Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 245 246 Laatste
Acties:

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02:30
thunder68 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 18:38:
Mijn wensenlijstje voor het vervangen van mijn Cowboy C3 leidde mij naar 3 opties:

1) Comate CT2-Elite, 2) Canyon Roadlite On, 3) Reany N1-Gt.

Vandaag wezen proefrijden op de CT2-Elite, bij een zeer klantvriendelijke, en persoonlijk/ betrokken fietsenwinkel in Rotterdam-zuid. Ik woon op Goeree-Overflakkee en dan is R’dam het dichtstbijzijnde dealerpunt. (Afgelopen week ook bij een grote welbekende zaak in Moordrecht geweest, dat voelt dan toch anders. Aardige verkopers maar minder persoonlijk en transparant over de eigenschappen van de fiets, meer gericht op vlot willen verkopen). De fietsenwinkel in Rotterdam gaf ongevraagd de minder goede bereikbaarheid van Comate bij support-vragen of technische issues (zelfs voor hen als dealer) bijvoorbeeld als nadeel aan, naast het zware trappen bij wegrijden.

Ik ben 1.74meter en weeg 66kg, rijd tot nu toe op een Cowboy C3. Fijne fiets met een voor mij aangename verhouding tussen voor-en achtertandwiel. Je trapt er ook vanuit stilstand vlot op weg zonder dat je veel kracht hoeft te leveren, en tot de 25km is de trapfrequentie voor mij goed te doen.

De CT2 was wat betreft zithouding goed, wel iets meer rechtop dan ik verwacht had (of gewend ben op m’n C3). Mooie fiets, goed uitgerust ook, voelt echt als kwaliteit in alles.

De eigenaar van de zaak gaf gelijk al aan dat het zware verzet bij lage snelheid een nadeel is, met de lagere trapfrequentie bij hogere snelheid juist als voordeel. Ik had verwacht dat het nadeel van het zware verzet beter gecompenseerd zou worden door het motormanagement, zoals Comate (en David van Bright in z’n verkooppraatje). Maar zelfs met de boost-functie aan vond ik het lastig op gang komen. Op rotondes en oversteekplaatsen waar je vanuit lage snelheid of stilstand vlot weg wil kunnen rijden vind ik dat persoonlijk een nadeel. Aangezien ik veelal binnen de bebouwde kom fiets en dus regelmatig moet stoppen- en optrekken speelt dat meer mee dan als je langere afstanden woon-werk fietst op continu snelheid schat ik zo in.

De winkel-eigenaar gaf aan dat het mogelijk was om met andere tandwielverhouding dat gunstig te beïnvloeden, iets voor mij om over na te denken of dat een goede keus zou zijn.

Verder is het echt een prachtige en fijn rijdende fiets. Toch gaf hij mij niet direct het gevoel dat dit de perfecte fiets voor mij is. Ik denk nog even na over een eventuele aanpassing van tandwielen. Of ergens een proefrit op een eerste versie CT-elite die een andere tandwielverhouding heeft.

Andere optie die ik nog overweeg is de Reany N1-GT . Is ook Nederlandse leverancier/fabrikant, net als Comate. Al komt uiteindelijk zowat alles van de onderdelen uit China. Behoorlijk vergelijkbaar en dito geprijsd. Heb hier ook op proefgereden en daar was niets aan wat ik anders zou willen. Ook heeft die standaard een mooi dropperzadel met vering, wat dingetjes in het ontwerp wat ik nét iets mooier vond, en vooral fijne ondersteuning op alle snelheden. Daarnaast zit de dealer in m’n eigen dorp, dus dat is nog een voordeel. Ook had hij een scherpe aanbieding waardoor er €300,- af gaat, maakt het dus al met al erg aantrekkelijk.

De canyon valt af, vooral doordat deze niet door lokale fm onderhouden kan worden en proefrit maar ook onderhoud dus een issue is.

Toch blijft de Comate ook een mooie fiets, effe nachtje over slapen 😉

To be continued…
Leuk uitgebreid verslag!

Denk dat je aan beide geen miskoop doet en een lokale dealer is natuurlijk handig.

Persoonlijk vind ik 22T-60T de beste middenweg voor een singlespeed. Dan kun je nog enigszins dynamisch optrekken en bij 25-28 km/u rijd je in een perfecte/prima cadans (al zijn er velen die een lagere prettiger vinden).

Eventueel kun je nog kijken naar de Cube Editor Hybrid https://www.cube.eu/nl-nl/e-bikes/trekking/city/editor-hybrid/editor-hybrid-hub Die is toch een stuk voordeliger en heeft Bosch motor, accu en smart system en banden die goed rollen. Iets sportiever qua zit maar met een ander (mountainbike)stuur met iets meer rise (30-40 mm) en backsweep los je dat grotendeels op. Stuurpen met een iets grotere hoek kan natuurlijk ook.

De fietsen die je noemde blijven wel de meest rechtop-versie
Pagina: 1 ... 245 246 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam