Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 245 246 Laatste
Acties:

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:40
Peatsmoke schreef op donderdag 3 september 2026 @ 05:49:
Als ik in Amsterdam zou wonen (wat nooit gaat gebeuren), zou ik in elk geval kiezen voor een e-bike waarbij de accu redelijk eenvoudig uit de fiets te nemen is. Als ze de hele fiets niet meenemen, is de accu ook wel geliefd bij Het Gilde en zonder accu is het een stuk minder interessant om de fiets mee te nemen.

Bovendien is het voor de levensduur van de accu niet echt goed dat deze in de hete zon staat of tijdens de vrieskou buiten staat.
Voor het onderhoud zou ik de fiets met derailleur lekker laten voor wat die is, ook omdat in stedelijke fietsenstallingen of op straat die dingen eerder klappen oplopen dan wanneer je de fiets altijd netjes kunt stallen.

Voor het gebruik in de vlakke stad, maakt een ketting met volledige kettingkast niet zoveel verschil met een riemaandrijving. Die laatste is het onderhoudsvriendelijkst, maar ook die moet je schoonhouden. Een ketting in een kettingkast zit prima beschermd, waardoor je ook daar geen onderhoud aan hebt.

Met zowel Pegasus als Cortina is weinig mis voor jouw gebruik, alleen de bereikbaarheid en het uitnemen van de accu gaat lastiger dan de accu onder de bagagedrager.

Cube rijden we (niet het koninklijke meervoud) zelf ook, dus dat zegt wel genoeg.

Tweedehands is niet zo makkelijk te zeggen. Dat hangt van het onderhoud af en het merk/ type accu. Ik zou in elk geval kiezen voor een fiets met garantie.

Anders kun je ook nog kijken bij Upway, maar blijf dan weg van Stella, Decathlon of andere B en C merken.
Ik vond de Tenways Ago X wel iets minder solide aanvoelen als een Cube Katmandu bijvoorbeeld. Ook sprak ik een aantal fietsenmakers die nog geen Tenways aandurfden (hun probleem, maar je zit er misschien wel mee als het nodig is.) Mijn vrouw heeft een Cortina Enite en dat is echt wel een leuke fiets met als extra het vaste bagagerek voorop. (Hippe kleurtje hebben ze ook. Dat kun je op veel andere merken wel vergeten.) Ik weet niet wat voor een plan je werkgever heeft, maar succes met zoeken!

[ Voor 3% gewijzigd door ergodyne1 op 03-09-2026 07:18 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09 10:53
naamgebruiker schreef op woensdag 2 september 2026 @ 23:04:
Hi! Mijn kantoor gaat verhuizen waardoor ik aan het oriënteren ben op de aanschaf van een e-bike.

- Ik ben een vrouw, 1.71 cm lang. Lage instap lijkt me fijner, en een rechte zithouding ook. Ik ben wat huiverig voor al die rechte sturen die ik zie.

- De fiets zal voornamelijk gebruikt worden voor woon-werk verkeer (8.5 km enkele reis, dagelijks), soms om mee te fietsen op tochten van mijn wielrennende vriend (ca 30-80 km, maar hoeft niet tot de max).

- Qua budget merk ik dat ik mezelf na wat onderzoek alleen maar omhoog praat. Ik begon met het idee van een goedkope/midrange Tenways, maar inmiddels wil ik wel graag een fiets die goed onderhouden kan worden. Ik kan tot €2000 gebruik maken van het fietsplan van mijn werk, en zit mentaal denk ik op een max van ongeveer €2700.

- Ik lees hier dat kopen bij een fietsenmaker het beste is, maar ik vind het lastig te vinden waar precies. Ik woon in Amsterdam, dus er zijn er genoeg, maar je betaalt hier ook wel sneller de hoofdprijs.

- Liefst een batterij in het frame die je kan verwijderen. En het liefst van Bosch, als ik het zo lees.

Ik had een paar fietsen gevonden die me wel aanspraken:

- https://www.fietsvoordeelshop.nl/pegasus-premio-evo-9-2024-blauw-dames

- https://www.fietsvoordeelshop.nl/pegasus-ravenna-evo-8f-belt-2024-geel-dames?_gl=1*bw2zgc*_up*MQ..*_ga*NTM5NjQzMDc5LjE3ODc4Mzc2MzM.*_ga_MS8BQFWKCL*czE3ODc4Mzk4ODQkbzIkZzEkdDE3ODc4Mzk4OTgkajQ2JGwwJGg0NzgwMzg4NDA.#pdp-reviews

- https://www.fietsvoordeelshop.nl/cortina-e-u4-transport-next-db7-active-m-oranje-brons-mat-dames?_gl=1*ye3rwp*_up*MQ..*_ga*NjQyNjc2MzQ3LjE3ODc4Mzk5NjI.*_ga_MS8BQFWKCL*czE3ODc4Mzk5NjEkbzEkZzEkdDE3ODc4NDA0MzAkajEyJGwwJGg5MTkwMDQ4ODQ.

De Cortina voelt naar mijn idee het meest als een stadsfiets met een krom stuur, en de rekjes zijn handig, dus daar neig ik het meest naar. Maar ik lees hier toch minder over Cortina als merk dat wordt aangeraden (waarom?). Pegasus heb ik wel meer langs zien komen, en Cube al helemaal. Dat laatste overweeg ik ook wel, met name dan de Aruba denk ik? Ik ben heel benieuwd wat men hier over deze fietsen denkt!

Verder lees ik hier toch wel wat argumenten voor tweedehands. Ik ben een beetje huiverig voor een miskoop maar ik sta er wel voor open. Waar moet ik dan op letten? Vanaf hoeveel kilometer of laadcycli begint het bijvoorbeeld wel wat veel te worden?

Als laatste: hoe erg is het als je fiets wel buiten staat? Wij hebben geen berging en geen manier om de fiets binnen te stallen, tenzij ik hem elke keer naar boven til. Dat gaat me wat ver...

Alvast bedankt!
Met dat budget kan je echt een goede tweedehands fiets vinden. Ik zou slecht slapen als mijn nieuwe ebike buiten moest blijven staan met een hoog diefstalrisico...

Ik zou criteria hanteren als: riem, naafversnelling, Bosch of Shimano motor en uitneembare batterij. Dan een leeftijd van max 5 jaar of 10k op de teller, en je moet iets vinden waar je makkelijk een jaar of 5 probleemloos op kan fietsen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-09 20:43
ergodyne1 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:15:
[...]

Ja dat zal het zijn. Ik denk dat ze zo worden uitgeknepen dat men hier eigenlijk niets aan kan verdienen. Vervelend voor de klant vooral…
Lease a bike knijpt niet de dealer uit. Het aandeel lease is klein genoeg en het aantal leasemaatschappijen is groot genoeg om dat te voorkomen.

Lease a bike neemt een commissie die iets hoger is dan een normale korting. Maar nog een stuk lager dan de extreme kortingen die hier afgelopen pagina’s voorbij komen.

Het gaat met name mis als een fiets afgeprijsd is en er dan om lease gevraagd wordt. Ik weet niet of dat hier het geval was. Een hoge korting is vaak niet met lease te combineren. En als die fietsverkoper dat lastig uit kan leggen, komt dat misschien ongemakkelijk over.

Als het niet om een fiets met korting gaat zouden aangesloten winkels (meerendeel van winkels in NL) gewoon graag moeten leveren.

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:19
Kan iemand mij uitleggen waarom E bike accu's zo'n korte levensduur hebben?
Zoek maar even op marktplaats, daar staan zeer veel E bikes "voor de handige harry".
Allemaal accu zum kloten.

Een thuisaccu gaat 10 jaar mee. Tesla geeft doorgaans 8 jaar garantie (of tot 160.000 à 240.000 kilometer, afhankelijk van het model), waarbij de capaciteit niet onder de 70% mag zakken.

Knipt U thuis ook kaartjes? Verdomd interessant, maar gaat u verder... R.I.P. Wim T Schippers

• Tommie12
Speedster schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:34:
Zoek maar even op marktplaats, daar staan zeer veel E bikes "voor de handige harry".

Een thuisaccu gaat 10 jaar mee. Tesla geeft doorgaans 8 jaar garantie (of tot 160.000 à 240.000 kilometer, afhankelijk van het model), waarbij de capaciteit niet onder de 70% mag zakken.
6 jaar en counting, ik merk nog niet echt iets van degradatie (Bosch, en we hebben er 2)

Vorige fiets van mijn vrouw: 10 jaar en die ging nog prima.

Dus N=3... myth busted?

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-09 00:17

Fietsen die in de de winter in een koud hok staan?

• Tommie12
Palindrome schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:45:
[...]

Fietsen die in de de winter in een koud hok staan?
Check, doe ik, en ik zie geen effect.

Koude is waarschijnlijk beter dan hitte... als je de batterij niet gebruikt.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:14
Zolang je maar niet gaat laden als het vriest.
Waarschijnlijk is de simpelere BMS mede oorzaak dat ze niet zo lang meegaan als bijv. in een EV die een veel geavanceerdere BMS hebben en actieve batterijkoeling. Ook helpt het niet als een fietsaccu vaak vol wordt weggezet. Ik ben dan ook een voorstander van een 80% instelling in bijv. de Bosch flow app. Mijn Cube heeft een dermate grote batterij van 800Wh dat 80% voor de range helemaal geen probleem zal zijn.

Ook heb ik een tijdje een fiets gehad met LiFePO4 batterij, maar die worden helaas niet meer toegepast bij fietsen. Waarschijnlijk vanwege het extra gewicht en wellicht te duurzaam..
@Verwijderd weet hier ook alles van. ;)

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-09 17:37

B64

naamgebruiker schreef op woensdag 2 september 2026 @ 23:04:
Hi! Mijn kantoor gaat verhuizen waardoor ik aan het oriënteren ben op de aanschaf van een e-bike.

- Ik ben een vrouw, 1.71 cm lang. Lage instap lijkt me fijner, en een rechte zithouding ook. Ik ben wat huiverig voor al die rechte sturen die ik zie.

- De fiets zal voornamelijk gebruikt worden voor woon-werk verkeer (8.5 km enkele reis, dagelijks), soms om mee te fietsen op tochten van mijn wielrennende vriend (ca 30-80 km, maar hoeft niet tot de max).

- Qua budget merk ik dat ik mezelf na wat onderzoek alleen maar omhoog praat. Ik begon met het idee van een goedkope/midrange Tenways, maar inmiddels wil ik wel graag een fiets die goed onderhouden kan worden. Ik kan tot €2000 gebruik maken van het fietsplan van mijn werk, en zit mentaal denk ik op een max van ongeveer €2700.

- Ik lees hier dat kopen bij een fietsenmaker het beste is, maar ik vind het lastig te vinden waar precies. Ik woon in Amsterdam, dus er zijn er genoeg, maar je betaalt hier ook wel sneller de hoofdprijs.

- Liefst een batterij in het frame die je kan verwijderen. En het liefst van Bosch, als ik het zo lees.

Ik had een paar fietsen gevonden die me wel aanspraken:

- https://www.fietsvoordeelshop.nl/pegasus-premio-evo-9-2024-blauw-dames

- https://www.fietsvoordeelshop.nl/pegasus-ravenna-evo-8f-belt-2024-geel-dames?_gl=1*bw2zgc*_up*MQ..*_ga*NTM5NjQzMDc5LjE3ODc4Mzc2MzM.*_ga_MS8BQFWKCL*czE3ODc4Mzk4ODQkbzIkZzEkdDE3ODc4Mzk4OTgkajQ2JGwwJGg0NzgwMzg4NDA.#pdp-reviews

- https://www.fietsvoordeelshop.nl/cortina-e-u4-transport-next-db7-active-m-oranje-brons-mat-dames?_gl=1*ye3rwp*_up*MQ..*_ga*NjQyNjc2MzQ3LjE3ODc4Mzk5NjI.*_ga_MS8BQFWKCL*czE3ODc4Mzk5NjEkbzEkZzEkdDE3ODc4NDA0MzAkajEyJGwwJGg5MTkwMDQ4ODQ.

De Cortina voelt naar mijn idee het meest als een stadsfiets met een krom stuur, en de rekjes zijn handig, dus daar neig ik het meest naar. Maar ik lees hier toch minder over Cortina als merk dat wordt aangeraden (waarom?). Pegasus heb ik wel meer langs zien komen, en Cube al helemaal. Dat laatste overweeg ik ook wel, met name dan de Aruba denk ik? Ik ben heel benieuwd wat men hier over deze fietsen denkt!

Verder lees ik hier toch wel wat argumenten voor tweedehands. Ik ben een beetje huiverig voor een miskoop maar ik sta er wel voor open. Waar moet ik dan op letten? Vanaf hoeveel kilometer of laadcycli begint het bijvoorbeeld wel wat veel te worden?

Als laatste: hoe erg is het als je fiets wel buiten staat? Wij hebben geen berging en geen manier om de fiets binnen te stallen, tenzij ik hem elke keer naar boven til. Dat gaat me wat ver...

Alvast bedankt!
Pegasus is een Duits merk dat in Nederland voornamelijk via webshops te koop is. Kwalitatief prima in orde volgens mij. En Cortina maakt prima fietsen voor het geld dat ze ervoor vragen. Het zit aan de onderkant van de markt dus prijzen zijn schappelijk - en dat zie je met name terug in gebruikte materialen. Zo heb je wat sneller last van roestvorming op sommige componenten. Dat is niet heel rampzalig zolang het bij oppervlakteroest blijft, ziet er alleen niet zo heel fraai uit.

Heb je al een rondje gefietst op één van deze fietsen? De webshop die je linkt heeft fysieke winkels in Amstelveen en Amsterdam (Parnassusweg), je kunt even checken of ze een model in de winkel hebben.

Fietsen kunnen prima de hele dag buiten staan. Maar bij een fiets die de hele dag in de zon staat te bakken zul je zien dat kunststof onderdelen na een paar jaar slechter worden onder invloed van UV-straling, en (veel) regen kan op termijn zorgen voor storingen in het elektrische systeem. Daarbij zou het bijvoorbeeld al helpen als je je fiets op je werk overdekt kunt stallen.

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:39
....
Kwaliteit van de cellen, kwaliteit van de BMS, kwaliteit van de lader, lage accucapaciteit, een ontladen accu niet laden, verkeerd of onder slechte omstandigheden laden, accu regelmatig laten vallen.
In de topicstart staat een bijdrage van @Verwijderd over de accu

10 jaar met de gebruikelijke degradatie moet zeker kunnen.
Mijn Giant Twist is ca. 15jaar en ik schat de capaciteit op ca. 50%. Te weinig voor lange tochten maar met enig beleid goed voor 40 à 50km. Voldoende voor stadsritjes en boodschappen.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 03-09-2026 13:49 ]

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:19
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-brommers/elektrische-fietsen/m2426311713-partij-elektrische-fietsen#verkoper

Ditmaal niet "voor de handige harry" maar "werking onbekend". Pasop met dit soort verkopers!
Naruurlijk is de werking bekend. Deze fietsen doen het geen van allen en mijn ervaring is dat de accu's stuk zijn.

Knipt U thuis ook kaartjes? Verdomd interessant, maar gaat u verder... R.I.P. Wim T Schippers

• Tommie12
Speedster schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:48:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-brommers/elektrische-fietsen/m2426311713-partij-elektrische-fietsen#verkoper

Ditmaal niet "voor de handige harry" maar "werking onbekend". Pasop met dit soort verkopers!
Naruurlijk is de werking bekend. Deze fietsen doen het geen van allen en mijn ervaring is dat de accu's stuk zijn.
Dit zijn 'opkoopfietsen'. Waarschijnlijk gevonden door politie, en dan nooit opgehaald. Politie veilt die, en iemand heeft die voor weinig opgekocht. En ja, waarschijnlijkz zijn de werkende fietsen apart verkocht.

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:40
Foxhill schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:10:
[...]

Lease a bike knijpt niet de dealer uit. Het aandeel lease is klein genoeg en het aantal leasemaatschappijen is groot genoeg om dat te voorkomen.

Lease a bike neemt een commissie die iets hoger is dan een normale korting. Maar nog een stuk lager dan de extreme kortingen die hier afgelopen pagina’s voorbij komen.

Het gaat met name mis als een fiets afgeprijsd is en er dan om lease gevraagd wordt. Ik weet niet of dat hier het geval was. Een hoge korting is vaak niet met lease te combineren. En als die fietsverkoper dat lastig uit kan leggen, komt dat misschien ongemakkelijk over.

Als het niet om een fiets met korting gaat zouden aangesloten winkels (meerendeel van winkels in NL) gewoon graag moeten leveren.
Check! Ik kan bijna nergens korting krijgen. Gisteren kreeg ik vooral te horen: het is voor ons zo’n grote administratieve romslomp dat we liever niet aan leaseconstructies verkopen. Ze vergeten alleen dat er nog een hele familie aan fietsen aan vast kan zitten… zonder plan. (Overigens kan je twee fietsen leasen tegenwoordig geloof ik).

Dit weekend ga ik maar naar fietsenwinkel.nl om de fiets aan te schaffen. Geen korting, maar wel op voorraad daar.

• elinx
Dit soort ebikes worden via een veiling per kavel aangeboden of het gaat om oude opgekochte inruil ebikes die per bulk verkocht. Ook de aanbieder uit de marktplaats advertentie betreft een zakelijk bedrijf. Grote kans dat het om een inkoper gaat die weer zo snel mogelijk wil doorverkopen.

Sommige kleine MP handelaren maken van meerdere ebikes weer een complete zodat het weer ergens op lijkt, en de onderdelen die over zijn gaan wederom per bulk, maar over de staat is ook bij de verkoper vaak niks bekend, omdat hij er nimmer zelf gebruik van heeft gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 03-09-2026 15:34 ]

• naamgebruiker
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12:41
Bedankt @Peatsmoke, @ergodyne1, @Tommie12, en @B64 voor de reacties en handig tips, word zeer gewaardeerd! Ik wilde inderdaad om diefstal- en verzorgingsredenen een fiets met uitneembare accu. Het fietsplan houdt in dat het aankoopbedrag tot €2000 van het brutosalaris afgehaald, wat neerkomt op zo'n 38% belastingvoordeel. Ik moet wel een factuur kunnen laten zien.

Ik heb nog niet gefietst op de fietsen, volgens de klantenservice van die webshop zijn al die fietsen niet op voorraad rondom Amsterdam, helaas. Verder kan de fiets op werk inderdaad wel binnen staan! Ik ben ook op zoek naar een veiligere plek om hem te stallen als ik thuis ben.

Inmiddels heb ik ook op Upway gekeken naar tweedehands fietsen en ben ik daar ook enthousiaster over geworden. Ik heb een hoop gevonden die me aanspreken, maar ik hoor graag of mijn gevoel hierin klopt. Alle fietsen hebben een motor van Bosch. Mocht iemand tijd hebben om hier een mening over te delen, graag! Vooral voor wat voor mij nu de top-4 is:
  1. Granville zoute cruiser -- €2.449. Ziet er uit als een prachtige fiets die ook sterk afgeprijsd is en nog redelijk "nieuw" met maar 9 laadcycli en ca 1000 km. Uit 2022, riemaandrijving, sterke motor van 65 Nm, batterij met 625 Wh, Enviolo NuVinci transmissie(?). Ik kan online alleen niks vinden over deze fiets?
  2. Riese & Müller Cruiser Mixte Vario -- €2.349. Ook heel mooi, uit 2021, en nauwelijks gebruikt (1 laadcyclus, 87 km op de teller). Riemaandrijving, 65 Nm motor, batterij met capaciteit van 500 Wh, Enviolo NuVinci transmissie. Alleen staat er bij Upway dat het een Derailleurschakelaar is, wat mij hier is afgeraden, terwijl ik online juist zie dat het een interne versnellingsnaaf is? Dat is namelijk het enige minpunt denk ik.
  3. Cortina E-Common Family -- €2.249. Lijkt een ge-upgrade versie van de fiets die ik eerder linkte. Uit 2025, ketting met dichte kettingkast, 50 Nm motor, 500 Wh batterij, 9 laadcycli, 490 km, Enviolo Urban transmissie. Kan handig zijn als we "later" kinderen krijgen, maar dat is meer iets voor over een paar jaar. Deze is beschikbaar in Amsterdam tijdens de testdagen van Upway, maar ik kan pas een plekje reserveren voor 28 September en dan zal hij wel al weg zijn?
  4. Gazelle Grenoble C7 Smart -- €2.249. Voelt wat "normaler" aan. Uit 2023, ketting met dichte kettingkast, 50 Nm motor, 500 Wh batterij, 21 laadcycli, 2350 km op de teller, Shimano Nexus 7. Zelfde verhaal over proefrijden met testdagen als hierboven.
Verdere fietsen die me aanspraken, maar ik snap als dit te veel wordt om naar te kijken:
  1. Granville E-Urban N2 -- €1.250. Een stuk goedkoper, Uit 2024, 50 Nm motor, 500 Wh batterij, 43 laadcycli, 4800 km, ketting met half-open kettingkast, Shimano Nexus 7.
  2. Velodeville AEB 990 -- €2.349. Uit 2024, hele sterke motor van 85 Nm, 500 Wh batterij, 2 laadcycli, 100 km op teller, ketting met half-open kettingkast, Enviolo Automatiq Trekking transmissie. Deze klinkt wel hardcore, hij ziet er iets minder comfortabel uit dan de andere fietsen tot nu toe.
  3. Gazelle Grenoble C8 -- €1.999. Uit 2021, 50 Nm motor, 500 Wh batterij3 laadcycli, 500 km op teller, ketting met dichte kettingkast, Shimano Nexus 8. Ik snap niet waarom deze goedkoper is dan die andere Gazelle, behalve misschien de leeftijd? Hij is minder gebruikt in ieder geval, of kijk ik dan naar het verkeerde? Deze heeft "fietsschaatsen" voor remmen? Ik kan hier niks over vinden.
  4. Gazelle ARROYO C8 ELITE HMB -- €2.199. Uit 2023, 50 Nm motor, 500 Wh batterij, 23 laadcycli, 2.200 km op de teller, ketting met dichte kettingkast, Shimano Nexus 8.
Upway noemt de remmen allemaal "schuiven", dat zullen wel schijfremmen zijn? Oh, en hoe is de uitgebreide garantie van Upway, is dat handig om er bij te doen voor een dekking van 3 jaar? En die onderhoudsbeurt van €100?

Groeten!

• Tommie12
naamgebruiker schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:30:
Bedankt @Peatsmoke, @ergodyne1, @Tommie12, en @B64 voor de reacties en handig tips, word zeer gewaardeerd! Ik wilde inderdaad om diefstal- en verzorgingsredenen een fiets met uitneembare accu. Het fietsplan houdt in dat het aankoopbedrag tot €2000 van het brutosalaris afgehaald, wat neerkomt op zo'n 38% belastingvoordeel. Ik moet wel een factuur kunnen laten zien.

Ik heb nog niet gefietst op de fietsen, volgens de klantenservice van die webshop zijn al die fietsen niet op voorraad rondom Amsterdam, helaas. Verder kan de fiets op werk inderdaad wel binnen staan! Ik ben ook op zoek naar een veiligere plek om hem te stallen als ik thuis ben.

Inmiddels heb ik ook op Upway gekeken naar tweedehands fietsen en ben ik daar ook enthousiaster over geworden. Ik heb een hoop gevonden die me aanspreken, maar ik hoor graag of mijn gevoel hierin klopt. Alle fietsen hebben een motor van Bosch. Mocht iemand tijd hebben om hier een mening over te delen, graag! Vooral voor wat voor mij nu de top-4 is:
  1. Granville zoute cruiser -- €2.449. Ziet er uit als een prachtige fiets die ook sterk afgeprijsd is en nog redelijk "nieuw" met maar 9 laadcycli en ca 1000 km. Uit 2022, riemaandrijving, sterke motor van 65 Nm, batterij met 625 Wh, Enviolo NuVinci transmissie(?). Ik kan online alleen niks vinden over deze fiets?
  2. Riese & Müller Cruiser Mixte Vario -- €2.349. Ook heel mooi, uit 2021, en nauwelijks gebruikt (1 laadcyclus, 87 km op de teller). Riemaandrijving, 65 Nm motor, batterij met capaciteit van 500 Wh, Enviolo NuVinci transmissie. Alleen staat er bij Upway dat het een Derailleurschakelaar is, wat mij hier is afgeraden, terwijl ik online juist zie dat het een interne versnellingsnaaf is? Dat is namelijk het enige minpunt denk ik.
  3. Cortina E-Common Family -- €2.249. Lijkt een ge-upgrade versie van de fiets die ik eerder linkte. Uit 2025, ketting met dichte kettingkast, 50 Nm motor, 500 Wh batterij, 9 laadcycli, 490 km, Enviolo Urban transmissie. Kan handig zijn als we "later" kinderen krijgen, maar dat is meer iets voor over een paar jaar. Deze is beschikbaar in Amsterdam tijdens de testdagen van Upway, maar ik kan pas een plekje reserveren voor 28 September en dan zal hij wel al weg zijn?
  4. Gazelle Grenoble C7 Smart -- €2.249. Voelt wat "normaler" aan. Uit 2023, ketting met dichte kettingkast, 50 Nm motor, 500 Wh batterij, 21 laadcycli, 2350 km op de teller, Shimano Nexus 7. Zelfde verhaal over proefrijden met testdagen als hierboven.
Verdere fietsen die me aanspraken, maar ik snap als dit te veel wordt om naar te kijken:
  1. Granville E-Urban N2 -- €1.250. Een stuk goedkoper, Uit 2024, 50 Nm motor, 500 Wh batterij, 43 laadcycli, 4800 km, ketting met half-open kettingkast, Shimano Nexus 7.
  2. Velodeville AEB 990 -- €2.349. Uit 2024, hele sterke motor van 85 Nm, 500 Wh batterij, 2 laadcycli, 100 km op teller, ketting met half-open kettingkast, Enviolo Automatiq Trekking transmissie. Deze klinkt wel hardcore, hij ziet er iets minder comfortabel uit dan de andere fietsen tot nu toe.
  3. Gazelle Grenoble C8 -- €1.999. Uit 2021, 50 Nm motor, 500 Wh batterij3 laadcycli, 500 km op teller, ketting met dichte kettingkast, Shimano Nexus 8. Ik snap niet waarom deze goedkoper is dan die andere Gazelle, behalve misschien de leeftijd? Hij is minder gebruikt in ieder geval, of kijk ik dan naar het verkeerde? Deze heeft "fietsschaatsen" voor remmen? Ik kan hier niks over vinden.
  4. Gazelle ARROYO C8 ELITE HMB -- €2.199. Uit 2023, 50 Nm motor, 500 Wh batterij, 23 laadcycli, 2.200 km op de teller, ketting met dichte kettingkast, Shimano Nexus 8.
Upway noemt de remmen allemaal "schuiven", dat zullen wel schijfremmen zijn? Oh, en hoe is de uitgebreide garantie van Upway, is dat handig om er bij te doen voor een dekking van 3 jaar? En die onderhoudsbeurt van €100?

Groeten!
Ga hier niet alles bespreken, maar ik zou de R&M nemen. Die heeft een riem en enviolo, dus die kan geen derailleur hebben.

R&M is echt high end en zeer robuust.

Granville is een belgisch B merk. Niks mis mee en zowat dezelfde specs als de R&M.

Maar die Velo de Ville is ook een topper, al zet ik die lager omdat er geen riem op zit.

Een fiets die veel buiten staat met ketting vereist wel wat onderhoud, smeren en poetsen, en dat kan je met de riem vermijden.

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:33
Velodeville AEB 990 -- €2.349. Uit 2024, hele sterke motor van 85 Nm, 500 Wh batterij, 2 laadcycli, 100 km op teller, ketting met half-open kettingkast, Enviolo Automatiq Trekking transmissie. Deze klinkt wel hardcore, hij ziet er iets minder comfortabel uit dan de andere fietsen tot nu toe.
Dit zou mijn favoriet zijn.....

• elinx
...."schuiven", dat zullen wel schijfremmen zijn? Oh, en hoe is de uitgebreide garantie van Upway, is dat handig om er bij te doen voor een dekking van 3 jaar? En die onderhoudsbeurt van €100?.......
Aan de "ringen met gaten" op de wielen kun je dit herkennen.

Je hebt er een aantal met weinig kilometers uit 2021 geselecteerd, waarbij vooral de R&M met 87km opvalt. Je zou denken dat de accu dan weinig belast is, maar in 5 jaar zo extreem weinig kilometers kan ook betekenen dat de ebike bijna 5 jaar ergens met een volledig ontladen accu heeft gestaan, wat beslist een nadelige invloed heeft op de accu.

Verder heb ik geen ervaring met Upway, maar hier is daar is eea verduidelijkt over hun werkwijze

• Tommie12
elinx schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:43:
[...]

Aan de "ringen met gaten" op de wielen kun je dit herkennen.

Je hebt er een aantal met weinig kilometers uit 2021 geselecteerd, waarbij vooral de R&M met 87km opvalt. Je zou denken dat de accu dan weinig belast is, maar in 5 jaar zo extreem weinig kilometers kan ook betekenen dat de ebike bijna 5 jaar ergens met een volledig ontladen accu heeft gestaan, wat beslist een nadelige invloed heeft op de accu.

Verder heb ik geen ervaring met Upway, maar hier is daar is eea verduidelijkt over hun werkwijze
Goed punt, dus als je zo'n fiets koopt, altijd goed navragen wat de garantie is, en een batterijrapport is soms ook mogelijk.

Maar als je die R&M bekijkt, dan wordt die fiets (weliswaar met wat leeftijd) verkocht voor zowat de helft van de nieuwprijs. Als je dan een batterij moet vervangen of reviseren heb je alsnog geen enorm slechte zaak gedaan.

En zit er garantie op, dan toch maar eens de batterij testen en vanaf een volle batterij leeg rijden op standje tour. Een 500Wh batterij moet dan 70km halen zonder gekke dingen te doen.

• naamgebruiker
Nogmaals bedankt voor de reacties. Dat de R&M 5 jaar met bijna volledig ontladen accu gestaan zou kunnen hebben had ik inderdaad ook bedacht, en is ook een twijfelpunt. Daar zou die 3 jaar garantie op de batterij misschien wel een goeie voor zijn dan ("Gratis reparatie bij elektrische of mechanische defecten (inclusief onderdelen en werkuren), Vervanging van de batterij bij slijtage (capaciteit onder 80% van de oorspronkelijke waarde)"). Ik zal de links over Upway nog even nalezen!

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 20:06
Even een vraagje over een fiets naar de fietsenmaker brengen voor een reparatie. Ik vroeg bij toen ik de fiets achterlief met om een bewijsje dat ie achterbleef. Gewoon een reçu dat als je de fiets weer komt halen ik deze moet overhandigen en de nummers kloppen.

Ik kreeg als antwoord dat ze dat nooit deden en dat het op basis van vertrouwen is dat ik de fiets daar achterlaat. Ik vind dat vreemd en vroeg er wederom om. De fietsenmaker vroeg mij waarom ik dat dan per se wilde en op het moment van uitleggen viel hij mij diverse keren in de rede en liet mij niet uitpraten. Ik vroeg hem waarom hij mij niet liet uitpraten. Hierop vertelde hij mij dat ik de fiets dan maar weer mee moest nemen of hem laten staan en zonder reçu weggaan.

Ik heb ervoor gekozen om de fiets weer mee te nemen omdat ik het een rare gang van zaken vind. Mijn vraag aan jullie, omdat er wat mensen zitten die een fietsenzaak hebben, is het vreemd om een reçu te vragen? (of ben ik nou gewoon veeleisend of gek)

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Ik vind het wel bijzonder eigenlijk dat je het nodig vindt, ben je zo slecht van vertrouwen?

Als ik m'n auto naar de dealer breng krijg ik ook niks mee..

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:41

Wok

Dakloos...

@PVD66 Ja, je bent 'gek'/paranoïde ;)

Als ik mijn auto bij de lokale garagist afgeef, krijg ik ook niks mee (zie @g00gle). Ik krijg in de loop van de dag een telefoontje dat-ie weer klaar is en dan haal ik hem aan het einde van de dag weer op. Ik krijg een factuur mee en als ik die binnen acht dagen betaal, blijven we vriendjes :P

Idem voor de lokale fietsenmaker. Ik geef mijn fiets 's ochtends af met een opdracht, in de loop van de dag volgt een SMS met de mededeling dat-ie gereed is en een betaallink. Ik voldoe de betaling en einde dag haal ik de fiets weer op :)

Maar, ok.. Ik woon in een gemoedelijk kerkdorpje in ZO-Brabant waar je je auto gewoon twee weken onafgesloten op je oprit kunt laten staan...

[ Voor 11% gewijzigd door Wok op 03-09-2026 22:12 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Verwijderd

Topicstarter
PVD66 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:45:
Even een vraagje over een fiets naar de fietsenmaker brengen voor een reparatie. Ik vroeg bij toen ik de fiets achterlief met om een bewijsje dat ie achterbleef. Gewoon een reçu dat als je de fiets weer komt halen ik deze moet overhandigen en de nummers kloppen.

Ik kreeg als antwoord dat ze dat nooit deden en dat het op basis van vertrouwen is dat ik de fiets daar achterlaat. Ik vind dat vreemd en vroeg er wederom om. De fietsenmaker vroeg mij waarom ik dat dan per se wilde en op het moment van uitleggen viel hij mij diverse keren in de rede en liet mij niet uitpraten. Ik vroeg hem waarom hij mij niet liet uitpraten. Hierop vertelde hij mij dat ik de fiets dan maar weer mee moest nemen of hem laten staan en zonder reçu weggaan.

Ik heb ervoor gekozen om de fiets weer mee te nemen omdat ik het een rare gang van zaken vind. Mijn vraag aan jullie, omdat er wat mensen zitten die een fietsenzaak hebben, is het vreemd om een reçu te vragen? (of ben ik nou gewoon veeleisend of gek)
Het is verder een gang van normale zaken die er toe doen. Mocht een bedrijf jouw goederen niet teruggeven dan hebben ze te vrezen voor de politie, dus een slechte naam. Een bestolen gebruiker/eigenaar kan vele negatieve reviews verwachten plus een rompslomp om dit aan de politie uit te leggen zodanig dat weinig bedrijven dit risico durven te nemen. Stelen is volgens de wet zodanig verboden dat het altijd lijdt tot een 'zaak' en dit wil je niet. Doorgaans kun je dit prima loslaten en vertrouwen. Ik snap de reactie van die fietsenmaker wel. Het geeft te blijken dat je hem niet helemaal vertrouwt. Als mijn auto naar de garage moet krijg ik ook niets mee en het is nog altijd goed gegaan; hetzelfde voor mijn fietsenmaker.

• Foxhill

Ik heb de vraag hier in het oosten nooit gehad. Ik zou je waarschijnlijk ook gevraagd hebben waarom.

Bij een fiets met lage waarde zou ik het denk ik niet doen omdat ik de vraag dan niet zou vertrouwen. Bij een fiets met hoge waarde zou ik wat verbaasd waarschijnlijk wel een reçu schrijven, maar daarna ook wel een beetje op mijn hoede zijn bij je omdat het erg kritisch overkomt.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zelf nog nooit aan gedacht om als particulier die vraag te stellen aan de fietsenmaker.

Die dingen worden meer op straat (of in de voortuin...) gestolen dan bij fietsenmakers, doorgaans. En een fietsenmaker gaat je fiets niet doen verdwijnen, daar zijn makkelijkere manieren voor dan een fietsenwinkel openen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:49
Dit zegt idd meer over jou wantrouwen richting het leven dan over de handelswijze van de LBS.

Ik rij op een fiets van dik 6k en dei laat ik zonder bonnetje achter bij de LBS. Het feit dat ik daar mijn fiets laat onderhouden geeft voor mij nl. al aan dat ik hem/haar vertrouw. Als ik je niet vertrouw, krijg je sowieso mijn fiets niet.

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:02:
[...]

Goed punt, dus als je zo'n fiets koopt, altijd goed navragen wat de garantie is, en een batterijrapport is soms ook mogelijk.

Maar als je die R&M bekijkt, dan wordt die fiets (weliswaar met wat leeftijd) verkocht voor zowat de helft van de nieuwprijs. Als je dan een batterij moet vervangen of reviseren heb je alsnog geen enorm slechte zaak gedaan.

En zit er garantie op, dan toch maar eens de batterij testen en vanaf een volle batterij leeg rijden op standje tour. Een 500Wh batterij moet dan 70km halen zonder gekke dingen te doen.
Voor een nieuwe accu ben je ook snel 600 of 700 euro kwijt en dan wordt de deal meteen een stuk minder.
Zo lang stilstaan heeft ook niet altijd een gunstig effect op het vet in lagers, zeker als de fietsen in warme omgevingen staan.
Ik heb hier wel enkele keren fietsen gehad van die e-bike dozenschuiver in Geleen. De lagers daarvan stonden allemaal droog.

• Tommie12
Peatsmoke schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:07:
[...]

Voor een nieuwe accu ben je ook snel 600 of 700 euro kwijt en dan wordt de deal meteen een stuk minder.
Zo lang stilstaan heeft ook niet altijd een gunstig effect op het vet in lagers, zeker als de fietsen in warme omgevingen staan.
Ik heb hier wel enkele keren fietsen gehad van die e-bike dozenschuiver in Geleen. De lagers daarvan stonden allemaal droog.
Die lagers zijn makkelijk te smeren.

In elk geval, een R&M met alles wat je wil voor 3000€ (incl nieuwe batterij) vind ik alsnog een goede deal. Daarenboven, er is ook zoiets als batterijrevisie, en dat is merkelijk goedkoper.

Ik zou er niet van uit gaan dat die batterij echt kapot is.

• naamgebruiker
Tommie12 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:21:
[...]

Daarenboven, er is ook zoiets als batterijrevisie, en dat is merkelijk goedkoper.

Ik heb dit even opgezocht, en dat scheelt inderdaad wel veel. Ik had in mijn hoofd dat die extra garantie van Upway van €180 wel een goed idee was, maar bij nader inzien is het dan misschien beter om dat geld daarvoor te gebruiken, mocht het nodig zijn. Maar eerst even testen hoe goed de batterij werkt. Ik heb ook het testverslag aangevraagd, ben benieuwd of ze dat leveren.

Ik lees alleen dat de kwaliteit van zo'n revisie uiteen kan lopen. Heeft iemand hier een positieve ervaring met een bedrijf waar ze dit hebben laten doen?

Zijn er verder nog onderdelen waar ik op moet letten, die kunnen lijden onder lang stilstaan?

• Tommie12
naamgebruiker schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:10:
[...]

Ik heb dit even opgezocht, en dat scheelt inderdaad wel veel. Ik had in mijn hoofd dat die extra garantie van Upway van €180 wel een goed idee was, maar bij nader inzien is het dan misschien beter om dat geld daarvoor te gebruiken, mocht het nodig zijn. Maar eerst even testen hoe goed de batterij werkt. Ik heb ook het testverslag aangevraagd, ben benieuwd of ze dat leveren.

Ik lees alleen dat de kwaliteit van zo'n revisie uiteen kan lopen. Heeft iemand hier een positieve ervaring met een bedrijf waar ze dit hebben laten doen?

Zijn er verder nog onderdelen waar ik op moet letten, die kunnen lijden onder lang stilstaan?
Kijk maar eens goed naar de banden, zadel en handgrepen. Rubber verduurt, zeker als er zonlicht aan kon.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:52

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

naamgebruiker schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:10:
[...]

In 2022 m'n Bosch 400 Wh accu laten reviseren bij www.fietsaccu-revisie.nl opgestuurd per post en terug per post. Met een een kleine upgrade in de cellen dus een hogere capaciteit dan origineel met 2 jaar garantie. Nu bijna 4 jaar later nog steeds in gebruik (100+ km per week). Ik ben er wel tevreden mee, aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe accu en heb er meer vertrouwen in dan een tweedehands accu.

Enige punt wat ze niet zeggen wat er met de oude cellen gebeurt. Ik vermoed dat ze daar ook nog een centje aan verdienen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Peatsmoke
  • Niet online
Johnny schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:17:
[...]

In 2022 m'n Bosch 400 Wh accu laten reviseren bij www.fietsaccu-revisie.nl opgestuurd per post en terug per post. Met een een kleine upgrade in de cellen dus een hogere capaciteit dan origineel met 2 jaar garantie. Nu bijna 4 jaar later nog steeds in gebruik (100+ km per week). Ik ben er wel tevreden mee, aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe accu en heb er meer vertrouwen in dan een tweedehands accu.

Enige punt wat ze niet zeggen wat er met de oude cellen gebeurt. Ik vermoed dat ze daar ook nog een centje aan verdienen.
Bij de accu van R&M (500 Wh) krijg je voor dat geld een accudowngrade. Je gaat van 500 Wh naar 468 Wh. Dan is een vervangende accu van EBV een betere optie, imo.
Tommie12 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:21:
[...]

Die lagers zijn makkelijk te smeren.

In elk geval, een R&M met alles wat je wil voor 3000€ (incl nieuwe batterij) vind ik alsnog een goede deal. Daarenboven, er is ook zoiets als batterijrevisie, en dat is merkelijk goedkoper.

Lagers zijn voor mij en jou wellicht ook makkelijk te smeren, maar daarvoor heb je gereedschap en ook enige kennis van fietsen nodig.
Als je op een etage in Amsterdam woont, is dat een ander verhaal dan wanneer je in Zuid-Limburg woont en beschikt over een eigen garage bij je woning.

Ik zou er gemakshalve van uitgaan dat die batterij redelijk gedegradeerd is, na 5 jaar ongebruik op een fiets te hebben gezeten.

Het lijkt op het eerste moment een geweldige deal, maar ik zou kiezen voor een minder duur merk en een fiets die hooguit een of twee jaar oud is.

• B64

B64

Wok schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:09:
@PVD66 Als ik mijn auto bij de lokale garagist afgeef, krijg ik ook niks mee (zie @g00gle). Ik krijg in de loop van de dag een telefoontje dat-ie weer klaar is en dan haal ik hem aan het einde van de dag weer op. Ik krijg een factuur mee en als ik die binnen acht dagen betaal, blijven we vriendjes :P [...]
Verschil met die auto is natuurlijk dat het kenteken daarvan op jouw naam staat, en jij het kentekenbewijs in je zak hebt. Dat is bij een fiets natuurlijk niet zo; strikt genomen heb je dus geen poot om op te staan als je roept dat die fraaie groene fiets die daar in de hoek staat van jou is.

Het is dus echt een kwestie van vertrouwen - en dat werkt twee kanten op. Ik ben ook wel eens bij een fietsenmaker geweest waar je wél een ontvangstbewijs kreeg, maar dat was vooral omdat ze wilden voorkomen dat fietsen door kwaadwillenden werden opgehaald; gebrek aan vertrouwen in de klanten dus. Deze fietsenmaker bestaat inmiddels niet meer :X
Wok schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:09:
@PVD66 Ja, je bent 'gek'/paranoïde ;)
Ik geef mijn fiets 's ochtends af met een opdracht, in de loop van de dag volgt een SMS met de mededeling dat-ie gereed is en een betaallink. Ik voldoe de betaling en einde dag haal ik de fiets weer op :)

Maar, ok.. Ik woon in een gemoedelijk kerkdorpje in ZO-Brabant [...]
LOL, bij mijn fietsenmaker werkt dat niet anders hoor - behalve dat ik de rekening voldoe bij het afhalen van de fiets. En ik woon in de Amsterdamse agglomeratie...

[ Voor 47% gewijzigd door B64 op 04-09-2026 16:08 ]

• Peatsmoke
  • Niet online
B64 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:52:
[...]

Verschil met die auto is natuurlijk dat het kenteken daarvan op jouw naam staat, en jij het kentekenbewijs in je zak hebt. Dat is bij een fiets natuurlijk niet zo; strikt genomen heb je dus geen poot om op te staan als je roept dat die fraaie groene fiets die daar in de hoek staat van jou is.
Een tenaamstelling van een kenteken zegt niets over het eigendomsrecht. Bij veel private-leaseconstructies staat het kenteken ook op naam van de leasenemer. Toch is de auto volledig eigendom van de leasemaatschappij.

Maar goed, zulke overeenkomsten gaan vaak op basis van vertrouwen. In de regel teken je ook geen opdracht voor het uitvoeren van de reparatie.
Als je het bedrijf waar je de fiets brengt niet vertrouwt, moet je er geen zaken mee doen.

Stel je voor dat hij de remvloeistof uit je leidingen laat lopen of de remkabel zo ver doorknipt dat deze knapt, zodra je een noodremming moet maken... ;)

Normaal gesproken heb je wel een eigendomsbewijs van de fiets in de vorm van een aankoopbewijs. Daar staat (als het goed is) het framenummer op van de fiets.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt @Peatsmoke, @ergodyne1, @Tommie12, en @B64 voor de reacties en handig tips, word zeer gewaardeerd! Ik wilde inderdaad om diefstal- en verzorgingsredenen een fiets met uitneembare accu. Het fietsplan houdt in dat het aankoopbedrag tot €2000 van het brutosalaris afgehaald, wat neerkomt op zo'n 38% belastingvoordeel. Ik moet wel een factuur kunnen laten zien...
Dit noem ik pas een mooie post d:)b

Verwijderd

Topicstarter
Tommie12 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:42:
[...]

Ga hier niet alles bespreken, maar ik zou de R&M nemen. Die heeft een riem en enviolo, dus die kan geen derailleur hebben.

R&M is echt high end en zeer robuust.

Granville is een belgisch B merk. Niks mis mee en zowat dezelfde specs als de R&M.

Maar die Velo de Ville is ook een topper, al zet ik die lager omdat er geen riem op zit.

Een fiets die veel buiten staat met ketting vereist wel wat onderhoud, smeren en poetsen, en dat kan je met de riem vermijden.
Helemaal mee eens. Ziet er super uit en met die R&M ga je echt veel plezier hebben. Fietsen naar het werk...iets wat ik toejuich. Zelf fiets ik ook regelmatig naar mijn werk en je komt dan altijd helderder aan dan met de vierwieler :)

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 20:06
Dank voor jullie reacties, aan de ene kant snap ik de fietsenmaker natuurlijk ook wel en ik wil hem ook vertrouwen daar gaat het niet om. Maar .....

Stel dat er brand uitbreekt of de fiets wordt gestolen, wat dan? Ik heb dan geen enkel bewijs dat ik de fiets daar heb gebracht. Of misschien iets verder gezocht, de fietsenzaak gaat failliet dan bestaat de kans dat ik mijn fiets kwijt ben omdat deze tot de inboedel kan behoren van de fietsenmaker. Als je een jas , gordijnen of andere dingen bij een winkel breng krijg ik ook vaak een reçu. Ik lever daar wel een fiets in van 4000 eu, best veel geld als je weer een nieuwe moet kopen en niets van de verzekering krijgt omdat je geen enkel bewijs hebt dat je de fiets daar hebt gebracht.

Een bot antwoord van nee en mijn verhaal niet eens aan willen horen vind ik ook weer zo wat.

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

• Peatsmoke
  • Niet online
Mijn moeder zei altijd: "Stel dat de hemel instort, dan zijn we allemaal blauw". :+

Mocht je fiets ten prooi vallen aan brand, dan is een framenummer nog te lezen.

Mocht de winkel failliet gaan, noteert de curator netjes jouw fiets met framenummer. Of je dan wel of geen recu hebt, mag je achteraan aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
PVD66 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:17:
Dank voor jullie reacties, aan de ene kant snap ik de fietsenmaker natuurlijk ook wel en ik wil hem ook vertrouwen daar gaat het niet om. Maar .....
Kijk, daar doen we het voor :)
Stel dat er brand uitbreekt of de fiets wordt gestolen, wat dan? Ik heb dan geen enkel bewijs dat ik de fiets daar heb gebracht. Of misschien iets verder gezocht, de fietsenzaak gaat failliet dan bestaat de kans dat ik mijn fiets kwijt ben omdat deze tot de inboedel kan behoren van de fietsenmaker. Als je een jas , gordijnen of andere dingen bij een winkel breng krijg ik ook vaak een reçu. Ik lever daar wel een fiets in van 4000 eu, best veel geld als je weer een nieuwe moet kopen en niets van de verzekering krijgt omdat je geen enkel bewijs hebt dat je de fiets daar hebt gebracht.

Een bot antwoord van nee en mijn verhaal niet eens aan willen horen vind ik ook weer zo wat.
Dit is ook weer zo lastig. De kans is klein, je vergeet eventueel de curator en de kans dat het gebeurd. Het klinkt raar wat ik nu zeg, "je hebt recht op onwetendheid" en "een volledige controle naleven kan niet want anders bestond het woord 'onzekerheid' niet".

Jij kan ook ooit ziek worden net als ons allemaal, alleen je weet de datum niet... ;)

• Foxhill
Met een reçu kun je niets meer dan zonder.

In geval van brand of diefstal is je fietsenmaker niet verantwoordlijk. Klinkt gek, maar is zo. Je eigen verzekering keert uit als je die hebt. De verzekeraar van de fietsenwinkel heeft dus ook niet standaard dekking voor klantfietsen. Het is een extra dekking die dus ook extra kost.

Het komt dus juist op vertrouwen aan of een fietsenwinkel jouw fiets vergoedt. Vertrouwen dat de winkel zijn zaakjes extra netjes regelt of dat die uit eigen zak betaald waar die niet verantwoordelijk voor is.

In geval van diefstal heb jij een factuur met framenummer en de fietsenwinkel niet jouw fiets in de voorraadlijst staan. Je kunt je fiets ophalen bij de curator.

Dat gezegd hebbende, ik heb extra dekking afgesloten zodat klantfietsen betaald worden. Geen gezeik.

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 23:32
Cube Kathmandu (2024) voorwiel uitnemen.

Met een lekke achterband ga ik naar de FM. Transport daar naar toe heeft nogal wat voeten in aarde dus met mijn lekke voorband dacht ik, dat doe ik zelf.

Alle gevonden tutorials gaan over andere systemen dan die op mijn fiets.

Op de voorvork staat NX1 en de as is vastgezet met twee inbusmoeren in gesloten houders. Dus de as zal er uit moeten. Tenminste die kans bestaat. Denk ik. De moeren zitten behoorlijk vast. dus voor ik wat beschadig eerst maar even advies inwinnen. Losdraaien is toch linksom met de klok mee? En zodra losgedraaid is er nog iets waar ik op moet letten?

Of is het raadzaam toch maar naar de FM te gaan? Ik woon in een heuvelachtig terrein en bij het afdalen kan de snelheid enorm oplopen. Dus het moet wel goed zitten :)

• naamgebruiker
Ha allemaal, daar ben ik weer :)

Ik ben nu onderweg naar een testrit voor de R&M, en vond ondertussen op Upway ook deze nieuwe listing. Deze is dus iets nieuwer, heeft net wat minder dan 10k gereden, en 79 laadcycli. Voor €550 minder dan die andere. Klopt het dat deze dan dus de voorkeur zou hebben?

Fijn forum dit, trouwens. Leuke discussies :)

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:00
Quote' Losdraaien is toch linksom met de klok mee?

met de klok meedraaien is rechtsom

[ Voor 7% gewijzigd door hijskraan op 05-09-2026 11:27 ]

• Tommie12
naamgebruiker schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:45:
Ha allemaal, daar ben ik weer :)

Ik ben nu onderweg naar een testrit voor de R&M, en vond ondertussen op Upway ook deze nieuwe listing. Deze is dus iets nieuwer, heeft net wat minder dan 10k gereden, en 79 laadcycli. Voor €550 minder dan die andere. Klopt het dat deze dan dus de voorkeur zou hebben?

Fijn forum dit, trouwens. Leuke discussies :)
Ja, die zou ik ook durven kopen. Echt een koopje eigenlijk.

Als die naaf het begeeft kost dat ook geen fortuin. Maar als die 9000km heeft gehaald met 80 cycli, dan is daar zuinig en zonder veel kracht mee gereden.

• naamgebruiker
Super, bedankt!

Ik had het eerder al gevraagd, maar wat denken jullie over die uitgebreide garantie? Voor deze fiets €135. Van de site:
  • Wel gedekt:
    • Defecten/storingen: Elke interne mechanische of elektrische fout, volledig of gedeeltelijk. Voorbeelden:
      • De trapondersteuning werkt niet meer
      • Het scherm toont foutmeldingen of gaat niet aan
      • De batterij laadt niet meer op
      • Er zit een scheur in het frame
    • Vroegtijdige batterijslijtage: Als de laadcapaciteit onder de 80% van de oorspronkelijke waarde zakt.
    ❌ Niet gedekt:
    • Normale slijtage van onderdelen (zoals ketting, cassette, remmen, spaken, enz.)
    • Schade door een ongeval, stoot of vandalisme. Hiervoor heb je een diefstal- & schadeverzekering nodig.
    • Defecten door verkeerd gebruik of nalatigheid.
De batterij zal wel oke zijn over 3 jaar, met 97% huidige capaciteit. Zou vooral gaan om defecten en storingen. Normaal zijn die "extended warranties" in mijn beleving onzin, maar hier voelt het ergens wel logischer.

[ Voor 6% gewijzigd door naamgebruiker op 05-09-2026 12:44 ]

• Tommie12
naamgebruiker schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:44:
Super, bedankt!

Ik had het eerder al gevraagd, maar wat denken jullie over die uitgebreide garantie? Voor deze fiets €135. Van de site:
  • Wel gedekt:
    • Defecten/storingen: Elke interne mechanische of elektrische fout, volledig of gedeeltelijk. Voorbeelden:
      • De trapondersteuning werkt niet meer
      • Het scherm toont foutmeldingen of gaat niet aan
      • Er zit een scheur in het frame
    • Vroegtijdige batterijslijtage: Als de laadcapaciteit onder de 80% van de oorspronkelijke waarde zakt.
    ❌ Niet gedekt:
    • Normale slijtage van onderdelen (zoals ketting, cassette, remmen, spaken, enz.)
    • Schade door een ongeval, stoot of vandalisme. Hiervoor heb je een diefstal- & schadeverzekering nodig.
    • Defecten door verkeerd gebruik of nalatigheid.
De batterij zal wel oke zijn over 3 jaar, met 97% huidige capaciteit. Zou vooral gaan om defecten en storingen. Normaal zijn die "extended warranties" in mijn beleving onzin, maar hier voelt het ergens wel logischer.
135€ is geen kapitaal, het hangt er een beetje van af hoe lang ze loopt. Voor 12 maand is dat veel, voor 3 jaar heel redelijk.

Wat is de basisgarantie?

• naamgebruiker
Tommie12 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:03:
[...]

135€ is geen kapitaal, het hangt er een beetje van af hoe lang ze loopt. Voor 12 maand is dat veel, voor 3 jaar heel redelijk.

Wat is de basisgarantie?
De uitgebreide garantie loopt voor 3 jaar. De basisgarantie is een 1-jarige garantie:

"Enkele voorbeelden van defecten gedekt door de Upway garantie zijn:
  • De motor biedt geen ondersteuning meer
  • Het display toont de snelheid niet meer
  • De fiets valt uit
  • etc.
Enkele voorbeelden van defecten niet gedekt door de Upway garantie:
  • Lekke band na enkele weken gebruik
  • Schade aan het elektronisch ondersteuningssysteem door een val
  • Versleten transmissie door onvoldoende onderhoud
  • etc."
Als ik het goed lees op de pagina van de uitgebreide garantie is de wettelijke garantie 2 jaar, maar moet je daarbij bewijzen dat het defect al ontstond bij aankoop van de fiets. Dat is natuurlijk lastig als je in je tweede jaar zit.

Ik denk dat ik hem er maar bij doe inderdaad, wel een fijne stok achter de deur.

• BM2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-09 14:49

BM2

Wij staan op het punt een Cube elektrische fiets te kopen die beguikt zal worden door mij en mijn vriendin. Initieel hadden we het plan op een fiets met riem aan te schaffen. De FM gaf aan dat het risico bestaat dat wijde broeken, die mijn vriendin geregeld draagt van verschillende stoffen, tussen de riem kan komen en een gesloten kast met normale ketting wellicht verstandiger is. Komt dit inderdaad voor bij een riem? Want daar moeten veel mensen tegenaan lopen dan denk ik?

• Tommie12
BM2 schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:06:
Wij staan op het punt een Cube elektrische fiets te kopen die beguikt zal worden door mij en mijn vriendin. Initieel hadden we het plan op een fiets met riem aan te schaffen. De FM gaf aan dat het risico bestaat dat wijde broeken, die mijn vriendin geregeld draagt van verschillende stoffen, tussen de riem kan komen en een gesloten kast met normale ketting wellicht verstandiger is. Komt dit inderdaad voor bij een riem? Want daar moeten veel mensen tegenaan lopen dan denk ik?
Ik waarschuw eerst voor mijn bias. Ik haat kettingkasten. Die ondingen zijn niet te demonteren, en als je een ketting moet smeren, of gewoon een binnenband plakken, dan kost me die 1 jaar van mijn leven aan frustratie. Ik vloek me de ballen uit mijn broek.

Ik rij met riem en gewone broeken zonder afschermer. Mijn broek is nog niet tussen de riem geraakt. Maar als die broek extreem wijd is, dan zou ik daar een ouderwetse fietsspeld rond doen, of ze in mijn sokken steken, maar een kleine afschermkap werkt ook.

• M.C.
  • Laatst online: 12:21
Ik raad het zeer af. Mijn moeder heeft een Cube Kathmandu met riem zonder bescherming en het is levensgevaarlijk met een wijde broek. Ik heb zelf ook een aantal keren op haar fiets gefietst en draag als vrouw ook regelmatig wijde broeken en heb het zelf ook ervaren. Een paar keer tegen de grond getrokken omdat mij broek vast kwam te zitten.

Teruggegaan naar de fietsenmaker, maar het is best lastig om hier achteraf goede bescherming op te zetten. Waar de fiets was aangeschaft hebben ze er provisorisch iets opgezet. Laatst hebben we een andere FM gevonden die er wel iets veiligs van kon maken. De FM vertelde dat ze hier veel klachten over krijgen. Ik begrijp niet dat Cube dit niet oplost en dat zulke fietsen aan de veiligheidseisen voldoen. Ook het 2027 model heeft geen beschermkapje op de riem. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPwoaY-cA4iHPpEGZZd98VhI0Gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrBQNxwnBbtuELVBX96CDNuY.jpg?f=fotoalbum_large

• Foxhill
Een riem kan prima met een kettingscherm. Dan is er niets aan de hand. De meeste merken doen dat. Sommige merken gebruiken geen kettingscherm. Soms kan het er wel makkelijk na de tijd op, vaak dan helemaal niet.

Zonder kettingscherm gaat het over het algemeen bij mannen prima en bij vrouwen die wat wijde broeken of lange losse jurken dragen soms mis. Als ze dat doet is het wel iets om op te letten. Het is aan haar of ze altijd rekening wil houden met de (fiets)kleding of een klem wil gebruiken.

Zo’n beschermrand die soms aan het voortandwiel geschroefd zit is géén kettingscherm, het helpt niet genoeg.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
M.C. schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:01:
[...]

Ik raad het zeer af. Mijn moeder heeft een Cube Kathmandu met riem zonder bescherming en het is levensgevaarlijk met een wijde broek. Ik heb zelf ook een aantal keren op haar fiets gefietst en draag als vrouw ook regelmatig wijde broeken en heb het zelf ook ervaren. Een paar keer tegen de grond getrokken omdat mij broek vast kwam te zitten.

Teruggegaan naar de fietsenmaker, maar het is best lastig om hier achteraf goede bescherming op te zetten. Waar de fiets was aangeschaft hebben ze er provisorisch iets opgezet. Laatst hebben we een andere FM gevonden die er wel iets veiligs van kon maken. De FM vertelde dat ze hier veel klachten over krijgen. Ik begrijp niet dat Cube dit niet oplost en dat zulke fietsen aan de veiligheidseisen voldoen. Ook het 2027 model heeft geen beschermkapje op de riem. [Afbeelding]
Mijn oude freebike had ook zo'n korte beschermer en ben ik ook weleens met mijn broek daarop vastgetrokken.
Bij mijn Batavus is de beschermer 2X zolang en nergens geen last van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHHm-pvnXgnCtYs40wr1vd-6ouE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36j7cKFECYgYplCcyrUAuR86.jpg?f=fotoalbum_large

• M.C.
  • Laatst online: 12:21
Op veel Cube fietsen met riem is geen enkele bescherming aanwezig. Het korte beschermkapje is er achteraf op gezet. Maar ik heb gehoord dat het bij meerdere fietsen wel zo is dat er geen beschermkapje op zit.

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Crawl NL schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:52:
[...]

Bedoel je een soort van ondersteuningsbegrenzer?

Ik heb een RIH Movenda en die heeft bv. zo'n optie om de ondersteuning in te stellen op snelheid. Als ik deze instel op 22 km dan stopt de ondersteuning bij 22 km.
Mijn fiets in inmiddels 5 jaar oud en ik merk dat ie aan vervanging toe is. Ik fiets elke werkdag naar mijn werk.
Gisteren heb ik een testrit gemaakt op de RIH Movenda en dat beviel me eigenlijk wel.

Mijn vraag aan jou, nu we een aantal jaren verder zijn, ben je nog steeds blij met je fiets?

(Ik had tot gisteren nog nooit van een RIH fiets gehoord…)

Wat ik een minpuntje vind, is dat je het schermpje eraf moet halen. Dit voelt voor mij heel erg 1995, toen nam ik ook elke keer het frontje van de autoradio mee.

Meer dan ik dacht...

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:22
streamnl schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:02:
[...]

Mijn fiets in inmiddels 5 jaar oud en ik merk dat ie aan vervanging toe is. Ik fiets elke werkdag naar mijn werk.
Gisteren heb ik een testrit gemaakt op de RIH Movenda en dat beviel me eigenlijk wel.

Mijn vraag aan jou, nu we een aantal jaren verder zijn, ben je nog steeds blij met je fiets?

Wat ik een minpuntje vind, is dat je het schermpje eraf moet halen. Dit voelt voor mij heel erg 1995, toen nam ik ook elke keer het frontje van de autoradio mee.
Ja, ik rij er ook dagelijks mee naar mijn werk. Weinig aan te merken op de fiets, geen gebreken tot zover (knock on wood). Dat schermpje is ook mijn grootste ergernis, maar dat is ook het enige.

Veel wijsheid met je keuze.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
streamnl schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:02:
[...]

Ik heb jaren op een niet electrische fiets gefietst, nooit problemen mee gehad.
Mijn vader rijdt al jaren een electrische, soms wel 60 kilometer per dag, op een lekke band na nooit geen problemen.
Wel vind ik de banden aan de dunne kant.

• B64

B64

Bij moderne hele wijde damesbroeken kan dat inderdaad een probleem zijn. Een broekklem doet wonderen. Ik zou er een fiets niet om laten staan in ieder geval.

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Mocht je de keuze hebben dan zou ik ook gewoon naar fietsen met een ketting en kast kijken. Als je een riem van een kast gaat voorzien, kun je dat in mijn beleving beter doen en op de langere termijn is het ook nog eens een stuk voordeliger. Nauwelijks meer onderhoud. Riem en 'tandwielen' zijn peperduur en gaan vaak niet zo lang mee als wordt beweerd. Een fiets met kettingkast is vaak goedkoper in aanschaf.

Ik heb zowel fietsen met een riem, open ketting (met derailleur) als dichte ketting d.m.v. een kettingkast (en interne naafversnelling) en voor alles valt wat te zeggen maar de fietsen met een kettingkast daar heb ik in 20 jaar weinig omkijken naar gehad.

• streamnl
  • Niet online
Crawl NL schreef op zondag 6 september 2026 @ 17:10:
[...]

Ja, ik rij er ook dagelijks mee naar mijn werk. Weinig aan te merken op de fiets, geen gebreken tot zover (knock on wood). Dat schermpje is ook mijn grootste ergernis, maar dat is ook het enige.

Veel wijsheid met je keuze.
Bedankt voor je reactie. Komend weekend ga ik naar een andere fietswinkel, daar ook wat fietsen testen en dan maak ik wel een keuze. Maar na een nachtje slapen denk ik dat de Movenda afvalt door het schermpje. Ik wil (bijv.) gewoon naar de bakker kunnen fietsen, fiets op slot, en naar binnen. En niet ook het schermpje mee moeten nemen. Toch jammer, voor de rest vind ik hem erg fijn.

Ik merk dat er toch veel veranderd is qua techniek als ik hem vergelijk met mijn huidige elektrische fiets.

Meer dan ik dacht...

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:32

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

streamnl schreef op maandag 7 september 2026 @ 07:05:
[...]

Bedankt voor je reactie. Komend weekend ga ik naar een andere fietswinkel, daar ook wat fietsen testen en dan maak ik wel een keuze. Maar na een nachtje slapen denk ik dat de Movenda afvalt door het schermpje. Ik wil (bijv.) gewoon naar de bakker kunnen fietsen, fiets op slot, en naar binnen. En niet ook het schermpje mee moeten nemen. Toch jammer, voor de rest vind ik hem erg fijn.

Ik merk dat er toch veel veranderd is qua techniek als ik hem vergelijk met mijn huidige elektrische fiets.
Jammer want zien er goed uit qua onderdelen en meer. Je zou ook eventueel het scherm vast kunnen lijmen (heeft een collega gedaan) maar als er dan iets gedaan moet worden waarvoor het scherm los zou moeten…… maar mogelijk wel een optie.

• streamnl
  • Niet online
PeepPeepPeep schreef op maandag 7 september 2026 @ 07:33:
[...]

Jammer want zien er goed uit qua onderdelen en meer. Je zou ook eventueel het scherm vast kunnen lijmen (heeft een collega gedaan) maar als er dan iets gedaan moet worden waarvoor het scherm los zou moeten…… maar mogelijk wel een optie.
Mee eens.
En daar heb ik ook aan gedacht. Dat is bij mijn Bosch ook gedaan, ideaal. Maar je koppelt de batterij los via het menu in je scherm en niet via een sleutel. In theorie kan men dan je batterij meenemen als ik hem zo achterlaat.
Vind ik geen fijne gedachte 😅

Meer dan ik dacht...

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:32

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

streamnl schreef op maandag 7 september 2026 @ 07:43:
[...]
Mee eens.
En daar heb ik ook aan gedacht. Dat is bij mijn Bosch ook gedaan, ideaal. Maar je koppelt de batterij los via het menu in je scherm en niet via een sleutel. In theorie kan men dan je batterij meenemen als ik hem zo achterlaat.
Vind ik geen fijne gedachte 😅
Oei….

Ik heb mijn batterij met een speciaal ervoor gemaakte metalen beugel vast zitten om te voorkomen dat hij makkelijk te verwijderen is. Hij staat altijd in de schuur en opladen doe ik daar altijd dus hoef de batterij nooit te verwijderen.

• Peatsmoke
  • Niet online
De Kiox-schermen van Bosch kun je ook gewoon met een schroef vastzetten; dan zijn ze niet 1-2-3 mee te nemen.

Bij de meeste accu's van Bosch zit gewoon een slotmechanisme en zijn de accu's niet mee te nemen, tenzij je het slot verbreekt. Bij accu's van het Smart-systeem heb je er dan weinig aan, want de accu moet softwarematig aan de fiets gekoppeld zijn. Een als gestolen gemelde accu is niet meer aan een fiets te koppelen, tenzij de handelaar hem unlockt.

Op die manier blijft je fiets er ook nog een beetje mooi uitzien. :Y)

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:38
Peatsmoke schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:54:
Bij de meeste accu's van Bosch zit gewoon een slotmechanisme en zijn de accu's niet mee te nemen, tenzij je het slot verbreekt. Bij accu's van het Smart-systeem heb je er dan weinig aan, want de accu moet softwarematig aan de fiets gekoppeld zijn. Een als gestolen gemelde accu is niet meer aan een fiets te koppelen, tenzij de handelaar hem unlockt.

Op die manier blijft je fiets er ook nog een beetje mooi uitzien. :Y)
Het is wel jammer dat die Battery Lock alleen met het betaalde abonnement van Flow+ beschikbaar is, i.t.t. de normale eBike Lock.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• streamnl
  • Niet online
@Peatsmoke dat heb ik nu en dat vind ik prettig.

Ik snap persoonlijk helemaal niet het nut van zo’n schermpje. Mij boeit het helemaal niet hoe hard ik fiets of in welke stand (turbo tot uit) ik zit.
Het enige wat ik wel interessant vind, is de batterijstatus en mijn gereden km zodat ik weet wanneer ie weer een beurt nodig heeft.

En ik wil ook helemaal niet iets loskoppelen via een scherm ofzo. Dat mag gewoon via een sleutel.

Gewoon een fijne (nieuwe) elektrische fiets en het liefst zonder een schermpje. Of begin ik een mopperige ouwe persoon te worden? :+

[ Voor 5% gewijzigd door streamnl op 07-09-2026 21:26 ]

Meer dan ik dacht...

• hijskraan
  • Laatst online: 17:00
streamnl schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:25:

Ik snap persoonlijk helemaal niet het nut van zo’n schermpje. Mij boeit het helemaal niet hoe hard ik fiets of in welke stand (turbo tot uit) ik zit.
Het enige wat ik wel interessant vind, is de batterijstatus en mijn gereden km zodat ik weet wanneer ie weer een beurt nodig heeft.

En ik wil ook helemaal niet iets loskoppelen via een scherm ofzo. Dat mag gewoon via een sleutel.

Gewoon een fijne (nieuwe) elektrische fiets en het liefst zonder een schermpje. Of begin ik een mopperige ouwe persoon te worden? :+
Denk dat een Purion 200 dan wel ideaal is voor jou, minimale informatie, en niet afneembaar.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:55

Nyarlathotep

Crawling Chaos

streamnl schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:25:

Kies dan (indien mogelijk) voor het Purion 200 schermpje. Dat heb ik bij mijn Cube ook gedaan. Zo'n groot scherm is voor stat nerds ofzo. Fragiel en elke keer moet je dat ding meenemen. Bij mij in de stad laat ik die er echt niet op zitten.
De Purion 200 zit vast aan het stuur en laat zich makkelijk bedienen. En je kan makkelijk door de verschillende modi heen scrollen :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik vind een groot scherm (Kiox 500) heerlijk op mijn fiets. Bijvoorbeeld om meteen de snelheid te kunnen zien maar ook bv de tijd. Die 2 staan bij mij op het hoofdscherm en vind ik fijn om te kunnen zien tijdens een ritje. Maar ook het kunnen controleren hoeveel km de rit heeft geduurd tot nu toe. En deze 3 dingen dus zonder dat ik de app hoef te openen op mijn telefoon.

En als het een kort ritje is naar de supermarkt ofzo, dan gaat het scherm er niet op.

Daarnaast gebruik ik het ook om de motor blokkade op te heffen. Ik heb het ingesteld dat er 2 momenten zijn waarop de fiets de motorblokkade opheft:
  1. als mijn telefoon in de buurt is
  2. als mijn specifieke Kiox 500 scherm er op zit
Dus voor mij in ieder geval genoeg redenen om wel het grote scherm te hebben.

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:59

Christiano007

Ich bin der champion

silmaril8 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:04:
Ik vind een groot scherm (Kiox 500) heerlijk op mijn fiets. Bijvoorbeeld om meteen de snelheid te kunnen zien maar ook bv de tijd. Die 2 staan bij mij op het hoofdscherm en vind ik fijn om te kunnen zien tijdens een ritje. Maar ook het kunnen controleren hoeveel km de rit heeft geduurd tot nu toe. En deze 3 dingen dus zonder dat ik de app hoef te openen op mijn telefoon.

En als het een kort ritje is naar de supermarkt ofzo, dan gaat het scherm er niet op.

Daarnaast gebruik ik het ook om de motor blokkade op te heffen. Ik heb het ingesteld dat er 2 momenten zijn waarop de fiets de motorblokkade opheft:
Hoe doe je die blokkade opheffen?

Ter land, ter zee en in de kroeg

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Christiano007 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:16:
[...]

Hoe doe je die blokkade opheffen?
Dat kan via:
Lock & Alarm --> Ontgrendelingsinstellingen

Je kan dan daar kiezen dat je telefoon (via bluetooth) de motor unlockt en/of een Kiox scherm. Jouw specifieke Kiox scherm wordt dus als het ware een sleutel.

Het Kiox scherm ook toevoegen is handig als je bv je fiets uitleent of als je je telefoon even niet bij je hebt (of batterij leeg is). Unlocken via Kiox gaat soms ook iets sneller dan met je telefoon.

• naamgebruiker
Ik heb inmiddels de Riese & Müller Cruiser Mixte Vario uit 2022 gekocht. Hij zal hopelijk ergens volgende week komen, en ik ben nu aan het kijken naar sloten en dergelijken. Omdat er geen ringslot bij zit wil ik het liefst een ringslot kopen waar ook een nieuw accuslot bijzit, zodat dezelfde sleutel gebruikt kan worden om hem te openen.

Wat me niet helemaal duidelijk is, is welke generatie de Bosch motor is (BES2 of BES3). Online lees ik verschillende dingen op verschillende websites, en nergens kan ik de officiële specs lezen. Er zit een oud intuvia display op, betekent dat dat het automatisch BES2 is?
edit:
Gevonden! Inderdaad BES2

• Peatsmoke
  • Niet online
streamnl schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:25:Of begin ik een mopperige ouwe persoon te worden? :+
Wil je een leuk of een eerlijk antwoord? ;)
hijskraan schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:04:
[...]

Denk dat een Purion 200 dan wel ideaal is voor jou, minimale informatie, en niet afneembaar.
Als je echt niet met snelheid en accustatus geconfronteerd wilt worden, kun je ook gewoon geen scherm gebruiken en het smart-systeem ontgrendelen met je telefoon. Bij gebruik van een Purion zou ik @streamnl vooral adviseren om die info op het Purion scherm af te plakken met zwarte isolatietape. :+
silmaril8 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:04:

Zo heb ik het ook ingesteld. Voor korte ritjes (die ik eigenlijk nauwelijks maak) gebruik ik geen scherm. Voor fietstochten gebruik ik de smartphonegrip. Vooralsnog bevalt de ingebouwde navigatie beter dan mijn oude Garmin. De routes worden snel herberekend en het kaartmateriaal is van OSM (Mapbox), dus ideaal voor fietstochten.

Dat geschreven hebbende, denk ik dat het vooral afhankelijk is van hoe je de fiets gebruikt.

Als je de fiets als vervoersmiddel gebruikt, begrijp ik dat je zo min mogelijk opsmuk wilt hebben, want dat is allemaal diefstalgevoelig of breekbaar. Bovendien maakt het allemaal weinig uit of je nu met 18 of 24 km/u fietst.
Persoonlijk vind ik de snelheid alleen maar leuk om af te lezen als ik me de Dodemanweg of soortgelijke wegen laat afvallen (waarom zou die weg zo heten?). Het enige wat ik soms interessant vind, is de aankomsttijd en de resterende hoeveelheid acculading, maar dat laatste is wss alleen nog maar omdat ik de fiets nog niet zo lang heb.
Mr_Blobby schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:04:
[...]

Het is wel jammer dat die Battery Lock alleen met het betaalde abonnement van Flow+ beschikbaar is, i.t.t. de normale eBike Lock.
Ja, daar ben ik het met je eens, maar zulke services zijn nu eenmaal een verdienmodel, dat lijkt wel overgewaaid uit de auto-industrie. Aan de andere kant moeten servers en systemen ook onderhouden worden en die gebruiken ook energie.
naamgebruiker schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:51:
Ik heb inmiddels de Riese & Müller Cruiser Mixte Vario uit 2022 gekocht. Hij zal hopelijk ergens volgende week komen, en ik ben nu aan het kijken naar sloten en dergelijken. Omdat er geen ringslot bij zit wil ik het liefst een ringslot kopen waar ook een nieuw accuslot bijzit, zodat dezelfde sleutel gebruikt kan worden om hem te openen.

Wat me niet helemaal duidelijk is, is welke generatie de Bosch motor is (BES2 of BES3). Online lees ik verschillende dingen op verschillende websites, en nergens kan ik de officiële specs lezen. Er zit een oud intuvia display op, betekent dat dat het automatisch BES2 is?
edit:
Gevonden! Inderdaad BES2
Gefeliciteerd met je aankoop!

Ik weet niet of je de fiets wilt verzekeren tegen diefstal, maar mocht je dat willen, kijk dan even bij maatschappijen naar welke eisen ze stellen aan sloten.

[ Voor 16% gewijzigd door Peatsmoke op 08-09-2026 18:29 ]

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Herkent iemand het fenomeen dat een Bosch Intuvia 100 display bij het inschakelen van je e-bike pas aan gaat wanneer je deze ietsje op de houder draait? Meer draaien of helemaal eraf halen triggert ook, maar raak ik 'm niet aan, dan gaat ie niet meer automatisch aan bij het inschakelen van de fiets.

Tevens liep de accu (1.5 jaar oud) gisteren van 85 naar 8% tijdens een ritje van pakweg 23 minuten. Mogelijk is is er een verband?

[ Voor 18% gewijzigd door JBS op 08-09-2026 20:14 ]

• streamnl
  • Niet online
Peatsmoke schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 18:15:
[...]

Wil je een leuk of een eerlijk antwoord? ;)

[...]

Als je echt niet met snelheid en accustatus geconfronteerd wilt worden, kun je ook gewoon geen scherm gebruiken en het smart-systeem ontgrendelen met je telefoon. Bij gebruik van een Purion zou ik @streamnl vooral adviseren om die info op het Purion scherm af te plakken met zwarte isolatietape. :+
Afplakken :+

Geen idee waarom mij de info op het scherm niet boeit tijdens het rijden. Voor mij heeft het 0 meerwaarde. Ach ja , ieder zijn manier van fietsen.

Mijn wenslijstje op dit moment :
Elektrisch (duh);
Traploos schakelen;
Geen tegenwerking als ik tegen de max zit van de snelheid;
Een schermpje wat vast aan de fiets zit en
Een accu in het frame

Misschien dat dit komend weekend wijzigt.
Zal morgen sowieso de Purion 200 bekijken (online)

Meer dan ik dacht...

• Foxhill
JBS schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:13:
Herkent iemand het fenomeen dat een Bosch Intuvia 100 display bij het inschakelen van je e-bike pas aan gaat wanneer je deze ietsje op de houder draait? Meer draaien of helemaal eraf halen triggert ook, maar raak ik 'm niet aan, dan gaat ie niet meer automatisch aan bij het inschakelen van de fiets.

Tevens liep de accu (1.5 jaar oud) gisteren van 85 naar 8% tijdens een ritje van pakweg 23 minuten. Mogelijk is is er een verband?
Ja.

Als je de fiets héél stil houdt bij het aanzetten ontwaakt het draadloze scherm niet. Er gaat geen signaaltje heen. Dat is normaal. Het stuur bewegen tijdens het aangaan of en keer met je vinger op het scherm tikken zou genoeg moeten zijn. Je zou het dan ook bijna nooit moeten hebben.

Met wat beweging niet aangaan is ook een bekent probleempje. Dat betekend niet dat het vaak voorkomt. Doe dan een software update. Update ook het scherm met de apparte Intuvia100update app. Koppel het scherm opnieuw als Bluetooth accessoire. Verwissel de batterij als nodig. Als dat allemaal niet helpt, moet het scherm misschien vervangen.

• Peatsmoke
  • Niet online
streamnl schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:30:
[...]

Afplakken :+

Geen idee waarom mij de info op het scherm niet boeit tijdens het rijden. Voor mij heeft het 0 meerwaarde. Ach ja , ieder zijn manier van fietsen.

Mijn wenslijstje op dit moment :
Elektrisch (duh);
Traploos schakelen;
Geen tegenwerking als ik tegen de max zit van de snelheid;
Een schermpje wat vast aan de fiets zit en
Een accu in het frame

Misschien dat dit komend weekend wijzigt.
Zal morgen sowieso de Purion 200 bekijken (online)
Hoe kan het eigenlijk dat je fiets na 5 jaar 'versleten' is? Maak je zoveel kilometers of heb je een hekel aan onderhoud? Dat laatste kan ik me van een oude man ;) niet voorstellen.

Je wensenlijst zal best te vervullen zijn, als ik het zo lees, maar persoonlijk zou ik voor een fiets kiezen waar gebruik wordt gemaakt van motoren en accu's die niet in eigen beheer ontwikkeld worden (zoals bij RIH). Niet omdat het niet goed is, maar de verkrijgbaarheid van onderdelen is tegenwoordig toch al vaker een probleem. Bij kleine producenten heb je daar eerder last van dan bij grote. Bij de laatste is er altijd wel een bedrijf dat ergens nog voorraad heeft.

Van de tweede generatie Bosch (BES2) is nog elk kabeltje, tandwiel en lager te krijgen, terwijl die systemen toch al 17 jaar geleden op de markt kwamen.

• streamnl
  • Niet online
Peatsmoke schreef op woensdag 9 september 2026 @ 06:45:
[...]

Hoe kan het eigenlijk dat je fiets na 5 jaar 'versleten' is? Maak je zoveel kilometers of heb je een hekel aan onderhoud? Dat laatste kan ik me van een oude man ;) niet voorstellen.

Je wensenlijst zal best te vervullen zijn, als ik het zo lees, maar persoonlijk zou ik voor een fiets kiezen waar gebruik wordt gemaakt van motoren en accu's die niet in eigen beheer ontwikkeld worden (zoals bij RIH). Niet omdat het niet goed is, maar de verkrijgbaarheid van onderdelen is tegenwoordig toch al vaker een probleem. Bij kleine producenten heb je daar eerder last van dan bij grote. Bij de laatste is er altijd wel een bedrijf dat ergens nog voorraad heeft.

Van de tweede generatie Bosch (BES2) is nog elk kabeltje, tandwiel en lager te krijgen, terwijl die systemen toch al 17 jaar geleden op de markt kwamen.
Versleten is misschien niet het juiste woord. Mijn fiets heeft netjes elke keer een beurt gekregen. Hij wordt gewoon dagelijks gebruikt door weer en wind en dat zie en merk je.

Ik zit iets onder de 20.000 km, in z’n 4 trapt ie regelmatig door, de 5 begint nu ook al. Je ziet op verschillende plekken kleine roestplekken die ik niet meer weg gepoetst kan krijgen. Mijn standaard is langzaam aan het afbladderen op sommige plekjes. Hij ziet er nog steeds netjes uit, maar als je goed kijkt, dan zie je dat ie gebruikt wordt.

Aangezien ik weer gebruik kan maken van de fietsplan, wil ik dat ook weer doen. Ook omdat ik begreep dat bij de volgende beurt, de tandwielen en andere onderdelen vervangen zou worden.

Meer dan ik dacht...

• Peatsmoke
  • Niet online
Dat is het grote nadeel van Enviolo: ze behoeven nauwelijks onderhoud, maar ze zijn ook niet te repareren. Dat heb je bij andere automatische versnellingen veel minder, maar die zijn dan weer niet traploos.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Foxhill schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 23:31:
[...]

Ja.

Als je de fiets héél stil houdt bij het aanzetten ontwaakt het draadloze scherm niet. Er gaat geen signaaltje heen. Dat is normaal. Het stuur bewegen tijdens het aangaan of en keer met je vinger op het scherm tikken zou genoeg moeten zijn. Je zou het dan ook bijna nooit moeten hebben.
Dat was het inderdaad. Er is een (kleine) beweging nodig om het scherm te laten ontwaken. Was me niet eerder opgevallen, vermoedelijk omdat ik het de fiets normaliter pas inschakel wanneer ik 'm uit de garage haal en ie dus altijd al wel in beweging is.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:19
naamgebruiker schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:51:

edit:
Gevonden! Inderdaad BES2
Ik heb ook BES2 en in combi met Cobi.bike hub gebruik ik de smartphone voor navigatie 3D incl hartslag, fitness informatie incl vermogen, muziek afspelen via de speaker, whatsapp opent automatisch bij binnenkomende call etc. En de ritinformatie incl vermogen wordt direct opgeslagen in Strava. Geen abo nodig.

Scherm is wel groter dan Kiox 500. Makkelijk te monteren door intuvia te verwijderen en de hub erin te schuiven.

[ Voor 5% gewijzigd door mv_ak op 09-09-2026 09:47 ]

• jardinero
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-09 13:54
Vandaag mijn Kalkhoff image 5+ advance blx opgehaald. Plaatje van een fiets.

Ik dacht dat de fiets een bosch connect module had maar dat blijkt niet zo te zijn maar “kalkhoff protected” . Diefstalbeveiliging blikkt te bestaan uit een melding in de ( karige) kalkhoff app dat de fiets in beweging is en de beveiliging nu uitstaat! Geen akoustisch alarm of iets dergelijks zoal bij mijn bosch connect module op de vorige fiets. Bosch flow heb je sowieso nog nodig voor het tunen van de boschmotor. Niet erg handig allemaal

Iemand ervaring met kalkhoff protected? Ervaringen? Zie ik functionaliteit over het hoofd?

• Peatsmoke
  • Niet online
Heb je de fiets ongezien gekocht?
Wat ik ervan kan zien, is het zeker een prachtfiets!

Download gewoon de Flow-app en probeer verbinding te maken met de fiets. Ik zou niet weten waarom dat niet zou lukken; je hebt immers een PX-motor en Kiox 500 display. Dan ga ik er gemakshalve ook even van uit dat je het led remote display (BRC3600) hebt. Als je de app downloadt, volg je de stappen zoals aangegeven.

Even uit mijn hoofd: er is niet zoveel te tunen met een riemaandrijving en die 90 Nm is het maximale. Staar je ook niet blind op die cijfers, want 90 Nm is meer dan voldoende.

Alleen dat gewicht van die fiets! Dat is op papier meer dan 30 kg zonder accu.

Vind er maar eens een fietsdrager voor, als je die zou willen gaan gebruiken.

Ik zou trouwens niet weten waarom je niet gewoon een connect-module kunt inbouwen. Lijkt mij geen probleem. Als het niet werkt, stuur je de module gewoon terug.

[ Voor 10% gewijzigd door Peatsmoke op 09-09-2026 20:59 ]

• jardinero
Peatsmoke schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:38:
Heb je de fiets ongezien gekocht?
Wat ik ervan kan zien, is het zeker een prachtfiets!
Dank voor de snelle reactie

>> min of meer ongezien. Wel een enigszins vergelijkbare kalkhoff gereden met de px motor
Download gewoon de Flow-app en probeer verbinding te maken met de fiets. Ik zou niet weten waarom dat niet zou lukken; je hebt immers een PX-motor en Kiox 500 display. Dan ga ik er gemakshalve ook even van uit dat je het led remote display (BRC3600) hebt. Als je de app downloadt, volg je de stappen zoals aangegeven.
>>Ik heb de flow+ app nog van mijn oude fiets. Daar verschijnt de nieuwe fiets ook gewoon in maar kan het alarm niet activeren. Ik denk dat dat in de bosch connect zit (en niet in de kalkhoff protected module)?

• TheCeet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:44
Hier de oude dames fiets van merk Oxford aan de haak gehangen. Ik was 2e eigenaar en heb er net geen 20j op gereden.
Nu tijd voor 'hedendaagse' fiets, en meteen voor een e-bike gegaan: Touring Hybrid Deluxe SLX 800 2027 slabgrey´n´chrome maat 54. Mond vol tanden.
Kleine 100km al mee gereden, wat een fiets!
Echt onder de indruk van de snufjes. Voorbeeld het remlicht (werkt enkel indien je lichten branden) Indien je snel remt knippert het achterlicht zelfs.
Eind augustus besteld bij plaatselijke fietszaak, 1 week later werd die al geleverd.

Wistjedatje van de fietsenmaker: de Belgische importeur van Cube distribueert een maximum van 30k fietsen per jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_FninZUbt-hT7J59wFTOPnmsJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QaWdTTaMvRxgAuuYSL2pwcbb.jpg?f=fotoalbum_large

• Foxhill
jardinero schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:15:
[...]

Dank voor de snelle reactie

>> min of meer ongezien. Wel een enigszins vergelijkbare kalkhoff gereden met de px motor

[...]

>>Ik heb de flow+ app nog van mijn oude fiets. Daar verschijnt de nieuwe fiets ook gewoon in maar kan het alarm niet activeren. Ik denk dat dat in de bosch connect zit (en niet in de kalkhoff protected module)?
Je Kalkhoff heeft een GPS tracker van Kalkhoff, of eigenlijk van een derde partij. Deze website van Gazelle (beide PON) legt het beter uit. Ik denk dat Kalkhoff de tracker van Comodule afneemt, en ik denk dat bijna alles op die Gazelle pagina ook klopt voor jou Kalkhoff. Ik weet dat niet exact.

Bosch gebruikt voor het alarm en een aantal andere functies een eigen GPS tracker. De Connect Module. Als je vorige fiets die had kun je die gewoon uitbouwen en bij deze inbouwen. Of dat laten doen. Een GPS tracker van een derde partij werkt inderdaad niet in de Bosch app etc. Het is helaas niets zoals een netwerkkaart in een laptop die via een bepaalde standaard door het apparaat aangesproken kan worden.

Gefeliciteerd met je fiets trouwens. Mooi ding. Eens wat anders dan al die (verder prima) Cubes.

[ Voor 4% gewijzigd door Foxhill op 09-09-2026 23:46 ]

• Peatsmoke
  • Niet online
TheCeet schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:30:
Hier de oude dames fiets van merk Oxford aan de haak gehangen. Ik was 2e eigenaar en heb er net geen 20j op gereden.
Nu tijd voor 'hedendaagse' fiets, en meteen voor een e-bike gegaan: Touring Hybrid Deluxe SLX 800 2027 slabgrey´n´chrome maat 54. Mond vol tanden.
Kleine 100km al mee gereden, wat een fiets!
Echt onder de indruk van de snufjes. Voorbeeld het remlicht (werkt enkel indien je lichten branden) Indien je snel remt knippert het achterlicht zelfs.
Eind augustus besteld bij plaatselijke fietszaak, 1 week later werd die al geleverd.

Wistjedatje van de fietsenmaker: de Belgische importeur van Cube distribueert een maximum van 30k fietsen per jaar.
[Afbeelding]
Gefeliciteerd met je aankoop! Mooie fiets met een mooie kleur.

• Peatsmoke
  • Niet online
Foxhill schreef op woensdag 9 september 2026 @ 23:45:
[...]

Je Kalkhoff heeft een GPS tracker van Kalkhoff, of eigenlijk van een derde partij. Deze website van Gazelle (beide PON) legt het beter uit. Ik denk dat Kalkhoff de tracker van Comodule afneemt, en ik denk dat bijna alles op die Gazelle pagina ook klopt voor jou Kalkhoff. Ik weet dat niet exact.

Bosch gebruikt voor het alarm en een aantal andere functies een eigen GPS tracker. De Connect Module. Als je vorige fiets die had kun je die gewoon uitbouwen en bij deze inbouwen. Of dat laten doen. Een GPS tracker van een derde partij werkt inderdaad niet in de Bosch app etc. Het is helaas niets zoals een netwerkkaart in een laptop die via een bepaalde standaard door het apparaat aangesproken kan worden.

Gefeliciteerd met je fiets trouwens. Mooi ding. Eens wat anders dan al die (verder prima) Cubes.
Als ik de module zo bekijk, wordt deze net zo 'onzichtbaar' ingebouwd als de connectmodule van Bosch.

Zulke modules zorgen er (helaas) niet voor dat fietsen minder gestolen worden, hooguit dat de kans groter is dat ze teruggevonden worden.

Voor mijn eigen gemoedsrust heb ik ze zelf ook ingebouwd, maar het is wel even wennen. Zeker als je de fietsen al op de fietsdrager hebt staan, accu's eruit zijn en je komt er dan achter dat je de module nog niet in transportmodus hebt gezet... 8)7

• jardinero
Thnx foxhill!

(Oude fiets al ingeruild :-( )

Hopelijk komt comodule nog met updates

• Foxhill
jardinero schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:32:
Thnx foxhill!

(Oude fiets al ingeruild :-( )

Hopelijk komt comodule nog met updates
Als je hem ingeruild hebt vraag je toch of je die terug mag? Maakt voor de verkoopwaarde van je oude fiets niet zo veel verschil.

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:24
Iemand met een Cube Touring Hybrid Pro (2026) die mij kan adviseren welk ringslot te monteren? Had een AXA Block XXL besteld, maar die past niet.. Kom ik dan uit op ACID (van Cube zelf)? Zo ja, welk type?

• elinx
-Muncky- schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:23:
...Cube Touring Hybrid Pro (2026) ....welk ringslot te monteren? ....
Voor onzeTouring Hybrid Pro 2026 had ik in de eerste instantie ook de Block XXL besteld, goed de maten ervan bekeken maar paste eigenlijk niet echt. Daarna de AXA Imenso Large gekocht die wel past.
Probleem bij de eerste wat ik al had ervaren was dat de ruimte achter de zadelstang erg krap is en dat aan de vrije zijde het slot wel dicht kon, maar feitelijk te smal was voor montage op het frame.
Bij de tweede heb daarom meteen montageblokjes mee besteld en het slot aan de vrije zijde gemonteerd, want ook deze keer kreeg ik het slot niet op de plek achter de zadelstang.

Later zag ik dat een oplossing is om het spatbord onderin los te schroeven en de band leeg te laten lopen. Bij indrukken van het spatbord tegen de lege band zou voldoende ruimte moeten ontstaan om het slot er tussen te krijgen en op het frame te monteren.Ik heb echter het slot met de montageblokjes laten zitten en weet dus niet of dit echt zo is.

[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 10-09-2026 19:15 ]

• Peatsmoke
  • Niet online
Op de Kathmandu heb ik een AXA Ringslot Atlas Large gemonteerd. Dat past perfect.

• naamgebruiker
Peatsmoke schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 18:15:
[...]

Gefeliciteerd met je aankoop!

Ik weet niet of je de fiets wilt verzekeren tegen diefstal, maar mocht je dat willen, kijk dan even bij maatschappijen naar welke eisen ze stellen aan sloten.
Bedankt! Ja, ik wil hem zeker verzekeren (woon in centrum amsterdam :+). Het blijkt alleen wat lastiger (en vooral duurder) dan ik had gedacht dat het zou zijn. Eigen schuld dat ik er niet eerder naar keek, maar het ziet er naar uit dat er een beperkt aanbod is van verzekeraars voor tweedehands fietsen van 4-5 jaar oud, of je moet direct de nieuwwaarde verzekeren? Ik had toch die verzekering van Upway moeten doen, stom.

• jardinero
Foxhill schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:02:
[...]

Als je hem ingeruild hebt vraag je toch of je die terug mag? Maakt voor de verkoopwaarde van je oude fiets niet zo veel verschil.
Goede suggestie. Heb ik gedaan. Nu kijken of ik de comodule guardian kan vervangen door de bosch connect

• Peatsmoke
  • Niet online
naamgebruiker schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:01:
[...]

Bedankt! Ja, ik wil hem zeker verzekeren (woon in centrum amsterdam :+). Het blijkt alleen wat lastiger (en vooral duurder) dan ik had gedacht dat het zou zijn. Eigen schuld dat ik er niet eerder naar keek, maar het ziet er naar uit dat er een beperkt aanbod is van verzekeraars voor tweedehands fietsen van 4-5 jaar oud, of je moet direct de nieuwwaarde verzekeren? Ik had toch die verzekering van Upway moeten doen, stom.
Hadden en zouden liggen naast elkaar op het kerkhof. ;)

Ik heb eens even gekeken naar de premie bij de ANWB...
Tussen het dorp waar ik woon en waar een fietsendiefstal bij wijze van spreken nog in de krant komt en een postcode aan de Korte Leidse Dwarsstraat zit ruim € 20 verschil in premie, per maand.

In Amsterdam een fiets tegen diefstal verzekeren is net zo duur als 2 of 3 uur parkeren...
jardinero schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 19:25:
[...]

Goede suggestie. Heb ik gedaan. Nu kijken of ik de comodule guardian kan vervangen door de bosch connect
Gewoon proberen.
Misschien heb je hulp nodig van een Bosch-dealer.

Ik zou in elk geval de huidige module ontkoppelen en verwijderen, voordat je die gaat wisselen.

[ Voor 17% gewijzigd door Peatsmoke op 11-09-2026 20:05 ]

• Foxhill
jardinero schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 19:25:
[...]

Kunnen ze toch gewoon voor je doen? Wanneer wij een fiets verkopen is een tracker inbouwen gratis. Als je het zelf wil doen heb je een cranktrekker nodig.

[ Voor 42% gewijzigd door Foxhill op 11-09-2026 21:28 ]

• jardinero
Peatsmoke schreef op vrijdag 11 september 2026 @

Ik zou in elk geval de huidige module ontkoppelen en verwijderen, voordat je die gaat wisselen.
Als je gaat wisselen moet je toch sowieso ontkoppelen en verwijderen? Of begrijp ik je verkeerd?

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:56
Mijn wensenlijstje voor het vervangen van mijn Cowboy C3 leidde mij naar 3 opties:

1) Comate CT2-Elite, 2) Canyon Roadlite On, 3) Reany N1-Gt.

Vandaag wezen proefrijden op de CT2-Elite, bij een zeer klantvriendelijke, en persoonlijk/ betrokken fietsenwinkel in Rotterdam-zuid. Ik woon op Goeree-Overflakkee en dan is R’dam het dichtstbijzijnde dealerpunt. (Afgelopen week ook bij een grote welbekende zaak in Moordrecht geweest, dat voelt dan toch anders. Aardige verkopers maar minder persoonlijk en transparant over de eigenschappen van de fiets, meer gericht op vlot willen verkopen). De fietsenwinkel in Rotterdam gaf ongevraagd de minder goede bereikbaarheid van Comate bij support-vragen of technische issues (zelfs voor hen als dealer) bijvoorbeeld als nadeel aan, naast het zware trappen bij wegrijden.

Ik ben 1.74meter en weeg 66kg, rijd tot nu toe op een Cowboy C3. Fijne fiets met een voor mij aangename verhouding tussen voor-en achtertandwiel. Je trapt er ook vanuit stilstand vlot op weg zonder dat je veel kracht hoeft te leveren, en tot de 25km is de trapfrequentie voor mij goed te doen.

De CT2 was wat betreft zithouding goed, wel iets meer rechtop dan ik verwacht had (of gewend ben op m’n C3). Mooie fiets, goed uitgerust ook, voelt echt als kwaliteit in alles.

De eigenaar van de zaak gaf gelijk al aan dat het zware verzet bij lage snelheid een nadeel is, met de lagere trapfrequentie bij hogere snelheid juist als voordeel. Ik had verwacht dat het nadeel van het zware verzet beter gecompenseerd zou worden door het motormanagement, zoals Comate (en David van Bright in z’n verkooppraatje). Maar zelfs met de boost-functie aan vond ik het lastig op gang komen. Op rotondes en oversteekplaatsen waar je vanuit lage snelheid of stilstand vlot weg wil kunnen rijden vind ik dat persoonlijk een nadeel. Aangezien ik veelal binnen de bebouwde kom fiets en dus regelmatig moet stoppen- en optrekken speelt dat meer mee dan als je langere afstanden woon-werk fietst op continu snelheid schat ik zo in.

De winkel-eigenaar gaf aan dat het mogelijk was om met andere tandwielverhouding dat gunstig te beïnvloeden, iets voor mij om over na te denken of dat een goede keus zou zijn.

Verder is het echt een prachtige en fijn rijdende fiets. Toch gaf hij mij niet direct het gevoel dat dit de perfecte fiets voor mij is. Ik denk nog even na over een eventuele aanpassing van tandwielen. Of ergens een proefrit op een eerste versie CT-elite die een andere tandwielverhouding heeft.

Andere optie die ik nog overweeg is de Reany N1-GT . Is ook Nederlandse leverancier/fabrikant, net als Comate. Al komt uiteindelijk zowat alles van de onderdelen uit China. Behoorlijk vergelijkbaar en dito geprijsd. Heb hier ook op proefgereden en daar was niets aan wat ik anders zou willen. Ook heeft die standaard een mooi dropperzadel met vering, wat dingetjes in het ontwerp wat ik nét iets mooier vond, en vooral fijne ondersteuning op alle snelheden. Daarnaast zit de dealer in m’n eigen dorp, dus dat is nog een voordeel. Ook had hij een scherpe aanbieding waardoor er €300,- af gaat, maakt het dus al met al erg aantrekkelijk.

De canyon valt af, vooral doordat deze niet door lokale fm onderhouden kan worden en proefrit maar ook onderhoud dus een issue is.

Toch blijft de Comate ook een mooie fiets, effe nachtje over slapen 😉

To be continued…

• Peatsmoke
  • Niet online
Foxhill schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:21:
[...]

Kunnen ze toch gewoon voor je doen? Wanneer wij een fiets verkopen is een tracker inbouwen gratis. Als je het zelf wil doen heb je een cranktrekker nodig.
Nee, is niet meer nodig. Bij veel van de laatste generatie Bosch motoren is het een kwestie van 1 of 2 schroefjes losdraaien.
jardinero schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:22:
[...]

Als je gaat wisselen moet je toch sowieso ontkoppelen en verwijderen? Of begrijp ik je verkeerd?
Softwarematig in de app, bedoelde ik. ;)
thunder68 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 18:38:
Mijn wensenlijstje voor het vervangen van mijn Cowboy C3 leidde mij naar 3 opties:

1) Comate CT2-Elite, 2) Canyon Roadlite On, 3) Reany N1-Gt.

Vandaag wezen proefrijden op de CT2-Elite, bij een zeer klantvriendelijke, en persoonlijk/ betrokken fietsenwinkel in Rotterdam-zuid. Ik woon op Goeree-Overflakkee en dan is R’dam het dichtstbijzijnde dealerpunt. (Afgelopen week ook bij een grote welbekende zaak in Moordrecht geweest, dat voelt dan toch anders. Aardige verkopers maar minder persoonlijk en transparant over de eigenschappen van de fiets, meer gericht op vlot willen verkopen). De fietsenwinkel in Rotterdam gaf ongevraagd de minder goede bereikbaarheid van Comate bij support-vragen of technische issues (zelfs voor hen als dealer) bijvoorbeeld als nadeel aan, naast het zware trappen bij wegrijden.

Ik ben 1.74meter en weeg 66kg, rijd tot nu toe op een Cowboy C3. Fijne fiets met een voor mij aangename verhouding tussen voor-en achtertandwiel. Je trapt er ook vanuit stilstand vlot op weg zonder dat je veel kracht hoeft te leveren, en tot de 25km is de trapfrequentie voor mij goed te doen.

De CT2 was wat betreft zithouding goed, wel iets meer rechtop dan ik verwacht had (of gewend ben op m’n C3). Mooie fiets, goed uitgerust ook, voelt echt als kwaliteit in alles.

De eigenaar van de zaak gaf gelijk al aan dat het zware verzet bij lage snelheid een nadeel is, met de lagere trapfrequentie bij hogere snelheid juist als voordeel. Ik had verwacht dat het nadeel van het zware verzet beter gecompenseerd zou worden door het motormanagement, zoals Comate (en David van Bright in z’n verkooppraatje). Maar zelfs met de boost-functie aan vond ik het lastig op gang komen. Op rotondes en oversteekplaatsen waar je vanuit lage snelheid of stilstand vlot weg wil kunnen rijden vind ik dat persoonlijk een nadeel. Aangezien ik veelal binnen de bebouwde kom fiets en dus regelmatig moet stoppen- en optrekken speelt dat meer mee dan als je langere afstanden woon-werk fietst op continu snelheid schat ik zo in.

De winkel-eigenaar gaf aan dat het mogelijk was om met andere tandwielverhouding dat gunstig te beïnvloeden, iets voor mij om over na te denken of dat een goede keus zou zijn.

Verder is het echt een prachtige en fijn rijdende fiets. Toch gaf hij mij niet direct het gevoel dat dit de perfecte fiets voor mij is. Ik denk nog even na over een eventuele aanpassing van tandwielen. Of ergens een proefrit op een eerste versie CT-elite die een andere tandwielverhouding heeft.

Andere optie die ik nog overweeg is de Reany N1-GT . Is ook Nederlandse leverancier/fabrikant, net als Comate. Al komt uiteindelijk zowat alles van de onderdelen uit China. Behoorlijk vergelijkbaar en dito geprijsd. Heb hier ook op proefgereden en daar was niets aan wat ik anders zou willen. Ook heeft die standaard een mooi dropperzadel met vering, wat dingetjes in het ontwerp wat ik nét iets mooier vond, en vooral fijne ondersteuning op alle snelheden. Daarnaast zit de dealer in m’n eigen dorp, dus dat is nog een voordeel. Ook had hij een scherpe aanbieding waardoor er €300,- af gaat, maakt het dus al met al erg aantrekkelijk.

De canyon valt af, vooral doordat deze niet door lokale fm onderhouden kan worden en proefrit maar ook onderhoud dus een issue is.

Toch blijft de Comate ook een mooie fiets, effe nachtje over slapen 😉

To be continued…
Voor Comate is er een afzonderlijk topic (vraag me niet waarom). Ik raad aan om daar ook eens naar te kijken en mogelijk vragen te stellen voordat je besluit die fiets te kopen. Er is veel te vinden over het bereik en de zadelpennen.

[ Voor 74% gewijzigd door Peatsmoke op 13-09-2026 07:51 ]

Pagina: 1 ... 245 246 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam