• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Sonicfreak schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:34:
Wie had dat gedacht? Rijplezier is voor EV-rijders de belangrijkste reden om elektrisch te rijden.

https://www.autoweek.nl/a...-om-elektrisch-te-rijden/

Ik kan mijzelf hier prima in vinden. Een EV rijdt gewoon fijn, lekker stil en comfortabel.
Idem, het lijkt wel alsof ik elke dag op de kermis zit 😉

Nee, als ik dit vergelijk met mijn vorige ICE auto (manueel, 100pk benzine, heel weinig koppel in de lage toeren) dan is het gemak en comfort enorm veel beter.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:28

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sonicfreak schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:44:
[...]

Als je een fijn rijdende EV wilt als tweede auto dan kan ik van harte de VW e-Up, Seat Mii Electric en Skoda Citigo e aanraden. Wij rijden de Seat en dat is toch een heel fijn rijdende auto voor een A-segmenter.
Wij hebben ook een Citigo-E gehad enorm fijn autootje, en ook zoveel comfortabeler, en leuker om te rijden dan een ICE Citigo /Up die ik ook wel eens heb gereden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-04 14:38
We zouden graag een tweede auto willen en bij grote voorkeur elektrisch, maar ik heb een relatief beperkt budget van 10k. We kunnen thuis laden en als we er ongeveer 150km per dag mee kunnen rijden zijn we tevreden.

Ik had de Nissan Leaf hoog staan, maar ondanks dat we thuis kunnen laden, vind ik met 1-fase max kunnen laden toch wel beperkend. De Hyundai Ioniq 40kw is nog net te duur of teveel km's en de e-UP en aanverwanten is net te klein (kids in kinderzitjes achterin) en de range iets te beperkt.

Ik denk dat we uitkomen op een Renault Zoe met 41kWh (koop)accu. We hebben deze proefgereden en het rijdt prima.

Zie ik dan nog een model over het hoofd die beter zou kunnen passen? Of zijn er duidelijke redenen waarom een Zoe niet een goed idee is?

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Belecthor schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:31:
We zouden graag een tweede auto willen en bij grote voorkeur elektrisch, maar ik heb een relatief beperkt budget van 10k. We kunnen thuis laden en als we er ongeveer 150km per dag mee kunnen rijden zijn we tevreden.

Ik had de Nissan Leaf hoog staan, maar ondanks dat we thuis kunnen laden, vind ik met 1-fase max kunnen laden toch wel beperkend. De Hyundai Ioniq 40kw is nog net te duur of teveel km's en de e-UP en aanverwanten is net te klein (kids in kinderzitjes achterin) en de range iets te beperkt.

Ik denk dat we uitkomen op een Renault Zoe met 41kWh (koop)accu. We hebben deze proefgereden en het rijdt prima.

Zie ik dan nog een model over het hoofd die beter zou kunnen passen? Of zijn er duidelijke redenen waarom een Zoe niet een goed idee is?
De Ioniq 28kWh past prima in je lijstje, die 150 km haalt 'ie makkelijk. Alleen midden in de winter, windkracht 9 op de neus en regen zal die 150 km lastig worden, maar dat komt nauwelijks voor.
Op één fase laden met een kleine batterij is sowieso geen probleem, die zit zo weer vol na een nachtje laden.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:00
Wie had dat gedacht? Rijplezier is voor EV-rijders de belangrijkste reden om elektrisch te rijden.

Ik kan mijzelf hier prima in vinden. Een EV rijdt gewoon fijn, lekker stil en comfortabel.
Daar sta ik toch wat anders in.
Ik vind het vandaag niet meer OK om een nieuwe brandstofauto te kopen net omdat EV's zo goed zijn intussen.
In 2018 (bestellen in 2017)moest ik een nieuwe bedrijfsauto uit zoeken, en toen was er gewoon niks wat enigszins aan mijn behoeftes voldoet (break of hatchback, lange ritten, comfort en budget van ongeveer een A6).
Dat was in 2022 (eigenlijk keuzes gemaakt in 2021) wel anders, en ik zag die auto ook niet als een stap terug op gelijk welk gebied.
Eigenlijk ben ik helemaal overstag gegaan toen ik zag dat Bjorn de 10h haalde voor zijn 1000km tests.
Ik heb met een brandstofauto nooit minder dan 10h gedaan over 1000km (incl stops uiteraard), dus ... wist ik dat die EV me niet gaat afremmen. Tel daar de stilte en het vermogen bij, en hoe kan je dan nog iets anders kiezen.
En ik schrijf dit terwijl mijn collega's toen nog volop aan het zoeken waren tussen de plug-in hybride shit...

Mijn motto was: zodra ik iets acceptabel electrisch kan kiezen wordt het electrisch.
Privé rijden we nog op dinosap, maar gewoonlijk houden we die auto ook 15 jaar of zo. Nog een jaartje of 5, en dan een kleine recente 2dehands... komt goed.
Dat marktsegment is het laatste waar het aanbod nu echt op gang komt. Polo id, R5 etc lijken me allemaal prima. Maar ik scoor ze graag ruim onder de 20k.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Tommie12

Ik zocht laatst eens op autoscout in België op 'electrisch, <10k en vond echt bijna niks buiten een paar Twizy's of een ongevalauto.
Bij 15k begin je wat te vinden.
Ik denk dat de prijzen de laatste maand wel effe gestegen zijn oiv de benzineprijzen.

Een aantal van die "electrisch rijden we op de kermis" figuren krijgt kramp in de portemonnee en overweegt nu ook iets tweedehands electrisch.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-04 14:46

Maasluip

Kabbelend watertje

Ik wil niet zeggen dat een Zoe geen goed idee is, maar zijn er misschien betere ideeën? Nadeel van de Zoe vind ik dat hij geen DC laden heeft en in Nederland zijn zelfs >11 kW laders dungezaaid. Je hebt de triplechargers DC+Chademo+AC 43 kW, maar die waren al dungezaaid en volgens mij worden ze schaarser.
Om diezelfde reden zou ik ook geen auto met Chademo (Nissan Leaf) kopen. Of accepteren dat ze niet heel geschikt zijn voor langere afstanden, ook al denk je dat je dat niet wil doen.

E-Golf? Dacia Spring? Zijn ook voor < 10k te krijgen.

Signatures zijn voor boomers.

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:59

knakworst

Get more sats!

Tommie12 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:48:
[...]

Daar sta ik toch wat anders in.
...

Mijn motto was: zodra ik iets acceptabel electrisch kan kiezen wordt het electrisch.
Klinkt voor mij als...

Rijplezier

O+

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:18
Zie ik dan nog een model over het hoofd die beter zou kunnen passen?
Kijk ook eens naar een BMW i3. Heel veel auto voor je geld als je niet zo'n groot bereik nodig hebt. Ik zou wel minimaal de middelste batterij optie nemen, dan haal je in de praktijk ongeveer 200 km op een volle accu. En echt goedkoop in wegenbelasting want weegt niks voor een EV.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BMW i3 voor 10k moet je zeker een 94ah 33kWh kunnen vinden, een andere zeer betrouwbare keuze is de Ioniq 28kWh.

Persoonlijk zou ik de Zoe skippen, veel gedoe met boordladers etc. en andere dure reparaties. Bij de Leaf 40kWh moet je echt opletten met het accupakket, die geven regelmatig de geest door opgezwollen cellen, en zit je opgescheept met een chademo aansluiting.

De elektrische drieling Citigo-E e-Up en Mii zijn ook goede keuzes, voordeel daarvan is dat ze enorm zuinig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CNOqKW-jsAGWHZhPqssAtNMh0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dL81y0I40eg57azOLtSaWmca.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 31-03-2026 11:00 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:24

Cyphax

Moderator LNX
Maasluip schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:54:
[...]

Ik wil niet zeggen dat een Zoe geen goed idee is, maar zijn er misschien betere ideeën? Nadeel van de Zoe vind ik dat hij geen DC laden heeft en in Nederland zijn zelfs >11 kW laders dungezaaid. Je hebt de triplechargers DC+Chademo+AC 43 kW, maar die waren al dungezaaid en volgens mij worden ze schaarser.
Om diezelfde reden zou ik ook geen auto met Chademo (Nissan Leaf) kopen. Of accepteren dat ze niet heel geschikt zijn voor langere afstanden, ook al denk je dat je dat niet wil doen.

Het is met chademo meer een kwestie van geld, je kan er een adapter voor aanschaffen en dan ben je er niet meer afhankelijk van. Alleen is dat een investering van een euro of 1000. Toch zie ik mezelf dat eerder doen dan m'n Leaf vervangen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Tommie12
knakworst schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:55:
[...]

Klinkt voor mij als...

Rijplezier

O+
Ja en nee.
Ik zat echt niet te wachten op auto's met 300 of 400pk. Ik wil een vlotte en stille auto die de 1000km op een redelijke tijd kan af haspelen.
Die zijn er zeker.

Mijn eerste ervaring met mijn Tesla Y is door de band positief, maar vind het bereik net aan de ondergrens.
Zondag dagtripje gedaan vanuit Mechelen naar Zierikzee en Goeree-Overflakkee. Vertrokken met 95% en terug thuis met 15%. Ca 300km gereden met verbruik van 163Wh/km.
Batterij heeft na 90k toch al 8% degradatie en dat is meer dan wat ik verwachtte.
Daarom zal de volgende auto een WLTP van minstens 600km moeten hebben. (en dan spreek ik over onze 'grote' reisauto)
De tweede auto mag wat beperkter zijn, maar 200km moet die toch halen in de winter vind ik.

• Tommie12
Maasluip schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:54:
[...]

DIe AC 43kW laders vind je gewoon niet meer.
En 11kW laders geven niet altijd 11kW.
Die Zoe is prima als boodschappenauto en om in een straal van 50-80km rond je huis te rijden, maar als je eens een langere rit moet, dan zit je vast.
Ik denk dan bv aan mijn vrouw die toch eens een beurs gaat bezoeken op 100km van huis, en daar geen vrije laadpaal vindt en niet meer thuis geraakt zonder ergens een paar uur aan een 11kw te gaan hangen. Nope...

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-04 14:46

Maasluip

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:02:
[...]

Zondag dagtripje gedaan vanuit Mechelen naar Zierikzee en Goeree-Overflakkee. Vertrokken met 95% en terug thuis met 15%. Ca 300km gereden met verbruik van 163Wh/km.
En 100% van de tijd gereden? Of waarom niet opgeladen als je ergens parkeerde?
ABC, Always Be Charging.

Signatures zijn voor boomers.

• Tommie12
Maasluip schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:06:
[...]

En 100% van de tijd gereden? Of waarom niet opgeladen als je ergens parkeerde?
ABC, Always Be Charging.
Daar heb ik op zo'n trip geen zin in...
Nabij tulpenvelden zijn er geen laders, en rond Zierikzee staan er wel, maar op de parking waar ik naar toe navigeerde waren ze allemaal al bezet. Dan ga ik niet nog rond rijden naar de volgende.

Kijk, het is allemaal mogelijk, en ik had probleemloos ergens 5 minuten aan de snellader kunnen gaan staan, maar dat is gedoe, en dat wil ik vermijden.
Op de terugrit wou ik nog even stoppen in een tankstation om stroopwafels te kopen, maar ben er geen tegen gekomen... En daar had ik kunnen laden, want laden zonder toilet, dan wordt mevrouw boos...

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:17

Ik kan de Hyundai Ioniq 28 kWh van harte aanraden. Ik heb er 5 jaar zakelijk mee gereden. Zeer fijne auto en 1-fase laden is bij laden thuis geen probleem, na een nachtje is de accu weer vol. Alleen bij publiek laden kan het wat lang duren als je bijvoorbeeld op visite bent, maar goed als je dan weer voldoende range hebt om thuis te komen dan is het geen probleem. En de 28 kWh variant kan met 70 kW snelladen en dan is de accu met 20 minuten weer bijgeladen van 10-80%. Bij de Ioniq 40 kWh duurt dit 50 minuten of langer omdat die accu maar met 44 kW kan snelladen.
Range met de 28 kWh versie was 200-210 km in de zomer en iets van 170-180 km in de winter. Voordeel van de Ioniq is dat die standaard een warmtepomp heeft.
De Leaf zou ik laten staan vanwege Chademo en omdat de accu snel degradeert vanwege actieve koeling die ontbreekt. De Ioniq heeft een fan voor actieve koeling.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:30

Zelfde use case hier. We moeten 1 volwassen en 3 kinderen (1 op de voorstoel met zitverhoger, 2 achterin met stoeltje) erin kunnen. Wandelwagen gaat eenvoudig in de kofferruimte. We hebben eind 2024 (nog incl. €2k SEPP subsidie) een R90 gekocht. We kunnen thuis laden en dit is voor een '2de auto' meer dan genoeg. Als ik met de kids ga willen ze vaak in de Zoe ipv onze EV6 want in de Zoe kunnen ze beter naar buiten kijken :+

Vind het verder wel een leuk wagentje, meer dan snel genoeg. We hebben de R90 Life gekocht want had nog maar 3 dagen om een auto te kopen. We wilde het rustig in de kerstvakantie doen maar het SEPP potje ging plots wel erg snel leeg. Had liever een luxere auto gekocht met o.a. parkeer sensoren maar opzich geen probleem. Android auto werkt fijn, cruise control is fijne maar 'luxe' dingen als acc, lane following, verwarmde zetels en stuur mist hij.

EDIT: net nog even gekeken maar een Tesla Model 3 is nog net boven budget zie ik, was anders wellicht nog een optie geweest (al is het helemaal geen kleine auto).

[ Voor 27% gewijzigd door Card Nox op 31-03-2026 11:27 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-04 00:25

Termy

valt er nog wat te fragge?

revolution-nl schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:46:
[...]

Wij hebben ook een Citigo-E gehad enorm fijn autootje, en ook zoveel comfortabeler, en leuker om te rijden dan een ICE Citigo /Up die ik ook wel eens heb gereden.
Om mijn vrouw te overtuigen dat we een EV moesten kopen als 1e auto heb ik haar in een Citigo-E van MyWheels laten rijden. We hadden al een tijdje vooral in een Up! van Greenwheels gereden dus het verschil was haar meteen duidelijk en sindsdien reden we alleen nog maar de Kona electric van MyWheels tot we een half jaar later onze huidige ID.3 kochten :p.

Ik ben ook niet verbaasd over de uitkomst van deze enquête.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:08

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

Nogal wiedes, rijplezier is voor heel veel mensen toch de belangrijkste rijden om iets te rijden? (wat dat dan ook is) :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tommie12
Gonadan schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:26:
[...]

Nogal wiedes, rijplezier is voor heel veel mensen toch de belangrijkste rijden om iets te rijden? (wat dat dan ook is) :D
Ik rij vooral omdat ik een auto nodig heb, en die mag wat comfortabel zijn.
Ga me echt nooit forceren om een auto te rijden die 'iets leuker' is.
De openbare weg is sowieso niet direct een plaats waar rijplezier mogelijk is. Een sprintje trekken tot 50 of 70 kan effe leuk zijn, maar duurt maar een paar seconden, de rest is illegaal.
Als je echt wil spelen, en plezier wil beleven, dan moet je naar circuit en daar is een EV niet direct geschikt voor omdat de koelmogelijkheden amper voorzien zijn om langduring en herhaald naar 200+ te gaan. Denk maar aan de testjes met een Tesla op de Nurburgring. Meestal is de fun gedaan voor het rondje ten einde is.

• Gonadan

Gonadan

Tommie12 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:33:
[...]

Ik rij vooral omdat ik een auto nodig heb, en die mag wat comfortabel zijn.
Ga me echt nooit forceren om een auto te rijden die 'iets leuker' is.
De openbare weg is sowieso niet direct een plaats waar rijplezier mogelijk is. Een sprintje trekken tot 50 of 70 kan effe leuk zijn, maar duurt maar een paar seconden, de rest is illegaal.
Als je echt wil spelen, en plezier wil beleven, dan moet je naar circuit en daar is een EV niet direct geschikt voor omdat de koelmogelijkheden amper voorzien zijn om langduring en herhaald naar 200+ te gaan. Denk maar aan de testjes met een Tesla op de Nurburgring. Meestal is de fun gedaan voor het rondje ten einde is.
Dan leg jij plezier blijkbaar primair uit als racen op de weg, maar voor velen waaronder ik is rijplezier iets heel anders dan dat.
De basis van rijplezier is dat je gewoon plezierig achter het stuur zit, zonder tegenzin en zonder gedoe. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Overspark
Tommie12 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:33:
Dat hangt nogal van de EV af. Een Tesla misschien niet, maar een Polestar 2 houdt het prima vol op de Nurburgring, en dat is echt niet de enige: YouTube: UPDATED Polestar 2 Upsets Supercars... on the Nürburgring!

• Tommie12
Gonadan schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:42:
[...]

Dan leg jij plezier blijkbaar primair uit als racen op de weg, maar voor velen waaronder ik is rijplezier iets heel anders dan dat.
De basis van rijplezier is dat je gewoon plezierig achter het stuur zit, zonder tegenzin en zonder gedoe. :)
Goh ja, maar dat verschilt niet veel tussen mijn laatste ICE en de huidige EV.
Voor mij is ICE gewoon een tech van het verleden, EV verslaat een ICE nu op vrijwel alle vlakken, en gaat een ICE binnenkort op alle vlakken overklassen als de batterijen nog wat compacter en lichter worden.
Dan wordt het gedoe ook weer wat minder.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

...

Ik heb een Zoë gehad. Ze hebben iets slims gedaan in de Zoë, het gebruikt de elektromotor tijdens het AC laden. Dit bespaart gewicht, kosten, en daarom kunnen sommige versies met 43kW AC laden.

Echter, door deze setup is het geheel niet galvanisch gescheiden. Het is daarom super kritisch op goede aarde van de laadpaal. Als er ook maar iets een minuscuul beetje afwijkt dan begint het ding niet met laden, of stopt gewoon halverwege ergens. De kleinere laadpalen bij bedrijven e.d. werkte veelal niet, terwijl publieke laadpalen bijna altijd wel werkte (veel betere aarde). Sommige laadpalen werken, maar als er een tweede auto op zit, of in plugt, dan kan het ineens niet meer werken.

Het schijnt iets beter te zijn bij de nieuwere modellen, maar de architectuur is nog steeds hetzelfde.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:39
Tommie12 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:52:
Ik denk dat de prijzen de laatste maand wel effe gestegen zijn oiv de benzineprijzen.

Een aantal van die "electrisch rijden we op de kermis" figuren krijgt kramp in de portemonnee en overweegt nu ook iets tweedehands electrisch.
Ik hou regelmatig de prijzen bij van 2de hands ev 's en ik zie dat de prijzen op dit moment niet meer dalen maar zeker niet stijgen. Heb het gevoel dat het nog een poosje kan duren eer de prijzen weer wat gaan dalen, wat normaliter het geval is om de 1 a 2 maanden met 2de hands ev's. Nou is het pas een goede maand geleden dat die malloot de aanval op Iran aanving maar toch.

Wat ik wel links en rechts lees is dat mensen idd naar elektrisch gaan vanwege de huidige situatie, vooral de wat kleinere ev's en ev's rond de 15k gaan nu als zoete broodjes zeg maar.
Tommie12 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:02:
Zondag dagtripje gedaan vanuit Mechelen naar Zierikzee en Goeree-Overflakkee.
Als je nou zaterdag was geweest, had je een mooie auto kunnen zien!
Het schaap in wolfskleren reed daar toen ook rond. 8)

• Gonadan

Gonadan

Tommie12 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:18:
[...]

Goh ja, maar dat verschilt niet veel tussen mijn laatste ICE en de huidige EV.
Exact. Daarom moet ik ook wel grinniken om een onderzoek dat concludeert dat mensen hun auto rijden omdat ze hem prettig vinden rijden.
Voor mij is ICE gewoon een tech van het verleden, EV verslaat een ICE nu op vrijwel alle vlakken, en gaat een ICE binnenkort op alle vlakken overklassen als de batterijen nog wat compacter en lichter worden.
Dan wordt het gedoe ook weer wat minder.
Denk dat we dat allemaal wel eens zijn. Qua technische vlakken dan. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:48
True schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:37:
[...]
T/m 2028 30% korting dan in 2029 25% korting daarna 0% korting.
Dat is hoe het er nu voorstaat, eerst maar kijken wat 2030 brengt.
Als er gewoon een EV- categorie gemaakt wordt hoeven we het ook niet meer over korting te hebben, want die semantiek helpt ook niet. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Puppetmaster
Gonadan schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:29:
[...]
Exact. Daarom moet ik ook wel grinniken om een onderzoek dat concludeert dat mensen hun auto rijden omdat ze hem prettig vinden rijden.
Tja, toch kan ik alleen beamen dat elke EV die ik tot nu toe heb gehad fijner rijden/reden dan mn ICE’s hiervoor.
Het soepele rijgedrag, altijd instant aan koppel voorhanden. De aandrijflijn maakt het verschil.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Gonadan

Gonadan

Puppetmaster schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:41:
[...]

Dat is hoe het er nu voorstaat, eerst maar kijken wat 2030 brengt.
Als er gewoon een EV- categorie gemaakt wordt hoeven we het ook niet meer over korting te hebben, want die semantiek helpt ook niet. ;)
Helpt niet waarbij? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Puppetmaster schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:47:
[...]

Tja, toch kan ik alleen beamen dat elke EV die ik tot nu toe heb gehad fijner rijden/reden dan mn ICE’s hiervoor.
Het soepele rijgedrag, altijd instant aan koppel voorhanden. De aandrijflijn maakt het verschil.
Dat geloof ik hoor, ieder zijn ervaring. :)

Dat hele 'onderzoek' is wat dat betreft een één-tweetje. Waar het gros begon met EV vanwege bijtelling voordeel is dat allemaal afgebouwd maar is men wel gewend geraakt aan de manier van rijden.
Dus het aandeel financieel is logischerwijs veel minder en het aandeel 'gewend aan EV rijden' veel meer. En dan zie je dat veel mensen die riepen terug te gaan naar ICE toch wel gingen twijfelen en uiteindelijk meestal toch lekker EV zijn blijven rijden, want het is toch wel fijn. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:51
Ik krijg 5000 euro inruil premie extra bij Tesla bij een nieuwe Model Y. Dit is wel een hele leuke tweede auto voor ons. We hebben twee honden en dat is dan wel heel fijn met zo’n grote achterbak.

Ik ga dan wel voor de premium AWD (want ik ben een sucker voor opties) en ik vind EVs echt geweldig rijden ik wil nooit meer terug! Ook omdat ik nu met budget energie mijn auto kan opladen in het weekend tussen 12-5 gratis! *excl belastingen.

Er zijn zoveel voordelen en ik vind zelf erg leuk dat de range steeds beter wordt. Dan vind ik wel heel fijn.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Tommie12
Zjanzjak schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:38:
[...]

Ik hou regelmatig de prijzen bij van 2de hands ev 's en ik zie dat de prijzen op dit moment niet meer dalen maar zeker niet stijgen. Heb het gevoel dat het nog een poosje kan duren eer de prijzen weer wat gaan dalen, wat normaliter het geval is om de 1 a 2 maanden met 2de hands ev's. Nou is het pas een goede maand geleden dat die malloot de aanval op Iran aanving maar toch.

Wat ik wel links en rechts lees is dat mensen idd naar elektrisch gaan vanwege de huidige situatie, vooral de wat kleinere ev's en ev's rond de 15k gaan nu als zoete broodjes zeg maar.

[...]

Als je nou zaterdag was geweest, had je een mooie auto kunnen zien!
Het schaap in wolfskleren reed daar toen ook rond. 8)
Met die crisismomenten zitten de meeste mensen eerst wat stil, eerst eens kijken wat er gebeurt, en grote aankopen worden dan al eens uitgesteld (behalve voor PV, de verkopen pieken blijkbaar), en dus… eerst effe geen auto kopen als dat niet nodig is.
En dan blijft in het achterhoofd zitten dat benzine pokkeduur (scheteduur voor de belgen) kan worden, en dat je misschien met Pv je EV gratis kan laden.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:37
turkeyhakan schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:00:
[...]

De keuze zal uiterlijk deze maand gemaakt worden:

1) BYD ATTO 3 EVO Excellence
2) Volvo EX30 P8 AWD Plus Europa

(denk toch dat we voor de BYD kiezen, lagere fiscale waarde en een betere uitrusting)
Gisteren de laatste offertes ontvangen. Jullie raden het nooit, maar het gaat waarschijnlijk een Tesla Model 3 RWD worden! In de maandprijs was deze significant goedkoper dan de overige auto's en doet absoluut niet onder qua rijbeleving. De BYD heeft als grote voordeel dat het geventileerde stoelen en een panoramadak (dat open kan) heeft. Maar of dat dan € 70 extra in de maand waard is, weet ik niet.. de acceleratie van 0-100 zou in 3,9 seconden moeten gebeuren. Wij hebben proefgereden met een auto die een SoC van 100% had. De Tesla voelde sneller aan en gaat in 6,2 seconden naar de 100. Weten jullie waardoor dit komt? Idem voor de EX30. Deze zou in 3,6 seconden naar de 100 moeten gaan, maar de beleving is precies het tegenovergestelde.

Nog een andere vraag die ik ook in het BYD topic had gesteld; weten jullie of de ATTO 3 EVO met BYD Connect wordt geleverd? Ik lees op Louwman een periode van 2 jaar, maar van een mede-tweaker heb ik begrepen dat dit model/dealer afhankelijk is?

• Puppetmaster
De nijd bij die hard ICE-ers.
Als het gewoon een categorie was met een 30% lager tarief en dat gewoon vastgesteld was, was er weinig aan de hand.
Nu is het gepresenteerd als korting, ofwel een cadeautje voor een selecte groep. Dat creëert nijd.
Ook maakt het het makkelijk te korting steeds aan te passen want hé het is geen eigen categorie, het is maar korting.

De korting voor benzine rijders t.o.v. diesel is nog meer, zo’n 50%.
Maar omdat dat geen korting wordt genoemd maar “gewoon het dieseltarief” is daar geen nijd over. Ook wordt het niet iedere paar jaar aangepast.

• Tommie12
turkeyhakan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:05:
[...]

Gisteren de laatste offertes ontvangen. Jullie raden het nooit, maar het gaat waarschijnlijk een Tesla Model 3 RWD worden! In de maandprijs was deze significant goedkoper dan de overige auto's en doet absoluut niet onder qua rijbeleving. De BYD heeft als grote voordeel dat het geventileerde stoelen en een panoramadak (dat open kan) heeft. Maar of dat dan € 70 extra in de maand waard is, weet ik niet.. de acceleratie van 0-100 zou in 3,9 seconden moeten gebeuren. Wij hebben proefgereden met een auto die een SoC van 100% had. De Tesla voelde sneller aan en gaat in 6,2 seconden naar de 100. Weten jullie waardoor dit komt? Idem voor de EX30. Deze zou in 3,6 seconden naar de 100 moeten gaan, maar de beleving is precies het tegenovergestelde.

Nog een andere vraag die ik ook in het BYD topic had gesteld; weten jullie of de ATTO 3 EVO met BYD Connect wordt geleverd? Ik lees op Louwman een periode van 2 jaar, maar van een mede-tweaker heb ik begrepen dat dit model/dealer afhankelijk is?
Ik kan moeilijk geloven dat je met de Model 3 RWD gereden hebt en dat die sneller aanvoelde. Ik denk dat je met de AWD reed.
Ik rij zelf met de Y LR AWD en die is snel met 0-100 in 5s. Ik reed een jaar geleden met de Highland 3 LR AWD die dat doet in 4.4s, en dat verschil voel je echt wel. 3.9s is echt bloedsnel, dus bizar dat die trager zou aan voelen, tenzij de batterij en drijflijn koud waren en je niet het max vermogen kreeg.
Nu ja, 6s is echt geen trage auto hé.
Ik kom uit de tijd dat de Golf GTI in 10s naar 100 trok, en dat was misdadig snel....
De 911 Turbo uit 1990 deed de 0-100 in 5s, en iedereen vond dat toen bovenaards en het maximum wat de mens zou aan kunnen... En nu doet een EX30 dat sneller...

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tommie12 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:27:
[...]

Ik kan moeilijk geloven dat je met de Model 3 RWD gereden hebt en dat die sneller aanvoelde. Ik denk dat je met de AWD reed.
Ik rij zelf met de Y LR AWD en die is snel met 0-100 in 5s. Ik reed een jaar geleden met de Highland 3 LR AWD die dat doet in 4.4s, en dat verschil voel je echt wel. 3.9s is echt bloedsnel, dus bizar dat die trager zou aan voelen, tenzij de batterij en drijflijn koud waren en je niet het max vermogen kreeg.
Ik kom uit de tijd dat de Golf GTI in 10s naar 100 trok, en dat was misdadig snel....
De 911 Turbo uit 1990 deed de 0-100 in 5s, en iedereen vond dat toen bovenaards en het maximum wat de mens zou aan kunnen... En nu doet een EX30 dat sneller...
Dit dus, daarnaast is de Model 3 Highland 60kWh nou niet bepaald een raket, zeker vanuit stilstand tot 50-60kmh voelt hij traag aan. Aanzienlijk trager dan bijv. een 2019 Standard Range Plus of een LR.

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-04 14:38
Puppetmaster schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:11:
[...]

Als het gewoon een categorie was met een 30% lager tarief en dat gewoon vastgesteld was, was er weinig aan de hand.
Nu is het gepresenteerd als korting, ofwel een cadeautje voor een selecte groep. Dat creëert nijd.
Ook maakt het het makkelijk te korting steeds aan te passen want hé het is geen eigen categorie, het is maar korting.

Maar omdat dat geen korting wordt genoemd maar “gewoon het dieseltarief” is daar geen nijd over. Ook wordt het niet iedere paar jaar aangepast.
Ja, volledig met je eens. Er is een soort woede jegens de EV-rijders, omdat ze jaren bijtellingvoordelen, SEPP-subsidies en 'korting' op de wegenbelasting ontvangen hebben. De huidige wegenbelasting van EV's is inmiddels al vergelijkbaar, al dan niet hoger, vergeleken met een gewone benzine auto, maar we hebben het nog steeds over korting.

Het fiscale beleid omtrent wegenbelasting is sowieso twijfelachtig.

• turkeyhakan
Tommie12 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:27:
[...]

Jij denkt dat ik met een AWD reed? Uitgeteld ik? _/-\o_

Ik zou zeggen, ga eens rijden met een EX30 of ATTO 3 EVO. Als je een Model 3 Performance gewend bent, voelen die auto's echt traag. De 3 RWD voelde zelfs sneller. Ja, tot aan ongeveer 50/60 voelt het geknepen, maar daarboven voelt het echt een stuk sneller dan de hiervoor genoemde auto's.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:11

-tom-562

Oliesjeik

Auto's die onder de 4 sec 100 acceleren en traag aanvoelen kan ik mij niet voorstellen. Dat waren tot niet zo lang geleden hypercar acceleratiewaardes waarbij je in je stoel wordt gedrukt.
Zeker weten dat je niet in een of ander eco modus reed?

Vaak bu'j te bang!

• Tommie12
turkeyhakan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:57:
[...]

Jij denkt dat ik met een AWD reed? Uitgeteld ik? _/-\o_

Ik zou zeggen, ga eens rijden met een EX30 of ATTO 3 EVO. Als je een Model 3 Performance gewend bent, voelen die auto's echt traag. De 3 RWD voelde zelfs sneller. Ja, tot aan ongeveer 50/60 voelt het geknepen, maar daarboven voelt het echt een stuk sneller dan de hiervoor genoemde auto's.
Goh, het klinkt raar, ik denk ook dat die auto's dan inhouden of niet in de juiste modus stonden.
Feit is... je hebt gemeten met je niet gecalibreerd achterste.
Ik weet dat onder de 5s echt enorm snel aan voelt, en het verschil tussen 6s en 3.8s is gewoon een andere liga.
Het is een verschil tussen een acceleratie van gemiddeld 7.3m/s² en 4.6m/s². Dat is 60% meer druk in je rug.

Doe het nog eens met een accelerometer zou ik zeggen.

• turkeyhakan
-tom-562 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:10:
Auto's die onder de 4 sec 100 acceleren en traag aanvoelen kan ik mij niet voorstellen. Dat waren tot niet zo lang geleden hypercar acceleratiewaardes waarbij je in je stoel wordt gedrukt.
Zeker weten dat je niet in een of ander eco modus reed?
Zeker weten! 8)

Dat was niet alleen mijn ervaring, maar ook die van mijn familielid. Die gaf aan dat mijn auto veel sneller en heftiger aanvoelde dan die auto's.

• Tommie12
turkeyhakan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:40:
[...]

Zeker weten! 8)

Dat was niet alleen mijn ervaring, maar ook die van mijn familielid. Die gaf aan dat mijn auto veel sneller en heftiger aanvoelde dan die auto's.
Dan moet je gaan meten. 2 paar billen zijn niet nauwkeuriger dan 1 paar billen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tommie12 op 01-04-2026 09:42 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ha, deze is wel goed:
https://www.autoweek.nl/a...eerste-model-oogt-bekend/
En eerlijk gezegd zou ik het wel tof vinden als ze een budget Geely/Volvo op de markt zouden brengen onder het DAF label :P

Vaak bu'j te bang!

• Gonadan

Gonadan

Over het gevoel van snelheid, heb je het dan niet gewoon over de eerste reactie die snel en pittig is wat een snel gevoel geeft? Dat staat los van een daadwerkelijke 0-100 meting.
Een snelle pedaalrespons en eerste meters die vinniger gaan geeft al snel een pittig gevoel, ook al hoeft dat niet te betekenen dat de acceleratie ook daadwerkelijk heel snel is.

En andersom kan een auto die wel snel kan accelereren maar dat begin net wat rustiger doet dan dus 'langzamer' aanvoelen in verhouding.

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 01-04-2026 10:38 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tommie12
-tom-562 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:02:
Ha, deze is wel goed:
https://www.autoweek.nl/a...eerste-model-oogt-bekend/
En eerlijk gezegd zou ik het wel tof vinden als ze een budget Geely/Volvo op de markt zouden brengen onder het DAF label :P
Geinig wel, maar zou enkel verkopen in NL denk ik.
De rest van de wereld kon alleen maar lachen om die auto's die even snel vooruit als achteruit gingen.

• turkeyhakan
Gonadan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:37:
Over het gevoel van snelheid, heb je het dan niet gewoon over de eerste reactie die snel en pittig is wat een snel gevoel geeft? Dat staat los van een daadwerkelijke 0-100 meting.
Een snelle pedaalrespons en eerste meters die vinniger gaan geeft al snel een pittig gevoel, ook al hoeft dat niet te betekenen dat de acceleratie ook daadwerkelijk heel snel is.

En andersom kan een auto die wel snel kan accelereren maar dat begin net wat rustiger doet dan dus 'langzamer' aanvoelen in verhouding.
Pedaalrespons is inderdaad iets wat ons ook opviel! Tesla reageert veel sneller op het pedaal, wellicht is dat het..

• Gonadan

Gonadan

turkeyhakan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:46:
[...]

Pedaalrespons is inderdaad iets wat ons ook opviel! Tesla reageert veel sneller op het pedaal, wellicht is dat het..
Dat maakt zeker uit inderdaad. Mijn auto voelt ook heel anders wanneer ik hem in comfort stand zet of niet, ook al accelereert hij in de basis net zo snel. Hij doet dan gewoon iets rustiger qua directe respons.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:17
Tommie12 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:41:
[...]

Geinig wel, maar zou enkel verkopen in NL denk ik.
De rest van de wereld kon alleen maar lachen om die auto's die even snel vooruit als achteruit gingen.
Je weet dat het vandaag 1 april is? ;)

• Gonadan

Gonadan

Puppetmaster schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:11:
[...]

Haha waar je je al niet druk om kunt maken. Denk je dat dergelijk semantisch geneuzel echt een verschil gaat maken in de acceptatie door de groep die graag afgeeft op EV?

De meeste weten de gedachten achter mrb überhaupt niet en het interesseert ze ook niet. EV is middels subsidie opgedrongen en je kon er alleen gebruik van maken als je een leasebak mocht of heel veel spaarcentjes had. En al dat stomme volk heeft dus nu voor weinig een auto die net zo fijn rijdt als waar je vroeger een 'premium' merk voor moest kopen en dan krijgen ze nog eens minder mrb gerekend ook. Dat is gewoon niet eerlijk en ik moet zo'n ding echt niet.

Ik vul even de gedachtegang in, maar die ga je er met wat semantische wijzigingen echt niet uit krijgen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• turkeyhakan
Gonadan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:53:
[...]

Dat maakt zeker uit inderdaad. Mijn auto voelt ook heel anders wanneer ik hem in comfort stand zet of niet, ook al accelereert hij in de basis net zo snel. Hij doet dan gewoon iets rustiger qua directe respons.
Maar kan ik dan de conclusie trekken: de BYD en Volvo zijn snelle auto's, maar gevoelsmatig voelt het wellicht niet helemaal zo, omdat het respons in het gaspedaal anders is? Wellicht speelt gewicht/grootte van de auto ook nog een rol bij de beleving. Bij de 3 zit je natuurlijk dichtbij de grond.

• Tommie12
Sonicfreak schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:56:
[...]

Dat had ik ook wel door...
Daarom dat het geinig zou zijn. Maar Daf was enkel een ding in NL.

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-04 16:13
https://fd.nl/economie/15...rned&utm_content=20260401

Spectaculaire stijging verkoop van tweedehands elektrische auto’s
In dat marktsegment werden 48% meer voertuigen verkocht dan in februari. Vergeleken met maart vorig jaar was er zelfs sprake van een stijging met 99%.

Blijft toch een speciaal volkje, die Nederlanders.

[ Voor 8% gewijzigd door Holzschuh op 01-04-2026 11:41 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:17
Sonicfreak schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:56:
Luchtbakker kan ons meteen alvast mededelen wat de Daf *66 gaat kosten: €25.014. Dat is fors voordeliger dan de EX30, maar natuurlijk ook een beetje een opmerkelijke prijs. Er zal vast een goede reden zijn voor die €14.
_/-\o_

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Gonadan

Gonadan

turkeyhakan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:58:
[...]

Maar kan ik dan de conclusie trekken: de BYD en Volvo zijn snelle auto's, maar gevoelsmatig voelt het wellicht niet helemaal zo, omdat het respons in het gaspedaal anders is? Wellicht speelt gewicht/grootte van de auto ook nog een rol bij de beleving. Bij de 3 zit je natuurlijk dichtbij de grond.
Puur naar de specs kijkend die jij noemt kan je de BYD en Volvo dan sneller noemen inderdaad, maar de vraag is hoe relevant die waarde is. Wat geeft je het meeste plezier bij het rijden? Dat je volgens het boekje de snelste bent bij een drag race? Of dat hij tijdens het rijden de lekkerste is die je kon kiezen?

Er zijn zoveel zaken die van invloed kunnen zijn op je rijbeleving. Naast de genoemde zaken bijvoorbeeld de acceleratiecurve. Gaat de auto op een bepaald punt bewust heel steil om het gevoel in de maag te creëren of doet hij het zo soepel mogelijk.
Geluid is ook een factor, daarom voelt een ICE vaak sneller in eerste instantie omdat men een brullende motor gewend is (tot je het lanceergevoel geeft, dan is het wel over ;) ) Windgeruis of rolgeluid kan ook een factor zijn (is bij de T3 niet weinig).
Is de auto snel van 0-50 of zit de snelheid juist van 40-100 (ik noem maar wat)

En dan zijn er vaak ook nog heel veel instellingen die het gevoel kunnen beïnvloeden. Dus ja, ik weet niet of we daar zo eenduidig antwoord op kunnen geven. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-04 15:53
Tommie12 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:59:
[...]

Dat had ik ook wel door...
Daarom dat het geinig zou zijn. Maar Daf was enkel een ding in NL.
De auto zelf dan wellicht wel, maar de CVT waardoor die evensnel voor- en achteruit kon is wel door veel merken overgenomen. En verdwijnt nu pas langzaam door de komst van de EV.

• Tommie12
janne_nl schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:16:
[...]

De auto zelf dan wellicht wel, maar de CVT waardoor die evensnel voor- en achteruit kon is wel door veel merken overgenomen. En verdwijnt nu pas langzaam door de komst van de EV.
OT: zo populair was die CVT toch niet. Ik heb er een gehad in een Audi A6, maar door die CVT was dat model niet aanvaard in de VS bv. Het systeem was een beetje haat of liefde. Sommigen konden er niet mee overweg, ik vond het top.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Tommie12 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:09:
[...]
OT: zo populair was die CVT toch niet. Ik heb er een gehad in een Audi A6, maar door die CVT was dat model niet aanvaard in de VS bv. Het systeem was een beetje haat of liefde. Sommigen konden er niet mee overweg, ik vond het top.
Eigenlijk wel gek, want een CVT is functioneel gezien superieur aan een handbak of automaat met vaste verzetten. Maarja, dan krijg je weer van die mensen die roepen 'BeLeViNg!!!1' en 'SpOrTiEf RiJden!!' :P

Vaak bu'j te bang!

• Tommie12
-tom-562 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:11:
[...]

Eigenlijk wel gek, want een CVT is functioneel gezien superieur aan een handbak of automaat met vaste verzetten. Maarja, dan krijg je weer van die mensen die roepen 'BeLeViNg!!!1' en 'SpOrTiEf RiJden!!' :P
OT: Ik hield wel van het rijgedrag. Bizar soms, je trapte het gas in, motor ging naar 3000t/min en bleef daar terwijl de auto versnelde. En natuurlijk geen schokken van schakelen.
Wat de juiste verhouding betreft is het systeem natuurlijk ideaal, maar blijkbaar was het minder efficient dan een goede automaat met DSG door de verliezen van de riem en de variabele wielen. Ook zou er toch wat vroegtijdige uitval geweest zijn. Maar als een belangrijk percentage van de klanten het niet wil, én je haalt een lager verbruik met een DSG, dan is het einde verhaal natuurlijk.

Nu ja, nog beter is gewoon geen versnellingsbak meer natuurlijk. Geen uitval, geen verliezen, geen olie, geen schokken... De beste onderdelen in een auto zijn de onderdelen die je niet mee sleept natuurlijk.
Daarom zal een electrische aandrijving altijd beter zijn...

• Gonadan

Gonadan

Ware het niet dat die vaak ook iets met een overbrenging doet. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Gonadan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:27:
Ware het niet dat die vaak ook iets met een overbrenging doet. ;)
Ja, dat is een reductiekast, geen reductiekast met meerdere reducties (aka versnellingsbak :P) of een variabale reductie (de CVT :P)

Vaak bu'j te bang!

• Tommie12
-tom-562 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:34:
[...]

Ja, dat is een reductiekast, geen reductiekast met meerdere reducties (aka versnellingsbak :P) of een variabale reductie (de CVT :P)
En een simpele tandwieloverbrenging in een gesloten behuizing in olie slijt bijzonder weinig als die goed ontworpen is (en dat konden ze 100 jaar geleden al).
Het is helemaal iets anders als daar schakelmeschen en hydraulische koppelingen in zitten die bij elke schakelbeweging toch even gaan wrijven en dus metaaldeeltjes gaan af geven.
En wat er niet in zit kan niet defect...

• Gonadan

Gonadan

Eens hoor, maar het blijft een versnellingsbak, ook al is het maar één versnelling. :P

Het zou nog mooier zijn als het zonder zou kunnen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tommie12
Gonadan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:51:
Eens hoor, maar het blijft een versnellingsbak, ook al is het maar één versnelling. :P

Dat kan bij wielmotoren, anders heb toch altijd een differentieel nodig.

• Gonadan

Gonadan

Tommie12 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:55:
[...]

Dat kan bij wielmotoren, anders heb toch altijd een differentieel nodig.
Daar zat ik dan ook mee in mijn hoofd inderdaad. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
Het “bak” gedeelte impliceert meerdere verhoudingen, ook een synoniem als “gangwissel” impliceert dat.

Wat mij betreft klopt je definitie dus niet als het een enkele overbrenging is.
Wikipedia: Versnellingsbak

• Himalaya
  • Laatst online: 21:26

Het is meer een reductiekast, er is maar een vaste overbrenging. (volgens mij bij een Tesla iets van 9:1 motor:wiel)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Tommie12
Gonadan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:56:
[...]

Daar zat ik dan ook mee in mijn hoofd inderdaad. :)
Je hoort er niet veel over bij EV's, buiten af en toe wat geruchten. En er moet waarschijnlijk ook een reductie in (planetair?).
De ingenieurs moeten dan in die kleine ruimte zowel de remmen als de motor kwijt, en het verhoogt de onafgeveerde massa wat niet goed is voor comfort en wegligging.

Een differentieel en cardanassen bestaan al decennia en zijn intussen waarschijnlijk goedkoop, simpel en betrouwbare tech die makkelijk voor handen is.

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 01-04-2026 15:06 ]

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:08
Himalaya schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:03:
[...]

Het is meer een reductiekast, er is maar een vaste overbrenging. (volgens mij bij een Tesla iets van 9:1 motor:wiel)
Tuurlijk, maar zolang de fabrikanten zelf het woord 'versnellingsbak' blijven gebruiken, zullen wij dat dan ook maar doen? Scheelt weer een paar pagina's aan discussie over wat het nu eigenlijk precies is.
Volgens mij is het vrij eenvoudig:
D - vooruit
N- wasstraat
R - achteruit
P - overbodig, ik druk op start-stop en de auto doet de rest :+

Nee, merp!

• Gonadan

Gonadan

Ah een semantische discussie, ik laat hem even voor wat het is jongens. Denk dat iedereen wel snapt wat er bedoeld wordt.
Tommie12 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:05:
[...]

Je hoort er niet veel over bij EV's, buiten af en toe wat geruchten. En er moet waarschijnlijk ook een reductie in (planetair?).
De ingenieurs moeten dan in die kleine ruimte zowel de remmen als de motor kwijt, en het verhoogt de onafgeveerde massa wat niet goed is voor comfort en wegligging.

Een differentieel en cardanassen bestaan al decennia en zijn intussen waarschijnlijk goedkoop, simpel en betrouwbare tech die makkelijk voor handen is.
Het hoeft niet per se in het wiel hé? Je kunt een wiel ook een korte as geven waardoor je wat meer ruimte over hebt.
Overigens ben ik niet tegen een differentieel hoor, die dingen hebben zich inderdaad wel bewezen. En wellicht kan je twee losse motoren gebruiken die elkaar af kunnen wisselen?

Denk dat dat het uiteindelijk niet waard is omdat zo'n simpele overbrenging slijtvast genoeg is, maar meerdere motoren met eigen vaste overbrenging kan best interessant zijn. Maar dan denk ik eerder aan sport of luxe auto's, want voor een gewone wagen zal het daar eerder te duur van worden vrees ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:11
Bij mijn weten heet dat ding reductiebak, had nog nooit iets anders gehoord dan dat.

• Puppetmaster
PauseBreak schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:17:
[...]

Tuurlijk, maar zolang de fabrikanten zelf het woord 'versnellingsbak' blijven gebruiken, zullen wij dat dan ook maar doen? Scheelt weer een paar pagina's aan discussie over wat het nu eigenlijk precies is.
Volgens mij is het vrij eenvoudig:
D - vooruit
N- wasstraat
R - achteruit
P - overbodig, ik druk op start-stop en de auto doet de rest :+
Punt is dat bij EV het een vaste overbrenging is en in R de motor de andere kant opdraait, terwijl in een versnellingsbak er een ander verzet gekozen wordt voor R.
Er zijn overigens ook EV’s met een versnellingsbak, Taycan en CLA, maar die zijn in de minderheid. ;)

• Overspark
Tommie12 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:05:
Er zijn wel bedrijven druk mee bezig hoor, zoals YASA: https://yasa.com/
Die hebben een hub motor ontwikkeld die 1000 pk per wiel moet kunnen leveren, beide kanten op. En dus ook om te regenereren. Daarmee vinden ze dat het niet meer nodig is om een rem te monteren, omdat de motor al hard genoeg kan remmen/regenereren. En laat de motor nou ook net zo veel wegen als een (flinke) rem-installatie... theoretisch alleen maar voordelen dus.

Maar goed, eerst zien dan geloven uiteraard, maar het is wel iets meer dan geruchten inmiddels.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:08
Puppetmaster schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:02:
[...]

Punt is dat bij EV het een vaste overbrenging is en in R de motor de andere kant opdraait, terwijl in een versnellingsbak er een ander verzet gekozen wordt voor R.
Er zijn overigens ook EV’s met een versnellingsbak, Taycan en CLA, maar die zijn in de minderheid. ;)
Punt is dat het een nutteloze discussie is en iedereen weet wat er wordt bedoeld met de term versnellingsbak. De semantische discussie is denk ik voor niemand interessant.

Nee, merp!

• Tommie12
Overspark schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:31:
[...]

Er zijn wel bedrijven druk mee bezig hoor, zoals YASA: https://yasa.com/
Die hebben een hub motor ontwikkeld die 1000 pk per wiel moet kunnen leveren, beide kanten op. En dus ook om te regenereren. Daarmee vinden ze dat het niet meer nodig is om een rem te monteren, omdat de motor al hard genoeg kan remmen/regenereren. En laat de motor nou ook net zo veel wegen als een (flinke) rem-installatie... theoretisch alleen maar voordelen dus.

Maar goed, eerst zien dan geloven uiteraard, maar het is wel iets meer dan geruchten inmiddels.
Met 1000pk per wiel zou je voldoende moeten kunnen vertragen…
Maar het grote probleem is dat je 2 volledig gescheiden kringen moet hebben, en dus minstens 2 omvormers en de batterij moet in 2 delen kunnen opgesplitst worden die elk dan 1000pk kunnen opnemen of leveren…
En dan is er nog de parkeerrem, die moet werken op een mechanische manier, en blijven werken als de stroom weg is.
Er zijn nog wat vragen die moeten beantwoord worden.

Pagina: 1 ... 395 396 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic