Ik vond de Tenways Ago X wel iets minder solide aanvoelen als een Cube Katmandu bijvoorbeeld. Ook sprak ik een aantal fietsenmakers die nog geen Tenways aandurfden (hun probleem, maar je zit er misschien wel mee als het nodig is.) Mijn vrouw heeft een Cortina Enite en dat is echt wel een leuke fiets met als extra het vaste bagagerek voorop. (Hippe kleurtje hebben ze ook. Dat kun je op veel andere merken wel vergeten.) Ik weet niet wat voor een plan je werkgever heeft, maar succes met zoeken!Peatsmoke schreef op donderdag 3 september 2026 @ 05:49:
Als ik in Amsterdam zou wonen (wat nooit gaat gebeuren), zou ik in elk geval kiezen voor een e-bike waarbij de accu redelijk eenvoudig uit de fiets te nemen is. Als ze de hele fiets niet meenemen, is de accu ook wel geliefd bij Het Gilde en zonder accu is het een stuk minder interessant om de fiets mee te nemen.
Bovendien is het voor de levensduur van de accu niet echt goed dat deze in de hete zon staat of tijdens de vrieskou buiten staat.
Voor het onderhoud zou ik de fiets met derailleur lekker laten voor wat die is, ook omdat in stedelijke fietsenstallingen of op straat die dingen eerder klappen oplopen dan wanneer je de fiets altijd netjes kunt stallen.
Voor het gebruik in de vlakke stad, maakt een ketting met volledige kettingkast niet zoveel verschil met een riemaandrijving. Die laatste is het onderhoudsvriendelijkst, maar ook die moet je schoonhouden. Een ketting in een kettingkast zit prima beschermd, waardoor je ook daar geen onderhoud aan hebt.
Met zowel Pegasus als Cortina is weinig mis voor jouw gebruik, alleen de bereikbaarheid en het uitnemen van de accu gaat lastiger dan de accu onder de bagagedrager.
Cube rijden we (niet het koninklijke meervoud) zelf ook, dus dat zegt wel genoeg.
Tweedehands is niet zo makkelijk te zeggen. Dat hangt van het onderhoud af en het merk/ type accu. Ik zou in elk geval kiezen voor een fiets met garantie.
Anders kun je ook nog kijken bij Upway, maar blijf dan weg van Stella, Decathlon of andere B en C merken.
[ Voor 3% gewijzigd door ergodyne1 op 03-09-2026 07:18 ]