Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 152 153 154 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:52
LA-384 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:17:
Misschien niet helemaal de juiste plek, maar ik zit te kijken of leasen via mijn werkgever interessant is voor de aanschaf van de nieuwe e-bike. Ik zit echter met de situatie dat ik twee verschillende werkgevers heb (twee verschillende bedrijven), waarbij ik de fiets alleen voor de locatie van werkgever A ga gebruiken (werkgever B is te ver weg). Daarnaast zal ik geen 3 jaar meer werkzaam zijn bij werkgever B.

Tel je in zo'n geval je totale bruto inkomen, waarbij werkgever B slechts administratief "een vinkje" moet zetten, of tel je alleen je inkomen van werkgever A en komt werkgever B totaal niet aan bod?
Om hier nog even op terug te komen en voor het geval iemand met dezelfde vraag zit. Ik heb contact gehad met lease-a-bike en dit is hun antwoord;

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:32

KroeT

[...]

LA-384 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:01:
[...]

Om hier nog even op terug te komen en voor het geval iemand met dezelfde vraag zit. Ik heb contact gehad met lease-a-bike en dit is hun antwoord;

***members only***
Wat mal. Bijtelling heet zo omdat er een bedrag bij je verzamelinkomen wordt geteld. Ik heb altijd aangenomen dat het niet uitmaakt of je één of dertig werkgevers hebt. Maar goed. Zij zullen t vast weten.

Peace is not simply the absence of war.

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:58
@LA-384 Via welke werkgever ga je de fiets leasen, A of B? Aangezien je de fiets alleen gaat gebruiken om naar werkgever A te fietsen, heeft werkgever B er niks mee te maken, toch?

Voor de uiteindelijke bijtelling en het geldende belastingtarief zal dat niet uitmaken, dat wordt gewoon op je totale belastbaar inkomen gerekend.

Overigens zou ik wel even checken wat er gebeurt met je recht op (belastingvrije) reiskostenvergoeding. Voor werkgever A zal die waarschijnlijk vervallen als je gebruik maakt van een fiestlease-constructie via de werkgever, maar ik weet niet of dat ook geldt voor de tweede werkgever.

https://www.rijksoverheid...n/fiets/fiets-van-de-zaak

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LA-384
@KroeT @B64 Ik zou ook denken dat het totale salaris van toepassing is, maar ik heb er verder geen verstand van en geen tijd om me er helemaal in te verdiepen. Vandaar dat ik mn vraag eerst hier stelde en daarna aan de partij wiens dagelijkse werk het is.

Ik heb mn vraag specifiek genoeg gesteld dacht ik zo, dus het antwoord lijkt me maar op 1 manier te interpreteren.

Ik ga de gok ook niet nemen, want het verschil is iets van €1700,- (€1100 voordeel tov €600 nadeel).

De sweetspot zit ongeveer op €2000,- verdien je bij de betreffende werkgever waar je de regeling laat plaatsvinden minder dan dat, heb je er geen voordeel bij (tenzij de werkgever de leasekosten op zich neemt).

[Voor 18% gewijzigd door LA-384 op 24-05-2023 18:37]

• MichelHM
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 24-05 22:38
Vraagje

Vandaag wezen kijken naar een e-bike bij een bekende zaak in Apeldoorn.
Betreft een demo model (cortina e-silento pro). De fiets heeft een kilometerstand van ongeveer 950km en ziet er verder als nieuw uit. Is de stand niet wat veel voor een demo model ? Krijg een korting van €600,- en ruil mijn oude fiets erbij in (oud ding waar je toch bijna niks voor krijgt) en standaard de 2 jaar garantie.

Ben een leek op het gebied van e-bikes.

Alvast dank voor uw reactie!

• Huisje1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01:00
Iemand hier al bekend met de nieuwe Koga evia pro?

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:38
Huisje1 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:17:
Iemand hier al bekend met de nieuwe Koga evia pro?
Nee, want die is spliksplinternieuw. Naja, het is duidelijk een voortborduursel van de E-Nova PT die al langer bestaat. Daarmee zullen mensen wel ervaring hebben. Wat ze hetzelfde hebben is een slap frame en hoge prijs voor wat je krijgt. Maar ook een mooi uiterlijk met slank geheel en afgewerkte delen. Waarin ze verschillen is dat die Evia tenminste geen instap motor of accu meer als optie heeft en het voorverinkje is vernieuwd. Laten we hopen dat die dan iets beter is geworden.

• Huisje1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01:00
Foxhill schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:37:
[...]

Nee, want die is spliksplinternieuw. Naja, het is duidelijk een voortborduursel van de E-Nova PT die al langer bestaat. Daarmee zullen mensen wel ervaring hebben. Wat ze hetzelfde hebben is een slap frame en hoge prijs voor wat je krijgt. Maar ook een mooi uiterlijk met slank geheel en afgewerkte delen. Waarin ze verschillen is dat die Evia tenminste geen instap motor of accu meer als optie heeft en het voorverinkje is vernieuwd. Laten we hopen dat die dan iets beter is geworden.
Dankjewel! Klinkt niet heel positief, nou ja ik ga het zien.

• Foxhill
MichelHM schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:06:
Vraagje

Vandaag wezen kijken naar een e-bike bij een bekende zaak in Apeldoorn.
Betreft een demo model (cortina e-silento pro). De fiets heeft een kilometerstand van ongeveer 950km en ziet er verder als nieuw uit. Is de stand niet wat veel voor een demo model ? Krijg een korting van €600,- en ruil mijn oude fiets erbij in (oud ding waar je toch bijna niks voor krijgt) en standaard de 2 jaar garantie.

Ben een leek op het gebied van e-bikes.

Alvast dank voor uw reactie!
Het is wel veel km voor een demo. Dat is niet erg voor jou. Maar dan is iets meer dan 16,66% (?) misschien nog wel haalbaar.

Een demo met zo’n kilometerstand moet trouwens op de factuur wél 21% BTW en géén ‘marge’ vermeld hebben. Anders is het een gebruikte fiets. Op een gebruikte fiets heb je geen fabrieksgarantie en die zou dan ook veel goedkoper moeten zijn. Het zal vast kloppen hoor, maar check het even.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Op dit moment heb ik een 4-5 jaar oude Sparta M8B. Deze e-bike heeft de Bosch Active Plus motor en 8 Nexus versnellingen.

Nu heb ik al een tijdje een probleem met mijn 5de versnelling:
Als ik de e-bike aanzet en de versnelling staat in zijn 5 dan trapt de ketting door.
Echter als de e-bike niet aanstaat dan trapt de 5de versnelling niet door…

Het gele streepje van de Nexus naaf staat op de correcte plek (is dus goed gecalibreerd) en de fiets rijdt verder perfect in alle andere versnellingen.

Heeft iemand dit al een keer eerder meegemaakt? Zal het helpen om de tandwielen van de trapas en de nexus naaf te vernieuwen? Of heeft dat uberhaupt geen zin omdat de fiets niet doortrapt als de motor uitstaat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• madmaxf1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:30
Check niet alleen de bovenkant op de as met de afstelling, maar ook de onderkant. Kan soms wel eens verschillen en als je de naaf op de onderkant afstelt ipv streepjes op de bovenkant moet het goed zijn.

Als dat niet helpt de binnenkabel eruit halen en van voor tot achter insmeren.

Vervangen van de ketting en tandbladen heeft alleen zin als ze versleten zijn.

Een Nexus 8 trapt bij verkeerde afstelling vaak in de 5e door en niet in een minder snel in een andere versnelling. Dit komt omdat de 5e de direct drive is.

[Voor 17% gewijzigd door madmaxf1 op 24-05-2023 23:37]

• Foxhill
Wat @madmaxf1 zegt. Plus:

Of je ketting en tandwiel versleten is kun je meten met een tooltje. Heb je die niet dan is iets meer ervaring nodig. Je ketting is versleten als die te veel van het voortandwiel af te trekken is. Het achtertandwiel is versleten als tussen de tandjes geen halve rondjes meer zijn, maar grote halve ovalen. Als je twijfelt laat een fietsenmaker even kijken.

Hoeveel km heeft je fiets gelopen? Dat is misschien een indicatie. Bij 5000km is het normaal nog niet versleten (naafversnelling), bij 15000km zeker weten wel.

Staat je ketting netjes op spanning? Dus kan hij ongeveer een centimeter op en neer midden-onder?

Als je ketting niet versleten is, netjes gesteld is, en je versnellingsnaaf is netjes afgesteld dan trapt misschien je versnellingsnaaf door omdat die versleten is. Ook dat gebeurd vaak eerst in de middelste versnellingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:13
Vanmorgen op de spd pedelec haalde ik een fietser in die vervolgens met 40km/h in mijn kielzog ging hangen en dat moeiteloos volhield, was niet de eerste keer dat dit gebeurde :)

Nieuw type met middenmotor, ik neem aan met een Bosch performance line (geloof dat de nieuwe versies 85Nm koppel hebben en de mijne uit 2016 iets van 65Nm)

Met dit soort overpowered motoren op gewone eBikes is het dus een kwestie van begrenzer er af en lekker 40 rijden? pak kans 0... Op zo'n moment vraag ik me toch af waarom ik braaf met een helm, geel plaatje en bromfietsverzekering rij :P

SideNote: dit soort motoren verkopen op een 25km/h max fiets is en blijft imho natuurlijk totale onzin in ons vlakke landje, zelfs op mijn zwakkere/oudere versie kom ik niet onder de 30km/h als ik rustig trap. Dus met maar 25 max heb je in de hoogste stand een meetrapbrommer waar je puur voor de vorm weerstandsloos je benen beweegt ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:37

TTLCrazy

Listen to Frankie

@_Anvil_ Ach, ik heb een e-bike van 10 jaar oud met een 40Nm motor en dat is voor mij meer dan genoeg. Het is vooral lekker met op gang komen, ik ben al wat ouder en dan is dat wel fijn voor de knieën. Al die nieuwe modellen met 85Nm of zelfs meer begrijp ik niet echt voor een 25km/u e-bike. In Nederland dan welteverstaan. Met bergen in je omgeving zal het wel een stuk anders zijn.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied > Ajacied

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:11
Zie soms door de bomen het bos niet meer. Wil graag een e-bike voor werk (20km enkele reis dus 40km op een dag). Rij nu met de fiets van mijn vrouw een Stella met voorwielmotor en een mand voorop waar ik mijn tas in kan doen (dikke plus!).

De "hippe" fietsen zijn niet te doen want daar kun je vaak geen mand of krat voorop zetten. Wil graag mijn tas kunnen zien met fietsen en al die tijd op mijn rug vind ik niks (vooral in de zomer).

Blijft er dan alleen een soort transport fiets over? Dan moet ik toch kijken naar een Stella of Gazelle.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:39
_Anvil_ schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:32:
Vanmorgen op de spd pedelec haalde ik een fietser in die vervolgens met 40km/h in mijn kielzog ging hangen en dat moeiteloos volhield, was niet de eerste keer dat dit gebeurde :)

Nieuw type met middenmotor, ik neem aan met een Bosch performance line (geloof dat de nieuwe versies 85Nm koppel hebben en de mijne uit 2016 iets van 65Nm)

Met dit soort overpowered motoren op gewone eBikes is het dus een kwestie van begrenzer er af en lekker 40 rijden? pak kans 0... Op zo'n moment vraag ik me toch af waarom ik braaf met een helm, geel plaatje en bromfietsverzekering rij :P

SideNote: dit soort motoren verkopen op een 25km/h max fiets is en blijft imho natuurlijk totale onzin in ons vlakke landje, zelfs op mijn zwakkere/oudere versie kom ik niet onder de 30km/h als ik rustig trap. Dus met maar 25 max heb je in de hoogste stand een meetrapbrommer waar je puur voor de vorm weerstandsloos je benen beweegt ;)
Hmm totale onzin? Ben anders goed blij met mijn Bosch Performance motor als ik met 2 kids en boodschappen weg fiets bij het stoplicht! En als ik jou langs zie komen haak ik idd lekker aan met 40 :D

• _Anvil_
DJ-Promo schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:46:
Zie soms door de bomen het bos niet meer. Wil graag een e-bike voor werk (20km enkele reis dus 40km op een dag). Rij nu met de fiets van mijn vrouw een Stella met voorwielmotor en een mand voorop waar ik mijn tas in kan doen (dikke plus!).

De "hippe" fietsen zijn niet te doen want daar kun je vaak geen mand of krat voorop zetten. Wil graag mijn tas kunnen zien met fietsen en al die tijd op mijn rug vind ik niks (vooral in de zomer).

Blijft er dan alleen een soort transport fiets over? Dan moet ik toch kijken naar een Stella of Gazelle.
Hoe groot is die tas wel niet? Ik heb 2 heavy duty Koga fietstassen waar ik alles in kan proppen, inclusief 15inch laptop.

En 20 km op een gewone eBike? Klinkt als een pedelec afstand (of een "ik ga lekker ook 40"versie zoals van de reactie hierboven ;)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:05

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

_Anvil_ schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:46:
[...]
En 20 km op een gewone eBike? Klinkt als een pedelec afstand
Dat is toch niet zo heel gek? Ik doe 2x 18km per dag op een basic single speed e-bike. Daar doe ik, inclusief goede timing met de pont, 50~55 minuten over.

Ter vergelijking: met een beetje pech doe ik er met veel file met de auto net zo lang over als op de fiets en op wonderbaarlijke dagen zonder enige file zo'n 30 minuten.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• _Anvil_
Ah ok, ik woon in filevrij gebied, dus de auto is wat rapper (18 min). Maar ik heb persoonlijk weinig tijd en zin in 2 uur reistijd per dag per fiets. Bij mij is het de helft met de spd pedelec (32min).

[Voor 8% gewijzigd door _Anvil_ op 26-05-2023 09:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:20
_Anvil_ schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:46:
..... 20 km op een gewone eBike? Klinkt als een pedelec afstand....
Speed pedelec? Waarom?
Ik heb dit jarenlang op een lichte fiets gedaan naar Amsterdam 3x pw vice versa, met als rustpuntje de pont over het IJ.
OV was net zo snel of iets langzamer, auto was wel wat sneller, maar ik vond file rijden niet mijn hobby.
Met de ebike is dit vooral wat aangenamer met tegenwind, waardoor de snelheid wat constanter blijft.

[Voor 12% gewijzigd door elinx op 25-05-2023 11:10]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

_Anvil_ schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:05:
Maar ik heb persoonlijk weinig tijd en zin in 2 uur reistijd per dag per fiets.
Kan ik me voorstellen, niet iedereen heeft daar zin in :)

Zelf vind ik het wel lekker, zeker omdat ik toch mijn beweging nodig heb. Op dagen dat ik met de auto ga moet ik bij thuiskomst eerst nog 30~45 minuten wandelen, luisterend naar een podcast; anders heb ik de hele dag alleen maar gezeten (auto, kantoor, thuis op de bank) en dan word ik erg ongelukkig. Op de fiets heb ik meteen mijn beweging gehad.

In mijn geval is het rekensommetje qua tijd dan:
  • 60 minuten auto (best case) + 30 minuten wandelen = 90 minuten
  • 100 minuten auto (semi-worst case) + 30 minuten wandelen = 130 minuten
  • 110 minuten fietsen (waarvan 15 minuten stilstaand op de pont een boek lezen)
Dan vallen de verschillen qua tijd wel mee. Voor mijn eigen gezondheid, portemonnee en qua milieuvervuiling is er wel een duidelijke beste optie :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-05 14:44
En ik accepteer om die reden 2 x 100 minuten (fiets) in plaats van 1 x 100 (auto met evt file). Die extra tijd maakt me gelukkiger en fitter. Maar het zijn allemaal persoonlijke keuzes, ieder zijn ding.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De remschijf van het achterwiel van onze Lovens elektrische bakfiets maakt op een specifiek punt elk rondje dat ie draait een licht schurende geluid. Nu heb ik de remblokjes proberen af te stellen, en daarbij vielen me twee dingen op:
  1. Zonder de rem in te knijpen is er erg weinig ruimte tussen remblokjes en remschijf, ogenschijnlijk op bepaalde delen vrijwel niets. Ik heb te weinig ervaring om te beoordelen of dit is zoals het hoort te zijn. Kan en wil iemand daar iets over zeggen?
  2. De twee "haakjes" rechts zitten een stuk meer naar rechts dan de linkse twee naar links zitten. Ik twijfel dan ook of de remblokjes zonder te remmen voldoende terug bewegen?

Kan iemand e.e.a. bevestigen of ontkennen?

[Voor 18% gewijzigd door JBS op 25-05-2023 15:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:32
JBS schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:13:
De remschijf van het achterwiel van onze Lovens elektrische bakfiets maakt op een specifiek punt elk rondje dat ie draait een licht schurende geluid. Nu heb ik de remblokjes proberen af te stellen, en daarbij vielen me twee dingen op:
  1. Zonder de rem in te knijpen is er erg weinig ruimte tussen remblokjes en remschijf, ogenschijnlijk op bepaalde delen vrijwel niets. Ik heb te weinig ervaring om te beoordelen of dit is zoals het hoort te zijn. Kan en wil iemand daar iets over zeggen?
  2. De twee "haakjes" rechts zitten een stuk meer naar rechts dan de linkse twee naar links zitten. Ik twijfel dan ook of de remblokjes zonder te remmen voldoende terug bewegen?
[Afbeelding]

Kan iemand e.e.a. bevestigen of ontkennen?
Behalve de 2 remschoentjes zit er ook een 'lip' in die de remblokjes terugduwen en als een van die lipjes is afgebroken dan maakt de rem een tikkend geluid wat tijdelijk is op te lossen door deze te vervangen.

(toevallig precies de reden dat ik morgenochtend een afspraak heb bij de FM, ik heb er ook last van, exact wat jij ook hebt). :)

Vooral op klinkers zul je dit gaan horen en heel licht de rem inknijpen lost het voor enkele seconden op.

Daarnaast kun je de klauw een klein beetje losschroeven (niet verwijderen) en als deze los is knijp je de rem in en zet je hem opnieuw vast terwijl je de remhendel ingeknepen houdt (elastiek om de hendel doen als je alleen bent). Dan is deze gecentreerd. Loopt hij dan nog aan dan kan de remschrijf iets krom zijn.

Dat er heel weinig ruimte is tussen de blokken en de schijf is juist goed. In de situatie dat je de rem écht nodig gaat hebben (noodstop) zal de rem sneller aangrijpen dan wanneer je veel ruimte hebt eer die aangrijpt. Dit kan de stop met 1 meter verbeteren terwijl die ene meter langere remweg net genoeg kan zijn om brokken te krijgen. Dit is 'vermoed ik' de reden dat remmen vrij strak staan afgesteld. Dus als de situatie zich voordoet dat elke milliseconden telt is het onwenselijk als een rem laat aangrijpt doordat je eerst de hendel een stuk moet indrukken eer hij begint met remmen. Die extra tijd kan fataal zijn. Als je nu wilt remmen grijpt deze meteen aan en heb je weinig 'travel' in je hendels.

Na dit centreren even iets inremmen want dan is de hoek van de rem net iets veranderd en moet deze weer leren inlopen. Dit doe je door viaduct af te rijden met volle ondersteuning en blijven remmen totdat je 10 km/h gaat en dit 20 seconden vol te houden. Door deze snelle hitte zullen de remblokken weer remmen als vanouds.

Succes ;)

• JBS
  • Niet online
@jimh307 Ik ervaar een soort van schurend geluid, geen tikkend geluid. En niet constant, maar één keer per rondje van het wiel. Aangezien ik dit schurende/schavende geluid niet constant hoor, neig ik nu te denken dat het in de schijf zelf zit, en niet in de klauw/remblokjes, want in dat laatste geval had ik het geluid constant verwacht. Is dat een logische gedachte? Kun je de schijf zelf ook centreren/uitlijnen, of wordt dit werkt voor de fietsenmaker?

De wijze die je beschrijft om de klauw te centreren, inclusief het remmen daarna, heb ik inmiddels een paar keer toegepast, maar helaas zonder resultaat.

Het licht inknijpen van de rem om het schuren te voorkomen was inderdaad ook bij ons mogelijk, na het centreren van de klauw lijkt dat niet meer te helpen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Foxhill
JBS schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:46:
@jimh307 Ik ervaar een soort van schurend geluid, geen tikkend geluid. En niet constant, maar één keer per rondje van het wiel. Aangezien ik dit schurende/schavende geluid niet constant hoor, neig ik nu te denken dat het in de schijf zelf zit, en niet in de klauw/remblokjes, want in dat laatste geval had ik het geluid constant verwacht. Is dat een logische gedachte? Kun je de schijf zelf ook centreren/uitlijnen, of wordt dit werkt voor de fietsenmaker?

De wijze die je beschrijft om de klauw te centreren, inclusief het remmen daarna, heb ik inmiddels een paar keer toegepast, maar helaas zonder resultaat.

Het licht inknijpen van de rem om het schuren te voorkomen was inderdaad ook bij ons mogelijk, na het centreren van de klauw lijkt dat niet meer te helpen.
Centreren door de rem in te houden is lekker snel als het lukt. Daarna moet je meestal nog even op het oog de klauw iets verschuiven waar die heen moet. Juist bij deze klauwen met dubbele zuigers is het soms even zoeken voor het lukt.

Dat het op een punt even schuurt is vaak zo. De schijf is nooit perfect recht. Als de rem dan maar net aanloopt is het dus op een punt.

Als de schijf zichtbaar krom is kun je hem met iets rechtbuigen door er een smal stuk gereedschap in te zetten en héél licht iets te drukken. Is de schijf nauwelijks zichtbaar schuin dan is het gewoon de klauw die net niet goed staat (meestal).

De ruimte op de foto lijkt normaal. Op de foto is niet te zien of de klauw voldoende terug gaat of niet. Dat de remblokken een kant dichter op de klauw staan dan aan de andere kant is normaal. De klauw centreert zichzelf ietsje (voor zover die dat kan / die netjes recht staat).

• JBS
  • Niet online
Foxhill schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:10:
[...]

Centreren door de rem in te houden is lekker snel als het lukt. Daarna moet je meestal nog even op het oog de klauw iets verschuiven waar die heen moet. Juist bij deze klauwen met dubbele zuigers is het soms even zoeken voor het lukt.

Dat het op een punt even schuurt is vaak zo. De schijf is nooit perfect recht. Als de rem dan maar net aanloopt is het dus op een punt.

Als de schijf zichtbaar krom is kun je hem met iets rechtbuigen door er een smal stuk gereedschap in te zetten en héél licht iets te drukken. Is de schijf nauwelijks zichtbaar schuin dan is het gewoon de klauw die net niet goed staat (meestal).

De ruimte op de foto lijkt normaal. Op de foto is niet te zien of de klauw voldoende terug gaat of niet. Dat de remblokken een kant dichter op de klauw staan dan aan de andere kant is normaal. De klauw centreert zichzelf ietsje (voor zover die dat kan / die netjes recht staat).
Ben er nog even mee aan de slag te gaan. Drie bevindingen:

1. Ik merkte op dat er wat speling op de schijf zat, ik kon 'm met de hand wat bewegen. De schroefjes (5 of 6) zaten niet helemaal vast. Nadat ik die vast(er) gedraaid had, was de beweging eruit.

Is het normaal dat er speling op de schijf zit? Horen die schroefjes dan dus niet helemaal vast te zitten? Niet gehinderd door ervaring neig ik te denken dat ie vast hoort te zitten.

Voor de volledigheid een foto waarop een deel van de genoemde schroefjes zichtbaar zijn:

2. Met losgedraaide klauw (maar met vastgedraaide schroefjes uit punt 1) zie ik bij een draaiend wiel dat het geheel wat beweegt, de schijf lijkt dus niet kaarsrecht te zitten/zijn. Een filmpje waarop je het geluid hoort en de beweging ziet: https://www.dropbox.com/s.../20230525_210058.mp4?dl=0
Valt dit binnen de grenzen, is dit normaal, moet ik hier iets mee?

3. Aangezien het met ingeknepen rem vastschroeven van de klauw het schurende geluid niet oploste, heb ik het eens op zicht/gevoel gedaan. Ik merk dat het wiel nu niet meer 'eindeloos' draait als ik 'm een zwieper geef, er lijkt dus in z'n geheel wat weerstand op te zitten, maar in m'n kleine proefrondje heb ik het schurende geluid per omwenteling niet meer gehoord. Nog te vroeg voor conclusies op het nu definitief is opgelost, maar ik vraag me wel even af of die lichte weerstand goed/normaal is? Het wiel draait dus niet meer zo 'eindeloos' rond als op bovenstaand filmpje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Laatst online: 20:37

TTLCrazy

Listen to Frankie

@JBS Die boutjes horen zeker wel vast te zitten, heel raar dat die los zaten, zelfs gevaarlijk.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied > Ajacied

• Foxhill
JBS schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:52:
[...]
Ben er nog even mee aan de slag te gaan. Drie bevindingen:

1. Ik merkte op dat er wat speling op de schijf zat, ik kon 'm met de hand wat bewegen. De schroefjes (5 of 6) zaten niet helemaal vast. Nadat ik die vast(er) gedraaid had, was de beweging eruit.

Is het normaal dat er speling op de schijf zit? Horen die schroefjes dan dus niet helemaal vast te zitten? Niet gehinderd door ervaring neig ik te denken dat ie vast hoort te zitten.

Voor de volledigheid een foto waarop een deel van de genoemde schroefjes zichtbaar zijn:

[Afbeelding]

2. Met losgedraaide klauw (maar met vastgedraaide schroefjes uit punt 1) zie ik bij een draaiend wiel dat het geheel wat beweegt, de schijf lijkt dus niet kaarsrecht te zitten/zijn. Een filmpje waarop je het geluid hoort en de beweging ziet: https://www.dropbox.com/s.../20230525_210058.mp4?dl=0
Valt dit binnen de grenzen, is dit normaal, moet ik hier iets mee?

3. Aangezien het met ingeknepen rem vastschroeven van de klauw het schurende geluid niet oploste, heb ik het eens op zicht/gevoel gedaan. Ik merk dat het wiel nu niet meer 'eindeloos' draait als ik 'm een zwieper geef, er lijkt dus in z'n geheel wat weerstand op te zitten, maar in m'n kleine proefrondje heb ik het schurende geluid per omwenteling niet meer gehoord. Nog te vroeg voor conclusies op het nu definitief is opgelost, maar ik vraag me wel even af of die lichte weerstand goed/normaal is? Het wiel draait dus niet meer zo 'eindeloos' rond als op bovenstaand filmpje.
Die boutjes moeten vast zitten. Zitten met Locktight, dus rammelen niet vanzelf los. Goed gevonden.

De schijf op dat filmpje is flink krom. Ik weet niet of die te redden is. Valt ook niets aan te verliezen. Je kunt hem bijbuigen tot hij recht genoeg is dat je rem vrij loopt.

Met deze schijf loopt je rem niet vrij. Als je geen schaafje meer hoort en vooral als je zegt dat het wiel niet vrij meer draait is dat denk ik omdat een kant constant aanloopt. Als je met een zaklantaarn(-app) aan de andere kant van de klauw schijnt kun je het iets beter zien.

Als je een goede (schade-)verzekering hebt kun je de fiets wegbrengen en de schijf laten vervangen. Maar je bent al lekker bezig. Dus waarom niet proberen recht te buigen en daarna de klauw nog een keer stellen? *O*

(Je naam is te zien via de link van het filmpje.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Anvil_
Gizz schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:13:
[...]

Kan ik me voorstellen, niet iedereen heeft daar zin in :)

Zelf vind ik het wel lekker, zeker omdat ik toch mijn beweging nodig heb. . Voor mijn eigen gezondheid, portemonnee en qua milieuvervuiling is er wel een duidelijke beste optie :P
Zeker en ook begrijpelijk.

Zelf doe ik ook nog aan 2 sporten en loop en fiets(zonder accu) veel in mijn vrije tijd (naar de winkel, kinderen naar school etc.) dus ik heb geen extra beweging meer nodig ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Foxhill schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:20:
[...]

Die boutjes moeten vast zitten. Zitten met Locktight, dus rammelen niet vanzelf los. Goed gevonden.

De schijf op dat filmpje is flink krom. Ik weet niet of die te redden is. Valt ook niets aan te verliezen. Je kunt hem bijbuigen tot hij recht genoeg is dat je rem vrij loopt.

Met deze schijf loopt je rem niet vrij. Als je geen schaafje meer hoort en vooral als je zegt dat het wiel niet vrij meer draait is dat denk ik omdat een kant constant aanloopt. Als je met een zaklantaarn(-app) aan de andere kant van de klauw schijnt kun je het iets beter zien.

Als je een goede (schade-)verzekering hebt kun je de fiets wegbrengen en de schijf laten vervangen. Maar je bent al lekker bezig. Dus waarom niet proberen recht te buigen en daarna de klauw nog een keer stellen? *O*

(Je naam is te zien via de link van het filmpje.)
Hoe zou zo'n kromming in de schijf kunnen zijn ontstaan? Het gaat om een bakfiets, nooit gevallen of iets dergelijks.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Anvil_
BasvanS schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:51:
[...]
Hmm totale onzin? Ben anders goed blij met mijn Bosch Performance motor als ik met 2 kids en boodschappen weg fiets bij het stoplicht! En als ik jou langs zie komen haak ik idd lekker aan met 40 :D
Nou ja, het is niet echt ergernis bij mij als je dat doet, maar als een opgevoerde eBike net zo hard kan voel ik me wel even het braafste jongetje vd klas ja (terwijl ik dat met bijv. de auto ook niet bepaald ben :P )

Er is 0 controle of pakkans voor jou, terwijl ik direct 107 euro mocht aftikken toen ik een keertje mn helm vergat kort na aanschaf. Met dank aan het gele plaatje (collega met pedelec had me al direct geadviseerd hem eraf te halen)

Wielrenners in mijn kielzog vind ik wel cool, dan gebruiken ze je om te slipstreamen. Respect voor iedereen die zo lange tijd 40 kan blijven rijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Foxhill
JBS schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:43:
[...]
Hoe zou zo'n kromming in de schijf kunnen zijn ontstaan? Het gaat om een bakfiets, nooit gevallen of iets dergelijks.
Geen idee. Misschien toch ergens tegenaan gekomen. Stoeprandje. Misschien hard remmen met die boutjes los.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01:06
Foxhill schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:59:
[...]

Geen idee. Misschien toch ergens tegenaan gekomen. Stoeprandje. Misschien hard remmen met die boutjes los.
Of overbelasting, remschijf te heet waardoor boutjes ruimte krijgen om los te trillen. Is het rem systeem van de bakfiets wel goed gedimensioneerd?

Tip: na stilstand niet de rem in geknepen houden, dan kan de hitte de remschijf kromtrekken. Tenminste bij auto's kon dat daardoor voorkomen.

[Voor 18% gewijzigd door mv_ak op 26-05-2023 11:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:29
JBS schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:43:
[...]
Ik had op mijn vorige fiets (ook Magura) precies hetzelfde, onregelmatig schokkerig remmen (voelt als ABS) en veel geluid. De schijf is 2x keer gewisseld en er zijn zeker 3x nieuwe remblokken opgekomen in 15000 kilometer, maar het probleem kwam steeds weer terug.
Ik heb er uiteindelijk zelf eens uitgebreid naar gekeken, en het leek alsof de schijf niet precies in het midden tussen de blokken zat. Ik heb de hele klauw toen versteld en daarna was het toen wel een stuk beter (maar nog steeds niet helemaal weg). Mijn conclusie was, dat tijdens het remmen het ene blok meer kracht uitoefent op de schijf dan de andere en dat de schijf daardoor ongelijkmatig opwarmt en kromt trekt, maar dat kan ook onzin zijn.

Op mijn huidige fiets (Shimano remmerij) zijn bij 12000 kilometer voor nieuwe blokken gemonteerd vanwege slijtage. Voor de rest is alles (nu 14.000 km) nog origineel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Foxhill
Motorfiets remschijven trekken krom bij overbelasting en oververhitting. Dat gebeurd bij een 25km/u fiets niet. Deze Magura met vier potjes zijn op geen enkele fiets onder gedimensioneerd.

Per 5000km nieuwe remblokken is heel normaal. Als je in de bergen gaat fietsen kan het zelfs minder zijn. De schijven zo snel vervangen is niet normaal. Dan is er wel iets aan de hand geweest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:56
_Anvil_ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:50:
[...]

Nou ja, het is niet echt ergernis bij mij als je dat doet, maar als een opgevoerde eBike net zo hard kan voel ik me wel even het braafste jongetje vd klas ja (terwijl ik dat met bijv. de auto ook niet bepaald ben :P )

Er is 0 controle of pakkans voor jou, terwijl ik direct 107 euro mocht aftikken toen ik een keertje mn helm vergat kort na aanschaf. Met dank aan het gele plaatje (collega met pedelec had me al direct geadviseerd hem eraf te halen)

Wielrenners in mijn kielzog vind ik wel cool, dan gebruiken ze je om te slipstreamen. Respect voor iedereen die zo lange tijd 40 kan blijven rijden.
Nog gekker: ik hoorde laatst dat een vriend zijn nieuwe e-bike met Bosch CX motor ging opvoeren. Zijn collega's knepen een oog dicht en diversen waren hem al voorgegaan met het inbouwen van de chip. Klein detail: het betreft allen politieagenten.
Dus tja...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jimh307
neb0 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 00:54:
[...]

Nog gekker: ik hoorde laatst dat een vriend zijn nieuwe e-bike met Bosch CX motor ging opvoeren. Zijn collega's knepen een oog dicht en diversen waren hem al voorgegaan met het inbouwen van de chip. Klein detail: het betreft allen politieagenten.
Dus tja...
Dan is er idd nul handhaving. Deze agenten zouden van mij een vermaning krijgen want als je betrokken raakt bij een ongeval, dan komen ze daar toch achter want alles wordt tot in den treuren uitgezocht. Als ze constateren dat je snelheid veel te hoog lag (dus opgevoerd) dan gaat je verzekering moeilijk doen.

Ik wens mijn financiële toekomst veilig te houden en als je gaat opvoeren speel je met deze zekerheid. Dat heb ik er niet voor over en ik vind 25 km/h hard zat op een e-bike. Ga maar eens met 25 km/h op je plaat en er zal wat openliggen. Ga je met 35 km/h op je plaat dan zijn de verwondingen groter, pijnlijker en kun je met wat pech daar iets aan over te houden. Is dit het waard, voor die kleine tijdwinst die je boekt?

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:19
Even een sanity check. Ik ben op zoek naar een fiets voor woon/ werk verkeer 10km enkele reis. Ik prefereer een fiets met relatief weinig onderhoud en weinig gadgets/ poespas. Merken als VanMoof, Cowboy en Veloretti zijn voor mij dus een dikke no go. Mijn vrouw heeft namelijk een maandagmorgen VanMoof x3 gehad met gruwelijk slechte aftersales dat ik die lijdensweg niet nog eens wil meemaken.

Nu is mijn oog gevallen op een Tenways CG600pro. De fiets tikt voor mij een aantal vinkjes aan zoals de aandrijving met riem, simpele elektronica en betrekkelijk goed dealernetwerk voor als je onderhoud/ pech hebt, sportief uiterlijk en toch ook utilitair.

De Comate e-bikes heb ik ook gevonden maar vooralsnog is dit Indiegogo project en behalve een toezegging na geen dealernetwerk.
Daarnaast ook een Cortina e-Blau gezien, die voor mij ook veel vinkjes zet. Alleen het merk doet me niet direct wat, ze staan bijvoorbeeld bij mij niet echt bekend als het gaat om degelijke fietsen.

Zijn er binnen mijn budget van max €3000 (liever richting €2000) nog fietsen die ik over het hoofd heb gezien? Specifieke categorie: riem, weinig elektronische poespas en sportief, okay dealernetwerk.

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

• Tommie12
  • Laatst online: 20:58
jimh307 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:44:
[...]

Dan is er idd nul handhaving. Deze agenten zouden van mij een vermaning krijgen want als je betrokken raakt bij een ongeval, dan komen ze daar toch achter want alles wordt tot in den treuren uitgezocht. Als ze constateren dat je snelheid veel te hoog lag (dus opgevoerd) dan gaat je verzekering moeilijk doen.

Ik wens mijn financiële toekomst veilig te houden en als je gaat opvoeren speel je met deze zekerheid. Dat heb ik er niet voor over en ik vind 25 km/h hard zat op een e-bike. Ga maar eens met 25 km/h op je plaat en er zal wat openliggen. Ga je met 35 km/h op je plaat dan zijn de verwondingen groter, pijnlijker en kun je met wat pech daar iets aan over te houden. Is dit het waard, voor die kleine tijdwinst die je boekt?
Tja, dat gaat dan nog over het eigen risico. Wat als je met 35-40 km/h een kind aanrijdt dat hersenletsel over houdt. Dan kan je jezelf nooit meer aankijken in de spiegel, en je bent arm.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
Miki schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:48:
Even een sanity check. Ik ben op zoek naar een fiets voor woon/ werk verkeer 10km enkele reis. Ik prefereer een fiets met relatief weinig onderhoud en weinig gadgets/ poespas. Merken als VanMoof, Cowboy en Veloretti zijn voor mij dus een dikke no go. Mijn vrouw heeft namelijk een maandagmorgen VanMoof x3 gehad met gruwelijk slechte aftersales dat ik die lijdensweg niet nog eens wil meemaken.

Nu is mijn oog gevallen op een Tenways CG600pro. De fiets tikt voor mij een aantal vinkjes aan zoals de aandrijving met riem, simpele elektronica en betrekkelijk goed dealernetwerk voor als je onderhoud/ pech hebt, sportief uiterlijk en toch ook utilitair.

De Comate e-bikes heb ik ook gevonden maar vooralsnog is dit Indiegogo project en behalve een toezegging na geen dealernetwerk.
Daarnaast ook een Cortina e-Blau gezien, die voor mij ook veel vinkjes zet. Alleen het merk doet me niet direct wat, ze staan bijvoorbeeld bij mij niet echt bekend als het gaat om degelijke fietsen.

Zijn er binnen mijn budget van max €3000 (liever richting €2000) nog fietsen die ik over het hoofd heb gezien? Specifieke categorie: riem, weinig elektronische poespas en sportief, okay dealernetwerk.
Ik pretendeer niet de hele markt te kennen, maar de Tenways lijkt me een goede keuze in dat budget als je weet waar je terecht kan in geval van een probleem.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• LA-384
Vorige week een paar proefritten gemaakt.
Wensen; Riem, performance motor, herenmodel en gesloten kettingkast. Dat laatste blijkt helaas niet of nauwelijks voor te komen icm een riem en een herenmodel was lastig ivm mijn lengte.

Vandaag teruggegaan omdat ze nog een klein herenmodel hadden staan die misschien wel zou passen, proefritje en helemaal tevreden.

Handjeklap en nu eigenaar van een Kalkhoff Image 3.B Excite BLX 2022 met 3km op de teller bij aankoop. Zojuist een rondje gemaakt en met mijn woon-werk fietsgedrag haal ik iets van 150km op tour en 240+ op eco (500wh accu). Wat een heerlijke fiets <3

• Tommie12
@LA-384
Proficiat!

In elk geval, een kettingkast is echt niet nodig met een riem. Gewoon af en toe een sopje er over, en genieten.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• eisbaer
  • Laatst online: 18:34

eisbaer

Kalkhoff 3B excite VanMoof S3

LA-384 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:08:
Handjeklap en nu eigenaar van een Kalkhoff Image 3.B Excite BLX 2022 met 3km op de teller bij aankoop. Zojuist een rondje gemaakt en met mijn woon-werk fietsgedrag haal ik iets van 150km op tour en 240+ op eco (500wh accu). Wat een heerlijke fiets <3
Gefeliciteerd (y) .
Een maandje terug na wat vergelijkend onderzoek dezelfde keus gemaakt.

Favorieten: Samsung s20fe 5g- Apps Backup Restore

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samuel123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:51
Zoek een fiets voor beetje naar de stad

Maw makkelijk en niet te duur.
Mijn vrouw heeft een Sparta d rule wat een top fietsje is.
Twijfel tussen een stella Muto is 1399 en een Crivit Urban van lidl

Beide erg verschillend vwb aandrijving.
Crivit lijkt mij het prettigst zonder versn. En met krachtsensor. Dit heeft als fiets de voorkeur.
De muto heeft een nette 8 versn.wat een stuk beter is dan de 7 die je vaak ziet. En makkelijke accessoires

Bijft verschil ook nog voorwiel tov achterwiel motor

Echter wel huiverig bij de crivit met garantie en servicebeurtjes via lidl of hun partner.
Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:40
@samuel123 Heb je de zoekfunctie al gebruikt in dit topic?
Over beide fietsen is al wel al het een en ander gezegd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
samuel123 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 00:56:
Zoek een fiets voor beetje naar de stad

Maw makkelijk en niet te duur.
Mijn vrouw heeft een Sparta d rule wat een top fietsje is.
Twijfel tussen een stella Muto is 1399 en een Crivit Urban van lidl

Beide erg verschillend vwb aandrijving.
Crivit lijkt mij het prettigst zonder versn. En met krachtsensor. Dit heeft als fiets de voorkeur.
De muto heeft een nette 8 versn.wat een stuk beter is dan de 7 die je vaak ziet. En makkelijke accessoires

Bijft verschil ook nog voorwiel tov achterwiel motor

Echter wel huiverig bij de crivit met garantie en servicebeurtjes via lidl of hun partner.
Wat is wijsheid?
Zoek een tweedehandse.
Je zal bij beide fietsen niet gelukkig worden als je eens een herstelling nodig hebt.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ook maar eens melden in dit topic, inmiddels heb ik een paar weken naar volle tevredenheid een Kalkhoff Endeavour 7.B Move+ (2023 model).

Na bezoek aan de plaatselijke fietswinkel was ik heel enthousiast over een vergelijkbaar model uit de Kalkhoff Endeavour serie van vorig jaar, alleen had dat model nog niet het Bosch Smart systeem met bijbehorende 750Wh accu. Dus na onderzoek op internet de fietsenmaker deze laten bestellen en ik ben echt heel blij met mijn keuze. Het fietst echt heerlijk en de Performance Line CX motor is echt heel krachtig waardoor ook een lange fietstocht door Limburg gisteren echt perfect mogelijk is. Ik fiets dan bijna alles in de Tour modus maar schakel op de stijle beklimmingen over op Turbo. In Turbo modus kom je in Limburg echt overal gewoon met 20+ boven als je wilt zonder te hoeven zweten.

In mijn geval ook bewust door een derailleur gekozen, ik vind het echt veel fijner fietsen en zeker in de heuvels / bergen i.c.m. de Performance Line CX motor. Daarnaast gebruik ik de fiets puur recreatief, dus het benodigde onderhoud (regelmatig schoonmaken en smeren) is voor mij geen issue.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jimh307
Nou, een nieuw project gestart :)

Ik kon een oude e-bike overnemen van een kennis voor 200 euro en dit is een Union met voorwielmotor van Bafang. Waarom ik dit heb gedaan is om weer een opknaptraject in te gaan. De koplamp was eraf gerukt in de stad en de banden staan wel heel zacht, expres even zo gelaten en een proefronde gefietst met de Union.
Mocht mijn Gazelle ultimate een lekke band hebben en ik moet snel weg dan pak ik de Union.

De ervaring is even wennen. Het is een rechtop zit en de motor trekt er nogal aan. Op de hoogste ondersteuningsstand ga je met licht mee peddelen met gemak 25 km/h. Mocht ik op een dag echt last hebben van mijn artrose dan kan ik die fiets pakken. Doorgaans blijft mijn Gazelle dominant en fiets ik altijd daar op.
De banden waren zacht en dit is wel heel comfortabel over de klinkers hier. En dan de accu. Deze lijkt heel goed te zijn en ik kan op volle ondersteuning nog 50 km halen (geeft het display aan). Uiteraard trap ik de accu leeg om te kijken hoe ver ik écht kom. Tot nu toe ziet het er veelbelovend uit. Het is een kleurendisplay en de fiets fietst zeker lekker. Alleen voor de herfst even een nieuwe koplamp erop laten zetten en ik kan ook in de winter lekker op pad.
Dit is dan ook echt een reservefiets mocht het zo zijn. Ik heb dus het idee dat het geen miskoop was en zelfs iets te goedkoop. Vanochtend al een ronde ermee gemaakt. De motor maakt niet erg veel geluid.

Ben benieuwd naar de werkelijke actieradius van deze fiets :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dennisfr
  • Laatst online: 22:29
@jimh307 Gefeliciteerd, voor 200 Euro kan je daar geen buil aan vallen. Dat is alleen de accu al waard, mits in goede toestand. Wel oppassen op gladde ondergrond, zo’n voorwiel motor trekt je zo onderuit, met name als je middenmoter gewend bent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:10:

Ik kon een oude e-bike overnemen van een kennis voor 200 euro en dit is een Union met voorwielmotor van Bafang. .....
Altijd leuk.

Ik heb verleden jaar ongeveer op dezelfde manier een gokje gewaagd met een Giant Twist Double, waar ik absoluut geen spijt van heb. Fiets bleek volledig functioneel te zijn en er moesten slechts enkele onderdelen vervangen te worden (zadel, bel, slot en displayhouder).
Ook deze gaat gewoon nog 60km. Meer dan voldoende in de stad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• miloman1959
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:38
Heb bijgelezen in dit topic, en ga voor een cube kathmandu hybrid 750 exc. Derailleur (deore) en Bosch Drive Unit Performance CX Generation 4 (85Nm), Smart System en 750 Wh accu. Is voor de wat langere tochten (tot 100km), met af en toe een bospad hier op de Veluwe.
Heb nu een Sparta ION RXS+ (derailleur met chterwielmotor) met zwaarste accu, en die uit juli 2014, dus tijd voor een andere.
Was ook wel enthousiast over de koga vectro s20, maar die kan maar tot max 630Wh. Vind het belangrijk dat 'ie ook zonder ondersteuning te fietsen is, en die koga was nog net wat beter zonder ondersteuning dan die cube (misschien door de bredere banden van de cube).
Maar die accu geeft de doorslag.
Iemand al ervaring met het bereik van die cube met 750Wh accu (bij gebruik van de ondersteuning in de lichtste stand)? Of nog redenen om geen cube te nemen 😉
Velo de Ville vond ik ook erg fraai, maar wordt me te duur en geen 750Wh en groot frame is maar bij beperkte modellen te krijgen (ben 1.95m).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:39

dbzfan

Nee.

_Anvil_ schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:32:

Met mijn Bosch Active Line Plus haal ik ook redelijk makkelijk 40km/u.. (bad ass box).
Niet dat ik dat vaak doe, vreet batterij. Ik vind 32km/u een fijne snelheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jimh307
@dennisfr @elinx Het is inderdaad wel opletten in bochten, maar ik heb genoeg ervaring met voorwielmotoren want die had ik in 2015 ook een; Sparta e-motion c5 (die nog steeds zijn rondjes rolt).

Er zitten verder rollerbrakes op en die remmen nog aardig goed. Verder een Nexus 7 naaf en die ga je niet echt belasten omdat het een voorwielmotor is. Mijn Nexus 8 van de Gazelle trapt ook niet door dus die naven kunnen het wel hebben.

*jimh307 betrapte zichzelf erop langzaam mee te trappen bij 25 km/h :P Bij de Gazelle moet je zelf aan de bak en krijg je 'ondersteuning', net zo goed als autonoom bij de Union.

Natuurlijk voel je bij de Gazelle dat het veel meer kwaliteit is en de Union is meer de Opel Kadett van vroeger.

Het is echt een fiets voor erbij en als back-up. De Gazelle blijft nummer 1 in al mijn ritten. Mijn zus mag de Union ook lenen als dat nodig is. Zij kan geen e-bike betalen en ze mag hem lenen wanneer ze wil tenzij ik lek sta met de Gazelle en hem zelf nodig heb, maar dan hebben we nog de wegenwacht die thuis je band komt plakken.

En dan iets totaal anders: Mijn FM is verhuist en hun pand is er een stuk op vooruit gegaan. Ze hebben het retedruk want ik moet over 2 weken langskomen omdat de voorvering erg kraakt en de voorrem tikt. Ik kan er gewoon veilig mee doorfietsen en dan wordt dat gefikst. Waarschijnlijk is het terugduwmechaniekje afgebroken zodat de remschoen tegen de schijf aantikt. Dit merk ik alleen op hobbels of op klinkers.
De monteur heeft een rondje gereden en dit kan wachten. 15 juni ben ik aan de beurt en als het erger zou worden dan wordt er eerder een plekje vrij gemaakt.

Dit is nu het voordeel van een e-bike kopen bij de lokale fietsenmaker. Als het moet, maken ze wel een plekje vrij en je krijgt altijd een bakje koffie aangeboden. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:18
miloman1959 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:19:
Iemand al ervaring met het bereik van die cube met 750Wh accu (bij gebruik van de ondersteuning in de lichtste stand)? Of nog redenen om geen cube te nemen 😉
Uiteindelijk is één en ander natuurlijk medebepaald door de kracht die jij zelf levert tijdens het fietsen. Ervaringen zijn dan dus ook redelijk persoonlijk.

Maar ter illustratie, ik heb zelf een 625 Wh accu. In eco stand is daarmee mijn bereik tot nu toe structureel meer dan 150 km. Op zomerse dagen met relatief weinig wind vind ik het al helemaal lastig te zeggen wat het effectieve bereik onder de streep is. Ik kan 50 km fietsen en geen enkel blokje inleveren tijdens die rit. De resterende range kan aan het einde van zo'n rit soms nog meer dan 200 km aangeven. Ook heb ik al enkele ritten gedaan van 100 km en dan nog eindigen op 3/5 blokjes op het Purion display.

Op de huidige acculading heb ik 1 ritje vanaf mijn ouders naar mijn huis gemaakt van 50 km en ben ik 5 keer van en naar mijn werk gegaan van 15 km per rit heen- en terug. Met 125 km reisafstand staat de accu nog op 3 van de 5 blokjes.

Ik maak mij persoonlijk dan ook eigenlijk geen enkele zorgen om het bereik. Ik heb de e-bike destijds aangeschaft met in de keuze voor de e-bike de mogelijkheid tot een expansion accu voor de langere toertochten. Maar in de toekomst laat ik die eis vervallen. Het is voor mij in ieder geval niet noodzakelijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:37
jimh307 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:10:

Ik kon een oude e-bike overnemen van een kennis voor 200 euro en dit is een Union met voorwielmotor van Bafang.
---
Ben benieuwd naar de werkelijke actieradius van deze fiets :)
Ik heb een electrische fiets gekregen (zie ander topic hier). Een victoria. Als fiets fietst hij al heerlijk. Alleen de accu was rot. Ik heb na de fiets een kleine beurt te hebben gegeven 24 volt op het systeem gezet en alles lijkt te werken. De accu ligt nu bij een revisiebedrijf en komt hopelijk volgende week terug met bijna dubbele capaciteit. Ik ben benieuwd, ik heb nog nooit op een electrische fiets gereden en normaliter haal ik electrische fietsen met mijn normale fiets in (met mijn 62 jaar ;) ). Ik wil de fiets inzetten als algemene fiets voor mijn gezinsleden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jimh307
pandit schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:21:
[...]

Ik heb een electrische fiets gekregen (zie ander topic hier). Een victoria. Als fiets fietst hij al heerlijk. Alleen de accu was rot. Ik heb na de fiets een kleine beurt te hebben gegeven 24 volt op het systeem gezet en alles lijkt te werken. De accu ligt nu bij een revisiebedrijf en komt hopelijk volgende week terug met bijna dubbele capaciteit. Ik ben benieuwd, ik heb nog nooit op een electrische fiets gereden en normaliter haal ik electrische fietsen met mijn normale fiets in (met mijn 62 jaar ;) ). Ik wil de fiets inzetten als algemene fiets voor mijn gezinsleden.
*ps mijn Gazelle leen ik niet uit

Ook nobel :)

Let er wel op dat het echt wennen zal zijn. Neem er rustig de tijd voor en begin met de laagste ondersteuning. Niet de eerste meters volle bak gaan want het is echt heel anders rijden dan op een reguliere fiets.
Als er vragen zijn stel ze gerust en ik(wij) staan je graag bij. Ik ben erg benieuwd hoe de e-bike gaat bevallen bij iemand die nog nooit op een e-bike heeft gezeten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:37
jimh307 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:51:
[...]

*ps mijn Gazelle leen ik niet uit

Ook nobel :)

Let er wel op dat het echt wennen zal zijn. Neem er rustig de tijd voor en begin met de laagste ondersteuning. Niet de eerste meters volle bak gaan want het is echt heel anders rijden dan op een reguliere fiets.
Als er vragen zijn stel ze gerust en ik(wij) staan je graag bij. Ik ben erg benieuwd hoe de e-bike gaat bevallen bij iemand die nog nooit op een e-bike heeft gezeten.
Doe ik zeker, het betreft een motor in het voorwiel. Dus een soort solex idee ;-) . Ik denk dat een middenmotor het beste fietsgevoel geef. We gaan het zien....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elinx
pandit schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:39:
..... Ik denk dat een middenmotor het beste fietsgevoel geef.....
Op zich is het soort of de plek van de motor niet van belang.
Waar het om gaat is dat de motor via een krachtsensor wordt aangestuurd en niet alleen via een rotatiesensor.
Er bestaan nog steeds middenmotoren met alleen een rotatiesensor, wat betekent dat ongeacht de kracht op de pedalen alleen bepaalde rotatie ervan nodig is. Iets dat veraf staat van het gewone fietsgevoel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jee_r
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:31
Wie heeft een voorkeur voor een bepaalde fietshelm?
Welke en waarom?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
jee_r schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:11:
Welke en waarom?
Ik heb er een met MIPS gekocht, als je daar de uitleg bij leest denk je direct, ‘klinkt als een goed idee’. Verder zou ik gaan passen in een winkel die er zo veel mogelijk heeft liggen. Iedere helm zit anders, ook als je zoals ik gewoon een M nodig hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
Welke en waarom?
Is nogal persoonlijk.
Een helm moet gewoon goed passen en comfortabel zitten, en dan ga ik er van uit dat die een keurmerk heeft.
Ik heb er eentje van Decathlon. Zit goed, en gelukkig nooit echt zelf getest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:42:
[...]

Is nogal persoonlijk.
Een helm moet gewoon goed passen en comfortabel zitten, en dan ga ik er van uit dat die een keurmerk heeft.
Ik heb er eentje van Decathlon. Zit goed, en gelukkig nooit echt zelf getest.
Daar ben ik toch teleurgesteld weer weggegaan, ik paste er wel 1, maar die was 50 euro en van simpel piepschuim achting materiaal. Die ik nu heb van Lazer is echt veel meer een echte helm. Buitenschaal, piepschuim, mips systeem en betere padding, voor 60 euro. Blij dat ik voor de ‘dure’ ben gegaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ST10©DE
  • Laatst online: 21:26

ST10©DE

Dus.............

Welke en waarom?
Ik ben blij met mijn Abus helm met verlichting voor extra zichtbaarheid en vizier om niks in mijn ogen te krijgen.

Deze

[Voor 14% gewijzigd door ST10©DE op 29-05-2023 00:48]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:47

route99

just passionately curious...

Heftig, gelukkig geen persoonlijk letsel.

https://www.ad.nl/teyling...-door-vuurgloed~a033423c/
Camper en vakantie gaan in rook op in Voorhout, bewoners gewekt door vuurgloed
Een brand op een camping aan de Jacoba van Beierenweg in Voorhout heeft een camper zondagnacht volledig in de as gelegd. De twee mensen die in de camper sliepen, konden op tijd het voertuig te verlaten, maar zagen hun vakantie in rook opgaan.

Redactie Leiden 29-05-23, 12:05
De brand ontstond bij het opladen van elektrische fietsen. Die sloeg over op het kunstgras en vervolgens op de camper. De rode gloed die werd veroorzaakt door het vuur, wekte de bewoners van de camper.
De ter plaatse gesnelde brandweer kon niet voorkomen dat de camper volledig uitbrandde.
Het aantal accu branden lijkt toe te nemen, wel logisch als er meer ebikes et al komen....
https://www.ad.nl/auto/br...-is-gevaarlijk~a9992222d/

Je eigen geluk bepaal je zelf!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:02
Poumelie schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:50:
[...]

Ik wil nu ook een swapfiets ‘huren’. Wel de 7-versnelling versie. Dat werkt wel anders dan de single-speed variant? Ik heb me er duidelijk nog niet genoeg in verdiept en dat is precies de reden dat ik nu wil huren in plaats van meteen veel geld neerleggen voor iets waarvan ik niet weet wat ik ervan vind en wat ik wil.

Is nu 69,90 per maand met minimale afname van 6 maanden.. dus komt neer op 420 euro. Óf 79,90 per maand met eenmaal 39,90 extra.

Kan dan rustig ervaren over een goede periode hoe zo’n fiets me bevalt én wat ik er wel en niet fijn aan vind. Zonder de zorgen over een hoge aanschafprijs van iets wat niet bevalt en ook geen onderhoudszorgen.

Dan kan ik rond November na de ervaring kijken wat ik wil kopen nav hoe dit is bevallen (en dan kan ik goed vergelijken met testritjes) en is een lange levertijd ook geen ramp (ik wil nú fietsen en in de mindere maanden ga ik het niet/weinig doen of kan ik in ieder geval dit najaar/winter wel zonder).

Ik heb zitten zoeken naar andere leaseplannen,, maar da’s meestal minstens voor een hele lange periode en dat is niet wat ik zoek.. 6 maanden vind ik wel echt max (per maand kan natuurlijk ook.. kost in totaal voor een maandje wel zo significant meer dat ik de promo van 6 maanden nu interessanter vind).

Tenzij iemand nog een tip heeft :)

Woon overigens niet in een servicegebied van swapfiets. Wel ongeveer 8km er vandaan. 10 minuutjes rijden met de fiets achterop de auto dus, als er iets mee is. Niet 100% ideaal maar valt ook wel weer mee.

Alternatief idee is dat ik een Tenways koop en verzeker en zodra in weet wat ik wil die doorverkoop. Maar dit is wel een stuk meer gedoe.
Om hier nog even op terug te komen. Ik heb de Swapfiets uitgeprobeerd en vond het helemaal niks. Ondanks dat ik met mijn voeten net aan bij de grond kwam, leek het qua zithouding alsof ik op een kinderfiets fietste, toen ik de fiets terugbracht gaf een van de medewerkers aan dat ze dit wel vaker horen en dat het een beetje een ‘low-rider’ zithouding is. Helemaal niks dus. Verder fietste hij qua ondersteuning schokkerig en niet gelijkmatig met hoe ik fietste. Remmen erg matig. Gleed regelmatig door, ondanks dat ik niet hard fietste. Voelde onveilig.

Afgelopen week een fiets gehuurd bij de lokale fietsenwinkel. Een Hercules. Dat merk verkopen ze ook, al was dit een ouder model. Meteen 60km mee gefietst en de volgende ochtend nog even 20km. Heerlijk.. maar zo’n fiets kost aardig wat en gaat wel richting de 4000 en dat was ik op dit moment niet van plan direct uit te geven. Misschien dat ik de fiets nog een paar keer huur.. want vond het twee hele prettige tochten en heb nu al heimwee. Misschien dat ik op zoek ga naar een tweedehands. Hoeft niet persé dezelfde fiets te zijn maar zeker gelijkmatig qua ervaring.

Benieuwd welke bekendere fietsmerken er zijn die lijken op deze fiets. Ik vind weinig over Hercules. Dit was een Hercules Roberta Deluxe of Pro, Weet niet precies welk type, zal ik de volgende keer even beter bekijken.

[Voor 11% gewijzigd door Poumelie op 29-05-2023 16:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05 22:02
Stancke schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:12:
Na 4 weken wachten (idpv de gecommuniceerde 2 weken), deze voormiddag de nieuwe (en eerste) ebike voor mijn wederhelft gaan ophalen: Gazelle Ultimate C8 HMB+ 500w

Meerwaarde zijn voor mij toch wel de aluminium spatborden, nooit gedacht dat ik daarover enthousiast kon worden :P Zelf al een kleine afstand ermee gereden om te kunnen vergelijken met mijn Canyon Precede met klassieke versnellingen en ben wel onder de indruk van die Nexus 8 en carbon belt. Verschil is duidelijk merkbaar.

Hier zal mijn vrouw veel plezier op hebben, heeft vandaag al meer gefietst dan de afgelopen 10 jaar samen :+
Onderstaande foto doet hem niet veel eer aan maar verrast van de sportieve look + sportief stuur.
Happy wife = happy ... ;)

[Afbeelding]
Even updaten nog 1200km:

Mijn vrouw is nog nooit zo enthousiast geweest over een fiets als deze. Sportieve looks, stevige gebouwde fiets en rijdt als een trein. Ben zelf jaloers op de riemaandrijving, had ik deze ook maar.

Wel wat issues gehad met kleine geluidjes en een niet-vlot balhoofd. De laatste 2 maand al nieuwe remblokjes voor- en achteraan moeten steken ivm slepend geluid, remolie al moeten laten bleeden wegens geen remkracht meer vooraan, nieuw balhoofd sinds deze week en de spaken achteraan moeten laten spannen. Naar mijn gevoel veel te vroeg om dit allemaal te moeten tegenkomen, maar alles onder garantie en sinds deze week wel geluidsvrij kunnen fietsen. Laat de zomer maar komen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:40
@Stancke Mijn fietsenmaker geeft bij een nieuwe fiets aan dat of na 1000km of na 5 maanden de fiets een eerste beurt moet hebben om alles na te lopen.
Dus dat spannen van de spaken klinkt mij niet zo gek in de oren eigenlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05 22:02
Roos79 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:22:
@Stancke Mijn fietsenmaker geeft bij een nieuwe fiets aan dat of na 1000km of na 5 maanden de fiets een eerste beurt moet hebben om alles na te lopen.
Dus dat spannen van de spaken klinkt mij niet zo gek in de oren eigenlijk.
Wij hebben de fiets laten nakijken na 6 maand, issues zijn van de laatste 2 maand. Overal piepjes, overal gesleep te horen, nu hopelijk opgelost.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• jimh307
route99 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:53:
Heftig, gelukkig geen persoonlijk letsel.

https://www.ad.nl/teyling...-door-vuurgloed~a033423c/

[...]

Het aantal accu branden lijkt toe te nemen, wel logisch als er meer ebikes et al komen....
https://www.ad.nl/auto/br...-is-gevaarlijk~a9992222d/
Als eigenaar van een accugroothandel komt me dit helaas bekend voor. Wij hebben dan ook speciale kasten voor het testen en laden van gevallen accu's. Dit zegt natuurlijk het een en ander.

Ik wil hier even op reageren:
1. Er komen steeds meer e-bikes op de weg en daarmee zal het aantal branden ook toenemen, maar wat is de deler in het verhaal?
2. Helaas komen er ook veel meer elektrische modellen op de weg zoals stepjes en China-build e-bikes. De accu in zulke stepjes krijgen harde klappen te verduren en de toename van goedkope accu's uit China baart me oprecht zorgen. Als ik die accu's zie van binnen dan trek ik wit weg. Erbarmelijk!
3. Mensen gaan vaak door als hun accu gevallen is en dit moeten ze echt niet doen. Ze zijn dan vaak bang dat het geld gaat kosten en dat is ook zo, maar veiligheid voor alles zou je zeggen. Wat doe je als je tot de steeds grotere groep #ikredhetnietmeer behoort? De accu doet het toch, dus niets aan de hand zou je denken. Nou nee.
4. Het is makkelijk om de accu in de nacht op te laden en dat moet je écht niet doen. In de winter laad je de accu beter binnenshuis op terwijl je wakker bent (dus in de avond) en de accu binnen het zicht ligt. Zorg ervoor dat je de accu met een zwiep naar buiten kunt gooien als hij brand vat. Kan dit niet, zorg voor een volle emmer zand naast de accu. Dat is het beste blusmiddel. Dus niet opladen zonder zicht erop of als je aan het slapen bent.
5. Koop alsjeblieft geen goedkoop Chinees model of Chinese stepjes. Het is inderdaad goedkoper, maar de ellende die het kan opleveren is veel en veel groter dan bij westers spul zoals een Bosch-accu. Ook die niet in de nacht laden, maar bij Chinees spul is de kans dat het fout gaat vele factoren groter dan je lief is.

Allemaal een factor omdat we kiezen voor zoveel mogelijk energie willen proppen in zo weinig mogelijk ruimte (veelal NCM energiecellen). Die cellen zijn minder mechanisch robuust en eigenlijk zouden we goed af zijn met LiFePO4 cellen of met Ni-Mh cellen, maar ja, daar past minder energie in per kilo.

Mijdt Chinese troep stellig en koop liever een goede 2e hands van een goed westers merk!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marteltor
  • Laatst online: 00:30
Wij zijn op zoek naar een ebike voor mijn vriendin. Zal niet veel gebruikt worden. Eigenlijk is een ebike niet nodig naar mijn mening, maar wie ben ik hè ;)
De eisen/wensen:
- moet er niet als opoe fiets uitzien
- rechte zit; geen sportieve houding
- er moet een kinderzitje achterop kunnen en ons gezamenlijke gewicht aankunnen (minimaal 110kg)
- dichte kettingkast
- 50km daadwerkelijke range minimaal
- groot frame. Madame is 1.85, en ik 1.95, maar ik zal er misschien af en toe eens een stukje op rijden. Iets aan kleine kant voor iemand van 1.95 is okay dus.
Eigenlijk zijn dat de echte eisen.
Verder lijkt het me vooral slim om te hebben:
- schijfremmen
- middenmotor
- bekend gerenommeerd merk (geen Lidl, Stella of Amslod).
- een mandje oid voorop

Aangezien we aan de kust wonen is het soms een licht glooiend landschap, maar ik denk dat geen enkele fiets daar moeite mee heeft.

Qua budget sta ik voor van alles open, maar ik denk tussen 1600-2800 euro uit te komen (ja, dat is nogal een range).

Zelf ben ik wel gecharmeerd van de combinatie van specs op de Cortina e-octa
https://fietsenconcurrent...s/cortina-e-octa-n8-dames

Met inruil oude fiets en accu upgrade kom ik na inruil van ons oude barrel op 1599 euro voor een Cortina fiets met 600wh accu, bafang motor met 80nm, schijfremmen, voorvorkvering. Mis ik iets of is dit een goede deal? Suggesties voor andere fietsen zijn ook welkom.

[Voor 5% gewijzigd door marteltor op 29-05-2023 18:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:47

route99

just passionately curious...

jimh307 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:43:
[...]Als eigenaar van een accugroothandel komt me dit helaas bekend voor. Wij hebben dan ook speciale kasten voor het testen en laden van gevallen accu's. Dit zegt natuurlijk het een en ander.........
Het is makkelijk om de accu in de nacht op te laden en dat moet je écht niet doen. In de winter laad je de accu beter binnenshuis op terwijl je wakker bent (dus in de avond) en de accu binnen het zicht ligt. Zorg ervoor dat je de accu met een zwiep naar buiten kunt gooien als hij brand vat. Kan dit niet, zorg voor een volle emmer zand naast de accu. Dat is het beste blusmiddel. Dus niet opladen zonder zicht erop of als je aan het slapen bent................
Koop alsjeblieft geen goedkoop Chinees model of Chinese stepjes. ........
Mijdt Chinese troep stellig en koop liever een goede 2e hands van een goed westers merk!
Helemaal mee eens, heb even wat cherry picking gedaan.
Onze fietshandelaar adviseerde begin 2020 bij de aankoop van een e-bike voor mijn eega al om de accu niet 's nachts te laden. Gelukkig deden wij dit al voor alle apparaten met een Li-ion accu.
Ik ga nog wel even nadenken over het opslagbeleid voor de accu van de e-bike. Mijn eega (ook beta opgeleid) is er erg zuinig op/voorzichtig mee, maar 1 op de zoveel zou toch maar spontaan niet gaan doen.
De fietsersbond adviseert om de accu in de gang te leggen, maar niet eerder dan dat er een schouw gedaan is. Met heel veel jassen dichtbij op de kapstok en de gasmeter binnen een armlengte vind ik dat niet het beste advies om daar je accu in de buurt te leggen.
Ik heb al accu kluizen gezien, maar die al erg groot, te leasen voor ca 60-65 euro/maand. Voor dat geld kun je mogelijk ook elk jaar een nieuwe accu kopen, dan heb je iig elk jaar een nieuwe start (I hope... ;) )

Ontladen Li-ion accu's zijn geen direct gevaar maar wel bij het laden, als diep ontladen waren (ook nog bij een BMS?. Zijn daar nog nieuwe ontwikkelingen (electro chemie was een van mijn vakken, het mag technisch/chemisch)?
Tnx.

Je eigen geluk bepaal je zelf!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
2 dezelfde fietsen gekocht en geleverd gekregen. Allebei met een Bosch active line plus middenmotor. Wat opvalt is dat de ene motor zoemt en de andere stil is. Wat is hier de reden van?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• elinx
marteltor schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:11:
.....
- middenmotor
.....

Aangezien we aan de kust wonen is het soms een licht glooiend landschap, maar ik denk dat geen enkele fiets daar moeite mee heeft......
Helaas wel een addertje...... onder deze fiets zit een wat oudere Bafang M300.
Dit is een budget motor met alleen een rotatiesensor. (De opvolger is de M200 die wel een krachtsensor heeft.)
Dat betekent als je een heuvel opgaat dat je tijdig moet terugschakelen (sneller de pedalen laten gaan) en tevens de ondersteuning moet verhogen (voor meer kracht), anders kom je de heuvel niet op.
Ik heb regelmatig mensen zien afstappen als ze dit niet deden vóór het oprijden van een duin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marteltor
  • Laatst online: 00:30
elinx schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 01:25:
[...]
Helaas wel een addertje...... onder deze fiets zit een wat oudere Bafang M300.
Dit is een budget motor met alleen een rotatiesensor. (De opvolger is de M200 die wel een krachtsensor heeft.)
Dat betekent als je een heuvel opgaat dat je tijdig moet terugschakelen (sneller de pedalen laten gaan) en tevens de ondersteuning moet verhogen (voor meer kracht), anders kom je de heuvel niet op.
Ik heb regelmatig mensen zien afstappen als ze dit niet deden vóór het oprijden van een duin.
Goed punt :)
Dan toch liever dus de 'plus' versie, die heeft een Bafang M420 motor die kennelijk ook een trapkrachtsensor heeft. Komt op 1800 euro incl accu upgrade, wat denk ik nog steeds wel aardige deal is, nietwaar?
https://fietsenconcurrent...us-n8-dames#specificaties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elinx
marteltor schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:58:
... de 'plus' versie, die heeft een Bafang M420 motor die kennelijk ook een trapkrachtsensor heeft. ....
De M420 is zeker een aanzienlijke verbetering tov de M300 (of de M200 instapper) en is meer aan te bevelen.

Het verbaast mij trouwens wel dat in een 2023 ebike model de M300 nog wordt aangeboden, want volgens mij is deze al enige tijd vervangen door de M200.
De M300 is nl al enige tijd niet meer vermeld in het Bafang producten overzicht. (Ook niet als OEM)

[Voor 38% gewijzigd door elinx op 30-05-2023 11:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:02
elinx schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:59:
[...]
De M420 is zeker een aanzienlijke verbetering tov de M300 (of de M200 instapper) en is meer aan te bevelen.

Het verbaast mij trouwens wel dat in een 2023 ebike model de M300 nog wordt aangeboden, want volgens mij is deze al enige tijd vervangen door de M200.
De M300 is nl al enige tijd niet meer vermeld in het Bafang producten overzicht. (Ook niet als OEM)
Ik kijk even mee, want heb precies dezelfde wensen (op de lengte na, ik ben 167, mijn partner is een stuk langer maar ik ga daar geen rekening mee houden met mijn fiets).. De prijs van deze fiets is zeker goed te doen en met alle specs volgens mij wel een goede deal..

Ik ben nog aan het leren hoe bepaalde specs zich verhouden tot fietsgevoel.

Ik heb onlangs op een Hercules met activeline+ van Bosch gefietst en vond het fantastisch. Had niet het gevoel dat ik vooruit schoot of tegen een muur aanfietste. Hoe zou het verschil zijn met een Bafang M420? Ik zie dat de activeline+ 50nm heeft en de M420 80nm. Betekent dat laatste dat je toch wat sneller vooruit schiet of ietwat schokkerig fietst?

In dat geval kan ik beter verder zoeken naar een soortgelijke fiets maar dan met een Bosch activeline+. Bijvoorbeeld deze https://fietsenconcurrent...ch-activeline-mm-n7-dames of deze https://www.fietsenwinkel...eline-mm-lage-instap-2023 (wel een heel stukkie duurder).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Anvil_
psychodude schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:58:
[...]

Uiteindelijk is één en ander natuurlijk medebepaald door de kracht die jij zelf levert tijdens het fietsen. Ervaringen zijn dan dus ook redelijk persoonlijk.
..

Ik maak mij persoonlijk dan ook eigenlijk geen enkele zorgen om het bereik. Ik heb de e-bike destijds aangeschaft met in de keuze voor de e-bike de mogelijkheid tot een expansion accu voor de langere toertochten. Maar in de toekomst laat ik die eis vervallen. Het is voor mij in ieder geval niet noodzakelijk.
Ik snap überhaupt die fixatie op bereik niet, tenzij je 100km op vakantie door de wildernis rijdt? je hebt toch overal stopcontacten? *is zelf gewend zijn pedelec na bijna elke rit op te laden, kleine moeite*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:18
_Anvil_ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:42:
[...]

Ik snap überhaupt die fixatie op bereik niet, tenzij je 100km op vakantie door de wildernis rijdt? je hebt toch overal stopcontacten? *is zelf gewend zijn pedelec na bijna elke rit op te laden, kleine moeite*
Het beschikbaar zijn van overal stopcontacten valt tegen in de praktijk. Ga er vanuit enkel tijdens overnachtingen. En zelfs waar je tussentijds kunt laden tijdens een langere tocht, is er nu niet bepaald een fast charge systeem voor ebikes zoals je hebt voor elektrische auto's. Ergens een half uurtje lunchen met beschikbaarheid tot laden geeft je geen 80% charge. Dus bij het gebruik voor toertochten is bereik wel degelijk belangrijk.

Voor woon- werkverkeer en dagelijks gebruik is het natuurlijk al snel verwaarloosbaar. Behoudens de eventuele invloed van accu degradatie op je bereik wanneer jet nauw uitkomt.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• sjaakka
  • Laatst online: 31-05 12:35
Erg blij met mijn Mokumono.
simpel, geen versnelling, geen knopjes en rijdt fantastisch.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elinx
Poumelie schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:27:
... Had niet het gevoel dat ik vooruit schoot of tegen een muur aanfietste. Hoe zou het verschil zijn met een Bafang M420? Ik zie dat de activeline+ 50nm heeft en de M420 80nm. Betekent dat laatste dat je toch wat sneller vooruit schiet of ietwat schokkerig fietst? ...
Gevoel is iets persoonlijks en zal je zelf moeten uitproberen en ervaren. Ga daarom proeffietsen (ook met de motor uitgeschakeld).

50Nm vs 80Nm heeft betrekking hoeveel kracht de motor uiteindelijk kan leveren en heeft niks te maken met hoe snel je accelereert.
80Nm zal bv in bergachtig gebied meer kunnen leveren dan 50Nm.

Zowel de acceleratie als de afbouw van de snelheid wordt geregeld via de software in de controller.
Daar kan je bij de meeste systemen vaak weinig aan veranderen. (daarom proeffietsen)
Wel zijn er motoren waarbij de controller steeds vaker enigszins aangepast kan worden aan persoonlijke wensen via een app. maar of die 2 krommes gewijzigd kunnen worden is de vraag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

sjaakka schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:43:
Erg blij met mijn Mokumono.
simpel, geen versnelling, geen knopjes en rijdt fantastisch.[Afbeelding]
Welke motor heeft deze fiets? Wordt vreemd genoeg niets over gezegd op de productpagina.

Deze foto voelt erg aan als Noord, maar kan de locatie niet echt noemen ook al woon ik hier bijna 37 jaar. Zit ik qua stadsdeel in ieder geval goed? :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B64
Gizz schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:53:
[...]

Welke motor heeft deze fiets? Wordt vreemd genoeg niets over gezegd op de productpagina.
Voorheen stond op hun website dat ze Innotorq motoren gebruikten (Duits merk). Past wel in hun streven om de fiets op te bouwen uit in Europese onderdelen. Dat dat er nu niet meer staat betekent welllicht dat ze daar een concessie op hebben moeten doen (mede ivm prijzen) en nu misschien een Chinese OEM gebruiken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28
Ik vind bereik an sich niet zo belangrijk. Maar aan bereik zit accucapaciteit gekoppeld en die vind ik het wel belangerijk. Simpel gezegd hoe groter de capaciteit, hoe minder zwaar de accu belast wordt, hoe langer de levensduur van een accu is.
Daarnaast wil ik wel een dag kunnen fietsen zonder te laden. Het kan vaak wel maar je hebt maar weinig echte laadpunten, dus moet je het vragen bij de horeca en dat vind ik ergens gênant.

Wij kunnen met de SP in stand Tour (bosch middenmotor) met moeite 70 km halen op een dag. Dan fietsen wij ongeveer 25 km/u als constante snelheid. Eigenlijk is dat te weinig als actieradius.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jimh307
route99 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:22:
[...]
Helemaal mee eens, heb even wat cherry picking gedaan.
Onze fietshandelaar adviseerde begin 2020 bij de aankoop van een e-bike voor mijn eega al om de accu niet 's nachts te laden. Gelukkig deden wij dit al voor alle apparaten met een Li-ion accu.
Ik ga nog wel even nadenken over het opslagbeleid voor de accu van de e-bike. Mijn eega (ook beta opgeleid) is er erg zuinig op/voorzichtig mee, maar 1 op de zoveel zou toch maar spontaan niet gaan doen.
De fietsersbond adviseert om de accu in de gang te leggen, maar niet eerder dan dat er een schouw gedaan is. Met heel veel jassen dichtbij op de kapstok en de gasmeter binnen een armlengte vind ik dat niet het beste advies om daar je accu in de buurt te leggen.
Ik heb al accu kluizen gezien, maar die al erg groot, te leasen voor ca 60-65 euro/maand. Voor dat geld kun je mogelijk ook elk jaar een nieuwe accu kopen, dan heb je iig elk jaar een nieuwe start (I hope... ;) )

Ontladen Li-ion accu's zijn geen direct gevaar maar wel bij het laden, als diep ontladen waren (ook nog bij een BMS?. Zijn daar nog nieuwe ontwikkelingen (electro chemie was een van mijn vakken, het mag technisch/chemisch)?
Tnx.
Dag mede technieker :D

Tja, wat is het beste voor de accu?
Ten eerste niet laten vallen :+

Even serieus:
->een vuurvaste ondergrond, dus geen tapijt
->de mogelijkheid om de accu zeer snel buiten te krijgen
->alleen gebruik van originele lader
->de accu op z'n kop opladen ...?... Als de buik goed geleid kan warmte wat makkelijker weg. Gaat deze echt warm worden >45 graden dan is de accu niet goed meer. Lauwwarm mag. Dit is vaak een indicator.
->zorg tijdens warmere dagen dat er wat luchtstroom is die over de accu gaat (ook de oplader)
->fiets met wat zachtere banden want minder mechanische schokken wat zeker goed is voor NCM chemie. Dit kan zeker verschil maken. Het menselijk lichaam kan schokken goed absorberen, maar je accu kan dit 0,0. Dit is de schuld van de anode welke gemengd is met silicium. Silicium zet namelijk 'iets' uit bij het cyclen en krimpt ook weer. Aangezien er in de li-ion cel weinig ruimte is en het contact goed moet zijn lijdt dit tot een hogere interne weerstand (steeds moeilijkere intercellatie, afnemend reactief oppervlak). Dit geeft mechanische instabiliteit en zo kan de cel minder schokken aan eer deze instabiel wordt en dat kan brand veroorzaken of de cel valt uit. Vaak is het uit onwetendheid en hier op tweakers weten we het wel, maar vertel dit verhaal aan Anita de huisvrouw en het wordt snel lastiger. Anita wil gewoon relax zitten op haar e-bike en niks afweten van alle techniek. Tja, hoe ga je dat brengen?
->een VdS CEA 4001 gecertificeerd blussysteem ...?... wel in mijn groothandel aanwezig
->Wil je wat zelf doen om alles na te rekenen leer dan de Peukert-formule uit je hoofd en leer jezelf de formule te bewerken. Peukert berekenen adv gemeten waarden of de waarde berekenen via Peukert. Begin op Google en als je elektrotechniek hebt gehad moet je er uit kunnen komen. Succes 8)

En wellicht leuk leesvoer: https://www.denios.nl/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
asccul schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:09:
2 dezelfde fietsen gekocht en geleverd gekregen. Allebei met een Bosch active line plus middenmotor. Wat opvalt is dat de ene motor zoemt en de andere stil is. Wat is hier de reden van?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
asccul schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:58:
[...]

Tolerantie op een tandwiel, motor die wat anders opgehangen is…
Ik zou me daar niet direct zorgen over maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjaakka
  • Laatst online: 31-05 12:35
B64 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:16:
[...]

Voorheen stond op hun website dat ze Innotorq motoren gebruikten (Duits merk). Past wel in hun streven om de fiets op te bouwen uit in Europese onderdelen. Dat dat er nu niet meer staat betekent welllicht dat ze daar een concessie op hebben moeten doen (mede ivm prijzen) en nu misschien een Chinese OEM gebruiken.
Het is inderdaad een Innotorq motor, 36V, 250W.

En de foto is idd genomen in Amsterdam Noord, langs de Meeuwenlaan?

[Voor 7% gewijzigd door sjaakka op 30-05-2023 21:35]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:21
Mijn zoontje wordt wat zwaar voor achterop de fiets (25kg).
Zelf fietsen gaat het hem nog niet worden.
Om toch te blijven fietsen, blijven er volgens mij nog 2 opties over:
1. een bakfiets (erg duur en heb ik eigenlijk geen stallingsruimte voor)
2. een transportfiets

Voor die laatste, is mijn oog gevallen op een RadWagon 4 van RadBike.
Echter...
Het liefst zou ik deze willen hebben als reguliere elektrische fiets met trapondersteuning.
Ik lees echter heel veel over 750 Watt motor en kentekenbewijs (snorfiets? of bromfiets?) met snelheden tot 40km/h.
Zo zag ik een 2e hands staan op Marktplaats met een blauw kentekenplaat (snorfiets).
Ook zag ik dat deze fiets een gashendel heeft aan het stuur.

Heeft 1 van jullie zo'n Radbike?
Is het nu een reguliere elektrische fiets met trapondersteuning? Of toch een snorfiets? Of toch een bromfiets?
Daarnaast lijken ook maar weinig fietsenzaken dit merk te verkopen.
Hoe doen jullie die dan met onderhoud?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met die merk.

Edit: ik heb begrepen dat Radbike het elektrische systeem van Bafang gebruikt.
Nu ben ik niet een grote fan van Bafang, want ik heb een andere fiets met dit systeem en kan heel goed merken dat de mate van trapondersteuning sterk afhangt van de vulling van de accu.
Zeg maar, onder de 30% is de ondersteuning zo slecht dan je er bijna vanuit kan gaan dat de accu leeg is.

[Voor 15% gewijzigd door GarBaGe op 31-05-2023 15:11]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B64
GarBaGe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:52:
2. een transportfiets

Echter...
Het liefst zou ik deze willen hebben als reguliere elektrische fiets met trapondersteuning.
Ik lees echter heel veel over 750 Watt motor en kentekenbewijs (snorfiets? of bromfiets?) met snelheden tot 40km/h.
Zo zag ik een 2e hands staan op Marktplaats met een blauw kentekenplaat (snorfiets).

Is het nu een reguliere elektrische fiets met trapondersteuning? Of toch een snorfiets? Of toch een bromfiets?

Nu ben ik niet een grote fan van Bafang, want ik heb een andere fiets met dit systeem en kan heel goed merken dat de mate van trapondersteuning sterk afhangt van de vulling van de accu.
Zeg maar, onder de 30% is de ondersteuning zo slecht dan je er bijna vanuit kan gaan dat de accu leeg is.
Radbike heeft volgens mij nog niet zo heel lang een vertegenwoordiging in NL/EU (jaar of twee?), voorheen werden die dingen grijs geïmporteerd en voldeden dus niet aan de EU-richtlijnen. Vandaar dat je dus ook fietsen met 750W-motoren kunt vinden, en fietsen met gashendel en illegale maximum snelheden.
Kwalitatief was er ook wel het een en ander op aan te merken trouwens.

Als ik zo op hun website kijk dan lijkt het erop dat ze nu fietsen verkopen die voldoen aan onze wetgeving (250W, 25km/u, walk-assist van max 6km/u met de gashendel).

Het teruglopen van de ondersteuning bij laag accupercentage is trouwens geen Bafang-specifiek issue. Een accu levert nu eenmaal een lager vermogen als die bijna leeg is. De controller kan daar op twee manieren mee omgaan: meer stroom vragen om de ondersteuning op peil te houden (is de accu sneller leeg) of minder ondersteuning bieden (doe je langer met je acculading).

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:21
B64 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:01:
[...]

Het teruglopen van de ondersteuning bij laag accupercentage is trouwens geen Bafang-specifiek issue. Een accu levert nu eenmaal een lager vermogen als die bijna leeg is. De controller kan daar op twee manieren mee omgaan: meer stroom vragen om de ondersteuning op peil te houden (is de accu sneller leeg) of minder ondersteuning bieden (doe je langer met je acculading).
Tja, ik vind dit een probleem voor de BMS, niet voor de gebruiker.
Mijn ervaring: ik heb 5 standen voor de ondersteuning: 1 t/m 5.
1 is de lichtste stand
5 is de zwaarste stand
In de top 20% van de acculading, zeg tussen 80 en 100% maakt het niet uit welke stand ik kies.
Ze leveren allemaal maximale ondersteuning.
In de onderste 20% van de acculading, zeg tussen 0 en 20% maakt het niet uit welke stand ik kies.
Ze leveren allemaal minimale ondersteuning.
Als ze geen verschillende settings kunnen ondersteunen, maak dan gewoon een schakelaar: ondersteuning aan of uit.
Die Bosch en Gazelle fietsen hebben dit niet.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• jimh307
GarBaGe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:21:
[...]

Mijn ervaring: ik heb 5 standen voor de ondersteuning: 1 t/m 5.
1 is de lichtste stand
5 is de zwaarste stand
In de top 20% van de acculading, zeg tussen 80 en 100% maakt het niet uit welke stand ik kies.
Ze leveren allemaal maximale ondersteuning.
In de onderste 20% van de acculading, zeg tussen 0 en 20% maakt het niet uit welke stand ik kies.
Ze leveren allemaal minimale ondersteuning.
Als ze geen verschillende settings kunnen ondersteunen, maak dan gewoon een schakelaar: ondersteuning aan of uit.
Of dit nu een groot voordeel is weet ik niet.

Het BMS doet dat om je accu te beschermen. Zo gaat deze (een stuk) langer mee.

Mijn Gazelle gaat ook op de hoogste stand door totdat de accu bijna leeg is. Onder de 20% komen is geen goed idee. Laad hem net wat eerder op. Eens per kwartaal is het juist goed om de accu echt plat te rijden en wel om het feit dat je ten eerste weet hoe ver je echt kunt komen en ten tweede om je indicator te ijken.
Normaal dus wat eerder opladen. Als je zo door gaat zal de accu niet echt oud worden.

• Foxhill
B64 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:01:
[...]

Of optie 3: de fiets past het getoonde % aan zodat het meer lineair loopt.

Immers staat er niet zoveel % energie van het totaal van beschikbare energie. Er staat gewoon % zonder eenheid. Dus dat mag best een % zijn van hoever je komt. Dat is gebruiksvriendelijker.

Dat doen Bosch en Panasonic meer dan Bafang geloof ik. (Heb ik niet goed kunnen verifiëren.)

Edit: ik heb het fout. Zie hieronder @elinx .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Foxhill
GarBaGe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:52:
2. een transportfiets

Echter...

Hele hoge kwaliteit:
Riese & Müller Multicharger / Multitinker

Goede kwaliteit:
Tern Quick Haul

Matige kwaliteit:
Elops Longtail
Radbike

Ik zou voor die Tern gaan.

Bakfiets kan trouwens prima buiten onder een zeil. Alleen voor lief nemen dat je dan iets meer onderhoud aan remmen hebt en de fiets af en toe moet inspuiten om hem netjes te houden. Goed, ik weet niet of je buiten wel ruimte hebt.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• elinx
GarBaGe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:21:
..
Mijn ervaring: ik heb 5 standen voor de ondersteuning: 1 t/m 5.....
Je hebt het waarschijnlijk over een Bafang motor met alleen een rotatiesensor (gezien het aantal ondersteuningsstanden)
Bij een dergelijk systeem wordt in de motorcontroller per assistentie niveau de stroom en de snelheid beperkt tot een bepaalde waarde. Alleen in de hoogste stand kan je de maximale waardes bereiken.
Aangezien een volle accu 41V levert en een bijna lege accu 32V, zal je dit merken met het geleverde uitgangsvermogen als de accu wat minder vol is.
Voor de Bafang was vroeger de Bafang configuration tool beschikbaar, waarmee je een deel van deze problemen kon oplossen, door de max. stroom in alle ondersteuningsstanden op 100% te zetten.

Bij een motor met krachtsensor, die Bafang ook levert, is deze beperking er niet en kan je ook in het laagste ondersteuningsniveau nog het hoogst haalbare vermogen en snelheid halen (omdat jouw trapkracht meer of minder versterkt wordt). Maar ook dan zal dit minder worden als de accuspanning terugloopt.

Een aantal zelfbouwers heeft om die reden een DC-DC boostconverter tussen de accu en motor gezet. Deze converter houdt onafhankelijk van de accuspanning de uitgangsspanning altijd exact op de ingestelde waarde (bv. 42V) Zo heb je dus altijd het maximaal haalbare vermogen tot je beschikking en zou je zelfs bv, als extreem voorbeeld, met een 12V accu je motor nog kunnen gebruiken.
Je begrijpt dat een dergelijke oplossing ook niet geheel probleemloos zal zijn mbt rendement, maar voor een aantal wegen de voordelen meer dan de nadelen.

[Voor 25% gewijzigd door elinx op 31-05-2023 21:11]

• jimh307
@elinx Klasse dit. Getuigd van goed inzicht. (y)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kruithre
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:55
Ben even benieuwd naar jullie mening/feedback over mijn nieuwe aankoop (via kickstarter, levering verwacht in augustus) https://ebike-x.joieem.com/

Twijfelde zelf eerst over de maat (ben zelf 190) maar zadel kqn omhoog, stuur niet. En wat wel echt een ding is is het ontbreken van spatborden. Gaat er niet komen vanuit de fabrikant. Aftermarket lijkt voor voorwiel uitdaging te worden, is geen ruimte tussen wiel en frame, maar uitdaging is dan ook op zoek naar wel werkende oplossing 😉

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:31
kruithre schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:20:
Ben even benieuwd naar jullie mening/feedback over mijn nieuwe aankoop (via kickstarter, levering verwacht in augustus) https://ebike-x.joieem.com/

Twijfelde zelf eerst over de maat (ben zelf 190) maar zadel kqn omhoog, stuur niet. En wat wel echt een ding is is het ontbreken van spatborden. Gaat er niet komen vanuit de fabrikant. Aftermarket lijkt voor voorwiel uitdaging te worden, is geen ruimte tussen wiel en frame, maar uitdaging is dan ook op zoek naar wel werkende oplossing 😉
Kickstarter wordt ook wel gezien als crowdfunding. Er zijn meer projecten die mislukken dan lukken. En zie dan maar eens geld terug te krijgen (zie reviews van kickstarter bij Trustpilot..)

Wat een spelfouten op de website.. zou bijna denken dat het niet serieus is..

Service komt uit Den Hagg. Approxiately.. (mn telefoon staat dit soort typos niet toe).. electric mannual..

Ja, de fiets ziet er wel leuk uit. Maar kickstarter staat vol met dit soort projecten en gaat vrijwel nooit goed. Al helemaal qua aftersales, en dat is vaak hard nodig bij dit soort fietsen, zie van Moof. Ze schrijven zelf dat er dus een electric mannual is die je kan helpen bij reparaties, ja ok..

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:00
kruithre schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:20:

Fiets ziet er wel gaaf uit, echt wat anders, doet me denken vwb frame aan Mokumono: https://en.mokumono.com/?...rfzbK1P_9XYYaAko6EALw_wcB

Maar iets waar je even over na moet denken:

Tijdje terug, eind 2022, had ik ook bijna een Ebike gekocht van een start-up bedrijf:(https://www.vanpowers.com/products/city-vanture.
Leuke specs, out-of-the-box concept en interessante prijs. En paste bij het doel waar ik hem voor wil gebruiken: Stadsfiets, vooral korte ritjes tot ca 15/20km. Maar heb het uiteindelijk niet gedaan vanwege de volgende redenen:
-ondanks de beloften van garantie: als je het nodig hebt wordt het een heel gedoe, immers buitenlands bedrijf, waarbij de kans groot is je fiets lang kwijt te zijn áls je het al geregeld krijgt.
-startup, dus onzeker hoelang ze gaan blijven bestaan in deze markt. Als je ooit reserve onderdelen nodig hebt dan is het, zeker als ze het niet gered hebben, een uitdaging om je fiets rijdende te houden. De accu bijvoorbeeld kan al lastig zijn.
-onduidelijkheid over de kwaliteit van alles.
-nog een belangrijke: je kunt niet proefrijden. Dus hoe de fiets voelt, of de ergonomie klopt voor jou, kom je pas achter als je hem betaald hebt en hij geleverd is.
-de vragen die ik stelde aan de support-afdeling werden niet of matig beantwoord wat mij een indruk gaf van wat ik kan verwachten als ik support nodig heb. Ook bij Ebike-X zou ik dus even checken of zij hun service-apparaat goed opgetuigd hebben.
-twijfel of je hem kunt laten repareren door je eigen lokale fietsenmaker. Als je zelf handig bent scheelt dat al. Maar het eerder genoemde puntje van verkrijgbaarheid van onderdelen (vooral de elektronica, sensors en motor) kan een dingetje zijn.

We zijn uiteraard wel benieuwd naar je ervaringen strax!

Al me al: lijkt een mooie fiets met een mooie prijs. Maar bedenk even of je bereid bent wat risico’s te lopen. Plus: indiegogo/kickstarter-campagnes zijn niet altijd succesvol én het kan vaak lang duren voordat het product bezorgd wordt. Hoeft niet erg te zijn zolang je daar bewust van bent.

• kruithre
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:55
evleerdam schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:38:
[...]

Kickstarter wordt ook wel gezien als crowdfunding. Er zijn meer projecten die mislukken dan lukken. En zie dan maar eens geld terug te krijgen (zie reviews van kickstarter bij Trustpilot..)

Wat een spelfouten op de website.. zou bijna denken dat het niet serieus is..

Service komt uit Den Hagg. Approxiately.. (mn telefoon staat dit soort typos niet toe).. electric mannual..

Ja, de fiets ziet er wel leuk uit. Maar kickstarter staat vol met dit soort projecten en gaat vrijwel nooit goed. Al helemaal qua aftersales, en dat is vaak hard nodig bij dit soort fietsen, zie van Moof. Ze schrijven zelf dat er dus een electric mannual is die je kan helpen bij reparaties, ja ok..
Goed punt, al moet ik zeggen dat ik inmiddels 30+ kickstarter projecten heb gefund em er eigenlijk maar 4 zijn mislukt/opgelicht. Zou met deze prijs natuurlijk wel zuur zijn, maar er zijn al wel daadwerkelijk pre-productie exemplaren getoond op beurzen en door reviewers ontvangen. Denk dat de spelfouten typische deeple/chinese vertalingen zijn, niet netjes zeker mee eens.

Lijkt dat de kickstarter campaign meer is om de feitelijke productie te financieren, zeker gezien de planning (levering al in augustus)
Pagina: 1 ... 152 153 154 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee