5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Tja, dit soort vergelijking blijven toch altijd lastig. Hoe tel je b.v. je stroom mee als je eigen zonnepanelen hebt? Want dan zou je de investering van je zonnepanelen mee moeten nemen in de kosten van de auto. En ook afschrijving is vaak heel lastig te bepalen. Het blijft dus wel situationeel, maar het is wel duidelijk dat er steeds meer situaties zijn waarbij de EV als goedkoopste uit de bus komt. Zeker nu er ook op de 2e hands markt wat meer beweging in begint te komen.Kodess schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:59:
[...]
Dat is een leuke. Ik reed tot mid vorig jaar in een 10 jaar oude auto twv 4500 euro. Benzine.
De 2e hands ioniq die we nu rijden was na 2 maanden al goedkoper. Ook met afschrijving
Er is nog steeds een financieel argument hoor, en dat is liquiditeit en uberhaupt het geld hebben.
[removed]
Waarom ik het nog niet doe omdat ik het verschil in 3k ice , 18k tweedehandse EV voor een goed gebruikte of 30k voor een nieuwe EV nogal een forse stap vind qua liquiditeit. Plus ik hou het liever achter de hand om eerst maar een EW te fixen, liefst met eigen oprit zodat een EV later ook meer profijt geeft.
Dan zou ik wel private lease kunnen overwegen maar dat beperkt me weer in de maximale hypotheek. Dus voorlopig even door met mijn 3k barrel die met 1:18 ook weer niet zo onzuinig is. Met 1:18 + benzine tanken voor NLse dieselprijzen in Duitsland vs openbaar laden want geen eigen oprit nu is het qua verbruik aardig potato potato.
Mocht ik nou allang een koopwoning hebben met eigen oprit/carport dus ruimte voor eigen laadpaal is het een no brainer. Zeker als je al je dak vol hebt liggen met zonnepanelen. En ja dan zou ik wel een Leaf 30, 40 of Zoe ZE40 of Ioniq 28 kunnen kopen omdat het kan. Maar ik heb dan toch liever kunnen snelladen hoe vaak ik wil (geen overheating issue) en het oog wil ook wat. Dus liever een ZE50, Stellantis trio maar die beginnen pas om en nabij 20k.
Voor het prijsverschil in aanschaf + lagere afschrijving bij een goedkope ice kun je best wat jaren benzine blijven rijden. Zelfs met hoger onderhoud.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Pff, vrienden van ons hebben er 1 besteld afgelopen week. Die moeten nog een half jaar wachten.aschja schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:47:
Onze Citroen E-C4 is inmiddels in Nederland. Eind feb kunnen we deze ophalen. Eind oktober besteld. Dus met de levertijden bij Citroen zit het wel snor.
Zin in!
Zelf staat mijn fiat 500e voor week 8. Ik heb er ook zin in!
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Grappig, ik denk er ook over om zo'n bus te kopen ter vervanging van de Ioniq. Ben eigenlijk wel benieuwd naar het verbruik in vergelijking met de Ioniq.Shapeshifter schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:41:
Onze Ioniq heeft er sinds vandaag een broertje bij!
[Afbeelding]
Het is een Opel Vivaro-e 75kWh dubbele cabine met trekhaak. Minder luxe dan onze Ioniq (wel anderhalf keer zo duur), maar helemaal prima als bestelbusje. Nu ik er de laatste weken een beetje op let is een elektrische bestelbus echt nog een zeldzaamheid, je ziet ze bijna nergens...
PS Nee hij past eigenlijk niet op onze oprit, zucht.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Onderschatte auto die E-C4. Die 500E vind ik ook super, maar is helaas niet groot genoeg voor ons. Wel leuk voor dr bij.rare-Quark schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:43:
[...]
Pff, vrienden van ons hebben er 1 besteld afgelopen week. Die moeten nog een half jaar wachten.
Zelf staat mijn fiat 500e voor week 8. Ik heb er ook zin in!
Jammer dat het op dit forum vooral gaat over dure EV's.
Op dit moment kan je 46 cent per kWh teruglevering krijgen bij Engie, dus daar kan je mee rekenen. Is voor mij een meevaller, ik houd nu veel meer stroom over (eerder geschreven ev verkocht ivm trekgewicht), dus dan kan dat in (vloeken in de kerk, weet ik) benzine geinvesteerd worden. Over een tijdje kijk ik dan wel wat er op de markt is aan ev.redwing schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:17:
[...]
Tja, dit soort vergelijking blijven toch altijd lastig. Hoe tel je b.v. je stroom mee als je eigen zonnepanelen hebt? Want dan zou je de investering van je zonnepanelen mee moeten nemen in de kosten van de auto. En ook afschrijving is vaak heel lastig te bepalen. Het blijft dus wel situationeel, maar het is wel duidelijk dat er steeds meer situaties zijn waarbij de EV als goedkoopste uit de bus komt. Zeker nu er ook op de 2e hands markt wat meer beweging in begint te komen.
Ben benieuwd naar de ervaring met de e-c4. Hij zag er prima uit, maar de vering leek zo ingesteld dat ik een oud Renault 21 gevoel kreeg (neus flink naar boven/onder bij optrekken/remmen) en infotainment Stellantis is echt niet mijn ding. EV platform zelf vond ik uitstekend met een goede batterij, vermogen, laadsnelheid en voldoende ruim voor een 1e auto.aschja schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:30:
[...]
Onderschatte auto die E-C4. Die 500E vind ik ook super, maar is helaas niet groot genoeg voor ons. Wel leuk voor dr bij.![]()
Jammer dat het op dit forum vooral gaat over dure EV's.
De fiat is uiteraard voor erbij. Ik vind hem geweldig op alle fronten, was na de proefrit verkocht, maar op de achterbank is het wel heel erg krap.
Ik vind het met al die kortingen en subsidies overigens erg goed te doen qua maandlasten. Ik betaal uiteindelijk ergens tussen de 200-250 eu/ mnd. Dat haal je zelfs met een leuke 2e hands ice moeilijk.
Snap niet zo goed waarom eg de benzine fiats nog 2x zoveel nieuw verkocht worden. Zit het nodige kapitaal de meesten in de weg?
Maar dat is een vergelijk tussen een 22 jaar oude auto van €1500, die ik zakelijk reed onder de youngtimerregeling, en een nieuwe e208 GT die ik zakelijk lease.
Nu weet ik de komende 5 jaar, afgezien van het laden, precies wat de auto mij gaat kosten, hoef ik me geen zorgen te maken of ie weer door de APK heen komt, rij ik in een nieuwe auto die veel rijker is uitgerust en ook nog beter rijdt.
En met een verbruik van 1 op 10 was het tanken ook geen pretje meer.
Aan alles komt een eind.
Dat is soms een beetje krom in de economie inderdaad. Huren voor 1300 euro prima, maar een hypotheek volledig aflossen kan dan niet voor 900 euro ivm ‘risico’. En die wat dure milieuonvriendelijke oude barrel mag wel, maar een zuinige ev liever niet ivm ‘risico’? Idem met het energiefonds en de huidige energieprijzen.Joosie200 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:27:
Ik rij in een 14 jaar oude barrel twv 3k. Qua maandlasten (WA, anwb, MRB, 1 volle tank benzine, onderhoud en afschrijving) kan een EV allang uit. Is feitelijk net zo duur waarbij het lagere onderhoud en MRB op nihil de grotere afschrijving wel opvangt.
Waarom ik het nog niet doe omdat ik het verschil in 3k ice , 18k tweedehandse EV voor een goed gebruikte of 30k voor een nieuwe EV nogal een forse stap vind qua liquiditeit. Plus ik hou het liever achter de hand om eerst maar een EW te fixen, liefst met eigen oprit zodat een EV later ook meer profijt geeft.
Dan zou ik wel private lease kunnen overwegen maar dat beperkt me weer in de maximale hypotheek. Dus voorlopig even door met mijn 3k barrel die met 1:18 ook weer niet zo onzuinig is. Met 1:18 + benzine tanken voor NLse dieselprijzen in Duitsland vs openbaar laden want geen eigen oprit nu is het qua verbruik aardig potato potato.
Mocht ik nou allang een koopwoning hebben met eigen oprit/carport dus ruimte voor eigen laadpaal is het een no brainer. Zeker als je al je dak vol hebt liggen met zonnepanelen. En ja dan zou ik wel een Leaf 30, 40 of Zoe ZE40 of Ioniq 28 kunnen kopen omdat het kan. Maar ik heb dan toch liever kunnen snelladen hoe vaak ik wil (geen overheating issue) en het oog wil ook wat. Dus liever een ZE50, Stellantis trio maar die beginnen pas om en nabij 20k.
Voor het prijsverschil in aanschaf + lagere afschrijving bij een goedkope ice kun je best wat jaren benzine blijven rijden. Zelfs met hoger onderhoud.
We houden onszelf voor de gek. Als het uitkan met investering, dan moet die investering maar geregeld worden vind ik. De toegang tot kapitaal is voor de banken en investeerders; niet altijd voor degenen die er wat nuttigs mee kunnen doen.
Zelfde met die bestelbussen die rondrijden: geef die lui toch een EV, waarschijnlijk een beter idee voor het milieu en kosten dan mijn tesla subsidie (ben er wel blij mee overigens).
Dat merkte wij inderdaad ook op. Hij duikt best wel wat ja. Maar op constante snelheid heb ik nog nooit in zo’n comfortabele auto gereden. Qua besturing wel heel erg licht, maar ik heb bewust ook voor een auto gekozen voor comfort. Lekker zoevend in eco over de weg. Infotainment systeem had ik liever fullscreen gehad met de climat info ergens anders. Desnoods in het klein in een balk bovenaan.rare-Quark schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 23:21:
[...]
Ben benieuwd naar de ervaring met de e-c4. Hij zag er prima uit, maar de vering leek zo ingesteld dat ik een oud Renault 21 gevoel kreeg (neus flink naar boven/onder bij optrekken/remmen) en infotainment Stellantis is echt niet mijn ding. EV platform zelf vond ik uitstekend met een goede batterij, vermogen, laadsnelheid en voldoende ruim voor een 1e auto.
De fiat is uiteraard voor erbij. Ik vind hem geweldig op alle fronten, was na de proefrit verkocht, maar op de achterbank is het wel heel erg krap.
Ik vind het met al die kortingen en subsidies overigens erg goed te doen qua maandlasten. Ik betaal uiteindelijk ergens tussen de 200-250 eu/ mnd. Dat haal je zelfs met een leuke 2e hands ice moeilijk.
Snap niet zo goed waarom eg de benzine fiats nog 2x zoveel nieuw verkocht worden. Zit het nodige kapitaal de meesten in de weg?
Het waren allemaal zaken die ik voor lief heb genomen. Comfort, coupé daklijn, aandrijflijn, ruimte. Vonden wij belangrijker. En dat voor €369 p/m voor een volle optie auto.
Even gecorrigeerdShapeshifter schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:41:
Onze Ioniq heeft er sinds vandaag een broertje grote broer bij!
We hebben er nu 162 km mee gereden, de accu is nog ongeveer 33% vol volgens het (analoge) metertje en hij denkt zelf nog 92 km te kunnen. Dus eerste orde benadering: ~250 km range gebaseerd op accupercentage, ~275 km range gebaseerd op wat hij zelf denkt. Heb ik verder niet meegenomen dat het niet bepaald warm is buiten. Wellicht dat je in de zomer wel over de 300km heen kan. Helemaal prima voor ons, we rijden toch maar korte stukken en niet elke dag, bovendien zijn we de Ioniq gewend, die gaat minder ver dan dat en dat was altijd prima voor onsPeterZ(on) schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:15:
[...]
Grappig, ik denk er ook over om zo'n bus te kopen ter vervanging van de Ioniq. Ben eigenlijk wel benieuwd naar het verbruik in vergelijking met de Ioniq.
Je hebt een punt

Edit: net even de motorkap open getrokken, maar wat een zee van lege ruimte zit daarin zeg. Bijna zonde! Niet dat je die ruimte echt nodig hebt met een bus van meer dan 5 meter lang, maar toch. Moest ook flink duwen om hem weer dicht te krijgen, maar weer eens gaan sporten denk ik.
[ Voor 21% gewijzigd door Shapeshifter op 09-02-2022 09:56 ]
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
https://www.nu.nl/auto/61...enaar-van-een-ev-wel.html
En ook hier nog een keer qua gebruik:Marcel van Renselaar vertegenwoordigt het van oorsprong Oostenrijkse Aviloo in Nederland. Dat bedrijf heeft een systeem ontwikkeld waarmee het mogelijk is van elke elektrische auto de accu door te meten en te bepalen hoeveel capaciteit die nog heeft.
"De accu moet geheel worden volgeladen. Dan gaat de Aviloo-dongel in de poort van het on-board diagnostics-systeem en wordt de auto tot minder dan 10 procent leeggereden. Elke individuele cel wordt uitgelezen en het voltage en de temperatuur tegelijkertijd nagekeken", legt Van Renselaar uit.
Tijdens de rit wordt die informatie naar Aviloo gestuurd, waarmee het bedrijf een beeld krijgt van de zogeheten state of health (SOH) van het accupakket. Verder wordt op basis van die gegevens een nieuw maximaal rijbereik berekend op basis van de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP).
"De degradatie hangt vooral af van hoe ermee om is gegaan. Een batterij die telkens helemaal wordt volgeladen en leeggereden, degradeert sneller dan een accu die altijd tussen de dertig en 70 procent is opgeladen. Chemisch gezien is een laadpercentage van 50 procent het beste. Verder houdt een accu niet van de kou of extreme hitte. Een auto die altijd warm binnen heeft gestaan, heeft doorgaans een betere accu dan een elektrische auto die in weer en wind buiten staat."
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Verbruik minimaal keer 2 lijkt me.PeterZ(on) schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:15:
[...]
Grappig, ik denk er ook over om zo'n bus te kopen ter vervanging van de Ioniq. Ben eigenlijk wel benieuwd naar het verbruik in vergelijking met de Ioniq.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Bij de meeste wagens is het een kwestie van optillen tot de juiste hoogte en dan laten vallen.Shapeshifter schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:52:
[...]
Je hebt een punt
Edit: net even de motorkap open getrokken, maar wat een zee van lege ruimte zit daarin zeg. Bijna zonde! Niet dat je die ruimte echt nodig hebt met een bus van meer dan 5 meter lang, maar toch. Moest ook flink duwen om hem weer dicht te krijgen, maar weer eens gaan sporten denk ik.
Mooie neus trouwens op je Ioniq!
Nu is mijn huur gelukkig geen 1300. Ik vind het krom dat een bank niet simpelweg kijkt naar wat komt er binnen en wat gaat eruit. Heb je daar voldoende marge in om bij arbeidsongeschiktheid of werkloosheid de rekeningen nog te kunnen betalen.rare-Quark schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 23:52:
[...]
Dat is soms een beetje krom in de economie inderdaad. Huren voor 1300 euro prima, maar een hypotheek volledig aflossen kan dan niet voor 900 euro ivm ‘risico’. En die wat dure milieuonvriendelijke oude barrel mag wel, maar een zuinige ev liever niet ivm ‘risico’?
Zelfde met die bestelbussen die rondrijden: geef die lui toch een EV, waarschijnlijk een beter idee voor het milieu en kosten dan mijn tesla subsidie (ben er wel blij mee overigens).
Want zelfs met verlies van mijn baan kan ik mijn huidige huur (of maximaal aan te vragen hypotheek) + bedrag die ik nu aan de ice uitgeef (100 vast, 150 variabel met onderhoud/afschrijving) net zo goed betalen aan hypotheek + lease bedrag EV. Maar zo mogen ze een aanvraag niet beoordelen.
Bovendien is het een momentopname. Dat ik daags na hypotheeklening rond krijgen een private lease kan aangaan boeit ze dan weer niks. Dus vandaar dat ik wel aan een EV wil, maar dat voorlopig uitstel. Anders had ik allang een EC4 of e208 of Corsa E gereden gezien de private lease deals rond oudjaar.
Want als die in gebruik met openbaar laden net zo duur zijn als voor NLse dieselprijzen E5 tanken in Duitsland rijd ik liever iets nieuws en elektrisch. Het is dat ik geen leaseauto van de baas krijg anders was dat nog een optie. Dus voorlopig maar mooi de ontwikkelingen volgen. Voor zzpers met eigen vervoer die dagelijks onderweg zijn kan het al helemaal uit dankzij kia/mia/vamil. Misschien maar zzp'er worden: is een EV nog makkelijker om te gaan rijden.
Haha dat kan altijd nog erger. Ik heb eens een Japanse cartoon achtige bus gezien. Die had een middenmotor (je zit op de motor) maar ook een heuse motorkap. Deed je de motorkap open zaten er alleen maar 2 lood accu's en verder een compleet lege ruimteShapeshifter schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:52:
Ook zo niet-Japans om dat zo te doen.
Ik stond laatst mijn Opel Ampera (1e gen, dus PHEV) in te pluggen, en werd aangesproken door iemand met een Tesla model S. De vraag was, hoever ik kwam met mijn Opel, antwoord: Nu in de winter tussen de 40 en 50 km. Hij verbaast, dus ik uitleggen dat ik nog een brandstofmotor achter de hand heb. Hij nog verbaasder, waarom zou je zon ding dan kopen? Uitleg: budget technisch, voor wat ik hiervoor betaald heb kan je geen BEV kopen, in elk geval geen een met voldoende range, hoe graag ik het ook wilde. En met deze kan ik in elk geval het gros van de km elektrisch rijden. Hij vervolgens: Ja maar TCO dit TCO dat.
Dat is iets wat ik veel tegenkom, ook als je bijvoorbeeld de reacties leest op Autoweek onder stukken waarin de aanschafprijs van een BEV wordt genoemd. EN, wel is waar in mindere mate, hier ook, en ik moet dan altijd denken aan Vimes 'Boots' theory of socioeconomic unfairness.
Voor die gene die hem niet kent:
Laten we wel wezen, ik ben niet arm, zowel mevr Minneyar en ik hebben beide een WO opleiding, en werken beide op niveau, maar hebben beide geen auto van de zaak. En toen wij afgelopen zomer onverwacht een nieuwe auto moesten kopen heb ik serieus gekeken naar een BEV.quote: Terry Pratchet in Men at AmsThe reason that the rich were so rich, Vimes reasoned, was because they managed to spend less money.
Take boots, for example. He earned thirty-eight dollars a month plus allowances. A really good pair of leather boots cost fifty dollars. But an affordable pair of boots, which were sort of OK for a season or two and then leaked like hell when the cardboard gave out, cost about ten dollars. Those were the kind of boots Vimes always bought, and wore until the soles were so thin that he could tell where he was in Ankh-Morpork on a foggy night by the feel of the cobbles.
But the thing was that good boots lasted for years and years. A man who could afford fifty dollars had a pair of boots that'd still be keeping his feet dry in ten years' time, while the poor man who could only afford cheap boots would have spent a hundred dollars on boots in the same time and would still have wet feet.
This was the Captain Samuel Vimes 'Boots' theory of socioeconomic unfairness.
En toegegeven ons spaardiscipline kan best wat beter, maar wij moesten toch nog redelijk schuiven om 10k bij elkaar te krijgen wat de Opel koste, laat staan minstens 15 maar realistischer 18k voor een BEV met voldoende bereik. (en ik vind dat ik niet heel veel eisend ben, op dat vlak, het hoeft van mij niet 500+km te zijn, maar een realistische range van 275 km in de winter is mijn minimum).
En lenen of Private lease, is leuk, maar als je nog iets met een hypotheek wil dan is dat tegenwoordig voor veel mensen ook niet mogelijk.
Of te wel, dat gehamer op TCO is leuk, maar om te besparen moet er eerst geïnvesteerd worden, en als dat geld er niet is kan men hoog en laag springen, maar dan is het geen optie. En helaas duurt het dan weer langer tot dat het geld er wel is, want op brandstof rijden wordt steeds duurder.
Zo, einde rant naar aanleiding van een welgestelde mijnheer die met zijn model S mij voor gek verklaarde.
Hopelijk gaat mijn opeltje dusdanig lang mee dat zijn opvolger een BEV kan zijn met voldoende range en het liefst een station. (al ziet het er naar uit dat dat niet het geval gaat zijn, gezien het gebrek aan elektrische stations)
Nooit van gehoord, maar klaarblijkelijk een tijdje populair in Frankrijk als deelauto.
Wel een koopje met 30kWh accu.
Bekende van me gaan nu voor een private lease e-C4. Die zit ip 360 euro per maand ofzo (aanbieding) waar dan nog 40 euro per maand afgaat vanwege de subsidie. Daar kun je bijna niet tegenop en hoef je de nieuwprijs dus ook niet te betalen.
Ok, maar vul nu eens 30k km inn dan wordt het al € 493, exc "brandstof" (ik heb nog geen zonnepanelen maar wel een oprit dus dat scheelt). De Opel kost tot nu toe €450 inc afschrijving en "brandstof" maar, toegegeven nog zonder onderhoud.!null schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:22:
@Minneyar
Bekende van me gaan nu boor een lease e-C4. Die zit ip 360 euro per maand ofzo (aanbieding) waar dan nog 40 euro per maand afgaat vanwege de subsidie. Daar kun je bijna niet tegenop en hoef je de nieuwprijs dus ook niet te betalen.
Daarnaast, als je in de nabije toekomst iets wil met je hypotheek, wat bij ons wel de bedoeling is, is PL sowieso niet handig.
Edit: Nu wil ik niet overkomen alsof het een onmogelijke opgave is. Misschien het merendeel van de mensen heeft geen verhuis/verbouwplannen, en daarvoor is PL misschien wel een oplossing. Het gaat mij er vooral om dat er zo snel wordt gewezen op de lage TCO, maar dat veel mensen daar niets aan hebben omdat de initiële investering te hoog is.
Mijn sociale omgeving bestaat voor het grootste deel uit HBO+ opgeleide jonge gezinnen, en op een enkele zakelijke lease na, heeft iedereen een 2ehands auto uit de sub-10k prijsklasse, en het grootste deel zelfs sub €5k.
[ Voor 28% gewijzigd door Minneyar op 09-02-2022 11:43 ]
En als ze de ioniq testen ben ik benieuwd wat ze doen met het opladen van de 12v accu (wat periodiek gaat en het maakt best wel uit of dat net wel/niet in de laadcyclus valt)
[ Voor 30% gewijzigd door BarryH op 09-02-2022 11:41 ]
Ik heb ze zo niet paraat, maar de Nissan staat uit verschillende onderzoeken toch wel bekend om zijn snelle degradatie omdat er geen enkele vorm van thermal managment is. De batterij wordt alleen gekoeld door rijwind. Daarom is de leaf ook berucht vanwege het afknijpen van de laadsnelheid tijdens warme periodes of veelvuldig snelladen op dezelfde dag (rapidgate)BarryH schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:40:
@assje Ben benieuwd naar de testresultaten van die degradatie test. Het verhaal van autoweek erbij stemt niet hoopvol. Er staat bijvoorbeeld niet dat Nissan een outlier is op het gebied van degradatie.
En als ze de ioniq testen ben ik benieuwd wat ze doen met het opladen van de 12v accu (wat periodiek gaat en het maakt best wel uit of dat net wel/niet in de laadcyclus valt)
Heel herkenbaar, ik zie het bij mijn ouders ook. Die zouden in navolging van ons en onze ervaringen ook graag overstappen. Maar goed die lopen dus naast de drempel van de initiële investering ook aan tegen de angst van de staat van de accu aan.Minneyar schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:01:
Over het kosten plaatje:
Ik stond laatst mijn Opel Ampera (1e gen, dus PHEV) in te pluggen, en werd aangesproken door iemand met een Tesla model S. De vraag was, hoever ik kwam met mijn Opel, antwoord: Nu in de winter tussen de 40 en 50 km. Hij verbaast, dus ik uitleggen dat ik nog een brandstofmotor achter de hand heb. Hij nog verbaasder, waarom zou je zon ding dan kopen? Uitleg: budget technisch, voor wat ik hiervoor betaald heb kan je geen BEV kopen, in elk geval geen een met voldoende range, hoe graag ik het ook wilde. En met deze kan ik in elk geval het gros van de km elektrisch rijden. Hij vervolgens: Ja maar TCO dit TCO dat.
Dat is iets wat ik veel tegenkom, ook als je bijvoorbeeld de reacties leest op Autoweek onder stukken waarin de aanschafprijs van een BEV wordt genoemd. EN, wel is waar in mindere mate, hier ook, en ik moet dan altijd een denken aan Vimes 'Boots' theory of socioeconomic unfairness.
[...]
Laten we wel wezen, ik ben niet arm, zowel mevr Minneyar en ik hebben beide een WO opleiding, en werken beide op niveau, maar hebben beide geen auto van de zaak. En toen wij afgelopen zomer onverwacht een nieuwe auto moesten kopen heb ik serieus gekeken naar een BEV.
En toegegeven ons spaardiscipline kan best wat beter, maar wij moesten toch nog redelijk schuiven om 10k bij elkaar te krijgen wat de Opel koste, laat staan minstens 15 maar realistischer 18k voor een BEV met voldoende bereik. (en ik vind dat ik niet heel veel eisend ben, op dat vlak, het hoeft van mij niet 500+km te zijn, maar een realistische range van 275 km in de winter is mijn minimum).
En lenen of Private lease, is leuk, maar als je nog iets met een hypotheek wil dan is dat tegenwoordig voor veel mensen ook niet mogelijk.
Of te wel, dat gehamer op TCO is leuk, maar om te besparen moet er eerst geïnvesteerd worden, en als dat geld er niet is kan men hoog en laag springen, maar dan is het geen optie. En helaas duurt het dan weer langer tot dat het geld er wel is, want op brandstof rijden wordt steeds duurder.
Zo, einde rant naar aanleiding van een welgestelde mijnheer die met zijn model S mij voor gek verklaarde.
Hopelijk gaat mijn opeltje dusdanig lang mee dat zijn opvolger een BEV kan zijn met voldoende range en het liefst een station. (al ziet het er naar uit dat dat niet het geval gaat zijn, gezien het gebrek aan elektrische stations)
In principe zouden ze gewoon een EV kunnen kopen, maar ze kopen over het algemeen gewoon binnen een bepaald budget. In hun geval komt dan die angst van de staat van een accu wel om de hoek kijken, omdat ze eigenlijk bang zijn om een kat in de zak te kopen, ik vraag me dan ook wel een beetje af in hoeverre die angst de markt na de 2e en 3e eigenaar van een EV zal beïnvloeden.
Even geheel ter zijde, onze EV moest van de week terug naar de dealer en we kregen een ICE te leen... Nou dat was weer even een andere wereld: handbak, koppelen, geen one pedal drive en in de kou bij je auto blijven totdat hij vol is... de armoe.
[ Voor 3% gewijzigd door TIGER1125 op 09-02-2022 11:58 ]
Dit jaar komt de MG5 op de markt. Dat is een elektrische station met iets van 340 km bereik. Misschien is die over een paar jaar tweedehands voor een leuke prijs te krijgen voor je.Minneyar schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:01:
Nu heb ik een mild hybrid Honda. Ooit ook populair want vrijwel geen bijtelling. Maar een high voltage accupack die niet het eeuwige leven heeft. En dat bleek kort na aanschaf. De auto was toen 12 jaar sinds productie en toe aan een nieuwe set. Gekozen voor een refurbished pack wat me 800 euro heeft gekost. (nieuwprijs 2000 euro)TIGER1125 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:51:
[...]
In hun geval komt dan die angst van de staat van een accu wel om de hoek kijken, omdat ze eigenlijk bang zijn om een kat in de zak te kopen, ik vraag me dan ook wel een beetje af in hoeverre die angst de markt na de 2e en 3e eigenaar van een EV zal beïnvloeden.
Nu zijn de accu's van EV's een nog groter onderdeel, dan wel het belangrijkste onderdeel. Het zal met de huidige prijzen al snel op economisch total loss uitkomen mocht je EV een nieuwe accupack nodig hebben. Al doet Opel het dus netjes als callback en onder garantie. Maar ik ben benieuwd wat bijv Nissan rekent bij een rapid gate Leaf. Bij Renault kun je de huuraccu afkopen en ben je afhankelijk van de looptijd 5/6k kwijt.
Zodra de ocassion markt vol zit met de huidige nieuwe EV's in 2025 zal een nieuw accu pack ongetwijfeld ook richting de 2/3k gaan kosten. Als je tegen die tijd een Zoe ZE50, 208, Corsa e voor 10k kunt kopen maakt de aanschaf niet meteen economisch total loss.
Dat lijkt me inderdaad wel goede handel nieuwe of refurbished accu's, ik zag dat je ergens voor je Leaf een ander (lees: ook groter) pakket kon kopen op je standaard Leaf. Heb even niet helder of ze ook helemaal nieuw zijn.Joosie200 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:59:
[...]
Nu heb ik een mild hybrid Honda. Ooit ook populair want vrijwel geen bijtelling. Maar een high voltage accupack die niet het eeuwige leven heeft. En dat bleek kort na aanschaf. De auto was toen 12 jaar sinds productie en toe aan een nieuwe set. Gekozen voor een refurbished pack wat me 800 euro heeft gekost. (nieuwprijs 2000 euro)
Nu zijn de accu's van EV's een nog groter onderdeel, dan wel het belangrijkste onderdeel. Het zal met de huidige prijzen al snel op economisch total loss uitkomen mocht je EV een nieuwe accupack nodig hebben. Al doet Opel het dus netjes als callback en onder garantie. Maar ik ben benieuwd wat bijv Nissan rekent bij een rapid gate Leaf. Bij Renault kun je de huuraccu afkopen en ben je afhankelijk van de looptijd 5/6k kwijt.
Zodra de ocassion markt vol zit met de huidige nieuwe EV's in 2025 zal een nieuw accu pack ongetwijfeld ook richting de 2/3k gaan kosten. Als je tegen die tijd een Zoe ZE50, 208, Corsa e voor 10k kunt kopen maakt de aanschaf niet meteen economisch total loss.
Ons accupakket doet $28k heb ik vernomen, exclusief montage vermoed ik, schijnen er in de VS nogal wat te sneuvelen tijdens het slepen.
Ik zou als de "schil" van onze EV nog in orde is en de rest van de auto in goede staat verkeerd, misschien wel eerder overwegen een nieuw accupakket te kopen in plaats van een nieuwe EV. Dat zal vast ook wel een groeiende markt worden de komende jaren, toch dat stukje extra zekerheid.
[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 09-02-2022 12:20 ]
Zo bekend. Toen ik 8 jaar geleden mijn Prius kocht had ik ook graag een Prius Plugin gekocht. En de hele tijd dat ik die Prius had dacht ik "had ik nu maar een plugin".
Maar die waren toen 10k duurder en dat trok de bruine niet.
Sowieso weet ik ook niet of de TCO van een plugin zoveel lager zou zijn. Die 10 k had ik in 8 jaar ook vrijwel volledig afgeschreven, laat het € 1.000 per jaar geweest zijn en dat betaalde ik nog niet eens voor benzine, laat staan dat ik dat er aan had kunnen besparen.
Signatures zijn voor boomers.
Ik heb precies hetzelfde en ben daarom voor een i3 met range extender gegaan, komt nog bij dat ik ook geen eigen oprit met laadpaal heb en afhankelijk ben van publieke palen. Nu is er in de nabijheid van mijn woning en op werk altijd wel een paal beschikbaar dus dat is minder een issue. Voordeel voor mij van deze combinatie zijn de voorspelbare kosten, laag in onderhoud en laadkosten reken je iedere maand ipv tanken wat een grote klap in 1x is.Minneyar schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:01:
Over het kosten plaatje:
Dat is iets wat ik veel tegenkom, ook als je bijvoorbeeld de reacties leest op Autoweek onder stukken waarin de aanschafprijs van een BEV wordt genoemd. EN, wel is waar in mindere mate, hier ook, en ik moet dan altijd denken aan Vimes 'Boots' theory of socioeconomic unfairness.
[...]
Laten we wel wezen, ik ben niet arm, zowel mevr Minneyar en ik hebben beide een WO opleiding, en werken beide op niveau, maar hebben beide geen auto van de zaak. En toen wij afgelopen zomer onverwacht een nieuwe auto moesten kopen heb ik serieus gekeken naar een BEV.
Kijk eens bij @mux, een 62 kWh accu hoeft maar maximaal 13.000 te kosten. Inclusief montage.TIGER1125 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:03:
[...]
Dat lijkt me inderdaad wel goede handel nieuwe of refurbished accu's, ik zag dat je ergens voor je Leaf een ander (lees: ook groter) pakket kon kopen op je standaard Leaf. Heb even niet helder of ze ook helemaal nieuw zijn.
Ons accupakket doet $28k heb ik vernomen, exclusief montage vermoed ik, schijnen er nogal wat te sneuvelen tijdens het slepen.![]()
Ik zou als de "schil" van onze EV nog in orde is en de rest van de auto in goede staat verkeerd, misschien wel eerder overwegen een nieuw accupakket te kopen in plaats van een nieuwe EV. Dat zal vast ook wel een groeiende markt worden de komende jaren, toch dat stukje extra zekerheid.
even kijken naar een occasion zoe met huuraccu...? zijn al je zorgen over een brakke accu wegTIGER1125 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:51:
[...]
Heel herkenbaar, ik zie het bij mijn ouders ook. Die zouden in navolging van ons en onze ervaringen ook graag overstappen. Maar goed die lopen dus naast de drempel van de initiële investering ook aan tegen de angst van de staat van de accu aan.
In principe zouden ze gewoon een EV kunnen kopen, maar ze kopen over het algemeen gewoon binnen een bepaald budget. In hun geval komt dan die angst van de staat van een accu wel om de hoek kijken, omdat ze eigenlijk bang zijn om een kat in de zak te kopen, ik vraag me dan ook wel een beetje af in hoeverre die angst de markt na de 2e en 3e eigenaar van een EV zal beïnvloeden.
Even geheel ter zijde, onze EV moest van de week terug naar de dealer en we kregen een ICE te leen... Nou dat was weer even een andere wereld: handbak, koppelen, geen one pedal drive en in de kou bij je auto blijven totdat hij vol is... de armoe.
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Mijn ouders zouden met een Zoe qua formaat al niet meer uit de voeten kunnenCoasterfreak schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:28:
[...]
even kijken naar een occasion zoe met huuraccu...? zijn al je zorgen over een brakke accu weg
Maar er zal nog wat water door de maas gaan voordat ze zover zijn dat ze overstappen, zie ze overigens eerder naar Private Lease gaan dan eigendom.
[ Voor 16% gewijzigd door TIGER1125 op 09-02-2022 12:44 ]
Ja zoiets denk ik ook.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Hoe ik het opgelost heb is door een lening af te sluiten bij familie om die vervolgens af te betalen met de besparing uit de investering. Werkt als een zonnetje, inmiddels een set zonnepanelen en twee auto's op die manier gedaanMinneyar schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:32:
[...]
Ok, maar vul nu eens 30k km inn dan wordt het al € 493, exc "brandstof" (ik heb nog geen zonnepanelen maar wel een oprit dus dat scheelt). De Opel kost tot nu toe €450 inc afschrijving en "brandstof" maar, toegegeven nog zonder onderhoud.
Daarnaast, als je in de nabije toekomst iets wil met je hypotheek, wat bij ons wel de bedoeling is, is PL sowieso niet handig.
Edit: Nu wil ik niet overkomen alsof het een onmogelijke opgave is. Misschien het merendeel van de mensen heeft geen verhuis/verbouwplannen, en daarvoor is PL misschien wel een oplossing. Het gaat mij er vooral om dat er zo snel wordt gewezen op de lage TCO, maar dat veel mensen daar niets aan hebben omdat de initiële investering te hoog is.
Mijn sociale omgeving bestaat voor het grootste deel uit HBO+ opgeleide jonge gezinnen, en op een enkele zakelijke lease na, heeft iedereen een 2ehands auto uit de sub-10k prijsklasse, en het grootste deel zelfs sub €5k.
Daarnaast hebben mijn vrouw en ik een eigen bedrijf naast dat we allebei in loondienst werken. Dat scheelt ook een flinke slok op de borrel met aftrekposten en subsidies... Er zijn opzich wel mogelijkheden, maar je moet jezelf soms even in de juiste positie manouvreren om er gebruik van te maken...
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Ik lurk nu al meer dan 5 jaar mee op dit topic en andere EV topics binnen en buiten Tweakers. In al die tijd nog nooit bij een van de posters gehoord dat de accu sterk gedegradeerd is. Wel soms vervanging door defecten, maar onder garantie/terugroepactie. In sommige statistieken, voornamelijk Nissan Leaf (oude generaties) en Tesla is soms een sterke degradatie gerapporteerd, maar dat waren EV's uit de beginjaren (tot ca. 2016) en je weet niet hoe er met de accu is omgegaan.Joosie200 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:59:
[...]
Nu heb ik een mild hybrid Honda. Ooit ook populair want vrijwel geen bijtelling. Maar een high voltage accupack die niet het eeuwige leven heeft. En dat bleek kort na aanschaf. De auto was toen 12 jaar sinds productie en toe aan een nieuwe set. Gekozen voor een refurbished pack wat me 800 euro heeft gekost. (nieuwprijs 2000 euro)
Mede gebaseerd op mijn eigen ervaringen (165.000 km in 5 jaar) in een Ioniq 28 kWh waar ik 0% degradatie heb opgemerkt (echt meten is nog steeds tricky), ben ik niet meer zo bang om met een occasion een kat in de zak te kopen. Temeer daar autofabrikanten het battery management system continu verbeteren en een garantie van 5-8 jaar of 200.000km geven op de accu. Ik denk dat de angst voor een gedegradeerde accu in een occasion meer een soort koudwatervrees is (iedereen lult elkaar na) waar je overheen kan komen door de feiten en statistieken een keer goed op een rijtje te zetten en dan pas conclusies te trekken.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Andere factor is de belastingsfactor: hoe zwaarder een accu wordt belast (laden of ontladen, denk aan snelladen maar ook snel optrekken) hoe meer degradatie dat oplevert. Deze factor wordt veelal uitgedrukt in de eenheid 'C'. Niet van Coulomb, maar van 'capaciteit'. Stel je hebt een accu van 10kWh en je vraagt (of geeft) een vermogen van 10kW, dan spreek je van 1C.
1C werd nog vaak als ideaal/optimaal maximum gezien. Snelladen zit daar vaak boven, evenals veel vermogen trekken. Tesla's hebben bijv. hier factor 3-5C wat een wissel trekt op je degradatie, andere merken zijn veelal wat voorzichtiger.
Dus puur vanuit veelgebruikte degradatiefactoren gerekend is een grotere accu eigenlijk altijd beter. Uiteraard spelen er meer factoren (bijv. 'overcapaciteit' die wordt aangehouden, temperaturen waaraan de accu wordt blootgesteld en algemene degradatie als gevolg van leeftijd).
Dus een accu van een oud vrouwtje zou in dit geval theoretisch beter moeten blijken dan 'gemiddeld' (wat bij ICE's juist vaak geen goede factor is, want die moeten juist vaker en langere tijd gereden worden).
Hoe groot het effect van elk van deze factoren is blijft nog gissen, maar hier zal in de loop van de jaren steeds meer duidelijkheid over komen. Feit is wel dat degradatie bij EV's over het algemeen als 'meevaller' wordt gezien, accu's tonen minder degradatie over de jaren dan men had verwacht. De tijd zal het verder leren.
Zelf ervaar ik geen enkele degradatie na 3 jaar, ik krijg nog steeds even hoge GOMs in de zomer (mijn 'ijkpunt') met een onveranderde rijstijl. Nooit snelgeladen, 1x per maand opladen tot 100% net voor een rit en verder altijd 80% maar dankzij covid slechts 50K gereden. Niet omdat het moet, maar omdat het mij geen moeite kost om 'goed' met de batterij om te gaan. Hiervoor is een eigen laadpaal of eentje die vrijwel altijd beschikbaar is rond huis wel redelijk essentieel. Naar mijn mening zet ik straks een zeer goede occasion op de markt zodra deze uit de lease loopt
[ Voor 19% gewijzigd door The__Virus op 09-02-2022 15:50 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
[ Voor 11% gewijzigd door Coasterfreak op 09-02-2022 16:38 ]
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Zou een private lease auto of een koop+batterijhuur constructie dit niet oplossen dan?TIGER1125 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:51:
[...]
Heel herkenbaar, ik zie het bij mijn ouders ook. Die zouden in navolging van ons en onze ervaringen ook graag overstappen. Maar goed die lopen dus naast de drempel van de initiële investering ook aan tegen de angst van de staat van de accu aan.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Bij elk dealer bezoek geef ik aan dat ik absoluut geen ICE wil. Al geeft'ie me een Dacia Spring mee, ik vind alles prima als ik maar niet in iets met brandstof hoef te zittenTIGER1125 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:51:
[...]
... op goingelectric.de wordt in een forum gerapporteerd wat de SOH (volgens de auto) van de Ioniq28 is:
/f/image/oAwZX9CTvGCHpgfE3NMXREED.png?f=fotoalbum_large)
Kortom: je kan er best een stukje mee rijden.
nb. in nl komen benzineauto's gemiddeld niet over de 300k km heen.
Ja, dat zou wat zijn: Hachy in een ICE. Komt er meteen een foto van in de krant!Hachy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:23:
[...]
Bij elk dealer bezoek geef ik aan dat ik absoluut geen ICE wil. Al geeft'ie me een Dacia Spring mee, ik vind alles prima als ik maar niet in iets met brandstof hoef te zitten
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Even heel iets anders. In de Europese Richtlijn Alternatieve Brandstoffen (AFIR) heeft iemand opgeschreven dat vanaf volgend jaar alle nieuwe laadpalen van een payment terminal moeten worden voorzien. Een bijzonder duur en ook kortzichtig idee dat de laadpaal uitrol hard zou afremmen en de AC tarieven significant zou verhogen.
Vandaar dat allerlei organisaties waaronder ook Nederlandse organisaties een open brief hebben geschreven naar het Europese Comissie om deze tekst te veranderen in
'bij laadpalen met een vermogen lager dan 50kW optioneel, en daarboven verplicht uitgevoerd met payment terminal.'
Een goede zaak wat mij betreft. Zo krijgen alle snelladers een payment terminal en hoeft de uitrol van AC paaltjes geen onnodige vertraging op te lopen en kunnen de AC laadtarieven relatief laag blijven.
Dit is die brief —> https://www.charin.global...-card-payment-systems.pdf
Het is een beetje dubbel. Zo’n regel zal het eea vertragen.Hachy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:59:
Ja dat wil ik echt niet op m'n geweten hebben.
Even heel iets anders. In de Europese Richtlijn Alternatieve Brandstoffen (AFIR) heeft iemand opgeschreven dat vanaf volgend jaar alle nieuwe laadpalen van een payment terminal moeten worden voorzien. Een bijzonder duur en ook kortzichtig idee dat de laadpaal uitrol hard zou afremmen en de AC tarieven significant zou verhogen.
Vandaar dat allerlei organisaties waaronder ook Nederlandse organisaties een open brief hebben geschreven naar het Europese Comissie om deze tekst te veranderen in
'bij laadpalen met een vermogen lager dan 50kW optioneel, en daarboven verplicht uitgevoerd met payment terminal.'
Een goede zaak wat mij betreft. Zo krijgen alle snelladers een payment terminal en hoeft de uitrol van AC paaltjes geen onnodige vertraging op te lopen en kunnen de AC laadtarieven relatief laag blijven.
Dit is die brief —> https://www.charin.global...-card-payment-systems.pdf
Mooie middenweg denk ik, maar ook hier soms lastig. Denk aan de Tesla Superchargers bijvoorbeeld, die nu langzaam opengesteld worden.
Een “payment terminal”, zou dat ook hetzelfde kunnen zijn als draadloos betalen? (Bijv met je telefoon/horloge..?)
Alleen met sh1tty niet werkende app/ online registratie en activatie + alleen via (niet werkend) internet betalen is rete irritant. Zeker in het buitenland.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Daarom is het ook goed dat voor snelladers het gewoon verplicht wordt.Stef87 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:32:
[...]
Het is een beetje dubbel. Zo’n regel zal het eea vertragen.
Mooie middenweg denk ik, maar ook hier soms lastig. Denk aan de Tesla Superchargers bijvoorbeeld, die nu langzaam opengesteld worden.
Een “payment terminal”, zou dat ook hetzelfde kunnen zijn als draadloos betalen? (Bijv met je telefoon/horloge..?)
Alleen met sh1tty niet werkende app/ online registratie en activatie + alleen via (niet werkend) internet betalen is rete irritant. Zeker in het buitenland.
Maar voor het AC paaltje bij de voetbalclub totaal overbodig en kostenverhogend imho. De superchargers zijn een verhaal apart, er woedt op europees niveau een flinke discussie of deze nu wel of niet 'public accessible' zijn en of ze daarmee wel/niet onder Europese regelgeving vallen. Ze staan namelijk nooit op publiek terrein en zijn ook nooit met publiek geld betaald.
Is een "payment terminal" (Maestro NFC) echt zo veel duurder dan de huidige RFID + backend? Want ik steun deze richtlijn van harte! Het is echt te bizar voor woorden dat je niet gewoon bij elke publieke laadpaal met een willekeurige bankpas kan betalen.Hachy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:59:
[...]
[...]
Due SuC werken volgens mij ook niet met een optimale snelheid. Ik heb ze hier in Apeldoorn een keer geprobeerd. Dat zijn V3 meen ik. Ik haalde lang niet de snelheid die je bij andere laders haalt. Wellicht is daarvoor ook de pilot. Uiteraard is het vooral in landen zoals Frankrijk een hele welkome aanvulling. Zeker gezien SuC veel minder vaak buiten gebruik zijn dan andere laders.Hachy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:56:
[...]
Daarom is het ook goed dat voor snelladers het gewoon verplicht wordt.
Maar voor het AC paaltje bij de voetbalclub totaal overbodig en kostenverhogend imho. De superchargers zijn een verhaal apart, er woedt op europees niveau een flinke discussie of deze nu wel of niet 'public accessible' zijn en of ze daarmee wel/niet onder Europese regelgeving vallen. Ze staan namelijk nooit op publiek terrein en zijn ook nooit met publiek geld betaald.
!null schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:22:
@Minneyar
Bekende van me gaan nu voor een private lease e-C4. Die zit ip 360 euro per maand ofzo (aanbieding) waar dan nog 40 euro per maand afgaat vanwege de subsidie. Daar kun je bijna niet tegenop en hoef je de nieuwprijs dus ook niet te betalen.
Met 17.000km komen wij uit op nauwelijks meerkosten. Ik ga €369 betalen per maand voor een loaded e-c4. Mijn Auris Hybrid kost met alle kosten bijna net zo veel per maand. En daarom gaat bij ons die Auris te deur uit. Onbezorgd 5 jaar rijden. Zonder onverwachte kosten. Ik vind het een fijn idee.Minneyar schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:32:
[...]
Ok, maar vul nu eens 30k km inn dan wordt het al € 493, exc "brandstof" (ik heb nog geen zonnepanelen maar wel een oprit dus dat scheelt). De Opel kost tot nu toe €450 inc afschrijving en "brandstof" maar, toegegeven nog zonder onderhoud.
Ja. Een RFID reader kost €1,- plus nog een klein beetje GPRS data. Een betaalterminal kost al snel €20 per maand per paal en er moet een pinpad worden aangebracht + nog diverse beveiligingen vanuit bank wet & regelgeving. Exploitatiekosten hoger, transactiekosten hoger, banken gaan geld vragen = tarief omhoog. De richtlijn is ook wel goed, alleen de verplichting voor AC moet eraf.RichieB schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:19:
[...]
Is een "payment terminal" (Maestro NFC) echt zo veel duurder dan de huidige RFID + backend? Want ik steun deze richtlijn van harte! Het is echt te bizar voor woorden dat je niet gewoon bij elke publieke laadpaal met een willekeurige bankpas kan betalen.
Voor DC snelladers is het absoluut een mooie toevoeging. Maar op elk AC laadpunt is totaal overbodig.
Ik vind het overigens helemaal niet zo bizar zoals je schetst. Met een simpel RFID kaartje kan je via roaming bij 250.000 laadpunten terecht, het alternatief met alleen een betaalpas betekent meer dan 1500 betaalsystemen van ieder stroomnetwerk in Europa. Lijkt me ook niet optimaal.
Ik denk dat als het tarief voor bankpas AC-laden €0,50/kWh wordt, er veel mensen met plezier een laadpas gaan gebruiken.
Juist de Zoe zou ik links laten liggen. Gênant hoe slecht deze is in de euro ncap. Leuk dat ev rijden, maar wel graag veilig.Coasterfreak schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:28:
[...]
even kijken naar een occasion zoe met huuraccu...? zijn al je zorgen over een brakke accu weg
Hij zegt toch occassion? In de gloednieuwe hebben ze gekozen om de zijraam airbags weg te bezuinigen in ruil voor meer elektronische hulpmiddelen omdat dat volgens euro ncap juist meer ongelukken zou reduceren.rare-Quark schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:51:
[...]
Juist de Zoe zou ik links laten liggen. Gênant hoe slecht deze is in de euro ncap. Leuk dat ev rijden, maar wel graag veilig.
(waarna euro ncap ze 0 sterren geeft en zegt dat het echt niet kan... euro ncap is wel een beetje een wij van wceend weten wat veilig is clubje hoor... laten zich flink betalen door de lobby van LKA cameras etc)
Maar de oude hebben gewoon nog die airbags hoor
[ Voor 16% gewijzigd door Kodess op 09-02-2022 22:09 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
De algemene regels voor een lang batterijleven zijn wel bekend. Een accu een 2e of 3e leven geven door een aantal slechte cellen te vervangen zou ook heel normaal moeten zijn. Belachelijk dat er vaak alleen volledige en veel te dure swaps voorgesteld worden (ook bij Tesla). Onderhoudsmogelijkheden zou men bij wet ook wel mogen verplichten.assje schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:53:
Groot gemis bij elektrische auto's voor de occasionmarkt is het gebrek aan eenduidige definitie van SHO. Dit lijkt wellicht een interessante ontwikkeling:
https://www.nu.nl/auto/61...enaar-van-een-ev-wel.html
[...]
En ook hier nog een keer qua gebruik:
[...]
Ik begreep ook dat de truc was om bepaalde degradatie tegen te gaan met allerhande additieven. Met de juiste ontwikkeling was men er een paar jaar geleden van overtuigd (aantal optredens groep Jeff Dahn, waar Tesla de kennis vandaan haalt) dat de lifetime wel de 30 jaar zou moeten kunnen halen met de juiste management/additieven. Momenteel is de garantie 8 jaar, wat de minimum case behelst (nominaal zal dus 2-3x langer zijn).
Bij de Tesla weet ik dat de max C, die invloed heeft, erg gevoelig is voor de staat van de accu, het weer en de conditionering. Dat is waarom ze wel 4C kunnen halen; omdat ze goed weten wanneer dat verantwoord is qua lifetime en wanneer niet. De rest kiest de max C heel wat conservatiever en is denk ik iets ‘dommer’ qua management.
Ik weet niet hoeveel differentiatie er eigenlijk zit op de verschillende batterij en battery management suppliers v.w.b. de cel chemie en slim control. Kan mij best voorstellen dat de Leaf rijders in Arizona nooit een lifetime halen van meer dan 5 jaar, terwijl een Opel die nooit snel laad hier op lage C en redelijk management wellicht 20 jaar mee gaat. Hoe de Tesla zich met zijn aggressieve management verhoud vind ik ook interessant. De model S en 3 data vond ik er goed uitzien, maar had ook veel spreiding op de degradatie curve (leek gemiddeld wel >20 jaar mee te gaan voordat de gemiddelde curve onder de 80 procent kwam).
Eigenlijk moeten we als consumenten dit allemaal gaan loggen zodat we de fabrikanten kunnen afrekenen op hun occasions over een 5 tot 10 jaar. De lifetime en reparatiemogelijkheden van een oude accu gaat wel een ding worden denk ik. Hopelijk krijgen we niet teveel drama’s als de oude leaf.
Dat wist ik niet. Ik had er naar gekeken als optie (nieuw) en schok me dood. Bedankt.Kodess schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:08:
[...]
Hij zegt toch occassion? In de gloednieuwe hebben ze gekozen om de zijraam airbags weg te bezuinigen in ruil voor meer elektronische hulpmiddelen omdat dat volgens euro ncap juist meer ongelukken zou reduceren.
(waarna euro ncap ze 0 sterren geeft en zegt dat het echt niet kan... euro ncap is wel een beetje een wij van wceend weten wat veilig is clubje hoor... laten zich flink betalen door de lobby van LKA cameras etc)
Maar de oude hebben gewoon nog die airbags hoor
In mijn MiEV heb ik een OpenVehicles OVMS versie 3 ingebouwd, daarmee kan ik de status van de auto uitlezen. Er zit een Simyo prepaid sim in voor de datacommunicatie. Deze heb ik de afgelopen 6 jaar 1 keer met 10 euro bijgewerkt.M.Cremaster schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:51:
Sinds kort eigenaar van een Peugeot Ion (2012) met 51k kilometers op de teller. De actieradius is uiteraard beperkt maar ruim voldoende voor mijn woonwerkafstand (20 km enkele reis en altijd een vrije laadpaal op mijn werk) en de auto is dus perfect als tweede auto/boodschappenwagen. Momenteel haal ik op een volle accu ongeveer 80 kilometer als ik alle verbruikers uitzet. Ik zou graag de SoH van mijn accu willen achterhalen. Nu kan ik natuurlijk een goede OBDII adapter kopen en software om de auto uit te lezen, maar zou je het ook simpelweg (grofweg) kunnen achterhalen door de auto leeg te rijden, en dan aan een laadpaal te zetten om vervolgens in de app van de laadpasaanbieder te kijken hoeveel kWh er is geladen tot de accu 100% vol is?
De Ion heeft 88 cellen van 3,7 volt elk = samen 325 v. Stel er gaat voor 12 kWh aan stroom in tot de accu aangeeft vol te zijn, kan ik dan stellen dat de huidige Ah van de accu 12000 Wh/325 v = 36,9 Ah is?
Met de smartphone app wordt ook de SoH gerapporteerd van de accu, maar via de Wifi van de OVMS (ik rijd rond met een AP
Mijn accu van december 2015 (auto is december 2010) heeft nu circa 83% SoH met circa 39,9Ah berekende inhoud van de 50Ah af fabriek. De accu heeft 124k kilometer afgelegd sinds dec 2015.
Waarom kan het wel uit voor parkeerpalen? Omdat daar meer omzet mee gegenereerd wordt? Of omdat het slimmer groot wordt ingekocht?Hachy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:33:
[...]
Ja. Een RFID reader kost €1,- plus nog een klein beetje GPRS data. Een betaalterminal kost al snel €20 per maand per paal en er moet een pinpad worden aangebracht + nog diverse beveiligingen vanuit bank wet & regelgeving. Exploitatiekosten hoger, transactiekosten hoger, banken gaan geld vragen = tarief omhoog.
Ik ben dat echt niet met je eens. Die RFID wildgroei is echt bizar en onnodig. Abonnementen kunnen via CCS herkenning en eenmalig gebruik moet ook gewoon mogelijk zijn zonder op voorhand een pasje aan te schaffen. QR-code met ideal / creditcard betaling lijkt me toch het minimum om aan te bieden.De richtlijn is ook wel goed, alleen de verplichting voor AC moet eraf.
Voor DC snelladers is het absoluut een mooie toevoeging. Maar op elk AC laadpunt is totaal overbodig.
[...]
Tientallen tot honderd parkeerplaatsen op een enkele terminal terwijl de RFID lezer maar op maximaal één dubbele paal ingezet wordt.RichieB schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:03:
[...]
Waarom kan het wel uit voor parkeerpalen? Omdat daar meer omzet mee gegenereerd wordt? Of omdat het slimmer groot wordt ingekocht?
[...]
Ik ben dat echt niet met je eens. Die RFID wildgroei is echt bizar en onnodig. Abonnementen kunnen via CCS herkenning en eenmalig gebruik moet ook gewoon mogelijk zijn zonder op voorhand een pasje aan te schaffen. QR-code met ideal / creditcard betaling lijkt me toch het minimum om aan te bieden.
Tesla heeft met het openstellen van de Superchargers het ook via creditcard, maar dan moet je wel zelf aangeven welke paal je wilt activeren. Niet heel gebruikersvriendelijk.
Wat voor auto? Hoe leeg was je accu en was de accu beetje warm? Ben wel benieuwd naar de ervaringen met de Tesla laders door andere auto's, nog weinig over gehoord behalve 'het werkt'.fisherman schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:21:
[...]
Due SuC werken volgens mij ook niet met een optimale snelheid. Ik heb ze hier in Apeldoorn een keer geprobeerd. Dat zijn V3 meen ik. Ik haalde lang niet de snelheid die je bij andere laders haalt. Wellicht is daarvoor ook de pilot. Uiteraard is het vooral in landen zoals Frankrijk een hele welkome aanvulling. Zeker gezien SuC veel minder vaak buiten gebruik zijn dan andere laders.
Ik vind voor beide opties (terminal/rfid) wel wat te zeggen. Je wil dat de uitrol van laadpalen zo goedkoop mogelijk is. Dan wil je allereerst dat iedereen van de palen gebruik kan maken, wat weer tegen de wildgroei van tags is. Aan de andere kant wil je ook weer niet een verplichte dure terminal, die uiteraard zo duur is omdat banken daar een monopolie op hebben.Deveon schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:16:
[...]
Tientallen tot honderd parkeerplaatsen op een enkele terminal terwijl de RFID lezer maar op maximaal één dubbele paal ingezet wordt.
Tesla heeft met het openstellen van de Superchargers het ook via creditcard, maar dan moet je wel zelf aangeven welke paal je wilt activeren. Niet heel gebruikersvriendelijk.
Laat ze maar werken aan een wat betaalbaarder terminal. Ik ben bang echter dat er groepen zijn die daar niet zo’n trek in hebben. Tja, wat is dan wijsheid? Ik denk dat de verplichting nog iets te vroeg is. Het kan ook altijd nog later toegevoegd worden; stroom en gprs is voldoende. De chip voor het schakelcircuit zou het probleem niet moeten zijn qua kosten.
Hee dat is een leuk systeem. Helaas niet voor de Ampera-e lijkt het.databeestje schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:27:
[...]
In mijn MiEV heb ik een OpenVehicles OVMS versie 3 ingebouwd, daarmee kan ik de status van de auto uitlezen. Er zit een Simyo prepaid sim in voor de datacommunicatie. Deze heb ik de afgelopen 6 jaar 1 keer met 10 euro bijgewerkt.
Met de smartphone app wordt ook de SoH gerapporteerd van de accu, maar via de Wifi van de OVMS (ik rijd rond met een AP) kan ik ook de per cel status en spanning zien.
Mijn accu van december 2015 (auto is december 2010) heeft nu circa 83% SoH met circa 39,9Ah berekende inhoud van de 50Ah af fabriek. De accu heeft 124k kilometer afgelegd sinds dec 2015.
Kun je met het systeem ook laden stoppen bij 80% bijvoorbeeld als de auto dat niet kan.
Bekende van me willen dat ook met een I-miev.
RFID's is zo goedkoop mogelijk.. Het beste zou zijn als de auto zelf gekoppeld is aan een betaalmiddel en je helemaal geen aparte betaling hoeft te doen (CCS AutoCharge). Een aanpak zoals Tesla (net als met betaald parkeren apps) en een goede tweede alternatief. Hiervoor moeten de snelladers alleen wel fatsoenlijk internet hebben zodat ze ook WiFi beschikbaar kunnen stellen. Tesla is hiermee aan het testen met Starlink dacht ik.rare-Quark schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:03:
[...]
Ik vind voor beide opties (terminal/rfid) wel wat te zeggen. Je wil dat de uitrol van laadpalen zo goedkoop mogelijk is. Dan wil je allereerst dat iedereen van de palen gebruik kan maken, wat weer tegen de wildgroei van tags is. Aan de andere kant wil je ook weer niet een verplichte dure terminal, die uiteraard zo duur is omdat banken daar een monopolie op hebben.
Laat ze maar werken aan een wat betaalbaarder terminal. Ik ben bang echter dat er groepen zijn die daar niet zo’n trek in hebben. Tja, wat is dan wijsheid? Ik denk dat de verplichting nog iets te vroeg is. Het kan ook altijd nog later toegevoegd worden; stroom en gprs is voldoende. De chip voor het schakelcircuit zou het probleem niet moeten zijn qua kosten.
Die terminal is duur omdat het aan allerlei eisen moet doen met betrekking tot veiligheid. Er is helemaal geen monopolie op gezien ik bij de kapper aan huis ook kan pinnen. Zelfs servicemonteurs komen steeds vaker met een pinterminal aan.
Dit is ook precies wat in het voorstel staat en ook bij veel AC laadpalen al kan. Daar is geen fysieke hardware investering voor nodig.RichieB schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:03:
[...]
QR-code met ideal / creditcard betaling lijkt me toch het minimum om aan te bieden.
Dus ook geen Dacia Spring nemen. Heeft ook maar 1 ster. Trouwens waarom zijn de Zoe en de Spring wel door de RDW goedgekeurd?rare-Quark schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:51:
[...]
Juist de Zoe zou ik links laten liggen. Gênant hoe slecht deze is in de euro ncap. Leuk dat ev rijden, maar wel graag veilig.
Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
Omdat de Euro NCAP geen deel uitmaakt van de door de RDW, of zelfs de Europese keuringsinstanties, gehanteerde toelatingseisen voor auto's.de schompen schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:31:
[...]
Dus ook geen Dacia Spring nemen. Heeft ook maar 1 ster. Trouwens waarom zijn de Zoe en de Spring wel door de RDW goedgekeurd?
Kortom: ze zijn 'veilig genoeg'.
[ Voor 3% gewijzigd door Peter-036 op 10-02-2022 11:09 ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Het verhaal gaat vooral op voor de nieuwste Zoe. Die heeft 1 airbag minder las ik. Die hebben ze weggelaten, omdat er weinig aanrijdingen vanaf de zijkant gebeuren. Echter wordt daar natuurlijk wel op getest. Daardoor scoort de Zoe heel laag op dat gebied. Ik weet niet hoe het zit met standaarduitrustingen op die 2 modellen. Maar actieve veiligheidssystemen tellen tegenwoordig zwaar mee in de beoordeling. Als deze alleen zitten op de iets duurdere modellen, zullen de goedkoopste modellen (dat zijn doorgaans de modellen die beoordeeld worden door NCAP meen ik) een vertekend beeld geven.de schompen schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:31:
[...]
Dus ook geen Dacia Spring nemen. Heeft ook maar 1 ster. Trouwens waarom zijn de Zoe en de Spring wel door de RDW goedgekeurd?
Accu was niet warmgereden. Laadpercentage weet ik niet meer, maar het was wel een paar kW lager dan dat ik verwacht had. Overigens ben ik niet de enige die een lagere laadsnelheid ervaart met een SuC. Ik las dat meerdere mensen dezelfde ervaring hadden met niet Tesla's. Wellicht gewoon iets softwarematigs.The__Virus schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:38:
[...]
Wat voor auto? Hoe leeg was je accu en was de accu beetje warm? Ben wel benieuwd naar de ervaringen met de Tesla laders door andere auto's, nog weinig over gehoord behalve 'het werkt'.
En bovenal omdat de NCAP een nogal eigenaardig manier heeft om sterren te geven. Kijk alleen naar hoeveel verschillen er bij de Zoe zitten terwijl alleen die zij-airbag is aangepast. Waarbij die gewoon voldoet aan de normale toelatinseisen en die makkelijk haalt. Ook de actieve veiligheidssystemen (ook degenen die niets toevoegen) tellen zwaar mee.Peter-036 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:08:
[...]
Omdat de Euro NCAP geen deel uitmaakt van de door de RDW, of zelfs de Europese keuringsinstanties, gehanteerde toelatingseisen voor auto's.
Kortom: ze zijn 'veilig genoeg'.
De NCAP is dus leuk om wat vergelijkingen mee te maken, maar ik heb vaak het idee dat er iets teveel lobby-werk bij de beoordelingen komt kijken.
[removed]
Bovendien worden de eisen steeds strenger. Op zich prima, maar in 2013 haalde de Zoe nog 5 sterren: https://www.euroncap.com/...201%C2%BD%20year%20infant.redwing schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:23:
[...]
En bovenal omdat de NCAP een nogal eigenaardig manier heeft om sterren te geven. Kijk alleen naar hoeveel verschillen er bij de Zoe zitten terwijl alleen die zij-airbag is aangepast. Waarbij die gewoon voldoet aan de normale toelatinseisen en die makkelijkhaalt. Ook de actieve veiligheidssystemen (ook degen die niets toevoegen) tellen zwaar mee.
De NCAP is dus leuk om wat vergelijkingen mee te maken, maar ik heb vaak het idee dat er iets teveel lobby-werk bij de beoordelingen komt kijken.
In het nieuwste model is inderdaad 1 airbag weggelaten en een ander veiligheidssysteem, maar alleen op het basismodel (wat bijna niemand koopt omdat je voor iets meer geld veel beter in de opties zit). Anders zou hij alweer 3 sterren gescoord hebben geloof ik. Euro NCAP heeft echter de policy om alleen het basismodel te testen (op zich ook weer prima te verdedigen, maar wel belangrijke info om te weten) dus vandaar het grote verschil in beoordelingen tussen uitbrengen originele model en nu.
Al met al is er dus nog wel wat aan te merken op de Euro NCAP beoordeling inderdaad. Maar het kwaad is al geschied, op een verjaardag zul je inderdaad dit commentaar te horen krijgen met je Zoe.
[ Voor 8% gewijzigd door Arfman op 10-02-2022 11:59 ]
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Maar dat is toch gewoon terecht? De auto is niet onveilig. Maar hij is duidelijk minder veilig dan andere auto’s en slechter dan wat anno 2022 gebruikelijk is. Dat zie je dus in de score. En dat de Euro NCAP steeds strenger wordt lijkt me alleen maar goed. Snap niet waarom iemand moeite doet om die slechte resultaten goed te praten. Gewoon niet zo’n slimme bezuiniging van Renault.Arfman schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:58:
[...]
Al met al is er dus nog wel wat aan te merken op de Euro NCAP beoordeling inderdaad. Maar het kwaad is al geschied, op een verjaardag zul je inderdaad dit commentaar te horen krijgen met je Zoe.
Je zult maar net in zo’n ‘minder vaak voorkomende’ aanrijding van de zijkant terecht komen.
[ Voor 34% gewijzigd door JTHZZ op 10-02-2022 12:14 ]
Leuk, maar formeel heeft de bank wel degelijk een monopolie. Zij bepalen deze eisen en of/en de condities van de aanbesteding. Met een verplichting tot terminals hebben ze geen enkel belang om dit goedkoper te willen doen.Deveon schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:24:
[...]
RFID's is zo goedkoop mogelijk.. Het beste zou zijn als de auto zelf gekoppeld is aan een betaalmiddel en je helemaal geen aparte betaling hoeft te doen (CCS AutoCharge). Een aanpak zoals Tesla (net als met betaald parkeren apps) en een goede tweede alternatief. Hiervoor moeten de snelladers alleen wel fatsoenlijk internet hebben zodat ze ook WiFi beschikbaar kunnen stellen. Tesla is hiermee aan het testen met Starlink dacht ik.
Die terminal is duur omdat het aan allerlei eisen moet doen met betrekking tot veiligheid. Er is helemaal geen monopolie op gezien ik bij de kapper aan huis ook kan pinnen. Zelfs servicemonteurs komen steeds vaker met een pinterminal aan.
Je kan je ook afvragen waarom de rfid dan niet deze eisen heeft en of het met een tussenvorm het dan niet goedkoper kan. Bijvoorbeeld universele europa brede RFID.
Blind ofwel de wildgroei aan rfid ofwel terminals hebben is een onzinnige padstelling.
Het ideaal zou zijn dat elke laadpaal/snellader duidelijk een een Europese database wordt opgenomen, met actuele tarieven, en dat de auto simpelweg kan communiceren met de laadpaal/snellader van welke rekening er moet worden afgeschreven.Deveon schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:16:
[...]
Tientallen tot honderd parkeerplaatsen op een enkele terminal terwijl de RFID lezer maar op maximaal één dubbele paal ingezet wordt.
Dát vind ik één van de heerlijke dingen van een Supercharger: inpluggen en ... oh wacht, dat was het al.
Ideaalbeeld: elke laadpaal die werkt zoals de Superchargers, dus niet kloten met RFID kaartjes of zelfs je bankpas, én een oprolbare stofzuigerslag ipv hanessen met de laadkabel uit je achterbak halen.
Zoals bij deze: https://qwello.eu/de/experience
We zitten nog steeds een beetje in de béta-fase. Het kan nóg makkelijker en beter.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Snelladers hebben al een vaste kabel en Fastned kan al plug and charge als je dat hebt ingesteld in de app.Jeroenneman schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:23:
[...]
Het ideaal zou zijn dat elke laadpaal/snellader duidelijk een een Europese database wordt opgenomen, met actuele tarieven, en dat de auto simpelweg kan communiceren met de laadpaal/snellader van welke rekening er moet worden afgeschreven.
Dát vind ik één van de heerlijke dingen van een Supercharger: inpluggen en ... oh wacht, dat was het al.
Ideaalbeeld: elke laadpaal die werkt zoals de Superchargers, dus niet kloten met RFID kaartjes of zelfs je bankpas, én een oprolbare stofzuigerslag ipv hanessen met de laadkabel uit je achterbak halen.
We zitten nog steeds een beetje in de béta-fase. Het kan nóg makkelijker en beter.
Met ISO 15118 is er nu een standaard voor plug and charge die op dit moment al in pilot is en verder wordt uitgerold. Nieuwe auto’s zullen dit ondersteunen, sommige nu al. Dus nog eventjes wachten.
Voor slow chargers/AC laadpalen is er geen oplossing mogelijk omdat de CCS-standaard geen digitale communicatie voorziet tussen auto en laadpaal. Met weerstandjes wordt bepaald welke stroom de auto maximaal accepteert en verder is er geen communicatie mogelijk. Dus daar gaat de komende 10 jaar niets veranderen.
Er is natuurlijk niet maar één bank dus er is feitelijk geen monopolie. Het zou een ander verhaal zijn als in de Europese Richtlijn Alternatieve Brandstoffen stond dat we met Tikkie moeten (kunnen) betalen.rare-Quark schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:14:
[...]
Leuk, maar formeel heeft de bank wel degelijk een monopolie. Zij bepalen deze eisen en of/en de condities van de aanbesteding. Met een verplichting tot terminals hebben ze geen enkel belang om dit goedkoper te willen doen.
Een haspel moet je ook altijd afrollen als er veel vermogen over gaat. Ik ben benieuwd hoe zij dat probleem gaan verhelpen want als je hem volledig moet afrollen is de handigheid er ook vanaf (kabel op de grond, wordt vies, viezigheid in de paal, ect).Jeroenneman schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:23:
[...]
Maar dat zou dan ook een reden zijn om alle oudere auto's te verbieden. Hoe er rekening mee dat zelfs de minst veilige moderne auto nog altijd veel veiliger is dan een auto van bijvoorbeeld 10 jaar oud. Misschien niet altijd voor de bestuurder, maar zeker voor de fietsers en voetgangers, waarvan de impact altijd veel groter is.JTHZZ schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:10:
[...]
Maar dat is toch gewoon terecht? De auto is niet onveilig. Maar hij is duidelijk minder veilig dan andere auto’s en slechter dan wat anno 2022 gebruikelijk is. Dat zie je dus in de score. En dat de Euro NCAP steeds strenger wordt lijkt me alleen maar goed. Snap niet waarom iemand moeite doet om die slechte resultaten goed te praten. Gewoon niet zo’n slimme bezuiniging van Renault.
Je zult maar net in zo’n ‘minder vaak voorkomende’ aanrijding van de zijkant terecht komen.
Er is op het gebied van de veiligheid zoveel verbeterd dat dat er ook nieuwe classificaties gemaakt moeten worden, anders hebben alle auto's een zelfde resultaat. Het zijn ook geen normen oid waar een auto aan moet voldoen, het geeft alleen een beetje extra informatie. Vergelijk hett maar met de energieklasse indeling van elektrische apparaten. Daarvan in de indeling dit jaar ook aangepast, omdat alle apparaten zuiniger geworden waren.
Waarom is die oplossing niet ook mogelijk voor slow chargers/AC palen? In de documentatie lees ik dat deze standaard voor zowel AC als DC mogelijk is. Fijn dat er al mee wordt geëxperimenteerd. Hopelijk dan over twee jaar verplicht in de gehele EU.JTHZZ schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:28:
[...]
Snelladers hebben al een vaste kabel en Fastned kan al plug and charge als je dat hebt ingesteld in de app.
Met ISO 15118 is er nu een standaard voor plug and charge die op dit moment al in pilot is en verder wordt uitgerold. Nieuwe auto’s zullen dit ondersteunen, sommige nu al. Dus nog eventjes wachten.
Voor slow chargers/AC laadpalen is er geen oplossing mogelijk omdat de CCS-standaard geen digitale communicatie voorziet tussen auto en laadpaal. Met weerstandjes wordt bepaald welke stroom de auto maximaal accepteert en verder is er geen communicatie mogelijk. Dus daar gaat de komende 10 jaar niets veranderen.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Bijkomend voordeel: kan je meteen op de website die je met de QR-code opent zien hoeveel je per kWh en/of minuut gaat betalen. Volgens mij is het nu al verplicht om dat inzichtelijk te maken maar het gebeurt nergens.Hachy schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:26:
[...]
Dit is ook precies wat in het voorstel staat en ook bij veel AC laadpalen al kan. Daar is geen fysieke hardware investering voor nodig.
QR-code voor betalen mag van mij ook meteen een verplichting worden voor alle bestaande palen. Kom op, het is 2022!
Dit gaat een beetje offtopic dus dit een laatste reaktie. Het gaat er vooral om dat als je de Zoe vergelijkt met andere auto's die b.v. 3 sterren halen, er helemaal niet zo'n groot verschil is. Met 1 ster verwacht je gewoon dat de auto onveilig is en iig veel onveiliger dan de auto's met 3 sterren of meer.JTHZZ schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:10:
[...]
Maar dat is toch gewoon terecht? De auto is niet onveilig. Maar hij is duidelijk minder veilig dan andere auto’s en slechter dan wat anno 2022 gebruikelijk is. Dat zie je dus in de score. En dat de Euro NCAP steeds strenger wordt lijkt me alleen maar goed. Snap niet waarom iemand moeite doet om die slechte resultaten goed te praten. Gewoon niet zo’n slimme bezuiniging van Renault.
Het gaat er dus niet om dat er strenger getest wordt, maar vooral dat de sterren niet echt logisch verdeeld zijn. Sommige technische snufjes die voor de veiligheid weinig tot niets toevoegen leveren je al sterren op. De NCAP geeft daarmee gewoon slecht aan hoe veilig een auto nu daadwerkelijk in de praktijk is. Gewoon kopen die Zoe dus
[removed]
Ik denk dat het theoretisch kan maar je zult er een andere connector voor nodig hebben omdat de huidige CCS connector met AC geen digitale communicatie heeft en dus geen ID kan doorgeven. Misschien wordt er nog een slimmigheidje op bedacht maar ik denk dat dat de komende 10 jaar niet lukt op AC laadpalen.Jeroenneman schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:38:
[...]
Waarom is die oplossing niet ook mogelijk voor slow chargers/AC palen? In de documentatie lees ik dat deze standaard voor zowel AC als DC mogelijk is. Fijn dat er al mee wordt geëxperimenteerd. Hopelijk dan over twee jaar verplicht in de gehele EU.
[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 10-02-2022 12:54 ]
Misschien mis ik iets, maar er zijn toch maar een handjevol betaalnetwerken in Europa? Waar komt het getal van 1500 vandaan? Als je op reis gaat kan je toch ook gewoon je drinken en eten afrekenen met je betaalkaart (al zijn er ook landen waar het gebruikelijk is dat je contant betaald)?Hachy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:33:
Ik vind het overigens helemaal niet zo bizar zoals je schetst. Met een simpel RFID kaartje kan je via roaming bij 250.000 laadpunten terecht, het alternatief met alleen een betaalpas betekent meer dan 1500 betaalsystemen van ieder stroomnetwerk in Europa. Lijkt me ook niet optimaal.
Eerlijk gezegd ben ik wel een voorstander voor dit voorstel. Dat alles gelijk zo veel duurder moet worden geloof ik niet zo. De RFID passen zijn veel fraudegevoeliger dan een bankpas. Bovendien kan je ook systemen bedenken dat je met 1 betaalterminal meerdere laadpalen kan bedienen. Bij een tankstation hoef je ook niet per se bij iedere pomp apart te kunnen betalen.
Maar wel weer super onhandig als je geen telefoon bij je hebt, je geen bereik hebt in de ondergrondse parkeergarage of 1 van de andere zaken waarom het net eventjes niet werkt. Dus het zou niet als enige betaalmogelijkheid mogelijk moeten zijn.RichieB schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:41:
QR-code voor betalen mag van mij ook meteen een verplichting worden voor alle bestaande palen. Kom op, het is 2022!
Dat gaat toch gewoon via de CP pin van de Type 2 stekker? Heb je zelfs de DC pinnen van de Combo stekker niet voor nodig.JTHZZ schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:48:
[...]
Ik denk dat het theoretisch kan maar je zult er een andere connector voor nodig hebben omdat de huidige CCS connector geen digitale communicatie heeft en dus geen ID kan doorgeven. Misschien is er een slimmigheidje of een ander protocol bedacht wat ik niet ken.
[ Voor 7% gewijzigd door RichieB op 10-02-2022 12:54 ]
Bij AC laden worden deze pins alleen analoog gebruikt. Geen digitale communicatie. Misschien is er een slimmigheidje bedacht om backward compatible plug and charge te doen via dit protocol maar daar heb ik geen inzicht in. Alle publicaties over de ISO standaard die ik ken gaan over DC snelladen. Je zou natuurlijk via die CP pin ook bij AC laden data versturen maar de vraag is of de huidige laadpalen daarmee overweg kunnen.RichieB schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:54:
[...]
Dat gaat toch gewoon via de CP pin van de Type 2 stekker? Heb je zelfs de DC pinnen van de Combo stekker niet voor nodig.
[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 10-02-2022 13:03 ]
In Nederland is het zo slecht nog niet geregeld (je kan volgens mij met elke laadpas bij elke laadpaal terecht) maar in het buitenland of voor buitenlanders op bezoek in Nederland is het echt een drama. En dan heb ik het nog niet eens over de wildgroei en ondoorzichtigheid van de tarieven.Hachy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:33:
[...]
Ik vind het overigens helemaal niet zo bizar zoals je schetst. Met een simpel RFID kaartje kan je via roaming bij 250.000 laadpunten terecht,
Er is toch een Europees gestandaardiseerd betaalsysteem? Kies een willekeurige payment provider en je bedient in 1x de hele EU.het alternatief met alleen een betaalpas betekent meer dan 1500 betaalsystemen van ieder stroomnetwerk in Europa. Lijkt me ook niet optimaal.
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door RichieB op 10-02-2022 13:03 ]
CSS "plug and charge" + QR-code + WiFi AP en dan ben je er wel denk ik. Maar de RFID kaarten is natuurlijk een business model an sich geworden. Probeer daar nu nog maar eens vanaf te komen..JeroenE schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:52:
[...]
Maar wel weer super onhandig als je geen telefoon bij je hebt, je geen bereik hebt in de ondergrondse parkeergarage of 1 van de andere zaken waarom het net eventjes niet werkt. Dus het zou niet als enige betaalmogelijkheid mogelijk moeten zijn.
Dat is niet helemaal waar, het is volgens de norm mogelijk om de digitale communicatie over de pilot pin toe te voegen, maar dat maakt een laadpaal gelijk veel duurder, dus is er niemand die het doet. Het geeftJTHZZ schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:59:
[...]
Bij AC laden worden deze pins alleen analoog gebruikt. Geen digitale communicatie. Misschien is er een slimmigheidje bedacht om backward compatible plug and charge te doen via dit protocol maar daar heb ik geen inzicht in. Alle publicaties over de ISO standaard die ik ken gaan over DC snelladen. Je zou natuurlijk via die CP pin ook bij AC laden data versturen maar de vraag is of de huidige laadpalen daarmee overweg kunnen.
Ook de auto's zijn er niet allemaal voor geschikt, want auto's die niet kunnen snelladen hebben in principe geen mogelijkheid voor digitale communicatie.
De communicatie tussen auto en laadpaal is juist expres zo minimaal mogelijk gehouden, zoals al eerder gezegd, met alleen een paar weerstandjes en een diode.
Er zijn ook nog auto's zonder CCS en bij AC laadpalen heb je dat ook al helemaal niet natuurlijk.RichieB schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:06:
CSS "plug and charge" + QR-code + WiFi AP en dan ben je er wel denk ik. Maar de RFID kaarten is natuurlijk een business model an sich geworden. Probeer daar nu nog maar eens vanaf te komen..
Wellicht dat dit wel toe te voegen is, maar in bestaande auto's zal dan wel nieuwe hardware gebouwd moeten worden om te kunnen communiceren met de laadpaal. Dat zal misschien nog wel het lastigste worden, zeker als het om merken gaat waarbij de fabrikant al weer 10 versies verder is.
Ik denk ook wel dat het hele RFID een model op zichzelf is geworden, vandaar dat er zo enorm veel verschillende pasjes zijn. Wat mij betreft is dat allemaal "overbodig". Zulke systemen in de lucht en bedrijven draaiend houden is natuurlijk ook niet gratis en wordt ook gewoon door de gebruikers betaald.
Dat is de wet van de remmende voorsprong: heel Nederland vol zetten met goedkope laadpalen (productie dan, verkoop/plaatsing is vaak wel prijzig) en nu niet meekunnen met de ontwikkelingen. Zodra CCS "plug and charge" gemeengoed wordt komt dat vanzelf ook naar de AC laadpalen.JTHZZ schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:59:
[...]
Je zou natuurlijk via die CP pin ook bij AC laden data versturen maar de vraag is of de huidige laadpalen daarmee overweg kunnen.
Dat denk ik ook. Er is wel wat slims te bedenken misschien wat backward compatible is maar dat gaat wel wat langer duren en zie ik de komende 10 jaar dus niet gebeuren omdat er nu alleen met weerstandjes wat analoge info wordt gesignaleerd over wat voor kabel er aan hangt en welke stroom de auto maximaal lust.RichieB schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:12:
[...]
Dat is de wet van de remmende voorsprong: heel Nederland vol zetten met goedkope laadpalen (productie dan, verkoop/plaatsing is vaak wel prijzig) en nu niet meekunnen met de ontwikkelingen. Zodra CCS "plug and charge" gemeengoed wordt komt dat vanzelf ook naar de AC laadpalen.
Bij snelladers is het makkelijker op te lossen met software, hoewel die ISO standaard wel een speciale encryptiechip nodig heeft. Daarom zal het in de meeste auto’s die het nog niet hebben niet gemakkelijk OTA te updaten zijn, tenzij die chip al als voorbereiding erin zit.
Op zich zitten de kosten uiteraard in het aanleggen van de dikke kabels bij de parkeerplaats zelf en de capaciteit regelen (installatiehuisjes, buffers enz). De doos, chip en slang kunnen op termijn wel vervangen worden, maar het zou wel mooi zijn als je met weinig aanpassingen deze up to date kan maken.JTHZZ schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:17:
[...]
Dat denk ik ook. Er is wel wat slims te bedenken misschien wat backward compatible is maar dat gaat wel wat langer duren en zie ik de komende 10 jaar dus niet gebeuren omdat er nu alleen met weerstandjes wat analoge info wordt gesignaleerd over wat voor kabel er aan hangt en welke stroom de auto maximaal lust.
Bij snelladers is het makkelijker op te lossen met software, hoewel die ISO standaard wel een speciale encryptiechip nodig heeft. Daarom zal het in de meeste auto’s die het nog niet hebben niet gemakkelijk OTA te updaten zijn, tenzij die chip al als voorbereiding erin zit.
Met monopolie bedoel ik dat je vanuit overheidswege een eis stelt, waarbij de bank als leverancier geen moeite hoeft te doen het zo goedkoop mogelijk te leveren. Ja, er zijn meerdere banken, maar ze hebben verplicht toegang tot elkaars netwerk nodig en rekenen bij elkaar tarieven, dus veel concurrentie is er in de praktijk dus niet.Deveon schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:24:
[...]
RFID's is zo goedkoop mogelijk.. Het beste zou zijn als de auto zelf gekoppeld is aan een betaalmiddel en je helemaal geen aparte betaling hoeft te doen (CCS AutoCharge). Een aanpak zoals Tesla (net als met betaald parkeren apps) en een goede tweede alternatief. Hiervoor moeten de snelladers alleen wel fatsoenlijk internet hebben zodat ze ook WiFi beschikbaar kunnen stellen. Tesla is hiermee aan het testen met Starlink dacht ik.
RFID is erg goedkoop, maar weer pas specifiek. Wellicht kan je met e.e.a. verplichting/technische oplossing (uitlezen rfid via smartphone) elke paal alsnog voor iedereen toegankelijk maken? De mogelijke fraude is ook wel minimaal natuurlijk. Wellicht dat een slimme onverlaat gratis een keer kan laden bij een slechte beveiliging wat je dan weer fixed. Bij een terminal kan er wellicht meer fout gaan.
Dat klinkt erg gaaf! Heb al een beetje gezocht maar kan geen stap-voor-stap installatiehandleiding vinden voor het inbouwen van OVMS in een Ion. Koppelt de module direct aan de poort waar je ook een ELM327 adapter op aansluit?databeestje schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:27:
[...]
In mijn MiEV heb ik een OpenVehicles OVMS versie 3 ingebouwd, daarmee kan ik de status van de auto uitlezen. Er zit een Simyo prepaid sim in voor de datacommunicatie. Deze heb ik de afgelopen 6 jaar 1 keer met 10 euro bijgewerkt.
Er zijn ongeveer 1500 stroomaanbieders. Ik ben ook zeker niet tegen het voorstel hoor, ik denk alleen net als de opstellers van de brief dat de betaalterminal verplichting op AC infra de uitrol zal remmen en duurder zal maken. Dat ernaar gestreefd wordt is denk ik wel een goed iets maar het gaat dus met name om de verplichting.JeroenE schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:52:
[...]
Misschien mis ik iets, maar er zijn toch maar een handjevol betaalnetwerken in Europa? Waar komt het getal van 1500 vandaan? Als je op reis gaat kan je toch ook gewoon je drinken en eten afrekenen met je betaalkaart (al zijn er ook landen waar het gebruikelijk is dat je contant betaald)?
Eerlijk gezegd ben ik wel een voorstander voor dit voorstel. Dat alles gelijk zo veel duurder moet worden geloof ik niet zo. De RFID passen zijn veel fraudegevoeliger dan een bankpas. Bovendien kan je ook systemen bedenken dat je met 1 betaalterminal meerdere laadpalen kan bedienen. Bij een tankstation hoef je ook niet per se bij iedere pomp apart te kunnen betalen.
[...]
Maar wel weer super onhandig als je geen telefoon bij je hebt, je geen bereik hebt in de ondergrondse parkeergarage of 1 van de andere zaken waarom het net eventjes niet werkt. Dus het zou niet als enige betaalmogelijkheid mogelijk moeten zijn.
Oh vast. Maar dat zijn dan toch geen 1500 betaalsystemen? Daarvan zijn er echt maar een handjevol. Ze zijn zelfs bezig om een te verzinnen of er geen Europees betaalsysteem moet komen juist omdat er maar een paar Amerikaanse bedrijven zijn die nu de dienst uit maken.Hachy schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:11:
Er zijn ongeveer 1500 stroomaanbieders.
Tja, als je het niet verplicht maakt dan komt het er dus nooit. Dus wat dat betreft snap ik die verplichting prima. Als ze dit niet willen dan hadden ze beter kunnen zorgen dat alle pasjes ook daadwerkelijk op iedere laadpaal werkt en dat doen de laadpaalaanbieders ook niet.Dat ernaar gestreefd wordt is denk ik wel een goed iets maar het gaat dus met name om de verplichting.
Nee, het zijn potentieel 1500 verschillende manieren waarop ze het betalingssysteem kunnen implementeren. Als het verplicht wordt moeten deze 1500 partijen daar over nadenken, beleid implementeren en hiermee aan de slag. Je kan je voorstellen wat dat voor de uitrol betekent.JeroenE schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:15:
[...]
Oh vast. Maar dat zijn dan toch geen 1500 betaalsystemen? Daarvan zijn er echt maar een handjevol. Ze zijn zelfs bezig om een te verzinnen of er geen Europees betaalsysteem moet komen juist omdat er maar een paar Amerikaanse bedrijven zijn die nu de dienst uit maken.
Ben ik niet met je eens, er worden hele grote stappen gezet. Voor snelladers begrijp ik de verplichting wel maar een verplichting voor AC infra zal voor veel (praktische) problemen zorgen de komende jaren wat de transitie en de EV rijder de komende jaren niet verder helpt. De wachttijden zijn nu al lang.[...]
Tja, als je het niet verplicht maakt dan komt het er dus nooit. Dus wat dat betreft snap ik die verplichting prima. Als ze dit niet willen dan hadden ze beter kunnen zorgen dat alle pasjes ook daadwerkelijk op iedere laadpaal werkt en dat doen de laadpaalaanbieders ook niet.
Dat lijkt me een gezocht probleem. Alle winkels in Europa kunnen het ook, dus er is expertise genoeg in de markt om een betaalterminal aan te sluiten. Voor zover mijn beperkte kennis gaat hoef je er ook weinig aan zelf te verzinnen, juist omdat dit allemaal zo streng gereguleerd is en je dus "alleen" maar de voorschriften hoeft te volgen.Hachy schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:41:
Nee, het zijn potentieel 1500 verschillende manieren waarop ze het betalingssysteem kunnen implementeren.
Bovendien: hoe hebben deze bedrijven het dan überhaupt voor elkaar kunnen krijgen op een RFID lezer aan te sluiten? Dat is ze alle 1500 keer ook gelukt, toch? Zijn daarna ineens alle slimme mensen bij die bedrijven vertrokken ofzo?
Het lijkt mij eerlijk gezegd juist handiger dat ze dit nu gaan regelen. Want als ze het over 10 jaar moeten doen dan zijn er nog veel meer laadpalen die ze moeten aanpassen. Het lijkt me ook relatief simpel op te lossen: laat de regeling ingaan voor nieuw te plaatsen laadpalen en geef een termijn van een paar jaar om de oude om te bouwen.Ben ik niet met je eens, er worden hele grote stappen gezet. Voor snelladers begrijp ik de verplichting wel maar een verplichting voor AC infra zal voor veel (praktische) problemen zorgen de komende jaren wat de transitie en de EV rijder de komende jaren niet verder helpt. De wachttijden zijn nu al lang.
.... lees de brief. Voor de implementatie van een betaalterminal in een laadpaal moet er aan bank-wetgeving worden voldaan, zoals de verplichting van een aanwezige pin-pad voor het invoeren van een pincode. Iets waar de meeste CPO's geen kaas van hebben gegeten.JeroenE schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:49:
[...]
Dat lijkt me een gezocht probleem. Alle winkels in Europa kunnen het ook, dus er is expertise genoeg in de markt om een betaalterminal aan te sluiten. Voor zover mijn beperkte kennis gaat hoef je er ook weinig aan zelf te verzinnen, juist omdat dit allemaal zo streng gereguleerd is en je dus "alleen" maar de voorschriften hoeft te volgen.
Bovendien: hoe hebben deze bedrijven het dan überhaupt voor elkaar kunnen krijgen op een RFID lezer aan te sluiten? Dat is ze alle 1500 keer ook gelukt, toch? Zijn daarna ineens alle slimme mensen bij die bedrijven vertrokken ofzo?
Natuurlijk, niets is onmogelijk, maar de vraag is: wat doet dit met de uitrol op korte termijn en wie gaat het betalen? Beide zaken waar ik me zorgen over maak en dat wegzetten als een gezocht probleem vind ik te makkelijk.
Heb je gelijk in. Blijven dezelfde zorgen. Wie betaalt de rekening? Wie neemt verantwoordelijkheid als de uitrol in zulke mate vertraagt dat de nu al overspannen verhouding tussen laadpaal en auto nog verder onder druk komt te staan? Maak het optioneel en laat de markt zijn werk doen. Als berijders ervoor willen betalen komt het vanzelf op AC infrastructuur. Zo niet, blijft het voor de rijders voordeliger op de huidige manier.[...]
Het lijkt mij eerlijk gezegd juist handiger dat ze dit nu gaan regelen. Want als ze het over 10 jaar moeten doen dan zijn er nog veel meer laadpalen die ze moeten aanpassen. Het lijkt me ook relatief simpel op te lossen: laat de regeling ingaan voor nieuw te plaatsen laadpalen en geef een termijn van een paar jaar om de oude om te bouwen.
Jij denkt er anders over. Gelukkig mogen we van mening verschillen in een vrij land
De keuze om een NFC pasje te gebruiken heeft niets met expertise te maken, maar is alleen een centenkwestie. Laadpalen worden namelijk niet alleen als openbare laadpunten in gebruik. Veel laadpunten worden prive gebruikt, met een backoffice connectie om de laadsessie te registreren zodat de kosten ervan vergoed kunnen worden. De NFC tag wordt hierbij als identificatie gebruikt, terwijl de kosten laag gehouden worden.Daarom is er oorspronkelijk voor een simpele NFC tag gekozen.JeroenE schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:49:
[...]
Dat lijkt me een gezocht probleem. Alle winkels in Europa kunnen het ook, dus er is expertise genoeg in de markt om een betaalterminal aan te sluiten.
Alleen voor laadpleinen waar veel wisselende mensen komen heeft het zin om een betaalterminal te implementeren. Dit zal de komende jaren wellicht door de gemeenten verplicht gesteld worden voor de nieuw te installeren palen, maar voor bestaande palen zie ik dat niet zo snel gebeuren. De bedragen per laadsessie zijn zo klein dat de kosten voor het verwerken van de betaling significant zijn.
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic