Ik kom hier (helaas wegens omstandigheden) toch maar wat advies inwinnen mbt de aankoop van een (gebruikte) ebike:
Ik zit momenteel een een herstelprogramma voor long-covid, waarbij ik gelukkig al zover ben dat ik voorzichtig aan mag gaan opbouwen met activiteiten en werk. Een van de zaken die daarbij goed helpen is bewegen met een lage intensiteit. En zoals (vrijwel) iedereen in dit topic is fietsen bij mij een favoriete vorm van bewegen. De nadruk ligt echter op lage intensiteit, waardoor ik momenteel nog beperkt ben tot het rijden van hele korte trage rondjes (denk aan 15-20 min met +/- 14km/u).
Wat ik dus zoek in een ebike is de mogelijkheid om met weinig inspanning rond de 20-22 km/u te fietsen. Voor nu maakt de afstand nog niet zo uit, maar op termijn wil ik ook weer met enige regelmaat naar kantoor kunnen fietsen (+/-35km enkel), dit deed ik voorheen op een Stevens 4x Tour Lite, en daarbij is het wel van belang dat ik de hele weg 25km/u kan rijden (inc 2 langere stukken heuvelop), met de auto is het namelijk maar 35 min.
Ik zoek dus een ebike die een (semi)sportieve zit heeft, met derailleur, spatborden en (de mogelijkheid tot) bagagedrager. Budget is €1200-1500, maar als ik voor meer geld echt een veel betere fiets kan krijgen is er wel wat rek (maar liever niet want ivm bedrijfsauto heb ik geen recht op fietsplan). Verder zoek ik gebruikt/refurbished.
De fiets die ik heel interessant vind is de Specialized Vado SL, zeker vanwege de vrijloop van de motor boven de 25km/u, maar ik twijfel of die voldoende ondersteuning kan leveren in de fase waarin ik nu zit.
Andere optie die ik op het oog heb zijn de Cube Kathmandu (en broertjes met hetzelfde frame), omdat deze overal heel goed uit tests en reviews komen en ook op basis van specificaties (625Wh en 85Nm, en 10-12 verzetten). Maar met een gewicht van 26kg zijn dat wel flinke bakbeesten, en ze zijn eigenlijk ook iets boven budget.
Ik snap dat mijn eisen vrij specifiek zijn en soms haaks op elkaar staan (lichtgewicht, grote accu, zware motor), maar dat heeft natuurlijk vooral te maken met het feit dat ik nu nog weinig inspanning mag leveren, maar over een jaar al een stuk meer kan, en dan (hopelijk) in een lichtere ondersteuning die 2x 35km kan fietsen zonder tussendoor op te laden.
Ik heb wel het gevoel dat ik me een beetje blindstaar op de Cube's en de Vado SL, maar wat er in mijn prijsrange te vinden is aan sportievere ebikes is verder voornamelijk van merken waar ik nog nooit van gehoord heb. Als jullie een andere aanrader hebben is dat zeker welkom
[
Voor 5% gewijzigd door
BdK9001 op 28-07-2025 14:29
. Reden: Laatste alinea toegevoegd ter verduidelijking ]