Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 233 234 Laatste
Acties:

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:20
Milmoor schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:26:
[...]

Fijn, hiermee hebben we eindelijk een merk en type. Prophete E-Novation 36V ZZ991004. Nu nog vinden waar ze deze verkopen ipv reviseren. Daarbij helpt het ontzettend dat we nu weten waar we op moeten zoeken.

Edit:
Hij lijkt niet meer leverbaar. Hooguit restvoorraden. Mogelijk compatible modellen lijken ook niet meer leverbaar.
✔ 1. Prophete/Matratron 36V 11.6Ah – ZZ991004
✔ 2. Matratron 36V 13Ah – compatibel met ZZ991004
✔ 3. HANERIDE 36V 12.8Ah – eind‑connector model

Volgens Copilot is het mogelijk om een andere accuhouder te monteren, maar klopt dat?
Heb je het al bij de verkoper en fabrikant van je handbike nagevraagd? Of bel eens met Van Beijck en Sitgo. Als ombouw mogelijk is kunnen zij dat voor je doen of je de juiste spullen leveren. En daar kun je ook met een vraag terecht.

[ Voor 9% gewijzigd door Foxhill op 19-02-2026 20:01 ]

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:19

Milmoor

Footsteps and pictures.

Foxhill schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:59:
[...]

Heb je het al bij de verkoper en fabrikant van je handbike nagevraagd? Of bel eens met Van Beijck en Sitgo. Als ombouw mogelijk is kunnen zij dat voor je doen of je de juiste spullen leveren. En daar kun je ook met een vraag terecht.
De verkoper van indertijd is er mee gestopt en nu is Meyra het aanspreekpunt. Zij vragen 1300 euro voor een nieuwe accu, en 650 euro voor een tweedehandse die op 86% vermogen zit. Dat is echt veel geld voor iets wat een paar jaar terug 700 euro kostte. De fabrikant levert niet aan eindgebruikers.
Bedankt voor de tip voor een bedrijf voor ombouw. De handbike nadert het eind van zijn levensduur, dus het is de vraag of dat nog uit kan. Hij is inmiddels 6 jaar oud, er zit een slag in de velg die er niet uit wil, en de motor is best intensief gebruikt. Dus bij nader inzien is dat waarschijnlijk niet meer de moeite. Maar idealiter gaat hij nog een jaar of twee mee. Dan kunnen we ook weer proberen weer een PGB voor vervanging te krijgen. Dat zal nu nog niet lukken.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Foxhill
Milmoor schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:24:
[...]

De verkoper van indertijd is er mee gestopt en nu is Meyra het aanspreekpunt. Zij vragen 1300 euro voor een nieuwe accu, en 650 euro voor een tweedehandse die op 86% vermogen zit. Dat is echt veel geld voor iets wat een paar jaar terug 700 euro kostte. De fabrikant levert niet aan eindgebruikers.
Bedankt voor de tip voor een bedrijf voor ombouw. De handbike nadert het eind van zijn levensduur, dus het is de vraag of dat nog uit kan. Hij is inmiddels 6 jaar oud, er zit een slag in de velg die er niet uit wil, en de motor is best intensief gebruikt. Dus bij nader inzien is dat waarschijnlijk niet meer de moeite. Maar idealiter gaat hij nog een jaar of twee mee. Dan kunnen we ook weer proberen weer een PGB voor vervanging te krijgen. Dat zal nu nog niet lukken.
De markt van Meyra en dergelijke is een rare. Aanbestedingen, dure spullen zo goedkoop mogelijk leveren, de gewone vakhandel kan niet meedoen, etc. Ik heb regelmatig klanten in de winkel die een Van Raam driewieler willen. Als het via WMO gaat ben ik als fietsenwinkel uitgesloten en krijgt de klant vaak niet de beste oplossing. PGB is al beter. Daarmee mag je zelf naar een vakhandelaar.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Foxhill schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:17:
[...]
... dure spullen zo goedkoop mogelijk leveren...
offtopic:
Als eindgebruiker is het net andersom. Daar wil men goedkope spullen zo duur mogelijk leveren. Geen service, geen onderhoud totdat het stuk is, en wel elke maand in rekening brengen. Bijv. voor de opgetelde huurprijs van de trippelstoel had deze al tig keer gekocht kunnen worden. De hele WMO lijkt sowieso op kortdurende ondersteuning ingericht, in maanden terwijl de persoon in kwestie gelukkig een veel langere horizon heeft.. We zijn daarom heel blij met de PGB, maar dat was geen makkelijk traject om die te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Milmoor op 20-02-2026 12:09 ]

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Foxhill schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:17:
[...]

De markt van Meyra en dergelijke is een rare. Aanbestedingen, dure spullen zo goedkoop mogelijk leveren, de gewone vakhandel kan niet meedoen, etc. Ik heb regelmatig klanten in de winkel die een Van Raam driewieler willen. Als het via WMO gaat ben ik als fietsenwinkel uitgesloten en krijgt de klant vaak niet de beste oplossing. PGB is al beter. Daarmee mag je zelf naar een vakhandelaar.
Met alle goede bedoelingen vind ik die 'Van Raam' fietsen wel heel erg duur. Mijn buurvrouw heeft er een en die was een klein godsvermogen kwijt aan de fiets. Nu zijn ze vrij zeldzaam wat de prijs opdrijft, maar iemand die mindervalide is en in een uitkering vertoeft kan zo'n fiets nooit betalen. De buurvrouw is werkende, maar een beetje hetzelfde idee als een brommobiel. Die dingen zijn heel duur en de doelgroep zijn niet de meest welvarende onder ons. Mijn zus heeft een brommobiel en ik heb er al in mogen rijden om mee te maken wat het is. Heel leuk zo'n karretje, net een autootje, alleen mis je de 'pit' van een echte auto ;) Ze mocht wel 8 mille aftikken. Zo'n fiets met wat opties doet dat bedrag ook.

Ik wil alleen maar aangeven dat die markt een niche is juist voor degene die minder te besteden heeft. Echter heeft zij die fiets gekregen via het PGB?

• Arfman
  • Laatst online: 12:44

Arfman

Drome!

Arjantje72 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:41:
[...]

https://lightyourbike.nl/...led-10000-mah-2000-lumen/
Iets duurder dan €50, maar met een powerbank, kun je onderweg je telefoon opladen, bevalt me erg goed.
Hebben ze ook hij Bol, dan zonder verzendkosten :)
Dat ziet er goed uit, zit in het winkelwagentje!

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• jimh307
  • Niet online
Arfman schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:02:
[...]

Dat ziet er goed uit, zit in het winkelwagentje!
Geen excuus meer om niet in het donker te gaan fietsen :+ Mooie koplamp verder die de weg voor je in het licht zet. 2000 lumen is niet misselijk.

• litebyte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-03 17:58

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

jimh307 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:48:
[...]

Geen excuus meer om niet in het donker te gaan fietsen :+ Mooie koplamp verder die de weg voor je in het licht zet. 2000 lumen is niet misselijk.
Klopt...2000 lumen is verblindend,,,letterlijk

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wij hebben net onze Packster 2 in buggy-uitvoering mogen ophalen. Eerste indruk: er is over alles nagedacht. Batterijen (je kan er twee laten installeren) zijn geïntegreerd in de bak. Bankje is verstelbaar (zit kan naar voor of achter en leuning kan zo ook rechter), al hebben de kinderen meest vooruitgeschoven stand nog nauwelijks plaats voor hun voeten en bagage. Bankje kan je ook zonder gereedschap verstellen én omhoogklappen voor meer laadruimte. Gordels heel degelijk uitgevoerd (ik citeer de oudste: 'net zoals in de auto'), hoofdsteun ook. Voor de regenhoes had ik echt een filmpje nodig om te snappen hoe ik die zijflappen permanent kon wegklappen, dat lukte niet met gewoon wat proberen 🙈. Ik ga 't echt moeten oefenen, simpel is het niet. Qua wegligging is het weer wat wennen, maar dat is waarschijnlijk omdat het een nieuwe fiets is. Motor is een serieuze upgrade tegenover de Lovens 65 die we ervoor hadden; zelfs met een lege bak (en ik ben niet de zwaarste) had die het moeilijk met een stevige helling. De Packster 2 heeft een Cargoline motor en die steekt moeiteloos een tandje bij. De automaat lijkt wat later te schakelen dan bij de Lovens (allebei een Enviolo-naaf), misschien om de mechaniek wat te sparen, dus je trapt effe 'gek' voor hij aantrekt en de motor meegeeft. Maar je voelt wel dat hij nog ademruimte heeft, ook met twee kinderen erin. 'Handschoenkastje' kan op slot en is handig voor kleine spullen die anders toch maar in de bak slingeren. Bevestigingsringen vooraan in de bak is ook een handigheidje, de Lovens was op dat vlak gewoon 'kaal'.

Kinderen zijn er wild van, oudste kan er zelf in klauteren en dat vindt ze geweldig. Nu had ik 'm wel wat gehypet, maar ik had niet verwacht dat het enthousiasme zó groot ging zijn 🤣. De jongste kreeg een crisis toen bleek dat ze eruit moest (het ritje naar huis was duidelijk te kort).

Een prijzige upgrade van de Lovens, maar een heel positieve eerste indruk, door de vorm van de bak leveren we in op liters laadruimte, maar de focus lag op meer comfort en veiligheid voor de kinderen, een lager leeggewicht en een smallere bak.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
litebyte schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:01:
[...]

Klopt...2000 lumen is verblindend,,,letterlijk
Dat is de max he? :) zitten meerdere standen op.

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-03 20:09

rammes

koekebakker 1e klas

Ik heb sinds kort een R&M Nevo4 en wilde eens kijken waar ik de powermore range extender accu kan plaatsen. Zijn er al Tweakers die daar zelf een oplossing voor bedacht hebben?. Hij moet namelijk bevestigd worden aan een beugel die alleen bij het stuur bevestigd kan worden, maar dan heb je een lange kabel nodig dat leek me niet zo praktisch.

Ik zou het doen!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:59

B64

Arjantje72 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:01:
[...]

Ja, maar wat zegt dat?

Een lamp die niet verblindt is een lamp die het licht bundelt naar de weg. Lichtopbrengst op het wegdek (waar het de vraagsteller om ging) is uitgedruikt in Lux, niet in Lumen. De laagste stand is nog steeds 600 lumen, daar kun je tegenliggers nog altijd behoorlijk succesvol mee verblinden....

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-03 17:54

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

rammes schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:40:
Ik heb sinds kort een R&M Nevo4 en wilde eens kijken waar ik de powermore range extender accu kan plaatsen. Zijn er al Tweakers die daar zelf een oplossing voor bedacht hebben?. Hij moet namelijk bevestigd worden aan een beugel die alleen bij het stuur bevestigd kan worden, maar dan heb je een lange kabel nodig dat leek me niet zo praktisch.
Enige optie die ik kan verzinnen is een zadeltasje. Ook wat langer snoer nodig maar locatie is dan meer logischer denk ik en de kabel beter te leiden. Hieraan kan je geen buil aan vallen: https://www.hema.nl/buite...mfNwQttOL0AhoC6M0QAvD_BwE
Check de maat wel of hij past in het tasje, wellicht kabel ook erin wat handig zal zijn.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• litebyte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-03 17:58

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

Arjantje72 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:01:
[...]

Dat is natuurlijk zo, maar vind de laatste tijd dat m.n. veel ebikes de verlichting wel heel sterk hebben staan..standje groot licht, op drukke fietspaden best wel vervelend.

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Foxhill schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:28:
De fietsenwinkel kan je maximum snelheid niet beïnvloeden. Het fietsmerk bepaald de software op de fiets. Je fietsenmaker kan een wijzigingsverzoek doen als er bijvoorbeeld een andere versnelling gemonteerd is. Fietsmerken werken echter terecht niet mee aan aanpassingen van deze aard. En dus zullen fietsenwinkels als ze al weten hoe dit in elkaar steekt, niet veel zin hebben dit bij het merk aan te vragen.

De bandengrootte die je zelf kunt instellen heeft alleen invloed op de snelheid en afstand die je scherm weergeeft. En die kun je alleen tot een bepaald % laten afwijken van de wielmaat die in de software bekend is.

De maximumsnelheid verschilt iets tussen merken. Iets van interpretatie of marges. Het valt me op dat Nederlandse merken over het algemeen iets lager of iets abrupter stoppen met helpen. Ik kan me voorstellen dat er in Nederland meer aandacht is geweest voor opvoeren dan in andere Europese landen. Ik weet dat het in Duitsland nauwelijks aan de orde is.
Mijn Specialized heeft een cap van precies 25 km/u. En af en toe zou ik toch echt net even wat harder willen gaan om niet in te worden gehaald door de jeugd op een fatbike.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03 18:32
De meeste Fatbikes die je inhalen zitten in een snelheidsbereik die ruim buiten de scope van een e-bike zit. Om dat mogelijk te maken moet je dingen doen die hier niet toegestaan zijn.

• Foxhill
THE_BASE schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:36:
[...]

Mijn Specialized heeft een cap van precies 25 km/u. En af en toe zou ik toch echt net even wat harder willen gaan om niet in te worden gehaald door de jeugd op een fatbike.
Dan moet je in je Kia plaatsnemen of een speed pedelec aanschaffen. Je kunt niet op de fatbikes afgeven en er vervolgens zelf aan meedoen.
Amsterdam schijnt nu toch een regel gevonden te hebben om de fatbikes tegen te houden.
Alle fietsen met banden breder dan 7 cm worden verboden.

Zijn die banden dan echt zo breed?
En zouden er nu geen banden van 65mm op de markt komen?
Kan me moeilijk voor stellen dat iedereen met zo’n ding dat gaat dumpen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat gaat makkelijk richting of voorbij de 10 cm als ik ze zie passeren in de straat. Ik denk dat er over die dikte wel nagedacht is bij die reglementering :).

Hier in Vlaanderen is het ook een absolute pest, maar ik zie de politie nog geen mobiele rollerbank bovenhalen om die ondingen te testen. Wel regelmatig kinderen die er nog geen 12 uitzien op die dingen aan een rotsnelheid. En ouders die hen aanmoedigen -O-.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Borromini schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:09:
Dat gaat makkelijk richting of voorbij de 10 cm als ik ze zie passeren in de straat. Ik denk dat er over die dikte wel nagedacht is bij die reglementering :).

Hier in Vlaanderen is het ook een absolute pest, maar ik zie de politie nog geen mobiele rollerbank bovenhalen om die ondingen te testen. Wel regelmatig kinderen die er nog geen 12 uitzien op die dingen aan een rotsnelheid. En ouders die hen aanmoedigen -O-.
Er wordt hier en daar toch ingegrepen in Vlaanderen heb ik al gezien, maar waarschijnlijk te weinig.

In Antwerpen worden er regelmatig gerichte controles gedaan, en ook fietsen in beslag genomen. Steps worden zelfs gewoon vernietigd als ze te snel zijn.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Steps wel, maar van fatbikes heb ik dat nog niet zien langskomen zelf. Ik vermoed dat er hier ook wat ernstige ongevallen moeten gebeuren voor die ondingen worden gereglementeerd.

Banden van de elektrische bakfiets hier even nagemeten, net geen 6 cm. Dus met die 7 cm heb je niet gek veel speelruimte.

[ Voor 25% gewijzigd door Borromini op 22-02-2026 09:30 ]

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Foxhill schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:55:
[...]

Dan moet je in je Kia plaatsnemen of een speed pedelec aanschaffen. Je kunt niet op de fatbikes afgeven en er vervolgens zelf aan meedoen.
Een Kia en Speed Pedelec mogen niet op het fietspad. Bovendien heb ik het over 2 km/u harder. Niet over 50 km/u met een fatbike. Fijne zondag!

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Foxhill
Fatbike is 4” / 100mm. ‘SUV’ of vaak 27,5” modellen van bijvoorbeeld Velo de Ville zijn er al met 62mm brede banden. Er zijn ook ‘skinny bikes’ op de markt om de regels te omzeilen. Ook zijn er een aantal niet-fatbikes zoals bepaalde driewielers met erg brede banden die je onbedoeld gaat verbieden. Bovendien zijn er fatbikes die legaal rijden en andere types fietsen die te snel rijden.

Wetgeving op bandbreedte is echt lomp. Een roller bank voor fietsen zoals ik hier in Twente al wel in de praktijk gezien heb vind ik veel beter werken.
Foxhill schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:09:
Fatbike is 4” / 100mm. ‘SUV’ of vaak 27,5” modellen van bijvoorbeeld Velo de Ville zijn er al met 62mm brede banden. Er zijn ook ‘skinny bikes’ op de markt om de regels te omzeilen. Ook zijn er een aantal niet-fatbikes zoals bepaalde driewielers met erg brede banden die je onbedoeld gaat verbieden. Bovendien zijn er fatbikes die legaal rijden en andere types fietsen die te snel rijden.

Wetgeving op bandbreedte is echt lomp. Een roller bank voor fietsen zoals ik hier in Twente al wel in de praktijk gezien heb vind ik veel beter werken.
Misschien is de breedte enkel een beperking voor 2 wielers en niet voor 3 wielers.

Ik ben het met je eens dat een rollerbank de meest correcte oplossing is, maar als je 100 fietsen wil controleren ben je met een ploeg van 5 man een halve dag bezig.
Bandjes meten gaat een stuk sneller, en je hebt geen bank van xxxxx€ nodig. Een schuifmaat of calibertje is genoeg.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Tommie12 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:04:
Amsterdam schijnt nu toch een regel gevonden te hebben om de fatbikes tegen te houden.

De handbike waar ik mee aan het rommelen was dit weekend heeft goed kans dat die te breed is. Nu verwacht ik niet dat dat in de praktijk een probleem gaat zijn, maar het geeft aan dat het allemaal niet zo makkelijk is. Persoonlijk ben ik voor fietshelmen voor gemotoriseerde voertuigen die harder kunnen dan 20, dus ook electrische fietsen en fatbikes. Ik ga zelf voor mijn ligfiets ook weer een helm dragen. Gedoe, maar wel verstandig.
Voor de handbike in kwestie ben ik er in geslaagd om de accu te repareren, dus daar hoef ik geen nieuwe meer aan te schaffen. Puur een verbogen beugeltje op de connector, maar dat weet je pas als je hem echt in handen hebt. Fijn.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03 18:32
Ze moeten wat maar een fatbikes categoriseren op bandbreedte van meer dan 7 cm is nutteloos. Een smallere band op je fatbike leggen en je bent veilig.

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:00
Athome schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:47:
Ze moeten wat maar een fatbikes categoriseren op bandbreedte van meer dan 7 cm is nutteloos. Een smallere band op je fatbike leggen en je bent veilig.
Ook is het maar de vraag of een dergelijk maatregel stand houdt, omdat een fatbike geen apart gecategoriseerd voertuig is maar een ebike en banden verwisselbaar zijn. Waarschijnlijk is controle op snelheid of werkende gashendel (zonder trappen sneller dan 6km/h) veel effectiever, net als een minimale leeftijd voor het berijden van een ebike. Helmplicht volgens mij al wat minder omdat toch iedereen deze zal moeten dragen.

Het probleem ligt mi niet bij categoriseren van wat dan ook, maar bij handhaving ervan.
Alleen de politie heeft bevoegdheden om te bekeuren en in beslagname maar in dat geval zal eea beperkt blijven tot een actie om de zoveel tijd. Zeker gezien het aantal fatbikes wat er nu al rondrijdt zal dat weinig opleveren
elinx schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:14:
[...]

Ook is het maar de vraag of een dergelijk maatregel stand houdt, omdat een fatbike geen apart gecategoriseerd voertuig is maar een ebike en banden verwisselbaar zijn. Waarschijnlijk is controle op snelheid of werkende gashendel (zonder trappen sneller dan 6km/h) veel effectiever, net als een minimale leeftijd voor het berijden van een ebike. Helmplicht volgens mij al wat minder omdat toch iedereen deze zal moeten dragen.

Het probleem ligt mi niet bij categoriseren van wat dan ook, maar bij handhaving ervan.
Alleen de politie heeft bevoegdheden om te bekeuren en in beslagname maar in dat geval zal eea beperkt blijven tot een actie om de zoveel tijd. Zeker gezien het aantal fatbikes wat er nu al rondrijdt zal dat weinig opleveren
Tja, en dan staat er ergens een microswitch, of is er een handeling als 3 keer snel gashendel trekken… en de snelheid is mooi 25 en de gashendel werkt maar tot 6 km/h.

Ze moeten die fietsen gewoon bij het binnenkomen direct uit de handel halen, de handelaars in illegaal spul mee verantwoordelijk maken en ook boetes opleggen.
Dan stoppen die handelaars wel.

• elinx
Tommie12 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:19:
[...]

... dan staat er ergens een microswitch, .... bij het binnenkomen direct uit de handel halen, de handelaars in illegaal spul mee verantwoordelijk maken en ook boetes opleggen.
....
Natuurlijk de echte wizkids weten eea wel te omzeilen, maar ik vermoed dat de meesten zich daar niet mee bezig houden als het eenvoudig via het displaymenu is in te stellen onder het mom van "als het zo eenvoudig is dan mag het"
Het klopt dat ze al bij binnenkomst hadden moeten ingrijpen, maar ook daar is handhaving bijna niet te doen, met de hoeveelheden Chinese import die er binnenkomt. Zelfde geldt voor boetes opleggen. Dan zal er eerst een controle moeten plaatsvinden. Tip- of kliklijn zou misschien kunnen bijdragen.

Een handelaar mede aansprakelijk maken bij bv letselschade zou wel kunnen helpen, Vooral als de bewijslast van legaliteit bij verkoop bij hen komt te liggen.

• Arjantje72
  • Nu online
B64 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:26:
[...]

Ja, maar wat zegt dat?

Een lamp die niet verblindt is een lamp die het licht bundelt naar de weg. Lichtopbrengst op het wegdek (waar het de vraagsteller om ging) is uitgedruikt in Lux, niet in Lumen. De laagste stand is nog steeds 600 lumen, daar kun je tegenliggers nog altijd behoorlijk succesvol mee verblinden....
litebyte schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:33:
[...]

Dat is natuurlijk zo, maar vind de laatste tijd dat m.n. veel ebikes de verlichting wel heel sterk hebben staan..standje groot licht, op drukke fietspaden best wel vervelend.
Klopt maar ik gebruik hem vooral als die..... Maps mij weer eens in het donker een onverhard landweggetje/ bos/ weiland laat fietsen.
Èn ik zet hem schuin naar de grond voor mij.
elinx schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:58:
[...]
Natuurlijk de echte wizkids weten eea wel te omzeilen, maar ik vermoed dat de meesten zich daar niet mee bezig houden als het eenvoudig via het displaymenu is in te stellen onder het mom van "als het zo eenvoudig is dan mag het"
Het klopt dat ze al bij binnenkomst hadden moeten ingrijpen, maar ook daar is handhaving bijna niet te doen, met de hoeveelheden Chinese import die er binnenkomt. Zelfde geldt voor boetes opleggen. Dan zal er eerst een controle moeten plaatsvinden. Tip- of kliklijn zou misschien kunnen bijdragen.

Een handelaar mede aansprakelijk maken bij bv letselschade zou wel kunnen helpen, Vooral als de bewijslast van legaliteit bij verkoop bij hen komt te liggen.
Dit zal ook wel werken:
https://www.rtl.nl/nieuws...-moet-betalen-verzekering

[ Voor 34% gewijzigd door Arjantje72 op 23-02-2026 16:39 ]

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:40
Alle fietsen met een bandenmaat > 7 cm verboden, is niet geheel de actuele berichtgeving. Binnen de APV wordt opgenomen dat in bepaalde gebieden fatbikes geweerd komen te worden, is de omschrijving. Zie bijvoorbeeld:
https://www.amsterdam.nl/...msterdam-verbod-fatbikes/

Binnen de APV, kan ik vermelding overigens vooralsnog niet terugvinden:
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR72510

Ben overigens benieuwd wat er nu uiteindelijk komt te staan. Zeker gelet op het feit dat er natuurlijk ook gewoon oorspronkelijke, niet elektronische fatbikes bestaan, zoals bijvoorbeeld van Surly.

Ten aanzien van de meer overlast gevende variant, krijg je verder natuurlijk gewoon hetzelfde als in Enschede: https://www.oost.nl/nieuw...oord-op-het-fatbikeverbod

Zet er gewoon dunnere banden op en klaar, niet langer in overeenstemming met de (toekomstige) omschrijving binnen de APV.

• elinx
Hier gaat het gelijkwaardige voertuigen. Ik vraag me af of dit ook het geval is bij schade aan je auto.

• Arjantje72
  • Nu online
elinx schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:57:
[...]
Hier gaat het gelijkwaardige voertuigen. Ik vraag me af of dit ook het geval is bij schade aan je auto.
Dat denk ik wel.

• elinx
Inderdaad dat zou je denken, maar bij een aanrijding met een voetganger, fiets en dus ook ebike (de zwakke verkeersdeelnemers) is de automobilist in principe,ongeacht schuldvraag, altijd aansprakelijk voor de schade, zodat het niet zomaar vanzelfsprekend is als je geen actie onderneemt.

• Arjantje72
  • Nu online
elinx schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:24:
[...]

Inderdaad dat zou je denken, maar bij een aanrijding met een voetganger, fiets en dus ook ebike (de zwakke verkeersdeelnemers) is de automobilist in principe,ongeacht schuldvraag, altijd aansprakelijk voor de schade, zodat het niet zomaar vanzelfsprekend is als je geen actie onderneemt.
Ach Ja, daar had ik even niet aan gedacht.
Maar ja, als je illegaal bezig bent, net zoals bijvoorbeeld je brommer opvoeren. Weet ik niet hoe de verzekering daar instaat.
Wel interessant.
Arjantje72 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:27:
[...]

Ach Ja, daar had ik even niet aan gedacht.
Maar ja, als je illegaal bezig bent, net zoals bijvoorbeeld je brommer opvoeren. Weet ik niet hoe de verzekering daar instaat.
Wel interessant.
De verzekering kan dan de schade verhalen op de eigenaar van de illegale fiets. Maar het moet eerst ontdekt worden en dat gebeurt blijkbaar niet zo vaak...

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:24:
[...]

Ook krom dit. Als je een fiets of voetganger raakt is de verzekering degene die er graag tussenuit glipt zodat de schade aan jou is. Nu is de auto de melkkoe van Nederland en het is in principe goed dat voetgangers en fietsers worden beschermd, maar het kan ook doorslaan :F

• EzraTweaked
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-03 17:18
Ik ben benieuwd een Tenways CGO600Pro besteld.

Mijn segway B110S heeft een lekke achterband, om die te vervangen gaat dit mijn ruim 200 euro kosten. Ik was er ook wel klaar mee met dit ding, electrische scooters zijn het niet voor mij.

Nu komt er waarschijnlijk een dure APK aan dus zit er ook aan te denken om mijn auto uit 2020 te verkopen en gewoon voorlopig alles via de e-bike te doen.

Ik woon in een randstad van Rotterdam dus moet dit wel kunnen aanfietsen allemaal.

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:22

Tacoos

i am i

Na lang hier lurken en wat vergeefse pogingen een oude Giant Prime E+0 aan de praat te krijgen, heb ik toch maar een nieuwe fiets gekocht.

Het is de Radon Relate 8.0 750 2024 geworden die nu in de aanbieding is bij Bike Discount
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIzRWR7F2y2hA9s3wo06Zf6LSew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ul4txQdpNi6AO2v6Avp7gITo.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga de fiets gebruiken voor met name woon/werkverkeer (2/wk, enkele reis 27 km), maar ook af en toe voor pleziertochten met mijn vrouw en op vakantie.
Vanwege de aardige woon/werk afstand wilde ik een forse accu en sterke motor, dus 750Wh en 85 Nm is perfect. Ook de luchtgeveere Rock Shox Recon vind ik een plus.

Omdat ik niet voornemens ben met slecht weer te fietsen, denk ik dat een derailleur geen nadeel is voor mij; in tegenstelling: ik heb ook een MTB en racefiets en meeste onderhoud kan ik zelf.

Morgen eerste keer forenzen! Zin in d:)b
Foxhill schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:09:
[...]

Selle Royal zadeltas large (als je zadel de nodige aansluiting heeft). Is de mooiste voordelige.

Ortlieb zadeltas, ik gok 4.1L voor jouw slot. Is de mooiste als het wat duurder zijn mag.

Koop er niet een van AXA, hun zadeltasjes zijn stug en gaan vaak kapot.
Ik moest voor de verzekering van deze Radon een ART2 ringslot en aparte ART2 ketting gebruiken
Die laatste is een Abus Iven chain 8120 140 cm geworden endie weegt 2.6 kg: denk je dat die nog in zo'n SelleRoyal tasje past?
En mag dat tasje 2.6 kg dragen (dat kon ik niet in de specs vinden)?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• Foxhill
Tacoos schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:49:
[...]
Ik moest voor de verzekering van deze Radon een ART2 ringslot en aparte ART2 ketting gebruiken
Die laatste is een Abus Iven chain 8120 140 cm geworden endie weegt 2.6 kg: denk je dat die nog in zo'n SelleRoyal tasje past?
En mag dat tasje 2.6 kg dragen (dat kon ik niet in de specs vinden)?
Ik zou het niet weten. Loop een fietsenwinkel binnen en test het even uit. Kun je het tasje daar ook meteen meenemen.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met onze nieuwe fiets hebben we ook een nieuwe app van Bosch ('eBike Flow'). Heeft Bosch de maandstatistieken daarin verstopt achter een paywall? Ze leuren de hele tijd met Flow+.

Op de oude app (eBike Connect) kreeg je de kilometers gegroepeerd per maand te zien. Zit dat ergens verstopt n de nieuwe app, of is het gewoon betalen?

• Netsplit
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-03 20:07
Borromini schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:01:
Met onze nieuwe fiets hebben we ook een nieuwe app van Bosch ('eBike Flow'). Heeft Bosch de maandstatistieken daarin verstopt achter een paywall? Ze leuren de heale tijd met Flow+.

Op de oude app (eBike Connect) kreeg je de kilometers gegroepeerd per maand te zien. Zit dat ergens verstopt n de nieuwe app, of is het gewoon betalen?
De Flow APP heeft geen maandelijks gegroepeerde statistieken, wel jaarlijks en dat zit inderdaad achter de Flow+ betaalmuur, je kan op de statistieken tab wel heel erg ver in de geschiedenis gaan, ik kan zonder Flow+ ritten zien die in 2023 gereden zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door Netsplit op 26-02-2026 21:45 ]

• Speckle
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-02 17:50
Mocht het niet de bedoeling zijn van het topic om grieven te ventileren over e-bikes of de fabrikanten hiervan, mijn excuses. Dan kan de post verwijderd worden.

Ik heb in 2024 rond Black Friday een Amsterdam Urban e-bike gekocht bij Lekkerbikes en heb vanaf het moment van aankoop geen maand gehad waarin ik niet genoodzaakt was de fietsenmaker/brand store te bezoeken.

Om te beginnen bij de oplader: de stekker past niet helemaal in de batterij. Het metalen gedeelte van de stekker steekt een halve centimeter boven de batterij uit bij het opladen. De brand store verzekerde mij dat dit geen kwaad kon. Verder doet de oplader het nog wel, maar ondertussen stopt hij niet meer automatisch met opladen als de batterij vol zit. Waar het eerst nog na afloop een groen licht gaf en stopte, blijft het lampje nu rood en wordt de oplader warm. Niet veilig en dubieuze kwaliteit.

Dan de batterij. Er zit een metalen clip op de batterij die steeds verbuigt. Hierdoor past de batterij niet goed in de fiets, en schiet hij los. Ik heb die clip al vier keer laten vervangen, maar het probleem keert terug. De batterij blijft alleen zitten als ik hem erin stop; geklemd hou en direct op slot draai, anders schiet hij er weer uit. Ik heb de hoop op een structurele oplossing al opgegeven.

De kwaliteit van de fiets zelf is ook slecht. Ik heb problemen gehad met de riem, remmen, trappers en zelfs met de bagagedrager (first-party, van Lekker Bikes zelf). De onderdelen zijn allen vervangen of deels vervangen. Ik bewaar de batterij altijd binnen, maar de fiets staat buiten. Als het koud weer is start de fiets niet eens.

De klantenservice is vaak wel ok. Maar idealiter hoef ik ze niet zo vaak te spreken. Ze denken wel mee en vervangen dingen binnen de garantie, maar uiteindelijk is het meer pappen en nathouden.

Ik kan de fiets dan ook zwaar afraden. Moest even bitchen...

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-03 20:09

rammes

koekebakker 1e klas

Heel snel die fiets verkopen, op MP ermee en wat nieuws uitzoeken, want als je steeds sjachie wordt van een fiets die niet doet wat je wil is zonde van je energie.

Ik zou het doen!

• Speckle
  • Laatst online: 28-02 17:50
rammes schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:00:
Heel snel die fiets verkopen, op MP ermee en wat nieuws uitzoeken, want als je steeds sjachie wordt van een fiets die niet doet wat je wil is zonde van je energie.
Moet ik ook doen. Maar je verlies nemen is wel altijd even slikken

• jimh307
  • Niet online
Speckle schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:49:
Mocht het niet de bedoeling zijn van het topic om grieven te ventileren over e-bikes of de fabrikanten hiervan, mijn excuses. Dan kan de post verwijderd worden.

Ik heb in 2024 rond Black Friday een Amsterdam Urban e-bike gekocht bij Lekkerbikes en heb vanaf het moment van aankoop geen maand gehad waarin ik niet genoodzaakt was de fietsenmaker/brand store te bezoeken.

Om te beginnen bij de oplader: de stekker past niet helemaal in de batterij. Het metalen gedeelte van de stekker steekt een halve centimeter boven de batterij uit bij het opladen. De brand store verzekerde mij dat dit geen kwaad kon. Verder doet de oplader het nog wel, maar ondertussen stopt hij niet meer automatisch met opladen als de batterij vol zit. Waar het eerst nog na afloop een groen licht gaf en stopte, blijft het lampje nu rood en wordt de oplader warm. Niet veilig en dubieuze kwaliteit.

Dan de batterij. Er zit een metalen clip op de batterij die steeds verbuigt. Hierdoor past de batterij niet goed in de fiets, en schiet hij los. Ik heb die clip al vier keer laten vervangen, maar het probleem keert terug. De batterij blijft alleen zitten als ik hem erin stop; geklemd hou en direct op slot draai, anders schiet hij er weer uit. Ik heb de hoop op een structurele oplossing al opgegeven.

De kwaliteit van de fiets zelf is ook slecht. Ik heb problemen gehad met de riem, remmen, trappers en zelfs met de bagagedrager (first-party, van Lekker Bikes zelf). De onderdelen zijn allen vervangen of deels vervangen. Ik bewaar de batterij altijd binnen, maar de fiets staat buiten. Als het koud weer is start de fiets niet eens.

De klantenservice is vaak wel ok. Maar idealiter hoef ik ze niet zo vaak te spreken. Ze denken wel mee en vervangen dingen binnen de garantie, maar uiteindelijk is het meer pappen en nathouden.

Snap ik, jij moet je ei ook even kwijt. Dat begrijpen wij heus wel.

Laat ik met de deur in huis vallen dat dit een dure les is. Goedkoop in e-bike land is ook duurkoop. Met minder geld per fiets past goede kwaliteit niet. Is de prijs 'to good to be true', dan zou ik passen. E-bikes zijn eenmaal duur en niet voor zomaar iedereen. Daarvoor is een occasion e-bike uiteindelijk echt niet bekend bij het volk, maar uiteindelijk beter én goedkoper dan wat je nu rijdt. Allemaal specificaties precies geplaatst om de consument te lokken. Vind ik een vals spel.

Sorry, kan het niet mooier maken. Mensen; blijf bij die markt weg ...

• Foxhill
Speckle schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:49:

En retour doen?

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:47
We zitten met een probleem...
Patient: Gazelle Bloom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CK-y0Lvc7dJ8ivvrXoGjzN5XyTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2pXDaAK040gvs8GfviWxnqQ.jpg?f=fotoalbum_large
De vergrendelpen van het slot van de accu komt niet meer terug en de cilinder draait ook niet meer.
Ik heb voorzichtig al iets met grafietspray gespoten in de pen en in het slot/cilinder maar er gebeurt niets.
Als je op de sleutel kracht zet zie je dat de pen zich iets zet in de body.
Is dit een bekend probleem of moet ik de boel open maken?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:45
Vogels60 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:57:
[Afbeelding]
De vergrendelpen van het slot van de accu komt niet meer terug en de cilinder draait ook niet meer.
Ik heb voorzichtig al iets met grafietspray gespoten in de pen en in het slot/cilinder maar er gebeurt niets.
Hier hetzelfde gehad, slot vervangen onder garantie.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:20

Is al eerder gebeurt met de Kronan. Afwijkende banden maat en hupsakee uit het straatbeeld verdwenen. En dat zonder regels.Fatbikes moeten weg! Echter wat komt er voor terug?

never argue with a moderator, he will shut your account down.

• Netsplit
Vogels60 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:57:
[Afbeelding]
Het kapje kan eraf met de schroefjes/boutjes, dan komt het mechanisme bloot te liggen, misschien zit er vuil tussen, als het intern kapot is dan is dit natuurlijk gewoon garantie, maar meestal is dit wel op te lossen door even het kapje los te halen en te zien wat er aan de hand is. (Ik heb er reeds nog één vervangen)

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Ik heb een Gazelle Ultimate ebike, en hij is nu 2,5 jaar oud.
Ik gebruik em niet veel, nu pas 1400 km gelopen :)

Het viel me straks op dat de voorvork poten nogal roestig lijken.
Dat was een jaar geleden ook, maar dat bleek achteraf opgedroogd vet ofzoiets te zijn.

Maar wat ik nu zie lijk me toch sterk op gewoon roest.

Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGsunpx5qVjXiYPcLpklJP3pKTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S96fYNN307GNo5CPkuafezZg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1MRc405kdh07kMxwLBmB7xUlQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1axw6Nsez7uUhbc1PirN7ds.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OkgmLNVb80jFtsX8IwYdw33BYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05rGxYWHxmj9UXIqsQXPAbqc.jpg?f=fotoalbum_large

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Speedy_Gonzalez schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:34:

Dat was een jaar geleden ook, maar dat bleek achteraf opgedroogd vet ofzoiets te zijn.

Wat denken jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ook een Gazelle Ultimate (nu 2 jaar bijna) en de voorvork roest als een malle ondanks dat hij binnen staat.

Je kan met een dunne roest borstel het er vrij eenvoudig afpoetsen. Komt helaas wel weer terug door vocht etc.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• Netsplit
Speedy_Gonzalez schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:34:

Wat denken jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is inderdaad roest, komt veel voor.
Om het roest goed weg te poetsen raad ik aan om eerst WD40 op het opervlakte te spuiten. En dan met aluminiumfolie goed poetsen.

Let op dat eventuele schijfremmen niet geraakt worden door de nevel van de WD40. Deze tactiek geeft mij altijd het beste resultaat.

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

stin00 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:45:
[...]

Ik heb ook een Gazelle Ultimate (nu 2 jaar bijna) en de voorvork roest als een malle ondanks dat hij binnen staat.

Je kan met een dunne roest borstel het er vrij eenvoudig afpoetsen. Komt helaas wel weer terug door vocht etc.
Zou het een garantie geval kunnen zijn?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Speedy_Gonzalez schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:32:
[...]
Zou het een garantie geval kunnen zijn?
Nou ik heb roest op voorvorkvering, paar boutjes en de remschijf. Dat valt allemaal onder onderhoud, niet de garantie vrees ik :+

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• Foxhill
Roest op een voorvork valt officieel niet onder garantie. Omdat je het met onderhoud voorkomt. Af en toe wordt er coulant gedaan. De vork op deze foto is al zo ver heen, verwacht daar niet te veel coulance.

We hebben een langere periode gehad waar er zout gestrooid is. Zout is het grootste probleem voor roest op fietsen.

De voorvorkpoten moeten altijd vettig zijn. Anders kunnen ze roesten. Ze roestvast maken is geen optie ivm gewicht en glijeigenschappen. Chromen vorkpoten roesten iets eerder dan de zwarte (geannodiseerde?).

Als er iets vluchtroest is verwijder je dat met wat staalwol. Niet met een staalborstel omdat je dan meer beschadigingen maakt. Vervolgens vet je de voorvork weer in. Dat doe je met zuurvrije vaseline. Als je niet anders hebt kan het wel een keer met kettingvet voor nood. Als er pitjes ingeroest zijn zoals op bovenstaande foto dan gaat dat niet meer. Dan beschadigd ook de afdichting en kun je ook roest in de vork verwachten. Uiteindelijk reageert de vork niet meer lekker en gaat ie vast zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door Foxhill op 02-03-2026 21:05 ]

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-03 07:52
mv1 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:19:
Als het goed is kan ik morgen mijn Cube Editor Hybrid ophalen. Hebben jullie tips voor een goede telefoonhouder?
Goedenavond,
Ik overweeg ook deze fiets. Voor mij belangrijk punt: is de frame-accu makkelijk uitneembaar zodat je hem binnen kunt opladen? Of opladen via laadpoort frame? (in dat laatste geval valt hij af).
En hoe bevalt de fiets na langere tijd?
Thanks voor de info!

• mv1

mv1

gustavson schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:57:
[...]

Goedenavond,
Ik overweeg ook deze fiets. Voor mij belangrijk punt: is de frame-accu makkelijk uitneembaar zodat je hem binnen kunt opladen? Of opladen via laadpoort frame? (in dat laatste geval valt hij af).
En hoe bevalt de fiets na langere tijd?
Thanks voor de info!
Hi,

Dan denk ik dat de fiets voor je af gaat vallen. De accu is niet uitneembaar en is alleen op te laden via de laad poort in het frame.

Overigens een erg fijne fiets waar ik dagelijks nog met veel plezier op fiets, inmiddels 2121km mee gefietst in iets meer dan een jaar!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-03 07:52
mv1 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:45:
[...]

Hi,

Dan denk ik dat de fiets voor je af gaat vallen. De accu is niet uitneembaar en is alleen op te laden via de laad poort in het frame.

Overigens een erg fijne fiets waar ik dagelijks nog met veel plezier op fiets, inmiddels 2121km mee gefietst in iets meer dan een jaar!
Thanks voor de info! Het is hem toch geworden, de SLT FE variant. ik blijk op mijn werk in de bewaakte fietsstalling laadpuntjes te hebben! Proefrit was top, nu even afwachten. Hij is er over een week of 2.

• mv1

mv1

gustavson schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:00:
[...]

Thanks voor de info! Het is hem toch geworden, de SLT FE variant. ik blijk op mijn werk in de bewaakte fietsstalling laadpuntjes te hebben! Proefrit was top, nu even afwachten. Hij is er over een week of 2.
Haha zo doe ik t ook, laad m op op werk en kan er dan wel een tijdje mee vooruit. Veel plezier er mee!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:38
Ik zit naar een nieuwe fiets te kijken voor woon werk verkeer.
Mijn ervaring met Cube is goed en ik ben fan van de sterke Bosch motoren.

Maar helaas zie ik dat de Cube Hybrid fietsen vanaf 2026 de accu naar onderin het frame hebben verplaatst, waardoor het uitnemen van de accu echt een stuk meer gehannis is (mijn mountainbike heeft ook zo’n accu onderin, wat een geklooi), dan wanneer de accu bovenin het frame zit. We laden thuis het liefst de accu binnen op ivm vrieskou in de fietsenschuur. Dus iedere dag bij thuiskomst de accu er uit halen is dan nodig. In de zomer zou er wel opgeladen kunnen worden in de schuur.

Iemand ervaring met deze nieuw accu locatie? Of tips voor een andere fiets richting de € 3.000 die een sterke motor heeft, grote accu capaciteit (600Wh +) en een goed bereikbare accu? Ik zie wat Giants staan in die range, maar ik ken hun motor systeem niet.

Nog een vraag: zijn er mensen die kinderen boven de 7 jaar ophalen met hun e-bike? Het is 15km naar huis fietsen dus het kindje kan zelf nog niet de hele tocht fietsen na school, het liefst zou ik haar af en toe gewoon achterop mee willen nemen. Maar alle bagage dragers zijn maar tot 28kg bedoelt. De enige andere optie die ik zie is een Longtail. Maar die kan je dan weer niet meenemen met de fietsendrager op vakantie. (We hebben al een bakfiets, maar de geometrie van Urban Arrow is echt bagger om 15km mee heen en dan weer terug te fietsen. :X )
Impstoker schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:54:

Maar helaas zie ik dat de Cube Hybrid fietsen vanaf 2026 de accu naar onderin het frame hebben verplaatst, waardoor het uitnemen van de accu echt een stuk meer gehannis is (mijn mountainbike heeft ook zo’n accu onderin, wat een geklooi), dan wanneer de accu bovenin het frame zit. We laden thuis het liefst de accu binnen op ivm vrieskou in de fietsenschuur. Dus iedere dag bij thuiskomst de accu er uit halen is dan nodig. In de zomer zou er wel opgeladen kunnen worden in de schuur.

Iemand ervaring met deze nieuw accu locatie? Of tips voor een andere fiets richting de € 3.000 die een sterke motor heeft, grote accu capaciteit (600Wh +) en een goed bereikbare accu? Ik zie wat Giants staan in die range, maar ik ken hun motor systeem niet.

Nog een vraag: zijn er mensen die kinderen boven de 7 jaar ophalen met hun e-bike? Het is 15km naar huis fietsen dus het kindje kan zelf nog niet de hele tocht fietsen na school, het liefst zou ik haar af en toe gewoon achterop mee willen nemen. Maar alle bagage dragers zijn maar tot 28kg bedoelt. De enige andere optie die ik zie is een Longtail. Maar die kan je dan weer niet meenemen met de fietsendrager op vakantie. (We hebben al een bakfiets, maar de geometrie van Urban Arrow is echt bagger om 15km mee heen en dan weer terug te fietsen. :X )
Ik denk dat je wat te bang bent voor de vrieskou. Onze fietsen slapen altijd in een tuinhok, en opladen doen we gewoon met de kabel aan de fiets.
Gaat goed hoor.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Ik heb van de week de blokjes van de Tektro schijfrem van het achterwiel vervangen. Exact dezelfde blokjes (Q10RS) gebruikt. Klauw en cilinder netjes schoongemaakt, en ook de schijf helemaal met isopropyl alcohol ontdaan van alle viezigheid. Klauw terug, alles weer perfect uitgelijnd en in gaan remmen. Dit door een keer of 20 van 25kmh hard af te remmen naar 5kmh. Tussenpozen van 30 seconden tot een minuut. Rem pakt goed en voelt stevig.

Het vreemde is alleen dat bij hard remmen de fiets prima vertraagd, en mooi consistent remt. Je voelt of hoort niks raars. Bij zacht remmen voel je de blokjes ook mooi slepen en voelt het consistent. Alleen als je op halve kracht daar tussenin remt dan merk je een soort van schokken, en hoor je soms ook lichte piepjes gelijk aan het schokken.

Heb de klauw en blokjes gecontroleerd. Deze zitten goed vast en de schijf loopt nog mooi vrij.

Kan iemand dit verklaren? Is het iets dat simpelweg met gebruik gaat slijten (aangezien het wel de oude schijf is)?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Tern heeft naast hun long tail fietsen ook de HSD, NBD en Quick Haul voor één passagier. Tern gebruikt ook het Bosch systeem. Het zijn wel echte stadsfietsen, misschien zijn er voor langere afstanden betere opties.

Je ziet ook vaak meerdere mensen op fatbikes... :X

[ Voor 3% gewijzigd door Johnny op 10-03-2026 15:54 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Arjantje72
  • Nu online

Ik weet niet zeker, maar bagagedrager is gekeurd tot 28KG, een hogere gewicht-keuring is een heel andere opbouw(duurder).
Misschien dat @Tommie12 en @Foxhill Dat kunnen zeggen of je op je bagagedrager een kind van 7 jaar kunt meenemen.

• Foxhill
Arjantje72 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:49:
[...]

Ik weet niet zeker, maar bagagedrager is gekeurd tot 28KG, een hogere gewicht-keuring is een heel andere opbouw(duurder).
Misschien dat @Tommie12 en @Foxhill Dat kunnen zeggen of je op je bagagedrager een kind van 7 jaar kunt meenemen.
Het zal wel een keer goed gaan als je meer dan het gekeurde gewicht op de bagagedrager pakt. Maar het is er niet voor gemaakt. Waarschijnlijk zijn het holle stangen. Ik had afgelopen week nog een afgeknapte bagagedrager in de werkplaats. En ook het maximale gewicht van de achtervelg kun je nog wel eens overheen gaan.

Misschien is een Bobike Junior met frame bevestig een idee. En dan een fiets nemen met een erg stevige velg, of het voor lief nemen als je de velg een keer moet vervangen.

Of een Velo de Vile SEB Pro met de dubbel lange bagagedrager. Dan heb je een gewone lengte fiets, een hele stevige velg, en een bagagedrager die meer gewicht mag hebben. Als je hem in de configurator niet ziet staan probeer dan even het frame type te wijzigen.

[ Voor 12% gewijzigd door Foxhill op 10-03-2026 17:10 ]

Arjantje72 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:49:
[...]

Kijk, de boel is gekeurd tot 28kg.
Met 30kg verwacht ik niet dat die direct gaat afbreken, en misschien kan 35kg ook nog, maar niemand gaat dat officieel goedkeuren of vrijgeven...

Als alternatief heb je dan ofwel de cargobike, ofwel de 'gekoppelde fiets'.
Hier zie je wat voorbeelden van die 'gekoppelde fietsen'. Geen idee of dat doenbaar is voor een afstand van 5-10km, ik heb er echt geen ervaring mee en weet ook niet of het iets veilig is. Je ziet het amper op straat.

• Arjantje72
  • Nu online
Waren die fietsen van "vroeger"zoveel steviger dan?
Heb in mijn schooltijd(ben van '72 :) )vaker klasgenoten meegenomen achter op de fiets, of andersom ;)

Dan kan hij dus beter een kinderzitje achterop monteren?

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:59
Arjantje72 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:45:
Heb in mijn schooltijd(ben van '72 :) )vaker klasgenoten meegenomen achter op de fiets, of andersom ;)

In mijn jaren 80 tijd waren de frames van staal ipv aluminium

• Foxhill
Arjantje72 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:45:

Toen had je stalen velgen. Bagagedragers waren toen van staal, en bogen zeker wel door. En als je dat net zo regelmatig deed als een vader zijn kinderen achterop nam, dan had je net zo goed spul kapot.

• Impstoker
Foxhill schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:08:
[...]

Het zal wel een keer goed gaan als je meer dan het gekeurde gewicht op de bagagedrager pakt. Maar het is er niet voor gemaakt. Waarschijnlijk zijn het holle stangen. Ik had afgelopen week nog een afgeknapte bagagedrager in de werkplaats. En ook het maximale gewicht van de achtervelg kun je nog wel eens overheen gaan.

Misschien is een Bobike Junior met frame bevestig een idee. En dan een fiets nemen met een erg stevige velg, of het voor lief nemen als je de velg een keer moet vervangen.

Of een Velo de Vile SEB Pro met de dubbel lange bagagedrager. Dan heb je een gewone lengte fiets, een hele stevige velg, en een bagagedrager die meer gewicht mag hebben. Als je hem in de configurator niet ziet staan probeer dan even het frame type te wijzigen.
Die Velo De Vile SEB Pro is echt een goede tip, mooie stevige optie voor de bagagedrager. Maar met de juiste accu maat en wat andere specs zit je dan wel flink aan de prijs. € 4.200. 8)7 Maar dan is het de komende jaren wel prettig het kindje vervoeren met de fiets. Ik ga er even goed over nadenken. Dankjewel voor de suggestie!

• jimh307
  • Niet online
[...]

En daar ben ik ook achter gekomen. Mijn Gazelle Ultimate heeft Ryde Dutch velgen en die kunnen heel veel hebben en zijn zeer stijf. In de bijna 5 jaar dat ik de fiets heb, nul gebroken spaken en nul verbuiging tijdens belasting. Ik weeg 108 kilo en die velg houdt mijn gewicht prima. Een stevige velg zou eigenlijk de basis moeten zijn van elk zichzelf respecterend fietsmerk.

• Foxhill
jimh307 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:33:
[...]

En daar ben ik ook achter gekomen. Mijn Gazelle Ultimate heeft Ryde Dutch velgen en die kunnen heel veel hebben en zijn zeer stijf. In de bijna 5 jaar dat ik de fiets heb, nul gebroken spaken en nul verbuiging tijdens belasting. Ik weeg 108 kilo en die velg houdt mijn gewicht prima. Een stevige velg zou eigenlijk de basis moeten zijn van elk zichzelf respecterend fietsmerk.
Maximale systeemgewicht (fiets + fietser + bepakking) bij een Ryde Dutch 19 is zo’n 130kg. Bij een Ryde Andra 20 is dat meer dan 200kg. Dus waar houdt het op? Wat moet de standaard zijn? Waarom die velg er niet standaard in? Waarom niet standaard leren handvatten? Waarom niet standaard 80 Lux koplamp?

Ik schrijf het wat uitdagend op. Ik weet van fabrikanten die een kwalitatief goede Bosch fiets voor onder de ~€2500 aanbieden dat dit alleen mogelijk is door her en der nog te besparen. Dus alle begrip dat daar een velg in kan zitten die na 10.000km op is. Ik ben het met je eens dat in een fiets van +€3500 een dergelijke velg als de jouwe gebruikt zou moeten worden.

Er is tegenwoordig gelukkig al meer aandacht voor. Systeemgewicht staat vaker in de specificaties, merken monteren betere velgen, en er zijn steeds meer merken die een model(lijn) bieden met componenten die meer belasting aankunnen.

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:24
bij een Ryde Andra 20 is dat meer dan 200kg.

Goh die velgen heb ik onder mijn Stella Morena Premium FI . Toch nog goei spul gebruikt bij Stella dus. :)

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:11:
[...]
Maximale systeemgewicht (fiets + fietser + bepakking) bij een Ryde Dutch 19 is zo’n 130kg. Bij een Ryde Andra 20 is dat meer dan 200kg. Dus waar houdt het op?
[...]
Dus alle begrip dat daar een velg in kan zitten die na 10.000km op is. Ik ben het met je eens dat in een fiets van +€3500 een dergelijke velg als de jouwe gebruikt zou moeten worden.

Er is tegenwoordig gelukkig al meer aandacht voor. Systeemgewicht staat vaker in de specificaties, merken monteren betere velgen, en er zijn steeds meer merken die een model(lijn) bieden met componenten die meer belasting aankunnen.
Het houdt op als een gemiddelde Nederlander jaren kan fietsen zonder dat hij/zij zich zorgen moet maken over zo iets futiels zoals een velg. Ryde maakt goede velgen en Gazelle gebruikt ze zelfs bij hun goedkopere exemplaren. Mijn vorige e-bike had velgen van (ongeveer) papier en dat was ook een fiets van 3500 euro. Mijn mening is dat een stijve velg een e-bike breekt of maakt. Ook moet een fiets in Nederland tegen een stootje kunnen zoals storm tegen, hobbelige fietspaden en een ruig gebruik (tieners).
GeorgeBfast schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:46:
bij een Ryde Andra 20 is dat meer dan 200kg.

Goh die velgen heb ik onder mijn Stella Morena Premium FI . Toch nog goei spul gebruikt bij Stella dus. :)
Het is dan ook een "premium" fiets hé, dat schrijven ze zelf. _/-\o_

jimh307 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:02:
[...]

Het houdt op als een gemiddelde Nederlander jaren kan fietsen zonder dat hij/zij zich zorgen moet maken over zo iets futiels zoals een velg. Ryde maakt goede velgen en Gazelle gebruikt ze zelfs bij hun goedkopere exemplaren. Mijn vorige e-bike had velgen van (ongeveer) papier en dat was ook een fiets van 3500 euro. Mijn mening is dat een stijve velg een e-bike breekt of maakt. Ook moet een fiets in Nederland tegen een stootje kunnen zoals storm tegen, hobbelige fietspaden en een ruig gebruik (tieners).
Maar voor de gemiddelde fietser is een velg toch bijna nooit een probleem.
Met velgremmen had je nog wel eens een doorgesleten velg, of een 'kap' in de velg voelde je bij elke remming, maar met schijfremmen ...
Natuurlijk, als spaken beginnen te breken, dan is er iets mis, maar heb het zelf nooit mee gemaakt.

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:57:
[...]

Maar voor de gemiddelde fietser is een velg toch bijna nooit een probleem.
Met velgremmen had je nog wel eens een doorgesleten velg, of een 'kap' in de velg voelde je bij elke remming, maar met schijfremmen ...
Natuurlijk, als spaken beginnen te breken, dan is er iets mis, maar heb het zelf nooit mee gemaakt.
Ik snap je punt, maar ik denk dat het vaker een probleem is dan je vermoedt. Het zal doorgaans geen heikel punt zijn als je maar perfect weet te spaken en een lager totaalgewicht hebt. Echter short het daar wel eens aan en ook de omgeving speelt een rol. Heb je veel slechte fietspaden dan is een stijve velg echt wel in het voordeel ;)

• EzraTweaked
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-03 17:18
Sinds deze week een Tenways CGO600Pro.
Rijdt heerlijk in PAS1 haal ik gemakkelijk 26/27 km per uur, het leuke is als ik de ondersteuning uitzet merk ik totaal geen verschil en ga ik nog net zo hard.

Het grote voordeel is op snelheid komen, heuveltjes oprijden en tegenwind, voor de rest is het een kwestie van cadence vasthouden, ik had verwacht dat een ebike voor luie mensen was, maar het is nog steeds een flinke workout op lange afstanden, voelt zeer vergelijkbaar met mijn racefiets waar ik eigenlijk altijd zone2 rond de 32/33km per uur fietste, alleen zonder aero houding.

Ben positief verast dat het ondanks ondersteuning nog steeds als echt fietsen aanvoelt, ik kom nog steeds aan met een bezwete rug, ik zou lage cadence kunnen rijden en nog steeds 25km per uur fietsen maar dat vind ik eerlijk gezegd niet voor mij.

Ik ga tevens wel kijken voor een grotere sprocket+v-snaar om de cadence iets naar beneden te schroeven en meer snelheid te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door EzraTweaked op 11-03-2026 16:30 ]

• siddharth
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 12-03 10:40
Hello All,
Sorry for english as my Dutch is quite poor at this stage.
I am looking to buy a new ebike, the bike store near me only has advanced and gazelle bikes on sale and have a larger discount on the advanced bikes. I checked past comments on this forum for advanced bikes and the last few comments were discussing how this company has gone bankrupt. I wanted to check with you guys if it would be a bad decision to buy a bike from this company now? in this store, these are the only bikes with 4 years warranty on battery and the motor, rest all have a 2 year warranty.
Apart form this, my needs are to have ebike for normal city use around eindhoven area. I would like to have as low maintanence as possible, I am not too handy of doing maintanence by myself. So I am not sure if buying online makes sense, I dont know how the logistics will work if i need to get the bike repaired on an online purchase.
Other advice on bikes or general approach to this purchase is also appreciated. This will be my first ebike purchase.!

[ Voor 6% gewijzigd door siddharth op 12-03-2026 10:34 . Reden: adding additional context ]

siddharth schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:30:
Hello All,
Sorry for english as my Dutch is quite poor at this stage.
I am looking to buy a new ebike, the bike store near me only has advanced and gazelle bikes on sale and have a larger discount on the advanced bikes. I checked past comments on this forum for advanced bikes and the last few comments were discussing how this company has gone bankrupt. I wanted to check with you guys if it would be a bad decision to buy a bike from this company now? in this store, these are the only bikes with 4 years warranty on battery and the motor, rest all have a 2 year warranty.
Apart form this, my needs are to have ebike for normal city use around eindhoven area. I would like to have as low maintanence as possible, I am not too handy of doing maintanence by myself. So I am not sure if buying online makes sense, I dont know how the logistics will work if i need to get the bike repaired on an online purchase.
Other advice on bikes or general approach to this purchase is also appreciated. This will be my first ebike purchase.!
I did not check all models, but some are at least equipped with a Bosh motor, and they use the well known main components from Gates, Shimano etc.
It simply means that even if advanced goes bankrupt, you can still find parts and service for these bikes at the usual bike workshops.
I would not avoid them if the price is correct, and if they fit to your size and expectations.

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-03 23:56
Heeft er iemand hier ervaring met het ombouwen van een Gazelle fiets (Orange C7+) met een Bafang BBS systeem?

Ik ben online wat info tegengekomen (maar niet heel uitgebreid) dat er voor Gazelle fietsen vaak extra aanpassingen benodigd zijn.

Op Aliexpress kwam ik deze prijs tegen voor een motor en batterij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SiTUgq2VDJfh3XugUCpjbOs-oo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4nXqp9kdzmP050QHNwWUL1Jf.png?f=user_large
Ligt het aan mij, of is deze prijs niet te goed om waar te zijn? Kan ik nog een addertje in de vorm van extra kosten verwachten?

• elinx
Rudyy schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:21:
...ombouwen van een Gazelle fiets (Orange C7+) met een Bafang BBS ....

Ik ben online wat info tegengekomen (maar niet heel uitgebreid) dat er voor Gazelle fietsen vaak extra aanpassingen benodigd zijn.

.... deze prijs tegen voor een motor en batterij:
....
Ligt het aan mij, of is deze prijs niet te goed om waar te zijn? Kan ik nog een addertje in de vorm van extra kosten verwachten?
Wel het ombouwen met een bracket middenmotor, maar niet specifiek Gazelle.
Helaas kan ik de C7+ alleen op afbeeldingen vinden waar de kettingkast het frame deels afdekt, maar als ik dit zo moet beoordelen lijkt de onderzijde niet de traditionele framevorm te hebben.
Moderne fietsframes kunnen een afwijkende maat hebben bij de trapas mbt vorm, diameter, breedte en wanddikte. Ook de vorm van de achtervork en/of de kabeldoorvoer kan soms van invloed zijn of in de weg zitten.
Je plaatst de motor nl ipv het trapaslager, nadat je de oude trapas en lager hebt verwijdert. Iets wat soms niet eenvoudig lukt.
De framemaat die de motor verwacht is 68-73mm breed, binnendiameter 30-33mm.
Misschien heb je iets aan deze tips
Voordat ik enige aankoop ging doen, ben ik eea gaan bekijken en opmeten om te beoordelen of de motor zou passen.
Na het omleiden van rem/versnelling kabels en weghalen van bramen aan de binnenzijde van de bottom bracket paste de motor.

Mbt je opmerking over prijzen.
Voor een BBS type is dit een normale prijs bij PSW. Je kunt er ook rechtstreeks in Duitsland bestellen. De prijs is incl. levering.
Het addertje is dat er eventueel verzendkosten bijkomen als de opties die je kiest niet uit Duitsland kunnen komen.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 13-03-2026 09:34 ]

• Impstoker
[...]

Ik wilde even laten weten dat we ondertussen een proefrit hebben gedaan op een Velo de Vile SEB Pro bij fietswereld Dittrich in Harkstede. Allereerst wil ik even zeggen dat ik echt blij verrast was over de kennis en kunde van Bas die ons daar geholpen heeft. Die vroeg even uit waar we de fiets voor willen gebruiken en wat onze voorkeuren zijn. Verder kon hij heel goed uitleggen wat de voor en nadelen zijn van alle opties. (We gingen om even te kijken ook even langs Broekhuis fietsen om een Cube Kathmandu uit te proberen, het lijkt wel alsof het personeel daar geen zin heeft om een fiets te verkopen. Ze zijn heel passief :X , geven wel antwoord als je wat vraagt maar zijn niet actief aan het meedenken, laat staan met opties komen.) Een totaal andere beleving bij Dittrich, echt hulde. _/-\o_

Want jemig Velo de Ville heeft nogal een configuratie tool online staan zeg. Je kan echt zo veel dingen kiezen. Ze hadden een versie in de winkel met een 5-speed interne hub versnelling, en ondanks dat je dan minder keuze hebt in je cadans tijdens het fietsen is het wel echt heel relaxt qua onderhoud en op en neer schakelen. _/-\o_

Er zit een bak vermogen in de nieuwe Bosch Performance PX motoren, en dat combineren we dan met een 800Wh accu. Immers willen we jaren lang kunnen fietsen met een kindje van +- 30 kg + wat bagage. Als we dan de degradatie van de accu meerekenen is dat de beste optie. We configureren online de ideale fiets zoals wij hem graag willen, en dan maken we een afspraak in de winkel en lopen zij de hele configuratie nog even met ons door en kunnen we evt custom aanpassingen bespreken.
En dan is het een paar weken wachten op de nieuwe fiets.

Dankjewel @Foxhill voor de tip. Het is precies wat we zoeken. Een degelijke recht op zittende fiets, met versterkte achterkant voor een kindje, met een fijne Bosch motor. En toch gewoon een normale maat voor op de fietsendrager. (Hij is wel zwaarder maar we hebben een serieuze fietsendrager dus dat komt goed.)

• Foxhill
Impstoker schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:22:
[...]

Ik wilde even laten weten dat we ondertussen een proefrit hebben gedaan op een Velo de Vile SEB Pro bij fietswereld Dittrich in Harkstede. Allereerst wil ik even zeggen dat ik echt blij verrast was over de kennis en kunde van Bas die ons daar geholpen heeft. Die vroeg even uit waar we de fiets voor willen gebruiken en wat onze voorkeuren zijn. Verder kon hij heel goed uitleggen wat de voor en nadelen zijn van alle opties. (We gingen om even te kijken ook even langs Broekhuis fietsen om een Cube Kathmandu uit te proberen, het lijkt wel alsof het personeel daar geen zin heeft om een fiets te verkopen. Ze zijn heel passief :X , geven wel antwoord als je wat vraagt maar zijn niet actief aan het meedenken, laat staan met opties komen.) Een totaal andere beleving bij Dittrich, echt hulde. _/-\o_

Want jemig Velo de Ville heeft nogal een configuratie tool online staan zeg. Je kan echt zo veel dingen kiezen. Ze hadden een versie in de winkel met een 5-speed interne hub versnelling, en ondanks dat je dan minder keuze hebt in je cadans tijdens het fietsen is het wel echt heel relaxt qua onderhoud en op en neer schakelen. _/-\o_

Er zit een bak vermogen in de nieuwe Bosch Performance PX motoren, en dat combineren we dan met een 800Wh accu. Immers willen we jaren lang kunnen fietsen met een kindje van +- 30 kg + wat bagage. Als we dan de degradatie van de accu meerekenen is dat de beste optie. We configureren online de ideale fiets zoals wij hem graag willen, en dan maken we een afspraak in de winkel en lopen zij de hele configuratie nog even met ons door en kunnen we evt custom aanpassingen bespreken.
En dan is het een paar weken wachten op de nieuwe fiets.

Dankjewel @Foxhill voor de tip. Het is precies wat we zoeken. Een degelijke recht op zittende fiets, met versterkte achterkant voor een kindje, met een fijne Bosch motor. En toch gewoon een normale maat voor op de fietsendrager. (Hij is wel zwaarder maar we hebben een serieuze fietsendrager dus dat komt goed.)
Ga je geen spijt van krijgen. Topfiets. Welke kleur neem je?

• DeLongie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:14
Keuzestress… Gisteren op 2 prachtige modellen proefgereden maar ik kom er lastig uit. Steekt er voor jullie duidelijk eentje boven uit of zal je aan beide geen bult vallen?

Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800

+ Zeer nette prijs (€3299)
+ Bosch PX motor
+ 800 watt accu
+ Nexus 5
+ Fijn breed stuur
+ Stil
+ Goede ergonomie

- Wat rommelige cockpit (kabels)
- Accu aan onderzijde buis, lastig bereikbaar
- Verlichting
- Ietsje korter dan Dutch ID (bovenbuis - 1,5 cm)

https://www.cube.eu/nl-nl...-charcoal-n-chrome/111400

Dutch ID Maze

+ Oog wil ook wat; mooi frame
+ Afwerking, degelijke spatborden etc
+ Stuurpen / kabelintegratie
+ Accu aan bovenzijde buis
+ Betere verlichting
+ Frame is ietsjes groter tov de Cube
+ Lichter in gewicht

- Bosch Performance Line motor (60 nm)
- Accu 400 watt
- Smal gebogen stuur, kleine handvatten
- Alfine 8 (maakt duidelijk meer geluid, ratelt)
- Schakelpadels zitten in de weg (grote handen)
- Relatief duur (€3999)

https://dutch-id.nl/fietsen/Maze/

Ik haal specifiek de grote van het frame van beide fietsen aan, dit omdat ik behoorlijk lang ben. Op een Gazelle Ultimate kom ik bijvoorbeeld totaal niet weg.

Wie heeft raad? :)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-03 21:47
DeLongie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:58:
Ik haal specifiek de grote van het frame van beide fietsen aan, dit omdat ik behoorlijk lang ben. Op een Gazelle Ultimate kom ik bijvoorbeeld totaal niet weg.
Er is een Gazelle Ultimate C5+ met een framemaat van 65cm. Dat is (ruim gemeten) geschikt voor personen tot 2.02 meter. Persoonlijk vind ik de Gazelle fietsen wel altijd mooi afgewerkt met kwaliteitsonderdelen en je kunt zien dat over alles is nagedacht. Plus dat de lak mooi blijft en dat bijna alles met RVS moeren en bouten is afgemonteerd. In ons klimaat belangrijk wat andere fabrikanten wel 'ns vergeten met snel roesten als gevolg. Het kan zijn dat ik bevooroordeeld ben, ik heb een tijdje bij Gazelle gewerkt, maar ik rij mijn hele leven al op Gazelle fietsen en nog steeds tevreden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• DeLongie
Yaksa schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:48:
[...]

Er is een Gazelle Ultimate C5+ met een framemaat van 65cm. Dat is (ruim gemeten) geschikt voor personen tot 2.02 meter. Persoonlijk vind ik de Gazelle fietsen wel altijd mooi afgewerkt met kwaliteitsonderdelen en je kunt zien dat over alles is nagedacht. Plus dat de lak mooi blijft en dat bijna alles met RVS moeren en bouten is afgemonteerd. In ons klimaat belangrijk wat andere fabrikanten wel 'ns vergeten met snel roesten als gevolg. Het kan zijn dat ik bevooroordeeld ben, ik heb een tijdje bij Gazelle gewerkt, maar ik rij mijn hele leven al op Gazelle fietsen en nog steeds tevreden.
Ja die bedoelde ik, of het was de C380 maar naar mijn weten hebben ze beide hetzelfde frame.
Hoogte natuurlijk dikke prima met 65 cm maar een ernstig stuk korter van bovenbuis dan een Cube of Dutch ID.

• Yaksa
DeLongie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:50:
[...]Ja die bedoelde ik, of het was de C380 maar naar mijn weten hebben ze beide hetzelfde frame.
Hoogte natuurlijk dikke prima met 65 cm maar een ernstig stuk korter van bovenbuis dan een Cube of Dutch ID.
Dat kun je zo niet stellen. De framehoogte wordt gemeten vanaf het midden van de trapas tot aan de bovenkant van de buis waar de zadelpen uit het frame komt. Wanneer een fabrikant adverteert met een framehoogte van 65cm dan zou dat zou bij elk merk gelijk moeten zijn.
Overigens kun je ook nog veel doen met de hoogte en stand van het zadel en het stuur.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Foxhill
Yaksa schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:02:
[...]

Dat kun je zo niet stellen. De framehoogte wordt gemeten vanaf het midden van de trapas tot aan de bovenkant van de buis waar de zadelpen uit het frame komt. Wanneer een fabrikant adverteert met een framehoogte van 65cm dan zou dat zou bij elk merk gelijk moeten zijn.
Overigens kun je ook nog veel doen met de hoogte en stand van het zadel en het stuur.
De lengte van stuur tot zadel is wel verschillend. En die is minder lang, dus een korte fiets, bij Gazelle en Sparta/Batavus/Koga ten opzichte van Dutch ID, Victoria, VdV, etc.

Met 2m lengte zit je beter op een 60cm Flyer dan op een 65cm Gazelle.

[ Voor 5% gewijzigd door Foxhill op 15-03-2026 17:07 ]

• Yaksa
Foxhill schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:06:
[...]De lengte van stuur tot zadel is wel verschillend. En die is minder lang, dus een korte fiets, bij Gazelle en Sparta/Batavus/Koga ten opzichte van Dutch ID, Victoria, VdV, etc.
Met 2m lengte zit je beter op een 60cm Flyer dan op een 65cm Gazelle.
Ook dat kun je zo niet stellen, zowat alle fabrikanten (ook Gazelle en Batavus) maken modellen die niet 'kort' zijn. Heeft ook met ergonomie te maken trouwens. Het beste kun je naar een goede rijwielhandelaar gaan die bij jou de maten neemt, die instelt op een pasframe en vervolgens gaat kijken wat het beste zit. Vervolgens kijken welk model (en hoogte) fiets het best bij jouw lichaam past.
Ennuh, zowel stuur als zadel zijn tegenwoordig (bij de luxere modellen) ook naar voren of naar achteren te stellen

[ Voor 7% gewijzigd door Yaksa op 15-03-2026 17:17 ]

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-03 23:56
elinx schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:23:
[...]
Wel het ombouwen met een bracket middenmotor, maar niet specifiek Gazelle.
Helaas kan ik de C7+ alleen op afbeeldingen vinden waar de kettingkast het frame deels afdekt, maar als ik dit zo moet beoordelen lijkt de onderzijde niet de traditionele framevorm te hebben.
Moderne fietsframes kunnen een afwijkende maat hebben bij de trapas mbt vorm, diameter, breedte en wanddikte. Ook de vorm van de achtervork en/of de kabeldoorvoer kan soms van invloed zijn of in de weg zitten.
Je plaatst de motor nl ipv het trapaslager, nadat je de oude trapas en lager hebt verwijdert. Iets wat soms niet eenvoudig lukt.
De framemaat die de motor verwacht is 68-73mm breed, binnendiameter 30-33mm.
Misschien heb je iets aan deze tips
Voordat ik enige aankoop ging doen, ben ik eea gaan bekijken en opmeten om te beoordelen of de motor zou passen.
Na het omleiden van rem/versnelling kabels en weghalen van bramen aan de binnenzijde van de bottom bracket paste de motor.

Mbt je opmerking over prijzen.
Voor een BBS type is dit een normale prijs bij PSW. Je kunt er ook rechtstreeks in Duitsland bestellen. De prijs is incl. levering.
Het addertje is dat er eventueel verzendkosten bijkomen als de opties die je kiest niet uit Duitsland kunnen komen.
Bedankt voor je reactie, ik heb in ieder geval de pedalen er even afgehaald. Dit lijkt toch wel volgens de standaard te zijn die de BBS02 motor nodig heeft geloof ik?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7M1xJ0LgdfwWXO_UuwEDQ7Eawk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxGgjTuT3l0tQJsWthzdxE9o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBY3tI2uvo9lPk_dTW5XqQhtsXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwDEPEYiHHOINs8eDX1Jjrva.jpg?f=fotoalbum_large

Qua breedte kan ik het nog niet exact opmeten, maar het lijkt zo'n 7cm te zijn.

• elinx
Rudyy schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:32:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik heb in ieder geval de pedalen er even afgehaald. Dit lijkt toch wel volgens de standaard te zijn die de BBS02 motor nodig heeft geloof ik?[.....

Qua breedte kan ik het nog niet exact opmeten, maar het lijkt zo'n 7cm te zijn.
Eea lijkt redelijk standaard te zijn. Wat ik niet helemaal kan beoordelen hoe de achtervork gevormd is en hoe de kabeldoorvoer onder de trapas is. (zie ook de eerder gelinkte tips )
Voor de fietsstandaard en kettingkast zal je een andere oplossing moeten vinden. Eventueel de kettingkast aanpassen (op maat zagen) kan misschien ook. Ook zal waarschijnlijk je oude ketting niet passen.

• Foxhill
Yaksa schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:15:
[...]

Ook dat kun je zo niet stellen, zowat alle fabrikanten (ook Gazelle en Batavus) maken modellen die niet 'kort' zijn. Heeft ook met ergonomie te maken trouwens. Het beste kun je naar een goede rijwielhandelaar gaan die bij jou de maten neemt, die instelt op een pasframe en vervolgens gaat kijken wat het beste zit. Vervolgens kijken welk model (en hoogte) fiets het best bij jouw lichaam past.
Ennuh, zowel stuur als zadel zijn tegenwoordig (bij de luxere modellen) ook naar voren of naar achteren te stellen
Ik ben een rijwielhandelaar. En ik kan dat wel zo stellen.

Ook na verstellen van het stuur blijft de houding van een Gazelle anders dan op een Flyer. Over alle stads-/trekking-modellen heen. Merken kiezen ook een bepaalde geometrie die bij ze past. Die van Gazelle en Flyer neem ik als voorbeeld omdat het bijna elkaars uitersten zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Foxhill op 15-03-2026 21:18 ]

• Yaksa
Foxhill schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:16:
[...]Ik ben een rijwielhandelaar. En ik kan dat wel zo stellen.
Ook na verstellen van het stuur blijft de houding van een Gazelle anders dan op een Flyer. Over alle stads-/trekking-modellen heen. Merken kiezen ook een bepaalde geometrie die bij ze past. Die van Gazelle en Flyer neem ik als voorbeeld omdat het bijna elkaars uitersten zijn.
Waar ik op doelde is dat je nog wel het e.e.a. kunt aanpassen aan dat 'korte'. Zo kun je sommige zadels horizontaal schuiven en je kunt (soms) de zadelstrop ook omdraaien om nog weer een paar cm te winnen.
En ik kan het weten als zoon van een fietsenmaker. Mensen zouden een fiets moeten kiezen die qua geometrie bij hun lichaam past. Niet de geometrie volgen die fabrikanten leuk vinden. Kijk 'ns naar profwielrenners, die hebben een fiets die tot op de millimeter aan hun lichaam is aangepast.

Yaksa schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:45:
[...]
Kijk 'ns naar profwielrenners, die hebben een fiets die tot op de millimeter aan hun lichaam is aangepast.
Ik ben niet zeker of dat het geval is voor alle wielrenners.
Bij de grote merken als Canyon, Pinarello etc gebeurt bv bikefitting op basis van de standaardmaten.

Er zijn wel echte custommerken waar het frame helemaal op maat in elkaar gelijmd wordt, maar dat is met carbon een pak exotischer geworden tov de tijd van fietsen lassen uit ALU of Staal.

• Impstoker
Foxhill schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:02:
[...]

Ga je geen spijt van krijgen. Topfiets. Welke kleur neem je?
Petrol Blue, mooie kleur, en op het moment gratis.

• Impstoker
DeLongie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:58:
Keuzestress… Gisteren op 2 prachtige modellen proefgereden maar ik kom er lastig uit. Steekt er voor jullie duidelijk eentje boven uit of zal je aan beide geen bult vallen?

Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800

+ Zeer nette prijs (€3299)
+ Bosch PX motor
+ 800 watt accu
+ Nexus 5
+ Fijn breed stuur
+ Stil
+ Goede ergonomie

- Wat rommelige cockpit (kabels)
- Accu aan onderzijde buis, lastig bereikbaar
- Verlichting
- Ietsje korter dan Dutch ID (bovenbuis - 1,5 cm)

https://www.cube.eu/nl-nl...-charcoal-n-chrome/111400

Dutch ID Maze

+ Oog wil ook wat; mooi frame
+ Afwerking, degelijke spatborden etc
+ Stuurpen / kabelintegratie
+ Accu aan bovenzijde buis
+ Betere verlichting
+ Frame is ietsjes groter tov de Cube
+ Lichter in gewicht

- Bosch Performance Line motor (60 nm)
- Accu 400 watt
- Smal gebogen stuur, kleine handvatten
- Alfine 8 (maakt duidelijk meer geluid, ratelt)
- Schakelpadels zitten in de weg (grote handen)
- Relatief duur (€3999)

https://dutch-id.nl/fietsen/Maze/

Ik weet niet wat je afstanden zijn, maar er zit echt een heel groot verschil tussen 800Wh en 400Wh.
Als je bedenkt dat een accu 5 tot 10% degradatie per jaar heeft (afhankelijk van gebruik, en hoe vaak je oplaad en of je in warm huis of koude schuur oplaadt enz). Dan hou je na een paar jaar met 400Wh niet heel veel meer over. Als je die fiets koopt voor de komende 5 tot 10 jaar, dan mag je na 4 jaar ofzo weer een nieuwe accu kopen, of hem laten reviseren. Dat is prijzig.
Ik zou sowieso voor de Cube gaan: grote accu, sterke stille motor, fijne versnellingsnaaf.

• DeLongie
Impstoker schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:12:
[...]

Ik weet niet wat je afstanden zijn, maar er zit echt een heel groot verschil tussen 800Wh en 400Wh.
Als je bedenkt dat een accu 5 tot 10% degradatie per jaar heeft (afhankelijk van gebruik, en hoe vaak je oplaad en of je in warm huis of koude schuur oplaadt enz). Dan hou je na een paar jaar met 400Wh niet heel veel meer over. Als je die fiets koopt voor de komende 5 tot 10 jaar, dan mag je na 4 jaar ofzo weer een nieuwe accu kopen, of hem laten reviseren. Dat is prijzig.
Ik zou sowieso voor de Cube gaan: grote accu, sterke stille motor, fijne versnellingsnaaf.
Tanx voor je feedback en leuk dat je ook de Nexus 5 aanhaalt. Die heeft ook duidelijk mijn voorkeur. Stiller dan de Alfine 8 en gripshift ipv shifters.

Nu nog een bikestore zien te vinden want puntje bij paaltje trokken 2 zaken zich terug mbt de beloofde korting.
Pagina: 1 ... 233 234 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam