt best ok, maar: waarom moet dat 3 jaar duren? En waarom maar 2 oplaadpunten?

Daarnaast noemen ze het "snelladen" met 50 kW. Vind ik niet snel, en daarnaast is mij niet duidelijk of dat door 2 moet worden gedeeld als beide laadpunten in gebruik zijn.

Ik heb al mijn info alleen vanuit de theorie (auto moet nog geleverd worden). Maar in mijn zoektocht kwam ik deze kaart tegen. Wellicht kan je daarmee dan wat van die prijs afsnoepen?

https://laadpastop10.nl/l...l%20Incharge%20%28Nuon%29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 06:37
nheinemans schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:20:
[...]

Ik heb een R210 uit 2014 en zondag met 12 graden 120km gereden, met nog 27km over bij thuis komst. Dus ik heb een vermoeden dat het met die SOH nog wel goed zit :D Ik heb het wel eens geprobeerd uit te lezen met zo'n dongle, maar kreeg het niet aan de praat. Binnenkort weer eens proberen :)

Geen snelladen, maar is ook een tweede auto voornamelijk voor woon-werk (zelfde afstand als jij). Alles <120km retour (of enkele reis met mogelijk tot laden bij bestemming) doen we met de Zoe, dat is eigenlijk 95% van alle ritten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Laatst online: 21-10 19:16
Herkennen jullie dit artikel:
https://www.goedkoopsteau...keren-nog-altijd-duurder/

Hierin wordt geclaimd dat de elektrische auto een langere remafstand heeft doordat het gewicht gemiddeld hoger ligt. Zelf merk ik hier echt geen ene drol van en je kunt beweren dat je extra remkracht hebt omdat je ook op de motor remt en dus juist harder kan remmen dan een ICE.

Oud artikel, maar kennen jullie bronnen die dit ook melden of is dit een broodje aap???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
@Yongshi Het lijkt me wel een beetje onzinnig, gezien een fabrikant zwaardere remmen op een zwaardere auto zet.
Mercedes zet op een S klasse ook niet de remmen van een Smart, en ik denk dat ze even snel stil kunnen staan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

kepler schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:06:
[...]

Ik heb een R210 uit 2014 en zondag met 12 graden 120km gereden, met nog 27km over bij thuis komst. Dus ik heb een vermoeden dat het met die SOH nog wel goed zit :D Ik heb het wel eens geprobeerd uit te lezen met zo'n dongle, maar kreeg het niet aan de praat. Binnenkort weer eens proberen :)

Geen snelladen, maar is ook een tweede auto voornamelijk voor woon-werk (zelfde afstand als jij). Alles <120km retour (of enkele reis met mogelijk tot laden bij bestemming) doen we met de Zoe, dat is eigenlijk 95% van alle ritten :D
Hoe zit dat dan, hebben niet alle Zoe's van de eerste generatie 43kW AC snelladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Nee, de R modellen enkel 22kW AC. Aldus die oude verbruikstest NEDC kwam het R model 30Km verder en is er de r240 en q210.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-10 19:23

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Yongshi schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:14:

Hierin wordt geclaimd dat de elektrische auto een langere remafstand heeft doordat het gewicht gemiddeld hoger ligt. Zelf merk ik hier echt geen ene drol van en je kunt beweren dat je extra remkracht hebt omdat je ook op de motor remt en dus juist harder kan remmen dan een ICE.

Oud artikel, maar kennen jullie bronnen die dit ook melden of is dit een broodje aap???
Dit is aardig achterhaald, zeker het stukje "Ook hebben elektrische auto’s een langere remweg doordat ze vaker zwaarder in gewicht zijn dan normale auto’s. Hierdoor is de kans op schade groter."

Ze hebben uiteraard betere remmen om het extra gewicht te kunnen afremmen, daar zijn ook gewoon regels voor (m/s2 vertraging is een toelatingseis). Ook remmen EV's ook nog met de electromotor (regeneratie), dus de remweg is eerder korter dan langer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je remweg wordt sowieso nooit door het gewicht bepaald, dat is niet hoe remmen en banden werken. Remversnelling is afhankelijk van je rubbercompound en eventueel (hoewel tegenwoordig lang niet zo onderscheidend meer) hoe goed je ABS is.

Alleen met een aanhanger wordt je remweg langer bij hoger combinatiegewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Waarom het zo lang duurt heeft voornamelijk met de beschikbaarheid van personeel die die boel plaatst en met het aanbod van de netbeheerder te maken. Het is nou niet zo dat er 100kW aansluitingen onder iedere parkeerplaatsen liggen. En de 50kW is ook meer een oppertunity lader om klanten te lokken. Als ik onderweg ben en zin heb in een snelle hap en ik heb de keuze uit een fastfoodtent zonder en met snellader weet ik wel waar ik naar toe ga :)
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:42:
@Bananeman gros van de huidige rijders met een laadpas van de zaak is niet zo gevoelig voor de prijs. En lekker warm en overdekt met Wifi een kopje koffie (en of ongezonde maaltijd) kunnen nuttigen is wel echt een lekker voordeel tov FastNed.
En als het niet aan slaat kunnen ze altijd nog stunten met de prijs.
50kW zal vast wel snel genoeg zijn om tijdens een bezoekje aan de McD genoeg te laden om de bestemming te halen. Toch 25kWh erbij in een halfuurtje.
Zeker op plekken met niet al een snellader nabij is dit wel welkom lijkt me.
Opzich kan dat met Fastned ook al prima, die zitten vrijwel allemaal naast een tankstation.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-10 07:43

Als ze snellere laders plaatsen dan krijgen we binnenkort hier weer klachten over asociale mensen welke de paal bezet houden met hun opgeladen auto terwijl ze nog uitgebreid aan het eten zijn. Denk dat je de McDonalds/Lidl/AH(fastned) laders moet zien als klantenlokker en als laadgelegenheid voor een plek waar je langere tijd verblijft. Voor zulke gelegenheden zal het interessanter blijven om de beschikbare netcapaciteit en budget te gebruiken voor meer laders ipv snellere.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nheinemans
MrBasta schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:50:
[...]

Ik heb al mijn info alleen vanuit de theorie (auto moet nog geleverd worden). Maar in mijn zoektocht kwam ik deze kaart tegen. Wellicht kan je daarmee dan wat van die prijs afsnoepen?

Kan me vergissen, maar volgens mij staat nergens dat je met die kaart minder betaalt bij de snellader bij McDonald's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:42:
Klopt, ik zie daar ook zeker de meerwaarde van. Maar als FastNed koffie gaat schenken is de Mac een belangrijk voordeel kwijt ;) En volgens mij zitten zij (vrijwel) altijd naast een tankstation.
MrBasta schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:50:
[...]

Dat zou idd wel eens kunnen werken, thanks. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat snelheid van opladen voor mij belangrijker is dan de kosten, maar hoe lager de kosten zijn hoe beter natuurlijk.
Erasmo schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:49:
[...]
Waarom het zo lang duurt heeft voornamelijk met de beschikbaarheid van personeel die die boel plaatst en met het aanbod van de netbeheerder te maken. Het is nou niet zo dat er 100kW aansluitingen onder iedere parkeerplaatsen liggen. En de 50kW is ook meer een oppertunity lader om klanten te lokken. Als ik onderweg ben en zin heb in een snelle hap en ik heb de keuze uit een fastfoodtent zonder en met snellader weet ik wel waar ik naar toe ga :)
Snap ik, alleen bekijk ik het vanuit het perspectief van het opladen en snel verder kunnen: ik wil een snelle oplaadmogelijkheid waar toevallig ook kan worden gegeten i.p.v. een fastfoodtent waar je toevallig ook kunt opladen. McD kijkt daar natuurlijk anders tegenaan ;)
Opzich kan dat met Fastned ook al prima, die zitten vrijwel allemaal naast een tankstation.
Dacht ik ook idd.
markje1 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 17:00:
[...]

Als ze snellere laders plaatsen dan krijgen we binnenkort hier weer klachten over asociale mensen welke de paal bezet houden met hun opgeladen auto terwijl ze nog uitgebreid aan het eten zijn. Denk dat je de McDonalds/Lidl/AH(fastned) laders moet zien als klantenlokker en als laadgelegenheid voor een plek waar je langere tijd verblijft. Voor zulke gelegenheden zal het interessanter blijven om de beschikbare netcapaciteit en budget te gebruiken voor meer laders ipv snellere.
Precies, maar ik redeneer (zoals hierboven gezegd) vanuit het perspectief van: snel laden en wegwezen. Het perspectief van de Mac interesseert me niet zoveel, sowieso kom ik daar nooit dus als ik daar ga opladen en eten/drinken hebben ze uberhaupt al een klant "gewonnen" :)

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 06:37
bite schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:24:
Nee, de R modellen enkel 22kW AC. Aldus die oude verbruikstest NEDC kwam het R model 30Km verder en is er de r240 en q210.
Daarom voor woonwerk verkeer van 90km retour gekozen voor de R210, ook in de winter gewoon heen en weer zonder laden op werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bananeman schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:52:
[...]

Klopt, ik zie daar ook zeker de meerwaarde van. Maar als FastNed koffie gaat schenken is de Mac een belangrijk voordeel kwijt ;) En volgens mij zitten zij (vrijwel) altijd naast een tankstation.
Wellicht heb ik een nieuwsitem gemist, maar de gunning van de aanbesteding verbiedt FastNed om koffie te gaan schenken.

Van de andere kant, kan de Shell ook geen laadpalen neerzetten waar FastNed zit. Ik zie Shell dan ook wel binnenkort een keer FastNed uitkopen. FastNed kan namelijk niet op zijn eigen benen staan als je de jaarcijfers zo bekijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:29:
[...]

Wellicht heb ik een nieuwsitem gemist, maar de gunning van de aanbesteding verbiedt FastNed om koffie te gaan schenken.
Die rechtszaak was toch verloren?
Van de andere kant, kan de Shell ook geen laadpalen neerzetten waar FastNed zit. Ik zie Shell dan ook wel binnenkort een keer FastNed uitkopen. FastNed kan namelijk niet op zijn eigen benen staan als je de jaarcijfers zo bekijkt.
En ook dat klopt niet, Shell mag neerzetten waar ze al een vergunning hebben.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daemonix schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:33:
[...]

Die rechtszaak was toch verloren?

[...]

En ook dat klopt niet, Shell mag neerzetten waar ze al een vergunning hebben.
Woops, ja ik had inderdaad nieuws gemist: https://nos.nl/artikel/22...n-elektrische-auto-s.html

Er zijn zoveel rechtszaken geweest dat ik het even niet meer helder heb. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:10
nannoe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:06:
[...]

En ook richting @jaguarxj16

Ik heb inmiddels de concrete aantallen: er worden door Renault maximaal 350 Nieuwe ZOEs nog in 2019 uitgeleverd naar Nederland.

Die zijn állemaal reeds besteld, keuze daarin is niet ruim (qua pakketten helemaal voorgeprogrammeerd). De boetes voor de CO2-gemiddelden zijn voor Renault kennelijk toch zo scherp dat ze de dubbeltelling van EVs verkocht in 2020 niet mis willen lopen en derhalve in 2019 hun uitlevering beperken. Er zijn genoeg auto's om te leveren, maar ze houden ze expliciet achter; enkel Nederland krijgt wat auto's.

Mocht @jaguarxj16's leasemaatschappij reeds bij de dealers/Renault Nederland besteld hebben, dan zitten die aantallen in de 350 auto's.
Bijzondere gang van zaken. Laat maar zien dat wij als klein landje niet zoveel te bepalen hebben. Kan mij niet voorstellen dat Renault er met 4% bijtelling niet veel had kunnen wegzetten in NL. Tot tegen bericht van mijn leasemaatschappij ga ik er maar vanuit dat de Zoe er gewoon in december is.

Volgens mij staan ze nog niet in de showroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-10 19:57
Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:29:
[...]
laden is hier imho off topic omdat daar apart topic voor is: [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen

maar inderdaad heeft Fastned begin dit jaar een rechtszaak gewonnen en mogen zij nu ook broodjes en koffie verkopen. https://retailtrends.nl/n...-snellaadstations-fastned

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
eltron schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:28:
[...]

laden is hier imho off topic omdat daar apart topic voor is: [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen

maar inderdaad heeft Fastned begin dit jaar een rechtszaak gewonnen en mogen zij nu ook broodjes en koffie verkopen. https://retailtrends.nl/n...-snellaadstations-fastned
Nog steeds hard hoofd in hun business model.
Maar als ze dit mogen kunnen ze er wel meer bij gaan doen en worden een aantal locaties aantrekkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-10 13:06

renault zoe q210,r240. voor 12k kun je ook een r75 krijgen met 41kwh accu, wel allemaal huuraccu's. wellicht over paar maanden een goed uitgerustte r90 zoe met huuraccu voor rond de 12k (op dit moment voor zulke prijzen beschikbaar in frankrijk!)
nissan leaf
mitsubishi i miev, peugeot ion, citroen c zero
smart fortwo electric drive
kia soul ev
vw e-up
fiat 500e

wellicht een bmw i3 tot die tijd, maar de banden zijn niet goedkoop.

niet beginnen aan een renault fluence, renault ondersteund het niet meer zelfs met huuraccu.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Bananeman schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:52:
Precies, maar ik redeneer (zoals hierboven gezegd) vanuit het perspectief van: snel laden en wegwezen. Het perspectief van de Mac interesseert me niet zoveel, sowieso kom ik daar nooit dus als ik daar ga opladen en eten/drinken hebben ze uberhaupt al een klant "gewonnen" :)
Winnen ze met jou een klant, verliezen ze er één met mij.
Geld speelt geen rol maar voor mij wel principe kwestie. Ik ga liever voor 2x zoveel bij La Place eten (en nog gezonder ook) dan bij de mac 2x zoveel voor het laden betalen.

En als ik mac bezocht was dat toch meest macdrive vanwege tijdgebrek. Maar langzame snelladers helpt dan ook niet.

[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 23-10-2019 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
prettig schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:09:
[...]

Maar als ze dit mogen kunnen ze er wel meer bij gaan doen en worden een aantal locaties aantrekkelijker.
Waar moet je anders heen als je geen Tesla hebt ?

Dankzij FastNed doe ik in dit topic volwaardig mee. Zonder FastNed zat ik nog steeds in een PHEV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
kdeboois schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 01:01:
[...]

Waar moet je anders heen als je geen Tesla hebt ?

Dankzij FastNed doe ik in dit topic volwaardig mee. Zonder FastNed zat ik nog steeds in een PHEV.
Ik weet niet of ik jouw opmerking goed begrijp, maar ik heb geen Tesla en rijdt regelmatig meer dan 400km/dag, maar tot nog toe geen snellader/fastned nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
prettig schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:09:
[...]

Hoezo een hard hoofd in het business model? Dat zou dan voor (bijna) alle snelladers gelden terwijl je elk kwartaal weer een stijgende lijn ziet (en dat is niet gek gezien de verkoop van EV's).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:59
Yongshi schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:14:

Dat is absoluut een broodje aap, mits er uiteraard grotere/sterkere remmen worden toegepast naarmate er sprake is van een zwaarder voertuig.

Zelfs een moderne volgeladen vrachtwagencombinatie van 50 ton die is uitgerust met ABS staat min of meer net zo snel stil als de gemiddelde personenauto. De remmen van alle moderne voertuigen zijn sterker dan de maximale weerstand die te behalen is tussen wegdek en banden. De beperkende factor is dus de weerstand tussen wegdek en banden. En laat die nou 'toevallig' toenemen wanneer het gewicht van het voertuig toe neemt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Ivow85 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:02:
[...]
Dat is absoluut een broodje aap, mits er uiteraard grotere/sterkere remmen worden toegepast naarmate er sprake is van een zwaarder voertuig.

Zelfs een moderne volgeladen vrachtwagencombinatie van 50 ton die is uitgerust met ABS staat min of meer net zo snel stil als de gemiddelde personenauto. De remmen van alle moderne voertuigen zijn sterker dan de maximale weerstand die te behalen is tussen wegdek en banden. De beperkende factor is dus de weerstand tussen wegdek en banden. En laat die nou 'toevallig' toenemen wanneer het gewicht van het voertuig toe neemt.
Klopt, alleen moet je niet vergeten dat doordat het gewicht toeneemt er ook meer energie kwijt geraakt moet worden en dat het dus niet zo is dat als een auto zwaarder wordt je beter kunt remmen. Meestal heft dat elkaar aardig op, maar dat is wel weer afhankelijk van hoe goed je banden zijn. Aangezien de meeste elektrische auto's redelijk goed zijn uitgevoerd zitten hier ook goede banden onder. Uiteindelijk zal een zwaardere auto in de praktijk echter meestal wel wat later stil staan, maar is dat effect veel kleiner dan de gewichtstoename..

En over wat er hierboven een paar zeggen over remmen met de elektromotoren, dat voegt dus echt helemaal niets toe. Zoals Ivow85 zegt gaat het om de weerstand tussen wegdek en banden. Je remmen kunnen er makkelijk voor zorgen dat die maximale weerstand gehaald wordt en meer dan dat remmen betekend vooral dat je gaat glijden. Je elektromotoren kunnen dus toevoegen wat ze willen maar dat zal er niet voor zorgen dat de weerstand hoger wordt en dus niets veranderen aan de remweg. Hooguit dat je remmen minder belast worden :)

Wat mij vooral opvalt is dat al die snelladers richting benzineprijzen gaan mits je een beetje zuinige auto hebt. € 0,55 per KWh is ongeveer 9 cent per km (1 op 6). Mijn auto rijdt 1 op 20 (hybrid, niet plug-in) en ik tank voor € 1,60 oftewel 8 cent per km. Als je dus veel op de weg zit en vaak aan de snellader hangt is dat wel heel onvoordelig. Ik vraag me heel erg af of dit trouwens gaat veranderen. De benzineprijs gaat omhoog, maar de prijs van die laders minstens net zo hard. Zolang je veel thuis kunt laden is het dus prima (en dat gaat juist goedkoper worden), maar voor langere afstanden is een elektrische bak lang niet zo voordelig meer.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-10 13:20

Crazy D

I think we should take a look.

redwing schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:26:
Wat mij vooral opvalt is dat al die snelladers richting benzineprijzen gaan mits je een beetje zuinige auto hebt. € 0,55 per KWh is ongeveer 9 cent per km (1 op 6). Mijn auto rijdt 1 op 20 (hybrid, niet plug-in) en ik tank voor € 1,60 oftewel 8 cent per km. Als je dus veel op de weg zit en vaak aan de snellader hangt is dat wel heel onvoordelig. Ik vraag me heel erg af of dit trouwens gaat veranderen. De benzineprijs gaat omhoog, maar de prijs van die laders minstens net zo hard. Zolang je veel thuis kunt laden is het dus prima (en dat gaat juist goedkoper worden), maar voor langere afstanden is een elektrische bak lang niet zo voordelig meer.
Je kunt ook stellen dat de laadtarieven wellicht te laag waren in het begin, en dat ze nu realistischer worden?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Maar da's een rekensommetje dat fout gaat. Immers:

Met een benzineauto betaal je ~10ct/km voor iedere kilometer

Met een elektrische auto zijn je eerste 200-500km gratis tot een paar cent per kilometer, en pas die laatste paar kWh om op je bestemming te komen bij de snellader kosten 50-70ct/kWh. In de praktijk betaal je dus zelfs op lange afstanden met een keer snelladen nog steeds grof minder.

Om niet te spreken van de verschillende abonnementen. Wij hebben gemiddeld misschien 10ct/kWh bij snelladers betaald. Immers, op vakantie gaan we langs Lidl en alleen in uitzonderlijke gevallen langs een Allego- of Fastned-paal. Die zijn gratis. Op lange ritten waar we de tijd hebben gaan we ook naar Lidl. Dan blijven er nog een paar ritten over die voor het grootste deel van 2018 5ct/kWh kostten met Maingau/Telekom, en pas sinds een paar maandjes 25-30ct/kWh met Maingau. En in de afgelopen 10 maanden welgeteld 2 keer laden voor de volle mep, omdat een werknemer MOEST laden met een geleende Leaf en alleen een Chargepoints-pas mee had (omdat we nog geen Maingau-pas voor hem hadden).

En wederom, dit is belangrijk: er is geen 50-100% korting op benzine te krijgen - nergens. Geen enkele winkel zet ooit een gratis benzinepomp neer. Dit is waarom het zo moeilijk is voor veel benzine/dieselrijders die moeten overstappen op elektrisch om door te krijgen hoe goedkoop elektrisch kan zijn - ze zitten in de mindset dat elektriciteit altijd iets kost (en dan gaan ze uit van worst case). Terwijl in de praktijk je laadkosten eerder dicht in de buurt van best case zitten.

We hebben nu bijna 2 jaar een auto, bijna 60.000km gereden, totaal 120 euro laadkosten. Dat is €0,002/km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nheinemans
redwing schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:26:
Vergeet niet dat je bij een ICE geen keuze hebt, je moet naar de benzine pomp. Dus die 8ct/km is een vaste prijs, daar kun je weinig onder komen. Bij een EV heb je (vooralsnog) verschillende opties, waarbij de 0,55/kWh wel een van de duurste varianten is. Ik denk dat weinig mensen dit gebruiken om hun accu helemaal vol te laden, maar even bijladen terwijl je toch zit de eten is op zich een prima business model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
eltron schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 01:45:
[...]

Ik weet niet of ik jouw opmerking goed begrijp, maar ik heb geen Tesla en rijdt regelmatig meer dan 400km/dag, maar tot nog toe geen snellader/fastned nodig gehad.
Ik ook niet, tot gisteren.

440 km te rijden met 130 km/h als target snelheid en geen zekerheid of ik op locatie kan laden. Dan ben je blij dat er één FastNed op de route ligt.

Was mijn eerste lange rit en voornamelijk het stuk van de Achterhoek naar Drenthe kom je gewoon geen snelladers tegen.

Was in eerste instantie van plan om de N wegen over te staan en via Zwolle met een fossiele collega mee te rijden, maar dankzij FastNed op de heenweg naar de Achterhoek kon ik het rondje afmaken.

Hier een Twitter verslagje.

https://twitter.com/dutch.../1186485276866236416?s=21

Dat een Tesla rijder niet in FastNed ziet is goed te begrijpen, de rest des te meer (dacht ik).

[ Voor 5% gewijzigd door kdeboois op 23-10-2019 09:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
mux schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:53:
Met een elektrische auto zijn je eerste 200-500km gratis tot een paar cent per kilometer
Dat is ook wel naar je eigen situatie toe rekenen. Ik neem even aan dat je het hier dan hebt over een dak wat vol met PV ligt en je meer dan genoeg overhoudt om in je EV te laden. Maar niet iedereen heeft een dak vol PV, of heeft überhaupt een eigen plek waar je makkelijk een laadpaal kan neerzetten.

Dat laat natuurlijk onverlet dat het wel een mogelijkheid kan zijn, terwijl niemand in zijn eigen tuin een mini-benzinestation kan ophangen om een benzinetank vol te druppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Oeps

[ Voor 99% gewijzigd door kdeboois op 23-10-2019 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-10 20:28
JeroenE schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:13:
[...]
Dat is ook wel naar je eigen situatie toe rekenen. Ik neem even aan dat je het hier dan hebt over een dak wat vol met PV ligt en je meer dan genoeg overhoudt om in je EV te laden. Maar niet iedereen heeft een dak vol PV, of heeft überhaupt een eigen plek waar je makkelijk een laadpaal kan neerzetten.

Dat laat natuurlijk onverlet dat het wel een mogelijkheid kan zijn, terwijl niemand in zijn eigen tuin een mini-benzinestation kan ophangen om een benzinetank vol te druppelen.
Blijft natuurlijk niet gratis. Als je een overschot aan PV op je dak hebt dan kun je dat ook teruggeven aan de energieleverancier. Dan krijg je er 9-11 cent per kWh voor. Maw, je stroom van je eigen dak gebruiken "kost" je ook gewoon ongeveer 10 cent per kWh.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Maverick schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:30:
[...]

Blijft natuurlijk niet gratis. Als je een overschot aan PV op je dak hebt dan kun je dat ook teruggeven aan de energieleverancier. Dan krijg je er 9-11 cent per kWh voor. Maw, je stroom van je eigen dak gebruiken "kost" je ook gewoon ongeveer 10 cent per kWh.
misschien nog wel iets meer, de investering van de extra PV's :) Maar goed, das off topic

T.a.v. kosten.. had iemand hier al eens doorgerekend.. Ja... als je geen eigen oprit hebt, de openbare laadpaal 3 km verderop ligt.. dan wordt het lastig. Dan is inderdaad een Ford Focus diesel die 1:21 rijdt waarschijnlijk goedkoper in de energie/brandstof.

Maar dan ga je voorbij aan MRB, onderhoud e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Maverick schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:30:
[...]

Welke energieleverancier is dat? Ik krijg 6,8cent (ex btw, 8,3 incl btw) en dat schijnt al veel te zijn. Zou mij niet verbazen als dat de komende tijd verder omlaag gaat als er op de zonnige momenten een piek ontstaat terwijl de vraag zelfs vermindert (afgezien van airco gebruik). Op de spotmarkt kan de stroomprijs op dat soort momenten zelfs negatief worden als bijvoorbeeld Duitsland meer zonnestroom produceert dan het kan gebruiken en wij gaan langzamerhand ook die kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Crazy D schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:53:
[...]
Je kunt ook stellen dat de laadtarieven wellicht te laag waren in het begin, en dat ze nu realistischer worden?
Oh, ik zeg ook niet dat ik het rare prijzen vind. Ze worden alleen wel steeds hoger en steeds meer vergelijkbaar met benzineprijzen. Wat me vooral opvalt is dat die trend harder gaat dan dat ik verwacht had.
mux schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:53:
Maar da's een rekensommetje dat fout gaat. Immers:

Met een benzineauto betaal je ~10ct/km voor iedere kilometer
Met een elektrische auto zijn je eerste 200-500km gratis tot een paar cent per kilometer, en pas die laatste paar kWh om op je bestemming te komen bij de snellader kosten 50-70ct/kWh. In de praktijk betaal je dus zelfs op lange afstanden met een keer snelladen nog steeds grof minder.
Met 20 cent per kWh thuis laden zit je al aan 3 a 4 cent per km. Dat gratis noemen vind ik wel heel makkelijk, die moeten toch echt betaald worden. Zelfs als je zonnepanelen hebt moet je die investering meenemen en zit je alsnog rond de 3 cent per km. Pak daar de prijs van een snellader bij en het verschil is intussen realistisch gezien nog maar een paar cent per km (let wel, ik ga hier uit van een zuinige auto, als je nog een bak hebt die 1 op 10/12 rijdt is het verschil natuurlijk een stuk groter)
Om niet te spreken van de verschillende abonnementen. Wij hebben gemiddeld misschien 10ct/kWh bij snelladers betaald. Immers, op vakantie gaan we langs Lidl en alleen in uitzonderlijke gevallen langs een Allego- of Fastned-paal. Die zijn gratis. Op lange ritten waar we de tijd hebben gaan we ook naar Lidl. Dan blijven er nog een paar ritten over die voor het grootste deel van 2018 5ct/kWh kostten met Maingau/Telekom, en pas sinds een paar maandjes 25-30ct/kWh met Maingau. En in de afgelopen 10 maanden welgeteld 2 keer laden voor de volle mep, omdat een werknemer MOEST laden met een geleende Leaf en alleen een Chargepoints-pas mee had (omdat we nog geen Maingau-pas voor hem hadden).
Maar hoeveel kost dat abonnement? Die zal ook betaald moeten worden en wat je nu juist ziet gebeuren is dat het laden steeds meer kostendekkend moet zijn/winst opleveren. Zoals je zelf al zegt is het bij Maingau van 5ct/kWh in 2018 naar nu al 25-30ct/kWh is gegaan.
En wederom, dit is belangrijk: er is geen 50-100% korting op benzine te krijgen - nergens. Geen enkele winkel zet ooit een gratis benzinepomp neer. Dit is waarom het zo moeilijk is voor veel benzine/dieselrijders die moeten overstappen op elektrisch om door te krijgen hoe goedkoop elektrisch kan zijn - ze zitten in de mindset dat elektriciteit altijd iets kost (en dan gaan ze uit van worst case). Terwijl in de praktijk je laadkosten eerder dicht in de buurt van best case zitten.

We hebben nu bijna 2 jaar een auto, bijna 60.000km gereden, totaal 120 euro laadkosten. Dat is €0,002/km.
Punt is dat dat gratis laden er binnen een paar jaar af zal gaan en aangezien thuis laden je al zo'n 20 cent per kWh kost, zit je dan al aan minimaal 4 cent per km. Als je langere afstanden rijdt zit je vast aan snelladers die relatief duurder beginnen te worden dan benzine.
Mijn punt is dan ook niet dat je nu niet goedkoper uit zou zijn met een elektrische auto, het lijkt me logisch dat dat zeer zeker het geval is. Maar ik zie wel gebeuren dat de prijzen voor het voltanken van een elektrische auto steeds verder omhoog aan het gaan zijn. Daarnaast moet je ook niet vergeten dat die 50-100% korting leuk lijkt, maar ergens moeten die bedrijven toch winst maken, dus zul je er ergens een keer voor moeten betalen (aanschaf auto, onderhoud, abonnement etc.). En dat is wat je nu ziet gebeuren en waardoor de prijzen aan het stijgen zijn.

Daarnaast over die 0.2 cent per km, laad je dan alleen bij externe stations en niet thuis? Want thuis zit je vast aan je normale elektra tarief welke zeker hoger is dan 0.2 cent/km. En die kosten moet je natuurlijk ook meenemen. Zelfs als je via zonnepanelen oplaadt moet je die kosten natuurlijk meenemen. Houd het er dus maar op dat de waarheid wederom niet de best of the worst case is maar ergens in het midden.

En wat je vooral niet moet vergeten is dat het laden nog steeds tijd kost. Er wordt door elektra rijders wel iedere keer gezegd dat ze het laden prima tijdens een 'pauze' doen, in de praktijk is jouw 'pauze' zeer waarschijnlijk een stuk langer dan mijn 'pauze', je zult (zeker op de drukkere wegen) ten slotte al een vrije laadpaal moeten vinden en het tanken duurt nu eenmaal langer waardoor je je pauze afstemt op het tanken en niet op hoe lang je daar daadwerkelijk wilt zijn.

TL/DR : Punt dat ik dus wil maken is niet zozeer dat een elektrische auto nu niet goedkoper zou zijn, maar wel dat het verschil tussen benzine en elektra heel rap minder aan het worden is. Op zich is dat natuurlijk logisch, aangezien er steeds minder bezine gebruikt zal worden zullen de maatschappijen hun geld op een andere manier moeten verdienen.
nheinemans schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:55:
[...]
Vergeet niet dat je bij een ICE geen keuze hebt, je moet naar de benzine pomp. Dus die 8ct/km is een vaste prijs, daar kun je weinig onder komen. Bij een EV heb je (vooralsnog) verschillende opties, waarbij de 0,55/kWh wel een van de duurste varianten is. Ik denk dat weinig mensen dit gebruiken om hun accu helemaal vol te laden, maar even bijladen terwijl je toch zit de eten is op zich een prima business model.
Tuurlijk, zoals ik al zei is elektrisch voorlopig echt wel goedkoper. Het verschil tussen elektra en benzine zie je echter wel kleiner worden en zeker de snelladers zijn gewoon echt duur aan het worden (met 55ct/kWh is mijn Hybrid simpelweg goedkoper volgetankt). Aan de andere kant, zolang je vooral thuis kunt laden zal dat echt nog wel een hele tijd goedkoper blijven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

eltron schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:39:
[...]

Welke energieleverancier is dat? Ik krijg 6,8cent (ex btw, 8,3 incl btw) en dat schijnt al veel te zijn. Zou mij niet verbazen als dat de komende tijd verder omlaag gaat als er op de zonnige momenten een piek ontstaat terwijl de vraag zelfs vermindert (afgezien van airco gebruik). Op de spotmarkt kan de stroomprijs op dat soort momenten zelfs negatief worden als bijvoorbeeld Duitsland meer zonnestroom produceert dan het kan gebruiken en wij gaan langzamerhand ook die kant op.
https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding

Maar het is echt off topic nu :)
Pagina: 1 ... 36 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic