redwing schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:09:
In de uidige staat is het verschil simpelweg dat je met een ICE niet hoeft na te denken over de range, terwijl je bij een EV wel degelijk van te voren al moet nadenken wat je volgende uitstap wordt.
Hangt gewoon van je instelling af en hoe je het jezelf en gezin gewoon maakt.
Je moet bij een EV maar een keer nadenken en met elkaar afspreken.
Diegene die toekomst en parkeert plugt de EV in de laadpaal.
Diegene die vertrekt ontplugt.
Enz.
Altijd max. (ingestelde) range beschikbaar.
Nooit meer nadenken over de range.
Geen halfvolle of kwartvolle tank. Altijd vol als je van thuis uit vertrekt.
Ik rijd zo'n 15k per jaar met een range van ruim 1000km (hybrid). Ik moet dus gemiddeld zo'n 1 keer per 4 weken nadenken hoe het zit met de range en zelfs dan heb ik meestal nog een week om te bedenken wanneer ik dan daadwerkelijk ga tanken. Dat is toch echt een heel andere instelling dan minstens 1 keer per week van te voren na te moeten denken (want laden duurt langer) of ik iets moet doen of niet.
Als je dan toch vanuit het "ik" standpunt vertrekt moet ik het ook niet laten.
Pre corona reed ik zo'n 20-25.000 km per jaar. In 2020 slechts 9200.
Dit met een range van 380 tot 500 km (waarbij zelden onder de 400 km).
Ik moet dus nooit nadenken met hoeveel range ik vertrek en moet al twee jaar niet meer nadenken waar en wanneer ik moet halt houden om te tanken.
Ik begrijp dat voor jouw "ik" een range van 1000 km een mooi pluspunt is.
Voor mijn ik is dat een no brainer. Zelfs met een ICE had ik dat nooit nodig. De eerste stop richting zuiden met de ICE was na 230 km. Om in Luxemburg hem nog eens goedkoop (lees minder duur) vol te gooien.
En dat gebeurde nooit in vijf minuten. Als je al eens niet moest aanschuiven kwam er voor iedereen, uiteraard na eerst een parking gevonden te hebben na het tanken, een plaspauze en een koffietje bij. Waren we zo 30 minuten 'kwijt'. Niet echt kwijt want onze vakantie begon na het dichttrekken van de voordeur en niet na het op bestemming versuft ineenzakken na 1000 km ononderbroken afgejakkeerd te hebben.
Maar ik begrijp wel dat andere bestuurders daar een zeker plezier in vinden. Die moeten dan vooral de eerste jaren geen EV gaan rijden.
redwing schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:40:
Mijn ervaring is dat je daar continue naar aan het kijken bent (ik heb ook een tijdje als vervanging een EV gereden). En dat is ook wat ik van anderen vaak hoor (en dat zijn veelal mensen die heel blij zijn met hun EV)
Daar kan niemand iets tegen in brengen. Het is nu eenmaal jouw ervaring.
Je bent duidelijk nog niet klaar voor BEV.
Ik denk dat dit voor niemand een probleem is.
Voor mij in elk geval niet. Ook niet als je het prettiger zou vinden om nog dertig jaar in een oliestoof rond te rijden.
Het lijkt me niet nodig om hier een hele discussie over te gaan houden. Het is simpelweg een feit dat het langer duurt om een EV vol te laden als hij leeg is. De impact als hij leeg is, is dus groter en daarmee moet je dat beter in de gaten houden. Voor veel mensen is dat genoeg om nog even te wachten met een EV. Als je een eigen oprit hebt, kan dat juist precies andersom zijn omdat je hem dan simpelweg 's avonds aan de paal hangt en dus altijd een volle auto hebt.
Je start ze anders maar al te graag telkens terug op.
Mij niet gelaten hoor.
Uiteraard is het een feit dat een EV opladen langer duurt dan een auto voltanken.
Het significante verschil zit in het feit dat ik weinig brandstofauto's ken waar je tijdens het tanken even een dutje kan gaan doen of iets anders gaat doen wat je op dat ogenblik zint.
Met een BEV kan ik dat binnen de minuut wel. Ik zou wel dom zijn om er de gehele laadduur op te staan kijken (zoals de gewoonte was bij het brandstof tanken).
De tijdsduur van het laden heeft dus geen impact op mijn tijdsbesteding. Ik laat hem ook nooit leeg achter dus dat speelt ook al geen rol. Bij vertrek is hij altijd vol. Ook al geen impact op gebruik.
als jouw EV leeg is, is hij over 5 minuten weer klaar om de volle range te rijden? Aangezien dat antwoord nogal duidelijk een nee is,
Neen. Dan is hij op 5 minuten tijd niet klaar om 100% opgeladen te zijn.
Maar dat is blijkbaar voor jouw, als niet ervaren EV rijder, een heikel punt.
Voor een ervaren EV rijder is dat geen punt. Die wacht nl. niet tot de accu leeg is.
In mijn EV heb ik evenveel range om ononderbroken een afstand af te leggen als ik voorheen met de ICE deed. Net zoals met een ICE neem ik na 300-400 km een pauze. Tijdens die pauze kan de EV voldoende bijladen. En dat is dan nog een uitzonderlijk uitgangspunt. De rest van het jaar doe ik geen 400 km per dag en laadt de EV rustig bij terwijl hij in die tijdspanne anders toch gewoon stond te niksen.
[
Voor 91% gewijzigd door
IvoB2 op 05-01-2021 16:46
]