Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 228 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:42
BdK9001 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:04:
[...]

Heb m ingevuld voor m'n ebike en m'n normale fiets, voor de ebike kom ik onder de minimumdruk van m'n banden uit (1,65 tov 2,00), voor m'n normale fiets komt het rond de druk die er nu inzit (3,90 tov 4,00), dat is net boven het midden van het verschil tussen laagste en hoogste druk.

Ben nog wel een beetje zoekende naar de goede druk voor de ebike, want met de druk waarmee ik m kreeg is ie op de meeste wegdekken heel comfortabel, maar op mijn vaste ronde is er een stuk met hobbelig asfalt, daar ging de fiets heel erg deinen. Met hogere druk deint ie niet meer, maar stuitert ie weer meer op andere plekken |:(
Ik gebruik die Silca eerder als een indicatie voor het absolute minimum. Met die druk zou je de velg niet beschadigen, je mag altijd hoger tot de grens van de band.
Maar je ziet op de weg nogal wat verschillen.
Sommigen pompen pas bij als de velg de straat begint te raken, anderen kiezen voor kneiterhard.
Ik rij met 2 bar vooraan en 2,5 bar achteraan voor 50mm banden, en dat voelt goed.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb mijn Energizer plus 622-47 (volgens mijn pomp)rondom op 3 bar staan. Zogenaamd de "minimum" druk volgens de fabrikant. Maar ik vind ze niet echt zacht aanvoelen. Maar wanneer ik lager ga, dan voel ik ze toch wel wat rollen in bochten. En bij meer druk, begint de fiets oncomfortabel te "stuiteren".
Ik ben zelf 95kg en de elektrische weegt 30kg +.

Ik heb daarnaast nog een Merida "trekking" fiets, welke 15kg weegt, met dezelfde banden. En ook die heb ik op 3 bar staan. En dat fietst voor mij het prettigst.

Door wat te testen, voel je snel genoeg wat een goede druk voor je banden is.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:07
Hallo,

Heb me ook altijd op het standpunt gesteld dat ik geen E-bike nodig heb maar na deze zomervakantie moet ik mijn mening hierover toch bijstellen. Mijn vrouw heeft er wel eentje en we zijn ook een paar dagen in de Eifel geweest maar dan is het zonder E-bike niet leuk om daar te fietsen :)

Nu heb ik voor mijn woon - werkverkeer geen E-bike nodig dus ik wil geen hele dure aanschaffen.
Mijn eerste reactie was dat ik geen fiets boven de € 1.000,- wilde maar die mening "moet" ik ook al bijstellen.

Zat in eerste instantie aan een Fiido te denken maar na het lezen van dit forum valt deze al snel af.
Heb er nu twee op mijn lijstje staan:

* Urban elektrische fiets 3.0 X riemaandrijving (LIdl)
* Of een Tenways (zijn meerdere mogelijke types die ik op de korrel heb)

Zijn er meer merken die fietsen leveren in de bovenstaande range waarbij ik het onderstaande belangrijk vind:

* MAX € 2.000,- euro of iets minder
* Bestellen via internet vind ik geen probleem maar ik zou er via een winkel toch graag een keer op hebben gezeten omdat ik wel het goede gevoel op de fiets wil hebben. En anders krijg je weer het probleem met retourneren van de fiets.
* Bij een reparatie moet ik de fiets of zelf moeten kunnen maken of via de FM maar het komt er dus op neer dat er makkelijk onderdelen beschikbaar moeten zij. En niet zo als van b.v. de Fiido

Ik ben al flink aan het zoeken maar zijn er meer merken die, een beetje, aan het bovenstaande voldoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:39
bruce the boss schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:40:
Hallo,

Heb me ook altijd op het standpunt gesteld dat ik geen E-bike nodig heb maar na deze zomervakantie moet ik mijn mening hierover toch bijstellen. Mijn vrouw heeft er wel eentje en we zijn ook een paar dagen in de Eifel geweest maar dan is het zonder E-bike niet leuk om daar te fietsen :)

Nu heb ik voor mijn woon - werkverkeer geen E-bike nodig dus ik wil geen hele dure aanschaffen.
Mijn eerste reactie was dat ik geen fiets boven de € 1.000,- wilde maar die mening "moet" ik ook al bijstellen.

Zat in eerste instantie aan een Fiido te denken maar na het lezen van dit forum valt deze al snel af.

Zijn er meer merken die fietsen leveren in de bovenstaande range waarbij ik het onderstaande belangrijk vind:

* Bestellen via internet vind ik geen probleem maar ik zou er via een winkel toch graag een keer op hebben gezeten omdat ik wel het goede gevoel op de fiets wil hebben. En anders krijg je weer het probleem met retourneren van de fiets.
* Bij een reparatie moet ik de fiets of zelf moeten kunnen maken of via de FM maar het komt er dus op neer dat er makkelijk onderdelen beschikbaar moeten zij. En niet zo als van b.v. de Fiido

Ik ben al flink aan het zoeken maar zijn er meer merken die, een beetje, aan het bovenstaande voldoen?
Heeft het “niet nodig hebben” te maken met de afstand of het gevoel dat je lekker aan het fietsen bent? Je hebt namelijk aandrijfsystemen die je wel het gevoel geven dat je lekker (natuurlijk) aan het fietsen bent.

Verder verkijk je niet op de prijs in relatie tot de kwaliteit. Los van uitzonderingen en eventuele kortingsacties zijn de goedkopere e-bikes vaak duurder in onderhoud omdat de slijtage gevoelige onderdelen minder degelijk zijn uitgevoerd. Merken als Cortina en Popal hebben daar een handje van. Prachtige en zeer aantrekkelijk geprijsde fietsen maar voor de prijs zeer begrijpelijk dat ze op sommige onderdelen besparen. Voorbeelden: remblokjes/ roller brakes ipv schijfremmen, goedkopere riem (cdx VS cdn), onderhoudsgevoelige versnellingsnaaf, etc. Dus lees je goed in :)

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 27-08-2025 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:27

B64

Hallo,

Juist bij de fietsen van de Lidl en Tenways is het nog maar de vraag hoe lang de onderdelen leverbaar zijn - en dan met name de onderdelen van het electrische systeem (accu, motor, controller, evt schermpje). Koop een fiets met een aandrijfsysteem van een bekend merk (Bosch, Yamaha e.d.), dan heb je wat dat betreft meer zekerheid.

Andere optie is de Decathlon - die gebruiken weliswaar voor sommige modellen weliswaar ook onbekend Chinees spul, maar geven op de website wel aan hoe lang ze nog in onderdelen kunnen voorzien.

Derde optie: zoek een goede tweedehands fiets van een A-merk, het moet binnen je budget zeker lukken om een knap exemplaar te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:17

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Hallo,

Kijk vooral ook even wat Upway heeft aan A-merken, vaak zijn ze te krijgen met best lage km-stand en accu-cycles. Voordeel is dan ook dat de lokale fietsenmaker gewoon aan onderdelen kan komen.

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:07
Miki schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:15:
[...]

Heeft het “niet nodig hebben” te maken met de afstand of het gevoel dat je lekker aan het fietsen bent? Je hebt namelijk aandrijfsystemen die je wel het gevoel geven dat je lekker (natuurlijk) aan het fietsen bent.

Verder verkijk je niet op de prijs in relatie tot de kwaliteit. Los van uitzonderingen en eventuele kortingsacties zijn de goedkopere e-bikes vaak duurder in onderhoud omdat de slijtage gevoelige onderdelen minder degelijk zijn uitgevoerd. Merken als Cortina en Popal hebben daar een handje van. Prachtige en zeer aantrekkelijk geprijsde fietsen maar voor de prijs zeer begrijpelijk dat ze op sommige onderdelen besparen. Voorbeelden: remblokjes/ roller brakes ipv schijfremmen, goedkopere riem (cdx VS cdn), onderhoudsgevoelige versnellingsnaaf, etc. Dus lees je goed in :)
Woon- / werkverkeer is een kwartier heen en een kwartier terug dus dat is niet het probleem.
En zo vaak ga ik niet fietsen samen met mijn vrouw en binnen Nederland is dat dan ook geen probleem dat ik een gewone fiets heb en zijn een electrische. Als we met meerdere mensen zouden gaan fietsen wordt het natuurlijk weer een probleem want de electrische fietsen in de vriendengroep worden er ook steeds meer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
bruce the boss schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:43:
[...]

Woon- / werkverkeer is een kwartier heen en een kwartier terug dus dat is niet het probleem.
En zo vaak ga ik niet fietsen samen met mijn vrouw en binnen Nederland is dat dan ook geen probleem dat ik een gewone fiets heb en zijn een electrische. Als we met meerdere mensen zouden gaan fietsen wordt het natuurlijk weer een probleem want de electrische fietsen in de vriendengroep worden er ook steeds meer.
Kijk naar een goede 2dehands fiets.
Er zijn er nogal wat die toch ingeruild worden en weinig gereden hebben.
Beter een Gazelle van 3 jaar oud voor 2000€ dan een nieuwe "internetfiets".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• themubson
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-09 14:37
Dag allemaal,

Dit is mijn eerste reactie in deze topic. Vandaag heb ik de Riese Muller Charger 5 met Enviolo Automatiq opgehaald bij de FM. Ik had deze gelijk na de aankondiging bij hem besteld en de verwachting was dat deze in sept/okt geleverd zou worden. Dus het was een verassing toen ik hoorde dat de fiets vanaf vandaag klaarstond om opgehaald te worden. Ik ben overigens de eerste aan wie de FM dit model geleverd heeft :).

In plaats van een tweede auto te kopen, heb ik deze fiets gekocht. Mijn partner wordt de primaire bestuurder van de auto en ik zal deze fiets gebruiken voor in/rondom de stad en woon-werk verkeer (25km enkele reis). Met ons kind achterop wil ik mooie tochten maken in het weekend.

Het is een Automatiq geworden omdat ik de Vario versnelling niet fijn vind schakelen. Pinion en Rohloff vind ik wel beter maar te duur (ik vind deze fiets al te duur eigenlijk). Vandaag heb ik wat kilometers gemaakt in veel drukte en met veel stoplichten. De Automatiq werkt soepel en snapt goed naar welke versnelling geschakeld moet worden. Af en toe voelde ik een hapering maar dat was niet storend.

Hier zit de Bosch gen 5 motor op en ik heb deze direct ingesteld op 100Nm. Het verschil is merkbaar maar 85Nm vind ik genoeg, vooral met de Automatiq.

Het is mijn eerste “echte” ebike. Ik kan dus geen uitgebreide of onderbouwde mening geven omdat ik geen goede baseline heb. Hij fietst wel heel goed en alles voelt gewoon solide en premium aan. Als iemand vragen heeft, hoor ik het graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlfYMTLNiWIRoPIyC62tdbjrBVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dciJNu9OpD1g9icTKV7lKTsm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:33
.....

Mijn eerste reactie was dat ik geen fiets boven de € 1.000,- wilde maar die mening "moet" ik ook al bijstellen.....
Als je aan een Urban of Tenways denkt, houd er dan rekening mee dat dit voornamelijk stadsfietsen zijn. Ze missen nl. een versnellingssysteem omdat dit niet mogelijk is icm een riem. Beide hebben wel dezelfde bron voor het elektrisch systeem (Mivice) een achternaafmotor gecombineerd met koppelsensor voor een natuurlijk fietsgevoel. Ook de Fiido C11Pro is voorzien van een Mivice systeem, maar heeft wel een derailleur icm een ketting.

Ik weet niet hoe je de ebike wilt gaan inzetten. Maar als je voordelig wilt en een complete ebike kun je voor tweedehands gaan kijken.

Andere redelijk voordelige optie (ca €500) zou zijn "ombouw".
Ik heb eerder gewezen op een zeer simpel ombouwsysteem met achternaafmotor en koppelsensor. Je huidige fiets moet dan wel al voorzien zijn van een derailleur..
Maar na wat voorbereidingen mbt tot eventuele aanpassingen is het een kwestie van alleen achterwiel wisselen om een ebike te creëren en vice versa.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 27-08-2025 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
themubson schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:05:
Dag allemaal,

Dit is mijn eerste reactie in deze topic. Vandaag heb ik de Riese Muller Charger 5 met Enviolo Automatiq opgehaald bij de FM. Ik had deze gelijk na de aankondiging bij hem besteld en de verwachting was dat deze in sept/okt geleverd zou worden. Dus het was een verassing toen ik hoorde dat de fiets vanaf vandaag klaarstond om opgehaald te worden. Ik ben overigens de eerste aan wie de FM dit model geleverd heeft :).

In plaats van een tweede auto te kopen, heb ik deze fiets gekocht. Mijn partner wordt de primaire bestuurder van de auto en ik zal deze fiets gebruiken voor in/rondom de stad en woon-werk verkeer (25km enkele reis). Met ons kind achterop wil ik mooie tochten maken in het weekend.

Het is een Automatiq geworden omdat ik de Vario versnelling niet fijn vind schakelen. Pinion en Rohloff vind ik wel beter maar te duur (ik vind deze fiets al te duur eigenlijk). Vandaag heb ik wat kilometers gemaakt in veel drukte en met veel stoplichten. De Automatiq werkt soepel en snapt goed naar welke versnelling geschakeld moet worden. Af en toe voelde ik een hapering maar dat was niet storend.

Hier zit de Bosch gen 5 motor op en ik heb deze direct ingesteld op 100Nm. Het verschil is merkbaar maar 85Nm vind ik genoeg, vooral met de Automatiq.

Het is mijn eerste “echte” ebike. Ik kan dus geen uitgebreide of onderbouwde mening geven omdat ik geen goede baseline heb. Hij fietst wel heel goed en alles voelt gewoon solide en premium aan. Als iemand vragen heeft, hoor ik het graag.

[Afbeelding]
Welkom hier :) En heel veel plezier met je blitse e-bike.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 07:25
BdK9001 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:04:
[...]

Heb m ingevuld voor m'n ebike en m'n normale fiets, voor de ebike kom ik onder de minimumdruk van m'n banden uit (1,65 tov 2,00), voor m'n normale fiets komt het rond de druk die er nu inzit (3,90 tov 4,00), dat is net boven het midden van het verschil tussen laagste en hoogste druk.

Ben nog wel een beetje zoekende naar de goede druk voor de ebike, want met de druk waarmee ik m kreeg is ie op de meeste wegdekken heel comfortabel, maar op mijn vaste ronde is er een stuk met hobbelig asfalt, daar ging de fiets heel erg deinen. Met hogere druk deint ie niet meer, maar stuitert ie weer meer op andere plekken |:(
Mijn vuistregel, negeer de fabrikant. Ik doe net zoveel lucht als dat de band net begint te zwikken in de bocht en dan wat meer lucht erin (twee of drie slagen met mijn rennkompressor).

Hoe beter (soepeler) de band, hoe beter dit werkt. Ik heb nu super zware super moto banden, maar ja, ik verslijt ze niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
kendo schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:54:
Ik heb mijn Energizer plus 622-47 (volgens mijn pomp)rondom op 3 bar staan. Zogenaamd de "minimum" druk volgens de fabrikant. Maar ik vind ze niet echt zacht aanvoelen. Maar wanneer ik lager ga, dan voel ik ze toch wel wat rollen in bochten. En bij meer druk, begint de fiets oncomfortabel te "stuiteren".
Ik ben zelf 95kg en de elektrische weegt 30kg +.
Hoewel je er nu weinig mee kan, (ik gok namelijk dat je nu jiet groter kan) de volgende keer 55mm of breder.

Dat raad ik eigenlijk iedereen aan, maar zeker met jouw gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:19:
[...]

Hoewel je er nu weinig mee kan, (ik gok namelijk dat je nu jiet groter kan) de volgende keer 55mm of breder.

Dat raad ik eigenlijk iedereen aan, maar zeker met jouw gewicht.
De spatborden zijn op dit moment de limiterende factor. De haartjes van de nieuwe banden liepen in het begin net aan. Ik heb best nog wel wat ruimte tussen de vorken. De 47 brede energizer plus banden, fietsen op dit moment erg prettig. Dus voor mij geen reden om de net nieuwe banden al te vervangen. 😉

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Toevallig nog lezers van dit topic die eigenaar zijn van een Canyon Procede:ON 7?
Ik heb deze fiets een 2 jaar geleden gekocht. Maar ik loop eigenlijk non stop te rommelen met de remmen. Volledige specs: https://www.canyon.com/nl-nl/precede-on-7/2914.html
Maar het zijn Magura MT thirty remmen.
Probleem is dat ze lawaai maken als ik aan het remmen ben. Niet de hele tijd. Maar de laatste paar kilometer per uur. Dus net als je stil wilt staan. Super irritant bij stoplichten.
Enige oplossing is de remmen opnieuw te laten inslijten bij de LFM. Maar dat gaat een 50-100km mee en dan mag het opnieuw.
Er zijn al nieuwe blokjes op gezet. Maar dat verhielp het probleem ook niet.
Andere optie is nieuwe schijven. Maar voordat ik daar aan begin vroeg ik me af of andere dit probleem herkennen?
Magura zelf geeft aan dat ik naar een Magura dealer moet zodat er een expert naar kan kijken. Maar die zitten hier niet echt om de hoek.
Canyon support zit hier ook niet om de hoek. Althans de drie die het doen, die doen alleen racefietsen.
Een van de Fietsenmaker gaf aan dat beter het hele setje maar vervangen kan worden door iets van Shimano of een ander merk. Maar dat gaat ook meteen in de kosten lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Xavier schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:43:
Toevallig nog lezers van dit topic die eigenaar zijn van een Canyon Procede:ON 7?
Ik heb deze fiets een 2 jaar geleden gekocht. Maar ik loop eigenlijk non stop te rommelen met de remmen. Volledige specs: https://www.canyon.com/nl-nl/precede-on-7/2914.html
Probleem is dat ze lawaai maken als ik aan het remmen ben. Niet de hele tijd. Maar de laatste paar kilometer per uur. Dus net als je stil wilt staan. Super irritant bij stoplichten.
Enige oplossing is de remmen opnieuw te laten inslijten bij de LFM. Maar dat gaat een 50-100km mee en dan mag het opnieuw.
Andere optie is nieuwe schijven. Maar voordat ik daar aan begin vroeg ik me af of andere dit probleem herkennen?
Magura zelf geeft aan dat ik naar een Magura dealer moet zodat er een expert naar kan kijken. Maar die zitten hier niet echt om de hoek.
Canyon support zit hier ook niet om de hoek. Althans de drie die het doen, die doen alleen racefietsen.
Een van de Fietsenmaker gaf aan dat beter het hele setje maar vervangen kan worden door iets van Shimano of een ander merk. Maar dat gaat ook meteen in de kosten lopen.
De fietsenmaker die Shimano voorschrijft omdat ie Magura niet stil krijgt zou ik iig nooit meer heengaan... Shimano (en ook Tektro) schijfremmen piepen net zo goed als ze niet goed afgesteld/vies/nat zijn.

Met nieuwe blokken moet je ze ook weer inremmen op je schijven, kun je ook makkelijk zelf btw, kwestie van een aantal (uit m'n hoofd 9-10) keer van 30 naar 0 remmen en daarna de schijven netjes laten afkoelen, 3x herhalen. Heb het 2 jaar geleden gedaan bij de mountainbike, was daarna wel kapot van alle sprintjes :p

Beste manier om piepen tegen te gaan is zorgen dat de schijven vetvrij zijn (remmenreiniger is je vriend), gezien het na 50-100km terugkomt is dit wel het proberen waard. En zorgen dat de rem netjes uitgelijnd is met de schijf:

- De makkelijkste manier is om de twee inbusbouten die voorkomen dat de rem van links naar rechts schuift een klein beetje te lossen. Daarna knijp je de remhendel maximaal in, en terwijl je deze vasthoud zet je de inbusbouten weer vast. Bij mijn fietsen werkt dit perfect (zowal Magura als Shimano)
- bij de huidige fiets van m'n vriendin moet ik na bovenstaande methode de inbusbouten weer een beetje losmaken en de rem op het oog parallel aan de schijf zetten.

Houd er ook rekening mee dat een beetje geluid bij de laatste paar km/u niet altijd helemaal weg te krijgen is. Bij nat weer piepen mijn Magura's ook, de Shimano van m'n vriendin piept bij de achterrem altijd de laatste paar km/u, en bij vochtig weer de voorrem ook. Toen ze haar ebike nog had was er alleen remgeluid bij regen, dat was met Tektro remmen. De moederfiets van de buren piept altijd, de mountainbike van de buurman maakt meer een schrapend geluid.

Minder agressieve blokken zouden nog een overweging kunnen zijn, die hebben meer grip bij lagere (schijf)temperaturen, en zouden minder moeten piepen. Of dat voor jouw gebruik voldoende remkracht oplevert kan ik niet beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
Fites van 4k, nieuw kopen bij LBS. Nu verzekering zoeken. Voor mijn vrouw heb ik de ANWB verzekering, maar zijn er onderstussen al betere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
maartend schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:32:
Fites van 4k, nieuw kopen bij LBS. Nu verzekering zoeken. Voor mijn vrouw heb ik de ANWB verzekering, maar zijn er onderstussen al betere?
Dit is een paar pagina's terug nog uitgebreid besproken inclusief het perspectief vanuit de fietsenmaker (@Foxhill )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Nu even de voorrem gedaan:
- losgemaakt
- alles met remmenreiniger schoongemaakt
- pads opgestuurd op een vlakke ondergrond
- schoongemaakt
- alles weer vast gezet
- remmen vast geknepen en daarna bouten vast

Doe dit ook op mijn andere fietsen (MTB en wielren) en kan het kunstje ondertussen wel.

Daarna even ingeremd (nogal simpel op een ebike)

Gevolg: 29 augustus 2025
YouTube: 29 augustus 2025
Vind het zelf nu nog haperend klinkend. Alsof de schijf zelf oneven is. Misschien een zachter compound als blokjes eens proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door Xavier op 29-08-2025 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Xavier schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:14:
[...]

Nu even de voorrem gedaan:
- losgemaakt
- alles met remmenreiniger schoongemaakt
- pads opgestuurd op een vlakke ondergrond
- schoongemaakt
- alles weer vast gezet
- remmen vast geknepen en daarna bouten vast

Doe dit ook op mijn andere fietsen (MTB en wielren) en kan het kunstje ondertussen wel.

Daarna even ingeremd (nogal simpel op een ebike)

Vind het zelf nu nog haperend klinkend. Alsof de schijf zelf oneven is. Misschien een zachter compound als blokjes eens proberen.
Bij mijn Batavus, met de originele tektro schijven, komt het piepen ook altijd weer terug. Ook na het plaatsen van zachtere Elvedes pads.
Ik schuur dan even de pads op, zodat de verontreiniging weer weg is. De schijven schuur ik met korrel 80 op, totdat het oppervlak er weer effen uit ziet. Dit helpt meestal een paar honderd km.

Op een andere fiets heb ik SHIMANO SLX schijven met goedkope SHIMANO B05s blokjes, en die piepen nooit.

Binnenkort ga ik deze combinatie ook eens op mijn elektrische fiets proberen. Het spul is niet zo duur. En eenvoudig uit te voeren.

Het uitlijnen is soms nog meer werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Xavier schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:43:
Dit probleem ken ik zeker bij mijn Gazelle Ultimate C8+ belt. Hier dan schijfremmen. De achterrem is een zorgenkindje, die krijst heel de omgeving bij elkaar. Ik zit nu in een verhuizing, maar hier komt gewoon een heel nieuw systeem op. Mocht het dan nog niet lukken dan probeer ik achterrem om te laten bouwen naar een rollerbrake. Misschien niet ideaal, maar altijd beter dan nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:52
BdK9001 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:08:
[...]

De fietsenmaker die Shimano voorschrijft omdat ie Magura niet stil krijgt zou ik iig nooit meer heengaan... Shimano (en ook Tektro) schijfremmen piepen net zo goed als ze niet goed afgesteld/vies/nat zijn.

Met nieuwe blokken moet je ze ook weer inremmen op je schijven, kun je ook makkelijk zelf btw, kwestie van een aantal (uit m'n hoofd 9-10) keer van 30 naar 0 remmen en daarna de schijven netjes laten afkoelen, 3x herhalen. Heb het 2 jaar geleden gedaan bij de mountainbike, was daarna wel kapot van alle sprintjes :p

Beste manier om piepen tegen te gaan is zorgen dat de schijven vetvrij zijn (remmenreiniger is je vriend), gezien het na 50-100km terugkomt is dit wel het proberen waard. En zorgen dat de rem netjes uitgelijnd is met de schijf:

- De makkelijkste manier is om de twee inbusbouten die voorkomen dat de rem van links naar rechts schuift een klein beetje te lossen. Daarna knijp je de remhendel maximaal in, en terwijl je deze vasthoud zet je de inbusbouten weer vast. Bij mijn fietsen werkt dit perfect (zowal Magura als Shimano)
- bij de huidige fiets van m'n vriendin moet ik na bovenstaande methode de inbusbouten weer een beetje losmaken en de rem op het oog parallel aan de schijf zetten.

Houd er ook rekening mee dat een beetje geluid bij de laatste paar km/u niet altijd helemaal weg te krijgen is. Bij nat weer piepen mijn Magura's ook, de Shimano van m'n vriendin piept bij de achterrem altijd de laatste paar km/u, en bij vochtig weer de voorrem ook. Toen ze haar ebike nog had was er alleen remgeluid bij regen, dat was met Tektro remmen. De moederfiets van de buren piept altijd, de mountainbike van de buurman maakt meer een schrapend geluid.

Minder agressieve blokken zouden nog een overweging kunnen zijn, die hebben meer grip bij lagere (schijf)temperaturen, en zouden minder moeten piepen. Of dat voor jouw gebruik voldoende remkracht oplevert kan ik niet beoordelen.
De Magura MT’s van mijn oude e-bike kermden ook altijd alsof hun leven ervan afhing. Blokken en schijven vervangen waren steeds tijdelijke oplossingen, het kwam altijd weer terug.
De Shimano’s op mijn huidige fiets zijn gewoon stil, in ieder geval tot de blokken bijna op zijn.
Zelfde fietsenmaker voor het onderhoud en dezelfde fietser. Conclusie: voor mij geen Magura MT meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Vandaag met de Thrive eens een iets langer rondje (8,8km) met een stuk halfverhard gereden, ipv strak asfalt en klinkers. Met de Kenda Kwick Seven.5 (27,5x2,40) op iets van 2.1 bar was het prima te doen om over pokdalig asfalt, kuilig gravel en puinwegen te rijden! Geen enkel moment het gevoel gehad dat het oncomfortabel was. Dus ben blij dat ik voor niet voor een fiets met een (wegens budget goedkope) verende voorvork ben gegaan. Fiets rammelt werkelijk nergens.
Het stuk van vanochtend heb ik 3 maanden geleden ook al eens gereden met m'n Bridgestone Submariner (met 20kg net iets lichter dan de Thrive), met een stuk smallere banden (met 27x1¼ half zo breed) op 4,5 bar, toen had ik wel het gevoel dat m'n ruggengraat in een andere volgorde zat van het schudden :P

Inmiddels heb ik de Thrive altijd op 'Auto' staan, hij lijkt dan net iets gevoeliger voor mijn (vrij lichte) pedaaldruk. Bijkomend voordeel is ook dat de ondersteuning rekening houdt met heuvels, waardoor ik zelf geen extra kracht hoef te zetten om met dezelfde snelheid heuvelop te kunnen. Grappige bijwerking is wel dat de fiets daardoor een klein beetje gas bijgeeft wanneer ik een verkeersdrempel op fiets :+ Inmiddels heb ik er zo'n 150km mee gefietst (gaat niet zo hard met 1 of 2x per dag 6km), en ben echt extreem blij met m'n keuze!

Om nog even terug te komen op de piepende schijfremmen: ik moet mijn Magura fanboyisme een beetje beteugelen... Ik vergeleek namelijk MT4's (vergelijkbaar met Shimano Deore/XT) met Shimano MT200 (op de Thrive) en M355 (op de fiets van m'n vriendin) en dat zijn absolute instappers. Eigenlijk zijn alle schijfremmen die ik ooit op fietsen heb gehad instappers geweest (Tektro Auriga, en Shimano M375 (kabelbediend))

De MT4's heb ik met 7.P medium blokjes, volgens mij op Shimano schijven (de schuur staat helaas te vol met zooi om bij de MTB te kunnen). Die remmen wel iets stiller dan MT thirty's van @Xavier, maar de MTB van de buurman klinkt exact hetzelfde (volgens mij heeft hij SRAM), de M355’s van m'n vriendin maken meer een gillend geluid, vergelijkbaar met ouderwetse velgremmen op verchroomde velgen in de regen (ik had nooit een bel nodig in de binnenstad van Utrecht :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Over remmen: piepen is resonantie. Meestal is dat vuil/vet. Lichte vervuiling verwijder je wel met inremmen (ik ga altijd even een paar minuten flink trappen met een licht slepende rem, ik voel vanzelf als hij klaar is omdat je remkracht opeens heel sterk toeneemt).

Als een rem echt structureel piept, ook als hij schoon is en in geremt, dan zit het probleem in de stijfheid van je (achter) vork. De krachten trekken je postmount bracket en de schijf scheef tijdens het remmen waardoor het gaat krijsen. Ik kan geen oplossing verzinnen.

Merk rem zou niet uit moeten maken.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 30-08-2025 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Xavier schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:14:
[...]
Dat klinkt heel vreemd, dit klinkt ook jiet als piepen, maar als of er iets tegen de schijf of spaken aan gaat. Ik zou hiermee linea recta naar de fm gaan.

Check vraag, heb je de hele boel gedeo.teerd en weer terug gezet? Weet je 100% zeker dat je je postmount bracket goed om hebt gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:34
roffeltjes schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:25:
[...]

Dat klinkt heel vreemd, dit klinkt ook jiet als piepen, maar als of er iets tegen de schijf of spaken aan gaat. Ik zou hiermee linea recta naar de fm gaan.

Check vraag, heb je de hele boel gedeo.teerd en weer terug gezet? Weet je 100% zeker dat je je postmount bracket goed om hebt gezet?
Zoiets heb ik ook lang mee gesukkelt, bleek de remkabel beetje los te zitten en tegen de spaken aankwam tijdens het remmen (vooral bij bochten). Met Tie-wrap de kabel vasgezet aan de voorpoot en weg was het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:25:
[...]

Dat is het probleem. Ik heb denk ik al een 4-5 fietsenmakers gehad. Enigste optie is naar Canyon zelf terug in Eindhoven (2,5 uur heen en 2,5 uur terug, laat staan dat ze het direct kunnen fiksen want achter hetzelfde probleem, wat helemaal raar is gezien dat frame superstijf is achter)
Of de boel vervangen door bijv Shimano MT200.

Ik zal het nog eens via Canyon zelf proberen met het filmpje erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:59

The Legend

*Plop*

themubson schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:05:
Dag allemaal,

[Afbeelding]
Wat betaal je hier voor om en nabij? :9

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• themubson
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-09 14:37
The Legend schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:20:
[...]

Wat betaal je hier voor om en nabij? :9
Ik heb de volle prijs betaald €6659. Afdingen lukte helaas bij dit model niet. Had bij Fietsvoordeelshop wel een offerte gekregen voor de Charger4 Vario met Tracefy pro inclusief montage voor €4900. Maar toen ik de aankondiging van de 5 zag, waren er genoeg nieuwigheden die ik wel zag zitten. De lokale FM kon ‘m direct bestellen. Dus gelijk maar voor de 5 gegaan :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:59

The Legend

*Plop*

themubson schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:51:
[...]

Ik heb de volle prijs betaald €6659. Afdingen lukte helaas bij dit model niet. Had bij Fietsvoordeelshop wel een offerte gekregen voor de Charger4 Vario met Tracefy pro inclusief montage voor €4900. Maar toen ik de aankondiging van de 5 zag, waren er genoeg nieuwigheden die ik wel zag zitten. De lokale FM kon ‘m direct bestellen. Dus gelijk maar voor de 5 gegaan :).
Mooie fiets! Ik dacht in 2019 al gek veel geld uit geven aan een e-bike (3500 euro), dit is wel weer next level :P

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:41

Arfman

Drome!

Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat er een forse marge zit op (e-)bikes. Het zijn voornamelijk standaardonderdelen (Bosch motor en aansturing, Shimano versnellingen, kettingen/riem ook weer van een ander merk). Het wordt allemaal geproduceerd in lagelonenlanden dus volgens mij wordt er goed verdiend ergens.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 22:50
Arfman schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:17:
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat er een forse marge zit op (e-)bikes. Het zijn voornamelijk standaardonderdelen (Bosch motor en aansturing, Shimano versnellingen, kettingen/riem ook weer van een ander merk). Het wordt allemaal geproduceerd in lagelonenlanden dus volgens mij wordt er goed verdiend ergens.
Ze worden niet allemaal in lage lonen landen geproduceerd. Een aantal kwaliteitsmerken assembleert in Duitsland. Veel componenten komen wel uit Azië. Maar bijvoorbeeld Enviolo maakt de mechanische delen in Azië, en de elektronica in Nederland.

Er zit een hoge marge aan de fietsen die voor de volle prijs verkocht worden. Einde van het seizoen houden alle lagen van de keten (fabrikant, importeur als die er is, retailer) fietsen over die ze onder kostprijs verkopen.

De enige correcte maatstaven voor wat er verdiend wordt zijn (verschillende varianten van) (netto) marge. Bij fabrikanten zijn er gewone gezonde netto marges zoals bij ZEG, en zelfs negatieve netto marges zoals bij Accell. Bij fietsenwinkels wordt een hogere netto marge gehaald dan bij meeste andere soorten retailers. Maar lager dan bijvoorbeeld in de maakindustrie vaak mogelijk is.

Die verschillen komen omdat er bij fietsretailers meer toegevoegde waarde is dan bij andere retailers (meer informatie voorziening door complexer product, meer toegevoegde arbeid, grotere voorraad buffer). En de maak industrie heeft op zijn beurt weer hogere toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Arfman schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:17:
Marge ten opzichte van de adviesprijs is schijnbaar al snel 25-35% dus er is altijd wel iets van onderhandelingsruimte.

Zelfs bij “uitverkoop” kunnen FM’s dus flinke kortingen geven zonder dat ze flink de min in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Foxhill schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:14:
[...]

Ze worden niet allemaal in lage lonen landen geproduceerd. Een aantal kwaliteitsmerken assembleert in Duitsland. Veel componenten komen wel uit Azië. Maar bijvoorbeeld Enviolo maakt de mechanische delen in Azië, en de elektronica in Nederland.

Er zit een hoge marge aan de fietsen die voor de volle prijs verkocht worden. Einde van het seizoen houden alle lagen van de keten (fabrikant, importeur als die er is, retailer) fietsen over die ze onder kostprijs verkopen.

De enige correcte maatstaven voor wat er verdiend wordt zijn (verschillende varianten van) (netto) marge. Bij fabrikanten zijn er gewone gezonde netto marges zoals bij ZEG, en zelfs negatieve netto marges zoals bij Accell. Bij fietsenwinkels wordt een hogere netto marge gehaald dan bij meeste andere soorten retailers. Maar lager dan bijvoorbeeld in de maakindustrie vaak mogelijk is.

Die verschillen komen omdat er bij fietsretailers meer toegevoegde waarde is dan bij andere retailers (meer informatie voorziening door complexer product, meer toegevoegde arbeid, grotere voorraad buffer). En de maak industrie heeft op zijn beurt weer hogere toegevoegde waarde.
Hoe loopt het seizoen voor uitverkoop en verschijnen nieuwe collectie? Kortom wat is het beste moment voor koopjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Mad_Manic schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:42:
[...]

Hoe loopt het seizoen voor uitverkoop en verschijnen nieuwe collectie? Kortom wat is het beste moment voor koopjes?
Koopjes zijn er tegenwoordig het hele jaar door. Dat er alleen hoge kortingen in het najaar zijn is iets van tot tien jaar terug.

Fabrikanten tonen nieuwe collecties vanaf mei tot en met augustus. Dat is eerder dan voorheen. Modellen lopen vaak meerdere jaren. Dus geen nieuw kleurtje meer elk jaar. Het moment dat nieuwe fietsen op de markt komen is niet meer standaard in het 4e kwartiel, maar ook regelmatig eerder of later.

Bovendien, de aanbiedingen op een model beginnen vaak tegelijk met dat er maten opraken.

Kortom, je kunt het beste een fiets kopen op het moment wanneer je er een nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Laatst online: 17-09 22:31
Plucky schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:15:
[...]

Marge ten opzichte van de adviesprijs is schijnbaar al snel 25-35% dus er is altijd wel iets van onderhandelingsruimte.

Zelfs bij “uitverkoop” kunnen FM’s dus flinke kortingen geven zonder dat ze flink de min in gaan.
Hallo,

De marges zijn groter hoor. Heb bij toeval een fiets gezien met de inkoopprijs en verkoopprijs.

Bij die fietsmaker was het rond de 50%

Ik snap dat hij er ook van moet leven maar bij een fiets van 5500 euro vond ik het wel een enorm bedrag.

Grt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:10
brownyster schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:51:
Bij die fietsmaker was het rond de 50%
Wat bedoel je met 50%?
Telt de fietsenmaker 50% bij zijn inkoopprijs op om zo de verkoopprijs te berekenen?
Of was zijn marge 50% van de verkoopprijs?
Bij de 2e optie is zijn marge namelijk 2 maal zo groot als bij de 1e.... Scheelt toch 50% ;)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brownyster
  • Laatst online: 17-09 22:31
Andrehj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:35:
[...]

Wat bedoel je met 50%?
Telt de fietsenmaker 50% bij zijn inkoopprijs op om zo de verkoopprijs te berekenen?
Of was zijn marge 50% van de verkoopprijs?
Bij de 2e optie is zijn marge namelijk 2 maal zo groot als bij de 1e.... Scheelt toch 50% ;)
Hoi,

Als de verkoop b.v 5000 is dan is zij inkoop rond de 2500 zoals ik dat zag op zijn scherm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:41

Arfman

Drome!

brownyster schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:37:
[...]

Hoi,

Als de verkoop b.v 5000 is dan is zij inkoop rond de 2500 zoals ik dat zag op zijn scherm
Ja ok, maar reken je dan ook even mee dat die fietsenmaker een winkelpand moet betalen, personeel, stookkosten, garantieafhandeling voor mensen die een fiets verkocht hebben, binnenlopers die even een ketting afgesteld moeten hebben en dat de voorraad in de winkel (gok ik zo) voorgefinancierd moet worden?

Ik ben met je eens dat er (denk ik) gezonde marges opzitten maar de FM om de hoek (onderdeel van een groter concern) heeft ongeveer 4 a 5 monteurs in dienst en de winkelvoorraad loopt zo richting de 2 ton (nattevingerwerk hoor).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
brownyster schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:37:
[...]

Hoi,

Dat is dan inkoop excl BTW en verkoop incl BTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik overweeg om de handvatten van mijn Cube Kathmandu Comfort te vervangen. Ze liggen lekker in de hand, maar zeker bij warmer weer voelen ze wat plakkerig aan. Ik heb dan liever lederen handvatten aan mijn stuur.

Heeft iemand hier tips voor goede lederen handvatten voor deze fiets?
En zijn ze makkelijk zelf te vervangen?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:27:
[...]

Dit probleem ken ik zeker bij mijn Gazelle Ultimate C8+ belt. Hier dan schijfremmen. De achterrem is een zorgenkindje, die krijst heel de omgeving bij elkaar. Ik zit nu in een verhuizing, maar hier komt gewoon een heel nieuw systeem op. Mocht het dan nog niet lukken dan probeer ik achterrem om te laten bouwen naar een rollerbrake. Misschien niet ideaal, maar altijd beter dan nu.
Dat moet toch goed te krijgen zijn zonder naar die horror roller brakes over te gaan...
Er zijn zo een paar no-go's voor mij op een fiets: kettingkasten en rollerbrakes...
Ik eet nog liever mijn schoenen op.

Ben benieuwd waarom je denkt dat je daar tevreden over gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolarOrbiter
  • Laatst online: 12:24
Kleine update van mijn kant:
De C21 Fiido heb ik op een zondag besteld en 5 dagen later werd hij geleverd. In elkaar zetten was in een half uurtje gedaan. Zoonlief is er superblij mee — de fiets rijdt heerlijk en tot nu toe nog geen enkel issue gehad.

Ik ben nog wel op zoek naar een goede oplossing om er een ART3-slot op te monteren, liefst zo dat het netjes aan de fiets vastzit zonder beschadiging. Ik zag dat er vouwsloten bestaan die je bij de bidonhouder kunt bevestigen, maar die zijn ART2 en schijnen vrij makkelijk open te breken. Als er Tweakers zijn met mooie/creatieve oplossingen hoor ik het graag!

Ik heb nu dit besteld, in de hoop dat ik er een ART3-kettingslot in kan krijgen.

Hier alvast twee foto’s van de fiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/se0mVGdRpiUSusGNGN3BH6JH1qk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2SFT4SO83QIDw6Jf8S9q4sXz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UM09wluAfhjAfHdOK2DLX3RuBUE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTucWp9GF4eQiVTzXkUvss4B.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
SolarOrbiter schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:37:
De C21 Fiido heb ik op een zondag besteld en 5 dagen later werd hij geleverd. In elkaar zetten was in een half uurtje gedaan. Zoonlief is er superblij mee — de fiets rijdt heerlijk en tot nu toe nog geen enkel issue gehad......
Bedankt voor de update. Mbt enige zaken, waar ik benieuwd naar ben, hoop ik dat je nog een antwoord wilt geven.
De ebike is relatief lichtgewicht met 17,5kg. Met name tgv de kleine accucapaciteit van 208Wh
In dat geval ben ik benieuwd naar de actieradius die.ermee wordt behaald. Mi geeft de Fiido site een schromelijk overdreven afstand aan van 100km.

Heb je ook al een idee hoe je eventueel onderhoud gaat of laat doen? Ik weet niet of de ebike allemaal standaardonderdelen heeft of, indien nodig, vervangen kunnen worden door standaard verkrijgbare onderdelen.
Het draai- en loopwerk zal meestal geen problemen opleveren, maar met het frame ed kan dit soms wel het geval zijn. Met de naafmotor verwacht ik niet zo gauw problemen, maar soms wil er weleens iets gebeuren met sensoren of controller. Zou handig zijn als je weet waar je dan terecht kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10:40
SolarOrbiter schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:37:
De C21 Fiido heb ik op een zondag besteld en 5 dagen later werd hij geleverd. In elkaar zetten was in een half uurtje gedaan. Zoonlief is er superblij mee — de fiets rijdt heerlijk en tot nu toe nog geen enkel issue gehad.

Ik ben nog wel op zoek naar een goede oplossing om er een ART3-slot op te monteren, liefst zo dat het netjes aan de fiets vastzit zonder beschadiging. Ik zag dat er vouwsloten bestaan die je bij de bidonhouder kunt bevestigen, maar die zijn ART2 en schijnen vrij makkelijk open te breken. Als er Tweakers zijn met mooie/creatieve oplossingen hoor ik het graag!

Ik heb nu dit besteld, in de hoop dat ik er een ART3-kettingslot in kan krijgen.

Hier alvast twee foto’s van de fiets:
[Afbeelding][Afbeelding]
Zo'n vouwslot kreeg ik op vakantie wel eens bij een ebike, leek meer op een metalen duimstok dan op een slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolarOrbiter
  • Laatst online: 12:24
De eerste paar dagen heb ik er zelf op gereden en de actieradius lag rond de 50–60 km op de hoogste stand (Turbo Plus). Die 100 km lijkt me wat overdreven. Ik schat dat je in de Eco-stand eerder zo’n 80–90 km haalt. In de Facebook-groep voor C21-gebruikers heb ik dit ook voorbij zien komen. ik zal mijn zoon vragen of hij de komende paar dagen op eco-stand zou willen fietsen om te gtesten, maar of een puber zich hier netjes aa gaat houden durf ik niet te zeggen :-D

Over de onderdelen die je noemt durf ik weinig te zeggen — dat zal de tijd uitwijzen. Voor onderhoud kan ik gewoon terecht bij de fietsenmaker om de hoek; die maakt er geen probleem van dat het een exotischer merk is. Ik las in reviews dat Fiido onderdelen gratis opstuurt bij problemen, al kan dat wat tijd kosten omdat je eerst video’s moet aanleveren en waarschijnlijk wat mails over en weer moet sturen. In het ergste geval breng ik de fiets naar Matrix eMobility in Utrecht. Ik woon daar zelf en zij verkopen de C21 ook. Een vriendje van mijn zoon heeft er een week later eentje bij hen gekocht (wel bijna 200 euro duurder). De zaak doet ook onderhoudsbeurten en is bekend met het merk.

Als je voor de C21 Pro gaat, zou ik zeker even kijken naar online kortingscodes. Ik had destijds nog een coupon van €20 gevonden, maar inmiddels is er ook eentje van €50 (BTY50). En als je nog twijfelt, zou ik gewoon een testrit maken bij een van de "Flag Stores" fietsenwinkels — in de Randstadheb je er 2 en ook 1 in Groningen. succes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik vind het opvallend dat mensen hier nog steeds schermen met "gezonde/hoge" marges terwijl je overal fietsmerken en fietsenmakers ziet verdwijnen. Er is een aantal fietsenmakers die een goede boterham hebben, maar dat is niet zomaar de norm.

Iedereen mag er het zijne van vinden, maar ik zou vandaag de dag niet een fietsenhandel op starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:06:
[...]
De ebike is relatief lichtgewicht met 17,5kg. Met name tgv de kleine accucapaciteit van 208Wh
In dat geval ben ik benieuwd naar de actieradius die.ermee wordt behaald. Mi geeft de Fiido site een schromelijk overdreven afstand aan van 100km.
Gewicht en actieradius hebben in Nederland geen hele sterke correlatie (Limburg daargelaten). Aerodynamica (zithouding) is veel relevanter.

Dat gezegd hebbende, 2Wh per kilometer is een heel forse claim. De Razer was destijds de zuinigste fiets (aldus Fietsersbond). Ik zelf haalde over 120km was iets onder de 3.5Wh, maar dat was in wielerkleding en compleet vlak op het stuur. Dat een merk daar zover overheen gaat vind ik vooralsnog ongeloofwaardig.

Overigens vind ik zowel Bosch als Yamaha heel eerlijk in hun claims en haal ik de door Bosch geschatte actieradius (https://www.bosch-ebike.c...eradius-calculator)zonder problemen (dus zonder plat op het stuur te gaan liggen).

@SolarOrbiter Interessant!

50km-60km op 208Wh zit onder de 4Wh per kilometer. Ik zelf haalde dus 3.5Wh per kilometer met een Razer op eco. Dat maakt het idee dat ze het systeem dusdanig hebben geknepen tot 2Wh per kilometer op eco niet eens zo gek.

Een Bosch op turbo doet volgens de calculator 8Wh per kilometer. Dat geeft aan dat of de motor veel efficiënter is, of (en dat is vrijwel zeker het geval) dat jouw fiets veel minder ondersteunt (let op, dat is geen kritiek, het is een constatering). Nu is Turbo op een Bosch ook wel heel erg sterk.

[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 01-09-2025 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Denhaag
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13:24
Wat een leuk topic. Iedereen dank voor haar/zijn tips etc.
Heb zelf kort geleden een Cube gekocht en die bevalt vooralsnog prima.

Wiskunde is de taal van de natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:55:
...
Gewicht en actieradius hebben in Nederland geen hele sterke correlatie (Limburg daargelaten). Aerodynamica (zithouding) is veel relevanter.
...
Dat gezegd hebbende, 2Wh per kilometer is een heel forse claim. D.......
....
50km-60km op 208Wh zit onder de 4Wh per kilometer......
Ebike gewicht en actieradius niet, maar accucapaciteit en actieradius wel.
De accucapaciteit bepaalt het accugewicht en dat is weer onderdeel van het ebike gewicht. ;)

Zoals je zelf ook hebt opgemerkt is de 100km/208Wh aan de optimistische kant, maar is 50km/208Wh mi zeker een nette uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:17:
[...]

Dat moet toch goed te krijgen zijn zonder naar die horror roller brakes over te gaan...
Er zijn zo een paar no-go's voor mij op een fiets: kettingkasten en rollerbrakes...
Ik eet nog liever mijn schoenen op.

Ben benieuwd waarom je denkt dat je daar tevreden over gaat worden.
Dat zou je mogen denken, zeker en hier ben ik het wel mee eens, maar wat @roffeltjes aanhaalde is het feit dat de achterbrug te slap kan zijn zodat dit resoneren is/lijkt. Dat zou wel een behoorlijke fabrieksfout zijn.

Als de achterrem nat is remt die goed :? maar droog is krijsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilvanwil
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 19:30
Ik heb vorige week een elektrische fiets binnen gekregen via de Lidl. Zundapp Z802,
met Ananda achterwielaandrijving. Alleen de ondersteuning gaat niet aan. Je begrijpt dat de Lidl niets technisch gaat ondersteunen. Heb al gebeld, maar het enige is wat ze kunnen is de fiets laten retourneren, maar het model hebben ze nu niet meer, en ik vind de fiets prima, voelt degelijker dan ik voor de prijs had verwacht, dus wil deze gewoon aan de praat krijgen. Ik geloof niet dat ie niet goed is.

Het display, Ananda D16, werkt, geeft aan dat de batterij 100% vol is. Geeft geen foutmeldingen. Het gene wat er mist, is dat de ondersteuning niet wil starten.
Als ik de batterij aanzet, via de batterij of de Ananda stuurcontroller, wordt het scherm eventjes groen(Eco zie ik heel even), maar binnen een seconde gaat het scherm op "grijs" en zegt off. Scherm blijft wel aan, maar de ondersteuning doet niets. Ook niet als ik ga fietsen.
Het vreemde is dat als ik 'm aanzet via de controller, en ik houdt de knop ingedrukt, dan laat het scherm wel de eco stand zien zolang ik de knop ingedrukt houdt, en zodra ik deze los laat, gaat ie weer naar "off". (heb batterij al gereset, opnieuw er in gedaan) (ik ga niet fietsen met m'n vinger constant op de knop haha)
Ik zie de bij de trapas van de sensor een rood lampje aan gaan, heel even als ik de trappers ronddraai, is rood goed, of is rood slecht? Ik denk goed, want anders komt er vast een foutmelding op het display.
Als ik ergens een kabel losmaak, van de controller bijvoorbeeld, dan komt er wel een foutmelding.
Op het scherm staat niks bij "Range". Alleen twee streepjes voor "km".

Hetgeen niet werkt op de controller zijn de "licht" knop en de "-"knop. Lichtknop al langer ingedrukt gehouden, maar gaat het echt niet doen.
Met "aan-uit" knop kan ik de batterij wel aanzetten, maar niet uit. Dat kan wel met de "aan-uit" knop tegelijk met de "+"knop.

Kan het een fout zijn in de controller op het stuur? Zou een technisch iemand hier advies in kunnen geven?
Hopelijk herkent iemand het probleem en kent de oplossing.
Hier een link naar het type controller. Ik kom overigens niet in de settings van de controller.

Tuurlijk kan ik 'm terug sturen, maar mijn gevoel zegt dat dit geen slechte fiets is, en voor de afstandjes die deze gaat rijden, prima is. Dus daarom is enig ander advies dan "onmiddellijk retourneren want..." uiteraard welkom.

Hopelijk wat technische mensen aan boord die wat zinnigs kunnen zeggen, alvast bedankt.
groet,
Wil

P.S. mocht er ergens een technisch forum zijn voor elektrische fietsen, dan heb ik die niet gevonden, dan ga ik daar naar toe als je de link dan even deelt.

[ Voor 3% gewijzigd door wilvanwil op 01-09-2025 22:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
wilvanwil schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:01:
.... Lidl. Zundapp Z802,
met Ananda achterwielaandrijving. Alleen de ondersteuning gaat niet aan. .....

Kan het een fout zijn in de controller op het stuur? ....

Tuurlijk kan ik 'm terug sturen, maar mijn gevoel zegt dat dit geen slechte fiets is,....

...
Allereerst zit op het stuur niet de controller, maar het display en de bedieningsknoppen die de controller aansturen. De controller zelf is meestal een gesloten aluminium kastje van ca. 10cm in de buurt van de accu of achter de zitbuis. Daar komen alle draden bij elkaar van oa de accu, sensoren, motor en display.

Mijn persoonlijke mening is dat je een dergelijke ebike meteen moet terugsturen, ook al zou je hem weer werkend kunnen krijgen. Het kan nl een al eerder teruggestuurde ebike betreffen en de problemen kunnen dieper liggen dan verwacht. Over het algemeen betekent "zelf doen" einde garantie.
Een nieuwe ebike behoort probleemloos te werken.
Ik neem aan dat je niet het heren model hebt, want die is nog verkrijgbaar bij de Lidl.
Wel is er de Crivit Urban Classic voor dezelfde prijs

Als een ebike niet wil werken en de accu is wel goed, dan is het meestal een slechte of losse connector verbinding of een niet goed afgestelde of defecte sensor.
Vooral de snelheidssensor wil nog wel eens gevoelig zijn voor een slecht geplaatste spaakmagneet.
Echter in jouw geval is er geen foutmelding, dus waarschijnlijk ligt de oorzaak dieper.
In dat geval denk ik aan gebrekkige verbindingen bij de controller.

Een specifiek technisch forum wat ik kan aanbevelen, zeker voor de Zündapp, is Pedelecforum.de

Update: de controller van de Z802 is volledig geïntegreerd in de accubehuizing en helemaal ingekit, zodat de connectoren daar niet zomaar toegankelijk zijn.
Bron

Update 2 een mogelijk oorzaak zou kunnen zijn dat de accu niet goed in de houder zit.
Deze moet zeer stevig vastgeklemd worden en relatief zwaar pas weer te verwijderen zijn.
Bron

[ Voor 52% gewijzigd door elinx op 02-09-2025 00:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
wilvanwil schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:01:
Ik heb vorige week een elektrische fiets binnen gekregen via de Lidl. Zundapp Z802,
met Ananda achterwielaandrijving. Alleen de ondersteuning gaat niet aan. Je begrijpt dat de Lidl niets technisch gaat ondersteunen. Heb al gebeld, maar het enige is wat ze kunnen is de fiets laten retourneren, maar het model hebben ze nu niet meer, en ik vind de fiets prima, voelt degelijker dan ik voor de prijs had verwacht, dus wil deze gewoon aan de praat krijgen. Ik geloof niet dat ie niet goed is.

Het display, Ananda D16, werkt, geeft aan dat de batterij 100% vol is. Geeft geen foutmeldingen. Het gene wat er mist, is dat de ondersteuning niet wil starten.
Als ik de batterij aanzet, via de batterij of de Ananda stuurcontroller, wordt het scherm eventjes groen(Eco zie ik heel even), maar binnen een seconde gaat het scherm op "grijs" en zegt off. Scherm blijft wel aan, maar de ondersteuning doet niets. Ook niet als ik ga fietsen.
Het vreemde is dat als ik 'm aanzet via de controller, en ik houdt de knop ingedrukt, dan laat het scherm wel de eco stand zien zolang ik de knop ingedrukt houdt, en zodra ik deze los laat, gaat ie weer naar "off". (heb batterij al gereset, opnieuw er in gedaan) (ik ga niet fietsen met m'n vinger constant op de knop haha)
Ik zie de bij de trapas van de sensor een rood lampje aan gaan, heel even als ik de trappers ronddraai, is rood goed, of is rood slecht? Ik denk goed, want anders komt er vast een foutmelding op het display.
Als ik ergens een kabel losmaak, van de controller bijvoorbeeld, dan komt er wel een foutmelding.
Op het scherm staat niks bij "Range". Alleen twee streepjes voor "km".

Hetgeen niet werkt op de controller zijn de "licht" knop en de "-"knop. Lichtknop al langer ingedrukt gehouden, maar gaat het echt niet doen.
Met "aan-uit" knop kan ik de batterij wel aanzetten, maar niet uit. Dat kan wel met de "aan-uit" knop tegelijk met de "+"knop.

Kan het een fout zijn in de controller op het stuur? Zou een technisch iemand hier advies in kunnen geven?
Hopelijk herkent iemand het probleem en kent de oplossing.
Hier een link naar het type controller. Ik kom overigens niet in de settings van de controller.

Tuurlijk kan ik 'm terug sturen, maar mijn gevoel zegt dat dit geen slechte fiets is, en voor de afstandjes die deze gaat rijden, prima is. Dus daarom is enig ander advies dan "onmiddellijk retourneren want..." uiteraard welkom.

Hopelijk wat technische mensen aan boord die wat zinnigs kunnen zeggen, alvast bedankt.
groet,
Wil

P.S. mocht er ergens een technisch forum zijn voor elektrische fietsen, dan heb ik die niet gevonden, dan ga ik daar naar toe als je de link dan even deelt.
Als je fiets nog geen 2 weken oud is, dan ga je daar toch niet zelf aan zitten schroeven.
Dus ... spijtig maar: terug met deze...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:01

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Heb uiteindelijk mijn nieuwe externe accu binnengekregen voor mijn Schindelhauer Arthur. Deze voegt 175Wh toe aan de interne 250Wh, wat genoeg is voor een totale actieradius van 150-200 Km met mijn motor instellingen. Moet zeggen dat deze accu een stuk kleiner en lichter (1,1 kg) is dan mijn eerdere externe accu die niet compatibel is met de nieuwe X20 motor. Heb ook de "Energy Hub" een speciale tafelhouder erbij gekocht waarmee ik de accu ook als USB powerbank kan gebruiken en eventueel ook via USB kan opladen i.p.v. met de originele lader van de fiets. Wel handig tijdens de vakantie. :Y)
Accu zit in een aangepaste "bidonhouder" waar ook een standaard bidon inpast als ik de accu niet meeneem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANUlCVbvZmAX2Y0i2xFYKx8GcI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hIqGJKD8rFC4jkFhKKXx98eq.jpg?f=fotoalbum_large

Er is nog een groot verschil: De oude accu leverde constant max 2A die of naar de motor ging of gebruikt werd om de interne accu te laden. Deze accu wordt exclusief gebruikt voor de motor, waarbij de interne accu alleen gebruikt wordt voor de controller, bluetooth, Ant+ en verlichting. Hij kan dus niet de interne accu opladen. Als de accu onder de 15% komt schakelt het systeem automatisch weer over naar de interne accu.

Heb na een 2 maanden nu ruim 2000km gereden en ben verder uiterst tevreden over de ondersteuning van de nieuwe X20 motor. :) Bij alle drie de ondersteuningsstanden gebruik ik max. zo'n 50-60% van het vermogen ( +/- 50, 90, 150 W), waarbij ik voor 75% in stand 1 rij.
De motor is ietsje luider dan de oude X35, maar reageert veel sneller. De Pinion met 18 versnellingen die ik heb laten plaatsen blijft geweldig! 8) Voor elke snelheid de juiste versnelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whZqj9rH5Nux2LuKW6yVKIATxS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWyoNSKgrcHKJnSJ3UE5uJUe.jpg?f=fotoalbum_large

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilvanwil
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 19:30
elinx schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:40:
[...]

Allereerst zit op het stuur niet de controller, maar het display en de bedieningsknoppen die de controller aansturen. De controller zelf is meestal een gesloten aluminium kastje van ca. 10cm in de buurt van de accu of achter de zitbuis. Daar komen alle draden bij elkaar van oa de accu, sensoren, motor en display.

Mijn persoonlijke mening is dat je een dergelijke ebike meteen moet terugsturen, ook al zou je hem weer werkend kunnen krijgen. Het kan nl een al eerder teruggestuurde ebike betreffen en de problemen kunnen dieper liggen dan verwacht. Over het algemeen betekent "zelf doen" einde garantie.
Een nieuwe ebike behoort probleemloos te werken.
Ik neem aan dat je niet het heren model hebt, want die is nog verkrijgbaar bij de Lidl.
Wel is er de Crivit Urban Classic voor dezelfde prijs

Als een ebike niet wil werken en de accu is wel goed, dan is het meestal een slechte of losse connector verbinding of een niet goed afgestelde of defecte sensor.
Vooral de snelheidssensor wil nog wel eens gevoelig zijn voor een slecht geplaatste spaakmagneet.
Echter in jouw geval is er geen foutmelding, dus waarschijnlijk ligt de oorzaak dieper.
In dat geval denk ik aan gebrekkige verbindingen bij de controller.

Een specifiek technisch forum wat ik kan aanbevelen, zeker voor de Zündapp, is Pedelecforum.de

Update: de controller van de Z802 is volledig geïntegreerd in de accubehuizing en helemaal ingekit, zodat de connectoren daar niet zomaar toegankelijk zijn.
Bron

Update 2 een mogelijk oorzaak zou kunnen zijn dat de accu niet goed in de houder zit.
Deze moet zeer stevig vastgeklemd worden en relatief zwaar pas weer te verwijderen zijn.
Bron
Dank voor je onderzoek en input Elinx.
Kreeg zowaar vanochtend al een mail van Ananda, zij kunnen zelf niks aanbevelen aangezien Zundapp custom made display/controller heeft welke zij niet op voorraad hebben, en ik dus bij Zundapp aan moet kloppen. Had ik vrijdag al gedaan, dus ik geef ze nog een paar dagen, anders gaat ie retour. Jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
wilvanwil schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:26:
.... Zundapp custom made display/controller heeft welke zij niet op voorraad hebben, ....
Toen ik las dat de motorcontroller in de accubehuizing was geïntegreerd, vermoedde ik al dat het niet om een volledige Ananda kit ging.

In dat geval ben je bij problemen volledig afhankelijk van Zündapp en sta je er waarschijnlijk alleen voor als er geen respons komt of geen onderdelen (meer) geleverd kunnen worden.
Persoonlijk zou ik daar verre van blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
@Chrasher Wat een bijzondere fietsen heb jij toch. Dit is je tweede Schindelhauer? Waaruit bestaat tegenwoordig je stal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

roffeltjes schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:04:
@Chrasher Wat een bijzondere fietsen heb jij toch. Dit is je tweede Schindelhauer? Waaruit bestaat tegenwoordig je stal?
Ik heb er nu twee ja. Maar mijn huidige andere model was niet elektrisch (Friedrich) waar ik laatst een Pendix in heb laten bouwen. ;) In totaal heb ik de afgelopen jaren 4x verschillende modellen en jaargangen Schindelhauers Arthur gehad, die ik allemaal na gemiddeld 10.000km weer heb ingeruild. Op alle fietsen zat nog bijna een jaar fabrieksgarantie, vandaar dat ik ze vrij gemakkelijk kon inruilen bij mijn dealer. Ik had ze misschien voor meer geld zelf kunnen verkopen, maar dan zit je constant met de onzekerheid of dat wel lukt, dus ik was blij dat mijn dealer ze wilde hebben voor een redelijke prijs. :P Komt ook bij dat ik altijd extra onderdelen wil laten monteren, dat scheelt ook.
Voor hem ben ik een zeer goede klant! :D

Friedrich met Pendix:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7CoPyN5XK0ftYz6GvyjtwTfums=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALnoQMz0wff2K8Rfumzm1SSi.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat ik nu extra geld heb uitgegeven met die Pinion 18 en externe accu, zal ik dit setje fietsen wel wat langer gebruiken dan 1 jaar. :+

[ Voor 24% gewijzigd door Chrasher op 03-09-2025 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
  • Laatst online: 16-09 21:17

zit

Sta op het punt een nieuwe fiets met de wat oudere bes2 bosch motor te kopen. Voor zover ik kan zien zitten hier geen nadelen aan behalve misschien ander display en connectiviteit. Of mis ik iets en kan ik echt beter voor een nieuwere bes3 gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
zit schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:39:
Sta op het punt een fiets met de wat oudere bes2 bosch motor te kopen. Voor zover ik kan zien zitten hier geen nadelen aan behalve misschien ander display en connectiviteit. Of mis ik iets en kan ik echt beter voor een nieuwere bes3 gaan?
Ik zou even kijken hoe veel km die gelopen heeft.
Maar door de band genomen zijn die motoren betrouwbaar en mogelijk zelfs nog herstelbaar voor redelijke bedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Chrasher schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:10:
[...]

Ik heb er nu twee ja. Maar mijn huidige andere model was niet elektrisch (Friedrich) waar ik laatst een Pendix in heb laten bouwen. ;) In totaal heb ik de afgelopen jaren 4x verschillende modellen en jaargangen Schindelhauers Arthur gehad, die ik allemaal na gemiddeld 10.000km weer heb ingeruild. Op alle fietsen zat nog bijna een jaar fabrieksgarantie, vandaar dat ik ze vrij gemakkelijk kon inruilen bij mijn dealer. Ik had ze misschien voor meer geld zelf kunnen verkopen, maar dan zit je constant met de onzekerheid of dat wel lukt, dus ik was blij dat mijn dealer ze wilde hebben voor een redelijke prijs. :P Komt ook bij dat ik altijd extra onderdelen wil laten monteren, dat scheelt ook.
Voor hem ben ik een zeer goede klant! :D

Friedrich met Pendix:
[Afbeelding]

Omdat ik nu extra geld heb uitgegeven met die Pinion 18 en externe accu, zal ik dit setje fietsen wel wat langer gebruiken dan 1 jaar. :+
Ik ben voorstander van het utilitaire MTB model (aka groot en grof) dus dit soort juweeltjes zal ik nooit kopen. Wij zijn het niet waard, we kwakken fietsen gewoon in een Amsterdams fietsenrek met alle risico van dien.

Maar ik kan als liefhebber hier enorm van genieten, ik veer elke keer weer op als jij iets post d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

@roffeltjes Misschien kan deze je bekoren: Schindelhauer Arthur IX Ultimate. Vermoedelijk niet grof genoeg voor je en zeker niet om in Amsterdam zomaar neer te zetten.. Wel met Mahle X20, 16.2 kg en een Piniom Smartshift, maar ook erg prijzig. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBiLejtWqd6bdn67x18jyaIomOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ODybHzLvDfomMmUaFjR6cMB1.png?f=fotoalbum_large
Als je gaat gravelen zou ik er wel andere bandjes opleggen. Helaas is 40mm wel de max op die fiets.

[ Voor 7% gewijzigd door Chrasher op 03-09-2025 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Chrasher schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:09:
@roffeltjes Misschien kan deze je bekoren: Schindelhauer Arthur IX Ultimate. Vermoedelijk niet grof genoeg voor je en zeker niet om in Amsterdam zomaar neer te zetten.. Wel met Mahle X20, 16.2 kg en een Piniom Smartshift, maar ook erg prijzig. :P
[Afbeelding]
Als je gaat gravelen zou ik er wel andere bandjes opleggen. Helaas is 40mm wel de max op die fiets.
Mooi! Echt heel mooi en top technologie, maar helaas een stevige prijs. Die laat je echt niet aan een station staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Ze bekoren me wel, maar voor wat ik doe is het niet logisch :+

Sowieso ben ik nu alleen in de markt voor een nieuwe non electrische alu hardtail (ik gok Canyon) voor mijn zoon.

Mijn racefiets is 20 jaar oud, maar is nog heel gaaf en met een zelf ontworpen paintjob. Campagnolo Chorus met Carbon cranks en 11speed upgrade. DT Swiss wieltjes, hoge carbonnen wielen heb ik weggegeven aan mijn broer (die reed nog wel wedstrijden). Hij is ooit betaald door mijn schoonvader dus ook op dat punt is het wel iets waar ik aan gehecht ben. Het is ook nietalsof ik nog fanatiek wedstrijden rij (en ook dan maakt het geen bal uit, mijn zwager won sprints op een fiets met Shimano Sora).

Mijn mountainbike is ook prima... flinke lakschade na al die jaren door het bos raggen, maar fijne groep, fijne banden. Mijn vrouw heeft een mountainbike die we nog wel gaan upgraden met een betere aandrijving, maar dat wordt ook geen nieuwe fiets.

Dan heeft mijn vrouw nu een Dinsdag en zit ik in het vierde jaar van mijn VdV. Ik heb inds ik dat ding heb geen enkele wens meer, hij is perfect voor wat ik doe.

Financieel kan ik het echt wel bont maken, maar het doet me eigenlijk niet zoveel.Het zijn (inclusief mijn racefiets) allemaal gewoon gebruiksartikelen.

maar ik kan wel genieten van een mooie fiets B-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-09 17:40
Voor geïnteresseerden: 2026 Cube KATHMANDU HYBRID modellen staan online:

https://www.cube.eu/nl-nl...c87def5a29c9dbef5ecde3a12

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBl1kapIAeLbLB41otP6hLh2-4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQUyqFhliOcoXHBsi02dN8cQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door neb0 op 05-09-2025 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
neb0 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:08:
Voor geïnteresseerden: 2026 Cube KATHMANDU HYBRID modellen staan online....
Hmmm......... Leuk zo een aankondiging, maar zonder enige eigen inbreng komt het komt op mij meer over als het dumpen van een reclame uiting.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 04-09-2025 23:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-09 17:40
elinx schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:35:
[...]

Hmmm......... Leuk zo een aankondiging, maar zonder enige eigen inbreng komt het komt op mij meer over als het dumpen van een reclame uiting.
Jammer dat je het zo eenzijdig opvat. Als ik het goed heb, is de 'oudere' Kathmandu (met enviolo) meermaals in dit topic besproken en zo ook andere Cube modellen, vandaar mijn bericht.
Niet dat ik erg actief post maar als je even zoekt op mijn berichten, zie je dat ik wel vaker (nieuwe) fietsen of ontwikkelingen heb gedeeld. De fietsen die ik bezit, heb ik ook via fora ontdekt, gewoon omdat iemand er iets over had gepost. Dat heeft 0,0 met eigenbelang te maken.

[ Voor 18% gewijzigd door neb0 op 05-09-2025 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
neb0 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 00:28:
.... Als ik het goed heb, is de 'oudere' Kathmandu (met enviolo) meermaals in dit topic besproken en zo ook andere Cube modellen, vandaar mijn bericht......
Het gaat mij er niet om dat je deelt dat er nieuwe Cube modellen uit zijn, maar dat je dit doet zonder er enige context aan te geven.

Als iedereen dat zou doen, voor ieder merk, type en onderdelen die worden uitgebracht, waar hij in is geïnteresseerd, dan wordt het één groot reclame topic.

Enkele posts boven die van jou wordt bv ook een merk en type gedeeld met link en afbeelding, maar levert Crasher er wel een persoonlijke bijdrage bij.
Iets wat, volgens mij, toch aangenamer overkomt dan slechts het delen van een link.

Edit:
Ik zie dat je de desbetreffende post ingekort hebt. :)
Bedankt

[ Voor 23% gewijzigd door elinx op 05-09-2025 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:39
neb0 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:08:
Voor geïnteresseerden: 2026 Cube KATHMANDU HYBRID modellen staan online:

https://www.cube.eu/nl-nl...c87def5a29c9dbef5ecde3a12

[Afbeelding]
En, wat vind je er zelf van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik vind de rode kleur van mijn 2025 model toch een stuk fraaier... Maar dit komt natuurlijk neer op smaak.
Voor de rest zie ik weinig verschillen. Zadelpen lijkt anders. Motor en accu zijn identiek.
Het meest bijzondere is dat de prijs gelijk lijkt te zijn aan het 2025 model.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tchaikovski
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 06-09 16:10
Hele slechte ervaring met NOBU hier. In januari een Nobu gekocht. Er zijn allerlei kleine probleempjes mee, waarvan ik dacht: ok maar het is een hele goedkope bakfiets dus ik pas het allemaal zelf wel aan en los het op. Zoals dat de riempjes bij de kinderzitjes al meteen te klein waren toen mijn zoon net zelfstandig kon zitten en dus in de bakfiets mocht. Maar nu heb ik een groot probleem, na nog geen 4 maanden de fiets in gebruik te hebben genomen (vanaf onze verhuizing in mei): de remmen zijn volledig kapot. Naar een e-bike specialist geweest, en die kende het systeem niet, die zei dat het echt goedkoop spul was waarvan het geen wonder was dat het na 4 maanden stuk ging, en dat het het beste helemaal kan worden vervangen door een fatsoenlijk remsysteem. Ik heb Nobu uiteraard gecontacteerd, want het valt binnen de garantie, maar ik krijg ze gewoon niet meer te pakken. De fietsenmaker heeft een offerte gemaakt, die heb ik doorgemaild zoals de afspraak was, en ik hoor niks meer van ze. Als ik ze probeer te bellen krijg ik een bandje met "Wij staan voor u klaar!" "Wij staan u zo spoedig mogelijk te woord!" - en dan doodleuk "Het is nu telefonisch erg druk, stuur ons een mail op etc. etc. en wij mailen u binnen 24 uur terug", en er wordt opgehangen. Ik belde dus omdat ik nooit reactie krijg op mijn mails! En ik geloof er niets van dat het de hele dag door "telefonisch heel druk" is - en ik word er superpissig van dat er dan gewoon wordt opgehangen (ik ben bereid om een uur in de wacht te staan hoor - dan weet ik tenminste dat het uiteindelijk goed komt, nu heb ik al 6 keer gebeld verspreid over de dag).

Kortom: cowboys; goedkoop = duurkoop; ik zou het zeker niet weer doen, en zou gewoon nog even doorsparen voor een duurdere bakfiets van een gewoon merk met gewoon goede onderdelen waarmee je ook gewoon bij allerlei e-bike fietsenmakers mee terecht kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisfr
@Tchaikovski als je vooraf in dit topic had meegelezen had je nu niet speciaal een account hoeven aan te maken om deze rant te schrijven.

Vervelend van deze situatie, kies voor een degelijke oplossing voor je remmen. Vooral met zo’n zware bakfiets.

[ Voor 29% gewijzigd door dennisfr op 06-09-2025 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Tchaikovski schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:10:
[....]van een gewoon merk met gewoon goede onderdelen waarmee je ook gewoon bij allerlei e-bike fietsenmakers mee terecht kan.
Dat advies wordt eigenlijk voor elke fiets gegeven in dit topic :+ Zorg voor courante onderdelen zodat reparatie overal mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
..... NOBU hier. In januari een Nobu gekocht. Er zijn allerlei kleine probleempjes mee, waarvan ik dacht: ok maar het is een hele goedkope bakfiets dus ik pas het allemaal zelf wel aan en los het op. Zoals dat de riempjes bij de kinderzitjes al meteen te klein waren toen mijn zoon net zelfstandig kon zitten en dus in de bakfiets mocht. Maar nu heb ik een groot probleem, na nog geen 4 maanden de fiets in gebruik te hebben genomen (vanaf onze verhuizing in mei): de remmen zijn volledig kapot......
Op zich heb je al rekening gehouden met eventuele ongemakken en problemen die je zou tegen kunnen komen bij een bakfiets met een dergelijk lage prijs.
Echter blijkt nu dat je kennis van repareren waarschijnlijk tekortschiet om alles zelf op te lossen.
Vervolgens heb je ook nog problemen met de garantieafhandeling en kan ik me voorstellen dat je gefrustreerd hier je beklag komt doen.

Ik denk echter dat je beter in oplossingen kunt denken dan om de bakfiets meteen helemaal af te schrijven.
De prijs ervan was waarschijnlijk dusdanig laag dat het interessant is om bepaalde onderdelen te vervangen voor een betere kwaliteit. Te beginnen met de remmen.
Een set hydraulische schijfremmen (veel beter dan mechanische zoals nu) kost geen wereldbedrag en is mi niet zo moeilijk zelf te vervangen.
Kijk naar de manier hoe de cilinder op de vork zit gemonteerd, kabellengte en hoe groot de remschijf is en koop een passende set.
Als je het door de fietsenmaker laat doen dan betaal je natuurlijk meer, zoals voor het arbeidsloon en waarschijnlijk voor aankoop van de remmen. Je weet echter wel dat het meteen goed is gedaan.

Update:
Daarnaast zoals @jimh307 hieronder al aangeeft. Zorg dat je formeel je beklag doet over de garantieafhandeling eventueel met rechtsbijstand. Meld daarbij zeker ook dat reeds na 4 maanden de desbetreffende bakfiets een gevaar op de weg blijkt te zijn tgv ondeugdelijke defecte remmen.
Gezien je huidige ervaringen zal vermoedelijk de garantieafhandeling zeer onbevredigend blijven en je waarschijnlijk je geld niet terugkrijgen.
Als je daar vooraf rekening mee houdt en alternatieve oplossingen bekijkt die misschien wel opleveren wat je beoogt, zal het je wel geld kosten, maar wel met minder frustratie,

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 08-09-2025 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Hele slechte ervaring met NOBU hier. In januari een Nobu gekocht. Er zijn allerlei kleine probleempjes mee, waarvan ik dacht: ok maar het is een hele goedkope bakfiets dus ik pas het allemaal zelf wel aan en los het op. Zoals dat de riempjes bij de kinderzitjes al meteen te klein waren toen mijn zoon net zelfstandig kon zitten en dus in de bakfiets mocht. Maar nu heb ik een groot probleem, na nog geen 4 maanden de fiets in gebruik te hebben genomen (vanaf onze verhuizing in mei): de remmen zijn volledig kapot. Naar een e-bike specialist geweest, en die kende het systeem niet, die zei dat het echt goedkoop spul was waarvan het geen wonder was dat het na 4 maanden stuk ging, en dat het het beste helemaal kan worden vervangen door een fatsoenlijk remsysteem. Ik heb Nobu uiteraard gecontacteerd, want het valt binnen de garantie, maar ik krijg ze gewoon niet meer te pakken. De fietsenmaker heeft een offerte gemaakt, die heb ik doorgemaild zoals de afspraak was, en ik hoor niks meer van ze. Als ik ze probeer te bellen krijg ik een bandje met "Wij staan voor u klaar!" "Wij staan u zo spoedig mogelijk te woord!" - en dan doodleuk "Het is nu telefonisch erg druk, stuur ons een mail op etc. etc. en wij mailen u binnen 24 uur terug", en er wordt opgehangen. Ik belde dus omdat ik nooit reactie krijg op mijn mails! En ik geloof er niets van dat het de hele dag door "telefonisch heel druk" is - en ik word er superpissig van dat er dan gewoon wordt opgehangen (ik ben bereid om een uur in de wacht te staan hoor - dan weet ik tenminste dat het uiteindelijk goed komt, nu heb ik al 6 keer gebeld verspreid over de dag).

Kortom: cowboys; goedkoop = duurkoop; ik zou het zeker niet weer doen, en zou gewoon nog even doorsparen voor een duurdere bakfiets van een gewoon merk met gewoon goede onderdelen waarmee je ook gewoon bij allerlei e-bike fietsenmakers mee terecht kan.
Goedkoop is inderdaad meestal ook duurkoop, maar:

Wend je tot officiële instanties die burgers in dit soort situaties helpen zoals de consumentenbond. Het is een betaald abonnement, maar het kan zoveel ellende oplossen. Dat remmen na 4 maanden al helemaal aan gort zijn is mijn inziens een product fout en dat hebben ze maar op te lossen. Je kunt bij de consumentenbond ook templates downloaden om hiervan een officiële brief te maken die je aan je FM mag geven. Vervelend man :(:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:51:
[...]
Op zich heb je al rekening gehouden met eventuele ongemakken en problemen die je zou tegen kunnen komen bij een bakfiets met een dergelijk lage prijs.
Echter blijkt nu dat je kennis van repareren waarschijnlijk tekortschiet om alles zelf op te lossen.
Vervolgens heb je ook nog problemen met de garantieafhandeling en kan ik me voorstellen dat je gefrustreerd hier je beklag komt doen.

Ik denk dat je beter in oplossingen kunt denken dan om de bakfiets meteen helemaal af te schrijven.
De prijs ervan was waarschijnlijk dusdanig laag dat het interessant is om bepaalde onderdelen te vervangen voor een betere kwaliteit. Te beginnen met de remmen.
Een set hydraulisch schijfremmen (veel beter dan mechanische zoals nu) kost geen wereldbedrag en is mi niet zo moeilijk zelf te vervangen.
Kijk naar de manier hoe de cilinder op de vork zit gemonteerd, kabellengte en hoe groot de remschijf is en koop een passende set.
Als je het door de fietsenmaker laat doen dan betaal je natuurlijk meer, zoals voor het arbeidsloon en waarschijnlijk voor aankoop van de remmen. Je weet echter wel dat het meteen goed is gedaan.
Absoluut zeker goedbedoeld, maar ik zou daar mijn vingers niet aan branden. Ook andere onderdelen zoals de motor zullen het eerder begeven dan dat een duur en goed remsysteem dat doet. Het is een dure les en aan @Tchaikovski om toch even de openingspost door te lezen. Dit is geen commentaar of kritiek, maar wij hebben een danig mooie openingspost neergezet dat hier heel erg veel uit te halen is. Ga die eens doorlezen ;)

Even offtopic: ik heb nooit begrepen om zoveel prul te maken wat het milieu enorm belast en waar je gigantisch veel afval krijgt omdat die fietsen maar heel kort meegaan }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:55:
....
Absoluut zeker goedbedoeld, maar ik zou daar mijn vingers niet aan branden. Ook andere onderdelen zoals de motor zullen het eerder begeven dan dat een duur en goed remsysteem dat doet. ....
Deels mee eens, maar zoals je al aangeeft wordt het een kostbare zaak als je de bakfiets meteen moet afschrijven, zeker als enige respons van de leverancier uitblijft.

Wat het motorsysteem betreft. Volgens mij zijn al de Nobü bakfietsen met een naafmotor uitgerust. Welk merk dan ook, zijn die over het algemeen wel betrouwbaar, dus daar ben ik minder bang voor. Zelfs bij vervangen van (een deel van) het motor systeem zijn bovendien ook de kosten te overzien.
Echter wel met de nadruk dat je zelf aan de slag gaat en niet alles via een FM hoeft te laten uitvoeren.
Eea hangt dan ook af van de technisch vaardigheden om alles zelf op te lossen, maar daar heeft @Tchaikovski zich niet over uitgelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dennisfr schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:27:
@Tchaikovski als je vooraf in dit topic had meegelezen had je nu niet speciaal een account hoeven aan te maken om deze rant te schrijven.

Vervelend van deze situatie, kies voor een degelijke oplossing voor je remmen. Vooral met zo’n zware bakfiets.
Hier kom ik even op terug. Ik weet niet of het een rant is, maar als je zeer teleurgesteld wordt van je e-bike kan ik goed begrijpen dat jij je ei kwijt moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1ngg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-09 18:47
klopt het dat er sinds 7 september geen reacties geplaatst zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:34
pe1ngg schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:11:
Yep, ik dacht dat er deze week wel wat meer gepost was? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisfr
@pe1ngg Zal ik maar eens wat plaatsen dan?
Afgelopen week heeft mijn fiets groot onderhoud gehad: riem + tandwielen + achterband binnen en buiten + shifter + remblokken voor en achter, waren na ruim 27.000 km aan vervanging toe.
Een flinke rekening (meer dan alle voorgaande onderhoudskosten van deze fiets bij elkaar), maar goed. Hopelijk nu weer een jaar wat probleemloos en zorgeloos fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
pe1ngg schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:11:
Misschien groot onderhoud van alle fietspaden in Nederland :+ Of de vele regen van de afgelopen week/weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dennisfr schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:38:
@pe1ngg Zal ik maar eens wat plaatsen dan?
Afgelopen week heeft mijn fiets groot onderhoud gehad: riem + tandwielen + achterband binnen en buiten + shifter + remblokken voor en achter, waren na ruim 27.000 km aan vervanging toe.
Een flinke rekening (maar dan alle voorgaande onderhoudskosten van deze fiets bij elkaar), maar goed. Hopelijk nu weer een jaar wat probleemloos en zorgeloos fietsen.
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat je hieraan kwijt was? Volgend najaar zal ik er ook aan moeten geloven (zelfde dingen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisfr
jimh307 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 18:08:
[...]

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat je hieraan kwijt was? Volgend najaar zal ik er ook aan moeten geloven (zelfde dingen).
Snap ik, we hebben dezelfde fiets (Gazelle Ultimate): de rekening was bijna €800. Ik had nog met de riem door kunnen fietsen, maar ze twijfelden of ik dan de winter door was gekomen. Aangezien ik niet ergens halverwege huis/werk wil stranden, heb ik gekozen om preventief te laten vervangen. Met ruim 27k kilometer kan ik daar ook prima mee leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Na ruim 6 jaar gebruik zonder een enkel probleem gaf tijdens een fietstochtje mijn Tongsheng middenmotor plotseling het geluid van een koffiebonen maalmachine. Meteen gestopt en motor uitgeschakeld. Kon gelukkig zonder geluid op eigen kracht het laatste stukje naar huis fietsen.
Vermoedelijk een gebroken lager aan motorzijde.
Helaas voorlopig geen tijd om alles na te kijken en alle kapotte onderdelen te vervangen.
Ik ben voorlopig aangewezen op de oude Giant Twist ebike en mijn gewone fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
dennisfr schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 18:41:
[...]

Snap ik, we hebben dezelfde fiets (Gazelle Ultimate): de rekening was bijna €800. Ik had nog met de riem door kunnen fietsen, maar ze twijfelden of ik dan de winter door was gekomen. Aangezien ik niet ergens halverwege huis/werk wil stranden, heb ik gekozen om preventief te laten vervangen. Met ruim 27k kilometer kan ik daar ook prima mee leven.
Dank voor de transparantie.
De onderdelen die moeten vervangen worden zijn natuurlijk niet abnormaal voor die km stand. Toch vind ik de rekening tegen vallen.
Ik dacht aan:
Riem + tandwielen : 300€
Remblokken - 2 setjes: 40€
Shifter (?) : 50€
Binnen en buitenband achter: 60€
Dan is er nog ruim 300€ voor werkuren...

Ik zou die werken zelf durven doen. Heel veel speciaal gereedschap heb je niet nodig.
En ik zou dan de remolie vervangen, waarvoor je dan wel weer wat speciaal spul moet kopen.

• dennisfr
Tommie12 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:20:
[...]

De onderdelen die moeten vervangen worden zijn natuurlijk niet abnormaal voor die km stand. Toch vind ik de rekening tegen vallen.
Ik dacht aan:

Ik zou die werken zelf durven doen. Heel veel speciaal gereedschap heb je niet nodig.
En ik zou dan de remolie vervangen, waarvoor je dan wel weer wat speciaal spul moet kopen.
Vast wel, ik misschien ook wel als ik er de tijd voor had. Maar gelukkig is dit een fietsenmaker waar je als vaste klant (en ook de andere leden van mijn gezin) gewoon langs kunt gaan als er acuut iets is. Als ze het snel kunnen verhelpen, doen ze dat en vaak nog (bijna) gratis ook.
Daarnaast:
  • uitgesmeerd over de tijd (5.5 jaar) heb ik nu zo'n €260/jaar aan onderhoudskosten gehad en ruim 27000 km probleemloos kunnen fietsen.
  • ik ben vooraf netjes gebeld met een prijsopgaaf.
  • ik weet dat de fiets nu weer in prima conditie is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:20:
[...]

Ik dacht aan:

Afnemer crank, afnemer voorblad, riem spanning tool (de app is niet nauwkeurig genoeg of als je die gebruikt moet je het zeker paar keer nog controleren). Adviesprijs van de riem en riem wielen is denk ik paar tientjes meer.

Met een beurt en alles goed afstellen zo’n 3 uur werk. En dan heb je de riemspanning, spaken, versnelling, etc ook goed staan.

Dan kun je nog een paar tientjes meer of minder voor het werk wat van vinden. Maar dit is geen absurde prijs.

Als er een buitenkabel naar de versnelling op is gegaan is het blok er onderuit geweest en is het zelfs een paar tientjes aan de goedkope kant.

[ Voor 9% gewijzigd door Foxhill op 17-09-2025 10:00 ]

• Tommie12
Ik vind het zeker niet absurd, wou alleen schrijven dat het doenbaar is om het zelf te vervangen als je geen totale noob bent.

Cranktrekker heb je niet altijd nodig.
Mijn voortandwiel zit vast met 5 schroefjes.
Als FM kan ik me voorstellen dat je die riemtool hebt, ik heb al een paar keer mijn achterwiel er uit gehad (lekke band), en dan lukt het me wel om de riem op een goede spanning te krijgen.
Er zijn trouwens mensen die liever met een te lage spanning rijden dan te hoog.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:10
elinx schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:07:
Na ruim 6 jaar gebruik zonder een enkel probleem gaf tijdens een fietstochtje mijn Tongsheng middenmotor plotseling het geluid van een koffiebonen maalmachine. Meteen gestopt en motor uitgeschakeld. Kon gelukkig zonder geluid op eigen kracht het laatste stukje naar huis fietsen.
Vermoedelijk een gebroken lager aan motorzijde.
Een gebroken lager? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Lagers gaan wel eens kapot, maar dan neemt meestal langzaam het geluid toe, door pitting in de groeven en kogels of rollen.
Ik ben bang dat er iets anders stuk is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Spekker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:43
Ik ben ook aan het rondkijken voor een tweedehands elektrische fiets voor mijn vrouw, het lastige is alleen dat ze maar 150cm lang is.
Dus zit te kijken naar ongeveer een 46cm framemaat en wil er maximaal 1000 euro aan uitgeven maar liever iets minder gezien het niet voor woon-werk verkeer gebruikt zal worden, puur boodschappen en recreatief.

Nu heb ik uiteindelijk 3 modellen gevonden voor rond de €750 euro.

Gazelle Arroyo C7+ (model 2019)
Gazelle Orange C7, 2016 model als ik me niet vergis.
(12000km)
Model ben ik niet helemaal zeker, het is i.i.g. deze: marktplaats

Victoria 5.8 SE (4500km)
Gazelle AMI C7 HMS ( 4200km, Shimano motor / accu ben ik niet zeker van, misschien onterecht?)

De eerste gazelle en Victoria met een Bosch midden motor en 400 Wh accu voelt voor mij wat beter maar wil de Shimano niet helemaal weg strepen.
De reden waarom ik twijfel, en misschien zit ik er helemaal naast, maar zo op het eerste gezicht ziet de Gazelle er een stuk robuuster uit met name de bagage drager zeker omdat hier ook een kinderzitje op komt.
De Gazelle heeft op dit punt mijn voorkeur alleen de kilometerstand doet mij wat twijfelen.

Iemand toevallig ervaring met deze 3 modellen?

[ Voor 20% gewijzigd door Spekker op 17-09-2025 15:00 ]

ThinkPad T580 | i7 8550u | 32GB | 1TB SSD

• elinx
Andrehj schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:40:
....
Een gebroken lager? Wat moet ik me daarbij voorstellen?.
Het is een goedkope Chinese middenmotor met Chinese toleranties en Chinese lagers en lagervet, dus je kan van alles verwachten.
Er zijn mensen die om die reden de lagers meteen vervangen voor betere exemplaren.

Dit wist ik van tevoren, maar omdat ik de ebike slechts recreatief gebruik heb ik dit niet gedaan.
De motor zit zeer eenvoudig in elkaar en de onderdelen zijn makkelijk en redelijk goedkoop verkrijgbaar, dus vond het 't risico waard.
De Bafang is van aanzienlijk betere kwaliteit, maar mist de koppelsensor.
In 2019 was de Tongsheng Tsdz2 de enige retrofit motor met koppelsensor.
Tegenwoordig is er iets meer keus.

Ik overweeg om een nieuw motortje te kopen en de oude daarna volledig ga reviseren en als reserve exemplaar bewaar. Uitwisselen is gebeurd in een half uurtje en mijn ebike weer bruikbaar. Reviseren kost flink wat meer tijd.

[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 17-09-2025 16:58 ]

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:17
Wat doet een fietsenmaker normaal gesproken als een nieuwe fiets wordt afgeleverd? Wat is er in de fabriek gedaan, en wat moet de fietsenmaker nog doen?

Mijn Kalkhoff is nu zo'n 3 maanden oud en ik voel een vreemde lichte trilling / vibratie af en toe tijdens het fietsen. Ik kan niet goed plaatsen waar het zit, maar het zou mij niets verbazen als er een aantal dingen niet goed zijn gemonteerd. Zo had ik al last van een loszittend stuur (de bout was simpelweg niet goed aangedraaid) en ben ik het wieltje achter de riem verloren (omdat die waarschijnlijk ook niet goed was vastgezet). Is de fietsenmaker verantwoordelijk voor deze afmontage, of hoort dit in de fabriek direct goed te gebeuren?

Het vertrouwen in mijn fietsenmaker (fietsvoordeelshop in Zeist) is een beetje weg na deze ervaringen, en ik betwijfel ten zeerste of ze goed gaan onderzoeken waar die trilling vandaan komt. Daarnaast zou hij pas in november voor een beurt kunnen, dus dat schiet ook niet op.

Moet ik een andere fietsenmaker gaan zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
TheJVH schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:02:
Wat doet een fietsenmaker normaal gesproken als een nieuwe fiets wordt afgeleverd? Wat is er in de fabriek gedaan, en wat moet de fietsenmaker nog doen?

Mijn Kalkhoff is nu zo'n 3 maanden oud en ik voel een vreemde lichte trilling / vibratie af en toe tijdens het fietsen. Ik kan niet goed plaatsen waar het zit, maar het zou mij niets verbazen als er een aantal dingen niet goed zijn gemonteerd. Zo had ik al last van een loszittend stuur (de bout was simpelweg niet goed aangedraaid) en ben ik het wieltje achter de riem verloren (omdat die waarschijnlijk ook niet goed was vastgezet). Is de fietsenmaker verantwoordelijk voor deze afmontage, of hoort dit in de fabriek direct goed te gebeuren?

Het vertrouwen in mijn fietsenmaker (fietsvoordeelshop in Zeist) is een beetje weg na deze ervaringen, en ik betwijfel ten zeerste of ze goed gaan onderzoeken waar die trilling vandaan komt. Daarnaast zou hij pas in november voor een beurt kunnen, dus dat schiet ook niet op.

In mijn beleving controleert een goede fietsenmaker, de fiets van A to Z voordat deze wordt uitgeleverd. Juist om eventuele montagefoutjes die niet gespot zijn door de kwaliteitscontrole van de fabriek op te lossen voordat de klant met de fiets op pad gaat.
Als jouw fietsenmaker je ook de fiets geleverd heeft (en dat neem ik aan), is dat in ieder geval je aanspreekpunt.

Is het een fiets met riem? Die willen in mijn ervaring nog wel eens wat gaan resoneren bij onjuiste riemspanning.

• TheJVH
dennisfr schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:18:
[...]

In mijn beleving controleert een goede fietsenmaker, de fiets van A to Z voordat deze wordt uitgeleverd. Juist om eventuele montagefoutjes die niet gespot zijn door de kwaliteitscontrole van de fabriek op te lossen voordat de klant met de fiets op pad gaat.
Als jouw fietsenmaker je ook de fiets geleverd heeft (en dat neem ik aan), is dat in ieder geval je aanspreekpunt.

Is het een fiets met riem? Die willen in mijn ervaring nog wel eens wat gaan resoneren bij onjuiste riemspanning.
Het is inderdaad een fiets met een riem. Die riem is al een keer opnieuw op spanning gezet want die was na de levering veel te slap. Misschien een goede inderdaad om nogmaals te controleren!

Dat van de afmontage verwacht ik ook, alleen vermoed ik dat ze het zo druk hebben dat ze niet de gehele fiets meer nalopen...

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10:40
Inmiddels heb ik mijn Moustache fiets terug na onderhoud. Er is nu een Trek zadelpen ingebouwd met dropper functie (knopje zit op het stuur). Het frame blijkt zelfs voorbereid te zijn op dit soort modificaties dus er hoefde niet in geboord te worden om de kabels door het frame te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:51

Welk model Kalkhoff heb je?
De mijne is net zo oud en komt bij Fietsradam (Almere) vandaan. Het enige wat ik had was een sleep geluidje bij de voorrem. Dacht eerst dat de schijf krom was ofzo maar blijkbaar hoort dit en was het ook weg na verloop van tijd met wat inremmen.

Ik heb een Image5 Excite+ BLX dus Bosch Performance Line motor, riem en Enviolo Automatiq.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

• TheJVH
Csotranme schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:35:
[...]

Welk model Kalkhoff heb je?
De mijne is net zo oud en komt bij Fietsradam (Almere) vandaan. Het enige wat ik had was een sleep geluidje bij de voorrem. Dacht eerst dat de schijf krom was ofzo maar blijkbaar hoort dit en was het ook weg na verloop van tijd met wat inremmen.

Ik heb een Image5 Excite+ BLX dus Bosch Performance Line motor, riem en Enviolo Automatiq.
Image 5 Season, ook Bosch Performance Line CX, riem en Enviolo Trekking (handmatig). Stuk goedkoper dan de andere Image 5 modellen vanwege de kleine onderdelen (zoals Purion ipv Kiox, handvatten, verlichting, etc).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Foxhill

Niet OK. Het is aan de fietsenmaker om je fiets goed af te leveren. Alles wat de fabriek doet of niet doet moet de fietsenmaker controleren. En nogmaals bij de eerste beurt.

Dat wieltje mag garantie zijn. Er kan iets los trillen, maar zoals dat wieltje vast hoort die niet. Een beurt moet gewoon binnen een redelijke termijn kunnen. Het is zelfs al voorbij vakantietijd.

Fietsvoordeelshop doet dit vaker. Ik heb wel eens fietsen van ze in de werkplaats gehad en mijn buurman werkte er ooit als monteur (toevallig twee fietsenmakers naast elkaar). Ben niet over ze te spreken. Ben ook niet te spreken over wat ik er van mijn buurman over hoor.

Probleem met zulke winkels is: als ze hun werk niet doen gaat het nog bij 80% van de fietsen wel goed. Omdat de klant niet fietst, lage verwachtingen heeft, en/of geluk heeft. En zo kunnen ze door blijven klungelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Foxhill op 17-09-2025 20:12 ]

Pagina: 1 ... 228 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam