Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 244 245 Laatste
Acties:

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-09 06:20
Tranquility schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:50:
[...]

Ik heb het liefst gewoon autoventielen. Op mijn beide fietsen heb ik die en op de Cube, die standaard een Frans ventiel heeft, heb ik een verloopje geschroefd zodat ik altijd mijn Makita pomp kan gebruiken.
Ik heb geen ervaring met het Clik systeem maar het ziet van een engineering oogpunt wel slimmer uit dan de andere ventielen die we vandaag hebben, Presta of een auto ventiel is altijd een beetje 'hit or miss' heb ik het gevoel.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
brogel schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:31:
Misschien is dit al bij iedereen bekend maar ik kwam er net achter dat Cube alle 2027 fietsen uitrust met het 'clik' ventiel.
https://www.bike-magazin.de/en/components/tyres-or-tubes/all-about-clik-valve-how-cube-plans-to-improve-all-its-bikes-in-2027/
Het is alweer een tijdje geleden dat ik er iets over gelezen had, maar dacht toen "dat is zo'n geweldige uitvinding die ook weer met stille trom verdwijnt".

Het luchtverlies bij presta vind ik overigens wel meevallen, mits je ventieldopjes gebruikt. Misschien dat ik eens een setje aanschaf om, bij wijze van test, eens ga proberen. Voor die €10 voor een setje, wil ik dat best doen.

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:48
brogel schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:31:
Misschien is dit al bij iedereen bekend maar ik kwam er net achter dat Cube alle 2027 fietsen uitrust met het 'clik' ventiel.
https://www.bike-magazin.de/en/components/tyres-or-tubes/all-about-clik-valve-how-cube-plans-to-improve-all-its-bikes-in-2027/
Ik heb ze sinds ze uitkwamen op al mijn fietsen (vervangt Dunlop, Presta en Schrader) geschroefd. Vind het goed werken en een verademing t.o.v. Presta maak ondanks dat ik Schrader ook met compressor oppomp, leidde dat in de praktijk vaak tot 2 of 3x opnieuw aan de slang omdat de pompkop niet goed pakte en er lucht ontsnapte of dat ik de druk niet goed kon aflezen. Dus ik snap wel dat Cube fietsen standaard met clik valve gaat leveren.

Adapter setjes zijn zo geplaatst. Zit vaak een pompkop bij of adapter. Als je toch aan nieuwe binnenband toe bent, zou ik echter een Schwalbe binnenband met zo'n ventiel aanschaffen.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Hier gebruik ik het Dunlop ventiel wat makkelijker is op te pompen dan met een Schrader ventiel. Bij mijn Gazelle zaten standaard de Schrader ventielen en toen de banden vervangen werden meteen gekozen voor Dunlop zodat deze effen opgepompt kan worden met een normale fietspomp.

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:45
jimh307 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:26:
Bij mijn Gazelle zaten standaard de Schrader ventielen
Gazelle met Schräder ventielen?
Ik denk dat je een Frans / Presta / Sclaverand ventiel bedoelt?
En past zo'n Dunlopventiel in het oorspronkelijke gat van de velg?

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:33
Cyclonist schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:17:
[...]

Zo benieuwd naar je bevindingen! Ook naar je proefritten trouwens, online lees ik dat dit echt voelt als een heel ander type electrische fiets omdat hij zo licht is. Alsof je op een normale fiets rijdt, maar altijd wind mee hebt zegmaar. En zónder ondersteuning zou hij ook nog lekker moeten fietsen. Lijkt me ideaal voor in de stad. Heb je wat details voor ons? O+
Ik was je bericht niet vergeten, maar wilde even wachten tot ik de fiets had opgehaald en een wat langere rit had kunnen maken. Vanochtend dus de fiets opgehaald bij de Cube store in Hoorn, mega excited. Gelijk de Flow app gekoppeld en een ruime 25km naar huis gefietst, door de polder met pittige tegenwind en jammergenoeg ook één net ff te harde bui waarvoor ik niet kon schuilen. Mooie doop dus;)

De fiets rijdt heerlijk, het is precies wat ik ervan verwachtte tot zover. Vrij sportieve maar toch comfortabele zit, wat ik op mijn spierfiets (een oude Kalkhoff) ook al had.
Ik heb alleen maar in de eco stand gereden. Bij vertrek zat ik op 98% accu, en gaf de Flow app 70km range aan. Bij thuiskomst nog 71% en 68km over(!).
De motor is stil, compact, en de ondersteuning voelt erg soepel & natuurlijk, je kunt de motor uitschakelen (en ook gewoon doortrappen na de 25km/h) en dan voelt het als een normale fiets.
Gewicht is ook opvallend, ik zwaaide 'm zo de stalling in thuis.

Mijn use case is vooral woon-werk verkeer, zo'n 40 min per dag. Ik sport zelf al redelijk veel en heb het fietsen daar niet nog naast nodig als inspanningsactiviteit. Doel is voornamelijk om de auto vaker te laten staan. Met deze prachtige fiets gaat dat zeker lukken.

Laat het me vooral weten als je verder vragen hebt.

Edit
Zie ik nu pas, er zit een 4A lader bij. Nice! Zal die relatief kleine accu snel vol zijn. Van de week even testen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gaargod op 29-08-2026 14:25 ]

• jimh307
  • Niet online
Simple mind schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:48:
[...]

Gazelle met Schräder ventielen?
Ik denk dat je een Frans / Presta / Sclaverand ventiel bedoelt?
En past zo'n Dunlopventiel in het oorspronkelijke gat van de velg?
Ik bedoelde Presta. Beter opletten, jimh307 8)7

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55
Gaargod schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:51:

Edit
Zie ik nu pas, er zit een 4A lader bij. Nice! Zal die relatief kleine accu snel vol zijn. Van de week even testen.
Dat is bijzonder! Bij mijn Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 zat een 2A lader. Gekocht bij dezelfde Cubestore.

• Peatsmoke
  • Niet online
De 2A- laders zijn inmiddels via MP verkocht en via mijn Duitse hofleverancier (Bike-discount) hebben we inmiddels de 4A laders gekocht. Opladen gaat in elk geval een stuk sneller waardoor we niet extra lang wakker moeten blijven of gedurende de nacht moeten laden.
Van 16% naar 100% duurt net iets meer dan 5 uur (gemeten met een slimme stekker via HA).

Ondertussen heb ik ook in beide fietsen de Bosch connect module ingebouwd en bij mijn fiets al de eerste beurt uitgevoerd. Het Smart-systeem wordt komende week even aan de diagnose gehangen, zodat die niet meer zeurt om een onderhoudsbeurt.
Op mijn fiets heb ik ook een smartphonegrip gekocht, gemonteerd en getest. Dat werkt voorlopig wel erg fijn, wan de navigatie op de Kiox 500 is wel erg basaal.
Eens kijken wanneer de Garmin Edge 1060 komt en wat die brengt. :Y)
De smartphone navigatie werkt op zich niet verkeerd, ook bij het afwijken v.d. route wordt er snel een alternatief gevonden om weer op de oorspronkelijke route te komen. De getoonde info op het scherm vd telefoon is in elk geval gedetailleerd genoeg, zonder overdadig te zijn. De basis is van Mapbox, dus als ik fouten tegenkom kan ik die zelf verbeteren als diehard OSM bijdrager.

Voorlopig laat ik de aanpassingen eens hierbij, misschien dat er nog wat upgrades komen, maar dat is iets voor de wintermaanden.

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:11
Laat het me vooral weten als je verder vragen
Klinkt erg goed, ben ook op zoek naar een vervanger voor m’n huidige cowboy3. En Cube is zeker een merk waar ik naar kijk. Helaas kom ik niet goed uit met m’n wensen bij Cube:

-Urban ebike, riemaandrijving, versnellingsnaaf en uitneembare accu. Die combi is volgens mij niet te vinden. Jouw 400 heeft als ik het goed heb geen uitneembare accu toch?

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:33
@thunder68 klopt idd, accu is niet uitneembaar.

• thunder68
Echt jammer, z’n broertje, de BE Editor Hybrid Pro 360 FE heeft wel uitneembare accu maar is single speed 🥴. De zoektocht gaat door.

vandaag ook op een Lemmo gereden, de variant met ketting en derailleur. Strakke fiets, rijdt top, schakelt automatisch. Helaas was de riem-variant niet aanwezig, die heeft m’n voorkeur. Want onderhoud/reparatie aan het bijzondere automatische derailleur schakelsysteem kon wel eens een issue zijn. De riemvariant is dan weer single-speed. Maar hoop die toch eens te kunnen testen ergens.

vwb techniek ook wel benieuwd naar de Tezeus C8, tikt een hoop vakjes aan. Maar ook daar zorgen over onderhoud/reparatie.

Iemand tips voor andere merken/modellen Urban Ebikes? Riemaandrijving, versnellingsnaaf, uitneembare accu, liefst vaste voorvork.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

thunder68 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:17:
[...]Iemand tips voor andere merken/modellen Urban Ebikes? Riemaandrijving, versnellingsnaaf, uitneembare accu, liefst vaste voorvork.
Veloretti, Tennways, Fiido, Lekker bikes, Raleigh zijn merken die bij mij opkomen. Mogelijk Koga.

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:41
Hallo, ik ben op zoek naar iets meer info over Cube fietsen. Ik ben voornemens eentje aan te schaffen en benieuwd naar jullie ervaringen/tips. Ik kijk naar een fiets van max 3.000€. Bij voorkeur iets dikkere bandjes (geen fatbike), en zoveel mogelijk waar voor mijn geld, wie wil dat niet?! ;)
Ik kijk naar de modellen Kathmandu en Nuride waarbij mijn voorkeur richting Nuride gaat. Maar om eerlijk te zijn…. Ik zie de verschillen nauwelijks op wat ruigere bandjes na… iemand ervaring of tips? 2027 model of kan ik beter een overjarig type kiezen?

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:16
ergodyne1 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:50:
.....
Ik kijk naar de modellen Kathmandu en Nuride waarbij mijn voorkeur richting Nuride gaat. ....
Ik was daarmee ca begin mei ook gestart. Mijn voorkeuren waren echter voor de Cube Reaction Hybrid FE (met spatborden en rek) of Cube Nuride Hybrid.
Ik ben vervolgens op zoek gegaan waar ik zowel de verlaagde als de lage instap kon bekijken passen en uitproberen in Nederland en kwam erachter dat deze modellen moeilijk of zelfs niet in de Cube stores stonden. Nuride ontbrak zelfs geheel en Reaction was er met name als classic eMTB in de grootste maat.

Ik ben gaan vergelijken met de Touring en Katmandu, omdat deze volop te zien waren.
Blijkt dat de frame geometrie van de Nuride exact hetzelfde is als die van de Touring en Katmandu en alleen de Reaction iets anders is. Voor de Nuride hebben we daarom de verschillende Touring en Katmandu modellen bekeken.
De verschillen zitten inderdaad in gebruikte onderdelen. Deze gaan globaal gezien van sportief naar comfortabel, waarbij de Reacton het meest sportief is gevolgd door de Nuride en daarna de Touring en Katmandu als meest comfortabele uitvoering. Denk aan bandbreedte en profiel, zadel en vering, soort en aantal versnellingen, voorvork veerweg, stuurhoogte en breedte etc.

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Kent iemand hier Raymon? https://www.raymon-bicycles.com

Schijnbaar hebben ze in Duitsland al aardig bekendheid opgebouwd, en zijn ze in de Benelux nog niet actief bezig. Ze hebben Panasonic en dat wil ik meer aanbieden in de winkels. Er zijn niet zo veel merken met Panasonic de laatste jaren.

Ik ben met name benieuwd of iemand het merk kent? En hoe merk op je overkomt o.b.v. website, afbeeldingen, modellen, socials,.., ook als je het niet kende?

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Foxhill schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:00:

Schijnbaar hebben ze in Duitsland al aardig bekendheid opgebouwd, en zijn ze in de Benelux nog niet actief bezig. Ze hebben Panasonic en dat wil ik meer aanbieden in de winkels. Er zijn niet zo veel merken met Panasonic de laatste jaren.

Ik ben met name benieuwd of iemand het merk kent? En hoe merk op je overkomt o.b.v. website, afbeeldingen, modellen, socials,.., ook als je het niet kende?
Ik heb met consumentenorganisaties gekeken, ziet er wel erg duidelijk en gedegen uit. Veel gedetailleerde informatie. Modellen: breed assortiment in meerdere prijsklassen. Stoere modellen ook, niet standaard maar robuust en vernieuwend.

Site toont aantrekkelijk, nodig uit om rond te kijken en het mooie is dat je bij keuze van 1 model je door vergelijkbare modellen kan bladeren, waarbij de belangrijkste punten duidelijk genoemd worden en je heel snel de verschillen en overeenkomsten kan vergelijken.

En via https://raymon-bicycles.kontainer.com/folder/1128059 ontzettend veel gedetailleerde informatie.

• ergodyne1
elinx schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:46:
[...]

Ik was daarmee ca begin mei ook gestart. Mijn voorkeuren waren echter voor de Cube Reaction Hybrid FE (met spatborden en rek) of Cube Nuride Hybrid.
Ik ben vervolgens op zoek gegaan waar ik zowel de verlaagde als de lage instap kon bekijken passen en uitproberen in Nederland en kwam erachter dat deze modellen moeilijk of zelfs niet in de Cube stores stonden. Nuride ontbrak zelfs geheel en Reaction was er met name als classic eMTB in de grootste maat.

Ik ben gaan vergelijken met de Touring en Katmandu, omdat deze volop te zien waren.
Blijkt dat de frame geometrie van de Nuride exact hetzelfde is als die van de Touring en Katmandu en alleen de Reaction iets anders is. Voor de Nuride hebben we daarom de verschillende Touring en Katmandu modellen bekeken.
De verschillen zitten inderdaad in gebruikte onderdelen. Deze gaan globaal gezien van sportief naar comfortabel, waarbij de Reacton het meest sportief is gevolgd door de Nuride en daarna de Touring en Katmandu als meest comfortabele uitvoering. Denk aan bandbreedte en profiel, zadel en vering, soort en aantal versnellingen, voorvork veerweg, stuurhoogte en breedte etc.
Top, dank voor je reactie. Hele kleine verschillen dus. Ik zie vooral de Katmandu echt overal staan. Ik neig naar de Nuride, misschien die maar gewoon bestellen met zo weinig verschil wat ik achteraf niet zal merken…

• Peatsmoke
  • Niet online
ergodyne1 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:50:
Hallo, ik ben op zoek naar iets meer info over Cube fietsen. Ik ben voornemens eentje aan te schaffen en benieuwd naar jullie ervaringen/tips. Ik kijk naar een fiets van max 3.000€. Bij voorkeur iets dikkere bandjes (geen fatbike), en zoveel mogelijk waar voor mijn geld, wie wil dat niet?! ;)
Ik kijk naar de modellen Kathmandu en Nuride waarbij mijn voorkeur richting Nuride gaat. Maar om eerlijk te zijn…. Ik zie de verschillen nauwelijks op wat ruigere bandjes na… iemand ervaring of tips? 2027 model of kan ik beter een overjarig type kiezen?
Als je in de grensstreek woont, raad ik je sterk aan om eens naar Duitse webshops te kijken. Als je verder woont dan de grensstreek, kijk dan ook eens bij Duitse webshops, maar let dan goed op of ze ook 'verschepen' naar Nederland.

Ik heb onlangs 2 Cube Kathmandu's gekocht voor prijzen die in Nederland ondenkbaar leken.
elinx schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:46:
[...]

De Nuride wordt officieel niet in het Nederlandse gamma geleverd. Sommige winkels willen ze wel bestellen.

[ Voor 45% gewijzigd door Peatsmoke op 30-08-2026 13:45 ]

• Peatsmoke
  • Niet online
thunder68 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:17:
[...]

Echt jammer, z’n broertje, de BE Editor Hybrid Pro 360 FE heeft wel uitneembare accu maar is single speed 🥴. De zoektocht gaat door.

vandaag ook op een Lemmo gereden, de variant met ketting en derailleur. Strakke fiets, rijdt top, schakelt automatisch. Helaas was de riem-variant niet aanwezig, die heeft m’n voorkeur. Want onderhoud/reparatie aan het bijzondere automatische derailleur schakelsysteem kon wel eens een issue zijn. De riemvariant is dan weer single-speed. Maar hoop die toch eens te kunnen testen ergens.

vwb techniek ook wel benieuwd naar de Tezeus C8, tikt een hoop vakjes aan. Maar ook daar zorgen over onderhoud/reparatie.

Iemand tips voor andere merken/modellen Urban Ebikes? Riemaandrijving, versnellingsnaaf, uitneembare accu, liefst vaste voorvork.
Een tip: stel je eisen bij. Al die hippe merken als Lemmo, Tezeus, VanMoof of andere Cowboys komen net zo makkelijk als ze weer verdwijnen. Voor de meeste mensen is de aanschaf van een fiets meer dan een wegwerp product.

• elinx
ergodyne1 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:37:
.... Ik zie vooral de Katmandu echt overal staan. Ik neig naar de Nuride…
Ik denk dat dit ligt aan de voorkeur voor riem/naafversnelling. De Nuride werd nergens, ook niet online, aangeboden in NL en heb getwijfeld om te bestellen in Duitland. Echter had ik ook graag de Reaction willen bekijken, omdat een verlaagde bovenstang de voorkeur had. Deze werd bij de Touring (en dus ook Nuride) toch nog te hoog bevonden. Uiteindelijk toch voor een Touring met lage instap in NL gegaan.
Met een ING rentepunten voucher, was ik nog iets voordeliger uit dan Duitsland voor de Nuride. Ivm hoofdzakelijk recreatief gebruik neem ik de lagere verzekeringswaarde voor lief.

[ Voor 16% gewijzigd door elinx op 30-08-2026 16:40 ]

• Peatsmoke
  • Niet online
De Touring is ook niet van dezelfde klasse als een Kathmandu of Nuride, dus is de lagere prijs niet zo gek.
Behalve de showroomlokker van de Nuride liggen de vanafprijzen van de Kathmandu en Nuride al € 600 hoger dan die van de Touring.

• elinx
Peatsmoke schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:06:
.... de vanafprijzen van de Kathmandu en Nuride al € 600 hoger dan die van de Touring.
Voor de Pro versies is dit verschil €200 tussen Touring en Nuride. Met de Pro versie van Katmandu is dit wel €600

[ Voor 20% gewijzigd door elinx op 30-08-2026 14:37 ]

• thunder68
Peatsmoke schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:53:
[...]

Een tip: stel je eisen bij. Al die hippe merken als Lemmo, Tezeus, VanMoof of andere Cowboys komen net zo makkelijk als ze weer verdwijnen. Voor de meeste mensen is de aanschaf van een fiets meer dan een wegwerp product.
M’n wensen blijven staan vooralsnog, want dat is bekeken vanuit hoe ik denk de fiets te gaan gebruiken. Maar het is goed ook naar andere merken te kijken inderdaad. En leverbaar via een lokale fietsenmaker is ook wel een pre. Gelukkig met m’n huidige cowboy zelf geen onoverkomelijke issues gehad (wel gewoon banden en remblokken) want de merk-eigen onderdelen waren slecht verkrijgbaar als ik de diverse fora zo gelezen heb. Daarom gaat Lemmo en Tezeus afvallen denk ik. Hoe interessant hun techniek ook lijkt te zijn.

Voor nu dus verder onderzoeken, ik volg hier het forum want leer daar veel van.

• Peatsmoke
  • Niet online
Foxhill schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:00:

Waarschijnlijk omdat ik redelijk veel kijk naar de Duitse markt, ken ik ze. Er zullen maar weinig Nederlanders zijn die het merk kennen, gok ik zo.

Waarin vind je ze onderscheidend en waarom wil je zo inzetten op Panasonic?

Zo op het eerste oog lijken ze vooral op Kalkhof met die ultraglimmende lak, alleen hebben ze nog grover (lees: niet) afgewerkte lasnaden.

Natuurlijk kan ik het helemaal mis hebben, maar ik heb het idee dat Nederlanders nogal behoudend zijn in hun keuze.
Als het geen Gazelle, Batavus of Sparta is, moet je al een goed verhaal hebben. Wanneer het dan Duitse fietsen zijn, beginnen ze al snel te fronsen, zeker als er ook nog een motor onder zit, die ze niet meteen kennen. De meesten komen dan toch niet verder dan Bosch en Shimano.

Wil Raymon uitbreiden naar de BeNeLux en hebben ze daar plannen voor? Als je als enige dealer in Nederland zit die het merk levert, lijkt me dat ook niet handig, of ga je het importeurschap op je nemen? ;)

Ik schrijf dit wel vaker in de fora: Tweakers is niet representatief voor Nederland, laat staan voor de Nederlandse markt. Hier komen vooral mensen die dieper op materie ingaan en vaak meer kennis willen vergaren dan de doorsneeconsument.
Als ik kijk wat er hier in het Limburgs landschap fietst, zijn dat vooral "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" kleuren, van merken die iedere Nederlander kent (en waarvan nu een deel failliet is).
Misschien dat het bij jou anders is, want je zaak voert ook geen standaardcollectie.

• elinx
Ik ken het merk niet, maar ik ben wel altijd geinteresseerd in de Duitse markt vanwege prijs/kwaliteit.
Ik heb de website bezocht, maar zag eigenlijk alleen ebikes met Bosch motoren.
Na wat zoeken, merk ik dat Raymon (deels) wil overstappen op Panasonic (of toevoegen aan het assortiment) en de eerste ebike zou dan een fullsuspension eMTB zijn, de Ridok. Met name de prijs ervan is erg interessant, maar dit type vind ik nog niet terug op de site zelf. Alle andere ebikes (met Bosch) op de website zaten volgens mij in het hogere segment. Daarnaast hebben ze ook de Yamaha, ZF Centrix en DJI Avinox.

Daarnaast ga ik mee met @Peatsmoke met zijn aanname tav fietsmerken in NL, met als conclusie "onbekend maakt onbemind"

[ Voor 19% gewijzigd door elinx op 30-08-2026 20:03 ]

• ergodyne1
Peatsmoke schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:42:
[...]

Als je in de grensstreek woont, raad ik je sterk aan om eens naar Duitse webshops te kijken. Als je verder woont dan de grensstreek, kijk dan ook eens bij Duitse webshops, maar let dan goed op of ze ook 'verschepen' naar Nederland.

Ik heb onlangs 2 Cube Kathmandu's gekocht voor prijzen die in Nederland ondenkbaar leken.

[...]

De Nuride wordt officieel niet in het Nederlandse gamma geleverd. Sommige winkels willen ze wel bestellen.
Aaah, dat wist ik niet van de Nuride. Ik wil hem via lease a bike aanschaffen dus kopen in Duitsland gaat denk ik niet lukken. Dank voor de info all!!

• elinx
ergodyne1 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 22:36:
[...]

Aaah, dat wist ik niet van de Nuride.....
Het is vooral een keuze van de Cube stores m hem niet in het assortiment op te nemen.
Zoals aangegeven in NL draait het vooral om de Katmandu en in mindere mate de Touring.
De voorkeur voor naaf/riem combi boven die van een derailleur zal daar debet aan zijn.
Volgens mij speelt deze voorkeur een veel kleinere rol in Duitsland.

Wil je toch voor een Nuride in Nederland, dan moet je ipv een Cubestore bij andere fietsenwinkels zijn. oa Mantel en Fietsenwinkel hebben hem bv wel.
Ik ging juist voor een derailleur, waardoor de keuze veel ruimer werd. Maar ik liep tegen het probleem aan dat niet alle types en maten in een winkel staan.

[ Voor 63% gewijzigd door elinx op 31-08-2026 00:05 ]

• Peatsmoke
  • Niet online
Het is mij ook een volledig raadsel waarom we hier in Nederland niet veel meer van die megafietswinkels hebben. In het Duitse Nordrhein-Westfalen (qua oppervlakte en inwoneraantal vergelijkbaar met Nederland) vind je er velen. Het zijn een beetje de Hornbachs onder de fietsenwinkels.

Ze hebben daar een enorme keuze aan merken, maar ook van elk merk, alle types en framematen op voorraad. Vaak hebben ze ook nog in de winkel een eigen testparcours waar je een testritje kunt maken. Daarbij hebben ze ook bijna alle accessoires van handvatten, fietstassen, kinderzitjes, helmen en afmontage/onderdelen gewoon op voorraad. Als je wilt, word je met raad en daad bijgestaan, maar je kunt er ook op je gemak rondkijken en fietsen proberen. De winkel waar ik was, heet Fahrrad XXL, maar je hebt verschillende megastores voor fietsen, in Duitsland.
Wanneer ik jonger zou zijn, zou ik serieus overwegen om een Bicycle XXL in Nederland te introduceren. Je zou toch verwachten dat er in een fietsland als Nederland zoiets ook al jaren zou bestaan.

Als je er eens in de buurt bent, loop eens binnen: je weet niet wat je ziet.

• Foxhill
  • Nu online
Peatsmoke schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 06:23:
Het is mij ook een volledig raadsel waarom we hier in Nederland niet veel meer van die megafietswinkels hebben. In het Duitse Nordrhein-Westfalen (qua oppervlakte en inwoneraantal vergelijkbaar met Nederland) vind je er velen. Het zijn een beetje de Hornbachs onder de fietsenwinkels.

Ze hebben daar een enorme keuze aan merken, maar ook van elk merk, alle types en framematen op voorraad. Vaak hebben ze ook nog in de winkel een eigen testparcours waar je een testritje kunt maken. Daarbij hebben ze ook bijna alle accessoires van handvatten, fietstassen, kinderzitjes, helmen en afmontage/onderdelen gewoon op voorraad. Als je wilt, word je met raad en daad bijgestaan, maar je kunt er ook op je gemak rondkijken en fietsen proberen. De winkel waar ik was, heet Fahrrad XXL, maar je hebt verschillende megastores voor fietsen, in Duitsland.
Wanneer ik jonger zou zijn, zou ik serieus overwegen om een Bicycle XXL in Nederland te introduceren. Je zou toch verwachten dat er in een fietsland als Nederland zoiets ook al jaren zou bestaan.

Omdat in Duitsland de afstanden tussen plaatsen groter zijn, er 20 jaar terug veel minder fietsten dan ons/nu, en de fietsenwinkels die er waren 20 jaar terug minder modern waren dan bij ons; daarom konden een kleine groep fietsenwinkels veel groter groeien.

Als je in een dorp 3 winkels hebt groeien ze minder hard, dan als er in een dorp 1 winkel zit en de markt om die winkel heen enorm groeit.

Ik zit aan de grens dus zag het gebeuren vlak bij me.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:34

Ik denk gewoon dat het in Nederland een pak moeilijker is om een winkel met die oppervlakte op te zetten. Ik zie dat ook aan de supermarkten. Die zijn in Nederland altijd kleiner dan in België en Frankrijk.

En het is als zelfstandig FM niet direct te financieren, er moet een grote groep achter gaan zitten. In België hebben we een paar van die grotere winkels gehad, en die zijn terug dicht.

Ik weet dus niet of je echt wat mist. Ik zie veel liever kleine en middelgrote zaken met 2-5 man personeel waar er echt kennis is, en niet van die mega dingen waar de verkoper het verschil tussen een riem en ketting niet kent.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• elinx
Het is mij ook een volledig raadsel waarom we hier in Nederland niet veel meer van die megafietswinkels hebben. ...
Ik was bij Cubestore Hoorn, met 3000m2 toch geen kleintje met alleen Cube, maar ook deze had een beperkt aanbod toen ik er was begin juni jl, ondanks dat ik vooraf had geïnformeerd over de modellen en maten waar ik in was geinteresseerd. Het zal misschien de tijd zijn geweest omdat in augustus de nieuwe collectie uitkwam (wat ik toen nog niet wist), maar toch had ik er wat meer van verwacht.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 31-08-2026 09:43 ]

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:31
Hopelijk kan iemand een beetje advies geven in de zoektocht naar een nieuwe e-bike :)

-Ben 2.00m, dus min. 62cm frame
-Zal worden gebruikt voor korte fietsritjes in het dorp (school/supermarkt) en een incidentele tocht naar de stad (15km enkele reis) of een rondje Veluwe oid.
-Budget, max. 3000,- incl. 2026 modellen (en 2027)
-Riemaandrijving qua onderhoud wellicht beter, maar ketting ook geen probleem
-Kinderzitje moet achterop kunnen
-Zithouding: rechtop/licht gebogen

Dit voorjaar gekeken naar Cube en ook proefgereden op de Kathmandu Hybrid Comfort Pro (62cm) - toen 3799,-, dus boven budget eigenlijk voor mijn usecase, maar fietste erg fijn..

Nu zijn de nieuwe 2027 modellen gelanceerd en ik kwam de Hybrid One 2027 (2599,-) tegen. Wellicht helemaal prima voor mij.

Iemand tips?

• elinx
-Muncky- schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:37:
...... proefgereden op de Kathmandu Hybrid Comfort Pro (62cm) .... Hybrid One 2027 (2599,-) ...

Iemand tips?
Ik neem aan dat je de Cube Touring Hybrid One 2027 bedoeld?
Tov de genoemde Kathmandu heeft deze exact dezelfde framegeometrie, wel een wat lichtere motor, kleinere accu, ketting/derailleur en onderdelen zijn meer minimalistisch uitgevoerd. Dat kan ook niet anders met een dergelijk prijsverschil. De ebike zal zeker voldoende functioneren.
Als de Katmandu een goede zitpositie had, kun je op de Touring met een zelfde framehoogte hetzelfde verwachten. Of de fietservaring hetzelfde is moet je uitproberen.

Mbt kinderzitjes is al eea geschreven in het topic. Cube ondersteunt formeel het gebruik ervan niet.

[ Voor 26% gewijzigd door elinx op 31-08-2026 12:42 ]

• Foxhill
  • Nu online
@Peatsmoke en @elinx bedankt voor jullie reacties.

Jullie noemen beide het voordeel van een merk dat onder Nederlanders bekend is. Ja eens. Dat is precies het pijnpunt met Raymon dat ik ook zie en waarom ik vraag hoe het merk op eerste indruk overkomt.

Ik wil inzetten op Panasonic omdat we er duizenden verkocht hebben en nu regelmatig inruilen. Wie een Panasonic inruilt wil simpelweg bijna altijd weer Panasonic hebben. Flyer maakt volgend jaar geen Upstreet (Panasonic) aantallen bij en maakt geen opvolger. Ik zoek dus een merk met Panasonic. Dat zijn alleen Flyer, Hercules, Crussis en Raymon.

De 2027 modellen waar het mij om gaat staan nog niet op de website. Ik heb er uiteraard afbeeldingen en specs van. Ze hebben lasnaden (deels) weggewerkt en ook iets luxere en/of mattere kleuren.

Het model met Panasonic heeft ongeveer het frame van de Raymon Numa Pure. Maar uiteraard met een veel duurdere afmontage. O.a. luchtgeveerde vork. Maar wel dus een mooi iets slanker frame met weggewerkte lasnaden.

• Foxhill
  • Nu online
Hopelijk kan iemand een beetje advies geven in de zoektocht naar een nieuwe e-bike :)

-Zal worden gebruikt voor korte fietsritjes in het dorp (school/supermarkt) en een incidentele tocht naar de stad (15km enkele reis) of een rondje Veluwe oid.

Dit voorjaar gekeken naar Cube en ook proefgereden op de Kathmandu Hybrid Comfort Pro (62cm) - toen 3799,-, dus boven budget eigenlijk voor mijn usecase, maar fietste erg fijn..

Nu zijn de nieuwe 2027 modellen gelanceerd en ik kwam de Hybrid One 2027 (2599,-) tegen. Wellicht helemaal prima voor mij.

Iemand tips?
Velo de Ville AEB Pure of AEB Pro. Ik zie net dat de configurator op de mobiel tot 58cm gaat, maar dat moet een fout zijn ofzo? De pro is er zeker t/m 63cm. Ik heb er hier eentje voor me staan.

Staar je trouwens niet blind op de maat. Bij korte, vaak Nederlandse merken moet je 62cm hebben. Bij lange, vaak Duitse merken kan 58cm soms al lang genoeg zijn voor je.

• Peatsmoke
  • Niet online

Iemand tips?
Deze Cube Kathmandu is € 99 boven je budget, maar doordat de bagagedrager geïntegreerd is in het frame, geeft dat wel meer stevigheid met een kinderzitje.

Deze Cube Kathmandu is € 150 onder je budget.

Die webshop is overigens prima. Je hoeft alleen je stuur recht te zetten en de pedalen erop te schroeven. Voor de rest is de fiets afgemonteerd.

Lees hier het verhaal over de kinderzitjes; dat valt allemaal reuze mee.
Half Duitsland fietst op Cube, ook met kinderzitjes voor of achter.

Het draagvermogen van bagagedragers op de Kathmandu 2026 is overigens 27 kilo.

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:31
Dank allemaal voor de tips! Vanmiddag proef gereden op een Touring Hybrid Pro 800 2026 model en besteld voor 2350,- EUR.
Voorbeeld: Cube Touring Hybrid Pro 800 pearlgrey´n´grey Herren kaufen | Bike-Discount

• elinx
-Muncky- schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:52:
....Touring Hybrid Pro 800 2026.........2350,- EUR. ...
Dat is een mooie korting tov de verkoopprijs eerder dit jaar. Veel plezier ermee.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 31-08-2026 22:45 ]

• neb0
Peatsmoke schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:08:
[...]

Die webshop is overigens prima. Je hoeft alleen je stuur recht te zetten en de pedalen erop te schroeven. Voor de rest is de fiets afgemonteerd.
Je kunt er zakelijk zonder BTW kopen.

Op zich prima shop maar ik heb er vorig jaar een fiets gekocht (omdat de fiets verder overal uitverkocht was, wel Cube, geen ebike trouwens) die toch direct naar de fietsenmaker moest. Ondanks de checkkaart met groene vinkjes was het wiel scheef gespaakt, stond dus scheef in het frame en was de riemuitlijning totaal verkeerd.
Ze hebben het wel vergoed.

[ Voor 10% gewijzigd door neb0 op 01-09-2026 07:42 ]

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:17
Mijn oog is gevallen op de nieuwe Phantom 2 van Dutch ID.
Volgens mij is Riese & Muller ooit begonnen met dit type frames. Nu zie je ze inmiddels ook bij Giant, Trek en nu dus ook Dutch ID.
Voordeel lijkt mij dat vooral het frame bij de lage instap stijver is geworden en het frame niet meer deelbaar hoeft te zijn voor de riem.
Ik vind het ontwerp geslaagd en ben wel benieuwd wat jullie er van vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKpcdvDUomx-7V5-p3j1_nRJ6AI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/za53DiT5QDjOQ0jx59jcZgcF.jpg?f=fotoalbum_large

MHI SCM50 | PV 5475 Wp

• Tommie12
pjotter1965 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:45:
Mijn oog is gevallen op de nieuwe Phantom 2 van Dutch ID.
Volgens mij is Riese & Muller ooit begonnen met dit type frames. Nu zie je ze inmiddels ook bij Giant, Trek en nu dus ook Dutch ID.
Voordeel lijkt mij dat vooral het frame bij de lage instap stijver is geworden en het frame niet meer deelbaar hoeft te zijn voor de riem.
Ik vind het ontwerp geslaagd en ben wel benieuwd wat jullie er van vinden.
[Afbeelding]
Zeker een mooie fiets.

Maar vind het dan toch een beetje spijtig dat die riemspanner er bij moet. Dat is sowieso een beetje extra weerstand.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:17
Tommie12 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:50:
[...]

Zeker een mooie fiets.

Maar vind het dan toch een beetje spijtig dat die riemspanner er bij moet. Dat is sowieso een beetje extra weerstand.
Elk voordeel heeft dan ook weer zijn nadeel…..ik weet niet of er meer weerstand is. Ja, het contact-vlak van het tandwiel met de riem is wel groter.

Een nadeel van horizontale dropouts is dat een wiel rechtuit monteren iets meer aandacht vergt.
Bij de Phantom 2 zijn er alleen maar vaste punten, een wiel de- en monteren gaat dus iets gemakkelijker.

MHI SCM50 | PV 5475 Wp

• jvk024
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-09 21:41
toch zie je dat meer voorkomen die riemspannners, zoals bij deze https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/electric/e-urban/flyingv/flyingv-2
toch echt wel een high-end fiets, waarom zouden ze daar voor kiezen?

• Tommie12
jvk024 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:04:
toch zie je dat meer voorkomen die riemspannners, zoals bij deze https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/electric/e-urban/flyingv/flyingv-2
toch echt wel een high-end fiets, waarom zouden ze daar voor kiezen?
Idd, ook Riese and Mueller heeft die en dat is ook high end.

Misschien is de montage en constructie achteraan wat eenvoudiger.

• Peatsmoke
  • Niet online
neb0 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:39:
[...]

Op zich prima shop maar ik heb er vorig jaar een fiets gekocht (omdat de fiets verder overal uitverkocht was, wel Cube, geen ebike trouwens) die toch direct naar de fietsenmaker moest. Ondanks de checkkaart met groene vinkjes was het wiel scheef gespaakt, stond dus scheef in het frame en was de riemuitlijning totaal verkeerd.
Ze hebben het wel vergoed.
Ik heb mijn eigen fiets helemaal nagelopen en ook het balhoofd uit elkaar gehaald, omdat @Foxhill aanhaalde dat die, net als de voornaaf, bij Cube niet (altijd) ingevet waren. In mijn geval was het rijklaar maken kennelijk prima gedaan, al heb ik al het vet toch weggehaald en mijn eigen vet gebruikt.
Voor de rest zat alles netjes op het juiste aanhaalmoment vast en recht.

Eigenlijk koop ik alles via die shop en ik heb nooit klachten gehad. Laatst heb ik een nieuwe Wera-momentsleutel via Amazon besteld, want die was daar in de aanbieding en daardoor € 40 goedkoper, maar ze hanteren ook een besteprijsgarantie, dus ik had aan de bel kunnen trekken.

• Simple mind
Misschien is de montage en constructie achteraan wat eenvoudiger.
Je ziet steeds meer versies met een spanrol zoals o.a. Cube en Gazelle. Constructie achter wordt idd stuk eenvoudiger, uitlijnen van het achterwiel is niet meer nodig en bij een veerbelaste versie heb je altijd de juiste riemspanning. Afstellen niet meer nodig.

• thunder68
Heeft iemand hier ervaring met de Canyon Citylight on? Klik

Lijkt interessant te zijn, sluit aan bij mijn wensen. Canyon staat goed bekend vwb kwaliteit, onderdelen zijn van gerenommeerde merken ook. Ben benieuwd of iemand hier op de e fiets heeft gereden of er zelfs eentje heeft en hoe hij bevalt.

Proefrit is slechts mogelijk bij Canyon in Amsterdam of Eindhoven, vandaar de vraag.

• neb0
thunder68 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:22:
Heeft iemand hier ervaring met de Canyon Citylight on? Klik

Lijkt interessant te zijn, sluit aan bij mijn wensen. Canyon staat goed bekend vwb kwaliteit, onderdelen zijn van gerenommeerde merken ook. Ben benieuwd of iemand hier op de e fiets heeft gereden of er zelfs eentje heeft en hoe hij bevalt.

Proefrit is slechts mogelijk bij Canyon in Amsterdam of Eindhoven, vandaar de vraag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrqRa-8iJw2HZTnqAnyZMU_iFWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ttENf9onlnyd8rOLzfbFpTgr.avif?f=fotoalbum_large

Heb ik ook naar gekeken/ben ik naar aan het kijken en dan bedoel ik de Roadlite:on waar jouw link naartoe wijst (je hebt het in je tekst over de Citylite:on, dus ik twijfel welke je bedoelt).

Ik houd van lichte, wendbare fietsen. Fraaie vormgeving, eenvoudig uitgerust dus wat dat betreft het het onderhoud overzichtelijk.

In principe heb je aan een singlespeed in NL genoeg voor normaal gebruik. Van de andere kant zijn versnellingen natuurlijk handig, al is het maar voor het vinden van de gewenste cadans.
Maar ja, dan betekent dat een middenmotor of een achternaaf motor met ingebouwde automatiek en dat laatste maakt de motor weer slijtagegevoeliger en trappen zonder ondersteuning kan meer weerstand geven. Vandaar dat ik nog steeds een voorkeur heb voor 'singlespeed' naafmotoren.

Bosch is er erg laat bij. Ik twijfel niet aan de duurzaamheid van deze motor maar ik zie weinig vernieuwends en vind hem vrij zwaar voor een hub motor (beetje tegenstrijdig met het fietsgewicht). Ook vernam ik dat de motor wat luidruchtig is maar heb dat zelf nog niet vastgesteld (want nog niet op een fiets met die motor gereden).

Wat me verder tegenstaat is het carbon frame. Altijd een dubbel gevoel bij. Lekker licht maar echt duurzaam is het niet. De productie van virgin carbonvezel kost veel energie en end-of-life is een zwak punt, reclycing is er niet op grotere schaal.

De banden zijn relatief smal. Breder kan maar max. gaat er volgens mij 40 mm op.

Hoe dan ook interessante fiets, uitgerust met verlichtingen desgewenst spatborden en tassendrager met voor mij twijfelpunten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtSCKh-vIdEilckMmFTrZ_3dKjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTQgOM336u3gxR7fT0yyyZNN.jpg?f=fotoalbum_large

Dit Bosch smart systeem vind je uiteraard ook in de Cube Editor Hybrid Hub: https://www.cube.eu/nl-en/e-bikes/trekking/city/editor-hybrid/editor-hybrid-hub?p=1&properties=50007c1c87def5a29c9dbef5ecde3a12

Minder fraai qua design imo, iets minder sportieve houding, stuk zwaarder vanwege alu-frame. Accu wel uitneembaar, banden tot 50 mm en een heel stuk voordeliger in aanschaf.

[ Voor 28% gewijzigd door neb0 op 02-09-2026 02:33 ]

• Tommie12
neb0 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 23:14:
[...]

[Afbeelding]

Heb ik ook naar gekeken/ben ik naar aan het kijken en dan bedoel ik de Roadlite:on waar jouw link naartoe wijst (je hebt het in je tekst over de Citylite:on, dus ik twijfel welke je bedoelt).

Ik houd van lichte, wendbare fietsen. Fraaie vormgeving, eenvoudig uitgerust dus wat dat betreft het het onderhoud overzichtelijk.

In principe heb je aan een singlespeed in NL genoeg voor normaal gebruik. Van de andere kant zijn versnellingen natuurlijk handig, al is het maar voor het vinden van de gewenste cadans.
Maar ja, dan betekent dat een middenmotor of een achternaaf motor met ingebouwde automatiek en dat laatste maakt de motor weer slijtagegevoeliger en trappen zonder ondersteuning kan meer weerstand geven. Vandaar dat ik nog steeds een voorkeur heb voor 'singlespeed' naafmotoren.

Bosch is er erg laat bij. Ik twijfel niet aan de duurzaamheid van deze motor maar ik zie weinig vernieuwends en vind hem vrij zwaar voor een hub motor (beetje tegenstrijdig met het fietsgewicht). Ook vernam ik dat de motor wat luidruchtig is maar heb dat zelf nog niet vastgesteld (want nog niet op een fiets met die motor gereden).

Wat me verder tegenstaat is het carbon frame. Altijd een dubbel gevoel bij. Lekker licht maar echt duurzaam is het niet. De productie van virgin carbonvezel kost veel energie en end-of-life is een zwak punt, reclycing is er niet op grotere schaal.

De banden zijn relatief smal. Breder kan maar max. gaat er volgens mij 40 mm op.

Hoe dan ook interessante fiets, uitgerust met verlichtingen desgewenst spatborden en tassendrager met voor mij twijfelpunten.

[Afbeelding]

Dit Bosch smart systeem vind je uiteraard ook in de Cube Editor Hybrid Hub: https://www.cube.eu/nl-en/e-bikes/trekking/city/editor-hybrid/editor-hybrid-hub?p=1&properties=50007c1c87def5a29c9dbef5ecde3a12

Minder fraai qua design imo, iets minder sportieve houding, stuk zwaarder vanwege alu-frame. Accu wel uitneembaar, banden tot 50 mm en een heel stuk voordeliger in aanschaf.
Los van de techniek lijken beide fietsen modellen te zijn waar je nogal voorovergebogen op zit.

Nu ben ik niet iemand die helemaal recht zit op een fiets, ik merk aan mijn handen en polsen dat ik last krijgt als ik te ver voorover 'lig' of zit. Dat voel je niet in 10 min, maar wel na een klein uur. Toch wel een aandachtspunt als je de fiets niet alleen voor boodschappen en ritjes tot 10km wil gebruiken.

• ergodyne1
De afgelopen tijd heb ik een aantal fietsenzaken bezocht voor de aanschaf van een van die Cubes. Ik merk dat als ik lease a bike noem bijna alle verkopers bijna een vijandige houding krijgen. Ze grissen nog net niet het bakje koffie uit je handen…

Ligt dat zo gevoelig? Een fiets uitzoeken wordt meer een kwelling op deze manier dan iets leuks :+ Iemand nog tips hoe ik middels Lease a bike wel bij een normale meewerkende fietsenmaker terecht kan?

• elinx
ergodyne1 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:07:
..... als ik lease a bike noem bijna alle verkopers bijna een vijandige houding krijgen. Ze grissen nog net niet het bakje koffie uit je handen…....
Als ik bij Lease a bike op de site kijk wordt er verwezen naar een dealer netwerk. Ik heb mijn plaatsnaam ingevoerd en het blijkt maar een klein aantal van het totaal aantal fietsenwinkels te zijn.
Zou de reactie ermee te maken kunnen hebben dat de desbetreffende verkopers geen onderdeel uit (willen?) maken van dat dealer netwerk?

• ergodyne1
elinx schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:27:
[...]

Als ik bij Lease a bike op de site kijk wordt er verwezen naar een dealer netwerk. Ik heb mijn plaatsnaam ingevoerd en het blijkt maar een klein aantal van het totaal aantal fietsenwinkels te zijn.
Zou de reactie ermee te maken kunnen hebben dat de desbetreffende verkopers geen onderdeel uit (willen?) maken van dat dealer netwerk?
Ja dat zal het zijn. Ik denk dat ze zo worden uitgeknepen dat men hier eigenlijk niets aan kan verdienen. Vervelend voor de klant vooral…

• elinx
Ik heb net gekeken of er Cube stores aangesloten zijn, maar bv locatie Hoorn zit in dat netwerk en een willekeurig andere locatie ook. Een Cube dealer in mijn woonplaats dan weer niet.
Dus even de gewenste fietsenwinkels opzoeken zou kunnen helpen om vijandigheid te voorkomen

• ergodyne1
elinx schreef op woensdag 2 september 2026 @ 18:34:
[...]

Ik heb net gekeken of er Cube stores aangesloten zijn, maar bv locatie Hoorn zit in dat netwerk en een willekeurig andere locatie ook. Een Cube dealer in mijn woonplaats dan weer niet.
Dus even de gewenste fietsenwinkels opzoeken zou kunnen helpen om vijandigheid te voorkomen
Ik ga nu kijken waar de fiets op voorraad is en de fiets daar ophalen. De lokale fietsenmaker zit niet op mijn klandizie te wachten dus dan ga ik ook landelijk aanschaffen 🤪

• Peatsmoke
  • Niet online
ergodyne1 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:15:
[...]

Ja dat zal het zijn. Ik denk dat ze zo worden uitgeknepen dat men hier eigenlijk niets aan kan verdienen. Vervelend voor de klant vooral…
Juridisch gezien is Lease-a-bike de klant. Het leasen van een fiets is niet anders dan het leasen van een auto. Daar zijn ook maatschappijen die de dealer de minimale marge gunnen en afgaande op hoe de zaken reageren, zal dat bij die maatschappij niet anders zijn.

• thunder68
neb0 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 23:14:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dank je voor je reactie! Daar kan ik wat mee. Blijkbaar was ik niet zo scherp meer en heb de verkeerde link geplakt 😎. Ik bedoelde wel degelijk de citylight on: Citylight one.

m’n huidige cowboy C3 fietst lekker, maar vooral in m’n eigen favo cadans waarbij ik zo’n 23km/u fiets. En daar boven of onder is het minder comfortabel. Dus nu ik naar wat anders kijk staat een versnellingsnaaf op het wensenlijstje. Zithouding van de citylight lijkt iets minder voorover dan op m’n cowboy maar toch nog tikkie sportief. En als laatste is beetje bagage- mogelijkheid ook wel handig.

Kortom reden genoeg om eens proefrit te maken om een beter beeld te krijgen; jammer dat ik daarvoor wel naar Eindhoven moet. Hoor nog steeds graag ervaringen of alternatieven van anderen 🤘🏻

• naamgebruiker
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:10
Hi! Mijn kantoor gaat verhuizen waardoor ik aan het oriënteren ben op de aanschaf van een e-bike.

- Ik ben een vrouw, 1.71 cm lang. Lage instap lijkt me fijner, en een rechte zithouding ook. Ik ben wat huiverig voor al die rechte sturen die ik zie.

- De fiets zal voornamelijk gebruikt worden voor woon-werk verkeer (8.5 km enkele reis, dagelijks), soms om mee te fietsen op tochten van mijn wielrennende vriend (ca 30-80 km, maar hoeft niet tot de max).

- Qua budget merk ik dat ik mezelf na wat onderzoek alleen maar omhoog praat. Ik begon met het idee van een goedkope/midrange Tenways, maar inmiddels wil ik wel graag een fiets die goed onderhouden kan worden. Ik kan tot €2000 gebruik maken van het fietsplan van mijn werk, en zit mentaal denk ik op een max van ongeveer €2700.

- Ik lees hier dat kopen bij een fietsenmaker het beste is, maar ik vind het lastig te vinden waar precies. Ik woon in Amsterdam, dus er zijn er genoeg, maar je betaalt hier ook wel sneller de hoofdprijs.

- Liefst een batterij in het frame die je kan verwijderen. En het liefst van Bosch, als ik het zo lees.

Ik had een paar fietsen gevonden die me wel aanspraken:

- https://www.fietsvoordeelshop.nl/pegasus-premio-evo-9-2024-blauw-dames

- https://www.fietsvoordeelshop.nl/pegasus-ravenna-evo-8f-belt-2024-geel-dames?_gl=1*bw2zgc*_up*MQ..*_ga*NTM5NjQzMDc5LjE3ODc4Mzc2MzM.*_ga_MS8BQFWKCL*czE3ODc4Mzk4ODQkbzIkZzEkdDE3ODc4Mzk4OTgkajQ2JGwwJGg0NzgwMzg4NDA.#pdp-reviews

- https://www.fietsvoordeelshop.nl/cortina-e-u4-transport-next-db7-active-m-oranje-brons-mat-dames?_gl=1*ye3rwp*_up*MQ..*_ga*NjQyNjc2MzQ3LjE3ODc4Mzk5NjI.*_ga_MS8BQFWKCL*czE3ODc4Mzk5NjEkbzEkZzEkdDE3ODc4NDA0MzAkajEyJGwwJGg5MTkwMDQ4ODQ.

De Cortina voelt naar mijn idee het meest als een stadsfiets met een krom stuur, en de rekjes zijn handig, dus daar neig ik het meest naar. Maar ik lees hier toch minder over Cortina als merk dat wordt aangeraden (waarom?). Pegasus heb ik wel meer langs zien komen, en Cube al helemaal. Dat laatste overweeg ik ook wel, met name dan de Aruba denk ik? Ik ben heel benieuwd wat men hier over deze fietsen denkt!

Verder lees ik hier toch wel wat argumenten voor tweedehands. Ik ben een beetje huiverig voor een miskoop maar ik sta er wel voor open. Waar moet ik dan op letten? Vanaf hoeveel kilometer of laadcycli begint het bijvoorbeeld wel wat veel te worden?

Als laatste: hoe erg is het als je fiets wel buiten staat? Wij hebben geen berging en geen manier om de fiets binnen te stallen, tenzij ik hem elke keer naar boven til. Dat gaat me wat ver...

Alvast bedankt!

• Peatsmoke
  • Niet online
Als ik in Amsterdam zou wonen (wat nooit gaat gebeuren), zou ik in elk geval kiezen voor een e-bike waarbij de accu redelijk eenvoudig uit de fiets te nemen is. Als ze de hele fiets niet meenemen, is de accu ook wel geliefd bij Het Gilde en zonder accu is het een stuk minder interessant om de fiets mee te nemen.

Bovendien is het voor de levensduur van de accu niet echt goed dat deze in de hete zon staat of tijdens de vrieskou buiten staat.
Voor het onderhoud zou ik de fiets met derailleur lekker laten voor wat die is, ook omdat in stedelijke fietsenstallingen of op straat die dingen eerder klappen oplopen dan wanneer je de fiets altijd netjes kunt stallen.

Voor het gebruik in de vlakke stad, maakt een ketting met volledige kettingkast niet zoveel verschil met een riemaandrijving. Die laatste is het onderhoudsvriendelijkst, maar ook die moet je schoonhouden. Een ketting in een kettingkast zit prima beschermd, waardoor je ook daar geen onderhoud aan hebt.

Met zowel Pegasus als Cortina is weinig mis voor jouw gebruik, alleen de bereikbaarheid en het uitnemen van de accu gaat lastiger dan de accu onder de bagagedrager.

Cube rijden we (niet het koninklijke meervoud) zelf ook, dus dat zegt wel genoeg.

Tweedehands is niet zo makkelijk te zeggen. Dat hangt van het onderhoud af en het merk/ type accu. Ik zou in elk geval kiezen voor een fiets met garantie.

Anders kun je ook nog kijken bij Upway, maar blijf dan weg van Stella, Decathlon of andere B en C merken.

[ Voor 15% gewijzigd door Peatsmoke op 03-09-2026 05:57 ]

• ergodyne1
Peatsmoke schreef op donderdag 3 september 2026 @ 05:49:
Als ik in Amsterdam zou wonen (wat nooit gaat gebeuren), zou ik in elk geval kiezen voor een e-bike waarbij de accu redelijk eenvoudig uit de fiets te nemen is. Als ze de hele fiets niet meenemen, is de accu ook wel geliefd bij Het Gilde en zonder accu is het een stuk minder interessant om de fiets mee te nemen.

Bovendien is het voor de levensduur van de accu niet echt goed dat deze in de hete zon staat of tijdens de vrieskou buiten staat.
Voor het onderhoud zou ik de fiets met derailleur lekker laten voor wat die is, ook omdat in stedelijke fietsenstallingen of op straat die dingen eerder klappen oplopen dan wanneer je de fiets altijd netjes kunt stallen.

Voor het gebruik in de vlakke stad, maakt een ketting met volledige kettingkast niet zoveel verschil met een riemaandrijving. Die laatste is het onderhoudsvriendelijkst, maar ook die moet je schoonhouden. Een ketting in een kettingkast zit prima beschermd, waardoor je ook daar geen onderhoud aan hebt.

Met zowel Pegasus als Cortina is weinig mis voor jouw gebruik, alleen de bereikbaarheid en het uitnemen van de accu gaat lastiger dan de accu onder de bagagedrager.

Cube rijden we (niet het koninklijke meervoud) zelf ook, dus dat zegt wel genoeg.

Tweedehands is niet zo makkelijk te zeggen. Dat hangt van het onderhoud af en het merk/ type accu. Ik zou in elk geval kiezen voor een fiets met garantie.

Anders kun je ook nog kijken bij Upway, maar blijf dan weg van Stella, Decathlon of andere B en C merken.
Ik vond de Tenways Ago X wel iets minder solide aanvoelen als een Cube Katmandu bijvoorbeeld. Ook sprak ik een aantal fietsenmakers die nog geen Tenways aandurfden (hun probleem, maar je zit er misschien wel mee als het nodig is.) Mijn vrouw heeft een Cortina Enite en dat is echt wel een leuke fiets met als extra het vaste bagagerek voorop. (Hippe kleurtje hebben ze ook. Dat kun je op veel andere merken wel vergeten.) Ik weet niet wat voor een plan je werkgever heeft, maar succes met zoeken!

[ Voor 3% gewijzigd door ergodyne1 op 03-09-2026 07:18 ]

• Tommie12
naamgebruiker schreef op woensdag 2 september 2026 @ 23:04:
Hi! Mijn kantoor gaat verhuizen waardoor ik aan het oriënteren ben op de aanschaf van een e-bike.

- Ik ben een vrouw, 1.71 cm lang. Lage instap lijkt me fijner, en een rechte zithouding ook. Ik ben wat huiverig voor al die rechte sturen die ik zie.

- De fiets zal voornamelijk gebruikt worden voor woon-werk verkeer (8.5 km enkele reis, dagelijks), soms om mee te fietsen op tochten van mijn wielrennende vriend (ca 30-80 km, maar hoeft niet tot de max).

- Qua budget merk ik dat ik mezelf na wat onderzoek alleen maar omhoog praat. Ik begon met het idee van een goedkope/midrange Tenways, maar inmiddels wil ik wel graag een fiets die goed onderhouden kan worden. Ik kan tot €2000 gebruik maken van het fietsplan van mijn werk, en zit mentaal denk ik op een max van ongeveer €2700.

- Ik lees hier dat kopen bij een fietsenmaker het beste is, maar ik vind het lastig te vinden waar precies. Ik woon in Amsterdam, dus er zijn er genoeg, maar je betaalt hier ook wel sneller de hoofdprijs.

- Liefst een batterij in het frame die je kan verwijderen. En het liefst van Bosch, als ik het zo lees.

- https://www.fietsvoordeelshop.nl/pegasus-ravenna-evo-8f-belt-2024-geel-dames?_gl=1*bw2zgc*_up*MQ..*_ga*NTM5NjQzMDc5LjE3ODc4Mzc2MzM.*_ga_MS8BQFWKCL*czE3ODc4Mzk4ODQkbzIkZzEkdDE3ODc4Mzk4OTgkajQ2JGwwJGg0NzgwMzg4NDA.#pdp-reviews

- https://www.fietsvoordeelshop.nl/cortina-e-u4-transport-next-db7-active-m-oranje-brons-mat-dames?_gl=1*ye3rwp*_up*MQ..*_ga*NjQyNjc2MzQ3LjE3ODc4Mzk5NjI.*_ga_MS8BQFWKCL*czE3ODc4Mzk5NjEkbzEkZzEkdDE3ODc4NDA0MzAkajEyJGwwJGg5MTkwMDQ4ODQ.

De Cortina voelt naar mijn idee het meest als een stadsfiets met een krom stuur, en de rekjes zijn handig, dus daar neig ik het meest naar. Maar ik lees hier toch minder over Cortina als merk dat wordt aangeraden (waarom?). Pegasus heb ik wel meer langs zien komen, en Cube al helemaal. Dat laatste overweeg ik ook wel, met name dan de Aruba denk ik? Ik ben heel benieuwd wat men hier over deze fietsen denkt!

Verder lees ik hier toch wel wat argumenten voor tweedehands. Ik ben een beetje huiverig voor een miskoop maar ik sta er wel voor open. Waar moet ik dan op letten? Vanaf hoeveel kilometer of laadcycli begint het bijvoorbeeld wel wat veel te worden?

Als laatste: hoe erg is het als je fiets wel buiten staat? Wij hebben geen berging en geen manier om de fiets binnen te stallen, tenzij ik hem elke keer naar boven til. Dat gaat me wat ver...

Alvast bedankt!
Met dat budget kan je echt een goede tweedehands fiets vinden. Ik zou slecht slapen als mijn nieuwe ebike buiten moest blijven staan met een hoog diefstalrisico...

Ik zou criteria hanteren als: riem, naafversnelling, Bosch of Shimano motor en uitneembare batterij. Dan een leeftijd van max 5 jaar of 10k op de teller, en je moet iets vinden waar je makkelijk een jaar of 5 probleemloos op kan fietsen.

• Foxhill
  • Nu online
ergodyne1 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:15:
[...]

Lease a bike knijpt niet de dealer uit. Het aandeel lease is klein genoeg en het aantal leasemaatschappijen is groot genoeg om dat te voorkomen.

Lease a bike neemt een commissie die iets hoger is dan een normale korting. Maar nog een stuk lager dan de extreme kortingen die hier afgelopen pagina’s voorbij komen.

Het gaat met name mis als een fiets afgeprijsd is en er dan om lease gevraagd wordt. Ik weet niet of dat hier het geval was. Een hoge korting is vaak niet met lease te combineren. En als die fietsverkoper dat lastig uit kan leggen, komt dat misschien ongemakkelijk over.

Als het niet om een fiets met korting gaat zouden aangesloten winkels (meerendeel van winkels in NL) gewoon graag moeten leveren.

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:46
Kan iemand mij uitleggen waarom E bike accu's zo'n korte levensduur hebben?
Zoek maar even op marktplaats, daar staan zeer veel E bikes "voor de handige harry".
Allemaal accu zum kloten.

Een thuisaccu gaat 10 jaar mee. Tesla geeft doorgaans 8 jaar garantie (of tot 160.000 à 240.000 kilometer, afhankelijk van het model), waarbij de capaciteit niet onder de 70% mag zakken.

Knipt U thuis ook kaartjes?

• Tommie12
Speedster schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:34:
Zoek maar even op marktplaats, daar staan zeer veel E bikes "voor de handige harry".

Een thuisaccu gaat 10 jaar mee. Tesla geeft doorgaans 8 jaar garantie (of tot 160.000 à 240.000 kilometer, afhankelijk van het model), waarbij de capaciteit niet onder de 70% mag zakken.
6 jaar en counting, ik merk nog niet echt iets van degradatie (Bosch, en we hebben er 2)

Vorige fiets van mijn vrouw: 10 jaar en die ging nog prima.

Dus N=3... myth busted?

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:59

Fietsen die in de de winter in een koud hok staan?

• Tommie12
Palindrome schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:45:
[...]

Fietsen die in de de winter in een koud hok staan?
Check, doe ik, en ik zie geen effect.

Koude is waarschijnlijk beter dan hitte... als je de batterij niet gebruikt.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55
Zolang je maar niet gaat laden als het vriest.
Waarschijnlijk is de simpelere BMS mede oorzaak dat ze niet zo lang meegaan als bijv. in een EV die een veel geavanceerdere BMS hebben en actieve batterijkoeling. Ook helpt het niet als een fietsaccu vaak vol wordt weggezet. Ik ben dan ook een voorstander van een 80% instelling in bijv. de Bosch flow app. Mijn Cube heeft een dermate grote batterij van 800Wh dat 80% voor de range helemaal geen probleem zal zijn.

Ook heb ik een tijdje een fiets gehad met LiFePO4 batterij, maar die worden helaas niet meer toegepast bij fietsen. Waarschijnlijk vanwege het extra gewicht en wellicht te duurzaam..
@jimh307 weet hier ook alles van. ;)

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:11

B64

naamgebruiker schreef op woensdag 2 september 2026 @ 23:04:

Alvast bedankt!
Pegasus is een Duits merk dat in Nederland voornamelijk via webshops te koop is. Kwalitatief prima in orde volgens mij. En Cortina maakt prima fietsen voor het geld dat ze ervoor vragen. Het zit aan de onderkant van de markt dus prijzen zijn schappelijk - en dat zie je met name terug in gebruikte materialen. Zo heb je wat sneller last van roestvorming op sommige componenten. Dat is niet heel rampzalig zolang het bij oppervlakteroest blijft, ziet er alleen niet zo heel fraai uit.

Heb je al een rondje gefietst op één van deze fietsen? De webshop die je linkt heeft fysieke winkels in Amstelveen en Amsterdam (Parnassusweg), je kunt even checken of ze een model in de winkel hebben.

Fietsen kunnen prima de hele dag buiten staan. Maar bij een fiets die de hele dag in de zon staat te bakken zul je zien dat kunststof onderdelen na een paar jaar slechter worden onder invloed van UV-straling, en (veel) regen kan op termijn zorgen voor storingen in het elektrische systeem. Daarbij zou het bijvoorbeeld al helpen als je je fiets op je werk overdekt kunt stallen.

• elinx
....
Kwaliteit van de cellen, kwaliteit van de BMS, kwaliteit van de lader, lage accucapaciteit, een ontladen accu niet laden, verkeerd of onder slechte omstandigheden laden, accu regelmatig laten vallen.
In de topicstart staat een bijdrage van @jimh307 over de accu

10 jaar met de gebruikelijke degradatie moet zeker kunnen.
Mijn Giant Twist is ca. 15jaar en ik schat de capaciteit op ca. 50%. Te weinig voor lange tochten maar met enig beleid goed voor 40 à 50km. Voldoende voor stadsritjes en boodschappen.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 03-09-2026 13:49 ]

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:46
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-brommers/elektrische-fietsen/m2426311713-partij-elektrische-fietsen#verkoper

Ditmaal niet "voor de handige harry" maar "werking onbekend". Pasop met dit soort verkopers!
Naruurlijk is de werking bekend. Deze fietsen doen het geen van allen en mijn ervaring is dat de accu's stuk zijn.

Knipt U thuis ook kaartjes?

• Tommie12
Speedster schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:48:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-brommers/elektrische-fietsen/m2426311713-partij-elektrische-fietsen#verkoper

Ditmaal niet "voor de handige harry" maar "werking onbekend". Pasop met dit soort verkopers!
Naruurlijk is de werking bekend. Deze fietsen doen het geen van allen en mijn ervaring is dat de accu's stuk zijn.
Dit zijn 'opkoopfietsen'. Waarschijnlijk gevonden door politie, en dan nooit opgehaald. Politie veilt die, en iemand heeft die voor weinig opgekocht. En ja, waarschijnlijkz zijn de werkende fietsen apart verkocht.

• ergodyne1
Foxhill schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:10:
[...]

Lease a bike knijpt niet de dealer uit. Het aandeel lease is klein genoeg en het aantal leasemaatschappijen is groot genoeg om dat te voorkomen.

Lease a bike neemt een commissie die iets hoger is dan een normale korting. Maar nog een stuk lager dan de extreme kortingen die hier afgelopen pagina’s voorbij komen.

Het gaat met name mis als een fiets afgeprijsd is en er dan om lease gevraagd wordt. Ik weet niet of dat hier het geval was. Een hoge korting is vaak niet met lease te combineren. En als die fietsverkoper dat lastig uit kan leggen, komt dat misschien ongemakkelijk over.

Als het niet om een fiets met korting gaat zouden aangesloten winkels (meerendeel van winkels in NL) gewoon graag moeten leveren.
Check! Ik kan bijna nergens korting krijgen. Gisteren kreeg ik vooral te horen: het is voor ons zo’n grote administratieve romslomp dat we liever niet aan leaseconstructies verkopen. Ze vergeten alleen dat er nog een hele familie aan fietsen aan vast kan zitten… zonder plan. (Overigens kan je twee fietsen leasen tegenwoordig geloof ik).

Dit weekend ga ik maar naar fietsenwinkel.nl om de fiets aan te schaffen. Geen korting, maar wel op voorraad daar.

• elinx
Dit soort ebikes worden via een veiling per kavel aangeboden of het gaat om oude opgekochte inruil ebikes die per bulk verkocht. Ook de aanbieder uit de marktplaats advertentie betreft een zakelijk bedrijf. Grote kans dat het om een inkoper gaat die weer zo snel mogelijk wil doorverkopen.

Sommige kleine MP handelaren maken van meerdere ebikes weer een complete zodat het weer ergens op lijkt, en de onderdelen die over zijn gaan wederom per bulk, maar over de staat is ook bij de verkoper vaak niks bekend, omdat hij er nimmer zelf gebruik van heeft gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 03-09-2026 15:34 ]

• naamgebruiker
Bedankt @Peatsmoke, @ergodyne1, @Tommie12, en @B64 voor de reacties en handig tips, word zeer gewaardeerd! Ik wilde inderdaad om diefstal- en verzorgingsredenen een fiets met uitneembare accu. Het fietsplan houdt in dat het aankoopbedrag tot €2000 van het brutosalaris afgehaald, wat neerkomt op zo'n 38% belastingvoordeel. Ik moet wel een factuur kunnen laten zien.

Ik heb nog niet gefietst op de fietsen, volgens de klantenservice van die webshop zijn al die fietsen niet op voorraad rondom Amsterdam, helaas. Verder kan de fiets op werk inderdaad wel binnen staan! Ik ben ook op zoek naar een veiligere plek om hem te stallen als ik thuis ben.

Inmiddels heb ik ook op Upway gekeken naar tweedehands fietsen en ben ik daar ook enthousiaster over geworden. Ik heb een hoop gevonden die me aanspreken, maar ik hoor graag of mijn gevoel hierin klopt. Alle fietsen hebben een motor van Bosch. Mocht iemand tijd hebben om hier een mening over te delen, graag! Vooral voor wat voor mij nu de top-4 is:
  1. Granville zoute cruiser -- €2.449. Ziet er uit als een prachtige fiets die ook sterk afgeprijsd is en nog redelijk "nieuw" met maar 9 laadcycli en ca 1000 km. Uit 2022, riemaandrijving, sterke motor van 65 Nm, batterij met 625 Wh, Enviolo NuVinci transmissie(?). Ik kan online alleen niks vinden over deze fiets?
  2. Riese & Müller Cruiser Mixte Vario -- €2.349. Ook heel mooi, uit 2021, en nauwelijks gebruikt (1 laadcyclus, 87 km op de teller). Riemaandrijving, 65 Nm motor, batterij met capaciteit van 500 Wh, Enviolo NuVinci transmissie. Alleen staat er bij Upway dat het een Derailleurschakelaar is, wat mij hier is afgeraden, terwijl ik online juist zie dat het een interne versnellingsnaaf is? Dat is namelijk het enige minpunt denk ik.
  3. Cortina E-Common Family -- €2.249. Lijkt een ge-upgrade versie van de fiets die ik eerder linkte. Uit 2025, ketting met dichte kettingkast, 50 Nm motor, 500 Wh batterij, 9 laadcycli, 490 km, Enviolo Urban transmissie. Kan handig zijn als we "later" kinderen krijgen, maar dat is meer iets voor over een paar jaar. Deze is beschikbaar in Amsterdam tijdens de testdagen van Upway, maar ik kan pas een plekje reserveren voor 28 September en dan zal hij wel al weg zijn?
  4. Gazelle Grenoble C7 Smart -- €2.249. Voelt wat "normaler" aan. Uit 2023, ketting met dichte kettingkast, 50 Nm motor, 500 Wh batterij, 21 laadcycli, 2350 km op de teller, Shimano Nexus 7. Zelfde verhaal over proefrijden met testdagen als hierboven.
Verdere fietsen die me aanspraken, maar ik snap als dit te veel wordt om naar te kijken:
  1. Granville E-Urban N2 -- €1.250. Een stuk goedkoper, Uit 2024, 50 Nm motor, 500 Wh batterij, 43 laadcycli, 4800 km, ketting met half-open kettingkast, Shimano Nexus 7.
  2. Velodeville AEB 990 -- €2.349. Uit 2024, hele sterke motor van 85 Nm, 500 Wh batterij, 2 laadcycli, 100 km op teller, ketting met half-open kettingkast, Enviolo Automatiq Trekking transmissie. Deze klinkt wel hardcore, hij ziet er iets minder comfortabel uit dan de andere fietsen tot nu toe.
  3. Gazelle Grenoble C8 -- €1.999. Uit 2021, 50 Nm motor, 500 Wh batterij3 laadcycli, 500 km op teller, ketting met dichte kettingkast, Shimano Nexus 8. Ik snap niet waarom deze goedkoper is dan die andere Gazelle, behalve misschien de leeftijd? Hij is minder gebruikt in ieder geval, of kijk ik dan naar het verkeerde? Deze heeft "fietsschaatsen" voor remmen? Ik kan hier niks over vinden.
  4. Gazelle ARROYO C8 ELITE HMB -- €2.199. Uit 2023, 50 Nm motor, 500 Wh batterij, 23 laadcycli, 2.200 km op de teller, ketting met dichte kettingkast, Shimano Nexus 8.
Upway noemt de remmen allemaal "schuiven", dat zullen wel schijfremmen zijn? Oh, en hoe is de uitgebreide garantie van Upway, is dat handig om er bij te doen voor een dekking van 3 jaar? En die onderhoudsbeurt van €100?

Groeten!

• Tommie12
naamgebruiker schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:30:
Bedankt @Peatsmoke, @ergodyne1, @Tommie12, en @B64 voor de reacties en handig tips, word zeer gewaardeerd! Ik wilde inderdaad om diefstal- en verzorgingsredenen een fiets met uitneembare accu. Het fietsplan houdt in dat het aankoopbedrag tot €2000 van het brutosalaris afgehaald, wat neerkomt op zo'n 38% belastingvoordeel. Ik moet wel een factuur kunnen laten zien.

Ik heb nog niet gefietst op de fietsen, volgens de klantenservice van die webshop zijn al die fietsen niet op voorraad rondom Amsterdam, helaas. Verder kan de fiets op werk inderdaad wel binnen staan! Ik ben ook op zoek naar een veiligere plek om hem te stallen als ik thuis ben.

Inmiddels heb ik ook op Upway gekeken naar tweedehands fietsen en ben ik daar ook enthousiaster over geworden. Ik heb een hoop gevonden die me aanspreken, maar ik hoor graag of mijn gevoel hierin klopt. Alle fietsen hebben een motor van Bosch. Mocht iemand tijd hebben om hier een mening over te delen, graag! Vooral voor wat voor mij nu de top-4 is:
  1. Granville zoute cruiser -- €2.449. Ziet er uit als een prachtige fiets die ook sterk afgeprijsd is en nog redelijk "nieuw" met maar 9 laadcycli en ca 1000 km. Uit 2022, riemaandrijving, sterke motor van 65 Nm, batterij met 625 Wh, Enviolo NuVinci transmissie(?). Ik kan online alleen niks vinden over deze fiets?
  2. Riese & Müller Cruiser Mixte Vario -- €2.349. Ook heel mooi, uit 2021, en nauwelijks gebruikt (1 laadcyclus, 87 km op de teller). Riemaandrijving, 65 Nm motor, batterij met capaciteit van 500 Wh, Enviolo NuVinci transmissie. Alleen staat er bij Upway dat het een Derailleurschakelaar is, wat mij hier is afgeraden, terwijl ik online juist zie dat het een interne versnellingsnaaf is? Dat is namelijk het enige minpunt denk ik.
  3. Cortina E-Common Family -- €2.249. Lijkt een ge-upgrade versie van de fiets die ik eerder linkte. Uit 2025, ketting met dichte kettingkast, 50 Nm motor, 500 Wh batterij, 9 laadcycli, 490 km, Enviolo Urban transmissie. Kan handig zijn als we "later" kinderen krijgen, maar dat is meer iets voor over een paar jaar. Deze is beschikbaar in Amsterdam tijdens de testdagen van Upway, maar ik kan pas een plekje reserveren voor 28 September en dan zal hij wel al weg zijn?
  4. Gazelle Grenoble C7 Smart -- €2.249. Voelt wat "normaler" aan. Uit 2023, ketting met dichte kettingkast, 50 Nm motor, 500 Wh batterij, 21 laadcycli, 2350 km op de teller, Shimano Nexus 7. Zelfde verhaal over proefrijden met testdagen als hierboven.
Verdere fietsen die me aanspraken, maar ik snap als dit te veel wordt om naar te kijken:
  1. Granville E-Urban N2 -- €1.250. Een stuk goedkoper, Uit 2024, 50 Nm motor, 500 Wh batterij, 43 laadcycli, 4800 km, ketting met half-open kettingkast, Shimano Nexus 7.
  2. Velodeville AEB 990 -- €2.349. Uit 2024, hele sterke motor van 85 Nm, 500 Wh batterij, 2 laadcycli, 100 km op teller, ketting met half-open kettingkast, Enviolo Automatiq Trekking transmissie. Deze klinkt wel hardcore, hij ziet er iets minder comfortabel uit dan de andere fietsen tot nu toe.
  3. Gazelle Grenoble C8 -- €1.999. Uit 2021, 50 Nm motor, 500 Wh batterij3 laadcycli, 500 km op teller, ketting met dichte kettingkast, Shimano Nexus 8. Ik snap niet waarom deze goedkoper is dan die andere Gazelle, behalve misschien de leeftijd? Hij is minder gebruikt in ieder geval, of kijk ik dan naar het verkeerde? Deze heeft "fietsschaatsen" voor remmen? Ik kan hier niks over vinden.
  4. Gazelle ARROYO C8 ELITE HMB -- €2.199. Uit 2023, 50 Nm motor, 500 Wh batterij, 23 laadcycli, 2.200 km op de teller, ketting met dichte kettingkast, Shimano Nexus 8.
Upway noemt de remmen allemaal "schuiven", dat zullen wel schijfremmen zijn? Oh, en hoe is de uitgebreide garantie van Upway, is dat handig om er bij te doen voor een dekking van 3 jaar? En die onderhoudsbeurt van €100?

Groeten!
Ga hier niet alles bespreken, maar ik zou de R&M nemen. Die heeft een riem en enviolo, dus die kan geen derailleur hebben.

R&M is echt high end en zeer robuust.

Granville is een belgisch B merk. Niks mis mee en zowat dezelfde specs als de R&M.

Maar die Velo de Ville is ook een topper, al zet ik die lager omdat er geen riem op zit.

Een fiets die veel buiten staat met ketting vereist wel wat onderhoud, smeren en poetsen, en dat kan je met de riem vermijden.

• Simple mind
Velodeville AEB 990 -- €2.349. Uit 2024, hele sterke motor van 85 Nm, 500 Wh batterij, 2 laadcycli, 100 km op teller, ketting met half-open kettingkast, Enviolo Automatiq Trekking transmissie. Deze klinkt wel hardcore, hij ziet er iets minder comfortabel uit dan de andere fietsen tot nu toe.
Dit zou mijn favoriet zijn.....

• elinx
...."schuiven", dat zullen wel schijfremmen zijn? Oh, en hoe is de uitgebreide garantie van Upway, is dat handig om er bij te doen voor een dekking van 3 jaar? En die onderhoudsbeurt van €100?.......
Aan de "ringen met gaten" op de wielen kun je dit herkennen.

Je hebt er een aantal met weinig kilometers uit 2021 geselecteerd, waarbij vooral de R&M met 87km opvalt. Je zou denken dat de accu dan weinig belast is, maar in 5 jaar zo extreem weinig kilometers kan ook betekenen dat de ebike bijna 5 jaar ergens met een volledig ontladen accu heeft gestaan, wat beslist een nadelige invloed heeft op de accu.

Verder heb ik geen ervaring met Upway, maar hier is daar is eea verduidelijkt over hun werkwijze

• Tommie12
elinx schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:43:
[...]

Aan de "ringen met gaten" op de wielen kun je dit herkennen.

Je hebt er een aantal met weinig kilometers uit 2021 geselecteerd, waarbij vooral de R&M met 87km opvalt. Je zou denken dat de accu dan weinig belast is, maar in 5 jaar zo extreem weinig kilometers kan ook betekenen dat de ebike bijna 5 jaar ergens met een volledig ontladen accu heeft gestaan, wat beslist een nadelige invloed heeft op de accu.

Verder heb ik geen ervaring met Upway, maar hier is daar is eea verduidelijkt over hun werkwijze
Goed punt, dus als je zo'n fiets koopt, altijd goed navragen wat de garantie is, en een batterijrapport is soms ook mogelijk.

Maar als je die R&M bekijkt, dan wordt die fiets (weliswaar met wat leeftijd) verkocht voor zowat de helft van de nieuwprijs. Als je dan een batterij moet vervangen of reviseren heb je alsnog geen enorm slechte zaak gedaan.

En zit er garantie op, dan toch maar eens de batterij testen en vanaf een volle batterij leeg rijden op standje tour. Een 500Wh batterij moet dan 70km halen zonder gekke dingen te doen.

• naamgebruiker
Nogmaals bedankt voor de reacties. Dat de R&M 5 jaar met bijna volledig ontladen accu gestaan zou kunnen hebben had ik inderdaad ook bedacht, en is ook een twijfelpunt. Daar zou die 3 jaar garantie op de batterij misschien wel een goeie voor zijn dan ("Gratis reparatie bij elektrische of mechanische defecten (inclusief onderdelen en werkuren), Vervanging van de batterij bij slijtage (capaciteit onder 80% van de oorspronkelijke waarde)"). Ik zal de links over Upway nog even nalezen!

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:55
Even een vraagje over een fiets naar de fietsenmaker brengen voor een reparatie. Ik vroeg bij toen ik de fiets achterlief met om een bewijsje dat ie achterbleef. Gewoon een reçu dat als je de fiets weer komt halen ik deze moet overhandigen en de nummers kloppen.

Ik kreeg als antwoord dat ze dat nooit deden en dat het op basis van vertrouwen is dat ik de fiets daar achterlaat. Ik vind dat vreemd en vroeg er wederom om. De fietsenmaker vroeg mij waarom ik dat dan per se wilde en op het moment van uitleggen viel hij mij diverse keren in de rede en liet mij niet uitpraten. Ik vroeg hem waarom hij mij niet liet uitpraten. Hierop vertelde hij mij dat ik de fiets dan maar weer mee moest nemen of hem laten staan en zonder reçu weggaan.

Ik heb ervoor gekozen om de fiets weer mee te nemen omdat ik het een rare gang van zaken vind. Mijn vraag aan jullie, omdat er wat mensen zitten die een fietsenzaak hebben, is het vreemd om een reçu te vragen? (of ben ik nou gewoon veeleisend of gek)

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Ik vind het wel bijzonder eigenlijk dat je het nodig vindt, ben je zo slecht van vertrouwen?

Als ik m'n auto naar de dealer breng krijg ik ook niks mee..

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:14

Wok

Dakloos...

@PVD66 Ja, je bent 'gek'/paranoïde ;)

Als ik mijn auto bij de lokale garagist afgeef, krijg ik ook niks mee (zie @g00gle). Ik krijg in de loop van de dag een telefoontje dat-ie weer klaar is en dan haal ik hem aan het einde van de dag weer op. Ik krijg een factuur mee en als ik die binnen acht dagen betaal, blijven we vriendjes :P

Idem voor de lokale fietsenmaker. Ik geef mijn fiets 's ochtends af met een opdracht, in de loop van de dag volgt een SMS met de mededeling dat-ie gereed is en een betaallink. Ik voldoe de betaling en einde dag haal ik de fiets weer op :)

Maar, ok.. Ik woon in een gemoedelijk kerkdorpje in ZO-Brabant waar je je auto gewoon twee weken onafgesloten op je oprit kunt laten staan...

[ Voor 11% gewijzigd door Wok op 03-09-2026 22:12 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• jimh307
  • Niet online
PVD66 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:45:
Even een vraagje over een fiets naar de fietsenmaker brengen voor een reparatie. Ik vroeg bij toen ik de fiets achterlief met om een bewijsje dat ie achterbleef. Gewoon een reçu dat als je de fiets weer komt halen ik deze moet overhandigen en de nummers kloppen.

Ik kreeg als antwoord dat ze dat nooit deden en dat het op basis van vertrouwen is dat ik de fiets daar achterlaat. Ik vind dat vreemd en vroeg er wederom om. De fietsenmaker vroeg mij waarom ik dat dan per se wilde en op het moment van uitleggen viel hij mij diverse keren in de rede en liet mij niet uitpraten. Ik vroeg hem waarom hij mij niet liet uitpraten. Hierop vertelde hij mij dat ik de fiets dan maar weer mee moest nemen of hem laten staan en zonder reçu weggaan.

Ik heb ervoor gekozen om de fiets weer mee te nemen omdat ik het een rare gang van zaken vind. Mijn vraag aan jullie, omdat er wat mensen zitten die een fietsenzaak hebben, is het vreemd om een reçu te vragen? (of ben ik nou gewoon veeleisend of gek)
Het is verder een gang van normale zaken die er toe doen. Mocht een bedrijf jouw goederen niet teruggeven dan hebben ze te vrezen voor de politie, dus een slechte naam. Een bestolen gebruiker/eigenaar kan vele negatieve reviews verwachten plus een rompslomp om dit aan de politie uit te leggen zodanig dat weinig bedrijven dit risico durven te nemen. Stelen is volgens de wet zodanig verboden dat het altijd lijdt tot een 'zaak' en dit wil je niet. Doorgaans kun je dit prima loslaten en vertrouwen. Ik snap de reactie van die fietsenmaker wel. Het geeft te blijken dat je hem niet helemaal vertrouwt. Als mijn auto naar de garage moet krijg ik ook niets mee en het is nog altijd goed gegaan; hetzelfde voor mijn fietsenmaker.

• Foxhill
  • Nu online

Ik heb de vraag hier in het oosten nooit gehad. Ik zou je waarschijnlijk ook gevraagd hebben waarom.

Bij een fiets met lage waarde zou ik het denk ik niet doen omdat ik de vraag dan niet zou vertrouwen. Bij een fiets met hoge waarde zou ik wat verbaasd waarschijnlijk wel een reçu schrijven, maar daarna ook wel een beetje op mijn hoede zijn bij je omdat het erg kritisch overkomt.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zelf nog nooit aan gedacht om als particulier die vraag te stellen aan de fietsenmaker.

Die dingen worden meer op straat (of in de voortuin...) gestolen dan bij fietsenmakers, doorgaans. En een fietsenmaker gaat je fiets niet doen verdwijnen, daar zijn makkelijkere manieren voor dan een fietsenwinkel openen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:03
Dit zegt idd meer over jou wantrouwen richting het leven dan over de handelswijze van de LBS.

Ik rij op een fiets van dik 6k en dei laat ik zonder bonnetje achter bij de LBS. Het feit dat ik daar mijn fiets laat onderhouden geeft voor mij nl. al aan dat ik hem/haar vertrouw. Als ik je niet vertrouw, krijg je sowieso mijn fiets niet.

• Peatsmoke
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:02:
[...]

Goed punt, dus als je zo'n fiets koopt, altijd goed navragen wat de garantie is, en een batterijrapport is soms ook mogelijk.

Maar als je die R&M bekijkt, dan wordt die fiets (weliswaar met wat leeftijd) verkocht voor zowat de helft van de nieuwprijs. Als je dan een batterij moet vervangen of reviseren heb je alsnog geen enorm slechte zaak gedaan.

En zit er garantie op, dan toch maar eens de batterij testen en vanaf een volle batterij leeg rijden op standje tour. Een 500Wh batterij moet dan 70km halen zonder gekke dingen te doen.
Voor een nieuwe accu ben je ook snel 600 of 700 euro kwijt en dan wordt de deal meteen een stuk minder.
Zo lang stilstaan heeft ook niet altijd een gunstig effect op het vet in lagers, zeker als de fietsen in warme omgevingen staan.
Ik heb hier wel enkele keren fietsen gehad van die e-bike dozenschuiver in Geleen. De lagers daarvan stonden allemaal droog.

• Tommie12
Peatsmoke schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:07:
[...]

Voor een nieuwe accu ben je ook snel 600 of 700 euro kwijt en dan wordt de deal meteen een stuk minder.
Zo lang stilstaan heeft ook niet altijd een gunstig effect op het vet in lagers, zeker als de fietsen in warme omgevingen staan.
Ik heb hier wel enkele keren fietsen gehad van die e-bike dozenschuiver in Geleen. De lagers daarvan stonden allemaal droog.
Die lagers zijn makkelijk te smeren.

In elk geval, een R&M met alles wat je wil voor 3000€ (incl nieuwe batterij) vind ik alsnog een goede deal. Daarenboven, er is ook zoiets als batterijrevisie, en dat is merkelijk goedkoper.

Ik zou er niet van uit gaan dat die batterij echt kapot is.

• naamgebruiker
Tommie12 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:21:
[...]

Daarenboven, er is ook zoiets als batterijrevisie, en dat is merkelijk goedkoper.

Ik heb dit even opgezocht, en dat scheelt inderdaad wel veel. Ik had in mijn hoofd dat die extra garantie van Upway van €180 wel een goed idee was, maar bij nader inzien is het dan misschien beter om dat geld daarvoor te gebruiken, mocht het nodig zijn. Maar eerst even testen hoe goed de batterij werkt. Ik heb ook het testverslag aangevraagd, ben benieuwd of ze dat leveren.

Ik lees alleen dat de kwaliteit van zo'n revisie uiteen kan lopen. Heeft iemand hier een positieve ervaring met een bedrijf waar ze dit hebben laten doen?

Zijn er verder nog onderdelen waar ik op moet letten, die kunnen lijden onder lang stilstaan?

• Tommie12
naamgebruiker schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:10:
[...]

Ik heb dit even opgezocht, en dat scheelt inderdaad wel veel. Ik had in mijn hoofd dat die extra garantie van Upway van €180 wel een goed idee was, maar bij nader inzien is het dan misschien beter om dat geld daarvoor te gebruiken, mocht het nodig zijn. Maar eerst even testen hoe goed de batterij werkt. Ik heb ook het testverslag aangevraagd, ben benieuwd of ze dat leveren.

Ik lees alleen dat de kwaliteit van zo'n revisie uiteen kan lopen. Heeft iemand hier een positieve ervaring met een bedrijf waar ze dit hebben laten doen?

Zijn er verder nog onderdelen waar ik op moet letten, die kunnen lijden onder lang stilstaan?
Kijk maar eens goed naar de banden, zadel en handgrepen. Rubber verduurt, zeker als er zonlicht aan kon.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

naamgebruiker schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:10:
[...]

In 2022 m'n Bosch 400 Wh accu laten reviseren bij www.fietsaccu-revisie.nl opgestuurd per post en terug per post. Met een een kleine upgrade in de cellen dus een hogere capaciteit dan origineel met 2 jaar garantie. Nu bijna 4 jaar later nog steeds in gebruik (100+ km per week). Ik ben er wel tevreden mee, aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe accu en heb er meer vertrouwen in dan een tweedehands accu.

Enige punt wat ze niet zeggen wat er met de oude cellen gebeurt. Ik vermoed dat ze daar ook nog een centje aan verdienen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Peatsmoke
  • Niet online
Johnny schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:17:
[...]

In 2022 m'n Bosch 400 Wh accu laten reviseren bij www.fietsaccu-revisie.nl opgestuurd per post en terug per post. Met een een kleine upgrade in de cellen dus een hogere capaciteit dan origineel met 2 jaar garantie. Nu bijna 4 jaar later nog steeds in gebruik (100+ km per week). Ik ben er wel tevreden mee, aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe accu en heb er meer vertrouwen in dan een tweedehands accu.

Enige punt wat ze niet zeggen wat er met de oude cellen gebeurt. Ik vermoed dat ze daar ook nog een centje aan verdienen.
Bij de accu van R&M (500 Wh) krijg je voor dat geld een accudowngrade. Je gaat van 500 Wh naar 468 Wh. Dan is een vervangende accu van EBV een betere optie, imo.
Tommie12 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:21:
[...]

Die lagers zijn makkelijk te smeren.

In elk geval, een R&M met alles wat je wil voor 3000€ (incl nieuwe batterij) vind ik alsnog een goede deal. Daarenboven, er is ook zoiets als batterijrevisie, en dat is merkelijk goedkoper.

Lagers zijn voor mij en jou wellicht ook makkelijk te smeren, maar daarvoor heb je gereedschap en ook enige kennis van fietsen nodig.
Als je op een etage in Amsterdam woont, is dat een ander verhaal dan wanneer je in Zuid-Limburg woont en beschikt over een eigen garage bij je woning.

Ik zou er gemakshalve van uitgaan dat die batterij redelijk gedegradeerd is, na 5 jaar ongebruik op een fiets te hebben gezeten.

Het lijkt op het eerste moment een geweldige deal, maar ik zou kiezen voor een minder duur merk en een fiets die hooguit een of twee jaar oud is.

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:11

B64

Wok schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:09:
@PVD66 Als ik mijn auto bij de lokale garagist afgeef, krijg ik ook niks mee (zie @g00gle). Ik krijg in de loop van de dag een telefoontje dat-ie weer klaar is en dan haal ik hem aan het einde van de dag weer op. Ik krijg een factuur mee en als ik die binnen acht dagen betaal, blijven we vriendjes :P [...]
Verschil met die auto is natuurlijk dat het kenteken daarvan op jouw naam staat, en jij het kentekenbewijs in je zak hebt. Dat is bij een fiets natuurlijk niet zo; strikt genomen heb je dus geen poot om op te staan als je roept dat die fraaie groene fiets die daar in de hoek staat van jou is.

Het is dus echt een kwestie van vertrouwen - en dat werkt twee kanten op. Ik ben ook wel eens bij een fietsenmaker geweest waar je wél een ontvangstbewijs kreeg, maar dat was vooral omdat ze wilden voorkomen dat fietsen door kwaadwillenden werden opgehaald; gebrek aan vertrouwen in de klanten dus. Deze fietsenmaker bestaat inmiddels niet meer :X
Wok schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:09:
@PVD66 Ja, je bent 'gek'/paranoïde ;)
Ik geef mijn fiets 's ochtends af met een opdracht, in de loop van de dag volgt een SMS met de mededeling dat-ie gereed is en een betaallink. Ik voldoe de betaling en einde dag haal ik de fiets weer op :)

Maar, ok.. Ik woon in een gemoedelijk kerkdorpje in ZO-Brabant [...]
LOL, bij mijn fietsenmaker werkt dat niet anders hoor - behalve dat ik de rekening voldoe bij het afhalen van de fiets. En ik woon in de Amsterdamse agglomeratie...

[ Voor 47% gewijzigd door B64 op 04-09-2026 16:08 ]

• Peatsmoke
  • Niet online
B64 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:52:
[...]

Verschil met die auto is natuurlijk dat het kenteken daarvan op jouw naam staat, en jij het kentekenbewijs in je zak hebt. Dat is bij een fiets natuurlijk niet zo; strikt genomen heb je dus geen poot om op te staan als je roept dat die fraaie groene fiets die daar in de hoek staat van jou is.
Een tenaamstelling van een kenteken zegt niets over het eigendomsrecht. Bij veel private-leaseconstructies staat het kenteken ook op naam van de leasenemer. Toch is de auto volledig eigendom van de leasemaatschappij.

Maar goed, zulke overeenkomsten gaan vaak op basis van vertrouwen. In de regel teken je ook geen opdracht voor het uitvoeren van de reparatie.
Als je het bedrijf waar je de fiets brengt niet vertrouwt, moet je er geen zaken mee doen.

Stel je voor dat hij de remvloeistof uit je leidingen laat lopen of de remkabel zo ver doorknipt dat deze knapt, zodra je een noodremming moet maken... ;)

Normaal gesproken heb je wel een eigendomsbewijs van de fiets in de vorm van een aankoopbewijs. Daar staat (als het goed is) het framenummer op van de fiets.

• jimh307
  • Niet online
Bedankt @Peatsmoke, @ergodyne1, @Tommie12, en @B64 voor de reacties en handig tips, word zeer gewaardeerd! Ik wilde inderdaad om diefstal- en verzorgingsredenen een fiets met uitneembare accu. Het fietsplan houdt in dat het aankoopbedrag tot €2000 van het brutosalaris afgehaald, wat neerkomt op zo'n 38% belastingvoordeel. Ik moet wel een factuur kunnen laten zien...
Dit noem ik pas een mooie post d:)b

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:42:
[...]

Ga hier niet alles bespreken, maar ik zou de R&M nemen. Die heeft een riem en enviolo, dus die kan geen derailleur hebben.

R&M is echt high end en zeer robuust.

Granville is een belgisch B merk. Niks mis mee en zowat dezelfde specs als de R&M.

Maar die Velo de Ville is ook een topper, al zet ik die lager omdat er geen riem op zit.

Een fiets die veel buiten staat met ketting vereist wel wat onderhoud, smeren en poetsen, en dat kan je met de riem vermijden.
Helemaal mee eens. Ziet er super uit en met die R&M ga je echt veel plezier hebben. Fietsen naar het werk...iets wat ik toejuich. Zelf fiets ik ook regelmatig naar mijn werk en je komt dan altijd helderder aan dan met de vierwieler :)

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:55
Dank voor jullie reacties, aan de ene kant snap ik de fietsenmaker natuurlijk ook wel en ik wil hem ook vertrouwen daar gaat het niet om. Maar .....

Stel dat er brand uitbreekt of de fiets wordt gestolen, wat dan? Ik heb dan geen enkel bewijs dat ik de fiets daar heb gebracht. Of misschien iets verder gezocht, de fietsenzaak gaat failliet dan bestaat de kans dat ik mijn fiets kwijt ben omdat deze tot de inboedel kan behoren van de fietsenmaker. Als je een jas , gordijnen of andere dingen bij een winkel breng krijg ik ook vaak een reçu. Ik lever daar wel een fiets in van 4000 eu, best veel geld als je weer een nieuwe moet kopen en niets van de verzekering krijgt omdat je geen enkel bewijs hebt dat je de fiets daar hebt gebracht.

Een bot antwoord van nee en mijn verhaal niet eens aan willen horen vind ik ook weer zo wat.

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

• Peatsmoke
  • Niet online
Mijn moeder zei altijd: "Stel dat de hemel instort, dan zijn we allemaal blauw". :+

Mocht je fiets ten prooi vallen aan brand, dan is een framenummer nog te lezen.

Mocht de winkel failliet gaan, noteert de curator netjes jouw fiets met framenummer. Of je dan wel of geen recu hebt, mag je achteraan aansluiten.

• jimh307
  • Niet online
PVD66 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:17:
Dank voor jullie reacties, aan de ene kant snap ik de fietsenmaker natuurlijk ook wel en ik wil hem ook vertrouwen daar gaat het niet om. Maar .....
Kijk, daar doen we het voor :)
Stel dat er brand uitbreekt of de fiets wordt gestolen, wat dan? Ik heb dan geen enkel bewijs dat ik de fiets daar heb gebracht. Of misschien iets verder gezocht, de fietsenzaak gaat failliet dan bestaat de kans dat ik mijn fiets kwijt ben omdat deze tot de inboedel kan behoren van de fietsenmaker. Als je een jas , gordijnen of andere dingen bij een winkel breng krijg ik ook vaak een reçu. Ik lever daar wel een fiets in van 4000 eu, best veel geld als je weer een nieuwe moet kopen en niets van de verzekering krijgt omdat je geen enkel bewijs hebt dat je de fiets daar hebt gebracht.

Een bot antwoord van nee en mijn verhaal niet eens aan willen horen vind ik ook weer zo wat.
Dit is ook weer zo lastig. De kans is klein, je vergeet eventueel de curator en de kans dat het gebeurd. Het klinkt raar wat ik nu zeg, "je hebt recht op onwetendheid" en "een volledige controle naleven kan niet want anders bestond het woord 'onzekerheid' niet".

Jij kan ook ooit ziek worden net als ons allemaal, alleen je weet de datum niet... ;)

• Foxhill
  • Nu online
Met een reçu kun je niets meer dan zonder.

In geval van brand of diefstal is je fietsenmaker niet verantwoordlijk. Klinkt gek, maar is zo. Je eigen verzekering keert uit als je die hebt. De verzekeraar van de fietsenwinkel heeft dus ook niet standaard dekking voor klantfietsen. Het is een extra dekking die dus ook extra kost.

Het komt dus juist op vertrouwen aan of een fietsenwinkel jouw fiets vergoed. Vertrouwen dat de winkel zijn zaakjes extra netjes regelt of dat die uit eigen zak betaald waar die niet verantwoordelijk voor is.

In geval van diefstal heb jij een factuur met framenummer en de fietsenwinkel niet jouw fiets in de voorraadlijst staan. Je kunt je fiets ophalen bij de curator.

Dat gezegd hebbende, ik heb extra dekking afgesloten zodat klantfietsen betaald worden. Geen gezeik.
Pagina: 1 ... 244 245 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam