De 85% die @Scheurbuik gevonden heeft kan ik in de praktijk wel beamen. Sportfietsen buiten beschouwing gelaten natuurlijk. En trapeze (ook wel mixed) zal maar 1% of 2% zijn. Trapeze wordt minder gemaakt omdat er simpelweg bijna geen vraag naar is. Als fietsenmaker blijf je met een trapeze ook wel eens zitten einde van het seizoen.Tranquility schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:25:
[...]
Geen idee, maar in mijn omgeving (West Friesland) zie ik praktisch alleen nog maar lage instap fietsen. Zelfs de (school)jeugd fietst er op. Ook van verschillende fietsenmakers gehoord dat ze veel minder herenfietsen verkopen. Dat hoorde ik jaren geleden al. Ben wel benieuwd wat @Foxhill als FM hier over kan zeggen.
Tsja een herenfiets is gewoon wel mooi.
Neem als man geen trapeze als je tussendoor wilt stappen. Dat is half werk. Trapeze was ooit bedoeld voor vrouwen die het been er wel overheen gooien en niet met rok fietsen. Omdat het ooit stijver was (voor hydroforming etc kwam). Je stapt er niet makkelijk overheen. Als je dat als man wilt, neem dan gewoon een lage instap.
Damesfiets heet daarom tegenwoordig bij de meeste merken iets van wave, comfort, deep, etc.