Ik heb je voorblad niet gezien. Wanneer die puntig wordt snijdt het in je riem. En Gates schrijft het voor (cursus). Maar als het voorblad nog heel ronde ‘tandjes’ heeft kun je het uitproberen.jimh307 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:38:
[...]
Zou het kwaad kunnen om dat niet te doen? Is het bij een riem zo anders want de upstairs van de tanden drukken toch volledig tegen de riemrandtandjes aan? Als jij zegt dat beide riemwielen vervangen dienen te worden dan doe ik dat, maar ik heb de FM daar niet over gehoord.
Ik vind je vergelijking niet helemaal eerlijk.jimh307 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:44:
Grote beurt fiets is weer achter de rug. Mijn Gazelle ultimate heeft weer een nieuw slofje achter, grote beurt, nieuwe antislip pedalen en riem op spanning gezet (0% resonanties meer) en hem globaal (toch wel goed) gepoetst. Het achterwiel riemkransje en de riem zijn bij de volgende beurt aan de beurt. Ik dacht dat het achterkransje vervangen moest worden, maar de monteur liet me persoonlijk zien dat dit nog 'n jaartje meekan. Dat is heel netjes want er zijn genoeg fietsenmakers die hem zo vervangen. Alleen dat achterkransje al kost 130 euro. Wel fijn dat ze zo met je meedenken en alles behalve geld aftroggelen. Ook een leuk rapport meegekregen en ik doe dus gemiddeld 4,80 Wh/km gemiddeld over de gehele levensduur van de fiets dus met alle standen meegerekend. Ik kreeg een elektrische leenfiets mee die ik heb gebruikt om op het werk te komen en daarna fiets weer ophalen en hij ziet er heel jong uit nu
.
Prijs voor alle diensten: €150,50 netto. Valt mij allerzins mee. Als de auto een grote beurt krijgt dan reken richting het tienvoudige. De afgelopen beurt voor de auto was €1470 en natuurlijk kun je dit niet zo vergelijken (met 4 nieuwe sloffen en kleine beurt) het geeft dus aan dat fietsen goedkoop is als je een goede e-bike hebt. Een goede e-bike is duur en mensen denken dan dat het rijden ermee ook duur is. Echter werk je dan met kwaliteitsmateriaal en dat hoeft minder vaak vervangen te worden en mijn Gazelle ziet de FM niet vaak. Zou de tweede auto de deur uitgaan door een e-bike dan rijd je wel heel veel goedkoper. Alleen de aanschaf is een kick in your wallet.
150€ is een redelijke prijs, maar hoe veel km deed je sinds je laatste beurt? Als het 5000km is, dan heb je heel flink door gefietst. En volgend jaar kan je minstens 450€ verwachten met die riem.
Daar een autobeurt met 4 nieuwe banden (die makkelijk 1000€ kosten), paar filters en een paar uur werk tegenover zetten vind ik geen eerlijke vergelijking.
Die banden gaan makkelijk 60.000km mee, en de gewone beurt is tweejaarlijks of rond de 30.000km.
Mijn electrische auto heeft op 90.000km net 2 nieuwe banden gekregen (wel zomer/winterbanden), en verder 100€ voor een setje ruitenwissers en een interieurfilter. Per km is dat goedkoper dan een fiets...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Denk je echt dat een autogarage minder marge neemt op onderhoud dan een FM?Borromini schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:53:
'De auto is goedkoper' is ook geen eerlijke vergelijking, dat zijn heel andere volumes en marges.
Ander voorbeeld: ik betaalde de laatste keer 20€ bij een bandencentrale om een lekke band te herstellen (band afnemen, opschuren aan de binnenkant, tutje er in kleven en de zaak terug monteren).
Een nieuwe binnenband in mijn fiets kostte me 50€... (en nu doe ik dat zelf)
Ik ben sinds vandaag in het bezit van een Crivit Urban 3.X, en vroeg mij af wat de mogelijkheden zijn voor een fietsstoeltje voorop.
De stuurpen is te breed voor de reguliere adapters. Zou het plaatsen van een A-Head adapter werken, of moet er een volledig ander stuurpen en stuur gemonteerd moeten worden?
De stuurpen is te breed voor de reguliere adapters. Zou het plaatsen van een A-Head adapter werken, of moet er een volledig ander stuurpen en stuur gemonteerd moeten worden?
edit:
Toch maar eens gaan knutselen, en het is me gelukt om een Thule fietsstoeltje te monteren op het stuur. Ik heb hiervoor 2 van de plastic ringen die om de stuurpen heenzaten verwijderd, ok ruimte te maken voor de adapter.
Toch maar eens gaan knutselen, en het is me gelukt om een Thule fietsstoeltje te monteren op het stuur. Ik heb hiervoor 2 van de plastic ringen die om de stuurpen heenzaten verwijderd, ok ruimte te maken voor de adapter.
edit:
Het windscherm hangt te laag omdat het voorlicht in de weg zit, dus die heb ik er maar afgelaten. En omdat het stuur zo laag is hang je een beetje boven het stoeltje, even kijken morgen of dat storend is.
Het windscherm hangt te laag omdat het voorlicht in de weg zit, dus die heb ik er maar afgelaten. En omdat het stuur zo laag is hang je een beetje boven het stoeltje, even kijken morgen of dat storend is.
[ Voor 42% gewijzigd door Overlegne op 19-05-2026 23:44 ]
In de handleiding wordt alleen gesproken over een stoeltje op het achterrek, volgens mij is het met de standaard stuur inrichting niet mogelijk.Overlegne schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:53:
Ik ben sinds vandaag in het bezit van een Crivit Urban 3.X, en vroeg mij af wat de mogelijkheden zijn voor een fietsstoeltje voorop.
Ik vraag me af wat nou het ‘merkbare’ verschil is tussen een Cube Kathmandu HYBRID ONE 800, een Cube Touring Hybrid One 600 en een CUBE TOURING HYBRID COMFORT SLX 800
Los van de accu grootte, heeft de Touring Hybrid Comfort SLX een belt en de 5-speed naaf versnelling dus lekker weinig onderhoud. Is de One 600 gewoon een fiets met goedkopere onderdelen? En qua zithouding of comfort wat is het verschil tussen de Kathmandu en de Touring Hybrid?
Bonus vraag: waarom werken er zoveel onkundige verkopers bij sommige fietsenmakers kuch broekhuis kuch, alsof ze niets willen verkopen, maar ook gewoon echt weinig kennis van zaken hebben. Helaas is er in de omgeving geen andere dealer van Cube.
Los van de accu grootte, heeft de Touring Hybrid Comfort SLX een belt en de 5-speed naaf versnelling dus lekker weinig onderhoud. Is de One 600 gewoon een fiets met goedkopere onderdelen? En qua zithouding of comfort wat is het verschil tussen de Kathmandu en de Touring Hybrid?
Bonus vraag: waarom werken er zoveel onkundige verkopers bij sommige fietsenmakers kuch broekhuis kuch, alsof ze niets willen verkopen, maar ook gewoon echt weinig kennis van zaken hebben. Helaas is er in de omgeving geen andere dealer van Cube.
Zo uit mijn hoofd gezegd zijn dit de voornaamste verschillen;Impstoker schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:26:
Ik vraag me af wat nou het ‘merkbare’ verschil is tussen een Cube Kathmandu HYBRID ONE 800, een Cube Touring Hybrid One 600 en een CUBE TOURING HYBRID COMFORT SLX 800
[Afbeelding]
Kathmandu is robuuster uitgevoerd en zou daardoor meer geschikt zijn voor het fietsen buiten de gebaande wegen. De bagagedrager is bijvoorbeeld geïntegreerd in het frame wat helpt met de stabiliteit wanneer je fietstassen eraan hangt.
Mede door gebruik van bredere en hogere banden heb je marginaal meer grondspeling.
Mijn Kathmandu EXC 800 is uitgevoerd met een voorvork met 100 millimeter veerweg. De veerweg van de voorvork van de touring is in de regel tussen 63 mm en 75 mm.
Mijn Kathmandu als de Kathmandu ONE 800 van mijn vrouw heb ik inmiddels via OTA-updates kunnen upgraden van 85 Nm naar 120 Nm. Ik heb mij laten informeren dat Comfort line vanwege de riemaandrijving hiervoor niet in aanmerking komt. Volgens mij blijven die maximaal bij 90Nm hangen. Dus als je de Newtonmeters belangrijk vindt, is het wel iets om rekening mee te houden.
Ah top, er komen regelmatig zware fietstassen aan dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Dan misschien toch beter voor de Kathmandu gaan.
Het verschil tussen 90Nm en 120Nm voor een woon-werk fiets / tour fiets is volgens mij echt verwaarloosbaar, tenzij je gaat fietskamperen in de heuvels of bergen.
Het verschil tussen 90Nm en 120Nm voor een woon-werk fiets / tour fiets is volgens mij echt verwaarloosbaar, tenzij je gaat fietskamperen in de heuvels of bergen.
Kan er al iemand meer vertellen over de Pinion MGU middenmotor. Het systeem is er nu ongeveer 1.5-2 jaar.
Kom het nog maar heel weinig tot niet tegen. Afgezien van promotie/introductie materiaal, zijn maar erg weinig ervaringen te vinden.
Belangrijkste vraag is: Hoe verhoudt de Pinion MGU zich tot de Bosch CX?
Kom het nog maar heel weinig tot niet tegen. Afgezien van promotie/introductie materiaal, zijn maar erg weinig ervaringen te vinden.
Hoi allemaal,
heeft iemand tips hoe ik de gordel tussen de benen langer kan maken of dit probleem anders op kan lossen bij een peuterschaal op de urban arrow familynext?
de 3 punts sluiting prikt nu in de benen en kan de schoudergordels hierdoor ook niet voldoende strak doen.
tnx!
:strip_exif()/f/image/OXQTiReGqNntA4HJ4duA18eS.jpg?f=fotoalbum_large)
heeft iemand tips hoe ik de gordel tussen de benen langer kan maken of dit probleem anders op kan lossen bij een peuterschaal op de urban arrow familynext?
de 3 punts sluiting prikt nu in de benen en kan de schoudergordels hierdoor ook niet voldoende strak doen.
tnx!
:strip_exif()/f/image/OXQTiReGqNntA4HJ4duA18eS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door Angriebirdie op 20-05-2026 19:56 ]
Wat wil je weten? Ga hem gewoon fietsen morgen. Het wordt lekker weer.Athome schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:07:
Kan er al iemand meer vertellen over de Pinion MGU middenmotor. Het systeem is er nu ongeveer 1.5-2 jaar.
Hij is enorm krachtig. Voor een speed pedelec geweldig. Voor een gewone elektrische fiets voor sommigen té sterk. Van de klanten die hem bij mij getest hebben zijn er een paar laaiend enthousiast en ook een paar helemaal niet.
Om je toch een idee geven:
Van soepel naar stoterig: Brose - Panasonic - Shimano - nieuwe CX - oude CX - Pinion.
Van sterk naar zwak: Pinion - Panasonic - nieuwe CX - oude CX - Brose - Shimano.
Van duurzaam naar niet duurzaam: Panasonic - Bosch - Shimano. Pinion nog onbekend maar zal zich redelijk tot deze drie verhouden. Want nog geen storing gezien en gebruikt bekende FIT accessoires. Brose zet ik maar niet in dit lijstje.
[ Voor 5% gewijzigd door Foxhill op 20-05-2026 20:59 ]
Kan je niet helpen, maar welke idioot heeft dit bedacht? Dat zie je toch zo dat die constructie in de billen van een kind snijdt?Angriebirdie schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:45:
Hoi allemaal,
tnx!
[Afbeelding][Afbeelding]
Zo te zien zijn die gordels ook van de UA zelf? Ook bij een kind dat gewoon op het bankje zit gaat dat niet comfortabel zijn.
[ Voor 27% gewijzigd door Borromini op 21-05-2026 08:36 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ik heb er ook naar gekeken, nog niet geprobeerd. Zie wel enkele aanbiedingen bij mij in de buurt van de Pegasus Estremo voor €4499. Mooie technieken hoor, maar mijn inziens meer bedoeld voor MTB of heuvelachtig terrein . ( Pinion MGU schijnt nogal gehorig te zijn )Athome schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:07:
Hallo fietsers,
Ikzelf fiets niet (hoop het ooit weer te kunnen!), maar mijn moeder in haar vroege zestig zoekt een nieuwe e-bike, gezien haar huidige niet meer fungeert. Haar eisen:
- Damesfiets waar wat fietstassen op kunnen
- Geen fatbike
- Dagelijks +- 15-20 km fietsen, minder opladen is natuurlijk mooi meegenomen
- Laag onderhoud en hoge betrouwbaarheid
- Comfortabel, hoeft niet heel sportief te zijn, voldoende ondersteuning maar hoeft niet heftig te zijn
- Niet onnodig duur ;)
Ik heb wat zaken geprobeerd te absorberen uit dit topic, maar ik weet te weinig over fietsen om te weten wat ik niet weet. Ik heb op een random e-shop wat logische filters ingesteld en zie bijvoorbeeld een Gazelle Ultimate C380 HMB. Ik begrijp dat Bosch motoren populair zijn. Ik begrijp dat hier een laag onderhoud versnelling in zou zitten, de accu en motorlocatie lijken me in orde. Zover ik kan zien is dit dus een prima keuze.
Maar nogmaals: Ik weet niets van fietsen. Zijn er opmerkingen, aanmerkingen, goede alternatieven waar ik rekening mee kan houden?
Ikzelf fiets niet (hoop het ooit weer te kunnen!), maar mijn moeder in haar vroege zestig zoekt een nieuwe e-bike, gezien haar huidige niet meer fungeert. Haar eisen:
- Geen fatbike
- Comfortabel, hoeft niet heel sportief te zijn, voldoende ondersteuning maar hoeft niet heftig te zijn
- Niet onnodig duur ;)
Ik heb wat zaken geprobeerd te absorberen uit dit topic, maar ik weet te weinig over fietsen om te weten wat ik niet weet. Ik heb op een random e-shop wat logische filters ingesteld en zie bijvoorbeeld een Gazelle Ultimate C380 HMB. Ik begrijp dat Bosch motoren populair zijn. Ik begrijp dat hier een laag onderhoud versnelling in zou zitten, de accu en motorlocatie lijken me in orde. Zover ik kan zien is dit dus een prima keuze.
Maar nogmaals: Ik weet niets van fietsen. Zijn er opmerkingen, aanmerkingen, goede alternatieven waar ik rekening mee kan houden?
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Ik neem aan dat je moeder niet zelf onderhoud gaat doen. Ga dan aub naar je lokale FM, en laat ze er een paar proberen. De ene zit beter dan de andere, en ze gaat daar wel een tijdje mee rijden.coptician schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:55:
Hallo fietsers,
- Geen fatbike
- Niet onnodig duur ;)
En ja, er ik echt niks mis met die Gazelle C380, maar je moet even wennen aan die enviolo versnelling.
Ik begrijp dat je online op zoek bent naar informatie, maar in dat geval moet het wel duidelijk zijn wat zij van haar eisen verwacht.coptician schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:55:
..... nieuwe e-bike, gezien haar huidige niet meer fungeert. Haar eisen:
- Geen fatbike
- Niet onnodig duur ;)
..... bijvoorbeeld een Gazelle Ultimate C380 HMB. ....
Ik begrijp dat ze haar huidige ebike wil vervangen. Dat betekent dat ze onwillekeurig een nieuwe ebike gaat vergelijken daarmee. Niet alleen de rijeigenschappen, maar ook de prijs. Een opmerking als "niet onnodig duur" is dan voor haar iets anders dan voor een ander. Nu verwijs je naar een ebike in de categorie €4000, wat geen onnodige dure prijs is, maar je weet niet of dit is wat ze verwacht.
Bosch is weliswaar de meest aansprekende motor, maar is niet de enige. @Foxhill heeft hier een grove vergelijking gemaakt tav aandrijfeigenschappen en duurzaamheid en zal je zien dat er meer is dan Bosch.
Maar zoals altijd. Ga met haar naar één of meerdere Fietsenwinkels in de buurt en laat haar proberen en inzicht krijgen in de mogelijkheden en prijzen. Proefrijden is altijd het beste.
Dank je! Ik ga inderdaad niet blind op het internet wat bestellen, maar ik wil ook niet zomaar een willekeurige fysieke winkel los laten gaan zonder wat voorkennis.Tommie12 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:57:
[...]
Ik neem aan dat je moeder niet zelf onderhoud gaat doen. Ga dan aub naar je lokale FM, en laat ze er een paar proberen. De ene zit beter dan de andere, en ze gaat daar wel een tijdje mee rijden.
En ja, er ik echt niks mis met die Gazelle C380, maar je moet even wennen aan die enviolo versnelling.
Ik zal haar denk ik zowel de C380 als de C5 laten proberen qua versnellingen, met leeftijd komt ook koppigheid dus dat valt makkelijk te testen.
De prijs zal sowieso een gevoelig punt zijn, maar uiteindelijk is degelijkheid en laag onderhoud een nog grotere overweging. Sowieso goed advies!elinx schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:40:
[...]
Ik begrijp dat ze haar huidige ebike wil vervangen. Dat betekent dat ze onwillekeurig een nieuwe ebike gaat vergelijken daarmee. Niet alleen de rijeigenschappen, maar ook de prijs. Een opmerking als "niet onnodig duur" is dan voor haar iets anders dan voor een ander. Nu verwijs je naar een ebike in de categorie €4000, wat geen onnodige dure prijs is, maar je weet niet of dit is wat ze verwacht.
[...]
Maar zoals altijd. Ga met haar naar één of meerdere Fietsenwinkels in de buurt en laat haar proberen en inzicht krijgen in de mogelijkheden en prijzen. Proefrijden is altijd het beste.
Helemaal mee eens qua proefrijden en winkel(s) bezoeken! Ik probeer wel de gladde verkooppraatjes te doorbreken met wat voorkennis
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Wat betreft de prijs kan je voor wat lagere bedragen ook prima ebikes vinden die daaraan voldoen.coptician schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:45:
De prijs zal sowieso een gevoelig punt zijn,
Ik probeer wel de gladde verkooppraatjes te doorbreken met wat voorkennis
Echter van belang is wat zij gewend was. Een oude ebike met naafmotor en trap- cq rotatiesensor heeft een heel ander gedrag dan een middenmotor met kracht- cq koppelsensor.
Voor info kan ik je de openingspost van dit topic aanbevelen.
[ Voor 21% gewijzigd door elinx op 21-05-2026 17:04 ]
Als de prijs te gevoelig wordt, ga dan eerder voor een goede ebike tweedehands dan voor een nieuwe die bv naafmotor en velgremmen heeft uit de supermarkt.coptician schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:45:
[...]
Dank je! Ik ga inderdaad niet blind op het internet wat bestellen, maar ik wil ook niet zomaar een willekeurige fysieke winkel los laten gaan zonder wat voorkennis.
Ik zal haar denk ik zowel de C380 als de C5 laten proberen qua versnellingen, met leeftijd komt ook koppigheid dus dat valt makkelijk te testen.
[...]
De prijs zal sowieso een gevoelig punt zijn, maar uiteindelijk is degelijkheid en laag onderhoud een nog grotere overweging. Sowieso goed advies!
Helemaal mee eens qua proefrijden en winkel(s) bezoeken! Ik probeer wel de gladde verkooppraatjes te doorbreken met wat voorkennis
Sja, het lijkt meer een ego-mode-update (weer eens wat anders dan eco-mode), want ja, het klinkt stoer, maar ik vermoed dat het voor de meeste gebruikers weinig zinvol is. Bosch heeft in het recente verleden zelfs aangegeven dat eigenlijk niemand meer dan 85 Nm nodig heeft, maar lijkt nu toch te zwichten voor onder andere de Avinox van DJI.Impstoker schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:05:
De Bosch-update naar 120 Nm betekent bovendien niet dat de motor continu 120 Nm levert, hoewel daar online veel mee wordt geschermd. Het maximale vermogen in watt blijft grotendeels gelijk. Bosch verandert vooral hoe de kracht wordt afgegeven.
Vermogen is daarbij eigenlijk belangrijker dan alleen het aantal Nm. Vermogen ontstaat uiteraard uit een combinatie van koppel (Nm) en trapfrequentie/cadans.
Met veel koppel bij lage cadans kan hetzelfde vermogen geleverd worden als met minder koppel bij hoge cadans. Bosch gebruikt die extra 120 Nm daarom vooral bij lage snelheid en zware belasting, zoals optrekken of steile stukken.
Die 120 Nm is bovendien slechts een korte boost en geen constante kracht. Voor normaal gebruik zoals stadsritten, fietspaden en recreatief toeren zullen veel mensen daardoor waarschijnlijk weinig verschil merken. De meeste fietsers rijden met hogere cadans en vaak boven de 15 km/u, waardoor de extra ondersteuning minder relevant wordt, behalve op steile mountainbiketrails waar kort extra duwkracht nuttig kan zijn.
Dit. En dan zijn er veel mensen die niet schakelen en de motor alles laten oplossen. Bij hen gaat slijtage nóg meer zijn en de accu nóg sneller leeg.neb0 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 01:29:
[...]
Sja, het lijkt meer een ego-mode-update (weer eens wat anders dan eco-mode), want ja, het klinkt stoer, maar ik vermoed dat het voor de meeste gebruikers weinig zinvol is. Bosch heeft in het recente verleden zelfs aangegeven dat eigenlijk niemand meer dan 85 Nm nodig heeft, maar lijkt nu toch te zwichten voor onder andere de Avinox van DJI.
De Bosch-update naar 120 Nm betekent bovendien niet dat de motor continu 120 Nm levert, hoewel daar online veel mee wordt geschermd. Het maximale vermogen in watt blijft grotendeels gelijk. Bosch verandert vooral hoe de kracht wordt afgegeven.
Vermogen is daarbij eigenlijk belangrijker dan alleen het aantal Nm. Vermogen ontstaat uiteraard uit een combinatie van koppel (Nm) en trapfrequentie/cadans.
Met veel koppel bij lage cadans kan hetzelfde vermogen geleverd worden als met minder koppel bij hoge cadans. Bosch gebruikt die extra 120 Nm daarom vooral bij lage snelheid en zware belasting, zoals optrekken of steile stukken.
Die 120 Nm is bovendien slechts een korte boost en geen constante kracht. Voor normaal gebruik zoals stadsritten, fietspaden en recreatief toeren zullen veel mensen daardoor waarschijnlijk weinig verschil merken. De meeste fietsers rijden met hogere cadans en vaak boven de 15 km/u, waardoor de extra ondersteuning minder relevant wordt, behalve op steile mountainbiketrails waar kort extra duwkracht nuttig kan zijn.
Hoi, mijn urban arrow vertoont sinds deze week kuren. Het is een cargoline met automatiq. Probleem. Met optrekken vanuit stilstand voornamelijk dan gaat hij na een seconde doorschakelen en gaat daarbij "schurend" trillen en maakt daarbij een schurend geluid. Daarna lijkt hij normaal te fietsen. Als ik hem op handmatig zet en dan op een bepaald toerental en dan hard trap dan krijg ik het zelfde effect, schurend gevoel en geluid. Voelbaar in trappers. Ook voel je bij zachtjes trappen vanuit stilstand een soort gerammel door de trappers heen.
Wat heb ik zerl geprobeerd:
Fietsenmaker 1 heeft riem strak gezet en magneetringen goed gemonteerd. Ook hub weer goed vast. Geeft nu aan te denken dat tandwielen in motor het probleem zijn.
Fietsenmaker 2 heeft niet gereden, maar vermoed naaf.
Fietsenmaker 3, heeft ook gereden en twijfelt. Eerste keus zou motor zijn. Doen ook revisies. vermoed dus motor maar naaf zou ook kunnen, vrijloop?
Nu hebben ze allemaal weinig tijd en wordt rijden lastiger, hij lijkt ook een soort door te slippen in het begin.
Iemand enig idee wat ik zelf kan proberen, of waar de oorzaak kan liggen?
Fietsenmaker 1 heeft riem strak gezet en magneetringen goed gemonteerd. Ook hub weer goed vast. Geeft nu aan te denken dat tandwielen in motor het probleem zijn.
Fietsenmaker 3, heeft ook gereden en twijfelt. Eerste keus zou motor zijn. Doen ook revisies. vermoed dus motor maar naaf zou ook kunnen, vrijloop?
Nu hebben ze allemaal weinig tijd en wordt rijden lastiger, hij lijkt ook een soort door te slippen in het begin.
[ Voor 3% gewijzigd door K1p op 22-05-2026 21:08 ]
Op afstand is het maar gokken. Eerste stap is tijdens fietsen proberen uit te sluiten waar het vandaan komt. Vreemd dat fietsenmaker 2 en 3 niet ff 100m fietsen.K1p schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:33:
Hoi, mijn urban arrow vertoont sinds deze week kuren. Het is een cargoline met automatiq. Probleem. Met optrekken vanuit stilstand voornamelijk dan gaat hij na een seconde doorschakelen en gaat daarbij "schurend" trillen en maakt daarbij een schurend geluid. Daarna lijkt hij normaal te fietsen. Als ik hem op handmatig zet en dan op een bepaald toerental en dan hard trap dan krijg ik het zelfde effect, schurend gevoel en geluid. Voelbaar in trappers. Ook voel je bij zachtjes trappen vanuit stilstand een soort gerammel door de trappers heen.
Fietsenmaker 3 vermoed ook motor maar naaf zou ook kunnen, vrijloop?
Is het probleem ook weg als je zonder ondersteuning fietst? Treed het probleem ook op als je de duw-/loophulp gebruikt? Fiets eens een stuk met iemand naast je, misschien dat van ernaast beter te horen is waar het vandaan komt?
Als het onduidelijk is, of als het uit de naaf komt, dan is het freewheel in de naaf het eerste om te vervagen. Omdat dit bij het probleem past, en omdat dit een gunstigere reparatie is dan alles aan de motor.
Als het de motor is dan 2 jaar garantie, ~3e jaar coulance vragen, en daarna revisie doen. Als het de rest van de naaf is (niet het freewheel), dan kan er alleen een andere naaf in.
Succes!
Mijn e-bike (Merida Espresso met een gen2 Bosch Performance) wordt nu toch wel redelijk bejaard en je wilt toch weer eens wat anders na 10 jaar. Maar goed, het valt niet mee om iets te vinden met een redelijk diepe zit. Het gros van de fietsen heeft een geometrie waar je al snel rechtop zit en dit is iets wat ik eigenlijk niet zoek.
Zojuist heb ik een stuk gereden op een Koga E-F3 wat enigzins nog te vergelijken is met de oude Merida qua zithouding (al moest het stuur wel op 90 graden gezet worden en zat ik op maat L). Op zich wel een fijne fiets, voelde wel responsief/direct aan qua handeling, is niet debiel zwaar en de Bosch Performance SX motor was qua ondersteuning prima. Wel had ik de SX motor iets stiller verwacht maar het is geen herriebak als de motor in mijn oude fiets. Het Enviolo systeem vind ik maar een raar iets, ik krijg er niet echt een gevoel bij en ik geloof dat een Nexus 8 of vergelijkbaar wat meer bij mij past. Maar misschien is het gewenning al had ik het idee dat ik continue aan het draaien ben aan de shifter.
Ergens hoop ik nog even tijd vrij te maken om de Cube Editor Hybrid SLT 400x te bekijken, grotendeels is deze fiets wel vergelijkbaar met de Koga E-F3
Zojuist heb ik een stuk gereden op een Koga E-F3 wat enigzins nog te vergelijken is met de oude Merida qua zithouding (al moest het stuur wel op 90 graden gezet worden en zat ik op maat L). Op zich wel een fijne fiets, voelde wel responsief/direct aan qua handeling, is niet debiel zwaar en de Bosch Performance SX motor was qua ondersteuning prima. Wel had ik de SX motor iets stiller verwacht maar het is geen herriebak als de motor in mijn oude fiets. Het Enviolo systeem vind ik maar een raar iets, ik krijg er niet echt een gevoel bij en ik geloof dat een Nexus 8 of vergelijkbaar wat meer bij mij past. Maar misschien is het gewenning al had ik het idee dat ik continue aan het draaien ben aan de shifter.
Ergens hoop ik nog even tijd vrij te maken om de Cube Editor Hybrid SLT 400x te bekijken, grotendeels is deze fiets wel vergelijkbaar met de Koga E-F3
Bij opmerking Enviolo sluit ik mij aan. Maar ga eens proefrijden op een fiets met Enviolo AutomatiQ, een wereld van verschil! Zeker aanrader.vhal schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:14:
Mijn e-bike (Merida Espresso met een gen2 Bosch Performance) wordt nu toch wel redelijk bejaard en je wilt toch weer eens wat anders na 10 jaar. Maar goed, het valt niet mee om iets te vinden met een redelijk diepe zit. Het gros van de fietsen heeft een geometrie waar je al snel rechtop zit en dit is iets wat ik eigenlijk niet zoek.
Zojuist heb ik een stuk gereden op een Koga E-F3 wat enigzins nog te vergelijken is met de oude Merida qua zithouding (al moest het stuur wel op 90 graden gezet worden en zat ik op maat L). Op zich wel een fijne fiets, voelde wel responsief/direct aan qua handeling, is niet debiel zwaar en de Bosch Performance SX motor was qua ondersteuning prima. Wel had ik de SX motor iets stiller verwacht maar het is geen herriebak als de motor in mijn oude fiets. Het Enviolo systeem vind ik maar een raar iets, ik krijg er niet echt een gevoel bij en ik geloof dat een Nexus 8 of vergelijkbaar wat meer bij mij past. Maar misschien is het gewenning al had ik het idee dat ik continue aan het draaien ben aan de shifter.![]()
Verder kan je eens naar deze kijken: https://www.kalkhoff-bikes.com/nl_nl/endeavour-l-touring?color_combo=65720&ipmc_frame_shape=52206
Ik wil wel een beetje af van de derailleur. Prima voor m'n gravelbike maar voor dit doel wil ik er toch zo min mogelijk gedoe mee hebben. Een beltdrive en naafversnelling zijn eigenlijk wel een dikke pré. Ik merk dat het gros vaak uitgerust is met Enviolo. Aan de andere kant is niks zo irritant als een gekozen naafversnelling net te hoog of te laag is voor mijn cadans dus wellicht is bovenstaand probleem dan ook opgelost met die Enviolo-versnelling.
Ik ben, na 7 jaar Urban Arrow gebruik, geen fan van de traploze enviolo, ik vind het op en neer schakelen echt een vervelende beweging met je pols, je moet dan helemaal naar je toe of van je af draaien, je hand nogmaals verzetten en nog een keer verder draaien om van zwaarst naar lichtst (en andersom) te gaan. Als je in de stad fietst en veel schakelt ben je de godganze tijd met je hand en pols aan dat ding aan het draaien.
Met ‘gewone’ versnellingen met zo’n duim pookje heb je dat niet, en met een Nexus 5 is de draai afstand heel kort van de lichtste naar de zwaarste versnelling, groot fan. Wat je dan soms hebt is dat je net niet helemaal de optimale cadans hebt die je zou willen.
Met ‘gewone’ versnellingen met zo’n duim pookje heb je dat niet, en met een Nexus 5 is de draai afstand heel kort van de lichtste naar de zwaarste versnelling, groot fan. Wat je dan soms hebt is dat je net niet helemaal de optimale cadans hebt die je zou willen.
Dat was ook wel mijn ervaring tijdens de proefrit. Het systeem heeft best veel slagen nodig om van begin tot eind te komen terwijl een triggerhendel simpelweg vele malen sneller is.Impstoker schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:30:
Ik ben, na 7 jaar Urban Arrow gebruik, geen fan van de traploze enviolo, ik vind het op en neer schakelen echt een vervelende beweging met je pols, je moet dan helemaal naar je toe of van je af draaien, je hand nogmaals verzetten en nog een keer verder draaien om van zwaarst naar lichtst (en andersom) te gaan. Als je in de stad fietst en veel schakelt ben je de godganze tijd met je hand en pols aan dat ding aan het draaien.
Ik had ook nog even gefietst met een Enviolo systeem zonder indicator, dan heb je echt geen idee waar je qua range zit
Ik ben ze pas met onze nieuwe fiets (met een Kiox 300) echt beginnen gebruiken, en ik moet zeggen: het werkt best goed vind ik. Wat vind je er zo slecht aan werken?stin00 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:07:
[...]
Ja mijn fiets en die van m'n broer hebben dit ook, ik heb de Flow app verwijderd. Ik vind het al jaren een ondermaatse app en er gaat telkens wel iets kapot. Navigatie is onbruikbaar.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Cube Supreme Hybrid Comfort besteld bij Broekhuis. Lekker rechtop zittend voor woon-werk verkeer. Stuur en zadelvering, en cruciaal een snelsluiting voor de zadelpen zodat mijn vrouw en ik makkelijker beide de fiets kunnen gebruiken op andere hoogte. Nexus 5 naaf dus weinig onderhoud versus een derailleur, aangezien we door wind en weer over plattelandswegen fietsen is dat echt top.
Gebruik gemaakt van de tijdelijke vakantiedeals bij Broekhuis: €250 aan accessoires, heel fijn: slot, kettingslot, grote mand van Basil en MIK adapter gratis erbij gekregen. Wel aantal weken levertijd en dan nog hopen dat ze hem vlot afmonteren.
Ik blijf erbij dat er bij Broekhuis (in ieder geval in Groningen) echt een stel oelewappers werken, ongeïnteresseerde lui die weinig kennis van zaken hebben. (Nee hoor mevrouw, het is dezelfde motor.)(Niet dus).
Tot we uiteindelijk bij een prettige collega kwamen die alles goed heeft uitgezocht en ons met plezier andere maten en modellen liet testen. Met haar de bestelling doorgenomen en leuke accessoires uitgezocht.
Ik begrijp niet waarom ze personeel aannemen die geen fietsen kan of wil verkopen!?
Ze staan met zijn 4en achter de balie te doen alsof ze geen klant zien.
Tips over banden? Er zitten geloof ik standaard Continental Urban banden op, maar ik wil liever iets meer noppen omdat we ook best vaak bospaadjes fietsen. Maar anti-lek voor in de stad is ook een goed plan.
Gebruik gemaakt van de tijdelijke vakantiedeals bij Broekhuis: €250 aan accessoires, heel fijn: slot, kettingslot, grote mand van Basil en MIK adapter gratis erbij gekregen. Wel aantal weken levertijd en dan nog hopen dat ze hem vlot afmonteren.
Ik blijf erbij dat er bij Broekhuis (in ieder geval in Groningen) echt een stel oelewappers werken, ongeïnteresseerde lui die weinig kennis van zaken hebben. (Nee hoor mevrouw, het is dezelfde motor.)(Niet dus).
Ik begrijp niet waarom ze personeel aannemen die geen fietsen kan of wil verkopen!?
Tips over banden? Er zitten geloof ik standaard Continental Urban banden op, maar ik wil liever iets meer noppen omdat we ook best vaak bospaadjes fietsen. Maar anti-lek voor in de stad is ook een goed plan.
:strip_exif()/f/image/DkhA23eYvpx9Kq1jq1iV1HeH.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een incidentje vorige week (vol enthousiasme over een zandpad aan het fietsen + chicane + wat hellingen) 2m lager in de bramenstruiken geland met fiets en hond.
De hond had nergens last van door de dikke vacht, die lag zich in de 1e instantie ondersteboven af te vragen in welk leven ze iets fout heeft gedaan om mij als baasje te krijgen en stond daarna totaal nutteloos bovenaan de helling te kijken hoe ik de bakfiets omhoog aan het duwen was.
Ik heb m'n schouder enigszins beschadigd en zat vol met schrammen door de bramenstruiken, maar goed, niks boeiends.
Hoe dan ook, lang verhaal kort, ik heb er iets van geleerd: ik ben te gevaarlijk voor een 3-wielige bakfiets, dus ik ga maar weer op zoek naar een 2-wielige, bij voorkeur met stuurdemper
Beun ik alle electrische rommel daar wel weer op en verkoop het 3 wielige barrel voor schroot...
leeg
Broekhuis Groningen ben ik één keer geweest toen ik een fiets zocht. Ik vond het een vreselijke zaak. Veel personeel maar nul interesse, ik liep een tijdje rond maar niemand wilde iets verkopen leek het. Fietsen uittesten hadden ze ook weinig zin in. Verder inderdaad weinig onderdelenkennis.Impstoker schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:35:
Cube Supreme Hybrid Comfort besteld bij Broekhuis. Lekker rechtop zittend voor woon-werk verkeer. Stuur en zadelvering, en cruciaal een snelsluiting voor de zadelpen zodat mijn vrouw en ik makkelijker beide de fiets kunnen gebruiken op andere hoogte. Nexus 5 naaf dus weinig onderhoud versus een derailleur, aangezien we door wind en weer over plattelandswegen fietsen is dat echt top.
Ik blijf erbij dat er bij Broekhuis (in ieder geval in Groningen) echt een stel oelewappers werken, ongeïnteresseerde lui die weinig kennis van zaken hebben. (Nee hoor mevrouw, het is dezelfde motor.)(Niet dus).Tot we uiteindelijk bij een prettige collega kwamen die alles goed heeft uitgezocht en ons met plezier andere maten en modellen liet testen. Met haar de bestelling doorgenomen en leuke accessoires uitgezocht.
Ik begrijp niet waarom ze personeel aannemen die geen fietsen kan of wil verkopen!?Ze staan met zijn 4en achter de balie te doen alsof ze geen klant zien.
Maar veel plezier met de nieuwe Cube, mooi ding
En d'r is al een gewillig(?) slachtoffer gevonden4x2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:14:
Hoe dan ook, lang verhaal kort, ik heb er iets van geleerd: ik ben te gevaarlijk voor een 3-wielige bakfiets, dus ik ga maar weer op zoek naar een 2-wielige, bij voorkeur met stuurdemper
leeg
PeepPeepPeep schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:28:
[...]
Bij opmerking Enviolo sluit ik mij aan. Maar ga eens proefrijden op een fiets met Enviolo AutomatiQ, een wereld van verschil! Zeker aanrader.
Ik heb een Kalkhoff met een Bosch Gen 4 performance CX met de KIOX 500 en er zat eerst een Enviolo handmatig op. Inderdaad de beweging die je moet maken is vrij lang. Nu heb ik deze om laten bouwen tot een Enviolo Automatique, en ik moet zeggen deze combinatie is echt perfect, Ben er zo blij mee. In het begin even wennen aan het geluid tijdens het schakelen en bij lage snelheid en hoge belasting hoor je hem wat meer. maar ik vind het heerlijk rijden, geen zorgen maken of je moet schakelen. En alles is goed in te stellen
Heb ik gemerktBorromini schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:28:
Zo'n driewieler is alleen stabiel aan lage snelheden en in rechte lijn. In bochten heb je niks om de middelpuntvliedende krachten op te vangen.
Wat ik eigenlijk nog het meest irritante vond was het gevoel als de weg een duidelijke verkanting had, dan blijf je gewoon tegenhangen en sturen.
[ Voor 21% gewijzigd door 4x2 op 31-05-2026 10:53 ]
leeg
Zeker die Continentals proberen: betere/fijnere banden ga je echt niet vinden in mijn ogen!Impstoker schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:35:
Dikke fan van de Almotion van Schwalbe. Loopt licht, redelijk anti lek, heel comfortabel en goed op gravel en lichte offroad wegen zonder de dikke noppen.Impstoker schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:35:
Ik blijf erbij dat er bij Broekhuis (in ieder geval in Groningen) echt een stel oelewappers werken, ongeïnteresseerde lui die weinig kennis van zaken hebben. (Nee hoor mevrouw, het is dezelfde motor.)(Niet dus).Tot we uiteindelijk bij een prettige collega kwamen die alles goed heeft uitgezocht en ons met plezier andere maten en modellen liet testen. Met haar de bestelling doorgenomen en leuke accessoires uitgezocht.
Ik begrijp niet waarom ze personeel aannemen die geen fietsen kan of wil verkopen!?Ze staan met zijn 4en achter de balie te doen alsof ze geen klant zien.
Voor mijn vriendin zijn we op zoek naar een degelijke elektrische fiets, zonder al te veel uit te geven. Een bagagedrager is wel gewenst, snel fietsen hoeft niet (als de ondersteuning maar goed is), en 30KM range zou al genoeg zijn.
Het moet een degelijke fiets zijn, zonder meteen té duur / top of the line te zijn.
Zijn er dan specifieke modellen die hier vaak voor van toepassing zijn? Of wellicht specifieke merken die dan interessant zijn?
Het moet een degelijke fiets zijn, zonder meteen té duur / top of the line te zijn.
Zijn er dan specifieke modellen die hier vaak voor van toepassing zijn? Of wellicht specifieke merken die dan interessant zijn?
Dan zou ik bij de Lidl kijken. Weet wel, dat als je een elekrtische fiets buiten je Friendly Local Bike Shop omkoopt dat deze dan vaak niet geneigt zijn om hem te onderhouden. Zeker asl het geen merk fiets isRudyy schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:24:
Voor mijn vriendin zijn we op zoek naar een degelijke elektrische fiets, zonder al te veel uit te geven. Een bagagedrager is wel gewenst, snel fietsen hoeft niet (als de ondersteuning maar goed is), en 30KM range zou al genoeg zijn.
Je kunt ook kijken voor een 2de hands bij je FLBS
Bij Simon Kuipers in Geerdijk hebben ze deze nu in de aanbieding voor € 999,-Rudyy schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:24:
Sensa Travel Power V9 Mixed 48 , Shimano Steps middenmotor, 504wh accu en Schijfremmen
Nederlands merk met gangbare onderdelen
Betreft inruil prijzen, je mag ook een gewone niet elektrische fiets inruilen, maar hij moet het wel volledig doen. Maar als je 100 euro meer betaald hoef je niks in te ruilen.
[ Voor 8% gewijzigd door codegro op 04-06-2026 12:20 ]
Nee, bij Lidl koop je echt geen fiets. Daar erger je je van dag 1 over de kwaliteit en de rammels.maartend schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:47:
[...]
Dan zou ik bij de Lidl kijken. Weet wel, dat als je een elekrtische fiets buiten je Friendly Local Bike Shop omkoopt dat deze dan vaak niet geneigt zijn om hem te onderhouden. Zeker asl het geen merk fiets is
Je kunt ook kijken voor een 2de hands bij je FLBS
Als budget belangrijk is, zoek een 2dehands van een paar jaar oud met middenmotor, en dikwijls vind je die wel bij je lokale FM, maar er zijn nu ook 'refurbishment' centers waar ze leasefietsen terug nemen en na een nazicht terug verkopen. Daar zitten 'opgereden' fietsen tussen, maar soms ook fietsen die nog geen 500km gereden hebben....
Pure klets. Eerste elektro fiets van mijn vrouw kwam gewoon van Lidl en was gewoon goed. Al die jaren niks mee gehad. Wel opgelet bij aanschaf wat voor materiaal ervopmzat ; Shimano en Bafang.Tommie12 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:08:
[...]
Nee, bij Lidl koop je echt geen fiets. Daar erger je je van dag 1 over de kwaliteit en de rammels.
[ Voor 31% gewijzigd door maartend op 04-06-2026 14:18 ]
N=1maartend schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:17:
[...]
Pure klets. Eerste elektro fiets van mijn vrouw kwam gewoon van Lidl en was gewoon goed. Al die jaren niks mee gehad. Wel opgelet bij aanschaf wat voor materiaal ervopmzat ; Shimano en Bafang.
Niet alles wat Shimano maakt is redelijke kwaliteit.
Blijft het punt dat je bij een probleem niet makkelijk terecht kan bij je lokale fietsenmaker. Prima als je alles zelf doet, maar voor een oudere dame is een goede FM belangrijk.
Dat laatste gaf ik ook aan. En het is zeker geen N=1, maar Lidl heeft gewoon een zooi elektra fietsen afgeleverd die goed waren voor het geld dat ze hebben gekost. En nee, er zat geen Shimano Alivio op. Maar gewoon een goede Nexus en een goede rollerbrake. Ketting heb ik maar 1 maal moeten vervangen.Tommie12 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:29:
[...]
N=1
Blijft het punt dat je bij een probleem niet makkelijk terecht kan bij je lokale fietsenmaker. Prima als je alles zelf doet, maar voor een oudere dame is een goede FM belangrijk.
[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 04-06-2026 16:19 ]
Dat zijn ondingen. Dat wil je echt niet op een zware e-bike.
Ik vond het veiliger dan de V-brakes waar toen nog veel fietsen mee werden uitgerustTommie12 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:19:
[...]
Dat zijn ondingen. Dat wil je echt niet op een zware e-bike.
Ketting maar 1X vervangen?maartend schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:16:
[...]
Dat laatste gaf ik ook aan. En het is zeker geen N=1, maar Lidl heeft gewoon een zooi elektra fietsen afgeleverd die goed waren voor het geld dat ze hebben gekost. En nee, er zat geen Shimano Alivio op. Maar gewoon een goede Nexus en een goede rollerbrake. Ketting heb ik maar 1 maal moeten vervangen.
Hoe oud was die fiets?
Ondertussen al 1000km gefietst op onze fantastische kanarie. Niet dan lof voor deze fiets.Foxhill schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:02:
[...]
Ga je geen spijt van krijgen. Topfiets. Welke kleur neem je?
Het enige dat onhandig is, omdat mijn vrouw en ik beide de fiets gebruiken, is de ingebouwde zadelpenklem. Daar kan geen snelklem op en dus moet ik het boutje losdraaien als ik het zadel omhoog/omlaag wil doen, en dat boutje moet nu al vervangen worden omdat’ie al beetje begint te slijten.
Verder is het een heerlijke stabiele fiets, grote mand voorop, kind achterop.
Er is vandaag geen goed excuus meer te vinden om iets anders dan schijfremmen te gebruiken op een degelijke fiets.maartend schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:21:
[...]
Ik vond het veiliger dan de V-brakes waar toen nog veel fietsen mee werden uitgerust
Goed afgestelde V-brakes werken prima, maar je moet dat regelmatig opnieuw doen en daar gaat het mis.
N=2.. Ook hier 7 jaar lang zonder enige probleem op een lidl fiets gereden.Tommie12 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:29:
[...]
N=1
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Zij heeft hem denk ik jaar of 8!gehad. Daarna is hij naar vrienden gegaan en nu rijdt hun zoon er op.Arjantje72 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:32:
[...]
Ketting maar 1X vervangen?
Hoe oud was die fiets?
Aah dan snap ik het. Dacht een bijna nieuwemaartend schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:17:
[...]
Zij heeft hem denk ik jaar of 8!gehad. Daarna is hij naar vrienden gegaan en nu rijdt hun zoon er op.
Als je die klem eraf haalt past er toch een gewone klem op? Is een aanname, heb ik nog niet geprobeerd.Impstoker schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:37:
[...]
Ondertussen al 1000km gefietst op onze fantastische kanarie. Niet dan lof voor deze fiets.
Het enige dat onhandig is, omdat mijn vrouw en ik beide de fiets gebruiken, is de ingebouwde zadelpenklem. Daar kan geen snelklem op en dus moet ik het boutje losdraaien als ik het zadel omhoog/omlaag wil doen, en dat boutje moet nu al vervangen worden omdat’ie al beetje begint te slijten.
Verder is het een heerlijke stabiele fiets, grote mand voorop, kind achterop.
Mijn nieuwe (14 maand) winkel in Hengelo is een van maar twee in een ruime regio die Lidl etc fietsen repareert. Omdat we nog wel werk in de werkplaats konden aannemen. Wij stoppen er binnenkort mee. Man wat een gezeik. En goede werkplaats is gewoon snel volgepland omdat er in Nederland zat werk is.
[ Voor 40% gewijzigd door Foxhill op 04-06-2026 19:13 ]
N=3, hier ook nog altijd meer dan tevreden over mijn Lidl fiets. Zelfs na een aanrijding met zo'n kutfatbike doet 'ie het nog helemaal prima.Cyberpope schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:34:
[...]
N=2.. Ook hier 7 jaar lang zonder enige probleem op een lidl fiets gereden.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Is dit echt een goede fiets? Ik zie nergens reviews voorbij komen van dit specifieke model. En ben zelf ook op zoekcodegro schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:48:
[...]
Bij Simon Kuipers in Geerdijk hebben ze deze nu in de aanbieding voor € 999,-
Sensa Travel Power V9 Mixed 48 , Shimano Steps middenmotor, 504wh accu en Schijfremmen
Nederlands merk met gangbare onderdelen
Betreft inruil prijzen, je mag ook een gewone niet elektrische fiets inruilen, maar hij moet het wel volledig doen. Maar als je 100 euro meer betaald hoef je niks in te ruilen.
UPDATE: Ik lees dat dit formaat fiets geschikt is voor 155-170CM.
Wat is een aanrader voor 195CM?
[ Voor 5% gewijzigd door Landon op 05-06-2026 12:21 ]
Ik heb toevallig zelf daar de Granville E-Urban 10 opgepikt voor €1500,-. Bosch performance line plus middenmotor smart system, Shimano derailleur, hydraulische schijfremmen, 545 Wh accu in frame. In mijn ogen een topfiets voor die prijs. Kun je ook gewoon mee naar de Bosch FM. En toen ik er deze week was hadden ze hem ook nog in maat XL (voor 195cm) maar ze gaan als warme broodjes over de toonbank daar....Landon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:07:
[...]
Is dit echt een goede fiets? Ik zie nergens reviews voorbij komen van dit specifieke model. En ben zelf ook op zoek
UPDATE: Ik lees dat dit formaat fiets geschikt is voor 155-170CM.
Wat is een aanrader voor 195CM?
Actie modellen zijn wel nieuw maar meestal model vorig jaar of 2024. Ze hebben wel meer modellen daar nu in de actie Simon Kuiper Tweewielers - Nieuwe Elektrische fietsen
Hebben mensen ervaringen met een stuurdemper? Het stuur van mijn fiets trilt redelijk als ik zonder handen fiets. Ik ben al bij de fietsenmaker geweest voor onder andere mijn balhoofd ed. maar dat heeft niet niet veel geholpen.
Ik heb een Gazelle Ultimate C8+ met kinderzitje achterop (en vaak ook een tas op dit zitje), Wanneer ik volgas fiets, >26km/h, is er niet aan de hand maar dat is niet altijd ontspannen
Ik heb een Gazelle Ultimate C8+ met kinderzitje achterop (en vaak ook een tas op dit zitje), Wanneer ik volgas fiets, >26km/h, is er niet aan de hand maar dat is niet altijd ontspannen
[ Voor 29% gewijzigd door Joris84 op 05-06-2026 21:44 ]
… je mag niet zonder handen fietsen…Joris84 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:32:
Hebben mensen ervaringen met een stuurdemper? Het stuur van mijn fiets trilt redelijk als ik zonder handen fiets. Ik ben al bij de fietsenmaker geweest voor onder andere mijn balhoofd ed. maar dat heeft niet niet veel geholpen.
Ooit een waarschuwing voor gekregen.
maar ik dacht dat het concept van stuurdempers enkel op motorfietsen gebruikt werd.
Volgens google mag het zolang je controle hebt over je voertuig, het is niet expliciet verbodenTommie12 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:41:
[...]
… je mag niet zonder handen fietsen…
maar ik dacht dat het concept van stuurdempers enkel op motorfietsen gebruikt werd.
Zware bakfietsen hebben het ook wel eens volgens mijTommie12 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:41:
[...]
… je mag niet zonder handen fietsen…
Ook problemen, wanneer kinderzitje niet aanwezig is ?Joris84 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:32:
Gaat het om een lage-instap of hoge-instap frame ? Vaak is het een probleem met gewicht-verdeling of een onjuiste zit-positie. Bandenspanning al gewijzigd ?
[ Voor 3% gewijzigd door pjotter1965 op 05-06-2026 22:10 ]
Volgens Google...Joris84 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:49:
[...]
Volgens google mag het zolang je controle hebt over je voertuig, het is niet expliciet verboden
Noem dan in ieder geval de bron, Google zelf is niet echt een autoriteit weet je.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
>26km/h met gewicht achterop en dan "kijk mam, zonder handen" naar "kijk mam, zonder tanden", is niet gek nee. Heeft weinig met je stuurdemper te maken want die doet dan niks.Joris84 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:32:
Probeer het eens met kind in het zitje zou ik zeggen..
Het is een risico dat ik accepteer als ik 15 km buitenaf naar werk fiets, dat is voor mij meer ontspannend. Daarbij compenseert mijn 90kg het gewicht van het zitje denk ik wel. En de snelheid is niets vergeleken met motoren waar stuurdempers ook worden ingezet.
Beetje rare opmerking dat ik het moet proberen met mijn kind achterop.
Zeker waar, daarom zeg ik ook "Google" gezien ik geen duidelijke bron heb. Wel zie ik op verschillende websites tussen de "potentiële boetes op de fiets" fietsen zonder handen er niet tussen staan
Aangezien het zitje vast zit is er afhalen geen optie, daar probeer ik omheen te werken. Het is een hoge instap, ik zal eens met de bandenspanning spelen. Voor het zitje er op zat had ik dit probleem niet.pjotter1965 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:54:
[...]
Dat zonder handen fietsen valt, als je echt een gevaar op de weg bent, onder het kapstokartikel van de Wegenverkeerswet, Artikel 5. Alle handelingen die gevaar en/of hinder voor andere weggebruikers opleveren die verder niet in de WVW zijn omschreven vallen daar namelijk onder.
Google maar even op “shimmy fiets” en de mogelijke oorzaken.Joris84 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:40:
[...]
Het is een risico dat ik accepteer als ik 15 km buitenaf naar werk fiets, dat is voor mij meer ontspannend. Daarbij compenseert mijn 90kg het gewicht van het zitje denk ik wel. En de snelheid is niets vergeleken met motoren waar stuurdempers ook worden ingezet.
Beetje rare opmerking dat ik het moet proberen met mijn kind achterop.
[...]
Zeker waar, daarom zeg ik ook "Google" gezien ik geen duidelijke bron heb. Wel zie ik op verschillende websites tussen de "potentiële boetes op de fiets" fietsen zonder handen er niet tussen staan
[...]
Aangezien het zitje vast zit is er afhalen geen optie, daar probeer ik omheen te werken. Het is een hoge instap, ik zal eens met de bandenspanning spelen. Voor het zitje er op zat had ik dit probleem niet.
Ach jongens kom nou, als je lange stukken buitenaf fietst zoals @Joris84, op een fiets met een enigszins sportieve zit dan wil je af en toe even je rug rechten. Ik zit in exact dezelfde situatie (en toevallig ook dezelfde fiets) en ik doe het ook. Laten we dit nou niet groter maken dan het is. Als het misgaat, dan beschadig je vooral jezelf._Eend_ schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:12:
Dat zonder handen fietsen valt, als je echt een gevaar op de weg bent, onder het kapstokartikel van de Wegenverkeerswet, Artikel 5. Alle handelingen die gevaar en/of hinder voor andere weggebruikers opleveren die verder niet in de WVW zijn omschreven vallen daar namelijk onder.
Overigens, ik zit inmiddels op 31k kilometers met mijn C8+ en mijn stuur schudt totaal niet.
Een ontstane resonantie in het stuur wordt meestal veroorzaakt door een onregelmatigheid in de lagers of wielen.Joris84 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:32:
.... Het stuur van mijn fiets trilt redelijk als ik zonder handen fiets. ....
Een (zeer) kleine slag in een wiel, enigszins ongelijke spaakspanning, een wat te los of licht beschadigd of zwaarder lopend lager in wielnaaf of balhoofd, een iets ongelijke voorvering in de vork, een licht aanlopend remblokje, kan een minimale verstoring in het stuurgedrag laten ontstaan als het gewicht op de fiets anders verdeeld wordt bv door rechtop gaan zitten. Het zitje achterop zou dan de bekende druppel kunnen zijn.
Als deze verstoring zeer minimaal is zal je het nagenoeg niet opmerken en kunnen vinden, maar voldoende kunnen zijn om bij een bepaalde draaisnelheid van de wielen de trilling te versterken als deze niet wordt tegengehouden, bv door belasting voorop of vasthouden van het stuur.
Een stuurdemper (als die er voor een fiets zou zijn) doet feitelijk hetzelfde, maar haalt de oorzaak niet weg.
Het kan helpen de wielen zeer goed op minimale zijdelingse beweging te controleren en eventueel weer te richten en alle lagers opnieuw af te stellen.
[ Voor 31% gewijzigd door elinx op 06-06-2026 13:10 ]
Waarom lees ik hier regelmatig dat je met een grote boog om Lidl fietsen heen moet lopen, spreekt men uit ervaring?
Heb zelf 7 jaar bijna dagelijks 10 km. heen en 10 km. terug woon werk verkeer gedaan.
Meer dan 21000 km. gefietst en nog nooit pech gehad. Behalve remblokjes en een nieuwe ketting dan. Het is dat ik op het laatst de accu dagelijks moest opladen en ik ook nog een lekke band kreeg, toen vond ik het tijd worden voor een andere fiets.
Het is geen Lidl fiets geworden omdat er ditmaal niets van mijn gading bij zat anders had het zo weer een fiets van de Lidl geworden.
Heb zelf 7 jaar bijna dagelijks 10 km. heen en 10 km. terug woon werk verkeer gedaan.
Meer dan 21000 km. gefietst en nog nooit pech gehad. Behalve remblokjes en een nieuwe ketting dan. Het is dat ik op het laatst de accu dagelijks moest opladen en ik ook nog een lekke band kreeg, toen vond ik het tijd worden voor een andere fiets.
Het is geen Lidl fiets geworden omdat er ditmaal niets van mijn gading bij zat anders had het zo weer een fiets van de Lidl geworden.
ja, zoon kreeg fiets van ‘opa’.Habra schreef op zondag 7 juni 2026 @ 03:05:
Waarom lees ik hier regelmatig dat je met een grote boog om Lidl fietsen heen moet lopen, spreekt men uit ervaring?
Ding rammelde en er waren schroeven van de baggagedrager uit gevallen. 2 FM stuurden ons terug buiten want die onderdelen hadden ze niet en Lidl reageerde dat die onderdelen niet meer konden leveren voor een fiets van 5j.
En dat was geen electrische fiets. Toen was ik genezen. De fiets was schroot.
Heb je er toch nog 5 jaar plezier van gehad.Tommie12 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 08:47:
[...]
ja, zoon kreeg fiets van ‘opa’.
Ding rammelde en er waren schroeven van de baggagedrager uit gevallen. 2 FM stuurden ons terug buiten want die onderdelen hadden ze niet en Lidl reageerde dat die onderdelen niet meer konden leveren voor een fiets van 5j.
Meer geluk of heel zuinig mee gedaan (zegt niets over het feit dat genoeg mensen er trammelant mee krijgen). Het is algemeen bekend dat lagere kwaliteit een korter leven heeft. Ben je gewichtig en je moet echt een noodstop maken dan voel ik me veiliger op een goede e-bike.
@dennisfr Mijn Gazelle heeft absoluut geen last van shimmyen. Onze Gazelles zijn niet zomaar fietsjes, maar liggen als een baksteen op de weg
Weggooi mentaliteit. Een fiets moet langer meegaan dan dat.
Bovendien, als een product 70% tevreden gebruikers heeft is het van erbarmelijke kwaliteit. Er zijn dan 30% gebruikers waarvoor het niet werkte. Zo gaat het met slechte ebikes, er zijn altijd tevreden gebruikers. Maar je zult maar diegene zijn bij wie de accu of motor in het derde jaar kapot gaat: €0 restwaarde.
Of zoals afgelopen week in de werkplaats: een Lidl ebike waarvan de versnelling zonder defect gewoon al zo slecht is dat het niet schakelend te krijgen is zoals het hoort. En dan kunnen wij er als fietsenmaker onze tijd op stukslaan zonder tevreden resultaat. Daarom wordt onder meer Lidl bijna nergens gerepareerd.
Nee, opa had er in die 5 jaar amper 1000km mee gereden, en toen hij noet meer kon fietsen kreeg hij dat wrak.
Het was gewoon een echte wegwerpfiets.
Hoe lang is dit geleden? Die huidige ebikes hebben allemaal standaard materiaal tochTommie12 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 08:47:
[...]
ja, zoon kreeg fiets van ‘opa’.
[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 07-06-2026 22:02 ]
Het was zelfs geen ebike, maar als ze nu standaard materiaal gebruiken voor de hoofdcomponenten, dan hebben ze bijgeleerd.418O2 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:02:
[...]
Hoe lang is dit geleden? Die huidige ebikes hebben allemaal standaard materiaal toch
Feit is, er zijn altijd wat ‘eigen’ componenten waar een FM zich rot naar zoekt. Als die 1 h moet zoeken naar een paar schroeven, een spatbord of een stuk baggagedrager, dan is dat een dure herstelling. En als hij het niet vindt, dan is de klant ontevreden, dus de slimme FM maken hun handen daar niet aan vuil.
Ik ben een simpele mens. Ik koop voeding in een supermarkt, planten bij een tuinwinkel en fietsen bij een fietsenmaker. En ik bel een loodgieter voor een lekkende kraan en een electricien voor een kortsluiting.
Hier idem. Voordeel is dat bij gebrekkig/mislukt onderhoud de uitvoerend persoon aansprakelijk is. Het laten doen van klussen is duur, maar ontneemt veel onnodig risico. Je moet het maar net weten. Dat is overal zo en niet typisch iets Nederlands.Tommie12 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:20:
[...]
Het was zelfs geen ebike, maar als ze nu standaard materiaal gebruiken voor de hoofdcomponenten, dan hebben ze bijgeleerd.
Feit is, er zijn altijd wat ‘eigen’ componenten waar een FM zich rot naar zoekt. Als die 1 h moet zoeken naar een paar schroeven, een spatbord of een stuk baggagedrager, dan is dat een dure herstelling. En als hij het niet vindt, dan is de klant ontevreden, dus de slimme FM maken hun handen daar niet aan vuil.
Ik ben een simpele mens. Ik koop voeding in een supermarkt, planten bij een tuinwinkel en fietsen bij een fietsenmaker. En ik bel een loodgieter voor een lekkende kraan en een electricien voor een kortsluiting.
Ik zal men de bek niet openbreken; is dat zulke 'zooi' een enorme en voorkombare milieuinpact heeft van heb ik jouw daar. Louter om geld. Dat is de mens en hoe hard we het ook proberen, we bakken er weinig van. Het milieu besparen klinkt mooi, maar zolang het jou geen moeite kost. Kijkt ook naar ketens zoals 'de Action' die indirect semi ernstige milieuschade toebrengt. Die prul gaat niet lang mee en vaak wegwerp. Hoe trek je dat voor 8 miljard mensen? Daar gaan we nog achter komen.
Je zit dus heel stellig dingen te roepen die zijn gebaseerd op een brol van waarschijnlijk 199 euro dat je ooit in huis hebt gehad?Tommie12 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:20:
[...]
Het was zelfs geen ebike, maar als ze nu standaard materiaal gebruiken voor de hoofdcomponenten, dan hebben ze bijgeleerd.
Nee. Hebben ze niet. Er zijn nog steeds aandrijvingen waar de fietsenmaker geen spullen bij kan vinden. Frames zijn soms slecht geconstrueerd waardoor je bijvoorbeeld een achterwiel niet goed vast of vrij krijgt. En van voorvorken, remmen en achter derailleurs is er ‘standaard materiaal’ die zo slecht zijn dat ze niet goed werken en niet te onderhouden zijn.418O2 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:02:
[...]
Hoe lang is dit geleden? Die huidige ebikes hebben allemaal standaard materiaal toch
Alleen van afgelopen week voorbeelden uit de werkplaats: Stella (goedkoper type) voorvork die uit elkaar ligt en Lidl fiets waar de derailleur niet schakelend te krijgen is. Stella wat jaartjes oud maar nauwelijks nog gebruikt, Lidl erg jong.
Wel, een fiets van 199€ op de markt gooien die het geen 5 jaar kan uit houden bij normaal gebruik is voor mij een milieudelict, en dan vlieg je voor mij voor eeuwig in de 'niet kopen', en 'kritisch commentaar' gevangenis.418O2 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:49:
[...]
Je zit dus heel stellig dingen te roepen die zijn gebaseerd op een brol van waarschijnlijk 199 euro dat je ooit in huis hebt gehad?
Nu kan je daar kritiek op uitoefenen, prima, maar dat verandert mijn standpunt niet.
Tot Lidl degelijke fietsen levert met een degelijke service organisatie en makkelijk te leveren onderdelen op zet ga ik dit blijven schrijven (niet roepen).
Het staat je absoluut vrij mijn mening te negeren, en wat anders te doen.
Proficiat.WiLLoW_TieN schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:56:
Ik heb Zaterdag deze occasion gekocht bij een fietsenwinkel voor €750 met een afleverbeurt en wat garantie. Er staat 1840km op de teller.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nou zat ik uit nieuwsgierigheid al te zoeken naar een zwaardere accu ? Iemand de gouden tip ?
Welke accu zit er nu in? En hoe ver raak je daar mee?
Ik meen 400. Ik kan hem aankomende Vrijdag pas ophalen omdat ik niet eerder kan. Hij is al betaald. En zou morgen reeds klaar zijn.Tommie12 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:59:
[...]
Proficiat.
Welke accu zit er nu in? En hoe ver raak je daar mee?
Waarschijnlijk kan je wel een 500Wh accu vinden die daarin past.WiLLoW_TieN schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:10:
[...]
Ik meen 400. Ik kan hem aankomende Vrijdag pas ophalen omdat ik niet eerder kan. Hij is al betaald. En zou morgen reeds klaar zijn.
Er zijn ook bedrijven die sommige 400Wh accu's kunnen upgraden naar 500Wh, maar dat zou ik alleen doen als je huidige accu 'gaar' is. Die fiets heeft al wat leeftijd (niks mis mee), heb je een accuattest of een degradatie test?
Geen idee van welk jaar deze is ? Hij is daar ooit nieuw verkocht en vervolgens weer ingeruild.Tommie12 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:15:
[...]
Waarschijnlijk kan je wel een 500Wh accu vinden die daarin past.
Er zijn ook bedrijven die sommige 400Wh accu's kunnen upgraden naar 500Wh, maar dat zou ik alleen doen als je huidige accu 'gaar' is. Die fiets heeft al wat leeftijd (niks mis mee), heb je een accuattest of een degradatie test?
Accu is in orde is mij verteld door de winkelier.
Tja, en hoe heeft die dat bepaald?WiLLoW_TieN schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:18:
[...]
Geen idee van welk jaar deze is ? Hij is daar ooit nieuw verkocht en vervolgens weer ingeruild.
Accu is in orde is mij verteld door de winkelier.
Geen idee ? Ik heb hem niet voor niks bewust bij een fietsenwinkel gekocht met wat garantie.
Het is een gerenommeerde zaak hier in de stad en die gaat mij mag ik hopen niet een fiets
leveren met een 'gare' accu. En evt. later ( voor deze aankoopprijs! ) kan er altijd later nog een andere ( evt. 2de hands ) accu in. Ik wilde met name met dit budget wegblijven bij b.v. Lidl / Action / AliExpress / Amslod fietsen met bv een Chinese Bafang motor.
Als je de fiets gaat halen, vraag dan eens naar een uitlezing of zo.WiLLoW_TieN schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:29:
[...]
Geen idee ? Ik heb hem niet voor niks bewust bij een fietsenwinkel gekocht met wat garantie.
Het is een gerenommeerde zaak hier in de stad en die gaat mij mag ik hopen niet een fiets
leveren met een 'gare' accu. En evt. later ( voor deze aankoopprijs! ) kan er altijd later nog een andere ( evt. 2de hands ) accu in. Ik wilde met name met dit budget wegblijven bij b.v. Lidl / Action / AliExpress / Amslod fietsen met bv een Chinese Bafang motor.
En als je de fiets dan hebt, kijk eens hoe ver je komt op standje Tour. 50-60km zou mogelijk moeten zijn op vlakke weg als de wind niet te hard waait.
Garantie op een accu is altijd een dingetje. Je kan als gebruiker niet echt aan tonen hoe goed of slecht de batterij is. Maar met de prijs die je betaald hebt is er vooralsnog niks mis.
Is het correct dat deze motor ‘maar’ 40 Nm is ?Tommie12 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:44:
[...]
Als je de fiets gaat halen, vraag dan eens naar een uitlezing of zo.
En als je de fiets dan hebt, kijk eens hoe ver je komt op standje Tour. 50-60km zou mogelijk moeten zijn op vlakke weg als de wind niet te hard waait.
Garantie op een accu is altijd een dingetje. Je kan als gebruiker niet echt aan tonen hoe goed of slecht de batterij is. Maar met de prijs die je betaald hebt is er vooralsnog niks mis.
Ja, dat kan best. Prima voor vlakke wegen hoor, en als je de dijk op moet, op tijd naar een kleine versnelling schakelen.WiLLoW_TieN schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:08:
[...]
Is het correct dat deze motor ‘maar’ 40 Nm is ?
Aan de zilveren badge te zien is dit een 'normale' Bosch Active Line van de 3e generatie. Die heeft inderdad 40 Nm koppel. Maximale ondersteuning van 250% van je eigen trapkracht in Turbo.WiLLoW_TieN schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:08:
[...]
Is het correct dat deze motor ‘maar’ 40 Nm is ?
Naar aanleiding van de Lidl fietsen discussie de reviews van Trustpilot bezocht:
www.lidl.nl. 1.8 van de 5 sterren
lidl-shop.nl 1.6
Vervolgens binnen de reviews gezocht op fiets en eBike en kwam toch aardig wat horrorverhalen tegen en dan alleen van consumenten die de moeite nemen een review te plaatsen. Ok, er zullen ook wel nepreviews tussen zitten om het bedrijf zwart te maken en je hebt natuurlijk altijd, zowel daar als hier op Tweakers, reacties van mensen die probleemloos meer dan 10jr doen met fietsen en witgoed zoals tv's en wasmachines.
www.lidl.nl. 1.8 van de 5 sterren
lidl-shop.nl 1.6
Vervolgens binnen de reviews gezocht op fiets en eBike en kwam toch aardig wat horrorverhalen tegen en dan alleen van consumenten die de moeite nemen een review te plaatsen. Ok, er zullen ook wel nepreviews tussen zitten om het bedrijf zwart te maken en je hebt natuurlijk altijd, zowel daar als hier op Tweakers, reacties van mensen die probleemloos meer dan 10jr doen met fietsen en witgoed zoals tv's en wasmachines.
Hier nu ondertussen net de derde keer dat het boutje van achterspatbord los is gekomen.jimh307 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:54:
[...]
Kan linke soep zijn als het de verkeerde bouten zijn. Ik vind de kwaliteit heel matig of je FM doet zijn werk niet goed. Hier na 19000km geen enkel losgetrild boutje
Dit weekend is onze vloot ebikes verdubbeld, mijn Liv Thrive E+ heeft nu gezelschap gekregen van de Batavus Stream die eerst van m'n schoonmoeder was. Op de remmerij na is de fiets echt in een zeer goede staat, al is ie wel flink vies. Geen gekke rammeltjes, schakelt soepel en de motor trekt ook mooi. De range valt me ook niks tegen na 11000km, met 90% batterij geeft de display nog +/-60km aan in de hoogste ondersteuning.
Nieuwe remblokken en een T25 sleutel zijn inmiddels besteld, dus zodra die binnen zijn kan ik aan de slag
Heb wel nog een vraag over deze fiets: ie er iemand die ervaring heeft met kinderzitjes erop? Want de kabels gaan op een onpraktische plek het frame in voor een voor stoeltje, en het verstelbare aluminium stuur is blijkens de sticker niet geschikt om een stoeltje aan te hangen. En stiekem hebben we vooral ja gezegd tegen deze fiets om m te laten dienen als moederfiets...
Nieuwe remblokken en een T25 sleutel zijn inmiddels besteld, dus zodra die binnen zijn kan ik aan de slag
Heb wel nog een vraag over deze fiets: ie er iemand die ervaring heeft met kinderzitjes erop? Want de kabels gaan op een onpraktische plek het frame in voor een voor stoeltje, en het verstelbare aluminium stuur is blijkens de sticker niet geschikt om een stoeltje aan te hangen. En stiekem hebben we vooral ja gezegd tegen deze fiets om m te laten dienen als moederfiets...
Kalm aan! En rap een beetje!
Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en (na wat proefritten) een Gazelle Ultimate C5+ besteld met als idee om deze in plaats van de auto het hele jaar door te gaan gebruiken. Ik doe nu ook al bijna alles met de fiets, maar enkele contacten en potentiële werkgevers liggen buiten de actieradius van m'n gewone fiets.
Nu is m'n rugzak toe aan vervanging, heeft iemand suggesties voor een rugzak waar de accu van deze fiets makkelijk in past, samen met nog wat andere zaken zoals een regenbroek?
Verder ben ik bang dat ik op den duur ga vergeten om de accu of het display van de fiets te halen, na het parkeren. En dat iemand anders die dingen er dan af haalt "zodat ze niet gestolen kunnen worden", maar ze dan "vergeet terug te geven". Heeft iemand tips anders dan "Houd je hoofd erbij" en "Wees niet vergeetachtig"?
Nu is m'n rugzak toe aan vervanging, heeft iemand suggesties voor een rugzak waar de accu van deze fiets makkelijk in past, samen met nog wat andere zaken zoals een regenbroek?
Verder ben ik bang dat ik op den duur ga vergeten om de accu of het display van de fiets te halen, na het parkeren. En dat iemand anders die dingen er dan af haalt "zodat ze niet gestolen kunnen worden", maar ze dan "vergeet terug te geven". Heeft iemand tips anders dan "Houd je hoofd erbij" en "Wees niet vergeetachtig"?
Proficiat, geen verkeerde keuze.Yggdrazzil schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:05:
Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en (na wat proefritten) een Gazelle Ultimate C5+ besteld met als idee om deze in plaats van de auto het hele jaar door te gaan gebruiken. Ik doe nu ook al bijna alles met de fiets, maar enkele contacten en potentiële werkgevers liggen buiten de actieradius van m'n gewone fiets.
Batterij zou ik nooit mee nemen, display wel. Goed uitkijken waar je een fiets parkeert is belangrijk, en ik zou die verzekeren als je die regelmatig ergens moet laten staan.
Batterij is erg onhandig want lang en zwaar om zo in een rugzak te steken. Er bestaan wel neopreen hoezen waar je ze in kwijt kan.
Persoonlijk zou ik eerder een goeie fietstas nemen, met een rugzak krijg ik zo'n bezweette rug tijdens het fietsen. De Ultimate heeft al een MIK achter drager, genoeg te vinden daarvoor.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
:strip_exif()/f/image/67wPsaqSeEx74gHlT9AFv1SW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XzvAe6Mv7mAOtiaWlRfDFmQJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ollRzGy5wtiuoIkEFNuUYNNX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PIqYfy9lowSEchEm3sKj2Mzg.jpg?f=fotoalbum_large)