Hoe zie je dat dan voor je?mux schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:31:
En IMO is het ook de beste manier om hiermee om te gaan. Anders krijg je een heel erg ongelijke toegang tot de weg - iets dat nu al een beetje aan de gang is met de TCO van elektrische auto's als je ook zonnepanelen en/of een bedrijf hebt. En de wegen moeten ergens van betaald worden. Hoezeer vrachtwagens ook de meeste slijtage veroorzaken - ik vind het niet redelijk om de volledige verantwoordelijkheid voor eerlijke compensatie van infrastructuur daar te leggen. Doe dat dan op de sterkste schouders. Genivelleerd rekeningrijden. Laat mij alles betalen en m'n werknemers lekker met rust.
Ik snap nog wel het argument om de grootste weggebruikers meer te laten betalen, aan de hand van hoeveel er wordt gereden. Dus simpel x euro per km afgelegd op A-wegen.
Maar vervolgens moet er ook nog worden gekeken naar inkomen, CO2 uitstoot, gewicht, tijdstip waarop je rijdt, etc etc.
Dus we gaan leuke situaties krijgen waarin iemand met een laag inkomen, maar een oude vervuilende auto, minder hoeft te betalen dan iemand die genoeg verdient, maar die eigenlijk een lichte, elektrische auto rijdt?
En dan krijg je natuurlijk weer leuke "grens" auto's, wel licht, zodat je op het gewicht criterium goed scoort, maar qua CO2 weer niets spectaculairs (of zo'n gestandaardiseerde meting van 1 op 50, die je in de praktijk nevernooit haalt). En EV's die niet meer interessant zijn, omdat ze op CO2 misschien goed scoren, maar op het gewicht weer flink door de mand vallen.
Aparte tarieven afhankelijk van tijdslots is ook weer zo'n doorgeschoten systeem. Wie heeft er vaak de mogelijkheid om zelf te bepalen hoelaat hij/zij op het werk is? Vaak niet de simpele medewerker onderaan de organisatie. Dus die mag het spitstarief aftikken, en de manager rijdt lekker goedkoop in het daltarief van 11-14.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340