Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 129 130 131 Laatste
Acties:

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:45
Sjacka schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:24:
Afgelopen weekend heb ik wat proefgereden op verschillende electrische fietsen en het viel me op dat ik met de bosch active line/plus nog een soort van verbinding voelde tussen mijn inspanningen en de aandrijving. Bij fietsen met een perfomance line CX kreeg ik echt het gevoel dat ik met mijn pedalen een motor bediende die vervolgens de fiets aan dreef. Het natuurlijke fietsgevoel was hier weg. Hebben meer mensen dergelijke ervaringen?
De Active Line (Plus) is inderdaad een fijne gemoedelijke motor. Vergelijk je de CX hiermee dan snap ik inderdaad dat je vind dat je wat meer een passagier van de motor bent.
Ook met de CX in stand Tour moet je nog steeds echt zelf fietsen. De motor is gewoon agressiever. De doelgroep van de CX is dan ook anders.

• Sjacka
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:08
In eerste instantie ging ik voor de sterkste motor, maar het geluid en het gevoel van de CX bevielen me niet. Dus gekozen voor de active plus, ik gebruik hem tenslotte voor 99 procent in de polder.

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-12 21:07
Als ik nu een fiets koop met een Bosch Powerpack van 625Wh, is het dan realistisch om binnen 10 jaar te verwachten dat ik die fiets nog altijd kan gebruiken en er dan bv in diezelfde ruimte een compatibele batterij van bv 1kWh past?

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:04
Kakola schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:07:
Als ik nu een fiets koop met een Bosch Powerpack van 625Wh, is het dan realistisch om binnen 10 jaar te verwachten dat ik die fiets nog altijd kan gebruiken en er dan bv in diezelfde ruimte een compatibele batterij van bv 1kWh past?
Als ik kijk dat de nieuwe powertubes van 750Wh al niet compatibel zijn met de vorige versies ben ik bang dat die upgrade niet zomaar gaat lukken en je al blij mag zijn als je tzt een vervangende accu kan krijgen.Gelukkig zijn er nog revisiebedrijven etc.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:45
@Kakola
Dat is nu heel lastig te zeggen. Op dit moment kost meer capacitieit gewoon meer ruimte. Dus met huidige stand van zaken (en betaalbaar) zal je misschien kunnen opwaarderen naar 750 Wh maar daar blijft het dan ook bij.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:24
Kakola schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:07:
Nee, sowieso gaan de batterijen niet zo veel krimpen dat er 1 kWh past in die behuizing.
Binnen 10 jaar koop jij toch een nieuwe fiets…

Waarom heb je 1 kWh nodig?

• Glamer1987
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-12 15:31
Nog even een update met betrekking tot mijn Canyon Precede 7 ON. Zoals ik laatst aangaf heb ik deze retour gestuurd. Eerst via de chat met een medewerker van Canyon besproken of het een probleem zou zijn dat ik de fiets al in gebruik had genomen. Deze gaf aan dat dit geen probleem was en de fiets gewoon retour kon.

Dus fiets terug in de doos en gebeld door DHL voor het maken van een ophaalafspraak. De fiets is donderdag opgehaald en ik kreeg vandaag bericht dat de retour was ontvangen en het aankoopbedrag (minus de verzendkosten) terug zou worden geboekt. Al met al dus wel heel tevreden over de service van Canyon.

Ik ben inmiddels de trotse eigenaar van een R&M Charger 4 GT Vario. Wat een geweldige fiets is dat zeg! Je voelt aan alles dat er voor elk onderdeel top materiaal gebruikt is.... alles voelt premium aan. Tot nu toe zeer tevreden.

• Kapot
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:19
Noord27 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:55:
Laatste jaren is het er niet van gekomen om de fiets te pakken. Door op jonge leeftijd alleenstaand (weduwnaar) te worden met (toen net 4 jaar oud) een kind op de basisschool is het brengen en halen noodgedwongen met de auto gedaan.

Nu kan de kleine spruit zelf goed fietsen en ben ik dichter bij werk gaan wonen, waar men een fietsplan hanteert. Hierop heb ik rond gekeken naar een relatief goedkope nieuwe E-bike. Met een relaxte zithouding. Geen sportieve houding. Die tijd is geweest.

De oude Kalkhoff met Nexus 8 naaf en Gates belt-drive (van circa 7 jaar oud en nog geen 5000km op de teller) mag met pensioen. De nieuwe wordt een Stella. Geen belt meer, maar gewoon tandwielen met ketting. Voorheen deed ik 25km per dag, door weer en wind. Dat is nu niet meer. Bewust gekozen voor de kleinste 300Wh accu, dagelijkse planning is 10 a 15km. Of toch de auto bij echt slecht weer. In mijn situatie voegt een Gates weinig tot niets toe. Die duizenden km's per jaar ga ik nooit maken. Drijft de prijs alleen maar fors omhoog. Wel specifiek gekozen voor hydraulische remschijven. Magura velgremmen vond ik de blokjes wel erg snel van slijten; die houden het nog geen 1000km vol.. :X

Gekozen voor het uni-sex model. Ziet er het fraaiste uit en stapt net wat makkelijk op als het echte herenmodel. Type Morena Premium. Voor minder als €1600,- toch aardig wat fiets voor je hard verdiende centen. Tegenwoordig schijnt het normaal te zijn om €3000,- of meer uit te geven aan een E-bike? Sommige onderdelen zijn gewoon duur. Maar hier zit ook een degelijke Bosch Performance Line middenmotor op en A-merk versnellingen (10x)/remmen. Ik wilde absoluut geen voor- of acherwiel motor. Middenmotor is de meest natuurlijke ondersteuning.

Ik zag het model al eerder voorbij komen in dit topic. Levering staat gepland voor volgende week vrijdag 2 december. Zin in! Ben graag buiten. :)

[Afbeelding]
Heb jij al een aflevertijd voor morgen?

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:01
@Kapot

Jazeker. Die kreeg ik 3 dagen van tevoren. Geloof tussen 12 en 14 dat hij afgeleverd wordt.

[Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 01-12-2022 12:31]

Enexis medewerker - Engineering & Aanleg

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:17

Hippe Lip

+ + + NL + + +

PD2JK schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:25:
Mijn Bosch Compact Charger (2A) begon te weigeren. Gelukkig is deze oplader makkelijk open te maken. Slechts één torx schroef hebben ze volgekwakt met lijm. Vervolgens kwam na een korte inspectie deze gebroken soldering aan het licht. Easy fix dus. :)

[Afbeelding]
Dat lijkt erg op cold flow. Dat krijg je als je de verbinding beweegt/niet stil houdt tijdens het stollen van de tin.

Bij reparatie kun je het beste de oude tin zoveel mogelijk verwijderen (tinzuiger of wick) en met nieuwe tin vastzetten.

Taal is makkelijker als je denkt...

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:10
Afgelopen weekend heb ik wat proefgereden op verschillende electrische fietsen en het viel me op dat ik met de bosch active line/plus nog een soort van verbinding voelde tussen mijn inspanningen en de aandrijving. Bij fietsen met een perfomance line CX kreeg ik echt het gevoel dat ik met mijn pedalen een motor bediende die vervolgens de fiets aan dreef. Het natuurlijke fietsgevoel was hier weg. Hebben meer mensen dergelijke ervaringen?
Heb zelf een Bosch active line plus en de ondersteuning voelt natuurlijk aan. Voorheen had ik een Brose MM (90nm) en daarbij ervoer ik exact hetzelfde als wat jij schrijft :)

Zet ik de ondersteuning op standje turbo dan gaat de fiets er met mij vandoor, maar op de tour stand heb ik nog het idee dat ik zelf ook nog wat moet doen en ervaar ik meer druk op de pedalen (vind ik zelf prettiger). Als ik echt wind tegen heb (meer dan 4 bft) gaat hij naar sport of turbo en dan heb je dit ook echt nodig. Dan is dit gevoel ook echt weg omdat je alle power nodig hebt.

Op vlak grondgebied heb je ook niet meer nodig dan de 50nm die de active line geeft. Bij de Brose was lekker doseren er niet bij. Of het was volle bak of niets wat onrustig gedrag opleverde.

Ik fiets regelmatig op de dijk en als je daar wind tegen hebt, heb je die ook écht tegen. Soms kaggel ik in de toerstand de dijk op, maar dan kom je tekort en heb je zeker stand sport nodig en bij tegenwind de dijk op stand turbo.

""Het gevoel van de motor bedienen die de fiets aandrijft is een kwestie van teveel power (koppel) op een plek waar je die niet nodig hebt op dat moment.""

Probeer altijd een compromis te vinden wat je zelf fijn vind en zolang je niet de bergen ingaat is een wat lager koppel geen enkel probleem.

Met de Brose had ik een NuVinci naaf en met de Bosch een Nexus 8 naaf en in het 5e verzet kom ik per Wh veel verder dan met de Brose.

735 Wh accu vs 483 Wh accu waarbij ik verder kom met 483 Wh zegt alleen al hoe onzuinig Brose is en hoe onzuinig de NuVinci naaf was vergeleken met de Nexus 8.

Oude fiets met 735 Wh accu https://elektrischefietse...c/2019/premium-mn330-tour
Huidig model https://www.gazelle.nl/ultimate-c8plus-hmb-belt

• Kapot
Noord27 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:30:
@Kapot

Jazeker. Die kreeg ik 3 dagen van tevoren. Geloof tussen 12 en 14 dat hij afgeleverd wordt.
En? Al een stuk gefietst?

• Noord27
Kapot schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:52:
[...]

En? Al een stuk gefietst?
Nee dat valt niet mee met bijna 41 graden koorts..

Accu was ook zo goed als leeg met afleveren.

Heb hem alleen pas op foto te zien gekregen van vrouwlief.

;)

[Voor 22% gewijzigd door Noord27 op 02-12-2022 18:35]

• jimh307
Noord27 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:30:
[...]

;)
41 graden koorts :o Dat wordt dan toch eventjes niet fietsen. Ziek maar goed uit en beterschap :(:)

• Kapot
[...]

;)
Beterschap!!!

• !nFerNo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:31
Ik heb een half jaar geleden een TSDZ2 op mijn fiets gemonteerd en toen tijdens het vervangen van het plastieken tandwiel een schroef voor een stuk gestript. Nu wil ik een onderhoudje doen maar toen ik die schroef weer zag wist ik al hoe laat het was. Weet iemand waar ik een setje reserve schroeven kan vinden?

Hier zijn wat foto's https://imgur.com/a/lYrUM34

[Voor 7% gewijzigd door !nFerNo op 02-12-2022 22:38]

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:38
Met die active line (40 NM) ga je het bij een flinke wind tegen in de polder niet echt heel leuk vinden dat fietsen, bij de CX maakt die wind -bijna- niets uit. Het is wel zo dat ik persoonlijk liever in de stad met die active line fiets dan met de CX omdat de Active line, zonder veel tegenwind, soepeler trapt, ook over de 25 km heen.
In de polder/buiten de stad dan weer liever de CX.

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:01
!nFerNo schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:09:
.....TSDZ2 ... een schroef voor een stuk gestript.....Weet iemand waar ik een setje reserve schroeven kan vinden?
Een ouderwetse ijzerhandel of misschien de bouwmarkt.
Alle maten van de gebruikte schroeven kan je vinden in de (cn/uk) Tsdz2 reparatiehandleiding.

Met M4x12 schroeven zit de motor bevestigd, (zie blz 12)
Vervangen voor torx ipv kruiskop lijkt me verstandig.

De schroeven in de afdekkap (blz. 8 ) zijn M4x14 (iets langer dus). Zou ik ook meteen voor torx vervangen.

NB
Verbaast mij wel dat je al binnen een half jaar het blauwe tandwiel hebt vervangen.
Dan heb je mi de motor aanzienlijk (over)belast

[Voor 16% gewijzigd door elinx op 03-12-2022 00:24]

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:57

dbzfan

Nee.

DeSluis schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:29:
[...]

Met die active line (40 NM) ga je het bij een flinke wind tegen in de polder niet echt heel leuk vinden dat fietsen, bij de CX maakt die wind -bijna- niets uit. Het is wel zo dat ik persoonlijk liever in de stad met die active line fiets dan met de CX omdat de Active line, zonder veel tegenwind, soepeler trapt, ook over de 25 km heen.
Daarbij gezegd is mijn Active Line Plus helemaal stil en maakt de cx van mijn vader constant een zoemend geluid..

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:22

OgWok

U.N.C.L.E.

[...]

;)
41 graden, da's zeker niet best, dan moet je uitkijken. Wat heb je?
In ieder geval beterschap!

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Sjacka
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:08
DeSluis schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:29:
[...]

Ik heb de active plus (50NM)gekocht. Ik hoop dat dit een goede keus blijkt te zijn voor mijn gebruik. Stil, redelijk krachtig en soepel. Misschien dat de motor bij windkracht 7 tegen wat moeite heeft om de 25 te halen maar in dat zeldzame geval ben ik met 22 ook wel tevreden. We zullen zien.

De aanschaf van een ebike blijft altijd moeilijk. Eigenlijk zou je met elke motor/versnellingstype een week moeten rijden om een goede keuze te maken. Maar helaas zien de meeste FM dit niet zitten. Mijn lengte van 198 maakt dit nog lastiger, fietsen voor mijn lengte zijn zelden op voorraad. Mijn vorige fiets, de sparta R5TE was eigenlijk een hele fijne en sterke fiets maar het was onmogelijk om boven de 26 km te komen, zoveel weerstand had deze fiets. Zoiets gaat je pas irriteren na enkele honderden kilometers en dan kun je hem niet meer terugbrengen

• Mikromanic
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:27

Mikromanic

Onder de titel

Zojuist een testrit gemaakt op een Morena Premium MDBO SI

Heel erg fijne fiets. Denk dat het m gaat worden voor mijn woon-werk 15km heen en 15km terug. Wel met de 500Wh upgrade. Goede deal.

Up

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Ik ben afgelopen maand met mijn fiets uitgegleden. Niet zonder kleerscheuren ervan afgekomen helaas.
Maar dan komt nu mijn vraag:
Mijn voorlamp is van de fiets gebroken (Batavus e-Dinsdag 2018).
Ik wil nu zelf een andere lamp erop zetten, zoals de Axendo 40 XE. Maar hoe sluit je dat aan als je gewoon 2 draden hebt?
Volgens de handleiding moet het met wat connectors (CC02?), zitten die er dan bij?
Handleiding: https://spanninga.com/wp-content/uploads/2021/10/AXENDO-40-XE-instruction-manual.pdf

Iemand met ervaring met het plaatsen van zo'n lamp? @roffeltjes

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• Noord27
Off-topic..

@OgWok Gewoon griep. 40,6 met paracetamol. Denk dat door Corona en afstand houden de algehele weerstand er op achteruit is gegaan. En daarom nu een gewone griep zo hard binnen komt.
@jimh307 Is nu aan het zakken de koorts, maar energie nog van niets. Dit heeft tijd nodig.
@Kapot Aflevering stelde niets voor hoor. Moest alleen binnen 3 maanden (of 500km) een eerste beurtje laten uitvoeren. Fiets oogt kwalitatief prima. Kabels ook netjes weg gewerkt.

Zit nu mijn mailbox door te spitten na een paar dagen niet gekeken te hebben en mij viel een mail van Stella op. Ik moet binnen 14 kalenderdagen reageren op een offerte voor een fietsverzekering, anders gaat deze in/wordt afgeschreven. Heb wel akkoord gegeven op het laten opstellen van een offerte hiervoor, maar dit is wel een erg dwingende werkwijze.

[Voor 16% gewijzigd door Noord27 op 03-12-2022 14:12]

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:29
Kodess schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:01:
Ik ben afgelopen maand met mijn fiets uitgegleden. Niet zonder kleerscheuren ervan afgekomen helaas.
Maar dan komt nu mijn vraag:
Mijn voorlamp is van de fiets gebroken (Batavus e-Dinsdag 2018).
Ik wil nu zelf een andere lamp erop zetten, zoals de Axendo 40 XE. Maar hoe sluit je dat aan als je gewoon 2 draden hebt?
Volgens de handleiding moet het met wat connectors (CC02?), zitten die er dan bij?
Handleiding: https://spanninga.com/wp-content/uploads/2021/10/AXENDO-40-XE-instruction-manual.pdf

Iemand met ervaring met het plaatsen van zo'n lamp? @roffeltjes
Bij Spanninga krijg je die stekkertjes erbij. Gewoon draadjes aansluiten. Kan ook gerust met solderen of aan elkaar draaien onder een krimpkousje als dat nodig is. Alleen even opletten dat je dezelfde aantal volt koopt als je oude lamp. Dat staat vaak als V DC op de lamp aangegeven.

• vanhorck
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:34
Kleine anderhalve maand trotse eigenaar van een Multicycle Voyage EMI (500wh). Had bij de lokale fietsenmaker verschillende fietsen geprobeerd (kleine ronde fietsen). En met het verkooppraatje uiteindelijk voor dit model gegaan.
In het begin wat minder intensief gebruik van gemaakt (als dat ik zou willen) wegens nieuwe baan en toch wat minder energie over te hebben. Dus ook vooral alleen gebruikt voor kleine afstanden naar werk en wat boodschappen (elke keer <5km).

Van het weekend de vrouw een Gazelle Paris C7 HMB (300wh) gekocht. Ze wilde toch liever een iets lagere prijsklasse En fietst sowieso alleen op eco stand dus vond de 300wh ook wel voldoende. En had na wat proefritjes een goed gevoel bij deze.

Nu van het weekend eindelijk een paar grotere ritten gemaakt. Want ja het is toch wel gezelliger fietsen met zijn tweeën dan alleen. (en ook het kopje koffie drinken bij de strandtent leuker met zijn tweeën).

Nu toch ook wel wat kleine zorgen gekregen. Had al het gevoel dat mijn Multicycle niet de 'beloofde' radius haalde. En al helemaal niet de verwachte radius (wat het scherm afgeeft). Maar na dit weekend toch wel beetje geschrokken. Bij de middelste ondersteuning (Normal) maar 55km kunnen fietsen na hem helemaal vol te hebben geladen.
En de Gazelle van de vrouw had nog energie over.

Ben dan ook vanmiddag nog even bij de fietsenmaker geweest waar we de fietsen hebben aangeschaft. Die was weinig geïnteresseerd en gaf alleen aan: "Jaaaaa, die shimanos geven ook wel een hogere radius aan dan dat ze echt kunnen'. En "met 400wh zou het verschil inderdaad niet zo veel zijn met de Gazelle". Na wat kletsen gaf hij aan dat ik het beste de accu helemaal leeg moest fietsen, dan helemaal vol opladen en alleen daarna alleen in de hoogste ondersteuning fietsen. En dan de gemaakte km's door moest geven. Dan zou hij hiermee kunnen zien of alles wel naar behoren werkt. Heb geprobeerd om nog aan te geven dat ik een 500wh heb en maar 55km met de middelste stand kon. Maar dit leek niets uit te maken helaas.

Inmiddels de fiets echt helemaal leeg gereden en hangt nu aan de lader helemaal opgeladen tijdens het wk kijken en dit te typen en dan hopen dat we er wijzer uit worden. Want van de geadverteerde 100km door de verkoper (en 123 km van het scherm) naar 55 is toch wel een erg groot verschil.
(Accu is pas 3x opgeladen sinds aankoop. Range; High: 88km, Normal: 123km en Eco: 176km volgens scherm na vol te hebben geladen).

Blijft verder wel echt een heel fijn fietsje, niks te klagen over comfort of ondersteuning (alleen de max km).

Misschien dat er wat medetweakers met ook een Multicycle Voyage EMi en/of een Shimano STEPS E6100 middenmoter met 500wh zijn die hun radius eens willen delen. (Heb natuurlijk ook gezocht in het topic en kom dan toch ruim 100km van laurens0619 met volle ondersteuning tegen maar vind zo 1-2-3 niet veel andere die de gereden km's opgeven).

Elite Dangerous: CMDR Apocalyptic Apostle [PC] - Diablo 3: vanhorck

• elinx
vanhorck schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:31:
..... Multicycle Voyage EMI (500wh) .,,,,,. Bij de middelste ondersteuning (Normal) maar 55km kunnen fietsen.... "met 400wh .....
Gezien de reactie van de fietsenmaker is het eerste wat bij mij opkomt.
Is de meegeleverde accu wel 500Wh? Het zou erop moeten staan.
100km zou nl redelijk zijn bij lage ondersteuning (eco) Eea is wel afhankelijk van de buitentemperatuur.
Range volgens het scherm is niet geheel betrouwbaar en niet meer dan een geschatte indicatie.

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:14
En die range is bij het perfecte gewicht en het perfecte geen wind en kou fiets weer @vanhorck
Je eigen gewicht en weer spelen een zeer grote rol hierin mee.

• Foxhill
Kleine anderhalve maand trotse eigenaar van een Multicycle Voyage EMI (500wh). Had bij de lokale fietsenmaker verschillende fietsen geprobeerd (kleine ronde fietsen). En met het verkooppraatje uiteindelijk voor dit model gegaan.
In het begin wat minder intensief gebruik van gemaakt (als dat ik zou willen) wegens nieuwe baan en toch wat minder energie over te hebben. Dus ook vooral alleen gebruikt voor kleine afstanden naar werk en wat boodschappen (elke keer <5km).

Van het weekend de vrouw een Gazelle Paris C7 HMB (300wh) gekocht. Ze wilde toch liever een iets lagere prijsklasse En fietst sowieso alleen op eco stand dus vond de 300wh ook wel voldoende. En had na wat proefritjes een goed gevoel bij deze.

Nu van het weekend eindelijk een paar grotere ritten gemaakt. Want ja het is toch wel gezelliger fietsen met zijn tweeën dan alleen. (en ook het kopje koffie drinken bij de strandtent leuker met zijn tweeën).

Nu toch ook wel wat kleine zorgen gekregen. Had al het gevoel dat mijn Multicycle niet de 'beloofde' radius haalde. En al helemaal niet de verwachte radius (wat het scherm afgeeft). Maar na dit weekend toch wel beetje geschrokken. Bij de middelste ondersteuning (Normal) maar 55km kunnen fietsen na hem helemaal vol te hebben geladen.
En de Gazelle van de vrouw had nog energie over.

Ben dan ook vanmiddag nog even bij de fietsenmaker geweest waar we de fietsen hebben aangeschaft. Die was weinig geïnteresseerd en gaf alleen aan: "Jaaaaa, die shimanos geven ook wel een hogere radius aan dan dat ze echt kunnen'. En "met 400wh zou het verschil inderdaad niet zo veel zijn met de Gazelle". Na wat kletsen gaf hij aan dat ik het beste de accu helemaal leeg moest fietsen, dan helemaal vol opladen en alleen daarna alleen in de hoogste ondersteuning fietsen. En dan de gemaakte km's door moest geven. Dan zou hij hiermee kunnen zien of alles wel naar behoren werkt. Heb geprobeerd om nog aan te geven dat ik een 500wh heb en maar 55km met de middelste stand kon. Maar dit leek niets uit te maken helaas.

Inmiddels de fiets echt helemaal leeg gereden en hangt nu aan de lader helemaal opgeladen tijdens het wk kijken en dit te typen en dan hopen dat we er wijzer uit worden. Want van de geadverteerde 100km door de verkoper (en 123 km van het scherm) naar 55 is toch wel een erg groot verschil.
(Accu is pas 3x opgeladen sinds aankoop. Range; High: 88km, Normal: 123km en Eco: 176km volgens scherm na vol te hebben geladen).

Blijft verder wel echt een heel fijn fietsje, niks te klagen over comfort of ondersteuning (alleen de max km).

Misschien dat er wat medetweakers met ook een Multicycle Voyage EMi en/of een Shimano STEPS E6100 middenmoter met 500wh zijn die hun radius eens willen delen. (Heb natuurlijk ook gezocht in het topic en kom dan toch ruim 100km van laurens0619 met volle ondersteuning tegen maar vind zo 1-2-3 niet veel andere die de gereden km's opgeven).
Mijn vader rijdt op een Unibike Energy met E6100 en 625Wh en haalt daarmee al een paar keer 200-en-een-beetje échte kilometers op Eco.

Dat is onder ideale omstandigheden:
  • Grotere accu
  • Smalle 37mm banden
  • Misschien iets lichtere fiets
  • Mijn vader is niet zo groot
  • Hij had daarbij steeds weinig wind en ideale temperaturen
  • De Unibike Energy heeft een automaat, dus elke keer in een licht verzet wegfietsen
  • Mijn vader maakt er een spot van lekker zuinig te fietsen
Het klinkt alsof jij met lage temperatuur, dicht aan de kust (wind?) met een nieuwe accu misschien wel het uiterste minimale aantal kilometers hebt gevonden. Het is niet zo dat Shimano minder zuinig is, in mijn ervaring juist zelfs zuiniger dan Bosch. Wel kan de actieradius erg veel verschillen afhankelijk van gebruik. Probeer dat maar eens in deze tool van Bosch.

Ik ben nog geen Bosch of Shimano accu tegen gekomen die minder Wh had dan opgegeven. Dat wil niet zeggen dat het niet kan. Ze kunnen nadat je de accu een paar keer leeg gefietst hebt je accu ook exact opmeten. Dan weet je het zeker, en kun je (waarschijnlijk) verder kijken naar invloeden buiten de accu om.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-12 20:04
Noord27 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:08:een gewone griep zo hard binnen komt.
off-topic.

Een echte griep is geen grap... Niet voor niets dat mijn werkgever elk jaar no questions asked griepprikken uitdeelt. In 2018 was ik zo ook een paar weken ziek en net zo lang herstellende (en sindsdien haal ik dus ook die prik).

Vooral rustig aan met de hartslag, echt even wachten met sporten tot je helemaal bent herstelt.

• vanhorck
elinx schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:11:
[...]
Gezien de reactie van de fietsenmaker is het eerste wat bij mij opkomt.
Is de meegeleverde accu wel 500Wh? Het zou erop moeten staan.
100km zou nl redelijk zijn bij lage ondersteuning (eco) Eea is wel afhankelijk van de buitentemperatuur.
Range volgens het scherm is niet geheel betrouwbaar en niet meer dan een geschatte indicatie.
Ja wilde niet te veel ingaan op hoe het ging bij de fietsenmaker. Was helaas ook niet 1 van de 2 verkopers van de fietsen zelf maar een voor ons nieuw iemand.

Tot nu toe de fiets opgeladen met de accu nog in het frame. Wilde net dus proberen om de accu eruit te halen om te checken, maar dit gaat met geen mogelijkheid. Boekje er nog bij gepakt en vrouwlief het ook laten proberen zonder input van mij. Hier dus zeker maandag even mee naar de fm. Misschien dat hier het e.e.a niet goed aansluit wat voor vermindering van capaciteit zorgt (hoop doet leven O-) )

En toch nog kleine reactie op het geschatte bereik. Natuurlijk snap ik dat het niet perfect is. Maar bij de laatste 5km naar hguis vandaag gaf hij aan nog 34km te kunnen. Eenmaal thuis, dus na die 5km, was het nog 1km. Onderweg werkt het het dan wel weer netjes bij. Elke km is er 5 op het geschatte scherm zeg maar.
Roos79 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:40:
En die range is bij het perfecte gewicht en het perfecte geen wind en kou fiets weer @vanhorck
Je eigen gewicht en weer spelen een zeer grote rol hierin mee.
Noem je me nou dik? :+ :+ /sarcasme

Ik wist dat gewicht en kou een factor zijn. Maar ben wel erg verbaast dat dit ~50% van de opgegeven km's is. En dan ook wel jammer dat de verkoper dit niet heeft benadrukt, ondanks mijn meerdere vragen rondom het topic bereik. Sterker ik zou toch zeker 100km met een volle accu kunnen fietsen.

Vanwege de kou de fiets ook zoveel mogelijk binnen gezet, en het laden altijd binnen gedaan omdat het al koud is buiten/schuur.
Hopelijk met meer fietsen dat gewicht wat omlaag krijgen 8)
Morgen een grote ronde fietsen weer zodat ik een deuk in de nieuwe acculading krijg zodat ik snel met de resultaten naar de fm kan.
Foxhill schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:13:
[...]

Mijn vader rijdt op een Unibike Energy met E6100 en 625Wh en haalt daarmee al een paar keer 200-en-een-beetje échte kilometers op Eco.

Dat is onder ideale omstandigheden:
  • Grotere accu
  • Smalle 37mm banden
  • Misschien iets lichtere fiets
  • Mijn vader is niet zo groot
  • Hij had daarbij steeds weinig wind en ideale temperaturen
  • De Unibike Energy heeft een automaat, dus elke keer in een licht verzet wegfietsen
  • Mijn vader maakt er een spot van lekker zuinig te fietsen
Het klinkt alsof jij met lage temperatuur, dicht aan de kust (wind?) met een nieuwe accu misschien wel het uiterste minimale aantal kilometers hebt gevonden. Het is niet zo dat Shimano minder zuinig is, in mijn ervaring juist zelfs zuiniger dan Bosch. Wel kan de actieradius erg veel verschillen afhankelijk van gebruik. Probeer dat maar eens in deze tool van Bosch.

Ik ben nog geen Bosch of Shimano accu tegen gekomen die minder Wh had dan opgegeven. Dat wil niet zeggen dat het niet kan. Ze kunnen nadat je de accu een paar keer leeg gefietst hebt je accu ook exact opmeten. Dan weet je het zeker, en kun je (waarschijnlijk) verder kijken naar invloeden buiten de accu om.
Ik laat de andere quotes toch even staan maar de tool waar je naar linkt geeft toch wel een andere inzicht dan dat ik eerst dacht. Wel bijzonder hoeveel invloed verschillende zaken kunnen hebben op het totale bereik.

En inderdaad de omstandigheden van onze grote test dit weekend was dan ook verre van ideaal. Koud en toch redelijk wat wind hier in het mooie Zeeuwse landschap. 1m90 met 90-100kg. Dikkere banden. En niet gebruik gemaakt van de automatische versnelling, wat misschien toch ook de kleine beetjes verschillen t.o.v elke keer op versnelling 7 of 8 wat moeizamer wegfietsen vanuit stilstand.

Alsnog vind ik 55km met een volle accu weinig, maar dat ik inderdaad de 123km niet haal is dan ook wel logisch. Vrouw had ook nog een goed idee om eens een acculading te wisselen van fiets en kijken hoeveel km's zij met de Multicycle kan maken. Vond ik ook nog wel een goed idee mocht er bij de fietsenmaker niets van komen.

In ieders geval allen bedankt voor het meedenken en reactie. Zijn toch dure aankopen met bepaalde verwachtingen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Recent heb ik een nieuwe ebike gekocht. Mijn vorige wil ik nu via Marktplaats verkopen.

Hoe doen jullie dat, hoe voorkom je dat iemand die een proefrit wil maken er met de fiets vandoor gaat?
Bij een auto rij je gewoon mee, maar achterop de fiets meerijden gaat niet echt…

[Voor 17% gewijzigd door Hippe Lip op 04-12-2022 07:19]

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:47
Hippe Lip schreef op zondag 4 december 2022 @ 07:01:
Recent heb ik een nieuwe ebike gekocht. Mijn vorige wil ik nu via Marktplaats verkopen.

Hoe doen jullie dat, hoe voorkom je dat iemand die een proefrit wil maken er met de fiets vandoor gaat?
Bij een auto rij je gewoon mee, maar achterop de fiets meerijden gaat niet echt…
Zelf nooit gedaan, maar ik zou kijken of de tester bv zijn identiteitsbewijs achter kan laten. Of als de deal cash is het geld gewoon al bij jou achter laten (al hou ik zelf niet van cash dus zou dat lastiger zijn). Eventueel filmpje maken waarop je het onderpand wisselt en de afspraak bevestigt.

Gamertag: FinrazielNL

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:54
vanhorck schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:23:
[...]
Morgen een grote ronde fietsen weer zodat ik een deuk in de nieuwe acculading krijg zodat ik snel met de resultaten naar de fm kan.
ga een paar keer de accu tot bijna leeg rijden en laad het daarna tot 100% op. Het kan zijn dat de weergave dan weer meer realistisch is. Een bms kan moeten leren wat het bereik is en daarvoor is en paar keer de limieten opzoeken nodig.

• passie2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:05
Een id bewijs achterhouden heeft weinig zin. Kan fake zijn

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:00

Ik rijd een Swapfiets power 1. Dus 1 versnelling. Dat ding is zo utilitair voor mij en niet mijn eigendom, dat ik zelfs even moest nadenken wat er nu precies op zit van motor/batterij. Ik heb het even opgezocht, en het is idd een E6100 van Shimano. :D Werkt allemaal prima.

Batterij 418 Wh, en zelf geven ze aan als bereik: 40-80km.

Het hangt bij fietsen echt enorm af van lengte (weerstand), weer (wind = weerstand), je gewicht en temperatuur. En hoeveel bijstand van de motor je vraagt. Ik merk duidelijk dat ik in de winter veel minder ver kom met m’n batterij.

Ik heb een traject van ongeveer 25km per dag. In de zomer haal ik gemakkelijk 2 dagen met nog een beetje over (maar niet genoeg om nog 1 traject van +-12km te doen). Dus laat ons zeggen 60(?) km. In de winter moet ik elke dag opladen. Uit voorzorg, omdat ik net aan 2 dagen (50km) kan halen zonder veel overschot. Onlangs moest ik even omrijden voor een boodschap, had ‘s nachts niet opgeladen en was net niet voldoende.

Geen slechte cijfers denk ik dan. Ik ben ook vrij groot dus ik vang wel redelijk wat wind. Ik rijd altijd op maximum bijstand, het is forensen en wil me dus gewoon niet vermoeien. Op een elektrische fiets wil ik altijd maximum bijstand, en vind die ‘eco’ modus maar niets. Waarom koop/gebruik je dan een elektrische fiets? Eco modus voelt als net genoeg om de extra weerstand van de motor op nullast en het extra gewicht van de fiets te compenseren. Daarom vind ik al die claims van 120+ km voor elektrische fietsen met 500 Wh op eco stand flauwe en bedenkelijke marketing. Beetje de megapixel nonsens bij compact camera’s 10 jaar geleden. Doet het goed op het bordje bij de fiets en de reclame, maar enkel dus in ideale omstandigheden (zomer, warm, plat, 20km/u, eco stand)

Zoals bij alles elektrisch (auto’s, motoren, fietsen…), geadverteerde range maal x 70% doen, en dan heb je iets realistisch. De rest is consumenten ‘bedrog’ (gechargeerd, vooral bij auto’s is het niet zo dramatisch gesteld. Onrealistisch, zeker, maar wel genormeerd dus te vergelijken tussen verschillende wagens)

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

- Je kunt meefietsen wellicht
- Geld voor de proefrit al overmaken, met instant payments heeft de ontvanger dat doorgaans binnen een paar seconden binnen.
Voor de proefrit heeft de koper als het goed is ook al onderzoek gedaan en bij jou de fiets grondig bekeken, wil die de proefrit doen dan is die er toch ook al vrijwel zeker van dat die hem wil overnemen.
- Met contant geld kan hetzelfde

Sowieso vooraf onderzoek doen naar je koper.
Inmiddels heeft marktplaats ook een beoordelingssysteem.
Dus geen zaken doen met gebruikers zonder beoordelingen en/of kort actief.

En als dat allemaal toch te spannend wordt is er vast wel een tweedehands fietsenzaak die hem wil overnemen.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• Tommie12

Sleutels van de auto en rijbewijs achter laten….

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:46
Dat de ecostand een onzinstand is blijft natuurlijk persoonlijk en niet voor iedereen hetzelfde.
Mijn vrouw rijd in de tourstand, en ik in de ecostand.
Voor ons is dit perfect, en ik haal makkelijk ruim over de 100 km bereik met de 500 accu.

• vanhorck
canonball schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:17:
[...]

ga een paar keer de accu tot bijna leeg rijden en laad het daarna tot 100% op. Het kan zijn dat de weergave dan weer meer realistisch is. Een bms kan moeten leren wat het bereik is en daarvoor is en paar keer de limieten opzoeken nodig.
Dank voor de tip. Zou wel fijn zijn als het bereik op het scherm enigszins klopt met de werkelijkheid.
Was gisteren toch wel vreemd kijken met nog 34km en na 5 echte km's niets meer over te hebben.
(Waar de spiksplinternieuwe Gazelle van de vrouw wel accuraat was).

Ga natuurlijk wel na deze acculading leeg te hebben gereden even naar de fm met de stand en kijken of het niet al bijzonder afwijkt nu we dit al besproken hebben gisteren. Maar zeker goed om te weten!
Amos_x schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:44:
[...]

Ik rijd een Swapfiets power 1. Dus 1 versnelling. Dat ding is zo utilitair voor mij en niet mijn eigendom, dat ik zelfs even moest nadenken wat er nu precies op zit van motor/batterij. Ik heb het even opgezocht, en het is idd een E6100 van Shimano. :D Werkt allemaal prima.

Batterij 418 Wh, en zelf geven ze aan als bereik: 40-80km.

Het hangt bij fietsen echt enorm af van lengte (weerstand), weer (wind = weerstand), je gewicht en temperatuur. En hoeveel bijstand van de motor je vraagt. Ik merk duidelijk dat ik in de winter veel minder ver kom met m’n batterij.

Ik heb een traject van ongeveer 25km per dag. In de zomer haal ik gemakkelijk 2 dagen met nog een beetje over (maar niet genoeg om nog 1 traject van +-12km te doen). Dus laat ons zeggen 60(?) km. In de winter moet ik elke dag opladen. Uit voorzorg, omdat ik net aan 2 dagen (50km) kan halen zonder veel overschot. Onlangs moest ik even omrijden voor een boodschap, had ‘s nachts niet opgeladen en was net niet voldoende.

Geen slechte cijfers denk ik dan. Ik ben ook vrij groot dus ik vang wel redelijk wat wind. Ik rijd altijd op maximum bijstand, het is forensen en wil me dus gewoon niet vermoeien. Op een elektrische fiets wil ik altijd maximum bijstand, en vind die ‘eco’ modus maar niets. Waarom koop/gebruik je dan een elektrische fiets? Eco modus voelt als net genoeg om de extra weerstand van de motor op nullast en het extra gewicht van de fiets te compenseren. Daarom vind ik al die claims van 120+ km voor elektrische fietsen met 500 Wh op eco stand flauwe en bedenkelijke marketing. Beetje de megapixel nonsens bij compact camera’s 10 jaar geleden. Doet het goed op het bordje bij de fiets en de reclame, maar enkel dus in ideale omstandigheden (zomer, warm, plat, 20km/u, eco stand)

Zoals bij alles elektrisch (auto’s, motoren, fietsen…), geadverteerde range maal x 70% doen, en dan heb je iets realistisch. De rest is consumenten ‘bedrog’ (gechargeerd, vooral bij auto’s is het niet zo dramatisch gesteld. Onrealistisch, zeker, maar wel genormeerd dus te vergelijken tussen verschillende wagens)
Dank om even de moeite te nemen om je ervaring te delen. Als ik de 55km haal met de volle ondersteuning aan met dit weer zou ik het ook zeker niet erg vinden.Komt dan ook uit op wat je zegt 70% van het geadverteerde bereik. Was nu alleen met de middelste ondersteuning dus vandaar dat ik het niet verwacht had. Zeker omdat je toch ook wel echt verschilt merkt met het fietsen in deze twee standen. Ben het verder wel met je eens dat ik niet veel de eco modus gebruik/zal gebruiken heb tenslotte niet voor niets een elektrische fiets gekocht O-)

Maar dankzij de reacties heb ik toch wel een wat eerlijker beeld gekregen wat toch wat meer rust geeft. En misschien dat andere tweakers ook nog wat aan de info hebben die gedeeld is.

• jimh307
@vanhorck Ik ben minder enthousiast dan jij met je fiets.

55 km range op middenstand met een 500 Wh accu is bar weinig en zeker als Shimano zuiniger blijkt te zijn dan Bosch.

Mijn Bosch active line plus met 500 Wh accu gedraagt zich toch wel heel anders: (Gazelle ultimate met Nexus 8 en berijder van 102 kg).
Mijn artrose speelt meer op met deze koude waardoor ik altijd op de sport-stand fiets (hoge ondersteuning) en soms op maximale ondersteuning met een accu die gewoon in een koude schuur overnacht en zelf dus door en door koud is. Ik haal nu met gemak de 60-70 kilometer eer die leeg is! Met dit weer is het best een slechte omstandigheid voor de accu. Op de tour stand kan ik 80-85 kilometer en de range-indicator van Bosch klopt hier heel aardig. In de zomer tik ik op stand tour makkelijk de 100 km aan. Dit verlies is normaal en niets om je zorgen over te maken. Echter heb ik een verlies van 20% op tour stand vergeleken met de zomer en dit klinkt weinig, maar als je op hoge ondersteuning fietst warmen de cellen iets op en wordt de interne weerstand wat minder. Dit voel je niet aan de buitenkant want het gaat dan echt over de extra warmte 'in' de cel zelf. Stop je met fietsen dan is die warmte zo weg. Het gaat echter om vrij weinig warmte. Net zoals jij dat je het warmer krijgt als je flink beweegt.

Ik sluit niet uit dat ze je hebben bedonderd of iets moet zeer zwaar aanlopen. Ook 5 km kunnen bij geschat 35 km bereik is bar weinig. Dit verhaal mag wel een staartje hebben. Als ik ergens slecht tegen kan is de zaak besodemieteren want dat denk ik als deskundige in de accuwereld.

Dit door de houding van je FM denk ik niet dat het een defecte accu betreft (of een exemplaar die wel heel lang op de plank heeft gelegen en al versleten is), maar om daar achter te komen zou je eens moeten fietsen met een echte verse 500 Wh accu welke in orde is.

De houding van je FM staat mij echt niet aan ;)

• Kixpo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-12 21:31
https://nieuwsfiets.nu/20...fietsen-de-kerst-nog-wel/ misschien komen er nog mooie aanbiedingen, maar service op de lange termijn is dus twijfelachtig

• jimh307
Kixpo schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:43:
https://nieuwsfiets.nu/20...fietsen-de-kerst-nog-wel/ misschien komen er nog mooie aanbiedingen, maar service op de lange termijn is dus twijfelachtig
Dit hoeft niet 'direct' de fout van Stella zelf te zijn. De markt verkeerd in zwaar weer en het enigste goede van Stella waren hun hoge kortingen wat ze uiteindelijk de nek kan kosten. Een ondergang zoals deze is altijd treurig hoe het merk ook moge zijn. Ondergang door eigen succes.

De service zal dan komen te vervallen en dan zit je daar met een fiets waarvan bepaalde onderdelen niet meer te verkrijgen zijn. Heb je een Stella met Bosch systeem dan zit je op motorsysteem goed want Bosch is makkelijk te vervangen en aan te komen (@Foxhill klopt dit?)

Er is ook nog de ANWB en FietsNED. Reparaties kunnen dan wel uitgevoerd worden, maar frames en dergelijke merk gebonden spul is dan een gok of deze probleemloos blijven functioneren. Een frame gaat vaak langer mee dan heel de fiets bij elkaar en desnoods kan een bepaald merk nog vervangen worden door een ander merk (remmen).

Vandaar dat ikzelf kies voor een gerenommeerd merk zoals Gazelle bij de FM zelf en dit is veruit de duurste optie, maar wel de meest zekere optie.

• Foxhill
@jimh307 Bosch onderdelen bij een Stella fiets krijg je inderdaad wel vergoed bij de meeste fietsenwinkels de eerste twee jaar. Het werkloon, Bosch delen net na 2 jaar en alle andere reparaties zul je waarschijnlijk niet voor garantie krijgen buiten de winkel waar je hebt aangeschaft. En elektronische delen van hun goedkopere ebikes kunnen inderdaad wel iets lastiger worden. Soms is het bij hun Bafang, niet altijd. En Bafang met al hun variëteit aan delen kan ook moeilijker zijn als je er niet zelf handig in bent.

Ik geloof ook dat jij het ongeveer zo bedoeld?

Wat bedoel je met de markt verkeerd in zwaar weer?

@Kixpo ik vind de aanbieding die ook hier 3x (?) voorbij is gekomen (met Bosch) al wel heel voordelig. Ik weet niet of het nog voordeliger zal worden.

[Voor 22% gewijzigd door Foxhill op 04-12-2022 18:47]

• jimh307
Foxhill schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:42:
@jimh307 Bosch onderdelen bij een Stella fiets krijg je inderdaad wel vergoed bij de meeste fietsenwinkels de eerste twee jaar. Het werkloon, Bosch delen net na 2 jaar en alle andere reparaties zul je waarschijnlijk niet voor garantie krijgen buiten de winkel waar je hebt aangeschaft. En elektronische delen van hun goedkopere ebikes kunnen inderdaad wel iets lastiger worden. Soms is het bij hun Bafang, niet altijd. En Bafang met al hun variëteit aan delen kan ook moeilijker zijn als je er niet zelf handig in bent.

Ik geloof ook dat jij het ongeveer zo bedoeld?

Wat bedoel je met de markt verkeerd in zwaar weer?

@Kixpo ik vind de aanbieding die ook hier 3x (?) voorbij is gekomen (met Bosch) al wel heel voordelig. Ik weet niet of het nog voordeliger zal worden.
Energieprijzen stijgen, logistiekprijzen stijgen, mensen hebben minder te besteden, er is op zeer veel gebieden een personeelstekort, innovaties op gebied van e-bikes heeft ook zijn gloriedagen gehad en veel schaarste ;)

Dus als je als bedrijf een flinke afzet wenst zul je de prijzen niet omhoog moeten gooien (cq minder kortingen geven, Stella). Voor het 5 P-beleid geldt het volgende al reeds:

Plaatsbeleid
Parkeerbeleid
Prijsbeleid
Personeelsbeleid
Promotiebeleid

De laatste 3 wegen het zwaarst. Mensen willen een flink salarisopslag en zodoende verkeert de markt met een afzet-tekort door bovengenoemde voorvallen.

De gehele inflatie van de Euro brengt nieuwe strategieën teweeg van de transitie waarop klanten gaan stuiteren (waarom zoveel duurder?) en meer proberen te afdingen.

Mensen hebben een schatting van de prijs van een bepaald product en ze moeten opnieuw leren de waarde toe te eigenen. Zo vinden we stroom al best duur met 24ct/kWh, maar nu is de normale prijs rond de 70ct/kWh. Mensen gaan dit nog heel lang duur vinden, maar over een paar jaar lijkt het meer te behappen zijn omdat salarissen ook stijgen (niet met hetzelfde tempo dan de inflatie) en dit sijpelt uiteraard ook door naar de moeder van alle producten (het bedrijf van afkomst) :)

• vanhorck
jimh307 schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:35:
@vanhorck Ik ben minder enthousiast dan jij met je fiets.

55 km range op middenstand met een 500 Wh accu is bar weinig en zeker als Shimano zuiniger blijkt te zijn dan Bosch.

Mijn Bosch active line plus met 500 Wh accu gedraagt zich toch wel heel anders: (Gazelle ultimate met Nexus 8 en berijder van 102 kg).
Mijn artrose speelt meer op met deze koude waardoor ik altijd op de sport-stand fiets (hoge ondersteuning) en soms op maximale ondersteuning met een accu die gewoon in een koude schuur overnacht en zelf dus door en door koud is. Ik haal nu met gemak de 60-70 kilometer eer die leeg is! Met dit weer is het best een slechte omstandigheid voor de accu. Op de tour stand kan ik 80-85 kilometer en de range-indicator van Bosch klopt hier heel aardig. In de zomer tik ik op stand tour makkelijk de 100 km aan. Dit verlies is normaal en niets om je zorgen over te maken. Echter heb ik een verlies van 20% op tour stand vergeleken met de zomer en dit klinkt weinig, maar als je op hoge ondersteuning fietst warmen de cellen iets op en wordt de interne weerstand wat minder. Dit voel je niet aan de buitenkant want het gaat dan echt over de extra warmte 'in' de cel zelf. Stop je met fietsen dan is die warmte zo weg. Het gaat echter om vrij weinig warmte. Net zoals jij dat je het warmer krijgt als je flink beweegt.

Ik sluit niet uit dat ze je hebben bedonderd of iets moet zeer zwaar aanlopen. Ook 5 km kunnen bij geschat 35 km bereik is bar weinig. Dit verhaal mag wel een staartje hebben. Als ik ergens slecht tegen kan is de zaak besodemieteren want dat denk ik als deskundige in de accuwereld.

Dit door de houding van je FM denk ik niet dat het een defecte accu betreft (of een exemplaar die wel heel lang op de plank heeft gelegen en al versleten is), maar om daar achter te komen zou je eens moeten fietsen met een echte verse 500 Wh accu welke in orde is.

De houding van je FM staat mij echt niet aan ;)
Allereerst bedankt voor de tijd te nemen om zo uitgebreid te reageren.
Enthousiast vooral over de fiets zelf nu, maar zeker niet over het gehaalde bereik. Zeker omdat de verkoper mij toch wel 100km heeft toegezegd op de middelste ondersteuning.

De houding van de fietsenmaker is ook eigenlijk waarom ik besloot toch maar even hier te gaan deelnemen en proberen wat meer informatie te krijgen. Helaas was het niet de verkoper zelf (of de verkoper van mijn vrouw haar fiets) want daar had ik toch ook zeker wat meer van verwacht. Deze man wilde hij amper mijn kant horen of toonde hij interesse in de fiets zelf. Maar zei alleen ga de fiets maar helemaal leeg rijden dan 100% opladen en dan alleen op hoogste ondersteuning helemaal leeg rijden. Dan met de km's stand terugkomen en dan zou hij meer weten.
Vond dat toch wel jammer ja. Je hebt er toch meer dan €5000,- uitgegeven de laatste 2 maanden en het gevoel zo te worden afgescheept. (Maar wil eerlijk gezegd ook niet te snel in die gedachtesfeer blijven hangen, kan altijd nog als het na wat onderzoek nog steeds slecht is).

Maar nu bleek gisteren dat ik de accu ook niet uit het frame krijg, dus ga dinsdagochtend toch wel even naar de fm (zijn helaas morgen heel dag gesloten). En hopelijk tref ik dan ook de eerdere medewerkers.

• Tommie12
@vanhorck

Dat is een slecht teken…. Kan wijzen op gezwollen accu.
Forceer niks, en ga er gewoon mee naar de FM.
Gevalletje pech denk ik.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Finraziel schreef op zondag 4 december 2022 @ 08:25:
[...]

Zelf nooit gedaan, maar ik zou kijken of de tester bv zijn identiteitsbewijs achter kan laten.
Daar had ik ook al aan gedachtt, maar je weet niet of dat niet een ‘gevonden’ exemplaar is…
Of als de deal cash is het geld gewoon al bij jou achter laten (al hou ik zelf niet van cash dus zou dat lastiger zijn). Eventueel filmpje maken waarop je het onderpand wisselt en de afspraak bevestigt.
Hmm, ben benieuwd of ze daarin meegaan. Zo’n koper kan omgekeerd ook z’n vraagtekens zetten of hij z’n geld wel terugkrijgt als hij er na de proefrit van afziet.
Maar we gaan het zien.
passie2010 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:36:
Een id bewijs achterhouden heeft weinig zin. Kan fake zijn
Nou fake, dat zal wel meevallen. Ik leerde van een notaris hoe je heel simpel test of een rijbewijs of ID-kaart echt is. Laat ‘m eens diagonaal op tafel vallen en luister hoe dat klinkt; klinkt helder. En nu je bankpasje? Klinkt dof en mat.
Simpel en doeltreffend.

Maar of het echt z’n eigen rijbewijs of ID-kaart is…?

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

JohanNL schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:52:
[...]
- Je kunt meefietsen wellicht
- Geld voor de proefrit al overmaken, met instant payments heeft de ontvanger dat doorgaans binnen een paar seconden binnen.
Voor de proefrit heeft de koper als het goed is ook al onderzoek gedaan en bij jou de fiets grondig bekeken, wil die de proefrit doen dan is die er toch ook al vrijwel zeker van dat die hem wil overnemen.
- Met contant geld kan hetzelfde
Eerst betalen, zoals @Finraziel ook al schreef ja, maar ik ben benieuwd wie daarin meegaat.

En meefietsen zit er voor mij niet zo in. Als de koper een beetje conditie heeft is die er zó vandoor met >25km/h. Dat red ik niet door mijn chronische vermoeidheid (vandaar de el.fiets).
Sowieso vooraf onderzoek doen naar je koper.
Inmiddels heeft marktplaats ook een beoordelingssysteem.
Dus geen zaken doen met gebruikers zonder beoordelingen en/of kort actief.
Goed idee! 👍
En als dat allemaal toch te spannend wordt is er vast wel een tweedehands fietsenzaak die hem wil overnemen.
Dat was het ‘m nou net. Daar kreeg ik zó weinig als inruil dat ik besloot het zelf maar te doen. 🤷‍♂️

En dank allemaal voor het meedenken❗️
👍👍👍

• Foxhill
jimh307 schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:15:
[...]

Energieprijzen stijgen, logistiekprijzen stijgen, mensen hebben minder te besteden, er is op zeer veel gebieden een personeelstekort, innovaties op gebied van e-bikes heeft ook zijn gloriedagen gehad en veel schaarste ;)

Dus als je als bedrijf een flinke afzet wenst zul je de prijzen niet omhoog moeten gooien (cq minder kortingen geven, Stella). Voor het 5 P-beleid geldt het volgende al reeds:

Plaatsbeleid
Parkeerbeleid
Prijsbeleid
Personeelsbeleid
Promotiebeleid

De laatste 3 wegen het zwaarst. Mensen willen een flink salarisopslag en zodoende verkeert de markt met een afzet-tekort door bovengenoemde voorvallen.

De gehele inflatie van de Euro brengt nieuwe strategieën teweeg van de transitie waarop klanten gaan stuiteren (waarom zoveel duurder?) en meer proberen te afdingen.

Mensen hebben een schatting van de prijs van een bepaald product en ze moeten opnieuw leren de waarde toe te eigenen. Zo vinden we stroom al best duur met 24ct/kWh, maar nu is de normale prijs rond de 70ct/kWh. Mensen gaan dit nog heel lang duur vinden, maar over een paar jaar lijkt het meer te behappen zijn omdat salarissen ook stijgen (niet met hetzelfde tempo dan de inflatie) en dit sijpelt uiteraard ook door naar de moeder van alle producten (het bedrijf van afkomst) :)
Rond 2003 werden winkels voor het eerst geconfronteerd met online concurrentie (transparantie van prijzen). Rond 2008 hadden ze te maken met crisis. Rond 2013 hadden winkels meer kapitaal nodig omdat de voorraad van fiets naar ebike ging. In 2019 was er corona. Anno 2022 spreken we over inflatie en energiekosten. De markteffecten zijn nu niet minder gunstig dan voorheen, je moet alleen steeds iets sneller kunnen reageren.

De markt is groter dan voorheen (getuige GFK en BOVAG cijfers).

• !nFerNo
elinx schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:36:
NB
Verbaast mij wel dat je al binnen een half jaar het blauwe tandwiel hebt vervangen.
Dan heb je mi de motor aanzienlijk (over)belast
Ik heb er direct na aankoop een tandwiel van messing ingestoken en die is nu inderdaad al versleten. Ik schrok er ook van. Geen idee hoe ik de fiets minder moet belasten, want echt een wildebras ben ik niet. Ik heb er nu even terug het blauwe tandwiel ingestoken, want ik moet op mijn werk geraken.

• elinx
!nFerNo schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:44:
....
Ik heb er direct na aankoop een tandwiel van messing ingestoken en die is nu inderdaad al versleten.....
Waarom heb je dat gedaan? Er zit niet voor niks een kunststof tandwiel in.

Ik weet niet of je OSF hebt geflasht. Want daar is eea aangepast om dit tandwiel te sparen.
Er ontstaat met name slijtage bij optrekken onder een flinke belasting, bv hoogste ondersteuningsstand of vol de gashendel open. Doe je dit met beleid dan slijt het tandwiel niet zo gauw. Bij OSF is het optrekken vanuit stilstand beter geregeld. Ook de Duitse versie van de Tsdz2, waarop OSF niet werkt, heeft verbeterde firmware.

Een messing tandwiel is niet flexibel en igv van "buigen of barsten" zal het messing tandwiel sneller slijten dan een kunststof versie die enigszins kan meegeven. Ook scheelt het in geluid.
Ik fiets al jaren met het eerste tandwiel zonder problemen.

[Voor 4% gewijzigd door elinx op 06-12-2022 13:28]

• Kapot
Heeft iemand ervaring met deze fiets? :

https://www.bikester.nl/o...ance-1550468_4672175.html

• Tommie12
Nee, maar ik denk dat het een goede deal is.
Geen topcomponenten, maar wel een goede Bosch motor met een half geïntegreerde batterij en een simpele derailleur.
Nog een paar euro er bij voor een beter zadel en goede handgrepen, en deze is niet verkeerd.

• !nFerNo
elinx schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:58:
[...]
Waarom heb je dat gedaan? Er zit niet voor niks een kunststof tandwiel in.
De ene zegt van wel, de andere van niet. Ik denk dat dat een eindeloze discussie is. Messing is steviger dan plastiek, dus de keuze was simpel. Nu zit het plastieke tandwiel er weer in, hij is inderdaad stiller, maar daar geef ik niet echt om, wel om duurzaamheid van de motor en vlot op mijn werk geraken.

• elinx
!nFerNo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:15:
.... Messing is steviger dan plastiek, ......; om duurzaamheid van de motor ....
Dat dit betrekkelijk is heb je na een half jaar gemerkt.

[Voor 6% gewijzigd door elinx op 06-12-2022 23:52]

• Kapot
Heeft iemand hier een idee of Stella een verende voorvork gebruikt die tapered is?

• Foxhill
Kapot schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:03:
Heeft iemand hier een idee of Stella een verende voorvork gebruikt die tapered is?

[Afbeelding]
Ze hebben veel modellen. Daar kun je zo niets over zeggen. Als je foto’s plaatst van de bovenkant en onderkant is het misschien net te zien op de foto’s.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:48
Ik heb de CGO800s, maar daar kan op geen enkele manier met fatsoen een kinderzitje op. Zowel voor als achter niet. Ik ga daarom morgen een proefrit maken op de Muto. Hij is nu in de aanbieding voor €1399 volgens de website. Maar ik moet nog maar zien of die prijs klopt en of hij nog leverbaar is.

• Kapot
Foxhill schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:40:
[...]

Ze hebben veel modellen. Daar kun je zo niets over zeggen. Als je foto’s plaatst van de bovenkant en onderkant is het misschien net te zien op de foto’s.

Even niet op Bastiaan Ragas letten....... :+

• Foxhill
Kapot schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:28:
[...]

[Afbeelding]

Even niet op Bastiaan Ragas letten....... :+
Het frame op deze foto is tapered. De voorvork dan 99% zeker ook. Er bestaan namelijk vulstukken, maar dat zullen ze bij een nieuwe fiets niet hebben gedaan.

Waarom eigenlijk?

• Kapot
Omdat ik liever een lucht gedempte voorvork heb inplaats van een coil, al realiseer ik me terdege dat dat waarschijnlijk compleet overbodig is voor een trekking fiets, ik ga eerst maar eens een paar honderd kilometer fietsen en dan evalueren!

• charrel
  • Laatst online: 22:13

charrel

Cortisol4life..

Robino schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:48:
[...]

Ik heb de CGO800s, maar daar kan op geen enkele manier met fatsoen een kinderzitje op. Zowel voor als achter niet. Ik ga daarom morgen een proefrit maken op de Muto. Hij is nu in de aanbieding voor €1399 volgens de website. Maar ik moet nog maar zien of die prijs klopt en of hij nog leverbaar is.
https://www.bol.com/nl/nl...Cy4rYnsFdLuQaAs5jEALw_wcB zoiets past daar toch wel op?

• Robino
Ik heb alleen de Thule Yepp Nexxt Maxi geprobeerd. Maar door de vorm van het frame heb je maar 2 plekken waar je hem kan vastmaken. De ene positie is te hoog waardoor je zadel niet omlaag kan. De andere positie kom je te laag uit, waardoor de stoel net aan boven de bagagedrager zweeft.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:25

franssie

Save the albatross

Robino schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:50:
[...]

Ik heb alleen de Thule Yepp Nexxt Maxi geprobeerd. Maar door de vorm van het frame heb je maar 2 plekken waar je hem kan vastmaken. De ene positie is te hoog waardoor je zadel niet omlaag kan. De andere positie kom je te laag uit, waardoor de stoel net aan boven de bagagedrager zweeft.
In de facebook groep komt o.a. deze voorbij:
https://www.urbaniki.com/...ltje-achter/framemontage/

en dat ie net aan boven de bagagedrager zweeft is toch geen probleem?

[Voor 5% gewijzigd door franssie op 07-12-2022 15:05]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• jimh307
Foxhill schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:06:
[...]

Rond 2003 werden winkels voor het eerst geconfronteerd met online concurrentie (transparantie van prijzen). Rond 2008 hadden ze te maken met crisis. Rond 2013 hadden winkels meer kapitaal nodig omdat de voorraad van fiets naar ebike ging. In 2019 was er corona. Anno 2022 spreken we over inflatie en energiekosten. De markteffecten zijn nu niet minder gunstig dan voorheen, je moet alleen steeds iets sneller kunnen reageren.

De markt is groter dan voorheen (getuige GFK en BOVAG cijfers).
Bakkers, Horeca, het klein bedrijf zijn de eerste die over de kop gaan omdat ze niet snel kunnen reageren op de algehele situatie welke steeds schrijnender wordt.

Het grootbedrijf zal wel blijven bestaan en daar gaat de semi-private sector (bakkers, horeca, enz). Overal vallen ondernemingen om en de een sneller dan de ander. Ik heb het niet over het bedrijfsleven over de gehele linie want de grote jongens zullen blijven bestaan. Nee, het is een algehele werking tussen "consument en bedrijf".

Op de rijken na gaat het merendeel van de consumenten hun hand op de knip houden. Steeds meer mensen hier in Nederland gaan bezuinigen en er komen alternatieven zoals voedselbanken en initiatieven zoals gebruikte kleding, sinterklaascadeaus en meer en dit is een slecht teken (goed dat ze er zijn, maar triest dat het zo moet). De koopkracht daalt jaar op jaar en nu steeds sneller en steeds meer mensen zullen wel 2 keer nadenken eer ze iets kopen en bedrijven hangen daar vanaf.

Hoe veerkrachtig de markt ook moge zijn; bijna elk bedrijf gaat uiteindelijk afzetproblemen krijgen. Speel je hier goed op in dan kun je erger voorkomen, maar de bedrijf(jes) die vallen worden steeds groter. Mensen gaan langer doen met hun spullen en zo is de vicieuze cirkel in beweging.

Was ik bakker geworden dan had ik nu misschien op straat gestaan, maar in mijn accugroothandel merk ik het ook en 'accu's' zouden op tijd vervangen moeten worden, maar mensen gaan minder kopen en dat merk ik ook. Ik val niet om, nog niet bijna, maar ik maak me wel degelijk zorgen want als er steeds minder geld is onder de consumenten ga je het hoe dan ook op ten duur echt merken.

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:34
Robino schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:48:
[...]

Ik ben benieuwd wat je er van vindt. Ben er ook naar aan het kijken.

• Tommie12
jimh307 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:20:
[...]

Bakkers, Horeca, het klein bedrijf zijn de eerste die over de kop gaan omdat ze niet snel kunnen reageren op de algehele situatie welke steeds schrijnender wordt.

Het grootbedrijf zal wel blijven bestaan en daar gaat de semi-private sector (bakkers, horeca, enz). Overal vallen ondernemingen om en de een sneller dan de ander. Ik heb het niet over het bedrijfsleven over de gehele linie want de grote jongens zullen blijven bestaan. Nee, het is een algehele werking tussen "consument en bedrijf".
Er zijn ook grote bedrijven die omvallen hoor...
In België is de MAKRO omgevallen (vergelijkbaar met Sligro in NL).
Mijn slager daarentegen, daar staat continu een rij wachtenden, en die werkt met een man of 7 aan personeel en doet het heel goed.

Mijn bakker rijdt met een Porsche, mijn fietsenmaker zit helemaal niet verlegen om werk, maar ik vind dan ook dat ze hun bedrijf goed leiden en klantgericht werken, en ja, er is wat concurrentie, maar blijkbaar genoeg plaats voor meerdere van die winkeliers.

Maar zoals in elke sector, er zijn cafés zat die 6 maand na de start failliet zijn, er zijn er andere die op een goudmijn zitten.

• jimh307
Tommie12 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:15:
[...]

...

Maar zoals in elke sector, er zijn cafés zat die 6 maand na de start failliet zijn, er zijn er andere die op een goudmijn zitten.
Met vet gedrukte quote ben ik het eens.

Ten eerste reageer ik @Foxhill en ten tweede weet ik zeker dondersgoed dat er ook grote bedrijven zijn die omvallen. In de dorpen begint dit echter wel zichtbaar te worden. Steeds meer kleine zaken vallen om en ik zou oogkleppen op moeten doen om dit niet te zien.

De bakker met zijn Porsche boert goed want 2 bakkers bij mij in de buurt zijn 'om'. De kapper is 'om' en de bloemenwinkel is ook 'om'.

Een klein bedrijf heeft minder reserves dan een multinational. Dat weet iedereen en daarom is het ook zo zuur voor de echte welwillende die hart heeft voor zijn klanten om die klanten vervolgens te laten vallen omdat bijvoorbeeld de energiecrisis hun de nek omdraait.

Laten we stellen dat het er allemaal niet leuker om wordt. Ja, ik krijg steeds meer wanhopige afnemers in mijn zaak en die verhalen raken je toch wel enigszins want ik heb veel trouwe afnemers. Je kunt er niet omheen.

[Voor 17% gewijzigd door jimh307 op 07-12-2022 19:07]

• Foxhill
jimh307 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:07:
[...]

Met vet gedrukte quote ben ik het eens.

Ten eerste reageer ik @Foxhill en ten tweede weet ik zeker dondersgoed dat er ook grote bedrijven zijn die omvallen. In de dorpen begint dit echter wel zichtbaar te worden. Steeds meer kleine zaken vallen om en ik zou oogkleppen op moeten doen om dit niet te zien.

De bakker met zijn Porsche boert goed want 2 bakkers bij mij in de buurt zijn 'om'. De kapper is 'om' en de bloemenwinkel is ook 'om'.

Een klein bedrijf heeft minder reserves dan een multinational. Dat weet iedereen en daarom is het ook zo zuur voor de echte welwillende die hart heeft voor zijn klanten om die klanten vervolgens te laten vallen omdat bijvoorbeeld de energiecrisis hun de nek omdraait.

Laten we stellen dat het er allemaal niet leuker om wordt. Ja, ik krijg steeds meer wanhopige afnemers in mijn zaak en die verhalen raken je toch wel enigszins want ik heb veel trouwe afnemers. Je kunt er niet omheen.
Met je uitleg ben ik het eens als we kijken naar de Nederlandse economie (alle branches samen). Met de kanttekening dat omdat er in de meeste kwartalen nog economische groei is er dús branches zijn waar groei prima mogelijk is.

Bakkers zijn een van de beroepsgroepen die buitensporig getroffen worden door de energiecrisis. Een groot deel van hun kostprijs is energie. Of zoals ik graag als criterium stel: dat is geen reëel ondernemers risico meer, dus moeten we ze helpen voortbestaan. Voor fietsenwinkels geld dit niet.

Voor de fiets branch weegt een andere externe (meso-) factor zwaarder: de markt voor elektrische fietsen is nog steeds aan het groeien.

Daarbij, als de partijen in een markt een klein marktaandeel hebben (zoals bij fietsenwinkel, zoals niet bij supermarkten) dan is concurrentie in de markt (micro en meso) bepalender voor succes dan de effecten van buitenaf (meso en macro) op de markt. Of anders gezegd: in de fiets markt wordt veel gepraat over +-3% jaarlijkse groei/krimp, en daar hebben wij het hier nu ook over. Terwijl er bedrijven in diezelfde markt zijn die +-50% doen.

Dus als Stella slecht draait terwijl veel traditionele fietsenwinkels goed draaien en een enkeling zelfs zijn winst verdubbeld, dan wegen interne factoren (micro) sterker dan externe (meso en macro).

[Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 07-12-2022 20:44]

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:04
Bla65 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:52:
Ik krijg net bericht dat de levering van mijn Koga Pace B10 van 4 oktober is uitgesteld naar 20 december. Ik ben niet echt verbaasd gelet op de diverse leverproblemen en heb gelukkig nog een prima fiets maar het blijft toch jammer.
Update: en ook 20 december wordt niet gehaald, laatste prognose is week 4. Aangezien ze hem ook nog niet hebben bij het Koga testcentrum vermoed ik dat ze wat (lever)problemen hebben. Heeft iemand hier de Pace B10 2022 (nu al 2023 genoemd) al in het echt gezien? Ik zie alleen het 3D geprinte prototype voorbijkomen.
Ik geloof het ondertussen wel en heb gisteren even een proefritje gemaakt op de RM Charger 4 die nog dit jaar geleverd kan worden: dat wordt hem. Specs ongeveer gelijk aan de Koga, vering was voor mij niet nodig maar niet erg dat het er op zit en verder mooie solide fiets.

• Robino
Khayma schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:36:
[...]

Ik ben benieuwd wat je er van vindt. Ben er ook naar aan het kijken.
Zojuist een proefrit met de Muto gereden. Het is een mooie fiets om te zien en alle materialen zien er goed uit. Het fietst prima met de voormotor. Je hoort hem uiteraard wel een beetje.

Positieve punten zijn:
  • Geen lelijke lasnaden
  • CDN belt
  • Mogelijkheid tot een kinderzitje achter!
  • Slot is ingebouwd
  • Disc breaks
  • Prijs. Je krijgt gewoon een bijzondere fiets met belt voor een lage prijs. Ik kan hem volgende week al ophalen in Nunspeet, waardoor er nog eens €200 vanaf ging..
Negatieve punten zijn:
  • Framemaat en wielmaat maken het een "kleine" fiets. Als je 1.9 m of langer bent, denk ik niet dat dit jouw fiets is. Maar andersom wel voor iemand tussen de 1.7-1.8 m bijvoorbeeld.
  • Display is gewoon simpel. Het zijn twee knopjes en 2 led-balkjes. Voordeel is dat het totaal niet interessant is om te stelen t.o.v. de uitgebreidere Bosch-displays.
  • Stuur is simpel en beetje klein, maar die ga ik denk ik vervangen voor een betere zithouding.
  • Kleine accu dus beperkt bereik, maar dat drukt ook de kosten.
  • Slot dicht doen werkt beetje onhandig, kon beter.

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:34
Robino schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:27:
[...]

Zojuist een proefrit met de Muto gereden. Het is een mooie fiets om te zien en alle materialen zien er goed uit. Het fietst prima met de voormotor. Je hoort hem uiteraard wel een beetje.

Positieve punten zijn:
  • Geen lelijke lasnaden
  • CDN belt
  • Mogelijkheid tot een kinderzitje achter!
  • Slot is ingebouwd
  • Disc breaks
  • Prijs. Je krijgt gewoon een bijzondere fiets met belt voor een lage prijs. Ik kan hem volgende week al ophalen in Nunspeet, waardoor er nog eens €200 vanaf ging..
Negatieve punten zijn:
  • Framemaat en wielmaat maken het een "kleine" fiets. Als je 1.9 m of langer bent, denk ik niet dat dit jouw fiets is. Maar andersom wel voor iemand tussen de 1.7-1.8 m bijvoorbeeld.
  • Display is gewoon simpel. Het zijn twee knopjes en 2 led-balkjes. Voordeel is dat het totaal niet interessant is om te stelen t.o.v. de uitgebreidere Bosch-displays.
  • Stuur is simpel en beetje klein, maar die ga ik denk ik vervangen voor een betere zithouding.
  • Kleine accu dus beperkt bereik, maar dat drukt ook de kosten.
  • Slot dicht doen werkt beetje onhandig, kon beter.
Dankjewel voor de uitgebreide review! Ik neig er nu ook naar. Prijs is heel netjes. Dus je krijgt nog 200 euro korting op een voorraadmodel?

• Robino
Khayma schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:50:
[...]

Dankjewel voor de uitgebreide review! Ik neig er nu ook naar. Prijs is heel netjes. Dus je krijgt nog 200 euro korting op een voorraadmodel?
Bij afhalen ja, omdat ze het te druk hebben om alles af te leveren.

• landcross
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:40
Een paar maanden geleden plaatste ik hier mijn positieve ervaringen met mijn Ampler Axel. Nu een paar maanden verder wou ik nog even een update plaatsten, aangezien ik hier verder niet veel las over de problemen die ik in de tussentijd heb ervaren.

Grootste punt was een tijdje terug: op een willekeurige avond wou ik terug naar huis fietsen; ging de fiets niet meer aan. Gelukkig valt er nog wel mee te fietsen zonder elektrische ondersteuning (hoewel het gebrek aan versnellingen dan wel een heikel punt is haha) dus met wat doortrappen gewoon thuis gekomen. Maar eenmaal thuis aan de lader kwam er ook niet veel meer in beeld dan een error code.

Na contact met Ampler te hebben gehad bleek dit een bekend probleem: de eerste batches van de accu's bevatte mogelijk een productiefout waardoor een of ander kabeltje na verloop van tijd kortsluiting veroorzaakt of iets dergelijks en de elektronica dan dacht dat de accu kapot was (wat verder niet het geval was). Uiteraard kon dit alles kosteloos worden gerepareerd. Men stelde voor om de fiets te laten terugsturen naar Estland. Ik heb zelf echter maar geopperd dat ik de fiets wel naar de winkel in Amsterdam breng. Voor mij niet helemaal om de hoek, maar desalniettemin een stuk sneller dan helemaal naar Estland (en het leverde een erg leuk fietsritje terug van Amsterdam naar Utrecht :) ).

Ampler zelf wijst naar de accu-fabrikant (LG) als bron van deze problemen. Of dat waar is of niet weet ik niet, maar wat ik persoonlijk Ampler wel erg kwalijk neem is dat ze dit probleem nogal onder het tapijt lijken te willen schuiven. Deze problemen waren namelijk al bij Ampler bekend _voordat_ mijn fiets gebouwd en verscheept is. Mijn fiets is dus bewust met een potentieel defecte accu in elkaar gezet en verkocht. Ze zeggen zelf dat ~90% van de oude batches geen issues bevatten, maar desalniettemin is het een bewuste keuze geweest. Had mij, als koper, dan op z'n allerminst, ingelicht over het potentiele issue.

Hoedanook, ze zeggen dat de nieuwste accu's dit probleem sowieso niet meer hebben. Nu met de nieuwe accu fietst de fiets weer als een zonnetje.... grotendeels dan. Je merkt toch dat, naar mijn mening althans, Ampler hier en daar toch ietwat beknibbelt heeft op kwaliteit van sommige onderdelen (bijvoorbeeld de no-name remmen). Ik had dit vermoeden al ten tijde van de aankoop dus voor mij niet perse een verassing, ik heb de gok bewust genomen. Maar desalniettemin een aandachtspuntje voor eventuele kopers.

Al met al is het naar mijn mening zeker geen slechte fiets; fietst verder (nog) heerlijk. Voor mij persoonlijk nog steeds qua plus- en minpunten een van de betere keuzes en ik ben er nog steeds zeker tevreden mee. Maar toch wel wat minder dan eerst. Ik ben benieuwd hoe mijn ervaringen zijn over een jaartje.

• jimh307
@landcross Dit is wel vervelend zeg. Mij is niets bekend over de LG cellen en potentieel falen. Als er kortsluiting optreed 'in' de cellen dan is het hek echt van de dam en het klinkt mij als een smoes om LG maar de schuld te geven. Zo werkt het dus niet en als ze LG niet vertrouwen, los het dan op door een ander merk cellen te gebruiken en dan klaar.
Het bewust een accu implementeren als je van problemen op de hoogte bent valt mij in verkeerde aarde.

Voor mij zou het subiet einde Ampler betekenen en zou ik een andere fiets eisen en wel direct.

Hier heb jij uiteraard niets aan en desondanks hoop ik voor jou dat je nu probleemloos rond kunt rijden. Niets is zo vervelend als een dure e-bike die niet doet wat die moet doen. Houd ons even op de hoogte en meld als het weer mis gaat. Ik ga dit even in de gaten houden.

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:25
jimh307 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:51:
@landcross Dit is wel vervelend zeg. Mij is niets bekend over de LG cellen en potentieel falen. Als er kortsluiting optreed 'in' de cellen dan is het hek echt van de dam en het klinkt mij als een smoes om LG maar de schuld te geven. Zo werkt het dus niet en als ze LG niet vertrouwen, los het dan op door een ander merk cellen te gebruiken en dan klaar.
Het bewust een accu implementeren als je van problemen op de hoogte bent valt mij in verkeerde aarde.
Landcross zegt LG accu's, niet cellen. Geen idee of LG ook heel de accu heeft gemaakt, of dat er nog een bedrijf tussen zit, maar in een cel verwacht ik geen draadje die kortsluiting kan veroorzaken.

• landcross
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:40
@jimh307 Hoe dat ik het begrijp (en Ampler zelf is er een beetje wazig over; ze willen niet in te veel technische details treden volgens mij) is er helemaal niets mis met de accucellen zelf. Er zit wat battery management elektronica bij de accu die (door de productiefout) na verloop van tijd de elektronica denkt dat de accucellen kapot zijn en weigert om nog aan te gaan, terwijl er in werkelijkheid dus helemaal niets mis is met de accu.

• maffiabaas
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:26
Dag allen,

Ik heb een vraag over de bafang M300. Deze heb ik icm een Cortina fiets en het valt mij op dat hij ondanks deze sterke motor vrijwel nooit 25 km/h haalt. Een klein beetje tegenwind en hij zakt terug tot 21 km/h. Daarnaast moet hij hiervoor altijd in de sterkste ondersteuning. Bijvoorbeeld in stand 4 van 9 stopt hij met ondersteunen bij 15 km/h.

Mijn vriendin heeft een bafang voor motor en die sjeest mij voorbij op een veel lagere stand. Mantel ziet het probleem niet maar ik wel, a.s. dinsdag wordt de computer vervangen omdat ze denken dat dit mogelijk de oorzaak is. Daarnaast heb ik een 650 w/h accu en deze is na 30 km ook zo goed als leeg op stand 9. Dit vind ik raar aangezien ik zou verwachten dat je bij 2 uur volledige ondersteuning van 250 watt er nog 150 w/h in zou zitten. Bij wat eigen beenkracht van 100 watt zou je dan toch makkelijk 50 km moeten halen?

Heeft er iemand ervaring met de bafang mm300 en hoe presteert je fiets?

Iemand tips?

• jimh307
landcross schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:24:
@jimh307 Hoe dat ik het begrijp (en Ampler zelf is er een beetje wazig over; ze willen niet in te veel technische details treden volgens mij) is er helemaal niets mis met de accucellen zelf. Er zit wat battery management elektronica bij de accu die (door de productiefout) na verloop van tijd de elektronica denkt dat de accucellen kapot zijn en weigert om nog aan te gaan, terwijl er in werkelijkheid dus helemaal niets mis is met de accu.
Die zin zegt al genoeg. LG last zelf geen cellen voor Ampler want dat doet Ampler zelf. Ik schrik hiervan dat ze het maar moeilijk vinden om concreet toe te geven dat ze een fout gemaakt hebben. Door concreet te zijn zou dat het merk sieren en zouden ze massaal teruggeroepen worden voor de reparatie. Ik krijg een beetje het idee dat Ampler het niet zo serieus neemt met hun aftersales.

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:57
Ik heb op dit moment een MXUS voorwielmotor op mijn (vilette)fiets, maar ben niet heel content over het geluid dat deze produceert. Mijn vrouw heeft een merkloze voorwielmotor (kruidvat-Formula) en deze is zowel krachtig als stil.. kan ik de voorwielen omruilen en zal dit dan werken zonder dat ik de accu ofzo beschadig?
zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?

• jimh307
SolarOrbiter schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:29:
Ik heb op dit moment een MXUS voorwielmotor op mijn (vilette)fiets, maar ben niet heel content over het geluid dat deze produceert. Mijn vrouw heeft een merkloze voorwielmotor (kruidvat-Formula) en deze is zowel krachtig als stil.. kan ik de voorwielen omruilen en zal dit dan werken zonder dat ik de accu ofzo beschadig?
zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?
[Afbeelding][Afbeelding]
De accu beschadig je hier niet mee. Het kan wel zijn dat de controller de wissel niet zo leuk gaat vinden dus ik zo het niet doen tenzij het om 2 dezelfde motoren gaat dan is het geen probleem ;)

• Wouda
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:38

Wouda

^C^C^C^C^C

Sinds eind augustus heb ik een Stella Morena Premium MDB FI met Bosch Performance Line CX motor. Nu heb ik al sinds het begin dat de motor doortrapt bij flink kracht zetten (niet staan op de trappers). In eerste instantie dacht ik dat het de belt was, maar die is gespannen en loopt goed.
Bij een Stella servicepunt geweest en daar vastgesteld dat het in de motor gebeurt. Je hoort een harde knal, alsof een tandwiel in de motor een tand overslaat.

Nu is de fiets twee maanden terug al voor vier weken naar de fabriek geweest om oa dit te herstellen, maar uiteraard is er op de servicebon niets over terug te vinden en is het ook niet verholpen. Maandag wordt hij wederom opgehaald om dit te verhelpen.

Is dit een bekend probleem? Ik kon er zo niets over vinden.

• Foxhill
Wouda schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:04:
Sinds eind augustus heb ik een Stella Morena Premium MDB FI met Bosch Performance Line CX motor. Nu heb ik al sinds het begin dat de motor doortrapt bij flink kracht zetten (niet staan op de trappers). In eerste instantie dacht ik dat het de belt was, maar die is gespannen en loopt goed.
Bij een Stella servicepunt geweest en daar vastgesteld dat het in de motor gebeurt. Je hoort een harde knal, alsof een tandwiel in de motor een tand overslaat.

Nu is de fiets twee maanden terug al voor vier weken naar de fabriek geweest om oa dit te herstellen, maar uiteraard is er op de servicebon niets over terug te vinden en is het ook niet verholpen. Maandag wordt hij wederom opgehaald om dit te verhelpen.

Is dit een bekend probleem? Ik kon er zo niets over vinden.
Het lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat de Bosch motor doortrapt. Ik ken het namelijk niet, en de motor zit zo in elkaar dat er dan al veel meer aan de hand moet zijn. Als dat wel zo is stuurt Bosch zeker binnen een week een nieuwe motor op.

De versnellingsnaaf kan doortrappen. Dat komt wel vaker voor. Is gemakkelijk af te stellen of uit te wisselen.

Alle mogelijke problemen van doortrappen zijn binnen een week op te lossen zonder dat het terug komt. Bij Stella echter, werken niet of nauwelijks fietsenmakers is mijn ervaring.

• elinx
maffiabaas schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:08:
...bafang M300. Deze heb ik icm een Cortina fiets en het valt mij op dat hij ondanks deze sterke motor vrijwel nooit 25 km/h haalt. .....
Persoonlijk geen ervaring met de M300, maar het is één van de middenmotoren die nog met alleen een rotatiesensor wordt aangestuurd.
Dat betekent iedere ondersteuningsstand een maximale snelheid heeft die wordt behaald afhankelijk van je traptempo. De software in de controller is daar verantwoordelijk voor. Als die niet juist is ingesteld voor jouw voorkeuren kan je dergelijk gedrag krijgen.
In het verleden konden Bafang middenmotoren met een USB kabel en configuratieprogramma worden afgeregeld. (ook hier in het forum is daarover geschreven)
Of dit nog kan met de M300 weet ik niet, want Bafang is overgegaan naar een ander communicatieprotocol (van Uart naar CanBus), maar ook is de oudere controllersoftware beter afgeschermd.

Bijna alle (frame) middenmotoren (zelfs de Bafang M200 nu) hebben tevens een krachtsensor. Met een dergelijke combinatie van sensoren kan je in iedere ondersteuningsstand de maximale snelheid bereiken afhankelijk van de trapkacht en pedaalomwentelingen, maar zal alleen de hoeveelheid ondersteuning die je van de motor krijgt verschillen.

• elinx
Wouda schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:04:
... Bosch Performance Line CX motor. Nu heb ik al sinds het begin dat de motor doortrapt bij flink kracht zetten....
Als het echt de motor betreft zou het om een slecht werkende vrijloop in een tandwiel moeten gaan, maar dat is een zeldzame uitzondering, zeker bij een nieuwe motor. Veel meer voor de hand liggend is de versnellingsnaaf.

• Wouda

Wouda

^C^C^C^C^C

elinx schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:08:
[...]
Als het echt de motor betreft zou het om een slecht werkende vrijloop in een tandwiel moeten gaan, maar dat is een zeldzame uitzondering, zeker bij een nieuwe motor. Veel meer voor de hand liggend is de versnellingsnaaf.
Deze fiets heeft een Enviolo naaf, en daar zitten naar mijn idee geen tandwielen in. Het geluid komt ook echt vanaf de motor.

• Thoraxx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:36
Vandaag hebben we bij Stella een mama fiets gekocht in de winkel.

Wilden eigenlijk een midden motor, maar de verkoper raadde bij een mama fiets toch een voorwiel motor aan. Is dit ook echt beter in dit geval?

Nu sprak ik net een vriend en die vertelde dat Stella op het punt van faillissement staat? Op Google vond ik er ook al wat over.

Wij zijn nu bang dat de fiets niet geleverd gaat worden en ons geld kwijt zijn. Of zal dit wel loslopen en is het enkel de garantie die op langere termijn wellicht lastig wordt?

Ook hebben we een 5 jarig zorgeloos verzekering/garantie plan afgesloten. Gaat dit nog door mochten ze failliet gaan?

• elinx
Wouda schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:27:
... Het geluid komt ook echt vanaf de motor.
Ik schreef ;)
elinx schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:08:
[...]
Als het echt de motor betreft zou het om een slecht werkende vrijloop in een tandwiel moeten gaan, maar dat is een zeldzame uitzondering, zeker bij een nieuwe motor. .....

• elinx
Thoraxx schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:28:
.. bij Stella een mama fiets gekocht...

....Wij zijn nu bang dat de fiets niet geleverd gaat worden en ons geld kwijt zijn. ....
... 5 jarig zorgeloos verzekering/garantie plan afgesloten. Gaat dit nog door ...
Alles hangt af van afspraken die gemaakt worden bij een eventuele doorstart.
Zoals de berichtgeving aangeeft heeft Stella financieel het waarschijnlijk niet makkelijk. Dat wil niet zeggen dat dit ook tot een faillissement leidt. Als er een overname volgt of eventuele geldinjectie van een beleggingsinstituut dan is de kans groot dat alle eerdere aankopen gewoon in stand blijven.
Wel kan ik me voorstellen dat je van dergelijke meldingen onzeker wordt.

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57
Wouda schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:27:
[...]

Deze fiets heeft een Enviolo naaf, en daar zitten naar mijn idee geen tandwielen in. Het geluid komt ook echt vanaf de motor.
Ik had laatst exact dezelfde klacht met een Gazelle met Enviolo naaf. Vrijloop in de naaf vervangen (eenvoudig te doen YouTube: Hoe onderhoud je het vrijloop) en het probleem is opgelost.
Ik was er vooraf ook van overtuigd dat het uit de Bosch motor moest komen.
2 van de 3 veren die de bijbehorende pallen in de naaf naar buiten moeten drukken deden hun werk niet meer.

[Voor 33% gewijzigd door Simple mind op 09-12-2022 19:48]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
@Thoraxx Over de plek van de motor; ligt eraan waar je je kind plaatst. ;) Met kinderzitje voorop kan heen voorwielmotor prima, genoeg grip. Maar alsnog oppassen als het glad is natuurlijk...

Het kind achterop met middenmotor is weer oppassen met steigeren. Het zitje dan niet achter de achteras monteren, maar precies erboven.

Pentium MMX 200 (95) / Athlon 700 (98SE) / P!!! 1,4GHz (ME) / AthlonXP 1700+ (XP) / Ryzen 5600X (10)

• jimh307
Simple mind schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:06:
[...]

Ik had laatst exact dezelfde klacht met een Enviolo naaf. Vrijloop in de naaf vervangen en het probleem is opgelost.
Die had ik bij mijn vorige fiets ook (Qwic Premium MN330). Dezelfde klachten en dat bleek inderdaad de vrijloop in de naaf te zijn; een bekend probleem (geweest?) bij de destijds NuVinci-naaf.
Maar het kan ook de motor zijn en het enigste antwoord op dit probleem is de FM. Laat hem eens goed nalopen :)

• Kapot
Vanochtend mijn Morena Premium MDBO SI in ontvangst mogen nemen, de accu was 20% opgeladen, net genoeg voor het ritje naar mijn werk, dat beviel uitstekend, was wel koud, ijs stond op mijn jas maar heerlijk gefietst.

De Morena bevalt goed en ondersteund op de teller tot 27 kilometer, ik heb wel het gevoel dat als ik 25 op de teller rijd ik veel langzamer rijd dan die snelheid, komende week maar eens testen met een GPS app ofzo.

Mijn collega heeft een 4A lader op de zaak liggen en daarmee heb ik de accu vandaag even afgetopt, nu maar eens zien hoe vaak hij opgeladen moet worden.
Ik heb met name in de tour stand gefietst (Bosch Performance line) en dat is wel prima voor Nederland denk ik.

@Noord27

Al uitgeziekt en gereden?

• Wouda

Wouda

^C^C^C^C^C

Simple mind schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:06:
[...]

Ik had laatst exact dezelfde klacht met een Gazelle met Enviolo naaf. Vrijloop in de naaf vervangen (eenvoudig te doen) en het probleem is opgelost.
Ik was er vooraf ook van overtuigd dat het uit de Bosch motor moest komen.
2 van de 3 veren die de bijbehorende pallen in de naaf naar buiten moeten drukken deden hun werk niet meer.
Goh, ik dacht juist dat zo’n Enviolo minder gevoelig voor dit soort problemen zou zijn. Ik ben benieuwd of Stella het gaat kunnen lokaliseren. Wel valt mij op dat met dit koude weer het doortrappen veel erger is dan op warme dagen.

Thanks!

• jimh307
Mijn eerste lekke band is een feit. Voorband plat :/

Ach, de ANWB gebeld en die komen hem maken. Nu even wachten op de ANWB.

Wie had dit 20 jaar geleden kunnen verzinnen. Vroeger werd het lopen, maar gelukkig kwam ik er thuis achter. Dat avondrondje wordt dan iets later vandaag.

Blijft toch een zwak punt van alle fietsen.

• Thoraxx
elinx schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:05:
[...]
Alles hangt af van afspraken die gemaakt worden bij een eventuele doorstart.
Zoals de berichtgeving aangeeft heeft Stella financieel het waarschijnlijk niet makkelijk. Dat wil niet zeggen dat dit ook tot een faillissement leidt. Als er een overname volgt of eventuele geldinjectie van een beleggingsinstituut dan is de kans groot dat alle eerdere aankopen gewoon in stand blijven.
Wel kan ik me voorstellen dat je van dergelijke meldingen onzeker wordt.
Bedankt voor je reactie. Inderdaad je wordt er wel onzeker door. Toch een hoop geld en die verkoper zei er natuurlijk niets over. Waren blij met de aankoop en de eerste beste waar we de aankoop blij mee deelden zei gelijk over de positie van Stella. We kunnen nu niks anders doen dan afwachten. Het is een voorraad model dus binnen 2 weken levering. Ik hoop dat het goed komt!
PD2JK schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:09:
@Thoraxx Over de plek van de motor; ligt eraan waar je je kind plaatst. ;) Met kinderzitje voorop kan heen voorwielmotor prima, genoeg grip. Maar alsnog oppassen als het glad is natuurlijk...

Het kind achterop met middenmotor is weer oppassen met steigeren. Het zitje dan niet achter de achteras monteren, maar precies erboven.
Momenteel hebben we nog geen kleine maar het is met oog op de toekomst gericht. Zal dus eerst voorop worden. Maar als ik het goed begrijp is het dus geen vreemd advies dat mama fietsen vaak toch met een voorwiel motor aanbevolen wordt?

Hij had het erover dat met een voorwiel motor ook meer ondersteuning had bij zware belading oid

• Foxhill
Thoraxx schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:28:
Vandaag hebben we bij Stella een mama fiets gekocht in de winkel.

Wilden eigenlijk een midden motor, maar de verkoper raadde bij een mama fiets toch een voorwiel motor aan. Is dit ook echt beter in dit geval?

Nu sprak ik net een vriend en die vertelde dat Stella op het punt van faillissement staat? Op Google vond ik er ook al wat over.

Wij zijn nu bang dat de fiets niet geleverd gaat worden en ons geld kwijt zijn. Of zal dit wel loslopen en is het enkel de garantie die op langere termijn wellicht lastig wordt?

Ook hebben we een 5 jarig zorgeloos verzekering/garantie plan afgesloten. Gaat dit nog door mochten ze failliet gaan?
Het klinkt mij een beetje als aanraden wat hem beter uitkomt. Ik adviseer juist geen voorwielmotor ivm zwaar sturen en wegglijden. Ik zou niet weten wat het voordeel is van een voorwielmotor behalve prijs. Het is maar net hoe handig je met een fiets bent. Als je niet stuntelig bent gaat het echt wel goed.

De kans dat het bij Stella op een echt faillissement zónder doorstart uitloopt lijkt me niet zo groot. En als dat niet gebeurd zul je de fiets wel krijgen. Zeker als die al op voorraad is. Goed, het kan wel en ze hadden ook met een aanbetaling kunnen volstaan.

• elinx
Wouda schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:27:
.... valt mij op dat met dit koude weer het doortrappen veel erger is dan op warme dagen.....
In dat geval wijst dit nog meer naar een vrijloop in de naaf, want met koud weer is het vet wat stropiger. Misschien zit er zelfs teveel of te dik vet op, maar dat is niet meer dan gissen.
Een motor wordt warm en is dit minder merkbaar bij verschillende buitentemperaturen.

• Thoraxx
Foxhill schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:26:
[...]

Het klinkt mij een beetje als aanraden wat hem beter uitkomt. Ik adviseer juist geen voorwielmotor ivm zwaar sturen en wegglijden. Ik zou niet weten wat het voordeel is van een voorwielmotor behalve prijs. Het is maar net hoe handig je met een fiets bent. Als je niet stuntelig bent gaat het echt wel goed.

De kans dat het bij Stella op een echt faillissement zónder doorstart uitloopt lijkt me niet zo groot. En als dat niet gebeurd zul je de fiets wel krijgen. Zeker als die al op voorraad is. Goed, het kan wel en ze hadden ook met een aanbetaling kunnen volstaan.
Het leek mij inderdaad ook op het aansturen om de voorraad modelletjes op te krijgen. Maar goed de vrouw heeft proef rondje gereden en was blij ermee. De middenmotor ook nog geprobeerd en die reed iets natuurlijker maar haar voorkeur ging toch uit naar dat andere model. (Fiore)

Ik vroeg nog of een aanbetaling oké was. Maar omdat dit zo een goede aanbieding was kon dat niet. Achteraf snap ik dus waarom 😅 liquiditeit problemen.

We gaan het zien!

Ik zelf zoek btw ook nog een nieuwe fiets wel met middenmotor rond de 1800 - 2000euro Toevallig iemand nog een aanrader? Vooral voor recreatief een rondje rijden af en toe die lekker zit.
Pagina: 1 ... 129 130 131 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee