Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 239 240 Laatste
Acties:

• jhofman
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-07 18:19
Ja, de verzekering vergoed het bedrag -€25 eigen risico. Echter als het frame beschadigd was, dan kreeg ik waarschijnlijk de dagwaarde..
Dank voor jullie aandacht !
418O2 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:05:
[...]

Fyi: "Hier" zijn mensen die alle lidl fietsen beoordelen op een non-ebike van 300 die slecht repareerbaar was.
Lidl en Bright in dezelfde post, en jij gaat dat verdedigen….

Bright test alleen als je gratis fietsen ter beschikking stelt, en er nog een behoorlijke zak sponsoring tegen aan gooit.

Ze hebben Van Moof verdedigd tot ze in de kist lagen, en er ondertussen meer uit frustratie in de Amstel lagen dan dat er nog rond reden.

En Lidl.. ik heb een heel slechte ervaring, en dan heb je bij mij afgedaan. Ik koop niet elke 2 jaar een fiets, maar ik heb ze wel nog bekeken. Die fiets van 300€ was niet slecht herstelbaar, die was schroot, en dat hoort niet bij gelijk welke fiets na een paar jaar. Een fiets moet probleemloos 10 jaar mee gaan, tenzij je 10k per jaar gaat fietsen… en dan nog

Als je dan dingen doet als displays monteren die je nergens kan vinden, rollerbrake remmen voorziet, dan spaar je echt op dingen die nadie extra geld kosten.

Hoe veel Lidl fietsen heb jij getest?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Ik heb er geen getest. Daarom heb ik er geen mening over. Wat ik meestal van ze zie is vrij standaard meuk voor erg weinig geld

[ Voor 38% gewijzigd door 418O2 op 15-06-2026 21:10 ]

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Foxhill schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:07:
[...]

Er zijn “hier” ook mensen die Lidl fietsen beoordelen na 30+ verschillende modellen in de hand te hebben gehad. En er zijn “hier” ook mensen die Lidl fietsen beoordelen op hoe de bedrijfsvoering is (klaar maken, delen leveren, etc).

Lidl heeft fietsen van €1300 en €1600 die prima werken. Maar de levensduur is door gekozen onderdelen minder, de beschikbare service is ondermaats (denk aan 3 jaar later onderdeel leveren), en de mate waarin je buiten Lidl om onderhoud kunt (laten) doen is ondermaats. Dat is allemaal stelselmatig, niet model gebonden.

Hier geld: bespaar je een paar honderd bij aanschaf, dan verlies je gemiddeld meer dan een paar honderd tijdens de levensduur.
En edoch. Het is al zo vaak benoemd en mensen willen het niet weten en dan is het risico voor die mensen zelf zolang 'ik' het maar op orde heb; een zin die veel mensen in een adem noemen. Van mijn part kopen ze de grootste prul op de markt en heel veel plezier/succes ermee. Ik heb een degelijke e-bike en wat de ander doet? Mij een zorg.

Het verdedigen van de kwaliteit stoort me onderhand. Koop een goede 2e hands en heb er veel plezier mee...

Foxhill, bespaar je de moeite en reageer er niet op. Wij weten beter en als mensen toch in die val trappen dan is dat hun probleem en niet de onze. Wij zitten goed O-)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Tommie12 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:51:
Hoe veel Lidl fietsen heb jij getest?
Eentje.

Nooit geen problemen mee gehad, behalve een geschuurde velg (maar dat heb ik ook gehad met mijn dure MTB, niet voor niets doe ik ook mee aan de TWLC). Probleemloos bij de fijnste fietsenmaker in mijn woonplaats in onderhoud. 7 jaar lang dagelijks mee naar mijn werk gegaan. Enige dat ik vervangen heb (afgezien van de velg) zijn onderhoudsdingen (ketting en zo) en het display. Dat laatste vooral omdat ik wat harder wilde als 25km/h

Ik heb vrienden met dure fietsen die meer gedoe hebben gehad en meer betaald hebben ook voor onderhoud. Hell, ik heb zelfs een collega met een dure speedlec die meer afschrijving had als ik met mijn auto. (oke een dacia.. ik ga voor goedkoop, maar goed meestal).

Dus meer uitgeven garantie voor kwaliteit. Was dat maar zo.

En nee, niet alle Lidl fietsen zijn goed. Dat ga ik ook niet verkondigen. En weliicht zijn de afgelopen jaren slechter geworden, Maar mijn 8 jaar oude fiets doet het nog steeds goed.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:06
Cyberpope schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:41:
..........En nee, niet alle Lidl fietsen zijn goed. Dat ga ik ook niet verkondigen. En weliicht zijn de afgelopen jaren slechter geworden, Maar mijn 8 jaar oude fiets doet het nog steeds goed.
Ik denk dat het grootste probleem is dat Lidl niet zelf de ebikes en fietsen produceert, maar in bulk her en der inkoopt en de aftersales heeft uitbesteedt, waardoor er veel verschillen kunnen zijn in kwaliteit tussen de verschillende modellen.
Een ander probleem is dat niet iedereen dit in de gaten heeft en alle modellen dezelfde kwaliteit toebedeeld en dit waarschijnlijk vergelijkt met een bekend model, dat erop lijkt en hetzelfde verwacht voor een lagere prijs. Zolang je in de garantieperiode zit heb je een redelijk dekking van Lidl, maar daarna moet je het zelf oplossen. Ben je afhankelijk van een fietsenmaker die dit vervolgens weigert te doen om wat voor reden dan ook, heb je een probleem als er geen andere FM in de buurt is die dit wel wil doen.
Decathlon heeft bv ook zeer laag geprijsde fietsen en ebikes, maar neemt wel zelf alle verantwoordelijkheid voor garantie en onderhoud. Naar mijn mening loop je met een aankoop aldaar daarom veel minder risico op een fiasco.
Een kanttekening is dat behalve de fietsmerken van Decathlon er ook fietsen en ebikes op de website worden aangeboden door derden. De kwaliteit daarvan is ook niet altijd duidelijk. Deze modellen vallen niet onder de verantwoording van Decathlon, maar volledig onder de desbetreffende aanbieders. In de Decathlon winkels zelf zal je deze modellen niet terugvinden.

[ Voor 12% gewijzigd door elinx op 16-06-2026 13:48 ]

418O2 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:10:
Ik heb er geen getest. Daarom heb ik er geen mening over. Wat ik meestal van ze zie is vrij standaard meuk voor erg weinig geld
Weinig geld, dat klopt, maar het is geen standaard meuk bij alle fietsen.

Sommige fietsen hebben specifiek materiaal wat je niet zomaar vindt, en de meeste FM hebben ook geen zin om dat te zoeken.

Maar als jij een FM in je omgeving hebt die dat wel doet… go ahead.

In elk geval, niemand heeft mijn goedkeuring nodig om wat dan ook voor fiets te kopen.

• Curlew
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 25-06 14:30
Goeiedag, ik heb sinds februari dit jaar een Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800 in het rood. Mooie, comfortabele fiets met erg goede range en krachtige motor. Helaas wel al vanaf het begin last van geluiden. De meeste komen en gaan (bv krakende pedalen als het buiten koud is) maar eentje gaat maar niet weg. Ik ben hier al meerdere keren voor terug gegaan.

Het is een irritant 'metaal-op-metaal-geluid'. Ik heb hier tig video's van en toen ik die liet horen aan de fietsenzaak zeiden ze dat het geluid van de schijfrem is. Alleen zien zij (bij stilstand) niks raars aan de schijfrem. Ik heb toen gezegd dat ik goed zou bijhouden wanneer hij dat geluid maakt. Dit gebeurd alleen als ie in de begrenzer zit (ong. 25.8 / 26.2 km/h). Het maakt hierbij niet uit in welke modi (eco, auto of turbo) k fietst, ik hoorde het zelfs als ik de motor uit had gezet. Nadat ik meerdere klachten had had ik een uitgebreide mail naar ze gestuurd met alle video met alle geluiden en na mijn vakantie zouden ze er naar kijken. Ik kreeg hem terug met "wij horen niks" en "we hebben alles ingesmeerd, aangedraaid enz". Terwijl mijn suggestie was om enkele onderdelen volledig te vervangen of gezamenlijk op te fietsen zodat ze het ook goed konden horen. Aangezien ze dachten dat het nu opgelost was fietste ik blij naar huis. Maar je raadt het al... deze video is toen ik naar huis fietste.

YouTube: Weird noice Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800

Je hoort het vooral in het begin als ik de camera naar beneden wijs. Dit geluid hoor je nog beter als ik bv om 6:30 naar werk fiets of lekker in de natuur aan het fietsen ben. Nou fiets ik meestal in eco tijdens fietstochend maar soms wil je gewoon even wat meer vaart maken.

Ik ben van mening dat het een productiefout it. Ik vind sowieso dat ie (heel subtiel) onrustig versneld en dan weer afremt als je gewoon constant fietst rond de 25/26 km/h. De moed zakt me inmiddels een beetje in de schoenen want ik ben toch echt heel duidelijk geweest. Wat denken jullie dat het is en heeft iemand hier ervaring mee?

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Curlew schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:45:
Goeiedag, ik heb sinds februari dit jaar een Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800 in het rood. Mooie, comfortabele fiets met erg goede range en krachtige motor. Helaas wel al vanaf het begin last van geluiden. De meeste komen en gaan (bv krakende pedalen als het buiten koud is) maar eentje gaat maar niet weg. Ik ben hier al meerdere keren voor terug gegaan.

Het is een irritant 'metaal-op-metaal-geluid'. Ik heb hier tig video's van en toen ik die liet horen aan de fietsenzaak zeiden ze dat het geluid van de schijfrem is. Alleen zien zij (bij stilstand) niks raars aan de schijfrem. Ik heb toen gezegd dat ik goed zou bijhouden wanneer hij dat geluid maakt. Dit gebeurd alleen als ie in de begrenzer zit (ong. 25.8 / 26.2 km/h). Het maakt hierbij niet uit in welke modi (eco, auto of turbo) k fietst, ik hoorde het zelfs als ik de motor uit had gezet. Nadat ik meerdere klachten had had ik een uitgebreide mail naar ze gestuurd met alle video met alle geluiden en na mijn vakantie zouden ze er naar kijken. Ik kreeg hem terug met "wij horen niks" en "we hebben alles ingesmeerd, aangedraaid enz". Terwijl mijn suggestie was om enkele onderdelen volledig te vervangen of gezamenlijk op te fietsen zodat ze het ook goed konden horen. Aangezien ze dachten dat het nu opgelost was fietste ik blij naar huis. Maar je raadt het al... deze video is toen ik naar huis fietste.

Je hoort het vooral in het begin als ik de camera naar beneden wijs. Dit geluid hoor je nog beter als ik bv om 6:30 naar werk fiets of lekker in de natuur aan het fietsen ben. Nou fiets ik meestal in eco tijdens fietstochend maar soms wil je gewoon even wat meer vaart maken.

Ik ben van mening dat het een productiefout it. Ik vind sowieso dat ie (heel subtiel) onrustig versneld en dan weer afremt als je gewoon constant fietst rond de 25/26 km/h. De moed zakt me inmiddels een beetje in de schoenen want ik ben toch echt heel duidelijk geweest. Wat denken jullie dat het is en heeft iemand hier ervaring mee?
Klinkt gewoon als een aanlopende remschijf. Soms gebeurt het weleens dat hij bij het afstellen in de fietslift gewoon vrij loopt, maar tijdens het fietsen alsnog aanloopt. Dan komen er natuurlijk andere en meer krachten op te staan. Dit lijkt mij dus een kwestie van afstellen. En anders wellicht afvlakken van de montagepunten van de remklauw. Of een cilinder die net niet goed recht in de zuiger zit en/of niet goed terugkomt. Dan dient de remklauw vervangen te worden.

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Nu online

Ik zat ook te kijken naar deze fiets maar nu ik dit verhaal hoor denk ik van: misschien toch niet

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:57
mark777 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:12:
[...]

Ik zat ook te kijken naar deze fiets maar nu ik dit verhaal hoor denk ik van: misschien toch niet
Dit kan bij elke fiets gebeuren. En het oplossen is zo eenvoudig als @cordonbleu zegt. Dat kost soms wel twee bezoekjes aan de werkplaats als het aan de haak niet te horen is. Mijdt liever die winkel die het niet kan vinden.
[...]

Zowat elke fiets in die categorie heeft standaard Shimano MT200 of zo klauwen…. Dat heeft niks met Cube te maken. En met die remmen is echt niks mis.

Als je je maar geen rollerbrakes laat aan smeren.

• elinx
.... Ik vind sowieso dat ie (heel subtiel) onrustig versneld en dan weer afremt als je gewoon constant fietst rond de 25/26 km/h. ....
Laat me raden.... in een hogere ondersteuning met een 90Nm, 700Wmax.PX motor, zodat je nagenoeg geen kracht hoeft te zetten om zo relaxed mogelijk te fietsen.
Tja dat gaat dan heel gemakkelijk en zit je zeer snel over de snelheidslimiet van 25km/h en stopt de motor. De oplossing is een lagere ondersteuning kiezen en iets lagere snelheid, evt. door je versnelling lichter te zetten, zodat je ongeveer dezelfde trapsnelheid behoudt.
Kun je de meest aangename ondersteuning niet kiezen uit de standaard waarden (te weinig of te veel), dan kan misschien de Flow app. iets voor je betekenen.

mbt tot het geluid. Op de video is niet duidelijk is waar het precies vandaan komt als je de camera verplaatst. Het lijkt nu bij het achterwiel vandaan te komen en niet de motor. dan kan het de velg, naaf of schijfrem zijn als het metaal/metaal is.
Met de motor zet je kracht op de riem, die aan één zijde van het wiel zit. Deze zal daarom vervolgens die zijde meer belasten. Dit kan voldoende zijn om bij een bepaalde snelheid dit geluid te veroorzaken. In een werkplaats zal er nimmer een dergelijke belasting op het wiel komen.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 22-06-2026 12:19 ]

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:36

charrel

Cortisol4life..

@Curlew niet toevallig een sleutelhanger aan je sleutel?
Buurvrouw had ook een raar geluid, fietsenmaker kon niks vinden. 2x filmpje gemaakt, liet ze het zien. Euhm, buuv... Dat is je sleutelhanger die tussen je wiel stuitert. :+

[ Voor 59% gewijzigd door charrel op 21-06-2026 21:40 ]

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-07 08:11
We hebben 2 vyber supr365 electrische fietsen gekocht met 600watt accu er bij, ze schijnen heel goed te wezen, en ze rijden ook heel goed, maar 1 ding bevalt me niet de acceradius van de fietsen valt vies tegen op de ecostand haalt ie mischien 95km 1% is ongeveer 1km dat moet toch meer kunnen met dit weer, wel verstaan de fietsen zijn nieuw en de accu's ook

Is dit normaal en wie heeft er ook ervaring met de vyber electrische fietsen en valt het ook tegen?

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

• jimh307
  • Niet online
MiskentTalent schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:25:
We hebben 2 vyber supr365 electrische fietsen gekocht met 600watt accu er bij, ze schijnen heel goed te wezen, en ze rijden ook heel goed, maar 1 ding bevalt me niet de acceradius van de fietsen valt vies tegen op de ecostand haalt ie mischien 95km 1% is ongeveer 1km dat moet toch meer kunnen met dit weer, wel verstaan de fietsen zijn nieuw en de accu's ook

Is dit normaal en wie heeft er ook ervaring met de vyber electrische fietsen en valt het ook tegen?
Proficiat :Y) Ziet er heel netjes uit voor die prijs. Je leest wel veel over het hoge segment, maar deze fietsen lijken me voor die prijs dik in orde.

Verder schrik ik van de actieradius van jullie fietsen.

Ten eerste: in deze volgorde, helemaal opladen, helemaal leeg rijden en dan weer opladen en dat moet genoeg zijn om het systeem te ijken. Rijd de laatste kilometers dicht bij huis.

Helpt dit niet dan vraag ik me af of het een defect is, maar als dit bij beide fietsen aan de hand is vraag ik me af óf het wel een defect is en moeten we verder kijken. Wat verstaan hun onder de eco-stand. Een hoger koppel betekend meer stroomopname uit de accu bij eender snelheid en dit kan vies aantikken. Hoe ver komen jullie op de turbostand? 50-60 kilometer minimaal moet kunnen.

• elinx
MiskentTalent schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:25:
... vyber supr365 ....r 1 ding bevalt me niet de acceradius van de fietsen valt vies tegen op de ecostand haalt ie mischien 95km 1% is ongeveer 1km d....
Het gaat niet om Vyber, mits de het mechanische deel van de ebike verder soepel loopt., gaat het om de efficiency van het elektrisch systeem,
Mij is niet duidelijk hoe je aan 95km komt. Heb je dit zelf ondervonden (motor slaat af), is het jouw persoonlijke inschatting of geeft het display dit aan? In het laatste geval hangt het er vanaf wat de voorgeschiedenis is van jouw manier van rijden.
Vyber geeft weliswaar een mogelijk bereik van 140km op, maar dit is tot de motor afslaat en altijd afhankelijk van hoeveel inspanning je zelf geeft mbt tot trapkracht en trapsnelheid. Vaak optrekken vanuit stilstand, terrein omstandigheden etc.
Op zich is een bereik van 95km voor 600Wh (6,25Wh/km) niet extreem laag.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 22-06-2026 12:56 ]

• jimh307
  • Niet online
@elinx Kijk ik naar mijn fiets dan kan ik de 100+km halen op ecostand en dat is met een 5 jaar oude 500Wh accu. Op de middenstand zo'n 70km en voluit 45 km (je ziet dat de interne weerstand van de cellen fors toenemen bij een hogere stroomvraag en daalt het voltage). Daarom is de schatting bij het altijd in turbostand fietsen of forenzen het dubbele als bij tourstand en die het dubbele van ecostand. Nu is het hoogzomer en presteert de accu het best omdat de warmte de interne weerstand drastisch doet afnemen. Mijn vraag is hoe die accu in de winter presteert en vooral bij het forenzen (die gaan voluit). Heb je dan een hoog koppel dan kan de actieradius bij het vriespunt buiten meer dan halveren. Er zijn dus heel veel factoren die een rol spelen. Toch zou ik met 95 kilometer op de ecostand in hoogzomer geen genoegen nemen.

• elinx
jimh307 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:20:
....Toch zou ik met 95 kilometer op de ecostand in hoogzomer slecht vinden.
Natuurlijk zou dit veel beter kunnen, zeker in de zomer.Ik heb echter geen idee hoe efficiënt de EVO motor is en ook is niet duidelijk of de 95km zelf ondervonden is. Ik vermoed nl van niet ( "haalt ie mischien 95km") en, behoudens ECO en zomers weer, onder welke omstandigheden.

• jimh307
  • Niet online
@elinx Actieradius is van nog veel meer factoren afhankelijk, maar mijn eigen ervaring is dat een fietser een bepaald vermogen fietst om een snelheid aan te houden. Fiets je tegen de begrenzer aan en vol 25 km/h of voer je een snelheid van rond de 17-20 km/h met kortere ritjes of langere ritten. Weer 30% actieradius verschil. Vaak en fel optrekken met een hoog koppel vergt maximale stroomopname. Hou daar ook rekening mee.

• elinx
jimh307 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:47:
@elinx Actieradius is van nog veel meer factoren afhankelijk....
@jimh307 Ik denk dat we het eens.zijn. Dit zijn zaken die onder " welke omstandigheden" vallen en daarom zeker genoemd moeten worden.
Alleen "600Wh - ECO - misschien 95km" is gewoon te weinig informatie om maar enigszins een uitspraak te kunnen doen.

De Bosch calculator kan daar misschien een bijdrage aan leveren om het bereik in te schatten.

De stand ECO zegt bv op zichzelf ook niks, want feitelijk gaat het om de versterkingsfactor (50-100%) die de motor levert. Deze is niet hetzelfde bij iedere motor.

[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 22-06-2026 12:25 ]

• Curlew
cordonbleu schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:51:
[...]

Klinkt gewoon als een aanlopende remschijf. Soms gebeurt het weleens dat hij bij het afstellen in de fietslift gewoon vrij loopt, maar tijdens het fietsen alsnog aanloopt. Dan komen er natuurlijk andere en meer krachten op te staan. Dit lijkt mij dus een kwestie van afstellen. En anders wellicht afvlakken van de montagepunten van de remklauw. Of een cilinder die net niet goed recht in de zuiger zit en/of niet goed terugkomt. Dan dient de remklauw vervangen te worden.
Dank je wel. Ik zal het binnenkort weer aankaarten.

• Curlew
Foxhill schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:21:
[...]

Dit kan bij elke fiets gebeuren. En het oplossen is zo eenvoudig als @cordonbleu zegt. Dat kost soms wel twee bezoekjes aan de werkplaats als het aan de haak niet te horen is. Mijdt liever die winkel die het niet kan vinden.
Leasefiets. Dus ik zit aan die winkel vast.

• Curlew
charrel schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:39:
@Curlew niet toevallig een sleutelhanger aan je sleutel?
Buurvrouw had ook een raar geluid, fietsenmaker kon niks vinden. 2x filmpje gemaakt, liet ze het zien. Euhm, buuv... Dat is je sleutelhanger die tussen je wiel stuitert. :+
LOL nee heb geen sleutelhanger. Ik geef sowieso duidelijk aan wanneer het geluid te horen is.

• Curlew
elinx schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:16:
[...]
Laat me raden.... in een hogere ondersteuning met een 90Nm, 700Wmax.PX motor, zodat je nagenoeg geen kracht hoeft te zetten om zo relaxed mogelijk te fietsen.
Tja dat gaat dan heel gemakkelijk en zit je zeer snel over de snelheidslimiet van 25km/h en stopt de motor. De oplossing is een lagere ondersteuning kiezen en iets lagere snelheid, evt. door je versnelling lichter te zetten, zodat je ongeveer dezelfde trapsnelheid behoudt.
Kun je de meest aangename ondersteuning niet kiezen uit de standaard waarden (te weinig of te veel), dan kan misschien de Flow app. iets voor je betekenen.

mbt tot het geluid. Op de video is niet duidelijk is waar het precies vandaan komt als je de camera verplaatst. Het lijkt nu bij het achterwiel vandaan te komen en niet de motor. dan kan het de velg, naaf of schijfrem zijn als het metaal/metaal is.
Met de motor zet je kracht op de riem, die aan één zijde van het wiel zit. Deze zal daarom vervolgens die zijde meer belasten. Dit kan voldoende zijn om bij een bepaalde snelheid dit geluid te veroorzaken. In een werkplaats zal er nimmer een dergelijke belasting op het wiel komen.
Nee ik heb het niet alle instellingen op z'n max staan. En 25 km/h halen is sowieso niet zo moeilijk, ook in andere standen niet. Online bij reviews las ik juist dat je ook makkelijker harder kan zonder ondersteuning wat ik ook heb ondervonden bij andere e-bikes. Maar bij mij moet je echt door iets 'doortrappen' of je moet heuvelaf gaan.

Sorry maar dat vind ik geen oplossing. Je zegt eigenlijk; gebruikt de Turbo niet, ondanks dat ie er op zit. En ook met vette tegenwind en/of na 100 km fietsen is het toch wel fijn om even makkelijker te kunnen fietsen. Ik fiets met fietstochten sowieso meestal op Eco.

• Curlew
[...]

Toen ik voor mijn vakantie kwam zei ze zaak dat ze meerdere klachten hadden gehad over diverse geluiden. Sowieso geeft ie een voelbare en hoorbare 'klak' als je stopt met trappen of ondersteunen wat vervolgens weer rammelt bij minder strak wegdek. Maar dat vind ik niet zo storend. Wel de krakende pedalen als het onder de 8 graden is. En ik denk dat de fiets ook erg gevoelig is voor kleine beetjes vuiligheid want je hoort snel al andere tik-geluidjes wat klinkt als een steentje of iets anders. Mooie fiets dus ik maak 'm sowieso vaak schoon.

• elinx
Curlew schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:38:
.... Je zegt eigenlijk; gebruikt de Turbo niet, ondanks dat ie er op zit. ....
Nee, dat zeg ik niet op die manier. Turbo heb ik zelfs niet genoemd. Ik heb het alleen over de motor ondersteuning .
Ik zeg ook. Ga een lagere snelheid fietsen en om toch hetzelfde traptempo aan te houden in een lichtere versnelling. Op die manier zit je niet steeds tegen de limietgrens aan.

De lagere ondersteuning is om de versterkingsfactor van de motor beter af te stemmen op de omstandigheden, zoals wind en heuvels.
Lagere snelheid om zeker onder de limiet te blijven
Lichtere versnelling voor hetzelfde relaxte tempo bij lagere snelheid. Dat zou dus ook kunnen betekenen dat het dan om bv 21km/h gaat, afhankelijk van de stap die de versnelling moet maken.
Met bv 5 versnellingen kan deze stap anders zijn dan bv met 8 of 12.

[ Voor 39% gewijzigd door elinx op 24-06-2026 11:07 ]

• Fluffybeast
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-06 09:17
Ik heb mijn Stella fiets nu 2 jaar. Gisteren ganse dag gefietst, maar toen het tijd was om naar huis te gaan ging deze niet meer… intuvia 100 scherm gaf geen percentage aan (fiets was opgeladen) en de fiets start niet op. Je ziet het de lichtjes van het besturingssysteem omhoog, omlaag en weer omhoog gaan en dat is het. Geen kracht, geen motor in gang, niks. Iemand raad?
Fluffybeast schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:53:
Ik heb mijn Stella fiets nu 2 jaar. Gisteren ganse dag gefietst, maar toen het tijd was om naar huis te gaan ging deze niet meer… intuvia 100 scherm gaf geen percentage aan (fiets was opgeladen) en de fiets start niet op. Je ziet het de lichtjes van het besturingssysteem omhoog, omlaag en weer omhoog gaan en dat is het. Geen kracht, geen motor in gang, niks. Iemand raad?
Ik denk dat je de thermische grenzen van de fiets hebt overschreden.

Het was gisteren bloedwarm, en je hebt de fiets dan opgeladen? In de zon?

Als bepaalde onderdelen zoals de batterij te warm worden, dan schakelen die simpelweg uit om verdere schade te vermijden, dat is mijn vermoeden.

Maar ergens een slecht contact kan natuurlijk ook.

Ik zou effe wachten tot zonder als het wat frisser is, kijken of de fiets dan iets doet, eventueel batterij eens verwijderen en in de schaduw leggen, display verwijderen en terug zetten. Eventueel nog eens aan de lader hangen (kan best zijn dat die door overhitting niks gedaan heeft)

En als dat niks doet, dan naar de FM.

• Bossie60
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 28-06 00:19
Mijn Batavus fonk e-go met een e motion middenmotor geeft een foutmelding 41 af met ongeveer 2 minuten fietsen. Wat kan hier de oorzaak zijn?
Bossie60 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:49:
Mijn Batavus fonk e-go met een e motion middenmotor geeft een foutmelding 41 af met ongeveer 2 minuten fietsen. Wat kan hier de oorzaak zijn?
Wat betekent foutmelding 41 op mijn elektrische fiets?

41 Noodloopprogramma van kracht. Snelheidsindicatie fout. Controleer de magneet in het achterwiel.

• Bossie60
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 28-06 00:19
Oké, en wat als deze wel goed is afgesteld, wat kan ik dan nog meer doen?
Bossie60 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:31:
Oké, en wat als deze wel goed is afgesteld, wat kan ik dan nog meer doen?
Kabel nakijken... en dan naar de FM.

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:51
*knip*

[ Voor 102% gewijzigd door twain4me op 27-06-2026 13:42 . Reden: zie TW ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Ik denk dat je de thermische grenzen van de fiets hebt overschreden.

Het was gisteren bloedwarm, en je hebt de fiets dan opgeladen? In de zon?

Als bepaalde onderdelen zoals de batterij te warm worden, dan schakelen die simpelweg uit om verdere schade te vermijden, dat is mijn vermoeden.

Maar ergens een slecht contact kan natuurlijk ook.

Ik zou effe wachten tot zonder als het wat frisser is, kijken of de fiets dan iets doet, eventueel batterij eens verwijderen en in de schaduw leggen, display verwijderen en terug zetten. Eventueel nog eens aan de lader hangen (kan best zijn dat die door overhitting niks gedaan heeft)

En als dat niks doet, dan naar de FM.
Zeker als de fiets in de zon heeft gestaan is die kans wel aanwezig. Ik heb gisteren ook een stukje gefietst, maar geen fout gezien. Alleen de accu kraakt met deze hitte, maar dit is geen defect. Ik zit ook het meerendeel binnen want het is echt heet buiten. Gisteren hier 38 graden behaald.

• Stevie_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-07 19:16
Ik wil het toch ergens kwijt en aangezien forum van Tweakers ook goed wordt geïndexeerd door Google:

Ik heb een Stella Morena Red MDBPX uit '22. Er is een 'euvel' met het voorvork, sowieso niet een kwalitatief goede voorvork (en dat snap ik want ook niet de duurste fiets) maar in de vork hebben ze een groot ovaal-vormige sleuf gemaakt zodat daar de verlichtingskabels e.a. doorheen kunnen. Optisch heel mooi, maar het komt de stevigheid niet ten goede. Die van mij brak dus af, gelukkig was ik al afgestapt omdat het wel duidelijk was dat er iets mis was, had ook anders kunnen aflopen.

Afijn, mocht je dus een dergelijke Stella Morena hebben met deze voorvork: wees gewaarschuwd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAh5seg8LxwNVj4TQlrVP42LsWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dT8INkaSgTKUkfk1QV4XYUIZ.jpg?f=fotoalbum_large

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-07 20:32

B64

Stevie_ schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:46:
Ik wil het toch ergens kwijt en aangezien forum van Tweakers ook goed wordt geïndexeerd door Google:

Ik heb een Stella Morena Red MDBPX uit '22. Er is een 'euvel' met het voorvork, sowieso niet een kwalitatief goede voorvork (en dat snap ik want ook niet de duurste fiets) maar in de vork hebben ze een groot ovaal-vormige sleuf gemaakt zodat daar de verlichtingskabels e.a. doorheen kunnen. Optisch heel mooi, maar het komt de stevigheid niet ten goede. Die van mij brak dus af, gelukkig was ik al afgestapt omdat het wel duidelijk was dat er iets mis was, had ook anders kunnen aflopen.

Afijn, mocht je dus een dergelijke Stella Morena hebben met deze voorvork: wees gewaarschuwd!

[Afbeelding]
Dat soort breuken zijn vaak het gevolg van een impact (val van de fiets, stoeprand gepakt op een niet al te deftige manier - dat soort dingen) waarbij er aanvankelijk hooguit haarscheurtjes in het materiaal ontstaan. En die haarscheurtjes groeien na verloop van tijd uit tot een echte scheur, en vervolgens een breuk. Dat gat in de buis is absoluut de zwakke plek ervan - niet voor niks dat de breuk juist op die plek zit. Maar dat wil niet zeggen dat de boel zonder dat gat vroeg of laat niet alsnog was bezweken.

Ik heb ooit een fiets gehad waarvan de rechterhelft van het stuur pal naast de stuurpen spontaan afbrak - tijdens het fietsen, met een een fietskar met mijn twee kinderen erin aangekoppeld. En het stuur was geen buis met een gat erin, hooguit een paar bochten. Gelukkig goed afgelopen maar ook de fietsenmaker had nog nooit zoiets gezien.

Wat ik maar wil zeggen: alles kan een keer stuk gaan, maar dat jouw fiets op die manier breekt wil niet zeggen dat automatisch alle fietsen met deze constructie ineens gevaarlijk worden. Zou kunnen van wel, maar dan hadden we via allerlei sociale media al eerder geluiden in die richting moeten horen.

• Strider
  • Laatst online: 15-07 13:51
Mijn Nexus 8 naaf trapt door in versnelling 5, dit terwijl de gele markeringen op de naaf in versnelling 4 tegenover elkaar staan.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Strider op 09-07-2026 10:04 ]

BlaBlaBla

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:29
bij mijn vrouw haar fiets was dit ook, zat ongeveer 9000 km op de teller, naaf aan gort, moest een nieuwe versnellingsnaaf laten monteren.

[ Voor 3% gewijzigd door hijskraan op 09-07-2026 14:32 ]

Strider schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:03:
Mijn Nexus 8 naaf trapt door in versnelling 5, dit terwijl de gele markeringen op de naaf in versnelling 4 tegenover elkaar staan.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?
hijskraan schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:32:
bij mijn vrouw haar fiets was dit ook, zat ongeveer 9000 km op de teller, naaf aan gort, moest een nieuwe versnellingsnaaf laten monteren.
De Nexus 8 mag maar 50Nm krijgen, dus als daar een Performance Line aan hangt, en die is niet begrensd, dan kan dit dus gebeuren.

En (ik beweer niks), als de fiets wat harder kan, dan is dit zeker een risico.

• hijskraan
active line plus motor op haar fiets

• Strider
Hier ook een active line plus, op eco stand :)

Maar goed, ik denk dat ik ermee naar de fietsenzaak moet, zelf zo'n wiel vervangen is mij iets teveel werk. Zijn er truukjes om erachter te komen of de naaf echt aan gort is? Ik dacht dat zo'n Nexus 8 redelijk onverwoestbaar was.

BlaBlaBla

• hijskraan
dat dacht ik ook, maar ik heb hem gezien toen hij eruit was,echt stuk.wordt altijd netjes mee geschakeld, misschien toch de motor te sterk voor de nexus?
hijskraan schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:13:
dat dacht ik ook, maar ik heb hem gezien toen hij eruit was,echt stuk.wordt altijd netjes mee geschakeld, misschien toch de motor te sterk voor de nexus?
Nee, maar er kan natuurlijk altijd ergens een slecht exemplaar tussen zitten, of er zat een zandkorrel op een strategisch slechte plaats.

• hijskraan
gevalletje pech dus
In de meeste gevallen kunnen ze enkel het binnenwerk wisselen. Dat hoeft geen nier te kosten.

• Strider
hijskraan schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:32:
Wat heeft dat ongeveer gekost?

BlaBlaBla

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
hijskraan schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:13:
Bij mij fiets was doortrappen in de 4e versnelling in het begin het probleem. Ik heb hem zelf uiteindelijk goed afgesteld. Je kunt niet alleen op de lijntjes afgaan, je moet het echt steeds heel iets verstellen en dan proberen. Toen het eenmaal goed uitgelijnd was ook geen enkel probleem meer gehad met schakelen/doortrappen en inmiddels bijna 32000 km met de originele Nexus 8 en Active Line +

• hijskraan
Strider schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:32:
[...]

Wat heeft dat ongeveer gekost?
naaf was 140 euro

• Foxhill
+ montage

• Foxhill
Strider schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:47:
Hier ook een active line plus, op eco stand :)

Maar goed, ik denk dat ik ermee naar de fietsenzaak moet, zelf zo'n wiel vervangen is mij iets teveel werk. Zijn er truukjes om erachter te komen of de naaf echt aan gort is? Ik dacht dat zo'n Nexus 8 redelijk onverwoestbaar was.
Op de lijntjes afstellen, als het blijft nog een tikje strakker dan de lijntjes proberen. Controleren of de kabel vrij loopt en de bewegende delen achter (cassettejoint) vrij kunnen draaien. Als hij dan nog doortrapt is het binnenwerk kapot.

Fietsenmakers krijgen uiteindelijk wat ervaring in hoe het doortrappen van een kapotte naaf kan klinken en voelen. Zo pikken we op ervaring een deel van de kapotte naven er direct uit. Bij de rest (als het geluid lijkt op slechte afstelling) moeten wij ook bovenstaande doen. Soms kost dat een paar bezoekjes en dat is wel eens vervelend voor de klant.

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Afgelopen donderdag, kon ik na lang wachten (levertijd van ~2 maanden) mijn Cube Supreme Hybrid Delexe One 600 ophalen. Dit is mijn eerste e-bike, met het idee om deze voor woon/werk verkeer te gaan gebruiken (eerst nog even die nieuwe baan in de buurt vinden, maar ondertussen wel vast testen hoe dit voelt) en voor dag tripjes in de buurt.

Ik heb voor Cube gekozen, omdat er een cube store in de buurt zit (~30m met het OV) en ze wat meer bieden voor je geld tov. bijv Gazelle.

Afgelopen zaterdag een klein 54km tripje gemaakt (normaal is 20km voor mij al veel) en dat ging prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qt75SLQTsZ34nCd9U3MgBfl_iyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkGCmjd8lUVNCLJmYDwpUreQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nL32K_KeAx3tUlY8gSHD-D-T0Sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ce466dSpHT1WB9d0UPw6EL5d.jpg?f=fotoalbum_large

• mark777
  • Nu online
Xanthorax schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:24:
Afgelopen donderdag, kon ik na lang wachten (levertijd van ~2 maanden) mijn Cube Supreme Hybrid Delexe One 600 ophalen. Dit is mijn eerste e-bike, met het idee om deze voor woon/werk verkeer te gaan gebruiken (eerst nog even die nieuwe baan in de buurt vinden, maar ondertussen wel vast testen hoe dit voelt) en voor dag tripjes in de buurt.

Ik heb voor Cube gekozen, omdat er een cube store in de buurt zit (~30m met het OV) en ze wat meer bieden voor je geld tov. bijv Gazelle.

Afgelopen zaterdag een klein 54km tripje gemaakt (normaal is 20km voor mij al veel) en dat ging prima.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie fiets. ze hebben nu een actie met gazelle de zelfde prijs ongeveer zelfde fiets

https://www.biketotaal.nl/product/chamonix-c5-lage-instap-2025?battery=8717118622124

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
mark777 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:49:
[...]

Mooie fiets. ze hebben nu een actie met gazelle de zelfde prijs ongeveer zelfde fiets

https://www.biketotaal.nl/product/chamonix-c5-lage-instap-2025?battery=8717118622124
Zelfde prijs, maar ik zie een Shimano motor en 500Wh accu.. doe mij dan maar de Cube met Bosch Performance motor, 600Wh accu en betere voorvork! Ben het eens met @Xanthorax dat Cube hier meer waar voor je geld biedt.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

YouTube: Eurobike 2026: Der Beginn einer neuen Zeitrechnung? Gobao & Avinox mit neuen Getriebemotoren!

Ik denk dat de meeste Nederlanders wel duits kunnen.

Zeer interessante ontwikkelingen. Deze beide chinese aanbieders komen met motoren waar de versnelling geintegreerd zit, iets wat ik al voorspelde. Ook op gebied van de batterij komen ze sterk voor de dag met snelladen en veel hogere capaciteit voor hetzelfde gewicht. Laden tot 80% in minder dan 20 min. En ondertussen vraagt Bosch goud geld voor een 6A ladertje… Gobao gaat naar 30 A en meer.

Pinion heeft ook de combi tussen motor en versnelling, maar waarschijnlijk veel te duur.

Canyon zou deze volgend seizoen al aanbieden (Avinox).

Gewoon spijtig dat de Europese industrie (Bosch en ZF) hier weeral dik voorbijgestoken wordt. Ik denk ook dat Shimano hier last van gaat krijgen…

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:56
Tommie12 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:29:
YouTube: Eurobike 2026: Der Beginn einer neuen Zeitrechnung? Gobao & Avinox mit neuen Getriebemotoren!

Zeer interessante ontwikkelingen. Deze beide chinese aanbieders komen met motoren waar de versnelling geintegreerd zit, iets wat ik al voorspelde. Ook op gebied van de batterij komen ze sterk voor de dag met snelladen en veel hogere capaciteit voor hetzelfde gewicht. Laden tot 80% in minder dan 20 min. En ondertussen vraagt Bosch goud geld voor een 6A ladertje… Gobao gaat naar 30 A en meer.

Pinion heeft ook de combi tussen motor en versnelling, maar waarschijnlijk veel te duur.

Gewoon spijtig dat de Europese industrie (Bosch en ZF) hier weeral dik voorbijgestoken wordt. Ik denk ook dat Shimano hoer last van gaat krijgen…
Typo in je laatste zin? :P
Idd, je hebt mijn post alvast helemaal met aandacht gelezen. 8)

• Nero22
  • Laatst online: 16-07 07:57
Ik ben al een tijdje zoekende naar een alternatief voor mijn VanMoof die ik een jaar geleden weg gedaan heb. Nu zag ik vanmiddag deze voorbij komen. Dit lijkt interessant, voor slechts €2.400.

https://www.gazelle.nl/modellen/curb

https://nieuwsfiets.nu/2026/06/18/gazelle-lanceert-minimalistische-curb/

It's funny. But not ha-ha funny.

• Foxhill

Gewoon spijtig dat de Europese industrie (Bosch en ZF) hier weeral dik voorbijgestoken wordt. Ik denk ook dat Shimano hier last van gaat krijgen…
Wat heb je aan snelladen op een fiets?

Op Panasonic (Japan) na heeft geen enkele Chinees tot nu toe Bosch (Duitsland) en Shimano (Japan) in levensduur kunnen evenaren. ZF (Duits) > correctie Pinion is nog niet lang genoeg op de markt en wordt in te kleine aantallen verkocht om levensduur van te weten.

Motinova, Bafang, Vyber, etc zijn prima Chinese alternatieven. Maar niet voor wie 20.000km met een fiets wil doen. Nog een Chinese speler erbij gaat niet heel plotseling de markt op zijn kop gooien.
Foxhill schreef op maandag 13 juli 2026 @ 07:44:
[...]

Wat heb je aan snelladen op een fiets?

Op Panasonic (Japan) na heeft geen enkele Chinees tot nu toe Bosch (Duitsland) en Shimano (Japan) in levensduur kunnen evenaren. ZF (Duits) is nog niet lang genoeg op de markt en wordt in te kleine aantallen verkocht om levensduur van te weten.

Motinova, Bafang, Vyber, etc zijn prima Chinese alternatieven. Maar niet voor wie 20.000km met een fiets wil doen. Nog een Chinese speler erbij gaat niet heel plotseling de markt op zijn kop gooien.
In NL is snelladen geen punt, daar rij je meestal een batterij pas leeg op een volle dag. Maar als je een eMTB hebt, dan is het na 2 bergjes gedaan met 750 Wh. Als je dan tijdens je middagpauze in een cafe effe de batterij terug op 80% krijgt, dan vermijd je dat je een tweede batterij moet kopen.

Als Canyon dit in bouwt, dan heb ik wel vertrouwen in de levensduur. De tijd dat de chinezen copieren is voorbij, ze gaan leiden.

ZF heeft intussen de fietsmarkt verlaten. Kunnen niet op tegen de grote merken, en er is geen geld om het lang vol te houden.

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-07 21:06
Ben aan het kijken naar een nieuwe e-bike.
Heb momenteel mijn oog laten vallen op de Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800. Voor die prijs vind ik het echt een proper afgemonteerde fiets.
Heb al wel eens gezocht in het forum en deze is al eens vaker voorbij gekomen hier. Daarom dat ik ook eens wou vragen voor 'reviews' van mensen die er ervaring mee hebben.
Moesten er suggesties zijn voor andere types/merken rond de 3k mag je ook laten horen.

Nog een bijkomende vraag (heb de fiets nog niet kunnen test rijden),bij welke snelheid begrenst deze fiets? Reden dat ik vraag is dat mijn vrouw haar ebike al stopt met ondersteuning rond de 23.5kmh, wat toch vervelend is als je met andere E-bikes naar het werk fiets in de ochtend.

[ Voor 24% gewijzigd door brogel op 13-07-2026 08:22 ]

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-07 17:43

Arfman

Drome!

Daar ben je natuurlijk ook deels zelf bij. Als jij het heel belangrijk vindt dat de Chinezen hier niet alles overnemen (je kunt debatteren of dat niet al het geval is, maar goed) dan koop je gewoon bij je volgende fiets weer een Bosch of ZF systeem. Dit is ook de reden dat ik geen Chinese auto wil bijvoorbeeld.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Arfman schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:45:
[...]

Daar ben je natuurlijk ook deels zelf bij. Als jij het heel belangrijk vindt dat de Chinezen hier niet alles overnemen (je kunt debatteren of dat niet al het geval is, maar goed) dan koop je gewoon bij je volgende fiets weer een Bosch of ZF systeem. Dit is ook de reden dat ik geen Chinese auto wil bijvoorbeeld.
In een Bosch systeem zit ook een batterij met chinese cellen, net zoals in die europese auto.

En ik wil niet echt wedden dat de electronica en display niet uit china komt...

Ik ben in principe ook voor het steunen van de EU industrie, maar het verschil moet wel te verantwoorden zijn. Feit is, technisch lopen ze op diverse gebieden stevig voorop, en ondertussen blijft de EU industrie de hoofdprijs vragen. Dat is onhoudbaar.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

TTLCrazy

Listen to Frankie

brogel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:14:
[...]

Nog een bijkomende vraag (heb de fiets nog niet kunnen test rijden),bij welke snelheid begrenst deze fiets? Reden dat ik vraag is dat mijn vrouw haar ebike al stopt met ondersteuning rond de 23.5kmh, wat toch vervelend is als je met andere E-bikes naar het werk fiets in de ochtend.
Elke Bosch motor is begrensd op 25 km/u, het display geeft dan meestal 27+ km/u aan, maar GPS snelheid is 25 kmu.

Zelf zou ik ook deze fiets aanschaffen mocht ik een nieuwe e-bike nodig hebben, lekker compleet, zit alles op wat ik wil hebben en de prijs is ook leuker dan een Gazelle/batavus met vergelijkbare onderdelen.
Arfman schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:45:
[...]

Bij vergelijkbare kwaliteit/prijs kies ik zeker voor een Europees model. Maar ik ga niet uit mijn weg om alles maar Europees te kopen. Ik ben gekke Henkie niet he. China is de laatste tijd zeker goed bezig met innovatie en dat is ook mooi om te zien.

[ Voor 32% gewijzigd door TTLCrazy op 13-07-2026 10:32 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• ErikIrie
  • Laatst online: 10:58
Heb momenteel mijn oog laten vallen op de Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800. Voor die prijs vind ik het echt een proper afgemonteerde fiets.
Heb al wel eens gezocht in het forum en deze is al eens vaker voorbij gekomen hier. Daarom dat ik ook eens wou vragen voor 'reviews' van mensen die er ervaring mee hebben.
Moesten er suggesties zijn voor andere types/merken rond de 3k mag je ook laten horen.

Mijn vrouw en ik hebben deze fiets recent beiden gekocht, zeker een aanrader hoor! Enorm bereik door de grote accu. Alleen de combi met de Nexus 5 naaf is even wennen, er zitten vrij grote sprongen tussen 3 en 4, de versnellingen die je in de praktijk het meest zal gebruiken, en de fiets waarschuwt al snel als hij vindt dat je in een te hoge versnelling zit voor je trapsnelheid (terugschakelen! zegt hij dan). Maar dat went snel. Qua ondersteuning zit de grens ergens tussen 25,5 en 26 km/h.

• mark777
  • Nu online
ErikIrie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:31:
[...]

Mijn vrouw en ik hebben deze fiets recent beiden gekocht, zeker een aanrader hoor! Enorm bereik door de grote accu. Alleen de combi met de Nexus 5 naaf is even wennen, er zitten vrij grote sprongen tussen 3 en 4, de versnellingen die je in de praktijk het meest zal gebruiken, en de fiets waarschuwt al snel als hij vindt dat je in een te hoge versnelling zit voor je trapsnelheid (terugschakelen! zegt hij dan). Maar dat went snel. Qua ondersteuning zit de grens ergens tussen 25,5 en 26 km/h.
Mooie fietsen die Cubes maar bij mij in de buurt niet meer leverbaar. Zeker erg populair

• Foxhill
Tommie12 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:07:
[...]

In een Bosch systeem zit ook een batterij met chinese cellen, net zoals in die europese auto.

En ik wil niet echt wedden dat de electronica en display niet uit china komt...

Ik ben in principe ook voor het steunen van de EU industrie, maar het verschil moet wel te verantwoorden zijn. Feit is, technisch lopen ze op diverse gebieden stevig voorop, en ondertussen blijft de EU industrie de hoofdprijs vragen. Dat is onhoudbaar.
Bosch gebruikt cellen van o.a. LG, Samsung en Panasonic. Dus Japan en Zuid-Korea. Er zal in de productieketen iets uit China komen, maar een Japans of Zuid-Koreaans bedrijf en eindcontrole is niet hetzelfde als Chinees.

• Foxhill
[...]

Victoria Tresalo 7. Tests gewonnen (ANWB, AD), Kiox display er al op, beter leverbaar, betere montage en eindcontrole in de fabriek. Die Cube en Victoria zijn erg gelijk aan elkaar.
Foxhill schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:53:
[...]

Bosch gebruikt cellen van o.a. LG, Samsung en Panasonic. Dus Japan en Zuid-Korea. Er zal in de productieketen iets uit China komen, maar een Japans of Zuid-Koreaans bedrijf en eindcontrole is niet hetzelfde als Chinees.
BYD en CATL zijn de grootste fabrikanten van batterijen (cellen en complete batterijen). Die worden ingebouwd door alle fabrikanten, en die hebben hun kwaliteit prima in orde.

We kunnen blijven geloven en denken dat Chinees materiaal goedkope kopies zijn, maar het is echt niet meer zo. Ze steken de Japanners, Koreanen en Duitsers links en rechts voorbij.

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:16:
[...]

BYD en CATL zijn de grootste fabrikanten van batterijen (cellen en complete batterijen). Die worden ingebouwd door alle fabrikanten, en die hebben hun kwaliteit prima in orde.

We kunnen blijven geloven en denken dat Chinees materiaal goedkope kopies zijn, maar het is echt niet meer zo. Ze steken de Japanners, Koreanen en Duitsers links en rechts voorbij.
Dit heb je goed gezien en het is waar. Echter gebruikt Bosch wel cellen met een hoge capaciteit die een flinke interne weerstand hebben zoals alle energiecellen. Toch zie ik in de e-bike wereld de 21700 cellen toenemen. 18650 cellen van >3000 mAh hebben een hoge weerstand en dit merk je bij het warm worden van de accu wat in de zomer echt ongewenst is. Vooral wat oudere cellen kunnen een flinke derving hebben bij hoge stroomvraag en vooral in de winter kan dit een probleem worden.

Ik zie het met mijn 5 jaar oude fietsaccu dat je in de zomer nergens last van hebt en het pack als nieuw lijkt, maar in de winter merk ik toch wel een behoorlijke achteruitgang bij het commuten. Toen de fiets nieuw was kon ik makkelijk 2 keer op en neer op 1 lading en dat ga ik nu zeker niet meer halen (volle bak ondersteuning, koud buiten en flink wind tegen). Binnenkort weer een review als de e-bike 5 jaar wordt. Ben nog steeds blij met m'n Gazelle :)
jimh307 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:56:
[...]

Dit heb je goed gezien en het is waar. Echter gebruikt Bosch wel cellen met een hoge capaciteit die een flinke interne weerstand hebben zoals alle energiecellen. Toch zie ik in de e-bike wereld de 21700 cellen toenemen. 18650 cellen van >3000 mAh hebben een hoge weerstand en dit merk je bij het warm worden van de accu wat in de zomer echt ongewenst is. Vooral wat oudere cellen kunnen een flinke derving hebben bij hoge stroomvraag en vooral in de winter kan dit een probleem worden.

Ik zie het met mijn 5 jaar oude fietsaccu dat je in de zomer nergens last van hebt en het pack als nieuw lijkt, maar in de winter merk ik toch wel een behoorlijke achteruitgang bij het commuten. Toen de fiets nieuw was kon ik makkelijk 2 keer op en neer op 1 lading en dat ga ik nu zeker niet meer halen (volle bak ondersteuning, koud buiten en flink wind tegen). Binnenkort weer een review als de e-bike 5 jaar wordt. Ben nog steeds blij met m'n Gazelle :)
Ik heb mijn ebike in 2020 gekocht, en ben daar nog altijd tevreden over (Bosch PL, Enviolo, ), maar niks spannend. Ik doe ook geen groot aantal kilometers (heb me wat meer met fotografie bezig gehouden).

Maar als ik een nieuwe fiets koop, dan wil ik deze keer wel een motor met ingebouwde versnelling, en een display wat net iets meer kan, en liefst ook mooi navigatie kan tonen zodat ik die aftandse Garmin niet extra moet mee nemen.

• Foxhill
Tommie12 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:16:
[...]

Het is nog maar een paar jaar geleden dat ik vanuit mijn vorige baan levensgevaarlijk onder gedimensioneerde afsluiters is nucleaire centrales in China zag, en kopieën van onze producten, en een inkoper voor een aannemer die mij vroeg de norm van ons product uit te leggen. En meer. Chinese productie is prima in orde, Chinese ontwikkeling loopt soms voorop. Maar Chinese bedrijfsvoering en Chinese kwaliteitscontrole zijn wisselvallig. Een Europees, Japans of Zuid-Koreaans bedrijf ertussen hebben is nog steeds een goede waarborg.
Foxhill schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:06:
[...]

Het is nog maar een paar jaar geleden dat ik vanuit mijn vorige baan levensgevaarlijk onder gedimensioneerde afsluiters is nucleaire centrales in China zag, en kopieën van onze producten, en een inkoper voor een aannemer die mij vroeg de norm van ons product uit te leggen. En meer. Chinese productie is prima in orde, Chinese ontwikkeling loopt soms voorop. Maar Chinese bedrijfsvoering en Chinese kwaliteitscontrole zijn wisselvallig. Een Europees, Japans of Zuid-Koreaans bedrijf ertussen hebben is nog steeds een goede waarborg.
Ik werk voor een duitse fabrikant van auto en vrachtwagenonderdelen. Ik kan je verzekeren.... het is paniek. Te lang gedacht dat de klanten uiteindelijk toch voor duitse degelijkheid zouden kiezen... noppes dus. De klanten zijn het beu om veel te veel te betalen voor gewoon minder.

Kijk naar de vernieuwe Audi Q4 etron, en wat je betaalt. Die auto is niet verkeerd, maar je krijgt zo veel meer, en zo veel beter bij de Chinese fabrikanten... voor minder geld...

Laadsnelheid van de Audi: 185 kW bij de topversies...of ca 30 min van 10-80%.

De chinezen doen dat nu aan 390kW en voor langere tijd en gaan naar 12 minuten...

En dan hebben we het nog niet over opties en interieurafwerking gehad. Zelfs een Porsche Macan zit vol hard plastic... niet bij de chinezen dus.

De tech is echt een hele stap beter. Als je een uurtje hebt moet je dit maar eens bekijken: YouTube: I Found Out Why Chinese Performance Cars Are Taking Over

Symptomatisch, en op de fietsmarkt is hetzelfde aan de gang. Het is geen wonder dat fabrikanten in Europa om vallen of moeten stoppen met bepaalde producten (ZF, Accell, Simplon, ...)

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:03:
[...]

Ik heb mijn ebike in 2020 gekocht, en ben daar nog altijd tevreden over (Bosch PL, Enviolo, ), maar niks spannend. Ik doe ook geen groot aantal kilometers (heb me wat meer met fotografie bezig gehouden).

Maar als ik een nieuwe fiets koop, dan wil ik deze keer wel een motor met ingebouwde versnelling, en een display wat net iets meer kan, en liefst ook mooi navigatie kan tonen zodat ik die aftandse Garmin niet extra moet mee nemen.
Ik ken het gevoel, maar ik vind simpel en eenvoud ook wel iets hebben. Als mijn Gazelle ooit met pensioen gaat denk ik dat ik weer een Gazelle koop want mijn ervaringen met het merk zijn goed. Mijn Bosch middenmotor vertoond nog helemaal geen slijtage en heeft nul speling. Nog nooit heeft de fiets mij laten staan en hij doet het altijd of het nu -10 is of +35 graden buiten :)
Het is nog maar een paar jaar geleden dat ik vanuit mijn vorige baan levensgevaarlijk onder gedimensioneerde afsluiters is nucleaire centrales in China zag, en kopieën van onze producten, en een inkoper voor een aannemer die mij vroeg de norm van ons product uit te leggen.
De arbeidsvoorwaarden in China zijn zeer slecht. En niet alleen in China. Las een klein tijdje terug een artikel in Reader's Digest over de e-waste verwerking in derdewereld landen. Dit is echt te erg voor woorden vind ik.

In westerse landen lijkt het of materiaal schoon is gemaakt. Het ziet er gelikt uit en is brandschoon, maar de facade erachter is horror. De artikelen in de Action zijn van een dubieuze afkomst want het is niet voor niets spotgoedkoop. Wat wij rijke westerlingen aan gemakken willen tegen de laagste prijs gaat ten koste aan werkomstandigheden daar. Wij Nederlanden trekken een vies gezicht bij het horen van kinderarbeid, maar daar is het net zo normaal als hier een auto bezitten. Door bij zulke winkels kopen is kinderarbeid nodig of werken in een zeer ongezonde omgeving (kijkt ook naar jou Alibaba en AliExpress). Kijk ook naar India waar de brommers zo massaal in het straatbeeld zijn verweven dat schone lucht een utopie lijkt. Daarmee vergeleken is smog zoals wij dat kennen nog een klein probleem. De lucht daar is vol met tweetakt uitlaatgassen. De woningen daar zijn erg klein, heet, oud, vervuild en ze zitten daar met 10 man in een ruimte die wij voor 1 man al veel te krap vinden.

• B64

B64

Tommie12 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:03:
[...]

Wat is volgens jou het voordeel van een motor met ingebouwde versnelling? Ik zie dat niet zo, eerlijk gezegd. Als het kan is het mooie techniek, daar niet van hoor - maar als er wat gebeurt en de unit moet vervangen worden dan hangt daar wel een prijskaartje aan. Persoonlijk heb ik toch liever een motor die doet wat die doen moet, en een versnellingssysteem idem dito.

Het bouwen van een goede e-bike motor is een andere tak van sport dan het bouwen van een goede versnellingsnaaf. Shimano maakt beide, maar ook die is nog niet zover dat ze de combi bouwen - terwijl Shimano toch echt wel in de positie verkeert dat ze daarme Bosch een slag kunnen toebrengen.

Wat ik overigens écht een gemiste kans vind, is die nieuwe Bosch achterwielmotor die niet zo is gebouwd dat je die kunt combineren met een versnellingsnaaf (behalve een 2-speed bak van UTgear)

• B64

B64

jimh307 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:28:
[...]

In westerse landen lijkt het of materiaal schoon is gemaakt. Het ziet er gelikt uit en is brandschoon, maar de facade erachter is horror. De artikelen in de Action zijn van een dubieuze afkomst want het is niet voor niets spotgoedkoop. Wat wij rijke westerlingen aan gemakken willen tegen de laagste prijs gaat ten koste aan werkomstandigheden daar. Wij Nederlanden trekken een vies gezicht bij het horen van kinderarbeid, maar daar is het net zo normaal als hier een auto bezitten. Door bij zulke winkels kopen is kinderarbeid nodig of werken in een zeer ongezonde omgeving (kijkt ook naar jou Alibaba en AliExpress). Kijk ook naar India waar de brommers zo massaal in het straatbeeld zijn verweven dat schone lucht een utopie lijkt. Daarmee vergeleken is smog zoals wij dat kennen nog een klein probleem. De lucht daar is vol met tweetakt uitlaatgassen. De woningen daar zijn erg klein, heet, oud, vervuild en ze zitten daar met 10 man in een ruimte die wij voor 1 man al veel te krap vinden.
Voor wat betreft de Action is dat maar ten dele waar. Grote kans dat die afwasborstel van €0,79 bij de Action uit dezelfde fabriek komt als de afwasborstel van €1,99 bij Albert Heijn. Het verschil zit 'm in de manier waarop de toeleveringsketen is opgebouwd, en de schaal van de winkelketens (en dus de volumes die ze verkopen). Wij leveren aan de Action, dus ik weet hoe die supply chain is opgebouwd.

Bovendien moeten bedrijven die in de EU actief zijn ervoor zorgen dat in de hele toeleveringsketen de mensenrechten worden gerespecteerd - inclusief kinderarbeid dus (CSDDD - Corporate Sustainability Due Diligence Directive). Daar kun je lacherig over doen, en er zijn ongetwijfeld de nodige bedrijven die de (vele) mazen in de wet actief opzoeken, maar dit soort regelgeving zorgt grosso modo wel voor een verbetering van werk- en leefomstandigheden.

Voor wat betreft ome Ali en consorten - tsja, dat valt of staat met de scrupules van de mensen die op de bestelknop drukken.

Maar goed, we dwalen af...

• jimh307
  • Niet online
@B64 [...]inclusief kinderarbeid dus (CSDDD - Corporate Sustainability Due Diligence Directive). Daar kun je lacherig over doen, en er zijn ongetwijfeld de nodige bedrijven die de (vele) mazen in de wet actief opzoeken[...]
Begrijp wel dat het bittere ernst is. Er is niets lacherig aan. Die mazen in de wet zijn niet op een hand te tellen.
jimh307 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:28:
[...]Kijk ook naar India waar de brommers zo massaal in het straatbeeld zijn verweven dat schone lucht een utopie lijkt. Daarmee vergeleken is smog zoals wij dat kennen nog een klein probleem. De lucht daar is vol met tweetakt uitlaatgassen. De woningen daar zijn erg klein, heet, oud, vervuild en ze zitten daar met 10 man in een ruimte die wij voor 1 man al veel te krap vinden.
ik weet niet hoe lang het geleden is dat je in India of China was.

In India is 2-takt geschiedenis, en alle tuk-tuks rijden op aardgas in flessen van 10 kg.

En in China rijden er in de meeste steden enkel electrische scooters. Benzine is verboden.

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:25:
[...]

ik weet niet hoe lang het geleden is dat je in India of China was.

In India is 2-takt geschiedenis, en alle tuk-tuks rijden op aardgas in flessen van 10 kg.

En in China rijden er in de meeste steden enkel electrische scooters. Benzine is verboden.
Wel lang geleden idd. Doet me toch deugt dat ze daar meer omkijken naar de leefomgeving :)

• Foxhill
Tommie12 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:18:
[...]

Ik werk voor een duitse fabrikant van auto en vrachtwagenonderdelen. Ik kan je verzekeren.... het is paniek. Te lang gedacht dat de klanten uiteindelijk toch voor duitse degelijkheid zouden kiezen... noppes dus. De klanten zijn het beu om veel te veel te betalen voor gewoon minder.

Kijk naar de vernieuwe Audi Q4 etron, en wat je betaalt. Die auto is niet verkeerd, maar je krijgt zo veel meer, en zo veel beter bij de Chinese fabrikanten... voor minder geld...

Laadsnelheid van de Audi: 185 kW bij de topversies...of ca 30 min van 10-80%.

De chinezen doen dat nu aan 390kW en voor langere tijd en gaan naar 12 minuten...

En dan hebben we het nog niet over opties en interieurafwerking gehad. Zelfs een Porsche Macan zit vol hard plastic... niet bij de chinezen dus.

De tech is echt een hele stap beter. Als je een uurtje hebt moet je dit maar eens bekijken: YouTube: I Found Out Why Chinese Performance Cars Are Taking Over

Symptomatisch, en op de fietsmarkt is hetzelfde aan de gang. Het is geen wonder dat fabrikanten in Europa om vallen of moeten stoppen met bepaalde producten (ZF, Accell, Simplon, ...)
Daar noem je wat, Accell. Die wordt overgenomen door Doc Jiayan (Johnny) Liu uit China.

En interessant de andere kant op: Velo de Ville haalt hun frames nu grotendeels uit Oostenrijk vanwege leverbetrouwbaarheid. VDL is in Nederland ook met productie van fietsframes terughalen bezig geweest. Ik weet niet hoe dat afgelopen is.

[ Voor 8% gewijzigd door Foxhill op 13-07-2026 19:31 ]

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:23:
[...]

Daar noem je wat, Accell. Die wordt overgenomen door Doc Jiayan (Johnny) Liu uit China.

En interessant de andere kant op: Velo de Ville haalt hun frames nu grotendeels uit Oostenrijk vanwege leverbetrouwbaarheid. VDL is in Nederland ook met productie van fietsframes terughalen bezig geweest. Ik weet niet hoe dat afgelopen is.
Wellicht klinkt het als een goede zaak, maar is er enig besef hoeveel stookolie het kost om al die talloze schepen te laten varen? Dit is dus die crisis alleen al. Kijk naar de paniek als de straat van Hormuz weer eens dicht zit.

Het is waar dat de inflatie giert en mensen het idd zat zijn om minder te krijgen voor meer. Wat gaan mensen dan doen? Ten eerste de hand op de knip houden en ten tweede goedkope prul kopen. Als op elk artikel vermeldt wordt hoeveel energie het heeft gekost om het te maken, dan zou de mens zich wezenloos schrikken. Ik mis de echte 'ambacht' bij lokale winkels. Niets mis met de schoenenmaker, de slager, de kruidenier en ga zo maar door. Gazelle besteed ook steeds meer uit naar het buitenland en dit moet vervoerd worden. Dan heb je zo een crisis te pakken. We zijn té afhankelijk geworden van deze supply chain die fragiel en kwetsbaar in elkaar steekt.

En berg je maar, het gaat allemaal nóg duurder worden en dan bedoel ik niet de hoge geheugenprijzen, maar van eieren tot melk. De zorgen zitten ook bij de minima want dat is de eerste groep die honger gaat krijgen en de verpaupering van ons land zal groteske vormen aannemen en mij zal het niets verbazen dat we over 20 jaar krottenwijken gaan krijgen zoals die in Calcutta. Heel erg veel mensen beseffen het niet en hun denken ook niet na hoe heerlijk vers drinkwater uit de kraan komt.

Al met al denk ik dat we anders moeten kijken en minder dingen als vanzelfsprekend moeten beschouwen.

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-07 06:21
Voor mensen met een Cube Hybrid Supreme Comfort of een Hybrid Kathmandu (en wellicht ook nog wel andere Cube versies), deze voorrekjes en houders van Cube passen ook op de Supreme en Kathmandu. Zolang je balhoofd boven en onder het frame een dubbele zwarte ring heeft met een groef er in passen de klemmen van de ACID FRONT CARRIER HIC RILINK en de ACID FRONT CARRIER HIC RILINK LITE prima op je fiets.

(Geen idee waarom Cube op de site zet dat deze accessoires alleen voor de Trike Hybrid, CUBE Longtail Hybrid, Editor Hybrid zijn.)

Ik heb de Lite op mijn Hybrid Supreme Comfort gezet en daar een stevig mandje op bevestigd. Het voordeel van de Lite versie is dat je de hoek van het rekje kan instellen. (wel even rekening houden met je voorlicht die waarschijnlijk niet meer past op de originele plek. Even creatief zijn met een andere locatie en dan kom je er wel uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCwvudpZQLK5PE8Rwh-dvejl0bs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LtoRKcbFitQKU5Os7yppj2vO.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-6IC0rWgiCeQpPDpPgbxRYwBPk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3KdsmaVRDGiaqAa5boOnDrtK.webp?f=fotoalbum_tile

• brogel

Om mezelf maar eens te quoten ;)
Heb ondertussen al wat reacties binnen van fietsenwinkels en deze (model 2026) is inderdaad overal uitverkocht.
Heb wel de optie gekregen om de 2027 versie te bestellen. Deze zou beschikbaar zijn vanaf midden/eind Augustus. Hij krijgt het Intuvia 200 midden display en een 'luxere' zadelpen, hij zijn 3399 gaan kosten. Via mijn werk kan ik bij deze fietensenwinkel 200euro korting krijgen, dus is hij even duur als het 2026 model nu.

Dat groter midden display had voor mij niet echt gemoeten. Die dingen laten toch alleen maar snelheid/afstand zien, waarom dan toch zo een groot ding in het midden.

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-07 16:28
[...]

Ik heb even zitten kijken, ook n.a.v. de zoektocht van @brogel - het valt me op dat dit model bijna identiek is aan de Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 die ruim 500€ meer kost (adviesprijs). Het grootste verschil dat ik kan ontdekken is de CX motor en Enviolo Trekking 380 naaf, t.o.v. de lichtere PX motor en Nexus 5 naaf.

Ik ben wel benieuwd naar het verschil in beleving tussen de Kathmandu en Touring serie - zit hem dat in de geometrie? Of eigenlijk alleen maar in de belastbaarheid, inzetbereik en duurzaamheid van de motor en naaf? De Touring in deze vergelijking (Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800) is ook een kilo lichter, ook niet verkeerd.

Wat betreft de leveringsproblemen @brogel , ik dacht dat nieuwe modellen altijd vanaf aug/sep aangekondigd worden en pas later in het jaar/begin 2027 leverbaar zijn. Mooi dat dit nu al sneller lijkt te volgen :)

• ErikIrie
Cyclonist schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:51:
[...]

Ik heb even zitten kijken, ook n.a.v. de zoektocht van @brogel - het valt me op dat dit model bijna identiek is aan de Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 die ruim 500€ meer kost (adviesprijs). Het grootste verschil dat ik kan ontdekken is de CX motor en Enviolo Trekking 380 naaf, t.o.v. de lichtere PX motor en Nexus 5 naaf.

Ik ben wel benieuwd naar het verschil in beleving tussen de Kathmandu en Touring serie - zit hem dat in de geometrie? Of eigenlijk alleen maar in de belastbaarheid, inzetbereik en duurzaamheid van de motor en naaf? De Touring in deze vergelijking (Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800) is ook een kilo lichter, ook niet verkeerd.
Vooral de geometrie en enviolo naaf volgens mij, en idd de CX-motor, waarbij die volgens Cube net als de PX 90 Nm heeft. Duurzaamheid van de naaf zou ik ook niet zomaar als beter stellen aangezien er met de Enviolo meer problemen lijken te zijn dan met de Nexus 5. Bij de Kathmandu zijn er wel variaties te kiezen, zoals bv de C:62 uitvoering met deels carbon, die een stuk lichter is.

• ErikIrie
Foxhill schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:55:
[...]

Victoria Tresalo 7. Tests gewonnen (ANWB, AD), Kiox display er al op, beter leverbaar, betere montage en eindcontrole in de fabriek. Die Cube en Victoria zijn erg gelijk aan elkaar.
Nou, erg gelijk... de Victoria heeft een minder krachtige motor en een kleinere accu. En uit klantervaringen (Consumentengids fietstest) kwam recent naar voren dat eigenaren van Cube de minste problemen ervaren, dus dat zit qua montage en controle ook prima.

• brogel
Cyclonist schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:51:
[...]

Wat betreft de leveringsproblemen @brogel , ik dacht dat nieuwe modellen altijd vanaf aug/sep aangekondigd worden en pas later in het jaar/begin 2027 leverbaar zijn. Mooi dat dit nu al sneller lijkt te volgen :)
Een bijkomend verschil is dat de Touring een riem heeft en de Kathmandu een ketting.
Hoe ik het zie is dat de Kathmandu iets meer 'trekking' is en de touring wat meer stadsfiets.
Als ik ook de reviews lees van de CX motor is dat deze misschien wat te vinnig is voor een stadsfiets (voor mountainbike bijvoorbeeld wil je wel dat hij snel reageert op vermogen vraag op korte steile hellingen), maar daar heb ik geen ervaring mee.
Mijn zoektocht was vooral een sterke motor (liefst Bosch), grote batterij, een riem. En liefst een beetje een bekend merk. Reden is dat ik op zich niet zoveel km doe, dus kan de fiets wel eens lang in gebruik zijn. Dan wil ik nog de mogelijkheid hebben om onderdelen te vinden, en hopelijk nog wat batt. capaciteit over te houden na x-jaren. Als je op deze punten filters kom je vrij vaak uit bij deze Cube touring, tenzij je 4 a 5K wil uitgeven. En eerlijk gezegd is deze Touring al te duur/uitgebreid voor mijn use-case, maar ik koop liever een beetje kwaliteit/zekerheid.

• Foxhill
ErikIrie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:25:
[...]

Nou, erg gelijk... de Victoria heeft een minder krachtige motor en een kleinere accu. En uit klantervaringen (Consumentengids fietstest) kwam recent naar voren dat eigenaren van Cube de minste problemen ervaren, dus dat zit qua montage en controle ook prima.
Meer Nm != beter (niet gelijk aan). De PX vind niet iedereen fijner dan de Performance Line. Geometrie gelijk. Een paar voordelen beide kanten op. Dat is erg gelijk. Niet hetzelfde.

Montage en controle van Cube zijn niet prima, die zijn namelijk als keuze van Cube niet compleet aanwezig. Montage van de fietsenwinkel die hem daarna aflevert is bij die test prima geweest:

Cube is een van de weinige merken in deze klasse die fietsen niet compleet gemonteerd naar fietsenwinkels stuurt. Een aantal onderdelen moet zelfs gedemonteerd worden om nog weer in te vetten (balhoofd, vooras). Dat gebeurd niet altijd. Er is zo een montage en controle stap minder dan beide bijna alle andere a merken. En in praktijk maakt dat uit.

Geen reden om een Cube te laten staan. Maar beter is ie niet.

• ErikIrie
Foxhill schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:51:
[...]

Meer Nm != beter (niet gelijk aan). De PX vind niet iedereen fijner dan de Performance Line. Geometrie gelijk. Een paar voordelen beide kanten op. Dat is erg gelijk. Niet hetzelfde.

Montage en controle van Cube zijn niet prima, die zijn namelijk als keuze van Cube niet compleet aanwezig. Montage van de fietsenwinkel die hem daarna aflevert is bij die test prima geweest:
De veel kleinere accu noem je gemakshalve even niet. Het ging overigens niet om 1 testexemplaar maar een enquête onder alle lezers waaruit bleek dat Cube in de praktijk minder mankementen had dan de andere merken. Uiteraard heeft de winkel die het afmonteert hier ook een rol in, maar dat blijkt dus doorgaans wel goed te gaan.

• B64

B64

brogel schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:32:

Mijn zoektocht was vooral een sterke motor (liefst Bosch), grote batterij, een riem. En liefst een beetje een bekend merk. Reden is dat ik op zich niet zoveel km doe, dus kan de fiets wel eens lang in gebruik zijn. Dan wil ik nog de mogelijkheid hebben om onderdelen te vinden, en hopelijk nog wat batt. capaciteit over te houden na x-jaren. Als je op deze punten filters kom je vrij vaak uit bij deze Cube touring, tenzij je 4 a 5K wil uitgeven. En eerlijk gezegd is deze Touring al te duur/uitgebreid voor mijn use-case, maar ik koop liever een beetje kwaliteit/zekerheid.
Wat noem je 'niet zoveel km'? De vraag is namelijk een beetje of het zin heeft om een extra grote accu nemen omdat je dan hoopt er langer mee te doen bij sporadisch gebruik. Ons aller @jimh307 (expert op dit gebied) heeft hier al eens advies over gegeven: jimh307 in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3".

• Foxhill
ErikIrie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:12:
[...]

De veel kleinere accu noem je gemakshalve even niet. Het ging overigens niet om 1 testexemplaar maar een enquête onder alle lezers waaruit bleek dat Cube in de praktijk minder mankementen had dan de andere merken. Uiteraard heeft de winkel die het afmonteert hier ook een rol in, maar dat blijkt dus doorgaans wel goed te gaan.
Iemand anders vraagt wat er nog vergelijkbaar bestaat. Ik geef een vergelijkbaar alternatief aan. De verschillen blijven uitvergroten neemt dat niet weg.

Je herhaalt de test. Ik leg er een ervaring naast vanuit fietsenwinkels. Om precies te zijn vanuit een Cube dealer die met het merk stopt ivm kwaliteit en een andere Cube dealer die een van de grootste in NL is.

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
brogel schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:32:
[...]

Een bijkomend verschil is dat de Touring een riem heeft en de Kathmandu een ketting.
Hoe ik het zie is dat de Kathmandu iets meer 'trekking' is en de touring wat meer stadsfiets.
Als ik ook de reviews lees van de CX motor is dat deze misschien wat te vinnig is voor een stadsfiets (voor mountainbike bijvoorbeeld wil je wel dat hij snel reageert op vermogen vraag op korte steile hellingen), maar daar heb ik geen ervaring mee.
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik zeker voor de grote accu gaan. Als je in de toekomst grotere touren wilt maken, kan dat altijd.

Toen ik in 2016 de Touring hybrid kocht, koos ik voor een Bosch active line icm met een 400 Wh accu. Vier jaar geleden heb ik eerst de active vervangen door een CX performance en 2 jaar geleden de accu vervangen voor een 720 Wh exemplaar van ebike-vision.
De accu was destijds nog niet leverbaar, maar de kosten van een revisie Bosch CX had ik me kunnen besparen.
Foxhill schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:51:
[...] Een aantal onderdelen moet zelfs gedemonteerd worden om nog weer in te vetten (balhoofd, vooras).
Dat is iets om te onthouden want ik overweeg ook om 2 nieuwe Kathmandu's te kopen. Omdat veel Cubestores niet meer alles lijken te kunnen leveren, denk ik er ook aan om ze online te kopen.

Ik heb overigens de indruk dat bij Kalkhoff, het balhoofd en de vooras niet ingevet worden, want ik heb toevallig twee fietsen gehad (gekocht bij een goedkoop-shop in Geleen), waarvan de vooras en het balhoofd niet af-fabriek ingevet leek.

[ Voor 55% gewijzigd door Peatsmoke op 15-07-2026 08:14 ]

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:00
jimh307 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:21:
[...]

En berg je maar, het gaat allemaal nóg duurder worden en dan bedoel ik niet de hoge geheugenprijzen, maar van eieren tot melk. De zorgen zitten ook bij de minima want dat is de eerste groep die honger gaat krijgen en de verpaupering van ons land zal groteske vormen aannemen en mij zal het niets verbazen dat we over 20 jaar krottenwijken gaan krijgen zoals die in Calcutta.
Wat een DOOM gedachtes. Ga lekker een stukje fietsen en genieten.

Voor krottenwijken hoef je niet naar Calcutta, veel dichter bij huis, Grenoble Frankrijk daar staan ze al een tijdje.

• jimh307
  • Niet online
Speedster schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 07:51:
[...]

Wat een DOOM gedachtes. Ga lekker een stukje fietsen en genieten.

Voor krottenwijken hoef je niet naar Calcutta, veel dichter bij huis, Grenoble Frankrijk daar staan ze al een tijdje.
Het is een gegeven, maar je hebt gelijk. Lekker genieten op de fiets en zo naar werk -- op de fiets :Y)

• brogel
Peatsmoke schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 07:38:
[...]

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik zeker voor de grote accu gaan. Als je in de toekomst grotere touren wilt maken, kan dat altijd.

Toen ik in 2016 de Touring hybrid kocht, koos ik voor een Bosch active line icm met een 400 Wh accu. Vier jaar geleden heb ik eerst de active vervangen door een CX performance en 2 jaar geleden de accu vervangen voor een 720 Wh exemplaar van ebike-vision.
De accu was destijds nog niet leverbaar, maar de kosten van een revisie Bosch CX had ik me kunnen besparen.
Uit interesse, het verwisselen van de motor is dat iets wat je eigenlijk zelf kan? of komt daar software en dergelijke bij te kijken?
Als ik naar die accus van ebike-vison kijk hebben die momenteel geen 1 op 1 vervangingen van bosch powertube accus (misschien was dat toen wel zo), is dat dan een extra/externe accu welke je geplaatst hebt?
En dan nog een bedenking, je fiets was van 2016 en je hebt motor vervangen in 2022: was je zo ontevreden van de originele motor, of was hij al stuk? Was je fiets dat nog wel waard dan (zal niet goedkoop geweest zijn), ik zou dat zelf niet snel overwegen op een fiets van 6jaar?

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:42

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Toch even m'n gal spuwen. Vorig jaar 2 elektrische fietsen gekocht, de Sparta a-Shine Energy, ijna 7k aftikken bij de fietsenwinkel. Ik verwacht dan een bepaalde mate van service of inzet. Helaas blijkt dat niet meer van deze tijd.

De vraag was: Past hier een dubbel standaard op (met zo'n dubbele poot)? (willen we graag vanwege kinderen achterop en dan staat hij gewoon een stuk steviger).

Reactie fietsenmaker:
Dat weet ik niet, geeft de fabrikant niet aan.
De vraag of hij ernaar wil kijken wordt beantwoord al moeilijk kijkend "Ja, dat wil ik best doen hoor, maar dan moet de motor eruit en tja, dan kan het best geld gaan kosten, zeker als dan blijkt dat het niet kan"

Ik heb het er toen bij laten zitten en Sparta gemaid.

Korte reactie:
"Sorry meneer, hebben we niet getest, dus we weten het niet"

Teleurgesteld heb ik het erbij laten zitten en ben verder gegaan met het leven.
Toen donderde m'n fiets met kind achterop bijna omver, ik had hem nog net te pakken. Dus maar zelf gaan kijken.

Wat blijkt... 2 f*cking imbusboutjes losdraaien, standaard montageplaatje komt los, zit gewoon een normale aansluiting ACHTER de motor, nieuw standaard erop en klaar.

Verwacht ik nou te veel of heb ik gewoon een veel te luie fietsenmaker gevonden?

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:08

Maasluip

Kabbelend watertje

Je hebt nu dus een ongeteste standaard onder je zware elektrische fiets gezet en je hoopt dat de fietsenmaker of fabrikant aansprakelijkheid neemt als dat mis gaat en je kind van de fiets kukelt?

Lees: welkom in de moderne wereld.

Signatures zijn voor boomers.

@Mad-Matt

Zo'n standaard kost 20-30€ schat ik, en duurt 10 minuten om te monteren. Daar kunnen ze dus niks aan verdienen en ze nemen risico. Dan is nee een simpel antwoord. (of je moet die vraag stellen voor je de fiets koopt, dan doen ze net iets meer moeite)

Gewoon zelf doen... Om 2 schroefjes vast te zetten heb ik gelukkig geen FM nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door Tommie12 op 16-07-2026 11:41 ]

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:42

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Tommie12 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:40:
@Mad-Matt

Zo'n standaard kost 20-30€ schat ik, en duurt 10 minuten om te monteren. Daar kunnen ze dus niks aan verdienen en ze nemen risico. Dan is nee een simpel antwoord. (of je moet die vraag stellen voor je de fiets koopt, dan doen ze net iets meer moeite)

Gewoon zelf doen... Om 2 schroefjes vast te zetten heb ik gelukkig geen FM nodig.
Vraag vooraf niet gesteld omdat ik er toen niet bij stil heb gestaan. Wat mij steekt is dat de fietsenmaker met het hele verhaal kwam dat de motor gedemonteerd moest worden om het standaard te kunnen monteren. Buiten dat hij er mogelijk geen zin in had, heeft hij bij mij ook de motivatie weggehaald omdat ik niet aan een nieuwe fiets ga zitten kloten. Maar van zijn verhaal klopte dus helemaal niets. (Hij is Sparta dealer, zou dus beter moeten weten).

met het verhaal "Joh, daar moet je zelf even naar kijken, dat is voor mij niet zo interessant met deze drukte, hier zitten 2 boutjes, even los halen en je vervangt het standaard" had voor hem gunstiger geweest, dan had ik nog 2 standaarden gekocht bij hem.

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington

@Mad-Matt Je hebt hele goede FM en hele slechte, en alles wat daar tussen zit....

Pagina: 1 ... 239 240 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam