Rds123 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:13:
Hoi
Na veel pagina’s van dit topic uitgespeeld te hebben en er achter gekomen te zijn dat niet alle fietsen meer verkrijgbaar zijn en bovendien onderdelen nogal blijken te verschillen van jaar tot jaar, toch maar zelf een post.
Ik ben op zoek naar een fiets met:
- Alfine 11
- Riem (bij voorkeur CDX)
- Kinderzitje achterop mogelijk
- Niet te ingewikkeld in onderhoud, moet tegen stootje kunnen
- Budget max ~2200 (goedkoper mag zeker

)
Vandaag op de Dinsdag Exclusive Plus en de Koga F3 8.0 gereden, waarbij die laatste veel beter beviel maar ook wat nadelen heeft (dure onderdelen als vervanging, hele smalle bagagedrager waarvan FM niet wist of er zitje op kon).
Hoor graag ideeën! Veel dank alvast!
Succes met deze combinatie zoeken. Probleem met alle moderne fietsen is dat er een kansloos zwak fietsendragertje opzit, waar bijvoorbeeld een MIK HD (extra stevig!!!) slechts 25 kg aankan. Dan moet je ook nog het max gewicht van de fiets in de gaten houden, de meeste fietsen gaan tot 120 kg, waar dan het gewicht van de fiets ook nog afgehaald mag worden. Dus max 20kg voor de fiets, jezelf een fitte 80kg, je kind + zitje max 20 en dan kan je de fietstassen niet afladen met je meuk.
Natuurlijk kan je zwaarder gaan. Maar ik heb een hoop ellende gehad met spaken die aan de lopen de band (pun intended) stuk gingen.
Als je echt kinderen wil transporteren, kom je op de slagtankers uit, de moederfietsen of transportfietsen. Die hebben de Duitsers nooit gejat, te zwaar om mee te nemen
By the way, als je nog wat proefritjes van diverse tweedehands fietsen wilt doen, dan kan ik deze aanraden:
https://www.wijverkopentw...n.nl/collections/fietsen/ Heeft veel riemfietsen staan, van diverse merken. Ik heb daar voor 'weinig' een goede fiets kunnen halen, nu inmiddels een jaartje woon/werk verkeer zonder problemen.
Nou ja, die ene schroef die dwars door de zijkant van de band boorde even vergeten. Hoe ik dat voor elkaar heb gekregen...