jimh307 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 22:58:
[...]
'k vind deze stelling wel belangrijk.
Nu worden goedkope e-bikes vaak negatief afgezet hier, maar dezelfde kwaliteit voor minder geld is altijd wel een issue. Dit maakt de afstand van de kwaliteit minder ver dan de goedkope exemplaren. En ja, je wordt continu genaaid of je het weet of niet. Belangrijker is kwaliteit boven de prijs. Voor de naam alleen al betaal je grif. Dat is niet iets van het 'nu', maar speelt al heel lang. Goed inlezen op reviews en goed rond kijken kunnen je rijk maken want niemand betaald teveel, alleen weten veel mensen niet dat ze 'genaaid' worden. Het hoort erbij zolang de kwaliteit er niet onder lijdt. Goedkoop in e-bike land is ook duurkoop...uiteindelijk.
In mijn leven heb ik heel wat fietsen gehad. Ik begon ooit op een Peugeot racefiets (koersfiets) en toen ik naar de middelbare school ging, kreeg ik een Batavus Ascot.
In mijn studententijd was het vooral een vervoermiddel, maar toen ik eenmaal aan het werk was kocht ik twee keer achtereen Gazelle (de Medeo en Chamonix). De fietsen waren prima en bijna niet kapot te krijgen (al lukte me dat met de Batavus wel ).
Toen ik weer echt ging fietsen voor mijn plezier, ontdekte ik de Duitse fietsen. Op de Stevens Strada 1000 heb ik heel veel kilometers met heel veel plezier afgelegd. Het was een topfiets die behalve lekker licht was (pre-carbon tijdperk), een mooi stijf frame had en prima afgewerkt was met top Shimano onderdelen.
Uiteindelijk heb ik die ingeruild voor een Merida mountainbike, maar dat was een teleurstelling. Niet zozeer omdat de fiets niet goed was, maar omdat het toen met mijn gezondheid achteruit ging en de fiets in de garage kwam te hangen.
Om weer op de weg te komen kocht ik in 2016 mijn eerste e-bike, dat was de Cube Touring Hybrid Pro met een 400 Wh accu en een Bosch Active motor. De bouw en afwerking was goed, beter kon je voor die prijs niet krijgen, in die tijd. Maar omdat ik weer steeds meer ging fietsen en ook steeds meer in het Limburgse Heuvelland, Ardennen en Eifel wilde fietsen, kwam ik erachter dat die accu en motor toch net wat te min waren. De Active line werd daarom vervangen door de Performance CX en de 400 Wh maakte plaats voor een 720 Wh van Ebike Vision (EBV). In die tijd volgde ik in België een opleiding tot fietshersteller en fietstechnicus.
Mijn onderhoud en herstel doe ik sindsdien zelf, dus daarom is de aftersales ook niet belangrijk.
Als ik kijk wat er nu op de markt is, lijkt Cube weer de beste keuze, dus daarom kijk ik daar ook naar uit. Eigenlijk gaat de Touring Hybrid alleen weg omdat we de fietsen nu ook meenemen naar Frankrijk en meer op onverharde wegen fietsen. De frames van de huidige generaties e-bikes zijn toch wat stijver en ze hebben tegenwoordig ook bredere velgen en banden. Dat zorgt voor betere stabiliteit en meer comfort op slechte wegen. Bovendien willen we meerdaagse tochten maken en dan kun je op de Kathmandu gewoon meer meenemen.
Foxhill schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:29:
[...]
Feitelijk onjuist, want Gazelle is marktleider in Nederland. Hier wordt de laatste pagina’s toevallig even over Cube en prijs gesproken. Er is heel veel vraag naar duurdere kwaliteitsmerken.
Dat is niet zo gek, want de meeste Nederlanders leven nog met het idee dat er niets beter is dan Nederlandse fietsen, Nederlandse merken hebben een uitgebreid dealernetwerk en bij de grijze golf die nu op zoek is naar fietsen, klotst het geld tegen de plinten op.
[
Voor 23% gewijzigd door
Peatsmoke op 25-07-2026 09:57
]