Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 245 246 Laatste
Acties:

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-10 23:00
thunder68 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 18:38:
Mijn wensenlijstje voor het vervangen van mijn Cowboy C3 leidde mij naar 3 opties:

1) Comate CT2-Elite, 2) Canyon Roadlite On, 3) Reany N1-Gt.

Vandaag wezen proefrijden op de CT2-Elite, bij een zeer klantvriendelijke, en persoonlijk/ betrokken fietsenwinkel in Rotterdam-zuid. Ik woon op Goeree-Overflakkee en dan is R’dam het dichtstbijzijnde dealerpunt. (Afgelopen week ook bij een grote welbekende zaak in Moordrecht geweest, dat voelt dan toch anders. Aardige verkopers maar minder persoonlijk en transparant over de eigenschappen van de fiets, meer gericht op vlot willen verkopen). De fietsenwinkel in Rotterdam gaf ongevraagd de minder goede bereikbaarheid van Comate bij support-vragen of technische issues (zelfs voor hen als dealer) bijvoorbeeld als nadeel aan, naast het zware trappen bij wegrijden.

Ik ben 1.74meter en weeg 66kg, rijd tot nu toe op een Cowboy C3. Fijne fiets met een voor mij aangename verhouding tussen voor-en achtertandwiel. Je trapt er ook vanuit stilstand vlot op weg zonder dat je veel kracht hoeft te leveren, en tot de 25km is de trapfrequentie voor mij goed te doen.

De CT2 was wat betreft zithouding goed, wel iets meer rechtop dan ik verwacht had (of gewend ben op m’n C3). Mooie fiets, goed uitgerust ook, voelt echt als kwaliteit in alles.

De eigenaar van de zaak gaf gelijk al aan dat het zware verzet bij lage snelheid een nadeel is, met de lagere trapfrequentie bij hogere snelheid juist als voordeel. Ik had verwacht dat het nadeel van het zware verzet beter gecompenseerd zou worden door het motormanagement, zoals Comate (en David van Bright in z’n verkooppraatje). Maar zelfs met de boost-functie aan vond ik het lastig op gang komen. Op rotondes en oversteekplaatsen waar je vanuit lage snelheid of stilstand vlot weg wil kunnen rijden vind ik dat persoonlijk een nadeel. Aangezien ik veelal binnen de bebouwde kom fiets en dus regelmatig moet stoppen- en optrekken speelt dat meer mee dan als je langere afstanden woon-werk fietst op continu snelheid schat ik zo in.

De winkel-eigenaar gaf aan dat het mogelijk was om met andere tandwielverhouding dat gunstig te beïnvloeden, iets voor mij om over na te denken of dat een goede keus zou zijn.

Verder is het echt een prachtige en fijn rijdende fiets. Toch gaf hij mij niet direct het gevoel dat dit de perfecte fiets voor mij is. Ik denk nog even na over een eventuele aanpassing van tandwielen. Of ergens een proefrit op een eerste versie CT-elite die een andere tandwielverhouding heeft.

Andere optie die ik nog overweeg is de Reany N1-GT . Is ook Nederlandse leverancier/fabrikant, net als Comate. Al komt uiteindelijk zowat alles van de onderdelen uit China. Behoorlijk vergelijkbaar en dito geprijsd. Heb hier ook op proefgereden en daar was niets aan wat ik anders zou willen. Ook heeft die standaard een mooi dropperzadel met vering, wat dingetjes in het ontwerp wat ik nét iets mooier vond, en vooral fijne ondersteuning op alle snelheden. Daarnaast zit de dealer in m’n eigen dorp, dus dat is nog een voordeel. Ook had hij een scherpe aanbieding waardoor er €300,- af gaat, maakt het dus al met al erg aantrekkelijk.

De canyon valt af, vooral doordat deze niet door lokale fm onderhouden kan worden en proefrit maar ook onderhoud dus een issue is.

Toch blijft de Comate ook een mooie fiets, effe nachtje over slapen 😉

To be continued…
Leuk uitgebreid verslag!

Denk dat je aan beide geen miskoop doet en een lokale dealer is natuurlijk handig.

Persoonlijk vind ik 22T-60T/ratio 2,73 de beste middenweg voor een singlespeed. Dan kun je nog enigszins dynamisch optrekken en bij 25-28 km/u rijd je in een perfecte/prima cadans (al zijn er velen die een lagere prettiger vinden).

Eventueel kun je nog kijken naar de Cube Editor Hybrid https://www.cube.eu/nl-nl/e-bikes/trekking/city/editor-hybrid/editor-hybrid-hub Die is toch een stuk voordeliger en heeft Bosch motor, accu en smart system en banden die goed rollen. Iets sportiever qua zit maar met een ander (mountainbike)stuur met iets meer rise (30-40 mm) en backsweep los je dat grotendeels op. Stuurpen met een iets grotere hoek kan natuurlijk ook.

De fietsen die je noemde blijven wel de meest rechtop-versie

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:32
Voor wie een gokje wil wagen, de inboedel van het Accell Experience Center ('De Fietser') wordt geveild, einddatum morgenavond. Zitten o.a. allerlei elektrische fietsen bij, maar ook racefietsen en mountainbikes. Wel even goed naar de voorwaarden kijken, rekening houden met bijkomende kosten en ophalen in Ede, en gebrek aan garantie en eventuele onderdelen.

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-10 23:03

B64

Anakha schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:29:
Voor wie een gokje wil wagen, de inboedel van het Accell Experience Center ('De Fietser') wordt geveild, einddatum morgenavond. Zitten o.a. allerlei elektrische fietsen bij, maar ook racefietsen en mountainbikes. Wel even goed naar de voorwaarden kijken, rekening houden met bijkomende kosten en ophalen in Ede, en gebrek aan garantie en eventuele onderdelen.
Ja die had ik ook al langs zien komen. Vrijwel alle e-bikes zonder lader; dan zou je verwachten dat er ook een kavel is met tig laders, maar nee...

De bedragen die tot nu toe zijn geboden vallen reuze mee, 1000-1200 Euro voor Koga e-bikes.

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:43
B64 schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:54:
....De bedragen die tot nu toe zijn geboden vallen reuze mee...
Pas vlak voor het eind begint het zeer snel op te lopen. Eventueel zelfs daarna ook nog. Een bod moet 2 minuten ongewijzigd blijven.

Bovenop het biedbedrag komt nog (17% ?) opgeld en btw over het totaal.
€1000 bieding +€170+€246 maakt €1416. Ca. 42% is toch iets om rekening mee te houden.

[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 14-09-2026 18:22 ]

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10 21:53
neb0 schreef op zondag 13 september 2026 @ 02:25:
[...]

Leuk uitgebreid verslag!

Denk dat je aan beide geen miskoop doet en een lokale dealer is natuurlijk handig.

Persoonlijk vind ik 22T-60T/ratio 2,73 de beste middenweg voor een singlespeed. Dan kun je nog enigszins dynamisch optrekken en bij 25-28 km/u rijd je in een perfecte/prima cadans (al zijn er velen die een lagere prettiger vinden).

Eventueel kun je nog kijken naar de Cube Editor Hybrid https://www.cube.eu/nl-nl/e-bikes/trekking/city/editor-hybrid/editor-hybrid-hub Die is toch een stuk voordeliger en heeft Bosch motor, accu en smart system en banden die goed rollen. Iets sportiever qua zit maar met een ander (mountainbike)stuur met iets meer rise (30-40 mm) en backsweep los je dat grotendeels op. Stuurpen met een iets grotere hoek kan natuurlijk ook.
Bedankt voor de input weer! Nog even getwijfeld over de Cube editor hybrid die je aangaf, en ook over de nieuwe Gazelle Curb met de nieuwe Bosch-hub motor waar de FM in Rdam me op wees. Maar uiteindelijk de knoop doorgehakt, het wordt de Reany N1-Gt. Lokale dealer, scherpe prijs, mét bagagedrager en art2-slot, dropperzadel, fijne ondersteuning en gewoon prachtige fiets/ontwerp gaven de doorslag, naast de overtuigende proefrit uiteraard. Zodra ik hem heb zal ik m’n ervaring hier delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYi5I32eQm1VHIEqnsk8SzCJ0Ms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gkq24CEmUezILUG5qulBdwg0.jpg?f=fotoalbum_large

• neb0
thunder68 schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:13:
[...]

Bedankt voor de input weer! Nog even getwijfeld over de Cube editor hybrid die je aangaf, en ook over de nieuwe Gazelle Curb met de nieuwe Bosch-hub motor waar de FM in Rdam me op wees. Maar uiteindelijk de knoop doorgehakt, het wordt de Reany N1-Gt. Lokale dealer, scherpe prijs, mét bagagedrager en art2-slot, dropperzadel, fijne ondersteuning en gewoon prachtige fiets/ontwerp gaven de doorslag, naast de overtuigende proefrit uiteraard. Zodra ik hem heb zal ik m’n ervaring hier delen.

[Afbeelding]
Mooi fiets hoor, alvast veel plezier ermee!

Ik zag trouwens dat Bosch geen krachtsensor lijkt te leveren i.c.m. die naafmotor maar een cadanssensor en software 'trucjes' gebruikt om de motorondersteuning natuurlijk te maken. Of dat evengoed werkt als een krachtsensor, betwijfel ik. Kan het mis hebben maar ook iets om goed naar te kijken als je voor een Bosch naafmotor gaat.

Maakt jouw keuze alleen maar veiliger op dat vlak, vooral uiteraard omdat je er zelf op hebt testgereden (wat je eigenlijk altijd moet doen).

• elinx
neb0 schreef op maandag 14 september 2026 @ 23:35:
.....

Ik zag trouwens dat Bosch geen krachtsensor lijkt te leveren i.c.m. die naafmotor maar een cadanssensor en software 'trucjes' gebruikt.....
De mate van ondersteuning wordt aangepast, rekening houdend met de pedaalsensor, hellingsensor en wielsensor, onder de naam "intelligent sensor". Met name de hellingsensor zal aan de ervaring bijdragen, maar dit is in het grootste deel van Nederland alleen bij bruggen ed van toepassing. "Luchtfietsen" is echter ook nog mogelijk en daarom kan dit mi nimmer dezelfde ervaring opleveren als een koppelsensor.

Er zullen vast redenen zijn voor een dergelijke keus, maar vreemd vind ik het wel, omdat een koppelsensor geen bijzonderheid meer is voor een naafmotor in het achterwiel. Bij een enkele versnelling of derailleur kan deze zelfs geïntegreerd worden in de naafmotor.

Hier is een korte review van het Bosch naaf systeem.

[ Voor 16% gewijzigd door elinx op 16-09-2026 12:09 ]

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
streamnl schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:30:
[...]

Afplakken :+

Geen idee waarom mij de info op het scherm niet boeit tijdens het rijden. Voor mij heeft het 0 meerwaarde. Ach ja , ieder zijn manier van fietsen.

Mijn wenslijstje op dit moment :
Elektrisch (duh);
Traploos schakelen;
Geen tegenwerking als ik tegen de max zit van de snelheid;
Een schermpje wat vast aan de fiets zit en
Een accu in het frame

Misschien dat dit komend weekend wijzigt.
Zal morgen sowieso de Purion 200 bekijken (online)
Vandaag wederom naar een fietswinkel geweest en daar heb ik de keuze gemaakt voor de Cube Kathmandu Hybrid Deluxe Pro 800. Die vinkte alle hokjes af. Zelfs schermloos werkt ie. Kan het schermpje mooi thuisblijven voor woon/werk en bij een toertocht zet ik hem er wel op voor de nav.

Hopelijk kan ik de komende jaren weer vooruit

Meer dan ik dacht...

• naamgebruiker
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 30-09 09:34
Afgelopen dinsdag mijn Riese & Müller Cruiser (tweedehands via Upway) binnengekregen. Na een week rijden en gemail met Upway en de fietsenmaker zit ik met een lastige keuze, en hoop dat jullie kunnen meedenken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7g1xD6Cmargc5DvGrWRBcPiBr-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2GNzgl7sj3J7COcVMpeTbcGA.webp?f=fotoalbum_large

Het probleem:
Bij de eerste rit merkte ik dat ik in de zwaarste weerstand nog best hard moest trappen (in alle ondersteuningsstanden), en bij de turbo stand moest ik een stuk sneller trappen dan wat voor mij natuurlijk fijn is om een constante ondersteuning te krijgen. Ik had hier eerder in dit topic iets over gelezen dat dat aan het afstellen van een kabel bij de naaf kan liggen, dat hij de overdrive niet goed bereikt.

Aanpak:
Goed, Upway dus gemaild om dit aan te geven, en zij reageerden dat dit gedekt is en dat ik naar een fietsenmaker kan gaan om het te laten maken. Onder de €100 kon ik het direct laten doen, daarboven moest ik de kosten met Upway overleggen dmv een offerte.

Ik ben naar een Riese & Müller dealer/fietsenmaker geweest. Volgens hem kan het inderdaad de kabelafstelling zijn, maar het kan ook de hele naaf zijn en dat is pas te zien nadat de kabelafstelling gecheckt is. Dat eerste zou tussen de €100-150 kosten, maar een nieuwe Enviolo naaf €600-900(!!).

Upway weer gemaild. Ik wilde vooral weten wat de garantie in dit geval inhield en of een vervanging van de naaf gedekt zou zijn. En of dit ook gedekt zou zijn in het tweede of derde jaar van de uitgebreide garantie. Ze bevestigden dat dit allebei gedekt zou zijn, maar in het tweede geval afhankelijk van een nieuwe beoordeling en diagnosticering. Ze boden me twee opties aan:
  1. Upway inspecteert en herstelt de fiets zelf in Amsterdam
  2. Ik kan de fiets kosteloos retourneren
Waar ik tegenaan loop:
Ik zit nog in de 14 dagen bedenktijd en heb ~40 km gereden (max 50 km toegestaan). De proefrit met een vergelijkbaar model (met Nexus-versnelling) beviel me goed, dus ik verwacht dat ik blij ben met de fiets als de aandrijving goed werkt. Maar: tegen de tijd dat Upway hem gerepareerd terugbrengt, ben ik al over het gros van mijn bedenktijd heen en mag ik nog maar zo'n 10 km rijden om te beoordelen of het me bevalt.

Daarnaast had ik al een voordrager en nieuwe marathon plus buitenbanden besteld om zelf te monteren, maar kwam erachter dat voor de voordrager de voorvork eraf moet en de achterband is lastig met de technologie. Dat vertrouw ik mezelf niet toe, dus dat zou sowieso naar de fietsenmaker moeten. Voordrager zou €100-150 zijn en buitenbanden vervangen ook. Het zadel zit trouwens ook niet lekker, dus moet ik ook vervangen.

Mijn vragen aan jullie:
  1. Hoe zien jullie het risico/de oplossing met de naaf in?
  2. Zou je in mijn situatie kiezen voor reparatie door Upway, of toch retourneren?
  3. Wat vinden jullie van de genoemde prijzen?
  4. Banden gewoon laten zitten? (Wel veel glas hier in Amsterdam, lekke band kost ook weer tijd en geld)
___
Dit is trouwens hoe de voordrager gemonteerd is. Het gaat om dat stukje boven de vork waar hij op leunt. Als alternatief lijkt zo'n dun rekje zoals een swapfiets me ook wel fijn, maar ik weet niet of je dat goed kan monteren op deze fiets. Heb er snel naar gekeken en dat bevestigingsmechanisme ziet er anders uit dan wat mijn fiets heeft. Ik heb dit nodig voor mijn werktas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJFKgfYdmEGJejtS56ubsBTjWzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NlLhk8omzjvDR1G2ksBQUKKQ.png?f=fotoalbum_large

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-10 22:46
naamgebruiker schreef op zondag 20 september 2026 @ 15:11:
Afgelopen dinsdag mijn Riese & Müller Cruiser (tweedehands via Upway) binnengekregen. Na een week rijden en gemail met Upway en de fietsenmaker zit ik met een lastige keuze, en hoop dat jullie kunnen meedenken.[Afbeelding]

Het probleem:
Bij de eerste rit merkte ik dat ik in de zwaarste weerstand nog best hard moest trappen (in alle ondersteuningsstanden), en bij de turbo stand moest ik een stuk sneller trappen dan wat voor mij natuurlijk fijn is om een constante ondersteuning te krijgen. Ik had hier eerder in dit topic iets over gelezen dat dat aan het afstellen van een kabel bij de naaf kan liggen, dat hij de overdrive niet goed bereikt.

Aanpak:
Goed, Upway dus gemaild om dit aan te geven, en zij reageerden dat dit gedekt is en dat ik naar een fietsenmaker kan gaan om het te laten maken. Onder de €100 kon ik het direct laten doen, daarboven moest ik de kosten met Upway overleggen dmv een offerte.

Ik ben naar een Riese & Müller dealer/fietsenmaker geweest. Volgens hem kan het inderdaad de kabelafstelling zijn, maar het kan ook de hele naaf zijn en dat is pas te zien nadat de kabelafstelling gecheckt is. Dat eerste zou tussen de €100-150 kosten, maar een nieuwe Enviolo naaf €600-900(!!).

Upway weer gemaild. Ik wilde vooral weten wat de garantie in dit geval inhield en of een vervanging van de naaf gedekt zou zijn. En of dit ook gedekt zou zijn in het tweede of derde jaar van de uitgebreide garantie. Ze bevestigden dat dit allebei gedekt zou zijn, maar in het tweede geval afhankelijk van een nieuwe beoordeling en diagnosticering. Ze boden me twee opties aan:
Waar ik tegenaan loop:
Ik zit nog in de 14 dagen bedenktijd en heb ~40 km gereden (max 50 km toegestaan). De proefrit met een vergelijkbaar model (met Nexus-versnelling) beviel me goed, dus ik verwacht dat ik blij ben met de fiets als de aandrijving goed werkt. Maar: tegen de tijd dat Upway hem gerepareerd terugbrengt, ben ik al over het gros van mijn bedenktijd heen en mag ik nog maar zo'n 10 km rijden om te beoordelen of het me bevalt.

Daarnaast had ik al een voordrager en nieuwe marathon plus buitenbanden besteld om zelf te monteren, maar kwam erachter dat voor de voordrager de voorvork eraf moet en de achterband is lastig met de technologie. Dat vertrouw ik mezelf niet toe, dus dat zou sowieso naar de fietsenmaker moeten. Voordrager zou €100-150 zijn en buitenbanden vervangen ook. Het zadel zit trouwens ook niet lekker, dus moet ik ook vervangen.

Mijn vragen aan jullie:
  2. Zou je in mijn situatie kiezen voor reparatie door Upway, of toch retourneren?
  4. Banden gewoon laten zitten? (Wel veel glas hier in Amsterdam, lekke band kost ook weer tijd en geld)
___
Dit is trouwens hoe de voordrager gemonteerd is. Het gaat om dat stukje boven de vork waar hij op leunt. Als alternatief lijkt zo'n dun rekje zoals een swapfiets me ook wel fijn, maar ik weet niet of je dat goed kan monteren op deze fiets. Heb er snel naar gekeken en dat bevestigingsmechanisme ziet er anders uit dan wat mijn fiets heeft. Ik heb dit nodig voor mijn werktas.

[Afbeelding]
De afstandsdiagnose lijkt me correct. Het is idd ofwel een foute afstelling, of een defecte naaf. Ik zou de fiets naar upway brengen, en direct afspreken dat je je retourrecht nog even wil behouden tot 50km en een dikke week na herstelling, anders gaat de fiets direct terug…

Prijzen lijken me niet totaal gek, maar ook niet echt goedkoop.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Afgelopen dinsdag mijn Riese & Müller Cruiser (tweedehands via Upway) binnengekregen. Na een week rijden en gemail met Upway en de fietsenmaker zit ik met een lastige keuze, en hoop dat jullie kunnen meedenken.[Afbeelding]

Het probleem:

Aanpak:

Waar ik tegenaan loop:

Mijn vragen aan jullie:
___

[Afbeelding]
Terugsturen die fiets!
If it looks like a duck...

Je hebt met deze fiets de ellende van een ander gekocht en Upway heeft dit wss ook niet geweten.

Terugsturen en kijken voor een andere fiets bij Upway of een andere verkoper.

• Peatsmoke
  • Niet online
streamnl schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:53:
[...]

Vandaag wederom naar een fietswinkel geweest en daar heb ik de keuze gemaakt voor de Cube Kathmandu Hybrid Deluxe Pro 800. Die vinkte alle hokjes af. Zelfs schermloos werkt ie. Kan het schermpje mooi thuisblijven voor woon/werk en bij een toertocht zet ik hem er wel op voor de nav.

Hopelijk kan ik de komende jaren weer vooruit
Goede keuze! De Cube Kathmandu Hybrid is een fijne vind ik een erg fijne fiets. Voor jouw gebruik is een riemaandrijving een prima keuze, al vind ik het ook wel iets beginnen te krijgen van een hype.

Verwacht niet teveel van het schermpje als navigatie, want het is nogal basic. Ik heb een smartphonegrip gekocht voor het serieuzere navigatiewerk en was aangenaam verrast dat mijn S24 Ultra, dankzij het bijladen en aangepaste scherminstellingen, het prima volhoudt.

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06:49
Gewoon retourneren. Voordat je spijt
krijgt

Ze adverteren met dat alles gechecked enzovoort is, lees toch regelmatig dit soort
dingen over Upway.

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Peatsmoke schreef op zondag 20 september 2026 @ 15:57:
[...]

Goede keuze! De Cube Kathmandu Hybrid is een fijne vind ik een erg fijne fiets. Voor jouw gebruik is een riemaandrijving een prima keuze, al vind ik het ook wel iets beginnen te krijgen van een hype.

Verwacht niet teveel van het schermpje als navigatie, want het is nogal basic. Ik heb een smartphonegrip gekocht voor het serieuzere navigatiewerk en was aangenaam verrast dat mijn S24 Ultra, dankzij het bijladen en aangepaste scherminstellingen, het prima volhoudt.
Thanks. Dinsdag nog 1X langs komen om de “58” te testen. Want volgens de site van Cube “ Jouw framemaat 58 cm of 54 cm”
(De 58 had ie niet in de winkel)

Ik “navigeer “ nu met een papiertje (met knooppunten) die ik als rolletje om mijn frame plak. En dat is in principe al goed genoeg als ik ga toeren.

En qua riem, ik laat bij de winkel toch zo’n kleine kast omheen bouwen, net als bij de ketting. Geen idee of dat daadwerkelijk nut heeft maar voor mijn gevoel wel

Meer dan ik dacht...

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:56
streamnl schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:50:
[...]

Thanks. Dinsdag nog 1X langs komen om de “58” te testen. Want volgens de site van Cube “ Jouw framemaat 58 cm of 54 cm”
(De 58 had ie niet in de winkel)

Ik “navigeer “ nu met een papiertje (met knooppunten) die ik als rolletje om mijn frame plak. En dat is in principe al goed genoeg als ik ga toeren.

En qua riem, ik laat bij de winkel toch zo’n kleine kast omheen bouwen, net als bij de ketting. Geen idee of dat daadwerkelijk nut heeft maar voor mijn gevoel wel
Knooppunten zijn gewoon top. En die kunnen op geen enkele navigatie. Daarvoor is een mobielhouder handig. Eventueel met een Kiox als de mobielhouder eraf is, of permanent gecombineerd met een Intuvia 100, Intuvia 200 of Purion 200 scherm.

• naamgebruiker
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 30-09 09:34
Bedankt voor de reacties allemaal, ik ga hem denk ik inderdaad terugsturen en op zoek naar een andere. Idealiter bij een FM zelf, maar er zijn hier zo veel dat het moeilijk is om te weten waar te beginnen. Heeft iemand toevallig tips voor een FM in/rondom Amsterdam die goede tweedehands ebikes verkoopt? Of anders tips van waar ik op moet letten bij het zoeken naar een FM?

Oh, en ik wil dus echt graag een fiets met een rechte zithouding en een u-vormig stuur. Vind die "actieve zit" echt drie keer niks :P Iemand hier ook nog tips voor merken/modellen om naar te kijken?

[ Voor 21% gewijzigd door naamgebruiker op 21-09-2026 15:32 ]

• elinx
....Riese & Müller Cruiser (tweedehands via Upway)......
  4. Banden gewoon laten zitten?

.....
Persoonlijk zou ik gebruik maken van het retourrecht ipv de Upway garantie. Dit omdat de ebike eigenlijk meteen niet voldoet. Op zich is garantie voor minder zichtbare problemen bedoelt, die je misschien nu nog niet opgevallen zijn. Het lijkt er wat mij betreft op dat Upway de controle op één of andere manier niet voldoende heeft uitgevoerd, want dan had het hen, net als jij dat al bij de 1e rit deed, ook op moeten vallen en ernaar moeten handelen. Als dit al over het hoofd is gezien wat dan nog meer.

Let wel: dit is slechts een aanname, want misschien zou een kabelafstelling al voldoende kunnen zijn. Echter meen ik me te herinneren dat de ebike al vele kilometers onder de wielen heeft. Dan ga ik er vanuit dat er meer slijtage kan zijn aan bewegende delen. Gezien dit probleem vraag ik me af of daar dan wel naar gehandeld is.

mbt buitenbanden en voordrager neem ik aan dat er ook retourrecht is bij de verkoper? Als ze er al opzitten, laten zitten en verlies nemen.
mbt de extra garantie weet ik niet of dit ook onder het retourrecht valt. Even informeren dus.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb 3,5 jaar geleden een Gazelle ultimate c8+ gekocht. Met riem, nexus 8 naaf, en nog het kiox systeem.

Inmiddels 20.000 kilometer aan vooral woon-werk erop zitten. Nooit problemen mee gehad, alleen een keer nieuwe banden, wat remmetjes en een oliebad voor de nexus.

Nu ben ik een aantal weken geleden aangereden, en ligt de voorkant van de ultimate in de kreukels; velg, spatbord, lamp en wat lakschade.

Dat kan, behalve de lak, allemaal gerepareerd, maar dat kost 850 euro, dat overigens door de verzekeraar van de tegenpartij wordt vergoed.

Nu zit ik ondertussen ook te kijken naar een andere fiets, want bij inruil van de schade fiets krijg ik er nog rond de 600 voor terug. Dus totaal zon 1400 van verzekering en inruil

Wat is nou wijs? De riem+tandwielen vervangen kost 400 euro, dat moet sowieso op termijn. Batterij is nog vrij goed, maar hij heeft wel wat kilometers gemaakt totaal.

Een nieuwe ultimate c5+ kost minstens 4000 euro tegenwoordig. Een cube touring hybrid met flinke accu 3400. Kathmandu (en cube in het algemeen) heeft volgens lokale fm een onzekere levertijd.

En ... Cube is niet zo strak en afgewerkt als de Ultimate.

Wat is nou slim? De boel laten repareren, nieuwe riem+tandwielen en gewoon door met de Ultimate? Of zitten er op korte termijn ook lagers van de active line plus motor aan te komen bij deze kilometerstand?

Of toch een andere, zoals een nieuwe ultimate, een cube of een kalkhoff?

• Tegels
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-10 16:58
Vraagje:

In april 2022 heb ik een Koga Pace B10 gekocht met een Bosch Performance Line CX motor. Fiets wordt veel gebruikt voor mijn werk. Bij de aanschaf zaten een 3-tal service beurten in het eerste jaar, daar heb ik gebruik van gemaakt. Vervolgens heb ik elk jaar mijn fiets een onderhoudsbeurt gegeven.

Gisteren startte mijn fietscomputer niet meer op. De fietsenmaker stelde vast dat de motor het heeft begeven.... De avond ervoor heb ik de fiets nog zonder een centje pijn gebruikt. Fiets heeft de nodige kilometers achter de rug: 21300 kilometer.

Mijn fietsenmaker die de fiets in onderhoud had de afgelopen jaren, verwees mij naar de handelaar waar ik de fiets heb gekocht. Daar geven ze aan dat de fiets 'excessief' is gebruikt, in vier en een halfjaar 213000 kilometer. Fiets zou dan op zijn.... Dat is een hele beste afschrijving! De fiets had toen een nieuwwaarde van 4300 euro, bijna 1000 euro per jaar.

Fiets wordt nu ter beoordeling aan Bosch opgestuurd. Ik had een Ezyrider garantie plan van 5 jaar, maar ik ben over de 20.000 kilometer heen en heb daar dus ook niets aan.

Vraag aan jullie: is dit excessief gebruik? Hebben jullie adviezen tips voor mij?

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tegels schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:34:
Vraagje:

In april 2022 heb ik een Koga Pace B10 gekocht met een Bosch Performance Line CX motor. Fiets wordt veel gebruikt voor mijn werk. Bij de aanschaf zaten een 3-tal service beurten in het eerste jaar, daar heb ik gebruik van gemaakt. Vervolgens heb ik elk jaar mijn fiets een onderhoudsbeurt gegeven.

Gisteren startte mijn fietscomputer niet meer op. De fietsenmaker stelde vast dat de motor het heeft begeven.... De avond ervoor heb ik de fiets nog zonder een centje pijn gebruikt. Fiets heeft de nodige kilometers achter de rug: 21300 kilometer.

Mijn fietsenmaker die de fiets in onderhoud had de afgelopen jaren, verwees mij naar de handelaar waar ik de fiets heb gekocht. Daar geven ze aan dat de fiets 'excessief' is gebruikt, in vier en een halfjaar 213000 kilometer. Fiets zou dan op zijn.... Dat is een hele beste afschrijving! De fiets had toen een nieuwwaarde van 4300 euro, bijna 1000 euro per jaar.

Fiets wordt nu ter beoordeling aan Bosch opgestuurd. Ik had een Ezyrider garantie plan van 5 jaar, maar ik ben over de 20.000 kilometer heen en heb daar dus ook niets aan.

Vraag aan jullie: is dit excessief gebruik? Hebben jullie adviezen tips voor mij?
Ik heb in 3,5 jaar op mijn ultimate bijna 20.000 km gefietst. Veel woon-werk verkeer 40 km per dag. Dan tikt het wel aan. Maar daar zijn ze ook wel voor ontworpen. Met het juiste onderhoud zou dat geen probleem op moeten leveren lijkt me.

Voor een fiets van ruim 4000 euro zou ik er een nieuwe motor in laten zetten. Dat kan toch wel?

[ Voor 4% gewijzigd door koelkast op 25-09-2026 18:27 ]

• Foxhill
Vraagje:

Ik zie geen maximum aantal kilometers op de pagina over Ezyrider? Alleen is die garantie (volgens mij) een overeenkomst met Batavus/Accell direct. Omdat Accell failliet is en ze die garantie (volgens mij) niet bij een onderverzekeraar hebben ondergebracht heb je er (volgens mij) niets meer aan. Dat is natuurlijk vrij nieuwe materie, omdat het faillissement net is. Dus ik ben niet zeker.

20.000 kilometer is niet excessief, wel zo veel dat er een keer een grote kostenpost aan de fiets kan zijn. Meestal gaat een Bosch motor langer mee, maar er gaat er af en toe eentje kapot. Ik heb meer coulance aanvragen bij Bosch gedaan, en verwacht na 4 jaar met hoge kilometerstand niets meer. Laat je even weten wat Bosch deed?

Als de fiets verder in goede staat is, is die wel een nieuwe motor waard. Vraag bij de fietsenmaker even welke andere kosten zoals aandrijflijn en banden eraan komen voordat je akkoord geeft.

Voor sommige motoren is er een REMAN motor beschikbaar. Vraag dat ook even na bij je fietsenmaker.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Foxhill schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 18:42:
[...]

Ik zie geen maximum aantal kilometers op de pagina over Ezyrider? Alleen is die garantie (volgens mij) een overeenkomst met Batavus/Accell direct. Omdat Accell failliet is en ze die garantie (volgens mij) niet bij een onderverzekeraar hebben ondergebracht heb je er (volgens mij) niets meer aan. Dat is natuurlijk vrij nieuwe materie, omdat het faillissement net is. Dus ik ben niet zeker.

20.000 kilometer is niet excessief, wel zo veel dat er een keer een grote kostenpost aan de fiets kan zijn. Meestal gaat een Bosch motor langer mee, maar er gaat er af en toe eentje kapot. Ik heb meer coulance aanvragen bij Bosch gedaan, en verwacht na 4 jaar met hoge kilometerstand niets meer. Laat je even weten wat Bosch deed?

Als de fiets verder in goede staat is, is die wel een nieuwe motor waard. Vraag bij de fietsenmaker even welke andere kosten zoals aandrijflijn en banden eraan komen voordat je akkoord geeft.

Voor sommige motoren is er een REMAN motor beschikbaar. Vraag dat ook even na bij je fietsenmaker.
Het lastige is dat hij deze vraag ook in een ander topic heeft gesteld en daar ook antwoorden krijgt.
Het grote fietsen met riem topic deel 1

[ Voor 3% gewijzigd door Arjantje72 op 25-09-2026 18:46 ]

• Foxhill
Arjantje72 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 18:46:
[...]

Het lastige is dat hij deze vraag ook in een ander topic heeft gesteld en daar ook antwoorden krijgt.
Het grote fietsen met riem topic deel 1
Ik zie het. Dubbelop. De garantie is dus wel door Accell elders ondergebracht. Ik weet dat beide gebeurd is. En 20.000km in de voorwaarden. Tsja Bosch is hier niets meer te verwijten en de garantie is ook duidelijk voorbij. Nieuwe motor kopen dus.

• elinx
Vraagje:

......

Gisteren startte mijn fietscomputer niet meer op. De fietsenmaker stelde vast dat de motor het heeft begeven.... De avond ervoor heb ik de fiets nog zonder een centje pijn gebruikt. Fiets heeft de nodige kilometers achter de rug: 21300 kilometer......
Het display start niet meer op terwijl de motor (en het display) eerder geen krimp heeft gegeven. Ook geen error meldingen. Dit wijst meestal op een probleem met de voedingsspanning.
Het is mi onwaarschijnlijk een defecte motor. Misschien het display zelf, bedrading, verbindingen of de inwendige motorcontroller, maar dat zou onderzocht moeten worden.
Een motor controller kan niet zomaar worden vervangen, omdat die niet of nagenoeg niet te koop zijn. Vandaar "de motor is defect". Maar waarschijnlijk kan dit wel door Bosch of een revisiebedrijf. Het display zou mi eenvoudig getest kunnen worden, door een andere te proberen.

Daarentegen is er wel te komen aan eenzelfde Bosch CX gen. 4 motor (BDU450 - 0275007074)
Zelfs via de Kaufland.nl webshop verkrijgbaar die sinds 8 september jl in NL operationeel is.

OPM.
Zie wel de volgende post van @Foxhill mbt deze motoren. De prijzen, ex. montage, geven wel een indicatie of je het waard vind om de motor te laten vervangen op eigen kosten
.

[ Voor 33% gewijzigd door elinx op 26-09-2026 16:14 ]

• Foxhill
elinx schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 23:39:
[...]

Het display start niet meer op terwijl de motor (en het display) eerder geen krimp heeft gegeven. Ook geen error meldingen. Dit wijst meestal op een probleem met de voedingsspanning.
Het is mi onwaarschijnlijk een defecte motor. Misschien het display zelf, bedrading, verbindingen of de inwendige motorcontroller, maar dat zou onderzocht moeten worden.
Een motor controller kan niet zomaar worden vervangen, omdat die niet of nagenoeg niet te koop zijn. Vandaar "de motor is defect". Maar waarschijnlijk kan dit wel door Bosch of een revisiebedrijf. Het display zou mi eenvoudig getest kunnen worden, door een andere te proberen.

Daarentegen is er wel te komen aan eenzelfde Bosch CX gen. 4 motor (BDU450 - 0275007074)
Zelfs via de Kaufland.nl webshop verkrijgbaar die sinds 8 september jl in NL operationeel is.
ging er na de vraagstelling een beetje vanuit dat de andere componenten uitgesloten zijn en De motorcontroller kapot is. Bosch vervangt die niet los. Kunnen we wat van vinden.

Er is ergens een Belgisch bedrijf die de printplaten repareert. Ik heb geen ervaring met ze.

Is er een configuratie ingeladen op die motoren online? Meestal niet, en dan kun je er niets mee. Die op Kaufland is bijna net zo duur als een gewone nieuwe.

Vraag ook bij de fietsenmaker eens om wat korting.

• elinx
Foxhill schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 06:17:
...... ging er na de vraagstelling een beetje vanuit dat de andere componenten uitgesloten zijn.....
.....
Is er een configuratie ingeladen op die motoren online? Meestal niet, en dan kun je er niets mee. Die op Kaufland is bijna net zo duur als een gewone nieuwe.......
Dat kan ik me voorstellen, maar het zou ook kunnen, dat gezien het aantal km's de conclusie al gauw getrokken is. Ook weet ik niet hoever de kennis reikt van de desbetreffende FM.
Ik bekijk het natuurlijk anders dan een professional, maar mi is het wel iets om over na te denken als er tot de dag ervoor geen vuiltje aan de lucht was mbt het functioneren van de motor.

Een controller gaat meestal stuk bij aanzetten van de motor of tijdens de rit, bv tgv vocht oid. Het display had dan mi wel "iets" moeten doen. Een motor gaat tijdens gebruik stuk, maar laat meestal daarvoor al van zich horen via geluid of error meldingen igv sensoren. Een display is afhankelijk van de controller, maar ook igv defect geeft deze meestal daarvoor al klachten.
De gemene deler is voedingsspanning. Deze moet er zijn om alle onderdelen te laten functioneren.
Vandaar verbindingen controleren in de eerste instantie mijn voorkeur zou hebben. Geen idee hoe ingewikkeld dit is en hoeveel tijd zoiets zou kosten als deze op moeilijk toegankelijke plekken zitten.

Wat betreft het functioneren van de motoren uit de links, ging het me meer om de verkrijgbaarheid van de verschillende componenten en een prijs ervan, zodat enige inschatting van de kosten mogelijk is.
Ik ging er niet vanuit dat @Tegels de motor zelf zou monteren.

[ Voor 26% gewijzigd door elinx op 26-09-2026 11:13 ]

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:34
Ik ben opzoek naar een degelijke ombouw van een bakfiets en specifiek voor een voorwiel (20") aandrijving. Middenmotor past niet en achterwiel wiel ik niet vervangen. Rem voorwiel bij voorkeur met roller brake, maar mechanische schijfrem zou ook nog kunnen. Nu zoek ik een set (of losse componenten) waarmee het mogelijk is om hem zo in te stellen dat hij bij het manoeuvreren niet de neiging heeft om lomp te accelereren. Ik ben niet vies van instellen via een programmer als dat nodig is. Via chatGPT, kwam ik uit bij bepaalde KT controllers met ondersteuning voor sine wave. Maar echt goede bronnen heb ik niet kunnen vinden. De meeste info die ik vond gaan over hogere vermogens. De volgende set leek mij wel interessant: https://www.segretoebikes...8b-4993-8b6f-0ea314d24a9a. Ik weet echter niet of deze specifiek in te stellen is. Kan iemand hier mij een duwtje in de juiste richting sturen?

• Foxhill
Bumpy_NL schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:56:
Ik ben opzoek naar een degelijke ombouw van een bakfiets en specifiek voor een voorwiel (20") aandrijving. Middenmotor past niet en achterwiel wiel ik niet vervangen. Rem voorwiel bij voorkeur met roller brake, maar mechanische schijfrem zou ook nog kunnen. Nu zoek ik een set (of losse componenten) waarmee het mogelijk is om hem zo in te stellen dat hij bij het manoeuvreren niet de neiging heeft om lomp te accelereren. Ik ben niet vies van instellen via een programmer als dat nodig is. Via chatGPT, kwam ik uit bij bepaalde KT controllers met ondersteuning voor sine wave. Maar echt goede bronnen heb ik niet kunnen vinden. De meeste info die ik vond gaan over hogere vermogens. De volgende set leek mij wel interessant: https://www.segretoebikes...8b-4993-8b6f-0ea314d24a9a. Ik weet echter niet of deze specifiek in te stellen is. Kan iemand hier mij een duwtje in de juiste richting sturen?
Vraag eens bij Van Beijck (en Sitgo). Als je veel wilt knutselen kun je dergelijke componenten goedkoper vinden. Bij Van Beijck heb je het wiel op maat, de juiste instellingen, garantie, en als het nodig is een keer iemand die je kunt bellen.

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:49
Iemand van hier ervaring met Segretoebikes?

Knipt u thuis ook kaartjes? Verdomd interessant maar gaat u verder. Wat heb je dit weer smakelijk ontdooid! R.I.P Wim T. Schippers

• elinx
Ik ben opzoek naar een degelijke ombouw van een bakfiets en specifiek voor een voorwiel (20") aandrijving. .... ...
Segreto e-bikes had ik eerlijk gezegd nimmer van gehoord, een zoekopdracht levert Hilversum op.

Je hebt het over een KT sinus controller, maar Segreto vermeld helemaal niet welke controller erin zit. Ook ontbreken de specificaties van de naafmotor, zodat je niet weet of deze geschikt is voor een bakfiets mbt trekkracht/koppel. Op de bijgeplaatste afbeeldingen zie ik alleen normale fietsen met zeg maar 28inch wielen. Of de Aikema er ook is voor 20inch wordt niet vermeld. Dat is belangrijk vanwege de omwentelingssnelheid die anders is bij 25km/h.
Vooraf vragen dus, of zoeken naar een beter gespecificeerde set.
Je kunt bv zoeken naar een: ombouwset bakfiets voor 20inch voorwiel met rollerbrake

Met die zoekopdracht komt eea te voorschijn. Echter ook allemaal mager gespecificeerd.

[ Voor 24% gewijzigd door elinx op 29-09-2026 23:42 ]

• Peatsmoke
  • Niet online
elinx schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 10:37:
[...]

Dat kan ik me voorstellen, maar het zou ook kunnen, dat gezien het aantal km's de conclusie al gauw getrokken is. Ook weet ik niet hoever de kennis reikt van de desbetreffende FM.
Ik bekijk het natuurlijk anders dan een professional, maar mi is het wel iets om over na te denken als er tot de dag ervoor geen vuiltje aan de lucht was mbt het functioneren van de motor.

Een controller gaat meestal stuk bij aanzetten van de motor of tijdens de rit, bv tgv vocht oid. Het display had dan mi wel "iets" moeten doen. Een motor gaat tijdens gebruik stuk, maar laat meestal daarvoor al van zich horen via geluid of error meldingen igv sensoren. Een display is afhankelijk van de controller, maar ook igv defect geeft deze meestal daarvoor al klachten.
De gemene deler is voedingsspanning. Deze moet er zijn om alle onderdelen te laten functioneren.
Vandaar verbindingen controleren in de eerste instantie mijn voorkeur zou hebben. Geen idee hoe ingewikkeld dit is en hoeveel tijd zoiets zou kosten als deze op moeilijk toegankelijke plekken zitten.

Wat betreft het functioneren van de motoren uit de links, ging het me meer om de verkrijgbaarheid van de verschillende componenten en een prijs ervan, zodat enige inschatting van de kosten mogelijk is.
Ik ging er niet vanuit dat @Tegels de motor zelf zou monteren.
Informeer eens bij E-Ves. Ik heb goede ervaringen met dat bedrijf en er al vaker een tweedehands motor gekocht.
Zij kunnen je waarschijnlijk ook verder helpen met reparatie.

• elinx
Ik vermoed dat @Tegels eerst de reactie van Bosch wil afwachten voor hij verder gaat kijken.

• gadgettwan
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:10
Hoi!

na zo’n 2 maanden tevreden bezitter te zijn van een Cube Touring SLX (2026) en 300 km gebeurde er vandaag wat vreemds: tijdens het trappen kwam er een behoorlijk krakend geluid uit de motor. Ik heb de FM al gecontacteerd maar nog geen bericht en deze zit helaas op 1,5 uur rijden afstand. Hebben jullie een idee wat het zou kunnen zijn? Ik heb zo’n 35km er mee gereden (en werkte prima) vervolgens in het midden van de terugrit stopte het geluid weer en reed de touring weer als een zonnetje.

Heeft iemand een idee en of tips? verder bevalt de fiets overigens er goed!

Ps, een filmpje voor het idee

https://drive.google.com/file/d/1mhElLf9yCc85ucYmgmRisP3qRDgZ7KE9/view?usp=drivesdk

• Bumpy_NL
elinx schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:13:
[...]

Segreto e-bikes had ik eerlijk gezegd nimmer van gehoord, een zoekopdracht levert Hilversum op.

Je hebt het over een KT sinus controller, maar Segreto vermeld helemaal niet welke controller erin zit. Ook ontbreken de specificaties van de naafmotor, zodat je niet weet of deze geschikt is voor een bakfiets mbt trekkracht/koppel. Op de bijgeplaatste afbeeldingen zie ik alleen normale fietsen met zeg maar 28inch wielen. Of de Aikema er ook is voor 20inch wordt niet vermeld. Dat is belangrijk vanwege de omwentelingssnelheid die anders is bij 25km/h.
Je kunt bv zoeken naar een: ombouwset bakfiets voor 20inch voorwiel met rollerbrake

Met die zoekopdracht komt eea te voorschijn. Echter ook allemaal mager gespecificeerd.
ChatGPT had Segreto gevonden. Bedrijfje is van een student van de UT. Exacte specificaties missen. In de handleiding op de site staat wel alle P en C parameters die in te stellen zijn. Volgens mij tik ik daarmee al veel eisen af. Ik weet niet of een sinus producerende controller belangrijk is. Ik las dat het beter is, maar wat dat praktisch betekend weet ik niet. Prijs lijkt mij op het eerste oog niet gek. Via Ali vond ik een Bafang set voor ongeveer dezelfde prijs, echter met een losse controller die beperkter is waarschijnlijk.

Bij het door @Foxhill genoemde Van Beijk vond ik zo gauw niet direct iets interessanters.

Het is wel lastig om goede info te vinden vind ik. Voor de middenmotors lees ik de Bafang erg degelijk is voor een nette prijs. Voor de voorwielmotoren is het veel lastiger informatie te vinden.

• elinx
Bumpy_NL schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 23:09:
......

Het is wel lastig om goede info te vinden vind ik. ....Voor de voorwielmotoren is het veel lastiger informatie te vinden.
Voor een 20inch wiel is een ca. 300rpm motor nodig en voor een 700C wiel is dit ca. 200rpm. De meest makkelijk verkrijgbare motoren zijn voor 26-28inch. Voor de kleinere wielen 16- 20inch is het minder eenvoudig om een set te vinden. Of de keus is erg beperkt.
Een lastfiets vraagt een naafmotor die minstens een koppel kan leveren van 50Nm, maar liever nog wat hoger voor wat zwaardere omstandigheden (last of heuvelachtig). Omdat hoge koppels niet echt gebruikelijk zijn voor naafmotoren met een beperkt vermogen van 250W, wordt daarom meestal een middenmotor aangeraden voor wat meer koppel.
Een motor met schuine vertanding is stiller dan met rechte.
Een sinuscontroller is effectiever en laat de motor stiller en soepeler draaien.

Aikema (AKM), Bafang, zijn beide betrouwbare merken voor motoren, maar bv voor Mxus geldt dit ook.
KT, Lishui, Bafang zijn vaak toegepaste controllers en leveren zowel squarewave als de sinewave versies, ook programeerbare, in diverse uitvoeringen, mbt de maximaal te leveren stroom aan de motor. Volgens mij zijn de KT controllers het meest gedocumenteerd, goed verkrijgbaar en voordelig.
Een display is onlosmakelijk verbonden met de controller en kan niet worden gebruikt voor een ander merk controller. Meestal wordt deze dan ook samen met de controller geleverd of zijn los verkrijgbaar voor een bepaalde controller.

Endless-sphere is een overweldigende informatiebron voor de zelfbouwer, maar erg technisch en niet typisch Europees.
Dat geldt niet voor het Duitse Pedelecforum, Itaiaanse Jobike, Engelse Pedelecs, of Poolse forum (Google Chrome of translate is je vriend), maar ook daar krijg je geen hapklare info.

[ Voor 9% gewijzigd door elinx op 30-09-2026 09:00 ]

• Rayz25
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
thunder68 schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:13:
[...]

[Afbeelding]
Je weet ook dat de importeur met reany is gestopt en met starly bikes hun eigen merk is verder gegaan.

Zoals je op de achtergrond zie heeft starly ook reany achtige modellen gebouwd.

• Tommie12
elinx schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:13:
[...]

Je wil op een bakfiets toch geen rollerbrakes...

En die ombouwdingen zijn allemaal lage kwaliteit. Ik denk dat je dan beter op zoek gaat naar een goede tweedehands van een degelijk merk en je oude bakfiets te koop zet.

• elinx
Tommie12 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:25:

....geen rollerbrakes...

En die ombouwdingen zijn allemaal lage kwaliteit. .....
Ik zou persoonlijk altijd schijfremmen prefereren op een lastfiets en bij gebruik van een rotatiesensor een remonderbreker. Liever een krachtsensor, maar dan moet je denken aan een achterwielmotor of middenmotor.
Ik geef in dit geval echter alleen een toelichting op de gemaakte keuze van @Bumpy_NL

Mbt de kwaliteit van de ombouwkits is met name de moeilijkheid om het kaf van het koren te scheiden, door in ieder geval niet gespecificeerde of noname merken te vermijden.
Over het algemeen hebben de genoemde merken een betrouwbare reputatie en zijn ook vaak losse onderdelen ervan verkrijgbaar.

Voordeel van een complete ombouwset is dat het meteen werkt en redelijk eenvoudig ingebouwd kan worden, nadeel is dat je de kwaliteit van de individuele componenten (motor, controller en accu) meestal niet kan beoordelen.
De hoeveelheid specificaties en prijs geeft vaak al een indicatie van de kwaliteit.

[ Voor 12% gewijzigd door elinx op 30-09-2026 09:01 ]

• Speedster
[...]

En die ombouwdingen zijn allemaal lage kwaliteit. Ik denk dat je dan beter op zoek gaat naar een goede tweedehands van een degelijk merk en je oude bakfiets te koop zet.
Wat is het toch met die rollerbrake angst/haat? Alle van andel cargo bikes hebben rollerbrakes. Ik had er meerdere in de verhuur en geen enkel probleem met de rollerbrakes.

Het enige nadeel is dat ze slijten en je geen blokjes kan vervangen maar de hele unit moet vervangen en heel erg vaak vergeten je moet ze smeren. Vervangen valt reuze mee kwa kosten.

Knipt u thuis ook kaartjes? Verdomd interessant maar gaat u verder. Wat heb je dit weer smakelijk ontdooid! R.I.P Wim T. Schippers

• Tommie12
Speedster schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:42:
[...]

Wat is het toch met die rollerbrake angst/haat? Alle van andel cargo bikes hebben rollerbrakes. Ik had er meerdere in de verhuur en geen enkel probleem met de rollerbrakes.

Het enige nadeel is dat ze slijten en je geen blokjes kan vervangen maar de hele unit moet vervangen en heel erg vaak vergeten je moet ze smeren. Vervangen valt reuze mee kwa kosten.
Mijn kinderen hebben fietsen met rollerbrakes gehad. Dat remt slecht, is een drama als je eens een wiel er uit moet nemen voor een lekke band..

En dat op een zware cargo fiets...

Nope, voor mij is het simpel, bij een e-bike en zeker een bakfiets horen gewoon schijfremmen.

Ik kan als particulier een setje klauwen met hendels kopen voor 54€. https://www.joom.com/nl/products/69c3a59ff8975a01901a9f8e?currency=EUR&utm_productid=69c3a59ff8975a01901a9f8e&utm_freeze_token=eyJraWQiOiJ2MSIsInR5cCI6IkpXVCIsImFsZyI6IkVTMjU2In0.eyJleHAiOjE3OTEyNTMyNzMsInIiOiJCRSIsImMiOiJFVVIiLCJ2Ijp0cnVlLCJwcyI6W3sicCI6IjY5YzNhNTlmZjg5NzVhMDE5MDFhOWY4ZSIsInYiOiI2YTM4YTFiYWYyYTQxYTQ1NDUyZjMyZWYiLCJjIjo1NC4wfV19.nlACKntdwyJtsPHCx_xZn8UfiDb8EgalteSHgMrS5OYXOT-0iCQ1XuuXkck3ggEqcCuMpDtSsJdDuNOM2QTb3Q&variant_id=6a38a1baf2a41a45452f32ef&gsAttrs=eyJyZWdpb24iOiJCRSJ9&utm_audienceid=advertising_web_gg_2d&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=21656077596&utm_term=assgid-6515254511%2Cagi-%2Cadi-%2Ctid-%2Cdev-c%2Creg-9195850%2Cmd-6a38a1baf2a41a45452f32ef&gad_source=1&gad_campaignid=21662706173&gclid=Cj0KCQjw5vLVBhCiARIsAD56SFKtwCJApYvuGczvcEWx0NZRgMi0xvPadCrPnHWwRhvWXu2t8IegeckaAulyEALw_wcB

Een fabrikant betaalt daar nog minder voor, en rollerbrakes zijn ook niet gratis.

Voor mij is er dan geen enkel excuus om iets anders dan schijfremmen op zo'n fiets te zetten.

• Bumpy_NL
[...]

Het gaat om een c6000 roller brake. Die zijn zover ik weet redelijk vergelijkbaar qua remvermogen met schijfremmen, misschien niet bij grote afdalingen, maar die heb ik toch niet in de omgeving.

De niet ombouwsets vind ik dan meer nadelen hebben. Dingen als accu koppelen via de dealer of een en motor die niet te servicen is. Ik had een 2e hands fiets met Shimano Steps E6000 motor op het oog. Als je daar een probleem mee hebt kun je alleen een nieuwe motor a 500,- er op zetten (zolang Shimano die blijft produceren, want de opvolgende modellen passen niet). Bij een middenmotor van Bafang kun zo ongeveer alles vervangen en zijn zover ik heb gelezen van degelijke kwaliteit. Helaas past dat niet op de fiets die ik heb.

Zoals @elinx en jij aangeeft is er veel "troep" op de markt en het is lastig om goede informatie te vinden. En je moet natuurlijk de juiste componenten bij het gebruik zoeken. Het scheelt ook dat ik niet op zoek ben naar de acceleratie van een raket of de snelheid van bromfiets.

• Speedster
Goed onderhouden rollerbrakes (met voldoende Shimano rollerbrake grease, niet gaan lopen klooien met andere smeermiddelen) met grote koelplaat remmen voldoende en al helemaal op een kinderfiets.
Hydraulische schijremmen, remmen beter maar om die nou op een kinderfiets te gaan zetten, beetje zoals Porsche remmen op een Fiat Panda.

Een remkabeltje losmaken zie ik niet als drama. Een geknakte hydraulische leiding vervangen daar komt ontluchten bij kijken, best wel wat kennis en handigheid voor verreist.

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10 21:53
Rayz25 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 04:33:
[...]

Je weet ook dat de importeur met reany is gestopt en met starly bikes hun eigen merk is verder gegaan.

Yep, de fm deelde die info ook al. Hij is ook dealer van Starley en de modellen voor 2027 heeft hij laten zien. Hij verkoopt meer Starleys omdat veel mensen zoeken naar opties (geveerde voorvork, versnellingen) die Reany niet biedt tot nu toe. Ik zoek dat juist niet, en heb bewust voor Reany gekozen. Vond de Starley zelf iets minder fraai om te zien; al ís dat natuurlijk voor iedereen anders.

Vind het erg fijn rijden en past goed bij mijn usecase. De onderdelen die Reany gebruikt zijn goed verkrijgbaar dus zelfs bij problemen aan bijv de motor verwacht ik geen showstopper.

• Tommie12
Speedster schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:43:
[...]

Goed onderhouden rollerbrakes (met voldoende Shimano rollerbrake grease, niet gaan lopen klooien met andere smeermiddelen) met grote koelplaat remmen voldoende en al helemaal op een kinderfiets.
Hydraulische schijremmen, remmen beter maar om die nou op een kinderfiets te gaan zetten, beetje zoals Porsche remmen op een Fiat Panda.

Een remkabeltje losmaken zie ik niet als drama. Een geknakte hydraulische leiding vervangen daar komt ontluchten bij kijken, best wel wat kennis en handigheid voor verreist.
Ik bedoelde de fietsen die mijn kinderen hadden als ze 14 en ouder waren.

En om hydraulische remmen nu te gaan vergelijken met Porsche remmen... ze kosten amper iets meer. We hebben het hier over een bakfiets, ik wil geen Fiat Panda remmen zien op een Mercedes Sprinter...

• elinx
Tommie12 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:55:
.... schijfremmen... ze kosten amper iets meer. We hebben het hier over een bakfiets, ...
Deze redenatie klopt natuurlijk. Echter de voorvork moet wel voor een schijfrem geschikt zijn. Anders moet tevens de voorvork vervangen worden.
Ik neem daarom aan dat er nu ook een roller brake opzit.
Eventueel los te monteren adapter sets lijken me niet zo betrouwbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door elinx op 30-09-2026 13:24 ]

• Tommie12
elinx schreef op woensdag 30 september 2026 @ 11:14:
[...]

Deze redenatie klopt natuurlijk. Echter de voorvork moet wel voor een schijfrem geschikt zijn. Anders moet tevens de voorvork vervangen worden.
Ik neem daarom aan dat er nu ook een roller rake opzit.
Eventueel los te monteren adapter sets lijken me niet zo betrouwbaar.
Tja, als je een bakfiets dan gaat uitrusten met motor kan je je de vraag stellen of die remmen nog sterk genoeg zijn.

Maar... je voelt het met je ellebogen. Geen fan van rollerbrakes, en ook niet echt van ombouwsets.

• elinx
Tommie12 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 11:40:
..... Geen fan van rollerbrakes, en ook niet echt van ombouwsets.
Dit was natuurlijk allang bekend ;) en eh... vergeet de ketting vs riem niet. Dat wil niet zeggen dat jouw kijk op deze zaken niks waard is, want het zet wel aan het denken, of er misschien een andere keuze gemaakt moet worden.

@Bumpy_NL Ik bedenk me trouwens, toen de voorvork ter sprake kwam, dat ik een belangrijk punt nog vergeten was te melden bij de aanschaf van een naafmotor.
De breedte van de vork moet geschikt zijn voor de toe te passen naafmotor. De naafbreedte en asdikte van de diverse motoren kan te groot zijn voor de vork. Deze maten even meten dus, om de mogelijkheden te verkennen.
Dit is de reden waarom specificaties zo belangrijk zijn. Even een wiel met een naafmotor kopen kan dus eventueel uitdraaien op een teleurstelling zonder enige informatie vooraf.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 30-09-2026 13:26 ]

• Tommie12
elinx schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:19:
[...]

Dit was natuurlijk allang bekend ;) en eh... vergeet de ketting vs riem niet. Dat wil niet zeggen dat jouw kijk op deze zaken niks waard is, want het zet wel aan het denken, of er misschien een andere keuze gemaakt moet worden.
Een ketting ben ik niet allergisch aan, dat is gewoon regelmatig poetsen en smeren. Het is pas als er een kettingkast rond zit dat ik begin te zweten... :+

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:52
Tommie12 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:33:
Een ketting ben ik niet allergisch aan, dat is gewoon regelmatig poetsen en smeren. Het is pas als er een kettingkast rond zit dat ik begin te zweten... :+
Ik voel je pijn!
Naast mijn Cube Kathmandu heb ik nog een oude Gazelle ebike voor in het dorp die van mijn moeder is geweest en het is een regelrecht drama om de kettingkast te demonteren. En je moet dat kreng echt helemaal verwijderen om ook maar iets te kunnen doen.

• elinx
Tommie12 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:33:
[...]

Ik heb sinds kort een Cube met derailleur en ketting. Zit idd een relatief kort kettingkastje op het hoofdtandwiel, dat mij al flink wat ergenis heeft opgeleverd vanwege de miniscule inbusboutjes die onzichtbaar zijn weggewerkt. Onderweg een afgelopen ketting is dan een ramp. Ik overweeg om deze te verwijderen. Dan moet wel de pedaal of crank eraf.
Ketting is in de wax gezet om een smeerboel te voorkomen. Dat laatste had ik nog niet eerder gedaan bij mijn eerdere fietsen, maar dit is (voor mij dan, als mooi weer fietser) echt ideaal.

• neb0
Rayz25 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 04:33:
[...]

N.a.v. van jouw opmerking die site van Starly eens bekeken. Voor mij iets te veel rechtop fietsen qua positie maar lijken interessante fietsen, met name door het gewicht dat ze beweren: 20 kg. Verder Nexus 5, Truck-Run M11 65 Nm middenmotor van slechts 1,75 kg vrijwel geheel in het zadelbuis/bottom bracket gebouwd, riem zonder frame uitsparing door de hogere chainstays, 4 jaar garantie op motor en accu. dat zie je niet vaak.

Vraag me wel af in hoeverre Truck-Run over pak hem beet 4/5 jaar ook nog te leveren is, evenals de accu en welk kwaliteitsniveau. Zelfde m.b.t. de service.
https://www.truckrun-e.com/mid-drive-motors/m11

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hY5nsH7hImZzi0Fn0ozwqK7nkO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fF2I9OzqdLGLYZfYczVQJxPf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cv9S6ciIY4dSSm0IVJAAR88zG3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uHqAZgbXRpG74uDKfrSMJTw4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door neb0 op 30-09-2026 14:25 ]

• elinx
neb0 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:55:
[...]

..., Truck-Run M11 middenmotor van 1,7-1,9 kg vrijwel geheel in het zadelbuis/bottom bracket gebouwd, ....

Vraag me wel af in hoeverre Truck-Run over pak hem beet 4/5 jaar ook nog te leveren is, ....

....
Truckrun is internationaal zeker geen kleine speler. Maar hoe dit zit met NL ondersteuning op lange termijn is natuurlijk altijd de vraag. Zoals veel CN motor producenten (Bafang, Ananda, Avinox, TruckRun, Mivice, Shengyi, Tongsheng, Jinyuxing, Okawa, QS) leverde/levert Truckrun nogal eens OEM motoren aan ebike fabrikanten of motorleveranciers die een andere naam dragen. Welke merken dat betreft wordt meestal geheim gehouden.

De M11 is een leuk uitziende motor en lijkt veel op de Fazua die ook in het frame verwerkt wordt.
Dat Truckrun ook een dergelijke middenmotor uitvoering in het programma heeft naast de gebruikelijke modellen, zegt mi ook één en ander over de omzet ervan. Zo een motor vraagt nl toch ook een speciaal frame waar hij in past. Indien er geen of weinig vraag naar zou zijn, zal hij niet zo snel ook ontwikkeld worden. Voor zover ik begrijp is het ook geen Fazua kloon en heeft hij andere afmetingen.

[ Voor 38% gewijzigd door elinx op 30-09-2026 16:40 ]

• Tegels
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-10 16:58
Vraagje:

Bij deze een update, jullie hebben mij de nodige input gegeven.

Inmiddels heb ik antwoord van de fietsenmaker en ben toch wel blij met de uitkomst. Bosch heeft de motor beoordeeld. Van Bosch krijg ik 25% coulance op de kosten van een nieuwe motor. Ook de fietsenmaker die mij ergens toch wat onbeschoft heeft behandeld, heeft dit denk ik ook door gehad: ik hoef de arbeidskosten niet te betalen voor deze reparatie. Ik heb nu een nieuwe motor voor 630 euro. Eerlijk is eerlijk: een compliment voor Bosch én de fietsenmaker!
Pagina: 1 ... 245 246 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam