Dank voor jullie waardevolle reacties! Vandaag zelf wezen proefrijden op de CT2-Elite, bij een zeer klantvriendelijke, en persoonlijk/ betrokken fietsenwinkel in Rotterdam-zuid. Ik woon op Goeree-Overflakkee en dan is R’dam het dichtstbijzijnde dealerpunt. (Afgelopen week ook bij een grote zaak in Moordrecht geweest, dat voelt dan toch anders. Aardige verkopers maar minder persoonlijk en transparant over de eigenschappen van de fiets, meer gericht op vlot willen verkopen). De fietsenwinkel gaf de minder goede bereikbaarheid van Comate (zelfs voor hen als dealer) bijvoorbeeld als nadeel aan, naast het zware trappen bij wegrijden.
Ik ben 1.74meter en weeg 66kg, rijd tot nu toe op een Cowboy C3. Fijne fiets met een voor mij aangename verhouding tussen voor-en achtertandwiel. Je trapt er ook vanuit stilstand vlot op weg zonder dat je veel kracht hoeft te leveren, en tot de 25km is de trapfrequentie voor mij goed te doen.
De CT2 was wat betreft zithouding goed, wel iets meer rechtop dan ik verwacht had (of gewend ben op m’n C3). Mooie fiets, goed uitgerust ook, voelt echt als kwaliteit in alles.
De eigenaar van de zaak gaf gelijk al aan dat het zware verzet bij lage snelheid een nadeel is, de lagere trapfrequentie bij hogere snelheid juist weer een voordeel. Ik had verwacht dat het nadeel van het zware verzet beter gecompenseerd zou worden door het motormanagement, maar zelfs met de boost-functie vond ik het lastig op gang komen. Op rotondes en oversteekplaatsen waar je vanuit lage snelheid of stilstand vlot weg wil kunnen rijden vind ik dat persoonlijk een nadeel. Aangezien ik veelal binnen de bebouwde kom fiets en dus regelmatig moet stoppen- en optrekken speelt dat meer mee dan als je langere afstanden woon-werk fietst op continu snelheid schat ik zo in.
De eigenaar gaf aan dat het mogelijk was om met andere tandwielverhouding dat gunstig te beïnvloeden, iets voor mij om over na te denken.
Verder is het echt een prachtige en fijn rijdende fiets. Toch gaf hij mij niet het gevoel dat dit de perfecte fiets voor mij is. Ik denk nog even na over een eventuele aanpassing van tandwielen. Of ergens een proefrit op een eerste versie CT-elite zoals @
TweakMac heeft.
Andere optie die ik nog overweeg is de
Reany N1-GT . Is ook Nederlandse fabrikant, net als Comate. Behoorlijk vergelijkbaar en dito geprijsd. Heb hier ook op proefgereden en daar was niets aan wat ik anders zou willen. Ook heeft die standaard een mooi dropperzadel met vering, wat dingetjes in het ontwerp wat ik nét iets mooier vond, en vooral fijne ondersteuning op alle snelheden. Daarnaast zit de dealer in m’n eigen dorp, dus dat is nog een voordeel. Ook had hij een scherpe aanbieding waardoor er €300,- af gaat, maakt het dus al met al erg aantrekkelijk.
Toch blijft de Comate ook een mooie fiets, effe nachtje over slapen 😉
To be continued…