Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

PeterZ(on) schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:36:
[...]

Ik gok dat er in dat dorpje met café vast geen wisselstation staat of komt, dus moet je er alsnog naar toe, maar grote kans dat je op zo'n dorpspleintje wel laders tegenkomt. :)
Klopt dat je dan alsnog moet snelladen of moet wisselen, met als verschil dat de één drie minuten kost tot de 100, en de andere een half uur tot 80% ;)

Dan weet ik wel wat ik liever zie.

Kan je overigens verzekeren dat er in de meeste Frans of Italiaanse dorpjes geen laadpunten zijn op de dorpspleinen.

[ Voor 10% gewijzigd door Jeroenneman op 30-12-2020 15:41 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Jeroenneman schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:39:
[...]
Kan je overigens verzekeren dat er in de meeste Frans of Italiaanse dorpjes geen laadpunten zijn op de dorpspleinen.
In Beaune barst het anders van de openbare laadpalen en Tesla's dankzij de Supercharger dicht bij het centrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:27
Jeroenneman schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:39:
[...]

Klopt dat je dan alsnog moet snelladen of moet wisselen, met als verschil dat de één drie minuten kost tot de 100, en de andere een half uur tot 80% ;)

Dan weet ik wel wat ik liever zie.

Ik denk niet dat we het eens worden maar dat hoeft ook niet. :) We gaan het vanzelf zien hoe zich dat wisselsysteem zich ontwikkeld en of het doorzet.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jeroenneman schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:38:
- in 3 minuten klaar ipv een half uur
- maakt het mogelijk om te wisselen in capaciteit van batterij per reisdoel
- kost veel MINDER ruimte dan een Supercharger locatie met tig snelladers, terwijl de doorvoer van auto's hoger ligt. Reken maar uit: in een half uur kan deze locatie 10 auto's weer volledig opgeladen op weg sturen. Daar heb je bij snelladers al 10 parkeerplekken voor nodig, en dan zijn ze tot 80% geladen, niet volledig.
Als er 10 auto's een accu komen wisselen kost het ook (minstens) een half uur voor die allemaal gedaan zijn. Die auto's moeten dan ook ergens staan, dus die parkeerplekken heb je nog steeds nodig.

Als die auto'a allemaal zijn gewisseld dan duurt het wellicht ook weer een uur om die accu's vol te krijgen. In het filmpje wordt nota bene verteld dat de reporter een uur moest rondrijden/wachten omdat er eerder geen volle accu zou zijn. Nu kan je dat natuurlijk ook hebben als alle snelladers al bezet zijn, maar een voordeel is het dus in ieder geval niet.

Ik geloof best dat het wisselen in 3 minuten kan, maar ik ga wel uit van marketing minuten. Dus dat is gemeten vanaf het moment dat de auto stond en de auto klaar was. De tijd er voor (mogelijk wachten, auto inrijden, auto uitrijden etc) tellen ze niet mee. Ik acht de kans klein dat het echt altijd zo snel gaat.

Dat dit veel plek scheelt geloof ik dus niet. Misschien wel in een grote stad waarin mensen dan kunnen plannen of reserveren of het tijdens een koffiepauze kunnen doen, maar onderweg naar je vakantie werkt dat dus niet. Bovendien heb je langs de snelweg op doorgaande routes meestal niet veel ruimte gebrek.

Bovendien: als ieder merk (model?) zijn eigen model accu heeft dan moet je dus ook enorm veel verschillende formaten op voorraad hebben. Een accu die onder een Model X past kan je gewoon niet in een i-Miev schroeven omdat die er de plek niet voor heeft. Andersom waarschijnlijk ook niet, want dan heb je ineens een gat. Dat is dus een financiële en logistieke nachtmerrie.

Ik snap wel dat je het gebouwtje steeds groter kan maken, maar dan vervalt het zogenaamde voordeel dat het veel minder plek in neemt ook.

Ik denk wel dat dit potentieel meer kans van slagen heeft dan 7 jaar geleden toen de eerste battery swap toko failliet ging omdat ze niet genoeg konden verdienen aan die paar Renault Fluence's die rond reden. Nu rijden er veel meer EV's rond en ze worden nog steeds als warme broodjes verkocht. Dat was 10 jaar geleden wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jeroenneman schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:29:
[...]

Misschien een te sterk verschil van mening over wat een lekkere pauze plaats is. Ik pak de afslag naar een dorpje, ga daar op een plein in de zon zitten bij een klein café. Niet langs de snelweg met uitzicht op een tankstation en snelladers met een klapstoeltje. In mijn tijd met de Tesla vond ik de locaties van de snelladers logistiek wel goed, maar allerminst charmant voor een pauze.

Ik voel me niet echt "vrij" als ik door de auto wordt gedirigeerd naar een van der Valk om daar koffie te drinken, of op weg naar Groningen langs een IKEA te staan. Hoe leuk het rijgedrag ook is met een EV.
Dan past een FCEV waarschijnlijk beter bij jouw profiel. Het draagvlak ,de noodzaak en de toegevoegde waarde voor een wisselstation is denk ik veels te klein.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Stef87 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:23:
[...]

Ik verschil ook van mening hier. Gemak dient de mens. Eindbestemming invoeren en rijden maar, zelf niet bezig waar ik dan moet stoppen, bepaald de auto wel.

(hoogstens tijdens roadtrips doe ik dat in de bergen oid. Handmatig invoeren bestemming om te pauzeren)
Gaat niet om gemak maar om 'comfort'. Maar dat zal voor iedereen anders zijn. Op vakanties niet voor het eerst dat eettentjes gesloten zijn of superdruk zijn. Wordt ik niet blij als ik daar moet stoppen en 15-30 minuten moet wachten tot de auto weer verder kan. Natuurlijk allemaal te overkomen (zeker met 0, 4 of 8% bijtelling...) maar dat is dus niet voor iedereen automatisch acceptabel. Dat probeer ik aan te geven.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
GeeMoney schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:32:
[...]

Jij bent juist het sprekende voorbeeld dat je zonder eigen oprit en met een rotte accu dus gewoon je ritten kan maken :+ .
In jouw geval moet je je dus afvragen of je in situaties hebt gezeten die je zonder snellader niet had kunnen doen maar wel met een wissel van je pack. Ik vermoed dat die uitkomst nihil is want ik heb je daarover nog nooit horen klagen :9.
Klopt, maar ik zou graag een ander pack willen 😉

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:44
Mercedes heeft het kennelijk best lastig met het leveren van de EQV. Auto zou begin december geleverd worden, maar is pas net in NL, vandaag op naam gezet (wel net zo prettig voor de bijtelling) en wordt volgende week afgeleverd.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• erik530
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 12:22
Hi allemaal,

Laastst (net na kerst) is er op tweakers een nieuwsbericht geplaatst waarop iemand in een YouTube video het geluid van een elektrische auto toonde: hij had de speaker van een elektrische auto (ik weet niet meer welk type) aangesloten op een raspberry pi volgensmij, waarmee hij het geluid liet horen als die auto op zou trekken vanaf 0 tot 30mph. Ik kan het nergens meer terugvinden op de een of andere manier, en ik weet vrij zeker dat ik dit vanaf tweakers heb gevonden. Is er iemand bij wie dit bekend voorkomt en me een linkje kan geven? Ik kan het nergens op tweakers of youtube terugvinden op een of andere manier.

Erik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 18:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

@erik530 deze toevallig?

En anders hier: nieuws: Tesla-update laat gebruikers toeter aanpassen - update

[ Voor 44% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-12-2020 01:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Jeroenneman schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:20:
[...]

Iets van onderbouwing zou wel passen bij zo'n stelling. Ik denk dat het gewoon ligt aan de doelgroep. Tesla is groot geworden in de US. Genoeg ruimte, iedereen een eigen oprit en vandaar waarschijnlijk weinig behoefte aan swap stations.

Nio komt uit China. En in de grote steden is ruimte daar juist een enorm schaars goed. Bijna niemand heeft daar een prive laadplek. Dus dan zijn swap stations een logische uitweg, om mensen toch in een EV te krijgen.

Wat is dan die "hele beperkte" groep? Er zijn meer mensen in Nederland zonder oprit, dan met. En juist de laadperikelen bij kapotte of bezette publieke laadpalen houden veel mensen tegen om voor een EV te kiezen.

- Edit: zag dat je wat meer onderbouwde punten had toegevoegd.
Tja, standaardisering: bij Superchargers heb ik ook nog geen BMW of Hyundai zien laden. En blijkbaar doet Nio het in China ook gewoon voor hun eigen merk.
- Gloednieuwe batterijen uitwisselen tegen oude batterijen: so what? Batterijen die echt op zijn, die kunnen er bij zo'n swap station gewoon uit de roulatie gehaald worden. En met een abonnement heb je geen "eigen" batterij.
En gezien sommige posters in dit topic, is de ene "gloednieuwe" batterij niet de andere "gloednieuwe" batterij,.

Overigens wordt de auto natuurlijk goedkoper als je de batterij erbij leased. En dan kun je dus om de zoveel jaar je abonnement upgraden om een grotere capaciteit batterij te nemen, of juist het gehele jaar kun je toe met een 50kWh accupack, maar voor de vakantie laat je er even een 100kWh pack in wisselen. En bij verkoop van de EV, weet de koper ook dat ie geen brakke accu erbij krijgt. Want hij kan 6x per maand gewoon een fatsoenlijke accu laten wisselen. :)
Er is zelfs al een bedrijf geweest wat accuwissel stations heeft gebouwd in Europa, Better place. Werkte samen met Renault.https://en.m.wikipedia.org/wiki/Better_Place_(company)

En is falliet gegaan.

Je moet veel locaties hebben om je accu te kunnen wisselen. Verder moet je kunnen reserveren.

Snelladers zijn al gestandaardiseerd net zoals laadpalen. Verder zijn er al veel snelladers in NL. In grote geurbaniseerde omgevingen met een hoge mens dichtheid zou het kunnen werken. Maar dan moet je wel hebben dat meerdere fabrikanten met eenzelfde accupack werken. De kans dat dat gebeurd is niet zo groot.

Voor nu een mooi pilot project. Maar erg kapitaal intensief

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenK
Jeroenneman schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:54:
[...]
Hoeveel mensen hier rijden een auto met een pack >50kWh, omdat ze een of twee keer per maand echt de volledige range nodig hebben? Wie wisselt er in godsnaam voor een kleiner pack? Nou, iemand als ik dus bijvoorbeeld. Ik zou verreweg de meeste tijd prima afkunnen met 40kWh, maar op sommige momenten heb ik toch richting de 70kWh nodig, dus nu is mijn enige keuze toch maar die 70kWh versie, want met die 40kWh red ik die paar momenten niet.
Voor die enkele keer dat je een grotere accu nodig hebt kan je dan toch laden bij een snellader?

Die auto waar jij het over hebt heeft ook een snellaad aansluiting. Dat is erg handig als er geen wissel station is.
En natuurlijk de milieuvoordelen. Want nu rijden er allerlei auto's rond met grote packs, die dus meer materiaal kosten, en veel zwaarder zijn, omdat je een paar keer per jaar echt 450km moet kunnen rijden. En de EV wordt veel bereikbaarder voor veel mensen, want een basisversie met 25kWh pack kan voor een gunstige prijs in de markt worden gezet. Als die mensen met een basisversie dan toch een keer een roadtrip willen maken zonder iedere 150km bij een snellader te staan, wisselen ze gewoon de dag voor vertrek voor een 100kWh accupack
Dan moet die accu wel beschikbaar zijn, en het wisselstation in de buurt, als je eerst 30 km moet rijden en dan weer 30 km om weer terug te wisselen dan kan je je tijdwinst van het wisselen wel vergeten dan is snelladen sneller

Mijn vader gaat tanken, het tanken zelf duurt 5 minuten, maar hij is wel bijna een half uur weg om de volgende dag met een volle tank te kunnen vertrekken. Dan is 15 minuten snelladen net zo effectief.

Verder moet er wel een incentive zijn om de grote accu weer terug te ruilen naar een kleinere. Zeker als je alleen de verbruikte energie afrekent. Ik zou namelijk mijn grote accu laten zitten, zodat ik minder vaak naar het wisselstation zou moeten.

Je milieu argument is heel goed, maar dat interesseert heel veel mensen niet. Anders zou iedereen in een zeer kleine auto rijden of massaal met het OV gaan. Bij een auto telt namelijk een heel belangrijk iets wat niemand benoemd. STATUS.

kijk ik heb meer range, kijk ik rij een Duits premium merk, kijk mijn brandstof motor heeft zoveel kracht, kijk mijn brandstof motor heeft zoveel inhoud, kijk mijn brandstof auto is in x,x seconde bij de 100 km.

En die is hardnekkig, dat zie je bij EV ook. Het is erg hardnekkig.

Je moet wel veel meer accu's produceren dan dat er auto's zijn. Je moet alle opties op voorraad hebben. Verder slijten ze harder doordat ze meer en vaker snelgeladen worden. Hoeveel millieu voordeel het totaal heeft is discutabel.

Verder is het zo dat door de standaardisatie nu technisch mogelijk is om je auto te laden bij de SuperChargers. Maar dat Tesla die mogelijkheid heeft uitgeschakeld in het systeem. Geen Tesla=/=laden. In Duitsland waren ze dit vergeten aan te zetten en kon het wel.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
JeroenK schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:40:
[...]
Mijn vader gaat tanken, het tanken zelf duurt 5 minuten, maar hij is wel bijna een half uur weg om de volgende dag met een volle tank te kunnen vertrekken. Dan is 15 minuten snelladen net zo effectief.
Dan vergeet je er wel handig bij te vertellen hoe lang je heen en weer rijdt naar het snellaadstation. :)
Je moet de verplaatsingstijd niet meerekenen want dan kan je geen algemeen vergelijk maken. X woont misschien kort bij een snellader en y kort bij een tankstation. Dat zijn geen constante parameters.

Je kan alleen echt vergelijken hoeveel tijd je spendeert aan een benzinestation en een (snel)lader om x range te bereiken.

Om on topic te blijven, zelf geloof ik ook niet in wisselende accu's. Om alle redenen die hier al zijn aangehaald. En die drie minuten wisselen accu is een marketingpraatje. Dat haal je nooit in de praktijk in een normaal uitgebaat omruilstation. Als je echt wil zal je dat cijfer er ook wel kunnen opplakken. Tijdens de F1 wisselen ze ook vier banden in notime. Zie je in de dagdagelijkse praktijk ook nergens. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:03
Een verwisselbare accu maakt het ook veel moeilijker om een stijve, maar toch lichte carrosserie te bouwen. De stijfheid van de behuizing van het accupakket voegt bij een “vaste” accu namelijk ook stijfheid aan het geheel toe, net zoals bv. de voorruit.

Als een accu uitneembaar moet zijn, is het veel lastiger om die mee te laten werken, wat in de praktijk betekent dat er veel meer staal rond de accuruimte nodig is.

Om nog maar niet te spreken van de direct in de carrosserie geïntegreerde accu, waar de volgende generatie elektrische auto’s rondom ontworpen zal zijn. Het gewichts- en ruimtenadeel voor de verwisselbare accu wordt dan nog groter.

Cell to chassis heet deze ontwikkeling: https://www.electrive.com...y-pack-redundant-by-2030/

[ Voor 9% gewijzigd door guido66 op 31-12-2020 12:55 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
jzoin2 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:21:
[...]

Nee echt heel logisch is het niet. Als de overheid het voor iedereen wilt stimuleren moeten ze stoppen met subsidies en de btw en bpm regels normaliseren. Het gaat werkelijk nergens over hoeveel “meer” wij betalen voor onze autos tov van onze buurlanden. Importeren van bestaande autos uit Duitsland is populairder dan ooit geworden. En als we kappen met de subsidies en ook gaan praten met de grote merken zakken de prijzen vanzelf. De vraag is er, het aanbod is er ook.
De overheid gaat echt niet stimuleren dat iedereen in de toekomst een EV gaat rijden. De overheid heeft de taak om ICE auto's terug te dringen door deze langzaam te gaan verbieden of te duur te maken voor dagelijks gebruik.
Voor de meeste mensen die momenteel een auto huren (leasen is in alle gevallen ook huren) zullen er deelplatformen komen wanneer zij zich geen eigen auto kunnen veroorloven. Noodzaak is natuurlijk wel dat die deelplatformen snel van de grond komen, anders zal het grootste deel van de bevolking helemaal geen toegang hebben tot tijdelijk individueel vervoer.

• fisherman
PeterZ(on) schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:36:
[...]

Ongeveer 10 euro p/kg, dus zwaar gesubsidieerd. Gaat natuurlijk veel duurder worden als men er nog aan wil verdienen.
Veel zwaarder gesubsidieerd dan fossiele brandstoffen?
Ook waterstof komt natuurlijk vooralsnog uit fossiele brandstoffen, dus subsidie lijkt me niet helemaal terecht

• PeterZ(on)
fisherman schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:32:
[...]

Veel zwaarder gesubsidieerd dan fossiele brandstoffen?
Ook waterstof komt natuurlijk vooralsnog uit fossiele brandstoffen, dus subsidie lijkt me niet helemaal terecht
Geen idee hoe zwaar gesubsidieerd, het is iig een kunstmatige prijs waar niemand aan verdient. Kan dus alleen maar duurder worden en met die 10 euro de kilo ben je al duurder uit.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• fisherman
PeterZ(on) schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:42:
[...]

Geen idee hoe zwaar gesubsidieerd, het is iig een kunstmatige prijs waar niemand aan verdient. Kan dus alleen maar duurder worden en met die 10 euro de kilo ben je al duurder uit.
Waterstof is sowieso een slecht plan. Momenteel heel vervuilend en groene waterstof kost heel veel energie om auto's op te laten rijden.
Daarnaast blijf je afhankelijk van oliemaatschappijen en dat is juist een van de redenen waarom ik een EV gekocht heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
fisherman schreef op donderdag 31 december 2020 @ 22:55:
[...]

Waterstof is sowieso een slecht plan. Momenteel heel vervuilend en groene waterstof kost heel veel energie om auto's op te laten rijden.
Daarnaast blijf je afhankelijk van oliemaatschappijen en dat is juist een van de redenen waarom ik een EV gekocht heb.
Helemaal mee eens, een slecht plan.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• StevenK
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-cHDI0OZfxjsFsYDkBwMY7af8c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O44PfGxmdSLmCFwvXJdmEXoU.png?f=user_large
Dealer had gisteren nog ff goed nieuws voor me :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:43
Mooie bus. Heel benieuwd naar je ervaringen. Obv de specs zou je hem redelijk als een ice moeten kunnen gebruiken met af een toe een koffiepauze om genoeg km bij te laden om thuis te komen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
In December meer dan 2000 Audi e-tron’s op kenteken gezet. Ik vraag me af hoe lang Audi er over gaat doen om die in 2021 te verkopen.

XC40 echt enorme aantallen verkocht vorig jaar. Daarmee is Nederland echt een Volvo land. Ik vraag me af wie deze auto allemaal gekocht hebben. Lijkt me dat de niet EV versie voornamelijk gekocht wordt door de boomers.

Tesla zal het steeds moeilijker krijgen in Nederland. Voor bijtelling van de LR kan je ook een C180 of 318i rijden. Dus ik denk dat er voornamelijk nog SR+ verkocht gaan worden in 2021. In de prijs range van de SR+ is nu enorm veel concurrentie dus we gaan het zien.

Mooi EV jaar zal 2021 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:35
Voor er XC40 P8 en Polestar 2 is een apart topic met alle eerste indrukken, reviews en cijfers mocht je het interessant vinden 😏

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:27
Z___Z schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:12:
In December meer dan 2000 Audi e-tron’s op kenteken gezet. Ik vraag me af hoe lang Audi er over gaat doen om die in 2021 te verkopen.

XC40 echt enorme aantallen verkocht vorig jaar. Daarmee is Nederland echt een Volvo land. Ik vraag me af wie deze auto allemaal gekocht hebben. Lijkt me dat de niet EV versie voornamelijk gekocht wordt door de boomers.

Tesla zal het steeds moeilijker krijgen in Nederland. Voor bijtelling van de LR kan je ook een C180 of 318i rijden. Dus ik denk dat er voornamelijk nog SR+ verkocht gaan worden in 2021. In de prijs range van de SR+ is nu enorm veel concurrentie dus we gaan het zien.

Mooi EV jaar zal 2021 worden.
Voor wat betreft de E-tron’s. Dat was vorig jaar ook ongeveer het aantal. En het betreft natuurlijk 4 modellen. Dus gemiddeld gezien 500 per model. En dan te bedenken dat de 50’s (Sportback en regulier) leverbaar zijn vanaf 62k. Daar krijg je echt heel veel auto voor als je het mij vraagt en voor het gros is 200km range in de winter gewoon prima.
Die raken ze denk ik dus wel kwijt al zal dat niet morgen al het geval zijn natuurlijk.

Elk jaar komt er meer en meer concurrentie maar de subsidies nemen alleen maar verder af. De prijzen zullen moeten gaan dalen wil het in NL echt door gaan breken ben ik bang.
Tesla krijgt het inderdaad een stuk lastiger dan 2 jaar geleden en ik zie dat voorkopig ook niet zomaar meer veranderen. De Y is hier voorlopig nog niet en de concurrenten komen ook lekker op stoom in zowel aantallen als prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 09:46
En dit jaar komen de Q4 en Q4 Sportback als Enyaq/ID4 concurrent op de markt...die gaat echt hoge aantallen verkopen in het premium segment.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@GeeMoney tenzij private lease echt doorbreekt hier. Het begint een beetje op te komen maar velen zien het als weggooien van geld tov sparen en een goede tweedehands kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het kan weggooien van geld zijn als je een eigen verzekerde auto rijdt en overstapt op lease. De opgebouwde schadevrije jaren vervallen namelijk na een bepaalde tijd als er geen verzekering meer op je naam staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 00:20:
@GeeMoney tenzij private lease echt doorbreekt hier. Het begint een beetje op te komen maar velen zien het als weggooien van geld tov sparen en een goede tweedehands kopen.
Private lease van 4 tot 700 euro per maand zie ik niet zo snel doorbreken denk ik.
De auto’s zullen goedkoper moeten worden tov de ICE varianten maar dat is nog voorlopig niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 00:25:
Het kan weggooien van geld zijn als je een eigen verzekerde auto rijdt en overstapt op lease. De opgebouwde schadevrije jaren vervallen namelijk na een bepaalde tijd als er geen verzekering meer op je naam staat.
Je kunt toch gewoon een verklaring vragen aan het einde van de lease?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Laatst online: 19:11
Inspired schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 08:31:
[...]

Je kunt toch gewoon een verklaring vragen aan het einde van de lease?
Moet je die wel schadevrij doorbrengen.

Fijn om te zien dat er een mooie diversiteit aan EV's bij is gekomen de laatste dagen van het vorige jaar. Gelukkig nieuwjaar allemaal !

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 00:20:
Ja, heel apart eigenlijk. We verzekeren ons blind tegen allerlei risico's, hoe onwaarschijnlijk ook, maar een auto rijden tegen vaste kosten lopen we met een grote boog omheen. En sterker nog: veel privé aangeschafte auto's zijn dan ook nog eens gefinancierd, waardoor het risico nog groter is.
Zeker met de opkomt van shortlease, wat een vlucht lijkt te hebben genomen dankzij de Covid-crisis en de opkomt van auto-abonnementen, verwacht ik toch wel meer groei van de particuliere leasemarkt.
mrmrmr schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 00:25:
Als het goed is, sta je als bestuurder op de verzekering en bouw je dus gewoon schadevrije jaren op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kdeboois schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 08:36:
[...]

Moet je die wel schadevrij doorbrengen.

Fijn om te zien dat er een mooie diversiteit aan EV's bij is gekomen de laatste dagen van het vorige jaar. Gelukkig nieuwjaar allemaal !
No shit. Moet je anders ook toch?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

d0s

sssst

Inspired schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 08:37:
[...]

Wat hij wil zeggen is dat je als je zelf een eigen auto hebt je een kleine schade nog kan laten voor wat het is.

Dat kan/mag in de regel niet bij private lease want iedere schade moet je melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:25
Private lease en schadevrije jaren is wel degelijk een probleem. Ja je kunt een verklaring opvragen voor de jaren dat je geleased hebt maar dit komt niet in Roy data terecht. De jaren die je al had zijn dus wel degelijk een probleem. Er zijn inmiddels een paar leasemaatschappijen die wel met Roy data beginnen maar dit zijn nog de uitzonderingen.
d0s schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 08:47:
Dat kan/mag in de regel niet bij private lease want iedere schade moet je melden.
Iedere schade moet gemeld worden bij de LM inderdaad, vervolgens kan je (doorgaans) wel gewoon kiezen zelf de schade te betalen en zo geen invloed te hebben op SVJ

Maar, zelf heb ik bijvoorbeeld 12 SVJ, dat is dus echt wel een obstakel om in ons huishouden geen auto (of motor) in de verzekering te hebben. Ik wil echt wel zeker weten dat na 4 jaar schadevrij leasen ik 16 SVJ heb en niet 4..

Hoe dan ook rijd ik liever een 2e hands. Zeker bij een EV waar afschrijving een grote component is heeft dat mijn voorkeur. Echter, in het A-segmet is PL nu soms al lastig te verslaan, denk aan de Citigo vanaf €199 (die wij hebben).

[ Voor 31% gewijzigd door assje op 02-01-2021 08:55 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Inspired schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 08:37:
[...]

Een goedkope WA verzekering voor een motorvoertuig laten doorlopen en de ene na de andere schade met je leaseauto oplopen is gewoon prima te doen. Voor sommige mensen werkt dat beter >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
fisherman schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:21:
[...]

De overheid gaat echt niet stimuleren dat iedereen in de toekomst een EV gaat rijden. De overheid heeft de taak om ICE auto's terug te dringen door deze langzaam te gaan verbieden of te duur te maken voor dagelijks gebruik.
Voor de meeste mensen die momenteel een auto huren (leasen is in alle gevallen ook huren) zullen er deelplatformen komen wanneer zij zich geen eigen auto kunnen veroorloven. Noodzaak is natuurlijk wel dat die deelplatformen snel van de grond komen, anders zal het grootste deel van de bevolking helemaal geen toegang hebben tot tijdelijk individueel vervoer.
Deelplatform in NL vind ik niet echt een succes. In grote steden prima. Maar ook echt voor een beperkte doelgroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Auto delen werkt alleen goed als je in een locatie woont met hoge bevolkingsdichtheid. Dus als je met een appartementencomplex van zeg 100 appartementen een 5-10 auto’s hebt als deelauto. Als er vrijwel altijd 1 beschikbaar is en hij staat in de parkeergarage van je appartementencomplex dan is er weinig verschil met een eigen auto, behalve dat je geen spullen kan achterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:00
Ik ben mij aan het oriënteren om na het aflopen van mijn huidige PL contract over te gaan op elektrisch rijden .

Echter woon ik in een appartement ( Rotterdam ) en heb geen mogelijkheid om prive op te laden of op het terrein van de VVE een laadpaal te laten plaatsen , VVE heeft geen parkeerplekken.

Bij mij in de wijk staan in een straal van zo,n 300m 2 laadpalen met ieder 1 parkeerplek voor laden.

Ik kan natuurlijk bij de gemeente een laadpaal aanvragen maar wordt dit verzoek altijd gehonoreerd of kan men zeggen dat er in mijn buurt 2 laadpalen aanwezig zijn? Ook zit ik er mee dat bij een aanvraag van een laadpaal je eerst je gegevens van je nieuwe wagen met opgeven en men dan pas besluit of er een laadpaal komt , kan dus ook zijn dat men besluit tot het niet plaatsen van een paal en ik met een zeer berperkte laad mogelijkheid kom te zitten ?

Is elektrisch rijden dan nog wel interessant qua laadkosten en laadmogelijkheden, als ik altijd bij een openbare laadpaal moet laden? Ik zal met de huidige 2 laadpalen nooit 100% zekerheid hebben om te kunnen laden .

Wat is wijsheid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ramrodwillem schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:00:
Ik ben mij aan het oriënteren om na het aflopen van mijn huidige PL contract over te gaan op elektrisch rijden .

Echter woon ik in een appartement en heb geen mogelijkheid om prive op te laden of op het terrein van de VVE een laadpaal te laten plaatsen , VVE heeft geen parkeerplekken.

Bij mij in de wijk staan in een straal van zo,n 300m 2 laadpalen met ieder 1 parkeerplek voor laden.

Ik kan natuurlijk bij de gemeente een laadpaal aanvragen maar wordt dit verzoek altijd gehonoreerd of kan men zeggen dat er in mijn buurt 2 laadpalen aanwezig zijn? Ook zit ik er mee dat bij een aanvraag van een laadpaal je eerst je gegevens van je nieuwe wagen met opgeven en men dan pas besluit of er een laadpaal komt , kan dus ook zijn dat men besluit tot het niet plaatsen van een paal en ik met een zeer berperkte laad mogelijkheid kom te zitten ?

Is elektrisch rijden dan nog wel interessant qua laadkosten en laadmogelijkheden, als ik altijd bij een openbare laadpaal moet laden? Ik zal met de huidige 2 laadpalen nooit 100% zekerheid hebben om te kunnen laden .

Wat is wijsheid ?
Laadkosten en laadpaal beleid is heel erg gemeente afhankelijk. In welke gemeente woon je?

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Sorry , ja wel zo belangrijk , Rotterdam .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1969
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-02 15:40
BlakHawk schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:53:
[...]

Klopt, maar ik zou graag een ander pack willen 😉
ik zou die van jou daarentegen niet willen als wisselpack ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
GeeMoney schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:45:
[...]

Voor wat betreft de E-tron’s. Dat was vorig jaar ook ongeveer het aantal. En het betreft natuurlijk 4 modellen. Dus gemiddeld gezien 500 per model. En dan te bedenken dat de 50’s (Sportback en regulier) leverbaar zijn vanaf 62k. Daar krijg je echt heel veel auto voor als je het mij vraagt en voor het gros is 200km range in de winter gewoon prima.
Die raken ze denk ik dus wel kwijt al zal dat niet morgen al het geval zijn natuurlijk.

Elk jaar komt er meer en meer concurrentie maar de subsidies nemen alleen maar verder af. De prijzen zullen moeten gaan dalen wil het in NL echt door gaan breken ben ik bang.
Tesla krijgt het inderdaad een stuk lastiger dan 2 jaar geleden en ik zie dat voorkopig ook niet zomaar meer veranderen. De Y is hier voorlopig nog niet en de concurrenten komen ook lekker op stoom in zowel aantallen als prijs.
De Y is ook gewoon best duur. En dan blijft het een opgehoogde Model 3.

Ze zullen hem in het begin best wel wat verkopen, maar de aantallen uit 2019 gaan we niet terugzien.

Ik merk ook steeds meer mensen die Tesla als merk links laten liggen. Vader van een vriendin van mijn dochter vroeg eind 2019 nog of hij een rondje mee mocht rijden, super enthousiast, maar mocht toen niets uitzoeken. Is nu van baan veranderd en is voor een E-Tron gegaan.

Ik vroeg aan hem: waarom eigenlijk geen 3? Ja ik wilde toch wat meer ruimte en luxe.

Het is gewoon een imposante bak, die etron

[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 02-01-2021 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
lampie1969 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:11:
[...]

ik zou die van jou daarentegen niet willen als wisselpack ;)
Dat begrijp ik, maar dat is makkelijk op te lossen: wisselen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
ramrodwillem schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:00:

Echter woon ik in een appartement ( Rotterdam ) en heb geen mogelijkheid om prive op te laden of op het terrein van de VVE een laadpaal te laten plaatsen , VVE heeft geen parkeerplekken.

Wat is wijsheid ?
In Rotterdam, wordt je laadpaal waarschijnlijk gehonoreerd (als je aan de gestelde voorwaarden voldoet denk ik dat je hem krijgt), hier staan er veel ~15) in de buurt (Rotterdam), waarbij er 1 paal op 100m meter van mijn huis met maar 1 paal als laadplek aangeduid en ik krijg er nu 1 op 10m met 1 plek als laadplek aangeduid. Duurt een week of 8 tussen aanvraag en plaatsen. Die 'van mij' komt over een week of twee als de bezwaar procedure is verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
BlakHawk schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:16:
[...]
Ik vroeg aan hem: waarom eigenlijk geen 3? Ja ik wilde toch wat meer ruimte en luxe.

Dat zijn toch ook totaal geen vergelijkbare auto’s? Ik ben zeker fan van Tesla maar zal altijd de Etron aanraden als die voldoet aan de eisen en wensen (blijkbaar staat prijs, range en door Europa reizen niet hoog op de lijst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Mooi voor je , maar ik zou wel 100% zekerheid willen hebben of mijn aanvraag wordt goedgekeurd voor dat ik een auto aanschaf, als het niet wordt gehonoreerd dan zou ik er van af zien , geen zin in gedoe of ik een laadmogelijkheid heb of niet als ik thuis kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-08 22:04
BlakHawk schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:16:
[...]

De Y is ook gewoon best duur. En dan blijft het een opgehoogde Model 3.

Ze zullen hem in het begin best wel wat verkopen, maar de aantallen uit 2019 gaan we niet terugzien.

Ik merk ook steeds meer mensen die Tesla als merk links laten liggen. Vader van een vriendin van mijn dochter vroeg eind 2019 nog of hij een rondje mee mocht rijden, super enthousiast, maar mocht toen niets uitzoeken. Is nu van baan veranderd en is voor een E-Tron gegaan.

Dat gevoel heb ik ook ja. Er zijn denk ik zat mensen die niks geven om ludicrous mode, self-driving of scheetkussens maar gewoon 4 jaar lang een mooie auto willen hebben voor woon-werk, met premium afwerking, toevallig elektrisch vanwege de bijtelling.

Wat dat betreft is Tesla in het afgelopen jaar een beetje omgeslagen van hét merk to-have naar een nichemerk, aangezien je met een kleiner budget binnen/rondom de bijtellingsregels al gauw een e-208, Niro of een ID.3/4 haalt, met een wat groter budget een E-Tron of EQC met premium bouwkwaliteit, daartussen zit nog de Polestar, en met een heel groot budget wellicht een Taycan. En Tesla is niet echt goedkoop, niet echt mooi afgewerkt (voelt voor mij een beetje plastic en blikkerig/Koreaans), en de range wordt inmiddels door andere auto’s ook grotendeels gehaald. Dus de USP’s zijn grotendeels achterhaald door de concurrentie.

In 2019 kreeg je een Model 3 voor de prijs van een Polo per maand: no question, doe maar een Tesla
In 2021 krijg je een Model Y voor de prijs van een E-Tron: dan kies ik E-Tron, elke dag van de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
ramrodwillem schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:01:
Mooi voor je , maar ik zou wel 100% zekerheid willen hebben of mijn aanvraag wordt goedgekeurd voor dat ik een auto aanschaf, als het niet wordt gehonoreerd dan zou ik er van af zien , geen zin in gedoe of ik een laadmogelijkheid heb of niet als ik thuis kom.
Ik zou de gok wel durven te nemen in Rotterdam strooien ze met laadpalen. Dit zijn de voorwaarden:

· U woont of werkt in de gemeente waarin u een laadpaal aanvraagt.
· U heeft geen eigen (bedrijfs)parkeerterrein waar u kunt laden.
· U kunt uw auto niet in een parkeergarage opladen.
· Er is binnen 250 meter loopafstand geen laadpaal waar u gebruik van kunt maken.
· U bezit (of heeft een aankoop/leasecontract voor) een volledig elektrisch of een plugin hybride voertuig (vierwielig).
· U bent in bezit van een parkeervergunning, indien de locatie waarvoor u de aanvraag
indient een betaald parkeren gebied is.
· U rijdt minimaal 10.000 km per jaar elektrisch, dit is ongeveer 2.000 kWh geladen
stroom per jaar.

Van dit rijtje is alleen de laatste relevant, de rest voldoe je al aan / ga je aan voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Die 100% krijgt je nooit want het is een openbare paal. Voor hetzelfde geld kopen je buren ook een EV omdat er opeens een paal staat en kan jij niet laden. Dat zou je toch echt moeten accepteren voordat je een EV aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
-Er is binnen 250 meter loopafstand geen laadpaal waar u gebruik van kunt maken.

Die is er dus wel maar erg vaak bezet en maar 1 aangewezen parkeerplaats, men zou daar eventueel een 2e parkeerplaats naast kunnen aanwijzen.

Die 100% krijgt je nooit want het is een openbare paal. Voor hetzelfde geld kopen je buren ook een EV omdat er opeens een paal staat en kan jij niet laden. Dat zou je toch echt moeten accepteren voordat je een EV aanschaft.

Tja dan is het een stuk minder aantrekkelijk , ik wil wel zekerheid hebben als ik thuis kom dat ik kan laden en niet constant op de uitkijk moet gaan staan of de paal vrij komt .

[ Voor 47% gewijzigd door ramrodwillem op 02-01-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
ramrodwillem schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:22:
-Er is binnen 250 meter loopafstand geen laadpaal waar u gebruik van kunt maken.

Die is er dus wel maar erg vaak bezet en maar 1 aangewezen parkeerplaats, men zou daar eventueel een 2e parkeerplaats naast kunnen aanwijzen.

Tja dan is het een stuk minder aantrekkelijk , ik wil wel zekerheid hebben als ik thuis kom dat ik kan laden en niet constant op de uitkijk moet gaan staan of de paal vrij komt .
Dan zal je moeten verhuizen naar een woning met eigen oprit ;).

Zijn er geen snelladers ook in de buurt? Of kan je wellicht opladen op je werk/kantoor of bij klanten?
Stel dat je een EV neemt met 300km bereik, ga dan eens na hoe een normale week eruit zou zien met laden/tussenstops bij je klanten of kantoor?

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 02-01-2021 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
- Dan zal je moeten verhuizen naar een woning met eigen oprit

Tja , dat , of wachten dat er een stuk meer laadpalen in de wijk komen te staan als ik vast hou aan mijn principe van thuis laden.

Ga er eens verder over nadenken.

[ Voor 17% gewijzigd door ramrodwillem op 02-01-2021 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
ramrodwillem schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:47:

Tja , dat , of wachten dat er een stuk meer laadpalen in de wijk komen te staan als ik vast hou aan mijn principe van thuis laden.

Heb je echt elke dag de laadpaal nodig? In dat geval zou ik er ook niet aan beginnen zonder eigen paal. Als je 1x in de 3 dagen moet laden, dan is het al een stuk minder belangrijk dat je thuis altijd kan laden. Kan je niet laden bij je werk/klant?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kdeboois
ramrodwillem schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:22:

Waarom val je ons daarmee lastig ? Ga je gemeente bellen of naar het juiste topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:45:
[...]

Ja mee eens, als ik geen klanten hoef te bezoeken in België zou ik hem ook overwogen hebben. De range van de 50 is voor veel mensen gewoon prima. Zeker omdat hij zo snel kan snelladen. Ik heb liever dat ik op een werkdag niet hoef te snelladen. En is een 55 beter, maar die is voor mij te duur. Ik zit te kijken naar een iX3. Is veel meer auto dan een XC40 en maar marginaal duurder.
De model Y gaat ook 65k kosten. Zou niet weten wie die zou kiezen boven een EQC, e-Tron, iX3 of een Q4 voor dezelfde prijs. Boven een XC40 zou ik wel snappen, gezien het verbruik van die auto is derange wel heel erg matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
- Heb je echt elke dag de laadpaal nodig?

Nee dat waarschijnlijk niet maar er bij elektrisch laden met weinig laadpalen in de buurt word het wel zaak om te plannen en als het niet kan als het wel nodig is dan is er voor mij de lol er snel af , op dit moment voor mij dan nog niet interessant, wellicht een hybride oplossing kiezen als tussen oplossing .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Die zekerheid kun je niet krijgen, je kunt pas een paal aanvragen als je bewijsbaar een ev (besteld) hebt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:42

Osxy

Holy crap on a cracker

daemonix schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:13:
[...]

Die zekerheid kun je niet krijgen, je kunt pas een paal aanvragen als je bewijsbaar een ev (besteld) hebt.
In onze gemeente is aanvragen van paal geen probleem, wij hadden alleen de pech dat het een probleem geval werd. Aanvraag loopt inmiddels 2 jaar en er is eindelijk einde inzicht. Waarschijnlijk nog 3 maanden tot plaatsing (aanvraag stroom aansluiting+plaatsen paal)

Dus is zeker geen zekerheid. Wij werken inmiddels 2 jaar met verlengsnoer vanuit huis, wel lekker goedkope stroom :+

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Z___Z schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:07:
[...]

Ja mee eens, als ik geen klanten hoef te bezoeken in België zou ik hem ook overwogen hebben. De range van de 50 is voor veel mensen gewoon prima. Zeker omdat hij zo snel kan snelladen. Ik heb liever dat ik op een werkdag niet hoef te snelladen. En is een 55 beter, maar die is voor mij te duur. Ik zit te kijken naar een iX3. Is veel meer auto dan een XC40 en maar marginaal duurder.
De model Y gaat ook 65k kosten. Zou niet weten wie die zou kiezen boven een EQC, e-Tron, iX3 of een Q4 voor dezelfde prijs. Boven een XC40 zou ik wel snappen, gezien het verbruik van die auto is derange wel heel erg matig.
Ik heb zelf een 55 verkozen boven de Tesla’s al waren die laatste (op de X na) in het prijs voordeel. Ik voelde mij niet thuis in de auto’s en vond de afwerking en de bediening niet prettig. Gelukkig komt er voor een ieder wat wils inmiddels op de markt, dat de prijzen maar lekker mogen dalen de komende tijd :).
Tesla zal echt in prijs mpeten gaan zakken ook anders gaan ze niet best verkopen denk ik.
Wellicht verrast Tesla ons in de loop van het jaar door overal 15% af te hakken, dat is minimaal nodig om boven de concurrentie uit te gaan steken.
Nu zal duidelijk worden wat schaalvoordeel met zich meebrengt. Een aantal behoorlijke aanhangers van het merk (nofi) waren stellig dat het onmogelijk is maar als er accu’s zijn zullen de aantallen flink opgeschroefd gaan en kunnen worden bij alle andere merken en die kunnen daardoor ook sneller zakken in prijs.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 02-01-2021 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik kreeg gisteren een bericht van m'n leasemaatschappij dat de bijtelling van m'n Hyundai Ioniq 28Kwh naar 8 procent gaat omdat de 60 maanden 4% voorbij zouden zijn. Best knap voor een auto die eind augustus 2018 ingeschreven is in NL. Ik rij hem zelf ook pas sinds september 2019 (gekozen uit gebruikt aanbod van de leasemaatschappij), maar dat is volgens mij minder relevant voor bijtellingstermijn. Maandag maar achteraan bellen wat hier nu weer fout gaat. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ramrodwillem schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:12:
- Heb je echt elke dag de laadpaal nodig?

Nee dat waarschijnlijk niet maar er bij elektrisch laden met weinig laadpalen in de buurt word het wel zaak om te plannen en als het niet kan als het wel nodig is dan is er voor mij de lol er snel af , op dit moment voor mij dan nog niet interessant, wellicht een hybride oplossing kiezen als tussen oplossing .
Juist met een (plugin) hybride laad ik véél vaker dan toen ik volledig elektrische reed. Ik laad trouwens op openbaar terrein maar met een eigen laadpaal. De wijk heeft een lage parkeerdruk en voldoende respect onderling dat de andere bewoners “mijn” plekje vrijhouden als er iets anders beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:21

aip

Satch schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:29:
Best knap voor een auto die eind augustus 2018 ingeschreven is in NL.
Inschrijving in NL is niet relevant. Het gaat om datum eerste toelating - dat kan ook buiten NL zijn.

Lijkt me nogsteeds stug, bij een Ionic. Maar het kán....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
aip schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:42:
[...]

Inschrijving in NL is niet relevant. Het gaat om datum eerste toelating - dat kan ook buiten NL zijn.

Lijkt me nogsteeds stug, bij een Ionic. Maar het kán....
Duidelijk, volgens de RDW kentekencheck is datum eerste toelating 31-08-2018, gelijk aan datum eerste afgifte Nederland. Kan mijn inziens dus niet anders dan een fout zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:18
@Satch Gelukkig gaat niet je leasemaatschappij over de bijtelling maar de belastingdienst. Daarbij is de data van de RDW leidend. Dus gewoon negeren zo’n overduidelijk fout bericht.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:27
ramrodwillem schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:47:

De enige manier om 100% zekerheid te krijgen op een *openbare* laadpaal is door hem 100% van de tijd geparkeerd en aangekoppeld te laten. En over dat type mensen hebben de andere mensen die graag willen laden vaak ook wel een mening ;). Ik kan mij voorstellen dat het als een bezwaar voelt, maar in de tijd dat ik openbaar moest laden heb ik het nooit als probleem ervaren. Het vereist soms wel iets meer planning. Ben je daar niet toe bereid, dan kun je idd wellicht jezelf beter tekort doen met een fossiele brandstof auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komende woensdag een testrit met de EQC (halve dag) en komende donderdag de hele dag met de iX3 geboekt. Ik ben al 12j lang BMW rijder en heb meer vertrouwen in de iX3, alleen spijtig van de enkel achterwiel aandrijving,beperkte optielijst en het oude model. Langs de andere is de kostprijs voor een premium SUV niet abnormaal en lager dan de concurrentie.

De e-tron vinden we niet mooi en is ook direct bijna 20k duurder in de door ons gewenste afwerking en opties. De Mercedes lijkt zeer comfortabel, maar de reviews over de ophanging en de koffer zijn dan niet zo positief ...

Het is en blijft moeilijk kiezen. De model X hebben we niet overwogen wegens te groot( falconwings in de garage) en de mindere afwerkingsgraad binnenin.

Nog bemerkingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
RichieB schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:17:
@Satch Gelukkig gaat niet je leasemaatschappij over de bijtelling maar de belastingdienst. Daarbij is de data van de RDW leidend. Dus gewoon negeren zo’n overduidelijk fout bericht.
Thanks, ook goed om te weten. Er staat echter dat ze het aan m'n werkgever doorgeven om m'n salarisstrook aan te passen. Ga toch maar even bellen zodra ze open zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:16
Verwijderd schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:44:
Komende woensdag een testrit met de EQC (halve dag) en komende donderdag de hele dag met de iX3 geboekt. Ik ben al 12j lang BMW rijder en heb meer vertrouwen in de iX3, alleen spijtig van de enkel achterwiel aandrijving,beperkte optielijst en het oude model. Langs de andere is de kostprijs voor een premium SUV niet abnormaal en lager dan de concurrentie.

De e-tron vinden we niet mooi en is ook direct bijna 20k duurder in de door ons gewenste afwerking en opties. De Mercedes lijkt zeer comfortabel, maar de reviews over de ophanging en de koffer zijn dan niet zo positief ...

Het is en blijft moeilijk kiezen. De model X hebben we niet overwogen wegens te groot( falconwings in de garage) en de mindere afwerkingsgraad binnenin.

Nog bemerkingen ?
Bemerkingen? Toch eens in die X gaan rijden >:)

Hier zijn pa en ma na 5 jaar van een XC90 T8 naar een Model X gegaan. Kwa afwerking merk ik echt weinig verschil met Volvo, dat zit tegenwoordig allemaal wel snor. En die deuren zijn handiger dan je denkt, die sensoren zorgen wel dat je ze nergens aan sloopt. Het beste is dus om eens een testritje te maken, dan kun je 't ook even baseren op daadwerkelijke ervaring ipv indianenverhalen op internet.

[ Voor 5% gewijzigd door BeefHazard op 02-01-2021 13:57 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met de model X had ik al gereden ... en jouw verhaal lijkt ook wel vreemd ... de XC90 T8 is nog niet eens 5j op de markt hoor ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:35

Nog bemerkingen ?
Ik ben ook zeer benieuwd naar de EQA (GLA variant). Maar ik weet niet of je perse meer een SUV stijl wil of juist niet? Verder zit ik ook een beetje in twijfel en afwachting van wat nog gaat komen voor de zomer (of uiterlijk leverbaar is in 2021) wbt elektrische auto's.

Volvo XC40 P8 is prachtig maar zit net over mijn budget (lees extra eigen bijdrage), Polestar 2 eigenlijk net zo, e-tron is volgens mij nog duurder (+60k). En de electrische autos die daar onder zitten (30-50k) vind ik eigenlijk allemaal net niet in zowel looks, interieur, kwaliteit, range etc).

Gaat nog een hele puzzel worden |:(

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, ons budget is niet vast, maar richting 80k mag nog ... maar etron55 met ongeveer dezelfde opties zit 20k duurder dan de EQC. Op de EQC kregen we een offerte met bijna 20% korting op de catalogusprijs, maar Audi geeft meestal zoveel niet. De BMW is de voordeligste in de reeks tot hiertoe.

De xc40 P8 is te klein vinden we.( 2 jonge kinderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
De knoop is wel zo'n beetje doormidden gespleten: we gaan serieus kijken naar een 2e hands Opel Ampera-e.

Er zijn nog een paar haken en ogen, die ik mogelijk afwacht voor we tot aanschaf over gaan:
1) Hoe gaat de brandgevaar kwestie opgelost worden? 10% minder accu gebruiken en dan wat euri als compensatie zou ik geen acceptabele oplossing vinden... de actieradius in de winter is nu net aan om alle familie te kunnen bezoeken.
2) Wat gebeurt er als vanaf 1 januari 2021 de app niet meer werkt? Zijn er nog handige functionaliteiten die dan uitvallen? Hoe makkelijk wordt het om de auto voor te verwarmen bijvoorbeeld? Wij hebben geen carport, dat is in de winter een extreem prettige functie (imo een onderbelicht voordeel van een EV).

En ik vraag me af hoe je de accu conditioneert/klimatiseert? Als de Ampera-e is ingeplugd, wordt de accu automatisch verwarmd als de buitentemperatuur laag is, lees ik. Sommige Ampera-e rijders verwarmen het interieur 10 minuten voor, dan de accu 5 minuten via inpluggen, dan vertrekken. Lijkt me tamelijk omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:16
Verwijderd schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:00:
Met de model X had ik al gereden ... en jouw verhaal lijkt ook wel vreemd ... de XC90 T8 is nog niet eens 5j op de markt hoor ...
Die is al sinds januari 2015 in productie hoor. Wel een paar maandjes eerder ingeleverd omdat bijtellingsvoordeel op de X. Noem 't 57 maanden, give or take. Jammer dat de X je blijkbaar niet beviel, wat precies viel je op aan de afwerking? Ben wel benieuwd of ik dat kan herkennen

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
BeefHazard schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:57:
[...]

Die is al sinds januari 2015 in productie hoor. Wel een paar maandjes eerder ingeleverd omdat bijtellingsvoordeel op de X. Noem 't 57 maanden, give or take. Jammer dat de X je blijkbaar niet beviel, wat precies viel je op aan de afwerking? Ben wel benieuwd of ik dat kan herkennen
Wat mij in ieder geval niet beviel na 3 dagen een X gereden te hebben:

- alles kraakt en hoor je “zetten” bij accelereren
- stoelbekleding (“leer”) voelde niet lekker en zat op sommige plekken los op de zitting
- falcon deuren zijn traag en doe ze zeker niet open als het geregend heeft, dan ligt al het water namelijk op de achterbank.
- scherm bediening vond ik helemaal niet intuitief. Ik heb uiteindelijk mijn telefoon kunnen koppelen maar kostte mij zeker 20min. Een eigen nummer uit Spotify afspelen is niet gelukt. Net als van radio zender wisselen, niet gelukt binnen X minuten.
- navigeren, doel adres wijzigen of een tussenstop invoeren -> niet gelukt.
- al dat geplingel uitschakelen, bijna gelukt. (Werd er echt gek van zo vaak gaat dat af)

Nadat ik hem inleverde lukte sommige zaken zelfs de eigenaar ook niet binnen 10min. Het bleek later dat je sommige menu’s moet verslepen op het scherm om ze zichtbaar te krijgen. En voor sommige opties hebben ze 3 verschillende menu’s. (Niet alle rij opties zitten dus in 1 tabblad)
Oh, en grote scherm was traaaag. (Model X van december 2017) een simpele route plannen duurde 3 minuten om te berekenen.

Er zal over nagedacht zijn maar ik vond het verre van intuitief, consistent en makkelijk werken...

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 02-01-2021 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:21:
Klopt, ons budget is niet vast, maar richting 80k mag nog ... maar etron55 met ongeveer dezelfde opties zit 20k duurder dan de EQC. Op de EQC kregen we een offerte met bijna 20% korting op de catalogusprijs, maar Audi geeft meestal zoveel niet. De BMW is de voordeligste in de reeks tot hiertoe.

Ik heb de P8 nu een ruim een week. Ik ben er tevreden over qua ruimte, maar ik kwam uit een Mercedes C350e (W205, 2015). Dus het is altijd groter dan dat.

Als je nu al Mercedes rijdt, zou ik zeker naar die EQC kijken. De luxe en afwerking van een Mercedes blijft ongeëvenaard. Dat merk ik nu pas sinds ik in die Volvo zit.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:21:[..]

Vind het soms wel grappig om de luxe problemen te lezen :o Ik ben gewoon op vakantie geweest met vrouw en twee jonge kinderen in een Citigo e; is de meest gebruikte auto voor mij. Soms een uitzondering want transport van een zeilbootje lukt er officieel niet mee (ivm 50Kg daklast) dus daarvoor dan de 2011 hybride gebruikt maar verder prima :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
GeeMoney schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:07:
[...]

Wat mij in ieder geval niet beviel na 3 dagen een X gereden te hebben:

- alles kraakt en hoor je “zetten” bij accelereren
- stoelbekleding (“leer”) voelde niet lekker en zat op sommige plekken los op de zitting
- falcon deuren zijn traag en doe ze zeker niet open als het geregend heeft, dan ligt al het water namelijk op de achterbank.
- scherm bediening vond ik helemaal niet intuitief. Ik heb uiteindelijk mijn telefoon kunnen koppelen maar kostte mij zeker 20min. Een eigen nummer uit Spotify afspelen is niet gelukt. Net als van radio zender wisselen, niet gelukt binnen X minuten.
- navigeren, doel adres wijzigen of een tussenstop invoeren -> niet gelukt.
- al dat geplingel uitschakelen, bijna gelukt. (Werd er echt gek van zo vaak gaat dat af)

Nadat ik hem inleverde lukte sommige zaken zelfs de eigenaar ook niet binnen 10min. Het bleek later dat je sommige menu’s moet verslepen op het scherm om ze zichtbaar te krijgen. En voor sommige opties hebben ze 3 verschillende menu’s. (Niet alle rij opties zitten dus in 1 tabblad)
Oh, en grote scherm was traaaag. (Model X van december 2017) een simpele route plannen duurde 3 minuten om te berekenen.

Er zal over nagedacht zijn maar ik vond het verre van intuitief, consistent en makkelijk werken...
De afgelopen weken lag de productie van de S en X stil. Waarschijnlijk komt er voor het 2021 model een complete refresh.
De onboard computer is sinds 2017 ook flink sneller.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ccasper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-02-2023
[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:44:

Nog bemerkingen ?

Moeilijke keuze. Zelf hebben wij van het verlanglijstje van e-tron, I-pace, Tesla x en Mercedes EQC uiteindelijk de e-tron en EQC over gehouden. Qua afwerking en mogelijkheden ontlopen deze twee wagens elkaar niet veel. Alleen is de e-tron beduidend groter en kan hij sneller laden (alleen hoofdzakelijk van belang voor wie niet thuis kan laden). Aangezien we maar met twee zijn gekozen voor de EQC en deze keuze bevalt ons zeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
IvoB2 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:42:
[...]

Dan vergeet je er wel handig bij te vertellen hoe lang je heen en weer rijdt naar het snellaadstation. :)
Je moet de verplaatsingstijd niet meerekenen want dan kan je geen algemeen vergelijk maken. X woont misschien kort bij een snellader en y kort bij een tankstation. Dat zijn geen constante parameters.

Je kan alleen echt vergelijken hoeveel tijd je spendeert aan een benzinestation en een (snel)lader om x range te bereiken.
Nee niet, dat vergeet ik niet. Als je een reis plant vertrek je met volle accu, ik sluit mijn auto aan op een laadpaal op mijn oprit (* en anders op een van 7 palen in een straal van 150m waar ik woon). Dus niet leeg bij een snellader. De snellader heb ik alleen nodig voor het tweede deel van de reis, daar waarvoor de accu gewisseld werd naar een groter exemplaar.

Wil met een ICE met maximale range vertrekken ik naar een tankstation on deze vol te gooien. In het argument voor het wisselen van een kleinere accu naar een groten (van 50kWh naar 100 kWh) gaf hij aan de dag er voor eerst naar een wisselstation te moeten. Het argument was om van 15 minuten laadtijd naar 3 minuten te gaan. Dan moet het wisselstation wel heel dicht in de buurt zijn.

De reis van Amsterdam naar Parijs zou per trein wel eens sneller zijn dan per vliegtuig vanaf Schiphol, ook al is het vliegen minder dan een uur. DE rest er omheen kan wel eens veel meer tijd in beslag nemen.

Het argument dat het wisselen van een accu veel sneller is dan snelladen klopt. Maar ook niet. Want het wisselstation moet wel op je route zitten. De kans dat je een snellader op je route aantreft (meerdere zelfs is bijna 100%) Het andere het wisselen van een kleine naar een grote accu omdat je de in plaats van 40 kWh een 100kWh accu wil hebben omdat je voor je reis niet wil snelladen en 70 kWh nodig hebt. Hiervoor moet je eerst de dag ervoor naar het wisselstation, dat kost wel tijd. Niet in je reistijd maar wel om bij het station te komen en weer terug naar huis te gaan. Die tijd moet je wel optellen bij je reis. En zo ook weer als je terug bent en weer je accu wilt wisselen voor de 40kWh accu die je normaal hebt.
[/quote]

Wil je het zelfde bereiken met een wisselstation moeten ze dus overdadig geplaatst worden.
Om on topic te blijven, zelf geloof ik ook niet in wisselende accu's. Om alle redenen die hier al zijn aangehaald. En die drie minuten wisselen accu is een marketingpraatje. Dat haal je nooit in de praktijk in een normaal uitgebaat omruilstation. Als je echt wil zal je dat cijfer er ook wel kunnen opplakken. Tijdens de F1 wisselen ze ook vier banden in notime. Zie je in de dagdagelijkse praktijk ook nergens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online

Nog bemerkingen ?
Kan je de iX3 al proef rijden dan? Is dat bij alle dealers of rouleert er 1 tussen de dealers. Ik moet maandag er ook maar eens achteraan gaan dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De iX3 is pas midden januari beschikbaar voor proefritten volgens onze dealer. Maar ik ga alvast al eens een proefrit doen met een vergelijkbaar uitgeruste X3 30e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
JeroenK schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:17:
Nee niet, dat vergeet ik niet. Als je een reis plant vertrek je met volle accu, ik sluit mijn auto aan op een laadpaal op mijn oprit (* en anders op een van 7 palen in een straal van 150m waar ik woon). Dus niet leeg bij een snellader. De snellader heb ik alleen nodig voor het tweede deel van de reis, daar waarvoor de accu gewisseld werd naar een groter exemplaar.
Uiteraard vergeet je dat niet. Maar je gebruikt het wel in je vergelijking met een brandstofauto.
Waarom zou de bestuurder van een brandstofauto voor hij op reis vertrekt 'vergeten' zijn brandstoftank vol te gooien? Die kan zijn reis evengoed aanvangen met een volle brandstoftank.

De argumenten pro wisselstation accu laat ik hier buiten. die slaan in de praktijk inderdaad nergens op.
Mij moet je dus niet van het tegendeel overtuigen. :) Trouwens ook niet dat een treinreis over korte (dan kan het zelfs met de auto sneller) tot middellange afstanden in totale tijdsduur korter is dan een vliegreis.

Dat je in je argumentering een BEV zonder wisselaccu vergelijkt met deze met een EV met wisselaccu kan ik nog volgen. Maar wat die ICE daarin komt doen ontgaat me.
Een EV heeft veel voordelen maar als je range en laadsnelheid voor range gaat vergelijken met eender welke ICE verlies je momenteel de vergelijking nog altijd. :)

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 02-01-2021 17:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

GeeMoney schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:25:
[...]

Ik heb zelf een 55 verkozen boven de Tesla’s al waren die laatste (op de X na) in het prijs voordeel. Ik voelde mij niet thuis in de auto’s en vond de afwerking en de bediening niet prettig. Gelukkig komt er voor een ieder wat wils inmiddels op de markt, dat de prijzen maar lekker mogen dalen de komende tijd :).
Tesla zal echt in prijs mpeten gaan zakken ook anders gaan ze niet best verkopen denk ik.
Wellicht verrast Tesla ons in de loop van het jaar door overal 15% af te hakken, dat is minimaal nodig om boven de concurrentie uit te gaan steken.
Nu zal duidelijk worden wat schaalvoordeel met zich meebrengt. Een aantal behoorlijke aanhangers van het merk (nofi) waren stellig dat het onmogelijk is maar als er accu’s zijn zullen de aantallen flink opgeschroefd gaan en kunnen worden bij alle andere merken en die kunnen daardoor ook sneller zakken in prijs.
De enige reden dat de Y zo duur is, komt door protectionisme voor de Europese autosector (wat overigens wel een goed ding is, vind ik zelf). Ook qua milieu en transport.

Als giga Berlijn af is, verwacht ik dat hij dezelfde prijs gaat doen als in de USA, ook omdat de EU waarschijnlijk btw op elektrische auto's gaaf afschaffen. 8)

De prijs die je in EU betaald is niet de reëele economische waarde, maar opgepompt door import -tax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:53
Wat dus niet anders is voor een Model Y/X als een Polestar 2, Model 3 MiC of ander import.

[ Voor 15% gewijzigd door AndRo555 op 02-01-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AndRo555 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:46:
Wat dus niet anders is voor een Model Y/X als een Polestar 2, Model 3 MiC of ander import.
Nee, dat klopt niet, een Y/X heeft geen import-belasting omdat ze worden geassembleerd in Tilburg. De Polestar heeft er wel last van, maar ik snap niet echt wat je punt is, want de prijs is gewoon te hoog voor de meeste particulieren en het zal vanzelf dalen als Giga Berlijn er is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:53
Verwijderd schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:15:
[...]

Nee, dat klopt niet, een Y/X heeft geen import-belasting omdat ze worden geassembleerd in Tilburg. De Polestar heeft er wel last van, maar ik snap niet echt wat je punt is, want de prijs is gewoon te hoog voor de meeste particulieren en het zal vanzelf dalen als Giga Berlijn er is.
Als de auto verkoopt aan prijs x waarbij er veel import tax op zit, dan is de prijs niet ineens x-import tax als er lokaal geproduceerd wordt.

De prijs zal dalen omdat de er meer concurrentie is en er op prijs geconcurreerd wordt (of moet worden om nog iets te verkopen). Niet omdat Giga Berlijn er wel of niet (al) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

AndRo555 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:18:
[...]

Als de auto verkoopt aan prijs x waarbij er veel import tax op zit, dan is de prijs niet ineens x-import tax als er lokaal geproduceerd wordt.

De prijs zal dalen omdat de er meer concurrentie is en er op prijs geconcurreerd wordt. Niet omdat Giga Berlijn er wel of niet (al) is.
Volgens mij heeft Tesla de aanschafprijs al een keertje echt fiks verlaagd. Echt tientallen duizenden euro's eraf opeens.

In de Model 3 en Y zit ook echt nog wel wat marge. En gezien de nieuwe bijtellingsregels zal een 3 voor weinig nog interessant zijn, zeker als bijvoorbeeld de ID.3 Tour er is met 77kWh of de ID.4.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:15:
[...]

De X wordt als auto-onderdelen geïmporteerd dus nog steeds invoerrechten alleen iets minder. In Tilburg wordt dacht ik enkel de batterij en wielen gemonteerd. Of was dat alleen bij de S? Voor de Y zal (in het begin) de meeste onderdelen ook uit de VS (batterijcellen) of China komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 09:46
Bedenk wel dat de US prijzen excl sales tax zijn. Per staat variëren die tussen 4 en 10%.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Jeroenneman schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:20:
[...]

Volgens mij heeft Tesla de aanschafprijs al een keertje echt fiks verlaagd. Echt tientallen duizenden euro's eraf opeens.

In de Model 3 en Y zit ook echt nog wel wat marge. En gezien de nieuwe bijtellingsregels zal een 3 voor weinig nog interessant zijn, zeker als bijvoorbeeld de ID.3 Tour er is met 77kWh of de ID.4.
Dat kwam toen ook omdat de concurrentie met modellen op de proppen kwam die fors onder de Tesla geprijsd waren. Om marge te kunnen blijven maken moet je dus je aantallen zien te verhogen, en in de loop der tijd zijn er natuurlijk ook verbeteringen in het proces doorgevoerd, grondstoffen inkoop betere afspraken etc. etc.
Het is allemaal niet heel makkelijk en van veel factoren afhankelijk. Ik ben dus ook bang dat alleen Giga Berlin echt niet opeens voor een 20-25% prijsdaling gaat zorgen maar die gaan ze wel nodig hebben.
Niet alles draait om range en 0-100 tijden. Een gros van de mensen zal het vanaf bepaalde waarden (zeg 400km range en 7 seconden naar de 100) geen zak uitmaken namelijk. Zeker niet als dat ook een flinke extra prijs betekend.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 02-01-2021 21:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:51
Dieken Taffert schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:48:
De knoop is wel zo'n beetje doormidden gespleten: we gaan serieus kijken naar een 2e hands Opel Ampera-e.

Er zijn nog een paar haken en ogen, die ik mogelijk afwacht voor we tot aanschaf over gaan:
1) Hoe gaat de brandgevaar kwestie opgelost worden? 10% minder accu gebruiken en dan wat euri als compensatie zou ik geen acceptabele oplossing vinden... de actieradius in de winter is nu net aan om alle familie te kunnen bezoeken.
2) Wat gebeurt er als vanaf 1 januari 2021 de app niet meer werkt? Zijn er nog handige functionaliteiten die dan uitvallen? Hoe makkelijk wordt het om de auto voor te verwarmen bijvoorbeeld? Wij hebben geen carport, dat is in de winter een extreem prettige functie (imo een onderbelicht voordeel van een EV).

En ik vraag me af hoe je de accu conditioneert/klimatiseert? Als de Ampera-e is ingeplugd, wordt de accu automatisch verwarmd als de buitentemperatuur laag is, lees ik. Sommige Ampera-e rijders verwarmen het interieur 10 minuten voor, dan de accu 5 minuten via inpluggen, dan vertrekken. Lijkt me tamelijk omslachtig.
Opel Ampera-e is een goede ‘value for money’ EV, is mijn ervaring na een klein jaar. Goede techniek, flinke accu en best ruim. Aandachtspunten voor je keuze: de stoelen zijn ok maar niet geweldig (is persoonlijk), 1-fase laden en vrij langzaam snelladen kunnen wat meer planning vragen (afhankelijk van je gebruik), en de kofferbak is niet heel groot.

1. Voor het brandgevaar-issue is nog geen definitieve oplossing bekend, Opel is hiervoor afhankelijk van GM/Chevrolet. Houd er rekening mee dat de accucapaciteit definitief 10% minder wordt met een vorm van compensatie, dat zou wel eens de economische keuze kunnen worden tov. reparatie of vervanging. Als dat een dealbreker is dan zou ik het niet doen, maar kijken naar bv. een gebruikte Kona of e-Niro.
Onze winter-range is momenteel ruim 250 km. denk ik, zodat ritjes Utrecht-Leeuwarden of Utrecht-Oldenzaal vragen om AC-laden ter plekke, en incidenteel een korte snellaad-sessie om zonder samengeknepen billen thuis te komen.
2. Ik heb de Onstar-functionaliteit niet eens gebruikt omdat ik al wist dat het ging stoppen. Voorverwarmen kan ook via de sleutel als de auto binnen ca. 50 meter staat.
3. Accu-conditionering maak ik me niet druk over, maar ik heb dan ook geen eigen laadpaal. Voor de levensduur van de accu is het vooral goed om de accu zoveel mogelijk tussen de 30% en 80% te houden, voor wat extra range gaat het waarschijnlijk niet veel uitmaken.

[ Voor 0% gewijzigd door Wesco op 02-01-2021 22:40 . Reden: Typo ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Nog bemerkingen ?
Wij hebben de I-pace, EQC, E-tron, polestar en X overwogen. Uit eindelijk emotionele keuze gemaakt voor de i-pace.

E-tron en EQC zijn zeer goede auto’s, denk technisch wel beter dan de I-pace. Maar we hadden een grotere glimlach na testrijden van de i-pace.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
IvoB2 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:54:
[...]

Uiteraard vergeet je dat niet. Maar je gebruikt het wel in je vergelijking met een brandstofauto.
Waarom zou de bestuurder van een brandstofauto voor hij op reis vertrekt 'vergeten' zijn brandstoftank vol te gooien? Die kan zijn reis evengoed aanvangen met een volle brandstoftank.

Een EV heeft veel voordelen maar als je range en laadsnelheid voor range gaat vergelijken met eender welke ICE verlies je momenteel de vergelijking nog altijd. :)
Het was meer om aan te geven dat hij weg moet naar een tank station om te vullen dat kan niet bij hem thuis met een klein slangetje die een paar liter benzine per uur er in druppelt. Qua "laadsnelheid" is een ICE superieur dat is zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

JeroenK schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:40:
[...]

Het was meer om aan te geven dat hij weg moet naar een tank station om te vullen dat kan niet bij hem thuis met een klein slangetje die een paar liter benzine per uur er in druppelt. Qua "laadsnelheid" is een ICE superieur dat is zeker.
Maar wie doet dat nu? Tenzij je al naast de grens woont, rij je tot net over de grens, gooi je hem daar in twee minuten vol, en kun je weer 800km rijden. En kun je pauze houden waar je maar wil. Ken weinig mensen die "weg moeten" naar een tankstation. Meestal staan die dingen op de route.

EV's zijn prachtig qua stilte en aandrijflijn. Maar het hele laadgebeuren is voor veel mensen nog een heikel puntje, vooral als je niet over een eigen oprit beschikt. Is eigenlijk voor mij ook het enige wat een EV nog achter heeft op een ICE.

Voor de meeste mensen zullen de huidige EV's al meer dan genoeg range hebben (gezien een groot deel van Nederland blijkbaar op <50km woon-werk zit), maar persoonlijk zou ik te vaak samengeknepen billetjes hebben met een realistisch bereik van <400km. Één dag niet thuis kunnen laden, en ik haal mijn werk al niet meer zonder te snelladen onderweg. En op locatie laden is ook niet altijd zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:26
JohnW1 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:18:
Hallo,

Iemand die met mij wilt meedenken over een elektrische cross-over/suv?

Gezinssituatie 4 personen; 2 volwassenen, peuter en een baby (dus komende 5 jaar nog met kinderwagen en buggy in de weer.
Komende 2 zomervakanties nog buiten schoolvakanties de mogelijkheid om op vakantie te gaan (prettig ivm eventuele laadstress?!)

Budget. ca. 50K. (lease bedrag 850euro per maand, mogelijkheid om dit met 150euro te overschrijven).

Eigen oprit met laadvoorzieningsmogelijkheid.

Uitgaande van winterperiode 250km per dag, liefste dit zonder tussendoor te laden.

Zelf twijfel ik tussen de Mustang Mach E SR, ID 4 of de Enyaq 60/80?

MME heb ik gezien, mooie auto, kofferruimte valt me wat tegen.
Enyaq, mooie auto, persoonlijk vindt ik de MME mooier, maar de kofferbakruimte was top.
ID 4, geen direct gevoel bij..

Graag jullie gedachte!
Hier zelfde gezinssituatie, budget en zelfde overwegingen.

Met de keuze voor een nieuwe leaseauto voor een periode van 4-5 jaar en het kunnen ervaren van zowel een Kia e-Niro, Tesla Model 3 en een BMW i3, wilde ik zelf persé elektrisch ook al kan ik thuis niet met goed fatsoen een laadpaal plaatsen (rijtjeshuis). Ik heb nu 6 publieke laadpunten op 2-5 min loopafstand en op kantoor. Komt wel goed dus verwacht ik.

Mijn partner wilde vooral een ruime auto en is wat sceptisch over elektrisch rijden dus een ruime range is ook een must. Ik heb zitten kijken naar Tesla Model Y (buiten budget), Ford Mustang Mach-E (net niet qua ruimte) en toen was daar de Skoda Enyaq. Die tikte al de checkboxes aan.

De ID4 was ook een goed alternatief, maar qua bagageruimte en vooral de looks en interieur ben ik voor de Enyaq gegaan.

Qua opties heb ik de focus gelegd op minimaliseren range anxiety dus de iV80 met o.a. warmtepomp en 125KW snelladen. Daarnaast nog wat basis opties voor comfort en assistentie, iets meer dan 50k en precies binnen leasebudget (obv 60mnd).

Buitenland vakanties met auto zullen komende jaren ook niet veel verder gaan dan Zuid-Duitsland of Oostenrijk. Ik ben wel heel benieuwd hoe dat gaat zijn. Zeker als het wat richting de bergen gaat.

Na de preview bijgewoond te hebben en een proefrit in een ID3 de bestelling geplaatst. And now we will wait....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@FJP84 bergen zijn juist een mooie manier om bergaf de boel weer op te laden. Rijdt bovendien geweldig met cruise control bergop én bergaf :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:38
Dieken Taffert schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:48:

Wij hebben er eentje nu een half jaar. Gekocht met 3 jaar oud en 80.000km op de teller.

Accukwestie, ze hebben er volgens mij niet allemaal last van. Dus dan kan je daar op selecteren. En ik doe altijd al de 88/90% instelling, gaat de accu nog langer mee dan hij al doet.
App gebruik ik niet, voorverwarmen met sleutel kan.
Dat conditioneren regelt de auto zelf maar. Over het algemeen verwarm ik ook niet voor. Ik stap gewoon in, knal de verwarming aan en ga rijden. Het is tenslotte een auto.
Stoelverwarming is erg snel warm, net als stuurverwarming, wat het zelfs in een ijskoude auto snel prettig maakt.

De stoelen is wel meer over geschreven, maar heb daar niet echt last van.
De 200pk is lekker, maar hij krijgt het in veel gevallen niet goed weggezet op de weg, het is geen sportief onderstel, je hebt zo een wiel aan het spinnen bij nat weer. Maar het is wel lekker snel. Van alle "normale" EVs is hij sowieso de snelste geloof ik. Pas bij EVs van 50K en duurder zijn ze sneller.

Hondenweer in de winter, toch boven de 130km/h rijden en verwarming vol aan, dan zal je range alsnog tussen de 200 en 250km uitkomen. Rij je ook maar een beetje rustig in normaal weer zit je dus boven de 300 en die 400km is ook niet echt moeilijk te halen als je rustig rijdt in de zomer.
De auto is wat hoger dan de Tesla's Ioniqs etc, dus hogere snelheid wordt iets harder afgestraft. En ook bij 100km/u zal hij altijd nog iets boven de cijfers van de Model 3 of Ioniq zitten, maar allemaal niks schokkends.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Jeroenneman schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:48:
[...]

Maar wie doet dat nu? Tenzij je al naast de grens woont, rij je tot net over de grens, gooi je hem daar in twee minuten vol, en kun je weer 800km rijden. En kun je pauze houden waar je maar wil. Ken weinig mensen die "weg moeten" naar een tankstation. Meestal staan die dingen op de route.
Als echte Nederlander tank ik niet langs de snelweg en betekent tanken eigenlijk altijd omrijden. Ik woon trouwens in de randstad waar de ruimte schaars is en geen ver buitengebied, waarschijnlijk is het probleem daar kleiner. Zie bijvoorbeeld het aantal tankstations langs de A9 en A10 in Amsterdam.

Die twee minuten tanken ga je trouwens nooit halen. In de tijden dat ik 60k p/j rijdt kosten het mij met betalen aan de pomp langs de snelweg minimaal 5 minuten. De Model LR “tanken” kostte mij wel maar 2 minuten. Kabel pakken, mat erover, klepje open en stekker erin plus omgedraaid bij vertrek. De tijd dat die geparkeerd stond kostte mij geen tijd omdat ik toch thuis moet parkeren ongeacht de energiebron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
De Airways staat bij Leaseplan voor leuke leaseprijzen:

https://www.leaseplandire...#tab=standaard-uitrusting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwinberghuis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-08 22:26
Het is jammer dat de Airways 'slechts' een 1-Fase lader heeft... Anders was het voor dat geld een topkeuze geweest.
Pagina: 1 ... 165 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic