Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:03
assje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:06:
[...]

Bij de Ioniq is de GOM gebaseerd op (recent) historisch verbruik, hier zitten dus nogal wat variabelen in en lijkt me moeilijk conclusies trekken (snelheid(drukte), temperatuur, wind).

Mijn Ioniq heb ik gekocht met bijna 2 jaar oud en 52kkm, nu 82kkm en exact 3 jaar oud. Via EV-spy nog altijd 100% SOH. Tot 100% SOC laden doe ik nagenoeg nooit dus kan ik moeilijk conclusies aan verbinden. Ik zou binnenkort wel eens aan een snellader willen testen welke laadsnelheid er nog gehaald wordt.
Ik zag een maandje geleden nog bij mijn Ioniq 64kW naar binnen gaan, niet op gelet of dat max was, en is ook drie jaar oud met 70k op de teller. Jammer dat EV-notify niet laat zien wat de verhouding AC/DC laden is zoals in LeafSpy.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-10 09:58
Heerlijk, dat laden met 22kW met de Zoe. Parkeergarage gepakt vanmiddag en van 25 naar 100% vol in een middagje shoppen!

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:34
Mooi! Goed om te horen dat het bevalt,l.

Maar voor de goede orde, in een middag shoppen ben je met 11kW net zo vol ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

RichieB schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:30:
[...]

Het is een nadeel van de lease, dat de degradatie en waardeverlies voor iedereen hetzelfde is ingeprijsd, ook als jij zuinig bent op je auto en dus een hogere restwaarde hebt.
Eens, bij een EV vindt ik het gebruik van de accu voor een tweedehandskoper toch wel een soort van struikelblok. Lithium accu's hebben nu eenmaal wat liefde nodig en wij weten dat niet ieder BMS hufter proof is.

Als je net die EV overneemt die altijd iedere nacht en in het weekend 100% geladen geparkeerd stond of iedere dag fastned heeft gezien dan wordt je daar niet heel gelukkig van. Goed vooronderzoek is wat mij betreft essentieel. Als ik hoor wat voor advies dealers nog steeds geven "nee mevrouwtje, u kunt rustig tot 100% laden dat is allemaal keurig voor elkaar tegenwoordig 8)7 " dan weet ik wel wat er gaat gebeuren als Henk en Ingrid gaan stekkeren |:(

Voor ons is het een reden om de Tesla en de Citigo-E zoveel mogelijk te vertroetelen, wellicht dat we deze na de leasetermijn over kunnen nemen en anders hebben de volgende eigenaren er nog veel plezier van.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 27-07-2020 21:36 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Kwam net https://www.ad.nl/auto/te...lt-bereik-tegen~a53e3e39/ nog tegen.

Wat mij tegen valt is dat de Zoe dus geen ACC blijkt te hebben. Als je daar eenmaal aan gewend bent heb je ineens geen hekel aan files meer, althans die is minder groot geworden... ;)

De opmerking over het bereik zullen we maar even laten voor wat het is.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

daemonix schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:36:

Wat mij tegen valt is dat de Zoe dus geen ACC blijkt te hebben. Als je daar eenmaal aan gewend bent heb je ineens geen hekel aan files meer, althans die is minder groot geworden... ;)

Het vuilnis van het AD :r ... dat mensen die troep nog lezen.
/RANT

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 27-07-2020 21:40 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
revolution-nl schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:38:
[...]

Het vuilnis van het AD :r ... dat mensen die troep nog lezen.
/RANT
Heb je ook nog iets inhoudelijks toe te voegen over het ontbreken van een veiligheidsvoorziening en ACC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

daemonix schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:39:
[...]

Heb je ook nog iets inhoudelijks toe te voegen over het ontbreken van een veiligheidsvoorziening en ACC?
Je punt is valide maar de berichtgeving van het AD omtrent EV's (en andere onderwerpen) is op zijn minst dubieus, suggestief en sturend te noemen

ACC is een must. De Citigo-E heeft lane-assist maar GEEN ACC, die combi vind ik erg tricky, zeker als je AP gewent bent.

Ik snap ook niet zo goed waarom je wel lane-assist aanbiedt met emergency braking maar geen ACC :S

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 27-07-2020 21:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

revolution-nl schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:43:
[...]

Ik snap ook niet zo goed waarom je wel lane-assist aanbiedt met emergency braking maar geen ACC :S
Dat is toch ook een soort van ACC? >:) :+

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-10 21:33
Is het niet zo dat lane assist een extra ster oplevert bij de veiligheidstest, terwijl ACC alleen maar een "extra" functie is?

Ze willen wellicht nog wat functie over houden om andere wagens luxer te laten lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:38
Standeman schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:51:
Zelf begin ik de degradatie wel te merken bij mijn Ioniq. Ik sta regelmatig aan de snellader aangezien Standevriendin zo'n beetje aan de andere kant van het land woont (plus het is een leasewagen, waardoor ik er wat minder zuinig er op ben). De GOM zegt nu max 225km terwijl vorig jaar toch echt 235km als maximaal bereik had. Dat met 45k kilometers op de tellen na 2 jaar.
Mijn Ioniq heeft in 3,5 jaar 140000 km gereden, staat regelmatig aan de HPC (vooral toen Ionity nog gratis was) en heeft ritten naar Praag, München (2x), Oostenrijk (2x) en Italië achter de rug (dus veel snel geladen). En nog steeds geen teken van degradatie. Dat betekent dat de degradatie nog in de 10% buffer aan de bovenkant valt. Dat je met 45k kilometers al meer dan 10% degradatie hebt lijkt me heel sterk.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-10 18:53

Hachy

Laadpas Nerd

Oeps.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ed-Uz2PXgAEEjZS?format=png&name=large

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-10 22:20
Toch hè, dit is best een goed plaatje om ICE fans te laten zien en te vragen hoe zoiets eruit ziet als het een benzine pomp betreft. Ja ik weet dat die ook onder de grond zitten en veiligheidsstukken ertussen hebben zitten, maar toch, dit lijkt mee stuk veiliger. De hele electrificatie lijkt me toch de hele samenleving veiliger te maken.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist

Het AD is gewoon de Telegraaf met een andere huisstijl ... natuurlijk zijn die net zo aartsconservatief.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
DigitalExorcist schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 07:52:
[...]

Het AD is gewoon de Telegraaf met een andere huisstijl ... natuurlijk zijn die net zo aartsconservatief.
Lees het stuk eerst eens voordat je je mening over de vorm spuit. De recensie is nog niet zo slecht en behoorlijk to the point. Eerst de inhoud, dan de vorm heb ik altijd geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:37

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Semyon schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 06:00:
[...]

Toch hè, dit is best een goed plaatje om ICE fans te laten zien en te vragen hoe zoiets eruit ziet als het een benzine pomp betreft. Ja ik weet dat die ook onder de grond zitten en veiligheidsstukken ertussen hebben zitten, maar toch, dit lijkt mee stuk veiliger. De hele electrificatie lijkt me toch de hele samenleving veiliger te maken.
Sorry, maar hier ben ik het echt niet met je eens. Als er dan een keer een elektrische auto in brand vliegt tijdens het opladen in een parkeergarage dan heb je een veel groter probleem en meer schade dan dat een compleet tankstation zou afbranden.

En ook met thuisladen kan het zijn dat er iets niet lekker zit in je meterkast waardoor je brand in huis kan krijgen (langdurig hoog verbruik).

Als je het mij vraagt verplaatst het gevaar zich alleen. Brandstof of Stroom het blijft een hoop energie bij elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:38:
[...]

Sorry, maar hier ben ik het echt niet met je eens. Als er dan een keer een elektrische auto in brand vliegt tijdens het opladen in een parkeergarage dan heb je een veel groter probleem en meer schade dan dat een compleet tankstation zou afbranden.

En ook met thuisladen kan het zijn dat er iets niet lekker zit in je meterkast waardoor je brand in huis kan krijgen (langdurig hoog verbruik).

Als je het mij vraagt verplaatst het gevaar zich alleen. Brandstof of Stroom het blijft een hoop energie bij elkaar.
En wat als je gas in de meterkast lekt? Wat als je gasfornuis niet goed is? Wat als je CV niet goed is en CO spuit? Langdurig gebruik van gas is nog veel gevaarlijker, hogere energie inhoud.
Ga a.u.b. uit van professioneel aangelegde installaties.

En je stelling dat je een veel groter probleem hebt als een EV in een parkeergarage in brand vliegt dan als er een compleet benzine station afbrandt is niet houdbaar. Wat als er een benzine auto in een parkeergarage in brand vliegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-10 14:54
daemonix schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:57:
[...]

En je stelling dat je een veel groter probleem hebt als een EV in een parkeergarage in brand vliegt dan als er een compleet benzine station afbrandt is niet houdbaar. Wat als er een benzine auto in een parkeergarage in brand vliegt?
O jee. Deze autoweekdiscussie willen we hier toch niet écht gaan voeren hè?

Kunnen we gewoon kort over zijn: ev’s zijn lastiger te blussen en een ice gaat over het algemeen sneller in de hens maar daar hoor je nooit wat over.
Maar als een ev dan in de hens gaat in een parkeergarage is er wel grote kans dat de brandweer een probleem heeft.

Next!

[ Voor 8% gewijzigd door Prullenbak84 op 28-07-2020 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:22:
[...]

O jee. Deze autoweekdiscussie willen we hier toch niet écht gaan voeren hè?

Kunnen we gewoon kort over zijn: ev’s zijn lastiger te blussen en een ice gaat over het algemeen sneller in de hens maar daar hoor je nooit wat over.

Next!
Daar kunnen we nog korter over zijn: in een parkeergarage maakt het niet uit wat er in brand staat, een brandweer wagen kan er niet in, en je moet hopen dat er een sprinkler installatie hangt. Als dat niet zo is, en er staan veel auto's in, dan is er geen houden meer aan, of dat nu een EV of een ICE is. Dat is de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
daemonix schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:18:
[...]

Lees het stuk eerst eens voordat je je mening over de vorm spuit. De recensie is nog niet zo slecht en behoorlijk to the point. Eerst de inhoud, dan de vorm heb ik altijd geleerd.
Ik héb het artikel gelezen. Los van dat beide kranten (AD én Telegraaf) hoogstens als kattenbakvulling kunnen fungeren is de kwestie rondom range natuurlijk onzinnig. Ze vergelijken het met een ICE en dat is al conservatief genoeg. En inderdaad de Zoe heeft geen adaptive cruise control. Dat is het enige geldige punt wat ze maken..
"Het batterijenpakket is nu 52 kWh groot; daarmee komt hij 395 km ver op één acculading. In theorie dan, want tijdens deze test kwam hij vaak niet veel verder dan 250 km."
En wat is dan "deze test"? Hoe rijdt je? 130 met windkracht 8 tegenwind?
De geteste Zoe heeft de sterkste motor, maar die maakt hem nog niet tot sportauto.
Wie heeft ooit gesuggereerd dat het een sportauto zou zijn dan?
Een andere tegenvaller is het geluid van de elektrische aandrijving: andere elektrische auto’s zijn stiller.
Misschien dat deze persoon met alle ramen open rijdt op de snelweg, maar verder is ie minstens net zo stil als elke andere EV, tot het niveau dat je 'm écht niet aan hoort komen. Wel is het zo dat de Zoe een 'pedestrian horn' heeft, een kunstmatig motorgeluid waardoor je de auto aan hoort komen. Dat kun je uitzetten maar staat standaard geactiveerd.
De laadkabel vindt een plek onder de vloer van de bagageruimte: heel handig.
Als je de dubbele vloer als optie hebt wel ja, bij de Intense die m'n vrouw en ik nu hebben is dat niet zo, juist 1 van de eigenaardigheden.

[ Voor 47% gewijzigd door DigitalExorcist op 28-07-2020 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist
trippelb schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:26:
Mooi! Goed om te horen dat het bevalt,l.

Maar voor de goede orde, in een middag shoppen ben je met 11kW net zo vol ;)
Ligt eraan hoe lang je middag is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
DigitalExorcist schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:46:
[...]

Ik héb het artikel gelezen. Los van dat beide kranten (AD én Telegraaf) hoogstens als kattenbakvulling kunnen fungeren is de kwestie rondom range natuurlijk onzinnig. Ze vergelijken het met een ICE en dat is al conservatief genoeg. En inderdaad de Zoe heeft geen adaptive cruise control. Dat is het enige geldige punt wat ze maken..

[...]

En wat is dan "deze test"? Hoe rijdt je? 130 met windkracht 8 tegenwind?
200 Wh/km gemiddeld is wel aan de hoge kant, inderdaad. En zelfs dan nog: als je zo bizar rijdt, dan is 250km range nog steeds best netjes :P
[...]

Wie heeft ooit gesuggereerd dat het een sportauto zou zijn dan?
haha ja wat een journalistiek he.
[...]

Misschien dat deze persoon met alle ramen open rijdt op de snelweg, maar verder is ie minstens net zo stil als elke andere EV, tot het niveau dat je 'm écht niet aan hoort komen. Wel is het zo dat de Zoe een 'pedestrian horn' heeft, een kunstmatig motorgeluid waardoor je de auto aan hoort komen. Dat kun je uitzetten maar staat standaard geactiveerd.
Er zit natuurlijk wel degelijk verschil in geluidsdemping en bandengeruis tussen EV's. Ik merkte bijvoorbeeld echt wel verschil tussen een Ampera-e en een Corsa-e. Dus dat er EV's zijn die stiller zijn dan een Zoe, dat neem ik gewoon aan.

Maar hoe zijn Lage bijtelling en Geen wegenbelasting pluspunten voor de Zoe? Dat geldt voor iedere EV.

En als klap op de vuurpijl

"De automaathendel is fraai vormgegeven, maar in de bediening wel even wennen. De P-stand ontbreekt."

Wat een flutartikel :D Een Zoe is ook mijn keus niet, maar vooral door smaak en het naar mijn smaak te langzame snelladen. Een 6,8 geven is wel echt een lachertje. Als cijfers geven aan auto's al enigszins nuttig zou zijn is dit bizar laag. Het is gewoon een hele goede auto.

[ Voor 14% gewijzigd door Prullenbak84 op 28-07-2020 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
DigitalExorcist schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:55:
[...]

Ligt eraan hoe lang je middag is ;)
van 25-100% is zeg pak m beet 35kWh erbij. Dat is ook bij 11kW dus met 3 uurtjes shoppen gefixt.

En anders ben je niet 100% vol, wat dan nog?...als je maar weer naar huis kan, toch? Je bent er blijkbaar op 35kWh naartoe gereden, dus hoef je maar 20kWh bij te laden om huis weer te halen.

Het spijt me, maar ik ben nog altijd niet overtuigd van het nut/noodzaak van sneller "traag"laden.

[ Voor 11% gewijzigd door Prullenbak84 op 28-07-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-10 13:31
Achja, die Niek Schenk bij het AD zit gewoon vast in oude gedachtes. Ik denk dat een hoop auto journalisten nou maar eens zelf een EV moeten gaan beleven voor langere tijd in plaats van alleen maar testritjes etc te doen. Je merkt ook wel dat ze bij Autoweek en zelfs bij de ANWB een stuk redelijker zijn geworden tegenover EV's en het geen afzeik-fest meer is (voornamelijk qua bereik).

Die Niek lijkt een beetje afkeer te hebben tegen kleinere EV's en simpelweg praktijk ervaring te missen. Met vergelijkingen van een B-segment EV met een C-segment ICE gaat het al mank natuurlijk (de corsa-e review), en op de 1 of andere manier begrijpt hij niet dat mensen die een B segment auto kopen/leasen niet perse elke dag/weekend het hele land door rijden.

Ook vervolgens stellen dat 1.000 euro extra betalen voor een 3-fase boordlader het "natuurlijk" waard is slaat nergens op aangezien dit simpelweg van je situatie af hangt. Die corsa-e is pas bij normaal gebruik na 1,5 week leeg bij ons straks, dus die kan prima op 1 fase laden...

Hij heeft hier en daar best valide punten maar je merkt simpelweg dat hij nog niet langdurig met een EV heeft geleefd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Strykeforce schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:10:
Achja, die Niek Schenk bij het AD zit gewoon vast in oude gedachtes. Ik denk dat een hoop auto journalisten nou maar eens zelf een EV moeten gaan beleven voor langere tijd in plaats van alleen maar testritjes etc te doen. Je merkt ook wel dat ze bij Autoweek en zelfs bij de ANWB een stuk redelijker zijn geworden tegenover EV's en het geen afzeik-fest meer is (voornamelijk qua bereik).

Die Niek lijkt een beetje afkeer te hebben tegen kleinere EV's en simpelweg praktijk ervaring te missen. Met vergelijkingen van een B-segment EV met een C-segment ICE gaat het al mank natuurlijk (de corsa-e review), en op de 1 of andere manier begrijpt hij niet dat mensen die een B segment auto kopen/leasen niet perse elke dag/weekend het hele land door rijden.

Ook vervolgens stellen dat 1.000 euro extra betalen voor een 3-fase boordlader het "natuurlijk" waard is slaat nergens op aangezien dit simpelweg van je situatie af hangt. Die corsa-e is pas bij normaal gebruik na 1,5 week leeg bij ons straks, dus die kan prima op 1 fase laden...

Hij heeft hier en daar best valide punten maar je merkt simpelweg dat hij nog niet langdurig met een EV heeft geleefd.
Hahaha ik had die test van de Corsa nog niet gelezen...maar

"Elektrisch rijden brengt natuurlijk ook altijd het gemak van een automatische versnellingsbak met zich mee."

Deze man heeft écht geen idee waar ie t over heeft...

en dan deze passage:

"Als je een keer in de problemen komt met de reikwijdte, zijn de batterijen dankzij de 3-fase-lader sneller opgeladen. Bij een gewoon 11 kW-laadpunt kun je de batterijen dan in ongeveer 4,5 uur opladen en bij een snellader zitten de batterijen binnen een half uur voor 80 procent vol."

Waarom ineens dat snelladen letterlijk in dezelfde zin noemen? Of hij snapt het zelf niet, of hij zaait hier onnodig verwarring.

Plus, hij kan echt niet rijden ofzo...ook hier weer:
"Eenmaal opgeladen komt hij in theorie (wltp-norm) 337 kilometer ver, maar tijdens deze test was het gemiddeld niet meer dan 270 kilometer"
Op de foto's te zien was het aanzienlijk beter weer als tijdens zijn Zoe-test, maar dat heeft hem dan maar 20 km opgeleverd. Ook hier trouwens weer: 270km is een prima bereik vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Prullenbak84 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:22:
[...]

"Elektrisch rijden brengt natuurlijk ook altijd het gemak van een automatische versnellingsbak met zich mee."

Deze man heeft écht geen idee waar ie t over heeft...
Misschien mis ik iets maar waarom heeft hij geen idee? Toch niet dat er geen versnellingsbak in zit, maar een EV heeft wel het gemak er van zoals hij schrijft.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

D'r is een gigantisch verschil tussen versnellingen en geen versnellingen.

Een automaat heeft nog steeds versnellingen waartussen geschakeld wordt. EVs hebben de elektromotor daadwerkelijk zonder koppeling of verwisselbare overbrengingen aan de aandrijfas hangen. Dat is echt een heel groot verschil, en om dat onder hetzelfde kopje te scharen is bizar. Het lijkt bijna alsof de beste man de specsheet heeft doorgelezen, daarop staat meestal 'Automaat' onder overbrenging, en dat voor waar heeft aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:47:
[...]

Misschien mis ik iets maar waarom heeft hij geen idee? Toch niet dat er geen versnellingsbak in zit, maar een EV heeft wel het gemak er van zoals hij schrijft.
Letterlijk gezien zou je dat zo op kunnen vatten. Maar ook niet. Want letterlijk heb je het gemak van géén versnellingsbak, wat nog beter is dan een automaat. Dus als je dat pluspunt wilde benoemen, had ie dat moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Dat er technisch een groot verschil is mag duidelijk zijn maar dat zal hij vast ook wel weten, ik kom dat punt wel vaker tegen. Het stuk is ook niet bedoeld voor alleen EV rijders maar ook niet EV-rijders en dan vind ik zo'n uitspraak helemaal niet zo verkeerd om uit te leggen hoe een EV rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:59:
Dat er technisch een groot verschil is mag duidelijk zijn maar dat zal hij vast ook wel weten, ik kom dat punt wel vaker tegen. Het stuk is ook niet bedoeld voor alleen EV rijders maar ook niet EV-rijders en dan vind ik zo'n uitspraak helemaal niet zo verkeerd om uit te leggen hoe een EV rijdt.
Dat het ook voor niet-ev-rijders is, maakt het nog kwalijker dat ie verwarrende en foute informatie geeft. Het is niet dat ie binnen een bepaald aantal woorden moet blijven toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Prullenbak84 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:00:
[...]

Dat het ook voor niet-ev-rijders is, maakt het nog kwalijker dat ie verwarrende en foute informatie geeft. Het is niet dat ie binnen een bepaald aantal woorden moet blijven toch?
Ik zie het probleem niet zo, hij had het over het gemak en dat is aardig vergelijkbaar, niet meer schakelen en niet meer (ont)koppelen. Kwalijker vind ik bijvoorbeeld het onjuist gebruik van kWh en kW en andere onzin hoewel dat toch ook steeds minder voorkomt. Ze beginnen het te leren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:33
PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:06:
[...]

Ik zie het probleem niet zo, hij had het over het gemak en dat is aardig vergelijkbaar, niet meer schakelen en niet meer (ont)koppelen. Kwalijker vind ik bijvoorbeeld het onjuist gebruik van kWh en kW en andere onzin hoewel dat toch ook steeds minder voorkomt. Ze beginnen het te leren.
Ik ben ook van dit kamp. Voor veel mensen betekent automaat gewoon: niet hoeven schakelen. Overschat niet het aantal mensen dat zich inhoudelijk interesseert in de techniek. In ons huishouden van vier is dat er maar eentje bijvoorbeeld. De drie dames vinden het gewoon belangrijk dat.... ze niet hoeven schakelen.

Het is ook wat flauw om het AD en de Telegraaf zo op de korrel te nemen. Zij schrijven voor een breed publiek en niet alleen voor hoger opgeleide rasTweakers. Tien procent van Nederland begrijpt taal op het zogenoemde B1-niveau. Dat is letterlijk kinderlijk eenvoudige tekst. Ook die mensen hebben het recht om geïnformeerd te worden over EV. De rasTweakers die tot op het laatste koperwikkeltje toe alles willen weten die kunnen terecht op podia die zich specifiek op hen richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
mux schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:50:
D'r is een gigantisch verschil tussen versnellingen en geen versnellingen.

Een automaat heeft nog steeds versnellingen waartussen geschakeld wordt. EVs hebben de elektromotor daadwerkelijk zonder koppeling of verwisselbare overbrengingen aan de aandrijfas hangen. Dat is echt een heel groot verschil, en om dat onder hetzelfde kopje te scharen is bizar. Het lijkt bijna alsof de beste man de specsheet heeft doorgelezen, daarop staat meestal 'Automaat' onder overbrenging, en dat voor waar heeft aangenomen.
Je vergeet de Porsche Taycan die wel een automatisch wisselbare versnellingsbak heeft. ;)

Jij beschrijft het verder correct, maar ik zie ook reacties waarbij blijkbaar wordt gedacht dat de elektro motor rechtstreeks aan de wielen hangt. Dat is over het algemeen niet het geval, er zit wel een versnellingsbak tussen, maar die hoeft niet te wisselen. Overigens betreft het meestal een vertragingsoverbrenging. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
daemonix schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:53:
[...]

Je vergeet de Porsche Taycan die wel een automatisch wisselbare versnellingsbak heeft. ;)
Als we dan toch precies willen zijn dan klopt ook niet, want dat gaat niet automatisch, je moet dat wel eerst instellen voordat die daar gebruik van gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:58:
[...]

Als we dan toch precies willen zijn dan klopt ook niet, want dat gaat niet automatisch, je moet dat wel eerst instellen voordat die daar gebruik van gaat maken.
Nee hoor. Dat doet hij automatisch richting topsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strykeforce
joepie de p schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:36:
[...]

Ik ben ook van dit kamp. Voor veel mensen betekent automaat gewoon: niet hoeven schakelen. Overschat niet het aantal mensen dat zich inhoudelijk interesseert in de techniek. In ons huishouden van vier is dat er maar eentje bijvoorbeeld. De drie dames vinden het gewoon belangrijk dat.... ze niet hoeven schakelen.

Het is ook wat flauw om het AD en de Telegraaf zo op de korrel te nemen. Zij schrijven voor een breed publiek en niet alleen voor hoger opgeleide rasTweakers. Tien procent van Nederland begrijpt taal op het zogenoemde B1-niveau. Dat is letterlijk kinderlijk eenvoudige tekst. Ook die mensen hebben het recht om geïnformeerd te worden over EV. De rasTweakers die tot op het laatste koperwikkeltje toe alles willen weten die kunnen terecht op podia die zich specifiek op hen richten.
Een paar alternatieven:
- Geen versnellingen
- 1 versnelling
- Naadloos/traploos optrekken

Het gaat niet om tot het uiterste te gaan en alles perfect uit te kammen met precies de juiste termen, als je de gehele review pakt dan worden er van allerhande uitspraken gedaan die niet kloppen met de realiteit of wat het nou echt betekend waar meer de onkunde van de reviewer van naar voren komt dan het daadwerkelijk goed beoordelen van een EV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
[...]

Zo niet mee eens. Hij noemt zichzelf auto-journalist, dus dan moet je gewoon kloppende informatie geven en een beetje aan journalistiek doen. Hij doet aan de lopende band onjuiste uitspraken of suggesties.

Ik heb geen commentaar over hoe simpel zijn taalgebruik is. Ik vind dat helemaal prima. Ik denk dat de gemiddelde intelligentie van zijn doelgroep niet hoger of lager is dan dat van autoweek en daar geven ze (tegenwoordig) gewoon correcte en niet zo anti-ev informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
daemonix schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:59:
[...]

Nee hoor. Dat doet hij automatisch richting topsnelheid.
Toch niet, ab 20min, YouTube: Porsche Taycan Turbo S - Der beste Elektrosportwagen der Welt? alleen in de sportmode doet ie dat en in de normale mode alleen de 2e versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Prullenbak84 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:27:
[...]

Zo niet mee eens. Hij noemt zichzelf auto-journalist, dus dan moet je gewoon kloppende informatie geven en een beetje aan journalistiek doen. Hij doet aan de lopende band onjuiste uitspraken of suggesties.
Tja ik heb de review van de Zoe en de commentaren daarop hierboven nog eens gelezen. De commentaren hierboven zijn echt uit zijn verband getrokken citaten. Vele daarvan hadden ook geschreven kunnen zijn over een ICE en dan zou niemand daar naar kraaien. Wat is er nu echt onjuist?

Voor mij is de review gewoon de beleving is van een autorijder zoals er miljoenen zijn in Nederland. Die ik op verjaardagen ook tegenkom en die mij vragen: "hoe ver kom je met een lading". Als ik dan breed ga zitten vertellen over temperaturen, windinvloeden, fietsendragers, wel/geen airco en snelheden dan haakt echt iedereen af. Overigens lees je dat ook niet in een ICE review. Daar wordt ook de theoretische actieradius en het praktijkverbruik in een adem genoemd. Onzinnige details over deurgrepen o.i.d. lees je overal.

Als je er zo aan ergert en er niets nieuws instaat dan mijd je die reviews toch gewoon? Beter voor de gezondheid. Proost! :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
joepie de p schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:18:
[...]

Als je er zo aan ergert en er niets nieuws instaat dan mijd je die reviews toch gewoon? Beter voor de gezondheid. Proost! :9B
Precies mijn idee, ik kijk er niet eens naar en erger mij er ook niet aan. Zelfs hier lees ik regelmatig dingen die niet juist zijn terwijl je zou verwachten dat men hier beter op de hoogte is. En dan nog is dat niet zo, je kunt niet alles weten en er valt altijd wat te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:10
Ik ben ook van dit kamp. Voor veel mensen betekent automaat gewoon: niet hoeven schakelen. Overschat niet het aantal mensen dat zich inhoudelijk interesseert in de techniek.
De hele term "automaat" is toch al een definitiedingetje. Het leeuwendeel van huidige "automaten" zoals bijvoorbeeld DSG/TCT zijn ook geen "echte" automaten (met koppelomvormer) maar eigenlijk gerobotiseerde versnellingsbakken (is ook nauwelijks iemand zich van bewust). Dan zijn er nog wat varianten en wordt het al snel lastig om eenduidig te zijn.

Eens dus dat het zo vreemd niet is om "automaat" te zien als synoniem voor "niet hoeven schakelen" in algemeen taalgebruik.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
joepie de p schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:18:
[...]

Tja ik heb de review van de Zoe en de commentaren daarop hierboven nog eens gelezen. De commentaren hierboven zijn echt uit zijn verband getrokken citaten. Vele daarvan hadden ook geschreven kunnen zijn over een ICE en dan zou niemand daar naar kraaien. Wat is er nu echt onjuist?
Een paar fouten en ergernissen hebben we toch aangekaart? Hoef ze niet te herhalen. Het zijn niet eens zozeer fouten, maar het is op zijn minst verwarrend en lijkt suggestief.
Voor mij is de review gewoon de beleving is van een autorijder zoals er miljoenen zijn in Nederland. Die ik op verjaardagen ook tegenkom en die mij vragen: "hoe ver kom je met een lading". Als ik dan breed ga zitten vertellen over temperaturen, windinvloeden, fietsendragers, wel/geen airco en snelheden dan haakt echt iedereen af.
Nee maar je zegt dan toch “de fabriek zegt x, maar ik haal meestal y, In de winter wat minder in de zomer wat meer. Klaar. En jij bent geen journalist, hij wel. Als je dan zegt “in deze test” is het wel netjes als je zegt hoe je test dan. Anders heb je gewoon een review van niks.
Overigens lees je dat ook niet in een ICE review. Daar wordt ook de theoretische actieradius en het praktijkverbruik in een adem genoemd. Onzinnige details over deurgrepen o.i.d. lees je overal.
En een slechte review over Iedere andere auto is ook een slechte review. Maar daar gaat het hier toch niet over?
Als er een gesprek gaande is over een review dan lees ik dat even, toch? En dan zie je dat er dus in de media die de meeste mensen lezen nog zo ongekend slecht over EV’s geschreven wordt, dan merk je toch dat er nog een lange weg te gaan is. Het “dan lees je toch lekker niet”-argument gaat dan ook niet op. Want er zijn andere mensen die het wel lezen.

(Daarnaast gaat dit “argument” sowieso niet op. Want als je dat doortrekt is altijd alles maar OK. Maar dat is en discussie voor een andere keer. )

[ Voor 6% gewijzigd door Prullenbak84 op 28-07-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Prullenbak84 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:58:
[...]

Een paar fouten en ergernissen hebben we toch aangekaart? Hoef ze niet te herhalen. Het zijn niet eens zozeer fouten, maar het is op zijn minst verwarrend en lijkt suggestief.
Je maakt je punt en ontkracht die gelijk in totaal 3 zinnen....

Fouten heb ik niet echt gelezen, suggestie wel, bijvoorbeeld:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Prullenbak84 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:27:
[...]

Ik heb geen commentaar over hoe simpel zijn taalgebruik is. Ik vind dat helemaal prima. Ik denk dat de gemiddelde intelligentie van zijn doelgroep niet hoger of lager is dan dat van autoweek en daar geven ze (tegenwoordig) gewoon correcte en niet zo anti-ev informatie.
Ach, vlak de ANWB (Frank Buma) ook niet uit. Heel pessimistisch over EV's en haalt dingen in zijn reviews aan die helemaal niet van belang zijn.

Zo struinde ik het internet af voor reviews van de Skoda Citigo-E, ANWB had er eentje en weet met veel sensatie te beginnen, maar Frank Buma grossiert in niet ter zake doende informatie waar je helemaal niets aan hebt. Hij begon over de fantastische private lease aanbieding die er eind vorig jaar was. Maar zegt hij meteen: als je dit filmpje kijkt heb je er niets meer aan want de aanbieding is al ten einde.

Ja, zeg het dan ook niet, beetje mensen blij maken met een dode mus.

In een andere review met dezelfde auto verliest de citigo omdat hij niet leverbaar is. Natuurlijk niet geheel onbelangrijk maar om dan meteen de auto als verliezer uit te roepen, gaat mij te ver, zeker gezien de opponent in de video, de elektrische Smart-Four-Four EQ, waar ik echt niet dood in aangetroffen wil worden en ook nog duurder is en veel slechtere actieradius.

[ Voor 4% gewijzigd door Slasher op 28-07-2020 15:48 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
joepie de p schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:26:
[...]

Je maakt je punt en ontkracht die gelijk in totaal 3 zinnen....

Fouten heb ik niet echt gelezen, suggestie wel, bijvoorbeeld:

[...]
Joh. Dan lees je toch lekker niet? Beter voor je gezondheid ook. oOo

Geheid op een stokje:

De man praat over onrealistische actieradius en schrijft daarmee iedere EV zo'n beetje af. Hij zegt gekke dingen als "de P stand ontbreekt". Ja, of de auto heeft die gewoon niet nodig. Etc etc. En er zijn hier meer voorbeelden gegeven en ook nog veel meer voorbeelden te vinden in zijn reviews. Al met al geeft hij EV's dus standaard een slechte score en doet dat vanwege foutieve of niet ter zake doende dingen. En hij doet dit voor één van de grootste media-uitgaves van ons land.

[ Voor 43% gewijzigd door Prullenbak84 op 28-07-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Prullenbak84 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:46:
[...]

Joh. Dan lees je toch lekker niet? Beter voor je gezondheid ook. oOo
Touché! _O-

Ja, ik vind dat hij een beoordeling mag doen die een EV in het nadeel zet. Wel gemotiveerd natuurlijk, en als actieradius er eentje is dan noemt hij dat erbij en dan kan iedereen een eigen oordeel trekken. Een busje, een Jeep of een muscle car kunnen ook een lagere score krijgen omdat die windgevoelig is, een beroerde wegligging heeft of als de boodschappen er niet in passen. Dat is nu eenmaal inherent aan een beoordeling door een persoon. Anders bestaat het risico dat je alleen maar goede score's krijgt omdat alle (zodanig ervaren) minder prettige dingen worden weggelaten. Dat is ook verre van objectief.

Ik ben zelf overigens meer fan van vergelijkende tests, waarbij er een paar vergelijkbare auto's naast elkaar worden gezet en dus ook met elkaar vergeleken. Maar die zijn schaars.

[ Voor 66% gewijzigd door joepie de p op 28-07-2020 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:38
Strykeforce schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:25:
[...]
Een paar alternatieven:
- Geen versnellingen
- 1 versnelling
- Naadloos/traploos optrekken
Wat dacht je van "Variomatic"? Of heb je die tijd niet meegemaakt? :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-10 12:01

Als ik met een q210 en upgrade (ZE 40) batterij al 300+ km kon rijden moet dat met de nieuwe helemaal mogelijk zijn :-)

(Dus 95-100km/h warm weer)

Stiekem mis ik die Zoe nog wel..!

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
revolution-nl schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:43:
[...]

Je punt is valide maar de berichtgeving van het AD omtrent EV's (en andere onderwerpen) is op zijn minst dubieus, suggestief en sturend te noemen

ACC is een must. De Citigo-E heeft lane-assist maar GEEN ACC, die combi vind ik erg tricky, zeker als je AP gewent bent.

Lane assist werkt goed tegen slingerende telefoon gebruikers >:)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:02
DigitalExorcist schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:46:
[...]

Ik denk dat ze in het artikel juist op het kunstmatige motorgeluid doelen. :o

Nog steeds erg blij met m'n 2016 Zoë R240. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Arnout op 28-07-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Arnout schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:12:
[...]

Dat denk ik dus ook maar als je dat irritant vindt zetje ‘t toch gewoon uit... en je kan kiezen uit 3 verschillende geluiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-10 21:21

De Chinezen komen op stoom... Eerste Chinese EV die er imho oprecht goed uit ziet.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-10 16:09
Tom Paris schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 00:37:
De Chinezen komen op stoomstroom...
FTFY :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist
[YouTube: Xpeng P7 Performance acceleration and noise test]

De Chinezen komen op stoom... Eerste Chinese EV die er imho oprecht goed uit ziet.
Goeie genade wat een enórme neus!

(En dan bedoel ik niet van Björn :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10 19:55

Goed nieuws, maar toch teveel een chinese Tesla kloon. Dat moeten ze toch beter kunnen namaken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-10 13:22

Blonde Tux

<advertisement>

Arnout schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:12:
[...]

Same here met m'n R90.
Vandaag een Q2 met 2.0 TFSI mee, niet een van de minste, maar het voelt gewoon traag.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:17

greatgonzo

schit-te-rend!

https://www.ad.nl/auto/tw...ektrisch-rijden~a1dc190d/

Lekker tendentieus weer.. De gemiddelde ev rijder zit veel meer op de weg dan Jan Modaal.. Logisch dat ze meer schade rijden...

Durf te wedden dat er in verhouding ook meer diesel rijders ongelukken krijgen dan benzine rijders :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-10 16:15
greatgonzo schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:06:

Lekker tendentieus weer.. De gemiddelde ev rijder zit veel meer op de weg dan Jan Modaal.. Logisch dat ze meer schade rijden...

Durf te wedden dat er in verhouding ook meer diesel rijders ongelukken krijgen dan benzine rijders :Z
Volgens t onderzoek is t Overigens in verhouding meer dan brandstofauto's, dus ook diesel.

Ik vind t wel een interessant onderzoek. Ook als je nagaat dat de meeste elektrische auto's vaak in de basis modellen al vaak slimme systemen hebben. Zou dat schijnveiligheid creëren?

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:17

greatgonzo

schit-te-rend!

Melantrix schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:15:
[...]

Volgens t onderzoek is t Overigens in verhouding meer dan brandstofauto's, dus ook diesel.

Ik vind t wel een interessant onderzoek. Ook als je nagaat dat de meeste elektrische auto's vaak in de basis modellen al vaak slimme systemen hebben. Zou dat schijnveiligheid creëren?
ja ok.. maar in dezelfde groep?
Is het: van alle EV rijders krijgt 10% een ongeluk t.o.v. 3% van alle ICE rijders?

Of is het: van de EV rijders die >50K rijden krijgt 10% een ongeluk t.o.v de veelrijders van ICE??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Staat er toch ook gewoon in, dat een reden kan zijn dat er meer KM gereden worden en dat ze vaak als taxi gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist

Ach, het AD... lekker laten gaan, zeker bij een “onderzoek” van een verzekeraar waar nog nooit iemand van gehoord heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p

Het onderzoek en de berichtgeving zijn niet tendentieus. Er wordt causaliteit verondersteld maar dit is niet goed onderzocht. Het AD concludeert niets maar bericht alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:44

Schademeldingen....in hoeverre tellen daar ook de vandalistische uitingen in mee?
Het inmiddels bekende "tesla -keyying" fenomeen geeft een soort haat tegen EV weer. Misschien dat er in NL ook daardoor wel vernielingen/schade veroorzaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slasher schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:46:
[...]

Ach, vlak de ANWB (Frank Buma) ook niet uit. Heel pessimistisch over EV's en haalt dingen in zijn reviews aan die helemaal niet van belang zijn.

Zo struinde ik het internet af voor reviews van de Skoda Citigo-E, ANWB had er eentje en weet met veel sensatie te beginnen, maar Frank Buma grossiert in niet ter zake doende informatie waar je helemaal niets aan hebt. Hij begon over de fantastische private lease aanbieding die er eind vorig jaar was. Maar zegt hij meteen: als je dit filmpje kijkt heb je er niets meer aan want de aanbieding is al ten einde.

Ja, zeg het dan ook niet, beetje mensen blij maken met een dode mus.

In een andere review met dezelfde auto verliest de citigo omdat hij niet leverbaar is. Natuurlijk niet geheel onbelangrijk maar om dan meteen de auto als verliezer uit te roepen, gaat mij te ver, zeker gezien de opponent in de video, de elektrische Smart-Four-Four EQ, waar ik echt niet dood in aangetroffen wil worden en ook nog duurder is en veel slechtere actieradius.
Ik vind het filmpje van de ANWB nog wel meevallen. Zeker voor mensen die niet echt op zoek zijn naar een EV maar gewoon naar een auto. De info van de private lease had hij inderdaad achterwege mogen laten maar het is ook een manier om vanuit de pers kritiek te geven op de prijsstelling van het voertuig.
pmiddeld schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:42:
[...]

Wat dacht je van "Variomatic"? Of heb je die tijd niet meegemaakt? :+
Ah, de goede oude DAF CVTs. In de jaren 70 nog gebouwd in Sint Truiden. De vestiging die toen is opgezet bestaat vandaag nog altijd en noemt Punch Powertrain (heb er zelf enkele maanden gewerkt als externe). Datzelfde PPT gaat in de toekomst elektrische aandrijflijnen bouwen voor PSA.

Ik vind het een interessante ontwikkeling, maar schijnbaar is Xpeng van plan om de wagen in Europa uit te brengen met CHAdeMO. En dat lijkt mij net de doodsteek voor deze wagen. Nu zelfs Nissan in Europa gaat overstappen op CCS zou dat echt een verkeerde keuze zijn imho.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Blokker_1999 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:52:
[...]

Ik vind het een interessante ontwikkeling, maar schijnbaar is Xpeng van plan om de wagen in Europa uit te brengen met CHAdeMO. En dat lijkt mij net de doodsteek voor deze wagen. Nu zelfs Nissan in Europa gaat overstappen op CCS zou dat echt een verkeerde keuze zijn imho.
Ik denk dat TeslaBjorn wel zal aanraden om dat niet te doen en ze uit te rusten met CCS, heeft hij ook al gezegd over de G3 die hij een paar maanden geleden heeft getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-10 21:21
Blokker_1999 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:52:
Oh interessant, waaruit blijkt dat? De DC-connector in deze auto is een Chinese variatie op CHAdeMO, omdat er nog geen Europees model is. Zou idd de doodsteek van deze auto zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Tom Paris op 30-07-2020 11:36 ]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-10 13:06
Tom Paris schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:33:
[...]

Oh interessant, waaruit blijkt dat? De DC-connector in deze auto is een Chinese variatie op CHAdeMO, omdat er nog geen Europees model is.
hadden ze zelf op een gegeven moment ooit gezegd. dead on arrival eigenlijk dus.

in de tussentijd de goedkoopste elektrische auto in nederland?:

https://www.autoweek.nl/a...t-twingo-electric-bekend/

21k, 17k met subsidie (als er nog over is lol)

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:51
Coasterfreak schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:36:
[...]

hadden ze zelf op een gegeven moment ooit gezegd. dead on arrival eigenlijk dus.

in de tussentijd de goedkoopste elektrische auto in nederland?:

https://www.autoweek.nl/a...t-twingo-electric-bekend/

21k, 17k met subsidie (als er nog over is lol)
Over DOA gesproken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPqA5Nn9uXa5ECcN0TFsl75s2sM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Lo70zeubZdRGeeLuTlwgKah.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door MarcelGo op 30-07-2020 13:28 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:50
Hangt af van het profiel van jouw ritten. Hoeft helemaal niet DOA te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
marvel27 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:51:
Hangt af van het profiel van jouw ritten. Hoeft helemaal niet DOA te zijn.
Je koopt geen auto die 1300 euro goedkoper is en vervolgens 65km bereik mist, dat is echt geld weggooien. Denk alleen maar aan de restwaarde, accu degradatie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Toch heeft Renault bakken meer ervaring met EV's dan VAG en moeten we nog maar zien hoe al die auto's zich houden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-10 13:06
MarcelGo schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:56:
[...]

Je koopt geen auto die 1300 euro goedkoper is en vervolgens 65km bereik mist, dat is echt geld weggooien. Denk alleen maar aan de restwaarde, accu degradatie etc.
de boordlader is wel handig moet ik toegeven. sta je 1.5 uur ofzo aan een paal ipv 4 uur tot ie vol is.

het is ook een stadsauto, geen tesla "concurrent" zoals de xpeng doet vermoeden.

accu degradatie is amper een punt bij renault. drivetrain is meer een zorg dan je accu lol

EN de vw drieling heeft een levertijd van een jaar, hier een paar maanden wss net zoals de zoe. is maar net wat je wilt.

[ Voor 18% gewijzigd door Coasterfreak op 30-07-2020 12:03 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
MarcelGo schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:56:
[...]

In ieder geval krijg je de auto wel nog voor 2022 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
daemonix schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:59:
Toch heeft Renault bakken meer ervaring met EV's dan VAG en moeten we nog maar zien hoe al die auto's zich houden...
Dat is maar net hoe je ernaar kijkt https://www.volkswagen.nl...te-elektrische-volkswagen daarnaast bestaan de e-up en e-golf ook al een poosje

Als je sec naar de hoeveelheid verkochte auto's kijkt, eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
MarcelGo schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:09:
[...]

Dat is maar net hoe je ernaar kijkt https://www.volkswagen.nl...te-elektrische-volkswagen daarnaast bestaan de e-up en e-golf ook al een poosje

Als je sec naar de hoeveelheid verkochte auto's kijkt, eens.
Dan zou ik iets verder kijken dan alleen Nederland, liefst wereldwijd. De Zoe is in Frankrijk een enorme hit, altijd geweest. Daarnaast wordt veel kennis gedeeld met Nissan, Leaf is ook een enorme hit wereldwijd.

De Nederlandse verkoopcijfers zeggen helemaal niets. ;) Dan VAG echt nog maar een kleintje en een beginnende verkoper. ;)

https://media.renault.nl/...che-voertuigen-in-europa/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Ik heb zelf bijna 3 jaar Zoe gereden en mijn vorige overbuurman ook, ik zal je besparen hoe extreem veel narigheid hij heeft gehad, maar ik was er ook wel klaar mee na die 3 jaar.

Begrijp me niet verkeerd, een erg leuke auto om te rijden, maar als je na 5 laadpalen nog niet kunt laden ben je het wel redelijk zat.

De link in het vorige bericht geeft vooral aan dat ook vw al langer dan de meeste mensen denken ervaring heeft opgedaan met elektrisch rijden. Deze zijn uit 1981.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bNVYdGsMUvfFLay_CMFVTvoVBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcycLGl6T1U4VThiUilD1AsW.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed ik hou er weer over op want vag kan toch niets goed doen op het forum :)

[ Voor 26% gewijzigd door MarcelGo op 30-07-2020 13:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Strykeforce
MarcelGo schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:22:
Ik heb zelf bijna 3 jaar Zoe gereden en mijn vorige overbuurman ook, ik zal je besparen hoe extreem veel narigheid hij heeft gehad, maar ik was er ook wel klaar mee na die 3 jaar.

Begrijp me niet verkeerd, een erg leuke auto om te rijden, maar als je na 5 laadpalen nog niet kunt laden ben je het wel redelijk zat.

De link in het vorige bericht geeft vooral aan dat ook vw al langer dan de meeste mensen denken ervaring heeft opgedaan met elektrisch rijden. Deze zijn uit 1981.

[Afbeelding]

Maar goed ik hou er weer over op want vag kan toch niets goed doen op het forum :)
Nou als ze al in 1981 al begonnen zijn dan zouden ze dus nu dus qua EV's marktlei.... oh wacht.

Het is niet alsof VAG niks goed kan doen, ze praten alleen een hoop en beloven van alles links en rechts maar ze hebben nog steeds niet geleverd. Ze zijn simpelweg op een punt aangekomen dat ze eens moeten laten zien dat ze het echt kunnen (en willen) in plaats van alle grootspraak. Ze hebben alle tijd gehad om er iets van te maken maar zijn simpelweg laat, waar ook de vooruitzichten nog niet echt positief te noemen zijn.

Overigens is vergaarde kennis uit 1981 niet echt relevant meer te noemen bijna 40 jaar later :). Voor een groot concern als VAG met alle grootspraak is hun positie qua EV's bedroevend te noemen, dat kan je goed praten met historie en Nederlandse verkoop cijfers maar dan moet je ook niet meteen wegrennen als je argumenten ontkracht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Strykeforce schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:45:
[...]

Overigens is vergaarde kennis uit 1981 niet echt relevant meer te noemen bijna 40 jaar later :)
Ben ik toch voor niets naar school geweest.

Inmiddels heeft het vag concern wel meer elektrische modellen dan welk ander groot merk dan ook, ja de aantallen zijn bij lange na niet voldoende en daar is een terecht verwijt maar de rest schaar ik toch echt onder vag-bashen hoor. En ik loop er niet voor weg maar inhoudelijk gaat het alleen maar over de grote mond van vag en echt niet over de inhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
MarcelGo schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:51:
[...]

Inmiddels heeft het vag concern wel meer elektrische modellen dan welk ander groot merk dan ook, ja de aantallen zijn bij lange na niet voldoende en daar is een terecht verwijt maar de rest schaar ik toch echt onder vag-bashen hoor. En ik loop er niet voor weg maar inhoudelijk gaat het alleen maar over de grote mond van vag en echt niet over de inhoud
En hoeveel daarvan zijn echt op de markt en NU te koop en te leveren? En nee, ik wil niet bashen, maar wel de marketing aan de kaak stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strykeforce
[...]

Jij noemt het bashen wij noemen het eerst zien dan geloven, je kunt het toch wel begrijpen dat er in dit topic niet echt veel VAG enthousiastelingen zijn te vinden aangezien men belooft maar niet levert.

Je komt hier zelf aan met een auto DOA te noemen (AKA bashen) op basis van de specs en vervolgens claimen dat VAG meer ervaring heeft, EV's verkoopt etc en vind het gek dat we daar wat tegengas over geven? Dan moet je hier niet zijn en in het VAG topic met gelijkgestemden praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
[...]

Meer elektrische modellen? Wut? Eén Audi, één Porsche en één theoretische ID.3 is niet "meer dan anderen" hoor..

Tot nu toe (heb de Zoe nu een week) heb ik 1x niet kunnen laden omdat de laadpaal zélf defect bleek te zijn. Geen ramp, er waren verderop in 't dorp waar ik moest zijn nog anderen die het wel deden.

[ Voor 13% gewijzigd door DigitalExorcist op 30-07-2020 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
DigitalExorcist schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:29:
[...]

Meer elektrische modellen? Wut? Eén Audi, één Porsche en één theoretische ID.3 is niet "meer dan anderen" hoor..

Tot nu toe (heb de Zoe nu een week) heb ik 1x niet kunnen laden omdat de laadpaal zélf defect bleek te zijn. Geen ramp, er waren verderop in 't dorp waar ik moest zijn nog anderen die het wel deden.
e-Up
e-Golf
Audi A3 etron
etron
etron sportcoupe
Taycan
Skoda citygo e
Seat mii

dit bedoel ik nou...

en ik hoop oprecht dat je heel erg veel plezier gaat hebben met je Zoe en dat je maar niet zoals ik terug naar de garage gesleept moet worden vanwege een laadprobleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

@MarcelGo je vergeet de Seat Mii en Skoda Citigo-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Strykeforce schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:15:
[...]

Je komt hier zelf aan met een auto DOA te noemen (AKA bashen) op basis van de specs en vervolgens claimen dat VAG meer ervaring heeft, EV's verkoopt etc en vind het gek dat we daar wat tegengas over geven? Dan moet je hier niet zijn en in het VAG topic met gelijkgestemden praten.
dat DOA sloeg op een post erboven waarbij een chinese auto met Chamedo DOA wordt genoemd in een adem met een renault met 130 km bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
MarcelGo schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:37:
[...]

e-Up
e-Golf
Audi A3 etron
etron
etron sportcoupe
Taycan
Skoda citygo e
Seat mii

dit bedoel ik nou...

en ik hoop oprecht dat je heel erg veel plezier gaat hebben met je Zoe en dat je maar niet zoals ik terug naar de garage gesleept moet worden vanwege een laadprobleem
Nou vooruit, een Up, een Golf, een E-Tron (de verschillende naamgevingen boeien niet, het is 1 model), de Porsche, de Skoda en een Seat. Alle merken onder VAG hebben slechts 1 model met uitzondering van VW die keuze heeft uit maar liefst twéé modellen.......

Als ik kijk naar Renault hebben ze:

- Twizzy
- Twingo
- Zoe
- Fluence
- Kangoo
- Master

Dat zijn al 6 modellen van één merk. Dus sowieso heeft VAG bij lange na niet 'meer modellen' maar heeft elk mérk onder VAG er hoogstens 2.

VAG loopt hópeloos achteraan ... die dachten serieus nog tot voor kort dat waterstof je-van-het was. Het is om te gieren als het niet om te janken zou zijn....

[ Voor 8% gewijzigd door DigitalExorcist op 30-07-2020 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-10 15:52
@MarcelGo Audi A3 etron is dat geen hybride? :) maar ik snap welk punt je probeert te vertellen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:38
joepie de p schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:59:
[...]

Het onderzoek en de berichtgeving zijn niet tendentieus. Er wordt causaliteit verondersteld maar dit is niet goed onderzocht. Het AD concludeert niets maar bericht alleen.
Het is gewoon simpelweg niet onderzocht.

Een verzekeraar concludeert dat EV rijders gemiddeld vaker schade claimen dan de gemiddelde bestuurder van een brandstofauto.

Diverse niet onbelangrijke factoren zullen daarin een rol spelen:
- EV's worden relatief veel zakelijk gereden, de meeste zakelijke rijders maken bovengemiddeld veel kilometers -> meer kans op schades per tijdseenheid, maar zegt dus niets over het risico per gereden kilometer.

- EV's zijn over het algemeen nog vrij nieuw. Deze auto's zullen daardoor gemiddeld vaker all-risk verzekerd zijn. Wanneer je met je 10 jaar oude WA(+) verzekerde (benzine-)auto bij het parkeren een paaltje kust, dan valt er niets te claimen, en komt die schade dus niet terecht in de database van de verzekeraar. Met een 2 jaar oude auto zal men veel sneller ervoor kiezen om de een parkeerschade te laten herstellen, al dan niet met een beroep op de verzekeringsmaatschappij.

- Mijn vermoeden is dat EV's bovengemiddeld vaak nog eigendom zijn van een lease-maatschappij. Deze maatschappijen verlangen dat melding gemaakt wordt van elke schade. Wanneer je met een privé auto bij het parkeren bovengenoemd paaltje raakt, kun je omwille van behouden van no-claim korting de kras laten voor wat het is. De leaserijder moet het melden (en evt. eigen risico afrekenen).

De conclusie en titel dat bij elektrisch rijden twee keer zo vaak schade ontstaat, is dan ook véél te kort door de bocht.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
gerre1 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:58:
@MarcelGo Audi A3 etron is dat geen hybride? :) maar ik snap welk punt je probeert te vertellen
neehoor??? is volledig elektrisch met dezelfde aandrijflijn en accu als de e-Golf??? dacht ik tenminste

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelGo op 30-07-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
DigitalExorcist schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:56:
[...]

Nou vooruit, een Up, een Golf, een E-Tron (de verschillende naamgevingen boeien niet, het is 1 model), de Porsche, de Skoda en een Seat. Alle merken onder VAG hebben slechts 1 model met uitzondering van VW die keuze heeft uit maar liefst twéé modellen.......

- Twizzy
- Twingo
- Zoe
- Fluence
- Kangoo
- Master

Dat zijn al 6 modellen van één merk. Dus sowieso heeft VAG bij lange na niet 'meer modellen' maar heeft elk mérk onder VAG er hoogstens 2.

VAG loopt hópeloos achteraan ... die dachten serieus nog tot voor kort dat waterstof je-van-het was. Het is om te gieren als het niet om te janken zou zijn....
als je auto's gaat noemen die niet meer leverbaar zijn en modellen die nog niet leverbaar zijn kan ik mijn lijstje ook nog wat langer maken, MAAR JE HEBT GELIJK HOOR!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
MarcelGo schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:00:
[...]

neehoor is volledig elektrisch met dezelfde aandrijflijn en accu als de e-Golf
De A3 e-Tron is een hybrid plugin, net als de VW Golf GTE. Geen BEV dus.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
MarcelGo schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:01:
[...]

als je auto's gaat noemen die niet meer leverbaar zijn en modellen die nog niet leverbaar zijn kan ik mijn lijstje ook nog wat langer maken, maar je hebt gelijk hoor!!
Leuk geprobeerd:

https://www.autoscout24.nl/auto/audi/audi-a3/audi-a3-e-tron/
De A3 is de eerste plug-in hybride van de familie, voorgesteld in 2012.
Niks elektrisch. Als jij auto's gaat noemen die uberhaupt niet BEV zijn houdt het helemáál op :) die Fluence is gewoon te koop, de rest ook trouwens. Hoewel je de classificatie 'auto' bij de Twizzy mag betwijfelen.

[ Voor 17% gewijzigd door DigitalExorcist op 30-07-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

[...]

- Twizzy
- Twingo
- Zoe
- Fluence
- Kangoo
- Master

Nou ja een Twizzy kan je amper een auto noemen natuurlijk :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zullen we niet ruzieën of een merk wel of niet achteraan loopt? Over 10 jaar weet men niks meer van deze transitie fase die we nu door gaan, zo boeiend is het niet. Een fabrikant die 1 of 2 jaartjes achter loopt komt er ook nog wel.

Wees blij dat ze er zijn! :)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Slasher schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:06:
[...]

Nou ja een Twizzy kan je amper een auto noemen natuurlijk :P
Ja daarom voegde ik dat er ook aan toe .. "de classificatie 'auto' mag je bij de Twizzy in twijfel trekken" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
_eLMo_ schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:06:
Zullen we niet ruzieën of een merk wel of niet achteraan loopt? Over 10 jaar weet men niks meer van deze transitie fase die we nu door gaan, zo boeiend is het niet. Een fabrikant die 1 of 2 jaartjes achter loopt komt er ook nog wel.

Wees blij dat ze er zijn! :)
Oh zeker! Je moet érgens een beginnetje maken als autobouwer tegenwoordig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

_eLMo_ schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:06:
Een fabrikant die 1 of 2 jaartjes achter loopt komt er ook nog wel.
Misschien wel, misschien niet. Dat weten we niet. Er zit een enorm verschil tussen de diverse merken qua EV innovatie. Best kans dat we denken van een fabrikant, "och, dat jaartje of twee halen ze wel in", en dan blijkt het een begin van een neerwaartse spiraal te zijn.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
MarcelGo schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:22:

[Afbeelding]

Zo kunnen ervaringen flink verschillen. Wij hebben ook (bijna 4 jaar) in een Zoe gereden.

Zeker wat problemen gehad maar -altijd- netjes opgelost door Renault, zelfs upgraden van batterij was ook een fantastische mogelijkheid.. Klinkt alsof jij de “slim laden” update niet had gekregen bij de Renault.

Op een bepaald moment werden reguliere laadpalen ineens anders aangestuurd, waardoor laden vaakt mislukte in de Renault (je had bij 3 fase laden minimaal 3x13Ampere nodig om te starten, welke de laadpalen standaard niet meer gaven na een load balancing aanpassing, niet zozeer schuld van Renault)

Bij onze Tesla (waar ik overigens verder erg blij mee ben) heb ik al 8-9 service bezoeken er op zitten en moet ik voor elk probleem meerdere keren terugkomen, de policy lijkt dan ook om je eerst altijd zoveel weg te sturen met de mededeling “Within Tesla Specs” ook als gezond verstand al genoeg zou moeten zijn dat water in je achterlicht (apk afkeur), afgebladderd kunstleder of -7kWh vanaf dat je de nieuwe auto hebt overduidelijk garantie -zou moeten- zijn..

**edit**

Voorlopig is onze beperkte ervaring bij Skoda ook wel prima. Als je een probleem hebt weten ze niet direct het antwoord maar zorgen wel dat ze die later kunnen geven.

Na contact opnemen en wat mailen/bellen hebben ze bij Skoda bijvoorbeeld op afstand het preconditioneren (zonder aangesloten stekker) geactiveerd.

De Skoda App werkt ook best goed... Je merkt dat alles bij Skoda was nieuw is maar ze zetten alles wel met respect door!

Als ik bij Tesla moet langskomen proberen ze je altijd zoveel mogelijk oplossingen te ontzeggen en weg te sturen en alles gaat heel moeizaam.. Bij onze Renault dealer werd ik niet ontvangen als een ongewilde “kostenpost” die zijn garantie wilt gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Stef87 op 30-07-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:11
Over Zoe's gesproken. Die van ons laat de ventilator na het laden soms nog een (langere tijd?) draaien, ik dacht altijd dat het was om de accu nog even te koelen oid. Alleen zag ik net dat hij nog gewoon 1.6kW trekt uit de laadpaal als de ventilator staat te loeien.

Ik weet niet precies hoe lang hij blijft draaien, gebeurt onregelmatig en ben er dus niet altijd bij.

Is dit normaal gedrag of moet ik (weer...) de garage bellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
kepler schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:52:
Over Zoe's gesproken. Die van ons laat de ventilator na het laden soms nog een (langere tijd?) draaien, ik dacht altijd dat het was om de accu nog even te koelen oid. Alleen zag ik net dat hij nog gewoon 1.6kW trekt uit de laadpaal als de ventilator staat te loeien.

Ik weet niet precies hoe lang hij blijft draaien, gebeurt onregelmatig en ben er dus niet altijd bij.

Is dit normaal gedrag of moet ik (weer...) de garage bellen?
Doe hij bij warm weer. Nog flink de batterij blijven koelen (met de Lucht/lucht warmtepomp), dat is dus iig goed voor de batterij gezondheid.

Bij milder weer: op eco mode zetten springt die ventilator minder snel aan als in normal mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-10 21:10
[...]

- Twizzy
- Twingo
- Zoe
- Fluence
- Kangoo
- Master

Even zien wat heel de VAG groep van elektrische modellen heeft:

E-up
Citigo iV
Mii Electric
E-Golf
(ID3)
E-Tron
(Taycan)
e-Crafter
e-Transporter (wel ja ABT)
eTGM
eTGE
Lion's City E
Citywide BEV

Ik tel er al 5 onder de VW naam en nog een hoop andere. Zo mager als jij het voorstelt is het nu ook niet he. ;)

En over de komende jaren wordt dat alleen meer met de introductie van meerdere MEB modellen over de merken.

En FC zijn wel nog relevant, VAG maakt immers veel meer dan enkel auto's. In het heavy-duty segment is FCEV zo wat naast BEV aan het ontwikkelen. Een BEV bus om je naar een ski oord te brengen is gewoon niet mogelijk met batterijen, 150kWh/100km aan verbruik laad je niet makkelijk bij of je moet 5 vloeistofgekoelde CCS stekkers naast elkaar hebben en een 2MW lader. 8)7 Of je moet twee dagen aan het reizen spenderen. Misschien dat die technologie nog in een kleine niche fractie komt van de passagiers wagens, taxi's bv.
Pagina: 1 ... 121 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic