Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 240 241 Laatste
Acties:

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:57
Tranquility schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:25:
[...]

Geen idee, maar in mijn omgeving (West Friesland) zie ik praktisch alleen nog maar lage instap fietsen. Zelfs de (school)jeugd fietst er op. Ook van verschillende fietsenmakers gehoord dat ze veel minder herenfietsen verkopen. Dat hoorde ik jaren geleden al. Ben wel benieuwd wat @Foxhill als FM hier over kan zeggen.
De 85% die @Scheurbuik gevonden heeft kan ik in de praktijk wel beamen. Sportfietsen buiten beschouwing gelaten natuurlijk. En trapeze (ook wel mixed) zal maar 1% of 2% zijn. Trapeze wordt minder gemaakt omdat er simpelweg bijna geen vraag naar is. Als fietsenmaker blijf je met een trapeze ook wel eens zitten einde van het seizoen.

Tsja een herenfiets is gewoon wel mooi.

Neem als man geen trapeze als je tussendoor wilt stappen. Dat is half werk. Trapeze was ooit bedoeld voor vrouwen die het been er wel overheen gooien en niet met rok fietsen. Omdat het ooit stijver was (voor hydroforming etc kwam). Je stapt er niet makkelijk overheen. Als je dat als man wilt, neem dan gewoon een lage instap.

Damesfiets heet daarom tegenwoordig bij de meeste merken iets van wave, comfort, deep, etc.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:58
Foxhill schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:54:
De 85% die @Scheurbuik kan ik in de praktijk wel beamen. Sportfietsen buiten beschouwing gelaten natuurlijk. En trapeze (ookwel mixed) zal maar 1% of 2% zijn. Trapeze wordt minder gemaakt omdat er simpelweg bijna geen vraag naar is. Als fietsenmaker blijf je met een trapeze ook wel eens zitten einde van het seizoen.

Tsja een herenfiets is gewoon wel mooi.

Neem als man geen trapeze als je tussendoor wilt stappen. Dat is half werk. Trapeze was ooit bedoeld voor vrouwen die het been er wel overheen gooien en niet met rok fietsen. Omdat het ooit stijver was (voor hydroforming etc kwam). Je stapt er niet makkelijk overheen. Als je dat als man wilt, neem dan gewoon een lage instap.

Damesfiets heet daarom tegenwoordig bij de meeste merken iets van wave, comfort, deep, etc.
Dank voor de bevestiging! ;)

• LV87
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20:51
Toch leuk om even te lezen dat het “gevoel” dat je als man het liefst gewoon een herenmodel wilt niet gek is. Ik had de koga pace b10 op het oog met, inderdaad, mixed frame. Nu blijkt dat het wel een uitdaging wordt om op de stuurpen van een koga een adapter voor een zitje te vinden. Misschien dan toch maar gewoon een herenmodel en zo’n zadel op de buis over een jaar of 2.

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dit weekend twee keer de Kathmandu Hybrid EXC in blauw besteld, eenmaal damesfiets maat 58 (of oude mannen model :+ ) en eenmaal maat 58 herenmodel (of ballenbuis model).
Die van mijn vrouw ga ik deze week ophalen en die van mij brengt DHL thuis. Voor meer dan €600 prijsverschil per fiets mag de Cubestore Limburg een liedje fluiten.
Het herenmodel heb ik bij mijn hofleverancier besteld (www.bike-discount.de). Daar bestel ik al jaren bijna alle onderdelen en weet dat ze een goede service bieden. Mocht ik ooit aanspraak op garantie nodig hebben, dan weet ik dat die winkel niet moeilijk doet. De winkel waar ik de fiets van mijn vrouw heb gekocht, is 20 minuten langer rijden dan de Cubestore.

De lage-instap trend laat ik nog aan mij voorbij gaan. Zolang ik nog soepel op de fiets kom en er vanaf, kies ik toch voor de stijvere driehoek. Met dropperpost moet het wel gek lopen wil je niet meer op de fiets komen of eraf.

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
jimh307 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 22:12:
[...]

Mijn Gazelle was toen 3500 euro en nu is dit 3800 euro. Voor heel veel mensen een schep geld en dan is de Gazelle nog geen topmodel dat wel meerdere maandsalarissen bestrijkt. Vanaf 2000 euro begint het iets te worden, daaronder is altijd een gok. Maar laten we eerlijk zijn dat een levensduur van pak 'm beet 7 jaar het geld wel waard is. Per kilometer waren die Chinese modellen onder de streep duurder dan mijn Gazelle.

Ik vind dure modellen ook goed want je kunt ze ook 2e hands kopen en zulke modellen gaan ook nog best lang mee. Hier waar ik woon (best nette wijk) zie je veel dure e-bikes rondrijden die de prijs van mijn Gazelle voorbij gaan. Hier ben ik niet jaloers op want mijn Gazelle fietst heerlijk. Ik heb ook nog een auto en dan heb je minder nood aan een prijzige fiets van meerdere maandsalarissen. Ook voor mij moet het betaalbaar blijven. Zou ik nu geen auto hebben gehad dan had ik een speed pedelec gekocht ;)
Het is net als met auto's: als je ze uit eigen beurs en zonder lening (lees: lease) aanschaft, kijk je meer naar waar voor je geld.
Voor ons zijn de fietsen puur voor recreatie en daar stel ik andere eisen aan dan als ik elke dag met de fiets naar het werk moest. Dan zou ik wss ook voor een riem gekozen hebben en een naafversnelling. Nu had ik andere overwegingen en eisen. De fietsen die we gekocht hebben voldoen prima daaraan.

De Cubes die we gehad hebben, heb ik voor een vriendenprijs aan vrienden en familie verkocht. Na 12 jaar zagen ze er nog zgan uit. Die ervaring heeft me ook weer laten kiezen voor Cube. Dat er veel beter en ook veel duurder materiaal te krijgen is, ontken ik niet. In het duurdere segment kruipt het kwalitatief ook steeds dichter naar elkaar en ga je (ook) betalen voor het merk en bekendheid.
Pagina: 1 ... 240 241 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam