Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Is dit echt een goede fiets? Ik zie nergens reviews voorbij komen van dit specifieke model. En ben zelf ook op zoekcodegro schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:48:
[...]
Bij Simon Kuipers in Geerdijk hebben ze deze nu in de aanbieding voor € 999,-
Sensa Travel Power V9 Mixed 48 , Shimano Steps middenmotor, 504wh accu en Schijfremmen
Nederlands merk met gangbare onderdelen
Betreft inruil prijzen, je mag ook een gewone niet elektrische fiets inruilen, maar hij moet het wel volledig doen. Maar als je 100 euro meer betaald hoef je niks in te ruilen.
UPDATE: Ik lees dat dit formaat fiets geschikt is voor 155-170CM.
Wat is een aanrader voor 195CM?
[ Voor 5% gewijzigd door Landon op 05-06-2026 12:21 ]
Ik heb toevallig zelf daar de Granville E-Urban 10 opgepikt voor €1500,-. Bosch performance line plus middenmotor smart system, Shimano derailleur, hydraulische schijfremmen, 545 Wh accu in frame. In mijn ogen een topfiets voor die prijs. Kun je ook gewoon mee naar de Bosch FM. En toen ik er deze week was hadden ze hem ook nog in maat XL (voor 195cm) maar ze gaan als warme broodjes over de toonbank daar....Landon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:07:
[...]
Is dit echt een goede fiets? Ik zie nergens reviews voorbij komen van dit specifieke model. En ben zelf ook op zoek
UPDATE: Ik lees dat dit formaat fiets geschikt is voor 155-170CM.
Wat is een aanrader voor 195CM?
Actie modellen zijn wel nieuw maar meestal model vorig jaar of 2024. Ze hebben wel meer modellen daar nu in de actie Simon Kuiper Tweewielers - Nieuwe Elektrische fietsen
Ik heb een Gazelle Ultimate C8+ met kinderzitje achterop (en vaak ook een tas op dit zitje), Wanneer ik volgas fiets, >26km/h, is er niet aan de hand maar dat is niet altijd ontspannen
[ Voor 29% gewijzigd door Joris84 op 05-06-2026 21:44 ]
… je mag niet zonder handen fietsen…Joris84 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:32:
Hebben mensen ervaringen met een stuurdemper? Het stuur van mijn fiets trilt redelijk als ik zonder handen fiets. Ik ben al bij de fietsenmaker geweest voor onder andere mijn balhoofd ed. maar dat heeft niet niet veel geholpen.
Ooit een waarschuwing voor gekregen.
maar ik dacht dat het concept van stuurdempers enkel op motorfietsen gebruikt werd.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Volgens google mag het zolang je controle hebt over je voertuig, het is niet expliciet verbodenTommie12 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:41:
[...]
… je mag niet zonder handen fietsen…
maar ik dacht dat het concept van stuurdempers enkel op motorfietsen gebruikt werd.
Zware bakfietsen hebben het ook wel eens volgens mijTommie12 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:41:
[...]
… je mag niet zonder handen fietsen…
Ook problemen, wanneer kinderzitje niet aanwezig is ?Joris84 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:32:
Hebben mensen ervaringen met een stuurdemper? Het stuur van mijn fiets trilt redelijk als ik zonder handen fiets. Ik ben al bij de fietsenmaker geweest voor onder andere mijn balhoofd ed. maar dat heeft niet niet veel geholpen.
Ik heb een Gazelle Ultimate C8+ met kinderzitje achterop (en vaak ook een tas op dit zitje), Wanneer ik volgas fiets, >26km/h, is er niet aan de hand maar dat is niet altijd ontspannen
Gaat het om een lage-instap of hoge-instap frame ? Vaak is het een probleem met gewicht-verdeling of een onjuiste zit-positie. Bandenspanning al gewijzigd ?
[ Voor 3% gewijzigd door pjotter1965 op 05-06-2026 22:10 ]
Volgens Google...Joris84 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:49:
[...]
Volgens google mag het zolang je controle hebt over je voertuig, het is niet expliciet verboden
Noem dan in ieder geval de bron, Google zelf is niet echt een autoriteit weet je.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
>26km/h met gewicht achterop en dan "kijk mam, zonder handen" naar "kijk mam, zonder tanden", is niet gek nee. Heeft weinig met je stuurdemper te maken want die doet dan niks.Joris84 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:32:
Probeer het eens met kind in het zitje zou ik zeggen..
Het is een risico dat ik accepteer als ik 15 km buitenaf naar werk fiets, dat is voor mij meer ontspannend. Daarbij compenseert mijn 90kg het gewicht van het zitje denk ik wel. En de snelheid is niets vergeleken met motoren waar stuurdempers ook worden ingezet.
Beetje rare opmerking dat ik het moet proberen met mijn kind achterop.
Zeker waar, daarom zeg ik ook "Google" gezien ik geen duidelijke bron heb. Wel zie ik op verschillende websites tussen de "potentiële boetes op de fiets" fietsen zonder handen er niet tussen staan
Aangezien het zitje vast zit is er afhalen geen optie, daar probeer ik omheen te werken. Het is een hoge instap, ik zal eens met de bandenspanning spelen. Voor het zitje er op zat had ik dit probleem niet.pjotter1965 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:54:
[...]
Google maar even op “shimmy fiets” en de mogelijke oorzaken.Joris84 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:40:
[...]
Het is een risico dat ik accepteer als ik 15 km buitenaf naar werk fiets, dat is voor mij meer ontspannend. Daarbij compenseert mijn 90kg het gewicht van het zitje denk ik wel. En de snelheid is niets vergeleken met motoren waar stuurdempers ook worden ingezet.
Beetje rare opmerking dat ik het moet proberen met mijn kind achterop.
[...]
Zeker waar, daarom zeg ik ook "Google" gezien ik geen duidelijke bron heb. Wel zie ik op verschillende websites tussen de "potentiële boetes op de fiets" fietsen zonder handen er niet tussen staan
[...]
Aangezien het zitje vast zit is er afhalen geen optie, daar probeer ik omheen te werken. Het is een hoge instap, ik zal eens met de bandenspanning spelen. Voor het zitje er op zat had ik dit probleem niet.
Ach jongens kom nou, als je lange stukken buitenaf fietst zoals @Joris84, op een fiets met een enigszins sportieve zit dan wil je af en toe even je rug rechten. Ik zit in exact dezelfde situatie (en toevallig ook dezelfde fiets) en ik doe het ook. Laten we dit nou niet groter maken dan het is. Als het misgaat, dan beschadig je vooral jezelf._Eend_ schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:12:
Dat zonder handen fietsen valt, als je echt een gevaar op de weg bent, onder het kapstokartikel van de Wegenverkeerswet, Artikel 5. Alle handelingen die gevaar en/of hinder voor andere weggebruikers opleveren die verder niet in de WVW zijn omschreven vallen daar namelijk onder.
Overigens, ik zit inmiddels op 31k kilometers met mijn C8+ en mijn stuur schudt totaal niet.
Een ontstane resonantie in het stuur wordt meestal veroorzaakt door een onregelmatigheid in de lagers of wielen.Joris84 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:32:
.... Het stuur van mijn fiets trilt redelijk als ik zonder handen fiets. ....
Een (zeer) kleine slag in een wiel, enigszins ongelijke spaakspanning, een wat te los of licht beschadigd of zwaarder lopend lager in wielnaaf of balhoofd, een iets ongelijke voorvering in de vork, een licht aanlopend remblokje, kan een minimale verstoring in het stuurgedrag laten ontstaan als het gewicht op de fiets anders verdeeld wordt bv door rechtop gaan zitten. Het zitje achterop zou dan de bekende druppel kunnen zijn.
Als deze verstoring zeer minimaal is zal je het nagenoeg niet opmerken en kunnen vinden, maar voldoende kunnen zijn om bij een bepaalde draaisnelheid van de wielen de trilling te versterken als deze niet wordt tegengehouden, bv door belasting voorop of vasthouden van het stuur.
Een stuurdemper (als die er voor een fiets zou zijn) doet feitelijk hetzelfde, maar haalt de oorzaak niet weg.
Het kan helpen de wielen zeer goed op minimale zijdelingse beweging te controleren en eventueel weer te richten en alle lagers opnieuw af te stellen.
[ Voor 31% gewijzigd door elinx op 06-06-2026 13:10 ]
Heb zelf 7 jaar bijna dagelijks 10 km. heen en 10 km. terug woon werk verkeer gedaan.
Meer dan 21000 km. gefietst en nog nooit pech gehad. Behalve remblokjes en een nieuwe ketting dan. Het is dat ik op het laatst de accu dagelijks moest opladen en ik ook nog een lekke band kreeg, toen vond ik het tijd worden voor een andere fiets.
Het is geen Lidl fiets geworden omdat er ditmaal niets van mijn gading bij zat anders had het zo weer een fiets van de Lidl geworden.
ja, zoon kreeg fiets van ‘opa’.Habra schreef op zondag 7 juni 2026 @ 03:05:
Waarom lees ik hier regelmatig dat je met een grote boog om Lidl fietsen heen moet lopen, spreekt men uit ervaring?
Ding rammelde en er waren schroeven van de baggagedrager uit gevallen. 2 FM stuurden ons terug buiten want die onderdelen hadden ze niet en Lidl reageerde dat die onderdelen niet meer konden leveren voor een fiets van 5j.
En dat was geen electrische fiets. Toen was ik genezen. De fiets was schroot.
Heb je er toch nog 5 jaar plezier van gehad.Tommie12 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 08:47:
[...]
ja, zoon kreeg fiets van ‘opa’.
Ding rammelde en er waren schroeven van de baggagedrager uit gevallen. 2 FM stuurden ons terug buiten want die onderdelen hadden ze niet en Lidl reageerde dat die onderdelen niet meer konden leveren voor een fiets van 5j.
Meer geluk of heel zuinig mee gedaan (zegt niets over het feit dat genoeg mensen er trammelant mee krijgen). Het is algemeen bekend dat lagere kwaliteit een korter leven heeft. Ben je gewichtig en je moet echt een noodstop maken dan voel ik me veiliger op een goede e-bike.
@dennisfr Mijn Gazelle heeft absoluut geen last van shimmyen. Onze Gazelles zijn niet zomaar fietsjes, maar liggen als een baksteen op de weg
Weggooi mentaliteit. Een fiets moet langer meegaan dan dat.
Bovendien, als een product 70% tevreden gebruikers heeft is het van erbarmelijke kwaliteit. Er zijn dan 30% gebruikers waarvoor het niet werkte. Zo gaat het met slechte ebikes, er zijn altijd tevreden gebruikers. Maar je zult maar diegene zijn bij wie de accu of motor in het derde jaar kapot gaat: €0 restwaarde.
Of zoals afgelopen week in de werkplaats: een Lidl ebike waarvan de versnelling zonder defect gewoon al zo slecht is dat het niet schakelend te krijgen is zoals het hoort. En dan kunnen wij er als fietsenmaker onze tijd op stukslaan zonder tevreden resultaat. Daarom wordt onder meer Lidl bijna nergens gerepareerd.
Nee, opa had er in die 5 jaar amper 1000km mee gereden, en toen hij noet meer kon fietsen kreeg hij dat wrak.
Het was gewoon een echte wegwerpfiets.
Hoe lang is dit geleden? Die huidige ebikes hebben allemaal standaard materiaal tochTommie12 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 08:47:
[...]
ja, zoon kreeg fiets van ‘opa’.
[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 07-06-2026 22:02 ]
Het was zelfs geen ebike, maar als ze nu standaard materiaal gebruiken voor de hoofdcomponenten, dan hebben ze bijgeleerd.418O2 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:02:
[...]
Hoe lang is dit geleden? Die huidige ebikes hebben allemaal standaard materiaal toch
Feit is, er zijn altijd wat ‘eigen’ componenten waar een FM zich rot naar zoekt. Als die 1 h moet zoeken naar een paar schroeven, een spatbord of een stuk baggagedrager, dan is dat een dure herstelling. En als hij het niet vindt, dan is de klant ontevreden, dus de slimme FM maken hun handen daar niet aan vuil.
Ik ben een simpele mens. Ik koop voeding in een supermarkt, planten bij een tuinwinkel en fietsen bij een fietsenmaker. En ik bel een loodgieter voor een lekkende kraan en een electricien voor een kortsluiting.
Hier idem. Voordeel is dat bij gebrekkig/mislukt onderhoud de uitvoerend persoon aansprakelijk is. Het laten doen van klussen is duur, maar ontneemt veel onnodig risico. Je moet het maar net weten. Dat is overal zo en niet typisch iets Nederlands.Tommie12 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:20:
[...]
Het was zelfs geen ebike, maar als ze nu standaard materiaal gebruiken voor de hoofdcomponenten, dan hebben ze bijgeleerd.
Feit is, er zijn altijd wat ‘eigen’ componenten waar een FM zich rot naar zoekt. Als die 1 h moet zoeken naar een paar schroeven, een spatbord of een stuk baggagedrager, dan is dat een dure herstelling. En als hij het niet vindt, dan is de klant ontevreden, dus de slimme FM maken hun handen daar niet aan vuil.
Ik ben een simpele mens. Ik koop voeding in een supermarkt, planten bij een tuinwinkel en fietsen bij een fietsenmaker. En ik bel een loodgieter voor een lekkende kraan en een electricien voor een kortsluiting.
Ik zal men de bek niet openbreken; is dat zulke 'zooi' een enorme en voorkombare milieuinpact heeft van heb ik jouw daar. Louter om geld. Dat is de mens en hoe hard we het ook proberen, we bakken er weinig van. Het milieu besparen klinkt mooi, maar zolang het jou geen moeite kost. Kijkt ook naar ketens zoals 'de Action' die indirect semi ernstige milieuschade toebrengt. Die prul gaat niet lang mee en vaak wegwerp. Hoe trek je dat voor 8 miljard mensen? Daar gaan we nog achter komen.
Je zit dus heel stellig dingen te roepen die zijn gebaseerd op een brol van waarschijnlijk 199 euro dat je ooit in huis hebt gehad?Tommie12 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:20:
[...]
Het was zelfs geen ebike, maar als ze nu standaard materiaal gebruiken voor de hoofdcomponenten, dan hebben ze bijgeleerd.
Nee. Hebben ze niet. Er zijn nog steeds aandrijvingen waar de fietsenmaker geen spullen bij kan vinden. Frames zijn soms slecht geconstrueerd waardoor je bijvoorbeeld een achterwiel niet goed vast of vrij krijgt. En van voorvorken, remmen en achter derailleurs is er ‘standaard materiaal’ die zo slecht zijn dat ze niet goed werken en niet te onderhouden zijn.418O2 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:02:
[...]
Hoe lang is dit geleden? Die huidige ebikes hebben allemaal standaard materiaal toch
Alleen van afgelopen week voorbeelden uit de werkplaats: Stella (goedkoper type) voorvork die uit elkaar ligt en Lidl fiets waar de derailleur niet schakelend te krijgen is. Stella wat jaartjes oud maar nauwelijks nog gebruikt, Lidl erg jong.
Wel, een fiets van 199€ op de markt gooien die het geen 5 jaar kan uit houden bij normaal gebruik is voor mij een milieudelict, en dan vlieg je voor mij voor eeuwig in de 'niet kopen', en 'kritisch commentaar' gevangenis.418O2 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:49:
[...]
Je zit dus heel stellig dingen te roepen die zijn gebaseerd op een brol van waarschijnlijk 199 euro dat je ooit in huis hebt gehad?
Nu kan je daar kritiek op uitoefenen, prima, maar dat verandert mijn standpunt niet.
Tot Lidl degelijke fietsen levert met een degelijke service organisatie en makkelijk te leveren onderdelen op zet ga ik dit blijven schrijven (niet roepen).
Het staat je absoluut vrij mijn mening te negeren, en wat anders te doen.
Proficiat.WiLLoW_TieN schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:56:
Ik heb Zaterdag deze occasion gekocht bij een fietsenwinkel voor €750 met een afleverbeurt en wat garantie. Er staat 1840km op de teller.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nou zat ik uit nieuwsgierigheid al te zoeken naar een zwaardere accu ? Iemand de gouden tip ?
Welke accu zit er nu in? En hoe ver raak je daar mee?
Ik meen 400. Ik kan hem aankomende Vrijdag pas ophalen omdat ik niet eerder kan. Hij is al betaald. En zou morgen reeds klaar zijn.Tommie12 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:59:
[...]
Proficiat.
Welke accu zit er nu in? En hoe ver raak je daar mee?
Waarschijnlijk kan je wel een 500Wh accu vinden die daarin past.WiLLoW_TieN schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:10:
[...]
Ik meen 400. Ik kan hem aankomende Vrijdag pas ophalen omdat ik niet eerder kan. Hij is al betaald. En zou morgen reeds klaar zijn.
Er zijn ook bedrijven die sommige 400Wh accu's kunnen upgraden naar 500Wh, maar dat zou ik alleen doen als je huidige accu 'gaar' is. Die fiets heeft al wat leeftijd (niks mis mee), heb je een accuattest of een degradatie test?
Geen idee van welk jaar deze is ? Hij is daar ooit nieuw verkocht en vervolgens weer ingeruild.Tommie12 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:15:
[...]
Waarschijnlijk kan je wel een 500Wh accu vinden die daarin past.
Er zijn ook bedrijven die sommige 400Wh accu's kunnen upgraden naar 500Wh, maar dat zou ik alleen doen als je huidige accu 'gaar' is. Die fiets heeft al wat leeftijd (niks mis mee), heb je een accuattest of een degradatie test?
Accu is in orde is mij verteld door de winkelier.
Tja, en hoe heeft die dat bepaald?WiLLoW_TieN schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:18:
[...]
Geen idee van welk jaar deze is ? Hij is daar ooit nieuw verkocht en vervolgens weer ingeruild.
Accu is in orde is mij verteld door de winkelier.
Geen idee ? Ik heb hem niet voor niks bewust bij een fietsenwinkel gekocht met wat garantie.
Het is een gerenommeerde zaak hier in de stad en die gaat mij mag ik hopen niet een fiets
leveren met een 'gare' accu. En evt. later ( voor deze aankoopprijs! ) kan er altijd later nog een andere ( evt. 2de hands ) accu in. Ik wilde met name met dit budget wegblijven bij b.v. Lidl / Action / AliExpress / Amslod fietsen met bv een Chinese Bafang motor.
Als je de fiets gaat halen, vraag dan eens naar een uitlezing of zo.WiLLoW_TieN schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:29:
[...]
Geen idee ? Ik heb hem niet voor niks bewust bij een fietsenwinkel gekocht met wat garantie.
Het is een gerenommeerde zaak hier in de stad en die gaat mij mag ik hopen niet een fiets
leveren met een 'gare' accu. En evt. later ( voor deze aankoopprijs! ) kan er altijd later nog een andere ( evt. 2de hands ) accu in. Ik wilde met name met dit budget wegblijven bij b.v. Lidl / Action / AliExpress / Amslod fietsen met bv een Chinese Bafang motor.
En als je de fiets dan hebt, kijk eens hoe ver je komt op standje Tour. 50-60km zou mogelijk moeten zijn op vlakke weg als de wind niet te hard waait.
Garantie op een accu is altijd een dingetje. Je kan als gebruiker niet echt aan tonen hoe goed of slecht de batterij is. Maar met de prijs die je betaald hebt is er vooralsnog niks mis.
Is het correct dat deze motor ‘maar’ 40 Nm is ?Tommie12 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:44:
[...]
Als je de fiets gaat halen, vraag dan eens naar een uitlezing of zo.
En als je de fiets dan hebt, kijk eens hoe ver je komt op standje Tour. 50-60km zou mogelijk moeten zijn op vlakke weg als de wind niet te hard waait.
Garantie op een accu is altijd een dingetje. Je kan als gebruiker niet echt aan tonen hoe goed of slecht de batterij is. Maar met de prijs die je betaald hebt is er vooralsnog niks mis.
Ja, dat kan best. Prima voor vlakke wegen hoor, en als je de dijk op moet, op tijd naar een kleine versnelling schakelen.WiLLoW_TieN schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:08:
[...]
Is het correct dat deze motor ‘maar’ 40 Nm is ?
Aan de zilveren badge te zien is dit een 'normale' Bosch Active Line van de 3e generatie. Die heeft inderdad 40 Nm koppel. Maximale ondersteuning van 250% van je eigen trapkracht in Turbo.WiLLoW_TieN schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:08:
[...]
Is het correct dat deze motor ‘maar’ 40 Nm is ?
www.lidl.nl. 1.8 van de 5 sterren
lidl-shop.nl 1.6
Vervolgens binnen de reviews gezocht op fiets en eBike en kwam toch aardig wat horrorverhalen tegen en dan alleen van consumenten die de moeite nemen een review te plaatsen. Ok, er zullen ook wel nepreviews tussen zitten om het bedrijf zwart te maken en je hebt natuurlijk altijd, zowel daar als hier op Tweakers, reacties van mensen die probleemloos meer dan 10jr doen met fietsen en witgoed zoals tv's en wasmachines.
Hier nu ondertussen net de derde keer dat het boutje van achterspatbord los is gekomen.jimh307 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:54:
[...]
Kan linke soep zijn als het de verkeerde bouten zijn. Ik vind de kwaliteit heel matig of je FM doet zijn werk niet goed. Hier na 19000km geen enkel losgetrild boutje
Nieuwe remblokken en een T25 sleutel zijn inmiddels besteld, dus zodra die binnen zijn kan ik aan de slag
Heb wel nog een vraag over deze fiets: ie er iemand die ervaring heeft met kinderzitjes erop? Want de kabels gaan op een onpraktische plek het frame in voor een voor stoeltje, en het verstelbare aluminium stuur is blijkens de sticker niet geschikt om een stoeltje aan te hangen. En stiekem hebben we vooral ja gezegd tegen deze fiets om m te laten dienen als moederfiets...
Kalm aan! En rap een beetje!
Nu is m'n rugzak toe aan vervanging, heeft iemand suggesties voor een rugzak waar de accu van deze fiets makkelijk in past, samen met nog wat andere zaken zoals een regenbroek?
Verder ben ik bang dat ik op den duur ga vergeten om de accu of het display van de fiets te halen, na het parkeren. En dat iemand anders die dingen er dan af haalt "zodat ze niet gestolen kunnen worden", maar ze dan "vergeet terug te geven". Heeft iemand tips anders dan "Houd je hoofd erbij" en "Wees niet vergeetachtig"?
Proficiat, geen verkeerde keuze.Yggdrazzil schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:05:
Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en (na wat proefritten) een Gazelle Ultimate C5+ besteld met als idee om deze in plaats van de auto het hele jaar door te gaan gebruiken. Ik doe nu ook al bijna alles met de fiets, maar enkele contacten en potentiële werkgevers liggen buiten de actieradius van m'n gewone fiets.
Nu is m'n rugzak toe aan vervanging, heeft iemand suggesties voor een rugzak waar de accu van deze fiets makkelijk in past, samen met nog wat andere zaken zoals een regenbroek?
Verder ben ik bang dat ik op den duur ga vergeten om de accu of het display van de fiets te halen, na het parkeren. En dat iemand anders die dingen er dan af haalt "zodat ze niet gestolen kunnen worden", maar ze dan "vergeet terug te geven". Heeft iemand tips anders dan "Houd je hoofd erbij" en "Wees niet vergeetachtig"?
Batterij zou ik nooit mee nemen, display wel. Goed uitkijken waar je een fiets parkeert is belangrijk, en ik zou die verzekeren als je die regelmatig ergens moet laten staan.
Batterij is erg onhandig want lang en zwaar om zo in een rugzak te steken. Er bestaan wel neopreen hoezen waar je ze in kwijt kan.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
ProficiatYggdrazzil schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:05:
Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en (na wat proefritten) een Gazelle Ultimate C5+ besteld met als idee om deze in plaats van de auto het hele jaar door te gaan gebruiken. Ik doe nu ook al bijna alles met de fiets, maar enkele contacten en potentiële werkgevers liggen buiten de actieradius van m'n gewone fiets.
Daarom heb ik liever een fiets zonder display die je eraf moet halen. Maargoed ieder zo zijn ding.Yggdrazzil schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:05:
Top fiets! In antwoord op je vraag je zou voor zoiets kunnen gaan:Yggdrazzil schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:05:
AGU Fiets/Rugtas
Dan kun ook je regenpak meenemen.
Gefeliciteerd. Als jij een rugzak wil dat vooral doen. Maar dan wel eentje die aan de fiets hangt terwijl je daarop zit. Met rugzak op de fiets is maar zo mweah.Yggdrazzil schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:05:
Ortlieb Vario PS Ql2.1. Niet de mooiste, wel de beste. Absoluut waterdicht, groot, en goed ophangsysteem.
Voor je display: ik denk dat ie sneller gejat wordt als je hem vastzet, dan wanneer je hem meestal eraf haalt. Want vastgezet is ie er nog met een kleine inbus of flinke ruk wel af. En als je hem per ongeluk vergeet zien ze niet direct dat ie afneembaar is.
[ Voor 10% gewijzigd door Foxhill op 09-06-2026 20:29 ]
Ik ben uitermate content met mijn Otinga Flip V3's en ik raad deze ook aan voor iedereen die in de markt is voor een fietstas.Yggdrazzil schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:05:
Net als de Ortlieb Vario heb je het beste van twee werelden; een pannier zodat je tijdens het fietsen geen gewicht aan je schouders heb hangen en een rugzak voor wanneer je van de fiets afstapt. Vergeleken met de Ortlieb vind ik echt dat de kwaliteit en het totale ontwerp van de Otinga echt een stap hoger ligt.
Goede tip (Vario)! Ik zie ook de Vario Lite en heb de verschillen inmiddels redelijk scherp. Alleen zijn er weinig reviews van de Lite, heb jij daar ook ervaring mee vanuit jouw winkel? Is dat net zo’n aanrader?Foxhill schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:25:
[...]
Gefeliciteerd. Als jij een rugzak wil dat vooral doen. Maar dan wel eentje die aan de fiets hangt terwijl je daarop zit. Met rugzak op de fiets is maar zo mweah.
Ortlieb Vario PS Ql2.1. Niet de mooiste, wel de beste. Absoluut waterdicht, groot, en goed ophangsysteem.
Voor je display: ik denk dat ie sneller gejat wordt als je hem vastzet, dan wanneer je hem meestal eraf haalt. Want vastgezet is ie er nog met een kleine inbus of flinke ruk wel af. En als je hem per ongeluk vergeet zien ze niet direct dat ie afneembaar is.
Het volgende hoe vaak onderhouden jullie jullie fietsen per jaar. (of laten onderhouden)
Er word hier per fiets tussen de 5000/7500 per jaar gefietst. Ik moet alles laten doen wegens gezondsheidsproblemen. Kan het wel maar lukt helaas niet (en dat is best vervelend)
Er staan hier 2x een Stella, 1x Giant, 1x Cortina en als laatste een Knaap Fatbike . De laatste is recent gekocht ter vervanging van een scooter.
Mn vroegere Gazelle fietsen had ik vrijwel geen kosten aan, tegenwoordig is het gemiddelde beurtje per fiets ongeveer 100/125 euro. Voor mijn gevoel was eerder de kwaliteit echt beter.
Gazelle Eclipse C380
Canondale Tesoro X1
Kalkhoff Image 5+ Advance
Moet nog een proefrit maken en ik zit wel graag rechtop i.p.v. gebogen, dus misschien valt de Gazelle daarom af (?).
Zijn er nog kwaliteitsverschillen tussen deze drie verschillende fietsen?
Bij bright koop je een review als fabrikant/dealer, dat is al jaren het geval. Probeer maar eens een bright review te vinden van iets willekeurigs wat niet 'goed' getest wordt.eenhoorntje schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:13:
Toch teleurstellend om tezen dat de Lidl fietsen het net niet zijn. Dacht dat Bright deze fietsen als goed beoordeelde.
Dat dus. Bright is niet objectief. Maar ze maken wel leuke filmpjes daar niet van. ANWB of consumentenbond is objectiever denk ik zo.BMW_Gizzmo schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:15:
[...]
Bij bright koop je een review als fabrikant/dealer, dat is al jaren het geval. Probeer maar eens een bright review te vinden van iets willekeurigs wat niet 'goed' getest wordt.
Na het incident de situatie ingeschat:
Nieuw wiel erin en gaan, nu zo het zo kunnen zijn dat de voorvork krom is en het balhoofd ook
Als het frame ontzet is dan is ie Total los:
Bouwjaar 2021
Nieuwe motor 2024 , km stand 3000km
Onderhoud jaarlijks..
Vraag, wat zou ik er nog voor terugkrijgen van de verzekering bij Total loss..
Balen zeg. Helaas zijn de remmen van veel fatbikes onder de maat. Zeker als deze opgevoerd is en via vol openstaande gashendel bedient wordt.jhofman schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:27:
.... aanrijding met een fatbike, ik stond stil, fatbike remde niet of nauwelijks.
.... Total los:
Bouwjaar 2021....
Of het ebike frame echt is aangetast, is moeilijk te beoordelen van de foto. Een FM kan dit beter beoordelen. Heb je een los voorwiel van een andere fiets, dan zou je zelf eea misschien kunnen inschatten als je dit wiel erin zet om te kijken of het scheef staat.
Met betrekking tot je schade. Alles valt en staat hoe en welke verzekering dit zal vergoeden. Betreft het de verzekering van de fatbike of je eigen ebike verzekering. In geval van de fatbike gaat het vermoedelijk om de AVP en die zal minimaal uitkeren op basis van dagwaarde. Die zal ca 25% zijn na 5 jaar.
Betreft het jouw ebike verzekering, dan hangt het af welke voorwaarden en/of beperkingen deze heeft. Iedere verzekering heeft andere pakketten waar een prijskaartje aanhangt. bv tav de vergoeding nieuwwaarde tot 5 jaar of 3 jaar of aangepaste afschrijving Uitkering in geld of natura.etc.
De manier van beoordelen en uitkeren is vermeld in de polisvoorwaarden. Het beste is dus om deze goed door te nemen, zodat je weet wat je kunt verwachten. Wat het uiteindelijk werkelijk wordt weet je pas later.
[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 14-06-2026 15:18 ]
Frame ziet er nog wel goed uit. Hoop dat allles verder goed gaat met je. Mijn buurvrouw heeft net een aanrijding gehad en heeft van die meneer geld gekregen voor een nieuwe fietsjhofman schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:27:
Beste tweakers, na een werkdag een aanrijding met een fatbike, ik stond stil, fatbike remde niet of nauwelijks.
Na het incident de situatie ingeschat:
Nieuw wiel erin en gaan, nu zo het zo kunnen zijn dat de voorvork krom is en het balhoofd ook
Als het frame ontzet is dan is ie Total los:
Bouwjaar 2021
Nieuwe motor 2024 , km stand 3000km
Onderhoud jaarlijks..
Belangrijkste is inderdaad dat het goed met jezelf gaat, dit soort dingen is ook de reden dat ik met een helm fiets.
Of het frame recht is zou ik laten beoordelen door de fietsenmaker er kunnen ook haarscheurtjrs in zitten
Onderhoud 1 keer per jaar is voldoende. Wel dan zelf af en toe de ketting smeren en beter nog poetsen en smeren (riem is minder werk). Maar vooral, zelf regelmatig kijken of er niks rammelt, en af en toe even met de hand de spaakspanning nalopen. Als er spaken los staan, snel naar de FM.eenhoorntje schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:13:
Toch teleurstellend om tezen dat de Lidl fietsen het net niet zijn. Dacht dat Bright deze fietsen als goed beoordeelde.
Het volgende hoe vaak onderhouden jullie jullie fietsen per jaar. (of laten onderhouden)
Er word hier per fiets tussen de 5000/7500 per jaar gefietst. Ik moet alles laten doen wegens gezondsheidsproblemen. Kan het wel maar lukt helaas niet (en dat is best vervelend)
Er staan hier 2x een Stella, 1x Giant, 1x Cortina en als laatste een Knaap Fatbike . De laatste is recent gekocht ter vervanging van een scooter.
Mn vroegere Gazelle fietsen had ik vrijwel geen kosten aan, tegenwoordig is het gemiddelde beurtje per fiets ongeveer 100/125 euro. Voor mijn gevoel was eerder de kwaliteit echt beter.
Ik blijf waarschuwen voor fietsen bij Lidl, en raad ook af om aardbeien of brood bij de fietsenmaker te kopen. (Al denk ik dat een goede fietsenmaker het verschil tussen goede en slechte aarbeien beter kent dan het personeel bij Lidl.)
[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 14-06-2026 21:37 ]
Had mijn wiel bewust gedraaid om mijn lijf te beschermen.
Kostenplaatje fietsenmaker : €530
Wiel en voorvork worden vernieuwd
Fyi: "Hier" zijn mensen die alle lidl fietsen beoordelen op een non-ebike van 300 die slecht repareerbaar was.eenhoorntje schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:13:
Gelukkig, de rest is slechts materieel.jhofman schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:03:
Ik ben er zelf ongeschonden uitgekomen.
...
.... €530
Wiel en voorvork worden vernieuwd
Kan de verzekering nog iets met dat bedrag? Want dat was je eerdere vraag.
Er zijn “hier” ook mensen die Lidl fietsen beoordelen na 30+ verschillende modellen in de hand te hebben gehad. En er zijn “hier” ook mensen die Lidl fietsen beoordelen op hoe de bedrijfsvoering is (klaar maken, delen leveren, etc).418O2 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:05:
[...]
Fyi: "Hier" zijn mensen die alle lidl fietsen beoordelen op een non-ebike van 300 die slecht repareerbaar was.
Lidl heeft fietsen van €1300 en €1600 die prima werken. Maar de levensduur is door gekozen onderdelen minder, de beschikbare service is ondermaats (denk aan 3 jaar later onderdeel leveren), en de mate waarin je buiten Lidl om onderhoud kunt (laten) doen is ondermaats. Dat is allemaal stelselmatig, niet model gebonden.
Hier geld: bespaar je een paar honderd bij aanschaf, dan verlies je gemiddeld meer dan een paar honderd tijdens de levensduur.
Dank voor jullie aandacht !
Lidl en Bright in dezelfde post, en jij gaat dat verdedigen….418O2 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:05:
[...]
Fyi: "Hier" zijn mensen die alle lidl fietsen beoordelen op een non-ebike van 300 die slecht repareerbaar was.
Bright test alleen als je gratis fietsen ter beschikking stelt, en er nog een behoorlijke zak sponsoring tegen aan gooit.
Ze hebben Van Moof verdedigd tot ze in de kist lagen, en er ondertussen meer uit frustratie in de Amstel lagen dan dat er nog rond reden.
En Lidl.. ik heb een heel slechte ervaring, en dan heb je bij mij afgedaan. Ik koop niet elke 2 jaar een fiets, maar ik heb ze wel nog bekeken. Die fiets van 300€ was niet slecht herstelbaar, die was schroot, en dat hoort niet bij gelijk welke fiets na een paar jaar. Een fiets moet probleemloos 10 jaar mee gaan, tenzij je 10k per jaar gaat fietsen… en dan nog
Als je dan dingen doet als displays monteren die je nergens kan vinden, rollerbrake remmen voorziet, dan spaar je echt op dingen die nadie extra geld kosten.
Hoe veel Lidl fietsen heb jij getest?
[ Voor 38% gewijzigd door 418O2 op 15-06-2026 21:10 ]
En edoch. Het is al zo vaak benoemd en mensen willen het niet weten en dan is het risico voor die mensen zelf zolang 'ik' het maar op orde heb; een zin die veel mensen in een adem noemen. Van mijn part kopen ze de grootste prul op de markt en heel veel plezier/succes ermee. Ik heb een degelijke e-bike en wat de ander doet? Mij een zorg.Foxhill schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:07:
[...]
Er zijn “hier” ook mensen die Lidl fietsen beoordelen na 30+ verschillende modellen in de hand te hebben gehad. En er zijn “hier” ook mensen die Lidl fietsen beoordelen op hoe de bedrijfsvoering is (klaar maken, delen leveren, etc).
Lidl heeft fietsen van €1300 en €1600 die prima werken. Maar de levensduur is door gekozen onderdelen minder, de beschikbare service is ondermaats (denk aan 3 jaar later onderdeel leveren), en de mate waarin je buiten Lidl om onderhoud kunt (laten) doen is ondermaats. Dat is allemaal stelselmatig, niet model gebonden.
Hier geld: bespaar je een paar honderd bij aanschaf, dan verlies je gemiddeld meer dan een paar honderd tijdens de levensduur.
Het verdedigen van de kwaliteit stoort me onderhand. Koop een goede 2e hands en heb er veel plezier mee...
Foxhill, bespaar je de moeite en reageer er niet op. Wij weten beter en als mensen toch in die val trappen dan is dat hun probleem en niet de onze. Wij zitten goed
Eentje.Tommie12 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:51:
Hoe veel Lidl fietsen heb jij getest?
Nooit geen problemen mee gehad, behalve een geschuurde velg (maar dat heb ik ook gehad met mijn dure MTB, niet voor niets doe ik ook mee aan de TWLC). Probleemloos bij de fijnste fietsenmaker in mijn woonplaats in onderhoud. 7 jaar lang dagelijks mee naar mijn werk gegaan. Enige dat ik vervangen heb (afgezien van de velg) zijn onderhoudsdingen (ketting en zo) en het display. Dat laatste vooral omdat ik wat harder wilde als 25km/h
Ik heb vrienden met dure fietsen die meer gedoe hebben gehad en meer betaald hebben ook voor onderhoud. Hell, ik heb zelfs een collega met een dure speedlec die meer afschrijving had als ik met mijn auto. (oke een dacia.. ik ga voor goedkoop, maar goed meestal).
Dus meer uitgeven garantie voor kwaliteit. Was dat maar zo.
En nee, niet alle Lidl fietsen zijn goed. Dat ga ik ook niet verkondigen. En weliicht zijn de afgelopen jaren slechter geworden, Maar mijn 8 jaar oude fiets doet het nog steeds goed.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik denk dat het grootste probleem is dat Lidl niet zelf de ebikes en fietsen produceert, maar in bulk her en der inkoopt en de aftersales heeft uitbesteedt, waardoor er veel verschillen kunnen zijn in kwaliteit tussen de verschillende modellen.Cyberpope schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:41:
..........En nee, niet alle Lidl fietsen zijn goed. Dat ga ik ook niet verkondigen. En weliicht zijn de afgelopen jaren slechter geworden, Maar mijn 8 jaar oude fiets doet het nog steeds goed.
Een ander probleem is dat niet iedereen dit in de gaten heeft en alle modellen dezelfde kwaliteit toebedeeld en dit waarschijnlijk vergelijkt met een bekend model, dat erop lijkt en hetzelfde verwacht voor een lagere prijs. Zolang je in de garantieperiode zit heb je een redelijk dekking van Lidl, maar daarna moet je het zelf oplossen. Ben je afhankelijk van een fietsenmaker die dit vervolgens weigert te doen om wat voor reden dan ook, heb je een probleem als er geen andere FM in de buurt is die dit wel wil doen.
Decathlon heeft bv ook zeer laag geprijsde fietsen en ebikes, maar neemt wel zelf alle verantwoordelijkheid voor garantie en onderhoud. Naar mijn mening loop je met een aankoop aldaar daarom veel minder risico op een fiasco.
Een kanttekening is dat behalve de fietsmerken van Decathlon er ook fietsen en ebikes op de website worden aangeboden door derden. De kwaliteit daarvan is ook niet altijd duidelijk. Deze modellen vallen niet onder de verantwoording van Decathlon, maar volledig onder de desbetreffende aanbieders. In de Decathlon winkels zelf zal je deze modellen niet terugvinden.
[ Voor 12% gewijzigd door elinx op 16-06-2026 13:48 ]
Weinig geld, dat klopt, maar het is geen standaard meuk bij alle fietsen.418O2 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:10:
Ik heb er geen getest. Daarom heb ik er geen mening over. Wat ik meestal van ze zie is vrij standaard meuk voor erg weinig geld
Sommige fietsen hebben specifiek materiaal wat je niet zomaar vindt, en de meeste FM hebben ook geen zin om dat te zoeken.
Maar als jij een FM in je omgeving hebt die dat wel doet… go ahead.
In elk geval, niemand heeft mijn goedkeuring nodig om wat dan ook voor fiets te kopen.
Het is een irritant 'metaal-op-metaal-geluid'. Ik heb hier tig video's van en toen ik die liet horen aan de fietsenzaak zeiden ze dat het geluid van de schijfrem is. Alleen zien zij (bij stilstand) niks raars aan de schijfrem. Ik heb toen gezegd dat ik goed zou bijhouden wanneer hij dat geluid maakt. Dit gebeurd alleen als ie in de begrenzer zit (ong. 25.8 / 26.2 km/h). Het maakt hierbij niet uit in welke modi (eco, auto of turbo) k fietst, ik hoorde het zelfs als ik de motor uit had gezet. Nadat ik meerdere klachten had had ik een uitgebreide mail naar ze gestuurd met alle video met alle geluiden en na mijn vakantie zouden ze er naar kijken. Ik kreeg hem terug met "wij horen niks" en "we hebben alles ingesmeerd, aangedraaid enz". Terwijl mijn suggestie was om enkele onderdelen volledig te vervangen of gezamenlijk op te fietsen zodat ze het ook goed konden horen. Aangezien ze dachten dat het nu opgelost was fietste ik blij naar huis. Maar je raadt het al... deze video is toen ik naar huis fietste.
YouTube: Weird noice Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800
Je hoort het vooral in het begin als ik de camera naar beneden wijs. Dit geluid hoor je nog beter als ik bv om 6:30 naar werk fiets of lekker in de natuur aan het fietsen ben. Nou fiets ik meestal in eco tijdens fietstochend maar soms wil je gewoon even wat meer vaart maken.
Ik ben van mening dat het een productiefout it. Ik vind sowieso dat ie (heel subtiel) onrustig versneld en dan weer afremt als je gewoon constant fietst rond de 25/26 km/h. De moed zakt me inmiddels een beetje in de schoenen want ik ben toch echt heel duidelijk geweest. Wat denken jullie dat het is en heeft iemand hier ervaring mee?
Klinkt gewoon als een aanlopende remschijf. Soms gebeurt het weleens dat hij bij het afstellen in de fietslift gewoon vrij loopt, maar tijdens het fietsen alsnog aanloopt. Dan komen er natuurlijk andere en meer krachten op te staan. Dit lijkt mij dus een kwestie van afstellen. En anders wellicht afvlakken van de montagepunten van de remklauw. Of een cilinder die net niet goed recht in de zuiger zit en/of niet goed terugkomt. Dan dient de remklauw vervangen te worden.Curlew schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:45:
Goeiedag, ik heb sinds februari dit jaar een Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800 in het rood. Mooie, comfortabele fiets met erg goede range en krachtige motor. Helaas wel al vanaf het begin last van geluiden. De meeste komen en gaan (bv krakende pedalen als het buiten koud is) maar eentje gaat maar niet weg. Ik ben hier al meerdere keren voor terug gegaan.
Het is een irritant 'metaal-op-metaal-geluid'. Ik heb hier tig video's van en toen ik die liet horen aan de fietsenzaak zeiden ze dat het geluid van de schijfrem is. Alleen zien zij (bij stilstand) niks raars aan de schijfrem. Ik heb toen gezegd dat ik goed zou bijhouden wanneer hij dat geluid maakt. Dit gebeurd alleen als ie in de begrenzer zit (ong. 25.8 / 26.2 km/h). Het maakt hierbij niet uit in welke modi (eco, auto of turbo) k fietst, ik hoorde het zelfs als ik de motor uit had gezet. Nadat ik meerdere klachten had had ik een uitgebreide mail naar ze gestuurd met alle video met alle geluiden en na mijn vakantie zouden ze er naar kijken. Ik kreeg hem terug met "wij horen niks" en "we hebben alles ingesmeerd, aangedraaid enz". Terwijl mijn suggestie was om enkele onderdelen volledig te vervangen of gezamenlijk op te fietsen zodat ze het ook goed konden horen. Aangezien ze dachten dat het nu opgelost was fietste ik blij naar huis. Maar je raadt het al... deze video is toen ik naar huis fietste.
Je hoort het vooral in het begin als ik de camera naar beneden wijs. Dit geluid hoor je nog beter als ik bv om 6:30 naar werk fiets of lekker in de natuur aan het fietsen ben. Nou fiets ik meestal in eco tijdens fietstochend maar soms wil je gewoon even wat meer vaart maken.
Ik ben van mening dat het een productiefout it. Ik vind sowieso dat ie (heel subtiel) onrustig versneld en dan weer afremt als je gewoon constant fietst rond de 25/26 km/h. De moed zakt me inmiddels een beetje in de schoenen want ik ben toch echt heel duidelijk geweest. Wat denken jullie dat het is en heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zat ook te kijken naar deze fiets maar nu ik dit verhaal hoor denk ik van: misschien toch nietCurlew schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:45:
Goeiedag, ik heb sinds februari dit jaar een Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800 in het rood. Mooie, comfortabele fiets met erg goede range en krachtige motor. Helaas wel al vanaf het begin last van geluiden. De meeste komen en gaan (bv krakende pedalen als het buiten koud is) maar eentje gaat maar niet weg. Ik ben hier al meerdere keren voor terug gegaan.
Dit kan bij elke fiets gebeuren. En het oplossen is zo eenvoudig als @cordonbleu zegt. Dat kost soms wel twee bezoekjes aan de werkplaats als het aan de haak niet te horen is. Mijdt liever die winkel die het niet kan vinden.mark777 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:12:
[...]
Ik zat ook te kijken naar deze fiets maar nu ik dit verhaal hoor denk ik van: misschien toch niet
Zowat elke fiets in die categorie heeft standaard Shimano MT200 of zo klauwen…. Dat heeft niks met Cube te maken. En met die remmen is echt niks mis.mark777 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:12:
[...]
Ik zat ook te kijken naar deze fiets maar nu ik dit verhaal hoor denk ik van: misschien toch niet
Als je je maar geen rollerbrakes laat aan smeren.
Laat me raden.... in een hogere ondersteuning met een 90Nm, 700Wmax.PX motor, zodat je nagenoeg geen kracht hoeft te zetten om zo relaxed mogelijk te fietsen.Curlew schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:45:
.... Ik vind sowieso dat ie (heel subtiel) onrustig versneld en dan weer afremt als je gewoon constant fietst rond de 25/26 km/h. ....
Tja dat gaat dan heel gemakkelijk en zit je zeer snel over de snelheidslimiet van 25km/h en stopt de motor. De oplossing is een lagere ondersteuning kiezen en iets lagere snelheid, evt. door je versnelling lichter te zetten, zodat je ongeveer dezelfde trapsnelheid behoudt.
Kun je de meest aangename ondersteuning niet kiezen uit de standaard waarden (te weinig of te veel), dan kan misschien de Flow app. iets voor je betekenen.
mbt tot het geluid. Op de video is niet duidelijk is waar het precies vandaan komt als je de camera verplaatst. Het lijkt nu bij het achterwiel vandaan te komen en niet de motor. dan kan het de velg, naaf of schijfrem zijn als het metaal/metaal is.
Met de motor zet je kracht op de riem, die aan één zijde van het wiel zit. Deze zal daarom vervolgens die zijde meer belasten. Dit kan voldoende zijn om bij een bepaalde snelheid dit geluid te veroorzaken. In een werkplaats zal er nimmer een dergelijke belasting op het wiel komen.
[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 22-06-2026 12:19 ]
Is dit normaal en wie heeft er ook ervaring met de vyber electrische fietsen en valt het ook tegen?
Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1
ProficiatMiskentTalent schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:25:
We hebben 2 vyber supr365 electrische fietsen gekocht met 600watt accu er bij, ze schijnen heel goed te wezen, en ze rijden ook heel goed, maar 1 ding bevalt me niet de acceradius van de fietsen valt vies tegen op de ecostand haalt ie mischien 95km 1% is ongeveer 1km dat moet toch meer kunnen met dit weer, wel verstaan de fietsen zijn nieuw en de accu's ook
Is dit normaal en wie heeft er ook ervaring met de vyber electrische fietsen en valt het ook tegen?
Verder schrik ik van de actieradius van jullie fietsen.
Ten eerste: in deze volgorde, helemaal opladen, helemaal leeg rijden en dan weer opladen en dat moet genoeg zijn om het systeem te ijken. Rijd de laatste kilometers dicht bij huis.
Helpt dit niet dan vraag ik me af of het een defect is, maar als dit bij beide fietsen aan de hand is vraag ik me af óf het wel een defect is en moeten we verder kijken. Wat verstaan hun onder de eco-stand. Een hoger koppel betekend meer stroomopname uit de accu bij eender snelheid en dit kan vies aantikken. Hoe ver komen jullie op de turbostand? 50-60 kilometer minimaal moet kunnen.
Het gaat niet om Vyber, mits de het mechanische deel van de ebike verder soepel loopt., gaat het om de efficiency van het elektrisch systeem,MiskentTalent schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:25:
... vyber supr365 ....r 1 ding bevalt me niet de acceradius van de fietsen valt vies tegen op de ecostand haalt ie mischien 95km 1% is ongeveer 1km d....
Mij is niet duidelijk hoe je aan 95km komt. Heb je dit zelf ondervonden (motor slaat af), is het jouw persoonlijke inschatting of geeft het display dit aan? In het laatste geval hangt het er vanaf wat de voorgeschiedenis is van jouw manier van rijden.
Vyber geeft weliswaar een mogelijk bereik van 140km op, maar dit is tot de motor afslaat en altijd afhankelijk van hoeveel inspanning je zelf geeft mbt tot trapkracht en trapsnelheid. Vaak optrekken vanuit stilstand, terrein omstandigheden etc.
Op zich is een bereik van 95km voor 600Wh (6,25Wh/km) niet extreem laag.
[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 22-06-2026 12:56 ]
Natuurlijk zou dit veel beter kunnen, zeker in de zomer.Ik heb echter geen idee hoe efficiënt de EVO motor is en ook is niet duidelijk of de 95km zelf ondervonden is. Ik vermoed nl van niet ( "haalt ie mischien 95km") en, behoudens ECO en zomers weer, onder welke omstandigheden.jimh307 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:20:
....Toch zou ik met 95 kilometer op de ecostand in hoogzomer slecht vinden.
@jimh307 Ik denk dat we het eens.zijn. Dit zijn zaken die onder " welke omstandigheden" vallen en daarom zeker genoemd moeten worden.jimh307 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:47:
@elinx Actieradius is van nog veel meer factoren afhankelijk....
Alleen "600Wh - ECO - misschien 95km" is gewoon te weinig informatie om maar enigszins een uitspraak te kunnen doen.
De Bosch calculator kan daar misschien een bijdrage aan leveren om het bereik in te schatten.
De stand ECO zegt bv op zichzelf ook niks, want feitelijk gaat het om de versterkingsfactor (50-100%) die de motor levert. Deze is niet hetzelfde bij iedere motor.
[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 22-06-2026 12:25 ]
Dank je wel. Ik zal het binnenkort weer aankaarten.cordonbleu schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:51:
[...]
Klinkt gewoon als een aanlopende remschijf. Soms gebeurt het weleens dat hij bij het afstellen in de fietslift gewoon vrij loopt, maar tijdens het fietsen alsnog aanloopt. Dan komen er natuurlijk andere en meer krachten op te staan. Dit lijkt mij dus een kwestie van afstellen. En anders wellicht afvlakken van de montagepunten van de remklauw. Of een cilinder die net niet goed recht in de zuiger zit en/of niet goed terugkomt. Dan dient de remklauw vervangen te worden.
Leasefiets. Dus ik zit aan die winkel vast.Foxhill schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:21:
[...]
Dit kan bij elke fiets gebeuren. En het oplossen is zo eenvoudig als @cordonbleu zegt. Dat kost soms wel twee bezoekjes aan de werkplaats als het aan de haak niet te horen is. Mijdt liever die winkel die het niet kan vinden.
LOL nee heb geen sleutelhanger. Ik geef sowieso duidelijk aan wanneer het geluid te horen is.charrel schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:39:
@Curlew niet toevallig een sleutelhanger aan je sleutel?
Buurvrouw had ook een raar geluid, fietsenmaker kon niks vinden. 2x filmpje gemaakt, liet ze het zien. Euhm, buuv... Dat is je sleutelhanger die tussen je wiel stuitert.
Nee ik heb het niet alle instellingen op z'n max staan. En 25 km/h halen is sowieso niet zo moeilijk, ook in andere standen niet. Online bij reviews las ik juist dat je ook makkelijker harder kan zonder ondersteuning wat ik ook heb ondervonden bij andere e-bikes. Maar bij mij moet je echt door iets 'doortrappen' of je moet heuvelaf gaan.elinx schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:16:
[...]
Laat me raden.... in een hogere ondersteuning met een 90Nm, 700Wmax.PX motor, zodat je nagenoeg geen kracht hoeft te zetten om zo relaxed mogelijk te fietsen.
Tja dat gaat dan heel gemakkelijk en zit je zeer snel over de snelheidslimiet van 25km/h en stopt de motor. De oplossing is een lagere ondersteuning kiezen en iets lagere snelheid, evt. door je versnelling lichter te zetten, zodat je ongeveer dezelfde trapsnelheid behoudt.
Kun je de meest aangename ondersteuning niet kiezen uit de standaard waarden (te weinig of te veel), dan kan misschien de Flow app. iets voor je betekenen.
mbt tot het geluid. Op de video is niet duidelijk is waar het precies vandaan komt als je de camera verplaatst. Het lijkt nu bij het achterwiel vandaan te komen en niet de motor. dan kan het de velg, naaf of schijfrem zijn als het metaal/metaal is.
Met de motor zet je kracht op de riem, die aan één zijde van het wiel zit. Deze zal daarom vervolgens die zijde meer belasten. Dit kan voldoende zijn om bij een bepaalde snelheid dit geluid te veroorzaken. In een werkplaats zal er nimmer een dergelijke belasting op het wiel komen.
Sorry maar dat vind ik geen oplossing. Je zegt eigenlijk; gebruikt de Turbo niet, ondanks dat ie er op zit. En ook met vette tegenwind en/of na 100 km fietsen is het toch wel fijn om even makkelijker te kunnen fietsen. Ik fiets met fietstochten sowieso meestal op Eco.
Toen ik voor mijn vakantie kwam zei ze zaak dat ze meerdere klachten hadden gehad over diverse geluiden. Sowieso geeft ie een voelbare en hoorbare 'klak' als je stopt met trappen of ondersteunen wat vervolgens weer rammelt bij minder strak wegdek. Maar dat vind ik niet zo storend. Wel de krakende pedalen als het onder de 8 graden is. En ik denk dat de fiets ook erg gevoelig is voor kleine beetjes vuiligheid want je hoort snel al andere tik-geluidjes wat klinkt als een steentje of iets anders. Mooie fiets dus ik maak 'm sowieso vaak schoon.mark777 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:12:
[...]
Nee, dat zeg ik niet op die manier. Turbo heb ik zelfs niet genoemd. Ik heb het alleen over de motor ondersteuning .Curlew schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:38:
.... Je zegt eigenlijk; gebruikt de Turbo niet, ondanks dat ie er op zit. ....
Ik zeg ook. Ga een lagere snelheid fietsen en om toch hetzelfde traptempo aan te houden in een lichtere versnelling. Op die manier zit je niet steeds tegen de limietgrens aan.
De lagere ondersteuning is om de versterkingsfactor van de motor beter af te stemmen op de omstandigheden, zoals wind en heuvels.
Lagere snelheid om zeker onder de limiet te blijven
Lichtere versnelling voor hetzelfde relaxte tempo bij lagere snelheid. Dat zou dus ook kunnen betekenen dat het dan om bv 21km/h gaat, afhankelijk van de stap die de versnelling moet maken.
Met bv 5 versnellingen kan deze stap anders zijn dan bv met 8 of 12.
[ Voor 39% gewijzigd door elinx op 24-06-2026 11:07 ]
Ik denk dat je de thermische grenzen van de fiets hebt overschreden.Fluffybeast schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:53:
Ik heb mijn Stella fiets nu 2 jaar. Gisteren ganse dag gefietst, maar toen het tijd was om naar huis te gaan ging deze niet meer… intuvia 100 scherm gaf geen percentage aan (fiets was opgeladen) en de fiets start niet op. Je ziet het de lichtjes van het besturingssysteem omhoog, omlaag en weer omhoog gaan en dat is het. Geen kracht, geen motor in gang, niks. Iemand raad?
Het was gisteren bloedwarm, en je hebt de fiets dan opgeladen? In de zon?
Als bepaalde onderdelen zoals de batterij te warm worden, dan schakelen die simpelweg uit om verdere schade te vermijden, dat is mijn vermoeden.
Maar ergens een slecht contact kan natuurlijk ook.
Ik zou effe wachten tot zonder als het wat frisser is, kijken of de fiets dan iets doet, eventueel batterij eens verwijderen en in de schaduw leggen, display verwijderen en terug zetten. Eventueel nog eens aan de lader hangen (kan best zijn dat die door overhitting niks gedaan heeft)
En als dat niks doet, dan naar de FM.
Wat betekent foutmelding 41 op mijn elektrische fiets?Bossie60 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:49:
Mijn Batavus fonk e-go met een e motion middenmotor geeft een foutmelding 41 af met ongeveer 2 minuten fietsen. Wat kan hier de oorzaak zijn?
41 Noodloopprogramma van kracht. Snelheidsindicatie fout. Controleer de magneet in het achterwiel.
Kabel nakijken... en dan naar de FM.Bossie60 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:31:
Oké, en wat als deze wel goed is afgesteld, wat kan ik dan nog meer doen?
[ Voor 102% gewijzigd door twain4me op 27-06-2026 13:42 . Reden: zie TW ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Zeker als de fiets in de zon heeft gestaan is die kans wel aanwezig. Ik heb gisteren ook een stukje gefietst, maar geen fout gezien. Alleen de accu kraakt met deze hitte, maar dit is geen defect. Ik zit ook het meerendeel binnen want het is echt heet buiten. Gisteren hier 38 graden behaald.Tommie12 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:59:
[...]
Ik denk dat je de thermische grenzen van de fiets hebt overschreden.
Het was gisteren bloedwarm, en je hebt de fiets dan opgeladen? In de zon?
Als bepaalde onderdelen zoals de batterij te warm worden, dan schakelen die simpelweg uit om verdere schade te vermijden, dat is mijn vermoeden.
Maar ergens een slecht contact kan natuurlijk ook.
Ik zou effe wachten tot zonder als het wat frisser is, kijken of de fiets dan iets doet, eventueel batterij eens verwijderen en in de schaduw leggen, display verwijderen en terug zetten. Eventueel nog eens aan de lader hangen (kan best zijn dat die door overhitting niks gedaan heeft)
En als dat niks doet, dan naar de FM.
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
:strip_exif()/f/image/67wPsaqSeEx74gHlT9AFv1SW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XzvAe6Mv7mAOtiaWlRfDFmQJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ollRzGy5wtiuoIkEFNuUYNNX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PIqYfy9lowSEchEm3sKj2Mzg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LnvbRRWOGcQfijTjghBOEDjo.jpg?f=fotoalbum_large)