Ik ben net terug van een maandje reizen door China. Daar is 1 op de 2 nieuwe verkochte auto's een electrische. Kan best zijn dat er merken verdwijnen maar als er genoeg vraag is dan komt in de markt gewoon een oplossing voor die onderdelen. Als ze hele Tesla's, Mercedessen en noem maar op kunnen kopiëren, dan draait niemand de hand om voor een aftermarket draagarm, schokbreker, aircocompressor of batterijpakket.-tom-562 schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:45:
[...]
Die garantie is natuurlijk ook een verdienmodel. Die geldt vaak alleen als je het onderhoud bij de dealer doet. Ik weet van MG dat ze de prijzen ineens gigantisch verhoogd hebben, terwijl het onderhoud niks voorstelt.
Europese (en Japanse/Koreaanse) merken hebben nu gewoon een bewezen trackrecord met de onderdelenvoorziening, die Chinezen nog absoluut niet.
@LuPo of een ID.4 vanaf 399
Dan heb je idd een goede deal te pakken.LuPo schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:20:
[...]
Dan zal de Private Lease actie bij VW afgelopen zijn. Ik heb een ID.7 Tourer Pro Limited Edition 210kW besteld met trekhaak voor ongeveer €610 per maand (60mnd, 15.000 km per jaar).
Op de website van VW krijg ik nog steeds de aanbiedingsprijzen hoor. Geldt niet op de hatchback, alleen de Tourer.joepie de p schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:24:
[...]
Dan heb je idd een goede deal te pakken.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
@joepie de p heeft het over 2 jaar garantie bij Duitse merken, maar dat is dan niet VW. De garantie op b.v. een Volkswagen ID.4 bestaat uit 4 jaar garantie op de auto (2 jaar fabrieksgarantie plus 2 jaar extra garantie) en 8 jaar garantie op de hoogvoltaccu (maximaal 160.000 km). Bovenop deze garanties krijgen ID.4 modellen die in Nederland zijn verkocht standaard tot 5 jaar gratis onderhoud. En ook die hoeft maar om de 2 jaar (ongeacht het kilometrage).HandyLumberjack schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:16:
[...]
Met veel EV's hoef je maar eens per twee jaar naar de dealer voor een beurtje. Die twee beurtjes die nodig zijn om bijvoorbeeld bij een Hyundai EV van vijf jaar garantie te genieten zijn de kosten niet.
En wettelijk gezien hoef je ook geeneens naar de merkdealer als het onderhoud maar aantoonbaar is uitgevoerd. Ook als verplicht onderhoud door de merkdealer wel in de garantievoorwaarden is opgenomen.
Een fabrikant die maar 2 jaar garantie geeft op zijn nieuwe auto's neem ik niet serieus.
Zo slecht is dat dus niet.
Ergens in 1 van de MG topics zweeft nog een prijslijst rond waarbij het onderhoud daadwerkelijk een verdienmodel is geworden
Vaak bu'j te bang!
De software van Tesla is ook nog brak.daemonix schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:56:
[...]
Welk niet-Europees automerk heeft dan geen brakke software, met uitzondering van Tesla? Volgens mij is het een plaag voor de hele auto industrie.
Vandaag 3 keer in de remmen bij een rijstrookwissel. Internet werkte 20% van de tijd niet…
En als je dan podcast luistert onthoudt hij niet eens waar je was.
Ja…. Elon verdient zijn gazillion billion dollars….
Sony A7 iv en wat recycled glas
5% van de tijd bij mij hooguit ,dat internet niet werkt. Hoeft overigens niet aan de software te liggen. De meeste functies werken prima in de Tesla, ik heb eigenlijk nog nooit een reset hoeven uit te voeren. Tja autopilot...........Tommie12 schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:06:
[...]
De software van Tesla is ook nog brak.
Vandaag 3 keer in de remmen bij een rijstrookwissel. Internet werkte 20% van de tijd niet…
Ik gebruik het wel om achter een vrachtwagen te hangen, dan werkt het.
Smaken verschillen zullen we maar zeggenZ___Z schreef op maandag 10 november 2025 @ 23:23:
[Afbeelding]
Die Audi ziet er enorm gedateerd uit naast die AUDI.
De Audi is in ieder geval direct herkenbaar als een Audi, de AUDI daarentegen lijkt meer op de dertien-in-een-dozijn Chinese klonen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Als je het verschil weet tussen de Chinese merken dan vind ik dat absoluut niet. Ik vind hem absoluut veel mooier dan dat gedateerde design.alexbl69 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 06:43:
[...]
Smaken verschillen zullen we maar zeggen.
De Audi is in ieder geval direct herkenbaar als een Audi, de AUDI daarentegen lijkt meer op de dertien-in-een-dozijn Chinese klonen.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
De internetproblemen zijn bij mij nauwelijks meer aan wezig. Soms even 2x klikken om een podcast aan te zetten, maar dat is het wel.Tommie12 schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:06:
[...]
Is dat niet een Xpeng met een Audi logo?Ecological schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:50:
[...]
Als je het verschil weet tussen de Chinese merken dan vind ik dat absoluut niet. Ik vind hem absoluut veel mooier dan dat gedateerde design.
Ik dacht oprecht dat dit een grapje was, maar dat is niet zo kennelijk?
[ Voor 10% gewijzigd door STIMPPYYY op 13-11-2025 09:41 ]
Neen, in China gebruiken ze niet meer de 4 ringen maar gewoon de letters AUDI, dit omdat de voertuigen gebruikmaken van gedeelde architectuur en lokale Chinese technologie (platforms, batterijen, rijhulpsystemen) van partners zoals SAIC. Europese merken hebben het moeilijk om hun marktaandeel te behouden tegenover snel innoverende lokale Chinese EV-merken.STIMPPYYY schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:41:
[...]
Is dat niet een Xpeng met een Audi logo?
Ik dacht oprecht dat dit een grapje was, maar dat is niet zo kennelijk?
Dat verklaard dus waarom die er uit ziet als een generieke Chinees. Beetje hetzelfde als die Mazda 6E. Ja er staat Mazda op, maar het is gewoon een ChineesRigolleM schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:46:
[...]
Neen, in China gebruiken ze niet meer de 4 ringen maar gewoon de letters AUDI, dit omdat de voertuigen gebruikmaken van gedeelde architectuur en lokale Chinese technologie (platforms, batterijen, rijhulpsystemen) van partners zoals SAIC. Europese merken hebben het moeilijk om hun marktaandeel te behouden tegenover snel innoverende lokale Chinese EV-merken.
Vaak bu'j te bang!
Er staat nu trouwens een Model 3 op marktplaats met 93% SOH bij 312.205km. Dat is echt geweldig goed!
Dan zie je wat goed gedrag met NMC kan doen, ik had met mijn Zero uit 2014 ook nauwelijks merkbare degradatie, ik laadde altijd tot max 85% en niet onder de 20% laten komen.
Met vakanties of lange ritten kan dat natuurlijk prieeemma incidenteel.
Maar je ziet wat het doet als je de accu niet op hoge percentagers parkeert en hem goed tussen die percentages houdt. Ik denk dat veel leaserts hem gewoon als watertank gebruiken en 0-100-0 eerder zouden toepassen dan 20-80
Ik vond het in elk geval heel bijzonder, deze Model 3 heeft een hogere SOH dan veel Model 3's met 80-120.000km.
Dan zie je wat goed gedrag met NMC kan doen, ik had met mijn Zero uit 2014 ook nauwelijks merkbare degradatie, ik laadde altijd tot max 85% en niet onder de 20% laten komen.
Maar je ziet wat het doet als je de accu niet op hoge percentagers parkeert en hem goed tussen die percentages houdt. Ik denk dat veel leaserts hem gewoon als watertank gebruiken en 0-100-0 eerder zouden toepassen dan 20-80
Ik vond het in elk geval heel bijzonder, deze Model 3 heeft een hogere SOH dan veel Model 3's met 80-120.000km.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)
Dat 'gedateerde design' komt meer omdat dat een fossielstoker is en die moet een gruwelijke opening hebben om al die warmte van 80% verlies af te voeren. Moet je maar eens met een motor achter een verbrandingsmotor rijden met warm weer, dan is het net of je achter een sauna aan rijdt...Ecological schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:50:
[...]
Als je het verschil weet tussen de Chinese merken dan vind ik dat absoluut niet. Ik vind hem absoluut veel mooier dan dat gedateerde design.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)
Ik vraag me af of die methode klopt. Die 70,4kWh waarmee ze rekenen klopt volgens mij iig niet. Obv de WLTP zou het sowieso 73,8kWh moeten zijn. Al blijft het natuurlijk nog steeds prima mocht het 85% zijn.barta123 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:04:
Er staat nu trouwens een Model 3 op marktplaats met 93% SOH bij 312.205km. Dat is echt geweldig goed!
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Mwa, dat is gewoon een designkeuze van Audi, dat kan je mooi of lelijk vinden. Genoeg ICE auto's die een minimale grill hebben. Overigens vind ik een EV met een volledig dichte neus (zoals deze "AUDI" of een Tesla) ook gewoon niet mooi qua designbarta123 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:03:
[...]
Dat 'gedateerde design' komt meer omdat dat een fossielstoker is en die moet een gruwelijke opening hebben om al die warmte van 80% verlies af te voeren. Moet je maar eens met een motor achter een verbrandingsmotor rijden met warm weer, dan is het net of je achter een sauna aan rijdt...
Vaak bu'j te bang!
De software van Tesla kan absoluut ook nog verbeteren, met name wat betreft de Autopilot. Daarin is het vooral hopen dat de FSD software snel overkomt, maar dat blijft weer op EU regels hangen.Tommie12 schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:06:
[...]
De overige problemen herken ik niet. Ik rij nu ruim 2 jaar Tesla, dus heb absoluut een gekleurde bril op hoor. Maar... ik denk niet dat je kan zeggen dat de software van Tesla brak is. De software is gevoelsmatig een van de beste op de gehele automarkt. Ik kan mij geen beter softwarepakket in een andere auto bedenken, en ik heb er bijzonder veel ervaren. Allemaal hebben ze problemen, ook Tesla, maar wat Tesla wel goed doet, doen ze ook écht goed.
Wellicht dat ik geluk heb met mijn Tesla, maar werkelijk nog nooit problemen mee gehad. App werkt ook altijd perfect.
Klopt dat had ik ook gezien. Maar ja, Tesla doet zelf geheimzinnig over accupakketten, wat ik uberhaupt al niet begrijp. Waarom kan je gewoon niet aangeven hoe groot het pakket is?Inspired schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:17:
[...]
Ik vraag me af of die methode klopt. Die 70,4kWh waarmee ze rekenen klopt volgens mij iig niet. Obv de WLTP zou het sowieso 73,8kWh moeten zijn. Al blijft het natuurlijk nog steeds prima mocht het 85% zijn.
Volkswagen doet dat simpel, 82kWh bruto is altijd 77kWh netto, met dat grotere pakket ook, 84kWh brut = 79kWh net. Gewoon altijd aangegeven.
Er is vooral focus op het laden tot 80%/100% maar het timen van het laden kan ook al veel verschil maken. Stel een hypothethisch scenario:barta123 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:04:
- Binnen 1 uur rit van 20% naar werk
- 9 uur later 1 uur rit van 20% naar huis
- Thuis laden met 10%/uur
- Scenario A: Direct bij thuiskomst tot 100%
- Scenario B: uur voor vertrek tot 100%
- Geen ritten in het weekend
Allemaal te bereiken met een beetje inzet en een timer. En ook hier weer een groot voordeel voor wie niet afhankelijk is van publiek laden.
[ Voor 8% gewijzigd door assje op 13-11-2025 12:45 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Daar heb ik wel een idee over en voor mij o.a. een reden om geen Tesla te kopen. Want dan kunnen ongestraft de capaciteit terugschroeven als hen dat beter uitkomt. Zie ook:barta123 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:28:
[...]
Klopt dat had ik ook gezien. Maar ja, Tesla doet zelf geheimzinnig over accupakketten, wat ik uberhaupt al niet begrijp. Waarom kan je gewoon niet aangeven hoe groot het pakket is?
nieuws: Model S-bezitter klaagt Tesla aan wegens plotselinge vermindering acc...
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Juist. Daarbij zijn auto's door veiligheidseisen een bepaalde vorm aan gaan nemen, en om die vorm cohesie te geven dien je trucjes als een grote grill uit te halen. Zonder grill gaan we naar de Lightbar die bijna elke chinees heeft.-tom-562 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:20:
[...]
Mwa, dat is gewoon een designkeuze van Audi, dat kan je mooi of lelijk vinden. Genoeg ICE auto's die een minimale grill hebben. Overigens vind ik een EV met een volledig dichte neus (zoals deze "AUDI" of een Tesla) ook gewoon niet mooi qua design
VWB gedateerd. Die audi is over 10 jaar nog een prachtige auto. Die AUDI is over 2 jaar al hopeloos verouderd/vreemd. Gedateerd ≠ niet mooi. En dat weten de ervaren automerken maar al te goed.
Smaken verschillen, zo'n traditionele Audi met gril vind ik al jaren zowel qua interieur als exterieur een hopeloos verouderd model. Als je zou zeggen dat de betreffende auto 10 jaar is dan zou ik het direct geloven.twowheeler schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:50:
[...]
VWB gedateerd. Die audi is over 10 jaar nog een prachtige auto. Die AUDI is over 2 jaar al hopeloos verouderd/vreemd. Gedateerd ≠ niet mooi. En dat weten de ervaren automerken maar al te goed.
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 13-11-2025 12:54 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dat is dan toch ook een compliment? De auto ziet er gewoon nog goed uit. Die AUDI is over 10 jaar ouderwets want voldoet niet meer aan de laatste design gimmicksrevolution-nl schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:53:
[...]
Smaken verschillen, zo'n traditionele Audi met gril vind ik al jaren zowel qua interieur als exterieur een hopeloos verouderd model. Als je zou zeggen dat de betreffende auto 10 jaar is dan zou ik het direct geloven.
Vaak bu'j te bang!
En dat heeft natuurlijk niets te maken met het feit dat je op een sauna zitbarta123 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:03:
[...]
Dat 'gedateerde design' komt meer omdat dat een fossielstoker is en die moet een gruwelijke opening hebben om al die warmte van 80% verlies af te voeren. Moet je maar eens met een motor achter een verbrandingsmotor rijden met warm weer, dan is het net of je achter een sauna aan rijdt...
Doordat EV's veel minder koeling nodig hebben, opent dit een hele nieuwe wereld voor auto designers. Je kan dan vast houden bij wat je hebt, of iets nieuws tekenen, wat toch nog herkenbaar is voor je merkwaarden. Nu is Audi historisch gezien niet van het risico's nemen in auto design, zoals BMW dat meer is.
Los van van of je de oude Audi mooier vindt of de nieuwe AUDI, vind ik dat de nieuwe design's tenminste lef tonen. De afgelopen 25 jaar is auto design niet echt meer veranderd. Als een E46 3-serie moderne techniek had, kan dat design nog prima concurreren met de laatste 3 serie.
Los van van of je de oude Audi mooier vindt of de nieuwe AUDI, vind ik dat de nieuwe design's tenminste lef tonen. De afgelopen 25 jaar is auto design niet echt meer veranderd. Als een E46 3-serie moderne techniek had, kan dat design nog prima concurreren met de laatste 3 serie.
Gisteren 2 remmingen op 40km.hansvanhengel schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:28:
[...]
De software van Tesla kan absoluut ook nog verbeteren, met name wat betreft de Autopilot. Daarin is het vooral hopen dat de FSD software snel overkomt, maar dat blijft weer op EU regels hangen.
De overige problemen herken ik niet. Ik rij nu ruim 2 jaar Tesla, dus heb absoluut een gekleurde bril op hoor. Maar... ik denk niet dat je kan zeggen dat de software van Tesla brak is. De software is gevoelsmatig een van de beste op de gehele automarkt. Ik kan mij geen beter softwarepakket in een andere auto bedenken, en ik heb er bijzonder veel ervaren. Allemaal hebben ze problemen, ook Tesla, maar wat Tesla wel goed doet, doen ze ook écht goed.
Wellicht dat ik geluk heb met mijn Tesla, maar werkelijk nog nooit problemen mee gehad. App werkt ook altijd perfect.
En 2 keer dan een podcast terug van het begin start nadat ik begin te rijden.
Grens over rijden en 10minuten geen kaarten en geen internetradio of podcast...
Navigatie rond Brussel en Antwerpen nu is een zootje door de werken. Waze en GM hebben al actuele data, Tesla niet... Die denkt dus elke dag dat ik een afrit genomen heb en dan is het: hier links, hier rechts, etc...
Kan allemaal véél beter.
[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 13-11-2025 15:53 ]
Hmm OK dus omdat je dat ergens leest in de US wat ooit is geweest? Weet wel dat dit bij andere merken OOK gebeurd. Bijv. de Mustang Mach-E, de BMW i4, en nog wel wat meer. Al dan niet nodig ivm veiligheid (onwetendheid wsl), terugroepacties, updates...en meeste zonder dat je het weet..PeterZ(on) schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:40:
[...]
Daar heb ik wel een idee over en voor mij o.a. een reden om geen Tesla te kopen. Want dan kunnen ongestraft de capaciteit terugschroeven als hen dat beter uitkomt. Zie ook:
nieuws: Model S-bezitter klaagt Tesla aan wegens plotselinge vermindering acc...
Je bedoelt automatisch remmen waar het niet nodig was? Kan je eens aangeven onder welke situatie dit was?
Als je dit zo stoort waarom gebruik je het niet via BT van smartphone?En 2 keer dan een podcast terug van het begin start nadat ik begin te rijden.
10'.. wat een eeuwigheid... werkte de rest nog? Geen kaarten, bedoel je dat de navigatie uitviel, telkens ik de grens over rijdt blijft de navigatie wel werken. Als ik geen LTE verbinding heb, moet ik natuurlijk niet proberen om een alternatieve route te zoeken, dat werkt ff niet.Grens over rijden en 10minuten geen kaarten en geen internetradio of podcast...
Tja zal met elke native navigatie het geval zijn, behalve misschien auto's met AAOS en Google Maps. Maar Antwerpen is een geval apart door de werken aan de Oosterweelverbinding is het echt een ramp. Ik hoorde onlangs in het nieuws dat er véél file was in Antwerpen omdat iedereen de GPS volgde, ipv naar de borden te kijkenNavigatie rond Brussel en Antwerpen nu is een zootje door de werken. Waze en GM hebben al actuele data, Tesla niet... Die denkt dus elke dag dat ik een afrit genomen heb en dan is het: hier links, hier rechts, etc...
En er is ook véél erger... kwestie hoe je er in staatKan allemaal véél beter.
2 keer ongewenst remmen tijdens een rijstrookwissel met EAP. Niks bijzonder in de buurt.RigolleM schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:12:
[...]
Je bedoelt automatisch remmen waar het niet nodig was? Kan je eens aangeven onder welke situatie dit was?
[...]
Als je dit zo stoort waarom gebruik je het niet via BT van smartphone?
[...]
10'.. wat een eeuwigheid... werkte de rest nog? Geen kaarten, bedoel je dat de navigatie uitviel, telkens ik de grens over rijdt blijft de navigatie wel werken. Als ik geen LTE verbinding heb, moet ik natuurlijk niet proberen om een alternatieve route te zoeken, dat werkt ff niet.
[...]
Tja zal met elke native navigatie het geval zijn, behalve misschien auto's met AAOS en Google Maps. Maar Antwerpen is een geval apart door de werken aan de Oosterweelverbinding is het echt een ramp. Ik hoorde onlangs in het nieuws dat er véél file was in Antwerpen omdat iedereen de GPS volgde, ipv naar de borden te kijken![]()
[...]
En er is ook véél erger... kwestie hoe je er in staat
Nooit gehad met een Volvo V90 van bouwjaar 2018..
Met waze of GM kan ik perfect een grens over rijden zonder dat het scherm helemaal wit of zwart wordt en er alleen een lijn over blijft, en dat al sinds een jaar of 10.
Alles kan erger, maar ik accepteer niet meer dat mensen zeggen of schrijven dat de software van Tesla zo superieur is. Ik begin gewoon terug te verlangen naar apple carplay... Werkt zo veel beter voor navi en entertainment...
En dan betaal ik elke maand 10€ voor premium connectivity...
Ach EAP.. geen ervaring mee, had je Volvo V90 ook EAP?Tommie12 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:19:
[...]
2 keer ongewenst remmen tijdens een rijstrookwissel met EAP. Niks bijzonder in de buurt.
Nooit gehad met een Volvo V90 van bouwjaar 2018..
Roaming in een auto gaat vaak een pak trager, was bij mijn vorige EV (Volvo XC40), Volvo XC40 ICE en Renault Scenic ook al het geval. Denk je dat het beter gaat zijn met een Audi, BMW,..?Met waze of GM kan ik perfect een grens over rijden zonder dat het scherm helemaal wit of zwart wordt en er alleen een lijn over blijft, en dat al sinds een jaar of 10.
Vergeleken met de rest is het nog altijd één van de betere, superieur zou ik zelf niet in de mond nemen, maar je zal het zelf wel ondervinden als je overstapt naar een non-Tesla.Alles kan erger, maar ik accepteer niet meer dat mensen zeggen of schrijven dat de software van Tesla zo superieur is. Ik begin gewoon terug te verlangen naar apple carplay... Werkt zo veel beter voor navi en entertainment...
En dan betaal ik elke maand 10€ voor premium connectivity...
Apple CarPlay ondersteunt niet het uitlezen van de SoC, is enkel bij een paar modellen, dacht de Ford Mustang Mach-E en Porsche. Geen probleem voor korte ritten, maar voor lange ritten ga je toch moeten uitwijken naar de native navigatie voor SoC en laadplanning.
Over laadplanning gesproken, is toch wel een dingetje bij veel concurrenten... maar soit, je zal het zelf wel zien...
EDIT: BTW ergens gelezen dat Apple CarPlay naar Tesla zou komen
Nee, Volvo had geen EAp, maar je knipperde, je kon sturen en naar een ander vak en daarna hield die wel terug mooi het midden van de rijstrook.RigolleM schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:08:
[...]
Ach EAP.. geen ervaring mee, had je Volvo V90 ook EAP?![]()
[...]
Roaming in een auto gaat vaak een pak trager, was bij mijn vorige EV (Volvo XC40), Volvo XC40 ICE en Renault Scenic ook al het geval. Denk je dat het beter gaat zijn met een Audi, BMW,..?
[...]
Vergeleken met de rest is het nog altijd één van de betere, superieur zou ik zelf niet in de mond nemen, maar je zal het zelf wel ondervinden als je overstapt naar een non-Tesla.
Apple CarPlay ondersteunt niet het uitlezen van de SoC, is enkel bij een paar modellen, dacht de Ford Mustang Mach-E en Porsche. Geen probleem voor korte ritten, maar voor lange ritten ga je toch moeten uitwijken naar de native navigatie voor SoC en laadplanning.
Over laadplanning gesproken, is toch wel een dingetje bij veel concurrenten... maar soit, je zal het zelf wel zien...
Laadplanning heb ik maar een paar keer per jaar nodig, en dat wordt minder en minder noodzakelijk als elk brandstofstation toch laders krijgt of al heeft.
Ook waze kan laders zoeken langs de weg.
En nee, carplay komt niet naar Tesla, Enhauto biedt een extra dash aan waarop carplay kan. Datis een accessoire, bovendien nogal duur.
Heb redeijk wat EV’s gereden. Meeste merken zijn wat conservatiever. Maar Tesla is by far de club die infotainment en alles daaromheen het beste voor elkaar heeft. Persoonlijk vind ik Carplay echt een draak. Bij gebrek aan beter zeg maar. Dat was nogal een teleurstelling na jaren Tesla gewend te zijn.
Vandaag nog twee keer een alarm gehad dat ik met spoed de besturing over moest nemen… probleem was alleen dat ik dat de hele rit al deed, reed helemaal niet op autopilot en zelfs niet op acc.RigolleM schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:08:
[...]
Ach EAP.. geen ervaring mee, had je Volvo V90 ook EAP?![]()
[...]
Roaming in een auto gaat vaak een pak trager, was bij mijn vorige EV (Volvo XC40), Volvo XC40 ICE en Renault Scenic ook al het geval. Denk je dat het beter gaat zijn met een Audi, BMW,..?
[...]
Vergeleken met de rest is het nog altijd één van de betere, superieur zou ik zelf niet in de mond nemen, maar je zal het zelf wel ondervinden als je overstapt naar een non-Tesla.
En die laadplanning, best jammer dat je daar niet kunt aangeven dat hij ook FastNed of andere laders mag gebruiken en dat je niet zelf handmatig het voorverwarmen van de accu kunt starten. Nu laat ik hem maar denken dat we naar een SuC gaan en doe ik lekker een splash and dash bij FastNed zodat ik thuis kan komen.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Op een sauna zit? Ik heb een Zero SR/F. Dat ding is hartstikke elektrisch? Je hoeft geen lawaaimakende stinkmachine te hebben om te genieten van motorrijden? Het is juist perfectie, altijd vermogen, koppel en omdat de aandrijflijn zo efficiënt is kan je nog steeds met een kleine accu bijna 250km ver komen. Dat is zat voor motorrijden.3_s schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:10:
[...]
En dat heeft natuurlijk niets te maken met het feit dat je op een sauna zit.
Tweederde van de warmte gaat via de uitlaat, slechts ongeveer een derde via de radiator. Voor de koeling is zo’n enorme grille dus niet nodig, tenzij je echt met 40 graden en een zware caravan de berg op gaat, maar dan nog..barta123 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:03:
Daarnaast verliest een matige benzine auto misschien 80% bij (gemiddeld) lage last, maar dan heb je ook niet veel koeling nodig. Bij vollast is het eerder 60% (ja ook zonde). Diesel doet het nog net iets beter.
In de praktijk zijn deze grote openingen vooral een designkeuze, geen technische noodzaak.
[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 13-11-2025 21:21 ]
99,999% van de motoren heeft nog een ICE, zo'n hele gekke aanname is het dus nietbarta123 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:59:
[...]
Op een sauna zit? Ik heb een Zero SR/F. Dat ding is hartstikke elektrisch? Je hoeft geen lawaaimakende stinkmachine te hebben om te genieten van motorrijden? Het is juist perfectie, altijd vermogen, koppel en omdat de aandrijflijn zo efficiënt is kan je nog steeds met een kleine accu bijna 250km ver komen. Dat is zat voor motorrijden.
Vaak bu'j te bang!
Klopt, maar gelukkig heeft niet iedereen een bekrompen houding als motorrijder. Daarom ook blij dat een topic als dit bestaat-tom-562 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:51:
[...]
99,999% van de motoren heeft nog een ICE, zo'n hele gekke aanname is het dus niet
Wow, je kunt ook normaal reagerenbarta123 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 00:23:
[...]
Klopt, maar gelukkig heeft niet iedereen een bekrompen houding als motorrijder. Daarom ook blij dat een topic als dit bestaat
Vaak bu'j te bang!
Dat kan bij Tesla al een tijdje en dan gaat hij ook de accu voorverwarmen. En je kan zelfs met je Tesla RFID-kaart betalen.Himalaya schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:45:
[...]
En die laadplanning, best jammer dat je daar niet kunt aangeven dat hij ook FastNed of andere laders mag gebruiken
[…]
https://www.tesla.com/nl_...v-roaming/tesla-multipass
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Je kan navigeren naar een fastned, maar ze worden niet opgenomen bij een lange rit.RichieB schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:19:
[...]
Dat kan bij Tesla al een tijdje en dan gaat hij ook de accu voorverwarmen. En je kan zelfs met je Tesla RFID-kaart betalen.
https://www.tesla.com/nl_...v-roaming/tesla-multipass
Toch wel (sinds een paar maanden), als je dat zo aangeeft in de navigatie instellingen.Tommie12 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:20:
[...]
Je kan navigeren naar een fastned, maar ze worden niet opgenomen bij een lange rit.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
nieuws: Gerucht: Tesla test ondersteuning voor Apple CarPlayTommie12 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:19:
[...]
Ik begin gewoon terug te verlangen naar apple carplay... Werkt zo veel beter voor navi en entertainment...
Hmm, ik heb dat zo niet kunnen vinden. En zelf naar een FastNed navigeren kan inderdaad, vind het alleen lastig om al rijdend dan de juiste te kiezen (aan welke kant van de vangrail ze dan staan zeg maar). Maar ik ga nog eens zoeken.. want eigenlijk wil ik helemaal niet dat hij SuC’s gebruikt. Ik moet als ik onderweg moet laden vaak maar een paar minuten staan zodat ik thuis kan komen en dan kost de omweg naar een SuC me zomaar 3 keer meer tijd dan even aan de snelweg laden.RichieB schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:58:
[...]
Toch wel (sinds een paar maanden), als je dat zo aangeeft in de navigatie instellingen.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Dan hoop ik dat het snel komt, en het bewijst dat we niet alleen zijn om dit te verwachten.
Kijk eens om je heen, bijna alle E motor fabrikanten gaan failliet, het overgrote deel is nog brandstof. Blijkbaar zijn er heel veel mensen voor wie een elektrische motor niet werkt. Ik ben helaas zo'n bekrompen motorrijder die vaak lange ritten maakt en graag naar een bestaand merk gaat voor ondersteuning.barta123 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 00:23:
[...]
Klopt, maar gelukkig heeft niet iedereen een bekrompen houding als motorrijder. Daarom ook blij dat een topic als dit bestaat
Net als bij de EV is geen van beide aandrijvingen superieur voor iedereen.
Tja, weer maar een halve oplossing van Tesla...RichieB schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:44:
@Tommie12 & @Himalaya Ik dacht dat het deze instelling was (onderaan) maar het gaat inderdaad niet automatisch. Je moet met de hand de 3rd party snelladers toevoegen, de routeplanner zal dat niet automatisch doen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben toevallig net bezig met het kijken van The Long Way Up. Ik vind het echt tenenkrommend om te zientwowheeler schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:40:
[...]
Kijk eens om je heen, bijna alle E motor fabrikanten gaan failliet, het overgrote deel is nog brandstof. Blijkbaar zijn er heel veel mensen voor wie een elektrische motor niet werkt. Ik ben helaas zo'n bekrompen motorrijder die vaak lange ritten maakt en graag naar een bestaand merk gaat voor ondersteuning.
Net als bij de EV is geen van beide aandrijvingen superieur voor iedereen.
Die 2 (prototype) Rivian's zijn dan wel weer tof
Offtopic: heb of had jij ook een FS1? Ik denk dat ik je username herken
[ Voor 5% gewijzigd door -tom-562 op 14-11-2025 11:32 ]
Vaak bu'j te bang!
Dat klopt! DIe heb ik nog steeds, staat ergens in een schuur. Nu herken ik ook je naam icm je avatar! Kleine wereld-tom-562 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:21:
[...]
Ik ben toevallig net bezig met het kijken van The Long Way Up. Ik vind het echt tenenkrommend om te zienJe merkt ook dat ze zich afvragen of ze daadwerkelijk de goede keuze hebben gemaakt.
Die 2 (prototype) Rivian's zijn dan wel weer tof
Offtopic: heb of had jij ook een FS1? Ik denk dat ik je username herken
Ik moet die serie en het deel ervoor ook nog kijken! Op het lijstje ermee.
Ontopic:
Wat ik me wel afvraag, een beetje de prijslijsten afstruinend, kunnen we in 2026 hogere kortingen op EV's gaan verwachten. Bijvoorbeeld een Kia ceed en Kia EV4, deze liggen prijstechnisch zo ver uitelkaar, dat is als je puur naar bijtelling kijkt in het nieuwe jaar een tough sell voor de dealers.
Qua looks al helemaal niet. Ik snap niet waar Kia mee bezig is, of het is echt de Koreaanse ezel. Het lijkt wel of ze ontwerpers zonder ogen hebben, die EV3 , EV4, allebei van die inspiratieloze gezwellen. En de EV6 was ook al zo'n opgezwollen ballon.twowheeler schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:42:
[...]
Dat klopt! DIe heb ik nog steeds, staat ergens in een schuur. Nu herken ik ook je naam icm je avatar! Kleine wereld
Ik moet die serie en het deel ervoor ook nog kijken! Op het lijstje ermee.
Ontopic:
Wat ik me wel afvraag, een beetje de prijslijsten afstruinend, kunnen we in 2026 hogere kortingen op EV's gaan verwachten. Bijvoorbeeld een Kia ceed en Kia EV4, deze liggen prijstechnisch zo ver uitelkaar, dat is als je puur naar bijtelling kijkt in het nieuwe jaar een tough sell voor de dealers.
Zo, lucht het op?barta123 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:18:
[...]
Qua looks al helemaal niet. Ik snap niet waar Kia mee bezig is, of het is echt de Koreaanse ezel. Het lijkt wel of ze ontwerpers zonder ogen hebben, die EV3 , EV4, allebei van die inspiratieloze gezwellen. En de EV6 was ook al zo'n opgezwollen ballon.
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Ik denk zodra de laatste crossover in de shredder gegaan is 🙏
Das wel heel fout ja. 8kWh, vermindering, das ook wel significantPeterZ(on) schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:40:
[...]
Daar heb ik wel een idee over en voor mij o.a. een reden om geen Tesla te kopen. Want dan kunnen ongestraft de capaciteit terugschroeven als hen dat beter uitkomt. Zie ook:
Ik weet wel dat tussen LG en Panasonic pakketten van de Model 3 LR ook bijna 5kWh verschil kan zitten. Das best veel als je verwacht dezelfde auto te kopen
Zolang je maar minimaal de capaciteit krijgt die in de folder staat zie ik niet echt het probleem....barta123 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:03:
[...]
Das wel heel fout ja. 8kWh, vermindering, das ook wel significant
Ik weet wel dat tussen LG en Panasonic pakketten van de Model 3 LR ook bijna 5kWh verschil kan zitten. Das best veel als je verwacht dezelfde auto te kopen
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Dat is nu juist het probleem, dat vertellen ze je niet, ze vermelden alleen de WLTP range en die kan enorm variëren.HandyLumberjack schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:41:
[...]
Zolang je maar minimaal de capaciteit krijgt die in de folder staat zie ik niet echt het probleem....
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Met de WLTP range en het WLTP verbruik (voertuig) kun je berekenen welke capaciteit erin zou moeten zitten.PeterZ(on) schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:04:
[...]
Dat is nu juist het probleem, dat vertellen ze je niet, ze vermelden alleen de WLTP range en die kan enorm variëren.
Er zit altijd variatie in een productieproces.
De accu's zullen tussen bijvoorbeeld 59 en 63kWh zitten. Dan kun je iedereen toegang geven tot 57,5kWh (incl reserve) zoals de meeste fabrikanten zouden doen, of zoals Tesla de "gelukkigen" een beetje meer omdat hun accu toevallig net wat beter uit productie is gekomen.
De accu's zullen tussen bijvoorbeeld 59 en 63kWh zitten. Dan kun je iedereen toegang geven tot 57,5kWh (incl reserve) zoals de meeste fabrikanten zouden doen, of zoals Tesla de "gelukkigen" een beetje meer omdat hun accu toevallig net wat beter uit productie is gekomen.
Zoveel variatie zit er niet in.mitsumark schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:44:
Er zit altijd variatie in een productieproces.
Dat gaat ook niet, omdat alle cellen van een pakket in balans moeten zijn.
Anders gaat een accupakket gewoon storing geven, zoek maar eens naar de issues met de ID4 accu's.
Relatief, maar hoeveel is "niet veel"?RobbieT schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:28:
[...]
Zoveel variatie zit er niet in.
Dat gaat ook niet, omdat alle cellen van een pakket in balans moeten zijn.
Anders gaat een accupakket gewoon storing geven, zoek maar eens naar de issues met de ID4 accu's.
2%?
5%?
Dat laatste lijkt me eerlijk gezegd niet abnormaal tussen cellen geproduceerd over een langere periode.
Daarbij worden cellen wel met elkaar gematcht, inderdaad om de onderlinge verschillen bínnen een pack te minimaliseren, maar dat maakt juist het verschil tússen de packs groter.
[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 15-11-2025 21:53 ]
Heb trouwens een video van het kanaal 163grad gekeken (Auf Deutsch)
Hij test ook gedurende 15km @200kmh de CLA 250+, slechts ca. 25-26kWh/100km verbruik. Ik zou dit graag meer getest zien, maar als dat echt zo is is het wel echt indrukwekkend.
Ik rijd zelf eigenlijk altijd wel na 19:00 als ik lange ritten rijd, dan is het wel fijn als er wat meer gang in kan. (Zonder dat je binnen no time je accu leegraast) En dat deze CLA 250+ dan op die snelheid net zoveel verbruikt als een EV6 Of Audi E-tron 55 autobesitas BLOB is wel echt indrukwekkend. Ze zijn goed bezig, die Duitsers.
En ik kan me ook voorstellen dat het 800V pakket hierbij helpt, als je minder Ampères nodig hebt voor hetzelfde vermogen (omdat je boordspannign 2x zo hoog is), heb je minder Ohmse verliezen, naast dat Mercedes dus die 2 traps versnellingsbak heeft toegepast om op de snelweg in de hogere efficiency range te blijven van de motor.
Hij test ook gedurende 15km @200kmh de CLA 250+, slechts ca. 25-26kWh/100km verbruik. Ik zou dit graag meer getest zien, maar als dat echt zo is is het wel echt indrukwekkend.
Ik rijd zelf eigenlijk altijd wel na 19:00 als ik lange ritten rijd, dan is het wel fijn als er wat meer gang in kan. (Zonder dat je binnen no time je accu leegraast) En dat deze CLA 250+ dan op die snelheid net zoveel verbruikt als een EV6 Of Audi E-tron 55 autobesitas BLOB is wel echt indrukwekkend. Ze zijn goed bezig, die Duitsers.
En ik kan me ook voorstellen dat het 800V pakket hierbij helpt, als je minder Ampères nodig hebt voor hetzelfde vermogen (omdat je boordspannign 2x zo hoog is), heb je minder Ohmse verliezen, naast dat Mercedes dus die 2 traps versnellingsbak heeft toegepast om op de snelweg in de hogere efficiency range te blijven van de motor.
In Frankrijk hebben ze het normale verbruik getest (tijdens regen) in een direct vergelijk met een Hyundai Ioniq classic en dat was toch wel een stuk hoger (17.7 vs. 15.9 kWh/100km) dan die Ioniq.barta123 schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:27:
Heb trouwens een video van het kanaal 163grad gekeken (Auf Deutsch)
Dus kennelijk is het verschil pas zichtbaar bij het overtreden van de maximumsnelheid.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Of is het hele verhaal helemaal niet zo betrouwbaar.SpongeRob schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:48:
[...]
In Frankrijk hebben ze het normale verbruik getest (tijdens regen) in een direct vergelijk met een Hyundai Ioniq classic en dat was toch wel een stuk hoger (17.7 vs. 15.9 kWh/100km) dan die Ioniq.
Dus kennelijk is het verschil pas zichtbaar bij het overtreden van de maximumsnelheid.
[ Voor 9% gewijzigd door daemonix op 16-11-2025 18:43 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik heb de video even opgezocht, we krijgen bij 32:18 een paar seconden het verbruik te zien.daemonix schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:42:
[...]
Of is het hele verhaal helemaal niet zo betrouwbaar.Heuvel af en storm mee of zo. 15 km is niet echt een betrouwbare afstand voor een verbruiksmeting. Zeker niet als die 'toevallig' heuvel af is.
Er is 11 km gereden in 4 minuten, het verbruik is over die afstand 25,8kWh/100km geweest. De gemiddelde snelheid was 138km/h, dus het is gewoon een bullshit getal.
@barta123 Als je zo'n test goed wilt doen, dien je de auto op 200km/h op de cruise control te zetten, het verbruik resetten, en die snelheid dan vast te houden over een bepaalde afstand.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Terwijl hij nog >200kmh rijdt zie je echter wel het verbruik ngo dalen. maar goed dat zegt ook niet veelSpongeRob schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:41:
[...]
Ik heb de video even opgezocht, we krijgen bij 32:18 een paar seconden het verbruik te zien.
Er is 11 km gereden in 4 minuten, het verbruik is over die afstand 25,8kWh/100km geweest. De gemiddelde snelheid was 138km/h, dus het is gewoon een bullshit getal.![]()
@barta123 Als je zo'n test goed wilt doen, dien je de auto op 200km/h op de cruise control te zetten, het verbruik resetten, en die snelheid dan vast te houden over een bepaalde afstand.
En 138kmh kan wel, je hebt normaal, ook als het ongelimiteerd is in Duitsland - altijd verkeer. Maar een goede test zal ik het zeker niet noemen nee.
Deze auto heeft alle elementen aanwezig om een enigszins laag verbruik te realiseren op hoge snelheid.
800V architectuur, een voldoende groot accupakket, een 2-versnellingsbak die (niet zulke motoren als Tesla heeft) zuiniger te houden op hoge snelheid (>150kmh) en een lage Cw waarde met geen SUV BLOB gebouw/rijdende IBC container/ frontaal oppervlak.
Met een hogere stroom bij lagere boordspanning (dus Tesla bvb) zou je ook meer warmteverlies moeten hebben, want meer Ampères = meer warmteontwikkeling
Het is niet zonder reden dat we hoogspanningsmasten hebben namelijk.
Edit: ik heb het even berekend
.Mercedes heeft zelf met de CLA 3700km in 24h gereden, 40 laadstops gedaan van 10 minuten.
Nu zijn het Duitsers en waarschijnlijk laden ze dan dus op de hoogste piek van de laadcurve, daar laadt hij 258kW gemiddeld, als je dat vermenigvuldigt met die 6.7h laden in 24h kom je op een verbruik uit van 460Wh/km. Beetje vergelijkbaar met wat Bjorn Nyland met de Model 3 LR haalde bij 45min lang 200kmh te rijden.
Kortom de video liet het inderdaad veel te optimistisch blijken en we hebben in de praktijk vooral natuurkundige wetten die we niet kunnen omzeilen.
[ Voor 20% gewijzigd door barta123 op 16-11-2025 22:42 ]
Ik ben me aan het orienteren voor een tweedehands elektrische (gezins)auto.
Er zijn een aantal auto's die mijn aandacht trekken:
Tesla's hebben tweedehands vaak een SOH van 80-90%, een enkeling net boven de 90%
Kia's e- modellen hebben vaak een SOH van 100% (iets met een verborgen buffer)
Polestar 2's hebben vaak een SOH van 90-94%.
Hoe zit dit precies in de praktijk. Is Tesla het meest eerlijk? Is het batterijmanagement van Tesla gewoon ondermaats? gaat een batterij van Polestar/Kia daadwerkelijk langer mee? of is het allemaal een broodje aap?
Hebben we ergens een vergelijkingssheet met hierin praktijkmetingen op basis van gereden km/leeftijd?
- Tesla M3/Y (laatste is een hatchback, en is wel het meest praktisch als gezinswagen, maar €€€)
- Kia e-Niro
- Polestar 2
- ... suggesties gewenst rond de prijsklasse van 20k
- De Kia lijkt een no-brainer, omdat deze een praktische vormgeving heeft, en een goede betrouwbare wagen schijnt te zijn, en ook de meest betaalbare optie. Mag maar 300kg trekken, en dat vind ik echt zonde (-)
- De Tesla lijkt als voordeel te hebben dat de software met kop en schouders boven de competitie uitsteekt. Ook wint de tesla het op efficientie. Mag wel 1000kg trekken als deze fabriek af een trekhaak heeft (+)
- De Polestar 2 heeft als voordeel dat de afwerkingskwaliteit van binnen en buiten op een hoger niveau zit. Mag by default 1500kg trekken (++)
Tesla's hebben tweedehands vaak een SOH van 80-90%, een enkeling net boven de 90%
Hoe zit dit precies in de praktijk. Is Tesla het meest eerlijk? Is het batterijmanagement van Tesla gewoon ondermaats? gaat een batterij van Polestar/Kia daadwerkelijk langer mee? of is het allemaal een broodje aap?
Hebben we ergens een vergelijkingssheet met hierin praktijkmetingen op basis van gereden km/leeftijd?
Vergeet het dat Tesla's 'met kop en schouder' boven de rest uitsteken als het komt op software.verkeerslicht schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:46:
- Tesla M3/Y (laatste is een hatchback, en is wel het meest praktisch als gezinswagen, maar €€€)
- Kia e-Niro
- Polestar 2
Tot zo ver is de vergelijking nog praktisch te maken. Maar er valt me nog iets geks op.
- De Kia lijkt een no-brainer, omdat deze een praktische vormgeving heeft, en een goede betrouwbare wagen schijnt te zijn, en ook de meest betaalbare optie. Mag maar 300kg trekken, en dat vind ik echt zonde (-)
- De Tesla lijkt als voordeel te hebben dat de software met kop en schouders boven de competitie uitsteekt. Ook wint de tesla het op efficientie. Mag wel 1000kg trekken als deze fabriek af een trekhaak heeft (+)
- De Polestar 2 heeft als voordeel dat de afwerkingskwaliteit van binnen en buiten op een hoger niveau zit. Mag by default 1500kg trekken (++)
Voor kaarten en navi is waze en google maps zeker actueler, internet connectie valt uit bij het over rijden van een grens, en autopilot/EAP zit al jaren op een niveau dat het soms aanvaardbaar werkt, en dan weer leidt tot fantoomremmingen a gogo.
Efficientie is niet slecht bij Tesla maar bv een Polestar van de 2de gen zit daar niet ver van af.
Ik denk nog steeds dat de Tesla het best past bij je behoeftes (de Y), maar zet je verwachtingen correct.
Ik zou ook kijken naar een VW id4/id5, VOLVO C40, Hyundai Ioniq5 of een Kia EV6.
Zelfs met die punten die je benoemt, loopt Tesla alsnog voorop met hun software. De constante stroom aan updates en fixes toont dat al aan. Ja, er zitten soms onverklaarbare bugs in (die vaak met een restart wel verdwenen zijn), maar dergelijke bugs worden ook vaak in een volgende update weer gefixt.Tommie12 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:59:
[...]
Vergeet het dat Tesla's 'met kop en schouder' boven de rest uitsteken als het komt op software.
Voor kaarten en navi is waze en google maps zeker actueler, internet connectie valt uit bij het over rijden van een grens, en autopilot/EAP zit al jaren op een niveau dat het soms aanvaardbaar werkt, en dan weer leidt tot fantoomremmingen a gogo.
De hoeveelheid extra features en QoL updates die ik in mijn M3 uit 2021 hebt ontvangen is indrukwekkend. Alleen dit al is iets waar sommige andere merken nog mee lopen te klooien.
Daarbij zijn de punten die je noemt wat flauw. Ja de internet connectie valt weg bij het rijden over de grens. Dat gebeurt bij elk apparaat dat de grens over gaat. Het probleem is dat het vaak lang duurt voordat de auto verbinding maakt met het netwerk in het nieuwe land.
Kaarten in de Tesla komen van Google maar worden idd slechts 2 keer per jaar (oid) geupdatet. Wellicht vervelend als je vaak in nieuwbouwwijken rondrijdt.
Aan de andere kant hebt je de ontzettend uitgebreide opties in de software, het voorop lopen met het plannen van laadstops en de communicatie met de superchargers (welke zijn bezet, hoe lang moet je wachten, rerouting op basis daarvan). Verder de integratie van (cloud)profielen waardoor je alles naar je hand kan zetten en in een andere Tesla zo wegrijdt met al je instellingen goedgezet en zo kan ik nog wel even doorgaan.
PSN: Sluuz
Als je de beste SOH wilt dan kun je het beste een Kia EV6 kopen.verkeerslicht schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:46:
- Kia e-Niro
- Polestar 2
Tot zo ver is de vergelijking nog praktisch te maken. Maar er valt me nog iets geks op.
https://www.ad.nl/auto/de...t-mee~a6839d3a/?slug_rd=1
Als je de juiste uitvoering kiest dan mag die zelfs 1600 kg trekken. Ontzettend fijne auto om te rijden en ruim, vooral de beenruimte bij de achterbank is riant.
Ik rijd zelf de Kia EV6 met 58 kWh accu en vooral het snelle laden vanwege 800V techniek is fantastisch.
Het duurt 18 minuten van 10-80% bij de snellader. Je hebt bijna geen tijd om rustig je plaspauze te doen.
En de EV6 heeft ook nog eens V2L zodat je op de camping een waterkoker of elektrische barbecue kunt aansluiten op de auto.
Of een Ioniq 5 als de zus van de EV6. Identieke ervaring/prestaties - wat mij betreft.Sonicfreak schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:19:
[...]
Als je de beste SOH wilt dan kun je het beste een Kia EV6 kopen.
https://www.ad.nl/auto/de...t-mee~a6839d3a/?slug_rd=1
Als je de juiste uitvoering kiest dan mag die zelfs 1600 kg trekken. Ontzettend fijne auto om te rijden en ruim, vooral de beenruimte bij de achterbank is riant.
Ik rijd zelf de Kia EV6 met 58 kWh accu en vooral het snelle laden vanwege 800V techniek is fantastisch.
Het duurt 18 minuten van 10-80% bij de snellader. Je hebt bijna geen tijd om rustig je plaspauze te doen.
En de EV6 heeft ook nog eens V2L zodat je op de camping een waterkoker of elektrische barbecue kunt aansluiten op de auto.
Het fijne weet ik er niet van, maar mijn Hyundai Ioniq Classic heeft geen merkbare degradatie na 300.000 km. Heb wel eens gelezen dat er in dat specifieke model meer kobalt in de batterij zit waardoor deze stabieler is (plus dat er vast een buffer aanwezig is). Bij de LEAF die ik daarvoor had kon ik heel duidelijk merken dat de batterij met sprongen achteruit ging (dit was wel de allereerste generatie die ook geen koeling had e.d.). Daar kon ik op een gegeven moment nog maar 70 km mee rijden ofzo.verkeerslicht schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:46:
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Dank voor de verdere suggesties.Tommie12 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:59:
[...]
Vergeet het dat Tesla's 'met kop en schouder' boven de rest uitsteken als het komt op software.
Efficientie is niet slecht bij Tesla maar bv een Polestar van de 2de gen zit daar niet ver van af.
Ik denk nog steeds dat de Tesla het best past bij je behoeftes (de Y), maar zet je verwachtingen correct.
Ik zou ook kijken naar een VW id4/id5, VOLVO C40, Hyundai Ioniq5 of een Kia EV6.
Ik vind de Y ook de beste optie, maar dan ga ik al ver boven mijn budget uit, terwijl de polestar voor een paar duizendjes minder toch ook veel vinkjes zet.
Ik begrijp dat de nieuwere polestar 2 efficienter is, maar wat is nog haalbaar 90%-10% in de praktijk in de winter? Als dat 300km is bij netjes 100km/h cruisen, dan ben ik tevreden. en dan zou het fijn zijn als de SOH niet veel verder gaat zakken.
Een tesla is efficiënter, maar op het moment dat deze nog maar 80 SOH heeft, en de minder efficiënte polestar 90, dan is dat in de praktijk niet zo erg boeiend.
Dat heeft met ingebouwde buffers te maken, Tesla geeft bijna de werkelijke netto capaciteit, de andere hebben een veel grotere buffer, dus 100% is daar geen 100% maar iets van 85%.verkeerslicht schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:46:
Dat is waar, maar volgens mij is Polestar ook vrij eerlijk. Je kunt de SOH op meerdere manieren presenteren.daemonix schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:10:
[...]
Dat heeft met ingebouwde buffers te maken, Tesla geeft bijna de werkelijke netto capaciteit, de andere hebben een veel grotere buffer, dus 100% is daar geen 100% maar iets van 85%.
Kia methode: je zegt dat je een 64kWh accu hebt, maar in werkelijkheid is dat bijv. 67kWh. Totdat de accu gedergradeerd is tot 63kWh, blijft Kia spreken over een SOH van 100%, wat natuurlijk een beetje misleidend is. Dan nog doen ze iets goed trouwens, want bij de 63kWh is er dus nog steeds ruim 95% over.
Polestar 2 heeft niet zo'n onzichtbare buffer, maar gebruikt gewoon een paar kWh minder van de geadverteerde capaciteit ten koste van een wat lagere WLTP, en ten gunste van de batterij-levensduur. In ieder geval is de SOH van een Polestar dus niet minder eerlijk berekend dan die van een Tesla.
Mijn conclusie blijft daarmee (vooralsnog) dat Tesla iets minder goed op z'n batterij past dan een aantal andere merken (denkend aan koeling, snelheid van het laden, buffer onder/boven). Dit kun je dan als individu zelf managen door er goed mee om te gaan (niet snelladen, niet leegrijden/niet 100% volladen), maar tweedehands ben je overgeleverd aan de praktijken van de vorige eigenaar, en dat is (doorgaans in de lease) niet al te genuanceerd.
Hoeveel andere merken hebben de 300.000 km met hun batterijen op grote schaal gehaald? Bij Tesla weten we zeker dat de batterijen langer mee gaan dan de auto, dankzij het BMS. De andere merken zijn simpelweg nog niet lang genoeg (m.u.v. Kia/Hyundai) op de markt om daarover zinnige uitspraken te kunnen doen.
N=1 maar ik zag een Polestar 3 voorbij rijden waar de naden nou niet echt fraai te noemen waren, beetje vroege Tesla Model S niveau. Dat betere kwaliteit is erg relatief.
Ik vond de Polestar 3 veel te krap van binnen, zat overal tegen aan. Dan kan het interieur nog zo mooi zijn (smaken verschillen trouwens) maar ik moet wel redelijk normaal uit een auto kunnen komen na een grotere afstand.
N=1 maar ik zag een Polestar 3 voorbij rijden waar de naden nou niet echt fraai te noemen waren, beetje vroege Tesla Model S niveau. Dat betere kwaliteit is erg relatief.
Als je een nieuwe Kia/Hyundai koopt en jaren later is de beschikbare capaciteit van de batterij nog steeds voor 100% aanwezig kun je daar vanalles van vinden, maar het is geen misleiding.verkeerslicht schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:42:
[...]
Dat is waar, maar volgens mij is Polestar ook vrij eerlijk. Je kunt de SOH op meerdere manieren presenteren.
Kia methode: je zegt dat je een 64kWh accu hebt, maar in werkelijkheid is dat bijv. 67kWh. Totdat de accu gedergradeerd is tot 63kWh, blijft Kia spreken over een SOH van 100%, wat natuurlijk een beetje misleidend is. Dan nog doen ze iets goed trouwens, want bij de 63kWh is er dus nog steeds ruim 95% over.
Polestar 2 heeft niet zo'n onzichtbare buffer, maar gebruikt gewoon een paar kWh minder van de geadverteerde capaciteit ten koste van een wat lagere WLTP, en ten gunste van de batterij-levensduur. In ieder geval is de SOH van een Polestar dus niet minder eerlijk berekend dan die van een Tesla.
Mijn conclusie blijft daarmee (vooralsnog) dat Tesla iets minder goed op z'n batterij past dan een aantal andere merken (denkend aan koeling, snelheid van het laden, buffer onder/boven). Dit kun je dan als individu zelf managen door er goed mee om te gaan (niet snelladen, niet leegrijden/niet 100% volladen), maar tweedehands ben je overgeleverd aan de praktijken van de vorige eigenaar, en dat is (doorgaans in de lease) niet al te genuanceerd.
Ik rij sinds begin dit jaar met een Hyundai EV. Het is mijn eerste EV die, als je de boordcomputer moet geloven (gereden afstand x gemeten verbruik), meer capaciteit heeft dan waarmee geadverteerd werdt. Ik ben er in ieder geval blij mee.
Ik blijf het oneens hoor.Sluuz schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:13:
[...]
Zelfs met die punten die je benoemt, loopt Tesla alsnog voorop met hun software. De constante stroom aan updates en fixes toont dat al aan. Ja, er zitten soms onverklaarbare bugs in (die vaak met een restart wel verdwenen zijn), maar dergelijke bugs worden ook vaak in een volgende update weer gefixt.
De hoeveelheid extra features en QoL updates die ik in mijn M3 uit 2021 hebt ontvangen is indrukwekkend. Alleen dit al is iets waar sommige andere merken nog mee lopen te klooien.
Daarbij zijn de punten die je noemt wat flauw. Ja de internet connectie valt weg bij het rijden over de grens. Dat gebeurt bij elk apparaat dat de grens over gaat. Het probleem is dat het vaak lang duurt voordat de auto verbinding maakt met het netwerk in het nieuwe land.
Kaarten in de Tesla komen van Google maar worden idd slechts 2 keer per jaar (oid) geupdatet. Wellicht vervelend als je vaak in nieuwbouwwijken rondrijdt.
Aan de andere kant hebt je de ontzettend uitgebreide opties in de software, het voorop lopen met het plannen van laadstops en de communicatie met de superchargers (welke zijn bezet, hoe lang moet je wachten, rerouting op basis daarvan). Verder de integratie van (cloud)profielen waardoor je alles naar je hand kan zetten en in een andere Tesla zo wegrijdt met al je instellingen goedgezet en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Een stomme podcast start bij mij iedere keer vanaf het begin...
Kaarten die een half jaar achter lopen, dat is toch niet van deze tijd, dan 1000keer liever werken met waze of google maps via Apple CarPlay.
Cloudprofielen voor anderen auto's... kan me eerlijk gezegd gestolen worden, hoe dikwijls rij ik in een andere Tesla...
Als ik navigeer naar bv Keulen, waarom wordt dat hele traject niet gedownload, of minstens 20-30km vooruit zodat ik alvast niet zie dat de auto minuten (langer dan mijn telefoon in elk geval) de verbinding kwijt is.
Ik heb na 2.7jaar met EAP te rijden nog altijd niet de volle functionaliteit, dus ja, ik hoop idd dat er nog updates komen die dat gaan fixen.
De enigste positieve verrassing waren de halve matrix lichten die er niet waren bij levering en er later bij kwamen.
Er zijn nog zo veel fouten en tekortkomingen die Tesla moet corrigeren, en veel er van zouden te maken hebben met de uitrol van FSD waar Europa achteruit gezet wordt, maar waardoor ook autopilot bugs niet gefixt worden.
Kijk, in mijn Volvo V90 uit 2017 reed ik continu met adaptive cruise en lane keeping. Dat ging prima, en ik kreeg nooit klachten van mijn vrouw. Ook zij gebruikte dit. Fantoomremming heb ik 2 keer gehad op 150.000km.
Nu heb ik op een rit van 40-60km altijd wel 1-2 onverwachte remmaneuvers, en mijn vrouw klaagt al zodra ik die aan zet.
Ding kent ook de regels niet rond het vrij houden van een nooddoorgang (dus links rijden op de 3de rijstrook) en piept iedere keer hard als ik zonder autopilot, maar met adaptive cruise links tegen de witte lijn ga rijden.
Dat is al 2 jaar zo en ze fixen het niet.
Tesla heeft vooral nog veel huiswerk met hun software....
Maar de batterij degradeert toch gewoon over de tijd/gereden afstand? Dat die op 100% blijft hangen klopt dan toch niet helemaal, of welHandyLumberjack schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:07:
[...]
Als je een nieuwe Kia/Hyundai koopt en jaren later is de beschikbare capaciteit van de batterij nog steeds voor 100% aanwezig kun je daar vanalles van vinden, maar het is geen misleiding.
Ik rij sinds begin dit jaar met een Hyundai EV. Het is mijn eerste EV die, als je de boordcomputer moet geloven (gereden afstand x gemeten verbruik), meer capaciteit heeft dan waarmee geadverteerd werdt. Ik ben er in ieder geval blij mee.
Het is een beetje het zelfde als de vlotter in mijn benzinetank. Die daalt de eerste 50km niet, en dus geeft het wijzertje nog 100% vol aan. Maar dat betekent toch niet dat er nog 0 liters bezine zijn verbrand?
Ik zie het meer als een tankstation waarbij je 50 liter benzine betaald als je 51 liter hebt getankt, ter compensatie van de benzine die mogelijk langzaam uit je tank verdampt. Zodat je zeker weet dan je 50 liter benzine beschikbaar hebt om in de motor te gebruiken.verkeerslicht schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:23:
[...]
Maar de batterij degradeert toch gewoon over de tijd/gereden afstand? Dat die op 100% blijft hangen klopt dan toch niet helemaal, of wel
Het is een beetje het zelfde als de vlotter in mijn benzinetank. Die daalt de eerste 50km niet, en dus geeft het wijzertje nog 100% vol aan. Maar dat betekent toch niet dat er nog 0 liters bezine zijn verbrand?
Zeker waar. Echter als ik zo steeksproefgewijs kijk op gaspedaal of marktplaats, dan kom ik bij polestar bij vergelijkbare km-standen uit op 88 tot 94% soh, en bij tesla loopt dat tussen de 77-94%. De laatste heeft dus meer spreiding. En het aanbod van tweedehands polestar is groot genoeg om daar een waardeoordeel aan te hangen voor mijn gevoel (als die soh niet gelogen is natuurlijk)daemonix schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:50:
Hoeveel andere merken hebben de 300.000 km met hun batterijen op grote schaal gehaald? Bij Tesla weten we zeker dat de batterijen langer mee gaan dan de auto, dankzij het BMS. De andere merken zijn simpelweg nog niet lang genoeg (m.u.v. Kia/Hyundai) op de markt om daarover zinnige uitspraken te kunnen doen.
N=1 maar ik zag een Polestar 3 voorbij rijden waar de naden nou niet echt fraai te noemen waren, beetje vroege Tesla Model S niveau. Dat betere kwaliteit is erg relatief.Ik vond de Polestar 3 veel te krap van binnen, zat overal tegen aan. Dan kan het interieur nog zo mooi zijn (smaken verschillen trouwens) maar ik moet wel redelijk normaal uit een auto kunnen komen na een grotere afstand.
Die analogie gaat hier niet op. Reken maar dat je voor die 51L (in jouw geval grotere accupakket) betaalt. Het gaat erom dat die accudegradatie er wel degelijk is, ook al zit deze onder de schaduw van een paar ontbrekende kWh's uit de specificatie. Ook leeft de batterij er geen seconde langer door.HandyLumberjack schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:39:
[...]
Ik zie het meer als een tankstation waarbij je 50 liter benzine betaald als je 51 liter hebt getankt, ter compensatie van de benzine die mogelijk langzaam uit je tank verdampt. Zodat je zeker weet dan je 50 liter benzine beschikbaar hebt om in de motor te gebruiken.
Nogmaals, Kia, Hyunda doen het ontzettend netjes hoor, met de levensduur van de accu's, maar hoe vergelijkt het nu echt met de andere merken.
De KIA EV9 is een geweldige auto en je hond gaat er van houden!Ophidian schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:13:
met hond erbij nu gewoon net wat onhandig
Haha mijn vrouw vindt die afzichtelijk en zette voor de EV9 haar veto inhenrov schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:43:
[...]
De KIA EV9 is een geweldige auto en je hond gaat er van houden!
De hond is heel content in de i5
[ Voor 28% gewijzigd door Ophidian op 18-11-2025 16:49 ]
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
kia soul? ruimer krijg je 'm niet voor <20kverkeerslicht schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:46:
- Kia e-Niro
- Polestar 2
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Praktische auto, prima efficiëntie, maar is het wel ruimer dan een e-niro? ik lees 315L bagageruimte. Eveneens een max-trekgewicht van 300kg. Met dat laatste valt te leven, maar zie het wel als een minpunt. De mogelijkheid om met een volle aanhanger naar de stort te rijden weegt wel zwaar wat mij betreft.Coasterfreak schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:33:
[...]
kia soul? ruimer krijg je 'm niet voor <20k
denk niet alleen naar de nummers kijken maar ook formaat, de soul is veel praktischer vormgegeven, iets wat je wellicht ook niet mooier zult vindenverkeerslicht schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:50:
[...]
Praktische auto, prima efficiëntie, maar is het wel ruimer dan een e-niro? ik lees 315L bagageruimte. Eveneens een max-trekgewicht van 300kg. Met dat laatste valt te leven, maar zie het wel als een minpunt. De mogelijkheid om met een volle aanhanger naar de stort te rijden weegt wel zwaar wat mij betreft.
https://www.carsized.com/...ul-2019-5-door-hatchback/
niro is iets langer, maar de soul heeft een veel praktischere achterkant, waardoor je iets meer de hoogte in kunt
smart fortwo electric drive 17.6kWh
In navolging hiervan:verkeerslicht schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:46:
- Kia e-Niro
- Polestar 2
Inmiddels denk ik dat de polestar (hoe mooi ik 'm ook vind) gaat afvallen.
Mooi, snel, maar 3 kids op de achterbank met die enorme middentunnel gaat denk ik toch vervelen. Nu nog niet (7,5 en 3 jaar oud), maar binnen enkele jaren wel.
Blijven nog over de e-Niro, en de Tesla Y. Laatste heeft een paar grote plussen:
- Huge laadruimte
- Volwaardige hoge zit achterin
- Voldoende trekgewicht (mits trekhaak fabriek af)
- Efficiënt
De Niro heeft ook een paar plussen:
- Betaalbaar
- Praktisch
- Efficiënt
- Niet zo'n macho uiterlijk, maar ook niet echt spannend om te zien
EV6 wordt ook nog overwogen. Maar ik ga er nog even een paar maandjes over slapen (en sparen)
Daar kun je een punt hebben. En het oog wil ook wat. Hoewel dat laatste praktisch gezien natuurlijk onbelangrijk is.Coasterfreak schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:56:
[...]
denk niet alleen naar de nummers kijken maar ook formaat, de soul is veel praktischer vormgegeven, iets wat je wellicht ook niet mooier zult vinden
https://www.carsized.com/...ul-2019-5-door-hatchback/
niro is iets langer, maar de soul heeft een veel praktischere achterkant, waardoor je iets meer de hoogte in kunt
p.s. handige vergelijkings website
[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 20-11-2025 09:03 ]
Iets wat minder serieus, wie heeft er zin om te lachen 
:strip_exif()/f/image/ujIToYpqDoc7qmEX3BXkwyZY.png?f=user_large)
https://open.spotify.com/album/1pSptgAiHbGaFqJlSMz4FP
AI gegenereerde slop over elektrisch rijden.
:strip_exif()/f/image/ujIToYpqDoc7qmEX3BXkwyZY.png?f=user_large)
[ Voor 34% gewijzigd door -tom-562 op 20-11-2025 10:17 ]
Vaak bu'j te bang!
Haha, afschuwelijke troep. En de rest dan, ik proef wat frustratie bij de promptschrijver.-tom-562 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:01:
Het is voor mij niet te bekijken/luisteren, maar gezien de tekst zal het wel afwijzend zijn t.o.v. de EV. Dan moet ik toch altijd weer denken aan de opkomst van de mobiele telefoon die uiteindelijk nu toch iedereen heeft en ook gebruikt. Zal met de EV niet anders gaan.-tom-562 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:01:
[Afbeelding]
Die frustratie kan ik me goed voorstellen als je voor de zoveelste keer €100,- plus hebt mogen afrekenen bij het tankstation voor dinosapHolzschuh schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:11:
[...]
Haha, afschuwelijke troep. En de rest dan, ik proef wat frustratie bij de promptschrijver.
Huge laadruimte de MY?verkeerslicht schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:59:
[...]
In navolging hiervan:
Inmiddels denk ik dat de polestar (hoe mooi ik 'm ook vind) gaat afvallen.
Mooi, snel, maar 3 kids op de achterbank met die enorme middentunnel gaat denk ik toch vervelen. Nu nog niet (7,5 en 3 jaar oud), maar binnen enkele jaren wel.
Blijven nog over de e-Niro, en de Tesla Y. Laatste heeft een paar grote plussen:Maar duur!
- Huge laadruimte
- Volwaardige hoge zit achterin
- Voldoende trekgewicht (mits trekhaak fabriek af)
- Efficiënt
De Niro heeft ook een paar plussen:Maar mag praktisch gezien niks trekken.
- Betaalbaar
- Praktisch
- Efficiënt
- Niet zo'n macho uiterlijk, maar ook niet echt spannend om te zien
EV6 wordt ook nog overwogen. Maar ik ga er nog even een paar maandjes over slapen (en sparen)
Ik hoop dat je niet alleen hebt gekeken naar de liters die Tesla vermeld, aangezien zij de enige zijn die niet netjes meten tot de hoofdsteun met blokjes van 5x10x20cm.
Tesla vult gewoon de volledige achterbak met virtuale vloeistof tot het dak.
Ja die heeft iets meer ruimte dan de Niro. Met de echte concurrentie (id4, enyaq, etron) valt het reuze mee.
MY kofferbak: 540 liter
VAG groep kofferbak: ~ 625 liter
(cijfers zijn tot het dak, niet tot de bovenkant van de achter bank.)
MY heeft onder de kofferbak, maar dat is niet super handige ruimte, nog 105 liter. De VAG autos ~ 50 liter.
Dan nog een Frunk van 80 liter. Bij de VAG geen of aftermarktet 35 liter. Kom je uit op een verschil van 15 liter in de winst van de Tesla.
Nadeel van Tesla: de kofferbak is het smalst in zijn klasse. (95 cm breed)
[ Voor 13% gewijzigd door Kodess op 20-11-2025 15:40 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Je bevestigt mijn vermoeden. Hoe ben je aan de gegeven van de Y gekomen volgens de reguliere meetmethode?Kodess schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:28:
[...]
Huge laadruimte de MY?
Ik hoop dat je niet alleen hebt gekeken naar de liters die Tesla vermeld, aangezien zij de enige zijn die niet netjes meten tot de hoofdsteun met blokjes van 5x10x20cm.
Ja die heeft iets meer ruimte dan de Niro. Met de echte concurrentie (id4, enyaq, etron) valt het reuze mee.
MY heeft onder de kofferbak, maar dat is niet super handige ruimte, nog 105 liter. De VAG autos ~ 50 liter.
Dan nog een Frunk van 80 liter. Bij de VAG geen of aftermarktet 35 liter. Kom je uit op een verschil van 15 liter in de winst van de Tesla.
De ADAC (duitse anwb) doet de VDA test standaard opnieuw als ze een auto reviewen.GekkeRipper schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:35:
[...]
Je bevestigt mijn vermoeden. Hoe ben je aan de gegeven van de Y gekomen volgens de reguliere meetmethode?

En hun reviews staan achter een paywall of alleen in hun blad. Maar ze waren tot een half jaar geleden wel geindexeerd door Google
voorbeeld:
oude enyaq: https://assets.adac.de/im..._80/Skoda_Enyaq_iV_80.pdf
oude model Y: https://assets.adac.de/im...l-y-maximum-range-awd.pdf
[ Voor 14% gewijzigd door Kodess op 20-11-2025 15:41 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
De Banana Box methode van Bjørn Nyland geeft een objectief overzicht voor heel veel EV's (inclusief Trunk/Frunk). De afmetingen van 1 doos zijn 40x50x25cm. Voor iedere auto is er ook een bijbehorend (humoristisch) youtube filmpje te vinden (zoals de legacy Tesla Model Y), wat vaak meer zegt dan alleen getallen
[ Voor 40% gewijzigd door pdidi op 20-11-2025 15:56 ]
Mwa, het geeft een indicatie, maar niet een praktisch verschil. Ik heb altijd wel dingen die ik kan proppen.pdidi schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:46:
De Banana Box methode van Bjørn Nyland geeft een objectief overzicht voor heel veel EV's (inclusief Trunk/Frunk). De afmetingen van 1 doos zijn 40x50x25cm. Voor iedere auto is er ook een bijbehorend youtube filmpje te vinden
Die bananendozen zijn zo groot dat je bij een kofferbak die 20cm breder is nagenoeg geen extra dozen erin krijgt met zijn methode.
Ben dus meer fan van de gestandaardiseerde VDA methode die met blokjes van 1 liter werken.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Klopt, dat was mij bekend. Dat hoe ze in de US kofferruimte meten kennelijk. Laat onverlet dat ik het nog steeds HUGE vind, en dat geldt voor de Enyaq ook dus.Kodess schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:28:
[...]
Huge laadruimte de MY?
(cijfers zijn tot het dak, niet tot de bovenkant van de achter bank.)
Berekenen met laden tot aan de hoedenplank (EU meetmethode, en wat mij betreft relevant):
Enyaq: 445L
MY: 420L
Enyaq wint het hier met 25L
Inclusief extra laadruimten valt het uit in het voordeel van de MY:
Enyaq: 445L + 55L onder de laadvloer + 0L frunk -> Totaal: 500L
MY: 420L +105 onder de laadvloer + 80L frunk -> Totaal: 605L
Normaal gesproken vind ik die extra laadruimte onder de laadvloer ook niet boeiend, maar de enkele keren dat ik het nodig heb gehad in mijn huidige auto was ik er toch blij mee.
Ik vergeleek recent de Y met de koffer van een Skoda Octavia hatchback.verkeerslicht schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:49:
[...]
Klopt, dat was mij bekend. Dat hoe ze in de US kofferruimte meten kennelijk. Laat onverlet dat ik het nog steeds HUGE vind, en dat geldt voor de Enyaq ook dus.
Berekenen met laden tot aan de hoedenplank (EU meetmethode, en wat mij betreft relevant):
Enyaq: 445L
MY: 420L
Enyaq wint het hier met 25L
Inclusief extra laadruimten valt het uit in het voordeel van de MY:
Enyaq: 445L + 55L onder de laadvloer + 0L frunk -> Totaal: 500L
MY: 420L +105 onder de laadvloer + 80L frunk -> Totaal: 605L
Normaal gesproken vind ik die extra laadruimte onder de laadvloer ook niet boeiend, maar de enkele keren dat ik het nodig heb gehad in mijn huidige auto was ik er toch blij mee.
De Skoda is echt een pak breder en dieper, en vooral als je daar een grote buggy in legt, dan kan je nog wat baggage kwijt. Dat is in de Y moeilijker... Maar je kan wel nog een pak kwijt in frunk en 'undertrunk'.
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic

:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MY6liPPPnsuKDAmU3W3Lm55V.jpg?f=user_large)