Toon posts:

Het grote fietsen met riem topic deel 1

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:22
Constructie-technisch hou ik er niet van en als je erop googled lees je verhalen over kraken van de trapas. Als de riem aangespannen moet worden, verandert ook de positie van de cranks ten opzichte van het frame. Waarschijnlijk moet je dan ook weer aan de zadelhoogte gaan sleutelen.

[ Voor 46% gewijzigd door mark1111 op 28-02-2026 13:11 ]

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 13:15
Als Cube eigenaar kan ik zeggen dat via het systeem wel OK vind. Het wiel wordt altijd recht in het frame / achterbrug geplaatst en pas na het vast zetten breng je de riem op spanning in een systeem dat ook min of meer altijd recht zit.

Kraken zou kunnen maar heb ik zelf in een jaar of 3 nog nooit gehad en weet niet of dat een kenmerk is van de excentrische trapas, ligt er dan ook een beetje aan wat er precies voor het kraken zorgt lijkt mij

[ Voor 18% gewijzigd door Erebos op 28-02-2026 13:10 ]

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
mark1111 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:08:
Constructie-technisch hou ik er niet van en als je erop googled lees je verhalen over kraken van de trapas. Als de riem aangespannen moet worden, verandert ook de positie van de cranks ten opzichte van het frame. Waarschijnlijk moet je dan ook weer aan de zadelhoogte gaan sleutelen.
Als je dat op een 'gewone fiets' merkt dan ben je wel hypergevoelig. Ik heb een Koga WTS met een riem en excentrische trapas en ik heb nog nooit iets gemerkt van een krakende riem/trapas of iets met de zadelhoogte hoeven doen. Het is geen racefiets... Uiteraard moet de trapas wel goed in het vet gezet worden bij de montage.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
Vroeg of laat zal die riem weer wat meer op spanning gezet moeten worden. Bij een excentrische as zul je de spanning moeten regelen via de excentrische as. Dat resulteert in een verandering van de crank positie en dus zadelhoogte.
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste