Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:47

CyBeRSPiN

sinds 2001

DaCoTa schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:05:
[...]

Nu is de e-Tron natuurlijk veel zwaarder, dus logisch, maar ik zou toch graag de laadsnelheidgrafieken willen zien in km/h, op basis van WLTP afstand. Dat lijkt me een veel nuttigere weergave dan kW/SoC.
Vind ik niet. laadsnelheid in km/h is afhankelijk van je verbruik. Niemand haalt precies de WLTP afstand. Grote verschillen zomer/winter, stad/snelweg, 130km/u+ of 110km/u etc.
Het spreekt wat meer tot de verbeelding voor a-technische rijders en is wel leuk om een praktisch vergelijk te doen, maar kW, kWh en SoC zijn hier toch echt de eenheden die objectief meetbaar en te vergelijken zijn. Maar idd zul je dan iets meer kennis moeten hebben van het type auto en het gemiddelde verbruik per km om te zien hoelang je dan ergens moet staan om ergens te komen.
Dan kun je beter de ABRP totale reistijden van de verschillende EVs naast elkaar leggen, Amsterdam -> Rome ofzo.
Een Kia e-Niro doet daar 20u30, een Audi e-Tron 20u15, en een Tesla Model 3 AWD 18" Aero 16u15 over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-10 19:16
CyBeRSPiN schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:19:
[...]
maar kW, kWh en SoC zijn hier toch echt de eenheden die objectief meetbaar en te vergelijken zijn.
En de CW waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-10 23:58
CyBeRSPiN schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:19:
[...]
Vind ik niet. laadsnelheid in km/h is afhankelijk van je verbruik. Niemand haalt precies de WLTP afstand. Grote verschillen zomer/winter, stad/snelweg, 130km/u+ of 110km/u etc.
Dat is het mooie van WLTP range, je kunt ze dan juist objectief vergelijken. Nee, niemand haalt WLTP, maar dat lijkt me meer zeggen dan kW en SoC, want beide zijn dan variabel. kW van de berijder, en SoC van de capaciteit van de accu. Hoeveel (objectieve, vergelijkbare) kilometers komen er per minuut bij als ik aan het laden ben, dan krijg je curves die je kan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
DaCoTa schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:45:
[...]
Dat is het mooie van WLTP range, je kunt ze dan juist objectief vergelijken.
In theorie ja, alleen WLTP range is verre van objectief omdat ze in de praktijk door de fabrikanten zelf worden opgegeven en niet door een onafhankelijke instantie worden gemeten. Wat dat betreft is EPA beter, al heeft die ook zijn nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-10 23:58
arsimo schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:51:
[...]

In theorie ja, alleen WLTP range is verre van objectief omdat ze in de praktijk door de fabrikanten zelf worden opgegeven en niet door een onafhankelijke instantie worden gemeten. Wat dat betreft is EPA beter, al heeft die ook zijn nadelen.
Of EPA, dat maakt niet zoveel uit, als ze maar tussen auto's vergelijkbaar zijn. Maar bij de huidige grafieken zijn dus beide assen op een andere schaal en dat maakt het onbruikbaar imo. De verticale as is afhankelijk van het verbruik van de auto onder dezelfde omstandigheden, de horizontale as is afhankelijk van de grootte van de accu.

Is de ruwe data ook beschikbaar van die Fastned grafieken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

arsimo schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:51:
[...]

WLTP wordt toch wel degelijk door een instantie vastgesteld?

@DaCoTa opzich zou zo'n grafiek wel heel leuk zijn om te zien voor alle gangbare EVs. Maar is wel een klusje om te maken denk ik.
ABRP heeft ook heel veel ruwe data, zoals dit bijv: https://forum.abetterrout...does-it-actually-perform/
En dan zie je ook dat die curves van Fastned de ideale 'max' curve betreft en niet het gemiddelde in de praktijk.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-10-2019 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
CyBeRSPiN schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:48:
[...]

WLTP wordt toch wel degelijk door een instantie vastgesteld?
Volgens diverse bronnen, waaronder Auke Hoekstra, niet. Puur zoals hij het noemt "de slager die zijn eigen vlees keurt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
arsimo schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:52:
[...]

Volgens diverse bronnen, waaronder Auke Hoekstra, niet. Puur zoals hij het noemt "de slager die zijn eigen vlees keurt".
Boeing die zijn eigen 737 MAX 8 keurt. ;) CE markering die door de fabrikant op een product wordt geplakt.

En toch wordt er gecorrigeerd als er wat mis gaat (KIA, Hyundai)

[ Voor 18% gewijzigd door daemonix op 16-10-2019 15:56 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

arsimo schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:52:
[...]

Bleek iig niet uit dit Kia persbericht nav een correctie op een eerder gecommuniceerde WLTP afstand:
Alle nieuwe auto’s in de Europese Unie zijn onderworpen aan tests volgens de nieuwe WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure), een gestandaardiseerde testprocedure onder officieel toezicht. Voor de nieuwe e-Niro heeft de toezichthoudende instantie per abuis een incorrecte testmethode voor de actieradius voorgeschreven en de resultaten daarvan goedgekeurd.
https://pers.kia.com/persbericht/pb-03-12/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
CyBeRSPiN schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:59:
[...]

Bleek iig niet uit dit Kia persbericht nav een correctie op een eerder gecommuniceerde WLTP afstand:

[...]

https://pers.kia.com/persbericht/pb-03-12/
De test procedure is inderdaad voorgeschreven door een instantie, maar niet de uitvoering van de tests zelf. Dat eerste staat ook in dat bericht, dat laatste niet. Als je goed tussen de regels leest staat er ook dat Kia de testresultaten heeft aangepast naar aanleiding van die procedure aanpassing(en).

Het is dus niet zo dat de fabrikant ergens een paar auto's aflevert met de boodschap "Ga maar lekker testen, we horen het wel". Ja, er zou/zal iets van toezicht zijn, maar nergens kan ik vinden wat die precies voorstelt. Erg transparant en betrouwbaar voelt het allemaal niet. Beter dan nix, dat wel.

[ Voor 20% gewijzigd door arsimo op 16-10-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:50

3_s

nieuws: Kia stelt opgegeven actieradius van elektrische e-Niro-auto naar bene...

Hoe ik het hier interpreteer:
1. Instantie zegt welke test en hoe te testen
2. Fabrikant test
3. Instantie controlleert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Model 3 laad al op 200kw (EU) en 250kw in de USA, beetje achterhaald grafiekje.

WLTP is een mix en die haal ik best, maar je moet wel overal heel rustig rijden. En in de zomer, zonder wind, geen regen, juiste banden en dan nog is die onzinnig.

WLTP of EPA, maar dan zomer en winter (bij bv. 0 graden en -10 graden), bij een EV is dat belangrijk. Zit zomaar 30% verschil in en dat haal je er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zo lang elke fabrikant maar dezelfde test gebruikt en hiermee communiceert. Stel je voor dat ze allemaal hun eigen cijfers promoten, dat zou het internet breken. De NEDC was onhaalbaar, maar de WLTP is prima te halen als de maximumsnelheid beperkt. Uiteindelijk gaat het bij de range om hoeveel je maximaal red, toch? Het zou ook raar zijn als je met een normale rijstijl de officiële rating kan verslaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-10 21:10
Deveon schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:55:
Zo lang elke fabrikant maar dezelfde test gebruikt en hiermee communiceert. Stel je voor dat ze allemaal hun eigen cijfers promoten, dat zou het internet breken. De NEDC was onhaalbaar, maar de WLTP is prima te halen als de maximumsnelheid beperkt. Uiteindelijk gaat het bij de range om hoeveel je maximaal red, toch? Het zou ook raar zijn als je met een normale rijstijl de officiële rating kan verslaan..
Mits een beetje behouden rijgedrag (geen 130 dus, vergelijkbaar dus met een EV rijstijl) haal je makkelijk minder dan dan het opgegeven WLTP verbruik. NEDC is zo wat de onderste limiet van wat redelijkerwijs te halen is, lees: niet ultra-hypermilend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
AndRo555 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:57:
[...]

Mits een beetje behouden rijgedrag (geen 130 dus, vergelijkbaar dus met een EV rijstijl) haal je makkelijk minder dan dan het opgegeven WLTP verbruik. NEDC is zo wat de onderste limiet van wat redelijkerwijs te halen is, lees: niet ultra-hypermilend.
Ev rijstijl...... beetje achterhaald, men gaat er gewoon mee rijden als een ICE en dan klopt er niks meer van.
Net als laden: niet in tijd of kw maar km per tijdseenheid aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
prettig schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:05:
[...]

Ev rijstijl...... beetje achterhaald, men gaat er gewoon mee rijden als een ICE en dan klopt er niks meer van.
Net als laden: niet in tijd of kw maar km per tijdseenheid aub.
Het is maar een specificatie net als topsnelheid, acceleratie of zelfs de inhoud van de kofferbak. Dat je die niet altijd klopt of niet met een normale rijstijl te halen is hoor ik nooit iemand over. Maar als je maximale eruit wilt halen is de WLTP haalbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 16-10-2019 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-10 11:40
Medjai schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:52:
Vandaag word de elektrische Volvo XC40 gepresenteerd.
Live stream: https://live.volvocars.com/
Wat een teleurstelling. Helemaal niks nieuws over de auto. Geen prijzen, levertijden, niks.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiDaan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-10 23:53
Medjai schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 22:19:
[...]

Wat een teleurstelling. Helemaal niks nieuws over de auto. Geen prijzen, levertijden, niks.....
Nu op de hoompeetsj.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-10 11:40
Wel wat meer info idd, maar nog steeds geen prijs of levertijd toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiDaan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-10 23:53
Medjai schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 22:52:
[...]

Derde kwartaal volgend jaar, net geen 60.000 euro dacht ik te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:44
Die range van die XC40 is prima, en de trekkracht is ook prima. Ik vraag me dan wel af als je er werkelijk een caravan achter hangt wat er dan nog van je range overblijft. Elke 100km aan de snellader om weer 80% vol te zitten is ook geen pretje naar Zuid Frankrijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

pirke schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 00:23:
Die range van die XC40 is prima, en de trekkracht is ook prima. Ik vraag me dan wel af als je er werkelijk een caravan achter hangt wat er dan nog van je range overblijft. Elke 100km aan de snellader om weer 80% vol te zitten is ook geen pretje naar Zuid Frankrijk...
Denk dat er nog wel iets meer dan een kwart van de range over blijft als je er een caravan achter hangt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Erasmo schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 00:33:
[...]
Denk dat er nog wel iets meer dan een kwart van de range over blijft als je er een caravan achter hangt.
Je laadt m op tot 80% = 320km. Je rijdt m ook niet naar 0%, laten we 50km marge aanhouden (Frankrijk heeft geen geweldige naam in EV infrastructuur). Dan blijft er 270km over wat normaal gesproken een mix is van stad en snelweg. Op vakantie is het puur snelweg en zal er zo'n 220km overblijven. Dan ook nog eens met een niet-aerodynamische caravan erachter en de airco staat flink te werken. 50% extra verbruik is 1/3 minder range. Dan blijft er zo'n 150km over om daarna weer op te moeten laden.

Als je 90 blijft rijden zal het wellicht meevallen, maar als je normaal met 130 Frankrijk doorkruist zul je opeens vaak moeten stoppen. Op benzine merk je zo'n caravan ook in het verbruik, maar dat heeft niet direct een enorme invloed op de reistijd, dat is puur een portemonnee kwestie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011

matroosoft

Lone Christian

pirke schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 01:23:
[...]

Je laadt m op tot 80% = 320km. Je rijdt m ook niet naar 0%, laten we 50km marge aanhouden (Frankrijk heeft geen geweldige naam in EV infrastructuur). Dan blijft er 270km over wat normaal gesproken een mix is van stad en snelweg. Op vakantie is het puur snelweg en zal er zo'n 220km overblijven. Dan ook nog eens met een niet-aerodynamische caravan erachter en de airco staat flink te werken. 50% extra verbruik is 1/3 minder range. Dan blijft er zo'n 150km over om daarna weer op te moeten laden.

Als je 90 blijft rijden zal het wellicht meevallen, maar als je normaal met 130 Frankrijk doorkruist zul je opeens vaak moeten stoppen. Op benzine merk je zo'n caravan ook in het verbruik, maar dat heeft niet direct een enorme invloed op de reistijd, dat is puur een portemonnee kwestie.
Wie rijdt er dan ook 130 met z'n caravan, volgens mij sta je dan ook met een benzineauto heel snel naast de weg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Erasmo schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 00:33:
[...]
Achter m'n Leaf gaat de range doormidden met een huifkar, denk ook met een caravan (zo'n beetje zelfde oppervlak). Dat gezegd hebbende, ik heb aardig wat kennissen/familie die een caravan hebben/hadden, en geen van allen rijdt harder dan 80, geen van allen rijdt meer dan ~2 uur ineens. Het zijn echt zonder uitzondering allemaal mensen die qua leeftijd dicht in de buurt van de maximumsnelheid van hun sleurhut komen. (edit: dit is niet negatief bedoeld, ik bedoel het als creatieve woordspeling op de gemiddelde leeftijd van de caravanbezitter)

Niet voor niets is ~80% van alle caravans en campers van 50+ers. En dat is ook waar dit soort EVs op wordt gemarket.

[ Voor 7% gewijzigd door mux op 17-10-2019 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:51
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Medjai schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 22:52:
[...]

Zelfde techniek en zelfde prijssetting als de Polar 2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
pirke schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 01:23:
Je zal dan eerder moeten stoppen voor de eerste politiecontrole dan om bij te laden. De tijd dat je ongestraft tegen 130 km/uur Frankrijk doorkruist is al een tijdje geleden. En al helemaal niet met een caravan achter je auto.
Lijkt me meer een argumentatie in de trant van: "laat ik nu eens alle redenen bij elkaar harken waarom rijden met een EV (op vakantie) niet echt te doen is". 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@IvoB2 Nee, ik ben pro EV, rij zelf ook elektrisch, maar zou niet snel met een caravan erachter op vakantie naar het zuiden gaan. Nu heb ik geen caravan, dat scheelt :) en ik hou van doorrijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011

matroosoft

Lone Christian

pirke schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:10:
@IvoB2 Nee, ik ben pro EV, rij zelf ook elektrisch, maar zou niet snel met een caravan erachter op vakantie naar het zuiden gaan. Nu heb ik geen caravan, dat scheelt :) en ik hou van doorrijden...
de Norwegian EV Association heeft toevallig onlangs 3 EV's op range getest met een caravan erachter:

https://electrek.co/2019/...mper-trailer-towing-test/

Resultaat:

“Model X is undoubtedly the best tractor, if all criteria are used. Under ideal conditions, it goes 300 kilometers on one charge, while the two competitors must settle for 230-240. Regardless, it would make sense to assume 250 kilometers for the Model X and 200 for the other two (EQC/E-Tron), if one does not have control on topography and consumption.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
pirke schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 00:23:
Nederlanders kan het niet , nieuwe wagen : "Leuk maar kan hij mijn caravan wel, deftig trekken"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
Prettig pakket, die XC40 P8 Recharge, of hoe ie ook heet.

430 km range, 408 pk, 4.9 sec 0-100 en je levert weinig bagageruimte in. Als je er een caravan achter wil hangen, doe zo'n klapdak ding, die zijn lager en veel aerodynamischer. Maar ik zou gewoon een tent meenemen of iets huren op een park (huisje, stacaravan). Je kunt echt (ja, echt!) op vakantie zonder kartonnen kot.

Verder nog eens gekeken naar ie VW e-Golf voor 28.5k, het bestaat in België, maar is een vanaf-prijs zonder opties. Als je op zijn VAGs (met peperdure opties) 10k uit moet geven om 'm op het niveau van een Ioniq te krijgen, heb je nog weinig aan die aanbieding. Het is op dit moment zeer moeilijk vergelijken op prijs, ik heb de indruk dat er een forse pofadder onder de grasmat ligt te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Precies wat ik al vermoedde bij de eGolf. Je loopt alsnog leeg op de opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:10

tijmeng

Panasonic 7J

Dikke tegenvaller de XC40 P8. Het was te verwachten. De XC40 benzine is al onzuinig, de elektra versie is ook niet de meest efficiënte met zn 73kw pakket.

Gemiste kans dat ze nu eerst een power model op de markt zetten. De xc40 is normaal meer een middenklasse auto. Als ze eerste de P4 in de markt hadden gezet voor net onder de 50 dan hadden ze in 2020 goede zaken gedaan. Bereikbare concurrent voor de ID3, el born, niro, kona etc.

Nu wordt het weer een dikke bak voor de happy few. Kan natuurlijk goed zijn dat Volvo helemaal de capaciteit niet heeft om veel wagens te slijten in 2020.

Blijft voor het aanschaffen van een betaalbare gezins-EV met wat pakruimte in 2020 niet heel veel over:

-Tesla model 3 (sedan, niet heel praktisch met kinderwagen, fiets erin etc)
-Niro (levertijd)
-ID3 (alleen de mid- variant en discutabele looks)
-El Born (wel mooi, maar in 2020 leverbaar?)
-Skoda IV? (wel mooi, maar in 2020 leverbaar?)

rest is allemaal stuk duurder of veel kleiner (corsa, zoe, 208 etc)

Twijfel of ik nog even blijf wachten op de overige VAG autos of dat ik toch maar een Niro ga bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Kona (levertijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
tijmeng schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:33:
Dikke tegenvaller de XC40 P8. Het was te verwachten. De XC40 benzine is al onzuinig, de elektra versie is ook niet de meest efficiënte met zn 73kw pakket.

Gemiste kans dat ze nu eerst een power model op de markt zetten. De xc40 is normaal meer een middenklasse auto. Als ze eerste de P4 in de markt hadden gezet voor net onder de 50 dan hadden ze in 2020 goede zaken gedaan. Bereikbare concurrent voor de ID3, el born, niro, kona etc.

Nu wordt het weer een dikke bak voor de happy few. Kan natuurlijk goed zijn dat Volvo helemaal de capaciteit niet heeft om veel wagens te slijten in 2020.

Blijft voor het aanschaffen van een betaalbare gezins-EV met wat pakruimte in 2020 niet heel veel over:

-Tesla model 3 (sedan, niet heel praktisch met kinderwagen, fiets erin etc)
-Niro (levertijd)
-ID3 (alleen de mid- variant en discutabele looks)
-El Born (wel mooi, maar in 2020 leverbaar?)
-Skoda IV? (wel mooi, maar in 2020 leverbaar?)

rest is allemaal stuk duurder of veel kleiner (corsa, zoe, 208 etc)

Twijfel of ik nog even blijf wachten op de overige VAG autos of dat ik toch maar een Niro ga bestellen.
Onzuinig, tsja, het blijft een SUV. Er komt ook een XC40 P4, ik vermoed dat deze 1 van de 2 elektromotoren van de P8 krijgt (die heeft er 1 voor en 1 achter) en dus voorwielaandrijving zal hebben. Dan heb je 204 pk.

Heel veel goedkoper zal die niet zijn, egen de 50k al snel schat ik. Ik vind 60k voor een power-EV niet veel, zeker aangezien de XC40 een "hip" model is dat in de basis al zeer duur is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-10 19:16
ik zat in eerste instantie echt te denken 'heeft ie zo een kleine motor?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:50

3_s

Dieken Taffert schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:22:
Prettig pakket, die XC40 P8 Recharge, of hoe ie ook heet.
tijmeng schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:33:
Dikke tegenvaller de XC40 P8. Het was te verwachten.
Hebben jullie het over dezelfde auto :).

Persoonlijk lijkt het me een goed aanbod.
Ja, hij is duurder dan m'n Kona. Maar dat is de gemiddelde Volvo ook vs de gemiddelde Hyundai.

Gelukkig is de mijne 'pas' over drie jaar afgeschreven, tegen dan zal er al wel meer keuze zijn.
En dan kan ik eens goed nadenken of een nieuwe al de moeite is of dat ik beter nog verder blijf rijden (heb ik ook een beter idee mbt batterij degradatie en prijsbehoud).

Hoewel er ook een kans is dat ik tegen dan de lotto heb gewonnen en me niet meer druk maak over triviale zaken als geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Het was al lang duidelijk dat degenen die een soort Sono Sion verwachtten, als in een klassiek praktische Volvo, niet realistischzijn. Volvo is volledig verhipt en de XC40 is een produkt waarvoor je vanwege hipheid veel extra voor moet betalen.

De XC40 P8 moet je vergelijken met iets als de Jaguar iPace. En dan biedt ie verrekes veul voor zijn geld. De P4 wordt eerder een Kia e-Niro concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb even gebeld en voor volgende week een afspraak staan om de MG ZS te proefrijden, ben benieuwd!
Ze zeggen inderdaad nog dit jaar te kunnen leveren, en dus voor 4%.

Verschil in prijs tussen Comfort en Luxury is een no-brainer natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 19:30
gise schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:22:
Ik heb even gebeld en voor volgende week een afspraak staan om de MG ZS te proefrijden, ben benieuwd!
Ze zeggen inderdaad nog dit jaar te kunnen leveren, en dus voor 4%.

Verschil in prijs tussen Comfort en Luxury is een no-brainer natuurlijk.
Er schijnt een boot met 600 stuks aan te komen binnen enkele weken heb ik begrepen uit een filmpje van Vincent Everts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
E-golf, onderhoud inbegrepen ?

Begreep ik van collega, GTE gaat eruit (die wou die naar prive schuiven), volgens hem is onderhoud inbegrepen (naast de verzekering)....... dat is spotgoedkoop.

https://www.volkswagen.nl...service/onderhoud-of-pech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Klik maar eens wat bij elkaar, zo spotgoedkoop is hij dan niet meer, en bovendien is het een kale uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
daemonix schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:32:
Klik maar eens wat bij elkaar, zo spotgoedkoop is hij dan niet meer, en bovendien is het een kale uitvoering.
Wat valt er dan te klikken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

prettig schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:46:
[...]

Wat valt er dan te klikken ?
Een VAG auto beschikt in de kale versie soms nog niet eens over een elektrisch raam. Waslijst aan opties zodat ze wel kunnen adverteren met "vanaf € xx.xxx,-".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
nannoe schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:49:
[...]

Een VAG auto beschikt in de kale versie soms nog niet eens over een elektrisch raam. Waslijst aan opties zodat ze wel kunnen adverteren met "vanaf € xx.xxx,-".
..... ga naar de site en ga zelf eens klikken dan...... schijnbaar niet gedaan anders riep je dit niet, maar goed collega heeft er een besteld (die is dus door het hele bestelproces gegaan....... ;) ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:51
daemonix schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:32:
nannoe schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:49:
[...]

Een beetje flauwekul.
Standaarduitrusting e-Golf E-DITION:
• Velgen 'Astana', 16 inch lichtmetaal
• Achterlichten LED
• Koplampverlichting LED voor dim- en grootlicht, met blauwe rand
• Radio- en navigatiesysteem 'Discover Media' met 20,3 cm kleurenscherm
• Boordcomputer Premium
• Airconditioning automatisch (Air Care Climatronic)
• Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control)
• Afstandswaarschuwingsysteem (Front Assist) inclusief noodremsysteem
voor stadsverkeer (City Emergency Braking) en voetgangersherkenning
• Comfortstoelen vóór met lendensteun
• Licht & zicht pakket
• Middenarmsteun voor en achter
• Proactieve inzittendenbescherming (Pre-Crash)
• Parkeersensoren voor en achter (Park Distance Control)
• Car-Net e-Remote: gratis abonnement (looptijd 36 maanden)
• Car-Net Guide & Inform basis 36 maanden
• Geïntegreerde Mijn Volkswagen Module inclusief 3-jarig abonnement
• Stuurwiel (driespaaks), multifunctioneel en met leder bekleed
• Laadkabel Mode 2 en laadkabel Mode 3
• CCS snellaadstekker
• Vermoeidheidsherkenning (Driver Alert System)
• Verwarmbare voorruit
• Zeven airbags (waarvan één knie-airbag)
Gewoon op de versie van €299,- per maand (obv 10k, 20k zit je op €360,-)

Lijkt me een prima aangeklede auto. Kun je ook zelf gewoon op de site (https://www.volkswagen.nl/modellen/golf/e-golf) lezen overigens. in plaats van gewoon ongefundeerd iets te roepen.

[ Voor 5% gewijzigd door Maverick op 17-10-2019 19:22 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Winterbanden, meer kilometers, minder eigen risico brengt je al zo 60 euro verder. Verder is de egolf bijzonder kaal, en het lijkt er op dat je niets kunt toevoegen.

Ooit 1x een kale versie gehad, nooit meer. Vreselijk.

Volgens de website (let op dat je private lease kiest):

https://privatelease.volk...tijd=60&kilometrage=10000

Standaard op de e-Golf
Elektronisch Stabilisatie Programma (ESC)
Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
Vier deuren met elektrisch bedienbare ramen voor en achter
Buitenspiegels elektrisch instel- en verwarmbaar
Zeven airbags (waarvan één knie-airbag)
Boordcomputer Premium
Voorstoelen in hoogte verstelbaar
Handrem elektronisch inclusief wegrolblokkering (Auto Hold)
Inclusief gratis laadpas

Ik weet dus niet waar @Maverick zijn informatie vandaan haalt.

[ Voor 12% gewijzigd door daemonix op 17-10-2019 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:51
daemonix schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:28:
Ik weet dus niet waar @Maverick zijn informatie vandaan haalt.
Gewoon even doorklikken naar de brochure en de prijslijst, is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt: https://forms.volkswagen.nl/site/brochure/download
Zul ook meteen zien dat er zat opties zijn die je kunt toevoegen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Maverick schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:32:
[...]

Gewoon even doorklikken naar de brochure en de prijslijst, is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt: https://forms.volkswagen.nl/site/brochure/download
Zul ook meteen zien dat er zat opties zijn die je kunt toevoegen.
Fout. Zie mijn link. Daar kun je verder niet al te veel aan toevoegen. Jij hebt het over een volledig zelf samengestelde auto, en dat is perse niet de versie die voor 299 euro wordt aangeboden. De 299 euro versie is uitermate kaal, en je kunt er bijna niets aan toevoegen. Ze willen van die voorraad auto's af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bogaards
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
daemonix schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:35:
[...]
Fout. Zie mijn link. Daar kun je verder niet al te veel aan toevoegen. Jij hebt het over een volledig zelf samengestelde auto, en dat is perse niet de versie die voor 299 euro wordt aangeboden. De 299 euro versie is uitermate kaal, en je kunt er bijna niets aan toevoegen. Ze willen van die voorraad auto's af.
Goed. Zie mijn eigen ervaring: ik heb vanmiddag proefgereden in een Egolf en daarna een offerte op laten maken. Ik kon, voor private lease, uit alle opties kiezen, tot aan de leren bekleding toe(was € 2300 bij aankoop v.d. auto dus maar niet gedaan).

De verkoper klikt simpelweg aan wat je wilt en de computer berekent automatisch het bijbehorende leasebedrag.
Kijkend naar mijn offerte wordt het bedrag van de meeste opties gedeeld door de looptijd (dus een optie van € 480 met een looptijd van 48 maanden kost je ongeveer een tientje per maand extra).

Beginbedrag van de offerte was € 329 voor 48 maanden en 10.000km en de auto zou begin januari geleverd kunnen worden. Geen voorraadauto dus, eerder een flink voorraad onderdelen die ze kwijt willen voordat de Golf 8 en de ID komen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door bogaards op 17-10-2019 20:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
bogaards schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:43:
[...]

Goed. Zie mijn eigen ervaring: ik heb vanmiddag proefgereden in een Egolf en daarna een offerte op laten maken. Ik kon, voor private lease, uit alle opties kiezen, tot aan de leren bekleding toe(was € 2300 bij aankoop v.d. auto dus maar niet gedaan).

De verkoper klikt simpelweg aan wat je wilt en de computer berekend automatisch het bijbehorende leasebedrag.
Kijkend naar mijn offerte wordt het bedrag van de meeste opties gedeeld door de looptijd (dus een optie van € 480 met een looptijd van 48 maanden kost je ongeveer een tientje per maand extra).

Beginbedrag van de offerte was € 329 voor 48 maanden en 10.000km en de auto zou begin januari geleverd kunnen worden. Geen voorraadauto dus, eerder een flink voorraad onderdelen die ze kwijt willen voordat de Golf 8 en de ID komen ;)
Ja klopt 100%, niks kaal aan. Maar goed als mensen niet de moeite nemen en maar roepen..... prima hoor.
Honderden euro's per maand goedkoper dan bv. een Kona (om maar eens eentje als voorbeeld te nemen) :)

Linksom of rechtsom....... gewoon erg goedkoop, mensen die dit wel zien zijn nu bezig om als de sodemieter eentje te regelen (ik ken er 3 in mijn omgeving, 1 al afgesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Maverick schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:21:

Een beetje flauwekul.

[...]

Gewoon op de versie van €299,- per maand (obv 10k, 20k zit je op €360,-)

Lijkt me een prima aangeklede auto. Kun je ook zelf gewoon op de site (https://www.volkswagen.nl/modellen/golf/e-golf) lezen overigens. in plaats van gewoon ongefundeerd iets te roepen.
En tevens @ @prettig: als je mijn bericht leest, zie je dat ik niet in ga op specifiek dit aanbod, maar hoe VAG onder Pon normaliter werkt. Derhalve zeg ik niets ongefundeerds.

[ Voor 1% gewijzigd door nannoe op 17-10-2019 20:34 . Reden: zegt=zeg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:10
prettig schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:07:
[...]

Ja klopt 100%, niks kaal aan. Maar goed als mensen niet de moeite nemen en maar roepen..... prima hoor.
Honderden euro's per maand goedkoper dan bv. een Kona (om maar eens eentje als voorbeeld te nemen) :)

Linksom of rechtsom....... gewoon erg goedkoop, mensen die dit wel zien zijn nu bezig om als de sodemieter eentje te regelen (ik ken er 3 in mijn omgeving, 1 al afgesloten).
Ik heb zaterdag een proefrit, voor 10kkm/jaar gaan er zeker geen extra opties op komen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-10 23:50
Voor vrouwlief ook naar een E-Golf aan het kijken. Hebben twee goede parkeerplekken recht voor de deur maar wel openbare ruimte met een trottoir van ~1,5 meter er tussen. Onze gemeente staat geen verlengde huisaansluiting toe (want publieke laadpaal a 30 cent per kWh om de hoek) terwijl er wel een perkje naast "onze plekken" is.

Kabel over de stoep mag wel met een "kabelmat" en voor eigen aansprakelijkheid en na aanvraag van tijdelijke ontheffing van 2 jaar. Aantal vraagjes:
- Kabelmat is wat vaag voor mij, is dat gewoon een platte mat of een gootachtige constructie. Wat zijn goede voorbeelden van echt veilige/goede kabelmatten? (als ik zoek gaat het alle kanten op maar ik zie weinig specifiek voor laadkabels van elektrische auto's)
- Iemand een idee hoe het zit met de "aansprakelijkheid" bij letsel/schade? Is dat iets wat door een AVP/WA verzekering wordt gedekt? Heb onze voorwaarden bekeken maar ik kan het er niet letterlijk uithalen.
- Wat is het nut van het aanvragen van een ontheffing voor 2 jaar voor iets wat eigenlijk min- of meer een gedoogconstructie is en altijd eigen aansprakelijkheid is? Krijg je een boete voor een kabel met een mat? Niet eerst een waarschuwing?

Thuis laden heeft wel echt de voorkeur, hebben rond de 1000 kWh opbrengst van de zonnepanelen "over" wat teruggeleverd wordt a ~9 cent per kWh dus veel beter wordt het niet 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Rctworld op 17-10-2019 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-10 16:17

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Rctworld schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:57:
Voor vrouwlief ook naar een E-Golf aan het kijken. Hebben twee goede parkeerplekken recht voor de deur maar wel openbare ruimte met een trottoir van ~1,5 meter er tussen. Onze gemeente staat geen verlengde huisaansluiting toe (want publieke laadpaal a 30 cent per kWh om de hoek) terwijl er wel een perkje naast "onze plekken" is.

Kabel over de stoep mag wel met een "kabelmat" en voor eigen aansprakelijkheid en na aanvraag van tijdelijke ontheffing van 2 jaar. Aantal vraagjes:
- Kabelmat is wat vaag voor mij, is dat gewoon een platte mat of een gootachtige constructie. Wat zijn goede voorbeelden van echt veilige/goede kabelmatten? (als ik zoek gaat het alle kanten op maar ik zie weinig specifiek voor laadkabels van elektrische auto's)
- Iemand een idee hoe het zit met de "aansprakelijkheid" bij letsel/schade? Is dat iets wat door een AVP/WA verzekering wordt gedekt? Heb onze voorwaarden bekeken maar ik kan het er niet letterlijk uithalen.
- Wat is het nut van het aanvragen van een ontheffing voor 2 jaar voor iets wat eigenlijk min- of meer een gedoogconstructie is en altijd eigen aansprakelijkheid is? Krijg je een boete voor een kabel met een mat? Niet eerst een waarschuwing?

Thuis laden heeft wel echt de voorkeur, hebben rond de 1000 kWh opbrengst van de zonnepanelen "over" wat teruggeleverd wordt a ~9 cent per kWh dus veel beter wordt het niet 8)7
Ik denk dat ze zo iets bedoelen.
Ik ben ook met de gemeente aan de gang, precies hetzelfde, alleen dan hier word het helemaal niet gedoogd. Geen paal, geen enkele mogelijkheid, gezien ik dan een gereserveerde parkeerplaats zou hebben. Als of mijn auto nu niet ergens moet staan. Ook al aangegeven dat het dan alleen van 19:00-7:00 zou zijn, werd m ook niet. Nu n mail gestuurd met het argument dat ik m ook openbaar zet mijn laadpaal op mijn MK, nou maar weer afwachten. helaas is de gemeente nog niet zo vooruitstrevend hier...

https://www.manutan.nl/nl...9Q_YeGi4eK7gaAvW0EALw_wcB

Leuk een ontheffing voor 2 jaar, maar daarna? En welke gemeente gaat het hier over?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:01
Ik ben me ook aan het oriënteren op de E-Golf.
Met private lease is het duidelijk, wanneer je weinig opties aanklikt is het een strak aanbod.

Er is overigens ook een inruilvoordeel van 6500,- en dan krijg je hem in 2020, dat is denk ik ook niet verkeerd. Dan is hij ruim 13.000,- voordeliger dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10 21:55

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

RonaldPr schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 08:52:
Met private lease is het duidelijk, wanneer je weinig opties aanklikt is het een strak aanbod.

Er is overigens ook een inruilvoordeel van 6500,- en dan krijg je hem in 2020, dat is denk ik ook niet verkeerd. Dan is hij ruim 13.000,- voordeliger dan voorheen.
Heb je een link naar info over het inruilvoordeel op de eGolf?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Er is overigens ook een inruilvoordeel van 6500,- en dan krijg je hem in 2020, dat is
denk ik ook niet verkeerd. Dan is hij ruim 13.000,- voordeliger dan voorheen.
Als ik 6500 boven de inkoopprijs van mijn auto krijg, ga ik ook m’n tweede auto inruilen voor een e-Golf. Ben ook benieuwd waar je die informatie vandaan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-10 19:27
Medjai schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 22:19:
[...]

Vanaf september worden ze geproduceerd. Duurt nog ff dus:

Iets anders, levering van de nieuwe Zoe’s gaat tegenvallen dit jaar. Frankrijk stuurt er hooguit in de orde van tien of tientallen per dealer naar Nederland. Vanwege de CO2-normen gunstiger om pas in 2020 te leveren :(

Hier in de buurt staat hij al wel in de showroom trouwens, en is de helft ervan al verkocht.

[ Voor 7% gewijzigd door Moons op 18-10-2019 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groent
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-06-2024
Is het inruilaanbod ook van toepassing voor de private lease? Het staat nu onder het kopje kopen van de eGolf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Groent schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:50:
Is het inruilaanbod ook van toepassing voor de private lease? Het staat nu onder het kopje kopen van de eGolf.
Lijkt me niet, maar je kunt t proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Groent schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:50:
Nee, dat staat erbij, het is of het een of het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-10 21:17

Het is uberhaupt wel een strak aanbod toch? Ik heb niet het gevoel dat je een kale golf krijgt als basis. Door die korting zou ik nu binnen mijn leasebudget tot aan de wit lederen kleding kunnen aanklikken wat voorheen onmogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:51
Net even kort gechat met pon....6500 euro is geen hard bedrag, hangt af van de inruilauto en die waarde is niet gerelateerd aan een boekwaarde o.i.d., zij bepalen de waarde van je auto...pfff wassen neus

Privat lease actie is dan een betere keuze

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
3_s schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:15:
[...]
Hoewel er ook een kans is dat ik tegen dan de lotto heb gewonnen en me niet meer druk maak over triviale zaken als geld.
Om het gezellig te houden:

De kans is een stuk groter dat je niet meer druk hoeft te maken over triviale zaken als geld door onder de spreekwoordelijke tram te lopen of tegen een vrachtwagen te klappen op de snelweg.

Excuus voor deze ontnuchterende zwarte humor. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:17

Arfman

Drome!

MarcelGo schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:59:
[...]

Net even kort gechat met pon....6500 euro is geen hard bedrag, hangt af van de inruilauto en die waarde is niet gerelateerd aan een boekwaarde o.i.d., zij bepalen de waarde van je auto...pfff wassen neus

Als je de helft gelooft van wat PON je vertelt, geloof je al teveel.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Het staat er wel eigenlijk, extra inruilpremie van 6500,- dus als je een auto van 1000,- inruilt dan krijg je 7500,- lijkt me zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:51
RonaldPr schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:30:
Het staat er wel eigenlijk, extra inruilpremie van 6500,- dus als je een auto van 1000,- inruilt dan krijg je 7500,- lijkt me zo?
nee dus, expliciet dit voorbeeld gevraagd...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Laatst online: 21-10 23:38
Wanneer zou de E-Golf geleverd worden volgens jullie? Ik heb vanmiddag een proefrit gemaakt (prima auto!) en die verkoper zei ‘levering in 2020, ik denk februari’. Terwijl ik elders las dat VW een flinke voorraad had.
En hoe gaat dat met inruil? Als ik morgen ‘ja’ zeg, krijg ik dan morgen een inruilprijs voor de Prius die ik dan pas in februari inlever, of toch niet? Zoniet, dan kan ik me in de tussentijd ook op Marktplaats zetten en kijken of ik ‘m particulier kan verkopen.
Ik ben redelijk positief over de e-Golf, alleen die range valt niet mee natuurlijk. Ik kan niet op en neer naar mijn zus in Heemskerk, 120 km enkele reis. En daar opladen met een gewone 220V-kabel schiet ook niet op... Dat betekent op terugweg een half snelladen ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-10 18:23
Hkuit schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:12:
Wanneer zou de E-Golf geleverd worden volgens jullie? Ik heb vanmiddag een proefrit gemaakt (prima auto!) en die verkoper zei ‘levering in 2020, ik denk februari’. Terwijl ik elders las dat VW een flinke voorraad had.
En hoe gaat dat met inruil? Als ik morgen ‘ja’ zeg, krijg ik dan morgen een inruilprijs voor de Prius die ik dan pas in februari inlever, of toch niet? Zoniet, dan kan ik me in de tussentijd ook op Marktplaats zetten en kijken of ik ‘m particulier kan verkopen.
Ik ben redelijk positief over de e-Golf, alleen die range valt niet mee natuurlijk. Ik kan niet op en neer naar mijn zus in Heemskerk, 120 km enkele reis. En daar opladen met een gewone 220V-kabel schiet ook niet op... Dat betekent op terugweg een half snelladen ergens.
Pak eens een goede app erbij en check waar je kunt laden. Valt echt wel mee maar ff plannen dus.

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:13

databeestje

Von PrutsHausen

Heemskerk heeft redelijk wat gewone laadpalen waar je met de golf met 7kW 2 fasen kan laden, nu weet ik niet of je naar het noorden of zuiden moet, maar het aantal snelladers is redelijk. In Alkmaar heeft Renses op de Boeklermeer 2 EcoTap 50kW (werkt met Maingau) en naar het zuiden ook nog Fastned Akermaat als je er via de noord kant de A9 op rijdt.

Op de https://www.plugshare.com of een https://oplaadpalen.nl/ is een oplossing. Als je overweegt om een elektrische te nemen zou ik wel een app op de telefoon zetten. Ik check meestal voor vertrek of er wat in de buurt zit, en pas daar het plan op aan om voor of na het bezoek te snelladen of gewoon op locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-10 18:23
check: http://abetterrouteplanner.com

[ Voor 10% gewijzigd door wouter1971 op 18-10-2019 19:12 ]

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
MarcelGo schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:59:
[...]

Op private lease kun je ook inruilen, collega net de GTE ingeruild (voor best een goed bedrag overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

prettig schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:29:
[...]

Op private lease kun je ook inruilen, collega net de GTE ingeruild (voor best een goed bedrag overigens).
Nice, vergelijkbaar of meer dan wat anwb aangeeft?
Wij hebben morgen de proefrit gepland staan, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:13

databeestje

Von PrutsHausen

Tomba schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 20:38:
[...]

Ik snap de ANWB koerslijst niet, mij MiEV heeft 150k km van 33k euro in 2010 en heeft een inruil van 2450 euro. De kale Swift van mijn vrouw uit 2008 met 180k km van 13k euro in 2008 heeft een inruil van 3000.

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zit ook met een Leaf zeer ruim onder de werkelijke inkoop- en verkoopwaardes, zelfs via bovag-garages. Ik denk niet dat iemand deze koerslijsten gebruikt voor elektrische auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Tomba schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 20:38:
[...]

Koerslijsten zijn best lastig bij ev's (weinig data). Bij hybrides en ice's zijn ze beter als richtlijn. Maar die van hem was wel de meest complete met echt alle opties en weinig km's. Je moet ook beetje geluk hebben en wellicht een beetje shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is je reden om geen Tesla te nemen? Heb je al een proefrit in een Tesla gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Dankjulliewel. Mijn punt is dat wij nu nog wel eens op en neer rijden; even feliciteren, koffie&gebak, bijkletsen en weer terug om thuis te eten. Dan is het best gek, even wennen, om heen of terug ergens een half uur te moeten stoppen om te snelladen. Toch?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hkuit
Verwijderd schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 21:56:
[...]

Wat is je reden om geen Tesla te nemen? Heb je al een proefrit in een Tesla gemaakt?
Huh?
Geld?
Weet je wat het private leasen van een Tesla kost? Vanaf 650 euro geloof ik. Deze e-Golf kan ik nu voor €300/maand leasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Range is zat, af en toe snelladen (iets meer plannen). Je zus-trip is letterlijk de tijd van een kopje koffie (hij hoeft niet vol, je moet bijladen).
Ze hebben het altijd over laden, terwijl elke ev rijder weet dat het om bijladen gaat.

Inruil...... gewoon vast laten leggen (evt. met max. km stand bij inruil). Ze zullen vaak proberen om je pas vlak voor levering een prijs te geven (niet intrappen, want dan zit je vast), maar is onzin....... is nog maar paar maanden.
En tussentijds verkopen mag natuurlijk altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
databeestje schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 21:29:
[...]

Ik snap de ANWB koerslijst niet, mij MiEV heeft 150k km van 33k euro in 2010 en heeft een inruil van 2450 euro. De kale Swift van mijn vrouw uit 2008 met 180k km van 13k euro in 2008 heeft een inruil van 3000.
Maar wees realistisch, een Miev heeft terecht geen marktwaarde meer. Wie zou die nu nog kopen als je daar meer dan, zeg 4000 euro voor vraagt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ze verkopen voor tussen de 7000 en 8000 op marktplaats... dus... iedereen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:57
databeestje schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 21:29:
[...]

8)7
Gewoon kwestie van vraag en aanbod. Voor de MiEV is nauwelijks vraag en voor de Swift is de vraag groter dan het aanbod (van goedkope kleine auto's die ook nog een beetje betrouwbaar zijn)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hkuit schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 22:08:
[...]

Huh?
Geld?
Weet je wat het private leasen van een Tesla kost? Vanaf 650 euro geloof ik. Deze e-Golf kan ik nu voor €300/maand leasen.
Dan snap ik het wel ja! Dat is nog best wel goede prijs. 300 euro uitgeven per maand aan transport (en nog een beetje stroom natuurlijk) is natuurlijk een hele mooie prijs.

Was gewoon benieuwd wat je beweegredenen waren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Februari pas? Een id3 zou bijna interessanter zijn dan om op te wachten. En al dievoorraadmodellen die ze hebben dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:29
Was het filmpje aan het kijken van de nieuwe e-208

Ik vind het een best zwaar apparaat. 1918Kg en 50kWh accu. De Model 3 SR+ is 1684Kg en die is wel een slag groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:57
Khayma schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:09:
Was het filmpje aan het kijken van de nieuwe e-208

[YouTube: Peugeot e-208 Test Drive | Fully Charged]

Ik vind het een best zwaar apparaat. 1918Kg en 50kWh accu. De Model 3 SR+ is 1684Kg en die is wel een slag groter.
Zo zwaar istie niet. Volgens EV-database 1455kg en dat lijkt mij geloofwaardiger. zie https://ev-database.org/car/1168/Peugeot-e-208

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
AMARONE schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:00:
[...]

Februari pas? Een id3 zou bijna interessanter zijn dan om op te wachten. En al dievoorraadmodellen die ze hebben dan?
Die zijn al verkocht, 2021 ben je de eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
prettig schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:19:
[...]

Die zijn al verkocht, 2021 ben je de eerste.
1st edition halverwege 2020 En dan einde jaar moet de normale levering gestart zijn toch al?

2021 is een ev niet interessant meer met die bijtelling. Toch maar vol op die golf inzetten, al is het met 8%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:29
eltron schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:13:
[...]

Zo zwaar istie niet. Volgens EV-database 1455kg en dat lijkt mij geloofwaardiger. zie https://ev-database.org/car/1168/Peugeot-e-208
Even uitgezocht en EV-database klopt ook niet. Leeggewicht is 1560Kg dus bjina even zwaar als een Model 3. Die is leeggewicht 1584Kg. Toch knap van Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
AMARONE schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:00:
[...]

De ID3 is top; heb er op de beurs in Frankfurt ingezeten. Maar die krijg ik voorlopig niet mee voor 300-350/maand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:05
AMARONE schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:22:
1st edition halverwege 2020 En dan einde jaar moet de normale levering gestart zijn toch al?

2021 is een ev niet interessant meer met die bijtelling. Toch maar vol op die golf inzetten, al is het met 8%
De Golf actie gaat over private lease, dus geen bijtelling. Ik denk dat er best situaties zijn waar mensen goedkoper uit zijn met mobiliteitsbudget + km vergoeding en dan deze PL Golf zelf betalen vs lease met 8% bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Vandaag proefrit gehad met de e-golf. Leuke auto, rijdt lekker maar wel jammer van die harde VAG stoelen en dat elke zucht en scheet een optie is. (DAB+ en CarPlay een optie vond ik toch wel beetje triestig) Qua inruil van mijn auto (een Honda Insight met bijna alle opties) viel het aanbod zwaar tegen. Bijna 30% onder de door ANWB aangegeven verwachte inruilprijs. ‘Wij zitten ook niet te wachten op dit soort auto’s’ was de opmerking van de verkoper. Private Lease aanbieding is dusdanig scherp dat ik niet uitsluit dat we er toch op in gaan maar de auto zelf verkopen via marktplaats.

Wel een twijfelpunt waar we mee zitten; of we de warmtepomp nemen. Ze claimen 50km extra bereik in de winter maar waar dit op gebaseerd is? Op 60 maanden private lease heb je t over 12€ extra per maand.
TheBrut3 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 11:18:
[...]

De Golf actie gaat over private lease, dus geen bijtelling. Ik denk dat er best situaties zijn waar mensen goedkoper uit zijn met mobiliteitsbudget + km vergoeding en dan deze PL Golf zelf betalen vs lease met 8% bijtelling.
Ik moet het nog precies door rekenen maar het lijkt er sterk op dat we (mits ik voortaan met de auto naar het werk ga) enorm goedkoper uit gaan zijn en dat we met alleen privé kilometers ook goedkoper uit zijn (maar dan praten we over tientjes werk)

[ Voor 27% gewijzigd door Tomba op 19-10-2019 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:07
Khayma schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:25:
[...]

Even uitgezocht en EV-database klopt ook niet. Leeggewicht is 1560Kg dus bjina even zwaar als een Model 3. Die is leeggewicht 1584Kg. Toch knap van Tesla.
De GT versie van de Peugeot heeft vast wel een regensensor die werkt, geluidsisolatie en misschien zelfs een warmtepomp. Dat maakt het wellicht iets zwaarder. 😉

Alle gekheid op een stokje, deze auto is gemaakt voor 3 types motorisering en moet in alle vormen aan de veiligheidseisen voldoen. Kan me voorstellen dat je dan af en toe een compromis moet maken die in een hoger gewicht uitpakt.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ioniq heeft ook de mix aan motoren en is ook ca 1500 kg..

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:07
BarryH schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 19:06:
Ioniq heeft ook de mix aan motoren en is ook ca 1500 kg..
En de helft van de batterij.

Weet niet hoe zwaar de nieuwe is, of is dat de nieuwe.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
De oude
Maar 3 jaar later zal de batterij van de Peugeot toch minder wegen per kWh?
En de 208 is een kleinere auto

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1 ... 35 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic