BlaBlaBla
Bij mij fiets was doortrappen in de 4e versnelling in het begin het probleem. Ik heb hem zelf uiteindelijk goed afgesteld. Je kunt niet alleen op de lijntjes afgaan, je moet het echt steeds heel iets verstellen en dan proberen. Toen het eenmaal goed uitgelijnd was ook geen enkel probleem meer gehad met schakelen/doortrappen en inmiddels bijna 32000 km met de originele Nexus 8 en Active Line +hijskraan schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:13:
dat dacht ik ook, maar ik heb hem gezien toen hij eruit was,echt stuk.wordt altijd netjes mee geschakeld, misschien toch de motor te sterk voor de nexus?
Op de lijntjes afstellen, als het blijft nog een tikje strakker dan de lijntjes proberen. Controleren of de kabel vrij loopt en de bewegende delen achter (cassettejoint) vrij kunnen draaien. Als hij dan nog doortrapt is het binnenwerk kapot.Strider schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:47:
Hier ook een active line plus, op eco stand![]()
Maar goed, ik denk dat ik ermee naar de fietsenzaak moet, zelf zo'n wiel vervangen is mij iets teveel werk. Zijn er truukjes om erachter te komen of de naaf echt aan gort is? Ik dacht dat zo'n Nexus 8 redelijk onverwoestbaar was.
Fietsenmakers krijgen uiteindelijk wat ervaring in hoe het doortrappen van een kapotte naaf kan klinken en voelen. Zo pikken we op ervaring een deel van de kapotte naven er direct uit. Bij de rest (als het geluid lijkt op slechte afstelling) moeten wij ook bovenstaande doen. Soms kost dat een paar bezoekjes en dat is wel eens vervelend voor de klant.
Ik heb voor Cube gekozen, omdat er een cube store in de buurt zit (~30m met het OV) en ze wat meer bieden voor je geld tov. bijv Gazelle.
Afgelopen zaterdag een klein 54km tripje gemaakt (normaal is 20km voor mij al veel) en dat ging prima.
:strip_exif()/f/image/WkGCmjd8lUVNCLJmYDwpUreQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie fiets. ze hebben nu een actie met gazelle de zelfde prijs ongeveer zelfde fietsXanthorax schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:24:
Afgelopen donderdag, kon ik na lang wachten (levertijd van ~2 maanden) mijn Cube Supreme Hybrid Delexe One 600 ophalen. Dit is mijn eerste e-bike, met het idee om deze voor woon/werk verkeer te gaan gebruiken (eerst nog even die nieuwe baan in de buurt vinden, maar ondertussen wel vast testen hoe dit voelt) en voor dag tripjes in de buurt.
Ik heb voor Cube gekozen, omdat er een cube store in de buurt zit (~30m met het OV) en ze wat meer bieden voor je geld tov. bijv Gazelle.
Afgelopen zaterdag een klein 54km tripje gemaakt (normaal is 20km voor mij al veel) en dat ging prima.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.biketotaal.nl/product/chamonix-c5-lage-instap-2025?battery=8717118622124
Zelfde prijs, maar ik zie een Shimano motor en 500Wh accu.. doe mij dan maar de Cube met Bosch Performance motor, 600Wh accu en betere voorvork! Ben het eens met @Xanthorax dat Cube hier meer waar voor je geld biedt.mark777 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:49:
[...]
Mooie fiets. ze hebben nu een actie met gazelle de zelfde prijs ongeveer zelfde fiets
https://www.biketotaal.nl/product/chamonix-c5-lage-instap-2025?battery=8717118622124
Ik denk dat de meeste Nederlanders wel duits kunnen.
Zeer interessante ontwikkelingen. Deze beide chinese aanbieders komen met motoren waar de versnelling geintegreerd zit, iets wat ik al voorspelde. Ook op gebied van de batterij komen ze sterk voor de dag met snelladen en veel hogere capaciteit voor hetzelfde gewicht. Laden tot 80% in minder dan 20 min. En ondertussen vraagt Bosch goud geld voor een 6A ladertje… Gobao gaat naar 30 A en meer.
Pinion heeft ook de combi tussen motor en versnelling, maar waarschijnlijk veel te duur.
Canyon zou deze volgend seizoen al aanbieden (Avinox).
Gewoon spijtig dat de Europese industrie (Bosch en ZF) hier weeral dik voorbijgestoken wordt. Ik denk ook dat Shimano hier last van gaat krijgen…
Sony A7 iv en wat recycled glas
Typo in je laatste zin?Tommie12 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:29:
YouTube: Eurobike 2026: Der Beginn einer neuen Zeitrechnung? Gobao & Avinox mit neuen Getriebemotoren!
Zeer interessante ontwikkelingen. Deze beide chinese aanbieders komen met motoren waar de versnelling geintegreerd zit, iets wat ik al voorspelde. Ook op gebied van de batterij komen ze sterk voor de dag met snelladen en veel hogere capaciteit voor hetzelfde gewicht. Laden tot 80% in minder dan 20 min. En ondertussen vraagt Bosch goud geld voor een 6A ladertje… Gobao gaat naar 30 A en meer.
Pinion heeft ook de combi tussen motor en versnelling, maar waarschijnlijk veel te duur.
Gewoon spijtig dat de Europese industrie (Bosch en ZF) hier weeral dik voorbijgestoken wordt. Ik denk ook dat Shimano hoer last van gaat krijgen…
Idd, je hebt mijn post alvast helemaal met aandacht gelezen.
https://www.gazelle.nl/modellen/curb
https://nieuwsfiets.nu/2026/06/18/gazelle-lanceert-minimalistische-curb/
It's funny. But not ha-ha funny.
Wat heb je aan snelladen op een fiets?Tommie12 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:29:
YouTube: Eurobike 2026: Der Beginn einer neuen Zeitrechnung? Gobao & Avinox mit neuen Getriebemotoren!
Gewoon spijtig dat de Europese industrie (Bosch en ZF) hier weeral dik voorbijgestoken wordt. Ik denk ook dat Shimano hier last van gaat krijgen…
Op Panasonic (Japan) na heeft geen enkele Chinees tot nu toe Bosch (Duitsland) en Shimano (Japan) in levensduur kunnen evenaren. ZF (Duits) > correctie Pinion is nog niet lang genoeg op de markt en wordt in te kleine aantallen verkocht om levensduur van te weten.
Motinova, Bafang, Vyber, etc zijn prima Chinese alternatieven. Maar niet voor wie 20.000km met een fiets wil doen. Nog een Chinese speler erbij gaat niet heel plotseling de markt op zijn kop gooien.
In NL is snelladen geen punt, daar rij je meestal een batterij pas leeg op een volle dag. Maar als je een eMTB hebt, dan is het na 2 bergjes gedaan met 750 Wh. Als je dan tijdens je middagpauze in een cafe effe de batterij terug op 80% krijgt, dan vermijd je dat je een tweede batterij moet kopen.Foxhill schreef op maandag 13 juli 2026 @ 07:44:
[...]
Wat heb je aan snelladen op een fiets?
Op Panasonic (Japan) na heeft geen enkele Chinees tot nu toe Bosch (Duitsland) en Shimano (Japan) in levensduur kunnen evenaren. ZF (Duits) is nog niet lang genoeg op de markt en wordt in te kleine aantallen verkocht om levensduur van te weten.
Motinova, Bafang, Vyber, etc zijn prima Chinese alternatieven. Maar niet voor wie 20.000km met een fiets wil doen. Nog een Chinese speler erbij gaat niet heel plotseling de markt op zijn kop gooien.
Als Canyon dit in bouwt, dan heb ik wel vertrouwen in de levensduur. De tijd dat de chinezen copieren is voorbij, ze gaan leiden.
ZF heeft intussen de fietsmarkt verlaten. Kunnen niet op tegen de grote merken, en er is geen geld om het lang vol te houden.
Heb momenteel mijn oog laten vallen op de Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800. Voor die prijs vind ik het echt een proper afgemonteerde fiets.
Heb al wel eens gezocht in het forum en deze is al eens vaker voorbij gekomen hier. Daarom dat ik ook eens wou vragen voor 'reviews' van mensen die er ervaring mee hebben.
Moesten er suggesties zijn voor andere types/merken rond de 3k mag je ook laten horen.
Nog een bijkomende vraag (heb de fiets nog niet kunnen test rijden),bij welke snelheid begrenst deze fiets? Reden dat ik vraag is dat mijn vrouw haar ebike al stopt met ondersteuning rond de 23.5kmh, wat toch vervelend is als je met andere E-bikes naar het werk fiets in de ochtend.
[ Voor 24% gewijzigd door brogel op 13-07-2026 08:22 ]
wp:Pana 9H pv: 13.4kWp
Daar ben je natuurlijk ook deels zelf bij. Als jij het heel belangrijk vindt dat de Chinezen hier niet alles overnemen (je kunt debatteren of dat niet al het geval is, maar goed) dan koop je gewoon bij je volgende fiets weer een Bosch of ZF systeem. Dit is ook de reden dat ik geen Chinese auto wil bijvoorbeeld.Tommie12 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:29:
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
In een Bosch systeem zit ook een batterij met chinese cellen, net zoals in die europese auto.Arfman schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:45:
[...]
Daar ben je natuurlijk ook deels zelf bij. Als jij het heel belangrijk vindt dat de Chinezen hier niet alles overnemen (je kunt debatteren of dat niet al het geval is, maar goed) dan koop je gewoon bij je volgende fiets weer een Bosch of ZF systeem. Dit is ook de reden dat ik geen Chinese auto wil bijvoorbeeld.
En ik wil niet echt wedden dat de electronica en display niet uit china komt...
Ik ben in principe ook voor het steunen van de EU industrie, maar het verschil moet wel te verantwoorden zijn. Feit is, technisch lopen ze op diverse gebieden stevig voorop, en ondertussen blijft de EU industrie de hoofdprijs vragen. Dat is onhoudbaar.
Elke Bosch motor is begrensd op 25 km/u, het display geeft dan meestal 27+ km/u aan, maar GPS snelheid is 25 kmu.brogel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:14:
[...]
Nog een bijkomende vraag (heb de fiets nog niet kunnen test rijden),bij welke snelheid begrenst deze fiets? Reden dat ik vraag is dat mijn vrouw haar ebike al stopt met ondersteuning rond de 23.5kmh, wat toch vervelend is als je met andere E-bikes naar het werk fiets in de ochtend.
Zelf zou ik ook deze fiets aanschaffen mocht ik een nieuwe e-bike nodig hebben, lekker compleet, zit alles op wat ik wil hebben en de prijs is ook leuker dan een Gazelle/batavus met vergelijkbare onderdelen.
Bij vergelijkbare kwaliteit/prijs kies ik zeker voor een Europees model. Maar ik ga niet uit mijn weg om alles maar Europees te kopen. Ik ben gekke Henkie niet he. China is de laatste tijd zeker goed bezig met innovatie en dat is ook mooi om te zien.Arfman schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:45:
[...]
Daar ben je natuurlijk ook deels zelf bij. Als jij het heel belangrijk vindt dat de Chinezen hier niet alles overnemen (je kunt debatteren of dat niet al het geval is, maar goed) dan koop je gewoon bij je volgende fiets weer een Bosch of ZF systeem. Dit is ook de reden dat ik geen Chinese auto wil bijvoorbeeld.
[ Voor 32% gewijzigd door TTLCrazy op 13-07-2026 10:32 ]
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Mijn vrouw en ik hebben deze fiets recent beiden gekocht, zeker een aanrader hoor! Enorm bereik door de grote accu. Alleen de combi met de Nexus 5 naaf is even wennen, er zitten vrij grote sprongen tussen 3 en 4, de versnellingen die je in de praktijk het meest zal gebruiken, en de fiets waarschuwt al snel als hij vindt dat je in een te hoge versnelling zit voor je trapsnelheid (terugschakelen! zegt hij dan). Maar dat went snel. Qua ondersteuning zit de grens ergens tussen 25,5 en 26 km/h.brogel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:14:
Ben aan het kijken naar een nieuwe e-bike.
Heb momenteel mijn oog laten vallen op de Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800. Voor die prijs vind ik het echt een proper afgemonteerde fiets.
Heb al wel eens gezocht in het forum en deze is al eens vaker voorbij gekomen hier. Daarom dat ik ook eens wou vragen voor 'reviews' van mensen die er ervaring mee hebben.
Moesten er suggesties zijn voor andere types/merken rond de 3k mag je ook laten horen.
Mooie fietsen die Cubes maar bij mij in de buurt niet meer leverbaar. Zeker erg populairErikIrie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:31:
[...]
Mijn vrouw en ik hebben deze fiets recent beiden gekocht, zeker een aanrader hoor! Enorm bereik door de grote accu. Alleen de combi met de Nexus 5 naaf is even wennen, er zitten vrij grote sprongen tussen 3 en 4, de versnellingen die je in de praktijk het meest zal gebruiken, en de fiets waarschuwt al snel als hij vindt dat je in een te hoge versnelling zit voor je trapsnelheid (terugschakelen! zegt hij dan). Maar dat went snel. Qua ondersteuning zit de grens ergens tussen 25,5 en 26 km/h.
Bosch gebruikt cellen van o.a. LG, Samsung en Panasonic. Dus Japan en Zuid-Korea. Er zal in de productieketen iets uit China komen, maar een Japans of Zuid-Koreaans bedrijf en eindcontrole is niet hetzelfde als Chinees.Tommie12 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:07:
[...]
In een Bosch systeem zit ook een batterij met chinese cellen, net zoals in die europese auto.
En ik wil niet echt wedden dat de electronica en display niet uit china komt...
Ik ben in principe ook voor het steunen van de EU industrie, maar het verschil moet wel te verantwoorden zijn. Feit is, technisch lopen ze op diverse gebieden stevig voorop, en ondertussen blijft de EU industrie de hoofdprijs vragen. Dat is onhoudbaar.
Victoria Tresalo 7. Tests gewonnen (ANWB, AD), Kiox display er al op, beter leverbaar, betere montage en eindcontrole in de fabriek. Die Cube en Victoria zijn erg gelijk aan elkaar.ErikIrie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:31:
[...]
Mijn vrouw en ik hebben deze fiets recent beiden gekocht, zeker een aanrader hoor! Enorm bereik door de grote accu. Alleen de combi met de Nexus 5 naaf is even wennen, er zitten vrij grote sprongen tussen 3 en 4, de versnellingen die je in de praktijk het meest zal gebruiken, en de fiets waarschuwt al snel als hij vindt dat je in een te hoge versnelling zit voor je trapsnelheid (terugschakelen! zegt hij dan). Maar dat went snel. Qua ondersteuning zit de grens ergens tussen 25,5 en 26 km/h.
BYD en CATL zijn de grootste fabrikanten van batterijen (cellen en complete batterijen). Die worden ingebouwd door alle fabrikanten, en die hebben hun kwaliteit prima in orde.Foxhill schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:53:
[...]
Bosch gebruikt cellen van o.a. LG, Samsung en Panasonic. Dus Japan en Zuid-Korea. Er zal in de productieketen iets uit China komen, maar een Japans of Zuid-Koreaans bedrijf en eindcontrole is niet hetzelfde als Chinees.
We kunnen blijven geloven en denken dat Chinees materiaal goedkope kopies zijn, maar het is echt niet meer zo. Ze steken de Japanners, Koreanen en Duitsers links en rechts voorbij.
Dit heb je goed gezien en het is waar. Echter gebruikt Bosch wel cellen met een hoge capaciteit die een flinke interne weerstand hebben zoals alle energiecellen. Toch zie ik in de e-bike wereld de 21700 cellen toenemen. 18650 cellen van >3000 mAh hebben een hoge weerstand en dit merk je bij het warm worden van de accu wat in de zomer echt ongewenst is. Vooral wat oudere cellen kunnen een flinke derving hebben bij hoge stroomvraag en vooral in de winter kan dit een probleem worden.Tommie12 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:16:
[...]
BYD en CATL zijn de grootste fabrikanten van batterijen (cellen en complete batterijen). Die worden ingebouwd door alle fabrikanten, en die hebben hun kwaliteit prima in orde.
We kunnen blijven geloven en denken dat Chinees materiaal goedkope kopies zijn, maar het is echt niet meer zo. Ze steken de Japanners, Koreanen en Duitsers links en rechts voorbij.
Ik zie het met mijn 5 jaar oude fietsaccu dat je in de zomer nergens last van hebt en het pack als nieuw lijkt, maar in de winter merk ik toch wel een behoorlijke achteruitgang bij het commuten. Toen de fiets nieuw was kon ik makkelijk 2 keer op en neer op 1 lading en dat ga ik nu zeker niet meer halen (volle bak ondersteuning, koud buiten en flink wind tegen). Binnenkort weer een review als de e-bike 5 jaar wordt. Ben nog steeds blij met m'n Gazelle
Ik heb mijn ebike in 2020 gekocht, en ben daar nog altijd tevreden over (Bosch PL, Enviolo, ), maar niks spannend. Ik doe ook geen groot aantal kilometers (heb me wat meer met fotografie bezig gehouden).jimh307 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:56:
[...]
Dit heb je goed gezien en het is waar. Echter gebruikt Bosch wel cellen met een hoge capaciteit die een flinke interne weerstand hebben zoals alle energiecellen. Toch zie ik in de e-bike wereld de 21700 cellen toenemen. 18650 cellen van >3000 mAh hebben een hoge weerstand en dit merk je bij het warm worden van de accu wat in de zomer echt ongewenst is. Vooral wat oudere cellen kunnen een flinke derving hebben bij hoge stroomvraag en vooral in de winter kan dit een probleem worden.
Ik zie het met mijn 5 jaar oude fietsaccu dat je in de zomer nergens last van hebt en het pack als nieuw lijkt, maar in de winter merk ik toch wel een behoorlijke achteruitgang bij het commuten. Toen de fiets nieuw was kon ik makkelijk 2 keer op en neer op 1 lading en dat ga ik nu zeker niet meer halen (volle bak ondersteuning, koud buiten en flink wind tegen). Binnenkort weer een review als de e-bike 5 jaar wordt. Ben nog steeds blij met m'n Gazelle
Maar als ik een nieuwe fiets koop, dan wil ik deze keer wel een motor met ingebouwde versnelling, en een display wat net iets meer kan, en liefst ook mooi navigatie kan tonen zodat ik die aftandse Garmin niet extra moet mee nemen.
Het is nog maar een paar jaar geleden dat ik vanuit mijn vorige baan levensgevaarlijk onder gedimensioneerde afsluiters is nucleaire centrales in China zag, en kopieën van onze producten, en een inkoper voor een aannemer die mij vroeg de norm van ons product uit te leggen. En meer. Chinese productie is prima in orde, Chinese ontwikkeling loopt soms voorop. Maar Chinese bedrijfsvoering en Chinese kwaliteitscontrole zijn wisselvallig. Een Europees, Japans of Zuid-Koreaans bedrijf ertussen hebben is nog steeds een goede waarborg.Tommie12 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:16:
[...]
BYD en CATL zijn de grootste fabrikanten van batterijen (cellen en complete batterijen). Die worden ingebouwd door alle fabrikanten, en die hebben hun kwaliteit prima in orde.
Ik werk voor een duitse fabrikant van auto en vrachtwagenonderdelen. Ik kan je verzekeren.... het is paniek. Te lang gedacht dat de klanten uiteindelijk toch voor duitse degelijkheid zouden kiezen... noppes dus. De klanten zijn het beu om veel te veel te betalen voor gewoon minder.Foxhill schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:06:
[...]
Het is nog maar een paar jaar geleden dat ik vanuit mijn vorige baan levensgevaarlijk onder gedimensioneerde afsluiters is nucleaire centrales in China zag, en kopieën van onze producten, en een inkoper voor een aannemer die mij vroeg de norm van ons product uit te leggen. En meer. Chinese productie is prima in orde, Chinese ontwikkeling loopt soms voorop. Maar Chinese bedrijfsvoering en Chinese kwaliteitscontrole zijn wisselvallig. Een Europees, Japans of Zuid-Koreaans bedrijf ertussen hebben is nog steeds een goede waarborg.
Kijk naar de vernieuwe Audi Q4 etron, en wat je betaalt. Die auto is niet verkeerd, maar je krijgt zo veel meer, en zo veel beter bij de Chinese fabrikanten... voor minder geld...
Laadsnelheid van de Audi: 185 kW bij de topversies...of ca 30 min van 10-80%.
De chinezen doen dat nu aan 390kW en voor langere tijd en gaan naar 12 minuten...
En dan hebben we het nog niet over opties en interieurafwerking gehad. Zelfs een Porsche Macan zit vol hard plastic... niet bij de chinezen dus.
De tech is echt een hele stap beter. Als je een uurtje hebt moet je dit maar eens bekijken: YouTube: I Found Out Why Chinese Performance Cars Are Taking Over
Symptomatisch, en op de fietsmarkt is hetzelfde aan de gang. Het is geen wonder dat fabrikanten in Europa om vallen of moeten stoppen met bepaalde producten (ZF, Accell, Simplon, ...)
Ik ken het gevoel, maar ik vind simpel en eenvoud ook wel iets hebben. Als mijn Gazelle ooit met pensioen gaat denk ik dat ik weer een Gazelle koop want mijn ervaringen met het merk zijn goed. Mijn Bosch middenmotor vertoond nog helemaal geen slijtage en heeft nul speling. Nog nooit heeft de fiets mij laten staan en hij doet het altijd of het nu -10 is of +35 graden buitenTommie12 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:03:
[...]
Ik heb mijn ebike in 2020 gekocht, en ben daar nog altijd tevreden over (Bosch PL, Enviolo, ), maar niks spannend. Ik doe ook geen groot aantal kilometers (heb me wat meer met fotografie bezig gehouden).
Maar als ik een nieuwe fiets koop, dan wil ik deze keer wel een motor met ingebouwde versnelling, en een display wat net iets meer kan, en liefst ook mooi navigatie kan tonen zodat ik die aftandse Garmin niet extra moet mee nemen.
De arbeidsvoorwaarden in China zijn zeer slecht. En niet alleen in China. Las een klein tijdje terug een artikel in Reader's Digest over de e-waste verwerking in derdewereld landen. Dit is echt te erg voor woorden vind ik.Het is nog maar een paar jaar geleden dat ik vanuit mijn vorige baan levensgevaarlijk onder gedimensioneerde afsluiters is nucleaire centrales in China zag, en kopieën van onze producten, en een inkoper voor een aannemer die mij vroeg de norm van ons product uit te leggen.
In westerse landen lijkt het of materiaal schoon is gemaakt. Het ziet er gelikt uit en is brandschoon, maar de facade erachter is horror. De artikelen in de Action zijn van een dubieuze afkomst want het is niet voor niets spotgoedkoop. Wat wij rijke westerlingen aan gemakken willen tegen de laagste prijs gaat ten koste aan werkomstandigheden daar. Wij Nederlanden trekken een vies gezicht bij het horen van kinderarbeid, maar daar is het net zo normaal als hier een auto bezitten. Door bij zulke winkels kopen is kinderarbeid nodig of werken in een zeer ongezonde omgeving (kijkt ook naar jou Alibaba en AliExpress). Kijk ook naar India waar de brommers zo massaal in het straatbeeld zijn verweven dat schone lucht een utopie lijkt. Daarmee vergeleken is smog zoals wij dat kennen nog een klein probleem. De lucht daar is vol met tweetakt uitlaatgassen. De woningen daar zijn erg klein, heet, oud, vervuild en ze zitten daar met 10 man in een ruimte die wij voor 1 man al veel te krap vinden.
Wat is volgens jou het voordeel van een motor met ingebouwde versnelling? Ik zie dat niet zo, eerlijk gezegd. Als het kan is het mooie techniek, daar niet van hoor - maar als er wat gebeurt en de unit moet vervangen worden dan hangt daar wel een prijskaartje aan. Persoonlijk heb ik toch liever een motor die doet wat die doen moet, en een versnellingssysteem idem dito.Tommie12 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:03:
[...]
Ik heb mijn ebike in 2020 gekocht, en ben daar nog altijd tevreden over (Bosch PL, Enviolo, ), maar niks spannend. Ik doe ook geen groot aantal kilometers (heb me wat meer met fotografie bezig gehouden).
Het bouwen van een goede e-bike motor is een andere tak van sport dan het bouwen van een goede versnellingsnaaf. Shimano maakt beide, maar ook die is nog niet zover dat ze de combi bouwen - terwijl Shimano toch echt wel in de positie verkeert dat ze daarme Bosch een slag kunnen toebrengen.
Wat ik overigens écht een gemiste kans vind, is die nieuwe Bosch achterwielmotor die niet zo is gebouwd dat je die kunt combineren met een versnellingsnaaf (behalve een 2-speed bak van UTgear)
Voor wat betreft de Action is dat maar ten dele waar. Grote kans dat die afwasborstel van €0,79 bij de Action uit dezelfde fabriek komt als de afwasborstel van €1,99 bij Albert Heijn. Het verschil zit 'm in de manier waarop de toeleveringsketen is opgebouwd, en de schaal van de winkelketens (en dus de volumes die ze verkopen). Wij leveren aan de Action, dus ik weet hoe die supply chain is opgebouwd.jimh307 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:28:
[...]
In westerse landen lijkt het of materiaal schoon is gemaakt. Het ziet er gelikt uit en is brandschoon, maar de facade erachter is horror. De artikelen in de Action zijn van een dubieuze afkomst want het is niet voor niets spotgoedkoop. Wat wij rijke westerlingen aan gemakken willen tegen de laagste prijs gaat ten koste aan werkomstandigheden daar. Wij Nederlanden trekken een vies gezicht bij het horen van kinderarbeid, maar daar is het net zo normaal als hier een auto bezitten. Door bij zulke winkels kopen is kinderarbeid nodig of werken in een zeer ongezonde omgeving (kijkt ook naar jou Alibaba en AliExpress). Kijk ook naar India waar de brommers zo massaal in het straatbeeld zijn verweven dat schone lucht een utopie lijkt. Daarmee vergeleken is smog zoals wij dat kennen nog een klein probleem. De lucht daar is vol met tweetakt uitlaatgassen. De woningen daar zijn erg klein, heet, oud, vervuild en ze zitten daar met 10 man in een ruimte die wij voor 1 man al veel te krap vinden.
Bovendien moeten bedrijven die in de EU actief zijn ervoor zorgen dat in de hele toeleveringsketen de mensenrechten worden gerespecteerd - inclusief kinderarbeid dus (CSDDD - Corporate Sustainability Due Diligence Directive). Daar kun je lacherig over doen, en er zijn ongetwijfeld de nodige bedrijven die de (vele) mazen in de wet actief opzoeken, maar dit soort regelgeving zorgt grosso modo wel voor een verbetering van werk- en leefomstandigheden.
Voor wat betreft ome Ali en consorten - tsja, dat valt of staat met de scrupules van de mensen die op de bestelknop drukken.
Maar goed, we dwalen af...
Begrijp wel dat het bittere ernst is. Er is niets lacherig aan. Die mazen in de wet zijn niet op een hand te tellen.@B64 [...]inclusief kinderarbeid dus (CSDDD - Corporate Sustainability Due Diligence Directive). Daar kun je lacherig over doen, en er zijn ongetwijfeld de nodige bedrijven die de (vele) mazen in de wet actief opzoeken[...]
ik weet niet hoe lang het geleden is dat je in India of China was.jimh307 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:28:
[...]Kijk ook naar India waar de brommers zo massaal in het straatbeeld zijn verweven dat schone lucht een utopie lijkt. Daarmee vergeleken is smog zoals wij dat kennen nog een klein probleem. De lucht daar is vol met tweetakt uitlaatgassen. De woningen daar zijn erg klein, heet, oud, vervuild en ze zitten daar met 10 man in een ruimte die wij voor 1 man al veel te krap vinden.
In India is 2-takt geschiedenis, en alle tuk-tuks rijden op aardgas in flessen van 10 kg.
En in China rijden er in de meeste steden enkel electrische scooters. Benzine is verboden.
Wel lang geleden idd. Doet me toch deugt dat ze daar meer omkijken naar de leefomgevingTommie12 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:25:
[...]
ik weet niet hoe lang het geleden is dat je in India of China was.
In India is 2-takt geschiedenis, en alle tuk-tuks rijden op aardgas in flessen van 10 kg.
En in China rijden er in de meeste steden enkel electrische scooters. Benzine is verboden.
Daar noem je wat, Accell. Die wordt overgenomen door Doc Jiayan (Johnny) Liu uit China.Tommie12 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:18:
[...]
Ik werk voor een duitse fabrikant van auto en vrachtwagenonderdelen. Ik kan je verzekeren.... het is paniek. Te lang gedacht dat de klanten uiteindelijk toch voor duitse degelijkheid zouden kiezen... noppes dus. De klanten zijn het beu om veel te veel te betalen voor gewoon minder.
Kijk naar de vernieuwe Audi Q4 etron, en wat je betaalt. Die auto is niet verkeerd, maar je krijgt zo veel meer, en zo veel beter bij de Chinese fabrikanten... voor minder geld...
Laadsnelheid van de Audi: 185 kW bij de topversies...of ca 30 min van 10-80%.
De chinezen doen dat nu aan 390kW en voor langere tijd en gaan naar 12 minuten...
En dan hebben we het nog niet over opties en interieurafwerking gehad. Zelfs een Porsche Macan zit vol hard plastic... niet bij de chinezen dus.
De tech is echt een hele stap beter. Als je een uurtje hebt moet je dit maar eens bekijken: YouTube: I Found Out Why Chinese Performance Cars Are Taking Over
Symptomatisch, en op de fietsmarkt is hetzelfde aan de gang. Het is geen wonder dat fabrikanten in Europa om vallen of moeten stoppen met bepaalde producten (ZF, Accell, Simplon, ...)
En interessant de andere kant op: Velo de Ville haalt hun frames nu grotendeels uit Oostenrijk vanwege leverbetrouwbaarheid. VDL is in Nederland ook met productie van fietsframes terughalen bezig geweest. Ik weet niet hoe dat afgelopen is.
[ Voor 8% gewijzigd door Foxhill op 13-07-2026 19:31 ]
Wellicht klinkt het als een goede zaak, maar is er enig besef hoeveel stookolie het kost om al die talloze schepen te laten varen? Dit is dus die crisis alleen al. Kijk naar de paniek als de straat van Hormuz weer eens dicht zit.Foxhill schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:23:
[...]
Daar noem je wat, Accell. Die wordt overgenomen door Doc Jiayan (Johnny) Liu uit China.
En interessant de andere kant op: Velo de Ville haalt hun frames nu grotendeels uit Oostenrijk vanwege leverbetrouwbaarheid. VDL is in Nederland ook met productie van fietsframes terughalen bezig geweest. Ik weet niet hoe dat afgelopen is.
Het is waar dat de inflatie giert en mensen het idd zat zijn om minder te krijgen voor meer. Wat gaan mensen dan doen? Ten eerste de hand op de knip houden en ten tweede goedkope prul kopen. Als op elk artikel vermeldt wordt hoeveel energie het heeft gekost om het te maken, dan zou de mens zich wezenloos schrikken. Ik mis de echte 'ambacht' bij lokale winkels. Niets mis met de schoenenmaker, de slager, de kruidenier en ga zo maar door. Gazelle besteed ook steeds meer uit naar het buitenland en dit moet vervoerd worden. Dan heb je zo een crisis te pakken. We zijn té afhankelijk geworden van deze supply chain die fragiel en kwetsbaar in elkaar steekt.
En berg je maar, het gaat allemaal nóg duurder worden en dan bedoel ik niet de hoge geheugenprijzen, maar van eieren tot melk. De zorgen zitten ook bij de minima want dat is de eerste groep die honger gaat krijgen en de verpaupering van ons land zal groteske vormen aannemen en mij zal het niets verbazen dat we over 20 jaar krottenwijken gaan krijgen zoals die in Calcutta. Heel erg veel mensen beseffen het niet en hun denken ook niet na hoe heerlijk vers drinkwater uit de kraan komt.
Al met al denk ik dat we anders moeten kijken en minder dingen als vanzelfsprekend moeten beschouwen.
(Geen idee waarom Cube op de site zet dat deze accessoires alleen voor de Trike Hybrid, CUBE Longtail Hybrid, Editor Hybrid zijn.)
Ik heb de Lite op mijn Hybrid Supreme Comfort gezet en daar een stevig mandje op bevestigd. Het voordeel van de Lite versie is dat je de hoek van het rekje kan instellen. (wel even rekening houden met je voorlicht die waarschijnlijk niet meer past op de originele plek. Even creatief zijn met een andere locatie en dan kom je er wel uit.
![]() | ![]() |
Om mezelf maar eens te quoten ;)brogel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:14:
Ben aan het kijken naar een nieuwe e-bike.
Heb ondertussen al wat reacties binnen van fietsenwinkels en deze (model 2026) is inderdaad overal uitverkocht.
Heb wel de optie gekregen om de 2027 versie te bestellen. Deze zou beschikbaar zijn vanaf midden/eind Augustus. Hij krijgt het Intuvia 200 midden display en een 'luxere' zadelpen, hij zijn 3399 gaan kosten. Via mijn werk kan ik bij deze fietensenwinkel 200euro korting krijgen, dus is hij even duur als het 2026 model nu.
Dat groter midden display had voor mij niet echt gemoeten. Die dingen laten toch alleen maar snelheid/afstand zien, waarom dan toch zo een groot ding in het midden.
Ik heb even zitten kijken, ook n.a.v. de zoektocht van @brogel - het valt me op dat dit model bijna identiek is aan de Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 die ruim 500€ meer kost (adviesprijs). Het grootste verschil dat ik kan ontdekken is de CX motor en Enviolo Trekking 380 naaf, t.o.v. de lichtere PX motor en Nexus 5 naaf.ErikIrie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:31:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar het verschil in beleving tussen de Kathmandu en Touring serie - zit hem dat in de geometrie? Of eigenlijk alleen maar in de belastbaarheid, inzetbereik en duurzaamheid van de motor en naaf? De Touring in deze vergelijking (Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800) is ook een kilo lichter, ook niet verkeerd.
Wat betreft de leveringsproblemen @brogel , ik dacht dat nieuwe modellen altijd vanaf aug/sep aangekondigd worden en pas later in het jaar/begin 2027 leverbaar zijn. Mooi dat dit nu al sneller lijkt te volgen
Vooral de geometrie en enviolo naaf volgens mij, en idd de CX-motor, waarbij die volgens Cube net als de PX 90 Nm heeft. Duurzaamheid van de naaf zou ik ook niet zomaar als beter stellen aangezien er met de Enviolo meer problemen lijken te zijn dan met de Nexus 5. Bij de Kathmandu zijn er wel variaties te kiezen, zoals bv de C:62 uitvoering met deels carbon, die een stuk lichter is.Cyclonist schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:51:
[...]
Ik heb even zitten kijken, ook n.a.v. de zoektocht van @brogel - het valt me op dat dit model bijna identiek is aan de Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 die ruim 500€ meer kost (adviesprijs). Het grootste verschil dat ik kan ontdekken is de CX motor en Enviolo Trekking 380 naaf, t.o.v. de lichtere PX motor en Nexus 5 naaf.
Ik ben wel benieuwd naar het verschil in beleving tussen de Kathmandu en Touring serie - zit hem dat in de geometrie? Of eigenlijk alleen maar in de belastbaarheid, inzetbereik en duurzaamheid van de motor en naaf? De Touring in deze vergelijking (Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800) is ook een kilo lichter, ook niet verkeerd.
Nou, erg gelijk... de Victoria heeft een minder krachtige motor en een kleinere accu. En uit klantervaringen (Consumentengids fietstest) kwam recent naar voren dat eigenaren van Cube de minste problemen ervaren, dus dat zit qua montage en controle ook prima.Foxhill schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:55:
[...]
Victoria Tresalo 7. Tests gewonnen (ANWB, AD), Kiox display er al op, beter leverbaar, betere montage en eindcontrole in de fabriek. Die Cube en Victoria zijn erg gelijk aan elkaar.
Een bijkomend verschil is dat de Touring een riem heeft en de Kathmandu een ketting.Cyclonist schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:51:
[...]
Ik heb even zitten kijken, ook n.a.v. de zoektocht van @brogel - het valt me op dat dit model bijna identiek is aan de Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 die ruim 500€ meer kost (adviesprijs). Het grootste verschil dat ik kan ontdekken is de CX motor en Enviolo Trekking 380 naaf, t.o.v. de lichtere PX motor en Nexus 5 naaf.
Wat betreft de leveringsproblemen @brogel , ik dacht dat nieuwe modellen altijd vanaf aug/sep aangekondigd worden en pas later in het jaar/begin 2027 leverbaar zijn. Mooi dat dit nu al sneller lijkt te volgen
Hoe ik het zie is dat de Kathmandu iets meer 'trekking' is en de touring wat meer stadsfiets.
Als ik ook de reviews lees van de CX motor is dat deze misschien wat te vinnig is voor een stadsfiets (voor mountainbike bijvoorbeeld wil je wel dat hij snel reageert op vermogen vraag op korte steile hellingen), maar daar heb ik geen ervaring mee.
Mijn zoektocht was vooral een sterke motor (liefst Bosch), grote batterij, een riem. En liefst een beetje een bekend merk. Reden is dat ik op zich niet zoveel km doe, dus kan de fiets wel eens lang in gebruik zijn. Dan wil ik nog de mogelijkheid hebben om onderdelen te vinden, en hopelijk nog wat batt. capaciteit over te houden na x-jaren. Als je op deze punten filters kom je vrij vaak uit bij deze Cube touring, tenzij je 4 a 5K wil uitgeven. En eerlijk gezegd is deze Touring al te duur/uitgebreid voor mijn use-case, maar ik koop liever een beetje kwaliteit/zekerheid.
Meer Nm != beter (niet gelijk aan). De PX vind niet iedereen fijner dan de Performance Line. Geometrie gelijk. Een paar voordelen beide kanten op. Dat is erg gelijk. Niet hetzelfde.ErikIrie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:25:
[...]
Nou, erg gelijk... de Victoria heeft een minder krachtige motor en een kleinere accu. En uit klantervaringen (Consumentengids fietstest) kwam recent naar voren dat eigenaren van Cube de minste problemen ervaren, dus dat zit qua montage en controle ook prima.
Montage en controle van Cube zijn niet prima, die zijn namelijk als keuze van Cube niet compleet aanwezig. Montage van de fietsenwinkel die hem daarna aflevert is bij die test prima geweest:
Cube is een van de weinige merken in deze klasse die fietsen niet compleet gemonteerd naar fietsenwinkels stuurt. Een aantal onderdelen moet zelfs gedemonteerd worden om nog weer in te vetten (balhoofd, vooras). Dat gebeurd niet altijd. Er is zo een montage en controle stap minder dan beide bijna alle andere a merken. En in praktijk maakt dat uit.
Geen reden om een Cube te laten staan. Maar beter is ie niet.
De veel kleinere accu noem je gemakshalve even niet. Het ging overigens niet om 1 testexemplaar maar een enquête onder alle lezers waaruit bleek dat Cube in de praktijk minder mankementen had dan de andere merken. Uiteraard heeft de winkel die het afmonteert hier ook een rol in, maar dat blijkt dus doorgaans wel goed te gaan.Foxhill schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:51:
[...]
Meer Nm != beter (niet gelijk aan). De PX vind niet iedereen fijner dan de Performance Line. Geometrie gelijk. Een paar voordelen beide kanten op. Dat is erg gelijk. Niet hetzelfde.
Montage en controle van Cube zijn niet prima, die zijn namelijk als keuze van Cube niet compleet aanwezig. Montage van de fietsenwinkel die hem daarna aflevert is bij die test prima geweest:
Wat noem je 'niet zoveel km'? De vraag is namelijk een beetje of het zin heeft om een extra grote accu nemen omdat je dan hoopt er langer mee te doen bij sporadisch gebruik. Ons aller @jimh307 (expert op dit gebied) heeft hier al eens advies over gegeven: jimh307 in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3".brogel schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:32:
Mijn zoektocht was vooral een sterke motor (liefst Bosch), grote batterij, een riem. En liefst een beetje een bekend merk. Reden is dat ik op zich niet zoveel km doe, dus kan de fiets wel eens lang in gebruik zijn. Dan wil ik nog de mogelijkheid hebben om onderdelen te vinden, en hopelijk nog wat batt. capaciteit over te houden na x-jaren. Als je op deze punten filters kom je vrij vaak uit bij deze Cube touring, tenzij je 4 a 5K wil uitgeven. En eerlijk gezegd is deze Touring al te duur/uitgebreid voor mijn use-case, maar ik koop liever een beetje kwaliteit/zekerheid.
Iemand anders vraagt wat er nog vergelijkbaar bestaat. Ik geef een vergelijkbaar alternatief aan. De verschillen blijven uitvergroten neemt dat niet weg.ErikIrie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:12:
[...]
De veel kleinere accu noem je gemakshalve even niet. Het ging overigens niet om 1 testexemplaar maar een enquête onder alle lezers waaruit bleek dat Cube in de praktijk minder mankementen had dan de andere merken. Uiteraard heeft de winkel die het afmonteert hier ook een rol in, maar dat blijkt dus doorgaans wel goed te gaan.
Je herhaalt de test. Ik leg er een ervaring naast vanuit fietsenwinkels. Om precies te zijn vanuit een Cube dealer die met het merk stopt ivm kwaliteit en een andere Cube dealer die een van de grootste in NL is.
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik zeker voor de grote accu gaan. Als je in de toekomst grotere touren wilt maken, kan dat altijd.brogel schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:32:
[...]
Een bijkomend verschil is dat de Touring een riem heeft en de Kathmandu een ketting.
Hoe ik het zie is dat de Kathmandu iets meer 'trekking' is en de touring wat meer stadsfiets.
Als ik ook de reviews lees van de CX motor is dat deze misschien wat te vinnig is voor een stadsfiets (voor mountainbike bijvoorbeeld wil je wel dat hij snel reageert op vermogen vraag op korte steile hellingen), maar daar heb ik geen ervaring mee.
Toen ik in 2016 de Touring hybrid kocht, koos ik voor een Bosch active line icm met een 400 Wh accu. Vier jaar geleden heb ik eerst de active vervangen door een CX performance en 2 jaar geleden de accu vervangen voor een 720 Wh exemplaar van ebike-vision.
De accu was destijds nog niet leverbaar, maar de kosten van een revisie Bosch CX had ik me kunnen besparen.
Dat is iets om te onthouden want ik overweeg ook om 2 nieuwe Kathmandu's te kopen. Omdat veel Cubestores niet meer alles lijken te kunnen leveren, denk ik er ook aan om ze online te kopen.Foxhill schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:51:
[...] Een aantal onderdelen moet zelfs gedemonteerd worden om nog weer in te vetten (balhoofd, vooras).
Ik heb overigens de indruk dat bij Kalkhoff, het balhoofd en de vooras niet ingevet worden, want ik heb toevallig twee fietsen gehad (gekocht bij een goedkoop-shop in Geleen), waarvan de vooras en het balhoofd niet af-fabriek ingevet leek.
[ Voor 55% gewijzigd door Peatsmoke op 15-07-2026 08:14 ]
Wat een DOOM gedachtes. Ga lekker een stukje fietsen en genieten.jimh307 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:21:
[...]
En berg je maar, het gaat allemaal nóg duurder worden en dan bedoel ik niet de hoge geheugenprijzen, maar van eieren tot melk. De zorgen zitten ook bij de minima want dat is de eerste groep die honger gaat krijgen en de verpaupering van ons land zal groteske vormen aannemen en mij zal het niets verbazen dat we over 20 jaar krottenwijken gaan krijgen zoals die in Calcutta.
Voor krottenwijken hoef je niet naar Calcutta, veel dichter bij huis, Grenoble Frankrijk daar staan ze al een tijdje.
Het is een gegeven, maar je hebt gelijk. Lekker genieten op de fiets en zo naar werk -- op de fietsSpeedster schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 07:51:
[...]
Wat een DOOM gedachtes. Ga lekker een stukje fietsen en genieten.
Voor krottenwijken hoef je niet naar Calcutta, veel dichter bij huis, Grenoble Frankrijk daar staan ze al een tijdje.
Uit interesse, het verwisselen van de motor is dat iets wat je eigenlijk zelf kan? of komt daar software en dergelijke bij te kijken?Peatsmoke schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 07:38:
[...]
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik zeker voor de grote accu gaan. Als je in de toekomst grotere touren wilt maken, kan dat altijd.
Toen ik in 2016 de Touring hybrid kocht, koos ik voor een Bosch active line icm met een 400 Wh accu. Vier jaar geleden heb ik eerst de active vervangen door een CX performance en 2 jaar geleden de accu vervangen voor een 720 Wh exemplaar van ebike-vision.
De accu was destijds nog niet leverbaar, maar de kosten van een revisie Bosch CX had ik me kunnen besparen.
Als ik naar die accus van ebike-vison kijk hebben die momenteel geen 1 op 1 vervangingen van bosch powertube accus (misschien was dat toen wel zo), is dat dan een extra/externe accu welke je geplaatst hebt?
En dan nog een bedenking, je fiets was van 2016 en je hebt motor vervangen in 2022: was je zo ontevreden van de originele motor, of was hij al stuk? Was je fiets dat nog wel waard dan (zal niet goedkoop geweest zijn), ik zou dat zelf niet snel overwegen op een fiets van 6jaar?
De vraag was: Past hier een dubbel standaard op (met zo'n dubbele poot)? (willen we graag vanwege kinderen achterop en dan staat hij gewoon een stuk steviger).
Reactie fietsenmaker:
Dat weet ik niet, geeft de fabrikant niet aan.
De vraag of hij ernaar wil kijken wordt beantwoord al moeilijk kijkend "Ja, dat wil ik best doen hoor, maar dan moet de motor eruit en tja, dan kan het best geld gaan kosten, zeker als dan blijkt dat het niet kan"
Ik heb het er toen bij laten zitten en Sparta gemaid.
Korte reactie:
"Sorry meneer, hebben we niet getest, dus we weten het niet"
Teleurgesteld heb ik het erbij laten zitten en ben verder gegaan met het leven.
Toen donderde m'n fiets met kind achterop bijna omver, ik had hem nog net te pakken. Dus maar zelf gaan kijken.
Wat blijkt... 2 f*cking imbusboutjes losdraaien, standaard montageplaatje komt los, zit gewoon een normale aansluiting ACHTER de motor, nieuw standaard erop en klaar.
Verwacht ik nou te veel of heb ik gewoon een veel te luie fietsenmaker gevonden?
If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington
Lees: welkom in de moderne wereld.
Signatures zijn voor boomers.
Zo'n standaard kost 20-30€ schat ik, en duurt 10 minuten om te monteren. Daar kunnen ze dus niks aan verdienen en ze nemen risico. Dan is nee een simpel antwoord. (of je moet die vraag stellen voor je de fiets koopt, dan doen ze net iets meer moeite)
Gewoon zelf doen... Om 2 schroefjes vast te zetten heb ik gelukkig geen FM nodig.
[ Voor 14% gewijzigd door Tommie12 op 16-07-2026 11:41 ]
Vraag vooraf niet gesteld omdat ik er toen niet bij stil heb gestaan. Wat mij steekt is dat de fietsenmaker met het hele verhaal kwam dat de motor gedemonteerd moest worden om het standaard te kunnen monteren. Buiten dat hij er mogelijk geen zin in had, heeft hij bij mij ook de motivatie weggehaald omdat ik niet aan een nieuwe fiets ga zitten kloten. Maar van zijn verhaal klopte dus helemaal niets. (Hij is Sparta dealer, zou dus beter moeten weten).Tommie12 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:40:
@Mad-Matt
Zo'n standaard kost 20-30€ schat ik, en duurt 10 minuten om te monteren. Daar kunnen ze dus niks aan verdienen en ze nemen risico. Dan is nee een simpel antwoord. (of je moet die vraag stellen voor je de fiets koopt, dan doen ze net iets meer moeite)
Gewoon zelf doen... Om 2 schroefjes vast te zetten heb ik gelukkig geen FM nodig.
met het verhaal "Joh, daar moet je zelf even naar kijken, dat is voor mij niet zo interessant met deze drukte, hier zitten 2 boutjes, even los halen en je vervangt het standaard" had voor hem gunstiger geweest, dan had ik nog 2 standaarden gekocht bij hem.
If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington
De goede kun je herkennen aan hoe druk hij het heeft.Tommie12 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:48:
@Mad-Matt Je hebt hele goede FM en hele slechte, en alles wat daar tussen zit....
Ik ga al heel lang naar dezelfde FM, je moet geen naast hebben
Ze zijn met de zomer altijd een paar weken gesloten, precies toen was mijn achterrem op. Dus naar een andere FM. Geen klanten(bijna nooit) daar en de rem was waardeloos gemonteerd. Wat een spijt had ik daarvan.
Mijn fiets was (toevallig gisteren verkocht) er eentje uit 2016, die hadden toen nog een bagagedrager-accu. Daarvoor heeft ebike-vision een hele collectie.brogel schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:54:
[...]
Uit interesse, het verwisselen van de motor is dat iets wat je eigenlijk zelf kan? of komt daar software en dergelijke bij te kijken?
Als ik naar die accus van ebike-vison kijk hebben die momenteel geen 1 op 1 vervangingen van bosch powertube accus (misschien was dat toen wel zo), is dat dan een extra/externe accu welke je geplaatst hebt?
En dan nog een bedenking, je fiets was van 2016 en je hebt motor vervangen in 2022: was je zo ontevreden van de originele motor, of was hij al stuk? Was je fiets dat nog wel waard dan (zal niet goedkoop geweest zijn), ik zou dat zelf niet snel overwegen op een fiets van 6jaar?
Doordat een hele tijd ziek ben geweest, was ik fysiek nogal beperkt, maar eigenlijk was de active-line altijd al minnetjes in het Limburgse heuvelland. Omdat we in 2022 de fiets voor het eerst meenamen naar het buitenland heb ik toen besloten om de motor te vervangen door een sterkere variant.
Ik heb die toen gekocht bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in revisie en reparatie van o.a. Bosch motoren (E-ves in Roggel). De prijs vond ik toen meevallen, hoeveel ik er toen voor betaald heb, weet ik niet meer exact.
Economisch gezien zou je inderdaad kunnen stellen dat mijn fiets dat toen al niet meer waard was, maar ik onderhoud mijn fietsen bovengemiddeld goed. Aan het eind van elk seizoen haal ik de fiets uit elkaar tot op het naakte frame, controleer alle onderdelen en lagers, voorzie alles van nieuw vet en zet de fiets daarna terug in elkaar.
Hoewel ik niet werkzaam ben als fietshersteller of fietstechnicus, heb ik er wel een opleiding voor gevolgd, puur uit interesse en hobbymatig.
Met die kennis is ook een motor vrij makkelijk te vervangen, daarvoor hoef je niet aan de gang met software, want de motoren zijn bij levering voorzien van de up-to-date software.
Als je een beetje technisch bent en je beschikt over het benodigde gereedschap, kan iedereen een middenmotor vervangen.
Knap!Peatsmoke schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 06:46:
[...]
Mijn fiets was (toevallig gisteren verkocht) er eentje uit 2016, die hadden toen nog een bagagedrager-accu. Daarvoor heeft ebike-vision een hele collectie.
Doordat een hele tijd ziek ben geweest, was ik fysiek nogal beperkt, maar eigenlijk was de active-line altijd al minnetjes in het Limburgse heuvelland. Omdat we in 2022 de fiets voor het eerst meenamen naar het buitenland heb ik toen besloten om de motor te vervangen door een sterkere variant.
Ik heb die toen gekocht bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in revisie en reparatie van o.a. Bosch motoren (E-ves in Roggel). De prijs vond ik toen meevallen, hoeveel ik er toen voor betaald heb, weet ik niet meer exact.
Economisch gezien zou je inderdaad kunnen stellen dat mijn fiets dat toen al niet meer waard was, maar ik onderhoud mijn fietsen bovengemiddeld goed. Aan het eind van elk seizoen haal ik de fiets uit elkaar tot op het naakte frame, controleer alle onderdelen en lagers, voorzie alles van nieuw vet en zet de fiets daarna terug in elkaar.
Hoewel ik niet werkzaam ben als fietshersteller of fietstechnicus, heb ik er wel een opleiding voor gevolgd, puur uit interesse en hobbymatig.
Met die kennis is ook een motor vrij makkelijk te vervangen, daarvoor hoef je niet aan de gang met software, want de motoren zijn bij levering voorzien van de up-to-date software.
Als je een beetje technisch bent en je beschikt over het benodigde gereedschap, kan iedereen een middenmotor vervangen.
Ik vrees alleen dat dat vandaag moeilijker is omdat de display, batterij en motor ook softwarematig aan elkaar gekoppeld zijn. Je kan niet zomaar ergens een batterij lenen en die even in je fiets stoppen zonder die via een diagnosetool aan elkaar te koppelen.
Dat was 5 en 10 jaar geleden anders. Ik kan perfect de batterij en het display van de fiets van mijn vrouw gebruiken maar dat is dus een Bosch van 2020.
Het scheelt dat je in elk geval updates kunt uitvoeren zonder dat je daarvoor naar de FM moet.
[ Voor 18% gewijzigd door Peatsmoke op 17-07-2026 08:35 ]
[ Voor 29% gewijzigd door Foxhill op 17-07-2026 10:57 ]
Dat is 500W, dus minder dan 1C. Dat is helemaal niks speciaals voor een goede batterij.Peatsmoke schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:09:
Er hangt ook wel een prijskaartje aan die 12A lader, maar ik maak me eerder zorgen voor de levensduur van de accu.
Met 500Wh doe je pakweg 70km, en normaal kan je een batterij 1000 keer opladen eer je aan 70% capaciteit komt. Dat is 70.000km. Heel weinig fietsen halen dat in hun eerste 2-3 levens.
Mijn dochter reed tot voor kort met een tweedehands speed pedelec met 50.000km op de teller met 2x500Wh aan boord. Die merkte dat ze net te weinig cap had voor haar commute van 50km (op turbo en in de winter). Dat was overigens met een R&M met Enviolo naaf en riem. Dus moest ze op het werk wat bijladen. Die fiets haalde ook amper de 40km/h want met Bosch middenmotor.
Ondertussen heeft ze een Klever die wel de 45km/h haalt met een motor in het achterwiel en 1200Wh.
Hoe zit dat tegenwoordig eigenlijk juist? Begrijp dat motor, accu en scherm met elkaar gekoppeld zijn voor veiligheidsredenen.Peatsmoke schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:34:
Nee, al die "diefstalbeveiligingen" maken het ook voor goedwillende gebruikers niet makkelijker. Gelukkig heb ik wel toegang tot een diagnosetool van Bosch, voor als we nieuwe fietsen met het smart-systeem kopen.
Het scheelt dat je in elk geval updates kunt uitvoeren zonder dat je daarvoor naar de FM moet.
Als ik 2 gelijke fietsen koop (vrouw en ik) kan ik dus niet van accu wisselen moest dit nodig zijn (je hebt ergens pech onderweg en de andere wil snel de wagen gaan halen)?
En verder die updates? Ik dacht dat je met de Bosch app updates kon doen? Of zijn dit bepaalde simpele updates/instellingen en kan de FM nog andere updates doen?
Kan je als particulier zo een bosch diagnose tool vastkrijgen, of is dit weer enkel FMs?
Heb wel een behoorlijke technische kennis (raar om van jezelf te zeggen
Wat onderhoud moet er echt gebeuren aan een Ebike met riem en schijfremmen. Weet misschien iemand een site met recente info/lijst/voorbeeld?
Updates van alle onderdelen kun je zelf doen. Display en accu kun je zelf op ieder gewenst moment blokkeren en ook weer vrijgeven via de app dus uitwisselen tussen 2 fietsen is geen probleem.brogel schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:11:
[...]
Hoe zit dat tegenwoordig eigenlijk juist? Begrijp dat motor, accu en scherm met elkaar gekoppeld zijn voor veiligheidsredenen.
Als ik 2 gelijke fietsen koop (vrouw en ik) kan ik dus niet van accu wisselen moest dit nodig zijn (je hebt ergens pech onderweg en de andere wil snel de wagen gaan halen)?
En verder die updates? Ik dacht dat je met de Bosch app updates kon doen? Of zijn dit bepaalde simpele updates/instellingen en kan de FM nog andere updates doen?
thx, dus je moet die dan terug koppelen aan de andere fiets als je gewisseld hebt? Of kan je fietsen zonder de app van de ander fiets bij te hebben?Simple mind schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:25:
[...]
Updates van alle onderdelen kun je zelf doen. Display en accu kun je zelf op ieder gewenst moment blokkeren en ook weer vrijgeven via de app dus uitwisselen tussen 2 fietsen is geen probleem.
Wat bedoel je met blokkeren? Bedoel je terug koppelen aan de fiets of echt blokkeren als hij gestolen is?
Wat kan de FM dan extra als je ook al de updates kan uitvoeren? Foutcodes uitlezen en resetten misschien?
Eerst en vooral, om gewoon te fietsen heb je geen updates nodig. Enkel systemen die ook navi kunnen tonen zullen dat misschien echt nodig hebben om te blijven werken.brogel schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:11:
[...]
Wat onderhoud moet er echt gebeuren aan een Ebike met riem en schijfremmen. Weet misschien iemand een site met recente info/lijst/voorbeeld?
Onderhoud: vooral de boel wat proper houden, en kijken of er wat rammelt. En je spaken met de hand nalopen om te kijken of ze nog goed op spanning staan is ook een goed idee.
Riem kan je best regelmatig eens afwassen met water en zeep, net zoals de fiets. Eventueel kan je wat siliconenspray op de riem doen.
Remmen: zo lang de dikte van je blokken goed is en ze lopen niet aan: gewoon af blijven.
De meeste naven hebben geen onderhoud nodig. Een Rohloff moet af en toe nieuwe olie, en sommige Alfine naven ook.
Heel moeilijk is het allemaal niet.
De fiets is vandaag precies 5 jaar in bezit en is nog steeds een mooie verschijning. Je kunt gewoon merken dat er premium materialen gebruikt zijn want alles (behalve de banden) is nog origineel. Na een kleine 20 duizend kilometer is de fiets nog even mooi als gekocht. De nieuwe anti-grip pedalen geven een mooie allure aan de fiets. Verder zitten alle spaken er nog in en heeft de fiets geen defecten. Dat de fiets ouder wordt is prima, maar waar ik dan een beetje bang voor ben is het feit dat onderdelen op ten duur niet meer leverbaar zijn. Qua ouderdom maak ik me geen zorgen. De fietsenmaker heeft me er wel op geattendeerd dat bij de volgende beurt de riem en riemwielen vervangen moeten worden. Dit kost wat, maar dat is deze fiets meer dan waard.
Remmen: De remmen zijn altijd een beetje het zorgenkindje geweest en met name de achterrem. Deze piept vrij snel en deze zomer komt er een nieuwe remschijf achter. De voorrem werkt prima en is ook de belangrijkste rem.
Versnellingen: Een tijdje geleden is er een nieuw binnenwerk ingezet en samen met het oude binnenwerk schakelt deze fiets trefzeker en moeiteloos. Trapt helemaal niet door en hier heb ik geen zorgen over. Het oude binnenwerk liep in de soep en dat was mijn eerste pechgeval en ook de enigste tot nu toe. Ik vertrouw de fiets nog voor de volle 100%.
Accu: De accu doet het nog prima. In de zomer is de accu nog als nieuw, maar in de winter merk je toch de tand der tijd en is de actieradius flink korter (commuten, hoogste ondersteuning, koud, wind tegen), maar nog steeds niet slecht. Nu ga ik in de winter wel vaker met de auto omdat de auto dan ook nodig is op het werk. Sinds ik verhuist ben is de route makkelijker en zit in binnen 5 minuten op de snelweg.
Motor: Wat valt er te zeggen over de motor? Nog steeds geen speling en de motor loopt verder soepel. Geen slijtage merkbaar en ondersteund prima.
Remmen: De achterrem is altijd een kwetsbaar ding geweest vanaf het begin. Bij hogere snelheid remt hij wel, maar bij lagere snelheid gaat deze hard piepen. De voorrem (de belangrijkste rem) doet het prima. Je staat nog steeds vlot stil als het er op aankomt.
Frame: De lak zit er nog strak op en her en der zie je wat kleine roestplekjes (op de bouten vooral) en moet de fietsenmaker soms plekjes opnieuw aantippen, maar dit betreft kleine plekjes en valt niet op.
Dus? Deze fiets is nog steeds een erg fijne fiets die betrouwbaar is en gaat net zolang door totdat de onderdelen niet leverbaar meer zijn. Nog niets in mij verteld me dat ik moet kijken naar een ander model. Still going strong!
Dat snelle opladen geeft hoe dan ook een behoorlijke stress op de accu (de cellen hebben minimaal 2 a 3 uur nodig eer ze verzadigd zijn). Dit kan onbalans in de hand werken en nu is snelladen niet meteen schadelijk, maar wel als je altijd aan het snelladen bent. Het heeft ook een reden dat de ideale laadsnelheid 0,18C is en niet hoger. Nu kan dit in een EV prima want die cellen worden op de juiste temperatuur gehouden en technisch kan het prima, maar een fietsaccu heeft een betrekkelijk simpel BMS en de tijd dat de floodgates open moeten staan is toch wel 'n uur. Ook het snelladen bij EV's houd op bij 80-88% en dan gaat het langzaam.Tommie12 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:31:
[...]
Dat is 500W, dus minder dan 1C. Dat is helemaal niks speciaals voor een goede batterij.
Met 500Wh doe je pakweg 70km, en normaal kan je een batterij 1000 keer opladen eer je aan 70% capaciteit komt. Dat is 70.000km. Heel weinig fietsen halen dat in hun eerste 2-3 levens.
Het is ook de manier van opladen. Bij deze snellader is het probleem dat hij snellaad tot de 100%. Dit geeft zeer veel stress en ik raad het alleen aan bij intermittent laden (dus kort onderweg bij een pauze). Van 20-80% geeft snelladen dus geen stress, maar daarboven onevenredig meer. Ook zijn alle cellen direct na gebruik niet allemaal op dezelfde temperatuur en ga je onbalans krijgen.
Bij mijn zijn de achterremmen ook een probleem. Voor doet hij het uitstekend. Komt denk ik doordat achterrem meer vuil en viezigheid krijgt dan de voorremjimh307 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:38:
Hier komt de 6e review van mijn Gazelle Ultimate C8+ belt: foto van 16-07-2026.
[Afbeelding]
De fiets is vandaag precies 5 jaar in bezit en is nog steeds een mooie verschijning. Je kunt gewoon merken dat er premium materialen gebruikt zijn want alles (behalve de banden) is nog origineel. Na een kleine 20 duizend kilometer is de fiets nog even mooi als gekocht. De nieuwe anti-grip pedalen geven een mooie allure aan de fiets. Verder zitten alle spaken er nog in en heeft de fiets geen defecten. Dat de fiets ouder wordt is prima, maar waar ik dan een beetje bang voor ben is het feit dat onderdelen op ten duur niet meer leverbaar zijn. Qua ouderdom maak ik me geen zorgen. De fietsenmaker heeft me er wel op geattendeerd dat bij de volgende beurt de riem en riemwielen vervangen moeten worden. Dit kost wat, maar dat is deze fiets meer dan waard.
Remmen: De remmen zijn altijd een beetje het zorgenkindje geweest en met name de achterrem. Deze piept vrij snel en deze zomer komt er een nieuwe remschijf achter. De voorrem werkt prima en is ook de belangrijkste rem.
Versnellingen: Een tijdje geleden is er een nieuw binnenwerk ingezet en samen met het oude binnenwerk schakelt deze fiets trefzeker en moeiteloos. Trapt helemaal niet door en hier heb ik geen zorgen over. Het oude binnenwerk liep in de soep en dat was mijn eerste pechgeval en ook de enigste tot nu toe. Ik vertrouw de fiets nog voor de volle 100%.
Accu: De accu doet het nog prima. In de zomer is de accu nog als nieuw, maar in de winter merk je toch de tand der tijd en is de actieradius flink korter (commuten, hoogste ondersteuning, koud, wind tegen), maar nog steeds niet slecht. Nu ga ik in de winter wel vaker met de auto omdat de auto dan ook nodig is op het werk. Sinds ik verhuist ben is de route makkelijker en zit in binnen 5 minuten op de snelweg.
Motor: Wat valt er te zeggen over de motor? Nog steeds geen speling en de motor loopt verder soepel. Geen slijtage merkbaar en ondersteund prima.
Remmen: De achterrem is altijd een kwetsbaar ding geweest vanaf het begin. Bij hogere snelheid remt hij wel, maar bij lagere snelheid gaat deze hard piepen. De voorrem (de belangrijkste rem) doet het prima. Je staat nog steeds vlot stil als het er op aankomt.
Frame: De lak zit er nog strak op en her en der zie je wat kleine roestplekjes (op de bouten vooral) en moet de fietsenmaker soms plekjes opnieuw aantippen, maar dit betreft kleine plekjes en valt niet op.
Dus? Deze fiets is nog steeds een erg fijne fiets die betrouwbaar is en gaat net zolang door totdat de onderdelen niet leverbaar meer zijn. Nog niets in mij verteld me dat ik moet kijken naar een ander model. Still going strong!
Dit kan ik wel geloven, maar opspattend vies regenwater komt ook op de voorrem terecht en die lijdt daar niet onder. Ik las een tijd terug iets over de hoek waarop de remklauw zit gemonteerd, maar daar zal @Foxhill wel het fijne van weten.mark777 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:37:
[...]
Bij mijn zijn de achterremmen ook een probleem. Voor doet hij het uitstekend. Komt denk ik doordat achterrem meer vuil en viezigheid krijgt dan de voorrem
Kort door de bocht werkt die hoek van de nokjes zo:jimh307 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:55:
[...]
Dit kan ik wel geloven, maar opspattend vies regenwater komt ook op de voorrem terecht en die lijdt daar niet onder. Ik las een tijd terug iets over de hoek waarop de remklauw zit gemonteerd, maar daar zal @Foxhill wel het fijne van weten.
Is je fiets gemaakt door Accell 1~4 jaar geleden dan zijn de nokjes niet vlak. Is je fiets gemaakt door íéder ander bedrijf dan hoef je nooit na te denken of de nokjes vlak zijn.
Meer hoef je er niet van te weten.
Dan toch even terugkomen op remmen die blijven piepen: dat is wel eens een gezoek. Een keer de schijf en blokken gelijk vervangen én goed inremmen moet toch werken.
[ Voor 12% gewijzigd door Foxhill op 17-07-2026 19:23 ]
De 'DELUX' hebben ze er blijkbaar nog eens achter voor het 2027 model. Ze kwamen uit op 3000euro en zouden al uitgeleverd worden door Cube over 2 weken. Lekker vlug dus
kleuren zijn een donkergrijs/graphite en een soort donkerblauw/grijs (wat Cube volgende de FM dan groen noemt). De grijze welke ik besteld heb is dus vlug leverbaar, de andere kleur had hij nog geen bevestigde leverdatum over.
Ik hou jullie op de hoogte.
Wellicht eenvoudiger dan dat ik dacht. Alle remblokken gemonteerd op de achterrem gingen piepen en een nieuw remblok werkt 2 dagen goed en wordt dan ook weer minder. Inremmen doe ik door slepend remmen viaduct af met kracht bijtrappen op stand turbo. Dus ik stook hem dan toch goed heet? Je moet dus 3 krachten tegenremmen wat helpt voor 1 week.Foxhill schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:22:
[...]
Kort door de bocht werkt die hoek van de nokjes zo:
Is je fiets gemaakt door Accell 1~4 jaar geleden dan zijn de nokjes niet vlak. Is je fiets gemaakt door íéder ander bedrijf dan hoef je nooit na te denken of de nokjes vlak zijn.
Meer hoef je er niet van te weten.
Dan toch even terugkomen op remmen die blijven piepen: dat is wel eens een gezoek. Een keer de schijf en blokken gelijk vervangen én goed inremmen moet toch werken.
Zou het kwaad kunnen om deze remschijf flink op te ruwen?
Dat is precies goed inremmen ja. De remschijf ruw maken zou niet moeten helpen als die al in gebruik is. Een nieuwe schijf is soms nog wat glad, maar daarvan gaan ze niet piepen. Je remschijf kan wel iets groefjes hebben gekregen. Dat zou je misschien in theorie kunnen wegschuren. Maar gewoon ff nieuwe erop en weer goed inremmen.jimh307 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:25:
[...]
Wellicht eenvoudiger dan dat ik dacht. Alle remblokken gemonteerd op de achterrem gingen piepen en een nieuw remblok werkt 2 dagen goed en wordt dan ook weer minder. Inremmen doe ik door slepend remmen viaduct af met kracht bijtrappen op stand turbo. Dus ik stook hem dan toch goed heet? Je moet dus 3 krachten tegenremmen wat helpt voor 1 week.
En kijk of ze schoon zijn. Als ze steeds na jouw poets ritueel vies zijn, tsja. Olie lekkage is ook funest, maar dat merk je heel snel.
Hier verschiet ik wel van. Ik heb een verleden in motorrijden en je blokken zo inremmen is zeker not done. Op deze manier over verhitten deze en verglazen ze.jimh307 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:25:
[...]
Wellicht eenvoudiger dan dat ik dacht. Alle remblokken gemonteerd op de achterrem gingen piepen en een nieuw remblok werkt 2 dagen goed en wordt dan ook weer minder. Inremmen doe ik door slepend remmen viaduct af met kracht bijtrappen op stand turbo. Dus ik stook hem dan toch goed heet? Je moet dus 3 krachten tegenremmen wat helpt voor 1 week.
Ook bij fietsen geld dit blijkbaar na een korte Google zoektocht.
Aangewezen is geleidelijk remmen van 25 naar 5kmh met tussen pauzes. Niet stil komen staan en tijd geven om af te koelen. Dit 15x herhalen.
Motor is niet fiets. Ik rij motor. Daar je remmen oververhitten is wel iets anders dan de remblokken van je fiets een keer zo goed gebruiken dat je ietsje afslijt en een nieuw oppervlakte krijgt. Dat doe je bij inremmen. Je maakt ze dan wel heet, maar lang niet zo heet als op een motor kan gebeuren.brogel schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 23:45:
[...]
Hier verschiet ik wel van. Ik heb een verleden in motorrijden en je blokken zo inremmen is zeker not done. Op deze manier over verhitten deze en verglazen ze.
Ook bij fietsen geld dit blijkbaar na een korte Google zoektocht.
Aangewezen is geleidelijk remmen van 25 naar 5kmh met tussen pauzes. Niet stil komen staan en tijd geven om af te koelen. Dit 15x herhalen.
Schijven schoongemaakt met isopropanol en nieuwe blokjes erop gezet (uiteraard ook even de remmen van nieuwe vloeistof voorzien).
Remde na het inremmen weer fluisterstil.
Opschuren van de blokjes met fijn schuurpapier werkt ook prima.
Tof! Waar kan je deze al zien en weet je wanneer deze komen? Ben naastig opzoek naar dit model maar kan deze nog nergens vinden...brogel schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:10:
Heb zojuist 2x CUBE TOURING HYBRID COMFORT SLX 'DELUX' besteld.
De 'DELUX' hebben ze er blijkbaar nog eens achter voor het 2027 model. Ze kwamen uit op 3000euro en zouden al uitgeleverd worden door Cube over 2 weken. Lekker vlug dus(maar de FM heeft verlof dus afhalen ongeveer vanaf 15 augustus).
kleuren zijn een donkergrijs/graphite en een soort donkerblauw/grijs (wat Cube volgende de FM dan groen noemt). De grijze welke ik besteld heb is dus vlug leverbaar, de andere kleur had hij nog geen bevestigde leverdatum over.
Ik hou jullie op de hoogte.
Na veel online zoeken, reviews lezen en heel veel verschillende (en soms tegenstrijdige) informatie. Gooi ik hier toch een bal op voor advies over een fiets (en welke dan).
Situatie: Ik ben opzoek naar een elektrische fiets, mag maximaal 3500 euro kosten, enkele reis naar mijn werk is 25 km en ik wil dat sporadisch doen (max 1x per week in het uiterste geval). Daarnaast willen mijn partner en ik de fiets graag gebruiken om ook met onze zoon (nu 4 maanden maar vanaf 9 maanden graag in een voorzitje), af en toe wat te toeren. Gaan geen tientallen kilometers zijn maar een beetje accu is wel noodzakelijk en dus met name het plaatsen van een fietszitje voorop en later achterop. Ik kan alleen maar slecht achterhalen of een fietszitje wel of niet past. Bij veel fabrikanten staat het niet vanwege aansprakelijkheid maar op een bagagedrager met max 22 of 25kg last kan prima een kind zitten van 15 kg.. Dus ik ben opzoek naar de praktische mogelijkheden.
Welke fietsen heb ik op het oog:
- Cube touring hybrid comfort slx 2026 (enkel erg slecht leverbaar of komt een nieuw model als ik dit zo lees?)
- Cube Supreme Hybrid Deluxe Pro 600 Dames
- Gazelle Grenoble C8 HMB
Hebben jullie nog alternatieven of andere gedachtengangen? Of tips qua waar de touring nog wel voldoende is bijvoorbeeld?
Alvast bedankt!
p.s. ik ben niet opzoek naar een bakfiets of een 'mama'fiets. Daar kwam een ander forum mee en helpt niet.
Heb je ook gedacht aan een wagentje achter de fiets voor je kindje in te zetten? Moet er niet aan denken dat ik eens val met die kleine op mijn fiets...gadgettwan schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:50:
Hoi!
Na veel online zoeken, reviews lezen en heel veel verschillende (en soms tegenstrijdige) informatie. Gooi ik hier toch een bal op voor advies over een fiets (en welke dan).
Situatie: Ik ben opzoek naar een elektrische fiets, mag maximaal 3500 euro kosten, enkele reis naar mijn werk is 25 km en ik wil dat sporadisch doen (max 1x per week in het uiterste geval). Daarnaast willen mijn partner en ik de fiets graag gebruiken om ook met onze zoon (nu 4 maanden maar vanaf 9 maanden graag in een voorzitje), af en toe wat te toeren. Gaan geen tientallen kilometers zijn maar een beetje accu is wel noodzakelijk en dus met name het plaatsen van een fietszitje voorop en later achterop. Ik kan alleen maar slecht achterhalen of een fietszitje wel of niet past. Bij veel fabrikanten staat het niet vanwege aansprakelijkheid maar op een bagagedrager met max 22 of 25kg last kan prima een kind zitten van 15 kg.. Dus ik ben opzoek naar de praktische mogelijkheden.
Welke fietsen heb ik op het oog:
- Cube touring hybrid comfort slx 2026 (enkel erg slecht leverbaar of komt een nieuw model als ik dit zo lees?)
- Cube Supreme Hybrid Deluxe Pro 600 Dames
- Gazelle Grenoble C8 HMB
Hebben jullie nog alternatieven of andere gedachtengangen? Of tips qua waar de touring nog wel voldoende is bijvoorbeeld?
Alvast bedankt!
p.s. ik ben niet opzoek naar een bakfiets of een 'mama'fiets. Daar kwam een ander forum mee en helpt niet.
Het is iets meer gedoe als je eens wil gaan fietsen maar vele malen veiliger.
Ja dat willen we ook zeker doen! Maar voor de stad (is 5 min fietsen) wil ik dat niet iedere keer en wil ik graag een voorzitje (of achterzitje). Voor grotere afstanden een wagentje!brogel schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 04:41:
[...]
Heb je ook gedacht aan een wagentje achter de fiets voor je kindje in te zetten? Moet er niet aan denken dat ik eens val met die kleine op mijn fiets...
Het is iets meer gedoe als je eens wil gaan fietsen maar vele malen veiliger.
En waar heb jij de Cube Touring 2027 editie besteld? Kan 'm online nog echt nergens vinden. Ook geen verdere info erover..
Die worden pas medio augustus aan het publiek voorgesteld. Voor die tijd zul je er geen officiele foto's van vinden.gadgettwan schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:29:
[...]
En waar heb jij de Cube Touring 2027 editie besteld? Kan 'm online nog echt nergens vinden. Ook geen verdere info erover..
Hebben die besteld bij Mutsaars in Veldhoven (NL, wel bekend voor een bepaald bedrijf bij de gemiddelde tweaker). Ook bij een andere fietsenwinkel in Eindhoven kreeg ik reactie dat bestellen al mogelijk was, met levering begin/midden augustus.gadgettwan schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:29:
[...]
Ja dat willen we ook zeker doen! Maar voor de stad (is 5 min fietsen) wil ik dat niet iedere keer en wil ik graag een voorzitje (of achterzitje). Voor grotere afstanden een wagentje!
Heb je daar een folder kunnen inzien of blijven de kleurstellingen hetzelfde?brogel schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:32:
[...]
Hebben die besteld bij Mutsaars in Veldhoven (NL, wel bekend voor een bepaald bedrijf bij de gemiddelde tweaker). Ook bij een andere fietsenwinkel in Eindhoven kreeg ik reactie dat bestellen al mogelijk was, met levering begin/midden augustus.
Over de grens koop ik nu de 2026 modellen met 6 of €700 korting t.o.v. adviesprijs. Dus ik twijfel nog of ik moet wachten op der 2027-versie.
Nee geen folder gezien, enkel foto op zijn gsm. Qua kleuren: het huidige grijs blijft ongeveer gelijkaardig en er komt een soort blauw-groen (moeilijk te beschrijven).Peatsmoke schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:46:
[...]
Heb je daar een folder kunnen inzien of blijven de kleurstellingen hetzelfde?
Over de grens koop ik nu de 2026 modellen met 6 of €700 korting t.o.v. adviesprijs. Dus ik twijfel nog of ik moet wachten op der 2027-versie.
Mijn probleem was vooral dat 26 model nergens meer beschikbaar was in onze maat. En wil ook wel bij een lokale fietsen winkel kopen ipv online ergens. Niet dat ik veel naar de winkel denk te gaan maar als er de eerste 500-1000km iets mis is gaat de communicatie toch iets beter lopen. Het blijft toch verschrikkelijk veel geld...
Ja heb ik ook. Koop liever hier om de hoek en wat meer betalen dan online de goedkoopste fiets kopen. Garantie en service zijn toch ook belangrijkbrogel schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:43:
[...]
Nee geen folder gezien, enkel foto op zijn gsm. Qua kleuren: het huidige grijs blijft ongeveer gelijkaardig en er komt een soort blauw-groen (moeilijk te beschrijven).
Mijn probleem was vooral dat 26 model nergens meer beschikbaar was in onze maat. En wil ook wel bij een lokale fietsen winkel kopen ipv online ergens. Niet dat ik veel naar de winkel denk te gaan maar als er de eerste 500-1000km iets mis is gaat de communicatie toch iets beter lopen. Het blijft toch verschrikkelijk veel geld...
Chill en lekker vlot ook zeg! Hier helaas geen fietsenwinkels in de buurt met cube. Kijk nu bij fietsvoordeelshopbrogel schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:32:
[...]
Hebben die besteld bij Mutsaars in Veldhoven (NL, wel bekend voor een bepaald bedrijf bij de gemiddelde tweaker). Ook bij een andere fietsenwinkel in Eindhoven kreeg ik reactie dat bestellen al mogelijk was, met levering begin/midden augustus.
Oh echt?! Die heb ik nog niet gevonden, daar toevallig nog een linkje of naam van? Grens is een 45 min rijden dus opzich..Peatsmoke schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:46:
[...]
Heb je daar een folder kunnen inzien of blijven de kleurstellingen hetzelfde?
Klopt.brogel schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:43:
Nee geen folder gezien, enkel foto op zijn gsm. Qua kleuren: het huidige grijs blijft ongeveer gelijkaardig en er komt een soort blauw-groen (moeilijk te beschrijven).
Ik was afgelopen zaterdag in Nijmegen waar mijn Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 2025 zijn eerste beurt heeft gehad. Ook de terugroepactie is meteen uitgevoerd waarbij de bouten van het cranckstel, waar een probleem of risico van afbreken zou bestaan, preventief zijn vervangen.
Ik heb echter nog maar 367 km met de fiets gereden. Heel weinig voor een jaar oude fiets en hij is dan ook nog als nieuw, maar hij wordt als het goed is volgende week verkocht. Niet dat er iets mis mee is, in tegendeel, het is de mooiste en fijnste fiets die ik ooit heb gehad. Zoals hier op het forum terug is te lezen had ik in het begin deze fiets met een Trapezium frame in bestelling staan.
Nadat deze een paar keer is uitgesteld en maar niet wilde komen had ik die bestelling geannuleerd en ergens anders, na een tip van de medeforummer hier, een mooie rode herenmodel gevonden in mijn framemaat die op voorraad was bij een fietsenmaker in Lent bij Nijmegen. Omdat de buis vrij laag is dacht ik dat dat wel zou gaan. Hier verkeek ik mij dus lelijk op en merk ik dat ik moeite heb met vooral afstappen met die buis in de weg.
Toen ik een keer met mijn voet bleef haken achter de buis en was omgedonderd was voor mij de maat vol en heb ik besloten dat ik zo'n zelfde fiets weer wil hebben, maar dan met "lage instap" unisex frame. Ter plaatse bij de fietsenmaker tijdens de beurt een voorstel laten doen en deze liet mij op de computer afbeeldingen zien van de nieuwe 2027 modellen die over een paar weken al leverbaar zouden zijn. Die zijn echter technisch gelijk aan de 2025 en 2026 modellen, alleen de kleur is anders. Maar omdat het inruilvoorstel mij niet beviel heb ik de fiets zelf aangeboden en is als het goed is komend weekeind verkocht. Is weer beschikbaar, bij interesse stuur me een PB.
Hierna ga ik dus weer op zoek naar zo'n zelfde fiets, maar dan het damesmodel. Want nog steeds ben ik van mening dat de Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro het meest waar biedt voor zijn geld met de beste specificaties en een heerlijk grote 800Wh accu. En bovenal mooie fietsen!
Wordt ook hier dus vervolgd.
Waarom de Kathmandu en niet de SLX waar we het in de vorige berichten over hadden?Tranquility schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:48:
[...]
Klopt.
Ik was afgelopen zaterdag in Nijmegen waar mijn Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 2025 zijn eerste beurt heeft gehad. Ook de terugroepactie is meteen uitgevoerd waarbij de bouten van het cranckstel, waar een probleem of risico van afbreken zou bestaan, preventief zijn vervangen.
Ik heb echter nog maar 367 km met de fiets gereden. Heel weinig voor een jaar oude fiets en hij is dan ook nog als nieuw, maar hij wordt als het goed is volgende week verkocht. Niet dat er iets mis mee is, in tegendeel, het is de mooiste en fijnste fiets die ik ooit heb gehad. Zoals hier op het forum terug is te lezen had ik in het begin deze fiets met een Trapezium frame in bestelling staan.
Nadat deze een paar keer is uitgesteld en maar niet wilde komen had ik die bestelling geannuleerd en ergens anders, na een tip van de medeforummer hier, een mooie rode herenmodel gevonden in mijn framemaat die op voorraad was bij een fietsenmaker in Lent bij Nijmegen. Omdat de buis vrij laag is dacht ik dat dat wel zou gaan. Hier verkeek ik mij dus lelijk op en merk ik dat ik moeite heb met vooral afstappen met die buis in de weg.
Toen ik een keer met mijn voet bleef haken achter de buis en was omgedonderd was voor mij de maat vol en heb ik besloten dat ik zo'n zelfde fiets weer wil hebben, maar dan met "lage instap" unisex frame. Ter plaatse bij de fietsenmaker tijdens de beurt een voorstel laten doen en deze liet mij op de computer afbeeldingen zien van de nieuwe 2027 modellen die over een paar weken al leverbaar zouden zijn. Die zijn echter technisch gelijk aan de 2025 en 2026 modellen, alleen de kleur is anders. Maar omdat het inruilvoorstel mij niet beviel heb ik de fiets zelf aangeboden en is als het goed is komend weekeind verkocht.
Hierna ga ik dus weer op zoek naar zo'n zelfde fiets, maar dan het damesmodel. Want nog steeds ben ik van mening dat de Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro het meest waar biedt voor zijn geld met de beste specificaties en een heerlijk grote 800Wh accu. En bovenal mooie fietsen!
Wordt ook hier dus vervolgd.
Is wat goedkoper en zo ver ik weet het zelfde frame. Heeft wel de PX motor ipv CX, maar dan weer een riem ipv ketting.
Daar had ik nog niet naar gekeken en zie ik net op de Cubestore site staan en lijkt idd hetzelfde als de Kathmandu te zijn. Het enige verschil wat ik zo kan zien is dat de Touring een Shimano Nexus 5 versnellingsnaaf heeft en de Kathmandu de traploze Enviolo naaf (ook met riem), die mij goed beviel. De Touring is echter wel significant goedkoper. Weet alleen niet of ik die Shimano Nexus 5 naaf fijn ga vinden. Het is wel een naaf ontwikkeld voor elektrische fietsen in tegenstelling tot de oude Shimano Nexus 7 en 8 naven. En de PX zou een doorontwikkeling zijn van de CX motor en minstens net zo goed maar zou daarbij stiller zijn.brogel schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:58:
Waarom de Kathmandu en niet de SLX waar we het in de vorige berichten over hadden?
Is wat goedkoper en zo ver ik weet het zelfde frame. Heeft wel de PX motor ipv CX, maar dan weer een riem ipv ketting.
Het was een kort gesprek dat we hadden, want volgens hem komen de nieuwe modellen pas in september in de Cubestore en dan moest je er wel heel snel bij zijn om dit jaar de fiets nog geleverd te krijgen.
Ik ga nog twee of drie dealers in de buurt benaderen (zowel in NL als D) en hak dan de knoop door.
De webshop die ik op het oog heb, ligt op een half uur rijden, dus ik ga wss de fietsen zelf ophalen als ik ze daar besluit te kopen. Bij die shop is de prijs 16% lager dan de adviesprijs.
Fietsen worden rijklaar afgeleverd als ik ze ga ophalen. Als je, ze laat bezorgen worden ze transportklaar verzonden. Je hoeft dan alleen het stuur recht te zetten en de (meegeleverde) pedalen te monteren.
Onderhoud doe ik zelf en de motor kan ik via een kennis laten uitlezen die bij een grote sportzaak werkt.
Voor mij is alleen belangrijk dat ik de fiets niet hoef op te sturen in geval van een garantieclaim (wat ik niet verwacht).
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/207869686_-kathmandu-hybrid-slx-800-2026-diamond-silverdust-n-chrome-cube.htmlgadgettwan schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:57:
[...]
Oh echt?! Die heb ik nog niet gevonden, daar toevallig nog een linkje of naam van? Grens is een 45 min rijden dus opzich..
Even zoeken, want niet alle shops bezorgen naar Nederland.
Ben normaal geen fan van online kopen, maar ze maken het jou echt moeilijk om het niet te doen hé.Peatsmoke schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:31:
Na een bezoekje aan de Cubestore in Limburg ben ik wel wat wijzer geworden. De verkoper wekte de indruk niet echt geintersseerd te zijn om 2 Cube Kathmandu's te willen verkopen. In het diamantframe was mijn maat nog wel te krijgen, maar voor mijn vrouw (die dezelfde framemaat heeft) was er volgens hem geen EE meer te krijgen.
Het was een kort gesprek dat we hadden, want volgens hem komen de nieuwe modellen pas in september in de Cubestore en dan moest je er wel heel snel bij zijn om dit jaar de fiets nog geleverd te krijgen.
Ik ga nog twee of drie dealers in de buurt benaderen (zowel in NL als D) en hak dan de knoop door.
De webshop die ik op het oog heb, ligt op een half uur rijden, dus ik ga wss de fietsen zelf ophalen als ik ze daar besluit te kopen. Bij die shop is de prijs 16% lager dan de adviesprijs.
Fietsen worden rijklaar afgeleverd als ik ze ga ophalen. Als je, ze laat bezorgen worden ze transportklaar verzonden. Je hoeft dan alleen het stuur recht te zetten en de (meegeleverde) pedalen te monteren.
Onderhoud doe ik zelf en de motor kan ik via een kennis laten uitlezen die bij een grote sportzaak werkt.
Voor mij is alleen belangrijk dat ik de fiets niet hoef op te sturen in geval van een garantieclaim (wat ik niet verwacht).
[...]
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/207869686_-kathmandu-hybrid-slx-800-2026-diamond-silverdust-n-chrome-cube.html
Voor 16% wil ik ook wel een stuur recht zetten, en als je eens terug moet voor een probleem, dan is dat ook geen drama.
:strip_exif()/f/image/WinI2JhUtA8T5DbCBNSTJTZj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dCupH4gfD99DAz8QgSky8bQ5.jpg?f=fotoalbum_large)
In het kader van "ik moet een fiets hebben, maar wat er voor 541 euro te koop staat op marktplaats ziet dr ook ruk uit en ik hou wel van een experimentje" een fiets besteld op aliexpress, paar dagen onderweg geweest vanuit Polen, kwam vandaag aan, in elkaar gezet en dr een rondje op gefietst.
Samenvatting: goed zat voor het geld en mijn gebruik (af en toe een keer 3-4km fietsen en ja ik ben lui, want niet elektrisch kan dat ook prima)
Afgemonteerd met de resten van de beste Shimano versnellingen, mechanische schijfremmen, banden waar een merk op staat en een zwart stuur.
Gaat dr iets kapot: zal vast wel op ali staan voor een paar tientjes.
Alleen nog even het 'achterlicht' vervangen door een achterlicht en weer een fietstas ergens vandaan toveren.
En als ik me verveel eens kijken of er hydraulische schijfremmen op passen, misschien een geveerde zadelpen en mogelijk ooit fatsoenlijke banden.
Owja, gaat netjes 25km/u en er zat natuurlijk een gashendel bij, maar die ligt al in de kliko.
[ Voor 3% gewijzigd door 4x2 op 23-07-2026 19:39 ]
leeg
Ik heb goede ervaringen met Bike24.de. Heb er onlangs nog een Cube Nuroad gravel bike gekocht. Hoe het zit met opsturen bij garantie weet ik echter niet.Peatsmoke schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:31:
Na een bezoekje aan de Cubestore in Limburg ben ik wel wat wijzer geworden. De verkoper wekte de indruk niet echt geintersseerd te zijn om 2 Cube Kathmandu's te willen verkopen. In het diamantframe was mijn maat nog wel te krijgen, maar voor mijn vrouw (die dezelfde framemaat heeft) was er volgens hem geen EE meer te krijgen.
[...]
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/207869686_-kathmandu-hybrid-slx-800-2026-diamond-silverdust-n-chrome-cube.html
En wat lege flesjes alcohol
Ik hoop dat je er plezier van mag beleven
Ik heb bij de aankoop van mijn Gazelle een wegenwacht fiets abonnement genomen (iets van €26 per jaar) en als ik langs de kant sta met panne of lekke band is de anwb er om mij op weg te helpen. Echter 2x nodig gehad (lekke band) en komen ook voor je huis. Het ontzorgt me behoorlijk mede omdat de fiets niet op de kop mag worden gezet. Ook brekende kabeltjes (versnelling oa) is makkelijk op te lossen voor de anwb.
En ga nu maar eens lekker fietsen
Spakenspanner heb ik, had er ook al even globaal aan gevoeld, maar ze stonden wel redelijk goed.
Deze gebruik ik op vrij korte afstanden, als er iets kapot gaat neem ik 'm aan de hand mee of hang ik m aan het slot en loop ik naar huis om de aanhanger te halen
leeg
Voor zulke kleine afstanden is het een prima oplossing, maar zelf gebruik ik de fiets regelmatig voor commuten (enkel is 11km) en is lopen iets te ver4x2 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:09:
Ja, de flesjes moet je eens in de zoveel maanden opruimen, maar dat klinkt als werk
Spakenspanner heb ik, had er ook al even globaal aan gevoeld, maar ze stonden wel redelijk goed.
Deze gebruik ik op vrij korte afstanden, als er iets kapot gaat neem ik 'm aan de hand mee of hang ik m aan het slot en loop ik naar huis om de aanhanger te halen
Flesjes opruimen is ook werk
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
/f/image/LtoRKcbFitQKU5Os7yppj2vO.webp?f=fotoalbum_tile)
/f/image/3KdsmaVRDGiaqAa5boOnDrtK.webp?f=fotoalbum_tile)