xon schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:55:
[...]
Is er eindelijk weer eens een nieuwe fiets in dit segment, dopen ze hem in een soort cameleon achtig paarse coating...dat is toch totaal niet de doelgroep of ben ik nu echt oud?
Ik vind de banden trouwens ook opmerkelijk, waarom juist op zo'n fiets een snellere compound/dikte? Ik blijf hem overigens nog steeds interessant vinden 😄 dus ben benieuwd naar de eerste real life foto's
Hmmm ja die kleur... weet ook nog niet goed wat ik ervan vind. Cube heeft veel afwerkingen op deze manier, dus afhankelijk van de lichtinval, is de kleur extremer dan bij een gelijkmatige lakkering. Ik heb een lichtgroene (Hyde, eigenlijk hetzelfde model, wel met Nexus-8 dus) en die heeft dat ook. op de productfoto's vond ik het destijds extremer dan in het 'echt'. Dus misschien valt het mee, geen idee.
De Pro heeft een wat neutralere kleur. Een Alfine hoef ik niet per se. Nexus-8 heeft een direct drive in de 5 en dat is erg prettig qua weerstand. De extra versnellingen van de Alfine gebruik je eigenlijk niet imo. Wel zijn de stapjes kleiner en dat is prettiger en het schakelt wat soepeler.
Inderdaad wel een CDN-riem (was een CDX) en ook het tandwiel is van kunststof bij de Pro. Beide uiteraard te vervangen door CDX als ze zijn versleten. Verschil is 500 euro dus dat is best wel wat.
Banden (Schwalbe Road Cruiser Plus) zijn minder vind ik. Zou liever iets als Continental Contact Urban zien voor weggebruik (betere rolweerstand).
Brede banden hebben natuurlijk meer gewicht en je voelt dat iets bij het wegrijden vanuit stilstand, maar verder eigenlijk geen verschil qua rolweerstand met dunnere bij dezelfde bandenspanning, veel confortabeler en een zandweg nemen kan ook. Ik zou niet terug willen naar smallere banden.