jimh307 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:59:
Groen: heel goed om wat water mee te nemen. Je kon ook je t-shirt wat nat maken zodat de rijwind deze lekker koelt. Dat zie je nog wel eens in de tour de France. Mijn moeder is dol op de tour de France zodat ik bij bezoek even mee kan kijken

Voor die wielrenners heb ik wel respect.
Blauw: dat ervaar ik ook op de turbostand. Je bediend dan met je trappers de motor en dit noem ik geen fietsen. Fietsen noem ik als je zelf ook nog het een en ander moet doen en ik wil ondersteuning in de zin van het woord en dat betekend op de ecostand of tourstand fietsen bij wind tegen. Turbo gebruik ik alleen als ik storm tegen heb, maar dan is de vraag of het veilig is om te fietsen.
Rood: wat je doet is vrij riskant. Intermittend vasten is op zich een prima doel, maar als je een fietstocht maakt worden je spieren gevoeliger voor insuline wat ook na het fietsen nog een tijdje aanhoudt. Dus fietsen met een lege maag is niet verstandig. Je krijgt dan een zogenaamde hypo en als je zouten tekort komt wordt je flauw. Dus dan had je een aantal tabletten druivensuiker nodig en wat zoute drop met flink wat water. Ik fiets nooit met een lege maag.
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar ik was even te enthousiast en dacht meteen een tochtje te gaan maken en hield geen rekening met de nuchtere maag en het extreem warme weer...
Vandaag weer een lekker stuk gefietst en vielen mij een paar dingen op. Ten eerste wilde ik in de Flow app de Bosch ebike lock inschakelen op zowel de telefoon als het Kiox 500 display maar elke keer krijg in de melding dat er iets is misgegaan en werkt het niet. Wat er dan is misgegaan wordt niet vermeld.
Ten tweede hoor ik tijdens het fietsen een vreemde tik. Afgestapt om te kijken en de wielen rondgedraaid of er iets aanloopt, maar dan is er niets hoorbaar en draait alles soepel en geruisloos. Alleen als ik er op zit tijdens het fietsen hoor ik het getik. Het zijn ongeveer twee tikken per seconde als ik rond de 23km/u fiets.
Derde punt is dat Cube de ontwerpfout (want dat is het naar mijn mening) van de achterspatbordophanging niet heeft opgelost in het 2026 model. Hierbij zitten er geen gaten in het frame op de plek waar het achterspatbord in het metaal zit vastgeschroefd vlak achter de reflector, maar met schroeven geklemd zit in een soort sleuven die aan de onderkant open zijn.
Als je dus een keer hard tegen het spatbord stoot, schiet deze los en schuift bij de sleuven naar beneden en moet je hem weer naar boven duwen, vasthouden en opnieuw vastzetten met de inbus schroeven. Om dat te doen moet je steeds heel voorzichtig de reflector van de bagagedrader verwijderen, die vast zit met slappe clipjes wat ook al een niet al te beste constructie is.
Uiteindelijk heb ik klein gaatje geboord in de plastic ophanging van het spatbord tussen de twee inbus schroeven waarmee deze aan het frame/bagagedrager zit vastgeschroefd en daar een zelftappertje ingeschroefd. Op die plek zit in het midden van het metaal tussen de twee open sleuven wel een dichte sleuf/gat en door op die plek een schroef te draaien zakt het spatbord in ieder geval niet meer naar beneden en houdt de extra schroef die nu op zijn plek. Een knullige bevestiging van Cube, maar met een extra schroefje is dat dus opgelost.
Volgende week maar even terug naar de Cubestore voor dat getik en het niet willen inschakelen van de ebike lock in de Flow app. Verder fietst de fiets zo veel comfortabeler met de parallelogram zadelpen in vergelijking tot het 2025 model met de inverende zadelpen, echt een fijne verbetering!