• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-01 18:53
Sonicfreak schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:47:
[...]

Dat mag toch gemeld worden? De Ioniq zie je niet zo vaak op de weg, het zijn meestal de Tesla Model 3, Hyundai Kona, VW e-Golf, Kia e-Niro die je tegenkomt.
En daar heb jij persoonlijk last van? En ziet het nu als je persoonlijke missie om de Ioniq hier te promoten?
Sorry, maar ik snap het gewoon niet.
Toevallig rijd ik zelf Ioniq, dat klopt, maar dit is toch gewoon een geweldige prestatie? De Ioniq is de eerste productie EV van Hyundai en die laat alle andere concurrentie achter zich, zelfs merken die al langer met EV bezig zijn zoals Tesla en VW.
Zo heel geweldig is die prestatie nou ook weer niet. En hoe representatief is dit? Wat waren hier de regels? Hebben ze een vaste route gekregen en dus allemaal dezelfde afstand gereden? Zat er in de hyundai gewoon een wat slimmere bestuurder die de goede laadpunten wist te vinden? Etc.
Hyundai heeft met de Ioniq gewoon een geweldig goede EV op de markt gezet. Dat mag toch gezegd worden?
Ja en [insert willekeurig merk] met [insert willekeurig model] ook.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-01 22:10
redwing schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:48:
[...]

Ik hoef pas na 1000km een keer benzine te tanken en ben dan in 5min klaar voor de volgende 1000. Hij heeft minder dan de helft gekost dan een vergelijkbare EV. Onderhoud is ook minimaal (hybride met CVT). Hij rijdt net zo stil en ik hoef op vakantie nooit op te letten waar ik kan gaan tanken.

Dus ja, voor veel mensen heeft een ICE nog steeds heel veel voordelen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat een EV niet weer allerlei andere voordelen heeft. Maar voorlopig is het simpelweg een afweging van waar je je auto voor gebruikt en wat je aan geld hebt om een auto te kopen.
Ik moet 1x per 100 ritten waarschijnlijk tanken. Dus minder als een ICE.
Moet ook nooit letten waar ik moet gaan tanken (T navigatie)
Onderhoud is minimaal.
Dus...

Maar het is voornamelijk inderdaad een afweging waar je je geld aan wilt geven. In het begin bij de aankoop of meer gespreid aan andere zaken over de levensduur van de auto

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:06:
Ondanks alle reacties hier welke auto het snelste laadt zegt dat allemaal weinig over hoe snel je ergens kunt zijn. In de afgelopen zaterdag gehouden e-cannonball run was de Ioniq 28kWh afgetekend de snelste van het hele veld van Tesla's, Porsches en Audi's. https://e-cannonball.de/e...01290513016-d7b702b1-8b04 :)
Ehh,

Die Ioniq zit in Klasse 3 en de Tesla's (e.d.) in klasse 1, Iets andere regels:

Handicaps:
LeistungsklasseSOC% StartSOC% ZielStartzeit
1505007:40 Uhr
2703007:01 Uhr
3beliebigbeliebig06:33 Uhr
Hero Klassebeliebigbeliebig06:30 Uhr

(mijn Duits is ook niet zo goed, maar beliebig is 'maakt niet uit').

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:40
Prullenbak84 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:45:
[...]

Nee ik bedoel meer dat er altijd mensen zijn die letterlijk dat commentaar plaatsen bij artikelen over EV's. Niet dat iedereen die gewoon goede redenen heeft om geen EV te kopen, zo iemand is. Helemaal niet zelfs. Er zijn voorlopig nog genoeg levens(stijlen) waar een EV niet in past.
Snap ik, maar door dit iedere keer op deze manier te benoemen krijg je juist dit soort 'oorlogen'. Als iemand vindt dat een auto herrie moet maken is dat toch iets dat ie zelf moet weten? Gewoon niet teveel op in gaan, je gaat een mening van iemand toch niet veranderen.
[...]

Jep

[...]

Dat is volgens mij precies wat de quote van @matroosoft wil laten zien. Dat die "er is maar 1 merk, toevallig het merk wat ik gekocht heb, dat fantastisch is, en de rest is ruk"-instelling belachelijk is.
Snap ik ook, maar hiermee maak je degene die zijn merk heel goed vind belachelijk en helpt verder niet echt in een discussie. Als je met inhoudelijke info komt kun je er echt wat mee, maar dat gebeurt maar heel weinig. net als dat iemand die zelf een bep. auto heeft en bep. ervaringen heeft, regelmatig reakties krijgt van dat het niet zou kunnen. Tja, het blijft een n=1, maar als iemand die ervaring heeft, klopt die toch echt.

Wat ik de laatste tijd in dit topic mis is de normale discussie. Het is meer bashen van wat anderen zeggen dan inhoudelijke discussies.

[removed]

• Prullenbak84
En daar is dus een DM handig voor. Commentaar op moderatie hoort nooit in een topic thuis.

[ Voor 84% gewijzigd door Standeman op 29-09-2020 10:56 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:35
Deveon schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:47:
Met 8 kWh tot mijn beschikking hang ik ook nog wel eens achter een vrachtwagen met de verwarming uit en een podcast aan, maar toch merk ik wel dat ik zonder die vrachtwagen het verkeer aan het hinderen ben, ondanks een maximum snelheid van 90 km/u bij wegwerkzaamheden. Heb jij daar geen last van?
Jawel en daarom doe ik dit in principe ook niet (tenzij ik inderdaad met een lege batterij zou zitten oid).

Wat ik meestal gewoon doe is 100km/u op de teller op ACC tot ik een vrachtwagen vind om achteraan te rijden. Als er iemand te dicht achter me komt (met name een vrachtwagen) dan ga ik naar links en vervolg ik mijn weg op 100km/u tot de volgende vrachtwagen (hekel aan mensen dicht achter me). Afhankelijk van het verkeer achter me versnel ik zo nodig tijdens inhalen even tot 110km/u op de teller (i.v.m. afwijking telling en het voorkomen van frustraties). Zonder vrachtwagen rijd ik dus simpelweg wat harder (100km/u op de teller is meestal wel de reguliere snelheid op rechts).

Persoonlijk vind ik de ideale situatie om achter een zo snel mogelijke vrachtwagen aan te rijden, dan heb je namelijk nooit last van achterop rijdende vrachtwagens. Mijn verbruiksrecord van 80Wh/km heb ik behaald door juist achter een relatief langzame vrachtwagen te rijden (met rustig verkeer).

Voor mij is de volgorde van prioriteit:
  1. Veiligheid
  2. Doorstroming
  3. Voorkomen irritaties
  4. Efficientie
Ik ga dus niet rijden op een manier die irritaties veroorzaakt om verbruiksrecords te halen, als iemand zich irriteert aan het feit dat ik afstand houdt (veiligheid) moet hij dat zelf weten. Soms heb ik wel haast of gewoon even zin door te rijden en dan ga ik gewoon mee op de linkerbaan tot Vmax +10% op de GPS, mijn zelfbeheersing is beperkt :P

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 29-09-2020 10:57 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Prullenbak84
redwing schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:53:
[...]

Snap ik, maar door dit iedere keer op deze manier te benoemen krijg je juist dit soort 'oorlogen'. Als iemand vindt dat een auto herrie moet maken is dat toch iets dat ie zelf moet weten? Gewoon niet teveel op in gaan, je gaat een mening van iemand toch niet veranderen.
Ja, exact. Ik haalde het ook aan om te zeggen dat je die comments niet moet lezen, omdat je daar veelal van dat soort onzin staat.
[...]

Wat ik de laatste tijd in dit topic mis is de normale discussie. Het is meer bashen van wat anderen zeggen dan inhoudelijke discussies.
Precies! En omdat ik daar nu een paar voorbeelden van aan heb gehaald, wordt dat ineens gezien als aanjager van de discussies. Beetje gek cirkeltje wat hier onstaat wel :/

• redwing
bottom line schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:52:
[...]
Ik kan ook 1000 ritten van 1km maken :? Feit is dat de range van een EV zo goed als altijd minder is dan die van een ICE en het vullen gaat zeker met een ICE veel snellen. Voordeel van een EV is dan weer dat als je thuis een laadpaal hebt, je onderweg niet hoeft te tanken.
Totdat je wat verder gaat rijden en er achter komt dat het niet overal zo goed geregeld is als in Nederland. Feit is simpelweg dat er minder laadstations zijn dan benzinestations.
Onderhoud is minimaal.
Klopt :) Maar ook bij een ICE (zeker een hybrid) valt dat onderhoud tegenwoordig ook heel erg mee.
Dus...

Maar het is voornamelijk inderdaad een afweging waar je je geld aan wilt geven. In het begin bij de aankoop of meer gespreid aan andere zaken over de levensduur van de auto
Dit bedoel ik, het blijft simpelweg een afweging welke voor een gedeelte van de mensen, zelfs als ze er heel objectief naar kijken, richting een ICE zal vallen. Gezien de ontwikkelingen verwacht ik dat dat over 5a10 jaar wel helemaal over is en dat een EV voor iedereen beter zal zijn.

[removed]

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Inspired schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:17:
[...]

Jawel. Maar niet altijd. :) Er staan genoeg plaatjes op TMC van rijders die de max halen bij v3.

Bv; https://teslamotorsclub.c...215/page-505#post-4888275
Maar de komende jaren is het mooi als je een V3 tegen komt, maar V2 is meer de regel dan uitzondering.
En dan basseer ik mijn op een vakantierit afgelopen zomer, zo'n 1600km heen en 1600km terug met een tussenstop in meerdere landen.

Ik ben nog nergens een V3 lader tegengekomen. Sterker nog, genoeg V2 laders die zijn gelimiteerd op 120kW. Dan zit je opeens op 58kW laadsnelheid bij dubbele bezetting van een stall.

Nu heb ik afgelopen zomer totaal geen drukte ondervonden, mede dankzij de reisdag op donderdad, maar ook zeker dankzij Corona. Dus dan is er totaal geen probleem.

Mijn punt was alleen dat iedereen het heeft over V3 laders en snelheden, maar ik kom ze onderweg niet tegen, ondanks dat ik best geloof dat ze er zullen zijn.
Prullenbak84 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:55:
Nee, ik vind het leuk als je enthousiast bent over je auto. Maar je hoeft het gewoon niet met hand en tand te verdedigen. Er is hier tussen ons gesprek ook weer een Tesla-oorlog gaande omdat iemand niet kan verkroppen dat ie de geadverteerde laadsnelheid niet haalt. Dat is toch allemaal niet nodig, mensen??
Dat valt wel mee, maar men heeft meer aan realistische verhalen, dan aan theoretische snelheden.
Dit is een groot voordeel bij lange ritten, maar juist bij lange ritten zijn er nog niet zo veel V3 laders.

Zoals gezegd, op 1600km enkele reis ben ik er geen enkele tegengekomen.

Dat zal in de toekomst zeker veranderen, maar het is volgend jaar niet opeens volledig V3.

Tot die tijd zul je bij Tesla nog altijd rekening moeten houden met snelheden van 58kW en 72kW bij dubbele bezetting van een pair.
Prullenbak84 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:24:
Hehe. Dank u.

Leuk dat mensen hier allemaal een sport maken van hypermilen en met de airco uit achter vrachtwagens tuffen. Maar dat is niet waar dat artikel een doelgroep heeft, is het wel?
En dat gebeurt te vaak. EV rijder geven hun verbruik en bereik weer op basis van hypermilen.
Ik doe dat niet en haal met de Model 3 LR vaker 270-350km, dan de 450km die ik wel eens lees.

En dan rijd ik gewoon vmax met af en toe een dotje gas. Gewoon lekker met het verkeer mee, of iets voor het verkeer uit (bij stoplichten), maar ook echt geen planken.

Toevallig had ik afgelopen weekend haast, moest snel naar katwijk en dan gaf ik overal redelijk wat gas, maar probeer nergens te remmen, enkel op regen. Geen enkele snelweg gezien, enkel 60 en 80km wegen. Dan zit er op basis van 25km gewoon een verbruik van 250wh/km op de teller. Dan rijd ik wel stevig door, maar echt geen vreemde zaken.

Als ik echt zou doortrappen, zou ik ook regelmatig de rem moeten aantikken en dit lukte bijna volledig op regen, wel veel optrekken en afremmen met een N206 in Leiden, met stoplichten die totaal niet op elkaar zijn afgestemd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aryRlVLj_gwFAS9lX-WwodmVMPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYKqMQpItcKUlvkXcXWKIZbi.jpg?f=fotoalbum_large

De terugweg reed ik echt heel rustig met het verkeer mee. zonder fors gas geven, zelfde route, geen snelwegen, dan is 177wh/km haalbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-XS7IwSMCHbG0jbx-oV-wmDg3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEdTQXoqqq2rM015kX1onT2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Over het algemeen is men veel te positief over verbruik, het gros van Nederland gaat dit nooit halen!
Prullenbak84 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:32:
[mbr]Dit soort stereotyperingen is precies waarom het topic regelmatig uit de hand loopt. Zullen we daar maar mee ophouden?[/]
Hyundai en Kia hebben gewoon een heel sterke EV neergezet en ik denk werkelijk dat het de meest efficiente EV voor dagelijks gebruik is.

Persoonlijk voor mij was een E-Niro een veel betere keuze geweest dan de Model 3, goedkoper, komt verder op een dagelijkse lading en betere service. Ware het niet dat ik graag half Europa doorrrijd :+ Dan is opeens een Tesla door het SuC netwerk de beste optie voor mij persoonlijk.
Ik zou dat (nu nog) met geen enkele andere EV willen doen.

Maar ik ben absoluut niet onder de indruk van de "voorsprong" die Tesla zou hebben op de EV markt. Als dat de Model 3 zou zijn, dan moet ik daar echt twijfels bij trekken.
Toch blijft het voor nu de beste keuze voor mij.
redwing schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:39:
[...]

Tja, je krijgt dit soort 'oorlogen' omdat er zo weinig met nuance wordt gekeken. Waarom vind je hier b.v. iemand die tegen EV is gelijk een " "ik wil geluid en stank en uitstoot anders is het geen auto"? Terwijl veelal de mensen die voor EV zijn dan weer worden neergezet als "Tesla-fanaten"?

Het zou wat makkelijker zijn als iedereen eens zou bedenken dat zowel EV als ICE momenteel nog zijn voordelen heeft.
Dat snap ik ook niet.
Voorop gesteld, ik mis de diesel dampen van mijn Volvo D6 absoluut niet, maar het was echt een heerlijk blok. 700nm koppel was vooral in bergen en echt stijle heuvels nog een net iets lekkerder gevoel dan de Tesla Model 3 LR. Ondanks dat de Tesla wel sneller is.

Als ik bij de Volvo D6 op 10% van mijn gaspedaal reed, voelde je nog een druk in je rug, bij de Tesla is dat veel gedoseerder. In het "begin van je gaspedaal" voelt de Tesla mak aan, pas later voel je de kracht.

Het is ook lastig uit te leggen, maar ik zou zo weer in een D6 stappen, blijf het een heerlijke reisauto vinden.
Die 7% bijtelling is daar alleen ook alweer een tijde vanaf, waardoor ik het zakelijk nooit zou overwegen.

Maar een Tesla vanaf volgens jaar met 12% bijtelling ook niet meer.

Dus ik ben toch bang dat het voorlopig hierna weer een ICE wordt. Nu kan er nog veel gebeuren in 3 jaar, maar het vliegt ook zo voorbij.
bottom line schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:42:
Heeft ICE rijden nog voordelen? :o
Enkel nog in keuzeaanbod dan toch :p
Prijs...
Groot voordeel hoor ;)

Vakanties naar gebieden met een belabberd stroomnetwerk en lage laadpaal dekking. Deze zomer meegemaakt in Toscane en Umbrie. Ik overweeg echt nog steeds om volgende zomer met een collega te ruilen voor een ICE.
bottom line schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:52:
[...]

Onderhoud is minimaal.
Dus...

Voor dagelijks verkeer heeft het zeker meer voordelen dan nadelen, maar half nerderland zou afhankelijk zijn van publieke laadpalen, ben je dan nog zo positief?

Zolang we die situstie lekker makkelijk vanuit onze eigen situatie bekijken, waarbj je inderdaad minder lasten ondervind dan anderen zullen doen, gaat die andere helft van Nederland niet snel over op een EV.

Dat is toch nog steeds het doel? Dan moeten we opstakels wegnemen, in plaats van bagateliseren!
De praktijk is dat veel gemeentes geen geld meer hebben voor nieuwe laadpalen (onze gemeente).

[ Voor 3% gewijzigd door BlakHawk op 29-09-2020 11:04 ]

Youtube: DashcamNL

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:38
Jake schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:52:
[...]

Ehh,

Die Ioniq zit in Klasse 3 en de Tesla's (e.d.) in klasse 1, Iets andere regels:

Handicaps:
LeistungsklasseSOC% StartSOC% ZielStartzeit
1505007:40 Uhr
2703007:01 Uhr
3beliebigbeliebig06:33 Uhr
Hero Klassebeliebigbeliebig06:30 Uhr

(mijn Duits is ook niet zo goed, maar beliebig is 'maakt niet uit').
Zou natuurlijk ook niet eerlijk zijn als iemand met een kleine accu vier keer moet laden en iemand met een grote nul keer. Verder zijn die regels er ook voor dat iedereen op tijd voor het dinner binnen is en niet zoals in voorgaande jaren pas als de feestelijkheden afgelopen waren.

Verder is de insteek van de race om aan te tonen dat zoiets mogelijk is met een EV en niet echt wie de snelste is en dus ook zeker geen stof voor verhitte discussies.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Prullenbak84
BlakHawk schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:01:
[...]

Zolang we die situstie lekker makkelijk vanuit onze eigen situatie bekijken, waarbj je inderdaad minder lasten ondervind dan anderen zullen doen, gaat die andere helft van Nederland niet snel over op een EV.

Dat is toch nog steeds het doel? Dan moeten we opstakels wegnemen, in plaats van bagateliseren!
De praktijk is dat veel gemeentes geen geld meer hebben voor nieuwe laadpalen (onze gemeente).
We kunnen erop wachten tot de obstakels weggenomen worden, maar we kunnen mensen er ook op wijzen dat de obstakels niet altijd zo groot zijn als men denkt, en met wat gedragsverandering kunnen we ook een hoop bereiken. De hele tanken-is-sneller-discussie hebben we vorige week nog gevoerd, hier. Conclusie: Tanken kost meestal (in het dagelijks leven) vaak meer tijd dan laden, behalve bij lange ritten (verder dan je actieradius). Maar het vergt net even een andere instelling. Dat is even wennen, maar het is voor de goede zaak.

• BlakHawk
Prullenbak84 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:10:
[...]

We kunnen erop wachten tot de obstakels weggenomen worden, maar we kunnen mensen er ook op wijzen dat de obstakels niet altijd zo groot zijn als men denkt, en met wat gedragsverandering kunnen we ook een hoop bereiken. De hele tanken-is-sneller-discussie hebben we vorige week nog gevoerd, hier. Conclusie: Tanken kost meestal (in het dagelijks leven) vaak meer tijd dan laden, behalve bij lange ritten (verder dan je actieradius). Maar het vergt net even een andere instelling. Dat is even wennen, maar het is voor de goede zaak.
Dat is toch makkelijker praten met eigen oprit en eigen laadpaal.
Ik zie hier dagelijks mensen dringen voor een laadpaal...

Wat zeg jij tegen die mensen?

Lekker makkelijk als je zelf geen hinder ondervindt, maar anderen wijst op het feit dat die hinder (die er wel degelijk is) wel meevalt.

• redwing
maar wat ik dus b.v. in dit topic mis is een discussie over dit soort posts:
PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:06:
Ondanks alle reacties hier welke auto het snelste laadt zegt dat allemaal weinig over hoe snel je ergens kunt zijn. In de afgelopen zaterdag gehouden e-cannonball run was de Ioniq 28kWh afgetekend de snelste van het hele veld van Tesla's, Porsches en Audi's. https://e-cannonball.de/e...01290513016-d7b702b1-8b04 :)
Oftewel een praktijktest waarbij mensen zo snel mogelijk zo'n 850km af moeten leggen en waarbij de meeste grote merken wel mee doen. En nu kun je de leistungsklassen weliswaar niet 1-op-1 vergelijken, je ziet wel hoe de verhoudingen in de praktijk liggen. Zo valt b.v. op dat een Taycan en een model 3 LR in de prakijk veel dichter op elkaar zitten dan je volgens de specs zou verwachten (WLTP 560 vs. 450 met een Tesla die ook nog een hogere laadsnelheid zou hebben)
Daarnaast een Ioniq die als snelste eindigt en, als ik even snel op een bierviltje wat reken, aardig gelijk uit zou komen met een Tesla3 LR die, wederom volgens specs, het juist makkelijk zou moeten winnen.

Dus van dit soort posts zou ik veel meer een analyse verwachten. Daar heb je veel meer aan dan de theoretische specs of specs die iemand in het meest optimale geval ooit een keer heeft gehaald.

[removed]

• redwing
Prullenbak84 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:10:
[...]
Tja, maar hier trek je toch echt een conclusie die voor jezelf misschien geldt, maar voor heel veel mensen niet. Als ik hier zou willen laden (en toevallig heb ik een oprit, maar 3/4 van de straat niet), moet ik toch echt een paar minuten lopen. En dat zou dan 2 keer moeten omdat ik de auto ook weer weg moet zetten als hij vol is. In de tijd van die 2 keer op en neer lopen heb ik ook mijn tank volgegooid (En dan neem ik nog niet eens mee dat zo goed als iedereen wel een tankstation op zijn weg tegen komt en dus geen reistijd kwijt is aan tanken). En heel eerlijk gezegd denk ik dat dat voor heel veel mensen geldt. Zeker als je ziet dat de meeste mensen geen eigen oprit hebben en daarmee veelal aangewezen zijn op publieke laadpalen.

En is dat een onoverkomelijk probleem? Dat lijkt me zeer zeker niet, maar is wel een punt waar veel mensen tegenaan lopen. Ik zou het b.v. alleen al niet fijn vinden omdat mijn auto dan niet voor de deur staat

[removed]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
JohanB schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:47:
[...]

De maximum snelheid in Nederland is 130 km/h, tenzij ander aangegeven. Dat JIJ die snelheden niet haalt doet daar niks aan af.
Je hebt niet meegekregen dat de maximumsnelheid in Nederland tussen 6:00 en 19:00 maximaal 100 km/h is geworden? Je baseert je op oude informatie.

(En zowel de Kona als de Ioniq rijden best een stuk harder dan die 130 km/h die jij noemt).

https://www.rijkswatersta...id-overdag-zichtbaar.aspx
Vanaf maandagochtend 16 maart 2020 06.00 uur is overal in Nederland op de autosnelwegen de maximumsnelheid van 100 km/h overdag een feit. Daar waar de 100 km/h borden al eerder zichtbaar langs de weg staan, dat wil zeggen zonder hoes of tape, gaat de snelheid direct in.
https://www.rijksoverheid...voor-auto-s-op-de-snelweg
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt. In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
Ik weet niet op welke wegen jij rijdt, maar in de randstad, en ver daarbuiten haal je overdag geen 100 km/h gemiddeld meer. Niet met een ICE, en ook niet met een EV.

Hoe iemand jou een +1 kan geven snap ik niet. Dit is de wet. Daar is zelfs een bord niet voor nodig.

[ Voor 19% gewijzigd door daemonix op 29-09-2020 11:23 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Prullenbak84
redwing schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:12:
maar wat ik dus b.v. in dit topic mis is een discussie over dit soort posts:

[...]

Oftewel een praktijktest waarbij mensen zo snel mogelijk zo'n 850km af moeten leggen en waarbij de meeste grote merken wel mee doen. En nu kun je de leistungsklassen hier niet 1-op-1 vergelijken, zie je wel hoe de verhoudingen in de praktijk liggen. Zo valt b.v. op dt een Taycan en een model 3 LR in de prakijk veel dichter op elkaar zitten dan je volgens de specs zou verwachten (WLTP 560 vs. 450 met een Tesla die ook nog een hogere laadsnelheid zou hebben)
Daarnaast een Ioniq die als snelste eindigt en, als ik even snel op een bierviltje wat reken, aardig gelijk uit zou komen met een Tesla3 LR die wederom volgens specs het juist makkelijk zou moeten winnen.

Dus van dit soort posts zou ik veel meer een analyse verwachten. Daar heb je veel meer aan dan de theoretische specs of specs die iemand in het meest optimale geval ooit een keer heeft gehaald.
Helemaal eens. We missen hier details en een analyse van hoe dit kwam. Zoals ik al eerder zei: Wat waren de regels? Hebben ze een vaste route moeten rijden, of reed de hyundai-chauffeur gewoon slimmer? Waarom staat de andere ioniq op plaats 9? Wat is daar aan de hand dan?

Aan de andere kant: Voor het dagelijks gebruik heb je ook aan dit soort tests helemaal niks, want hoe vaak rijd je dan 850km in 1 stuk? max 4 keer per jaar? (2 keer op vakantie?)
Ik rijd nu (slechts) 3 weken in een EV en ik zou je met de beste wil van de wereld mijn actieradius niet kunnen vertellen. Ben wel van plan hem einde van deze week eens tot 100% te laden (dat zou voor het eerst zijn sinds aanschaf) en eens kijken wat de GOM dan aan geeft...even voor de wetenschap, maar verder...Waar het om gaat is dat ik al mijn dagelijkse ritten makkelijk kan doen en het verbruik binnen de perken blijft. Wat maakt mij het dan verder uit of een ander model in theorie sneller in Munchen is?
BlakHawk schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:12:
[...]

Dat is toch makkelijker praten met eigen oprit en eigen laadpaal.
Ik zie hier dagelijks mensen dringen voor een laadpaal...

Wat zeg jij tegen die mensen?

Lekker makkelijk als je zelf geen hinder ondervindt, maar anderen wijst op het feit dat die hinder (die er wel degelijk is) wel meevalt.
(en ook @redwing )
Zeker, mijn situatie (heb trouwens geen eigen oprit en laadpaal, maar ala) is niet representatief voor anderen. Waar het om gaat is: "We" (als in, met zijn allen, de maatschappij, de hoge heertjes in den haag :P ) "moeten" (we moeten niks, maar zal wel beter zijn voor t klimaat enzo) in mogelijkheden denken en niet in onmogelijkheden. Maar deze mogelijkheden ook aan mensen laten zien...

• redwing
daemonix schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:21:
[...]

Ik weet niet op welke wegen jij rijdt, maar in de randstad, en ver daarbuiten haal je geen 100 km/h gemiddeld meer. Niet met een ICE, en ook niet met een EV.

Hoe iemand jou een +1 kan geven snap ik niet. Dit is de wet. Daar is zelfs een bord niet voor nodig.
Dit laatste klopt niet. De maximum snelheid is toch echt 130 tenzij anders aangegeven. Alleen staat dit tegenwoordig aangegeven op alle snelwegen. Dus in de praktijk is de maximum snelheid op snelwegen overal 100 van 6:00-19:00. Buiten die tijden kan het verschillen tot max. 130km/h. Maar dat bord moet er echt wel staan, de maximum snelheid op snelwegen is in de wet niet verandert nl.

[removed]

• Prullenbak84
daemonix schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:21:
[...]

Je hebt niet meegekregen dat de maximumsnelheid in Nederland tussen 6:00 en 19:00 maximaal 100 km/h is geworden? Je baseert je op oude informatie.
Semantische discussie, maar in theorie heeft @JohanB gelijk. De officiele maximumsnelheid is nog steeds 130, tenzij anders aangegeven. Daarom staat er op 130 wegen ook alleen een 100 (van 6-19) bord. Dat is namelijk de "tenzij anders aangegeven".

• daemonix
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:26:
[...]

Dit laatste klopt niet. De maximum snelheid is toch echt 130 tenzij anders aangegeven. Alleen staat dit tegenwoordig aangegeven op alle snelwegen. Dus in de praktijk is de maximum snelheid op snelwegen overal 100 van 6:00-19:00. Buiten die tijden kan het verschillen tot max. 130km/h. Maar dat bord moet er echt wel staan, de maximum snelheid op snelwegen is in de wet niet verandert nl.
Ok, dat klopt. Maar neemt niet weg dat het volkomen onzin is om te claimen dat je overdag 130 km/h mag rijden in Nederland.

Dat er geen wetswijziging aan te pas hoefde te komen, en dus geen parlementaire discussie door deze constructie is duidelijk. Het effect is hetzelfde.

[ Voor 10% gewijzigd door daemonix op 29-09-2020 11:29 ]

• Prullenbak84
daemonix schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:28:
[...]

Ok, dat klopt. Maar neemt niet weg dat het volkomen onzin is om te claimen dat je overdag 130 km/h mag rijden in Nederland.
Er was dan ook niemand die dat claimde.

• redwing
Prullenbak84 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:24:
[...]
Helemaal eens. We missen hier details en een analyse van hoe dit kwam. Zoals ik al eerder zei: Wat waren de regels? Hebben ze een vaste route moeten rijden, of reed de hyundai-chauffeur gewoon slimmer? Waarom staat de andere ioniq op plaats 9? Wat is daar aan de hand dan?
Inderdaad, dit zijn precies de vragen die ik ook heb. Waarom hebben we een model X die 5:40 straftijd krijgt? Aan de andere kant zie je bovenin de lijst een aantal verschillende merken die aardig bij elkaar in de buurt zitten. En op zich is dat best verrassend als je naar de specs kijkt. Dan zou je verwachten dat er een aantal heel ruim bovenaan zouden staan. Naar mijn idee geeft dit dus heel sterk aan dat je minder naar de specs en meer naar praktijk-ervaring moet kijken. En vooral dat je een discussie dus moet voeren met praktijk-testen.
Aan de andere kant: Voor het dagelijks gebruik heb je ook aan dit soort tests helemaal niks, want hoe vaak rijd je dan 850km in 1 stuk? max 4 keer per jaar? (2 keer op vakantie?)
Ik rijd nu (slechts) 3 weken in een EV en ik zou je met de beste wil van de wereld mijn actieradius niet kunnen vertellen. Ben wel van plan hem einde van deze week eens tot 100% te laden (dat zou voor het eerst zijn sinds aanschaf) en eens kijken wat de GOM dan aan geeft...even voor de wetenschap, maar verder...Waar het om gaat is dat ik al mijn dagelijkse ritten makkelijk kan doen en het verbruik binnen de perken blijft. Wat maakt mij het dan verder uit of een ander model in theorie sneller in Munchen is?
Vooral omdat veel mensen hun auto kopen gebaseerd op hun vakantie. Hoeveel mensen rijden er b.v. een veel grotere auto dan ze nodig hebben, puur en alleen omdat de caravan er achter moet kunnen. Dezelfde mensen zullen dus bij een EV ook hun eisen baseren op die vakantie. Dat dat op zich niet echt logisch is ben ik het mee eens, maar ik doe het zelf toch ook. Al was het maar om een goede reden te hebben om een grotere auto te hebben :+ Maar diezelfde mensen moet je dus wel overtuigen dat ook die vakantie prima in een EV kan.
[...]

(en ook @redwing )
Zeker, mijn situatie (heb trouwens geen eigen oprit en laadpaal, maar ala) is niet representatief voor anderen. Waar het om gaat is: "We" (als in, met zijn allen, de maatschappij, de hoge heertjes in den haag :P ) "moeten" (we moeten niks, maar zal wel beter zijn voor t klimaat enzo) in mogelijkheden denken en niet in onmogelijkheden. Maar deze mogelijkheden ook aan mensen laten zien...
En hier ben ik het zelf helemaal mee eens, maar veel mensen laten hun keuze afhangen van dat ene wat ze straks niet meer kunnen. Daar zul je dus een oplossing voor moeten hebben. Vandaar ook dat ik een hybrid (mits goed ontworpen) een goede tussenstap zou vinden. Jammer alleen dat de fabrilkanten dat duidelijk niet willen, want met de kennis van 25 jaar geleden hadden ze al de hybrids van nu kunnen maken. En dan heb je een auto die ipv 1:12 plotseling 1:20 rijdt en nog meer vermogen heeft ook.....

[removed]

• BlakHawk
Prullenbak84 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:24:
(en ook @redwing )
Sorry, ongefundeerde aanname mijnerzijds natuurlijk :o

Verder zeker eens met je punt, we moeten denken in mogelijkheden en daarbij niet tegengewerkt worden door overheden.

Hier ook geen oprit, maar wel een laadpaal in de voortuin, met ontheffing voor kabelmat over de stoep.

Zou leuk zijn als daar nog iets voor verzonnen wordt. En dan wil ik best mijn laadpaal beschikbaar stellen als openbaar laadpunt (staat hij stiekem al).

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

naii11 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:26:
[...]

Nou, dan moeten dat héle snelle screenshots/foto's zijn geweest. Want na een paar seconden is het voorbij.
YouTube: Tesla Model 3 Long Range- V3 Supercharging 250kW - 2% to 100% - How ...
Helaas zet hij zijn accu op miles, maar van 15 tot 38 miles haalt hij 250 kW.
Op het eind zie je dat 296 miles 96% is, dus 15-38 miles is 5-12%. Je ziet zijn stopwatch meelopen, 1:12 tot 2:36, 1 minuut en 20 seconden lang.

Signatures zijn voor boomers.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:38
redwing schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:35:
[...]

Inderdaad, dit zijn precies de vragen die ik ook heb. Waarom hebben we een model X die 5:40 straftijd krijgt?
Staat in de tabel, CP ECB Regelverstoß. CP is caffee point maar ECB weet ik niet. Er waren spelregels waaraan iedereen zich moest houden. O.a. zich houden aan de geldende snelheden en die werden gemonitord via gps-tracking. Verder waren er opdrachten te doen en iedereen kon zijn eigen route kiezen. Gewoon een leuk EV evenement.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-01 10:51
offtopic

IK had persoonlijk niet verwacht dat ik ruim minder dan 50% van de M3P WLTP range zou halen in de winter soms. Dus het daar open en eerlijk over zijn helpt voor iedereen.
bottom line schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:12:
[...]

@naii11 zei dat geen enkele M3 de geadverteerde snelheid haalde, en moest het zijn, dan was het maar voor een seconde. Dus met mijn 1 filmpje is het al ontkracht.
Je hebt helemaal gelijk, dat is klinkklare onzin. Ik dacht te herinneren dat hij over "normaal" sprak, maar spreekt over alle inderdaad. Dat klopt niet

[ Voor 119% gewijzigd door Standeman op 29-09-2020 13:20 ]

• BlakHawk
JohanB schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:53:
IK had persoonlijk niet verwacht dat ik ruim minder dan 50% van de M3P WLTP range zou halen in de winter soms. Dus het daar open en eerlijk over zijn helpt voor iedereen.
Iedem hier, ik had blijkbaar enkel de positieve geluiden gelezen, dus ik had een veel te positief beeld van de Model 3 LR (geen P hier).

Dat was best wel even een domper.

Dus in het kader van verwachtingsmanagement is het verstandeiger deze overgeweldige hypermile verhalen, niet al te veel tot standaard te verheffen.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Skoda Enyaq iV prijzen zijn bekend! Nieuwsartikel, downloadpagina voor brochure en prijslijst en de Enyaq pagina bij Skoda zelf.

De 80 iV is al te bestellen vanaf € 46.990, de 60 iV zal voor € 39.990 half oktober volgen.

Nu ben ik als particulier er even voor gaan zitten om te kijken wat ik kan samenstellen voor € 44.999 (vanwege de subsidie met een beetje geluk). Dat blijkt nog niet mee te vallen want 100 kW snelladen en een warmtepomp ontbreken standaard. Dan kom je al op:
  • Laden: 100 kW - € 550
  • Laden: Warmtepomp - € 1200
  • Subtotaal - € 41.740 (blijft er 3260 over)
Dan zie ik zelf de volgende opties/pakketten als essentieel:
  • Optie: Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor - € 650
  • Metallic lak (kleur maakt even niet uit) - € 700 (de blauwe uni lak is mooi, maar ja... uni)
  • Subtotaal - € 43.090 (blijft er 1910 over)
Pakketten of opties die ik zelf het meest interessant vind zijn dan:
  • 19" Regulus velgen - € 200
  • Assistentie pakket - € 850 (adaptive cruise control, side assist (volgens mij blind spot monitor), crew protect assist)
  • Klimaat - € 490 (3e zone climate control (achter), verwarmbare voorstoelen, verwarmbare ruitenwissersproeiers)
  • Comfort - € 890 (Keyless entry, draadloos opladen telefoon, privacy glass en geluidsreductie, driver assist (vermoeidheidsherkenning)
  • Family - € 390 (zonnewering achter, elektronisch veiligheidsslot achterdeuren, 230V aansluiting, 2x USB-C achter)
  • Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie - € 550
Welke pakketten zouden jullie kiezen om binnen de 45k te blijven? Met nog € 1.910 te gaan blijft er weinig over. Voor elk pakket valt wel wat te zeggen en ik vind het jammer dat het assistentie pakket niet gewoon standaard is en de prijs is ook best pittig voor zulke features.
Op dit moment neig ik naar: Family, Klimaat en Comfort, daarmee komt hij op € 44.860. Kan ik nét niet de Regulus velgen kiezen helaas.

Verder moet ik zeggen dat ik het standaard Loft interieur van de iV 60 en iV 80 er verbazingwekkend goed uit vind zien. Het Studio interieur van de iV 50 is dan weer echt te donker (mijn mening), dus goed om te zien dat de iV 60 al fijne halfleren bekleding en veel stof op het dashboard en deuren meekrijgt, oogt gelijk af.

Ik heb een trekhaak en kofferbaknetten al achterwege gelaten omdat die ook achteraf gekocht kunnen worden (accessoire).

Zou de warmtepomp het hele jaar door nut hebben, bijv. ook bij de huidige temperaturen? Of is dat met name in de winter? De brochure rept daar niet over, alleen over "ten minste 30% grotere actieradius" wat mij wat overdreven overkomt tenzij we over winter -5 graden spreken. Of zie ik dat verkeerd?

• Prullenbak84
MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:41:
Skoda Enyaq iV prijzen zijn bekend! Nieuwsartikel, downloadpagina voor brochure en prijslijst en de Enyaq pagina bij Skoda zelf.

De 80 iV is al te bestellen vanaf € 46.990, de 60 iV zal voor € 39.990 half oktober volgen.

Nu ben ik als particulier er even voor gaan zitten om te kijken wat ik kan samenstellen voor € 44.999 (vanwege de subsidie met een beetje geluk).
Zoals hier pas ook besproken: Ik kan er naast zitten, maar als je helemaal uitgeconfigureerd ben, zie je onderaan de pagina je "offerte" (of "prijsoverzicht"). Daar staat bovenaan "basisauto" en rechts "consumentenprijs". Dat is (volgens mij) de catalogusprijs, die voor de subsidie geldt. De 80iV valt dus niet binnen de subsidie, maar de 60iV wel. Ongeacht in welk kleurtje of met welke velgen jij die aan kleedt.

• daemonix
  • Niet online
JohanB schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:53:
[...]

Het gaat compleet offtopic, maar hoe moeilijk kan het nou zijn om even feitelijk te zijn? Ik geef je zelfs de printscreen van de wet. Niet een random site zoals jij geeft waar ze het in jip en janneke taal uitleggen, waar heb je het nou over?

Ik denk/hoop dat de +1 was voor het feitelijk houden met een bron ipv maar wat lukrake termen

Voor jou nog een keer dan: https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2020-01-01

[...]

§ 8 Artikel 21: voor motorvoertuigen op autosnelwegen 130 km per uur

https://wetten.overheid.n...z=2020-01-01&g=2020-01-01

Even voor de goed orde. Waar zou ik dit zeggen? :

[...]

Niet zo netjes om valse beweringen aan mij te gaan hangen, om te proberen alsnog je punt te maken.

On topic dan en gerelateerd aan het artikel waar het over ging: Als je je aan de Nederlandse maximum snelheid houdt, zul je vaak/soms/meestal geen 200km range halen met een Ionic in de winter. Dat houdt dus vaak ook jojo gedrag in, gemiddelde snelheid inderdaad lager, maar wel steeds optrekken. Dus dat zegt het artikel juist.

KUN je die range vaker halen als je extra zuinig rijdt, JA! Is het verstandig dat dit soort uitdagingen van EV aangekaart worden, JA!

laten we deze discussie voor wat het is. Maximum snelheid in NL is 130 tenzij anders is aangegeven

On-topic. Met normaal rijden met een Ioniq kom je prima tot 200 km bereik ondanks optrekken en afremmen zoals jij dat benoemt. Met een Golf is het inderdaad kansloos, vandaar dat ik schrijf dat het vergelijken van een Golf met een Ioniq gewoon een slechte vergelijking is. Een golf zal in de winter niet verder komen dan een kilometer of 150, en dan alleen als je geluk hebt.

Ook het in het artikel genoemde ontbreken van een 3 fase lader is zinloos, een Ioniq is ‘s nachts in een uurtje of 5-8 vol met een 1 fase lader. De 20 minuten aan een snel lader (tot 80%) is daarentegen perfect.

[ Voor 10% gewijzigd door Standeman op 29-09-2020 13:19 ]

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
matroosoft schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:28:
[...]

In dit geval is het eerder een @naii11-oorlog. Maar afijn, ben het met je eens dat in dit geval negeren beter is dan oorlog aangaan.

Iedereen weet inmiddels wel dat MG en VAG auto's door elfen bij maanlicht gemaakt worden. En dat je bij een ID3 gratis een legertje kaboutertjes meegeleverd krijgt om de elektronen sneller naar binnen te sjouwen. En dat dankzij een magische tijdscompressor de hoge laadsnelheid bij een Tesla Model 3 'binnen enkele seconden' afneemt tot ónder de geadverteerd laadsnelheid. :)
Oorlog? De discussie begon over de laadsnelheid van Tesla in het algemeen.

Ik zei dat de geadverteerde laadsnelheid illusoir is. Dat wil zeggen, ofwel niet belangrijk voor de totale laadduur, ofwel dat de geadverteerde laadsnelheid slechts kort kan worden gerealiseerd. En dat daarbij tig factoren op 'groen' moeten staan. Meer niet.

• naii11
Maasluip schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:37:
[...]

YouTube: Tesla Model 3 Long Range- V3 Supercharging 250kW - 2% to 100% - How ...
Helaas zet hij zijn accu op miles, maar van 15 tot 38 miles haalt hij 250 kW.
Op het eind zie je dat 296 miles 96% is, dus 15-38 miles is 5-12%. Je ziet zijn stopwatch meelopen, 1:12 tot 2:36, 1 minuut en 20 seconden lang.
Maar wacht nou even. Ik ben soms misschien wat te gepeperd over Tesla, met name over Musk, maar 80 seconden lang, onder prima omstandigheden, de maximale laadsnelheid halen. Is dat niet karig? Zacht gezegd?

• MooDyBLueS
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:47:
[...]

Zoals hier pas ook besproken: Ik kan er naast zitten, maar als je helemaal uitgeconfigureerd ben, zie je onderaan de pagina je "offerte" (of "prijsoverzicht"). Daar staat bovenaan "basisauto" en rechts "consumentenprijs". Dat is (volgens mij) de catalogusprijs, die voor de subsidie geldt. De 80iV valt dus niet binnen de subsidie, maar de 60iV wel. Ongeacht in welk kleurtje of met welke velgen jij die aan kleedt.
Ik nodig je uit de SEPP website er eens goed op na te slaan. Daar staat letterlijk dat alle opties die met de auto meebesteld worden voordat de auto op kenteken komt te staan én de kosten voor het op kenteken zetten, allemaal meetellen. Alleen accessoires zoals een trekhaak (mits je die door de dealer laat monteren en niet af-fabriek) vallen daar dus niet onder. Dit is helaas een veelvoorkomende misvatting.

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-01 20:50
En dan kan je voor die subsidie ook ervoor kiezen om after-market velgen er later op te zetten, scheelt weer als je moet puzzelen met opties om onder de grensprijs te blijven.

• Prullenbak84
MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:54:
[...]

Ik nodig je uit de SEPP website er eens goed op na te slaan. Daar staat letterlijk dat alle opties die met de auto meebesteld worden voordat de auto op kenteken komt te staan én de kosten voor het op kenteken zetten, allemaal meetellen. Alleen accessoires zoals een trekhaak (mits je die door de dealer laat monteren en niet af-fabriek) vallen daar dus niet onder. Dit is helaas een veelvoorkomende misvatting.
Dat is wel super krom, want als het de prijs "onder de streep" is, dan kan je met de Skoda-dealer regelen dat ie je gewoon een aantal optiepakketten voor 0 euro op de offerte zet (en jou dan achteraf een belachelijk lage inruil geeft). Met andere woorden: De dealer kan dan voor jou bepalen of je binnen de subsidie valt of niet.

Maar goed, dit gesprek hadden we pas ook al, en er is eigenlijk een ander topic voor, en ik weet het verder ook niet. Beetje apart dat RVO gewoon even een aparte definitie heeft van "catalogusprijs" enzo, maar het zal wel :)

[ Voor 11% gewijzigd door Prullenbak84 op 29-09-2020 13:16 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
naii11 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:52:
[...]

Maar wacht nou even. Ik ben soms misschien wat te gepeperd over Tesla, met name over Musk, maar 80 seconden lang, onder prima omstandigheden, de maximale laadsnelheid halen. Is dat niet karig? Zacht gezegd?
Ik ga me na deze opmerking niet meer in de discussie mengen, maar jij neemt het extreem letterlijk. Zie ook mijn eerdere post over de laadcurve van een Tesla Model 3 SR+. Die haalt inderdaad kortstondig (zou best 80 seconden kunnen zijn, geen idee eigenlijk) de 170 kW om daarna langzaam af te zakken. Hij behoudt echter tot pakweg 35% SoC een snelheid van 125 kW of hoger en tot pakweg 45% SoC een snelheid van 100 kW of hoger.

Dat is nog altijd flink hoger dan alle Kia's, Hyundai's en de genoemde waardes (100/125 kW) pak ik bewust want dat zijn de laadvermogens die VW/Skoda nu (afhankelijk van uitvoering) hanteren. En ook die zullen niet continu 100 kW halen als ze daarmee zijn uitgerust.

Elke accu van elke fabrikant heeft een laadcurve, ongeacht batterij conditionering (verkoeling, verwarming, vloeistof/lucht). Bij de een (zoals Tesla) is het een afbuigende curve, bij de ander (zoals Kia/Hyundai) is het een soort trappetje. Dat is niet slecht, dat is juist om de batterij te beschermen. Je telefoon doet precies hetzelfde, waarom denk je anders dat je telefoon (ongeacht of je nu een iPhone of Samsung Galaxy of OnePlus hebt) behoorlijk snel tot 80% kan laden maar daarna ineens grofweg net zoveel tijd nodig heeft om hem 100% vol te laden?

Mijn mening is dat het er allemaal niet zoveel toe doet, zolang je maar inleest wat je kan verwachten en de auto kiest die bij je wensen aansluit. Even twee extreme voorbeelden: een Hyundai Ioniq 28 kWh heeft een zeer kleine accu voor de maatstaven vandaag de dag, maar kan wel behoorlijk vlot laden, die haalt namelijk steevast 60-65 kW tot aan 75% SoC. Om daar te komen heeft ie vanaf 10% maar 17 minuten nodig. Dan heb je weer zo'n 150 km bereik. Dus op lange afstanden zal je vaak moeten laden, maar het is wel erg snel qua tijd.

Een Kia e-Niro daarentegen heeft maar liefst 450 km bereik wat je in de zomer ook echt kan halen, zelfs op de snelweg als je tenminste de snelheid op zo'n 100-110 km houdt. Dus je komt zo'n 3x zo ver, maar als je dan moet laden... ben je zomaar 45 min bezig voordat hij 80% vol zit. Een e-Niro zal je in Nederland dan ook zelden bij een snellader zien staan, vanwege het grote bereik. Een Ioniq wat vaker net als een i3 bijvoorbeeld, dat is gewoon inherent aan het totaalpakket wat ze bieden.

En terugkomend op Tesla: je moet er inderdaad niet vanuit gaan dat de 170 of 250 kW een continuwaarde is, prima als je dat marketingtechnisch misleidend vindt, maar slecht kan het echt niet genoemd worden want Tesla's hebben gewoon een van de (zo niet dé) beste laadinfrastructuur en voorzieningen in de auto ingebouwd om dat snelladen mogelijk te maken. Ze zijn er namelijk ook heel er constant in en laatst zag ik nog een 6 jaar oude Tesla Model S getest worden die nog 90+% van zijn originele kunnen haalde, ook dat is op z'n minst gewoon goed te noemen.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:13:
[...]

Dat is wel super krom, want als het de prijs "onder de streep" is, dan kan je met de Skoda-dealer regelen dat ie je gewoon een aantal optiepakketten voor 0 euro op de offerte zet (en jou dan achteraf een belachelijk lage inruil geeft). Met andere woorden: De dealer kan dan voor jou bepalen of je binnen de subsidie valt of niet.

Maar goed, dit gesprek hadden we pas ook al, en er is eigenlijk een ander topic voor, en ik weet het verder ook niet. Beetje apart dat RVO gewoon even een aparte definitie heeft van "catalogusprijs" enzo, maar het zal wel :)
Nou ja, je begint er zelf weer over. ;)
Het gaat er ook niet zozeer om wat de definitie van catalogusprijs is, maar er staat:
Tellen opties wel of niet mee in de catalogusprijs?
De catalogusprijs is inclusief btw, bpm en opties die door of namens de fabrikant of importeur zijn aangebracht, voordat het kenteken is afgegeven. Alle opties die vóór datum eerste toelating zijn aangebracht vallen dus onder de catalogusprijs
Dat dikgedrukte is essentieel. En als je ook auto's (demo's bijv) in deze prijsklasse opzoekt bij de RDW dan zie je dat de prijs altijd de basisprijs + opties + rijklaarkosten + lak is. Ik heb daar nog geen één uitzondering op kunnen vinden. Als een auto daarmee binnen subsidie zou kunnen komen, zouden fabrikanten dat ook wel doen, lijkt mij.

Enige wat ik me bij bovengenoemde Enyaq zou kunnen voorstellen is dat die velgen die een € 200 optie zijn en nét niet meer passen omdat ik op € 44.860 uitkom, er achteraf bij de dealer opgezet worden en ze de standaardvelgen achterhouden voor een zakelijke leaseauto die also zodanig besteld wordt. Dan is het totaalbedrag € 45.060 maar € 200 zijn dan dealeropties.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

redwing schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:58:
[...]

Ik kan ook 1000 ritten van 1km maken :? Feit is dat de range van een EV zo goed als altijd minder is dan die van een ICE en het vullen gaat zeker met een ICE veel snellen. Voordeel van een EV is dan weer dat als je thuis een laadpaal hebt, je onderweg niet hoeft te tanken.

[...]

Totdat je wat verder gaat rijden en er achter komt dat het niet overal zo goed geregeld is als in Nederland. Feit is simpelweg dat er minder laadstations zijn dan benzinestations.

[...]

Klopt :) Maar ook bij een ICE (zeker een hybrid) valt dat onderhoud tegenwoordig ook heel erg mee.

[...]

Dit bedoel ik, het blijft simpelweg een afweging welke voor een gedeelte van de mensen, zelfs als ze er heel objectief naar kijken, richting een ICE zal vallen. Gezien de ontwikkelingen verwacht ik dat dat over 5a10 jaar wel helemaal over is en dat een EV voor iedereen beter zal zijn.
Begin je hier nu weer over !?

Wanneer je dagelijks veel moet rijden (tegen de max van je EV range) en afhankelijk bent van een openbare laadvoorziening dan is een ICE zorgelozer dan een EV in het dagelijkse gebruik.

Wanneer je dagelijks veel moet rijden en binnen de range van je EV blijft én thuis kan laden dan is een EV zorglozer in het dagelijkse gebruik.

Bij mijn profiel is een EV voor dagelijks gebruik zorgelozer, goedkoper en aanzienlijk comfortabeler dan een ICE terwijl ik nergens in beperkt wordt. Ik kan nog nog steeds in één dag naar Italie rijden (in nagenoeg dezelfde reistijd als een ICE), en ook ritjes met aanhanger zijn geen probleem.

Kunnen we deze discussie nu sluiten?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

Fuuu. Ze hebben de luxe stoel geschrapt voor de Nederlandse markt ;(
Eigenlijk wel iets wat ik altijd zou willen kunnen kiezen. (over 3 jaar, maargoed).

Je bent wel weer snel tegen de 60k als je het ding een beetje aankleed, maargoed.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Prullenbak84
MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:23:
[...]

Nou ja, je begint er zelf weer over. ;)
Ja, ik dacht je probleem op te lossen, maar helaas. En nu denk ik: "Nou dan weet k het ook allemaal niet meer hoor" :P haha
Het gaat er ook niet zozeer om wat de definitie van catalogusprijs is, maar er staat:

[...]

Dat dikgedrukte is essentieel.
Ja je blijkt helemaal gelijk te hebben, hoor. Maar vreemd vind ik het wel, omdat dat volgens mij echt veel invloed bij de dealer legt. Maar prima :)
En als je ook auto's (demo's bijv) in deze prijsklasse opzoekt bij de RDW dan zie je dat de prijs altijd de basisprijs + opties + rijklaarkosten + lak is. Ik heb daar nog geen één uitzondering op kunnen vinden. Als een auto daarmee binnen subsidie zou kunnen komen, zouden fabrikanten dat ook wel doen, lijkt mij.

Enige wat ik me bij bovengenoemde Enyaq zou kunnen voorstellen is dat die velgen die een € 200 optie zijn en nét niet meer passen omdat ik op € 44.860 uitkom, er achteraf bij de dealer opgezet worden en ze de standaardvelgen achterhouden voor een zakelijke leaseauto die also zodanig besteld wordt. Dan is het totaalbedrag € 45.060 maar € 200 zijn dan dealeropties.
Hoe gaan ze dat dan controleren? Gaan ze dan de dealer bellen: "die trekhaak he...doet u die er zelf op, of doen ze dat in de fabriek al?"

Lijkt me niet te doen, toch? Maar goed, daar zal vast allemaal wel redelijk over nagedacht zijn van te voren :)

• MooDyBLueS
  • Niet online
qadn schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:26:
[...]

Eigenlijk wel iets wat ik altijd zou willen kunnen kiezen. (over 3 jaar, maargoed).

Je bent wel weer snel tegen de 60k als je het ding een beetje aankleed, maargoed.
Ligt eraan of je het over de 60 of 80 hebt. De 60 kan je volgens mij voor 50k heel leuk aankleden. Ik ben aan het puzzelen om het op 45k te houden (subsidie) en moet daar eigenlijk maar een paar concessies voor doen.

Wel is het zo dat je écht luxe zaken zoals het EcoSuite interieur van € 2.000 dan het beste wel kan vergeten, en het HUD gaat ook hard (€ 1.690), maar als je zonder dat soort opties kan leven kan je er toch echt wel wat leuks van maken voor flink minder dan 60k. 60k is eerder full options.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:29:
[...]

Ja, ik dacht je probleem op te lossen, maar helaas. En nu denk ik: "Nou dan weet k het ook allemaal niet meer hoor" :P haha

[...]

Ja je blijkt helemaal gelijk te hebben, hoor. Maar vreemd vind ik het wel, omdat dat volgens mij echt veel invloed bij de dealer legt. Maar prima :)

[...]

Hoe gaan ze dat dan controleren? Gaan ze dan de dealer bellen: "die trekhaak he...doet u die er zelf op, of doen ze dat in de fabriek al?"

Lijkt me niet te doen, toch? Maar goed, daar zal vast allemaal wel redelijk over nagedacht zijn van te voren :)
Ja daar heb ik ook geen idee van, hoe ze dat controleren. Maar een groot deel is vrij onomstotelijk. Metallic lak, een groter navi scherm, stoelverwarming, extra assistentiesystemen zijn allemaal overduidelijk af-fabriek. Een trekhaak is naar mijn weten ook altijd dealer-geleverd ook als je hem direct meegeteld en zaken als matten, kofferbakaccessoires en dergelijke worden ook altijd door de dealer geleverd.

Er zullen ongetwijfeld wat grijze gebieden tussenzitten en ik ga het als het zover is nog eens goed uitzoeken wat ik wel en niet binnen dat bedrag kan doen, maar iets zegt me ook dat als dealers simpelweg korting geven dat het niet de catalogusprijs beïnvloedt. De catalogusprijs klinkt al als "zoals in de catalogus vermeld staat" en daar staan nooit kortingen in, hoogstens bundelpakketten of speciale uitvoeringen met een aantrekkelijke prijs.

Moet nog tot half oktober (2 weken grofweg) wachten tot ik zekerheid heb en kan gaan bestellen. Tot die tijd blijft het leuk puzzelen met de Enyaq, e-Soul of wellicht een geïmporteerde e-Niro.
MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:30:
De 60 kan je volgens mij voor 50k heel leuk aankleden. Ik ben aan het puzzelen om het op 45k te houden (subsidie) en moet daar eigenlijk maar een paar concessies voor doen.
Als ik het goed lees moet je de granny charger er ook los bijkopen. Al is diet niet echt meer een granny charger te noemen aangezien die tot 11kW kan laden. Er staat in de brochure alleen een plaatje met een 3 fase rode CEE stekker, ik neem aan dat de verloopjes er ook bij zitten (gezien de tekst) maar die staan dan weer niet afgebeeld.
en het HUD gaat ook hard (€ 1.690),
terwijl mij dat juist leuker lijkt. Jammer dat zulk soort dingen niet los te koop zijn, maar alleen als onderdeel van een pakket.

De optie om via peddels aan het stuur je regeneratie in te stellen lijkt ook een optie te zijn. Hoe moet je dat doen als je die optie niet neemt? Of begrijp ik de optie "Multifunctioneel verwarmbaar 2 spaakstuurwiel incl. peddels voor recuperatie HOD en drive mode select" verkeerd?

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-01 14:22
Tijd voor een Enyaq topic lijkt me.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• redwing
revolution-nl schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:23:
[...]
Begin je hier nu weer over !?

Wanneer je dagelijks veel moet rijden (tegen de max van je EV range) en afhankelijk bent van een openbare laadvoorziening dan is een ICE zorgelozer dan een EV in het dagelijkse gebruik.

Wanneer je dagelijks veel moet rijden en binnen de range van je EV blijft én thuis kan laden dan is een EV zorglozer is het dagelijkse gebruik.
Dat is inderdaad precies wat ik zeg :)
Bij mijn profiel is een EV voor dagelijks gebruik zorgelozer, goedkoper en aanzienlijk comfortabeler dan een ICE terwijl ik nergens in beperkt wordt. Ik kan nog nog steeds in één dag naar Italie rijden (in nagenoeg dezelfde reistijd als een ICE), en ook ritjes met aanhanger zijn geen probleem.
En dit dan weer niet :+ Zeker zorgelozer en comfortabeler zijn nogal persoonlijk. Ik vind mijn Fusion zorgelozer en comfortabeler dan b.v. een model 3. En goedkoper is het alleen als je genoeg geld hebt om er eentje te kopen. En naar Italië haal je alleen maar in ongeveer dezelfde reistijd als je genoeg pauzes neemt en dan zit je ook nog vast aan waar je de pauzes ongeveer moet nemen.
Goede punten dus om te bediscussiëren, maar mijn punt is dat je wel goed moet bedenken dat een keuze niet voor iedereen hetzelfde zal zijn. Wat voor de 1 een voordeel is,is voor een ander juist een nadeel.
Kunnen we deze discussie nu sluiten?
Wat mij betreft wel, Ik reageer er alleen op omdat nog steeds heel veel mensen vooral naar hun eigen straatje kijken en vergeten dat dat niet de norm is. Er zijn heel veel mensen met nog veel meer wensen en daardoor zijn alle auto's wel voor iemand de beste keuze. De auto's die dat niet zijn verdwijnen altijd ook weer snel van de markt. Je kunt dus wel de voor- en na-delen van een ICE/EV bespreken, je kunt echter niet zeggen dat een EV of ICE beter is voor iemand zonder te weten wat de eisen van diegene zijn.

Maar wederom is dit een discussie die weinig toevoegt aan dit topic. Laten we het hier lekker over de voor- en nadelen van de verschillende EVs hebben en de keuze tussen ICE en EV lekker aan de mensen die een auto willen kopen overlaten. Zo is het b.v. heel interessant om te lezen wat mensen van de Enyaq vinden :)

[removed]

• danielsondepina
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-01 14:04
Hi Guys,

Ook ik overweeg de enyaq :) heeft imand al de Private Lease bedragen al ergens voorbij zien komen?

Gaat onze voorkeur naar uit,

gr,

• kdeboois
danielsondepina schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:06:
Hi Guys,

Ook ik overweeg de enyaq :) heeft imand al de Private Lease bedragen al ergens voorbij zien komen?

Gaat onze voorkeur naar uit,

gr,
Staat in het snel te starten nieuwe topic 😁

• Hansieo
  • Laatst online: 22-01 11:47
qadn schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:26:
[...]

Ik had deze ook hoog op mijn lijstje, maar omdat het zo lang "geheimzinnig" bleef voelde ik al nattigheid met al die peperdure optie prijzen (VAG eigen, maar niet perse Skoda)
Ook het feit dat de lang gebruikte "concept" uiterlijk ineens weg was... en "waarschijnlijk later" zal komen.... lol

heeft bij mij als resultaat gehad dat ik deze definitief van mijjn lijst afstreepte.

Voor een aangeklede kom je op toch wel 60.000 en dan heb ik VEEL liever de Polestar.
Maar het originele model BLIJFT gaaf...

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Hansieo schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:04:
[...]

Voor een aangeklede kom je op toch wel 60.000 en dan heb ik VEEL liever de Polestar.
Maar het originele model BLIJFT gaaf...
Ja precies. Ik had van Skoda misschien iets meer budget en iets meer praktisch verwacht.
Ik vind het prima als de auto verder niet zo heel luxe is als ik de luxe stoelen maar kan krijgen (en genoeg range).

Hoewel ten tijde van Corona heb ik de range van de huidige (M3 LR) niet echt nodig en was het beter geweest om een paar jaar geen leaseauto te hebben. Maarja, dat is achteraf praten natuurlijk.

Verwijderd

Dit is ook dan een echte pro van EV.

Lekker vol aangeklede auto's met bijna alle opties standaard. Polestar en Tesla hebben het voorbeeld gezet. Lekker vanuit je luie stoel je auto bestellen.

Het optie systeem met auto's kopen vind ik echt verschrikkelijk... Ik wil elke optie hebben altijd maar dan kom je altijd weer zoveel hoger uit. :9

• GeeMoney
  • Laatst online: 02:39
Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:10:

Lekker vol aangeklede auto's met bijna alle opties standaard. Polestar en Tesla hebben het voorbeeld gezet. Lekker vanuit je luie stoel je auto bestellen.

Het optie systeem met auto's kopen vind ik echt verschrikkelijk... Ik wil elke optie hebben altijd maar dan kom je altijd weer zoveel hoger uit. :9
Ik vind dat juist deel van het plezier en je voorkomt die “eenheidsworsten”. Ook prima, maar anders :).
Maar 5 kleuren lak bijvoorbeeld, dat zorgt er vrij snel voor dat ze allemaal op elkaar lijken.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 29-09-2020 18:01 ]

Verwijderd

GeeMoney schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:00:
[...]

Ik vind dat juist deel van het plezier en je voorkomt die “eenheidsworsten”. Ook prima, maar anders :).
Maar 5 kleuren lak bijvoorbeeld, dat zorgt er vrij snel voor dat ze allemaal op elkaar lijken.
Ik vind kleuren wel wat anders dan "opties".

Ik hoop nooit meer naar een dealer te moeten in ieder geval ;). Gewoon auto bestellen op internet en klaar.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Een auto welke direct op de shortlist hier staat. Relatief veel waar voor geld.

* Delerium model goed in de gaten houden

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 14:05
Ook hier aan het kijken naar Skoda enyaq maar dan wel de sport editie die nog niet beschikbaar is. Ik wil zwarte ipv Chrome omlijsting en letters op de achterzijde in combinatie met witte kleur.

Of hij naar hier komt is natuurlijk nog niet zeker.

• danielsondepina
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-01 14:04
belrpr schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:56:
Ook hier aan het kijken naar Skoda enyaq maar dan wel de sport editie die nog niet beschikbaar is. Ik wil zwarte ipv Chrome omlijsting en letters op de achterzijde in combinatie met witte kleur.

Of hij naar hier komt is natuurlijk nog niet zeker.
Gaat mijn voorkeur ook naar uit, is eigenlijk de Founders Edition.
Benieuwd wanneer die naar NL komt en wat die gaat kosten.
De gewone bumper vindt ik oerlelijk !! :X

Buiten NL zijn de prijzen al wel bekend,

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-01 20:36
Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:10:

Model 3 is nu niet echt vol uitgerust als je kijkt wat er in de rest van het (weliswaar ICE/PHEV) D segment mogelijk is. Matrix LED, RCTA, (AR)HUD of Car2X mag je al vergeten. Zo zijn er er ook veel assist systemen die mogelijks al wel/nog niet op een Model 3 zitten (turn assist, uitstapwaarschuwing) andere segmentgenoten wel al bieden.

Niet alles is even nuttig voor iedereen, maar met opties kan je tenminste nog wat kiezen. Zonder opties heb je dan een halfvolle auto, waar een Golfje met wat opties meer tech hardware aan boord heeft. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door AndRo555 op 29-09-2020 21:21 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
En vergeet niet dat je in een Model 3 geen paraplu in de deur gaat vinden, het dak niet open kan en zeker geen ruitenkrabber in de tankdop zit.

De meeste voorkomende zaken heeft de Model 3 wel, maar inderdaad zeker niet alles. Dat is ook totaal niet de visie van een “betaalbare” auto. Het ontbreken van het scherm achter het stuur is volgens mij nog steeds de grootste klacht (van kopers dan, eigenaren uiteraard wat minder).

Maar om nu te zeggen dat een auto pas “vol uitgerust” is wanneer er alle denkbare opties op zitten dan is geen enkele auto dat. Persoonlijk vind ik een e-Niro of Kona met alle opties al vol. De Leaf valt wel af met zijn niet in hoogte verstelbaar stuur (of inmiddels wel, niet relevant voor mijn punt).

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

naii11 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:52:
[...]

Als de maximale laadsnelheid 120 kW was geweest had hij het langer volgehouden. Ben je dan wel blij?
Wat is het probleem? Hij laadt met een vermogen dat volgens mij geen enkele andere auto haalt, en de enige klacht is dat je dat niet lang genoeg kunt doen?
Waar gaat dit nu eigenlijk over?

Dit is laden met ruim 3C, verwacht je dat dat met de huidige technologie mogelijk is tot 100%? 50%? Wat is je verwachting? Noem me een andere autofabrikant die met dergelijke vermogens kan laden.

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-01 20:36
Maasluip schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:49:
[...]

Als de maximale laadsnelheid 120 kW was geweest had hij het langer volgehouden. Ben je dan wel blij?
Wat is het probleem? Hij laadt met een vermogen dat volgens mij geen enkele andere auto haalt, en de enige klacht is dat je dat niet lang genoeg kunt doen?

Dit is laden met ruim 3C, verwacht je dat dat met de huidige technologie mogelijk is tot 100%? 50%? Wat is je verwachting? Noem me een andere autofabrikant die met dergelijke vermogens kan laden.
R*I^2 heb je nog altijd, dus afhankelijk van de koeling en de thermische inertie van de batterij is er misschien wel enige snelheid van 2% naar 50% opgeofferd om hogere piek te halen in het begin. Maar ja, hoe het exact allemaal in elkaar steekt weten alleen sommigen binnen Tesla.

Overigens is het optimaliseren naar cijfers niet bepaald vreemd binnen de auto wereld. NEDC cycle beating is daar een mooi voor beeld van, misschien zelfs EPA cycle beating (ken ik niet heel veel van). Eens je cijfers en een meetmethode hebt gaan er altijd fabrikanten zijn die naar bepaalde cijfers werken ongeacht of dat dat nu eigenlijk wel interessant is voor de eindklant of niet.

[ Voor 7% gewijzigd door AndRo555 op 29-09-2020 22:57 ]

• naii11
Maasluip schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:49:
[...]

Waar heb je het in hemelsnaam over? Wat kan mij het schelen hoe 'hard' het kan laden in de zin van hoeveel PIEK kW? Het gaat erom dat een auto over de linie rap wordt geladen tot 80%. Snelladen is een tussenoplossing om je bestemming te bereiken. Ik heb liever een auto die gemiddeld sneller tot de 80% komt, dan een die heel eventjes supersnel laadt, en daarna aanzienlijk trager.

Als de Tesla's over de linie van laag naar 80% sneller laden, dan is dat prima. Einde discussie.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

naii11 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:58:
[...]

Waar heb je het in hemelsnaam over? Wat kan mij het schelen hoe 'hard' het kan laden in de zin van hoeveel PIEK kW? Het gaat erom dat een auto over de linie rap wordt geladen tot 80%. Snelladen is een tussenoplossing om je bestemming te bereiken. Ik heb liever een auto die gemiddeld sneller tot de 80% komt, dan een die heel eventjes supersnel laadt, en daarna aanzienlijk trager.
Dan snap ik werkelijk niet waarom je reageert over hoe lang een Tesla op piekvermogen kan laden.

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-01 05:49
https://www.autoweek.nl/a...rische-pick-up-lordstown/

Prachtig hier hou ik wel van !

Zal niet misstaan bij mij op de oprit :)

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-01 22:10
https://www.ad.nl/auto/el...nzine-of-diesel~a7e5fd88/
Elektrisch rijden goedkoper dan op benzine of diesel’
Elektrische middenklassers zijn definitief voordeliger dan auto's die rijden op benzine of diesel. Dat meldt Leaseplan op basis van zijn jaarlijkse autokosten-index, waarin de werkelijke kosten van een auto worden berekend.

• Prullenbak84
Ja, op basis van 30000 km per jaar lijkt me dat nogal een open deur. Ik denk dat het vanaf de helft daarvan al geldt.

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-01 20:50
Hier de link naar het rapport (scroll).
Beetje positief ingezet dat artikel. (Prima hoor.) In het rapport zie ik dat benzine bijna in elk land nog goedkoper is. Zo ook in NL. In 3 van de 18 is benzine duurder, en in 4 van de 18 is diesel duurder. Nog een lange weg te gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door Inspired op 30-09-2020 12:47 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• assje
Prullenbak84 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:12:
Ja, op basis van 30000 km per jaar lijkt me dat nogal een open deur. Ik denk dat het vanaf de helft daarvan al geldt.
En het omslagpunt voor een occasion ligt sowieso lager omdat de zwaarste component (afschrijving) minder groot wordt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• redwing
Inspired schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:39:
Beetje positief ingezet dat artikel. (Prima hoor.) In het rapport zie ik dat benzine bijna in elk land nog goedkoper is. Zo ook in NL. In 3 van de 18 is benzine duurder, en in 4 van de 18 is diesel duurder. Nog een lange weg te gaan.
Inderdaad nogal positief ingezet. Mijn conclusie van het artikel is eerder juist precies andersom. Het enige wat EV competitief met benzine/diesel houdt is de subsidie. Oftewel een betere conclusie zou zijn dat Nederland zijn subsidies niet of minder af moet bouwen om EV te promoten. Want zodra de subsidie stopt is een EV simpelweg te duur.

[removed]

• kdeboois
redwing schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:22:
[...]

Inderdaad nogal positief ingezet. Mijn conclusie van het artikel is eerder juist precies andersom. Het enige wat EV competitief met benzine/diesel houdt is de subsidie. Oftewel een betere conclusie zou zijn dat Nederland zijn subsidies niet of minder af moet bouwen om EV te promoten. Want zodra de subsidie stopt is een EV simpelweg te duur.
Vergeten ze nu weer de schade van benzine/diesel mee te rekenen. Natuurlijk moet de batterij cirkel ook nog even rond worden, maar dat lijkt me eenvoudiger dan olie weer in de grond stoppen.

• redwing
kdeboois schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:28:
[...]
Vergeten ze nu weer de schade van benzine/diesel mee te rekenen. Natuurlijk moet de batterij cirkel ook nog even rond worden, maar dat lijkt me eenvoudiger dan olie weer in de grond stoppen.
Voor het milieu lijkt me de keuze nogal duidelijk. Maar ondanks dat veel mensen roepen dat ze een EV rijden om het milieu is voor het gros de portemonnee toch echt nog steeds de belangrijkste reden. Dus zodra subsidies verdwijnen zullen ook de EV verkopen weer dalen (kijk naar wat er gebeurde met de Prius-subsidie)

[removed]

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42

Mfpower

In dubio

redwing schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:36:
[...]

Voor het milieu lijkt me de keuze nogal duidelijk. Maar ondanks dat veel mensen roepen dat ze een EV rijden om het milieu is voor het gros de portemonnee toch echt nog steeds de belangrijkste reden. Dus zodra subsidies verdwijnen zullen ook de EV verkopen weer dalen (kijk naar wat er gebeurde met de Prius-subsidie)
Ik ben elektrisch gaan rijden alleen vanwege de kosten, en ben zo vrij om te roepen dat ik niet de illusie heb dat EV rijden goed is voor het milieu. Alleen niet-rijden is goed voor het milieu. Tot nu toe bevalt het me goed, maar we zijn nog niet op vakantie geweest met de EV. Waarschijnlijk dat ik dan weer een dinosap-slurpende auto ga huren; zelfs dan ben ik nog goedkoper uit dan met m'n vorige auto. Het feit dat er een subsidie is, goede private-lease aanbiedingen icm geen wegenbelasting (verrekend natuurlijk in het PL bedrag) heeft mij over de streep getrokken, maar als over 4 jaar EV rijden weer duurder is dan komt er gewoon weer een benzine auto denk ik.

• kdeboois
[...]

De prijs van brandstoffen moet gewoon verder ‘eerlijk’ belast gaan worden en dan blijkt EV vanzelf goedkoper.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:07

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

(jarig!)
Mfpower schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:57:
[...]

Ik ben elektrisch gaan rijden alleen vanwege de kosten, en ben zo vrij om te roepen dat ik niet de illusie heb dat EV rijden goed is voor het milieu. Alleen niet-rijden is goed voor het milieu. Tot nu toe bevalt het me goed, maar we zijn nog niet op vakantie geweest met de EV. Waarschijnlijk dat ik dan weer een dinosap-slurpende auto ga huren; zelfs dan ben ik nog goedkoper uit dan met m'n vorige auto. Het feit dat er een subsidie is, goede private-lease aanbiedingen icm geen wegenbelasting (verrekend natuurlijk in het PL bedrag) heeft mij over de streep getrokken, maar als over 4 jaar EV rijden weer duurder is dan komt er gewoon weer een benzine auto denk ik.
Als het puur om de kosten zou gaan zou ik geen Tesla genomen hebben maar een Lief of een e-Niro.

Voor mij was de keuze voor een elektrische auto wel grotendeels principieel. Ik wilde gewoon geen auto op fossiele brandstof meer.

Achteraf blijkt er ook nog een gegantisch praktisch voordeel aan een elektrische auto: de stilte. Met auto's op conventionele brandstof had ik altijd na lange ritten een "watten in mijn kop" gevoel - met de Tesla niet meer. Ik vermoed dat dit te maken had met autistische sensory overload door het constante lawaai van de verbrandingsmotor, wat bij een elektrische auto afwezig is. Heerlijk, die rust!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Mx. Alba schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:31:
[...]

Als het puur om de kosten zou gaan zou ik geen Tesla genomen hebben maar een Lief of een e-Niro.

Voor mij was de keuze voor een elektrische auto wel grotendeels principieel. Ik wilde gewoon geen auto op fossiele brandstof meer.

Achteraf blijkt er ook nog een gegantisch praktisch voordeel aan een elektrische auto: de stilte. Met auto's op conventionele brandstof had ik altijd na lange ritten een "watten in mijn kop" gevoel - met de Tesla niet meer. Ik vermoed dat dit te maken had met autistische sensory overload door het constante lawaai van de verbrandingsmotor, wat bij een elektrische auto afwezig is. Heerlijk, die rust!
Daarom heb ik ook een Lief ;). Een e-niro was echt nog een stuk duurder (althans wat ik kon vinden in PL). Misschien over 2-4 jaar is dat een optie. Ik heb drie kids en die zijn dan ook een stukje groter. Wellicht dat de Leaf achterin wat te klein wordt, en eigenlijk wil ik een auto waar ik alles mee kan doen (ook vakanties). Ik hoop eigenlijk dat de prijzen wat gaan zakken en dat dergelijke auto's ook voor mij betaalbaar worden. Een Tesla is voor deze arme kostwinnaar niet weggelegd helaas. Maar bijvoorbeeld ook de Skoda Enyaq is zo verschrikkelijk duur.

Overigens qua rijcomfort deel ik je ervaring en wil ik niet meer terug, maar als het onbetaalbaar wordt dan moet ik wel.

• Prullenbak84
[...]

Voor mij persoonlijk is het het milieu, het feit dat ik het gewoon tof vind, fijner vind rijden, het een gek idee vindt om anno 2020 particulier nog een nieuwe benzinemotor te kopen, en de kosten zijn voor mij nagenoeg gelijk (wel dankzij subsidie inderdaad).

• Prullenbak84
[...]

Dit dus :)

[ Voor 42% gewijzigd door Prullenbak84 op 30-09-2020 14:47 ]

• redwing
kdeboois schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:24:
[...]

De prijs van brandstoffen moet gewoon verder ‘eerlijk’ belast gaan worden en dan blijkt EV vanzelf goedkoper.
Dat ligt er aan wat je 'eerlijk' vind. Zowel benzine als elektriciteit worden al zwaar belast. En zelfs als het om het milieu gaat moet je eigenlijk beiden veel zwaarder belasten omdat minder rijden nog alijd veel beter is dan EV rijden.
Punt is dat het de regering geld kost willen ze mensen over laten stappen naar EV. Daarnaast wil je rijden niet nog duurder maken omdat daarmee een auto straks een luxe-product wordt die alleen voor de rijken is. En dat wil je ook niet omdat je dan de armere mensen gaat isoleren. Blijft een lastig iets dus.
[...]
Het gaat natuurlijk altijd om de kosten gecombineerd met de luxe die je krijgt. Had jij de Tesla ook genomen als die een paar honderd euro per maand duurder was geweest? Of was je dan toch voor een andere auto gegaan? Want dat zijn de verschillen die je door de subsidie krijgt.

Dat is eerder een enorm voordeel van een goede luxe auto. Pak een goede mercedes/BMW en die geven net zoveel rust. Pak zelfs mijn huidige Ford hybrid welke een uiterst stille aandrijving heeft waarbij je de benzine-motor alleen hoort als je echt gas geeft. Op de snelweg heb je echt geen flauw idee of hij nu op benzine, elektrisch of gecombineerd rijd. Ik blijf dat stil zijn dus nog steeds een keuze van de fabrikant vinden en niet zo zeer van de gebruikte motor.
Prullenbak84 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:46:
[...]
Voor mij persoonlijk is het het milieu, het feit dat ik het gewoon tof vind, fijner vind rijden, het een gek idee vindt om anno 2020 particulier nog een nieuwe benzinemotor te kopen, en de kosten zijn voor mij nagenoeg gelijk (wel dankzij subsidie inderdaad).
Maar de grote vraag is dus of je hem ook genomen had als de subsidie er niet was geweest en je dus honderden euros per maand extra was kwijt geweest voor je keuze voor een EV. En misschien is dat voor jou dan nog steeds een ja, maar voor heel veel mensen is dat toch een reden om geen EV te pakken. Al was het maar omdat hij daarmee buiten het lease-budget valt.

[removed]

• Prullenbak84
Mfpower schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:45:
[...]
Wellicht dat de Leaf achterin wat te klein wordt, en eigenlijk wil ik een auto waar ik alles mee kan doen (ook vakanties). Ik hoop eigenlijk dat de prijzen wat gaan zakken en dat dergelijke auto's ook voor mij betaalbaar worden. Een Tesla is voor deze arme kostwinnaar niet weggelegd helaas. Maar bijvoorbeeld ook de Skoda Enyaq is zo verschrikkelijk duur.
Ik wil niet de vroeger-was-alles-beter-kaart spelen, maar de auto's worden wel steeds groter. En nog steeds willen mensen de grotere modellen kopen. Ik ben mijn leven lang met mijn ouders in C-segment auto's op vakantie geweest waarbij we met 2 of 3 op de achterbank zaten. En dat was nooit een probleem. En ook die auto's zijn gegroeid. Ik denk dat een gemiddeld gezin prima op vakantie kan met een Golf-formaat auto, dus bijvoorbeeld de ID3. Het is begrijpelijk dat iedereen met kinderen zich nu blind staart op de enyaq en id4, maar of dit echt perse nodig is? Ik vraag het me af.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:51
[...]

Ik ben zakelijk EV gaan rijden allereerst voor de bijtelling van 4%, maar zeker ook vanwege het milieu. Toen ik mijn eerste leaseauto kreeg had ik al het idee dat het vreemd is dat je auto gaat rijden en daarmee het milieu belast. Ik weet ook wel dat je met heel veel andere zaken het milieu belast, maar toch, met een brandstof auto stoot je direct schadelijke stoffen uit.
Nu vind ik EV ook veel fijner rijden dan een brandstof auto. Veel stiller en soepeler omdat je altijd trekkracht hebt. Vandaar dat mijn vrouw en ik sinds halverwege vorig jaar onze privé Hyundai i10 benzine hebben ingeruild voor een Citroën C-Zero. Dat heeft ook als voordeel dat we nu geen schakelauto meer hebben, maar een automaat. :)

Ik zou in ieder geval niet meer terug willen naar een brandstofauto en ik hoop dat ik over ongeveer 2 jaar weer een EV mag uitzoeken van de baas. Ons bedrijf is overgenomen dus het is nog de vraag wat dat met de leaseregeling gaat doen. Ik zou het bijzonder jammer vinden als ik weer naar een brandstof auto terug moet.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

(jarig!)
redwing schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:51:
Het gaat natuurlijk altijd om de kosten gecombineerd met de luxe die je krijgt. Had jij de Tesla ook genomen als die een paar honderd euro per maand duurder was geweest? Of was je dan toch voor een andere auto gegaan? Want dat zijn de verschillen die je door de subsidie krijgt.
Als de Tesla duurder was geweest dan zou hij niet in mijn leasebudget passen. :D Dus ja, de prijs speelt ook een rol. Als prijs geen rol zou hebben gespeeld zou ik een Polestar 2 hebben genomen. :D
Dat is eerder een enorm voordeel van een goede luxe auto. Pak een goede mercedes/BMW en die geven net zoveel rust. Pak zelfs mijn huidige Ford hybrid welke een uiterst stille aandrijving heeft waarbij je de benzine-motor alleen hoort als je echt gas geeft. Op de snelweg heb je echt geen flauw idee of hij nu op benzine, elektrisch of gecombineerd rijd. Ik blijf dat stil zijn dus nog steeds een keuze van de fabrikant vinden en niet zo zeer van de gebruikte motor.
Mijn vorige auto was een Volvo V40 D3, op zich ook een vrij rustige, stille auto. Toch is het een verschil van dag en nacht met de Tesla, uit eigen ervaring. Zou ik van tevoren niet gedacht hebben!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Prullenbak84
redwing schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:51:

[...]

Maar de grote vraag is dus of je hem ook genomen had als de subsidie er niet was geweest en je dus honderden euros per maand extra was kwijt geweest voor je keuze voor een EV. En misschien is dat voor jou dan nog steeds een ja, maar voor heel veel mensen is dat toch een reden om geen EV te pakken. Al was het maar omdat hij daarmee buiten het lease-budget valt.
Het lease-budget heeft dan weer helemaal niks te maken met de subsidie, dus hier haal je wel dingen hard door elkaar.

Dat gezegd hebbende, inderdaad: de subsidie heeft ervoor gezorgd dat er voor mij persoonlijk weinig verschil in zat qua kosten, als ik ging rekenen wat de auto mij over 6 jaar eigenaarschap zou kosten (alles behalve onderhoud en afschrijving meegerekend, omdat vooral het laatste één groot vraagteken gaat zijn de komende jaren, zowel voor ICE als voor EV). Het zou alles bij elkaar iets negatiever uit kunnen vallen voor de EV, of iets positiever. Maar het gaat niet veel schelen. Als de subsidie er niet was geweest, was het verschil dus ongeveer 4000 euro geweest. Dat is een klap geld en ik weet niet of ik dan een EV had gekocht, of nog voor een jaar of 5 a 6 met lichte tegenzin in een ICE was gestapt.

kleine toevoeging nog: Dit is trouwens volgens mij precies de bedoeling van die subsidie: mensen dat laatste duwtje te geven. Missie geslaagd ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Prullenbak84 op 30-09-2020 15:05 ]

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Prullenbak84 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:54:
[...]

Ik wil niet de vroeger-was-alles-beter-kaart spelen, maar de auto's worden wel steeds groter. En nog steeds willen mensen de grotere modellen kopen. Ik ben mijn leven lang met mijn ouders in C-segment auto's op vakantie geweest waarbij we met 2 of 3 op de achterbank zaten. En dat was nooit een probleem. En ook die auto's zijn gegroeid. Ik denk dat een gemiddeld gezin prima op vakantie kan met een Golf-formaat auto, dus bijvoorbeeld de ID3. Het is begrijpelijk dat iedereen met kinderen zich nu blind staart op de enyaq en id4, maar of dit echt perse nodig is? Ik vraag het me af.
Klopt en toen hadden we een imperial met houtje-touwtje vastgebonden koffers op het dak. Mooie tijd! In een Toyota Starlet, met z'n drieën achterin en tassen op schoot.

Maar nu moeten kinderen ook tot eeuwig in stoeltjes blijven zitten die amper passen achterin, zeker niet drie naast elkaar.

Maar de vakantiereden ging meer over het rijbereik, trekvermogen (caravan ooit?), en de mogelijkheden tot laden in het buitenland met een Leaf (met daarbovenop nog Rapidgate en ChaDeMo.) Ik heb nog niet onderzocht of dakdragers mogelijk zijn op een Leaf.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

(jarig!)
Prullenbak84 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:58:
Het lease-budget heeft dan weer helemaal niks te maken met de subsidie, dus hier haal je wel dingen hard door elkaar.

Dat gezegd hebbende, inderdaad: de subsidie heeft ervoor gezorgd dat er voor mij persoonlijk weinig verschil in zat qua kosten, als ik ging rekenen wat de auto mij over 6 jaar eigenaarschap zou kosten (alles behalve onderhoud en afschrijving meegerekend, omdat vooral het laatste één groot vraagteken gaat zijn de komende jaren, zowel voor ICE als voor EV). Het zou alles bij elkaar iets negatiever uit kunnen vallen voor de EV, of iets positiever. Maar het gaat niet veel schelen. Als de subsidie er niet was geweest, was het verschil dus ongeveer 4000 euro geweest. Dat is een klap geld en ik weet niet of ik dan een EV had gekocht, of nog voor een jaar of 5 a 6 met lichte tegenzin in een ICE was gestapt.
Onderhoud van een EV is trouwens een stuk goedkoper dan van een ICE... Eigenlijk is het niet veel meer dan 1x per jaar de remmen checken.

• Prullenbak84
Mx. Alba schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:00:
[...]

Onderhoud van een EV is trouwens een stuk goedkoper dan van een ICE... Eigenlijk is het niet veel meer dan 1x per jaar de remmen checken.
Dat verwacht ik inderdaad ook (sterker: bij de corsa-e krijg je de eerste jaren onderhoud gratis). Maar om mezelf neit te rijk te rekenen heb ik dat niet meegenomen. Aan een nieuwe ICE heb je de eerste jaren meestal ook niet veel kosten.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:31
Het is minder dan een ICE maar alleen remmen klopt natuurlijk ook niet.
Vloeistoffen (rem), filter(s), 12V accu, scharnieren. Dit alles hoeft niet elke beurt maar het is niet puur remmen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Prullenbak84
Mfpower schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:00:
[...]

Klopt en toen hadden we een imperial met houtje-touwtje vastgebonden koffers op het dak. Mooie tijd! In een Toyota Starlet, met z'n drieën achterin en tassen op schoot.
Haha zo gek is het bij mij nooit geweest, maar wel een mooi beeld :)

Wat ik meer bedoelde: Vroeger konden we op vakantie in een astra/golf/focus/mazda 3. En nu zijn de corsa/polo/fiesta bijna even groot als die auto's toen. En nu moet iedereen zogenaamd ineens persé een grote crossover suv rijden, anders zouden de kinderen de benen niet kwijt kunnen. Tegelijkertijd zie je in iedere review van kleine gezinsauto's in het b-segment, dat mannen van 1,90 nog redelijk "achter zichzelf" kunnen zitten. Dus die zijn eigenlijk stiekem, net als vroeger de c-segmenters, al groot genoeg. Ga je één stapje groter kijken, kom je toch weer in het huidige C-segment en dat zijn voor de meeste gezinnen denk ik gewoon prima auto's. Je hoeft niet naar een enyaq om daar vervolgens meestal toch in je eentje mee in de file te gaan staan ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Prullenbak84 op 30-09-2020 15:14 ]

• redwing
Prullenbak84 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:58:
[...]
Ik ken het verschil hoor, maar ik ken ook genoeg bedrijven waar het budget voor een model 3 of andere EV hoger is dan voor ICE-auto's, vooral omdat de lopende kosten van een EV veelal lager zijn.
[...]
kleine toevoeging nog: Dit is trouwens volgens mij precies de bedoeling van die subsidie: mensen dat laatste duwtje te geven. Missie geslaagd ;)
Klopt, maar daar begon de discussie ook mee. Ik gaf aan dat de subsidie nodig is om mensen voor een EV te laten kiezen. Willen ze dus de opmars van EV doorzetten moeten ze de subsidies juist laten bestaan en niet afbouwen.

[removed]

• redwing
Mfpower schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:00:
[...]

Maar nu moeten kinderen ook tot eeuwig in stoeltjes blijven zitten die amper passen achterin, zeker niet drie naast elkaar.

Maar de vakantiereden ging meer over het rijbereik, trekvermogen (caravan ooit?), en de mogelijkheden tot laden in het buitenland met een Leaf (met daarbovenop nog Rapidgate en ChaDeMo.) Ik heb nog niet onderzocht of dakdragers mogelijk zijn op een Leaf.
Tja, ik heb nu een Sedan en daarvan zeggen ook veel mensen dat dat niet praktisch is met 2 kinderen. En dan is het ook nog een hybrid waardoor er in de kofferbak een heel stuk wegvalt. Tot nu toe zijn alle vakanties echter nog prima gegaan en ik heb zelfs nog geen imperiaal hoeven kopen voor de dakkoffer.
Sterker nog, zelfs de BMX van mijn zoontje past prima op de achterbank :+

Maar naar mijn idee denken mensen dus inderdaad dat ze wel heel veel ruimte nodig hebben, terwijl het met wat minder ook makkelijk gaat. Aan de andere kant, als de ruimte er is, is het natuurlijk ook wel makkelijk.

[removed]

• Mfpower

Mfpower

In dubio

redwing schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:19:
[...]

Tja, ik heb nu een Sedan en daarvan zeggen ook veel mensen dat dat niet praktisch is met 2 kinderen. En dan is het ook nog een hybrid waardoor er in de kofferbak een heel stuk wegvalt. Tot nu toe zijn alle vakanties echter nog prima gegaan en ik heb zelfs nog geen imperiaal hoeven kopen voor de dakkoffer.
Sterker nog, zelfs de BMX van mijn zoontje past prima op de achterbank :+

Maar naar mijn idee denken mensen dus inderdaad dat ze wel heel veel ruimte nodig hebben, terwijl het met wat minder ook makkelijk gaat. Aan de andere kant, als de ruimte er is, is het natuurlijk ook wel makkelijk.
Zeker en we hebben zat ruimte in de Leaf, maar als we willen kamperen (tent mee oid) dan gaat het denk ik niet lukken.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

(jarig!)
redwing schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:15:
Klopt, maar daar begon de discussie ook mee. Ik gaf aan dat de subsidie nodig is om mensen voor een EV te laten kiezen. Willen ze dus de opmars van EV doorzetten moeten ze de subsidies juist laten bestaan en niet afbouwen.
Exact. Daarom vind ik dat steeds verder versoberen van het bijtellingsvoordeel van EV's ook zo onbegijpelijk.

Je wil het wagenpark zo groen mogelijk hebben... Maar ik verwacht dat er volgend jaar al flink minder EV's nieuw in de lease komen dan dit jaar omdat ze dan naar 12% gaan.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Mx. Alba schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:29:
[...]

Exact. Daarom vind ik dat steeds verder versoberen van het bijtellingsvoordeel van EV's ook zo onbegijpelijk.

Je wil het wagenpark zo groen mogelijk hebben... Maar ik verwacht dat er volgend jaar al flink minder EV's nieuw in de lease komen dan dit jaar omdat ze dan naar 12% gaan.
Dat zal wel meevallen, na een periode van gewenning weet men niet beter en past men zich aan de huidige situatie aan. Je kan natuurlijk niet eeuwig de koe (8%) in de kont blijven kijken, want die bijtelling was eerst 0, en toen 4%. Ook daar hebben mensen zich aan kunnen aanpassen.

Tsjah, dan nog staat die 12% bijtelling niet in verhouding met wat het een particuliere rijder kost om dezelfde auto te rijden. Dan is die 12% natuurlijk nog steeds niet verkeerd.

[ Voor 19% gewijzigd door Slasher op 30-09-2020 15:34 ]

Elect a clown, expect a circus.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

(jarig!)
Slasher schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:33:
Dat zal wel meevallen, na een periode van gewenning weet men niet beter en past men zich aan de huidige situatie aan. Je kan natuurlijk niet eeuwig de koe (8%) in de kont blijven kijken, want die bijtelling was eerst 0, en toen 4%. Ook daar hebben mensen zich aan kunnen aanpassen.

Tsjah, dan nog staat die 12% bijtelling niet in verhouding met wat het een particuliere rijder kost om dezelfde auto te rijden. Dan is die 12% natuurlijk nog steeds niet verkeerd.
Jazeker, maar je moet het niet vergelijken met wat een particuliere berijder kwijt is, maar wat een zakelijke leaserijder kwijt is voor een auto met ICE... Want dat is de afweging die zakelijke rijders maken.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Mx. Alba schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:41:
[...]

Jazeker, maar je moet het niet vergelijken met wat een particuliere berijder kwijt is, maar wat een zakelijke leaserijder kwijt is voor een auto met ICE... Want dat is de afweging die zakelijke rijders maken.
Dat is wat ik zeg. Ten opzichte van bijtelling (zelfs tegen 12%) kun je zelf geen auto zelf kopen/onderhouden. of dit nu een ICE is of een EV

• assje
Slasher schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:49:
[...]

Dat is wat ik zeg. Ten opzichte van bijtelling (zelfs tegen 12%) kun je zelf geen auto zelf kopen/onderhouden. of dit nu een ICE is of een EV
Als je perse nieuw wilt rijden, mijn EV kost me wel degelijk minder dan bijtelling (tegen vol tarief van 22%).

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 30-09-2020 15:51 ]

• Slasher
  • Niet online

Slasher

assje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:50:
[...]

Als je perse nieuw wilt rijden, mijn EV kost me wel degelijk minder dan bijtelling.
Dezelfde auto's gebruiken voor de vergelijking is wel handig natuurlijk :)

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:29
Tja, voor een electrische auto van zeg 52k (Skoda Enyaq) betaal je minder dan een een ICE auto (Skoda Octavia) van 36k. Ik sta voor die keuze en dan kies toch tien keer liever om electrisch te gaan rijden voor hetzelfde geld. Bij mij is het toch het financiele plaatje dat het beslist wat ik ga rijden.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

(jarig!)
Slasher schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:49:
[...]

Nee, natuurlijk, maar het is natuurlijk de keuze van een werkgever om aan hun werknemers als secundaire arbeidsvoorwaarde een leaseauto ter beschikking te stellen die ook privé gebruikt mag worden. Iets wat je krijgt van je werkgever, daar kan je natuurlijk nooit tegenop als je het vergelijkt met iets vergelijkbaars zelf betalen.

Bijtelling is de overheid die zegt: "hee wacht, eigenlijk is dat loon in natura, dus daarover moet inkomstenbelasting betaald worden." En daar hebben ze natuurlijk groot gelijk in. Dus als berijder betaal je niet voor de auto, maar je betaalt belasting over wat de fiscus vindt dat de waarde is van het privilege om privéritten met die auto te mogen maken. Dat is dus een compleet oneerlijke vergelijking.

Waar je het wel mee zou kunnen vergelijken is een werkgever die je een kilometervergoeding betaalt van zeg €0,20 per zakelijke kilometer en dat je dan zelf voor een auto zorgt. Maar zonder die kilometervergoeding van een werkgever meegerekend zal de vergelijking altijd krom zijn. Stel nou dat je zonnepanelen op je dak hebt waardoor je een zelf gekochte EV "gratis" kunt laden, dan kan je die €0,20 per km lekker in je zak steken en is dat al snel goedkoper dan een vergelijkbare auto leasen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mx. Alba op 30-09-2020 16:05 ]

• assje
Slasher schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:51:
Dezelfde auto's gebruiken voor de vergelijking is wel handig natuurlijk :)
Mijn Ioniq komt volgens mijn (ik denk pessimistische) inschatting TCO op €300/maand. Even makkelijk gerekend met 50% bruto/netto kom je tegen 22% dan dus op een fiscale waarde van maximaal €33k om aan bijtelling gelijk uit te komen (niet genoeg voor een Ioniq, zelfs niet destijds voor het oude type).

Zelf krijg ik door geen gebruik te maken van de leaseauto €850 uitbetaald (waarvan €115 netto), zo'n optie maakt het verschil natuurlijk nog veel groter. Voor iemand die prive niet veel rijdt vind ik 22% bijtelling echt helemaal niet zo'n paradijs als altijd verondersteld wordt; dat gaat echt alleen op als je prive ook perse nieuw zou willen rijden.

Verder trouwens wel eens dat het tegen 12% niet lukt (want dat is wat jij beschreef), als er geen mogelijkheid tot uitkeren leasebudget is gaat bijtellen dan bijna per definitie voordeliger zijn/blijven. Punt was vooral tegen de suggestie dat leasen per defintie voordeliger is dan prive eigendom.

[ Voor 27% gewijzigd door assje op 30-09-2020 16:16 ]

• daemonix
  • Niet online
Voor ons viel de vergelijking tussen een (luxe) fiesta en een Ioniq EV in de private lease voordeliger uit voor de Ioniq. Dat maakt de keuze wel heel makkelijk, nog helemaal los van luxe, stilte en rij gemak/laad gemak.

Dat omslagpunt bleek dichterbij te liggen dan menigeen dacht. Kwam door de heel gunstige aanbieding van de Ioniq en de op dat moment hoge benzineprijs van 1.62 euro/liter tegen 21 cent/kWh bij 15.000 km.

• Prullenbak84
daemonix schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:13:
Voor ons viel de vergelijking tussen een (luxe) fiesta en een Ioniq EV in de private lease voordeliger uit voor de Ioniq. Dat maakt de keuze wel heel makkelijk, nog helemaal los van luxe, stilte en rij gemak/laad gemak.

Dat omslagpunt bleek dichterbij te liggen dan menigeen dacht. Kwam door de heel gunstige aanbieding van de Ioniq en de op dat moment hoge benzineprijs van 1.62 euro/liter tegen 21 cent/kWh bij 15.000 km.
En dan heb je bij private lease waarschijnlijk nog minder voordeel van bijvoorbeeld de vrijstelling van wegenbelasting en minder onderhoud, als je t vergelijkt met “gewoon” zelf aanschaffen.
Ik kan me namelijk zo voorstellen dat de maatschappij waar je leaset dat voordeel in ieder geval deels voor zichzelf houdt.

[ Voor 11% gewijzigd door Prullenbak84 op 30-09-2020 16:20 ]

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

assje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:12:
[...]

Mijn Ioniq komt volgens mijn (ik denk pessimistische) inschatting TCO op €300/maand. Even makkelijk gerekend met 50% bruto/netto kom je tegen 22% dan dus op een fiscale waarde van maximaal €33k om aan bijtelling gelijk uit te komen (niet genoeg voor een Ioniq, zelfs niet destijds voor het oude type).

Zelf krijg ik door geen gebruik te maken van de leaseauto €850 uitbetaald (waarvan €115 netto), zo'n optie maakt het verschil natuurlijk nog veel groter. Voor iemand die prive niet veel rijdt vind ik 22% bijtelling echt helemaal niet zo'n paradijs als altijd verondersteld wordt; dat gaat echt alleen op als je prive ook perse nieuw zou willen rijden.

Verder trouwens wel eens dat het tegen 12% niet lukt (want dat is wat jij beschreef), als er geen mogelijkheid tot uitkeren leasebudget is gaat bijtellen dan bijna per definitie voordeliger zijn/blijven. Punt was vooral tegen de suggestie dat leasen per defintie voordeliger is dan prive eigendom.
Apart, Ik heb indertijd ge-spreadsheet.
Waardoor een leasebak (zelfs ICE) eigenlijk altijd goedkoper uitkwam dan een prive-auto. Zelfs een flink oudere saaie betrouwbare bak (e.g. Prius).
Kan er ook aan liggen dat ik pre-corona superveel kilometers maakte.

Nu zou het inderdaad wel uitkunnen, maargoed ik heb het maar te doen met de Tesla. :+

Pagina: 1 ... 148 ... 382 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic