Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 235 236 Laatste
Acties:

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

breinonline schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:54:
Ik heb voor onze zoon een Gazelle Ultimate C5 HMB gekocht. Naar aanleiding van veel lezen in dit topic tot aankoop overgegaan. Mijn zoon moet dagelijks 17km heen en weer terug fietsen naar school. De oude fiets had veel onderhoud nodig en de remblokken sleten als een malle (dat was overigens vooral zijn remgedrag). Nadat de ketting er laatst de brui aangaf moest er een reserve elektrische fiets komen. Tot nu toe had hij de enige. Maar nu dus een nieuwe, hopelijk onderhoudsvriendelijker. De oude is nu reserve.

Nu vraag ik mij af: hoe goed zit deze accu in het frame vast? Is het verstandig die toch uit te nemen en mee te nemen als je de fiets ergens parkeert? Of zit deze eigenlijk gewoon goed genoeg beveiligd.
Je hebt 'm gekocht, heb je die fiets niet getest? Op de foto's ziet die batterij er volledig verzonken in het chassis uit, zoals bij veel moderne modellen. Bij de onze (geen Gazelles) krijg je de batterijen er alleen maar uit met de sleutel van het fietsslot. Lijkt me niet dat je dat kan omzeilen zonder de batterij te beschadigen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:48

breinonline

Are you afraid to be known?

Borromini schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:25:
[...]

Je hebt 'm gekocht, heb je die fiets niet getest? Op de foto's ziet die batterij er volledig verzonken in het chassis uit, zoals bij veel moderne modellen. Bij de onze (geen Gazelles) krijg je de batterijen er alleen maar uit met de sleutel van het fietsslot. Lijkt me niet dat je dat kan omzeilen zonder de batterij te beschadigen.
Zeker getest en hij staat hier al in de berging :) Maar dit was ook precies mijn gedachte erbij: dit kan alleen met zoveel geweld dat fiets en accu stuk zijn en dat heeft voor een dief niet veel zin. Ik wilde alleen wel zeker weten dat ik niets over het hoofd zie.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
breinonline schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:31:
[...]

Zeker getest en hij staat hier al in de berging :) Maar dit was ook precies mijn gedachte erbij: dit kan alleen met zoveel geweld dat fiets en accu stuk zijn en dat heeft voor een dief niet veel zin. Ik wilde alleen wel zeker weten dat ik niets over het hoofd zie.
Proficiat met deze goede aankoop. Lees even mee en vergaar informatie uit dit topic en je zult er veel plezier mee beleven. Voor jouw zoon zou ik zeker investeren in een 2e slot.

• Mejust
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-04 08:09
jimh307 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:49:
[...]

Alvast gefeliciteerd met jouw Gazelle :D Er zitten meerdere in dit draadje met die fiets en ik heb hem zelf ook; al bijna 5 jaar met plezier. Dit zijn echt hele goede fietsen met goed comfort en 'uit meerdere monden gehoord' een doorgaans probleemloze werking.
Dank :)

Nog even over iets anders, hoe zit het met onderhoud? Zijn er simpele dingen die ik zelf eenvoudig kan doen, af en toe de riem afsoppen, ergens iets smeren? En met welke intervallen zouden jullie een servicebeurt aanraden? Ik zelf denk na een eerste beurt na 3-6 maanden aan een jaarlijkse beurt, of als ik 6000km gefietst heb. Zijn er toevallig fietsenmakers die hier advies over willen geven?

• jimh307
  • Niet online
Mejust schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:31:
[...]

Nog even over iets anders, hoe zit het met onderhoud? Zijn er simpele dingen die ik zelf eenvoudig kan doen, af en toe de riem afsoppen, ergens iets smeren? En met welke intervallen zouden jullie een servicebeurt aanraden? Ik zelf denk na een eerste beurt na 3-6 maanden aan een jaarlijkse beurt, of als ik 6000km gefietst heb. Zijn er toevallig fietsenmakers die hier advies over willen geven?
Ik sop mijn riem nooit af en hij is al 18000 km in de running. Het onderhoud aan deze fiets valt reuze mee. Elke 5000 km een beurt en hij zal lang meegaan. Houd wel rekening dat deze fiets het vervangen van een riem waard is. Dit is een dure reparatie en houd dat geld achter hand. Echter heb je hier over 20.000 kilometer. Het achterblad is dan echt wel op en de vervanging van de hele aandrijftrein zit rond de 450 euro (2,25 ct/km).

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik wil heb een Sparte M8B e-bike met 8 versnellingen. Ik wil graag mijn Shimano Nexus 8 achterwiel compleet vervangen. Op de naaf staat het volgende typenummer:
SG C6011-8R.
Ik heb begrepen dat deze naaf voor zowel Rollerbrakes als velgremmen is bedoeld. De e-bike heeft velgremmen.

Voor de vervanging zit ik te denken aan de volgende opties:
  1. de complete naaf kopen en bij de fietsenmaker deze opnieuw laten spaken (met nieuwe spaken) met de bestaande velg
  2. compleet nieuw Nexus 8 achterwiel
Ik neig naar optie 2 omdat ik het graag zelf wil doen en omdat de velg niet 100% recht is. Echter zie ik veel Nexus 8 achterwielen alleen staat er nooit het precieze typenumer bij. Is dat erg? Of zijn alle Nexus 8 naven (bedoeld voor Rollerbrakes/Velgremmen) hetzelfde?
Ik heb bv de volgende wielen gevonden:
- Achterwiel 1
- Achterwiel 2
Weet iemand of 1 van deze 2 past?

De 1ste optie is de complete naaf vervangen. Ik heb de volgende naaf gevonden:
- Nexus 8

En dan bij de fietsenmaker de naaf laten vervangen met behoud van de originele velg en dan deze met nieuwe spaken laten rechtzetten.

Ik gok dat beide opties ongeveer hetzelfde kosten.

Welke optie zou ik nemen? Of kan ik nog beter een andere optie nemen? Alleen binnenwerk laten vervangen?

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:10
silmaril8 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:38:
Ik wil heb een Sparte M8B e-bike met 8 versnellingen. Ik wil graag mijn Shimano Nexus 8 achterwiel compleet vervangen. Op de naaf staat het volgende typenummer:
SG C6011-8R.
Ik heb begrepen dat deze naaf voor zowel Rollerbrakes als velgremmen is bedoeld. De e-bike heeft velgremmen.

Voor de vervanging zit ik te denken aan de volgende opties:
  1. de complete naaf kopen en bij de fietsenmaker deze opnieuw laten spaken (met nieuwe spaken) met de bestaande velg
  2. compleet nieuw Nexus 8 achterwiel
Ik neig naar optie 2 omdat ik het graag zelf wil doen en omdat de velg niet 100% recht is. Echter zie ik veel Nexus 8 achterwielen alleen staat er nooit het precieze typenumer bij. Is dat erg? Of zijn alle Nexus 8 naven (bedoeld voor Rollerbrakes/Velgremmen) hetzelfde?
Ik heb bv de volgende wielen gevonden:
- Achterwiel 1
- Achterwiel 2
Weet iemand of 1 van deze 2 past?

De 1ste optie is de complete naaf vervangen. Ik heb de volgende naaf gevonden:
- Nexus 8

En dan bij de fietsenmaker de naaf laten vervangen met behoud van de originele velg en dan deze met nieuwe spaken laten rechtzetten.

Ik gok dat beide opties ongeveer hetzelfde kosten.

Welke optie zou ik nemen? Of kan ik nog beter een andere optie nemen? Alleen binnenwerk laten vervangen?
Als je een nieuw wiel koopt moet je die laten nastelen bij een fietsenmaker na een paar maand. Spaken moeten altijd na gedraaid worden.

Je binnenwerk vervangen en de kleine slag richten is de meest logische optie.

De meeste fietsenwinkels (zo niet alle betere) willen je niet helpen als je met zelf gekochte delen aankomt. Een wiel bouwen is tijdsintensief terwijl we allemaal deze tijd van het jaar de werkplaats vol hebben. En er hoort wat garantie en nastellen bij en dat is vervelend als je alleen een klein beetje werk betaald mag nemen.

Dus gezien je vragen, ga gewoon naar de fietsenmaker.

• Foxhill
Mejust schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:24:
Ik heb bij een lokale fietsenmaker na een stuk of 5 testritten besloten een Gazelle C8+ Ultimate met riem aan te schaffen, ik kreeg een opvallend goede deal met fikse korting én gratis een goed verende voorvork én een gratis verende zadelpen. Het is zo gul van ze dat ik me nu toch een beetje afvraag of er een addertje onder het gras zit.

Ze hadden er ook de Tenways AGO T staan, die ik opvallend fijn vond fietsen, maar ik hoop dat ik met een paar honderd euro meer een product van betere kwaliteit koop.
Gefeliciteerd. Goede keuze. Als de deal extreem goed is misschien een overjarige? Zelfs als dat zo is geeft dat niets. Die fiets ga je geen spijt van krijgen.

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:02
[...]

Goede keuze en gefeliciteerd! Ik heb ook een Gazelle C8+ Ultimate. Die van mij is inmiddels 5 jaar oud, en er staat op een haar na 30.000 km op.
De riem, daar moet je zo min mogelijk aanzitten (advies van de fietsenmaker). Als hij echt smerig is dan veeg ik het ergste vuil eraf met een droge doek. Zeker niet met vet of olie aan de gang gaan. De riemspanning is wel van belang, maar dat is iets wat je beter kunt overlaten aan de fietsenmaker. Ik heb de riem en tandwielen pas laten vervangen bij ongeveer 26.000 km en dat was preventief, omdat de tandwielen scherp begonnen te worden en de fietsenmaker niet zeker wist of dat nog een jaar en 6000km mee zou gaan.
Het onderhoudsschema zoals jij dat in gedachten hebt is ook hoe ik het doe en dat werkt prima.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:26
RuneScimi007 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:50:
Hoi fietsfanaten!

Ik ben op zoek naar advies over het aanschaffen van een elektrische fiets. Ik heb er zelf weinig verstand van, dus alle hulp is welkom!

Mijn budget is maximaal €2.500. De fiets gebruik ik voornamelijk voor woon-werkverkeer en dagelijkse bezigheden zoals mijn ouders bezoeken en boodschappen doen. Op dit moment doe ik deze ritjes nog met de auto, maar nu het weer lekker weer wordt vind ik dat eigenlijk zonde. Het gaat bijna altijd om korte afstanden, ik schat zo'n 15 km per dag, vrijwel dagelijks.

Ik ben simpelweg op zoek naar een betrouwbare e-bike die zonder gedoe werkt en weinig onderhoud vraagt. Wel met een krachtige motor en die lekker fietst.

Na wat eigen onderzoek ben ik uitgekomen op twee modellen:
- Batavus Altura E-Go Plus Smart 2025
- Gazelle Paris C7 HMB 2026 Smart
- Stevens E-Brione (deze werd "geadviseerd" door een verkoper die vrij weinig zin had om mij te helpen)

Heeft iemand ervaring met een van deze fietsen, of een andere aanbeveling binnen mijn budget? Alle feedback is van harte welkom!
Ik heb sinds september '25 de Batavus Altura E-Go en ik vind het een fijne fiets hoor.
Gebruik hem bijna dagelijks voor woon-werk-verkeer (13 of 10 km enkele reis) en inmiddels 1600 km op de teller. Was mijn eerste E-bike en ik wilde er niet de hoofdprijs voor betalen.

Ja, de accu zit onder de bagagedrager waardoor het zwaartepunt wat hoog en aan de achterkant zit. Dit laatste is wel een dingetje, omdat ik ook nog een kinderzitje achterop heb zitten. Als ik een stoepje opga en er zit iemand achterop, moet ik wel voorzichtig zijn dat de fiets niet stijgert.

De banden zijn wat breder dan de gemiddelde fiets en voelt robuust aan. De verende voorvork is ook prettig.
Ik heb wel een beetje spijt dat ik maar een 400Wh accu heb gekozen. Met wind tegen en altijd op standje Auto fietsen (ja, ben lui) kan ik net niet 2 x heen-en-weer, dus ligt ie bijna altijd standaard 's middags aan de lader. Wat dat betreft vind ik een accu onder de bagagedrager wel fijn i.v.m. het in- en uitnemen van de accu. (Mocht je een laadpunt vlakbij de fiets hebben, kun je de accu gewoon laten zitten en rechtstreeks in de 'accuhouder' prikken, daar zit een laadpoort achter een rubberen dekseltje)

[ Voor 16% gewijzigd door CappieL op 30-03-2026 09:47 ]

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:48
[...]

Ik doe niks meer dan controleren of er iets rammelt, spaken even voelen en ja, ik sop mijn riem af als ik de fiets een beurtje geef met autoshampoo.
En omdat ik al eens een veldweg neem en niet bang ben van wat modder zal ik de riem wel af spuiten met de tuinslang (geen HD reiniger) tot de modder weg is. En af en toe geef ik de riem wat siliconenspray.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• RuneScimi007
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-04 23:17
Hi Guys,

Ik heb gewoon een simpel antwoord nodig welke beter is:
- Batavus Altura E-Go Plus Smart 2025 (2.200 euro)
- Gazelle Paris C7 HMB 2026 Smart (2.000 euro)

Kan namelijk zelf de beslissing niet maken

Zoals ik eerder aangaf, is het voor woon-werk verkeer. Max 15/20 km per dag.

[ Voor 15% gewijzigd door RuneScimi007 op 01-04-2026 00:16 ]

• Foxhill
RuneScimi007 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 00:16:
Hi Guys,

De Gazelle is €200 goedkoper en de verschillen zijn verwaarloosbaar.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

RuneScimi007 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 00:16:

Geinig, ik stond voor dezelfde overweging en ging ze bekijken bij 12Go in Moordrecht.
Beiden op zich prima fietsen uit het wat lagere segment en inderdaad een vrij arbitraire keus. Toen vroeg ik de verkoper of er misschien ook nog andere fietsen waren ter overweging en binnen die prijsklasse.
Hij kwam toen zelf aan met een Duits merk frame (Greens Bromley, 2000€) maar met allemaal goede componenten zoals de Bosch Performance line smart motor (75Nm) + groot scherm en voor +50€ een 750kWh accu. Accu ook mooi passend in het frame.

Rondje gefietst en toen was de keus snel gemaakt. Ik heb wel voor de 5 versnellingen versie gekozen want die is degelijker dan de 8v. Even wennen is dat die precies andersom schakelt op het stuur. Ook heeft de fiets naast de schijfremmen een terugtraprem, maar dat is soms ook wel weer fijn. In 2025 was dit een van de aanbevolen fietsen van de consumentenbond.

Elke fiets trapt en zit weer anders, en als je daar heel kritisch op bent raad ik je aan ze te proberen.
Hiervoor ook nog even gekeken en gefietst op enkele Chinese Tenways fietsen, maar was ik duidelijk minder over te spreken ivm slapper frame en lager kwaliteitsnivo.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-04 17:51

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik heb ook de 5 versnelling naaf van Shimano en ben er best wel aan gewend. Maar waarom schakelt deze eigenlijk precies andersom t.o.v. alle andere Shimano naven? Op Google heb ik geen antwoord kunnen vinden op deze vraag.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• RuneScimi007
JPS schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:16:
[...]

Geinig, ik stond voor dezelfde overweging en ging ze bekijken bij 12Go in Moordrecht.
Beiden op zich prima fietsen uit het wat lagere segment en inderdaad een vrij arbitraire keus. Toen vroeg ik de verkoper of er misschien ook nog andere fietsen waren ter overweging en binnen die prijsklasse.
Hij kwam toen zelf aan met een Duits merk frame (Greens Bromley, 2000€) maar met allemaal goede componenten zoals de Bosch Performance line smart motor (75Nm) + groot scherm en voor +50€ een 750kWh accu. Accu ook mooi passend in het frame.

Rondje gefietst en toen was de keus snel gemaakt. Ik heb wel voor de 5 versnellingen versie gekozen want die is degelijker dan de 8v. Even wennen is dat die precies andersom schakelt op het stuur. Ook heeft de fiets naast de schijfremmen een terugtraprem, maar dat is soms ook wel weer fijn. In 2024 was dit een van de aanbevolen fietsen van de consumentenbond.

Elke fiets trapt en zit weer anders, en als je daar heel kritisch op bent raad ik je aan ze te proberen.
Hiervoor ook nog even gekeken en gefietst op enkele Chinese Tenways fietsen, maar was ik duidelijk minder over te spreken ivm slapper frame en lager kwaliteitsnivo.
Wat grappig, ik wil dus ook bij 12go mijn fiets kopen. Hoe bevalt de Greens Bromley je? Heb even gekeken naar de specs en het is echt een beest voor de prijs. Alleen kan ik vrij weinig vinden over de fiets zelf op het internet, is het een onbekend merk?

• Tommie12
RuneScimi007 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:55:
[...]

Wat grappig, ik wil dus ook bij 12go mijn fiets kopen. Hoe bevalt de Greens Bromley je? Heb even gekeken naar de specs en het is echt een beest voor de prijs. Alleen kan ik vrij weinig vinden over de fiets zelf op het internet, is het een onbekend merk?
Nooit gehoord van dit merk.
Ik zou het dan ook niet online kopen, maar liefst iets bij een fietsenmaker, nieuw of tweedehands.

• JPS
  • Niet online

JPS

RuneScimi007 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:55:
[...]

Klopt, dit is een merk dat alleen 12go in Nederland voert (en waarschijnlijk ook hogere marge op zal hebben). Het frame komt uit dezelfde fabriek als wat andere bekende merken, en ik ben overtuigd van de gunstige prijs/kwaliteit verhouding tov de Gazelle en Batavus. In de onderllasse van Gazelle en Batavus zijn concessies gedaan (bijv zwakkere motor) en ze zijn niet vergelijkbaar met de hogere klasse van deze merken.

Ga ze gewoon proberen bij 12Go, je hebt ze dan alledrie bij elkaar en kunt er op de testbaan een stukje op fietsen. Ik heb er nog te weinig op gefietst voor een zwaar oordeel, maar de eerste indruk van mijn vrouw en mijzelf zijn goed (we fietsen er beiden soms op). Zeker ook vergeleken met de andere Batavus Finley uit 2020 met Bafang motor.

• JPS
  • Niet online

JPS

Tommie12 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:07:
[...]

Nooit gehoord van dit merk.
Ik zou het dan ook niet online kopen, maar liefst iets bij een fietsenmaker, nieuw of tweedehands.
Dat is wel een erg snel en niet onderbouwd oordeel. Dan ga ik liever nog op het advies van de consumentenbond van 2025 af.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:07

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Bij mijn oudste 2 heb ik een elektrische fiets nog af kunnen houden, maar mijn jongste gaat komend jaar naar de middelbare school 21km verderop en dat vinden we toch echt wat te veel op een gewone fiets. Dus ik ben op zoek naar een degelijke elektrische fiets.

Wensen:
  • Middenmotor
  • Riem
  • Accu in/op frame
  • Wanneer schijfremmen: Shimano. (Heb ik zelf de spullen voor om te ontluchten/repareren)
  • Geen geveerde voorvork (kan alleen maar kapot gaan)
  • Zo weinig mogelijk merkeigen onderdelen. (spatborden/lampen/kettingkasten). Wil niet de hoofdprijs betalen voor vervanging en ook flexibel zijn qua onderdelen
  • Degelijk display. (bij vriendinnetje van mijn dochter al gezien dat in de fietsenstalling op school de aansluitkabel gesloopt was en de fiets dus niks meer deed en redelijk lang voor reparatie weg was.
Budget: 2500 euro.

Na wat zoekwerk kwam ik eigenlijk alleen de sensa cintura power n-7 tegen die bij Mantel binnen budget valt. Mijn lokale bikeshop verkoopt ook Sensa, maar geen elektrische fietsen van Sensa. Verwacht geen problemen qua onderhoud als ik hem ergens anders koop (En ik heb nog wat van ze tegoed, aangezien mijn racefiets daar al bijna een half jaar logeert ivm. garantie).
Ik weet dat ik een forse wensenlijst tov. mijn budget heb, maar zien jullie nog andere opties?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• jimh307
  • Niet online
TTLCrazy schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:20:
Ik heb ook de 5 versnelling naaf van Shimano en ben er best wel aan gewend. Maar waarom schakelt deze eigenlijk precies andersom t.o.v. alle andere Shimano naven? Op Google heb ik geen antwoord kunnen vinden op deze vraag.
Dit deed/doet Sturmey Archer ook. Het exacte nut weet ik er niet van, maar ik geloof dat dit soms best lastig kan zijn en het is een kwestie van wennen. Misschien weet @Foxhill hier meer van. Hij zit in het vak :)

• Tommie12
JPS schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:17:
[...]

Dat is wel een erg snel en niet onderbouwd oordeel. Dan ga ik liever nog op het advies van de consumentenbond van 2025 af.
Ik zeg ook niet dat het een slecht merk is, alleen dat het mogelijk moeilijk is om daar service op te krijgen.
Die Bosch motor of Shimano rem zal je nog wel vinden indien nodig, maar een specifiek frame onderdeel kan moeilijk zijn, en daar wil een fietsenmaker niet altijd zijn tijd in steken.
Ben gewoon geen fan van dozenschuivers. Als je fietsen verkoopt moet je ze ook servicen.

• Mejust
  • Laatst online: 05-04 08:09
blitzkrieg schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:49:
Bij mijn oudste 2 heb ik een elektrische fiets nog af kunnen houden, maar mijn jongste gaat komend jaar naar de middelbare school 21km verderop en dat vinden we toch echt wat te veel op een gewone fiets. Dus ik ben op zoek naar een degelijke elektrische fiets.

Wensen:
  • Middenmotor
  • Riem
  • Accu in/op frame
  • Wanneer schijfremmen: Shimano. (Heb ik zelf de spullen voor om te ontluchten/repareren)
  • Geen geveerde voorvork (kan alleen maar kapot gaan)
  • Zo weinig mogelijk merkeigen onderdelen. (spatborden/lampen/kettingkasten). Wil niet de hoofdprijs betalen voor vervanging en ook flexibel zijn qua onderdelen
  • Degelijk display. (bij vriendinnetje van mijn dochter al gezien dat in de fietsenstalling op school de aansluitkabel gesloopt was en de fiets dus niks meer deed en redelijk lang voor reparatie weg was.
Budget: 2500 euro.

Na wat zoekwerk kwam ik eigenlijk alleen de sensa cintura power n-7 tegen die bij Mantel binnen budget valt. Mijn lokale bikeshop verkoopt ook Sensa, maar geen elektrische fietsen van Sensa. Verwacht geen problemen qua onderhoud als ik hem ergens anders koop (En ik heb nog wat van ze tegoed, aangezien mijn racefiets daar al bijna een half jaar logeert ivm. garantie).
Ik weet dat ik een forse wensenlijst tov. mijn budget heb, maar zien jullie nog andere opties?
Ik zat zelf een week geleden in een vergelijkbaar segment te zoeken, en je kan nog naar de fietsen van Tenways kijken, als die niet voor je afvallen. Zo niet, is het waarschijnlijk meer de moeite om op zoek te gaan naar een goede tweedehands.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:07

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Mejust schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:21:
[...]

Ik zat zelf een week geleden in een vergelijkbaar segment te zoeken, en je kan nog naar de fietsen van Tenways kijken, als die niet voor je afvallen. Zo niet, is het waarschijnlijk meer de moeite om op zoek te gaan naar een goede tweedehands.
Tenways valt af, daar krijg ik een ongelofelijke VanMoof vibe bij. :X

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• JPS
  • Niet online

JPS

Tommie12 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:11:
[...]

Ik zeg ook niet dat het een slecht merk is, alleen dat het mogelijk moeilijk is om daar service op te krijgen.
Die Bosch motor of Shimano rem zal je nog wel vinden indien nodig, maar een specifiek frame onderdeel kan moeilijk zijn, en daar wil een fietsenmaker niet altijd zijn tijd in steken.
Ben gewoon geen fan van dozenschuivers. Als je fietsen verkoopt moet je ze ook servicen.
Ja op zich terecht punt(je) dat frameonderdelen minder makkelijk te krijgen zullen zijn. Daarvoor ben je denk ik ook aangewezen op 12go, die ik overigens niet als pure dozenschuiver kwalificeer, maar mist landelijk dekking. Als ik 4k aan een fiets uit zou geven, dan zou dit een belangrijkere afweging zijn.
Maar in deze 2k categorie neem ik prima dit risico.

Hier komt bij dat ik (net als velen denk ik) vanuit fiscaal voordeel deze fiets koop waarbij ik tot 1500€ Bruto kan declareren. Dan is het voor mij het meest gunstig als ik niet teveel boven dat bedrag uitkom, en voor de 2k die deze Greens Bromley fiets kost, zijn de specs/kwaliteitsonderdelen enorm goed. Als het echt allemaal tegenvalt (wat ik niet verwacht) dan val ik hier echt geen buil aan.

• Tommie12
JPS schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:51:
[...]

Ja op zich terecht punt(je) dat frameonderdelen minder makkelijk te krijgen zullen zijn. Daarvoor ben je denk ik ook aangewezen op 12go, die ik overigens niet als pure dozenschuiver kwalificeer, maar mist landelijk dekking. Als ik 4k aan een fiets uit zou geven, dan zou dit een belangrijkere afweging zijn.
Maar in deze 2k categorie neem ik prima dit risico.

Hier komt bij dat ik (net als velen denk ik) vanuit fiscaal voordeel deze fiets koop waarbij ik tot 1500€ Bruto kan declareren. Dan is het voor mij het meest gunstig als ik niet teveel boven dat bedrag uitkom, en voor de 2k die deze Greens Bromley fiets kost, zijn de specs/kwaliteitsonderdelen enorm goed. Als het echt allemaal tegenvalt (wat ik niet verwacht) dan val ik hier echt geen buil aan.
Correcte overweging, ik snap het wel, en ik verwacht ook geen grote problemen.
De basis zit in elk geval goed.

• RuneScimi007
zojuist teruggekomen van de lokale fietsenwinkel die mij de gazelle paris c7+ HMB (2.499) aanraadde inplaats van de :

Is het de extra paar honderd euro waard?

• Tommie12
RuneScimi007 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:09:
zojuist teruggekomen van de lokale fietsenwinkel die mij de gazelle paris c7+ HMB (2.499) aanraadde inplaats van de :

En wat is het verschil, dat 'plusje'?

• jimh307
  • Niet online
RuneScimi007 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:09:

Sowieso de extra service die je erbij krijgt is het die paar honderd euro meer dan waard. In e-bike land betekend een hogere prijs betere onderdelen, meer garantie en de gehele levensduur van de fiets service. Een riem is altijd aan te raden als je van gemak, comfort en een directe aandrijving wat het fietsen natuurlijker doet aanvoelen.

De Paris 7+ heeft een sterkere motor en wat luxere onderdelen.

[ Voor 22% gewijzigd door jimh307 op 01-04-2026 15:34 ]

• RuneScimi007
Tommie12 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:29:
[...]

En wat is het verschil, dat 'plusje'?
Volgens de specialist is de + variant wat sterker qua nm en luxere onderdelen.
jimh307 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:31:
[...]

Sowieso de extra service die je erbij krijgt is het die paar honderd euro meer dan waard. In e-bike land betekend een hogere prijs betere onderdelen, meer garantie en de gehele levensduur van de fiets service. Een riem is altijd aan te raden als je van gemak, comfort en een directe aandrijving wat het fietsen natuurlijker doet aanvoelen.

De Paris 7+ heeft een sterkere motor en wat luxere onderdelen.
Jij zegt dus doen? Want de 7+ is volgens mij een iets ouder model dan de norrmale variant of niet?

[ Voor 4% gewijzigd door RuneScimi007 op 01-04-2026 16:11 ]

• RuneScimi007
Claude zegt dat de Batavus Altura E-Go Plus Smart 2025 de beste keuze voor mij is

[ Voor 6% gewijzigd door RuneScimi007 op 01-04-2026 16:28 ]

• Foxhill
Claude heeft nog nooit op een fiets gezeten.

Je bent meerdere keren in de winkel geweest. Als je de winkel vertrouwd ga je op hun advies af. Als je onbekenden op het internet of AI meer vertrouwd zoek je eerst een andere winkel.

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-04 15:19
Zijn er gebruikers van een fietsalarm ?
(Zeker op een bakfiets wel plaats) is het een leuke gadget die na 2 batterij wissels in de kast beland of wordt het daadwerkelijk gebruikt ?

• Tommie12
wd200 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:22:
Zijn er gebruikers van een fietsalarm ?
(Zeker op een bakfiets wel plaats) is het een leuke gadget die na 2 batterij wissels in de kast beland of wordt het daadwerkelijk gebruikt ?
Wat bedoel je met een fietsalarm?
Een goed slot is wat je moet hebben met een dikke geharde ketting.

• Tommie12
RuneScimi007 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:28:
Claude zegt dat de Batavus Altura E-Go Plus Smart 2025 de beste keuze voor mij is
Het zou me niet verwonderen dat wij hier Claude hebben opgevoed….

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Hier heb ik een vrij oude Batavus E-motion Genova Go staan, de fiets is nog prima, de motor werkt en recent nieuwe accu.
Nu is het display er mee uit gescheiden, je kan de fiets niet meer aan/uit zetten.
Online zijn er wel nieuwe displays maar die zijn nergens op voorraad danwel te bestellen.

Weet iemand met welk protocol dit type fiets communiceert met het display? Ik zie een hoop aftermarket displays voor 24v fietsen met een 5 pins connector, dat vind ik ook prima. Het hoeft niet alle functionaliteiten te hebben, als ik het ondersteuningsdeel maar kan aan en uit zetten en een paar stappen kan kiezen.

Oude display:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0kXNobfma5WXJJF0ttOAm0LTX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWfMs7hYTTFsUN85rZQD0DtB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Netsrek op 02-04-2026 21:04 ]

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-04 14:37

Arfman

Drome!

Even terugkomend op mijn onderhoudsvraag: het "probleem" heeft zichzelf opgelost. De 5e versnelling wilde niet of nauwelijks meer "pakken", dus de fiets bleef in de 4e. Bij FM naar binnen gelopen en een dag later weer opgehaald, ze hadden gelijk (in overleg) het beurtje gedaan. Staat nu 2500KM op, voor context.

Denk dat ik het ook een beetje pragmatisch ga doen, wellicht na het winterseizoen een goed moment zodat je hopelijk de hele zomer probleemloos kunt fietsen. Heb het idee dat het in de winter wat meer te lijden heeft allemaal.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Foxhill
Arfman schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:46:
Even terugkomend op mijn onderhoudsvraag: het "probleem" heeft zichzelf opgelost. De 5e versnelling wilde niet of nauwelijks meer "pakken", dus de fiets bleef in de 4e. Bij FM naar binnen gelopen en een dag later weer opgehaald, ze hadden gelijk (in overleg) het beurtje gedaan. Staat nu 2500KM op, voor context.

Denk dat ik het ook een beetje pragmatisch ga doen, wellicht na het winterseizoen een goed moment zodat je hopelijk de hele zomer probleemloos kunt fietsen. Heb het idee dat het in de winter wat meer te lijden heeft allemaal.
Dat is een perfect idee. Maar dan t/m maart het beste. Na de winter al het zout eraf en goed invetten helpt voor behoud. Je kunt ook nog vragen of je fietsenwinkel een winter beurt actie heeft. Een (klein) deel van de winkels heeft dat. Bespaar je nog iets en help je hun met capaciteit/spreiding.

In januari zoeken we werk, in april en mei moeten we dingen afstoten.

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Knip, verkeerde topic…

[ Voor 94% gewijzigd door frankj030 op 03-04-2026 06:58 ]

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:50
Netsrek schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:03:
Hier heb ik een vrij oude Batavus E-motion Genova Go staan, de fiets is nog prima, de motor werkt en recent nieuwe accu.
Nu is het display er mee uit gescheiden, je kan de fiets niet meer aan/uit zetten.
Online zijn er wel nieuwe displays maar die zijn nergens op voorraad danwel te bestellen.

Weet iemand met welk protocol dit type fiets communiceert met het display? Ik zie een hoop aftermarket displays voor 24v fietsen met een 5 pins connector, dat vind ik ook prima. Het hoeft niet alle functionaliteiten te hebben, als ik het ondersteuningsdeel maar kan aan en uit zetten en een paar stappen kan kiezen.

Oude display:
[Afbeelding]
Zo te zien is het typenummer van het display MBX07. Als je daarop zoekt wordt dit altijd gekoppeld aan Batavus, Sparta. Als je zoekt op E-motion wordt dit soms ook gekoppeld aan Ananda. Dat laatste merk zou dan het motor systeem betreffen wat met een Ananda protocol werkt. Echter E-motion is een type aanduiding van een ebike lijn, dus deze hoeven niet allemaal met Ananda te werken. Soms kan je eea achterhalen door te zoeken welk nummer er op de motorcontroller staat en zo achterhalen welke displays ervoor passend zijn. De controller is in een motor systeem nl de bepalende factor.

• Arfman

Arfman

Drome!

Foxhill schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 06:39:
[...]

Dat is een perfect idee. Maar dan t/m maart het beste. Na de winter al het zout eraf en goed invetten helpt voor behoud. Je kunt ook nog vragen of je fietsenwinkel een winter beurt actie heeft. Een (klein) deel van de winkels heeft dat. Bespaar je nog iets en help je hun met capaciteit/spreiding.

In januari zoeken we werk, in april en mei moeten we dingen afstoten.
Goede ideeën, dank. Heb je tips over wat ik moet invetten en vooral wat niet, en welk type smeermiddel ik moet gebruiken? Ik wil de boel goed onderhouden en juist niet iets doen waar ik later last van heb.

Na de winter heb ik hem goed afgespoeld al, even alles netjes gepoetst, maar de riem bleef best vies. Daar toevallig nog tips voor, of gewoon met een oud doekje er langs?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Tommie12
Arfman schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:37:
[...]

Goede ideeën, dank. Heb je tips over wat ik moet invetten en vooral wat niet, en welk type smeermiddel ik moet gebruiken? Ik wil de boel goed onderhouden en juist niet iets doen waar ik later last van heb.

Na de winter heb ik hem goed afgespoeld al, even alles netjes gepoetst, maar de riem bleef best vies. Daar toevallig nog tips voor, of gewoon met een oud doekje er langs?
Veel vet heeft een fiets niet nodig, toch niet aan de buitenkant.

De riem kan je gewoon wassen met water, dreft en een spons. Als die wat piept, kijk dan of de spanning niet te hoog is, en eventueel spuit je wat siliconenspray.

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe ebike voor mezelf en vriendin.
Uitgaande van fietsenmakers in de buurt zijn we uitgekomen bij Gazelle (Ultimate of Grenoble), of van een andere fietsenmaker een ‘Pegasus Premio EVO 5F Belt’. Alle modellen met 5 versnellingen.

iemand een idee hoe Pegasus aangeschreven staat? Beetje goede reputatie?

Wel gezocht, op consumentenbond staat Pegasus zeer goed beoordeeld, maar hoe zit het op de langere termijn.

Morgen gaan we Pegasus proefrijden.

• Arfman

Arfman

Drome!

Amrit schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:19:
Uitgaande van fietsenmakers in de buurt zijn we uitgekomen bij Gazelle (Ultimate of Grenoble), of van een andere fietsenmaker een ‘Pegasus Premio EVO 5F Belt’. Alle modellen met 5 versnellingen.

Wel gezocht, op consumentenbond staat Pegasus zeer goed beoordeeld, maar hoe zit het op de langere termijn.

Ik ken Pegasus niet, maar ik kan me ook voorstellen dat het eventuele kwaliteitsverschil sterk afhankelijk is van hoe je hem gebruikt. Ik fiets dagelijks ruim 30 kilometer door weer en wind, als jullie hem gebruiken voor stadsritjes 1 x per week kun je er misschien jaren mee, terwijl hij in mijn gebruik na 2 jaar "op" is (nogmaals, ik ken de kwaliteit niet, misschien doet het niks onder voor de bekende A merken).

EDIT: op Trustpilot lees ik toch wel zorgwekkende zaken m.b.t. de kwaliteit: https://nl.trustpilot.com/review/www.pegasus-bikes.nl

EDIT2: Op Trustpilot ook slechte reviews over Trek fietsen (die ik zelf heb en tot nu toe erg tevreden over ben) dus hoeveel waarde je hieraan moet hechten .. tja.

[ Voor 12% gewijzigd door Arfman op 03-04-2026 11:29 ]

• Tommie12
Arfman schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:26:
[...]

Ik ken Pegasus niet, maar ik kan me ook voorstellen dat het eventuele kwaliteitsverschil sterk afhankelijk is van hoe je hem gebruikt. Ik fiets dagelijks ruim 30 kilometer door weer en wind, als jullie hem gebruiken voor stadsritjes 1 x per week kun je er misschien jaren mee, terwijl hij in mijn gebruik na 2 jaar "op" is (nogmaals, ik ken de kwaliteit niet, misschien doet het niks onder voor de bekende A merken).

EDIT: op Trustpilot lees ik toch wel zorgwekkende zaken m.b.t. de kwaliteit: https://nl.trustpilot.com/review/www.pegasus-bikes.nl

EDIT2: Op Trustpilot ook slechte reviews over Trek fietsen (die ik zelf heb en tot nu toe erg tevreden over ben) dus hoeveel waarde je hieraan moet hechten .. tja.
Pegasus is misschien niet direct een A-merk, maar zeker geen goedkope chinese rommel.
Ik keek ook naar je Trustpilot link... daar staan 19 reviews, dat zegt niks.

Kijk eerder of je fietsenmaker goede service biedt, dan kan je daar altijd op terugvallen al verwacht ik niet dat die fiets veel slechter of beter is dan een Gazelle of Batavus.

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:53:
[...]

Pegasus is misschien niet direct een A-merk, maar zeker geen goedkope chinese rommel.
Ik keek ook naar je Trustpilot link... daar staan 19 reviews, dat zegt niks.

Kijk eerder of je fietsenmaker goede service biedt, dan kan je daar altijd op terugvallen al verwacht ik niet dat die fiets veel slechter of beter is dan een Gazelle of Batavus.
Maar bijna alle reviews gingen over de lak die zeer snel loslaat en ik las ook over gebroken spaken. Het zegt dus echt wel iets. Beetje het geval met mijn vorige e-bike (Qwic Premium nm330) die ook de nodige euvels had zoals te dunne spaken en dunne velg met 90nm erop. In principe is het gewoon een defect al fietste die fiets best lekker. Bij mijn Gazelle laat de lak van het frame echt niet los, alleen zijn pootje bladdert wat af en de voorvork omdat daar de remkabel tegenaan komt, maar al dit is pas na 5 jaar intensief gebruik en dan in kleine mate.

• Tommie12
jimh307 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:36:
[...]

Maar bijna alle reviews gingen over de lak die zeer snel loslaat en ik las ook over gebroken spaken. Het zegt dus echt wel iets. Beetje het geval met mijn vorige e-bike (Qwic Premium nm330) die ook de nodige euvels had zoals te dunne spaken en dunne velg met 90nm erop. In principe is het gewoon een defect al fietste die fiets best lekker. Bij mijn Gazelle laat de lak van het frame echt niet los, alleen zijn pootje bladdert wat af en de voorvork omdat daar de remkabel tegenaan komt, maar al dit is pas na 5 jaar intensief gebruik en dan in kleine mate.
Maar als er slechts 19 reviews zijn...
Ik selecteerde even de slechte reviews van Gazelle op Trustpilot, dat zijn er 23% van 13000, en daar lees je ook over framebreuken, roest, haarscheurtjes, ....

https://nl-be.trustpilot.com/review/www.gazelle.com?stars=1
(en ja, er schijnt ook een bedrijf te zijn dat electronica verkoopt onder gazelle, maar de meeste klachten gaan over fietsen)

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05:43

K1p

Tommie12 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:32:
[...]

Maar als er slechts 19 reviews zijn...
Ik selecteerde even de slechte reviews van Gazelle op Trustpilot, dat zijn er 23% van 13000, en daar lees je ook over framebreuken, roest, haarscheurtjes, ....

https://nl-be.trustpilot.com/review/www.gazelle.com?stars=1
(en ja, er schijnt ook een bedrijf te zijn dat electronica verkoopt onder gazelle, maar de meeste klachten gaan over fietsen)
Dit is wel de verkeerde gazelle pagina, zoek even op koninklijke gazelle

• Tommie12
K1p schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:06:
[...]

Dit is wel de verkeerde gazelle pagina, zoek even op koninklijke gazelle
https://nl-be.trustpilot.com/review/gazelle.nl?stars=1

Hier word ik ook niet vrolijk van. 10% reviews met 1 ster op 2100 reviews.
Feit is dat op die andere site veel meer over fietsen geklaagd wordt…

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:27
Tommie12 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:40:
[...]

https://nl-be.trustpilot.com/review/gazelle.nl?stars=1

Hier word ik ook niet vrolijk van. 10% reviews met 1 ster op 2100 reviews.
Feit is dat op die andere site veel meer over fietsen geklaagd wordt…
Trustpilot is niet echt betrouwbaar:
nieuws: Trustpilot krijgt in Italië boete van 4 miljoen euro vanwege misleide...

• Tommie12
Dat was mijn punt… toen er reviews van Pegasus getoond werden.

• Arjantje72
Tommie12 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:13:
[...]

Dat was mijn punt… toen er reviews van Pegasus getoond werden.
Sorry, verkeerd begrepen :)

• Amrit
  • Niet online
Dank voor alle reacties!

Ik vond een review van de Pegasus Premio Evo 10 Lite op een Duitse site, achter een pay-wall.

------------------------
Stärken
Starke Kombination aus Souveränität und Handlichkeit
wirkt insgesamt sehr stabil
Gepäckträger mit 27 kg Zuladung

Schwächen
schwer
Ausstattungsqualität nur Mittelmaß

--------------------------
Kritiek is er op de voorvork: een Suntour NCX, die minder effectief en houdbaar zou zijn.
Morgen eerst maar eens een rondje op fietsen.

• Tommie12
Amrit schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:27:
Dank voor alle reacties!

Ik vond een review van de Pegasus Premio Evo 10 Lite op een Duitse site, achter een pay-wall.

------------------------
Stärken
Starke Kombination aus Souveränität und Handlichkeit
wirkt insgesamt sehr stabil
Gepäckträger mit 27 kg Zuladung

Schwächen
schwer
Ausstattungsqualität nur Mittelmaß

--------------------------
Kritiek is er op de voorvork: een Suntour NCX, die minder effectief en houdbaar zou zijn.
Morgen eerst maar eens een rondje op fietsen.
Suntour NCX is een verende zadelpen….

Geloof vooral die journalisten niet te veel.
90% wordt betaald voor die reviews, met Bright op kop. Die magazines schrijven vooral over hun adverteerders en ergens moeten ze iets negatief schrijven.

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:51:
[...]

90% wordt betaald voor die reviews, met Bright op kop. Die magazines schrijven vooral over hun adverteerders en ergens moeten ze iets negatief schrijven.
Crowdsourcing is nog altijd beter dan commerciële belangen. Mee eens, probeer er maar eens buiten te blijven als gemiddelde consument.

• Amrit
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:51:
[...]

Haha, en een verende zadelpen zit er juist niet op. En eens, dat soort reviews zijn problematisch.

• Foxhill
NCX is ook een verende voorvork. Een instap prima vork. Maar zo’n beetje elke fiets onder de €3000 heeft die of een vergelijkbare, en veel erboven. Dus het is niet zo’n zinvolle opmerking van de journalist. Alleen een aantal Nederlandse merken monteerde nog wel eens iets slechters

[ Voor 21% gewijzigd door Foxhill op 03-04-2026 23:19 ]

• Pascalishier
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-04 13:35
Vandaag een showroom model Riese und Müller charger4 GT Vario kunnen scoren met een kiox 300 display voor 4499.

Dit na een zoektocht tussen de:
- Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800
- Giant Explore E+ 2
- Gazelle Ultimate C5+

Waarbij de gazelle snel afviel omdat die niet zoveel bied ten opzichte van de Cube. Dat is een zeer complete fiets voor weinig, maar kon hem alleen in een dames model testen en vond hem niet zo tof zitten.
De Giant is een lekkere fiets, maar voor het electrische systeem dat niet van Bosch is wel een ding. Misschien onterecht hoor. En een wat minder grote accu.
Riese und Müller stond op mijn lijst, maar viel af vanwege de prijs. Heeft wel echt de beste zit. Nu gelukkig dus een showmodel kunnen kopen bij de locatie FM. Super blij mee!

Even een paar vraagjes: hoe ervaren jullie de navigatie via de kiox?
En wat voor een slot hebben jullie? Ik heb nu een 140cm abus yarnit slot. Belangrijk vind ik dat ik de fiets met frame en voorwiel ergens aan vast kan zetten. Maar hoe berg ik het slot een beetje leuk op?
En wat voor een verzekering hebben jullie? Ik neig nu naar de ANWB met pechhulp, wel zo lekker makkelijk mocht je onderweg ergens stranden...

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-04 18:10
@Pascalishier mijn vrouw navigeert met de kiox en is daar zeer tevreden over. Je moet wel je gsm bij je hebben
Wij hebben beiden de verzekering van de anwb, idd ivm pechhulp en verdere voorwaarden

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Voor de liefhebber kwam ik een leuk koopje tegen: https://www.bike24.nl/producten/971431

Met kortingscode EBIKE150 betaal je €1.519,36 voor een sportieve ebike met Bosch Performance Line CX motor en 625Wh accu. Volgens mij een mooie prijs voor deze componenten (Shimano/Tektro).

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-04 18:18

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Pascalishier schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:15:

En wat voor een slot hebben jullie? Ik heb nu een 140cm abus yarnit slot. Belangrijk vind ik dat ik de fiets met frame en voorwiel ergens aan vast kan zetten. Maar hoe berg ik het slot een beetje leuk op?
En wat voor een verzekering hebben jullie? Ik neig nu naar de ANWB met pechhulp, wel zo lekker makkelijk mocht je onderweg ergens stranden...
Gefeliciteerd met jouw R&M. Geweldige fiets (heb de variant met stang).
Voor slot: goed Abus vouwslot met sleutel https://www.abus.com/nl/Assortiment/Fietssloten/Vouwsloten, monteer de houder aan achterkant buis onder zadel en je hebt hem altijd bij je. Ook niet makkelijk door te slijpen. Ga ik naar diefstalgevoelige plekken dan heb ik een extra kwaliteitshangslot https://www.slotenspeciaa...00-kettingslot-zwart.html mee. Die hangt in de schuur waarmee ik de fiets dan met het hangslot via een muuranker https://www.slotenspeciaa...42y0T7n9w300aArY7EALw_wcB veilig vastzet. En zo mee kan nemen als het gewenst is.
Ik heb de verzekering via de fietsenmaker bij ENRA, maar zijn meerdere goede. Vergelijk de voorwaarden goed.

[ Voor 5% gewijzigd door PeepPeepPeep op 04-04-2026 14:32 ]

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Pascalishier
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-04 13:35
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:26:
[...]

Gefeliciteerd met jouw R&M. Geweldige fiets (heb de variant met stang).
Voor slot: goed Abus vouwslot met sleutel https://www.abus.com/nl/Assortiment/Fietssloten/Vouwsloten, monteer de houder aan achterkant buis onder zadel en je hebt hem altijd bij je. Ook niet makkelijk door te slijpen. Ga ik naar diefstalgevoelige plekken dan heb ik een extra kwaliteitshangslot https://www.slotenspeciaa...00-kettingslot-zwart.html mee. Die hangt in de schuur waarmee ik de fiets dan met het hangslot via een muuranker https://www.slotenspeciaa...42y0T7n9w300aArY7EALw_wcB veilig vastzet. En zo mee kan nemen als het gewenst is.
Ik heb de verzekering via de fietsenmaker bij ENRA, maar zijn meerdere goede. Vergelijk de voorwaarden goed.
Ja een fantastische fiets, kan ik wel een tijd mee doen denk ik.
Zat ook nog te denken aan een schrijfremslot. Neem je de fiets alsnog mee in een busje... Maar er zit een een alarm op en een heel stuk praktischer mee te nemen... Ik heb natuurlijk ook een diefstal verzekering....

• Arjantje72
Pascalishier schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:09:
[...]

Ja een fantastische fiets, kan ik wel een tijd mee doen denk ik.
Zat ook nog te denken aan een schrijfremslot. Neem je de fiets alsnog mee in een busje... Maar er zit een een alarm op en een heel stuk praktischer mee te nemen... Ik heb natuurlijk ook een diefstal verzekering....
Kijk wel je verzekering na, ik ben verplicht een tweede goedgekeurde slot te gebruiken. Slotnummers moet de verzekering hebben.

• Wesley-groet
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03:47
Vandaag een showroom model Riese und Müller charger4 GT Vario kunnen scoren met een kiox 300 display voor 4499.

- Giant Explore E+ 2
- Gazelle Ultimate C5+

Waarbij de gazelle snel afviel omdat die niet zoveel bied ten opzichte van de Cube. Dat is een zeer complete fiets voor weinig, maar kon hem alleen in een dames model testen en vond hem niet zo tof zitten.
De Giant is een lekkere fiets, maar voor het electrische systeem dat niet van Bosch is wel een ding. Misschien onterecht hoor. En een wat minder grote accu.
Riese und Müller stond op mijn lijst, maar viel af vanwege de prijs. Heeft wel echt de beste zit. Nu gelukkig dus een showmodel kunnen kopen bij de locatie FM. Super blij mee!

Met een ANWB verzekering moet je een gecertificeerd en door hun goedgekeurd slot hebben. Heb zelf eentje van ABUS erbij genomen paar maanden terug. Bij ANWB/fietsenwinkel weten ze wel wat een juiste is

• Arfman

Arfman

Drome!

Hartstikke fijn. Heb al een paar mooie binnendoorweggetjes gevonden naar mijn werk dankzij de Kiox/Bosch navigatie, enkele minuten langer fietsen maar ipv. saai rechtdoor langs een N weg, door de weilanden tussen de paarden en koeien. Als je eenmaal de weggetjes hebt gevonden is het nut natuurlijk minder voor de vaste forens maar als je een moi stukje wilt fietsen af en toe is het een handig hulpmiddel.

• Foxhill

- Giant Explore E+ 2
- Gazelle Ultimate C5+

Gefeliciteerd met de aanschaf. Topfiets. Hogere klasse dan die (goede) Cube.

Kijk uit met de ANWB verzekering en een demo fiets. Ze sluiten accu’s die niet nieuw zijn uit. En ANWB probeert heel graag ergens onderuit te komen. Als er geen demo, marge, of zoiets op je factuur staat zou het goed moeten gaan. Maar als je zeker wilt zijn neem je geen ANWB.

• brownyster
  • Laatst online: 19:28
Amrit schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:19:

Ik heb de pegadus nu 2 jaar naar alle tevredenheid en geen problemen.

• maartend
Wtf.

Koop je een fiets van dik 4k, blijken de schijven vastgeklonken te zijn aan de wielen. Is goed prut, want eentje lijkt niet perfect recht te zijn.

Mijn mtb heeft gewoon gecentrrlockte schijven, dus heerlijk wisselbaar

• Foxhill
maartend schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:38:
Wtf.

Koop je een fiets van dik 4k, blijken de schijven vastgeklonken te zijn aan de wielen. Is goed prut, want eentje lijkt niet perfect recht te zijn.

Mijn mtb heeft gewoon gecentrrlockte schijven, dus heerlijk wisselbaar
Onmogelijk. Die klinknagels zitten in een binnenste stuk die wel afneembaar is. Met 6 torx schroeven of met een centerlock. Centerlock heeft twee verschillende soorten. Misschien ziet deze er net anders uit dan je gewend bent.

Foto?

• Tommie12
Foxhill schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 23:14:
NCX is ook een verende voorvork. Een instap prima vork. Maar zo’n beetje elke fiets onder de €3000 heeft die of een vergelijkbare, en veel erboven. Dus het is niet zo’n zinvolle opmerking van de journalist. Alleen een aantal Nederlandse merken monteerde nog wel eens iets slechters
En als zo’n vork zou begeven zet je er voor geen kapitalen een andere onder.

• frankj030
  • Nu online
Foxhill schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:03:
[...]

Gefeliciteerd met de aanschaf. Topfiets. Hogere klasse dan die (goede) Cube.

Kijk uit met de ANWB verzekering en een demo fiets. Ze sluiten accu’s die niet nieuw zijn uit. En ANWB probeert heel graag ergens onderuit te komen. Als er geen demo, marge, of zoiets op je factuur staat zou het goed moeten gaan. Maar als je zeker wilt zijn neem je geen ANWB.
Dit heb ik inderdaad vaker gehoord en daarom voor fietsverzekering van Centraal Beheer gegaan. Nog niet nodig gehad dus kan niet beoordelen of ze ergens onderuit proberen te komen, maar de reviews waren prima en het afsluiten verliep ook soepel (vermoedelijk omdat ik al een verzekering van ze had).

• PeepPeepPeep
  • Laatst online: 07-04 18:18

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Afsluiten gaat altijd soepel, innen ook. Hoe gaat het als je er gebruik van gaat maken?
Daarom altijd goed voorwaarden én ervaringen bekijken.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• maartend
Foxhill schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:38:
[...]

Onmogelijk. Die klinknagels zitten in een binnenste stuk die wel afneembaar is. Met 6 torx schroeven of met een centerlock. Centerlock heeft twee verschillende soorten. Misschien ziet deze er net anders uit dan je gewend bent.

Foto?
Door jou nog eens goed gaan kijken. Blijkt er ook centerlock op te zitten. Gelukkig

• Foxhill
Ik maak er een sport van de voorwaarden te vergelijken. Als ze niet allemaal elk jaar de voorwaarden wijzigen en zelfs verschillende voorwaarden tegelijk hanteren zou ik een vergelijking opschrijven.

Centraal Beheer heeft erg nette voorwaarden. Let wel op de afschrijving die ze rekenen. En let op dat een zakelijk gekochte fiets (fietsplan!) niet privé verzekerd wordt. Of dat ze er in ieder geval voorwaarden aan stellen.

• Foxhill
Tommie12 schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:11:
[...]

En als zo’n vork zou begeven zet je er voor geen kapitalen een andere onder.
Zeker waar. Maar de klanten die voor een fiets in deze klasse kiezen (+-€2500) merken vaak niet als de vork minder goed werkt en zijn daarom ook niet zo bereid voor vervanging te balen.

Goed. Dan is het dus ook geen probleem :+ .

• frankj030
  • Nu online
PeepPeepPeep schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:25:
Afsluiten gaat altijd soepel, innen ook. Hoe gaat het als je er gebruik van gaat maken?
Daarom altijd goed voorwaarden én ervaringen bekijken.
Uiteraard gedaan.

• Paperbag24
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-04 18:07
RS84 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:24:
Review Crivit Urban X 3.0 e-bike.

Zes jaar geleden legde ik zonder aarzeling nog ruim €2.500 neer voor een e-bike. Dit keer voelde dat toch anders. Hoe goed en mooi een e-bike ook is, na een paar jaar daalt de waarde meestal naar zo’n €750 tot €1.000.

Na uitgebreid vergelijken van verschillende merken en modellen, stuitte ik op de Crivit Urban X 3.0. Een e-bike met verrassend goede specificaties, A-merk vervangbare onderdelen, en één belangrijk minpunt, maar daarover later meer. En dat alles voor de helft van wat je normaal voor een e-bike uit het middensegment betaalt.

Mijn interesse was gewekt. Ik besloot de gok te wagen en deze e-bike te bestellen. Hierbij mijn bevindingen voor anderen die deze e-bike ook is opgevallen.

Bestelling & levering.
Na mijn bestelling via Lidl.nl stond de Crivit Urban X 3.0 binnen twee werkdagen voor de deur, keurig geleverd door Dynalogic in een stevige doos. De ‘unboxing’ en laatste montagehandelingen waren binnen een half uur afgerond. Vervangingsonderdelen buiten de garantietermijn van 2 jaar (en 5 jaar op het frame) zijn online te verkrijgen via LDS-service.com. De e-bike wordt geproduceerd in Duitsland door het merk Prophete, dat daar bekendstaat als een betaalbare en betrouwbare fabrikant.

Design & afwerking.
Het ontwerp scoort wat mij betreft hoog. De dikke Schwalbe-banden, matzwarte lak en gladde lasnaden geven de fiets een moderne, stoere uitstraling. Alles voelt degelijk aan, de onderdelen zijn goed gemonteerd en het frame is solide. De accu (355Wh) is bij dit 3.0-model mooi weggewerkt achter de zitbuis. Deze fiets ziet er niet alleen robuust uit, hij voelt ook zo. Hij doet absoluut niet onder voor modellen uit een hogere prijsklasse.

Rijervaring, motor & ondersteuning.
Vanaf de eerste trap voelt het goed. De combinatie van de stille Mivice M080 achterwielmotor en de onderhoudsarme Gates ST Belt Drive maakt elke trap soepel en natuurlijk. De trapondersteuning is beschikbaar in vier standen, met daarnaast een handige 20-seconden 'Boost'-functie, ideaal voor snel optrekken of het nemen van een helling. De ondersteuning is meer dan voldoende, zeg maar gerust fors en reageert nauwkeurig op je trapkracht.

Versnellingen & remmen.
Hoewel deze fiets geen versnellingen heeft (een zogenaamde singlespeed), mis je die niet. De motor levert 40Nm aan koppel en reageert, dankzij de geïntegreerde krachtsensor, heel intuïtief op je inspanning. Daardoor blijft het fietsen licht en ontspannen, zelfs op glooiende wegen. De Shimano MT200 hydraulische schijfremmen bieden een uitstekende en betrouwbare remkracht.

Verlichting & bediening.
De verlichting is bovengemiddeld goed, wat zorgt voor extra zichtbaarheid en veiligheid. De heldere LED-koplamp heeft een grootlichtfunctie en staat standaard aan op dimlicht. Hetzelfde geldt voor het COB LED-achterlicht met remlichtfunctie, deze licht extra fel op bij het minderen van je snelheid. De bediening is eenvoudig, op de bovenbuis zit een centrale knop waarmee je de ondersteuning inschakelt. Een LED-ring rond deze knop toont zowel het accuniveau als de ondersteuningsstand aan. Via de + en - knoppen op het stuur wissel je gemakkelijk tussen de standen. Een snelheids- of kilometerteller ontbreekt, maar persoonlijk vind ik dat geen gemis.

Zithouding & zitcomfort.
Het enige echte minpunt van deze e-bike is de standaard zithouding en het zitcomfort, al is dat eenvoudig op te lossen. De zithouding is standaard behoorlijk sportief, wat voor mij ronduit oncomfortabel aanvoelde, mede door het harde en smalle zadel. Gelukkig kun je dit eenvoudig aanpassen met een verstelbare stuurpen (ik heb gekozen voor een 100mm variant) en een comfortabel zadel. De stuurbuis steekt 47mm boven de bovenste spacer uit. Veel verstelbare stuurpennen hebben een klemhoogte van maximaal 40mm. Je moet de stuurbuis dus circa 10mm inkorten en de sterbout circa 10mm dieper inslaan. Dit kan met speciaal gereedschap of door voorzichtig een tijdelijke bout in het gat te draaien en daar met een hamer op te slaan (zorg dat je recht slaat, zodat de sterbout niet scheef komt te zitten). De kabels zijn net lang genoeg om de stuurpositie comfortabeler af te stellen. Na deze kleine aanpassingen voelt de e-bike echt als maatwerk.

Conclusie.
De Crivit Urban X 3.0 is wat mij betreft een verborgen parel in e-bike-land. Voor deze prijs, inclusief een paar slimme upgrades, krijg je ontzettend veel kwaliteit. Hij rijdt als een veel duurder merk, is stil, krachtig, solide gebouwd en ziet er ook nog eens heel erg goed uit. Als je bereid bent om de zithouding zelf aan te passen (of te laten doen), dan heb je aan deze e-bike een betrouwbare en stoere metgezel. Naar mijn mening is hij voor deze prijs simpelweg onovertroffen.

Overzicht van mijn upgrades.
  • BBB Cycling BHS-35 HighFix stuurpen (28.6/31.8mm/100mm)
  • BBB Cycling BSD-124 SoftShape Relaxed zadel
  • AXA NXT 31.8mm koplamphouder (voor montage aan het stuur)
  • Abus 6950M R Xplus ART-2 ringslot (ter vervanging van het merkloze ART-1 slot)
  • Fidlock Twist Essential Base frametas (op de Fidlock Twist Bike Base)
  • Apple AirTag, geplaatst in het compartiment onder de zitbuis
Totale investering (incl. upgrades).
€1.646,00 incl. btw

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een duidelijke review dank,op basis hiervan heb ik ook de knoop doorgehakt.

Ik zie dat het al even geleden is dat je de fiets hebt gekocht ben je nog steeds tevreden ?

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:58

Tacoos

i am i

[...snip...]

Zie hier mijn oplossing (inmiddels vouw ik de zadeltas wat netter en compacter op) om mijn abus iven chain 140cm op te bergen.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• Tjenok
  • Laatst online: 22:12
Goedemiddag. Wij hebben vorige maand ons eerste kindje gekregen. Omdat we in de regio veel meer met de fiets dan met de auto willen doen, zijn we ons aan het oriënteren op een bakfiets. De twee modellen waar we nu naar kijken zijn de Urban Arrow FamilyNext 100 Nm en de Lovens Explorer 2 100 Nm. Heeft iemand ervaring met het fietsen van lange afstanden (+10 km) op deze modellen? Het zou qua conditie uiteraard geen probleem moeten zijn, maar wij vragen ons af hoe de ergonomie op die afstanden is. En is er iemand die dezelfde modellen heeft vergeleken en ons mee kan nemen in de keuze voor één van de twee?

• Andrehj
  • Niet online
Tjenok schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:58:
Goedemiddag. Wij hebben vorige maand ons eerste kindje gekregen. Omdat we in de regio veel meer met de fiets dan met de auto willen doen, zijn we ons aan het oriënteren op een bakfiets. De twee modellen waar we nu naar kijken zijn de Urban Arrow FamilyNext 100 Nm en de Lovens Explorer 2 100 Nm.
Van die laatste is een eigen topic waarin je alle ervaring kunt vinden door even terug te lezen: Ervaring met de Lovens Explorer - E-bike bakfiets
Misschien is er ook wel een topic van de Urban Arrow?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Foxhill
Ik heb een Lovens. Gekozen toen UA nog geen verende voorvork had. Nu hebben ze dat beide wel. Neem alleen vooral geen UA model zonder verende vork.

Inmiddels ben ik UA dealer geworden met mijn winkels. Binnenkort gaat de Lovens thuis eruit en de UA erin omdat ik natuurlijk zelf het merk wil rijden dat ik verkoop. Maar ze zijn erg gelijkwaardig.

Belangrijkste verschil is dat de UA een grotere bak heeft. Met de eerste denk je daar nog niet aan. Nu ik twee kinderen heb mis ik wel wat ruimte.

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-04 18:43
Ik vind de zithouding van de Urban Arrow niet heel geschikt voor lange afstanden, de trappers zitten redelijk ver naar voren, ik weet niet hoe dat is met de Lovens. Ik zou eens een goede proefrit doen als ik jou was. En dan niet alleen om het blok van de fietsenmaker maar vragen of je de fiets een uurtje of twee mag gebruiken.

• Tjenok
  • Laatst online: 22:12
Bedankt allemaal! Ik was eigenlijk vrij zeker van de 100 Nm Bosch Cargoline motor, maar lees op verschillende plekken dat die best wel luid kan zijn tov de 75 Nm Bosch Performance motor. Heeft iemand daar ervaring mee?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Tjenok schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:58:
Goedemiddag. Wij hebben vorige maand ons eerste kindje gekregen. Omdat we in de regio veel meer met de fiets dan met de auto willen doen, zijn we ons aan het oriënteren op een bakfiets. De twee modellen waar we nu naar kijken zijn de Urban Arrow FamilyNext 100 Nm en de Lovens Explorer 2 100 Nm. Heeft iemand ervaring met het fietsen van lange afstanden (+10 km) op deze modellen? Het zou qua conditie uiteraard geen probleem moeten zijn, maar wij vragen ons af hoe de ergonomie op die afstanden is. En is er iemand die dezelfde modellen heeft vergeleken en ons mee kan nemen in de keuze voor één van de twee?
Ik heb met de eerste generatie Lovens 25 km enkel gefietst als uitstapje met beide kinderen, en dat ging heel vlot. Dat was met een 65 Nm motor, die komt op hellingen zelfs zonder belading net wat tekort voor de Lovens. 75 Nm is volgens mij ruim voldoende ook met belading. 100 Nm lijkt me absolute overkill, maar dat lijkt het maximum te zijn van de Cargoline, die standaard zou ingesteld zijn op 85 Nm? We hebben ondertussen twee e-bikes met Cargoline, op de offerte voor de Packster2 vind ik helemaal niks over het vermogen, gewoon 'Cargoline smart system'.

De trappers bij de Lovens zaten naar mijn aanvoelen wat kort bij het zadel, maar dat went wel. Het is vooral aanpassen wanneer je van een gewone (stads)fiets op een bakfiets moet stappen, de zithouding en afstand tot de trapas is heel anders. In het begin voelt dat vreemd, tot je lichaam (en je hoofd) daaraan gewend zijn.

Ik vond de Lovens heel comfortabel rijden, ook qua zithouding. Qua rughouding is dat vergelijkbaar met een klassieke stadsfiets.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:55
Vraag: zijn er ook mensen die een 2e accu kopen bij hun elektrische fiets om de range te vergroten? Of is dat niet handig? Niet elke elektrische fiets heeft een grote accu voor een grote range.

• Tommie12
mark777 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:06:
Vraag: zijn er ook mensen die een 2e accu kopen bij hun elektrische fiets om de range te vergroten? Of is dat niet handig? Niet elke elektrische fiets heeft een grote accu voor een grote range.
Er zijn weinig mensen die op een dag meer range nodig hebben dan wat er in een volle batterij kan, maar niks houd je toch tegen?
Je moet die accu wel goed mee kunnen nemen, en daar bestaan speciale hoezen voor om ze onbeschadigd te gebruiken.

• mark777
Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:11:
[...]

Er zijn weinig mensen die op een dag meer range nodig hebben dan wat er in een volle batterij kan, maar niks houd je toch tegen?
Je moet die accu wel goed mee kunnen nemen, en daar bestaan speciale hoezen voor om ze onbeschadigd te gebruiken.
Op een normale dag heb je genoeg aan 1 batterij maar voor een lange fietstocht kan een 2e batterij wel uitkomst bieden denk ik zo. Maar weet ook niet ben geen elektrisch fiets gebruiker maar zit te kijjken voor een nieuwe fiets dus vandaar een beetje aan het orienteren. :)

• elinx
mark777 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:14:
[...]

Op een normale dag heb je genoeg aan 1 batterij maar voor een lange fietstocht kan een 2e batterij wel uitkomst bieden denk ik zo. .....
Alles staat en valt met de capaciteit van de standaard accu en de manier waarop je de elektrische fiets gebruikt.
Is de capaciteit 350Wh of 700Wh. Ben je een actieve fietser die vooral in de eco stand rijdt en hoog traptempo of wat meer luie fietser met altijd de hoogste trapondersteuning met een zeer laag traptempo. Fiets je vooral in heuvelachtig of in vlak terrein

De uitersten zijn dan (grof geschat) ergens tussen de 40km en 120km bereik. Daarom is er vooraf weinig over te zeggen en zal je eerst moeten ondervinden wat jouw persoonlijk gemiddeld bereik is om daar een uitspraak over te kunnen doen.

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-04 18:43
mark777 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:06:
Dat hebben wij gedaan voor onze bakfiets, we maken soms hele lange tochten en dan was accu 1 niet genoeg, dezelfde accu erbij gekocht tweedehands. Het is wel een risico want je kan moeilijk de tweedehands accu testen. En er worden veel accu’s gejat en aangeboden.

• Tommie12
mark777 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:14:
[...]

Op een normale dag heb je genoeg aan 1 batterij maar voor een lange fietstocht kan een 2e batterij wel uitkomst bieden denk ik zo. Maar weet ook niet ben geen elektrisch fiets gebruiker maar zit te kijjken voor een nieuwe fiets dus vandaar een beetje aan het orienteren. :)
Zet hier eens neer wat je met die fiets wil doen, en welke fiets je denkt te kopen.

Groot voordeel is dat je altijd een extra losse batterij kan bijkopen al zijn die niet echt goedkoop.
Zorg wel voor een goede neopreen hoes/tas.

• mark777
Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:44:
[...]

Zet hier eens neer wat je met die fiets wil doen, en welke fiets je denkt te kopen.

Groot voordeel is dat je altijd een extra losse batterij kan bijkopen al zijn die niet echt goedkoop.
Nee kwam ik achter. Een nieuwe accu voor de Lemmo bike is gewoon 900 euro. Daar koop je een complete fiets voor lol :)

• Janpietertje89
  • Laatst online: 22:21
Mijn vrouw is in de markt voor een nieuwe ebike nadat haar freebike van ruim 10 jaar oud toch wel volledig afgeschreven is (houder accu afgebroken, niet meer te bestellen dus met duct tape gefixt en accu gaat nog maar 30km mee). Usecase is ~3x per week 30km retour naar het werk en wat ritjes naar opa en oma (~40km retour) eventueel met een thule fietskar met onze dochter erin. Opa en oma wonen in heuvelachtig gebied (stuwwal van Nijmegen).

Qua houding is een comfortabele rechtop houding belangrijk omdat ze redelijk snel last krijgt van haar ellebogen bij een sportieve houding. Ook is ze vrij klein (1.54m) waardoor een "dikke' buis met grote accu al snel tegen haar kruis zit met opstappen.

Hebben afgelopen weekend wat proefritjes gemaakt en de gazelle grenoble C8 en Cube supreme hybrid comfort one vielen qua pasvorm en houding wel in de smaak. De Gazelle nog iets meer dan de Cube maar beide waren acceptabel. Het grappige bij de Cube was dat juist het duurdere cube supreme hybrid comfort SLX model (winnar ANWB) weer niet pastte omdat deze een zwaardere accu heeft en dus een dikkere buis. Je zou verwachten dat als de eerste 3 woorden in de modelnaam overeen komen (supreme hybrid comfort) dat ze vergelijkbare zithoudingen/geometrie hebben maar dat bleek dus niet zo. Ik heb het gevoel dat Cube technisch net wat meer waar voor zijn geld biedt met net wat grotere accu en zwaardere motor (performance vs active plus bij Gazelle).

Iemand tips/overwegingen die ik mee zou kunnen nemen in mijn zoektocht naar een goede prijs/kwaliteit? 2e hands lijkt in mijn overwegingen op dit moment niet echt aantrekkelijk met de prijzen die ze vragen (~2k voor een fiets van 5 jaar oud die nieuw 2.7k kost oid).

[ Voor 5% gewijzigd door Janpietertje89 op 07-04-2026 15:42 ]

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:44:
[...]

Een goede fietstas en een snellader (bijv 6A) die je daarin legt kan ook een optie zijn ipv een extra batterij. Dit neem je gemakkelijker mee. Het is wel zo dat een kleine compacte lader minder amperage heeft bij Bosch en het formaat toeneemt met de amperage.
Op veel plekken kun je opladen als je recreatief fietst.

• mark777
Mad_Manic schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:45:
[...]

Een goede fietstas en een snellader (bijv 6A) die je daarin legt kan ook een optie zijn ipv een extra batterij. Dit neem je gemakkelijker mee. Het is wel zo dat een kleine compacte lader minder amperage heeft bij Bosch en het formaat toeneemt met de amperage.
Op veel plekken kun je opladen als je recreatief fietst.
Dat is inderdaad een goed alternatief. Het overwegen waard

• elinx
Mad_Manic schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:45:
... een snellader (bijv 6A) die je daarin legt kan ook een optie zijn ...
Realiseer je dat, zelfs met 6A laden, een uur laden zorgt voor ca. 200Wh accu capaciteit. Bij 4A is dit ca. 140Wh.

[ Voor 18% gewijzigd door elinx op 07-04-2026 18:10 ]

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:09:
[...]

[...]

Realiseer je dat, zelfs met 6A laden, een uur laden zorgt voor ca. 200Wh accu capaciteit. Bij 4A is dit ca. 140Wh.
En je accu gaat warm(er) worden bij ouderdom en 6A laden is geen zachte hand voor de cellen, maar stress. Hierdoor zal een accu relatief sneller afgeschreven zijn.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
jimh307 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:57:
[...]

En je accu gaat warm(er) worden bij ouderdom en 6A laden is geen zachte hand voor de cellen, maar stress. Hierdoor zal een accu relatief sneller afgeschreven zijn.
Dat zal best kloppen maar het scenario dat hier geschetst werd is vrij incidenteel waarbij een accu leeggereden wordt en een tweede accu geplaatst moet worden. Niet een scenario dat met dagelijks gebruik van toepassing is en waarschijnlijk incidenteel voorkomt. Daarom denk ik dat een snellader die je accu oplaadt voor dat beetje extra dat nodig is (waarschijnlijk geen tweede volledige lading) voldoende is tijdens een koffie of lunchpauze

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:53
Bosch levert geen 6A laders voor de Smart versie.
Wél leverbaar: een extra accu van 250 Wh, de PowerMore250

[ Voor 78% gewijzigd door Simple mind op 07-04-2026 23:45 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zo dan, de Chinesen komen ineens met een EV die met 1,1 Mw kan laden. De Lynk & Co 10+.
Van 10% naar 80% in 5 minuten, gemiddeld 492 kW.
https://insideevs.com/news/792274/lynk-co-10-charging-test/
900V lader nodig. Benieuwd of we dit soort techniek hier op den duur ook gaan zien.
Denk ook wel serieuze koeling nodig van het batterijpakket

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 8 april 2026 @ 06:53:
Zo dan, de Chinesen komen ineens met een EV die met 1,1 Mw kan laden. De Lynk & Co 10+.
Van 10% naar 80% in 5 minuten, gemiddeld 492 kW.
https://insideevs.com/news/792274/lynk-co-10-charging-test/
900V lader nodig. Benieuwd of we dit soort techniek hier op den duur ook gaan zien.
Denk ook wel serieuze koeling nodig van het batterijpakket
Ik denk dat een batterijpakket met actieve vloeistofkoeling waarschijnlijk zowat even zwaar, groot en duur gaat zijn als de fiets zelf...

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

Pagina: 1 ... 235 236 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam