NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Is je €35k in of exclusief Subsidie? Ik rijd zelf de e2008GT en ja, hij is duurder dan een Mazda en ook duurder dan een e208/eCorsa, maar het is natuurlijk wel een grotere auto. Maar in mijn geval zit ook nagenoeg de hele optie lijst erop.[b]naii11 schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:53:
De E-2008 is belachelijk duur. Ruim € 4.000,- meer dan de Mokka-e. Ik snap niet dat Peugeot denkt zulke premiums te kunnen bedingen.
Ja, het moet max rond de € 35.000 zijn. Mazda lijkt me ook de beste optie, alleen de actieradius is echt beperkt. 200km WLTP betekent in de winter netto hooguit 150km. Dat zou mij doen zweten.
Je zou kunnen wachten op de nieuwe Opel Mokka, maar ook als je die een beetje aan gaat kleden schiet de prijs ook omhoog.
Veel dingen zijn toch afhankelijk van hoe je de auto gaat gebruiken: heb je thuis de mogelijkheid om te laden (al dan niet met PV) en rijd je niet meer dan 200km per dag is een kleinere accu veel minder een probleem.
Keep rolling sixes!
Als het wel of niet hebben van PV iets met grootte van de accu te maken heeft, dan zou het toch zijn dat je accu zo groot mogelijk moet zijn? Zodat je altijd je 'overtollige' energie in je auto kwijt kunt. Als je accu kleiner is, dan kun je het niet altijd 'veroorloven' om die ruimte in de accu beschikbaar te houden (omdat je wel nog weg wil kunnen, ook als de zon toch wat minder dan verwacht scheen).Isheara schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:09:
Veel dingen zijn toch afhankelijk van hoe je de auto gaat gebruiken: heb je thuis de mogelijkheid om te laden (al dan niet met PV) en rijd je niet meer dan 200km per dag is een kleinere accu veel minder een probleem.
De mogelijkheid om thuis te kunnen laden (feitelijk: eigen oprit) is m.i. essentieel bij een kleine accu.
Keep rolling sixes!
Exclusief subsidie, volgens mij is de Mokka-e vanaf € 35.990 te krijgen.Isheara schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:09:
[...]
Is je €35k in of exclusief Subsidie? Ik rijd zelf de e2008GT en ja, hij is duurder dan een Mazda en ook duurder dan een e208/eCorsa, maar het is natuurlijk wel een grotere auto. Maar in mijn geval zit ook nagenoeg de hele optie lijst erop.
Je zou kunnen wachten op de nieuwe Opel Mokka, maar ook als je die een beetje aan gaat kleden schiet de prijs ook omhoog.
Ja maar die zal waarschijnlijk kaler zijn dan de e-2008 standaard. Als ik naar de verschillen kijk tussen de Corsa-E edition en de e-208 Active (beide de instap versies).naii11 schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:10:
[...]
Exclusief subsidie, volgens mij is de Mokka-e vanaf € 35.990 te krijgen.
De 208 heeft extra 3 fase laden (1000 euro bij de Corsa), lederen stuurwiel, navigatie op 7 inch scherm (corsa alleen 7 inch scherm zonder navigatie), LED koplampen (Corsa hallogeen), LED achterlichten (corsa ouderwetse lampjes), Keyless start (niet mogelijk op de Corsa Edition, hogere versie nodig), parkeersensoren achter, midden arm steun.
De 208 active is 34.900. De Corsa in dezelfde trim is 33.395 en dan mis ik nog steeds de led achterlichten en de keyless start (wat dus niet kan op de Corsa Edition). Wil ik die er beide bij, dan ben ik nog zo'n 1.000 extra kwijt. Dus het verschil is niet zo heel groot en ik vermoed dat de Mokka-E daar ook last van gaat krijgen.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
De Prius "versnellingsbak" schakelt verder ook niet en daar zegt Toyota ook van dat de olie in principe levenslang meegaat.Z___Z schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:29:
Olie voor een brandstof motor raakt vervuild omdat er benzine bij komt van buiten die vervuild kan zijn. Olie in een elektromotor is in principe een gesloten systeem en zou daarom niet vervuild moeten raken.
Versnellingsbak olie is in principe ook een gesloten systeem, maar omdat hierin tandwielen schuiven denk ik dat de olie vervuild door het schakelen.
Er zijn mensen die de olie wel hebben vervangen (denk dan aan na 10 jaar of 200.000 km) sommigen melden wel een verslechtering van de olie te zien.
Signatures zijn voor boomers.
Heeft m'n Zoe R90 volgens mij ook (heb hem nog niet). Overweeg om er zelf nog led lampen in te zetten, maar moet nog uitzoeken welke ik moet hebben en of het de moeite waard is.Deveon schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:47:
Halogeenlampen in een EV, wie verzint dat?
Mazda en MG hebben op het moment gewoon een geweldige aanbieding.dene30 schreef op zondag 27 september 2020 @ 09:27:
Voor private lease moet je deze maand bij Mazda zijn. Je krijgt nu €100 korting op het tarief (€375/60M/10k). Ik heb met de MX-30 en Corsa E gereden. De Mazda is echt een maat groter en voelt luxueuzer aan vanwege het materiaalgebruik in het interieur. Daarnaast is de ergonomie in de MX-30 beter voor elkaar (positie. hendels, knoppen, menustructuur). De vraag is natuurlijk hoeveel de Corsa en Mokka op dit vlak verschillen. De Mokka zal vwb maatvoering vergelijkbaar zijn met de MX-30 maar betwijfel of je het premium gevoel zult krijgen. Dan de prijs, de Corsa E (Elegance) op hetzelfde uitrustingsniveau als de MX-30 is ongeveer €3400 duurder. De Mokka vanaf prijs is sowieso al €5000 hoger dan van de Corsa. Dit prijsverschil zal ook terugkomen in de lease bedragen. Als de range en ‘suicide doors’ geen probleem zijn dan is MX-30 het overwegen waard.
Waar de mazda wat degelijker is, maar de MG je toch enorm veel ruimte bied en veel luxe voor nog minder.
Mokka-E heeft standaard led las ik. De duurste uitvoering heeft led matrix. ID3 is hetzelfde, basis is led met dagrijverlichting, hogere niveaus zijn matrix.Deveon schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:47:
Halogeenlampen in een EV, wie verzint dat?
Tesla heeft led op alle uitvoeringen. Geen matrix.
Denk dat je fysiek wel passende leds kan vinden, maar zoek ook even naar de regelgeving; meen dat dergelijke aftermarket verlichting niet op de openbare weg mag worden gebruikt.chevsticks schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:31:
Heeft m'n Zoe R90 volgens mij ook (heb hem nog niet). Overweeg om er zelf nog led lampen in te zetten, maar moet nog uitzoeken welke ik moet hebben en of het de moeite waard is.
Gewoon niet doen idd. Zulke verlichting heeft een lens nodig, omdat er anders teveel strooilicht is. Dit komt omdat de lichtbron van led of xenon groter is dan de gloeidraad van een halogeenlamp. Wordt geen Sjonnie_V_ schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:49:
[...]
Denk dat je fysiek wel passende leds kan vinden, maar zoek ook even naar de regelgeving; meen dat dergelijke aftermarket verlichting niet op de openbare weg mag worden gebruikt.
Of je moet de hele koplamp unit vervangen natuurlijk.
Begreep al vanuit wat reviews dat het licht van de Zoe tegen zou vallen, maar eens kijken of er wat fellere hallogeen te vinden zijn.
Sorry voor het offtopic geneuzel.
Tja, led is duurder dan halogeen; dat is (denk ik) de belangrijkste reden. Ik heb het ook niet voor de standaard voorlichten, maar de DRL is dan weer wel led (en aan de achterkant is het ook led).chevsticks schreef op maandag 28 september 2020 @ 06:52:
Blijf het bijzonder vinden dat elektrische auto's niet standaard met led uitgerust zijn.
Ik zou het in ieder geval niet gaan vervangen om je bereik te vergroten. Stel je verlichting gebruikt 200W. Als je dan twee uur rijdt heb je 0,4kWh verbruikt. Als je een zuinige auto hebt kan je daar misschien 3 km verder mee rijden. Op de 160 km (of wat dan ook) die je in die 2 uur hebt gereden is dat helemaal niet zo veel. Je spaart meer uit door iets langzamer te rijden (of de verwarming niet aan te hebben).
Hij heeft terechte punten: cameraspiegels die niet werken en spiegelschermen die dimmen of niet te zien zijn door reflecties, water dat binnenkomt, heel slechte lak, etc.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Klinkt verder vooral als een maandagochtend model en niet als iets structureels.
Ik heb beide modellen (eerder al) eens naast elkaar geconfigureerd omdat me inderdaad opviel dat de Corsa zo'n €4k lager begint, uiteindelijk full options kwam ik bij de Corsa (Elegance) uit op € 37.591 en bij de e-208 (Allure) op € 38.830. Toch nog een dikke € 1.200 verschil én Opel heeft op dit moment € 1.000 extra inruil en extra kortingen tijdens The Big Event.Ophidian schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:02:
Tsja, je moet wat om je vanaf prijs zo laag mogelijk te maken. En Opel wordt zo net wat goedkoper in de markt gezet door PSA dan Peugeot, maar dan wel wat hipper dan onder GM. Echter met dezelfde aankleding is het gewoon even duur.
Denk dat het vooral aan zal komen op voorkeur voor welk model, al moet ik erkennen dat wij als gezin ook een compactere auto als deze twee en de ZOE hebben overwogen (en dan voor vakanties iets te huren), want het B-segment is flink gegroeid ten opzichte van jaren geleden. Wij hebben ooit een Corsa diesel uit 2001 gehad en dat is toch veel kleiner dan wat je vandaag de dag krijgt. Als je zelf niet al te lang bent en je nog geen grote tieners hebt als kinderen, dan is een Corsa of 208 hartstikke goed te doen als dagelijkse auto.
Daarbij is de Corsa iets groter qua kofferbak. En ons sprak de Corsa ook meer aan vanwege het ingetogen design, de Peugeot is van buiten prachtig naar onze mening, maar binnen te druk. De Corsa vinden wij meer in balans.
Allicht, maar je ziet dat fabrikanten (inclusief een premiummerk als Audi) toch ietwat gehaast de markt op willen komen met een EV als antwoord op Tesla/Kia/Renault/PSA. En daarom is het goed dat er kritisch naar gekeken wordt, want ook ik ben van mening dat bij een auto die zoveel kost als een e-Tron, je gewoon vrijwel perfectie mag verwachten. Dat mag je bij een Q5 of Q7 ook en die levert dat dan ook, dus waarom zou je bij een e-Tron met minder genoegen moeten nemen of afhankelijk moeten zijn van reparaties achteraf?chevsticks schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:21:
Voor al die punten (op de lak na) zijn inmiddels toch al updates en reparaties beschikbaar?
Klinkt verder vooral als een maandagochtend model en niet als iets structureels.
Het kan altijd gebeuren dat een fabrikant fouten maakt en dat die vervolgens gefixt worden voor nieuwe productie batches, neemt niet weg dat het erg zuur is voor dergelijke mensen die vaak blindelings (op vertrouwen, zonder proefrit) een auto besteld hebben. En we hebben het hier niet over een e-Up! die krap 20k kost, nee deze auto begint bij minstens 60k, flink duurder dan een Tesla Model 3 bijvoorbeeld (als vanafprijs).
Hij lijkt een YouTube kanaal opgezet te hebben specifiek om Audi aan te pakken. Zou het met een korreltje zout nemen. Denk dat meneer gewoon naar een andere dealer moet die beter met lastige klanten om kan gaan.daemonix schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:56:
Deze meneer is niet blij met zijn etron: YouTube: Don't buy an Audi Etron until you've watched this owners video
Hij heeft terechte punten: cameraspiegels die niet werken en spiegelschermen die dimmen of niet te zien zijn door reflecties, water dat binnenkomt, heel slechte lak, etc.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Audi geeft niet thuis. De dealer kan een aantal problemen niet oplossen...
[ Voor 12% gewijzigd door daemonix op 28-09-2020 11:39 ]
Inderdaad. Men zegt hier best vaak dat peugeot niet veel duurder, of zelfs goedkoper is, maar dat klopt volgens mij gewoon neit.MooDyBLueS schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:13:
[...]
Ik heb beide modellen (eerder al) eens naast elkaar geconfigureerd omdat me inderdaad opviel dat de Corsa zo'n €4k lager begint, uiteindelijk full options kwam ik bij de Corsa (Elegance) uit op € 37.591 en bij de e-208 (Allure) op € 38.830. Toch nog een dikke € 1.200 verschil én Opel heeft op dit moment € 1.000 extra inruil en extra kortingen tijdens The Big Event.
Ik begrijp anders echt niet wat ik verkeerd doe in de configurator van peugeot dan, maar volgens mij begint het met de goedkoopste basis e-208 bij 34900. Ongeveer het bedrag waar ik met mijn gs-line bij opel (met maar enkele niet al te gekke opties, moet ik toegeven) geëindigd ben.
Ik denk dat het ligt aan welke opties je belangrijk vindt, ofzo. Wellicht dat als je bij allebei echt alles aankruist, dat het dan weinig meer uit maakt. Maar dat was voor mij niet zo realistisch. Had ze dus allebei naar mijn zin geconfigureerd destijds en dat scheelde gewoon echt veel geld in het voordeel van Opel.
Buiten dat had ik ook exact dit gevoel:
En ons sprak de Corsa ook meer aan vanwege het ingetogen design, de Peugeot is van buiten prachtig naar onze mening, maar binnen te druk. De Corsa vinden wij meer in balans.
[ Voor 23% gewijzigd door Prullenbak84 op 28-09-2020 11:48 ]
[ Voor 107% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]
Waarom zou je bij een nieuwe auto van 20,000 Euro geen perfectie mogen verwachten ?daemonix schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:38:
Sterker nog, de verwijzing van de dealer naar alle andere Audi’s met slechte lak in de showroom is veelzeggend. En nee, de lak problemen zijn niet opgelost ondanks opnieuw spuiten. De etron van de poster kostte 105.000 euro, daar mag je inderdaad perfectie verwachten.
Ik stopte eigenlijk de video toen hij klaagde over de kwaliteit van de frunk. Standaard zeurpiet alarm ging toen af.
Ik heb te weinig verstand van auto lak omdat te kunnen beoordelen verder. Geen idee of hij gelijk heeft, maar om alles te relateren aan de 100k€ prijs is niet OK in mijn optiek.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Dat viel mij ook op: bij Opel kies je een basis uitvoering (Edition, GS-Line, Elegance) en dan kan je naar hartelust losse opties aanvinken. Zelfs (uit mijn hoofd) parkeersensoren voorkant voor €199 of winterpakket voor €349 dat soort dingen, heerlijke prijzen en ideaal om zo zelf je eigen auto te kunnen samenstellen i.p.v. een € 4.000 kostend pakket te moeten kiezen waar je de helft maar van wil hebben.Prullenbak84 schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:45:
[...]
Inderdaad. Men zegt hier best vaak dat peugeot niet veel duurder, of zelfs goedkoper is, maar dat klopt volgens mij gewoon neit.
Ik begrijp anders echt niet wat ik verkeerd doe in de configurator van peugeot dan, maar volgens mij begint het met de goedkoopste basis e-208 bij 34900. Ongeveer het bedrag waar ik met mijn gs-line bij opel (met maar enkele niet al te gekke opties, moet ik toegeven) geëindigd ben.
Ik denk dat het ligt aan welke opties je belangrijk vindt, ofzo. Wellicht dat als je bij allebei echt alles aankruist, dat het dan weinig meer uit maakt. Maar dat was voor mij niet zo realistisch. Had ze dus allebei naar mijn zin geconfigureerd destijds en dat scheelde gewoon echt veel geld in het voordeel van Opel.
Buiten dat had ik ook exact dit gevoel:
[...]
Bij Peugeot is dat dus juist andersom én wordt de auto standaard al wat meer uitgerust, wat het initiële prijsverschil verklaart. Maar je hebt sowieso minder keuze bij Peugeot, dat is een ding wat zeker is. Betekent niet dat de Peugeot dingen mist, integendeel: je hebt vaak juist meer erop zitten dan je wilt. Tenzij je écht alles wilt hebben.
Nu draai je het om.kdeboois schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:51:
[...]
Waarom zou je bij een nieuwe auto van 20,000 Euro geen perfectie mogen verwachten ?
Ik stopte eigenlijk de video toen hij klaagde over de kwaliteit van de frunk. Standaard zeurpiet alarm ging toen af.
Ik heb te weinig verstand van auto lak omdat te kunnen beoordelen verder. Geen idee of hij gelijk heeft, maar om alles te relateren aan de 100k€ prijs is niet OK in mijn optiek.
Vergelijk het even heel extreem gezegd met de McDonald's en een echt restaurant. Beide leveren je een hamburger, beide zijn rundvlees, beide liggen op een broodje, en hoewel ze allebei lekker kunnen zijn, mag je van die van het restaurant waar je €15 voor de hamburger betaalt wel verwachten dat hij nagenoeg perfect op smaak is, vers, mals, en netjes geserveerd is. Dat de McDonald's hamburger scheef in z'n bakje ligt met de saus er half uit zal je niet over klagen voor die €6, maar als hetzelfde gebeurt (op je bord) in het restaurant, dan is dat toch een ander verhaal.
Wij hebben een 2014 Aygo als tweede auto, in 2015 als ex-demo gekocht met de kop eraf en dat kostte ons toen exact 10k. Nu is die werkelijk perfect te noemen. Lak is puntgaaf (zelfs de witte unilak van onze uitvoering), panelen sluiten perfect aan en de auto doet het altijd zonder enig probleem. Ja, de deuren klinken alsof ze in tweeën breken wanneer je ze dichtgooit, de 3-cilinder hoor je boven je eigen gepraat uit op elke snelheid en op de snelweg moet je de middelmatige luidsprekers zo hard zetten om de muziek boven de 3000 tpm draaiende motor uit te komen dat ze op het punt van vervormen zitten en er nog steeds geen bass te bekennen is, maar dat is wat je kan verwachten van een auto in deze klasse en wij kunnen er tot op de dag vandaag de dag maar één nadeel aan ondervinden: het is geen EV.
Dat betekent echter: als een auto die nieuw nog geen 15k kostte de basis op orde kan hebben en dat ook nog eens honderdduizenden keren perfect kan nabootsen (inclusief de Peugeot en Citroën zusjes), dan mag je dat van een duurdere auto sowieso verwachten. Dat is wat ik bedoel met "van een auto van 60k mag je dat verwachten". Nog meer dan van een van de goedkoopste auto's op de markt, dat hoort gewoon op orde te zijn en als dat niet zo is, blijf ik er in ieder geval ver vandaan want verdient zo'n merk het gewoon niet om mijn geld te krijgen.
En het gaat hier niet om Audi bashen of welk merk dan ook, Tesla heeft zo ook zijn eigen problemen (al dan niet gekend), maar Tesla kan je nog wat slack gunnen omdat ze uit het niets iets hebben opgebouwd wat toch wel revolutionair te noemen is. Audi, een merk dat al zoveel langer bestaat en nu grove fouten maakt met iets zo simpel als de lak, is een schande. Dat zou gewoon niet voor mogen komen. En dan nog: het kan een keer gebeuren, maar dan moet het merk zijn fout erkennen en het rechttrekken, maar alle berichten die ik hierover gelezen heb, wijzen op het tegenovergestelde: dealers én importeurs steken hun kop in het zand en nemen geen enkele verantwoordelijkheid, evenals Audi zelf.
Ben ik het mee eens. Tesla staat bekend om de features, de gevestigde Duitse automerken om de interieurs en kwaliteit. Als mensen voor kwaliteit naar de Duitse merken worden verwezen, moeten die dat ook waar kunnen maken. Zeker voor een auto van €100.000+.MooDyBLueS schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:15:
[...]
En het gaat hier niet om Audi bashen of welk merk dan ook, Tesla heeft zo ook zijn eigen problemen (al dan niet gekend), maar Tesla kan je nog wat slack gunnen omdat ze uit het niets iets hebben opgebouwd wat toch wel revolutionair te noemen is. Audi, een merk dat al zoveel langer bestaat en nu grove fouten maakt met iets zo simpel als de lak, is een schande. Dat zou gewoon niet voor mogen komen. En dan nog: het kan een keer gebeuren, maar dan moet het merk zijn fout erkennen en het rechttrekken, maar alle berichten die ik hierover gelezen heb, wijzen op het tegenovergestelde: dealers én importeurs steken hun kop in het zand en nemen geen enkele verantwoordelijkheid, evenals Audi zelf.
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard zeggen ze wel eens, lijkt me hier zeker van toepassing.
Ja, ik vond de configurator van peugeot ook niet heel duidelijk wat dat betreft inderdaad. En waar kies ik een mooi setje velgen??MooDyBLueS schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:15:
[...]
Dat viel mij ook op: bij Opel kies je een basis uitvoering (Edition, GS-Line, Elegance) en dan kan je naar hartelust losse opties aanvinken. Zelfs (uit mijn hoofd) parkeersensoren voorkant voor €199 of winterpakket voor €349 dat soort dingen, heerlijke prijzen en ideaal om zo zelf je eigen auto te kunnen samenstellen i.p.v. een € 4.000 kostend pakket te moeten kiezen waar je de helft maar van wil hebben.
Komt wel bij dat er bij opel redelijk wat overlap in zit in de paketten, wat me ook het gevoel gaf soms iets aan te vinken wat al (deels) in de uitvoering of een ander pakket zat. Maar goed dat is bij alle merken en configurators wel vaak zo.
Dit verklaart ook waarom ze volop uitgerust ineens niet zo heel veel meer schelen. Maar als je toevallig net waarde hecht aan die dingen die peugeot er niet standaard op heeft, dan ben je zomaar een paar duizend euro duurder uit. Heb je wel een hip 3d-scherm, maar nog steeds geen mooie velgenBij Peugeot is dat dus juist andersom én wordt de auto standaard al wat meer uitgerust, wat het initiële prijsverschil verklaart. Maar je hebt sowieso minder keuze bij Peugeot, dat is een ding wat zeker is. Betekent niet dat de Peugeot dingen mist, integendeel: je hebt vaak juist meer erop zitten dan je wilt. Tenzij je écht alles wilt hebben.
[...]
Yup, viel mij ook op. Volgens mij met het entertainment scherm wat elke Corsa-e standaard heeft en elders nog als €799 optie aangevinkt kan worden.Prullenbak84 schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:23:
[...]
Ja, ik vond de configurator van peugeot ook niet heel duidelijk wat dat betreft inderdaad. En waar kies ik een mooi setje velgen??
Komt wel bij dat er bij opel redelijk wat overlap in zit in de paketten, wat me ook het gevoel gaf soms iets aan te vinken wat al (deels) in de uitvoering of een ander pakket zat. Maar goed dat is bij alle merken en configurators wel vaak zo.
Ik heb helaas geen prijslijst van Opel kunnen vinden waar precies staat "dit heeft de Edition" en "als je de Elegance koopt, krijg je dit erbij" en "als je de GS-Line koopt, krijg je dit er ook nog bij". Dat maakt het ietwat lastig en misschien beter om bij de dealer even in gesprek te gaan, maar als dat het enige is dan is daar wel uit te komen.
Ja dat dus. Volkswagen doet dit en extreme mate met de ID.3 1st. Je hebt een Pure, Plus en Max. Ik heb de ID.3 overwogen tot ik erachter kwam dat ik een pakket van € 5.500 moest kiezen bovenop de Plus alleen maar omdat ik de elektrisch verstelbare stoelen, dodehoeksensor en travel assist wou hebben. De rest maakt me niks uit en de 20" velgen wou ik uit comfort oogpunt al helemaal niet hebben, maar dat is dus geen optie. Prima voor wie een Pure of Plus precies aan de wensen voldoet, maar als je dus net die enkele optie extra wil hebben, dan moet je de hoofdprijs betalen.Dit verklaart ook waarom ze volop uitgerust ineens niet zo heel veel meer schelen. Maar als je toevallig net waarde hecht aan die dingen die peugeot er niet standaard op heeft, dan ben je zomaar een paar duizend euro duurder uit. Heb je wel een hip 3d-scherm, maar nog steeds geen mooie velgen
Ik snap dat VW dit deels doet zodat ze zelf maar 3 uitrustingen hoeven te maken en daarmee sneller en goedkoper kunnen produceren, en ze dit later wellicht wel meer open zullen stellen (bij een Golf kan het wel), maar toch zijn met name de kopende of private leasende consumenten hier de dupe van. Voor de lease maakt het vaak een stuk minder uit omdat (zolang het binnen je leasebudget past) het vaak maar een paar tientjes per maand zal schelen in de bijtelling en 80% zal sowieso wel zakelijk geleast worden.
Je kan in de eerste stap, waar je de versie kiest, klikken op dat i-tje en dan “uitrustingniveaus vergelijken”MooDyBLueS schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:37:
[...]
Yup, viel mij ook op. Volgens mij met het entertainment scherm wat elke Corsa-e standaard heeft en elders nog als €799 optie aangevinkt kan worden.
Ik heb helaas geen prijslijst van Opel kunnen vinden waar precies staat "dit heeft de Edition" en "als je de Elegance koopt, krijg je dit erbij" en "als je de GS-Line koopt, krijg je dit er ook nog bij". Dat maakt het ietwat lastig en misschien beter om bij de dealer even in gesprek te gaan, maar als dat het enige is dan is daar wel uit te komen.
Dat lijkt ook weer niet helemaal compleet maar het geeft wel een beeld.
Bij de allerlaatste stap krijg je wel een lijst met alles wat er op en aan zit en die is volgens min wel volledig.
[ Voor 4% gewijzigd door Prullenbak84 op 28-09-2020 12:49 ]
Dan zou je eigenlijk even verder moeten kijken, want daar komen de echte issues. Hij is inderdaad aan het zeuren over de frunk (kabel kan natuurlijk ook gewoon achterin worden gelegd), maar de rest is serieus tot echt heel serieus. Niet werkende spiegels zijn een veiligheids issue, en dat had Audi direct moeten oplossen.kdeboois schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:51:
[...]
Waarom zou je bij een nieuwe auto van 20,000 Euro geen perfectie mogen verwachten ?
Als je de goedkopere neemt, dan is de 208 iets duurder inderdaad. Maar full options scheelt het amper. Heel eerlijk heb je geen full option, je hebt de lederen bekleding niet
Die extra korting is natuurlijk gewoon een wassen neus. Dat gaat van je inruil af of was al de korting die je normaal ook kon onderhandelen. Toen wij onze Corsa-E ophaalde 2,5 weken geleden, heeft de dealer nagerekend wat de korting voor ons zou betekenen als we hem dan zouden kopen. Was minder dan we in juni zelf onderhandeld hadden. Bij Renault kregen we zogenaamd ook extra korting, ging gewoon van de inruilprijs van je auto af.
Ja laten we weer gezellig andere merken bashen op basis van n=1 verhalendaemonix schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:38:
Sterker nog, de verwijzing van de dealer naar alle andere Audi’s met slechte lak in de showroom is veelzeggend. En nee, de lak problemen zijn niet opgelost ondanks opnieuw spuiten. De etron van de poster kostte 105.000 euro, daar mag je inderdaad perfectie verwachten.
Modje kom er maar in
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik heb hel;e stukken overgeslagen (want hij is veel te langdradig), maar ook de opmerking over de laadpoort vind ik een beetje vaag. Dat het niet op een hele handige plek zit ben ik zeker mee eens. Maar blijkbaar is er gewoon een optie om hem aan twee kanten te krijgen en is het probleem eigenlijk dat hij niet wist dat dit een optie was.daemonix schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:52:
Dan zou je eigenlijk even verder moeten kijken, want daar komen de echte issues.
Dus hij heeft of niet op zitten letten toen hij de auto kocht of de dealer heeft vergeten die optie aan te vinken. Dat ligt niet echt aan het merk of model. Beetje hetzelfde als iemand die een dikke BMW koopt en pas na 2 maanden er achter komt dat de achterbank niet plat komt omdat hij die optie is vergeten aan te vinken.
Eerlijk gezegd lijkt mij een frunk met een plek voor de laadkabel juist ideaal. Achterin ligt hij in de weg of onder een stapel andere spullen die je meeneemt.Hij is inderdaad aan het zeuren over de frunk (kabel kan natuurlijk ook gewoon achterin worden gelegd),
Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt, denk ik dan.
Voor zover ik begrijp (of denk te begrijpen) is het een Brit die deze auto heeft gekocht als "laatste mooie auto" na zijn pensioen en woont hij in Frankrijk. Dus dikke kans dat er nog wat problemen zitten door een taalbarrière.
En jij denkt dat de verkoper daadwerkelijk zou zeggen: "nee je had moeten wachten nu is de deal veel beter" of "haha ja je hebt slecht onderhandeld"? Bij het net ophalen van je nieuwe auto nog even een leuke nare nasmaak meegeven, die prijzen voor een nieuwe auto zijn zo on-transparant als maar zijn kan.Ophidian schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:01:
@MooDyBLueS In de prijslijst staat een lijst met de opties per versie.
Als je de goedkopere neemt, dan is de 208 iets duurder inderdaad. Maar full options scheelt het amper. Heel eerlijk heb je geen full option, je hebt de lederen bekleding niet
Die extra korting is natuurlijk gewoon een wassen neus. Dat gaat van je inruil af of was al de korting die je normaal ook kon onderhandelen. Toen wij onze Corsa-E ophaalde 2,5 weken geleden, heeft de dealer nagerekend wat de korting voor ons zou betekenen als we hem dan zouden kopen. Was minder dan we in juni zelf onderhandeld hadden. Bij Renault kregen we zogenaamd ook extra korting, ging gewoon van de inruilprijs van je auto af.
Kan best zijn hoor, dat het meer of minder was geweest nu, markt die weer anders is. Een verkoper die z'n target voor de week/maand binnen heeft of nog moet halen. Maar dit soort "what-if" vragen aan een verkoper is vragen naar de bekende weg
Nee, dat denk ik niet. Maar je zegt eigenlijk precies wat ik zeg... Die kortingen bestaan niet.Strykeforce schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:24:
[...]
En jij denkt dat de verkoper daadwerkelijk zou zeggen: "nee je had moeten wachten nu is de deal veel beter" of "haha ja je hebt slecht onderhandeld"? Bij het net ophalen van je nieuwe auto nog even een leuke nare nasmaak meegeven, die prijzen voor een nieuwe auto zijn zo on-transparant als maar zijn kan.
Kan best zijn hoor, dat het meer of minder was geweest nu, markt die weer anders is. Een verkoper die z'n target voor de week/maand binnen heeft of nog moet halen. Maar dit soort "what-if" vragen aan een verkoper is vragen naar de bekende wegpas als het om echt geld gaat weet je het pas.
[ Voor 99% gewijzigd door MooDyBLueS op 14-10-2020 23:16 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Als E-tron eigenaar kan ik wel wat dingen beantwoordendaemonix schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:52:
[...]
Dan zou je eigenlijk even verder moeten kijken, want daar komen de echte issues. Hij is inderdaad aan het zeuren over de frunk (kabel kan natuurlijk ook gewoon achterin worden gelegd), maar de rest is serieus tot echt heel serieus. Niet werkende spiegels zijn een veiligheids issue, en dat had Audi direct moeten oplossen.
De eerste batch camera spiegels hebben bekende problemen en er is daar een nieuwe serie voor verschenen die dat allemaal oplost. En uiteraard heeft elke E-tron die cameraspiegels heeft, recht op gratis vervanging.
Hij heeft gok ik die eerste serie want die hebben namelijk meer dan 1 probleem:
* Reflecties zorgen dat ze of heel erg dimmen of overbelichten.
* Vochtproblemen.
* Zelf opeens kalibreren of positie niet vasthouden.
Als je nu naar de dealer gaat heb je binnen 1 dag de nieuwe serie camera spiegels erop zitten.
Voor wat betreft lekkage met het panorama dak zijn er in onze Facebook 2 gevallen van (400 leden).
Panodak is vernieuwd en hemel ook. Blijkt ergens een rubber ofzo niet lekker gezeten te hebben.
In de FB groep is er niemand die klaagt over de lak, kleuren of het plaatwerk.
De GoM is juist bere accuraat. Hij verrast namelijk nooit en is spatzuiver en gaat mee in je gedrag en temperatuur. Vreemd dat hij dat noemt.
Overigens klagen over de lak maar het niet kunnen laten zien in zijn filmpje.
Standaard is er een 11kW charging port aan de bestuurderszijde. Voor €240,- krijg je die ook aan de passagierszijde. Hij verbaast zich daarover, lol . Dit staat gewoon duidelijk in het boekje en zijn optielijst van de bestelling.
Ik heb zijn filmpje nu gezien maar een deel van de "problemen" zit ook tussen het stuur en de stoel
PS. Een knappe losse camera heeft hij ook al niet, de kleur temperatuur wijzigt continu
[ Voor 23% gewijzigd door GeeMoney op 28-09-2020 19:37 ]
Ik vraag mij dan af, zouden ze dat bij Volkswagen nog aanpassen, zoals Tesla dat deed na software updates. Of zit je dan vast aan de 125 kW voor de hele levensduur.
De VW’s laden al heel erg snel hoor! (Snel zat iig)windfreak schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:23:
Ik zit mij te orienteren op een nieuwe EV. Als je dan naar laadtijden en snellaad vermogens kijkt zie je dat dat best belangrijk is op langere ritten. De Volkswagens en Enyaq kunnen straks met 125 kW laden, maar dat is nog steeds beperkt in vergelijking met de mogelijkheden bij Tesla. Dat scheelt heel wat
Ik vraag mij dan af, zouden ze dat bij Volkswagen nog aanpassen, zoals Tesla dat deed na software updates. Of zit je dan vast aan de 125 kW voor de hele levensduur.
Kijk eventueel de 1000km challenge videos van Bjorn Nyland op Youtube.
In een notendop is elke auto die 100kW of sneller kan laden vlot zat (wat mij betreft) die ene trip die een half uur langer duurt een keer (tov Tesla) maakt niet veel uit. Het gaat tenslotte om de gemiddelde laadsnelheid & efficiëntie
[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 29-09-2020 00:41 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Pin je absoluut niet vast op de maximale laadsterkte, want dat is wat je hier aan het bekijken bent. Ja een Tesla Model 3 kan met 170 kW DC snelladen, maar... kijk eens naar de werkelijke laadcurve:windfreak schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:23:
Ik zit mij te orienteren op een nieuwe EV. Als je dan naar laadtijden en snellaad vermogens kijkt zie je dat dat best belangrijk is op langere ritten. De Volkswagens en Enyaq kunnen straks met 125 kW laden, maar dat is nog steeds beperkt in vergelijking met de mogelijkheden bij Tesla. Dat scheelt heel wat

Deze gegevens komen (mocht je het watermerk niet hebben gezien) rechtstreeks van Fastned, dus werkelijke gegevens. Zo zie je dat. een 170 kW DC snellader de Tesla Model 3 alleen de eerste 40% batterijlading een voordeel oplevert ten opzichte van de VW ID.3 met 125 kW DC. Daarna is het voordeel weg. Gemiddeld zit je op 105 kW als je van 10 tot 80% laadt.
De VW ID.3 zijn nog geen werkelijke gegevens van bekend, maar ev-database.nl geeft een verwachtte gemiddelde laadsnelheid van 85 kW aan op een 100 kW of hoger DC snellader.
En als laatste voor de vergelijking, omdat die een totaal andere curve heeft dan de Tesla Model 3: een Kia e-Niro:

Deze haalt een gemiddelde laadsnelheid van 64 kW op een 100 kW of hoger DC snellader.
Dus even de aanname dat de ID3 schatting aardig klopt, is dat ook de volgorde van hoe snel deze auto's laden. Er zitten verschillen tussen, maar de Tesla is zeker niet 2x zo snel als een VW ID.3 of Skoda Enyaq.
Probeer voor jezelf eens na te denken hoe jouw ritten en ook je vakanties eruit zullen zien. In Nederland zal je meestal slechts bij hoeven te laden tot je weer thuis kan komen, zeker met auto's zoals deze die allemaal 300 km of verder kunnen komen. Afhankelijk van je woon-werkverkeer en je weekend ritten, zal de gemiddelde Nederlander niet vaak een route enkele reis van meer dan 150 km moeten afleggen. Dus als je daar vanuit gaat en ergens op vrijdagavond met nog maar 70 km bereik staat, dan zal je dus moeten opladen om thuis te komen.
Ik doe nu natuurlijk een aantal aannames, maar het is even ter illustratie. Dat betekent dat je realistisch gezien altijd iets meer bij wil laden dan je totaal nodig hebt. Dus in dit geval zou je bij willen laden tot 170-180 km om veilig te zijn, dat betekent dus 110 km erbij laden (naar boven afgerond). Omdat het vrij ingewikkeld is de laadcurve precies te volgen in een berekening pak ik voor het gemak de gemiddeldes en kom je op het volgende uit om thuis te komen in bovenstaand voorbeeld:
- Tesla: 110 km bij 15 kWh/100km verbruik is 16,5 kWh benodigd. Met gem. 105 kW DC is dat 10 min.
- VW/Skoda: 110 km bij 17 kWh/100km verbruik is 18,7 kWh benodigd. Met gem. 85 kW DC is dat 13 min.
- Kia: 110 km bij 17 kWh/100km verbruik is 18,7 kWh benodigd. Met gem. 64 kW DC is dat 17,5 min.
Heel simpel: heb je 220 km extra bereik nodig dan sta je dus resp. 20, 26 en 35 min stil. Verschil tussen Kia en Tesla is dus flink in dat geval, maar tussen een Tesla en VW/Skoda is het vrijwel te verwaarlozen. Evenals tussen een VW/Skoda en een Kia is het ook niet een gigantisch verschil. Pas als je de Tesla met de Kia gaat vergelijken, als je keuze daartussen gaat en snelladen is belangrijk, dan moet je voor de Tesla gaan. Waar ik in de voorbeelden geen rekening mee houd: zoals de laadcurves aantonen: tot zo'n 60-70% volle accu houd je altijd een flinke laadsnelheid, daarna zakt het hard af. Meer dan 60-70% volladen heb je meestal alleen op vakanties nodig.
Al zou een Model 3 met meer dan 125 kW laden, dan is dat echt voor enkele seconden. Dat is écht geen reden om daarvoor te kiezen. De nieuwe VAG modellen hebben een véél betere laadcurve, lees: die laden langduriger op een gemiddeld hogere snelheid.windfreak schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:23:
Staat je niet blind op “wat zou kunnen”, de realiteit is nu nog anders.windfreak schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:23:
Op vakantie naar Italie in juli/augustus had ik uitsluitend V2 superchargers. Dan zijn er ook nog eens heel veel 120kW Max in plaats van 150kW. Als er dan een ander naast je komt staan, heb je maximaal 70 of 60kW te pakken (afhankelijk van 150 of 120kW stall pair).
Natuurlijk zit er voor de lange toekomst meer potentie in, maar de totale tijdswinst bij V3 superchargers zit hem vooral in het niet meer delen van je snelheid met je buurman. Die 250kW haal je maar zeer beperkte tijd.
De komende jaren zit je ook bij Tesla nog wel “vast” aan V2 superchargers. Ik zie ze de huidige niet zo snel allemaal vervangen.
Het is niet voor niets dat veel Tesla rijders op vakanties uitwijken naar IONITY.
Ok, het artikel begon hoopvol maar zwarte daarna snel af...
Oh ja, en zoals altijd, sla de commentaren maar over...
Redelijk duidelijk en gebalanceerd artikel voor mensen die zich orienteren op EV toch? Wat zijn je grote bezwaren?WhySoSerious schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 06:46:
https://www.nu.nl/auto/60...IdV8pc#coral_talk_wrapper
Ok, het artikel begon hoopvol maar zwarte daarna snel af...
Oh ja, en zoals altijd, sla de commentaren maar over...
Verder is het toch gewoon een duidelijk eerlijk artikel?daemonix schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 07:41:
Het is niet erg accuraat om de Ioniq fractioneel zuiniger te noemen, het is de zuinigste auto uit het hele arsenaal van EV's en aanmerkelijk zuiniger dan een Golf.
Voor €25k zou ik ook nooit een tweedehands Ioniq of golf kopen.
Bij Audi betaal je voor een imago en een iets mooier dashboard. In de vergelijkende tests in de Auto Review, die zeer uitgebreid zijn en cijfermatig onderbouwd, zit er verder eigenlijk nergens verschil. Ook een Seat Leon en een Audi A3 schelen maar HEEL weinig tegenwoordig, terwijl de Audi veel duurder is.MooDyBLueS schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:15:
Maar waar het om gaat is: we praten hier over een auto die op z'n minst 60k kost (maar niemand houd het daarbij, de meeste zijn 80-100k) en bij een auto van notabene een premium merk zoals Audi betaal je al meer dan een niet-premium merk zoals Volkswagen puur voor het "premium" zijn, dat premium zijn zit hem juist in afwerking en finesse. Want een Golf en A3 zijn in de basis gelijk, maar Audi besteedt meer aandacht aan onderstel, afwerking, geluidsdemping, dat soort zaken. Daar betaal je dus extra voor, dus mag je ook extra veel verwachten.
"Enkele seconden" is stemmingmakerij en onzin. Kijk naar die curve van Fastned, daar zit de Model 3 van 10% tot 35% accucapaciteit op 125+ kW. Realistisch blijven aub.naii11 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 00:50:
Al zou een Model 3 met meer dan 125 kW laden, dan is dat echt voor enkele seconden. Dat is écht geen reden om daarvoor te kiezen. De nieuwe VAG modellen hebben een véél betere laadcurve, lees: die laden langduriger op een gemiddeld hogere snelheid.
[ Voor 21% gewijzigd door Dieken Taffert op 29-09-2020 07:58 ]
Dank voor de goede uitleg. Die laadcurves zijn ook heel belangrijk inderdaad. Ik begon hierover na te denken toen ik (inderdaad) een vakantierit met een Enyaq en met een Tesla ging vergelijken in 'a better routeplanner'. Misschien kloppen die parameters ook nog niet goed in die routeplanner.MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 00:20:
[...]
Heel simpel: heb je 220 km extra bereik nodig dan sta je dus resp. 20, 26 en 35 min stil. Verschil tussen Kia en Tesla is dus flink in dat geval, maar tussen een Tesla en VW/Skoda is het vrijwel te verwaarlozen. Evenals tussen een VW/Skoda en een Kia is het ook niet een gigantisch verschil. Pas als je de Tesla met de Kia gaat vergelijken, als je keuze daartussen gaat en snelladen is belangrijk, dan moet je voor de Tesla gaan. Waar ik in de voorbeelden geen rekening mee houd: zoals de laadcurves aantonen: tot zo'n 60-70% volle accu houd je altijd een flinke laadsnelheid, daarna zakt het hard af. Meer dan 60-70% volladen heb je meestal alleen op vakanties nodig.
Bij dagelijks verbruikt maakt het inderdaad niet uit. Dan zou ik normaal gesproken geen snellader gebruiken.
Dit wordt gedaan om te voorkomen dat mensen stranden als gevolg van een te optimische planning.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik kan alleen voor de Ioniq spreken, maar volgende punten vind ik niet accuraat.JohanB schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 07:39:
[...]
Redelijk duidelijk en gebalanceerd artikel voor mensen die zich orienteren op EV toch? Wat zijn je grote bezwaren?
Nee, de range in de zomer is 250, in de winter de beoogde ~200.Maar zodra de temperaturen dalen, neemt de accucapaciteit af en blijft er van de beoogde 200 kilometer ineens een stuk minder over.
Tamelijk negatief aangezet dit. Deze specifieke auto kost 25k.]Een exemplaar kost al snel 25.000 euro
Eens over hoofdruimte, maar ik zit als bestuurder echt ver naar achteren en kan makkelijk achter mezelf zitten.Je zou wat meer beenruimte verwachten, maar dat is helaas niet het geval en de aflopende daklijn heeft consequenties voor de hoofdruimte
Standaard in Ioniq.De Golf is trouwens leverbaar met een warmtepomp.
Enfin, ik zie nu dat dit een uittreksel is van een test van Autoweek, dus mijn eerste gedachte ("Dit is een journalist die een rondje gereden heeft en vervolgens wat online reviews samengevat heeft") moet ik dus nu herzien
Precies: "Als de temperaturen dalen" is de beoogde range 200, precies zoals ze zeggen. Maar daar blijft niet zoveel van over, volgens hen. Dat jouw ervaring anders is, maakt het niet meteen wel of niet waar.WhySoSerious schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:30:
[...]
Ik kan alleen voor de Ioniq spreken, maar volgende punten vind ik niet accuraat.
[...]
Nee, de range in de zomer is 250, in de winter de beoogde ~200.
Wellicht hebben ze gezocht en is dit één van de goedkoopste, of op zijn minst uit de onderste range? Dan kosten ze dus wel "al snel" 25k.[...]
Tamelijk negatief aangezet dit. Deze specifieke auto kost 25k.
Ze zeggen nergens dat dat niet zou kunnen. Alleen als je naar de auto kijkt verwacht je er wat meer van.[...]
Eens over hoofdruimte, maar ik zit als bestuurder echt ver naar achteren en kan makkelijk achter mezelf zitten.
Dat hadden ze wel even mogen melden inderdaad. Nu lijkt het alsof dat er niet in zit. Dit stukje gaat natuurlijk over de golf, dus dan is het een soort tip als je die koopt. Maar dat pakt ongelukkig uit.[...]
Standaard in Ioniq.
Misschien moet je gewoon iets beter lezen en niet meteen op de kast zitten als iemand een paar pietluttige opmerkingen maakt over je favoriete auto.Enfin, ik zie nu dat dit een uittreksel is van een test van Autoweek, dus mijn eerste gedachte ("Dit is een journalist die een rondje gereden heeft en vervolgens wat online reviews samengevat heeft") moet ik dus nu herzien
Als mensen dat niet meer zo doen, dan wordt dit topic echt een stuk leuker.
Gaat er iemand wegrijden met 35%? En leuk dat je 125kW+ als maatstaf neemt, dat is niet wat geadverteerd wordt, maart 175kW. Fanaat.Dieken Taffert schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 07:52:
[...]
Bij Audi betaal je voor een imago en een iets mooier dashboard. In de vergelijkende tests in de Auto Review, die zeer uitgebreid zijn en cijfermatig onderbouwd, zit er verder eigenlijk nergens verschil. Ook een Seat Leon en een Audi A3 schelen maar HEEL weinig tegenwoordig, terwijl de Audi veel duurder is.
[...]
"Enkele seconden" is stemmingmakerij en onzin. Kijk naar die curve van Fastned, daar zit de Model 3 van 10% tot 35% accucapaciteit op 125+ kW. Realistisch blijven aub.
Eh, dat deed je volgens mij zelf:naii11 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:55:
[...]
Gaat er iemand wegrijden met 35%? En leuk dat je 125kW+ als maatstaf neemt, dat is niet wat geadverteerd wordt, maart 175kW. Fanaat.
"Al zou een Model 3 met meer dan 125 kW laden, dan is dat echt voor enkele seconden."
Daar reageerde ik op omdat het onwaar is. Ondanks je gebruik van het woord "echt".
Ten eerste klopt het wat ik zeg, al is het een kleeein beetje overdreven. Ten tweede heb jij mijn stelling op geen enkele wijze weerlegd. Én je legt de maatstaf verkeerd, en je hebt het over 35%. Wat heb ik aan 35%?Dieken Taffert schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:59:
[...]
Eh, dat deed je volgens mij zelf:
"Al zou een Model 3 met meer dan 125 kW laden, dan is dat echt voor enkele seconden."
Daar reageerde ik op omdat het onwaar is. Ondanks je gebruik van het woord "echt".
En Kia adverteert met 100kW, en haalt nog niet eens die 100. Dus wat is het verschil?naii11 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:55:
[...]
Gaat er iemand wegrijden met 35%? En leuk dat je 125kW+ als maatstaf neemt, dat is niet wat geadverteerd wordt, maart 175kW. Fanaat.
Trouwens leuk dat jullie allemaal over 175kW praten, maar vermeld er dan ook bij dat dit voor de SR+ is. De M3LR kan tot een piek gaan van 250kW
Geen van de model 3's haalt de geadverteerde snelheid. Geen 175kW en geen 250kW. Stop er eens mee?bottom line schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:13:
[...]
En Kia adverteert met 100kW, en haalt nog niet eens die 100. Dus wat is het verschil?
Trouwens leuk dat jullie allemaal over 175kW praten, maar vermeld er dan ook bij dat dit voor de SR+ is. De M3LR kan tot een piek gaan van 250kW
Jawel. Maar niet altijd.naii11 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:15:
[...]
Geen van de model 3's haalt de geadverteerde snelheid. Geen 175kW en geen 250kW. Stop er eens mee?
Bv; https://teslamotorsclub.c...215/page-505#post-4888275
[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 29-09-2020 09:22 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Nou, dan moeten dat héle snelle screenshots/foto's zijn geweest. Want na een paar seconden is het voorbij.Inspired schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:17:
[...]
Jawel. Maar niet altijd.Er staan genoeg plaatjes op TMC van rijders die de max halen bij v3.
Bv; https://teslamotorsclub.c...215/page-505#post-4888275
Je zegt: enkele seconden 125+ kW. Je daagt me nu uit tot een rekensom zodat jij daar fouten in kan aanwijzen, je boodschap gaat dan zijn: zie je wel, jij maakt ook fouten! Onderstaande is dus indicatief, geeft aan over wat voor orde van grootte we het hier hebben.naii11 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:10:
[...]
Ten eerste klopt het wat ik zeg, al is het een kleeein beetje overdreven. Ten tweede heb jij mijn stelling op geen enkele wijze weerlegd. Én je legt de maatstaf verkeerd, en je hebt het over 35%. Wat heb ik aan 35%?
In werkelijkheid laadt een Model 3 van 10-35% SOC met 125+ kW. Als we uitgaan van een laadsnelheid van 170-125 kW, laten we zeggen 150 kW, ongeveer het gemiddelde volgens die grafiek tijdens de 10-35% SOC periode, en een bruikbare accucapaciteit van 47.5 kWh (accucapaciteit bruto 50 kWh), dan laadt hij in die periode van van 4.75 kWh tot 16.625 kWh, er gaat dus 11.875 kWh met hoge snelheid in. Met een gemiddelde snelheid in die periode van 150 kW duurt dat bijna 5 minuten. Dat zijn 300 seconden, jij zegt "enkele seconden". Ik denk dat het helder is, dat dit geen gangbare interpretatie is van "enkele".
https://www.vandale.nl/gr...kenis/enkele#.X3Lwx2gzaUk
De rest van wat je zegt is niet relevant, daar heb ik het niet over. Jij downplayed de laadsnelheid van Tesla en geeft hoog op van de mooie laadcurves van VAG: dit is fanboy talk en smeekt om een fact-check.
[ Voor 3% gewijzigd door Dieken Taffert op 29-09-2020 09:35 ]
Nee, er staat: Maar zodra de temperaturen dalen, neemt de accucapaciteit af en blijft er van de beoogde 200 kilometer ineens een stuk minder over.Prullenbak84 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:39:
[...]
Precies: "Als de temperaturen dalen" is de beoogde range 200, precies zoals ze zeggen. Maar daar blijft niet zoveel van over, volgens hen. Dat jouw ervaring anders is, maakt het niet meteen wel of niet waar.
De beoogde range is 200 km, in de winter minder.
Waar slaat dit nu weer op? Juist omdat ik de auto bezit ben ik in staat ongenuanceerde / foutieve informatie aan te kaarten. Ik kaart hiermee puur een stuk journalistieke onduidelijkheid aan.Het zal me persoonlijk aan mn achterste roesten als iemand dan alsnog een Golf/andere BEV/ICE kiest, maar je ziet aan de comments hoe dit soort onwaarheden alweer gaan leven.Misschien moet je gewoon iets beter lezen en niet meteen op de kast zitten als iemand een paar pietluttige opmerkingen maakt over je favoriete auto.
Als mensen dat niet meer zo doen, dan wordt dit topic echt een stuk leuker.
Maargoed, om de sfeer te behouden kruip ik wel weer terug in m'n Ioniq-bubble, samen met de rest van ons profeten.
Jammer dat dit zo moet op een "ruim-"denkend topic binnen Tweakers.
Nee hoor, er staat een range van 280 km en beoogd van 200km in de winter. Ev-database is zeker niet perfect maar komt op 160 km in de winter.WhySoSerious schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:33:
[...]
Nee, er staat: Maar zodra de temperaturen dalen, neemt de accucapaciteit af en blijft er van de beoogde 200 kilometer ineens een stuk minder over.
De beoogde range is 200 km, in de winter minder.
Max. 140 Wh/km continu in de winter zou ik wel echt van onder de indruk zijn van de Ioniq!! Dan wissel ik NU mijn M3P om, daar haal ik in de winter soms maar 200km mee. (e.g. 5C, 135 km/u, wind tegen, regen, wat batterij overhouden)
naii11 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:26:
[...]
Nou, dan moeten dat héle snelle screenshots/foto's zijn geweest. Want na een paar seconden is het voorbij.

Nou niet overdrijven. De Model 3 laadt snel, maar geen 15% in enkele seconden.
Ik moet ermee stoppen waarschijnlijk omdat je je gelijk niet kan halennaii11 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:15:
[...]
Geen van de model 3's haalt de geadverteerde snelheid. Geen 175kW en geen 250kW. Stop er eens mee?
Even de disclaimer daar lezen denk ikDeveon schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:40:
[...]
[Afbeelding]
Nou niet overdrijven. De Model 3 laad snel, maar geen 15% in enkele secondes.
Nou, ga hem maar omwisselen dan, we halen 200 km ook in de winter met een MY2019. We doen dat niet meer omdat we ook een Kona hebben met een range in de winter van 350+ km... En ja, je moet geen 130 km/h gaan rijden met die Ioniq want dan haal je het niet.JohanB schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:40:
[...]
Nee hoor, er staat een range van 280 km en beoogd van 200km in de winter. Ev-database is zeker niet perfect maar komt op 160 km in de winter.
Max. 140 Wh/km continu in de winter zou ik wel echt van onder de indruk zijn van de Ioniq!! Dan wissel ik NU mijn M3P om, daar haal ik in de winter soms maar 200km mee. (e.g. 5C, 135 km/u, wind tegen, regen, wat batterij overhouden)
135 km/h is in Nederland niet toegestaan. Nooit.
Met deze temperaturen en met een lage SoC, moet je toch minstens een paar minuten dat kunnen aanhouden.
(2:26)
Ook met 130 km/h haal je het niet. DUS in Nederland haal je in de winter deze range vaak/soms/meestal niet. Exact zoals het artikel zegt. Ik ga er vanuit dat ze niet rechter baan kleven, ver onder max snelheid als indicatie hebben genomendaemonix schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:45:
[...]
Nou, ga hem maar omwisselen dan, we halen 200 km ook in de winter met een MY2019. We doen dat niet meer omdat we ook een Kona hebben met een range in de winter van 350+ km... En ja, je moet geen 130 km/h gaan rijden met die Ioniq want dan haal je het niet.
135 km/h is in Nederland niet toegestaan. Nooit.
*Niet toegestaan heb je helemaal gelijk in. Hangt er vanaf welke meting je kunt vertrouwen uiteraard. Maar een absolute snelheid van 135 km/h is inderdaad niet toegestaan. Alleen heb ik niet de middelen omdat geijkt te testen ga ik uit van de geijkte politie apparaten. Waarbij de 135 km/h op mijn teller niet lijdt to een overtreding.
Exact de disclaimer inderdaad die ze noemde, zeker mogelijk met optimale condities, maar "typical power will be lower". Want ik hoef ook maar 1 filmpje te laten zien dat ik weleens een lagere snelheid haal op een 250kW paal toch?bottom line schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:49:
[...]
Met deze temperaturen en met een lage SoC, moet je toch minstens een paar minuten dat kunnen aanhouden.
[YouTube: Tesla V3 Supercharger Time Tested 0-80% SOC]
(2:26)
[ Voor 26% gewijzigd door JohanB op 29-09-2020 10:00 ]
Precies. Als de temperaturen dalen is de beoogde range 200km, maar daar blijft maar weinig van over.WhySoSerious schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:33:
Nee, er staat: Maar zodra de temperaturen dalen, neemt de accucapaciteit af en blijft er van de beoogde 200 kilometer ineens een stuk minder over.
Er was in dit geval alleen geen sprake van ongenuanceerde en foutieve informatie. Dat het wat onduidelijk is, ben ik in sommige gevallen met je eens, maar dat ligt ook echt aan hoe je het leest. Je gaf zelf al toe dat je er in ging met het vooroordeel dat het wel "een uit reviews bij elkaar geknipt artikel zou zijn" dus je hebt het ook op die manier gelezen.[...]
Waar slaat dit nu weer op? Juist omdat ik de auto bezit ben ik in staat ongenuanceerde / foutieve informatie aan te kaarten. Ik kaart hiermee puur een stuk journalistieke onduidelijkheid aan.Het zal me persoonlijk aan mn achterste roesten als iemand dan alsnog een Golf/andere BEV/ICE kiest, maar je ziet aan de comments hoe dit soort onwaarheden alweer gaan leven.
Comments op artikelen over iets wat met EV's te maken heeft, moet je nooit lezen of serieus nemen. Hoe genuanceerd en perfect zo'n artikel ook is, de "ik wil geluid en stank en uitstoot anders is het geen auto"-brigade staat altijd klaar.
Ja doe maar.Maargoed, om de sfeer te behouden kruip ik wel weer terug in m'n Ioniq-bubble, samen met de rest van ons profeten.
Nee, ik vind het leuk als je enthousiast bent over je auto. Maar je hoeft het gewoon niet met hand en tand te verdedigen. Er is hier tussen ons gesprek ook weer een Tesla-oorlog gaande omdat iemand niet kan verkroppen dat ie de geadverteerde laadsnelheid niet haalt. Dat is toch allemaal niet nodig, mensen??
Zeker ja.Jammer dat dit zo moet op een "ruim-"denkend topic binnen Tweakers.
[ Voor 9% gewijzigd door Prullenbak84 op 29-09-2020 09:59 ]
En nu stoppen we met het gebash. Of je komt met betrouwbare bronnen over je "mooie laadcurve" of je houdt op hierover te postenDieken Taffert schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:32:
[...]
Je zegt: enkele seconden 125+ kW. Je daagt me nu uit tot een rekensom zodat jij daar fouten in kan aanwijzen, je boodschap gaat dan zijn: zie je wel, jij maakt ook fouten! Onderstaande is dus indicatief, geeft aan over wat voor orde van grootte we het hier hebben.
In werkelijkheid laadt een Model 3 van 10-35% SOC met 125+ kW. Als we uitgaan van een laadsnelheid van 170-125 kW, laten we zeggen 150 kW, ongeveer het gemiddelde volgens die grafiek tijdens de 10-35% SOC periode, en een bruikbare accucapaciteit van 47.5 kWh (accucapaciteit bruto 50 kWh), dan laadt hij in die periode van van 4.75 kWh tot 16.625 kWh, er gaat dus 11.875 kWh met hoge snelheid in. Met een gemiddelde snelheid in die periode van 150 kW duurt dat bijna 5 minuten. Dat zijn 300 seconden, jij zegt "enkele seconden". Ik denk dat het helder is, dat dit geen gangbare interpretatie is van "enkele".
https://www.vandale.nl/gr...kenis/enkele#.X3Lwx2gzaUk
De rest van wat je zegt is niet relevant, daar heb ik het niet over. Jij downplayed de laadsnelheid van Tesla en geeft hoog op van de mooie laadcurves van VAG: dit is fanboy talk en smeekt om een fact-check.
[ Voor 18% gewijzigd door Standeman op 29-09-2020 10:10 ]
[ Voor 89% gewijzigd door Standeman op 29-09-2020 10:11 ]
Klopt, gelukkig zijn er tientallen bronnen die gelijkwaardige cijfers laten zien. Maar dat hoef je niet te geloven, jij kan het ook in de praktijk testen
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
@naii11 zei dat geen enkele M3 de geadverteerde snelheid haalde, en moest het zijn, dan was het maar voor een seconde. Dus met mijn 1 filmpje is het al ontkracht.JohanB schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:51:
[...]
Exact de disclaimer inderdaad die ze noemde, zeker mogelijk met optimale condities, maar "typical power will be lower". Want ik hoef ook maar 1 filmpje te laten zien dat ik weleens een lagere snelheid haal op een 250kW paal toch?
Dat jij 10 ander filmpjes vind met een lagere laadsnelheid verandert weinig aan de ontkrachting van het eerste standpunt. Namelijk dat het onmogelijk is, of maar voor 1 seconde, om de advertentiesnelheid te halen.
Ik zal namelijk ook bij andere merken tientallen andere filmpjes vinden die daar ook de advertentie tegenspreekt
[ Voor 7% gewijzigd door bottom line op 29-09-2020 10:14 ]
Mijn met Ioniq (2016 / 28KW) haal ik volgens mij GOM zo'n 220km in de zomer en 180km in de winter. Als ik zuinig ga rijiden pers ik er zo'n 20km extra uit.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Dan rij jij zeker met een loden voet, want bij mij staat die meestal tussen de 250km en 285km.Standeman schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:13:
@WhySoSerious en @Prullenbak84
Mijn met Ioniq (2016 / 28KW) haal ik volgens mij GOM zo'n 220km in de zomer en 180km in de winter. Als ik zuinig ga rijiden pers ik er zo'n 20km extra uit.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Maar ik als zuinige Ioniq rijder vind het hier toch ook wel nodig je te verplaatsen in gemiddeld rijgedrag. Met 100km/u op de GPS en de verwarming lekker aan ga je in de winter namelijk inderdaad ook al de 200km niet halen.WhySoSerious schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:33:
Ik kom de winter (zo een als afgelopen winter) ook wel door met een ragen van 200km+ maar ik ben dan ook totaal niet representatief voor de gemiddelde bestuurder. Een niet aangepaste bestuurder zou ik in ieder geval niet vertellen dat hij op 200km kan rekenen in de winter, EVdatabase heeft wat mij betreft prima benaderingen.
Of rij jij wellicht (net als ik) voornamelijk achter vrachtwagens aan en bij uitzondering eens 100km/u op de teller? Met voornamelijk snelwegverkeer is het echt nog niet zo makkelijk om consistent <100Wh/km te rijden (mijn record is 80Wh/km).PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:16:
[...]
Dan rij jij zeker met een loden voet, want bij mij staat die meestal tussen de 250km en 285km.
[ Voor 22% gewijzigd door assje op 29-09-2020 10:19 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Over het algemeen rij ik juist ontzettend rustig (mijn vriendin noemt mijn rijstijl 'bejaard'). Gewoon ACC op 100, verwarming op 19 graden. Hoger dan 240km bereik heb ik sowieso nooit op mijn GOM gezien.PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:16:
[...]
Dan rij jij zeker met een loden voet, want bij mij staat die meestal tussen de 250km en 285km.
Hehe. Dank u.assje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:17:
[...]
Maar ik als zuinige Ioniq rijder vind het hier toch ook wel nodig je te verplaatsen in gemiddeld rijgedrag. Met 100km/u op de GPS en de verwarming lekker aan ga je in de winter namelijk inderdaad ook al de 200km niet halen.
Leuk dat mensen hier allemaal een sport maken van hypermilen en met de airco uit achter vrachtwagens tuffen. Maar dat is niet waar dat artikel een doelgroep heeft, is het wel?
Ik vind de 1000km challenge ook een goede om te weten of je ergens snel komt. (zie tab 1000km)PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:06:
Ondanks alle reacties hier welke auto het snelste laadt zegt dat allemaal weinig over hoe snel je ergens kunt zijn. In de afgelopen zaterdag gehouden e-cannonball run was de Ioniq 28kWh afgetekend de snelste van het hele veld van Tesla's, Porsches en Audi's. https://e-cannonball.de/e...01290513016-d7b702b1-8b04
https://docs.google.com/s...37kwgjE/edit#gid=15442336
Van den Bjorn
In dit geval is het eerder een @naii11-oorlog. Maar afijn, ben het met je eens dat in dit geval negeren beter is dan oorlog aangaan.Prullenbak84 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:55:
[...]
Er is hier tussen ons gesprek ook weer een Tesla-oorlog gaande omdat iemand niet kan verkroppen dat ie de geadverteerde laadsnelheid niet haalt. Dat is toch allemaal niet nodig, mensen??
Iedereen weet inmiddels wel dat MG en VAG auto's door elfen bij maanlicht gemaakt worden. En dat je bij een ID3 gratis een legertje kaboutertjes meegeleverd krijgt om de elektronen sneller naar binnen te sjouwen. En dat dankzij een magische tijdscompressor de hoge laadsnelheid bij een Tesla Model 3 'binnen enkele seconden' afneemt tot ónder de geadverteerd laadsnelheid.
Ik heb geen haast dus waarom zou ik sneller rijden, kan ook eerder vertrekken.assje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:17:
[...]
Of rij jij wellicht (net als ik) voornamelijk achter vrachtwagens aan en bij uitzondering eens 100km/u op de teller? Met voornamelijk snelwegverkeer is het echt nog niet zo makkelijk om consistent <100Wh/km te rijden (mijn record is 80Wh/km).
Verder boeit het mij niet zo wat anderen voor cijfers noemen want dat hangt helemaal af van je gebruik.
Overigens werd de hier onlangs, door sommigen nogal negatief, besproken Ampera-e wel tweede in die e-cannoball run.
[ Voor 87% gewijzigd door Standeman op 29-09-2020 10:42 ]
Ik vermoed dat je de uitslag toch met een grote korrel zout moet nemen, er deden 3 Kona's mee, en er zat 50 minuten tussen de eerste en de laatste. Verkeersdrukte, afgezien van de mogelijkheid dat er een 39 kWh en een 64 kWh meededen?PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:28:
[...]
Ik heb geen haast dus waarom zou ik sneller rijden, kan ook eerder vertrekken.![]()
Verder boeit het mij niet zo wat anderen voor cijfers noemen want dat hangt helemaal af van je gebruik.
Overigens werd de hier onlangs, door sommigen nogal negatief, besproken Ampera-e wel tweede in die e-cannoball run.
Snelste Kona: 14,3 kWh/100 km, Snelste Ampera-e: 16,3 kWh/100 km. Accu van de Ampera-e is kleiner dan die van de Kona. Rara hoe kan het?
Het heeft dus niet zo veel met de auto maar meer met de berijder te maken.
[ Voor 14% gewijzigd door daemonix op 29-09-2020 10:36 ]
Dat is geen probleem (en uit mijn perspectief lovenswaardig) maar dan is een disclaimer bij het noemen van verbruiksgetallen wel op zijn plaats.PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:28:
Ik heb geen haast dus waarom zou ik sneller rijden, kan ook eerder vertrekken.![]()
Toen ik in 2016 aan het orienteren was op de aanschaf van een Nissan Leaf vond ik ook enorm wisselende verhalen. Volop mensen met optimistische claims qua range ik ben toch blij geweest met afwijkende verhalen (inclusief winter) die mij wel een goed beeld gegeven hebben voor aanschaf.
We zijn nu eenmaal mensen en zijn biased. Als er een focus is op laag verbruik ben je bijvoorbeeld eerder geneigd de negatieve afwijkingen te vergeten en de positieve uitschieters uit te vergroten. Toch vervelend als een ander op basis van onvolledige informatie een verkeerde aankoopbeslissing maakt.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dit is de goede instelling...alleen zo'n artikel waar mijn discussie met @WhySoSerious over ging, moet natuurlijk wel de "normale bestuurder" als uitgangspunt nemen. Want anders moeten ze iedere keer gaan zeggen "het bereik is, afhankelijk van je rijstijl, de temperatuur, je tegenwind en hoe de sterren staan, 100-300 kilomter"...en dan weet je als lezer nog steeds helemaal niks.PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:28:
[...]
De normale rijder wil - zeker in eerste instantie, als ie net over stapt - gewoon rijden zoals ie altijd gewend was. En dan is het heel reeel om te zeggen "dan haal je in de winter die 200km dus niet".
Dus de Ioniq heeft toch gewonnen!PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:06:
Ondanks alle reacties hier welke auto het snelste laadt zegt dat allemaal weinig over hoe snel je ergens kunt zijn. In de afgelopen zaterdag gehouden e-cannonball run was de Ioniq 28kWh afgetekend de snelste van het hele veld van Tesla's, Porsches en Audi's. https://e-cannonball.de/e...01290513016-d7b702b1-8b04
Heb je dit bericht ook in het Ioniq topic geplaatst? Lijkt me nu wel op z'n plaats.
Tja, je krijgt dit soort 'oorlogen' omdat er zo weinig met nuance wordt gekeken. Waarom vind je hier b.v. iemand die tegen EV is gelijk een " "ik wil geluid en stank en uitstoot anders is het geen auto"? Terwijl veelal de mensen die voor EV zijn dan weer worden neergezet als "Tesla-fanaten"?Prullenbak84 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:55:
Comments op artikelen over iets wat met EV's te maken heeft, moet je nooit lezen of serieus nemen. Hoe genuanceerd en perfect zo'n artikel ook is, de "ik wil geluid en stank en uitstoot anders is het geen auto"-brigade staat altijd klaar.
[...]
Ja doe maar.
Nee, ik vind het leuk als je enthousiast bent over je auto. Maar je hoeft het gewoon niet met hand en tand te verdedigen. Er is hier tussen ons gesprek ook weer een Tesla-oorlog gaande omdat iemand niet kan verkroppen dat ie de geadverteerde laadsnelheid niet haalt. Dat is toch allemaal niet nodig, mensen??
Het zou wat makkelijker zijn als iedereen eens zou bedenken dat zowel EV als ICE momenteel nog zijn voordelen heeft.
En hier precies hetzelfde.... (en zo kan ik op elke pagina in dit topic wel een quote vinden van iemand die dit doet)matroosoft schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:28:
[...]
Iedereen weet inmiddels wel dat MG en VAG auto's door elfen bij maanlicht gemaakt worden. En dat je bij een ID3 gratis een legertje kaboutertjes meegeleverd krijgt om de elektronen sneller naar binnen te sjouwen. En dat dankzij een magische tijdscompressor de hoge laadsnelheid bij een Tesla Model 3 'binnen enkele seconden' afneemt tot ónder de geadverteerd laadsnelheid.
Gewoon eens snappen dat MG/VAG/TESLA/willekeurig elk ander merk zijn voor- en nadelen heeft. EV zal zeer waarschijnlijk de toekomst zijn, maar voorlopig is het nog volop in ontwikkeling en zeker niet op alle punten beter dan een ICE. Net als dat elk merk zijn eigen kernpunten heeft waar ze juist goed of slecht in zijn. Gezien dat er zoveel ontwikkelingen zijn in EV zul je de komende jaren goed in de gaten moeten houden welke EV er uit komt, want er komen simpelweg continue betere EVs uit.
[removed]
De maximum snelheid is in Nederland 100 km/h, niet 130 km/h tenzij je alleen 's avonds en 's nachts rijdt op aangewezen wegen. Het is verre van realistisch om uit te gaan van 130 km/h, zeker als gemiddelde snelheid en al helemaal in de drukte. Ook 100 km/h haal je niet als gemiddelde snelheid. Verre van zelfs.JohanB schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:51:
[...]
Ook met 130 km/h haal je het niet. DUS in Nederland haal je in de winter deze range vaak/soms/meestal niet. Exact zoals het artikel zegt. Ik ga er vanuit dat ze niet rechter baan kleven, ver onder max snelheid als indicatie hebben genomen
*Niet toegestaan heb je helemaal gelijk in. Hangt er vanaf welke meting je kunt vertrouwen uiteraard. Maar een absolute snelheid van 135 km/h is inderdaad niet toegestaan. Alleen heb ik niet de middelen omdat geijkt te testen ga ik uit van de geijkte politie apparaten. Waarbij de 135 km/h op mijn teller niet lijdt to een overtreding.
Ik rijd voornamelijk snelweg 110 km/h op ACC en haal in de zomer meestal ook 200 km en in de winter 180 km ongeveer. Mijn verbruik zit nu op 12.9 kW / 100 km.Standeman schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:19:
[...]
Over het algemeen rij ik juist ontzettend rustig (mijn vriendin noemt mijn rijstijl 'bejaard'). Gewoon ACC op 100, verwarming op 19 graden. Hoger dan 240km bereik heb ik sowieso nooit op mijn GOM gezien.
Validatie! Confirmation bias, kom maar door! O Heerlijk! Je voelt de cognitieve dissonantie als sneeuw voor de zon verdwijnen!
Sorry, maar ik vind het gewoon zo jammer dat dit topic in de 4 maanden ofzo die ik hier nu meepraat, verworden is van "hey ik ben enthousiast en ik lees hier interessante informatie", tot "mijn auto is de enige goede op aard"...zo zonde. Misschien moet ik maar gewoon aftaaien. Is voor jullie ook leuker dan. ofzo.
En nog met een groot verschil ook.Sonicfreak schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:38:
[...]
Dus de Ioniq heeft toch gewonnen!![]()
Heb je dit bericht ook in het Ioniq topic geplaatst? Lijkt me nu wel op z'n plaats.
Je ziet trouwens ook mooi dat een Tesla LR en de Taycan inderdaad zoals al regelmatig gemeld aardig dicht bij elkaar zitten.
[removed]
Heeft ICE rijden nog voordelen?redwing schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:39:
[...]
Tja, je krijgt dit soort 'oorlogen' omdat er zo weinig met nuance wordt gekeken. Waarom vind je hier b.v. iemand die tegen EV is gelijk een " "ik wil geluid en stank en uitstoot anders is het geen auto"? Terwijl veelal de mensen die voor EV zijn dan weer worden neergezet als "Tesla-fanaten"?
Het zou wat makkelijker zijn als iedereen eens zou bedenken dat zowel EV als ICE momenteel nog zijn voordelen heeft.
[...]
En hier precies hetzelfde.... (en zo kan ik op elke pagina in dit topic wel een quote vinden van iemand die dit doet)
Enkel nog in keuzeaanbod dan toch
Nee ik bedoel meer dat er altijd mensen zijn die letterlijk dat commentaar plaatsen bij artikelen over EV's. Niet dat iedereen die gewoon goede redenen heeft om geen EV te kopen, zo iemand is. Helemaal niet zelfs. Er zijn voorlopig nog genoeg levens(stijlen) waar een EV niet in past.redwing schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:39:
[...]
Tja, je krijgt dit soort 'oorlogen' omdat er zo weinig met nuance wordt gekeken. Waarom vind je hier b.v. iemand die tegen EV is gelijk een " "ik wil geluid en stank en uitstoot anders is het geen auto"? Terwijl veelal de mensen die voor EV zijn dan weer worden neergezet als "Tesla-fanaten"?
JepHet zou wat makkelijker zijn als iedereen eens zou bedenken dat zowel EV als ICE momenteel nog zijn voordelen heeft.
Dat is volgens mij precies wat de quote van @matroosoft wil laten zien. Dat die "er is maar 1 merk, toevallig het merk wat ik gekocht heb, dat fantastisch is, en de rest is ruk"-instelling belachelijk is.[...]
En hier precies hetzelfde.... (en zo kan ik op elke pagina in dit topic wel een quote vinden van iemand die dit doet)
Gewoon eens snappen dat MG/VAG/TESLA/willekeurig elk ander merk zijn voor- en nadelen heeft. EV zal zeer waarschijnlijk de toekomst zijn, maar voorlopig is het nog volop in ontwikkeling en zeker niet op alle punten beter dan een ICE. Net als dat elk merk zijn eigen kernpunten heeft waar ze juist goed of slecht in zijn. Gezien dat er zoveel ontwikkelingen zijn in EV zul je de komende jaren goed in de gaten moeten houden welke EV er uit komt, want er komen simpelweg continue betere EVs uit.
Dat mag toch gemeld worden? De Ioniq zie je niet zo vaak op de weg, het zijn meestal de Tesla Model 3, Hyundai Kona, VW e-Golf, Kia e-Niro die je tegenkomt. Toevallig rijd ik zelf Ioniq, dat klopt, maar dit is toch gewoon een geweldige prestatie? De Ioniq is de eerste productie EV van Hyundai en die laat alle andere concurrentie achter zich, zelfs merken die al langer met EV bezig zijn zoals Tesla en VW.Prullenbak84 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:41:
[...]
Validatie! Confirmation bias, kom maar door! O Heerlijk! Je voelt de cognitieve dissonantie als sneeuw voor de zon verdwijnen!
Sorry, maar ik vind het gewoon zo jammer dat dit topic in de 4 maanden ofzo die ik hier nu meepraat, verworden is van "hey ik ben enthousiast en ik lees hier interessante informatie", tot "mijn auto is de enige goede op aard"...zo zonde. Misschien moet ik maar gewoon aftaaien. Is voor jullie ook leuker dan. ofzo.
Hyundai heeft met de Ioniq gewoon een geweldig goede EV op de markt gezet. Dat mag toch gezegd worden?
De maximum snelheid in Nederland is 130 km/h, tenzij ander aangegeven. Dat JIJ die snelheden niet haalt doet daar niks aan af.daemonix schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:40:
[...]
De maximum snelheid is in Nederland 100 km/h, niet 130 km/h tenzij je alleen 's avonds en 's nachts rijdt op aangewezen wegen. Het is verre van realistisch om uit te gaan van 130 km/h, zeker als gemiddelde snelheid en al helemaal in de drukte. Ook 100 km/h haal je niet als gemiddelde snelheid. Verre van zelfs.
[ Voor 23% gewijzigd door JohanB op 29-09-2020 10:55 ]
Met 8 kWh tot mijn beschikking hang ik ook nog wel eens achter een vrachtwagen met de verwarming uit en een podcast aan, maar toch merk ik wel dat ik zonder die vrachtwagen het verkeer aan het hinderen ben, ondanks een maximum snelheid van 90 km/u bij wegwerkzaamheden. Heb jij daar geen last van?assje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:17:
[...]
Of rij jij wellicht (net als ik) voornamelijk achter vrachtwagens aan en bij uitzondering eens 100km/u op de teller? Met voornamelijk snelwegverkeer is het echt nog niet zo makkelijk om consistent <100Wh/km te rijden (mijn record is 80Wh/km).
Ik hoef pas na 1000km een keer benzine te tanken en ben dan in 5min klaar voor de volgende 1000. Hij heeft minder dan de helft gekost dan een vergelijkbare EV. Onderhoud is ook minimaal (hybride met CVT). Hij rijdt net zo stil en ik hoef op vakantie nooit op te letten waar ik kan gaan tanken.bottom line schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:42:
[...]
Heeft ICE rijden nog voordelen?
Enkel nog in keuzeaanbod dan toch
Dus ja, voor veel mensen heeft een ICE nog steeds heel veel voordelen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat een EV niet weer allerlei andere voordelen heeft. Maar voorlopig is het simpelweg een afweging van waar je je auto voor gebruikt en wat je aan geld hebt om een auto te kopen.
[removed]
Yup en daar gaan we in dit topic dan ook mee ophouden. Het werkt enorm storend in een discussie en leidt alleen maar tot flames. Niet anders dan een Intel vs AMD flamewar.Prullenbak84 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:45:
Dat is volgens mij precies wat de quote van @matroosoft wil laten zien. Dat die "er is maar 1 merk, toevallig het merk wat ik gekocht heb, dat fantastisch is, en de rest is ruk"-instelling belachelijk is.
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic