Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 225 226 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:07
Benjamin- schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:07:
Ik ben al even aan het kijken voor een e-bike en kijk dan voornamelijk naar e-mtb's. Niet zozeer om echt trails te doen, maar wel offroad te kunnen gaan.

Nu zag ik dit, en het lijkt voor mij een goede deal, flink afgeprijsd, Bosch motor en accu, maar gevoel zegt mij ook dat ik iets mis, en dat deze mooier lijkt dan is.

https://www.bikeexchange....rKeys=U2VsbGVyLTEzNTk0_be
Is nog model 2023, en daarom wellicht dikke korting.

Dit is een redelijk goede basis MTB, niks fundamenteel mis mee.
Garantie kan wel wat moeilijker worden omdat de verkoper in D zit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:44

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Tommie12 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:24:
[...]

Is nog model 2023, en daarom wellicht dikke korting.

Dit is een redelijk goede basis MTB, niks fundamenteel mis mee.
Garantie kan wel wat moeilijker worden omdat de verkoper in D zit.
Maakt dat nog veel uit dat het een ouder model is? Als in zijn er significante verschillen sindsdien qua onderdelen?

Maar dit is dan wel echt een goede deal, of is dit zo'n adviesprijs die altijd veel te hoog lag, en is de werkelijke prijs altijd veel lager geweest?

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Benjamin- schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:55:
[...]

Maakt dat nog veel uit dat het een ouder model is? Als in zijn er significante verschillen sindsdien qua onderdelen?

Maar dit is dan wel echt een goede deal, of is dit zo'n adviesprijs die altijd veel te hoog lag, en is de werkelijke prijs altijd veel lager geweest?
Ik denk wel dat het een goede deal is, niks mis met een fiets van 1-2 jaar terug, en zeker met deze korting.

Maar je koopt wel bij een bedrijf wat mogelijk wat verder zit, dus garantie kan wat moeilijker zijn, maar dat weet je vooraf.
Wat die prijs een paar maand geleden was... wie zal het zeggen.
Mogelijk hebben ze die nu gevonden bij een stocktelling en willen ze er snel van af ipv ... schroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kootje70
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:06
Morgen wordt mijn vrouw eigenaar van een Kathmandu. Deze motor is straks te updaten.
Vraag; Kan ik dit zelf en geeft dit behalve meer koppel ook nog andere “vooruitgang” ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
kootje70 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:51:
Morgen wordt mijn vrouw eigenaar van een Kathmandu. Deze motor is straks te updaten.
Vraag; Kan ik dit zelf en geeft dit behalve meer koppel ook nog andere “vooruitgang” ?
Ik vind het voor de motorfunctie totaal irrelevant. Ook het koppel is normaal ruim voldoende, dus die paar Nm meer….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:01

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ja, dit gaat via de Flow app op het moment dat je verbinding hebt met de fiets. Dat duurt hooguit een paar minuten.
Ik denk dat je er weinig van gaat merken. De Performance Line CX motor (neem aan dat je die bedoelt) heeft al een koppel van 85Nm, dus dat sprongetje naar 100 is denk ik meer voor de buhne.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06:53
Nyarlathotep schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:53:
[...]

Ja, dit gaat via de Flow app op het moment dat je verbinding hebt met de fiets. Dat duurt hooguit een paar minuten.
Ik denk dat je er weinig van gaat merken. De Performance Line CX motor (neem aan dat je die bedoelt) heeft al een koppel van 85Nm, dus dat sprongetje naar 100 is denk ik meer voor de buhne.
Dat laatste klopt. Ik vind mijn ebike met CX 85 nm motor nu al overdone. Wellicht ga ik na de update de modus die het meest gebruik handmatig knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamkaaz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-07 09:30
Ik rijd ook op de Kathmandu. Fantastische fiets O+

Wel een tip voor je vrouw: wijdere broekspijpen komen vast te zitten in de riem tijdens het fietsen. Zorg dus dat je rechts iets hebt om je broekspijp strak te trekken. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:20
Hamkaaz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:29:
[...]

Wel een tip voor je vrouw: wijdere broekspijpen komen vast te zitten in de riem tijdens het fietsen. Zorg dus dat je rechts iets hebt om je broekspijp strak te trekken. :X
Bij niet alle Kathmandu fietsen ontbreekt de kettingkast. Maar inderdaad, anders moet je doen wat iedereen al sinds de steentijd met normale lange broek op een wielrenfiets moet doen: broekklem om de rechter broekspijp (of een elastiek, dat werkt ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Joris84 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:25:
Voor mijn gazelle ultimate c8 ben ik op zoek naar een kinderzitje. Mijn fietsenmaker vertelde mij dat dit niet mogelijk is door mijn stuurpen (contec lida) maar het lijkt mij dat er voor iedere fiets toch wel wat te verzinnen is? Ik ben bang dat ik dan ook een andere display nodig heb (dit is de nyon) en dat de quadlock eraf moet. Heeft iemand suggesties?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelf geen ervaring mee. Mijn vrouw heeft een Grenoble C5, maar we hebben inmiddels een fietskar aangeschaft (en zelf heb ik een oek waar normale fietszitjes op kunnen zonder adapters o.i.d.).
https://www.fiets-stoeltj...urpen-montageblok-vo.html

Zou dit werken? https://www.fiets-stoeltj...urpen-montageblok-vo.html

Houd er rekening mee dat je met het herenframe een kortere draaicircel hebt, omdat de voetensteunen tegen de horizontale stang komen.

Ik hoop dat je je ervaring kunt delen, want de fietskar steeds koppelen is een hoop werk.
Over een fietskar gesproken; door de achterstandaard past de (Thule) fietskar nét wel als je de askoppeling iets draait naar achter, zodat de bal van de kar precies tussen de koppeling en de standaard past. Het zou mooi zijn als de achterstandaard een paar millimeter naar voren zou staan.

Edit: https://www.fiets-stoeltj...-18-stuurpen-montage.html Ook voor een Yepp beschikbaar, maar blijkbaar moet je dan wat boren. Is dat de windschermhouder?

[ Voor 8% gewijzigd door timovd op 11-07-2025 10:31 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:00

TMC

M!chel schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:46:
[...]

Is dat onder fietsers nu ook al een ding? Hard optrekken bij het stoplicht 8)7 |:(
Dat vind ik juist het fijnste van een e-bike, moeiteloos optrekken. Juist in de bebouwde omgeving kost dat de meeste energie en tijd namelijk. Op een recht fietspad een paar kilometer 25 km/h fietsen kan ik ook zonder ondersteuning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
TMC schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:34:
[...]
Dat vind ik juist het fijnste van een e-bike, moeiteloos optrekken. Juist in de bebouwde omgeving kost dat de meeste energie en tijd namelijk. Op een recht fietspad een paar kilometer 25 km/h fietsen kan ik ook zonder ondersteuning.
Ja bij het optrekken doet de motor het meeste werk.
Maar het is ook: hoe harder je optrekt hoe sneller je onderdelen slijten.
Dan is een route met veel stoplichten toch minder aantrekkelijk.
Zeker als je een erg krachtige motor hebt en het een sport voor je is om zo vlug mogelijk op te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:00

TMC

M!chel schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:50:
[...]

Ja bij het optrekken doet de motor het meeste werk.
Maar het is ook: hoe harder je optrekt hoe sneller je onderdelen slijten.
Dan is een route met veel stoplichten toch minder aantrekkelijk.
Zeker als je een erg krachtige motor hebt en het een sport voor je is om zo vlug mogelijk op te trekken.
Stoplichten of kruisingen kan je nou eenmaal vaak niet vermijden. Slijtage is verder inherent aan gebruik naar mijn idee. Je kan ook de motor uitzetten, dan slijt deze helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
TMC schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:07:
[...]
Stoplichten of kruisingen kan je nou eenmaal vaak niet vermijden. Slijtage is verder inherent aan gebruik naar mijn idee. Je kan ook de motor uitzetten, dan slijt deze helemaal niet.
Het gaat niet zo zeer om de motor, maar om onderdelen als ketting en tandwielen en zelfs banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Foxhill schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:05:
[...]

Sorry, ja. Ik ben te snel. Performance Line teruggezet op 50Nm. Bij 65Nm gaan ze eerder kapot. Fietsen er ook zat mee rond, maar dan is het ook vaak eerder kapot.
De Huyser die ik te leen had heeft een 80nm koppel op een 8 naaf (odo pas 900 km). Die schakelde aardig knudde, maar kwam wel goed van zijn plek. Dus ik heb mijn eigen Gazelle zonet opgehaald en de rekening was 13,50 minder dan de offerte van 250 euro :) Hij schakelt weer prima en even trefzeker als altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kootje70
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:06
Hamkaaz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:29:
[...]

Inmiddels binnen en geüpdatet naar de laatste software (ik geloof april).
Mijn FM {Zoevers Lent) had idd meer klachten en had er iets op verzonnen. Mijn vrouw is blij met het resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1JX-wcQvSNNvqKaz5t8ziHK8wY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1p3f5WVmSKC2UowUVrreqjOL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:48
kootje70 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:04:
Inmiddels binnen en geüpdatet naar de laatste software (ik geloof april).
Mijn FM {Zoevers Lent) had idd meer klachten en had er iets op verzonnen. Mijn vrouw is blij met het resultaat.
[Afbeelding]
Mooi hoor! Ben hier ook blij met mijn rode Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800, heerlijke fiets!

Het enige probleem waar ik af en toe tegen aan loop is dat het achterspatbord steeds los gaat zitten. Deze is met twee schroeven bevestigd aan het frame onder de bagagedrager. De schroeven zijn verstopt achter de (kleine) reflector. Dan zou je denken dat dat wel goed vast zit, ware het niet dat er geen schroefgaten in het metaal zitten, maar een soort sleuven die aan de onderkant open zijn, dus bij de minste of geringste stoot aan het achterspatbord tordeert deze en zakt naar beneden en moet ik eerst de reflector verwijderen, die met clipjes vast zit en hopen dat die niet breken, om dan de schroeven met een inbus sleutel vast te draaien.

Ik snap niet waarom er niet gewoon gaten in zitten i.p.v. die sleuven waar de schroeven naar beneden zakken en dus ook het achterspatbord. @Poesjuh, heb jij daar ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris84
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-07 05:50
timovd schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:16:
[...]

Houd er rekening mee dat je met het herenframe een kortere draaicircel hebt, omdat de voetensteunen tegen de horizontale stang komen.
Een fietskar gaat hem voor mij niet worden. Ik wil dat de kleine voor me zit, lijkt me veel gezelliger.

Wordt de draaicirkel veel korter? Ik zal die opties eens voorleggen aan de fietsenmaker, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:01

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Tranquility schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:27:
[...]

Mooi hoor! Ben hier ook blij met mijn rode Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800, heerlijke fiets!

Het enige probleem waar ik af en toe tegen aan loop is dat het achterspatbord steeds los gaat zitten. Deze is met twee schroeven bevestigd aan het frame onder de bagagedrager. De schroeven zijn verstopt achter de (kleine) reflector. Dan zou je denken dat dat wel goed vast zit, ware het niet dat er geen schroefgaten in het metaal zitten, maar een soort sleuven die aan de onderkant open zijn, dus bij de minste of geringste stoot aan het achterspatbord tordeert deze en zakt naar beneden en moet ik eerst de reflector verwijderen, die met clipjes vast zit en hopen dat die niet breken, om dan de schroeven met een inbus sleutel vast te draaien.

Ik snap niet waarom er niet gewoon gaten in zitten i.p.v. die sleuven waar de schroeven naar beneden zakken en dus ook het achterspatbord. @Poesjuh, heb jij daar ook last van?
Aha! Dit komt mij bekend voor... Ik heb laatst ook die schroeven onder de reflector aan moeten draaien. En... één van die pootjes van de reflector was half afgebroken. Gelukkig zit ie nog wel goed vast. Het spatbord nu ook. Maar dat gaat dus weer los zitten na verloop van tijd?

Ik zal er eens naar kijken. Er zal vast wel een trucje voor zijn.

Overigens merk ik dat de handvatten aan het stuur wat plakkerig kunnen aanvoelen. Zijn die vervangbaar? Ligt niet echt voor de hand, omdat bij het rechter handvat de Enviolo schakeling hier een onderdeel van is...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:10
Nyarlathotep schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:43:
[...]

Aha! Dit komt mij bekend voor... Ik heb laatst ook die schroeven onder de reflector aan moeten draaien. En... één van die pootjes van de reflector was half afgebroken. Gelukkig zit ie nog wel goed vast. Het spatbord nu ook. Maar dat gaat dus weer los zitten na verloop van tijd?

Ik zal er eens naar kijken. Er zal vast wel een trucje voor zijn.

Overigens merk ik dat de handvatten aan het stuur wat plakkerig kunnen aanvoelen. Zijn die vervangbaar? Ligt niet echt voor de hand, omdat bij het rechter handvat de Enviolo schakeling hier een onderdeel van is...
Als je een draaischakelaar van Enviolo, Shimano, etc hebt neem je handvatten ‘kort / lang’. De korte rechts gaat tot de schakelaar. Als je (nep)leer neemt gaan ze nooit meer plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Afgelopen weekend voor het eerst gefietst op een e-bike met het Nexus 5 systeem, werkt voor een ebike een stuk beter dan 7 of 8 versnellingen. Wel viel het mij op dat het precies omgekeerd schakelde aan de andere nexus producten. Opschakelen gaat lichter dan terug schakelen, waarschijnlijk omdat, zo lees ik op internet, je de 5 speed ook onder druk mag schakelen.

Nadeel was dus dat ik steeds opschakelde als ik terug wilde schakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meneermeneer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:42
Recensie: Gazelle Ultimate C5
(en vraag kettingslot bij lage instap)

Na informatie te hebben ingewonnen op dit mooie topic en enkele fietsen te hebben uitgeprobeerd heb ik enige weken geleden de Gazelle Ultimate C5 aangeschaft. De fiets wordt met name gebruikt voor woon-werk verkeer. Inmiddels staat de teller op ~200km.

Tot nu toe heb ik een zeer prettige ervaring met de fiets. De ondersteuning is krachtig, soepel, en natuurlijk. Ik passeer met groot gemak de vele bruggen en onderdoorgangen die mijn route kent. De auto-modus van de motor is hiervoor ideaal en ik kom uit op ongeveer 1% accu per kilometer (625Wh accu). De wegligging en rij-gevoel is uitstekend. Dit was voor mij de grootste reden om voor deze fiets te kiezen. Het viel me mee dat het stuur nog een redelijk stuk rechter omhoog te zetten valt voor een iets minder actieve zit indien gewenst. Ik (jonge man) heb gekozen voor een laag instap model oa zodat mijn partner ook makkelijker van de fiets gebruik kan maken. Van tevoren had ik enige zorgen of dit de stijfheid van het frame zou beperken. Hier merk ik geheel niets van, de fiets is erg solide. Het heeft wel een ander nadelig effect realiseerde ik me - het is namelijk wat minder makkelijk om de fiets met een kettingslot vast te zetten in de driehoek die wordt gevormd door de bovenbuis, onderbuis, en zadelpen - de bovenbuis ontbreekt namelijk.

Vraag: Gebruikers van lage instap, hoe zetten jullie je fiets met een kettingslot vast? Regelmatig is bij fietsrekken alleen aan de voorzijde een vast punt beschikbaar. Een kettingslot vastmaken aan het achterwiel/zadelbuis is dan geen optie. Vastmaken aan het voorwiel kan maar een beetje fietsendief krijgt die er wel af. Is het dan toch verstandig om de ketting gewoon rondom de onderbuis te binden ook al is deze hier niet vast ingesloten? Is er een andere handigere manier die ik mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

meneermeneer schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:14:

Na informatie te hebben ingewonnen op dit mooie topic en enkele fietsen te hebben uitgeprobeerd heb ik enige weken geleden de Gazelle Ultimate C5 aangeschaft. De fiets wordt met name gebruikt voor woon-werk verkeer. Inmiddels staat de teller op ~200km.

Tot nu toe heb ik een zeer prettige ervaring met de fiets. De ondersteuning is krachtig, soepel, en natuurlijk. Ik passeer met groot gemak de vele bruggen en onderdoorgangen die mijn route kent. De auto-modus van de motor is hiervoor ideaal en ik kom uit op ongeveer 1% accu per kilometer (625Wh accu). De wegligging en rij-gevoel is uitstekend. Dit was voor mij de grootste reden om voor deze fiets te kiezen. Het viel me mee dat het stuur nog een redelijk stuk rechter omhoog te zetten valt voor een iets minder actieve zit indien gewenst. Ik (jonge man) heb gekozen voor een laag instap model oa zodat mijn partner ook makkelijker van de fiets gebruik kan maken. Van tevoren had ik enige zorgen of dit de stijfheid van het frame zou beperken. Hier merk ik geheel niets van, de fiets is erg solide. Het heeft wel een ander nadelig effect realiseerde ik me - het is namelijk wat minder makkelijk om de fiets met een kettingslot vast te zetten in de driehoek die wordt gevormd door de bovenbuis, onderbuis, en zadelpen - de bovenbuis ontbreekt namelijk.

Vraag: Gebruikers van lage instap, hoe zetten jullie je fiets met een kettingslot vast? Regelmatig is bij fietsrekken alleen aan de voorzijde een vast punt beschikbaar. Een kettingslot vastmaken aan het achterwiel/frame is dan geen optie. Vastmaken aan het voorwiel kan maar een beetje fietsendief krijgt die er wel af. Is het dan toch verstandig om de ketting gewoon rondom de onderbuis te binden ook al is deze hier niet vast ingesloten? Is er een andere handigere manier die ik mis?
Ik heb dezelfde fiets, en ik leg em vast met een kettingslot tussen de zadelbuis en achterspatbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:18

Vraag: Gebruikers van lage instap, hoe zetten jullie je fiets met een kettingslot vast? Regelmatig is bij fietsrekken alleen aan de voorzijde een vast punt beschikbaar. Een kettingslot vastmaken aan het achterwiel/frame is dan geen optie. Vastmaken aan het voorwiel kan maar een beetje fietsendief krijgt die er wel af. Is het dan toch verstandig om de ketting gewoon rondom de onderbuis te binden ook al is deze hier niet vast ingesloten? Is er een andere handigere manier die ik mis?
Bedacht dat alle damesfietsen dit “probleem” hebben ;) .in volgorde van voorkeur: Ik zoek een nietje en loop dan wat verder, een lantaarnpaal oid in de hoop dat daar geen vogel boven gaat zitten kakken ( in steden met wegsleepregel niet mogelijk), toch maar aan het wiel ( voorkeur voor achter) of een langere en nog zwaardere ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Vraag: Gebruikers van lage instap, hoe zetten jullie je fiets met een kettingslot vast? Regelmatig is bij fietsrekken alleen aan de voorzijde een vast punt beschikbaar. Een kettingslot vastmaken aan het achterwiel/zadelbuis is dan geen optie. Vastmaken aan het voorwiel kan maar een beetje fietsendief krijgt die er wel af. Is het dan toch verstandig om de ketting gewoon rondom de onderbuis te binden ook al is deze hier niet vast ingesloten? Is er een andere handigere manier die ik mis?
Voor sommige verzekeringen is zo een insteekketting ook voldoende, dan heb je geen last van de missende stang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:31
Brilsmurfffje schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:58:
[...]

Voor sommige verzekeringen is zo een insteekketting ook voldoende, dan heb je geen last van de missende stang.
Dat accepteert geen enkele verzekering vlgs mij. En is ook nooit geaccepteerd als 2e slot.

[ Voor 6% gewijzigd door Simple mind op 14-07-2025 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• komnou
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:12
Wanneer je je fiets vastlegt met een kabelslot aan de liggende achtervork of de zadelbuis kun je je voorwiel met uitvalnaaf vastleggen met een insteekkabel in het fietsslot. Dan is je voorwiel ook beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-07 22:36
Simple mind schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:15:
Dat accepteert geen enkele verzekering vlgs mij. En is ook nooit geaccepteerd als 2e slot.
Zeker wel! Bij Univé bijvoorbeeld is een Art2 ringslot voldoende!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
RicoK schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:59:
[...]

Univé eist twee ART** sloten.

Er zijn nog verzekeraars die geen tweede slot eisen. Die eisen dus geen kettingslot en ook geen insteekketting. Zijn vaak dezelfde verzekeraars die vanwege te weinig kennis van fietsen verder niet de beste voorwaarden kennen (afschrijving, tijd om schades te beoordelen, oordeel over schades, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:18
[quote]RicoK schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:59:
[...]

Ohw mosterd na..

[ Voor 56% gewijzigd door Ladypurple op 14-07-2025 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:02
Ik zit via mijn tussenpersoon bij AWP P&C S.A. - Dutch Branch (Allianz), en volgens de voorwaarden is één ART 2* gekeurd slot afdoende, echter wel vastgemaakt aan een onroerend object.
Mijn fiets kwam zonder ringslot, maar alleen een goed kettingslot is dan dus genoeg.

Alleen een (ART2) ringslot zou ik me zelf ook niet prettig bij voelen, ondanks bijna 30kg neem je de fiets zo mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
mitsumark schreef op maandag 14 juli 2025 @ 23:39:
Ik zit via mijn tussenpersoon bij AWP P&C S.A. - Dutch Branch (Allianz), en volgens de voorwaarden is één ART 2* gekeurd slot afdoende, echter wel vastgemaakt aan een onroerend object.
Mijn fiets kwam zonder ringslot, maar alleen een goed kettingslot is dan dus genoeg.

Alleen een (ART2) ringslot zou ik me zelf ook niet prettig bij voelen, ondanks bijna 30kg neem je de fiets zo mee.
Lees de voorwaarden eens goed! Univé en Allianz eisen een tweede ART slot! Allianz: punt G.1.1.

Allianz zegt zelfs iets over dat ‘s nachts de accu uit de fiets moet zijn als die niet gebruikt wordt. Dus je moet je accu meeslepen naar een café/theather/bioscoop? Dat zijn erg vervelende voorwaarden.

[ Voor 14% gewijzigd door Foxhill op 15-07-2025 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 17:02
Foxhill schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:33:
[...]

Lees de voorwaarden eens goed! Univé en Allianz eisen een tweede ART slot! Allianz: punt G.1.1.

Allianz zegt zelfs iets over dat ‘s nachts de accu uit de fiets moet zijn als die niet gebruikt wordt. Dus je moet je accu meeslepen naar een café/theather/bioscoop? Dat zijn erg vervelende voorwaarden.
Goed dat je het zegt, heb mijn voorwaarden (andere variant?) nog een keer gelezen maar het staat er volgens mij echt niet bij.
https://acrobat.adobe.com...3e-457c-8174-715847006926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:39
mitsumark schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:27:
..... nog een keer gelezen maar het staat er volgens mij echt niet bij.
.....
Er staat ook in jouw link bij G 1.1, dat de accu en afneembaar display alleen zijn meeverzekerd als de hele fiets wordt gestolen.
Mbt het te gebruiken slot staat er idd dat alleen het gebruik van een ART2 slot verplicht is.
Over een tweede slot icm de waarde van de ebike wordt niet gesproken.

Wel is het zo dat het volgnummer van de verzekering flink lager is. (DFV 0425 vs. DFV 1223). Het zou zo maar kunnen dat de voorwaarden ondertussen gewijzigd zijn. iets wat bij een doorlopende verzekering regelmatig gebeurd, maar wat wel gemeld zou moeten worden.

[ Voor 40% gewijzigd door elinx op 15-07-2025 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:14
Wij hebben als het goed is bij Allianz de voorwaarden DFV18, daar is ook geen tweede slot verplicht voor zover ik kan zien. https://documenten.awisof...n/AGA/Recreatie/DFV18.pdf

Alleen een ART2 slot is verplicht als de fiets langer onbeheerd blijft staan, maar dat is een standaard ringslot al. We hebben de verzekering begin dit jaar afgesloten.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:23

knakworst

Get more sats!

Foxhill schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:48:
[...]

Univé eist twee ART** sloten.

Er zijn nog verzekeraars die geen tweede slot eisen. Die eisen dus geen kettingslot en ook geen insteekketting. Zijn vaak dezelfde verzekeraars die vanwege te weinig kennis van fietsen verder niet de beste voorwaarden kennen (afschrijving, tijd om schades te beoordelen, oordeel over schades, etc).
Bij Univé, elektrische fietsen onder de 3.500, is er nog de volgende opmerking als je een verzekering vóór 1 maart 2025 hebt afgesloten:

2.2.2 Gebruik een tweede ART slot met minimaal 2 sterren
Voor diefstaldekking bent u in een aantal situaties verplicht om een los tweede ART
slot met 2 sterren te gebruiken.
• Voor alle elektrische fietsen waarvoor de verzekering vanaf 1 maart 2025 is
afgesloten, moet u een tweede ART 2-sterren slot gebruiken.
• Voor alle fietsen verzekerd vanaf 14 december 2022 en waarvan het verzekerd
bedrag € 3.500 of hoger is, moet u een tweede ART 2-sterren slot gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
mitsumark schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:27:
[...]

Goed dat je het zegt, heb mijn voorwaarden (andere variant?) nog een keer gelezen maar het staat er volgens mij echt niet bij.
https://acrobat.adobe.com...3e-457c-8174-715847006926
Inderdaad geen tweede slot. Wel afschrijving, uitsluiten van allerlei soorten schade waaronder transport (op de fietsendrager), uitsluiten van cosmetische schade. Dat zie je dan vaak. Als er geen tweede slot hoeft houden ze het op een andere manier betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poesjuh
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:45
Tranquility schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:27:
[...]

Zat wat los bij aanschaf, 1x vastgemaakt, daarna geen omkijken meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-07 09:51
ik heb afelopen zondag de Fiido C21 besteld voor mijn oudste zoon. ik ben benieuwd, ik heb bericht gekregen dat deze zondag wordt geleverd.
@Fiber hoe is je ervaring met de C21?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Eindelijk, hij is binnen. De update.
Er schijnt nu ook een batterijslotfunctie in te zitten en je routekaart zou een nieuwe 3d optie hebben.
En die nieuwe EMTB+ modus natuurlijk!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PbsFLGo.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Nu online
M!chel schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:20:
Eindelijk, hij is binnen. De update.
Er schijnt nu ook een batterijslotfunctie in te zitten en je routekaart zou een nieuwe 3d optie hebben.
En die nieuwe EMTB+ modus natuurlijk!

[Afbeelding]
Wat wel weer jammer is dat (bijna) elke nieuwe functie achter Flow+ zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Rub147 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:41:
[...]

Wat wel weer jammer is dat (bijna) elke nieuwe functie achter Flow+ zit.
Idd, da's een tegenvaller voor mensen die dat niet hebben.
Ik heb het zelf wel omdat ik gps tracking wilde hebben voor het geval de fiets door vreemden wordt meegenomen. Is wel fijn dat je dan weet waar de fiets naartoe gaat.
In het begin was dat de hoofdfunctie van Flow+, maar gelukkig komen daar nu steeds meer dingen bij en krijg je dus steeds meer voor dat geld wat het kost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Hier ook even melden.

Voorheen lease auto gehad bij vorige werkgever.
Nu nieuwe werkgever die op 20-25min fietsen zit dus ook maar een nieuwe fiets aangeschaft.

Tot nu toe doe ik al 25 jaar met een 400eur Pointer fiets waar ik destijds nog mee naar het middelbaar fietste :+

Nu een Kalkhoff Image5 Excite+ BLX aangeschaft.
Totaal andere orde met een aanschafprijs van rond de 5k maar wat een top ding!

Gemoedsrust vanwege de Bosch motor. Geen VanMoof issues.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:28
Mijn fiets van 11 jaar oud is ook aan vervanging toe..
Nu kwam ik een Pegasus Siena E7F NL tegen.

Deze is er in framemaat 60 ...
Momenteel heb ik een gazelle 61cm herenfiets.

Ik ben zelf 1.91 a 1.92 lang....

Pegasus heb je ook in 65 maar niet op voorraad...
Iemand ervaring hier mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Aggressor schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:50:

Ik zou toch even gaan passen en er een proefritje mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Sinds kort ben ik op zoek naar een nieuwe e-fiets als vervanger van mijn Cowboy 3.
De zithouding breekt me steeds vaker op, samen met de beperkte actieradius.

Woon-werkverkeer is 10km enkele rit, gemiddeld zal ik twee keer in de week de fiets nemen.
Daarnaast zal ik in de weekende wat langere tochtjes maken.

Een comfortabele rechtere zithouding heeft de voorkeur en ik neig naar een riemaandrijving en naafversnelling. Ik heb wat proefritten gemaakt op zowel fietsen met Enviolo traploos als Nexus 5 / Nexus 8 maar de exacte modellen die ik op het oog heb, staan bijna nergens op vooraad voor een proefrit.

Ik kijk nu naar een Kalkhof Image 5 Season (2025) of een Flyer GoTour 7.23 (2024), beiden het herenmodel. Reden voor deze modellen is de rechte zithouding, "luxe(re)" uitvoering en dat ze een hoger maximaal gewicht aankunnen (>150kg).

Waar ik wel verschillende mensen over hoor is het geluid dat de Performance CX motor zou maken. Bepaalde FM's raadden mij deze motor daarom ook af. Is dat terecht of enkel bij oudere modellen?
Benieuwd naar jullie ervaringen op dat vlak.

Alternatieve fietsmodellen zijn ook welkom! Zoveel keuze dat ik vast iets over het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Laatst online: 10:04
Aggressor schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:50:

Ik heb ook een peagasus van 60 cm frame maat. Ben 193 cm lang. Perfecte maat hoor

Ger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:28
brownyster schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:13:
[...]

Ik heb ook een peagasus van 60 cm frame maat. Ben 193 cm lang. Perfecte maat hoor

Ger
Welke heb jij ger? En bedankt..
@Tommie12 helaas kan dat niet hier in de buurt

[ Voor 9% gewijzigd door Aggressor op 17-07-2025 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Aggressor schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:28:
[...]

Welke heb jij ger? En bedankt..
@Tommie12 helaas kan dat niet hier in de buurt
Dan zou ik toch eerst eens bij een FM in de buurt gaan kijken en proefrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lo2
  • Laatst online: 08:31

Lo2

Plucky schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:59:
Ik heb wat proefritten gemaakt op zowel fietsen met Enviolo traploos als Nexus 5 / Nexus 8
Ben vanwege mijn eigen zoektocht benieuwd naar welke je voorkeur heeft en waarom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Plucky schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:59:
Sinds kort ben ik op zoek naar een nieuwe e-fiets als vervanger van mijn Cowboy 3.
De zithouding breekt me steeds vaker op, samen met de beperkte actieradius.

Woon-werkverkeer is 10km enkele rit, gemiddeld zal ik twee keer in de week de fiets nemen.
Daarnaast zal ik in de weekende wat langere tochtjes maken.

Een comfortabele rechtere zithouding heeft de voorkeur en ik neig naar een riemaandrijving en naafversnelling. Ik heb wat proefritten gemaakt op zowel fietsen met Enviolo traploos als Nexus 5 / Nexus 8 maar de exacte modellen die ik op het oog heb, staan bijna nergens op vooraad voor een proefrit.

Ik kijk nu naar een Kalkhof Image 5 Season (2025) of een Flyer GoTour 7.23 (2024), beiden het herenmodel. Reden voor deze modellen is de rechte zithouding, "luxe(re)" uitvoering en dat ze een hoger maximaal gewicht aankunnen (>150kg).

Waar ik wel verschillende mensen over hoor is het geluid dat de Performance CX motor zou maken. Bepaalde FM's raadden mij deze motor daarom ook af. Is dat terecht of enkel bij oudere modellen?
Benieuwd naar jullie ervaringen op dat vlak.

Alternatieve fietsmodellen zijn ook welkom! Zoveel keuze dat ik vast iets over het hoofd zie.
De Performance CX motor (gen 4) is luider dan de Performance Line, Performance CX gen 5 en Panasonic motoren.

Alternatieven zijn daarom:
Flyer Gotour 5.43 (Performance line)
Flyer Upstreet 7.23 (Panasonic)
Flyer Gotour 7.23 2025-2026 (Performance CX gen5)

De alternatieven van Kalkhoff ken ik zo niet uit het hoofd.

Of het te luidt is moet je zelf bepalen tijdens een proefrit. Voor sommigen is het inderdaad te luidt. Maar er zijn ook tientallen duizenden, zo niet honderden duizenden fietsen met die CX motor verkocht. Al die mensen vinden het geluid prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Foxhill schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:25:
[...]

De Performance CX motor (gen 4) is luider dan de Performance Line, Performance CX gen 5 en Panasonic motoren.

Of het te luidt is moet je zelf bepalen tijdens een proefrit. Voor sommigen is het inderdaad te luidt. Maar er zijn ook tientallen duizenden, zo niet honderden duizenden fietsen met die CX motor verkocht. Al die mensen vinden het geluid prima.
Ik vind het zelfs iets toevoegen.
Het laat je horen dat de motor ook lekker aan het werken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plucky
  • Niet online
Lo2 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:15:
[...]

Ben vanwege mijn eigen zoektocht benieuwd naar welke je voorkeur heeft en waarom?
Vond de Nexus-8 tegenvallen, vond ‘m wat “rauw” schakelen en verschil in verzet soms beperkt. De Nexus-5 vond ik tegen de verwachting in veel prettiger. Trapte voor mijn gevoel ook lichter.

Traploos was ook prettig, vooral omdat je kunt schakelen terwijl je doortrapt. Nadeel is dat je bijvoorbeeld niet met één handbeweging van laag naar hoog kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Niet online
Foxhill schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:25:
[...]

Thanks, goede info! Ga ik me even in verdiepen.
Wil sowieso nog even kijken naar een proefrit met de CX. Ben er toch niet helemaal gerust op dat ik me niet aan het geluid ga ergeren.

Kan ik eenvoudig gen4 en gen5 aan de buitenzijde herkennen, bijvoorbeeld aan de plaatsing van het logo oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:31
Plucky schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:47:
[...]

Kan ik eenvoudig gen4 en gen5 aan de buitenzijde herkennen, bijvoorbeeld aan de plaatsing van het logo oid?
Als het logo op een ronde schijf staat is het een gen5:https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/drive-unit BDU384Y is de gen5 versie, BDU 374Y is gen4.
Volgens mij zijn er nog maar heel weinig fietsen met CX gen5 modellen op de markt op dit moment: Cube, Flyer?

[ Voor 20% gewijzigd door Simple mind op 18-07-2025 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Plucky schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:47:
[...]

Thanks, goede info! Ga ik me even in verdiepen.
Wil sowieso nog even kijken naar een proefrit met de CX. Ben er toch niet helemaal gerust op dat ik me niet aan het geluid ga ergeren.

Nee, niet echt. Maar als je er mee fietst hoor je het wel. En de verkoper kan het je vertellen.

Een 600Wh of 800Wh (in plaats van 545Wh, 750Wh) duidt op gen 5. Maar ik weet niet zeker, en heb niet uitgezocht, of dat altijd zo moet zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Dit wordt de 5e review van mijn Gazelle Ultimate c8+ belt. Vandaag wordt de fiets 4 jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGKqEC7K2Q8bV8gVXfp8mu8gLYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPUPy0XPuCOkymzzlPZckq4A.jpg?f=fotoalbum_large

18000 kilometer verder rolt deze fiets keurig zijn meters af. De kosten zullen langzaam oplopen want sommige delen beginnen wel te slijten. De volgende uitgave is een nieuwe riem met achterblad. Nu nog niet nodig, maar altijd handig om in te calculeren zodat je niet voor verrassing komt te staan. Deze Gazelle is na die kosten nog steeds goed te onderhouden. Het is degelijk materiaal en alleen de achterrem is een zorgenkindje. In mijn vakantie eind volgende week zal ik de achterremschijf flink opruwen want dat is nodig. De voorrem is prima. Al meer dan een jaar is de achterrem knudde en moet ik hem bijna dagelijks opnieuw inremmen. Opruwen zou niet nodig mogen zijn, maar het kan niet erger worden dan het al is. @Foxhill Hoe kan het zo zijn dat de achterrem niet goed te krijgen is, zelfs na menig bezoek aan de FM? Deze krijst als de hel.

Dat gezegd hebbende is het nog steeds een fijne fiets zonder storingen.

>>accu
Deze is nog goed. In de zomer merk ik na 4 jaar maar weinig achterruitgang en alleen bij koude is de interne weerstand duidelijk te merken, maar niet ernstig. Die kan nog wel even mee.

>>elektra
De motor is nog prima en ik merk geen achteruitgang van de motor. Nog steeds is deze heerlijk stil en draait deze prima zijn rondjes. Speling is er niet en ook alle knopjes klikken nog tevreden. Sinds ik deze fiets heb heeft deze mij nog nooit laten staan. Nog nooit een storing gehad in de elektra. Ook heeft deze fiets menig regenbui getrotseerd in zijn leven.

>>wielen
Gebroken spaken in 4 jaar: nul. Waar mijn vorige e-bike (Qwic Premium Nuvinci) spaken vrat als brood heeft de Gazelle al zijn spaken nog. Dit heeft ook te maken met de velgen. Deze (Ryde Dutch) zijn best hoog en zeer stijf in de hoogte. Spaken krijgen minder klappen dan een lage slappe velg.

>>naaf
Deze is zojuist voorzien van een nieuw binnenwerk en nu rolt het geheel weer soepel en pakt hij versnellingen zonder problemen. Hij schakelt weer trefzeker zoals altijd.

>>frame
Deze heeft amper krassen en het frame is nog steeds vrij stijf en dat vind ik fijn. Het is nog steeds een mooie fiets om te zien. Ja, jimh307, je mag wel eens je fiets poetsen }:|

>>remmen
De achterrem is een echt zorgenkindje, maar de voorrem doet het 100%.

>>roest
Er is wel iets aan roest te zien, maar het is minimaal. De fiets staat nog prima in zijn lak.

Al met al een fiets die nog wel wat jaartjes mee kan. Over de linie genomen is het nog steeds een fiets die ik volledig vertrouw. Op een nieuwe naaf na heb ik nog nooit hoge kosten gehad. Over 4 jaar zijn de kosten erg laag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:32:
Dit wordt de 5e review van mijn Gazelle Ultimate c8+ belt. Vandaag wordt de fiets 4 jaar.

[Afbeelding]

18000 kilometer verder rolt deze fiets keurig zijn meters af. De kosten zullen langzaam oplopen want sommige delen beginnen wel te slijten. De volgende uitgave is een nieuwe riem met achterblad. Nu nog niet nodig, maar altijd handig om in te calculeren zodat je niet voor verrassing komt te staan. Deze Gazelle is na die kosten nog steeds goed te onderhouden. Het is degelijk materiaal en alleen de achterrem is een zorgenkindje. In mijn vakantie eind volgende week zal ik de achterremschijf flink opruwen want dat is nodig. De voorrem is prima. Al meer dan een jaar is de achterrem knudde en moet ik hem bijna dagelijks opnieuw inremmen. Opruwen zou niet nodig mogen zijn, maar het kan niet erger worden dan het al is. @Foxhill Hoe kan het zo zijn dat de achterrem niet goed te krijgen is, zelfs na menig bezoek aan de FM? Deze krijst als de hel.

>>accu
Deze is nog goed. In de zomer merk ik na 4 jaar maar weinig achterruitgang en alleen bij koude is de interne weerstand duidelijk te merken, maar niet ernstig. Die kan nog wel even mee.

>>elektra
De motor is nog prima en ik merk geen achteruitgang van de motor. Nog steeds is deze heerlijk stil en draait deze prima zijn rondjes. Speling is er niet en ook alle knopjes klikken nog tevreden. Sinds ik deze fiets heb heeft deze mij nog nooit laten staan. Nog nooit een storing gehad in de elektra. Ook heeft deze fiets menig regenbui getrotseerd in zijn leven.

>>wielen
Gebroken spaken in 4 jaar: nul. Waar mijn vorige e-bike (Qwic Premium Nuvinci) spaken vrat als brood heeft de Gazelle al zijn spaken nog. Dit heeft ook te maken met de velgen. Deze (Ryde Dutch) zijn best hoog en zeer stijf in de hoogte. Spaken krijgen minder klappen dan een lage slappe velg.

>>naaf
Deze is zojuist voorzien van een nieuw binnenwerk en nu rolt het geheel weer soepel en pakt hij versnellingen zonder problemen. Hij schakelt weer trefzeker zoals altijd.

>>frame
Deze heeft amper krassen en het frame is nog steeds vrij stijf en dat vind ik fijn. Het is nog steeds een mooie fiets om te zien. Ja, jimh307, je mag wel eens je fiets poetsen }:|

>>remmen

>>roest
Er is wel iets aan roest te zien, maar het is minimaal. De fiets staat nog prima in zijn lak.

Al met al een fiets die nog wel wat jaartjes mee kan. Over de linie genomen is het nog steeds een fiets die ik volledig vertrouw. Op een nieuwe naaf na heb ik nog nooit hoge kosten gehad. Over 4 jaar zijn de kosten erg laag. :)
Mooi verslag.
Ik zou dan de achterste schijf en remblokken gewoon vervangen. Dat kost ook geen fortuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill

[Afbeelding]

>>accu

>>elektra

>>wielen

>>naaf

>>frame

>>remmen

>>roest

Als er eenmaal vet of bepaald vuil in de remblokken trekt of als er een vervelend randje in de schijf is gesleten dan blijft het piepen. Eén keer schijf én remblokken nieuw en dan moet het wel over zijn.

Of je merkt dat ook steeds de druk afneemt. Dan heb je een kleine lekkage. Van remolie gaat ie ook piepen. Dan even nieuwe klauw erop. Kost ook niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J1909
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18-07 16:13
Kan iemand mij wat advies geven: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2305438

[ Voor 27% gewijzigd door J1909 op 18-07-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:36

Chrasher

Tevree met z'n PS5

@jimh307 Kunnen die fietstassen toevallig niet soms de achterste remschijf raken of komt daar vuil vanaf? Ook al gebeurt het maar zelden, dat zorgt meteen voor wat vuil/vet op de schijf en daar houden ze (en de blokken) helemaal niet van.

Op mijn nieuwste fiets reed ik twee weken geleden op de eerste dag direct door de nattigheid nadat er na lange tijd een kleine stortbui was gevallen, het schuim stond op het asfalt. Had de volgende dag een piepende en niet meer functionerende voorrem. Uiteindelijk zijn de schijven schoongemaakt en heb ik nieuwe blokken gekregen.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Dank jullie wel jongens,

Ik ga eerst zelf de schijf nog eens goed schoonmaken en mocht het allemaal niet werken dan laat ik deze vervangen. Er is ooit vet opgekomen al lang geleden en dat zal zijn werking dan wel hebben helaas. De remblokken zijn al vaker vervangen en de rem is al meerdere keren door de FM ingeremd.
Op mijn nieuwste fiets reed ik twee weken geleden op de eerste dag direct door de nattigheid nadat er na lange tijd een kleine stortbui was gevallen, het schuim stond op het asfalt. Had de volgende dag een piepende en niet meer functionerende voorrem.
Dan zijn schijfremmen wel heel gevoelig. Als ik op snelheid rem met de achterrem doet deze het wel even, maar zodra ik bijna stil sta gaat deze krijsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-07 07:23
Goedenavond,

Ik heb nu sinds 2 dagen een sparta fiets met bosch active line plus motor.

Wat ik merk als ik fiets. Vervolgens even stop met trappen en ik dan weer ga trappen trap ik even in het luchtledige zonder enige weerstand. Na een halve omwenteling krijg ik een soort tik als ik weer weerstand heb.

Als ik soms een bepaalde snelheid en omwenteling maak dan voel ik het ook tijdens het fietsen.

Zijn er meer mensen met dit probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
sgouman schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:07:
... sparta fiets met bosch active line plus motor.

... stop met trappen en ik dan weer ga trappen trap ik even in het luchtledige zonder enige weerstand. Na een halve omwenteling krijg ik een soort tik als ik weer weerstand heb.

Als ik soms een bepaalde snelheid en omwenteling maak dan voel ik het ook tijdens het fietsen......
Dit fenomeen kan voorkomen als je met de hoogste ondersteuningsstand en/of boost fietst. Je hebt dan op dat moment nagenoeg geen kracht nodig om weer op snelheid te komen of een constante snelheid aan te houden.

Ook kan het zijn dat het af- en aankoppelen van de motor niet snel genoeg verloopt omdat de koppelpallen te traag bewegen. Dit kan bv komen door te dik of te plakkerig smeermiddel (of vervuiling).
Igv van smeermiddel zou het na enige tijd beter moeten gaan.

En als laatste, maar dat is bij de huidige ebikes meestal niet meer aan de orde, kan het zijn dat het aantal sensoren van de rotatiesensor beperkt is, waardoor het wat langer duurt voordat de rotatie weer wordt opgemerkt na stilhouden van de pedalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedayflyer682
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:13
Ik ben op zoek naar een telefoonhouder voor mijn Batavus Finez E-go Power Exclusive. Nu zag ik de SmartphoneGrip van Bosch en op zich lijkt dat mij wel interessant (https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/smartphonegrip).

Ik heb echter de Kiox 100 (ipv 300) en daarom kan ik denk ik niet gebruik maken van het opladen via de fietsaccu? Kan het niet helemaal opmaken uit de specificaties.

Of kan ik dan beter kiezen voor een eigen houder/lader? Want volgens mij zit er voor de rest dan geen voordeel dan meer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Simple mind schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 00:23:
[...]

Als het logo op een ronde schijf staat is het een gen5:https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/drive-unit BDU384Y is de gen5 versie, BDU 374Y is gen4.
Volgens mij zijn er nog maar heel weinig fietsen met CX gen5 modellen op de markt op dit moment: Cube, Flyer?
Dit klopt niet denk ik(?). Een fietsmerk kan bij elke motor een rond logootje kopen om op een eigen kap te plakken. In ieder geval kan het met merk eigen kappen er anders uitzien.

[ Voor 8% gewijzigd door Foxhill op 19-07-2025 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Onedayflyer682 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:46:
Ik ben op zoek naar een telefoonhouder voor mijn Batavus Finez E-go Power Exclusive. Nu zag ik de SmartphoneGrip van Bosch en op zich lijkt dat mij wel interessant (https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/smartphonegrip).

Ik heb echter de Kiox 100 (ipv 300) en daarom kan ik denk ik niet gebruik maken van het opladen via de fietsaccu? Kan het niet helemaal opmaken uit de specificaties.

Of kan ik dan beter kiezen voor een eigen houder/lader? Want volgens mij zit er voor de rest dan geen voordeel dan meer aan?
Als je de Intuvia 100 hebt, heb je nog een andere houder en kabel nodig om te upgraden. De Kiox en grip delen wel dezelfde houder. Je kunt zoeken naar een Smartphonegrip upgrade set. Dat is de grip mét houder en kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:36

K1p

Hoi, mensen die ervaring hebben met de bosch cargo, gen 4 volgens mij. Harstikke sterke motor voor mijn Urban Arrow. Maar ik vraag mij al tijden af of het klopt dat wanneer je bijvoorbeeld wegfietst een soort doorslag voelt in het pedaal. Ook als je stopt met trappen en weer begint met trappen doet hij dat, een soort korte doortrap om vervolgens te ondersteunen.

Ik heb ook een enviolo automatiq, zou die eventueel ook de boosdoener kunnen zijn? Volgens de "reparateur" van de fietsenmaker is het passend bij de cargo motor vanwege het hoge vermogen. Een soort bescherming?

Ik heb het nog niet eerder gevoeld bij een andere Bosch motor(active line )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
K1p schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:02:
..... bosch cargo, gen 4 ...... wanneer je bijvoorbeeld wegfietst een soort doorslag voelt in het pedaal. Ook als je stopt met trappen en weer begint met trappen doet hij dat, een soort korte doortrap om vervolgens te ondersteunen.

Ik heb ook een enviolo automatiq, zou die eventueel ook de boosdoener kunnen zijn?......
Dit is mi hetzelfde probleem als ik hier eerder heb uitgelegd

Theoretisch zou het de Enviolo kunnen zijn, omdat deze ook voorzien is van een vrijloop, waar het wiel wordt afgekoppeld en aangekoppeld. Maar over het algemeen zal je daar nimmer wat van merken net als met een ieder andere versnellingsnaaf. Dit omdat de vrije slag vele malen kleiner is dan bij het aankoppelen van de motor. Alleen als er sprake is van ernstige vervuiling en deze vrijloop geblokkeerd blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

K1p schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:02:
Hoi, mensen die ervaring hebben met de bosch cargo, gen 4 volgens mij. Harstikke sterke motor voor mijn Urban Arrow. Maar ik vraag mij al tijden af of het klopt dat wanneer je bijvoorbeeld wegfietst een soort doorslag voelt in het pedaal. Ook als je stopt met trappen en weer begint met trappen doet hij dat, een soort korte doortrap om vervolgens te ondersteunen.

Ik heb ook een enviolo automatiq, zou die eventueel ook de boosdoener kunnen zijn? Volgens de "reparateur" van de fietsenmaker is het passend bij de cargo motor vanwege het hoge vermogen. Een soort bescherming?

Ik heb het nog niet eerder gevoeld bij een andere Bosch motor(active line )
Hier idem met Enviolo Automatique, klein doortrapschokje. Is het koppelen volgens mijn fm, type eigen. Kan geen kwaad.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:36

K1p

PeepPeepPeep schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:53:
[...]

Hier idem met Enviolo Automatique, klein doortrapschokje. Is het koppelen volgens mijn fm, type eigen. Kan geen kwaad.
Dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Goedenmiddag,

Vraagje,

Ik heb een sparta a line energy gekocht waar dit op het stuur zit

MijnAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUP3uixcglMlVOe4FUa06SRuYo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORUHpAnRVolznsdS2PzsGhNO.jpg?f=fotoalbum_large

Na lang zoeken lijkt dit SP connect? Te zijn. Maar ik kan niks vinden wat je hier in zou kunnen draaien om vervolgens je telefoon op vast te klikken.

Iemand enig idee hoe dit werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
sgouman schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:55:
Goedenmiddag,

Vraagje,

Mijn[Afbeelding]

Na lang zoeken lijkt dit SP connect? Te zijn. Maar ik kan niks vinden wat je hier in zou kunnen draaien om vervolgens je telefoon op vast te klikken.

Ik denk dat je meer zoiets nodig hebt om erop te zetten?

https://sp-connect.eu/nl/products/stem-mount-flat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
M!chel schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:23:
[...]

Ik denk dat je meer zoiets nodig hebt om erop te zetten?

https://sp-connect.eu/nl/products/stem-mount-flat
Hmm okay,

Nadeel is sp connect heeft geen hoesje voor mijn galaxy a56...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
sgouman schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:34:
[...]

Hmm okay,

Nadeel is sp connect heeft geen hoesje voor mijn galaxy a56...
Je kunt ook voor universeel gaan:

https://sp-connect.eu/nl/...pc?variant=48630942531917

icm deze:
https://sp-connect.eu/nl/...6079809645&pr_seq=uniform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Hmm zou ook kunnen.

Quadlock heeft ook zo'n systeem. Zal dat werken op deze plek van de ebike?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15:59
die heb ik een tijd gehad. na een jaar heb ik hem vervangen door de universal clamp van sp connect. het opplak gedeelte werkte helaas niet best ( randen lieten los en door hobbel wegen dreigde de hele telefoon te vallen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:25
Maar weer een update, mijn vrouw heeft haar Razer uit 2015 vervangen door een 2e hands Dinsdag met riem, 9000km en 2 accu's.

Reden was dat hij bij mijn FM stond en ik hem voor die prijs niet kon laten staan. Upgrade naar schijfremmen, riem, iets dikkere banden, modernere motor met zelfde acculader als mijn fiets was te aantrekkelijk.

Het is een fijn fietsje, niet heel anders dan de Razer, stuurt voor mijn gevoel iets lichter, maar niet te nervous. Ik vind hem ook wat robuuster maar dat zouden de banden kunnen zijn (de Razwr was ook al bombproof).

Jammer dat Batavus hem niet meer op de manier in het assortiment heeft. Ik snap dat interne accu's de mode zijn, maar qua functionaliteit is dit prima.

Nou nog kijken wat we met de oude Razer kunnen... of hij blijft in de familie als reserve of we verkopen hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
sgouman schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:55:
Goedenmiddag,

Vraagje,

Mijn[Afbeelding]

Info geeft inderdaad aan dat dit een sp connect houser zou moeten zijn, maar die zien er anders uit. Wat zegt je FM?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes

>>remmen
Fijn om te horen dat hij zo goed bevalt. Mijn drie jaar oude VdV is compleet probleemloos, je merkt dat de technologie steeds beter wordt.

We hebben net de Razer door een tweedehands Dinsdag vervangen, maar dat mag na 10 jaar zwaar gebruik wel. De fiets is op zich prima, maar schijfremmen, riem en modernere Bosch motor (bes3) was gewoon te aantrekkelijk.

Ik ben alleen wel benieuwd wat er mis is met je achterrem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
sgouman schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:07:
Goedenavond,

Ik heb nu sinds 2 dagen een sparta fiets met bosch active line plus motor.

Wat ik merk als ik fiets. Vervolgens even stop met trappen en ik dan weer ga trappen trap ik even in het luchtledige zonder enige weerstand. Na een halve omwenteling krijg ik een soort tik als ik weer weerstand heb.

Als ik soms een bepaalde snelheid en omwenteling maak dan voel ik het ook tijdens het fietsen.

Zijn er meer mensen met dit probleem?
Ja ;) Je hoeft je geen zorgen te maken. Dat doet mijn motor al vanaf zijn eerste kilometer. Ondersteuning lager zetten kan het verhelpen. Zoals @elinx zegt is het een fenomeen als je geen tot nauwelijks kracht nodig hebt om je snelheid aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:15:
[...]

Fijn om te horen dat hij zo goed bevalt. Mijn drie jaar oude VdV is compleet probleemloos, je merkt dat de technologie steeds beter wordt.

We hebben net de Razer door een tweedehands Dinsdag vervangen, maar dat mag na 10 jaar zwaar gebruik wel. De fiets is op zich prima, maar schijfremmen, riem en modernere Bosch motor (bes3) was gewoon te aantrekkelijk.

Ik ben alleen wel benieuwd wat er mis is met je achterrem?
Door bijna verhuizing fiets ik minder, maar als alles achter de rug is krijgt het probleem zijn aandacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Toch nog een laatste opmerking:

Tweedehands wordt te vaak over het hoofd gezien

Ik heb in 2012 oid een tweedehands ebike voor mijn moeder gekocht. Die rijdt nog steeds (mag ook wel, 2000 km op de teller).

Mijn eigen Razer uit 2015 heeft meer dan 70.000 gelopen en wordt nu door mijn broer gebruikt.

Wij hebben nu een Dinsdag met 8000km gekocht bij de FM met twee accu's. Daar gaan we weer heel.lang lol van hebben. Ja nieuw is beter, maar dan ben je 4 keer zoveel kwijt. Ja je hebt wat lakschade, maar dat maakt het ook makkelijker om hem in eens stalling te zetten.

En dan zijn wij (niet mijn moeder) echt wel forse gebruikers, als je minder kilometers maakt (en liever voor je fiets bent) is tweedehands nog logischer, zeker als je het bij een goede FM koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schildje
  • Laatst online: 17:22
Hallo, ik ben op zoek naar een goedkope e-bike. Ik heb mij wel een beetje ingelezen de afgelopen weken in de e-bike wereld, maar ben op dit gebied toch nog echt een leek.

Vanwege mijn lage budget zat ik naar een tweedehands fiets te kijken en kwam dit model tegen op upway:
https://upway.nl/products/velodeville-ceb-800-dlx86
- Bosch Active Line Plus motor
- Velo-De-Ville lijkt mij een redelijk betrouwbaar Duits merk
- Shimano Schakelsysteem

Ik weet niet of ik verder iets over het hoofd zie of dat er echt dingen aan de fiets zijn die een no-go zijn. Het is wel een wat ouder model, maar dat zou denk ik niet uit hoeven maken. Tenzij de motoren misschien achterhaald zijn van 2018?

Advies wordt gewaardeed, alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Vraag.

Ik heb een sparta a line energy. Hier ziet een shimano nenxus 7 naaf op als het goed is.

Als ik niet trap dan hoor je uit de naaf een redelijk hard tikkend geluid. Volglensmij is dit echter normaal en hoor je bij elke fiets.

Wat mij wel opvalt dat voornamelijk bij de hogere versnellingen ik het tijdens het fietsen ook hoor. Wel mindersnel dan wanneer ik niet trap maar ik hoor het wel. De fietsenmaker zegt dat het bij de naaf hoort maar kan het me niet voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Schildje schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:41:
Hallo, ik ben op zoek naar een goedkope e-bike. Ik heb mij wel een beetje ingelezen de afgelopen weken in de e-bike wereld, maar ben op dit gebied toch nog echt een leek.

Vanwege mijn lage budget zat ik naar een tweedehands fiets te kijken en kwam dit model tegen op upway:
https://upway.nl/products/velodeville-ceb-800-dlx86
- Bosch Active Line Plus motor
- Velo-De-Ville lijkt mij een redelijk betrouwbaar Duits merk
- Shimano Schakelsysteem

Ik weet niet of ik verder iets over het hoofd zie of dat er echt dingen aan de fiets zijn die een no-go zijn. Het is wel een wat ouder model, maar dat zou denk ik niet uit hoeven maken. Tenzij de motoren misschien achterhaald zijn van 2018?

Advies wordt gewaardeed, alvast dank!
Niks mis mee, maar als ik op de link klik heb je ofwel al gekocht, ofwel ben je te laat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schildje
  • Laatst online: 17:22
Ja helaas toch te lang getwijfeld, wilde vanavond de knoop doorhakken maar dat is helaas al voor mij gedaan. Dan maar een andere zoeken, hopelijk komt er binnenkort weer een mooie fiets voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:08

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

@Schildje Voor die prijsklasse zou je ook eens een Fiido C11 kunnen overwegen. Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar twee van mijn collega's zijn er ontzettend lyrisch over. Ze zijn allebei echt onder de indruk dat ze veel fiets voor dat geld krijgen. En ik moet zeggen....zo IRL zien ze er best nog wel mooi uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roffeltjes
Oemfoefoe schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:56:
@Schildje Voor die prijsklasse zou je ook eens een Fiido C11 kunnen overwegen. Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar twee van mijn collega's zijn er ontzettend lyrisch over. Ze zijn allebei echt onder de indruk dat ze veel fiets voor dat geld krijgen. En ik moet zeggen....zo IRL zien ze er best nog wel mooi uit.
Toch een azijn reactie van mijn kant. Voor dat geld kan je ervan uitgaan dat hij in elkaar is gesmeten met minimaal vet en minimale aandacht. Service zal er niet zijn en dat blijkt ook uit de reviews op hun website... als er iets mis gaat met de levering of je fiets ben je de sjaak.

E-waste.

Dit is niet omdat ik start ups haat, maar dit is de helft van een Tenways. Dat kan alleen als je echt alles wat geld kost minimaliseert. Ongeschoolde, onderbetaalde monteurs die alles erin rammen en niet nalopen. We hebben dit eerder gezien en het is elke keer hetzelfde verhaal. Je hebt een paar eerste reacties van niet fietsers die geen idee hebben en blij reageren.. en dan gaan er dingen stuk.

Service kan niet voor dat bedrag, dus je hebt een paar studenten die mail beantwoorden en het doorsturen naar god weet wie om het op te lossen.

Er zullen weinig fietsenmaker zijn die hier zijn handen aan wil branden omdat je weet dat elk onderdeel potentieel verkeerd gemonteerd is.

[ Voor 30% gewijzigd door roffeltjes op 27-07-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1ngg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-07 23:42
Hallo Allemaal, momenteel heb ik een sparta RI20 met achterwielmotor en bijna 40000km op de teller in 3,5 jaar tijd, dus wordt regelmatig gebruikt en ben er ook zeer content mee.
Op de GPS ondersteunt hij tot 26 echte km en bouwt dan af.

Nu mijn vraag, ik heb nu van onze lokale fietsenmaker een gazelle meegekregen met performanceline bosch motor en riem, maar die stopt al bij 23 echte km met ondersteunen, op de teller geeft hij 26 aan, ook heb ik een performance cx meegehad en eigenlijk hetzelfde verhaal, bij wegrijden zit je zo aan de begrenzing, geeft een onwerkelijk gevoel, ik heb gelezen op internet dat het vaker voorkomt, is dit ook bij de nieuwste generatie bosch motoren, zijn die van yamaha, shimano e.d. daar iets beter in?
Zou het fijn vinden als die ondersteunt zoals mijn sparta en pas gaat afbouwen bij 25/26 echte km

Wie heeft hier ervaring mee?

met vriendelijke groeten

Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
pe1ngg schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:47:
Wie heeft hier ervaring mee?
Bosch heeft een hele veilige limiet gekozen, dus hij nokt er inderdaad vrij snel mee. Yamaha gaat in mijn ervaring ietsiepietsie langer door, maar stopt ook vrij vroeg. ION (naafmotor) ging 1-1.5kmpu harder.

Maar Bosch rijdt erg goed... ik maak me er gewoon niet druk om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
pe1ngg schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:47:
....
..... performanceline bosch motor en riem, maar die stopt al bij 23 echte km met ondersteunen, op de teller geeft hij 26 aan, ......
Zou het fijn vinden als die ondersteunt zoals mijn sparta en pas gaat afbouwen bij 25/26 echte km
....
Bij 25km/h mag er geen enkele motorondersteuning meer zijn. Bosch neemt deze grens zeer serieus.

De reden dat je vaak geen 25km/h echte kilometers haalt heeft te maken met het feit dat de motor voor een bepaalde bandenmaat (bv 28inch of 622) is afgeregeld.
Dat betekent dat ook de dikst mogelijke band (met de grootste omtrek) van dezelfde maat tot 25km/h mag ondersteunen. Iedere band die dan dunner is met een kleinere omtrek zal dan de ook een lagere snelheid behalen, maar een hogere snelheid op het display aangeven.
Vaak zit er een instelling waar je een beperkte correctiepercentage kan instellen, zodat het display wel de juiste snelheid aangeeft bij die lagere snelheid, maar sneller zal je er niet mee gaan.
Om je echte snelheid te verhogen zal je dikkere banden moeten monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Bosch bepaald niet de uiteindelijke maximum snelheid. Natuurlijk heeft de software van Bosch er mee te maken. Maar het fietsmerk kiest de uiteindelijke configuratie.

Probeer eens een buitenlands merk. Die gaan vaak met een paar km/u sneller hebben we ervaren. Ik vermoed omdat er in Nederland iets meer over te doen geweest is dan in bijvoorbeeld Duitsland en Zwitserland.

Een andere band monteren zoals @elinx zegt zou werken. Maar is beperkt (fysiek) mogelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Foxhill op 28-07-2025 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik kan in de Flow app ook bij mijn fiets instellingen de wielgrootte instellen in aantal mm.
Volgensmij heeft dit ook te maken met o.a. de juiste snelheidsafstelling.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Ik kom hier (helaas wegens omstandigheden) toch maar wat advies inwinnen mbt de aankoop van een (gebruikte) ebike:

Ik zit momenteel een een herstelprogramma voor long-covid, waarbij ik gelukkig al zover ben dat ik voorzichtig aan mag gaan opbouwen met activiteiten en werk. Een van de zaken die daarbij goed helpen is bewegen met een lage intensiteit. En zoals (vrijwel) iedereen in dit topic is fietsen bij mij een favoriete vorm van bewegen. De nadruk ligt echter op lage intensiteit, waardoor ik momenteel nog beperkt ben tot het rijden van hele korte trage rondjes (denk aan 15-20 min met +/- 14km/u).

Wat ik dus zoek in een ebike is de mogelijkheid om met weinig inspanning rond de 20-22 km/u te fietsen. Voor nu maakt de afstand nog niet zo uit, maar op termijn wil ik ook weer met enige regelmaat naar kantoor kunnen fietsen (+/-35km enkel), dit deed ik voorheen op een Stevens 4x Tour Lite, en daarbij is het wel van belang dat ik de hele weg 25km/u kan rijden (inc 2 langere stukken heuvelop), met de auto is het namelijk maar 35 min.

Ik zoek dus een ebike die een (semi)sportieve zit heeft, met derailleur, spatborden en (de mogelijkheid tot) bagagedrager. Budget is €1200-1500, maar als ik voor meer geld echt een veel betere fiets kan krijgen is er wel wat rek (maar liever niet want ivm bedrijfsauto heb ik geen recht op fietsplan). Verder zoek ik gebruikt/refurbished.

De fiets die ik heel interessant vind is de Specialized Vado SL, zeker vanwege de vrijloop van de motor boven de 25km/u, maar ik twijfel of die voldoende ondersteuning kan leveren in de fase waarin ik nu zit.

Andere optie die ik op het oog heb zijn de Cube Kathmandu (en broertjes met hetzelfde frame), omdat deze overal heel goed uit tests en reviews komen en ook op basis van specificaties (625Wh en 85Nm, en 10-12 verzetten). Maar met een gewicht van 26kg zijn dat wel flinke bakbeesten, en ze zijn eigenlijk ook iets boven budget.

Ik snap dat mijn eisen vrij specifiek zijn en soms haaks op elkaar staan (lichtgewicht, grote accu, zware motor), maar dat heeft natuurlijk vooral te maken met het feit dat ik nu nog weinig inspanning mag leveren, maar over een jaar al een stuk meer kan, en dan (hopelijk) in een lichtere ondersteuning die 2x 35km kan fietsen zonder tussendoor op te laden.

Ik heb wel het gevoel dat ik me een beetje blindstaar op de Cube's en de Vado SL, maar wat er in mijn prijsrange te vinden is aan sportievere ebikes is verder voornamelijk van merken waar ik nog nooit van gehoord heb. Als jullie een andere aanrader hebben is dat zeker welkom

[ Voor 5% gewijzigd door BdK9001 op 28-07-2025 14:29 . Reden: Laatste alinea toegevoegd ter verduidelijking ]

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:50
Ik weet niet waar ik het beste kon plaatsen maar dit lijkt me heet meest geschikte plek om te doen.

Ik wil dus dit jaar een fiets aanschaffen om daarna via mijn werkgever een fiets declareren. Alleen wil ik daarbij ook een fietsverzekering aansluiten van 3 tot 5 jaar anders kan ik dit via mijn IKB maar tot december declareren. Na wat uitzoeken blijkt dat ANWB geen meerderjarig verzekeringen meer afsluit. Dis vroeg me af of iemand hier een geode verzekerings maatschappij kent die dat wel doen? Fietsverzekering website waar ik kan vergelijken kan ik dit helaas niet inzien. Tenzij ik wat over het hoofd zie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Csotranme schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:00:
.... de wielgrootte instellen in aantal mm.
... o.a. de juiste snelheidsafstelling.
Dat klopt, maar anders dan je verwacht. De displaysnelheid is bij alle wielmaten hetzelfde, maar de echte snelheid zal per wielmaat anders zijn. Die instelling dient ervoor om het display ook die snelheid te laten zien.

[ Voor 28% gewijzigd door elinx op 28-07-2025 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:06
@BdK9001 Onder de 25km kan je vaak voor een ondersteuning sterkte kiezen, van weinig tot meer ondersteuning.
Het is proef fietsen op verschillende om te kijken wat jij fijn vind.
De 25km per uur is lastiger wamt de ondersteuning stopt gewoon bij 25 en daarboven moet je het zelf doen.
En als je de laatste berichten een beetje leest zie je dat bepaalde merken dus al net wat eerder stoppen als je van GPS snelheid uitgaat 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Zo kan zeggen dat mijn vrouw en ik nu ook bij de group horen.

Gisteren voor mijn vrouw een Cube Nuride Hybrid EXC 800 Allroad - 800 Wh - 28 Zoll - Damen Sport - 2025 gekocht met Dropper Post *wil ze graag hebben* en voor mij de Cube Kathmandu Hybrid Pro 800 bijde ga ik 100mwh upgraden, kan alleen van 2025 modellen.

Nu via amazon 2 nieuwe ASSEN gekocht om de Kidgoo2 van Qeridoo te kunnen aansluiten zodat we onze dochtertje kunnen vervoeren.

Moet je zeggen de PERFORMANCE CX motor van Bosch doet het erg goed!

Daarnaast nog een Xiaomi draagbare pomp gekocht, als we lange ritten maken, dat we dit hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door theduke1989 op 28-07-2025 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
iemand die een zadel kan aanraden, voorlopig vindt ik de zadel niet erg prettig.
Pagina: 1 ... 225 226 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam