Toon posts:

Het grote fietsen met riem topic deel 1

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11:17
Tommie12 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:40:
[...]

Maar die naaf is wel heel zwaar. Ik zou het alleen overwegen als je echt 10k per jaar rijdt, en dan liefst nog met een ebike.
Wat? Zwaar? Hij fietst juist veel lichter als de Shimano naven ondanks een beetje extra gewicht, dat was echt een merkwaardig verschil toen ik verschillende fietsen uitprobeerde

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:51
Altamyr schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:14:
[...]

Wat? Zwaar? Hij fietst juist veel lichter als de Shimano naven ondanks een beetje extra gewicht, dat was echt een merkwaardig verschil toen ik verschillende fietsen uitprobeerde
In het vlakke nederland wel. Maar de naaf weegt gewoon een kilo extra. Als je de bergen in gaat voel je dat.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11:17
Tommie12 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:52:
[...]

In het vlakke nederland wel. Maar de naaf weegt gewoon een kilo extra. Als je de bergen in gaat voel je dat.
Ik ben (nog) niet in de bergen geweest met mijn fiets, maar wat stel je dan voor met een riem? Elektrische fiets of is een Pinion/Enviolo naaf lichter en beter als Rohloff qua gewicht en efficiëntie? Persoonlijk vind ik het grote bereik van de Rohloff veel beter vergeleken met de Nexus/Alfine naven van Shimano

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:51
Altamyr schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:58:
[...]

Ik ben (nog) niet in de bergen geweest met mijn fiets, maar wat stel je dan voor met een riem? Elektrische fiets of is een Pinion/Enviolo naaf lichter en beter als Rohloff qua gewicht en efficiëntie? Persoonlijk vind ik het grote bereik van de Rohloff veel beter vergeleken met de Nexus/Alfine naven van Shimano
De keuze electrisch of niet is nogal persoonlijk. Als je er echt een sportieve en lange tocht van wil maken, dan is riem met Pinion of Rohloff echt een goede keuze. Beide hebben heel lage verhoudingen zodat je traag maar zeker de bergen over geraakt. Maar beide hebben een prijskaartje en er is het gewicht, maar voordeel is zeker dat het robuust is, en weinig tot geen onderhoud vergt.

Derailleur kan ook, maar dan moet je regelmatig poetsen en smeren.

Enviolo is niet zo efficient, dat vind je alleen op ebikes, en is ook minder geschikt voor bergen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste