DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Je eerste zin is letterlijk datgene wat ik ook aangeef in mijn post. Mijn Gazelle Ulimate C8 HMB Belt (destijds €3500, 4 1/2 jaar oud) met 26.000 km zwabbert niet (ook nog nooit gedaan). Het enige wat bij mij iedere 6000 km echt merkbaar onderhoud nodig heeft, dat zijn de remmen. Het overige onderhoud (smeren en afstellen) zal ongetwijfeld ook nodig zijn.eenhoorntje schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:11:
[...]
Ligt aan je fiets en km per jaar. Hier een Stella Livorno met Shimano middenmoter, heeft met 6km+ per jaar echt 2 beurten nodig, Anders zwabbert het als een malle aan de achterkant.
Is het goedkope (vond 2700 euro niet echt goedkoop eigenlijk) er ook direct vanaf met de onderhoudskosten. Om deze reden kan ik dus ook niet zo snel een andere ebike vinden en laat ik onder andere Tenways wel aan mij voorbijgaan.
Voor wat voor bedrag koop je eigenlijk nog een fatsoenlijke alle daags gebruik fiets? Dit is ook waarschijnlijk de reden dat ik naar een duurdere non ebike aan het kijken ben, helaas koop je die niet overal meer.
Ik heb (tot nu toe) ook echt weinig kosten gehad aan de fiets: remblokken, binnenkabel van de versnelling, dat soort dingen. De hele aandrijflijn is nog origineel.
Nu bij vergelijkdirect.comUltraInstinct schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:13:
[...]
Waar heb jij hem nu verzekerd als ik vragen mag?
Zelf geen ervaring mee, maar kan me niet voorstellen dat het een groot succes gaat worden (lees, ik vervoer mijn kind van 3 op een andere fiets). Zie handleiding pag 68 over de waarschuwing dat alleen het achterzitje geschikt is voor een kinderzitje: https://www.lidl.nl/asset...24a6ba3f66b732c60e272.pdf).peligro2k schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:34:
Heeft iemand toevallig ervaring met een voor én achterzitje op een Crivit 3.0? Ziet er uit als een mooie vervanger voor mijn Vanmoof S1.
:strip_exif()/f/image/HKBj0oiWHsjt7apMiHqx1t5b.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de mannen variant X3 een voorzitje monteren op het standaard stuur wordt denk ik ook lastig, en gaat ook in de weg zitten met de bediening van de fiets in de frame buis.
Let verder op; het is een heel smal achter rekje, ik denk dat er weinig merken zijn die passen en/of er moet een goede adapter voor zijn.
:strip_exif()/f/image/2sEvttBcteQW4q6OaaHhubSJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door frankj030 op 17-08-2025 19:13 ]
Omdat je vooraf de sleutelnummers van het betreffende slot met de verzekeraar moet delen.Jirure1984 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:52:
In de markt voor een fiets verzekering. ENRA ziet er goed uit. Ik zie dat 2de slot niet als een negatiefs iets. Maar hoe kan de verzekeraar ooit controleren dat het 2de slot ook gebruikt is indien je een diefstal gaat melden?
Geen twee sleutels en/of geen gebruikssporen op de sleutel? Dan geen uitkering.
dat snap ik. Maar in de clausule staat dat je 2de slot ook moet gebruiken als de fiets binnen is gestald.Plucky schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:57:
[...]
Omdat je vooraf de sleutelnummers van het betreffende slot met de verzekeraar moet delen.
Geen twee sleutels en/of geen gebruikssporen op de sleutel? Dan geen uitkering.
Voor recht op uitkering bij diefstal moet uw E-bike zijn afgesloten, ook als deze binnen is gestald. Uw E- bike moet zijn afgesloten volgens de voorwaarden die hieronder staan vermeld. Uw E-bike moet zijn afgesloten met een ART goedgekeurd slot, e-lock of smartlock met minimaal 2* (ART2) én met een door ENRA goedgekeurd tweede slot. Bij een diefstalmelding moeten de originele sleutels van de sloten aan ons worden overlegd. Is uw E-bike voorzien van een e-lock of smartlock, dan moet het logfile worden overlegd waaruit blijkt dat de E-bike was afgesloten ten tijde van de diefstal. De slotgegevens en sleutelgegevens moeten overeenkomen met de slotgegevens en sleutelgegevens die op het polisblad staan vermeld.
Ik heb een 2de kettingslot die gebruik ik wel buitenshuis. Maar niet in mijn eigen garage. Dus gebruiksporen zitten erop. sleutelnummers zijn uiteraard gedeeld. en de sleutels zelf liggen binnen. Hoe kan ENRA dan controleren dat ik het 2de slot heb gebruikt in de garage?
Dat is inderdaad lastig te controleren door een maatschappij maar waarom zou je het niet doen als je een extra slot hebt…Jirure1984 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:07:
[...]
dat snap ik. Maar in de clausule staat dat je 2de slot ook moet gebruiken als de fiets binnen is gestald.
Voor recht op uitkering bij diefstal moet uw E-bike zijn afgesloten, ook als deze binnen is gestald. Uw E- bike moet zijn afgesloten volgens de voorwaarden die hieronder staan vermeld. Uw E-bike moet zijn afgesloten met een ART goedgekeurd slot, e-lock of smartlock met minimaal 2* (ART2) én met een door ENRA goedgekeurd tweede slot. Bij een diefstalmelding moeten de originele sleutels van de sloten aan ons worden overlegd. Is uw E-bike voorzien van een e-lock of smartlock, dan moet het logfile worden overlegd waaruit blijkt dat de E-bike was afgesloten ten tijde van de diefstal. De slotgegevens en sleutelgegevens moeten overeenkomen met de slotgegevens en sleutelgegevens die op het polisblad staan vermeld.
Ik heb een 2de kettingslot die gebruik ik wel buitenshuis. Maar niet in mijn eigen garage. Dus gebruiksporen zitten erop. sleutelnummers zijn uiteraard gedeeld. en de sleutels zelf liggen binnen. Hoe kan ENRA dan controleren dat ik het 2de slot heb gebruikt in de garage?
Diefstal kost je vrijwel altijd geld, ook als er dekking is (afschrijving, eigen risico, dagwaarde, enz.)
Ze kunnen op basis van je sleutel wel controleren of het je het slot ook echt gebruikt.
Je zou eventueel van tijd tot tijd ook een foto kunnen maken dat je het extra slot ook werkelijk op je fiets gebruikt. Het is niet waterdicht maar het helpt vast iets in geval van een discussie met de verzerkering.
Je moet aangifte doen. Daarop vertel je hoe de fiets op slot staat. Ik zou liever het slot in de garage gebruiken dan later op de aangifte moeten liegen.Jirure1984 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:07:
[...]
dat snap ik. Maar in de clausule staat dat je 2de slot ook moet gebruiken als de fiets binnen is gestald.
@Jirure1984 Diefstal uit je schuur of garage (mits die op slot was en er braakschade is) is ook gedekt door je inboedelverzekering. En een goede inboedelverzekering vergoedt nieuwwaarde nog veel langer dan de meeste fietsverzekeringen.Foxhill schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:55:
[...]
Je moet aangifte doen. Daarop vertel je hoe de fiets op slot staat. Ik zou liever het slot in de garage gebruiken dan later op de aangifte moeten liegen.
Dus ja, ik zou de fiets zeker op slot zetten in je schuur of garage. Persoonlijk haal ik ook meestal de accu eruit, dat maakt de fiets ook een stuk minder interessant voor het dievengilde. Maar verzekeringstechnisch is een tweede slot niet nodig als je ook een inboedelverzekering hebt.
Ik zie bij diverse verzekeringsaanbieders dat bij e-bikes boven de €4500 een GPS tracker verplicht is.
De fiets heeft een cataloguswaarde van €4599 maar deze kunnen kopen voor €3999. Dit staat ook op de factuur.
Mag ik bij de waarde van de fiets 4499 opgeven om zo geen GPS tracker te hoeven aanschaffen of ben ik verplicht om de cataloguswaarde aan te houden en alsnog een tracker aan te schaffen.
Ik heb diverse polisvoorwaarde en forums nagelezen maar kan hier geen eenduidig antwoord op vinden.
Staat er dat je de cataloguswaarde moet opgeven, of de factuurprijs? Lijkt me sterk dat een verzekeraar meer gaat uitkeren dan wat je zelf betaald hebt...stayfocussed schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 03:11:
Wij hebben onlangs een Giant Anytour E+ 1 gekocht die ik graag wil verzekeren.
Ik zie bij diverse verzekeringsaanbieders dat bij e-bikes boven de €4500 een GPS tracker verplicht is.
De fiets heeft een cataloguswaarde van €4599 maar deze kunnen kopen voor €3999. Dit staat ook op de factuur.
Mag ik bij de waarde van de fiets 4499 opgeven om zo geen GPS tracker te hoeven aanschaffen of ben ik verplicht om de cataloguswaarde aan te houden en alsnog een tracker aan te schaffen.
Ik heb diverse polisvoorwaarde en forums nagelezen maar kan hier geen eenduidig antwoord op vinden.
Volgens mij speelt ook mee of men de aanschafwaarde vergoedt of dat men voor een gelijkwaardige vervang-fiets zorgt. In het laatste geval zou het kunnen dat het ruimte geeft voor discussie.B64 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 07:42:
[...]
Staat er dat je de cataloguswaarde moet opgeven, of de factuurprijs? Lijkt me sterk dat een verzekeraar meer gaat uitkeren dan wat je zelf betaald hebt...
Een verzekeringsmaatschappij gaat nooit een fiets leveren, ze betalen een som, en als je fiets van 4 jaar aan dagwaarde moet vergoed worden, dan gaan ze op MP bij refurb dealers kijken wat je fiets waard zou kunnen zijn. En daarop baseren ze dan wat er kan betaald worden.Plucky schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:33:
[...]
Volgens mij speelt ook mee of men de aanschafwaarde vergoedt of dat men voor een gelijkwaardige vervang-fiets zorgt. In het laatste geval zou het kunnen dat het ruimte geeft voor discussie.
Sony A7 iv en wat recycled glas
KingPolis, een grote fiets-verzekeraar, schrijft het volgende:Tommie12 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:03:
[...]
Een verzekeringsmaatschappij gaat nooit een fiets leveren, ze betalen een som, en als je fiets van 4 jaar aan dagwaarde moet vergoed worden, dan gaan ze op MP bij refurb dealers kijken wat je fiets waard zou kunnen zijn. En daarop baseren ze dan wat er kan betaald worden.
Op welke vergoeding heb ik recht bij diefstal of totaalverlies?
Is uw nieuwe fiets minder dan 5 jaar oud? Als uw fiets binnen 5 jaar na aankoop wordt gestolen, krijgt u een nieuwe fiets van dezelfde waarde, geleverd door de winkel waar u de verzekering heeft gekocht of een andere door ons aangewezen winkel. Wij vergoeden maximaal de aanschafwaarde van de gestolen fiets, verminderd met het eigen risico dat op uw polisblad staat. U krijgt dus geen geld.
Is uw nieuwe fiets minder dan 3 jaar oud? Als uw fiets binnen 3 jaar na aankoop duurder is geworden en wordt gestolen, vergoeden wij tot 4% meer per jaar, met een maximum van 12% na 3 jaar, voor een fiets van hetzelfde merk, type en specificaties. Na 3 jaar geldt deze regel niet meer en vergoeden wij maximaal het verzekerde bedrag.
OK, dat zijn idd speciale voorwaarden, waarschijnlijk omdat ze met speciale overeenkomsten werken met bepaalde fietsenwinkels.Plucky schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:42:
[...]
KingPolis, een grote fiets-verzekeraar, schrijft het volgende:
Op welke vergoeding heb ik recht bij diefstal of totaalverlies?
Is uw nieuwe fiets minder dan 5 jaar oud? Als uw fiets binnen 5 jaar na aankoop wordt gestolen, krijgt u een nieuwe fiets van dezelfde waarde, geleverd door de winkel waar u de verzekering heeft gekocht of een andere door ons aangewezen winkel. Wij vergoeden maximaal de aanschafwaarde van de gestolen fiets, verminderd met het eigen risico dat op uw polisblad staat. U krijgt dus geen geld.
Is uw nieuwe fiets minder dan 3 jaar oud? Als uw fiets binnen 3 jaar na aankoop duurder is geworden en wordt gestolen, vergoeden wij tot 4% meer per jaar, met een maximum van 12% na 3 jaar, voor een fiets van hetzelfde merk, type en specificaties. Na 3 jaar geldt deze regel niet meer en vergoeden wij maximaal het verzekerde bedrag.
Zal heel sectorspecifiek zijn, nog nooit gezien in andere sectoren.
Een fietsverzekeraar gaat niet kijken op Marktplaats wat je fiets nog waard is. Ze rekenen vaste afschrijfwaardes van de fiets. ENRA, geen kleine jongen, rekent bijvoorbeeld aan afschrijving:Tommie12 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:03:
[...]
Een verzekeringsmaatschappij gaat nooit een fiets leveren, ze betalen een som, en als je fiets van 4 jaar aan dagwaarde moet vergoed worden, dan gaan ze op MP bij refurb dealers kijken wat je fiets waard zou kunnen zijn. En daarop baseren ze dan wat er kan betaald worden.
1e jaar = 15%
2e jaar = 20%
3e jaar = 25%
4e jaar = 35%
5e jaar = 50%
Dus voor een 4 jaar oude e-bike krijg je bij diefstal of total loss nog 65% van de aanschafwaarde terug.
Afschrijven gaat ook altijd vanaf de aanschafwaarde, dus het lijkt mij dat je ook de aanschafwaarde voor de verzekering opgeeft, want de factuur is het enige bewijs dat je dit bedrag ervoor hebt betaald en niet eoa fictieve cataloguswaarde of gefantaseerde opgehoogde waarde.
Igv @stayfocussed betreft dat mi €3999 en geen €4499 wat nergens vermeld staat.
Nee hoor. Verzekeraars die via fietsenwinkels werken keren in natura uit.Tommie12 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:03:
[...]
Via de fietsenwinkel géén afschrijving!Of-Aaargh schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:23:
[...]
Een fietsverzekeraar gaat niet kijken op Marktplaats wat je fiets nog waard is. Ze rekenen vaste afschrijfwaardes van de fiets. ENRA, geen kleine jongen, rekent bijvoorbeeld aan afschrijving:
1e jaar = 15%
2e jaar = 20%
3e jaar = 25%
4e jaar = 35%
5e jaar = 50%
Dus voor een 4 jaar oude e-bike krijg je bij diefstal of total loss nog 65% van de aanschafwaarde terug.
Ik leer bij...Foxhill schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:58:
[...]
Nee hoor. Verzekeraars die via fietsenwinkels werken keren in natura uit.
Maar wel bizar dat je situaties hebt waar een fiets van 4 jaar oud zonder enige opleg vervangen wordt door een splinternieuwe bij diefstal...
Dat vraagt ten dele toch om fraude....

Maarja; dan heb je het dus over een fiets van 3999€. Slot nog erbij.. Op de vraag of er wat met de prijs kon was het eigenlijk vrij simpel, 150€, take it or leave it.
Ik vind dat nogal een bedrag om eerlijk te zijn. Nu heb ik 1 fysieke fietsenwinkel-keten (ook Gazelle dealer) gevonden waar hij aanzienlijk goedkoper staat, en die bezorgen ook voor 2 tientjes, alleen die is dus op 2 uur rijden van mij vandaan.
In hoeverre zouden jullie zoiets doen? Ik verwacht problemen bij garantiekwesties of onderhoud (‘niet hier gekocht’ etc).
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
[ Voor 5% gewijzigd door L.N. op 20-08-2025 15:32 ]
Ik zelf koop fietsen wel via internet als het significant goedkoper is. Maar dan wel fietsen waarvan ik weet dat de onderdelen beschikbaar zijn voor particulieren of dat er lokale dealers zijn die er aan kunnen werken. Met het Bosch-systeem is dat wel het geval. Wat nog overblijft is een garantiekwestie, de kans dat de hele fiets terug moet is klein, maar aanwezig je moet zelf een afweging maken hoe problematisch dat is in zo'n geval.Kuusj schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:21:
Ik ben afgelopen weekend ook eens gaan kijken voor een elektrische fiets. Na wat proefritjes bleek dat de Bosch Performance Line met 75nm voldoende was voor ons doel (ik woon in Zuid-Limburg; dus een beetje vermogen is geen overbodige luxe) met als accucapaciteit rond de 500WH. Paar merken gehad met deze combinatie, maar de Gazelle Ultimate T10 reed naar ons idee het beste. Ook een nieuwe Bosch met 85nm gereden maar daar voelde ik echt geen verschil in. Als ik daarnaast een schermpje wilde ging die over de 5500€ heen![]()
Maarja; dan heb je het dus over een fiets van 3999€. Slot nog erbij.. Op de vraag of er wat met de prijs kon was het eigenlijk vrij simpel, 150€, take it or leave it.
Ik vind dat nogal een bedrag om eerlijk te zijn. Nu heb ik 1 fysieke fietsenwinkel-keten (ook Gazelle dealer) gevonden waar hij aanzienlijk goedkoper staat, en die bezorgen ook voor 2 tientjes, alleen die is dus op 2 uur rijden van mij vandaan.
In hoeverre zouden jullie zoiets doen? Ik verwacht problemen bij garantiekwesties of onderhoud (‘niet hier gekocht’ etc).
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Ik had bv op mijn nieuwe €3500,- Giant +/- €1100,- korting, gewoon bij de Giant Dealer.
Mooie was; Ik zag de aanbieding op internet en zag dat hij nog op voorraad was bij mijn FM om de hoek.
Ik moest even vragen of ze in de aanbieding waren want dat wisten ze zelf niet eens.
Maar goed, voor dat bedrag en nog wat extra's zoals verzekering, extra slot, lederen handvatten en een fietstas was het voor mij nog te doen, net onder de €3K totaal.
Ik zou nu ook niet meer dan €3K uitgeven.
Ben momenteel ook aan het overwegen om het stuur te verhogen vanwege rugpijn. Welk stuurverhoger heb jij aangeschaft?Darkz0rs schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:25:
Fiets is binnen en zoals verwacht zullen we een stuurverhoger op de crivit 3 Y, en een ander zadel.
Heb je bij een fysiotherapeut gecheckt of een hoger stuur helpt tegen je rugproblemen? Ligt er maar helemaal aan waar in je rug je probleem zit, en waar het door veroorzaakt wordt.noef schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:07:
[...]
Ben momenteel ook aan het overwegen om het stuur te verhogen vanwege rugpijn. Welk stuurverhoger heb jij aangeschaft?
Bij mij helpt bijvoorbeeld een parallelligram zadelvering heel goed, doordat schokken daardoor gedempt worden. Rechtop zitten zorgt er juist voor dat er nog veel meer gewicht op je rugwervels rust, waardoor hobbels nog veel pijnlijker kunnen worden. Bij een voorover zithouding worden krachten ook door je armen en schouders opgevangen.
En bij mij (scoliose) helpt het ook om heel regelmatig te fietsen op een gewone fiets, waardoor spieren sterker worden - en dus ook de spieren die de wervels in de onderrug ondersteunen. Maar nogmaals, ligt ook aan plaats en oorzaak van je rugproblemen
Maar daarbij is toch de verkoopprijs leidend, niet de cataloguswaarde? Met name als het betreffende model niet meer leverbaar is.Foxhill schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:58:
[...]
Nee hoor. Verzekeraars die via fietsenwinkels werken keren in natura uit.
Op bol heb ik hem besteld voor 16,95 heb hem net binnen morgen ff kijken of het past. Ik gebruik dezelfde op mijn 2.0 X.noef schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:07:
[...]
Ben momenteel ook aan het overwegen om het stuur te verhogen vanwege rugpijn. Welk stuurverhoger heb jij aangeschaft?
[ Voor 9% gewijzigd door Darkz0rs op 20-08-2025 21:41 ]
Als wij hem verzekeren mogen we dat zelf kiezen. De premie is afhankelijk van de prijs die we nemen, dus je maakt het niet altijd maar hoger. We mogen zelfs fietsen met aanschafprijs boven de €4500 verzekeren voor €4499 zonder tracker. Maar ja dat is wel ENRA, die erg goede voorwaarden heeft via de vakhandel. De voorwaarden online wijken iets af.B64 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:27:
[...]
Maar daarbij is toch de verkoopprijs leidend, niet de cataloguswaarde? Met name als het betreffende model niet meer leverbaar is.
Ik heb het vandaag telefonisch bij de ANWB nagevraagd en die geven aan dat je de cataloguswaarde moet opgeven die op de factuur staat. Baal er wel een beetje van aangezien de fiets net 100 euro duurder is.
Ik ben dan wel heel benieuwd wat er op die factuur staat. Meestal staat daar het bedrag dat je betaald hebt, toch? Of heeft jouw handelaar daar ook op aangegeven wat hij jou aan korting heeft gegeven?stayfocussed schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:40:
Bedankt iedereen voor het meedenken met betrekking tot de verzekering.
Ik heb het vandaag telefonisch bij de ANWB nagevraagd en die geven aan dat je de cataloguswaarde moet opgeven die op de factuur staat. Baal er wel een beetje van aangezien de fiets net 100 euro duurder is.
En klopt die catalogusprijs ook met wat je elders vindt? Ik vind het maar een raar verhaal...
Je kunt de verkoper vragen de ‘van’ prijs lager te maken.stayfocussed schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:40:
Bedankt iedereen voor het meedenken met betrekking tot de verzekering.
Of, betere optie, neem een fijne verzekeraar. Ik ben helemaal klaar met ANWB in onze werkplaatsen. Als het op uitkeren aankomt proberen ze overal onderuit te komen.
[ Voor 3% gewijzigd door Darkz0rs op 21-08-2025 21:28 ]
Zowel de catalogusprijs als het bedrag wat ik betaald heb staan op de factuur.B64 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 07:30:
[...]
Ik ben dan wel heel benieuwd wat er op die factuur staat. Meestal staat daar het bedrag dat je betaald hebt, toch? Of heeft jouw handelaar daar ook op aangegeven wat hij jou aan korting heeft gegeven?
En klopt die catalogusprijs ook met wat je elders vindt? Ik vind het maar een raar verhaal...
De catalogusprijs is in lijn met wat ik terug kan vinden op de site van de fabrikant.
Welke kun jij van harte aanbevelen die niet de hoofdprijs vraagt?Foxhill schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:43:
[...]
Je kunt de verkoper vragen de ‘van’ prijs lager te maken.
Of, betere optie, neem een fijne verzekeraar. Ik ben helemaal klaar met ANWB in onze werkplaatsen. Als het op uitkeren aankomt proberen ze overal onderuit te komen.
ANWB/ Unigarant zijn rond de 10 euro per maand terwijl Enra ruim het viervoudige is.
InSharedstayfocussed schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 00:18:
[...]
Welke kun jij van harte aanbevelen die niet de hoofdprijs vraagt?
ANWB/ Unigarant zijn rond de 10 euro per maand terwijl Enra ruim het viervoudige is.
KingPolis
Laka
Deze kwamen bij mij naar boven met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ging bij mij om centrum van een grote stad dus kan bij jou flink verschillend.
Mocht je in provincie Zeeland of NB wonen dan kan ZLM ook een goede optie zijn.
Nu heb ik 2 opties:
- nieuwe ebike lage instap en andere inruilen
- zadelhoogte verlagen, maar bij deze verende zadelpen kan die niet lager, dus mss vaste zadelpen waardoor zadel wel 4cm lager kan
Bij inruil krijg ik maximaal €1500 voor mijn ebike, dus moet ik ca €1700 bijleggen
Wat denken jullie van de opties voor mij?
Dropperseat een optie? YouTube: What is a Dropper Seat Post?doggy1 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:00:
Ik heb een Cube Touring Hybrid 625 Heren 2023 met ruim 500km(vanwege heupprobleem nauwelijks gebruikt), maar door heupprobleem wordt het steeds moeilijker om mijn been over het zadel te"zwaaien".
Nu heb ik 2 opties:
- zadelhoogte verlagen, maar bij deze verende zadelpen kan die niet lager, dus mss vaste zadelpen waardoor zadel wel 4cm lager kan
Bij inruil krijg ik maximaal €1500 voor mijn ebike, dus moet ik ca €1700 bijleggen
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik had een Sparta M8i in te ruilen (toegegeven, geen courant model) en daar gaf de FM 100 euro voor. Uiteindelijk voor 400 op MP verkocht.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Moet je nog steeds je been over het frame zwaaien. Kan wel iest lager dan, maar blijt wel overheen zwaaienCyberpope schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:36:
[...]
Dropperseat een optie? YouTube: What is a Dropper Seat Post?
Mischien krijg je er bij upway er meer voor?doggy1 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:00:
Ik heb een Cube Touring Hybrid 625 Heren 2023 met ruim 500km(vanwege heupprobleem nauwelijks gebruikt), maar door heupprobleem wordt het steeds moeilijker om mijn been over het zadel te"zwaaien".
Nu heb ik 2 opties:
Je kunt het proberen.
Ik lees dat je een fietscomputer hebt geplaatst om te kunnen zien hoe snel je fietst. Maar zit er helemaal geen display op dan? Hoe zie je b.v. hoeveel % batterij je nog over hebt?Metalfreak schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:23:
Ik was eerder altijd van het kamp "een elektrische fiets koop je pas als je minimaal 55 plus bent", maar nu ik tegenwoordig links en rechts wordt ingehaald door basisschoolkinderen op kinderbrommers/fatbikes, had ik zoiets van: "fuck it, ik ga de wereld toch niet redden met die instelling en waarom zou ik het mezelf lastiger maken dan nodig" en ben op zoek gegaan naar een betaalbare ebike voor random korte ritjes. Nu nog naar mijn werk, maar we gaan binnenkort verhuizen met het werk waardoor lopen sneller is. Budget dus niet al te groot gezet, want je kunt het natuurlijk zo gek mogelijk maken. Uit diverse reviews (o.a. hier) kwam dan voor mij eigenlijk de volgende als winnaar uit de bus: de Crivit Urban X 3.0 met riemaandrijving van de Lidl. Afgelopen vrijdagochtend besteld en gisteren stond Dynalogic voor de deur met een hele grote doos.
In die doos zat dit:
[Afbeelding]
Montage is supermakkelijk (stuur rechtzetten, trappers monteren en zadel op juiste hoogte zetten) en je bent klaar om te fietsen.
Paar kleine dingetjes heb ik wel al aangepast:Ik vind overigens de kleur in het echt mooier dan op de foto.
- Slot verwisseld met mijn oude fiets. Het bijgeleverde slot heeft geen extra mogelijkheid om een ketting aan te sluiten.
- Andere bel geplaatst (bij m'n vorige fiets ergerde ik me ook rot aan dat type bel, dus meteen vervangen)
- Doordat de nieuwe bel aan de linkerkant moest komen en de bijgeleverde aan de rechterkant zit: het lichtknopje verplaatst naar rechts.
- Fietscomputer geplaatst. (dit type heeft geen display en vind het toch wel fijn om te zien hoe hard ik fiets) Hierbij heb ik een gaatje geboord in het montageplaatje van de fietscomputer zodat ik deze kon monteren op de plek waar normaal de SP connect klikbevestiging op het stuur zit.
Ik lees wel in diverse reviews dat mensen het stuur vaak wat laag vinden, maar daar heb ik met mijn 1,85m nog geen problemen mee ervaren.
Je hebt een indicator met (ik dacht) 6 ledjes om de aan/uit knop die de status van de batterij aangeeft.bruce the boss schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:07:
[...]
Ik lees dat je een fietscomputer hebt geplaatst om te kunnen zien hoe snel je fietst. Maar zit er helemaal geen display op dan? Hoe zie je b.v. hoeveel % batterij je nog over hebt?
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Meestal neem ik 3.8 bar en weeg zelf +-78 kg
Hangt heel erg af van de breedte van die band.Mr Luky schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:47:
Welke bandendruk hanteren jullie voor een bandtype Schwalbe Energizer Plus G Guard 5.
Meestal neem ik 3.8 bar en weeg zelf +-78 kg
Dit is een goede site om het eens na te kijken. En ik ben vrij zeker dat je lager gaat uit komen dan verwacht:
https://silca.cc/en-eu/pa...SeFaK-YFIXnK5aLve1hmen9Sk
Heb m ingevuld voor m'n ebike en m'n normale fiets, voor de ebike kom ik onder de minimumdruk van m'n banden uit (1,65 tov 2,00), voor m'n normale fiets komt het rond de druk die er nu inzit (3,90 tov 4,00), dat is net boven het midden van het verschil tussen laagste en hoogste druk.Tommie12 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:43:
[...]
Hangt heel erg af van de breedte van die band.
Dit is een goede site om het eens na te kijken. En ik ben vrij zeker dat je lager gaat uit komen dan verwacht:
https://silca.cc/en-eu/pa...SeFaK-YFIXnK5aLve1hmen9Sk
Ben nog wel een beetje zoekende naar de goede druk voor de ebike, want met de druk waarmee ik m kreeg is ie op de meeste wegdekken heel comfortabel, maar op mijn vaste ronde is er een stuk met hobbelig asfalt, daar ging de fiets heel erg deinen. Met hogere druk deint ie niet meer, maar stuitert ie weer meer op andere plekken

Kalm aan! En rap een beetje!
Ik gebruik die Silca eerder als een indicatie voor het absolute minimum. Met die druk zou je de velg niet beschadigen, je mag altijd hoger tot de grens van de band.BdK9001 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:04:
[...]
Heb m ingevuld voor m'n ebike en m'n normale fiets, voor de ebike kom ik onder de minimumdruk van m'n banden uit (1,65 tov 2,00), voor m'n normale fiets komt het rond de druk die er nu inzit (3,90 tov 4,00), dat is net boven het midden van het verschil tussen laagste en hoogste druk.
Ben nog wel een beetje zoekende naar de goede druk voor de ebike, want met de druk waarmee ik m kreeg is ie op de meeste wegdekken heel comfortabel, maar op mijn vaste ronde is er een stuk met hobbelig asfalt, daar ging de fiets heel erg deinen. Met hogere druk deint ie niet meer, maar stuitert ie weer meer op andere plekken
Maar je ziet op de weg nogal wat verschillen.
Sommigen pompen pas bij als de velg de straat begint te raken, anderen kiezen voor kneiterhard.
Ik rij met 2 bar vooraan en 2,5 bar achteraan voor 50mm banden, en dat voelt goed.
Ik ben zelf 95kg en de elektrische weegt 30kg +.
Ik heb daarnaast nog een Merida "trekking" fiets, welke 15kg weegt, met dezelfde banden. En ook die heb ik op 3 bar staan. En dat fietst voor mij het prettigst.
Door wat te testen, voel je snel genoeg wat een goede druk voor je banden is.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Heb me ook altijd op het standpunt gesteld dat ik geen E-bike nodig heb maar na deze zomervakantie moet ik mijn mening hierover toch bijstellen. Mijn vrouw heeft er wel eentje en we zijn ook een paar dagen in de Eifel geweest maar dan is het zonder E-bike niet leuk om daar te fietsen
Nu heb ik voor mijn woon - werkverkeer geen E-bike nodig dus ik wil geen hele dure aanschaffen.
Mijn eerste reactie was dat ik geen fiets boven de € 1.000,- wilde maar die mening "moet" ik ook al bijstellen.
Zat in eerste instantie aan een Fiido te denken maar na het lezen van dit forum valt deze al snel af.
Heb er nu twee op mijn lijstje staan:
* Urban elektrische fiets 3.0 X riemaandrijving (LIdl)
* Of een Tenways (zijn meerdere mogelijke types die ik op de korrel heb)
Zijn er meer merken die fietsen leveren in de bovenstaande range waarbij ik het onderstaande belangrijk vind:
* MAX € 2.000,- euro of iets minder
* Bestellen via internet vind ik geen probleem maar ik zou er via een winkel toch graag een keer op hebben gezeten omdat ik wel het goede gevoel op de fiets wil hebben. En anders krijg je weer het probleem met retourneren van de fiets.
* Bij een reparatie moet ik de fiets of zelf moeten kunnen maken of via de FM maar het komt er dus op neer dat er makkelijk onderdelen beschikbaar moeten zij. En niet zo als van b.v. de Fiido
Ik ben al flink aan het zoeken maar zijn er meer merken die, een beetje, aan het bovenstaande voldoen?
Heeft het “niet nodig hebben” te maken met de afstand of het gevoel dat je lekker aan het fietsen bent? Je hebt namelijk aandrijfsystemen die je wel het gevoel geven dat je lekker (natuurlijk) aan het fietsen bent.bruce the boss schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:40:
Hallo,
Heb me ook altijd op het standpunt gesteld dat ik geen E-bike nodig heb maar na deze zomervakantie moet ik mijn mening hierover toch bijstellen. Mijn vrouw heeft er wel eentje en we zijn ook een paar dagen in de Eifel geweest maar dan is het zonder E-bike niet leuk om daar te fietsen
Nu heb ik voor mijn woon - werkverkeer geen E-bike nodig dus ik wil geen hele dure aanschaffen.
Mijn eerste reactie was dat ik geen fiets boven de € 1.000,- wilde maar die mening "moet" ik ook al bijstellen.
Zat in eerste instantie aan een Fiido te denken maar na het lezen van dit forum valt deze al snel af.
Zijn er meer merken die fietsen leveren in de bovenstaande range waarbij ik het onderstaande belangrijk vind:
* Bestellen via internet vind ik geen probleem maar ik zou er via een winkel toch graag een keer op hebben gezeten omdat ik wel het goede gevoel op de fiets wil hebben. En anders krijg je weer het probleem met retourneren van de fiets.
* Bij een reparatie moet ik de fiets of zelf moeten kunnen maken of via de FM maar het komt er dus op neer dat er makkelijk onderdelen beschikbaar moeten zij. En niet zo als van b.v. de Fiido
Ik ben al flink aan het zoeken maar zijn er meer merken die, een beetje, aan het bovenstaande voldoen?
Verder verkijk je niet op de prijs in relatie tot de kwaliteit. Los van uitzonderingen en eventuele kortingsacties zijn de goedkopere e-bikes vaak duurder in onderhoud omdat de slijtage gevoelige onderdelen minder degelijk zijn uitgevoerd. Merken als Cortina en Popal hebben daar een handje van. Prachtige en zeer aantrekkelijk geprijsde fietsen maar voor de prijs zeer begrijpelijk dat ze op sommige onderdelen besparen. Voorbeelden: remblokjes/ roller brakes ipv schijfremmen, goedkopere riem (cdx VS cdn), onderhoudsgevoelige versnellingsnaaf, etc. Dus lees je goed in
[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 27-08-2025 15:19 ]
Juist bij de fietsen van de Lidl en Tenways is het nog maar de vraag hoe lang de onderdelen leverbaar zijn - en dan met name de onderdelen van het electrische systeem (accu, motor, controller, evt schermpje). Koop een fiets met een aandrijfsysteem van een bekend merk (Bosch, Yamaha e.d.), dan heb je wat dat betreft meer zekerheid.bruce the boss schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:40:
Hallo,
Andere optie is de Decathlon - die gebruiken weliswaar voor sommige modellen weliswaar ook onbekend Chinees spul, maar geven op de website wel aan hoe lang ze nog in onderdelen kunnen voorzien.
Derde optie: zoek een goede tweedehands fiets van een A-merk, het moet binnen je budget zeker lukken om een knap exemplaar te vinden.
Kijk vooral ook even wat Upway heeft aan A-merken, vaak zijn ze te krijgen met best lage km-stand en accu-cycles. Voordeel is dan ook dat de lokale fietsenmaker gewoon aan onderdelen kan komen.bruce the boss schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:40:
Hallo,
Woon- / werkverkeer is een kwartier heen en een kwartier terug dus dat is niet het probleem.Miki schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:15:
[...]
Heeft het “niet nodig hebben” te maken met de afstand of het gevoel dat je lekker aan het fietsen bent? Je hebt namelijk aandrijfsystemen die je wel het gevoel geven dat je lekker (natuurlijk) aan het fietsen bent.
Verder verkijk je niet op de prijs in relatie tot de kwaliteit. Los van uitzonderingen en eventuele kortingsacties zijn de goedkopere e-bikes vaak duurder in onderhoud omdat de slijtage gevoelige onderdelen minder degelijk zijn uitgevoerd. Merken als Cortina en Popal hebben daar een handje van. Prachtige en zeer aantrekkelijk geprijsde fietsen maar voor de prijs zeer begrijpelijk dat ze op sommige onderdelen besparen. Voorbeelden: remblokjes/ roller brakes ipv schijfremmen, goedkopere riem (cdx VS cdn), onderhoudsgevoelige versnellingsnaaf, etc. Dus lees je goed in
En zo vaak ga ik niet fietsen samen met mijn vrouw en binnen Nederland is dat dan ook geen probleem dat ik een gewone fiets heb en zijn een electrische. Als we met meerdere mensen zouden gaan fietsen wordt het natuurlijk weer een probleem want de electrische fietsen in de vriendengroep worden er ook steeds meer.
Kijk naar een goede 2dehands fiets.bruce the boss schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:43:
[...]
Woon- / werkverkeer is een kwartier heen en een kwartier terug dus dat is niet het probleem.
En zo vaak ga ik niet fietsen samen met mijn vrouw en binnen Nederland is dat dan ook geen probleem dat ik een gewone fiets heb en zijn een electrische. Als we met meerdere mensen zouden gaan fietsen wordt het natuurlijk weer een probleem want de electrische fietsen in de vriendengroep worden er ook steeds meer.
Er zijn er nogal wat die toch ingeruild worden en weinig gereden hebben.
Beter een Gazelle van 3 jaar oud voor 2000€ dan een nieuwe "internetfiets".
Dit is mijn eerste reactie in deze topic. Vandaag heb ik de Riese Muller Charger 5 met Enviolo Automatiq opgehaald bij de FM. Ik had deze gelijk na de aankondiging bij hem besteld en de verwachting was dat deze in sept/okt geleverd zou worden. Dus het was een verassing toen ik hoorde dat de fiets vanaf vandaag klaarstond om opgehaald te worden. Ik ben overigens de eerste aan wie de FM dit model geleverd heeft
In plaats van een tweede auto te kopen, heb ik deze fiets gekocht. Mijn partner wordt de primaire bestuurder van de auto en ik zal deze fiets gebruiken voor in/rondom de stad en woon-werk verkeer (25km enkele reis). Met ons kind achterop wil ik mooie tochten maken in het weekend.
Het is een Automatiq geworden omdat ik de Vario versnelling niet fijn vind schakelen. Pinion en Rohloff vind ik wel beter maar te duur (ik vind deze fiets al te duur eigenlijk). Vandaag heb ik wat kilometers gemaakt in veel drukte en met veel stoplichten. De Automatiq werkt soepel en snapt goed naar welke versnelling geschakeld moet worden. Af en toe voelde ik een hapering maar dat was niet storend.
Hier zit de Bosch gen 5 motor op en ik heb deze direct ingesteld op 100Nm. Het verschil is merkbaar maar 85Nm vind ik genoeg, vooral met de Automatiq.
Het is mijn eerste “echte” ebike. Ik kan dus geen uitgebreide of onderbouwde mening geven omdat ik geen goede baseline heb. Hij fietst wel heel goed en alles voelt gewoon solide en premium aan. Als iemand vragen heeft, hoor ik het graag.
:strip_exif()/f/image/dciJNu9OpD1g9icTKV7lKTsm.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je aan een Urban of Tenways denkt, houd er dan rekening mee dat dit voornamelijk stadsfietsen zijn. Ze missen nl. een versnellingssysteem omdat dit niet mogelijk is icm een riem. Beide hebben wel dezelfde bron voor het elektrisch systeem (Mivice) een achternaafmotor gecombineerd met koppelsensor voor een natuurlijk fietsgevoel. Ook de Fiido C11Pro is voorzien van een Mivice systeem, maar heeft wel een derailleur icm een ketting.bruce the boss schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:40:
.....
Mijn eerste reactie was dat ik geen fiets boven de € 1.000,- wilde maar die mening "moet" ik ook al bijstellen.....
Ik weet niet hoe je de ebike wilt gaan inzetten. Maar als je voordelig wilt en een complete ebike kun je voor tweedehands gaan kijken.
Andere redelijk voordelige optie (ca €500) zou zijn "ombouw".
Ik heb eerder gewezen op een zeer simpel ombouwsysteem met achternaafmotor en koppelsensor. Je huidige fiets moet dan wel al voorzien zijn van een derailleur..
Maar na wat voorbereidingen mbt tot eventuele aanpassingen is het een kwestie van alleen achterwiel wisselen om een ebike te creëren en vice versa.
[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 27-08-2025 18:11 ]
Welkom hierthemubson schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:05:
Dag allemaal,
Dit is mijn eerste reactie in deze topic. Vandaag heb ik de Riese Muller Charger 5 met Enviolo Automatiq opgehaald bij de FM. Ik had deze gelijk na de aankondiging bij hem besteld en de verwachting was dat deze in sept/okt geleverd zou worden. Dus het was een verassing toen ik hoorde dat de fiets vanaf vandaag klaarstond om opgehaald te worden. Ik ben overigens de eerste aan wie de FM dit model geleverd heeft.
In plaats van een tweede auto te kopen, heb ik deze fiets gekocht. Mijn partner wordt de primaire bestuurder van de auto en ik zal deze fiets gebruiken voor in/rondom de stad en woon-werk verkeer (25km enkele reis). Met ons kind achterop wil ik mooie tochten maken in het weekend.
Het is een Automatiq geworden omdat ik de Vario versnelling niet fijn vind schakelen. Pinion en Rohloff vind ik wel beter maar te duur (ik vind deze fiets al te duur eigenlijk). Vandaag heb ik wat kilometers gemaakt in veel drukte en met veel stoplichten. De Automatiq werkt soepel en snapt goed naar welke versnelling geschakeld moet worden. Af en toe voelde ik een hapering maar dat was niet storend.
Hier zit de Bosch gen 5 motor op en ik heb deze direct ingesteld op 100Nm. Het verschil is merkbaar maar 85Nm vind ik genoeg, vooral met de Automatiq.
Het is mijn eerste “echte” ebike. Ik kan dus geen uitgebreide of onderbouwde mening geven omdat ik geen goede baseline heb. Hij fietst wel heel goed en alles voelt gewoon solide en premium aan. Als iemand vragen heeft, hoor ik het graag.
[Afbeelding]
Mijn vuistregel, negeer de fabrikant. Ik doe net zoveel lucht als dat de band net begint te zwikken in de bocht en dan wat meer lucht erin (twee of drie slagen met mijn rennkompressor).BdK9001 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:04:
[...]
Heb m ingevuld voor m'n ebike en m'n normale fiets, voor de ebike kom ik onder de minimumdruk van m'n banden uit (1,65 tov 2,00), voor m'n normale fiets komt het rond de druk die er nu inzit (3,90 tov 4,00), dat is net boven het midden van het verschil tussen laagste en hoogste druk.
Hoe beter (soepeler) de band, hoe beter dit werkt. Ik heb nu super zware super moto banden, maar ja, ik verslijt ze niet.
Hoewel je er nu weinig mee kan, (ik gok namelijk dat je nu jiet groter kan) de volgende keer 55mm of breder.kendo schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:54:
Ik heb mijn Energizer plus 622-47 (volgens mijn pomp)rondom op 3 bar staan. Zogenaamd de "minimum" druk volgens de fabrikant. Maar ik vind ze niet echt zacht aanvoelen. Maar wanneer ik lager ga, dan voel ik ze toch wel wat rollen in bochten. En bij meer druk, begint de fiets oncomfortabel te "stuiteren".
Ik ben zelf 95kg en de elektrische weegt 30kg +.
Dat raad ik eigenlijk iedereen aan, maar zeker met jouw gewicht.
De spatborden zijn op dit moment de limiterende factor. De haartjes van de nieuwe banden liepen in het begin net aan. Ik heb best nog wel wat ruimte tussen de vorken. De 47 brede energizer plus banden, fietsen op dit moment erg prettig. Dus voor mij geen reden om de net nieuwe banden al te vervangen. 😉roffeltjes schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:19:
[...]
Hoewel je er nu weinig mee kan, (ik gok namelijk dat je nu jiet groter kan) de volgende keer 55mm of breder.
Dat raad ik eigenlijk iedereen aan, maar zeker met jouw gewicht.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Ik heb deze fiets een 2 jaar geleden gekocht. Maar ik loop eigenlijk non stop te rommelen met de remmen. Volledige specs: https://www.canyon.com/nl-nl/precede-on-7/2914.html
Maar het zijn Magura MT thirty remmen.
Probleem is dat ze lawaai maken als ik aan het remmen ben. Niet de hele tijd. Maar de laatste paar kilometer per uur. Dus net als je stil wilt staan. Super irritant bij stoplichten.
Enige oplossing is de remmen opnieuw te laten inslijten bij de LFM. Maar dat gaat een 50-100km mee en dan mag het opnieuw.
Er zijn al nieuwe blokjes op gezet. Maar dat verhielp het probleem ook niet.
Andere optie is nieuwe schijven. Maar voordat ik daar aan begin vroeg ik me af of andere dit probleem herkennen?
Magura zelf geeft aan dat ik naar een Magura dealer moet zodat er een expert naar kan kijken. Maar die zitten hier niet echt om de hoek.
Canyon support zit hier ook niet om de hoek. Althans de drie die het doen, die doen alleen racefietsen.
Een van de Fietsenmaker gaf aan dat beter het hele setje maar vervangen kan worden door iets van Shimano of een ander merk. Maar dat gaat ook meteen in de kosten lopen.
De fietsenmaker die Shimano voorschrijft omdat ie Magura niet stil krijgt zou ik iig nooit meer heengaan... Shimano (en ook Tektro) schijfremmen piepen net zo goed als ze niet goed afgesteld/vies/nat zijn.Xavier schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:43:
Toevallig nog lezers van dit topic die eigenaar zijn van een Canyon Procede:ON 7?
Ik heb deze fiets een 2 jaar geleden gekocht. Maar ik loop eigenlijk non stop te rommelen met de remmen. Volledige specs: https://www.canyon.com/nl-nl/precede-on-7/2914.html
Probleem is dat ze lawaai maken als ik aan het remmen ben. Niet de hele tijd. Maar de laatste paar kilometer per uur. Dus net als je stil wilt staan. Super irritant bij stoplichten.
Enige oplossing is de remmen opnieuw te laten inslijten bij de LFM. Maar dat gaat een 50-100km mee en dan mag het opnieuw.
Andere optie is nieuwe schijven. Maar voordat ik daar aan begin vroeg ik me af of andere dit probleem herkennen?
Magura zelf geeft aan dat ik naar een Magura dealer moet zodat er een expert naar kan kijken. Maar die zitten hier niet echt om de hoek.
Canyon support zit hier ook niet om de hoek. Althans de drie die het doen, die doen alleen racefietsen.
Een van de Fietsenmaker gaf aan dat beter het hele setje maar vervangen kan worden door iets van Shimano of een ander merk. Maar dat gaat ook meteen in de kosten lopen.
Met nieuwe blokken moet je ze ook weer inremmen op je schijven, kun je ook makkelijk zelf btw, kwestie van een aantal (uit m'n hoofd 9-10) keer van 30 naar 0 remmen en daarna de schijven netjes laten afkoelen, 3x herhalen. Heb het 2 jaar geleden gedaan bij de mountainbike, was daarna wel kapot van alle sprintjes
Beste manier om piepen tegen te gaan is zorgen dat de schijven vetvrij zijn (remmenreiniger is je vriend), gezien het na 50-100km terugkomt is dit wel het proberen waard. En zorgen dat de rem netjes uitgelijnd is met de schijf:
- De makkelijkste manier is om de twee inbusbouten die voorkomen dat de rem van links naar rechts schuift een klein beetje te lossen. Daarna knijp je de remhendel maximaal in, en terwijl je deze vasthoud zet je de inbusbouten weer vast. Bij mijn fietsen werkt dit perfect (zowal Magura als Shimano)
- bij de huidige fiets van m'n vriendin moet ik na bovenstaande methode de inbusbouten weer een beetje losmaken en de rem op het oog parallel aan de schijf zetten.
Houd er ook rekening mee dat een beetje geluid bij de laatste paar km/u niet altijd helemaal weg te krijgen is. Bij nat weer piepen mijn Magura's ook, de Shimano van m'n vriendin piept bij de achterrem altijd de laatste paar km/u, en bij vochtig weer de voorrem ook. Toen ze haar ebike nog had was er alleen remgeluid bij regen, dat was met Tektro remmen. De moederfiets van de buren piept altijd, de mountainbike van de buurman maakt meer een schrapend geluid.
Minder agressieve blokken zouden nog een overweging kunnen zijn, die hebben meer grip bij lagere (schijf)temperaturen, en zouden minder moeten piepen. Of dat voor jouw gebruik voldoende remkracht oplevert kan ik niet beoordelen.
Dit is een paar pagina's terug nog uitgebreid besproken inclusief het perspectief vanuit de fietsenmaker (@Foxhill )maartend schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:32:
Fites van 4k, nieuw kopen bij LBS. Nu verzekering zoeken. Voor mijn vrouw heb ik de ANWB verzekering, maar zijn er onderstussen al betere?
Nu even de voorrem gedaan:
- losgemaakt
- alles met remmenreiniger schoongemaakt
- pads opgestuurd op een vlakke ondergrond
- schoongemaakt
- alles weer vast gezet
- remmen vast geknepen en daarna bouten vast
Doe dit ook op mijn andere fietsen (MTB en wielren) en kan het kunstje ondertussen wel.
Daarna even ingeremd (nogal simpel op een ebike)
Gevolg: 29 augustus 2025
YouTube: 29 augustus 2025
Vind het zelf nu nog haperend klinkend. Alsof de schijf zelf oneven is. Misschien een zachter compound als blokjes eens proberen.
[ Voor 9% gewijzigd door Xavier op 29-08-2025 15:19 ]
Bij mijn Batavus, met de originele tektro schijven, komt het piepen ook altijd weer terug. Ook na het plaatsen van zachtere Elvedes pads.Xavier schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:14:
[...]
Nu even de voorrem gedaan:
- losgemaakt
- alles met remmenreiniger schoongemaakt
- pads opgestuurd op een vlakke ondergrond
- schoongemaakt
- alles weer vast gezet
- remmen vast geknepen en daarna bouten vast
Doe dit ook op mijn andere fietsen (MTB en wielren) en kan het kunstje ondertussen wel.
Daarna even ingeremd (nogal simpel op een ebike)
Vind het zelf nu nog haperend klinkend. Alsof de schijf zelf oneven is. Misschien een zachter compound als blokjes eens proberen.
Ik schuur dan even de pads op, zodat de verontreiniging weer weg is. De schijven schuur ik met korrel 80 op, totdat het oppervlak er weer effen uit ziet. Dit helpt meestal een paar honderd km.
Op een andere fiets heb ik SHIMANO SLX schijven met goedkope SHIMANO B05s blokjes, en die piepen nooit.
Binnenkort ga ik deze combinatie ook eens op mijn elektrische fiets proberen. Het spul is niet zo duur. En eenvoudig uit te voeren.
Het uitlijnen is soms nog meer werk.
Dit probleem ken ik zeker bij mijn Gazelle Ultimate C8+ belt. Hier dan schijfremmen. De achterrem is een zorgenkindje, die krijst heel de omgeving bij elkaar. Ik zit nu in een verhuizing, maar hier komt gewoon een heel nieuw systeem op. Mocht het dan nog niet lukken dan probeer ik achterrem om te laten bouwen naar een rollerbrake. Misschien niet ideaal, maar altijd beter dan nu.Xavier schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:43:
Toevallig nog lezers van dit topic die eigenaar zijn van een Canyon Procede:ON 7?
De Magura MT’s van mijn oude e-bike kermden ook altijd alsof hun leven ervan afhing. Blokken en schijven vervangen waren steeds tijdelijke oplossingen, het kwam altijd weer terug.BdK9001 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:08:
[...]
De fietsenmaker die Shimano voorschrijft omdat ie Magura niet stil krijgt zou ik iig nooit meer heengaan... Shimano (en ook Tektro) schijfremmen piepen net zo goed als ze niet goed afgesteld/vies/nat zijn.
Met nieuwe blokken moet je ze ook weer inremmen op je schijven, kun je ook makkelijk zelf btw, kwestie van een aantal (uit m'n hoofd 9-10) keer van 30 naar 0 remmen en daarna de schijven netjes laten afkoelen, 3x herhalen. Heb het 2 jaar geleden gedaan bij de mountainbike, was daarna wel kapot van alle sprintjes
Beste manier om piepen tegen te gaan is zorgen dat de schijven vetvrij zijn (remmenreiniger is je vriend), gezien het na 50-100km terugkomt is dit wel het proberen waard. En zorgen dat de rem netjes uitgelijnd is met de schijf:
- De makkelijkste manier is om de twee inbusbouten die voorkomen dat de rem van links naar rechts schuift een klein beetje te lossen. Daarna knijp je de remhendel maximaal in, en terwijl je deze vasthoud zet je de inbusbouten weer vast. Bij mijn fietsen werkt dit perfect (zowal Magura als Shimano)
- bij de huidige fiets van m'n vriendin moet ik na bovenstaande methode de inbusbouten weer een beetje losmaken en de rem op het oog parallel aan de schijf zetten.
Houd er ook rekening mee dat een beetje geluid bij de laatste paar km/u niet altijd helemaal weg te krijgen is. Bij nat weer piepen mijn Magura's ook, de Shimano van m'n vriendin piept bij de achterrem altijd de laatste paar km/u, en bij vochtig weer de voorrem ook. Toen ze haar ebike nog had was er alleen remgeluid bij regen, dat was met Tektro remmen. De moederfiets van de buren piept altijd, de mountainbike van de buurman maakt meer een schrapend geluid.
Minder agressieve blokken zouden nog een overweging kunnen zijn, die hebben meer grip bij lagere (schijf)temperaturen, en zouden minder moeten piepen. Of dat voor jouw gebruik voldoende remkracht oplevert kan ik niet beoordelen.
De Shimano’s op mijn huidige fiets zijn gewoon stil, in ieder geval tot de blokken bijna op zijn.
Zelfde fietsenmaker voor het onderhoud en dezelfde fietser. Conclusie: voor mij geen Magura MT meer.
Het stuk van vanochtend heb ik 3 maanden geleden ook al eens gereden met m'n Bridgestone Submariner (met 20kg net iets lichter dan de Thrive), met een stuk smallere banden (met 27x1¼ half zo breed) op 4,5 bar, toen had ik wel het gevoel dat m'n ruggengraat in een andere volgorde zat van het schudden
Inmiddels heb ik de Thrive altijd op 'Auto' staan, hij lijkt dan net iets gevoeliger voor mijn (vrij lichte) pedaaldruk. Bijkomend voordeel is ook dat de ondersteuning rekening houdt met heuvels, waardoor ik zelf geen extra kracht hoef te zetten om met dezelfde snelheid heuvelop te kunnen. Grappige bijwerking is wel dat de fiets daardoor een klein beetje gas bijgeeft wanneer ik een verkeersdrempel op fiets
Om nog even terug te komen op de piepende schijfremmen: ik moet mijn Magura fanboyisme een beetje beteugelen... Ik vergeleek namelijk MT4's (vergelijkbaar met Shimano Deore/XT) met Shimano MT200 (op de Thrive) en M355 (op de fiets van m'n vriendin) en dat zijn absolute instappers. Eigenlijk zijn alle schijfremmen die ik ooit op fietsen heb gehad instappers geweest (Tektro Auriga, en Shimano M375 (kabelbediend))
De MT4's heb ik met 7.P medium blokjes, volgens mij op Shimano schijven (de schuur staat helaas te vol met zooi om bij de MTB te kunnen). Die remmen wel iets stiller dan MT thirty's van @Xavier, maar de MTB van de buurman klinkt exact hetzelfde (volgens mij heeft hij SRAM), de M355’s van m'n vriendin maken meer een gillend geluid, vergelijkbaar met ouderwetse velgremmen op verchroomde velgen in de regen (ik had nooit een bel nodig in de binnenstad van Utrecht
Als een rem echt structureel piept, ook als hij schoon is en in geremt, dan zit het probleem in de stijfheid van je (achter) vork. De krachten trekken je postmount bracket en de schijf scheef tijdens het remmen waardoor het gaat krijsen. Ik kan geen oplossing verzinnen.
Merk rem zou niet uit moeten maken.
[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 30-08-2025 16:21 ]
Dat klinkt heel vreemd, dit klinkt ook jiet als piepen, maar als of er iets tegen de schijf of spaken aan gaat. Ik zou hiermee linea recta naar de fm gaan.Xavier schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:14:
[...]
Check vraag, heb je de hele boel gedeo.teerd en weer terug gezet? Weet je 100% zeker dat je je postmount bracket goed om hebt gezet?
Zoiets heb ik ook lang mee gesukkelt, bleek de remkabel beetje los te zitten en tegen de spaken aankwam tijdens het remmen (vooral bij bochten). Met Tie-wrap de kabel vasgezet aan de voorpoot en weg was het.roffeltjes schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:25:
[...]
Dat klinkt heel vreemd, dit klinkt ook jiet als piepen, maar als of er iets tegen de schijf of spaken aan gaat. Ik zou hiermee linea recta naar de fm gaan.
Check vraag, heb je de hele boel gedeo.teerd en weer terug gezet? Weet je 100% zeker dat je je postmount bracket goed om hebt gezet?
Dat is het probleem. Ik heb denk ik al een 4-5 fietsenmakers gehad. Enigste optie is naar Canyon zelf terug in Eindhoven (2,5 uur heen en 2,5 uur terug, laat staan dat ze het direct kunnen fiksen want achter hetzelfde probleem, wat helemaal raar is gezien dat frame superstijf is achter)roffeltjes schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:25:
[...]
Dat klinkt heel vreemd, dit klinkt ook jiet als piepen, maar als of er iets tegen de schijf of spaken aan gaat. Ik zou hiermee linea recta naar de fm gaan.
Of de boel vervangen door bijv Shimano MT200.
Ik zal het nog eens via Canyon zelf proberen met het filmpje erbij.
Wat betaal je hier voor om en nabij?themubson schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:05:
Dag allemaal,
Dit is mijn eerste reactie in deze topic. Vandaag heb ik de Riese Muller Charger 5 met Enviolo Automatiq opgehaald bij de FM. Ik had deze gelijk na de aankondiging bij hem besteld en de verwachting was dat deze in sept/okt geleverd zou worden. Dus het was een verassing toen ik hoorde dat de fiets vanaf vandaag klaarstond om opgehaald te worden. Ik ben overigens de eerste aan wie de FM dit model geleverd heeft.
[Afbeelding]
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik heb de volle prijs betaald €6659. Afdingen lukte helaas bij dit model niet. Had bij Fietsvoordeelshop wel een offerte gekregen voor de Charger4 Vario met Tracefy pro inclusief montage voor €4900. Maar toen ik de aankondiging van de 5 zag, waren er genoeg nieuwigheden die ik wel zag zitten. De lokale FM kon ‘m direct bestellen. Dus gelijk maar voor de 5 gegaan
Mooie fiets! Ik dacht in 2019 al gek veel geld uit geven aan een e-bike (3500 euro), dit is wel weer next levelthemubson schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:51:
[...]
Ik heb de volle prijs betaald €6659. Afdingen lukte helaas bij dit model niet. Had bij Fietsvoordeelshop wel een offerte gekregen voor de Charger4 Vario met Tracefy pro inclusief montage voor €4900. Maar toen ik de aankondiging van de 5 zag, waren er genoeg nieuwigheden die ik wel zag zitten. De lokale FM kon ‘m direct bestellen. Dus gelijk maar voor de 5 gegaan.
Ik ben toch malle pietje niet!
Ze worden niet allemaal in lage lonen landen geproduceerd. Een aantal kwaliteitsmerken assembleert in Duitsland. Veel componenten komen wel uit Azië. Maar bijvoorbeeld Enviolo maakt de mechanische delen in Azië, en de elektronica in Nederland.Arfman schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:17:
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat er een forse marge zit op (e-)bikes. Het zijn voornamelijk standaardonderdelen (Bosch motor en aansturing, Shimano versnellingen, kettingen/riem ook weer van een ander merk). Het wordt allemaal geproduceerd in lagelonenlanden dus volgens mij wordt er goed verdiend ergens.
Er zit een hoge marge aan de fietsen die voor de volle prijs verkocht worden. Einde van het seizoen houden alle lagen van de keten (fabrikant, importeur als die er is, retailer) fietsen over die ze onder kostprijs verkopen.
De enige correcte maatstaven voor wat er verdiend wordt zijn (verschillende varianten van) (netto) marge. Bij fabrikanten zijn er gewone gezonde netto marges zoals bij ZEG, en zelfs negatieve netto marges zoals bij Accell. Bij fietsenwinkels wordt een hogere netto marge gehaald dan bij meeste andere soorten retailers. Maar lager dan bijvoorbeeld in de maakindustrie vaak mogelijk is.
Die verschillen komen omdat er bij fietsretailers meer toegevoegde waarde is dan bij andere retailers (meer informatie voorziening door complexer product, meer toegevoegde arbeid, grotere voorraad buffer). En de maak industrie heeft op zijn beurt weer hogere toegevoegde waarde.
Marge ten opzichte van de adviesprijs is schijnbaar al snel 25-35% dus er is altijd wel iets van onderhandelingsruimte.Arfman schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:17:
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat er een forse marge zit op (e-)bikes. Het zijn voornamelijk standaardonderdelen (Bosch motor en aansturing, Shimano versnellingen, kettingen/riem ook weer van een ander merk). Het wordt allemaal geproduceerd in lagelonenlanden dus volgens mij wordt er goed verdiend ergens.
Zelfs bij “uitverkoop” kunnen FM’s dus flinke kortingen geven zonder dat ze flink de min in gaan.
Hoe loopt het seizoen voor uitverkoop en verschijnen nieuwe collectie? Kortom wat is het beste moment voor koopjes?Foxhill schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:14:
[...]
Ze worden niet allemaal in lage lonen landen geproduceerd. Een aantal kwaliteitsmerken assembleert in Duitsland. Veel componenten komen wel uit Azië. Maar bijvoorbeeld Enviolo maakt de mechanische delen in Azië, en de elektronica in Nederland.
Er zit een hoge marge aan de fietsen die voor de volle prijs verkocht worden. Einde van het seizoen houden alle lagen van de keten (fabrikant, importeur als die er is, retailer) fietsen over die ze onder kostprijs verkopen.
De enige correcte maatstaven voor wat er verdiend wordt zijn (verschillende varianten van) (netto) marge. Bij fabrikanten zijn er gewone gezonde netto marges zoals bij ZEG, en zelfs negatieve netto marges zoals bij Accell. Bij fietsenwinkels wordt een hogere netto marge gehaald dan bij meeste andere soorten retailers. Maar lager dan bijvoorbeeld in de maakindustrie vaak mogelijk is.
Die verschillen komen omdat er bij fietsretailers meer toegevoegde waarde is dan bij andere retailers (meer informatie voorziening door complexer product, meer toegevoegde arbeid, grotere voorraad buffer). En de maak industrie heeft op zijn beurt weer hogere toegevoegde waarde.
Koopjes zijn er tegenwoordig het hele jaar door. Dat er alleen hoge kortingen in het najaar zijn is iets van tot tien jaar terug.Mad_Manic schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:42:
[...]
Hoe loopt het seizoen voor uitverkoop en verschijnen nieuwe collectie? Kortom wat is het beste moment voor koopjes?
Fabrikanten tonen nieuwe collecties vanaf mei tot en met augustus. Dat is eerder dan voorheen. Modellen lopen vaak meerdere jaren. Dus geen nieuw kleurtje meer elk jaar. Het moment dat nieuwe fietsen op de markt komen is niet meer standaard in het 4e kwartiel, maar ook regelmatig eerder of later.
Bovendien, de aanbiedingen op een model beginnen vaak tegelijk met dat er maten opraken.
Kortom, je kunt het beste een fiets kopen op het moment wanneer je er een nodig hebt.
Hallo,Plucky schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:15:
[...]
Marge ten opzichte van de adviesprijs is schijnbaar al snel 25-35% dus er is altijd wel iets van onderhandelingsruimte.
Zelfs bij “uitverkoop” kunnen FM’s dus flinke kortingen geven zonder dat ze flink de min in gaan.
De marges zijn groter hoor. Heb bij toeval een fiets gezien met de inkoopprijs en verkoopprijs.
Bij die fietsmaker was het rond de 50%
Ik snap dat hij er ook van moet leven maar bij een fiets van 5500 euro vond ik het wel een enorm bedrag.
Grt
Wat bedoel je met 50%?brownyster schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:51:
Bij die fietsmaker was het rond de 50%
Telt de fietsenmaker 50% bij zijn inkoopprijs op om zo de verkoopprijs te berekenen?
Of was zijn marge 50% van de verkoopprijs?
Bij de 2e optie is zijn marge namelijk 2 maal zo groot als bij de 1e.... Scheelt toch 50%
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hoi,Andrehj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:35:
[...]
Wat bedoel je met 50%?
Telt de fietsenmaker 50% bij zijn inkoopprijs op om zo de verkoopprijs te berekenen?
Of was zijn marge 50% van de verkoopprijs?
Bij de 2e optie is zijn marge namelijk 2 maal zo groot als bij de 1e.... Scheelt toch 50%
Als de verkoop b.v 5000 is dan is zij inkoop rond de 2500 zoals ik dat zag op zijn scherm
Ja ok, maar reken je dan ook even mee dat die fietsenmaker een winkelpand moet betalen, personeel, stookkosten, garantieafhandeling voor mensen die een fiets verkocht hebben, binnenlopers die even een ketting afgesteld moeten hebben en dat de voorraad in de winkel (gok ik zo) voorgefinancierd moet worden?brownyster schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:37:
[...]
Hoi,
Als de verkoop b.v 5000 is dan is zij inkoop rond de 2500 zoals ik dat zag op zijn scherm
Ik ben met je eens dat er (denk ik) gezonde marges opzitten maar de FM om de hoek (onderdeel van een groter concern) heeft ongeveer 4 a 5 monteurs in dienst en de winkelvoorraad loopt zo richting de 2 ton (nattevingerwerk hoor).
Dat is dan inkoop excl BTW en verkoop incl BTW!brownyster schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:37:
[...]
Hoi,
Heeft iemand hier tips voor goede lederen handvatten voor deze fiets?
En zijn ze makkelijk zelf te vervangen?
Dat moet toch goed te krijgen zijn zonder naar die horror roller brakes over te gaan...jimh307 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:27:
[...]
Dit probleem ken ik zeker bij mijn Gazelle Ultimate C8+ belt. Hier dan schijfremmen. De achterrem is een zorgenkindje, die krijst heel de omgeving bij elkaar. Ik zit nu in een verhuizing, maar hier komt gewoon een heel nieuw systeem op. Mocht het dan nog niet lukken dan probeer ik achterrem om te laten bouwen naar een rollerbrake. Misschien niet ideaal, maar altijd beter dan nu.
Er zijn zo een paar no-go's voor mij op een fiets: kettingkasten en rollerbrakes...
Ik eet nog liever mijn schoenen op.
Ben benieuwd waarom je denkt dat je daar tevreden over gaat worden.
De C21 Fiido heb ik op een zondag besteld en 5 dagen later werd hij geleverd. In elkaar zetten was in een half uurtje gedaan. Zoonlief is er superblij mee — de fiets rijdt heerlijk en tot nu toe nog geen enkel issue gehad.
Ik ben nog wel op zoek naar een goede oplossing om er een ART3-slot op te monteren, liefst zo dat het netjes aan de fiets vastzit zonder beschadiging. Ik zag dat er vouwsloten bestaan die je bij de bidonhouder kunt bevestigen, maar die zijn ART2 en schijnen vrij makkelijk open te breken. Als er Tweakers zijn met mooie/creatieve oplossingen hoor ik het graag!
Ik heb nu dit besteld, in de hoop dat ik er een ART3-kettingslot in kan krijgen.
Hier alvast twee foto’s van de fiets:
![]() | ![]() |
Bedankt voor de update. Mbt enige zaken, waar ik benieuwd naar ben, hoop ik dat je nog een antwoord wilt geven.SolarOrbiter schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:37:
Kleine update van mijn kant:
De C21 Fiido heb ik op een zondag besteld en 5 dagen later werd hij geleverd. In elkaar zetten was in een half uurtje gedaan. Zoonlief is er superblij mee — de fiets rijdt heerlijk en tot nu toe nog geen enkel issue gehad......
De ebike is relatief lichtgewicht met 17,5kg. Met name tgv de kleine accucapaciteit van 208Wh
In dat geval ben ik benieuwd naar de actieradius die.ermee wordt behaald. Mi geeft de Fiido site een schromelijk overdreven afstand aan van 100km.
Heb je ook al een idee hoe je eventueel onderhoud gaat of laat doen? Ik weet niet of de ebike allemaal standaardonderdelen heeft of, indien nodig, vervangen kunnen worden door standaard verkrijgbare onderdelen.
Het draai- en loopwerk zal meestal geen problemen opleveren, maar met het frame ed kan dit soms wel het geval zijn. Met de naafmotor verwacht ik niet zo gauw problemen, maar soms wil er weleens iets gebeuren met sensoren of controller. Zou handig zijn als je weet waar je dan terecht kunt.
Zo'n vouwslot kreeg ik op vakantie wel eens bij een ebike, leek meer op een metalen duimstok dan op een slot.SolarOrbiter schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:37:
Kleine update van mijn kant:
De C21 Fiido heb ik op een zondag besteld en 5 dagen later werd hij geleverd. In elkaar zetten was in een half uurtje gedaan. Zoonlief is er superblij mee — de fiets rijdt heerlijk en tot nu toe nog geen enkel issue gehad.
Ik ben nog wel op zoek naar een goede oplossing om er een ART3-slot op te monteren, liefst zo dat het netjes aan de fiets vastzit zonder beschadiging. Ik zag dat er vouwsloten bestaan die je bij de bidonhouder kunt bevestigen, maar die zijn ART2 en schijnen vrij makkelijk open te breken. Als er Tweakers zijn met mooie/creatieve oplossingen hoor ik het graag!
Ik heb nu dit besteld, in de hoop dat ik er een ART3-kettingslot in kan krijgen.
Hier alvast twee foto’s van de fiets:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Over de onderdelen die je noemt durf ik weinig te zeggen — dat zal de tijd uitwijzen. Voor onderhoud kan ik gewoon terecht bij de fietsenmaker om de hoek; die maakt er geen probleem van dat het een exotischer merk is. Ik las in reviews dat Fiido onderdelen gratis opstuurt bij problemen, al kan dat wat tijd kosten omdat je eerst video’s moet aanleveren en waarschijnlijk wat mails over en weer moet sturen. In het ergste geval breng ik de fiets naar Matrix eMobility in Utrecht. Ik woon daar zelf en zij verkopen de C21 ook. Een vriendje van mijn zoon heeft er een week later eentje bij hen gekocht (wel bijna 200 euro duurder). De zaak doet ook onderhoudsbeurten en is bekend met het merk.
Als je voor de C21 Pro gaat, zou ik zeker even kijken naar online kortingscodes. Ik had destijds nog een coupon van €20 gevonden, maar inmiddels is er ook eentje van €50 (BTY50). En als je nog twijfelt, zou ik gewoon een testrit maken bij een van de "Flag Stores" fietsenwinkels — in de Randstadheb je er 2 en ook 1 in Groningen. succes.
Iedereen mag er het zijne van vinden, maar ik zou vandaag de dag niet een fietsenhandel op starten.
Gewicht en actieradius hebben in Nederland geen hele sterke correlatie (Limburg daargelaten). Aerodynamica (zithouding) is veel relevanter.elinx schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:06:
[...]
De ebike is relatief lichtgewicht met 17,5kg. Met name tgv de kleine accucapaciteit van 208Wh
In dat geval ben ik benieuwd naar de actieradius die.ermee wordt behaald. Mi geeft de Fiido site een schromelijk overdreven afstand aan van 100km.
Dat gezegd hebbende, 2Wh per kilometer is een heel forse claim. De Razer was destijds de zuinigste fiets (aldus Fietsersbond). Ik zelf haalde over 120km was iets onder de 3.5Wh, maar dat was in wielerkleding en compleet vlak op het stuur. Dat een merk daar zover overheen gaat vind ik vooralsnog ongeloofwaardig.
Overigens vind ik zowel Bosch als Yamaha heel eerlijk in hun claims en haal ik de door Bosch geschatte actieradius (https://www.bosch-ebike.c...eradius-calculator)zonder problemen (dus zonder plat op het stuur te gaan liggen).
@SolarOrbiter Interessant!
50km-60km op 208Wh zit onder de 4Wh per kilometer. Ik zelf haalde dus 3.5Wh per kilometer met een Razer op eco. Dat maakt het idee dat ze het systeem dusdanig hebben geknepen tot 2Wh per kilometer op eco niet eens zo gek.
Een Bosch op turbo doet volgens de calculator 8Wh per kilometer. Dat geeft aan dat of de motor veel efficiënter is, of (en dat is vrijwel zeker het geval) dat jouw fiets veel minder ondersteunt (let op, dat is geen kritiek, het is een constatering). Nu is Turbo op een Bosch ook wel heel erg sterk.
[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 01-09-2025 15:02 ]
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam