Het grote fietsen met riem topic deel 1

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-05 21:41

Bio

Heeft er hier iemand ervaring met het verschil in zithouding tussen een Koga F3 en een Cube Editor? Ik ben Cube mountainbike gewend, en oude stalen Gazelle stadfietsen. Hoe verhouden deze twee fietsen zich daartoe?

Die Cube Editor FE SLX ziet er mooi uit en een stuk interessanter qua prijs dan de F3 8.0 (Beide Alfine 11), maar lijkt helaas eigenlijk nergens op voorraad, en daarmee nergens uit te proberen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bio schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:13:
Heeft er hier iemand ervaring met het verschil in zithouding tussen een Koga F3 en een Cube Editor? Ik ben Cube mountainbike gewend, en oude stalen Gazelle stadfietsen. Hoe verhouden deze twee fietsen zich daartoe?

Die Cube Editor FE SLX ziet er mooi uit en een stuk interessanter qua prijs dan de F3 8.0 (Beide Alfine 11), maar lijkt helaas eigenlijk nergens op voorraad, en daarmee nergens uit te proberen...
Dat ligt aan je bouw en wensen.
Ga lekker proefrijden (al dan niet met met andere types), daar heb je veel meer aan :)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:14

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 112% gewijzigd door Sport_Life op 04-03-2025 23:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:51:
[...]

Wat @Thomassassin zegt, ik zou ook een ketting in een kast nemen, bijvoorbeeld een nieuwe https://www.fietsvoordeel...t-t3-2025-zwart-mat-heren

Tweedehands klinkt leuk maar heb je toch weer kans op defect/gezeur, bij nieuw weet je dat het goed is. Vaak ben je al honderd euro kwijt aan zadel, remblokjes, etc om alles weer op te lappen.

Eventueel kun je dan een racefiets of mountainbike erbij kopen die je in je appartement ophangt 8)

Zelf ook 15 jaar in de stad gewoond en fietsen die buiten in de stad staan krijgen het zwaar te verduren.
Maar een drie versnellingsfiets, waarbij van wat ik begrijp eigenlijk alleen de 2 bruikbaar is, is natuurlijk niet te vergelijken met een alfine/nexus 8 fiets met riem. @Valorian moet natuurlijk zelf kiezen wat de prioriteit heeft, maar het is gewoon een heel ander soort fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:27
Valorian schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:00:
[...]

Dank voor de tip. Ik heb al een mooie racefiets (Cannondale Synapse) en die staat inderdaad binnen. Maar die gebruik ik ook niet dagelijks, en alleen met droog weer. Dus dan is naar binnen zetten een kleine moeite en geeft het weinig zooi.

Zo'n nieuwe gazelle is ook niet gek inderdaad. Wel een stuk zwaarder, vond zo'n Stevens altijd heerlijk licht fietsen (mijn huidige was < 14kg, de varianten met schijfremmen zullen net daarboven zitten). Maar die had remblokje en geen kettingkast, en dat slijt dan toch allemaal wel erg hard.

Ik slaap er nog een nachtje over ;)

PS: Hebben fietsen met riem eigenlijk nooit een kettingkast?
Nee, bij een riem heb je geen kettingkast nodig.

Maar de fiets hierboven zou ik ook niet willen. Ben een beetje allergisch aan rollerbrakes.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Colombiaan
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 26-05 16:31
Megalomania schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:36:
[...]

Voor hoeveel stonden ze te koop toen?
1119,- nu 1299 bij Ad Verstegen https://www.adverstegenfi...-cintura-belt-drive-2025/

[ Voor 23% gewijzigd door Colombiaan op 06-03-2025 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:11
Ik ga kijken naar een 2022 koga F3 4.0 (occassion) Weet iemand hoe ik kan testen/inschatten of de feathershock vork nog ok is? Wat zijn de eerste symptomen van problemen? En kan je er aan de buitenkant iets van zien? Of hoor je het bij klinkers/drempels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-05 14:06
Valorian schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:02:
Ik ga kijken naar een 2022 koga F3 4.0 (occassion) Weet iemand hoe ik kan testen/inschatten of de feathershock vork nog ok is? Wat zijn de eerste symptomen van problemen? En kan je er aan de buitenkant iets van zien? Of hoor je het bij klinkers/drempels?
Daar merk je heel weinig van, de feathershock veert miniem. Omdat de Koga van zichzelf een heel stijf frame heeft, is het echt geen overbodige toevoeging. Ik heb er zelfs nog een verende zadelpen op laten zetten. Problemen met feathershocks op de Koga zijn er nauwelijks, maar iedereen heeft het er graag over.

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
onzichtbaar schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:28:
[...]

Daar merk je heel weinig van, de feathershock veert miniem. Omdat de Koga van zichzelf een heel stijf frame heeft, is het echt geen overbodige toevoeging. Ik heb er zelfs nog een verende zadelpen op laten zetten. Problemen met feathershocks op de Koga zijn er nauwelijks, maar iedereen heeft het er graag over.
Ah, goed om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ik ga zometeen kijken bij twee tweedehandsjes:

1. Een Koga F3 4.0 uit 2022
- CDC riem
- Alfine 8
- Hydraulische schijfremmen

Volgens verkoper in zo-goed-als-nieuw-staat, maar natuurlijk wel 3 jaar oud. Ben benieuwd! Een nadeel lijkt mij dat deze fiets iets zwaarder is dan ik gewend bent (oude is een stevens city flight met nexus 8 en velgremmen) maar misschien dat de bouwkwaliteit en de alfine naaf weer zorgen voor een toch best lichte ervaring. Lees veel goeds over dit model in dit topic!

2. Een Stevens City Flight Luxe uit 2023
- CDC riem
- Nexus 8
- Schijfremmen

Ook deze in zeer goede staat. Een groot voordeel van de Stevens lijkt: ruim 2 kg lichter (< 15 vs bijna 17 van de Koga). Waar zou dat verschil vandaan komen, lichter frame? Onder de Koga zitten wel 40mm banden, misschien helpt dat ook niet meer.

Qua vraagprijs zitten ze gelijk. De Koga lijkt nieuw (huidige modellen) wat kostbaarder dan de Stevens.

Ik denk dat ik ze allebei test en vooral kijk welke het beste bij mij past. Maar dat gezegd hebbende, iemand nog inzichten over het bovenstaande?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzichtbaar
Bij Koga is alles gericht op kwaliteit. Of het nou gaat om wereldreizen, baanwielrennen of een city bike. Stevens is meer gericht op een wat breder publiek, inclusief betaalbare en kinderfietsen. Ik geloof wel in bedrijven en mensen die kwaliteit als bedrijfsfilosofie hebben. Ik vraag mij ook af, hoe een bedrijf als Stevens haar producten ontwikkeld. Beginnen ze met kwaliteit en maken dan een goedkopere versie of beginnen ze met een goedkopere versie en maken er dan ook één die kwalitatief is. Desalniettemin, enkele specifieke Stevens modellen zullen echt wel goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:14:
Ik ga zometeen kijken bij twee tweedehandsjes:

1. Een Koga F3 4.0 uit 2022
- CDC riem
- Alfine 8
- Hydraulische schijfremmen

Volgens verkoper in zo-goed-als-nieuw-staat, maar natuurlijk wel 3 jaar oud. Ben benieuwd! Een nadeel lijkt mij dat deze fiets iets zwaarder is dan ik gewend bent (oude is een stevens city flight met nexus 8 en velgremmen) maar misschien dat de bouwkwaliteit en de alfine naaf weer zorgen voor een toch best lichte ervaring. Lees veel goeds over dit model in dit topic!

2. Een Stevens City Flight Luxe uit 2023
- CDC riem
- Nexus 8
- Schijfremmen

Ook deze in zeer goede staat. Een groot voordeel van de Stevens lijkt: ruim 2 kg lichter (< 15 vs bijna 17 van de Koga). Waar zou dat verschil vandaan komen, lichter frame? Onder de Koga zitten wel 40mm banden, misschien helpt dat ook niet meer.

Qua vraagprijs zitten ze gelijk. De Koga lijkt nieuw (huidige modellen) wat kostbaarder dan de Stevens.

Ik denk dat ik ze allebei test en vooral kijk welke het beste bij mij past. Maar dat gezegd hebbende, iemand nog inzichten over het bovenstaande?
toon volledige bericht
Mijn ervaring en wat de doorslag gaf is dat Stevens veel sportiever is (super Flight vs Koga 8.0, zie eerdere post van mij). Kwestie van uitproberen wat je voorkeur is.
Kwaliteit is gelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valorian
Nou, dat was een productief middagje. Eerst gekeken naar de Koga F3 4.0. De fiets was echt in topstaat, zat geen krasje op en kwam geen rammeltje uit. Bij de proefrit vond ik het een heel soepel fietsende fiets, maar wel relatief zwaar. Kwam over als een hele degelijke goede fiets. Nu moet ik zeggen dat mijn oude barrel een stevens city flyer was met v brakes en ketting, dus die is ook wel echt een stuk lichter. Maar toch, had verwacht dat het verschil minder groot zou zijn, dat je die kg’s vooral zou merken in heuvels.

Hoe dan ook, ging er weg met een dubbel gevoel: de F3 zou zeker geen miskoop zijn (was duidelijk gewoon een heel goede fiets) maar zou ook niet echt de “wow” ervaring geven die ik hoopte dan een fiets in deze prijsklasse mij zou geven.

De volgende stop was 20km verderop voor de Stevens City Flight Luxe uit 2023. Volgens de verkoper stond er pas 600 km op de teller, en hoewel dat lastig te bewijzen is kwam het wel geloofwaardig over. Ook deze fiets in hele nette staat. Bij de proefrit merkte ik meteen het enorme verschil met de Koga: de stevens ervaarde ik meteen als veel lichter en gaf een veel sportiever gevoel. Bizar hoeveel verschil er dan toch zit tussen twee fietsen met op papier ongeveer dezelfde specs. Geen idee of dat dan alleen door gewicht komt, of ook door frame geometrie en/of stijfheid.

De Stevens fietste in ieder geval perfect. Ben eruit gekomen qua prijs dus die kon meteen mee in de auto.

Dank nog voor jullie tips!

Nu nog een goed slot (ringslotje zit er gelukkig al wel op, maar zonder beugel of ketting durf ik hem nu nog nergens achter te laten) en stuur/zadel afstellen. En dan hopelijk genieten van een hele fijne daily driver.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twowheels
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 28-05 07:43
Ik ben inmiddels ook geslaagd. Bij toeval kwam er een jaar oude Koga F3 6.1 op mijn pad. Ziet er uit als nieuw, nog fabrieksgarantie en de prijs was gunstig. Wel een nexus 8 naaf maar dat neem ik voor lief. Feathershock en verende zadelpen.

Voordat ik de knoop door heb gehakt heb ik nog een aantal Koga dealers gevraagd naar ervaringen rondom de feather shock. Veel zeiden dat het tegenwoordig op stadsfietsen wel redelijk goed ging maar dat veel Ebikes problemen hebben. Ik heb heb de gok gewaagd wetende dat je voor €200 een vaste vork kan laten plaatsen.

Bedankt iedereen voor alle input!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tg97WI2V69f06lbLiF3bz-LK-hY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GzPRoXP9jBafA1dr02PEK4a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZlDRp3MNMv7xHfFwyJ-DwNt_68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d44nGHY1lQhiGiEw6NWzbQM9.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog een enkele fietstas en slot en dan gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:36
Valorian schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:45:
Nou, dat was een productief middagje. Eerst gekeken naar de Koga F3 4.0. De fiets was echt in topstaat, zat geen krasje op en kwam geen rammeltje uit. Bij de proefrit vond ik het een heel soepel fietsende fiets, maar wel relatief zwaar. Kwam over als een hele degelijke goede fiets. Nu moet ik zeggen dat mijn oude barrel een stevens city flyer was met v brakes en ketting, dus die is ook wel echt een stuk lichter. Maar toch, had verwacht dat het verschil minder groot zou zijn, dat je die kg’s vooral zou merken in heuvels.
(Ik haak even wat breder op in, niet tandriem specifiek)

Het valt mij ook op dat fietsen zwaarder geworden zijn. Ben van een twaalf jaar oude Trek FX 7.4 naar een (nu 2 jaar oude) Merida Speeder 400 gegaan.
De Trek heeft een 3x9 Deore groep en velgremmen, de Merida 2x11 105 groep en hydraulische remmen. Het duurt veel langer voor de Merida op snelheid komt, en heb zelfs het idee dat het stuurgedrag wordt beïnvloed door de positie van de schijfremmen aan de linkerkant van de wielen. Fiets stuurt veel soepeler naar links, en bij bochten naar rechts heb ik het idee dat de fiets over een dood punt moet komen.

Ben nog steeds wel bij met de fiets, maar niet alle vooruitgang is positief naar mijn mening.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Algemeen qua gewicht: Ja. Ook racefietsen zijn zeker niet lichter erop geworden afgelopen decennium ofzo. En ook voor de sportieve gewone fiets, maken schijfremmen bijvoorbeeld het niet lichter. Een naafdynamo vast ook niet tov batterijtjes, maar ik vind het wel erg handig.

Maar qua sturen zou ik toch eerder kabels bijvoorbeeld verdenken, en voor op snelheid komen is impact van een kilotje zwaardere fiets nou niet zo groot op het geheel (lees: je eigen gewicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:00
Sissors schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:36:
Algemeen qua gewicht: Ja. Ook racefietsen zijn zeker niet lichter erop geworden afgelopen decennium ofzo. En ook voor de sportieve gewone fiets, maken schijfremmen bijvoorbeeld het niet lichter. Een naafdynamo vast ook niet tov batterijtjes, maar ik vind het wel erg handig.

Maar qua sturen zou ik toch eerder kabels bijvoorbeeld verdenken, en voor op snelheid komen is impact van een kilotje zwaardere fiets nou niet zo groot op het geheel (lees: je eigen gewicht).
Onzin, elk jaar worden racefietsen lichter. Niet veel maar er is ook niet veel meer te behalen. Zeker niet voor nog een redelijk bedrag. Ook zijn er gewoon fietsen te koop die op het minimum gewicht van de UCI zitten. Nadeel van een stadsfiets is ook dat hij gemaakt moet worden zodat er ook nog iemand van 100/120kg op moet kunnen. NOFI.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:52:
[...]

Onzin, elk jaar worden racefietsen lichter. Niet veel maar er is ook niet veel meer te behalen. Zeker niet voor nog een redelijk bedrag. Ook zijn er gewoon fietsen te koop die op het minimum gewicht van de UCI zitten. Nadeel van een stadsfiets is ook dat hij gemaakt moet worden zodat er ook nog iemand van 100/120kg op moet kunnen. NOFI.
Racefietsen zijn zwaarder geworden door onder andere schijfremmen. Je ziet ook dat tien jaar geleden gewoon veel meer een focus lag op gewicht, en daar fabrikanten ook veel meer mee adverteerden. En toen had je het probleem dat fietsen onder het minimum gewicht kwamen. Hoe nuttig dat was, is een tweede.

Ik kan je iig verzekeren dat als ik nu een nieuwe racefiets wil kopen die niet zwaarder is dan mijn huidige (die nog een triple heeft, om je een idee te geven van aankoopdatum), ik een hele hoop meer kwijt ben. Ook inflatie meegenomen.

En ook mijn nieuwe fiets met riem is zwaarden dan mijn oude Giant "stadshybride" was. En dat is toch echt met meenemen van gewicht bij de keuze. En ja er zijn nog wat lichtere fietsen, maar het was niet dat ik bij de vorige nou de lichtst mogelijke fiets had gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconxp
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:48
Ik heb nu een Batavus Dinsdag Exclusive Plus frame maat 61. Dit jaar kan ik weer mee doen met de fiets regeling en mijn keuze is gevallen op de Stevens Superflight die wat beter is afgemonteerd. Is het frame vergelijkbaar met de Batavus qua maat? Het is een sportievere fiets dan de Batavus qua houding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Sissors schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:02:
[...]

Racefietsen zijn zwaarder geworden door onder andere schijfremmen. Je ziet ook dat tien jaar geleden gewoon veel meer een focus lag op gewicht, en daar fabrikanten ook veel meer mee adverteerden. En toen had je het probleem dat fietsen onder het minimum gewicht kwamen. Hoe nuttig dat was, is een tweede.

Ik kan je iig verzekeren dat als ik nu een nieuwe racefiets wil kopen die niet zwaarder is dan mijn huidige (die nog een triple heeft, om je een idee te geven van aankoopdatum), ik een hele hoop meer kwijt ben. Ook inflatie meegenomen.

En ook mijn nieuwe fiets met riem is zwaarden dan mijn oude Giant "stadshybride" was. En dat is toch echt met meenemen van gewicht bij de keuze. En ja er zijn nog wat lichtere fietsen, maar het was niet dat ik bij de vorige nou de lichtst mogelijke fiets had gekozen.
Fietsen zijn veel duurder geworden. Ik heb meerdere malen een nieuw type van de Giant TCR Advanced gekocht in de laatste 15 jaar en die is steeds iets lichter geworden. Ook met overstap van blokjes naar schijf. Dezelfde type fiets zal niet snel zwaarder worden. Wel flink duurder.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 09-03-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 16:06
sjroorda schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:33:
Ik mag ook aan iets nieuws. Ik fiets nu bijna 7,5 jaar op een Koga F3 6.0 en die heeft zo'n 52.000km in de banden zitten. Voornamelijk 1-2 keer per week woon-werk (±90-120km/dag) en regelmatige tochten van 40-200+km.

Ik ben er zeer tevreden mee, zeker ook met mijn keuze voor een riem. Het onderhoud is nagenoeg alleen regulier onderhoud geweest (remblokken, banden, beurtje). 1x tussendoor is de aandrijving vervangen.

Nu komt de tweede vervanging van dit setje eraan, en dat wordt op materialen alleen al op zo'n €700 geraamd. Gezien de kilometerstand, wat beginnende dingetjes met vering en versnelling en toch her en der wat beschadigingen, is dit het moment om over iets nieuws na te denken.

Ik ben erg trouw aan mijn fietsenmaker. Zij zijn geen Koga-dealer meer, maar kunnen wel een Koga F3 8.0 voor me bestellen. Dat lijkt me een safe bet, ook gezien de reacties hier.

Ik heb daarnaast de meeste aanbevelingen uit het afgelopen jaar in dit topic bekeken. Te vaak beperkt mijn lengte (1.98m) de keuze. De 63cm van mijn Koga is net aan oké, maar kleiner moet het echt niet worden. Daarom vallen verschillende merken af.

Er is er één die ik wel aan mijn shortlist wil toevoegen: de Stevens Super Flight. Ik ken het merk niet, maar hier wordt er zeer positief over gesproken.

Voordelen: ietsje grotere maten, lichter van gewicht.
Nadelen: nog duurder, onbekend merk, mogelijk niet via fietsenmaker te bestellen

Loont het moeite om hier meer over te weten te komen, of is de Stevens redelijk uitwisselbaar met de Koga?
toon volledige bericht
Ik weet niet helemaal wat ik hier nu van moet vinden: met dank aan de input hier heb ik toch nog eens op de man af gevraagd of ze niet iets scherper op de prijs kunnen gaan zitten. Niet alleen omdat het €1500-2000 scheelt met een nieuwe fiets (plus verzekering en alles), maar ook vanuit het oogpunt van duurzaamheid.

Krijg ik net terug dat het €575-600 all-in (onderdelen+arbeid) is. Dat is wel rap omlaag gegaan. Als alles binnen is en ik m'n fiets kom brengen, maar eens een praatje hierover maken.

Ik heb m'n akkoord op de bestelling gegeven. Toch wel jammer van die nieuwe fiets O-). Over 3 jaar weer een kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:03

sapphire

Die-hard pruts0r

Inspired schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:52:
[...]

Geen onzin, mijn nieuwe carbon racer is even zwaar als mijn 12 jaar oude alu racefiets. Mijn Sensa Cintura is 6 jaar nieuwer dan de fiets die deze voor mij verving en schelen amper qua gewicht.

Er zijn fietsen in alle gewichts- en prijsklasse te koop maar het als een feit brengen dat fietsen elk jaar lichter worden dát is gewoon onzin.
Ze kunnen steeds lichtere fietsen maken en de topmodellen worden ook lichter maar de mainstream not so much. Sommige dingen zijn gewoon meer gewicht gaan toevoegen, zeker bij moderne recefietsen. Denk aan schijfremmen, Di2 groepset (accu, cassette).
Zou ze zelf overigens niet willen missen, dan val ik zelf wel een kilootje af :X

@Valorian Gefeliciteerd met je nieuwe karretje :)

@Twowheels Oef ik blijf die Koga's altijd super mooie fietsen vinden maar de zithouding is zó asportief :X
Schitterende fiets, gefeliciteerd er mee :)

Zelf stiekem toch voorzichtig aan het rondkijken maar zie tot nu toe weinig wat verkrijgbaar is, niet allemozes duur en aan mijn 'eisen' voldoet :+
Zit nog wel te kijken naar een Hyde Pro FE maar zag dat die nokjes had met kabels met een tiewrap er aan :X Dat oogt dan weer extreem goedkoop.

[ Voor 18% gewijzigd door sapphire op 12-03-2025 11:13 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
sapphire schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:07:
[...]

Geen onzin, mijn nieuwe carbon racer is even zwaar als mijn 12 jaar oude alu racefiets. Mijn Sensa Cintura is 6 jaar nieuwer dan de fiets die deze voor mij verving en schelen amper qua gewicht.

Er zijn fietsen in alle gewichts- en prijsklasse te koop maar het als een feit brengen dat fietsen elk jaar lichter worden dát is gewoon onzin.
Ze kunnen steeds lichtere fietsen maken en de topmodellen worden ook lichter maar de mainstream not so much. Sommige dingen zijn gewoon meer gewicht gaan toevoegen, zeker bij moderne recefietsen. Denk aan schijfremmen, Di2 groepset (accu, cassette).
Zou ze zelf overigens niet willen missen, dan val ik zelf wel een kilootje af :X
Ik reageerde op iemand die stelde dat fietsen elk jaar zwaarder worden. Dat is imho zeker onzin. Nogmaals, ik heb de afgelopen jaren steeds een nieuwe Giant TCR gekocht en die is zeker niet elk jaar zwaarder geworden. Verder is de DI2 variant helemaal niet zwaarder dan een mechanische variant. Shifters zijn een stuk lichter en gebrek aan kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Inspired schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:14:
[...]

Ik reageerde op iemand die stelde dat fietsen elk jaar zwaarder worden. Dat is imho zeker onzin. Nogmaals, ik heb de afgelopen jaren steeds een nieuwe Giant TCR gekocht en die is zeker niet elk jaar zwaarder geworden. Verder is de DI2 variant helemaal niet zwaarder dan een mechanische variant. Shifters zijn een stuk lichter en gebrek aan kabels.
Shimano R8100 2338gram vs R8020 2200gram
Shimano R7100 2528gram vs R7020 2478gram

De shifters zijn flink lichter en je mist een kabel maar zowel de FD, RD en crank en vooral de cassette zijn zwaarder in de Di2 groepen.

In een sport waarbij voor sommige elke gram telt is dat dus zwaarder.

Elk jaar zwaarder is net zozeer onzin als elk jaar lichter dus :+

Overigens kom ik van een Giant TCR 0 2012 af en die weegt naar wat ik kan vinden 8,4kg, een moderne vergelijkbare TCR met Ultegra mech groep zoals bv een TCR Advanced Disc+ weegt 13 jaar later welgeteld 100gram lichter (8,3kg). Wat een vooruitgang.
En die vergelijking is nog niet helemaal eerlijk want die fiets koste in 2012 €1500 wat met inflatie in 2025 ca €2100 is en een TCR Advanced Disc+ kost €3500. Als je naar Giants/fietsen van rond de 2K kijkt ga je snel richting of over de 9kg :+

[ Voor 23% gewijzigd door sapphire op 12-03-2025 12:42 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 22:19
ik heb nu een Merida e-Spresso 900 e-bike. Ik wil er van-af en weer terug naar een normale fiets. Ik gebruik de fiets voor stadsritjes en 2x per week naar het station. Waarom weer een normale fiets? Ik ben inmiddels toe aan de 4e ketting en cassette. De accu is al een keer vervangen, nu begint het display niet meer lekker in de houder te zitten. Vaak fiets ik weg en ben ik de accu vergeten op te laden... ik ben er dus niet het type voor. Daarnaast heeft de fiets een te sportieve houding en leun ik te veel op mijn polsen.

Ik zoek dus een lichtlopende onderhoudsvrije fiets. Onlangs gefietst op een Gazelle met riem en alfine 8 naaf. Ik vond de fiets erg zwaar fietsen. Zou het exemplarisch zijn? Of ben ik verwend door de e-bike? Heeft iemand een tip voor mij qua merk om te focussen? Budget is rond de 1600 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
107mb schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:49:
ik heb nu een Merida e-Spresso 900 e-bike. Ik wil er van-af en weer terug naar een normale fiets. Ik gebruik de fiets voor stadsritjes en 2x per week naar het station. Waarom weer een normale fiets? Ik ben inmiddels toe aan de 4e ketting en cassette. De accu is al een keer vervangen, nu begint het display niet meer lekker in de houder te zitten. Vaak fiets ik weg en ben ik de accu vergeten op te laden... ik ben er dus niet het type voor. Daarnaast heeft de fiets een te sportieve houding en leun ik te veel op mijn polsen.

Ik zoek dus een lichtlopende onderhoudsvrije fiets. Onlangs gefietst op een Gazelle met riem en alfine 8 naaf. Ik vond de fiets erg zwaar fietsen. Zou het exemplarisch zijn? Of ben ik verwend door de e-bike? Heeft iemand een tip voor mij qua merk om te focussen? Budget is rond de 1600 euro.
Misschien is het een idee om in je fitness centrum met leeftijdsgenoten eens op de spinningfiets te checken of je nog een beetje mee kan komen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 22:19
nokiaan958GB schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:28:
[...]

Misschien is het een idee om in je fitness centrum met leeftijdsgenoten eens op de spinningfiets te checken of je nog een beetje mee kan komen 8)
hahaha, dat zit wel goed hoor. Ik ben alleen mijn e-bike een beetje zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
In de prijsklasse van een elektrische fiets is de keuze reuze.

De lichtst lopende betaalbare versnellingsnaaf lijkt de Alfine 11 te zijn.
Je zou daarbij een keer op een ochtend een dealer van het merk Koga binnen kunnen lopen en daar om een vergelijkende proefrit vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02:26
De alfine 11 heeft over het algemeen net wat minder weerstand dan de alfine 8, maar de grote uitzondering is de 5e versnelling in de alfine 8. Dat is een 1:1 ratio die zeer efficient is, is ook te zien in de grafiek op deze site:
https://www.cyclingabout....nternal-gear-bicycle-hub/

Op mijn vorige fiets (Trek Dublin) met alfine 8, fietste ik alleen weinig in de 5e versnelling, want die was net te licht voor lekker doorfietsen. Mijn huidige alfine 11 voelt voor mij licht genoeg aan, maar bandenspanning en type band kan wellicht meer verschil maken dan de versnellingsnaaf:
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/weerstandstest/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Shumway
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-05 18:00
Interessant topic :) Ik zie 'm nu pas 8)7

Ik overweeg om weer terug te keren naar een ketting, na een slechte ervaring met een Gates riem.
Want: mijn Gates riem brak na 1jr+5mndn op 12.415km! En daar sta je dan, in "the middle of nowhere"... En zo'n riem zou "véél langer meegaan dan een ketting"... Maar-nie-heus :'( dus (27.0000km op de ketting op mijn vorige stadsfiets).

ByTheWay; van de 10.000km/jaar leg ik de meeste - zo'n 9k - kilometers af op de stadsfiets en de rest - zo'n 1k op de racefiets.

Ik was erg tevreden over mijn vorige stadsfiets, een Cortina 7-speed met ketting+kast. Robuust en voor een appel-en-een-ei te onderhouden (over 50.000kms tweemaal de gehele aandrijflijn (weliswaar incl de 7-speed-naaf) vervangen).

Mijn huidige stadsfiets is een "Giant AnyTour CS 1 2023" (met Shimano Alfine 8-speed en Gates riem). Een rampenbak :( naar mijn mening: 1) slechte geometrie (opgelost door een nieuwe zadelpen met 3cm setback/offset), 2) makkelijk-beschadigende lak, 3) kromme bagagedrager en daardoor een scheefzittend spatbord, 4) achterbrug van ongelijke lengte en daardoor een scheefstaand wiel (opgelost door een spanner uit te vijlen) en 5) versleten pedalen op 5.000km.
De online-webshop geeft niet-thuis (weliswaar opgehaald&retour, maar niets aan gedaan). En Giant NL (zit hier in Lelystad om-de-hoek) doet ook niets.
De riem-breuk kan ik Giant niet aanrekenen. Evenals de nare stappen tussen de versnellingen van de Alfine 8-speed (vooral die 22,3%-stap van 5 naar 6).

Kwa onderhoudskosten verliest - in mijn ogen - de riem het van de ketting. Circa €350 volgens de fietsenmaker die adviseerde om de Gates CDN aandrijflijn compleet (dus riem+tandwielen) te vervangen (niet gedaan en voor nu alleen de riem vervangen) toen op stand 12.415km de Gates riem brak. Ter vergelijking; voor €50 verving ik na 27.000km PREVENTIEF de ketting+tandwielen van mijn eerdere stadsfiets. Daarmee liggen in mijn ervaring de kosten van een riem-aandrijving 15 keer hoger dan een ketting-aandrijving!

Recent proefgereden op een Koga F3 7.0 met derailleur. Fietst super, maar ik zie op tegen het vele schoonmaken (ik heb ook nog een racefiets te onderhouden).

Mijn ideale stadsfiets zou - denk ik - een Shimano Alfine 11-speed (meer gelijkmatigere stappen) en een ketting+kast moeten hebben (en bij voorkeur geen dynamo), maar zo'n fiets lijkt niet te bestaan! Ik had mijn keuze laten vallen op de "Jan Janssen Zero CO2", maar "opeens" blijkt ie niet langer met een ketting+kast geleverd te worden (de fabriek krijgt het niet passend...).

Ik denk da'k maar doorfiets op de Giant en als de riem weer breekt, 'm dan laat ombouwen naar een ketting (materiaal-kosten €170 volgens een recente offerte).

Of heeft iemand de gouden tip? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
G.Shumway schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:18:

Ik overweeg om weer terug te keren naar een ketting, na een slechte ervaring met een Gates riem.
Want: mijn Gates riem brak na 1jr+5mndn op 12.415km! En daar sta je dan, in "the middle of nowhere"... En zo'n riem zou "véél langer meegaan dan een ketting"... Maar-nie-heus :'( dus (27.0000km op de ketting op mijn vorige stadsfiets).

ByTheWay; van de 10.000km/jaar leg ik de meeste - zo'n 9k - kilometers af op de stadsfiets en de rest - zo'n 1k op de racefiets.

Ik was erg tevreden over mijn vorige stadsfiets, een Cortina 7-speed met ketting+kast. Robuust en voor een appel-en-een-ei te onderhouden (over 50.000kms tweemaal de gehele aandrijflijn (weliswaar incl de 7-speed-naaf) vervangen).

Mijn huidige stadsfiets is een "Giant AnyTour CS 1 2023" (met Shimano Alfine 8-speed en Gates riem). Een rampenbak :( naar mijn mening: 1) slechte geometrie (opgelost door een nieuwe zadelpen met 3cm setback/offset), 2) makkelijk-beschadigende lak, 3) kromme bagagedrager en daardoor een scheefzittend spatbord, 4) achterbrug van ongelijke lengte en daardoor een scheefstaand wiel (opgelost door een spanner uit te vijlen) en 5) versleten pedalen op 5.000km.
De online-webshop geeft niet-thuis (weliswaar opgehaald&retour, maar niets aan gedaan). En Giant NL (zit hier in Lelystad om-de-hoek) doet ook niets.
De riem-breuk kan ik Giant niet aanrekenen. Evenals de nare stappen tussen de versnellingen van de Alfine 8-speed (vooral die 22,3%-stap van 5 naar 6).

Kwa onderhoudskosten verliest - in mijn ogen - de riem het van de ketting. Circa €350 volgens de fietsenmaker die adviseerde om de Gates CDN aandrijflijn compleet (dus riem+tandwielen) te vervangen (niet gedaan en voor nu alleen de riem vervangen) toen op stand 12.415km de Gates riem brak. Ter vergelijking; voor €50 verving ik na 27.000km PREVENTIEF de ketting+tandwielen van mijn eerdere stadsfiets. Daarmee liggen in mijn ervaring de kosten van een riem-aandrijving 15 keer hoger dan een ketting-aandrijving!

Recent proefgereden op een Koga F3 7.0 met derailleur. Fietst super, maar ik zie op tegen het vele schoonmaken (ik heb ook nog een racefiets te onderhouden).

Mijn ideale stadsfiets zou - denk ik - een Shimano Alfine 11-speed (meer gelijkmatigere stappen) en een ketting+kast moeten hebben (en bij voorkeur geen dynamo), maar zo'n fiets lijkt niet te bestaan! Ik had mijn keuze laten vallen op de "Jan Janssen Zero CO2", maar "opeens" blijkt ie niet langer met een ketting+kast geleverd te worden (de fabriek krijgt het niet passend...).

Ik denk da'k maar doorfiets op de Giant en als de riem weer breekt, 'm dan laat ombouwen naar een ketting (materiaal-kosten €170 volgens een recente offerte).

toon volledige bericht
12000km met een CDN riem is niet abnormaal.
De CDX gaat een pak langer mee. 20-30k is niet abnormaal.

Het is duidelijk dat de riem niet goedkoper is, wel is er een pak minder onderhoud (poetsen en smeren), tenminste als je een ketting wat onderhoudt.
MAar een ketting zowat 27000km aan houden lijkt me ook niet realistisch, dan id die ook niet meer efficient.

Je houdt van een kettingkast, ik vind het een onding. Het kost je enorm veel werk om dat stuk verdriet uit elkaar te halen als je eens een wiel moet uit nemen, en daarna krijg je ze amper terug in elkaar.

Mijn kinderen hadden wel eens een fiets met kettingkast, ik kreeg nachtmerries als ze eens een lekke band hadden. Altijd maar hopen dat het toch nog kon geplakt worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomassassin
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-05 12:20

Want: mijn Gates riem brak na 1jr+5mndn op 12.415km! En daar sta je dan, in "the middle of nowhere"
Die begaf het dan wel vrij snel naar mijn mening. Had je dit ook niet kunnen zien aankomen ahv de slijtage van de riem vraag ik me af? Of was het compleet onverwacht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tommie12 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:51:
[...]

Mijn kinderen hadden wel eens een fiets met kettingkast, ik kreeg nachtmerries als ze eens een lekke band hadden. Altijd maar hopen dat het toch nog kon geplakt worden...
Precies, daarom geef ik mijn 3 kinderen een fiets met CDX riem, nooit meer last met banden plakken :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sport_Life schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:27:
[...]

Precies, daarom geef ik mijn 3 kinderen een fiets met CDX riem, nooit meer last met banden plakken :+.
Overdrijven is ook een kunst, maar een kettingkast ga ik echt niemand aanbevelen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tommie12 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:32:
[...]

Overdrijven is ook een kunst,
Jij begon ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc

toon volledige bericht
Misschien kun je de Gaastra Fyts 4.11 nog ergens vinden? Die is er volgens mij nog steeds (ook) in ketting met kettingkast en met een Alfine 11, bijvb:
https://www.marktplaats.n...7057e9f5ff33a0fad145c2c0e

Ik dacht 'm alleen in ketting met kettingkast variant te zien, maar volgens mij hebben ze ook al een tijdje varianten met riem en riemkast O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twowheels
Ik zie hier vaak kilometerstanden voorbij komen. Hoe loggen jullie dat? met een losse fiets computer oid? Lijkt mij wel leuk om bij te houden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-05 14:34

toon volledige bericht
Als ik naar punt 4 kijk (scheefstaand wiel) is de afbrekende riem Giant zekerwel mede aan te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:17

Tarin

Just plain weird.

Twowheels schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:26:
Ik zie hier vaak kilometerstanden voorbij komen. Hoe loggen jullie dat? met een losse fiets computer oid? Lijkt mij wel leuk om bij te houden namelijk.
Ik had (en heb, maar ik fiets niet meer zo vaak) een GPS op mijn stuur. Beetje overkill maar destijds ook een fijne oplossing om voor het toeren knooppunten als POIs in te zetten via gpsbabel, Google Earth en kmz-bestandjes. Volgens mij bestaan er in het tijdperk van de smartphone makkelijkere oplossingen, maar deze doet het ruim 20 uur op 2 AA-batterijtjes en is waterdicht, dat is ook wat waard ;).
Mijn vader gebruikt een eenvoudige maar modernere Edge en is daar hardstikke tevreden over; mijn ouders fietsen regelmatig meerdaagse tochten. Hij heeft er een powerbank bij voor noodstroom onderweg maar volgens mij heeft hij die nauwelijks nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door Tarin op 18-03-2025 13:47 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-05 16:35
Ik heb er gewoon zo'n, relatief simpele, cateye fietscomputer opzitten. Zoiets:
https://www.mantel.com/ca...qC4JefQ9eHAcaAinvEALw_wcB

Kan je paar basis zaken mee bijhouden (snelheid (gemiddeld en huidig, afstand (rit en totaal))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Ik gebruik de Cyclemeter app op iPhone/Watch. Op mijn Apple Watch start ik de workout en dan wordt een bluetooth speed sensor en cadence sensor uitgelezen, GPS van iPhone en hartslag via Watch bijgehouden. Het is 2x tikken op mijn watch om te starten/stoppen en zo houd ik de km’s bij en nog wat andere leuke statistieken (waar ik verder natuurlijk vrijwel niets mee doen…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:58

Superkiwi

Hoi doei

Ik zie hier vaak kilometerstanden voorbij komen. Hoe loggen jullie dat? met een losse fiets computer oid?
Yes, gewoon met een relatief simpele BBB Cycling fietscomputer. Een bedrade op de Cube Travel en een draadloze op de Cube Nuroad :)

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twowheels
ga eens kijken voor een simpele fietscomputer. snelheid en totaal aantal kms zou al prima zijn. Nog merken waar goede ervaringen mee zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:17

Tarin

Just plain weird.

Qua fietscomputers goeie ervaring met Cateye (duuder) en Sigma (goedkoper). Afhankelijk van wat je wil registreren en of het met of zonder draadje moet heb je voor 15-30 euro wel wat leuks.

[ Voor 3% gewijzigd door Tarin op 19-03-2025 09:02 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:11
Twowheels schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 07:53:
ga eens kijken voor een simpele fietscomputer. snelheid en totaal aantal kms zou al prima zijn. Nog merken waar goede ervaringen mee zijn?
Er is een topic voor fietscomputers! Al zijn het voornamelijk de wat duurdere modellen die langskomen Het grote fietscomputer topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-05 08:45

Metro2002

Memento mori

Sissors schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:55:
[...]

Dat dacht ik ook eerst, ook omdat de riem nogal soepel stond, maar een nog lokalere fietsenmaker heeft die toen gratis wat strakker gezet, en dat gaf geen verbetering. Maar ik ben ervan overtuigd dat het iig niet 'gewoon' de naaf was: Dat ding is gereviseerd, daarna vervangen, en daarna een nieuw wiel, en allemaal loste het het niet op. (Waarschijnlijk hadden ze dat andere wiel beter eerst kunnen proberen...).

Maar goed, nu een prima fiets, dus ik kon na weken weer op de fiets naar het werk :) . Gewicht is iets hoger, maar nog wel prima. CDX riem, en de kabels bij het stuur zijn gewoon een stuk nettere lengte (bij de Sensa was dat wel echt een wasrek), plus de achterrem kabel gaat via de onderbuis ipv de bovenbuis: Bij de Sensa had ik hem met een tie wrap aan het frame vastgezet omdat hij anders soms tegen mijn bovenbeen kwam. Dat was een prima oplossing overigens, maar mooier als het niet nodig is.

En wat je zegt: Ik ben ook ervan overtuigd dat het bij een Cintura goed kan werken. Die andere uit de winkel die ik pakte deed het wel prima, en Sensa zelf zegt ook dat het niet hoort. Het probleem was (imo) dat die fietsenwinkel zich makkelijk ervan af wilde maken, en tot 3x een 'reparatie' heeft gedaan zonder zelf te kijken of het probleem nu was opgelost.
Dit klinkt als een niet goed afgestelde (of niet goed af te stellen) shifter waardoor de naaf net niet helemaal in zijn versnelling heeft gestaan. Een overslaande riem zou met spannen eenvoudig op te lossen moeten zijn en als het de naaf was zou het met dat overzetten van het wiel incl de naaf opgelost moeten zijn.

Mooi dat het in elk geval eindelijk is opgelost, weliswaar met een andere fiets maar toch. Ook met 75kg vol op de trappers staan met wegrijrden zou een naaf echt niet mogen doortrappen.
jelmervos schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:26:
[...]

Bij mij begon het juist paar dagen nadat de fiets schoon gemaakt was.
Ik heb het een hele enkele keer ook wel eens maar meestal is dat juist na het schoonmaken weer weg. Vaak vuil tussen tandwielen en de riem. Even de riem afspoelen en de tandwielen met een tandenborstel schoonpoetsen en het geluid is weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-05 08:45

Metro2002

Memento mori

Sissors schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:02:
[...]

Mijn vrouw heeft pas een cube racefiets gekocht en die is net een halve een halve kilo zwaarder dan mijn (20+ jaar oude) racefiets. Dat verschil zal hoofdzakelijk terug te voeren zijn op de hydraulische schijfremmen die ze heeft terwijl ik het met crappy vbrakes doe.
Mijn racefiets was destijds echter wel een midrange fiets en zij heeft echt de instapper gekocht. Vergelijk ik een midrange cube racefiets met mijn koga racefiets dan is de cube zelfs een halve kilogram lichter, mét hydraulische schijfremmen ;)

En dit zijn dan nog midrange aluminium racefietsen. koolstofvezelf racefietsen zijn nog veel lichter dus nee, racefietsen worden niet zwaarder, integendeel.
Stadsfietsen en ebikes, ja dat zijn tegenwoordig halve tanks. De giant ebike van mijn vrouw weegt tegen de 30 (!) kg aan.. :o Aan de andere kant weegt mijn tenways ebike dan weer 'slechts' 15kg wat weer net zoveel is als mijn vorige cube traveller niet-ebike.

Er zitten gewoon grote verschillen in en ik hou persoonlijk echt totaal niet van zware fietsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 19-03-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

toon volledige bericht
De geometrie is slecht :+, heel onaardig maar de geometrie is wat die is en jij kiest er voor om daar op te rijden.
De andere punten klinken me als schade (bagagedrager) of maandagmorgen modelletje maar daar bestaat garantie voor lijkt me. Verder hoeft Giant NL ook niet zoveel te doen want je hebt een overeenkomst met de winkel en niet met hen.

Ik vind 12K voor een CDN riem niet overdreven veel maar ook weer niet heel erg weinig ofzo :?
27K met een ketting vind ik dan wel waanzinnig veel dus zou dat niet als richtlijn van normaal aanhouden :+
Het blijft een N=1 ervaring, super vervelend natuurlijk maar 1 ketting met 1 riem vergelijken is niet erg representatief.

Derailleur met kettingkast ga je denk niet snel vinden want dat word een rare kast met een grote opening door de bewegende ketting. Daarnaast blijft derailleur altijd uitsteken waardoor de ketting vocht blijft vangen in slecht weer en het nut van de kast een beetje weg is :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
sapphire schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:33:
[...]
Derailleur met kettingkast ga je denk niet snel vinden want dat word een rare kast met een grote opening door de bewegende ketting. Daarnaast blijft derailleur altijd uitsteken waardoor de ketting vocht blijft vangen in slecht weer en het nut van de kast een beetje weg is :+
Klein detail: volgens mij zoekt hij geen derailleur met kettingkast. Hij noemt als ideaalplaatje een fiets met Alfine-11, dat is een naafversnelling.

Verder overigens helemaal eens met de rest van je post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Valorian schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:45:
[...]

Klein detail: volgens mij zoekt hij geen derailleur met kettingkast. Hij noemt als ideaalplaatje een fiets met Alfine-11, dat is een naafversnelling.

Verder overigens helemaal eens met de rest van je post ;)
Je hebt helemaal gelijk, ik dacht dat er ook derailleur versies van waren :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
sapphire schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:48:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, ik dacht dat er ook derailleur versies van waren :X
Ik wist tot voor kort ook niets van de Alfine 11, maar heb mij er laatst in verdiept ivm nieuwe aanschaf. Daarbij zelf ook gekeken naar Alfine 11 (met riem) als stadsfiets, maar vond uiteindelijk de meerkosten niet in verhouding staan tot de voordelen dus ben voor een 8-speed nexus gegaan. Misschien is 11 ideaal voor een trekking-fiets met baggage in de bergen, maar als stadsfiets lijkt het behoorlijk overkill. Minder onderhoud dan een 8-speed (ivm een oliebad) is vast een voordeel. Maar de aanschafkosten van een fiets met alfine 11 zijn nog erg hoog en de keuze beperkt, de fiets wordt er denk ik ook weer zwaarder van (niet gecheckt) en de tweedehands beschikbaarheid is al helemaal laag (11 naaf is veel minder gebruikelijk dan 8-speed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Valorian schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:16:
[...]

Ik wist tot voor kort ook niets van de Alfine 11, maar heb mij er laatst in verdiept ivm nieuwe aanschaf. Daarbij zelf ook gekeken naar Alfine 11 (met riem) als stadsfiets, maar vond uiteindelijk de meerkosten niet in verhouding staan tot de voordelen dus ben voor een 8-speed nexus gegaan. Misschien is 11 ideaal voor een trekking-fiets met baggage in de bergen, maar als stadsfiets lijkt het behoorlijk overkill. Minder onderhoud dan een 8-speed (ivm een oliebad) is vast een voordeel. Maar de aanschafkosten van een fiets met alfine 11 zijn nog erg hoog en de keuze beperkt, de fiets wordt er denk ik ook weer zwaarder van (niet gecheckt) en de tweedehands beschikbaarheid is al helemaal laag (11 naaf is veel minder gebruikelijk dan 8-speed.
Zal ik het nog erger maken, ik rijd zelf Alfine 8 :+

1-2 is voor met de kinderen, 3 als ik stilsta opstap en spierpijn heb, 4 om op gang te komen op opstappen, 5 mijn meest gebruikte versnelling en 6 als de wind goed staat, 7 als ik een wielrenner wil plagen en 8 gebruik ik zelden tot nooit :X

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-05 16:29
Ik gebruikte bij de Nexus 8 nooit minder dan 4, normaal fietsend in 6 en wind mee/bergaf 7 of 8. De stap tussen 5 en 6 is irritant groot dus 5 gebruikte ik vrij weinig. En dat is jammer, want dat is de directe overbrenging bij deze naaf.

Inmiddels heb ik een 1x10 derailleur, waarvan ik ook <5 nooit gebruik, maar het fietst wel veel lekkerder. En met 13 kg een stuk lichter dan mijn stadsfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-05 17:21
Gisteren een Brik Bikes gespot.. geen riem maar cadans. Iemand hier ooit op zon fiets gereden? Er is echt heel weinig over te vinden.!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-05 09:23

DaWaN

'r you wicked ??

eenhoorntje schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 07:14:
Gisteren een Brik Bikes gespot.. geen riem maar cadans. Iemand hier ooit op zon fiets gereden? Er is echt heel weinig over te vinden.!
Opzich staat er wel wat info op hun website.

Maar persoonlijk heb ik voorkeur voor een riem, die extra verliezen van twee haakse overbrengingen ga je waarschijnlijk wel merken. Verder is een cardanas denk ik wel onverwoestbaar, lijkt mij wel een aardig concept voor huurfietsen.

Ik vind het ook grappig dat ze zelf ook een model met riem aanbieden, dat doen ze niet als de cardanas alleen maar voordelen bood.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Er zijn nogal wat leenfietsen in Brussel met cardan (en zonder versnellingen). Iedereen haat die omdat ze zo zwaar lopen, zeker als je wat bergop moet.

Die tandwielen moeten ook gesmeerd worden, en dat gebeurt natuurlijk amper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ziet er wel gaat uit zo'n cardanas, lekker clean. Kan iedere fietsenmaker zoiets servicen of zijn het custom onderdelen?
loeberce schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:47:
Ik gebruikte bij de Nexus 8 nooit minder dan 4, normaal fietsend in 6 en wind mee/bergaf 7 of 8. De stap tussen 5 en 6 is irritant groot dus 5 gebruikte ik vrij weinig. En dat is jammer, want dat is de directe overbrenging bij deze naaf.

Inmiddels heb ik een 1x10 derailleur, waarvan ik ook <5 nooit gebruik, maar het fietst wel veel lekkerder. En met 13 kg een stuk lichter dan mijn stadsfiets.
Hoe hard rijd je dan in 7-8?

Ik heb achter wel een ander tandwiel zodat het wat zwaarder trapt maar met versnelling 6 ga ik al (heuvel af wind mee enzo) 35km/u ofzo en 7-8 hebben we het over 45 ofzo (wat ik dus zelden rijd).

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
sapphire schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:35:
Ziet er wel gaat uit zo'n cardanas, lekker clean. Kan iedere fietsenmaker zoiets servicen of zijn het custom onderdelen?

[...]

Ik heb achter wel een ander tandwiel zodat het wat zwaarder trapt maar met versnelling 6 ga ik al (heuvel af wind mee enzo) 35km/u ofzo en 7-8 hebben we het over 45 ofzo (wat ik dus zelden rijd).
Dat verschilt nogal met mijn ervaring. Ik heb een Nexus 8 op een fiets met riem, en vind als ik eenmaal op gang bent de 5e versnelling nét aan de lichte kant. Zit dus al snel op 6 of hoger, al vanaf 24-25km/u denk ik. Dat is wel op een hele relatief lichte fiets (< 15kg). 1-4 gebruik ik alleen om weg te komen vanuit het stoplicht of voor de sporadische heuvel of brug.

Ik rij ook regelmatig in 7-8 maar kan ook stellen dat ik denk ik nog niet harder dan 30 gereden heb met deze fiets (ben er nog niet de stad (Utrecht) mee uitgeweest, en binnen de stadsgrenzen is er te weinig ruimte / teveel verkeer en stoppunten om echt op snelheid te komen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-05 16:29
sapphire schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:35:

[...]

Mijn snelheden zijn vergelijkbaar wat Valorian hierboven aangeeft. Op mijn route ligt een steile fietsbrug en een fietstunnel. Op de stukken naar beneden gebruik ik 7-8 vaak. Snelheden gaan dan tot max 40 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:39
Vanwege de bijzondere omstandigheden worden ze in de mergelgrotten gebruikt (ik weet niet zeker of die van brik zijn trouwens).
Wat opvalt is dat de mountainbike geen ketting heeft, maar aangedreven wordt door een cardanas. Door de hoge luchtvochtigheid en zandige mergel in de groeve slijten gewone tandwielen en ketting te snel.
(Link)

Leuk weetje, maar verder niet nuttig voor je zoektocht :+

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:00
Heeft er hier misschien iemand ervaring met de Batavus Senz Exclusive? Ik wilde eigenlijk voor een Batavus Dinsdag Exclusive gaan (leuker kleurtje), maar volgens mijn fietsenmaker is de Senz de opvolger. De specs zijn volgens mij vergelijkbaar, maar misschien een iets sportievere houding? Ik kan ook nergens een geometrie chart vinden helaas. Als de Senz echt sportiever is ga ik liever voor die, ondanks de saaie kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconxp
sheepdog schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:36:
Heeft er hier misschien iemand ervaring met de Batavus Senz Exclusive? Ik wilde eigenlijk voor een Batavus Dinsdag Exclusive gaan (leuker kleurtje), maar volgens mijn fietsenmaker is de Senz de opvolger. De specs zijn volgens mij vergelijkbaar, maar misschien een iets sportievere houding? Ik kan ook nergens een geometrie chart vinden helaas. Als de Senz echt sportiever is ga ik liever voor die, ondanks de saaie kleur.
De Batavus Senz is een nieuw model. De Dinsdag exclusive en de Plus variant zijn nog steeds te krijgen.

Het grootste verschil is dat de Senz een Shimano Nexus 7 heeft en de Dinsdag exclusive een Shimano Alfine 8 of 11 (Plus variant). Zelf heb ik een Batavus Exclusive Plus uit 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:00
falconxp schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:53:
[...]

De Batavus Senz is een nieuw model. De Dinsdag exclusive en de Plus variant zijn nog steeds te krijgen.

Het grootste verschil is dat de Senz een Shimano Nexus 7 heeft en de Dinsdag exclusive een Shimano Alfine 8 of 11 (Plus variant). Zelf heb ik een Batavus Exclusive Plus uit 2023.
De Dinsdag 2024 volgens mij ook een Nexus 7, de plus inderdaad een Afline. Onhandig dat ze zo lastig te vergelijken zijn, zelfs de website van Batavus is erg karig. Als ik m bestel zal ik even een review plaatsen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconxp
sheepdog schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:01:
[...]

De Dinsdag 2024 volgens mij ook een Nexus 7, de plus inderdaad een Afline. Onhandig dat ze zo lastig te vergelijken zijn, zelfs de website van Batavus is erg karig. Als ik m bestel zal ik even een review plaatsen ;)
Je hebt de dinsdag met een nexus 7, de dinsdag exclusive met een afline 8 en een exclusive plus met de afline 11 :) Dat hebben ze nu geintegreerd in het Senz exclusive model. Jammer dat Batavus geen afline meer heeft. Zelf vanuit het fietsplan nu een nieuwe fiets besteld van Stevens met een Afline 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-05 17:12
Als ik heel hard trap bij het wegrijden op m'n fiets maakt de aandrijving een piepend/knarsend geluid. Was net bij de fietsenmaker en die denkt dat het de riem is (heeft effe wat belt-spray erop gedaan, hielp niet) en dat ik bij m'n eigen dealer daar naar moet laten kijken. Maar ik heb zelf meer het gevoel dat het de trapas is waar het een beetje te droog is. Iemand enig idee of dat het zou kunnen zijn en zou dan een silicone-spray of een ander smeermiddel rond de trapas/crankstel kunnen helpen? Heb dat nu even niet in huis dus vandaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Sebastiaannn op 09-04-2025 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Sebastiaannn schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:00:
Als ik heel hard trap bij het wegrijden op m'n fiets maakt de aandrijving een piepend/knarsend geluid. Was net bij de fietsenmaker en die denkt dat het de riem is (heeft effe wat belt-spray erop gedaan, hielp niet) en dat ik bij m'n eigen dealer daar naar moet laten kijken. Maar ik heb zelf meer het gevoel dat het de trapas is waar het een beetje te droog is. Iemand enig idee of dat het zou kunnen zijn en zou dan een silicone-spray of een ander smeermiddel rond de trapas/crankstel kunnen helpen? Heb dat nu even niet in huis dus vandaar.
Kan zeker, maar ik zou eerder denken aan een pedaal wat een beetje kraakt.

Trapas is vrij goed afgesloten en gesmeerd met vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 23:52
@Sebastiaannn Wat voor fiets is het, wat voor trapas zit er in en hoe heb je hem gebruikt?

@Tommie12 Bij mijn Koga waren na een winter de XT buitenboordlagers al aan gort, dus zeg niet te gauw dat iets goed afgedicht is. Inmiddels zit er CK in en dan durf ik die stelling wel aan. Net als met Campa, overigens, maar die hebben dan weer niets voor 'gewone fietsen'.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adwin84
  • Laatst online: 30-05 17:55
Goedenavond. Ik heb een vraag welke ik niet in dit forum kan vinden. Ik heb sinds een week een Gazelle Chamonix S8(mede gekozen door ervaringen van anderen in dit forum, waarvoor dank). Echt heel erg blij mee, fiets heel fijn. Hoe moet je schakelen bij een Alfine 8? Moet je tijdens het schakelen de trappers stilhouden, of mag het met lichte druk op de trappers of mag je gewoon schakelen terwijl je ‘normale’ kracht uitoefent op de trappers?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
adwin84 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:13:
Goedenavond. Ik heb een vraag welke ik niet in dit forum kan vinden. Ik heb sinds een week een Gazelle Chamonix S8(mede gekozen door ervaringen van anderen in dit forum, waarvoor dank). Echt heel erg blij mee, fiets heel fijn. Hoe moet je schakelen bij een Alfine 8? Moet je tijdens het schakelen de trappers stilhouden, of mag het met lichte druk op de trappers of mag je gewoon schakelen terwijl je ‘normale’ kracht uitoefent op de trappers?
Even de druk van de pedalen halen is voldoende. Versnellingsnaven schakelen niet onder belasting.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adwin84
  • Laatst online: 30-05 17:55
Aziraphale schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:24:
[...]

Even de druk van de pedalen halen is voldoende. Versnellingsnaven schakelen niet onder belasting.
Oke duidelijk! Bedankt voor je reactie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:06
adwin84 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:13:
Mocht je nog meer info zoeken :
https://si.shimano.com/nl...004/DM-CASG004-02-DUT.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-05 17:12
Aziraphale schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:42:
@Sebastiaannn Wat voor fiets is het, wat voor trapas zit er in en hoe heb je hem gebruikt?
Kalkhoff Endeavour van bijna 2 jaar oud, niet als mountainbike gebruikt. :P
Tommie12 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:48:
[...]

Kan zeker, maar ik zou eerder denken aan een pedaal wat een beetje kraakt.

Trapas is vrij goed afgesloten en gesmeerd met vet.
Hmm dat zou ook nog kunnen, heb de trappers wel een keertje vervangen, misschien even opnieuw smeren en vastzetten, thanks!

En anders misschien ook geen slecht moment om de fiets een keertje voor onderhoud langs te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Sebastiaannn schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:52:
[...]

Kalkhoff Endeavour van bijna 2 jaar oud, niet als mountainbike gebruikt. :P

[...]

Hmm dat zou ook nog kunnen, heb de trappers wel een keertje vervangen, misschien even opnieuw smeren en vastzetten, thanks!

En anders misschien ook geen slecht moment om de fiets een keertje voor onderhoud langs te brengen.
Dan nog kan het in de trapas zitten. Als er kwaliteit.in zit kan hij zeker lang mee, maar bij dit soort fietsen wordt op bezuinigd. Maar pedalen checken is ook geen verkeerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:58

Superkiwi

Hoi doei

Vanmiddag met de Cube Travel Exl 2023 een ritje gemaakt in Oost-Zeeland/West-Brabant. Op de Oesterdam had ik het windje (~3-3,5Bft) tegen en dan komt het bekende Alfine 8 'luxeprobleem' om de hoek kijken: de 5e versnelling is te licht en de 6e te zwaar. Als ik over een jaar of 10-15 een nieuwe fiets haal komt er op zeker een Alfine 11 op te zitten :P

Maar buiten dat, prima fietsje!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jm2wr-ErWN0exUVTzIsKQsSNy0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wlhtl1s01uv6MnzalrBO2WOM.jpg?f=fotoalbum_large

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:05

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Superkiwi schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:07:
Vanmiddag met de Cube Travel Exl 2023 een ritje gemaakt in Oost-Zeeland/West-Brabant. Op de Oesterdam had ik het windje (~3-3,5Bft) tegen en dan komt het bekende Alfine 8 'luxeprobleem' om de hoek kijken: de 5e versnelling is te licht en de 6e te zwaar. Als ik over een jaar of 10-15 een nieuwe fiets haal komt er op zeker een Alfine 11 op te zitten :P
Had hetzelfde probleem, waar ik mij aan ergerde. Daarom heb ik mijn fietsenmaker er een Alfine 11 in laten zetten. :Y) Ik zou nooit meer terug willen. Ook op mijn andere fiets met een Pinion 9 deze dus ook laten vervangen door een Pinion 12. Range is niet zo belangrijk, de kleinere stappen tussen de versnellingen wel.
Wel beiden laten uitvoeren na de aanschaf, dat kan wat schelen in kosten, maar ik zou gewoon eens navragen bij je dealer wat de kosten daarvoor zijn.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vanochtend een eerste 'grote' rondje gemaakt op de Super Flight '25. En wat een heerlijke fiets is het toch ! Licht , wendbaar en vooral snel ! Langs het Amsterdam Rijnkanaal een paar keer (op afstand) aangehaakt bij wielren groepjes en ik kon moeiteloos meekomen tot 30kmph. Zelfs 1 groepje ingehaald die ca 28kmph gingen (op mijn Super Flight met fietstas B) ). Natuurlijk is het geen racefiets, maar om even aan te geven dat je er heel sportief mee kunt fietsen.

Prijs is hoog, maar als je een sportieve fiets zoekt dan is het echt een aanrader. Volgende keer een rondje van 60km kijken hoe dat bevalt.
Daarmee is het onderscheid met de Koga ook snel gemaakt, dat is m.i. meer een stadsfiets.

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 12-04-2025 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Sport_Life met welke Koga vergelijk je hem dan? Vind de Stevens erg ouderwets ogen met die remkabels. Hadden ze ook wel mooier weg mogen werken voor die prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Inspired schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:14:
@Sport_Life met welke Koga vergelijk je hem dan? Vind de Stevens erg ouderwets ogen met die remkabels. Hadden ze ook wel mooier weg mogen werken voor die prijs.
Ik vergeleek hem met de Koga F3 8.0. Ik vind de Stevens alles behalve ouderwets, dat de kabels iets mooier weggewerkt zijn bij de Koga ben ik met je eens. Aan de andere kant is er bij de Koga weer bezuinigd op een lichtknopje, zo is er overal wel wat ;).

Vind het beide goede fietsen, maar ik zocht echt iets sportiefs en dan past de Stevens beter. Als je ze beide probeert dan begrijp je wel wat ik bedoel denk ik.

En de prijs... tja ik probeer er minimaal 10 jaar mee te doen en dan maakt (voor mij) die paar honderd euro niet zoveel uit. Ik vind ze beide duur, als je het vergelijkt met de prijzen van dergelijke fietsen voor corona. Ik kocht in 2016 een carbon racefiets voor 1500 euro, een fiets met dezelfde specs kost nu 2500-3000 euro.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 19-04-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lluuk
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-05 23:16
Dag allen,
Een paar weken geleden hebben we bij de dealer een elektrische (Tenways) fiets aangeschaft met Gates CDN riem. Tot op heden is er ongeveer 200km mee gefietst. Sinds vandaag komt er een harde, onregelmatige ratel/tikkend geluid uit de aandrijving, die ook heel goed voelbaar is in de trappers. Deze tik/ratel/trilling is ook aanwezig als er zonder ondersteuning wordt gefietst (ook als de fiets volledig uitgeschakeld is):

https://drive.google.com/...bQTYL96U/view?usp=sharing

Ik kon dit probleem aanvankelijk niet goed plaatsen (er was niks afwijkends te zien), maar ik merkte al snel dat de riem (veel) te strak gespannen voelde; er zit nauwelijks beweging in als je er met een vinger aan trekt. Een check met de Gates-app bevestigde dit. Waar mijn eigen fiets keurig binnen de aanbevolen range valt (circa 40-45 Hz), heeft de Tenways - afhankelijk van de stand van de trappers - een spanning van circa 90 Hz:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VP4Hr71cXHx_eVMsYyfxpQ355v0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmIqeGayD9xksSJHxMZpt34Q.jpg?f=fotoalbum_large

De riem lijkt ook al sporen van slijtage te vertonen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2w-wNC45blB5Y16V-LyV2Zx1Sn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKaCbQyFqv1kwTFK22jPzUt9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnBDezJUOepSgl0YHos1OgDu6xo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqAarpHtTqoQNU09i0Lx0bdZ.jpg?f=fotoalbum_large

Delen jullie mijn observatie van de riem of behoort de riem er in het begin wat 'rafelig' uit te zien? Ik hoor graag hoe jullie dit zien zodat ik dat kan betrekken in mijn communicatie met de dealer.

Veel dank alvast voor het meekijken en -denken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
lluuk schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:11:
Dag allen,
Een paar weken geleden hebben we bij de dealer een elektrische (Tenways) fiets aangeschaft met Gates CDN riem. Tot op heden is er ongeveer 200km mee gefietst. Sinds vandaag komt er een harde, onregelmatige ratel/tikkend geluid uit de aandrijving, die ook heel goed voelbaar is in de trappers. Deze tik/ratel/trilling is ook aanwezig als er zonder ondersteuning wordt gefietst (ook als de fiets volledig uitgeschakeld is):

https://drive.google.com/...bQTYL96U/view?usp=sharing

Ik kon dit probleem aanvankelijk niet goed plaatsen (er was niks afwijkends te zien), maar ik merkte al snel dat de riem (veel) te strak gespannen voelde; er zit nauwelijks beweging in als je er met een vinger aan trekt. Een check met de Gates-app bevestigde dit. Waar mijn eigen fiets keurig binnen de aanbevolen range valt (circa 40-45 Hz), heeft de Tenways - afhankelijk van de stand van de trappers - een spanning van circa 90 Hz:

[Afbeelding]

De riem lijkt ook al sporen van slijtage te vertonen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Delen jullie mijn observatie van de riem of behoort de riem er in het begin wat 'rafelig' uit te zien? Ik hoor graag hoe jullie dit zien zodat ik dat kan betrekken in mijn communicatie met de dealer.

Veel dank alvast voor het meekijken en -denken!
toon volledige bericht
Deze riem ziet er nog als nieuw uit. Daar haal je nog duizenden kilometers uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lluuk
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-05 23:16
Tommie12 schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:25:
[...]

Deze riem ziet er nog als nieuw uit. Daar haal je nog duizenden kilometers uit.
Dank Tommie, dat is goed om te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:25

Reinier

\o/

Inspired schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:14:
Vind de Stevens erg ouderwets ogen met die remkabels. Hadden ze ook wel mooier weg mogen werken voor die prijs.
Mee eens. Bij mij slijt de lak nogal door schurende kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malwina
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Omdat ik vandaag toch in de buurt was heb ik een bezoek aan 12gobiking gebracht. Momenteel doe ik mijn woonwerk verkeer op een Cube Kathmandu. Fijne fiets maar ik zoek toch iets met minder onderhoud en geen vering. In Moordrecht stonden een aantal voor mij interessante fietsen die ik op hun testbaan uitgeprobeerd heb.

De Cube Editor is een fiets die ik al langer op het oog heb, maar vanwege levertijden bij Cube nog niet heb kunnen testen. Hoewel het model wat er stond voor mij een paar maten te klein is beviel de zithouding mij wel. Iets sportiever dan mijn Kathmandu wat ik helemaal niet erg vind. De Koga F3 daarentegen vond ik te rechtop. Er stond een Koga Supermetro die ook te klein was maar waarvan de zithouding best oke is. De kleurstelling is opvallend en mooi, alleen vond ik de fiets slomer aanvoelen dan de anderen. Of dat door Nexus ipv Alfine komt betwijfel ik, want bij de Trek District had ik dat gevoel niet.

Behalve de Editor is ook de Stevens een fiets die al een tijd mijn belangstelling heeft. De Super flight heb ik niet gezien, maar wel een 6x lite. Met derailleur welliswaar maar hetzelfde frame als de riem variant. Erg fijne zithouding en nu ben ik nog meer overtuigd geraakt dat het of de Editor of een Super/City Flight gaat worden. Voordeel van de Cube is dat er een dealer bij mij om de hoek zit en ook Mantel is niet zo ver bij mij vandaan. Daar heb ik de Kathmandu gekocht en kan ik hem ook inruilen zodat ik er niet mee op Marktplaats hoef te leuren. Nadeel is dat de Editor momenteel amper te verkrijgen is. Zelfs bij de Cube Store konden ze mij niet te vertellen hoe lang het kan gaan duren.

De Stevens is wel te verkrijgen alleen weerhouden mij de meerprijs van de Super Flight plus de wat grotere afstand naar de dealer in Wageningen mij ervan om die te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-05 18:32
MrMarcie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:20:
[...]

Dank voor de tip _/-\o_ d:)b . Die net besteld in de kleur grey. Ik fiets nog te weinig maar wil dat meer doen en heb ook fiets nodig voor alle dag. Goed georienteerd maar voor dit geld wel een no-brainer. :) En de reacties hier gelezen op deze fiets, dan durf ik blind bestellen wel aan.

[Afbeelding]
Nice. Ik had precies hetzelfde, veel georiënteerd en prachtige fietsen gevonden dankzij dit topic die ik nog niet kende, maar ben ook voor de Sensa Cintura Limited Grey gegaan. Inmiddels iets duurder (€1299), maar nog steeds een net bedrag voor wat je krijgt imo. Vooral Alfine 8 + erg lichte fiets is wat mij over de streep trok voor dit bedrag.

Eerste indruk is goed. Afwerking is ok, wat stroomkabeltjes vind ik wat slordig eruit zien, maar veel netter ga je die niet wegwerken. Het fietst eigenlijk fantastisch en daar gaat het vooral om.

Dank iedereen voor de info in dit topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Sport_Life schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:43:
Vanochtend een eerste 'grote' rondje gemaakt op de Super Flight '25. En wat een heerlijke fiets is het toch ! Licht , wendbaar en vooral snel ! Langs het Amsterdam Rijnkanaal een paar keer (op afstand) aangehaakt bij wielren groepjes en ik kon moeiteloos meekomen tot 30kmph. Zelfs 1 groepje ingehaald die ca 28kmph gingen (op mijn Super Flight met fietstas B) ). Natuurlijk is het geen racefiets, maar om even aan te geven dat je er heel sportief mee kunt fietsen.

Prijs is hoog, maar als je een sportieve fiets zoekt dan is het echt een aanrader. Volgende keer een rondje van 60km kijken hoe dat bevalt.
Daarmee is het onderscheid met de Koga ook snel gemaakt, dat is m.i. meer een stadsfiets.
Ik heb exact dezelfde ervaring maar dan met een City flight luxe. Heb hem nu een aantal jaar en heb het zadel en de handgrepen vervangen door exemplaren van Ergon voor meer comfort.

Langste rit was van Den Haag naar Zwolle met gemiddeld 23km/h. Gaat als de brandweer en regelmatig met de fietstas voorbij de wielrenner die je dan toch even een verzetje hoort bijzetten :+

Cube viel destijds af omdat die geen 64cm frame hebben en vond de bouw kwaliteit van Stevens degelijker ogen omtrent verlichting en spatborden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-05 11:46
Omdat ik thans een Tenways CGO600 Pro rijd, die mij niet meer zo kan bekoren, grotendeels, omdat ik vanwege wisseling van werkgever niet zo heel erg veel meer fiets en zeker voor in de stad geen elektrische fiets meer nodig heb, zo, dit is me nog eens een volzin, ga ik morgen een proefrit maken op een Koga Supermetro.

Het fietsen met riem is me wel ontzettend goed bevallen en wil geen ketting meer. Als de Supermetro net zo fietst als die er uitziet, want wat vind ik dat model en afwerking mooi om te zien, zal het deze zo maar kunnen gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

-MD- schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:38:
@verstappen33 Ik heb de Stevens Super Flight. Zelfde overwegingen, maar de zit gaf voor mij de doorslag. Tenslotte moet het fietsen prettig zijn, hoe de kabels zitten vond ik minder belangrijk. Alhoewel ik de dunne draadjes ook wel een beetje fragiel/goedkoop vind ogen.

Wat naderhand ook nog een mooie plus bleek: de Racktime bagagedrager. Heb nu een fietstas op mijn bagagedrager die er eenvoudig op en af te schuiven is. Dat is toch wel ideaal gebleken. Afhankelijk van je gebruik kan dat nog een plusje zijn.

Oh, en mocht je hem bestellen bij 12gobiking (of welke winkel dan ook met onnodige reclame-meuk), vraag explicit of ze geen sticker op het spatbord willen plakken (of waar dan ook). Wat een afschuwelijk oranje sticker zat er op en ik heb het er niet af gekregen zonder wat verkleuring. Dat deed en doet echt afbreuk aan de fiets.

Zomaar twee centen, succes met je keuze :).
Ik wil binnenkort een lang weekend met de Stevens Super Flight '25 op pad en zat ook te kijken naar een fietstas op de bagagerek (naast 2 fietstassen aan de zijkant). Begrijp ik het goed dat er dan ook een 'Snap-it 2.0' adapter nodig is? Welke tas heb jij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RicoK
Vanmorgen bij De Fietser een uitgebreide testrit kunnen en mogen maken, 12 kilometer over de Edese en Ginkelse heide, met de Koga Supermetro 2025 denim jeans. Wat een ervaring!

Omdat ik van een elektrische fiets kom, een Tenways CGO600 Pro, moest ik wel even ‘figuurlijk’ schakelen om weer te leren schakelen. Maar nadat ik dit weer doorhad, ging vrij snel gelukkig, de testrit kunnen maken.

Ik ben 1.81 meter en dus op pad geweest met een 57 cm frame. Dit is voor mij de juiste maat. Ik heb de Koga Supermetro als licht (fietsend) en uiterst wendbaar ervaren. Ik ben verkocht en ga deze bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzichtbaar
RicoK schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 23:24:
Vanmorgen bij De Fietser een uitgebreide testrit kunnen en mogen maken, 12 kilometer over de Edese en Ginkelse heide, met de Koga Supermetro 2025 denim jeans. Wat een ervaring!

Ik ben 1.81 meter en dus op pad geweest met een 57 cm frame. Dit is voor mij de juiste maat. Ik heb de Koga Supermetro als licht (fietsend) en uiterst wendbaar ervaren. Ik ben verkocht en ga deze bestellen.
Ik vind Koga ook de beste keuze als het gaat om een Nederlands geproduceerde kwaliteitsfiets die nog net betaalbaar is. Ik las een artikel over Accell en tot vorig jaar was Koga echt een aparte club binnen de groep met een eigen bedrijfscultuur, lokale productie en kwaliteitsfilosofie. Door de problemen bij Accell worden ze nu verwacht ook de andere merken zoals Batavus en Sparta te ondersteunen.

Welome to the Koga club!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
Bedankt 👍🏻!

Zojuist mijn Koga Supermetro besteld. Leverdatum zou 19 juni zijn 😔.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:08
Sport_Life schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:44:
[...]
Ik wil binnenkort een lang weekend met de Stevens Super Flight '25 op pad en zat ook te kijken naar een fietstas op de bagagerek (naast 2 fietstassen aan de zijkant). Begrijp ik het goed dat er dan ook een 'Snap-it 2.0' adapter nodig is? Welke tas heb jij?
Ik heb de 13l variant van de New Looxs Sports Trunkbag. Zit al een Racktime SNAPIT 1.0 adapter op, dus klaar voor gebruik. Niet de goedkoopste, had er 63,- voor betaald maar inmiddels wel wat duurder zie ik. Ben er wel nog steeds erg blij mee. Je neemt die gehele tas ook eenvoudig mee als je de fiets ergens stalt. Linkje uit mijn besteloverzicht, weet niet of het de voordeligtste optie is op dit moment.

Druk gehad, vandaar het late antwoord

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tipje voor als iemand een voordelige sportieve stadsfiets met riem zoekt: BMC 257 AL Three bij Statera

Riem en achtertandwiel zijn CDX, enkel de chainring is CDN.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fn5Kc5Ryl63EBfjuxf1b2yKzB5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QK4zi5py51OIJGDjRqtODsDf.jpg?f=fotoalbum_large

Kon hem voor dat geld niet laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.akkes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:27
GoldenSample schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:55:
Tipje voor als iemand een voordelige sportieve stadsfiets met riem zoekt: BMC 257 AL Three bij Statera

Riem en achtertandwiel zijn CDX, enkel de chainring is CDN.

[Afbeelding]

Kon hem voor dat geld niet laten staan.
Interessante fiets, en een zeer goede aanbieding! Ik heb hier ook naar gekeken maar het is me niet duidelijk of deze fiets al geïntegreerde verlichting heeft of niet. Het zou voor mij wel een dealbreaker zijn. Kan je hier iets over zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

b.akkes schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:53:
[...]

Interessante fiets, en een zeer goede aanbieding! Ik heb hier ook naar gekeken maar het is me niet duidelijk of deze fiets al geïntegreerde verlichting heeft of niet. Het zou voor mij wel een dealbreaker zijn. Kan je hier iets over zeggen?
De AL One heeft geïntegreerde verlichting in stuur en zadelpen de Three die ik gelinkt heb niet. De AL One heeft daarnaast vooral wat lichtere velgen, CDX chain ring & een 8 speed Alfine Naaf ipv Nexus maar was er 2 maanden terug (toen ik mijne kocht) al maar in een beperkt aantal maten.

Heb zelf wat uit de 3d printer getrokken voor om de zadelpen & stuur. Die laatste moet nog iets strakker ontworpen, kan vanavond wel een fotootje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 23:10
Knoop doorgehakt voor een Chamonix S11. Ik ben alleen vergeten te vragen welke riem er op het 2025-model zit. Waarschijnlijk een CDN… shrinkflation :')

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
KappuhH schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:17:
Iemand ervaring met de BMC 257 AL One? Wordt op Marktplaats nieuw aangeboden door een fietsenmaken voor 1199 euro. Lijkt een hele goede deal met Alfine 8 en CDX riem. https://www.marktplaats.n...model-maat-s-nieuwe-fiets
Wat late reactie, maar beter laat ... enz ....
Ik heb een maand geleden de e bike versie gekocht, ik was lang op zoek naar een e bike zonder welke vering dan ook, riem aandrijving en naafversnelling. De meeste e bikes hebben vering ( ik zie het nut daar niet van in). Ik heb mijn fiets gekocht en heb ongeveer de helft van de adviesprijs betaald.
Ik heb van de sportieve zithouding naar een meer rechtop houding gegaan, stuurverhoger gemonteerd, zadel vervangen door lepper zadel en Jones H bar gemonteerd. Hierdoor is een kabel maar net lang genoeg, deze word nog vervangen.
Intussen een 1000 tal kilometertjes gereden, super tevreden over.
Pagina: 1 ... 24 25 Laatste