Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 244 245 Laatste
Acties:

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:24
Peatsmoke schreef op donderdag 3 september 2026 @ 05:49:
Als ik in Amsterdam zou wonen (wat nooit gaat gebeuren), zou ik in elk geval kiezen voor een e-bike waarbij de accu redelijk eenvoudig uit de fiets te nemen is. Als ze de hele fiets niet meenemen, is de accu ook wel geliefd bij Het Gilde en zonder accu is het een stuk minder interessant om de fiets mee te nemen.

Bovendien is het voor de levensduur van de accu niet echt goed dat deze in de hete zon staat of tijdens de vrieskou buiten staat.
Voor het onderhoud zou ik de fiets met derailleur lekker laten voor wat die is, ook omdat in stedelijke fietsenstallingen of op straat die dingen eerder klappen oplopen dan wanneer je de fiets altijd netjes kunt stallen.

Voor het gebruik in de vlakke stad, maakt een ketting met volledige kettingkast niet zoveel verschil met een riemaandrijving. Die laatste is het onderhoudsvriendelijkst, maar ook die moet je schoonhouden. Een ketting in een kettingkast zit prima beschermd, waardoor je ook daar geen onderhoud aan hebt.

Met zowel Pegasus als Cortina is weinig mis voor jouw gebruik, alleen de bereikbaarheid en het uitnemen van de accu gaat lastiger dan de accu onder de bagagedrager.

Cube rijden we (niet het koninklijke meervoud) zelf ook, dus dat zegt wel genoeg.

Tweedehands is niet zo makkelijk te zeggen. Dat hangt van het onderhoud af en het merk/ type accu. Ik zou in elk geval kiezen voor een fiets met garantie.

Anders kun je ook nog kijken bij Upway, maar blijf dan weg van Stella, Decathlon of andere B en C merken.
Ik vond de Tenways Ago X wel iets minder solide aanvoelen als een Cube Katmandu bijvoorbeeld. Ook sprak ik een aantal fietsenmakers die nog geen Tenways aandurfden (hun probleem, maar je zit er misschien wel mee als het nodig is.) Mijn vrouw heeft een Cortina Enite en dat is echt wel een leuke fiets met als extra het vaste bagagerek voorop. (Hippe kleurtje hebben ze ook. Dat kun je op veel andere merken wel vergeten.) Ik weet niet wat voor een plan je werkgever heeft, maar succes met zoeken!

[ Voor 3% gewijzigd door ergodyne1 op 03-09-2026 07:18 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:02
naamgebruiker schreef op woensdag 2 september 2026 @ 23:04:
Hi! Mijn kantoor gaat verhuizen waardoor ik aan het oriënteren ben op de aanschaf van een e-bike.

- Ik ben een vrouw, 1.71 cm lang. Lage instap lijkt me fijner, en een rechte zithouding ook. Ik ben wat huiverig voor al die rechte sturen die ik zie.

- De fiets zal voornamelijk gebruikt worden voor woon-werk verkeer (8.5 km enkele reis, dagelijks), soms om mee te fietsen op tochten van mijn wielrennende vriend (ca 30-80 km, maar hoeft niet tot de max).

- Qua budget merk ik dat ik mezelf na wat onderzoek alleen maar omhoog praat. Ik begon met het idee van een goedkope/midrange Tenways, maar inmiddels wil ik wel graag een fiets die goed onderhouden kan worden. Ik kan tot €2000 gebruik maken van het fietsplan van mijn werk, en zit mentaal denk ik op een max van ongeveer €2700.

- Ik lees hier dat kopen bij een fietsenmaker het beste is, maar ik vind het lastig te vinden waar precies. Ik woon in Amsterdam, dus er zijn er genoeg, maar je betaalt hier ook wel sneller de hoofdprijs.

- Liefst een batterij in het frame die je kan verwijderen. En het liefst van Bosch, als ik het zo lees.

Ik had een paar fietsen gevonden die me wel aanspraken:

- https://www.fietsvoordeelshop.nl/pegasus-premio-evo-9-2024-blauw-dames

- https://www.fietsvoordeelshop.nl/pegasus-ravenna-evo-8f-belt-2024-geel-dames?_gl=1*bw2zgc*_up*MQ..*_ga*NTM5NjQzMDc5LjE3ODc4Mzc2MzM.*_ga_MS8BQFWKCL*czE3ODc4Mzk4ODQkbzIkZzEkdDE3ODc4Mzk4OTgkajQ2JGwwJGg0NzgwMzg4NDA.#pdp-reviews

- https://www.fietsvoordeelshop.nl/cortina-e-u4-transport-next-db7-active-m-oranje-brons-mat-dames?_gl=1*ye3rwp*_up*MQ..*_ga*NjQyNjc2MzQ3LjE3ODc4Mzk5NjI.*_ga_MS8BQFWKCL*czE3ODc4Mzk5NjEkbzEkZzEkdDE3ODc4NDA0MzAkajEyJGwwJGg5MTkwMDQ4ODQ.

De Cortina voelt naar mijn idee het meest als een stadsfiets met een krom stuur, en de rekjes zijn handig, dus daar neig ik het meest naar. Maar ik lees hier toch minder over Cortina als merk dat wordt aangeraden (waarom?). Pegasus heb ik wel meer langs zien komen, en Cube al helemaal. Dat laatste overweeg ik ook wel, met name dan de Aruba denk ik? Ik ben heel benieuwd wat men hier over deze fietsen denkt!

Verder lees ik hier toch wel wat argumenten voor tweedehands. Ik ben een beetje huiverig voor een miskoop maar ik sta er wel voor open. Waar moet ik dan op letten? Vanaf hoeveel kilometer of laadcycli begint het bijvoorbeeld wel wat veel te worden?

Als laatste: hoe erg is het als je fiets wel buiten staat? Wij hebben geen berging en geen manier om de fiets binnen te stallen, tenzij ik hem elke keer naar boven til. Dat gaat me wat ver...

Alvast bedankt!
Met dat budget kan je echt een goede tweedehands fiets vinden. Ik zou slecht slapen als mijn nieuwe ebike buiten moest blijven staan met een hoog diefstalrisico...

Ik zou criteria hanteren als: riem, naafversnelling, Bosch of Shimano motor en uitneembare batterij. Dan een leeftijd van max 5 jaar of 10k op de teller, en je moet iets vinden waar je makkelijk een jaar of 5 probleemloos op kan fietsen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
ergodyne1 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:15:
[...]

Ja dat zal het zijn. Ik denk dat ze zo worden uitgeknepen dat men hier eigenlijk niets aan kan verdienen. Vervelend voor de klant vooral…
Lease a bike knijpt niet de dealer uit. Het aandeel lease is klein genoeg en het aantal leasemaatschappijen is groot genoeg om dat te voorkomen.

Lease a bike neemt een commissie die iets hoger is dan een normale korting. Maar nog een stuk lager dan de extreme kortingen die hier afgelopen pagina’s voorbij komen.

Het gaat met name mis als een fiets afgeprijsd is en er dan om lease gevraagd wordt. Ik weet niet of dat hier het geval was. Een hoge korting is vaak niet met lease te combineren. En als die fietsverkoper dat lastig uit kan leggen, komt dat misschien ongemakkelijk over.

Als het niet om een fiets met korting gaat zouden aangesloten winkels (meerendeel van winkels in NL) gewoon graag moeten leveren.
Pagina: 1 ... 244 245 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam