Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-10 09:58
kepler schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:52:
Over Zoe's gesproken. Die van ons laat de ventilator na het laden soms nog een (langere tijd?) draaien, ik dacht altijd dat het was om de accu nog even te koelen oid. Alleen zag ik net dat hij nog gewoon 1.6kW trekt uit de laadpaal als de ventilator staat te loeien.

Ik weet niet precies hoe lang hij blijft draaien, gebeurt onregelmatig en ben er dus niet altijd bij.

Is dit normaal gedrag of moet ik (weer...) de garage bellen?
Waarom zou je de garage bellen? Omdat de BMS van de Zoe doet waar het voor bedoeld is?

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:49
DigitalExorcist schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:28:
[...]

Waarom zou je de garage bellen? Omdat de BMS van de Zoe doet waar het voor bedoeld is?
Omdat dit iets is wat hij vorig jaar niet heeft gedaan, zelfs niet in de warme zomer.

En zelfs als het normaal gedrag is, toch niet heel vreemd als ik het raar vind dat hij nog een tijd (1 uur, 2 uur, nog meer?) 1.6kW verbruikt terwijl hij zegt klaar te zijn met laden. Vandaar dus mijn vraag ipv gelijk de garage bellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1969
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-02 15:40
kepler schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 07:03:
[...]

Omdat dit iets is wat hij vorig jaar niet heeft gedaan, zelfs niet in de warme zomer.

En zelfs als het normaal gedrag is, toch niet heel vreemd als ik het raar vind dat hij nog een tijd (1 uur, 2 uur, nog meer?) 1.6kW verbruikt terwijl hij zegt klaar te zijn met laden. Vandaar dus mijn vraag ipv gelijk de garage bellen :D
je geeft daar zelf toch het antwoord voor jou, Het is voor jou niet normaal, dus kun je het beste de garage bellen om te kijken of die het binnen de specs vind vallen. Je weet in ieder geval dat het bij meer gebruikers voorkomt en past binnen het koelen van de batterij

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-10 20:09
Die Zoë heeft het gewoon warm, die denkt ook zo hee....

(Ok, flauwe grap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
lampie1969 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:20:
[...]

je geeft daar zelf toch het antwoord voor jou, Het is voor jou niet normaal, dus kun je het beste de garage bellen om te kijken of die het binnen de specs vind vallen. Je weet in ieder geval dat het bij meer gebruikers voorkomt en past binnen het koelen van de batterij
Daarom vroeg ik het ook, om te kijken of het (voor anderen) wel normaal gedrag is. Of misschien is het een bekend probleem.

Blijkbaar is het wel normaal gedrag, maar voor de zekerheid zal ik bij de volgende beurt even vragen of ze kunnen checken of dat echt klopt. Verder totaal geen problemen, dus geen haast.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-10 18:53

Hachy

Laadpas Nerd

Ik ben weer aan het livebloggen geslagen op dag 1 van m’n zomervakantie EV roadtrip door Europa. Voor het eerst met behulp van Polarsteps.

Voor iedereen die het leuk vind om live te volgen; check het hier.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Vandaag de Zoe meegenomen naar kantoor. In mijn geval is dat 500 km rijden (250 enkele reis..).

Wel ideaal dat je maar 100 mag. Laden op kantoor en weer terug...

Vanochtend met 98% vertrokken, GOM gaf aan dat ik 20% en 70 km over had toen ik aan kwam.

Toen ik terug reed (vertrokken met 100% vol) kwam ik thuis aan (exact dezelfde route maar meer file en een open brug tegen) met 32% op de GOM en 105km over..... best een fors verschil wel...

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-10 13:35
DigitalExorcist schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:59:
Vandaag de Zoe meegenomen naar kantoor. In mijn geval is dat 500 km rijden (250 enkele reis..).

Vanochtend met 98% vertrokken, GOM gaf aan dat ik 20% en 70 km over had toen ik aan kwam.

Toen ik terug reed (vertrokken met 100% vol) kwam ik thuis aan (exact dezelfde route maar meer file en een open brug tegen) met 32% op de GOM en 105km over..... best een fors verschil wel...
Dat kan goed door de wind komen. Die stond vandaag uit het oosten.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
pmiddeld schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:46:
[...]

Dat kan goed door de wind komen. Die stond vandaag uit het oosten.
Dat dacht ik ook. Maar ik rij vanuit Groningen naar hartje Brabant, dus pal zuidelijk.. :)

Op de terugweg pal noordelijk dus zou die oostenwind ook niet zo bar veel moeten doen.. en de thermometer in de auto gaf op de terugweg toen ik vertrok 41*C aan, het dooide wel flink vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:17

WhySoSerious

Be the change.

Temperatuur en een eventueel hoogteverschil. Al zal de lagere gemiddelde snelheid ook wel bijgedragen hebben ;)

Wel lekker die range, jammer dat de accu er helemaal voor volgeladen dient te worden. Jij rijdt een 50 kWh'er toch? Is daar dan niet meer uit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Dat wordt nog een groot probleem dan in de winter en met harde wind, dan ga je 20%/70 km niet meer hebben als je aankomt, sterker nog, je zult onderweg moeten laden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-10 13:22

Blonde Tux

<advertisement>

Vandaag eerste lange trip gedaan met mijn Zoe (ze40). Naar Brugge.

Goed te doen zelfs met consistent 110 te rijden. 243km precies.
Even bijgeladen bij Hazeldonk na 90km met fastned voor 30minuutjes. Kwam precies goed uit eigenlijk, had zin in koffie en moest een belangrijke mail beantwoorden waar ik toch even de tijd voor moest nemen. Afijn, netjes weer wat range erbij en kon lekker met 110 m'n weg vervolgen. Dat strikte eco rijden hoeft voor mij niet perse, gewoon fijn om toch redelijk met het verkeer mee te kunnen als dat nodig is.

Hier in Brugge ook perfect. Sta in een garage met dedicated laadplaatsen. Was de enige die er gebruik van maakt zo te zien.
Net na het eten auto toch even twee plekjes opgeschoven omdat ie vol is, ondanks dat er nog steeds niemand bij stond.

Top eigenlijk dus!

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
WhySoSerious schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:51:
[...]

Temperatuur en een eventueel hoogteverschil. Al zal de lagere gemiddelde snelheid ook wel bijgedragen hebben ;)

Wel lekker die range, jammer dat de accu er helemaal voor volgeladen dient te worden. Jij rijdt een 50 kWh'er toch? Is daar dan niet meer uit te halen?
Volgeladen had dus niet gehoeven; met 80% had ik nog 1% overgehouden 😜

Het is 50kWh ja, iets van 47 bruikbaar of zo? Ik rij Eco maar wel volop met airco. Maar een range van >320 is m.i. prima. En het is eigenlijk gewoon de auto van m’n vrouw. Zij gaat maandag een mini roadtrip van 440 km doen met 2 (relatief korte) laadpauzes.

Ze zat al druk te plannen in ABRP ... ben benieuwd hoe dat uitpakt.

[ Voor 5% gewijzigd door DigitalExorcist op 01-08-2020 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
daemonix schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:56:
[...]

Dat wordt nog een groot probleem dan in de winter en met harde wind, dan ga je 20%/70 km niet meer hebben als je aankomt, sterker nog, je zult onderweg moeten laden.
En waarom is dat een groot probleem? Op 250km 70 overhouden is ruim zat.. mag toch maar 100 onderweg. En een kwartiertje snelladen is dan ook geen probleem.. ik neem m’n Nintendo Switch wel mee en vermaak me wel. En met 50KW snelladen kom je na een kwartier cást wel aan, zeker met de winters die we de afgelopen paar jaar hebben gehad (12 graden in december ftw!)

Bovendien heb ik zeg ook nog een auto van de zaak. Geen elektrische helaas.. dan neem ik die gewoon. M’n vrouw werkt ook vaak op de dagen dat ik naar kantoor zou gaan dus kan ik haa ratio ook niet altijd meenemen. Nu toevallig wel omdat het vakantie is... 😎

[ Voor 12% gewijzigd door DigitalExorcist op 01-08-2020 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
DigitalExorcist schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 00:04:
[...]

En waarom is dat een groot probleem? Op 250km 70 overhouden is ruim zat.. mag toch maar 100 onderweg. En een kwartiertje snelladen is dan ook geen probleem.. ik neem m’n Nintendo Switch wel mee en vermaak me wel. En met 50KW snelladen kom je na een kwartier cást wel aan, zeker met de winters die we de afgelopen paar jaar hebben gehad (12 graden in december ftw!)

Bovendien heb ik zeg ook nog een auto van de zaak. Geen elektrische helaas.. dan neem ik die gewoon. M’n vrouw werkt ook vaak op de dagen dat ik naar kantoor zou gaan dus kan ik haa ratio ook niet altijd meenemen. Nu toevallig wel omdat het vakantie is... 😎
In de winter haal je het niet. Echt niet. Met harde wind ook niet. Als je je daar maar van bewust bent is er niets aan de hand, op tijd stoppen om te laden dus. ;)

En die ice? lekker laten staan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
daemonix schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 00:41:
[...]

In de winter haal je het niet. Echt niet. Met harde wind ook niet. Als je je daar maar van bewust bent is er niets aan de hand, op tijd stoppen om te laden dus. ;)

En die ice? lekker laten staan. :+
Eens maar m’n vrouw moet ook naar haar werk 😶 niet zo ver als ik.. maar toch. En hoewel m’n baas best bereid is om elektrisch te laten rijden is het met mijn gebruik van m’n leaseauto niet interessant. Ik rij amper 12.000 per jaar ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-10 17:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb afgelopen maandag een eerste lange rit gemaakt met de "nieuwe" Leaf van mijn moeder. 2014 22 kWh versie met een blokje eraf. 80% opgeladen is 107 km bereik. Het viel me niet tegen. Vooral de laadstops zijn sneller voorbij dan ik gepland had waardoor ik steeds wat meer geladen had dan nodig.
Ik ben van Midden-Limburg naar Spa gereden omdat ik zelf ook vaak naar Luxemburg ga, dus eens kijken hoe het is met heuvels. Dat is natuurlijk heel fijn met een elektrische auto.

In Spa nog een vreemde ervaring met een andere elektrische auto gehad. Bij de Lidl kun je daar gratis laden met zo'n gecombineerde Chademo/CSS/Combo lader. Officieel alleen voor klanten maar je kunt hem er zo neer zetten.
Toen ik aankwam stond er een Luxemburgse Niro al een kwartier te laden en wilde mijn Leaf niet laden omdat je blijkbaar maar op één aansluiting tegelijk kunt laden. Goed, dan gaan we voor de vorm de Lidl even in en wat kopen en als ik terugloop zie ik dat de man die voor me afrekende van de Niro is. Dus ik spreek aan, vraag hem hoe lang hij nog blijft staan want zo lang laadt mijn auto niet, begint hij over dat het niet de bedoeling is dat je hier zomaar komt laden en dat dit voor klanten is en dat je ook langs de autosnelweg kunt laden.
Ja, is goed hoor. Dus ik loop nog even een rondje. Ben ongeveer een kwartier weg en als ik terug kom rijdt hij in zijn Niro net weg. Bij de laadpaal zie ik dat de Leaf nog geen 2 minuten aan het laden is.
Okee dan. Dus je zit me in feite de les te lezen dat ik niet gratis mag laden daar maar zelf sta je er ook dik een half uur met je 5 boodschapjes. Is ook niet netjes he?

Al met al iets van 50 minuten geladen voor dik 250 km.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Maasluip wat heb je nu bespaard eigenlijk met dat onhandige gedoe bij zo’n gratis lader? 12 euro minus de boodschappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 08:45:
@Maasluip wat heb je nu bespaard eigenlijk met dat onhandige gedoe bij zo’n gratis lader? 12 euro minus de boodschappen?
Het was niet voor de besparing. Ik wilde ergens heen en Spa was een goede bestemming. Chademo laders zijn toch redelijk dun gezaaid en ik had nog maar één keer bij een paal snel geladen dus ik moest voor mezelf wat zekerheid opbouwen dat het gewoon altijd werkt. Ik heb dus ook steeds zoveel geladen dat ik nog terug kon als het niet zou werken.

8,6 kWh geladen daar.

Gekke is trouwens dat de twee laadacties bij Fastned met de maingau pas nog niet te zien zijn en de ene in België met de Shell Recharge pas er wel op staat. € 4,14 ex BTW voor 6,38 kWh :/

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 01-08-2020 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:22
Maasluip schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:08:
[...]

Gekke is trouwens dat de twee laadacties bij Fastned met de maingau pas nog niet te zien zijn en de ene in België met de Shell Recharge pas er wel op staat. € 4,14 voor 6,38 kWh :/
Ik heb half juni bij Fastned geladen en kreeg gisteren pas de afrekening, ook bij laadsessies in mijn account was niets te zien. Fastned en Maingau zijn niet erg 'fast' daarmee.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:01
Maasluip schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 08:26:
Toen ik aankwam stond er een Luxemburgse Niro al een kwartier te laden en wilde mijn Leaf niet laden omdat je blijkbaar maar op één aansluiting tegelijk kunt laden. Goed, dan gaan we voor de vorm de Lidl even in en wat kopen en als ik terugloop zie ik dat de man die voor me afrekende van de Niro is. Dus ik spreek aan, vraag hem hoe lang hij nog blijft staan want zo lang laadt mijn auto niet, begint hij over dat het niet de bedoeling is dat je hier zomaar komt laden en dat dit voor klanten is en dat je ook langs de autosnelweg kunt laden.
Ja, is goed hoor. Dus ik loop nog even een rondje. Ben ongeveer een kwartier weg en als ik terug kom rijdt hij in zijn Niro net weg. Bij de laadpaal zie ik dat de Leaf nog geen 2 minuten aan het laden is.
Okee dan. Dus je zit me in feite de les te lezen dat ik niet gratis mag laden daar maar zelf sta je er ook dik een half uur met je 5 boodschapjes. Is ook niet netjes he?

Al met al iets van 50 minuten geladen voor dik 250 km.
Dus jij bent nu op die man zijn kop aan schijten dat hij 13min te lang geladen heeft terwijl jij 'voor de vorm' even 'iets' gekocht hebt om 50min te laden?
Man man man, normaal dat de lokale EV bevolking (LU nummerplaat heeft met zijn werk- niet woonplek te maken) die 'gratis ollander laders' liever kwijt is dan rijk. En zeker nu, ik vermoed dat jij niet de enige gratis laadpaal laadklever bent uit het noorden.
Nu begrijp ik waarom in NL een Lidl balie laadpasvan doen is en in BE (nog) niet.
En indien ik me niet vergis hebben ze op de noord-zuid as de lidl lader (tijdelijk) beperkt tot 20kW net om die reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

bruneelm schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:38:
[...]

Dus jij bent nu op die man zijn kop aan schijten dat hij 13min te lang geladen heeft terwijl jij 'voor de vorm' even 'iets' gekocht hebt om 50min te laden?
Nee, hij zit op mij te schijten terwijl hij ook gewoon nog een kwartier staat te laden nadat hij klaar is met boodschappen doen. En zijn boodschappen waren ook niet van "ik ga even voor een week boodschappen doen bij de Lidl". Dat was ook maar een flesje en wat groenten.
Hij beschuldigt mij van iets wat hij zelf doet. Ik vind niet dat ik "hem op zijn kop aan het schijten ben". Dat vind ik nogal een overdreven reactie van jou. Ik ben er speciaal boodschappen voor gaan doen bij de Lidl.
Ik ken zijn beweegredenen niet en jij ook niet. Jij leest toevallig mijn verhaal en gaat mij afkatten. Stoer hoor. ;w

En voor de duidelijkheid: 17 minuten geladen 8,6 kWh. Hoe jij er nog 33 minuten bij verzint weet ik niet.
Ik ben daar heen gereden omdat zoals ik zeg de Chademo palen in de Ardennen dun gezaaid zijn. Er was weinig andere keus om iets zinnigs te doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Maasluip op 01-08-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-10 14:02
Spa is sowieso bijna de enige plek in de dichtsbijzijnde 20km straal waar je kan snelladen.

[ Voor 6% gewijzigd door bottom line op 01-08-2020 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

bottom line schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:54:
Spa is sowieso bijna de enige plek in de dichtsbijzijnde 20km waar je kan snelladen.
Sterker nog, voor Chademo en CCS: 35 km naar Eupen (Seat dealer), 36,5 km naar Tignée Nord (ook pas sinds juni operationeel), 38 km naar Manhay, 55 km naar Troisvierges. Ik zeg niet voor niets dat snelladers daar dungezaaid zijn.
Type2 is er wel meer, maar allemaal maximaal 22 kW.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 01-08-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Kan ik goed geloven.
Toen ik vorig jaar met de M3 naar Malmedy ging en was aan het zoeken naar laadplaatsen (geen verlengkabel meegepakt voor laden aan het huisje), zag ik hoe schraal het daar was.
Als Tesla rijder heb je in Wallonië nog wel een ietwat meer keuze, maar echt snelladen mag je vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
bruneelm schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:38:
[...]

Man man man, normaal dat de lokale EV bevolking (LU nummerplaat heeft met zijn werk- niet woonplek te maken) die 'gratis ollander laders' liever kwijt is dan rijk. En zeker nu, ik vermoed dat jij niet de enige gratis laadpaal laadklever bent uit het noorden.
Nu begrijp ik waarom in NL een Lidl balie laadpasvan doen is en in BE (nog) niet.
En indien ik me niet vergis hebben ze op de noord-zuid as de lidl lader (tijdelijk) beperkt tot 20kW net om die reden.
Hij probéért tenminste de middenstand in het noodlijdende (voor EV-rijders tenminste..) België nog een plezier te doen, riskeert daarbij onherstelbare schade aan z'n auto met alle gaten in de wegen aldaar en nóg zet ie door om bij de Lidl te komen. Hulde!

En als het niet de bedoeling is om gratis te laden dan zouden ze kúnnen overwegen om het gratis laden uit te zetten natuurlijk. Maar goed, dat zal wel enig nadenken vereisen.

Even los daarvan, als een bedrijf gratis laden aanbiedt ben je gek als je daar geen gebruik van gaat maken. Vooral als je gewoon een boodschap bij die Lidl doet.

[ Voor 6% gewijzigd door DigitalExorcist op 01-08-2020 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

bottom line schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:08:
Kan ik goed geloven.
Toen ik vorig jaar met de M3 naar Malmedy ging en was aan het zoeken naar laadplaatsen (geen verlengkabel meegepakt voor laden aan het huisje), zag ik hoe schraal het daar was.
Als Tesla rijder heb je in Wallonië nog wel een ietwat meer keuze, maar echt snelladen mag je vergeten.
Herkenbare verhalen allemaal :) wij rijden vaak in de buurt als we op vakantie gaan, en er is echt een optimale 'corridor' waar je goed kunt laden, en dan effectief een groot gat waar je zelfs in 2020 nog steeds moet plannen om dat te overbruggen.

Tussen Maastricht/Aken en Luxembourg/Arlon is min of meer niks. Dan is de frustratie begrijpelijk als je net bij de enige laadpaal (laden langs de snelweg? LOL!) bij een Lidl staat en iemand anders is er onnodig/onbeleefd gebruik van aan het maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:57
Maasluip schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:08:
[...]

Gekke is trouwens dat de twee laadacties bij Fastned met de maingau pas nog niet te zien zijn en de ene in België met de Shell Recharge pas er wel op staat. € 4,14 ex BTW voor 6,38 kWh :/
Wij zijn door het zwarte woud aan het touren, als je via de maingau app start lijken ze het direct te kunnen loggen, maar alles waarbij ik de pas scande zie ik nog niks in de overzichten. Er staat ook dat dit tot drie weken kan duren, en als ik zie dat ik gister een rekening overzicht kreeg van wat ze half augustus gaan afboeken, dan zal het wel september worden voor de juli laadbeurten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Dit is wel een interessante zaak https://insideevs.com/new...-wiper-speed-model-3/amp/ Steeds meer auto's hebben bediening via een groot touchscreen, maar het zou zomaar kunnen dat elementaire zaken benodigd om veilig te rijden hier niet in "verstopt" mogen zitten?

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
MarcelGo schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:18:
Dit is wel een interessante zaak https://insideevs.com/new...-wiper-speed-model-3/amp/ Steeds meer auto's hebben bediening via een groot touchscreen, maar het zou zomaar kunnen dat elementaire zaken benodigd om veilig te rijden hier niet in "verstopt" mogen zitten?
Daarom moet spraakherkenning ook standaard worden.

Het zit ook niet echt verstopt. Linksonder een vrij forse ‘knop’ op het scherm en dan gelijk 5 snelheden. Dat kun je praktisch op de tast doen.

[ Voor 13% gewijzigd door DigitalExorcist op 01-08-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet niet precies wat de bestuurder verder gedaan heeft. Een boete geven omdat hij aan het scherm zat lijkt me wat gek. De overheid keurt toch zelf de auto goed wetende dat bepaalde vitale zaken via het scherm gaan?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Nu online
"Although the driver said that the speedometer there makes it a "safety control panel," the court ruled it could not be considered as such when a quick gaze is not enough for him to check a submenu with five options."

"Dat kun je praktisch op de tast doen"

Blijft wel de vraag of dit ook geldt voor een oudere bestuurder die wat minder touchscreen ervaring heeft. Ik ken wel iemand die zelfs moeite blijft houden om een gesprek aan te nemen op een smartphone

[ Voor 37% gewijzigd door MarcelGo op 01-08-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Nu online
Inspired schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:27:
Weet niet precies wat de bestuurder verder gedaan heeft. Een boete geven omdat hij aan het scherm zat lijkt me wat gek. De overheid keurt toch zelf de auto goed wetende dat bepaalde vitale zaken via het scherm gaan?
Eens vroeg ik me ook al af...

[ Voor 44% gewijzigd door MarcelGo op 01-08-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
MarcelGo schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:29:
[...]

Eens vroeg ik me ook al af...
Dat ligt vermoedelijk wat complexer. De typegoedkeuring is volgens mij in Nederland gegeven, en die is dan voor heel Europa geldig. Als die nu in Duitsland illegaal blijkt te zijn ligt er wel een bommetje onder het principe van de Europese typegoedkeuringen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:50
Leuke afbeelding: VW ID3's die geupdate worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoeoyOflPiBQM7kBT9fKkXB6e7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emPyhKBGqgIYopP4r1rmEbAM.jpg?f=fotoalbum_large

Uit dit artikel

[ Voor 13% gewijzigd door marvel27 op 01-08-2020 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
marvel27 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 22:34:
Leuke afbeelding: VW ID3's die geupdate worden

[Afbeelding]
*Opnieuw een volledige software geïnstalleerd krijgen ;)
Dat is geen gewone update hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
De update duurt maart liefst 7 uur via een glasvezelverbinding.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipCl
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-12-2020
MarcelGo schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:18:
Ik heb het al eerder aangekaart, hoelang gaat het nog duren alvorens de "touch" functie van het touchscreen verplicht uitgeschakeld moet worden vanaf het voertuig in beweging komt, en bediening uitsluitend met spraak zal moeten gebeuren, of uiteraard kopjes als ze dan nog bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-10 20:01
PeterZ(on) schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 22:39:
De update duurt maart liefst 7 uur via een glasvezelverbinding.
Eerst is er een update via een USB stick, die duurt 7 uur. Op dat moment communiceert de auto via glasvezel met het VW netwerk, maar ik vraag me af if dat de beperkende factor is.

[ Voor 59% gewijzigd door Pierz op 01-08-2020 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:14
Hoi de intentie is om medio volgend jaar elektrisch te gaan rijden. Huidige focus is de Ford Mach E RWD ER. Maar ik sta open voor andere praktische alternatieven met twee jonge kinderen.

Ik ben voor het idee wat met ABRP aan het kijken wat zomervakanties richting Oostenrijk (Karinthië) zouden doen. Valt me op dat je best vaak moet laden en vaak ook relatief korte stops. Ik heb al gelezen dat ABRP redelijk negatief rekent. Maar ik ben geïnteresseerd in ervaringen van dergelijke lange ritten. Hebben jullie ABRP gevolgd of meer eigen plan getrokken met minder en langere laadsessies? Enig gevoel van laadstress ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
Vandaag een tripje met mijn EQC gedaan richting Roermond. Ik heb een omweg over Luik gemaakt om op die manier voornamelijk autosnelweg te gebruiken, ik was namelijk nieuwsgierig naar het verbruik.

Ik ben aangenaam verrast hoe efficiënt de EQC daadwerkelijk is. De snelheid die ik aangehouden heb was 115 in België en 100 in Nederland. Resultaat is 189 Wh/km ... niet slecht voor zo een grote wagen.

Het vinden van de laadpalen in Roermond (shopping) was wat lastig door de vele werken. Heb ze gevonden,,er staan er 20! en zijn gratis, leuke bonus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lMObJfjd3QGR3SLqJJyXymiL2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcAAbC3m6dnn4fl9YcbY3BdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Pierz schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:13:
[...]

Eerst is er een update via een USB stick, die duurt 7 uur. Op dat moment communiceert de auto via glasvezel met het VW netwerk, maar ik vraag me af if dat de beperkende factor is.
Wat ik er van weet heb ik van NextMove en het zou zomaar ook anders kunnen zijn, iig is het niet zomaar een kleine update maar echt een ingrijpende. Voorlopig zullen ze wel even bezig zijn om die duizenden in het gras geparkeerde auto's van nieuwe software te voorzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:23:
[...]

Wat ik er van weet heb ik van NextMove en het zou zomaar ook anders kunnen zijn, iig is het niet zomaar een kleine update maar echt een ingrijpende. Voorlopig zullen ze wel even bezig zijn om die duizenden in het gras geparkeerde auto's van nieuwe software te voorzien.
Ik ben wel benieuwd hoe ze de batterij goed houden met zo'n lange stilstand. De batterijen hebben een enorme hekel aan helemaal leeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
FJP84 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:18:
Hoi de intentie is om medio volgend jaar elektrisch te gaan rijden. Huidige focus is de Ford Mach E RWD ER. Maar ik sta open voor andere praktische alternatieven met twee jonge kinderen.

Ik ben voor het idee wat met ABRP aan het kijken wat zomervakanties richting Oostenrijk (Karinthië) zouden doen. Valt me op dat je best vaak moet laden en vaak ook relatief korte stops. Ik heb al gelezen dat ABRP redelijk negatief rekent. Maar ik ben geïnteresseerd in ervaringen van dergelijke lange ritten. Hebben jullie ABRP gevolgd of meer eigen plan getrokken met minder en langere laadsessies? Enig gevoel van laadstress ervaren?
Zolang de Mach E niet verkocht wordt, kan niemand je iets kunnen vertellen hoe ABRP rekent.
Kan goed zijn dat ABRP nog positief rekent (ik verwacht dat de Mach E een slechtere efficientie heeft als de Polestar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
daemonix schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:31:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe ze de batterij goed houden met zo'n lange stilstand. De batterijen hebben een enorme hekel aan helemaal leeg zijn.
Ze hebben dacht ik mensen in dienst die de auto's periodiek verkassen om ze opladen, waren zelfs vacatures voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bottom line schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:32:
[...]

Zolang de Mach E niet verkocht wordt, kan niemand je iets kunnen vertellen hoe ABRP rekent.
Kan goed zijn dat ABRP nog positief rekent (ik verwacht dat de Mach E een slechtere efficientie heeft als de Polestar).
Daarnaast is de vraag of je er nog tussenkomt, wil je aan begin of einde van het jaar elektrisch rijden? @FJP84

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 00:31:
[...]

Daarnaast is de vraag of je er nog tussenkomt, wil je aan begin of einde van het jaar elektrisch rijden? @FJP84
Welk jaar? :P 2021 of 2022? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

True!

Is de Polestar 2 niks voor je? @FJP84

De reviews zijn echt unaniem positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inspired schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:27:
Overheid != rechter.

Ik denk ook niet dat de boete alleen is omdat hij aan het scherm zat, maar omdat hij een ongeval heeft gehad terwijl hij aan het scherm zat.
Maar het is een vervelende ontwikkeling. Een touchscreen in de auto is al jaren niet meer vreemd en je ziet steeds meer fabrikanten die steeds minder echte knopjes monteren zodat je het touchscreen wel moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Nu online
FJP84 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:18:

Ik ben met mijn e-Golf naar zuid Frankrijk gereden en heb ABRP gebruikt en vervolgens hier mijn eigen invulling aan gegeven. Als je zoals je schrijft medio 2021 een Mach E RWD ER (met 90kW bruikbaar) wil gebruiken zou ik met niet veel zorgen maken en is 1000km met 2 laadstops wel haalbaar.
Ik heb gereden met de Polestar 2 en die heeft wel een kleinere accu en op de snelweg ook een stevig verbruik, dan ga je al naar minimaal 3 stops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarcelGo schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 08:28:
[...]

Ik ben met mijn e-Golf naar zuid Frankrijk gereden en heb ABRP gebruikt en vervolgens hier mijn eigen invulling aan gegeven. Als je zoals je schrijft medio 2021 een Mach E RWD ER (met 90kW bruikbaar) wil gebruiken zou ik met niet veel zorgen maken en is 1000km met 2 laadstops wel haalbaar.
Ik heb gereden met de Polestar 2 en die heeft wel een kleinere accu en op de snelweg ook een stevig verbruik, dan ga je al naar minimaal 3 stops.
Hangt natuurlijk wel van snelheid, temperatuur en daadwerkelijk verbruik af. Daarnaast zal 2 keer laden niet de snelste optie zijn.

https://abetterrouteplann...8c-4c6e-9dcb-3c4ac64a1070

ABRP komt met 4 stops voor 1000km met de Mach-E ER RWD. P2 heeft op dat stuk ook 4 nodig.

Je kunt een stop sparen als je langer gaat laden maar sneller is dat doorgaans niet. Tenzij je overnacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Nu online
Daarom geef ik aan dat je eigen invulling op ABRP belangrijk is. De planner is te conservatief, de eerste stretch is vaak echt te kort, in dit geval bijna allemaal, hier kunnen er 2 volledig tussenuit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DN0SFsHsb9xRx4p9A2__b3HwCXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udAo8zj2iZhwfDQTIFMkjSHA.jpg?f=fotoalbum_large

Dit als voorbeeld met de Mach E ER en dan reken ik met 450 echte km op een volle lading en ongeveer 330 om een beetje in je laadwindow te blijven

Dit is een oude route van mij met 50kW laders ertussen waardoor je die erg lange laadsessie ertussen ziet staan. (Die zou ik er dus helemaal tussenuit halen)

[ Voor 82% gewijzigd door MarcelGo op 02-08-2020 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarcelGo schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 08:40:
Daarom geef ik aan dat je eigen invulling op ABRP belangrijk is. De planner is te conservatief, de eerste stretch is vaak echt te kort, in dit geval bijna allemaal, hier kunnen er 2 volledig tussenuit

[Afbeelding]

Dit als voorbeeld met de Mach E ER en dan reken ik met 450 echte km op een volle lading en ongeveer 330 om een beetje in je laadwindow te blijven
Conservatief zou ik het niet willen noemen. ABRP gaat voor optimaal qua tijd. Ook gaat ABRP in NL altijd van 100 uit. Mocht je vroeg weg gaan, wat de meeste doen, is je verbruik nog hoger als je gewoon 130 gaat rijden. Ik denk dat je echt wel richting de 4 stops gaat. Tenzij je liever langer stopt en overal 100 gaat rijden. Dan zou het in 3 kunnen. Je hebt met de Mach-E obv 22kWH/100km (bij 110) toch snel 250kWh nodig. Met de Model 3 had ik op zo'n stuk ook 3 nodig. Die is nog zuiniger ook. Bij 110 (volgens ABRP) kom ik tot 426km een Mach-E zou tot een 409km komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Nu online
Inspired schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 08:57:
[...]

Conservatief zou ik het niet willen noemen. ABRP gaat voor optimaal qua tijd. Ook gaat ABRP in NL altijd van 100 uit. Mocht je vroeg weg gaan, wat de meeste doen, is je verbruik nog hoger als je gewoon 130 gaat rijden. Ik denk dat je echt wel richting de 4 stops gaat. Tenzij je liever langer stopt en overal 100 gaat rijden. Dan zou het in 3 kunnen. Je hebt met de Mach-E obv 22kWH/100km (bij 110) toch snel 250kWh nodig. Met de Model 3 had ik op zo'n stuk ook 3 nodig. Die is nog zuiniger ook. Bij 110 (volgens ABRP) kom ik tot 426km een Mach-E zou tot een 409km komen.
Eens dat het doel optimaal qua tijd is, alleen verschilt het nogal hoelang een auto de hoge laadsnelheid kan volhouden, de grafieken van Fastned laten grote verschillen zien. Daarnaast is de snelheid ook een factor waarbij ik abusievelijk van mijn eigen situatie uit ben gegaan, ik mag graag rustig op adaptieve cc en active lane assist rijden, heerlijk ontspannend en prima vol te houden. ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GeeMoney
Even uit onze facebook groep wat anonieme gegevens met betrekking tot verbruik en de Audi E-tron 50/55 .

Het is een vrij gemengd gegeven maar toch aardig om een inzicht te krijgen in verbruik en afstand mocht je zelf interesse hebben in deze wagen.

De Audi E-tron 55 over 23 gebruikers welke hem gemiddeld 10 maanden in bezit hebben en ruim 470k kilometers hebben afgelegd is het gemiddelde verbruik 27.5kWh/100km en gemiddeld 301km (daadwerkelijk) bereik.

De Audi E-tron 50 over 16 gebruikers welke hem gemiddeld 6,3 maanden in bezit hebben en ruim 180k kilometers hebben afgelegd is het gemiddelde verbruik 26kWh/100km en gemiddeld 249km (daadwerkelijk) bereik.

Mijn verbruik op 20k kilometers en 7 maanden bezit is gemiddeld 27.7kWh/100km geweest.

Langste rit gemaakt op een lading is 324km geweest en ik had destijds nog 20km resterend.

Ik heb totaal nu 4x een snellader gepakt in 20k kilometers. 2x had ik eventueel zonder gekunt als ik tot het randje was gegaan :). Alle keren niet langer dan 15min gestaan.
Mijn E-tron 55 heeft de normale spiegels en 21” velgen.

De 50 is tot nu toe dus daadwerkelijk zuiniger, hij is ook lichter in gewicht. Wat niet is meegenomen is velg grootte en wel of geen normale spiegels vs camera’s maar over het algemeen geld voor elke inch groter in velgen 20km minder bereik en camera’s geven 15-20km extra range.

Over de totale groep kan ik zeggen dat er enkele bij zitten die hun best doen op range (pak hem beet 4-5) en efficiency maar het grote gros zijn gewoon genieters en geven weleens gas of trekken een aanhanger.

[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 02-08-2020 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daemonix schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:31:
[...]

Maar als de phantom drain meevalt dan hoeft zelfs dat geen probleem te zijn. Parkeer ze met 70% in de batterij en een paar maanden later heb je nog altijd een goede batterij met iets minder lading erin. Mijn Ioniq heeft ook al enkele maanden gewoon stil gestaan zonder problemen. Laat deze dan achter met ongeveer 2/3 lading.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:29:
[...]

Maar als de phantom drain meevalt dan hoeft zelfs dat geen probleem te zijn. Parkeer ze met 70% in de batterij en een paar maanden later heb je nog altijd een goede batterij met iets minder lading erin. Mijn Ioniq heeft ook al enkele maanden gewoon stil gestaan zonder problemen. Laat deze dan achter met ongeveer 2/3 lading.
Klopt, maar we weten het niet. Als ze in de Tesla klasse zitten (OTA updates, weet je nog, ook al werkt die blijkbaar nog niet) dan kan het om procenten per dag gaan. De hele ID.3 is eigenlijk nog een onbekende.

https://www.ad.nl/auto/el...volkswagen-id-3~a92ce881/ geeft ook al niet te veel informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
daemonix schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:37:
[...]

Klopt, maar we weten het niet. Als ze in de Tesla klasse zitten (OTA updates, weet je nog, ook al werkt die blijkbaar nog niet) dan kan het om procenten per dag gaan. De hele ID.3 is eigenlijk nog een onbekende.

https://www.ad.nl/auto/el...volkswagen-id-3~a92ce881/ geeft ook al niet te veel informatie.
Zelfs dan nog, trek je gewoon de HS-zekering uit. Voorkom je ook dat de batterij leegloopt. Heb je als grootste nadeel dat je 12V batterij niet bijgeladen kan worden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:14
Verwijderd schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 03:05:
[...]
Is de Polestar 2 niks voor je? @FJP84
De reviews zijn echt unaniem positief.
Verwijderd schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 00:31:
[...]Daarnaast is de vraag of je er nog tussenkomt, wil je aan begin of einde van het jaar elektrisch rijden? @FJP84
Mei 2021 kom ik in aanmerking voor een nieuwe leaseauto.

Ik heb eerder gekeken of ik kon afkopen voor de 4% Tesla M3, naar die rekensom kwam niet uit. Nu vind ik de model 3 met 2 jonge kinderen niet praktisch genoeg en ik vind deze ook vrij lage zit hebben.

Model Y is de droomauto, maar ik denk niet dat ik er zoveel geld voor over heb :-).

Polestar 2 en Ford Mustang Mach E ontlopen elkaar niet heel veel. Qua bagageruimte (voor/achter) heeft de Mach E mijn voorkeur. Verder is die ook een paar tientjes goedkoper, volgens de huidige online calculaties. Ik ga indien mogelijk in beide auto's begin volgend jaar een goede proefrit maken.
MarcelGo schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 08:28:
[...]

Top. Ik neem op zo'n afstand (zeker op de heenreis) vaak een tussenstop met overnachting. Dan zou ik sowieso in de nacht kunnen laden. Retour kies ik er meestal voor in een keer door te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:01
Het zal wel aan mij liggen... maar dat ABRP op de pc.... (zit alvast een beetje te oefenen..) ik blijf bezig met instellen/opslaan.. :X

En hij blijft bv steeds Ionity gebruiken waar ik steeds aangeef NIET dat netwerk gebruiken.

Moet je de Premium hebben om die instelling vast te houden??
Heb ik een route (met deze exclusie) opgeslagen, dan blijft het wél in de opgeslagen route vast.
Maar pak ik weer wat anders. hup Ionity er weer tussen.. (lol, provisie basis ?? :P )

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-10 12:01
Hansieo schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:17:
Het zal wel aan mij liggen... maar dat ABRP op de pc.... (zit alvast een beetje te oefenen..) ik blijf bezig met instellen/opslaan.. :X

En hij blijft bv steeds Ionity gebruiken waar ik steeds aangeef NIET dat netwerk gebruiken.

Moet je de Premium hebben om die instelling vast te houden??
Heb ik een route (met deze exclusie) opgeslagen, dan blijft het wél in de opgeslagen route vast.
Maar pak ik weer wat anders. hup Ionity er weer tussen.. (lol, provisie basis ?? :P )
Waarom zou je Ionity willen mijden?

Reden dat die prioriteit krijgen: meer dan 1 lader per lokatie en ze zijn betrouwbaar.

Maar reden: geen redelijk/goed alternatief, pakt hij toch Ionity. Je kan volgende dingen veranderen zodat je meer kans hebt dat de planner wat andere laders kiest:

- min arrival SoC lager zetten
- prefer op fastned en/of andere laders

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stef87 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:15:
[...]

Waarom zou je Ionity willen mijden?
Euh, misschien de woekerprijzen van 85ct p/kWh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stef87
PeterZ(on) schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:33:
[...]

Euh, misschien de woekerprijzen van 85ct p/kWh.
Twee dingen:

1. Je kan veel goedkoper laden per kWh, kijk op laadpastop10, Zelf gebruik ik Maingau (EinfachStromLaden)
2. Die ene trip per jaar doet (zelfs 0.85€ per kWh) niet veel op je jaarlijkse uitgaves. Jammer dat men hier niet meer rationeel kan zijn.
Het is niet te vergelijken met benzine per liter!
@PeterZ(on) (edit:)
3. Gebruik je wél het jaar door veel Ionity en moet het goedkoop zijn, dan zijn er abonnementen.

Waar betaal je voor?? 24/7 support, 350kW laders (de snelste) en betrouwbaar met altijd plek... Waarom is (zelfs 0.85€ per kWh) dan ineens een probleem? Je vertrekt met volle lading goedkopere stroom en zal tussendoor misschien ook af en toe goedkoper of gratis laden.

[ Voor 23% gewijzigd door Stef87 op 02-08-2020 17:54 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stef87 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:39:
[...]

Twee dingen:

1. Je kan veel goedkoper laden per kWh, kijk op laadpastop10, Zelf gebruik ik Maingau (EinfachStromLaden)
2. Die ene trip per jaar doet (zelfs 0.85€ per kWh) niet veel op je jaarlijkse uitgaves. Jammer dat men hier niet meer rationeel kan zijn.

Waar betaal je voor?? 24/7 support, 350kW laders (de snelste) en betrouwbaar met altijd plek.
1. Het is nog maar de vraag hoe lang die prijs bij Maingau blijft staan, als iedereen dat gaat doen is het gauw gebeurd.
2. Dat het maar voor die ene trip per jaar is en niets doet op de jaarlijkse uitgaven kan gaan reden zijn. Voor een kopje koffie op een buitenlands terras ga je ook geen 10 euro betalen met als argument dat het op de jaarlijkse uitgaven niets uitmaakt.

Maar goed, ik hou niemand tegen hoor om daar te laden, dat doe ik zelf ook als er niets anders is, maar ze staan bij mij wel achter in de rij. Lijkt mij toch heel rationeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:51:
[...]

1. Het is nog maar de vraag hoe lang die prijs bij Maingau blijft staan, als iedereen dat gaat doen is het gauw gebeurd.
2. Dat het maar voor die ene trip per jaar is en niets doet op de jaarlijkse uitgaven kan gaan reden zijn. Voor een kopje koffie op een buitenlands terras ga je ook geen 10 euro betalen met als argument dat het op de jaarlijkse uitgaven niets uitmaakt.

Maar goed, ik hou niemand tegen hoor om daar te laden, dat doe ik zelf ook als er niets anders is, maar ze staan bij mij wel achter in de rij. Lijkt mij toch heel rationeel.
Maar je betaalt wel op een terras 3 euro voor een kop koffie, terwijl die thuis 30 cent kost. Met die vergelijking mag de vakantie stroom wel 2,50 per kWh kosten, namelijk 10x zo duur als thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
PeterZ(on) schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:51:
[...]

Dit vind ik al snel “Penny wise, pound foolish” het gaat om lange afstanden, wat is dan het belangrijkste: dat het werkt, snel is en op een goede plek. (Betaalbaar is het nog steeds!) dat is wat een goede routeplanner moet doen toch?

Ga je omrijden naar goedkope (losse) snelladers is het sneller defect, moet je wachten of is deze geblokkeerd.. Sta je dan te kloten omdat je Ionity wilt vermijden..

Nee ik betaal geen 10€ voor een zwarte koffie, maar wel meer dan thuis.. De reden dat die buiten de deur duurder is is mij ook duidelijk.

Vooralsnog betaald bijna niemand de hoofdprijs bij Ionity en wmb kan het op termijn alleen maar goedkoper worden.

Bij Fastned werkt het ook zo: kom je er veel kan je een abbonnement afsluiten en is elke kWh goedkoper.

Stel je moet 3x 40 kWh laden bij Ionity, dan ben je per laadsessie ~12-15 euro extra kwijt vs goedkoper alternatief.... kan je net een paar ijsjes (of koffie!) voor kopen op een terras.

Hele jaar door kan je bijna gratis tanken, veel mensen op eigen zonnestroom, die paar keer Ionity betalen die een beetje duurder is... :P

[ Voor 13% gewijzigd door Stef87 op 02-08-2020 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stef87 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:08:
[...]

Dit vind ik al snel “Penny wise, pound foolish” het gaat om lange afstanden, wat is dan het belangrijkste: dat het werkt, snel is en op een goede plek. (Betaalbaar is het nog steeds!) dat is wat een goede routeplanner moet doen toch?

Ga je omrijden naar goedkope (losse) snelladers is het sneller defect, moet je wachten of is deze geblokkeerd.. Sta je dan te kloten omdat je Ionity wilt vermijden..

Nee ik betaal geen 10€ voor een zwarte koffie, maar wel meer dan thuis.. De reden dat die buiten de deur duurder is is mij ook duidelijk.

Vooralsnog betaald bijna niemand de hoofdprijs bij Ionity en wmb kan het op termijn alleen maar goedkoper worden.
Goed plannen is sowieso een must. Ik ga om met mijn ICE goedkoop te kunnen tanken dat in deze tijd echt in Luxemburg doen waar iedereen in de rij staat en er ook niet voor omrijden en dus ook niet met de Ioniq.

Verder is het ook een kwestie van gunnen, en Ionity, lees de Duitse auto-industrie, zijn nu geen toonbeeld voor de stimulering van de EV en hebben met deze prijzen dus niet mijn sympathie. En dan ook nog roepen dat deze prijzen niet kostendekkend zijn. Dan besteed ik mijn geld 10x liever bij FastNed die, en veel goedkoper zijn, en mij een heel stuk sympathieker en groener overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik vind het juist wel top dat de hoge prijs een aantal EV rijders afschrikt. Zo blijft de bezetting prima. Afgelopen week nog bij Tignee in Wallonië geladen. Stond er met 2 anderen met 4 palen in totaal (nog 2 extra spots al voorbereid). Op de terugweg was er 1 iemand anders aan het laden. Met 2x zo druk krijg je dan dus al een wachtrij.
Was 15 euro kwijt voor mn enige laadbeurt die dag om met 40% over in Luxemburg te komen.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-08-2020 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Stef87 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:39:
Het is niet te vergelijken met benzine per liter!
Verder eens met de strekking van je verhaal hoor maar €0,85/kWh is financieel wel degelijk te vergelijken met rijden op benzine (of zelfs duurder).

Voor een beslissing om elektrisch te rijden of niet zijn de kosten per jaar beslissend. Voor de keuze hoe ver je op vakantie wil gaan of hoe hard je bereid bent te rijden (bijvoorbeeld) wel degelijk de kosten van de trip. Dan een besparing in de rest van het jaar verrekenen is mental accounting.

Hoe dan ook zijn de reiskosten doorgaans een fractie van de kosten van een vakantie dus zo relevant zal het allemaal niet zijn.

[ Voor 59% gewijzigd door assje op 02-08-2020 19:43 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
assje schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:38:
[...]

Verder eens met de strekking van je verhaal hoor maar €0,85/kWh is financieel wel degelijk te vergelijken met rijden op benzine (of zelfs duurder).
Alleen benzine tanken is het hele jaar door erg duur en je hebt geen alternatieven, nogmaals vind ik het dus niet met elkaar te vergelijken . (Mooie brandstofpanelen op het dak >:) ?)

Kijk als Ionity 2-5€ per kWh zou vragen zou ik de reacties wel snappen, dan zou ik ze ook sneller actief gaan mijden... Maar 0.79€ per kWh is niet bepaald een onredelijke prijs voor de allersnelste (watergekoelde kabels) laders. Gaat om een hoogstens om een paar tientjes.

Ionity is in ieder geval stukken al sneller dan de meeste superchargers (en gemiddeld vs Fastned).

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 02-08-2020 19:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:18
sorry...
maar ik vind 0.79 euro per kWh echt duur.

Om 100 km ver te komen heb ik 16 kWh nodig.
16 x 0.79 = 12.64 euro

Mijn vorige auto had 6 liter diesel nodig.
6 x 1.25 = 7.50 euro

Dit zou niet de bedoeling moeten zijn.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
driel24 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:24:
sorry...

16 x 0.79 = 12.64 euro

6 x 1.25 = 7.50 euro

Ja het is duur, dat ontkent niemand, maar het is op dit moment ook maar net kosten dekkend.

Snel laden heb je alleen nodig op lange afstanden. Dus stel je rijdt naar Italië, 2x700 km als je in 2 dagen rijdt. Dan rijd je de eerste 300 km op AC stroom en dus maar 2x400 km op snel laadstroom. Dus op de totale rit zal het niet veel schelen. In de rest van het jaar kan je dan weer wel op goedkope AC stroom rijden.

Overigens is je 6 liter diesel/100 km vrij onzinnig en je 16 kWh/100 km erg zuinig op lange afstanden. Dus denk dat in je rekenvoorbeeld het verschil nog veel erger is in het nadeel van de EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
Z___Z schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:36:
[...]

Ja het is duur, dat ontkent niemand, maar het is op dit moment ook maar net kosten dekkend.

Snel laden heb je alleen nodig op lange afstanden. Dus stel je rijdt naar Italië, 2x700 km als je in 2 dagen rijdt. Dan rijd je de eerste 300 km op AC stroom en dus maar 2x400 km op snel laadstroom. Dus op de totale rit zal het niet veel schelen. In de rest van het jaar kan je dan weer wel op goedkope AC stroom rijden.

Overigens is je 6 liter diesel/100 km vrij onzinnig en je 16 kWh/100 km erg zuinig op lange afstanden. Dus denk dat in je rekenvoorbeeld het verschil nog veel erger is in het nadeel van de EV.
6 liter diesel is inderdaad overdreven.
Mijn 308sw verbruikte 5.4 liter, maar dan reed ik wel 120km per uur.
De Niro rij ik altijd 105 km per uur.
Die 16 klopt echt....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

In navolging van @hachy ben ik ook mijn ev ervaringen aan het bijhouden. Ik vrees minder interessant, gezien het gebruik van het tesla netwerk (ik had niets voorbereid en ben er zonder issues gekomen)

Ik ben wel van plan om de komende twee weken niet gebruik te maken van het tesla netwerk, maar alleen de lokale zaken. Dus als je een keer naar Normandië/Frankrijk wil misschien relevant.

Verslag van de ev aspecten van de reis hou ik hier bij:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipCl
PeterZ(on) schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:27:
[...]

Goed plannen is sowieso een must. Ik ga om met mijn ICE goedkoop te kunnen tanken dat in deze tijd echt in Luxemburg doen waar iedereen in de rij staat en er ook niet voor omrijden en dus ook niet met de Ioniq.

Verder is het ook een kwestie van gunnen, en Ionity, lees de Duitse auto-industrie, zijn nu geen toonbeeld voor de stimulering van de EV en hebben met deze prijzen dus niet mijn sympathie. En dan ook nog roepen dat deze prijzen niet kostendekkend zijn. Dan besteed ik mijn geld 10x liever bij FastNed die, en veel goedkoper zijn, en mij een heel stuk sympathieker en groener overkomen.
Met Mercedes Me Charge laad ik bij Ionity aan 0,29 €/ kW ... dus dat van de Duitse auto-industrie klopt niet helemaal he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
PhilipCl schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:16:
[...]

Met Mercedes Me Charge laad ik bij Ionity aan 0,29 €/ kW ... dus dat van de Duitse auto-industrie klopt niet helemaal he
Dure grap dan die 0,29 €/ kW want hierboven werd gezegd Ionity doet 350kW, dus 350 keer 29ct is €101,50

En om voor die 29ct per kWh te laden zit er natuurlijk ook geen maandelijks abbo aan vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

PeterZ(on) schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:31:
[...]

Dure grap dan die 0,29 €/ kW want hierboven werd gezegd Ionity doet 350kW, dus 350 keer 29ct is €101,50

En om voor die 29ct per kWh te laden zit er natuurlijk ook geen maandelijks abbo aan vast?
Zo raar is dat niet toch? Bij Tesla laad ik voor 24 cent. Lijkt me eenzelfde principe. Autobouwer die ook zorgt voor de infrastructuur zodat je een beetje vroem kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
qadn schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:37:
[...]

Zo raar is dat niet toch? Bij Tesla laad ik voor 24 cent. Lijkt me eenzelfde principe. Autobouwer die ook zorgt voor de infrastructuur zodat je een beetje vroem kan doen.
Dat is toch precies wat ik zeg, als Tesla hier in NL met 24ct uitkomt, waarom moet het dan bij Ionity 79ct kosten en dan nog roepen dat het nog niet kostendekkend is. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
PeterZ(on) schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:42:
[...]

Dat is toch precies wat ik zeg, als Tesla hier in NL met 24ct uitkomt, waarom moet het dan bij Ionity 79ct kosten en dan nog roepen dat het nog niet kostendekkend is. 8)7
Het is al vaker besproken maar wie zegt dat die superchargers bij Tesla kostendekkend zijn? Die komen namelijk niet explicitet terug op de jaarcijfers maar gaan op in het geheel. De marge wordt dus ergens anders gemaakt. Dat blijkt ook wel als je de cijfers van Fastned erop naslaat. Die krijgt het al niet kostendekkend op 60ct/kWh.

En de meesten hebben bij Tesla ook een abbo om premium connecticity te krijgen. Bij mijn E-Tron is Ionity abbo het eerste jaar gratis, daarna inderdaad 14,95 uit mijn hoofd om die 29ct/kWh te behouden. Ik kom er echter zelden tot nooit dus ik zal dat abbo ook niet nemen.
En Ionity doet daadwerkelijk 350kW, dat doen zelfs de nieuwe SuC’s en Tesla’s nog niet. Daar zit natuurlijk ook een deel van de kosten in.

Uit onderzoek blijkt de grond volgens mij niet eens het duurst maar voornamelijk de aanleg en opwekking van die energie klauwen met geld te kosten. Ik snap niet dat ze die 350kW niet combineren met ook 6-8 langzamere 150kW laders erbij om de marges op te krikken maar er zal over nagedacht zijn :).

Het heeft ook een reden dat Tesla steeds minder cadeau doet op zijn SuC’s, unlimited is zelfs even weggeweest maar nu weer terug op de X en S en er zitten nu bewaartermijnen aan vast dacht ik met referrals. Dat was eerst ook unlimited. Neem dat even mee en bedenk of het dan nog steeds zo kostendekkend is als dat je denkt ;).

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 02-08-2020 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

[...]

Kan best zijn, je hebt veel factoren (o.a. locatie, electrische aansluiting, gemiddeld gebruik).
Teslas gaan meestal naar Tesla laders, die behoorlijk druk zijn, en op een terrein van een ander bedrijf met een synergie werking ... En niet direct langs de snelweg.

Allemaal factoren die de prijs per lading opdrijven. Dan is een factor 3 zo gek nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
PeterZ(on) schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:31:
[...]

Mijn excuses dat ik de 'h' ben vergeten te vermelden. En ja er is een Me Charge abonnement ... maar dat is toch zo bij de meeste laadpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Iedereen ventileert hier zijn eigen mening, ik ook, maar niemand heeft harde cijfers. Maar als je kijkt naar de marge van 11 tot 14 procent die benzinestations hebben en daar de toko voor moeten draaien met alle milieucontroles en maatregelen die daarbij horen dan lijkt mij een snellader eerder rendabel. En als Tesla met 24 ct uitkomt waarom komt Ionity dan met 79 ct dan nog tekort. Ik snap het niet.

@GeeMoney Dat van die tragere laders heb ik ook al eens hier geopperd want velen hebben ook geen behoefte aan 350kW.

@PhilipCl Om te kunnen tanken heb je toch ook geen abbo nodig en waarom kan het 29 ct dan wel uit, gaan ze dan met verlies verkopen. Die 24 ct bij werd hierboven genoemd.

[ Voor 26% gewijzigd door PeterZ(on) op 02-08-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
[...]

Heb jij geluk, in Belgie betaal je 0,28 € per kWh aan de supercharger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
PeterZ(on) schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:12:
Iedereen ventileert hier zijn eigen mening, ik ook, maar niemand heeft harde cijfers. Maar als je kijkt naar de marge van 11 tot 14 procent die benzinestations hebben en daar de toko voor moeten draaien met alle milieucontroles en maatregelen die daarbij horen dan lijkt mij een snellader eerder rendabel. En als Tesla met 24 ct uitkomt waarom komt Ionity dan met 79 ct dan nog tekort. Ik snap het niet.
Waar haal jij vandaan dat dat kostendekkend/rendabel is? Uit welke cijfers blijkt dat? Sla alle fast charge leveranciers er even op na en je ziet dat er geen enkele het momenteel kostendekkend krijgt voor zelfs 65ct/kWh niet. Tesla haalt zijn marge elders, net als inkjetprinters geen drol kosten maar een potje inkt 4 tientjes. Denk daar even over na.

Tesla zet het in om zijn netwerk en service te vergroten, niet omdat er bakken met geld mee te verdienen valt op dat gebied maar elders.

[~PeterZ(on) met het oog op de toekomst is er wel degelijk behoefte aan sneller laden. Waar je uiteindelijk naartoe wilt is dat je zo snel mogelijk zoveel mogelijk range wilt hebben. Ook accu’s krijgen in de toekomst zeker niet minder inhoud, integendeel. Ook de SuC’s van Tesla worden geupgrade naar ik dacht inmiddels 250kW. Dat doen ze niet omdat ze het leuk vinden natuurlijk, de behoefte en vraag en haast noodzaak is er of komt er.

[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 02-08-2020 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
Ik geloof nooit dat Tesla winst maakt met het SuC netwerk, daarvoor geven ze veel te veel weg, tot voor kort kon men gratis laden bij aankoop Model S en X, er wordt veel gratis geladen dmv het referal program, 1.500 km (x2) dacht ik ... de winst die Tesla realiseerde komt vooral uit de verkoop van emissierechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
11% op 12 auto’s per uur a 50-100 euro is nog altijd veel meer dan de 12 autos per dag a 50-100 euro bij een snellader. Daar zit het probleem voor snelladers. Het volume is te laag. Zodra iedereen met 350 kW kan laden kan je een fatsoenlijk volume leveren per station en is zo’n station pas rendabel te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
[

@PhilipCl Om te kunnen tanken heb je toch ook geen abbo nodig en waarom kan het 29 ct dan wel uit, gaan ze dan met verlies verkopen. Die 24 ct bij werd hierboven genoemd.
@PeterZ(on) Hoe kan je laden zonder laadpas? En aan een laadpas zit toch vaak een abonnement verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Z___Z schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:18:
[...]

11% op 12 auto’s per uur a 50-100 euro is nog altijd veel meer dan de 12 autos per dag a 50-100 euro bij een snellader. Daar zit het probleem voor snelladers. Het volume is te laag. Zodra iedereen met 350 kW kan laden kan je een fatsoenlijk volume leveren per station en is zo’n station pas rendabel te maken.
Het volume zal idd nog niet zo hoog zijn maar deze prijzen zijn zeker geen stimulans om daar wat aan de doen.

@PhilipCl Ik zou zeggen kijk eens bij laadpastop10.nl want er zijn genoeg laadpassen zonder abbo, Maingau MewMotion enz......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
driel24 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:24:
sorry...

16 x 0.79 = 12.64 euro

6 x 1.25 = 7.50 euro

Als je het hele jaar door 0.79€ per kWh betaald, geef ik je gelijk, dat is het hele punt.

Wat vind je wel acceptabel dan? 0.49€ per kWh? Het werkelijke verschil is in de praktijk natuurlijk kleiner, vergelijk die 0.79€ per kWh dan met de prijs die je wel normaal vind bij de snellader, blijft er een toeslag van 0.20€ per kWh over bij Ionity over die het “te duur” maakt..?

Met je diesel auto heb je geen keuze en betaal
je dan ook het hele jaar de volle pond..

Meer dan omdenken is het toch niet dan met de EV. Zal wel aan mij liggen dan, ik vind het bijzonder dat mensen daarom bewust gaan omrijden etc. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
qadn schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:37:
[...]

@PeterZ(on)
Tesla is in het buitenland ook duurder. Nederland is wel vrij goedkoop ja.

Maar in het buitenland betaal je 0.39€ of 0.35€ per kWh, dan is het verschil met Ionity (worst case want: kale duurste Ionity prijs, je hebt geen abbo, en geen voordeelpasje) Al niet zo groot meer.

Alleen zijn de superchargers bij lange na niet zo snel als Ionity (enkele v3 superchargers na, die in buurt komen)

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 02-08-2020 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
PeterZ(on) schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:27:
[...]

Het volume zal idd nog niet zo hoog zijn maar deze prijzen zijn zeker geen stimulans om daar wat aan de doen.

@PhilipCl Ik zou zeggen kijk eens bij laadpastop10.nl want er zijn genoeg laadpassen zonder abbo, Maingau MewMotion enz......
Wat Maingau betreft lees ik bij de minpunten "De pas werkt niet op de reguliere Nederlandse netwerken zoals E-laad, NewMotion, Engie, EV-Box, EVNet of Nuon. | Maximaal gebruik 300 kWh / maand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
V3 is sneller dan Ionity als je een Tesla hebt. Die 350kW is leuk maar geen enkele auto kan dat nog aan. Winst maken zal echt nog wel even duren. In de vakanties is het druk in het buitenland. Daarbuiten staan de palen er verlaten bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
Stef87 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:59:
[...]

@PeterZ(on)

Maar in het buitenland betaal je 0.39€ of 0.35€ per kWh, dan is het verschil met Ionity (worst case want: kale duurste Ionity prijs, je hebt geen abbo, en geen voordeelpasje) Al niet zo groot meer.

Alleen zijn de superchargers bij lange na niet zo snel als Ionity (enkele v3 superchargers na, die in buurt komen)
De DC laders zijn maar zo snel als wat de auto toelaat. Een Tesla Model 3 laad ook maar een beperkte tijd aan wat geclaimed wordt om dan snel te dalen, op dat vlak zijn de e-Tron en de Taycan de betere. Laadcurve model 3 LR en SR https://support.fastned.n...den-met-een-Tesla-Model-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stef87 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:59:
[...]

@PeterZ(on)

De Tesla prijzen zijn aangepast aan de stroomprijzen in het desbetreffende land en verschillen dus, bij Ionity is dat iig dus niet zo. En zelfs in duur Duitsland met hoge stroomprijzen voor thuis is er veel weerstand tegen de woekerprijzen van Ionity zoals ze het daar noemen.

@PhilipCl Elke pas heeft voor- en nadelen en welke de beste is is afhankelijk van je voorkeur en gebruik en moet je zelf bepalen, ik heb alleen een paar voorbeelden genoemd zonder maandelijkse kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
Inspired schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 23:06:
V3 is sneller dan Ionity als je een Tesla hebt. Die 350kW is leuk maar geen enkele auto kan dat nog aan. Winst maken zal echt nog wel even duren. In de vakanties is het druk in het buitenland. Daarbuiten staan de palen er verlaten bij.
En dan nog maar heel even ... ik meen gelezen te hebben dat een Model 3 tot 250 kW aan kan, na het bekijken van een paar reviews blijkt dit dan toch maar gedurende een behoorlijke korte periode waar te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• driel24
Stef87 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:48:
[...]

Als je het hele jaar door 0.79€ per kWh betaald, geef ik je gelijk, dat is het hele punt.

Wat vind je wel acceptabel dan? 0.49€ per kWh? Het werkelijke verschil is in de praktijk natuurlijk kleiner, vergelijk die 0.79€ per kWh dan met de prijs die je wel normaal vind bij de snellader, blijft er een toeslag van 0.20€ per kWh over bij Ionity over die het “te duur” maakt..?

Met je diesel auto heb je geen keuze en betaal
je dan ook het hele jaar de volle pond..

Meer dan omdenken is het toch niet dan met de EV. Zal wel aan mij liggen dan, ik vind het bijzonder dat mensen daarom bewust gaan omrijden etc. :P
Ik zeg niet dat ik ga omrijden...
Ik vind het niet ok, dat een diesel goedkoper is dan een EV. Ook niet als het paar keer per jaar is. Mijn mening is dat we moeten stoppen met fossiele brandstof. Dan helpt het niet dat diesel bijna de helft goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarbij vergeet men dat winst maken voor Tesla geen factor is nu. (Elon zei dat letterlijk in de laatste shareholders call)

De missie van Tesla is het versnellen van renewable energie en sustainable transport.

VAG (Ionity) wil nog steeds winst maken, en op hun ICE zit de meeste marge, dus daarom heeft Ionity het zo duur gemaakt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
driel24 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 23:17:
[...]

Ik zeg niet dat ik ga omrijden...
Ik vind het niet ok, dat een diesel goedkoper is dan een EV. Ook niet als het paar keer per jaar is. Mijn mening is dat we moeten stoppen met fossiele brandstof. Dan helpt het niet dat diesel bijna de helft goedkoper is.
Tja... Wij willen dan hetzelfde alleen ik vind het prima om dit te bekostigen om EV’s te stimuleren.
Het loopt nu ook niet storm bij Ionity, hoe had jij het anders willen pakken dan? Ik ben wel benieuwd..

Die grote laadpleinen met 350kW laders zijn gewoon erg duur. Het kan pas goedkoper worden per kWh zodra er veel EV’s zijn.

Het is alleen aan de dure kant als je geen speciaal pasje wilt gebruiken en/of niet een abonnement af zou sluiten... Beide zijn dus al prima oplossingen om niet die maximale -worst case- prijs te betalen.

Ik vind het dus oprecht bijzonder dat mensen dit zo duur vinden en/of een probleem. :>

** Edit **

Fastned heeft dit probleem ook gehad, waren er ook een hoop die het allemaal maar te duur vonden. Ik kwam er toen vaak en had daarom een Fastned abbo voor 9.95€ per maand, dan was een kWh maar 0.35€ probleem opgelost, toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Stef87 op 03-08-2020 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
PhilipCl schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 23:08:
[...]

De DC laders zijn maar zo snel als wat de auto toelaat. Een Tesla Model 3 laad ook maar een beperkte tijd aan wat geclaimed wordt om dan snel te dalen, op dat vlak zijn de e-Tron en de Taycan de betere. Laadcurve model 3 LR en SR https://support.fastned.n...den-met-een-Tesla-Model-3
De SR+ Model 3 kan met 176kW maximaal laden en de LR Model 3 met 250kW

Echter als je de geladen kWh combineert met efficiëntie dan is Tesla nog steeds het snelst met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
PhilipCl schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 23:00:
[...]

Wat Maingau betreft lees ik bij de minpunten "De pas werkt niet op de reguliere Nederlandse netwerken zoals E-laad, NewMotion, Engie, EV-Box, EVNet of Nuon. | Maximaal gebruik 300 kWh / maand."
Maingau pasje is bij mij vnl voor snelladers en laadpalen in het buitenland.

Ik denk trouwens dat de meeste mensen geen abbonnement hebben bij hun laadpas. (als men een eigen laadpaal thuis heeft)

Pagina: 1 ... 122 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic