Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 229 230 Laatste
Acties:

• Spekker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:58
Ik ben ook aan het rondkijken voor een tweedehands elektrische fiets voor mijn vrouw, het lastige is alleen dat ze maar 150cm lang is.
Dus zit te kijken naar ongeveer een 46cm framemaat en wil er maximaal 1000 euro aan uitgeven maar liever iets minder gezien het niet voor woon-werk verkeer gebruikt zal worden, puur boodschappen en recreatief.

Nu heb ik uiteindelijk 3 modellen gevonden voor rond de €750 euro.

Gazelle Arroyo C7+ (model 2019)
Gazelle Orange C7, 2016 model als ik me niet vergis.
(12000km)
Model ben ik niet helemaal zeker, het is i.i.g. deze: marktplaats

Victoria 5.8 SE (4500km)
Gazelle AMI C7 HMS ( 4200km, Shimano motor / accu ben ik niet zeker van, misschien onterecht?)

De eerste gazelle en Victoria met een Bosch midden motor en 400 Wh accu voelt voor mij wat beter maar wil de Shimano niet helemaal weg strepen.
De reden waarom ik twijfel, en misschien zit ik er helemaal naast, maar zo op het eerste gezicht ziet de Gazelle er een stuk robuuster uit met name de bagage drager zeker omdat hier ook een kinderzitje op komt.
De Gazelle heeft op dit punt mijn voorkeur alleen de kilometerstand doet mij wat twijfelen.

Iemand toevallig ervaring met deze 3 modellen?

[ Voor 20% gewijzigd door Spekker op 17-09-2025 15:00 ]

ThinkPad T580 | i7 8550u | 32GB | 1TB SSD

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:04
Andrehj schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:40:
....
Een gebroken lager? Wat moet ik me daarbij voorstellen?.
Het is een goedkope Chinese middenmotor met Chinese toleranties en Chinese lagers en lagervet, dus je kan van alles verwachten.
Er zijn mensen die om die reden de lagers meteen vervangen voor betere exemplaren.

Dit wist ik van tevoren, maar omdat ik de ebike slechts recreatief gebruik heb ik dit niet gedaan.
De motor zit zeer eenvoudig in elkaar en de onderdelen zijn makkelijk en redelijk goedkoop verkrijgbaar, dus vond het 't risico waard.
De Bafang is van aanzienlijk betere kwaliteit, maar mist de koppelsensor.
In 2019 was de Tongsheng Tsdz2 de enige retrofit motor met koppelsensor.
Tegenwoordig is er iets meer keus.

Ik overweeg om een nieuw motortje te kopen en de oude daarna volledig ga reviseren en als reserve exemplaar bewaar. Uitwisselen is gebeurd in een half uurtje en mijn ebike weer bruikbaar. Reviseren kost flink wat meer tijd.

[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 17-09-2025 16:58 ]

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:28
Wat doet een fietsenmaker normaal gesproken als een nieuwe fiets wordt afgeleverd? Wat is er in de fabriek gedaan, en wat moet de fietsenmaker nog doen?

Mijn Kalkhoff is nu zo'n 3 maanden oud en ik voel een vreemde lichte trilling / vibratie af en toe tijdens het fietsen. Ik kan niet goed plaatsen waar het zit, maar het zou mij niets verbazen als er een aantal dingen niet goed zijn gemonteerd. Zo had ik al last van een loszittend stuur (de bout was simpelweg niet goed aangedraaid) en ben ik het wieltje achter de riem verloren (omdat die waarschijnlijk ook niet goed was vastgezet). Is de fietsenmaker verantwoordelijk voor deze afmontage, of hoort dit in de fabriek direct goed te gebeuren?

Het vertrouwen in mijn fietsenmaker (fietsvoordeelshop in Zeist) is een beetje weg na deze ervaringen, en ik betwijfel ten zeerste of ze goed gaan onderzoeken waar die trilling vandaan komt. Daarnaast zou hij pas in november voor een beurt kunnen, dus dat schiet ook niet op.

Moet ik een andere fietsenmaker gaan zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:47
TheJVH schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:02:
Wat doet een fietsenmaker normaal gesproken als een nieuwe fiets wordt afgeleverd? Wat is er in de fabriek gedaan, en wat moet de fietsenmaker nog doen?

Mijn Kalkhoff is nu zo'n 3 maanden oud en ik voel een vreemde lichte trilling / vibratie af en toe tijdens het fietsen. Ik kan niet goed plaatsen waar het zit, maar het zou mij niets verbazen als er een aantal dingen niet goed zijn gemonteerd. Zo had ik al last van een loszittend stuur (de bout was simpelweg niet goed aangedraaid) en ben ik het wieltje achter de riem verloren (omdat die waarschijnlijk ook niet goed was vastgezet). Is de fietsenmaker verantwoordelijk voor deze afmontage, of hoort dit in de fabriek direct goed te gebeuren?

Het vertrouwen in mijn fietsenmaker (fietsvoordeelshop in Zeist) is een beetje weg na deze ervaringen, en ik betwijfel ten zeerste of ze goed gaan onderzoeken waar die trilling vandaan komt. Daarnaast zou hij pas in november voor een beurt kunnen, dus dat schiet ook niet op.

In mijn beleving controleert een goede fietsenmaker, de fiets van A to Z voordat deze wordt uitgeleverd. Juist om eventuele montagefoutjes die niet gespot zijn door de kwaliteitscontrole van de fabriek op te lossen voordat de klant met de fiets op pad gaat.
Als jouw fietsenmaker je ook de fiets geleverd heeft (en dat neem ik aan), is dat in ieder geval je aanspreekpunt.

Is het een fiets met riem? Die willen in mijn ervaring nog wel eens wat gaan resoneren bij onjuiste riemspanning.

• TheJVH
dennisfr schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:18:
[...]

In mijn beleving controleert een goede fietsenmaker, de fiets van A to Z voordat deze wordt uitgeleverd. Juist om eventuele montagefoutjes die niet gespot zijn door de kwaliteitscontrole van de fabriek op te lossen voordat de klant met de fiets op pad gaat.
Als jouw fietsenmaker je ook de fiets geleverd heeft (en dat neem ik aan), is dat in ieder geval je aanspreekpunt.

Is het een fiets met riem? Die willen in mijn ervaring nog wel eens wat gaan resoneren bij onjuiste riemspanning.
Het is inderdaad een fiets met een riem. Die riem is al een keer opnieuw op spanning gezet want die was na de levering veel te slap. Misschien een goede inderdaad om nogmaals te controleren!

Dat van de afmontage verwacht ik ook, alleen vermoed ik dat ze het zo druk hebben dat ze niet de gehele fiets meer nalopen...

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 14:16
Inmiddels heb ik mijn Moustache fiets terug na onderhoud. Er is nu een Trek zadelpen ingebouwd met dropper functie (knopje zit op het stuur). Het frame blijkt zelfs voorbereid te zijn op dit soort modificaties dus er hoefde niet in geboord te worden om de kabels door het frame te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:37

Welk model Kalkhoff heb je?
De mijne is net zo oud en komt bij Fietsradam (Almere) vandaan. Het enige wat ik had was een sleep geluidje bij de voorrem. Dacht eerst dat de schijf krom was ofzo maar blijkbaar hoort dit en was het ook weg na verloop van tijd met wat inremmen.

Ik heb een Image5 Excite+ BLX dus Bosch Performance Line motor, riem en Enviolo Automatiq.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie

• TheJVH
Csotranme schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:35:
[...]

Welk model Kalkhoff heb je?
De mijne is net zo oud en komt bij Fietsradam (Almere) vandaan. Het enige wat ik had was een sleep geluidje bij de voorrem. Dacht eerst dat de schijf krom was ofzo maar blijkbaar hoort dit en was het ook weg na verloop van tijd met wat inremmen.

Ik heb een Image5 Excite+ BLX dus Bosch Performance Line motor, riem en Enviolo Automatiq.
Image 5 Season, ook Bosch Performance Line CX, riem en Enviolo Trekking (handmatig). Stuk goedkoper dan de andere Image 5 modellen vanwege de kleine onderdelen (zoals Purion ipv Kiox, handvatten, verlichting, etc).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:41

Niet OK. Het is aan de fietsenmaker om je fiets goed af te leveren. Alles wat de fabriek doet of niet doet moet de fietsenmaker controleren. En nogmaals bij de eerste beurt.

Dat wieltje mag garantie zijn. Er kan iets los trillen, maar zoals dat wieltje vast hoort die niet. Een beurt moet gewoon binnen een redelijke termijn kunnen. Het is zelfs al voorbij vakantietijd.

Fietsvoordeelshop doet dit vaker. Ik heb wel eens fietsen van ze in de werkplaats gehad en mijn buurman werkte er ooit als monteur (toevallig twee fietsenmakers naast elkaar). Ben niet over ze te spreken. Ben ook niet te spreken over wat ik er van mijn buurman over hoor.

Probleem met zulke winkels is: als ze hun werk niet doen gaat het nog bij 80% van de fietsen wel goed. Omdat de klant niet fietst, lage verwachtingen heeft, en/of geluk heeft. En zo kunnen ze door blijven klungelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Foxhill op 17-09-2025 20:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:38

4x2

lộn xộn quá

Aangezien ik het af en toe (lees: veel te vaak) wel leuk vind om wat te beunen en en bepaalde voorkeur heb om dingen te maken die spullen kunnen vervoeren (lees: de hond) heb ik een tijdje terug in de buurt een barrel van een bakfiets opgehaald.
Plan was om deze op te knappen en te elektrificeren.
Opknappen is gedeeltelijk gelukt aangezien ik er een beetje klaar mee was en het dus afgeraffeld heb, het elektrificeren is prima gelukt.

Net als met de eerdere Gazelle Cabby een Tongsheng TSDZ2B motor gebruikt aangezien deze een koppelsensor heeft en dat, naar mijn mening, veel prettiger fietst dan een rotatiesensor. Zitten nog wat afwerkingsdingetjes aan te komen (firmware update zodat ik m wat kan limiteren, snelheid permanent begrenzen op 25 en nog wat van die dingen)
Achterwiel is omgewisseld van een zo gaar als iets wiel met Nexus 3 voor een redelijk prima iets met een Nexus 8.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTwThLWrdAEpuxMKXf-U3cnztMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5rbZJfkTJtivwMOaY5rUs3r.jpg?f=fotoalbum_large
Dat was na de 1e testrit, geloof niet dat ik ooit zo bang ben geweest op iets met wielen....

Deze avond heb ik er een stuurdemper op geknutseld (een veer van de middenbok van een motorfiets) en toen zat er iig geen bruine streep op het zadel na het proefritje.
Heb nog ergens een sterkere veer liggen, maar dat kost wat meer gepruts om dr op te krijgen, dus dat doe ik nog wel een keer.
De kettingkast moet ook nog, de voorwielen moet ik eigenlijk ook nog fatsoeneren, de spatborden voor moeten er nog op, de verlichting moet nog via de motorcontroller geschakeld worden en nog wat meer van die afwerkingsdingetjes.
Verder wil ik de panelen van de bak nog een andere kleur maken (mintgroen, want dat ligt er nog) en zorgen dat de voorkant gewoon open kan zodat ik de hond er in kan laten stappen ipv dat ik iedere keer 30kg op moet tillen.

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Eigenlijk gek dat je met geen enkel zelfgeknutseld motorvoertuig de openbare weg op mag, maar met elektrische fietsen waarvan je je de teringtyfus schrikt mag je doen wat je wil.

Signatures zijn voor boomers.

• elinx
4x2 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:47:
Aangezien ik het af en toe (lees: veel te vaak) wel leuk vind om wat te beunen ....
Mooi resultaat van dit "beun project". :*)
Wat me opvalt is de grote accu achterop. Had je die niet beter in of aan de bak kunnen bevestigen?
Eventueel in een afsluitbare kist oid. Je ziet dan bijna niet dat het om een e-versie gaat

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 18-09-2025 21:48 ]

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:37:
Eigenlijk gek dat je met geen enkel zelfgeknutseld motorvoertuig de openbare weg op mag, maar met elektrische fietsen waarvan je je de teringtyfus schrikt mag je doen wat je wil.
Yep. That's Holland for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:56
@4x2 waarom was je dan zo bang met dit apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:38

4x2

lộn xộn quá

Maasluip schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:37:
Hij was net zo eng geweest als ik m zelf naar de 25 had getrapt, dat scheelt :P
elinx schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:44:
[...]
Mooi resultaat van dit "beun project". :*)
Wat me opvalt is de grote accu achterop. Had je die niet beter in of aan de bak kunnen bevestigen?
Eventueel in een afsluitbare kist oid. Je ziet dan bijna niet dat het om een e-versie gaat
Dat was een beetje een afweging, maar dit leek me handiger ivm gewichtsverdeling en omdat de accukabels nu zoveel mogelijk stil blijven liggen. Dat mensen zien dat het een e-bike is maakt me niet zoveel uit :)
De achterkant optillen/omdraaien is nog steeds geen probleem overigens.
Stillekracht schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 06:58:
@4x2 waarom was je dan zo bang met dit apparaat?
Omdat ie enorm slingerde, je moest 2 handen STEVIG aan het stuur houden om 'm mogelijk binnen de breedte van het fietspad te houden. Na het installeren van een veer tussen frame en bak als stuurdemper is het veel prettiger.
Manier van bochten maken ben ik nog geen enorme fan van ten opzichte van een 2-wieler, maar dan maar wat rustiger aan doen. Qua fietsen is het redelijk vergelijkbaar met een quad.
De omgeknutselde Gazelle Cabby die ik eerst had (staat hier ook nog wel ergens online) fietste prima zonder hond.
Met hond was dramatisch omdat ze er als een zak aardappelen in zat en meeslingerde met de fiets waardoor je nog erger ging slingeren.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:34
Andrehj schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:40:
[...]

Een gebroken lager? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Lagers gaan wel eens kapot, maar dan neemt meestal langzaam het geluid toe, door pitting in de groeven en kogels of rollen.
Ik ben bang dat er iets anders stuk is.
Lagers breken niet maar slijten maar wellicht is er een tandwiel gebroken of gescheurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Vaevictis_ schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:23:
..., Lagers breken niet maar slijten maar wellicht is er een tandwiel gebroken of gescheurd?
Breken inderdaad niet, maar het scheiden van de binnen- en buitenschaal, waardoor de kogels eruit rollen kan wel. Slijtage bv. door slechte uitlijning, toleranties of zwakke kwaliteit van het lager, wie zal het zeggen.
Een breuk in een tandwiel tgv van de losse kogels is mogelijk een beschadigde of kromme as ook
Ik zal het pas zien als ik over enige tijd de motor ga openen. Wanneer weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:03
Gebruikt hier ook iemand ook een helm op zijn/haar ebike? Regelmatig bijna auto knuffelen, ben dus opzoek naar de ervaringen hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:12

B64

eenhoorntje schreef op zondag 21 september 2025 @ 13:33:
Gebruikt hier ook iemand ook een helm op zijn/haar ebike? Regelmatig bijna auto knuffelen, ben dus opzoek naar de ervaringen hier.
Jazeker, en niet alleen op de ebike, bij langere tochten ook op de gewone fiets (ebike gebruik ik voornamelijk voor woonwerk).
Op de fiets heb je geen last van het ding, je moet 'm alleen niet vergeten mee te nemen :o

Tip: koop er een met ingebouwde regenhoes, dat is bij slecht weer een stuk handiger dan een capuchon die zicht en bewegingsvrijheid belemmert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 14:43

Arfman

Drome!

Zeker, een ABUS helm. Vond het een beetje awkward eerst maar ik ben vorige week in de regen hard onderuit gegaan. Duim flink kapot, elleboog en knie flink geschaafd en bloedde als een rund. Weer naar huis gefietst (was onderweg naar mijn werk), afgespoeld en schade opgenomen aan mezelf en de fiets. Toen pas zag ik dat de helm ook flink beschadigd was dus heel blij dat ik hem op had.

Ik ga dus niet meer op pad zonder helm.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Gebruikt hier ook iemand ook een helm op zijn/haar ebike? ....
Jazeker, met een "MET Downtown", MIPS.
Na een "bijna" val tgv een onverwachts overstekende hond nimmer meer zonder gereden.
Een MIPS toevoeging omdat net nog wat meer bescherming zou bieden tegen rotatiekrachten bij een schuine val.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:40

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik doe zelf geen helm op maar ik begrijp zeker dat mensen MET helm fietsen. Wellicht als ik wat ouder wordt, ik er ook eentje aanschaf.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

TTLCrazy schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:48:
Ik doe zelf geen helm op maar ik begrijp zeker dat mensen MET helm fietsen. Wellicht als ik wat ouder wordt, ik er ook eentje aanschaf.
Die instelling snap ik niet helemaal. Ik weet niet hoe oud je bent maar een val op je hoofd richt net zoveel schade aan, of je nou 20 of 70 bent.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Arfman schreef op zondag 21 september 2025 @ 23:19:
[...]

Die instelling snap ik niet helemaal. Ik weet niet hoe oud je bent maar een val op je hoofd richt net zoveel schade aan, of je nou 20 of 70 bent.
Deels heb je gelijk. De schade is hetzelfde. Maar als je jonger bent, heb je minder kans om te vallen (betere stabiliteit en reflexen) en als je valt, heb je vaak meer mogelijkheden om die val op te vangen (zie eerste 2 en vaak meer explosieve spierkracht). Dat kan een verschil maken.

Staat los van het feit dat je op geen enkele leeftijd een auto terug kunt koppen zonder schade.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Arfman schreef op zondag 21 september 2025 @ 23:19:
[...]

Ik ben 58, ik kom uit de tijd dat een helm niet eens een idee was. Ben met 70+ een berg afgesjeest in Frankrijk, allemaal zonder helm. Niet omdat het stoer is of zo, ik zou nu zeker een helm hebben opgezet met die snelheid. Was gewoon een andere tijd.

Het is meer een instelling van mij en voel mij nog steeds stabiel op de fiets. Zodra dat afneemt ga ik zeker een helm opdoen. Ik vind 25km/u ook niet echt een hoge snelheid of zo. Natuurlijk kan je altijd een ongeluk krijgen en is een helm op zetten beter. Persoonlijk ben ik er niet aan toe. Sterker nog, als ze het verplicht zouden maken zou ik hem nog niet opzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stillekracht
Mijn ervaring (700.000Km gefietst) is nadrukkelijk anders. Als je jong bent ga je nog wel eens onderuit door overmoed, stomme vauten etc. Als je ouder wordt (zodra je papa of mama bent geworden) wordt je voorzichtiger en defensiever. Met het drukke verkeer van tegenwoordig, maar ook het "elkaar niet gunnen" cq agressief gedrag bepalen anderen ook jouw risico. Defensief gedrag voorkomt veel, maar is geen garantie.
Als je valt bij lage snelheid (= e-bike snelheid) heb je eerder serieuze schade dan als je met hoge snelheid. Dan schuif of rol je door. Dan is wel het behang eraf.

Van het weekend is mijn vrouw gevallen (gravelbike op een smal overgroeide single track) Waarschijnlijk met de crank op een boomwortel). Het viel allemaal mee, maar de helm heeft wel een behoorlijke tik gehad. Nu hebben wij niet meer de leeftijd om wild te doen, maar de val overkomt je toch.

Wij rijden veel op de veluwe en in de achterhoek. Vaak smalle paadjes waar je elkaar tegen komt. Het meeste wat wij tegen komen zijn senioren op een elektrische fiets. Tegenwoordig met spiegels (die niet gebruikt worden) aan het stuur waardoor de fiets breder wordt en passeren op smalle paden lastiger. In 99% van de gevallen de voorbouw van het stuur verticaal (daar is hij niet voor bedoeld want dan zou het geen VOORbouw heten). Het stuurgedrag van de fiets wordt dan erg nerveus. Je zie de angst bij de mensen in de ogen als je dan langs elkaar moet fietsen.
Waar mogelijk wijken wij op dat moment voor hun uit op het naastliggende zandpad, maar dat kan niet altijd. Dan is het voor beide partijen een kwestie van strak sturen.

Mijn zus is een keer onderweg naar het werk met gladheid op haar hoofd gevallen (zonder helm). Ik zal niet in details treden, maar het is geen pretje om na diverse neurologische ingrepen een half jaar rond te moeten lopen met een helm van gips op je hoofd omdat een deel van je schedel is verwijderd.

Met mijn ervaring juich ik het toe dat steeds meer mensen een helm opzetten. Iedereen moet het zelf weten, maar denk ook na over de impact die het kan hebben op je naasten en zelfs de maatschappelijke kosten (verzuim, gezondheidszorg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:00
Ja, fietsen is helm op, 100% van de tijd.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Laatst online: 24-09 09:24
Naar mij idee vermindert een helm het risico op ernstig letsel. Maar vormt daarmee nog geen garantie.

Twee voorbeelden aan de hand van onderstaande foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weTWGTfyzlCV5snVDwk9uJJtTmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIc39OCsAcbE41fVhJ0dK4ql.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbeeld 1. Een klasgenoot van mij ging 's avonds nog even lekker mountainbiken op de Veluwe. Met helm.Toen hij de volgende ochtend niet thuisgekomen bleek, is er een zoektocht gestart. Hij werd gevonden dood naast zijn fiets met helm nog op. Hij was op een soortgelijk paaltje gevallen zoals afgebeeld. maar dan wat lager en nog wat sterker afgeschuind. Dat afgeschuinde rand had de impact net onder de rand van zijn helm op zijn slaap. Indien dat paaltje daar niet gestaan had was hij waarschijnlijk "gewoon" gevallen en levend weer thuisgekomen.

Voorbeeld 2.Deze foto is niet gemaakt op de Veluwe maar aan het zogeheten "rechte pad" in het Kuinderbos (Flevoland) Of deze gevaarlijke paaltjes er nog steeds staan weet ik niet want ik ben inmiddels verhuisd naar Italië. Het heeft maar een haar gescheeld of ik was net zo dood geweest als wijlen mijn klasgenoot. Niet door de val op zo'n paaltje maar door een overrijding. Indien de weg overzichtelijk is, zoals hier, rijd ik zo'n 30 tot 35 km per uur. Royaal binnen mijn rem bereik. En ik heb geleerd constant op te letten. Ik fiets mijn hele leven al. Maar waar ik nog niet rekening mee gehouden had was een zo goed als geruisloze staatsboswachter in een oversized 4WD die echt vanuit het niets mijn pas kruiste. Geschat zo'n 40 km per uur. Ik had nog een fractie van een seconde om vol op de rem te gaan. Anders had hij mij overreden. Het was hoogzomer en alles ter plekke was helemaal dichtgegroeid. Wederzijds zicht op de kruisende paden ongeveer nul komma nul. Ik heb zo hard gevloekt dat de goden het gehoord moeten hebben. Onze boswachter niet. Die karde gewoon lekker door. Er is soms maar een heel klein verschil tussen leven en dood.

Deze paaltjes zijn hier waarschijnlijk neergezet om fietsers te attenderen op de kruising met een onderhoudsweg. Tja, als je het eenmaal meegemaakt heb dan ben je extra voorzichtig. Maar wie juist voorzichtig zou moeten zijn is de professional die op de hoogte zou moeten zijn van deze kruising en dit erkende fietspad stapvoets zou moeten kruisen. In zijn grote bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

OttiglioM schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:53:

Maar waar ik nog niet rekening mee gehouden had was een zo goed als geruisloze staatsboswachter in een oversized 4WD die echt vanuit het niets mijn pas kruiste. Geschat zo'n 40 km per uur. Ik had nog een fractie van een seconde om vol op de rem te gaan. Anders had hij mij overreden. Het was hoogzomer en alles ter plekke was helemaal dichtgegroeid. Wederzijds zicht op de kruisende paden ongeveer nul komma nul. Ik heb zo hard gevloekt dat de goden het gehoord moeten hebben. Onze boswachter niet. Die karde gewoon lekker door. Er is soms maar een heel klein verschil tussen leven en dood.
WTF, zo'n boswachter moet toch beter weten. Ook nog een onverharde weg, dus hij heeft gewoon nooit voorrang. Je kunt zo'n kruising vanaf de onverharde toch nooit benaderen alsof je op een voorrangsweg rijdt?
Jammer dat je hem niet ter verantwoording hebt kunnen roepen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
OttiglioM schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:53:
Naar mij idee vermindert een helm het risico op ernstig letsel. Maar vormt daarmee nog geen garantie.

Twee voorbeelden aan de hand van onderstaande foto.

[Afbeelding]

Voorbeeld 1. Een klasgenoot van mij ging 's avonds nog even lekker mountainbiken op de Veluwe. Met helm.Toen hij de volgende ochtend niet thuisgekomen bleek, is er een zoektocht gestart. Hij werd gevonden dood naast zijn fiets met helm nog op. Hij was op een soortgelijk paaltje gevallen zoals afgebeeld. maar dan wat lager en nog wat sterker afgeschuind. Dat afgeschuinde rand had de impact net onder de rand van zijn helm op zijn slaap. Indien dat paaltje daar niet gestaan had was hij waarschijnlijk "gewoon" gevallen en levend weer thuisgekomen.

Voorbeeld 2.Deze foto is niet gemaakt op de Veluwe maar aan het zogeheten "rechte pad" in het Kuinderbos (Flevoland) Of deze gevaarlijke paaltjes er nog steeds staan weet ik niet want ik ben inmiddels verhuisd naar Italië. Het heeft maar een haar gescheeld of ik was net zo dood geweest als wijlen mijn klasgenoot. Niet door de val op zo'n paaltje maar door een overrijding. Indien de weg overzichtelijk is, zoals hier, rijd ik zo'n 30 tot 35 km per uur. Royaal binnen mijn rem bereik. En ik heb geleerd constant op te letten. Ik fiets mijn hele leven al. Maar waar ik nog niet rekening mee gehouden had was een zo goed als geruisloze staatsboswachter in een oversized 4WD die echt vanuit het niets mijn pas kruiste. Geschat zo'n 40 km per uur. Ik had nog een fractie van een seconde om vol op de rem te gaan. Anders had hij mij overreden. Het was hoogzomer en alles ter plekke was helemaal dichtgegroeid. Wederzijds zicht op de kruisende paden ongeveer nul komma nul. Ik heb zo hard gevloekt dat de goden het gehoord moeten hebben. Onze boswachter niet. Die karde gewoon lekker door. Er is soms maar een heel klein verschil tussen leven en dood.

Deze paaltjes zijn hier waarschijnlijk neergezet om fietsers te attenderen op de kruising met een onderhoudsweg. Tja, als je het eenmaal meegemaakt heb dan ben je extra voorzichtig. Maar wie juist voorzichtig zou moeten zijn is de professional die op de hoogte zou moeten zijn van deze kruising en dit erkende fietspad stapvoets zou moeten kruisen. In zijn grote bak.
Mooie voorbeelden, maar ik durf aan te nemen dat de meeste ongevallen gebeuren rond drukkere wegen en nabij dorpskernen en véél minder ergens in het bos.

Mijn dochter heeft wat maanden op de spoed gewerkt als arts, en heeft toch mensen zien overlijden die op zijn minst een kans hadden gehad met helm. Dat is voor mij genoeg om die helm er maar bij te nemen.

En ja, die boswachter maakte hier een grote fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:41:
....ik durf aan te nemen dat de meeste ongevallen gebeuren rond drukkere wegen en nabij dorpskernen en véél minder ergens in het bos. .....
Dat zal in het algemeen zo zijn, maar voor een individuele fietser gebeuren de ongevallen waar je het meeste fietst en dan ook op het moment dat je het 't minst verwacht.
In de stad en op een relatieve drukke weg of fietspad ben ik toch vaker alerter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Laatst online: 24-09 09:24
Maasluip schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:11:
[...]
Jammer dat je hem niet ter verantwoording hebt kunnen roepen.
Dit wordt een beetje off topic, maar toch. Ik heb overwogen het geval te documenteren en de dienst er mee te confronteren. Maatschappelijk is dat eigenlijk mijn plicht. Voor preventie in de toekomst. Helaas is mijn ervaring dat het een grote frustratie is met overheidsdiensten te communiceren. Je krijgt wel antwoord maar dan van iemand die getraind is het probleem van zich af te schrijven in plaats van het zich aan te trekken.

Dit was dan op een bospad. Vooruit. Maar ook in gevestigde 30-, 50-, 60- 70- en 80 km zones kom ik regelmatig flagrante snelheidsovertreders tegen die vanuit hun beveiligde kooiconstructies niet bang zijn voor een fietser. Of diens lijf. Ik vind (snelheid) handhaving potentieel een mooi ding. Zeker in situaties met gemengd verkeer en daaronder kwetsbare verkeersdeelnemers. De praktijk in onze omgeving was dat men alleen pogingen tot handhaving doet op lange en rechte stukken overzichtelijke weg. Daar waar je heel makkelijk i.p.v. 60 zomaar 71 km rijdt. 170 euro. Mijn laatste bon uit Nederland. Er was een fietspad naast de weg. Dus in principe geen fietsers op de weg. OK. Ik reed te hard. Mea culpa. Maar doe dan ook iets serieus op die weggedeelten waar fietsers niet de luxe van een eigen baan hebben. Daarover proberen te communiceren is, in mijn beleving, een Don Quichotte ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:52
Ik fiets al ruim 15 jaar met helm op. In mijn werkzaamheden zie ik afdoende voorbeelden voorbij komen van mensen die ook dachten af te kunnen zonder helm. Fietsen zonder helm zie ik zelf een beetje als wintersport zonder helm, of autorijden zonder gordel. Ik zie niet in waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 14:16
ik gebruik ook een helm. ben lang geleden in Limburg flink onderuit gegaan in een afdaling. zo vanuit een holle weg een kruising op en de drempel die er lag lanceerde me in de heg aan de overkant. fiets kapot, bril kapot, buil op mn kop en een deuk in mn ego. ik had geen helm op die keer en had achteraf veel geluk dat ik überhaupt door die drempel van koers veranderde, anders was ik op een verkeersbord geklapt.

daarna lange tijd niet gefietst (luiheid en hooikoorts waren de voornaamste oorzaken) maar de eerste aankoop na mn ebike aanschaf een paar jaar terug was een goede mountainbike helm. geeft toch een gevoel van veiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamkaaz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10 13:16
Ik draag ook een helm sinds ik mijn elektrische fiets (Cube Kathmandu) heb. Met een mutsje die mijn oren bedekt (want wind=auw) en een meekleurende zonnebril. Ik zie gelukkig steeds meer mensen die een fietshelm dragen.
En ja, bij het motorrijden en skieen draag ik ook een helm. Je bent kwetsbaar zonder stalen kooi om je heen.

Je bent er zo aan gewend. Ik snap de weerstand niet zo, het doet geen pijn ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:48
Hamkaaz schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:51:
Ik draag ook een helm sinds ik mijn elektrische fiets (Cube Kathmandu) heb. Met een mutsje die mijn oren bedekt (want wind=auw) en een meekleurende zonnebril. Ik zie gelukkig steeds meer mensen die een fietshelm dragen.
En ja, bij het motorrijden en skieen draag ik ook een helm. Je bent kwetsbaar zonder stalen kooi om je heen.

Je bent er zo aan gewend. Ik snap de weerstand niet zo, het doet geen pijn ofzo.
Wat ik heb begrepen uit:
De voor- en nadelen van fietshelmen in het verkeer
Je kapsel gaat in de war en waar laat je je helm als je boodschappen gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Arjantje72 schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:10:
[...]

Wat ik heb begrepen uit:
Ofwel mee naar binnen in de kar, ofwel met het riempje aan het slot.
Dan kan je helm nog gestolen worden, maar kost toch wat moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Tommie12 schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:13:
[...]

Ofwel mee naar binnen in de kar, ofwel met het riempje aan het slot.
Dan kan je helm nog gestolen worden, maar kost toch wat moeite.
Ja voor mij ook geen probleem hoor, maar als je dat topic doorscanned. Ze gaan dan niet meer fietsen voor korte afstanden, Enzovoorts.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik snap die hele discussie rondom de fietshelm niet zo. Wil je deze op doen, prima, je goed recht, zo niet, lekker niet. Hij is niet verplicht en deze discussie gaat echt nergens heen behalve een beetje kringrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
TTLCrazy schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:53:
Ik snap die hele discussie rondom de fietshelm niet zo. Wil je deze op doen, prima, je goed recht, zo niet, lekker niet. Hij is niet verplicht en deze discussie gaat echt nergens heen behalve een beetje kringrukken.
Het is hier dan ook geen discussie hier, drink je glas azijn maar snel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Maar dat is toch ook precies hoe er in dit draadje over wordt geschreven? Iemand vraagt om ervaringen, en dan krijgt-ie die. Niemand die roept dat we allemaal een helm op moeten.

Dat mensen de meest idiote argumenten verzinnen waarom ze geen helm op willen, dat is een andere 'discussie'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Arjantje72 schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:10:
[...]

Wat ik heb begrepen uit:
Je kapsel gaat in de war... _/-\o_
Even een flink stuk tegen de wind in fietsen, en je zou willen dat je een helm op had gehad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Je bent teleurgesteld dat er nog niemand heeft geschreven dat jij ook een helm op moet.
Doe gewoon wat je wil.

[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 22-09-2025 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2cvman
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-09 11:52
Hier ook geen helm... zolang het niet verplicht wordt doe ik hem niet op.
En gelukkig is dat nog niet zo en verders is het ieder zijn eigen keus en mening.
Doe je het wel, prima.
Niet? Dan ook prima maar leg het niet op wat hier nu een beetje gebeurt.....(vind ik dan)
Leven en laten leven is mijn mening.
Eens dus met TTLCrazy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
2cvman schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:52:

Niet? Dan ook prima maar leg het niet op wat hier nu een beetje gebeurt.....(vind ik dan)
Waar lees je dat dan?
Het is toch niet omdat een paar mensen schrijven dat ze altijd een helm op zetten en er voordelen in zien dat dit verplicht moet worden...

Ik ben ook niet voor een verplichting, maar doe het zelf wel, en erken de voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syllabus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-10 08:57
Zijn er ook al VanMoof S6 gebruikers hier?

Zou een app als Moofer of Moofmate al werken op de S6?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Syllabus schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:04:
Zijn er ook al VanMoof S6 gebruikers hier?

Zou een app als Moofer of Moofmate al werken op de S6?
Ervaringen met VanMoof S/X/S2/X2/S3/X3/V

Hier heb je misschien meer kans op een degelijk antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

En gelukkig is dat nog niet zo en verders is het ieder zijn eigen keus en mening.
Doe je het wel, prima.
Eens dus met TTLCrazy.
Dan gooi ik de knuppel maar in het hoenderhok: op het moment dat een helm verplicht wordt en je zet hem niet op en er gebeurt je wat, zijn de ziekenhuis/begrafeniskosten ook voor jezelf. Ik ben wel een beetje klaar met betalen voor andere mensen die er vervolgens alles aan doen om maar zo gewond mogelijk te raken.

Discuss >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
Doe je het wel, prima.
Eens dus met TTLCrazy.
Ik ben het er mee eens dat het ieders zijn eigen keuze is.

Maar.....draag je ook de gevolgen / consequenties voor het geval het mis gaat en het voorkomen had kunnen worden door een helm. Ik bedoel dan concreet; niet in de ziektewet, maar verlof opnemen en zelf de medische kosten dragen? Of zijn de gevolgen dan voor de maatschappij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Stillekracht schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:09:
[...]

Ik ben het er mee eens dat het ieders zijn eigen keuze is.

Maar.....draag je ook de gevolgen / consequenties voor het geval het mis gaat en het voorkomen had kunnen worden door een helm. Ik bedoel dan concreet; niet in de ziektewet, maar verlof opnemen en zelf de medische kosten dragen? Of zijn de gevolgen dan voor de maatschappij?
Los van de helm, meestal is het dan een ongeval met een auto, en dan geldt (in België) de objectieve aansprakelijkheid. Maw de auto is ALTIJD verantwoordelijk voor de medische kosten van de fietser (en voetganger).
Dat gaat zelfs zo ver dat als je met je fiets tegen een geparkeerde auto rijdt, ook dan draait de autoverzekering op voor je medische kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Stillekracht schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:09:
..... niet in de ziektewet, maar verlof opnemen en zelf de medische kosten dragen? Of zijn de gevolgen dan voor de maatschappij?
Ik denk dat dit een discussie kan worden die helemaal uit de hand kan gaan lopen, want dit kan op alles worden toegepast. Van bv sporten in het algemeen, klussen tot roken.

Alles wat je zelf onderneemt kan eindigen in een blessure of erger. Deze kosten worden gedragen door ziektekostenverzekering die de premies baseren op uitgaven en daarom altijd door de maatschappij gedragen zullen worden. Er zijn wettelijke maatregelen zoals 's avonds verlichting en reflectie op voertuigen, veiligheidsgordel, helmplicht om het risico letsel te verminderen, maar voor fiets of ebike is mbt de helm (nog) geen wettelijke plicht.
Je kan daarom mi ook nimmer beroep doen op een verantwoordelijkheid aan de maatschappij, alleen die aan jezelf en je directe omgeving.

@Tommie12 Dat is in Nederland niet anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

De enige reden waarom ik wellicht een beetje te sterk reageerde is omdat er een tendens in de discussie kwam dat mensen die bewust geen helm dragen toch niet helemaal goed bij hun hoofd zijn, want als je jezelf bezeert is het lekker je eigen schuld. Jammer dat er zo over wordt gedacht. Ik ben een zeer defensieve fietser en heb in de 50+ jaar op de fiets noch nummer een zwaar ongeluk gehad. Ik vertrouw werkelijk geen enkele andere weggebruiker. Zeker geen fietsers (*kuch*bakfietsen*kuch*).

Verder is een fietshelm niet verplicht en blijft dat ook hopelijk zo. Kom op mensen, 25 km/u, waar hebben wij het over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
TTLCrazy schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:11:
De enige reden waarom ik wellicht een beetje te sterk reageerde is omdat er een tendens in de discussie kwam dat mensen die bewust geen helm dragen toch niet helemaal goed bij hun hoofd zijn, want als je jezelf bezeert is het lekker je eigen schuld. Jammer dat er zo over wordt gedacht. Ik ben een zeer defensieve fietser en heb in de 50+ jaar op de fiets noch nummer een zwaar ongeluk gehad. Ik vertrouw werkelijk geen enkele andere weggebruiker. Zeker geen fietsers (*kuch*bakfietsen*kuch*).

Verder is een fietshelm niet verplicht en blijft dat ook hopelijk zo. Kom op mensen, 25 km/u, waar hebben wij het over.
Tja, mijn tante van 83 werd in Augustus zijdelijngs aangereden door een auto. Waarschijnlijk is ze op de motorkap terecht gekomen en nadien er af gevallen met de helm op de grond.
Sleutelbeen en een paar ribben gebroken, gelukkig geen heup.
Maar ook een kleine bloeding net onder de schedel ... ondanks de helm. Die hebben ze elke dag onder de scanner gecontroleerd en heeft zich niet uitgebreid.
De dokter was heel duidelijk. Zonder helm waren we niet aan het scannen maar wel aan het cremeren.
2 jaar geleden fietste ze zonder helm...

En ja, N=1, en ze rijdt amper 15km/h maar blijkbaar is dat voor sommige auto's nog te rap.

Maar doe echt vooral wat je zelf wil, ik ben tegen een verplichting, wel voor campagnes om het helmgebruik te verhogen.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Paar weken terug er een nieuwe Gazelle Grenoble C5 gekocht. Vrij snel merkte ik dat er een kleine slag in het achterwiel zat waardoor ik met name op wat hogere snelheid een zwabber voel. Ook het stuur zwabbert als ik het los laat.

Nu vertelde de dealer dat een slagje vaak voorkomt, ze hebben 't wat verbeterd, maar ik merk en zie dat 't nog niet volledig weg is.

Hoe "normaal" is dit? In hoeverre is een kleine slag normaal, en acceptabel? Ik mag aannemen dat wanneer zo'n slag zorgt voor 'n zwabber, dat sowieso niet binnen "normaal" valt?

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:11

Nyarlathotep

Crawling Chaos

JBS schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:54:
Paar weken terug er een nieuwe Gazelle Grenoble C5 gekocht. Vrij snel merkte ik dat er een kleine slag in het achterwiel zat waardoor ik met name op wat hogere snelheid een zwabber voel. Ook het stuur zwabbert als ik het los laat.

Nu vertelde de dealer dat een slagje vaak voorkomt, ze hebben 't wat verbeterd, maar ik merk en zie dat 't nog niet volledig weg is.

Hoe "normaal" is dit? In hoeverre is een kleine slag normaal, en acceptabel? Ik mag aannemen dat wanneer zo'n slag zorgt voor 'n zwabber, dat sowieso niet binnen "normaal" valt?
Dit is uiteraard compleet onacceptabel :X
Een nieuwe fiets hoort geen gebreken te vertonen. Een slag in je wiel betekent dat de fiets misschien al is gebruikt. En/of een tik heeft gehad. Terug er mee en een nieuwe fiets eisen!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Een slag in een wiel kan altijd ontstaan, bij een nieuwe fiets moeten de spaken een beetje 'zetten'. Dit is nou precies de reden dat een nieuwe fiets vrij kort na ingebruikname een eerste servicebeurt moet krijgen: dan kan de fietsenmaker even alle schroeven en moeren nalopen, en ook de spaken controleren.

Maar die fietsenmaker moet het dan wel zodanig repareren dat er geen slag meer in het wiel zit. Er hoort immers geen slag in een wiel te zitten. Wat er in jouw verhaal niet normaal is, is je opmerking dat de fietsenmaker de slag blijkbaar niet helemaal weg krijgt?

Dat het stuur zwabbert als je 'm loslaat is een natuurkundig fenomeen, google maar eens op 'shimmy'. Vrijwel iedere fiets heeft dat, maar per fiets/fietser kan het verschillen onder invloed van snelheid, gewicht, geometrie etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Nyarlathotep schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:28:
[...]

Dit is uiteraard compleet onacceptabel :X
Een nieuwe fiets hoort geen gebreken te vertonen. Een slag in je wiel betekent dat de fiets misschien al is gebruikt. En/of een tik heeft gehad. Terug er mee en een nieuwe fiets eisen!
Nee dat is onzin. Een nieuwe fiets mag best gebreken vertonen, zolang de fietsenmaker die kan verhelpen is daar niks mis mee. Als de fiets al gebruikt is zou je dat aan de kilometerstand moeten kunnen zien.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
B64 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:52:
[...]

Nee dat is onzin. Een nieuwe fiets mag best gebreken vertonen, zolang de fietsenmaker die kan verhelpen is daar niks mis mee. Als de fiets al gebruikt is zou je dat aan de kilometerstand moeten kunnen zien.
Ligt er ook aan hoe stijf de velg is. De velgen van Ryde Dutch krijg je bijna niet krom (ervaring mee met huidige fiets), ook niet als de spaken iets los zitten. Lage velgen zijn inherent minder stijf en behalve de kans op een 'slag' kunnen ook de spaken eerder breken, zeker als er een hoog koppel op los gelaten wordt. Ruim ervaring mee met mijn vorige e-bike (de Qwic Premium MN330 met 90nm) die redelijk slappe velgen had en spaken vrat en altijd al een slag had. Een wiel met een slappe velg is zeer moeilijk te richten en de kleinste onbalans niet aan konden en daardoor meteen weer een slag had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-10 12:40
Nog even over die helm. Ik lees zaken als, "Ik heb nog een goed reactievermogen en, ik ben nog jong of situaties waarin hij niet helpt e.d. ."

Ik ben twee keer van mijn e-bike gereden, en wel allebei de keren toen ik stil stond. Dat is precies de situatie waarin het link is, dan val je namelijk echt- bijna loodrecht- om en gaat je hoofd vaak het eerst hard naar de grond. Dit is eigenlijk hetzelfde als dat je je evenwicht niet meer kunt houden bij het remmen/stoppen, daarbij gebeuren veel ongelukken, vooral met leeftijdsgenoten die na 50 jaar autorijden op de e-bike gaan.

Alle reactie vermogens en jong zijn ten spijt (Ben overigens 68) . Je vangt dit niet op, alleen een helm zorgt ervoor dat de schade niet zo groot is. In andere situaties mag je hopen dat het niet zo'n grote Amerikaan-achtige is en je op de motorkap terecht komt. Maar ook dat is gokken.

[ Voor 13% gewijzigd door DeSluis op 27-09-2025 10:16 ]

• Tommie12

Als je wat zoekt lijkt de industry standard te zitten op een slag van 0,5mm.
Dat zou je niet meer merken.
Gewoon terug met die fiets hoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:54
Mijn woon-werkverkeer is eigenlijk net te groot voor fietsen (vind ik) ca 27km enkeltje en een speed pedelec zie ik niet zitten. Toch is er de wens om in het weekend wat vaker met mijn vrouw te gaan fietsen. Zij heeft al een ebike voor woon-werk en ik reed nog analoog. Kortom de wens is er om er wat vaker samen op uit te trekken nu de kinderen bijna zelfstandig zijn.

Nu ben ik iemand die niet gemakkelijk iets aanschaft en dus voelt een ebike voor af en toe toch wel als erg luxe, ik ga er immers niet dagelijks op rijden. Toch wil ik dan meteen iets goeds kopen maar ook weer niet de hoofdprijs betalen, kortom lastig. Daarnaast vind ik het belangrijk om de service van de lokale fietsenzaak te gebruiken. Tweedehands durf ik dan weer niet zonder het verleden goed te kennen.

Met de najaarssale aangebroken bij de plaatselijke dealer leek het me vandaag een goede dag om te gaan kijken en proefrijden.

Ik wil persoonlijk graag een naafversnelling en zie een derailleur niet zitten. Slijt sneller en zeker als je niet veel schakelt en ben er de persoon niet voor om dit te gaan onderhouden. Met een lengte van 1.89 kwam ik bij de aanwezige XL modellen uit en heb totaal 3 fietsen geprobeerd (Kalkhoff, Trek en Flyer).

Ik ben eerst gaan fietsen op de Kalkhoff image 5b ADVANCE+ met Bosch perfomance line motor, gates riem en nexus 5 ebike naaf en kiox 300 display. Deze zou rond 4200 euro uitkomen nu. Dit was meteen ook de fiets waar ik van hoopte dat deze achteraf het lekkerste zou fietsen omdat ik dit ook meteen de allermooiste fiets vond. Fietst heerlijk rechtuit maar het bochtenwerk vond ik wat minder en onderstuurt een klein beetje. Ik begreep van de verkoper dat de 29" wielen hier voor zorgen. De zithouding was vrij recht alhoewel dat met stuur aanpassing nog platter had gekunt. Reed verder heerlijk en rammelvrij maar een wat een klassieke fiets in zijn rij en stuurgedrag.

Daarna de Trek District 4 gaan fietsen met dezelfde bosch performance motor en ook dezelfde nexus naaf.
Minder mooi qua uiterlijk dan de Kalkhoff en een stuk prijsvriendelijker 3399 euro (obv 525 watt accu). Dezelfde ervaring qua schakelwerk en motor natuurlijk dan de Kalkhoff maar een hele andere ervaring qua bochtenwerk. Messcherp insnijden en minder hoeven afremmen en iets sportievere zit. Komt o.a. de geometrie maar vooral door de 27,5 inch wielen en het lagere gewicht. Vond de remmen van de kalkhoff wel weer iets fijner (krachtiger).

Tot slot nog een Flyer go-tour 7.23 geprobeerd van 4899 euro met een enviolo naaf en performance line CX motor. Reed ook prima, je merkt wel net als bij Kalkhoff dat het zware fietsen zijn tov de Trek. Ik vond de geometrie en rijgedrag van Flyer erg fijn. Het constante geluid van de CX motor vond ik minder. Ook had ik het gevoel dat ik minder efficient fietste door het hoge gewicht en de enviolo naaf. Niet dat het me moeite koste maar het fietst niet sportief voor mijn gevoel.

Andere fietsen met een active line motor overgeslagen (kalkhoff image 3, en gazelle) omdat ik dezelfde motor als mijn vrouw wilde qua kracht of niet in de sale waren.

Uiteindelijk voor de Trek 4 district gekozen (herenmodel) met een display upgrade naar kiox 300 gezien het vooral een weekend fiets wordt en ik de kosten van de Flyer niet aan mezelf en vrouw kon legitimeren (die zelf een trek district 8 rijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenkHeters
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 29-09 16:11
Hallo allemaal,
Ik ben van plan om een elektrische fiets te kopen. En omdat ik hem niet voor werk ga gebruiken, dacht ik om een tweedehands fiets. Ook omdat het mijn eerste elektrische fiets zal zijn, wil ik niet meteen gaan voor een nieuwe (prijs speelt uiteraard ook n rol). Ik dacht eraan om voor een Gazelle of een Batavus te gaan. Maar heb dus totaal geen verstand van hoe oud ie mag wezen vanwege de levensduur vd accu oa. Kan iemand mij wat advies geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
PenkHeters schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:34:
Hallo allemaal,
Ik ben van plan om een elektrische fiets te kopen. En omdat ik hem niet voor werk ga gebruiken, dacht ik om een tweedehands fiets. Ook omdat het mijn eerste elektrische fiets zal zijn, wil ik niet meteen gaan voor een nieuwe (prijs speelt uiteraard ook n rol). Ik dacht eraan om voor een Gazelle of een Batavus te gaan. Maar heb dus totaal geen verstand van hoe oud ie mag wezen vanwege de levensduur vd accu oa. Kan iemand mij wat advies geven?
De leeftijd bepaalt een beetje de prijs, maar wees niet te bang. Mijn fiets is 5 jaar oud en ik kan geen veroudering zien aan de batterij, ik denk dat ze minder dan 10% kwijt is, maar nauwkeurig meten… kan ik niet.

Koop je fiets bij een FM, dan heb je meestal nog even garantie. Koop je particulier, en zou de batterij begeven, dan kan je altijd je batterij laten reviseren of een nieuwe kopen. Reken op 300-700€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:07

K1p

Mocht je gaan voor een fiets met doorsnee bosch accu ofzo, weet dat er veel accus overblijven na diefstal, kocht zelf zo ook al bijna nieuwe accus, 500watt voor 125 en 150, minder dan een jaar oud. Dus mocht er wat misgaan met je accu is een vervangende goedkoper dan laten reviseren.
PenkHeters schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:34:
Hallo allemaal,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
K1p schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:40:
Mocht je gaan voor een fiets met doorsnee bosch accu ofzo, weet dat er veel accus overblijven na diefstal, kocht zelf zo ook al bijna nieuwe accus, 500watt voor 125 en 150, minder dan een jaar oud. Dus mocht er wat misgaan met je accu is een vervangende goedkoper dan laten reviseren.

[...]
En hoe zeker ben je dat jij geen gestolen batterij koopt?

Wie gaat er voor 150€ een batterij van 1 jaar oud verkopen? En waarom zou die batterij ‘over’ blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K1p

K1p

Tommie12 schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:49:
[...]

Wie gaat er voor 150€ een batterij van 1 jaar oud verkopen? En waarom zou die batterij ‘over’ blijven?
Omdat ik dan vraag naar de herkomst, een bon te zien krijg of een aangifte van diefstal bakfiets. Ik heb van die standaard accu's van de urban arrow. Ik koop niet bij vage marktplaats gebruikers als je dat bedoelt. 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p

K1p

K1p schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:57:
[...]

Omdat ik dan vraag naar de herkomst, een bon te zien krijg of een aangifte van diefstal bakfiets. Ik heb van die standaard accu's van de urban arrow. Ik koop niet bij vage marktplaats gebruikers als je dat bedoelt. 😄

Ik zie nu op Marktplaats ook prima betrouwbare verkopers met een 500w powerpack + oplader. Wegens diefstal bakfiets. 200 euro vraagprijs in Bergschenhoek. Geen geld als je nog wat kunt afdingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
Morgen gaan we kijken naar een Roetz met Pendix Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Laatst online: 17:43
Hi allemaal,

Ik heb helaas een probleem met mijn Crivit Urban e-bike. Afgelopen april via MP gekocht, volgens de eigenaar had deze zo'n 1000km mee gereden.

Sinds kort laad de accu nog maar tot 3 streepjes op. En gisteren viel hij gelijk weer uit steeds na het aanzetten. Vandaag deed hij het wel weer.

Zijn er toevallig nog anderen die dit probleem gehad hebben? Op het www is er helaas weinig over te vinden....:(

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

K1p schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:40:

[...]
Tommie12 schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:49:
[...]

Precies dat dus. Een fiets zonder accu is niet zo populair bij het dievengilde, want die zijn lastiger door te verkopen. Dus de kans dat iemand een accu overheeft nadat z'n fiets is gejat is evenredig klein.

Diefstal van accu's uit ebikes is echter een groeiend probleem, dus een iemand die voor een prikkie een gebruikte accu verkoopt is op z'n minst verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
K1p schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:57:
[...]

Eeeh ja. Als op een van die documenten het accunummer staat welke je koopt is er een hele grote kans op verzekeringsfraude. Dat komt namelijk extreem veel voor. En €150 of €200 voor een jaar oude accu is gewoon niet reëel. Dan is jouw accu dus ook als gestolen geregistreerd. Niet zeker het geval, maar wel risicovol.

Als het accunummer er niet op staat is het zeker een gestolen accu (want accunummer nummer hoort op factuur en aangifte).

[ Voor 40% gewijzigd door Foxhill op 30-09-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:37
Bij Bosch (althans bij mijn fiets) kan je de accu aan je fiets koppelen/locken met de Flow app.
Diefstal van alleen de accu heeft dan als het goed is geen enkele zin omdat hij gecodeerd is naar mijn fiets.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Weet iemand waarom Riese & Müller geen automaten meer aanbiedt? Ik ben naar een Load 75 aan 't kijken ter vervanging van een Lovens Explorer, maar de nieuwe reeksen van R&M zijn alleen maar handgeschakeld. Automaat is heerlijk fietsen, maar de Lovens is net te breed voor onze voordeur :+.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Borromini schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:13:
Weet iemand waarom Riese & Müller geen automaten meer aanbiedt? Ik ben naar een Load 75 aan 't kijken ter vervanging van een Lovens Explorer, maar de nieuwe reeksen van R&M zijn alleen maar handgeschakeld. Automaat is heerlijk fietsen, maar de Lovens is net te breed voor onze voordeur :+.
Geen idee waarom. Maar als je op Enviolo Automatiq ombouwen zoekt kun je er misschien zelf een maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Road-runner83 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:53:
Hi allemaal,

Ik heb helaas een probleem met mijn Crivit Urban e-bike. Afgelopen april via MP gekocht, volgens de eigenaar had deze zo'n 1000km mee gereden.

Sinds kort laad de accu nog maar tot 3 streepjes op. En gisteren viel hij gelijk weer uit steeds na het aanzetten. Vandaag deed hij het wel weer.

Zijn er toevallig nog anderen die dit probleem gehad hebben? Op het www is er helaas weinig over te vinden....:(

Thanks!
Kijk maar eens naar de service van Crivit? Ze verkopen via Lidl. Je zal hier weinig enthousiasme voor die fietsen vinden en de meeste fietsenmakers werken daar niet graag aan. Vermits het hier een electronisch probleem is zullen ze ook niet de juiste tools hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:02

Tacoos

i am i

Vorig jaar was er een demo team van R&M bij mijn LBS en de gast die ik daar sprak zei dat ze geen Enviolo automaten meer doen omdat er teveel problemen mee waren

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Tacoos schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:19:
[...]

Vorig jaar was er een demo team van R&M bij mijn LBS en de gast die ik daar sprak zei dat ze geen Enviolo automaten meer doen omdat er teveel problemen mee waren
En ik betwijfel of zo'n demo kerel het fijne weet.
Kan best zijn dat ze leveringsproblemen hebben en het daarom tijdelijk uit het gamma halen.
Dit wordt door een marketing kerel beslist, en die krijg je toch niet aan de lijn. Trouwens, ze zijn zeker niet verplicht je te zeggen waarom ze dat nu niet verkopen.

Hebben ze wel nog de Rohloff automaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:01
Tommie12 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:45:
[...]

Kijk maar eens naar de service van Crivit? Ze verkopen via Lidl. Je zal hier weinig enthousiasme voor die fietsen vinden en de meeste fietsenmakers werken daar niet graag aan. Vermits het hier een electronisch probleem is zullen ze ook niet de juiste tools hebben.
2de elektrische fiets van mijn vrouw was een crivit. Was een zeer goede fiets met merk onderdelen ; bafang, Shimano en Samsung..
Dus zo kort door de bocht als jij stelt is het niet. Je moet eea wel even lezen voor je hem aankoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Laatst online: 17:43
Tommie12 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:45:
[...]

Ik heb een service partner (en ook de enige in NL :D) gevonden die (als ze in de buurt zijn maar vaak wel max 2 weken) langs kunnen komen voor een check. Ze hebben ook nieuwe accu's dus ik wacht het nog even af. Vermoeden is wel een nieuwe accu aangezien hij ook al een tijdje nog maar tot max 3 streepjes oplaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Foxhill schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:41:
[...]

Geen idee waarom. Maar als je op Enviolo Automatiq ombouwen zoekt kun je er misschien zelf een maken.
Zal een lease zijn via het werk, dus dat gaat het niet worden.
Tacoos schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:19:
[...]

Lovens verkoopt ze wel nog, dus... Dat lijkt me vreemd dat zij er dan geen problemen mee zouden hebben (of niet genoeg om het uit het gamma te halen). We gaan hier richting de 6000 km en nog niks last gehad van de automaat.

@Tommie12 De fietsenwinkel haastte zich om te zeggen dat ze wel nog een Rohloff-naaf hadden maar over een automaat hebben ze niks gezegd.

[ Voor 53% gewijzigd door Borromini op 01-10-2025 09:39 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:59
Bij mijn weten heeft Rohloff geen automaat. Wel elektronisch schakelen. Waarbij er eventueel automatisch teruggeschakeld wordt naar de voorkeursversnelling voor weg fietsen vanaf stilstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Borromini schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:27:
[...]

Zal een lease zijn via het werk, dus dat gaat het niet worden.

[...]

Lovens verkoopt ze wel nog, dus... Dat lijkt me vreemd dat zij er dan geen problemen mee zouden hebben (of niet genoeg om het uit het gamma te halen). We gaan hier richting de 6000 km en nog niks last gehad van de automaat.

@Tommie12 De fietsenwinkel haastte zich om te zeggen dat ze wel nog een Rohloff-naaf hadden maar over een automaat hebben ze niks gezegd.
Ook via lease kan de fietsenwinkel toch een fiets met opgebouwde automaat leveren? Hij kan het in de prijs van de fiets verwerken.

En Urban Arrow heeft het ook gewoon. Juist voor een bakfiets werkt het mooi. Dus dan maar een Urban Arrow?

De oude Nuvinci automaat was storingsgevoelig. Maar dat kun je van de huidige Bosch Smart + Enviolo AutomatiQ combinatie echt niet zeggen. Ik vermoed zelfs (niet significant) dat die minder storingen heeft dan handgeschakeld (wat al weinig storingen kent).

[ Voor 8% gewijzigd door Foxhill op 01-10-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik kan inderdaad 'ns polsen of de fietsenwinkel dat ziet zitten, maar heb het gevoel dat ze niet willen afwijken van wat de fabrikant zelf qua configuraties aanbiedt/ondersteunt.

R&M lijkt één van de weinige aanbieders te zijn die stoeltjes met een hoofdsteun aanbieden. Daarnaast is de bak ook relatief compact (buitentenmaat is 10 cm smaller dan de Lovens). De Urban Arrow heb ik getest vóór we de Lovens namen, dat vond ik maar niks. De kabelbesturing van de Lovens fietste naar mijn gevoel veel minder zenuwachtig dan sturing met een boom zoals de UA (en ook R&M uiteindelijk) hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door Borromini op 01-10-2025 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:22
Mijn vrouw en ik hebben sinds kort ook een Cube Kathmandu met deze combinatie: dat fietst echt geweldig. Ik sta te kijken van de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van het systeem.
Voorheen hadden we Gazelles met manuele Enviolo maar de automatische versie fietst echt véél fijner.
Enige minpunt is het janken van de stelmotor, vooral bij wegrijden maar dat went wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-10 22:25
De nieuwe Riese & Muller Carrie2 heeft nog gewoon een automaat met riemaandrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realidolownor
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hi,

Ik heb voor mijn bakfiets (babboe mountain ebike) de AXA Blueline 50-T Steady Auto koplamp (via de babboe website) besteld en gemonteerd.

Deze zou geschikt moeten zijn voor ebikes 6-12v.

Axa Blueline 50T Steady Auto

Er zitten 2 paar draden aan, e-bike en naafdynamo. Ik krijg de lamp echter niet correct aangesloten. Met de standaard kabeltjes gaat de lamp heel even aan en dan direct weer uit. Met de e-bike aansluiting geen reactie.

Iemand ervaring hiermee?

https://axabikesecurity.c...line-50_F0015597_0001.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
realidolownor schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:39:
...Axa Blueline 50T Steady Auto....

.... Met de standaard kabeltjes gaat de lamp heel even aan en dan direct weer uit. Met de e-bike aansluiting geen reactie......
Heb je de lamp bij daglicht geprobeerd?
Dan staat deze misschien op "auto" en gaat hij alleen aan als het donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Is trouwens wel iets dat ik mis op mijn e-bike. Voor die €4400,- had er wel een automatische koplamp op mogen zitten. Misschien ook wel iets dat via de KIOX of wat dan ook is in te stellen, dit display gaat namelijk ook feller branden in het volle licht. En aangezien je de koplamp ook via de bediening aanzet zou een automatische koplamp toch tot de mogelijkheden moeten behoren.

Heeft Bosch een ideeënbus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realidolownor
  • Niet online
elinx schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:02:
[...]
Heb je de lamp bij daglicht geprobeerd?
Dan staat deze misschien op "auto" en gaat hij alleen aan als het donker is.
Bedankt voor het meedenken!

Volgens de beschrijving zou deze ook overdag aan moeten staan met 2 extra lampen.

* auto dagrijverlichting; overdag 2 extra leds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-10 22:25
realidolownor schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:53:
[...]

Bedankt voor het meedenken!

Volgens de beschrijving zou deze ook overdag aan moeten staan met 2 extra lampen.

* auto dagrijverlichting; overdag 2 extra leds
Mss zit de stekker van het printplaatje wat los, zie link, is wel van model 30 maar in principe hetzelfde, is wel een beetje gepiel.

https://youtu.be/ABvnOS_sun0?si=i9FBadZCSLkbi2pG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realidolownor
  • Niet online
mguzz schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:31:
[...]

Mss zit de stekker van het printplaatje wat los, zie link, is wel van model 30 maar in principe hetzelfde, is wel een beetje gepiel.

https://youtu.be/ABvnOS_sun0?si=i9FBadZCSLkbi2pG
Die versie had ik hiervoor en een keer vastgezet maar bleef aan/uit gaat. Matige kwaliteit. Deze nieuwe via babboe besteld met een voucher (nog als tegemoetkoming).

Gisteravond nog een poging gedaan (in het donker) zelfde als euvel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
  • Registratie: April 2009
Recent heb ik een Cube Supreme Hybrid Comfort Pro 500 besteld.
Wilde heel graag de Enviolo naaf en het prijsverschil met andere fietsen met die naaf en Bosch motor is erg groot.
Levertijd was op dat moment enkele weken, waar nog een week bovenop gekomen is omdat Cube hem blijkbaar nog niet geleverd had.
Dit weekend had ik een gemiste oproep van de fietsenmaker, maar omdat ik deze pas zag na sluitingstijd en ik een mail had gehad daarna dat hij op te halen was ging ik er vanuit dat ze daarvoor belde en heb ik niet terug gebeld.
Vandaag stond ik in de winkel en gaven ze aan dat hij beschadigd was aangekomen, ze hadden hierover gebeld maar die had ik dus niet aangenomen. Hier een foto van de beschadiging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvBkw8AKshiKHQrBwqX6J2fDIsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9DWKll7foOjNntkW7L4TfEI.jpg?f=fotoalbum_large

De filiaalmanager was niet aanwezig, en toen ze die eindelijk aan de telefoon hadden kreeg ik te horen dat het hoofdkantoor moest beslissen over een eventuele compensatie, en die namen niet meer op. Kon dus zonder fiets weer naar huis.

Wat denken jullie dat een redelijke oplossing zou zijn? Een vergelijkbare fiets is waarschijnlijk niet echt leverbaar omdat dit model in mijn maat niet meer te bestellen is en alternatieven veel duurder zijn.

Ik maakte me zorgen over eventuele roest maar de fietsenmaker gaf aan dat dit geen probleem zou zijn met aluminium, zeker als je het bijstipt met lakstift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
Waarom compensatie? Mag verwachten dat ze een nieuwe bestellen. Straks krijg je in de toekomst problemen met de lak. Wel erg jammer voor je, kleurtje is echt gaaf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
erik23 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:33:
Recent heb ik een Cube Supreme Hybrid Comfort Pro 500 besteld.
Wilde heel graag de Enviolo naaf en het prijsverschil met andere fietsen met die naaf en Bosch motor is erg groot.
Levertijd was op dat moment enkele weken, waar nog een week bovenop gekomen is omdat Cube hem blijkbaar nog niet geleverd had.
Dit weekend had ik een gemiste oproep van de fietsenmaker, maar omdat ik deze pas zag na sluitingstijd en ik een mail had gehad daarna dat hij op te halen was ging ik er vanuit dat ze daarvoor belde en heb ik niet terug gebeld.
Vandaag stond ik in de winkel en gaven ze aan dat hij beschadigd was aangekomen, ze hadden hierover gebeld maar die had ik dus niet aangenomen. Hier een foto van de beschadiging.
[Afbeelding]

De filiaalmanager was niet aanwezig, en toen ze die eindelijk aan de telefoon hadden kreeg ik te horen dat het hoofdkantoor moest beslissen over een eventuele compensatie, en die namen niet meer op. Kon dus zonder fiets weer naar huis.

Wat denken jullie dat een redelijke oplossing zou zijn? Een vergelijkbare fiets is waarschijnlijk niet echt leverbaar omdat dit model in mijn maat niet meer te bestellen is en alternatieven veel duurder zijn.

Ik maakte me zorgen over eventuele roest maar de fietsenmaker gaf aan dat dit geen probleem zou zijn met aluminium, zeker als je het bijstipt met lakstift.
Zo’n beschadiging geeft geen problemen. Het is alleen optisch. Schade op andere aluminium delen zoals standaards kan soms wat corrosie veroorzaken. Frames zijn erg goed gecoat en gaan niet verder corroderen. Of je graag een fiets zonder deze schade of met schade en compensatie wil is aan jezelf.

Het frame kan gerepareerd worden. Als ze hem naar een goede spuiter sturen zie je het niet terug. Daarvoor maken ze kosten en je bent schadevrij, dus dit is redelijk zonder compensatie. Ik heb ervaring met de firma Carbon Herstel. Als het frame daar heen gaat zie je de schade niet terug.

Je kunt ook met de schade leven. Dan is €150 en een lakstift een redelijke compensatie.

Of je ziet van de fiets af. Dan kun je een andere uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MB-
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:48
Heb eind vorige week een Cube Kathmandu Hybrid comfort pro 800 aangeschaft, fietst heerlijk en een stuk comfortabeler over de slechte straattegels in mijn stad tov de oude BSP met bafang motor.
Enige ding waar ik mee zit is de constante melding op schermpje om terug te schakelen.

Ben gewend lekker rustig door de stad te fietsen met een lage cadans, wat deze fiets blijkbaar niet waardeert. Maar vindt de tred die ik moet aanhouden om die melding weg te krijgen beetje te veel voor mijn rijstijl.

Nu heb ik het aan de monteur van de lokale fietsenboer gevraagd en die zei dat ik die melding gewoon moet negeren, maar las online wat verhalen over die handmatige Enviolo naaf, dat ie sneller zou slijten als ik dat zou doen. Heeft de monteur nu gewoon gelijk of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
  • Registratie: April 2009
Gebeld door de fietsenmaker, ze wilde mij een slot o.i.d aanbieden maar aangezien ik alles heb had ik daar geen behoefte aan.
Uiteindelijk kreeg ik in de winkel een soort van keuze. Of 100euro retour of 200euro aan beurten.
Heb uiteindelijk de beurten gekozen. Al geeft het bij thuiskomst toch een nare bijsmaak, als ik na 1 beurt besluit dat de service niet voldoet dan zit ik alsnog aan ze vast.
Ik ga er nog een nachtje over slapen, morgen belt de manager die ik vandaag niet kon spreken over het service tegoed, heb nog 14 dagen retour recht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:54
erik23 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:37:
Gebeld door de fietsenmaker, ze wilde mij een slot o.i.d aanbieden maar aangezien ik alles heb had ik daar geen behoefte aan.
Uiteindelijk kreeg ik in de winkel een soort van keuze. Of 100euro retour of 200euro aan beurten.
Heb uiteindelijk de beurten gekozen. Al geeft het bij thuiskomst toch een nare bijsmaak, als ik na 1 beurt besluit dat de service niet voldoet dan zit ik alsnog aan ze vast.
Ik ga er nog een nachtje over slapen, morgen belt de manager die ik vandaag niet kon spreken over het service tegoed, heb nog 14 dagen retour recht.
Bij twijfel niet inhalen. Als het je nu niet lekker zit, ga je er zeker spijt van krijgen. Je hebt recht op een goed product en dat heb je niet gekregen. Dus alsnog die compensatie nemen of van de koop afzien als deze dure aankoop je dit gevoel geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
erik23 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:37:
Retourrecht heb je niet op een fiets die je in de winkel hebt kunnen testen. De winkel kan natuurlijk wel positief afwijken en een retourtermijn aanbieden. Dan geldt doorgaans wel dat je er geen kilometers op mag zetten. Of bijvoorbeeld maximaal 10km.

Als de fiets echt met schade binnenkwam hebben ze van Cube ook geld gekregen. Dus €200 korting of professioneel spuiten (dat is nog wat duurder) zit er dan misschien nog wel in.

Als je het niet fijn vindt, doe het dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:11

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik zou het dan ook gewoon niet doen. Ik vind het zelf nogal fikse beschadigingen; diepe putten. Wie weet mankeert er nog wel meer aande fiets en is dat niet zichtbaar (zo te zien op de buis waar je accu in zit).
Laat een andere bestellen.
Overigens heb ik mijn fiets (Kathmandu 800) 1 maat groter dan werd geadviseerd a.d.v. mijn beenlengte, en dat bevalt mij uitstekend. Dus kijk of dit voor jou ook haalbaar is, als deze fiets niet meer in jouw maat verkrijgbaar is.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
-MB- schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:04:
Heb eind vorige week een Cube Kathmandu Hybrid comfort pro 800 aangeschaft, fietst heerlijk en een stuk comfortabeler over de slechte straattegels in mijn stad tov de oude BSP met bafang motor.
Enige ding waar ik mee zit is de constante melding op schermpje om terug te schakelen.

Ben gewend lekker rustig door de stad te fietsen met een lage cadans, wat deze fiets blijkbaar niet waardeert. Maar vindt de tred die ik moet aanhouden om die melding weg te krijgen beetje te veel voor mijn rijstijl.

Nu heb ik het aan de monteur van de lokale fietsenboer gevraagd en die zei dat ik die melding gewoon moet negeren, maar las online wat verhalen over die handmatige Enviolo naaf, dat ie sneller zou slijten als ik dat zou doen. Heeft de monteur nu gewoon gelijk of niet?
Als je Bosch Smart hebt kan je fietsenmaker de schakelhulp via de Bosch Diagnostic Tool op zijn pc uitzetten.

Extra slijtage moet je hier opsplitsen in twee dingen: lagere cadans en te veel in de zwaarste stand.

Bij een hogere versnelling of lagere cadans slijt je aandrijflijn sneller. Dus in jouw geval de naaf en ketting/riem*. Maar het verschil is niet enorm. Een hogere cadans is voor uithouding en actieradius beter, maar hiervoor specifiek hoef je het niet te doen.

Als je als gevolg van jouw voorkeur voor een lage cadans altijd in de zwaarste stand fietst, of zelfs in de zwaarste stand wegfietst/optrekt treedt er bij Enviolo nog een andere slijtage op. Er slijt dan een ‘baantje’ in. Lastig om met tekst uit te leggen merk ik nu ik typ. Maar dat komt er op neer dat je de zwaarste stand langzaamaan verliest. Als je daar alleen in fietst, wordt die stand steeds sneller/lichter. Als je nooit schakelt kan dat al bij 10.000km zijn.

*Bij andere fietsen met een cassette (wat jij niet hebt) is een te lage cadans wel funest voor levensduur, kosten en rij-ervaring.
Pagina: 1 ... 229 230 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam