Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 221 222 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtotheathe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:06
Beste medetweakers

Bij mijn elektrische fiets (Bolton Dorset) is helaas de motorcontroller (type: LSW772-17-4 x1203026038) defect geraakt.
Heel raar, fietste ergens naartoe zonder issues, heb de fiets geparkeerd, kwam +/- 1 uur later terug en toen alleen maar n error. Geen regen die dag, dus vocht erin lijkt me onwaarschijnlijk.

Ik heb de controller inmiddels open gemaakt en kan duidelijk zien dat er iets is opgeblazen.

Ik wil graag proberen om het defecte onderdeel te vervangen, maar ik weet niet precies wat het is en waar ik het eventueel kan bestellen. Kan iemand mij helpen met de identificatie van dit component (n capacitor of weerstandje oid, die op de foto z'n jasje uit heeft gedaan :F )? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFeWe7iK_8aLhrWZhhAg3VxX0lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LutPdOpcYCQwuUef0EHdeV0n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbeNQkSWoAOdxRgNvAJmGjh4z8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZsJCepX7sTZ0ML48HFznvtPc.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast vraag ik me af:

Is de kans groot dat er nog meer stuk is?

Weet iemand waar ik deze specifieke controller compleet kan kopen? (Ik zie wel andere Lishui controllers online, maar deze exacte typecode niet. Zijn ze mogelijk onderling uitwisselbaar?)

Alle tips zijn super welkom! Alvast enorm bedankt voor het meedenken! _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door mtotheathe op 28-04-2025 10:09 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 22:42
mtotheathe schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:49:
...
Bij mijn elektrische fiets (Bolton Dorset) is helaas de motorcontroller (type: LSW772-17-4 x1203026038) defect geraakt.

Is de kans groot dat er nog meer stuk is?
...
Het uitgebrande deel is een belastingsweerstand (RT1) die is serie lijkt te staan met een halfgeleider oid.
Waarschijnlijk is deze defect, waardoor de stroom door deze weerstand te hoog is opgelopen.
Aan de achterzijde lijkt de triac Q2 de boosdoener te zijn. Deze triac stuurt samen met de andere ernaast de motor aan. Vaak als er één gaat, gaan ze allemaal.

Op de print zie ik als type LSW70A staan en jij geeft als type LSW772
.
De toegevoegde nummers hebben te maken met oa de werkspanning (36-48V en de werkstroom 13-20A) en voor welke motor en sensoren de software is ingesteld. Oa voor het communicatieprotocol met het display. Een andere controller vergt dus enig uitzoekwerk. (mbt Display, motor, accu, connectors en (hall) sensoren),

Ik raad je aan op EndlessSphere en Pedelecforum (zie TS) te kijken voor meer info.

De Lishui controllers zijn niet altijd goedkoop, om zomaar even wat uit te proberen.
Ga je voor een andere (goedkopere) controller (bv KT od Vesc), dan is meestal ook een ander display nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 28-04-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtotheathe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:06
elinx schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:24:
[...]

Het uitgebrande deel is een belastingsweerstand (RT1) die is serie lijkt te staan met een halfgeleider oid.
Waarschijnlijk is deze defect, waardoor de stroom door deze weerstand te hoog is opgelopen.
Aan de achterzijde lijkt de triac Q2 de boosdoener te zijn. Deze triac stuurt samen met de andere ernaast de motor aan. Vaak als er één gaat, gaan ze allemaal.

Op de print zie ik als type LSW70A staan en jij geeft als type LSW772
Thanks, raad je aan om een nieuwe controller te kopen, of is dit nog fixable denk je?
vwbt LSW70A klopt, maar op de buitenkant stond ie als volgt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErCH2egfoD2q3h8DXRW5aeZW0JQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/avsxYjEAHqFO3xSsOIBT24VP.png?f=fotoalbum_large

Als ik er een vind met dezelfde specs maar ander typenummer, zijn dan connectors en/of programmering bijv verschillend of waar moet ik op letten?

Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:51
Tranquility schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:16:
Vandaag mijn nieuwe Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 opgehaald uit Nijmegen.
Wat een mooie kleur! :) Hoeveel was je uiteindelijk kwijt voor deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
mtotheathe schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:56:
.....

Als ik er een vind met dezelfde specs maar ander typenummer, zijn dan connectors en/of programmering bijv verschillend of waar moet ik op letten?....
Ik zie dat deze controller van 2012 is. Al redelijk oud dus. Waarschijnlijk met alleen een cadence sensor en geen krachtsensor. Wel een aansluiting voor een gashendel, wat toen niet vreemd was icm met een cadencesensor.

Repareren kan, maar 0 garantie, omdat het om de triacs gaat en er waarschijnlijk nog meer niet zichtbare schade is aan de onderdelen. Ik zou het niet doen. De toegevoegde 17-4 geeft aan waarvoor de controller bestemd is, maar dat wil niet zeggen dat een andere lishui controller niet mogelijk is.
Als de motor en display nu bv Bafang zijn, dan kan een andere vergelijkbare Lishui controller voor Bafang waarschijnlijk gewoon werken en hoef je ook het display niet te vervangen.
Om te voorkomen dat er geprogrammeerd moet worden moet je daarom het merk en type van je motor weten.
Indien onbekend, is een zelflerende controller een oplossing. Ga je voor een ander type of merk dan moet er ook een display bij en misschien een andere cadence sensor. Het beste is dan een set zonder motor en accu te kopen.
Mbt connectoren zal het wel heel toevallig zijn als die op de motor passen. Dus dat wordt puzzelen.
De motor is met 36V, universeel. De max. stroom mag wat hoger zijn, maar zou ik niet teveel hoger doen, ivm hitte bij zwaardere belasting. Deze controller is 216W nominaal en kan 470W max. leveren.

[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 28-04-2025 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:53
Cyclonist schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:00:
Wat een mooie kleur! :) Hoeveel was je uiteindelijk kwijt voor deze?
Fiets koste €3799,- uiteindelijk €3818,95 betaald incl. verwijderingsbijdrage.
Vanwege een miniscuul krasje op de bovenbuis vlakbij het zadel wat ze netjes hebben bijgewerkt heb ik een ART2 ringslot en vouwslot en gratis upgrade naar een 4A lader gekregen. Ook zit de eerste onderhoudsbeurt inbegrepen.

Bij Fietsenwinkel.nl waar ik hem eerst had besteld zou ik veel meer kwijt zijn. Met twee apart te betalen onderhoudsbeurten en twee ART2 sloten zou ik bijna €4200,- kwijt zijn. Upgrade naar een 4A lader was niet mogelijk. Ben achteraf dus blij dat dat na twee keer uitstel niet is doorgegaan. Had bij Zoevers ook een veel beter gevoel. Was me het ritje van 170km wel waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:51
Tranquility schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:25:
[...]

Fiets koste €3799,- uiteindelijk €3818,95 betaald incl. verwijderingsbijdrage.
Vanwege een miniscuul krasje op de bovenbuis vlakbij het zadel wat ze netjes hebben bijgewerkt heb ik een ART2 ringslot en vouwslot en gratis upgrade naar een 4A lader gekregen. Ook zit de eerste onderhoudsbeurt inbegrepen.

Bij Fietsenwinkel.nl waar ik hem eerst had besteld zou ik veel meer kwijt zijn. Met twee apart te betalen onderhoudsbeurten en twee ART2 sloten zou ik bijna €4200,- kwijt zijn. Upgrade naar een 4A lader was niet mogelijk. Ben achteraf dus blij dat dat na twee keer uitstel niet is doorgegaan. Had bij Zoevers ook een veel beter gevoel. Was me het ritje van 170km wel waard!
Thanks! En hoe bevalt de belt-drive? Ergens ben ik er wel van gecharmeerd, en is onderhoudsarm natuurlijk prettig. En wellicht merk je van de hogere weerstand niet veel omdat het een electrische fiets is. Toch zou ik zelf ook wel een normaal kettingsysteem overwegen vanwege kosten, toch een forse post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:25
Hogere weerstand door een riem????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04:02
@Cyclonist Ik heb sinds vele jaren fietsen met een riem, kettingkast (incl. versnellingsnaaf) en derailleur. Voor alles is wat te zeggen.

De weerstand van een riem is te verwaarlozen op een e-bike. Een goed onderhouden ketting en derailleur lopen wel iets soepeler. Een riem is vooral 'mooi', stil en onderhoudsarm maar mijn ervaring is dat je toch regelmatig de boel moet bijstellen (en uiteraard moet alles goed zijn uitgelijnd). Ook is de levensduur van een riem t.o.v. een goede ketting in een gesloten kast relatief gezien in het nadeel van een belt drive. Een ketting kan bovendien wat directer aanvoelen al hangt dat ook van het gebruiksdoel af.

Het voordeligste ben je m.i. uit met een fiets met een kettingkast. Die zijn er tegenwoordig ook in ranke vorm. Zelf vrijwel nooit problemen gehad met wisselen van banden of rammelen of ophoping van vuil in een kast. Smeren is ook niet zo'n punt en hoeft weinig te gebeuren t.o.v. een open ketting.

Al met al vind ik een e-bike met ranke kettingkast ondergewaardeerd (diverse fietsen met een riem hebben een soort riembeschermer (m.b.t. kleding), dat doet dan weer afbreuk vind ik en dan is het visuele verschil met een kettingkast ook niet meer zo groot). Een riem, prima maar tevens nogal gehypet. Niet enkel de aanschafprijs van een fiets met belt drive is hoger, ook latere kosten, namelijk het vervangen van het systeem, pakken hoger uit.

Overweeg dus inderdaad zeker 'gewoon' een fiets met ketting (en naaf).

EDIT: ik zie nu dat je het waarschijnlijk over de CUBE Kathmandu Hybrid hebt. Die is er alleen met een derailleur of een riem (dacht ik). Schitterende fiets trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door neb0 op 30-04-2025 01:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:54
Simple mind schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:22:
Er schijnt een miniem verschil te zitten tussen een nieuwe mooi gepoetste en gesmeerde ketting en een riem.

Maar als je de fietsen op de weg gaat bekijken, dan is de weerstand bij ketting hoger omdat 80% daar pas iets aan doet als de fiets meer klinkt als een gecastreerde kater dan als een geoliede machine...

Ik blijf een dikke voorstander van een riem en een 'very cool' lover van een kettingkast.

Ik geloof ook niet dat een riem goedkoper is over de levensduur van de fiets(mogelijk wel als je regelmatig je tandwielen en ketting laat vervangen bij de FM).
Op een ebike is een normale levensduur ca 20-25k, op een speed pedelec met middenmotor zal het eerder 10k zijn. En op een gewone fiets is de 30k al gehaald in moeilijke omstandigheden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
Cyclonist schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:59:
[...]

Thanks! En hoe bevalt de belt-drive? Ergens ben ik er wel van gecharmeerd, en is onderhoudsarm natuurlijk prettig. En wellicht merk je van de hogere weerstand niet veel omdat het een electrische fiets is. Toch zou ik zelf ook wel een normaal kettingsysteem overwegen vanwege kosten, toch een forse post.
Nou, hier wil ik wel even op reageren.

Verder merk je ook op een e-bike duidelijk als er onderdelen zijn met een verhoogde weerstand en niet alleen aan de accu, maar een licht(er) lopende e-bike kan het af met een lagere ondersteuningsstand en zal lichter trappen. Bijvoorbeeld in de tour stand goed meekomen zonder de ondersteuning hoger te moeten zetten. Een zware logge e-bike rijdt ook minder lang uit en accelereren gaat langzamer. Het geheel voelt 'logger' aan.

Mijn Gazelle is een licht lopende e-bike en voelt op de eco stand als een normale fiets en op de tour stand voelt het als een bries in de rug. De sport en turbo stand zul je op een licht lopende e-bike bijna nooit nodig hebben. Oké, met flink wind tegen wel, maar ook daar telt het als een e-bike licht loopt.

Uiteraard staan de banden vrij hard (niet té) en is alles goed gesmeerd.

PS: mijn accu doet het veel beter als in de winter. Nu kan ik op de tour stand met een 4 jaar oude accu nog de 95 km aantikken; mede door mijn lichtlopende e-bike. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
Simple mind schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:22:
Nauwelijks als de riem op correcte spanning staat. Een riem 'blijft' licht lopen en een ketting fietst alleen lichter als hij schoon en gesmeerd is. Doe je minder aan een ketting dan gaat deze merkbaar zwaarder lopen dan een riem.

Net als @Tommie12 zweer ik het bij een riem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranquility
Cyclonist schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:59:
De belt drive is zalig want ik voel en hoor hem.... totaal niet. En zo hoort het!
Een belt drive heeft niet meer weerstand dan een ketting. Alles voelt zo strak aan, is niet te vergelijken met mijn vorige fiets, een Sparta F8e, doe ook zeker niet slecht was en tot de laatste dag (7 jaar) het gewoon goed heeft gedaan, zelfs de accu was nog in prima staat. Maar de ketting hoorde en voelde ik wel. Mijn buurvrouw fietst er nu met plezier op.

Al heb ik er nog maar een paar keer op gefietst, ervaar ik de Cube als een heel lichtvoetige fiets. Ik had eerst twijfels over de Enviolo naaf, maar merk niets van zwaarlijvigheid, o.i.d. Nu zit er natuurlijk een hele krachtige Bosch Performance Line CX motor op met 85nm koppel, dus aan trekkracht geen gebrek. Ik heb een keer de Turbo stand geprobeerd, maar die is veel te sterk en zal ik waarschijnlijk zelden gebruiken. Ik heb hem nu op de Auto stand staan en dat is gewoon dikke prima.

Ook de Shimano remmen doen het perfect en is traploos schakelen met de Enviolo naaf een genot en kan ik heel makkelijk de juiste cadans vinden, en je schakelt gewoon tijdens het trappen, geen gehakkel, o.i.d.. Je kan aan alles merken dat de afmontage met kwaliteitsonderdelen is gedaan.En natuurlijk een hele dikke accu. Een betere prijs/kwaliteitsverhouding dan bij deze fiets zou ik me op dit moment niet kunnen voorstellen. En natuurlijk is het een mooie sportief uitziende fiets.

Tot nu toe super tevreden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:58

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Na bijna 1500 km met de Pendix op mijn fiets zijn hier zoals eerder beloofd mijn ervaringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GB-2g4C5N49R7SiGdFpXKF_Ur0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/anxOsQUzEUrp2u3sydUDkv7E.jpg?f=fotoalbum_large

Heb je een een goede fiets die je voor redelijke kosten wilt laten ombouwen naar een elektrische fiets is dit zeker een optie om over na te denken. Tot nu toe ben ik er zeer tevreden over ondanks dat dit systeem ook een paar nadelen met zich mee draagt.
Het grootste nadeel vind ik persoonlijk de "naloop" bij het stoppen met trappen. De trapper zit verwerkt in de buitenste stalen deksel van de motor die direct wordt aangedreven, dit heeft tot gevolg dat je altijd zal voelen dat deze nog even doordraait ook al is dit maar een 15 tal graden. Zeker bij hoge ondersteuningsinstellingen kan je hierdoor bij een noodstop weleens verrast worden. Rij je in de lagere standen, dan is hier zeker mee te leven.

Tweede bijkomstige probleem is dat er niet gebruik wordt gemaakt van een "krachtsensor" voor het meten van de druk op de pedalen, maar alleen met een "druksensor" in het trapaslager (ook al is dit technisch ook een krachtsensor). Op de site zijn ze erg vaag over de werking, maar deze wordt volgens mij alleen maar gebruikt om te meten of er kracht op de pedalen staat, De ondersteuning wordt dus niet dynamisch aangepast aan jouw pedaalkracht.

In eerste instantie had ik het gevoel dat de weerstand van deze motor wat hoog was, maar na het wat losser zetten van mijn riemspanning valt dat eigenlijk wel mee. Zonder ondersteuning draait het nu prima.

Voordelen:
- Motor is geruisloos (geen tandwielen, dus een lange levensduur) maar toch zeer krachtig (65 Nm)
- In alle ondersteuningsstanden (3x) is zowel de maximale snelheid als het vermogen (in Nm.)aan te passen
- Blijf je onder de 25Nm met je vermogen (wat meer dan voldoende is voor viaducten of flinke tegenwind) rijd dit zeer relaxed
- zeer geschikt voor toertochten. Met mijn 500W accu heb ik een gemiddeld bereik van zo'n 200 Km (op +/- 10Nm gemiddeld)

Nadelen:
- Bij hogere vermogens blijft het nalopen van de trapper erg vervelend. Ook voor het schakelen met een hub versnelling moet je mentaal een kleine vertraging inbouwen. Een derailleur zal dit probleem minder ervaren.
- Het niet gebruikmaken van een dynamische krachtsensor, waarbij ik vermoed dat dat in deze situatie lastig op te lossen is. De motor heeft zeker bij grotere vermogens hier zelf ook enige invloed op de sensor.
- Rij je veel met hoge ondersteuning of gebruikt hem met veel stadswerk zou ik dit systeem niet aanraden.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:46

Stimulate14

⭐⭐⭐

WouterL schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:00:
Even wat onderzoek gedaan. Nobu bakfietsen is gewoon het fietshokje onder een andere bv. Erg schimmig allemaal.

Wat vinden jullie van de volgende fiets?

Beeq Elektrische fiets beeq c500
https://elektrischefietsw...lektrische-fiets/uniek-5/
Wat is het probleem dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Van fietshokje? Of wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:46

Stimulate14

⭐⭐⭐

WouterL schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:17:
[...]

Van fietshokje? Of wat bedoel je?
Ja :). Ik ben ook aan het kijken voor een bakfiets en toen kwam ik jouw post tegen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Stimulate14 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:20:
[...]

Ja :). Ik ben ook aan het kijken voor een bakfiets en toen kwam ik jouw post tegen ;).
Zoek maar eens op fietshokje. Meerdere malen op radar geweest. Zeer slechte fietsen, veel klachten, weinig opgelost. Eigenaar blijft nieuwe bedrijfjes oprichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 14:40
vandaag proefondervindelijk vastgesteld dat de levensduur van een Hutchinson python achterband bij regelmatig gebruik op een Moustache elektrische fiets ongeveer 7000 km is. Vanmorgen een lekke band gekregen en het loopvlak was zo als glad gesleten. Komt nu een schwalbe achterband op

[ Voor 8% gewijzigd door Alex_79 op 01-05-2025 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Alex_79 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:44:
vandaag proefondervindelijk vastgesteld dat de levensduur van een Hutchinson python achterband bij regelmatig gebruik op een Moustache elektrische fiets ongeveer 7000 km is. Vanmorgen een lekke band gekregen en het loopvlak was zo als glad gesleten. Komt nu een schwalbe achterband op
7000 km is toch niet slecht…

Ik hou niet van banden met te dikke anti-leklaag. Die zijn stroef, hard en niet comfortabel. Zeer tevreden over de Schwalbe Almotion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:38
Ik ben op dit moment aan het kijken naar een elektrische fiets en kwam op dit topic uit (ik kom vaak op Tweakers uit voor hulp :+). Dus ik ben hier informatie aan het inwinnen, maar ik dacht ik leg mijn situatie uit en ben benieuwd naar de meningen.

Ik zou graag een e-bike willen om vaker de fiets te pakken voor klusjes of ritjes met mijn vriendin.
Woon-werk verkeer ga ik er niet mee doen, gezien dat helaas geen optie is, dus het is puur hier in de buurt fietsen en wat langere ritjes maken (lees: max 30/35km enkele reis in uiterst geval). En om wat vaker de fiets te pakken/te bewegen als ik in de stad wat moet gaan doen. Ik woon in Zeeland, dus uitermate geschikt voor fietsen, maar dus geen grote steden en vooral "platteland" voor de wat langere ritjes.

Nu was ik begonnen bij Tenways, gezien de prijs/kwaliteit verhouding en ik lees dat dat wel goed zit vaak. Ik zat te kijken naar de Ago X, heb hier op proefgereden, prima fiets, niets meer niets minder. Echter de derailleur vraag ik me af of dat zo top is en is er geen service punt direct in de buurt (als in, op fietsafstand).

Toen ben ik gaan kijken naar een Veloretti Ace Two, ik houd van het design en technische snufjes, feit dat ze "standaard" onderdelen gebruiken (Bafang motor, enviolo automatische versnelling & shimano remmen) ben ik wel fan van, maar lees af en toe ook wat slechte verhalen, wat logisch is natuurlijk. Qua comfort zou ik dan wel een verende zadelpen erbij doen en evt een stuurverhoger (gezien ik 193cm ben).

Na een zoektocht hier in de buurt, kwam ik ook op andere merken, zoals de welbekende Riese & Müller, Kalkhoff e.d., erg mooie fietsen, maar wel weer een pak duurder (startend bij Tenways voor 2.2k, Veloretti voor 3k en nu al richting de 5/6k). Prachtige fietsen, maar wel veel duurder. Voor mij de 5/6k waarschijnlijk niet waard, gezien ik er alleen af en toe tochtjes mee zou doen, maar hij wel vaak stil staat. Tweedehands is wellicht aantrekkelijk, echter heb ik er nog geen gevonden of bij partijen waar ik nog niet enthousiast over ben.

Nu dus concreet mijn vraag, zijn er echte do's of don'ts die jullie op basis hiervan zouden adviseren?
Als in, "Fiets X met modificatie Y en dan ben je het mannetje" of andere adviezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
reputatio schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:29:
Ik ben op dit moment aan het kijken naar een elektrische fiets en kwam op dit topic uit (ik kom vaak op Tweakers uit voor hulp :+). Dus ik ben hier informatie aan het inwinnen, maar ik dacht ik leg mijn situatie uit en ben benieuwd naar de meningen.

Ik zou graag een e-bike willen om vaker de fiets te pakken voor klusjes of ritjes met mijn vriendin.
Woon-werk verkeer ga ik er niet mee doen, gezien dat helaas geen optie is, dus het is puur hier in de buurt fietsen en wat langere ritjes maken (lees: max 30/35km enkele reis in uiterst geval). En om wat vaker de fiets te pakken/te bewegen als ik in de stad wat moet gaan doen. Ik woon in Zeeland, dus uitermate geschikt voor fietsen, maar dus geen grote steden en vooral "platteland" voor de wat langere ritjes.

Nu was ik begonnen bij Tenways, gezien de prijs/kwaliteit verhouding en ik lees dat dat wel goed zit vaak. Ik zat te kijken naar de Ago X, heb hier op proefgereden, prima fiets, niets meer niets minder. Echter de derailleur vraag ik me af of dat zo top is en is er geen service punt direct in de buurt (als in, op fietsafstand).

Toen ben ik gaan kijken naar een Veloretti Ace Two, ik houd van het design en technische snufjes, feit dat ze "standaard" onderdelen gebruiken (Bafang motor, enviolo automatische versnelling & shimano remmen) ben ik wel fan van, maar lees af en toe ook wat slechte verhalen, wat logisch is natuurlijk. Qua comfort zou ik dan wel een verende zadelpen erbij doen en evt een stuurverhoger (gezien ik 193cm ben).

Na een zoektocht hier in de buurt, kwam ik ook op andere merken, zoals de welbekende Riese & Müller, Kalkhoff e.d., erg mooie fietsen, maar wel weer een pak duurder (startend bij Tenways voor 2.2k, Veloretti voor 3k en nu al richting de 5/6k). Prachtige fietsen, maar wel veel duurder. Voor mij de 5/6k waarschijnlijk niet waard, gezien ik er alleen af en toe tochtjes mee zou doen, maar hij wel vaak stil staat. Tweedehands is wellicht aantrekkelijk, echter heb ik er nog geen gevonden of bij partijen waar ik nog niet enthousiast over ben.

Nu dus concreet mijn vraag, zijn er echte do's of don'ts die jullie op basis hiervan zouden adviseren?
Als in, "Fiets X met modificatie Y en dan ben je het mannetje" of andere adviezen :)
Ben je al eens bij een lokale FM geweest?
Als je al denkt over fietsen van 5k, dan kan je probleemloos een fiets kopen met een Bosch middenmotor, Enviolo of Nexus 5/8, schijfremmen en een riem.
Welk merk er dan op staat is minder spannend, dan zit de basis al héél goed.
Mijn dochter kocht recent een Gazelle met Bosch PL, Nexus5, en riem voor 3700€. Dat is een prima fiets waar je jaren plezier van kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
Tommie12 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:42:
[...]

Ben je al eens bij een lokale FM geweest?
Als je al denkt over fietsen van 5k, dan kan je probleemloos een fiets kopen met een Bosch middenmotor, Enviolo of Nexus 5/8, schijfremmen en een riem.
Welk merk er dan op staat is minder spannend, dan zit de basis al héél goed.
Mijn dochter kocht recent een Gazelle met Bosch PL, Nexus5, en riem voor 3700€. Dat is een prima fiets waar je jaren plezier van kan hebben.
Yes, zeker! Er zit hier een Fietsvoordeelshop in de buurt, waar ze erg veel merken hebben (R&M, Kalkhoff, Veloretti, Gazelle, Batavus etc). Ik kwam vooral de R&M & Kalkhoff tegen die er erg mooi uitzagen, maar juist de prijs van ~5k kon ik niet aan mezelf verantwoorden, gezien ik juist opzoek was naar een "simpele" e-bike, maar na eea inlezen kom je er toch al snel achter wat "top" is en word je automatisch de kant van zulke fietsen opgeduwd.

Dus vandaar de vraag of zoiets het "waard" is om af en toe te fietsen (met in het achterhoofd de gebieden in Zeeland) of dat juist zo'n Veloretti en/of Tenways (of vergelijkbaar natuurlijk) volstaat. Uiteraard is het puur persoonlijk, maar ik ben ook niet van plan iedere 3 jaar een nieuwe fiets te halen, dus wil zoveel mogelijk onderzoek doen en het liefst de feedback lezen van anderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankjacobsen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:13
momenol schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:29:
[...]

Wij zijn er best positief over.
We hebben nog een Tenways CGO009 staan die eigenlijk exacte dezelfde specificaties heeft.
Als we daarmee vergelijken is de Crivit een betere deal.

De zithouding is best rechtop, wat we wel positief vinden voor een stadsfiets.
Wij hebben de versie met riem.
Ik heb jullie review over de Crivit X.3 gelezen en lees hier dat jullie de zithouding als rechtop ervaren. Volgens Lidl is de zithouding van deze versie meer rechtop dan de X.2 versie. Echter in de 3 reviews op de Lidl site lees ik weer dat iemand schrijft dat diegene in een 65 graden houding zit. Hoe definiëren jullie “best rechtop” en weet je toevallig of ik het kan vergelijken met bijv een Tenways CGO 800s?
Tenslotte; de X en Y variant van de .3 zijn volgens de specs niet alleen verschillend in type frame (doorstap of heren/diamant frame). Op de Lidl site lees ik dat de X.3 variant een 57cm framehoogte heeft en de Y.3 48cm. Ze worden dan ook aangeraden voor 170-195cm (X.3) en 160-190cm (Y.3). Ik ben zelf 183cm lang dus ik twijfel wat voor mij de beste optie is, maar wil wel graag een beetje rechtop fietsen.

Hebben jullie dit verschil frame hoogte tussen de X en Y gezien? En kunnen jullie me adviseren of ik beter voor de X of Y kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankjacobsen
knowitall64 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:38:
Ik heb een nieuwe crivit urban ebike y3 gekocht en ik heb een vraag. Als ik de fiets aanzet dan is het licht standaard aan. Ik kan switchen tussen normaal licht en groot licht maar weet iemand of ik het licht overdag ook uit kan doen? Ik lees nergens of dat kan.

Alvast bedankt voor je reactie
Nee kan niet uit zag ik in een video review.
Hoe ervaar je de zithouding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankjacobsen
frankjacobsen schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:31:
[...]

Ik heb jullie review over de Crivit X.3 gelezen en lees hier dat jullie de zithouding als rechtop ervaren. Volgens Lidl is de zithouding van deze versie meer rechtop dan de X.2 versie. Echter in de 3 reviews op de Lidl site lees ik weer dat iemand schrijft dat diegene in een mountainbike 65 graden houding zit (volgens die reviewer). Hoe definiëren jullie “best rechtop” en weet je toevallig of ik het kan vergelijken met bijv een Tenways CGO 800s?
Tenslotte; de X en Y variant van de .3 zijn volgens de specs niet alleen verschillend in type frame (doorstap of heren/diamant frame). Op de Lidl site lees ik dat de X.3 variant een 57cm framehoogte heeft en de Y.3 48cm. Ze worden dan ook aangeraden voor 170-195cm (X.3) en 160-190cm (Y.3). Ik ben zelf 183cm lang dus ik twijfel wat voor mij de beste optie is, maar wil wel graag een beetje rechtop fietsen.

Hebben jullie dit verschil frame hoogte tussen de X en Y gezien? En kunnen jullie me adviseren of ik beter voor de X of Y kan gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
reputatio schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:50:
[...]

Yes, zeker! Er zit hier een Fietsvoordeelshop in de buurt, waar ze erg veel merken hebben (R&M, Kalkhoff, Veloretti, Gazelle, Batavus etc). Ik kwam vooral de R&M & Kalkhoff tegen die er erg mooi uitzagen, maar juist de prijs van ~5k kon ik niet aan mezelf verantwoorden, gezien ik juist opzoek was naar een "simpele" e-bike, maar na eea inlezen kom je er toch al snel achter wat "top" is en word je automatisch de kant van zulke fietsen opgeduwd.

Dus vandaar de vraag of zoiets het "waard" is om af en toe te fietsen (met in het achterhoofd de gebieden in Zeeland) of dat juist zo'n Veloretti en/of Tenways (of vergelijkbaar natuurlijk) volstaat. Uiteraard is het puur persoonlijk, maar ik ben ook niet van plan iedere 3 jaar een nieuwe fiets te halen, dus wil zoveel mogelijk onderzoek doen en het liefst de feedback lezen van anderen :)
Wat je dat waard is, dat is nogal persoonlijk.
Ik hou niet van 'internetfietsen' die goedkoop de markt op geduwd worden, maar waarvan de kwaliteit/robuustheid erg tegen valt. Ook is het niet altijd duidelijk wie dan wel service kan en wil verlenen.

R&M is zeker goed materiaal, maar niet bv 1.5 of 2 keer zo goed als een Gazelle... Er zit dezelfde motor en riem onder hoor.

Veloretti zal wel OK zijn, maar bevat me net iets te veel "eigen onderdelen". Als ze over kop gaan, dan ga je die onderdelen niet meer vinden. En de laatste tijd zijn er grotere namen dan Veloretti in faling gegaan, dus dat is zeker een realiteit. En die Veloretti fietsen zijn nu ook niet meer zoooo goedkoop..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:04
Ik zou eerder voor een Tenways gaan dan voor Veloretti.

Ik heb een jaar op de Ivy 2 gefietst. Fijne fiets hoor, maar een onstabiel frame, software bugs, 3 recalls gehad, waarvan de voorvork 3 maanden duurde.
Meerdere kennissen met Tenways, niets dan lof. Simpel en goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
Impstoker schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:50:
Ik zou eerder voor een Tenways gaan dan voor Veloretti.

Ik heb een jaar op de Ivy 2 gefietst. Fijne fiets hoor, maar een onstabiel frame, software bugs, 3 recalls gehad, waarvan de voorvork 3 maanden duurde.
Meerdere kennissen met Tenways, niets dan lof. Simpel en goed.
Thanks!
Ik ben wel een beetje van het Veloretti idee afgestapt afgelopen uren inderdaad.
Het idee is goed, nette onderdelen gebruiken ze, maar ik zit toch vooral met de software en betrouwbaarheid.

Nu zit ik dus vooral te kijken naar een Tenways Ago X met wat aanpassingen (verende zadelpen, aanpasbare stuurpen en ander stuur, eventueel een Bafang 600C display). Alleen ben ik nog benieuwd of er mensen ervaringen hebben met een e-bike en derailleur? Dat is het enige minpunt aan de Ago X, dat je geen Belt drive kunt nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-05 20:44
reputatio schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:25:
[...]

Nu zit ik dus vooral te kijken naar een Tenways Ago X met wat aanpassingen (verende zadelpen, aanpasbare stuurpen en ander stuur, eventueel een Bafang 600C display). Alleen ben ik nog benieuwd of er mensen ervaringen hebben met een e-bike en derailleur? Dat is het enige minpunt aan de Ago X, dat je geen Belt drive kunt nemen.
Op mijn Cannondale geen belt, gewoon ketting. Persoonlijk zie ik het niet direct als een minpunt. Sure, een ketting onderhoud je periodiek. Maar ik zie dat zelf niet als een probleem. Ontbreken van een belt is voor mij dan ook eigenlijk nooit een dealbreaker op een fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:51

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Voor de mensen die in de markt zijn voor een nieuwe e-bike, wellicht is het interessant om zaterdag 17 mei de Bright e-bike party te bezoeken. Je kunt met alle fietsen proefrijden en je laten advieseren welke het beste bij je past.
Nu met 50% korting op tickets (kortingscode op de website) én als je tijdens de party een e-bike bestelt krijg je bovendien €100,- korting.

Voor zover ik kan zien zijn de volgende merken vertegenwoordigd:
  • Veloretti
  • Cube
  • Stella
  • Comate
  • Cowboy
  • Decathlon
  • Engwe
  • iMove
  • Lemmo
  • MOEVS
  • Reany
  • Sunn
  • Tenways
  • VanDijck
In totaal ruim 30 e-bike modellen.

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
Oemfoefoe schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:41:
Voor de mensen die in de markt zijn voor een nieuwe e-bike, wellicht is het interessant om zaterdag 17 mei de Bright e-bike party te bezoeken. Je kunt met alle fietsen proefrijden en je laten advieseren welke het beste bij je past.
Nu met 50% korting op tickets (kortingscode op de website) én als je tijdens de party een e-bike bestelt krijg je bovendien €100,- korting.

Voor zover ik kan zien zijn de volgende merken vertegenwoordigd:
  • Veloretti
  • Cube
  • Stella
  • Comate
  • Cowboy
  • Decathlon
  • Engwe
  • iMove
  • Lemmo
  • MOEVS
  • Reany
  • Sunn
  • Tenways
  • VanDijck
In totaal ruim 30 e-bike modellen.

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. ;)
Wel de meest onbetrouwbare partij om reviews van te bekijken.... En hier stellen ze weer wat vage merken voor...
Stella is al failliet...
Hoe lang hebben ze de Van Moof fietsen opgehemeld toen al duidelijk was dat die dingen meer defecten hadden dan een franse auto uit de jaren 60.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:50
reputatio schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:25:
[...]

Thanks!
Ik ben wel een beetje van het Veloretti idee afgestapt afgelopen uren inderdaad.
Het idee is goed, nette onderdelen gebruiken ze, maar ik zit toch vooral met de software en betrouwbaarheid.

Ik heb een derailleur op mijn Giant Anytour, inmiddels al 5 jaar in mijn bezit. 1x ketting vervangen en 1x achterblad. Fiets heeft er zo'n 15.000 km opzitten, met regelmaat over schelpenpaden e.d. Fiets niet met echt slecht weer, maar een regenbui ga ik niet uit de weg Ben niet fanatiek met onderhoud, dit zou soms beter kunnen. Fiets gaat wel 1x per jaar voor een beurt naar de FM. Kortom zeer tevreden met derailleur, fietst heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik heb steeds gereden met fietsen met derailleur.
Momenteel heb ik gekozen voor riemaandrijving.

Ik zie alleen maar nadelen aan een ketting/derailleur

Trouwens bij 21 versnellingen is het gebruik ook beperkt.
Als je klein voor en achter schakelt, of voor en achter groot, Je kettinglijn loopt dan schuin en dan is er geen soepele overbrenging, en de boel slijt daardoor overmatig!

De riem zorgt ervoor dat alles soepel loopt, en ik mis niets mbt naafversnelling tov derailleur.
(En, wat ik erg prettig vind ... geen vieze vuile handen bij het poetsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jaxel70 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:31:
[...]

Ik heb een derailleur op mijn Giant Anytour, inmiddels al 5 jaar in mijn bezit. 1x ketting vervangen en 1x achterblad. Fiets heeft er zo'n 15.000 km opzitten, met regelmaat over schelpenpaden e.d. Fiets niet met echt slecht weer, maar een regenbui ga ik niet uit de weg Ben niet fanatiek met onderhoud, dit zou soms beter kunnen. Fiets gaat wel 1x per jaar voor een beurt naar de FM. Kortom zeer tevreden met derailleur, fietst heerlijk.
Een goed onderhouden derailleur fietst inderdaad heerlijk.

Maar het straatbeeld vertelt me iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-legged-bird
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:15
Ik (60 plus) heb in december 2024 een nieuwe Tomos Flexer fatbike gekocht, om mee over de hei te fietsen. Begin maart wilde ik mijn eerste rit maken en toen bleek snel dat er een probleem is. Als ik met een volle accu vertrek, geeft het display nog netjes aan dat de restcapaciteit van de accu 100 procent is, maar na een kilometer of 4 zakt dat in één keer naar 93 procent. Weer een paar kilometer verder gaat er opnieuw 8 of 9 procent in één keer af. Ik ben dus maar omgedraaid, omdat ik niet in de rimboe stil wil komen te staan. De volgende dag wilde ik het nog een keer proberen. Toen was de accucapaciteit volgens het display gewoon weer 100 procent! En dat bleef hij aangeven, zelfs na 20 km. Ik kan dus niet inschatten hoeveel kilometer ik nog met de accu kan rijden en heb het bedrijf waar ik hem heb gekocht om hulp gevraagd. Ik heb de fatbike trouwens bij dit bedrijf gekocht omdat ze service en onderhoud aan huis bieden (bij mij in de buurt zit niemand waar ik heen kan, wat ik een half jaar geleden merkte met mijn defecte elektrische scooter). Na veel gedoe bleek dat ze zelf helemaal geen verstand hebben van de techniek en ZEKER niet aan huis komen. Ze hebben hun leverancier ingeschakeld, die zei dat de controller moest worden vervangen. Ik ben daarvoor naar het bedrijf teruggegaan, maar de nieuwe controller heeft niets opgelost. Ik heb ze dus opnieuw om hulp gevraagd, maar nu reageren ze helemáál niet meer. Is er hier misschien iemand die weet wat ik zélf kan doen om dit probleem misschien op te lossen? Uiteraard kan ik naar de rechter stappen, maar dat is wel heel veel gedoe voor een relatief klein bedrag m

They said it couldn't happen here.... And it didn't

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:08
4-legged-bird schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:54:
Ik (60 plus) heb in december 2024 een nieuwe Tomos Flexer fatbike gekocht, om mee over de hei te fietsen. Begin maart wilde ik mijn eerste rit maken en toen bleek snel dat er een probleem is. Als ik met een volle accu vertrek, geeft het display nog netjes aan dat de restcapaciteit van de accu 100 procent is, maar na een kilometer of 4 zakt dat in één keer naar 93 procent. Weer een paar kilometer verder gaat er opnieuw 8 of 9 procent in één keer af. Ik ben dus maar omgedraaid, omdat ik niet in de rimboe stil wil komen te staan. De volgende dag wilde ik het nog een keer proberen. Toen was de accucapaciteit volgens het display gewoon weer 100 procent! En dat bleef hij aangeven, zelfs na 20 km. Ik kan dus niet inschatten hoeveel kilometer ik nog met de accu kan rijden en heb het bedrijf waar ik hem heb gekocht om hulp gevraagd. Ik heb de fatbike trouwens bij dit bedrijf gekocht omdat ze service en onderhoud aan huis bieden (bij mij in de buurt zit niemand waar ik heen kan, wat ik een half jaar geleden merkte met mijn defecte elektrische scooter). Na veel gedoe bleek dat ze zelf helemaal geen verstand hebben van de techniek en ZEKER niet aan huis komen. Ze hebben hun leverancier ingeschakeld, die zei dat de controller moest worden vervangen. Ik ben daarvoor naar het bedrijf teruggegaan, maar de nieuwe controller heeft niets opgelost. Ik heb ze dus opnieuw om hulp gevraagd, maar nu reageren ze helemáál niet meer. Is er hier misschien iemand die weet wat ik zélf kan doen om dit probleem misschien op te lossen? Uiteraard kan ik naar de rechter stappen, maar dat is wel heel veel gedoe voor een relatief klein bedrag m
De indicatie van je fiets werkt eenvoudig op voltage. Gevolg is dat de indicatie niet lineair loopt en inzakt als je veel ondersteuning vraagt (voltage van de accu zakt dan tijdelijk in). Voltage meten is prima als je de kwaliteit van je autoaccu wilt testen. Het is een erg matige manier om de lading van fietsaccu’s te meten. Alle ‘fatsoenelijke’ ebike systemen hebben een meer geraffineerd systeem.

Dit is hoe de fiets is.

Er is meer aan deze fiets die hem minder geschikt maakt voor offroad gebruik. Zo gaan deze derailleur en remmen snel problemen geven bij zulk gebruik.

Edit: of bedoel je op de fietspaden op de hei?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
4-legged-bird schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:54:
.... Als ik met een volle accu vertrek, geeft het display nog netjes aan dat de restcapaciteit van de accu 100 procent is, maar na een kilometer of 4 zakt dat in één keer naar 93 procent. Weer een paar kilometer verder gaat er opnieuw 8 of 9 procent in één keer af. .....Toen was de accucapaciteit volgens het display gewoon weer 100 procent! En dat bleef hij aangeven, zelfs na 20 km. .....
Ik vermoed dat het aangeven van de accuspanning onnauwkeurig gebeurd.

Een volle Lithium accu loopt de spanning relatief snel omlaag en blijft dan relatief lang langzaam aflopen tot bijna leeg, dan gaat het weer heel snel. Daar komt bij dat tijdens belasten van de accu alles wat sneller gaat als de accu zwaarder belast wordt. Ook de temperatuur heeft daar veel invloed op. Kouder is sneller.
Stop je vervolgens enige tijd dan loopt de spanning weer op.

Aangezien je spreekt over een Fatbike. Deze is meestal slechts voorzien van een eenvoudige rotatiesensor, wat (bij veel fatbikes) meestal betekent, dat als je de pedalen slechts beweegt, de ebike naar een bepaalde snelheid gaat. Vaak hoe hoger de ondersteuningsstand, hoe hoger de snelheid
Voor dergelijk gebruik is een heel simpele motorcontroller nodig (zowel hardware als software), wat ten koste kan gaan van de meetnauwkeurigheid van bv snelheid en accuspanning.
Vaak zie je fatbike gebruikers amper bewegen met de pedalen en hebben de ondersteuning in de hoogste meest snelle stand.
Dan moet alle bewegingsenergie geleverd worden door de motor dus deze belast de accu relatief zwaar tot zwaarder bij brug op, tegenwind of extra passagier.

Wat je het beste kunt doen om het bereik te meten is, gewoon op de manier dat jij de fatbike gebruikt, je accu leegrijden in de omgeving en kijken hoeveel kilometer dat is.

Ik weet niet hoeveel capaciteit je accu is, maar om te bepalen of deze gemeten afstand enigszins normaal is kan je die vergelijken met de Bosch actieradius tool. De link daarvan staat onderaan bij "Accu" in de TS

[ Voor 12% gewijzigd door elinx op 06-05-2025 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-legged-bird
Foxhill schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:59:
[...]

Edit: of bedoel je op de fietspaden op de hei?
Ja, ik rijd gewoon netjes op de paden! Maar tot nu toe heb ik alleen nog maar op gewone fietspaden gereden, met de genoemde resultaten. Ik vraag me vooral af wat er gebeurt als de accu volgens het display leeg zou zijn, terwijl ik weet dat ik er nog minstens 50 km moet kunnen rijden? Valt dan de ondersteuning uit? Of gebeurt dat pas als de accu echt bijna leeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:24
Zojuist de ketting gebroken (nou ja, de link) van mn cube kathmandu, 1700km oud (waarvan de eerste 1400km als huurfiets in duitsland).
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Niet dat ik m nu repareer en "morgen" weer een uur moet lopen..
Ik vind hem persoonlijk wel een hard klak geluid maken bij schakelen, maar dacht dat t normaal was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
mitsumark schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:47:
Zojuist de ketting gebroken (nou ja, de link) van mn cube kathmandu, 1700km oud (waarvan de eerste 1400km als huurfiets in duitsland).
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Niet dat ik m nu repareer en "morgen" weer een uur moet lopen..
Ik vind hem persoonlijk wel een hard klak geluid maken bij schakelen, maar dacht dat t normaal was.
Goh, je weet niet hoe die mishandeld werd.
Ik zou wel wat kracht weg nemen als je schakelt, dat is altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:24
Tommie12 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:50:
[...]

Goh, je weet niet hoe die mishandeld werd.
Klopt, geen idee.
Als ik de link bekijk, 1 pootje eraf en 1 krom, denk ik dat het schuifje er misschien gewoon af is gekomen.
Indien ik verder geen schade zie gewoon nieuw linkje, of hele nieuwe ketting?

edit: ik rij morgen wel ff langs de fietsmaker met de hele ketting (niet de fiets).
Ik zou wel wat kracht weg nemen als je schakelt, dat is altijd beter.
Dat doe ik wel zo goed mogelijk, maar ben nog een beginner :D

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 06-05-2025 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
4-legged-bird schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:23:
[...]

Ja, ik rijd gewoon netjes op de paden! Maar tot nu toe heb ik alleen nog maar op gewone fietspaden gereden, met de genoemde resultaten. Ik vraag me vooral af wat er gebeurt als de accu volgens het display leeg zou zijn, terwijl ik weet dat ik er nog minstens 50 km moet kunnen rijden? Valt dan de ondersteuning uit? Of gebeurt dat pas als de accu echt bijna leeg is?
Als het systeem wat eenvoudiger is kan een drop in voltage (hoge ondersteuning vraag) de fiets laten uitvallen. Je kunt het alleen uitproberen. Als je het weet kun je bijvoorbeeld de laatste 30%~40% de ondersteuning lager zetten.

Het lijkt mij geen defect…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
Foxhill schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:45:
[...]

Het lijkt mij geen defect…
Mogelijk dus wel. Je moet het uitproberen en testen. Dit kan duiden op een ernstige onbalans of het BMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-legged-bird
jimh307 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:30:
[...]

Mogelijk dus wel. Je moet het uitproberen en testen. Dit kan duiden op een ernstige onbalans of het BMS.
Misschien moet ik mijn verlies maar nemen en alsnog een elektrische scooter gaan kopen. Bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
4-legged-bird schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:34:
[...]

Misschien moet ik mijn verlies maar nemen en alsnog een elektrische scooter gaan kopen. Bedankt voor alle reacties!
Zonde dat je door een slechte ervaring met één ondermaatse fiets een slechte start van deze mooie hobby hebt. Probeer toch een paar meer ritten. En als het dan aan de fiets lijkt te liggen dat je geen plezier hebt, leen of huur dan eens ergens iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
jimh307 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:30:
[...]

Je hebt gelijk, dat kan. Ik heb al meer systemen gezien waar dit ‘gewoon’ is. Daarom vermoed ik dat dit systeem zonder defect zo werkt. Ik kan het inderdaad niet weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
4-legged-bird schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:23:
.... wat er gebeurt als de accu volgens het display leeg zou zijn, terwijl ik weet dat ik er nog minstens 50 km moet kunnen rijden? Valt dan de ondersteuning uit? Of gebeurt dat pas als de accu echt bijna leeg is?
Je hebt niet vermeld wat voor capaciteit (Ah of Wh) je accu is en hoe je rijstijl is mbt zelf meefietsen en ondersteuningsstand.tWant hoe weet je dat je er nog minstens 50km mee moet kunnen rijden? De fabrieksspecificatie zou ik met een flinke korrel zout nemen. Zelf leegrijden is de maatstaf.
Aangezien je eea vergelijkt met een scooter lijkt het erop dat je de fatbike ook min of meer als zodanig inzet.

De accuspanning is bepalend niet het display. Dat is slechts een indicator.
De ondersteuning valt uit op het moment, met een 48V accu (min/max 39V/54V), één van de 13 celgroepen in serie ca. 3,0V. (Dit zou dan bij 39V zijn igv een goed gebalanceerde accu) Dit gebeurt onmiddellijk, ook al is dat 3.0V niveau slechts een korte puls.
Bij een goede accu zal het display dan leeg moeten aangeven, bij een slechtere accu (onbalans) kan het display nog wel halfvol aangeven. Iets wat ook kan als een korte zwaardere belasting de accuspanning teveel liet zakken.
Een slecht werkende accu controller (BMS) kan, zoals gezegd, ook de oorzaak zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door elinx op 07-05-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-legged-bird
elinx schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 00:01:
[...]
Je hebt niet vermeld wat voor capaciteit (Ah of Wh) je accu is en hoe je rijstijl is mbt zelf meefietsen en ondersteuningsstand.tWant hoe weet je dat je er nog minstens 50km mee moet kunnen rijden? .
De accu heeft een vermogen van 720 W (48V 15A). Ik gebruik de allerlichtste ondersteuning en trap zoveel mogelijk mee.

[ Voor 8% gewijzigd door 4-legged-bird op 07-05-2025 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
4-legged-bird schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:19:
[...]

De accu heeft een vermogen van 720 W (48V 15A). Ik gebruik de allerlichtste ondersteuning en trap zoveel mogelijk mee.
Een accucapaciteit van 720Wh zou inderdaad zeker 70km moeten kunnen halen met een dergelijke manier van fietsen en uitgaande van het feit dat de fatbike aan de wettelijke regels voldoet.
Hoewel het bij een fatbike wat moeilijker is in te schatten hoeveel de manier van fietsen afwijkt van "gewoon" fietsen. 1x de accu leeg rijden blijft het beste hulpmiddel.

ik heb mijn vorige post aan voor 48V aangepast

[ Voor 23% gewijzigd door elinx op 07-05-2025 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• momenol
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-05 12:53
frankjacobsen schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:31:
[...]

Ik heb jullie review over de Crivit X.3 gelezen en lees hier dat jullie de zithouding als rechtop ervaren. Volgens Lidl is de zithouding van deze versie meer rechtop dan de X.2 versie. Echter in de 3 reviews op de Lidl site lees ik weer dat iemand schrijft dat diegene in een 65 graden houding zit. Hoe definiëren jullie “best rechtop” en weet je toevallig of ik het kan vergelijken met bijv een Tenways CGO 800s?

De Tenways CGO800s heeft een doorstapframe, net zoals de CRVIT Y.3. Hierop zit je automatisch veel rechter. De X.3 is een versie met bovenbuis, waar je altijd wat meer gebogen op zal zitten. Bovenaan de review staat een foto met een rijder van 182 cm, en daaruit kan je al uitlezen hoe de zitpositie voor jou (183 cm) zal zijn.

Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
momenol schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:48:
[...]

De Tenways CGO800s heeft een doorstapframe, net zoals de CRVIT Y.3. Hierop zit je automatisch veel rechter. De X.3 is een versie met bovenbuis, waar je altijd wat meer gebogen op zal zitten. Bovenaan de review staat een foto met een rijder van 182 cm, en daaruit kan je al uitlezen hoe de zitpositie voor jou (183 cm) zal zijn.
Zithouding kan vrij simpel aangepast worden, hiervoor kan men o.a. stuurverhogers, stuurpen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankjacobsen
momenol schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:48:
[...]

Dank, zie nu die foto en met deze informatie en lengte van de persoon op de foto, helpt dat mij enorm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:21
Zojuist een UA bezorgd gekregen, incl. Tracefy tracker, accuslot, extra ART3 kettingslot en ART2 ringslot. Nu blijkt echter dat ANWB helemaal geen verzekeringen meer voor UA accepteert. Ik woon in een dorp.
De website van UA zelf is dus niet meer actueel, want die noemt ANWB nog als een optie.

Iemand tips voor een betaalbare verzekering?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
MWDKing schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:51:
Zojuist een UA bezorgd gekregen, incl. Tracefy tracker, accuslot, extra ART3 kettingslot en ART2 ringslot. Nu blijkt echter dat ANWB helemaal geen verzekeringen meer voor UA accepteert. Ik woon in een dorp.
De website van UA zelf is dus niet meer actueel, want die noemt ANWB nog als een optie.

Wat is een UA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:59

charrel

Cortisol4life..

Bakfiets;) Urban Arrow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Zojuist een UA bezorgd gekregen,...... ANWB helemaal geen verzekeringen meer voor UA accepteert. .....
Volgens mij is dat, net als bij fatbikes, voor bakfietsen al langer het geval.
We hadden om die reden ook deze beperking al in de TS opgenomen.

De keus zal daarom zeer beperkt zijn.
Bij vergelijkdirect worden slechts Anker en Kingpolis genoemd en dan slechts contracten voor 1 jaar.
Dus kans dat het volgend jaar ook niet meer mogelijk is.
Wat betreft de voorwaarden of reputatie van de verzekeraar heb ik niet verder gekeken.

[ Voor 22% gewijzigd door elinx op 09-05-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
charrel schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:02:
[...]

Bakfiets;) Urban Arrow...
Oeps...

Ik ging direct in de richting van Ukraine denken, want dat is wat er op hun auto's staat. En mijn denken geraakt niet van dat pad af...

Ik zou gewoon de vraag stellen aan UA. Het is ook in hun belang dat er een verzekeringsmaatschappij die fietsen verzekert..
Maar worden die dan zo vaak gestolen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill

Als je in een dorp woont kan het bij ENRA:
https://enra.nl/bakfiets
Sowieso een fijne verzekeraar.

Kingpolis kan geloof ik ook. Daar weet ik het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:53
[quote]MWDKing schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:51:

[/quote
Probeer eens unive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
elinx schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:20:
[...]
Volgens mij is dat, net als bij fatbikes, voor bakfietsen al langer het geval.
We hadden om die reden ook deze beperking al in de TS opgenomen.

De keus zal daarom zeer beperkt zijn.
Bij vergelijkdirect worden slechts Anker en Kingpolis genoemd en dan slechts contracten voor 1 jaar.
Dus kans dat het volgend jaar ook niet meer mogelijk is.
Wat betreft de voorwaarden of reputatie van de verzekeraar heb ik niet verder gekeken.
Mijn verzekering voor de Urban Arrow is vorig jaar ook eenzijdig opgezegd door Allianz, vanwege het grote diefstalrisico.
Heb hem nu niet meer verzekerd omdat ik bij bijv. Kingpolis (i.v.m. aanschafwaarde boven de 4500 euro) je een track-en-trace systeem geïnstalleerd moet hebben.
Foxhill schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:47:
[...]

Als je in een dorp woont kan het bij ENRA:
https://enra.nl/bakfiets
Sowieso een fijne verzekeraar.

Kingpolis kan geloof ik ook. Daar weet ik het niet zeker.
Gelukkig valt Rotterdam niet onder die 12 genoemde steden die uitgesloten zijn.
Urban Arrow niet meer te verzekeren in 12 steden
Fors toegenomen diefstalcijfers en hoge verzekerde bedragen zorgen ervoor dat diefstallen van Urban Arrow een te grote impact hebben op onze schadecijfers. Daarom kunnen Urban Arrows in de volgende steden niet meer verzekerd worden: Amsterdam (1000-1108), Burgh Haamstede (4328), Eindhoven (5600-5628), Haarlem (2000-2037), Heemstede (2100-2106), Heerlen (6400-6422), Hilversum (1200-1223), Leiden (2300 – 2334), ‘s Gravenhage (2490-2597), Utrecht (3500-3585), Voorburg (2270-2275) en Voorschoten (2250-2254). Aanvragen voor Urban Arrows met deze postcodes zullen door ons afgewezen worden.
Ook ENRA vereist een tracker i.v.m. de aanschafwaarde van de fiets, maar die @MWDKing noemt staat in de lijst met geaccepteerde trackers.

Bij Univé zou ik €377,- per jaar kwijt zijn voor het verzeker van de bakfiets en €300,- aan accessoires (eigen risico op diefstal is €100,-). Zie geen vereisten van extra sloten en trackers of postcodegebieden die ze niet verzekeren.
(Eigen risico kun je afkopen voor €20,- per jaar.)

[ Voor 42% gewijzigd door CappieL op 09-05-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:53
CappieL schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:50:
[...]

Mijn verzekering voor de Urban Arrow is vorig jaar ook eenzijdig opgezegd door Allianz, vanwege het grote diefstalrisico.
Heb hem nu niet meer verzekerd omdat ik bij bijv. Kingpolis (i.v.m. aanschafwaarde boven de 4500 euro) je een track-en-trace systeem geïnstalleerd moet hebben.

[...]

Gelukkig valt Rotterdam niet onder die 12 genoemde steden die uitgesloten zijn.

[...]

Ook ENRA vereist een tracker i.v.m. de aanschafwaarde van de fiets, maar die @MWDKing noemt staat in de lijst met geaccepteerde trackers.

Bij Univé zou ik €377,- per jaar kwijt zijn voor het verzeker van de bakfiets en €300,- aan accessoires (eigen risico op diefstal is €100,-). Zie geen vereisten van extra sloten en trackers of postcodegebieden die ze niet verzekeren.
https://www.unive.nl/bina...nive-fietsverzekering.pdf Iig 2 art 2 sloten en korting op bepaalde tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:41
Goede vriendin van me vroeg advies. Na wat verschillende winkels en proefritten kwam ze hier op uit.

https://puch-fietsen.nl/s...axi-belt-active-plus-500/

In de winkel hebben ze een Puck E maxi Belt met Bosch Active Plus 500w Indigo in de aanbieding voor 2499, lijkt me een erg scherpe prijs.

Wat vinden de kenners van dit merk/model?

Ze zal er zo'n 15km per dag woonwerk mee gaan doen. plus wat vergelijkbare ritjes naar de tennisclub etc.

EDIT: Never mind, ze heeft kort erna een Gazelle gekocht die nog veel beter reed bij een proefrit ;)

[ Voor 17% gewijzigd door _Anvil_ op 10-05-2025 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
_Anvil_ schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:27:
Goede vriendin van me vroeg advies. Na wat verschillende winkels en proefritten kwam ze hier op uit.

https://puch-fietsen.nl/s...axi-belt-active-plus-500/

In de winkel hebben ze een Puck E maxi Belt met Bosch Active Plus 500w Indigo in de aanbieding voor 2499, lijkt me een erg scherpe prijs.

Wat vinden de kenners van dit merk/model?

Ze zal er zo'n 15km per dag woonwerk mee gaan doen. plus wat vergelijkbare ritjes naar de tennisclub etc.
Prijs is zeker niet verkeerd, en de fiets ook niet, zeker prima geschikt voor wat je beschrijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
Foxhill schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:55:
[...]

Je hebt gelijk, dat kan. Ik heb al meer systemen gezien waar dit ‘gewoon’ is. Daarom vermoed ik dat dit systeem zonder defect zo werkt. Ik kan het inderdaad niet weten.
Om dien reden heb ik het ook in de OP laten plaatsen onder het kopje accu. Rijd de accu elk kwartaal leeg en bekijk dan of de actieradius niet veel minder is dan de vorige keer. Een snelle afname (sneller dan wat normaal is) duid zeer mogelijk op problemen.

@4-legged-bird Niet meteen opgeven; dat zou zonde zijn en een elektrische scooter heeft relatief meer problemen met de accu dan een e-bike. Dit komt omdat je met een e-scooter relatief snel de accu leeg trekt (ervaring mee) en zelf trappen kan dan niet zoals bij een reguliere e-bike. Dit probleem kán verholpen worden, maar dan worden die scooters peperduur en duurt het te lang voordat je de accu moet vervangen (verkopers zien je graag terug komen). Een spagaat van het zuiverste water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Bij het afsluiten kan ik vreemd genoeg niet opgeven dat ik een tracker heb en dus korting zou krijgen. Ik zal maandag eens bellen. Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meneermeneer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:17
Kever69 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:39:
Ik wil binnenkort een ebike kopen.
Gebruik is een paar keer per week naar het station (5 km), boodschappen, wat korte ritjes in de buurt en bij mooi weer een toertochtje in het weekend.

Ik heb op een aantal fietsen van Gazelle en Cube gereden. Op basis hiervan heb ik de volgende shortlist gemaakt:

Cube Supreme Hybrid Comfort Pro modeljaar 2024 (2999 euro)
https://archiv.cube.eu/nl/2024/732132

Bosch Performance (smart) met 65 Nm en Nexus 8 naaf. Vraag is deze naaf inderdaad geschikt voor de Bosch Performance, zie deze combinatie niet bij andere merken.
Intuvia 100 scherm

Cube Supreme Hybrid Comfort Pro
https://www.cube.eu/cube-...o-625-grey-n-lunar/813210

Enviolo City naaf
Bosch Performance motor (smart) met 75 Nm
Nadeel (?) naaf is maar net geschikt voor de kracht van deze motor. Bij andere merken zie ik een Eviolo Trekking naaf.
Kiox 300 scherm

Gazelle Ultimate C8 (2024) 3299 euro
Bosch Activeline Plus (smart) motor en 500 accu
Voordeel, riem aandrijving
Nadeel monoshock voorvork en geen verende zadelpen.
Purion 200 scherm

Alle 3 de fietsen zijn verkrijgbaar bij een lokale fietsenmaker met 5 jaar garantie.

Ik weet dat de Gazelle een actievere zithouding heeft tov de Cubes. Heb op de Cube en de Gazelle een half uur gereden. Zowel de Cube als de Gazelle vind ik goed rijden, alleen aan de houding op de Gazelle moest ik even wennen, de Cube voelde direct vertrouwd.

Eerste opwelling is keuze voor een van de Cube omdat deze het goedkoopste zijn en de beste specificaties hebben. Wat mij doet twijfelen is of de Nexus 8 naaf en de Enviolo City naaf wel sterk genoeg zijn voor de Bosch Performance motor. Op de fiets met enviolo heb ik trouwens nog niet gereden.
De cubes zijn ook verkrijgbaar met een 500 accu, dan zijn ze 150 euro goedkoper.

Wat zijn jullie gedachten bij de Cube, of is de Gazelle een veiligere keus
Ik orienteer me op de gazelle ultimate en kwam jouw comment tegen. Zou je (of anderen) misschien willen wat het nadeel is/kan zijn van een monoshock voorvork?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
meneermeneer schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:11:
[...]

Ik orienteer me op de gazelle ultimate en kwam jouw comment tegen. Zou je (of anderen) misschien willen wat het nadeel is/kan zijn van een monoshock voorvork?
Een monoshock is niet stijf, niet of matig instelbaar en gaat wel eens kapot. Ze zien er wel mooi uit.

Een goedkope voorvork, zoals de merkloze vorken in een Sparta, Batavus of Stella, en in mindere mate de onderkant van de merk vorken zijn vaak ook niet zo stijf maar gaan tenminste niet kapot.

Een beetje fatsoenlijke vork zoals de SR Suntour NEX 25 (lees: merk vork met dunne poten) die je veel gemonteerd ziet zijn iets stijver en beter instelbaar.

Ga je naar een SR Suntour Mobi 45 ofzo (lees merk poot met dikke poten) dan heb je een lekker stijve vork, goed instelbaar, gaat niet kapot zonder oneigenlijk gebruik (zout).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4-legged-bird
@jimh307 je hebt gelijk. Ik heb een elektrische scooter gehad en wat jij zegt was precies de reden dat ik besloot naar een elektrische fiets te gaan kijken. Het werd dus bij toeval deze fatbike. En eerlijk is eerlijk: hij rijdt perfect, behalve dan het feit dat ik niet op het display kan vertrouwen (en dus bang ben dat ik met een halfvolle accu tóch stil kom te staan). Als ik zeker wist dat ik door kan rijden met ondersteuning als het display zegt dat de accu leeg is, maar als ik weet dat de accu NIET leeg is (kan ik ook zien aan de indicator op de accu zelf), dan vind ik het best. Maar ik krijg daar zó veel verschillende meningen over te horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:53
4-legged-bird schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:54:
@jimh307 je hebt gelijk. Ik heb een elektrische scooter gehad en wat jij zegt was precies de reden dat ik besloot naar een elektrische fiets te gaan kijken. Het werd dus bij toeval deze fatbike. En eerlijk is eerlijk: hij rijdt perfect, behalve dan het feit dat ik niet op het display kan vertrouwen (en dus bang ben dat ik met een halfvolle accu tóch stil kom te staan). Als ik zeker wist dat ik door kan rijden met ondersteuning als het display zegt dat de accu leeg is, maar als ik weet dat de accu NIET leeg is (kan ik ook zien aan de indicator op de accu zelf), dan vind ik het best. Maar ik krijg daar zó veel verschillende meningen over te horen.
Leer je fiets en de range van de accu kennen en vergeet de range of het percentage wat het display aangeeft. Ik haal in de winter 80 km en in de zomer 100km op een acculading. Gewoon iedere keer na het laden de (trip)kilometerstand resetten en je komt eigenlijk nooit voor verrassingen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
CappieL schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:50:

ENRA kan je alleen via rijwielhandelaren afsluiten en waar ik de fiets gekocht hebt, werkt niet met hun samen. Ook berekenen kan niet online... Weet jij toevallig of ENRA goedkoper (tegen vergelijkbare voorwaarden) heeft als Kingpolis?

Ik deel meteen even mijn conclusies m.b.t. verzekeringen voor een Urban Arrow (UA) zodat een ander er ook wat aan heeft. Ik woon niet in een risico postcodegebied, heb een goedgekeurde tracker en een extra slot:
  • ANWB: verzekerd UA niet meer.
  • Kingpolis: 22,87 EUR/maand en 5% eigen risico (ca. 250 EUR). 5200 EUR gedekt voor 5 jaar.
  • ENRA: alleen via rijwielhandelaar af te sluiten. Geen premieberekening online. Mijn rijwielhandelaar biedt de verzekering niet aan.
  • Univé: 22,45 EUR/maand bij 250 EUR eigen risico. 4800 EUR (geen accessoires) gedekt eerste 3 jaar, jaar 4 75%, jaar 5 60%.
  • Laka: 18,61-19,45 EUR/maand bij 0 EUR eigen risico en zonder waardevermindering.
Laka is dus veruit het goedkoopste en heeft de ook nog beste voorwaarden. Heeft iemand ervaring met Laka?

[ Voor 35% gewijzigd door MWDKing op 11-05-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Laatst online: 13-05 20:42
MWDKing schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:34:
[...]

ENRA kan je alleen via rijwielhandelaren afsluiten en waar ik de fiets gekocht hebt, werkt niet met hun samen. Ook berekenen kan niet online... Weet jij toevallig of ENRA goedkoper (tegen vergelijkbare voorwaarden) heeft als Kingpolis?

Ik deel meteen even mijn conclusies m.b.t. verzekeringen voor een Urban Arrow (UA) zodat een ander er ook wat aan heeft. Ik woon niet in een risico postcodegebied, heb een goedgekeurde tracker en een extra slot:
  • ANWB: verzekerd UA niet meer.
  • Kingpolis: 22,87 EUR/maand en 5% eigen risico (ca. 250 EUR). 5200 EUR gedekt voor 5 jaar.
  • ENRA: alleen via rijwielhandelaar af te sluiten. Geen premieberekening online. Mijn rijwielhandelaar biedt de verzekering niet aan.
  • Univé: 22,45 EUR/maand bij 250 EUR eigen risico. 4800 EUR (geen accessoires) gedekt eerste 3 jaar, jaar 4 75%, jaar 5 60%.
  • Laka: 18,61-19,45 EUR/maand bij 0 EUR eigen risico en zonder waardevermindering.
Laka is dus veruit het goedkoopste en heeft de ook nog beste voorwaarden. Heeft iemand ervaring met Laka?
Ik heb een jaar bij laka, dit was het eerste jaar gratis.

Daarna moest je betalen maar je weet vooraf niet wat de premie is. Dat is afhankelijk van aantal afgesloten verzekeringen en claims. Heb contact gehad en had gevraagd wat de premie is. Konden ze niet aangeven. Toen vroeg ik wat was het het afgelopen jaar.. konden ze niet aangeven. Toen was het mij wel duidelijk. Niet doen geef geen blanco cheque.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
brownyster schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:34:
[...]

Ik heb een jaar bij laka, dit was het eerste jaar gratis.

Daarna moest je betalen maar je weet vooraf niet wat de premie is. Dat is afhankelijk van aantal afgesloten verzekeringen en claims. Heb contact gehad en had gevraagd wat de premie is. Konden ze niet aangeven. Toen vroeg ik wat was het het afgelopen jaar.. konden ze niet aangeven. Toen was het mij wel duidelijk. Niet doen geef geen blanco cheque.
Ze geven een verwachte waarde aan en een max. Ik zal eens in de voorwaarde duiken of die max dan ook echt een max is. En of de verzekering maandelijks opzegbaar is, want dan is dat ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
MWDKing schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:34:
[...]

Jawel: https://enra.nl/verzekering-aanvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Laatst online: 13-05 20:42
MWDKing schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:52:
[...]

Ze geven een verwachte waarde aan en een max. Ik zal eens in de voorwaarde duiken of die max dan ook echt een max is. En of de verzekering maandelijks opzegbaar is, want dan is dat ook geen probleem.
Dat van mij speelde zich pakweg 1.5 jaar geleden af. Had ,e even gebeld.

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Nee toch niet.
Beste klant,

Wat fijn dat u uw nieuwe e-bike of elektrische bakfiets bij ons wilt verzekeren. Uw e-bike of elektrische bakfiets heeft een waarde van € 4.500 of meer en daarom zijn er aanvullende beveiligingseisen van toepassing. De Connected dekking die u hiervoor dient af te sluiten is helaas niet via onze website af te sluiten. Dit kan alleen via een bij ons aangesloten rijwielhandelaar.

Op deze pagina vindt u snel een bij ons aangesloten rijwielhandelaar bij u in de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-05 10:28
Hetzelfde geldt trouwens voor ANWB, ook daar kun je (in het geval van een Urban Arrow) alleen via een rijwielhandelaar de verzekering aanvragen.

Jammer, want dit zijn wel de voordeligsten....Weet iemand of je bij een '3e partij' (een rijwielhandelaar waar je de fiets niet hebt gekocht) zo'n verzekering kan afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marretje123
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13-05 02:06
Al heel veel gelezen en toch nu nog een vraag van mijn kant.

Een jaar terug zijn wij gestart met onze fietsen zoektocht. Gereden op een Sparta automatiq, dat reed fijn, maar de kleur was niet wat we in gedachten hadden en geen herenmodel.
We dachten, we wachten op het nieuwe jaar, maar helaas niets aangepast aan aanbod.

Dan maar weer opnieuw. Meerdere fietsen getest: Rieser Muller, Sparta, uiteindelijk besloten, het gaat Kalkhoff worden. Nog even goed nadenken welk model, de automatiq waar we op hebben gefietst, waren we niet overtuigd, dan maar een enviolo naaf.

Totdat we zaterdag op een Dutch ID stuitte… De eerste fiets die meteen fijn was! We zijn eruit! Dutch ID Shadow 75S automatiq.

Nu ben ik aan het uitzoeken wat is er anders aan de Shadow model 2022 en de Shadow 2024. Behalve de kleur, iets met de remmen en de verlichting, kan ik het niet vinden.
Weet iemand dit hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
jimh307 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:59:
[...]

Rijd de accu elk kwartaal leeg en bekijk dan of de actieradius niet veel minder is dan de vorige keer.
Ik lees vaker over accu's leegrijden. Is 'leegrijden' dan totdat de motor uitvalt (laatste stukje dus volledig op beenkracht), rond de 20% of een andere waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
Marretje123 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:21:
De eerste fiets die meteen fijn was! We zijn eruit! Dutch ID Shadow 75S automatiq.

Nu ben ik aan het uitzoeken wat is er anders aan de Shadow model 2022 en de Shadow 2024. Behalve de kleur, iets met de remmen en de verlichting, kan ik het niet vinden.
Weet iemand dit hier?
Mooie fietsen. Als het een schowroommodel betreft, dan is de 500 of 625 Wh accu van het 2022 model normaalgesproken 2 jaar ouder.

De Bosch CX is een prima motor maar er is ook een nieuwe versie (o.a. stiller) die werkt met Bosch PT accu's van 600 en 800 (hogere energiedichtheid en lichter).
Op de website van Dutch ID zie ik overigens (nog) geen 2025 modellen met de nieuwe Bosch elektronica.

[ Voor 30% gewijzigd door neb0 op 12-05-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Ah excuus. Ik pak in de winkel onze prijslijst, en ik weet dat je de prijzen online kunt zien. Ik wist niet dat dit alleen tot €4499 of €4500 gaat.

Als je een prijs en postcode geeft, noem ik een prijs. Kan ook per PB.

[ Voor 11% gewijzigd door Foxhill op 12-05-2025 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
goldmemberf1 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:21:
Hetzelfde geldt trouwens voor ANWB, ook daar kun je (in het geval van een Urban Arrow) alleen via een rijwielhandelaar de verzekering aanvragen.

Jammer, want dit zijn wel de voordeligsten....Weet iemand of je bij een '3e partij' (een rijwielhandelaar waar je de fiets niet hebt gekocht) zo'n verzekering kan afsluiten?
Ja. Een ENRA dealer kan ook een fiets die elders gekocht is verzekeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
neb0 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:53:
[...]

Ik lees vaker over accu's leegrijden. Is 'leegrijden' dan totdat de motor uitvalt (laatste stukje dus volledig op beenkracht), rond de 20% of een andere waarde?
Idd rijden totdat het systeem stopt en in verloop van de ontlading de resterende kilometers bijhouden. Zit je tegen leeg aan dan in de buurt van je huis fietsen. Dan de accu wel zo snel mogelijk weer opladen en geen dagen of weken laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Marretje123 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:21:

Totdat we zaterdag op een Dutch ID stuitte… De eerste fiets die meteen fijn was! We zijn eruit! Dutch ID Shadow 75S automatiq.

Weet iemand dit hier?
Dutch ID contacteren misschien ... simpel toch ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Foxhill schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:35:
[...]

Ah excuus. Ik pak in de winkel onze prijslijst, en ik weet dat je de prijzen online kunt zien. Ik wist niet dat dit alleen tot €4499 of €4500 gaat.

Als je een prijs en postcode geeft, noem ik een prijs. Kan ook per PB.
Bedankt voor het aanbod. Ik heb inmiddels voor Laka gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004

Mad-Matt

TheDoctor#2181

M'n vrouw is inmiddels ook om en we zijn dus opzoek naar 2 elektrische fietsen, we hebben niet veel eisen, maar 1 is toch wel erg lastig.

- middenmotor
- accu in frame
- geschikt voor kinderzitje achterop (en voorop)

Er zijn echt weinig fabrikanten die op het laatste antwoord geven, op 12gobiking geven ze het wel aan, maar op de site van de fabrikanten kan ik het vaak niet terug vinden. Blijkbaar zijn wij niet de primaire doelgroep :)

Ik weet dat het handig is om bij een fietsenwinkel langs te gaan, maar ik doe graag vooraf online onderzoek en dat is nu wel lastig.
Hebben jullie nog verdere tips om vooraf wat meer te weten te kunnen komen. (Ik ben zelf erg gecharmeerd van Cube, maar wat een rot website hebben die zeg)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Mad-Matt schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:05:
M'n vrouw is inmiddels ook om en we zijn dus opzoek naar 2 elektrische fietsen, we hebben niet veel eisen, maar 1 is toch wel erg lastig.

- middenmotor
- accu in frame

Er zijn echt weinig fabrikanten die op het laatste antwoord geven, op 12gobiking geven ze het wel aan, maar op de site van de fabrikanten kan ik het vaak niet terug vinden. Blijkbaar zijn wij niet de primaire doelgroep :)

Ik weet dat het handig is om bij een fietsenwinkel langs te gaan, maar ik doe graag vooraf online onderzoek en dat is nu wel lastig.
Hebben jullie nog verdere tips om vooraf wat meer te weten te kunnen komen. (Ik ben zelf erg gecharmeerd van Cube, maar wat een rot website hebben die zeg)
Als je achterdrager MIK compatibel is, dan kan er zeker een zitje op.
Mijn dochter heeft een Gazelle met MIK en op mijn Norta kan dat prima.

Voor een zitje aan de voorkant is het moeilijker dat uit te zoeken.
Nu.. als je 2 kinderen wil transporteren zou ik eerder kijken naar een 'long tail'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Tommie12 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:29:
[...]

Als je achterdrager MIK compatibel is, dan kan er zeker een zitje op.
Mijn dochter heeft een Gazelle met MIK en op mijn Norta kan dat prima.

Voor een zitje aan de voorkant is het moeilijker dat uit te zoeken.
Nu.. als je 2 kinderen wil transporteren zou ik eerder kijken naar een 'long tail'.
Websites geven helaas zeer beperkte gegevens over de bagagedrager.

En het kinderzitje voor is straks voor onze jongste, maar die is er na een jaar ook weer uit en dan hebben we beide gewoon 1 kind achterop. (het gaat puur om recreatief samen fietsen, werk, kinderopvang etc. is te ver om op de fiets te gaan, dus 2 kinderen op 1 fiets is niet nodig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:03
Mad-Matt schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:05:

- middenmotor
- accu in frame

Die eisen moeten terecht komen op een dames-model e-bike? Mijn vrouw heeft een Gazelle Bloom C7 (2 kinderzitjes) en is daar zeer tevreden over. De accu zit OP het frame, maar niet IN het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

-Muncky- schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:33:
[...]

Die eisen moeten terecht komen op een dames-model e-bike? Mijn vrouw heeft een Gazelle Bloom C7 (2 kinderzitjes) en is daar zeer tevreden over. De accu zit OP het frame, maar niet IN het frame.
Dank, dat zijn handige ervaring tips. Op het frame is niet zo'n issue, onder de bagagedrager plus een kind achterop wordt hij wel erg "kont"zwaar

De lokale fietsenwinkel heeft ook QWIC fietsen, ik vind ze er mooi uitzien, maar wat zijn de ervaringen met Bafang motoren?

[ Voor 12% gewijzigd door Mad-Matt op 13-05-2025 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Mad-Matt schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:38:
[...]

Dank, dat zijn handige ervaring tips. Op het frame is niet zo'n issue, onder de bagagedrager plus een kind achterop wordt hij wel erg "kont"zwaar

De lokale fietsenwinkel heeft ook QWIC fietsen, ik vind ze er mooi uitzien, maar wat zijn de ervaringen met Bafang motoren?
Tot het faillissement had Qwic iets niet in orde waardoor de Bafang motoren erg veel kapot gingen bij hen. Geruchten zeggen dat het aan de niet-Bafang accu lag, of aan Qwic zijn eigen software. We zullen het nooit weten. Feit is dat de openheid van Bafang bij Qwic verkeerd uitviel. Ik heb geen informatie over hoe het is voor fietsen die na de herstart geproduceerd zijn (of worden?).

Bafang bij andere merken is prima. Niet dezelfde betrouwbaarheid en levensduur als Shimano/Bosch/Yamaha/Panasonic. Afhankelijk van het merk wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Foxhill schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:36:
[...]

Tot het faillissement had Qwic iets niet in orde waardoor de Bafang motoren erg veel kapot gingen bij hen. Geruchten zeggen dat het aan de niet-Bafang accu lag, of aan Qwic zijn eigen software. We zullen het nooit weten. Feit is dat de openheid van Bafang bij Qwic verkeerd uitviel. Ik heb geen informatie over hoe het is voor fietsen die na de herstart geproduceerd zijn (of worden?).

Bafang bij andere merken is prima. Niet dezelfde betrouwbaarheid en levensduur als Shimano/Bosch/Yamaha/Panasonic. Afhankelijk van het merk wel goed.
Niet geweten dat QWIC failliet is geweest, ze worden nog steeds geproduceerd met Bafang motoren, dus er zal wel iets verbeterd zijn, Lijkt me sterk dat Bafang een slechte reputatie wil door een fietsenfabrikant. Maar goed, wel iets om na te vragen, hoe zit het met garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Mad-Matt schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:53:
......Lijkt me sterk dat Bafang een slechte reputatie wil door een fietsenfabrikant. Maar goed, wel iets om na te vragen, hoe zit het met garantie.
Wat betreft garantie zal er geen echt probleem zijn, want die is wettelijk geregeld.
Ik neem echter aan dat het de bedoeling is dat er langer dan twee jaar van de ebike gebruik wordt gemaakt.
Hoe eea daarom is geregeld na de wettelijke garantieperiode lijkt me belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Mad-Matt schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:53:
[...]

Niet geweten dat QWIC failliet is geweest, ze worden nog steeds geproduceerd met Bafang motoren, dus er zal wel iets verbeterd zijn, Lijkt me sterk dat Bafang een slechte reputatie wil door een fietsenfabrikant. Maar goed, wel iets om na te vragen, hoe zit het met garantie.
De fietsen op de Qwic website zijn dezelfde modellen met dezelfde accu’s. Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat het veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:25
Na een hoop gezoek vorige week een nieuwe Fiets uitgezocht. Ik was eerst op zoek naar een Cube Kathmandu 800 2025 heren model maar die zijn nergens te krijgen. Uiteindelijk ben ik uit gekomen bij een Cube TOURING HYBRID PRO 625 model 2025 uitgekomen. En hopelijk kan ik hem vanmiddag ophalen. Het is toch altijd weer schrikken wat er allemaal nog overheen komt betreft sloten, Bosch telefoon grip, minder zitje enz. ;) maar ja daar was ik zelf bij natuurlijk. Maar wat mij vooral verbaasde is dat je de laatste tijd hoort over omvallende fietsfabrikanten die de fietsen aan de straat stenen niet kwijt kunnen, en andere fiets fabrikanten die niet kunnen leveren en compleet uitverkocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo44
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:16
Beste Tweakers,

Begin April heb ik (na 9 jaar aanvalsvrij) een epileptische aanval in mijn slaap gehad waardoor ik een half jaar(!) niet mag autorijden.
In combinatie met mijn werk als Monteur Beveiligingsinstallaties is dit een groot probleem en is er alternatief werk voor mij geregeld. Dit bestaat (helaas) voornamelijk uit administratief werk op kantoor.
Hierdoor was ik ook genoodzaakt een fiets te kopen om zo op mijn werk te komen (±15km heen en weer terug), of als ik de trein pak ±12km in totaal.

Ik kwam online een leuke vouwfiets tegen voor een goede prijs en die heb ik gekocht. Het betreft een Vogue Easy City. Nu rijd ik hier een paar weken op rond en het bevalt prima.
Echter begon het mij op te vallen dat de motor af en toe hapert tijdens ondersteuning. Hij lijkt dan te stoppen en weer moeilijk opnieuw op gang te komen en stottert.
Dus ging ik online kijken of ik wat informatie kon vinden over de fiets mbt het merk motor en de accu.
Ik kan echter bijzonder weinig (inhoudelijke) informatie vinden en op de fiets kan ik alleen een tekst "8 Fun" vinden op de motor achter.

Is er hier iemand die meer over deze fiets weet? Dan hoor ik graag van één van jullie.
Groetjes Milo.

EDIT: Dank je wel @Tommie12. Wat ik er overigens niet bij verteld heb is, dat ik de fiets 2e hands over heb genomen voor minder dan de helft als aangegeven staat op de website.

[ Voor 8% gewijzigd door Milo44 op 14-05-2025 12:38 ]

I, a stranger and afraid in a world I never made...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Milo44 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:00:
Beste Tweakers,

Begin April heb ik (na 9 jaar aanvalsvrij) een epileptische aanval in mijn slaap gehad waardoor ik een half jaar(!) niet mag autorijden.
In combinatie met mijn werk als Monteur Beveiligingsinstallaties is dit een groot probleem en is er alternatief werk voor mij geregeld. Dit bestaat (helaas) voornamelijk uit administratief werk op kantoor.
Hierdoor was ik ook genoodzaakt een fiets te kopen om zo op mijn werk te komen (±15km heen en weer terug), of als ik de trein pak ±12km in totaal.

Ik kwam online een leuke vouwfiets tegen voor een goede prijs en die heb ik gekocht. Het betreft een Vogue Easy City. Nu rijd ik hier een paar weken op rond en het bevalt prima.
Echter begon het mij op te vallen dat de motor af en toe hapert tijdens ondersteuning. Hij lijkt dan te stoppen en weer moeilijk opnieuw op gang te komen en stottert.
Dus ging ik online kijken of ik wat informatie kon vinden over de fiets mbt het merk motor en de accu.
Ik kan echter bijzonder weinig (inhoudelijke) informatie vinden en op de fiets kan ik alleen een tekst "8 Fun" vinden op de motor achter.

Is er hier iemand die meer over deze fiets weet? Dan hoor ik graag van één van jullie.
Groetjes Milo.
Eerst en vooral, veel succes bij het herstel.

De fiets die je gekocht hebt is eigenlijk net te goedkoop om goed en robuust te zijn.
Ik ben er nogal zeker van dat het een chinese importfiets is die hier zonder veel poespas de markt op gegooid wordt. Aan de componenten zie je gewoon dat die allemaal 'bottom of the market' zijn. Het begint al bij de v-brakes.
Vermits de fiets maar een paar weken oud is, zou ik zelf niet gaan prutsen, maar garantie in roepen en eventueel zelfs je geld terug vragen.

Het enige wat je zelf kan doen (maar dan zonder de boel te demonteren) is kijken of alle connectoren goed vast zitten. Je probleem lijkt te duiden op een slecht contact, al is het zo niet te zeggen waar dat zit.

@Milo44
Als de fiets niet in garantie is, dan gewoon de contacten nalopen met WD40 of andere contactspray.
En als dat niet lukt... dan zal je je verlies moeten nemen of de verkoper terug aanspreken als dat geen particulier is...
Mogelijk vind je een fietsenmaker die de fiets voor jou wil nakijken, maar als die (electronische of speciale) onderdelen moet gaan kopen wordt dat waarschijnlijk einde verhaal wegens te duur of onvindbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 14-05-2025 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:40
Skywalker27 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:50:
... Maar wat mij vooral verbaasde is dat je de laatste tijd hoort over omvallende fietsfabrikanten die de fietsen aan de straat stenen niet kwijt kunnen, en andere fiets fabrikanten die niet kunnen leveren en compleet uitverkocht zijn.
Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Het is mogelijk dat een fabrikant niet kan leveren omdat bepaalde onderdelen niet (op tijd) leverbaar zijn, maar ze ondertussen wel een lading frames hebben waarvoor is betaald en die verkocht moeten worden. Dan zijn ze uitverkocht, maar hebben ze lang niet zoveel verkocht als dat ze hadden gepland. De klant loopt dan naar de volgende fiets die wel leverbaar is (net zoals jij) waardoor ze dat frame wat ooit voor jou was bedoelt, niet meer kunnen slijten ;) .

Een fietsbouwer is ook afhankelijk van Shimano / Neviolo / Schwalbe / Bosch / etc voor onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
TheJVH schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:50:
Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Het is mogelijk dat een fabrikant niet kan leveren omdat bepaalde onderdelen niet (op tijd) leverbaar zijn, maar ze ondertussen wel een lading frames hebben waarvoor is betaald en die verkocht moeten worden. Dan zijn ze uitverkocht, maar hebben ze lang niet zoveel verkocht als dat ze hadden gepland. De klant loopt dan naar de volgende fiets die wel leverbaar is (net zoals jij) waardoor ze dat frame wat ooit voor jou was bedoelt, niet meer kunnen slijten ;) .

Een fietsbouwer is ook afhankelijk van Shimano / Neviolo / Schwalbe / Bosch / etc voor onderdelen.
Nu is de Cube Kathmandu Comfort Pro 800 ook wel een hele goede aanbieding voor het geld gezien de kwaliteitsafmontage (o.a. Shimano schijfremmen, Suntour voorvork, grote 800Wh accu) en is er bijna geen vergelijkbare fiets voor dat geld te vinden en zijn ze dus erg populair wat je ziet aan de schaarste.

Ook wil Cube waarschijnlijk niet de fout maken te veel te produceren met het risico met te veel voorraad te blijven zitten. Dit is waarschijnlijk de hoofdoorzaak van de fietsenmerken die zijn omgevallen. Iets met te enthousiaste ambities..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tranquility schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:21:
[...]

Nu is de Cube Kathmandu Comfort Pro 800 ook wel een hele goede aanbieding voor het geld gezien de kwaliteitsafmontage (o.a. Shimano schijfremmen, Suntour voorvork, grote 800Wh accu) en is er bijna geen vergelijkbare fiets voor dat geld te vinden en zijn ze dus erg populair wat je ziet aan de schaarste.

Ook wil Cube waarschijnlijk niet de fout maken te veel te produceren met het risico met te veel voorraad te blijven zitten. Dit is waarschijnlijk de hoofdoorzaak van de fietsenmerken die zijn omgevallen. Iets met te enthousiaste ambities..
Dat laatste dus, en combineer dat met de schrik die er bij iedereen in zit voor importheffingen en extreme marktschommelingen.
Cube is financieel ook niet de sterkste, en dus beperken ze de risico's en de tussenvoorraden.

En wat we niet kunnen inschatten is of ze al hun leveranciers op tijd betalen. Als een fietsfabrikant Shimano niet op tijd betaalt krijgen ze geen onderdelen meer...
Cashflow is een grote zorg in de hele sector.

Pagina: 1 ... 221 222 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam