Ik heb vorige week een elektrische fiets binnen gekregen via de Lidl. Zundapp Z802,
met Ananda achterwielaandrijving. Alleen de ondersteuning gaat niet aan. Je begrijpt dat de Lidl niets technisch gaat ondersteunen. Heb al gebeld, maar het enige is wat ze kunnen is de fiets laten retourneren, maar het model hebben ze nu niet meer, en ik vind de fiets prima, voelt degelijker dan ik voor de prijs had verwacht, dus wil deze gewoon aan de praat krijgen. Ik geloof niet dat ie niet goed is.
Het display, Ananda D16, werkt, geeft aan dat de batterij 100% vol is. Geeft geen foutmeldingen. Het gene wat er mist, is dat de ondersteuning niet wil starten.
Als ik de batterij aanzet, via de batterij of de Ananda stuurcontroller, wordt het scherm eventjes groen(Eco zie ik heel even), maar binnen een seconde gaat het scherm op "grijs" en zegt off. Scherm blijft wel aan, maar de ondersteuning doet niets. Ook niet als ik ga fietsen.
Het vreemde is dat als ik 'm aanzet via de controller, en ik houdt de knop ingedrukt, dan laat het scherm wel de eco stand zien zolang ik de knop ingedrukt houdt, en zodra ik deze los laat, gaat ie weer naar "off". (heb batterij al gereset, opnieuw er in gedaan) (ik ga niet fietsen met m'n vinger constant op de knop haha)
Ik zie de bij de trapas van de sensor een rood lampje aan gaan, heel even als ik de trappers ronddraai, is rood goed, of is rood slecht? Ik denk goed, want anders komt er vast een foutmelding op het display.
Als ik ergens een kabel losmaak, van de controller bijvoorbeeld, dan komt er wel een foutmelding.
Op het scherm staat niks bij "Range". Alleen twee streepjes voor "km".
Hetgeen niet werkt op de controller zijn de "licht" knop en de "-"knop. Lichtknop al langer ingedrukt gehouden, maar gaat het echt niet doen.
Met "aan-uit" knop kan ik de batterij wel aanzetten, maar niet uit. Dat kan wel met de "aan-uit" knop tegelijk met de "+"knop.
Kan het een fout zijn in de controller op het stuur? Zou een technisch iemand hier advies in kunnen geven?
Hopelijk herkent iemand het probleem en kent de oplossing.
Hier een link naar het type controller. Ik kom overigens niet in de settings van de controller.
Tuurlijk kan ik 'm terug sturen, maar mijn gevoel zegt dat dit geen slechte fiets is, en voor de afstandjes die deze gaat rijden, prima is. Dus daarom is enig ander advies dan "onmiddellijk retourneren want..." uiteraard welkom.
Hopelijk wat technische mensen aan boord die wat zinnigs kunnen zeggen, alvast bedankt.
groet,
Wil
P.S. mocht er ergens een technisch forum zijn voor elektrische fietsen, dan heb ik die niet gevonden, dan ga ik daar naar toe als je de link dan even deelt.
[
Voor 3% gewijzigd door
wilvanwil op 01-09-2025 22:16
]