Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 222 223 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05:49
Arjantje72 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:18:
[...]

Ik zit net te kijken naar een Batavus Finez E-go Power Bes3, is dat ook complete troep?
Nee. Dat is Bosch. Die Batavus Entree is het emotion systeem van Accell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:33
Foxhill schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:48:
[...]

Nee. Dat is Bosch. Die Batavus Entree is het emotion systeem van Accell.
Heeft een merk dan zo'n grote verschillen? dat vind ik apart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:30
Helaas wel.
E-bike met een Bosch middenmotor systeem zijn veelal wat duurder dan andere systemen. Daar staat tegenover dat de afgelopen jaren heeft laten zien dat Bosch kwalitatief zijn zaakjes voor elkaar heeft. Met een Bosch E-bike koop je gewoon een bepaalde zekerheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
Arjantje72 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 01:42:
[...]

Heeft een merk dan zo'n grote verschillen? dat vind ik apart.
Ja. En niet alles wat geen Bosch is, is slecht. Shimano, Panasonic, Yamaha, het eigen systeem van Van Raam zijn allemaal goed. Bafang zit er tussenin en wisselt per merk. Ansmann voorwielmotoren zijn bijvoorbeeld goedkoop maar best goed. Brose loopt geweldig maar heeft een korte levensduur.

Wat de Accell groep nog met dat emotion doet is mij een raadsel. Veel dealers willen het niet meer. Sommige dealers doen er alleen het model Entreee van omdat ze daar geen alternatief hebben. Het gaat gewoon geen 5 jaar probleemloos mee. Ik snap dat Accell iets in die prijsklasse wil aanbieden, maar pak dan een Bafang motor of iets vergelijkbaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:14

Tacoos

i am i

Foxhill schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:22:
[...]

Die Batavus Entree is complete troep. De controller gaat vaak kapot, de accu heeft een korte levensduur.
Ok, maar dat heeft niks te maken met het feit dat er een voorwiel motor in zit, maar met de spcifieke hardware dus?
Er zijn wel meer modellen volgens dit concept, met die lage boog in de onderbuis, maar daardoor zal een middenmotor niet passen. Ik vond ze alleen met voorwielmotor, in het achterwiel zou toch ook moeten kunnen?
Ik heb begrepen dat je liever geen voorwielmotor wil in een fiets, ook collega's hebben daar slechte ervaringen mee?
Die Gazelle is niet duur, maar voordelig. Die is namelijk heel erg goed voor het geld. Lomp is ie zeker niet. Laat ze er maar eens op proefrijden.
Ik zal eens rondkijken of er in de buurt een fietsenwinkel is die er een heeft staan, de grootste in het dorp heeft em niet
En dan is er nog Van Raam Balance. Niet de voordeligste. Wel de fiets waar mensen kwa opstap, balans, etc vaak het langste op door kunnen fietsen.
Heeft de van Raam Balancewel een trapsensor? Dat werd me niet meteen duidelijk uit de specs.
Het kan zijn dat je gemeente via WMO / PGB wat bijlegt.
Moet je daarvoor al een casus hebben bij de gemeente of kan je op basis van leeftijd al iets aanvragen?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Tacoos schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:30:
[...]

Ok, maar dat heeft niks te maken met het feit dat er een voorwiel motor in zit, maar met de spcifieke hardware dus?
Er zijn wel meer modellen volgens dit concept, met die lage boog in de onderbuis, maar daardoor zal een middenmotor niet passen. Ik vond ze alleen met voorwielmotor, in het achterwiel zou toch ook moeten kunnen?
Ik heb begrepen dat je liever geen voorwielmotor wil in een fiets, ook collega's hebben daar slechte ervaringen mee?

[...]

Ik zal eens rondkijken of er in de buurt een fietsenwinkel is die er een heeft staan, de grootste in het dorp heeft em niet

[...]

Heeft de van Raam Balancewel een trapsensor? Dat werd me niet meteen duidelijk uit de specs.

[...]

Moet je daarvoor al een casus hebben bij de gemeente of kan je op basis van leeftijd al iets aanvragen?
Voorwielmotor kan prima betrouwbaar gebouwd zijn. Zo ook bij Van Raam. Dat emotion systeem is gewoon matig. Meestal wordt voorwielmotor gebruikt vanwege budget en is het minder, maar die Van Raam is goed. Dat is hét merk voor aangepaste fietsen. En hun Balance is zo goed als je daar van mag verwachten.

Je hoeft geen casus of diagnose te hebben. Je kunt immers prima gezond in de levensfase terecht komen waar je minder mobiel wordt. In Nederland is het dan zo goed geregeld dat je vanuit de WMO hulpmiddelen kunt krijgen. Bijvoorbeeld een traplift of een scootmobiel. Je hebt dan de mogelijkheid om aan te geven dat je liever een PGB wilt. (Google het even allemaal.) Dan moet je waarschijnlijk zelf bijleggen, omdat de WMO alleen de goedkoopst mogelijke oplossing dekt (denk aan scootmobiel is goedkoper dan driewieler, of ook bruikleen). De gemeente kiest wat je toekomt. Je meld je hiervoor bij het WMO loket van jouw gemeente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swolthuis
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-06 19:31
Op dit moment is de Lekker Amsterdam urban e-bike in de aanbieding van de Albert Heijn voor 2237,- euro.

Wat vinden jullie van deze fiets voor de prijs?

https://voordeelshop.ah.n...-e-bike-60-cm-wit/318404/

[ Voor 8% gewijzigd door swolthuis op 17-05-2025 21:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:08
Er is sinds kort een achterwielmotorset te koop met ingebouwde controller, krachtsensor en meegeleverde (kleine) bidon-accu.

Wat bijzonder is dat deze set zeer eenvoudig is in te bouwen, omdat slechts de motorkabel aan de accu aangesloten moet worden en de accu in de bidonhouder gestopt. Bovendien is ook nog een krachtsensor geïntegreerd. Iets dat bij een ombouwset met een naafmotor nog geen algemeen goed is,
(Bij elke andere naafmotor set betreft dit montage van de motor, losse krachtsensor, losse snelheidssensor, losse rotatiesensor, losse controller, display, accu en alle bijbehorende bekabeling.).

Wel moet nog een cassette voor een derailleur en een schijf voor schijfremmen op de motor worden gemonteerd,
Maar als dit laatste is gedaan, is het monteren net zo makkelijk als het wisselen van een achterwiel.

Vanwege de eenvoud is geen display meegeleverd met deze set, maar met de pro versie ervan is dit wel het geval, maar dat vergt wel iets meer werk vanwege de extra kabel en montage op het stuur, maar je hebt met het display wel meer mogelijkheden.

Over merk, kwaliteit en werking in gebruik kan ik niks zeggen, maar ik vond het wel het vermelden waard voor degenen die aan een redelijk eenvoudige conversie denken van hun huidige fiets.

[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 18-05-2025 10:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:09
swolthuis schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:31:
Op dit moment is de Lekker Amsterdam urban e-bike in de aanbieding van de Albert Heijn voor 2237,- euro.

Wat vinden jullie van deze fiets voor de prijs?

https://voordeelshop.ah.n...-e-bike-60-cm-wit/318404/
Koop je fiets bij de fietsenmaker.
Ik vraag mijn fietsenmaker ook niet om een kilo appelen of tomaten.

Ben er niet naar gaan zoeken, maar hoe regelt AH de service?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
swolthuis schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:31:
En dan gaat de vakkenvuller jouw fiets onderhouden? 8)7

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Tommie12 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:25:
[...]

Koop je fiets bij de fietsenmaker.
Ik vraag mijn fietsenmaker ook niet om een kilo appelen of tomaten.

Ben er niet naar gaan zoeken, maar hoe regelt AH de service?
Verkoop is door Lekker Bikes zelf (via het AH platform). Service loopt ook via de fabrikant, ze werken samen met enkele "partners" voor service: https://lekkerbikes.com/nl/pages/service-partner-network

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Rub147 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:37:
[...]

Verkoop is door Lekker Bikes zelf (via het AH platform). Service loopt ook via de fabrikant, ze werken samen met enkele "partners" voor service: https://lekkerbikes.com/nl/pages/service-partner-network
Heb je ook gelezen wat er op die pagina staat?

Je moet je eerst melden met je probleem, dan stuur Lekker je de onderdelen op en daarmee mag je naar een fietsenmaker in het lijstje.
Er zit er zelfs geen in bv dat havendorpje Rotterdam, dan mag je naar Gouda of Den Haag. En heel Zeeland kan terecht in Tilburg.
En nadien mag je de factuur zelf naar Lekker sturen…

Dat is dus een verzameling hopeloze fietsenmakers die gewoon wat werk willen doen en zelfs geen marge mogen nemen op de onderdelen.

Of Lekker denkt dat ze de service geregeld hebben…. Quod non.

[ Voor 21% gewijzigd door Tommie12 op 18-05-2025 16:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:15:
[...]

Heb je ook gelezen wat er op die pagina staat?

Je moet je eerst melden met je probleem, dan stuur Lekker je de onderdelen op en daarmee mag je naar een fietsenmaker in het lijstje.
Er zit er zelfs geen in bv dat havendorpje Rotterdam, dan mag je naar Gouda of Den Haag. En heel Zeeland kan terecht in Tilburg.
En nadien mag je de factuur zelf naar Lekker sturen…

Dat is dus een verzameling hopeloze fietsenmakers die gewoon wat werk willen doen en zelfs geen marge mogen nemen op de onderdelen.

Of Lekker denkt dat ze de service geregeld hebben…. Quod non.
Dat is in de praktijk een matig concept inderdaad.

VanMoof had bijvoorbeeld ook enkele service punten hier in Groningen. Daar regende het klachten met custom onderdelen die nabesteld moesten worden met soms levertijden van 4 tot 8 weken. Fietsen stonden geregeld 2 maanden stil. De servicepunten van VM en Cowboy stopten ook geregeld omdat ze failliet gingen of de samenwerking beviel niet. Er viel geen drol mee te verdienen vanwege inderdaad geen marge op onderdelen.

Veloretti doet dat ook. Je kan een nieuwe fiets bij een partner laten afleveren en daar in elkaar laten zetten + onderhouden. Probleem met Veloretti, en Lekker, is dat ze beide maar één service partner hebben in heel Groningen.. als deze verdwijnt (wat nogal eens gebeurt) heb je ineens geen reparatiepunt meer. Als ooit je software of display of ander custom onderdeel naar de knoppen gaat zit je met gedoe.

Lekker heeft in Groningen de Kwik fit als partner.. die staan in de regio bekend als hele matige garage, laat staan dat ze aan ebikes gaan sleutelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
elinx schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 23:20:
Er is sinds kort een achterwielmotorset te koop met ingebouwde controller, krachtsensor en meegeleverde (kleine) bidon-accu.

Wat bijzonder is dat deze set zeer eenvoudig is in te bouwen, omdat slechts de motorkabel aan de accu aangesloten moet worden en de accu in de bidonhouder gestopt. Bovendien is ook nog een krachtsensor geïntegreerd. Iets dat bij een ombouwset met een naafmotor nog geen algemeen goed is,
(Bij elke andere naafmotor set betreft dit montage van de motor, losse krachtsensor, losse snelheidssensor, losse rotatiesensor, losse controller, display, accu en alle bijbehorende bekabeling.).

Wel moet nog een cassette voor een derailleur en een schijf voor schijfremmen op de motor worden gemonteerd,
Maar als dit laatste is gedaan, is het monteren net zo makkelijk als het wisselen van een achterwiel.

Vanwege de eenvoud is geen display meegeleverd met deze set, maar met de pro versie ervan is dit wel het geval, maar dat vergt wel iets meer werk vanwege de extra kabel en montage op het stuur, maar je hebt met het display wel meer mogelijkheden.

Over merk, kwaliteit en werking in gebruik kan ik niks zeggen, maar ik vond het wel het vermelden waard voor degenen die aan een redelijk eenvoudige conversie denken van hun huidige fiets.
Het kan er zeker goed uitzien en voor veel mensen is dit een haalbare/betaalbare oplossing, maar ik vraag me alleen af hoe de kwaliteit is van de accu (ik bedoel meer de inwendige afwerking). Over brandbeveiliging gesproken houd ik het bij kwaliteit :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 19:02:
.... de kwaliteit is van de accu (ik bedoel meer de inwendige afwerking). ....
Helemaal zeker weet je dit natuurlijk nooit, maar als ik de accu afbeelding op de website bekijk lijkt daar mi wel over nagedacht. De Samsung cellen zijn in 2 groepen boven elkaar geplaatst tussen kunststof celhouders.
Dus niet zoals je soms ook ziet. de met tape aan elkaar gekoppelde cellen in krimpfolie.

mbt de motor en controller lijkt er een link te zijn naar Bafang, maar de enige onderbouwing die ik heb gezien betreft de gelijke display CAN-bus connector. (groen driehoekig)

[ Voor 27% gewijzigd door elinx op 18-05-2025 23:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:13:
[...]

Helemaal zeker weet je dit natuurlijk nooit, maar als ik de accu afbeelding op de website bekijk lijkt daar mi wel over nagedacht. De Samsung cellen zijn in 2 groepen boven elkaar geplaatst tussen kunststof celhouders.
Dus niet zoals je soms ook ziet. de kale aan elkaar gekoppelde cellen in krimpfolie.
Het is een onderbuikgevoel van mijn kant uit. Zelf zou ik niet rusten voordat ik zo'n accu zelf heb geïnspecteerd. Ik weet wel degelijk dat de ontbrandingskans mogelijk is verhoogt.

Wat is mijn visie? Er is bespaard en de vraag is op wat? Zo bedoel ik het dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneermeneer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-06 16:03
Ik wil binnenkort een fiets kopen vooral voor woon-werkverkeer (ong 12 km enkele reis) en twijffel tussen twee fietsen: de gazelle ultimate c8 en de gazelle ultimate c5.

Zijn er mensen die beiden hebben uitgeprobeerd naast elkaar? Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen m.b.t. de verschillende voorvorken die ze hebben, en of de 75nm motor van de C5 merkbare voordelen heeft hier in het relatief vlakke nederland ten opzichte van de 50nm motor van de C8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

TTLCrazy

Listen to Frankie

@meneermeneer Over de voorvorken kan ik niets zeggen, maar ik kan mij niet voorstellen dat je daar enig verschil opmerkt. Ik vind de mono shock er mooier uitzien persoonlijk, maar mijn Ultimate C5 heeft een dual shock en dat rijdt prima.

Ik kwam van een oude Batavus 40Nm C8 e-bike en het verschil met de 75Nm is aanzienlijk. Is ook logisch, want 2 generaties verder en 35Nm hoger. Via de fietsenmaker heb ik de ook de Kiox 300 vervangen voor een Kiox 500 zonder extra kosten. Dat net iets grotere display vind ik wel zo prettig.

Wat je zegt, in vlak Nederland heb je niet veel Nm nodig, maar een grotere motor betekent ook dat je meer koppel over wanneer je het nodig hebt en hij loopt wat minder vaak op zijn maximum, wat mijn inziens de levensduur verhoogt. Ik heb liever wat meer koppel over wat ik soms nodig heb, dan te weinig waar je steeds tegen aan hikt. Laat ik het zo zeggen, als ik zoveel geld uitgeef voor een fiets, heb ik liever teveel dan dat ik later denk: had ik toch maar wat meer genomen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:19
@meneermeneer : ik heb zelf een c8 van 4 jaar oud en met inmiddels 26k km op de teller. De c5 was er toen nog niet, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
De monoshock van de c8 voldoet voor mij prima, en hetzelfde geldt voor de (50Nm) Active Line +, maar dat is wel subjectief: als je vooral 'Fatbike style' wilt cruisen zonder zelf al te veel kracht te zetten kun je misschien beter voor een Performance Line motor gaan. En voor de voorvork vering geldt ook dat het maar net is wat je ervan verwacht.
De Nexus 8 naaf voldoet prima, maar zoals bij velen is deze wel lastig af te stellen. Het is een hele tijd perfect geweest, maar ik schakel in de 4e versnelling af en toe mis. Daar werk ik dus een beetje omheen. Wellicht is dat met de Nexus 5 beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 12:04
Ik heb de hoop at iemand mij hier mee kan helpen.

De fotos laten een bosch performanceline CX motor zien Gen2 uit2019.

Wanneer je probeert te fietsen hoor je de motor lopen, maar de fiets komt niet vooruit.
Ik ging er gelijk vanuit dat de tandwielen versleten waren maar na openen van de motor lijken deze eigenlijk welin orde.

De motor geeft geen errorcodes ofzo aan, de motor heeft 16450km gelopen .

KAn het zijn dat er iets anders , een lager ofzo , versleten is waardoor de motor dit gedrag vertoont? Of is het toch het beste om de hele motor te reviseren? uiteraard zie ik daar tegenop, het kost nogal wat.

Mijn hoop is dat iemand herkent aan deze factoren wat er precies gebeuren zou moeten aan deze motor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eHRbRY3znf0wstr895pYezqnMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9wHHNhH4y5WwIO1VCyStW0h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lb8cY_7Bq298J-2MmLmeGVERfAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pSxnz4QLn5YTevfYDEE1oLB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1hk9jFVO0lTHvtnUu7nzXw8ka8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0OHJkExbL5SO2y7kdPLB5fz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMyEmTqOLYX5YfJkMHx52rEWIAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJai3kg5NzvIDXxa3V7mysqV.jpg?f=fotoalbum_large

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
roborobbie schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:24:
.....bosch performanceline CX motor zien Gen2 uit2019.

Wanneer je probeert te fietsen hoor je de motor lopen, maar de fiets komt niet vooruit.
.....
Als de motor loopt maar het kettingblad wordt niet aangedreven Is meestal het koppelingslager (clutch) de boosdoener.
Deze grijpt aan als de motor het overneemt van de fietskracht.
(Voor gen 2 lijkt dit de PLB00517 (en/of PLB00515) te zijn, te zien op je derde foto)

Dat kan je aan de buitenzijde van het lager niet zien. Waarschijnlijk zitten de palletjes vast. Dat kan gebeuren als er vuil of gehard vet tussen komt, of de pallen versleten of gebroken zijn.
Rommel tussen de pallen kan meestal schoongemaakt worden, maar anders moet het lager vervangen worden. (YT)

[ Voor 18% gewijzigd door elinx op 21-05-2025 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 12:04
Hartelijk dank. Ik ga eerst maar eens dat lager vervangen. Als ik hem draai lijkt ie de andere rixhting wel goed te locken, maar kan met mijn vingers natuurlijk niet zoveel kracht zetten.

Uit de manual ( 1na laatste linkje) lijkt eht alsof zelfs de printplaat eruit moet. Terwijl het lager welke jij bedoelde gewoon in de deksel van de motor zit. Is plb00517 nu degene welke in de deksel zit? En kan ik die makkelijk met een bearingpuller eruit trekken en vervangen, of heb ik echt een hydraulische pers nodig?

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tryingtohack
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-06 22:11
dennisfr schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 06:52:
@tryingtohack aanvullend op @Tommie12 en @elinx: een slechte verbinding tussen batterij en motor(controller) kan deze symptomen ook veroorzaken. Bij de fiets (ook Bafang) van mijn zoon begon het ook met de symptomen die jij beschrijft en een vervangende accu loste het niet op (fiets is 7 jaar oud en heeft ruim 20.000 km gelopen dus ik dacht dat de accu gewoon versleten was).
Uiteindelijk bleek de aansluiting van de - draad in de slede waar je de accu in schuift slecht contact te maken. Ik heb deze opnieuw gesoldeerd en dat loste het probleem op.
Ik heb de aansluitingen in de slede gecontroleerd. Deze waren gewoon goed. Ik heb de batterij volledig opgeladen (4 uur aan de lader). Spanning gaat niet hoger dan 41V. Dus waarschijnlijk defecte cellengroep. Besloten om de accu te laten reviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roborobbie schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:04:
.... Ik ga eerst maar eens dat lager vervangen. .....
Het gaat om het grote tandwiel dat wordt aangedreven door de motor (dmv het kleine tandwiel) zoals je in jouw derde foto ziet. In beide tandwielen zit een koppelingslager.
In de voorlaatste link gaat het om stap 4 en 5.
"You will probably have to drift the main motor drive gear and clutch bearing assembly out of the motor cover. (Use a soft hammer or lump of wood between your hammer and the drive gear to avoid any damage.)
Press or knock the main motor bearing from the housing with a hammer and punch or similar."

Nergens sprake van een PCB, bearingpuller of pers Alleen een stuk hout en een "zachte"hamer.

Als je de YT link bekijkt, wordt va 5:35 aangegeven dat het lager in het kleine tandwiel in je derde foto tevens een koppelingslager (PLB00515) betreft. Dat mis ik in de beschrijving van de 3e link, maar zie het wel in de 1e.link.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfQkeRdJsP1p9C6tLcNbBwbIjfc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QiWkC5CjFaD5UU53480iVZhz.jpg?f=user_large

Trouwens als je met de vingers wel nog een blokkade voelt is er kans dat schoonmaken misschien ook lukt. Hoewel je kracht en snelheid van de motor niet kan benaderen, schoonmaken is gratis.

[ Voor 39% gewijzigd door elinx op 23-05-2025 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
tryingtohack schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:08:
.....Spanning gaat niet hoger dan 41V. Dus waarschijnlijk defecte cellengroep. ....
Ik deel je conclusie, maar heb je, ter bevestiging, ook gekeken enige tijd na het opladen?
Een goede accu verliest nl geen spanning, maar in jouw geval is de kans groot dat na korte tijd de accuspanning nog iets lager stabiliseert.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 21-05-2025 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:58
meneermeneer schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:14:
Ik wil binnenkort een fiets kopen vooral voor woon-werkverkeer (ong 12 km enkele reis) en twijffel tussen twee fietsen: de gazelle ultimate c8 en de gazelle ultimate c5.

Zijn er mensen die beiden hebben uitgeprobeerd naast elkaar? Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen m.b.t. de verschillende voorvorken die ze hebben, en of de 75nm motor van de C5 merkbare voordelen heeft hier in het relatief vlakke nederland ten opzichte van de 50nm motor van de C8.
Een monoshock is kwetsbaarder en bij vervanging heeft je fietsenmaker minder keuze.

Ik ben sowieso geen fan van merkloze voorvorken, maar een monoshock zou in echt vermijden. Geldt trouwens ook voor de feathershock van Koga, teveel ellende van gezien.

Het ziet er mooi uit, maar het heeft teveel nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Laatst online: 18:58
Mad-Matt schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:05:

- middenmotor
- accu in frame
- geschikt voor kinderzitje achterop (en voorop)

Er zijn echt weinig fabrikanten die op het laatste antwoord geven, op 12gobiking geven ze het wel aan, maar op de site van de fabrikanten kan ik het vaak niet terug vinden. Blijkbaar zijn wij niet de primaire doelgroep :)
Ik heb ervaring met Yepp, wat toenertijd de beste zitjes waren (geen idee of dat nog zo is)

Achterop gaat met een Yepp met frame bevestiging sowieso meestal wel lukken. Dat is IMHO betrouwbaarder dan een achterdrager bevestiging omdat die met een paar kleine schroefjes vast zit. Ook is de mode van een plaat onder het spatbord om je drager op te monteren wat mij betreft hier ook een nadeel (omdat je het niet zelf makkelijk kan vastdraaien.

Voorop hangt het af van de stuurpen. Bij de moderne A-headset balhoofd/pen combis is dat wel iets wat je moet navragen bij je FM. Ook is een tapse stuurpen op dit punt wel een issue. Installatie is bij een klassieke pen heel simpel en kan je zelf doen. Bij een A-headset zou ik het door je FM laten doen omdat je bij installatie de spanning van je balhoofdlager afhaalt, Bovendien zit je met een Ahead set misschien ook met het vervangen van spacers, die heeft je FM in allerlei maten wel klaar liggen. Helaas zal het gros van de fietsen tegenwoordig wel een A-headset hebben :'(

@Foxhill ik vind het nog steeds bijzonder jammer dat de oude stijl balhoofden verdwijnenen van de gewone fiets, imho een achteruitgang voor de gebruiker. De verende voorvork speelt hier natuurlijk wel een rol in, want die komen van de MTB en zijn er (zeker in betere klasse) niet of nauwelijks met een klassieke balhoofdbuis. A-head is natuurlijk wel een prima oplossing voor een sportfiets, want daar wil je eigenlijk de pen zoveel mogelijk "slammen" en verstel je hem nooit meer en speelt gewicht een rol.

[ Voor 19% gewijzigd door roffeltjes op 23-05-2025 08:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:22:
[...]
@Foxhill ik vind het nog steeds bijzonder jammer dat de oude stijl balhoofden verdwijnenen van de gewone fiets, imho een achteruitgang voor de gebruiker. De verende voorvork speelt hier natuurlijk wel een rol in, want die komen van de MTB en zijn er (zeker in betere klasse) niet of nauwelijks met een klassieke balhoofdbuis. A-head is natuurlijk wel een prima oplossing voor een sportfiets, want daar wil je eigenlijk de pen zoveel mogelijk "slammen" en verstel je hem nooit meer en speelt gewicht een rol.
Een a-head is stijver. Daarmee is wat mij betreft alles gezegd, want ik hou van een stijve fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:29

Nox

Noxiuz

Weet iemand een merk waar je kan shoppen voor een ebike zonder vering? Ik moet mijn ma helpen aan een nieuwe fiets, maar ieder merk duwt er van die rommel op voorop lijkt wel. Het werkt niet (want goedkope rommel aan vering, en meer dan genoeg prima asfalt) en na 2 jaar doet het sowieso niks meer want niemand die er ook maar een seconde aandacht aan geeft. Na 4 jaar is de vork helemaal vastgerot standaard.

Verdere wensen zijn écht goede schijfremmen (mijn fiets heeft shimano deore remmen, hele fijne remmen), belt en een goede naaf. Verder gewoon comfortabele zithouding, dus geen sportieve fietsen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Moet het een fiets zijn met lage instap?
Zithouding is meestal aan te passen, ik zie daar geen probleem.
Verder wil ik ook geen enkele vorm van vering op mijn fietsen. Maar inderdaad dat vergemakkelijkt de zoektocht zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Nox schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:29:
Weet iemand een merk waar je kan shoppen voor een ebike zonder vering? Ik moet mijn ma helpen aan een nieuwe fiets, maar ieder merk duwt er van die rommel op voorop lijkt wel. Het werkt niet (want goedkope rommel aan vering, en meer dan genoeg prima asfalt) en na 2 jaar doet het sowieso niks meer want niemand die er ook maar een seconde aandacht aan geeft. Na 4 jaar is de vork helemaal vastgerot standaard.

Verdere wensen zijn écht goede schijfremmen (mijn fiets heeft shimano deore remmen, hele fijne remmen), belt en een goede naaf. Verder gewoon comfortabele zithouding, dus geen sportieve fietsen.
Velo de Ville AEB voldoet aan al je wensen.

Bij andere merken hebben modellen met vaste voorvork vaak een sportieve zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:28

Kalkhoff Image L Advance? Die heeft het voordeel dat deze licht is voor een e-bike.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12

Bij Velo-de Ville kan je op alle modellen kiezen voor een vaste vork.
Ik moet wel zeggen dat je het nogal zwart voorstelt. Mijn fiets met basisvork Suntour Nex E25 veert nog altijd. Dat is geen topvork, maar ze doet even veel als 5 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 06:40:
[...]

Bij Velo-de Ville kan je op alle modellen kiezen voor een vaste vork.
Ik moet wel zeggen dat je het nogal zwart voorstelt. Mijn fiets met basisvork Suntour Nex E25 veert nog altijd. Dat is geen topvork, maar ze doet even veel als 5 jaar geleden.
Ja, eens.

Als een vork vastroest na 2 jaar dan heeft die te veel slecht weer of zout gezien, en/of zijn de voorvorkpoten niet ingevet geweest. En een ‘standaard’ kwaliteit voorvork is dan ook vaak voor €125~225 wel te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Foxhill schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:34:
[...]

Ja, eens.

Als een vork vastroest na 2 jaar dan heeft die te veel slecht weer of zout gezien, en/of zijn de voorvorkpoten niet ingevet geweest. En een ‘standaard’ kwaliteit voorvork is dan ook vaak voor €125~225 wel te vervangen.
Maar dat is dus 1. Zonde geld. 2 nodeloos zwaar en 3 zonde bij de aanschaf van de fiets, want ook toen kostte hij geld.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Nox schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:13:
[...]

Maar dat is dus 1. Zonde geld. 2 nodeloos zwaar en 3 zonde bij de aanschaf van de fiets, want ook toen kostte hij geld.
Klopt. Als je geen verende voorvork wil is een niet-verende voorvork de betere keuze.

@Tommie12 nuanceren alleen het vastroesten in 2 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:30
Ik snap @Nox wel
Mijn vrouw hebben allebei hetzelfde model fiets gehad met zo'n goedkope verende voorvork. We fietsen het hele jaar door. Na 2 jaar was de vork en al roest en volledig ingezakt. Het fietste ook slecht.
Dus ook voor ons. LIever geen verende voorvork dan zo'n goedkope matig werkende.

De huidige R&M heeft ook een verende voorvork maar dat is een totaal andere kwaliteit en doet het na 10.000 kilometer nog steeds goed. Lijkt overigens wel wat minder te worden. Dempingskarakter is wat veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:14
Ik heb er ook wel twijfels voer bij mn Cube Kathmandu, hoe is dit nu het beste te voorkomen?
2x per jaar even stofdop omhoog en invetten? Zelfde voor de zadelpen?

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 29-05-2025 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Athome schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:32:
Ik snap @Nox wel
Mijn vrouw hebben allebei hetzelfde model fiets gehad met zo'n goedkope verende voorvork. We fietsen het hele jaar door. Na 2 jaar was de vork en al roest en volledig ingezakt. Het fietste ook slecht.
Dus ook voor ons. LIever geen verende voorvork dan zo'n goedkope matig werkende.

De huidige R&M heeft ook een verende voorvork maar dat is een totaal andere kwaliteit en doet het na 10.000 kilometer nog steeds goed. Lijkt overigens wel wat minder te worden. Dempingskarakter is wat veranderd.
De vork die in zo’n R&M zit is waarschijnlijk te servicen. Als je het zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
mitsumark schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:36:
Ik heb er ook wel twijfels voer bij mn Cube Kathmandu, hoe is dit nu het beste te voorkomen?
2x per jaar even stofdop omhoog en invetten? Zelfde voor de zadelpen?
Ja, dat. Als je met slecht weer en zout fietst veel vaker. In de zomer bijna niet nodig. Als de voorvorkpoot ruw wordt (corrosie) is de afdichting niet meer goed. En dan loopt er water je vork in. Dan roest ie van binnen en is ie snel stuk.

Eventueel kun je eenmalig een keer de voorvorkpoten eraf halen, schoonmaken en flink invetten. Bij goedkope voorvorken kan dat met de twee boutjes of moertjes onderaan. Wel even de rem eraf schroeven. Verder zijn ze niet te servicen.

Duurdere vorken zijn wel te servicen. Dat betekent dat de inserts/cartridges in de vorkpoten los verkrijgbaar zijn als nodig, en dat de afdichtingen vervangen kunnen worden. Maar bij de duurdere vorken is de afdichting ook veel beter, dus is het veel minder nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ach, als die vork dan begeeft…. En ze is goedkoop, dan vervang je die toch gewoon.

https://www.bike-discount...very=5&__currency=1&gQT=2

Mijn fiets heeft waarschijnlijk zo’n vork, en ik zie daar na 5 jaar niks fout aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Verende vorken zijn er gekomen bij het ontstaan van de mountain bike.
Bedoeling van mountainbiken is zoveel mogelijk oneffen onverharde paden te berijden.
Daar kan vering eventueel nuttig zijn.
Bij andere vormen van fietsen is het een ander verhaal, daar gaat men vaker fietspaden en / of goed berijdbare wegen gebruiken.
Hier is een verende vork e.d. helemaal niet nodig, zelfs op de (vaak minder goede) fietspaden en routes in België kan men lekker fietsen zonder dat commercieel onderdeel dat verende vorken e.d. zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Finesse schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:28:
Verende vorken zijn er gekomen bij het ontstaan van de mountain bike.
Bedoeling van mountainbiken is zoveel mogelijk oneffen onverharde paden te berijden.
Daar kan vering eventueel nuttig zijn.
Bij andere vormen van fietsen is het een ander verhaal, daar gaat men vaker fietspaden en / of goed berijdbare wegen gebruiken.
Hier is een verende vork e.d. helemaal niet nodig, zelfs op de (vaak minder goede) fietspaden en routes in België kan men lekker fietsen zonder dat commercieel onderdeel dat verende vorken e.d. zijn.
Voor mij was het ook niet echt een eis maar toch: mijn oude e-bike heeft geen voorvering en mijn huidige heeft een hier vaak verguisde monoshock. Als ik mijn oude fiets eens meeneem en ik fiets over een klinkerweg dan merk ik echt wel het verschil; dat slaat toch veel harder door in je polsen.
Overigens, mijn huidige fiets is inmiddels ruim 4 jaar en 26k km verder en de voorvering werkt dus nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:13:
Ach, als die vork dan begeeft…. En ze is goedkoop, dan vervang je die toch gewoon.

https://www.bike-discount...very=5&__currency=1&gQT=2

Mijn fiets heeft waarschijnlijk zo’n vork, en ik zie daar na 5 jaar niks fout aan.
Dat is wel een bizarre prijs. Deze week nog ongeveer dezelfde vork nodig gehad. Maar als je juiste type, de juiste diameter (had niet tapered nodig), goede wielas, juiste buis lengte en een enigszins passende kleur zoekt dan is zo’n vork normaal wel €125~225. Er zit veel verschil in. Ik denk vooral omdat de voorraad nogal wisselend is, zelfs bij Suntour zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedayflyer682
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-06 20:34
Ik ben op zoek naar een wat hogere (stads)fiets (65cm) maar de markt (en beschikbare voorraad) is redelijk beperkt. Nu heb ik een shortlist met een aantal opties:
  • Batavus Finex E-go Power Exclusive BES3
  • Gazelle Ultimate C8+
  • Gazelle Ultimate C5 HMB
Zijn alle 3 redelijk vergelijkbaar qua uitrusting en opties met als grootste voordeel dat de Batavus nu een gratis accu upgrade heeft. Iemand voor een soortgelijke keuze gestaan met deze modellen en nog een afweging om mee te nemen in een keuze?

Heb op 2 van de 3 proefgereden maar door de beperkte beschikbaarheid niet naast elkaar kunnen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Onedayflyer682 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:50:
Ik ben op zoek naar een wat hogere (stads)fiets (65cm) maar de markt (en beschikbare voorraad) is redelijk beperkt. Nu heb ik een shortlist met een aantal opties:
  • Batavus Finex E-go Power Exclusive BES3
  • Gazelle Ultimate C8+
  • Gazelle Ultimate C5 HMB
Zijn alle 3 redelijk vergelijkbaar qua uitrusting en opties met als grootste voordeel dat de Batavus nu een gratis accu upgrade heeft. Iemand voor een soortgelijke keuze gestaan met deze modellen en nog een afweging om mee te nemen in een keuze?

Heb op 2 van de 3 proefgereden maar door de beperkte beschikbaarheid niet naast elkaar kunnen vergelijken.
Aan de 65cm framehoogte te zien zul je lang zijn. Dit zijn alle drie korte modellen. Je mogelijkheden worden plots veel groter als je naar 60cm lange fietsen gaat kijken. Dus doorgaans buitenlandse merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
dennisfr schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:32:
[...]
Voor mij was het ook niet echt een eis maar toch: mijn oude e-bike heeft geen voorvering en mijn huidige heeft een hier vaak verguisde monoshock. Als ik mijn oude fiets eens meeneem en ik fiets over een klinkerweg dan merk ik echt wel het verschil; dat slaat toch veel harder door in je polsen.
Overigens, mijn huidige fiets is inmiddels ruim 4 jaar en 26k km verder en de voorvering werkt dus nog prima.
Een juiste houding zorgt voor minder last van gewrichten e.d.
Wielertoeristen laten zich vaak uitvoerig meten en kopen een fiets met de juiste geometrie. Dit voorkomt veel last van bepaalde delen van het lichaam.
Zij rijden kilometers lang over (fiets)paden met klinkers, kaseien enz.
Ik heb er nog geen één gezien met vering op de fiets ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Finesse schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 23:38:
[...]

Wielertoeristen laten zich vaak uitvoerig meten en kopen een fiets met de juiste geometrie. Dit voorkomt veel last van bepaalde delen van het lichaam.
Ik heb er ook geen één gezien met een ebike. Kennelijk twee totaal verschillende markten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
[...]

Wie heeft gezegd dat ik last heb van mijn gewrichten? Dat oneffenheden in het wegdek meer worden doorgegeven aan het stuur (en dus aan de polsen) op een fiets zonder voorvering dan op één met, lijkt me logisch toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:57

Ik heb vanwege dezelfde eis deze op mijn wensenlijst staan: https://www.koga.com/nl/elektrische-fietsen/e-f3-6-0?frame=L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Die heeft ook vering, eentje die nogal berucht is. Ik heb de ongemotoriseerde versie daarom laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

[...]

Trust me, die merken dat discomfort maar het tijdverlies is het niet waard. Maar de kleine trillingen van een stuk asfalt zijn echt niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:57
Nox schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:55:
[...]

Die heeft ook vering, eentje die nogal berucht is. Ik heb de ongemotoriseerde versie daarom laten staan.
Die beruchte vering heeft deze Koga nou juist niet.
Uit de specificatielijst: Frontfork KOGA full carbon for Disc brake with integrated mudguard attachment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Athome schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:32:
Ik snap @Nox wel

Ik heb hetzelfde met mijn Batavus Finez e sport. Al vrij snel corrosie op de chromedelen van de voorvork, ondanks regelmatig poetsen en beschermen. En vorig jaar zelfs een nieuwe vork onder garantie gekregen vanwege aluminium rot onder de spatbord boutjes.

De instelbaarheid is ondanks de vele klikjes tijdens het draaien, ook maar matig voelbaar. Ik heb niet het idee dat er iets veranderd.

Het grote nadeel van de verende vork van mijn Batavus, is de onbalans aan de voorkant van de fiets. Er zit zoveel flex in, dat ie tijdens remmen en in bochten, gewoon weg buigt. Je ziet de poten van de vork vervormen.
Ook mijn nieuwe vork doet exact hetzelfde.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tryingtohack
elinx schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:16:
[...]

Ik deel je conclusie, maar heb je, ter bevestiging, ook gekeken enige tijd na het opladen?
Een goede accu verliest nl geen spanning, maar in jouw geval is de kans groot dat na korte tijd de accuspanning nog iets lager stabiliseert.
Ondertussen de accu is doorgemeten voor revisie en deze bleek gewoon OK te zijn. Dus geen revisie laten doen. Ze hebben de trapassensor, snelheidssensor, etc. doorgemeten, deze waren ook gewoon goed.

Om niet in het duister te blijven tasten heb ik besloten om een kabel te bouwen voor het afluisteren van de CAN-bus. (bron van inspiratie: https://kaspars.net/blog/bafang-canbus). Onderdelen (verlengkabel & Cannable Pro v1.0 USB adapter) zojuist besteld op Ali.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

creo schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:08:
[...]

Die beruchte vering heeft deze Koga nou juist niet.
Uit de specificatielijst: Frontfork KOGA full carbon for Disc brake with integrated mudguard attachment
Ik keek inderdaad te snel! Gaat op de shortlist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
stin00 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 00:47:
[...]

Ik heb er ook geen één gezien met een ebike. Kennelijk twee totaal verschillende markten...
Er zijn tegenwoordig best veel wielertoeristen die een fiets hebben met bepaalde e ondersteuning.
Mij gaat het er om of vering nut heeft, voor mensen die geregeld een fietstocht maken op fietspaden en nauwelijks op onverharde wegen die er wat ruwer bijliggen is mijn antwoord duidelijk neen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Finesse schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:48:
[...]

Er zijn tegenwoordig best veel wielertoeristen die een fiets hebben met bepaalde e ondersteuning.
Mij gaat het er om of vering nut heeft, voor mensen die geregeld een fietstocht maken op fietspaden en nauwelijks op onverharde wegen die er wat ruwer bijliggen is mijn antwoord duidelijk neen.
Met lekker brede banden op een niet te hoge druk heb je idd niet veel vering nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
dennisfr schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 07:36:
[...]

Wie heeft gezegd dat ik last heb van mijn gewrichten? Dat oneffenheden in het wegdek meer worden doorgegeven aan het stuur (en dus aan de polsen) op een fiets zonder voorvering dan op één met, lijkt me logisch toch?
Ik ook niet, maar begrijpend lezen is ook belangrijk.
Nog effe dus ... wat ik bedoel is dat wanneer men last heeft dat oneffenheden meer worden doorgegeven via de polsen en wanneer dat aansleept men op termijn last van het polsgewricht kan krijgen.
Correcte houding van de handen/armen op het stuur zijn erg belangrijk hierin maar vaak onderschat.
Mensen zoeken vaak heil en oplossingen in moderne snufjes, zoals vering overal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
kendo schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:58:
[...]

Ik heb hetzelfde met mijn Batavus Finez e sport. Al vrij snel corrosie op de chromedelen van de voorvork, ondanks regelmatig poetsen en beschermen. En vorig jaar zelfs een nieuwe vork onder garantie gekregen vanwege aluminium rot onder de spatbord boutjes.

De instelbaarheid is ondanks de vele klikjes tijdens het draaien, ook maar matig voelbaar. Ik heb niet het idee dat er iets veranderd.

Het grote nadeel van de verende vork van mijn Batavus, is de onbalans aan de voorkant van de fiets. Er zit zoveel flex in, dat ie tijdens remmen en in bochten, gewoon weg buigt. Je ziet de poten van de vork vervormen.
Ook mijn nieuwe vork doet exact hetzelfde.
Dit herken ik dus helemaal niet.
Ik rij al 11 jaar op dezelfde fiets, althans hetzelfde frame en toevallig ook nog met originele voorvork. Het is een SR Suntour NCX, wat zeker niet het neusje vd zalm is, maar ze laat nog geen spatje roest zien. Eigenlijk heb ik de vork ook nog nooit uit elkaar gehaald (moet ik toch eens gaan doen) voor onderhoud, maar ze werkt nog steeds prima.
Hoe een vork en fiets er na een bepaalde tijd uitzien, heeft niet alleen met gebruik te maken, maar vooral ook met onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Peatsmoke schreef op zondag 1 juni 2025 @ 08:36:
[...]

Dit herken ik dus helemaal niet.
Ik rij al 11 jaar op dezelfde fiets, althans hetzelfde frame en toevallig ook nog met originele voorvork. Het is een SR Suntour NCX, wat zeker niet het neusje vd zalm is, maar ze laat nog geen spatje roest zien. Eigenlijk heb ik de vork ook nog nooit uit elkaar gehaald (moet ik toch eens gaan doen) voor onderhoud, maar ze werkt nog steeds prima.
Hoe een vork en fiets er na een bepaalde tijd uitzien, heeft niet alleen met gebruik te maken, maar vooral ook met onderhoud.
Ik weet niet wat Batavus bij mijn 2021 Finez heeft gebruikt. Maar de poten van de voorvork bewegen behoorlijk veel ten opzichte van elkaar. De oude vork kon zelfs zo veel bewegen dat de schijfrem in scherpe bochten aan begon te lopen. De nieuwe vork is niet veel beter, maar laat de remmen, vooralsnog niet aanlopen.

Mijn "gewone" fiets, een Merida crossway bv. heeft een goedkope suntour NX1 DS vork, maar die voelt veel strakker en stabieler aan. De vering is ook merkbaar te verstellen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-06 17:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajg7zGkfTGOBQxjVGjDab4UYF18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxBHwK1UaBkb78WMB8jsoRju.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een vraagje, ik kwam voor een nieuwe achter tand wiel voor een riem(belt) op dat zelfde moment kwam mijn fietsenmaker met een opmerking wat op je voor vork is gebeurd vindt ik niet normaal.
Helaas is het in die tussen tijd erger geworden!
Hij had voor het erger is geworden foto’s gemaakt en naar Batavus gemaild en nu is het af wachten of het onder garantie valt voor een vergoeding.
Nu ben ik benieuwd of dit normaal is ?
Een goede maat van me die auto monteur is zij dat het domme pech is omdat er een steentje op me fiets is gekomen en daarna is gaan roesten.
Maar nu vraag ik me af of er meer mensen dit hebben mee gemaakt ?
Mijn fiets is 3,5 jaar oud en er is 21 duizend km op gereden ik weet niet of dat uitmaakt maar ben wel benieuwd of anderen mensen iets soortgelijks mee gemaakt hebben ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Havelock schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:25:
[Afbeelding]

Ik heb een vraagje, ik kwam voor een nieuwe achter tand wiel voor een riem(belt) op dat zelfde moment kwam mijn fietsenmaker met een opmerking wat op je voor vork is gebeurd vindt ik niet normaal.
Hij had voor het erger is geworden foto’s gemaakt en naar Batavus gemaild en nu is het af wachten of het onder garantie valt voor een vergoeding.
Een goede maat van me die auto monteur is zij dat het domme pech is omdat er een steentje op me fiets is gekomen en daarna is gaan roesten.
Mijn fiets is 3,5 jaar oud en er is 21 duizend km op gereden ik weet niet of dat uitmaakt maar ben wel benieuwd of anderen mensen iets soortgelijks mee gemaakt hebben ?
Nee, dat is niet normaal. Ik had ook afbladerende verf en aluminiumrot, maar dan aan de onderkant van deze beugel, waar het spatbord tegen aan zit.
Ik had een uitgebreide garantie bij mijn Batavus fiets, dus de vork is na 3 jaar en 6000km, onder garantie vervangen. Maar heb er eigenlijk weinig vertrouwen in dat het niet weer gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:19
Ik rij zelf een Kalkhoff image 7
En ben niet helemaal tevreden met mijn zadel.
Ik rij nu met een Selle Royal. Deze zat erop bij aankoop. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdqQSleNH6dORcp2Lm_y-GUQIt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4opwwntJ0YE3wxWnezEPj5aE.jpg?f=fotoalbum_large
Nu ik op dit forum ook veel mensen met ervaring en kennis tegenkom, dacht ik bij mezelf. Laat ik vragen of iemand ervaring heeft naar wat voor zadel ik moet kijken. Ik lees veel over een leren zadel.
Maar in het westen zit geen dealer, en om deze blind te bestellen is wat te duur.
Mag deze vraag hier niet dan mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
samv5 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:07:
Ik rij zelf een Kalkhoff image 7
En ben niet helemaal tevreden met mijn zadel.
Ik rij nu met een Selle Royal. Deze zat erop bij aankoop. [Afbeelding]
Nu ik op dit forum ook veel mensen met ervaring en kennis tegenkom, dacht ik bij mezelf. Laat ik vragen of iemand ervaring heeft naar wat voor zadel ik moet kijken. Ik lees veel over een leren zadel.
Maar in het westen zit geen dealer, en om deze blind te bestellen is wat te duur.
Mag deze vraag hier niet dan mijn excuses.
Die vraag past hier zeker. Als je zadelpijn hebt helpt het om te vertellen waar je wat voelt, en hoe je zit.

Als je voor pijn hebt zoek je een korter zadel. Als je achter pijn hebt zoek je een smaller, breder of meer gevormd zadel. Als je in het midden pijn hebt zoek je een zadel die in het midden een uitsparing of gat heeft. En zo zijn er wel nog een paar dingen die mee kunnen spelen.

Daarnaast is de helling belangrijk. ‘Default’ is punt nét hoger dan achter. Bij bepaalde klachten kan het soms handig zijn daarvan af te wijken.

Ook de rest van je houding speelt mee. Erg rechtop heb je een breder zadel nodig dan bij een sportieve zit.

Met wat info kunnen we je de goede richting opsturen. Een zadel koop je het beste bij een winkel waar je deze mag ruilen. Als het eerste zadel dan niet raak is kun je die op gedane kennis daarna het juiste zadel kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Havelock schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:25:
[Afbeelding]

Dit is niet normaal. Bij gangbare voorvork merken en fietsmerken krijg je hierop 2 jaar garantie. Als je een aanvullende garantie van het fietsmerk of de winkel hebt kun je daar ook een verzoek doen.

Je vriend heeft wel gelijk dat het eens met pech kan gebeurden. Dat wil zeggen, als er eerst een schade is kan op die plek wat corrosie beginnen. Dat kan wat verder gaan. En met de kilometers die je gemaakt hebt is er veel ‘tijd’ en vast ook veel weersinvloed geweest om verder te corroderen. Maar goede lak zou moeten voorkomen dat het zo ver gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:19
Foxhill schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:23:
[...]

Die vraag past hier zeker. Als je zadelpijn hebt helpt het om te vertellen waar je wat voelt, en hoe je zit.

Als je voor pijn hebt zoek je een korter zadel. Als je achter pijn hebt zoek je een smaller, breder of meer gevormd zadel. Als je in het midden pijn hebt zoek je een zadel die in het midden een uitsparing of gat heeft. En zo zijn er wel nog een paar dingen die mee kunnen spelen.

Daarnaast is de helling belangrijk. ‘Default’ is punt nét hoger dan achter. Bij bepaalde klachten kan het soms handig zijn daarvan af te wijken.

Ook de rest van je houding speelt mee. Erg rechtop heb je een breder zadel nodig dan bij een sportieve zit.

Met wat info kunnen we je de goede richting opsturen. Een zadel koop je het beste bij een winkel waar je deze mag ruilen. Als het eerste zadel dan niet raak is kun je die op gedane kennis daarna het juiste zadel kopen.
Bedankt voor je info,
Ik ervaar na een rit van minimaal 40 km dat mijn zitbotjes wat irriteren.
Nu las ik toevallig over een lederen zadel uit Oldenzaal
Zadelman.com. Deze geven aan dat leer beter is gaat de vorm van je zitgedeeelte overnemen. En geeft een prettig gevoel. Echter deze kan ik niet proberen. In zoverre proberen is kopen. En daar is de gok te duur voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
samv5 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:20:
[...]

Bedankt voor je info,
Zadelman.com. Deze geven aan dat leer beter is gaat de vorm van je zitgedeeelte overnemen. En geeft een prettig gevoel. Echter deze kan ik niet proberen. In zoverre proberen is kopen. En daar is de gok te duur voor.
Ja, ik las het ook. Nieuwe impuls voor de populariteit die ondermeer Brooks een paar decennia terug had. Leer vormt zich goed. Maar heeft ook nadelen.

Als je zitbotjes irriteren dan ondersteund het zadel ergens anders dan waar je zitbotjes zitten. Dus meestal breder of boller. Probeer bijvoorbeeld een SR Respiro Relaxed. Maar koop vooral in een winkel waar je een zadel mag terugbrengen als het niet helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
samv5 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:20:
[...]

Bedankt voor je info,
Zowel mijn vrouw als ik, hebben sinds we een zadel van SQlab hebben (602) geen last meer van pijn aan de zitbotjes of andere ongemakken, ook niet na ritten van 80 of 100 km.
Wij wisten welke maten we nodig hadden, dus ik heb de zadels online besteld, maar de betere fietsenzaak meet je zitvlak en laat je een zadel een of twee dagen testen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-06 23:53
Sinds een week ben ik in bezit van een nieuwe fiets. De Giant AnyTour E+ 3. Wat een heerlijke fiets. Ik kom van een Stella die in een totaal andere prijsklasse zit. Ik merk ( gekukkig) echt veel verschil.
Alleen jammer dat de navigatie meer in gimmick is. Die is gewoon niet zo fijn.

Voor morgen heb ik een mooie rit van zo'n 50 km gepland die ik via komoot heb gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0RuYdKcFsIFgxSkoiLFt069_Y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FK2BDAin1sxT7OZGWhiFgUWn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8ToshMvrz8aEgzFqrvdclJBFbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sn8v0LKo3cJq6m7I0Hb7ODd8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BGCdRqUf655NCYZV04JGRs3PzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RKgeEdRZbSnUs6vb2Ij49aLe.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmyGEJVf043Ryc9_R7ra3eI25ks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Xq5HyBSePaQoH6vbFe5uhcW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdDK1mYT9q4WsIaHe_6-9LHo3XY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Xarc909SLx9gjYcyd8Nw9rU.jpg?f=fotoalbum_large

www.mariovisser.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mavi86
Net terug van het testrondje van 59 kilometers. Wat een heerlijke fiets. In tegenstelling tot de Stella zoeft deze over de gravelpaden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNQQTkOnSKIxT55L7beX_lDW67U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcdjASpD7mhnE5j3cQDXVYsa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uS9cz7vpjAUQeuWfwDvm_CQtlJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xqxpnVyTwvxaIn5Wt7X4y6b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kleNVxCTkGOPar_cz9zL8z2QNJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VItQ7iSjo6Bjk6KRkKGdONjL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GLGaGuPpFiTwBxbESie3VGEYTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJcGScdDbeDPj0iRaLBbqsz9.jpg?f=fotoalbum_large

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Mavi86 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:23:
Net terug van het testrondje van 59 kilometers. Wat een heerlijke fiets. In tegenstelling tot de Stella zoeft deze over de gravelpaden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi, en ook in een mooie omgeving.

Dat een fiets lekker rijdt op gravel ligt ook grotendeels aan de breedte van je banden en een niet te hoge druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-06 11:04
Mooie fietsroute en mooie fiets. Wij hebben ook wel eens in die omgeving gefietst op de veluwe . Prachtig daar. Ik weet natuurlijk niet wat voor Stella je had maar met onze Stella's met Bosch Performance Line CX motor en riemaandrijving CDX met Enviolo Automatiq en brede Schwalbe banden zijn die gravelpaden ook geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavi86
Oh ja dat geloof ik hoor. Ik had een Vicenza met de active line motor. Dus alleen kwa vermogen ben ik al mooi vooruit gegaan. Maar het is ook het totale gevoel wat met de Giant op een hoger niveau staat. Maar ik dan ook een instap Stella :)

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poesjuh
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:43
Terug van vakantie (met vliegtuig, niet de fiets :P) en nieuw kantoor dus deze week direct twee dagen op de fiets gegaan. Wat verder weg maar met ongeveer 30 minuten nog steeds te doen. Twee uitdagingen/dingen die ik wel wil aanpassen en jullie hopelijk tips/ervaringen voor hebben.

1) het oorspronkelijke zadel was me te hard (fiets is een Cube Kathmandu hybrid pro 800 trapeze), die heb ik laten vervangen door een cube shen+ zadel (zo te zien niet meer leverbaar, vermoed de natural comfort.

Opties om andere zadels te proberen zijn niet reuze in de omgeving. Het moet niet groter zijn, dit is echt groot zat. Sommige mensen zeggen ga juist harder?

2) ik heb dit AXA slot:
https://fietsenwinkel.nl/axa-absolute-9mm-kettingslot
En daar zoek ik een Zadeltas voor. Frame tas gaat lastig worden denk ik ivm trapeze frame. Weet iemand een Zadeltas die hier groot genoeg voor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:40
Hallo,
Mijn vrouw heeft een Gazelle Grenoble C8 met zo'n stuurpen (A-head?) zoals hieronder te zien.
Nu heb ik pas een kinderstoeltje gekocht, de Yepp nexxt mini, met adapter zoals het 2e plaatje onder.

Weet iemand of dit adapter past op de stuurpen van deze fiets? Het adapter zou voor zowel normale als de meeste a-head pennen geschikt moeten zijn.

Update: al opgelost, toch maar even bij de fietsenmaker langs gegaan

[ Voor 38% gewijzigd door JeyJey op 04-06-2025 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Poesjuh schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:43:
2) ik heb dit AXA slot:
En daar zoek ik een Zadeltas voor. Frame tas gaat lastig worden denk ik ivm trapeze frame. Weet iemand een Zadeltas die hier groot genoeg voor is?
Selle Royal zadeltas large (als je zadel de nodige aansluiting heeft). Is de mooiste voordelige.

Ortlieb zadeltas, ik gok 4.1L voor jouw slot. Is de mooiste als het wat duurder zijn mag.

Koop er niet een van AXA, hun zadeltasjes zijn stug en gaan vaak kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poesjuh
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:43
Foxhill schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:09:
[...]

Selle Royal zadeltas large (als je zadel de nodige aansluiting heeft). Is de mooiste voordelige.

Ortlieb zadeltas, ik gok 4.1L voor jouw slot. Is de mooiste als het wat duurder zijn mag.

Koop er niet een van AXA, hun zadeltasjes zijn stug en gaan vaak kapot.
Dank! Ik ga beide even onderzoeken en ook kijken of mijn zadel ermee kan werken, of natuurlijk of een toekomstig zadel ermee kan werken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:24
Poesjuh schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:43:
Terug van vakantie (met vliegtuig, niet de fiets :P) en nieuw kantoor dus deze week direct twee dagen op de fiets gegaan. Wat verder weg maar met ongeveer 30 minuten nog steeds te doen. Twee uitdagingen/dingen die ik wel wil aanpassen en jullie hopelijk tips/ervaringen voor hebben.

1) het oorspronkelijke zadel was me te hard (fiets is een Cube Kathmandu hybrid pro 800 trapeze), die heb ik laten vervangen door een cube shen+ zadel (zo te zien niet meer leverbaar, vermoed de natural comfort.

Opties om andere zadels te proberen zijn niet reuze in de omgeving. Het moet niet groter zijn, dit is echt groot zat. Sommige mensen zeggen ga juist harder?

2) ik heb dit AXA slot:
Afgelopen zaterdag gefietst op de Dwingelose heide. Net de beste dag met prachtig weer. Begonnen bij het bezoekerscentrum Dwingelerderveld. Echt een mooie fietsroute waarbij we ook de radiotelescoop hebben bezocht. Dit is mijn eerste fietstocht met de Cube Kathmandu hybrid pro 800. Deze fietst echt fenomenaal en heb de ondersteuning eigenlijk de hele tijd in de auto stand gehad en is zeer prettig en past de motor zich perfect aan de omstandigheden aan.

Ook ik ervaar het zadel waarmee de Kathmandu standaard geleverd is te hard en ben ook op zoek naar een beter en comfortabeler exemplaar. Ik ben benieuwd naar jouw ervaring met de Cube Shen+ zadel, al kan ik die niet online vinden, maar zoals je zelf zegt is die wellicht niet meer leverbaar. Cube heeft wel veel zadels in hun programma. Ik blijf de berichten hier volgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lens01
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 05-06 21:58
*knip* spam

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 05-06-2025 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
kendo schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:05:
[...]

Nee, dat is niet normaal. Ik had ook afbladerende verf en aluminiumrot, maar dan aan de onderkant van deze beugel, waar het spatbord tegen aan zit.
Ik had een uitgebreide garantie bij mijn Batavus fiets, dus de vork is na 3 jaar en 6000km, onder garantie vervangen. Maar heb er eigenlijk weinig vertrouwen in dat het niet weer gebeurd.
Ik heb de fietsenmaker afgelopen dinsdag gebeld en gezegd dat het erger is geworden met het af bladeren van de lak.
Nu kwam zij met een aanbod dat ik nieuwe voor vork voor de helft van de prijs kan krijgen of € 35,- euro eigen risico als ik nog verzekerd ben en gelukkig ben ik dat. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Havelock schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 23:01:
[...]

Ik heb de fietsenmaker afgelopen dinsdag gebeld en gezegd dat het erger is geworden met het af bladeren van de lak.
Nu kwam zij met een aanbod dat ik nieuwe voor vork voor de helft van de prijs kan krijgen of € 35,- euro eigen risico als ik nog verzekerd ben en gelukkig ben ik dat. 😅
dat scheelt weer ;)

incl. montage?

Het duurde bij mij nogal lang, omdat ie in kleur gemaakt moest worden. Ik heb hem zelf gemonteerd met een niet balhoofdset. Deze was ook gaar, na pas 6000km :|

[ Voor 15% gewijzigd door kendo op 06-06-2025 06:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
kendo schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 06:15:
[...]

dat scheelt weer ;)

incl. montage?

Het duurde bij mij nogal lang, omdat ie in kleur gemaakt moest worden. Ik heb hem zelf gemonteerd met een niet balhoofdset. Deze was ook gaar, na pas 6000km :|
Iets met het balhoofd heb ik nog nooit gehad. Mijn Gazelle heeft monovering en na bijna 4 jaar zit er geen speling op het balhoofd.

Of ik ben heel voorzichtig of ik heb geluk gehad 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:37

The Legend

*Plop*

The Legend schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:47:
Iemand toevallig ervaring met garantieclaims bij Pegasus / ZEG op een framebreuk?

Dacht gisteren ineens, wat kraakt die zitbuis toch vreselijk. Thuis toch maar ff checken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Halve buis doorgescheurd 8)7

Op de site van Pegasus kan ik geen duidelijk garantievoorwaarden terugvinden, geen goed teken. Op andere sites kom ik 2 jaar tegen. Dat is natuurlijk onzin voor een frame, maar goed, dat betekent dat de LBS het zelf moet betalen en dat gaat altijd moeilijker dan als de fabrikant de rekening op zich neemt..
Na dit feest half april een nieuw frame gekregen waarmee de fiets opnieuw is opgebouwd. Vorige week viel m’n oog ineens op een gek lijntje in de voorvork… Zit aan beide kanten een haarscheur met oxidatie. De vork bestaat kennelijk uit 2 delen, dus hij is niet ineens echt doorgescheurd, maar ik kan er niet mee blijven fietsen natuurlijk.

Fietsenmaker waar ik ‘m heb gekocht is inmiddels geen Pegasus dealer meer, en ben ik sowieso het vertrouwen wel een beetje in kwijt dus ben maar opzoek gegaan naar een andere. Kleine fietsenmaker in de buurt bleek ook dealer. Daar ben ik maandag langs gereden en ze hebben een garantieverzoek gedaan bij ZTG. Eerste geluiden zijn dat de vork ook onder garantie vervangen wordt dus dat is op zich mooi.

Deze fietsenmaker gaf echter aan, toen ik vertelde dat mijn frame onder de zadelklem gescheurd was, dat het wel een goed idee zou zijn om een langere en geveerde zadelpen te gaan gebruiken. Om het frame te ontlasten. Ik ken alleen de verende zadelpennen van 20 jaar geleden die met mijn gewicht (100kg) maar bar weinig te veren hadden. Dat is kennelijk wel veranderd. Hebben mensen hier tips voor wat met name een sterke duurzame oplossing zou kunnen zijn?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tja, zelf geen ervaring mee, maar die systemen van cane creek met rubber en parallellogram zijn vele malen beter dan zo’n pen met vering er in.

Die zijn wel duur. Maar raar dat een normaal frame een fietser van 100kg niet kan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Havelock
kendo schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 06:15:
[...]

dat scheelt weer ;)

incl. montage?

Volgens komt montage kosten er nog boven op maar dat lijkt me logisch!
Maar de voor vork is in bestelling.
Effe afwachten ik ga volgende week alles na vragen ik wil namelijk niet voor verassing komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Tommie12 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:14:
Tja, zelf geen ervaring mee, maar die systemen van cane creek met rubber en parallellogram zijn vele malen beter dan zo’n pen met vering er in.

Die zijn wel duur. Maar raar dat een normaal frame een fietser van 100kg niet kan houden.
Gaat denk ik meer om de lengte icm het hefboomeffect doordat de zadelpen ver uitsteekt (ik ben 2,01m).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
jimh307 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:16:
[...]

Iets met het balhoofd heb ik nog nooit gehad. Mijn Gazelle heeft monovering en na bijna 4 jaar zit er geen speling op het balhoofd.

Of ik ben heel voorzichtig of ik heb geluk gehad 8)
Mijn Batavus Finez e sport, had vanaf het begin al last van onbalans in het stuur. Weg trekken in bochten of bij het los laten van het stuur. Bij de beurten is daar nooit iets uitgekomen. totdat ik vorige zomer de fiets van de grond, in de klem had. Het stuur had een dood punt precies in de middenstand. Na vervangen van de voorvork en balhoofdlagers nooit weer iets gemerkt van vreemd sturen. Maar nu dus wederom speling in de vork zelf .

Mijn vorige Gazelle had balhoofdvering, maar ook die is destijds onder garantie vervangen vanwege teveel speling. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Mavi86 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:18:
Sinds een week ben ik in bezit van een nieuwe fiets. De Giant AnyTour E+ 3. Wat een heerlijke fiets. Ik kom van een Stella die in een totaal andere prijsklasse zit. Ik merk ( gekukkig) echt veel verschil.
Alleen jammer dat de navigatie meer in gimmick is. Die is gewoon niet zo fijn.

Voor morgen heb ik een mooie rit van zo'n 50 km gepland die ik via komoot heb gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb hetzelfde model als leenfiets vd fietsunie meegehad. Echt een rappe fiets(had ik niet verwacht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tryingtohack
tryingtohack schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:07:
[...]

Ondertussen de accu is doorgemeten voor revisie en deze bleek gewoon OK te zijn. Dus geen revisie laten doen. Ze hebben de trapassensor, snelheidssensor, etc. doorgemeten, deze waren ook gewoon goed.

Om niet in het duister te blijven tasten heb ik besloten om een kabel te bouwen voor het afluisteren van de CAN-bus. (bron van inspiratie: https://kaspars.net/blog/bafang-canbus). Onderdelen (verlengkabel & Cannable Pro v1.0 USB adapter) zojuist besteld op Ali.

Wordt vervolgd.
Setup voor aftappen Canbus werkt, maar de fiets werkte tijdens de eerste test vlekkeloos. Hier mijn ritje van 40 minuten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3H7PLSXFb_Yr1-35niplVV-Cq-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6QKbzqhGxnxz8V6OmYxodMiw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
  • Laatst online: 11-06 16:57
Ik heb sinds eind 2021 een Qwic Ebike MN 7. Deze heeft een Bafang M300 motor. Fiets is zeer prettig geweest in gebruik tot deze begin dit jaar, toen deze 3 jaar en 3 maanden oud was, een foutmelding gaf op de display. Error 08 wat iets met de hall sensor is.

Langs de fietsenboer gebracht, 26 euro afgetikt, en de fiets deed het weer. Dacht ik, na zo een 2 kilometer fietsen dezelfde foutmelding.

Na wat heen en weer met de verkoper steekt die zijn hakken in het zand, de fabrieksgarantie is verlopen (2 jaar) en het enige wat ze willen doen is de motor vervangen a 550 euro, dit was puur de prijs van een nieuwe motor, de arbeid zouden zij dan voor zich nemen. Later wilde ze nog een gereviseerde plaatsen voor 350 euro. Naar mijn mening had de fiets nog niet stuk mogen zijn, dus ik wil gewoon gratis reparatie onder de wettelijke (niet de fabrieks) garantie. Dit loopt ondertussen bij de geschillencommissie, we zijn bijna zo ver dat de zitting wordt ingepland.
Een paar weken terug is de fiets beoordeeld door een 'deskundige'. Ik zet dat expres tussen aanhalingstekens, want volgens deze deskundige is een mogelijke oorzaak van mijn defecte motor een stukke koppelsensor. De foutmelding van de display wordt in het gehele rapport eigenlijk geheel genegeerd. 1 Probleempje, de bafang M300 heeft helemaal geen koppelsensor, alleen een rotatiesensor. Lekker man.

Gedurende dit hele voorval ben ik vrij veel bezig geweest met het verzamelen van informatie over de fiets, en dan vooral de motor. Het is me wel tegen gevallen hoe weinig goede informatie er te vinden is. De fabrikant (Bafang) geeft vrij weinig prijs, de soft en hardware om zelf met de motoren te kunnen spelen is ook prijzig en moeilijk verkrijgbaar(al schijnt dit niet onmogelijk te zijn). Ik heb uiteindelijk een fietsenmaker in Amersfoort (ik zit zelf in de regio Rotterdam) kunnen vinden die er een stuk meer van af weet. Misschien zit er wel iets dichter bij, maar ik heb het nog niet kunnen vinden.

Wat ik me heel erg afvraag is wat ik nou eigenlijk mag verwachten van een ebike(motor). Een beetje goede borstelloze elektromotor mag prima 10, 20 jaar mee gaan met weinig tot geen onderhoud. Nou kan ik me voorstellen dat dat wat verschilt per toepassing, maar de net 3 jaar van de mijne vind ik wel erg weinig. In kilometers had ik ook wel minstens het dubbele, maar eigenlijk wel een km of 20k verwacht voor de motor echt op zou zijn. Ik heb ondertussen begrepen dat Bafang niet echt een A merk is, dat idee had ik toen ik hem kocht wel. Zou nu dan ook wel voor wat anders gaan denk ik.

Wat is hier de mening over of het gevoel van hoe lang een ebike motor mee moet gaan, en maken de merken veel uit? Ik ben daar wel nieuwsgierig naar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
DaVaMa schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:44:
Ik heb sinds eind 2021 een Qwic Ebike MN 7. Deze heeft een Bafang M300 motor. Fiets is zeer prettig geweest in gebruik tot deze begin dit jaar, toen deze 3 jaar en 3 maanden oud was, een foutmelding gaf op de display. Error 08 wat iets met de hall sensor is.

Langs de fietsenboer gebracht, 26 euro afgetikt, en de fiets deed het weer. Dacht ik, na zo een 2 kilometer fietsen dezelfde foutmelding.

Na wat heen en weer met de verkoper steekt die zijn hakken in het zand, de fabrieksgarantie is verlopen (2 jaar) en het enige wat ze willen doen is de motor vervangen a 550 euro, dit was puur de prijs van een nieuwe motor, de arbeid zouden zij dan voor zich nemen. Later wilde ze nog een gereviseerde plaatsen voor 350 euro. Naar mijn mening had de fiets nog niet stuk mogen zijn, dus ik wil gewoon gratis reparatie onder de wettelijke (niet de fabrieks) garantie. Dit loopt ondertussen bij de geschillencommissie, we zijn bijna zo ver dat de zitting wordt ingepland.
Een paar weken terug is de fiets beoordeeld door een 'deskundige'. Ik zet dat expres tussen aanhalingstekens, want volgens deze deskundige is een mogelijke oorzaak van mijn defecte motor een stukke koppelsensor. De foutmelding van de display wordt in het gehele rapport eigenlijk geheel genegeerd. 1 Probleempje, de bafang M300 heeft helemaal geen koppelsensor, alleen een rotatiesensor. Lekker man.

Gedurende dit hele voorval ben ik vrij veel bezig geweest met het verzamelen van informatie over de fiets, en dan vooral de motor. Het is me wel tegen gevallen hoe weinig goede informatie er te vinden is. De fabrikant (Bafang) geeft vrij weinig prijs, de soft en hardware om zelf met de motoren te kunnen spelen is ook prijzig en moeilijk verkrijgbaar(al schijnt dit niet onmogelijk te zijn). Ik heb uiteindelijk een fietsenmaker in Amersfoort (ik zit zelf in de regio Rotterdam) kunnen vinden die er een stuk meer van af weet. Misschien zit er wel iets dichter bij, maar ik heb het nog niet kunnen vinden.

Wat ik me heel erg afvraag is wat ik nou eigenlijk mag verwachten van een ebike(motor). Een beetje goede borstelloze elektromotor mag prima 10, 20 jaar mee gaan met weinig tot geen onderhoud. Nou kan ik me voorstellen dat dat wat verschilt per toepassing, maar de net 3 jaar van de mijne vind ik wel erg weinig. In kilometers had ik ook wel minstens het dubbele, maar eigenlijk wel een km of 20k verwacht voor de motor echt op zou zijn. Ik heb ondertussen begrepen dat Bafang niet echt een A merk is, dat idee had ik toen ik hem kocht wel. Zou nu dan ook wel voor wat anders gaan denk ik.

Wat is hier de mening over of het gevoel van hoe lang een ebike motor mee moet gaan, en maken de merken veel uit? Ik ben daar wel nieuwsgierig naar
Het vergelijken met een willekeurige borstelloze motor gaat niet helemaal op: een ebike motor maakt flinke temperatuurverschillen mee, vocht, etc. En ik denk ook dat veel Stop & Go verkeer veel meer slijtage geeft dan mooie lange stukken op constante snelheid.
Dat gezegd hebbende: we hebben hier een Bafang M400 met 23k die bij 20k gereviseerd is en een Bosch Activeline+ met 26k die nog probleemloos functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
dennisfr schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:53:
[...]

Het vergelijken met een willekeurige borstelloze motor gaat niet helemaal op: een ebike motor maakt flinke temperatuurverschillen mee, vocht, etc. En ik denk ook dat veel Stop & Go verkeer veel meer slijtage geeft dan mooie lange stukken op constante snelheid.
Dat gezegd hebbende: we hebben hier een Bafang M400 met 23k die bij 20k gereviseerd is en een Bosch Activeline+ met 26k die nog probleemloos functioneert.
Daar heb je gelijk in, ik vraag me wel af hoeveel vocht er echt in kan komen, maar ik begrijp wel hoe ze net wat harder gaan dan anderen.

Waar heb je hem laten reviseren? Ik kan hier in de buurt eigenlijk niemand vinden die iets met een motor kan behalve ''we sturen hem op naar Bafang".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
DaVaMa schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:44:
.... eind 2021 een Qwic Ebike MN 7. Deze heeft een Bafang M300 motor. ......

Na wat heen en weer met de verkoper steekt die zijn hakken in het zand, de fabrieksgarantie is verlopen (2 jaar) en het enige wat ze willen doen is de motor vervangen a 550 euro, dit was puur de prijs van een nieuwe motor, de arbeid zouden zij dan voor zich nemen. Later wilde ze nog een gereviseerde plaatsen voor 350 euro. Naar mijn mening had de fiets nog niet stuk mogen zijn, dus ik wil gewoon gratis reparatie onder de wettelijke (niet de fabrieks) garantie. Dit loopt ondertussen bij de geschillencommissie, we zijn bijna zo ver dat de zitting wordt ingepland......
Wat ik me heel erg afvraag is wat ik nou eigenlijk mag verwachten van een ebike(motor). Een beetje goede borstelloze elektromotor mag prima 10, 20 jaar mee gaan met weinig tot geen onderhoud. Nou kan ik me voorstellen dat dat wat verschilt per toepassing, maar de net 3 jaar van de mijne vind ik wel erg weinig. .....
De Europese garantieperiode van 2 jaar waar de FM naar verwijst is meestal gelijk aan de fabrieksgarantie. Dat betekent dat eventuele garantie claims gedekt zijn voor de FM. Jouw garantie betreft echter de garantie die door de FM gegeven wordt. Deze is gelijk aan deze 2 jaar waarbij je volledig recht hebt op reparatie als de verkoper niet kan aantonen dat deze is veroorzaakt door verkeerd gebruik door de verkoper.
Na die 2 jaar gaat de garantie over op NL garantie die is gebaseerd op de verwachte levensduur, waarbij de koper moet aantonen dat storing niet door hem is veroorzaakt.
Indien dat niet het geval is heb je recht op een evenredig deel van de kosten van reparatie, dus niet gratis.

Als dit bv 10 jaar is heb je na 3 jaar recht op 70% van die kosten.
Voor de belasting is dit meestal maar 5 jaar en betreft het dus nog maar 40%.
In geval van 10 jaar zou je zelf 30% moeten bijdragen, maar bij slechts 5 jaar is dit al 60% van de kosten.

Hoewel de "deskundige" weinig kennis heeft vermoed ik toch dat het oordeel van de geschillencommissie niet zover zal afliggen van hetgeen de FM heeft aangeboden. Na 2 jaar heb je nl niet automatisch recht op nieuw materiaal zonder kosten.
Anders was het als de FM helemaal geen medewerking had verleent, maar daar lijkt het mi niet echt op.

Mbt tot de levensduur van een motor zelf is weinig te zeggen. Dat hangt sterk af van het gebruik. Lekkage via de trapas is altijd mogelijk, net als kapotte lagers of kunststof tandwielen. Ook een controller wil wel eens verbranden. Op zich is de motor dan niet afgeschreven, maar moeten er onderdelen vervangen worden.
Als het de hall sensor betreft is het de kale elektromotor waar "iets" mee is. Dat kan een defecte of losgekomen Hall sensor zijn, maar ook een slechte verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
elinx schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:10:
[...]

De Europese garantieperiode van 2 jaar waar de FM naar verwijst is meestal gelijk aan de fabrieksgarantie. Dat betekent dat eventuele garantie claims gedekt zijn voor de FM. Jouw garantie betreft echter de garantie die door de FM gegeven wordt. Deze is gelijk aan deze 2 jaar waarbij je volledig recht hebt op reparatie als de verkoper niet kan aantonen dat deze is veroorzaakt door verkeerd gebruik door de verkoper.
Na die 2 jaar gaat de garantie over op NL garantie die is gebaseerd op de verwachte levensduur, waarbij de koper moet aantonen dat storing niet door hem is veroorzaakt.
Indien dat niet het geval is heb je recht op een evenredig deel van de kosten van reparatie, dus niet gratis.

Als dit bv 10 jaar is heb je na 3 jaar recht op 70% van die kosten.
Voor de belasting is dit meestal maar 5 jaar en betreft het dus nog maar 40%.
In geval van 10 jaar zou je zelf 30% moeten bijdragen, maar bij slechts 5 jaar is dit al 65% van de kosten.

Hoewel de "deskundige" weinig kennis heeft vermoed ik toch dat het oordeel van de geschillencommissie niet zover zal afliggen van hetgeen de FM heeft aangeboden. Na 2 jaar heb je nl niet atomatisch recht op nieuw materiaal zonder kosten.
Anders was het als de FM helemaal geen medewerking had verleent, maar daar lijkt het mi niet echt op.

Mbt tot de levensduur van een motor zelf is weinig te zeggen. Dat hangt sterk af van het gebruik. Lekkage via de trapas is altijd mogelijk, net als kapotte lagers of kunststof tandwielen. Ook een controller wil wel eens verbranden. Op zich is de motor dan niet afgeschreven, maar moeten er onderdelen vervangen worden.
Als het de hall sensor betreft is het de kale elektromotor waar "iets" mee is. Dat kan een defecte of losgekomen Hall sensor zijn, maar ook een slechte verbinding.
Ik heb begrepen dat er niet zoiets is als een europese garantieperiode, eerder een europese bepaling/wet die in elk land apart is ingevoerd. In Nederland kennen we dit als wetteliljke garantie welke geen termijn kent.
De wettelijke garantie zegt dat ik recht heb op gratis reparatie, dat daar eventueel wel een vergoeding tegenover staat bij onrechtmatige verrijking ben ik mee bekend, maar dat is iets anders dan betalen voor de reparatie. Loonkosten worden hierin bijvoorbeeld niet meegerkeend.

De geschillencommissie heeft online al minstens 2 keer precedent staan waarbij elektromotoren buiten de verkopers/fabrieksgarantie stuk zijn gegaan, waarbij ze geoordeeld hebben dat dit nog niet had mogen gebeuren. Met wat schattingen over wat er in die zaken stond aan reparatiekosten, en het oordeel over wat de consument dan bij moest betalen/vergoeden kwam ik rond verwachte levensduren van rond de 10 jaar.

Ergens maakt het niet zo veel uit wat er precies stuk is gegaan, als het van lagere kwaliteit/levensduur is dan je redelijkerwijs mag verwachten heb je recht op gratis reparatie. Natuurlijk ligt dat aan het aard van het defect of het probleem, bij mijn geval ben ik van mening dat de motor intern nog niet stuk had mogen zijn, en non-conform is. Mocht deze compleet vervangen worden snap ik dat hier een vergoeding tegenoverstaat naar rato. Mocht deze met een vervangend onderdeel worden gerepareerd ga ik er van uit dat dit gratis is. Arbeid hierbij is in ieder geval altijd voor de verkopende partij.

Edit:
Deze en deze
Mijn fiets is net wat ouder dan die oudste van deze twee, maar was nieuw ook significant duurder, bijna het dubbele, ik verwacht er dan ook meer van dan wat er hier is geoordeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door DaVaMa op 09-06-2025 20:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

DaVaMa schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:25:
[...]

Ik heb begrepen dat er niet zoiets is als een europese garantieperiode, eerder een europese bepaling/wet die in elk land apart is ingevoerd. In Nederland kennen we dit als wetteliljke garantie welke geen termijn kent.
De wettelijke garantie zegt dat ik recht heb op gratis reparatie, dat daar eventueel wel een vergoeding tegenover staat bij onrechtmatige verrijking ben ik mee bekend, maar dat is iets anders dan betalen voor de reparatie. Loonkosten worden hierin bijvoorbeeld niet meegerkeend.

De geschillencommissie heeft online al minstens 2 keer precedent staan waarbij elektromotoren buiten de verkopers/fabrieksgarantie stuk zijn gegaan, waarbij ze geoordeeld hebben dat dit nog niet had mogen gebeuren. Met wat schattingen over wat er in die zaken stond aan reparatiekosten, en het oordeel over wat de consument dan bij moest betalen/vergoeden kwam ik rond verwachte levensduren van rond de 10 jaar.

Ergens maakt het niet zo veel uit wat er precies stuk is gegaan, als het van lagere kwaliteit/levensduur is dan je redelijkerwijs mag verwachten heb je recht op gratis reparatie. Natuurlijk ligt dat aan het aard van het defect of het probleem, bij mijn geval ben ik van mening dat de motor intern nog niet stuk had mogen zijn, en non-conform is. Mocht deze compleet vervangen worden snap ik dat hier een vergoeding tegenoverstaat naar rato. Mocht deze met een vervangend onderdeel worden gerepareerd ga ik er van uit dat dit gratis is. Arbeid hierbij is in ieder geval altijd voor de verkopende partij.

Edit:
Deze en deze
Mijn fiets is net wat ouder dan die oudste van deze twee, maar was nieuw ook significant duurder, bijna het dubbele, ik verwacht er dan ook meer van dan wat er hier is geoordeeld.
Volgens mij zie je e.e.a. iets te zwart wit. In z’n algemeenheid heb je recht op herstel als het gaat om een non-conform product, maar als je daar jaren gewoon gebruik van hebt kunnen maken, dan is het ‘redelijk’ om daarvoor te betalen. Dat zie je de geschillencommissie ook steeds oordelen. Uiteindelijk gaat het om een totale factuur waar je een stukje van zult moeten betalen, dat wordt niet opgeknipt in materiaal en arbeid. Het is niet zo dat arbeidskosten altijd voor de verkopende partij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
The Legend schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:14:
[...]

Volgens mij zie je e.e.a. iets te zwart wit. In z’n algemeenheid heb je recht op herstel als het gaat om een non-conform product, maar als je daar jaren gewoon gebruik van hebt kunnen maken, dan is het ‘redelijk’ om daarvoor te betalen. Dat zie je de geschillencommissie ook steeds oordelen. Uiteindelijk gaat het om een totale factuur waar je een stukje van zult moeten betalen, dat wordt niet opgeknipt in materiaal en arbeid. Het is niet zo dat arbeidskosten altijd voor de verkopende partij zijn.
Ik heb hier geen echte ervaring mee, dus je kan hier best gelijk in hebben. Ik weet niet hoe dit praktisch uit pakt, maar bij non conformiteit, waar ook na jaren van gebruik nog sprake van kan zijn, heb je recht op gratis reparatie. Een mogelijke vergoeding voor onrechtmate verrijking is dan soms wel op zijn plaats natuurlijk, deze vind volgens mij echter plaats op basis van de toegevoegde waarde van het eigendom, en daar zit arbeid over het algemeen niet in meegerekend.
Stel je ontbindt de verkoop na enige tijd, dan kan het ook zo zijn dat je recht hebt op het volledige aankoopbedrag terug.

Ik heb geen idee hoe vaak dit voorkomt hoor, ik ervaar dit alles voor het eerst en ga af op wat het burgerlijk wetboek zegt, aangevuld door de consuwijzer en de websites van de rijksoverheid. Ik kan me prima voorstellen dat dit in de praktijk soms anders uitpakt. Mijn huidige situatie is echter dat er eigenlijk geen coulance is vanuit de fietsenwinkel, en dat voelt als niet rechtvaardig.

Iig, los van de juridische details en hoe dit precies werkt, vraag ik me af wat zo een beetje de verwachtingen mogen zijn voor ebikes. Mijn inziens moet een motor van 500 euro toch echt wel 10+ jaar mee gaan dan wel 15-20K kilometers bij normaal gebruik. Is dat realistisch?

[ Voor 7% gewijzigd door DaVaMa op 09-06-2025 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

DaVaMa schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:25:
[...]

Ik heb hier geen echte ervaring mee, dus je kan hier best gelijk in hebben. Ik weet niet hoe dit praktisch uit pakt, maar bij non conformiteit, waar ook na jaren van gebruik nog sprake van kan zijn, heb je recht op gratis reparatie. Een mogelijke vergoeding voor onrechtmate verrijking is dan soms wel op zijn plaats natuurlijk, deze vind volgens mij echter plaats op basis van de toegevoegde waarde van het eigendom, en daar zit arbeid over het algemeen niet in meegerekend.
Stel je ontbindt de verkoop na enige tijd, dan kan het ook zo zijn dat je recht hebt op het volledige aankoopbedrag terug.

Ik heb geen idee hoe vaak dit voorkomt hoor, ik ervaar dit alles voor het eerst en ga af op wat het burgerlijk wetboek zegt, aangevuld door de consuwijzer en de websites van de rijksoverheid. Ik kan me prima voorstellen dat dit in de praktijk soms anders uitpakt. Mijn huidige situatie is echter dat er eigenlijk geen coulance is vanuit de fietsenwinkel, en dat voelt als niet rechtvaardig.

Iig, los van de juridische details en hoe dit precies werkt, vraag ik me af wat zo een beetje de verwachtingen mogen zijn voor ebikes. Mijn inziens moet een motor van 500 euro toch echt wel 10+ jaar mee gaan dan wel 15-20K kilometers bij normaal gebruik. Is dat realistisch?
Volgens mij hoef je niet te bewijzen hoe lang zo’n motor mee moet gaan, alleen maar dat hij langer mee zou moeten gaan dan de huidige levensduur. Ik kan me niet voorstellen dat de geschillencommissie 4 jaar een acceptabele levensduur vind. Als je daar voorbij bent dan is alleen de vraag: hoe hoog zijn de reparatiekosten, zijn die reëel en welk deel daarvan komt voor eigen rekening als compensatie voor de 4 jaar gebruik zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
DaVaMa schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:25:
....,.....Mijn huidige situatie is echter dat er eigenlijk geen coulance is vanuit de fietsenwinkel, en dat voelt als niet rechtvaardig.

Iig, los van de juridische details en hoe dit precies werkt, vraag ik me af wat zo een beetje de verwachtingen mogen zijn voor ebikes. Mijn inziens moet een motor van 500 euro toch echt wel 10+ jaar mee gaan .....
De twee voorbeelden die je eerder gaf betroffen een ebike die resp 26 en 31 maanden in gebruik zijn geweest. Uitgaande van 10 jaar levensduur (120 maanden) zou een redelijke eigen bijdrage ca. 26/120 (22%) en 31/120 (26%) zijn zoals ik eerder had vermeld.
In het eerste geval ging het om een herstelbedrag van €800 en een bijdrage van €200 (25%) en in het andere geval om een herstelbedrag van €700 waar ook €200 (29%) als redelijk werd gezien. In beide gevallen ligt dat iets hoger dan mijn schatting.

In jou geval gaat het om iets meer dan ca. 42 maanden 42/120 (35%).
Volgens dezelfde logica, uitgaan van ca. €700 factuur, zou dat op een eigen bedrage van ca. €250 à €300 neerkomen.

Het probleem echter met dit soort zaken is echter dat het geen vanzelfsprekendheid is en het vaak een kwestie van moeizaam onderhandelen is, of dat een formele uitspraak wordt gedaan door de geschillen commissie.
Dat er geen enkele coulance door de FM is getoond, is mi niet helemaal het geval, maar je bent niet tevreden met wat er geboden is.
Je hebt nu in ieder geval wat richtwaarden, waar je rekening mee kan houden.
Ik hoop dat je nog laat weten wat er uiteindelijk is uitgekomen.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 10-06-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
elinx schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 23:20:
..... achterwielmotorset te koop met ingebouwde controller, krachtsensor en meegeleverde (kleine) bidon-accu........
Ondertussen is wat meer bekend van de set:
Het betreft een achternaaf motor AKM-RX95, 250W 36V 25km/h met 50Nm koppel, met schuin getande tandwielen, wat inhoudt dat de motor krachtig en stil is.
De geïntegreerde koppelsensor is van Kclamber.
De motorcontroller is van Lishui en zit geïntegreerd in de bidon-accuhouder.
Zonder display hoeft slechts één kabel aangesloten te worden, met display zijn dat er twee plus de montage van het display. Daardoor geen spaghetti aan draden
Wel jammer is dat de velgmaat niet helemaal volgens Etrto lijkt te zijn, want de buitenband van de reviewer zit er (te) ruim omheen.

Bron
Pagina: 1 ... 222 223 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam