Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
@refused81 Verschil in GUI. bij meeste fabrikanten is de buffer hard. Bij Tesla zacht. Overigens was er pas een artikel dat bij de nieuwst accuvariant voor de short range het advies toch 100% opladen is.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:43
BarryH schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:54:
@refused81 Verschil in GUI. bij meeste fabrikanten is de buffer hard. Bij Tesla zacht. Overigens was er pas een artikel dat bij de nieuwst accuvariant voor de short range het advies toch 100% opladen is.
Wat bedoel je met hard en zacht?
Als je Volvo oplaadt naar 100% is het eigenlijk geen 100? En bij Tesla wel, of net andersom?

Ik weet dat oa bij Tesla lpf accu’s worden gebruikt die juist naar 100% geladen mogen/moeten worden

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
klopt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redzone
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 16:09
In de laatste fase van keuze van mijn salariswagen (in België).

Op basis van uitgebreide testritten gaat het nog tussen Hyundai Ioniq 5, Tesla MY en Volvo XC40 electric.

Ioniq 5 beviel het meeste omwille van het ruime en aangename interieur, in combinatie met een prettige ophanging (ik ben eerder gericht op comfort). De rijhouding is een twijfelgeval, voor mij is de ergonomie niet optimaal. En ik houd minder van de lederen stoelen… stof zit voor mij prettiger maar is geen optie want ik kies voor pakket Balance met HDA2.

MY AWD verbaasde in de positieve zin. Iets stuggere ophanging, heerlijke aandrijflijn, goede zit- en rijhouding. Wel heel duur als salariswagen (+3500 euro over 4 jaar in vergelijking met Ioniq 5 weliswaar in RWD). Interieurafwerking mag beter voor die prijs.

In laatste instantie komt dan het besef… als single zonder kinderen zijn dit wel heel grote auto’s :P . Volvo XC40 is wendbaarder in de stad en in ondergrondse garages waar ik veel vertoef. En als RWD nog iets goedkoper dan Ioniq 5. Objectief allicht wel een minder fijne auto (als ik reviews mag geloven).

Keuzestress… Alternatieve meningen welkom _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
redzone schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:03:
In de laatste fase van keuze van mijn salariswagen (in België).

Op basis van uitgebreide testritten gaat het nog tussen Hyundai Ioniq 5, Tesla MY en Volvo XC40 electric.

Ioniq 5 beviel het meeste omwille van het ruime en aangename interieur, in combinatie met een prettige ophanging (ik ben eerder gericht op comfort). De rijhouding is een twijfelgeval, voor mij is de ergonomie niet optimaal. En ik houd minder van de lederen stoelen… stof zit voor mij prettiger maar is geen optie want ik kies voor pakket Balance met HDA2.

MY AWD verbaasde in de positieve zin. Iets stuggere ophanging, heerlijke aandrijflijn, goede zit- en rijhouding. Wel heel duur als salariswagen (+3500 euro over 4 jaar in vergelijking met Ioniq 5 weliswaar in RWD). Interieurafwerking mag beter voor die prijs.

In laatste instantie komt dan het besef… als single zonder kinderen zijn dit wel heel grote auto’s :P . Volvo XC40 is wendbaarder in de stad en in ondergrondse garages waar ik veel vertoef. En als RWD nog iets goedkoper dan Ioniq 5. Objectief allicht wel een minder fijne auto (als ik reviews mag geloven).

Keuzestress… Alternatieve meningen welkom _/-\o_ .
Waarom ga je dan niet voor een Model 3? Ja, de laadruimte is anders, maar wel groot, zelfde aandrijflijn als de Model Y, maar een stuk goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:06
refused81 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:51:
[...]

Wat is hier het verschil in? Andere accu-soort, techniek? Of onwetendheid?
De consensus is dat je bij andere merken meer "headroom" in de accu hebt: een stuk aan de bovenkant dat je nooit vol kan laden. Dus 100% bij Polestar is eigenlijk 95% of wellicht 90%. Dat betekent dat je als berijder niet zo snel je accu kan slopen door hem te vaak te vol te laden, maar hiervoor lever je dus actieradius in. Bij Tesla kan je 'm 100% (is ook niet echt 100% maar dichterbij 100% dan de andere merken) vol laden die paar keer per jaar dat je het nodig hebt om extra bereik te krijgen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 17:17
refused81 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:51:
Wat ik me afvroeg, als nieuwe Tesla rijder krijg je het advies de accu altijd voor dagelijks gebruik op te laden naar 60,70,80 en maximaal 90%, voor de gezondheid van de accu.....
Dit zie je dan ook iedereen doen, inclusief Tesla zelf.

Bij andere merken waar ik proef heb gereden (Polestar, Volvo, Kia etc) lijkt het wel dat ze altijd laden tot 100%(in ieder geval bij de dealers).
Nou heb ik niet alle handleidingen van deze merken doorgebladerd, maar staat hier wat over in? Of is het gewoon naar 100%.

Wat is hier het verschil in? Andere accu-soort, techniek? Of onwetendheid?
In de handleiding van mij peugeot wordt wel geadviseerd om de accu zo veel mogelijk tot max. 80% te laden.
Alleen is er geen instelling om bij 80% het laden te stoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zADHer_-bQFm6puFA4qL_bNNa8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9Jdwz5YURW4ui8blvmuXp4z.jpg?f=fotoalbum_large

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
Jaapio_B schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:37:
[...]

In de handleiding van mij peugeot wordt wel geadviseerd om de accu zo veel mogelijk tot max. 80% te laden.

[Afbeelding]
8)7 Dat is net zoiets als op een zak chips zetten "Niet in 1x leeg eten."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redzone
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 16:09
GloriX schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:08:
[...]

Waarom ga je dan niet voor een Model 3? Ja, de laadruimte is anders, maar wel groot, zelfde aandrijflijn als de Model Y, maar een stuk goedkoper.
Ik rijd al 15 jaar in auto’s met een ‘rechte’ en hogere zithouding. Is een pluspunt omdat ik vaak in grote steden onderweg ben, beter overzicht (en wel zo fijn voor mijn rug…). Vandaar XC40 als kleiner alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:33
RichieB schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:27:
[...]

De consensus is dat je bij andere merken meer "headroom" in de accu hebt: een stuk aan de bovenkant dat je nooit vol kan laden. Dus 100% bij Polestar is eigenlijk 95% of wellicht 90%. Dat betekent dat je als berijder niet zo snel je accu kan slopen door hem te vaak te vol te laden, maar hiervoor lever je dus actieradius in. Bij Tesla kan je 'm 100% (is ook niet echt 100% maar dichterbij 100% dan de andere merken) vol laden die paar keer per jaar dat je het nodig hebt om extra bereik te krijgen.
Advies bij Polestar is ook om tot 90% te laden en alleen naar 100% als je een lange rit gaat maken. Staat gewoon aangegeven in het scherm waar je het laadpercentage instelt. Zelfde bij Volvo.
https://www.polestar.com/...-van-je-elektrische-auto/
Opladen tot 90% is beter voor je accu
Als je je elektrische auto net hebt, zul je er misschien nog van uitgaan dat je de accu altijd tot 100% moet opladen. Maar het is slimmer om niet verder te gaan dan 90%. Dan gaat je accu namelijk langer mee.

[ Voor 21% gewijzigd door JTHZZ op 11-01-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RichieB schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:27:
[...]

Steeds meer merken gaan richting een kleine buffer. Een Polestar heeft zeker geen 10% top buffer. Eerder 2 of 3 procent. Vandaar ook daar het advies om tot 90% te laden. Zelfde is ook bijvoorbeeld bij MEB van toepassing. Die raden dacht ik 80% aan in de handleiding.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Geven andere merken ook een waarschuwing als je meer dan 80% instelt, zoals Tesla doet? Want wie leest er nou een handleiding…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
RichieB schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:14:
Geven andere merken ook een waarschuwing als je meer dan 80% instelt, zoals Tesla doet? Want wie leest er nou een handleiding…
Komt bij Polestar duidelijk in beeld op de plek waar je het percentage instelt zodra je 90 of 100% instelt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0AxoZcEm21UWVkAFr4T9qegITA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHkZOPDpgEs8s2egnVhaxx1K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door JTHZZ op 11-01-2022 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
redzone schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:17:
[...]

Ik rijd al 15 jaar in auto’s met een ‘rechte’ en hogere zithouding. Is een pluspunt omdat ik vaak in grote steden onderweg ben, beter overzicht (en wel zo fijn voor mijn rug…). Vandaar XC40 als kleiner alternatief.
Ah, overzicht in een M3 is overigens erg goed door het lage dashboard, en de stoel had van mij nog wel wat lager gemogen… maar snap dat je daar niet naar terug wilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:57
[...]

[Afbeelding]
PSA had beloofd die optie in 2021 in de app te stoppen. Weinig van terecht gekomen. Maargoed, het kostte ze ook anderhalf jaar om de vertaling van Charge en delayed charge te veranderen van "In rekening brengen" en "uitgestelde kosten" naar "opladen" en "uitgesteld laden". :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:38
[...]
[Afbeelding]
Volgens mij is de vertaling hier ook met de Franse slag gedaan, dit is een verwarrend en tegenstrijdig advies vanuit Peugeot zo:
- Laad de tractiebatterij van uw electrische auto niet elke dag volledig op (laad de tractiebatterij zo vaak mogelijk tot maximaal 80% op)
Ok, niet elke dag tot 100% opladen dus, maar moet je hem nu zo vaak mogelijk tot 80% opladen? Ook als je even een kratje bier bij de supermarkt hebt gehaald en je komt met 78% terug? Ik denk dat ze hier eigenlijk bedoelen dat je hem zo mogelijk tot 80% moet opladen, tenzij je de volledige batterijcapaciteit nodig hebt voor een langere rit.

Ook wel knullig dat je de Peugeot niet tot een bepaald % kunt opladen, dan moet je dit dus zelf proberen in te schatten? Geldt dit ook voor de zuster-modellen van Opel en Citroën?
- Zet de auto niet weg als de auto langere tijd niet zal worden gebruikt (langer dan 12 uur) terwijl het laadniveau van de tractiebatterij hoog of laag is. Een goed laadniveau ligt tussen de 20 en 40%.
Dit is echt volkomen onduidelijk en ook in tegenspraak met de eerste alinea. Peugeot vindt blijkbaar dat langer dan 12 uur de auto niet gebruiken al 'langere tijd' is. Ik denk dat bijna alle Peugeot-rijders de auto elke dag langere tijd niet gebruiken (met name 's nachts). Een 'goed laadniveau ligt tussen de 20 en 40%', dus onder de 20% is te laag en boven de 40% is te hoog? Knappe rijder die elke nacht zijn Peugeot precies tussen die twee grenzen weet weg te zetten.
Los daarvan is het ook de vraag of je dan voldoende opgeladen bent voor een volgende rit?

Ik zie de beginnende EV-rijder hier al de haren uit zijn hoofd trekken hoe hij dit goed moet gaan regelen. 8)7

Het algemene advies volgens mij is om zo mogelijk het laadniveau niet onder de 20% of boven de 80% te laten komen. Heb je wel meer capaciteit nodig voor je range, dan laad je tot 90 of 100% op (liefst kort voor vertrek) en rijd je zonodig tot 10% (daaronder kom je vaak in 'turtle mode'). En het is beter om de auto niet lange tijd (in de zin van meerdere dagen) op 90% of meer, of 10% of minder te laten staan.

Veel EV's laten ook na meerdere jaren en vele kilometers nog nauwelijks degradatie van de accu zien, misschien met de Nissan Leaf als negatieve uitzondering door het nogal primitieve batterijmanagement. Dus er is weinig reden om hier heel moeilijk over te gaan doen, er is vaak al genoeg laad-stress bij (beginnende) EV-rijders.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:23
Wesco schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:16:
[...]

Ook wel knullig dat je de Peugeot niet tot een bepaald % kunt opladen, dan moet je dit dus zelf proberen in te schatten? Geldt dit ook voor de zuster-modellen van Opel en Citroën?
Jep... helaas.
En dan heb je ook nog de app, waar je dat zou moeten kunnen bijhouden, die natuurlijk maar half werkt...
[...]

Dit is echt volkomen onduidelijk en ook in tegenspraak met de eerste alinea. Peugeot vindt blijkbaar dat langer dan 12 uur de auto niet gebruiken al 'langere tijd' is. Ik denk dat bijna alle Peugeot-rijders de auto elke dag langere tijd niet gebruiken (met name 's nachts). Een 'goed laadniveau ligt tussen de 20 en 40%', dus onder de 20% is te laag en boven de 40% is te hoog? Knappe rijder die elke nacht zijn Peugeot precies tussen die twee grenzen weet weg te zetten.
Los daarvan is het ook de vraag of je dan voldoende opgeladen bent voor een volgende rit?

Ik zie de beginnende EV-rijder hier al de haren uit zijn hoofd trekken hoe hij dit goed moet gaan regelen. 8)7

Het algemene advies volgens mij is om zo mogelijk het laadniveau niet onder de 20% of boven de 80% te laten komen. Heb je wel meer capaciteit nodig voor je range, dan laad je tot 90 of 100% op (liefst kort voor vertrek) en rijd je zonodig tot 10% (daaronder kom je vaak in 'turtle mode'). En het is beter om de auto niet lange tijd (in de zin van meerdere dagen) op 90% of meer, of 10% of minder te laten staan.

Veel EV's laten ook na meerdere jaren en vele kilometers nog nauwelijks degeneratie van de accu zien, misschien met de Nissan Leaf als negatieve uitzondering door het nogal primitieve batterijmanagement. Dus er is weinig reden om hier heel moeilijk over te gaan doen, er is vaak al genoeg laad-stress bij (beginnende) EV-rijders.
Inderdaad. En dan allemaal bij de ac-paal of thuis heel krampachtig dit doen, tegen de degradatie, maar dan vervolgens wel iets te vaak naar de snellader gaan, wat veel slechter is voor je accu. Alle moeite weer voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
Ophidian schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:34:
[...]

PSA had beloofd die optie in 2021 in de app te stoppen. Weinig van terecht gekomen. Maargoed, het kostte ze ook anderhalf jaar om de vertaling van Charge en delayed charge te veranderen van "In rekening brengen" en "uitgestelde kosten" naar "opladen" en "uitgesteld laden". :+
Ow echt niks van gelezen. Ik heb het in begin van 2021 mee als grootste beperking doorgegeven. Ik heb de auto van augustus 2020. Nu probeer ik de app en het uur in het oog te houden om de stekker eruit te halen maar dit is echt wel old skool. Momenteel heb ik een Zappi maar ik kan ook niet instellen, geef me 20 kWh en stop met laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
gerre1 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:23:
[...]

Ow echt niks van gelezen. Ik heb het in begin van 2021 mee als grootste beperking doorgegeven. Ik heb de auto van augustus 2020. Nu probeer ik de app en het uur in het oog te houden om de stekker eruit te halen maar dit is echt wel old skool. Momenteel heb ik een Zappi maar ik kan ook niet instellen, geef me 20 kWh en stop met laden.
Ik gebruik tegenwoordig maar dit ernaast.

https://apps.apple.com/nl...oplaad-timer/id1502312657

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 20:57
gerre1 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:23:
[...]

De Zappi kan je juist perfect gebruiken. Elke kWh is ongeveer 2%. Op de zappi kan je in eco+ een handmatige boost zetten en daarna stopt hij omdat de benodigde 4,2kW opbrengst er niet is. Dus als er nog 40% inzit, boost ik er 20kWh en komt hij op 80%.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Laatst online: 19-09 22:28
redzone schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:17:
[...]

Een ioniq zit ook hoog rechtop volgens mij, maar zelf nog niet ingezeten.
Ik denk veel hoger dan n model 3.
Gruwelijk mooie auto die ioniq zeg!

Laden: ik laad iedere dag naar 100% en al onze taxi's doen dat
Dat 80% is volgens mij ook alleen voor t snelladen, maar dat heeft ook weinig zin boven de 80%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ferry34 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:38:
[...]

Dat 80% is volgens mij ook alleen voor t snelladen, maar dat heeft ook weinig zin boven de 80%
Uiteraard laadt een batterij langzamer op richting het 'eind', wat je vooral merkt bij snelladen (laden met hoog vermogen). De 'schade' die een 100% lading van een li-ion batterij geeft, is hetzelfde bij langzaam- of snelladen. Uiteraard gaat het ook om de tijd die de batterij op 100% lading blijft, welke bij snelladen in de praktijk heel kort zal zijn. Je gaat tenslotte daarna weer rijden.

Zie ook deze website, toont heel duidelijk de impact van voltage van li-ion batterij op levensduur.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 19-09 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

Ferry34 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:38:
[...]

Een ioniq zit ook hoog rechtop volgens mij, maar zelf nog niet ingezeten.
Ik denk veel hoger dan n model 3.
Gruwelijk mooie auto die ioniq zeg!

het is een terugkomende discussie. Vroegah zei iedereen, doe maar thuisladen tot 80%. Dan vraag je dealers en die zeggen, kan gewoon tot 100. Ook in de (KIA) boekjes staat niets. Nu bij de laatste modellen geven ze het weer aan.

Nou ja, wij laden gewoon tot 100% en ben na 30.000 km nog niet veel degeneratie tegengekomen. De auto moet voor een beurt, eens vragen of ze het uit kunnen lezen. Pluspunt is wel dat de auto nagenoeg dagelijks gebruikt wordt, dus veel langer dan één dag op 100% vol staat hij iig niet. Want dat schijnt wel slecht te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Laatst online: 19-09 22:28
Mijn degradatie is ook niet merkbaar.
Nu 117.000 km Kia E Soul

Ik heb m als taxi dus wil ik gewoon beginnen op 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:08
De e-Golf gaat hier ook gewoon standaard naar 100%. Volgens mij kan je dat ook bij die auto niet eens instellen.

De Polestar laad ik tegenwoordig ook tot 100%, in ieder geval in de winter en zo lang mijn eigen paal er nog niet is. Het is drukker aan het worden aan de openbare palen in de wijk en heb al keer even kort moeten bijladen bij snellader als gevolg daarvan.

Overigens ben ik benieuwd of ik in de praktijk überhaupt iets zou merken aan de degradatie van de accu, geen idee waar ik dat aan zou moeten zien.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

VidaR-9 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:48:
De e-Golf gaat hier ook gewoon standaard naar 100%. Volgens mij kan je dat ook bij die auto niet eens instellen.

De Polestar laad ik tegenwoordig ook tot 100%, in ieder geval in de winter en zo lang mijn eigen paal er nog niet is. Het is drukker aan het worden aan de openbare palen in de wijk en heb al keer even kort moeten bijladen bij snellader als gevolg daarvan.

Overigens ben ik benieuwd of ik in de praktijk überhaupt iets zou merken aan de degradatie van de accu, geen idee waar ik dat aan zou moeten zien.
waar je vroeger 400 km had op een normale dag bij 100%, en nu nog maar 380 :)

Nee, is ook lastig te merken, gezien temp verschil, verschil in de rechtervoet e.d. Je zou het misschien kunnen uitlezen met een ODB dongel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-09 13:47
mn smart fortwo heeft 135k km op de teller en is bijna elke dag sinds 2014 steevast geladen tot 100% omdat je toch maar een 17.6kwh accu hebt en in deze belabberde wintertijden 70km range oid hebt en elke km range nodig is

90% capaciteit over

het helpt dat'ie maar met 3.7kw geladen kan worden. smarts met de optionele 22kw ac lader hebben wat meer aangeslagere accu's die 25% capaciteit hebben verloren tot nu toe met 1 ton+ op de teller.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
VidaR-9 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:48:
Kan je prima instellen in de egolf bij laadlocatie uit m’n hoofd.

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 10:31
wimpie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:44:
[...]

Uiteraard laadt een batterij langzamer op richting het 'eind', wat je vooral merkt bij snelladen (laden met hoog vermogen). De 'schade' die een 100% lading van een li-ion batterij geeft, is hetzelfde bij langzaam- of snelladen.
Bij snelladen ontwikkelt zich boven de 80% steeds meer warmte/hitte in de batterij. Dat is funest voor de gezondheid van de batterij. Bij AC laden gebeurt dat veel en veel minder. De 'schade' is dus niet hetzelfde.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
pmiddeld schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:41:
[...]

Bij snelladen ontwikkelt zich boven de 80% steeds meer warmte/hitte in de batterij. Dat is funest voor de gezondheid van de batterij. Bij AC laden gebeurt dat veel en veel minder. De 'schade' is dus niet hetzelfde.
Klopt, discussie gaat hier natuurlijk over hoog voltage / 100% opladen. Er naar toe is nog een andere factor en nog een reden om dc dat zeker niet te doen, maar ook ac niet aan te raden, tenzij nodig.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Och, je leest zoveel verschillende verhalen over wat nou wel en niet goed zou zijn, maar volgens mij is het wel een algemeen aanvaard ding met Lithium-accu's dat vooral het vol (of leeg) wegzetten niet best is. Dus als je hem een dag of twee niet gaat gebruiken, beter niet tot 100% laden. Maar als jij hem de volgende ochtend nodig heb, is er niks mis mee.

Zelfs smartphones proberen dit slim te doen, door 's nachts (die dingen hebben een klokje) tot 80% op te laden en pas door te laden aan het eind van de nacht. (dat apparaat weet wanneer jij ongeveer wakker wordt, doordat je hem al langer hebt, of doordat je gewoon je wekker hebt gezet). Dit allemaal om zo kort mogelijk op die 100% idle te gaan liggen niksen. Dus er zit wel wat in, denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 07:40
Prullenbak84 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:31:
Och, je leest zoveel verschillende verhalen over wat nou wel en niet goed zou zijn, maar volgens mij is het wel een algemeen aanvaard ding met Lithium-accu's dat vooral het vol (of leeg) wegzetten niet best is. Dus als je hem een dag of twee niet gaat gebruiken, beter niet tot 100% laden. Maar als jij hem de volgende ochtend nodig heb, is er niks mis mee.

Zelfs smartphones proberen dit slim te doen, door 's nachts (die dingen hebben een klokje) tot 80% op te laden en pas door te laden aan het eind van de nacht. (dat apparaat weet wanneer jij ongeveer wakker wordt, doordat je hem al langer hebt, of doordat je gewoon je wekker hebt gezet). Dit allemaal om zo kort mogelijk op die 100% idle te gaan liggen niksen. Dus er zit wel wat in, denk ik dan.
dit is waarom de meeste elektrische auto's een boven en onder buffer hebben. Zodat je met gerust hart tot '100%' kan laden, want er zit nog een buffer wat feitelijk betekent dat je hem nooit tot 100% kan laden.
Zodat je als consument hier eigenlijk niet over hoeft na te denken.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kodess schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:31:
[...]

dit is waarom de meeste elektrische auto's een boven en onder buffer hebben. Zodat je met gerust hart tot '100%' kan laden, want er zit nog een buffer wat feitelijk betekent dat je hem nooit tot 100% kan laden.
Zodat je als consument hier eigenlijk niet over hoeft na te denken.
De buffers zijn bij de meeste auto's zeer klein. Je zit dan nog steeds te dicht op 100% dus raden eigenlijk alle merken 80% of 90% aan.

Kort laten staan op 100% is niet meteen een issue. Dagen laten staan met de nodige temperatuurverschillen is minder fijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 13-01-2022 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
MEB voertuigen hebben ook een waarschuwing boven 80%. komt met 3.0 een toggle om laadpercentage terug naar 80% te laten zakken als je het een keertje boven 80% hebt gezet. Meer voor de vergeetachtigen ;)

anyway, als je 100% nodig hebt, heb je 100% nodig. gebruik het. laat BMS zn werk doen.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Volgens mij is hier wel overeenstemming over de do's en don'ts. Grappig om te zien dat dealers vrijwel allemaal (m.u.v. Tesla) het advies geven, gewoon tot 100% laden, niks aan de hand.

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:01
wimpie schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:28:
Volgens mij is hier wel overeenstemming over de do's en don'ts. Grappig om te zien dat dealers vrijwel allemaal (m.u.v. Tesla) het advies geven, gewoon tot 100% laden, niks aan de hand.
De dealer vaart wel bij werkplaats werk

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
het advies "gewoon tot 100% laden" is inderdaad prima, maar dat is iets anders dan het advies "gewoon op 100% een paar dagen laten staan" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
Ik vermoed dat dealers ook niet teveel gezeur willen over niet gehaalde WLTP-ranges, denk aan de taxi-toestanden met de Nissan Leaf bijvoorbeeld. Met laden tot 100% heb je in ieder geval het maximale bereik, ook als je het niet nodig hebt. Eventuele degradatie komt pas jaren later naar boven, en dan is het nog maar de vraag in hoeverre het toe te rekenen is aan het langdurig 100% opgeladen staan.

En dealers/verkopers zijn ook niet altijd het beste geïnformeerd, al zijn er natuurlijk ook wel die echt geïnteresseerd zijn en zelf ook al electrisch rijden.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dealers/verkopers snappen niks van BEVs/auto's. Tenminste, dat is mijn ervaring. :) Zo'n beetje elk merk geeft warnings in apps/op displays en zet in de handleiding dat laden tot 80/90 beter is. Dus dat het alleen Tesla zou zijn is onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:09:
[...]

Dealers/verkopers snappen niks van BEVs/auto's. Tenminste, dat is mijn ervaring. :) Zo'n beetje elk merk geeft warnings in apps/op displays en zet in de handleiding dat laden tot 80/90 beter is. Dus dat het alleen Tesla zou zijn is onzin.
Had het over dealers, niet auto's. Heb recent een rondje langs alle dealers gedaan en die gaven geen van allen juist advies over laden. Dus geen onzin.

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
Inspired schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:34:
[...]

De buffers zijn bij de meeste auto's zeer klein. Je zit dan nog steeds te dicht op 100% dus raden eigenlijk alle merken 80% of 90% aan.

Kort laten staan op 100% is niet meteen een issue. Dagen laten staan met de nodige temperatuurverschillen is minder fijn.
Bijv. de Fiat 500e heeft een bruikbare capaciteit van 37kWh, de accu zelf is 42kWh. Fiat geeft ook aan dat laden tot 100% geen probleem is, er is ook geen optie om het te limiteren naar 80%. Met zo'n grote buffer is dat ook niet nodig.

Dit is wel verwarrend als je het niet weet en er waren klachten van mensen die zo'n limiet willen voor de bescherming van de accu, omdat dat in veel andere auto's anders is geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D-TECH schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:32:
[...]

Bijv. de Fiat 500e heeft een bruikbare capaciteit van 37kWh, de accu zelf is 42kWh. Fiat geeft ook aan dat laden tot 100% geen probleem is, er is ook geen optie om het te limiteren naar 80%. Met zo'n grote buffer is dat ook niet nodig.

Dit is wel verwarrend als je het niet weet en er waren klachten van mensen die zo'n limiet willen voor de bescherming van de accu, omdat dat in veel andere auto's anders is geregeld.
Het niet in kunnen stellen van een max percentage is natuurlijk echt super dom. Tenminste, dat vind ik. Ook lijkt de 500E een zeer grote bottom buffer te hebben en maar een kleine top buffer van 2,2%. Dan is elke keer tot 97,8% gewoon jammer imho. Wellicht dat dit bij de nieuwe 500E anders is maar dan nog snap ik niet dat je deze basic functie niet in een auto hebt zitten.

(https://www.fiat500owners...48855/page-2#post-1289915)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
Inspired schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:44:
[...]

Het niet in kunnen stellen van een max percentage is natuurlijk echt super dom. Tenminste, dat vind ik. Ook lijkt de 500E een zeer grote bottom buffer te hebben en maar een kleine top buffer van 2,2%. Dan is elke keer tot 97,8% gewoon jammer imho. Wellicht dat dit bij de nieuwe 500E anders is maar dan nog snap ik niet dat je deze basic functie niet in een auto hebt zitten.

De nieuwe Fiat 500e is wel een heel stuk anders dan de oude (die vooral in Californië werd verkocht als compliance car, met alleen AC laden, geen DC). De nieuwe 500e heeft een veel kleinere bottom-buffer (2%), en grote top-buffer (5%), en ondersteund DC laden met een peak van 85kW.

[ Voor 3% gewijzigd door D-TECH op 13-01-2022 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D-TECH schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:49:
[...]

De nieuwe Fiat 500e is wel een heel stuk anders dan de oude (die vooral in Californië werd verkocht als compliance car, met alleen AC laden, geen DC). De nieuwe 500e heeft een veel kleinere bottom-buffer (2%), en grote top-buffer (5%), en ondersteund DC laden met een peak van 85kW.
Waar zit de rest van de buffer dan? 2+5=7%. Volgende de specs heeft hij ~11% buffer. Anyway, het zal niet meteen problemen geven maar het niet kunnen limiteren van de SoC vind ik wel een zeer groot gemis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:29
Inspired schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:55:
Anyway, het zal niet meteen problemen maar het niet kunnen limiteren van de SoC vind ik wel een zeer groot gemis.
Helemaal eens, het kost immers nauwelijks iets om te implementeren. Ik laad mijn EV op een eigen plug&charge lader achter mijn huis. Met de 15.000km die ik per jaar rijd komt dat neer op ca. 2u laden als ik gewoon iedere keer de stekker er in steek.

Op mijn Ioniq kan ik geen maximale SOC instellen, nu laad ik dus om de 2 of 3 dagen en stel dan een timer in om ongeveer op 80% uit te komen.

Goed ontwerp is het makkelijk maken om het goed te doen en moeilijk om het slecht te doen. Dat tot 100% laden niet direct kwaad kan wil niet zeggen dat het alsnog beter is het niet te doen. Voor mijn situatie is de enige reden om wel tot 100% te laden omdat ik geen mogelijkheid heb iets anders in te stellen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:18
Dat heeft m'n XC40 dan wel weer top voor elkaar. En als het goed is kan je dit binnenkort ook via de app instellen/veranderen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shZScQbN8bil9nI5lOzDM_snhZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCflvxrtlem9FoP1DqRcDldr.jpg?f=fotoalbum_large

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Inspired schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:44:
[...]

Onder de 2.5V wil je je cellen niet hebben. Zodra je gas geeft zakt het voltage in. Bij een voltage van 3.0v en dan vol gas geven kakt je voltage flink in.

Moet je maar met laatste procent rijden in een Tesla, dan zie je de 'stippeltjes' en zo bescherm je nog voor zover mogelijk het te lage voltage (Vdrop). Er is dus een punt dat je de tunnel niet uit komt of de berg niet op met een te laag voltage.

Daarnaast is het voor de gemiddelde eindgebruiker en de beleving (vind ik) beter om een stukje te reserveren, i.t.t. wat Tesla met de li-ion batterijpakketen momenteel doet:

Dag 1 met 0km op de teller: 54.45 kWh bruikbaar, met de afgeleide bijbehorende range (EPA/WLTP) adverteren
Dag 300 met 30k km op de teller: gemiddelde van de vloot heeft slechts 44-46 kWh bruikbaar.

Met andere woorden, iedereen verliest die 10% ''toch'' wel heel erg snel, voor de klantbeleving is het denk ik beter (zeker als ze dit niet van tevoren hebben uitgelegd) om die 10% ook niet te gebruiken om mee te adverteren. Bij mij persoonlijk was ik al direct sinds de eerste week die 10% kwijt.

Als je nu extra capaciteit had, ten opzichte van wat er was beloofd had is het een ander verhaal.

Just my 2c :) :P

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@Stef87 Dat is nog een stuk slechter dan 10% en als een hele vloot zo opereert, niet goed.

Ik zou hopen dat de nieuwe LFP accu's het beter doen. Ligt niet zozeer aan dat het LFP is maar dat het een nieuwe iteratie is met nieuwe kansen.

Waarom de bestaande strategie van cilindrische cellen slechter werkt voor model 3 dan model S is me niet duidelijk. Of wellicht is mijn indruk verkeerd.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Stef87 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:50:
[...]
...
Daarnaast is het voor de gemiddelde eindgebruiker en de beleving (vind ik) beter om een stukje te reserveren, i.t.t. wat Tesla met de li-ion batterijpakketen momenteel doet:

Dag 1 met 0km op de teller: 54.45 kWh bruikbaar, met de afgeleide bijbehorende range (EPA/WLTP) adverteren
Dag 300 met 30k km op de teller: gemiddelde van de vloot heeft slechts 43-45 kWh bruikbaar.

Met andere woorden, iedereen verliest die 10% ''toch'' wel heel erg snel, voor de klantbeleving is het denk ik beter (zeker als ze dit niet van tevoren hebben uitgelegd) om die 10% ook niet te gebruiken om mee te adverteren. Bij mij persoonlijk was ik al direct sinds de eerste week die 10% kwijt.
...
Dat is dan toch 17 tot 21% capaciteitsverlies, en geen 10% ? Dat is wel vrij dramatisch binnen een jaar.

Is dat voor de Tesla Model 3 SR+ (Small Range +) ? :?

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Wesco schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:27:
[...]

Dat is dan toch 17 tot 21% capaciteitsverlies, en geen 10% ? Dat is wel vrij dramatisch binnen een jaar.

Is dat voor de Tesla Model 3 SR+ (Small Range +) ? :?
Getallen iets aangepast. Ik zit -zelf- onder het gemiddelde van de vloot (met die 44.5 kWh bruikbaar).

Maar de “rest” van de vloot zit idd ook iets boven die -10% (gemiddeld) dat is dus ook iets meer.

SR+ staat voor “Standard Range Plus”

*EDIT: Gemiddelde van de vloot 2019 SR+*

Gemiddelde is 344/386km (obv Rated capaciteit)
Dat is dus -10.88% capaciteit gemiddeld (vloot)
Meetpunt is rond de 45k km

Eigen 2019 SR+ zit ik sinds de eerste maand dat ik hem had (nieuw) al zo laag.
De rest heeft mij bijgehouden/ingehaald. Ik blijf nu schommelen tussen de -10 a -14%. (Voornamelijk ergens in het midden).
Met extra hardware (dongle en tussenstekker) kan je zelf via ScanMyTesla de auto uitlezen en batterij gegevens bekijken. Bevestigd mijn gegevens.

Het tikt extra aan omdat je normaal tot 90% gaat opladen ipv 100% (op de chinese SR+ modellen na, die hebben een andere batterij)

Als de 5 jaar (Financial leasekoop) over zijn hoop ik dat de “Model 2” (performance?) bestaat en deze in de winter 300km bij wind tegen -10c kan rijden. :-)

Heb het geprobeerd aan te vechten, maar heeft geen zin. Tesla laat niets zien uit eigen diagnose software (geheim, werd er gezegd, ik zie het staan maar mag dit niet delen. :+ )

Pas bij -30% capaciteit gaan ze iets doen.

Even andere vraag aan jullie;

Iemand al eens de nieuwe Aero wieldoppen heeft vergeleken met de oude?

Mocht daar 1-2% verschil in zitten dan overweeg ik deze te kopen, want ze zijn iets mooier dan de oude :-)

[ Voor 53% gewijzigd door Stef87 op 13-01-2022 18:03 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Iemand nog zin in een projectje met een vroege EV?
Nou ja, het is eigenlijk meer een ligfiets, een CityEL uit 1993:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/cityel-cityel-targa-elektrisch-wit-68f63e0b-5285-4990-8b51-7f23d491ea93

Ik vind dit soort oude quirky dingen heel leuk, dus zou er bijna zelf aan beginnen, maar als hij dan werkt heb ik er toch geen nut voor.

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 13-01-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:36
Iemand al eens de Gotthardpas bedwongen met de EV? Mogelijk gaat de vakantie met de Skoda Enyaq toch richting Noord Italië, en ik heb jaren geleden met een hybride Honda de file bij de Gotthardtunnel omzeild door over de pas te rijden. Gave route ook. Ik vroeg me af met welke SoC je de klim het beste kan maken, zonder met geknepen billen boven te komen om de auto de weg naar beneden weer vol laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

!null schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:07:
Iemand nog zin in een projectje met een vroege EV?
Nou ja, het is eigenlijk meer een ligfiets, een CityEL uit 1993:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/cityel-cityel-targa-elektrisch-wit-68f63e0b-5285-4990-8b51-7f23d491ea93

Ik vind dit soort oude quirky dingen heel leuk, dus zou er bijna zelf aan beginnen, maar als hij dan werkt heb ik er toch geen nut voor.
Ze zijn nog verrassend niet-zeldzaam in Duitsland, er is een hele community omheen. 900 euro voor zo'n ding is een koopje... als hij zou werken. Helaas is de batterij kaduuk zo te zien, da's weer jammer.

Helaas in Nederland een voertuigklasse die heel erg moeilijk te keuren is tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

FJP84 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:29:
Iemand al eens de Gotthardpas bedwongen met de EV? Mogelijk gaat de vakantie met de Skoda Enyaq toch richting Noord Italië, en ik heb jaren geleden met een hybride Honda de file bij de Gotthardtunnel omzeild door over de pas te rijden. Gave route ook. Ik vroeg me af met welke SoC je de klim het beste kan maken, zonder met geknepen billen boven te komen om de auto de weg naar beneden weer vol laden.
Ik probeer uit alle macht ABPR via de Gotthardpas te routeren, maar het stukje van Hospenthal naar Airolo krijg ik niet via de pas, zelfs niet als ik waypoints op de pas zet. En dat is net het hoogste stuk.
Maar van Altdorf naar Bellinzona met wat heen en weer geeft hij 30% lading.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Maasluip schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:16:
[...]

Ik probeer uit alle macht ABPR via de Gotthardpas te routeren, maar het stukje van Hospenthal naar Airolo krijg ik niet via de pas, zelfs niet als ik waypoints op de pas zet. En dat is net het hoogste stuk.
Maar van Altdorf naar Bellinzona met wat heen en weer geeft hij 30% lading.
Dank! Ik zag in het e-niro topic iemand die op de weg terug over de gottardpas is gereden. Met 90km range na 15km nog 30km over op de top. Dus 60km verlies. Eenmaal weer beneden weer 70km range. Dus ik denk dat ik zelf >=125km range voorafgaand aan de klim wel fijn zou vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Er is geen 1 op 1 verhouding tussen verbruik (omhoog) en opwekking (omlaag). Volgens mij zit opwekken op ~30% efficientie. Dus je recupereert maar een deel van wat je verbruikt. In dat opzicht is het dus prima om zo vol mogelijk naar boven te gaan, je zal in de afdaling niet weer 100% SOC halen.

Dit gaat uit van gelijke hoogtemeters/afstand. Heb niet de kaart gekeken of dat klopt. Ik rij altijd rond ~2.00 uur s' nachts door de tunnel, dan is er bijna niemand! :)

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
wimpie schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:29:
[...]

Er is geen 1 op 1 verhouding tussen verbruik (omhoog) en opwekking (omlaag). Volgens mij zit opwekken op ~30% efficientie. Dus je recupereert maar een deel van wat je verbruikt. In dat opzicht is het dus prima om zo vol mogelijk naar boven te gaan, je zal in de afdaling niet weer 100% SOC halen.

Dit gaat uit van gelijke hoogtemeters/afstand. Heb niet de kaart gekeken of dat klopt. Ik rij altijd rond ~2.00 uur s' nachts door de tunnel, dan is er bijna niemand! :)
Ik ben absoluut geen nachtrijder. Lijkt me ook heerlijk touren met Enyaq over de pas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

[...]

iig niet bijladen als je boven op de berg zit. Er zijn verschillende auto's die regeneratie uitschakelen bij 100% en dan moet je dus op de remschijven naar beneden. En die zijn bij een EV niet gebouwd op een traject van tientallen kilometers remmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Afgelopen zomer ben ik met mijn Ioniq 28 kWh van noord naar zuid over de Gotthardpas gereden. Op de klim verloor ik zo'n 70 km, zo erg had ik het niet verwacht. Gelukkig kwam ik twee keer achter een paard en wagen (!) te zitten waardoor ik langzaam kon rijden. Moest stoppen om te kijken hoelang het nog zou stijgen en of ik dat zou kunnen halen of dat ik zou moeten omdraaien. Gelukkig net gehaald en in de afdaling weer flink wat kilometers gewonnen.
Dus ga met minstens 100 km op de GOM naar boven (de Ioniq is zuinig).
Inderdaad een zeer mooie route. 's Winters is-ie trouwens vaak dicht.

[ Voor 3% gewijzigd door pmiddeld op 14-01-2022 11:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

[...]

Opwekking is veel efficiënter, alleen krijg je het verbruik van de gereden kilometers niet terug. In de Leaf is regeneratie alles bij elkaar tussen de 70-85% efficiënt. Waar de vuistregel van 30% vandaan komt is de andere verliezen. Zeg, we rijden de Stelviopas op en af:

- 1800 hoogtemeters
- zeg 2000kg voertuiggewicht
- 6km klim en 6km daling
- het is winter; verbruik 21kWh/100km

E(hoogte) = m*g*h = 2000 x 9.81 x 1800 = 35MJ ~ 10kWh
E(afstand) ~ 0.12 * 21 ~ 2.52kWh

Zeg dat je aan het begin van je reis 11.26 kWh in je accu hebt zitten; op de top is dat helemaal op, en op de weg naar beneden regenereer je 70% (7kWh) maar wordt nog eens 1.26kWh daarvan opgegeten. Uiteindelijk houd je dus 5,74kWh over van de originele 11.26kWh - ongeveer 50%.

Dit is een voorbeeld van zo'n beetje de steilste en hoogste pas van Europa; als het vlakker of lager is gaat dat percentage steeds meer omlaag. Ondanks dat je 70% efficiënt kunt regenereren, heb je aan het einde altijd veel minder dan 70% van je verbruikte energie teruggewonnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:32
greatgonzo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:22:
[...]

iig niet bijladen als je boven op de berg zit. Er zijn verschillende auto's die regeneratie uitschakelen bij 100% en dan moet je dus op de remschijven naar beneden. En die zijn bij een EV niet gebouwd op een traject van tientallen kilometers remmen
Dit zie ik regelmatig langs komen en ik wil even zeggen dat dat klinkklare onzin is. Net als alle andere soorten auto's moeten de remmen voldoen aan alle eisen voor het tot stilstand brengen van een voertuig. De remmen zijn ten allen tijde geschikt om een EV tot stilstand te brengen net zoals ze dat zijn voor een ICE.

Dat je ze in het dagelijks gebruik minder aanspreekt doet niks af aan het feit dat zelfs bij een volledige stroomuitval je fysieke remmen gewoon moeten blijven werken, en hetzelfde uitgevoerd zijn als in elke andere ICE van hetzelfde gewicht.

Fysieke remmen mogen absoluut niet 'minder' zijn omdat ze in een EV zitten!

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:28:
[...]

Dit zie ik regelmatig langs komen en ik wil even zeggen dat dat klinkklare onzin is. Net als alle andere soorten auto's moeten de remmen voldoen aan alle eisen voor het tot stilstand brengen van een voertuig. De remmen zijn ten allen tijde geschikt om een EV tot stilstand te brengen net zoals ze dat zijn voor een ICE.

Dat je ze in het dagelijks gebruik minder aanspreekt doet niks af aan het feit dat zelfs bij een volledige stroomuitval je fysieke remmen gewoon moeten blijven werken, en hetzelfde uitgevoerd zijn als in elke andere ICE van hetzelfde gewicht.

Maar zijn punt over opladen blijft wel staan. Als je accu vol is, kan je niet regenereren, en dan gaat die energie dus verloren in het opwarmen van je remmen. En daarnaast slijten dus ook je remmen + schijven harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Daarom heet het in mijn dashboard, keurig vertaald, afdaal reserve aan of uit. En daar maak ik graag gebruik van ook al hebben we hier helemaal geen bergen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
mux schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:07:
[...]

Ze zijn nog verrassend niet-zeldzaam in Duitsland, er is een hele community omheen. 900 euro voor zo'n ding is een koopje... als hij zou werken. Helaas is de batterij kaduuk zo te zien, da's weer jammer.

Helaas in Nederland een voertuigklasse die heel erg moeilijk te keuren is tegenwoordig.
Ik zou denken in de Canta categorie, maar als het elders als auto een typegoedkeuring heeft zit je misschien inderdaad met een moeilijk verhaal.

Origineel heeft het een 48v 5kWh pakket, dus dat valt allemaal reuze mee qua kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:28:
[...]

Helaas kan je niet afremmen op de motor zoals bij een ICE. Dus het klopt 100% en je hebt zelf hier helaas het niet bij het rechte eind.

Ga maar in de neutrale stand naar beneden rijden 10km. Dan kookt je remvloeistof en zijn de remschijven gloeiend rood.
borft schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:26:
[...]

Hoe kom je daarbij? Hoe denk je dat regeneratief remmen werkt, dat is precies dat, remmen op de motor. Enige verschil is, dat je de kinetische energie weer in electrische energie omzet, en opslaat in de accu (die moet daar dan dus wel plek voor hebben). bij een ice gebruik je de inertia van de massa van de motor om te vertragen.
Als je batterij vol zit kan je niet regenereren. Je hebt geen mechanische weerstand zoals bij een ICE

[ Voor 21% gewijzigd door Stef87 op 14-01-2022 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Stef87 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:57:
[...]

Helaas kan je niet afremmen op de motor zoals bij een ICE. Dus het klopt 100% en je hebt zelf hier helaas het niet bij het rechte eind.

Ga maar in de neutrale stand naar beneden rijden 10km. Dan kookt je remvloeistof en zijn de remschijven gloeiend rood.
Hoe kom je daarbij? Hoe denk je dat regeneratief remmen werkt, dat is precies dat, remmen op de motor. Enige verschil is, dat je de kinetische energie weer in electrische energie omzet, en opslaat in de accu (die moet daar dan dus wel plek voor hebben). bij een ice gebruik je de inertia van de massa van de motor om te vertragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21

Arfman

Drome!

borft schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:26:
[...]

Klopt, maar als je accu 100% volzit willen veel auto's niet regenereren dus komt de volle belasting op je remschijven. Dat zal vast goed gaan maar het zal voor bovengemiddeld hoge slijtage zorgen en als ik naar de remschijven van mijn e-Niro kijk en besef dat die auto 1800kg weegt zonder inzittenden weet iik niet of ik daarmee van een berg zou willen op puur en alleen de remschijven.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Arfman schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:30:
[...]

Klopt, maar als je accu 100% volzit willen veel auto's niet regenereren dus komt de volle belasting op je remschijven. Dat zal vast goed gaan maar het zal voor bovengemiddeld hoge slijtage zorgen en als ik naar de remschijven van mijn e-Niro kijk en besef dat die auto 1800kg weegt zonder inzittenden weet iik niet of ik daarmee van een berg zou willen op puur en alleen de remschijven.
Eens. Nog sterker, ik denk dat alle auto's niet willen regenereren. Waar laten ze immers de opgewekte electriciteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Doe dat met een ICE en ze branden net zo hard weg 8)7 Geen enkele normale auto kan een complete afdeling van een aantal km non-stop remmend aan. In ieder geval, niet de Peugeot, Renault, BMW, Toyota's en Mitsubishi die ik heb gereden of nog steeds rij. Neutraal (= vrij bij een ICE) heb je 0,0 weerstand dus _moet_ je wel remmen. In een versnelling rem je nog af op de motor. In z'n neutraal een berg af is per definitie het domste idee om te doen.

(bij de Outlander PHEV bij een volle accu wel minder, dus als je moet bijremmen moet je harder de rem intrappen dan wanneer de accu leeg is, met de Kona niet kunnen testen, de Posbank is niet hoog genoeg :P)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

borft schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:31:
[...]

Eens. Nog sterker, ik denk dat alle auto's niet willen regenereren. Waar laten ze immers de opgewekte electriciteit?
M'n Kona remt gewoon af als ik 'gas' los laat, of de accu nou helemaal vol is of niet. Als een EV niet weet wat ie met extra stroom moet doen dan is ie ongeschikt als EV :P Het is onacceptabel als een EV (in een regen stand uiteraard waarbij je normaal afremt) opeens doorrolt alsof ie in z'n vrij staat als de accu toevallig vol is. Mag toch echt serieus hopen dat dat niet het geval is! (maar ja, zoals gezegd, de Kona heb ik nooit 100% accu boven aan een berg gestaan dus geen idee, bij afritten en stoplichten merk ik iig geen verschil)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Crazy D schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:36:
[...]

M'n Kona remt gewoon af als ik 'gas' los laat, of de accu nou helemaal vol is of niet. Als een EV niet weet wat ie met extra stroom moet doen dan is ie ongeschikt als EV :P Het is onacceptabel als een EV (in een regen stand uiteraard waarbij je normaal afremt) opeens doorrolt alsof ie in z'n vrij staat als de accu toevallig vol is. Mag toch echt serieus hopen dat dat niet het geval is! (maar ja, zoals gezegd, de Kona heb ik nooit 100% accu boven aan een berg gestaan dus geen idee, bij afritten en stoplichten merk ik iig geen verschil)
Waar laat ie zijn stroom dan? iets met de wet van behoud van energie. Ik denk eigenlijk dat ie gewoon gaat remmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:01
borft schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:03:
[...]

Waar laat ie zijn stroom dan? iets met de wet van behoud van energie. Ik denk eigenlijk dat ie gewoon gaat remmen ;)
Short circuit break?

Kortsluiten van de DC motor zorgt voor remmende werking van de motor. Motor zal daardoor wel opwarmen. Dat kan niet eeuwig.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
[...]

Ligt aan de auto. Mijn hybrid kan ik op de daal-stand zetten en dan zorgt ie bij gas los ervoor dat ie via de elektromotor afremt. Evt kan dat ook door de cruise controle aan te zetten, dan gaat ie ook automatisch op de elektromotor de snelheid proberen te behouden. Ik weet niet hoe dat bij EVs zit, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die daar geen stand voor hebben.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Crazy D schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:33:
[...]

Doe dat met een ICE en ze branden net zo hard weg 8)7 Geen enkele normale auto kan een complete afdeling van een aantal km non-stop remmend aan. In ieder geval, niet de Peugeot, Renault, BMW, Toyota's en Mitsubishi die ik heb gereden of nog steeds rij. Neutraal (= vrij bij een ICE) heb je 0,0 weerstand dus _moet_ je wel remmen. In een versnelling rem je nog af op de motor. In z'n neutraal een berg af is per definitie het domste idee om te doen.
Maar dat is juist het punt. Met een ICE maakt het niet uit, je schakelt een lage versnelling in en je remt op de motor. Met een EV met volle accu heb je die optie niet meer en kun je alleen nog maar op de schijven remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

[...]

Hier een Soul, en ik heb dus eens gehad dat ik met 100% de flippers indrukte.
"Regeneratie uitgeschakelt, accu vol" oid kreeg ik als melding.

Ik weet niet wat er in de bergen gebeurd, maar ik kan me inderdaad alleen voorstellen dat het is alsof je in z'n vrij eraf gaat. En geen idee wat dat met je schijven doet, maar gezond lijkt het me niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
[...]

Ik heb het dan ook niet over het wel of niet kunnen afremmen op de motor, wat voor motor dat dan ook is.

Ik heb het over het feit dat de remmen in een EV minder goed zouden zijn dan in een vergelijkbare ICE.

Remmen worden bepaald op het gewicht van het voertuig (plus een extra gewicht voor inzittenden en mss een beetje vracht). Een 2 ton ICE heeft net zulke roodgloeiende remmen als een 2 ton EV bij die 10km naar beneden.

Dat er dan ook andere mogelijkheden om af te remmen zijn is wmb. niet belangrijk voor mijn punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Maasluip schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:56:
[...]

Maar dat is juist het punt. Met een ICE maakt het niet uit, je schakelt een lage versnelling in en je remt op de motor. Met een EV met volle accu heb je die optie niet meer en kun je alleen nog maar op de schijven remmen.
Hoewel ik de theoretische discussie erg leuk vind om te lezen, is het misschien wel een idee om ons met z'n allen te realiseren dat we geen Renault 5jes met 4x trommelremmen meer rijden.

Met vziw maar 1 uitzondering hebben alle EVs geventileerde schijfremmen. Met de beste wil in de wereld krijg je die niet voorbij het kookpunt van je remvloeistof opgewarmd in een afdaling die je redelijkerwijs in onze buurt kunt maken.

En om een idee van 'remmen op de motor' te geven: een schijfrem doet volcontinu minstens 10kW. Een ICE motor remt ongeveer 10kW per 30km/h. Dus voor de meeste afdalingen doet een hele ICE motor minder dan 1 remschijf, dus het verschil is helemaal niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
borft schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:03:
[...]

Als ik verschillende posts in de verscheidene EV threads op dit forum mag geloven dan zouden sommige auto's de AC aanzetten om de extra stroom kwijt te kunnen? Ik weet niet hoeveel ervan waar is want het lijkt me misschien niet de meest handige optie maar wie weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:21
[...]

Als je een Tesla 100% vol hebt krijg je ook bij het instappen gelijk de melding dat regeneratief remmen niet of beperkt beschikbaar is. En inderdaad moet je dan echt het rempedaal er bij pakken als je op de eerste rotonde af komt. Dus dat zal in de bergen niet anders zijn.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
mux schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:39:
[...]

Hoewel ik de theoretische discussie erg leuk vind om te lezen, is het misschien wel een idee om ons met z'n allen te realiseren dat we geen Renault 5jes met 4x trommelremmen meer rijden.

Met vziw maar 1 uitzondering hebben alle EVs geventileerde schijfremmen. Met de beste wil in de wereld krijg je die niet voorbij het kookpunt van je remvloeistof opgewarmd in een afdaling die je redelijkerwijs in onze buurt kunt maken.

En om een idee van 'remmen op de motor' te geven: een schijfrem doet volcontinu minstens 10kW. Een ICE motor remt ongeveer 10kW per 30km/h. Dus voor de meeste afdalingen doet een hele ICE motor minder dan 1 remschijf, dus het verschil is helemaal niet zo groot.
Maar we hebben het hier ook niet over "onze" buurt maar over de bijvoorbeeld de Stelvio O+ en dan gok ik het er niet op.

Daar heb ik de remblokken van mijn motorfiets wel eens zo heet gehad dat ik in een rookwolk stond en het remhendel tegen het stuur aan kon trekken. Maar kon het ook niet laten om na elke haarspeldbocht weer even flink aan het gas te hangen O-)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mux schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:39:
[...]

Ik heb met een medetweaker een keer naar de rokende schijfremmen van zijn Mégane staan kijken nadat hij in Luxemburg aan kwam. Dat was niet grappig om te zien, ik vroeg me af of we een brandblusser in de buurt hadden.
Dus het idee dat je niks kan gebeuren als je alleen op schijfremmen remt deel ik niet.

Daarbij ging het hier ook niet over een afdaling in onze buurt maar over de Gotthardpas, een afdaling van 1.500 meter, dat maak je in Luxemburg ook niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:36:
[...]

Ik heb het dan ook niet over het wel of niet kunnen afremmen op de motor, wat voor motor dat dan ook is.

Ik heb het over het feit dat de remmen in een EV minder goed zouden zijn dan in een vergelijkbare ICE.

Remmen worden bepaald op het gewicht van het voertuig (plus een extra gewicht voor inzittenden en mss een beetje vracht). Een 2 ton ICE heeft net zulke roodgloeiende remmen als een 2 ton EV bij die 10km naar beneden.

Dat er dan ook andere mogelijkheden om af te remmen zijn is wmb. niet belangrijk voor mijn punt.
Je quote eerder letterlijk een post van iemand die het heeft over (context) “staan met 100% volle accu boven aan de bergpas” en zegt dat het vervolgens klinkklare onzin is, nou nee dus.
greatgonzo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:22:
[...]

Wat @greatgonzo zegt klopt dus.

ICE = mechanische weerstand bij remmen op de motor en versnellingsbak.

EV = 100% volle batterij kan je niet mechanisch afremmen (op schijven na). Je hebt immers geen ICE + versnellingsbak. Je rolt dan naar beneden bijna alsof je in de neutraal stand staat.

Voorbeeld; De oude Kia Soul (nieuwe ook?) had dan ook standaard een “Hill top mode” dan stopt de auto bij zo’n 80% vol.

Zou je bovenaan de bergpas wonen dan is tot 100% opladen dus niet zo handig.

*edit*

Voor de hobby rijden wij zelf elke zomer een aantal bergpassen enigzins “sportief” zelfs met regeneratie kan je dan de remblokken op een gegeven moment al ruiken. (Voor de duidelijkheid, dus niet met 100% vol boven gestaan)

[ Voor 19% gewijzigd door Stef87 op 14-01-2022 18:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
@Stef87 Ze reageert heel duidelijk op het feit dat de remmen die onder een EV hangen niet slechter uitgevoerd zijn dan die onder een (even zware) ICE.
En dat klopt natuurlijk.

Dat je bij een ICE wat meer mogelijkheden dan een EV met een volle batterij is niet relevant voor die discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

!null schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:58:
@Stef87 Ze reageert heel duidelijk op het feit dat de remmen die onder een EV hangen niet slechter uitgevoerd zijn dan die onder een (even zware) ICE.
En dat klopt natuurlijk.
Is dat zo? Wellicht kunnen we kijken of er verschil zit tussen de remmerij van een hybride Niro of de EV Niro, als voorbeeld. Want de EV remmen zouden dan zwaarder uitgerust moeten zijn omdat de e-Niro meer gewicht meedraagt. Ik vraag me echter af of dat zo is want dan zouden de remmen bij normaal gebruik enorm overgedimensioneerd moeten zijn (immers rem je normaal gesproken voor 80% door regeneratie) en dat lijkt me sterk gezien de ontzettend kleine marges op auto's en de push om alles maar precies op elkaar af te stemmen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
@Arfman Even opgezocht

Niro 1.6 hybrid (zonder plugin)

280mm bij 22mm remschijven

E-Niro EV

305mm bij 25mm remschijven

Eigenlijk moet je dan ook nog remklauwen enzo weten maar het lijkt me duidelijk dat er grotere remmen onder de EV zitten en dus netjes meegroeien met het gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Dank @Verwijderd ! Ik had ook gezocht maar kon niets vinden. Zitten dus inderdaad grotere schijven onder, goed om te weten. Zou er desondanks niet mee de Stelvio pas afknallen zonder regeneratie maargoed, dat is weer een andere discussie :P

[ Voor 4% gewijzigd door Arfman op 14-01-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Arfman schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:09:
[...]

Is dat zo? Wellicht kunnen we kijken of er verschil zit tussen de remmerij van een hybride Niro of de EV Niro, als voorbeeld. Want de EV remmen zouden dan zwaarder uitgerust moeten zijn omdat de e-Niro meer gewicht meedraagt. Ik vraag me echter af of dat zo is want dan zouden de remmen bij normaal gebruik enorm overgedimensioneerd moeten zijn (immers rem je normaal gesproken voor 80% door regeneratie) en dat lijkt me sterk gezien de ontzettend kleine marges op auto's en de push om alles maar precies op elkaar af te stemmen.
Schijven worden soms bewust ingeruild voor trommelremmen (met minder remkracht) omdat het een EV is:

https://www.engadget.com/...sDus55_Iqi_t4kx5IsG453RB_

Trommels hebben enkele voordelen. Zie de uitleg in artikel.

Bijvoorbeeld de VW id, maar ook de Renault Zoe die wij hadden had gewoon trommelremmen.

(Maar het ging feitelijk om 100% vol staan boven aan de berg + of je dan we/niet op motor kon afremmen met een EV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-09 13:36
Een EV pakt niet zelf de rem erbij als regeneratie niet kan?
Mijn Volvo P8 raak ik de rem zelden aan onder rijden maar lijkt dat soms de rem gebruikt wordt.
Sowieso bij stilstand.

Vroeger had je tweetaktmotoren in bijv. een DKW.
Kon je bergaf niet lang op de motor remmen, geen gasteven is geen benzine en geen benzine geen olie want die zat bij de benzine.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waterblok schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:28:
Mijn Volvo P8 raak ik de rem zelden aan onder rijden maar lijkt dat soms de rem gebruikt wordt.
Sowieso bij stilstand.

Kon je bergaf niet lang op de motor remmen, geen gasteven is geen benzine en geen benzine geen olie want die zat bij de benzine.
Niet allemaal. Kan me best voorstellen dat men het verplicht maakt. Toch veiliger om altijd dezelfde rijervaring te hebben zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
Waterblok schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:28:
Sowieso bij stilstand.

Maar hoe zou de auto dan moeten weten hoe hard je wilt remmen? Een Tesla pakt er in ieder geval niet de rem bij, tenzij je tegen een voorligger op dreigt te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Laatst online: 20-09 20:40
Himalaya schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:43:
[...]

Maar hoe zou de auto dan moeten weten hoe hard je wilt remmen? Een Tesla pakt er in ieder geval niet de rem bij, tenzij je tegen een voorligger op dreigt te rijden.
Bij de Leaf is het zo dat wanneer je e-Pedal gebruikt, de maximale vertraging constant is (0,2 G als ik me niet vergis) en hij zelf bepaalt hoeveel daarvan door de regeneratie en door de remschijven gebeurt. Wil je minder dan 0,2 G vertragen, dan laat je gewoon de pedaal niet helemaal los. Wil je meer vertragen, dan druk je gewoon de rempedaal in.
Batterij 100% en ijskoud of 20% en 30 graden, maakt allemaal niet uit, de vertraging bij pedaal helemaal los zal hetzelfde zijn, maar wat er effectief gebeurt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:32
Of achteruitrijdsignalen prettig zijn daar kan je over twisten. Maar die van de Mazda mx30....

Kanonne!

Klinkt als een defecte stuurbekrachtigingspomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-09 13:36
[...]

Heb het hiernaast in Volvo P8 draadje gevraagd en idd wat ik dacht volgens medeforummers:
Met OPD aan zal de auto gevoelsmatig niet anders remmen als regen niet mogelijk is, zonder dat je het merkt pakt de auto de remmen erbij meer of minder naarmate je het pedaal laat opkomen.

Je belast dan dus idd onbewust je remmen zonder dat je het verder merkt.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
[...]

Wat Tesla doet is ondertussen achterhaald. Moderne EVs doen blended braking dus pakken de remschijven erbij als er niet voldoende geregenereerd kan worden (bijv omdat de accu vol is) of er meer remkracht nodig is. Als je in een Volvo de rem indrukt dan wordt er in eerste instantie geregenereerd en zonder dat je het merkt mechanisch geremd indien nodig. Ook als je one pedal drive aanzet worden de remschijven indien nodig gebruikt als je het stroompedaal loslaat. Er is dus geen verschil in efficiëntie tussen one pedal of niet, het is puur een comfort-feature en OPD aan of uit is altijd maximaal efficiënt wat je ook doet.

[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 16-01-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
JTHZZ schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:13:
[...]

Ook als je one pedal drive aanzet worden de remschijven indien nodig gebruikt als je het stroompedaal loslaat.
Hoe zou een auto moeten weten wanneer de rem erbij moet worden gepakt? Volgens mij regenereer je als het gas wordt losgelaten. Vertraag je niet genoeg, moet je de rem alsnog intrappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Ik zal het nog eens uittesten, maar bij alle Koreaanse EV's die ik heb gehad inmiddels (Soul EV, e-Soul, Kona en momenteel een e-Niro) heb ik het idee dat remmen met de flippers en volgens de ingestelde setting ook met net volgeladen accu nog werkt - in Nederland, bv. voor een verkeerslicht.
Met de Corsa-e die ik nu ook heb werkt de B-modus voor geen meter als je hem net hebt opgeladen, hij geeft ook geen waarschuwing en dat is best even wennen dat je dan zelf op de rem moet trappen i.p.v. een beetje op de motor laten afremmen. Uiteraard begrijp ik de fysische principes die hier achter zitten en wellicht dat er bij de Koreanen ook wel een limiet aan zit, maar ik durf toch te beweren dat de auto's hierin anders reageren en aanvoelen.

Wellicht is dit ook blended-braking? Maar dat heeft de Stellantis-drieling dan duidelijk niet. Ik heb een duidelijke voorkeur voor het meer voorspelbare karakter van de Koreanen hier.

[ Voor 11% gewijzigd door Luiaard op 16-01-2022 16:04 ]

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Luiaard Op skivakantie kon ik mijn Ioniq laden bij de skilift :)
Dus vervolgens met 100,0% volle accu het dal in: na ca. 400-500m afdeling (lees hoogteverschil) stopte het regenereren. Blijkbaar kan de accu dus nog wel wat voller, maar niet heel veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 23:11
pmiddeld schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:54:
[...]

Hoe zou een auto moeten weten wanneer de rem erbij moet worden gepakt? Volgens mij regenereer je als het gas wordt losgelaten. Vertraag je niet genoeg, moet je de rem alsnog intrappen?
Je lijkt het niet te begrijpen, hier een praktijkvoorbeeld hoe blendid braking werkt.

Accu 100% vol en adaptive cruise aan. Voorganger remt af, auto remt mee af om afstand te bewaren.

Accu op 50% en adaptive cruise aan.
Voorganger remt af, auto remt mee af om afstand te bewaren.

In het eerste geval zijn dit de mechanische remmen, in het tweede geval regenaratie tot 85% van de remdruk en daarna mechanisch. (Alleen van toepassing als ik volledig tot stilstand zou moeten komen natuurlijk).

In beide gevallen is voor mij niet merkbaar of voelbaar of het afremmen mechanisch gebeurd of middels regeneratie.
Ik kan dat echter wel zien in mijn E-tron door middel van een meter die uitslaat in een groen gebied bij regeneratie en naar een zwart gebied bij mechanisch.

Alle remacties zijn tot 85% van de maximale remdruk in principe middels regeneratie en daarna mechanisch, tenzij de accu natuurlijk vol zit en regeneratie niet mogelijk is. Ook dit is zichtbaar middels stippeltjes in de groene balk.

Tesla is volgens nog 1 van de laatste merken die geen blendid braking heeft. Als regeneratie daar dus niet mogelijk is wegens een koude of volle accu is je remgedrag compleet anders. (Onbegrijpelijk eigenlijk)

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 16-01-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
pmiddeld schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:54:
[...]

Dat klopt, maar ook als regeneratie niet mogelijk is remt de auto (bij OPD aan) bij loslaten pedaal met dezelfde remkracht als bij regeneratie maar gebruikt dan ongemerkt de remmen. Heb je meer vertraging nodig moet je alsnog het rempedaal gebruiken zoals altijd bij OPD.
Bij OPD uit is er geen vertraging als je het stroompedaal loslaat. Als je het rempedaal gebruikt wordt er geregenereerd en als je harder remt komt de mechanische rem erbij. Gaat allemaal geheel ongemerkt en zonder voelbare schokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
BarryH schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:19:
@Luiaard Op skivakantie kon ik mijn Ioniq laden bij de skilift :)
Dus vervolgens met 100,0% volle accu het dal in: na ca. 400-500m afdeling (lees hoogteverschil) stopte het regenereren. Blijkbaar kan de accu dus nog wel wat voller, maar niet heel veel.
Ah kijk, begrijpelijk dat ik er onder Nederlandse omstandigheden geen last van heb gehad. De Koreanen kunnen dus nog een klein stukje van hun buffer benutten voor het regenereren. Onder normale omstandigheden rijdt en verbruik je meer dan je regenereert waardoor dit dus altijd hetzelfde aanvoelt. Uitzondering is begrijpelijkerwijs starten vanaf een hoge berg met vrij volle accu en dan afdalen.

Import van EVs

Pagina: 1 ... 235 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic