Het grote fietsen met riem topic deel 1

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:42

Tweakriez

clicksmashstuff.com

timovd schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:46:
@Tweakriez @Gluten Parody heeft de Chamonix een standaard achter? Kan er in het midden een standaard geïnstalleerd worden?
Het mooiste zijn zijn als het een dubbele standaard op kan met een stuurslot.
Ervaring met een kinderzitje achterop?
De S11 heeft wel de voorkeur omdat de S8 (en ook de C8 met ketting) een verende voorvork heeft. Dat heb ik niet nodig met veel vlakke fietspaden hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qREDxiemi6VOufAuTOAKzs1k3hU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOIZMQbevtdkkHb9pz7OvYDO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Qi6tKFu5S_-XMMmvb-TBIC8I-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAWxmBkuHaVbOyj9V2IrJ4Ig.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4HNlRtrIVP-g80ZAfGxJPgqSAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFWXcZ4Z94NRkoNVUk06bnvC.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het goed zie is er ruimte voor een standaard in het midden. Op zowel de S8 als de S11 past prima een kinderzitje. Wij hebben op een van de fietsen er een voor als het grotere kind achterop wilt en we hebben een model voor ons kind van 2. Deze laatste heeft een MIKHD aansluiting en is hierdoor makkelijk er op te klikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:53
Wil een deze weken gaan kijken naar een nieuwe fiets, helemasl klaar mer e biken. Heb lang getwijfeld.

Iemand bekend met de Cube hyde pro fe? Gazelle S11/BSP Voyager Belt ziet er ook zal ook wel goed zijb. Of toch maar voor een Koga F3 8.0 /Supermetro of een Stevens Superflight?

Wat ik zoek is gewoon een goeie fiets. Het is mn enige vervoer. Neig naar een BSP Voyager Belt. Prijs is ok, specs ook. Tips? (Behalve testen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:27
Levertijden bij Cube zijn flink
Koga F3 heeft alle kabels in het stuur en dat is kwetsbaar
Stevens is duur
BSP wordt niet verkocht in de buurt…

Zodoende kwam ik op een Chamonix S11 bij de fietsenmaker om de hoek. De stapjes tussen de versnellingen zijn wat kleiner dan bij een 8-naaf en dat bevalt me goed, ivm slechte knie.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
Grappig, bij jou zit dat kabeltje ook niet in het klemmetje. Is bij mijn S8 net zo. Ik dacht dat het een foutje was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Gluten Parody schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:41:
Levertijden bij Cube zijn flink
Koga F3 heeft alle kabels in het stuur en dat is kwetsbaar
Stevens is duur
BSP wordt niet verkocht in de buurt…

Zodoende kwam ik op een Chamonix S11 bij de fietsenmaker om de hoek. De stapjes tussen de versnellingen zijn wat kleiner dan bij een 8-naaf en dat bevalt me goed, ivm slechte knie.
Met je bijdrage aan dit topic wil je de S11 aanbevelen (ook aan rijders zonder slechte knie) :?
Ik dacht dat de S11 altijd de Alfine 11 versnellingsnaaf had 8)7
Mag ik vragen wat je er voor betaald hebt :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:58

_AN

Sinds gisteren in het bezit van een Koga F3 8.0. Heel blij mee. Ik wilde eigenlijk ook wel een extra slot, maar wel één die ik gemakkelijk kan mee nemen. Uiteindelijk gekozen voor een uGrip BORDO 5700. Houder gemonteerd op de plek waar een bidon kan. Prima systeem, maar ik merk wel dat het slot een wat rinkelend geluid maakt tijdens het fietsen. Daar irriteer ik me aan. Iemand anders hier ook ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:57
_AN schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:31:
Sinds gisteren in het bezit van een Koga F3 8.0. Heel blij mee. Ik wilde eigenlijk ook wel een extra slot, maar wel één die ik gemakkelijk kan mee nemen. Uiteindelijk gekozen voor een uGrip BORDO 5700.
Ik wil je niet ongerust maken, maar dat slot is onvoldoende voor die fiets. Had minimaal de Granite versie genomen. Kijk maar naar het certificaat.

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
onzichtbaar schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:43:
[...]

Ik wil je niet ongerust maken, maar dat slot is onvoldoende voor die fiets. Had minimaal de Granite versie genomen. Kijk maar naar het certificaat.
Dat lijkt me helemaal afhankelijk van waar je die fiets wilt parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:57
Eärendil schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:51:
[...]

Dat lijkt me helemaal afhankelijk van waar je die fiets wilt parkeren.
Met de Polensleutel is dit slot in 10 seconden open. Er zijn testen gedaan en alles onder ART2 is fataal.

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN

_AN

Ik ben me er van bewust dat het geen bijzonder goed slot is. Gelukkig is mijn fiets verzekerd en zal ik hem niet met regelmaat op onbeveiligde plekken plaatsen. Als ik dat dan toch doe, dan is het fijn dat ik een extra slot hebt die wellicht wat afschrikt.

Het ging er mij meer om dat het slot wat los in de houder zit en daardoor wat geluid maakt tijdens het fietsen. Maar goed, we gaan wellicht wat off-topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:13
_AN schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:07:
Ik ben me er van bewust dat het geen bijzonder goed slot is. Gelukkig is mijn fiets verzekerd en zal ik hem niet met regelmaat op onbeveiligde plekken plaatsen. Als ik dat dan toch doe, dan is het fijn dat ik een extra slot hebt die wellicht wat afschrikt.

Het ging er mij meer om dat het slot wat los in de houder zit en daardoor wat geluid maakt tijdens het fietsen. Maar goed, we gaan wellicht wat off-topic.
Off-topic terwijl je het geluid benoemt? Integendeel! Sinds ik een fiets met riem rijd, is geluid juist een ding! Ik vind het wel handig om soms te slipstreamen bij andere fietsers en mijn uberstille fiets leent zich hier prima voor. Nadeel is dan weer dat bij ieder geluidje uit de fiets je denkt: wat is er nu mis?

En gisteren reed ik achter twee fietsers die allebei nog een klassieke derailleur hadden en die kraakten zoals elke derailleur kraakt na een winter zonder goed onderhoud. Ook dan ben ik weer extra blij met mijn belt die praktisch zonder onderhoud lekker stil blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:23
_AN schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:07:

Juist voor die verzekering heb je vaak minimaal een ART2 slot nodig... Zou dat nog wel even checken.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _AN

_AN

vuurtjih schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:46:
[...]

Juist voor die verzekering heb je vaak minimaal een ART2 slot nodig... Zou dat nog wel even checken.
Heb ik gecontroleerd. Ik heb geen extra slot nodig voor de verzekering. Maar goed, dit was uiteindelijk niet mijn vraag. :)

[ Voor 8% gewijzigd door _AN op 26-06-2025 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:22
_AN schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:25:
[...]

Heb ik gecontroleerd. Ik heb geen extra slot nodig voor de verzekering. Maar goed, dit was uiteindelijk niet mijn vraag. :)
Ik vrees dat er weinig aan te doen is, want rammelen is inherent aan de constructie van die dingen. En ook ART2 sloten zijn niet bestand tegen die powerkeys/Poolse sleutels. De reden dat je voor een verzekering vaak twee sloten moet hebben is eerder omdat een dief vast niet toevallig voor beide sloten zo'n sleutel bij zich heeft.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN

_AN

Barista schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:40:
[...]

Off-topic terwijl je het geluid benoemt? Integendeel! Sinds ik een fiets met riem rijd, is geluid juist een ding! Ik vind het wel handig om soms te slipstreamen bij andere fietsers en mijn uberstille fiets leent zich hier prima voor. Nadeel is dan weer dat bij ieder geluidje uit de fiets je denkt: wat is er nu mis?

En gisteren reed ik achter twee fietsers die allebei nog een klassieke derailleur hadden en die kraakten zoals elke derailleur kraakt na een winter zonder goed onderhoud. Ook dan ben ik weer extra blij met mijn belt die praktisch zonder onderhoud lekker stil blijft.
Dit herken ik overigens wel. :) Dat is ook de reden voor mijn irritatie. Maar goed, ik leg me er maar bij neer. Als ik weet dat een extra slot niet nodig is, laat ik hem thuis. De andere keren moet ik maar mijn irritaties opzij zetten, is niet anders. Een kettingslot om mijn zadel of in de tas is ook niet fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:59
Ik heb ook zo’n bordo slot (ander type) en die rammelt inderdaad ook wel een beetje. Is volgens mij ook erger geworden na een paar jaar. Ik heb het vermoeden dat ie bij mij vooral in z’n “kooitje” rammelt, dus dat is misschien te dempen met een beetje opvul rubber op een strategische plek. Als ik daarmee effect heb, zal ik het hier melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Laatst online: 12-09 13:12
[...]

Tijd voor een braketest vind ik dan altijd.
Ook op de fiets heb je afstand te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Laatst online: 17:56
Voor een slipstream hoef je niet te bumperkleven hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barista
Marcel Br schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:17:
[...]

Tijd voor een braketest vind ik dan altijd.
Ook op de fiets heb je afstand te houden.
Als het grotendeels rechtuit gaat zonder ander verkeer? Wat een onzin. Ik houd wel afstand op de afslagen en rotonden uiteraard. Als ik op mijn bakfiets rijd met trapondersteuning nodig ik mensen soms zelfs uit om m'n wiel te pakken. Scheelt een hoop bij tegenwind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 22:01
Hey alle riem aandrijving liefhebbers liefhebbers.

Ik heb een paar dagen geleden op een Ghost Square Urban met een Continental carbon riem gefietst.
Heb de fiets niet gekocht omdat ik niet zeker wist waar ik op moet letten bij een dergelijke fiets. Misschien voor 250 euro een grote fout om deze te laten staan, maar ach de tijd en nieuwe kennis zal het uitwijzen.

Nu ben ik wel erg enthusiast geworden over lichte fietsen met een riem door het wel erg soepele fietsen en het idee van nooit meer hoeven smeren. Wat zijn hoofdzaken waar ik op moet letten bij het controleren van een riem als de tandwielen heel zijn en er geen scheuren in de riem zitten of zichtbare schade?

Zou rond de 400 euro een realistisch startbudget zijn voor een fiets zonder gekke gebreken?
Tweedehands fietsen vind ik prima en overjarige modellen ergens in een warenhuis vind ik ook helemaal niet erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
Chrisuu01 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:18:
Hey alle riem aandrijving liefhebbers liefhebbers.

Ik heb een paar dagen geleden op een Ghost Square Urban met een Continental carbon riem gefietst.
Heb de fiets niet gekocht omdat ik niet zeker wist waar ik op moet letten bij een dergelijke fiets. Misschien voor 250 euro een grote fout om deze te laten staan, maar ach de tijd en nieuwe kennis zal het uitwijzen.

Nu ben ik wel erg enthusiast geworden over lichte fietsen met een riem door het wel erg soepele fietsen en het idee van nooit meer hoeven smeren. Wat zijn hoofdzaken waar ik op moet letten bij het controleren van een riem als de tandwielen heel zijn en er geen scheuren in de riem zitten of zichtbare schade?

Zou rond de 400 euro een realistisch startbudget zijn voor een fiets zonder gekke gebreken?
Tweedehands fietsen vind ik prima en overjarige modellen ergens in een warenhuis vind ik ook helemaal niet erg.
Je moet gewoon kijken naar de tandwielen naar de dikte van de tandjes. En de riem, daarvan mogen de nokken niet aan het af scheuren zijn.

En dan moet je kijken wat je tweedehands kan vinden. Echt geen idee waar je met 400€ gata landen. Van supermarktfietsen zou ik weg blijven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 22:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Precies! Zo heb ik afgelopen zaterdag in Lille een stukje in het wiel gezeten bij een groepje wielrenners, en ze hadden niks door!!

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Chrisuu01 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:18:
Continental riemen ver vandaan blijven, worden al minstens 5 jaar niet meer gemaakt en zijn ook niet veilig.
Bij zo'n fiets is het niet de vraag of, maar wanneer de riem breekt.
Als zo'n riem breekt ben je ook de klos, want dan moet je de riem, het achtertandwiel en voorblad vervangen door Gates materiaal. Alleen al voor de onderdelen ben je dan minimaal 150 euro kwijt.

Vind het lastig om advies te geven over een tweedehands fiets met riem. Opzich kan een Gates CDN riem het prima ~10.000 km uithouden een een Gates CDX riem ~20.000 km en beide zullen de eerste 5 jaar ook wel heel blijven.
Meer kilometers en hogere leeftijd is een beetje gissen. Qua staat kun je de riem en de tandwielen inspecteren. Vooral scheurtjes in het rubber van de riem zou ik voorzichtig mee zijn. Ook kun je de riemspanning nog controleren met de Gates app (alhoewel dat niet direct iets zegt over de staat van de riem).

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 22:01
DaWaN schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:52:
[...]

Continental riemen ver vandaan blijven, worden al minstens 5 jaar niet meer gemaakt en zijn ook niet veilig.
Dankjewel voor de super uitgebreide uitleg. Dit helpt enorm. Maar ver bij continental riemen vandaan blijven.

De riem was nog geen 1000km oud wat je er aan zag.
Maar wel al 8 jaar oud. En ik dacht roestvorming te zien bij de trapass. En ik weet wat vaak de laatste stap in dat proces. Vond daardoor de 250 wat prijzig.

Maar dankjewel nogmaals mijn zoektocht gaat door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Moet je bij een versleten riem ook de tandwielen vervangen, of kunnen die meestal nog een ronde mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Gluten Parody schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:09:
Moet je bij een versleten riem ook de tandwielen vervangen, of kunnen die meestal nog een ronde mee?
https://www.calameo.com/g...d7a?trackersource=library

Hier staat alles mooi in beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 01:42
Ik rij nu een tijdje rond op een Batavus Senz Exclusive. Prima degelijke en snelle stadsfiets, ik kan er eigenlijk weinig extra over zeggen. Wel is het jammer dat nu ik geen lawaaiige ketting meer heb, de Nexus 7 naaf behoorlijk hoorbaar is. Ik had in dit topic al gelezen dat direct drive ontbreekt, dus ik was gewaarschuwd. Voor een echte toerfiets zou ik toch even doorsparen voor een Alfine naaf. Bij een stadsfiets is er mee te leven.

Nog een klein puntje: de dagrijverlichting kan niet uitgezet worden. Ik snap dat knopjes altijd kapot gaan en dat het ook veiliger is, maar toch zou ik het liever helemaal uit kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
Mijn Koga heeft ook dagrijverlichting en ik heb daar geen "last" van. Ik verwacht (heb het niet nagemeten), dat het effect van de verlichting in dag-modus zeer klein is. Het feit dat de naafdynamo er zit, kost (denk ik) meer energieverlies dan of de verlichting aan of uitstaat.

Ik kan mijn koplamp wel uitzetten, maar dat knopje werkt alleen als ik gefietst heb, omdat het geen fysieke aan/uitschakelaar is, maar een pulsknopje. Dus om dit aan of uit te zetten pas na een paar meter fietsen, vind ik zo onhandig, dat ik 'm altijd aan laat.

Als je echt een efficiëntere aandrijflijn wilt, zou je een fiets zonder naafdynamo moeten hebben denk ik. Maar het gedoe van nog een apparaat met batterijen... Nee dan liever een naafdynamo en dan maar ietsje harder doortrappen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
Ja de efficiëntie vind ik geen probleem, maar ik heb soms het idee dat andere fietsers denken dat ik m'n verlichting vergeten ben uit te zetten.

Naafdynamo's vind ik verder geweldig, mooi om te zien hoeveel energie die dingen tegenwoordig kunnen opwekken (zoals de nieuwe SON 29 S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Laatst online: 12-09 13:12
Nog nooit een reactie van een andere fietser gemerkt op mijn dagverlichting. Staat de boel niet te hoog afgesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
Ja te hoog afgestelde lampen heb ik vaak ook last van (bij anderen) 's avonds. Overdag eigenlijk nooit, omdat het overdag al zo licht is dat een koplamp lang zo snel niet zal verblinden als je ogen gewend zijn aan daglicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
Marcel Br schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:52:
Nog nooit een reactie van een andere fietser gemerkt op mijn dagverlichting. Staat de boel niet te hoog afgesteld?
Nee staat goed afgesteld, ach het zal wel mijn introverte persoonlijkheid zijn waardoor ik denk dat het erg opvalt haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
is gewoon dagrijverlichting :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhansje
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-08 16:31
Sinds 2007 fiets ik op een Gazelle Medeo en ik vind dat ik een nieuwe mag. Het begint allemaal een beetje te kraken en te piepen (overigens de berijder ook.) Ik ben een mooi weer recreatiefietser en rijd rondjes van 50 - 80 km soms wat meer, meestal niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0D4oTMdUlZieIuGFiyHcq9SbU_g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/48cs4dlplcvTQvrLVDZBt8Ib.jpg?f=user_large

Ik heb nu mijn oog laten vallen op een Koga F3 8.0 met een met Gates riemaandrijving en Shimano Alfine 11-speed versnelling. Rondje op gereden en het bevalt wel. Prijzig, Maar hé, als die weer 18 jaar meegaat, dan is die prijs wel te doen. Ik vraag me af of jullie misschien nog aardige alternatieven er voor weten. Waarom wel (of niet) een Koga? Wel of niet verende voorvork (de Medeo heeft die, maar is enige puntje waar ik wat minder enthousiast over ben.) En o ja? Iemand nog tips over een comfortabel zadel?

[ Voor 0% gewijzigd door Dhansje op 26-07-2025 15:19 . Reden: Taipoh ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

@Dhansje Mijn 6.0 met Alfine 11 staat al maanden stil, want ik rijd vrijwel alleen nog maar op mijn papafiets. Ik kan er geen afscheid van nemen, maar mijn vrouw denkt er anders over.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Dhansje schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:06:
Waarom wel (of niet) een Koga? Wel of niet verende voorvork (de Medeo heeft die, maar is enige puntje waar ik wat minder enthousiast over ben.) En o ja? Iemaqnd nog tips over een comfortabel zadel?
Bedenk idd of je verende zadelpen en/of vork wil, er is ook een ‘8.0 rigid’. Koga heeft de kabels in het stuur, dat ziet er mooi uit maar was voor mij reden om iets anders te kiezen.

@timovd twee keer met je ogen knipperen en het kind fietst inmiddels zelf overal naartoe ;)

[ Voor 58% gewijzigd door Gluten Parody op 25-07-2025 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:44

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Hier zeer bekend met het merk "Schindelhauer, maar er is iets met deze fiets. Ik zie veel vreemde onderdelen op deze fiets die niet op de originele Schindelhauer fiets zitten. Ook staan er verschillende onderdelen op de verschillende foto's afgebeeld ?
- Koplamp tussen spatbord en band op sommige afbeeldingen ??
- Bekabelde remklauwen i.p.v. hydraulisch, verschllt ook per afbeelding?

Kan natuurlijk allemaal Ok zijn, maar voor dat geld zou ik eerst de fiets in het echt willen zien. De originele fiets is ook voor die prijs te krijgen. Zie https://schindelhauerbikes.com/en/bikes/gustav. of het speciale "Classic" model, nog beter afgemonteerd (wel iets duurder): https://schindelhauerbike...es/gustav-classic-edition

P.s. Het is een officiële Schindelhauer dealer, dus ik ga ervan uit dat alles wel goed is. Maar wel vreemd van die bijgevoegde plaatjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Chrasher op 10-08-2025 08:40 ]

PSN-id: Chrasher

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:42
hmm, voor dat geld mechanische schijf remmen en een Nexus naaf (ipv alfine) vind ik aan de prijs!

• eenhoorntje
Daarom ook de vraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisibal
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-09 14:58
Wij zijn hier aan het kijken voor een nieuwe stadsfiets. Bedoeling is woon-werk verkeer (enkel 10 km) alsook recreatieve, licht sportieve, ritjes.

Zaken waar we naar op zoek zijn: licht op basis van naafdynamo (geen gedoe met batterijen), riem (onderhoudsvriendelijk) en qua versnellingsmechanisme zijn we wel gecharmeerd door de alfine 11 daar die heel gelijkmatige sprongetjes maakt. Ook een bagagedrager is een must.

Eigenlijk zijn we heel gecharmeerd door de Koga F3 8.0. Ik heb een tijdje terug op een Koga F3 5.0 gereden, dat is wel met ketting, en ik was enorm aangenaam verrast door het vlot "bollen". Er staat een proefrit met een Koga F3 4.0 op het programma om eens aan de lijve te ondervoelen hoe dat nu is rijden met een riem.

Op basis van eigenschappen is wat mij beteft de kogel door de kerk. De 8.0 wordt het. De prijs is wel even slikken. Wat mij echter een groot struikelblok is zijn de vele negatieve reviews rond dit merk op bijvoorbeeld trustpilot. Ik ben me er bewust van dat mensen met problemen "luider" zijn dan mensen waar het goed gaat. Maar het is precies wel een dingetje mensen met een Koga en rammelen links of rechts.

Dus mijn vraag. Maak ik mij zorgen om niks? Of kan ik voor een dergelijk bedrag beter bij een ander merk terrecht? Liefst wel een merk die bij Belgische fietsenmakers verdeeld wordt betreffende service en onderhoud achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Invisibal schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:10:
Wij zijn hier aan het kijken voor een nieuwe stadsfiets. Bedoeling is woon-werk verkeer (enkel 10 km) alsook recreatieve, licht sportieve, ritjes.

Zaken waar we naar op zoek zijn: licht op basis van naafdynamo (geen gedoe met batterijen), riem (onderhoudsvriendelijk) en qua versnellingsmechanisme zijn we wel gecharmeerd door de alfine 11 daar die heel gelijkmatige sprongetjes maakt. Ook een bagagedrager is een must.

Eigenlijk zijn we heel gecharmeerd door de Koga F3 8.0. Ik heb een tijdje terug op een Koga F3 5.0 gereden, dat is wel met ketting, en ik was enorm aangenaam verrast door het vlot "bollen". Er staat een proefrit met een Koga F3 4.0 op het programma om eens aan de lijve te ondervoelen hoe dat nu is rijden met een riem.

Op basis van eigenschappen is wat mij beteft de kogel door de kerk. De 8.0 wordt het. De prijs is wel even slikken. Wat mij echter een groot struikelblok is zijn de vele negatieve reviews rond dit merk op bijvoorbeeld trustpilot. Ik ben me er bewust van dat mensen met problemen "luider" zijn dan mensen waar het goed gaat. Maar het is precies wel een dingetje mensen met een Koga en rammelen links of rechts.

Dus mijn vraag. Maak ik mij zorgen om niks? Of kan ik voor een dergelijk bedrag beter bij een ander merk terrecht? Liefst wel een merk die bij Belgische fietsenmakers verdeeld wordt betreffende service en onderhoud achteraf.
Koga is idd niet goedkoop, maar ga eens bij 1-2 goede fietsenwinkels in je buurt.
OF ze op voorraad hebben wat jij wil is niet zeker, maar je verwachtingen zijn niet gek, en dan koop je een merk wat ze goed kennen en waar ze goede connecties hebben.
Kijk eens of je een Velo de Ville dealer kan vinden in je buurt. Die fietsen zijn volledig te customizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Het is denk vooral een kwestie van smaak en voorkeuren. De Koga heeft alle kabels door het frame lopen en ook de verlichting geintegreerd in het frame. Dat ziet er gelikt uit, maar is wel wat geknoei als er wat mee is.

Persoonlijk zou ik eerder voor een Stevens Super Flight of een Cube Editor SLX FE 2025 gaan, maar dat is puur omdat je daar net even iets makkelijker aan kunt werken. Qua looks zijn die beide niet zo gelikt als de Koga.

Ik heb het geluk dat ik vlakbij Gouda woon en 12go biking de meeste van die modellen op voorraad heeft. Meestal ben je dan na een paar rondjes er wel uit wat je voorkeur is. Anders gewoon zorgen dat je bij een lokale fietsenmaker terecht kunt voor service, in mijn ogen zijn er in deze prijsklasse geen echt slechte fietsen te koop.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Ik heb een voorloper van de 8.0 (de Koga F3 6.0 uit 2021). Ik heb eigenlijk maar 1 slechte ervaring met mijn fiets en dat is met het achterlicht. De kabel die van de naafdynamo naar achteren loopt gaat via het balhoofd en dat zorgt vaak voor problemen. Het is bij mij onder garantie 1x gerepareerd, maar toen het een paar maanden later weer kapot ging, wilden ze dat niet meer repareren onder garantie en dat zou een dure reparatie worden, dus heb ik nu toch een achterlicht op batterijen. Een fiets zonder batterijen was voor mij een van de redenen om voor deze te gaan, ik vond weinig alternatieven in 2021 en deze werd verkocht bij een fietswinkel op loopafstand :).

Er is wel een video op YouTube met wat tips over hoe je dit zelf kunt repareren en beter kunt beschermen ter voorkoming van weer een kabelbreuk, maar dat vind ik toch een beetje tegenvallen. Je zou bij de dealer kunnen navragen of dit beter ontworpen is bij de F3 8.0 als je het belangrijk vindt dat het achterlicht ook gevoed wordt door de naafdynamo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisibal
Bedankt voor de tips. Dealers voor Cube zitten hier niet echt in de buurt. Tes te zeggen, als ik meeneem dat we nadien voor onderhoud naar daar moeten.

Gazelle heeft blijkbaar de Chamonix S11 wat gelijkaardig zou zijn (riem + alfine 11), maar de fietsenwinkel die we vorige zaterdag bezochten had voor niet electrische fiets amper iets op stock. Dus proefrijden was niet mogelijk.

Het filmpje heb ik ondertussen gevonden denk ik: https://www.youtube.com/watch?v=5aT6ixFVgCc ziet er inderdaad wel wat geprul uit :-) Maar ik heb een grondige hekel aan "batterij-management" voor fietslichten. Mag dat hier doen voor vrouwlief en de 2 kinderen. Dus een naafdynamo vind ik een hele verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
Invisibal schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:29:
Gazelle heeft blijkbaar de Chamonix S11 wat gelijkaardig zou zijn (riem + alfine 11), maar de fietsenwinkel die we vorige zaterdag bezochten had voor niet electrische fiets amper iets op stock. Dus proefrijden was niet mogelijk.
De Chamonix S11 ben ik zeer tevreden over na een half jaartje gebruik zo ongeveer. Was destijds ook aan het twijfelen tussen Gazelle en Koga, maar vooral het feit dat (ongeveer) dezelfde hardware bij Koga zó veel duurder was liet mij toch voor de gazelle kiezen. Levertijd was wel een dingetje, maar ik had ook geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisibal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

jorikc schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:18:
Ik heb een voorloper van de 8.0 (de Koga F3 6.0 uit 2021). Ik heb eigenlijk maar 1 slechte ervaring met mijn fiets en dat is met het achterlicht. De kabel die van de naafdynamo naar achteren loopt gaat via het balhoofd en dat zorgt vaak voor problemen. Het is bij mij onder garantie 1x gerepareerd, maar toen het een paar maanden later weer kapot ging, wilden ze dat niet meer repareren onder garantie en dat zou een dure reparatie worden, dus heb ik nu toch een achterlicht op batterijen. Een fiets zonder batterijen was voor mij een van de redenen om voor deze te gaan, ik vond weinig alternatieven in 2021 en deze werd verkocht bij een fietswinkel op loopafstand :).

Er is wel een video op YouTube met wat tips over hoe je dit zelf kunt repareren en beter kunt beschermen ter voorkoming van weer een kabelbreuk, maar dat vind ik toch een beetje tegenvallen. Je zou bij de dealer kunnen navragen of dit beter ontworpen is bij de F3 8.0 als je het belangrijk vindt dat het achterlicht ook gevoed wordt door de naafdynamo.
Ik ben tegen de ontwikkeling dat alles maar mooi in het frame verwerkt wordt. Onderhoud, uitwisselbaarheid versus looks. Ik heb een fiets omdat die 10+ jaar mee moet gaan, niet omdat het er goed uit moet zien. Helaas zit mijn achterlicht verwerkt in mijn bagagedrager en is een klein beetje stuk. Vervanging is niet meer te krijgen... een achterlicht mensen. Niet een spaceshuttle.

Dus nu op de NASA manier opgelost: ducttape er op ;)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:31
Chrasher schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 07:56:
[...]

Hier zeer bekend met het merk "Schindelhauer, maar er is iets met deze fiets. Ik zie veel vreemde onderdelen op deze fiets die niet op de originele Schindelhauer fiets zitten. Ook staan er verschillende onderdelen op de verschillende foto's afgebeeld ?
- Koplamp tussen spatbord en band op sommige afbeeldingen ??
- Bekabelde remklauwen i.p.v. hydraulisch, verschllt ook per afbeelding?

Kan natuurlijk allemaal Ok zijn, maar voor dat geld zou ik eerst de fiets in het echt willen zien. De originele fiets is ook voor die prijs te krijgen. Zie https://schindelhauerbikes.com/en/bikes/gustav. of het speciale "Classic" model, nog beter afgemonteerd (wel iets duurder): https://schindelhauerbike...es/gustav-classic-edition

P.s. Het is een officiële Schindelhauer dealer, dus ik ga ervan uit dat alles wel goed is. Maar wel vreemd van die bijgevoegde plaatjes.
Verschillen tussen de foto's zijn vanwege de verschillende modelgeneraties. Die blauwe is de eerste versie met bijvoorbeeld de rare designkeuze om de koplamp onder het spatbord te monteren. Hier zie je dat ook in het introductiefilmpje van het model YouTube: Meet Gustav by Schindelhauer Bikes

Ik heb de Gustav ook lang op mijn verlanglijstje gehad maar uiteindelijk niet gekocht. Schindelhauer is een duur merk dat over het algemeen met Brooks e.d. werkt maar dit model is met goedkopere onderdelen afgewerkt, naar ik aanneem om de prijs te drukken. De Classic Edition is dan wel met hoogwaardigere componenten gebouwd en heeft bijv. een Alfine naaf. Maar die versie is dan ook meteen €600 duurder, terwijl de €1750 instapprijs al fors is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 14:24
Motrax schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:15:
[...]
Ik ben tegen de ontwikkeling dat alles maar mooi in het frame verwerkt wordt. Onderhoud, uitwisselbaarheid versus looks. Ik heb een fiets omdat die 10+ jaar mee moet gaan, niet omdat het er goed uit moet zien. Helaas zit mijn achterlicht verwerkt in mijn bagagedrager en is een klein beetje stuk. Vervanging is niet meer te krijgen... een achterlicht mensen. Niet een spaceshuttle.

Dus nu op de NASA manier opgelost: ducttape er op ;)
Om die reden heb ik geen Koga maar een Trek FX 3 gekocht. Losse koplamp en achterlicht op naafdynamo. Maar goed, die heeft geen riem dus zal geen alternatief zijn voor jou. En de Trek District heeft geen Alfine 11 en is qua kabelmanagement een stuk minder dan de FX.

Mijn oude Gazelle Davos heeft ook bijzondere voor- en achterlamp. Achterlicht is voor de 2e keer kapot en wordt steeds duurder om te vervangen. Kettingkast is een drama, klipjes breken af als je er maar naar kijkt en onderdelen zijn niet los verkrijgbaar. Dus het is elke keer een halve kettingkast aan onderdelen kopen terwijl je maar 1 stuk nodig hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-09 17:40
Lijkt erop dat Cube voor 2026 nu de Travel (was al uit het gamma), de Hyde en Race hebben samengevoegd tot de Editor. Lijkt op een Hyde. Snap alleen het gewichtsverschil van 1,2 kg niet tussen de SLX en de Pro. Alfine 11 vs Nexus-8 lijkt me geen 1,2 kg. Kabels (op de koplampkabel na) trouwens mooi weggewerkt. Carbon voorvork.

https://www.cube.eu/nl-nl...c87def5a29c9dbef5ecde3a12

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkkIS92zHwm5uLZq56EIz3pLHqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24f0Mw6SrtcMmDlfNDY5z4D1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door neb0 op 05-09-2025 00:36 ]

• Barista
De kleur zou niet mijn voorkeur hebben maar 't model spreekt mij wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
Zag dat er nieuwe modellen waren. Ik heb een Hyde Pro en vind het een mooie mix voor dagelijks gebruik en tochten. Van alles een beetje wat. Destijds lang getwijfeld tussen een Trek District en de Hyde.

[ Voor 17% gewijzigd door neb0 op 05-09-2025 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody

Mijn FM was niet heul enthousiast over Koga, vanwege problemen met kabels in het stuur. Gazelle Chamonix S11 was snel leverbaar en bevalt prima Gluten Parody in "Het grote fietsen met riem topic deel 1"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Oef die nieuwe cubes zien er erg mooi uit. Die semi-geïntegreerde cockpit ziet er strak uit.

Ondertussen rijd ik vrolijk door op mijn Canyon Commuter. Laatst i.v.m. enorme vervuiling (en dus piepen / amper remkracht) van mijn voorste schijfrem de hele fiets een beurt gegeven en beide remschijven + blokjes voor vervangen. Ik keek er behoorlijk tegenop omdat ik nog nooit een dergelijke fiets zelf heb geserviced, ik ben mijn racefiets gewend. Ik moet zeggen dat dat me best meeviel. Achterwiel is makkelijk te verwijderen en met de Gates app is de riem weer afstellen een fluitje van een cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
Thomas schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:40:
Oef die nieuwe cubes zien er erg mooi uit. Die semi-geïntegreerde cockpit ziet er strak uit.

Ondertussen rijd ik vrolijk door op mijn Canyon Commuter. Laatst i.v.m. enorme vervuiling (en dus piepen / amper remkracht) van mijn voorste schijfrem de hele fiets een beurt gegeven en beide remschijven + blokjes voor vervangen. Ik keek er behoorlijk tegenop omdat ik nog nooit een dergelijke fiets zelf heb geserviced, ik ben mijn racefiets gewend. Ik moet zeggen dat dat me best meeviel. Achterwiel is makkelijk te verwijderen en met de Gates app is de riem weer afstellen een fluitje van een cent.
Dat heb je toch maar mooi gepiept.:)

Had je de remschijven niet gewoon schoon kunnen maken en daarna opruwen met schuurpapier, of waren ze echt versleten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

neb0 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:02:
[...]

Dat heb je toch maar mooi gepiept.:)

Had je de remschijven niet gewoon schoon kunnen maken en daarna opruwen met schuurpapier, of waren ze echt versleten?
Ik had nog remschijven liggen ivm een upgrade voor mijn racefiets, dus de keuze was makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 08:49

xon

neb0 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:08:
Lijkt erop dat Cube voor 2026 nu de Travel (was al uit het gamma), de Hyde en Race hebben samengevoegd tot de Editor. Lijkt op een Hyde. Snap alleen het gewichtsverschil van 1,2 kg niet tussen de SLX en de Pro. Alfine 11 vs Nexus-8 lijkt me geen 1,2 kg. Kabels (op de koplampkabel na) trouwens mooi weggewerkt. Carbon voorvork.

[Afbeelding]
Is er eindelijk weer eens een nieuwe fiets in dit segment, dopen ze hem in een soort cameleon achtig paarse coating...dat is toch totaal niet de doelgroep of ben ik nu echt oud?

Ik vind de banden trouwens ook opmerkelijk, waarom juist op zo'n fiets een snellere compound/dikte? Ik blijf hem overigens nog steeds interessant vinden 😄 dus ben benieuwd naar de eerste real life foto's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:24

vrotogel

leest vooral mee

neb0 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:08:
Snap alleen het gewichtsverschil van 1,2 kg niet tussen de SLX en de Pro. Alfine 11 vs Nexus-8 lijkt me geen 1,2 kg.

[Afbeelding]
Er zijn meer verschillen. Geen energie om alles bij langs te gaan maar Gates CDX vs CDN, remmerij is anders, andere shifter, andere banden.... 1.2 kg is niet zoveel maar vaak zijn duurdere parts ook lichter. SLX was bij Cube altijd de topuitvoering...

Life 's hard and then you die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
xon schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:55:
[...]

Is er eindelijk weer eens een nieuwe fiets in dit segment, dopen ze hem in een soort cameleon achtig paarse coating...dat is toch totaal niet de doelgroep of ben ik nu echt oud?

Ik vind de banden trouwens ook opmerkelijk, waarom juist op zo'n fiets een snellere compound/dikte? Ik blijf hem overigens nog steeds interessant vinden 😄 dus ben benieuwd naar de eerste real life foto's
Hmmm ja die kleur... weet ook nog niet goed wat ik ervan vind. Cube heeft veel afwerkingen op deze manier, dus afhankelijk van de lichtinval, is de kleur extremer dan bij een gelijkmatige lakkering. Ik heb een lichtgroene (Hyde, eigenlijk hetzelfde model, wel met Nexus-8 dus) en die heeft dat ook. op de productfoto's vond ik het destijds extremer dan in het 'echt'. Dus misschien valt het mee, geen idee.

De Pro heeft een wat neutralere kleur. Een Alfine hoef ik niet per se. Nexus-8 heeft een direct drive in de 5 en dat is erg prettig qua weerstand. De extra versnellingen van de Alfine gebruik je eigenlijk niet imo. Wel zijn de stapjes kleiner en dat is prettiger en het schakelt wat soepeler.
Inderdaad wel een CDN-riem (was een CDX) en ook het tandwiel is van kunststof bij de Pro. Beide uiteraard te vervangen door CDX als ze zijn versleten. Verschil is 500 euro dus dat is best wel wat.
Banden (Schwalbe Road Cruiser Plus) zijn minder vind ik. Zou liever iets als Continental Contact Urban zien voor weggebruik (betere rolweerstand).

Brede banden hebben natuurlijk meer gewicht en je voelt dat iets bij het wegrijden vanuit stilstand, maar verder eigenlijk geen verschil qua rolweerstand met dunnere bij dezelfde bandenspanning, veel confortabeler en een zandweg nemen kan ook. Ik zou niet terug willen naar smallere banden.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:50
Slightly related:
Ik heb een Batavus Dinsdag 2020 exclusive, en heb nog een GMG Yepp stoeltje liggen. Daarbij heb ik een mini adapter (zie hieronder), maar die past niet op het stuur. Weten jullie een andere adapter die wel past? De fietsenwinkel probeert vooral een nieuw stoeltje van een ander merk te verkopen.

Deze past dus niet:
Afbeeldingslocatie: https://content.sitepack.io/sites/b15bef02-8a7d-0451-2633bedab67c/23202364a596d93665c.jpg

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Aziraphale
@big bang Wat past er precies niet aan?

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:50
Diameter te klein, beugel te dik. Ik zal zo eens een foto maken.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Aziraphale
big bang schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:38:
[...]

Diameter te klein, beugel te dik. Ik zal zo eens een foto maken.
Misschien eens op de site van Thule kijken? Die hebben Yepp overgenomen en er ook stuuradapters voor.

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste