Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:02
Heb de reservering maar gewoon gemaakt. Altijd fijn om opties te hebben.
Maar inderdaad beetje vreemd om opeens andere auto's dan de ID.3 te gaan vergelijken.
Gewoon een vergelijk tussen de Model 3 en de ID.3 is al lastig genoeg omdat dit al vrij verschillende auto's zijn.
Ik denk overigens dat de 1st editions helemaal niet zo kaal afgeleverd gaan worden.
"VW is kicking things off with a limited-edition version of the electric hatchback, the VW ID.3 1ST. That will be based on the medium-sized battery, and fitted with larger wheels and more options checked off. For example, there’ll be voice control and navigation, as standard. An ID.3 1ST Plus will get more lighting and a bi-color exterior and interior."

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:35
E-Golf is niet stokoud. Sinds 2015 is dit model pas op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Ik heb ook een id3 gereserveerd, maar vrees dat er voor de <€40.000 niet een heel uitgebreid pakket op zal zitten. En als je dingen als een HUD zou willen stap je gelijk €10.000 omhoog. Want dan moet er weer een panorama dak bij en een xxx bij etc.

Verder is het maar afwachten wat PON er van maakt. Met wat pech net weer wat andere dingen dan ze in Duitsland hebben.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:08
ice-T106 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:45:
Maar inderdaad beetje vreemd om opeens andere auto's dan de ID.3 te gaan vergelijken.
Gewoon een vergelijk tussen de Model 3 en de ID.3 is al lastig genoeg omdat dit al vrij verschillende auto's zijn.
Ik denk overigens dat de 1st editions helemaal niet zo kaal afgeleverd gaan worden.
"VW is kicking things off with a limited-edition version of the electric hatchback, the VW ID.3 1ST. That will be based on the medium-sized battery, and fitted with larger wheels and more options checked off. For example, there’ll be voice control and navigation, as standard. An ID.3 1ST Plus will get more lighting and a bi-color exterior and interior."
Daar heb je het al, de Navigatie (VW Polo instap navi!) is standaard en voice control "bel pietje'. Dat is dus helemaal niks. Het zegt toch al wel wat dat ze die 2 opties noemen?

Wat je echt wil is: ACC, Remote Control verwarmen/koelen, warmtepomp, stoelverwarming, stuur verwarming, Led lampen etc etc.

Ik heb het vermoeden dat we daar diep voor in de buidel moeten tasten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:49
bottom line schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:45:
E-Golf is niet stokoud. Sinds 2015 is dit model pas op de markt.
Model 3 is van grond af ontworpen als elektrische auto bedoel hij

Golf e onder motorkap zie je gelijk dat het oorspronkelijke ontwerp gewoon gebaseerd is op verbrandingsmotor en niet te vergeten grill :7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45
Amdwarrior schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:13:
[...]

Model 3 is van grond af ontworpen als elektrische auto bedoel hij

Golf e onder motorkap zie je gelijk dat het oorspronkelijke ontwerp gewoon gebaseerd is op verbrandingsmotor en niet te vergeten grill :7
Mijn E-up is inderdaad net zo: waar ze bij Tesla een Frunk hebben, zitten bij de e-up de laad en regelunits bovenop de elektromotor, ipv onder de achterbank (Tesla).

Een grilletje heb ik ook, maar die is voor d'r airco-radiateur.

Maar waar is dat een probleem? In de zomer ligt m'n verbruik zo rond de 110-120 Wh/km. Het accupakket ligt onder de bodem en verder komt de auto overeen met de in massa geproduceerd ICE versie. Maakt de auto een stuk goedkoper, doordachter (?), beter afgewerkt en misschien zelfs minder lelijk dan specifiek elektrisch ontworpen auto's.

Nieuwer qua ontwerp is niet per definitie beter. De Model 3 moest vooral goedkoper worden dan de Model S. Niet beter of sneller of luxer of moderner.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:35
De ID3 heeft ook geen frunk, dus zoveel verandering ga je niet echt merken ivm. een ontwerp gebaseerd op een verbrandingsmotor. Achterwiel aandrijving en dan stoppen ze de voorkant op met... wat eigelijk? Nuja, Kia en Hyundai doen dit ook niet, maar hun systeem is dan ook niet vanaf de grond af ontworpen voor elektrisch rijden. Verbaas me dat ze daarvoor miljarden en zoveel tijd nodig hadden.
Afbeeldingslocatie: https://uploads.volkswagen-newsroom.com/system/production/media/25909/images/9f1b6886bbdf6098d99aceb4fc8083ba307d78b0/DB2018AU02214_full.jpg?1537174644
En die koffer ziet er mij ook niet echt groot uit aan de hand van de foto die hier of hier of hier een tijdje geleden langskwam. Meer a la polo oppervlakte ipv. een golf.
Andere foto toont wel aan dat ze wel redelijk wat koffer zouden moeten hebben

Nog wat lectuur gevonden over het MEB-Platform. Teveel voor nu even aan te zitten :D
En tja, qua display.. ben er niet echt voor. Ziet er mij niet uit dat die knopjes / toetsen erg kwaliteitsvol aanvoelen. Gear selector zou zoals de BMW I3 moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OIB4K1J.png

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 09-08-2019 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:54

databeestje

Von PrutsHausen

bottom line schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:45:
De ID3 heeft ook geen frunk, dus zoveel verandering ga je niet echt merken ivm. een ontwerp gebaseerd op een verbrandingsmotor. Achterwiel aandrijving en dan stoppen ze de voorkant op met... wat eigelijk? Nuja, Kia en Hyundai doen dit ook niet, maar hun systeem is dan ook niet vanaf de grond af ontworpen voor elektrisch rijden. Verbaas me dat ze daarvoor miljarden en zoveel tijd nodig hadden.
[Afbeelding]
De "firewall" is een stuk verder naar voren geplaatst, evenals de voorwielen, dit komt rechstreeks ten goede aan de ruimte in de auto.

Wat er verder voorin zit is de heat exchanger, airco, mogelijk lader. De kofferbak is niet zo diep omdat de aandrijflijn eronder zit, dat is ook een kwaal van de BMW 1 series geweest. Echter heeft het wel als voordeel dat achterwielaandrijving over het algemeen de draaicirkel ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ID3 heeft geen frunk door het cabin forward design zoals de i-Pace heeft. Er is weinig ruimte nodig aan de voorkant, dus de motorkap hebben ze ingekort. Met dezelfde lengte als de Golf heeft de ID3 een wielbasis die bijna gelijk is aan die van de Passat. Dus qua interieurruimte zal de ID3 meer lijken op de Passat. Geen idee hoe groot de kofferbak wordt. Als VW een wereldauto had willen maken, hadden ze de ID3 een SUV of een sedan moeten maken. In hatchback vorm zal hij vooral op Europa gericht zijn.
Ik ben benieuwd naar de long range 300 pk versie. hoop dat die eind 2020 beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Z___Z schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:51:
ID3 heeft geen frunk door het cabin forward design zoals de i-Pace heeft. Er is weinig ruimte nodig aan de voorkant, dus de motorkap hebben ze ingekort. Met dezelfde lengte als de Golf heeft de ID3 een wielbasis die bijna gelijk is aan die van de Passat. Dus qua interieurruimte zal de ID3 meer lijken op de Passat. Geen idee hoe groot de kofferbak wordt. Als VW een wereldauto had willen maken, hadden ze de ID3 een SUV of een sedan moeten maken. In hatchback vorm zal hij vooral op Europa gericht zijn.
Ik ben benieuwd naar de long range 300 pk versie. hoop dat die eind 2020 beschikbaar komt.
In deze fully charged video vinden ze lengte van de cabine ruimte inderdaad meer lijken op die van de passat. (de binnen hoogte niet omdat je boven op de accu zit).
YouTube: VW ID. First Drive | Fully Charged
Ook zie je daar de kofferbak wel redelijk in beeld, niet heel indrukwekkend vrees ik.
Zou ook graag een andere carrosserie vorm zien met iets meer kofferruimte. (Bij voorkeur wel een grote achterklep dus station of "liftback" bijvoorbeeld)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:11
Wat mij verbaast is dat nog geen fabrikant zich aan een station gewaagd heeft. Dat is toch de beste vorm voor ruimte met een goeie actieradius.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-09 17:12

Chakotay

Lick here to continue

Pierz schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:29:
Wat mij verbaast is dat nog geen fabrikant zich aan een station gewaagd heeft. Dat is toch de beste vorm voor ruimte met een goeie actieradius.
Dit idee? Van Nederlandse bodem zelfs, jammer dat ze gestopt zijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.remetzcar.com/photos/con-limited/1000-RC_SB-001.jpg

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Pierz schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:29:
Ja.

De e-Golf is daar mega voor geschikt. Snap 't ook niet.

Tesla Model S was natuurlijk een coachbuild. Dat kost relatief veel geld.

Maar de e-Golf loopt van dezelfde productielijn als de Golf Variant.

Marketing denk ik. Dr zijn veel auto's op het onderstel van de Golf te koop. En toch is er géén Audi e-A3 Sportsback. Geen Skoda e-Octavia of Seat e-Leon.

Gaan ze ( side story) dus nu wel met de e-up doen. Als e-Citigo (Skoda) en e-Mii (Seat)

Een e-Golf Variant zou m'n e-up! wel kunnen vervangen, als er een derde koter zou komen. Maar bij gebrek aan E-golf Variant ( of ander e-stations) hou ik de regenjas aan.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Heeft met volume te maken. Ik denk dat de Golf hatchback de best verkochte carrosserievorm is en ze daarvan dus de e-Golf gemaakt hebben. Meer varianten kost meer geld, terwijl ze er toch niet meer willen bouwen. e-Golf is een compliance auto. VW is blij dat ze er zoveel kunnen slijten in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:53
Z___Z schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:13:
Heeft met volume te maken. Ik denk dat de Golf hatchback de best verkochte carrosserievorm is en ze daarvan dus de e-Golf gemaakt hebben. Meer varianten kost meer geld, terwijl ze er toch niet meer willen bouwen. e-Golf is een compliance auto. VW is blij dat ze er zoveel kunnen slijten in Nederland.
Vooral dit. Een Golf Variant krijg je nergens verkocht tenzij in (west?)-Europa. De hatchback krijg je over heel de wereld nog wel verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AndRo555 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:27:
[...]

Vooral dit. Een Golf Variant krijg je nergens verkocht tenzij in (west?)-Europa. De hatchback krijg je over heel de wereld nog wel verkocht.
Niet hier in Noord Amerika hoor. Hatchbacks zijn hier in geen velden of wegen te bekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:53
Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:40:
[...]

Niet hier in Noord Amerika hoor. Hatchbacks zijn hier in geen velden of wegen te bekennen.
Minder dan in Europa uiteraard, maar in Noord Amerika komen hatchbacks nog altijd veel meer voor dan de break/variant. Bij gebrek aan MQB Golf sedan tijdens het ontwerp is het ook logisch dat er een elektrische Golf bestaat en geen Jetta (die is er immers pas recent als MQB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tupolev141
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07-2023

tupolev141

Vlaams rund

Ik vind het wel of niet hebben van een frunk echt zo'n non-argument. Persoonlijk kijk ik wel uit om de meestal vieze kant van een auto voortdurend aan te moeten raken. ;)

De trend naar meer beenruimte voor de achterbank en minder koffer is al langer aan de gang en heeft eigenlijk niets met ICE vs BEV te maken. Dat is de schuld van autojournalisten die "achter zichzelf" gaan zitten en miepen dat het wat krapjes is.

* Insert streetcred enhancing system specs and other toys here *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
hhhmmm first drive..... hij doet alleen sprintjes......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:27
prettig schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:42:
[...]

Viel tegen ja, had ook wel iets meer verwacht na zo'n aankondiging.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:08
tupolev141 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:08:
De trend naar meer beenruimte voor de achterbank en minder koffer is al langer aan de gang en heeft eigenlijk niets met ICE vs BEV te maken. Dat is de schuld van autojournalisten die "achter zichzelf" gaan zitten en miepen dat het wat krapjes is.
Voor mij is het wel een goede maatstaf. Ik heb namelijk kinderen die net zo groot zijn als ik. En die miepen zelfs nog wel wat harder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Z___Z schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:13:
Compliance auto. Dàt is de enige valide reden mijnsinziens.

Het kost namelijk ( behalve folders, voorraadauto's etc etc) niets extra om een andere variant (pun intended) te bouwen dan de 5 deurs hatchback. Geef mij een Golf Variant ICE en een E-Golf, een gereedschapskist en een paar weken vrij. Dan bouw ik de e-golf tot ICE en de variant tot E-variant.

(Naja. Niet helemaal; de bodemplaat van de e-golf is specifiek anders, en dat is géén schroefbaar deel)

Voor de fabriek is het geen probleem. Daar lopen de Golf Tiguan Golf+ en méér van dezelfde band. En daarbij kan de één een rijk uitgeruste 4Motion 2.0 TDI met DSG zijn, en de volgende auto is een kale 1.4 met handbak. Als ze aan BuildByOrder zouden doen, kon je de e-golf wel als variant bestellen ( vind ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
prettig schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:42:
[...]

Klopt, en dat doet Tesla Porsche niet na. Daar zit wel een verkoopargument (USP) en nee, dat is niet het enige dat je met een auto doet. Ik hoop zelfs dat je het maar zelden of nooit doet.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daemonix schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:34:
[...]

Klopt, en dat doet Tesla Porsche niet na. Daar zit wel een verkoopargument (USP) en nee, dat is niet het enige dat je met een auto doet. Ik hoop zelfs dat je het maar zelden of nooit doet.
Wat doet Tesla Porsche niet na?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
ice-T106 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:45:
Kan je je de reserveringskosten weer terugkrijgen als je er vanaf zou zien?
Je weet dat er ook een aanschafsubsidie aan zit te komen vanaf 2021?
Als de gebruikerservaringen van de ID3 positief zijn ga ik er in 2021 ook een aanschaffen. Het zijn toch best een hoop spaarcenten en ik wil wel zeker zijn van de kwaliteit die ze gaan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
fisherman schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:04:
[...]

Als de gebruikerservaringen van de ID3 positief zijn ga ik er in 2021 ook een aanschaffen. Het zijn toch best een hoop spaarcenten en ik wil wel zeker zijn van de kwaliteit die ze gaan leveren.
Volgens mij is die aanschafsubsidie er al in begin 2020, al dan niet vooruitlopend op een definitief vastgesteld bedrag.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet nog zien dat die aanschafsubsidie nog ooit komt want je hoort er niets meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik heb gelezen dat daar eerst een commissie zich over moet buigen en dat er begin 2020 iig een bedrag beschikbaar komt. Voor wat het waard is natuurlijk want de overheid is op dit gebied bijzonder onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:56:
[...]

Als je de video had gezien had je meteen begrepen dat het om 30x launches achter elkaar gaat, oftewel, ze hebben hun BMS bij hoog vermogen gebruik beter voor elkaar dan Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

daemonix schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 20:15:
[...]

Als je de video had gezien had je meteen begrepen dat het om 30x launches achter elkaar gaat, oftewel, ze hebben hun BMS bij hoog vermogen gebruik beter voor elkaar dan Tesla.
Ben benieuwd of dit zo is. Met de Raven update is de S natuurlijk nog beter geworden. We zullen het paa zien als de productie modellen head 2 head zijn. En dan heb je ook nog de Roadster die eraan komt. Ben ook heel benieuwd naar de prijzen van alle opties op de Taycan.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de Taycan heel erg tof, maar pas bij productie modellen is er echt wat over te zeggen. Niet de eerste keer dat VAG sjoemelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:56
PeterZ(on) schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:45:
Ik heb gelezen dat daar eerst een commissie zich over moet buigen en dat er begin 2020 iig een bedrag beschikbaar komt. Voor wat het waard is natuurlijk want de overheid is op dit gebied bijzonder onbetrouwbaar.
Zodra de politici terug zijn van vakantie zullen ze die commissie gaan samenstellen. Die gaat dan onderzoek doen, de resultaten presenteren in een rapport en een aanbeveling doen. Daaruit wordt een wetsvoorstel gemaakt dat vervolgens door de tweede en daarna eerst kamer moet worden geloodst. Lukt makkelijk joh, in 4 maanden. 8)7

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:42:
[...]

Ben benieuwd of dit zo is. Met de Raven update is de S natuurlijk nog beter geworden. We zullen het paa zien als de productie modellen head 2 head zijn. En dan heb je ook nog de Roadster die eraan komt. Ben ook heel benieuwd naar de prijzen van alle opties op de Taycan.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de Taycan heel erg tof, maar pas bij productie modellen is er echt wat over te zeggen. Niet de eerste keer dat VAG sjoemelt.
Ik vind de Porsche (iedere Porsche trouwens) gewoon lelijk. Maar de test is door een onafhankelijke derde gedaan. Dit kan Tesla niet. Geen enkele Tesla. Daar zijn ze voor en op gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daemonix schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 22:09:
[...]

Ik vind de Porsche (iedere Porsche trouwens) gewoon lelijk. Maar de test is door een onafhankelijke derde gedaan. Dit kan Tesla niet. Geen enkele Tesla. Daar zijn ze voor en op gebouwd.
Ik ben heel benieuwd wat er uit komt als de productiemodellen head 2 head gaan. De levering van de Roadster is ook gepland voor 2020, Er is echt pas wat zinnigs over te zeggen wie de winnaar zal zijn als de productiemodellen er zijn.

Niettemin, erg impressive van de Taycan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Beetje manke vergelijking vind ik, een top sportwagen vergelijken met een flinke familiewagen. Ik zou eerder zeggen, impressive van Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
fisherman schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:04:
[...]

Ja zover ik kan zien is het inderdaad geld terug bij niet bestellen (pin me niet op vast is vreemd geformuleerd in de voorwaarden).
En ik zou als particulier ook maximaal willen profiteren van de aankoopsubsidie dus eventueel uitstellen. (of slot niet gebruiken of zelfs verkopen als het vervelend uit zou komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ice-T106 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 22:31:
[...]

Ja zover ik kan zien is het inderdaad geld terug bij niet bestellen (pin me niet op vast is vreemd geformuleerd in de voorwaarden).
En ik zou als particulier ook maximaal willen profiteren van de aankoopsubsidie dus eventueel uitstellen. (of slot niet gebruiken of zelfs verkopen als het vervelend uit zou komen).
Bij Skoda krijg je de reserveringskosten vanzelf terug, nadat ze gaan leveren moet je binnen een bepaalde termijn bestellen en anders storten ze het bedrag automatisch terug. Zal bij VW ook wel zo zijn.

Ik weet niet of ik zou uitstellen als de subsidie nog niet beschikbaar is, ik wil dan gewoon rijden en niet weer lang moeten wachten. Zoveel is die subsidie nu ook weer niet, zeker niet als je het uitsmeert over de levensduur van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
Voor de liefhebber heb ik hier 2 EV reels in de weg liggen, 1 nieuw in doos en 1 zonder doos.

Stuur maar een PB als je interesse hebt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
PeterZ(on) schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 22:28:
Beetje manke vergelijking vind ik, een top sportwagen vergelijken met een flinke familiewagen. Ik zou eerder zeggen, impressive van Tesla.
Ja model S is geen vergelijk, wordt pas lachen volgend jaar.... roadster van Tesla zal vergeleken worden met de Taycan en als we dan de specs only bekijken en zien hoe goed de model 3 al is...... denk dat die de taycan wegblaast.......want er komt ook nog een "snellere" versie van de aangekondigde roadster (die overigens ook veel sprintjes kan doen....... het prototype heeft dat tijdens de intro dag al gedaan, zat filmpjes van).

Smaak en afwerking is weer wat anders, taycan is niet mijn smaak maar zal goed afgewerkt zijn (porsches zijn over het algemeen belachelijk goed gebouwd).

Voorproefje.....(geintje....voor de goede kijker)

[ Voor 29% gewijzigd door prettig op 10-08-2019 07:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:24
PeterZ(on) schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 22:38:
[...]

Bij Skoda krijg je de reserveringskosten vanzelf terug, nadat ze gaan leveren moet je binnen een bepaalde termijn bestellen en anders storten ze het bedrag automatisch terug. Zal bij VW ook wel zo zijn.

Ik weet niet of ik zou uitstellen als de subsidie nog niet beschikbaar is, ik wil dan gewoon rijden en niet weer lang moeten wachten. Zoveel is die subsidie nu ook weer niet, zeker niet als je het uitsmeert over de levensduur van de auto.
Kan ik mijn reservering annuleren?
Ja, je kunt altijd kosteloos annuleren. Dit doe je door te annuleren bij de Volkswagen dealer waar je de reservering hebt gemaakt of door in te loggen op de online reserveringsomgeving. Na annulering ontvang je jouw volledige reserveringsbedrag (€ 1.000,-) binnen 10 werkdagen terug. Als je na reservering een ID.3 1ST bestelt, krijg je dit bedrag sowieso terug binnen 10 werkdagen na besteldatum.

In de volgende gevallen ontvang je het volledige reserveringsbedrag zonder schadeloosstelling of rentevergoeding terug:
- als je niet binnen 1 maand na de officiële start verkoop een bestelling bij je Volkswagen dealer hebt geplaatst; of
- als de ID.3 1ST niet in Nederland wordt geïntroduceerd;

Terugbetaling van het reserveringsbedrag gebeurt via dezelfde betaalmethode als waarmee het bedrag is overgemaakt.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De Taycan is ook gewoon een 4/5 deurs hoor. Overigens ben ik niet bekend met oververhitting in de Model 3, dus als de S de batterijtechniek van de 3 krijgt (of Maxwell) dan zal dat (hele specifieke) probleem verholpen zijn.

Als je het mij vraagt zou Porsche juist op 800v moeten inzetten en niet doen alsof het heel speciaal is dat je 10x tot 200 km/u kan accelereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
prettig schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 06:59:
[...]

Ja model S is geen vergelijk, wordt pas lachen volgend jaar.... roadster van Tesla zal vergeleken worden met de Taycan en als we dan de specs only bekijken en zien hoe goed de model 3 al is...... denk dat die de taycan wegblaast.......want er komt ook nog een "snellere" versie van de aangekondigde roadster (die overigens ook veel sprintjes kan doen....... het prototype heeft dat tijdens de intro dag al gedaan, zat filmpjes van).

Smaak en afwerking is weer wat anders, taycan is niet mijn smaak maar zal goed afgewerkt zijn (porsches zijn over het algemeen belachelijk goed gebouwd).

Voorproefje.....(geintje....voor de goede kijker)
[YouTube: Bugatti Chiron vs Tesla Roadster - Monza]
Vraag is of die Roadstar er komt. Leidt natuurlijk wel af van het maken van productie aantallen. Is toch weer een auto extra met een assemblage lijn. Ik zou verwachten dat het management van Tesla inzet op aantallen, daar ligt hun overlevingskans. Niet bij een handje vol Roadstar's, die hebben vooral marketing waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Roadster gaat natuurlijk niet in grote aantallen verkocht worden, gewoon te duur voor. Maar hij gaat er echt wel komen. Maar "branding/marketing" zijn ook belangrijk voor Tesla (maar nodig is dat niet echt meer....)

Maar is ook een statement van Musk.... lees zijn tweets maar....."ik zal jullie laten zien dat ik de snelste productie auto ter wereld kan maken, met enige afstand....". En dat gaat die dan gewoon doen......

En Porsche Taycan is hun eerste EV, daar komen nog wel snellere de komende jaren.......de EV race gaat langzaam aan beginnen........ is leuk om te zien maar is dat nodig, ze worden gevaarlijk snel en straks voor heel veel mensen bereikbaar. Wordt er niet veiliger op.

[ Voor 24% gewijzigd door prettig op 10-08-2019 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
prettig schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 09:16:
Roadster gaat natuurlijk niet in grote aantallen verkocht worden, gewoon te duur voor. Maar hij gaat er echt wel komen. Maar "branding/marketing" zijn ook belangrijk voor Tesla (maar nodig is dat niet echt meer....)

Maar is ook een statement van Musk.... lees zijn tweets maar....."ik zal jullie laten zien dat ik de snelste productie auto ter wereld kan maken, met enige afstand....". En dat gaat die dan gewoon doen......

En Porsche Taycan is hun eerste EV, daar komen nog wel snellere de komende jaren.......de EV race gaat langzaam aan beginnen........ is leuk om te zien maar is dat nodig, ze worden gevaarlijk snel en straks voor heel veel mensen bereikbaar. Wordt er niet veiliger op.
Musk roept wel meer. Die roadstar zou gewoon afleiding zijn van het grote doel meer auto's maken en daarna omzetten in robo taxi's. Ik neem aan dat hij (evt gedwongen daar bestuur) die roadstar pas gaat doen als de y productie loopt en er winst gemaakt wordt. Alles daarvoor is geen win voor Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:33:
[...]

Volgens mij is die aanschafsubsidie er al in begin 2020, al dan niet vooruitlopend op een definitief vastgesteld bedrag.
O dat wist ik niet.
Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:34:
Ik moet nog zien dat die aanschafsubsidie nog ooit komt want je hoort er niets meer over.
Hij is in ieder geval opgenomen in het definitieve akkoord. Alleen de hoogte moet nog worden vastgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:56:
[...]

Een superstrakke sportwagen EV bouwen? Die er echt super mooi uitziet.

Ja we horen al jaren teasers en aankondigingen van de nieuwe Roadster, maar wanneer hij precies komt is nog altijd niet duidelijk. Daarnaast blijft het een Tesla en geen Porsche...
Het enige wat de model S kan is sprintjes, verder niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@BlakHawk En zelfs niet te veel sprintjes achter elkaar, want dat trekt'ie niet. ;)

Verder mooie auto hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:17
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
Mar.tin schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:13:
[...]

Gezien de prijsstelling van de Roadster durf ik wel te stellen dat er sowieso een gezondere marge op zit dan op een Model 3 of een Y.

Een Roadster kost ? $250.000 Waarom zou het maken van een véél snellere auto véél duurder moeten zijn in EV land dan een normale? De techniek wijzigt namelijk nauwelijks, in tegenstelling tot een ICE auto, waar je factoren méér hitte moet afvoeren. (1000kW of +- 1300PK = 750kW aan hitte.)
1000kW aan vermogen in een EV is... 100kW aan hitte?

Bij $200 / kWh (Hoge schatting) heb je het bij een 200kWh accu over $40.000 voor de accu. + €10.000 voor een chassis / electronica / enzovoort?

Laat het eens een "absurd" getal t.o.v. de accuprijs zijn, laat het bouwen van een Roadster eens $100.000 kosten. Dan blijft er nog steeds $150.000 over aan "marge".

De Roadster kan imho met de prijsstelling bijna geen auto zijn die verlies draait. :)
Ontwikkelingskosten gedeeld door het aantal auto's dat verkocht gaat worden moet je er ook bijtellen. Dat aantal zal een stuk lager liggen dan bij een model 3

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
RaymondD schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:30:
[...]

Ontwikkelingskosten gedeeld door het aantal auto's dat verkocht gaat worden moet je er ook bijtellen. Dat aantal zal een stuk lager liggen dan bij een model 3
Ontwikkelkosten zullen wel meevallen verwacht ik. Je pakt het onderstel van de model 3, kort het een beetje in, tekent er een nieuwe carrosserie op en je bent er al bijna.
Aangezien de volumes laag zijn hoef je niet te optimaliseren voor massaproductie. Die stap gaat het meeste geld zitten bij de massaproducten. Als je 100k auto’s per jaar verkoopt, bespaar je met 1 euro meteen 100k of 700k op de levenscyclus van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Mar.tin schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:13:
[...]

Gezien de prijsstelling van de Roadster durf ik wel te stellen dat er sowieso een gezondere marge op zit dan op een Model 3 of een Y.

Een Roadster kost ? $250.000 Waarom zou het maken van een véél snellere auto véél duurder moeten zijn in EV land dan een normale? De techniek wijzigt namelijk nauwelijks, in tegenstelling tot een ICE auto, waar je factoren méér hitte moet afvoeren. (1000kW of +- 1300PK = 750kW aan hitte.)
1000kW aan vermogen in een EV is... 100kW aan hitte?

Bij $200 / kWh (Hoge schatting) heb je het bij een 200kWh accu over $40.000 voor de accu. + €10.000 voor een chassis / electronica / enzovoort?

Laat het eens een "absurd" getal t.o.v. de accuprijs zijn, laat het bouwen van een Roadster eens $100.000 kosten. Dan blijft er nog steeds $150.000 over aan "marge".

De Roadster kan imho met de prijsstelling bijna geen auto zijn die verlies draait. :)
zie de reactie van @RaymondD. En waar ik op wees de afleiding van de focus. Niet genoeg verkopen, betekent gewoon einde Tesla. Dan is de schuld niet meer te financieren. Dat is de reden dat er zo'n nadruk ligt op de kwartaalcijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
Z___Z schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:08:
[...]

Ontwikkelkosten zullen wel meevallen verwacht ik. Je pakt het onderstel van de model 3, kort het een beetje in, tekent er een nieuwe carrosserie op en je bent er al bijna.
Aangezien de volumes laag zijn hoef je niet te optimaliseren voor massaproductie. Die stap gaat het meeste geld zitten bij de massaproducten. Als je 100k auto’s per jaar verkoopt, bespaar je met 1 euro meteen 100k of 700k op de levenscyclus van de auto.
Solliciteer bij Tesla en vertel het ze. Was het maken van een nieuw model auto maar zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je hoeft namelijk ook niet te testen, en auto's beschikbaar te stellen voor botsproeven. Certficering is ook gratis. Ontwikkelkosten zijn inderdaad heel laag (not). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Of de roadster er komt .....

Van de eerste 1000 founders editions zijn er al veel verkocht aan 250K......en betaald anders krijg je hem niet.
Volgens mij zijn ze overigens allemaal al verkocht (staat nog op de site, maar de reserveringen worden inmiddels al verhandeld).
Edit: USA niet meer, beperkt elders.

Je kunt alleen de "normale" roadster reserveren aan 40K.

[ Voor 40% gewijzigd door prettig op 10-08-2019 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Als er ICE exoten op de markt gebracht kunnen worden en waarvan er maar enkele tientallen worden geproduceerd en die maar een paar miljoen euro kosten, dan is een Tesla Roadster voor 250k die in veel grotere aantallen gebouwd zal gaan worden toch niet zo onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
PeterZ(on) schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:04:
Als er ICE exoten op de markt gebracht kunnen worden en waarvan er maar enkele tientallen worden geproduceerd en die maar een paar miljoen euro kosten, dan is een Tesla Roadster voor 250k die in veel grotere aantallen gebouwd zal gaan worden toch niet zo onmogelijk.
Tuurlijk niet de eerste 1000 zijn al betaald voordat ze beginnen en de nodige 40K reserveringen voor de "normale" roadster. Ze hoeven maar weinig te investeren.
En heel veel roadster tech gaan ze hergebruiken in toekomstige modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 22:38:
[...]

Ze hebben het over halvering van de initiële subsidie van 6k. De subsidie zal dan rond de 3k worden. Is toch weer een stukje op weg naar een leuk klokje bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
fisherman schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:23:
[...]

Ze hebben het over halvering van de initiële subsidie van 6k. De subsidie zal dan rond de 3k worden. Is toch weer een stukje op weg naar een leuk klokje bijvoorbeeld.
Ja met dank aan Pieter Omtzigt. Maar goed, in Duitsland is het ook maar iets van 2000 euro. Het is mooi meegenomen als ik het krijg maar ik reken maar op niks, dan kan het alleen maar meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:31:
[...]

Ja met dank aan Pieter Omtzigt. Maar goed, in Duitsland is het ook maar iets van 2000 euro. Het is mooi meegenomen als ik het krijg maar ik reken maar op niks, dan kan het alleen maar meevallen.
Ik reken ook op niets, maar als je te vroeg bestelt weet je zeker dat het niets wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 85% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
fisherman schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:39:
[...]

Ik reken ook op niets, maar als je te vroeg bestelt weet je zeker dat het niets wordt.
Eer dat de Citigo er is zal er toch wel meer bekend zijn over de aankoopsubsidie, en als de overheid de klimaatdoelen wil halen zullen ze toch benen moeten maken. Gelukkig is dat bedrag voor mij geen breekpunt en wat ik gelezen heb in dat gepubliceerde stuk komt er vanaf 1 jan 2020 een aankoopsubsidie, al dan niet vooruitlopend op een definitieve aankoopsubsidie. Rustig afwachten dus.

@Mar.tin Dat houd bij mij met 5000km p/j wel op en met mijn gebruik is elektrisch sowieso niet goedkoper

[ Voor 8% gewijzigd door PeterZ(on) op 10-08-2019 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fisherman schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:34:

[...]

Hij is in ieder geval opgenomen in het definitieve akkoord. Alleen de hoogte moet nog worden vastgesteld.
.

Ja, en?

(We zien in 2030/50 wel wat er nog over is van dt klimaataccoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:03:
[...]

Eer dat de Citigo er is zal er toch wel meer bekend zijn over de aankoopsubsidie, en als de overheid de klimaatdoelen wil halen zullen ze toch benen moeten maken. Gelukkig is dat bedrag voor mij geen breekpunt en wat ik gelezen heb in dat gepubliceerde stuk komt er vanaf 1 jan 2020 een aankoopsubsidie, al dan niet vooruitlopend op een definitieve aankoopsubsidie. Rustig afwachten dus.

@Mar.tin Dat houd bij mij met 5000km p/j wel op en met mijn gebruik is elektrisch sowieso niet goedkoper
Ik ga ook hoe dan ook een ID3 kopen van mijn spaarcenten. Die subsidie is gewoon een leuke meevaller.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:32:
[...]
.

Ja, en?

(We zien in 2030/50 wel wat er nog over is van dt klimaataccoord)
Je bent blijkbaar helemaal niet bekend met het klimaatakkoord. De subsidie wordt binnen een paar jaar afgebouwd naar 0.
Ik weet niet of je ook net als ik de ID3 cash gaat aftikken, maar indien wel had ik wel verwacht dat je de toekomstplannen van het akkoord gelezen had ivm subsidies, ook bpm en wegenbelasting in de toekomst worden duidelijk beschreven daarin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

@Deveon zodra er dan ook daadwerkelijk een H2 PHEV op de markt komt... totnogtoe zijn het allemaal exclusief waterstoftankende auto's, waar voorlopig niemand nog wat aan heeft behalve her en der een gemeente of bedrijf dat speciaal een tankstation ervoor aanlegt. Het zou de markt voor waterstofauto's aanzienlijk aanjagen als er plug-in hybride versies werden gemaakt. 20-30kWh op de accu zodat je normaal gesproken nooit hoeft te tanken, en dan de waterstoftank voor de 'zekerheid'. Net als de i3 REx.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Modbreak:Ik heb er zere vingers van, maar er zijn 30 reacties weg. Zonde overigens van de paar die wel moeite namen om inhoudelijk te reageren. Echter, zoals vaker aangegeven: "Elektrische auto's" is waar we het hier over hebben.

De zin noch onzin van electrisch rijden in zijn algemeen, laat staan waterstof, horen in het topic thuis.

[ Voor 19% gewijzigd door PWM op 11-08-2019 08:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hier een informatieve PDF van netbeheer Nederland die ook een stuk wijt aan het laden van elektrisch auto's, bussen en wat nog meer.

Mooi om te zien op welke schaal ze al rekening houden met infrastructuur, en ook verbruik en piekmomenten. Dit doen ze samen met de stichting Elaad.

@mux Wat ook verwijderd was. Streetscooter bouwt een brandstof cel in een VW eCrafter (~35kWh eGolf aandrijving) als langere distributie bus. Uiteraard met een pot subsidie van de Duitse overheid, het gaat om een 30kW exemplaar als ik het goed onthouden heb.

[ Voor 29% gewijzigd door databeestje op 11-08-2019 16:20 . Reden: eenheden politie ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46
Ik was net een bericht aan het typen dat ik het zonde vond dat jouw link ook was gesneuveld @databeestje :+

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
mux schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 21:50:
@Deveon zodra er dan ook daadwerkelijk een H2 PHEV op de markt komt... totnogtoe zijn het allemaal exclusief waterstoftankende auto's, waar voorlopig niemand nog wat aan heeft behalve her en der een gemeente of bedrijf dat speciaal een tankstation ervoor aanlegt. Het zou de markt voor waterstofauto's aanzienlijk aanjagen als er plug-in hybride versies werden gemaakt. 20-30kWh op de accu zodat je normaal gesproken nooit hoeft te tanken, en dan de waterstoftank voor de 'zekerheid'. Net als de i3 REx.
Ja.... nu rij ik z'n i3 Rex ..... 99% elektrische km's ......dus waarom dan waterstof en niet veel betere hybrides promoten, ook onzinnig.

Wat mij ook verbaasd over waterstof is dat de meeste mensen niet door hebben dat het een EV is !
Alleen naast de accu nog een "extra" cel om de accu te vullen (bij de "shells" aan dezelfde prijzen als benzine) 8)7

Zodra er een plug op komt, gaan mensen inzien wat voor onzin waterstof is ("o kun je die ook laden ?"). Dus ja zet de plug er maar op ;) (gaan ze niet doen)

[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 11-08-2019 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
fisherman schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:34:

In deze versie:
https://www.rijksoverheid...kkoord/klimaatakkoord.pdf

Lees ik op pagina 61:

Voor particuliere emissieloze auto’s komt een aflopende kostenefficiënte aanschafsubsidie die begint bij PM euro per auto (2021) en daarna zal afbouwen aangezien de verwachting is dat er steeds meer betaalbare modellen elektrische auto’s op de markt komen. Exacte uitwerking van de regeling vindt plaats in overleg met de sector. Uitgangpunt van de regeling is dat deze wordt opgezet als een doelsubsidie met een gemaximeerd subsidiebedrag en een subsidieplafond op basis van nieuwverkooppercentages. Met deze subsidie moet een deel van het verschil in aanschafprijs ten opzichte van brandstofauto’s worden gedekt waardoor de elektrische auto zich eerder terugverdient voor de consument. Onderzocht wordt of deze aanschafsubsidieregeling ook beschikbaar gemaakt kan worden voor bepaalde vormen van privélease en particuliere deelauto-concepten19. Tevens wordt onderzocht of het mogelijk en zinvol is om de consument te laten kiezen tussen laadtegoed, aankoopsubsidie of subsidie voor een laadpaal. De subsidie wordt voorwaardelijk vorm gegeven om de auto zolang mogelijk in het Nederlandse wagenpark beschikbaar te houden (politieke wens is 8 jaar). Indien hieraan niet wordt voldaan dient de subsidie (naar rato) te worden terugbetaald.

Die laatste zin, naar ratio subsidie terug betalen, dus bij verkoop een document op laten stellen dat de koper hem de volgende xx jaar niet naar buitenland verkoopt ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:56
jacovn schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:38:
[...]
Die laatste zin, naar ratio subsidie terug betalen, dus bij verkoop een document op laten stellen dat de koper hem de volgende xx jaar niet naar buitenland verkoopt ?
Dat werkt alleen als je die subsidie weer (deels) moet terug betalen na verkoop, en ook bij het kopen van 2e hands EV's (lagere) subsidie kan aanvragen. Bijv:
Verkoop binnenterug betalen
2 jaar100%
4 jaar75%
6 jaar50%
8 jaar25%
> 8 jaar0%

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
jacovn schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:38:
[...]

In deze versie:
https://www.rijksoverheid...kkoord/klimaatakkoord.pdf

Lees ik op pagina 61:

Voor particuliere emissieloze auto’s komt een aflopende kostenefficiënte aanschafsubsidie die begint bij PM euro per auto (2021) en daarna zal afbouwen aangezien de verwachting is dat er steeds meer betaalbare modellen elektrische auto’s op de markt komen.
Ik had toch iets anders gelezen maar kan het zo gauw niet meer vinden. Als die aankoopsubsidie echt pas 2021 ingaat dan laat het zich raden dat de (particuliere) koper zijn koop gaat uitstellen. Dus minder vraag, en minder vraag betekend ook minder EV's naar NL Goed bezig daar in Den Haag.

Edit. https://www.alfa.nl/actue...bsidies-kun-je-verwachten Hier heeft men het ook over een tijdelijke regeling per 1 jan 2020.

[ Voor 8% gewijzigd door PeterZ(on) op 11-08-2019 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
PWM schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 08:15:
[modbreak]Ik heb er zere vingers van, maar er zijn 30 reacties weg. Zonde overigens van de paar die wel moeite namen om inhoudelijk te reageren. Echter, zoals vaker aangegeven: "Elektrische auto's" is waar we het hier over hebben.

De zin noch onzin van electrisch rijden in zijn algemeen, laat staan waterstof, horen in het topic thuis.[/]
Waterstof is toch ook een elektrische auto? of hoort die hier echt niet thuis?

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Groot verschil tussen praten over een waterstofauto en random onzin uit te kramen zonder onderbouwing of vraagstelling, alleen maar om te stoken.

Edit: niet persé jij, ging meer over andere mensen in de thread

[ Voor 18% gewijzigd door mux op 11-08-2019 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
mux schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:12:
Groot verschil tussen praten over een waterstofauto en random onzin uit te kramen zonder onderbouwing of vraagstelling, alleen maar om te stoken.
Huh maar dat doe ik helemaal niet, stel gewoon een vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 107% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Staat mij bij dat een ICE verhoudingsgewijs ongeveer 17 keer meer afbrand dan een EV, dus jammer dat ze zoiets alleen in de media laten zien als het een EV betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Wel een mooi kleurtje van die Kona na de brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Wat ik vreemd vond in dit geval is dat er een explosie is geweest waarbij de garagedeur eruit is geploft. Dat red je niet met het ontploffen van enkel een autoband. Misschien alle 4 tegelijk, maar dat gebeurt eigenlijk nooit. De auto stond ook niet te laden, maar wellicht gewoon kortsluiting (12 volt), komt wel overeen met schade voor.

Misschien stond er nog een gasfles in de garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

PeterZ(on) schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 23:41:
Staat mij bij dat een ICE verhoudingsgewijs ongeveer 17 keer meer afbrand dan een EV, dus jammer dat ze zoiets alleen in de media laten zien als het een EV betreft.
Verhoudingsgewijs is de kans ook groter dat er een ice in de fik vliegt oldat er gewoon meer van zijn.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Da's niet hoe statistiek werkt. Er zullen pas minder ICEs in de fik vliegen zodra 94.4% van de auto's puur elektrisch is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SadisticPanda schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 07:39:
[...]

Verhoudingsgewijs is de kans ook groter dat er een ice in de fik vliegt oldat er gewoon meer van zijn.
Het is niet omdat er meer zijn dat verhoudingsgewijs de kans groter is. Verhoudingsgewijs bekijken we de kans op een evengroot aantal auto's.

Wat ik wel denk is dat de massaproductie van EVs te jong is om te voorspellen hoe dit op lange termijn gaat uitpakken. Maar op dit moment heb ik geen enkele reden om het vertrouwen in EVs te verliezen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

nannoe schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 07:25:
Wel een mooi kleurtje van die Kona na de brand.
:D

“Flaming white” optie, wellicht?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ik vraag me af of in de statistiek het bouwjaar van de ICE wordt meegenomen. Er zijn heel veel oude slecht onderhouden ICE. Natuurlijk is de kans groter dat die uitbranden. Hoe is de verhouding bij relatief nieuwe ICE? Dus auto’s van 0-6 jaar oud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, want na 30 seconden kan je meestal het bouwjaar niet meer onderscheiden :) Als je de twitter van de RWS verkeersinfo volgt staan er vrijwel elke werkdag meerdere auto branden op. Het zijn er nogal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
databeestje schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:17:
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, want na 30 seconden kan je meestal het bouwjaar niet meer onderscheiden :) Als je de twitter van de RWS verkeersinfo volgt staan er vrijwel elke werkdag meerdere auto branden op. Het zijn er nogal wat.
Jup, ze halen lang niet allemaal het nieuws maar het gebeurt zeker dagelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Dat de LEAF niet erg efficiënt was dat wist ik al, maar dit verbaast me toch wel:

Volgens de trip meter heb ik 200.0 km gemiddeld 12.2 KM/100 kWH gereden.

Volgens de GOM heb ik nog 26% accu over en kan ik daar nog 83 KM mee rijden.

Dan zijn allemaal waardes die op pak-en-beet 320km actieradius uitkomen.

Echter: 200 + 83 = 283. Er mist dus 37 KM...

12.2 x 2 = 24.4 KW + 9,9 (26% van 38) = 34.3 kwh

Waar is dan die laatste 3,7 kWH gebleven? Is die verdampt in de 1.5 week dat ik de 200 KM gereden heb?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Er zijn een paar aantekeningen, en die maken het bijna onmogelijk om de GOM en verbruik serieus te nemen in de Leaf:

- Het gemiddelde verbruik wordt compleet verkeerd berekend. Dit is een fout die heel veel programmeurs maken, ze berekenen het gemiddelde vermogen over de *tijd* uit en rekenen dat terug naar de gemiddelde energie over een afstand, en dit klopt niet. Daardoor zul je altijd een te laag verbruik in beeld krijgen. De oude Leaf deed dit nog veel erger; je had daar 3 verschillende energie-berekeningen die allemaal anders waren (carwings, via het energiemenu in je navigatie en op het dashboard). Geen enkele klopt echt precies, maar van alle gemiddelden is die op het dashboard het meest accuraat
- Het gemiddelde verbruik in je navigatie wordt berekend aan de hand van de motorstroom en -spanning, en neemt dus je airco/verwarming niet mee en ook niet ontlaadverliezen (die bij de 40kWh Leaf significant zijn)
- Je GOM liegt, je hebt nog 13-25 extra kilometers als hij zegt dat hij 0km heeft. Hij geeft 0km aan op ongeveer 2kWh resterend (VLBW, very low battery warning)
- Resterende kilometers worden berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde van het lange- en kortetermijngeheugen van de boordcomputer. Echter, bij het herstarten van de auto wordt het langetermijngeheugen gewist en weet de auto dus niet meer hoe zuinig je hebt gereden in de laatste ~60-80km, alleen in de laatste paar minuten. Dat is meestal een stuk waarin je veel hebt geremd en in woonwijken hebt rondgereden, en dus een laag verbruik hebt. Daardoor geeft de GOM vaak een te hoog aantal kilometers aan als je de auto aanzet

Als laatste is de nettocapaciteit van Leafs niet een constante, als-nieuw bij 100% SOH zit er ongeveer 0,5-1kWh verschil tussen de 'beste' en 'slechtste' batterijen, en dit verandert ook met weersomstandigheden en rijstijl. Dit is overigens niet uniek voor de Leaf, dit geldt voor bijna alle auto's.

Met Leaf Spy kun je nauwkeuriger zien hoeveel er nog in je accu zit en wat de volle capaciteit was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 149% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
@mux en @Mar.tin Dank voor de uitleg. de 12.2 was een proefje: hoe laag kan ik het verbruik kan krijgen? Dit waren echter bijna alleen maar KM binnen de bebouwde en op de provinciale weg (60/80).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Mar.tin schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:54:
[...]

Dan zal ik maar niet vertellen dat ik over de afgelopen 10280km gemiddeld 119,5Wh/km heb gereden :+ En de afgelopen 1121 km (lopende maand augustus) zelfs maar 105Wh/km gemiddeld O-)
Snelweg km's achter een vrachtwagen met 90 maken het verschil gok ik zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 103% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:31

Glewellyn

is er ook weer.

Ik zag, of eigenlijk hoorde, net een Renault Master ZE rijden, die was mij nog niet eerder opgevallen. Het duurde een seconde of twee totdat ik de link van het geluid van een electrische auto en het beeld van een busje aan elkaar kon koppelen. Het was een bus van PostNL, goed om te zien dat die ook aan het omschakelen zijn.

Daarnaast heeft mijn vrouw dit weekend een testritje gemaakt in een Leaf uit 2014, grote kans dat die binnenkort bij ons voor de deur staat. Ze wilde al een tijdje een eigen auto, maar na de ervaring met mijn auto wilde ze zeker niet meer terug naar een ICE. Ze heeft ook naar een Fiat 500e gekeken, maar de twijfel over de eventuele beschikbaarheid van reserveonderdelen en bedrijven met voldoende kennis over de auto betekent toch dat ze liever voor een Leaf kiest.

Mogelijk later deze week dus een tweede EV voor de deur!

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Mar.tin schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:03:
@BasvanS Kan heel goed, binnendoor is bij mij nooit erg zuinig door het gebrek aan slipstream / elke +- 8km een rotonde / kruispunt / enzovoort. Op de snelweg kan ik iig 40+ km rechtdoor rijden vrijwel zonder schommelingen in snelheid.
Met een EV is op de snelweg continu dezelfde snelheid rijden niet zo maar zuiniger dan in de bebouwde kom of kleinere wegen rijden. Bij een ICE ja, dan is dat zo, maar bij een EV is het vaak andersom ivm regeneratief remmen. In de slipstream van een grote vrachtwagen rijden helpt wel flink natuurlijk.

Overigens is dat "geobsedeer" met het gebruik bij elektrisch rijden ook omdat het kan. Rijden met een ICE geeft vergelijkbare afwijkingen in verbruik door externe (weers)omstandigheden, rijgedrag en de soort auto. Alleen in regel kan je het daar niet zo goed meten en monitoren. Je mag al blij zijn als de meter redelijk betrouwbaar kan aangeven of je tank half of een kwart vol is. Bij een EV kan je tot achter de komma lezen hoeveel het gebruik is. Het wekt dan ook schijnnauwkeurigheid in de hand, vooral de schattingen van nog hoeveel bereik moet men uitsluitend als hele ruwe indicatie hanteren, niet als iets precies.

Iedere EV-rijder weet alleen dat hij/zij altijd rekening moet houden met het volgende t.a.v. gebruik t.ov. een ICE:
  • goed gebruik maken van regeneratief remmen. Meer range, minder slijtage
  • bij serieus koud weer neemt de range enorm af. Nadeel van geen grote restwarmte zoals bij een ICE, verwarmen moet zo goed als geheel uit de batterij komen en ietsje minder prettig voor de batterij ook. Andersom kost koelen weer ietsje minder dan bij een ICE.
  • echt hard rijden kost heel veel meer stroom. Is niet zo anders dan bij een ICE maar voor het gevoel lijkt de impact veel groter
#vooraluwinkoppers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 109% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Mar.tin schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:35:
[...]

Ik rijd binnendoor "fors" onzuiniger dan over de snelweg, ik rijd op de snelweg ongeveer net zo zuinig als dat ik mijn best doe binnen de bebouwde kom / 60 wegen. Genoteerd daarbij moet worden dat ik op de snelweg permanent een vrachtwagen voor me zoek, en binnendoor zelden een vrachtwagen heb en binnendoor veel vaker moet afremmen voor rotondes e.d.

<knip>

Edit: Regenereren is helemaal niet zo zuinig t.o.v. niet remmen natuurlijk. Ten opzichte van normaal remmen wel, maar dan weer niet als je kan kiezen tussen een "optimale snelheid" waarbij je niet / nauwelijks snelheid verliest, of een snelheid waarbij je vaak optrekt en afremt :).
Dit vind ik toch wel vreemd.

Regeneren is veel zuiniger dan remmen. Ik rij geregeld kilometers lang door de bebouwde kom en N-wegen zonder mijn rempedaal aan te raken. En als het moet dan alleen om vanaf het laatste restje snelheid (vanaf <10 km/uur) echt tot stilstand te komen bij een verkeerslicht, druk plein of kruispunt waar men moet stoppen.

Men moet wel goed anticiperen op het verkeer en Fingerspitzengefühl opbouwen in je voet/tenen om zeer efficient one pedal drive toe te passen. Maar als je dat onder de knie hebt dan scheelt het enorm in verbruik en niet alleen maar een paar procentjes. Althans wel met mijn Model 3. En het rijdt ook veel fijner en comfortabeler mijn inziens - een van meest onderschatte voordelen van elektrisch rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Dat binnendoor rijden niet (veel) zuiniger is dan op de snelweg achter een vrachtauto is ook mijn ervaring. Telkens optrekken en afremmen, ondanks regeneratie, kost toch energie. Maar het zal voor iedereen met een andere rijstijl weer anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Mar.tin schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:59:
[...]

Wederom zijn we het eens, maar lijken we elkaar niet helemaal goed te begrijpen :).

Niet vertragen is natuurlijk altijd zuiniger dan wél vertragen ;).

Dus onder gelijke omstandigheden 100km rijden, maar bij rit 1 100km rechtdoor rijden met snelheid X
En bij rit 2 100km rechtdoor rijden met snelheid X en elke 5 km afremmen voor een rotonde.

Rit 2 zal minder zuinig zijn ;)
Okay, tuurlijk, dat is waar. Een EV is geen perpetuum mobile.

Alleen blijkt bij menigeen - daar bedoel ik niet jou mee - dat de rem uit gewoonte nog te veel onnodig gebruikt wordt als de motor dat werk beter en zuiniger kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 105% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:32 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic