Hier komt de 6e review van mijn Gazelle Ultimate C8+ belt: foto van 16-07-2026.
De fiets is vandaag precies 5 jaar in bezit en is nog steeds een mooie verschijning. Je kunt gewoon merken dat er premium materialen gebruikt zijn want alles (behalve de banden) is nog origineel. Na een kleine 20 duizend kilometer is de fiets nog even mooi als gekocht. De nieuwe anti-grip pedalen geven een mooie allure aan de fiets. Verder zitten alle spaken er nog in en heeft de fiets geen defecten. Dat de fiets ouder wordt is prima, maar waar ik dan een beetje bang voor ben is het feit dat onderdelen op ten duur niet meer leverbaar zijn. Qua ouderdom maak ik me geen zorgen. De fietsenmaker heeft me er wel op geattendeerd dat bij de volgende beurt de riem en riemwielen vervangen moeten worden. Dit kost wat, maar dat is deze fiets meer dan waard.
Remmen: De remmen zijn altijd een beetje het zorgenkindje geweest en met name de achterrem. Deze piept vrij snel en deze zomer komt er een nieuwe remschijf achter. De voorrem werkt prima en is ook de belangrijkste rem.
Versnellingen: Een tijdje geleden is er een nieuw binnenwerk ingezet en samen met het oude binnenwerk schakelt deze fiets trefzeker en moeiteloos. Trapt helemaal niet door en hier heb ik geen zorgen over. Het oude binnenwerk liep in de soep en dat was mijn eerste pechgeval en ook de enigste tot nu toe. Ik vertrouw de fiets nog voor de volle 100%.
Accu: De accu doet het nog prima. In de zomer is de accu nog als nieuw, maar in de winter merk je toch de tand der tijd en is de actieradius flink korter (commuten, hoogste ondersteuning, koud, wind tegen), maar nog steeds niet slecht. Nu ga ik in de winter wel vaker met de auto omdat de auto dan ook nodig is op het werk. Sinds ik verhuist ben is de route makkelijker en zit in binnen 5 minuten op de snelweg.
Motor: Wat valt er te zeggen over de motor? Nog steeds geen speling en de motor loopt verder soepel. Geen slijtage merkbaar en ondersteund prima.
Remmen: De achterrem is altijd een kwetsbaar ding geweest vanaf het begin. Bij hogere snelheid remt hij wel, maar bij lagere snelheid gaat deze hard piepen. De voorrem (de belangrijkste rem) doet het prima. Je staat nog steeds vlot stil als het er op aankomt.
Frame: De lak zit er nog strak op en her en der zie je wat kleine roestplekjes (op de bouten vooral) en moet de fietsenmaker soms plekjes opnieuw aantippen, maar dit betreft kleine plekjes en valt niet op.
Dus? Deze fiets is nog steeds een erg fijne fiets die betrouwbaar is en gaat net zolang door totdat de onderdelen niet leverbaar meer zijn. Nog niets in mij verteld me dat ik moet kijken naar een ander model. Still going strong!