Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:25
arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:02:
[...]

Okay, tuurlijk, dat is waar. Een EV is geen perpetuum mobile.

Alleen blijkt bij menigeen - daar bedoel ik niet jou mee - dat de rem uit gewoonte nog te veel onnodig gebruikt wordt als de motor dat werk beter en zuiniger kan doen.
Dat zal per auto verschillen maar bij mijn Ioniq maakt het volgens mij geen of nauwelijks verschil. Dus regenereren op regeneratiestad of regenereren middels het rempedaal heeft hetzelfde resultaat.

Ik heb in principe mijn regeneratie altijd op 0 staan en gebruik alleen mijn rempedaal (wanneer het moet), op de snelweg is dit zelfs zonder regeneratie nauwelijks het geval. De leaf heeft geen 0-regeneratie modus, de M3 weet ik niet.

En in mijn beleving hoef je echt niet bang te zijn "per ongeluk" je frictie remmen aan te spreken, je moet echt wel serieus op de rem gaan staan om het niet met regeneratie te redden.
Mar.tin schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:10:
@assje je kan de Leaf in zijn neutraal zetten :>. Da's ook soort-van 0-regeneratie-modus.
Maar dan super irritant die vereist dat je dat ook steeds doet :P In de praktijk was ik met mijn leaf gewoon altijd aan het balanceren met mijn gaspedaal om onnodige regeneratie te voorkomen.

[ Voor 26% gewijzigd door assje op 12-08-2019 13:13 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
PeterZ(on) schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:59:
Dat binnendoor rijden niet (veel) zuiniger is dan op de snelweg achter een vrachtauto is ook mijn ervaring. Telkens optrekken en afremmen, ondanks regeneratie, kost toch energie. Maar het zal voor iedereen met een andere rijstijl weer anders zijn.
Tuurlijk.

Wat ook speelt - zeker t.o.v een ICE - is dat stilstaan veel zuiniger is. Stilstaan met een ICE in een file of voor een verkeerslicht kost altijd nog brandstof omdat de motor draait. Bij een EV staat de motor dan stil en dat kost geen stroom - behalve dan voor de boordcomputer en eventuele verwarming en koeling.

Dit maakt naast regeneratief remmem ook dat omgekeerd van een ICE rijden in de bebouwde kom minder energie gebruikt dan rijden op de snelweg. Of men moet inderdaad op de snelweg heel kalm constant rijden (80 km/uur of zoiets) en zo veel mogelijk in slipstreams van grotere wagens (vrachtwagens, bussen, caravans) rijden. Maar persoonlijk zou ik van dat laatste knettergek worden, ik wil graag ver vooruit kunnen kijken - en het is ook niet zonder risico's. Of je adaptive CC moet bijzonder goed functioneren onder alle omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:17
[verwijderd]

[ Voor 108% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Mar.tin schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:10:
@arsimo Yess, we hebben overeenstemming bereikt :9.

Mensen trappen inderdaad makkelijk op de rem. Mensen om me heen vonden ook altijd dat ik "vroegah" in een ICE vrij hard terugschakelde om snelheid kwijt te raken.

In de bebouwde kom kun je prima met +- 50 terug naar zijn 2 om wat méér snelheid te verliezen op de motor. En in mijn Aygo kon dat met 80 ook prima :+ (Die heeft het 60K km bij mij uitgehouden zonder nieuwe koppeling, remmen, banden of synchro, dus héél slecht kan het niet geweest zijn voor de bak :9).

In de Leaf met zijn E-Pedal is het even aanvoelen en zien tot welk niveau je regenereert, en vanaf waar hij mee gaat remmen met zijn blokken. Dat doet ie allemaal vrij soepel namelijk. Vind het een knap stukje techniek, ongeacht je accuniveau is bij loslaten acceleratiepedaal de remkracht altijd gelijk. Alleen is bij een volle accu dan maar 10% regeneratie en 90% blokken en bij een legere accu 90-100% regeneratie en de rest blokken (laatste stukje van 5 > 0 bijvoorbeeld).

Ik merk in verbruik zelfs binnen de bebouwde kom al verschil tussen "heel zuinig" (extreem) anticiperen, uitrollen, rustig optrekken en gewoon anticiperend meerijden met het verkeer.
Binnen de bebouwde kom kan ik wel 70Wh/km halen als het meezit (groene golven e.d.) Maar met "normaal" rollen binnen de bebouwde kom kom ik meestal rond de 100Wh/km. Dat is mij zuinig zat en me de extra inspanning niet echt waard :9

@assje je kan de Leaf in zijn neutraal zetten :>. Da's ook soort-van 0-regeneratie-modus.
Je bent welkom om eens in mijn 40kWh een rondje te maken met de E-Pedal, die grijpt vrij rap naar de frictieremmen, zonder dat je het écht doorhebt.
Uitrolllen vind ik gewoon zonde. Als ik het "gaspedaal" loslaat gaat de M3 sterk regeneratief remmen, precies wat ik wil. Kwestie van even aanleren het "gaspedaal" meer als snelheidspedaal te gebruiken en niet zo zeer als energie-naar-de-motor-pedaal. Ideaal en super relaxed na een tijdje. Bij de M3 kan je dat anders instellen als je dat perse wil, maar dat heb ik me heel snel afgeleerd.

De frictieremmen wil ik dat die zo min mogelijk gebruikt worden, zorgt voor onnodige slijtage en dus uiteindelijk eerder vervangen. Een van de plussen van een EV is het veel lagere onderhoud tenslotte.

Afremmen op de motor deed ik vroegah met mijn ICE's ook. Rijdt ook lekkerder vind ik, spaart de remmen ook, alleen je wint er in tegenstelling tot met een EV geen energie mee terug.

Oh ja, ik weet dat regenerarief remmen niet goed werkt bij volle batterij - nou ja, je wint dan niet of nauwelijks energie terug - maar ik vul ik heel zelden mijn batterij boven de 85%. Alleen als ik een heel lange trip ga maken. Is ook veel beter voor de batterij en bij 85% heb ik meer dan 400km, dat is normaal gesproken ruim zat.

[ Voor 6% gewijzigd door arsimo op 12-08-2019 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Afremmen op de motor deed ik vroegah met mijn ICE's ook. Rijdt ook lekkerder vind ik, spaart de remmen ook, alleen je wint er in tegenstelling tot met een EV geen energie mee terug.
Niet helemaal correct: als het goed is wordt benzine/diesel toevoer naar de motor afgesloten en is het verbruik 0. Niet hetzelfde als terugwinnen, maar toch. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:27
daemonix schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:27:
[...]

Niet helemaal correct: als het goed is wordt benzine/diesel toevoer naar de motor afgesloten en is het verbruik 0. Niet hetzelfde als terugwinnen, maar toch. ;)
Voor het injectie tijdperk was dit niet zo en verbruikte je met een carburateur nog altijd wat brandstof.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:08
PeterZ(on) schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:59:
Dat binnendoor rijden niet (veel) zuiniger is dan op de snelweg achter een vrachtauto is ook mijn ervaring. Telkens optrekken en afremmen, ondanks regeneratie, kost toch energie. Maar het zal voor iedereen met een andere rijstijl weer anders zijn.
het kost wel energie, eens, maar daarnaast is de Vmax veel lager, en dat levert weer energie op.

@Mar.tin

100 km rijden met vmax is 50, met 100 x stoppen en starten
100 km rijden met vmax is 90, met 10 x stoppen en starten

Wat is sneller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:32:
[...]

Voor het injectie tijdperk was dit niet zo en verbruikte je met een carburateur nog altijd wat brandstof.
Die tijd ligt al heel ver achter ons.

Terug naar EV's. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:20:
[...]
Uitrolllen vind ik gewoon zonde. Als ik het "gaspedaal" loslaat gaat de M3 sterk regeneratief remmen, precies wat ik wil. gesproken ruim zat.
Nu ben ik weer lost... Dat je de voorkeur geeft aan regeneratie omdat het makkelijker is kan ik begrijpen.

Maar waarom zou je uitrollen zonde vinden? Regenereren is juist zonde....

Edit,
1e hit op google lijkt te vertellen dat het rempedaal helemaal niets met regeneratie doet... Dan begrijp ik het, nooit aanraken dat ding. Begrijp echter helemaal niets van die keuze (en wist het ook niet).

In dat geval zou ik regen altijd op maximaal zetten en zo veel mogelijk het gaspedaal balanceren om regenereren te voorkomen (waardeloos).

[ Voor 43% gewijzigd door assje op 12-08-2019 14:14 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
assje schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:07:
[...]

Nu ben ik weer lost... Dat je de voorkeur geeft aan regeneratie omdat het makkelijker is kan ik begrijpen.

Maar waarom zou je uitrollen zonde vinden? Regenereren is juist zonde....

Edit,
1e hit op google lijkt te vertellen dat het rempedaal helemaal niets met regeneratie doet... Dan begrijp ik het, nooit aanraken dat ding. Begrijp echter helemaal niets van die keuze (en wist het ook niet).
Omdat Tesla uit gaat van One Pedal Driving. Waar ik ze volkomen gelijk in geef.

Zoals ik zei, het gaspedaal niet als klassiek energie-naar-de-motor-pedaal maar als snelheids-controle-pedaal. En de rem om alleen echt tot stilstand te komen om van <10 km naar 0 te komen (laaste stukje voor een rood verkeerslicht e.d.), bij noodstops of als wel heel erg snelle snelheidsafname nodig is (de laatste 2 heb ik nog niet meegemaakt).

[ Voor 22% gewijzigd door arsimo op 12-08-2019 14:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:14:
[...]

Omdat Tesla uit gaat van One Pedal Driving. Waar ik ze volkomen gelijk in geef.
Voor de standaard gemiddelde (luie :P ) bestuurder snap ik het ook wel, echter energetisch is het niet optimaal. Iedere snelheidswisseling wordt direct regeneratie, ik heb er een hekel aan.

Zie ik 10 auto's verder iemand invoegen in een krap gaatje dan haal ik alvast mijn voet van het gas: dat kost 0 energie. Met one-pedal driving "moet" je om zo efficient mogelijk te rijden continue balanceren om regeneratie te voorkomen.

De rem heb ik uiteindelijk zelden nodig, het gas los laten doe ik continue. Voor mij voegt one-pedal driving dus meer moeite toe dan het besparing oplevert (1x per uur voet verplaatsen naar rem of 20x per uur gas los laten bijvoorbeeld)

Behalve energetisch niet optimaal is het ook onnodige belasting van je accu. in 9/10 situaties is het gas los laten voldoende, zeker op hogere snelheid.

Ach, ik zal wel een beetje gek zijn wellicht.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 12-08-2019 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
assje schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:17:
[...]

Voor de standaard gemiddelde (luie :P ) bestuurder snap ik het ook wel, echter energetisch is het niet optimaal. Iedere snelheidswisseling wordt direct regeneratie, ik heb er een hekel aan.

Zie ik 10 auto's verder iemand invoegen in een krap gaatje dan haal ik alvast mijn voet van het gas: dat kost 0 energie. Met one-pedal driving "moet" je om zo efficient mogelijk te rijden continue balanceren om regeneratie te voorkomen.
Waarom zou ik dat willen voorkomen?

Ik controleer met het gaspedaal precies de snelheid - als die toeneemt kost me dat energie als die afneemt levert het me energie op. Ik ben helemaal niet bezig of ik wel of niet regeneratief rem, dat zoekt de auto wel uit of dat gebeurt. Juist dat is energetisch optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:19:
[...]

Waarom zou ik dat willen voorkomen?

Ik controleer met het gaspedaal precies de snelheid - als die toeneemt kost me dat energie als die afneemt levert het me energie op. Ik ben helemaal niet bezig of ik wel of regeneratief rem, dat zoekt de auto wel uit of dat gebeurt.
Omdat iedere keer dat jij regenereert je minimaal 50% van die energie weggooit, dat is dus niet optimaal. Daarnaast laadt je je accu op en ontlaadt je die even later weer. Het alternatief, gewoon vertragen door de luchtweerstand is dus op alle manieren beter.

Maar zoals ik zeg, voor de gemiddelde bestuurder die hier niet over nadenkt en gewoon op bestemming wil komen een minder groot argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:08
Mar.tin schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:06:
[...]

Het ging niet over sneller, het ging over zuiniger. ;)

Als ik 85/90 rijd achter een vrachtwagen 100km rechtdoor zonder stoppen.
Of binnendoor 100km rijd met 85km/h met elke 5? km een rotonde. Dan is optie 1 zuiniger én sneller.

100km rijden binnen de bebouwde kom is inderdaad langzamer en waarschijnlijk zuiniger, maar ook daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.

Er zijn té veel variabelen (weer / wind / verkeer / wélke bebouwde kom) om daar een accurate inschatting van te maken.

Uiteindelijk maken (voor mij tenminste) die bebouwde kom km's ook <7% van mijn totale km's uit. Dus is op die km's besparen / rekenen véél minder boeiend dan de overige 93% (snelweg / binnendoor)

Ik durf bijna wel te stellen dat ik gemiddeld nét zo zuinig rijd in de bebouwde kom als op de snelweg achter een vrachtwagen.
Zuiniger bedoelde ik idd. Van mijn 200 KM heb ik er heel veel 50/60 gereden en geprobeerd zo goed mogelijk te anticiperen. Toch haalde in slechts 12/100.

Ga mijn bandjes eens op 3 bar gooien, kijken wat dat doet!

p.s mijn gemiddelde snelheid over 200 KM was 40.1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
assje schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:21:
[...]
Omdat iedere keer dat jij regenereert je minimaal 50% van die energie weggooit, dat is dus niet optimaal. Daarnaast laadt je je accu op en ontlaadt je die even later weer. Het alternatief, gewoon vertragen door de luchtweerstand is dus op alle manieren beter.
Huh, wat staat daar nu? Je snapt het volgens mij niet helemaal. Niet erg hoor, maar lees je eens goed in.

De auto verbruikt energie als het nodig is, en geeft terug als het kan. De auto gooit geen energie weg. Juist bij vrij rollen gooi je energie weg die de auto automatisch terug kan winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:19

3_s

arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:26:
[...]

Huh, wat staat daar nu? Je snapt het volgens mij niet helemaal. Niet erg hoor, maar lees je eens goed in.

De auto verbruikt energie als het nodig is, en geeft terug als het kan. De auto gooit geen energie weg. Juist bij vrij rollen gooi je energie weg die de auto automatisch terug kan winnen.
Op regenereren zit altijd verlies. Geen idee of dit 50% is, maar sowieso is er verlies.
En dat heb je bij uitbollen niet.

Los daarvan rij ik liever met uitbollen dan one-pedal.
Maar dat is persoonlijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
[...]

Bij vrij rollen is het energie verlies bijna 0. Bij regeneren is het energieverlies rond de 70%! Dat zie je over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Mar.tin schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:27:
[...]
Bij vrij rollen lever je alleen je rol en je luchtweerstand in, die je sowiso inlevert (ook met regenereren), dus als je niet harder hoeft te remmen is dat écht het zuinigste :)
Nee, je redenatie klopt niet. Als je snelheid mindert hoeft er geen energie bij er komt alleen potentieel terug. De resultante is altijd gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:30:
[...]

Nee, je redenatie klopt niet. Als je snelheid mindert hoeft er geen energie bij er komt alleen potentieel terug. De resultante is altijd gunstiger.
Nee, dat is incorrect. Je overschat regeneren.

Hier wordt het zelfs nog negatiever voorgesteld: https://publicaties.ecn.nl/PdfFetch.aspx?nr=ECN-C--90-038

[ Voor 14% gewijzigd door daemonix op 12-08-2019 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

Allemaal hypothetisch natuurlijk, dat je vrij uit kan rollen tot stilstand. In de praktijk ben je dan vaak verkeer aan het hinderen omdat je veel te ver van tevoren al gaat afremmen ;) Oftewel je zal in de praktijk vaak ook bij willen remmen (regenereren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
[...]

Wat er gebeurt bij regeneratie en daarna verbruik is kinetische energie -> elektrische energie -> Kinetische energie. Een motor met verlies -> omvorming met verlies -> opslag met verlies, dan zit het in de accu. Dan wordt het weer verbruikt en hebben we weer omvorming en een motor met verlies.

Eindresultaat is dat je minimaal 50% (bij mijn weten) kwijt bent.
[...]

Ik zou zeggen, neem vooral je eigen advies ter harte :9 :

P.s. dit is een wijdverbreid misverstand wat je ook bij de dealer, in garages en overal te horen krijgt dus zo vreemd is het niet.
Niet erg hoor, maar lees je eens goed in.
CyBeRSPiN schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:31:
Allemaal hypothetisch natuurlijk, dat je vrij uit kan rollen tot stilstand. In de praktijk ben je dan vaak verkeer aan het hinderen omdat je veel te ver van tevoren al gaat afremmen ;) Oftewel je zal in de praktijk vaak ook bij willen remmen (regenereren).
Voor een verkeerslicht of rotonde en binnendoor, ja zonder twijfel. Echter juist op de snelweg zie je aankomende snelheidswisselingen vaak ruim van tevoren aankomen en is het relatief goed mogelijk dit zonder regeneratie te redden.

Ik laat zonder twijfel minimaal 10x vaker mijn gas los dan dat ik de regeneratie gebruik. Vandaar mijn voorkeur voor 0 stand regeneratie.

[ Voor 48% gewijzigd door assje op 12-08-2019 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
daemonix schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:30:
[...]
Bij vrij rollen is het energie verlies bijna 0. Bij regeneren is het energieverlies rond de 70%! Dat zie je over het hoofd.
Ik zie dat niet over het hoofd. Jij vergeet dat met een EV uitrollen een vorm van ingrijpen is die niet nodig is en contra productief werkt. Het is geen ICE die dan stationair gaat lopen.

Een EV stuurt alleen energie naar de motor die nodig is. Als dat niet nodig is om te versnellen is dat alleen om de lucht- en rolweerstand zelf overwinnen. Als ik de snelheid laat afnemen door het pedaal minder in te drukken dan weet de auto automatisch dat er geen of minder stroom naar de motor moet, en als ik verder snelheid minder door pedaal verder los te laten wint de auto energie terug door regeneratie. Het is een optimalisatiebalans die de auto automatisch uitzoekt. Het kan niet zuiniger dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 106% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Jawel dus. Empirisch vastgesteld, en wetenschappelijk onderbouwd.

Recuperatief remmen: 70% energieverlies (warmte en dergelijke). Uitrollen: bijna 0%. Graag bewijs van het tegendeel, je onderbouwing tot nu toe deugt van geen kanten (want je gaat volstrekt onterecht uit van 100% recuperatie).

[ Voor 63% gewijzigd door daemonix op 12-08-2019 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Als jij met regenereren op een bepaald punt wilt komen moet je langer stroomgeven dan wanneer je de auto laat uitrollen. Met regenereren haal je er echter maar een gedeelte van terug, dus uitrollen is gewoon zuiniger, helaas niet altijd toepasbaar als er verkeer achter je zit.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Mar.tin schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:37:
[...]

Linkje doet niet bij mij }:| :-( :( :>

Edit nu wel. Edit2. Een dingetje uit 1990 is wel heul lang geleden :+
Bijlage 2 waar het resultaat te zien zou moeten zijn werkt bij mij dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
daemonix schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:37:
Jawel dus. Empirisch vastgesteld, en wetenschappelijk onderbouwd.
Jij redeneert vanuit de gedachte dat of de auto energie gebruikt of regenereert en dat er geen tussenweg is. Dat is niet zo, het kan juist ook automatisch op 0 uitkomen, de auto zoekt dat zelf uit - noem het automatisch uitrollen als je wil. Je kan dat ook zien in de Tesla's aan of er energie uit- of inkomt en soms is dat een tijdje 0. Ook dan dus geen verliezen door stroom in/uit de accu. Hoogstens nog wat mechanische verliezen maar die hou je altijd.

[ Voor 5% gewijzigd door arsimo op 12-08-2019 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
assje schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:40:
[...]

Bijlage 2 waar het resultaat te zien zou moeten zijn werkt bij mij dan weer niet.
Is inderdaad wel heel lang geleden, inmiddels is het verlies wat teruggebracht naar 70% in plaats van 88%. Veel beter gaat het niet worden, ook een EV is geen perpetuum mobile tenslotte. ;)

Maar het is wel een wetenschappelijk onderbouwd verhaal in plaats van op gevoel roepen dat recuperatief remmen heel erg goed is, en niet snappen dat de inwendige weerstand van een EV bijna 0 is als je uitloopt. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door daemonix op 12-08-2019 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:42:
[...]

Jij redeneert vanuit de gedachte dat of de auto energie gebruikt of regenereert en dat er geen tussenweg is. Dat is niet zo, het kan juist ook automatisch op 0 uitkomen, de auto zoekt dat zelf uit - noem het automatisch uitrollen als je wil. Je kan dat ook zien in de Tesla's aan of er energie uit- of inkomt en soms is dat een tijdje 0. Ook dan dus geen verliezen door stroom in.uit de accu.
Ik denk dat het beter is als je dit voor jezelf eens uittekent en bedenkt voordat we deze discussie voortzetten.

@daemonix
Volgens Tesla zelf ten tijde van de Roadster:
We must also remember that, even though the battery-to-wheel conversion efficiency is pretty good (up to 80% or so), the energy makes a full circle back into the battery and it gets converted twice for a net efficiency of at most 80% * 80% = 64%.
https://www.tesla.com/blo...ster-regenerative-braking

Ik ben wel geïnteresseerd in een huidige stand van zaken bijvoorbeeld met de model 3.
daemonix schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:43:
[...]
Maar het is wel een wetenschappelijk onderbouwd verhaal in plaats van op gevoel roepen dat recuperatief remmen heel erg goed is, en niet snappen dat de inwendige weerstand van een EV bijna 0 is als je uitloopt. ;)
Dat rapport (en de meeste) analyseren echter wel het gemiddelde effect bij bepaald gebruiksscenario. Ik ben dan weer vooral geïnteresseerd in één enkele cyclus.

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 12-08-2019 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
assje schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:43:
[...]

Ik denk dat het beter is als je dit voor jezelf eens uittekent en bedenkt voordat we deze discussie voortzetten.
Sorry hoor, ik heb echt wel een beetje opgelet tijdens mijn (afgebroken) studie theoretische natuurkunde aan RUL en daarna vervolgd met werktuigbouw aan de TU Delft.

Nogmaals, het is niet of-of.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:46:
[...]

Sorry hoor, ik heb echt wel een beetje opgelet tijdens mijn (afgebroken) studie theoretische natuurkunde aan RUL en daarna vervolgd met werktuigbouw aan de TU Delft.

Nogmaals, het is niet of-of.
Je kunt wel hebben opgelet, maar reken het nu eerst maar eens uit. ;) En je bent echt niet de enige die heeft opgelet tijdens zijn opleiding, gezien de antwoorden die je van diverse tweakers hebt gekregen.

Nogmaals: het is zowel empirisch vastgesteld als wetenschappelijk berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
daemonix schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:51:
[...]

Je kunt wel hebben opgelet, maar reken het nu eerst maar eens uit. ;) En je bent echt niet de enige die heeft opgelet tijdens zijn opleiding, gezien de antwoorden die je van diverse tweakers hebt gekregen.

Nogmaals: het is zowel empirisch vastgesteld als wetenschappelijk berekend.
Het is wel vermoeiend zo. Jouw redenatie gaat uit van dat bij one pedal drive er of energie naar de motor gaat en zo niet, dat er meteen regeneratie optreedt. Als dat zo (nog) was, ja, dan heb je volledig gelijk. Echter, zo werkt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 113% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Mar.tin schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:55:
[...]

Klopt, er zijn 3 keuzes:

1 Energie toevoegen (Optrekken of gelijke snelheid houden)
2 Geen energie toevoegen of terugwinnen (Uitrollen)
3 Energie regenereren (Afremmen op de motor)

Bij een scenario waarin je moet afremmen, maar de ruimte hebt, is keuze 2 de zuinigste keuze. ;)

Immers heb je dan géén omzettingsverliezen, en verlies je alléén energie aan je lucht / bandenweerstand. Die je anders met optie 3 ook (grotendeels) verloren had.

In de Ionic heb je met een flipper de keuze tussen verschillende mates van regeneratie. Je kan kiezen tussen x standen, met dus ook een stand 0, geen regeneratie, en dus netto gewoon in zijn vrij rollen.
Exact, klopt helemaal.

Alleen de Tesla doet dit met one pedal drive helemaal automatisch en (zo veel mogelijk) geoptimaliseerd. Beter dan je dit als bestuurder zelf kan regelen. Dat is het hele punt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje

In de Ionic heb je met een flipper de keuze tussen verschillende mates van regeneratie. Je kan kiezen tussen x standen, met dus ook een stand 0, geen regeneratie, en dus netto gewoon in zijn vrij rollen.
Misschien komt het door mijn zegswijze dat "iedere snelheidswisseling direct regeneratie wordt".

Hiermee bedoel ik natuurlijk dat ieder moment dat de vertraging de (lucht)weerstand overschrijdt er regeneratie optreedt. Ofwel, om regeneratie te voorkomen moet je actief bezig zijn dusdanig te vertragen dat dit binnen de luchtweerstand valt (die continue verandert).

Met een 0 stand is de default "vertragen op (lucht)weerstand", wil je regenereren dan gebruik je de rem (of paddles).
arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:58:
[...]

Exact, klopt helemaal.

Alleen de Tesla doet dit met one pedal drive helemaal automatisch en (zo veel mogelijk) geoptimaliseerd. Beter dan je dit als bestuurder zelf kan regelen. Dat is het hele punt!
OK dan ligt het niet aan mijn zegswijze maar heb je het gewoon nog altijd niet begrepen :P
[...]
Die flipper regelt dus in hoeverre je je acceleratiepedaal los kan laten alvorens er regeneratie gaat optreden.
Dit klopt niet (helemaa) of heb je een beetje apart verwoord. De flipper bepaald de mate van regeneratie als je het gas los laat, niet wanneer hij optreedt.

[ Voor 35% gewijzigd door assje op 12-08-2019 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:54:
[...]

Het is wel vermoeiend zo. Jouw redenatie gaat uit van dat bij one pedal drive er of energie naar de motor gaat en zo niet, dat er meteen regeneratie optreedt. Als dat zo (nog) was, ja, dan heb je volledig gelijk. Echter, zo werkt het niet.
Wederom doe je incorrecte aannames. Waarom denk je dat ik maar in 2 scenario's denk? Waar staat dat?

Maar ik merk dat je aan het terugkrabbelen bent, want je brengt ineens een 3e scenario op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
daemonix schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:59:
[...]
Wederom doe je incorrecte aannames. Waarom denk je dat ik maar in 2 scenario's denk? Waar staat dat?

Maar ik merk dat je aan het terugkrabbelen bent, want je brengt ineens een 3e scenario op.
Ik krabbel helemaal niets terug. Ik vertel constant hetzelfde. Goed lezen aub.

(het begint wat lachwekkend te worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Heb je gezien wat voor auto ik rijd? Met one pedal driving? En weet je hoeveel efficienter het wordt als je echt laat uitrollen? Probeer het eens, en ga niet op de blauwe ogen van een leverancier af.

Wetenschappelijke methode is stelling, test, bekijk en evalueer resultaat, goto 1. Jij vertrouwt volledig op de stelling.

Het wordt inderdaad wat lachwekkend wat je roept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 131% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
Ja maar hij begon!
En dan gebeurt dit, kan ik niets aan doen:
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png

Maar allerlaatste woorden die ik er aan vuil maak;

Voor een model 3 de opties zoals goed beschreven door @Mar.tin :
1 Energie toevoegen (Optrekken of gelijke snelheid houden): 0-258kW
2 Geen energie toevoegen of terugwinnen (Uitrollen):
3 Energie regenereren (Afremmen op de motor): 0 tot -?kW

Met one pedal driving varieert de Tesla dus automatisch tussen deze 3 varianten, daar merk je als bestuurder niets van. Zonder dat je er iets van merkt laadt de Tesla dus je accu op zodra je aangeeft sneller te willen vertragen dan mogelijk zou zijn op basis van uitrollen (2). Op dat moment kom je dus vanzelf in (3) terecht.

Zodra je gebruik maakt van (3) is er sprake van verliezen. Het beste ben je dus uit als je probeert optie (3) zo min mogelijk te gebruiken. Uiteraard zal Tesla keurig zorgen dat het (3) alleen gebruikt als jij aangeeft dat je zo snel wilt vertragen, het punt is dat jij daar niet veel van meekrijgt. Als voor jou uitrollen prima zou zijn maar het gas iets harder los laat dan wordt er dus (onnodig) geregenereerd -> verlies.

De claim is dus niet dat Tesla onnodig regenereert, het gaat er om dat regenereren onder de streep energie kost. Je bent dus het efficiëntst als jij je pedaal niet verder loslaat dan wat met optie (2) vertraagd kan worden. Als je er vanuit gaat dat jij als bestuurder dit al perfect doet dan heb je gelijk, Tesla doet perfect wat het moet doen. Echter ben jij degene die bepaalt/vertelt wanneer Tesla dusdanig moet vertragen dat regeneratie noodzakelijk is, en dat is wanneer onnodig verlies optreedt.

Ik zeg hier helemaal niets dat niet al gezegd was maar hoop dat het toch nog duidelijker is. Hoe dan ook is dit het laatste dat ik er over gezegd heb.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 12-08-2019 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Mar.tin EV was dus een prima keuze! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:48
Over regenereren en efficientie gesproken, uit mijn berekeningen in de Alpen dmv leafspy blijkt dat mijn Muxsan leaf 2014 ongeveer 0.7 kwh extra nodig heeft om 100 meter te stijgen. Regenereren vult de accu met ongeveer 0.5 kwh per 100 meter daling. Niet verkeerd. Beter dan je remmen affikken op een bergpas.

Met een standaard 20 kWh accu wordt de Stelviopas (2770 meter) dus een lastige horde!
Bij mijn Leaf zorgde het beklimmen van de Stelvio voor ongeveer 2.5 graden opwarming van de hoofdaccu, en het afdalen ongeveer 0.8. De Muxsan Leaf heeft de 'Alpen hellingsproef' glansrijk doorstaan 😁.

Voor deze vakantie was ik bang dat chademo-snelladers in Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk vaak bezet zouden zijn, maar schijnbaar durven mensen nog niet met elektrische auto's op vakantie. Ik heb nog geen een keer hoeven wachten (wel 1x iemand op mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
daemonix schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:07:
Heb je gezien wat voor auto ik rijd? Met one pedal driving? En weet je hoeveel efficienter het wordt als je echt laat uitrollen? Probeer het eens, en ga niet op de blauwe ogen van een leverancier af.

Wetenschappelijke methode is stelling, test, bekijk en evalueer resultaat, goto 1. Jij vertrouwt volledig op de stelling.

Het wordt inderdaad wat lachwekkend wat je roept.
Met alle respect, je zal met jouw auto vast gelijk hebben, ik kan dat niet beoordelen. Het feit dat je daar kan uitrollen zal niet voor niet voor niets zijn. Prima auto ongetwijfeld, serieus.

Echter een Tesla doet dit allemaal zelf bij one pedal driving, dus ook "uitrollen" als dat nodig is. Ik kan niet eens uitrollen met mijn Model 3, hoogstens het punt waarop regeneratie optreedt uitstellen als men niet zo "fijngevoelig" one pedal driving wil of kan rijden.

Zonder als een fanboy te willen klinken, Tesla heeft gewoon fundamenteel nagedacht en ontworpen over wat een EV betekent. En niet zoals de meeste anderen de traditionele auto om gaan bouwen naar elektrisch rijden. Dat laatste kan best tot goede auto's leiden uiteindelijk maar ze lopen gewoon nog steeds achter op dit gebied. Tesla's hebben ook hun achterstanden tov de concurrentie maar niet op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
[b]mvdam schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:08:
los van een beurtje van €135 incl €50 aan het wisselen van kentekenplaten. (Wilde strakke platen met opgelegde letters die wél recht gemonteerd zaten :+)
Ik heb vorige week ook mijn eerste beurt (60kkm) gehad aan de Ioniq, viel me toch tegen, prijzen zijn blijkbaar ook niet hetzelfde bij verschillende dealers.

48m/60kkm beurt: €101,65
Interieurfilter: €26,00
Gebruik testapparstuur: €9,50
Klein&hulpmateriaal: €5,50
Subtotaal: €142,65

Remvloeistof vervangen €33,88
Milieuheffing: €7,50
Remvloeistof: €11,00
Subtotaal: €52,38

Totaal ex BTW: €195,03
Totaal incl. BTW: €235,99

Wel gratis gewassen en mobiliteitsgarantie met een jaar verlengd.

[ Voor 68% gewijzigd door assje op 12-08-2019 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:29:
[...]

Echter een Tesla doet dit allemaal zelf bij one pedal driving, dus ook "uitrollen" als dat nodig is. Ik kan niet eens uitrollen met mijn Model 3, hoogstens het punt waarop regeneratie optreedt uitstellen als men niet zo "fijngevoelig" one pedal driving wil of kan rijden.
Sorry hoor, maar hier geloof ik helemaal niks van. Hoe weet jouw Tesla in hoeveel meter jij stil wilt staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@arsimo Verdiep je eerst eens in een leaf voordat je aannames doet. Tesla is heus niet de enige die nadenkt over ev's en heus niet de enige die one pedal driving doet. Een leaf is ook van de grond af ontworpen als ev.

Voor mij verder discussie gesloten. Hier valt niet tegenaan te discussieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
PeterZ(on) schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:37:
[...]

Sorry hoor, maar hier geloof ik helemaal niks van. Hoe weet jouw Tesla in hoeveel meter jij stil wilt staan.
Dat hoeft ie ook niet weten, hij moet weten welke snelheid je wil. En dat is precies wat je met one pedal driving doet. En als je onverhoopt sneller snelheid wil minderen dan gebruik je de rem. Dat is alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
t0mmiiiii schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:27:
Over regenereren en efficientie gesproken
Zo kan je ook uitrekenen dat een auto van 1.500kg versnellen tot bijvoorbeeld 130km/u 0,27kWh kost. Op een kort ritje van bijvoorbeeld 10km over de snelweg met (o.b.v. 140Wh/km) is dat dus 20% van het totaal van de rit. Of, bij een leaf met nog 18kWh bruikbaar ben je dus 1,5% van de capaciteit kwijt met 1x optrekken tot kruissnelheid (al rijd je met een 18kWh Leaf natuurlijk geen 130 :9 )

Dit valt me namelijk altijd op als het rustig is en ik toevallig de kans heb de auto vanaf topsnelheid bijna helemaal uit te laten rollen (als het meezit onder aan de afrit praktisch tot aan mijn huis). Het gemiddelde van de rit van 42km verandert echt nog significant door die ene keer uitrollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:41:
[...]

Dat hoeft ie ook niet weten, hij moet weten welke snelheid je wil. En dat is precies wat je met one pedal driving doet. En als je onverhoopt sneller snelheid wil minderen dan gebruik je de rem. Dat is alles.
Dat is nu precies het punt waar het om gaat, jouw Tesla weet dat niet maar ik wel, dus laat ik hem eerder uitrollen. Dus ben ik zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 118% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als je nooit je frictie remmen gebruikt, roesten de remschijven onder je auto vandaan. Dat is veel duurder dan af en toe remmen en daarmee wat slijtage aan de remblokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
daemonix schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:37:
@arsimo Verdiep je eerst eens in een leaf voordat je aannames doet. Tesla is heus niet de enige die nadenkt over ev's en heus niet de enige die one pedal driving doet. Een leaf is ook van de grond af ontworpen als ev.
Denk je dat ik dat niet gedaan heb? Het was voor mij een serieus alternatief voor de Model 3. Ik heb in meerdere modellen me juist technisch enorm verdiept. ( * )

Ik koos echter voor die laatste omdat die o.a. op EV gebied gewoon verder is. One pedal driving kan op verschillende manier worden geimplementeerd. De Tesla doet dat - vooralsnog - subtieler dan de concurrentie.

Het vele geld dat ze geinvesteerd hebben zit o.a. daar in. Die voorsprong zal niet eeuwig duren hoor, die illusie heb ik niet. En mogelijk redt Tesla het zelfs niet, kan allemaal nog gebeuren. Al wordt de kans daarop wel steeds kleiner.
Voor mij verder discussie gesloten. Hier valt niet tegenaan te discussieren.
Op dat punt zijn we het volkomen eens... ;)

( * : Juist omdat ik een ICT-er ben met meer dan gemiddelde achtergrond in natuurkunde en mechanica wilde ik het naadje van de kous weten tussen de varianten. Bijvoorbeeld mijn eerste eigen product 25+ jaar geleden was een programma voor het compleet doorberekenen van oplegger en aanhangers voor vrachtwagens, inclusief doorbuigingen, veringen etc. Bleek allemaal op < 0.1 mm te kloppen en is vele jaren lang gebruikt. Heeft verder niets met EV's te maken natuurlijk maar illustreert wel dat ik niet zo maar wat roep. Geeft geen garantie dat ik me niet kan vergissen natuurlijk. Maar in deze casus weet ik wat ik zeg klopt. )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Zuinigheidsfanaten mogen van mij hun gang gaan maar ik rijd met mijn EV gewoon "normaal" dus zonder allerlei poespas om zo zuinig mogelijk te rijden.

Uiteraard hoef ik dagelijks geen x honderd kilometer te rijden. Ik kom zelden boven de circa 150 km maar dit los daarvan.

Ik vind dat een EV z'n waarde verliest als ik allerlei poespas moet uithalen (achter vrachtwagen plakken, regeneratie gedoe en meer) en dat dan EV de verkeerde keus is.

Sterker, ik denk dat het propageren van dergelijke zaken de overgang naar EV geen goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
PeterZ(on) schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:42:
[...]

Dat is nu precies het punt waar het om gaat, jouw Tesla weet dat niet maar ik wel, dus laat ik hem eerder uitrollen. Dus ben ik zuiniger.
Tuurlijk weet-ie dat wel. Meer vertragen dan het complete gaspedaal los laten kan niet. Als je dat niet voldoende vindt (en dat gebeurt niet snel, geloof me) dan rem je met het rempedaal. Hoe simpel en efficient wil je het hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:53:
Sterker, ik denk dat het propageren van dergelijke zaken de overgang naar EV geen goed doet.
Eens, daarom predik ik ook niet dat iedereen zo zou moeten rijden.

Echter vind ik het gewoon werkelijk prettig om te coasten, het is niet eens puur alleen een energiekwestie. Als ik het gas los laat wil ik het liefst gewoon lekker rollen zonder ook maar enige vertraging.

Om als een auto die optie niet heeft maar continue zelf te gaan balanceren zal wel mijn autistische ik zijn. Echter kan ik me niet voorstellen dat niet meer mensen het prettig vinden een keuze te hebben.

Ik ben wel eens benieuwd hoeveel % van een rit ik aan het coasten ben, ik vermoed dat het bij druk verkeer echt significant is.
Z___Z schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:49:
Als je nooit je frictie remmen gebruikt, roesten de remschijven onder je auto vandaan. Dat is veel duurder dan af en toe remmen en daarmee wat slijtage aan de remblokken.
Ik ben wel benieuwd hoe dat werkt; rem je bij gebruik alleen de roest er af die toch al optrad of gaat roesten inderdaad veel sneller als er niet af en toe "schoon geremd" wordt. Eerlijk gezegd vermoed ik wel dat roesten sneller gaat als er roest op blijft staan.

Aan de andere kant vermoed ik dat de dagelijkse vertragingen van 15km/u tot 0 al wel voldoende zijn om de schijven schoon te houden.

[ Voor 29% gewijzigd door assje op 12-08-2019 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:55:
[...]

Tuurlijk weet-ie dat wel. Meer vertragen dan het complete gaspedaal los laten kan niet. Als je dat niet voldoende vindt (en dat gebeurt niet snel, geloof me) dan rem je met het rempedaal. Hoe simpel en efficient wil je het hebben?
Zojuist zei je nog dat Tesla dat automatisch doet, nu moet je het zelf doen door iets te remmen. Precies wat ik ook doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:43

uFx

assje schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:56:
[...]

Eens, daarom predik ik ook niet dat iedereen zo zou moeten rijden.

Echter vind ik het gewoon werkelijk prettig om te coasten, het is niet eens puur alleen een energiekwestie. Als ik het gas los laat wil ik het liefst gewoon lekker rollen zonder ook maar enige vertraging.
Eens! Vergeet ook niet dat one pedal driving / regenereren echt funest is voor mensen die gevoelig zijn voor wagenziekte. Het is echt verschrikkelijk als passagier.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

uFx schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:00:
[...]

Eens! Vergeet ook niet dat one pedal driving / regenereren echt funest is voor mensen die gevoelig zijn voor wagenziekte. Het is echt verschrikkelijk als passagier.
Sorry maar dat ligt m.i. toch echt aan de chauffeur. Als je beheerst ermee omgaat dan mek je als passagier niet het verschil met het klassieke rempedaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:52:
[...]
( * : Juist omdat ik een ICT-er ben met meer dan gemiddelde achtergrond in natuurkunde en mechanica wilde ik het naadje van de kous weten tussen de varianten. Bijvoorbeeld mijn eerste eigen product 25+ jaar geleden was een programma voor het compleet doorberekenen van oplegger en aanhangers voor vrachtwagens, inclusief doorbuigingen, veringen etc. Bleek allemaal op < 0.1 mm te kloppen en is vele jaren lang gebruikt. Heeft verder niets met EV's te maken natuurlijk maar illustreert wel dat ik niet zo maar wat roep. Geeft geen garantie dat ik me niet kan vergissen natuurlijk. Maar in deze casus weet ik wat ik zeg klopt. )
Voor een weddenschap om een flesje whiskey wil ik deze discussie buiten het topic wel voortzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-09 21:12
Als ik de discussie zo aanhoor is het 'gaspedaal' van de tesla (m3) niet voor hoeveel kw's de motoren geven maar de snelheid? Ik lees dat als: ik ga een heuvel op en zonder mijn voet te bewegen gaat de motor meer kw geven om dezelfde snelheid te behouden.

Dat zou mij heel bijzonder lijken, hebben meerdere ev's dit?

edit: dan doel ik hierop
arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:41:
[...]
Dat hoeft ie ook niet weten, hij moet weten welke snelheid je wil. En dat is precies wat je met one pedal driving doet.

[ Voor 29% gewijzigd door Yongshi op 12-08-2019 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:43

uFx

Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:02:
[...]

Sorry maar dat ligt m.i. toch echt aan de chauffeur. Als je beheerst ermee omgaat dan mek je als passagier niet het verschil met het klassieke rempedaal.
Uiteraard. Ik heb echter wel gemerkt dat het met one pedal driving het een stuk moeilijker is om 'soepeler' te rijden. Het kan wel maar het kost je meer moeite als chauffeur.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
PeterZ(on) schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:59:
[...]

Zojuist zei je nog dat Tesla dat automatisch doet, nu moet je het zelf doen door iets te remmen. Precies wat ik ook doe.
Als je het gaspedaal loslaat, gaat de Tesla geheel regeneratief remmen. Dat heeft uiteraard zijn limiet.

Met pedaal ingedrukt maakt de Tesla een balans tussen (1) energie erbij, (2) nix doen ("uitrollen" dus) en (3) regeneratief remmen. Pedaal diep intrappen is het uiterste van (1), pedaal los het uiterste in (3). Als dat laatste onvoldoende blijkt (noodstop of gewoon harder willen afremmen) dan heb je het rempedaal. Het is toch niet zo ingewikkeld om te begrijpen, kom op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:06:
[...]

Als je het gaspedaal loslaat, gaat de Tesla geheel regeneratief remmen. Dat heeft uiteraard zijn limiet.

Met pedaal ingedrukt maakt de Tesla een balans tussen (1) energie erbij, (2) nix doen ("uitrollen" dus) en (3) regeneratief remmen. Pedaal diep intrappen is het uiterste van (1), pedaal los het uiterste in (3). Als dat laatste onvoldoende blijkt (noodstop of gewoon harder willen afremmen) dan heb je het rempedaal. Het is toch niet zo ingewikkeld om te begrijpen, kom op.
Zo gaat het bij mijn Leaf toch ook, je doet het zelf. Dus wat is dan het verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het is een Tesla, dus beter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
uFx schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:05:
[...]
Uiteraard. Ik heb echter wel gemerkt dat het met one pedal driving het een stuk moeilijker is om 'soepeler' te rijden. Het kan wel maar het kost je meer moeite als chauffeur.
Het is idd eventjes wennen. Maar eenmaal er in gekomen - en zo lang duurt dat niet - rijdt het soepeler en ontspannender dan ooit te voren. Althans, zo denkt zo goed als iedere Tesla-rijder er over. Hoe dat bij andere EV-rijders weet ik niet precies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 186% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
PeterZ(on) schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:08:
[...]

Zo gaat het bij mijn Leaf toch ook, je doet het zelf. Dus wat is dan het verschil.
Als ik jullie goed begrijp gaat bij gas loslaten de auto uitrollen. En wordt er pas (regeneratief of niet) geremd bij gebruik van het rempedaal. Dat is fundamenteel anders dan bij een Tesla.

Wel kan je bij een Tesla het punt van regeneratief remmen wat naar "achteren verschuiven" zodat de auto meer uitrolt voordat deze automatisch regeneratief gaat remmen, maar dan moet je meer de rem gebruiken en is het minder efficient kwa energie. Dat is een keuze die je kan maken bij je driver-instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:17:
[...]

Als ik jullie goed begrijp gaat bij gas loslaten de auto uitrollen. En wordt er pas (regeneratief of niet) geremd bij gebruik van het rempedaal. Dat is fundamenteel anders dan bij een Tesla.

Wel kan je bij een Tesla het punt van regeneratief remmen wat naar "achteren verschuiven" zodat de auto meer uitrolt voordat deze automatisch regeneratief gaat remmen, maar dan moet je meer de rem gebruiken en is het minder efficient kwa energie. Dat is een keuze die je kan maken bij je driver-instellingen.
Dan begrijp je het nog niet. Bij gas los ga je regenereren, alleen als je hem niet helemaal los laat rol je uit. En een klein beetje remmen is sterker regenereren en pas bij sterk remmen is het mechanisch. Lijkt mij toch hetzelfde als bij Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:25
Bij Tesla (oa) kun je dan nog aangeven hoe sterk je wilt vertragen als je geen/minder gas geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
PeterZ(on) schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:21:
[...]

Dan begrijp het je het nog niet. Bij gas los ga je regenereren, alleen als je hem niet helemaal los laat rol je uit. En een klein beetje remmen is sterker regenereren en pas bij sterk remmen is het mechanisch. Lijkt mij toch hetzelfde als bij Tesla.
Uit je reactie maak ik op dat er geen regeneratie plaatsvindt als je hem niet helemaal los laat. Bij een Tesla gebeurt dat wel. Althans die zoekt zelf de balans tussen uitrollen en regenereren, naar mate het nodig is om te vertragen. In dit verhaal speelt het rempedaal helemaal geen rol. Die gebruik je alleen als het afremmen bij gas loslaten je niet snel genoeg gaat en om het allerlaatste stukje (circa <5 km/uur) tot stilstand te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 85% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:17:
[...]

Dat hangt er van af hoe ver je het los laat. Je kunt prima tot 0 kW gaan.

Verder loslaten is recuperatief remmen. Hoe meer, hoe harder.

Komt het je bekend voor? En je kunt de mate van recuperatie nog instellen ook.
Dat is dus geen one pedal driving. Ik zou dat als iets minder gevanceerd omschrijven.

Je hebt je dus helemaal niet zo op andere ev's georienteerd, en doet, zoals al vaker geschreven, veel te veel aannames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
@arsimo
Omdat ik het niet kan laten speciaal voor jou een video opgezocht met een uitleg specifiek voor de model 3:
YouTube: Coasting or Regen? When to coast and when to use Regen.

Alles wat hier reeds benoemd is komt volgens mij in de video naar voren inclusief de reden waarom een "coast" optie prettig zou kunnen zijn en waarom regenereren niet (altijd) de meest efficiënte optie is.
arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:40:
[...]
Ik heb alleen gesteld hoe Tesla dat doet en dat dit kwa energie efficienter werkt dan zelf tijdens het rijden gaan bepalen hoe en of men uitrolt.
Je bent het ons verplicht deze video te kijken (mag op 2x snelheid) voordat je nog reageert 8)

[ Voor 100% gewijzigd door assje op 12-08-2019 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Mar.tin schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:29:
Volgens mij vat ik het nu goed samen in mijn post hierboven @arsimo @PeterZ(on) ?
Bij de Tesla zijn er twee standen, sterke regeneratie of zwakke. De zwakke geeft meer uitrol als de auto zelf de balans bepaalt tussen uitrol en regeneratie en de sterk geeft minder uitrol. De sterke is wat efficienter kwa energie, de zwakker rijdt makkelijker voor wie (nog) niet one pedal driving tot in de tenen beheerst of dat gewoon niet zo nauwgezet wil (wat verder prima is hoor). Besef dat het rempedaal hier helemaal los van staat.

Je uitleg over de andere auto's zal ongetwijfeld kloppen, kan dat niet beoordelen. Voelt wel hier en daar complex in mijn ogen aan, maar dat is wat flauw om te stellen als ik er nog nooit in gereden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mar.tin schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:29:
Volgens mij vat ik het nu goed samen in mijn post hierboven @arsimo @PeterZ(on) ?
Mijn 2011 Leaf is wel wat afwijkend dan jouw 2018 Leaf maar kan ik mij wel in vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
daemonix schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:30:
Dat is dus geen one pedal driving. Ik zou dat als iets minder gevanceerd omschrijven.

Je hebt je dus helemaal niet zo op andere ev's georienteerd, en doet, zoals al vaker geschreven, veel te veel aannames.
Ik heb nooit enige uitspraken of aannames gedaan over hoe andere auto's one pedal driving en regeneratief remmen hebben geimplemteerd en hoe ze werken. Ik ga van jullie woorden op dat vlak uit. Leg me geen woorden in de mond aub!

Ik heb alleen gesteld hoe Tesla dat doet en dat dit kwa energie efficienter werkt dan zelf tijdens het rijden gaan bepalen hoe en of men uitrolt. Of men dat beter, prettiger, veiliger, sneller, langzamer etc vindt rijden heb ik ook geen enkele uitspraak over gedaan. Is ieder zijn eigen afweging en keuze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:35:
[...]

Bij de Tesla zijn er twee standen, sterke regeneratie of zwakke. De zwakke geeft meer uitrol als de auto zelf de balans bepaalt tussen uitrol en regeneratie en de sterk geeft minder uitrol. De sterke is wat efficienter kwa energie, de zwakker rijdt makkelijker voor wie (nog) niet one pedal driving tot in de tenen beheerst of dat gewoon niet zo nauwgezet wil (wat verder prima is hoor). Besef dat het rempedaal hier helemaal los van staat.

Je uitleg over de andere auto's zal ongetwijfeld kloppen, kan dat niet beoordelen. Voelt wel hier en daar complex in mijn ogen aan, maar dat is wat flauw om te stellen als ik er nog nooit in gereden heb.
Ik heb meer dan 500km in een Model 3 gereden, en meer dan 15.000km in mijn e-Niro. Maximale regeneratie van de M3 is sterker.
Voordeel de Niro is dat de regeneratie makkelijker instelbaar is. Iedereen weet dat uitrollen efficiënter is dan regenereren.

Bij de e-Niro rol ik makkelijker uit dan in de Model 3 (2x flippers of 1x naar N draaien vs pedaal balanceren (kan bij de Niro ook nog)).

Als je de Niro gewoon op de hoogste regeneratiestand zet rijdt het praktisch gelijk aan een model 3 (qua gebruik gas / regeneratie / rem).

De e-niro en Kona gaan nog een stap verder met radar afhankelijke regeneratie als je de regen-stand op automatisch zet. De auto rolt dan uit bij gas los als er niemand voor je gedetecteerd wordt en zal gaan regenereren (en dus afremmen) als er iemand voor je rijd. Vol automatisch. Tesla’s kunnen dit niet, die gaan puur uit van de regeneratie stand + gaspedaal stand.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
assje schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:33:
@arsimo
Omdat ik het niet kan laten speciaal voor jou een video opgezocht met een uitleg specifiek voor de model 3:
YouTube: Coasting or Regen? When to coast and when to use Regen.

Alles wat hier reeds benoemd is komt volgens mij in de video naar voren inclusief de reden waarom een "coast" optie prettig zou kunnen zijn en waarom regenereren niet (altijd) de meest efficiënte optie is.

[...]

Je bent het ons verplicht deze video te kijken (mag op 2x snelheid) voordat je nog reageert 8)
(a) die video ken ik allang [ben subscriber op die channel] en heb hem nog even herbekeken.
(b) die video haalt geheel niets onderuit als wat ik de hele tijd beweer. Integendeel, bevestigt het alleen maar.

Wat is je punt precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:40:
[...]

Ik heb nooit enige uitspraken of aannames gedaan over hoe andere auto's one pedal driving en regeneratief remmen hebben geimplemteerd en hoe ze werken. Ik ga van jullie woorden op dat vlak uit. Leg me geen woorden in de mond aub!

Ik heb alleen gesteld hoe Tesla dat doet en dat dit kwa energie efficienter werkt dan zelf tijdens het rijden gaan bepalen hoe en of men uitrolt. Of men dat beter, prettiger, veiliger, sneller, langzamer etc vindt rijden heb ik ook geen enkele uitspraak over gedaan. Is ieder zijn eigen afweging en keuze.
Mag ik je verwijzen naar arsimo in "Elektrische auto's - deel 5" alwaar je claimt dat je je goed georienteerd hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
daemonix schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:49:
[...]

Mag ik je verwijzen naar arsimo in "Elektrische auto's - deel 5" alwaar je claimt dat je je goed georienteerd hebt?
Ja, hoe het gebruik van remmen en regeneratie in basis werkt en gebruikt wordt in de verschillende modellen. Niet hoe alle detail settings zijn en hoe de auto's op dit punt exact ervaren worden. Dan moet je er mee rijden. en dat heb ik niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:49:
(b) die video haalt geheel niets onderuit als wat ik de hele tijd beweer. Integendeel, bevestigt het alleen maar.

Wat is je punt precies?
Jij wilt zeggen dat al die tijd dat deze discussie duurt jij niet doorhebt dat wij het hebben over het verschil van coasten vs regenereren?
Uitrolllen vind ik gewoon zonde. Als ik het "gaspedaal" loslaat gaat de M3 sterk regeneratief remmen, precies wat ik wil.
De hele wereld is gek behalve ik 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 12-08-2019 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik wel, dat is het verschil. En dan blijkt het veel minder van elkaar af te wijken dan gedacht wordt, vooral aan de Tesla kant.

(Ioniq, Leaf, Kona, Niro, Model S P100D, Model S 80, Model 3)

Misschien een suggestie om eens een keer in andere auto's te rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
assje schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:55:
[...]

Jij wilt zeggen dat al die tijd dat deze discussie duurt jij niet doorhebt dat wij het hebben over het verschil van coasten vs regenereren?
[...]
Mijn punt is dat die keuze automatisch gaat, en sowieso niet een zwart-wit keuze is, dat blijkt ook de video. Je hoeft niet bewust de keus te maken behalve door met je pedaal zelf de gewenste snelheid te bepalen. De vlogger doet dat constant gedurende de video.

Men kan heel bewust voor langere tijd coasten door de auto in neutral te zetten maar hij erkent dat eigenlijk alleen in uitzonderingen te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Nou schiet mij maar lek. Ik ben blij dat we er geen fles whiskey op gezet hebben want ik weet niet of er een scheidsrechter bestaat die jou had kunnen overtuigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
daemonix schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:56:
Ik wel, dat is het verschil. En dan blijkt het veel minder van elkaar af te wijken dan gedacht wordt, vooral aan de Tesla kant.

(Ioniq, Leaf, Kona, Niro, Model S P100D, Model S 80, Model 3)
Zal best, heb ik nooit ontkend. Ik wil alleen niet voor uitrollen moeten kiezen, dat is inefficient. De auto moet dat doen of dat wel of niet en in welke mate dat gebeurt. Dat bedoel ik met dat ik uitrollen zonde vind.

Of het efficienter is eerst uit te rollen en dan relatief hard op de rem of dat langzamer met behulp van (enige) regen te vertragen is wat de auto op de meest efficiente manier moet maken. Dat was mijn hele punt. Bij de Tesla gebeurt dat vanzelf. Als andere auto's dat ook doen, prachtig, maar blijkbaar is dat niet altijd het geval als ik de diverse reacties hier lees, en moet/kan de bestuurder dat onderweg zelf beinvloeden. Als men daar de voorkeur aan geeft, prima, maar ik wil dat niet.

Bij een ICE coaste ik vaak genoeg en bewust, maar daar was ook geen regen, laat staan dat de auto daar zelf de balans tussen kon maken.
Misschien een suggestie om eens een keer in andere auto's te rijden?
Zal niet met allemaal lukken, maar ken wel een paar mensen met een of twee van die andere auto's. Ga ik vast wel eens een uurtje mee ruilen om die te ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
Mar.tin schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:09:
[...]

Je hoeft het niet bewust te doen, behalve dat je wél bewust je rechtervoet moet bewegen. :>
Uiteraard.

Maar mijn punt is dat doe ik om de snelheid te bepalen. Hoeveel en of er dan gecoast en/of regeneratief geremd wordt is aan de auto. Die moet dat proces optimaliseren aan de hand hoe hard of snel ik als rijder wil.

Als daar geen verschil van mening over is zijn we klaar .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je bent welkom om een keer een Ioniq en een Leaf te proberen hoor. ;) Ik hoop binnenkort de Leaf om te wisselen voor een Kona.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
True one pedal doet alleen de i3..... die stopt ook, nu rij ik om de dag in de model 3 en de bmw i3, dan maanden kona gereden en soms in de e-niro (en de nodige andere EV's gereden).

De model 3 doet het het fijnste (mijn mening), regen is sterkste (instelbaar), kan coasten op je padaalstand (zit zelfs meter voor op het dashboard), houdt rekening met het verkeer (remt sterker als er wat voor je zit). Stopt niet volledig, bij 5km is het rollen of kruipen als een automaat (instelbaar). Zodra die stilstaat en je houdt de rem vast gaat de brake erop (handig op helling). Enige dat ik mis: stoppen met het gaspedaal.

En al diverse updates gehad, telkens beter.......grootste voordeel naar mijn mening: wordt steeds beter. Merk het ook duidelijk aan rijden op auto-pilot binnendoor, hij remt nu fijner in het verkeer (je merkt het haast niet meer).
Ook van autopilot af is even coast dan pas regen (kona/niro gelijk vol...). Tenzij die wat ziet.... dan remt die weer gelijk.

Als ik mensen in de i3 laat rijden, is het wow dat is wennen (regen braking), in de model 3 nog nooit iemand over gehoord. Heel natuurlijk regen/rem gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hoezo doet de Leaf geen true one pedal? Er zijn dagen (heel veel zelfs) dat ik het rempedaal niet aanraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
100% stoppen zonder aan de rem te komen als de leaf dat doet is het nummer 2 (was mij niet bekend, ook nog nooit in gereden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Model 3 stopt dacht ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
prettig schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:41:
True one pedal doet alleen de i3..... die stopt ook, nu rij ik om de dag in de model 3 en de bmw i3, dan maanden kona gereden en soms in de e-niro (en de nodige andere EV's gereden).

De model 3 doet het het fijnste (mijn mening), regen is sterkste (instelbaar), kan coasten op je padaalstand (zit zelfs meter voor op het dashboard), houdt rekening met het verkeer (remt sterker als er wat voor je zit). Stopt niet volledig, bij 5km is het rollen of kruipen als een automaat (instelbaar). Zodra die stilstaat en je houdt de rem vast gaat de brake erop (handig op helling). Enige dat ik mis: stoppen met het gaspedaal.

En al diverse updates gehad, telkens beter.......grootste voordeel naar mijn mening: wordt steeds beter. Merk het ook duidelijk aan rijden op auto-pilot binnendoor, hij remt nu fijner in het verkeer (je merkt het haast niet meer).
Ook van autopilot af is even coast dan pas regen (kona/niro gelijk vol...). Tenzij die wat ziet.... dan remt die weer gelijk.

Als ik mensen in de i3 laat rijden, is het wow dat is wennen (regen braking), in de model 3 nog nooit iemand over gehoord. Heel natuurlijk regen/rem gedrag.
Ook de Leaf doet true one pedal, zoals @daemonix ook al aangaf, er zijn dagen (heel veel zelfs) dat ik het rempedaal niet aanraak.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
200% zeker niet...... hij rolt of kruipt bij z'n 5 kmh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
prettig schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:59:
[...]

200% zeker niet...... hij rolt of kruipt bij z'n 5 kmh.
Kruipen kun je uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
ja dan rolt die, stopt niet
Pagina: 1 ... 15 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic