Interessant topic

Ik zie 'm nu pas
Ik overweeg om weer terug te keren naar een ketting, na een slechte ervaring met een Gates riem.
Want: mijn Gates riem brak na 1jr+5mndn op 12.415km! En daar sta je dan, in "the middle of nowhere"... En zo'n riem zou "véél langer meegaan dan een ketting"... Maar-nie-heus

dus (27.0000km op de ketting op mijn vorige stadsfiets).
ByTheWay; van de 10.000km/jaar leg ik de meeste - zo'n 9k - kilometers af op de stadsfiets en de rest - zo'n 1k op de racefiets.
Ik was erg tevreden over mijn vorige stadsfiets, een Cortina 7-speed met ketting+kast. Robuust en voor een appel-en-een-ei te onderhouden (over 50.000kms tweemaal de gehele aandrijflijn (weliswaar incl de 7-speed-naaf) vervangen).
Mijn huidige stadsfiets is een "Giant AnyTour CS 1 2023" (met Shimano Alfine 8-speed en Gates riem). Een rampenbak

naar mijn mening: 1) slechte geometrie (opgelost door een nieuwe zadelpen met 3cm setback/offset), 2) makkelijk-beschadigende lak, 3) kromme bagagedrager en daardoor een scheefzittend spatbord, 4) achterbrug van ongelijke lengte en daardoor een scheefstaand wiel (opgelost door een spanner uit te vijlen) en 5) versleten pedalen op 5.000km.
De online-webshop geeft niet-thuis (weliswaar opgehaald&retour, maar niets aan gedaan). En Giant NL (zit hier in Lelystad om-de-hoek) doet ook niets.
De riem-breuk kan ik Giant niet aanrekenen. Evenals de nare stappen tussen de versnellingen van de
Alfine 8-speed (vooral die 22,3%-stap van 5 naar 6).
Kwa onderhoudskosten verliest - in mijn ogen - de riem het van de ketting. Circa €350 volgens de fietsenmaker die adviseerde om de Gates CDN aandrijflijn compleet (dus riem+tandwielen) te vervangen (niet gedaan en voor nu alleen de riem vervangen) toen op stand 12.415km de Gates riem brak. Ter vergelijking; voor €50 verving ik na 27.000km PREVENTIEF de ketting+tandwielen van mijn eerdere stadsfiets. Daarmee liggen in mijn ervaring de kosten van een riem-aandrijving 15 keer hoger dan een ketting-aandrijving!
Recent proefgereden op een Koga F3 7.0 met derailleur. Fietst super, maar ik zie op tegen het vele schoonmaken (ik heb ook nog een racefiets te onderhouden).
Mijn ideale stadsfiets zou - denk ik - een Shimano Alfine 11-speed (meer gelijkmatigere stappen) en een ketting+kast moeten hebben (en bij voorkeur geen dynamo), maar zo'n fiets lijkt niet te bestaan! Ik had mijn keuze laten vallen op de "Jan Janssen Zero CO2", maar "opeens" blijkt ie niet langer met een ketting+kast geleverd te worden (de fabriek krijgt het niet passend...).
Ik denk da'k maar doorfiets op de Giant en als de riem weer breekt, 'm dan laat ombouwen naar een ketting (materiaal-kosten €170 volgens een recente offerte).
Of heeft iemand de gouden tip?