redwing schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:37:
[...]
Of een EV lekkerder rijdt ligt heel erg aan wat voor auto je hebt. Ik heb een Fusion(Mondeo) Hybrid welke net zo rijdt als een EV. Je hebt voldoende power (ook vanaf 0), CVT als aandrijving welke zeer stil is tenzij je vol gas geeft (en dan is een beetje geluid juist wel leuk

).
Ik denk dat wij elkaar verkeerd begrepen hebben, want ik bedoel niet de rijeigenschappen van het onderstel, dat ligt aan de auto zelf inderdaad. Ik heb het over de complete stilte in de cabine en zelfs op hoge snelheden minder geluid dan een gemiddelde ICE auto en het sowieso ook ontbreken van trillingen behalve die van het wegdek doorkomen. Ik ben het helemaal met je eens hoor, ik rijd nu een Lexus IS 300h, die heerlijk rijdt, een Kia e-Soul/e-Niro. is daar niet mee te vergelijken, maar zijn op hun eigen manier fijner. Want hoe goed gedempt alles ook is in mijn Lexus IS 300h, als je wat steviger gas geeft maakt het gewoon geluid en als de beperkte accu leeg is, rijd je ook op lage snelheden met de verbrandingsmotor aan.
Voor de TCO van deze ga ik geen EV rijden, al moet ik eerlijk zijn dat dat mede komt omdat ik deze goedkoop uit Amerika heb meegenomen. Als ik hem nu verkoop krijg ik er nog steeds meer voor dan dat ie gekost heeft.
Ik wou je al gaan betwisten.

Want ik heb dus de berekening klaar staan en heb ook nog andere auto's overwogen, zoals PHEVs en weer een Toyota Corolla hybride bijvoorbeeld (die weer een stuk zuiniger zijn geworden), desondanks is het over het algemeen zo dat een EV een veel lagere TCO heeft. Ten opzichte van mijn huidige Lexus naar een splinternieuwe e-Soul of 2019 e-Niro ga ik minimaal € 250 per maand besparen. En ik snap dat ik nu een luxer segment rijd, als ik het zou vergelijken met een Ford Mondeo of Toyota Corolla dan is het verschil kleiner, sterker nog: de Corolla heb ik dus uitgerekend en die komt € 160 per maand duurder uit dan de Kia's.
En de mogelijke opties zijn veelal aardig gelijk en zorgen er eigenlijk alleen maar voor dat de standaard prijs van een ICE en EV verder uit elkaar liggen dan dat je ze vergelijkt met gelijke opties. Maar ondanks dat is een EV nog altijd een stuk duurder in aanschaf.
Aanschaf is helemaal zo, maar dat is maar 1 onderdeel van het autobezit. Vrijwel alle andere aspecten zijn zonder uitzondering lager of zelfs niet van toepassing: mrb, onderhoud en 'tanken' zijn veel goedkoper. Verzekering is in mijn berekeningen (zit nu bij de ANWB met 13 schadevrije jaren) vaak iets goedkoper, soms gelijk ondanks de hogere aanschafwaarde waar verzekeringen grotendeels op gebaseerd worden.
Natuurlijk is het zo dat als je privé een auto wilt aanschaffen (want voor (private) lease rijders maakt de aanschafprijs eigenlijk helemaal niks uit, alleen het maandbedrag) dat sommigen wel iets van 20k kunnen kopen, maar 30k teveel wordt. Dat kan je niet ineens wegdenken, al zijn daar verschillende manieren om mee om te gaan. Zo zou je kunnen zeggen dat je gezien de besparing in de maandelijkse kosten, je voor het verschil wat je niet op dat moment gespaard hebt liggen, een lening afsluit en die aflost met de kosten die je bespaart.
Maasluip schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:54:
[...]
Jij praat alleen met EV-rijders?
Nee hoor, er zijn zo'n verstokte benzine of dieselrijders die alle kleine argumentjes aangrijpen om te kunnen argumenteren dat elektrisch rijden niets is en nooit iets zal gaan worden.
In die hoek is het gewoon zo dat omdat je eens een keer ergens een half uur moet laden het daarom niets is. Dat zijn dus ook mensen die klagen dat ze maar een 40 liter tank hebben in hun auto want je zou godbetert toch een keer moeten stoppen om te tanken als je op vakantie naar Zuid-Frankrijk gaat.
Nee, alles moet gelijk zijn anders is het niets.
Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel, daarom snap ik die argumentatie niet.

Het is namelijk een non-argument.
Ivow85 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:44:
[...]
Of dat een belangrijk punt zal gaan zijn, is heel gebruiks- (en persoons-)afhankelijk. Wie alleen tijdens de vakantie een keer onderweg moet laden, zal daar nog wel overheen komen.
Maar iemand die wekelijks 200km heen en weer 200km terug rijdt om zijn/haar bejaarde moeder te bezoeken terwijl er bij moeders voor de deur geen laadpaal staat (of omdat een eventueel aanwezige openbare laadpaal vaak bezet is), kan het om begrijpelijke redenen vervelend vinden om elke keer op de terugweg ergens 30 minuten te moeten gaan laden.
En iemand die voor zijn werk regelmatig het land door moet, zal het ronduit vervelend vinden om steeds verplicht een half uur "pauze" te moeten nemen bij een snellaadstation, en 's avonds dus later thuis te zijn.
Ik ben het 100% met je eens. Verschil is: jij weet de nuance aan te brengen. Terwijl de anti-EV personen altijd dit commentaar hebben, terwijl als je dan doorvraagt, men 30km enkele reis woon-werkverkeer heeft, in de straat bij hun ouders wonen (bij wijze van) en in het weekend ook niet per definitie dat soort afstanden afleggen.
Dus is het goed om die nuance aan te brengen, terwijl ik helaas nog veel mensen spreek (collega's, vrienden, familie) die elk argument aangrijpen en "per definitie" geen EV "kunnen" rijden.
En heel eerlijk: ik zou met een BMW i3 94Ah of Hyundai Ioniq 28 kWh voor 48 weken per jaar prima uit de voeten kunnen, maar mijn vrouw en ik willen ook graag met de EV op vakantie en daar geen ICE auto voor hoeven huren. Ook dat heb ik overwogen, maar wij gaan vrijwel elk jaar met de auto op vakantie (Europa is erg groot) en hoogstens 1-2x per 10 jaar met het vliegtuig en dan is het enerzijds erg fijn om je eigen auto bij je te hebben. Anderzijds is het huren van een station of suv ook niet bepaald goedkoop. € 1500 voor 3 weken zit je zo op. Als ik dat even 8x reken in de 10 jaar dat wij van plan zijn onze Kia e-Soul/e-Niro (nog niet over uit) zullen bezitten, dan is dat € 12.000 aan huurauto's die je uitspaart. Dan nog zijn de e-Soul/e-Niro duurder in aanschaf, want die komen op 38-39k aanschaf uit terwijl een goed uitgeruste Ioniq of i3 op 23-26k zit, 13-15k verschil dus. Maar de Ioniq/i3 zijn dan auto's uit 2017 of met een beetje geluk een 2018 model, terwijl de e-Soul een splinternieuwe auto is en de e-Niro een 2019 model, dus als je dat even meerekent komen ze eigenlijk redelijk gelijk uit. Waarmee ik wil zeggen: er is niet zoiets als "per definitie" ergens niet mee uit te voeten kunnen, het ligt eraan wat je wil en wat je situatie is inderdaad.
[
Voor 35% gewijzigd door
MooDyBLueS op 24-09-2020 16:29
]