Dat Tesla qua techniek ver vooruitloopt, dat lijkt mij ook. Maar b.v. een mux vindt de accutechniek eigenlijk ongeschikt voor een EV; alleen door extreem veel aandacht aan accu management te besteden, werkt het met die cellen. Nemen veel ruimte in, worden ongelijkmatig warm etc. De nieuwe Tesla accucellen zien er heel anders uit, maar ik kan me voorstellen dat andere merken al zo ver of verder zijn op dat vlak.
fevo-1190 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 06:41:
Gister even in de ID3 gezeten.
Echt een mooie wagen van buiten, maar van binnen oei..
toch wel wat bezuinigingen doorgevoerd naar het interieur .
Maar desondanks chapeau voor VW dit word een verkoopknaller.
Worden er eigenlijk nog wel lelijke EV’s gemaakt?
Vind ze stuk voor stuk prachtig en dat geluid ook subliem

Nou, ik denk dat de Tesla Model X nog wel echt lelijk te noemen is, dat is de BMW X6/potvis onder de EVs. Mede gericht op de Chinese markt, die een stuk wansmakelijker is dan de Europese. De Model X is wel imposant, net als de X6 dat is, maar er is volgens mij geen autokenner die hem mooi vindt.
BlakHawk schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 06:34:
[...]
Ik had het ook over verkeersveiligheid.
Zwitserse verzekeraar concludeerde vorig jaar al dat de elektrische auto’s met veel vermogen 40% vaker bij ongevallen betrokken waren.
https://www.axa.ch/en/pri...sh-test-electric-car.html
“the claims frequency for larger, powerful models in the luxury car/SUV category is around 40 per cent higher. One reason for this is the acceleration behavior of e-cars, according to accident researchers.”
Op dat moment in 2019 kan het eigenlijk alleen maar over de Model S en X gaan.
En kwa fun... toevallig was mijn vorige auto in 5,9 SeC naar de 100 en daar had ik niet minder fun in dan in de Model 3. Als je een stapje terug doet, merk je dat wel weer even. Dat wel.
Rijplezier qua EVs zit hem voor liefhebbers in onmiddellijke gasrespons, laag zwaartepunt en snelle acceleratie. Nog even en elk wiel heeft zijn eigen motor, wat qua torque vectoring ongekende mogelijkheden biedt. Rijplezier en EV zijn uitstekend te verenigen imo.
Mijn huidige auto gaat in iets meer dan 6 sec naar de 100. De EV waar we voor sparen (mogelijk Ampera-e, Kona/Soul/Niro EV, i3), gaat dat sowieso niet redden (Tesla's, EQC, i-Pace niet haalbaar).
Vergelijking met je vorige auto is denk ik niet makkelijk gemaakt, omdat rijplezier in een auto met ICE ook voortkomt uit toenemend motorgeluid, raken van je sweet spot (VTEC, turbo) etc. Mijn Forester heeft een lekker boxer geluid en vanaf de 3500 toeren krijg je een fijne duw in de rug. Vanaf de 5000 toeren zingt ie een erg fijn liedje. In een EV gaat het plezier in andere dingen zitten. Voor mij zit er ook plezier in de stilte aan boord en de wetenschap dat je geen rotzooi uitstoot. Maar ik vind het wel jammer dat er qua acceleratie geen vooruitgang in zit.
Actieradius van de plaid zie ik helemaal zitten.
Maar door 50% grotere accu capaciteit en derde motor en het gewicht wat dat met zich meebrengt, moet ik dat sneller eerst zien dan geloven.
Dat gewicht moet toch een bocht om.
Mogelijk valt de gewichtstoename mee door andere accutechniek. Het gewicht per kWh zal afnemen. Die extra motor, dat zijn de kilo's niet.
Neem de Porsche Taycan, die heeft een tijd van 7:42 neergezet op de ring. Een gemodificeerde Model 3 laatst 8:07.
Dat zijn hele mooie tijden, maar een veel tragere Renault Megane RS Trophy doet dat in 7:40.
De snelste 911 zit zelfs bijna een minuut onder de tijd van een Taycan op 6:47.
Uiteindelijk betekent meer vermogen, of een snellere 0-100 tijd niet dat je daadwerkelijk sneller bent.
Op een circuit niet, idd. Maar voor dagelijks gebruik zijn 0-50 tijd (in de stad, waar EVs absurd excelleren), 0-100 tijd en 80-120 tijd wel degelijk van invloed op hoe vlot je beweegt t.o.v. ander verkeer.
Kwa specs gaat die het niet winnen natuurlijk.
Wat mij als koper wel zou “steken” is dat je nog steeds een auto uit modeljaar 2012 koopt.
Ondanks dat ik onder de streep voor de Tesla zou kiezen, praktischer en superchargers zijn al genoeg reden daarvoor.
De S vind ik de laatste tijd wel echt verjaren kwa uiterlijk.
Ik stond laatst naast een Taycan en dat is echt wel een mooie wagen. Maar hij is niet groot, het is absoluut geen Panamera.
Bij mij persoonlijk zou de Porsche een auto voor erbij zijn, de S kun je overal voor gebruiken.
Dan zou ik het uiterlijk van de S voor lief nemen.
Hm, ik zou de Taycan Sport Turismo graag als eerste auto gebruiken. Voor vakanties gaat er weinig boven een Model S, praktisch gebruiksgemak is echt top. Ja een model X, maar als je die ergens aan zee parkeert moet je steeds Greenpeace activisten wegjagen die hem de zee in willen duwen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Dieken Taffert op 25-09-2020 10:40
]