Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-10 14:54
assje schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:14:
[...]

Het hele probleem zit het in de term "remmen" en "rempedaal", het rempedaal doet niet anders dan de regeneratiestand activeren. Laten we het gewoon het "regeneratiepedaal" noemen, dat is wellicht praktischer.

Die hele frictierem is bij een gemiddelde EV niet relevant, er rijden inmiddels EV's rond met >200kkm op de klok en hun eerste set remblokken.
Dat begrijp ik. Maar je gebruikt de echte rem(blokjes) nóg minder vaak als de auto -indien nodig- sneller/harder regenereert (dus hogere regeneratiestand), lijkt me.

Je moet nou eenmaal zo af en toe vertragen. Daar ontkom je toch niet aan.

En hoe minder je daarbij je echte rem gebruikt, hoe beter. Daar zijn we t dan in ieder geval wel over eens. En dat uitrollen dan altijd nog een stapje beter is dan regenereren, dat heb ik dan vandaag geleerd 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:49
Prullenbak84 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:23:
Dat begrijp ik. Maar je gebruikt de echte rem(blokjes) nóg minder vaak als de auto -indien nodig- sneller/harder regenereert (dus hogere regeneratiestand), lijkt me.
Nu reageer ik toch weer :P

Nogmaals, die regeneratiestand hoeft niets te maken hebben met de mate van regeneratie, het enige verschil is dat het vanzelf gaat. Zonder automatisch regeneratie kan je ook prima besluiten net zo hard (of harder) te regenereren dan de maximale automatische regeneratie.

Het draait dus om vooruitkijken en correct anticiperen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Prullenbak84 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:23:
[...]

Mijn Ioniq heb ik op regeneratiestand nul staan en rolt dus uit met nul kW verbruik en nul kW regeneratie. Maar als ik de rem gebruik zie ik op het energiescherm dat ik bijvoorbeeld 30kW regenereer, dit is dus onafhankelijk van de ingestelde regeneratiestand. Althans zo is dat bij mijn Ioniq. De laatste meters tot stilstand staat alles weer op nul omdat de frictierem dan inkomt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Kijk maar eens beter in de menu's. Stand 0 betekent nog altijd dat er rond de 2 kW geregenereerd wordt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
daemonix schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:38:
Kijk maar eens beter in de menu's. Stand 0 betekent nog altijd dat er rond de 2 kW geregenereerd wordt.
Waar zie jij dat dan? Ik heb dat in het energiescherm nog nooit gezien.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:58:
[...]

Waar zie jij dat dan? Ik heb dat in het energiescherm nog nooit gezien.
In het energiescherm...

Ik rij trouwens meestal in de Kona, met hetzelfde, niet als vertragen te detecteren effect. Vrijloop van een Ioniq of Kona EV is volstrekt niet te vergelijken met de vrijloop van een ICE. De laatste remt veel meer af, zelfs met ingetrapte koppeling.

[ Voor 36% gewijzigd door daemonix op 22-07-2020 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Nog nooit gezien, staat bij gas los gewoon op nul. Maar ik zal er eens op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
assje schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:28:
[...]

Nu reageer ik toch weer :P
Ach joh, wat maakt het uit, is toch gewoon interessant voor iedereen ;)
Nogmaals, die regeneratiestand hoeft niets te maken hebben met de mate van regeneratie, het enige verschil is dat het vanzelf gaat. Zonder automatisch regeneratie kan je ook prima besluiten net zo hard (of harder) te regenereren dan de maximale automatische regeneratie.

Het draait dus om vooruitkijken en correct anticiperen.
Ok ja...dat eerste verhaal vind ik toch nog moeilijk te begrijpen. Ik blijf denken: als ik bij een bocht of verkeerslicht ofzo aankom, en die auto vertraagt alvast wat zodra ik mijn voet van het gas haal, en dan zodra ik met mijn voet bij het "remregenereerpedaal" ben, en ik trap die in, en doordat ik al wat vertraagd ben, kom ik minder snel op het punt dat alleen regenereren niet genoeg is en er dus daadwerkelijk geremd moet worden...hoe minder dat voorkomt, hoe beter.

En die auto's worden niet voor niks allemaal uitgerust met die extra standen enzo, lijkt me. En in iedere review zeggen ze "dus dat rijdt dan net wat zuiniger"...zou dat dan allemaal gelogen zijn?

Maar ik ga het in de praktijk allemaal meemaken en vergelijken en dit was in ieder geval op zijn minst interessant en leerzaam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
daemonix schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:38:
Zowel energiescherm als Soul EV Spy laten bij mij (Ioniq 28kWh) gewoon 0kw zien (ik ga dit straks op weg naar huis direct nog eens valideren). Ik heb hier ook al van meerdere Niro/Kona gebruikers dezelfde claim gezien.

Ik zou dit dus graag nog eens bevestigd/bewezen zien :P
Prullenbak84 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:02:
zou dat dan allemaal gelogen zijn?
In de E-golf zit zelfs een menu dat heel trots een score geeft hoeveel je geregenereerd hebt. Ik zou niet zeggen dat het leugens zijn, eerder half begrip.

Die extra standen zijn er verder vooral voor comfort/rijbeleving, dat is uiteindelijk veel belangrijker. De wereld bestaat niet alleen maar uit gekke Tweakers die er op kicken optimale efficientie na te streven.

[ Voor 41% gewijzigd door assje op 22-07-2020 15:07 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-10 07:51
[verwijderd]

[ Voor 100% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Prullenbak84 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:02:

[...]

En die auto's worden niet voor niks allemaal uitgerust met die extra standen enzo, lijkt me. En in iedere review zeggen ze "dus dat rijdt dan net wat zuiniger"...zou dat dan allemaal gelogen zijn?
Gelogen is wat sterk maar de waarheid is het niet. Men snapt het gewoon niet. Zet gewoon de regeneratie uit in het menu of met de flippers en doe alles met de normale rem. Je kunt dan uitrollen als het kan en remmen als het moet. En echt, je kunt behoorlijk hard remmen (regenereren dus) voordat de frictierem inkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:10:
[...]

Gelogen is wat sterk maar de waarheid is het niet. Men snapt het gewoon niet. Zet gewoon de regeneratie uit in het menu of met de flippers en doe alles met de normale rem. Je kunt dan uitrollen als het kan en remmen als het moet. En echt, je kunt behoorlijk hard remmen (regenereren dus) voordat de frictierem inkomt.
Het hangt van de auto af zoals al eerder is gesteld. Tesla gebruikt bij het rempedaal altijd de frictierem, dus daar gaat je verhaal helemaal niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
daemonix schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:14:
[...]

Het hangt van de auto af zoals al eerder is gesteld. Tesla gebruikt bij het rempedaal altijd de frictierem, dus daar gaat je verhaal helemaal niet op.
Sorry dat ik vandaag na 3x herhalen ben gestopt met het benoemen van deze uitzondering :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
daemonix schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:14:
[...]

Daar heb je een punt, was ik ff vergeten. Maar dat zal toch wel de enige zijn hoop ik.

Edit, de keren dat ik dat las ging het niet over Tesla maar andere merken.

[ Voor 9% gewijzigd door PeterZ(on) op 22-07-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Mar.tin schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:17:
[...]

De 40 en 62kWh Leafs gebruiken in E-Pedal mode ook altijd de frictieremmen als je je rempedaal aanraakt >:)
Ok, maar waarom zou je in de E-pedal mode de frictierem gebruiken. Zo heeft ook de MG heeft de rare eigenschap dat het de frictierem bij de AAC gebruikt. Maar het belangrijkste is dat je snapt hoe het werkt bij jouw auto en niet klakkeloos aanneemt wat anderen zeggen, zelfs niet van de experts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
assje schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:03:
[...]

Die extra standen zijn er verder vooral voor comfort/rijbeleving, dat is uiteindelijk veel belangrijker. De wereld bestaat niet alleen maar uit gekke Tweakers die er op kicken optimale efficientie na te streven.
hahaha ja dat zou ook misschien weleens kunnen zijn: dat ik nog teveel denk in de trant "hoe is ie het efficientst als ik verder gewoon blijf doen wat ik gewend ben danwel wat normaal voelt", en dat dat ook een beetje is hoe ze die auto's bouwen, verkopen en reviewen. Maar ik ga het allemaal zelf ervaren. Mijn auto heeft straks twee standen, en ook nog 3 motorstanden...En het zal mij niks verbazen als alles straks 99% van de tijd in "normaal" staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 102% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Mar.tin schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:30:
[...]

Om harder te vertragen dan het loslaten van het acceleratiepedaal tot gevolg heeft O+

In Tesla's is er niets in te stellen aan de regen, dus is loslaten pedaal altijd maximaal haalbare. Is wat minder consistent dan Nissan met zijn E-pedal (die bij een volle accu gewoon keurig meeremt tot een vaste vertraging van x M/s²) immers bij een volle accu is er minder regen.

Ik vind de E-Pedal van Nissan een ondergewaardeerde feature. Het is altijd hetzelfde, heel consistent, heel soepel. En dus makkelijk "gewoon" te maken. Iedereen in mijn omgeving met een ICE had het na max 5 à 10 km onder de knie om soepel af te remmen.
Het is dus compleet niet afhankelijk van temperatuur, accustatus, enzovoort. Voor de gewone mensch die "gewoon" rijdt een perfecte functie imho. O+
Dus eigenlijk alleen bij een paniekstop of als je het niet goed hebt ingeschat.

Ik dacht dat Tesla een update had gehad om de regen in te stellen in drie standen staat mij bij.

Ik heb bij de introductie bij de importeur gereden in de nieuwe Leaf met E-pedal en je kunt er snel aan wennen maar ik prefereer toch het standje nul regen in mijn Ioniq. Maar het is maar net wat je wil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Nog steeds aan het hypermilen dus. :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Mar.tin schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:43:
Maar in de regel is het zo prachtig doseerbaar (vind ik).
Ik krijg ook altijd een klein endorfine-boostje als het allemaal precies uitkomt zoals verwacht. Of als ik een situatie correct inschat voordat hij gebeurd is (iemand die iets dichter naar de lijn kruipt voordat hij in een niet bestaand gat duikt bijvoorbeeld). Dan klinkt het net alsof dit allemaal super vermoeiend is maar het gaat juist vanzelf, ik vind het dus super vermoeiend/irritant om op de ACC in de file te rijden.

#gekkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
assje schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:02:
[...]
Of als ik een situatie correct inschat voordat hij gebeurd is (iemand die iets dichter naar de lijn kruipt voordat hij in een niet bestaand gat duikt bijvoorbeeld).
Dit gaat volledig off-topic van elektrische auto's, maar dit trek ik dus zoooo slecht. Eigenlijk nog erger als je t al aan ziet komen. :')

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
Prullenbak84 schreef op woensdag 22 juli 2020 @16:48:
Dit gaat volledig off-topic van elektrische auto's, maar dit trek ik dus zoooo slecht. Eigenlijk nog erger als je t al aan ziet komen. :')
Nou, als iedereen gewoon voldoende afstand zou houden zou dit niet gebeuren. Ik reken het de mensen die geen ruimte laten meer aan dan degene die in het gat duikt.

Ik zorg gewoon dat als ik dit in de verte zie gebeuren ik het gat voor me alvast iets laat groeien dan hoef ik in ieder geval niet te remmen (of regenereren) zoals iedereen voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:48:
[...]

In Frankrijk is ACC helemaal volledig zinloos. Bizar in wat voor gaten ze daar kruipen en ze continue lopen te kleven. Gewoon puur als sport, want als je opzij gaat komen ze niet voorbij.

Overigens is het in de heuvels en bergen (5-7,5% dalen voor kilometers lang) het regenereren wel erg prettig. Nooit meer zonder een (PH)EV voor mij. Op 1100 km zat ik aan 150 km “emissieloos” (geen idee wat dat precies inhoud, waarschijnlijk berg af emissieloos en berg op win je die energie).

[ Voor 10% gewijzigd door Deveon op 22-07-2020 17:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je weet toch hoe je linksaf slaat in Frankrijk?

De volgorde is:
- Je gaat linksaf.
- Je zet je richtingaanwijzer aan.
- Je kijkt of het kon.

En zo gaat alles. :+

En ja, uitermate zuinig rijden kun je zelfs al in Limburg, ik kwam op 10.2 kWh/100 km, puur door de heuvels. Als ze hoger worden tot bergen gaat het nog beter zoals je merkte.

[ Voor 34% gewijzigd door daemonix op 22-07-2020 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Mar.tin schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:45:
[...]

Gemiddeld 131,4 Wh/km over de afgelopen 52.000 km met een Leaf :)

En dat had lager kunnen zijn als ik op rustige momenten ook mijn gemak zou houden :+
:D

Op een gegeven moment is mijn geduld op en ga ik weer normaal rijden. Dat duurt meestal een milliseconde of 10 tenzij ik thuis niet haal. :P Zo ging de Ioniq vorige week niet harder dan 94 km/h om die reden. Geen vrachtwagen te zien, logisch, waar zijn ze als je ze nodig hebt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:11
Prullenbak84 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:51:
[...]

https://www.encyclo.nl/begrip/particulier

Die beruchte subsidie heeft zelfs in de naam particulier. En die geldt ook voor private lease. Goh waarom zou dat toch zijn.
Ik heb het over wettelijk eigenaar zijn. Dat ben je als leaser niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
marvel27 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:58:
Ik snap niet hoe je kan beweren dat private lease niet 'particulier' is. Waar denk je dat de 'private' op slaat?
Je leest mijn reactie verkeerd. Als leaser zul je nooit eigenaar zijn. Aan het einde van de looptijd moet je hem gewoon weer inleveren. Het zal nooit je auto worden in geval van private lease. Hoe duidelijk kan het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Ik zou zeggen zoek eens op "juridisch eigenaar". Dat ben je dus als leaser niet.
Juridische eigenaar zijn van een nieuwe auto is in Nederland vrij uitzonderlijk. Zeker als het gaat om een elektrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
daemonix schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:00:
[...]

In het energiescherm...

Ik rij trouwens meestal in de Kona, met hetzelfde, niet als vertragen te detecteren effect. Vrijloop van een Ioniq of Kona EV is volstrekt niet te vergelijken met de vrijloop van een ICE. De laatste remt veel meer af, zelfs met ingetrapte koppeling.
Nou, bij mijn Hyundai Ioniq 28kWh uit 2019 is het toch echt gewoon 0kW op de laagste regeneratiestand. Ook nog gekeken in EV-spy, daar niet echt duidelijk te zien maar in ieder geval een klein verbruik, geen plus.

Met welke auto heb jij exact die 2kW regen op minimale setting dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nq8lMnACIY762_kQPVH4-gaYQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSKpqMGssOjzPAu5gsbXDwms.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

assje schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:10:
[...]

Nou, bij mijn Hyundai Ioniq 28kWh uit 2019 is het toch echt gewoon 0kW op de laagste regeneratiestand. Ook nog gekeken in EV-spy, daar niet echt duidelijk te zien maar in ieder geval een klein verbruik, geen plus.

Met welke auto heb jij exact die 2kW regen op minimale setting dan?

[Afbeelding]
Vanmiddag ook getest. Uitrollen met 0 regen is 0 generatie, op zich ook te verklaren aangezien je bijna niet in snelheid afneemt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-10 09:58
Wat een genot dit! Eerste 90 km met de Zoe gereden en het is 1 groot feest. Van Apple CarPlay tot de stilte in de cabine! En dan het optrekken! 🤟

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:37

CyBeRSPiN

sinds 2001

daemonix schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:00:
[...]

Vrijloop van een Ioniq of Kona EV is volstrekt niet te vergelijken met de vrijloop van een ICE. De laatste remt veel meer af, zelfs met ingetrapte koppeling.
Ik denk dat je onderschat wat de extra massa van een EV doet met de 'remweg'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:50:
[...]

Ik denk dat je onderschat wat de extra massa van een EV doet met de 'remweg'.
Nee dat onderschat ik niet, heb hiervoor zware diesels gereden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

daemonix schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:53:
[...]

Nee dat onderschat ik niet, heb hiervoor zware diesels gereden.
Dan is het meten=weten en niet je perceptie. Ik kan me er niks bij voorstellen dat de wiellagers van een EV minder weerstand zouden hebben dan die van een ICE namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
assje schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:03:
Zowel energiescherm als Soul EV Spy laten bij mij (Ioniq 28kWh) gewoon 0kw zien (ik ga dit straks op weg naar huis direct nog eens valideren). Ik heb hier ook al van meerdere Niro/Kona gebruikers dezelfde claim gezien.

Ik zou dit dus graag nog eens bevestigd/bewezen zien :P
Bij deze bevestiging van een e-Niro rijder dat regen op nul en uitrollen meestal een zeer lichte regen geeft van -1 tot -3 kW. Hangt een beetje van de snelheid af volgens mij (ik meen bij 100kph bijna geen regen, rond de 50 a 60kph de max van ca -3kW). Te zien in het EV scherm met de stats. Vermoed dat het met de Kona ook zo is (@daemonix)

Overigens als ik alleen uitrol verschijnt de afstands-regen teller niet, maar als ik heel licht even de rem aantik en dat tellertje dan verschijnt, dan neemt die ook toe met alleen verder uitrollen (dus wel heeeel langzaam, maar als je een goed stuk hebt om vanaf 100kph uit te rollen lukt het om die teller van 0.0km naar 0.1km te krijgen, dus zonder 'extra' te remmen/regennen).

Geen idee of/hoe het precies met snelheid, helling, bandenspanning etc nog te maken kan hebben.

Scheelt dus bijna niets, en je weet 't alleen als je er specifiek naar kijkt. Ik denk dat er dus wel 'echt' regeneratie plaats vindt bij uitrollen, maar weet niet waarom. Mogelijk zet de auto de motor vast in regen stand zodat de rem direct kan reageren als je die nodig hebt. Daar is anders misschien een (heel kort) schakelmoment voor nodig. Zo merk je ook dat van achteruit naar vooruit of stop/rem naar optrekken een fractie van een seconde kost. Zou ook met dat soort schakelmomenten te maken kunnen hebben misschien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-10 21:54
fisherman schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:05:
[...]

Ik zou zeggen zoek eens op "juridisch eigenaar". Dat ben je dus als leaser niet.
Juridische eigenaar zijn van een nieuwe auto is in Nederland vrij uitzonderlijk. Zeker als het gaat om een elektrische auto.
Ik heb rechten gestudeerd, dus dat weet ik wel. Maar dat was niet de vraag. Het ging erover of prive-lease ook particulier autogebruik is. Dat heeft niets met het eigenaarschap te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
TechLight schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:14:
[...]

Bij deze bevestiging van een e-Niro rijder dat regen op nul en uitrollen meestal een zeer lichte regen geeft van -1 tot -3 kW. Hangt een beetje van de snelheid af volgens mij (ik meen bij 100kph bijna geen regen, rond de 50 a 60kph de max van ca -3kW). Te zien in het EV scherm met de stats. Vermoed dat het met de Kona ook zo is (@daemonix)

Overigens als ik alleen uitrol verschijnt de afstands-regen teller niet, maar als ik heel licht even de rem aantik en dat tellertje dan verschijnt, dan neemt die ook toe met alleen verder uitrollen (dus wel heeeel langzaam, maar als je een goed stuk hebt om vanaf 100kph uit te rollen lukt het om die teller van 0.0km naar 0.1km te krijgen, dus zonder 'extra' te remmen/regennen).

Geen idee of/hoe het precies met snelheid, helling, bandenspanning etc nog te maken kan hebben.

Scheelt dus bijna niets, en je weet 't alleen als je er specifiek naar kijkt. Ik denk dat er dus wel 'echt' regeneratie plaats vindt bij uitrollen, maar weet niet waarom. Mogelijk zet de auto de motor vast in regen stand zodat de rem direct kan reageren als je die nodig hebt. Daar is anders misschien een (heel kort) schakelmoment voor nodig. Zo merk je ook dat van achteruit naar vooruit of stop/rem naar optrekken een fractie van een seconde kost. Zou ook met dat soort schakelmomenten te maken kunnen hebben misschien.
Ik denk dat die lichte regen te maken heeft met het type elektromotor die wordt gebruikt, sommige lopen vrij en zonder weerstand en anderen voel je telkens een wat zwaarder momentje. Ik weet niet meer hoe ze heten maar ik heb dat ook wel eens in video voorbij zien komen, ik dacht eentje van Horst Luning in een test tussen twee Tesla's en welke het verst uitrolt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
fisherman schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:28:
[...]

Met particulier bedoel ik iemand die eigenaar is. Dat ben je niet als je hem prive leaset.
Maar goed. Dit misverstand komt dus hiervandaan. Het zou fijn zijn als je gewoon de juiste termen gebruikt;-)

En zeker niet later roept dat dit uit de wet volgt, want dat is onzin.

[ Voor 10% gewijzigd door DDDikkiedik op 22-07-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
PeterZ(on) schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:42:
[...]

Met optimaal regenereren bedoel je, zo min mogelijk of zoveel mogelijk?
Geen van beide. Het is immers allebei niet optimaal;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nheinemans
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-10 07:13
BounceCloud schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:24:
Ik rijd momenteel een Leaf (40kWh) in de lease. De leasetermijn is nu flexibel opzegbaar en ik ben rustig begonnen met het rondkijken op de tweedehands EV-markt. Zit momenteel naar wat Zoë's te kijken. Kan iemand mij uitleggen waarom deze ZE50 (52kWh) Zoë in vergelijking met bijvoorbeeld oudere R110's of Q90-modellen vergelijkbaar geprijsd is (voorbeeld 1, voorbeeld 2)? Ik zie veel R110's uit 2018 met veel meer kilometers staan rond de €15k. Die 2018 R110's zijn voor zover ik kan zien vergelijkbaar met deze auto, maar hebben een 40kWh-accu. Mis ik nu iets? Overigens hebben alle modellen accuhuur; daar is het prijsverschil niet in te verklaren.
Volgens mij zijn de beide R110 modellen en de ZE50 zonder CCS redelijk vergelijkbaar voor wat betreft motor en laadsnelheid (allen max 22kW). Het verschil zit in de uitvoering life/intens en waarschijnlijk het voordeel bij de ZE50 dat zakelijke rijders nog tot oktober 2024 kunnen genieten van 4% bijtelling.

Ik heb zelf (zakelijk) net een ZE50 met CCS uit november 2019 gekocht. De CCS vond ik de meerprijs wel waard, want ik heb in mijn vorige Zoe gemerkt dat snelladen echt een must is om zorgeloos kunnen rijden met een EV. Blijft een lastige keuze, ik ben benieuwd welke keuze jij uiteindelijk maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
fisherman schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:55:
[...]

Ik heb het over wettelijk eigenaar zijn. Dat ben je als leaser niet.
Nee je had het over particulier. Het ging ooit (pagina's en onderwerpen geleden) over of iemand particulier iets kon betalen. Niet wie er dan juridisch eigenaar was. Kan je lekker blijven draaien maar het klopte gewoon niet wat je zei. Hou toch op, man. Je bent allang af. Je zat er gewoon naast en met je woorden en definities verdraaien kom je er niet en iedereen in dit topic is dit gedoe allang en breed beu.
Juridische eigenaar zijn van een nieuwe auto is in Nederland vrij uitzonderlijk.
Ik quote het cbs hier even
Er komen steeds meer personenauto’s op de weg in Nederland. Vanaf het begin van het nieuwe millennium is het aantal auto’s met bijna een derde toegenomen. Op 1 januari 2018 waren er bijna 8,4 miljoen personenauto’s, 2 procent meer dan een jaar eerder. Van de personenauto’s zijn 9 op de 10 eigendom van particulieren, de overige staan op naam van (lease)bedrijven.
Op andere sites vind ik verschillende aantallen (dat is altijd gek in dit verhaal) maar komt er ongeveer op neer dat in 2018 van alle nieuwe auto's 1 op de 4 particulier geregistreerd was.

"Vrij uitzonderlijk" m'n reet.

En t hele gedoe begon erover dat jij vond dat de SEPP (PARTICULIERE subsidie) niet alleen voor particulieren was. Omdat dat niet klopt met je gekke idee dat er vorige maand geen 2500 (!) EV's aan particulieren verkocht/geleased werden.

[ Voor 46% gewijzigd door Prullenbak84 op 23-07-2020 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
daemonix schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:05:
Je weet toch hoe je linksaf slaat in Frankrijk?

De volgorde is:
- Je gaat linksaf.
- Je zet je richtingaanwijzer aan.
- Je kijkt of het kon.

En zo gaat alles. :+

En ja, uitermate zuinig rijden kun je zelfs al in Limburg, ik kwam op 10.2 kWh/100 km, puur door de heuvels. Als ze hoger worden tot bergen gaat het nog beter zoals je merkte.
Italië kruispunt :
Je kijkt naar LINKS, het verkeer LINKS ziet je , en ze rijden door, je stopt maar
Je kijkt gewoon RECHTuit (ooghoeken links ;) ) en ze stoppen! HIJ ZIET ME NIET _/-\o_ 8)7

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-10 09:58
Hansieo schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:44:
[...]

Italië kruispunt :
Je kijkt naar LINKS, het verkeer LINKS ziet je , en ze rijden door, je stopt maar
Je kijkt gewoon RECHTuit (ooghoeken links ;) ) en ze stoppen! HIJ ZIET ME NIET _/-\o_ 8)7
Griekenland kruispunt:

YOLO!

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:54
Coasterfreak schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:56:
[...]

als je nu zit rond te kijken is het wellicht een idee om te wachten op de impact van de duitse subsidies die nu gaande zijn. door subsidie van 10k te geven hebben sommige auto's theoretisch als restwaarde nul.

een gloednieuwe renault zoe ze50 met huuraccu heb je al vanaf 13k incl subsidies in duitsland. een paar maanden wachten en het mag verkocht worden. de prijzen zullen nog harder instorten dan dat ze nu zijn en de franse renault zoe's kunnen duurder uitkomen dan de zoe's in duitsland die "gratis zakelijk geleased" kunnen worden.

hele interessante ontwikkelingen op de occasion markt. denk dat wachten wel loont voorlopig
Goede tip :) Mijn leasetermijn is nu flexibel opzegbaar; even wachten is in principe geen probleem. Wat denk je qua termijn; 1 jaar?
nheinemans schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:02:
[...]

Volgens mij zijn de beide R110 modellen en de ZE50 zonder CCS redelijk vergelijkbaar voor wat betreft motor en laadsnelheid (allen max 22kW). Het verschil zit in de uitvoering life/intens en waarschijnlijk het voordeel bij de ZE50 dat zakelijke rijders nog tot oktober 2024 kunnen genieten van 4% bijtelling.

Ik heb zelf (zakelijk) net een ZE50 met CCS uit november 2019 gekocht. De CCS vond ik de meerprijs wel waard, want ik heb in mijn vorige Zoe gemerkt dat snelladen echt een must is om zorgeloos kunnen rijden met een EV. Blijft een lastige keuze, ik ben benieuwd welke keuze jij uiteindelijk maakt.
Wat heb je voor de ZE50 met CSS betaald als ik vragen mag? Ik ben mij nu nog puur aan het oriënteren. Een ZE50 met CSS heeft wel mijn voorkeur, maar als de meerprijs groot is, moet ik het afwegen. In principe heb ik CSS niet vaak nodig. Snelladen (ChaDeMo) op de Leaf gebruik ik nu ook incidenteel omdat het meeste woon-werk verkeer is. Echter, als je het hebt, is het soms toch wel verrekt handig. Naar Duitsland met de Leaf was prima te doen met snelladen, met 22kWh/max op een ZE50 zonder CSS wordt dat toch wat tijdrovender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-10 13:06
BounceCloud schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:22:
[...]

Goede tip :) Mijn leasetermijn is nu flexibel opzegbaar; even wachten is in principe geen probleem. Wat denk je qua termijn; 1 jaar?
ja 1 jaar is denk ik prima. heb je wellicht nog dealers die er ook een paar importeren voor goedkoop waarop de 2e hands subsidie ook eroverheen kan

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _gibeon_
  • Laatst online: 18-10 14:09
[...]
In principe heb ik CSS niet vaak nodig. Snelladen (ChaDeMo) op de Leaf gebruik ik nu ook incidenteel omdat het meeste woon-werk verkeer is.
[...]
Wat ik ook zou overwegen, is dat je na wat accudegradatie CCS juist vaker nodig gaat hebben. Misschien kun je wel kunt stellen dat de meerprijs van CCS zich later terugbetaald in een (in verhouding) hogere restwaarde.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001

greatgonzo

schit-te-rend!

Vanmorgen nog een lange proefrit gemaakt in de Kia Soul..
Beviel wederom goed.. en vervolgens koopcontract getekend..

Met een beetje mazzel iets eerder, maar waarschijnlijk vanaf december rijden wij de snowwhite excutive 64 kwh, versie my21

*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nheinemans
_gibeon_ schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:32:
[...]

Wat ik ook zou overwegen, is dat je na wat accudegradatie CCS juist vaker nodig gaat hebben. Misschien kun je wel kunt stellen dat de meerprijs van CCS zich later terugbetaald in een (in verhouding) hogere restwaarde.
Accudegradatie valt volgens mij wel mee (is mijn persoonlijke ervaring), maar restwaarde en het feit dat AC laders mogelijk gaan verdwijnen bij de meeste snelladers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nheinemans
[...]
Wat heb je voor de ZE50 met CSS betaald als ik vragen mag?
Ca. 21k (ex BTW) voor een ZE50 Edition One uit november 2019 met nog geen 4k op de teller, met batterijhuur. Bij minder dan 6k op de teller kun je nog gebruik maken van de MIA, dat geeft ook een klein voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-10 16:16

_V_

BounceCloud schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:24:
Kan iemand mij uitleggen waarom deze ZE50 (52kWh) Zoë in vergelijking met bijvoorbeeld oudere R110's of Q90-modellen vergelijkbaar geprijsd is (voorbeeld 1, voorbeeld 2)? Ik zie veel R110's uit 2018 met veel meer kilometers staan rond de €15k. Die 2018 R110's zijn voor zover ik kan zien vergelijkbaar met deze auto, maar hebben een 40kWh-accu. Mis ik nu iets? Overigens hebben alle modellen accuhuur; daar is het prijsverschil niet in te verklaren.
Dit
nheinemans schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:02:
En volgens de site is dat gele "Super deal" een tijdelijke korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:19
Ik rij sinds deze week voor het eerst in een elektrische auto, namelijk de MG ZS EV. Heerlijk! Alleen merk ik dat ik misselijk word bij het rijden met de regeneratie in de hoogste stand. Zijn er andere mensen die hier last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
marvel27 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:12:
Ik rij sinds deze week voor het eerst in een elektrische auto, namelijk de MG ZS EV. Heerlijk! Alleen merk ik dat ik misselijk word bij het rijden met de regeneratie in de hoogste stand. Zijn er andere mensen die hier last van hebben?
Het is een algemeen verschijnsel, maar vooral voor de passagiers. De oplossing is heel simpel. Minder regenereren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06

timovd

Voorsprong door techniek

Mijn Prius rijdt nog erg goed, maar het lijkt mij leuk om over een tijdje een (tweedehands) BEV aan te schaffen. Mijn oog is gevallen op een Leaf Tekna 40kWh of een Ioniq Premium 28kWh (geen geld voor het 2020 model met grotere accu). Vooral comfort op lange (>1 uur) stukken vind ik belangrijk en vandaar ook de rijker uitgeruste versie. Wat is het voordeel van Nissan's Pro Pilot t.o.v. de autonome functies in een Hyundai? Door de vloeistofkoeling/-verwarming bij de batterij van de Koreaan, heeft die een lichtere voorkeur boven de Japanner. Qua comfort hoor ik erg goede verhalen over de Ioniq, ik wil dus nog een keer gaan testrijden. Waar moet ik op letten?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-10 17:01
timovd schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:24:
Mijn Prius rijdt nog erg goed, maar het lijkt mij leuk om over een tijdje een (tweedehands) BEV aan te schaffen. Mijn oog is gevallen op een Leaf Tekna 40kWh of een Ioniq Premium 28kWh (geen geld voor het 2020 model met grotere accu). Vooral comfort op lange (>1 uur) stukken vind ik belangrijk en vandaar ook de rijker uitgeruste versie. Wat is het voordeel van Nissan's Pro Pilot t.o.v. de autonome functies in een Hyundai? Door de vloeistofkoeling/-verwarming bij de batterij van de Koreaan, heeft die een lichtere voorkeur boven de Japanner. Qua comfort hoor ik erg goede verhalen over de Ioniq, ik wil dus nog een keer gaan testrijden. Waar moet ik op letten?
Ik heb beide gereden en ben tenslotte bij een E-Golf uitgekomen. De prijzen zijn flink gezakt ondertussen.

Misschien deze ook in je speurtocht meenemen?
Ze rijden allemaal zeer prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
RonaldPr schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:57:
Ik heb beide gereden en ben tenslotte bij een E-Golf uitgekomen. De prijzen zijn flink gezakt ondertussen.

Misschien deze ook in je speurtocht meenemen?
Ze rijden allemaal zeer prettig.
E-Golf is alleen vergelijkbaar als je de 32kWh (35,8kWh) versie hebt, vanaf 2017 dus. Die zijn dus echt wel veel duurder dan een Ioniq en alsnog lagere range en laadsnelheid. In mijn optiek is de Golf ernstig overgewaardeerd, voor de 20,5kWh worden nog prijzen gevraagd vergelijkbaar met de Ioniq (dat slaat echt nergens op, is een andere orde van grootte qua bruikbaarheid).

Wat ik bij de Golf ook bizar vind is dat bij geen enkele advertentie de accucapaciteit vermeld staat. Hoe kan het nou dat consistent het belangrijkste stukje informatie vergeten wordt?

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 25-07-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De golf heeft wel een erg klein bereik vergeleken met de andere 2 en is echt een omgebouwde ICE, dat gevoel heb ik bij de Ioniq niet.

Er zit heel weinig verschil tussen hoe de Ioniq en de Leaf zich gedragen. Ga vooral met allebei rijden, maar vertrouw niet op wat de GoM van de Leaf roept, die is veel te enthousiast. Ik vind de Ioniq de fijnere auto van de twee, maar de Leaf heeft dan weer beter zicht bij parkeren, de Leaf die ik had had een birds eye view, dus van bovenaf. Perfect om in te parkeren. De Leaf is sneller (en dus ook sneller leeg ;)) dan de Ioniq als je je voet niet in bedwang houdt.

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 25-07-2020 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-10 12:38
En de Leaf heeft last van rapidgate. Bij de Ioniq 28 kWh laad je aan de snelladers ook direct op maximale snelheid, ook bij een koude accu.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hate to break it to you, maar de Ioniq heeft geen vloeistofkoeling. Deze is luchtgekoeld maar heeft wel een actieve luchtkoeling in tegenstelling tot de LEAF die enkel passief gekoeld is.

ProPILOT is in de basis gewoon de combinatie van de individuele systemen die je op de Ioniq gaat vinden. Met als belangrijkste voordeel dat het ook LFA kan doen (de wagen voor je volgen om in de rijstrook te blijven) en dat dit ook bij lage snelheden werkt. De LKAS van de Ioniq schakelt pas in rond de 60km/h.

Ik heb zelf voor de Ioniq gekozen boven de LEAF omdat deze CCS heeft, consistent snel blijft laden, veel minder last heeft van batterijdegradatie en omdat de LEAF destijds ook geen snelheidsbegrenzer had (iets wat ik bijna continue gebruik)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 07:52:
[...]

ProPILOT is in de basis gewoon de combinatie van de individuele systemen die je op de Ioniq gaat vinden. Met als belangrijkste voordeel dat het ook LFA kan doen (de wagen voor je volgen om in de rijstrook te blijven) en dat dit ook bij lage snelheden werkt. De LKAS van de Ioniq schakelt pas in rond de 60km/h.
Nee hoor, ook de Ioniq (Premium) heeft volledige volgmogelijkheden en blijft ook keurig tussen de lijntjes waar mogelijk ook bij lage snelheden. De Ioniq komt volledig tot stilstand als de voorganger dat doet en trekt weer op als je het pedaal of het cruise control knopje aanraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daemonix schreef op zondag 26 juli 2020 @ 08:10:
[...]

Nee hoor, ook de Ioniq (Premium) heeft volledige volgmogelijkheden en blijft ook keurig tussen de lijntjes waar mogelijk ook bij lage snelheden. De Ioniq komt volledig tot stilstand als de voorganger dat doet en trekt weer op als je het pedaal of het cruise control knopje aanraakt.
De Ioniq 28kWh heeft enkel LKAS aan boord om te helpen bij het sturen. Deze werkt pas vanaf ~60km/h en houdt de wagen binnen de lijnen door naar die lijnen te kijken. Indien de lijnen niet zichtbaar zijn (slechte kwaliteit of omdat je te dicht op je voorligger zit) dan schakelt dit systeem terug naar stand-by.

De 38kWh versie heeft daarnaast ook LFA (net als de LEAF met ProPÏLOT) wat het in staat stelt de wagen voor je te volgen. Hierdoor dienen lijnen niet langer zichtbaar te zijn omdat de auto kijkt naar het voertuig voor je. Belangrijkste aandachtspunt daartbij is evenwel als je een splitsing nadert (bijv. de uitrit van een snelweg) dat je moet oppassen als de wagen voor je de andere kant uitgaat dan die jij wenst uit te gaan daar je auto gewoon je voorligger zal volgen.

De adaptive cruise control (waar ik eigenlijk met geen woord over gerept heb omdat die nagenoeg identiek is op de twee wagens) is inderdaad wel in staat om de wagen tot stilstand te brengen en in fileverkeer netjes te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Volgens mij heeft onze Ioniq toch echt LFA aan boord...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:29
Blokker_1999 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 08:35:
[...]

De 38kWh versie heeft daarnaast ook LFA (net als de LEAF met ProPÏLOT) wat het in staat stelt de wagen voor je te volgen. Hierdoor dienen lijnen niet langer zichtbaar te zijn omdat de auto kijkt naar het voertuig voor je. Belangrijkste aandachtspunt daartbij is evenwel als je een splitsing nadert (bijv. de uitrit van een snelweg) dat je moet oppassen als de wagen voor je de andere kant uitgaat dan die jij wenst uit te gaan daar je auto gewoon je voorligger zal volgen.
De feature heet lane follow assist, niet car follow assist. Zowel lka als lfa kijken naar de lijnen, lka waarschuwt alleen en stuurt eenmalig terug, lfa blijft zelf tussen de lijnen rijden met behulp van de camera's. Heeft verder niets met de auto voor je te maken, daar is adaptive cruise control en auto regeneratie icm de radar weer voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
CopyCatz schreef op zondag 26 juli 2020 @ 08:40:
[...]

De feature heet lane follow assist, niet car follow assist. Zowel lka als lfa kijken naar de lijnen, lka waarschuwt alleen en stuurt eenmalig terug, lfa blijft zelf tussen de lijnen rijden met behulp van de camera's. Heeft verder niets met de auto voor je te maken, daar is adaptive cruise control en auto regeneratie icm de radar weer voor.
Als LKAS ping pong aan het spelen is tussen de lijnen moet je je instellingen nakijken, dit systeem is namelijk in staat je redelijk goed in het midden van de rijstrook te houden. LFA is er nog een stuk beter in daar dit inderdaad gaat proberen je zo gecentreerd mogelijk te houden. Maar wanneer er geen lijnen zichtbaar zijn, dan zal LFA de wagen voor jouw gebruiken als die er is om het midden te bepalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXdccx-bIFGOvX7cmRG3Ybp0JNE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6dfTkLb8jnJbOsmp6TOPfbEd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-10 18:21
@timovd niet gehinderd door Ioniq kennis zou ik de Leaf links laten liggen. Bij mij heeft de E-Niro het van de Leaf gewonen:
Zitpositie: stuur Leaf niet in diepte verstelbaar
CCS: is Europese standaard, Chademo is dood. Nissan is daar zelf inmiddels ook achter.
BMS: Leaf heeft geen actieve batterijkoeling/verwarming. Met het negeren van de ophef rondom rapidgate in het laatste model zijn ze mij kwijt geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
assje schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:10:
[...]

E-Golf is alleen vergelijkbaar als je de 32kWh (35,8kWh) versie hebt, vanaf 2017 dus. Die zijn dus echt wel veel duurder dan een Ioniq en alsnog lagere range en laadsnelheid. In mijn optiek is de Golf ernstig overgewaardeerd, voor de 20,5kWh worden nog prijzen gevraagd vergelijkbaar met de Ioniq (dat slaat echt nergens op, is een andere orde van grootte qua bruikbaarheid).

Wat ik bij de Golf ook bizar vind is dat bij geen enkele advertentie de accucapaciteit vermeld staat. Hoe kan het nou dat consistent het belangrijkste stukje informatie vergeten wordt?
De range van de Golf na 2017 is iets meer dan de Ioniq en het valt me juist op dat de occasion prijzen van een Ioniq Premier hoger zijn dan een goed uitgeruste Golf.

De Ioniq is ook een omgebouwde ice, net als de Golf. Verder is de bouwkwaliteit van de Golf op een hoger niveau dan de Ioniq en de Leaf.
En er is nauwelijks accudegradatie. De Golf rijdt ook beter vind ik persoonlijk en heeft We connect en dat hebben de andere niet.

Feit is wel dat de Ioniq sneller kan snelladen dan de Golf en de Leaf.
En wat ook waar is dat de Golf bij zijn introductie te duur was met wat hij bood. Maar eind vorig jaar is de prijs flink aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
RonaldPr schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:39:
De range van de Golf na 2017 is iets meer dan de Ioniq en het valt me juist op dat de occasion prijzen van een Ioniq Premier hoger zijn dan een goed uitgeruste Golf.
Praktijkrange wint de Ioniq het nipt. Verschil kleiner dan ik dacht dus dit is inderdaad geen punt in de vergelijking.

Golf MY17 32kWh bruikbaar:
  • Real Range between 135 - 280 km
  • City - Cold Weather 185 km
  • Highway - Cold Weather 135 km
  • Combined - Cold Weather 160 km
  • City - Mild Weather 280 km
  • Highway - Mild Weather 170 km
  • Combined - Mild Weather 215 km
Ioniq MY17 28kWh bruikbaar:
  • Real Range between 135 - 285 km
  • City - Cold Weather 180 km
  • Highway - Cold Weather 135 km
  • Combined - Cold Weather 160 km
  • City - Mild Weather 285 km
  • Highway - Mild Weather 180 km
  • Combined - Mild Weather 220 km
Ik weet niet of deze getallen voor de Golf met warmtepomp zijn, bij de Ioniq is deze standaard (in NL) en bij de Golf optioneel. Kijkend naar de verhoudingen zomer/winter ga ik er vanuit van wel.

Niet heel druk geweest met vergelijken uitrusting maar goedkoopste Ioniq lukt voor €18,6k incl. BTW en de goedkoopste Golf 32kWh is €21,7k), deze heeft dan wel een warmtepomp.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 26-07-2020 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De Ioniq heeft in praktijk echt wel een groter bereik dan de Golf. Onze Ioniq haalt in de winter de 200 km wel. Dat zie ik de Golf echt niet doen. Als in echt niet. Dat verschil is niet te omschrijven als 'nipt', maar als 'fors'.

En het vermeende betere bouwkwaliteit? Weinig van te merken. De Ioniq zit prima in elkaar, voor de rest is dat marketing van VW.

[ Voor 12% gewijzigd door daemonix op 26-07-2020 11:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:19
Wordt als je niet uitgaat van EV database weer een wellis nietes discussie...

Toen ik mijn Golf ophaalde was het min 3 Celsius windstil weer en heb ik er alleen snelweg 195km mee gereden, nu hou ik voor de winter met 90% snelweg 160km bereik aan en met een mix haal ik de 200km wel.(let wel dit is volgeladen en dat doe ik bijna niet meer)

Ik heb in de Ioniq 2 keer proefgereden en ook de Kona al 2 keer maar mis toch net dat beetje extra.

Feit is dat de Ioniq met minder stroom toekan, kleinere accu, nagenoeg geen verschil in bereik. ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:29
Blokker_1999 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 08:52:
[...]

Als LKAS ping pong aan het spelen is tussen de lijnen moet je je instellingen nakijken, dit systeem is namelijk in staat je redelijk goed in het midden van de rijstrook te houden.
Die instelling is er helaas niet meer in mijn my2020, lfa en lka zijn meer uit elkaar gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
MarcelGo schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:46:
Wordt als je niet uitgaat van EV database weer een wellis nietes discussie...

Toen ik mijn Golf ophaalde was het min 3 Celsius windstil weer en heb ik er alleen snelweg 195km mee gereden, nu hou ik voor de winter met 90% snelweg 160km bereik aan en met een mix haal ik de 200km wel.(let wel dit is volgeladen en dat doe ik bijna niet meer)

Ik heb in de Ioniq 2 keer proefgereden en ook de Kona al 2 keer maar mis toch net dat beetje extra.

Feit is dat de Ioniq met minder stroom toekan, kleinere accu, nagenoeg geen verschil in bereik. ;)
Mijn Golf is met de huidige temperaturen ook zuinig, ergens rond de 11 kWh per 100 km. kom ik uit. Eerder had ik een E-Up maar die was niet bepaald zuinig maar wel veel lichter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Ioniq 28 kWh is een prima auto en biedt veel waar voor z'n geld. M.n. de Premium-versie is erg rijk uitgerust (elek. stoelen met geheugen, dakraam, div. veiligheidsfeatures, neplederen bekleding, stoel- & stuurverwarming, LED-koplampen, dodehoekdetectie). Als je met deze auto een testrit gaat maken zou ik geen technische zaken aan weten te wijzen waar je specifiek op dient te letten, behalve het gebruikelijke motorkap opentrekken om te kijken of de vloeistoffen op peil zijn en testen of de eerder genoemde opties werken. Zet VESS uit, radio & airco uit en ramen open en luister of je aanlopende remmen of andere vreemde mechanische geluiden hoort. Het in- en uitklappen van de spiegels en de elektronische handrem zijn niet geluidloos, m.n. die laatste hoor je redelijk goed. Als laatste even kijken hoe het laden gaat, en dan specifiek of de kabel vergrendeld wordt.

De pluspunten van de Ioniq tov de Leaf zijn in mijn ogen de efficiency (komt even ver met minder energie) en sneller kunnen laden. Hyundai heeft hier mee in 2017 al een auto neergezet die 1000 km in 12 uur kan afleggen, veel wagens uit dezelfde prijsklasse redden dit niet. De 38 kWh-variant overigens ook niet! Leaf heeft hier natuurlijk zeer slechte kaarten vanwege het ontbreken van actieve koeling van de accu. Blijf je in Nederland met de auto? Prima. Wil je er ook eens mee naar Scandinavië, Berlijn, Spanje? Calculeer extra tijd in... Als laatste, de Leaf laadt met ChaDeMo. Dit is een aansluiting die niet veel meer voorkomt. Nissan zelf stapt hier ook van af met hun nieuwe Ariya.

Mocht de Ioniq je tegen staan, overweeg dan eens de E-Golf (let op welke accu!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

WhySoSerious schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:16:
[...]

... Hyundai heeft hier mee in 2017 al een auto neergezet die 1000 km in 12 uur kan afleggen, veel wagens uit dezelfde prijsklasse redden dit niet. De 38 kWh-variant overigens ook niet!
...
Wat bedoel je met je laatste zin? Het 2020 model kan toch iets sneller laden en daarmee wordt de 1000km in 12u toch alleen maar gemakkelijker?

Wellicht ga ik toch doorsparen voor het 2020 model van de Ioniq i.v.m. grotere accu. Kan deze thuis wel 3 fase t.o.v. 1 fase van vóór de facelift?
Had ik moeten weten voordat ik een extra aflossing deed op mijn hypotheek. Financieren kan ook wel, maar dat voelt niet lekker.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
timovd schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:45:
[...]

Wat bedoel je met je laatste zin? Het 2020 model kan toch iets sneller laden en daarmee wordt de 1000km in 12u toch alleen maar gemakkelijker?
Was het maar waar, de oude kan met 69kW laden en de nieuwe maar met 44kW, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

PeterZ(on) schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:10:
[...]

Was het maar waar, de oude kan met 69kW laden en de nieuwe maar met 44kW, helaas.
Dat kan ik lastig bevatten. Ik zou daar graag wat meer over lezen. Artikel of bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
timovd schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:12:
[...]

Dat kan ik lastig bevatten. Ik zou daar graag wat meer over lezen. Artikel of bron?
Is toch niet moeilijk hoor. :)
https://ev-database.nl/auto/1057/Hyundai-IONIQ-Electric
https://ev-database.nl/auto/1165/Hyundai-IONIQ-Electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

timovd schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:12:
[...]

Grafiekje hier maakt het ook duidelijk. De nieuwe Ioniq heeft geen baat bij snelladers die meer dan 50kW bieden.
https://support.fastned.n...en-met-een-Hyundai-Ioniq-

Echt apart hoe ze de nieuwe versie op dat vlak een stuk slechter hebben weten te maken. Check ook hoe de nieuwe Ioniq al veel eerder terugvalt in snelheid. Al vanaf 50% SoC stort het in.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-07-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Bij Autoweek wordt gesproken over een verbetering van 66kWh naar 77kWh aan een DC-lader, maar volgens mij is er verwarring over thuis laden en een factor 10 te veel. De rest lijkt namelijk wel vooruitgang.

Edit: https://www.autoweek.nl/a...electric-rij-impressie-2/
Vanaf 2:00 gaat het over laden en bij 2:30 noemt hij snelladen van 66 naar 77 kWh 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door timovd op 27-07-2020 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:31
En vergeet niet even te kijken op YouTube bij Bjorn nyland voor bv. De 1000 km challenge

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-10 21:33
Ik blijf dat toch gek vinden met die lagere laadsnelheid bij het nieuwere model. Zou hyundai iets weten wat de consument nog niet weet? waardoor ze een niet zo hoge laadsnelheid meer aandurven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Thomqa schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:36:
Ik blijf dat toch gek vinden met die lagere laadsnelheid bij het nieuwere model. Zou hyundai iets weten wat de consument nog niet weet? waardoor ze een niet zo hoge laadsnelheid meer aandurven...
De nieuwe zou een andere cel chemie hebben, lees minder kobalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-10 20:01
Lijkt me sterk, de oude Ioniq wordt geroemd om zijn lage degradatie door het goede batterijmanagement.

Ik meen dat het te maken heeft met het batterijpack dat een lager voltage heeft, maar kan daar even geen bron van vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Even te lui om te zoeken maar is hier eerder al uitvoerig besproken. Nieuwe Ioniq heeft ander type batterij met hogere energiedichtheid maar daarbij hoort een lagere maximale laadsnelheid.

Als ik me goed herinner dezelfde type cellen als Niro/Kona maar daar is de impact op de laadsnelheid minder door grotere capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Pierz schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:38:
[...]

Lijkt me sterk, de oude Ioniq wordt geroemd om zijn lage degradatie door het goede batterijmanagement.

Ik meen dat het te maken heeft met het batterijpack dat een lager voltage heeft, maar kan daar even geen bron van vinden.
Nieuwe heeft inderdaad 312 of 319 volt, tov 350 doe de oude heeft.

Het is niet het einde van de wereld, maar het langzamere laden maakt wel een verschil. Test van Björn komt op 14 uur uit tov 12 uur van de 28'er. Eerlijk is eerlijk, de 38'er is wel getest in koudere omstandigheden. Dus zeg dat ie op zo'n afstand 1,5 uur trager is. Afhankelijk van je ritprofiel moet ieder zelf bepalen of het dat waard is. Rij je regulier stukken >250 km en (bijna) nooit naar bijvoorbeeld Oostenrijk, dan heeft de 38'er de betere papieren. Moet je geregeld snelladen en/wil je zo snel mogelijk naar Oostenrijk neem dan een model 3 bespaar dan wat centen en pak de 28'er.

Beide uitvoeringen hebben een bestaansrecht, maar Hyundai heeft de Ioniq niet per sé verbeterd.
timovd schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:33:
Bij Autoweek wordt gesproken over een verbetering van 66kWh naar 77kWh aan een DC-lader, maar volgens mij is er verwarring over thuis laden en een factor 10 te veel. De rest lijkt namelijk wel vooruitgang.
Dit lijken inderdaad de AC laadsnelheden te zijn. 6.6 kW vs 7.7 kW in de nieuwe.

Let even op de eenheden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Pierz schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:38:
[...]

Mwoah, de oude Ioniq 28kWh is een middenmoter qua degradatie. Lang niet zo goed als de koplopers, niet zo slecht als de Leaf maar zit niet ver van de 62kWh af.

Het is juist de hoge laadsnelheid (uniek! relatief sneller dan - tot voor kort - elke andere elektrische auto) en de beperkte thermische management die deze accu's snel doet degraderen. Ze maken gebruik van praktisch dezelfde celchemie als wij doen voor onze extenderaccu's, en die kunnen heel veel hebben - maar hebben ook hun limieten.

De auto's doen het uitmuntend als je sporadisch snellaadt. Maar accu's uit taxi's die praktisch alleen snelladen zijn al aardig gedegradeerd, hoor. We zien spul de revue passeren met ~20% degradatie op 180 000km, vergelijkbaar met de nieuwste Leaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

WhySoSerious schreef op zondag 26 juli 2020 @ 23:07:
[...]

...
Dit lijken inderdaad de AC laadsnelheden te zijn. 6.6 kW vs 7.7 kW in de nieuwe.

Let even op de eenheden
Bovenstaande zijn de eenheden die Autoweek gebruikt. Daar klopt dus helemaal niets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
mux schreef op maandag 27 juli 2020 @ 07:13:
De auto's doen het uitmuntend als je sporadisch snellaadt. Maar accu's uit taxi's die praktisch alleen snelladen zijn al aardig gedegradeerd, hoor. We zien spul de revue passeren met ~20% degradatie op 180 000km, vergelijkbaar met de nieuwste Leaf.
Heb jij het dan over cellen die uit Ioniqs komen? Zo niet, hoe meet je deze degradatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-10 20:01
[...]

Mwoah, de oude Ioniq 28kWh is een middenmoter qua degradatie. Lang niet zo goed als de koplopers, niet zo slecht als de Leaf maar zit niet ver van de 62kWh af.

Het is juist de hoge laadsnelheid (uniek! relatief sneller dan - tot voor kort - elke andere elektrische auto) en de beperkte thermische management die deze accu's snel doet degraderen. Ze maken gebruik van praktisch dezelfde celchemie als wij doen voor onze extenderaccu's, en die kunnen heel veel hebben - maar hebben ook hun limieten.

Bedankt voor dit inzicht, het is dus zaak ex-taxi's te mijden. Ik ben zelf in de markt voor een 2ehands Ioniq, weet jij of het mogelijk is om bij de Ioniq de SOH te controleren? Op verschillen fora lees ik dat elke uitleestool 100% aangeeft en dus de buffer niet mee rekent. Tenzij de degradatie heel erg is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-10 21:47
[...]
Maar accu's uit taxi's die praktisch alleen snelladen zijn al aardig gedegradeerd, hoor. We zien spul de revue passeren met ~20% degradatie op 180 000km, vergelijkbaar met de nieuwste Leaf.
180.000km alleen snelladen en dan 20% degradatie voor zijn kleine accu vind ik eigenlijk best acceptabel klinken. Maar inderdaad.... ik zou niet zo snel een ex-taxi Ioniq kopen.

Zie je trouwens ook mogelijkheden om in de toekomst Ioniq accu's te vervangen of te extenden? Zou er met hetzelfde volume gewicht een grotere capaciteit mogelijk zijn met de huidige accu techniek?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-10 21:47
Pierz schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:12:
[...]

Bedankt voor dit inzicht, het is dus zaak ex-taxi's te mijden. Ik ben zelf in de markt voor een 2ehands Ioniq, weet jij of het mogelijk is om bij de Ioniq de SOH te controleren? Op verschillen fora lees ik dat elke uitleestool 100% aangeeft en dus de buffer niet mee rekent. Tenzij de degradatie heel erg is natuurlijk.
Als je echt twijfels hebt en het zeker wilt weten zou ik proberen een lange rit te maken vanaf 100% vol naar bijna leeg. Boordcomputer resetten en het aantal gereden kilometers maal het verbruik per 100km doen. Als je dan rond de 26kWh bruikbaar komt zit je wel goed. Ik kom met mijn 2018 50.000km Ioniq die weinig snelgeladen heeft op ongeveer 26,5kWh. Als iemand een Ioniq wil verkopen met hoge km stand dan is het denk ik geen rare vraag... je bent van plan een groot bedrag uit te geven en dan wil je wel zeker weten dat het goed zit.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
RaymondD schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:59:
180.000km alleen snelladen en dan 20% degradatie voor zijn kleine accu vind ik eigenlijk best acceptabel klinken. Maar inderdaad.... ik zou niet zo snel een ex-taxi Ioniq kopen.
Probleem is dat praktische bruikbaarheid hard achteruit gaat met degradatie, minder capaciteit is minder range maar ook (veel) minder snel laden en minder regeneratie. Doordat er minder capaciteit is wordt de accu ook vaker helemaal vol/leeg gemaakt wat weer extra degradatie geeft.

Het hangt heel erg af van het type auto en de accucapaciteit wanneer dit echt een probleem wordt, bij de 24kWh Leaf was dit in mijn optiek bij 80% eigenlijk al wel. Voor de Ioniq durf ik het niet echt te zeggen maar ik denk dat uitgaan van technisch afgeschreven bij 70% restcapaciteit eigenlijk niet gek is.

Als je uitgaat van 20% degradatie bij 180kkm en afgeschreven bij 70% restcapaciteit kom je dus op een levensduur van 240kkm. Er is weinig twijfel dat de Ioniq met zijn kleine batterij zich dan allang energetisch en qua milieuimpact teurgverdiend heeft. Desalniettemin zou ik in het kader van efficient omgaan met resources hopen op een veel hogere levensduur.

Mijn Ioniq komt alleen incidentieel buiten de bandbreedte 20-80% en als dat gebeurt altijd direct voor vertrek/opladen. Daarnaast hoogstens een paar keer per jaar een paar kWh bij een snellader. Ik ben echt benieuwd wat dat voor resultaat zou geven qua degradatie op lange termijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

assje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:58:
[...]

Heb jij het dan over cellen die uit Ioniqs komen? Zo niet, hoe meet je deze degradatie?
Wij hebben ze zelf niet gemeten - onze leverancier had ze in de aanbieding en zij doen een pure capaciteitstest. Niet 100% representatief (capaciteit =/= SOH) maar je krijgt een ballpark idee van de degradatie.

Dit is helemaal niet slecht, dit is echt mijlenver van 1e generatie Leaf-accu's, maar de Ioniq hangt wel heel hard op het snel kunnen laden. Bij 80% capaciteit is je interne weerstand ongeveer x2 gegaan, dus gaat het laden ongeveer 2x zo langzaam. Dat zie je ook bij oude ioniqs; die halen niet meer dan ~45kW op de snellader. En dan is een 28kWh accu wel echt klein voor veel mensen.
RaymondD schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:59:
Zie je trouwens ook mogelijkheden om in de toekomst Ioniq accu's te vervangen of te extenden? Zou er met hetzelfde volume gewicht een grotere capaciteit mogelijk zijn met de huidige accu techniek?
Zijn best toppie accu's al, in hetzelfde volume en met dezelfde laadsnelheid krijg je daar niet heel veel meer capaciteit in. Je moet dan echt aan watergekoelde accu's denken met warmtepompkoeling om er, zeg, 45-50kWh in te krijgen met dezelfde laadsnelheid.

Dit is ook waarom onze extenders zo zwaar zijn: alles bij elkaar zitten wij op 100Wh/kg incl. batterijbak en bekabeling. Dat is ruim 2x zo slecht als de meest energiedichte accu's, maar het stelt ons in staat om zonder koeling nog steeds hele goede prestaties te geven. Energiedichter = kleiner en lichter, maar ook meer warmte-ontwikkeling en dus degradatie als je dat niet netjes koelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
RaymondD schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:04:
Als iemand een Ioniq wil verkopen met hoge km stand dan is het denk ik geen rare vraag... je bent van plan een groot bedrag uit te geven en dan wil je wel zeker weten dat het goed zit.
Probleem is wel dat de rest van de wereld zich hier helemaal niet mee bezig houdt. Zelfs bij de Leaf waar dit nogal essentieel is zie je bij een advertentie zelden vermeld staan hoe het met de degradatie zit. De kopers van mijn oude Leaf's hebben daar ook beide niet naar gekeken, anderen die een proefrit maakte ook niet (m.u.v. @mux :P )

Een verzoek om een batterij tot 100% te laden en vervolgens een proefrit van meerdere uren zou bij een verkoper dit zich hier niet mee bezig houdt ook nog wel tot wat verbazing kunnen leiden vermoed ik...
mux schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:20:
Bij 80% capaciteit is je interne weerstand ongeveer x2 gegaan, dus gaat het laden ongeveer 2x zo langzaam. Dat zie je ook bij oude ioniqs; die halen niet meer dan ~45kW op de snellader. En dan is een 28kWh accu wel echt klein voor veel mensen.
Zou bij een aankoop een snellaadsessie dan ook niet een redelijk goede methode kunnen zijn om een beeld te krijgen van de staat van de accu? Zou je alleen wel wat referentiedata moeten hebben maar zou een tabelletje met SOC/temp -> laadsnelheid mogelijk moeten kunnen zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door assje op 27-07-2020 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:49

Standeman

Prutser 1e klasse

Zelf begin ik de degradatie wel te merken bij mijn Ioniq. Ik sta regelmatig aan de snellader aangezien Standevriendin zo'n beetje aan de andere kant van het land woont (plus het is een leasewagen, waardoor ik er wat minder zuinig er op ben). De GOM zegt nu max 225km terwijl vorig jaar toch echt 235km als maximaal bereik had. Dat met 45k kilometers op de tellen na 2 jaar.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Standeman schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:51:
Zelf begin ik de degradatie wel te merken bij mijn Ioniq. Ik sta regelmatig aan de snellader aangezien Standevriendin zo'n beetje aan de andere kant van het land woont (plus het is een leasewagen, waardoor ik er wat minder zuinig er op ben). De GOM zegt nu max 225km terwijl vorig jaar toch echt 235km als maximaal bereik had. Dat met 45k kilometers op de tellen na 2 jaar.
Dat is wel het voordeel van de lease, wanneer je tegen het einde van je looptijd/kilometers aanzit. Dan lever je de auto in en heb je geen issue met die degradatie qua restwaarde of gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:05
Defector schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:55:
[...]
Dat is wel het voordeel van de lease, wanneer je tegen het einde van je looptijd/kilometers aanzit. Dan lever je de auto in en heb je geen issue met die degradatie qua restwaarde of gebruik.
Het is een nadeel van de lease, dat de degradatie en waardeverlies voor iedereen hetzelfde is ingeprijsd, ook als jij zuinig bent op je auto en dus een hogere restwaarde hebt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
RichieB schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:30:
[...]

Het is een nadeel van de lease, dat de degradatie en waardeverlies voor iedereen hetzelfde is ingeprijsd, ook als jij zuinig bent op je auto en dus een hogere restwaarde hebt.
Tja dat is maar hoe je ertegen aan kijkt. Vooral voor nieuwe auto's en langere perioden zoals een 60 maanden lease contract. Kan het zeker een voordeel zijn dat je niet buiten je eigen toedoen met een auto zit waarvan je extreme batterij degradatie of andere problemen heb. Er zijn verschillende auto's met aanpakken mbt koeling en bms.

Bij ICE auto's is het plaatje mbt afschrijving onderhand wel duidelijk, voor EV's zal dat maar uit de praktijk moeten blijken de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Standeman schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:51:
Bij de Ioniq is de GOM gebaseerd op (recent) historisch verbruik, hier zitten dus nogal wat variabelen in en lijkt me moeilijk conclusies trekken (snelheid(drukte), temperatuur, wind).

Mijn Ioniq heb ik gekocht met bijna 2 jaar oud en 52kkm, nu 82kkm en exact 3 jaar oud. Via EV-spy nog altijd 100% SOH. Tot 100% SOC laden doe ik nagenoeg nooit dus kan ik moeilijk conclusies aan verbinden. Ik zou binnenkort wel eens aan een snellader willen testen welke laadsnelheid er nog gehaald wordt.

Pagina: 1 ... 120 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic