• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-01 19:51
bottom line schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:32:
[...]

Nai11 heeft een afgunst tegenover Tesla en is een waterstof believer. En aangezien zijn pa met een MG rijdt, kwijlt hij op het merk/china/vag
Gewoon hem laten doen in zijn wereldje.
Dat verklaart een hoop. Ik respecteer in iedereen zijn mening en voorkeur.

Ik geloof alleen niet meer in Nikola haha.

Ik vind het zo jammer dat bijv de e208 en corsa e zo duur zijn in Nederland. Het is gewoon schofterig. De e208 kan je bij de dealer in België met een babbel voor 27.5 mee krijgen haha weliswaar basismodel maar en dat is zonder subsidies! Hier is hij gewoon 35k. Zo schiet het gewoon niet op.

Verwijderd

MooDyBLueS schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:35:
[...]

Nou, daar ga ik dus juist niet vanuit. Je mag het best weten... voor de e-Niro ga ik uit van € 7.500 restwaarde (inruilwaarde) na 10 jaar. Dat is vergelijkbaar met een Nissan Leaf vandaag de dag met 110 km bereik.

[...]

Nee, onderhoud is helemaal niet de vraag. Sorry maar dan ben je gewoon slecht geïnformeerd. En dan heb ik het niet over de Tesla uitzonderingen, want Tesla's zijn relatief gezien erg duur, hebben dure onderdelen en zo weet ik dat je bij een Tesla Model S zo'n € 425 voor een kleine beurt en maar liefst € 1.025 voor een grote beurt betaalt.
Compleet onwaar: https://www.tesla.com/nl_NL/support/car-maintenance
Onderdelen zijn ook veel goedkoper dan bij de andere premium-merken.
Tesla is echter op wel veel meer vlakken een uitzondering, het zijn namelijk verre van normale auto's. Ze hebben banden die flink wat maten groter zijn dan gemiddeld, hebben zeer krachtige motoren, grote tot zeer grote accu's en dito gewicht en dat werkt allemaal mee. Om nog maar te zwijgen over de (gemiddeld genomen) niet al te beste bouwkwaliteit.
Onzin, alleen met de idiote push van vorig jaar zijn er een paar auto's minder goed schoongemaakt. Waar is je bron? Mijn bron zegt heel wat anders: https://www.bloomberg.com...019-tesla-model-3-survey/
Je kan geluk hebben en als een Tesla goed afgewerkt is, heb je een topauto te pakken, maar helaas zijn er genoeg maandagmorgen modellen en heeft Tesla shortcuts genomen bij bouwkwaliteit en afwerking om aan prijzen en levertijden te voldoen. Geen Tesla-haat hoor, maar puur constatering van wat er gebeurd met hun auto's.
Bron?

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:40:
[...]

Compleet onwaar: https://www.tesla.com/nl_NL/support/car-maintenance
Onderdelen zijn ook veel goedkoper dan bij de andere premium-merken.
Je verwijst naar een pagina zonder prijzen. Ik verwijs je graag naar eentje mét prijzen:
Afbeeldingslocatie: https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/schermafbeelding-2016-08-19-om-09-06-34-png.190695/

Dit heeft iemand op het Tesla Motors Club forum geplaatst die zelf een Model S rijdt. Komt niet uit de lucht vallen dus. Evengoed moet ik erkennen dat het me nu pas opvalt dat de eerdere grote beurt € 825, wat toch weer € 200 scheelt, maar verre van de prijzen voor de normale EV's.
Onzin, alleen met de idiote push van vorig jaar zijn er een paar auto's minder goed schoongemaakt. Waar is je bron? Mijn bron zegt heel wat anders: https://www.bloomberg.com...019-tesla-model-3-survey/

[...]

Bron?
YouTube: Tesla Model 3 Performance - I'm Done With It
Ik kan je tientallen voorbeelden geven, maar als je die nodig hebt, heb je oogkleppen op en ga ik er verder niet op in.

En wie heeft het over schoonmaken? Ik heb het niet over een paar haarfijne krasjes in de lak (ja, daar weet ik ook van), ik heb het over panelen die niet goed aansluiten, lekkages in achterlichten, lekkages in de kofferbak, slechte geluidsisolatie op hoge snelheid en ga zo maar door. Dit betreft allemaal de Model 3, hun meest recente auto.

Ik ben absoluut geen Volkswagen/VAG fan, maar als ik zie dat mensen de ID.3 afbranden vanwege wat softwareproblemen, dan kan ik niet begrijpen dat er mensen oogkleppen op hebben voor de algemeen bekende Tesla problematiek. En nee, ik beweer niet dat alle of de meeste Tesla's zo zijn, absoluut niet. Ik heb zo'n 30 collega's met een Model 3 en de meeste zijn extreem tevreden, maar er zijn er zeker 7 die serieus problemen ondervinden uit eerder genoemde categoriën en die hebben allemaal ook meerdere problemen, waarvoor ze meerdere keren teruggeweest zijn en het meeste niet opgelost is, precies als in de video hierboven.

Maar goed, ik hou erover op want jij hebt oogkleppen op of durft de realiteit niet onder ogen te zien, dus ik ga er verder ook niet meer op in.

Edit: Kijk maar eens naar SjoerdV hieronder die een e-Niro heeft, die bevestigt zojuist wat ik zeg. En de e-Niro is vrijwel even duur als een Model 3. Nu ben jij aan de beurt om met cijfers omtrent Model 3 onderhoud te komen en te bewijzen dat die ook maar in de buurt kan komen van de e-Niro bijvoorbeeld.

[ Voor 36% gewijzigd door MooDyBLueS op 24-09-2020 20:52 ]

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-01 15:13

WhySoSerious

Be the change.

MooDyBLueS schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:35:
[...]

Nou, daar ga ik dus juist niet vanuit. Je mag het best weten... voor de e-Niro ga ik uit van € 7.500 restwaarde (inruilwaarde) na 10 jaar. Dat is vergelijkbaar met een Nissan Leaf vandaag de dag met 110 km bereik.

[...]

En als we het over slijtage hebben: er is vrijwel niets wat slijt aan een EV, geen distributieriem/-ketting, remmen slijten nauwelijks vanwege het regeneratief remmen meest van tijd, geen oliën, en ga zo maar door.
Vorige week lagen de wielen er af (om de banden te vervangen). Remschijven zijn bijna als nieuw, met 68K op de teller.

De week daarvoor beurtje gehad. €150,- bij de dealer.

Kan slechter :Y)

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-01 18:53
jzoin2 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:38:
[...]

Ik vind het zo jammer dat bijv de e208 en corsa e zo duur zijn in Nederland. Het is gewoon schofterig. De e208 kan je bij de dealer in België met een babbel voor 27.5 mee krijgen haha weliswaar basismodel maar en dat is zonder subsidies! Hier is hij gewoon 35k. Zo schiet het gewoon niet op.
Het is inderdaad ernstig duur. In aanschaf. Maar als je een beetje goedkoop (thuis) kan laden, en je gaat de TCO en gebruik berekenen over een jaar of 6...dan is de EV vanaf een kilometer of 10000-12000 per jaar even duur of goedkoper. Uitgaande van gelijke afschrijving (omdat we van allebei niet weten wat de toekomst brengt) en gelijk onderhoud (dus dat valt hoogstwaarschijnlijk extra uit in het voordeel van de EV). De 4k subsidie helpt daar overigens wel bij, anders moet je meer rijden :)

Verwijderd

MooDyBLueS schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:45:
[...]
Je verwijst naar een pagina zonder prijzen. Ik verwijs je graag naar eentje mét prijzen:

Dit heeft iemand op het Tesla Motors Club forum geplaatst die zelf een Model S rijdt. Komt niet uit de lucht vallen dus. Evengoed moet ik erkennen dat het me nu pas opvalt dat de eerdere grote beurt € 825, wat toch weer € 200 scheelt, maar verre van de prijzen voor de normale EV's.
Van wanneer is dit?

Is het verplicht om je garantie te behouden?

Je moet je remmen gewoon checken elk jaar en dat is het. Wellicht even op een brug of er niks is losgetrild en klaar ben je.
[...]
Ik kan je tientallen voorbeelden geven, maar als je die nodig hebt, heb je oogkleppen op en ga ik er verder niet op in.
Anecdotes <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< statistisch bewijs zoals ik heb gepost.

• jzoin2
[...]

[Afbeelding]

[...]

Ik zie alle rekeningen bij ons op kantoor. Van onderhoud x tot de m3.

We rijden veel, dus bestwel wat slijtages van de reguliere dingen (remmen etc). Banden gaan ook harder, komt ook door het gewicht van de auto.

Twee belangrijke opmerkingen;
- Er gaat niet veel kapot, maar als er iets kapot gaat. Dan zijn de rekeningen erg hoog. Hoger dan bmw of mercedes. Vaak is het wel zo dat elektronische dingen vaak wel onder garantie of coulance worden gedaan. Bijv dingen gerelateerd met de accu worden we vaak gematst, maar die rekeningen zijn echt ... beyond (3,4,5, 6k +). Gemiddelde leaserijder ziet dit trouwens niet, aangezien rekening direct wordt doorgestuurd. Ik zou zelf nooit een Tesla tweedehands kopen zonder garantie!
- Prijs voor regulier onderhoud is ook hoger dan de “duitse” merken.

• jzoin2
Prullenbak84 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:50:
[...]

Het is inderdaad ernstig duur. In aanschaf. Maar als je een beetje goedkoop (thuis) kan laden, en je gaat de TCO en gebruik berekenen over een jaar of 6...dan is de EV vanaf een kilometer of 10000-12000 per jaar even duur of goedkoper. Uitgaande van gelijke afschrijving (omdat we van allebei niet weten wat de toekomst brengt) en gelijk onderhoud (dus dat valt hoogstwaarschijnlijk extra uit in het voordeel van de EV). De 4k subsidie helpt daar overigens wel bij, anders moet je meer rijden :)
Eens, maar ik zie persoonlijk een cut op btw en bpm dan de subsidies. De huidige prijzen zijn geweldig voor de merken én overheid. Niet voor de consument.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:50:

Anecdotes <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< statistisch bewijs zoals ik heb gepost.
Wanneer heb je statistisch bewijs gepost? Ik heb je geen enkel bedrag horen noemen?! Zie ook hieronder weer iemand die bevestigt dat Tesla's duurder zijn dan de Duitse premium merken.

Je moet gewoon kappen met deze onzin die je uitkraamt en met cijfers komen. Ik geef je net een bron van iets wat je niet gelooft en jij reageert binnen no-time (zonder dus die video ook maar gekeken te hebben!) weer zonder enige inhoudt. En die bedragen komen van Tesla zelf, dat zijn ook feiten. Ik wens je een fijne avond, je oogkleppen heb je al op dus slapen zal je goed.

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
jzoin2 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:11:
[...]

Ik rij zelf een tesla m3 en heb een maand de leaf mogen rijden en een mg een week meegereden.

Weet echt niet waar je op baseert dat de mg een betere kwaliteit heeft. Je hoort elk kraakje, vering is superzacht, software is traag. Vond het op bepaalde punten echt ali express achtig.
Nissan leaf (laatste model) is gewoon oerdegelijk, van a tot z. Steengoede auto.

Tesla mist hier een daar een rubbertje en slechte lak. Maar de bouwkwaliteit is voor de rest in orde. Voorheen reed ik bmw en daar was de bouwkwaliteit uitmuntend alhoewel ik vaak in de steek ben gelaten op motorisch en elektronisch gebied (injectiesysteen). Maar ik vind bouwkwaliteit en betrouwbaarheid twee verschillende dingen.
Traagheid software en/of hardheid vering hebben niets met kwaliteit of degelijkheid te maken.

Degelijkheid betekent soliditeit. Zit het goed in elkaar geschroefd? Is het na x/y/z kilometer nog allemaal in orde? Verschilfert het stuurwiel na x kilometer? Dat is kwaliteit.

Tragere software heeft niets met kwaliteit te maken, maar met niveau. Net als een grotere batterij of een die meer efficiënt is.

Elk kraakje horen? Ik weet niet welke mishandelde MG jij hebt gereden, maar die van mijn vader is fluisterstil, je hoort niets kraken al rij je te hard op een drempel. Leaf heb ik geen ervaring mee eerlijk gezegd.

• naii11
jzoin2 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:56:
[...]

Eens, maar ik zie persoonlijk een cut op btw en bpm dan de subsidies. De huidige prijzen zijn geweldig voor de merken én overheid. Niet voor de consument.
BPM is door de beruchte Nederlandse Roverheid op Co2 uitstoot van de wagen afgestemd, nadat de EU Den Haag een stomp op de neus had gegeven (moet vaker gebeuren). Dus ofwel het hele BPM systeem moet weer worden omgegooid (andere grondslag) of het kan niet in het huidige systeem.

Al zou je de BTW eraf halen, dan nog gaan fabrikanten de fabrieksprijs opkrikken om de zakken te vullen.

Ik denk dat je het beste de MRB kunt vrijstellen. EV's zijn veel te zwaar. Als alles gelijk is met ICE auto's zou je achterlijk zijn om een EV te kopen. MRB vrijstelling voor EV's en karren maar, al is de bijtelling evenveel.

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:51
naii11 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:08:
[...]

BPM is door de beruchte Nederlandse Roverheid op Co2 uitstoot van de wagen afgestemd, nadat de EU Den Haag een stomp op de neus had gegeven (moet vaker gebeuren). Dus ofwel het hele BPM systeem moet weer worden omgegooid (andere grondslag) of het kan niet in het huidige systeem.

Al zou je de BTW eraf halen, dan nog gaan fabrikanten de fabrieksprijs opkrikken om de zakken te vullen.

Ik denk dat je het beste de MRB kunt vrijstellen. EV's zijn veel te zwaar. Als alles gelijk is met ICE auto's zou je achterlijk zijn om een EV te kopen. MRB vrijstelling voor EV's en karren maar, al is de bijtelling evenveel.
Evs zijn al vrijgesteld van MRB

• jzoin2
naii11 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:08:
[...]

Roverheid hahahahhhah

• naii11
Dieken Taffert schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:29:
[...]

Degelijkheid gaat veel verder dan bouwkwaliteit/materiaalgebruik. Het is me een raadsel waarom je zo hoog opgeeft van die MG, ik vind het nogal plastic fantastic van dichtbij. Volgens mij verwar je bouwkwaliteit met "premium feel", ik vind dat twee verschillende zaken. Qua premium feel doet die MG het wel redelijk van binnen.

Autocar over de MG ZS EV:

[...]

Over het goedkope, krasgevoelige plastic binnenin van de MG zeurt elke website die auto's test.

Een Leaf schat ik qua bouwkwaliteit absoluut hoger in, ook een Ampera-e schat ik hoger in qua bouwkwaliteit. Ik weet wel waar ik qua betrouwbaarheid de voorkeur voor heb, dat moet grotendeels nog blijken maar de Chinese auto-industrie heeft een matige pedigree.

@jzoin2 : dat dus! Je posting even gemist ;)

[...]

Onzin als in niet-functioneel? Zo veel toeters en bellen aan een auto zijn in wezen onzin. Binnen de 6 sec naar 100 is fun voor velen, en fun is een belangrijk aspect van auto rijden wat mij betreft.

Een vlotte EV zou mij elke dag met een glimlach op mijn werk afleveren. Onzin? Daar ben ik nog niet zo zeker van ;)

[...]

Nou, die conclusie was de TopGear conclusie volgens mij van de Model S P100D Ludicrous versus de Taycan Turbo S. De Plaid kan dat wel eens veranderen. Een stuk sneller, veel grotere actieradius. De Model S biedt daarnaast veel meer binnenruimte en bagageruimte, er is geen EV waar je beter mee op vakantie kunt gaan lijkt me, ook gezien het Supercharger netwerk. Qua interieur afwerking en rijgedrag is de Taycan nauwelijks te kloppen denk ik. Ook qua accukoeling fenomenaal, die blijft gaan. De Model S lijkt me de betere allround auto. De Taycan de betere sportauto.

Maar goed, dat is een poging tot objectiviteit. Zelf ben ik te veel Porsche-fan om de Taycan Sport Turismo te laten staan voor de S Plaid, als ik me dat soort auto's kon veroorloven (en nee, dat kan ik niet ;)).
Ampera hogere bouwkaliteit dan MG? Sorry, daarmee is alle geloofwaardigheid het raam uit.

En waarom zou ik moeten afgaan op de onzin betaalde recensies van tijdschriften? Ik heb er zelf in gezeten, in gereden en sinds anderhalve maand heeft mijn pa er een.

De Ampera gaf me het gevoel in een jaren 90 Amerikaanse auto te zitten. Van meet af aan sneu. Het ontwerp (buiten en binnen), materiaalgebruik, torque steer. Alles. De MG lijkt 2x zoveel waard. Nee, niet de aandrijflijn, dat is duidelijk.

• naii11
trippelb schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:13:
[...]

Evs zijn al vrijgesteld van MRB
Nee, EV's zijn NOG vrijgesteld van MRB. We hebben het over langere termijn aantrekkelijk maken/houden van EV's.

EV's hebben 400-600 kilo aan vet mee te sleuren. Niemand koopt/leaset meer een EV met dezelfde bijtelling en zoveel kilo aan extra mrb.

• jzoin2
naii11 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:05:
[...]

Traagheid software en/of hardheid vering hebben niets met kwaliteit of degelijkheid te maken.

Degelijkheid betekent soliditeit. Zit het goed in elkaar geschroefd? Is het na x/y/z kilometer nog allemaal in orde? Verschilfert het stuurwiel na x kilometer? Dat is kwaliteit.

Tragere software heeft niets met kwaliteit te maken, maar met niveau. Net als een grotere batterij of een die meer efficiënt is.

Elk kraakje horen? Ik weet niet welke mishandelde MG jij hebt gereden, maar die van mijn vader is fluisterstil, je hoort niets kraken al rij je te hard op een drempel. Leaf heb ik geen ervaring mee eerlijk gezegd.
Fluisterstil. Kom op man. Neem jou niet meer serieus haha.

Lexus hybrid is stiller dan die mg gozer. Of rij ik keertje mee met de tesla.

• naii11
jzoin2 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:17:
[...]

Fluisterstil. Kom op man. Neem jou niet meer serieus haha.

Lexus hybrid is stiller dan die mg gozer. Of rij ik keertje mee met de tesla.
Ik heb een Tesla. Wat brul je nou?

Fluisterstil moet ik wellicht specificeren. Ik heb het over piepen en kraken. Je hoort helemaal niks. Zit heel degelijk in elkaar.

En lekker logisch, SAIC maakt 7 miljoen auto's per jaar, heeft alles van VAG geleerd, en doet dit al decennia.
En nog een ding: ik heb de gemiddelde Chinese arbeider VEEL hoger zitten dan de gemiddelde luie, ongedisciplineerde, mondige Westerling. Behalve Duitsers/Zwitsers hooguit.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:57
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:14:
[...]
Sorry hoor, maar ik vind dat je hier een beetje doorslaat in je Tesla-haat. :)
Zoals ik al vaker zeg heb ik helemaal geen Tesla haat. Ik geef alleen wel af en toe tegengas aan jou als Tesla fan-boy. Ik vind dat Tesla nl. prima auto's heeft. Alleen veel beter dan de rest zijn ze niet meer. Technisch zijn ze wat beter, de bouwkwaliteit is juist wat minder. Het is maar net waar je het meeste om geeft.
We hebben hier het afgelopen maanden continue gehad over de vergelijking tussen de Taycan en de Model S (uit 2012) terwijl de S de helft goedkoper was.

De Taycan en de Plaid Model S zijn juist geweldig te vergelijken en het laat zien dat Porsche nog even wat moet doen om Tesla bij te houden.
In beide gevallen zijn het compleet andere auto's. Een Taycan vergelijken met een model S vind ik onzinnig, net als dat ik vind dat je de Plaid ook niet met een Taycan kunt vergelijken. En Porsche die nog even wat moet doen? Laten we eerst eens kijken wat er in de praktijk van die specs overblijven. Op papier zou een Tesla b.v. ook veel zuiniger moeten zijn dan de Taycan terwijl het in een praktijkomgeving een paar km scheelt.

[removed]

• redwing
[...]
[Afbeelding]

En uit praktijk ervaring van collega's in zowel Amerika als Nederland blijkt ook dat er vaak nog wel wat extra 'onderhoud' nodig is. Daarnaast zijn er nog veel auto's die bouwkundig niet goed in elkaar zitten (lekke lampen, plaatwerk dat niet aansluit of zelfs niet goed vast zit). In alle gevallen doet Tesla het af als 'volgens spec' en wordt er niets onder garantie gedaan.

En zoals al eerder gezegd gaat het duidelijk steeds beter, maar het blijft een zwak punt van Tesla.

[removed]

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:53
naii11 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:15:
[...]

Ampera hogere bouwkaliteit dan MG? Sorry, daarmee is alle geloofwaardigheid het raam uit.

En waarom zou ik moeten afgaan op de onzin betaalde recensies van tijdschriften? Ik heb er zelf in gezeten, in gereden en sinds anderhalve maand heeft mijn pa er een.

De Ampera gaf me het gevoel in een jaren 90 Amerikaanse auto te zitten. Van meet af aan sneu. Het ontwerp (buiten en binnen), materiaalgebruik, torque steer. Alles. De MG lijkt 2x zoveel waard. Nee, niet de aandrijflijn, dat is duidelijk.
Een MG roest al voordat hij de dealer verlaat. Veel exemplaren tonen aan dat er systematisch een probleem is met het galvaniseren van de carrosserie bij MG.
Daarnaast lees je in reviews dat de stijfheid van de constructie te wensen over laat. Bij rijden over hobbels kraakt de constructie bij de voorruit.
In het MG topic hier heeft iemand last van een hoofdzekering, waardoor de auto al een tijd bij de dealer staat. Volgens de post geen losstaand geval.
De MG is natuurlijk de ultieme budget auto, een beetje de Dacia van de EV’s. Ergens ga je dat soort dingen terugzien en met name het roestprobleem is toch echt een issue.

Overigens werkt de fabrikant nauw samen met General Motors en VAG, maar blijkbaar hebben ze de les over kwaliteit overgeslagen.

• naii11
fisherman schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:37:
[...]

Een MG roest al voordat hij de dealer verlaat. Veel exemplaren tonen aan dat er systematisch een probleem is met het galvaniseren van de carrosserie bij MG.
Daarnaast lees je in reviews dat de stijfheid van de constructie te wensen over laat. Bij rijden over hobbels kraakt de constructie bij de voorruit.
In het MG topic hier heeft iemand last van een hoofdzekering, waardoor de auto al een tijd bij de dealer staat. Volgens de post geen losstaand geval.
De MG is natuurlijk de ultieme budget auto, een beetje de Dacia van de EV’s. Ergens ga je dat soort dingen terugzien en met name het roestprobleem is toch echt een issue.

Overigens werkt de fabrikant nauw samen met General Motors en VAG, maar blijkbaar hebben ze de les over kwaliteit overgeslagen.
Jij.. Ja sorry, ik wilde jou niet beledigen en ik zou dat ook niet tegen jou zeggen.

Ik heb ze beide op 1 dag proefgereden (voor en met m'n vader). En dit was mijn eerlijke belevenis.

De MG roest overigens helemaal niet. Niet als ie bij de dealer staat, niet na 50.000 km. Waar baseert gij dat op?

Dat van de hoofdzekering las ik zojuist ook in het MG subforum. Echter blijkt hij de enige te zijn die daarover een klacht heeft, zoals meerdere forumleden zeiden.

Inderdaad, je zou het als de Dacia van de EV's kunnen zien. Maar dan wel een Dacia met een luxe interieur, alle mogelijke opties, en, tot nu toe, een degelijke afwerking.

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:51
naii11 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:16:
[...]

Nee, EV's zijn NOG vrijgesteld van MRB. We hebben het over langere termijn aantrekkelijk maken/houden van EV's.

EV's hebben 400-600 kilo aan vet mee te sleuren. Niemand koopt/leaset meer een EV met dezelfde bijtelling en zoveel kilo aan extra mrb.
Ik ben ontzettend blij dat de stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto’s van voorbijgaande aard zijn. Het bied een voordeel/incentive voor mensen om nu de keuze te maken.

Indien dit van blijvende aard zou zijn, en er in de toekomst niemand meer MRB betaald dan moeten deze opbrengsten weer ergens anders vandaan komen. Toekomstige concurrentie tussen ICE en EV ben ik op dat vlak niet zo bang voor, de ICE wordt langzaam maar zeker steeds zwaarder belast en op termijn niet alleen in stadscentra maar ook daar buiten verboden.

• naii11
trippelb schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:41:
[...]

Ik ben ontzettend blij dat de stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto’s van voorbijgaande aard zijn. Het bied een voordeel/incentive voor mensen om nu de keuze te maken.

Indien dit van blijvende aard zou zijn, en er in de toekomst niemand meer MRB betaald dan moeten deze opbrengsten weer ergens anders vandaan komen. Toekomstige concurrentie tussen ICE en EV ben ik op dat vlak niet zo bang voor, de ICE wordt langzaam maar zeker steeds zwaarder belast en op termijn niet alleen in stadscentra maar ook daar buiten verboden.
Je kunt geen moderne ICE verbieden in de stad. Als je nu een hoogmoderne Euro temp 6d zou kopen, zou dat pas in 2035 verboden kunnen worden. En groenlinks tokkies daargelaten, er moet een daadwerkelijke norm voor uitstoot zijn. De uitstoot van moderne ICE is heel laag en nauwelijks uit te bannen en 0 uitstoot is geen maatstaf die juridisch houdbaar is (zonder wetswijzigingen).

In ieder geval, ik bedoelde voordelen totdat de ICE en EV in TCO vergelijkbaar zijn.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:58
MooDyBLueS schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:01:
[...]

Wanneer heb je statistisch bewijs gepost? Ik heb je geen enkel bedrag horen noemen?!
Tesla's hebben helemaal geen regulier onderhoud nodig. Die prijslijst van jou is van 5 jaar geleden.
Heeft mijn auto een jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig?
Uw Tesla heeft geen jaarlijkse onderhoudsbeurt en vloeistofverversingen nodig. Raadpleeg de meest actuele onderhoudsaanbevelingen in de gebruikershandleiding voor uw Tesla.
De enige (aanbevolen) reguliere onderhoudskosten zijn momenteel:
  1. Interieurluchtfilter vervangen om de 2 jaar
  2. HEPA-filter vervangen om de 3 jaar
  3. Remvloeistof testen om de 2 jaar
  4. Aircoservice voor Model S, X, 3 om de 2, 4, 6 jaar
  5. Remklauwen reinigen elk jaar of om de 20.000 km
Ik heb geen idee wat dit kost want ik heb mijn Model S nog geen 2 jaar.
Ongelooflijk hoeveel FUD er hier uit de 2e en 3e hand over Telsa wordt gespuwd..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-01 11:58
RonaldPr schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:29:
[...]
Ik kan prima lezen en je schreef dit.

De dealer bepaalt overigens wat ze als fiscale prijs opgeven.

En daar reageerde ik op.
Dat jij de context van mijn opmerking blijkbaar niet meekrijgt ligt toch echt aan je leesvaardigheid,

Keep rolling sixes!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
redwing schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:28:
[...]

Zoals ik al vaker zeg heb ik helemaal geen Tesla haat. Ik geef alleen wel af en toe tegengas aan jou als Tesla fan-boy. Ik vind dat Tesla nl. prima auto's heeft. Alleen veel beter dan de rest zijn ze niet meer. Technisch zijn ze wat beter, de bouwkwaliteit is juist wat minder. Het is maar net waar je het meeste om geeft.

[...]

In beide gevallen zijn het compleet andere auto's. Een Taycan vergelijken met een model S vind ik onzinnig, net als dat ik vind dat je de Plaid ook niet met een Taycan kunt vergelijken. En Porsche die nog even wat moet doen? Laten we eerst eens kijken wat er in de praktijk van die specs overblijven. Op papier zou een Tesla b.v. ook veel zuiniger moeten zijn dan de Taycan terwijl het in een praktijkomgeving een paar km scheelt.
Denk dat het voor ons ‘leken’ nogal lastig is om te beoordelen of Tesla technisch iets beter is (ik neem aan dat je doelt op alle andere ev’s). Je hebt immers geen insights in de techniek of r&d van Tesla.
Wat ik wel weet is dat de eerste Model S uit 2013 het soms beter doet qua range en charging, zeker beter doet qua efficiency dan de meeste EV’s die nu worden gemaakt. Dat zegt veel.
Ook is het zo dat de M3 een van de, zo niet beste EV is die beschikbaar is. Een auto uit 2017. Inmiddels 3 jaar oud.
Wellicht zie je die voorsprong nu niet direct meer terug, maar is die veel groter dan je zou denken of weten (ik weet het ook niet).
Vergeet tevens niet dat Tesla een gigantische connected fleet heeft.

Verwijderd

RichieB schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:02:
[...]

Tesla's hebben helemaal geen regulier onderhoud nodig. Die prijslijst van jou is van 5 jaar geleden.

[...]

Ongelooflijk hoeveel FUD er hier uit de 2e en 3e hand over Telsa wordt gespuwd..
@MooDyBLueS Excuses aanvaard, ik volg EV's al 6 jaar op de voet en als je mijn track-record terugzoekt in dit topic zal je zien dat 95% van de dingen die ik zeg zijn uitgekomen.

Ik heb geen Tesla fan-boy, ik kijk puur naar de statistieken en de feiten die bekend zijn om elektrische auto's. Zie de Bloomberg-survey, die STATISTISCH laat zien dat het best wel okay zit met de kwaliteit.

Anekdotes zijn niet interessant.

Wat ik wel zal zeggen is het volgende:

We kunnen pas over 5 jaar weten of een Model 3 goedkoper is dan vergelijkbare auto's in zijn klasse. Ik vermoed van wel. Zie namelijk ook deze Model X: https://electrek.co/2020/...leage-repair-maintenance/

Een Model 3 zal VEEL goedkoper uitvallen gemiddeld dan een Model X. Dat is zeker.

Zal het goedkoper zijn dan een Merdeces of BMW na 5 jaar als je alle kosten meerekend? Ik denk het wel, maar we moeten nog even 4 jaar wachten tot we het zeker weten :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2020 22:55 ]

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-01 08:22
Prijzen in België zijn bekend voor de Enyaq: https://autofans.be/nieuw...t-elektrisch-prijskaartje
zouden de prijzen in Nederland gelijk zijn?

WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• RichieB
Als ze hier duurder zijn koop je ‘m gewoon in België. Met de BPM van 0 is dat een heel eenvoudige importprocedure.

• redwing
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:30:
[...]

@MooDyBLueS Excuses aanvaard, ik volg EV's al 6 jaar op de voet en als je mijn track-record terugzoekt in dit topic zal je zien dat 95% van de dingen die ik zeg zijn uitgekomen.
:D
Ik heb geen Tesla fan-boy, ik kijk puur naar de statistieken en de feiten die bekend zijn om elektrische auto's. Zie de Bloomberg-survey, die STATISTISCH laat zien dat het best wel okay zit met de kwaliteit.
Als je alles van Tesla ophemelt en alles van andere EVs afdoet als ruime achterstand ben je een fanboy. Lees die survey van Bloomberg b.v. eens goed, dan zul je zien dat aan het begin (2019) gemiddeld elke auto wel een probleem had dat gefixed moest worden. Daarna is het weliswaar steeds beter geworden (precies zoals we hier continue aangeven) maar momenteel zijn ze nog steeds slechter dan de grote merken. Maar hopelijk trekken ze dit met de Model Y helemaal recht.

Daarnaast is dit een survey onder EV-eigenaren waarvan bekend is dat degene die als eerste voor een EV hebben gekozen standaard al positiever over hun auto zijn. Echt objectief is dit dus niet, al geeft het wel goed de trend aan.
Anekdotes zijn niet interessant.
Praktijkervaringen wel
Wat ik wel zal zeggen is het volgende:

We kunnen pas over 5 jaar weten of een Model 3 goedkoper is dan vergelijkbare auto's in zijn klasse. Ik vermoed van wel. Zie namelijk ook deze Model X: https://electrek.co/2020/...leage-repair-maintenance/
n=1, daarnaast had hij geluk met zijn (mileage)garantie, een X die later is gekocht was voor hetzelfde onderhoud minstens 10 tot 15k extra kwijt geweest. Voor die mileage 50k kwijt zijn is nog steeds goed, maar al een heel stuk minder indrukwekkend.
Een Model 3 zal VEEL goedkoper uitvallen gemiddeld. Dat is zeker.
Dit is dus precies wat ik bedoel. Zou je echt objectief kijken kun je hier nog helemaal niets van zeggen en moet je gewoon afwachten. Wat je momenteel ziet is dat de Tesla's die goed zijn weinig onderhoud nodig hebben (zoals geplanned). Degenen met issues echter hebben bovengemiddeld veel onderhoud nodig. Daarnaast geldt precies hetzelfde voor andere EVs die natuurlijk ook minder onderhoud nodig hebben dan een ICE.

Dat een model 3 dus veel goedkoper uit zal vallen dan vergelijkbare EVs is nog maar de vraag. Zeker is het iig niet (en al helemaal niet omdat er pas sinds een paar jaren EVs grootschalig op de markt zijn verschenen). Gewoon even een paar jaar afwachten en naar de daadwerkelijke feiten kijken dus :)
STIMPPYYY schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:05:
[...]

Denk dat het voor ons ‘leken’ nogal lastig is om te beoordelen of Tesla technisch iets beter is (ik neem aan dat je doelt op alle andere ev’s). Je hebt immers geen insights in de techniek of r&d van Tesla.
Je hebt wel inzicht in de specs zoals energiedichtheid, gewicht, efficientie e.d. En daarbij zie je dat Tesla nog steeds voor ligt, maar dat de andere merken snel dichterbij komen (nogal logisch, wet van de remmende voorsprong) Je moet wel de techniek snappen, maar dan kun je uit de gegeven specificaties heel wat halen. Dat Tesla technisch de beste EV-techniek van het moment is, is echt wel overduidelijk.
Wat ik wel weet is dat de eerste Model S uit 2013 het soms beter doet qua range en charging, zeker beter doet qua efficiency dan de meeste EV’s die nu worden gemaakt. Dat zegt veel.
Ook is het zo dat de M3 een van de, zo niet beste EV is die beschikbaar is. Een auto uit 2017. Inmiddels 3 jaar oud.
Wellicht zie je die voorsprong nu niet direct meer terug, maar is die veel groter dan je zou denken of weten (ik weet het ook niet).
Zoals gezegd ligt dat aan waar je naar kijkt. Als je puur naar het interieur en bouwkwaliteit kijkt zijn er echt wel betere EVs te vinden. Kijk je naar de techniek is Tesla zeker wel de beste. Kijk je dan weer naar de prijs/kwaliteit verhouding valt Tesla weer niet zo op. Het is allemaal afhankelijk van wat je zoekt. Voor de een zal de Tesla perfect zijn, voor de andere een Leaf, Niro, Ampera of andere EV. Als je nu naar de markt kijkt heb je in alle verschillende prijsklasses wel de keuze tussen verschillende goede auto's. En gelukkig wordt dat nog steeds meer.

Maar laten we wel wezen, het lijkt me wel duidelijk dat Tesla zich wel gevestigd heeft als automerk. Ik houd er alleen niet zo van als het merk opgehemeld wordt terwijl de feiten/data iets anders laten zien.

[removed]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
[...]

[Afbeelding]

[...]

En wie heeft het over schoonmaken? Ik heb het niet over een paar haarfijne krasjes in de lak (ja, daar weet ik ook van), ik heb het over panelen die niet goed aansluiten, lekkages in achterlichten, lekkages in de kofferbak, slechte geluidsisolatie op hoge snelheid en ga zo maar door. Dit betreft allemaal de Model 3, hun meest recente auto.

Ik ben absoluut geen Volkswagen/VAG fan, maar als ik zie dat mensen de ID.3 afbranden vanwege wat softwareproblemen, dan kan ik niet begrijpen dat er mensen oogkleppen op hebben voor de algemeen bekende Tesla problematiek. En nee, ik beweer niet dat alle of de meeste Tesla's zo zijn, absoluut niet. Ik heb zo'n 30 collega's met een Model 3 en de meeste zijn extreem tevreden, maar er zijn er zeker 7 die serieus problemen ondervinden uit eerder genoemde categoriën en die hebben allemaal ook meerdere problemen, waarvoor ze meerdere keren teruggeweest zijn en het meeste niet opgelost is, precies als in de video hierboven.

Maar goed, ik hou erover op want jij hebt oogkleppen op of durft de realiteit niet onder ogen te zien, dus ik ga er verder ook niet meer op in.

Edit: Kijk maar eens naar SjoerdV hieronder die een e-Niro heeft, die bevestigt zojuist wat ik zeg. En de e-Niro is vrijwel even duur als een Model 3. Nu ben jij aan de beurt om met cijfers omtrent Model 3 onderhoud te komen en te bewijzen dat die ook maar in de buurt kan komen van de e-Niro bijvoorbeeld.
Je hebt gelijk hoor mbt brouwkwaliteit en veelvoorkomende problemen (en oogkleppen).

(Bron: mijn vrienden die bij Tesla als monteur werken, internet staat er ook vol mee als je verder kijkt dan je neus lang is)

Is echt jammer dat er een aantal mensen zo stellig blijven beweren dat dit maar onzin is en veel beter dan bij andere merken, of alleen vinger wijzen naar ander merk is het XYZ... Alsof je nooit kritiek mag uiten richting je favoriete merk Tesla
redwing schreef op donderdag 24 september 2020 @ 23:30:
[...]

:D

[...]

Als je alles van Tesla ophemelt en alles van andere EVs afdoet als ruime achterstand ben je een fanboy. Lees die survey van Bloomberg b.v. eens goed, dan zul je zien dat aan het begin (2019) gemiddeld elke auto wel een probleem had dat gefixed moest worden. Daarna is het weliswaar steeds beter geworden (precies zoals we hier continue aangeven) maar momenteel zijn ze nog steeds slechter dan de grote merken.
Juist... Alles zo ingevuld dat het maar in het verhaal past dat Tesla altijd beter is?...

Er gaan regelmatig hele dure dingen kapot in Tesla’s @Verwijderd waarbij Tesla ook niet makkelijk is in omgang met die dure reparaties welke vaak zelfs onder garantie zouden moeten vallen!

Handgrepen, gehele MCU die dood gaat na vast aantal uren (flashgeheugen alleen kapot, maar Tesla rekent wat was het, 2400-4000€ voor alleen de hele unit vervangen..?.. Scherm dat gele randen krijgt..? Rubbers die verteren in de zon bij Model X en niet onder garantie valt?

Garantie op die nieuwe MCU (die alleen kapot gaat door een programmeerfout) is recent nog naar beneden bijgesteld als je die moet vervangen..

Naast dat alles (eigen ervaring even benoemen ) is Tesla heel erg bezig om je “netjes” weg te sturen en alles eerst “binnen specificaties” te noemen. Bij meerdere SeC’s, dit lijkt zelfs policy: stuur men eerst weg pas bij 2/3e keer misschien garantie toepassen..

Ja Tesla is goedkoper in onderhoud, maar als er iets kapot gaat ben je gelijk flink aan de beurt.

** edit **
Als je geen vast verplicht interval hebt, wilt niet zeggen dat je je Tesla niet hoeft te onderhouden op die paar beschreven punten na..... -zucht-

[ Voor 23% gewijzigd door Stef87 op 24-09-2020 23:59 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• naii11
[...]

[...]

Deze aanbevolen lijst, kun je hier gewoon een afspraak voor maken als je een operational lease hebt? Inschieten via de app, rekening doorsturen naar LP?

• redwing
naii11 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 23:41:
[...]

Deze aanbevolen lijst, kun je hier gewoon een afspraak voor maken als je een operational lease hebt? Inschieten via de app, rekening doorsturen naar LP?
Normaal gesproken wel, maar zoals altijd is het slim om van te voren LP te informeren.

[removed]

Verwijderd

@redwing Mijn excuses, zie mijn edit over de zin: "Een Model 3 zal VEEL lager uitvallen". Dit slaat natuurlijk over de vergelijking met de X.

Paar dingen.

1. Ik vind het interieur van de Model 3 ook niet echt uitzondelijk of heel mooi (ik heb dit al meerdere malen gezegd, maar iedereen leest niet goed blijkbaar)

2. In maart 2019 waarschuwde ik al over de bouwkwaliteit van de Tesla's die in NL aan zouden komen vanwege de rush die ze hadden om te verkopen

3. Bouwkwaliteit in 2019 tijdens die push en tijden in het begin van de pandemie betekent niet dat het altijd zo slecht zal zijn. Er is absoluut iets mis met de batch die toen is aangekomen, maar dat betekent niet dat het nog steeds zo is. Iedereen vergeet dit.

4. De nieuwste batches van Model 3's zullen waarschijnlijk ook uit China komen en niet uit de VS (!)
5. De S en X is niet te vergelijken met de Model 3.

6. De data of de Model 3 duurder zal zijn dan een VW, BMW of Mercedes na 5 jaar is er gewoon niet, we kunnen hier dus alleen over speculeren.

7. De model 3 is ook veel te duur nu in Europa voor wat je krijgt vind ik. Heb ik ook al meerdere keren gezegd. De importarieven en shipping maken het gewoon heel veel duurder dan een vergelijkbare auto in Amerika.

Iedereen die zegt dat ik oogkleppen op heb moet echt beter mijn posts lezen. Ik ageer alleen maar om het constante Tesla-gebash, waar nogmaals al meerder keren een topic-waarschuwing voor is geweest...

Ik bash de andere merken ook niet. Mijn enige reden dat ik hier ben is om informatie uit te wisselen over de elektrificatie van het wagenpark. Of dat nou Tesla of Huyndai of Ford is boeit mij niet.

Laat elke auto in zijn waarde, lees goed en verspreid geen nieuws van 5 jaar terug. Er zijn al heel wat mensen weggegaan uit dit topic vanwege de constante haat op Tesla. Ik heb het gevoel in dit topic dat sommige mensen liever hun vrienden/familie een ICE laten kopen dan een Tesla, puur uit nijd.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Dieken Taffert schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:29:
Onzin als in niet-functioneel? Zo veel toeters en bellen aan een auto zijn in wezen onzin. Binnen de 6 sec naar 100 is fun voor velen, en fun is een belangrijk aspect van auto rijden wat mij betreft.

Een vlotte EV zou mij elke dag met een glimlach op mijn werk afleveren. Onzin? Daar ben ik nog niet zo zeker van ;)
Ik had het ook over verkeersveiligheid.
Zwitserse verzekeraar concludeerde vorig jaar al dat de elektrische auto’s met veel vermogen 40% vaker bij ongevallen betrokken waren.

https://www.axa.ch/en/pri...sh-test-electric-car.html

“the claims frequency for larger, powerful models in the luxury car/SUV category is around 40 per cent higher. One reason for this is the acceleration behavior of e-cars, according to accident researchers.”

Op dat moment in 2019 kan het eigenlijk alleen maar over de Model S en X gaan.

En kwa fun... toevallig was mijn vorige auto in 5,9 SeC naar de 100 en daar had ik niet minder fun in dan in de Model 3. Als je een stapje terug doet, merk je dat wel weer even. Dat wel.
Nou, die conclusie was de TopGear conclusie volgens mij van de Model S P100D Ludicrous versus de Taycan Turbo S. De Plaid kan dat wel eens veranderen. Een stuk sneller, veel grotere actieradius. De Model S biedt daarnaast veel meer binnenruimte en bagageruimte, er is geen EV waar je beter mee op vakantie kunt gaan lijkt me, ook gezien het Supercharger netwerk. Qua interieur afwerking en rijgedrag is de Taycan nauwelijks te kloppen denk ik. Ook qua accukoeling fenomenaal, die blijft gaan. De Model S lijkt me de betere allround auto. De Taycan de betere sportauto.

Maar goed, dat is een poging tot objectiviteit. Zelf ben ik te veel Porsche-fan om de Taycan Sport Turismo te laten staan voor de S Plaid, als ik me dat soort auto's kon veroorloven (en nee, dat kan ik niet ;)).
Actieradius van de plaid zie ik helemaal zitten.

Maar door 50% grotere accu capaciteit en derde motor en het gewicht wat dat met zich meebrengt, moet ik dat sneller eerst zien dan geloven.

Dat gewicht moet toch een bocht om.

Neem de Porsche Taycan, die heeft een tijd van 7:42 neergezet op de ring. Een gemodificeerde Model 3 laatst 8:07.

Dat zijn hele mooie tijden, maar een veel tragere Renault Megane RS Trophy doet dat in 7:40.

De snelste 911 zit zelfs bijna een minuut onder de tijd van een Taycan op 6:47.

Uiteindelijk betekent meer vermogen, of een snellere 0-100 tijd niet dat je daadwerkelijk sneller bent.
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:26:
Dat weten we nog helemaal niet. Het hangt er helemaal af hoe de Plaid er van binnen uit ziet en hoe die rijdt. Je kan iets niet superieur noemen als die op bijna alle metrics het minder doet.

Als je nu de normale Model S en Taycan vergelijkt dan kan ik je nog begrijpen, maar wat we nu weten over de Plaid, is het waarschijnlijk niet mogelijk dat de Taycan de superieure auto gaat zijn met de huidige specs.
Kwa specs gaat die het niet winnen natuurlijk.
Wat mij als koper wel zou “steken” is dat je nog steeds een auto uit modeljaar 2012 koopt.

Ondanks dat ik onder de streep voor de Tesla zou kiezen, praktischer en superchargers zijn al genoeg reden daarvoor.

De S vind ik de laatste tijd wel echt verjaren kwa uiterlijk.

Ik stond laatst naast een Taycan en dat is echt wel een mooie wagen. Maar hij is niet groot, het is absoluut geen Panamera.

Bij mij persoonlijk zou de Porsche een auto voor erbij zijn, de S kun je overal voor gebruiken.

Dan zou ik het uiterlijk van de S voor lief nemen.

Youtube: DashcamNL

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-01 05:49
Gister even in de ID3 gezeten.

Echt een mooie wagen van buiten, maar van binnen oei..
toch wel wat bezuinigingen doorgevoerd naar het interieur .
Maar desondanks chapeau voor VW dit word een verkoopknaller.

Worden er eigenlijk nog wel lelijke EV’s gemaakt?
Vind ze stuk voor stuk prachtig en dat geluid ook subliem :*)

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:43
Isheara schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:03:
[...]

Dat jij de context van mijn opmerking blijkbaar niet meekrijgt ligt toch echt aan je leesvaardigheid,
Conclusie, jij kan zeer goed schrijven en ik heel slecht lezen.

• BlakHawk
BaBoK schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:32:
Prijzen in België zijn bekend voor de Enyaq: https://autofans.be/nieuw...t-elektrisch-prijskaartje
De 80 valt iets tegen, in het noorden was hij €2000 goedkoper dacht ik.

Verder nette prijzen! Waarom zou je nu nog een ID3 bestellen?
trippelb schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:41:
[...]

Toch ben ik van mening dat er een derde EV tarief moet komen.

Diesels worden erger belast dan benzine, waarom niet een goedkoper tarief voor EV’s?

Uiteindelijk zou een Model 3 ev op hetzelfde niveau uit moeten komen als een 3 serie bijvoorbeeld. Of een Kia e-Niro opent niveau van een Kia Niro.
[...]

[...]

Ik ben ben wel benieuwd wat leasemaatschappijen van jouw stelling vinden. Die hebben nu bijna een jaar een grote vloot rondrijden.

Ik denk dat het nog best eens tegen kan vallen en zeker niet blijft bij de punten die jij noemt.

Ik heb eigenlijk alleen maar garantiezaken bij tesla gemeld, verder nooit iets gedaan.

Toch zie ik in mij portal staan:
De totale kosten bedragen €1.102,88

Zonder specificaties verder.
STIMPPYYY schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:05:
Beste waarin?
Qua drivetrain en efficiëntie moet hij de e-Niro toch echt achter zich laten:
YouTube: We drove these electric cars until they DIED!

Model 3 - 78%
E-Niro - 90%

Hij komt wel verder, maar enkel doordat hij meer kWh in zijn accu heeft.
Procentueel komt de Model 3 minder ver.
BlakHawk schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:46:
Ik zal hem zo voor de grap laden naar 90% en kijken waarmee ik vanavond terugkom en of ik überhaupt kan laden vanavond.

Dit soort situaties komen buiten Corona meerdere keren per maand voor bij mij. En bij veel meer mensen. Ik snap helemaal dat die mensen dan niet afhankelijk willen worden van veel te dure snelladers.

De ritten van vandaag zou ik prima met een SR+ kunnen doen, maar gebrek aan garanties voor laden vanavond maakt dat zelfs een LR tekort kan schieten.

Dus naar een toekomstbestendige EV voor iedereen? Meer kWh!
Nou gisteren een uur voorverwarmd aan de laadpaal en met 90% vertrokken met de Long Range.

Overal vmax op AP en na 192km kom ik rond 21:30 thuis met nog 36% over in de accu.

Plekken voor de deur (eigen laadpaal) en de publieke laadpaal bezet. Dus geen mogelijkheid om weer te laden.

Dan heb ik dus nog zo’n 130 km rijbereik over voor deze dag.

Gelukkig Corona, dus thuis en gaat hij straks aan de lader.

Edit:
Trouwens wel weer apart, ik kom met 36% gisteren thuis en nu staat hij opeens op 39%. Die accu van mij heb ik weinig vertrouwen in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IIDMFaiaA7BaUZ--_L1eJ4MxBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1MoF3aT8u75ZbTFWPssnkgSC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 25-09-2020 08:02 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:29
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:30:

Een Model 3 zal VEEL goedkoper uitvallen gemiddeld dan een Model X. Dat is zeker.

Zal het goedkoper zijn dan een Merdeces of BMW na 5 jaar als je alle kosten meerekend? Ik denk het wel, maar we moeten nog even 4 jaar wachten tot we het zeker weten :)
Maar waarom vergelijken met ICE, dat is toch zinloos?

Ik maak de vergelijking versus een Ioniq, Niro of Kona en dan heb ik persoonlijk meer vertrouwen in de laatste.

En nee, voor mij is de M3 geen andere klasse dan die auto's en dus prima vergelijkbaar.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
BlakHawk schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 07:15:
[...]

Toch ben ik van mening dat er een derde EV tarief moet komen.

Diesels worden erger belast dan benzine, waarom niet een goedkoper tarief voor EV’s?

Uiteindelijk zou een Model 3 ev op hetzelfde niveau uit moeten komen als een 3 serie bijvoorbeeld. Of een Kia e-Niro opent niveau van een Kia Niro.

[...]
In het regeringsakkoord staat al de optie voor rekeningrijden voor EVs. Gezien de lage operationele kosten van een EV (en extreem laag geladen achter een groot zakelijk aansluiting) zou ik daar mijn geld op zetten. Wanneer EVs (2025?) op het punt komen dat ze in aanschaf niet duurder zijn dan ICE behoud de overheid zijn melkkoe en besparen ze op uitbreiding van het wegennet omdat meer rijden afgeremd wordt.

• redwing
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 00:14:
@redwing Mijn excuses, zie mijn edit over de zin: "Een Model 3 zal VEEL lager uitvallen". Dit slaat natuurlijk over de vergelijking met de X.
Ook dan klopt het niet. Het gaat hier om een model X die heel veel gereden heeft en extreem weinig onderhoud heeft nodig gehad (en vooral heel veel geluk gehad heeft met dingen die gratis vervangen zijn). Dit is een uitzondering van een Tesla X en voor welke auto dan ook zal het lastig zijn hieronder te komen, al is het alleen maar omdat de garantie bij de 1e model X enorm was. Met dit soort afstanden is de kans dat er iets kapot gaat, ook bij een EV, nog steeds erg groot en tegenwoordig valt dat niet meer onder garantie.
Paar dingen.

1. Ik vind het interieur van de Model 3 ook niet echt uitzondelijk of heel mooi (ik heb dit al meerdere malen gezegd, maar iedereen leest niet goed blijkbaar)

2. In maart 2019 waarschuwde ik al over de bouwkwaliteit van de Tesla's die in NL aan zouden komen vanwege de rush die ze hadden om te verkopen
Je geef ttussendoor inderdaad her en der de nuance, maar in je reakties overdrijf je steevast de pluspunten van een Tesla, terwijl je dat bij de andere EVs juist precies andersom doet.
3. Bouwkwaliteit in 2019 tijdens die push en tijden in het begin van de pandemie betekent niet dat het altijd zo slecht zal zijn. Er is absoluut iets mis met de batch die toen is aangekomen, maar dat betekent niet dat het nog steeds zo is. Iedereen vergeet dit.
Probleem is echter dat het wel degelijk nog steeds zo is. Zoals al aangegeven gaat de kwaliteit inderdaad vooruit, maar ze zijn gewoon nog niet op het nivo van de andere grote fabrikanten. Nu is dit duidelijk wel een kernpunt van Tesla om op te lossen dus hopelijk zet de positieve trend door.
4. De nieuwste batches van Model 3's zullen waarschijnlijk ook uit China komen en niet uit de VS (!)
5. De S en X is niet te vergelijken met de Model 3.

6. De data of de Model 3 duurder zal zijn dan een VW, BMW of Mercedes na 5 jaar is er gewoon niet, we kunnen hier dus alleen over speculeren.

7. De model 3 is ook veel te duur nu in Europa voor wat je krijgt vind ik. Heb ik ook al meerdere keren gezegd. De importarieven en shipping maken het gewoon heel veel duurder dan een vergelijkbare auto in Amerika.

Iedereen die zegt dat ik oogkleppen op heb moet echt beter mijn posts lezen. Ik ageer alleen maar om het constante Tesla-gebash, waar nogmaals al meerder keren een topic-waarschuwing voor is geweest...
Ik zeg ook niet dat Tesla-bashen goed is, ik zoek juist de nuance. Lees maar eens terug waar ik op reageer, dan zul je zien dat dat de posts zijn waar Tesla de hemel in geprezen wordt, terwijl dat niet overeenstemt met de praktijk. Andersom zal ik ook altijd aangeven dat een Tesla een goede auto is en zeker technisch goed in elkaar zit.
Ik bash de andere merken ook niet. Mijn enige reden dat ik hier ben is om informatie uit te wisselen over de elektrificatie van het wagenpark. Of dat nou Tesla of Huyndai of Ford is boeit mij niet.
Bashen misschien niet, maar je benoemt wel continue de pluspunten van Tesla alsof ze een enorme voorsprong hebben en veel beter zijn (wat beide niet klopt). Wat genuanceerder kijken naar de verschillende merken zou een hoop helpen. Er zijn momenteel nu eenmaal in bijna elk segment wel goede EVs van verschillende merken te vinden. Elk heeft zijn voor- en na-delen en Tesla is daar geen uitzondering op.
Laat elke auto in zijn waarde, lees goed en verspreid geen nieuws van 5 jaar terug. Er zijn al heel wat mensen weggegaan uit dit topic vanwege de constante haat op Tesla. Ik heb het gevoel in dit topic dat sommige mensen liever hun vrienden/familie een ICE laten kopen dan een Tesla, puur uit nijd.
Dat zie je inderdaad, aan de andere kant zie je juist ook dat Tesla veel teveel opgehemeld wordt. Laten we het gewoon bij feiten houden en bespreken wat de beste keuze is voor verschillende mensen.

[removed]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Waarom denk je dat een Tesla behoorlijk veel duurder is in de lease? Vast niet omdat er zo weinig onderhoud nodig is (want dat klopt) maar vooral omdat onderdelen vreselijk duur zijn. Iets met monopolie positie, alleen Tesla onderdelen mogen worden gebruikt. Werkplaats tarieven zijn echt heel hoog vergeleken met andere merken, terwijl de werkzaamheden niet afwijken ten opzichte van andere EV's.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Prullenbak84
Ah, we zijn weer aan het tesla-ruzieen, hier?

Tesla VS de rest, EV vs benzine, MG vs Ampera-e...het is hier één grote gezellige groep van (toekomstige) EV-rijders die elkaar helpen. Zoveel is wel duidelijk.

|:(

• Deveon
  • Niet online
daemonix schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:18:
Waarom denk je dat een Tesla behoorlijk veel duurder is in de lease? Vast niet omdat er zo weinig onderhoud nodig is (want dat klopt) maar vooral omdat onderdelen vreselijk duur zijn. Iets met monopolie positie, alleen Tesla onderdelen mogen worden gebruikt. Werkplaats tarieven zijn echt heel hoog vergeleken met andere merken, terwijl de werkzaamheden niet afwijken ten opzichte van andere EV's.
De leasemaatschappij moet net als ieder andere de catalogusprijs aftikken en kan geen dealers uitpersen om tegen maximale korting (10-13%) te leveren. Hierdoor lijken Tesla's vaak ook een gunstigere restwaarde te hebben terwijl ze feitelijk gewoon duurder zijn auto's die via een dealer komen.

• daemonix
  • Niet online
Dat verklaart niet het verschil in leaseprijs.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-01 16:57

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vraag en aanbod? "Iedereen" wil een Tesla rijden, kunnen ze ook de prijzen daarvoor vragen.
Of denk je nu echt dat leasemaatschappijen maatschappelijke instellingen zijn? Die willen geld verdienen.

Signatures zijn voor boomers.

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-01 15:16

matroosoft

Lone Christian

Prullenbak84 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:23:
Ah, we zijn weer aan het tesla-ruzieen, hier?

Tesla VS de rest, EV vs benzine, MG vs Ampera-e...het is hier één grote gezellige groep van (toekomstige) EV-rijders die elkaar helpen. Zoveel is wel duidelijk.

|:(
Idd, als die paar fanboys en haters hier uit het topic geknikkerd worden, wordt hier een stuk gezelliger (en geloofwaardiger)

Ergens kan ik nog begrijpen hoe mensen een merk verdedigen, daar zit nog iets van een positieve houding in. Maar op een merk gaan zitten haten.. Wat een leven heb je dan. :/

• Deveon
  • Niet online
daemonix schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:26:
Dat verklaart niet het verschil in leaseprijs.
Tuurlijk wel, alle korting die ze krijgen hoeven ze niet in de leaseprijs te verwerken. Dat verschil maakt namelijk niet genoeg goed in restwaarde. Die restwaarde schatten ze volgens mij vaak ook terughoudend in vanwege omdat ze nog niet zoveel data hebben over EVs van 5 jaar oud.

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:06
Dat Tesla qua techniek ver vooruitloopt, dat lijkt mij ook. Maar b.v. een mux vindt de accutechniek eigenlijk ongeschikt voor een EV; alleen door extreem veel aandacht aan accu management te besteden, werkt het met die cellen. Nemen veel ruimte in, worden ongelijkmatig warm etc. De nieuwe Tesla accucellen zien er heel anders uit, maar ik kan me voorstellen dat andere merken al zo ver of verder zijn op dat vlak.
fevo-1190 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 06:41:
Gister even in de ID3 gezeten.

Echt een mooie wagen van buiten, maar van binnen oei..
toch wel wat bezuinigingen doorgevoerd naar het interieur .
Maar desondanks chapeau voor VW dit word een verkoopknaller.

Worden er eigenlijk nog wel lelijke EV’s gemaakt?
Vind ze stuk voor stuk prachtig en dat geluid ook subliem :*)
Nou, ik denk dat de Tesla Model X nog wel echt lelijk te noemen is, dat is de BMW X6/potvis onder de EVs. Mede gericht op de Chinese markt, die een stuk wansmakelijker is dan de Europese. De Model X is wel imposant, net als de X6 dat is, maar er is volgens mij geen autokenner die hem mooi vindt.
BlakHawk schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 06:34:
[...]

Ik had het ook over verkeersveiligheid.
Zwitserse verzekeraar concludeerde vorig jaar al dat de elektrische auto’s met veel vermogen 40% vaker bij ongevallen betrokken waren.

https://www.axa.ch/en/pri...sh-test-electric-car.html

“the claims frequency for larger, powerful models in the luxury car/SUV category is around 40 per cent higher. One reason for this is the acceleration behavior of e-cars, according to accident researchers.”

Op dat moment in 2019 kan het eigenlijk alleen maar over de Model S en X gaan.

En kwa fun... toevallig was mijn vorige auto in 5,9 SeC naar de 100 en daar had ik niet minder fun in dan in de Model 3. Als je een stapje terug doet, merk je dat wel weer even. Dat wel.
Rijplezier qua EVs zit hem voor liefhebbers in onmiddellijke gasrespons, laag zwaartepunt en snelle acceleratie. Nog even en elk wiel heeft zijn eigen motor, wat qua torque vectoring ongekende mogelijkheden biedt. Rijplezier en EV zijn uitstekend te verenigen imo.

Mijn huidige auto gaat in iets meer dan 6 sec naar de 100. De EV waar we voor sparen (mogelijk Ampera-e, Kona/Soul/Niro EV, i3), gaat dat sowieso niet redden (Tesla's, EQC, i-Pace niet haalbaar).
Vergelijking met je vorige auto is denk ik niet makkelijk gemaakt, omdat rijplezier in een auto met ICE ook voortkomt uit toenemend motorgeluid, raken van je sweet spot (VTEC, turbo) etc. Mijn Forester heeft een lekker boxer geluid en vanaf de 3500 toeren krijg je een fijne duw in de rug. Vanaf de 5000 toeren zingt ie een erg fijn liedje. In een EV gaat het plezier in andere dingen zitten. Voor mij zit er ook plezier in de stilte aan boord en de wetenschap dat je geen rotzooi uitstoot. Maar ik vind het wel jammer dat er qua acceleratie geen vooruitgang in zit.
Actieradius van de plaid zie ik helemaal zitten.

Maar door 50% grotere accu capaciteit en derde motor en het gewicht wat dat met zich meebrengt, moet ik dat sneller eerst zien dan geloven.

Dat gewicht moet toch een bocht om.
Mogelijk valt de gewichtstoename mee door andere accutechniek. Het gewicht per kWh zal afnemen. Die extra motor, dat zijn de kilo's niet.
Neem de Porsche Taycan, die heeft een tijd van 7:42 neergezet op de ring. Een gemodificeerde Model 3 laatst 8:07.

Dat zijn hele mooie tijden, maar een veel tragere Renault Megane RS Trophy doet dat in 7:40.

Uiteindelijk betekent meer vermogen, of een snellere 0-100 tijd niet dat je daadwerkelijk sneller bent.
Op een circuit niet, idd. Maar voor dagelijks gebruik zijn 0-50 tijd (in de stad, waar EVs absurd excelleren), 0-100 tijd en 80-120 tijd wel degelijk van invloed op hoe vlot je beweegt t.o.v. ander verkeer.
Wat mij als koper wel zou “steken” is dat je nog steeds een auto uit modeljaar 2012 koopt.

Ondanks dat ik onder de streep voor de Tesla zou kiezen, praktischer en superchargers zijn al genoeg reden daarvoor.

Ik stond laatst naast een Taycan en dat is echt wel een mooie wagen. Maar hij is niet groot, het is absoluut geen Panamera.

Bij mij persoonlijk zou de Porsche een auto voor erbij zijn, de S kun je overal voor gebruiken.

Dan zou ik het uiterlijk van de S voor lief nemen.
Hm, ik zou de Taycan Sport Turismo graag als eerste auto gebruiken. Voor vakanties gaat er weinig boven een Model S, praktisch gebruiksgemak is echt top. Ja een model X, maar als je die ergens aan zee parkeert moet je steeds Greenpeace activisten wegjagen die hem de zee in willen duwen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dieken Taffert op 25-09-2020 10:40 ]

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-01 14:22
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 00:14:
De topic-waarschuwing (wat overigens mod-breaks waren) gaat over gebash over- en weer en over persoonlijke aanvallen. Waarom blijf je toch stellen dat het echt alleen Tesla is die gebashed wordt ?

Je geloofwaardigheid doet dit geen goed.

Afzender: een EV liefhebber met realistische kijk (eigen mening)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-01 17:20

India Sierra

Learn by failure

BaBoK schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:32:
Voor die prijs snap ik niet waarom uberhaupt iemand een id3 zou kopen als de enyaq verkrijgbaar is. Of dit is bizar goedkoop of de id3 is te duur, raar is het iig wel

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• Deveon
  • Niet online
Dieken Taffert schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:37:
Dat Tesla qua techniek ver vooruitloopt, dat lijkt mij ook. Maar b.v. een mux vindt de accutechniek eigenlijk ongeschikt voor een EV; alleen door extreem veel aandacht aan accu management te besteden, werkt het met die cellen. Nemen veel ruimte in, worden ongelijkmatig warm etc. De nieuwe Tesla accucellen zien er heel anders uit, maar ik kan me voorstellen dat andere merken al zo ver of verder zijn op dat vlak.
[...]
Waar baseer je het op dat andere merken verder zijn? Volgens mij houd geen enkel automerk zich bezig met de cellen en ben benieuwd welke batterij leverancier verder is. Panasonic en CATL cellen zitten ook al in Tesla’s.

Tesla’s nieuwe cellen zijn overigens geen revolutie op de huidige maar eerder een evolutie. De basis is gelijk alleen hier en daar een verbetering doordat ze in het verleden tegen limitaties aanliepen. De insteek van Tesla om met cilinder cellen te werken is altijd geweest vanwege massaproductie.

• BlakHawk
Deveon schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:07:
[...]

Waar baseer je het op dat andere merken verder zijn? Volgens mij houd geen enkel automerk zich bezig met de cellen en ben benieuwd welke batterij leverancier verder is. Panasonic en CATL cellen zitten ook al in Tesla’s.

Tesla’s nieuwe cellen zijn overigens geen revolutie op de huidige maar eerder een evolutie. De basis is gelijk alleen hier en daar een verbetering doordat ze in het verleden tegen limitaties aanliepen. De insteek van Tesla om met cilinder cellen te werken is altijd geweest vanwege massaproductie.
Ik weet niet of ze verder zijn, ik vind die voorsprong bij mij erg achterwege blijven. Ik zie hem niet.

Niet in accu techniek dan.

Motoren zijn ze veel sneller dan de concurrenten.

Maar zoals in de video toezien is ligt de e-Niro toch echt voorop als je naar de efficiëntie van de hele drivetrain kijkt.

Dat vind ik serieus knap voor een suv achtig ontwerp, met als basis een ICE nog wel...

Kun je nagaan als Kia een EV vanaf de grond gaat ontwerpen als enkel EV.

• Deveon
  • Niet online
BlakHawk schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:07:
[...]
Kun je nagaan als Kia een EV vanaf de grond gaat ontwerpen als enkel EV.
Die aandrijflijn komt net als de Ampere-e toch van LG Chem? Volgens mij hebben de Koreanen die kennis niet intern (of bij Samsung :+). niet dus, thanks @kdeboois

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 25-09-2020 15:40 ]

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-01 14:22
Deveon schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:27:
[...]

Die aandrijflijn komt net als de Ampere-e toch van LG Chem? Volgens mij hebben de Koreanen die kennis niet intern (of bij Samsung :+).
Volledig zelf ontwikkeld en volgens mij ook een sub-merk voor OEM klanten aan het worden.

[ Voor 11% gewijzigd door kdeboois op 25-09-2020 15:21 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-01 14:14

Metro2002

Memento mori

India Sierra schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:46:
[...]

Voor die prijs snap ik niet waarom uberhaupt iemand een id3 zou kopen als de enyaq verkrijgbaar is. Of dit is bizar goedkoop of de id3 is te duur, raar is het iig wel
Ik zou persoonlijk voor de ID3 kiezen omdat ik echt gruwel van SUV's crossovers en ik die Enyaq echt extreem lelijk vind.

De ID3 vind ik er dan weer wel leuk uit zien. De recente video van Bjorn Nyland gezien erover en het schijnt ook nog eens een flink efficient ding te zijn die gewoon goed en comfortabel rijdt en ook op hogere snelheid efficient blijft (wat dus een van de voordelen tov een SUV is) met geen rare dingen als rapidgate ed.

Qua prijs liggen de Enyaq en de ID3 bijna op hetzelfde niveau (instapper ID3 is iets duurder maar komt ook iets verder dan de instapper Enyaq) dus blijft toch vooral over wat je wilt lijkt me.

[ Voor 22% gewijzigd door Metro2002 op 25-09-2020 13:33 ]

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Verstokte Volkswagen liefhebbers wellicht? Voor mij zou de keuze ook simpel zijn. De Enyaq biedt veel meer ruimte, een veel mooier interieur en ziet er (voor mij) ook nog eens beter uit.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:15

greatgonzo

schit-te-rend!

[...]

kan natuurlijk dat de opties de pan uitrijzen.. blijft wel VAG he..

Misschien is ID3 wel beter uitgerust dan de enyaq, en als je bijvoorbeeld enkele must have opties kiest zo maar over de ID3 heen gaat

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:00
Live verslag van de e-Cannonball 2020 op de startplaats. YouTube: E-Cannonball 2020 - Aufstellung Park Fermé

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• RichieB
Stef87 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 23:31:
[...]
** edit **
Als je geen vast verplicht interval hebt, wilt niet zeggen dat je je Tesla niet hoeft te onderhouden op die paar beschreven punten na..... -zucht-
Serieuze vraag: op welke punten (die niet op de Tesla site staan) moet dan toch onderhoud worden verricht?

• RichieB
[...]
Ik ben ben wel benieuwd wat leasemaatschappijen van jouw stelling vinden. Die hebben nu bijna een jaar een grote vloot rondrijden.

Ik denk dat het nog best eens tegen kan vallen en zeker niet blijft bij de punten die jij noemt.
Zelfde vraag als aan @Stef87 : welke punten denk je dan aan?
Ik heb eigenlijk alleen maar garantiezaken bij tesla gemeld, verder nooit iets gedaan.

Toch zie ik in mij portal staan:
De totale kosten bedragen €1.102,88

Zonder specificaties verder.
Dat kan natuurlijk van alles zijn als je de specificaties niet kan zien. Ik lease al 12 jaar niet meer, maar ik ga er van uit dat als Tesla kosten maakt die niet onder de garantie vallen je daar als berijder wel iets van hoort van de eigenaar van de auto. Of Telsa heeft al toestemming gevraagd (en gekregen) om deze kosten te mogen maken.

• MooDyBLueS
  • Niet online
RichieB schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:25:
[...]

Serieuze vraag: op welke punten (die niet op de Tesla site staan) moet dan toch onderhoud worden verricht?
De verwarring zit hem er in dat Tesla's wel degelijk onderhoud nodig hebben, alleen niet volgens een vaste interval (meer, was voorheen wel zo). Tesla geeft op haar website het volgende aan als aanbevolen onderhoudsservice:
  • Interieurluchtfilter
  • HEPA-filter
  • Banden rouleren, balanceren en uitlijnen
  • Remvloeistof testen
  • Aircoservice
  • Winterverzorging (=remklauwen reinigen/smeren)
Dit rijtje geldt eigenlijk voor elke EV, meer is er niet nodig. Dus Tesla heeft het daarbij goed op orde, door ook tegenwoordig niet meer te vereisen dat het per jaar of per x aantal km aan de beurt is.

Andersom is het wel zo dat helemaal nooit je Tesla eens laten bekijken ook niet verstandig is. Persoonlijk zou ik het wel een prettig idee vinden om elk jaar bovenstaande laat doen.

Andere merken lossen dat anders op, zo vraagt Kia wel om elke 15.000 km of elk jaar (wat er eerst komt) bij hun terug te komen voor wisselend een grote en kleine beurt. Het is geen verplichting, maar doe je het niet dan verlies je wel de 7 jaar fabrieksgarantie en krijg je ook de Europa pechhulpservice niet meer. Gelukkig vragen ze er echt een habbekrats voor (zo'n € 75-100 voor een kleine beurt en €100-150 voor een grote beurt, dealers bepalen wel enigszins hun eigen prijzen).

Beide valt in mijn optiek iets voor te zeggen.

Verwijderd

BlakHawk schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 06:34:
[...]

De snelste 911 is ook veel en veel duurder. Musk heeft gezegd dat de Roadster de snelste productie-auto op de Nurburgring wordt :)

[...]
We hebben de specs al en de plaid Model S is op elke specicificatie die nu bekend is al beter.
Eens.

@MooDyBLueS Inderdaad, maar het mooie is dat die dingen die gebeuren moeten niet perse bij Tesla hoeft te laten doen en het een stuk goedkoper kan zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2020 16:44 ]

• BlakHawk
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:39:
De snelste 911 is ook veel en veel duurder. Musk heeft gezegd dat de Roadster de snelste productie-auto op de Nurburgring wordt :)
Ja Musk zegt zo veel.
AP gaat ook 100.000 kosten en hij wil alle Teslas terugkopen.

Geloof je het zelf?
We hebben de specs al en de plaid Model S is op elke specicificatie die nu bekend is al beter.
Het het ging juist om de plaid op de ring. Dat is wat ik zeg, eerst zien, dan geloven.
Dat de Roadster de snelste op de ring wordt zou best kunnen idd.

Wanneer komt die eigenlijk?

Verwijderd

BlakHawk schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:44:
[...]

Ja Musk zegt zo veel.
AP gaat ook 100.000 kosten en hij wil alle Teslas terugkopen.

Geloof je het zelf?

[...]

Het het ging juist om de plaid op de ring. Dat is wat ik zeg, eerst zien, dan geloven.
Dat de Roadster de snelste op de ring wordt zou best kunnen idd.

Wanneer komt die eigenlijk?
2022. :'(

• GeeMoney
  • Laatst online: 00:18
@RichieB voor leasemaatschappijen en prijzen telt niet alleen het standaard onderhoud mee natuurlijk. Even een koplamp unit vervangen, bumper laten spuiten, schermen laten vervangen, ruiten, banden, scharnieren, vervangend vervoer regelen etc. Gebakkelei met service centers over wel of geen garantiewerk, geen prijs afspraken kunnen maken met dealers in dit geval, prijsverlagingen van de modellen tussendoor zorgen allemaal voor een veel grotere afschrijving dan eerst begroot. Dat laat zich terug zien in hogere lease prijzen. Alle modellen zijn omhoog gegaan de laatste jaren van Tesla.

Ik maak die prijzen ook niet maar kan wel bevestigen dat de prijzen aanzienlijk zijn gestegen. Ik heb zelf twee Model 3’s in ons wagenpark en die verschillen al enkele tientjes (zelfde wagens) en ik weet van bevriende ondernemers die 2 jaar geleden exact diezelfde auto’s onder contract hebben laten zetten dat die zomaar €150,- per maand goedkoper zijn.

Zo kan ik ook bevestigen dat de Ampera-E gezakt is in prijs, collega heeft er vorige maand een kunnen leasen terwijl die vorig jaar niet binnen budget viel.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 25-09-2020 16:49 ]

• Stef87
RichieB schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:25:
[...]

Moeten is het niet, want niet verplicht.

Wat ik zou controleren of laten controleren:

De elektromotor/aandrijflijn controleren (bijv: zweet het olie?), wiellagers controleren, remmen even gangbaar maken (deze mag al elk jaar officieel? Dat duurt ook wel even. Bandenspanning, koplampen afstellen (rijden er heel veel rond met slechte afstelling). Remleidingen inspecteren, plastic beplating (stukje) los rondom wielen en inspecteren (roest komt bij randjes dorpels daar voor). Ruitensproeiers en armen controleren en stellen, remmentest, sensoren onderstel controleren, uitlijning onderstel, accu testen.

Ik kan een hele lijst maken. Sommige van die dingen (zoals 12v accu testen) kan je pech mee voorkomen of een duur probleem voor zijn.

Nogmaals meest is niet verplicht, maar een degelijke inspectie + platen keer los onder is wmb verstandig. (APK is pas na 4j verplicht helaas)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:44

swat!

computeraar

Stef87 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:33:
[...]

Moeten is het niet, want niet verplicht.

Wat ik zou controleren of laten controleren:

De elektromotor/aandrijflijn controleren (bijv: zweet het olie?)
Olie? in een EV? Ik kan het mis hebben maar dat is toch juist niet aanwezig in de aandrijflijn?

12*440 oost/west 9*375 oost 9*375 zuid 6*375 west 6*425 zuid

Verwijderd

Elon Musk had toen bekend gemaakt om een kleinere versie van de cybertruck te maken. Ik kwam laatst een video tegen, waar een Amerikaanse bedrijf hun eigen mini cybertruck versie hadden gemaakt. Interessant om te zien dat een elektrische auto die kleiner is dan een Ford F-150 nog erbij ook 50 % meer kracht heeft.

*knip* Spam

[ Voor 15% gewijzigd door Yorinn op 26-09-2020 14:54 ]

• Deveon
  • Niet online
Op Batteryday (of shareholders meeting) had hij het volgens mij ook nog even over een kleinere Cybertruck voor Europa, maar laat ze eerst maar de aangekondigde modellen in productie nemen :+

• Stef87
swat! schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:44:
[...]

Olie? in een EV? Ik kan het mis hebben maar dat is toch juist niet aanwezig in de aandrijflijn?
Je hoeft het niet jaarlijks te vervangen maar de elektromotor heeft gewoon (transmissie) olie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMpGn1jqIMXW5IX_PH_4VPumuBc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vEZ1bgVyznOgQgLwbDYAJW3b.jpg?f=user_large

Er zit gewoon een reductiebak onder.

Ik weet niet exact of het de motor voor of achter was, maar er zit ook een oliefilter op sommige motoren/modellen. Al hoef je het normaal officiee niet te vervangen voor bijvoorbeeld 200.000km wilt dat niet zeggen dat het niet kan gaan zweten (en later lekken) oid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C81wiPJKuNY600qArChX6GTS5YM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nKUMvErNmWW5GSBLMzgTJPRQ.jpg?f=user_large

Naast dat lijkt mij het controleren van de koelleidingen ook verstandig, voor het echt gaat lekken kan je gekleurde “meuk” vinden tussen bijvoorbeeld koppelingen. Achter de dorpel zitten ook koelleidingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qI4cVmlf_YrI1WMyZsHfxeyT2qE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nMwnAyJhL7wbn1S3SiecVbSa.jpg?f=user_large

Achter deze plaat zit vaak troep. Kleine moeite deze even stukje los te nemen en door te spuiten wn schoon te vegen bijvoorbeeld.

Ook bij groot onderhoud van een ICE auto doe je veel meer dan de motor onderhouden. Zoek bijvoorbeeld maar een willekeurige lijst van een benzineauto en streep alles weg wat met brandstof te maken heeft.

[ Voor 26% gewijzigd door Stef87 op 25-09-2020 20:08 ]

• naii11

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:14
Edit:
Trouwens wel weer apart, ik kom met 36% gisteren thuis en nu staat hij opeens op 39%. Die accu van mij heb ik weinig vertrouwen in.

[Afbeelding]
Genoeg van dit soort opmerkingen en er komt een software update uit gelijkwaardig met de koelvloeistof meter van VW.
Werking koelvloeistofmeter VW: alles tussen +/- 70 en 100 graden -> wijzer keurig in het midden.

Update Tesla:
stand percentage accu parkeren = stand accu percentage wegrijden (en daarna softwarematig wegmoffelen).
Als jij een batterij in de zon legt doet dit ook iets met de batterij.
Als men besodemieterd wil worden, iets meer aandacht besteden aan dit "fenomeen" en er komt vanzelf een update dat het percentage van de batterij superstabiel in jouw scherm weergegeven gaat worden :Y
Rijdt hij er verder door? nope. Rijdt hij er minder verder door? nope. Minder "gezeik" door klanten? jep.
Gefrustreerde Tesla softwareontwikkelaar die zijn tijd nuttiger kan besteden? jep :+

• BlakHawk
ybos schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:55:
[...]

Genoeg van dit soort opmerkingen en er komt een software update uit gelijkwaardig met de koelvloeistof meter van VW.
Werking koelvloeistofmeter VW: alles tussen +/- 70 en 100 graden -> wijzer keurig in het midden.

Update Tesla:
stand percentage accu parkeren = stand accu percentage wegrijden (en daarna softwarematig wegmoffelen).
Als jij een batterij in de zon legt doet dit ook iets met de batterij.
Als men besodemieterd wil worden, iets meer aandacht besteden aan dit "fenomeen" en er komt vanzelf een update dat het percentage van de batterij superstabiel in jouw scherm weergegeven gaat worden :Y
Rijdt hij er verder door? nope. Rijdt hij er minder verder door? nope. Minder "gezeik" door klanten? jep.
Gefrustreerde Tesla softwareontwikkelaar die zijn tijd nuttiger kan besteden? jep :+
Dit heeft niets met Zon te maken.
Dan moet je de grafiek nog even goed bestuderen!

Tussen 22:00 en 22:10 is de buitentemperatuur ongewijzigd 14,5 graden.

In deze 10 minuten is de accu opeens 39% geworden.

Vanochtend ging ik rijden en stond er nog steeds 39% op het display. De 2,2 km naar de supermarkt verlies ik 4% van de lading tijdens het rijden.

Het schommelt best wel erg. En collega's met een model 3 hebben dit niet (gisteren nog gesproken).

• BlakHawk
swat! schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:44:
[...]

Sterker al genoeg Tesla’s die de melding “motor vloeistof controleren” hebben gehad.

Ook een elektro motor moet gekoeld worden en net als met een ice, doe je dat met olie.

Dat Tesla hanteert dat dit nooit vervangen hoeft te worden, betekent niet dat dit ook écht niet hoeft.

Ik kan mijn Volvo nog herinneren. Volvo geeft aan dat de geartronic nooit olie vervangen hoeft te worden.

Toch is vaker aangetoond dat je dit het beste iedere 100k km kunt doen.

Waarschijnlijk is het bij een elektromotor echt niet nodig, maar toch komen er ook aardig wat krachten op te staan. Misschien is het ook wel beter het wel te doen? Wie zal het zeggen?

• RichieB
Stef87 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:33:
[...]

De elektromotor/aandrijflijn controleren (bijv: zweet het olie?),
Bij de eerste Tesla motoren was dit nodig na 100.000 miles, bij de huidige generatie na 1.000.000 miles. Het lijkt me niet nodig om dit is tijdens de 8 jaar garantieperiode te laten controleren.
wiellagers controleren, remmen even gangbaar maken (deze mag al elk jaar officieel?
Staat op de lijst van Tesla.
Bandenspanning,
Dat gebeurt 2x per jaar bij de banden wissel.
koplampen afstellen (rijden er heel veel rond met slechte afstelling).
Dat lijkt me geen onderhoud/slijtage maar slechte aflevering.
Remleidingen inspecteren,
Goed punt. De auto geeft het natuurlijk aan als de remdruk minder wordt maar preventief oplossen is zeker beter.
plastic beplating (stukje) los rondom wielen en inspecteren (roest komt bij randjes dorpels daar voor).
Daarvoor hoef je niet voor langs de garage lijkt me? Kan je makkelijk zelf doen bij het wassen.
Ruitensproeiers en armen controleren en stellen, remmentest,
Dat zijn toch onderdelen van de APK?
sensoren onderstel controleren, uitlijning onderstel,
Preventief periodiek uitlijnen? Ik wist niet dat dit bij onderhoud hoort. Laat het zelf alleen doen als de auto niet meer juist spoort.
accu testen.
Die test ik elke dag. :D
Nogmaals meest is niet verplicht, maar een degelijke inspectie + platen keer los onder is wmb verstandig. (APK is pas na 4j verplicht helaas)
Bedankt voor de lijst maar ik zie vooralsnog geen aanleiding om mijn Tesla hierop apart te laten controleren.

• Stef87
RichieB schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:08:
[...]

Bij de eerste Tesla motoren was dit nodig na100.000 miles, bij de huidige generatie na 1.000.000 miles. Het lijkt me niet nodig om dit is tijdens de 8 jaar garantieperiode te laten controleren.

[...]

[...]

[...]

[...]

Goed punt. De auto geeft het natuurlijk aan als de remdruk minder wordt maar preventief oplossen is zeker beter.

[...]

Daarvoor hoef je niet voor langs de garage lijkt me? Kan je makkelijk zelf doen bij het wassen.

[...]

[...]

Preventief periodiek uitlijnen? Ik wist niet dat dit bij onderhoud hoort. Laat het zelf alleen doen als de auto niet meer juist spoort.

[...]

[...]

Bedankt voor de lijst maar ik zie vooralsnog geen aanleiding om mijn Tesla hierop apart te laten controleren.
Zoals gezegd: Tesla maakt het makkelijk door niets te verplichten. Ze hebben het al druk genoeg.

Die vrijheid vind ik fijn, maar vertaal dat naar “onderhoud = eigen verantwoordelijkheid en onder eigen tijd/schema bepalen wanneer” terwijl een ander dat ziet als -geen onderhoud- want staat niet op lijstje. Ik ben zuinig op de auto dus ik let er wel goed op.

Banden wisselen doen een hoop mensen niet 2x per jaar. Uitlijning controleren kan je ook doen door het onderstel o.a. op speling te controleren (zodat je banden niet scheef gaan slijten)

Neem als voorbeeld een willekeurige lijst van een ICE auto zoals gezegd. Carrosserie goed inspecteren hoort er bijvoorbeeld ook bij.
Een van de redenen dat bij Tesla mensen vrij vaak met een brakke 12v accu stil staan is omdat daar nooit iemand naar kijkt.. ramp? Nee, wel super onhandig.

Overigens hoort koplampen/lichtbeeld stellen gewoon bij onderhoud. Deze blijft nooit exact hetzelfde staan en heeft bijstellen nodig.
Als het goed is zit er ook op de achteras een stelarm voor je dimlicht, die controleer/smeer je bijv ook bij onderhoud, net als deurscharnier en trekhaak.

(Voor wie het niet weet: ik ben Ex-autotechnicus)

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Olie voor een brandstof motor raakt vervuild omdat er benzine bij komt van buiten die vervuild kan zijn. Olie in een elektromotor is in principe een gesloten systeem en zou daarom niet vervuild moeten raken.
Versnellingsbak olie is in principe ook een gesloten systeem, maar omdat hierin tandwielen schuiven denk ik dat de olie vervuild door het schakelen.

• Stef87
Z___Z schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:29:
Olie voor een brandstof motor raakt vervuild omdat er benzine bij komt van buiten die vervuild kan zijn. Olie in een elektromotor is in principe een gesloten systeem en zou daarom niet vervuild moeten raken.
Versnellingsbak olie is in principe ook een gesloten systeem, maar omdat hierin tandwielen schuiven denk ik dat de olie vervuild door het schakelen.
De motor zal idd schoon blijven grotendeels ja. Betekent niet dat er geen koelvloeistof of olie kan gaan lekken. (Dus: inspecteren eens per 2-3j ipv vervangen)

Bij een moderne brandstofmotor blijft de bakolie ook heel lang schoon, zeg 200.000km, onderin de bak zit bijna altijd een magneet die metaalslijpsel vanzelf vast kan houden.

Ik heb nog nooit een reductiebak van de Model 3 zelf opengemaakt (i.t.t. Brandstofauto-bakken), maar in de model 3 zal ongetwijfeld ook een magneet zitten (goed design) die stukjes “afgesleten” metaal kan opvangen.

Zou ik nou een P hebben en regelmatig flink op zijn staart trappen, zou ik misschien na (x aantal km of bijv) 100k km de reductiebak olie vervangen, dit is dan maar een kleine moeite (olie werkt langzaam steeds iets minder goed door hitte).

• BlakHawk
RichieB schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:08:
[...]

Bij de eerste Tesla motoren was dit nodig na 100.000 miles, bij de huidige generatie na 1.000.000 miles. Het lijkt me niet nodig om dit is tijdens de 8 jaar garantieperiode te laten controleren.

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Ik kan mij een model S bij klokje rond van autoweek herinneren waaruit bleek dat eens per 80.000km te krap was en eens per 30/40k werd geadviseerd.

Hij had o.a. speling op de wielophanging, vastzittende handrem (waardoor dat het dunste remblokje was wat hij ooit gezien had) en banden die schuin afsleten.

Gewoon reguliere onderhoudszaken, buiten de drivetrain om.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-01 14:10
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

• jzoin2
Kreeg via via te horen dat de renault zoe een leuke blackfriday actie krijgt, in iedergeval in frankrijk. Wellicht hier ook in nl

• daemonix
  • Niet online
Hoe is het eigenlijk met de leveringen van Ford, gaan die dit jaar nog lukken? Weinig van te zien geweest recentelijk hier.

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Livestream van het event nu hier: YouTube: E-Cannonball 2020 Livestream - Von Berlin bis Moers

(edit: en de tracking kaart: https://e-cannonball.de/tracking/ )

[ Voor 7% gewijzigd door TechLight op 26-09-2020 11:50 ]

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-01 22:10
daemonix schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:35:
Hoe is het eigenlijk met de leveringen van Ford, gaan die dit jaar nog lukken? Weinig van te zien geweest recentelijk hier.
Ford E-Mustang?
Die zijn allang officieel uitgesteld naar 2021

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:23
jzoin2 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:25:
Kreeg via via te horen dat de renault zoe een leuke blackfriday actie krijgt, in iedergeval in frankrijk. Wellicht hier ook in nl
Eerste 3 maanden korting op accu huur?

:')

:'(

• GeeMoney
  • Laatst online: 00:18
@daemonix helaas uitgesteld naar begin 2021 inderdaad. Ik zag wel een render van iemand die hem qua formaat even over zijn Tiguan 2018 model had gelegd maar die Mach-E is echt behoorlijk groot. Hij is 20cm langer dan een Tiguan en nagenoeg net zo hoog alleen een schuin aflopende dakrand achter (sportback achtig) ben benieuwd wat het verbruik gaat zijn maar het is een behoorlijke auto wua formaat in ieder geval. Denk wel een concurrent voor de Y ook.

• PeterZ(on)
En de winnaar is? Een Ioniq 28kWh _/-\o_

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-01 15:25
Z___Z schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:29:
Er schuiven geen tandwielen in een versnellingsbak (toch niet post 1960's) enkel je selectievorken en bijhorende sychro's en "dog-clutches".

Of het nu een differentieel is (zoals in vele EV's) of differentieel en versnellingsbak (in vele ICE's) is niet niet onverstandig om de olie een keer te vervangen (bij bv. 200k km) ongeacht of de fabrikant voorschrijft. ("for life" is immers typisch 200 a 250k bij OEM's)

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-01 22:10
PeterZ(on) schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:04:
[...]

Wie deed ze dan allemaal mee? 1 ioniq en 59 VW E-Up's? :P

• PeterZ(on)
bottom line schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:53:
[...]

Wie deed ze dan allemaal mee? 1 ioniq en 59 VW E-Up's? :P
Alles wat er in Duitsland te koop is, dus meer dan genoeg concurrentie, en nummer drie was de Ioniq 38kWh. :)

• Sonicfreak
  • Laatst online: 20:54
PeterZ(on) schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:04:
[...]

De Ioniq 28 kWh is gewoon een geweldige auto. _/-\o_

Ik heb de stream niet gekeken, maar deed er ook een Tesla mee?

Misschien moet je dit nieuws ook even in het Ioniq forum vermelden. :Y

[ Voor 11% gewijzigd door Sonicfreak op 26-09-2020 16:20 ]

• PeterZ(on)
Sonicfreak schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:13:
[...]

De Ioniq 28 kWh is gewoon een geweldige auto. _/-\o_

Ik heb de stream niet gekeken, maar deed er ook een Tesla mee?

Misschien moet je dit nieuws ook even in het Ioniq forum vermelden. :Y
Ja de nodige Tesla's, Porsche's, Polestar 2 dus alle concurrentie was aanwezig. Nu moet ik wel zeggen dat hoewel de Ioniq als eerste aankwam, zijn alle auto's niet gelijk gestart, dus kan een later gestarte nog wel een snellere tijd noteren. Maar ik weet niet hoe groot het verschil in starttijd was, 06:00u vanmorgen was mij iets te vroeg.

• naii11
Heren, wat vinden we van de Mokka-E?

Een maat van me wil elektrisch gaan private leasen. Zijn 3 serie uit 2015/16 begint wat kuren te vertonen en hij wil het verkopen. Hij kijkt naar de MX-30, maar de actieradius lijkt me erg beperkt, hoewel zijn woon- werkverkeer slechts 20km per dag is in totaal (heen en terug). De MX30 vindt hij degelijk in elkaar gezet. De MG vond hij te plastic fantastic (hoewel ik daar anders over denk).

Het lijkt mij het waard om een paar maanden (feb 21) te wachten op de Mokka-E? Mooie kleine SUV, ziet er goed uit van binnen en van buiten, een paar duizend euro duurder hooguit en 320-320km WLTP?

• Deveon
  • Niet online
Persoonlijk zou ik een BMW rijder niet een Opel aanraden. Daar zit toch een flink verschil in kwaliteitsbeleving. De Mazda is daar ook sterk in en als het betaalbaar moet blijven denk ik dat de ID.3 of 4 (of Skoda/Seat alternatief) het dichtste bij komt.

Een Model 3 zou de meeste logisch opvolger zijn, maar die zal wel overwogen zijn. Daarnaast is de MX30 ook een hele mooie en unieke auto. Als de range voldoet is dat een goeie keus.

• dene30
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Voor private lease moet je deze maand bij Mazda zijn. Je krijgt nu €100 korting op het tarief (€375/60M/10k). Ik heb met de MX-30 en Corsa E gereden. De Mazda is echt een maat groter en voelt luxueuzer aan vanwege het materiaalgebruik in het interieur. Daarnaast is de ergonomie in de MX-30 beter voor elkaar (positie. hendels, knoppen, menustructuur). De vraag is natuurlijk hoeveel de Corsa en Mokka op dit vlak verschillen. De Mokka zal vwb maatvoering vergelijkbaar zijn met de MX-30 maar betwijfel of je het premium gevoel zult krijgen. Dan de prijs, de Corsa E (Elegance) op hetzelfde uitrustingsniveau als de MX-30 is ongeveer €3400 duurder. De Mokka vanaf prijs is sowieso al €5000 hoger dan van de Corsa. Dit prijsverschil zal ook terugkomen in de lease bedragen. Als de range en ‘suicide doors’ geen probleem zijn dan is MX-30 het overwegen waard.

• Prullenbak84
Wat mij betreft doet de actieradius van de mx-30 hem echt de das om. Dezelfde auto met een 50kWh accu en dan rond dezelfde prijs als wat de mokka gaat doen, dan was het een mooi aanbod geweest, vind ik. Maar als de beperkte actieradius geen probleem is, en het is zo'n gevalletje "ik ben gewoon verkocht aan de uitstraling van de auto", dan is de mx-30 helemaal niet gek. Ik zag er gisteren een "in het wild" rijden en het is echt een toffe auto geworden. En hij is inderdaad, als je ze allebei goed uitrust, wat goedkoper dan een Corsa-e, en dus (ook al weten we de uitrustingsniveaus nog niet) dan een Mokka-e. We hebben het hier alleen niet over heel veel geld, en dus is de vraag in hoeverre je dat écht hard gaat merken bij private leasen. En daarom zou ik misschien toch even wachten tot de mokka bij de dealer staat. Om er ook even in te gaan zitten. Er is - ondanks alle vooroordelen - echt vrij weinig mis met de kwaliteitsbeleving in nieuwe Opels, en het interieur van die mokka ziet er toch wel erg mooi uit, als je t mij vraagt. Eigenlijk is het - voor mij in ieder geval - een beetje wat de mx-30 had moeten zijn.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:37
De MX-30 moet echt je smaak zijn. Ik zag hem onlangs ook voor het eerst in het wild, maar vond hem niet mooi.

Je kan hem ook eens naar de e-2008 laten kijken, die staat al bij de dealers. Dat is gewoon de Mokka namelijk, alleen dan de Peugeot uitvoering. Net zoals de E-C4 van Citroën. De E-DS3 moet je echt van houden, maar die is volgens mij weer gelijk aan de 208 en Corsa.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Persoonlijk vind ik een 35,5 kWh accu (waarvan slechts 32 kWh bruikbaar, waar je feitelijk nog eens 10% kan afhalen, wanneer je niet overal met 0 km bereik wilt arriveren) voor een auto als een MX-30 (ter grootte van een) een redelijk 'bijzondere' (lees: bizarre) keuze.

Ga je in de winter niet eens in de buurt van 150 km mee komen (WLTP opgave is 190 Wh/km, winter met verwarming ga je zeker over de 200). Ook snelladen gaat maar met 45 kW gemiddeld, en de kans dat je moet laden is dus bij elke rit die enkele reis over de 100 km gaat en je niet op locatie kan laden (of: de tijd dat je daar bent is te kort).

Of gaan mensen dit als boodschappenwagen (of: staat-mooi-voor-de-deur auto) kopen?

• naii11
Ophidian schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:11:
De MX-30 moet echt je smaak zijn. Ik zag hem onlangs ook voor het eerst in het wild, maar vond hem niet mooi.

Je kan hem ook eens naar de e-2008 laten kijken, die staat al bij de dealers. Dat is gewoon de Mokka namelijk, alleen dan de Peugeot uitvoering. Net zoals de E-C4 van Citroën. De E-DS3 moet je echt van houden, maar die is volgens mij weer gelijk aan de 208 en Corsa.
De E-2008 is belachelijk duur. Ruim € 4.000,- meer dan de Mokka-e. Ik snap niet dat Peugeot denkt zulke premiums te kunnen bedingen.

Ja, het moet max rond de € 35.000 zijn. Mazda lijkt me ook de beste optie, alleen de actieradius is echt beperkt. 200km WLTP betekent in de winter netto hooguit 150km. Dat zou mij doen zweten.
Pagina: 1 ... 146 ... 382 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic