Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-10 07:59
--MeAngry-- schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:24:
[...]

En ik las dat dus niet als op dezelfde voet verder gaan. :) Ik heb in het nalezen van heel die discussie nog niet het gevoel gehad dat iemand zijn mening als waarheid door wilde duwen, ik zag het in ieder geval niet als een bedoeling, maar er werd wel over verschillende zaken door elkaar heen gediscussieerd, wat het allemaal niet duidelijker maakte en misverstanden heeft versterkt (IMHO).

[...]

Eens, en ja op toon aanspreken helpt, veel mensen hebben niet door hoe ze overkomen, dat heb ik in het verleden ook vaak genoeg mee gemaakt, vandaar ook dat de smileys zijn uitgevonden denk ik. :P

[...]

Nou, volgens mij zijn er dus auto's die het zo noemen, correct me if I'm wrong, en ik vond het wel grappig klinken als Brabander. :D
Ik ben het met alles eens (behalve dan dat t wel vaak voorkomt dat iemand een vraag stelt en dan de antwoorden in twijfel trekt ofzo, omdat het niet strookt met wat ie wilde horen ofzo. Maar goed, kan gebeuren en t zijn vaak ook misverstanden, zoals wij allebei ook aangeven).

Zelfs dat recupereren wel leuk klinkt (maar bijna nog rotter te typen is dan regenerererenenennnrren) en ik ben niet eens een brabander :+

[ Voor 11% gewijzigd door Prullenbak84 op 04-08-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
mux schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:29:
[...]

Afgezien van wat formatting-issues: goede opsomming, ik ben benieuwd wat er tijdens de zitting gaat gebeuren!
Ik ook. Ben er echt van overtuigd dat ik gelijk heb. Of beter gezegd: dan hun afwijzing onwettelijk was.
Maar gelijk hebben en gelijk krijgen is niet hetzelfde. En zeker niet bij een rechtbank vs een overheidsinstantie.

Dit is interessant leesvoer m.b.t. de RDW.
https://www.rtlnieuws.nl/...ister-verzweeg-informatie

[ Voor 15% gewijzigd door Yoade75 op 04-08-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vulcan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-10 20:02
PeterZ(on) schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:59:
[...]

Dat heb ik ook lang gedacht maar bij Tesla werkt dat volgens zeggen niet zo, die remt echt en regenereert niet als je het rempedaal gebruikt. Die regenereert alleen bij stroompedaal loslaten.
Volgens mij niet want als ik het rempedaal gebruik, slaat de groene regeneratie meter vol uit naar links (max regenereren). En ik zie mijn verbruik ook met ongeveer dezelfde hoeveelheid afnemen alsdat ik zou regenereren.

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipCl
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-12-2020
Wat er ook mag van zijn, ik merk een positieve invloed op het gemiddelde verbruik van een trip als ik zo weinig als mogelijk de rem gebruik en snelheid minderen dmv de elektromotors (acceleratie/deceleratie). Is gewoon veel aangenamer dan de rem te gebruiken. Op de autosnelweg is het dan weer efficiënter om gebruik te maken van de coasting, maar wanneer nodig zal het remmen dmv de elektromotor toch ook geactiveerd worden, bij een afdaling bijvoorbeeld. De auto lijkt dat allemaal prima te doen en het gemiddeld verbruik bevalt mij best. En of de beschrijving die ik gebruik, met name "bijna volledig one pedal driving" niet past in de hoofden van sommigen, vind ik dan ook niet zo boeiend. In mijn beleving is het dat wel degelijk. Ik wens jullie nog een heel fijne dag. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:45
vulcan schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:34:
[...]

Volgens mij niet want als ik het rempedaal gebruik, slaat de groene regeneratie meter vol uit naar links (max regenereren). En ik zie mijn verbruik ook met ongeveer dezelfde hoeveelheid afnemen alsdat ik zou regenereren.
Dus toch niet.

Onlangs werd ik in een discussie over regen vs uitrollen er op gewezen dat het remmen bij een Tesla echt frictie remmen is en niet regeneratief remmen. Nu heb ik geen Tesla dus kan het ook niet zelf controleren en dan ga je er vanuit dat zoiets eenvoudigs toch wel juist is als men dat zegt. Kennelijk niet dus.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vulcan
PeterZ(on) schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:40:
[...]

Dus toch niet.

Onlangs werd ik in een discussie over regen vs uitrollen er op gewezen dat het remmen bij een Tesla echt frictie remmen is en niet regeneratief remmen. Nu heb ik geen Tesla dus kan het ook niet zelf controleren en dan ga je er vanuit dat zoiets eenvoudigs toch wel juist is als men dat zegt. Kennelijk niet dus.
Wat zou je er aan willen controleren? En welke argumenten werden er gebruikt om te onderbouwen dat het rempedaal enkel de fictierem gebruikt en geen combinatie van regen en frictierem?

De frictierem wordt ook echt gebruikt indien je die zover indrukt dat het met regenereren niet meer te bolwerken is. Maar vooralsnog hou ik het op een combinatie van remsystemen als het rempedaal ingedrukt wordt. Dat roept de hele UI in de tesla als die gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-10 14:46
PeterZ(on) schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:40:
[...]

Dus toch niet.

Vraag me af of het geen blended remming is waarbij de wrijvingsrem altijd een beetje gebruikt wordt maar dus ook, wanneer mogelijk, een significant deel alsnog de batterij opnieuw in gaat. Het zou zo spijtig zijn als Tesla dat niet gedaan krijgt terwijl de meeste fabrikanten daar zonder probleem in slagen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
vulcan schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:50:
[...]

Wat zou je er aan willen controleren? En welke argumenten werden er gebruikt om te onderbouwen dat het rempedaal enkel de fictierem gebruikt en geen combinatie van regen en frictierem?

De frictierem wordt ook echt gebruikt indien je die zover indrukt dat het met regenereren niet meer te bolwerken is. Maar vooralsnog hou ik het op een combinatie van remsystemen als het rempedaal ingedrukt wordt. Dat roept de hele UI in de tesla als die gebruikt.
Voor de S weet ik vrij zeker uit alle discussies op het WWW dat het rempedaal enkel frictierem is. De reden dat je wel regeneratie ziet is omdat je je gas loslaat en dus automatisch ook regeneratie plaatsvindt.

Dit zou bij de Model 3 anders kunnen zijn maar ik meen me te herinneren van niet, dit is simpelweg de filosofie van Tesla lijkt het.

@mux wist wel wat van de techniek.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-10 19:54
[verwijderd]

[ Voor 178% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
assje schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

Voor de S weet ik vrij zeker uit alle discussies op het WWW dat het rempedaal enkel frictierem is. De reden dat je wel regeneratie ziet is omdat je je gas loslaat en dus automatisch ook regeneratie plaatsvind.

Dit zou bij de Model 3 anders kunnen zijn maar ik meen me te herinneren van niet, dit is simpelweg de filosofie van Tesla lijkt het.

Dat lijkt mij plausibel, dus waarschijnlijk toch alleen een frictierem. Eens navragen bij een maat van mij of die het weet maar die is ook niet zo met techniek bezig.

Edit.
@Mar.tin Je zou dan nog eens kunnen proberen het gas zover los te laten dat je zonder regen uitrolt en dan met je linker voet remmen, dan weet het denk ik echt zeker. Want bij gas loslaten heb je misschien al de maximum regen bereikt.

[ Voor 15% gewijzigd door PeterZ(on) op 04-08-2020 13:00 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vulcan
assje schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

Voor de S weet ik vrij zeker uit alle discussies op het WWW dat het rempedaal enkel frictierem is. De reden dat je wel regeneratie ziet is omdat je je gas loslaat en dus automatisch ook regeneratie plaatsvindt.

Nu ja, dat klinkt ook wel logisch. Het regen gedeelte is gekoppeld aan het loslaten van het stroompedaal en niet aan het gebruik van het rempedaal. :9

Zo had ik er nog nietr naar gekekend, tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mar.tin schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:08:
[...]

Als ik er aan denk ga ik het voor je proberen, maar ik ben niet zéker of je er wel wat mee test. Immers gebruik je onder normale omstandigheden maar 1 pedaal tegelijk.

De casus is dat er geen éxtra regeneratie plaatsvindt bij het aanraken van het rempedaal, ná loslaten van het acceleratiepedaal.
En voorzover de informatie strekt in de Tesla is dat inderdaad het geval. En daarmee zijn ze anders dan véél anderen.
Top, ik ben wel benieuwd. Maar je hebt gelijk, onder normale omstandigheden zal het geen issue zijn maar wel goed om te weten hoe het precies zit. Tesla is daar dan idd afwijkend in, net als het standpunt om alleen maar visuele waarneming te gebruiken met camera's i.p.v. ook met radar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:53
PeterZ(on) schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:56:
[...]

Dat lijkt mij plausibel, dus waarschijnlijk toch alleen een frictierem. Eens navragen bij een maat van mij of die het weet maar die is ook niet zo met techniek bezig.

Edit.
@Mar.tin Je zou dan nog eens kunnen proberen het gas zover los te laten dat je zonder regen uitrolt en dan met je linker voet remmen, dan weet het denk ik echt zeker. Want bij gas loslaten heb je misschien al de maximum regen bereikt.
Dat is bij mij gelijk een storing wegens het gelijktijdig indrukken van beide pedalen, die wordt weer gereset bij afsluiten auto en weer openen. Maar toen het gebeurde schrok ik wel even ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 134% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Uit het TU Eindhoven Lupo project zijn allemaal leuke rapporten te vinden die in gaan op de details en overwegingen m.b.t. regeneratie;
https://www.mdpi.com/2032-6653/7/2/226/pdf

Of ook de eerder gedeelde:
https://pure.tue.nl/ws/files/41303833/20161031_Wang.pdf

Uit de eerste bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlmdT-j3f2kQ4P25bVHqKeIruoM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P5PyyRXLAtTrPSg9KE31Tv11.jpg?f=user_large

Hoe dan ook zijn er een hoop voors en tegens voor verschillende methodes. Het (b)lijkt dat gemiddeld one-pedal driving energetisch ook een positieve invloed heeft.

Echter, als bewuste bestuurder die zich hier actief mee bezig houdt is het vrij eenvoudig het nóg beter te doen en dan kan het vervelend zijn als het de mogelijkheden om dit te doen beperkt worden (bijvoorbeeld door geen mogelijkheid tot 0-regen te hebben en/of regen niet met het rempedaal te kunnen aansturen).

Zoveel mensen zoveel wensen. Zo lang er niet aan natuurkundige principes getornd wordt heb ik daar geen probleem mee :P Als ik one-pedal zou moeten rijden zou ik de voorkeur hebben voor een hele ruimte bandbreedte voor "coasting" gecombineerd met een indicatie waar mijn pedaal zich bevindt om die band te blijven om zo onnodige regeneratie te voorkomen.

[ Voor 24% gewijzigd door assje op 04-08-2020 13:31 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mar.tin schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:19:
[...]

Ze gebruiken zéker ook radar hoor, je bedoelt vast Lidar? O+

https://www.tesla.com/nl_NL/autopilot?redirect=no
Ja klopt, dat bedoel ik. :)

Edit.
@assje Interessant die onderzoeken en het ligt natuurlijk allemaal wat genuanceerder en overal is wel wat voor te zeggen en hangt ook af wat je wensen zijn of wat je prettig vindt. Als ik niks te doen heb ga ik het nog wel eens lezen maar nu even niet. :)

@MarcelGo Gek dat zoiets een storing geeft, remmen en gas gegeven wordt toch wel vaker gedaan in de rallysport.

[ Voor 42% gewijzigd door PeterZ(on) op 04-08-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:25:
het ligt natuurlijk allemaal wat genuanceerder en overal is wel wat voor te zeggen en hangt ook af wat je wensen zijn of wat je prettig vindt.
Exact, gevoelsmatig liggen de verhoudingen voor mijn rijstijl in tijdsduur bijvoorbeeld in die richting van:
  • Constante snelheid 90%
  • Acceleratie 5%
  • Coasten 4,5%
  • Regeneratie 0,4%
  • Frictierem 0,1%
Aangezien ik veel meer tijd besteed aan coasten dan regenereren en dat ook mijn doel is heb ik er dus baat bij om met zo min mogelijk moeite te kunnen regenereren. Ik til liever 5x per rit mijn voet van het gas om het rempedaal te bedienen om te regenereren dan dat ik 50x per rit moet balanceren om te kunnen coasten.

Voor mij is one-pedal driving dus vervelend en minder efficiënt. Bij gemiddeld rijgedrag blijkt OPD echter te worden ervaren als prettiger en is het ook nog eens efficiënter (dan de gemiddelde bestuurder).

En even de disclaimer, het gaat hier doorgaans om minimale verschillen, iets langzamer rijden heeft energetisch een veel grotere impact. Mijn insteek is trouwens maar deels energetisch, het andere deel is doorstroming. Als iedereen zou stoppen met het gebruiken van zijn rempedaal op de snelweg zou de wereld een betere plaats zijn. :9

Verder is het verbazingwekkend in hoeverre je went aan het uitrollen. Als ik in mijn Ioniq mijn regeneratie op standje 1 zet is het gevoelsmatig alsof ik een anker uitgooi.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 04-08-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
assje schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:45:
[...]

Exact, gevoelsmatig liggen de verhoudingen voor mijn rijstijl in tijdsduur bijvoorbeeld in die richting van:
  • Constante snelheid 90%
  • Acceleratie 5%
  • Coasten 4,5%
  • Regeneratie 0,4%
  • Frictierem 0,1%
Aangezien ik veel meer tijd besteed aan coasten dan regenereren en dat ook mijn doel is heb ik er dus baat bij om met zo min mogelijk moeite te kunnen regenereren. Ik til liever 5x per rit mijn voet van het gas om het rempedaal te bedienen om te regenereren dan dat ik 50x per rit moet balanceren om te kunnen coasten.

Voor mij is one-pedal driving dus vervelend en minder efficiënt. Bij gemiddeld rijgedrag blijkt OPD echter te worden ervaren als prettiger en is het ook nog eens efficiënter (dan de gemiddelde bestuurder).

En even de disclaimer, het gaat hier doorgaans om minimale verschillen, iets langzamer rijden heeft energetisch een veel grotere impact. Mijn insteek is trouwens maar deels energetisch, het andere deel is doorstroming. Als iedereen zou stoppen met het gebruiken van zijn rempedaal op de snelweg zou de wereld een betere plaats zijn. :9

Verder is het verbazingwekkend in hoeverre je went aan het uitrollen. Als ik in mijn Ioniq mijn regeneratie op standje 1 zet is het gevoelsmatig alsof ik een anker uitgooi.
Die verhoudingen zijn denk ik ook wel op mijn rijstijl van toepassing.

Maar het blijft heel persoonlijk, ik vind OPD heel irritant want je wordt gedwongen je voet in een bepaalde stand te houden of te brengen. Gewoon uitrollen gaat vanzelf en ontspannen en je hoeft alleen (bij) te remmen op het laatste stukje. Nu was mijn dagelijkse auto altijd al een automaat dus is er met uitrollen voor mij niet veel veranderd, anders dat ik nu verder kom.

En wat je zegt, als je een bepaalde snelheid aanhoud en de regenstand veranderd is het net of de rem er op gaat of er vanaf. Zal wel met de stand van het stroompedaal te maken hebben maar voelt toch vreemd aan.

@Mar.tin Video bekeken en hoewel hij het op kruipsnelheid deed zal het ook wel zo zijn op hogere snelheid. We kunnen dus wel definitief stellen dat Tesla toch niet regeneratief remt met het rempedaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Mar.tin schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:51:
[...]

Je zegt het goed, de rallysport. Dus niet de openbare weg waar Jan en alleman (vrijwel zonder training*) rondrijdt.

Bekijk anders mijn filmpje in mijn edit hierboven ook even wat het in een Tesla doet. :)

*vrijwel zonder training ten opzichte van een rallycoureur, in een hevig gemodificeerde auto, die vaak enkel zijn karkas deelt met de productieversie van hetzelfde voertuig.
@PeterZ(on) Zowel de Zoe als de e-Golf vinden dat niet leuk, en dat is niet echt verwonderlijk maar wel een waar je niet gauw aan denkt. O en de Tesla vindt het dus ook niet ok.

Maar niet doen dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
assje schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:45:
[...]

@assje wat jij blijkbaar handmatig moet doen, doet mijn auto automatisch, nu begrijp ik waar je de gehele tijd over bezig bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MarcelGo schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:10:
[...]

@PeterZ(on) Zowel de Zoe als de e-Golf vinden dat niet leuk, en dat is niet echt verwonderlijk maar wel een waar je niet gauw aan denkt. O en de Tesla vindt het dus ook niet ok.

Maar niet doen dus ;)
Is niet meer nodig. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 23:09
Eens hier posten wat jullie advies is.

Ik rijd met veel plezier een 22kWh Q210 Zoe, en ben wederom deze zomer +5000km aan het rijden Spanje-Fr-Be-NL en weer terug (ik ben veel in Spanje).

Gaat prima, en dit jaar nog beter.
Catalunya is een paradijs met in elk dorp 1 of meerdere gratis laders, altijd 22kW maar vaak ook 43kW!
(zorg dat je een Catalunya laadpas bij een gemeentehuis haalt, en de Electromaps app hebt)

En in Frankrijk zijn de Auchans ook met 43kW AC laders voorzien (gratis).

Als reactie naar mensen die hierboven erover praatten:

Voor iedereen die langere afstanden rijdt: 22kW laden en vooral 43kW laden is zoooooo fijn!
Er stond bv bij een Franse Auchan voor ons Tesla 3 die maar 11kw kon laden.
Toen waren wij aan de beurt en met ~20 min zat ik weer op 99%.

In CanZE zie ik grotendeels van de tijd 41kW staan, dus niet 35kW zoals iemand hierboven meldt.

(In het begin had de Zoe wat laaddingetjes, zoals niet met lagere amperes kunnen laden, maar dat is met updates opgelost. Ik heb nu bij ons thuis op ons zonnesysteem als er een wolk was zelfs 80V en 5,5A 1-fase gezien en de Zoe gaf geen kik en bleef gewoon doorladen!

Ok, dit alles terzijde, maar als iemand meer wil weten over Zoe en laden en zonnepanelen of reizen door Europa: PM me :)

Nu mijn vraag:

Ik wil mijn Zoe upgraden naar de 41kWh versie. Helaas kon ik de upgrade niet meer doen, dus kijk ik nu naar een 2017+ versie.
Het moet wat mij betreft absoluut de Q90 worden, aangezien voor ons de mogelijkheid om 43kW te laden een absolute noodzaak is.
Echter zijn die modellen veel minder geproduceerd en ben ik er de laatste week achtergekomen dat ze altijd duurder zijn. In FR zijn R90 modellen vanaf 9500 te vinden, maar Q90 vanaf 11000! In DE zijn ze zelfs nooit officieel op de markt geweest.

Het nieuwe model Zoe met CCS is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar helaas veel duurder.
Nu lees ik hier dat men denkt dat deze door oa de Duitse subsidies van dit jaar, over een paar maanden waarschijnlijk op de 2e hands markt gedumpt gaan worden.

Is het dan voor ons verstandiger om een aantal maanden te wachten op de tweedehands CCS Zoe?
Wat denken jullie?

Echter, stort de waarde van mijn 22kWh Q210 Zoe dan niet ook in?

een beetje lange post, sorry, maar ik ben benieuwd wat jullie me aanraden!

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:45

WhySoSerious

Be the change.

birdibird schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 22:48:
Eens hier posten wat jullie advies is.

*Ik wil graag een auto waar ik verder mee kan rijden, maar tevens snel kan blijven laden*

een beetje lange post, sorry, maar ik ben benieuwd wat jullie me aanraden!
Een Ioniq :) 60-65 kW laden, samen met de M3 de efficiëntste auto's die er zijn. DC laden door CCS, dus toekomstbestendiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• birdibird
WhySoSerious schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:11:
[...]

Een Ioniq :) 60-65 kW laden, samen met de M3 de efficiëntste auto's die er zijn. DC laden door CCS, dus toekomstbestendiger.
Leuk idee, maar heb ik niets aan met de 22kW AC laders die overal in Frankrijk en Spanje staan.....

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
WhySoSerious schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:11:
[...]

Precies. Vandaag (met achter vrachtwagen hangen) 273 km range...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YouTube: VW ID.3 FULL REVIEW driving the new Volkswagen EV ID 3 - Autogefühl

Ik weet niet zeker of die al is gepost maar Autogefuhl (ook heel goed, net als Doug) heeft een mooie review van de ID.3 gemaakt.

Voor mij toch een PYD of een Polestar 2. De ID.3 is niks voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:41
Verwijderd schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 01:54:
YouTube: VW ID.3 FULL REVIEW driving the new Volkswagen EV ID 3 - Autogefühl

Ik weet niet zeker of die al is gepost maar Autogefuhl (ook heel goed, net als Doug) heeft een mooie review van de ID.3 gemaakt.

Voor mij toch een PYD of een Polestar 2. De ID.3 is niks voor mij.
De ID.3 wordt pas rijbaar over een jaar als de software een béétje OK is. En dat is het écht nog niet.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist
birdibird schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:11:
[...]

Leuk idee, maar heb ik niets aan met de 22kW AC laders die overal in Frankrijk en Spanje staan.....
AC is heerlijk. Wij hebben de R135 inmiddels maar het is écht een verademing. Het 22kW laden wordt hier op het forum erg onderschat maar het voegt daadwerkelijk wat toe. En 50KW op CCS gaat ook gewoon super vlot.

Mijn on-onderbouwde advies: blijf toch gewoon kijken naar de Zoe. Er zijn geen direct (prijs)concurrenten die het béter op orde hebben.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 110% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Precies, en gecombineerd met CCS snelladen helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-10 17:57
Het blijft voor leken onbegijpelijk dat de Zoe, aan dezelfde laadpaal, twee keer zo snel laadt als de Tesla. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Arnout schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:38:
Het blijft voor leken onbegijpelijk dat de Zoe, aan dezelfde laadpaal, twee keer zo snel laadt als de Tesla. :*)
Zoveel mensen, zoveel wensen. Bij de fastned (waar snelheid er mijns inziens nog steeds veel meer toe doet) laadt een Zoe er 125km bij in een half uurtje, en een beetje tesla heeft er in die tijd ruim 300km bij. Met een beetje mazzel aan een gratis tesla-paal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Hoe handig verschillende laadopties zijn is inderdaad puur afhankelijk van hoe je de auto gebruikt. Als je vooral dagtripjes doet en zelden (significant) verder rijdt dan de range van je auto, is een 11/22kW-lader ideaal om tijdens een uitje de auto weer vol te hebben. Of als je accu klein genoeg is, zelfs tijdens boodschappen bij de Lidl.

Maar als je op vakantie wil, 1000km+ op een dag, dan is het gewoon niet meer nodig in #currentyear om op AC laders te moeten laden, zelfs als je 43kW laders op de route hebt. CCS 2.0 zit op zoveel nieuw spul, elektrische auto's zijn zoveel goedkoper geworden in zelfs het laatste jaar, het is gewoon niet meer nodig. De Q Zoes waren leuk toen de markt nog grootendeels bestond uit Leafs en onbetaalbare Tesla's, en ze zijn voor bepaalde gebruiksdoelen nog steeds prima, maar de wereld gaat verder en elektrische auto's zijn volwassen aan het worden. Het ras van ultra-geduldige EV early adopters die de techniek van de auto's begrijpen, bereid zijn om in de regel hun autoritten vooruit te plannen... we sterven uit. The normies are taking over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:38
Buiten het feit dat 43 kW AC laden technisch gezien gewoon een draak is. Als je een te grote vloot van dat soort auto’s hebt laden is je AC net gewoon onbruikbaar geworden door de grote verstoringen. Dead End IMO.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Arnout schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:38:
4x zo snel in ons geval met 43kW laden ;-)

Yep, het ligt heel erg aan je gebruik natuurlijk.

Maar voor ons, die veel in Andalusië zijn waar het huilen met de pet op is met überhaupt laadpalen vinden, de afstanden groter, en er vooral AC laders zijn, houdt de keus een beetje op bij een oudere Q Zoe of een nieuwe CCS Zoe om minimaal 22kW te kunnen doen en soms sneller.

Tenzij ik een auto over het hoofd zie, zie ik geen ander model die dat kan. Als je eentje weet, vertel! (nee, Tesla is boven het budget)

Blijft mijn vraag open over of het verstandig is een aantal maanden te wachten op 2e hands CCS Zoe's....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:33

The Third Man

The Third Jellyfish

Inspired schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:04:
Als het veel geld op zou leveren had Fastned wel een keer winst gemaakt. Die moeten om de paar jaar weer bedelen voor een paar miljoen. En dan hebben ze ook nog de meeste palen in NL staan. In andere landen staan palen nog meer idle. Volume is laag en blijft ook nog wel laag. Ik pak alleen snelladers op vakanties. Zeg op 6-8 dagen per jaar. Dat is voor veel EV rijders het geval. Heeft niet zoveel met accepteren en type mens te maken.
Anderzijds is je bepaling of zoiets wel of niet succesvol wordt op het moment dat slechts een paar % van het wagenpark elektrisch is ook wat onzinnig. Een beetje als dat GSM zendmasten mid-jaren '90 ook meestal 'idle' stonden. Om dan naar de balans van nu te krijgen en dan te concluderen 'maakt geen winst, levert dus geen geld op' getuigt niet bepaald een economisch vooruitziende blik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lekkere Kwal schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:23:
[...]
Anderzijds is je bepaling of zoiets wel of niet succesvol wordt op het moment dat slechts een paar % van het wagenpark elektrisch is ook wat onzinnig. Een beetje als dat GSM zendmasten mid-jaren '90 ook meestal 'idle' stonden. Om dan naar de balans van nu te krijgen en dan te concluderen 'maakt geen winst, levert dus geen geld op' getuigt niet bepaald een economisch vooruitziende blik.
Je moet even kijken in welke context ik de reactie plaats. Ik zeg niet dat ze geen winst gaan maken, ik geef alleen aan dat nu 50+ cent vragen per kWh niet zo vreemd is om nog iets van de kosten te dekken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GnrlSchnavy
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-10 17:05
Ik ga komende week voor het eerst op vakantie in mijn Opel Ampera-E. Totaal ongeveer 1300 kilometer door Frankrijk. Eindbestemming ligt in de buurt van Marseille.
Mensen nog tips en/of dingen waar ik rekening mee moet houden? Alle opmerkingen zijn meer dan welkom. Ik vind het best spannend.

- Gaat mijn laadpas het wel overal doen?
- Bij welke laadstations kan ik het beste opladen?
- Kan ik beter 130 rijden en vaker laden of 100 en minder vaak :p.

Genoeg van dit soort vragen heb ik al uitgezocht natuurlijk.
Ik weet dat mijn laadpas van werk, van New Motion, het altijd zonder problemen doet bij een Ionity oplader dus deze heb ik als geprefereerd aangegeven in de 'A Better Route App'.
Uiteindelijk heb ik ook besloten de snelheid af te laten hangen van het verbruik. Zolang dit onder de 18/19 kW/h ligt is het prima. Dan rijd je ongeveer 3 uur op de snelheid waar je dan op kan rijden. Ervaring leert dat dat ergens tussen de 110 en 120km/h is.

Wat ik nog van plan ben te doen:
- Banden naar de 'eco' stand oppompen.
- Zo veel mogelijk gewicht uit de auto

Daar houdt het een beetje op voor nu.

We gaan door de nacht heen rijden, dus ik hoop dat ik me geen zorgen hoef te maken over plekken bij oplaadstations e.d.

Alle tips zijn dus welkom! :D

Edit:
Nog een vraag die had was hoeveel % mensen in het algemeen over proberen te houden bij het aankomen bij een laadstation. De app geeft standaard 10% aan. Dit lijkt me best aan de hoge kant nog of is dit wel aan te raden mocht er een storing oid zijn bij het laadstation.

[ Voor 9% gewijzigd door GnrlSchnavy op 05-08-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 140% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:27:
[...]

Je moet even kijken in welke context ik de reactie plaats. Ik zeg niet dat ze geen winst gaan maken, ik geef alleen aan dat nu 50+ cent vragen per kWh niet zo vreemd is om nog iets van de kosten te dekken.
Die 50ct is toch wat anders dan 79ct of meer die nu gevraagd wordt, met 50ct had je echt niemand horen klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
mux schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:46:
Hoe handig verschillende laadopties zijn is inderdaad puur afhankelijk van hoe je de auto gebruikt. Als je vooral dagtripjes doet en zelden (significant) verder rijdt dan de range van je auto, is een 11/22kW-lader ideaal om tijdens een uitje de auto weer vol te hebben. Of als je accu klein genoeg is, zelfs tijdens boodschappen bij de Lidl.

Maar als je op vakantie wil, 1000km+ op een dag, dan is het gewoon niet meer nodig in #currentyear om op AC laders te moeten laden, zelfs als je 43kW laders op de route hebt. CCS 2.0 zit op zoveel nieuw spul, elektrische auto's zijn zoveel goedkoper geworden in zelfs het laatste jaar, het is gewoon niet meer nodig. De Q Zoes waren leuk toen de markt nog grootendeels bestond uit Leafs en onbetaalbare Tesla's, en ze zijn voor bepaalde gebruiksdoelen nog steeds prima, maar de wereld gaat verder en elektrische auto's zijn volwassen aan het worden. Het ras van ultra-geduldige EV early adopters die de techniek van de auto's begrijpen, bereid zijn om in de regel hun autoritten vooruit te plannen... we sterven uit. The normies are taking over.
Zeker hangt het altijd van het gebruik af. Maar als je 's nachts kan laden en je meeste ritten kan doen op je accu, dan is het gewoon voldoende als ie in een nachtje vol zit. Dat is bij alle auto's met 11kW gewoon het geval. Als jij regelmatig je accu leegrijdt naar je bestemming, daar moet laden en dan weer terug moet, dan is het wel fijn als dat volladen lukt in de tijd dat je bij je bestemming bent. Allemaal persoons- en gebruiksafhankelijk.

Bij lange reizen wordt het ineens wel een interessant verhaal, vind ik. Ik heb op abetterrouteplanner eens zitten vergelijke en een rit van mijn woonplaats naar oostenrijk, van 900km, is snelladen en efficientie ineens een ding. Een e-208 doet daar volgens abetterrouteplanner ruim 12 uur over. net krap aan te doen op 1 dag. Een hyundai kona 64kWh, is met 11h30 klaar. Een tesla long range is er met 10 uur (vergelijkbaar met een ICE, komt puur door dat supercharger-netwerk...hij hoeft veel minder om te rijden naar laders, en dat scheelt dus ook nog eens een half uur dat je minder achter het stuur zit...wauw). En een Zoe R135 dik 14 uur. Die staat dus 2 keer zo lang dan een kona, en 4 keer zo lang als een tesla bij de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
GnrlSchnavy schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:27:

Edit:
Nog een vraag die had was hoeveel % mensen in het algemeen over proberen te houden bij het aankomen bij een laadstation. De app geeft standaard 10% aan. Dit lijkt me best aan de hoge kant nog of is dit wel aan te raden mocht er een storing oid zijn bij het laadstation.
Als echt alle tips welkom zijn, ook van deze onervaren ev-rijder, dan durf ik wel te zeggen dat die 10% een goed idee is. Verbeter me als ik het mis heb, maar stel inderdaad dat je neit kan laden waar je van plan was - om wat voor reden dan ook - dan kun je in ieder geval nog ergens heen. Daarnaast laden je accu's van 10-80% veel sneller vol, dus als je minder stil wil staan, probeer je telkens bij 10% bij de snellader te komen en met 80% weer weg te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:45

WhySoSerious

Be the change.

Ik ga komende week voor het eerst op vakantie in mijn Opel Ampera-E. Totaal ongeveer 1300 kilometer door Frankrijk. Eindbestemming ligt in de buurt van Marseille.
Mensen nog tips en/of dingen waar ik rekening mee moet houden? Alle opmerkingen zijn meer dan welkom. Ik vind het best spannend.

Ik weet dat mijn laadpas van werk, van New Motion, het altijd zonder problemen doet bij een Ionity oplader dus deze heb ik als geprefereerd aangegeven in de 'A Better Route App'.
Uiteindelijk heb ik ook besloten de snelheid af te laten hangen van het verbruik. Zolang dit onder de 18/19 kW/h ligt is het prima. Dan rijd je ongeveer 3 uur op de snelheid waar je dan op kan rijden. Ervaring leert dat dat ergens tussen de 110 en 120km/h is.

We gaan door de nacht heen rijden, dus ik hoop dat ik me geen zorgen hoef te maken over plekken bij oplaadstations e.d.

Edit:
Allereerst een fijne vakantie gewenst!

Als ik kijk naar het laadprofiel van de Ampera E kan je beter je accu tussen de 15%-20% en 70%.
Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/360006556477/OpelAmpera_022020.png. Dat betekent tegelijkertijd dat je niet per se bij Ionity hoeft te laden, 50 kW is immers zat.

Voor de rest weinig over te zeggen. 0,2 bar in je bandjes er bij kan zeker wat uitmaken, maar verwacht geen wonderen. Gewicht maakt niets uit voor de range, langzamer rijden wel. Even experimenteren wat ABRP verwacht bij 100, 110, 120 en 130 km/h. Maar op zo'n afstand zal het uiterlijk 60 minuten schelen verwacht ik.

Ik lees nu Frankrijk trouwens, dan zou ik 'm zeker niet te ver laten terugvallen qua accu, daar willen de laders nogal eens moeilijk doen/niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-10 12:01
Prullenbak84 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:32:
[...]
een half uur dat je minder achter het stuur zit...wauw). En een Zoe R135 dik 14 uur. Die staat dus 2 keer zo lang dan een kona, en 4 keer zo lang als een tesla bij de lader.
Allemaal Theoretisch. Ik heb persoonlijk 930km in 12h gereden met de Renault Zoe (q210 met ze40 upgrade batterij)

De nieuwe Zoe zou het nog iets sneller moeten kunnen.

Ja Tesla is wat sneller maar met een Renault Zoe kan je ook prima net aan tegen de 1000km op een dag doen (ongeveer na elke 3-3.5u een uur stoppen) prima te doen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GnrlSchnavy
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-10 17:05
WhySoSerious schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:51:
[...]

Allereerst een fijne vakantie gewenst!

Als ik kijk naar het laadprofiel van de Ampera E kan je beter je accu tussen de 15%-20% en 70%.
[Afbeelding]. Dat betekent tegelijkertijd dat je niet per se bij Ionity hoeft te laden, 50 kW is immers zat.

Voor de rest weinig over te zeggen. 0,2 bar in je bandjes er bij kan zeker wat uitmaken, maar verwacht geen wonderen. Gewicht maakt niets uit voor de range, langzamer rijden wel. Even experimenteren wat ABRP verwacht bij 100, 110, 120 en 130 km/h. Maar op zo'n afstand zal het uiterlijk 60 minuten schelen verwacht ik.

Ik lees nu Frankrijk trouwens, dan zou ik 'm zeker niet te ver laten terugvallen qua accu, daar willen de laders nogal eens moeilijk doen/niet werken.
De SoC% had ik inderdaad ingesteld bij ABRP. Verder dan 70% opladen is inderdaad zonde. Ok goed om te weten dat we mogelijk rekening moeten houden met niet werkende laadstations :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Stef87 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:51:
[...]

Allemaal Theoretisch. Ik heb persoonlijk 930km in 12h gereden met de Renault Zoe (q210 met ze40 upgrade batterij)

De nieuwe Zoe zou het nog iets sneller moeten kunnen.

Ja Tesla is wat sneller maar met een Renault Zoe kan je ook prima net aan tegen de 1000km op een dag doen (ongeveer na elke 3-3.5u een uur stoppen) prima te doen.
Ja allemaal theoretisch en het kan vast sneller en beter, maar dat geldt voor de andere auto's dan ook he :Y
Het zou raar zijn om een positief praktijkvoorbeeld van de ene, met een blijkbaar negatief theoretisch voorbeeld van de andere te vergelijken. Appels met appels.

Anders komt straks iemand die zegt "hoe dan is 10 uur vergelijkbaar met een ICE? IK ben zelf een keer in een audi in 7 uur naar oostenrijk geklapt. 1 keer stoppen om te plassen, maar verder ben ik een stoere jongen." Dat mag allemaal (officieel niet, maar goed :P), maar dat is niet eerlijk vergelijken, vind ik.

[ Voor 29% gewijzigd door Prullenbak84 op 05-08-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mar.tin schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:56:
[...]

Het hangt een beetje af van de plekken waar je gaat laden. Als dat allemaal ionity's zijn. Zal je veel betrouwbaarder laden dan op bijvoorbeeld het CorriDoor netwerk in FR :+
CorriDoor is toch helemaal uitgeschakeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 92% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Prullenbak84 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:18:
[...]

Zoveel mensen, zoveel wensen. Bij de fastned (waar snelheid er mijns inziens nog steeds veel meer toe doet) laadt een Zoe er 125km bij in een half uurtje, en een beetje tesla heeft er in die tijd ruim 300km bij. Met een beetje mazzel aan een gratis tesla-paal.
Die Tesla kost dat ook minstens het dubbele.... afhankelijk welk model misschien zelfs het driedubbele.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
DigitalExorcist schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:26:
[...]

Die Tesla kost dat ook minstens het dubbele.... afhankelijk welk model misschien zelfs het driedubbele.
Ja maar...je ziet toch waar ik op reageer? Ik ben niet degene die met die tesla-vergelijking bij de laadpaal op de proppen komt he? Ik wijs er alleen op dat daar weer andere voordelen aanzitten. En ja de ene auto is duurder dan de andere, maar dat heeft er in deze context toch echt geen klap mee te maken?

Dit gesprek samengevat:

"Een zoe is sneller bij de laadpaal dan een tesla"
"ligt eraan welke laadpaal, bij de snellader is die tesla zeker 3 keer zo snel"
"de tesla is duurder dus."

NOU EN 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:45:
[...]

Die verhoudingen zijn denk ik ook wel op mijn rijstijl van toepassing.
hehe uiteraard is iedereen in dit topic een beter dan gemiddelde bestuurder O-)

Wat ik merk met mijn e-pedal in de leaf dat het ideaal te doseren is tussen regenereren of uitrollen en dat je automatisch een combi doet wanneer je moet afremmen voor een verkeerssituatie. Je ziet namelijk precies of en hoeveel de auto aan het generen of versnellen is. Nu met voornamelijk woon werk verkeer geeft de auto een gemiddeld verbruik van 14 kwh aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Defector schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:35:
[...]

Deze kans zit er trouwens best wel in, eigenlijk. Aangezien wij nerds zijn die hele dagen over EV's zitten te praten, is onze interesse in auto's en autorijden wellicht ook wel bovengemiddeld, wat ons misschien best wel beter dan gemiddelde bestuurders zou kunnen maken :P

Daarnaast ging t over zuinigheid. Als je een beetje je best doet kan je best makkelijk zuiniger dan gemideld rijden. Of je dan ook overall een "betere" bestuurder bent, is dan maar weer de vraag :*)

[ Voor 17% gewijzigd door Prullenbak84 op 05-08-2020 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo

Edit:
Dit topic gezien? Gaat vooral over laden...

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1974344

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Ik denk dat deze grappige historisch bekende statistiek vooral veroorzaakt wordt doordat iedereen een verschillende definitie heeft van de vereisten om "een goede bestuurder te zijn".

Een aannemer die feilloos een tandemasser achteruit door een bochtig straatje manoeuvreert zal zichzelf waarschijnlijk kwalificeren als goede bestuurder terwijl ik hem vanuit mijn perspectief zijn rijbewijs niet waardig zou kunnen zijn.

Als deze statistiek nog eens getest zou worden met wat categorieën denk ik dat de uitkomst minder spraakmakende titels op zou leveren.

Mijn insteek voor een goede bestuurder is voornamelijk gebaseerd op veiligheid, doorstroming en efficiëntie en ik durf er oprecht vanuit te gaan dat ik daar bovengemiddeld in presteer (en dat dit ook helemaal niet zo moeilijk is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Wat ik merk met mijn e-pedal in de leaf dat het ideaal te doseren is tussen regenereren of uitrollen en dat je automatisch een combi doet wanneer je moet afremmen voor een verkeerssituatie. Je ziet namelijk precies of en hoeveel de auto aan het generen of versnellen is. Nu met voornamelijk woon werk verkeer geeft de auto een gemiddeld verbruik van 14 kwh aan.
Het ging er in eerste instantie om wat efficiënter is, uitrollen of regenereren ook wel OPD.

Wat iemand prettiger vind is natuurlijk een heel ander verhaal, want over snaak valt niet te twisten, dat is heel persoonlijk.Tenzij je een mening hebt zonder de smaak te hebben geproefd. Ik heb in de nieuwe Leaf met OPD gereden en dat went snel maar nu in de Ioniq heb ik gekozen voor uitrollen. Mijn persoonlijke keuze in alle vrijheid gemaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Prullenbak84 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:32:
[...]

Ja maar...je ziet toch waar ik op reageer? Ik ben niet degene die met die tesla-vergelijking bij de laadpaal op de proppen komt he? Ik wijs er alleen op dat daar weer andere voordelen aanzitten. En ja de ene auto is duurder dan de andere, maar dat heeft er in deze context toch echt geen klap mee te maken?

Dit gesprek samengevat:

"Een zoe is sneller bij de laadpaal dan een tesla"
"ligt eraan welke laadpaal, bij de snellader is die tesla zeker 3 keer zo snel"
"de tesla is duurder dus."

NOU EN 8)7
Ho ho, ik VUL aan, ik VAL niet aan 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:20

--MeAngry--

aka Qonstrukt

DigitalExorcist schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:13:
[...]

Ho ho, ik VUL aan, ik VAL niet aan 😜
Haha, ja maar het is zo'n zinloze discussie, dat ben ik wel met @Prullenbak84 eens.

"Ja, mijn auto laad sneller op AC in <insert zuidelijke buitenlandse lokatie>, dus waarom snappen mensen niet dat dat handig is?"

Dat snappen mensen prima, maar ik denk dat 99,99% van de bezoekers hier gewoon in Nederland of België woont, dus het boeit ons geen kont wat die Zoe op AC kan (boven de 22kW). Want hier is het 2020 en heb je met de dag meer CCS 2.0 laders. Vandaar ook dat je die auto's steeds minder gaat vinden. ;)

Maar als een Zoe met 43kW AC voor jou ideaal is, mooi (zolang ze er nog zijn). :)

Edit: het enige benoemenswaardige vind ik inderdaad toch wel dat 22 kW AC niet meer gemeengoed is geworden, zeker op de duurdere auto's. Zou dat dan zoveel duurder zijn qua implementatie? Het aantal van dat soort palen is toch best hoog, en ik zou zeggen dat het uiteindelijke doel altijd moet zijn om een auto zo kort mogelijk met een paal verbonden te hebben. Tenminste totdat V2G echt van de grond komt.

Dat dat voor 's nachts niet zo boeit kan wel, maar als je een dagtrip maakt is een AC paal vaak ook gewoon voldoende. De vraag is dan alleen of je je auto kunt/wilt verplaatsen als ie eerder klaar is met laden natuurlijk. Maar dat zou voor autofabrikanten toch geen criteria hoeven zijn lijkt me.

[ Voor 33% gewijzigd door --MeAngry-- op 05-08-2020 13:44 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:09
Is er eigenlijk al eens "uitgebreid" onderzoek gedaan naar optimale laad profielen?

Ik heb al gelezen dat het soms beter is met íets lagere % te starten zodat de aanvangstroom hoger is.

Maar wat nu als je bv opzettelijk (puur als indicatie..)50KW gaat laden ipv 75? . De batterij temp. zal dan minder snel oplopen en wellicht langer op 50KW door blijven laden ipv 10 min 75 en dan terugvallen naar bv 30?
(lol, ik hoop dit goed overkomt... 8)7 )

vb:

8 min met (max) 125Kw en valt dan terug naar 60Kw ivm oplopende temp en nog 20 min
of
Starten met (lager instellen) 100Kw en blijft dan lang aanhouden omdat temp. tijd heeft om te verspreiden..gedurende 24min.?(puur als voorbeeld)
het 2e profiel is bovendien dan óók nog beter voor de batterij/range-in-toekomst.

Iemand hier al eens mee gestoeid??

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
--MeAngry-- schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:38:
[...]

Haha, ja maar het is zo'n zinloze discussie, dat ben ik wel met @Prullenbak84 eens.

"Ja, mijn auto laad sneller op AC in <insert zuidelijke buitenlandse lokatie>, dus waarom snappen mensen niet dat dat handig is?"

Dat snappen mensen prima, maar ik denk dat 99,99% van de bezoekers hier gewoon in Nederland of België woont, dus het boeit ons geen kont wat die Zoe op AC kan (boven de 22kW). Want hier is het 2020 en heb je met de dag meer CCS 2.0 laders. Vandaar ook dat je die auto's steeds minder gaat vinden. ;)
Precies. We snappen heel goed dat sneller vrijwel altijd beter is. Maar we snappen ook dat 11kW vaak meer dan goed genoeg is, en als tijd er echt toe doet wil je ook echt snel snelladen (100kW ofzo)
Maar als een Zoe met 43kW AC voor jou ideaal is, mooi (zolang ze er nog zijn). :)
Dit kunnen we 89370 keer zeggen, maar ik heb het gevoel dat @DigitalExorcist toch altijd blijft verdedigen zodra iemand iets zegt over dat de zoe niet bijster snel snellaadt.
Edit: het enige benoemenswaardige vind ik inderdaad toch wel dat 22 kW AC niet meer gemeengoed is geworden, zeker op de duurdere auto's. Zou dat dan zoveel duurder zijn qua implementatie? Het aantal van dat soort palen is toch best hoog, en ik zou zeggen dat het uiteindelijke doel altijd moet zijn om een auto zo kort mogelijk met een paal verbonden te hebben. Tenminste totdat V2G echt van de grond komt.

Dat dat voor 's nachts niet zo boeit kan wel, maar als je een dagtrip maakt is een AC paal vaak ook gewoon voldoende. De vraag is dan alleen of je je auto kunt/wilt verplaatsen als ie eerder klaar is met laden natuurlijk. Maar dat zou voor autofabrikanten toch geen criteria hoeven zijn lijkt me.
Ik denk dat dit komt omdat je ook bij zo'n dagtrip best wel even op de bestemming bent. Een EV met 50 kWh accu is gewoon tijdens je dagje efteling/wildlands/amsterdam/maastricht gewoon vol, want je blijft wel 5 uur staan. Sneller dan 11 kW is dan eigenlijk niet nodig (en ja, @DigitalExorcist ik weet het, het is wel verdomde handig en bla bla), dus zonde van de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Jammer dat er afgeweken wordt van mijn vraag en er een discussie ontstaat die wat mij betreft niet echt nuttig is.
Inderdaad heeft ieder een andere user-case en is iets niet beter dan iets anders.

Ik vroeg wat jullie voor MIJN situatie zouden aanraden.
Het is in zuid-Spanje pas nuttig om alleen op DC snelladen te vertrouwen over 2 jaar oid.
Zo ver lopen ze hier achter.

Ik heb minimaal 22kW AC laden nodig + snelladen, DC of AC, ivm veel verblijf dus in zuid Europa.

Een andere optie dan de Zoe zie ik niet, een oude Q of de nieuwe met CCS.
Als er wel een andere optie is, hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
birdibird schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:06:
Jammer dat er afgeweken wordt van mijn vraag en er een discussie ontstaat die wat mij betreft niet echt nuttig is.
Inderdaad heeft ieder een andere user-case en is iets niet beter dan iets anders.
Zo gaat dat. Sorry :)
Het is in zuid-Spanje pas nuttig om alleen op DC snelladen te vertrouwen over 2 jaar oid.
Alleen op snelladen vertrouwen doen sowieso niet veel mensen, volgens mij, hoor. Snelladen is in geval van "nood", als je enkele reis langer is dan je kan halen.
Ik heb minimaal 22kW AC laden nodig + snelladen, DC of AC, ivm veel verblijf dus in zuid Europa.
Maar hier is toch wel een soort uitleg/onderbouwing voor nodig. Oprecht benieuwd waarom je auto van 0% naar 100% moet in 3 uur. Als je haast hebt is dat te traag. En als je geen haast hebt, lijkt mij dat 6 uur van helemaal-leeg naar helemaal-vol ook snel zat is. Zeker als je in geval van nood een goeie snellaad-snelheid hebt.

Maar als je inderdaad perse die 22kW wil hebben, dan:
Gewoon een nieuwe Zoe dan toch? Met 22kW AC en 46kW DC. Dan ben je er voor jouw wensen en situatie toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Prullenbak84 op 05-08-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online

Maar wat is je vraag? Je conclusie is er al, en die is prima voor jouw use case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-10 13:31

Ik heb minimaal 22kW AC laden nodig
Dan beperk je jezelf tot je eigen conclusie, Renault Zoe, en kunnen we je niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
Prullenbak84 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:17:

Alleen op snelladen vertrouwen doen sowieso niet veel mensen, volgens mij, hoor. Snelladen is in geval van "nood", als je enkele reis langer is dan je kan halen.
Een vraag bij gebrek aan ervaring: doe jij deze uitspraak in het algemeen, of eerder in het kader van regio's waar snelladers nog dun gezaaid zijn?

Want ik gebruik mijn auto zakelijk en bezoek wekelijks Nederland (helaas niet in deze tijden) en daar zou ik dan vooral de snelladers gebruiken, ik vind het erg eng klinken dat je de DC laders uit nood zou moeten gebruiken, ik gebruik die omwille van een efficiënt tijdsbeheer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
PhilipCl schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:49:
[...]

Een vraag bij gebrek aan ervaring: doe jij deze uitspraak in het algemeen, of eerder in het kader van regio's waar snelladers nog dun gezaaid zijn?

Want ik gebruik mijn auto zakelijk en bezoek wekelijks Nederland (helaas niet in deze tijden) en daar zou ik dan vooral de snelladers gebruiken, ik vind het erg eng klinken dat je de DC laders uit nood zou moeten gebruiken, ik gebruik die omwille van een efficiënt tijdsbeheer.
Efficiënt tijdsbeheer zou zijn als je de auto insteekt als je aan het werken / winkelen / slapen bent. Dus ja, in dat opzicht is laden met DC 'in noodgevallen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-10 16:25
[...]

De meeste mensen zullen die snelladers niet iedere dag gebruiken. Als je 's morgens met een volle accu wegrijd bij je laadpaal in de straat en je range genoeg is om op je werk te komen, dan laad je de auto daar weer acht uur op (of hoe lang je ook maar werkt) en rijd je vrolijk weer naar huis zonder een snel lader nodig te hebben. Als je van België naar Nederland gaat (om maar een dwarsstraat te noemen) kun je het op dezelfde manier doen. Laden tot aan het vertrek in België en opnieuw wanneer je op locatie bent in Nederland. Dat is de goedkoopste manier en kost je ook geen tijd als je toch ergens in Nederland een aantal uur moet zijn. Als je meer dan 2 keer je range op een dag wilt rijden, of je blijft niet zo lang, dan wordt zo'n snel lader natuurlijk heel interessant. In mijn geval begint dat bij 320 km, want mijn auto kan 160 km rijden,waar het voor jou begint hangt van je locatie in Belgie en Nederland af, en natuurlijk van je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:20

--MeAngry--

aka Qonstrukt

[...]

Het is een afweging, maar je moet je beseffen dat snelladen over het algemeen slechter voor je accu is op de lange termijn. Nu is dat effect met vloeistofkoeling wel minder tegenwoordig (*ahem* Nissan), maar temperaturen zijn nog steeds hoger dan bij traag laden.

Daarnaast is het meestal duurder, nu moet ik zeggen dat zolang je Maingau kunt gebruiken dat het wel meevalt, maar ik denk dat we allemaal wel beseffen dat daar ooit een eind aan komt.
En alle tijd die je aan DC-laden onderweg moet besteden is natuurlijk nog steeds verloren als je tijdens werk of iets anders had kunnen AC-laden.

Het punt is dat het goed is om te wennen aan zoveel mogelijk AC-laden waar dat praktisch mogelijk is, en snelladen vooral als het noodzakelijk is. Dat is namelijk ook beter voor de bezetting van de snellaadstations voor de mensen die wel hoge nood hebben. ;)

Zoals al eerder gezegd trek je de eigen conclusie al, en terecht ook. :) Dat was voor mij ook de reden om hardop af te vragen waarom 22 kWh AC-laden niet meer voorkomt eigenlijk.
Use-case scenario's daargelaten, met die snelheid laden is op best veel plaatsen goed mogelijk, dus dan zal het toch vooral een vraag-gedreven keuze zijn vanuit de fabrikanten.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
[...]

In het algmeen.

Maar juist als snelladers dun gezaaid zijn (wat hier in NL trouwens helemaal niet zo is), zou ik ze als uitzondering gebruiken, in plaats van als regel.
Ik kan het niet beter verwoorden dan @haaibaa2 en @bottom line zeggen, denk ik.

"nood" klinkt ook een beetje ernstig. Wat ik bedoel is: Als je ziet dat je je reis tot je volgende bestemming (waar je dus weer even blijft) niet gaat halen. Dan moet je snelladen en dat wil je dan zo snel mogelijk doen. Maar efficient wordt het nooit. (Ook hier weer veel tenzijs en ja-maars te verzinnen...stel bijvoorbeeld dat je toch al gewend was om halverwege altijd even de benen te strekken en koffie te drinken...tja, dan pak je net zo goed die fastned mee...maar dan komt er weer een kosten-aspect bij kijken...nou ja zo blijf je bezig)
In dat opzicht is zelfs het "ouderwetse" ik-pomp-in-5-minuten-500km-benzine-range-in-mijn-ICE ook helemaal niet efficient, als je het vergelijkt met mijn-auto-pompt-zichzelf-vol-terwijl-ik-slaap-werk-shop-of-netflix.

[ Voor 17% gewijzigd door Prullenbak84 op 05-08-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

--MeAngry-- schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:38:
[...]

Je moet een zwaardere omvormer in de auto hebben. DC laden gaat gewoon rechtstreeks de accu in, AC moet eerst naar een goede spanning getransformeerd worden en dan nog eens gelijkgericht worden. Dus een 22 kW transformator en gelijkrichter. Dat is heel wat meer dan 11 of 3,7 kW.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
Prullenbak84 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:07:
[...]

In dat opzicht is zelfs het "ouderwetse" ik-pomp-in-5-minuten-500km-benzine-range-in-mijn-ICE ook helemaal niet efficient, als je het vergelijkt met mijn-auto-pompt-zichzelf-vol-terwijl-ik-slaap-werk-shop-of-netflix.
Met het laatste ben ik dan ook weer niet akkoord, want men kan dat perfect plannen en bijvoorbeeld combineren met een lunch ... het leven op de baan is een kwestie van plannen!

[ Voor 44% gewijzigd door PhilipCl op 05-08-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
PhilipCl schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:17:
[...]

Met het laatste ben ik dan ook weer niet akkoord, want men kan dat perfect plannen en bijvoorbeeld combineren met een lunch ... het leven op de baan is een kwestie van plannen!
In mijn tijd op de baan werd het niet zo gewaardeerd in Nederland als je met een dure auto voor kwam rijden. 'Hij verdient te veel aan ons'. De Belgische perceptie bij klanten was en is heel anders.

Een dure mercedes was not done. Zijn de tijden veranderd? (Denk het niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
[...]

Dit vind ik wel bijzonder. Ik zeg letterlijk "stel bijvoorbeeld dat je toch al gewend was om halverwege altijd even de benen te strekken en koffie te drinken". Vul daar "lunch" in en je hebt jouw voorbeeld toch? We zeggen dan hetzelfde.

Maar als je het efficient wilt doen, dan laadt je op je bestemming. Bij een lange reis (langer dan je actieradius) haal je dat niet, en dan moet je dus laden. En ja, je bent dan efficienter, of je maakt de stop op zijn minst aangenamer, als je die stop combineert met lunch en/of koffie.
Als je ergens naartoe gaat om te eten, dan IS dat jouw bestemming.

[ Voor 24% gewijzigd door Prullenbak84 op 05-08-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
[...]

Euhm...
Lunchen kan je even goed doen met een AC lader. Dan heb je beter eten dan dat snelwegeten/McDonald's kwaliteit.
En je eet s'morgens voor vertrek, of s'middags op locatie, of s'avonds thuis.
Dus dat je dat 'onderweg' moet doen klopt niet. Want als jij bij de klant vertrekt en dan onderweg stopt om te laden en te eten, dan lijkt me dat sowieso geen efficiënt tijdsbeheer.

Lijkt mij eerder op 'plannen zodat het lijkt dat de DC tussenstops geen tijdverlies zijn'

[ Voor 6% gewijzigd door bottom line op 05-08-2020 15:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipCl
haaibaa2 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:59:
[...]

De meeste mensen zullen die snelladers niet iedere dag gebruiken. Als je 's morgens met een volle accu wegrijd bij je laadpaal in de straat en je range genoeg is om op je werk te komen, dan laad je de auto daar weer acht uur op (of hoe lang je ook maar werkt) en rijd je vrolijk weer naar huis zonder een snel lader nodig te hebben. Als je van België naar Nederland gaat (om maar een dwarsstraat te noemen) kun je het op dezelfde manier doen. Laden tot aan het vertrek in België en opnieuw wanneer je op locatie bent in Nederland. Dat is de goedkoopste manier en kost je ook geen tijd als je toch ergens in Nederland een aantal uur moet zijn. Als je meer dan 2 keer je range op een dag wilt rijden, of je blijft niet zo lang, dan wordt zo'n snel lader natuurlijk heel interessant. In mijn geval begint dat bij 320 km, want mijn auto kan 160 km rijden,waar het voor jou begint hangt van je locatie in Belgie en Nederland af, en natuurlijk van je auto.
Ik bezoek mijn Nederlandse klanten dat zijn dan twee à drie afspraken op één dag, dus niet genoeg tijd om bij de klant te laden, maar alle beetjes helpen uiteraard; mijn theorie was als volgt. Ik doe op zo een dag rond de 500 km in totaal; dus was mijn plan, ik rij tot de klant die het verst gelegen is, +/- 250 km en op weg naar de volgende klant stop ik voor een lunch aan een snellader en laad bij wat bijgeladen moet worden. Zo heb ik helemaal geen tijd verloren want eten moet ik toch. Maar zoals ik zeg, dat is de theorie. In de praktijk kan het anders zijn ... en de kost ... als ik bij een Ionity kan laden is dat aan 0,29 euro /kWh, dus dat valt reuze goed mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
PhilipCl schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:25:
[...]

Ik bezoek mijn Nederlandse klanten dat zijn dan twee à drie afspraken op één dag, dus niet genoeg tijd om bij de klant te laden, maar alle beetjes helpen uiteraard;
Precies. Alle beetjes helpen. Je hoeft ook niet helemaal vol te geraken (yes, vlaams woordje ingevoegd, #lifegoals :+ ) maar gewoon je range op peil houden. Leegrijden en dan zo snel mogelijk volstampen is een beetje ouderwets benzine-denken.
mijn theorie was als volgt. Ik doe op zo een dag rond de 500 km in totaal; dus was mijn plan, ik rij tot de klant die het verst gelegen is, +/- 250 km
Dan heeft je EQC nog iets van...125 km over? En daar hang je hem aan de lader. Daar blijf je dan even en ga je weg met laten we zeggen 150..ok.
en op weg naar de volgende klant stop ik voor een lunch aan een snellader en laad bij wat bijgeladen moet worden. Zo heb ik helemaal geen tijd verloren want eten moet ik toch.

Maar zoals ik zeg, dat is de theorie. In de praktijk kan het anders zijn ... en de kost ... als ik bij een Ionity kan laden is dat aan 0,29 euro /kWh, dus dat valt reuze goed mee.
Op zich klopt dat. lunch is dan één van je bestemmingen. Maar als jij bij iedere klant genoeg kan laden om bij de volgende te komen, zou je het wellicht zonder snelladen ook halen. En zo niet dan zit je dus in de situatie "de enkele reis is langer dan je actieradius" en ontkom je er niet aan .

Ik denk echt dat we t eens zijn hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipCl
bottom line schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:22:
[...]

Euhm...
Lunchen kan je even goed doen met een AC lader. Dan heb je beter eten dan dat snelwegeten/McDonald's kwaliteit.
En je eet s'morgens voor vertrek, of s'middags op locatie, of s'avonds thuis.
Dus dat je dat 'onderweg' moet doen klopt niet. Want als jij bij de klant vertrekt en dan onderweg stopt om te laden en te eten, dan lijkt me dat sowieso geen efficiënt tijdsbeheer.

Lijkt mij eerder op 'plannen zodat het lijkt dat de DC tussenstops geen tijdverlies zijn'
Tuurlijk klopt dat wel, voorbeeld, afspraak om 10:00 uur in Amstelveen (2 uur), volgende meeting om 15:00 in Helmond. Tussen de twee afspraken had ik toch graag een hapje gegeten als ik mag. Het leven op de baan, het is wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipCl
[quote]Prullenbak84 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:30:
[...]
Precies. Alle beetjes helpen. Je hoeft ook niet helemaal vol te geraken (yes, vlaams woordje ingevoegd, #lifegoals :+ ) maar gewoon je range op peil houden. Leegrijden en dan zo snel mogelijk volstampen is een beetje ouderwets benzine-denken.
Toch mooi hé dat Vlaams _/-\o_ en inderdaad, alle beetjes helpen, dat heb ik ondertussen al wel begrepen, gewoon waar kan inpluggen ... geen probleem dan.
Dan heeft je EQC nog iets van...125 km over?
Ja, 375 km range lijkt mij realistisch, misschien wat meer, of wat minder, zullen we wel zien.
Ik denk echt dat we t eens zijn hoor :)
Zekers dat! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
PhilipCl schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:35:
[...]

Tuurlijk klopt dat wel, voorbeeld, afspraak om 10:00 uur in Amstelveen (2 uur), volgende meeting om 15:00 in Helmond. Tussen de twee afspraken had ik toch graag een hapje gegeten als ik mag. Het leven op de baan, het is wat anders.
Jij bent juist het voorbeeld waarvan mensen zeggen dat het onmogelijk is.
"je kan met een EV niet uitkomen als je 500km op een dag rijdt"

En dan roepen wij EV-voorstanders in koor: "je moet toch ook een keer eten, of stoppen, en je gaat toch ergens heen...wie rijdt er nou een rondje van 500km voor niks.".

En ja, als je 500km rijdt, en je staat niet lang genoeg bij de bestemming stil om je range genoeg bij te vullen, dan stop je even voor een broodje :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:33

greatgonzo

schit-te-rend!

Prullenbak84 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:30:
[...]

sterker nog.. menig laadcurve zakt al vanaf 50% vol.. Ik denk dat je sneller laad bij 2 sessies van 10 naar 45, dan van een sessie van 10 naar 80

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 87% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
Ik lees wel eens wat negatieve uitingen over de Opel Ampera-e en hij is nou eenmaal minder populair dan anderen.
Maar, kijkend naar 2e hands EV's, moet ik wel zeggen, dat het de eerste is met een beetje flinke accu (60kwh) in de prijsklasse waar de meeste 40 kwh of minder hebben.

Ik heb er niet in gereden, wellicht valt het tegen, en ik weet dat ze niet fantastisch zijn qua laden, maar als je hem weg zet tegen een Ioniq of een Leaf lijkt het mij niet slecht?

Ik heb nu wat meer te besteden voor een EV, maar daarom is het ook een beetje arbitrair hoeveel ik aan een EV uitgeef. Ik wil wel wat rijbereik, maar tegelijkertijd is het erg onduidelijk of we het nou op vakantie ermee gaan of niet (omdat we dat toch meestal met 4x4 willen)
Anders zou het weer spreken voor een (~2015?) Model S, maarja, dat is ook weer niet zonder risico en uiteraard weer een stuk duurder in aanschaf. En mijn wederhelft vindt de Model S te groot i.v.m. parkeren e.d.
Al met al bijzonder weinig parameters om een keuze te maken :+

[ Voor 37% gewijzigd door !null op 05-08-2020 17:18 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
Dank allen!

Ik had echt stiekum gehoopt dat er een interessante auto zou zijn die ik over het hoofd had gezien en kon overwegen naast de Zoe :)
Prullenbak84 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:17:
Maar hier is toch wel een soort uitleg/onderbouwing voor nodig. Oprecht benieuwd waarom je auto van 0% naar 100% moet in 3 uur. Als je haast hebt is dat te traag. En als je geen haast hebt, lijkt mij dat 6 uur van helemaal-leeg naar helemaal-vol ook snel zat is. Zeker als je in geval van nood een goeie snellaad-snelheid hebt.
Voor het op en neer voor boodschappen, werk ed hier in de buurt boeit het niet. Dan laad ik de auto met ons off grid zonnesysteem op of aan het grid (hoewel het grid hier vaak slecht of niet geaard is, een puinhoop!)

Het gaat zoals vermeld over onderweg in zuid Spanje zijn. De afstanden zijn veel groter dan in NL en de laadpalen: welke laadpalen? De dichtstbijzijnde laadpaal is een 22 kW en is 47 km hiervandaan (!).
In Andalusië is het echt 3e wereld en kan je het wel vergeten om een CCS auto fijn te gebruiken, tenzij je vlakbij een grote stad als Malaga woont. 22kW paaltjes is dus waar je afhankelijk van bent.

Onderweg laadt je toch nooit van 0-100%. Het waarschijnlijkst is ~20 - 99% en dat is bij de Q Zoe met 43kW mogelijk in 20 min (22kWh versie) of 40 min (41kWh versie). Met 22kW het dubbele: 40 of 80 min.
Dat is prima voor koffie, lunch, kind van 4 een plas of speeltuin enz.
Als ik maar 11kW zou hebben zou dat weer verdubbeld worden, wat te lang is als je meer dan je bereik moet rijden of zelfs enkele honderden km.

@Prullenbak84 verduidelijkt dit het een beetje?
Ik heb een voor dit forum nogal zeldzame user case, ik weet het O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 23:22
Hansieo schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:49:
Is er eigenlijk al eens "uitgebreid" onderzoek gedaan naar optimale laad profielen?
[...]
Dit is heel erg afhankelijk van de laadcurve van je EV. Over het algemeen zal je bij een lage SoC sneller laden. ABRP probeert hier wel voor te optimaliseren, dwz de totale reistijd zo kort mogelijk te houden. Zelf stop ik liever wat minder vaak iets langer, maar met vaker korter stoppen (als je daarmee onderin de curve blijft) kom je sneller aan.

Dit zijn de laad curves van mijn Tesla Model S70 (2015 model, na charge gate) en S75D (2018 model). De 10-15 minuten dat de S75D sneller klaar is scheelt voor ons op vakantie echt: het is het verschil tussen wachten tot je verder kan en "oh, we kunnen al weer". :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80So5VZ7wiW4IZ8EeK8fHAjEiwA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HnJJzlZY5HZF7ILxMiEwdpTZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2N0xxZkLuT3uZ-gXzl25q7FWz7Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FMjkPf0XCuurNt5HxqHvV8PN.png?f=fotoalbum_tile

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipCl
Prullenbak84 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:49:
[...]

Jij bent juist het voorbeeld waarvan mensen zeggen dat het onmogelijk is.
"je kan met een EV niet uitkomen als je 500km op een dag rijdt"

En dan roepen wij EV-voorstanders in koor: "je moet toch ook een keer eten, of stoppen, en je gaat toch ergens heen...wie rijdt er nou een rondje van 500km voor niks.".

En ja, als je 500km rijdt, en je staat niet lang genoeg bij de bestemming stil om je range genoeg bij te vullen, dan stop je even voor een broodje :Y)
Eigenlijk is het voor mij rijden als altijd, mij ga je nooit 3 uur aan stuk achter het stuur zien, na anderhalf uur zet ik mij aan de kant voor een safke en bakje troost. En vermits die 500 km meestal richting Nederland is, en we allemaal weten dat de Nederlanders de zaakjes goed op orde hebben, dacht ik ... wat kan er fout gaan! Het ergste dat kan gebeuren is dat ik op dat knopje in de auto kan drukken en hulp roepen, Mercedes stuurt dan een flatbed truck (gratis trouwens, moet als muziek in de oren van een Nederlander klinken). Ik heb er het volste vertrouwen in dat het allemaal goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DigitalExorcist schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 07:17:
[...]

De ID.3 wordt pas rijbaar over een jaar als de software een béétje OK is. En dat is het écht nog niet.
Ik ben het met je eens dat de software echt nog een hele lange weg te gaan heeft, maar VW wil in September beginnen met de leveringen zeiden ze in Juni: https://ca.news.yahoo.com...eries-id-3-132955192.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Mar.tin schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:09:
[...]

Ik denk dat het al heel anders is ook als je méér capaciteit hebt. Met de 22kWh heb je +- 100km bereik effectief voordat je een laadpaal wil zoeken. Met 50kWh kan dat met een beetje rustig rijden makkelijk 300km zijn. Dan is het dus niet nodig om 40km verderop al aan de paal te gaan staan :).

Snel (AC) laden nog steeds tof, maar veeeel minder spannend omdat je méér kan bufferen. O+
Gelukkig is het bereik een stuk meer hoor, hier in Spanje waar het warmer is dan NL haal ik makkelijk 150 km, of meer, mits ik niet te snel over de snelweg scheur ;)

Ik neig nu inderdaad naar nog even wachten tot de prijzen van 2e hands CCS versie dalen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:39

_V_

22kW aan AC laders in een Leaf laten zetten is een optie (door bijvoorbeeld mux z'n bedrijf). Weet niet of dat een goede optie is voor jou.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 164% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
birdibird schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:28:
Dank allen!

Ik had echt stiekum gehoopt dat er een interessante auto zou zijn die ik over het hoofd had gezien en kon overwegen naast de Zoe :)

[...]

@Prullenbak84 verduidelijkt dit het een beetje?
Ik heb een voor dit forum nogal zeldzame user case, ik weet het O-)
Deels. Maar ga jij dagelijks honderden kilometers dwars door andalusie rijden? En ik kan op ABRP best wat routes plannen dwars door Andalusie (van de ene naar de andere kant) waarbij je uberhaupt niet hoeft te laden, of die langs DC snelladers komen (abrp ingesteld op een opel corsa). Het zijn allemaal persoonlijke keuzes, maar ik zou niet het hele jaar in een specifieke auto gaan rijden speciaal voor die enkele keer dat je eventueel wat langer bij een laadpaal staat.

Dat allemaal gezegd hebbende, rijd je in een Zoe ook prima rond.

Kortom: Als die voldoet aan je wensen, hoef je niet verder te kijken. Als je eigenlijk iets anders wil, zou ik mezelf niet ophangen aan die 22kW

[ Voor 11% gewijzigd door Prullenbak84 op 06-08-2020 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
@RichieB Gezien charge gate en vooral achterliggende redenen (accu kwaliteit), welke versie zou je dan aanraden? Als je een goede Model S wil, maar niet meer uit wil geven dan strict noodzakelijk?

Vele vroege modellen zijn de 85, dus mogelijk gecapped.
Ik begrijp dat een 90 in veel zaken de dans ontspringt ook al is het nauwelijks meer range.
We geven verder weinig om het Ptje of Dtje :)

Toch hebben de vroege weer het gratis supercharging. En op die 20km range die je ket charge gate verliest komt het nou ook weer niet aan. Vooral niet op vakantie want je laad toch niet snel tot 100%, eerder tot 80%

Edit: hmm, dit is natuurlijk meer voor het Tesla topic.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 06-08-2020 10:09 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
!null schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:54:
@RichieB Gezien charge gate en vooral achterliggende redenen (accu kwaliteit), welke versie zou je dan aanraden? Als je een goede Model S wil, maar niet meer uit wil geven dan strict noodzakelijk?
Ik zou gewoon de Model S kopen met de beste prijs. Heb ik ook gedaan met mijn S70. Dat was een pre-facelift model, niet in de kleur die ik wilde en niet met de opties die ik wilde maar uitermate betaalbaar en er stond nog maar 50k km op de teller. Wat ik toen niet wist was dat het aantal DC geladen kilometers ook een factor is om rekening mee te houden.

Het feit dat je een Tesla kan rijden weegt op tegen bijna alle nadelen die er binnen de Tesla types te vinden zijn. Wel kan ik 1 ding aanraden: Autopilot. AP1 is prima. AP2 tegenwoordig ook.
Vele vroege modellen zijn de 85, dus mogelijk gecapped.
Ik begrijp dat een 90 in veel zaken de dans ontspringt ook al is het nauwelijks meer range.
De snelheid van het superchargen is een ding, maar valt zich moeilijk te voorspellen. Mijn S70 had een prima curve tot deze OTA werd aangepast. Je gebruikt typisch ook maar een paar keer per jaar, dus niet onoverkomelijk als je er niet te veel aan ergert.
Toch hebben de vroege weer het gratis supercharging.
Reken eens uit hoe veel kWh per jaar je gaat superchargen. Het gaat bij ons om een paar tientjes per jaar. Niet iets om rekening mee te houden bij de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnenkort komt de AP1 naar AP2 upgrade ook. De MCU 2 is zoveel beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:09
RichieB schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:05:
[...]

Dit is heel erg afhankelijk van de laadcurve van je EV. Over het algemeen zal je bij een lage SoC sneller laden. ABRP probeert hier wel voor te optimaliseren, dwz de totale reistijd zo kort mogelijk te houden. Zelf stop ik liever wat minder vaak iets langer, maar met vaker korter stoppen (als je daarmee onderin de curve blijft) kom je sneller aan.

Dit zijn de laad curves van mijn Tesla Model S70 (2015 model, na charge gate) en S75D (2018 model). De 10-15 minuten dat de S75D sneller klaar is scheelt voor ons op vakantie echt: het is het verschil tussen wachten tot je verder kan en "oh, we kunnen al weer". :)
[Afbeelding][Afbeelding]
Bedankt voor je input RichieB,

Ja de laadcurve is een zeer belangrijke factor, maar toch lees ik hier variaties op deze curve.
bv: je start laden, wacht even, unplug, start laden opnieuw en vervolgens krijg je een andere (hogere) laadvermogen te zien.
Dit zit niet in de laadcurve maar in de software die een keuze maakt op basis van verzamelde gegevens.

Hieruit maak ik op dat er verschillende "profielen" mogelijk zijn, nu de vraag, kan je dat beinvloeden op meer dan één manier?? zoals stopppen/restarten met laden?

Ik heb mijn auto nog niet, maar ga zeker dingen uitproberen. :9

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Hansieo schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:12:
[...]
Ja de laadcurve is een zeer belangrijke factor, maar toch lees ik hier variaties op deze curve.
bv: je start laden, wacht even, unplug, start laden opnieuw en vervolgens krijg je een andere (hogere) laadvermogen te zien.
Dit zit niet in de laadcurve maar in de software die een keuze maakt op basis van verzamelde gegevens.
Dat heb ik nog nooit gehoord en is zeker niet hoe het werkt bij een Tesla. Als je halverwege het laden de sessie onderbreekt en opnieuw begint krijg je hetzelfde vermogen. De laadsessie gaat verder waar hij gebleven was en het gaat niet opeens sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:25
Ik ben in de vakantie naar onze nieuwe e-Soul gaan kijken en we hebben een proefrit gemaakt. De auto beviel uitstekend, en ik heb nog leuk met de dealer gesproken over elektrisch rijden en de verschillende regelingen in Europa. Binnenkort kunnen we hem definitief ophalen. Er moest eerst 6000km op de teller staan en de auto moest zeven maanden op kenteken staan zodat de dealer aan de subsidievoorwaarden voldeed.

Al met al heb ik hem een stuk goedkoper dan in Nederland, ook al kom ik niet in aanmerking voor de NL subsidie (uitvoering net te duur met twotone lak suv-pack en executiveline). Mocht er nog iemand oren hebben naar een 2020 Soul rood zwart uit januari in de meest uitgebreide uitvoering demo-auto van een Kia dealer, ik weet er nog een te staan. Kan met BTW-factuur op naam indien zakelijk (geen subsidie wegens te hoge cataloguswaarde, wel een hele scherpe prijs). Zie foto onder. Rest via dm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzkJZAxbcenqkxRR0HaliCOOqIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEY4MzIIINNnvFmkPH1iAat0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Luiaard op 10-08-2020 16:26 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Cadillac heeft de Lyriq aangekondigd: https://www.cadillac.com/showcar/lyriq

De productieversie zal zeer sterk lijken op de auto die op de website staat.

Pagina: 1 ... 124 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic