Maar de komende jaren is het mooi als je een V3 tegen komt, maar V2 is meer de regel dan uitzondering.
En dan basseer ik mijn op een vakantierit afgelopen zomer, zo'n 1600km heen en 1600km terug met een tussenstop in meerdere landen.
Ik ben nog nergens een V3 lader tegengekomen. Sterker nog, genoeg V2 laders die zijn gelimiteerd op 120kW. Dan zit je opeens op 58kW laadsnelheid bij dubbele bezetting van een stall.
Nu heb ik afgelopen zomer totaal geen drukte ondervonden, mede dankzij de reisdag op donderdad, maar ook zeker dankzij Corona. Dus dan is er totaal geen probleem.
Mijn punt was alleen dat iedereen het heeft over V3 laders en snelheden, maar ik kom ze onderweg niet tegen, ondanks dat ik best geloof dat ze er zullen zijn.
Prullenbak84 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:55:
Nee, ik vind het leuk als je enthousiast bent over je auto. Maar je hoeft het gewoon niet met hand en tand te verdedigen. Er is hier tussen ons gesprek ook weer een Tesla-oorlog gaande omdat iemand niet kan verkroppen dat ie de geadverteerde laadsnelheid niet haalt. Dat is toch allemaal niet nodig, mensen??
Dat valt wel mee, maar men heeft meer aan realistische verhalen, dan aan theoretische snelheden.
Dit is een groot voordeel bij lange ritten, maar juist bij lange ritten zijn er nog niet zo veel V3 laders.
Zoals gezegd, op 1600km enkele reis ben ik er geen enkele tegengekomen.
Dat zal in de toekomst zeker veranderen, maar het is volgend jaar niet opeens volledig V3.
Tot die tijd zul je bij Tesla nog altijd rekening moeten houden met snelheden van 58kW en 72kW bij dubbele bezetting van een pair.
En dat gebeurt te vaak. EV rijder geven hun verbruik en bereik weer op basis van hypermilen.
Ik doe dat niet en haal met de Model 3 LR vaker 270-350km, dan de 450km die ik wel eens lees.
En dan rijd ik gewoon vmax met af en toe een dotje gas. Gewoon lekker met het verkeer mee, of iets voor het verkeer uit (bij stoplichten), maar ook echt geen planken.
Toevallig had ik afgelopen weekend haast, moest snel naar katwijk en dan gaf ik overal redelijk wat gas, maar probeer nergens te remmen, enkel op regen. Geen enkele snelweg gezien, enkel 60 en 80km wegen. Dan zit er op basis van 25km gewoon een verbruik van 250wh/km op de teller. Dan rijd ik wel stevig door, maar echt geen vreemde zaken.
Als ik echt zou doortrappen, zou ik ook regelmatig de rem moeten aantikken en dit lukte bijna volledig op regen, wel veel optrekken en afremmen met een N206 in Leiden, met stoplichten die totaal niet op elkaar zijn afgestemd.
De terugweg reed ik echt heel rustig met het verkeer mee. zonder fors gas geven, zelfde route, geen snelwegen, dan is 177wh/km haalbaar:
Over het algemeen is men veel te positief over verbruik, het gros van Nederland gaat dit nooit halen!
Hyundai en Kia hebben gewoon een heel sterke EV neergezet en ik denk werkelijk dat het de meest efficiente EV voor dagelijks gebruik is.
Persoonlijk voor mij was een E-Niro een veel betere keuze geweest dan de Model 3, goedkoper, komt verder op een dagelijkse lading en betere service. Ware het niet dat ik graag half Europa doorrrijd

Dan is opeens een Tesla door het SuC netwerk de beste optie voor mij persoonlijk.
Ik zou dat (nu nog) met geen enkele andere EV willen doen.
Maar ik ben absoluut niet onder de indruk van de "voorsprong" die Tesla zou hebben op de EV markt. Als dat de Model 3 zou zijn, dan moet ik daar echt twijfels bij trekken.
Toch blijft het voor nu de beste keuze voor mij.
redwing schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:39:
[...]
Tja, je krijgt dit soort 'oorlogen' omdat er zo weinig met nuance wordt gekeken. Waarom vind je hier b.v. iemand die tegen EV is gelijk een " "ik wil geluid en stank en uitstoot anders is het geen auto"? Terwijl veelal de mensen die voor EV zijn dan weer worden neergezet als "Tesla-fanaten"?
Het zou wat makkelijker zijn als iedereen eens zou bedenken dat zowel EV als ICE momenteel nog zijn voordelen heeft.
Dat snap ik ook niet.
Voorop gesteld, ik mis de diesel dampen van mijn Volvo D6 absoluut niet, maar het was echt een heerlijk blok. 700nm koppel was vooral in bergen en echt stijle heuvels nog een net iets lekkerder gevoel dan de Tesla Model 3 LR. Ondanks dat de Tesla wel sneller is.
Als ik bij de Volvo D6 op 10% van mijn gaspedaal reed, voelde je nog een druk in je rug, bij de Tesla is dat veel gedoseerder. In het "begin van je gaspedaal" voelt de Tesla mak aan, pas later voel je de kracht.
Het is ook lastig uit te leggen, maar ik zou zo weer in een D6 stappen, blijf het een heerlijke reisauto vinden.
Die 7% bijtelling is daar alleen ook alweer een tijde vanaf, waardoor ik het zakelijk nooit zou overwegen.
Maar een Tesla vanaf volgens jaar met 12% bijtelling ook niet meer.
Dus ik ben toch bang dat het voorlopig hierna weer een ICE wordt. Nu kan er nog veel gebeuren in 3 jaar, maar het vliegt ook zo voorbij.
Prijs...
Groot voordeel hoor
Vakanties naar gebieden met een belabberd stroomnetwerk en lage laadpaal dekking. Deze zomer meegemaakt in Toscane en Umbrie. Ik overweeg echt nog steeds om volgende zomer met een collega te ruilen voor een ICE.
bottom line schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:52:
[...]
Ik moet 1x per 100 ritten waarschijnlijk tanken. Dus minder als een ICE.
Moet ook nooit letten waar ik moet gaan tanken (T navigatie)
Onderhoud is minimaal.
Dus...
Maar het is voornamelijk inderdaad een afweging waar je je geld aan wilt geven. In het begin bij de aankoop of meer gespreid aan andere zaken over de levensduur van de auto
Voor dagelijks verkeer heeft het zeker meer voordelen dan nadelen, maar half nerderland zou afhankelijk zijn van publieke laadpalen, ben je dan nog zo positief?
Zolang we die situstie lekker makkelijk vanuit onze eigen situatie bekijken, waarbj je inderdaad minder lasten ondervind dan anderen zullen doen, gaat die andere helft van Nederland niet snel over op een EV.
Dat is toch nog steeds het doel? Dan moeten we opstakels wegnemen, in plaats van bagateliseren!
De praktijk is dat veel gemeentes geen geld meer hebben voor nieuwe laadpalen (onze gemeente).
[
Voor 3% gewijzigd door
BlakHawk op 29-09-2020 11:04
]