5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
en als je geen zin hebt om alles te kijken kun je de resultaten ook gewoon zienBarryH schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:01:
@Carfanatic Kijk ook eens op youtube bij bjorn nyland (die heeft veel testen, ook 1000km ritten) en abetterrouteplanner.com voor reele duur van lange ritten incl snellaadstops. Ga je grote verschillen zien tussen deze auto's
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Wellicht aanvulling voor de OP:
Overzicht EVs die niet meer nieuw te koop zijn:
EV database voor tweedehands
Overzichten met reistijd voor lange afstand per autotype
Abetterrouteplanner 1000km prognose reistijd
Bjorn Nyland 1000km ritten tests
De tweede bevat ook informatie over range, verbruik en laadruimte (# bananendozen
Reviews van veel verschillende EVs
Bjorn Nyland video's
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
En dan krijg je zoals bij ons. Extra veel palen aanleggen in de garage en dan komt de brandweer die zegt dat we ze niet mogen gebruiken. Het is allemaal nog nieuw en lastig!Tom Paris schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:40:
[...]
Wederom echt veel te simplistisch. Als je een bedrijfje bent met 10 man kun je makkelijk verhuizen ja. Een pand waar een paar honderd mensen in zitten, waar je al ver voor de opkomst van EVs een langjarig huurcontract hebt getekend... daar verhuis je niet even uit omdat je een aantal palen tekort komt. Ik zeg niet dat mijn werkgever de problemen afwentelt, alleen dat de notie hier van 'we plaatsen een paar palen extra op het parkeerterrein' niet realistisch is.
En dan zeg je tegen de brandweer: hou je bronnen bij!swtimmer schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:34:
[...]
En dan krijg je zoals bij ons. Extra veel palen aanleggen in de garage en dan komt de brandweer die zegt dat we ze niet mogen gebruiken. Het is allemaal nog nieuw en lastig!
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Het is wel een beetje een wees en dat vertraagd garantie gevallen. Toch is er al eens een accupack vervangen, vanuit Amerika, terwijl Opel niet meer van GM is.Coasterfreak schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:50:
[...]
probleem van de ampera-e is dat het infeite een wees is. ampera-e = chevrolet bolt = GM. opel is al een tijdje van PSA. dat kan in de toekomst wellicht problemen veroorzaken als GM moeilijk doet.
bijv: geen onstar app mogelijkheden meer vanaf begin dit jaar.
En hij is wel lekker betrouwbaar, ook qua accudegradatie. En ik geniet er van als ik lekker met 130 naar huis ga met verwarming aan, niet hoef in te zitten over rijbereik. Onze ritten zijn meestal vrij lang dus dat zou vervelend worden in de concurrentie voor dat budget.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
20-25k? Hoeveel km had jouw ampera dan wel niet gereden...!null schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:46:
@Carfanatic Ik weet niet helemaal je budget, maar ik gok dat het vergelijkbaar is (of misschien iets lager) waarvoor wij onze 2e hands Ampera-e hebben gekocht, met veel meer range. En 2x zo grote accu, 60kWh.
Niet iedereen houdt van de Ampera-e, maar er valt niet aan te ontkomen dat het heel veel waar voor je geld is, als je ziet dat je anders alleen "200km auto's" kan kopen.
Dan heb ik het over 20 to 25K, misschien zit je daar net onder te kijken.
Op dit moment is de goedkoopste 25.200 exclusief subsidie maar die heeft meer dan een ton op de teller.
Daarna is het 27k exclusief subsidie voor 20k op de teller.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
het helpt dat het precies dezelfde aandrijflijn heeft als de hyundai kona/kia eniro (lg aandrijflijn met 150kw/204pk motor en 64kwh accupack) dus in dat opzicht is het betrouwbaar.!null schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:00:
[...]
Het is wel een beetje een wees en dat vertraagd garantie gevallen. Toch is er al eens een accupack vervangen, vanuit Amerika, terwijl Opel niet meer van GM is.
En hij is wel lekker betrouwbaar, ook qua accudegradatie. En ik geniet er van als ik lekker met 130 naar huis ga met verwarming aan, niet hoef in te zitten over rijbereik. Onze ritten zijn meestal vrij lang dus dat zou vervelend worden in de concurrentie voor dat budget.
maar, zou je bijvoorbeeld zoiets aanschaffen? dit is ongeveer de enige ampera-e dat in dezelfde prijsklasse zit als een 2017 egolf / 33kwh i3 / ioniq
verder moet er als het goed is nog een update komen voor de ampera-e om de willekeurige branden op te lossen? of wordt iedereen zn accupakket hiervoor vervangen oid?
Als je al een fabriek hebt (in eigendom), heb je vrijwel zeker splitsingsrecht op je perceel. Afhankelijk van hoe je perceel kadastraal zit, kun je enkele of zelfs vele aansluitingen aanvragen, één per toevoeging. Als het een industrieterrein is dat ontworpen is op zware industrie, liggen er bovendien waarschijnlijk al zware aansluitingen naar de verdeelkasten/putten (minstens 3x250, waarschijnlijk zwaarder) waardoor je alleen de meterkosten hebt te betalen. Dat zou per aansluiting ca. 2000 euro moeten zijn eenmalig en €1500 per jaar voor de aansluiting (3x63). Let wel: op een nieuwe aansluiting begin je opnieuw met je kWhen voor de belasting. De eerste 10 000kWh zijn dus duur, daarna wordt het pas goedkoop.StevenK schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:56:
[...]
Tot je ziet wat je dan aan kosten voor je kiezen krijgt. Ik ga hier nu de eerste paal plaatsen en daar komt een load balancer op, want als ik de aansluiting wil verzwaren kost me dat 50k. En als wil verzwaren om vier auto's te laden kost het me zelfs een paar ton, omdat we dan van klein- naar middenverbruik gaan.
En waar je voor een laadstation een aparte 3x250A aansluiting kunt krijgen, geldt bij een eigen aansluiting dat Eneco c.s. zeggen 'één aansluiting op één adres'. Want het liefst zou ik een aparte aansluiting nemen voor de laders, zodat ik 100% zeker weet dat de laadinstallatie mijn fabriek niet verstoort. Maar dat is dus niet mogelijk.
Als de aansluiting in de put/verdeelkast al te krap is, dan moet je betalen voor verzwaring van de kabel en dat is niet te doen. Dan zit je aan de kosten die je noemt. Dan kun je als goedkopere oplossing eens kijken naar een bufferbatterij (bijv. AirQon.eu) + loadbalancer. Dit lijkt me sterk als je fabriek al op 3x250 loopt.
Nog een optie is buffer + zonnepanelen. Zonnepanelen zijn zo extreem goedkoop geworden dat, als je dak het kan, je net zo goed je hele dak kunt volleggen ongeacht wat de capaciteit is van je verbinding. Dat alleen creëert met gemak een half dozijn laadplekken overdag. Moet wederom wel met loadbalancing.
Rust niet op 'dit kan niet'-antwoorden van gevestigde partijen, dat is een combinatie van luiheid en onbekendheid. Dit is 'nieuwe' techniek, alles wat nieuw is is eng. Maar met wat wil en doorzettingsvermogen zijn er prima oplossingen te creëeren.
Het aparte is nl. dat de snellaad performance van een hele andere orde is.
Anoniem: 455473
En hebben ze ook gezegd wanneer het wel mag?swtimmer schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:34:
[...]
En dan krijg je zoals bij ons. Extra veel palen aanleggen in de garage en dan komt de brandweer die zegt dat we ze niet mogen gebruiken. Het is allemaal nog nieuw en lastig!
Overigens vraag ik me af wat de jurisprudentie hier over zal zeggen. Er hoeft maar 1 ambtenaar te zijn die dat EV-rijden maar onzin vindt en je zit met de gebakken peren.
https://nl-media.opel.com...-new-way-of-driving_3.pdf pagina 3BarryH schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:33:
@Coasterfreak Waar is de bron dat het accupakket en moter van de Ampera E hetzelfde is als bij Kona/eNiro/eSoul?
Het aparte is nl. dat de snellaad performance van een hele andere orde is.
ampera-e, kona, niro hebben allemaal 150kw/204pk. ampera-e staat er 60 kwh accu maar niro/kona 64kwh, klein verschil dus maar motor is wel identiek, allemaal LG Chem
Wij moesten toch veel meer palen dus die plaatsen ze nu buiten. De palen beneden zijn nu voor plugins.Anoniem: 455473 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:35:
[...]
En hebben ze ook gezegd wanneer het wel mag?
Overigens vraag ik me af wat de jurisprudentie hier over zal zeggen. Er hoeft maar 1 ambtenaar te zijn die dat EV-rijden maar onzin vindt en je zit met de gebakken peren.
De garage zit wel onder de grootste vaccine fabriek ter wereld, dus wie weet komt het ook wel omdat het niet alleen kantoor is wat er bovenop zit.
Klopt. En wellicht dat we als we meer EV's krijgen dat ik dan die splitsingsroute moet bewandelen.mux schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:27:
[...]
Als je al een fabriek hebt (in eigendom), heb je vrijwel zeker splitsingsrecht op je perceel. Afhankelijk van hoe je perceel kadastraal zit, kun je enkele of zelfs vele aansluitingen aanvragen, één per toevoeging. Als het een industrieterrein is dat ontworpen is op zware industrie, liggen er bovendien waarschijnlijk al zware aansluitingen naar de verdeelkasten/putten (minstens 3x250, waarschijnlijk zwaarder) waardoor je alleen de meterkosten hebt te betalen. Dat zou per aansluiting ca. 2000 euro moeten zijn eenmalig en €1500 per jaar voor de aansluiting (3x63). Let wel: op een nieuwe aansluiting begin je opnieuw met je kWhen voor de belasting. De eerste 10 000kWh zijn dus duur, daarna wordt het pas goedkoop.
Daar ben ik wel bang voor ja, we hebben geïnformeerd voor een verzwaring van 160 -> 250 en dat zou een halve ton kosten.Als de aansluiting in de put/verdeelkast al te krap is, dan moet je betalen voor verzwaring van de kabel en dat is niet te doen. Dan zit je aan de kosten die je noemt.
Die buffer snap ik niet helemaal? Loadbalancer heb ik nu. We gaan morgen de eerste paal aansluiten. 2 x 22, dus 63A afgezekerd, maar met piekverbruiken van rond de 145A is die loadbalancer wel nodig.Dan kun je als goedkopere oplossing eens kijken naar een bufferbatterij (bijv. AirQon.eu) + loadbalancer. Dit lijkt me sterk als je fabriek al op 3x250 loopt.
Fijn, zo'n PVC dak. Mooie hal, maar dak niet geschikt. Onze investeringsmaatschappij heeft notabene een heel project lopen om op alle gebouwen waar dat kan panelen te plaatsen.Nog een optie is buffer + zonnepanelen. Zonnepanelen zijn zo extreem goedkoop geworden dat, als je dak het kan, je net zo goed je hele dak kunt volleggen ongeacht wat de capaciteit is van je verbinding. Dat alleen creëert met gemak een half dozijn laadplekken overdag. Moet wederom wel met loadbalancing.
'Kan niet' heb ik nog nooit geaccepteerd, anders was ik niet gekomen waar ik nu zitRust niet op 'dit kan niet'-antwoorden van gevestigde partijen, dat is een combinatie van luiheid en onbekendheid. Dit is 'nieuwe' techniek, alles wat nieuw is is eng. Maar met wat wil en doorzettingsvermogen zijn er prima oplossingen te creëeren.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Dit gaat behoorlijk off-topic maar:StevenK schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:52:
[...]
Klopt. En wellicht dat we als we meer EV's krijgen dat ik dan die splitsingsroute moet bewandelen.
[...]
'Kan niet' heb ik nog nooit geaccepteerd, anders was ik niet gekomen waar ik nu zit
Ik ben bang dat die splitsingsroute geen uitkomst gaat bieden. Dat hebben een aantal zonnepanelen al geprobeerd en de rechter heeft geoordeeld dat Liander daar terecht een aansluiting voor heeft geweigerd.
https://www.hieropgewekt....-objecten-niet-toegestaan
Ja, dat klinkt als bestrating opentrekken en een nieuwe kabel trekken naar 500m+ verderop. Da's niet leuk, en dan heb je nog steeds weinig extra capaciteit.StevenK schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:52:
Daar ben ik wel bang voor ja, we hebben geïnformeerd voor een verzwaring van 160 -> 250 en dat zou een halve ton kosten.
Met een bufferaccu (of zonnepanelen) kun je virtueel je aansluiting verdubbelen, voor zolang er lading in je accu zit en/of de zon schijnt. Met een eilandbuffer kun je zelfs je vermogen onbeperkt opschroeven, dan kun je maffe dingen doen zoals een 350kW snellader neerzetten (die afhankelijk van de grootte van de bufferbatterij dan wel erg snel leeg is)Die buffer snap ik niet helemaal? Loadbalancer heb ik nu. We gaan morgen de eerste paal aansluiten. 2 x 22, dus 63A afgezekerd, maar met piekverbruiken van rond de 145A is die loadbalancer wel nodig.
Ik zit in exact hetzelfde schuitje. 2627AV 5 heeft een PVC golfplatendak, 0kg/m2 lastcapaciteit. Zitten flink zware stalen spanten onder, dus het is wel op te waarderen, maar dat kost ook geld (nog niet gekeken wát het kost trouwens, dat zou nog best kunnen meevallen).Fijn, zo'n PVC dak. Mooie hal, maar dak niet geschikt. Onze investeringsmaatschappij heeft notabene een heel project lopen om op alle gebouwen waar dat kan panelen te plaatsen.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling
Alsof elk bedrijf waar ze ooit ICE auto’s laten leasen ook een eigen benzinepomp MOET plaatsen.
@Tom Paris Hoe kom je aan deze onzinnige redenering? Alsof het bedrijf verplicht kan worden gesteld om door het leasen van EV’s te promoten/verplichten ook nog een volledige infra moet regelen?
Laadpalen op het werk is een extra service en kan nooit een verplichting zijn lijkt me.
[ Voor 227% gewijzigd door Isheara op 06-01-2021 20:38 ]
Keep rolling sixes!
Zoé vind ik top maar ik kom veel oud model r90/r110 tegen, geen snelladen (als ik dat goed heb begrepen) en accuhuur à €100p.m. maken hem imo niet erg aantrekkelijk.Coasterfreak schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:39:
[...]
bmw is redelijk duur voor wat je krijgt en de fietsbandformaat helpt ook niet echt. rijd wel lekker met genoeg pks.
zitten veel ioniqs op marktplaats op dit moment, waarvan ze of: 1. ex taxi 2. ex carsharing (wit, kenteken begint met PN, 0 extra opties) zijn. eigenlijk de beste tussen deze drie autos sinds hij zeer efficient is en gewoon 70 kw kan laden als het moet op een 150 kw lader. kan in alle weersomstandigheden snelladen, dat is in orde.
e-golf heb je in 2 varianten, kleine accu en grote accu. je wilt de grote accu natuurlijk alleen die zijn er pas vanaf 2017 op de markt gekomen (100kw motor = grote accu, kun je makkelijk filteren).
zit alleen geen koeling op het accupakket dus in zomerse omstandigheden meerdere keren snelladen = traag. voor de rest wel een degelijke auto.
de renault zoe (met grote accu), kia soul EV en nissan leaf 2018+ zitten niet op je shortlist?
Soul EV vind ik wel geinig, Leaf heb ik mij nog niet in verdiept.
<€20k het liefst, maar ik heb geen enkele haast. 200/300km range is zat voor mij.!null schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:46:
@Carfanatic Ik weet niet helemaal je budget, maar ik gok dat het vergelijkbaar is (of misschien iets lager) waarvoor wij onze 2e hands Ampera-e hebben gekocht, met veel meer range. En 2x zo grote accu, 60kWh.
Niet iedereen houdt van de Ampera-e, maar er valt niet aan te ontkomen dat het heel veel waar voor je geld is, als je ziet dat je anders alleen "200km auto's" kan kopen.
Dan heb ik het over 20 to 25K, misschien zit je daar net onder te kijken.
je de zoe heb je weer in 2 varianten, q90 en r90/110. q staat voor "quickcharge" en dat gaat allemaal via AC. zogenaamd 43kw ac snelladen maar dat is dus ongeveer 35kw snelladen. continental motor en is ergens 2018 stopgezet en niet meer leverbaar. in plaats daarvan dus alleen de R motor (r = renault) met max 22kw AC laden (wel ietsjes efficienter).Carfanatic schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:32:
[...]
Zoé vind ik top maar ik kom veel oud model r90/r110 tegen, geen snelladen (als ik dat goed heb begrepen) en accuhuur à €100p.m. maken hem imo niet erg aantrekkelijk.
Soul EV vind ik wel geinig, Leaf heb ik mij nog niet in verdiept.
<€20k het liefst, maar ik heb geen enkele haast. 200/300km range is zat voor mij.
accuhuur kan niet gewenst zijn maar geeft je enige vorm van zekerheid (hoe klein de kans ook is dat je accu kapot gaat). r90 zoe kun je makkelijk voor rond de 10-11k kopen, met accuhuur natuurlijk. en daarop weer 2k subsidie. er is een tent in purmerend genaamd bleeker die alleen maar ev's verkoopt. vaak zoe's in de aanbieding tussen de 10-13k, vaak ook andere ev's.altijd prijzen inclusief btw en exclusief subsidie, die zijn altijd glashelder en helpen je graag.
zelfs met accuhuur is het nog een tijdje goedkoper. de accu's worden na 120 maanden afgeschreven en na 10 jaar wordt het dus jouw bezit. accuhuur kun je ook vroegtijdig afkopen.
kia soul ev is geinig, komt in 27/30kwh variant. MAAR, heeft een type1 (ac connector) en chademo (snellaadpoort). dat is anders dan de type2/ccs waar veel andere autos mee komen.
nissan leaf 40 kwh is nog misschien buiten je budget, maar met de chademo snellaadpoort is het niet al te toekomstbestendig.
verder blijft er geen "betaalbaar" ev occasion meer over. wellicht een mercedes benz b250e electric drive, maar die heeft weer geen snellaadpoort. kan wel een chademo snellaadpoort krijgen...
Die van ons had 80.000km gelopen bij aanschaf, en het is de lederen executive versie met Bose speakertjes, paar extra veiligheidssnufjes. En hij was nog echt als nieuw. 1 pitje op de hele auto, de rest superstrak, ook het interieur was echt nog als nieuw.Kodess schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:22:
[...]
20-25k? Hoeveel km had jouw ampera dan wel niet gereden...
Op dit moment is de goedkoopste 25.200 exclusief subsidie maar die heeft meer dan een ton op de teller.
Daarna is het 27k exclusief subsidie voor 20k op de teller.
Het mooie is dat de accu bijzonder weinig degradeerd. Mensen doen er wel negatief over omdat hij misschien iets slechter gesupport wordt, maar je hebt nog steeds 8 jaar garantie vanaf levering. En 10x liever dit, een goed werkend platform waarvan de accu's niet achteruit gaan, dan een Nissan Leaf die veel minder ver komt, de accu van achteruit gaat, en je op vakantie nog langzamer kan laden omdat de accu te warm is.
De Kona en eNiro zijn uiteindelijk wellicht betere auto's (voornamelijk vanwege zitpositie e.d.) maar de techniek is bijzonder vergelijkbaar op het 100kW laden na. En de Ampera-E is zoveel goedkoper. (en hij is de snelste van de drie, maar in alle gevallen is het vlot)
Als het voor hetzelfde geld zou zijn, zou ik denk ik een Kona of eNiro nemen. Maar het verschil is beoorlijk groot, en je hebt daar weinig nadelen aan.
De accudegradatie is echt heel laag. 2 ton is meteen wel een hoop, maar op Youtube is er een tevreden eigenaar die weinig degradatie meldt bij 160dkm (100.000 miles -> Chevy Bolt)Coasterfreak schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:22:
[...]
het helpt dat het precies dezelfde aandrijflijn heeft als de hyundai kona/kia eniro (lg aandrijflijn met 150kw/204pk motor en 64kwh accupack) dus in dat opzicht is het betrouwbaar.
maar, zou je bijvoorbeeld zoiets aanschaffen? dit is ongeveer de enige ampera-e dat in dezelfde prijsklasse zit als een 2017 egolf / 33kwh i3 / ioniq
Dit is wel een hoog kilometrage. Toch denk ik dat hij nog steeds fors verder komt dan de ~30kWh auto's waar je naar kijkt. Het zou me niets verbazen als de accu nog steeds op 85% zit of hoger.
Je moet alleen even naar staat van interieur kijken, en je gaat wel eens schokbrekers of een aandrijfas moeten vervangen met deze kilometerstanden. Geen ramp allemaal.
De onze was met 80dkm nog als nieuw, van binnen en van buiten.
Van het rijtje wat jij noemt zou ik de Ioniq nemen. Die is zo efficient en de eerste kan 70kW laden, die blijft door deze 2 feiten altijd goed meekomen zelfs op een langere rit met vaker laden.
Ioniq zal door zijn vorm ook altijd zuiniger zijn dan Ampera-E/Kona/eNiro. Het is de Prius onder de EVs.
Je moet even kijken, ik dacht dat alleen de latere er last van hadden. Weet het niet meer zeker.verder moet er als het goed is nog een update komen voor de ampera-e om de willekeurige branden op te lossen? of wordt iedereen zn accupakket hiervoor vervangen oid?
Accu vervangen gaan ze niet doen.
Ik geef er zelf weinig om, omdat ik altijd al tot 88% laad (afdaal reserve heet dat). Zo blijft de accu nog langer mee gaan. Dus ik heb er zelf geen last van.
Ik blijf met alles wat Lithium heeft liever uit de buurt van 100%. Ik heb zelf 2 dingen gebouwd met lithium cellen, en deze laad ik ook nooit op tot 100%.
Ik ken wel iemand die ooit in Groningen gestrand is met een lege tank. Dat kwam omdat de werkgever alleen een benzinepas uitgaf die in de Randstad werkte bij 10 benzinestations. Dat is nogal onhandig als je in Leeuwarden woont en al je klanten zitten ook in het noorden van het land. Dit was al van te voren aangegeven maar een tankpas die gewoon overal werkte was niet mogelijk.Isheara schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:30:
Ik snap de hele “werkgever verplichten om laadpalen te plaatsen” discussie niet.
Alsof elk bedrijf waar ze ooit ICE auto’s laten leasen ook een eigen benzinepomp MOET plaatsen.
Net zoals parkeerplekken om die lease auto's te parkeren en stopcontactem op de laptops aan te sluiten een extra service is en je niet kan verwachten van een werkgever?Laadpalen op het werk is een extra service en kan nooit een verplichting zijn lijkt me.
Verplichten niet. Maar als een bedrijf de werknemers met lease-auto aanspoort of zelfs verplicht elektrisch te gaan rijden, wat weleens gebeurt, dan is er wel een soort van verantwoordelijkheid, toch?Isheara schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:30:
Ik snap de hele “werkgever verplichten om laadpalen te plaatsen” discussie niet.
@Tom Paris Hoe kom je aan deze onzinnige redenering? Alsof het bedrijf verplicht kan worden gesteld om door het leasen van EV’s te promoten/verplichten ook nog een volledige infra moet regelen?
Laadpalen op het werk is een extra service en kan nooit een verplichting zijn lijkt me.
Ik zie toch wel leaf 40kwhs onder de 20k voorbij komen hoor (inclusief subsidie, maar soms ook exclusief)Coasterfreak schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:51:
[...]
nissan leaf 40 kwh is nog misschien buiten je budget, maar met de chademo snellaadpoort is het niet al te toekomstbestendig.
en met mogelijkheid tot CCS in de toekomst....
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Heb voor buitenland (UK bijvoorbeeld) wel berichten gezien in die richting. Maar dacht dat de Nederlandse RCI daar niet aan meedeed. Zijn ze van standpunt veranderd?Coasterfreak schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:51:
accuhuur kun je ook vroegtijdig afkopen.
Nee, ik volg deze redenering juist niet. Ik reageer op o.a. JeroenE die dit zegt.Isheara schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:30:
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Anderhalf jaar geleden wilde ik nog een Zoe kopen met accuhuur, mits ik die huur kon afkopen._V_ schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 00:31:
[...]
Heb voor buitenland (UK bijvoorbeeld) wel berichten gezien in die richting. Maar dacht dat de Nederlandse RCI daar niet aan meedeed. Zijn ze van standpunt veranderd?
Maar dat wilde Renault ( of welke naam het bedrijf had dat daar over ging ) dus niet.
Uiteindelijk een Zoe gekocht met accu.
Dus anderhalf jaar geleden kon afkopen niet.
Misschien dat ze inmiddels het licht hebben gezien, voor mij te laat dan.
blijkbaar wel. accu heeft €7000 nieuwprijs ex btw en wordt dus langzaam afgeschreven in 120 maanden._V_ schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 00:31:
[...]
Heb voor buitenland (UK bijvoorbeeld) wel berichten gezien in die richting. Maar dacht dat de Nederlandse RCI daar niet aan meedeed. Zijn ze van standpunt veranderd?
een zoe uit 2013 met accuhuur kun je de accu uitkopen voor <€2500 wordt er gezegd. beginnen de accuhuur zoe's toch interessant te worden? je kunt 2013 zoe's kopen voor €6000 incl btw ex subsidie. dus €4000 + accu afkopen voor €2500...
is natuurlijk ook risicovermindering voor RCI sinds ze het wss als tikkende tijdbommen zien en het liefst ervan af willen naarmate de zoe's ouder worden. maar hoe ouder de zoe, hoe meer je eigenlijk accuhuur zou willen...
[ Voor 5% gewijzigd door Coasterfreak op 07-01-2021 11:37 ]
Ik had een ritje van 220km voor de boeg en was gister vergeten te tanken en kon toen mijn V40 aan ging nog 180km. Maar na een paar minuten rijden zag ik al dat het goed kwam omdat het aantal KM dat ik nog moest rijden lager en lager werd tov wat de Volvo aangaf dat ik nog kon rijden. Uiteindelijk kwam ik aan het einde van mijn rit bij het tankstation aan met nog 45km over. En volgetankt stond er gewoon op de boordcomputer dat ik weer 1200(!!)km kon rijden
Tja, dat gaat je met een elektrische auto volgens mij toch nooit gebeuren? Dat de verhouding tussen nog te rijden KM en het nog te kunnen rijden KM kantelt.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling
Jawel hoor, mijn E-tron past de GoM continu aan.Juancho schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:18:
Ik moest vanmorgen nog wel even denken aan dat elektrisch rijden straks (als het hopelijk doorgaat morgen) wel echt gewoon anders wordt. Let op, ik zeg dus niet slechter of vervelender.
Ik had een ritje van 220km voor de boeg en was gister vergeten te tanken en kon toen mijn V40 aan ging nog 180km. Maar na een paar minuten rijden zag ik al dat het goed kwam omdat het aantal KM dat ik nog moest rijden lager en lager werd tov wat de Volvo aangaf dat ik nog kon rijden. Uiteindelijk kwam ik aan het einde van mijn rit bij het tankstation aan met nog 45km over. En volgetankt stond er gewoon op de boordcomputer dat ik weer 1200(!!)km kon rijden.
Tja, dat gaat je met een elektrische auto volgens mij toch nooit gebeuren? Dat de verhouding tussen nog te rijden KM en het nog te kunnen rijden KM kantelt.
Als ik dus zuinig rijd blijft de teller gewoon langer staan. (Als voorbeeld, 270km range resterend, ik leg er 3km zuinig af dan staat er dus nog steeds 270km)
En 1200km ga je echt niet redden met die Volvo, wat dat betreft is dat gedrag niet veranderd
Dat moet je met een ev inderdaad niet doenJuancho schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:18:
Ik moest vanmorgen nog wel even denken aan dat elektrisch rijden straks (als het hopelijk doorgaat morgen) wel echt gewoon anders wordt. Let op, ik zeg dus niet slechter of vervelender.
Ik had een ritje van 220km voor de boeg en was gister vergeten te tanken en kon toen mijn V40 aan ging nog 180km.
Dat het kantelt, niet echt, nee. Maar dat komt ook meer omdat je liever niet al te vaak met een legere accu vertrekt dan wat je moet gaan rijden. Maar wat mij wel regelmatig gebeurt, is dat de geschatte resterende range oploopt, in plaats van afloopt.Maar na een paar minuten rijden zag ik al dat het goed kwam omdat het aantal KM dat ik nog moest rijden lager en lager werd tov wat de Volvo aangaf dat ik nog kon rijden. Uiteindelijk kwam ik aan het einde van mijn rit bij het tankstation aan met nog 45km over. En volgetankt stond er gewoon op de boordcomputer dat ik weer 1200(!!)km kon rijden.
Wat trouwens wel een kleine tip is (en ook leuk voor de voorpret) is om te kijken of er in de buurt van je bestemming een laadpaal was geweest, mocht je die nodig gehad hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door Prullenbak84 op 07-01-2021 14:30 ]
Waarom niet? Dat gebeurd bij mij regelmatig. Vooral als je eerst heel veel kleine ritjes maakt en daarna een lange. Vanochtend kon ik volgens GOM 102 km rijden, maar toen ik 88 km had gereden kon ik alsnog 47 km rijden volgens diezelfde GOM.Juancho schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:18:
Uit nieuwsgierigheid, waarom 2x22kW en niet bijvoorbeeld 4x11kW? Zoveel auto's zijn er niet die met 22kW kunnen laden en zo haal je uit de net-aansluiting meer laadplaatsen. Meestal hang je er toch een hele werkdag aan dus zo snel hoeft het allemaal niet.StevenK schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:52:
[...]
Klopt. En wellicht dat we als we meer EV's krijgen dat ik dan die splitsingsroute moet bewandelen.
[...]
Daar ben ik wel bang voor ja, we hebben geïnformeerd voor een verzwaring van 160 -> 250 en dat zou een halve ton kosten.
[...]
Die buffer snap ik niet helemaal? Loadbalancer heb ik nu. We gaan morgen de eerste paal aansluiten. 2 x 22, dus 63A afgezekerd, maar met piekverbruiken van rond de 145A is die loadbalancer wel nodig.
[...]
Fijn, zo'n PVC dak. Mooie hal, maar dak niet geschikt. Onze investeringsmaatschappij heeft notabene een heel project lopen om op alle gebouwen waar dat kan panelen te plaatsen.
[...]
'Kan niet' heb ik nog nooit geaccepteerd, anders was ik niet gekomen waar ik nu zit
Oh en heb je een parkeergarage of een parkeerplaats? Mocht het een losse parkeerplaats zijn kun je een triple whammy scoren als je PV boven de plaatsen installeert. Schaduw in de zomer, relatief sneeuw/regenvrij in de winter, lekker veel zonneopbrengst. Combineer dat met een leuk accupak en je kunt hele toffe dingen doen. Volgooien met goedkope zonnestroom om daarmee te laden of een gedeelte van de fabriek op te draaien. Accu volgooien met goedkope nacht/weekendstroom voor de dure piekuren. Mogelijkheden zijn eindeloos.
Sterker nog, op 11kW zou je wat mij betreft al 4 load-balanced laadpunten aan kunnen sluiten. Worst case als alle vier tegelijk bezet en aan het laden zijn 2,75kW. Op een werkdag van 9 uur laad je dan gewoon al >120km wat voor bijna iedereen meer dan genoeg is. Wanneer je op bovengenoemde 4x11kW 16 load-balanced laadpunten aansluit nog beter, de kans dat ze allemaal tegelijk laden wordt alleen maar kleiner.Erasmo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:45:
Uit nieuwsgierigheid, waarom 2x22kW en niet bijvoorbeeld 4x11kW? Zoveel auto's zijn er niet die met 22kW kunnen laden en zo haal je uit de net-aansluiting meer laadplaatsen. Meestal hang je er toch een hele werkdag aan dus zo snel hoeft het allemaal niet.
Eventueel voor collega's/bezoekers op doorreis of grote reisafstand een aparte paal met een hoger vermogen.
[ Voor 10% gewijzigd door assje op 07-01-2021 16:13 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Omdat er aandeelhouders zijn die 22kW kunnen laden. En juist als er meer palen komen zal de load balancing wel zorgen dat ze per saldo minder dan die 22kW krijgen. Voorlopig eerst eens die eerste paal aangesloten. Vandaag einde van de dag kabel getrokken. Morgen de paal ophangen, zaterdag stroom eraf en alles in de meterkast aansluiten.Erasmo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:45:
[...]
Uit nieuwsgierigheid, waarom 2x22kW en niet bijvoorbeeld 4x11kW? Zoveel auto's zijn er niet die met 22kW kunnen laden en zo haal je uit de net-aansluiting meer laadplaatsen. Meestal hang je er toch een hele werkdag aan dus zo snel hoeft het allemaal niet.
Ik heb as Dinsdag eigenlijk een rit die ik niet zou halen... dus wellicht vind ik het dan minder leuk. Maar voorlopig ben ik wel enthousiast.
De nadelen zullen nog wel komen, en die post ik dan ook graag. Maar voorlopig heb ik al 3x NIET hoeven tanken (ik kan aan huis laden dus hoef niet speciaal ergens te stoppen). En ik sta dichter bij de supermarkt, dichter bij de uitgang van parkeergarages, dichter bij winkelcentra ... want... tjsa.. die plekken liggen kennelijk allemaal vooraan.
Als ik dan as Dinsdag 1x extra onderweg een half uurtje stil moet staan... spelen we het denk ik voorlopig wel kiet kwa tijd die je kwijt bent.
Maar hoe dan ook... Wow.. elektra rijden is gewoon echt heel leuk.
FreeReef.nl
Als tweaker hou ik van snufjes, dus hoe meer hoe beter.
Uiteraard komt een een Tesla dan direct naar voor, maar als particulier is die nogal moeilijk te betalen (en 2de hands zie ik die ook niet direct)
Vermoedelijk ook niet onbelangrijk: Ik ben belg.
Dus wat zijn de tips van waar ik best eens naar kan kijken? Budget 30 tot 50 k (of moet ik nog meer sparen?)
Wij hadden vroeger een Shellcard. En ook een kantoor in Terneuzen. En dat was voordat de tunnel af was. Dat was best een uitdaging, zonder een Shell in Zeeuws-vlaanderen destijds.JeroenE schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:04:
[...]
Ik ken wel iemand die ooit in Groningen gestrand is met een lege tank. Dat kwam omdat de werkgever alleen een benzinepas uitgaf die in de Randstad werkte bij 10 benzinestations. Dat is nogal onhandig als je in Leeuwarden woont en al je klanten zitten ook in het noorden van het land. Dit was al van te voren aangegeven maar een tankpas die gewoon overal werkte was niet mogelijk.
[...]
Net zoals parkeerplekken om die lease auto's te parkeren en stopcontactem op de laptops aan te sluiten een extra service is en je niet kan verwachten van een werkgever?
Ik heb de mijne dinsdag gekregen en ik ben ook enthousiast. Ik snap wel een beetje het gevoel van range anxiety. Ik moest gisteren toch wel ff de max lading naar 100% zetten omdat ik vandaag een paar afspraken buiten kantoor had en we de paal op de zaak nog niet aangesloten hebben. Da's toch een beetje anders dan de 900+ km op een tank die mijn vorige auto deed.World Citizen schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:54:
Maar hoe dan ook... Wow.. elektra rijden is gewoon echt heel leuk.
Maar voor de rest biedt de auto wat ik ervan verwachtte, zoals veel stiller, maar ook ontspannen rijden en dat komt voor een groot door het elektrisch rijden. Ik vind 't ook wel de uitdaging zuinig te rijden en da's met die EQV nog best een uitdaging.
Komt ook door de natte winderige winter. Dat doet range geen goed. Bovendien als je veel op de snelweg bent, ook erg in het nadeel met zo'n EQV. Als je lokale wegen pakt in de zomer langs een meertje berg op berg af begint het echte genieten!StevenK schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:24:
[...]
Maar voor de rest biedt de auto wat ik ervan verwachtte, zoals veel stiller, maar ook ontspannen rijden en dat komt voor een groot door het elektrisch rijden. Ik vind 't ook wel de uitdaging zuinig te rijden en da's met die EQV nog best een uitdaging.
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Vaak wel, maar ik vind dat eigenlijk een nadeel. Want dan plugt iedereen zijn auto er graag in. De kans dat je dan kan laden is dan veel kleiner. Nog afgezien van het feit dat je in het 'midden' of 'eind' minder last hebt van mensen die hun auto daar parkeren ook al is dat geen EV.World Citizen schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:54:
En ik sta dichter bij de supermarkt, dichter bij de uitgang van parkeergarages, dichter bij winkelcentra ... want... tjsa.. die plekken liggen kennelijk allemaal vooraan.
Ik weet niet wat autorijden in België kost tov Nederland, maar voor dat budget is de keuze- ook nieuw- echt reuze in alle soorten en maten.telenut schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:07:
Ik ken niks van (elektrische) auto's... Maar mijn volgende mag wel een elektrische worden.
Als tweaker hou ik van snufjes, dus hoe meer hoe beter.
Uiteraard komt een een Tesla dan direct naar voor, maar als particulier is die nogal moeilijk te betalen (en 2de hands zie ik die ook niet direct)
Vermoedelijk ook niet onbelangrijk: Ik ben belg.
Dus wat zijn de tips van waar ik best eens naar kan kijken? Budget 30 tot 50 k (of moet ik nog meer sparen?)
In aankoop zal het hier wel duurder zijn, en premies of belastingsvoordeel is ook dat niet meer, tenzij je zelfstandige bent. Maar ik kan makkelijk thuis laden (als ik lader voorzie) en dan is het dus voornamelijk de prijs voor de stroom die ik betaal zeker? Op het werk laden is ook mogelijk trouwens...Prullenbak84 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 07:46:
[...]
Ik weet niet wat autorijden in België kost tov Nederland, maar voor dat budget is de keuze- ook nieuw- echt reuze in alle soorten en maten.
De keuze is wel groot ja. Vandaar ik op zoek was naar suggesties naast Tesla, daar ken ik de mogelijkheden zo wel al wat van. Maar hoe zit dit bij de andere modellen.
Merk en kleur, ligt ik minder wakker van. Ik wil leuke opties: adaptive cruise control, automatisch parkeren, camera's langs alle kanten, voorverwarmen nog voor ik er in zit, al dat soort onzin...
Graag met vermelding of je dan 130 rijdt met alles aan of het tegenovergestelde.
Dat soort features hebben de meeste EV's in die prijsklasse wel volgens mij, of het is in ieder geval beschikbaar als optie. Behalve dan die "camera's langs alle kanten". Dat is wel echt een tesla-dingetje, voor zover ik weet...Als je die wens laat vallen, is je lijst met mogelijke auto's nog steeds heel lang en zeer gevarieerd (van mini-e tot skoda enyaq, bij wijze van spreken). Wat zijn andere eisen qua auto? Model, formaat, etc?telenut schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:20:
[...]
In aankoop zal het hier wel duurder zijn, en premies of belastingsvoordeel is ook dat niet meer, tenzij je zelfstandige bent. Maar ik kan makkelijk thuis laden (als ik lader voorzie) en dan is het dus voornamelijk de prijs voor de stroom die ik betaal zeker? Op het werk laden is ook mogelijk trouwens...
De keuze is wel groot ja. Vandaar ik op zoek was naar suggesties naast Tesla, daar ken ik de mogelijkheden zo wel al wat van. Maar hoe zit dit bij de andere modellen.
Merk en kleur, ligt ik minder wakker van. Ik wil leuke opties: adaptive cruise control, automatisch parkeren, camera's langs alle kanten, voorverwarmen nog voor ik er in zit, al dat soort onzin...
Ik zou hem niet gebruiken voor op reis te gaan, daarvoor hou ik mijn huidige Ford Focus Break wel (hoewel de beenruimte achteraan zeer klein is, maar de kinderen zijn ook nog klein) De andere, heb er 2, verkoop ik dan wel.Prullenbak84 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:30:
[...]
Dat soort features hebben de meeste EV's in die prijsklasse wel volgens mij, of het is in ieder geval beschikbaar als optie. Behalve dan die "camera's langs alle kanten". Dat is wel echt een tesla-dingetje, voor zover ik weet...Als je die wens laat vallen, is je lijst met mogelijke auto's nog steeds heel lang en zeer gevarieerd (van mini-e tot skoda enyaq, bij wijze van spreken). Wat zijn andere eisen qua auto? Model, formaat, etc?
Is dus enkel voor woonwerk verkeer, winkelen, bezoekje aan vrienden, familie..
De familie moet er dus wel nog in passen
Nissan Leaf had ik ook al eens bekeken dus. Maar misschien is een 2de hands Tesla met garantie ook een optie (maar dan wil je daar uiteraard minder voor betalen, en toch zijn de 2de hands modellen vrij duur)
Ik lees een beetje "fatsoenlijk formaat gezinsauto"?telenut schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:38:
[...]
Ik zou hem niet gebruiken voor op reis te gaan, daarvoor hou ik mijn huidige Ford Focus Break wel (hoewel de beenruimte achteraan zeer klein is, maar de kinderen zijn ook nog klein) De andere, heb er 2, verkoop ik dan wel.
De familie moet er dus wel nog in passenEn de boodschappen ook
Nissan Leaf had ik ook al eens bekeken dus. Maar misschien is een 2de hands Tesla met garantie ook een optie (maar dan wil je daar uiteraard minder voor betalen, en toch zijn de 2de hands modellen vrij duur)
Aan de kleine kant:
Peugeot 2008, Opel mokka, Hyundai kona, kia soul.
Aan de dure kant (duur is niet het goede woord, maar bovenkant van je budget):
ID4, Skoda Enyaq
Wellicht goede keuzes:
Hyundai ioniq, Kia niro, VW ID3 (goh wat gek dat vooral de laatste 2 afgelopen jaar de verkooplijstjes aanvoerden
Gek idee: Volgens de tesla belgie site betaal je 50500 voor een nieuwe standaard witte Tesla model 3
[ Voor 5% gewijzigd door Prullenbak84 op 08-01-2021 09:52 ]
Is dat dat je je auto van bovenaf lijkt te zien bij het inparkeren? Dat hebben inderdaad wel meer modellen. Op de Opel Corsa is dat ook een optie. Ik dacht dat @telenut meer doelde op dingen als sentry mode enzo. Als het om achteruitrijcamera's gaat in meerdere richtingen, dan is dit inderdaad alom aanwezig.daemonix schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:47:
@Prullenbak84 De Nissan Leaf kent de 'birds eye view', erg handige feature.
Je zou ook eens kunnen kijken naar auto's als de Hyundai Kona, Kia eNiro en Kia eSoul (alle drie met 64 of 39 kWh accu). Sommige modellen hebben een 3-fase lader, en zijn (afhankelijk van de uitvoering) voorzien van veel features. Ook de VW ID.3 en ID.4 zijn interessant maar hebben zich nog niet echt bewezen.telenut schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:38:
[...]
Ik zou hem niet gebruiken voor op reis te gaan, daarvoor hou ik mijn huidige Ford Focus Break wel (hoewel de beenruimte achteraan zeer klein is, maar de kinderen zijn ook nog klein) De andere, heb er 2, verkoop ik dan wel.
De familie moet er dus wel nog in passenEn de boodschappen ook
[ Voor 1% gewijzigd door Wesco op 08-01-2021 10:23 . Reden: Niet alle genoemde modellen hebben 3-fase lader. ]
Opel Ampera-e (2020)
Correct.Prullenbak84 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:49:
[...]
Is dat dat je je auto van bovenaf lijkt te zien bij het inparkeren? Dat hebben inderdaad wel meer modellen. Op de Opel Corsa is dat ook een optie. Ik dacht dat @telenut meer doelde op dingen als sentry mode enzo. Als het om achteruitrijcamera's gaat in meerdere richtingen, dan is dit inderdaad alom aanwezig.
Sentry mode is een gadget die vermogen vreet. 3% per dag terwijl je auto niets doet. Overrated, net als wel meer van de gadgets van Tesla zoals Summon of het scheetkussen (voor de onvolwassenen onder ons).
Snel eens verschillende van die modellen bekeken, maar vergelijken elk met hun eigen fancy site maakt het niet eenvoudig. Helaas zitten geen auto's in de tweakers pricewatch om vinkjes te zetten bij wat je graag wilPrullenbak84 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:45:
[...]
Ik lees een beetje "fatsoenlijk formaat gezinsauto"?
Aan de kleine kant:
Aan de dure kant (duur is niet het goede woord, maar bovenkant van je budget):
ID4, Skoda Enyaq
Wellicht goede keuzes:
Hyundai ioniq, Kia niro, VW ID3 (goh wat gek dat vooral de laatste 2 afgelopen jaar de verkooplijstjes aanvoerden)
Gek idee: Volgens de tesla belgie site betaal je 50500 voor een nieuwe standaard witte Tesla model 3
Mss zijn er wel sites die al die zoekopties aanbieden om zo het aanbod te filteren...
Die Tesla 3 is wel verleidelijk. Maar voor die prijs heb je een standaard modem zonder toeters en bellen, en ik wil vooral de toeters en bellen. Ik hoef geen 250 km/u te kunnen rijden en 400 km op een dag. 2de hands model S voor 40k zou dan mss een betere optie zijn denk ik...
Thuis heb je dat niet nodig, maar op mijn werk worden dagelijks geparkeerde auto's aangereden... En uiteraard rijden ze gewoon weg daarna... een nummerplaat hebben van de aanrijder zou dan wel handig zijn.daemonix schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:02:
[...]
Correct.
Sentry mode is een gadget die vermogen vreet. 3% per dag terwijl je auto niets doet. Overrated, net als wel meer van de gadgets van Tesla zoals Summon of het scheetkussen (voor de onvolwassenen onder ons).
Om alle toeters en bellen te vergelijken is het mooi als de auto's in de database van Autoweek staan. Daar kun je een paar auto's naast elkaar zetten en op de vergelijkknop drukken.
https://www.autoweek.nl/nieuweauto/
Daar zul je dan geen hele specifieke dingen zoals Autopilot en Sentry mode in vinden, maar het geeft in ieder geval wel aardig wat info.
[ Voor 16% gewijzigd door !null op 08-01-2021 10:20 ]
Zo'n Tesla model S is eigenlijk te groot voor de Europese straten, parkeerplaatsen en parkeergarages, en zal daardoor sneller schade oplopen. Dan is Sentry mode misschien handig, maar met een compactere auto loop je minder risico.telenut schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:17:
Die Tesla 3 is wel verleidelijk. Maar voor die prijs heb je een standaard modem zonder toeters en bellen, en ik wil vooral de toeters en bellen. Ik hoef geen 250 km/u te kunnen rijden en 400 km op een dag. 2de hands model S voor 40k zou dan mss een betere optie zijn denk ik...
[...]
Thuis heb je dat niet nodig, maar op mijn werk worden dagelijks geparkeerde auto's aangereden... En uiteraard rijden ze gewoon weg daarna... een nummerplaat hebben van de aanrijder zou dan wel handig zijn.
Opel Ampera-e (2020)
nou heb ik niet al te veel goeds gehoord over oudere tesla model s en betrouwbaarheidsproblemen. maar voor de prijs van een 2e hands model s kun je prima nieuwe ev's kopen.telenut schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:14:
[...]
Snel eens verschillende van die modellen bekeken, maar vergelijken elk met hun eigen fancy site maakt het niet eenvoudig. Helaas zitten geen auto's in de tweakers pricewatch om vinkjes te zetten bij wat je graag wil![]()
Mss zijn er wel sites die al die zoekopties aanbieden om zo het aanbod te filteren...
indien je er een avontuur van wilt maken kun je een 2e hands occasion over de grens kopen (frankrijk of duitsland) waar al een hoop subsidie overheen is gegaan, om de kosten een beetje te drukken
de zoekfuncties zijn wel nogal beperkt... Heb hier wel een site gevonden waar ik op 'opties' kan zoeken ook (en zonder eerst een merk ofzo te moeten opgeven)!null schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:20:
@telenut Als het vooral om technische info gaat zoals rijbereik en laden e.d., dan is www.ev-database.nl wel een goede.
Om alle toeters en bellen te vergelijken is het mooi als de auto's in de database van Autoweek staan. Daar kun je een paar auto's naast elkaar zetten en op de vergelijkknop drukken.
https://www.autoweek.nl/nieuweauto/
Daar zul je dan geen hele specifieke dingen zoals Autopilot en Sentry mode in vinden, maar het geeft in ieder geval wel aardig wat info.
https://www.autoscout24.b...ustate=N%2CU&cy=B&atype=C
30 - 33 kWh / 100 km bij standje Eco, 100 km/u (kom overdag eigenlijk nergens 130 wegen tegen), vandaag maar eens proberen wat het effect van Eco+ is. Lijkt erop dat ik bij dit weer, hoofdzakelijk snelweg, 290 kan rijden op een 100% accu in stand Eco.!null schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:49:
@StevenK Wat is nu in dit soort weer je verbruik? Of wat voor range kom je op uit (en zegt de auto zelf?)
Graag met vermelding of je dan 130 rijdt met alles aan of het tegenovergestelde.
Overigens wel met stoelverwarming etc. Ik merk wel dat zo'n EV heel erg uitnodigt om rustig te rijden, dus de adaptive cruisecontrol laat ik lekker z'n werk doen.
Houd er ook rekening mee dat Tesla een premium merk is, waarbij ook premium prijzen horen als er iets moet gerepareerd worden. Voor 40k vond ik toen ik zelf aan het rondkijken was enkel vrij oude (5j+) modellen, dus dat vond ik niet zo interessant.telenut schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:14:
[...]
Zelf ben ik voor de Leaf 40 kWh gegaan, omdat we zelden meer dan 150 km op een dag rijden en we dus altijd wel toekomen. De ene keer dat ik tot nu toe heb moeten opladen (285km op een dag), heb ik dat gewoon kunnen combineren met het winkelen. Ik was eigenlijk dadelijk verkocht na een aantal testritten, waarbij de Leaf en de Tesla M3 het leukst reden binnen het segment waar ik aan het kijken was.
De toeters en bellen op de Tekna uitvoering zijn vrij leuk, en ook de ProPilot Park werkt best goed, maar zelf inparkeren is sneller en met de 360 graden camera ook makkelijk.
De Ioniq vond ik ook een heel interessante, maar die viel af door het gebrek aan hoofdruimte achteraan. In jouw geval is dat misschien geen issue.
De 2e auto die we eventueel zouden gebruiken voor langere afstanden, staat in de praktijk gewoon stil aan de druppellader, want de Leaf rijdt gewoon te fijn
Sentry mode is een verschrikking. Als de EU er niks aan doet vind ik dat....daemonix schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:02:
[...]
Correct.
Regelmatig, fietsend door Amsterdam, een Model 3 die me vertelt dat ik in de gaten wordt gehouden. Fietsend op het fietspad, niet dicht bij de auto. Bi Zar.
[ Voor 0% gewijzigd door fewips op 08-01-2021 13:16 . Reden: spelling ]
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Model S rijdt wel een stuk beter, tenminste, degene waar ik in reed slaagde er pas in om echt goed bandengeruis te dempen. Dat hoor je nog wel in de meeste EVs. Niet storend, maar daardoor merk je wel dat Model S toch een niveautje hoger is.
Maar het is gewoon een grote auto, en daar heb je gewoon vaak een nadeel aan. Het parkeert niet zo makkelijk en smalle straatjes is ook niet heel relaxed. Mijn vriendin doe ik er al helemaal geen plezier mee.
Oei, dat geeft wel de indruk van een 'rijdende baksteen', wat een hoog verbruik voor die snelheid... Met de Kona kom ik tot 210 Wh/100 km (bij redelijk wat wind), en dat is al een rijdende baksteen bij 102 km/h (GPS snelheid).StevenK schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:53:
[...]
30 - 33 kWh / 100 km bij standje Eco, 100 km/u (kom overdag eigenlijk nergens 130 wegen tegen), vandaag maar eens proberen wat het effect van Eco+ is. Lijkt erop dat ik bij dit weer, hoofdzakelijk snelweg, 290 kan rijden op een 100% accu in stand Eco.
Overigens wel met stoelverwarming etc. Ik merk wel dat zo'n EV heel erg uitnodigt om rustig te rijden, dus de adaptive cruisecontrol laat ik lekker z'n werk doen.
Vergeet het gewicht niet he. 2500 kilo.daemonix schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:18:
[...]
Oei, dat geeft wel de indruk van een 'rijdende baksteen', wat een hoog verbruik voor die snelheid... Met de Kona kom ik tot 210 Wh/100 km (bij redelijk wat wind), en dat is al een rijdende baksteen bij 102 km/h (GPS snelheid).
Ik vind onze Ampera-e ook niet mega zuinig (hij is wat hoger) maar 21kWh per 100km is makkelijk te halen als je alleen 100 rijdt. In dit seizoen.
De ~30kWh is opzich niet gek, het is uiteindelijk een bus.
Voor ons zou het in toekomst acceptabel kunnen zijn als blijkt dat we echt weinig rijden, en je dan een camperbusje en normale auto in 1 hebben.
Ik vind de Soul niet echt een kleine auto, heb je er wel eens in gezeten? Mijn schoonvader heeft een Niro, dat maakt elkaar niets, op de bagageruimte na.Prullenbak84 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:45:
[...]
Ik lees een beetje "fatsoenlijk formaat gezinsauto"?
Aan de kleine kant:
Import van EVs
Ik vind eigenlijk geen van de auto’s die ik noemde echt klein. Maar ik dacht laat ik ze even in overzichtelijke hokjes stoppen zodat @telenut een beetje overzicht heeft welke vergelijkbaar zijn. De auto’s die ik “aan de kleine kant” noemde worden voor gezinnen tegenwoordig door velen zo genoemd. Ik snap het ook niet helemaal, maar ik dacht dat dat dan voor iemand die “meer ruimte dan een focus station” zoekt, ook wel zo zou zijn.Luiaard schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:25:
[...]
Ik vind de Soul niet echt een kleine auto, heb je er wel eens in gezeten? Mijn schoonvader heeft een Niro, dat maakt elkaar niets, op de bagageruimte na.
En tuurlijk, in allerlei opzichten zijn de soul en niro vergelijkbaar, en de Kona en de niro uiteraard ook. Als je in die hoek gaat zoeken, zou ik ze alle drie goed bekijken.
[ Voor 15% gewijzigd door Prullenbak84 op 08-01-2021 13:38 ]
Graag zou ik jullie advies even willen inwinnen. Het gaat over wat al eerder in dit topic voorbij gekomen is. Namleijk wel of geen warmtepomp. Ik heb alles posts doorgespit en blijf toch nog in twijfel wat wijsheid is, ook vanwege hoe ik het gebruik van de verwarming zie i.c.m. met wat ik lees over het rendement van een warmtepomp.
Ik heb een Skoda Enyaq iV80 in bestelling staan (lease 60mnd). Nu met 125kW laden, stuur/stoelverwarming en de warmtepomp. Nu ben ik dus over die laatste erg aan het twijfelen omdat:
1. Ik in een video de volgende uitspraak tegenkwam: "Een warmtepomp heeft bij 15c een rendement van 1% en bij 0c een rendement van 15% en onder 0c gaat het rendement richting 30%.
2. Ik zag een video van de Id3 ook MEB platform, waarbij de versie met warmtepomp juist negatiever uit de bus kwam
3. Het gemiddelde klimaat in NL niet bepaald heel koud is. Vorstperiodes zijn steeds schaarser zijn en nu in leven we in een periode van 3-7c.
4. Ik voor de 1200EUR ook kan kiezen voor HUD met augmented reality en Travelassist die wat hulpsystemen met elkaar combineert. Dat maakt het rijden toch ook wel aangenaam en leuk
5. Ik met de iV80 toch een relatief prima bereik heb. WLPT 510km.
6. Ik kan snelladen
De reden dat ik nog wel voor een warmtepomp zou willen gaan is als:
1. Ik niet thuis kan laden, dus of op een laadpaal die ik zelf niet onnodig lang bezet wil houden. Dus het gros van de tijd staat de auto voldoende vol zonder kabel voor de deur (rijtjeshuis). Ook als ik zou willen voorverwarmen.
2. Het rendement in de soortgelijke weersomstandigheden zoals nu echt wel een verschil in range zal maken.
3. Ik voor mijn medepassagiers een comfortabele ambiance wil kunnen creëren. Ik lees dat veel mensen zoveel mogelijk enkel stoel/stuurverwaming gebruiken. Dit is voor mij alleen prima, maar naast mij is alleen de mogelijkheid voor stoelverwarming en op de achterbank met twee peuters in een kinderstoel niet.
Plat gezegd zie ik meer redenen om de warmtepomp in te ruilen voor twee andere gave opties, maar ergens vraag ik me af of ik de drie redenen om de warmtepomp te behouden zwaarder moet laten wegen. Dit om het 'had ik maar....' momentje te voorkomen. Jullie visie in binnen deze context van harte welkom.
Alvast bedankt!
Hier een E-Golf met warmtepomp en daar zijn we blij mee. In deze maanden maakt het bij de Egolf (als ik vergelijk met de andere tweakers) het verschil tussen 140-150 km en 170-180km.
In de zomermaanden zijn deze verschillen kleiner.
Destijds hebben wij dit bewust gedaan met warmtepomp vanwege de beperkte actieradius van de EGolf en dat 170-180km praktisch genoeg is voor ons om al onze regelmatigere bestemmingen op en neer op een lading te doen.
Bij een Enyaq met een WLTP van 500km kan je worst case snelweg verwacht ik altijd minstens 250km rijden in de winter.
Stel jezelf dus de vraag: hoe vaak ga ik een ritje van 250km in de ijzige kou maken zonder mogelijkheid om te laden? En hoe vaak geniet ik van de andere opties.
Als ik in deze situatie zou zitten zou ik geen warmtepomp genomen hebben.
Drie keer raden wat hier de gemiddelde temperaturen zijn in de winter en dan kan je je beslissing wel maken denk ik.
Ik zou altijd de warmtepomp verkiezen in NL.
De test van de ID.3 is gedaan volgens mij in het noorden van Noorwegen ofzo? Ver onder het vriespunt volgens mij en daarin zal hij inderdaad niet veel beter presteren.
Vergelijk het met de reguliere L/L warmtepompen bij nieuwbouw woningen. Voor het klimaat in NL een prima optie. In Zweden of Oostenrijk zie je ze eigenlijk niet. Daar is het voornamelijk in de winters veel te koud om het rendement te behalen.
[ Voor 37% gewijzigd door GeeMoney op 08-01-2021 14:03 ]
Zo koud was het niet in Duitsland...GeeMoney schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:00:
Naar mijn weten is een warmtepomp altijd efficiënter in de temp ranges vanaf -4 tot en met +13 . Daarin wint hij het altijd. De krappe ranges daarnaast presteerd hij dus gelijk of marginaal beter maar niet extreem slechter tenzij je ruim onder het vriespunt duikt.
Drie keer raden wat hier de gemiddelde temperaturen zijn in de winter en dan kan je je beslissing wel maken denk ik.
Ik zou altijd de warmtepomp verkiezen in NL.
De test van de ID.3 is gedaan volgens mij in het noorden van Noorwegen ofzo? Ver onder het vriespunt volgens mij en daarin zal hij inderdaad niet veel beter presteren.
Vergelijk het met de reguliere L/L warmtepompen bij nieuwbouw woningen. Voor het klimaat in NL een prima optie. In Zweden of Oostenrijk zie je ze eigenlijk niet. Daar is het voornamelijk in de winters veel te koud om het rendement te behalen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tMwPrPA9Wvpsig7dPFh7PvtO.jpg?f=user_large)
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Om dan nu alle warmtepomp af te schrijven... de ID.3 heeft nog zeker software optimalisaties nodig op een aantal vlakken. Zal mij niets verbazen als daar de warmtepomp/verwarming ook niet 1 van is.MarcelGo schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:10:
[...]
Zo koud was het niet in Duitsland...
[Afbeelding]
Er zijn zat andere testen die het tegendeel bewijzen naar mijn weten.
Onder andere de nieuwe Model 3 krijgt hem en ook daar is de efficiency beter van en een lager verbruik.
Edit wat @Inspired ook aangeeft. Het gaat natuurlijk geen tientallen kilometers schelen, dat ook weer niet.
[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 08-01-2021 15:31 ]
Mocht je dagelijks (na Corona) 200-300km rijden dan is het een ander verhaal. Dan kan de WP net het verschil maken tussen onderweg laden of niet. Zeg dat je doorgaans met veel snelwegkilometers en koudere temps 300 kunt rijden van 100>0. Met 80% is dat dan 240km. Zeg dat je met een WP doorgaans 20 tot max 30km verder komt.
Verder kun je met de standaard weerstandsverwarming ook prima verwarmen natuurlijk. Een WP is alleen wat zuiniger. Thats all.
[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 08-01-2021 14:16 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
... Neem de warmtepomp. Zal je ook extra stroom uitsparen en je hoeft minder lang te laden (want extra range door warmtepomp)FJP84 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:41:
Beste mede BEV rijders,
Graag zou ik jullie advies even willen inwinnen. Het gaat over wat al eerder in dit topic voorbij gekomen is. Namleijk wel of geen warmtepomp. Ik heb alles posts doorgespit en blijf toch nog in twijfel wat wijsheid is, ook vanwege hoe ik het gebruik van de verwarming zie i.c.m. met wat ik lees over het rendement van een warmtepomp.
Ik heb een Skoda Enyaq iV80 in bestelling staan (lease 60mnd). Nu met 125kW laden, stuur/stoelverwarming en de warmtepomp. Nu ben ik dus over die laatste erg aan het twijfelen omdat:
1. Ik in een video de volgende uitspraak tegenkwam: "Een warmtepomp heeft bij 15c een rendement van 1% en bij 0c een rendement van 15% en onder 0c gaat het rendement richting 30%.
2. Ik zag een video van de Id3 ook MEB platform, waarbij de versie met warmtepomp juist negatiever uit de bus kwam
3. Het gemiddelde klimaat in NL niet bepaald heel koud is. Vorstperiodes zijn steeds schaarser zijn en nu in leven we in een periode van 3-7c.
4. Ik voor de 1200EUR ook kan kiezen voor HUD met augmented reality en Travelassist die wat hulpsystemen met elkaar combineert. Dat maakt het rijden toch ook wel aangenaam en leuk
5. Ik met de iV80 toch een relatief prima bereik heb. WLPT 510km.
6. Ik kan snelladen
De reden dat ik nog wel voor een warmtepomp zou willen gaan is als:
1. Ik niet thuis kan laden, dus of op een laadpaal die ik zelf niet onnodig lang bezet wil houden. Dus het gros van de tijd staat de auto voldoende vol zonder kabel voor de deur (rijtjeshuis). Ook als ik zou willen voorverwarmen.
2. Het rendement in de soortgelijke weersomstandigheden zoals nu echt wel een verschil in range zal maken.
3. Ik voor mijn medepassagiers een comfortabele ambiance wil kunnen creëren. Ik lees dat veel mensen zoveel mogelijk enkel stoel/stuurverwaming gebruiken. Dit is voor mij alleen prima, maar naast mij is alleen de mogelijkheid voor stoelverwarming en op de achterbank met twee peuters in een kinderstoel niet.
Plat gezegd zie ik meer redenen om de warmtepomp in te ruilen voor twee andere gave opties, maar ergens vraag ik me af of ik de drie redenen om de warmtepomp te behouden zwaarder moet laten wegen. Dit om het 'had ik maar....' momentje te voorkomen. Jullie visie in binnen deze context van harte welkom.
Alvast bedankt!
Van alle opties zou ik warmtepomp op nr1 zetten.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
[ Voor 23% gewijzigd door MarcelGo op 08-01-2021 14:43 ]
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Wat zuiniger? Een Kona is met zijn 64 kWh accu (met warmtepomp) stukken zuiniger dan een M3! Warmtepompen hebben zeker ook nut bij snelladen...Inspired schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:13:
@FJP84 hoeveel kilometers maak je doorgaans in de herfst/winter/lente? Ik heb een Model 3 zonder WP maar mis hem geen seconde. We zijn geen wintersporters en woon/werk is 20km per dag. Kan thuis laden en de keren dat ik meer dan 250km per dag rij buiten de zomer zijn op 1 hand te tellen.
Mocht je dagelijks (na Corona) 200-300km rijden dan is het een ander verhaal. Dan kan de WP net het verschil maken tussen onderweg laden of niet. Zeg dat je doorgaans met veel snelwegkilometers en koudere temps 300 kunt rijden van 100>0. Met 80% is dat dan 240km. Zeg dat je met een WP doorgaans 20 tot max 30km verder komt.
Verder kun je met de standaard weerstandsverwarming ook prima verwarmen natuurlijk. Een WP is alleen wat zuiniger. Thats all.
Dan ga je twee verschillende auto's vergelijken. Niet hemelaal relevant volgens mij. Bij dezelfde auto is het wat zuiniger ja. Ook hangt het volgens mij van de BEV af of hij met WP sneller kan gaan laden. Hoe de Enyaq dat doet weet ik niet.daemonix schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:57:
[...]
Wat zuiniger? Een Kona is met zijn 64 kWh accu (met warmtepomp) stukken zuiniger dan een M3! Warmtepompen hebben zeker ook nut bij snelladen...
2 dezelfde auto's vergelijken is nog veel minder relevant... Zeker omdat M3 nog helemaal geen warmtepomp heeft (afgezien van geruchten).Inspired schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:03:
[...]
Dan ga je twee verschillende auto's vergelijken. Niet hemelaal relevant volgens mij. Bij dezelfde auto is het wat zuiniger ja. Ook hangt het volgens mij van de BEV af of hij met WP sneller kan gaan laden. Hoe de Enyaq dat doet weet ik niet.
Yeah, right.daemonix schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:06:
[...]
2 dezelfde auto's vergelijken is nog veel minder relevant... Zeker omdat M3 nog helemaal geen warmtepomp heeft (afgezien van geruchten).
Die vergelijking kan je gewoon niet maken.[b]GeeMoney in "Elektrische auto's - deel 5"
Je gebruikt een WP in een woning niet onder dezelfde omstandigheden dan in een auto.
Niemand rijdt met zijn EV gedurende het stookseizoen 24/7 rond.
Een WP als verwarming in je EV zal hem inderdaad iets efficiënter maken. Hoeveel hangt af van het gebruik van de EV door vraagsteller en de kostprijs van de warmtepomp.
De vraagsteller moet inderdaad eerst de afweging maken of hij zonder WP in de winter zijn beoogde range kan halen.
Is dat geen probleem moet hij de afweging maken of de meerkost van de WP opweegt tegen de gecumuleerde uitgespaarde elektriciteitskosten of dat hij met hetzelfde budget opties kan kiezen die hij leuker en nuttiger vindt.
Zonder WP gaat hij geen enkel comfortverlies hebben in de EV. De heater warmt het interieur even goed op. In de meeste gevallen zal de eerste km's, tot de WP op druk is, de heater trouwens het grootste werk doen.
Wel of geen WP is alleen een no brainer als je de EV niet zelf moet betalen en/of je een ruim budget hebt.
Als ik zelf een EV zou moeten betalen zou ik ook zeer goed narekenen wat de meerwaarde van de WP gedurende de winter-km's zou zijn. Waarschijnlijk zou die berekening negatief uitdraaien voor de WP.
Ik reed al een Kona EV zonder WP en een e-Niro met WP. Beiden hadden het jaar rond voldoende range om aan mijn verwachtingen te voldoen. Ik zou dus ook niet bereid zijn daar veel meer voor te betalen of andere leuke opties voor te laten.
Maar goed, ik zou 'm alsnog wel aanvinken, dan, denk ik.
[ Voor 21% gewijzigd door Prullenbak84 op 08-01-2021 15:08 ]
En een Kona EV 64 kWh zonder warmtepomp is dan weer een beetje zuiniger dan een e-Niro EV 64 kWh met warmtepomp.daemonix schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:57:
[...]
Wat zuiniger? Een Kona is met zijn 64 kWh accu (met warmtepomp) stukken zuiniger dan een M3! Warmtepompen hebben zeker ook nut bij snelladen...
En sneller laden doet de-Niro in vergelijking met de technisch gelijkaardige Kona EV ook al niet.
[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 08-01-2021 15:28 ]
Hoe duur is bij jullie dan de elektriciteit?Stef87 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:31:
... Neem de warmtepomp. Zal je ook extra stroom uitsparen
Ik kan weinig scenario's bedenken waarbij je die 1200 € meerprijs voor de WP aan stroomkosten gaat kunnen uitsparen.
[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 08-01-2021 15:45 ]
Of is het toch gewoon die ene bestaande airco warmtepomp die nu ook omgedraaid kan worden?
Want in dat laatste geval, dat kan gewoon, maar hoe moet je dan de auto ontvochtigen? Dan is er niks om tegenaan te condenseren en het vocht uit de auto te krijgen.
Ik denk dat de vraagsteller meer plezier zal ondervinden aan de extra opties, en het extra rijbereik niet zal kunnen gebruiken.
Dan is het alleen nog een milieu vraagstuk (maar dan moet je sowieso geen SUV nemen
Ik gebruik ook een warmtepomp om mijn vorige en huidige huis te verwarmen, ben dus helemaal voor. Maar in dit geval, zeker met een keuze tussen die opties, zou ik hem denk ik laten schieten.
Dat heb ik me ook al eens afgevraagd. Zou me niet verbazen als deze ivm ontvochtigen toch af en toe omdraait naar airco evt aangevuld met de gloeispiraal tegen het afkoelen?!null schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:49:
Hebben alle EV's met warmtepomp dan ook nog de oude airco ernaast?
Of is het toch gewoon die ene bestaande airco warmtepomp die nu ook omgedraaid kan worden?
Want in dat laatste geval, dat kan gewoon, maar hoe moet je dan de auto ontvochtigen? Dan is er niks om tegenaan te condenseren en het vocht uit de auto te krijgen.
Goede vraag!!null schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:49:
Hebben alle EV's met warmtepomp dan ook nog de oude airco ernaast?
De Kona EV en e-Niro kan je krijgen met WP uitsluitend airco functie of in een versie met WP ook voor verwarming.
Maar beide WP's zitten op een andere locatie.
Of bij de versie WP incl. verwarming de airco WP dan verdwijnt heb ik nog niet kunnen achterhalen.
De dealermedewerkers aan de balie wisten het niet, de verkopers wisten het niet en door corona mocht je niet in de werkplaats bij de technieker.
Of dat laatste iets geholpen zou hebben is ook nog maar de vraag. Bij het onderhoud van de WP-loze Kona (ttz zonder WP voor verwarming maar wel voor airco) beweerde de technieker stellig dat de koelairco in de Kona ook diende voor de verwarming. Dit terwijl de WP voor verwarming in beide gevallen zeer duidelijk en opvallend in de linkerbovenhoek van de motorruimte zit (en bij de Kona ontbrak).
[ Voor 67% gewijzigd door IvoB2 op 08-01-2021 16:06 ]
Edit: Bij mijn eigen Ampera-e, die heeft een 7kW heater en airco, is het vrij irritant dat verwarming en airco altijd tegelijk aan gaan (dat hebben ze later veranderd). Je kan zelf niet kiezen. Ik moet wel zeggen, als ik verwarming dan uit zet (dus airco gaat dan ook mee uit), het me altijd wel tegenvalt hoe snel de boel beslaat.
[ Voor 41% gewijzigd door !null op 08-01-2021 16:09 ]
Mijn L/L huisWP (net zoals een auto airco een L/L WP heeft) kan met dezelfde buiten- en binnenunit zowel koelen, verwarmen als ontvochtigen.!null schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:04:
Inmiddels vraag ik me eigenlijk ook af hoe dat in huis gaat, daar een moderne huis airco ook kan verwarmen en koelen. Je automatisch de luchtontvochtiging feature, dus even kijken wat huis airco's doen, wellicht kunnen die ook niet ontvochtigen in de winter bij opwarmen. Terwijl je het dan het hardst nodig hebt. (maar in huis is er ook nog altijd het ventilatie systeem hoofdverantwoordelijk hiervoor)
De stand ontvochtigen werkt samen met de stand koelen maar niet gelijktijdig met de stand verwarmen.
De L/W warmtepomp kan met dezelfde buitenunit alleen verwarmen maar kan ook koelen door middel van een extra binnenapp op de buitenunit.
In de e-Niro (met WP voor verwarmen) kan ik handmatig afzonderlijk 'heat' en 'airco' inschakelen. Ook gelijktijdig.
Als ik de verwarming op de stand auto zet en het is in de auto kouder dan de gevraagde verwarmingstemperatuur gaat zowel de functie airco en heat aan.
In de e-Niro kan ik wel gelijktijdig verwarmen (heat) en ontvochtigen (airco).
Ik vermoed dus dat de e-Niro een afzonderlijke WP heeft voor verarmen bovenop de originele WP voor de koel en ontvochtingsfunctie.
Mijn vermoeden dat het twee WP's zijn wordt nog bevestigd door de stelling van FORD bij hun MME. Deze is niet van een WP voor verwarming voorzien. Volgens Ford omdat het meergewicht van de WP voor heating niet opweegt tegenover de energiebesparing. Als 1 WP (met omkeerbare kleppen) al die functies zou kunnen vervullen zou het meergewicht (in de e-Niro is de WP met verwarmingsfunctie veel groter dan de WP met louter airco functie) van een paar kleppen en extra besturing toch niet zo'n betekenis kunnen spelen.
Het is maar een vermoeden, geen zekerheid.
[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 08-01-2021 16:28 ]
2 warmtepompen lijkt me wat overkill namelijk.
Ja, dat is ook een mogelijkheid.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:33:
@IvoB2 of de gloeispiraal gaat aan als de WP bezig is met ontvochtigen. Die gloeispiraal gaat ook aan als je het meteen warm wilt hebben en de warmtepomp is nog niet in staat om direct warmte te leveren.
2 warmtepompen lijkt me wat overkill namelijk.
Lijkt me op het eerste zicht idd ook overkill.
Anderzijds vraag ik me af waarom in een auto waar al een koelairco in zit het zo'n meerprijs is om er een WP in te plaatsen die ook kan warmen.
En waarom een WP met dubbele functie zoveel groter en zwaarder is dan een WP met enkel koelfunctie.
De gloeispiraal gaat sowieso aan als je pas vertrekt bij een koude buitentemperatuur. Met een gewone L/L WP kan je nooit binnen de minuut al warme lucht in het interieur krijgen. Je ziet het ook aan het verbruik van de heater. De eerste km redelijk hoog (+ 1-2kW) en zakt daarna pas naar 400-800 W).
Daarbij heb ik me dan weer de vraag gesteld waarom bij de autostand airco de heat functie altijd gaat branden als hij moet verwarmen. Zo heb je echt geen inzicht of het nu de gloeispiraal is die warmt of de WP.
Ik ben niet zo technisch onderlegd dus dacht eindelijk uitsluitsel te krijgen van de dealer. Maar die blijken ook niet veel slimmer.
Het is niet dat het een probleem is. Gewoon weten om te weten.
Hè? En kan je in de zomer dan alleen de airco aanzetten als de verwarming dan ook mee aan gaat?!null schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:04: Bij mijn eigen Ampera-e, die heeft een 7kW heater en airco, is het vrij irritant dat verwarming en airco altijd tegelijk aan gaan (dat hebben ze later veranderd). Je kan zelf niet kiezen. Ik moet wel zeggen, als ik verwarming dan uit zet (dus airco gaat dan ook mee uit), het me altijd wel tegenvalt hoe snel de boel beslaat.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik blijf toch ook echt schrikken van dergelijke verbruiken (of van de efficiëntie van de Ioniq), dit is letterlijk het dubbele verbruik van mijn Ioniq op dezelfde snelheid.StevenK schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:53:
30 - 33 kWh / 100 km bij standje Eco, 100 km/u
Op de snelweg zonder file's maakt dat gewicht alleen nauwelijks uit voor het verbruik.!null schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:21:
Vergeet het gewicht niet he. 2500 kilo.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Qua verbruik weet ik wel dat wij een Citigo 32,3kWh Zonder WP) en een Ioniq 28kWh (met WP) hebben. In de zomer komt de Citigo verder en in de winter de Ioniq, dit verschil is ook echt wel groot. Verschillende auto's natuurlijk dus ongetwijfeld spelen hier ook andere effecten maar opvallend is het wel.
Vooral de kleine accu-inhoud speelt dan een rol.assje schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:52:
Wat betreft de warmtepomp weet ik ook niet wat effectief op jaarbasis het verschil is. Ik kan me voorstellen dat financieel terugverdienen bij dergelijke meerprijzen lastig gaat worden, voor mij zou het denk ik een principekwestie zijn.
Qua verbruik weet ik wel dat wij een Citigo 32,3kWh Zonder WP) en een Ioniq 28kWh (met WP) hebben. In de zomer komt de Citigo verder en in de winter de Ioniq, dit verschil is ook echt wel groot. Verschillende auto's natuurlijk dus ongetwijfeld spelen hier ook andere effecten maar opvallend is het wel.
In principe zou een heat/WP bij een even grote auto (interieur) evenveel moeten verbruiken.
Als je echter maar een range hebt van 200 km en je wint met een WP 30 km range is dat van veel groter belang dan als je 400 km range hebt en 30 km wint. In % uitgedrukt is het verschil nog groter.
Nee, het is climate control. Je stelt een temperatuur in, en hij gaat zelf wel bepalen wat hij doet.pmiddeld schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:20:
[...]
Hè? En kan je in de zomer dan alleen de airco aanzetten als de verwarming dan ook mee aan gaat?
Maar de airco draait denk ik altijd een beetje mee, om dus te ontvochten. Wat wel helpt.
Het is 1 knop. Later hebben ze het zo gemaakt dat je op het dashboard apart heating en airco aan zet.
Uiteindelijk is het geen groot issue, want ik in deze tijden ben ik blij met verwarming en ontvochtiging.
Ja maar dat is toch logisch? Heb je ook wel eens het verbruik van een Prius en een Hiace vergeleken? Ik kan je de uitkomst verklappen, ook een gigantisch verschil.assje schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:49:
[...]
Ik blijf toch ook echt schrikken van dergelijke verbruiken (of van de efficiëntie van de Ioniq), dit is letterlijk het dubbele verbruik van mijn Ioniq op dezelfde snelheid.
[ Voor 10% gewijzigd door !null op 08-01-2021 18:03 ]
Maar zoveel scheelt dat toch allemaal ook weer niet?!null schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:02:
Ja maar dat is toch logisch? Heb je ook wel eens het verbruik van een Prius en een Hiace vergeleken? Ik kan je de uitkomst verklappen, ook een gigantisch verschil.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C14bI4tDNtqBgnVBc4yBmKf7.jpg?f=user_large)
Oh wacht, ik heb zo'n vermoeden dat het hier niet over een Ampera ging zoals ik dacht.
Prettig weekend
[ Voor 9% gewijzigd door assje op 08-01-2021 18:50 ]
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic