Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 242 243 Laatste
Acties:

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Arjantje72 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:00:
@Tommie12 @Peatsmoke @Foxhill en consorten :)
Ik had eerst een Freebike, de accu geeft aan onder 20% opladen. Nu een Batavus, die begint te zeuren als de accu 30% is. Dan lees ik weer dat je de accu per kwartaal helemaal moet leegrijden, ergens anders lees je weer dat je niet verder mag opladen dan 80%. Dan lees ik weer dat het niks uitmaakt.

Ik ben beetje autistisch, het moet duidelijkheid zijn voor mij :)
Hoe denken jullie hierover, wat is het beste voor de accu?
Vooral niet teveel bezig zijn met die accu en alle theorieen erover.

Gewoon niet helemaal leeg rijden en niet helemaal vol dagen achter elkaar laten staan. Onze fietsen staan in een inpandige, niet verwarmde garage, waar de temperatuur varieert van 5- 35 graden.
Alleen als het dagen achter elkaar vriest en de temperatuur in de garage onder de 7 graden wordt, leg ik de accu's half opgeladen in de trapkast.

Het gaat vooral om het fietsplezier en een uitmuntende accuzorg zorgt ervoor dat je misschien een half jaar langer doet met je accu.

• Peatsmoke
  • Niet online
Meestermaas schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:50:
Dank voor de reacties zover! Inderdaad wil ik veel meenemen het bos in, dus een bakkie achter de fiets zag ik zelf ook niet echt zitten. Ook lijkt het me als je 2 wielen naast elkaar hebt je aardig door elkaar hobbelt in het bos. Daarbij zijn de single tracks waar ik over ga soms niet breder dan de voorgestelde 50-60 mm banden. Dan is een bakkie ook niet handig.

De Cube is een goede aanbieding, maar...
Maximaal gewicht berijder = 100kg incl kleding. Daar ga ik aardig overheen, ik schat in zo 15-20%.
Maximale lengte berijder = 190cm. Ook dat red ik helaas niet, ben 196cm.

Brede banden heeft mijn voorkeur inderdaad voor de voordelen die genoemd zijn in de starttopic. Een goede vering eigenlijk ook wel, maar ben bang dat er niets is dat mijn geweld aan kan en er dus kans is op voortijdige slijtage en schade.

Ik heb echt een beest van een fiets nodig die niet kapot kan. De Azor Heavy Duty is een voorbeeld van zo'n fiets lijkt het (verschillende uitvoeringen mogelijk). Merk het nu ook hoor met de Swapfiets, dit houdt die niet nog een jaar vol. Kraakt en wobbelt door de bochten.

[Afbeelding]

Als ik dit een beetje configureer kan je heel veel aanpassen. Mijn dochter kan dan op een kinderzadel voorop voor 5 km naar school mee en dan kan ik met kind 2 in het zitje achterop verder door het bos naar de opvang. Terug doen we dan precies andersom.

Mensen ervaring met een Azor?
In de Nederlandse bossen mag je, in tegensteling tot de bossen in Duitsland, niet fietsen. Uitzodering zijn uiteraard de fietspaden en MTB-paden.

Met zo'n fiets zou ik niet het bos ingaan, daarvoor is een MTB veel beter geschikt en als je dat niet wilt, zou ik op zijn minst een trekkingfiets nemen met banden van minimaal 50 mm breed.

• TheMiggel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-08 08:35
Meestermaas schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:21:
Ik ben in de markt voor een elektrische fiets, maar mijn situatie is misschien wat uitzonderlijk.
Mogelijk kunnen jullie mij helpen met deze keuze?

Ik heb 20 jaar niet gefietst en ondertussen ben ik pappa van een wolk van een dochter van 3,5 jaar. Die wilde zo graag fietsen en we wonen in de buurt van Enschede in het bos. Opvang is een rit van 14.2 km door het bos, ongeveer 2,5 km grind/minder verhard. Dus pappa huurt een Swapfiets en rijdt nu enkele maanden 60km per dag op een Power 1. Dit bevalt super, wat een genot om je werkdag te beginnen in het bos met een blij kind en te eindigen met een blij kind.

Alleen kan pappa natuurlijk niet op de Swapfiets blijven rijden. Deze is duidelijk niet gemaakt voor wat ik ermee aan het doen ben. De TTM is te weinig, zeker nu er een 2e op komst is die ook mee moet. Door mul zand en grind vindt ie ook niet leuk. Remmen is in het bos minder belangrijk, maar doet ie ook niet top met al dit gewicht erop.

Wat zoek ik dus:
- Een fiets voor 180kg totale massa minimaal (pappa weegt 110kg en 2 kinderen)
- Dochter gaat mee naar school 5km enkele reis asfalt.
- 2e kind gaat dan nog 10km verder mee naar opvang komende jaren.
- Natuurlijk moet pappa dan nog werken, boodschappen doen en dan de hele rit weer terug.
- Dit alles over bospaadjes, stukjes grindpad moet ie niet van schrikken.

Ik twijfel tussen een longtail of gewoon een zeer degelijke stadsfiets met een extra sterk frame en drager. Bijvoorbeeld het merk Azor maakt extra sterke fietsen die voldoen aan deze eisen. Alleen het gestuiter zonder vering is misschien niet heel comfortabel voor die kleintjes (ik kan wel wat hebben en sta op de trappers als het wild gaat, enduro rijder).

Zijn hier meer mensen in het bos die veel fietsen met 2 kids? Hoe heb jij dit opgelost? Bakfiets of aanhanger kunnen ook nog, ruimte genoeg. Ben vooral benieuwd naar ervaringen.
Waarom kijk je niet naar een stevige trekking fiets met bijvoorbeeld een Thule Chariot. Een fietskar over gravel is prima te doen (mits het geen singletracks zijn of een weg vol diepe kuilen/potholes).

Rijden met 2 kinderzitjes en twee tasjes voor de opvang zou voor mij al een reden zijn om lekker naar een specifieke oplossing te kijken zoals een heavy-duty bakfiets, longtail, midtail of fiets trailer.

Je kan daarbij overwegen een stevige heren trekking fiets met 55mm tot 65mm banden te nemen met een draaggewicht van +150kg, dan heb je een veel breder zoek gebied. CUBE is notoir voordelig maar zit onderaan qua systeemgewicht cijfers, maar bijvoorbeeld een Kalkhoff en Giant hebben daarin betere alternatieven.

Fietstrailer is ook perfect omdat je die af kan koppelen en dan gewoon een top fiets over houdt voor papa zelf. Geen compromissen.

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:52
Dank voor alle reacties weer!

Ik ga niet van de fietspaden af hoor, zo extreem is het gelukkig niet. Wel moet ik over enkele single tracks en is een fietskar dus verplicht omrijden (over de drukke weg). Dat zie ik minder zitten.

Een normale fiets is zeker wat ik zoek. Stevig, kinderzadel voorop voor zodra mijn 2e kindje achterop moet in het zitje en mijn dochter nog niet zelf kan fietsen. Uiteindelijk wil ik gewoon een stevige fiets zonder gekkigheid die lang mee gaat. Daarom spreekt een ouderwetse, overprijsde Azor mij in eerste instantie aan. Voorbereid op kinderzadel en hoge toegestaande totale massa. Brede banden en uniek design.

De planning is als volgt:
- Tot juli 2027 1 kind van nu 3,5 (dan dus 4,5) jaar.
- Dan 2 kindjes mee, 1 voorop op het kinderzadel (5 km asfalt met 2, daarna bospaden met 1 voor nog 9 km). Dit blijft tot oktober 2030 zo.
- Dan beide kindjes 5 km asfalt. Ondertussen is de oudste dan 8 jaar en hopelijk op een leeftijd dat ze die 5 km zelf kan rijden, maar mag natuurlijk zolang het gaat mee op het kinderzadel.

Ik ben 110kg en 2 kids op het zwaarst 50kg met kleding, dus moet 160kg aan kunnen.
De Velo de Ville SEB Pro is ook erg aantrekkelijk, zeker met de grote achterdrager. Die heb ik even geconfigureerd, maar ik schrok wel even van de prijs. Simpel gehouden kom ik op ruim 4.700,-.

Als ik de financiële kant belicht: Fietsen schrijven heel snel en veel af. Hiermee is het financieel aantrekkelijker om de fiets kilometers met de auto te maken. De vaste lasten heb ik al en stroom is goedkoop. Pas bij een relatief goedkope fiets (en gebruik fietsplan) en veel km's kan een fiets financieel uit. Dit is wel even slikken voor mij. Ik wil eigenlijk niet het gevoel hebben om meer te betalen per fiets km dan per auto km (TCO). Hoe leuk ik het ook vind om hier door het bos te fietsen, de auto gaat niet weg en in de winter pak ik denk ik deze vaker dan de fiets.

Ik neig nu dus naar 2e hands om zo de grootste afschrijving gehad te hebben. Een fiets van maximaal 1500,- en daar dan nog 5 jaar mee fietsen is financieel verantwoord, mits ik dan ook veel ga fietsen. Of natuurlijk in de toekomst ook vakanties enzo ermee doen, dan verandert er veel.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Misschien kan je de impact op je gezondheid ook meenemen in je 'TCO'? Meer beweging is beter voo je gezondheid.

(Met tweedehands is niks mis natuurlijk.)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
elinx schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 00:25:
[...]

De spanning van een Li-on fietsaccu bedraagt 30V bij volledige ontlading en 42V bij volledige lading.
Deze 0% en 100% zijn de uitersten, maar verlopen relatief snel onder 20% en boven 80% van de accucapaciteit en met een aanzienlijke temperatuurverhoging als je in hetzelfde tempo blijft ontladen of laden. Daar tussenin gemiddeld 36V gaat het relatief langzaam.
Om schade aan de accucellen tgv hoge temperatuur te voorkomen is de accu voorzien van elektronica die ervoor zorgt dat de aparte cellen die volledige ontlading of lading nimmer zullen bereiken, door de accustroom op een gegeven moment sterk te verlagen of zelfs af te sluiten.
Goed stukje schrift, maar ik ga even op de details in:

Bij 30 volt (10*3.0 volt) is de accu bijna leeg. Sommige dalen tot 25 volt, maar daaronder is het afgelopen. Het koperfolie zal oplossen en opladen zal gevaarlijk worden. Heel soms kunnen we deze cellen nog redden, maar het vervelende van li-ion accu's is dat ze nooit over de 43 volt mogen gaan en nooit onder de 25 volt. Het BMS is beveiligd en we hebben geen data van Bosch zelf, maar mijn ervaring leert me dat Bosch zijn ondersteuning uitschakelt bij 10% restlading zodat je display en verlichting het nog 2 uur kunnen doen. Dan zul je zo'n 4-5% overhouden en gaat de accu in slaapmodus.

Verder is het BMS van een e-bike een vrij simpel stukje elektronica en kun je niet vergelijken met het BMS van een EV. De oplader zal hem dus altijd naar de 100% brengen (de 42 volt grens) en je kunt tot 110% gaan met 43 volt, maar dan zullen ze niet vaak oplaadbaar zijn. Lithium heeft een bepaald elektrisch vermogen en er is geen strikte 100% grens. De cel zal blijven laden en boven de 4,3 volt per cel zal het gevaarlijk worden. Wij mensen hebben bepaald dat de cel het langste meegaat als we hem niet boven de 4,2 volt per cel opladen en hem niet lager dan 3,0 volt laten komen. Dit had beter 3,2-4,0 volt per cel kunnen wezen want dan gaan de cellen een pak langer mee. Er is dus geen absolute 'vol'.

Dit heeft te maken met de anode (het grafiet) dat niet meer stroom kan opnemen dan wat de kathode zou kunnen leveren. Dit is dus niet in balans. Dat maakt li-ion gevaarlijk bij ondeskundig gebruik. De cel binnen het uur vol krijgen zal op papier misschien lukken, maar in de praktijk dus niet. De cel heeft 3 uur nodig om verzadigd te raken. Snelladen kan dus een onbalans creëren en wordt niet voor niets afgeraden. Je krijgt de cellen niet verzadigd als de stroom er te kort opstaat ongeacht de stroom die je de cellen geeft. De meest gezonde oplaadstroom is 0,18C en dat hebben wetenschappers ontdekt en dat is dus een oplaadtijd van ruim 5 uur.

Het is zoals het is :)

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:09
jimh307 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:50:
De meest gezonde oplaadstroom is 0,18C en dat hebben wetenschappers ontdekt en dat is dus een oplaadtijd van ruim 5 uur.

Het is zoals het is :)
Bij mijn vorige Kathmandu Hybrid Comfort Pro met 800Wh accu had ik een 4A lader erbij geregeld. Die is uiteraard meegegaan naar de nieuwe eigenaar.
Volgende week komt mijn nieuwe Kathmandu en daar zit natuurlijk een 2A lader bij. Ik heb even gekeken en die zou de PowerTube 800 dan met 0,09C laden, wat toch wel erg langzaam is.

Voor deze fiets dan toch ook maar een 4A lader regelen? Die zou met 0,18C dan precies op de meest "gezonde" oplaadstroom zitten. Nog mooier zou zijn als de nieuwe Kathmandu's tegenwoordig met een 4A lader geleverd worden. Dus hierbij de vraag aan degene die onlangs een 2026 Kathmandu gekocht hebben: welke lader zit daarbij? Op de Cube site staat dat niet meer vermeld.

[ Voor 23% gewijzigd door Tranquility op 09-08-2026 16:26 ]

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-08 21:43
Na een klein half jaar wikken en wegen en 2 proefritten verder, gisteren toch de knoop doorgehakt en een Cube Editor Hybrid SLT 400X FE aangeschaft. Mooie aanbieding via Cube zelf, waarschijnlijk ivm aankomende 2027 model. Mag 'm over een week of 2 a 3 ophalen, zin in!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-08 16:08
Foxhill schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 00:13:
[...]

Die moet je fietsenmaker dan nog even aanzetten in de Bosch Dealer Portal.
Opgelost! Kreeg vandaag in de Flow app een update, en toen die klaar was had ik dezelfde uitgebreidere keuzes als de fiets van mijn vrouw, dus hoef niet langs de fietsenmaker!

• jimh307
  • Niet online
Tranquility schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:07:
[...]

Bij mijn vorige Kathmandu Hybrid Comfort Pro met 800Wh accu had ik een 4A lader erbij geregeld. Die is uiteraard meegegaan naar de nieuwe eigenaar.
Volgende week komt mijn nieuwe Kathmandu en daar zit natuurlijk een 2A lader bij. Ik heb even gekeken en die zou de PowerTube 800 dan met 0,09C laden, wat toch wel erg langzaam is.

Voor deze fiets dan toch ook maar een 4A lader regelen? Die zou met 0,18C dan precies op de meest "gezonde" oplaadstroom zitten. Nog mooier zou zijn als de nieuwe Kathmandu's tegenwoordig met een 4A lader geleverd worden. Dus hierbij de vraag aan degene die onlangs een 2026 Kathmandu gekocht hebben: welke lader zit daarbij? Op de Cube site staat dat niet meer vermeld.
Goed plan ;) Nu is 3 uur laden (0,33C) nog niet meteen schadelijk, maar daarboven neemt de derving exponentieel toe. Het gaat vooral om de laadstroom beneden de 20% en boven de 80%. Dat zijn de meest kritische punten. Deels ligt dit aan het BMS en deels de oplader. Heb je een snellader dan hoef je deze niet meteen weg te doen want als je even bijlaadt bij een bakje koffie onderweg kan het geen kwaad. Incidenteel snelladen tot de 100% is niet meteen slecht, maar liefst zo min mogelijk.

• Peatsmoke
  • Niet online
Tranquility schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:07:
[...]

De 2026-modellen die ik heb bekeken hebben allemaal een 2A lader.
Misschien dat ze die blunder bij het volgende modeljaar goedmaken, maar bij de hybrid modellen die al online staan, lijkt het daar niet op.

Woensdag zullen we het weten.

Goedkoper dan bij Bike-Discount heb ik de 4A laders nog niet gevonden. Ik laat ze trouwens bij een Duits DHL-punt bezorgen. Dat scheel BTW en verzendkosten.

• Tranquility
Peatsmoke schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:29:
Misschien dat ze die blunder bij het volgende modeljaar goedmaken, maar bij de hybrid modellen die al online staan, lijkt het daar niet op.

Goedkoper dan bij Bike-Discount heb ik de 4A laders nog niet gevonden. Ik laat ze trouwens bij een Duits DHL-punt bezorgen. Dat scheel BTW en verzendkosten.
Woon je zeker dicht bij de Duitse grens?
Hier een tientje duurder incl. verzending.
Maar goed, eerst maar eens kijken waar de fiets mee geleverd word volgende week.

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-08 21:53
Gaargod schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:28:
Na een klein half jaar wikken en wegen en 2 proefritten verder, gisteren toch de knoop doorgehakt en een Cube Editor Hybrid SLT 400X FE aangeschaft. Mooie aanbieding via Cube zelf, waarschijnlijk ivm aankomende 2027 model. Mag 'm over een week of 2 a 3 ophalen, zin in!
Zo benieuwd naar je bevindingen! Ook naar je proefritten trouwens, online lees ik dat dit echt voelt als een heel ander type electrische fiets omdat hij zo licht is. Alsof je op een normale fiets rijdt, maar altijd wind mee hebt zegmaar. En zónder ondersteuning zou hij ook nog lekker moeten fietsen. Lijkt me ideaal voor in de stad. Heb je wat details voor ons? O+

• Peatsmoke
  • Niet online
Tranquility schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:26:
[...]

Woon je zeker dicht bij de Duitse grens?
Hier een tientje duurder incl. verzending.
Maar goed, eerst maar eens kijken waar de fiets mee geleverd word volgende week.
Ja, ik kom er meermaals per week.

Verwacht niet dat er een 4A-lader bij zit. Ik heb daarover ook al contact gehad met de vraag, waarvan ik al wist dat die met "nee" beantwoord zou worden, of de 2A omgeruild kon worden tegen een 4A.

[ Voor 20% gewijzigd door Peatsmoke op 10-08-2026 07:48 ]

• Tranquility
Peatsmoke schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:46:

Verwacht niet dat er een 4A-lader bij zit. Ik heb daarover ook al contact gehad met de vraag, waarvan ik al wist dat die met "nee" beantwoord zou worden, of de 2A omgeruild kon worden tegen een 4A.
Had je dat bij een Cube store gevraagd? Dan weet ik dat ik dat ook niet meer hoef te proberen.
[edit] toch zojuist maar gedaan. :P

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:42
Peatsmoke schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:29:
[...]

Waarom is een 2A lader een blunder? Na een fietsrit hang je de fiets aan de lader en de volgende ochtend is de batterij vol... Met 4A is de batterij ergens midden in de nacht vol...

Een snellader (om bv 's middags bij te laden tijdens een lunch) is dan handiger, en kan een verschil maken, maar dan zou je in een uurtje naar 80% moeten geraken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-08 20:58
Bedankt heren,
Ik heb altijd tot 100% geladen. Ik zal er eens op gaan letten :)
Ik fietste wel dagelijks, nu even niet ivm hartfalen.

• Tranquility
Tommie12 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:03:
Waarom is een 2A lader een blunder? Na een fietsrit hang je de fiets aan de lader en de volgende ochtend is de batterij vol... Met 4A is de batterij ergens midden in de nacht vol...

Een snellader (om bv 's middags bij te laden tijdens een lunch) is dan handiger, en kan een verschil maken, maar dan zou je in een uurtje naar 80% moeten geraken.
Hier heb je wel een goed punt. De Bosch PowerTube 800 is ook zo groot dat je die volgens mij nooit tussentijds op hoeft te laden, dus doe je dat idd voornamelijk s' nachts.

Aan de andere kant is het natuurlijk wel een hele lichte lader voor zo'n groot accupakket van 800Wh. Dan past een 4A lader toch beter. Maar goed, eerst straks maar eens kijken hoe het gaat. Een 4A lader kopen kan altijd nog.

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:42
Arjantje72 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:56:
... altijd tot 100% geladen.....
Ik fietste wel dagelijks, nu even niet .....
Geen enkel probleem als je dagelijks fietst.

Bij langere tussenposes is het wat beter om de accu niet geheel volledig te laden, maar ook niet ontladen weg te leggen. Zo is de ebike in ieder geval gebruiksklaar.

• Tranquility
elinx schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:14:
Geen enkel probleem als je dagelijks fietst.

Bij langere tussenposes is het wat beter om de accu niet geheel volledig te laden, maar ook niet ontladen weg te leggen. Zo is de ebike in ieder geval gebruiksklaar.
Daarom blijf ik er bij dat je bij fietsaccu's ook een 80% regeling zou moeten hebben net als bij EV's en iPhones/iPads. Dit kan Bosch volgens mij toch makkelijk toevoegen in de Flow app of firmware van de electronica van de fiets/accu. Hopelijk voegen ze dit nog eens toe.

• Tommie12
Tranquility schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

Hier heb je wel een goed punt. De Bosch PowerTube 800 is ook zo groot dat je die volgens mij nooit tussentijds op hoeft te laden, dus doe je dat idd voornamelijk s' nachts.

Aan de andere kant is het natuurlijk wel een hele lichte lader voor zo'n groot accupakket van 800Wh. Dan past een 4A lader toch beter. Maar goed, eerst straks maar eens kijken hoe het gaat. Een 4A lader kopen kan altijd nog.
Klopt ook, het is eigenlijk gewoon een beetje belachelijk dat Bosch 3 laders van 2, 4 en 6A op de markt brengt, en daar dan nog behoorlijk wat prijsverschil op zet.

Een standaard lader van 4A kan echt niet veel meer kosten dan 2A... als het al iets betekent.

En dan 4 of 6A maakt geen zak uit. De chinezen komen met snelladers die je in 30-50min terug tot 80% brengen. Dat is handig voor de 'echte' mountainbikers. Dan kan je 2 keer de berg op en terug naar beneden op een dag in Zwitserland.

99% van de Nederlanders rijdt een 800Wh batterij toch niet leeg op een dag.

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:10

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Tranquility schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:06:
[...]

Daarom blijf ik er bij dat je bij fietsaccu's ook een 80% regeling zou moeten hebben net als bij EV's en iPhones/iPads. Dit kan Bosch volgens mij toch makkelijk toevoegen in de Flow app of firmware van de electronica van de fiets/accu. Hopelijk voegen ze dit nog eens toe.
Mijn Giant-lader heeft de optie om tot 60% te laten, wat mij betreft ideaal voor als ik de fiets langere tijd niet gebruik. Alleen wel even aan denken om de accu voor gebruik nog even een beetje af te toppen (ik druk dan zo nu en dan op het knopje op de accu om te zien hoeveel balkjes die aangeeft)

Kalm aan! En rap een beetje!

• elinx
Tranquility schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:06:
[...]

..... fietsaccu's ook een 80% regeling zou moeten hebben net als bij EV's en iPhones/iPads. ......
Het lijkt weliswaar een goed idee en zal ook meestal goed uitpakken, maar als kanttekening moet je je realiseren dat het feitelijk 80% de capaciteit van de gehele accu betreft. Terwijl een accu volledig uit losse cellen is opgebouwd. Dit betekent, dat het om een gemiddelde capaciteit per cel gaat.
Dit laatste is bij een redelijk jonge accu geen probleem, omdat alle cellen die erin zitten bij elkaar zijn gezocht op nagenoeg dezelfde eigenschappen, waardoor de verschillen tussen elke cel minimaal zullen zijn. Zeker bij gebruik van een goede kwaliteit accucellen

Dit wordt anders anders als de accu wat ouder wordt, dan zullen met name de chemische eigenschappen meer uiteen gaan lopen. Een accu is zo goed als zijn slechtste cel, wat betekent dat een wat mindere cel behoorlijk roet in het eten kan gooien en bv overladen wordt of te diep ontladen, zelfs bij 80% of 20% van de totale accucapaciteit, wat vervolgens een snellere veroudering van die ene cel bewerkstelligt die invloed heeft op de gehele accu. Zelfs een BMS kan dit maar beperkt voorkomen omdat deze celgroepen in de gaten houdt en geen individuele cellen.
De omslachtige oplossing zou deels zijn om iedere cel separaat gecontroleerd te laden om zo alle cellen op hetzelfde laadniveau te krijgen, maar bij ontladen is dit niet mogelijk.

Het is ook tijdens het ontladen dat dit vaak pas opvalt, want de stroom wordt volledig uitgeschakeld door de BMS als de spanning van één celgroep door die ene cel de 30V bereikt.
Dit, terwijl je display bv aangeeft dat er nog 40% a 50% aan totale accucapaciteit over is.

[ Voor 15% gewijzigd door elinx op 10-08-2026 18:08 ]

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-08 11:16
Ik weet niet of dit het juiste forum is, maar ik begin toch te denken aan een electrische fiets.

Tot nu toe altijd gewone fietsen gehad.

Wat ik zoek: Een allround fiets, dus voor tochtjes en stadsverkeer. (en mee op vakantie naar de Ardennen zou leuk zijn natuurlijk, al hebben we veel gebruik gemaakt van gratis OV daar we wandelen veel)

Mogelijkheid om fietstassen te monteren en gebruiken (de dagelijkse boodschappen)

Niet te zwaar want af en toe mee op de fietsendrager (standaard twinny load kan dat?)

Herenmodel, framesize M/L

Een comfortabel zadel (Mijn huidige Gazelle krijg ik last van na een paar kilometer Waar is het comfort van het oude Brooks zadel gebleven....

Ik zie veel fietsen met een maximale belasting incl gewicht fiets van 130 kilo, nu ben ik niet zwaar hoor, maar de 100 haal ik wel, en als ik dan nog boodschappen mee wil....

• elinx
HvdBent schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:15:
Ik weet niet of dit het juiste forum is, maar ik begin toch te denken aan een electrische fiets.......
Begin eens met het lezen van de openingspost, waar zeer veel informatie bij elkaar staat.

Een elektrische fiets zal meestal zwaarder zijn dan de gewone fiets, maar met goed zoeken en keuzes maken kan je wel een heel eind komen.
Het gebruik van een Twinnyload is heel goed mogelijk, maar veel is afhankelijk van het gewicht wat je auto toelaat. Als dit bv 40kg is zal het een moeilijk verhaal worden met twee ebikes, maar betreft het 60kg dan zal het meestal geen probleem geven, zeker als je de accu er niet in laat zitten. Éen ebike op de trekhaak zou ook met 40kg draagkracht geen echt probleem moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 10-08-2026 15:27 ]

• Peatsmoke
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:03:
[...]

Als er iemand in je omgeving vij de brandweer werkt, kun je hem of haar een vragen waarom het opladen van een accu, gedurende de nachtelijke uren, niet zo'n heel goed idee is.

Indien je de dag na je fietstoch weer wilt fietsen, kun je de accu met een 4A lader opladen voordat je naar bed gaat en als je later aan je fietstocht wilt beginnen, de accu eventueel opladen voordat je gaat.

• Tommie12
Peatsmoke schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:08:
[...]

Als er iemand in je omgeving vij de brandweer werkt, kun je hem of haar een vragen waarom het opladen van een accu, gedurende de nachtelijke uren, niet zo'n heel goed idee is.

Indien je de dag na je fietstoch weer wilt fietsen, kun je de accu met een 4A lader opladen voordat je naar bed gaat en als je later aan je fietstocht wilt beginnen, de accu eventueel opladen voordat je gaat.
Ik doe dat in een tuinhuis, los van mijn woning.

En dat risico acht ik nogal klein als je een A-merk systeem (Bosch) gebruikt.

Een merkloze fatbike, of chinese step... is een ander risiconiveau vrees ik als dat het goedkoopste spul is.

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:53:
[...]

Het lijkt weliswaar een goed idee en zal ook meestal goed uitpakken, maar als kanttekening moet je je realiseren dat het feitelijk 80% de capaciteit van de gehele accu betreft. Terwijl een accu volledig uit losse cellen is opgebouwd. Dat betekent dat het om een gemiddelde capaciteit per cel gaat.
Dit laatste is bij een redelijk jonge accu en geen probleem, omdat alle cellen die erin zitten bij elkaar zijn gezocht op nagenoeg dezelfde eigenschappen, waardoor de verschillen tussen elke cel minimaal zullen zijn. Zeker bij gebruik van een goede kwaliteit accucellen

Dit wordt anders anders als de accu wat ouder wordt, dan zullen met name de chemische eigenschappen meer uiteen gaan lopen. Een accu is zo goed als zijn slechtste cel, wat betekent dat een wat mindere cel behoorlijk roet in het eten kan gooien en bv overladen wordt of te diep ontladen, zelfs bij 20% of 80% van de totale accucapaciteit, wat vervolgens een snellere veroudering van die ene cel bewerkstelligt die invloed heeft op de gehele accu. Zelfs een BMS kan dit maar beperkt voorkomen omdat deze celgroepen in de gaten houdt en geen individuele cellen.
De omslachtige oplossing zou deels zijn om iedere cel separaat gecontroleerd te laden om zo alle cellen op hetzelfde laadniveau te krijgen, maar bij ontladen is dit niet mogelijk.

Het is ook tijdens het ontladen dat dit vaak pas opvalt, want de stroom wordt volledig uitgeschakeld door de BMS als de spanning van één celgroep tgv één cel de 30V bereikt.
Dit terwijl je display bv aangeeft dat er nog 40% a 50% aan totale accucapaciteit over is.
Goed gezien, @elinx . Vandaar ook in de openingspost een stukje over accu's en hoe je ze in de gaten houdt. Dus elke 3 maanden de accu leeg rijden om te zien of de actieradius niet teveel afwijkt van de vorige keer. Op deze manier ontdek je of de cellen nog goed zijn. En dan heel belangrijk is hoe snel mensen hun accu ontladen. Een lichtelijke chemische onbalans komt het snelst in zicht als je altijd op standje turbo fietst. Iemand die lage ondersteuning vraagt zal er minder snel mee te maken krijgen. Zie het als een autoband die niet precies goed uitgelijnd is. Op lage snelheden merk je het niet, maar bij hoge snelheden dus zeker wel ;)

• HvdBent
elinx schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:24:
[...]

Begin eens met het lezen van de openingspost, waar zeer veel informatie bij elkaar staat.

Een elektrische fiets zal meestal zwaarder zijn dan de gewone fiets, maar met goed zoeken en keuzes maken kan je wel een heel eind komen.
Het gebruik van een Twinnyload is heel goed mogelijk, maar veel is afhankelijk van het gewicht wat je auto toelaat. Als dit bv 40kg is zal het een moeilijk verhaal worden met twee ebikes, maar betreft het 60kg dan zal het meestal geen probleem geven, zeker als je de accu er niet in laat zitten. Éen ebike op de trekhaak zou ook met 40kg draagkracht geen echt probleem moeten zijn.
fietsendrager gaat geen probleem worden, dat heb ik inmiddels gecheckt. Openingspost had ik ook gelezen, ik ben vooral benieuwd naar het laadgewicht, hoewel daar zeker een veiligeidsmarge in zal zitten. Maar veel achterrekjes mogen tegenwoordig eigenlijk niets meer dragen. Ook zijn veel merken voor mij onbekend, ik ken eigenlijk alleen Gazelle en van vroeger nog wel wat merken die allang niet meer bestaan (Cortina bijvoorbeeld, maar dat was een wrak.... )

Ik merk vooral dat de site van mijn fietsenmaker, en de test van ANWB en de Consumentenbond veel te weinig info geven over de punten die ik nou juist zou willen weten.

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:36
Peatsmoke schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:08:
[...]

Dit irriteert mij altijd een beetje. De brandweer en de media hebben geen verstand van fietsen. Laat staan dat ze bij een zwart geblakerde fiets nog een merk of aandrijffabrikant kunnen herkennen. Fietsenmakers kunnen dat vaak wel. De beelden in de media tonen zonder uitzondering systemen van twijfelachtige kwaliteit. Daar reken ik wel óók Sparta E-Motion onder, die bekend staat om opbollende accu’s.

ik heb nog nooit een a-merk met een goede aandrijving in zo’n foto gezien. Ik heb ook nog nooit gehoord van een Bosch (etc) accu die in brand vliegt. Niet onder mijn duizenden klanten, en niet onder klanten van bekende winkels. Het zal wel gebeurd zijn, maar niet zonder schade en bij normaal gebruik. Tegelijk fietsen er legio mensen met een opgebolde accu door, “omdat ie het nog doet”.

Je onbeschadigde Bosch (etc) accu kun je gewoon ‘s nachts laden.

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 10-08-2026 17:05 ]

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:00
Ben in de markt voor een elektrische fiets, met name de Cube Supreme Hybrid SLT 600 spreekt me erg aan. Maar waar ik gewoon echt niet achter kan komen is, kan hier nou wel of geen fietsstoel op. Al dan niet via frame montage. Wat minder de voorkeur heeft, maar als het niet anders is prima.

Dat laatste zegt Cube over:
code:
1
2
3
Unfortunately, we can neither authorise nor prohibit the use of child seats on any of our bikes. We have not carried out comprehensive testing of child seats and thus cannot assess if they can be used safely and without damaging the frame.

The installation of a child seat on the seat tube of our aluminium bike frames with thin-walled tubes is not approved. The forces exerted by the child seat may damage or even break the frame beyond repair.
Ik kwam een vergelijking tegen in het topic wel met een andere stoel k_ers in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3" van @k_ers

Maar misschien kunnen jullie me helpen de juiste richting op voordat ik een fiets bestel waar geen stoel op kan.

• Tommie12
g00gle schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:55:
Ben in de markt voor een elektrische fiets, met name de Cube Supreme Hybrid SLT 600 spreekt me erg aan. Maar waar ik gewoon echt niet achter kan komen is, kan hier nou wel of geen fietsstoel op. Al dan niet via frame montage. Wat minder de voorkeur heeft, maar als het niet anders is prima.

Dat laatste zegt Cube over:
code:
1
2
3
Unfortunately, we can neither authorise nor prohibit the use of child seats on any of our bikes. We have not carried out comprehensive testing of child seats and thus cannot assess if they can be used safely and without damaging the frame.

The installation of a child seat on the seat tube of our aluminium bike frames with thin-walled tubes is not approved. The forces exerted by the child seat may damage or even break the frame beyond repair.
Ik kwam een vergelijking tegen in het topic wel met een andere stoel k_ers in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3" van @k_ers

Maar misschien kunnen jullie me helpen de juiste richting op voordat ik een fiets bestel waar geen stoel op kan.
Vraag dat eens aan je fietsenwinkel. Zeg dat je alleen koopt als er een stoeltje op kan.

Ik vind de stoeltjes die direct op MIK dragers passen zeer handig. Zit goed vast, makkelijk afneembaar en je weet dat de drager een normale kleuter aan kan. Mijn achterdrager is een MIK drager, en daar passen dan ook heel makkelijk tassen van bv Basil op.

• g00gle
De fietsenmaker zegt frame montage. Maar de fiets die ik op het oog heb is niet meer te leveren via de fietsenmaker. Online kan wel nog her en der.

MIK ken ik idd, maar dat heeft Cube niet, die gebruiken hun eigen merk drager (ACID). Met een ander snel wissel systeem niet geschikt voor kinderstoelen. Maar dat is denk ik meer omdat de fabrikant zich niet wil branden aan kinderstoelen.

Daarom ben ik opzoek naar ervaringen. En of adviezen.

• Tommie12
g00gle schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:41:
De fietsenmaker zegt frame montage. Maar de fiets die ik op het oog heb is niet meer te leveren via de fietsenmaker. Online kan wel nog her en der.

MIK ken ik idd, maar dat heeft Cube niet, die gebruiken hun eigen merk drager (ACID). Met een ander snel wissel systeem niet geschikt voor kinderstoelen. Maar dat is denk ik meer omdat de fabrikant zich niet wil branden aan kinderstoelen.

Daarom ben ik opzoek naar ervaringen. En of adviezen.
Vraag dan aan die FM welk frame zitje hij kan mee leveren.

Als je zegt dat je de fiets enkel koopt met zitje… Dan gaan ze wel zoeken hoor. De kans datje hier iemand treft met exact dezelfde fiets (ieder jaar is anders) is vrij klein…

• elinx
HvdBent schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:56:
[...]

..... benieuwd naar het laadgewicht, ...... veel achterrekjes mogen tegenwoordig eigenlijk niets meer dragen. .....
Voor ebikes die geschikt zijn voor bv 180kg kom je vaak bij Kalkhoff, Flyer of Pegasus uit of een zgn. longtail model. Voor 150kg kan je bv bij Cube winkelen.
Achterrekjes mochten volgens mij al nimmer veel dragen (ca 25kg), soms als ze onderdeel waren van het fietsframe was het wat hoger (ca. 35kg-40kg)

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 10-08-2026 19:36 ]

• Peatsmoke
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:27:
[...]

Ik doe dat in een tuinhuis, los van mijn woning.

En dat risico acht ik nogal klein als je een A-merk systeem (Bosch) gebruikt.

Een merkloze fatbike, of chinese step... is een ander risiconiveau vrees ik als dat het goedkoopste spul is.
In mijn geval heb ik geen tuinhuis, alleen een inpandige garage, maar zelfs een tuinhuis wil ik niet zien affikken omdat ik zonodig de accu moest laten opladen omdat die niet vol was, voordat ik naar bed ging.
Foxhill schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:03:
[...]

Dit irriteert mij altijd een beetje. De brandweer en de media hebben geen verstand van fietsen. Laat staan dat ze bij een zwart geblakerde fiets nog een merk of aandrijffabrikant kunnen herkennen. Fietsenmakers kunnen dat vaak wel. De beelden in de media tonen zonder uitzondering systemen van twijfelachtige kwaliteit. Daar reken ik wel óók Sparta E-Motion onder, die bekend staat om opbollende accu’s.

ik heb nog nooit een a-merk met een goede aandrijving in zo’n foto gezien. Ik heb ook nog nooit gehoord van een Bosch (etc) accu die in brand vliegt. Niet onder mijn duizenden klanten, en niet onder klanten van bekende winkels. Het zal wel gebeurd zijn, maar niet zonder schade en bij normaal gebruik. Tegelijk fietsen er legio mensen met een opgebolde accu door, “omdat ie het nog doet”.

Je onbeschadigde Bosch (etc) accu kun je gewoon ‘s nachts laden.
Dat jou zulke verhalen irriteren, geloof ik best en ik wil je best op je blauwe ogen geloven, maar een maat van mij werkt als commandant brandweer en heeft de ervaring dat ook kwaliteitsaccu's in de fik gaan.
Op dat gebied hecht ik meer waarde aan zijn ervaringen.

Als je denkt dat ze niets kunnen herkennen aan een zwartgeblakerde fiets, heb je geen idee wat er met forensisch onderzoek door politie of verzekeringsmaatschappijen aan het licht gebracht kan worden.

Het betreft overigens niet alleen fietsaccu's, maar ook accu's van merktelefoons of laptops.
Het gaat 10.000 keer goed, maar juist die ene keer dat het migaat, kan het gruwelijk misgaan.

Mijn oude opladers had ik zo geschakeld dat, als ze geen stroomverbruik meer hadden, de opladers na een uur uitgeschakeld werden.

[ Voor 5% gewijzigd door Peatsmoke op 10-08-2026 19:20 ]

• Tommie12
Peatsmoke schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:17:
[...]

[...]

Dat jou zulke verhalen irriteren, geloof ik best en ik wil je best op je blauwe ogen geloven, maar een maat van mij werkt als commandant brandweer en heeft de ervaring dat ook kwaliteitsaccu's in de fik gaan.
Op dat gebied hecht ik meer waarde aan zijn ervaringen.
En heeft hij statistieken en data om dat te onderbouwen?

Bosch is een wereldbedrijf. En als ze weten dat er een fout zit in hun producten die tot brand en menselijk leed kan lijden, dan moeten die acties op zetten, net zoals Samsung dat moest doen voor hun brandende telefoons.

Als die fietsbatterijen bij bosjes in brand vlogen, dan stond het al lang in de krant, en werden de betreffende bedrijven, zeker als ze gekend zijn aan de schandpaal genageld, vervolgd en gedwongen tot terugroepacties en het betalen van schadegevallen. Ze verkopen ook in de VS, als daar brood in zit voor een advokatenkantoor, dan hadden die al iets gedaan.

Een beschadigde accu moet je idd niet meer binnen leggen en dus snel vervangen, maar laat ons niet in paniek schieten

• g00gle
Tommie12 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:48:
[...]

Vraag dan aan die FM welk frame zitje hij kan mee leveren.

Als je zegt dat je de fiets enkel koopt met zitje… Dan gaan ze wel zoeken hoor. De kans datje hier iemand treft met exact dezelfde fiets (ieder jaar is anders) is vrij klein…
Dat heb ik al gezegd, hij kan een SLT 625 leveren, maar volgens mij is dat het model van vorig jaar. De SLT 600 kan hij niet aankomen. Hij zegt frame montage kan met een Thule Yepp bijvoorbeeld. Alleen ik lees zoals eerder gezegd wat tegenstrijdige berichten bij onder andere de fabrikant. Dit model fiets in diverse uitvoeringen is een veel verkocht model. Eigenlijk hebben we het over de Cube Supreme waarbij alles achter "Supreme" iets zegt over de samenstelling van de fiets. Zo heb je bijvoorbeeld de:
Supreme Deluxe One, Pro, SLX, SLT

En volgens mij zijn het in de basis dezelfde frames.

Ik snap dat de kans dat ik iemand tref met ervaring op dezelfde fiets misschien niet groot is, maar misschien wel een soort gelijke fiets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6q6DckdlIDIFwiU5o5h9WXz83z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrBleioGfdxGDUYC9Hwgm4zp.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ik hoop dat hier iemand is die mij kan adviseren.

• Peatsmoke
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:26:
[...]

En heeft hij statistieken en data om dat te onderbouwen?

Bosch is een wereldbedrijf. En als ze weten dat er een fout zit in hun producten die tot brand en menselijk leed kan lijden, dan moeten die acties op zetten, net zoals Samsung dat moest doen voor hun brandende telefoons.

Als die fietsbatterijen bij bosjes in brand vlogen, dan stond het al lang in de krant, en werden de betreffende bedrijven, zeker als ze gekend zijn aan de schandpaal genageld, vervolgd en gedwongen tot terugroepacties en het betalen van schadegevallen. Ze verkopen ook in de VS, als daar brood in zit voor een advokatenkantoor, dan hadden die al iets gedaan.

Een beschadigde accu moet je idd niet meer binnen leggen en dus snel vervangen, maar laat ons niet in paniek schieten
Heb jij statistieken die het tegendeel onderbouwen?
Iedereen die in de brandbestrijding en risicobeheersing werkzaam is, raad aan om accu's niet onbeheerd op te laden.

Als jij dat wilt doen, moet je dat vooral doen.

Ik schrijf gewoon waarom het onverstandig is om een accu onbeheerd op te laden.

Link

• Tommie12
Ik redeneer vanuit de omgekeerde manier.

Er wordt behoorlijk wat bangmakend advies gegeven over allerhande. Maar als je cijfers zoekt.. dan is er niks.

‘Ze’ zeggen ook tegen vrouwen om ‘s nachts niet alleen door het donker te fietsen of door een stad te lopen. Maar als je naar statistiek gaat kijken wordt geweld meestal thuis gepleegd door bekenden.

Van auto’s is in elk geval bewezen dat een benzineauto meer in brand vliegt dan een EV. Zet jij je benzineauto nog in de garage? En wat met je grasmaaier en die 5l benzine of andere brandbare vloeistoffen.

• Tranquility
elinx schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:53:
Het lijkt weliswaar een goed idee en zal ook meestal goed uitpakken, maar als kanttekening moet je je realiseren dat het feitelijk 80% de capaciteit van de gehele accu betreft. Terwijl een accu volledig uit losse cellen is opgebouwd. Dit betekent, dat het om een gemiddelde capaciteit per cel gaat.
Dit laatste is bij een redelijk jonge accu geen probleem, omdat alle cellen die erin zitten bij elkaar zijn gezocht op nagenoeg dezelfde eigenschappen, waardoor de verschillen tussen elke cel minimaal zullen zijn. Zeker bij gebruik van een goede kwaliteit accucellen

Dit wordt anders anders als de accu wat ouder wordt, dan zullen met name de chemische eigenschappen meer uiteen gaan lopen. Een accu is zo goed als zijn slechtste cel, wat betekent dat een wat mindere cel behoorlijk roet in het eten kan gooien en bv overladen wordt of te diep ontladen, zelfs bij 80% of 20% van de totale accucapaciteit, wat vervolgens een snellere veroudering van die ene cel bewerkstelligt die invloed heeft op de gehele accu. Zelfs een BMS kan dit maar beperkt voorkomen omdat deze celgroepen in de gaten houdt en geen individuele cellen.

Het is ook tijdens het ontladen dat dit vaak pas opvalt, want de stroom wordt volledig uitgeschakeld door de BMS als de spanning van één celgroep door die ene cel de 30V bereikt.
Dit, terwijl je display bv aangeeft dat er nog 40% a 50% aan totale accucapaciteit over is.
Het is natuurlijk ook niet bedoeld om permanent op 80% te laden, maar meer als leidraad om te voorkomen dat de accu te lang op 100% wordt weggezet. Want in tegenstelling tot een EV gaat men met een fiets meestal niet meteen rijden na het laden. Dus tot 80% laden en dan vlak voor de fietstocht aftoppen lijk me een prima excercitie. Uiteraard is juist bij een relatief simpele BMS als een fietsaccu van belang dat er regelmatig gebalanceerd wordt om de cellen gezond en op hetzelfde niveau te houden.

• Foxhill
Peatsmoke schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:40:
[...]

Heb jij statistieken die het tegendeel onderbouwen?
Iedereen die in de brandbestrijding en risicobeheersing werkzaam is, raad aan om accu's niet onbeheerd op te laden.

Als jij dat wilt doen, moet je dat vooral doen.

Ik schrijf gewoon waarom het onverstandig is om een accu onbeheerd op te laden.

Link
Ook in de link die je zelf deelt staat erbij zijn tijdens laden al als “zo veel mogelijk” en gaat het veel over schade.

Natuurlijk als de zwart geblakerde fiets onderzocht wordt komen ze achter welk model het is. Alleen is er geen aandacht voor wélke accu’s gevaarlijker zijn. Ik heb het de brandweer meerdere keren op verschillende manieren gevraagd. Voor zover ik weet wordt er niet bijgehouden wélke er in de brand vliegen.

• Peatsmoke
  • Niet online
Het grootste gevaar vormen Li-ion accu's en idd worden er geen merken van batterijen bijgehouden. Daarmee kun je dus niet stellen dat Bosch of Shimano veilig is om op te laden.

Het gaat er voornamelijk om dat ook kwaliteitsaccu's defect kunnen raken, want hoeveel klanten melden zich bij jou voor een accutest omdat de accu gevallen is. Dat is maar een topje van de ijsberg.

Het is, gechergeerd gezegd, net als met een kaars: die laat je ook niet branden als je naar bed gaat. Er zijn mensne die dat wel doen, maar die lopen ook een groter risico op brand.

Als je allemaal zo veilig was, zou jij geen kluis in de zaak hoeven te hebben om de accu's in te bewaren.

Ik adviseer mensen in elk geval om nooit een accu op te laden als ze naar bed gaan, net zo goed als ik adviseer de wasmachine of droger niet te laten draaien als ze slapen. Hele volksstammen doen dat toch omdat ze denken dat het wel goed zal gaan. Jaarlijks belanden er verschillende mensen met brandwonden in het ziekenhuis of leggen het loodje omdat ze dachten dat het zo'n vaart niet zou lopen.

De accu niet opladen gedurende de nacht is net als een helm op je ebike of racefiets.

Natuur gaat het meestal goed, maar als het niet goed gaat, gaat het goed mis.

• Tommie12
Peatsmoke schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:14:
Het grootste gevaar vormen Li-ion accu's en idd worden er geen merken van batterijen bijgehouden. Daarmee kun je dus niet stellen dat Bosch of Shimano veilig is om op te laden.

Het gaat er voornamelijk om dat ook kwaliteitsaccu's defect kunnen raken, want hoeveel klanten melden zich bij jou voor een accutest omdat de accu gevallen is. Dat is maar een topje van de ijsberg.

Het is, gechergeerd gezegd, net als met een kaars: die laat je ook niet branden als je naar bed gaat. Er zijn mensne die dat wel doen, maar die lopen ook een groter risico op brand.

Als je allemaal zo veilig was, zou jij geen kluis in de zaak hoeven te hebben om de accu's in te bewaren.

Ik adviseer mensen in elk geval om nooit een accu op te laden als ze naar bed gaan, net zo goed als ik adviseer de wasmachine of droger niet te laten draaien als ze slapen. Hele volksstammen doen dat toch omdat ze denken dat het wel goed zal gaan. Jaarlijks belanden er verschillende mensen met brandwonden in het ziekenhuis of leggen het loodje omdat ze dachten dat het zo'n vaart niet zou lopen.

De accu niet opladen gedurende de nacht is net als een helm op je ebike of racefiets.

De Samsung toestellen gingen zelfs ontbranden zonder dat ze geladen werden.

Dus waar ligt jouw risicogrens?

Ligt er geen enkel toestel te laden tijdens de nacht?

• Foxhill
Peatsmoke schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:14:

Er is meer brand door kortsluiting dan door accu brand. Dus doe de hoofd zekering er ook maar elke nacht uit.

Je zegt als het zo veilig was hadden fietsenwinkels niet ‘s nachts verbod op laden is ongeïnformeerd. Dat is geen argument dat ook a merk accu’s gevaarlijk zijn, maar een argument tegen. Wat je er namelijk niet bij weet is dat dit is gekomen na twee branden bij bezorg restaurants met niet-a-merk fietsen.

• Peatsmoke
  • Niet online
Natuurlijk, daarom zijn die regels ook in België en Duitsland ingevoerd, vanwege een brand in een bezorgrestaurant met 2 niet A-merk accu's. Zelfs op technische scholen in Belgie moeten ze nu accukasten hebben.

We komen niet nader tot elkaar, dat hoeft ook niet, maar dat er nog steeds verkopers van accu's zijn die beweren dat het opladen geen risico vormt, vind ik op zijn minst zorgelijk.

• Foxhill
Peatsmoke schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:43:
Natuurlijk, daarom zijn die regels ook in België en Duitsland ingevoerd, vanwege een brand in een bezorgrestaurant met 2 niet A-merk accu's. Zelfs op technische scholen in Belgie moeten ze nu accukasten hebben.

We komen niet nader tot elkaar, dat hoeft ook niet, maar dat er nog steeds verkopers van accu's zijn die beweren dat het opladen geen risico vormt, vind ik op zijn minst zorgelijk.
Waarom die regels er in België en Duitsland zijn kan ik je niet zeggen. Daarover: ik moet ook een Scope 10 keuring hebben. Want kortsluiting veroorzaakt meer brand dan fietsaccus.

Dat je mij een verkoper van accu’s noemt die zegt dat er geen risico’s zijn is onnauwkeurig en op de persoon. Schade aan accu’s, oude accu’s die opbollen en goedkope accu’s met slechte beveiligingen vormen een groot risico. ‘s Nachts laden met een goede accu is een klein risico.

Ik laadt mijn accu bijvoorbeeld niet in de garage die onder mijn zoon zijn slaapkamer zit. Ik laad hem in de (andere) garage waar geen deel van de woning boven zit.

• Peatsmoke
  • Niet online
Je verkoopt toch ook e-bikes? Laten we het niet groter maken dan het is. Het is niet op de persoon, althans dat is nooit de bedoeling.

Ik ga ervan uit dat als professionals van de brandweer adviezen geven om accu's niet gedurende de nacht op te laden, dit niet uit de lucht gegrepen is. Ze adviseren ook geen kaars onbeheerd te laten.

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:10:
[...]

Ik laadt mijn accu bijvoorbeeld niet in de garage die onder mijn zoon zijn slaapkamer zit. Ik laad hem in de (andere) garage waar geen deel van de woning boven zit.
Dus je neemt wel je voorzorgen wat verder prima is, maar het hoeft niet eens de accu zelf te zijn. De oplader kan ook roet in het eten gooien. Mijn accu laad ik wel binnen op en ik ga niet slapen tijdens het laden.

Nu is de kans ook wel heel klein, maar hij is er en je mag een accu nooit voor de volle 100% vertrouwen. Hoe goed de kwaliteit van cellen ook moge zijn, fabrieksfouten kun je nooit volledig uitsluiten. We wachten nog steeds voor solid state accu's in e-bikes want dan neem je een hoop risico weg. Zorg dat je altijd een emmer met zand hebt die je over de accu heen kunt kiepen als het fout gaat. Iedereen die een accubrand heeft meegemaakt was vol vertrouwen dat het hem/haar niet zou overkomen.

• elinx
Peatsmoke schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:43:....

We komen niet nader tot elkaar, .....
Ik denk dat er meer consencus is dan jij vermoedt, alleen de stellingname is anders.
Het gaat erom dat je niet achteloos moet aannemen dat het laden altijd goed gaat en de nodige voorzorgen in acht moet nemen bij het laden van Li ion accu's.

De één doet dit in een vrijstaande schuur of tuinhuis, de ander in een garage die niet met het huis is verbonden, weer iemand laadt de accu alleen overdag of bij aanwezigheid, zet een trigger die de lader uitschakelt of niet volledig laadt om oververhitting te voorkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door elinx op 11-08-2026 16:59 ]

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 23:00:
[...]

Ik denk dat er meer consencus is dan jij vermoedt, alleen de stellingname is anders.
Het gaat erom dat je niet achteloos moet aannemen dat het laden altijd goed gaat en de nodige voorzorgen in acht moet nemen bij het laden van Li ion accu's.

De één doet dit in een vrijstaande schuur of tuinhuis, de ander in een garage die niet met het huis is verbonden, weer iemand laat alleen overdag of bij aanwezigheid, zet een trigger die de lader uitschakelt of niet volledig laadt om oververhitting te voorkomen.
Angst is dan ook zeker niet nodig. Als mensen hun accu binnenshuis opladen en de correcte voorzorgsmaatregelen treffen kan er maar weinig fout gaan. Neem die emmer zand (25 kg) en zet deze vlak waar jij je accu oplaadt en ga niet slapen tijdens het opladen; dan ben je voorbereid en het klopt zeker dat het overgrote deel dit zand nooit nodig zullen hebben. Het is net als extra flesjes water in je huis bij langdurige stroomuitval en je bent voorbereid. Je kunt het dan ook lekker los laten en je er niet druk over maken. Dan ben jij gedekt. Het nemen van voorzorgsmaatregelen brengt veel rust in het hoofd. Je moet nu niet bang worden dat het jou gaat overkomen want dat zul je nooit weten. Je hebt recht op 'onwetendheid' en zo weet je nooit wanneer je dood gaat en leef je gelukkiger. Carpe diem en die emmer met zand staat je niet snel in de weg en kan een lifesaver zijn. Kans dat het nodig is, nihil. Verstandig? Ja.

• _Eend_
  • Laatst online: 14-08 06:40

_Eend_

🌻🇺🇦

Je kunt ook een Bat-Safe aanschaffen, dat is een brandwerende bak waarin je veilig je accu kunt bewaren en opladen. In het deksel zit een luchtfilter en openingen waardoor de rook (grotendeels) gefilterd wordt, waardoor je kamer ook niet vol giftige rook staat, mocht er iets fout gaan.

https://www.bat-safe.com/ebike-battery-safety

• HvdBent
elinx schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:11:
[...]

Voor ebikes die geschikt zijn voor bv 180kg kom je vaak bij Kalkhoff, Flyer of Pegasus uit of een zgn. longtail model. Voor 150kg kan je bv bij Cube winkelen.
Achterrekjes mochten volgens mij al nimmer veel dragen (ca 25kg), soms als ze onderdeel waren van het fietsframe was het wat hoger (ca. 35kg-40kg)
Ik ga morgen maar eens naar mijn fietsenmaker verder oriënteren

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09:44
_Eend_ schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:37:
Je kunt ook een Bat-Safe aanschaffen, dat is een brandwerende bak waarin je veilig je accu kunt bewaren en opladen. In het deksel zit een luchtfilter en openingen waardoor de rook (grotendeels) gefilterd wordt, waardoor je kamer ook niet vol giftige rook staat, mocht er iets fout gaan.

https://www.bat-safe.com/ebike-battery-safety
Dure rvs bak. Een gemiddelde kattenbakfilter doet het waarschijnlijk beter. (Staat ook nergens dat ie giftige stoffem filtert).

• Tranquility
Peatsmoke schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:46:

Om hier nog even op terug te komen, ik heb de CubeStore gevraagd of ik de 2A lader kan omruilen voor een 4A lader en dat is mogelijk tegen een meerprijs van € 50,-, wat ik best wel een fors bedrag vind. Wel of niet doen?

• Tommie12
Tranquility schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:20:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, ik heb de CubeStore gevraagd of ik de 2A lader kan omruilen voor een 4A lader en dat is mogelijk tegen een meerprijs van € 50,-, wat ik best wel een fors bedrag vind. Wel of niet doen?
Denk dan even na wanneer dat een verschil gaat maken....

Als je 's nachts laadt, dan alvast niet.

• Tranquility
Tommie12 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:56:
Denk dan even na wanneer dat een verschil gaat maken....

Als je 's nachts laadt, dan alvast niet.
Daar neig ik ook naar.

Ik denk niet dat ik zulke lange tochten ga maken dat ik de accu leeg rijd.
Mijn vorige Kathmandu had al een range van 200 kilometer, o.i.d.
Dan is rustig laden in de nacht alleen maar handiger en zal de accu een mooi leven hebben.. ;)

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Scheurbuik schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:10:
[...]

Dure rvs bak. Een gemiddelde kattenbakfilter doet het waarschijnlijk beter. (Staat ook nergens dat ie giftige stoffem filtert).
Het staat er wel, alleen niet in de beschrijving maar tussen de foto's:
Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/298001_57d409bf6282448787a7031b60d32490~mv2.jpg/v1/fill/w_520,h_593,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/298001_57d409bf6282448787a7031b60d32490~mv2.jpg

Een simpele RVS bak wordt best wel heet als er een accu in ligt te branden. De buitenkant van dit ding wordt minder snel heet door de isolatie. En dus heb je minder snel brandschade.

Edit: en voordat er iemand vraagt of ik aandelen heb: nee. Ik heb niet eens zo'n ding. Ik ken alleen meerdere mensen met zo'n ding omdat ze bang zijn voor accu branden.

[ Voor 10% gewijzigd door _Eend_ op 11-08-2026 14:51 ]

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09:44
_Eend_ schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:49:
[...]

Het staat er wel, alleen niet in de beschrijving maar tussen de foto's:
[Afbeelding]

Een simpele RVS bak wordt best wel heet als er een accu in ligt te branden. De buitenkant van dit ding wordt minder snel heet door de isolatie. En dus heb je minder snel brandschade.

Edit: en voordat er iemand vraagt of ik aandelen heb: nee. Ik heb niet eens zo'n ding. Ik ken alleen meerdere mensen met zo'n ding omdat ze bang zijn voor accu branden.
alleen de.manier hoe de faq geschreven is. Gewoon een ijzer pkaatje en een stukje doek. Kan ook geen echte druk over een filter hebben, want het gas komt dan wel naar buiten via de stekkeraanslutingen

m worried about toxic fumes during a fire. Does the bat safe filter toxic fumes? Nam

No, we filter out soot and fire only. If you have a fire the smoke will dissipate with time. If you are home, get a window or two open asap and avoid the fumes. I have not tested the toxicity of the fumes from a battery fire coming from the Bat-Safe. During capacity testing, I always avoided the smoke, but could not help breathing small amounts in. I never felt any ill effects from this even in confined tests. Tom

• Peatsmoke
  • Niet online

Moederbedrijf Batavus, Koga, Sparta en Babboe failliet verklaard

De rechter in Amsterdam heeft de faillissementen uitgesproken van de Nederlandse Accell-vennootschappen. "Daarnaast is sprake van een complexe situatie binnen de Europese Accell groep, met groepsvennootschappen in verschillende landen die op onderdelen operationeel en financieel afhankelijk zijn", schrijven de curatoren.

"De curatoren hebben begrepen dat de fabriek in Hongarije stil ligt en dat in de verschillende landen lokale insolventieprocedures geopend worden." Het fietsconcern maakte onlangs al bekend dat er uitstel van betaling was verleend, wat vaak een voorbode is van een faillissement.

• Arjantje72
  • Laatst online: 12-08 20:58
Peatsmoke schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:23:

Moederbedrijf Batavus, Koga, Sparta en Babboe failliet verklaard

De rechter in Amsterdam heeft de faillissementen uitgesproken van de Nederlandse Accell-vennootschappen. "Daarnaast is sprake van een complexe situatie binnen de Europese Accell groep, met groepsvennootschappen in verschillende landen die op onderdelen operationeel en financieel afhankelijk zijn", schrijven de curatoren.

"De curatoren hebben begrepen dat de fabriek in Hongarije stil ligt en dat in de verschillende landen lokale insolventieprocedures geopend worden." Het fietsconcern maakte onlangs al bekend dat er uitstel van betaling was verleend, wat vaak een voorbode is van een faillissement.
Vorig jaar een Batavus gekocht, hopelijk zijn er straks nog onderdelen van aan te komen.

• Peatsmoke
  • Niet online
Alle universele onderdelen blijven wel verkrijgbaar en ik verwacht wel dat er een doorstart gemaakt gaat worden, maar hoe dat gaat uitzien is afwachten.

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-08 12:00

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Ik vraag me af hoe garantie meldingen straks gaan. Lijkt mij als er geen doorstart is, je ook geen aanspraak kan maken op garantie.

Huub Huub Barbatruc!

• elinx
DNA_Saint schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:45:
Ik vraag me af hoe garantie meldingen straks gaan. Lijkt mij als er geen doorstart is, je ook geen aanspraak kan maken op garantie.
Garantie ligt in principe bij de verkoper die dan weer deels door de leverancier werd gedekt. Dus in principe is de FM verantwoordelijk voor de garantieafhandeling. Anders ligt het met fietsen die rechtstreeks door Accell zijn verkocht of als je FM ophoudt te bestaan en in geval van terugroepacties zoals met Babboe.

Probleem is eventueel specifieke onderdelen voor de Accell modellen. Niet duidelijk is of de voorraad daarvan ook tot de boedel behoort of bij onafhankelijke toeleveranciers.
Als deze, eventueel met wat creativiteit, vervangen kunnen worden door standaardonderdelen hoeft ook dit geen probleem op te leveren voor de FM.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 11-08-2026 19:31 ]

• Tommie12
DNA_Saint schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:45:
Jij hebt een contract met je FM. Hoe die dt verder regelt is zijn zaak. Voor een Bosch motor zal hij wel bij Bosch terecht kunnen al is dat niet de wet.

Anders is het als je direct bij accell zou gekocht hebb, maar ik denk dat ze niet direct verkopen aan consumenten.

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-08 12:00

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Vervelende is dat mijn bakfiets 2e hands is, maar wel nog met garantie. Was met de omruilactie van babboe. De verkoper hoefde de bakfiets niet meer, dus heb ik het overgekocht.
Half jaar geleden een reparatie gehad en dat werd toen gedekt door de garantie. De FM had toen contact opgenomen met accell.

[ Voor 26% gewijzigd door DNA_Saint op 11-08-2026 19:47 ]

Huub Huub Barbatruc!

• elinx
DNA_Saint schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:46:
Vervelende is dat mijn bakfiets 2e hands is, maar wel nog met garantie. .....
In principe is garantie overdraagbaar, mits je de originele aankoopfactuur van de FM hebt en de verkoper geen zakelijke verkoop betreft, maar heeft plaatsgevonden tussen particulieren. Er wordt nl garantie gegeven op een product niet aan de persoon.

[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 11-08-2026 20:34 ]

• Peatsmoke
  • Niet online
Het is ook zeker zo dat de verkoper, mits dat een zakelijke partij is, verantwoordelijk is voor de garantie. Je moet je ook niet laten afschepen met een "ja, maar de fabrieks zegt...".

In het consumentenrecht hebben de koper en verkoper een overeenkomst.

De schoen begint alleen te wringen als er geen onderdelen meer zijn en de verkoper hiervoor moet opdraaien.
Dit zou nog wel eens een vervelend sneeuwbaleffect kunnen creeren voor verkopers die meerdere merken van de Accell-groep voeren.

Op korte termijn zullen die heel snel moeten switchen naar een andere levenrancier.

• gadgettwan
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-08 19:08
g00gle schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:30:
[...]

Dat heb ik al gezegd, hij kan een SLT 625 leveren, maar volgens mij is dat het model van vorig jaar. De SLT 600 kan hij niet aankomen. Hij zegt frame montage kan met een Thule Yepp bijvoorbeeld. Alleen ik lees zoals eerder gezegd wat tegenstrijdige berichten bij onder andere de fabrikant. Dit model fiets in diverse uitvoeringen is een veel verkocht model. Eigenlijk hebben we het over de Cube Supreme waarbij alles achter "Supreme" iets zegt over de samenstelling van de fiets. Zo heb je bijvoorbeeld de:

Ik snap dat de kans dat ik iemand tref met ervaring op dezelfde fiets misschien niet groot is, maar misschien wel een soort gelijke fiets.
[Afbeelding]

Ik heb hier naar gekeken. Officieel via cube kan het niet. Komt met name door Max gewicht wat gedragen mag worden en de zwaardere TUV regels die gelden in Duitsland (en het is een Duits merk). Ik heb een touring maar ook gekeken naar een suprème. Voor kan een zitje met adapter. Zowel van bobike (die heb ik) of van Urban iki. Fietsenmaker in Denekamp heeft hier goed in geholpen maar in zwolle hadden ze ook Supremes staan met kinderzitjes voor.

Achter is wat lastiger zonder MiK maar is ook te doen. Even goed uitzoeken.

• Foxhill
De Babboe problemen zijn wat bekender, maar de Koga voorvorken zijn wat meer aantallen. Die enkele dempers onder het balhoofd gaan (bijna?) allemaal kapot. Het kwam vaak voor dat de nieuwe vork ook weer kapot gaat, tot meerdere keren toe. De fabrikant van die Koga OEM vorken is er een tijd terug failliet aan gegaan.

Koga heeft uiteindelijk besloten die vorken allemaal te vervangen voor fatsoenlijke Suntour vorken. Die garantie optie (geen terugroep als het niet kapot is geloof ik?) kende al lange levertijden. Dat zal nu helemaal verschrikkelijk zijn. En nee, bij Suntour bestellen is geen optie. Je hebt Accell specifieke delen nodig om het te laten passen.

Er waren door dit probleem op elk moment al vele Koga’s in het land onbruikbaar. Dat aantal zal oplopen en de tijd tot het opgelost is ook.

Zit je dan met je dure fiets die er onbruikbaar bij staat. Ik heb ook geen idee hoe je dat als fietsenwinkel kunt oplossen.

Ik en een aantal anderen vloekten in dit topic al op die vorken voor deze problemen en schaal bekend werd.

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:46:
allemaal kapot. Het kwam vaak voor dat de nieuwe vork ook weer kapot gaat, tot meerdere keren toe. De fabrikant van die Koga OEM vorken is er een tijd terug failliet aan gegaan.

Koga heeft uiteindelijk besloten die vorken allemaal te vervangen voor fatsoenlijke Suntour vorken.

Ik en een aantal anderen vloekten in dit topic al op die vorken voor deze problemen en schaal bekend werd.
Hoe kan dat toch zo zijn dat de kwaliteit er zo bij inschiet bij zulke prijzen?! Hier vind ik heel veel van. Best waardeloos dat als je een dure e-bike of bakfiets hebt gekocht er zoveel problemen zijn. Mensen werken hard voor hun plezier en iets zoals een fiets (geen hightech) zo vaak defecten vertoont alsof fabrikanten geen tijd nemen om de kwaliteit van hun product te bewaken tijdens de fabricage. Als jij jouw kind meeneemt op een bakfiets, is het laatste wat je wil dat de bakfiets door midden gaat.

Mijn vraag is hoe de markt staat voor e-bikes. De ene na de andere valt om en die dingen kosten me nogal een duit. Waar gaat het toch mis? Is het nou zo moeilijk om een fatsoenlijke fiets te bouwen voor een normaal bedrag? Is de ambacht verdreven door illusie of desillusie?

[ Voor 8% gewijzigd door jimh307 op 12-08-2026 00:14 ]

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-08 19:05
g00gle schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:30:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb een Cube Supreme. Hier heb ik de Thule Yepp met framehouder op gezet. Dit werkt echt prima en er is zelfs nog ruimte over voor fietstassen.

• Tommie12
jimh307 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 00:13:
[...]

Hoe kan dat toch zo zijn dat de kwaliteit er zo bij inschiet bij zulke prijzen?! Hier vind ik heel veel van. Best waardeloos dat als je een dure e-bike of bakfiets hebt gekocht er zoveel problemen zijn. Mensen werken hard voor hun plezier en iets zoals een fiets (geen hightech) zo vaak defecten vertoont alsof fabrikanten geen tijd nemen om de kwaliteit van hun product te bewaken tijdens de fabricage. Als jij jouw kind meeneemt op een bakfiets, is het laatste wat je wil dat de bakfiets door midden gaat.

Mijn vraag is hoe de markt staat voor e-bikes. De ene na de andere valt om en die dingen kosten me nogal een duit. Waar gaat het toch mis? Is het nou zo moeilijk om een fatsoenlijke fiets te bouwen voor een normaal bedrag? Is de ambacht verdreven door illusie of desillusie?
Er zijn nogal wat up en downs geweest de laatste 5 jaar.

Tijdens eerste lockdown lag de markt plat, om dan direct te exploderen in 2020. Paar jaar later ligt de markt weer plat.

Ik kan me voorstellen dat sommige fabrikanten bij de eerste piek wat extra geïnvesteerd hebben in productiecapaciteit. Als daarna de volumes niet komen zit je met een probleem, en zeker als je bedrijf al wat schulden heeft is dat pijnlijk.

Een fabriek maakt goed winst als je draait rond 80-110% van de nominale capaciteit (is net zo bij auto's). Die 110% betekent weekendwerk en wat extra shiften, maar die kosten wat extra loon, maar de vaste kosten blijven gelijk.

Dat alles natuurlijk gesteld dat je aan normale prijzen kan blijven verkopen, en ja, er is behoorlijk wat concurrentie uit China en via supermarktketens met goedkoop en twijfelachtig spul. Dat is allemaal verloren verkoop voor de A-merken. En de bedrijven met wat incidenten en een lege kas vallen het eerst om...

• Peatsmoke
  • Niet online
Tranquility schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:20:
[...]

Bij Cube modeljaar 2027 zit ook een 2A lader.

Ik heb nog niet alle modelloen bekeken, maar bij de modellen die ik bekeken heb, zat een 2A oplader.

• Tranquility
Peatsmoke schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:26:
Bij Cube modeljaar 2027 zit ook een 2A lader.

Ik heb nog niet alle modelloen bekeken, maar bij de modellen die ik bekeken heb, zat een 2A oplader.
Als die modellen een 800Wh accu hebben, zullen alle Cube fietsen wel de 2A lader krijgen.
Cube geeft heel veel bang voor je buck in vergelijking tot andere merken, vooral van die groep die nu failliet is, maar ze moeten natuurlijk ergens op besparen, dus wordt er een 2A lader bijgeleverd.
Ik verwacht een dergelijke dikke accu niet op een dag leeg te rijden, dus ga het eerst gewoon aankijken met de 2A lader.

• Foxhill
jimh307 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 00:13:
[...]

Ik denk dat de faillisementen komen door:

- Verzadiging van de markt in Duitsland. In Nederland hadden we al veel vervangingsmarkt. In Duitsland is dat nu aan het komen en dan daalt de afname.

- In Corona steeg de vraag en na Corona daalde die heel sterk. Kun je zeggen waarom fabriceer je voor een piek. Maar de levertijd voor onderdelen (grote aantallen) steeg tegelijk van 1 jaar naar ruim 2 jaar, en zakte daarna weer naar 1 jaar. Dus in 2022 is er door veel merken grofweg voor 2 seizoenen aan fietsen geproduceerd.

- Door een opkomende markt (vorig decennia) veel nieuwe merken die nog niet financieel gezond zijn.

- Daar bovenop het startup model van groei kopen en jaren geen winst draaien, welke van de software industrie naar gewone industrieën komt. Deels omdat er véél meer belegd wordt dan een aantal decennia terug. Dat verminderd de financiële situatie bij opkomende merken.

- Moederbedrijven die winst afromen. Accell, maar ook andere grotere groepen met een investeringsmaatschappij. De winst wordt overgemaakt naar boven. Als er shit is, is dat geld niet direct meer beschikbaar.

- Accell specifiek was al achteruit aan het gaan in kwaliteit en draaide al geen hele mooie cijfers voor al het bovenstaande.

Er zullen nog merken geen goede positie hebben. Maar de meeste voorraden zijn wel weggewerkt en de meeste bedrijven zijn inmiddels wel gezond.

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:23:
[...]

Er zijn nogal wat up en downs geweest de laatste 5 jaar.

Tijdens eerste lockdown lag de markt plat, om dan direct te exploderen in 2020. Paar jaar later ligt de markt weer plat.

Ik kan me voorstellen dat sommige fabrikanten bij de eerste piek wat extra geïnvesteerd hebben in productiecapaciteit. Als daarna de volumes niet komen zit je met een probleem, en zeker als je bedrijf al wat schulden heeft is dat pijnlijk.

Een fabriek maakt goed winst als je draait rond 80-110% van de nominale capaciteit (is net zo bij auto's). Die 110% betekent weekendwerk en wat extra shiften, maar die kosten wat extra loon, maar de vaste kosten blijven gelijk.

Dat alles natuurlijk gesteld dat je aan normale prijzen kan blijven verkopen, en ja, er is behoorlijk wat concurrentie uit China en via supermarktketens met goedkoop en twijfelachtig spul. Dat is allemaal verloren verkoop voor de A-merken. En de bedrijven met wat incidenten en een lege kas vallen het eerst om...
Fair enough :), maar ik vraag me af of de prijzen die ze hanteren niet te laag zijn dan. We zien hier een steeds grotere groep mensen die vallen onder de minima en dat worden er steeds meer; deze mensen kunnen geen duizenden euro's uitgeven aan een e-bike. Hier speelt de goedkope markt op in met modelletjes uit China.

Het zijn moeilijke tijden en ik zie dit niet zo 1 2 3 veranderen. Echter vind ik de kans op brekende frames echt niet kunnen.

En dan als je personeel langer laat werken dan de standaard 36-38 uur, heb je meer kans op uitval en zo is het dweilen met de kraan open. Dit probleem vergt een constructieve aanpak, maar hoe?

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:36:
[...]

Ik denk dat de faillisementen komen door:

- Verzadiging van de markt in Duitsland. In Nederland hadden we al veel vervangingsmarkt. In Duitsland is dat nu aan het komen en dan daalt de afname.

- In Corona steeg de vraag en na Corona daalde die heel sterk. Kun je zeggen waarom fabriceer je voor een piek. Maar de levertijd voor onderdelen (grote aantallen) steeg tegelijk van 1 jaar naar ruim 2 jaar, en zakte daarna weer naar 1 jaar. Dus in 2022 is er door veel merken grofweg voor 2 seizoenen aan fietsen geproduceerd.

- Door een opkomende markt (vorig decennia) veel nieuwe merken die nog niet financieel gezond zijn.

- Daar bovenop het startup model van groei kopen en jaren geen winst draaien, welke van de software industrie naar gewone industrieën komt. Deels omdat er véél meer belegd wordt dan een aantal decennia terug. Dat verminderd de financiële situatie bij opkomende merken.

- Moederbedrijven die winst afromen. Accell, maar ook andere grotere groepen met een investeringsmaatschappij. De winst wordt overgemaakt naar boven. Als er shit is, is dat geld niet direct meer beschikbaar.

- Accell specifiek was al achteruit aan het gaan in kwaliteit en draaide al geen hele mooie cijfers voor al het bovenstaande.

Er zullen nog merken geen goede positie hebben. Maar de meeste voorraden zijn wel weggewerkt en de meeste bedrijven zijn inmiddels wel gezond.
Dat is me nogal een lijst om U tegen te zeggen. Laten we dus blij zijn met wat we hebben en als mensen ook vaker een tweedehands e-bike kopen ligt het speelveld weer anders. Ik besef zeker dat dit een moeilijke markt is. Iets vergt structurele aanpak.

En daarbij als mensen meer uren maken is de kans op fouten ook groter want werknemers zijn dan hun productiviteit voorbij.

Lastig inderdaad.

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:51
Tranquility schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:27:
[...]

Als die modellen een 800Wh accu hebben, zullen alle Cube fietsen wel de 2A lader krijgen.
De duurdere versies van Nuride en Kathmandu hebben wel een 4A lader. De Touring is de budgetversie en moet het dus met een 2A versie doen.
Vlgs Bosch duurt het ruim 12 uur om een 800Wh accu volledig te laden met een 2A lader.

[ Voor 26% gewijzigd door Simple mind op 12-08-2026 11:42 ]

• Tranquility
Simple mind schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:47:
De duurdere versies van Nuride en Kathmandu hebben wel een 4A lader. De Touring is de budgetversie en moet het dus met een 2A versie doen.
Vlgs Bosch duurt het ruim 12 uur om een 800Wh accu volledig te laden met een 2A lader.
Ik heb de Kathmandu Hybrid Comfort Pro besteld, wat volgens mij geen budgetversie is.
12 uur laden is waarschijnlijk van helemaal leeg naar helemaal vol?
Leegrijden zal ik hem waarschijnlijk toch niet op lange tochten en bij dagelijkse tussendoor ritjes thuis waarbij ik niet veel kilometers maak laad ik hem gewoon weer bij als ik rond de 30 'a 40 procent zit.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Scheurbuik schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:11:
[...]

alleen de.manier hoe de faq geschreven is. Gewoon een ijzer pkaatje en een stukje doek. Kan ook geen echte druk over een filter hebben, want het gas komt dan wel naar buiten via de stekkeraanslutingen

m worried about toxic fumes during a fire. Does the bat safe filter toxic fumes? Nam

No, we filter out soot and fire only. If you have a fire the smoke will dissipate with time. If you are home, get a window or two open asap and avoid the fumes. I have not tested the toxicity of the fumes from a battery fire coming from the Bat-Safe. During capacity testing, I always avoided the smoke, but could not help breathing small amounts in. I never felt any ill effects from this even in confined tests. Tom
Ja, ik was iets te optimistisch over het filteren van het gas, het lijkt vooral te zijn voor het filteren van roet en het voorkomen dat vlammen uit de bat-safe slaan.
Instead of completely sealing the container, the BAT-SAFE is vented on top for hot gases and smoke to exit to avoid dangerous build-up of pressure inside. With fiberglass and steel wool filter in place, it can filter out flame and nasty soot.

Bron: https://oscarliang.com/bat-safe-lipo-battery-charging-box/
Dus ja, het doet niet veel tegen de schadelijke rook, maar je muren blijven wit :) (tenzij ze niet wit zijn..)

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-08 09:55
Tranquility schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:10:
[...]

Ik heb de Kathmandu Hybrid Comfort Pro besteld, wat volgens mij geen budgetversie is.
12 uur laden is waarschijnlijk van helemaal leeg naar helemaal vol?
Leegrijden zal ik hem waarschijnlijk toch niet op lange tochten en bij dagelijkse tussendoor ritjes thuis waarbij ik niet veel kilometers maak laad ik hem gewoon weer bij als ik rond de 30 'a 40 procent zit.
We hebben sinds dit weekend de CUBE TOURING HYBRID DELUXE SLX 800 (de 2027 versie).
Deze heeft een 2a lader. Dat is zeker niet de snelste, meer dan 10%/uur doet hij niet dus dat gaat inderdaad een 10-12u zijn voor een lege accu te vullen (wat ook logisch is als het een 22Ah accu is, 36V met 800wh). Tot nu toe is het nog niet echt een probleem, verwacht niet snel dagen achter elkaar 80+ km te doen.
We proberen wel de accu enkel te laden als we thuis zijn (en enkel overdag).
Op zondag een tocht van 45 km gedaan en was een 20% accu kwijt (voornamelijk op ECO stand gereden) dat is dan ook weer vlotjes bijgeladen.

Tot nu nog niet echt iets aan te merken op de fiets. Enkel dat mijn voorste schijfrem soms begint te raken/piepen bij 24-25kmh.
Verder is het nog wat zoeken naar de juiste afstelling van de zadel/stuur (momenteel nog niet echt tevreden met de zadel, maar misschien went dat nog wel).

Nog wel een vraagje: het stuur heeft handvaten met van die vleugeltjes voor je polsen. maar heb nu altijd het idee dat deze te ver naar onder staan gedraaid. ik moet echt door mijn polsen zakken wil ik die ondersteuning hebben.
Wat is de manier om deze wat naar boven te draaien? op de koppen van het stuur staan inbus bouten, maar denk niet dat deze daarvoor dienen, toch?

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

• Tranquility
brogel schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:06:
We hebben sinds dit weekend de CUBE TOURING HYBRID DELUXE SLX 800 (de 2027 versie).
Deze heeft een 2a lader. Dat is zeker niet de snelste, meer dan 10%/uur doet hij niet dus dat gaat inderdaad een 10-12u zijn voor een lege accu te vullen (wat ook logisch is als het een 22Ah accu is, 36V met 800wh). Tot nu toe is het nog niet echt een probleem, verwacht niet snel dagen achter elkaar 80+ km te doen.
Op zondag een tocht van 45 km gedaan en was een 20% accu kwijt (voornamelijk op ECO stand gereden) dat is dan ook weer vlotjes bijgeladen.

Tot nu nog niet echt iets aan te merken op de fiets. Enkel dat mijn voorste schijfrem soms begint te raken/piepen bij 24-25kmh.
Verder is het nog wat zoeken naar de juiste afstelling van de zadel/stuur (momenteel nog niet echt tevreden met de zadel, maar misschien went dat nog wel).

Nog wel een vraagje: het stuur heeft handvaten met van die vleugeltjes voor je polsen. maar heb nu altijd het idee dat deze te ver naar onder staan gedraaid. ik moet echt door mijn polsen zakken wil ik die ondersteuning hebben.
Wat is de manier om deze wat naar boven te draaien? op de koppen van het stuur staan inbus bouten, maar denk niet dat deze daarvoor dienen, toch?
Gefeliciteerd met deze mooie fiets! Welke kleur heb je?
45km met 20% verbruik geeft al aan hoe heerlijk groot die accu is.
Ik ga het met die 2A lader prima uit de voeten komen denk ik.
Aan de bovenkant van het stuur zitten vier inbusbouten als het goed is. Als je die los draait zou je het stuur moeten kunnen draaien. Dan kun je die iets naar voren draaien waardoor de vleugels wat hoger komen te staan. Dan komen de remgrepen dan wel weer wat lager naar beneden te staan.

• Peatsmoke
  • Niet online
[...]

Dat zijn ook mooie fietsen! Wel bijzonder dat jij de 2027 modellen al in huis hebt, mij werd bij de Cubestore verteld dat ik er niet op moest rekenen om voor oktober een 2027 model te kunnen krijgen.

Ik zou met de fiets even langs de leverancier gaan om alles fatsoenlijk te laten afstellen, dan kan hij of zij gelijk even naar de rem kijken.

Het stuur zou ik laten zitten. Je kunt de handvatten losdraaien met die inbusbout. Let wel op dat je die niet helemaal losdraait! Een paar slagen tot je voelt dat je het handvat kunt daaien.

En ja, als je genoeg hebt aan die 2A kun je die €100 beter in je zak houden. Ik fiets regelmatig en ook vaker meer dan 70 km, woon in het heuvelland en rij ook wel eens onverharde wegen en paden, dus voor mij is die 4A geen weggegooid geld.

[ Voor 6% gewijzigd door Peatsmoke op 12-08-2026 17:17 ]

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:12

Christiano007

Ich bin der champion

[...]

Wat is het verschil tussen 2026 en 27 ?

Ter land, ter zee en in de kroeg

• elinx
..........Nog wel een vraagje: het stuur heeft handvaten met van die vleugeltjes voor je polsen. maar heb nu altijd het idee dat deze te ver naar onder staan gedraaid. ik moet echt door mijn polsen zakken wil ik die ondersteuning hebben.
Wat is de manier om deze wat naar boven te draaien? .....
Bij mijn Cube Touring is het verdraaien van de handvatten relatief eenvoudig, omdat deze vastzitten met een klemring waarin een klein inbusboutje.

Voor je dit doet controleer dan eerst of de hoogte en afstand van het stuur bevallen. Eventueel is dit enigszins af te stellen door de hoek van de verstelbare voorbouw te verstellen. Daarna de 4 inbusbouten in het midden van je stuur verdraai je het stuur op de goede afstand. Dan kun je de ringen van de handvatten losdraaien en zittend op de fiets ze juist afstellen dat je polsen ook "tevreden" zijn.

Als je er zelf niet aan wilt beginnen, volg dan het advies van @Peatsmoke en ga even langs de FM waar de fiets is gekocht. Je kan dan naast de rem ook het zadel bespreken. Het kan zijn dat deze ook nog afgesteld moet worden. Wennen aan een zadel hoort eigenlijk niet.

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 12-08-2026 18:59 ]

• g00gle
noodgang schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 06:42:
[...]

Ik heb een Cube Supreme. Hier heb ik de Thule Yepp met framehouder op gezet. Dit werkt echt prima en er is zelfs nog ruimte over voor fietstassen.
Thanks, van welk jaar is je fiets en zou je voor mij misschien is willen meten wat de afmetingen van die drager zijn? Breedte en buis diameter? Dan kan ik alvast wat voor speurwerk doen welke rack mount stoeltjes geschikt zijn.

Ik had gelezen dat die frame mount niet helemaal top is en je het risico kan lopen dat je het frame afbreekt omdat die in het midden dunner is als aan de eindes.

Wat betreft de keuringen TUV etc had ik het gelezen en snap ik dat cube zegt mag niet. Maar het is voor sporadisch gebruik maar wil het wel zo veilig mogelijk doen en de sterkste weg kiezen (frame mount of rack mount dus).

Cube heeft zelfs nu ook fietsstoeltjes
https://www.cube.eu/nl-en/equipment/kids-bike-seat

Maar wel jammer dat voor zover ik kan vinden is dit een universele oplossing, dus niet een MIK achtige oplossing specifiek voor Cube dragers.

Maar volgens mij schroef je een thule yepp rackmount ook in een paar seconde op je fiets. In iedergeval bedankt voor jullie reacties! 👌

• brogel
Peatsmoke schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:15:
[...]

Dat zijn ook mooie fietsen! Wel bijzonder dat jij de 2027 modellen al in huis hebt, mij werd bij de Cubestore verteld dat ik er niet op moest rekenen om voor oktober een 2027 model te kunnen krijgen.
Ik heb met 2 winkels contact gehad rond 20 Juli en beide vertelde me dat over enkele weken de nieuwe zouden beschikbaar zijn, besteld en zaterdag kunnen gaan ophalen.
Ik woon in het heuvelland
Ooh, ik heb net de fietsen op de drager gezet, wij gaan 3 daagjes naar Ieper en omstreken om te fietsen. Ook een dagje echt Heuvelland gepland (als je een leuke route weet 40-50km mag je me een DM sturen, nu staat deze op de planning)
Christiano007 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:28:
[...]

Wat is het verschil tussen 2026 en 27 ?
Grootste voor mij is de verende zadelpen, echt zalig ding. De 2026 versie heeft een gewone rechte maar deze is zo een parallelogram versie.

Verder heeft deze intuvia 200 scherm. Weet eerlijk gezegd niet wat de 2026 versie juist heeft. Vind dat scherm niet zo belangrijk, zijn in mijn ogen allemaal domme dingen. Tenzij misschien die kiox 500, die heeft nog wat navigatie mogelijkheid.
Tranquility schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:20:
[...]

Gefeliciteerd met deze mooie fiets! Welke kleur heb je?
Dank je! Is de grijze geworden. Geen flashy kleurtjes voor mij. De andere kleur was ook nog niet direct beschikbaar volgens de FM.

[ Voor 5% gewijzigd door brogel op 12-08-2026 21:59 ]

• Tranquility
brogel schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:48:
Ik heb met 2 winkels contact gehad rond 20 Juli en beide vertelde me dat over enkele weken de nieuwe zouden beschikbaar zijn, besteld en zaterdag kunnen gaan ophalen.
Dat hoorde ik ook van de store in Hoorn, maar wilde er niet op gokken en vond de kleuren niet mooi.
Dank je! Is de prijzen geworden. Geen flashy kleurtjes voor mij. De andere kleur was ook nog niet direct beschikbaar volgens de FM.
Wat is de “prijzen” voor kleur? Of bedoel je grijze? Ik viel juist voor de azuurblauwe/zwarte kleur van de Kathmandu 2026. De rode 2025 die ik had was ook erg mooi.
Grootste voor mij is de verende zadelpen, echt zalig ding. De 2026 versie heeft een gewone rechte maar deze is zo een parallelogram versie.
De zadelpen is bij de Kathmandu juist het verschil met de 2025 en 2026 versie. De 2025 die ik had, had de gewone verende zadelpen terwijl de 2026, die ik als het goed is a.s. zaterdag kan ophalen, de parallelogram zadelpen heeft. Die veerde tijdens de proefrit echt heerlijk, dus zeker een mooie upgrade. Ook de remmen waren wat verbeterd.

[ Voor 26% gewijzigd door Tranquility op 12-08-2026 21:12 ]

• brogel
Wat is de “prijzen” voor kleur? Of bedoel je grijze? Ik viel juist voor de azuurblauwe/zwarte kleur van de Kathmandu 2026. De rode 2025 die ik had was ook erg mooi.
Haha inderdaad grijs. Ben niet zo voor rood,blauw,groen, geel, gelukkig heeft zo iedereen zijn dingetjes :)

• HvdBent
Nou, ik ben langs de fietsenmaker geweest, en kreeg een Gazellle mee voor een proefrit, wel de goedkoopste uitvoering. Ik vroeg hem of Cube geen beter merk was, zijn antwoord, Cube levert meer waar voor zijn geld, maar met garantie en reserve onderdelen zijn ze lastiger.

Nu is mijn vraag, wat zijn jullie ervaringen. Als ik op de Consumentenorganisaties kijk (ANWB/Consumentenbond) dan zie ik de merktevredenheid van Cube hoger aangeschreven dan Gazelle. Hoewel ik zelf nooit issues gehad heb met mijn Gazelle fietsen overigens. Het liefst had ik een Multi Cycle gehad, want die waren echt super.

Zaterdag ga ik op afspraak nog wat meer fietsen proberen, het was retedruk, dus de verkoper had eigenlijk geen tijd (of hij dacht die fietst hier en koopt elders....)

• Tommie12
HvdBent schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:33:
Nou, ik ben langs de fietsenmaker geweest, en kreeg een Gazellle mee voor een proefrit, wel de goedkoopste uitvoering. Ik vroeg hem of Cube geen beter merk was, zijn antwoord, Cube levert meer waar voor zijn geld, maar met garantie en reserve onderdelen zijn ze lastiger.

Nu is mijn vraag, wat zijn jullie ervaringen. Als ik op de Consumentenorganisaties kijk (ANWB/Consumentenbond) dan zie ik de merktevredenheid van Cube hoger aangeschreven dan Gazelle. Hoewel ik zelf nooit issues gehad heb met mijn Gazelle fietsen overigens. Het liefst had ik een Multi Cycle gehad, want die waren echt super.

Zaterdag ga ik op afspraak nog wat meer fietsen proberen, het was retedruk, dus de verkoper had eigenlijk geen tijd (of hij dacht die fietst hier en koopt elders....)
Die gaan met dezelfde spec elkaar niet veel ontlopen. Het zijn beide goede merken die zowat dezelfde basiscomponenten gebruiken (Bosch, Shimano, ...)

Als één van beide past bij je verwachtingen voor een prijs die aanvaardbaar is, dan zou ik gewoon kopen hoor.

Als je wat meer aandacht wil, zorg dan dat je in de VM net na openingstijd daar bent, dan is de kans op drukte wat kleiner.

• Peatsmoke
  • Niet online
[...]

Tranquility schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:10:
[...]

Dat hoorde ik ook van de store in Hoorn, maar wilde er niet op gokken en vond de kleuren niet mooi.
Dan is het duidelijk dat de Cubestore Limburg eigenlijk geen fietsen wilde verkopen of ook dacht dat ik daar alleen kwam om te testen en ergens anders zou kopen. Uiteindelijk heb ik daardoor dus ook ergens anders "moeten" kopen.
Ooh, ik heb net de fietsen op de drager gezet, wij gaan 3 daagjes naar Ieper en omstreken om te fietsen. Ook een dagje echt Heuvelland gepland (als je een leuke route weet 40-50km mag je me een DM sturen, nu staat deze op de planning)
Rond Ieper ben ik nog niet geweest om te fietsen, maar ik België een prachtig fietsland, vooral Vlaanderen. Eerlijk gezegd zelfs mooier dan Nederland.
Voormalige spoorlijnen en trambanen ombouwen tot fietspaden is een gouden zet geweest van die Belgen. Bij VisitLimburg vind je ook verschillende mooie routes, deze vanuit Borgloon, vond ik echt een mooie route.

• hansie18
  • Laatst online: 06:01
Mooie fietstocht rond de Rursee, voor de Zuid-Limburgers onders onder ons binnen 1.5 uur te bereiken. Twee keer een stukje wat steiler, maar met ebike op turbo goed te doen.

https://www.komoot.com/nl-nl/smarttour/e2047804861/rursee-route-rund-um-den-rursee

• Tranquility
Zo de eerste 20 kilometers zitten er op!
Kreeg vanmorgen bericht van de Cubestore dat mijn nieuwe Kathmandu klaar stond en opgehaald kon worden. Vanmiddag met de regiobus naar het station van Hoorn getogen en na een stukje lopen bij de Cubestore aangekomen en de fiets opgehaald. Kon mooi meteen een leuke tocht maken van Hoorn via de dijk langs het IJsselmeer terug naar huis. Maar wat was het warm, pfffff. :$ Zelfs het lichte briesje vanaf het IJsselmeer was gewoon warm.

Maar ben heel blij met de fiets! Ik wist natuurlijk al hoe deze fietst omdat het hetzelfde model was die ik onlangs had verkocht maar dan het 2026 model met lage instap.

De parallelogram verende zadelpen vind ik echt heerlijk. Wat is dat een verbetering ten opzichte van de gewone inverende zadelpen van de Kathmandu 2025!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTdq9JZXQfnt2-2LR1zOgoq09hM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2KlV1w45hoGDyWnq6IVa5kVD.jpg?f=fotoalbum_large

• jimh307
  • Niet online
Tranquility schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 22:05:
Kreeg vanmorgen bericht van de Cubestore dat mijn nieuwe Kathmandu klaar stond en opgehaald kon worden. Vanmiddag met de regiobus naar het station van Hoorn getogen en na een stukje lopen bij de Cubestore aangekomen en de fiets opgehaald. Kon mooi meteen een leuke tocht maken van Hoorn via de dijk langs het IJsselmeer terug naar huis. Maar wat was het warm, pfffff. :$ Zelfs het lichte briesje vanaf het IJsselmeer was gewoon warm.

Maar ben heel blij met de fiets! Ik wist natuurlijk al hoe deze fietst omdat het hetzelfde model was die ik onlangs had verkocht maar dan het 2026 model met lage instap.

De parallelogram verende zadelpen vind ik echt heerlijk. Wat is dat een verbetering ten opzichte ven de gewone inverende zadelpen van de Kathmandu 2025!

[Afbeelding]
Nou, kijk. Mooie aankoop hoor. Het is inderdaad erg warm, maar daar hou ik wel van. Gisteren en vandaag lang op het balkon gezeten, heerlijk.

Fietsen met zulk warm weer is niet eens zo slecht. Zorg dat je een gevuld waterflesje bij je hebt met een reep druivensuiker en een paar zoute dropjes. Ik heb gewoon mijn avondronde gemaakt op eco-stand, dus compleet bezweet thuis en dan een lauwe douche; heerlijk. Fietsen is zo enorm gezond en het is een leuke bezigheid om te doen en dat op een mooie e-bike. Ben je echt moe, zet je de ondersteuning hoger ;)

• Tranquility
jimh307 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 22:16:
Nou, kijk. Mooie aankoop hoor. Het is inderdaad erg warm, maar daar hou ik wel van. Gisteren en vandaag lang op het balkon gezeten, heerlijk.

Fietsen met zulk warm weer is niet eens zo slecht. Zorg dat je een gevuld waterflesje bij je hebt met een reep druivensuiker en een paar zoute dropjes. Ik heb gewoon mijn avondronde gemaakt op eco-stand, dus compleet bezweet thuis en dan een lauwe douche; heerlijk. Fietsen is zo enorm gezond en het is een leuke bezigheid om te doen en dat op een mooie e-bike. Ben je echt moe, zet je de ondersteuning hoger ;)
Haha, ben het helemaal met je eens! Had van te voren al rekening gehouden met de warmte en een fles water meegenomen in de fietstas. Maar het laatste stukje was gewoon echt te warm en moest ik ff afstappen omdat ik me nogal slapjes voelde worden. Maar dat kwam ook omdat ik nog helemaal niks gegeten had. In doe aan intermittend vasten en sla het ontbijt altijd over en had nu ook de lunch overgeslagen. Nou, dan straft zo'n tochtje met dit extreme weer je wel af hoor.

Dus de laatste twee kilometers de turbostand aangezet. Dat komt er op neer dat je de trappers beweegt met nauwelijks kracht en je heerlijk wordt voorgetrokken. ;)

• LV87
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 08:38
Ik had de afgelopen tijd wat vragen hepost over frames en kinderzitjes, dit omdat ik zocht naar een ebike in het 2e hands segment. Uiteindelijk ben ik iets boven budget uitgekomen maar wel een vrijwel nieuwe Batavus Finez gekocht via marktplaats met enviolo naaf, belt drive en een dikke accu (625wh). Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen na jaren woon werk op een lichte koga f3 zonder ondersteuning.

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:12

Christiano007

Ich bin der champion

Tranquility schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 22:05:

De parallelogram verende zadelpen vind ik echt heerlijk. Wat is dat een verbetering ten opzichte van de gewone inverende zadelpen van de Kathmandu 2025!

[Afbeelding]
Heb ook even proefgereden op de CUBE SUPREME HYBRID DELUXE ONE 600 , en de inverende zadelpen die erop zit vond ik al zo fijn dat ik alleen daarom overweeg om één te kopen :)

Veren zijn los voor +- 100 euro te koop voor andere fietsen begreep ik

Ter land, ter zee en in de kroeg

• Tranquility
Christiano007 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:53:
Heb ook even proefgereden op de CUBE SUPREME HYBRID DELUXE ONE 600 , en de inverende zadelpen die erop zit vond ik al zo fijn dat ik alleen daarom overweeg om één te kopen :)

Veren zijn los voor +- 100 euro te koop voor andere fietsen begreep ik
Klopt. Voor €99,95. Die kun je dus op iedere fiets zetten denk ik.
https://www.cubestores.nl/products/acid-seatpost-tour-plus-black
Pagina: 1 ... 242 243 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam