Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 243 244 Laatste
Acties:

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:46
noodgang schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 06:42:
[...]

Ik heb een Cube Supreme. Hier heb ik de Thule Yepp met framehouder op gezet. Dit werkt echt prima en er is zelfs nog ruimte over voor fietstassen.
Thanks, van welk jaar is je fiets en zou je voor mij misschien is willen meten wat de afmetingen van die drager zijn? Breedte en buis diameter? Dan kan ik alvast wat voor speurwerk doen welke rack mount stoeltjes geschikt zijn.

Ik had gelezen dat die frame mount niet helemaal top is en je het risico kan lopen dat je het frame afbreekt omdat die in het midden dunner is als aan de eindes.

Wat betreft de keuringen TUV etc had ik het gelezen en snap ik dat cube zegt mag niet. Maar het is voor sporadisch gebruik maar wil het wel zo veilig mogelijk doen en de sterkste weg kiezen (frame mount of rack mount dus).

Cube heeft zelfs nu ook fietsstoeltjes
https://www.cube.eu/nl-en/equipment/kids-bike-seat

Maar wel jammer dat voor zover ik kan vinden is dit een universele oplossing, dus niet een MIK achtige oplossing specifiek voor Cube dragers.

Maar volgens mij schroef je een thule yepp rackmount ook in een paar seconde op je fiets. In iedergeval bedankt voor jullie reacties! 👌

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:07
Peatsmoke schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:15:
[...]

Dat zijn ook mooie fietsen! Wel bijzonder dat jij de 2027 modellen al in huis hebt, mij werd bij de Cubestore verteld dat ik er niet op moest rekenen om voor oktober een 2027 model te kunnen krijgen.
Ik heb met 2 winkels contact gehad rond 20 Juli en beide vertelde me dat over enkele weken de nieuwe zouden beschikbaar zijn, besteld en zaterdag kunnen gaan ophalen.
Ik woon in het heuvelland
Ooh, ik heb net de fietsen op de drager gezet, wij gaan 3 daagjes naar Ieper en omstreken om te fietsen. Ook een dagje echt Heuvelland gepland (als je een leuke route weet 40-50km mag je me een DM sturen, nu staat deze op de planning)
Christiano007 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:28:
[...]

Wat is het verschil tussen 2026 en 27 ?
Grootste voor mij is de verende zadelpen, echt zalig ding. De 2026 versie heeft een gewone rechte maar deze is zo een parallelogram versie.

Verder heeft deze intuvia 200 scherm. Weet eerlijk gezegd niet wat de 2026 versie juist heeft. Vind dat scherm niet zo belangrijk, zijn in mijn ogen allemaal domme dingen. Tenzij misschien die kiox 500, die heeft nog wat navigatie mogelijkheid.
Tranquility schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:20:
[...]

Gefeliciteerd met deze mooie fiets! Welke kleur heb je?
Dank je! Is de grijze geworden. Geen flashy kleurtjes voor mij. De andere kleur was ook nog niet direct beschikbaar volgens de FM.

[ Voor 5% gewijzigd door brogel op 12-08-2026 21:59 ]

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 16:20
brogel schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:48:
Ik heb met 2 winkels contact gehad rond 20 Juli en beide vertelde me dat over enkele weken de nieuwe zouden beschikbaar zijn, besteld en zaterdag kunnen gaan ophalen.
Dat hoorde ik ook van de store in Hoorn, maar wilde er niet op gokken en vond de kleuren niet mooi.
Dank je! Is de prijzen geworden. Geen flashy kleurtjes voor mij. De andere kleur was ook nog niet direct beschikbaar volgens de FM.
Wat is de “prijzen” voor kleur? Of bedoel je grijze? Ik viel juist voor de azuurblauwe/zwarte kleur van de Kathmandu 2026. De rode 2025 die ik had was ook erg mooi.
Grootste voor mij is de verende zadelpen, echt zalig ding. De 2026 versie heeft een gewone rechte maar deze is zo een parallelogram versie.
De zadelpen is bij de Kathmandu juist het verschil met de 2025 en 2026 versie. De 2025 die ik had, had de gewone verende zadelpen terwijl de 2026, die ik als het goed is a.s. zaterdag kan ophalen, de parallelogram zadelpen heeft. Die veerde tijdens de proefrit echt heerlijk, dus zeker een mooie upgrade. Ook de remmen waren wat verbeterd.

[ Voor 26% gewijzigd door Tranquility op 12-08-2026 21:12 ]

• brogel
Wat is de “prijzen” voor kleur? Of bedoel je grijze? Ik viel juist voor de azuurblauwe/zwarte kleur van de Kathmandu 2026. De rode 2025 die ik had was ook erg mooi.
Haha inderdaad grijs. Ben niet zo voor rood,blauw,groen, geel, gelukkig heeft zo iedereen zijn dingetjes :)

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-09 17:29
Nou, ik ben langs de fietsenmaker geweest, en kreeg een Gazellle mee voor een proefrit, wel de goedkoopste uitvoering. Ik vroeg hem of Cube geen beter merk was, zijn antwoord, Cube levert meer waar voor zijn geld, maar met garantie en reserve onderdelen zijn ze lastiger.

Nu is mijn vraag, wat zijn jullie ervaringen. Als ik op de Consumentenorganisaties kijk (ANWB/Consumentenbond) dan zie ik de merktevredenheid van Cube hoger aangeschreven dan Gazelle. Hoewel ik zelf nooit issues gehad heb met mijn Gazelle fietsen overigens. Het liefst had ik een Multi Cycle gehad, want die waren echt super.

Zaterdag ga ik op afspraak nog wat meer fietsen proberen, het was retedruk, dus de verkoper had eigenlijk geen tijd (of hij dacht die fietst hier en koopt elders....)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:28
HvdBent schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:33:
Nou, ik ben langs de fietsenmaker geweest, en kreeg een Gazellle mee voor een proefrit, wel de goedkoopste uitvoering. Ik vroeg hem of Cube geen beter merk was, zijn antwoord, Cube levert meer waar voor zijn geld, maar met garantie en reserve onderdelen zijn ze lastiger.

Nu is mijn vraag, wat zijn jullie ervaringen. Als ik op de Consumentenorganisaties kijk (ANWB/Consumentenbond) dan zie ik de merktevredenheid van Cube hoger aangeschreven dan Gazelle. Hoewel ik zelf nooit issues gehad heb met mijn Gazelle fietsen overigens. Het liefst had ik een Multi Cycle gehad, want die waren echt super.

Zaterdag ga ik op afspraak nog wat meer fietsen proberen, het was retedruk, dus de verkoper had eigenlijk geen tijd (of hij dacht die fietst hier en koopt elders....)
Die gaan met dezelfde spec elkaar niet veel ontlopen. Het zijn beide goede merken die zowat dezelfde basiscomponenten gebruiken (Bosch, Shimano, ...)

Als één van beide past bij je verwachtingen voor een prijs die aanvaardbaar is, dan zou ik gewoon kopen hoor.

Als je wat meer aandacht wil, zorg dan dat je in de VM net na openingstijd daar bent, dan is de kans op drukte wat kleiner.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Tranquility schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:10:
[...]

Dat hoorde ik ook van de store in Hoorn, maar wilde er niet op gokken en vond de kleuren niet mooi.
Dan is het duidelijk dat de Cubestore Limburg eigenlijk geen fietsen wilde verkopen of ook dacht dat ik daar alleen kwam om te testen en ergens anders zou kopen. Uiteindelijk heb ik daardoor dus ook ergens anders "moeten" kopen.
Ooh, ik heb net de fietsen op de drager gezet, wij gaan 3 daagjes naar Ieper en omstreken om te fietsen. Ook een dagje echt Heuvelland gepland (als je een leuke route weet 40-50km mag je me een DM sturen, nu staat deze op de planning)
Rond Ieper ben ik nog niet geweest om te fietsen, maar ik België een prachtig fietsland, vooral Vlaanderen. Eerlijk gezegd zelfs mooier dan Nederland.
Voormalige spoorlijnen en trambanen ombouwen tot fietspaden is een gouden zet geweest van die Belgen. Bij VisitLimburg vind je ook verschillende mooie routes, deze vanuit Borgloon, vond ik echt een mooie route.

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05:12
Mooie fietstocht rond de Rursee, voor de Zuid-Limburgers onders onder ons binnen 1.5 uur te bereiken. Twee keer een stukje wat steiler, maar met ebike op turbo goed te doen.

https://www.komoot.com/nl-nl/smarttour/e2047804861/rursee-route-rund-um-den-rursee

• Tranquility
Zo de eerste 20 kilometers zitten er op!
Kreeg vanmorgen bericht van de Cubestore dat mijn nieuwe Kathmandu klaar stond en opgehaald kon worden. Vanmiddag met de regiobus naar het station van Hoorn getogen en na een stukje lopen bij de Cubestore aangekomen en de fiets opgehaald. Kon mooi meteen een leuke tocht maken van Hoorn via de dijk langs het IJsselmeer terug naar huis. Maar wat was het warm, pfffff. :$ Zelfs het lichte briesje vanaf het IJsselmeer was gewoon warm.

Maar ben heel blij met de fiets! Ik wist natuurlijk al hoe deze fietst omdat het hetzelfde model was die ik onlangs had verkocht maar dan het 2026 model met lage instap.

De parallelogram verende zadelpen vind ik echt heerlijk. Wat is dat een verbetering ten opzichte van de gewone inverende zadelpen van de Kathmandu 2025!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTdq9JZXQfnt2-2LR1zOgoq09hM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2KlV1w45hoGDyWnq6IVa5kVD.jpg?f=fotoalbum_large

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Tranquility schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 22:05:
Kreeg vanmorgen bericht van de Cubestore dat mijn nieuwe Kathmandu klaar stond en opgehaald kon worden. Vanmiddag met de regiobus naar het station van Hoorn getogen en na een stukje lopen bij de Cubestore aangekomen en de fiets opgehaald. Kon mooi meteen een leuke tocht maken van Hoorn via de dijk langs het IJsselmeer terug naar huis. Maar wat was het warm, pfffff. :$ Zelfs het lichte briesje vanaf het IJsselmeer was gewoon warm.

Maar ben heel blij met de fiets! Ik wist natuurlijk al hoe deze fietst omdat het hetzelfde model was die ik onlangs had verkocht maar dan het 2026 model met lage instap.

De parallelogram verende zadelpen vind ik echt heerlijk. Wat is dat een verbetering ten opzichte ven de gewone inverende zadelpen van de Kathmandu 2025!

[Afbeelding]
Nou, kijk. Mooie aankoop hoor. Het is inderdaad erg warm, maar daar hou ik wel van. Gisteren en vandaag lang op het balkon gezeten, heerlijk.

Fietsen met zulk warm weer is niet eens zo slecht. Zorg dat je een gevuld waterflesje bij je hebt met een reep druivensuiker en een paar zoute dropjes. Ik heb gewoon mijn avondronde gemaakt op eco-stand, dus compleet bezweet thuis en dan een lauwe douche; heerlijk. Fietsen is zo enorm gezond en het is een leuke bezigheid om te doen en dat op een mooie e-bike. Ben je echt moe, zet je de ondersteuning hoger ;)

• Tranquility
jimh307 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 22:16:
Nou, kijk. Mooie aankoop hoor. Het is inderdaad erg warm, maar daar hou ik wel van. Gisteren en vandaag lang op het balkon gezeten, heerlijk.

Fietsen met zulk warm weer is niet eens zo slecht. Zorg dat je een gevuld waterflesje bij je hebt met een reep druivensuiker en een paar zoute dropjes. Ik heb gewoon mijn avondronde gemaakt op eco-stand, dus compleet bezweet thuis en dan een lauwe douche; heerlijk. Fietsen is zo enorm gezond en het is een leuke bezigheid om te doen en dat op een mooie e-bike. Ben je echt moe, zet je de ondersteuning hoger ;)
Haha, ben het helemaal met je eens! Had van te voren al rekening gehouden met de warmte en een fles water meegenomen in de fietstas. Maar het laatste stukje was gewoon echt te warm en moest ik ff afstappen omdat ik me nogal slapjes voelde worden. Maar dat kwam ook omdat ik nog helemaal niks gegeten had. In doe aan intermittend vasten en sla het ontbijt altijd over en had nu ook de lunch overgeslagen. Nou, dan straft zo'n tochtje met dit extreme weer je wel af hoor.

Dus de laatste twee kilometers de turbostand aangezet. Dat komt er op neer dat je de trappers beweegt met nauwelijks kracht en je heerlijk wordt voorgetrokken. ;)

• LV87
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 29-08 20:46
Ik had de afgelopen tijd wat vragen hepost over frames en kinderzitjes, dit omdat ik zocht naar een ebike in het 2e hands segment. Uiteindelijk ben ik iets boven budget uitgekomen maar wel een vrijwel nieuwe Batavus Finez gekocht via marktplaats met enviolo naaf, belt drive en een dikke accu (625wh). Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen na jaren woon werk op een lichte koga f3 zonder ondersteuning.

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:19

Christiano007

Ich bin der champion

Tranquility schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 22:05:

De parallelogram verende zadelpen vind ik echt heerlijk. Wat is dat een verbetering ten opzichte van de gewone inverende zadelpen van de Kathmandu 2025!

[Afbeelding]
Heb ook even proefgereden op de CUBE SUPREME HYBRID DELUXE ONE 600 , en de inverende zadelpen die erop zit vond ik al zo fijn dat ik alleen daarom overweeg om één te kopen :)

Veren zijn los voor +- 100 euro te koop voor andere fietsen begreep ik

Ter land, ter zee en in de kroeg

• Tranquility
Christiano007 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:53:
Heb ook even proefgereden op de CUBE SUPREME HYBRID DELUXE ONE 600 , en de inverende zadelpen die erop zit vond ik al zo fijn dat ik alleen daarom overweeg om één te kopen :)

Veren zijn los voor +- 100 euro te koop voor andere fietsen begreep ik
Klopt. Voor €99,95. Die kun je dus op iedere fiets zetten denk ik.
https://www.cubestores.nl/products/acid-seatpost-tour-plus-black

• ErikIrie
  • Laatst online: 23:10
Klopt. Die vond ik bij proefrijden op een Supreme ook heel fijn en heb ik er bij de Touring bij onderhandeld

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:53
Cube gebruikt de SR Suntour NCX zadelpen ipv die Acid versie.

• --Erik--
  • Niet online
snip: goede bedoeling daargelaten, toch niet de bedoeling

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 15-08-2026 15:52 ]

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!

• gadgettwan
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 31-08 08:25
Simple mind schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:31:
[...]

Cube gebruikt de SR Suntour NCX zadelpen ipv die Acid versie.
Wat nice! Dit wil ik eigenlijk nog op m’n touring zetten. Weet iemand welke maat ik hiervoor moet hebben?

• Simple mind
31,6

• jimh307
  • Niet online
Tranquility schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 22:40:
[...]

Haha, ben het helemaal met je eens! Had van te voren al rekening gehouden met de warmte en een fles water meegenomen in de fietstas. Maar het laatste stukje was gewoon echt te warm en moest ik ff afstappen omdat ik me nogal slapjes voelde worden. Maar dat kwam ook omdat ik nog helemaal niks gegeten had. In doe aan intermittend vasten en sla het ontbijt altijd over en had nu ook de lunch overgeslagen. Nou, dan straft zo'n tochtje met dit extreme weer je wel af hoor.

Dus de laatste twee kilometers de turbostand aangezet. Dat komt er op neer dat je de trappers beweegt met nauwelijks kracht en je heerlijk wordt voorgetrokken. ;)
Groen: heel goed om wat water mee te nemen. Je kon ook je t-shirt wat nat maken zodat de rijwind deze lekker koelt. Dat zie je nog wel eens in de tour de France. Mijn moeder is dol op de tour de France zodat ik bij bezoek even mee kan kijken :) Voor die wielrenners heb ik wel respect.

Blauw: dat ervaar ik ook op de turbostand. Je bediend dan met je trappers de motor en dit noem ik geen fietsen. Fietsen noem ik als je zelf ook nog het een en ander moet doen en ik wil ondersteuning in de zin van het woord en dat betekend op de ecostand of tourstand fietsen bij wind tegen. Turbo gebruik ik alleen als ik storm tegen heb, maar dan is de vraag of het veilig is om te fietsen.

Rood: wat je doet is vrij riskant. Intermittend vasten is op zich een prima doel, maar als je een fietstocht maakt worden je spieren gevoeliger voor insuline wat ook na het fietsen nog een tijdje aanhoudt. Dus fietsen met een lege maag is niet verstandig. Je krijgt dan een zogenaamde hypo en als je zouten tekort komt wordt je flauw. Dus dan had je een aantal tabletten druivensuiker nodig en wat zoute drop met flink wat water. Ik fiets nooit met een lege maag.

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:11
Ladypurple schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:58:
@Foxhill , ik denk dat je kennis hebt van de duitse fietsmarkt. Een familielid is op zoek naar een ( elektrische?) fiets met terugtraptrem. Aangezien dit in duitsland gangbaarder is dan hier, kan je een suggestie / tip geven voor een model dat geometrisch lijkt op bijv. een batavus finez?
Terugkoppeling

@boomsma Namens familielid bedankt voor de tip, ze heeft proefgereden op greens en stevens en gekozen voor een bromley 5v.

• Tranquility
jimh307 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:59:
Groen: heel goed om wat water mee te nemen. Je kon ook je t-shirt wat nat maken zodat de rijwind deze lekker koelt. Dat zie je nog wel eens in de tour de France. Mijn moeder is dol op de tour de France zodat ik bij bezoek even mee kan kijken :) Voor die wielrenners heb ik wel respect.

Blauw: dat ervaar ik ook op de turbostand. Je bediend dan met je trappers de motor en dit noem ik geen fietsen. Fietsen noem ik als je zelf ook nog het een en ander moet doen en ik wil ondersteuning in de zin van het woord en dat betekend op de ecostand of tourstand fietsen bij wind tegen. Turbo gebruik ik alleen als ik storm tegen heb, maar dan is de vraag of het veilig is om te fietsen.

Rood: wat je doet is vrij riskant. Intermittend vasten is op zich een prima doel, maar als je een fietstocht maakt worden je spieren gevoeliger voor insuline wat ook na het fietsen nog een tijdje aanhoudt. Dus fietsen met een lege maag is niet verstandig. Je krijgt dan een zogenaamde hypo en als je zouten tekort komt wordt je flauw. Dus dan had je een aantal tabletten druivensuiker nodig en wat zoute drop met flink wat water. Ik fiets nooit met een lege maag.
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar ik was even te enthousiast en dacht meteen een tochtje te gaan maken en hield geen rekening met de nuchtere maag en het extreem warme weer... |:(

Vandaag weer een lekker stuk gefietst en vielen mij een paar dingen op. Ten eerste wilde ik in de Flow app de Bosch ebike lock inschakelen op zowel de telefoon als het Kiox 500 display maar elke keer krijg in de melding dat er iets is misgegaan en werkt het niet. Wat er dan is misgegaan wordt niet vermeld.

Ten tweede hoor ik tijdens het fietsen een vreemde tik. Afgestapt om te kijken en de wielen rondgedraaid of er iets aanloopt, maar dan is er niets hoorbaar en draait alles soepel en geruisloos. Alleen als ik er op zit tijdens het fietsen hoor ik het getik. Het zijn ongeveer twee tikken per seconde als ik rond de 23km/u fiets.

Derde punt is dat Cube de ontwerpfout (want dat is het naar mijn mening) van de achterspatbordophanging niet heeft opgelost in het 2026 model. Hierbij zitten er geen gaten in het frame op de plek waar het achterspatbord in het metaal zit vastgeschroefd vlak achter de reflector, maar met schroeven geklemd zit in een soort sleuven die aan de onderkant open zijn.

Als je dus een keer hard tegen het spatbord stoot, schiet deze los en schuift bij de sleuven naar beneden en moet je hem weer naar boven duwen, vasthouden en opnieuw vastzetten met de inbus schroeven. Om dat te doen moet je steeds heel voorzichtig de reflector van de bagagedrader verwijderen, die vast zit met slappe clipjes wat ook al een niet al te beste constructie is.

Uiteindelijk heb ik klein gaatje geboord in de plastic ophanging van het spatbord tussen de twee inbus schroeven waarmee deze aan het frame/bagagedrager zit vastgeschroefd en daar een zelftappertje ingeschroefd. Op die plek zit in het midden van het metaal tussen de twee open sleuven wel een dichte sleuf/gat en door op die plek een schroef te draaien zakt het spatbord in ieder geval niet meer naar beneden en houdt de extra schroef die nu op zijn plek. Een knullige bevestiging van Cube, maar met een extra schroefje is dat dus opgelost.

Volgende week maar even terug naar de Cubestore voor dat getik en het niet willen inschakelen van de ebike lock in de Flow app. Verder fietst de fiets zo veel comfortabeler met de parallelogram zadelpen in vergelijking tot het 2025 model met de inverende zadelpen, echt een fijne verbetering!

• jimh307
  • Niet online
Tranquility schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:32:
[...]

Je hebt helemaal gelijk hoor, maar ik was even te enthousiast en dacht meteen een tochtje te gaan maken en hield geen rekening met de nuchtere maag en het extreem warme weer... |:(

Vandaag weer een lekker stuk gefietst en vielen mij een paar dingen op. Ten eerste wilde ik in de Flow app de Bosch ebike lock inschakelen op zowel de telefoon als het Kiox 500 display maar elke keer krijg in de melding dat er iets is misgegaan en werkt het niet. Wat er dan is misgegaan wordt niet vermeld.

Ten tweede hoor ik tijdens het fietsen een vreemde tik. Afgestapt om te kijken en de wielen rondgedraaid of er iets aanloopt, maar dan is er niets hoorbaar en draait alles soepel en geruisloos. Alleen als ik er op zit tijdens het fietsen hoor ik het getik. Het zijn ongeveer twee tikken per seconde als ik rond de 23km/u fiets.

Derde punt is dat Cube de ontwerpfout (want dat is het naar mijn mening) van de achterspatbordophanging niet heeft opgelost in het 2026 model. Hierbij zitten er geen gaten in het frame op de plek waar het achterspatbord in het metaal zit vastgeschroefd vlak achter de reflector, maar met schroeven geklemd zit in een soort sleuven die aan de onderkant open zijn.

Als je dus een keer hard tegen het spatbord stoot, schiet deze los en schuift bij de sleuven naar beneden en moet je hem weer naar boven duwen, vasthouden en opnieuw vastzetten met de inbus schroeven. Om dat te doen moet je steeds heel voorzichtig de reflector van de bagagedrader verwijderen, die vast zit met slappe clipjes wat ook al een niet al te beste constructie is.

Uiteindelijk heb ik klein gaatje geboord in de plastic ophanging van het spatbord tussen de twee inbus schroeven waarmee deze aan het frame/bagagedrager zit vastgeschroefd en daar een zelftappertje ingeschroefd. Op die plek zit in het midden van het metaal tussen de twee open sleuven wel een dichte sleuf/gat en door op die plek een schroef te draaien zakt het spatbord in ieder geval niet meer naar beneden en houdt de extra schroef die nu op zijn plek. Een knullige bevestiging van Cube, maar met een extra schroefje is dat dus opgelost.

Volgende week maar even terug naar de Cubestore voor dat getik en het niet willen inschakelen van de ebike lock in de Flow app. Verder fietst de fiets zo veel comfortabeler met de parallelogram zadelpen in vergelijking tot het 2025 model met de inverende zadelpen, echt een fijne verbetering!
Goed om even langs de FM te gaan. Het zijn wat schoonheidsfoutjes. Fijn dat de fiets lekker fietst. Een scherpe tik had ik ook in het begin, maar dat is vanzelf overgegaan :)

• HvdBent
Knoop doorgehakt, het is een Gazelle Grenoble geworden, nu 2 weken geduld

• jimh307
  • Niet online
HvdBent schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 23:50:
En het wachten is begonnen. Streep het maar af in je kalender want Gazelle is een goed merk. Hier al ruim 5 jaar up and running ;)

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:27

Japie.G

Colour Classic

HvdBent schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 23:50:
Ook twee gekocht vorige week (c8). fijne fietsen. Standaard uitrusting in de C8 is wel wat matig. Wat een paar jaar terug standaard was op de c8 moet je nu de c8+ voor hebben. Beetje jammer. Maargoed, hele fijne fiets verder! Enige dat me nu wat stoort is de niet zo soepel verende zadelpen. Iemand ook die ervaring?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:55
Japie.G schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:21:
[...]

Ook twee gekocht vorige week (c8). fijne fietsen. Standaard uitrusting in de C8 is wel wat matig. Wat een paar jaar terug standaard was op de c8 moet je nu de c8+ voor hebben. Beetje jammer. Maargoed, hele fijne fiets verder! Enige dat me nu wat stoort is de niet zo soepel verende zadelpen. Iemand ook die ervaring?
wij hebben al jaren verschillende Gazelle e-bikes gehad, nu ook de Grenoble C8, maar die verende zadelpennen stellen niet zoveel voor.

• HvdBent
Japie.G schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:21:
[...]

Ik heb er een ander zadel bij besteld

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

HvdBent schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:24:
[...]

Ik heb er een ander zadel bij besteld
Ja hier ook ander zadel, maar wel de originele pen. Iemand tips voor een goede vervanger? Zag hierboven al wel wat langskomen. Heb alleen nog geen idee of dat past.

[ Voor 11% gewijzigd door Japie.G op 16-08-2026 15:36 ]

• HvdBent
Japie.G schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:35:
[...]

Ja hier ook ander zadel, maar wel de originele pen. Iemand tips voor een goede vervanger? Zag hierboven al wel wat langskomen. Heb alleen nog geen idee of dat past.
Geen idee, wat is het verschil trouwens tussen de C8 en de C8+ zie bij de fietsenmaker geen details

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

HvdBent schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:05:
[...]

Geen idee, wat is het verschil trouwens tussen de C8 en de C8+ zie bij de fietsenmaker geen details
In ieder geval heeft de plus lederen handgrepen en een in het voorspatbord geïntegreerde koplamp.

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-08 21:14
Geen idee waarom je een verende zadelpen wil hebben. Ik heb er zelf toevallig ook een maar dat was omdat deze fiets toevallig leverbaar was en de goedkopere modellen zonder allemaal waren uitverkocht Heb er weinig voordeel van alleen maar nadeel. Het gaat alleen maar kapot en moet vervangen worden. Ik heb nu speling in de zadelpen.....

[ Voor 5% gewijzigd door mark777 op 16-08-2026 16:18 ]

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01-09 14:39
Ik heb zelf de variant van Contec (bij mantel 49,95 (losse veren zijn iets van 8 euro) Volgensmij een relabel van Ergotec)

https://www.mantel.com/contec-sp-060-slim-long-travel?autocomplete=1

@mark777 Deze zijn allemaal na te stellen als je last van speling krijgt. De rechte verende kaars modelzadelpen helaas dezelfde ervaring mee. Heb een fiets zonder verdere vering, vind dit veel fijner fietsen.

[ Voor 15% gewijzigd door eenhoorntje op 16-08-2026 16:30 ]

• HvdBent
Japie.G schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:12:
[...]

In ieder geval heeft de plus lederen handgrepen en een in het voorspatbord geïntegreerde koplamp.
daar ben ik niet direct van onder de indruk :P leren handvaten mwah ik vind de in het frame geintegreerde koplamp van gewone gazelle fietsen wel beter, in het spatbord zie ik weinig nut van.

Enige wat ik mogelijk op termijn zou willen is een grotere accu en betere lader.

• jimh307
  • Niet online
Japie.G schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:12:
[...]

Mis. De plus versie heeft de verlichting aan het stuur zitten en idd lederen handgrepen ;)

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

jimh307 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:08:
[...]

Mis. De plus versie heeft de verlichting aan het stuur zitten en idd lederen handgrepen ;)
🤪 toch echt niet hoor, dat heeft mijn karige c8 😉

• jimh307
  • Niet online
Foutje, het was/is wel zo bij de Gazelle Ultimate C8+ Belt uit jaar 2021.
edit:
Keek net even op die site en wat zijn de prijzen toch gestegen. Was een e-bike duurder dan 3500 euro, dan was je de hemel te rijk. Zie prijzen van 4000-6000 euro voor een fiets. Dat gaat richting occasion autoprijzen. Ik schrik hier wel van.

[ Voor 25% gewijzigd door jimh307 op 16-08-2026 20:38 ]

• komnou
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-09 16:17
Verschil is Purion of Kiosk 300?

• gadgettwan
Thanks! Helaas uitverkocht 😭

• Tranquility
jimh307 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:37:
Goed om even langs de FM te gaan. Het zijn wat schoonheidsfoutjes. Fijn dat de fiets lekker fietst. Een scherpe tik had ik ook in het begin, maar dat is vanzelf overgegaan :)
Hier nog even een update.
Vanmiddag weer een rondje dijk gereden bij mijn woonplaats en dacht, laat ik nog eens kijken of ik de Bosch eBike lock kan inschakelen. En verdomd, nu lukte het wel zonder enig probleem, dus was er blijkbaar een storing gisteren bij de Bosch Flow servers dat het niet lukte en ik de foutmelding kreeg.

Ook ben ik er inmiddels achter waar het getik vandaan komt. Ik merkte door goed naar het voorwiel te kijken tijdens het fietsen dat het getik synchroon loopt met één wielrotatie, dus het moest toch iets zijn wat aanloopt. Toen merkte ik dat door de remgreep van de achterrem even heel licht in te knijpen, maar een millimetertje of zo zonder te remmen, het getik geheel verdween. Laat ik de remgreep weer los kwam het getik weer terug. Dus het moet dan ergens bij de remklauw zitten. Van de week nog maar eens goed kijken.

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:49

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

jimh307 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:31:
[...]
edit:
Keek net even op die site en wat zijn de prijzen toch gestegen. Was een e-bike duurder dan 3500 euro, dan was je de hemel te rijk. Zie prijzen van 4000-6000 euro voor een fiets. Dat gaat richting occasion autoprijzen. Ik schrik hier wel van.
Nederland zit bijna aan de hoogste prijs niveau's ter wereld.
Belasting en overhead zijn hier ook extreem, net als de marge's.

De meeste prijzen in de PW zijn gemiddeld met 40 procent gestegen in 18 maanden.
Terwijl veel items daarvan geen geheugen chips hebben of überhaupt AI gerelateerd zijn.

Je boodschappen in de super kregen in een paar jaar tijd ook een extreme prijsverhoging.
Dus je dure en luxe elektrische fiets ontsnapt dan zeker niet aan al dat graaiwerk...

Met het failliet van Accell blijven fietsen dieven, nog lange tijd, als laatste lachen.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

• jimh307
  • Niet online
Tranquility schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:48:
[...]

Hier nog even een update.
Vanmiddag weer een rondje dijk gereden bij mijn woonplaats en dacht, laat ik nog eens kijken of ik de Bosch eBike lock kan inschakelen. En verdomd, nu lukte het wel zonder enig probleem, dus was er blijkbaar een storing gisteren bij de Bosch Flow servers dat het niet lukte en ik de foutmelding kreeg.
Vwb remgreep ken ik het euvel. Er zit een inbusje bij het oliereservoir in de hendel en moet je deze iets dichtdraaien. Let wel op dat als je te ver gaat je remmen gaan aanlopen.

@keuringsdienst Ik ben bang dat ik je gelijk moet geven. Kon ik in 2010 nog luxe boodschappen doen voor 50 euro per week en nu zit ik tussen de 70-80 per week. En dan maak ik het echt niet bont. Koffie is ook duur. Ik wil niet doemdenken, maar we hebben een probleem en deze ontkennen zal tot nergens leiden.

• hijskraan
nou,nou, karig valt wel mee, het is de instap Grenoble. Er zijn 3 uitvoeringen, de C8 , de C8+ en de C5, dus ook oplopend in prijs.

C8+ heeft een Kiox 300 display i.p.v. de Purion 200, lederen handvaten, en koplamp verwerkt in voorspatbord.

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:14
Adviesprijzen van fietsen zijn over het algemeen in Europa gelijk.

Voor fietsen is de inflatie behoorlijk teniet gedaan door voortschrijdende techniek.

Op lange termijn begint een goede elektrische fiets van de vak handel altijd al bij ongeveer €2000. Alleen kreeg je vroeger een ION, later een Bosch Classic, en nu een Bosch Smart voor dat geld. Dat is dus betere fiets voor hetzelfde geld, of inflatie meegerekend voor minder geld. Als je de vooruitgang in functies niet erkend moet je daarin toch nog vooruitgang in levensduur en betrouwbaarheid erkennen op lange termijn.

Op korte termijn kreeg je 5 jaar terug voor €3000 géén intube met Performance Line. Nu bij bijna alle merken wel. En bij veel merken zijn de modellen in die prijsklasse rijker uitgerust, gunstiger geprijsd, of allebei dan de voorganger.

Ik hoor heel regelmatig hoe duur de bovenkant van de markt wordt. Dat is omdat er navigatie, stijver frame, meer Nm, grotere accu, etc bijkomt. En mensen willen meer besteden omdat ze meer fietsen, meer op vakantie ermee gaan, en omdat je in vervangingsmarkt meer wensen hebt als bij eerste aanschaf. Fabrikanten bieden daar natuurlijk iets voor aan. Maar de fietsen van €6000 nu kun je niet vergelijken met de fietsen van €4000 van een tijd terug.

• SoortVanGrim
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 09:44
Doordat het werk verhuisd is naar een hoger gelegen stukje Limburg en ik niet meer de jongste ben, heb ik via het werk een lease fiets gekregen. Het oog viel op de Giant AnyTour E+ 4 DD met de 625kW accu, waarmee ik nu al 2 maanden fiets. Ik pers er een gemiddelde van 90 km uit, als ik de stand Tour gebruik (1 stand boven Eco). In het begin heel erg wennen aan het gewicht van 27 kg, want ik heb zelf een Giant Content AR 1 (weekend fiets).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJxhiL9-wUausw2wiRec0x5xpns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWB56aAGHkQ5hCEVF1OabB3W.jpg?f=fotoalbum_largeEr zijn genoeg standen om comfortabel de steilste hellingen op te komen, zonder al te veel te zweten. Wel irriteert de weerstand bij 25/26km/u, maarja dat is de wet. Doortrappen boven die weerstand kan, maar dan geen assist meer. Hellingen naar beneden gaan regelmatig tegen de 50 km/u aan. En gelukkig zijn de remmen er op berekend (getest). Zeer fijn is de voorvering en de zadelvering.

De app is helaas nogal omslachtig en gebruik ik daarom bijna niet. Inloggen moet altijd online, daarna via bt contact leggen met de fiets. Via de app kan je de standen beperkt aanpassen naar meer of minder motor kracht.

Ook heb ik al problemen ondervonden met de update-loop, uiteindelijk wel aan de praat gekregen dus dat hoeft voor mij nooit meer.

Met uitzondering van de app is het wel een fijne fiets. Het zadel kan in hoogte aangepast worden via een hendel aan het stuur. Het schakelen gaat gewoon perfect, zoals ik gewend ben van Giant. De ingebouwde verlichting gaat met 1 knop aan en uit en snoept van de accu, natuurlijk. Ik verwachte dat de Schwalbe Marathon E+ banden veel rolweerstand zou hebben, maar daar heb ik niets van gemerkt.

En binnenkort de eerste beurt.

• Peatsmoke
  • Niet online
Maandag de fiets van mijn vrouw opgehaald en gisteren die van mij in ontvangst mogen nemen. Het duurde uiteindelijk toch allemaal iets langer dan op de website werd beloofd, maar goed.

Behalve dat ik de fietsen van een laagje wax heb voorzien, heb ik alle boutjes nog eens nagelopen en de fiets aangepast naar onze specifieke wensen:
  • De standaard zadels werden vervangen door onze SQ-labs 602;
  • De Schwalbe Marathon Efficiency werden vervangen door Schwalbe Marathon Plus Tour (55-622).
Hoewel ik er nog niet echt een stuk op heb kunnen fietsen is het wel een enorme upgrade t.o.v. de Cube Touring Hybrid uit 2014 die we hadden. Voorlopig doen we het ook met de standaard instellingen van 85Nm en 600W. Ten opzichte van de oude Bosch CX is dat alweer een vooruitgang, dus eerst eens kijken hoe dit gaat bevallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEn274FcmC8q2fAgQg6sJ-J0Zlo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JK0BJZo8fG4T2XPFhTbAudMl.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acLeAgu9_J3nx9cxagbd7FGm6nM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zF9ENskZ5tH8J2bKUlHV0J72.jpg?f=fotoalbum_medium

• jimh307
  • Niet online
@Peatsmoke Gefeliciteerd met jullie nieuwe aankoop. Mooie tuin ook :Y) Mooie fietsen!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-08 01:19
Heel mooie fietsen die Cubes. Ze hebben nu ook nieuw model met CX motor zag ik deze week op Bright.nl , Gates Belt drive CDX en Enviolo Automatiq . Die fiets zou ik nu kopen als we onze Stella's moe zijn. Maar voorlopig doen die het nog prima en probleemloos . Mijn Morena is 4 jaar oud nu en heeft 10500 km en mijn vrouw haar Tierra Pro van 2 jaar oud net geen 5000 km. Maar Cube wordt denk ik ons volgende merk.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9XLjrxx7/Stella-1.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9XLjrxx7/Stella-1.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door GeorgeBfast op 19-08-2026 20:53 ]

• gadgettwan
Peatsmoke schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 19:05:
Maandag de fiets van mijn vrouw opgehaald en gisteren die van mij in ontvangst mogen nemen. Het duurde uiteindelijk toch allemaal iets langer dan op de website werd beloofd, maar goed.

Behalve dat ik de fietsen van een laagje wax heb voorzien, heb ik alle boutjes nog eens nagelopen en de fiets aangepast naar onze specifieke wensen:
  • De Schwalbe Marathon Efficiency werden vervangen door Schwalbe Marathon Plus Tour (55-622).
Hoewel ik er nog niet echt een stuk op heb kunnen fietsen is het wel een enorme upgrade t.o.v. de Cube Touring Hybrid uit 2014 die we hadden. Voorlopig doen we het ook met de standaard instellingen van 85Nm en 600W. Ten opzichte van de oude Bosch CX is dat alweer een vooruitgang, dus eerst eens kijken hoe dit gaat bevallen.

[Afbeelding] [Afbeelding]
Gefeliciteerd en mooie fietsen! Voor welke zijn jullie nu gegaan?

• brogel

[Afbeelding] [Afbeelding]
Mooie aankoop.

Mag ik vragen waarom je gekozen hebt voor een ketting ipv riem?

En waarom al direct de banden vervangen?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voorlopig doen we het ook met de standaard instellingen van 85Nm en 600W. Ten opzichte van de oude Bosch CX is dat alweer een vooruitgang, dus eerst eens kijken hoe dit gaat bevallen.
85 Nm lijkt me heel royaal voor een 'gewone' elektrische fiets. Of wil je zeggen dat je het vermogen zou willen beperken, eerder dan verhogen?

Op de bakfiets hier (45 kg ±) zit de Cargoline, ik vind niks bij R&M dus ik ga ervanuit dat die op 85 Nm ingesteld staat. En dat ding trekt als een trein, ook met de kinderen erin.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Peatsmoke
  • Niet online
gadgettwan schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 07:48:
[...]

Gefeliciteerd en mooie fietsen! Voor welke zijn jullie nu gegaan?
De Cube Kathmandu Hybrid EXC 800 (2026)
brogel schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:33:
[...]

Mooie aankoop.

Mag ik vragen waarom je gekozen hebt voor een ketting ipv riem?

En waarom al direct de banden vervangen?
"Een riem is leuk voor in de polder of bij een stadsfiets".
Wij willen de fietsen ook serieus in de Alpenlanden gaan gebruiken. Voor dat budget kreeg ik dan een naafversnelling met 5 versnellingen die niet echt geschikt is voor tochten in berglandschappen.

De banden... Ja, dat is een erfenis uit de tijd dat ik nog veel op de racefiets onderweg was.

Ik heb een godsgruwelijke hekel aan lekrijden, bovendien is "even de fiets op de kop zetten ook niet echt snel gedaan met een e-bike.

De performancebanden waren leuk en aardig maar voor ritjes door de modder in het bos en velden zoals ik vandaag al gedaan heb, was het profiel niet echt geschikt.

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-08 01:19
Wij zijn met onze Stella's met CX motor , Gates belt drive CDX en Enviolo Automatiq ook in de Zuid Duitse / Oostenrijkse Alpen geweest en dit ging prima.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9Q4NNYHQ/alpen.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fRj0s6N7/alpen-2.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door GeorgeBfast op 20-08-2026 18:37 ]

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-09 01:52
GeorgeBfast schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:32:
Wij zijn met onze Stella's met CX motor , Gates belt drive CDX en Enviolo Automatiq ook in de Zuid Duitse / Oostenrijkse Alpen geweest en dit ging prima.

[Afbeelding][Afbeelding]
Prima als in: ook stijle hellingen van 15% met een continu stijging en daling van 5-10 km zijn ook goed haalbaar? Ik ben aan het kijken naar een Kalkhoff: https://www.kalkhoff-bikes.com/nl_nl/entice-7-excite-abs?color_combo=64668&ipmc_frame_shape=52206

Ik lees juist dat een derailleur toch echt wel nodig is voor de krachten die erop gezet worden. En het remsysteem moet ook wel voldoen zonder overheating / voldoende oppervlak. Ik twijfel of de ABS veel toevoegt, misschien in scherpe haarspelden met steentjes, niet wegglijden? In de Alpen zijn de hellingen natuurlijk erg fors, tot 18%. En langdurig, om van 1000m naar 2200m te kunnen klimmen (pas).

De CX levert 100Nm, en in piekmomenten 120Nm maar alleen zeer korte tijd. Met een heel laag verzet zou dat te doen moeten zijn. En een 2e accu als backup.

Ben benieuwd of hier ervaringen zijn.

• g00gle
De CX levert 100Nm, en in piekmomenten 120Nm maar alleen zeer korte tijd.
Volgens mij is dit niet waar, de fabrikant bepaald het maximale koppel dat geschikt is voor je fiets. Dus de onderdelen, het frame etc.

Zij kunnen bij Bosch instellen op wat die fiets kan hebben. Bij mij is dat 100Nm. Maar volgens mij kan die CX max 120Nm leveren. Alleen is er maar weinig wat die kracht kan hebben. Maar er zullen fietsen zijn of komen met een CX en een koppel van 120Nm. Bosch heeft dit vrij recent vrij gegeven met een software update. Ik dacht mei dit jaar.

Maar gezien die CX 120Nm kan leveren komt die verwarring daar vandaan vermoed ik. Als die namelijk korte moment wel 120Nm zou gaan leveren en je derailleur is er niet geschikt voor trekt die mogelijk toch kapot.

Mooie fiets hoor, maar ik vindt het bij Kalkhoff altijd zo lastig wat die prijs van 7k maakt. Is het echt zo goed? Of is het vooral de naam?

[ Voor 41% gewijzigd door g00gle op 21-08-2026 06:58 ]

• Peatsmoke
  • Niet online
mv_ak schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 23:18:
[...]

Prima als in: ook stijle hellingen van 15% met een continu stijging en daling van 5-10 km zijn ook goed haalbaar? Ik ben aan het kijken naar een Kalkhoff: https://www.kalkhoff-bikes.com/nl_nl/entice-7-excite-abs?color_combo=64668&ipmc_frame_shape=52206

Ik lees juist dat een derailleur toch echt wel nodig is voor de krachten die erop gezet worden. En het remsysteem moet ook wel voldoen zonder overheating / voldoende oppervlak. Ik twijfel of de ABS veel toevoegt, misschien in scherpe haarspelden met steentjes, niet wegglijden? In de Alpen zijn de hellingen natuurlijk erg fors, tot 18%. En langdurig, om van 1000m naar 2200m te kunnen klimmen (pas).

De CX levert 100Nm, en in piekmomenten 120Nm maar alleen zeer korte tijd. Met een heel laag verzet zou dat te doen moeten zijn. En een 2e accu als backup.

Daarom heb ik ook niet gekozen voor een fiets met riemaandrijving, of beter gezegd omdat ik het geld daaraan niet wilde uitgeven.

Voor dat soort werk heb je een Rohloff-naaf met 14 versnellingen of Pinion-versnellingsbak met 18 versnellingen nodig. Daarmee kom je ook prima weg in de bergen, maar dan praat je ook over een prijsklasse van al gauw €8000.

• Foxhill
Knip

Verkeerde topic. Was wel elektrisch!

[ Voor 102% gewijzigd door Foxhill op 21-08-2026 08:40 ]

• Tranquility
Foxhill schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 07:58:
Er zijn al spionage foto’s van een neue klasse cabrio. Dus er komt wel een vierdeurs coupé. De i4 is goed verkocht. En alle recente 3 serie generaties kregen een 4 serie broer een of twee jaar later.

[Afbeelding]

Bron.
Dat is een brede elektrische fiets! ;)

• Tommie12
[...]

Ik heb met mijn fiets (enviolo, Performance line) een paar heuvels in België geprobeerd die op het steilste punt 20-23% zijn. En … dat gaat enorm moeizaam en dan sta ik recht op de pedalen, en je snelheid zakt onder de 5 km/h. Waarschijnlijk kan dat beter als de tandwielverhoudingen wat aangepast worden. In elk geval, ik zag dat de fiets daar niet op voorzien was. Je hebt voor die 20% gewoon een heel klein verzet nodig, en dan ga je meestal naar derailleur of Rohloff.

• elinx
  • Laatst online: 21:59
Ik had de mogelijkheid al genoemd in de topicstart bij "ombouw", nl. de wrijvingsmotor die je heel weinig toegepast ziet.

Toch zien sommige producenten er nog wel de voordelen van in en misschien zijn die er ook wel.
In dit geval gaat het niet om een crowdfunding startup, maar om Asus, meer bekend om zijn computers.
Deze hebben een wrijvingsmotor geintroduceerd. De ASUS Oxiis E250G1

Er is al veel over geschreven op diverse sites, dus mag zeker op tweakers niet ontbreken, zeker als je weleens terugverlangd naar de Solex eenvoud.
Afbeeldingslocatie: https://dlcdnwebimgs.asus.com/files/media/202607/d8499f48-ddce-4b98-88f7-9316afd69a4d/v1/features/images/video/small/s2/s2_4_video.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door elinx op 21-08-2026 12:23 ]

• Techbuster
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:28
Lijkt mij heerlijk bij regen…..

En is spatbord niet verplicht?

• elinx
Nee, anders zou je geen wielrenners tegenkomen op de openbare weg.
Mbt regen. De motor is een stuk breder dan een spatbord dus zal zeker regen tegenhouden.

Maar je hebt wel gelijk dat deze motor niet zomaar geschikt is voor elke fiets. Ik denk dat er maar weinig fietsers zonder spatborden rijden in ons land.
Ik weet niet hoe dit indertijd met Solex geregeld was, want die lijkt onder de motor nog een spatbord te hebben.
Op zich zou een verkort spatbord (tot de rol) wel kunnen.
Persoonlijk denk ik dat het bv voor vouwfietsen misschien wel nuttig kan zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door elinx op 21-08-2026 13:28 ]

• g00gle
Dit zat bij me fiets, alleen ik heb geen idee waar het voor is. We hebben het over een Cube Supreme Deluxe SLT 600 van modeljaar 2026. Online besteld, dus niet 100% gemonteerd. Maar ik heb dus geen flauw idee waar dit dingetje zou moeten horen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VccUtFj3_9KwQANrcW77eFwT6Z0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5UfW12cl18TGwtPT3uKgTbav.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbKGyWPw2MhIx_kAWTnWIBK6nAI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlhSlOm5UvYJ247Dh10vwbBp.jpg?f=fotoalbum_tile
Wie kan mij de juiste richting op sturen. Owja, handleiding voor montage zat er niet bij. Alleen een algemene, maar daar wordt niet in gezegd over dit kunstig onderdeeltje.

• Simple mind
Blokkeren van je Kiox 500 display

[ Voor 20% gewijzigd door Simple mind op 21-08-2026 13:49 ]

• jimh307
  • Niet online
Techbuster schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:24:
Lijkt mij heerlijk bij regen…..

En is spatbord niet verplicht?
Ik vraag me dan ook af of dit niet gaat slippen bij nat weer en forse ondersteuning. Het lijkt mij dat ook het bereiden van zandpaden of nat wegdek niet zo lekker zal gaan. (ik denk dit, weet het niet zeker).

• Tommie12
jimh307 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:59:
[...]

Ik vraag me dan ook af of dit niet gaat slippen bij nat weer en forse ondersteuning. Het lijkt mij dat ook het bereiden van zandpaden of nat wegdek niet zo lekker zal gaan. (ik denk dit, weet het niet zeker).
Dat ding heeft een batterij van 160 Wh, en dan claimen ze 50km…

Dan moet je al helemaal geen zandpad gaan proberen… dat is goed voor een stadsritje of een boodschappenrondje. 20-30km en de pret is over.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Tommie12 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:26:
[...]

Ik heb met mijn fiets (enviolo, Performance line) een paar heuvels in België geprobeerd die op het steilste punt 20-23% zijn. En … dat gaat enorm moeizaam en dan sta ik recht op de pedalen, en je snelheid zakt onder de 5 km/h. Waarschijnlijk kan dat beter als de tandwielverhoudingen wat aangepast worden. In elk geval, ik zag dat de fiets daar niet op voorzien was. Je hebt voor die 20% gewoon een heel klein verzet nodig, en dan ga je meestal naar derailleur of Rohloff.
Hoeveel Nm? Onze vorige bakfiets (60 kg ±) had een 65 Nm Perfomance line. Die kon zo'n hellingen ook niet vanuit stilstand.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Tommie12
Borromini schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:48:
[...]

Hoeveel Nm? Onze vorige bakfiets (60 kg ±) had een 65 Nm Perfomance line. Die kon zo'n hellingen ook niet vanuit stilstand.
Ik denk dat mijn fiets ook 65Nm heeft.. natuurlijk is een bakfiets nog wat zwaarder.

Maar als ik andere tandwielen zou steken, dan kan het misschien wel. Nadeel is dan wel dat je bij 25km/h verder naar het 'uiteinde' van de overbrengingsverhouding gaat, en daar wordt de enviolo minder efficient.

• elinx
Tommie12 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:35:
[...]

Dat ding heeft een batterij van 160 Wh, ....…

... stadsritje of een boodschappenrondje. 20-30km....
Precies dit, daarom denk ik dat het op een vouwfiets op de camping of naar het treinstation het meest tot zijn recht zal komen.

• elinx
jimh307 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:59:
[...]

Ik vraag me dan ook af of dit niet gaat slippen bij nat weer en forse ondersteuning. ....
Slippen is altijd al een probleem geweest bij wrijvingsmotoren, achter de bracket, onder het spatbord zorgde een sterke veer daarvoor, maar de soort rol tegen het wiel was zekr ook van belang. De motor boven ipv de bagagedrager, heb je als voordeel dat het totale gewicht van de motor+accu ook een rol speelt.

[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 21-08-2026 16:29 ]

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:54:
[...]

Nadeel is dan wel dat je bij 25km/h verder naar het 'uiteinde' van de overbrengingsverhouding gaat, en daar wordt de enviolo minder efficient.
Geheel juist. Mijn vorige e-bike (Qwic premium MN330 met NuVinci naaf) liep op het hoogste verzet echt zwaar, maar die had een 90nm Brose middenmotor. Deze naaf had na 20d km echt wel een behoorlijk verloop.

@elinx Deze dingen zijn dan ook niet meer dan een geinige gimmick. 160 Wh is niet veel en idd genoeg voor naar het station op en neer. Een vouwfiets doet zijn werk dan ook beter, vandaar dat ik het een gimmick noem :)

• elinx
jimh307 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:40:
..... dingen zijn dan ook niet meer dan een geinige gimmick. ....
Het is zeker geen volwaardige vervanger voor een naaf- of middenmotor met losse accu. Dat is ook de reden waardoor ze bijna niet te vinden zijn. Opvallend is dat nu Asus met een dergelijke motor komt. Niet bepaald een kleintje te noemen.
Maar één van de voordelen van een dergelijke frictiemotor is de handzaamheid ervan en de eenvoud van monteren op een bestaande fiets of eventueel step ;)
Solex was in zijn tijd ook populair vanwege zijn eenvoud, terwijl de Puchs, Mobylettes, Kreidlers en Zündapps de overhand hadden.

[ Voor 22% gewijzigd door elinx op 21-08-2026 17:20 ]

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:00:
[...]

Het is zeker geen volwaardige vervanger voor een naaf- of middenmotor met losse accu. Dat is ook de reden waardoor ze bijna niet te vinden zijn. Opvallend is dat nu Asus met een dergelijke motor komt. Niet bepaald een kleintje te noemen.
Maar één van de voordelen van een dergelijke frictiemotor is de handzaamheid ervan en de eenvoud van monteren op een bestaande fiets of eventueel step ;)
Solex was in zijn tijd ook populair vanwege zijn eenvoud, terwijl de Puchs, Mobylettes, Kreidlers en Zündapps de overhand hadden.
Ja, eens, maar deze wrijvingsmotor zal beter tot zijn recht komen op kleinere wielen. Er zullen zeker voordelen aan zitten. Echter is het geen vervanger voor een middenmotor.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

[...]

Ervaringen heb ik niet met een e-bike in de bergen maar het viel mij op tijdens onze vakantie in Oostenrijk dat nagenoeg iedereen rijdt op dikke full suspension e-MTB's. De merken lopen uiteen van Specialized, Trek, Scott en een verdwaalde Cube. Daarnaast waren het echt geen instapmodellen met goedkoop materiaal. Het mooie was dan ook wel dat deze fietsen gewoon met een lullig ringslotje voor de almhut stonden of ze waren helemaal niet op slot gezet.

(E-)Gravelbikes zag je ook veel en veruit in de minderheid de reguliere e-bike die je hier in Nederland ziet.

Strava

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

vhal schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:48:
[...]

Ervaringen heb ik niet met een e-bike in de bergen maar het viel mij op tijdens onze vakantie in Oostenrijk dat nagenoeg iedereen rijdt op dikke full suspension e-MTB's. De merken lopen uiteen van Specialized, Trek, Scott en een verdwaalde Cube. Daarnaast waren het echt geen instapmodellen met goedkoop materiaal. Het mooie was dan ook wel dat deze fietsen gewoon met een lullig ringslotje voor de almhut stonden of ze waren helemaal niet op slot gezet.

(E-)Gravelbikes zag je ook veel en veruit in de minderheid de reguliere e-bike die je hier in Nederland ziet.
Hier idem die ervaring in Oostenrijks en Italiaans gebergte. De normale e-bike meer in amper beheuvelde gebieden maar ook niet veel, wel veel racefietsers natuurlijk.

@mv_ak M.b.t. ABS: zit alleen op voorwiel en werkt alleen goed als je rechtuit rijdt. Remmen met ABS voorrem in een bocht met kiezels zal net zo slecht aflopen als zonder ABS. Maar de ABS op mijn RM heeft mij al 2 keer van een klapper gered (1 keer met opengegooide autodeur en andere keer toen jongedame het nodig vond om opeens linksaf te slaan terwijl ik met 25 km/u haar net in ging halen). Maar voor werking ABS zijn op YouTube wat filmpjes te vinden.

• brogel
PeepPeepPeep schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:36:
[...]

Hier idem die ervaring in Oostenrijks en Italiaans gebergte. De normale e-bike meer in amper beheuvelde gebieden maar ook niet veel, wel veel racefietsers natuurlijk.
Denk dat dat ook logisch is. Als je daar woont koop je iets waarmee je ook kan offroaden. De enkeling die vanuit het vlakke noorden naar daar rijd met de fietsen achter op de wagen gaat in de minderheid zijn.
Neemt niet weg dat die motoren op de e-MTB even sterk zijn als wat beschikbaar is voor de gewone e-bikes, natuurlijk gekoppeld aan de juiste versnellingen.
Dit geheel kost natuurlijk wat geld en dat is ook direct een belangrijke reden waarom dat bijna niet verkocht wordt in het vlakke nederland. Ik zou ook liever een CX motor hebben met rohloff-14 naaf, maar dat is gewoon 'over the top' voor wat ik 99% van de tijd nodig heb (en waarschijnlijk dubbel de prijs voor wat ik nu heb). Voor die ene vakantie in de bergen huur ik dan wel een gepaste fiets.

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 09:33
Ik heb in mijn hoofd dat ik ook maar eens moet geloven aan een ebike. Niet zozeer voor mijzelf, vooral voor mijn vrouw. We hebben ergens 6 a 7 jaar terug een Sparta Amazone 4 life (niet e-bike) gekocht. Vooral om de kind(eren, toen eerst nog 1, later 2) naar school of opvang te brengen of even de stad in te gaan. Hij is regelmatig gebruikt, maar stond achteraf gezien ook vaak in de weg en aan de kant (lomp, zwaar en daarvoor ook erg onpraktisch om "even" snel mee te nemen, dus dan maar de auto). Vooral voor mijn vrouw naar het werk heen en weer bleek hij veelal te zwaar. Het exacte gewicht weet ik niet, maar de 20kg zal hij bijna wel aantikken met alle extras die we er op hebben (of hadden). Nu kan ondertussen de extra stuurpen-adapter er af (kinderen zitten toch niet meer voorop) en het zitje achter zal er ook wel aan moeten geloven, maar alsnog is het gewicht best wel hoog. Ik heb wel eens aangegeven dat alleen de dubbele bagagedrager al net zo veel weegt als mijn racefiets. Dus ik ben nu maar eens op zoek gegaan naar de andere opties. Nu weet ik door mijn hobby (racefiets) best wel iets van fietsen, maar elektrisch is toch andere koek. Ik heb al het een en ander ingelezen, maar blij toch met wat dingen zitten en hopelijk zijn er hier genoeg mensen om wat bij te helpen.

Ik zoek:
  • Een e-bike voor relatief korte ritten. 30 km totaal zal het voornaamste zijn, een enkele keer mogelijk iets meer, maar boven de 50 zal niet snel gebeuren. Maximaal 3 keer per week en de kans is heel groot dat het dan over de hele week nog onder de 80 km zal zitten.
  • Goedkoop. Mijn budget heb ik zelf op 1200 euro gezet.
  • Bij voorkeur nieuw.
  • Gewicht achterop het liefst 30kg hebben (ivm de kleinste die soms wel, soms niet zelf wil fietsen).
  • Ik kan zelf prima het een en ander repareren als het stuk gaat, ketting, remmen, etc. Heb hier de kennis en de benodigdheden gewoon thuis voor liggen.
  • Ondersteuning bij een fietsenmaker is wel gewenst, mocht er iets fout gaan met bijv. de motor.
  • Zelf ben ik 1,90 m, en ik zou het handig vinden om niet helemaal in elkaar gedoken te zitten. Ik zal de fiets namelijk ook regelmatig gebruiken om de kinderen naar school te brengen.
Wat ik zelf al heb gevonden zijn (en daar ben ik bang dat ik ga vloeken in de kerk binnen dit topic): Fiido C11 Pro, Engwe P275 SE, La Souris Qreate City Air modellen. Daarnaast kon ik ook wat 2e hands Gazelle of Koga modellen vinden, maar mijn vrouw heeft echt de voorkeur voor nieuw, dus ben bang dat die af gaan vallen.

Ik woon in Almere, dus de Engwe en La Souris "merken" kom ik hier regelmatig tegen. Een fatbike zou overigens ook niet aftekenen hier in de buurt, het is en blijft Almere, maar ik verhuis nog liever, dus dat valt af. De ervaring met de 3 eerder genoemde merken is echter wat beperkt. Er staan wat youtube reviews online, maar lijkt veelal gesponsord. Hoe staan de mensen in dit topic tegenover deze merken en modellen? Is hier binnen Tweakers ervaring mee? Zijn er nog andere alternatieven welke ik over het hoofd zie?

Strava & Untappd - Do not combine!

• Peatsmoke
  • Niet online
elinx schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:36:
[...]

Nee, anders zou je geen wielrenners tegenkomen op de openbare weg.
Als alle wielrenners zouden voldoen aan de inrichtingseisen die er officieel voor fietsen zijn, zouden die race- of koersfietsen er toch heel anders uitzien. Ik noem even een reflectoren in de pedalen, een rode achterreflector en die mooie reflectoren op de banden. Over de bel die zo zwaar is dat ze niet op een racestuur gemonteerd kan worden, heb ik dan nog niet gehad.
brogel schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:43:
[...]

Denk dat dat ook logisch is. Als je daar woont koop je iets waarmee je ook kan offroaden. De enkeling die vanuit het vlakke noorden naar daar rijd met de fietsen achter op de wagen gaat in de minderheid zijn.
Neemt niet weg dat die motoren op de e-MTB even sterk zijn als wat beschikbaar is voor de gewone e-bikes, natuurlijk gekoppeld aan de juiste versnellingen.
Dit geheel kost natuurlijk wat geld en dat is ook direct een belangrijke reden waarom dat bijna niet verkocht wordt in het vlakke nederland. Ik zou ook liever een CX motor hebben met rohloff-14 naaf, maar dat is gewoon 'over the top' voor wat ik 99% van de tijd nodig heb (en waarschijnlijk dubbel de prijs voor wat ik nu heb). Voor die ene vakantie in de bergen huur ik dan wel een gepaste fiets.
De geometrie van het frame daargelaten, maar met de trekkingfietsen van tegenwoordig, kom je al een heel eind op de onverharde bergwegen. Wellicht dat een andere cassette monteren voor je vakantie het allemaal nog wat meer kan verbeteren.

De echte bergpaden waar je bij een val nog tijd krijgt om naar huis te bellen voordat je de grond raakt ;) , ga ik toch niet op. Je zult er met wat meer beleid moeten rijden dan met een mtb, maar als je het niet te gek maakt, kun je daar prima mee uit de voeten.

• jimh307
  • Niet online
Raznov schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:16:
Ik zoek:
  • Een e-bike voor relatief korte ritten. 30 km totaal zal het voornaamste zijn, een enkele keer mogelijk iets meer, maar boven de 50 zal niet snel gebeuren. Maximaal 3 keer per week en de kans is heel groot dat het dan over de hele week nog onder de 80 km zal zitten.
  • Bij voorkeur nieuw.
  • Gewicht achterop het liefst 30kg hebben (ivm de kleinste die soms wel, soms niet zelf wil fietsen).
  • Ik kan zelf prima het een en ander repareren als het stuk gaat, ketting, remmen, etc. Heb hier de kennis en de benodigdheden gewoon thuis voor liggen.
  • Ondersteuning bij een fietsenmaker is wel gewenst, mocht er iets fout gaan met bijv. de motor.
  • Zelf ben ik 1,90 m, en ik zou het handig vinden om niet helemaal in elkaar gedoken te zitten. Ik zal de fiets namelijk ook regelmatig gebruiken om de kinderen naar school te brengen.
Wat ik zelf al heb gevonden zijn (en daar ben ik bang dat ik ga vloeken in de kerk binnen dit topic): Fiido C11 Pro, Engwe P275 SE, La Souris Qreate City Air modellen. Daarnaast kon ik ook wat 2e hands Gazelle of Koga modellen vinden, maar mijn vrouw heeft echt de voorkeur voor nieuw, dus ben bang dat die af gaan vallen.

Ik woon in Almere, dus de Engwe en La Souris "merken" kom ik hier regelmatig tegen. Een fatbike zou overigens ook niet aftekenen hier in de buurt, het is en blijft Almere, maar ik verhuis nog liever, dus dat valt af. De ervaring met de 3 eerder genoemde merken is echter wat beperkt. Er staan wat youtube reviews online, maar lijkt veelal gesponsord. Hoe staan de mensen in dit topic tegenover deze merken en modellen? Is hier binnen Tweakers ervaring mee? Zijn er nog andere alternatieven welke ik over het hoofd zie?
De enigste fiets die ik dan 'eventueel' zou overwegen is de Fiido C11 pro en die andere 2? Ver van wegblijven.

Trouwens, waarom wil jouw vrouw per se een nieuwe e-bike? Een tweedehands Gazelle is gewoon een heel goede fiets met goede onderdelen en als het een net model is zul je onder de streep goedkoper uit zijn dan met een Fiido.

Verder is en blijft het Tweakers, dus welke tweedehands modellen had je in gedachte (met linkje zodat we met je mee kunnen denken)? We verwachtten iets meer inspanning ;)

• elinx
.....

Wat ik zelf al heb gevonden zijn (en daar ben ik bang dat ik ga vloeken in de kerk binnen dit topic): Fiido C11 Pro, Engwe P275 SE, La Souris Qreate City Air modellen.....

....Er staan wat youtube reviews online, maar lijkt veelal gesponsord. Hoe staan de mensen in dit topic tegenover deze merken en modellen? Is hier binnen Tweakers ervaring mee? Zijn er nog andere alternatieven welke ik over het hoofd zie?
Van de Engwe en La Souris zijn bij mij geen reviews bekend.
De Fiido C11Pro is hier, daar en daar door @teacher aan de tand gevoeld. Ik weet niet of hij deze nog steeds heeft, want het zou aardig zijn om nog een update ervan te zien nu, na totaal 1,5 jaar
Ook het Duitstalige Heise.de heeft een review hier gepubliceerd.

mbt onderhoud.
Omdat de ebike met naafmotor is uitgerust, zijn de meeste zaken uitgerust zoals bij een gewone fiets het geval is, echter niet altijd duidelijk is of ook echt alle onderdelen vervangbaar zijn, evt. door alternatieven.
mbt garantie en onderhoud bij een FM moet je vooraf informeren hoe dit geregeld is. Soms is dit aan huis, een andere keer via een servicepunt ergens in Nederland of zelfs Europa, soms rechtstreeks via de hoofdleverancier.
Ook is er een kans dat een onafhankelijke FM de ebike niet in onderhoud of reparatie wil nemen. Wil je dit lokaal laten doen ga dan voor het bestellen even langs om te vragen.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 22-08-2026 19:39 ]

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-09 01:52
brogel schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:43:
[...]

Offroaden is niet het idee, wel de niet voor gewone auto’s toegankelijke bergweggetjes. En dat zijn er nogal wat. Overigens ziet die Kalkoff serie 7 entice er erg degelijk uit, brede banden maar heeft ook veel gewicht: ca 35kg. En dat moet je ook omhoog slepen.

Maar goed, wie weet gaat zo’n ebike wel werken voor de fietsvakanties hoog in de bergen rond 2000 meter. Spaar je meteen dure gondels uit.

• Tommie12
Ik heb in mijn hoofd dat ik ook maar eens moet geloven aan een ebike. Niet zozeer voor mijzelf, vooral voor mijn vrouw. We hebben ergens 6 a 7 jaar terug een Sparta Amazone 4 life (niet e-bike) gekocht. Vooral om de kind(eren, toen eerst nog 1, later 2) naar school of opvang te brengen of even de stad in te gaan. Hij is regelmatig gebruikt, maar stond achteraf gezien ook vaak in de weg en aan de kant (lomp, zwaar en daarvoor ook erg onpraktisch om "even" snel mee te nemen, dus dan maar de auto). Vooral voor mijn vrouw naar het werk heen en weer bleek hij veelal te zwaar. Het exacte gewicht weet ik niet, maar de 20kg zal hij bijna wel aantikken met alle extras die we er op hebben (of hadden). Nu kan ondertussen de extra stuurpen-adapter er af (kinderen zitten toch niet meer voorop) en het zitje achter zal er ook wel aan moeten geloven, maar alsnog is het gewicht best wel hoog. Ik heb wel eens aangegeven dat alleen de dubbele bagagedrager al net zo veel weegt als mijn racefiets. Dus ik ben nu maar eens op zoek gegaan naar de andere opties. Nu weet ik door mijn hobby (racefiets) best wel iets van fietsen, maar elektrisch is toch andere koek. Ik heb al het een en ander ingelezen, maar blij toch met wat dingen zitten en hopelijk zijn er hier genoeg mensen om wat bij te helpen.

Ik zoek:
  • Bij voorkeur nieuw.

1200€ en nieuw, dan heb je gewoon geen kwaliteit, of je hebt een internetfiets waar een FM normaal niet aan wil werken.

Met dat budget, ga resoluut voor 2dehands.

• mark777
Tommie12 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:53:
[...]

1200€ en nieuw, dan heb je gewoon geen kwaliteit, of je hebt een internetfiets waar een FM normaal niet aan wil werken.

Met dat budget, ga resoluut voor 2dehands.
Ik zou eerder een budget fiets met garantie kopen dan een 2ehands. Heb net zelf een 2e hands fiets gekocht en je raad het al; een komplete miskoop. Geen poot om te staan. Dat wil je niet met een elektrische fiets.

• Tommie12
mark777 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:13:
[...]

Ik zou eerder een budget fiets met garantie kopen dan een 2ehands. Heb net zelf een 2e hands fiets gekocht en je raad het al; een komplete miskoop. Geen pot om te staan. Dat wil je niet met een elektrische fiets.
En denk je echt dat een budgetfiets van 1200€ beter gaat zijn?

Wat heb je dan wel gekocht? En heb je dat bij een FM gekocht met garantie, of gewoon particulier?

• mark777
Tommie12 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:15:
[...]

En denk je echt dat een budgetfiets van 1200€ beter gaat zijn?

Wat heb je dan wel gekocht? En heb je dat bij een FM gekocht met garantie, of gewoon particulier?
Bij een fietsenmaker kan je wel een 2e hands fiets kopen ja. Maar die zijn ook een stuk duurder. Partikulier zou ik geen elektrische fiets kopen maar goed dat is mijn mening

• kdekker16
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-08 06:43
Dilemma - Gazelle Grenoble C5 of een Giant NewTour E+1

Beide fietsen getest, beide fietsen goed. Gazelle wat meer geveerd in het zadel. Giant schakelt soepeler en heeft meer extra's (tracker, app),

Ik zie bijzonder weinig reviews van de Giant. Lokale FM is ook een Giant servicepunt, dus moet qua onderhoud wel goed komen.

What to do.. Iemand tips?

• Foxhill
mark777 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:13:
[...]

Ik zou eerder een budget fiets met garantie kopen dan een 2ehands. Heb net zelf een 2e hands fiets gekocht en je raad het al; een komplete miskoop. Geen poot om te staan. Dat wil je niet met een elektrische fiets.
Hoezo geen poot om op te staan? Voor €1200 kun je prima bij een fietsenwinkel mét garantie kopen.

• mark777
Foxhill schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:11:
[...]

Hoezo geen poot om op te staan? Voor €1200 kun je prima bij een fietsenwinkel mét garantie kopen.
Dit was bij een partikulier geen FM

• Tommie12
mark777 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:20:
[...]

En wat was het dan?

Kan je die niet laten herstellen?

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-08 20:47
Ik overweeg om een e-bike te kopen en vroeg me af: is de verkrijgbaarheid van vervangende onderdelen een factor om rekening mee te houden voor een aankoop? Anders gezegd, zijn er merken die je beter kunt mijden als je geen ellende in het geval van reparaties wilt, of is dit geen groot issue?

• jimh307
  • Niet online
mark777 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:20:
[...]

Dan krijg je al wat minder rechten (lees: geen poot om op te staan).

Wij begrijpen helemaal dat een beetje e-bike veel geld kost. Bedrijven spelen hier goed/vals op in door steeds goedkopere modellen op de markt te zetten om ook aantrekkelijk te wezen voor de kleine beurs. Helaas is het dan lastig om echte kwaliteit te krijgen en deze goedkope modelletjes zal je doorgaans minder kilometers geven eer ze 'op' zijn. Tweedehands e-bike is bij de fietsenmaker beduidend duurder dan van een particulier, maar die meerprijs vergelijkt zich met een korte garantie en een garant goede service ;)

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Randfiguur schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:58:
Ik overweeg om een e-bike te kopen en vroeg me af: is de verkrijgbaarheid van vervangende onderdelen een factor om rekening mee te houden voor een aankoop? Anders gezegd, zijn er merken die je beter kunt mijden als je geen ellende in het geval van reparaties wilt, of is dit geen groot issue?
Ja.

• hijskraan
kdekker16 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:13:
Dilemma - Gazelle Grenoble C5 of een Giant NewTour E+1

Beide fietsen getest, beide fietsen goed. Gazelle wat meer geveerd in het zadel. Giant schakelt soepeler en heeft meer extra's (tracker, app),

Ik zie bijzonder weinig reviews van de Giant. Lokale FM is ook een Giant servicepunt, dus moet qua onderhoud wel goed komen.

What to do.. Iemand tips?
de Gazelle heeft ook de uitgebreide Bosch Flow app

• elinx
Randfiguur schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:58:
Dit onderwerp is al regelmatig ter sprake geweest. Merken die je beter kunt mijden zijn merken die een apart verkoopkanaal kennen buiten de gewone FM om. Van Moof is daar het meest sprekende voorbeeld van na het faillisement. Echter zelfs dan is het mogelijk dat na een aantal jaar bepaalde specifieke merkgebonden artikelen niet meer geproduceerd en geleverd worden. Zelfs A merken doen dit, maar is wel afhankelijk van het model.

Zolang je ebike selectie zich beperkt tot mainstream en veel verkocht worden met universele onderdelen zal dit wel meevallen. Een ebike motor specifiek voor één merk ontworpen met een exclusieve naam kan problemen opleveren als deze na enige tijd defect raakt, terwijl bv een Bosch motor zeer lang dat probleem niet zal hebben. Zelfde geldt voor bv de voorvork, stuurpen etc. Bestudeer dus altijd specificatie en let op of het merk van de gebruikte onderdelen algemeen wordt toegepast zoals bv Suntour, Ahead, Shimano enz.
Merken als bv Cube, Velo de Ville en vast nog meer zijn hier vrij transparant in door de complete specificaties te publiceren.
Als een merk daarover beperkt publiceert en bv alleen "hydraulische schijfremmen" of "geveerde voorvork" noemt, zou ik sceptisch worden.

Soms is het mogelijk om alternatieve onderdelen te gebruiken als de maten wel overeenkomen, alleen is dit pas ter sprake als het origineel niet meer geleverd kan worden.

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-08 20:47
elinx schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 23:18:
Bestudeer dus altijd specificatie en let op of het merk van de gebruikte onderdelen algemeen wordt toegepast zoals bv Suntour, Ahead, Shimano enz. Merken als bv Cube, Velo de Ville en vast nog meer zijn hier vrij transparant in door de complete specificaties te publiceren.
Bedankt, dat is een goede tip, zal erop letten.

Veel merken hebben bijvoorbeeld custom verlichting, dat lijkt me dan wel een vraagteken qua reparatie/vervanging. Ik dacht meer concreet aan de hier in NL minder bekende fietsen van Bulls, maar dat is een Duits merk van een groot moederbedrijf met goede staat van dienst, wat me beide groene vlaggen lijken.

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 23:18:
[...]

Dit onderwerp is al regelmatig ter sprake geweest. Merken die je beter kunt mijden zijn merken die een apart verkoopkanaal kennen buiten de gewone FM om. Van Moof is daar het meest sprekende voorbeeld van na het faillisement. Echter zelfs dan is het mogelijk dat na een aantal jaar bepaalde specifieke merkgebonden artikelen niet meer geproduceerd en geleverd worden. Zelfs A merken doen dit, maar is wel afhankelijk van het model.

[...]
Een faillissement kun je bijna nooit voorspellen. Hipsterbikes zoals ik de groep noem lopen idd een verhoogt risico op problemen of plat gaan. Accell heeft ook problemen en die staat toch best goed aangeschreven als kwaliteitsmerk. Het meest veilig zit je met een e-bike met een Bosch systeem. Lagers ed zijn vaak wel te vervangen en juist exotische onderdelen vormen een risico. Daarnaast kun je gewoon niet verwachten dat iedereen op de hoogte is van deze theorie. Een e-bike koop je als oplossing van een vervoersvraag en niet om je bezig te houden met riskante marktwerking. Dit maakt het onnodig moeilijk voor vele en daarbij gaat de een na de ander over de kop. Dan rijst de vraag wat verstandig is en wat betaalbaar is. Deze markt is kwetsbaar en het laatste faillissement is nog niet besproken of daar gaat er weer een.

Dit is mede de reden dat wij hameren op tweedehands e-bikes die zich bewezen hebben en zelfs daarbij is de vraag hoelang de onderdelen beschikbaar blijven. Bij 7 jaar zit een beetje de grens. Daarbij dat de inflatie oploopt en een e-bike beneden de 2000 euro nieuwprijs twijfelachtig is. Ik zeg dit niet met plezier in een markt die steeds duurder wordt en de euro die steeds minder waard wordt. Hier dus een motivatie om een goede e-bike tweedehands te kopen. Vandaar :)

• mark777
Tommie12 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:37:
[...]

En wat was het dan?

Kan je die niet laten herstellen?
Je kunt het wel herstellen maar de prijs is hoger dan de waarde van de fiets.

• g00gle
mark777 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 07:37:
[...]

Je kunt het wel herstellen maar de prijs is hoger dan de waarde van de fiets.
Waarom vertel je niet gewoon wat er aan je fiets scheelt. Je doet er vaag over, terwijl dit een les voor een ieder kan zijn waar op te letten bij de aanschaf van een 2e hands fiets.

• mark777
g00gle schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 07:53:
[...]

Waarom vertel je niet gewoon wat er aan je fiets scheelt. Je doet er vaag over, terwijl dit een les voor een ieder kan zijn waar op te letten bij de aanschaf van een 2e hands fiets.
Dit topic gaat over elelktrische fietsen. Mijn fiets is een gewone fiets en is ook helemaal niet interesant. Het is ook niet zo interesant wat er allemaal mis is met mijn fiets. Ik wil alleen maar zeggen dat het kopen bij een particulier een groot risico is, Dan zou ik dat risico niet nemen voor 1200 euro

• g00gle
Foutje

[ Voor 199% gewijzigd door g00gle op 23-08-2026 09:28 ]

Pagina: 1 ... 243 244 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam