Wellicht is een longtail dan een optie, zie dat deze bij cube nu in de aanbieding is. Denk best interessant! https://www.cubestores.nl/products/cube-longtail-hybrid-comfort-800-mineralgrey-reflex?utm_source=Klaviyo&utm_medium=email&utm_campaign=Summer%20Sale%202026%20-%20KIDS&utm_content=campaign&_kx=ffuWpF5KtHg4zHA5V2oTLW-A6cwS_3SfUI83ittNI0s.WeWZEgMeestermaas schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:21:
Ik ben in de markt voor een elektrische fiets, maar mijn situatie is misschien wat uitzonderlijk.
Mogelijk kunnen jullie mij helpen met deze keuze?
Ik heb 20 jaar niet gefietst en ondertussen ben ik pappa van een wolk van een dochter van 3,5 jaar. Die wilde zo graag fietsen en we wonen in de buurt van Enschede in het bos. Opvang is een rit van 14.2 km door het bos, ongeveer 2,5 km grind/minder verhard. Dus pappa huurt een Swapfiets en rijdt nu enkele maanden 60km per dag op een Power 1. Dit bevalt super, wat een genot om je werkdag te beginnen in het bos met een blij kind en te eindigen met een blij kind.
Alleen kan pappa natuurlijk niet op de Swapfiets blijven rijden. Deze is duidelijk niet gemaakt voor wat ik ermee aan het doen ben. De TTM is te weinig, zeker nu er een 2e op komst is die ook mee moet. Door mul zand en grind vindt ie ook niet leuk. Remmen is in het bos minder belangrijk, maar doet ie ook niet top met al dit gewicht erop.
Wat zoek ik dus:
- Een fiets voor 180kg totale massa minimaal (pappa weegt 110kg en 2 kinderen)
- Dochter gaat mee naar school 5km enkele reis asfalt.
- 2e kind gaat dan nog 10km verder mee naar opvang komende jaren.
- Natuurlijk moet pappa dan nog werken, boodschappen doen en dan de hele rit weer terug.
- Dit alles over bospaadjes, stukjes grindpad moet ie niet van schrikken.
Ik twijfel tussen een longtail of gewoon een zeer degelijke stadsfiets met een extra sterk frame en drager. Bijvoorbeeld het merk Azor maakt extra sterke fietsen die voldoen aan deze eisen. Alleen het gestuiter zonder vering is misschien niet heel comfortabel voor die kleintjes (ik kan wel wat hebben en sta op de trappers als het wild gaat, enduro rijder).
Zijn hier meer mensen in het bos die veel fietsen met 2 kids? Hoe heb jij dit opgelost? Bakfiets of aanhanger kunnen ook nog, ruimte genoeg. Ben vooral benieuwd naar ervaringen.
Jawel maar officieel niet ondersteund en is geen MIK (HD) dus minder stevig maar het kan welChristiano007 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:59:
[...]
Maar een kinderzitje op de bagagedrager is niet mogelijk bij de Cube fietsen?
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam