Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 228 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Denhaag
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19:03
Wat een leuk topic. Iedereen dank voor haar/zijn tips etc.
Heb zelf kort geleden een Cube gekocht en die bevalt vooralsnog prima.

Wiskunde is de taal van de natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:54
roffeltjes schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:55:
...
Gewicht en actieradius hebben in Nederland geen hele sterke correlatie (Limburg daargelaten). Aerodynamica (zithouding) is veel relevanter.
...
Dat gezegd hebbende, 2Wh per kilometer is een heel forse claim. D.......
....
50km-60km op 208Wh zit onder de 4Wh per kilometer......
Ebike gewicht en actieradius niet, maar accucapaciteit en actieradius wel.
De accucapaciteit bepaalt het accugewicht en dat is weer onderdeel van het ebike gewicht. ;)

Zoals je zelf ook hebt opgemerkt is de 100km/208Wh aan de optimistische kant, maar is 50km/208Wh mi zeker een nette uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:17:
[...]

Dat moet toch goed te krijgen zijn zonder naar die horror roller brakes over te gaan...
Er zijn zo een paar no-go's voor mij op een fiets: kettingkasten en rollerbrakes...
Ik eet nog liever mijn schoenen op.

Ben benieuwd waarom je denkt dat je daar tevreden over gaat worden.
Dat zou je mogen denken, zeker en hier ben ik het wel mee eens, maar wat @roffeltjes aanhaalde is het feit dat de achterbrug te slap kan zijn zodat dit resoneren is/lijkt. Dat zou wel een behoorlijke fabrieksfout zijn.

Als de achterrem nat is remt die goed :? maar droog is krijsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilvanwil
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:46
Ik heb vorige week een elektrische fiets binnen gekregen via de Lidl. Zundapp Z802,
met Ananda achterwielaandrijving. Alleen de ondersteuning gaat niet aan. Je begrijpt dat de Lidl niets technisch gaat ondersteunen. Heb al gebeld, maar het enige is wat ze kunnen is de fiets laten retourneren, maar het model hebben ze nu niet meer, en ik vind de fiets prima, voelt degelijker dan ik voor de prijs had verwacht, dus wil deze gewoon aan de praat krijgen. Ik geloof niet dat ie niet goed is.

Het display, Ananda D16, werkt, geeft aan dat de batterij 100% vol is. Geeft geen foutmeldingen. Het gene wat er mist, is dat de ondersteuning niet wil starten.
Als ik de batterij aanzet, via de batterij of de Ananda stuurcontroller, wordt het scherm eventjes groen(Eco zie ik heel even), maar binnen een seconde gaat het scherm op "grijs" en zegt off. Scherm blijft wel aan, maar de ondersteuning doet niets. Ook niet als ik ga fietsen.
Het vreemde is dat als ik 'm aanzet via de controller, en ik houdt de knop ingedrukt, dan laat het scherm wel de eco stand zien zolang ik de knop ingedrukt houdt, en zodra ik deze los laat, gaat ie weer naar "off". (heb batterij al gereset, opnieuw er in gedaan) (ik ga niet fietsen met m'n vinger constant op de knop haha)
Ik zie de bij de trapas van de sensor een rood lampje aan gaan, heel even als ik de trappers ronddraai, is rood goed, of is rood slecht? Ik denk goed, want anders komt er vast een foutmelding op het display.
Als ik ergens een kabel losmaak, van de controller bijvoorbeeld, dan komt er wel een foutmelding.
Op het scherm staat niks bij "Range". Alleen twee streepjes voor "km".

Hetgeen niet werkt op de controller zijn de "licht" knop en de "-"knop. Lichtknop al langer ingedrukt gehouden, maar gaat het echt niet doen.
Met "aan-uit" knop kan ik de batterij wel aanzetten, maar niet uit. Dat kan wel met de "aan-uit" knop tegelijk met de "+"knop.

Kan het een fout zijn in de controller op het stuur? Zou een technisch iemand hier advies in kunnen geven?
Hopelijk herkent iemand het probleem en kent de oplossing.
Hier een link naar het type controller. Ik kom overigens niet in de settings van de controller.

Tuurlijk kan ik 'm terug sturen, maar mijn gevoel zegt dat dit geen slechte fiets is, en voor de afstandjes die deze gaat rijden, prima is. Dus daarom is enig ander advies dan "onmiddellijk retourneren want..." uiteraard welkom.

Hopelijk wat technische mensen aan boord die wat zinnigs kunnen zeggen, alvast bedankt.
groet,
Wil

P.S. mocht er ergens een technisch forum zijn voor elektrische fietsen, dan heb ik die niet gevonden, dan ga ik daar naar toe als je de link dan even deelt.

[ Voor 3% gewijzigd door wilvanwil op 01-09-2025 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:54
wilvanwil schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:01:
.... Lidl. Zundapp Z802,
met Ananda achterwielaandrijving. Alleen de ondersteuning gaat niet aan. .....

Kan het een fout zijn in de controller op het stuur? ....

Tuurlijk kan ik 'm terug sturen, maar mijn gevoel zegt dat dit geen slechte fiets is,....

...
Allereerst zit op het stuur niet de controller, maar het display en de bedieningsknoppen die de controller aansturen. De controller zelf is meestal een gesloten aluminium kastje van ca. 10cm in de buurt van de accu of achter de zitbuis. Daar komen alle draden bij elkaar van oa de accu, sensoren, motor en display.

Mijn persoonlijke mening is dat je een dergelijke ebike meteen moet terugsturen, ook al zou je hem weer werkend kunnen krijgen. Het kan nl een al eerder teruggestuurde ebike betreffen en de problemen kunnen dieper liggen dan verwacht. Over het algemeen betekent "zelf doen" einde garantie.
Een nieuwe ebike behoort probleemloos te werken.
Ik neem aan dat je niet het heren model hebt, want die is nog verkrijgbaar bij de Lidl.
Wel is er de Crivit Urban Classic voor dezelfde prijs

Als een ebike niet wil werken en de accu is wel goed, dan is het meestal een slechte of losse connector verbinding of een niet goed afgestelde of defecte sensor.
Vooral de snelheidssensor wil nog wel eens gevoelig zijn voor een slecht geplaatste spaakmagneet.
Echter in jouw geval is er geen foutmelding, dus waarschijnlijk ligt de oorzaak dieper.
In dat geval denk ik aan gebrekkige verbindingen bij de controller.

Een specifiek technisch forum wat ik kan aanbevelen, zeker voor de Zündapp, is Pedelecforum.de

Update: de controller van de Z802 is volledig geïntegreerd in de accubehuizing en helemaal ingekit, zodat de connectoren daar niet zomaar toegankelijk zijn.
Bron

Update 2 een mogelijk oorzaak zou kunnen zijn dat de accu niet goed in de houder zit.
Deze moet zeer stevig vastgeklemd worden en relatief zwaar pas weer te verwijderen zijn.
Bron

[ Voor 52% gewijzigd door elinx op 02-09-2025 00:54 ]

Pagina: 1 ... 228 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam