Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:

Acties:
  • +4Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 15:00
Mede-auteurs:
  • Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 16:17

Vlassie1980

• Peatsmoke
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

Peatsmoke

Inhoudsopgave
  • Introductie
  • Verschillende systemen
  • Middenmotor
  • Motor in het voorwiel
  • Motor in het achterwiel
  • Accu's
  • Speedpedelecs
  • Wetgeving Speedpedelecs 2017
  • Tuning Boschmotoren
  • Vering: banden en vorken
  • Links

Introductie

De elektrische fiets neemt de laatste jaren ontzettend in populariteit toe. Ondanks dat de fietsenmarkt klappen te verduren krijgt door de crisis blijven de verkopen van elektrische fietsen maar stijgen.

Vroeger werden elektrische fietsen meer ontwikkeld met als doelgroep ouderen of mensen met een handicap. De elektrische fiets maakt het trappen makkelijker en ondersteunt tot meestal rond de 25km per uur.

Je ziet de laatste jaren wel een trendbreuk waarbij ook jongere mensen elektrische fietsen aanschaffen en dan met name voor woon-werkverkeer. Dit heeft vanzelfsprekend voordelen ten opzichte van het gebruik van een auto of het OV waaronder:

+ Kostenbesparing per km
+ Je bent in beweging
+ Je kunt genieten van de buitenlucht en omgeving

Verschillende systemen

Voor elektrische fietsen zijn er 3 verschillende systemen:

Middenmotor
Bij de middenmotor wordt de trapas zelf ondersteund. Dit systeem wordt ingebouwd in de meeste fietsen uit het hogere segment.

Voordelen:
  • Krachtig
  • Beste efficiëntie per watt (actieradius)
  • Kortere kabelboom tussen display, accu en motor, waardoor je minder kabelbreuk en vochtproblemen hebt (corrosie van de stekkers). Dit is nog beter indien de accu op de onderbuis is gemonteerd.
Nadelen:
  • Fietsgevoel van de beste naafmotoren is natuurlijker
  • Zware belasting van de aandrijving.
  • Voor sommige mensen te krachtig bij het wegrijden. Met name Impulse is erg fel, je trekt er wheelies mee.
De meest bekende merken:
  • Bosch, de marktleider
  • Yamaha
  • Shimano
  • Impulse
  • ION (Yamaha met een aanpassing), vooralsnog alleen Sparta
  • Brose

Motor in het voorwiel
Dit is waarschijnlijk het meest gebruikte systeem, maar wordt ingehaald door de Middenmotor. Het heeft wel als nadeel dat je voorwiel in gladdere situaties de neiging heeft om te spinnen, bijvoorbeeld als er grind op de weg ligt of het wegdek nat is. Dit kan soms tot wat onrustig rijgedrag leiden.

Voordelen:
  • Relatief goedkoop
  • Geen belasting op de transmissie
Nadelen:
  • Relatief lange kabelboom tussen naaf, accu en display. Deze kabelboom loopt ook nog langs het balhoofd waardoor het erg vaak beweegt. Veel beweging is niet goed voor electro kabels/stekkers, het lijdt uiteindelijk tot kabelbreuk.
  • Meer stekkers dan de andere systemen, waardoor er meer risico is op corrosie.
  • Zwakste motoren (maar prima voor Nederland).
  • Laagste efficiëntie per watt
  • Bij glad wegdek is een voorwielmotor soms link.
  • Hoge fietsenrekken zijn problematisch vanwege het gewicht van het voorwiel.

Motor in het achterwiel
Een ander hoogwaardig systeem is de motor in de achternaaf. Dit systeem zie je vooral in het hogere segment.

Voordelen:
  • Beste rijgevoel
  • Geen belasting op de transmissie => De beste keuze voor Speedepedelecs
  • Mogelijkheid tot regeneratie bij afdalen.
Nadelen:
  • Duur systeem, met name Go-Swiss en Bionx zijn peperduur.
  • Minder krachtig dan een middenmotor, wat bij zware belasting duidelijk merkbaar is.
  • Minder efficiënt dan een middenmotor wat zich vertaald in een lagere actieradius.
  • Langere kabelboom dan middenmotoren.
  • Meer stekkers dan middenmotoren.
Bekende merken:
  • Go-Swiss
  • Bionx
  • Alber Neodrive
  • ION

Soorten accu's

Er zijn 4 soorten accu typen:

- NiCd accu
- NiMh accu
- Li-ION accu
- LiFePo4 accu

De huidige elektrische fietsen hebben meestal een Li-ION of LiFePo4 accu. Deze accu's zijn beter bestand tegen lagere temperaturen en kunnen niet meer zo snel beschadigen als ze helemaal leeg zijn.

Daarnaast zijn er verschillende manieren waarop de accu bevestigd kan worden op de fiets. Dit gebeurt meestal in een speciaal rek onder een bagagedrager of op het frame net boven de trapas.

Fabrikanten

Het aanbod van elektrische fietsen is tegenwoordig enorm, er zijn e-bikes voor ouderen maar ook meer sportievere modellen voor mensen van middelbare leeftijd.

Hieronder zomaar even een paar merken waarvan ik vind dat ze mooie e-bikes maken voor woon-werkverkeer:

- Merida
- Cube
- Cannondale
- Flyer
- Bulls
- Kalkhoff

Ombouwkits

Als je niet al te veel geld te besteden hebt en wel in het bezit bent van een goede fiets is het ook een optie om die huidige fiets om te ( laten ) bouwen. In Nederland zijn vooral onderstaande kits erg populair:

- FMH Motor ( www.ombouwsetelektrischefiets.nl )
- E-bikekit.nl ( www.ebike-kit.nl )
- RAT Holland ( http://www.rat-holland.nl )

S-pedelecs

Met een pedelec wordt eigenlijk een elektrische fiets bedoeld waarbij je zelf moet trappen om ondersteunt te worden. (de afkorting staat voor pedal electric cycle)

In Nederland mag een normale pedelec een motor van maximaal 250 Watt hebben en de fiets mag maar tot 25km per uur ondersteuning geven. Als je harder wilt fietsen kan dat maar dan krijg je dus geen ondersteuning meer.

Er zijn echter sinds kort ook de zogenaamde S-pedelecs op de markt die een motor hebben die sterker is dan 250 watt en ondersteuning geven tot 45 km per uur. Deze fietsen vallen onder de snorfiets wet en dat houdt in dat je verplicht bent om een helm te dragen, een WA-verzekering af te sluiten, in bezit te zijn van een (bromfiets)rijbewijs en een kentekenplaat te voeren. De wetgeving is verder hetzelfde als een bromfiets wat inhoudt dat je soms ook op de rijbaan moet rijden, deze regelgeving wordt erg bekritiseerd omdat een speed pedelec in veel gevallen niet in staat is om constant 45 km/u te rijden en met het overige verkeer op de rijbaan mee te gaan.

Een beetje vreemde eend in de bijt zijn de HS modellen van Flyer, die hebben weliswaar een motor van 250 watt maar je wordt toch ondersteund tot een snelheid van 35 km per uur.

Wetgeving S-pedelec (High speed e-bike) 2017

Over de wettelijke status van de snelle e-bike (45 km/u) bestaan nogal wat onduidelijkheden. Vanaf 1 januari 2017 gaat er het nodige veranderen voor high speed e-bikes, voor de gewone e-bike (die tot 25 km/u ondersteuning geeft bij het trappen) veranderd er echter niets.
Zij blijven gelijkgesteld aan de gewone fiets en moeten of mogen dezelfde regelgeving daarvoor blijven volgen.
De high speed e-bike gaat met mee trappen maximaal 45 kilometer per uur. Vanaf 1 januari 2017 gelden voor de high speed e-bike de regels voor een bromfiets. Tot die tijd gelden de regels voor een snorfiets.

Typegoedkeuring high speed e-bike
Alle high-speed e-bikes moeten voorzien zijn van een typegoedkeuring van de RDW. Vanaf 1 januari 2017 wordt gekeken hoe hard een high speed e-bike kan als iemand mee trapt. De zogeheten constructiesnelheid wordt in de wet, vervangen door de term “maximale voertuigsnelheid”. Die bepaalt dan wat voor voertuig de high speed e-bike is voor de regelgeving. De high speed e-bike kan, met mee trappen, maximaal 45 kilometer per uur.
High speed e-bikes zonder typegoedkeuring mogen niet op de openbare weg rijden. Hieronder vallen dus ook alle omgebouwde fietsen die, met mee trappen, ondersteuning blijven geven tot boven de 25 km/u.

Concreet houdt dit het volgende in:
Vanaf 1 januari 2017 gelden voor de high speed e-bike de regels voor een bromfiets.
  • Je moet minimaal 16 jaar zijn;
  • Je moet in het bezit zijn van een bromfietsrijbewijs (AM);
  • Je moet voor je high speed e-bike een verzekering hebben tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA);
  • Je mag op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom niet harder rijden dan 30 kilometer per uur.
    Buiten de bebouwde kom mag je niet harder dan 40 kilometer per uur op het fiets/bromfietspad en op de rijbaan mag je maximaal 45 km/u.
  • Je moet op de high speed e-bike een gele kentekenplaat hebben (model bromfiets);
  • Je moet op het fiets/bromfietspad (bord G12a) rijden of bij het ontbreken hiervan op de rijbaan;
  • Je moet een goedgekeurde helm (NTA 8776 norm) dragen.
De gelijkstelling aan een bromfiets echter veel meer gevolgen, dan alleen op de rijbaan moeten rijden, verzekerd zijn en een helm dragen. Het gebruik van de high speed e-bike wordt door de nieuwe regelgeving nogal beperkt.

Op verplichte fietspaden (bord G11), maar ook op onverplichte fietspaden (bord G13), mag de high speed e-bike niet meer komen. Hieronder vallen ook alle fietssnelwegen die er aangelegd zijn of aangelegd worden, omdat dit allemaal fietspaden die voorzien zijn of worden van bord G11.
De verplichte fietspaden (bord G13) mogen niet gevolgd worden omdat dit fietspad alleen bedoeld is voor fietsers.

Tuning van Bosch motoren

Bosch motoren maken een enorme opmars, het is zeer degelijk spul uit Duitsland en het is een middenmotor dus dat geeft ook de beste ervaring met fietsen.

De Bosch motoren zijn daarnaast ook vrij eenvoudig te tunen / hacken door de standaard kabel te vervangen door een ander kabel die een ander signaal door geeft. Een ander manier om te tunen is de sensor te vervangen die standaard op elke fietst met een Bosch systeem zit.

De kosten voor een tunings-kit liggen zo rond de 120 ~ 150 euro en je zult daarna toch wel in staat moeten zijn om een racefietser te pesten >:)

Vering: banden en vorken

De meeste (stads) fietsen hebben voorvering, maar je zit tegenwoordig de vaste vork in een select aantal merken terugkeren. Bij deze fietsen haal je de vering uit de wat bredere banden. Bij een stadsfiets is de vering vaak (lees bijna altijd) van slechte kwaliteit en wordt in de loop der tijd nog slechter (veren en afsluitingen vergaan). Daarnaast is een verende vork zwaarder en minder stijf.

Een verende vork vangt grote klappen goed op, maar brede banden die je niet te hard oppompt (dat is namelijk niet nodig!)werken erg goed, met name voor kleinere oneffenheden. Een verende vork van een goede kwaliteit (Suntour NX of liefst beter) is kwalitatief beter dan de meeste no-name vorken die worden geïnstalleerd en leveren een navenant beter rijgedrag op, maar helaas zie je die niet vaak op Nederlandse fietsen. Duitse merken hebben vaak een wat luxere vork.

Links

Een aantal nuttige links omtrent ebikes en fietstechniek

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zo.. Toch nog even de Lidl fiets besteld. Volgens mij model 2019. We wachten af.

Even kijken hoe hij zo bevalt, anders eens kabeltsetje kopen om iets sneller te gaan (niet veel 28 lijkt me wel lekker)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +4Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18:36
Zo, vandaag de QonQer opgehaald. Meteen een ritje naar huis van 23 kilometer dus eerste ervaring is binnen.

Eerste indruk is goed. Fietst goed alleen moet ik nog even kijken of hij iets harder kan. Hij was ingesteld op max 30, maar ik haalde in stand 4 en 5 eigenlijk steeds 25.

Er zitten Kenda banden op, dus niet de sportcontact zoals op de test fiets. Verder reden ze op dit stukje prima, maar ik ben een beetje een Continental fan :).

Afwerking zit goed, een klein puntje dat de oplaader er strak in gaat, dat gaven ze zelf al aan en wordt bij een nieuwe versie opgelost.

Verder waren ze natuurlijk ook erg benieuwd naar de ervaringen omdat dit hun eerste fiets is.

VFRRijder wijzigde deze reactie 15-06-2019 16:39 (11%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• desjaak909
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 15:48
Ik heb gisteren ook mijn Qonqer opgehaald, hij is ingesteld op 34 en dat haal ik in standje 5 ook makkelijk, al is dat wel wat te hard om door de stad te rijden, maar wel lekker voor rechte stukken buiten de stad. Op standje 4 haal ik zo'n 30 en dat is al wat beter in de stad. Achtermotor zorgt ook voor directe power. Ik heb wel een verstelbare stuurpen laten installeren, zodat de zit iets minder sportief is, tot nu toe erg tevreden.

Movies: letterboxd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 19:57
Mooie fietsen die QonQers! Ben erg benieuwd hoe de fiets jullie bevalt na een wat meer kilometers gemaakt te hebben.

Zelf ben ik momenteel ook aan het kijken naar een elektrische fiets. Ik ga bijna dagelijks naar kantoor (14 km verderop) en doe dit nu nog altijd met de auto. Met de normale fiets is ook wel te doen, maar met wat tegenwind kom ik zwaar bezweet aan en dat vind ik niet zo chill.

Afgelopen week een proefrit gemaakt op de Victoria eTrekking 6.4 en ik moet zeggen dat het wel erg fijn fietst zo'n elektrische fiets, en met een beetje sportief model is het ook niet zo'n 'bejaarde' fiets. Dat beeld had ik in eerste instantie wel een beetje bij een elektrische fiets. Nu vind ik die Victoria voor 2400 euro niet bijzonder mooi vormgegeven met de accu echt 'op' het frame.

Mijn eisen liggen niet ontzettend hoog, maar ik vind het volgende wel belangrijk:

- Sportief model
- Accu netjes weggewerkt
- 500wh accu (minimaal 60 - 70km bereik)
- Maximaal 2300/2400 euro

Na wat zoeken en inlezen hier en daar kwam ik op de volgende fietsen uit:

Cube Touring Hybrid 500
Voordelen: sportief model, Bosch middenmotor rijd erg soepel (weet ik van de Victoria), mooi uitgebreid display
Nadelen: schijnt lastiger verkrijgbaar te zijn, fietsenmaker vraag 200 euro meer dan internet prijs, middenmotor zorgt voor meer slijtage en onderhoud van de ketting/tandwielen schijnt het

QonQer
Voordelen: één van de mooiste fietsen, motor in het achterwiel, relatief goedkoop, kan makkelijk wat sneller dan 25km/u
Nadelen: nieuw model met weinig ervaringen, alleen proefrijden in Amsterdam

Sparte R5Te
Voordelen: motor in het achterwiel en geïntegreerde versnellingen, minder onderhoud, 'bekend' merk
Nadelen: wat minder sportief, niet in het zwart te krijgen

Wat zouden jullie aanraden? En hebben jullie nog suggesties voor andere fietsen?

i7 6700K / Z170I / GTX 1070 / 16GB / AW3418DW

Acties:
  • +3Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18:36
Vlassie1980 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 08:52:
@desjaak909 @VFRRijder
Die Qonqer ziet er netjes uit. Paar vragen:

- Welke framemaat hebben jullie?
- Is de accu makkelijk uit te nemen? Kunnen jullie daar ook nog een fotootje van schieten?
- Wat voor info staat er allemaal op het display (Accu percentage, range, tijd, etc...)
- Wat was de resterende capaciteit van het eerste ritje van 23 km?
Ik zal even kijken of ik vanavond nog een foto kan schieten.

Vanochtend tweede rit, 28 km, dus in totaal nu 51. Display gaf nog 2 streepjes accu aan, maar dat moet ik ook allemaal nog even uitvinden. Hij hangt nu iig aan de oplader (in de fiets). Display is eenvoudig, check deze: https://www.youtube.com/watch?v=NPyTti-Gnd0.

Over het wel of niet de wet volgen.....standaard worden de fietsen met 25 km/u uitgeleverd, dus volledig binnen de wet. Dat ze makkelijk aan te passen zijn is iets anders.

VFRRijder wijzigde deze reactie 17-06-2019 10:02 (4%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:58
Het valt me de laatste tijd steeds vaker op dat elektrische fietsen ver boven de toegestane snelheid van 25 km/h rijden (vaak met iemand er op waarvan overduidelijk is dat diegene dat nooit zonder ondersteuning zou kunnen), en tot mijn verbazing gaat dit nieuwe topic ook voornamelijk over het opvoeren van fietsen.
Hoe zit dat juridisch? Rijd je dan niet gewoon op iets wat eigenlijk onder de brommerwetgeving valt, een helmplicht heeft, verzekerd moet zijn, rijbewijs nodig heeft en een kentekenbewijs moet voeren?

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 19:53
Wat ik mij afvraag, bij een naafmotor lopen die dingen niet nog steeds zwaar als ze "uit" staan?
Een veel gehoorde "klacht" wat ik hoor wanneer de fiets uitstaat door accu leeg bijv dan trappen ze ongelooflijk zwaar, is dat nog steeds zo ?

Een middenmotor heeft vaak een vrijloop, wanneer je de e-bike uitgeschakeld hebt strapt hetzelfde als een gewone fiets.

@RemcoDelft Juridisch val je dan inderdaad onder een brommer boven 25-27 km/h, doordat de kenteken ontbreekt en geen helm mag dat niet inderdaad, echter een agent kan dit alleen controleren op een rollerbank of zelf mee gaan fietsen, maar die persoon kan het ook zelfstandig doen met iemand achterop als hij de volle wind in de rug heeft etc, dus lastig te bewijzen.

Daarnaast je actieradius dondert in een vrije val dus veel fietsen gaan niet echt harder, behalve even een "sprintje" trekken, het lukt mij ook wel zonder ondersteuning 37 km/h te rijden(uitgeschakelde motor).

Op mijn vouwfiets rij ik gewoon 42 km/h, die heeft geen ondersteuning.
De snorfietsen gaan in praktijk veel harder, ik kom ze amper tegen die zich aan 25 km/h houden.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 17-06-2019 11:04 (70%)

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:45
Een mooie startpost maar ik zie toch ook weer wat onduidelijkheid over de categorieen - naast de S-pedelec heb je ook nog de L1e-A categorie e-bikes, met max 1000W en 25 km/u.

Beter een tabelletje?
CategorieMaximum SnelheidMaximum VermogenGashendelEU TypegoedkeuringKentekenVerzekeringRijbewijs
fiets25 km/u250 WNeeNiet nodigNeeNeeNee
L1e-A25 km/u1000 WJaJaBlauwe plaatJaNee
L1e-B45 km/u4000 WJaJaGele plaatJaAM

Dreamvoid wijzigde deze reactie 19-06-2019 11:39 (3%)

specs

Acties:
  • +3Henk 'm!

• desjaak909
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 15:48
Vlassie1980 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 08:52:
@desjaak909 @VFRRijder
Die Qonqer ziet er netjes uit. Paar vragen:

- Welke framemaat hebben jullie?
- Is de accu makkelijk uit te nemen? Kunnen jullie daar ook nog een fotootje van schieten?
- Wat voor info staat er allemaal op het display (Accu percentage, range, tijd, etc...)
- Wat was de resterende capaciteit van het eerste ritje van 23 km?
Ik heb framemaat M en ben zelf 1,75 lang, dat is voor mij prima, de accu is er makkelijk uit te halen, het is wel een metalen accu dus je moet wel een beetje voorzichtig zijn met het eruit halen, maar dat gaat verder soepel. Misschien was een plastic accu wel wat makkelijker, maar dit ziet er weer wat beter uit...

Hier nog wat detail foto's:

Movies: letterboxd

Acties:
  • +2Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 17:06
elisadenovaro schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:29:
Hey alle,

Mijn Cube met een Bosch active line motor is gestolen en nu ben ik aan het kijken voor een andere fiets. Iets dat aan mijn fiets irriteerde is dat ik echt niet harder dan 25 km per uur kon en dat veel fietsers mijn inhaalden. Naar mijn gevoel gaan onder ander de shimanomotors harder. Klopt dat andere motormerken harder kunnen? Hoe zit het met de Bosch performance? Ik vond ook dat de Bosch active line in de dagen met veel wind niet kracht genoeg was. Hebben jullie beter ervaring met andere motors?

Groet,
Elisa
Fietsen behoren te zijn ingesteld op 25 km.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:49
Voor de geïnteresseerde, een motor test door de consumentenbond.

Vreemd dat de Shimano E8000 een lage score krijgt.

http://i63.tinypic.com/2empyf8.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stephanus
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 09-12 17:52
Dreamvoid schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:04:
Een mooie startpost maar ik zie toch ook weer wat onduidelijkheid over de categorieen - naast de S-pedelec heb je ook nog de L1e-A categorie e-bikes, met max 1000W en 25 km/u.

Beter een tabelletje?
CategorieMaximum SnelheidMaximum VermogenGashendelEU TypegoedkeuringKentekenVerzekering
geen25 km/u250 WNeeNiet nodigNeeNee
L1e-A25 km/u1000 WJaJaBlauwe plaatJa
L1e-B45 km/u4000 WJaJaGele plaatJa
Hoe zit het nu met de mogelijkheden om een zelfbouwfiets als 'one off' te laten keuren. Heeft iemand op het forum hier ervaring mee?

Wat zijn de kosten? en hoe kom je aan een lijst van eisen ter voorbereiding?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:05
Weet iemand hier of je een achterwiel met achterwiel motor en ingebouwde naafversnellingen los kan kopen? Dus een achterwiel zoals je bijvoorbeeld op de Sparta fietsen ziet met Sturmey-Archer naafversnellingen in de behuizing van de motor verwerkt.

Met het frame, accu, tandwiel+rotatie sensor/trappers van de WATT fiets kan je dan een hele leuke e-bike maken. Het gebrek aan versnellingen en de dunne oncomfortabel rijdende banden wil ik zo overkomen. Ben ik alsnog goedkoper uit dan de eerstvolgende e-bike met volledig geïntegreerde accu :)

Jazco2nd wijzigde deze reactie 18-06-2019 08:47 (6%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 19:38
Z___Z schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:50:
[...]

Waarom neem je geen speed en fiets je daarmee op het fietspad in de stad? Als je je snelheid aanpast, zal de politie hier niet moeilijk over doen verwacht ik. Ben je wel verzekerd als je een ongeval maakt.

Het wordt in de stad wel steeds onveiliger om met je kinderen te gaan fietsen met al die opgevoerde e-bikes :(
Eerst iemand adviseren om met z'n SP op het fietspad te gaan rijden, en vervolgens klagen over overlast door opgevoerde e-bikes. Ik volg 'm niet. 8)7

Maar goed, inhoudelijk: met een opgevoerde e-bike op het fietspad met normale snelheid is de kans op problemen met politie een stuk minder groot dan dat je dat met een SP doet.
Bij ongevallen op het fietspad is het normaal gesproken toch al zo dat ieder zijn eigen schade betaalt, dus verzekeringen lijken mij niet zo'n issue. Het is namelijk niet zo dat je met je (e-)bike niet harder dan 25 mag, het mag alleen niet met ondersteuning.

Volgens mij is er vooral een hoop bangmakerij over dit onderwerp. Op zich is de wet heel duidelijk (maar ook nogal achterhaald imho), maar ontbreekt het aan capaciteit, prioriteit en technische know-how om gericht te handhaven. En dus krijgen we via sociale media-kanalen van de overheid en allerlei vage onderzoekbureaus en belangenclubs (hallo Bovag!) allerlei doemverhalen over ons uitgestort. Natuurlijk is het niet toegestaan om met een opgevoerde e-bike op de openbare weg te rijden, maar als je gewoon normaal doet en je snelheid aanpsst aan de omstandigheden is er weinig aan de hand.

Om het in perspectief te zien: ik wordt meerdere keren per dag bij 30-35 km/u ingehaald door snorfietsers zonder helm, bij voorkeur met duopassagier. En die remmen heus niet af als er een politieauto in zicht komt...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pvr
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09-12 20:49
Ik rij al een tijdje op een racefiets, in een tourclubje.
Gemiddeld met de racefiets 32 km per uur, en in de groep 38 km per uur.
Om mijn benen te sparen voor de tour elke zondag, een E-bike aan geschaft.
Maar op 1 of andere manier kan ik het niet laten om te knallen >:)
Dus als ik een scooter langs bij zie gaan , of moet inhalen, redt ik de 50 km per uur, tegenwind.
Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel windkracht er staat.
Maar fietsen zit in mijn benen, dus geen probleem met trappen, en de pomp/adrenaline in de benen te gooien ;)
mrpink83 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:20:
[...]

Is het echt waar dat je 50 km/u rijdt, met tegenwind? Hoeveel wind heb je het dan over? Wat voor weg?

Ik vraag dit omdat mijn SP met 500 watt achterwielmotor dit niet doet (ook geen 45 km/u).

Dell XPS L702x | Core i7 2670QM | 16 GB DDR3 | Samsung SSD 256GB + Seagate Momentus XT 750GB 32MB 7200rpm | 1080p | GeForce GT555M | backlit keyboard @ 29-02-2012

Acties:
  • +1Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:40
RULES & REGULATIONS ON ELECTRIC CYCLES IN EUROPEAN UNION

https://www.dropbox.com/s...EUROPEAN%20UNION.pdf?dl=0

racinfo wijzigde deze reactie 19-06-2019 07:47 (8%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Bosch is dan natuurlijk ook wel expert waar het gaat om schoemelen met software :+

Die extra sensoren zullen ook wel weer te manipuleren zijn en dan krijg je idd een leuk kat en muis spel. Of de fietsen van Bosch worden ineens veeel minder populair bij een grote groep consumenten.

Farmerwood wijzigde deze reactie 19-06-2019 08:25 (7%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Strider
Bosch gaat hier vrij ver in:

Bosch is actively implementing safeguards to prevent users from hacking their systems to make them go faster. Bosch has installed software that detects hacking, and will force the bike into “limp home mode”. After this, the bike must be taken to a dealer to have this artificial restriction removed. This can be done 3 times, and after that, the bike is permanently stuck in “limp-home mode”.

https://electricbikerevie...w-bosch-motors-q-a.28406/

Daarnaast stellen mij de nieuwe motoren + accu's wel wat tegen. Ik had gehoopt op echt stille motoren + significant grotere accu packs. Dus > 700Wh.
In de plaats van nu: 300/400/500Wh vanaf 2020 bijvoorbeeld: 500/650/800Wh.

Maar Bosch wil niet verder gaan dan: 400Wh & 625Wh powertubes in 2020.

Strider wijzigde deze reactie 19-06-2019 10:23 (13%)

BlaBlaBla

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09-12 21:06
mrpink83 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:20:
[...]Is het echt waar dat je 50 km/u rijdt, met tegenwind? Hoeveel wind heb je het dan over? Wat voor weg?
Ik vraag dit omdat mijn SP met 500 watt achterwielmotor dit niet doet (ook geen 45 km/u).
om 45 km/u te rijden moet je een motor hebben die een piek boven de 1000W heeft.
Mijn Bafang met een piek van 900W haalt de 45km/u alleen als alles mee zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 09-12 12:26

BertV

R-L48

bgttje schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:34:
[...]

om 45 km/u te rijden moet je een motor hebben die een piek boven de 1000W heeft.
Mijn Bafang met een piek van 900W haalt de 45km/u alleen als alles mee zit.
Luchtweerstand is de grote energievreter.
Nu had ik een wielren-pakje en ligstuur, maar met de ontgrensde Bosch 350 watt + flink trappen reed ik in de meeste situaties 45 km/u. (of tegen de 50)
Dat klopt wel, want dat doen de prof-wielrenners ook.

https://www.fiets.nl/2016...uurkunde-van-het-fietsen/

Met wind tegen is het feest direct over.

BertV wijzigde deze reactie 19-06-2019 12:20 (5%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hvh377
  • Registratie: juni 2009
  • Niet online
elinx schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 12:32:
[...]
Lijkt mij genoeg reden om even bij Bosch vandaan te blijven.
Blijkbaar willen ze het braafste jongetje van de klas zijn.
Het komt op mij over als een opgeheven vingertje met "pas op hoor, nog twee keer en we slopen je motor"
Ik begrijp echter niet waarom ze dit willen.
Als je je fiets wil opvoeren wel ja.

Echter, verreweg de meeste kopers van een fiets met Bosch-aandrijving zijn daar in het geheel niet in geinteresseerd. Voor die klanten is deze maatregel irrelevant.

Bosch motiveert heel goed waarom ze dit willen. Het is in hun belang om te zorgen dat E-fietsen gecategoriseerd blijven als 'fiets'. Alleen dan kan Bosch zoveel motoren afzetten als ze nu doen.

Mochten E-fietsen niet langer als fiets gezien worden en zouden er daardoor beperkingen in het gebruik gaan gelden, dan heeft Bosch pas echt verlies aan klanten en afzet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Strider
hvh377 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 12:38:
[...]

Als je je fiets wil opvoeren wel ja.

Echter, verreweg de meeste kopers van een fiets met Bosch-aandrijving zijn daar in het geheel niet in geinteresseerd. Voor die klanten is deze maatregel irrelevant.

Bosch motiveert heel goed waarom ze dit willen. Het is in hun belang om te zorgen dat E-fietsen gecategoriseerd blijven als 'fiets'. Alleen dan kan Bosch zoveel motoren afzetten als ze nu doen.

Mochten E-fietsen niet langer als fiets gezien worden en zouden er daardoor beperkingen in het gebruik gaan gelden, dan heeft Bosch pas echt verlies aan klanten en afzet.
Ik denk dat iedereen Bosch zijn standpunt wel begrijpt, en Bosch heeft zo'n stevige marktpositie dat ze dit standpunt ook kunnen maken.

Als MTB'er fiets ik vaak sneller dan 25km/h, support onder de 25km/h is fijn maar boven de 25km/h wil ik met zo'n maatregel niet te maken hebben met enige pedal resistance. Volgens 3:35 heeft de nieuwe Bosch CX minder pedal resistance, maar er is nog steeds pedal resistance :/

BlaBlaBla

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 19:57
Ik heb van de fietsenmaker hier om de hoek een offerte gekregen voor een Kalkhoff Endeavour 3.B. De adviesprijs van de FM is 2699 euro en op internet kan ik de ebike vinden voor 2599 euro. Als ik in ga op de offerte kan ik hem voor 2450,- euro aanschaffen inclusief Axa Defender ringslot en een beurtje over 3 maanden. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze fiets? En is het een scherp aanbod van de fietsenmaker?

Nu zit ik ook nog te kijken naar de QonQer, dit vind ik ook een erg interessante fiets maar het feit dat hij pas net beschikbaar is houd me een beetje tegen. Daarnaast vraag ik me af waar ik terecht kan voor het onderhoud, heb geen zin om helemaal naar Amsterdam te vliegen..

Vinze wijzigde deze reactie 19-06-2019 13:30 (24%)

i7 6700K / Z170I / GTX 1070 / 16GB / AW3418DW

Acties:
  • +4Henk 'm!

• init6
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 03-12 09:07
pvr schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:52:
Ik vraag me af, of iedereen een heilig boontje is :o

Je mag niet je E-bike opvoeren.
Niet te snel rijden
Geen mobiel in je hand
Je mag niet wildplassen
Je mag niet in het openbaar alcohol drinken
Je mag geen geluidsoverlast maken
Je mag geen afval achterlaten
Barbecue aansteken, eerst even aanvragen
Geen flyers ophangen aan bomen en lantarenpalen, mag wel in de brievenbus
Je werkster niet zwart uitbetalen
Je mag geen films downloaden
Enz Enz…………

Vat het niet persoonlijk op ;)
Met hoeveel van deze regels rijdt je een kind kapot dat van dezelfde rijbaan gebruik maakt? Voorheen waren het enkel debiele wielrenners welke constant boven de de 25 zaten, maar nu hebben we een groep fietsers die de boel opvoeren maar ondertussen niet de remmen even meenemen om de toegenomen snelheid te compenseren wanneer dat wel nodig is.

• elinx
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 19:46
Vermoedelijk is de AEG motor een OEM product met hun naam erop. (bv net als Blaupunkt cq Bafang vd Lidl)
Zaak is in dat geval erachter te komen wie de fabrikant is, om zo de kwaliteit te bepalen.
Soms kan je dit zien aan de behuizing. Die is vaak nog hetzelfde als het originele product.

elinx wijzigde deze reactie 20-06-2019 11:32 (18%)

• FrE911
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16:02
pvr schreef op maandag 17 juni 2019 @ 20:27:
Ligt eraan wat je wilt uitgeven.
Ik rij zelf nu op een KOGA E-Lement, met een Bosch Performance Line.
Hier zit een SpeedChip gemonteerd door de fietsenmaker(op eigen risico natuurlijk)
Kosten speedchip vanaf € 139,-
Ik rij met gemak 50 km per uur.

https://e-bike-tuning.nl/bosch/

[...]
Overdrijf anders een beetje. Met gemak 50km per uur met een middenmotor 250w?

Edit. En dan nog eens met wind op kop? 7(8)7

FrE911 wijzigde deze reactie 20-06-2019 13:26 (5%)

• VeNoMke
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 29-11 20:14
Vinze schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:28:
Ik heb van de fietsenmaker hier om de hoek een offerte gekregen voor een Kalkhoff Endeavour 3.B. De adviesprijs van de FM is 2699 euro en op internet kan ik de ebike vinden voor 2599 euro. Als ik in ga op de offerte kan ik hem voor 2450,- euro aanschaffen inclusief Axa Defender ringslot en een beurtje over 3 maanden. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze fiets? En is het een scherp aanbod van de fietsenmaker?

Nu zit ik ook nog te kijken naar de QonQer, dit vind ik ook een erg interessante fiets maar het feit dat hij pas net beschikbaar is houd me een beetje tegen. Daarnaast vraag ik me af waar ik terecht kan voor het onderhoud, heb geen zin om helemaal naar Amsterdam te vliegen..
Het moet lukken dat ik net gisteren ook de knoop heb doorgehakt om een Endeavour 3.b move (trapeze) te bestellen bij de FM. Bij mij (Belg) jammer genoeg wel aan adviesprijs. Aangevuld met een eerste onderhoud na 800 km, een nieuwe ketting, een extra slot én een waardebon van €75 voor accessoires. Aangezien ik specifiek die Kalkhoff wou en er niet veel verdelers zijn in de buurt was ik sowieso al "verplicht" daar te kopen. Normaal wordt hij volgende week woensdag geleverd.

Ik heb de indruk dat er in België minder korting gegeven wordt op fietsen. Dit kan te maken hebben met het feit dat wij hier zoiets als ecocheques hebben. Waarbij je bij een jaar voltijds werken voor een bedrijf je recht hebt op €250 ecocheques om te besteden aan eco-spul. Een gunstige km-vergoeding van €0,23/km zal er ook wel voor iets tussen zitten. Waardoor FM's/distributeurs ook wel weten dat ze de prijs hier iets hoger kunnen leggen.

(ter info: op bikester.be/nl is er nu 15% korting tot 25/06 wat ook al een mooie korting is, mocht ik geen +/- €500 ecocheques gehad hebben had ik er nog over getwijfeld).

Ook getwijfeld over de qonqer maar het feit dat het nieuw is hield mij ook tegen.
Voor onderhoud komt qonqer normaal tot aan je huis, maar wat als ze morgen failliet gaan?

-insert witty signature here -

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 17:48
VeNoMke schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:37:
[...]

Voor onderhoud komt qonqer normaal tot aan je huis, maar wat als ze morgen failliet gaan?
Bij dit soort zaken moet je op je gevoel afgaan. Ben je niet handig dan is een fietsenmaker een groot voordeel.

Maar de meeste fietsen bestaan uit standaard componenten van Shimano / Bosch et cetera, waarvan bij gemiddeld gebruik met name de remmen en banden slijten. Bij failliet van merk A kan een fietsenmaker met merk B het eventuele onderhoud gewoon uitvoeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:15
Zoide schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:27:
Ik denk erover om de Sparta M8Tb te kopen. De plaatselijke fietsenmaker kan het lage instapmodel (54 cm) snel krijgen, maar het herenmodel (56 cm) is veel moeilijker te vinden. Ik ben een 35 jarige man.

Zou het 54 cm lage instapmodel te laag zijn voor mij? Is er een voordeel aan herenframes voor fietsen?
Hoe lang ben je?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koffiebarbaar
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 09-12 14:00
elisadenovaro schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:29:
Hey alle,

Mijn Cube met een Bosch active line motor is gestolen en nu ben ik aan het kijken voor een andere fiets. Iets dat aan mijn fiets irriteerde is dat ik echt niet harder dan 25 km per uur kon en dat veel fietsers mijn inhaalden. Naar mijn gevoel gaan onder ander de shimanomotors harder. Klopt dat andere motormerken harder kunnen? Hoe zit het met de Bosch performance? Ik vond ook dat de Bosch active line in de dagen met veel wind niet kracht genoeg was. Hebben jullie beter ervaring met andere motors?

Groet,
Elisa
De fietsen zijn allemaal of 25 begrenst, als je sneller wil moet je naar de speed pedelecs kijken.

Ik wordt overigens alleen maar ingehaald door speedpedelecs, brommers en wielrenners dus ben wel benieuwd of je wel echt 25 ging...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Strider
Farmerwood schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 08:24:
[...]

Bosch is dan natuurlijk ook wel expert waar het gaat om schoemelen met software :+

Die extra sensoren zullen ook wel weer te manipuleren zijn en dan krijg je idd een leuk kat en muis spel. Of de fietsen van Bosch worden ineens veeel minder populair bij een grote groep consumenten.
Ik vraag me af hoe de nieuwe Bosch omgaat met een hardwarematige aanpassing.
Geniaal en eenvoudig idee voor de handige sleutelaar, je rommelt niet met de software, je houdt simpelweg de snelheidssensor voor de gek :+

https://www.pedelecs.co.u...g=attachment30488&slide=0

BlaBlaBla

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pvr
Zoide,

Dat klopt helemaal wat je zegt, dat schijfremmen meer voordelen heeft.
Maar dat neemt niet weg, dat velgremmen onder bepaalde snelheid niet remmen.

En voor het gewicht zijn schijfremmen op een E-bike , niet belangrijk.
Ik denk zelf dat een E-bike met goede schijfremmen, duurder zal zijn.

Hier trouwens een leuk stukje over Schijfremmen:

http://www.bike4travel.nl...ips-onderhoud-remblokken/
Zoide schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:01:
Maar zijn schijfremmen niet veel effectiever onder zware regenval? Eerder deze week in Amsterdam moest ik in zulke omstandigheden fietsen en ik zou me veel veiliger hebben gevoeld als ik schijfremmen had gehad. Bovendien heb ik gelezen dat de velgremmen voortdurend moeten worden afgesteld en dat de velgen versleten zijn.

Ik zeg niet dat schijfremmen essentieel zijn, maar ze zijn over het algemeen zeker beter dan velgremmen.

Natuurlijk zijn ze duurder, maar ik denk dat de fabrikanten van e-bikes zulke grote marges maken dat ze schijfremmen zouden moeten kunnen inbouwen.

Ook is het extra gewicht niet significant als de fiets toch al 25+ kg weegt. Plus, je hebt motorondersteuning. Ik kan echter zien hoe belangrijk dat zou zijn voor racefietsen.

Dell XPS L702x | Core i7 2670QM | 16 GB DDR3 | Samsung SSD 256GB + Seagate Momentus XT 750GB 32MB 7200rpm | 1080p | GeForce GT555M | backlit keyboard @ 29-02-2012

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeSluis
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 08-12 13:55
Vinze schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:28:

Tja, ik heb een Kalkhof Tassman, oktober vorig jaar frontaal aangereden door een brommertje. Vork finaal afgebroken, het heeft meer dan drie maanden geduurd voordat de onderdelen uit Duitsland bij de FM waren en de fiets mechanisch gerepareerd. Nu problemen met de motor en heb ik hem vanaf eind januari precies twee weken kunnen gebruiken. Ligt allemaal niet aan de FM, maar gewoon superslechte service/ondersteuning vanuit Duitsland. Hoe fijn de mijne ook rijd, dat weet ik natuurlijk niet van de Endeavour, blijf er bij weg. Koop iets waar de ondersteuning/service vanuit de fabrikant wel goed is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bert pit
rened80 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 16:01:
Al een jaar of vijf fiets ik op de batavus trento met bosch middenmotor met ongeveer 25000 op teller. De fiets wordt dus redelijk intensief gebruikt. Sinds afgelopen week gebeurt er iets vreemd. Als ik de fiets aanzet geeft hij soms geen ondersteuning en zie je ook niet in het scherm je snelheid staan (ook geen 0,0) Er staat daar niets behalve de range. Andere keren zie ik na het aanzetten van de fiets de range, deze verandert in twee --, dan komt de range weer terug en zie ik wel de snelheid staan. Deze opstart gaat langzamer als dat ik gewend ben. Het wel of geen ondersteuning geven veranderd alleen nadat de fiets is uitgezet. Dus met ondersteuning naar een supermarkt, en terug zonder ondersteuning :-).

Eerst dacht ik dat de snelheidssensor stuk was, maar dan lijkt het me dat hij het helemaal niet meer doet, en niet de ene keer wel andere keer niet. Naar de plaatsing van het magneetje heb ik uiteraard ook naar Als hij geen snelheid leest kan ik ook het licht niet meer aan zetten kwam ik vandaag achter.

Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?
Enige tijd geleden had ik ook zoiets (bosch middenmotor en intuvia display). Bij mij was het de display die niet goed contact maakte. Even los en weer vast en opgelost.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pvr
Ik zit zelf in een tour clubje, als wielrenner, en ik onderhoud mijn fiets elke week, ook mijn velgremmen.
Zoals ik al in mijn vorige post zei, ben ik van plan, om een racefiets aan te schaffen met schijfremmen.
Deze moet ik ook onderhouden, net als mijn E-bike die ook schijfremmen heeft.

Schijfremmen moet je trouwens ook reinigen.

Daarbij kunnen de rem blokken ook slijten, vooral met nat weer, en of sneeuw en zout.

Dus onderhoud vrij, zijn schijfremmen zeker niet.
Voor je E-bike, die 25@50 km per uur gaat, kan je ze beter onderhouden.

pvr
Jazco2nd schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 16:40:
[...]

Maar een wielrenner of het team daarvan is ook constant bezig de fiets helemaal top te houden.
Als je een (>2000) ebike koopt, mag je verwachten dat deze juist heel onderhoudsarm is. Een eis die niet van belang is voor een wielrenner.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 08:00

eisbaer

WATT fiets

pvr schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 21:29:
Schijfremmen moet je trouwens ook reinigen.
Daarbij kunnen de rem blokken ook slijten, vooral met nat weer, en of sneeuw en zout.
Dus onderhoud vrij, zijn schijfremmen zeker niet.
Voor je E-bike, die 25@50 km per uur gaat, kan je ze beter onderhouden
[...]
Onderhoud schijfrem
Voor schijfremmen kennen we de volgende onderhoudsmomenten:
* maak de remklauw schoon als deze piept of de remkracht minder wordt
* vervang de remblokken als er ongeveer 0,5mm ‘vlees’ over is
* ontlucht de rem voor een perfecte werking. Doe dit als de remdruk laag is, bijvoorbeeld met nieuwe remblokken (wij raden aan om dit door een fietsenmaker te laten doen)

Mijn e-bike: https://bit.ly/2V4ISOS

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
fast-server schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 22:52:
Hoe bevalt de QWIC MN8 Bafang Belt 2019 bij mensen? en is de 5 december code hier ook op te gebruiken?
Ik heb de MN8 Belt met 735 khW accu nu ongeveer een maand en na een ritje vanmorgen net niet de 500 km aangetikt.
Hij bevalt ons uitstekend. Zowel ik als mijn vrouw gebruiken hem. Voornamelijk voor woon-werk verkeer. Zij 9 km en ik 25 km)

De 5 december code werkt ook op deze fiets. Heb hem zelf nog niet hoger dan 35 km/h gezet, maar standaard staat hij nu op 32 km/h. Dat is voor ons beiden meer dan genoeg en de accu gaat ook beduidend langer mee. Ik rij zelf vrij makkelijk 35 km/h met de wind in de rug met woon-werk verkeer.

Heb 1 rit van ongeveer 50 km gereden met maximale ondersteuning tot 35 km/h en de accu was daarna compleet leeg.
In de praktijk rij ik nu met wind mee zonder ondersteuning of in standje 1. Met wind tegen meestal stand 3. Stand 4 en 5 zijn voor de korte stukjes bruggen, dijken en heuvels op. De accu gaat dan zo rond de 100 km mee heb ik het idee. Pas een paar keer geladen, dus hij zou nog niet helemaal op maximale capaciteit zitten.
Zonder ondersteuning rij ik zonder problemen 20-25 km/h. Valt me absoluut niet tegen aangezien je toch een behoorlijk gewicht van de motor en accu mee sleept.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

WATT fiets

Zoide schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:30:
Eerder heb ik al gemeld dat ik op zoek ben naar een Sparta M8Tb en de fietsenmaker kan het 54 cm lage opstapmodel veel gemakkelijker krijgen dan het 56 cm herenmodel.

Ik ben een 1.78m lange man en mijn binnenbeenlengte is ongeveer 81-81.5 cm. Ik heb dat met 0,68 vermenigvuldigd en kreeg ongeveer 55 cm. Ik lees ook dat als de fiets een geveerde zadelpen heeft, je moet kiezen voor een kleiner frame (tot 4 cm kleiner).

Denken jullie dat het 54 cm lage opstapje voor mij zal werken? Ik zou gewoon naar de winkel gaan om de fiets te proberen, maar deze is niet op voorraad.

Bedankt!
Als je de mogelijkheid hebt, kun je naar 12gobiking rijden. Daar hebben ze denk ik wel een Sparta in framemaat 54.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 18-11 17:56
Zoide schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:30:
Eerder heb ik al gemeld dat ik op zoek ben naar een Sparta M8Tb en de fietsenmaker kan het 54 cm lage opstapmodel veel gemakkelijker krijgen dan het 56 cm herenmodel.

Ik ben een 1.78m lange man en mijn binnenbeenlengte is ongeveer 81-81.5 cm. Ik heb dat met 0,68 vermenigvuldigd en kreeg ongeveer 55 cm. Ik lees ook dat als de fiets een geveerde zadelpen heeft, je moet kiezen voor een kleiner frame (tot 4 cm kleiner).

Denken jullie dat het 54 cm lage opstapje voor mij zal werken? Ik zou gewoon naar de winkel gaan om de fiets te proberen, maar deze is niet op voorraad.

Bedankt!
Je overweegt dus een lage opstap ( dames ) fiets 54 cm ? Of een heren 56 cm ?
Je zou kunnen kijken bij een fietsenmaker, zo dicht als mogelijk bij je in de buurt.
Zie link :
http://www.fietsenwijk.nl...ietsen/result/default.asp

Vergeet dan niet de geometrie te vergelijken met je huidige fiets.
De lengte van de bovenbuis is hierbij de meest belangrijke.
Deze is bepalend hoe sportief cq comfortabel je op je fiets zit ( afhankelijk van voorkeur )
Helaas staan de geometrie gegevens niet op de sparta site.

Ik weet ook niet in hoeverre de geometrie van een damesframe afwijkt van een herenframe.
Misschien kan jouw huidige dealer deze gegevens opvragen bij sparta

Acties:
  • +4Henk 'm!

• pvr
Mijn vrouw had een E-bike aangeschaft, de Gazelle Miss Grace C7 HMB 2019.
Deze fiets heeft geen bagagedrager waar je op kan zitten.
Dan kan je een extra opzetdrager monteren.
Wij hebben dit af en toe nodig voor onze kleinkind van 6 jaar oud.
Ik ben zelf aan het knutselen geweest, en heb deze gemaakt.
http://i64.tinypic.com/fn4kn7.jpg
http://i66.tinypic.com/20u1jso.jpg

Ik heb een rugsteun gekocht bij de lokale fietshandelaar, beugeltjes van de rugsteun platgemaakt in bankschroef.
Plankje essenhout 36 cm bij 18 cm, en 25 mm dik, gleufjes geboord, en daar door de plat gemaakte beugeltjes, door de gleuf geduwd.
Daarna de beugeltjes omgevouwen aan de onderkant van het plankje, en vastgeschroefd.
Vier kunststof buisklemmetjes gemonteerd, wel zo dat deze buisklemmetjes tussen de twee verticale stangen zit onder de bagagedrager(ivm wegschuiven van de plank)
Plank klik je vast, wanneer je deze nodig hebt.
En je haalt deze er ook zo weer af, en legt deze weg.
Je kan ook nog een kussentje, onder de bips leggen :+

Ik vond het een leuk projectje om met jullie te delen ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Laatst online: 06:50
pvr schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:17:
Klopt dat hij kan gaan wiebelen.
Test het donderdag als hij er is.
Hij is 6 jaar oud, dus wiebelen op een normale bagagedrager, kan je ook vallen.
En anders 4 schroefoogjes aan de onderkant, met een ty rap ;)

[...]
Zou ik zeker doen! Heel mooi gemaakt trouwens. Maar je krijgt een hefboomwerking als het kind naar achteren gaat leunen tegen de beugel waardoor de voorste klemmen los kunnen schieten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
pvr schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:53:
Mijn vrouw had een E-bike aangeschaft, de Gazelle Miss Grace C7 HMB 2019.
Deze fiets heeft geen bagagedrager waar je op kan zitten.
Dan kan je een extra opzetdrager monteren.
Wij hebben dit af en toe nodig voor onze kleinkind van 6 jaar oud.
Ik ben zelf aan het knutselen geweest, en heb deze gemaakt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik heb een rugsteun gekocht bij de lokale fietshandelaar, beugeltjes van de rugsteun platgemaakt in bankschroef.
Plankje essenhout 36 cm bij 18 cm, en 25 mm dik, gleufjes geboord, en daar door de plat gemaakte beugeltjes, door de gleuf geduwd.
Daarna de beugeltjes omgevouwen aan de onderkant van het plankje, en vastgeschroefd.
Vier kunststof buisklemmetjes gemonteerd, wel zo dat deze buisklemmetjes tussen de twee verticale stangen zit onder de bagagedrager(ivm wegschuiven van de plank)
Plank klik je vast, wanneer je deze nodig hebt.
En je haalt deze er ook zo weer af, en legt deze weg.
Je kan ook nog een kussentje, onder de bips leggen :+

Ik vond het een leuk projectje om met jullie te delen ;)
Mooi gemaakt!
Monteer/maak dan meteen even een spakenbeschermer/voetenbeschermer. Je wilt niet weten hoeveel kinderen er dagelijks naar de EHBO gaan. Zeker met ebikes (meer kracht) zijn dat complexe breuken

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pvr
kleinelievewolff,

Hefboom probleem zie ik wel gaan komen, dus zet er 4 van deze op:
http://i63.tinypic.com/23sd9cp.jpg

Haal ik vanmiddag ff bij de loodgieter.

Zit de zitting vast, en kan ook niet gestolen worden, bedankt voor de tip ;) _/-\o_

pvr

Bedankt voor de verdere tips ;)
kleinelievewolff schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:14:
[...]
Zou ik zeker doen! Heel mooi gemaakt trouwens. Maar je krijgt een hefboomwerking als het kind naar achteren gaat leunen tegen de beugel waardoor de voorste klemmen los kunnen schieten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20:21
Voor wie ooit een bakfiets gaat ombouwen, mijn beknopte ervaring:

Afgelopen maandag heb ik de laatste hand gelegd aan de ombouw van de bakfiets van mijn vriendin, een Babboe Curve. Ik wilde heel graag de kettingkast behouden, en dat is gelukt.
Ik heb vulplaatjes (4mm) gemaakt om het tandwiel in lijn te brengen. Bovendien moest een klein stukje van een verstevigingsribben onder het frame worden weggeslepen. De cranks zijn vervangen door die van Bafang, maar de originele plastic sierdop in het midden heb ik passend gemaakt op het tandwiel, zodat dat bij benadering weer orgineel is. In de draaibank heb ik een circle diameter van 85mm afgetekend, daar 5 gaten geboord, zodat je die plastic ring weer kunt monteren.

Om de kettingkast te kunnen hergebruiken moet je een gat van ongeveer 130mm uit het midden halen. De bobbel die op het achterste deel zit, kun je er met een verffohn uithalen door hem te verhitten. Zo komt de achterkant van de kettingkast vlak tegen het huis van de motor zelf, zodat de ketting vrij loopt.

De motor was een Bafang BBS01B, en de accu een 14,5Ah accu. Beiden van PSPower. Het handgas heb ik niet gemonteerd. De bijgeleverde remhendels heb ik niet geplaatst, maar in plaats daarvan heb ik de versie gekocht met losse magneten. De bakfiets heeft links namelijk een hendel waar twéé kabels aan vast zitten, die tegelijkertijd beide voorwielen bedient. Verder heb ik ook nog een schakelsensor geplaatst. De accu is gemonteerd onder het achterste bankje in de bak; die zie je niet zitten. Het is even bukken om de accu eruit te halen, maar dat gaat verder prima.
Gisteren heb ik nog even gespeeld met de instellingen. Het fietst echt een heel stuk beter dan de bakfiets zónder motor. Ik heb de keep current omhoog gezet, en ik heb ook de maximale snelheden bij de laagste ondersteuningsstanden omhoog gezet. Ik zou niet zo goed kunnen bedenken waarom je op stand 1 niet gewoon heel weinig ondersteuning wilt, maar wel gewoon tot 25km/u.

Bafang levert een 44t tandwiel mee, terwijl het origineel 33 is. Dit is een fors verschil. Tot op heden heb ik er nog niet echt last van gehad, maar als ik in situaties kom waarbij de laagste versnelling niet laag genoeg is, dan koop ik een tandwiel met een lager tanden aantal. Helaas zijn die wat lastiger verkrijgbaar.

Mocht iemand de montagesleutel of de programmeerkabel willen lenen, dan kun je me altijd een pb sturen.
Mocht iemand belang hebben bij de ongebruikte remhendels, de kettingbeschermer, of het handgas, dan kun je me eveneens een bericht sturen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pvr
Ik heb het toch op een andere manier gemaakt.
4 zadelbeugeltjes omgevouwen, en de houten zitting er op geklikt, en daarna de zitting vastgeschroefd met 4x40 mm rvs schroeven, inc zadelbeugeltjes.
Schroeven zitten 25 mm in het hout

http://i63.tinypic.com/p7vhs.jpg

Het kinderzitting is niet meer demontabel, maar beter vast dan hefboom effect.
De bestaande kunststof beugeltjes, dienen mooi voor afstand houders, ivm met accu :)

Bedankt voor de nuttige reactie,s , en morgen even testen met kleinkind(6 jaar oud)

pvr
kleinelievewolff schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:14:
[...]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pvr
Mijn E-bike, KOGA E-Lement, had vorige week geen ondersteuning meer.
Als ik het Display aanzetten, zag je wel : Tijd , maar je zag niet erna Performance Line

Dus naar de Lokale fietshandelaar die de fiets geleverd had, en die kwam erachter dat er een stekkertje bij het motor blok niet lekker zat, en had deze weer gefikst.
KOGA E-Lement werkte weer normaal.

2 dagen geleden weer geen ondersteuning.
Ik kwam erachter wanneer ik de display aanzetten, ik geen ondersteuning had.
Zat mijn display erop, maar uit, en ik drukte het knopje van de accu in, mijn display opstartte, en daarna Performance Line aangaf, en ik ondersteuning had.

Dus ik weer naar de Lokale fietshandelaar die de fiets geleverd had, en deze zag het zelfde probleem.
Hij belde meteen bosch op voor advies.
Bosch had gezegd, dat ik de display 3 uur moest opladen, met een USB-Kabeltje.

Dit heb ik gisteravond gedaan, en KOGA E-Lement werkte weer normaal. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

WATT fiets

pvr schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:48:
1 schroef houd 40 kg, dus 160 kg, dus ik vind het sterk genoeg
Ik ken het gewicht van je kleinkind niet ;)

• Laro
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20:21
hvh377 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:45:
[...]

Zie je kans om een paar foto's te plaatsen? Ik ben wel benieuwd geworden hoe het eruit is komen te zien.
Hier een paar foto's. Tussendoor heb ik geen foto's genomen, dus ik heb ze alleen van het eindresultaat.

https://tweakers.net/ext/f/wZT5yYq02u1JxwrtwFPJLden/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/uHWfoqpY0k8yeHDgqd0J82F0/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/kys7V6et7sytLD8tVzmwJnGl/thumb.jpg

• jimh307
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 09-11 20:13
Het is een jaar geleden dat ik actief was op tweakers. Door familiaire omstandigheden had ik veel andere dingen aan mijn hoofd. Vele van jullie kennen me als de 'accudokter' die heel erg houdt van elektrisch fietsen. Ik ben er weer en als er vragen zijn over accu's en aanverwant stel ze gerust.

Nog steeds rolt mijn Qwic Premium MN330 met 735 Wh accu zijn kilometers weg op het asfalt. Nu mijn brave fiets bijna de 10.000 kilometer onder zijn banden heeft zitten even een kleine opsomming over het afgelopen jaar.

augustus 2018: Voorband lek. Was makkelijk zelf te plakken. Gelukkig kwam ik er thuis achter.
september 2018: Storingscode 81 op het display. Display is vervangen onder garantie. Nu geen koude start problemen meer en ook hier gebeurde het thuis. Fiets 4 daagjes kwijt met ruilfiets.
december 2018: Fiets 4 dagen weg voor grote beurt en karakter Brose MM aangepast.
april 2019: Nieuwe remschoenen, nieuwe ketting en achterblad.

Accu van de fiets is nog steeds goed nu deze ook alweer 20 maanden meegaat. Nog steeds tik ik (vooral in de zomer) makkelijk de 100 kilometer aan op 1 lading waar ik ook nog regelmatig de ondersteuning even op z'n hoogst zet met wind tegen of viaduct op.

Hier en nu merk ik pas de kwaliteit van de fiets in het algemeen. Nu ik deze zomer over de 10.000 kilometer heen ga piept en kraakt er eigenlijk niets. Nog steeds rijdt de fiets nog heel soepel. Banden staan wat zachter (3,5 bar achter, 2 bar voor) en dankzij de brede banden is het comfort op klinkers veel fijner.
Verder geen spaakbreuk meer gehad en ik ben verder zeer tevreden over mijn Qwic :)

Als er nog vragen zijn over accu's en aanverwant, laat het me horen :)

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 17:57
jimh307 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:34:
Het is een jaar geleden dat ik actief was op tweakers. Door familiaire omstandigheden had ik veel andere dingen aan mijn hoofd. Vele van jullie kennen me als de 'accudokter' die heel erg houdt van elektrisch fietsen. Ik ben er weer en als er vragen zijn over accu's en aanverwant stel ze gerust.

Nog steeds rolt mijn Qwic Premium MN330 met 735 Wh accu zijn kilometers weg op het asfalt. Nu mijn brave fiets bijna de 10.000 kilometer onder zijn banden heeft zitten even een kleine opsomming over het afgelopen jaar.

augustus 2018: Voorband lek. Was makkelijk zelf te plakken. Gelukkig kwam ik er thuis achter.
september 2018: Storingscode 81 op het display. Display is vervangen onder garantie. Nu geen koude start problemen meer en ook hier gebeurde het thuis. Fiets 4 daagjes kwijt met ruilfiets.
december 2018: Fiets 4 dagen weg voor grote beurt en karakter Brose MM aangepast.
april 2019: Nieuwe remschoenen, nieuwe ketting en achterblad.

Accu van de fiets is nog steeds goed nu deze ook alweer 20 maanden meegaat. Nog steeds tik ik (vooral in de zomer) makkelijk de 100 kilometer aan op 1 lading waar ik ook nog regelmatig de ondersteuning even op z'n hoogst zet met wind tegen of viaduct op.

Hier en nu merk ik pas de kwaliteit van de fiets in het algemeen. Nu ik deze zomer over de 10.000 kilometer heen ga piept en kraakt er eigenlijk niets. Nog steeds rijdt de fiets nog heel soepel. Banden staan wat zachter (3,5 bar achter, 2 bar voor) en dankzij de brede banden is het comfort op klinkers veel fijner.
Verder geen spaakbreuk meer gehad en ik ben verder zeer tevreden over mijn Qwic :)

Als er nog vragen zijn over accu's en aanverwant, laat het me horen :)
Fijn je weer terug te zien :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 16:10
GG85 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:42:
Ik ben op zoek naar een e-bike voor woon-werk verkeer. ~12km enkele reis en voornamelijk door de landerijen.

Budget is ~2000 euro en kwam dus in eerste instantie bij de Brinckers Le Mans M310 CT (https://www.brinckers.nl/elektrische-fietsen/le-mans) uit die ik voor ~€1950 kan krijgen.
Vervolgens bedacht ik me dat tussen de velde 30 a 35 km/u toch wel fijn is maar het lijkt er op dat een Bafang motor niet te tunen is?

Vervolgens verder gaan kijken en toen kwam ik op de Batavus Dinsdag E-Go 2019 (https://www.batavus.nl/elektrische-fietsen/dinsdag-e-go®.htm#BE101093) met een Yahama motor. Die is alleen wel ~350 euro duurder. Iemand enig idee of bijv een Badassbox4 hier wel op werkt en er dus wat harder dan 25km/u gefiets kan worden?

En uiteraard zijn ervaringen met een van de twee fietsen welkom :)
Ik heb de Brinckers en de begrenzer is op mijn fiets, (2018 model) juist via het display te verstellen (zit achter een wachtwoord). Ik heb hem op 32 gezet en dat is voor mij ruim voldoende. Meestal fiets ik tussen de 25 en 30 km/u. Dus geen badassbox oud nodig. Fiets bevalt nog steeds goed (6700km).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
GG85 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:42:
Ik ben op zoek naar een e-bike voor woon-werk verkeer. ~12km enkele reis en voornamelijk door de landerijen.

Budget is ~2000 euro en kwam dus in eerste instantie bij de Brinckers Le Mans M310 CT (https://www.brinckers.nl/elektrische-fietsen/le-mans) uit die ik voor ~€1950 kan krijgen.
Vervolgens bedacht ik me dat tussen de velde 30 a 35 km/u toch wel fijn is maar het lijkt er op dat een Bafang motor niet te tunen is?

Vervolgens verder gaan kijken en toen kwam ik op de Batavus Dinsdag E-Go 2019 (https://www.batavus.nl/elektrische-fietsen/dinsdag-e-go®.htm#BE101093) met een Yahama motor. Die is alleen wel ~350 euro duurder. Iemand enig idee of bijv een Badassbox4 hier wel op werkt en er dus wat harder dan 25km/u gefiets kan worden?

En uiteraard zijn ervaringen met een van de twee fietsen welkom :)
Ik heb de Dinsdag E-go. Magneetje op de trapper, ik fiets tussen de 30 en 35 km/h. Hele fijne fiets, jammer dat er 5 spaken braken die moesten worden vervangen :P Maar daarna nergens meer last van.

De Brinckers gebruiken Bafang motoren die juist wel te tunen zijn, zonder dat je iets extras hoeft te kopen.

Persoonlijk zou ik nog steeds voor de Batavus gaan ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jimh307
zonnefreak schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:35:
[...]

Fijn je weer terug te zien :)
Ik kon jullie niet missen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hvh377
  • Registratie: juni 2009
  • Niet online
Laro schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:37:

Hier een paar foto's. Tussendoor heb ik geen foto's genomen, dus ik heb ze alleen van het eindresultaat.
Ziet er goed uit. Veel veilige en plezierige kilometers ermee!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 19:38
Jazco2nd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:12:
[...]

De Batavus:
- flink zwaarder
- geen automatische versnelling
- duurder

Ik zou het wel weten hoor. De Brincker is gewoon andere klasse met zijn versnellingensysteem én goedkoper. Oftewel de Batavus is VEEL te duur :)
Het verschil in gewicht is net iets meer dan een kilo... knappe jongen die dat gaat merken in dagelijks gebruik; het is geen racefiets! In beide gevallen weegt de berijder van de fiets een veelvoud van het vervoermiddel.

Ik weet niet of die automatische versnelling een voordeel is, dat ligt er maar helemaal aan of het een overbrenging selecteert die een beetje prettig voelt. Ook zie ik dat die traploos is, wat doet vermoeden dat het systeem meer interne wrijving heeft dan de Nexus 8 van de Batavus.
Persoonlijk zou mijn voorkeur (bij deze twee versnellingssystemen) uitgaan naar de Nexus 8: bekende, betrouwbare techniek waarmee je naar iedere fietsenmaker kunt gaan als er wat mee is.

En het prijsverschil... tja, Brinckers is het huismerk van een webshop (die ook wat winkels heeft). Batavus levert verkoopt niet zelf, dus daar zit op z'n minst een distributie-/verkooplaag tussen die ook nog wat marge wil maken, dus dat die wat duurder is kun je ze eigenlijk niet aanrekenen.

Ik ben het dus zeker niet met je eens dat de Brinckers een klasse beter is, ondanks het fancy versnellingensysteem. Een fiets is meer dan alleen de e-motor en de versnellingsbak. Hoe zit het met de verstelbaarheid van onderdelen, stijfheid van het frame en voorvork? Batavus levert bijvoorbeeld langer garantie op het frame (10 vs 6 jaar), als dat enige indicatie mag geven.

Voor het prijsverschil zou ik eerst eens even een uitgebreide testrit met beide fietsen doen, en op basis daarvan een keuze maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zoide
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 17-08 17:37
Wees voorzichtig met Fietswinkel en Brinckers. Blijkbaar hebben ze recensies / tests vervalst:

https://www.ad.nl/economi...le-e-bike-test~a4f7db910/

En ook niet om garanties te respecteren:

https://community.consume...rt-de-garantie-niet-17233

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jimh307
@B64 Een traploze NuVinci naaf is zeer comfortabel, maar trapt zeker veel en veel zwaarder. Ik concludeer dit adh van mijn eigen fiets en het feit dat ik ook regelmatig op een niet ondersteunde fiets trap. Mijn NuVinci naaf trapt even zwaar als een gewone fiets als de ondersteuning op eco stand (+-60 watt) staat. Dan gaat er ongeveer 60 watt aan vermogen verloren aan de naaf, de wat zachtere banden en het extra gewicht. Fiets je zonder ondersteuning dan trapt dat best zwaar. Pas op de tour stand (+-125 watt) heb je 65 watt overcapaciteit waarmee je minder zelf hoeft te doen en je wat sneller gaat. Op de sport stand (250 watt) is het ineens een heel ander verhaal. Dan trap je zelfs in het hoogste verzet alsnog makkelijk een viaduct op of dijk op (190 watt overcapaciteit).

Zoals de fietsersbond berichtte over de NuVinci naaf dat deze geflopt is op een niet ondersteunde fiets en dat de naaf zijn voordeel (souplesse) is bij een krachtige middenmotor.

Gaat de accu dan korter mee? Ja, je opgenomen vermogen is hoger voor dezelfde snelheid. Dus 7 Wh/km waarmee je met een derailleur dan met 5 Wh/km af kan voor dezelfde kracht. Op 100 kilometer scheelt het een accu van 200 Wh verschil en dat is best aanzienlijk.
Daarom is een NuVinci naaf extra duur omdat je voor dezelfde range een duurdere accu nodig hebt en 200 Wh verschil kost makkelijk 250 euro extra. Zijn ongekende comfort kan niet tegen het feit op dat deze is uitgerust in het duurdere segment fietsen. Op prijsvechters zul je hem niet zo snel tegenkomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17:25

GG85

.......

Man man, wat een gedoe zo'n nieuwe fiets :).

Vanmiddag bij de lokale fietsenmaker geweest omdat ik dacht "proefrit kan geen kwaad en support ik de lokale ondernemers". Proefrit met de Batavus Dinsdag gemaakt en man man, helemaal verkocht, wat een ding. Komt de crux, is niet meer leverbaar in herenmodel 61 cm...… Nu druk aan het googlen maar helaas, nergens op voorraad.

Nog een ritje met de Sparta R5TE gemaakt en hoewel ik het een prachtige fiets vind qua ontwerp is hij me toch te "sportief" qua zitten en je merkt de 40nm motor tov de 70 van de Dinsdag toch echt wel goed. Dat wordt hem dus niet.

Begint toch de Brinckers Le Mans M310 CT weer te kriebelen. Goeie prijs, sterke motor, tuning via de computer....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 18:41
GG85 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:13:
Man man, wat een gedoe zo'n nieuwe fiets :).

Vanmiddag bij de lokale fietsenmaker geweest omdat ik dacht "proefrit kan geen kwaad en support ik de lokale ondernemers". Proefrit met de Batavus Dinsdag gemaakt en man man, helemaal verkocht, wat een ding. Komt de crux, is niet meer leverbaar in herenmodel 61 cm...… Nu druk aan het googlen maar helaas, nergens op voorraad.

Nog een ritje met de Sparta R5TE gemaakt en hoewel ik het een prachtige fiets vind qua ontwerp is hij me toch te "sportief" qua zitten en je merkt de 40nm motor tov de 70 van de Dinsdag toch echt wel goed. Dat wordt hem dus niet.

Begint toch de Brinckers Le Mans M310 CT weer te kriebelen. Goeie prijs, sterke motor, tuning via de computer....
Nu kan ik het helemaal mis hebben maar Brinckers le Mans heeft WEL nuvinci maar is NIET automatisch. Je moet zelf aan de hendel draaien voor een andere versnellingen. Wat je zeker moet doen bij die fiets is de tandwielverhouding die standaard geleverd wordt op die fiets vervangen voor iets wat zwaarder trapt. Anders trap je jezelf een ongans om 35 /40 te halen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zoide
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 17-08 17:37
GG85 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:05:
Ja dat is echt een dingetje. Heb de knoop doorgehakt, we gaan voor de Brinckers Le Mans M310 CT.

We shall see :)
Heb je de links over Brinckers gezien die ik hierboven heb gedeeld?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 16:10
GG85 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:05:
Ja dat is echt een dingetje. Heb de knoop doorgehakt, we gaan voor de Brinckers Le Mans M310 CT.

We shall see :)
Gefeliciteerd.
Vorig jaar was dezelfde fiets nog een stuk duurder (wel met 600wh accu). Als die van jouw net zo betrouwbaar is als de mijne heb je er een prima fiets aan.

Ik zou bij aflevering wel goed controleren of de fiets net zo fietst en klinkt als de fiets waarop je een proefrit hebt gemaakt: ik had een motor die duidelijk meer geluid maakte (fiets werd zonder problemen terug genomen en omgewisseld).

Op YouTube zoeken naar 'bafang maxdrive speed limit' geeft een mooie tutorial voor het aanpassen van de begrenzer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

Ik heb nu 800km gereden met een enviolo.
Toegegeven, een Rohloff was 1000,- duurder, anders had ik deze genomen.

Enviolo vreet inderdaad vermogen, maar dat is het grote en enige nadeel.
Je voelt het als je de ondersteuning uit zet.
Met mijn 1000wh accu gaat het prima. Actieradius is met weinig wind zo'n 80km standje sport.

De trapfrequentie is in orde. Op Bosch-topsnelheid, met 44 op het scherm 41 GPS, is de trapfrequentie zo'n 90.
Aangezien je voor die snelheid veel inspanning moet leveren is dat geen probleem.
Niet fitte fietsers halen het toch niet als kruissnelheid.

Schakelen gaat traploos, maar je moet toch echt stoppen met trappen daar je anders die knop niet gedraaid krijgt.

Verder geen omkijken naar. Ik ben blij dat ik van de derailleur af ben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19:45
Ik lees al een tijdje mee en heb i.v.m. het niet meer leverbaar zijn van de 2018 Dinsdag e-go afgelopen oktober een Pegasus Opero E8F Di2 aangeschaft om de auto te kunnen laten staan naar mijn werk (10 km enkele reis). De eisen die ik had:
  • Mat zwart
  • Middenmotor
  • Schijfremmen
  • Dichte kettingkast (mislukt: mezelf gefopt, het leek me op het eerste gezicht op een chainglider :+ )
  • Accu niet achterop (mislukt: er bleken te weinig fietsen op korte termijn leverbaar zonder accu achterop die ik mooi vond en fijn vond fietsen)
Proefrijden bij fietszaken in de buurt viel me tegen, is al vaker langsgekomen hier volgens mij. Er waren bijna nooit fietsen die ik mooi vond op voorraad en een fiets laten komen voor een proefrit daar stonden ze nou niet echt om te springen (smoesjes zoals dat het wel eens weken kon duren of maximaal 1 fiets laten komen etc.). Uiteindelijk op de Pegasus Opero gefietst en die beviel me erg goed. Hierbij moet ik eerlijk bekennen dat ik nou niet echt veel fietste voorheen en dus geen kennis had van wat nu een goede fiets maakt. Ik kon enkel de e-bikes onderling vergelijken.

Inmiddels heb ik bijna 3500 km gefietst en ik ben nog altijd erg blij met de aankoop. Het automatisch schakelen heb ik na een honderd kilometer uitgezet. Het werkte beter dan ik dacht maar omdat je eigenlijk niet teveel kracht moet zetten op schakelmomenten kun je beter zelf schakelen zodat je ervoor kan zorgen dat je precies schakelt wanneer je voeten op positie hoog+laag staan. Zo hoef ik eigenlijk nooit in te houden, de automaat wilde nog wel eens over de zeik gaan als ik wegfietste bij een verkeerslicht.

Verder vallen me een paar dingen op waar wellicht iemand iets mee kan of misschien een tip voor heeft. Ik neem het in ieder geval mee bij de aanschaf van een volgende fiets.
  1. Met 1 losse hand vind ik hem redelijk onstabiel door de bochten gaan (frame niet stijf genoeg voor mij?).
  2. Als ik beide remmen in knijp dan is er een best groot 'gebied' snelheid+remkracht waarop de fiets nogal shaky wordt, misschien is trillen een beter woord.
  3. Het weergeven van een beetje betrouwbare accu lading vindt hij moeilijk. Zodra het onder de 40% valt moet ik hem opladen omdat ik hieronder niet meer zeker ben van nog 20 km ondersteuning op stand medium. Een groot probleem is het niet omdat het alsnog richting de 70 km per lading gaat op medium ondersteuning.
  4. De ketting wordt erg vies. Ben om de week aan het poetsen en smeren (ik fiets elke dag door weer en wind). Inmiddels al een schroefgat afgebroken van de kettingkast omdat ik hem zo vaak demonteer. Ik baal wel een beetje van de open kettingkast omdat ik tijdens het bestellen van de fiets dacht dat de kettingkast dicht was. Bij het ophalen van de fiets zag ik het en heb ik nog geïnformeerd of we daar wat aan konden doen maar het is best een lastig geval i.v.m. de Di2. Als iemand een idee heeft hoe ik hier een dichte kettingkast van maak dan hoor ik het graag! Chainglider beetje bijknippen misschien? :9 De uitdaging zit hem hierin (link naar jpg van 12gobiking.nl).
  5. De ketting rekt erg snel uit. Wanneer de ketting te los wordt voel je het schakel systeem zich soms verslikken. Dat is zowat na elke 750 km. Hier moet je een afspraak voor maken bij de FM i.v.m. het kalibreren van sensoren. Ik ga niet elke 8-9 weken mijn fiets wegbrengen dus ik heb inmiddels zelf al een aantal keer de ketting weer strakker gespannen door het achterwiel opnieuw vast te schroeven. Als de sensoren nog ingesteld staan op originele kettingspanning vanuit de FM, dan is dit zelf spannen toch nog altijd beter dan veel te los lijkt me?
  6. Edit: De ondersteuning stopt op 25,8 :'(

6930Wp Oost-West PV_Output

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Gisteravond mijn Sparta M11ti smart op kunnen halen bij de fietsenmaker!

Sparta M11ti

https://tweakers.net/ext/f/MeYHUFU9DpGKabYVp8e6D9Vt/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/n61YbqsoRlB9TtZ87YTWhk8n/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/Z89rvgPiXFZ2DpCulwFYxslE/thumb.jpg

Nou, dat ding wil wel vooruit, wat een acceleratie! Zeker met de turbo hendel om dat extra duwtje in de rug te krijgen. Verder merkt je goed dat het een stijf frame is, hij is heel stabiel, maar daardoor wel zwaar. Dat is het enigste minpuntje, het is wat lastig om em uit de schuur te krijgen.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• elinx
Regelmatig worden er ervaringen gedeeld van e-bikes, maar zelfbouw is ook nog altijd mogelijk om een mooi resultaat te bereiken. Mijn laatste project is het samenstellen van twee relatief lichte en voordelige e-bikes.

Al sinds enige tijd overweeg ik een set ebikes aan te schaffen die achterop de caravan meekunnen en in heuvelachtig gebied gebruikt kunnen worden.
In de eerste instantie leek de zeer voordelige Ancheer mij wel wat, maar wilde wachten op de 27.5 inch versie die later zou uitkomen, waardoor ik de aankoop uitstelde. Na invoering van de importheffing op China-Ebikes was de aanschaf van een dergelijke ebike niet meer aan de orde en ben ik op zoek gegaan naar alternatieven.
Het idee was een tweedehands hybride uit te rusten met een Bafang of Lingbei en een redelijke accu.
Mijn zoektocht naar twee geschikte donorfietsen ging echter langer duren dan gewenst.
Tot ik op een Franse site de Btwin Riverside hybride fiets zag met een Bafang BBS01b, was ik over de streep en heb daarop de volgende set samengesteld.

• Decatlon NL - Btwin Riverside 500 - (€280 levering in 3 dagen)
• PSW power DE - TongSheng TDSZ2 36V 250W XH18LCD - (€310 levering in 5 dagen)
• Yose power DE - Hailon accu 36V 10.4Ah LG-M26 - (€170 levering in 4 dagen)

TongSheng , omdat een torsiesensor mijn voorkeur heeft en de open source software een aantal nadelen ervan (cadence, blue gear) heeft opgelost. Ook zijn de nieuwste versies van de TSDZ2 aanzienlijk stiller door het gebruik van helical gears.
Ander voordeel is dat er geen brake en gear sensoren nodig zijn, waardoor de bedrading erg clean blijft.
Alle onderdelen zijn binnen een week geleverd zonder verdere kosten (NL en DE).
De montage heeft me 2 uur per fiets gekost.

Bij de montage ben ik de volgende zaken tegengekomen:
- Trapas-ruimte de bramen van de schuine stangen weg moeten halen met een dremel om de motor passend te krijgen
- Versnellingskabel voorzien van een complete buitenmantel en omgeleid, omdat de kabelgeleider onder de bracket in de weg zat.
- Ketting met 4 schakels verlengd, want het voorblad is groter, waardoor het achter het grootste tandwiel niet meer haalbaar was.

Het totaalgewicht is 19,5kg incl. accu en 17kg met de accu eraf.
Totaal heeft deze combinatie mij slechts € 790 per fiets gekost. Daarvoor heb ik een nagelnieuwe ebike met middenmotor :) .

Eerste indruk met de standaard software.
Mooie stille motor met een uitstekende trap-ondersteuning.
Via het display zijn een aantal zaken (oa de snelheid) eenvoudig in te stellen.
Met de snelheidsbeperking eraf is het zeer eenvoudig met ca. 35 km/h te rijden en in de turbostand ca 40 km/h en met flink doortrappen 45 km/h. Aan kracht ontbreekt het dus zeker niet bij dit motortje.
Zodra de flash-unit binnen is zal ik de Open Source software installeren om de trapsnelheid te verhogen en de tandwielen te ontlasten bij starten vanuit stilstand.
Ik wil de FW versie van Marcoq flashen, die werkt met het originele display.
Alleen “Ali” werkt even niet mee :'(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

elinx schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:20:

Met de snelheidsbeperking eraf is het zeer eenvoudig met ca. 35 km/h te rijden en in de turbostand ca 40 km/h en met flink doortrappen 45 km/h. Aan kracht ontbreekt het dus zeker niet bij dit motortje.
Zodra de flash-unit binnen is zal ik de Open Source software installeren om de trapsnelheid te verhogen en de tandwielen te ontlasten bij starten vanuit stilstand.
Waar zijn de verzekeringsplaatjes? En dat je hem laat keuren als speedpedelec?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• elinx
Slasher schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:25:
[...]

............. in de turbostand ca 40 km/h en met flink doortrappen 45 km/h. ..........
Blijkbaar lijkt dit het enige wat je gelezen hebt en getriggerd om te reageren. Jammer omdat het volkomen ondergeschikt is aan het geheel. Dat het "kan" is wat anders dan het "willen"

Keuren is nergens voor nodig. Hij staat gewoon standaard ingesteld op 25km/h. Misschien dat ik deze maximum snelheid iets zal verhogen, maar veel meer zal het niet worden.
Met een dergelijk kleine accu zal je anders niet ver komen.
De 45 heb ik slechts even kort getest om de kracht van het motortje te voelen en de mogelijkheden uit te proberen.

Er komen hier regelmatig vragen en tips langs om de snelheid te verhogen van een merk motor.
Met dit motortje is dit net als bij Bafang nergens voor nodig en kan eea via het display worden ingesteld.

elinx wijzigde deze reactie 29-06-2019 22:01 (55%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Strider
Regelmatig worden er ervaringen gedeeld van e-bikes, maar zelfbouw is ook nog altijd mogelijk om een mooi resultaat te bereiken. Mijn laatste project is het samenstellen van twee relatief lichte en voordelige e-bikes.

Al sinds enige tijd overweeg ik een set ebikes aan te schaffen die achterop de caravan meekunnen en in heuvelachtig gebied gebruikt kunnen worden.
In de eerste instantie leek de zeer voordelige Ancheer mij wel wat, maar wilde wachten op de 27.5 inch versie die later zou uitkomen, waardoor ik de aankoop uitstelde. Na invoering van de importheffing op China-Ebikes was de aanschaf van een dergelijke ebike niet meer aan de orde en ben ik op zoek gegaan naar alternatieven.
Het idee was een tweedehands hybride uit te rusten met een Bafang of Lingbei en een redelijke accu.
Mijn zoektocht naar twee geschikte donorfietsen ging echter langer duren dan gewenst.
Tot ik op een Franse site de Btwin Riverside hybride fiets zag met een Bafang BBS01b, was ik over de streep en heb daarop de volgende set samengesteld.

• Decatlon NL - Btwin Riverside 500 - (€280 levering in 3 dagen)
• PSW power DE - TongSheng TDSZ2 36V 250W XH18LCD - (€310 levering in 5 dagen)
• Yose power DE - Hailon accu 36V 10.4Ah LG-M26 - (€170 levering in 4 dagen)

TongSheng , omdat een torsiesensor mijn voorkeur heeft en de open source software een aantal nadelen ervan (cadence, blue gear) heeft opgelost. Ook zijn de nieuwste versies van de TSDZ2 aanzienlijk stiller door het gebruik van helical gears.
Ander voordeel is dat er geen brake en gear sensoren nodig zijn, waardoor de bedrading erg clean blijft.
Alle onderdelen zijn binnen een week geleverd zonder verdere kosten (NL en DE).
De montage heeft me 2 uur per fiets gekost.

Bij de montage ben ik de volgende zaken tegengekomen:
- Trapas-ruimte de bramen van de schuine stangen weg moeten halen met een dremel om de motor passend te krijgen
- Versnellingskabel voorzien van een complete buitenmantel en omgeleid, omdat de kabelgeleider onder de bracket in de weg zat.
- Ketting met 4 schakels verlengd, want het voorblad is groter, waardoor het achter het grootste tandwiel niet meer haalbaar was.

Het totaalgewicht is 19,5kg incl. accu en 17kg met de accu eraf.
Totaal heeft deze combinatie mij slechts € 790 per fiets gekost. Daarvoor heb ik een nagelnieuwe ebike met middenmotor :) .

Eerste indruk met de standaard software.
Mooie stille motor met een uitstekende trap-ondersteuning.
Via het display zijn een aantal zaken (oa de snelheid) eenvoudig in te stellen.

[Afbeelding]
Zou je eens een filmpje of audiofragment van de TSDZ2 onder belasting kunnen maken? Ik ben benieuwd of het geluid ook echt minder is geworden dan in de vorige versies.

Verder leuk om te lezen dat je een zelf een ebike hebt gebouwd, is er al een standaard kabel te koop waarmee je de TSDZ2 motor & controlunit kunt flashen? Of moet je nog steeds zelf een kabel modificeren?

BlaBlaBla

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Lappieboy
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20:18

Lappieboy

24/7 beunhazen met hardware

Na een maandje wachten was het dan eindelijk zo ver:
Mijn Sparta R5Te Smart staat op de stoep! oOo
Helemaal blij mee en ondanks dat in de wacht periode wat twijfels voorbij kwamen sta ik 100% achter de keuze.
Gisteren in de warmte even 2 korte ritjes gedaan voor 5km totaal.
Bevalt super en voldoet volledig aan de wensen. :)

De kleur komt in real life iets beter uit de verf dan online, is net iets donkerder in het echt. (i like it)
Gek genoeg zit er een verstelbare stuurstang op, deze staat online nergens vermeld en is ook niet zichtbaar op de online foto's.
Alleen maar een pluspunt dat die er al opzit, anders had ik die er op laten zetten.
Zorgt er net voor dat de zit houding semi-sportief is in plaats van volledig sportief. 8)

Als men vragen heeft over de fiets of graag iets wil weten roep dan gerust. ;)
Zal over enkele weken even mijn bevindingen plaatsen en hoe hij tot dusver bevalt.

THAT SENTENCE HAD TOO MANY SYLLABLES! APOLOGIZE!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:40
Slasher schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:25:
[...]

Indien hij de tekst "Off-Road" op het frame of accu plakt is er geen verzekering, keuring of kenteken nodig bij snelheid op of boven 25 km/h.

https://www.tweewieler.nl...-typegoedkeuring-10130161

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jimh307
Lappieboy schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:05:
Het is een mooie fiets voor niet al te veel geld. Als hij goed bevalt is het iig value for the money. Ik zie ook aan het display dat dit een emotion systeem is (hetzelfde als de fiets van mijn vrouw). Wel lastig af te lezen in direct zonlicht, maar ga jij maar eens heel vlug een paar mooie fietstochten maken :) Kan eigenlijk niet wachten op je review. Sparta heeft zijn line up flink onder handen genomen want voorheen was de emotion serie uitgerust met een opzichtige accu. Ziet er wel deftig uit.

Misschien ook leuk om je accu te testen. Bij mijn vrouw zijn de 5 streepjes voor de accu onderverdeeld in (100%-75%, 75%-50%, 50%-30%, 30%-10%, 10%-nul). Bij 3 balkjes heb je dan minder dan 50% over en onze ervaring is dat dit wel aardig klopt.

Maar wel een vraagje inderdaad. Bevat de fiets een trapkrachtsensor of zijn de 5 standen voor gedefinieerde vermogen zoals een voorwielmotor?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

WATT fiets

jimh307 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:48:
[...]
Maar wel een vraagje inderdaad. Bevat de fiets een trapkrachtsensor of zijn de 5 standen voor gedefinieerde vermogen zoals een voorwielmotor?
Rotatiesensor.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

jimh307 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:48:
[...]

Het is een mooie fiets voor niet al te veel geld. Als hij goed bevalt is het iig value for the money. Ik zie ook aan het display dat dit een emotion systeem is (hetzelfde als de fiets van mijn vrouw). Wel lastig af te lezen in direct zonlicht, maar ga jij maar eens heel vlug een paar mooie fietstochten maken :) Kan eigenlijk niet wachten op je review. Sparta heeft zijn line up flink onder handen genomen want voorheen was de emotion serie uitgerust met een opzichtige accu. Ziet er wel deftig uit.

Misschien ook leuk om je accu te testen. Bij mijn vrouw zijn de 5 streepjes voor de accu onderverdeeld in (100%-75%, 75%-50%, 50%-30%, 30%-10%, 10%-nul). Bij 3 balkjes heb je dan minder dan 50% over en onze ervaring is dat dit wel aardig klopt.

@eisbaer Correct! :)

@jimh307 Ik ben er idd al achter dat de display echt super goed zichtbaar is in de zon.... kuch... :+
Vanaf komende week word hij gebruikt voor woon werk verkeer -> 20km per dag.
Ben zelf dus ook wel te spreken over het uiterlijk, wilde sowieso niet een 'standaard' e-bike.
Volgens de handleiding (ja die heb ik gelezen, voor de 1e keer) is elk streepje/balkje/nummertje 20% accu.
Dus 5 streepjes is 100 -> 80, 4 streepjes is 80 -> 60, enz enz.

De fiets beschikt over een rotatie sensor, misschien niet de meest luxe maar voor mij absoluut geen min punt.
Is al een stuk subtieler dan rotatie + voorwiel wat ik heb ervaren en het ruwe randje vind ik op zich wel leuk. :P

De 5 power standen heb ik nog niet helemaal uitgevogeld;
Ik merk dat ik in de 3&4 versnelling met power stand 3-5 makkelijk 25km/u haal. 8)
Dus de top is in meerdere standen wel prima te bereiken, misschien dat ik het verschil beter merk met dikke wind tegen en typisch Nederlands weer. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• durian
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
nezhi schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 17:34:
Hi, ik ben op zoek naar een elektrische vouwfiets rond de 1000 euro, een redelijk laag bedrag als ik zo rondkijk. Ik heb ondertussen de Popal E-Folt 2, Ebike20 en Ancheer gevonden. Van de Popal vind ik zo gauw geen enkele review of ervaring (van dat model), Ebike20 lijkt hoog gewaardeerd te worden, maar de Ancheer is een paar honderd euro goedkoper en heb ik in het oudere topic voorbij zien komen.

Is er iemand die ervaringen heeft met de vouwfietsen van een van deze merken?
Niet met die je noemt, maar ik heb een Lacros Scamper S200, die was 1100 EUR eind vorig jaar. Bevalt goed, maar pas zo'n 350km op gereden. Vouwfietsen mogen gratis in de trein en ik fiets naar het station, dan trein, dan naar werk. 2x 10km per da, niet zo veel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jimh307
@Luc S Misschien een paar volle cycli maken dat dit het percentage betrouwbaar maakt. Houd het even in de gaten want het hoort zeker niet zo te zijn.

En gewoon je ketting lekker zelf spannen. Als dit in het verleden goed ging dan zou dat nu ook goed gaan :)

Laat mij later even weten hoe het verder gaat me je accu want het lijkt een kwestie van hoge zelfontlading en/of een paar slechte cellen. Ik blijf hier, dus rapporteer het even later aan mij ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• repeP
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 07-07 17:30
Lappieboy schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:05:
Helemaal blij mee en ondanks dat in de wacht periode wat twijfels voorbij kwamen sta ik 100% achter de keuze.
Gisteren in de warmte even 2 korte ritjes gedaan voor 5km totaal.
Bevalt super en voldoet volledig aan de wensen. :)

De kleur komt in real life iets beter uit de verf dan online, is net iets donkerder in het echt. (i like it)
Gek genoeg zit er een verstelbare stuurstang op, deze staat online nergens vermeld en is ook niet zichtbaar op de online foto's.
Alleen maar een pluspunt dat die er al opzit, anders had ik die er op laten zetten.
Zorgt er net voor dat de zit houding semi-sportief is in plaats van volledig sportief. 8)

Als men vragen heeft over de fiets of graag iets wil weten roep dan gerust. ;)
Zal over enkele weken even mijn bevindingen plaatsen en hoe hij tot dusver bevalt.

[Afbeelding: Mijn E-bike (1)]
[Afbeelding: Mijn E-bike (2)]
Gave fiets hoor! Gefeliciteerd met je aanschaf!

En zeker weten ben ook ik wel benieuwd naar hoe die je in het echt bevalt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11:22

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Als het alleen met een gashendel werkt, dan kom je in de categorie (electrische) scooter denk ik. Is dat dan niet sowieso een betere aanschaf? Als je toch niet gaat meetrappen.

www.digitalracing.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:47:
Als het alleen met een gashendel werkt, dan kom je in de categorie (electrische) scooter denk ik. Is dat dan niet sowieso een betere aanschaf? Als je toch niet gaat meetrappen.
Als je minder zelf wil doen dan is er keuze genoeg.
Het scheelt nogal of je een Stromer of Bosch middenmotor hebt.

Voor het niet trappen zou ik voor de scooter gaan, de actieradius is dan direct groter omdat hier dikkere accu's in zitten.
Dreamvoid schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:35:
(voordat de mierenneukers weer toeslaan: inderdaad, zo'n loop assistentie knop tot 5 km/u uitgezonderd)
Met een lekke band, lopend dus, kwam ik er achter dat 5km/u wel heel langzaam is.

BertV wijzigde deze reactie 02-07-2019 14:28 (21%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:45
Aan de andere kant, een lege scooter betekent lopen, met een lege e-bike fiets je (iets harder trappend) toch naar huis.

specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sieba
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 20-07 14:35
Hoi allemaal,

Ik ben ook volop op zoek naar een elektrische fiets. Ik zoek er een voor woon-werkverkeer wat neerkomt op ongeveer 45km per dag. Ik ben gisteren even langs geweest bij de plaatselijke fietswinkel, maar die wist me niet veel meer wijs te maken dan wat algemene info die ik al wist. Ik heb wel het voornemen uiteindelijk mijn fiets bij een plaatselijke fietswinkel te kopen. Vooral tot nu toe zelf dus aan het uitzoeken gegaan op basis van een tests van met name de consumentenbond en de ANWB. Uiteindelijk maar besloten me te focussen op de Sparta-fietsen omdat deze goed beoordeeld worden en zowel de fietsen zelf als de onderdelen goed leverbaar zijn in Nederland. Hoewel ik een budget in gedachten had van liefst niet boven de 2000 euro, begreep ik een beetje uit de tests dat je voor een goede E-bike al snel moet rekenen op een 2000 á 2500 euro. Vooral dus naar goede prijs-kwaliteit gekeken en daarmee kwam ik uit op de Sparta M9b incl. 500wh (zou 2350 euro moeten kosten als adviesprijs). In de praktijk blijk je echter toch al snel uit te komen op 2800 euro (inclusief onderhoudspakket). Vooral door deze topic geinspireerd geraakt over twee andere Sparta`s: de R5E LTD 500 Wh 2018 en de Sparta R5Te Smart. Beiden verkrijgbaar onder de 2000 euro en op het eerste gezicht voldoen deze prima. Helaas vind ik amper tot geen tests van deze fietsen en moet ik het zo`n beetje doen met de ervaringen die ik in dit topic lees. Hoe schatten jullie de kwaliteit in, ook tov. de M9b? Wellicht dat ik kan proberen met de twee R5`en een testrit te maken, maar dat zegt uiteindelijk dan weer zo weinig over de duurzaamheid en kwaliteit van het product.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roffeltjes
Sieba schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:47:
. Ik heb wel het voornemen uiteindelijk mijn fiets bij een plaatselijke fietswinkel te kopen.
Welke merken heeft hij? Of anders gezegd: Is hij lid van Accell of is hij Lid van Derby?

Dat bepaalt namelijk in belangrijke mate het aanbod.

Merk is tegenwoordig minder spannend (de motor bepaald), maar zijn de volgende keuzepunten van belang:

- Sportief of rechtop?
- Kind achterop? Zo ja, overweeg dan een Mixte (halflage instap) model
- Kleur (gekscherend, maar uiterlijk telt voor iedereen stiekem wel mee).
Vooral tot nu toe zelf dus aan het uitzoeken gegaan op basis van een tests van met name de consumentenbond en de ANWB.
Ben jij de gemiddelde consument? Met een forensgedrag van 45 km denk ik dat dat niet op gaat.

ANWB, AD, Telegraaf, Consumentenbond: Allemaal interresante testen, maar toch vooral gericht op recreatief toeren en mensen op leeftijd.
Uiteindelijk maar besloten me te focussen op de Sparta-fietsen

SNIP
Mits je FM die levert een uitstekende keuze. De R5E is een leuke fiets, zwager is er heel blij mee. Ik prefereer een middenmotor, maar ik vind dit helemaal geen gek model.

- Neem in je kostenplaatje de volgende zaken mee:

> Neem extra garantie (verzekering!) voor schade/pech.
> Uitgebreide garantie op accu/motor kan het overwegen waard zijn.

Waarom zou ik dit in jouw geval doen? Dit soort verzekeringen is gebaseerd op mensen die veel minder fietsen dan jij met je 45km, dus je polis/km is gewoon goed. Je zal merken dat je dit er heel snel uit gaat halen (iedereen laat zijn fiets wel eens vallen of laat een display stuiteren).Motor/accu verzekeren is lastiger omdat dit een afweging is van kosten verzekring (niet supergunstig) kans op defect (door ontwikkelingen gelukkig steeds lager) en kosten bij schade (afschuwwekkend hoog), ik ben er nog niet uit of dit al dan niet rendabel is. Maar als je bij koop een package deal kan krijgen is dit wel een heel goed idee (soms kan je voor een laag bedrag verzekren als lokkertje).

> Banden: 10k per voorband, 6k per achterband (schatting).
> Rem-Blokjes (grofweg 2000 km), ketting (afhangend van systeem)etc.
> Fiets/regenkleding. Twee uur per dag op de fiets is wel een pleidooi voor een broek met zeem waard.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

Hallo allemaal,

Een kleine update vanaf mijn kant! :)
Heb de Sparta R5Te nu een week in mijn bezit en de 1e accu leeg gefietst.
Een echte review (in hoeverre ik die kan schrijven) laat nog even op zich wachten maar een beetje info zal vast gewaardeerd worden.

Momenteel fiets ik 2 dagen naar het werk voor een totaal van 40km per week. (dit word binnenkort meer)
De overige kilometers zijn voor afspraken/recreatie/enz.
De fiets heb ik afgeladen opgehaald bij de fietsenmaker en een totaal van 65km gefietst totdat de accu bijna leeg was.
Ben op zich wel verrast door de km stand die ik heb gehaald omdat ik vooral met de fiets aan het spelen en proberen ben geweest.
Veel wisselen van standen en versnellingen, gebruik maken van de gas hendel enz. 8)
Dit zal in de toekomst vast wat minder speels worden wat de range vast ten goede komt. :P

Al met al ben ik tot dusver zeer tevreden de 1e week.
Om hieronder nog even wat op te sommen in positief en negatief:

Positief/pluspunten
  • Stil, bijna niet te horen. (ook geen piepjes en kraakjes)
  • Fietst erg comfortabel ondanks het ontbreken van vering.
  • Stuurt lekker sportief.
  • Zithouding is voor mij redelijk perfect, net iets sportief gebogen.
  • Uiterlijk en afwerking.
  • De ondersteuning is naar mij idee vrij soepel en subtiel ondanks het alleen aanwezig zijn van een rotatie sensor.
  • Range valt mij tot dusver niet tegen (65km, vooral in stand 4)
  • Versnellingen zijn prettig ingedeeld, vooral de 3-4 versnelling fietst zeer prettig.
  • Ook met lage/geen ondersteuning valt er goed mee te fietsen
  • De gashendel is leuk speelgoed onder het fietsen.
    Ook handig bij inhalen en kleine heuveltjes. (mits je niet al de Max snelheid rijd)
  • Max snelheid fietsen is geen enkel probleem, ook met tegenwind.
  • Veel leuke en positieve reacties. :*)
Negatief/minpunten
  • Display slecht afleesbaar in zonlicht.
  • Ondanks gemiddeld, vrij zwaar. (26-28kg uit mijn hoofd)
  • Het goede fietsen met lage/geen ondersteuning heeft als kanttekening dat wegrijden/opgang komen niet altijd even makkelijk is i.v.m. het gewicht.
  • Niet de power van andere (duurdere) ebikes, 'slechts' 40nm. (zelf echter nog weinig last van gehad)
  • Geen bevestigingspunten voor bidon (of extra slot),
    had echter wel gepast. (op de verticale buis richting je zadel)
  • Dit is algemeen maar ik denk dat dit soort fietsen beter uit de verf komen als je tot 30 km/u zou kunnen.
    Maar daar is de wetgeving niet naar. :+
  • Aansluitend op bovenstaande punt, naar mij idee word je actief geremd boven de 27km/u wat compleet overbodig is.
    De ondersteuning stopt dan toch al, waarom mag ik op eigen kracht niet harder?
    Heb ook op een Qwic gefietst, hiermee rij je zonder problemen 30km/u, mits je zelf wat doortrapt.
Nou dit is tot dusver mijn ervaring!
Hoop dat iemand hier iets aan heeft. :)
Vragen? Roept u maar! oOo

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roffeltjes
Lappieboy schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:33:
Ha
• Stil, bijna niet te horen. (ook geen piepjes en kraakjes)
• Fietst erg comfortabel ondanks het ontbreken van vering.
• De ondersteuning is naar mij idee vrij soepel en subtiel ondanks het alleen aanwezig zijn van een rotatie sensor.

• Max snelheid fietsen is geen enkel probleem, ook met tegenwind.
• Veel leuke en positieve reacties. :*)
[/list]
1. Ja, het grote voordeel van een naafmotor
2. Jep, dikke banden zijn prima op kleinere hobbels (Nederlands wegdek is meestal prima).
3. Rotatie kan prima werken.
Negatief/minpunten
  • Niet de power van andere (duurdere) ebikes, 'slechts' 40nm. (zelf echter nog weinig last van gehad)
  • Geen bevestigingspunten voor bidon (of extra slot),
    had echter wel gepast. (op de verticale buis richting je zadel)
  • Aansluitend op bovenstaande punt, naar mij idee word je actief geremd boven de 27km/u wat compleet overbodig is.
1. 40nm is prima zolang je niet supersteile bergen op gaat. NM zegt ook niets over de soepelheid of snelheid. Stromer heeft ook geen hoog NM.
2. Tiewraps!
3. Twee mogelijkheden die ik zie: Of hij remt toch op je motor als de ondersteuning uit staat (vrij normaal voor een naafmotor), of het is toch echt alleen het gevoel omdat je die extra power moet opbrengen (ondersteuning zal afbouwen net boven de 25 en dan wegvallen rond de 27.5).. Actief remmen op de motor zou me sterk verbazen (zoals je al zegt onnodig, dus waarom zo ingewikkeld doen?). Maar ik kan er natuurlijk naast zitten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

2. Tiewraps!
3. Twee mogelijkheden die ik zie: Of hij remt toch op je motor als de ondersteuning uit staat (vrij normaal voor een naafmotor), of het is toch echt alleen het gevoel omdat je die extra power moet opbrengen (ondersteuning zal afbouwen net boven de 25 en dan wegvallen rond de 27.5).. Actief remmen op de motor zou me sterk verbazen (zoals je al zegt onnodig, dus waarom zo ingewikkeld doen?). Maar ik kan er natuurlijk naast zitten.
Ja Tiewraps kunnen altijd maar 2 bevestigingsgaten wat vrij standaard is op een fiets weg laten vind ik toch wat apart.
Mijn vouwslot is vrij zwaar en zit vast met een soort van klittenband, blijft op zich wel zitten maar als ik hem kon vast schroeven... graag. (de houder dan)

En hij remt daadwerkelijk af naar mij idee.
Ik heb opzich wel wat kracht in de benen, maar daar is niet plezierig tegen in te trappen.
Zoals ik al aangaf heb ik ook op een qwic gezeten, deze stopt ook bij 25 km/u echter kan je hierna nog vrolijk doortrappen.
Natuurlijk wel op eigen kracht.
Regenereren doet de fiets niet zover ik weet, daarvoor moet je denk ik in een andere klasse zitten. :+
Wellicht is het wel het wegvallen en/of stoppen van de ondersteuning en zit het tussen de oren.
Maar nog niet eerder zo meegemaakt. ;)

Lappieboy wijzigde deze reactie 07-07-2019 23:05 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roffeltjes
Lappieboy schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:04:
[...]

Ja Tiewraps kunnen altijd maar 2 bevestigingsgaten wat vrij standaard is op een fiets weg laten vind ik toch wat apart.
Mijn vouwslot is vrij zwaar en zit vast met een soort van klittenband, blijft op zich wel zitten maar als ik hem kon vast schroeven... graag. (de houder dan)
Eens, heb het ook al een keer aangegeven, je ziet ze zelden op een e-bike. De Razer heeft Low Riders, maar ook geen bidonnokken :?

Voor je slot zijn tiewraps misschien niet ideaal. Je kan naar slangenklemmen kijken of een Minoura/Toppeak klem.

Andere optie is een cheapo frametasje (bv. Decathlon) die je tussen staande en zittende buis hangt. Ik vervoer mijn zware ketting op die manier.
Regenereren doet de fiets niet zover ik weet, daarvoor moet je denk ik in een andere klasse zitten. :+
Wellicht is het wel het wegvallen en/of stoppen van de ondersteuning en zit het tussen de oren.
Ik geloof direct dat hij "remt"na de 27kmpu, maar ik denk dat het eerder inherent is aan het systeem, dan dat ze dat zo hebben ingebouwd. Het is zoals jezelf al zei wel bijzonder dat ze die extra moeite hebben genomen om te gaan afremmen (maar wat mij logisch lijkt hoeft niet waar te zijn^^). Misschien dat die Qwic dan een wat beter lopende motor had?

Ik zal kijken of ik vandaag kan testen (tenzij mijn zwager toch met de toet-toet komt).

roffeltjes wijzigde deze reactie 08-07-2019 08:04 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

WATT fiets

Na 500 km heb ik een modificatie aan laten brengen aan mijn Watt fiets. Het achterspatbord liep op een gegeven moment steeds aan en op niet-asfalt wegen rammelde het. Dat aanlopen kwam doordat de bevestiging van de beugel, net onder het achterlicht, niet strak genoeg was. Wel op te lossen met aan de binnenkant een ringetje er tussen zetten of zo. Maar daar heb je het gerammel nog niet mee opgelost. De oorzaak van het gerammel is dat het spatbord te slap is om zonder extra steunpunt op zijn plaats te blijven. Ik had geen zin om af te reizen naar een Watt servicepunt dus ben naar de lokale fietsenmaker gegaan. Die heeft een extra beugel gemonteerd bij de pijl. Het zit nu muurvast.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kleinelievewolff
Afgelopen weekend een eerste kampeertripje gemaakt met mijn zoontje. Met de snelheid van fietsen van mijn zoontje heb ik de motor niet aangehad.

Alleen toen we (zonder bagage) op de terugweg vanuit Culemborg beiden koud en nat waren door de regen, heb ik hem aangehad om mijn zoontje een duwtje in de rug te kunnen geven.

Fiets doet het ook met volledige bepakking prima! Zeer stabiel en geen gezwabber.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kleinelievewolff
Lappieboy schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:04:
[...]

En hij remt daadwerkelijk af naar mij idee.
Ik heb opzich wel wat kracht in de benen, maar daar is niet plezierig tegen in te trappen.
Zoals ik al aangaf heb ik ook op een qwic gezeten, deze stopt ook bij 25 km/u echter kan je hierna nog vrolijk doortrappen.
Natuurlijk wel op eigen kracht.
Dat afrem-gevoel heb ik ook met mijn voorwielmotor. Volgens mij is dat inherent aan het systeem met de rotatiesensor en de ondersteuning die je eigenlijk vastzet op een bepaalde snelheid. Zodra je harder wil fietsen, blijft de motor op dezelfde snelheid ronddraaien en werkt hij voor je gevoel tegen. Als je de motor dan helemaal uitzet, zodat je op de vrijloopstand fietst, kun je wel weer makkelijker harder. Al mis je dan wel die ondersteuning die je tot 25km/u wel had.

Dit nadeel heb je dan weer niet met een middenmotor met krachtsensor volgens mij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Strider
kleinelievewolff schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:03:
[...]
Dat afrem-gevoel heb ik ook met mijn voorwielmotor. Volgens mij is dat inherent aan het systeem met de rotatiesensor en de ondersteuning die je eigenlijk vastzet op een bepaalde snelheid. Zodra je harder wil fietsen, blijft de motor op dezelfde snelheid ronddraaien en werkt hij voor je gevoel tegen. Als je de motor dan helemaal uitzet, zodat je op de vrijloopstand fietst, kun je wel weer makkelijker harder. Al mis je dan wel die ondersteuning die je tot 25km/u wel had.

Dit nadeel heb je dan weer niet met een middenmotor met krachtsensor volgens mij.
Dit ligt puur aan de opbouw van de motor. Ook een middenmotor kan veel weerstand hebben. Normaliter hebben alle rotatiesensor motors een flinke weerstand, het gevoel van 10 dynamo's op je band :+

BlaBlaBla

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Strider
BertV schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:38:
[...]

Nog niet genoeg ondersteuning daar?

Ik heb alleen ervaring met een oudere Flyer, als het gaat om 25km-ebikes.
De active line serie heeft geen weerstand, de eco stand is dan ook je eerste stap in ondersteuning. Motor uit is normale fietservaring.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 11:22

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Strider schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:41:
[...]

De active line serie heeft geen weerstand, de eco stand is dan ook je eerste stap in ondersteuning. Motor uit is normale fietservaring.
Klopt. Als ik boven de ondersteuningssnelheid uit kom, kan ik gewoon normaal fietsen, het wordt dan niet zwaarder. Bovendien kun je met motor uit ook gewoon fietsen, gaat prima. Alleen bij optrekken merk je wel even dat je fiets zwaarder is dan normaal.

www.digitalracing.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• steef200sx
  • Registratie: juni 2010
  • Nu online
Vanaf 11/7 bij Aldi een leuke fiets tekoop voor weinig :

https://www.aldi.nl/onze-...-e-bike-5490.article.html

Ben zelf opzoek naar een nieuwe fiets, twijfel een beetje tussen de Lidl en deze. Qua uiterlijk en specs overtreft deze het van de Lidl/prophete fiets.
Iemand enig idee welke achterwielmotor hierin zit en of deze iets te kietelen is?

steef200sx wijzigde deze reactie 09-07-2019 11:52 (24%)
Reden: plaatje proberen toe te voegen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bert pit
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:21:
[...]

Zo ken ik het inderdaad ook. Ik heb een Gazelle met Bosch systeem.Die heeft in elk geval ook geen ondersteuningsstanden die maar tot 19 km/u gaan, ze gaan allemaal tot ca 25/26 km/u.
Hier zit denk ik het verschil in de verschillende type ondersteuning:
1) Het systeem (Bosch) met meerdere sensoren die meten hoe hard je trapt en geeft naarmate je meer kracht moet zetten meer ondersteuning. Die ondersteuningsgraad kun je nog verhogen/verlagen in 5 standen. Maar je kunt in elke stand 25 Km/h halen.
2) Het systeem waarbij de stand bepaalt hoe hard je kunt rijden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17:25

GG85

.......

GG85 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:55:
Zo, sinds eergisteren de Brinckers Le Mans M310 CT binnen. Ziet er super uit, goed afwerkingsniveau en licht frame. Nog niet echt lang gefiests maar de eerte 10 km bevielen erg goed. Erg krachtige motor en geen rare geluiden.
De traploze naaf is even wennen en het aantal 'turns' had wat minder gemogen maar het werkt wel goed mits je iets inhoud tijdens het 'schakelen'.
Via het display was het aanpassen van de snelheidslimiet een fluitje van een cent dus van de week eens kijken hoe het bevalt naar werk. Op korte stukken voelt ~35km/u qua inspanning alsof ik ergens rond de 23km/u op een gewone fiets zou fietsen dus dat voelt goed. Na de eerste accu volgt er een update.

Oh ja, enige nadeel lijkt de lader te zijn. Chinees ding die je in een specifieke volgorde moet aansluiten (laden is eerst accu stekker dan netvoeding, loskoppelen eerst netvoeding dan stekker) om goed te werken. Geloof dan ook niet dat ie veel doet qua accumanagement dus heb er maar een tijdklok tussen staan zodat ie elke nacht maximaal 5 uur laad en het 'overladen' hopelijk beperkt blijft. Even afwachten of die 5 uur genoeg is.
Zo, de eerste 3 dagen en ~100km naar werk fietsen zitten er op. Fiets bevalt super. Geen kraakjes, piepjes of andere dingen. Motor is met 80nm lekker krachtig en lijkt voor meer gemaakt dan de 25km/u in de EU. Maar die limiet is letterlijk binnen 2 minuten via de fietscomputer op te heffen :P.
Alleen het SR Mach 2 zadel is wel heel "sportief". Voor nu een gel dekje besteld en anders maar eens investeren in wat anders. Voordeel van een zadel als dit is volgens mij wel minder kleding slijtage want het contactoppervlak is zo ongeveer 0 :X.
Heb het gevoel dat je aardig wat krijgt voor de ~1900 euro die hij kost.

Al met al dus heel erg tevreden met de Brinckers :)

GG85 wijzigde deze reactie 10-07-2019 09:03 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• E-Rick
  • Laatst online: 17:43

E-Rick

I love it :7

Racing_Reporter schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:24:
Mijn aankoop is een goed onderhouden Bulls Green Mover E45, morgen papierwerk in orde maken en ophalen. De dag erop een bezoekje aan de Decathlon voor een helm en nog wat spulletjes. HET GAAT GEBEUREN, I'M STOKED :9~
Gefeliciteerd! Let wel even op, voor zover ik weet hebben ze bij de Decathlon geen helmen die goedgekeurd zijn voor speed pedelecs.

Choose life - Shapeways shop

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 20:40
Hij is binnen! Watt een ding, normaal fietsen is vanaf nu voor altijd voor me verpest.

Zijn er meer tweakers met hetzelfde model? Ik overweeg hem anders te laten vertanden en heb geen idee of dat zo makkelijk is als het lijkt bij ebikes.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Racing_Reporter schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:24:
Mijn aankoop is een goed onderhouden Bulls Green Mover E45, morgen papierwerk in orde maken en ophalen. De dag erop een bezoekje aan de Decathlon voor een helm en nog wat spulletjes. HET GAAT GEBEUREN, I'M STOKED :9~
Gefeliciteerd, hier ook een tevreden Bulls Green Mover rijder. Gisteren de 9999 aangetikt.
Hij heeft nog meer gelopen maar de controller was bij 5500 km vervangen dus hij heeft inmiddels al bijna 16K gelopen :)

Heb je het model met de Suntour motor of de oudere met GoSwiss?
Pagina: 1 2 3 4 5

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True