timovd schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:24:
Mijn Prius rijdt nog erg goed, maar het lijkt mij leuk om over een tijdje een (tweedehands) BEV aan te schaffen. Mijn oog is gevallen op een Leaf Tekna 40kWh of een Ioniq Premium 28kWh (geen geld voor het 2020 model met grotere accu). Vooral comfort op lange (>1 uur) stukken vind ik belangrijk en vandaar ook de rijker uitgeruste versie. Wat is het voordeel van Nissan's Pro Pilot t.o.v. de autonome functies in een Hyundai? Door de vloeistofkoeling/-verwarming bij de batterij van de Koreaan, heeft die een lichtere voorkeur boven de Japanner. Qua comfort hoor ik erg goede verhalen over de Ioniq, ik wil dus nog een keer gaan testrijden. Waar moet ik op letten?
Ioniq 28 kWh is een prima auto en biedt veel waar voor z'n geld. M.n. de Premium-versie is erg rijk uitgerust (elek. stoelen met geheugen, dakraam, div. veiligheidsfeatures, neplederen bekleding, stoel- & stuurverwarming, LED-koplampen, dodehoekdetectie). Als je met deze auto een testrit gaat maken zou ik geen technische zaken aan weten te wijzen waar je specifiek op dient te letten, behalve het gebruikelijke motorkap opentrekken om te kijken of de vloeistoffen op peil zijn en testen of de eerder genoemde opties werken. Zet VESS uit, radio & airco uit en ramen open en luister of je aanlopende remmen of andere vreemde mechanische geluiden hoort. Het in- en uitklappen van de spiegels en de elektronische handrem zijn niet geluidloos, m.n. die laatste hoor je redelijk goed. Als laatste even kijken hoe het laden gaat, en dan specifiek of de kabel vergrendeld wordt.
De pluspunten van de Ioniq tov de Leaf zijn in mijn ogen de efficiency (komt even ver met minder energie) en sneller kunnen laden. Hyundai heeft hier mee in 2017 al een auto neergezet die 1000 km in 12 uur kan afleggen, veel wagens uit dezelfde prijsklasse redden dit niet. De 38 kWh-variant overigens ook niet! Leaf heeft hier natuurlijk zeer slechte kaarten vanwege het ontbreken van actieve koeling van de accu. Blijf je in Nederland met de auto? Prima. Wil je er ook eens mee naar Scandinavië, Berlijn, Spanje? Calculeer extra tijd in... Als laatste, de Leaf laadt met ChaDeMo. Dit is een aansluiting die niet veel meer voorkomt. Nissan zelf stapt hier ook van af met hun nieuwe Ariya.
Mocht de Ioniq je tegen staan, overweeg dan eens de E-Golf (let op welke accu!).