3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Even de druk van de pedalen halen is voldoende. Versnellingsnaven schakelen niet onder belasting.adwin84 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:13:
Goedenavond. Ik heb een vraag welke ik niet in dit forum kan vinden. Ik heb sinds een week een Gazelle Chamonix S8(mede gekozen door ervaringen van anderen in dit forum, waarvoor dank). Echt heel erg blij mee, fiets heel fijn. Hoe moet je schakelen bij een Alfine 8? Moet je tijdens het schakelen de trappers stilhouden, of mag het met lichte druk op de trappers of mag je gewoon schakelen terwijl je ‘normale’ kracht uitoefent op de trappers?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Oke duidelijk! Bedankt voor je reactieAziraphale schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:24:
[...]
Even de druk van de pedalen halen is voldoende. Versnellingsnaven schakelen niet onder belasting.
Mocht je nog meer info zoeken :adwin84 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:13:
Goedenavond. Ik heb een vraag welke ik niet in dit forum kan vinden. Ik heb sinds een week een Gazelle Chamonix S8(mede gekozen door ervaringen van anderen in dit forum, waarvoor dank). Echt heel erg blij mee, fiets heel fijn. Hoe moet je schakelen bij een Alfine 8? Moet je tijdens het schakelen de trappers stilhouden, of mag het met lichte druk op de trappers of mag je gewoon schakelen terwijl je ‘normale’ kracht uitoefent op de trappers?
https://si.shimano.com/nl...004/DM-CASG004-02-DUT.pdf
Kalkhoff Endeavour van bijna 2 jaar oud, niet als mountainbike gebruikt.Aziraphale schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:42:
@Sebastiaannn Wat voor fiets is het, wat voor trapas zit er in en hoe heb je hem gebruikt?
Hmm dat zou ook nog kunnen, heb de trappers wel een keertje vervangen, misschien even opnieuw smeren en vastzetten, thanks!Tommie12 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:48:
[...]
Kan zeker, maar ik zou eerder denken aan een pedaal wat een beetje kraakt.
Trapas is vrij goed afgesloten en gesmeerd met vet.
En anders misschien ook geen slecht moment om de fiets een keertje voor onderhoud langs te brengen.
Dan nog kan het in de trapas zitten. Als er kwaliteit.in zit kan hij zeker lang mee, maar bij dit soort fietsen wordt op bezuinigd. Maar pedalen checken is ook geen verkeerde.Sebastiaannn schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:52:
[...]
Kalkhoff Endeavour van bijna 2 jaar oud, niet als mountainbike gebruikt.![]()
[...]
Hmm dat zou ook nog kunnen, heb de trappers wel een keertje vervangen, misschien even opnieuw smeren en vastzetten, thanks!
En anders misschien ook geen slecht moment om de fiets een keertje voor onderhoud langs te brengen.
Maar buiten dat, prima fietsje!
:strip_exif()/f/image/Wlhtl1s01uv6MnzalrBO2WOM.jpg?f=fotoalbum_large)
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Had hetzelfde probleem, waar ik mij aan ergerde. Daarom heb ik mijn fietsenmaker er een Alfine 11 in laten zetten.Superkiwi schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:07:
Vanmiddag met de Cube Travel Exl 2023 een ritje gemaakt in Oost-Zeeland/West-Brabant. Op de Oesterdam had ik het windje (~3-3,5Bft) tegen en dan komt het bekende Alfine 8 'luxeprobleem' om de hoek kijken: de 5e versnelling is te licht en de 6e te zwaar. Als ik over een jaar of 10-15 een nieuwe fiets haal komt er op zeker een Alfine 11 op te zitten
Wel beiden laten uitvoeren na de aanschaf, dat kan wat schelen in kosten, maar ik zou gewoon eens navragen bij je dealer wat de kosten daarvoor zijn.
PSN-id: Chrasher
Prijs is hoog, maar als je een sportieve fiets zoekt dan is het echt een aanrader. Volgende keer een rondje van 60km kijken hoe dat bevalt.
Daarmee is het onderscheid met de Koga ook snel gemaakt, dat is m.i. meer een stadsfiets.
[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 12-04-2025 10:52 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik vergeleek hem met de Koga F3 8.0. Ik vind de Stevens alles behalve ouderwets, dat de kabels iets mooier weggewerkt zijn bij de Koga ben ik met je eens. Aan de andere kant is er bij de Koga weer bezuinigd op een lichtknopje, zo is er overal wel watInspired schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:14:
@Sport_Life met welke Koga vergelijk je hem dan? Vind de Stevens erg ouderwets ogen met die remkabels. Hadden ze ook wel mooier weg mogen werken voor die prijs.
Vind het beide goede fietsen, maar ik zocht echt iets sportiefs en dan past de Stevens beter. Als je ze beide probeert dan begrijp je wel wat ik bedoel denk ik.
En de prijs... tja ik probeer er minimaal 10 jaar mee te doen en dan maakt (voor mij) die paar honderd euro niet zoveel uit. Ik vind ze beide duur, als je het vergelijkt met de prijzen van dergelijke fietsen voor corona. Ik kocht in 2016 een carbon racefiets voor 1500 euro, een fiets met dezelfde specs kost nu 2500-3000 euro.
[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 19-04-2025 11:05 ]
Een paar weken geleden hebben we bij de dealer een elektrische (Tenways) fiets aangeschaft met Gates CDN riem. Tot op heden is er ongeveer 200km mee gefietst. Sinds vandaag komt er een harde, onregelmatige ratel/tikkend geluid uit de aandrijving, die ook heel goed voelbaar is in de trappers. Deze tik/ratel/trilling is ook aanwezig als er zonder ondersteuning wordt gefietst (ook als de fiets volledig uitgeschakeld is):
https://drive.google.com/...bQTYL96U/view?usp=sharing
Ik kon dit probleem aanvankelijk niet goed plaatsen (er was niks afwijkends te zien), maar ik merkte al snel dat de riem (veel) te strak gespannen voelde; er zit nauwelijks beweging in als je er met een vinger aan trekt. Een check met de Gates-app bevestigde dit. Waar mijn eigen fiets keurig binnen de aanbevolen range valt (circa 40-45 Hz), heeft de Tenways - afhankelijk van de stand van de trappers - een spanning van circa 90 Hz:
:strip_exif()/f/image/OmIqeGayD9xksSJHxMZpt34Q.jpg?f=fotoalbum_large)
De riem lijkt ook al sporen van slijtage te vertonen:
:strip_exif()/f/image/NKaCbQyFqv1kwTFK22jPzUt9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rqAarpHtTqoQNU09i0Lx0bdZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Delen jullie mijn observatie van de riem of behoort de riem er in het begin wat 'rafelig' uit te zien? Ik hoor graag hoe jullie dit zien zodat ik dat kan betrekken in mijn communicatie met de dealer.
Veel dank alvast voor het meekijken en -denken!
Deze riem ziet er nog als nieuw uit. Daar haal je nog duizenden kilometers uit.lluuk schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:11:
Dag allen,
Een paar weken geleden hebben we bij de dealer een elektrische (Tenways) fiets aangeschaft met Gates CDN riem. Tot op heden is er ongeveer 200km mee gefietst. Sinds vandaag komt er een harde, onregelmatige ratel/tikkend geluid uit de aandrijving, die ook heel goed voelbaar is in de trappers. Deze tik/ratel/trilling is ook aanwezig als er zonder ondersteuning wordt gefietst (ook als de fiets volledig uitgeschakeld is):
https://drive.google.com/...bQTYL96U/view?usp=sharing
Ik kon dit probleem aanvankelijk niet goed plaatsen (er was niks afwijkends te zien), maar ik merkte al snel dat de riem (veel) te strak gespannen voelde; er zit nauwelijks beweging in als je er met een vinger aan trekt. Een check met de Gates-app bevestigde dit. Waar mijn eigen fiets keurig binnen de aanbevolen range valt (circa 40-45 Hz), heeft de Tenways - afhankelijk van de stand van de trappers - een spanning van circa 90 Hz:
[Afbeelding]
De riem lijkt ook al sporen van slijtage te vertonen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Delen jullie mijn observatie van de riem of behoort de riem er in het begin wat 'rafelig' uit te zien? Ik hoor graag hoe jullie dit zien zodat ik dat kan betrekken in mijn communicatie met de dealer.
Veel dank alvast voor het meekijken en -denken!
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dank Tommie, dat is goed om te horen!Tommie12 schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:25:
[...]
Deze riem ziet er nog als nieuw uit. Daar haal je nog duizenden kilometers uit.
Mee eens. Bij mij slijt de lak nogal door schurende kabels.Inspired schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:14:
Vind de Stevens erg ouderwets ogen met die remkabels. Hadden ze ook wel mooier weg mogen werken voor die prijs.
De Cube Editor is een fiets die ik al langer op het oog heb, maar vanwege levertijden bij Cube nog niet heb kunnen testen. Hoewel het model wat er stond voor mij een paar maten te klein is beviel de zithouding mij wel. Iets sportiever dan mijn Kathmandu wat ik helemaal niet erg vind. De Koga F3 daarentegen vond ik te rechtop. Er stond een Koga Supermetro die ook te klein was maar waarvan de zithouding best oke is. De kleurstelling is opvallend en mooi, alleen vond ik de fiets slomer aanvoelen dan de anderen. Of dat door Nexus ipv Alfine komt betwijfel ik, want bij de Trek District had ik dat gevoel niet.
Behalve de Editor is ook de Stevens een fiets die al een tijd mijn belangstelling heeft. De Super flight heb ik niet gezien, maar wel een 6x lite. Met derailleur welliswaar maar hetzelfde frame als de riem variant. Erg fijne zithouding en nu ben ik nog meer overtuigd geraakt dat het of de Editor of een Super/City Flight gaat worden. Voordeel van de Cube is dat er een dealer bij mij om de hoek zit en ook Mantel is niet zo ver bij mij vandaan. Daar heb ik de Kathmandu gekocht en kan ik hem ook inruilen zodat ik er niet mee op Marktplaats hoef te leuren. Nadeel is dat de Editor momenteel amper te verkrijgen is. Zelfs bij de Cube Store konden ze mij niet te vertellen hoe lang het kan gaan duren.
De Stevens is wel te verkrijgen alleen weerhouden mij de meerprijs van de Super Flight plus de wat grotere afstand naar de dealer in Wageningen mij ervan om die te kopen.
Nice. Ik had precies hetzelfde, veel georiënteerd en prachtige fietsen gevonden dankzij dit topic die ik nog niet kende, maar ben ook voor de Sensa Cintura Limited Grey gegaan. Inmiddels iets duurder (€1299), maar nog steeds een net bedrag voor wat je krijgt imo. Vooral Alfine 8 + erg lichte fiets is wat mij over de streep trok voor dit bedrag.MrMarcie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:20:
[...]
Dank voor de tip![]()
. Die net besteld in de kleur grey. Ik fiets nog te weinig maar wil dat meer doen en heb ook fiets nodig voor alle dag. Goed georienteerd maar voor dit geld wel een no-brainer.
En de reacties hier gelezen op deze fiets, dan durf ik blind bestellen wel aan.
[Afbeelding]
Eerste indruk is goed. Afwerking is ok, wat stroomkabeltjes vind ik wat slordig eruit zien, maar veel netter ga je die niet wegwerken. Het fietst eigenlijk fantastisch en daar gaat het vooral om.
Dank iedereen voor de info in dit topic!
Ik heb exact dezelfde ervaring maar dan met een City flight luxe. Heb hem nu een aantal jaar en heb het zadel en de handgrepen vervangen door exemplaren van Ergon voor meer comfort.Sport_Life schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:43:
Vanochtend een eerste 'grote' rondje gemaakt op de Super Flight '25. En wat een heerlijke fiets is het toch ! Licht , wendbaar en vooral snel ! Langs het Amsterdam Rijnkanaal een paar keer (op afstand) aangehaakt bij wielren groepjes en ik kon moeiteloos meekomen tot 30kmph. Zelfs 1 groepje ingehaald die ca 28kmph gingen (op mijn Super Flight met fietstas). Natuurlijk is het geen racefiets, maar om even aan te geven dat je er heel sportief mee kunt fietsen.
Prijs is hoog, maar als je een sportieve fiets zoekt dan is het echt een aanrader. Volgende keer een rondje van 60km kijken hoe dat bevalt.
Daarmee is het onderscheid met de Koga ook snel gemaakt, dat is m.i. meer een stadsfiets.
Langste rit was van Den Haag naar Zwolle met gemiddeld 23km/h. Gaat als de brandweer en regelmatig met de fietstas voorbij de wielrenner die je dan toch even een verzetje hoort bijzetten
Cube viel destijds af omdat die geen 64cm frame hebben en vond de bouw kwaliteit van Stevens degelijker ogen omtrent verlichting en spatborden
Het fietsen met riem is me wel ontzettend goed bevallen en wil geen ketting meer. Als de Supermetro net zo fietst als die er uitziet, want wat vind ik dat model en afwerking mooi om te zien, zal het deze zo maar kunnen gaan worden.
Ik wil binnenkort een lang weekend met de Stevens Super Flight '25 op pad en zat ook te kijken naar een fietstas op de bagagerek (naast 2 fietstassen aan de zijkant). Begrijp ik het goed dat er dan ook een 'Snap-it 2.0' adapter nodig is? Welke tas heb jij?-MD- schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:38:
@verstappen33 Ik heb de Stevens Super Flight. Zelfde overwegingen, maar de zit gaf voor mij de doorslag. Tenslotte moet het fietsen prettig zijn, hoe de kabels zitten vond ik minder belangrijk. Alhoewel ik de dunne draadjes ook wel een beetje fragiel/goedkoop vind ogen.
Wat naderhand ook nog een mooie plus bleek: de Racktime bagagedrager. Heb nu een fietstas op mijn bagagedrager die er eenvoudig op en af te schuiven is. Dat is toch wel ideaal gebleken. Afhankelijk van je gebruik kan dat nog een plusje zijn.
Oh, en mocht je hem bestellen bij 12gobiking (of welke winkel dan ook met onnodige reclame-meuk), vraag explicit of ze geen sticker op het spatbord willen plakken (of waar dan ook). Wat een afschuwelijk oranje sticker zat er op en ik heb het er niet af gekregen zonder wat verkleuring. Dat deed en doet echt afbreuk aan de fiets.
Zomaar twee centen, succes met je keuze.
Omdat ik van een elektrische fiets kom, een Tenways CGO600 Pro, moest ik wel even ‘figuurlijk’ schakelen om weer te leren schakelen. Maar nadat ik dit weer doorhad, ging vrij snel gelukkig, de testrit kunnen maken.
Ik ben 1.81 meter en dus op pad geweest met een 57 cm frame. Dit is voor mij de juiste maat. Ik heb de Koga Supermetro als licht (fietsend) en uiterst wendbaar ervaren. Ik ben verkocht en ga deze bestellen.
Ik vind Koga ook de beste keuze als het gaat om een Nederlands geproduceerde kwaliteitsfiets die nog net betaalbaar is. Ik las een artikel over Accell en tot vorig jaar was Koga echt een aparte club binnen de groep met een eigen bedrijfscultuur, lokale productie en kwaliteitsfilosofie. Door de problemen bij Accell worden ze nu verwacht ook de andere merken zoals Batavus en Sparta te ondersteunen.RicoK schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 23:24:
Vanmorgen bij De Fietser een uitgebreide testrit kunnen en mogen maken, 12 kilometer over de Edese en Ginkelse heide, met de Koga Supermetro 2025 denim jeans. Wat een ervaring!
Ik ben 1.81 meter en dus op pad geweest met een 57 cm frame. Dit is voor mij de juiste maat. Ik heb de Koga Supermetro als licht (fietsend) en uiterst wendbaar ervaren. Ik ben verkocht en ga deze bestellen.
Welome to the Koga club!
Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790
Bedankt 👍🏻!onzichtbaar schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:56:
Welome to the Koga club!
Zojuist mijn Koga Supermetro besteld. Leverdatum zou 19 juni zijn 😔.
Ik heb de 13l variant van de New Looxs Sports Trunkbag. Zit al een Racktime SNAPIT 1.0 adapter op, dus klaar voor gebruik. Niet de goedkoopste, had er 63,- voor betaald maar inmiddels wel wat duurder zie ik. Ben er wel nog steeds erg blij mee. Je neemt die gehele tas ook eenvoudig mee als je de fiets ergens stalt. Linkje uit mijn besteloverzicht, weet niet of het de voordeligtste optie is op dit moment.Sport_Life schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:44:
[...]
Ik wil binnenkort een lang weekend met de Stevens Super Flight '25 op pad en zat ook te kijken naar een fietstas op de bagagerek (naast 2 fietstassen aan de zijkant). Begrijp ik het goed dat er dan ook een 'Snap-it 2.0' adapter nodig is? Welke tas heb jij?
Druk gehad, vandaar het late antwoord
Riem en achtertandwiel zijn CDX, enkel de chainring is CDN.
:strip_exif()/f/image/QK4zi5py51OIJGDjRqtODsDf.jpg?f=fotoalbum_large)
Kon hem voor dat geld niet laten staan.
Interessante fiets, en een zeer goede aanbieding! Ik heb hier ook naar gekeken maar het is me niet duidelijk of deze fiets al geïntegreerde verlichting heeft of niet. Het zou voor mij wel een dealbreaker zijn. Kan je hier iets over zeggen?GoldenSample schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:55:
Tipje voor als iemand een voordelige sportieve stadsfiets met riem zoekt: BMC 257 AL Three bij Statera
Riem en achtertandwiel zijn CDX, enkel de chainring is CDN.
[Afbeelding]
Kon hem voor dat geld niet laten staan.
De AL One heeft geïntegreerde verlichting in stuur en zadelpen de Three die ik gelinkt heb niet. De AL One heeft daarnaast vooral wat lichtere velgen, CDX chain ring & een 8 speed Alfine Naaf ipv Nexus maar was er 2 maanden terug (toen ik mijne kocht) al maar in een beperkt aantal maten.b.akkes schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:53:
[...]
Interessante fiets, en een zeer goede aanbieding! Ik heb hier ook naar gekeken maar het is me niet duidelijk of deze fiets al geïntegreerde verlichting heeft of niet. Het zou voor mij wel een dealbreaker zijn. Kan je hier iets over zeggen?
Heb zelf wat uit de 3d printer getrokken voor om de zadelpen & stuur. Die laatste moet nog iets strakker ontworpen, kan vanavond wel een fotootje maken.
Knoop doorgehakt voor een Chamonix S11. Ik ben alleen vergeten te vragen welke riem er op het 2025-model zit. Waarschijnlijk een CDN… shrinkflation
Wat late reactie, maar beter laat ... enz ....KappuhH schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:17:
Iemand ervaring met de BMC 257 AL One? Wordt op Marktplaats nieuw aangeboden door een fietsenmaken voor 1199 euro. Lijkt een hele goede deal met Alfine 8 en CDX riem. https://www.marktplaats.n...model-maat-s-nieuwe-fiets
Ik heb een maand geleden de e bike versie gekocht, ik was lang op zoek naar een e bike zonder welke vering dan ook, riem aandrijving en naafversnelling. De meeste e bikes hebben vering ( ik zie het nut daar niet van in). Ik heb mijn fiets gekocht en heb ongeveer de helft van de adviesprijs betaald.
Ik heb van de sportieve zithouding naar een meer rechtop houding gegaan, stuurverhoger gemonteerd, zadel vervangen door lepper zadel en Jones H bar gemonteerd. Hierdoor is een kabel maar net lang genoeg, deze word nog vervangen.
Intussen een 1000 tal kilometertjes gereden, super tevreden over.
Ik heb nu een Koga F3 6.0 met Alfine 11 en een Gazelle Miss Grace met N8, maar die laatste gebruik ik het meeste. Een goed compromis tussen de twee zou fijn zijn.
Een Chamonix S8 of S11 lijkt mij een prima fiets, maar out-of-the-box kan er geen voorstoeltje op. Dit geldt ook voor een Sensa Centura met medium instap (heeft de voorkeur). De achterdrager zou ik eventueel dan ook moeten vervangen. Die kan ook aan het frame bevestigd worden.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
—> Tweakriez in "Het grote fietsen met riem topic deel 1"timovd schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:04:
Iemand ervaring met een fiets met riem waar je gemakkelijk voor en achter een kinderzitje op kunt monteren en een lagere instap?
Het mooiste zijn zijn als het een dubbele standaard op kan met een stuurslot.
Ervaring met een kinderzitje achterop?
De S11 heeft wel de voorkeur omdat de S8 (en ook de C8 met ketting) een verende voorvork heeft. Dat heb ik niet nodig met veel vlakke fietspaden hier.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
timovd schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:46:
@Tweakriez @Gluten Parody heeft de Chamonix een standaard achter? Kan er in het midden een standaard geïnstalleerd worden?
Het mooiste zijn zijn als het een dubbele standaard op kan met een stuurslot.
Ervaring met een kinderzitje achterop?
De S11 heeft wel de voorkeur omdat de S8 (en ook de C8 met ketting) een verende voorvork heeft. Dat heb ik niet nodig met veel vlakke fietspaden hier.
:strip_exif()/f/image/mOIZMQbevtdkkHb9pz7OvYDO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WAWxmBkuHaVbOyj9V2IrJ4Ig.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rFWXcZ4Z94NRkoNVUk06bnvC.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik het goed zie is er ruimte voor een standaard in het midden. Op zowel de S8 als de S11 past prima een kinderzitje. Wij hebben op een van de fietsen er een voor als het grotere kind achterop wilt en we hebben een model voor ons kind van 2. Deze laatste heeft een MIKHD aansluiting en is hierdoor makkelijk er op te klikken.
Iemand bekend met de Cube hyde pro fe? Gazelle S11/BSP Voyager Belt ziet er ook zal ook wel goed zijb. Of toch maar voor een Koga F3 8.0 /Supermetro of een Stevens Superflight?
Wat ik zoek is gewoon een goeie fiets. Het is mn enige vervoer. Neig naar een BSP Voyager Belt. Prijs is ok, specs ook. Tips? (Behalve testen)
Koga F3 heeft alle kabels in het stuur en dat is kwetsbaar
Stevens is duur
BSP wordt niet verkocht in de buurt…
Zodoende kwam ik op een Chamonix S11 bij de fietsenmaker om de hoek. De stapjes tussen de versnellingen zijn wat kleiner dan bij een 8-naaf en dat bevalt me goed, ivm slechte knie.
Grappig, bij jou zit dat kabeltje ook niet in het klemmetje. Is bij mijn S8 net zo. Ik dacht dat het een foutje was.
Met je bijdrage aan dit topic wil je de S11 aanbevelen (ook aan rijders zonder slechte knie)Gluten Parody schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:41:
Levertijden bij Cube zijn flink
Koga F3 heeft alle kabels in het stuur en dat is kwetsbaar
Stevens is duur
BSP wordt niet verkocht in de buurt…
Zodoende kwam ik op een Chamonix S11 bij de fietsenmaker om de hoek. De stapjes tussen de versnellingen zijn wat kleiner dan bij een 8-naaf en dat bevalt me goed, ivm slechte knie.
Ik dacht dat de S11 altijd de Alfine 11 versnellingsnaaf had

Mag ik vragen wat je er voor betaald hebt
Ik wil je niet ongerust maken, maar dat slot is onvoldoende voor die fiets. Had minimaal de Granite versie genomen. Kijk maar naar het certificaat._AN schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:31:
Sinds gisteren in het bezit van een Koga F3 8.0. Heel blij mee. Ik wilde eigenlijk ook wel een extra slot, maar wel één die ik gemakkelijk kan mee nemen. Uiteindelijk gekozen voor een uGrip BORDO 5700.
Dat lijkt me helemaal afhankelijk van waar je die fiets wilt parkeren.onzichtbaar schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:43:
[...]
Ik wil je niet ongerust maken, maar dat slot is onvoldoende voor die fiets. Had minimaal de Granite versie genomen. Kijk maar naar het certificaat.
Met de Polensleutel is dit slot in 10 seconden open. Er zijn testen gedaan en alles onder ART2 is fataal.Eärendil schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:51:
[...]
Dat lijkt me helemaal afhankelijk van waar je die fiets wilt parkeren.
Het ging er mij meer om dat het slot wat los in de houder zit en daardoor wat geluid maakt tijdens het fietsen. Maar goed, we gaan wellicht wat off-topic.
Off-topic terwijl je het geluid benoemt? Integendeel! Sinds ik een fiets met riem rijd, is geluid juist een ding! Ik vind het wel handig om soms te slipstreamen bij andere fietsers en mijn uberstille fiets leent zich hier prima voor. Nadeel is dan weer dat bij ieder geluidje uit de fiets je denkt: wat is er nu mis?_AN schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:07:
Ik ben me er van bewust dat het geen bijzonder goed slot is. Gelukkig is mijn fiets verzekerd en zal ik hem niet met regelmaat op onbeveiligde plekken plaatsen. Als ik dat dan toch doe, dan is het fijn dat ik een extra slot hebt die wellicht wat afschrikt.
Het ging er mij meer om dat het slot wat los in de houder zit en daardoor wat geluid maakt tijdens het fietsen. Maar goed, we gaan wellicht wat off-topic.
En gisteren reed ik achter twee fietsers die allebei nog een klassieke derailleur hadden en die kraakten zoals elke derailleur kraakt na een winter zonder goed onderhoud. Ook dan ben ik weer extra blij met mijn belt die praktisch zonder onderhoud lekker stil blijft.
Juist voor die verzekering heb je vaak minimaal een ART2 slot nodig... Zou dat nog wel even checken._AN schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:07:
Ik ben me er van bewust dat het geen bijzonder goed slot is. Gelukkig is mijn fiets verzekerd en zal ik hem niet met regelmaat op onbeveiligde plekken plaatsen. Als ik dat dan toch doe, dan is het fijn dat ik een extra slot hebt die wellicht wat afschrikt.
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Heb ik gecontroleerd. Ik heb geen extra slot nodig voor de verzekering. Maar goed, dit was uiteindelijk niet mijn vraag.vuurtjih schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:46:
[...]
Juist voor die verzekering heb je vaak minimaal een ART2 slot nodig... Zou dat nog wel even checken.
[ Voor 8% gewijzigd door _AN op 26-06-2025 16:28 ]
Ik vrees dat er weinig aan te doen is, want rammelen is inherent aan de constructie van die dingen. En ook ART2 sloten zijn niet bestand tegen die powerkeys/Poolse sleutels. De reden dat je voor een verzekering vaak twee sloten moet hebben is eerder omdat een dief vast niet toevallig voor beide sloten zo'n sleutel bij zich heeft._AN schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:25:
[...]
Heb ik gecontroleerd. Ik heb geen extra slot nodig voor de verzekering. Maar goed, dit was uiteindelijk niet mijn vraag.
Dit herken ik overigens wel.Barista schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:40:
[...]
Off-topic terwijl je het geluid benoemt? Integendeel! Sinds ik een fiets met riem rijd, is geluid juist een ding! Ik vind het wel handig om soms te slipstreamen bij andere fietsers en mijn uberstille fiets leent zich hier prima voor. Nadeel is dan weer dat bij ieder geluidje uit de fiets je denkt: wat is er nu mis?
En gisteren reed ik achter twee fietsers die allebei nog een klassieke derailleur hadden en die kraakten zoals elke derailleur kraakt na een winter zonder goed onderhoud. Ook dan ben ik weer extra blij met mijn belt die praktisch zonder onderhoud lekker stil blijft.
Tijd voor een braketest vind ik dan altijd.Barista schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:40:
[...]
Off-topic terwijl je het geluid benoemt? Integendeel! Sinds ik een fiets met riem rijd, is geluid juist een ding! Ik vind het wel handig om soms te slipstreamen bij andere fietsers en mijn uberstille fiets leent zich hier prima voor. Nadeel is dan weer dat bij ieder geluidje uit de fiets je denkt: wat is er nu mis?
Ook op de fiets heb je afstand te houden.
Als het grotendeels rechtuit gaat zonder ander verkeer? Wat een onzin. Ik houd wel afstand op de afslagen en rotonden uiteraard. Als ik op mijn bakfiets rijd met trapondersteuning nodig ik mensen soms zelfs uit om m'n wiel te pakken. Scheelt een hoop bij tegenwind.Marcel Br schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:17:
[...]
Tijd voor een braketest vind ik dan altijd.
Ook op de fiets heb je afstand te houden.
Ik heb een paar dagen geleden op een Ghost Square Urban met een Continental carbon riem gefietst.
Heb de fiets niet gekocht omdat ik niet zeker wist waar ik op moet letten bij een dergelijke fiets. Misschien voor 250 euro een grote fout om deze te laten staan, maar ach de tijd en nieuwe kennis zal het uitwijzen.
Nu ben ik wel erg enthusiast geworden over lichte fietsen met een riem door het wel erg soepele fietsen en het idee van nooit meer hoeven smeren. Wat zijn hoofdzaken waar ik op moet letten bij het controleren van een riem als de tandwielen heel zijn en er geen scheuren in de riem zitten of zichtbare schade?
Zou rond de 400 euro een realistisch startbudget zijn voor een fiets zonder gekke gebreken?
Tweedehands fietsen vind ik prima en overjarige modellen ergens in een warenhuis vind ik ook helemaal niet erg.
Je moet gewoon kijken naar de tandwielen naar de dikte van de tandjes. En de riem, daarvan mogen de nokken niet aan het af scheuren zijn.Chrisuu01 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:18:
Hey alle riem aandrijving liefhebbers liefhebbers.
Ik heb een paar dagen geleden op een Ghost Square Urban met een Continental carbon riem gefietst.
Heb de fiets niet gekocht omdat ik niet zeker wist waar ik op moet letten bij een dergelijke fiets. Misschien voor 250 euro een grote fout om deze te laten staan, maar ach de tijd en nieuwe kennis zal het uitwijzen.
Nu ben ik wel erg enthusiast geworden over lichte fietsen met een riem door het wel erg soepele fietsen en het idee van nooit meer hoeven smeren. Wat zijn hoofdzaken waar ik op moet letten bij het controleren van een riem als de tandwielen heel zijn en er geen scheuren in de riem zitten of zichtbare schade?
Zou rond de 400 euro een realistisch startbudget zijn voor een fiets zonder gekke gebreken?
Tweedehands fietsen vind ik prima en overjarige modellen ergens in een warenhuis vind ik ook helemaal niet erg.
En dan moet je kijken wat je tweedehands kan vinden. Echt geen idee waar je met 400€ gata landen. Van supermarktfietsen zou ik weg blijven.
Precies! Zo heb ik afgelopen zaterdag in Lille een stukje in het wiel gezeten bij een groepje wielrenners, en ze hadden niks door!!Barista schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:40:
[...]
Continental riemen ver vandaan blijven, worden al minstens 5 jaar niet meer gemaakt en zijn ook niet veilig.Chrisuu01 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:18:
Bij zo'n fiets is het niet de vraag of, maar wanneer de riem breekt.
Als zo'n riem breekt ben je ook de klos, want dan moet je de riem, het achtertandwiel en voorblad vervangen door Gates materiaal. Alleen al voor de onderdelen ben je dan minimaal 150 euro kwijt.
Vind het lastig om advies te geven over een tweedehands fiets met riem. Opzich kan een Gates CDN riem het prima ~10.000 km uithouden een een Gates CDX riem ~20.000 km en beide zullen de eerste 5 jaar ook wel heel blijven.
Meer kilometers en hogere leeftijd is een beetje gissen. Qua staat kun je de riem en de tandwielen inspecteren. Vooral scheurtjes in het rubber van de riem zou ik voorzichtig mee zijn. Ook kun je de riemspanning nog controleren met de Gates app (alhoewel dat niet direct iets zegt over de staat van de riem).
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Dankjewel voor de super uitgebreide uitleg. Dit helpt enorm. Maar ver bij continental riemen vandaan blijven.DaWaN schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:52:
[...]
Continental riemen ver vandaan blijven, worden al minstens 5 jaar niet meer gemaakt en zijn ook niet veilig.
De riem was nog geen 1000km oud wat je er aan zag.
Maar wel al 8 jaar oud. En ik dacht roestvorming te zien bij de trapass. En ik weet wat vaak de laatste stap in dat proces. Vond daardoor de 250 wat prijzig.
Maar dankjewel nogmaals mijn zoektocht gaat door
https://www.calameo.com/g...d7a?trackersource=libraryGluten Parody schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:09:
Moet je bij een versleten riem ook de tandwielen vervangen, of kunnen die meestal nog een ronde mee?
Hier staat alles mooi in beschreven.
Nog een klein puntje: de dagrijverlichting kan niet uitgezet worden. Ik snap dat knopjes altijd kapot gaan en dat het ook veiliger is, maar toch zou ik het liever helemaal uit kunnen zetten.
Ik kan mijn koplamp wel uitzetten, maar dat knopje werkt alleen als ik gefietst heb, omdat het geen fysieke aan/uitschakelaar is, maar een pulsknopje. Dus om dit aan of uit te zetten pas na een paar meter fietsen, vind ik zo onhandig, dat ik 'm altijd aan laat.
Als je echt een efficiëntere aandrijflijn wilt, zou je een fiets zonder naafdynamo moeten hebben denk ik. Maar het gedoe van nog een apparaat met batterijen... Nee dan liever een naafdynamo en dan maar ietsje harder doortrappen
Naafdynamo's vind ik verder geweldig, mooi om te zien hoeveel energie die dingen tegenwoordig kunnen opwekken (zoals de nieuwe SON 29 S)
Nee staat goed afgesteld, ach het zal wel mijn introverte persoonlijkheid zijn waardoor ik denk dat het erg opvalt hahaMarcel Br schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:52:
Nog nooit een reactie van een andere fietser gemerkt op mijn dagverlichting. Staat de boel niet te hoog afgesteld?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/48cs4dlplcvTQvrLVDZBt8Ib.jpg?f=user_large)
Ik heb nu mijn oog laten vallen op een Koga F3 8.0 met een met Gates riemaandrijving en Shimano Alfine 11-speed versnelling. Rondje op gereden en het bevalt wel. Prijzig, Maar hé, als die weer 18 jaar meegaat, dan is die prijs wel te doen. Ik vraag me af of jullie misschien nog aardige alternatieven er voor weten. Waarom wel (of niet) een Koga? Wel of niet verende voorvork (de Medeo heeft die, maar is enige puntje waar ik wat minder enthousiast over ben.) En o ja? Iemand nog tips over een comfortabel zadel?
[ Voor 0% gewijzigd door Dhansje op 26-07-2025 15:19 . Reden: Taipoh ]
Bedenk idd of je verende zadelpen en/of vork wil, er is ook een ‘8.0 rigid’. Koga heeft de kabels in het stuur, dat ziet er mooi uit maar was voor mij reden om iets anders te kiezen.Dhansje schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:06:
Waarom wel (of niet) een Koga? Wel of niet verende voorvork (de Medeo heeft die, maar is enige puntje waar ik wat minder enthousiast over ben.) En o ja? Iemaqnd nog tips over een comfortabel zadel?
@timovd twee keer met je ogen knipperen en het kind fietst inmiddels zelf overal naartoe
[ Voor 58% gewijzigd door Gluten Parody op 25-07-2025 23:37 ]
Yep, volgens mij geen beroerde fietsen.eenhoorntje schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:48:
https://www.beastybike.nl...-l_55/kleur-deep_sea_blue
Iemand bekend met dit merk?
Hier zeer bekend met het merk "Schindelhauer, maar er is iets met deze fiets. Ik zie veel vreemde onderdelen op deze fiets die niet op de originele Schindelhauer fiets zitten. Ook staan er verschillende onderdelen op de verschillende foto's afgebeeld ?eenhoorntje schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:48:
- Koplamp tussen spatbord en band op sommige afbeeldingen ??
- Bekabelde remklauwen i.p.v. hydraulisch, verschllt ook per afbeelding?
Kan natuurlijk allemaal Ok zijn, maar voor dat geld zou ik eerst de fiets in het echt willen zien. De originele fiets is ook voor die prijs te krijgen. Zie https://schindelhauerbikes.com/en/bikes/gustav. of het speciale "Classic" model, nog beter afgemonteerd (wel iets duurder): https://schindelhauerbike...es/gustav-classic-edition
P.s. Het is een officiële Schindelhauer dealer, dus ik ga ervan uit dat alles wel goed is. Maar wel vreemd van die bijgevoegde plaatjes.
[ Voor 5% gewijzigd door Chrasher op 10-08-2025 08:40 ]
PSN-id: Chrasher
hmm, voor dat geld mechanische schijf remmen en een Nexus naaf (ipv alfine) vind ik aan de prijs!eenhoorntje schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:48:
Zaken waar we naar op zoek zijn: licht op basis van naafdynamo (geen gedoe met batterijen), riem (onderhoudsvriendelijk) en qua versnellingsmechanisme zijn we wel gecharmeerd door de alfine 11 daar die heel gelijkmatige sprongetjes maakt. Ook een bagagedrager is een must.
Eigenlijk zijn we heel gecharmeerd door de Koga F3 8.0. Ik heb een tijdje terug op een Koga F3 5.0 gereden, dat is wel met ketting, en ik was enorm aangenaam verrast door het vlot "bollen". Er staat een proefrit met een Koga F3 4.0 op het programma om eens aan de lijve te ondervoelen hoe dat nu is rijden met een riem.
Op basis van eigenschappen is wat mij beteft de kogel door de kerk. De 8.0 wordt het. De prijs is wel even slikken. Wat mij echter een groot struikelblok is zijn de vele negatieve reviews rond dit merk op bijvoorbeeld trustpilot. Ik ben me er bewust van dat mensen met problemen "luider" zijn dan mensen waar het goed gaat. Maar het is precies wel een dingetje mensen met een Koga en rammelen links of rechts.
Dus mijn vraag. Maak ik mij zorgen om niks? Of kan ik voor een dergelijk bedrag beter bij een ander merk terrecht? Liefst wel een merk die bij Belgische fietsenmakers verdeeld wordt betreffende service en onderhoud achteraf.
Koga is idd niet goedkoop, maar ga eens bij 1-2 goede fietsenwinkels in je buurt.Invisibal schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:10:
Wij zijn hier aan het kijken voor een nieuwe stadsfiets. Bedoeling is woon-werk verkeer (enkel 10 km) alsook recreatieve, licht sportieve, ritjes.
Zaken waar we naar op zoek zijn: licht op basis van naafdynamo (geen gedoe met batterijen), riem (onderhoudsvriendelijk) en qua versnellingsmechanisme zijn we wel gecharmeerd door de alfine 11 daar die heel gelijkmatige sprongetjes maakt. Ook een bagagedrager is een must.
Eigenlijk zijn we heel gecharmeerd door de Koga F3 8.0. Ik heb een tijdje terug op een Koga F3 5.0 gereden, dat is wel met ketting, en ik was enorm aangenaam verrast door het vlot "bollen". Er staat een proefrit met een Koga F3 4.0 op het programma om eens aan de lijve te ondervoelen hoe dat nu is rijden met een riem.
Op basis van eigenschappen is wat mij beteft de kogel door de kerk. De 8.0 wordt het. De prijs is wel even slikken. Wat mij echter een groot struikelblok is zijn de vele negatieve reviews rond dit merk op bijvoorbeeld trustpilot. Ik ben me er bewust van dat mensen met problemen "luider" zijn dan mensen waar het goed gaat. Maar het is precies wel een dingetje mensen met een Koga en rammelen links of rechts.
Dus mijn vraag. Maak ik mij zorgen om niks? Of kan ik voor een dergelijk bedrag beter bij een ander merk terrecht? Liefst wel een merk die bij Belgische fietsenmakers verdeeld wordt betreffende service en onderhoud achteraf.
OF ze op voorraad hebben wat jij wil is niet zeker, maar je verwachtingen zijn niet gek, en dan koop je een merk wat ze goed kennen en waar ze goede connecties hebben.
Kijk eens of je een Velo de Ville dealer kan vinden in je buurt. Die fietsen zijn volledig te customizen.
Het is denk vooral een kwestie van smaak en voorkeuren. De Koga heeft alle kabels door het frame lopen en ook de verlichting geintegreerd in het frame. Dat ziet er gelikt uit, maar is wel wat geknoei als er wat mee is.Invisibal schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:10:
Persoonlijk zou ik eerder voor een Stevens Super Flight of een Cube Editor SLX FE 2025 gaan, maar dat is puur omdat je daar net even iets makkelijker aan kunt werken. Qua looks zijn die beide niet zo gelikt als de Koga.
Ik heb het geluk dat ik vlakbij Gouda woon en 12go biking de meeste van die modellen op voorraad heeft. Meestal ben je dan na een paar rondjes er wel uit wat je voorkeur is. Anders gewoon zorgen dat je bij een lokale fietsenmaker terecht kunt voor service, in mijn ogen zijn er in deze prijsklasse geen echt slechte fietsen te koop.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Er is wel een video op YouTube met wat tips over hoe je dit zelf kunt repareren en beter kunt beschermen ter voorkoming van weer een kabelbreuk, maar dat vind ik toch een beetje tegenvallen. Je zou bij de dealer kunnen navragen of dit beter ontworpen is bij de F3 8.0 als je het belangrijk vindt dat het achterlicht ook gevoed wordt door de naafdynamo.
Gazelle heeft blijkbaar de Chamonix S11 wat gelijkaardig zou zijn (riem + alfine 11), maar de fietsenwinkel die we vorige zaterdag bezochten had voor niet electrische fiets amper iets op stock. Dus proefrijden was niet mogelijk.
Het filmpje heb ik ondertussen gevonden denk ik: https://www.youtube.com/watch?v=5aT6ixFVgCc ziet er inderdaad wel wat geprul uit :-) Maar ik heb een grondige hekel aan "batterij-management" voor fietslichten. Mag dat hier doen voor vrouwlief en de 2 kinderen. Dus een naafdynamo vind ik een hele verbetering.
De Chamonix S11 ben ik zeer tevreden over na een half jaartje gebruik zo ongeveer. Was destijds ook aan het twijfelen tussen Gazelle en Koga, maar vooral het feit dat (ongeveer) dezelfde hardware bij Koga zó veel duurder was liet mij toch voor de gazelle kiezen. Levertijd was wel een dingetje, maar ik had ook geen haast.Invisibal schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:29:
Gazelle heeft blijkbaar de Chamonix S11 wat gelijkaardig zou zijn (riem + alfine 11), maar de fietsenwinkel die we vorige zaterdag bezochten had voor niet electrische fiets amper iets op stock. Dus proefrijden was niet mogelijk.
Haha bedankt. Had de verkeerde gecopy paste :-)
Ik ben tegen de ontwikkeling dat alles maar mooi in het frame verwerkt wordt. Onderhoud, uitwisselbaarheid versus looks. Ik heb een fiets omdat die 10+ jaar mee moet gaan, niet omdat het er goed uit moet zien. Helaas zit mijn achterlicht verwerkt in mijn bagagedrager en is een klein beetje stuk. Vervanging is niet meer te krijgen... een achterlicht mensen. Niet een spaceshuttle.jorikc schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:18:
Ik heb een voorloper van de 8.0 (de Koga F3 6.0 uit 2021). Ik heb eigenlijk maar 1 slechte ervaring met mijn fiets en dat is met het achterlicht. De kabel die van de naafdynamo naar achteren loopt gaat via het balhoofd en dat zorgt vaak voor problemen. Het is bij mij onder garantie 1x gerepareerd, maar toen het een paar maanden later weer kapot ging, wilden ze dat niet meer repareren onder garantie en dat zou een dure reparatie worden, dus heb ik nu toch een achterlicht op batterijen. Een fiets zonder batterijen was voor mij een van de redenen om voor deze te gaan, ik vond weinig alternatieven in 2021 en deze werd verkocht bij een fietswinkel op loopafstand.
Er is wel een video op YouTube met wat tips over hoe je dit zelf kunt repareren en beter kunt beschermen ter voorkoming van weer een kabelbreuk, maar dat vind ik toch een beetje tegenvallen. Je zou bij de dealer kunnen navragen of dit beter ontworpen is bij de F3 8.0 als je het belangrijk vindt dat het achterlicht ook gevoed wordt door de naafdynamo.
Dus nu op de NASA manier opgelost: ducttape er op
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Verschillen tussen de foto's zijn vanwege de verschillende modelgeneraties. Die blauwe is de eerste versie met bijvoorbeeld de rare designkeuze om de koplamp onder het spatbord te monteren. Hier zie je dat ook in het introductiefilmpje van het model YouTube: Meet Gustav by Schindelhauer BikesChrasher schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 07:56:
[...]
Hier zeer bekend met het merk "Schindelhauer, maar er is iets met deze fiets. Ik zie veel vreemde onderdelen op deze fiets die niet op de originele Schindelhauer fiets zitten. Ook staan er verschillende onderdelen op de verschillende foto's afgebeeld ?
- Koplamp tussen spatbord en band op sommige afbeeldingen ??
- Bekabelde remklauwen i.p.v. hydraulisch, verschllt ook per afbeelding?
Kan natuurlijk allemaal Ok zijn, maar voor dat geld zou ik eerst de fiets in het echt willen zien. De originele fiets is ook voor die prijs te krijgen. Zie https://schindelhauerbikes.com/en/bikes/gustav. of het speciale "Classic" model, nog beter afgemonteerd (wel iets duurder): https://schindelhauerbike...es/gustav-classic-edition
P.s. Het is een officiële Schindelhauer dealer, dus ik ga ervan uit dat alles wel goed is. Maar wel vreemd van die bijgevoegde plaatjes.
Ik heb de Gustav ook lang op mijn verlanglijstje gehad maar uiteindelijk niet gekocht. Schindelhauer is een duur merk dat over het algemeen met Brooks e.d. werkt maar dit model is met goedkopere onderdelen afgewerkt, naar ik aanneem om de prijs te drukken. De Classic Edition is dan wel met hoogwaardigere componenten gebouwd en heeft bijv. een Alfine naaf. Maar die versie is dan ook meteen €600 duurder, terwijl de €1750 instapprijs al fors is.
Om die reden heb ik geen Koga maar een Trek FX 3 gekocht. Losse koplamp en achterlicht op naafdynamo. Maar goed, die heeft geen riem dus zal geen alternatief zijn voor jou. En de Trek District heeft geen Alfine 11 en is qua kabelmanagement een stuk minder dan de FX.Motrax schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:15:
[...]
Ik ben tegen de ontwikkeling dat alles maar mooi in het frame verwerkt wordt. Onderhoud, uitwisselbaarheid versus looks. Ik heb een fiets omdat die 10+ jaar mee moet gaan, niet omdat het er goed uit moet zien. Helaas zit mijn achterlicht verwerkt in mijn bagagedrager en is een klein beetje stuk. Vervanging is niet meer te krijgen... een achterlicht mensen. Niet een spaceshuttle.
Dus nu op de NASA manier opgelost: ducttape er op
Mijn oude Gazelle Davos heeft ook bijzondere voor- en achterlamp. Achterlicht is voor de 2e keer kapot en wordt steeds duurder om te vervangen. Kettingkast is een drama, klipjes breken af als je er maar naar kijkt en onderdelen zijn niet los verkrijgbaar. Dus het is elke keer een halve kettingkast aan onderdelen kopen terwijl je maar 1 stuk nodig hebt.
https://www.cube.eu/nl-nl...c87def5a29c9dbef5ecde3a12
:strip_exif()/f/image/24f0Mw6SrtcMmDlfNDY5z4D1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door neb0 op 05-09-2025 00:36 ]
[ Voor 17% gewijzigd door neb0 op 05-09-2025 00:37 ]
Mijn FM was niet heul enthousiast over Koga, vanwege problemen met kabels in het stuur. Gazelle Chamonix S11 was snel leverbaar en bevalt prima Gluten Parody in "Het grote fietsen met riem topic deel 1"Invisibal schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:10:
Ondertussen rijd ik vrolijk door op mijn Canyon Commuter. Laatst i.v.m. enorme vervuiling (en dus piepen / amper remkracht) van mijn voorste schijfrem de hele fiets een beurt gegeven en beide remschijven + blokjes voor vervangen. Ik keek er behoorlijk tegenop omdat ik nog nooit een dergelijke fiets zelf heb geserviced, ik ben mijn racefiets gewend. Ik moet zeggen dat dat me best meeviel. Achterwiel is makkelijk te verwijderen en met de Gates app is de riem weer afstellen een fluitje van een cent.
Dat heb je toch maar mooi gepiept.:)Thomas schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:40:
Oef die nieuwe cubes zien er erg mooi uit. Die semi-geïntegreerde cockpit ziet er strak uit.
Ondertussen rijd ik vrolijk door op mijn Canyon Commuter. Laatst i.v.m. enorme vervuiling (en dus piepen / amper remkracht) van mijn voorste schijfrem de hele fiets een beurt gegeven en beide remschijven + blokjes voor vervangen. Ik keek er behoorlijk tegenop omdat ik nog nooit een dergelijke fiets zelf heb geserviced, ik ben mijn racefiets gewend. Ik moet zeggen dat dat me best meeviel. Achterwiel is makkelijk te verwijderen en met de Gates app is de riem weer afstellen een fluitje van een cent.
Had je de remschijven niet gewoon schoon kunnen maken en daarna opruwen met schuurpapier, of waren ze echt versleten?
Ik had nog remschijven liggen ivm een upgrade voor mijn racefiets, dus de keuze was makkelijkneb0 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:02:
[...]
Dat heb je toch maar mooi gepiept.:)
Had je de remschijven niet gewoon schoon kunnen maken en daarna opruwen met schuurpapier, of waren ze echt versleten?
Is er eindelijk weer eens een nieuwe fiets in dit segment, dopen ze hem in een soort cameleon achtig paarse coating...dat is toch totaal niet de doelgroep of ben ik nu echt oud?neb0 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:08:
Lijkt erop dat Cube voor 2026 nu de Travel (was al uit het gamma), de Hyde en Race hebben samengevoegd tot de Editor. Lijkt op een Hyde. Snap alleen het gewichtsverschil van 1,2 kg niet tussen de SLX en de Pro. Alfine 11 vs Nexus-8 lijkt me geen 1,2 kg. Kabels (op de koplampkabel na) trouwens mooi weggewerkt. Carbon voorvork.
[Afbeelding]
Ik vind de banden trouwens ook opmerkelijk, waarom juist op zo'n fiets een snellere compound/dikte? Ik blijf hem overigens nog steeds interessant vinden 😄 dus ben benieuwd naar de eerste real life foto's
Er zijn meer verschillen. Geen energie om alles bij langs te gaan maar Gates CDX vs CDN, remmerij is anders, andere shifter, andere banden.... 1.2 kg is niet zoveel maar vaak zijn duurdere parts ook lichter. SLX was bij Cube altijd de topuitvoering...neb0 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:08:
Snap alleen het gewichtsverschil van 1,2 kg niet tussen de SLX en de Pro. Alfine 11 vs Nexus-8 lijkt me geen 1,2 kg.
[Afbeelding]
Life 's hard and then you die
Hmmm ja die kleur... weet ook nog niet goed wat ik ervan vind. Cube heeft veel afwerkingen op deze manier, dus afhankelijk van de lichtinval, is de kleur extremer dan bij een gelijkmatige lakkering. Ik heb een lichtgroene (Hyde, eigenlijk hetzelfde model, wel met Nexus-8 dus) en die heeft dat ook. op de productfoto's vond ik het destijds extremer dan in het 'echt'. Dus misschien valt het mee, geen idee.xon schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:55:
[...]
Is er eindelijk weer eens een nieuwe fiets in dit segment, dopen ze hem in een soort cameleon achtig paarse coating...dat is toch totaal niet de doelgroep of ben ik nu echt oud?
Ik vind de banden trouwens ook opmerkelijk, waarom juist op zo'n fiets een snellere compound/dikte? Ik blijf hem overigens nog steeds interessant vinden 😄 dus ben benieuwd naar de eerste real life foto's
De Pro heeft een wat neutralere kleur. Een Alfine hoef ik niet per se. Nexus-8 heeft een direct drive in de 5 en dat is erg prettig qua weerstand. De extra versnellingen van de Alfine gebruik je eigenlijk niet imo. Wel zijn de stapjes kleiner en dat is prettiger en het schakelt wat soepeler.
Inderdaad wel een CDN-riem (was een CDX) en ook het tandwiel is van kunststof bij de Pro. Beide uiteraard te vervangen door CDX als ze zijn versleten. Verschil is 500 euro dus dat is best wel wat.
Banden (Schwalbe Road Cruiser Plus) zijn minder vind ik. Zou liever iets als Continental Contact Urban zien voor weggebruik (betere rolweerstand).
Brede banden hebben natuurlijk meer gewicht en je voelt dat iets bij het wegrijden vanuit stilstand, maar verder eigenlijk geen verschil qua rolweerstand met dunnere bij dezelfde bandenspanning, veel confortabeler en een zandweg nemen kan ook. Ik zou niet terug willen naar smallere banden.
Ik heb een Batavus Dinsdag 2020 exclusive, en heb nog een GMG Yepp stoeltje liggen. Daarbij heb ik een mini adapter (zie hieronder), maar die past niet op het stuur. Weten jullie een andere adapter die wel past? De fietsenwinkel probeert vooral een nieuw stoeltje van een ander merk te verkopen.
Deze past dus niet:

It's time to play the music, it's time to light the lights
Diameter te klein, beugel te dik. Ik zal zo eens een foto maken.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Misschien eens op de site van Thule kijken? Die hebben Yepp overgenomen en er ook stuuradapters voor.big bang schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:38:
[...]
Diameter te klein, beugel te dik. Ik zal zo eens een foto maken.