BarryH schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:14:
@
jubeth Kan je wat vertellen over je ervaringen met de auto? Er zijn weinig mensen (op dit topic) die deze auto rijden. op papier lijkt de actieradius nogal krap door de mooie stroomlijn van dit ruimte monster (mijn vrouw heeft een kangoo op benzine).
Dankzij werk mocht ik 'n paar maanden in een Peugeot Partner electric rijden, die beviel dermate dat ik zelf iets dergelijks wilde hebben, voor zakelijk èn privé. Toen zag ik een Citroën E-Berlingo Van met maar 3800km op de meter en dezelfde techniek van binnen, en 30cm extra ruimte (de Club XL versie) voor mooie prijs te koop staan bij
https://www.eurocarsbedrijfswagens.nl/ - Die van mij is bouwjaar 2018. Ik woonde toen nog in Amsterdam, waar op iedere hoek laadpalen in de straat staan, en er kwam een granny-cable bij, dus laden via een gewoon 8A stopcontact zou ook altijd nog kunnen. Meteen een vandebron laadpas geregeld, waar ik nog steeds erg tevreden over ben.
1 van de hoofdredenen dat ik deze koos is dat 'ie een 3-zits voorin heeft, zodat dochter, mamma en pappa er alledrie in passen, èn ik veel achterin de bak kan vervoeren, maximaal ~1000 kg geloof ik.
Ja, de actieradius is klein (inmiddels nog maar zo'n realistische 127 km), maar dat was ik me volledig bewust, ben er ingestapt wetende dat ik voldoende laadpalen wist te vinden, en anders 's nachts aan het stopcontact kon, en het toch maar om relatief korte ritten zou gaan. Binnen NL doen we zelden meer dan 200km (heen en terug opgeteld), dus dat gaat altijd prima.
De langste rit die ik ermee gemaakt heb is naar Zuid-Oost Frankrijk, waar mijn vader woont. Dat was een challenge, maar viel me eigenlijk nog wel mee. Keer of 16 moeten laden onderweg heen, en idem terug. (Was een beetje een noodgeval, Covid gedoe..) Frankrijk loopt voor, naar mijn gevoel, met laadpalen. Ik heb in NL wel eens omrijd-issues gehad in het gebied tussen Apeldoorn en de Hakkelaar, zeg maar, waar het soms ineens vreemd karig gesteld is met de laadpunten langs N en A wegen, maar je kunt er altijd vanaf gaan - een dorp in, of bij een Lidl parkeren (waar je gratis kunt laden, bijv. in Friesland), je komt nog eens ergens. ;-) Inmiddels zijn er alweer een hoop laadplekken bij gekomen, trouwens.
Fijn is dat 'ie 2 laad-aansluitingen heeft, ChaDeMo en type 1(?). En snelladen kost je maar iets van 18 minuten voor je weer op 80% zit, meestal.
Wat ik wel merk is dat uit de carrosserie en eigenlijk alles wat van Citroën zelf is toch duidelijk heel veel ervaring spreekt, anders dan bij veel EV's die ik heb geprobeerd of meegemaakt. Het is allemaal vrij zwaar, solide en stevige kunststoffen, gemaakt voor veel gebruik en structureel ruig gedrag en extreem weer. Je kunt er lekker mee raggen, zoals ik dat noem. Je hoeft 'm niet met zijden handschoentjes aan te pakken, en dat is voor ons prettig. Het is echt een gebruiksvoorwerp, meer dan een show-bak. Ik heb altijd wel een licht zwak gehad, al van kinds af aan, voor Citroën, in mijn familie, van tantes tot opa's, hadden allemaal Eenden, Dianes, mijn pa een DS, later GS, CX, en je ziet nog steeds die invloeden aan het uiterlijk, wat ik erg vriendelijk en stout vind ogen aan deze e-berlingo van.
Nog een aangename feature vind ik zijn langzaamste stand, als je geen pedaal aanraakt en in Drive staat, dan doet 'ie wat maar weinig auto's kunnen, echt stapvoets. Erg handig in files en in drukke steden.
Verder went het feit dat alles traploos is, wat ik nog steeds zo'n verademing vind!
Ze trekt nog lekker snel op, ik merk dat bij elke rit. Ik sprint iedereen eruit na stoplichten, behalve natuurlijk de tesla's die je hier relatief veel ziet. Hier in Noord Holland en de polders vaak gevreesd dat ik ergens een dijk niet op kon komen, nadat de achterbak zwaar beladen was, maar tot nu toe blijkt ie krachtiger dan ik dacht. Er zitten mooie stille Pirelli all-season banden op.
^ Dit is de minder lange versie. De mijne is grijs, 30cm langer. Ik zal eens wat foto's maken.