Toon posts:

Het grote fietsen met riem topic deel 1

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-03 21:37
Constructie-technisch hou ik er niet van en als je erop googled lees je verhalen over kraken van de trapas. Als de riem aangespannen moet worden, verandert ook de positie van de cranks ten opzichte van het frame. Waarschijnlijk moet je dan ook weer aan de zadelhoogte gaan sleutelen.

[ Voor 46% gewijzigd door mark1111 op 28-02-2026 13:11 ]

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21-03 12:26
Als Cube eigenaar kan ik zeggen dat via het systeem wel OK vind. Het wiel wordt altijd recht in het frame / achterbrug geplaatst en pas na het vast zetten breng je de riem op spanning in een systeem dat ook min of meer altijd recht zit.

Kraken zou kunnen maar heb ik zelf in een jaar of 3 nog nooit gehad en weet niet of dat een kenmerk is van de excentrische trapas, ligt er dan ook een beetje aan wat er precies voor het kraken zorgt lijkt mij

[ Voor 18% gewijzigd door Erebos op 28-02-2026 13:10 ]

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:09
mark1111 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:08:
Constructie-technisch hou ik er niet van en als je erop googled lees je verhalen over kraken van de trapas. Als de riem aangespannen moet worden, verandert ook de positie van de cranks ten opzichte van het frame. Waarschijnlijk moet je dan ook weer aan de zadelhoogte gaan sleutelen.
Als je dat op een 'gewone fiets' merkt dan ben je wel hypergevoelig. Ik heb een Koga WTS met een riem en excentrische trapas en ik heb nog nooit iets gemerkt van een krakende riem/trapas of iets met de zadelhoogte hoeven doen. Het is geen racefiets... Uiteraard moet de trapas wel goed in het vet gezet worden bij de montage.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-03 21:37
Vroeg of laat zal die riem weer wat meer op spanning gezet moeten worden. Bij een excentrische as zul je de spanning moeten regelen via de excentrische as. Dat resulteert in een verandering van de crank positie en dus zadelhoogte.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-03 23:04
Hoe doen jullie dat eigenlijk met slijtende schoenzolen? O-)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:51
Pierz schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:39:
Hoe doen jullie dat eigenlijk met slijtende schoenzolen? O-)
Zadel elke maand een halve mm lager. Simpel toch...
:o

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-03 12:09
Ik heb een Koga F3 4.0 in bestelling staan na het vele aanraden in dit topic. Heb 'm enkel eens zien staan in de winkel en voor de rest nog nooit op gefietst, komt wel goed denk ik. :)

Ik zou er mee willen commuten bij mooi weer, moet 3x per week naar kantoor - afstand enkel is 25 km. Met de auto is 35-40 minuten, als ik zou fietsen heb ik een oude spoorlijn die ik kan volgen voor 60-70% van mijn route dus ik verwacht dat ik het in een uurtje kan klaren.

De stap naar een echte race- of gravelfiets durfde ik niet zetten, omdat de overige 30-40% van de route geen stukken zijn waar ik plat op het stuur kan gaan liggen en omdat ik wou inzetten om comfort en betrouwbaarheid.

[ Voor 19% gewijzigd door Th1x4nG op 11-03-2026 16:18 ]

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — VW ID.4

• kpr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:13

kpr

Zelfs fiets ik (afhankelijk van mijn luiheid) zo'n 2 a 3 keer per week 21km naar kantoor op een Koga F3 8.0 en dat is prima te doen (ik ga gemiddeld zo'n 20 km/h). Denk er wel aan dat je altijd wat meer bezweet dan verwacht aankomt na zo'n afstandje fietsen, dus het kan geen kwaad te douchen en/of een fris shirt mee te nemen.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:08
kpr schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:03:
Zelfs fiets ik (afhankelijk van mijn luiheid) zo'n 2 a 3 keer per week 21km naar kantoor op een Koga F3 8.0 en dat is prima te doen (ik ga gemiddeld zo'n 20 km/h). Denk er wel aan dat je altijd wat meer bezweet dan verwacht aankomt na zo'n afstandje fietsen, dus het kan geen kwaad te douchen en/of een fris shirt mee te nemen.
Ter aanvulling; ik heb sinds kort deze fiets-rug-tas (er zijn meer leveranciers met dit model), dat scheelt al een stuk natte rug tov een rugzak op de fiets.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-03 15:28
big bang schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:26:
[...]

Ter aanvulling; ik heb sinds kort deze fiets-rug-tas (er zijn meer leveranciers met dit model), dat scheelt al een stuk natte rug tov een rugzak op de fiets.
Wellicht wat offtopic, maar dit lijkt me een interessante optie voor mijn incidentele woon-werk ritjes! Zit er in deze tas een laptopvak in waar een 16" laptop in past?

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
niels132 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:56:
[...]

Wellicht wat offtopic, maar dit lijkt me een interessante optie voor mijn incidentele woon-werk ritjes! Zit er in deze tas een laptopvak in waar een 16" laptop in past?
Een goede rugtas heeft heupbanden waardoor hij niet zo aan je schouwers hangt.

Dan kun je bijvoorbeeld beter bij de Deuter Race Air kijken. Jaja, dan zit je al snel rond de 100 euro.
Wel met een net aan de achterkant waardoor je een droge rug houdt.

Persoonlijk zou ik bij langere afstanden liever voor een goede fietstas gaan.

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:32

_AN

offtopic:
Ik heb een fiets/rugtas van Ortlieb gekocht. Prijzig, maar wel fijn: https://nl.ortlieb.com/products/vario

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:08
nokiaan958GB schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:39:
[...]

Een goede rugtas heeft heupbanden waardoor hij niet zo aan je schouwers hangt.

Dan kun je bijvoorbeeld beter bij de Deuter Race Air kijken. Jaja, dan zit je al snel rond de 100 euro.
Wel met een net aan de achterkant waardoor je een droge rug houdt.

Persoonlijk zou ik bij langere afstanden liever voor een goede fietstas gaan.
Heb ik geprobeerd met een mooie osprey. Fijn ding, favoriete dagrugzak, maar ik krijg nog steeds een natte rug, zeker op de fiets.
_AN schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:57:
offtopic:
Ik heb een fiets/rugtas van Ortlieb gekocht. Prijzig, maar wel fijn: https://nl.ortlieb.com/products/vario
Dat lijkt me de A-merk variant van de hema hierboven. Als ik de hema tas te snel verslijt ga ik die eens overwegen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:29
Wat mij betreft is dit de beste oplossing. Werkt met elke rugtas.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-03 11:14
Ik heb de Ortlieb Vario ook. Is echt ideaal wat mij betreft.

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:27
Zijn er hier tweakers die ervaring hebben met de Cortina Mozzo Belt mer Shimano 8v ?
Zag er laatst eentje staan in het centrum, strakke fiets maar nergens reviews te vinden!

• b.akkes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:25
eenhoorntje schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 07:01:
Zijn er hier tweakers die ervaring hebben met de Cortina Mozzo Belt mer Shimano 8v ?
Zag er laatst eentje staan in het centrum, strakke fiets maar nergens reviews te vinden!
Ik heb er toevallig een 2ehands gekocht een half jaar geleden. Erg fijne en stille fiets. Hij stuurt erg direct door het rechte stuur wat voor mij even wennen was, maar ik vind het nu eigenlijk wel een pluspunt. Over het algemeen ben ik super tevreden met de fiets. De paar minpunten die me zijn opgevallen na langer gebruik:
- de nexus 8 naaf is gevoelig. De 5e versnelling is vrijloop waarbij de fiets superlicht fietst, maar bij de overige versnellingen voel je daarom wel meer weerstand. Zou ook aan de 2ehands status kunnen liggen.
- de fiets staat thuis buiten naast een gazelle esprit, en de Cortina begint op sommige punten sneller te roesten dan de gazelle.

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:35
Gijsie schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:54:
[...]

Ik deel je mening over de logs, bij welke LBS staat deze VSF?
Duurde even….maar bij Janssen Cronje in Haarlem staan ze. Uiteindelijk nooit op gefietst en sinds gisteren in bezit van een Gazelle Chamonix S11. Laatste twijfel was deze of de Koga F8. Na proefrijden gegaan voor de Gazelle, trapte misschien iets zwaarder maar zat veel beter. De Koga is vernieuwd en komt pas juni ergens, de Gazelle had een levertijd van 2 dagen 😂. Voordeel van de Gazelle vond ik ook de standaard spullen bij het stuur….als ik die lager wil oid kan ik dat makkelijk zelf vervangen…bij de Koga was alles speciaal en intern. Ben benieuwd hoe hij over de echt langere afstand gaat bevallen tov mijn racefiets.
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste