Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 243 244 Laatste
Acties:

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:08
mark777 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 08:07:
[…]

Dit topic gaat over elelktrische fietsen. Mijn fiets is een gewone fiets en is ook helemaal niet interesant. Het is ook niet zo interesant wat er allemaal mis is met mijn fiets. Ik wil alleen maar zeggen dat het kopen bij een particulier een groot risico is, Dan zou ik dat risico niet nemen voor 1200 euro
Leuk en aardig allemaal, maar dan begrijp ik je argument nog steeds niet.

Je brengt zelf jouw miskoop aan als reden waarom je iemand afraadt om voor €1200 particulier een tweedehands fiets te kopen. Dan lijkt mij juist relevant wat er bij die aankoop mis is gegaan en of dat vooraf te herkennen was.

Dat het een gewone fiets betreft maakt daarvoor weinig uit. Was er bijvoorbeeld sprake van verborgen schade, een versleten onderdeel, een gebrek dat je bij een proefrit niet kon constateren of iets anders?

Zonder die context blijft er eigenlijk alleen over: “ik heb een slechte ervaring gehad, dus ik raad particulier kopen af.” Dat is natuurlijk makkelijk roepen, maar daar heeft iemand die een tweedehands fiets overweegt bijzonder weinig aan.

Sterker nog, zonder enige uitleg over wat er misging kun je ook moeilijk stellen dat particulier kopen “een groot risico” is op basis van jouw ervaring. We weten immers niet eens of het probleem iets met particulier kopen te maken had.

Volgens mij is dat juist waar een forum voor bedoeld is. Ervaringen delen, vertellen wat er misging en waar een volgende koper op kan letten. Anders kunnen we allemaal wel roepen wat we wel of niet zouden doen, zonder uit te leggen waarom.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Raznov schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:16:
Ik heb in mijn hoofd dat ik ook maar eens moet geloven aan een ebike. Niet zozeer voor mijzelf, vooral voor mijn vrouw. We hebben ergens 6 a 7 jaar terug een Sparta Amazone 4 life (niet e-bike) gekocht. Vooral om de kind(eren, toen eerst nog 1, later 2) naar school of opvang te brengen of even de stad in te gaan. Hij is regelmatig gebruikt, maar stond achteraf gezien ook vaak in de weg en aan de kant (lomp, zwaar en daarvoor ook erg onpraktisch om "even" snel mee te nemen, dus dan maar de auto). Vooral voor mijn vrouw naar het werk heen en weer bleek hij veelal te zwaar. Het exacte gewicht weet ik niet, maar de 20kg zal hij bijna wel aantikken met alle extras die we er op hebben (of hadden). Nu kan ondertussen de extra stuurpen-adapter er af (kinderen zitten toch niet meer voorop) en het zitje achter zal er ook wel aan moeten geloven, maar alsnog is het gewicht best wel hoog. Ik heb wel eens aangegeven dat alleen de dubbele bagagedrager al net zo veel weegt als mijn racefiets. Dus ik ben nu maar eens op zoek gegaan naar de andere opties. Nu weet ik door mijn hobby (racefiets) best wel iets van fietsen, maar elektrisch is toch andere koek. Ik heb al het een en ander ingelezen, maar blij toch met wat dingen zitten en hopelijk zijn er hier genoeg mensen om wat bij te helpen.

Ik zoek:
  • Een e-bike voor relatief korte ritten. 30 km totaal zal het voornaamste zijn, een enkele keer mogelijk iets meer, maar boven de 50 zal niet snel gebeuren. Maximaal 3 keer per week en de kans is heel groot dat het dan over de hele week nog onder de 80 km zal zitten.
  • Goedkoop. Mijn budget heb ik zelf op 1200 euro gezet.
  • Bij voorkeur nieuw.
  • Gewicht achterop het liefst 30kg hebben (ivm de kleinste die soms wel, soms niet zelf wil fietsen).
  • Ik kan zelf prima het een en ander repareren als het stuk gaat, ketting, remmen, etc. Heb hier de kennis en de benodigdheden gewoon thuis voor liggen.
  • Ondersteuning bij een fietsenmaker is wel gewenst, mocht er iets fout gaan met bijv. de motor.
  • Zelf ben ik 1,90 m, en ik zou het handig vinden om niet helemaal in elkaar gedoken te zitten. Ik zal de fiets namelijk ook regelmatig gebruiken om de kinderen naar school te brengen.
Wat ik zelf al heb gevonden zijn (en daar ben ik bang dat ik ga vloeken in de kerk binnen dit topic): Fiido C11 Pro, Engwe P275 SE, La Souris Qreate City Air modellen. Daarnaast kon ik ook wat 2e hands Gazelle of Koga modellen vinden, maar mijn vrouw heeft echt de voorkeur voor nieuw, dus ben bang dat die af gaan vallen.

Ik woon in Almere, dus de Engwe en La Souris "merken" kom ik hier regelmatig tegen. Een fatbike zou overigens ook niet aftekenen hier in de buurt, het is en blijft Almere, maar ik verhuis nog liever, dus dat valt af. De ervaring met de 3 eerder genoemde merken is echter wat beperkt. Er staan wat youtube reviews online, maar lijkt veelal gesponsord. Hoe staan de mensen in dit topic tegenover deze merken en modellen? Is hier binnen Tweakers ervaring mee? Zijn er nog andere alternatieven welke ik over het hoofd zie?
Voor €1.200 kun je prima een nieuwe e-bike kopen. Kijk bijvoorbeeld naar de genoemde modellen en eventueel de Lidl Crivit Urban. Zoek naar ervaringen op Google.

Hier hoor je vaak “goedkoop = duurkoop”, maar dat is lang niet altijd gebaseerd op eigen ervaring. Uiteindelijk blijft een fiets een fiets: frame, stuur, zadel, wielen, enz. Bij goedkopere modellen kunnen onderdelen wat minder luxe zijn, maar ook bij dure merken kan iets kapotgaan. Maar dat is bij alle grote aankopen, je kan een bankstel bij Ikea kopen of een bankstel bij een grote woonwinkel. Een auto is ook maar auto, een fiat panda presteert in de basis net zo goed als een audi a1.

Koop je een nieuwe fiets in Nederland, dan heb je bovendien gewoon consumentenrecht. Het enige waar je rekening mee moet houden, is service en reparatie. Grote fietsenwinkels willen soms geen onbekende merken onderhouden, terwijl een lokale fietsenmaker vaak veel makkelijker is hierin.

Mijn eigen ervaring: ik heb nu bijna twee maanden een Fiido C11 Pro en ben daar zeer tevreden over. Na 350 km had ik één lekke band. Een grote fietsenmaker bij mijn werk wilde deze niet vervangen/repareren. Bij mijn lokale eenmanszaak was het binnen 15 minuten geregeld: nieuwe binnenband erin en klaar. Kijk vooral naar wat je voor je budget krijgt en zoek bij problemen een goede lokale fietsenmaker. Die zijn vaak een stuk behulpzamer dan de grote ketens. Eventueel kun je nog kiezen voor de ANWB Fietshulp zodat je altijd hulp kan roepen als je afhankelijk zou zijn van je fiets.

De e-bike van m'n vriendin kostte in 2021 €1599,- (Popal Daily Dutch Prestige-E N7 incl accessoires) en rijdt hier ook nog steeds dagelijks op zonder problemen.

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:26
hijskraan schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:51:
[...]

de Gazelle heeft ook de uitgebreide Bosch Flow app
Ik heb nu ook een fiets met de 'uitgebreide' flow app. Wat doen mensen daar eigenlijk mee?
- je kan je motor instellen (leuk voor de tweaker misschien, maar wat is de echte meerwaarde daarvan)
- Elk half jaar kan je eens kijken voor een frimware update.
- Navigatie, werkt alleen op de kiox schermen, en dan nog heel beperkt.

Mis ik misschien de olifant in de app ergens?
Enforcer schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:28:
[...]

...Hier hoor je vaak “goedkoop = duurkoop”...
Vind dat dit toch zeker ook op gaat voor fietsen, meer dan voor auto's
Mijn ouders (zeker geen fervent fietsers) hebben ebikes gekocht bij vancraenenbroek en Itek (inderdaad top locaties ;) ), die fietsen kosten nog geen 1000 euro. Nu hebben ze een 2500 km en zijn de fietsen toch wel op.
lagers overal versleten en speling, batterij misschien nog maar 50% capaciteit.
Ik vind bij autos bijvoorbeeld is er nog een basis kwaliteit aanwezig, ook een goedkopere Dacia gaat 200k mee (niet in dezelfde luxe uiteraard) . Maar bij fietsen is die minimale levensduur precies niet van toepassing, daar wordt bij de goedkope merken echt geknabbeld op elk onderdeeltje (wat ook ergens logisch is natuurlijk).
Daarom zou ik zeggen, kijk bijvoorbeeld naar Cube (een merk bekend om prijs-kwaliteit), en kijk wat hun goedkoopste Ebike is. Dan vergelijk hoeveel goedkoper een chineese supermarkt fiets is en vraag u af waar dat verschil dan overal in moet zitten. En waarom Cube dat dan ook niet doet.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:10
Recent na informatie winning in dit topic twee e-bikes gekocht. We zijn div. winkels in de buurt afgegaan en uiteindelijk voor een Batavus Altura PT Pro gegaan. Gekocht bij een grote keten die 5 jaar garantie geven. De fiets bestaat daarnaast bijna volledig uit onderdelen van de grote merken dus verwacht dat wij niet veel last gaan hebben van het fallissement van de accell groep.

We hebben de afgelopen dagen wat tochtjes gemaakt en het bevalt erg goed. De ondersteuning is echt fijn waardoor je met wat kleine inspanning comfortabel plekken verkent waar je normaal nooit komt. Blij dat we voor de 75Nm motor gegaan zijn i.p.v. de 50Nm. We wonen in Zuid-Limburg en dan kom je nog wel eens een steiler heuveltje tegen.

Enige wat tot nu toe opvalt is dat de range van de fiets van mijn vriendin een stuk meer lijkt. We hebben exact dezelfde modellen en ook exact dezelfde routes gereden. Zij zelfs ietsje meer in de sportstand dan ik. Toch heeft zij bijna 20% meer accu over dan ik. Even kijken hoe dit zich verhoudt de komende tijd en anders even een belletje met de verkoper.

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:07
brogel schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:15:
[...]

Ik heb nu ook een fiets met de 'uitgebreide' flow app. Wat doen mensen daar eigenlijk mee?
- je kan je motor instellen (leuk voor de tweaker misschien, maar wat is de echte meerwaarde daarvan)
- Elk half jaar kan je eens kijken voor een frimware update.
- Navigatie, werkt alleen op de kiox schermen, en dan nog heel beperkt.

Mis ik misschien de olifant in de app ergens?
Ik heb de Grenoble een paar weken, heb nu al 2 updates gehad, dus dat 1 keer per half jaar is onzin.

En het is net wat je er zelf mee wil, in de app op de telefoon zie je heel veel leuke informatie, over bijv. hoeveel km. je in welke stand gereden hebt, en je kunt je smartphone ook als display gebruiken om te navigeren of zo.

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:15
VulcanRaven schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:51:
Recent na informatie winning in dit topic twee e-bikes gekocht. We zijn div. winkels in de buurt afgegaan en uiteindelijk voor een Batavus Altura PT Pro gegaan. Gekocht bij een grote keten die 5 jaar garantie geven. De fiets bestaat daarnaast bijna volledig uit onderdelen van de grote merken dus verwacht dat wij niet veel last gaan hebben van het fallissement van de accell groep.

We hebben de afgelopen dagen wat tochtjes gemaakt en het bevalt erg goed. De ondersteuning is echt fijn waardoor je met wat kleine inspanning comfortabel plekken verkent waar je normaal nooit komt. Blij dat we voor de 75Nm motor gegaan zijn i.p.v. de 50Nm. We wonen in Zuid-Limburg en dan kom je nog wel eens een steiler heuveltje tegen.

Enige wat tot nu toe opvalt is dat de range van de fiets van mijn vriendin een stuk meer lijkt. We hebben exact dezelfde modellen en ook exact dezelfde routes gereden. Zij zelfs ietsje meer in de sportstand dan ik. Toch heeft zij bijna 20% meer accu over dan ik. Even kijken hoe dit zich verhoudt de komende tijd en anders even een belletje met de verkoper.
20% verschil is nog niet ongebruikelijk, en zit hem waarschijnlijk in gebruik. Ook als je samen fietst. Wie van jullie is groter? Wie van jullie fietst meteen na het opstappen al voorop? In welke versnelling fietsen jullie weg? Zijn de banden even zacht/hard opgepompt?

Als er iets aanloopt of als het verschil bij accu uitwisselen bij de accu blijft ligt het misschien toch aan de fiets. Bekijk dit ook zeker pas nadat de accu een keer leeg en vol is geweest en vergelijk alleen een (bijna) complete accu lading (dus geen ritje).

Bosch heeft en leuke tool die nog wat inzicht geeft in wat er allemaal meespeelt.
Pagina: 1 ... 243 244 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam