Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 241 ... 244 Laatste
Acties:

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:01
Tranquility schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:25:
[...]

Geen idee, maar in mijn omgeving (West Friesland) zie ik praktisch alleen nog maar lage instap fietsen. Zelfs de (school)jeugd fietst er op. Ook van verschillende fietsenmakers gehoord dat ze veel minder herenfietsen verkopen. Dat hoorde ik jaren geleden al. Ben wel benieuwd wat @Foxhill als FM hier over kan zeggen.
De 85% die @Verwijderd gevonden heeft kan ik in de praktijk wel beamen. Sportfietsen buiten beschouwing gelaten natuurlijk. En trapeze (ook wel mixed) zal maar 1% of 2% zijn. Trapeze wordt minder gemaakt omdat er simpelweg bijna geen vraag naar is. Als fietsenmaker blijf je met een trapeze ook wel eens zitten einde van het seizoen.

Tsja een herenfiets is gewoon wel mooi.

Neem als man geen trapeze als je tussendoor wilt stappen. Dat is half werk. Trapeze was ooit bedoeld voor vrouwen die het been er wel overheen gooien en niet met rok fietsen. Omdat het ooit stijver was (voor hydroforming etc kwam). Je stapt er niet makkelijk overheen. Als je dat als man wilt, neem dan gewoon een lage instap.

Damesfiets heet daarom tegenwoordig bij de meeste merken iets van wave, comfort, deep, etc.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:32
Foxhill schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:54:
De 85% die @Verwijderd kan ik in de praktijk wel beamen. Sportfietsen buiten beschouwing gelaten natuurlijk. En trapeze (ookwel mixed) zal maar 1% of 2% zijn. Trapeze wordt minder gemaakt omdat er simpelweg bijna geen vraag naar is. Als fietsenmaker blijf je met een trapeze ook wel eens zitten einde van het seizoen.

Tsja een herenfiets is gewoon wel mooi.

Neem als man geen trapeze als je tussendoor wilt stappen. Dat is half werk. Trapeze was ooit bedoeld voor vrouwen die het been er wel overheen gooien en niet met rok fietsen. Omdat het ooit stijver was (voor hydroforming etc kwam). Je stapt er niet makkelijk overheen. Als je dat als man wilt, neem dan gewoon een lage instap.

Damesfiets heet daarom tegenwoordig bij de meeste merken iets van wave, comfort, deep, etc.
Dank voor de bevestiging! ;)

• LV87
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 29-08 20:46
Toch leuk om even te lezen dat het “gevoel” dat je als man het liefst gewoon een herenmodel wilt niet gek is. Ik had de koga pace b10 op het oog met, inderdaad, mixed frame. Nu blijkt dat het wel een uitdaging wordt om op de stuurpen van een koga een adapter voor een zitje te vinden. Misschien dan toch maar gewoon een herenmodel en zo’n zadel op de buis over een jaar of 2.

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dit weekend twee keer de Kathmandu Hybrid EXC in blauw besteld, eenmaal damesfiets maat 58 (of oude mannen model :+ ) en eenmaal maat 58 herenmodel (of ballenbuis model).
Die van mijn vrouw ga ik deze week ophalen en die van mij brengt DHL thuis. Voor meer dan €600 prijsverschil per fiets mag de Cubestore Limburg een liedje fluiten.
Het herenmodel heb ik bij mijn hofleverancier besteld (www.bike-discount.de). Daar bestel ik al jaren bijna alle onderdelen en weet dat ze een goede service bieden. Mocht ik ooit aanspraak op garantie nodig hebben, dan weet ik dat die winkel niet moeilijk doet. De winkel waar ik de fiets van mijn vrouw heb gekocht, is 20 minuten langer rijden dan de Cubestore.

De lage-instap trend laat ik nog aan mij voorbij gaan. Zolang ik nog soepel op de fiets kom en er vanaf, kies ik toch voor de stijvere driehoek. Met dropperpost moet het wel gek lopen wil je niet meer op de fiets komen of eraf.

• Peatsmoke
  • Niet online
jimh307 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 22:12:
[...]

Mijn Gazelle was toen 3500 euro en nu is dit 3800 euro. Voor heel veel mensen een schep geld en dan is de Gazelle nog geen topmodel dat wel meerdere maandsalarissen bestrijkt. Vanaf 2000 euro begint het iets te worden, daaronder is altijd een gok. Maar laten we eerlijk zijn dat een levensduur van pak 'm beet 7 jaar het geld wel waard is. Per kilometer waren die Chinese modellen onder de streep duurder dan mijn Gazelle.

Ik vind dure modellen ook goed want je kunt ze ook 2e hands kopen en zulke modellen gaan ook nog best lang mee. Hier waar ik woon (best nette wijk) zie je veel dure e-bikes rondrijden die de prijs van mijn Gazelle voorbij gaan. Hier ben ik niet jaloers op want mijn Gazelle fietst heerlijk. Ik heb ook nog een auto en dan heb je minder nood aan een prijzige fiets van meerdere maandsalarissen. Ook voor mij moet het betaalbaar blijven. Zou ik nu geen auto hebben gehad dan had ik een speed pedelec gekocht ;)
Het is net als met auto's: als je ze uit eigen beurs en zonder lening (lees: lease) aanschaft, kijk je meer naar waar voor je geld.
Voor ons zijn de fietsen puur voor recreatie en daar stel ik andere eisen aan dan als ik elke dag met de fiets naar het werk moest. Dan zou ik wss ook voor een riem gekozen hebben en een naafversnelling. Nu had ik andere overwegingen en eisen. De fietsen die we gekocht hebben voldoen prima daaraan.

De Cubes die we gehad hebben, heb ik voor een vriendenprijs aan vrienden en familie verkocht. Na 12 jaar zagen ze er nog zgan uit. Die ervaring heeft me ook weer laten kiezen voor Cube. Dat er veel beter en ook veel duurder materiaal te krijgen is, ontken ik niet. In het duurdere segment kruipt het kwalitatief ook steeds dichter naar elkaar en ga je (ook) betalen voor het merk en bekendheid.

• gadgettwan
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 31-08 08:25
Ik was er uit! Na hulp (en foto's) van ION heb ik besloten om voor de Touring Hybrid SLX te gaan maaarrrrr..... toen bedacht ik mij dat ons gangetje waar de fiets doorheen moet toch wel vrij smal is. Nameten geeft 75 cm breedte in het kozijn bij de deur en de gang zelf is 80cm.. met een stuur van 72/73cm wordt dat wel erg krap om te manoeuvreren, zeker met een kinderzitje.. helaas maar tis niet anders,

Nu toch op zoek naar wat anders. Fietsenmaker in de buurt gaf aan dat de Giant Newtour E+1/2 ook wel een kanshebber zou kunnen zijn. Met name ook vanwege het stabielere frame en sterke bagagedrager tov mijn alternatief de Cube Supreme. Iemand ervaringen met Giants en de Yamaha motors die erin zitten? Overigens past het stuur van een supreme met 69cm en de Giant met 66cm beter. Het blijft gewoon een k*t gangentje.,

• Tranquility
Xanthorax schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:01:
Met de controls van de Purion 200 kun je alleen de Kiox bedienen (dus niet meer het display van de Purion 200 zelf, hiervoor moet je eerst de Kiox er weer van afhalen)

De Kiox houder (EB13900012) was iets van ~€40 , btw dit heeft de FM geregeld (afaik zijn er meerdere verschillende types setjes afhankelijk van de fiets en zo)

De Kiox kun je als "digitale sleutel / start onderbeking" gebruiken voor het Bosch eLock systeem, unlocken kan via je telefoon, of via een kiox (door deze op de houder te zetten, en als je hem er afhaalt dan locked je fiets).
Ondertussen wat zitten zoeken en gezien dat er upgradesets te koop zijn met een Xiox 500 display met houder incl. kort 30cm kabeltje die je tussen de Purion 200 en de houder plaatst. De kabel van de Purion gaat dan in de houder, dus eigenlijk komt die er gewoon tussen. Moet makkelijk te doen zijn. Alleen nog wel een beetje prijzig. Ook gezien dat je de Kiox inderdaad als sleutel kan gebruiken op dezelfde manier al met je telefoon en de fiets lockt als je het display verwijdert. Hoewel ik de Purion 200 best een fijn systeem vind is dit toch wel handiger. Ook voor navigatie die je dan niet op je telefoon hoeft te gebruiken.

• Foxhill
gadgettwan schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:13:
Ik was er uit! Na hulp (en foto's) van ION heb ik besloten om voor de Touring Hybrid SLX te gaan maaarrrrr..... toen bedacht ik mij dat ons gangetje waar de fiets doorheen moet toch wel vrij smal is. Nameten geeft 75 cm breedte in het kozijn bij de deur en de gang zelf is 80cm.. met een stuur van 72/73cm wordt dat wel erg krap om te manoeuvreren, zeker met een kinderzitje.. helaas maar tis niet anders,

Nu toch op zoek naar wat anders. Fietsenmaker in de buurt gaf aan dat de Giant Newtour E+1/2 ook wel een kanshebber zou kunnen zijn. Met name ook vanwege het stabielere frame en sterke bagagedrager tov mijn alternatief de Cube Supreme. Iemand ervaringen met Giants en de Yamaha motors die erin zitten? Overigens past het stuur van een supreme met 69cm en de Giant met 66cm beter. Het blijft gewoon een k*t gangentje.,
Er kan toch gewoon een smaller stuur op? We wisselen heel vaak een stuur voor leveren van een nieuwe fiets. Vaak naar een meer gebogen (naar je toe) type. Als er een heel breed stuur op zit kun je zelfs gemakkelijk 2cm van elke kant afhalen. Dat kan de winkel voor je doen, of je doet het zelf.

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-08 18:36
Tranquility schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:23:
[...]

Die trapeze frames zijn op de een of andere manier heel slecht leverbaar en lijk het er op dat Cube ze veel minder produceert. Ik heb bij mijn onlangs bestelde fiets ook nog gekeken naar een trapeze frame, maar zoals verwacht nergens te krijgen, net als toen ik in 2025 mijn Cobe met bovenbuis kocht. Toen was de trapeze ook niet leverbaar. De gewone lage instap zijn het meest beschikbaar. Ik ben het overigens wel met je eens dat een fiets met bovenbuis er mooier en sportiever uitziet. Maar ik vind de tegenwoordige lage instap frames met de dikke buis voor de accu ook gewoon mooi. Veel mooier dan de vroegere dunne lage instap frames met de accu op de bagagedrager.
Ik heb rond afgelopen jaarwisseling een CUBE KATHMANDU HYBRID COMFORT PRO 800 met trapeze frame gekocht bij Cube store Vlaardingen. En die was daarna heel snel uitverkocht. De andere Cube stores verkochten die inderdaad niet. Sterker nog de Cube store in mijn eigen woonplaats beweerde dat dit model in Nederland niet geïmporteerd werd.

Een heren frame leek mij gezien mijn leeftijd niet verstandig ook al omdat ik denk nog heel lang met deze fiets te doen. Een dames frame vond ik echt minder mooi. Opstappen tussendoor gaat prima, maar voorlopig gooi ik mijn been gewoon nog over het zadel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSKE0z9a24Eui4aUEPwPpySV4g4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vjLzZFsv7u9uzW6fIg4PPGK.jpg?f=fotoalbum_large

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
ElectricAlex schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:52:
[...]

Ik heb rond afgelopen jaarwisseling een CUBE KATHMANDU HYBRID COMFORT PRO 800 met trapeze frame gekocht bij Cube store Vlaardingen. En die was daarna heel snel uitverkocht. De andere Cube stores verkochten die inderdaad niet. Sterker nog de Cube store in mijn eigen woonplaats beweerde dat dit model in Nederland niet geïmporteerd werd.

Een heren frame leek mij gezien mijn leeftijd niet verstandig ook al omdat ik denk nog heel lang met deze fiets te doen. Een dames frame vond ik echt minder mooi. Opstappen tussendoor gaat prima, maar voorlopig gooi ik mijn been gewoon nog over het zadel.

[Afbeelding]
Proficiat met dit juweeltje :) Ziet er goed uit en niet duur voor wat je krijgt. Hier gewoon een damesmodel en bij mijn Gazelle staat dit ook eleganter.

• Peatsmoke
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd met deze mooie fiets!
Bij de Cube Store in Zuid-Limburg kreeg ik ook niet echt het gevoel dat ze iets wilden verkopen, Kennelijk gaat het te goed in de fietsenwereld.

• Tranquility

[Afbeelding]
Mooie fiets hoor, deze had ik vorig jaar in het rood in bestelling staan die iedere keer werd uitgesteld en uiteindelijk niet meer kwam. Toen dus het herenmodel gekocht. Prachtige fiets maar bleef me ergeren aan de buis. Opstappen met het been over het zadel zwaaien was nog niet het probleem, maar wel met afstappen en ik ben echt geen stijve hark. Maar ik blijf het vreemd vinden waarom Cube zo weinig trapeze fietsen produceert, want volgens mij is er toch best vraag naar en vind ik het een mooie tussenoplossing.

maar uiteindelijk ben ik wel blij met mijn huidige beslissing van de lage instap. Mijn vorige fietsen hadden ook allemaal een lage instap en dat fietst gewoon fijn. En de huidige zijn echt mooi en hoef je je als man echt niet voor te schamen. :) Hopelijk kan ik hem volgende week ophalen.

• kootje70
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-08 08:43
[...]

Ik heb rond afgelopen jaarwisseling een CUBE KATHMANDU HYBRID COMFORT PRO 800 met trapeze frame gekocht.

[Afbeelding]
Ik vind het een prachtfiets. Mij staat alleen die matte kleur tegen.

Hoogglans maakt toch makkelijker schoon.

• AR34
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 22:11
[...]

[Afbeelding]
Is het in de praktijk geen probleem dat er geen kettingkast (of in dit geval een riem kast?) op zit? Het lijkt me namelijk een mooie fiets voor toeren en afentoe woon/werk, maar een kettingkast lijkt me toch wel wenselijk.

• komnou
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:46
een ketting is vet, een riem is droog dus niet echt nodig.

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 22:41
AR34 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:58:
[...]

Is het in de praktijk geen probleem dat er geen kettingkast (of in dit geval een riem kast?) op zit? Het lijkt me namelijk een mooie fiets voor toeren en afentoe woon/werk, maar een kettingkast lijkt me toch wel wenselijk.
De meeste met riem hebben geen kast of maar een gedeelte ervan.

Ik zelf heb er ook een met riem en geen kast.

• kootje70
Mijn FM heeft bij mijn vrouw haar fiets er wel 1 opgezet. Het was wel passen en aanpassen, zei hij.

Zal vanavond even een foto maken, als ze thuis is.

• Peatsmoke
  • Niet online
komnou schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 06:32:
een ketting is vet, een riem is droog dus niet echt nodig.
Tegenwoordig heb je ook wax voor kettingen; die is droog. ;)

• Tranquility
Xanthorax schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:01:
Met de controls van de Purion 200 kun je alleen de Kiox bedienen (dus niet meer het display van de Purion 200 zelf, hiervoor moet je eerst de Kiox er weer van afhalen)

De Kiox houder (EB13900012) was iets van ~€40 , btw dit heeft de FM geregeld (afaik zijn er meerdere verschillende types setjes afhankelijk van de fiets en zo)

De Kiox kun je als "digitale sleutel / start onderbeking" gebruiken voor het Bosch eLock systeem, unlocken kan via je telefoon, of via een kiox (door deze op de houder te zetten, en als je hem er afhaalt dan locked je fiets).
Zojuist contact gehad met de Cubestore waar ik zaterdag mijn Kathmandu heb gekocht en de vraag of ze er bij oplevering gelijk een Kiox 500 op willen monteren, wat geen probleem was.
Ik kreeg als korting op de aanschaf van de fiets al het ringslot en een fietstas bij kado.
Omdat ik nog een goede fietstas heb, heb ik gevraagd of de €99,95 korting daarvan in mindering kan worden gebracht op een Kiox 500 display met houder incl. montage en dat was geen probleem! Op zo'n mooie fiets hoort een mooi display. ;)

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-08 18:36
jimh307 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:39:
[...]

Proficiat met dit juweeltje :) Ziet er goed uit en niet duur voor wat je krijgt. Hier gewoon een damesmodel en bij mijn Gazelle staat dit ook eleganter.
Dank je.

Nog een tip voor ING klanten: via de ING punten winkel ging er nog € 200,- af. Die actie loopt nog steeds zie ik (voor alle soorten CUBE fietsen muv kinderfietsen).

• Tranquility
ElectricAlex schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:26:

Dank je.

Nog een tip voor ING klanten: via de ING punten winkel ging er nog € 200,- af. Die actie loopt nog steeds zie ik (voor alle soorten CUBE fietsen muv kinderfietsen).
Damn, dat had ik moeten weten. Mijn moeder heeft heel veel rentepunten waar ze niets mee doet. Zelf zit ik bij de Rabo. Helaas de fiets al gekocht (in de winkel, dus niet online) en de voucher kan niet meer achteraf verzilverd worden.

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:47
gadgettwan schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:13:

Heb zelf al meer dan 6 jaar een AnyTour E+1 Damesmodel. Fiets bevalt uitstekend, wordt alleen gebruikt voor touren en heeft inmiddels een kleine 15k op de teller. Krijgt wel jaarlijks een beurt. Geen noemenswaardige problemen. Motor is prima, krachtig (85nm). Is iets minder geruisloos dan een Bosch, maar 't valt mij niet meer op. Batterij is nog in goede conditie, bij de normaal stand nog steeds iets meer dan 100km bereik. Kortom een zeer tevreden gebruiker.

• kootje70
Zie hier, de riemkast op de Kathmandu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61KZkbIusahPHYireo9FQueniqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UpD06mTLLPQBdMgKrHwFe5O.jpg?f=fotoalbum_large

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:59
ElectricAlex schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:26:
ING klanten: via de ING punten winkel ging er nog € 200,- af.....
Tranquility schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:29:
[...]

Damn, dat had ik moeten weten. ....
Het gaat om een netto korting.

Je koopt een €500 kortingvoucher voor €300 bij de ING. Daarna wordt bij online Cubestore na inleveren een korting toegepast van €500.

Hoewel de korting dan voor jou €200 bedraagt, gaat het om een aankoopkorting van €500. Iets wat consequenties heeft voor het aankoopbedrag voor de verzekering. Bij diefstal moet je de factuur overleggen. Daarin is geen sprake van ING.

• Tranquility
kootje70 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:12:
Zie hier, de riemkast op de Kathmandu.

[Afbeelding]
Zat die er standaard op? Lijkt after market. Best wel vreemd dat ze die er niet standaard opzetten. Zo duur kan zo'n plastic kapje niet zijn. Zit trouwens scheef gemonteerd zo te zien.. :+
Zie net op de Cube site dat alleen de fietsen met derailleur zo'n kapje hebben en de fietsen met riem niet...

[ Voor 10% gewijzigd door Tranquility op 30-07-2026 08:18 ]

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-08 20:26
Even binnenvallen hier, en proberen kort mijn verhaal te doen.

Momenteel heb ik te kampen met een knieblessure en op advies van mijn fysiotherapeut moet ik gaan fietsen. Heb hiervoor een tweedehands Stella gekocht en al wat kilometers op gemaakt.

Aangezien ik vrij zwaar ben (146 kilo momenteel) ben ik me eens gaan verdiepen in het maximaal toegestane gewicht van fietsen. Hierbij kwam ik tot de ontdekking dat de meeste fietsen slechts een totaal maximaal gewicht van 130-150 kilo aan kunnen. Dat is inclusief het gewicht van de fiets zelf.

Er zijn slechts enkele modellen op de markt die een totaal max gewicht van 180 kilo aan kunnen.

Ik zal vast niet de enige zijn die tegen dit probleem aan loop? Vraag me tevens af of er mensen zijn die daar over nadenken voor ze een fiets aanschaffen?

Ik voel me niet echt comfortabel op de Stella die ik nu heb om eerlijk te zijn. Vermijd liever fietspaden met stenen, omdat ik vrees dat er bij grote klappen spaken uit zouden kunnen springen ofzo. Hou het wel bij geasfalteerde fietspaden voorlopig.

• Peatsmoke
  • Niet online
Goed dat je gaat fietsen! Als je eenmaal de smaak te pakken hebt, ga je het misschien weer leuk vinden.

Je bent zeker niet de enige die zwaarder is dan de meeste fietsen op papier aankunnen.

Als je 5 of 10 % zwaarder bent dan wat de fiets mag hebben, zullen je spaken (mits goed op spanning) niet meteen breken, als je een stevige velg hebt.

Van Kalkhoff en Victoria weet ik dat ze fietsen hebben die meer gewicht kunnen dragen.
Heb je al eens op die website gekeken?

• gadgettwan
Foxhill schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:32:
[...]

Er kan toch gewoon een smaller stuur op? We wisselen heel vaak een stuur voor leveren van een nieuwe fiets. Vaak naar een meer gebogen (naar je toe) type. Als er een heel breed stuur op zit kun je zelfs gemakkelijk 2cm van elke kant afhalen. Dat kan de winkel voor je doen, of je doet het zelf.
Wist niet dat het zo gemakkelijk kon maar de fietsenmaker stelde dat idd voor! Met 2cm aan beide kanten eraf moet het denk ik wel lukken. Het blijft een krap gangetje maar dat is met ieder stuur zo haha. Dank!

• gadgettwan
LV87 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:51:
Toch leuk om even te lezen dat het “gevoel” dat je als man het liefst gewoon een herenmodel wilt niet gek is. Ik had de koga pace b10 op het oog met, inderdaad, mixed frame. Nu blijkt dat het wel een uitdaging wordt om op de stuurpen van een koga een adapter voor een zitje te vinden. Misschien dan toch maar gewoon een herenmodel en zo’n zadel op de buis over een jaar of 2.
Ik dacht dat de Koga ook een Cross stuursysteem heeft en waar er eentje van urban iki op kan! Het is misschien wel een specifieker systseem, dat weet ik niet zeker.

• kootje70
Tranquility schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:13:
[...]

Zat die er standaard op? Lijkt after market. Best wel vreemd dat ze die er niet standaard opzetten. Zo duur kan zo'n plastic kapje niet zijn. Zit trouwens scheef gemonteerd zo te zien.. :+
Zie net op de Cube site dat alleen de fietsen met derailleur zo'n kapje hebben en de fietsen met riem niet...
Volgens de FM kan het niet rechter. Dit komt, volgens hem, door het binnenwerk (?). Het is een kapje van Cube zelf, maar voor een ander type. Weet zo niet meer welke. Dat het er scheef uitziet stoort ons niet. De broek kan iig niet meer tegen de riem komen.

• Peatsmoke
  • Niet online
Dit is gewoon de kettingkast van de Kathmandu met ketting.
Ik kan me voorstellen dat je dat je bij de riemaandrijving dan een beetje moet schipperen om het passend te krijgen.

• elinx
kootje70 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:43:
[...]

Volgens de FM kan het niet rechter. ....
Deze kettingkast is bestemd voor derailleurversnelling en hoort scheef te zitten, zodat bij de lichtste versnelling de ketting over het grootste tandwiel er nog onderdoor kan.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

@Evolll oppassen met stoepjes en je banden goed op druk houden. Dan komt het vast goed.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Ik loop tegen een probleempje met de hydraulische remmen van de Kalkhoff Image 3 van mijn vriendin, want de achterste rem loopt aan 1 kant aan. Normaal is dat niet zo'n probleem en recalibreer je de remmen. Maar hier dat lukt niet. Het is wat slecht te zien, maar de remschijf loopt tegen een zijkant van de rem (dus niet alleen de rempad).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaXknIB8gP9gFZfZg_y35ZEOce0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XlbC1zye5Y4Z6Jx83Nn4ZZYL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWsYesHCzRRp9UzJnkcx-z1T2L8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vjDJaaAv49XGwSbGgukDqX3.jpg?f=fotoalbum_large

Normaal draai je dan 2 boutjes los, waardoor je de gehele remklauw zijdelings verschuift.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iT8G7En_rrKq6LXXXnO3J33Oynw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6juytOdz04dNsJIf2KaztPs.jpg?f=fotoalbum_large

Maar deze staan al op de maximale stand en kunnen niet verder in de juiste richting geschoven worden. Het vreemde is, is dat de fiets 3 jaar oud is en altijd goed gefunctioneerd heeft. Ik dacht dat misschien het wiel er niet helemaal recht meer in zit, maar ik krijg geen beweging in het wiel om dit aan te passen. Mogelijk omdat het een fiets is met een Gates riem. Wat kan ik nog doen?

Het type van de hydraulische remmen is mij niet bekend, maar het is een set van Shimano.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCMMM2b9BKeeuT4TLuor8-wPBqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3is9o1sKH9fJo7kzWFMrXPf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPqoBZKJWiULsVIv6rTKS-xUbl8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWVBberFeSFncamPelBWXPDP.jpg?f=fotoalbum_large

• Foxhill
Op de eerste foto is te zien dat binnenste cilinder niet goed terug gaat. Dat kan een gevolg zijn van dat de remschijf tegen de andere kant aanduwt, of een oorzaak van dat de remschijf weggeduwd wordt. Als jouw omschrijving klopt is dat laatste aan de hand.

Als je de klauw eraf haalt (remleiding laten zitten), kun je met voorzichtig iets remmen en voorzichtig de cilinder terug drukken zien of die soepel loopt. Als de cilinder niet soepel meer loopt is het tijd voor een nieuwe remklauw. Bij een motor doen ze wel eens schoonmaken of reviseren. Bij een fiets is dat de moeite niet waard en houdt dat niet.

• L.N.
  • Nu online
Foxhill schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:55:
Op de eerste foto is te zien dat binnenste cilinder niet goed terug gaat. Dat kan een gevolg zijn van dat de remschijf tegen de andere kant aanduwt, of een oorzaak van dat de remschijf weggeduwd wordt. Als jouw omschrijving klopt is dat laatste aan de hand.

Als je de klauw eraf haalt (remleiding laten zitten), kun je met voorzichtig iets remmen en voorzichtig de cilinder terug drukken zien of die soepel loopt. Als de cilinder niet soepel meer loopt is het tijd voor een nieuwe remklauw. Bij een motor doen ze wel eens schoonmaken of reviseren. Bij een fiets is dat de moeite niet waard en houdt dat niet.
Ik heb jouw advies opgevolgd, maar het helpt niet. De rempads zijn ongelijk afgesleten, maar dat lijkt mij eerder het gevolg van het probleem dan de oorzaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCZz_8fUVLeK-V08PvcD-ori0rQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yjLZb8LHYJF6P1TkxSUKKzVv.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik denk dat dit kan het probleem ook niet kan zijn. Het is niet op de foto's te zien, maar de binnenste pad raakt de remschijf niet, waardoor de rempad de remschijf niet in een richting kan duwen.
@L.N.

Je wiel moet ook wat scheef staan. Maak eens een paar foto’s van de wielmontage. Daar zit ergens een regeling (en die kan wat verschillend zijn tussen merken) waarmee je perfect de afstelling kan doen, en zorgen dat je wiel recht staat, en de riem de juiste spanning heeft.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• L.N.
  • Nu online
Tommie12 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:00:
@L.N.

Je wiel moet ook wat scheef staan. Maak eens een paar foto’s van de wielmontage. Daar zit ergens een regeling (en die kan wat verschillend zijn tussen merken) waarmee je perfect de afstelling kan doen, en zorgen dat je wiel recht staat, en de riem de juiste spanning heeft.
Hier zijn de foto's. De moeren aan het einde van de as losmaken maakt geen verschil, want dan kun je het wiel niet links/rechts bewegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfXZYspeUxccYCiuv_q4SRq0Vo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46GTaZpjCIhV8SVrS4Mj6oCw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZaxDfxN3fU2y2yb898KIz0g3dI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UBXCPZsSgsiwV0kivZniIl4q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qrrr-tUlUVCzQsuK8l_jsaPXJRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMwYY54xJ8bDeZM1TITETs0m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2iLhw-yRwY3QctgHz7p1Fs4nuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmrfSiTiZx7ez762OEROvW8X.jpg?f=fotoalbum_large
@L.N.

Als je de fiets vanaf de achterkant bekijkt, dan zie je aan beide kanten verzonken schroefjes zitten, daarmee kan je het wiel aan beide zijden vooruit en achteruit zetten. Je ziet dat de wielmoeren niet op het frame zitten maar op een zwart stuk. Dat moet wel eerst los gezet worden. Ik denk dat dit de 2 imbus schroeven zijn telkens links en recht voor de wielbouten. Die moet je even los zetten, niet volledig uit draaien.

En dan moet je links wat meer of minder bijregelen dan rechts, want ik kan niet zien of je wiel naar links of rechts wijst.

• L.N.
  • Nu online
Tommie12 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:32:
@L.N.

Als je de fiets vanaf de achterkant bekijkt, dan zie je aan beide kanten verzonken schroefjes zitten, daarmee kan je het wiel aan beide zijden vooruit en achteruit zetten. Je ziet dat de wielmoeren niet op het frame zitten maar op een zwart stuk. Dat moet wel eerst los gezet worden. Ik denk dat dit de 2 imbus schroeven zijn telkens links en recht voor de wielbouten. Die moet je even los zetten, niet volledig uit draaien.

En dan moet je links wat meer of minder bijregelen dan rechts, want ik kan niet zien of je wiel naar links of rechts wijst.
Ja, de richting van het wiel is zijdelings ten opzicht van het frame te stellen met het boutje in de rode cirkel (aan de andere kant van het wiel zit er nog een).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ej3WzZnMU2NWiZOnvS1xjk-rf08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAj7xyAdNjO2WY2gO7A7LhIx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_401l4j3-Cyn4mndMv9wfi1JiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IkmYaO7HNOP8yxO6xLbmiyEg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het geprobeerd, maar helaas helpt dat ook niet, want de remklauw en remschijf zitten vast aan het gedeelte dat je verstelt. Oftewel als je het wiel iets naar links of rechts zet, dan gaan de remschijf en remklauw mee. Het gehele zwarte gedeelte in de gele rechthoek beweegt mee en blijft op dezelfde positie ten opzichte van het wiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJmXgKDskFjcLBI5ZwoqM-PZkEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9y9L604far8eol7hINp6jZeD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fao8eV_4pqO0CpLfPDoVyg2hMMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/77FMLfS4GS4dvShGTlGhOFnZ.jpg?f=fotoalbum_large

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01-09 14:39
Misschien een domme vraag, heb je de riemspanning al losser gezet?

Ik heb een singlespeed fiets staan, daar kreeg ik de boel pas los, na de spanner los te draaien.
@L.N.

Dan vrees ik dat je schijf krom staat. Het lijkt zo op de foto, maar dat kan gezichtsbedrog zijn.

• L.N.
  • Nu online
@eenhoorntje : ik dacht dat de spanning van de riem altijd best nauw kwam en daarom blijf ik er liever vanaf.

@Tommie12 : dat weet ik niet, ik kan het niet echt nameten.

Het lijkt dat het niet iets is dat ik zo opgelost krijg. Ik breng de fiets deze week naar de lokale fietsenmaker waar de fiets is gekocht.

• Foxhill
oeps

[ Voor 96% gewijzigd door Foxhill op 02-08-2026 19:26 ]

• Foxhill
Oeps

• L.N.
  • Nu online
Foxhill schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:25:
@Tommie12 als de schijf krom is moet ie op een andere plek vrij lopen of tegen het andere blokje aankomen.

@L.N. Heb je al gekeken of je remcilinder uit zichzelf terug gaat?
Onze posts hebben elkaar gekruisd. De rem loopt eigenlijk de hele tijd aan. Ja, de remcilinder gaat vanzelf terug. Maar het kan de remcilinder niet zijn, want de binnenste rempad raakt de remschijf niet. En dat zou wel moeten als deze de remschijf tegen de behuizing van de rem zou drukken.

• eenhoorntje
L.N. schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:25:
@eenhoorntje : ik dacht dat de spanning van de riem altijd best nauw kwam en daarom blijf ik er liever vanaf.

@Tommie12 : dat weet ik niet, ik kan het niet echt nameten.

Het lijkt dat het niet iets is dat ik zo opgelost krijg. Ik breng de fiets deze week naar de lokale fietsenmaker waar de fiets is gekocht.
Daar gebruik de Gates app, en tension tool voor.

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-08 20:26
L.N. schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:28:
[...]

Onze posts hebben elkaar gekruisd. De rem loopt eigenlijk de hele tijd aan. Ja, de remcilinder gaat vanzelf terug. Maar het kan de remcilinder niet zijn, want de binnenste rempad raakt de remschijf niet. En dat zou wel moeten als deze de remschijf tegen de behuizing van de rem zou drukken.
Je kan de 2 inbus boutjes waarmee de remklauw aan het frame zit een beetje losdraaien, zodat de remklauw iets kan bewegen. Dan knijp je de remhandel hard in. De remklauw centreert zich dan automatisch op de schijf. Met ingeknepen rem draai je vervolgens de 2 inbusboutjes weer vast.

Dan sluit je in elk geval uit dat het door een verkeerde centrering komt. Doet het probleem zich nog voor dan is het waarschijnlijk een vastzittende zuiger. Dat kan komen door ophoping van vuil of stof. Hij blijft dan dus hangen. Hoe je dat kan fixen durf ik niet te zeggen.

Bij de remklauw van een auto kun je die piston/zuiger in knijpen middels een waterpomp tang. Je zou het met wd 40 ofzo kunnen proberen. Niet op de remblokken knoeien natuurlijk.

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-09 20:06
We zijn ons nu al een tijdje aan het oriënteren op een tweedehandse elektronische bakfiets. We ons nu gericht op de volgende 3 opties:
  1. Urban Arrow met Active Line Plus motor uit 2021 (ketting, geen voorvorkvering, 400Wh accu)
  2. Batavus Fier 2 (Winora FUB 2) uit 2024 (ketting, geen voorvorkvering, 500Wh accu)
  3. Gazelle Makki uit 2023 (riem, voorvorkvering, 500Wh accu)
Hebben jullie hierin nog tips? Qua prijs liggen ze bij elkaar, maar de ene is natuurlijk nieuwer dan de ander. Urban Arrows zijn natuurlijk gewoon populairder en dus duurder.

Voornaamste doel is onze 2 kinderen vervoeren.

• Foxhill
[...]

Je zegt dat de rem niet aanloopt, en dat het blokje de schijf niet raakt. Dat zijn elkaars tegengestelden.

Als het blokje de schijf niet raakt en de cilinder zover uit blijft staan is je remklauw kapot.

• Foxhill
Perzikvrucht schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:54:
We zijn ons nu al een tijdje aan het oriënteren op een tweedehandse elektronische bakfiets. We ons nu gericht op de volgende 3 opties:
  1. Urban Arrow met Active Line Plus motor uit 2021 (ketting, geen voorvorkvering, 400Wh accu)
  2. Batavus Fier 2 (Winora FUB 2) uit 2024 (ketting, geen voorvorkvering, 500Wh accu)
Hebben jullie hierin nog tips? Qua prijs liggen ze bij elkaar, maar de ene is natuurlijk nieuwer dan de ander. Urban Arrows zijn natuurlijk gewoon populairder en dus duurder.

Als je behalve die 2 kinderen nog een tas, boodschappen, of iets dergelijks wilt vervoeren en/of als je nog eens een vriendje mee wilt nemen ga dan voor de Urban Arrow. Die bak is veel ruimer.

Als je dat niet wilt, en de andere bakken ruim genoeg vind, het zijn alle 3 kwalitatief goede bakfietsen. Dan kan het nog van het prijsverschil afhangen.

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-09 20:06
Foxhill schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:20:
[...]

Als je behalve die 2 kinderen nog een tas, boodschappen, of iets dergelijks wilt vervoeren en/of als je nog eens een vriendje mee wilt nemen ga dan voor de Urban Arrow. Die bak is veel ruimer.

Als je dat niet wilt, en de andere bakken ruim genoeg vind, het zijn alle 3 kwalitatief goede bakfietsen. Dan kan het nog van het prijsverschil afhangen.
Dank! Nu met prijzen. Blijft erg lastig.

We hebben 2 kinderen (2 jaar en 6 maanden) en zou er wel graag wat boodschappen mee doen (of bijvoorbeeld picknicken oid)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 28% gewijzigd door Perzikvrucht op 02-08-2026 22:48 ]

• Peatsmoke
  • Niet online
[...]

Zoals Fox beschrijft is de klauw "kapot". Eigenlijk zit gewoon een zuiger vast. Je kunt een nieuwe remklauw kopen of gewoon de oude goed schoonmaken. Dat is wat werk en economisch gezien niet rendabel, maar wel een leuk klusje om te doen.

YouTube: Easy Way To Remove Pistons From Hydraulic Brake Caliper On Bicycle.

Als je de fiets wegbrengt om te repareren, zal de FM een nieuwe remklauw monteren, dat gaat sneller en is goedkoper. Persoonlijk zou ik de tijd nemen om de klauw weer ganbaar te maken, maar voor mij telt de factor tijd ook niet.

• Foxhill
Perzikvrucht schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:48:
[...]

Dank! Nu met prijzen. Blijft erg lastig.

We hebben 2 kinderen (2 jaar en 6 maanden) en zou er wel graag wat boodschappen mee doen (of bijvoorbeeld picknicken oid)

***members only***
Tsja die prijzen zijn mooi in lijn met de ‘meerwaardes’. De Batavus zou voor mij afvallen omdat voorvorkvering en riem wel een meerwaarde hebben. Als je ruimte wil de UA, als je dat niet nodig hebt de betere opties voor minder geld bij Gazelle.

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08:00
@Foxhill , ik denk dat je kennis hebt van de duitse fietsmarkt. Een familielid is op zoek naar een ( elektrische?) fiets met terugtraptrem. Aangezien dit in duitsland gangbaarder is dan hier, kan je een suggestie / tip geven voor een model dat geometrisch lijkt op bijv. een batavus finez?

• Foxhill
Ladypurple schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:58:
@Foxhill , ik denk dat je kennis hebt van de duitse fietsmarkt. Een familielid is op zoek naar een ( elektrische?) fiets met terugtraptrem. Aangezien dit in duitsland gangbaarder is dan hier, kan je een suggestie / tip geven voor een model dat geometrisch lijkt op bijv. een batavus finez?
Dan kom je bij bijna alle Duitse merken uit. Victoria Tresalo 5, Tresalo 7 en Tresalo 9 zijn met terugtraprem te bestellen. Ik weet dat Pegasus het op minder modellen nog heeft, maar dat het wel beschikbaar is. Kettler heeft modellen die ze met RT aanduiden voor terugtraprem. Flyer heeft het met een R achter de modelnaam. Elke Velo de Ville kan met terugtraprem uitgerust worden. Daar kun je dus elk model en elke optie krijgen met remnaaf.

Nederlandse dealers zullen het vaak niet in de winkel en op de website hebben staan. Dus vraag er even naar. Bijvoorbeeld Victoria is heel goed leverbaar, dus ze kunnen het zo voor je bestellen.

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ladypurple schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:58:
Kijk eens naar de Greens Bromley bij 12gobiking

Ook met terug traprem en 5 Shimano versnellingen

• eenhoorntje
@boomsma wat is nu het voordeel van de terugtraprem (behalve geen onderhoud), lijkt mij niet fijn 25 of daarboven (zelf) trappen en dan remmen met de terugtraprem.

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
eenhoorntje schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:28:
@boomsma wat is nu het voordeel van de terugtraprem (behalve geen onderhoud), lijkt mij niet fijn 25 of daarboven (zelf) trappen en dan remmen met de terugtraprem.
Ik reageer op een eerder gestelde vraag.

Voordeel is wel dat je een dubbele rem hebt: terugtrap en schijf.

Nadeel: je kan met je benen niet ‘terugfietsen’. Terugtraprem is wel weer wennen.

[ Voor 10% gewijzigd door boomsma op 03-08-2026 22:40 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Perzikvrucht Persoonlijk zou ik naar de combinatie van een verende voorvork en een batterij van 500W kijken. 't Klinkt niet alsof je kilometers wil maken, maar met een al wat oudere batterij wil je wel wat marge. En voor kinderen in de bak is zo'n afgeveerde voorvork een stuk aangenamer, met een klein wiel voel je oneffenheden veel meer dan met een groter.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Ladypurple
Foxhill schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:56:
[...]

Dan kom je bij bijna alle Duitse merken uit. Victoria Tresalo 5, Tresalo 7 en Tresalo 9 zijn met terugtraprem te bestellen. Ik weet dat Pegasus het op minder modellen nog heeft, maar dat het wel beschikbaar is. Kettler heeft modellen die ze met RT aanduiden voor terugtraprem. Flyer heeft het met een R achter de modelnaam. Elke Velo de Ville kan met terugtraprem uitgerust worden. Daar kun je dus elk model en elke optie krijgen met remnaaf.

Nederlandse dealers zullen het vaak niet in de winkel en op de website hebben staan. Dus vraag er even naar. Bijvoorbeeld Victoria is heel goed leverbaar, dus ze kunnen het zo voor je bestellen.
Velo en victoria had ik inderdaad doorgegeven ( ik rijd een victoria, bij je aangeschaft :) ). En kan je een advies geven over de zithouding. Belangrijk is dat er minder druk op de armen komt, dus een rechtere houding. Heb je een mening over genoemde bromley?

[ Voor 8% gewijzigd door Ladypurple op 04-08-2026 10:36 ]

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:00
Wat is de ervaring met garantie / onderhoud bij een fiets van een bedrijf dat failliet gegaan is?

We willen (ik en mijn vriendin) een e-bike kopen. Vooral zodat we met ons zoontje achterop korte ritjes (opvang, oma etc.) en af en toe een langer tourtochtje (20-40KM) met tussendoor een terrasje / ijssalon pakken kunnen doen.

Stella heeft hier een grote winkel welke volgens de reviews goed aangeschreven staat. Ze hebben ook redelijk wat keus in ons budget. Echter zijn ze al eens falliet gegaan. Normaliter zou dat geen probleem moeten zijn, een normale fiets kan bijna elke fietsenmaker repareren. Maar gezien bij de meeste moderne E-bikes de accu en motor in het frame zit. Wat als de fabrikant falliet gaat en ik erna iets aan de fiets heb. Kan ik hem dan weggooien of kan een andere fietsenmaker er nog wat mee?

De meeste andere fietsenwinkels in de buurt verkopen alleen fietsen die ver boven ons budget zitten.

• Peatsmoke
  • Niet online
Persoonlijk ben ik niet zo kapot van Stella, maar ze gebruiken over het algemeen wel onderdelen die redelijk te verkrijgen zijn.
Heb je wel eens gekeken bij The Hybrid Store?
Het is mijn winkel niet, want het is een echte doorschuiver. Als je een zaak of iemand vindt die meteen een afleveringsbeurt doet en het onderhoud wil doen, kun je daar voor relatief weinig geld een merkfiets kopen.

• Foxhill
VulcanRaven schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:38:
Wat is de ervaring met garantie / onderhoud bij een fiets van een bedrijf dat failliet gegaan is?

We willen (ik en mijn vriendin) een e-bike kopen. Vooral zodat we met ons zoontje achterop korte ritjes (opvang, oma etc.) en af en toe een langer tourtochtje (20-40KM) met tussendoor een terrasje / ijssalon pakken kunnen doen.

Stella heeft hier een grote winkel welke volgens de reviews goed aangeschreven staat. Ze hebben ook redelijk wat keus in ons budget. Echter zijn ze al eens falliet gegaan. Normaliter zou dat geen probleem moeten zijn, een normale fiets kan bijna elke fietsenmaker repareren. Maar gezien bij de meeste moderne E-bikes de accu en motor in het frame zit. Wat als de fabrikant falliet gaat en ik erna iets aan de fiets heb. Kan ik hem dan weggooien of kan een andere fietsenmaker er nog wat mee?

De meeste andere fietsenwinkels in de buurt verkopen alleen fietsen die ver boven ons budget zitten.
Wij onderhouden Stella fietsen in de werkplaats. Ook de types die Stella eigen electronica hadden. Ze zijn bijna zonder uitzondering slecht rijklaar gemaakt. Ook die met Shimano en Bosch aandrijving. Geen idee hoe ze nu aan goede reviews komen, maar ik zou er met een boog omheen lopen. Als je het vanwege de prijs doet, calculeer dan alvast een paar honderd euro extra onderhoud elders in.

Ben je al bij die winkels binnen gelopen met de vraag voor een goede gebruikte, een demo of een overjarige waar je een dikke aanbieding op krijgt?

• Foxhill
Ladypurple schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:30:
[...]

Velo en victoria had ik inderdaad doorgegeven ( ik rijd een victoria, bij je aangeschaft :) ). En kan je een advies geven over de zithouding. Belangrijk is dat er minder druk op de armen komt, dus een rechtere houding. Heb je een mening over genoemde bromley?
Greens = Accell en daar ben ik niet zo’n fan van. Maar het is niet slecht. Voor het geld waarvoor die online aangeboden wordt wel veel waar voor je geld.

Houding advies gaat niet zo online. Over het algemeen is een goede houding iets voorover en kun je de armen daarbij prima comfortabel krijgen met het juiste stuur. Rechterop is een beetje de ‘hack’ die iedereen doet om maar goed te zitten. Het is comfortabel maar niet beter voor het bewegen en voor de druk op je billen. Magoed dat is algemeen. Voor advies over houding ga je beter naar een winkel.

[ Voor 4% gewijzigd door Foxhill op 04-08-2026 14:28 ]

• Ladypurple
Foxhill schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:27:
[...]

Greens = Accell en daar ben ik niet zo’n fan van. Maar het is niet slecht. Voor het geld waarvoor die online aangeboden wordt wel veel waar voor je geld.

Houding advies gaat niet zo online. Over het algemeen is een goede houding iets voorover en kun je de armen daarbij prima comfortabel krijgen met het juiste stuur. Rechterop is een beetje de ‘hack’ die iedereen doet om maar goed te zitten. Het is comfortabel maar niet beter voor het bewegen en voor de druk op je billen. Magoed dat is algemeen. Voor advies over houding ga je beter naar een winkel.
Dank voor de reactie, kwestie van uitproberen dus.

• VulcanRaven
Peatsmoke schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:21:
Persoonlijk ben ik niet zo kapot van Stella, maar ze gebruiken over het algemeen wel onderdelen die redelijk te verkrijgen zijn.
Heb je wel eens gekeken bij The Hybrid Store?
Het is mijn winkel niet, want het is een echte doorschuiver. Als je een zaak of iemand vindt die meteen een afleveringsbeurt doet en het onderhoud wil doen, kun je daar voor relatief weinig geld een merkfiets kopen.
Die kon ik nog niet, maar ik wil het liefst wel ergens in een fysieke winkel in de buurt voor advies langs gaan. Het is een flinke investering dus alles moet wel kloppen.
Foxhill schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:25:
[...]

Wij onderhouden Stella fietsen in de werkplaats. Ook de types die Stella eigen electronica hadden. Ze zijn bijna zonder uitzondering slecht rijklaar gemaakt. Ook die met Shimano en Bosch aandrijving. Geen idee hoe ze nu aan goede reviews komen, maar ik zou er met een boog omheen lopen. Als je het vanwege de prijs doet, calculeer dan alvast een paar honderd euro extra onderhoud elders in.

Ben je al bij die winkels binnen gelopen met de vraag voor een goede gebruikte, een demo of een overjarige waar je een dikke aanbieding op krijgt?
Nee nog niet, we willen dit weekend gaan kijken. Maar de adviezen over de kwaliteit van Stella nemen we zeker mee. We hoeven niet voor een dubbeltje op de 1e rang te zitten en het moet gewoon een goede fiets zijn die jaren mee kan. We hebben nog één andere fietswinkel in de buurt die een redelijk groot aanbod heeft. Hier heb ik 10 jaar geleden mijn Cube MTB gekocht en dat ging toen prima. Ik loop daar ook eens binnen, die verkopen veel Cube E-Bikes en hebben wellicht iets wat binnen het budget valt.

• Peatsmoke
  • Niet online
het moet gewoon een goede fiets zijn die jaren mee kan.

Dan moet je met een boog om Stella heenlopen. Ik drukte me voorzichtig uit, maar @Foxhill benoemt wat het is.

The Hybrid Store heeft een fysieke zaak in Geleen, dus dat is wel te doen.

Fatsoenlijk rijklaar maken, zul je zelf moeten doen, wan bij alle fietsen die ik uit die zaak heb gehad ontbrak vet op elementaire plekken zoals het balhoofd en wiellagers.

Het zijn veelal overjarige modellen die hij opkoopt en doorschuift naar nieuwe eigenaren. Voor een goedkope fiets kun je er prima terecht, voor kundige vakmensen moet je elders zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Peatsmoke op 04-08-2026 15:24 ]

• L.N.
  • Nu online
Foxhill schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:16:
[...]

Je zegt dat de rem niet aanloopt, en dat het blokje de schijf niet raakt. Dat zijn elkaars tegengestelden.

Als het blokje de schijf niet raakt en de cilinder zover uit blijft staan is je remklauw kapot.
@Foxhill @Peatsmoke

Sorry, misschien was ik niet duidelijk. De remschijf loopt aan de buitenzijde tegen de remklauw aan. Dat komt doordat ik de remklauw niet uitgelijnd krijg (kan deze niet ver genoeg opzij geschoven). Het komt dus niet door de binnenste rempad, want deze raakt de remschijf niet.

@EvoII Ik heb geprobeerd de rempads te centreren, maar dat lukt niet. De gehele remklauw zit te ver naar 1 kant en tegelijk op het maximum dat je deze kunt verschuiven. Ik kan deze dus niet in de juiste richting bewegen dat de remschijf in het midden van de remklauw zit.

[ Voor 18% gewijzigd door L.N. op 04-08-2026 16:02 ]

• VulcanRaven
Peatsmoke schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:19:
Fatsoenlijk rijklaar maken, zul je zelf moeten doen, wan bij alle fietsen die ik uit die zaak heb gehad ontbrak vet op elementaire plekken zoals het balhoofd en wiellagers.

Het zijn veelal overjarige modellen die hij opkoopt en doorschuift naar nieuwe eigenaren. Voor een goedkope fiets kun je er prima terecht, voor kundige vakmensen moet je elders zijn.
Grappig, toevallig zitten we niet ver van Geleen af dus die zaak zou ook nog een optie zijn.

Stella laten we dan eventjes links liggen a.h.v. de adviezen hier.

[ Voor 6% gewijzigd door VulcanRaven op 04-08-2026 15:59 ]

• L.N.
  • Nu online
VulcanRaven schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:58:
[...]

Grappig, toevallig zitten we niet ver van Geleen af dus die zaak zou ook nog een optie zijn.

Stella laten we dan eventjes links liggen a.h.v. de adviezen hier.
Ik zou die winkel links laten liggen. Leuk voor een goedkope fiets, maar niet voor de service. De eigenaar huurt een aantal dagen per week een monteur in, maar dat is niet genoeg om alle afleverbeurten (goed) te doen. Laat staan dat hij tijd heeft voor reparaties. Het is echt een dozenschuiver, met het verschil dat je een testrit kunt maken op de fiets die je wilt kopen.

• VulcanRaven
L.N. schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:06:
[...]

Ik zou die winkel links laten liggen. Leuk voor een goedkope fiets, maar niet voor de service. De eigenaar huurt een aantal dagen per week een monteur in, maar dat is niet genoeg om alle afleverbeurten (goed) te doen. Laat staan dat hij tijd heeft voor reparaties. Het is echt een dozenschuiver, met het verschil dat je een testrit kunt maken op de fiets die je wilt kopen.
We gaan zaterdag eerst even langs bij Roger Wijnen, daar heb ik mijn vorige fiets gekocht en die (lijkt) veel aanbod te hebben.

Er zit ook nog een zaak in Brunssum waar ik de fiets wel eens voor een onderhouds beurt gebracht heb, maar die zijn nu met vakantie. Wellicht dat we daar volgende week nog even binnen wandelen.

Blijft natuurlijk lastig, want bij elke zaak vindt je wel lovende reviews en vreselijke reviews.

• L.N.
  • Nu online
VulcanRaven schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:17:
[...]

We gaan zaterdag eerst even langs bij Roger Wijnen, daar heb ik mijn vorige fiets gekocht en die (lijkt) veel aanbod te hebben.

Er zit ook nog een zaak in Brunssum waar ik de fiets wel eens voor een onderhouds beurt gebracht heb, maar die zijn nu met vakantie. Wellicht dat we daar volgende week nog even binnen wandelen.

Blijft natuurlijk lastig, want bij elke zaak vindt je wel lovende reviews en vreselijke reviews.
Klopt, maar hier is het onderdeel van de werking. Je kunt niet veel service leveren als je hier geen personeel voor hebt (ingehuurd).

Onze fietsen (4 stuks) komen van Aon de Stasie in Maastricht. De Beente in Maastricht is ook goed en heeft net wat andere merken dan Aon de Stasie.

Verwijderd

Ik zou ver van de reparatie van Aon de stasie wegblijven in Maastricht. Ken meerdere mensen (incl mezelf) die daar (bijna) zijn opgelicht door dure reparaties, die vervolgens door de oa de fietsendokter / de beente voor een fractie van de prijs gerepareerd kon worden. Voor mij een reden er nooit een fiets te kopen.

• hansie18
  • Laatst online: 05:12
Veel goede fietsenverkopers, maar weinig goede fietsenmakers. Dat vind ik.

• Peatsmoke
  • Niet online
L.N. schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:06:
[...]

Dat is precies zoals ik al schreef, maar hij heeft wel goede aanbiedingen.
VulcanRaven schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:17:
[...]

Roger Wijnen heeft een goede naam, maar ook daar kan ik negatieve ervaringen over delen. Ik kocht een tweedehands eMTB die bij hem in onderhoud was geweest (factuur ingezien), maar daarmee was ook wel het e.e.a. mis.

Over alle zaken zijn er wel positieve en negatieve ervaringen te melden. Die Hybrid Store in Geleens is vooral goedkoop, maar daar is de (geen) service ook naar.

• Foxhill
Peatsmoke schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:40:
[...]

Dat is precies zoals ik al schreef, maar hij heeft wel goede aanbiedingen.

[...]

Roger Wijnen heeft een goede naam, maar ook daar kan ik negatieve ervaringen over delen. Ik kocht een tweedehands eMTB die bij hem in onderhoud was geweest (factuur ingezien), maar daarmee was ook wel het e.e.a. mis.

Over alle zaken zijn er wel positieve en negatieve ervaringen te melden. Die Hybrid Store in Geleens is vooral goedkoop, maar daar is de (geen) service ook naar.
Je hebt dus een fiets gekocht niet bij Roger Wijnen, maar waar je een onderhoudsfactuur van hebt gezien. Dan weet je toch niet wat er gevraagd is te laten zitten of na het laatste onderhoud op een MTB route nog gebeurd is?

Ik ken die winkel overigens zelf niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 04-08-2026 19:11 ]

• Peatsmoke
  • Niet online
Nee, maar er stond een km-stand op de rekening en zaken die uitgevoerd zouden zijn.
De dingen zie op de rekening stonden waren niet, of beter gezegd: niet zo uitgevoerd als ik het zou doen.

• VulcanRaven
Ben nu overigens alvast wat aan het oriënteren maar Cube lijkt geen kinderzitjes te ondersteunen. Dan vallen veel winkels al af die grotendeels Cube verkopen..

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:58

TWKterry

Master Mariner

MMm, ben me hier in het forum ook aan het inlezen voor een electrische fiets, de schuur is bijna klaar :)

Dit nieuws maakt het niet makkelijker want keek met een schuin oog naar Batavus en Pegasus.
Fietsenfabrikant Accell vraagt uitstel van betaling aan. Dat is in veel gevallen een voorstadium van een faillissement. De fabrikant is onder meer bekend van de merken Batavus, Sparta, Babboe en Koga.
https://nos.nl/artikel/26...-uitstel-van-betaling-aan

• Peatsmoke
  • Niet online
Onder de Accel-groep vallen nogal wat merken, waaronder ook het Duitse Ghost, Haibike, Staiger en Hercules.

De groep verkeert al lang in financiële problemen en lijkt daarvan niet te boven te komen. Ik zou nu ook niet kiezen voor een van de genoemde merken, want uiteindelijk zal er (na faillissement) wel een doorstart komen, maar de grote vraag blijft dan of de fabrieksgarantie blijft bestaan.

Pegasus wordt niet geproduceerd door Accell maar valt volledig onder de Duitse ZEG‑groep.

[ Voor 11% gewijzigd door Peatsmoke op 06-08-2026 06:49 ]

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Perzikvrucht schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:54:

Het zwakste punt van een E bike is de accu. De vraag is niet of deze stuk gaat maar wanneer.

Menig voorvering stelt niets voor op een fiets. Een "echte" verende voorvork kost minstens € 200,00.

Wat is de afstand die je wil overbruggen? Een niet E bakfiets is veel goedkoper. Volop te koop op marktplaats aangezien kinderen te groot worden voor de bakfiets en zelf gaan fietsen. Dat geldt natuurlijk ook voor E bakfietsen alleen zijn de accu's van 2e hands E (bak) fietsen bijna allemaal op. Ga maar uit van € 500,00 voor revisie of een nieuwe. Trap niet in de revisie voor weinig, die cowboys gebruiken goedkope cellen met op zijn best een beperkte levensduur en op zijn slechts kans op Thermal Runaway.

Knipt U thuis ook kaartjes?

• gadgettwan
VulcanRaven schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 20:27:
Ben nu overigens alvast wat aan het oriënteren maar Cube lijkt geen kinderzitjes te ondersteunen. Dan vallen veel winkels al af die grotendeels Cube verkopen..
Het kan zeker wel hoor! Als je mij een bericht stuur kan ik de foto en evt specifiekere info met je delen.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:50
gadgettwan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 06:44:
[...]

Het kan zeker wel hoor! Als je mij een bericht stuur kan ik de foto en evt specifiekere info met je delen.
Mag de rest van ons die oplossing niet weten dan?

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-08 21:14
Of-Aaargh schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 06:51:
[...]

Nee dit is topsecret. Psst niet verder vertellen

• VulcanRaven
Peatsmoke schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 06:42:
De groep verkeert al lang in financiële problemen en lijkt daarvan niet te boven te komen. Ik zou nu ook niet kiezen voor een van de genoemde merken, want uiteindelijk zal er (na faillissement) wel een doorstart komen, maar de grote vraag blijft dan of de fabrieksgarantie blijft bestaan.
Zuur, had ik net na wat onderzoek een Sparta fiets gevonden die aan onze eisen leek te voldoen... :-(
VulcanRaven schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:44:
[...]

Zuur, had ik net na wat onderzoek een Sparta fiets gevonden die aan onze eisen leek te voldoen... :-(
Sparta fietsen bevatten weinig 'exotische' of 'merkeigen' delen die onvervangbaar zijn, dus als je zo'n fiets met wat korting kan scoren zou ik die niet laten gaan.

• gadgettwan
Of-Aaargh schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 06:51:
[...]

Haha ja zeker wel, wist alleen niet hoe ik een foto kon uploaden maar volgens mij lukt dit zo😂😂Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XX4XFmy-Imi2JduVTUvCukxvc0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6I9VWcaZE2xiEpUwYiSUiawb.jpg?f=fotoalbum_large

Er is voor Bobike een setje op de markt waardoor deze wel rondom de bredere stuurpen past. Heeft Harberink Tweewielers er meteen op gezet. Dit is de touring namelijk en past perfect! Ruimte tussen stoeltje en zadel is wat mij betreft ook nog prima!

• Tranquility
gadgettwan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:14:
Haha ja zeker wel, wist alleen niet hoe ik een foto kon uploaden maar volgens mij lukt dit zo😂😂[Afbeelding]

Er is voor Bobike een setje op de markt waardoor deze wel rondom de bredere stuurpen past. Heeft Harberink Tweewielers er meteen op gezet. Dit is de touring namelijk en past perfect! Ruimte tussen stoeltje en zadel is wat mij betreft ook nog prima!
Mooie fiets!
Die je heb snel gehad. Had Harberink ze al kant en klaar op voorraad staan?
Ik moet nog wachten tot 15 augustus...

• LV87
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_q4cNED6xpKVn8y34aI3GFxoDE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XlPGujBd49QDBYtYJtQcbVa4.png?f=user_large

Oke ik snap echt niks van stuurpennen, ik had eerder al gepost over welk soort frame handig is met kinderzitjes maar nu zit ik hiermee. Ik lees online dat er allerlei adapters te koop zijn maar dat gaat over Ahead dingen? Geen idee en de AI helpt me geen steek verder. Wat is dit voor stuurpen en kan daar eenvoudig een kinderzitje op? Dit is een screenshot van een fiets die ik op het oog heb (Koga)

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:49

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

LV87 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:29:
[Afbeelding]

Oke ik snap echt niks van stuurpennen, ik had eerder al gepost over welk soort frame handig is met kinderzitjes maar nu zit ik hiermee. Ik lees online dat er allerlei adapters te koop zijn maar dat gaat over Ahead dingen? Geen idee en de AI helpt me geen steek verder. Wat is dit voor stuurpen en kan daar eenvoudig een kinderzitje op? Dit is een screenshot van een fiets die ik op het oog heb (Koga)
Dit ziet er uit als een Ahead met stuurverhoger (ding met de dubbele inbus) én verstelbare stuurpen. De Ahead adapter zou als ik het goed heb onder de verhogen komen.

Kalm aan! En rap een beetje!

LV87 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:29:
[Afbeelding]

Stuurpennen heb ik ook nooit begrepen....

Je koopt die fiets bij een FM? Leg dan het probleem bij hem. Zeg dat je de fiets enkel koopt als er een kinderzitje aan hangt. Dan zal hij wel een oplossing vinden...

• LV87
Via Marktplaats, van iemand op leeftijd dus die zat niet meer in de zitjes. Ik zie dus allerlei A-head adapters maar waar ik niet achter kom is wat A-head is èn hoe de adapter dan werkt. En het lijkt wel alsof elke moderne zo`n stuurpen heeft. Alles lijkt op Ahead zegmaar. En ChatGPT helpt ook niet echt... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OL5EbkxJfNTs4FZinDY-4VpaJGI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vo56hlbz5WwXySNvYRaFG4eY.png?f=user_large

• elinx
Zo een Ahead montageblok is weliswaar voor Ahead stuurpennen, maar veel belangrijker is de diameter van de stuurpen en voor welk kinderzitje het montageblok bestemd is.

Er zijn verschillende montageblokken leverbaar die geschikt zijn voor een bepaalde diameter. Er bestaan pennen van 25,4mm (1"), 26mm, 28,6mm (1 1/8"), 31,8mm (1 1/4") en 35mm (1 1/2"), waarbij een montageblok vaak wel geschikt is voor meerdere diameters.
Meten is weten in zo een geval.

[ Voor 40% gewijzigd door elinx op 06-08-2026 19:42 ]

LV87 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:01:
Via Marktplaats, van iemand op leeftijd dus die zat niet meer in de zitjes. Ik zie dus allerlei A-head adapters maar waar ik niet achter kom is wat A-head is èn hoe de adapter dan werkt. En het lijkt wel alsof elke moderne zo`n stuurpen heeft. Alles lijkt op Ahead zegmaar. En ChatGPT helpt ook niet echt... [Afbeelding]
Dan vraag je aan die verkoper of je samen even naar de FM kunt gaan om te kijken wat mogelijk is. En anders moet je de gok nemen en nadien vervangen wat nodig is.

• LV87
Misschien wel het beste. Kijk als er “altijd wel wat pas te maken is” of te vervangen, prima. Dan kan ik dat vooraf even voorstellen als onderhandelpunt. De fiets is al wat ouder (2019) en heeft een 500w accu van bosch. Op de Eco stand heeft’ie een vergelijkbaar bereik als de 2 jaar oude KTM Macina van mijn vrouw dus dat zit wel snor denk ik.

• Foxhill
LV87 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:07:
Misschien wel het beste. Kijk als er “altijd wel wat pas te maken is” of te vervangen, prima. Dan kan ik dat vooraf even voorstellen als onderhandelpunt. De fiets is al wat ouder (2019) en heeft een 500w accu van bosch. Op de Eco stand heeft’ie een vergelijkbaar bereik als de 2 jaar oude KTM Macina van mijn vrouw dus dat zit wel snor denk ik.
De actieradius op het scherm zegt bijna alleen iets over hoe de laatste bereider er mee fietst. Over hoe diegene optrekt, schakelt, etc. En als de accu vaak al bij halfvolle accu weer geladen wordt, weet de fiets sowieso niet wat de reikwijdte is. Restcapaciteit van de accu kun je er absoluut niet mee aflezen.

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-08 08:46
Ik ben in de markt voor een elektrische fiets, maar mijn situatie is misschien wat uitzonderlijk.
Mogelijk kunnen jullie mij helpen met deze keuze?

Ik heb 20 jaar niet gefietst en ondertussen ben ik pappa van een wolk van een dochter van 3,5 jaar. Die wilde zo graag fietsen en we wonen in de buurt van Enschede in het bos. Opvang is een rit van 14.2 km door het bos, ongeveer 2,5 km grind/minder verhard. Dus pappa huurt een Swapfiets en rijdt nu enkele maanden 60km per dag op een Power 1. Dit bevalt super, wat een genot om je werkdag te beginnen in het bos met een blij kind en te eindigen met een blij kind.

Alleen kan pappa natuurlijk niet op de Swapfiets blijven rijden. Deze is duidelijk niet gemaakt voor wat ik ermee aan het doen ben. De TTM is te weinig, zeker nu er een 2e op komst is die ook mee moet. Door mul zand en grind vindt ie ook niet leuk. Remmen is in het bos minder belangrijk, maar doet ie ook niet top met al dit gewicht erop.

Wat zoek ik dus:
- Een fiets voor 180kg totale massa minimaal (pappa weegt 110kg en 2 kinderen)
- Dochter gaat mee naar school 5km enkele reis asfalt.
- 2e kind gaat dan nog 10km verder mee naar opvang komende jaren.
- Natuurlijk moet pappa dan nog werken, boodschappen doen en dan de hele rit weer terug.
- Dit alles over bospaadjes, stukjes grindpad moet ie niet van schrikken.

Ik twijfel tussen een longtail of gewoon een zeer degelijke stadsfiets met een extra sterk frame en drager. Bijvoorbeeld het merk Azor maakt extra sterke fietsen die voldoen aan deze eisen. Alleen het gestuiter zonder vering is misschien niet heel comfortabel voor die kleintjes (ik kan wel wat hebben en sta op de trappers als het wild gaat, enduro rijder).

Zijn hier meer mensen in het bos die veel fietsen met 2 kids? Hoe heb jij dit opgelost? Bakfiets of aanhanger kunnen ook nog, ruimte genoeg. Ben vooral benieuwd naar ervaringen.
@Meestermaas

Je wil echt wel veel mee nemen, maar toch door dat bos fietsen. Een aanhanger of bakfiets is gewoon lomp voor dat terrein. Ik zou inzetten op een goede longtail met banden van minstens 50mm liever nog 60mm breed en een dikke batterij.

Op een longtail kan je ook 2 zitjes zetten op een robuuste manier. Daar zijn ze voor gemaakt.

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:11

Christiano007

Ich bin der champion

gadgettwan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:14:
[...]

Haha ja zeker wel, wist alleen niet hoe ik een foto kon uploaden maar volgens mij lukt dit zo😂😂[Afbeelding]

Maar een kinderzitje op de bagagedrager is niet mogelijk bij de Cube fietsen?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Pagina: 1 ... 241 ... 244 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam