Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 227 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:01

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

roffeltjes schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:31:
[...]

Wat leuk, een Yamaha! Die zie je hier niet vaak meer. Ik was vroeger een fan, maar zit sinds een paar jaar op Bosch. De Bosch is stiller en soepeler, maar ik vergelijk met een 10 jaar oude Yamaha pw, geen moderne Yamaha.

Hoe rijdt de nieuwste generatie en hoe stil is ie? Kan je vergelijken met Bosch of is dit je eerste ebike?
Deze is ook alweer vervangen door een nieuwere generatie, maar de oemph is er zeker, en zolang je genoeg druk op de pedalen hebt is het mooi soepel. Ik fiets zelf vaak net op de detectielimiet van de krachtsensor, dus de ondersteuning komt er steeds in en valt weer weg, maar dat ligt echt aan mij. M'n vriendin merkte daar niets van, dus moet gewoon iets meer druk zetten.

De enige echte vergelijk die ik heb is met de ebike die m'n vriendin eerst had, die had een of ander chinees merk (geen Bafang) met (op papier) 80 of 90Nm aan een Nuvinici 330 naaf (en woog 29kg), vergeleken daarmee is deze Yamaha een stuk explosiever als je kracht zet! Geluid is duidelijk aanwezig en overstemt ook de 55mm brede gravelbanden. Het is wel een laag geluid, beetje vergelijkbaar met het rolgeluid van een mountainbike.

Laatste keer dat ik Bosch VS Yamaha kon vergelijken was met de generatie die jij noemt op de vorige ebikes van m'n schoonouders.

Leuke van mijn fiets is ook dat je met de Rideconnect-app kan verbinden met de fiets en de datavelden op het display kunt aanpassen, en kan instellen hoeveel ondersteuning elke stand heeft. Na het koppelen van de app met de fiets kreeg ik ook gelijk een rits updates.

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:47
roffeltjes schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 23:50:
[...]

Tweedehands Dinsdag?

Sowieso zou ik naar een Bosch kijken voor dat budget, ook omdat je flink wat ondersteuning wil.

Loop binnen bij je lokale FM en kijk wat hij heeft staan aan occasions, misschien zit er wat tussen.
De Dinsdag is gewoon een goede no-nonsense e-bike. Zou bijna zeggen een typische hollandse fiets. Zag van de week bij onze fietsenzaak een (vermoedelijk overjarig) nieuwe dinsdag staan voor minder dan 2000 euro. Dit is de versie met een Bosch motor.
De oudere met de Yamaha motor zijn ook toppers. Daar kan @roffeltjes alles over vertellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:04
Uiteindelijk een Bianchi E-Vertic T Type gekocht voor 1,999 euro. Blijkbaar een Italiaans fabrikant. De Cube/Gazelle fietsen waren aanzienlijk duurder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czErTPdlApPB7PdbbrhkeUSg-00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eMOfxN2xBi6cUmhvCFfXqeGR.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nu een ABUS Iven 8210 kettingslot - ART2 besteld en zal de komende weken een fietsverzekering afsluiten. Via independer kwam ik uit op InShared fietsverzekering. Hebben mensen positieve ervaringen hiermee?

Zag overigens dat een fiets verzekeren in Rotterdam echt aanzienlijk duurder is dan in Dordrecht of Capelle (iets van 20 euro verschil per maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

UltraInstinct schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:17:
Uiteindelijk een Bianchi E-Vertic T Type gekocht voor 1,999 euro. Blijkbaar een Italiaans fabrikant. De Cube/Gazelle fietsen waren aanzienlijk duurder.

[Afbeelding]

Ik heb nu een ABUS Iven 8210 kettingslot - ART2 besteld en zal de komende weken een fietsverzekering afsluiten. Via independer kwam ik uit op InShared fietsverzekering. Hebben mensen positieve ervaringen hiermee?

Zag overigens dat een fiets verzekeren in Rotterdam echt aanzienlijk duurder is dan in Dordrecht of Capelle (iets van 20 euro verschil per maand).
Mooie fiets! Cube en (zeker) Gazelle zijn inderdaad flink overpriced voor de specs... Daarover gesproken: wat zijn de specs? :9~ (Bianchi is niet zo scheutig met info zag ik al)

De laatste fiets die ik verzekerd had was m'n Gazelle Puerto in 2005, dus mijn ervaring os erg outdated... M'n vriendin had dr ebike de eerste 3 jaar verzekerd voor een vast bedrag, maar dat was in Bunnik, dus ook niet spannend qua geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
BdK9001 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:59:
[...]

Mooie fiets! Cube en (zeker) Gazelle zijn inderdaad flink overpriced voor de specs... Daarover gesproken: wat zijn de specs? :9~ (Bianchi is niet zo scheutig met info zag ik al)

De laatste fiets die ik verzekerd had was m'n Gazelle Puerto in 2005, dus mijn ervaring os erg outdated... M'n vriendin had dr ebike de eerste 3 jaar verzekerd voor een vast bedrag, maar dat was in Bunnik, dus ook niet spannend qua geld.
https://www.profibike.nl/...pe-deore10s-600/SW10456.4

enigste link met specs wat ik heb kunnen vinden.
Voor de prijsrange heb ik wel een Bosch accu/motor kunnen scoren. De cube/Qwik? hadden volgens mij een ander accu/motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:27
Via independer kwam ik uit op InShared fietsverzekering. Hebben mensen positieve ervaringen hiermee?
Heb je al eens Univé gecheckt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
RicoK schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:03:
[...]

Kort naar gekeken, zal het vandaag geheel doornemen. Kon me herinneren dat zij 2 ART2 sloten willen hebben ipv 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:53

hneel

denkt er het zijne van

Mijn zoon heeft een 5 jaar oude Cortina U4 fiets met een Ecomo 36V voorwiel motor. Deze motor begint erg slecht te worden. Hij maakt een hoop lawaai en draait niet altijd even goed. O.a. te testen met de voetgangers-knop. Dan draait hij soms helemaal niet.

Nu heb ik denk ik 3 opties:
- Nieuwe motor kopen. (dat zou dan deze worden.)

- De motor zelf proberen te repareren.

- Het naar de fietsenmaker brengen.

Ik neigde in eerste instantie naar optie 1, maar als ik nu goed kijk lijkt het er op dat de motor echt deel uitmaakt van het voorwiel. Alle spaken zitten er aan vast. Is ook te zien op de foto van de webshop. Is het dan alsnog te doen?

Nog geen idee wat de fietsenmaker voor zo'n klus vraagt. Dat zal wel een flink stuk meer zijn.

En zelf repareren, hoe doenbaar is dat? Hoe zit het dan met de verkrijgbaarheid van de losse onderdeeltjes?

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:38

B64

hneel schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:44:
Mijn zoon heeft een 5 jaar oude Cortina U4 fiets met een Ecomo 36V voorwiel motor. Deze motor begint erg slecht te worden. Hij maakt een hoop lawaai en draait niet altijd even goed. O.a. te testen met de voetgangers-knop. Dan draait hij soms helemaal niet.

Ik neigde in eerste instantie naar optie 1, maar als ik nu goed kijk lijkt het er op dat de motor echt deel uitmaakt van het voorwiel. Alle spaken zitten er aan vast. Is ook te zien op de foto van de webshop. Is het dan alsnog te doen?

Nog geen idee wat de fietsenmaker voor zo'n klus vraagt. Dat zal wel een flink stuk meer zijn.

En zelf repareren, hoe doenbaar is dat? Hoe zit het dan met de verkrijgbaarheid van de losse onderdeeltjes?

Ik zou eerst eens bij een fietsenmaker vragen of die een schatting kan maken van de kosten. De fietsenmaker waar je de fiets hebt gekocht zou dat zeker moeten kunnen/willen.

Overigens vind ik op Marktplaats een aantal verkopers die zo'n motor inclusief wiel aanbieden. Wellicht kun je daar een goede deal vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
RicoK schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:03:
[...]

Heb de verschillende fietsverzekeringen bekeken, Unive vraagt X bedrag aan eigen risico en kost 12-13 euro per maand. Inshared vraagt geen eigen risico en 8,60 euro..

Grotendeels dezelfde voorwaarden en eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:31
UltraInstinct schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:41:
[...]

Heb de verschillende fietsverzekeringen bekeken, Unive vraagt X bedrag aan eigen risico en kost 12-13 euro per maand. Inshared vraagt geen eigen risico en 8,60 euro..

Grotendeels dezelfde voorwaarden en eisen.
Wel heel hoge afschrijving bij inshared.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34

Ik weet niet of je ooit een wiel hebt gespaakt, maar dat is geen simpele klus. Je eerst 5-10 wielen gaan gewoon niet goed.
Ik zou ook zoeken naar een compleet wiel op 2dehands.

Maar je kan ook nagaan of je niet alleen het binnenwerk van die motor moet vervangen, dan hoef je niet te herspaken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
.... Cortina U4 fiets met een Ecomo 36V voorwiel motor.....Hij maakt een hoop lawaai en draait niet altijd even goed
. .... 3 opties:
- Nieuwe motor kopen. (...

Ik neigde in eerste instantie naar optie 1, maar als ik nu goed kijk lijkt het er op dat de motor echt deel uitmaakt van het voorwiel. Alle spaken zitten er aan vast. ....

Nog geen idee wat de fietsenmaker voor zo'n klus vraagt. ....

En zelf repareren, hoe doenbaar is dat? .....
Optie 1, De naaf en de motor zijn geïntegreerd,
Maar wat vaak wel mogelijk is om de motor aan één zijde open te schroeven en vervolgens de elektromotor uit de behuizing, waar de spaken aan zitten, te halen en om te wisselen.

Optie 2 Als de motor lawaai maakt zijn vaak de kunststof planetaire tandwielen versleten of gebroken. Deze zijn vaak los verkrijgbaar, wel meestal even zoeken voor de juiste soort, en kunnen dan ook vervangen worden door wederom de motor aan één zijde open te schroeven. Je ziet ze dan zitten.
Het probleem hierbij is dat je niet weet welk oorspronkelijk merk, (bv Bafang oid) de Ecomo motor eigenlijk is, want Cortina heeft zijn eigen naam eraan gegeven.

Youtube is een goede bron om te kijken hoe dit in zijn werk gaat om te beoordelen of je er zelf aan wilt beginnen.

Ander optie van wisselen, motor plus wiel, heeft @B64 al aangegeven is het meest eenvoudig. Soms gaat het zelfs om pas gereviseerde motoren waar de tandwielen reeds vervangen zijn.

Optie 3 kan altijd nog, mits er fietsenmakers zijn die revisiewerk nog kunnen en willen doen. Er bestaan wel speciale revisie bedrijfjes, maar die zijn niet altijd makkelijk te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Foxhill schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:46:
[...]

Wel heel hoge afschrijving bij inshared.
Wat bedoel je precies en hoeveel is de afschrijving? Ik zie 9 euro staan voor all risk en een eenmalig adminkosten van ong 10 euro. In de voorwaarden staat verder ook niks.

Moet mijn sleutelnummers invoeren om verder te gaan maar heb momenteel nog geen slot kunnen kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartNL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03:42

MartNL

UltraInstinct schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:54:
[...]

Wat bedoel je precies en hoeveel is de afschrijving? Ik zie 9 euro staan voor all risk en een eenmalig adminkosten van ong 10 euro. In de voorwaarden staat verder ook niks.

Moet mijn sleutelnummers invoeren om verder te gaan maar heb momenteel nog geen slot kunnen kopen
Dat je bij de ene verzekeraar meer voor je fiets krijgt dan bij de andere bedoeld hij.
Dus bv bij Unive krijg je na 1 jr mocht hij gestolen worden bv 1800 euro en bij Inshared krijg je dan nog 1500 euro.

Ik weet zelf niet als dat waar is. Daar heb ik geen ervaringen mee. Hoop ik ook niet te krijgen. 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
MartNL schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:24:
[...]

Dat je bij de ene verzekeraar meer voor je fiets krijgt dan bij de andere bedoeld hij.
Dus bv bij Unive krijg je na 1 jr mocht hij gestolen worden bv 1800 euro en bij Inshared krijg je dan nog 1500 euro.

Ik weet zelf niet als dat waar is. Daar heb ik geen ervaringen mee. Hoop ik ook niet te krijgen. 😜
Dankjewel voor de uitleg. Bij inshared staat er 100 procent van de aankoopwaarde de 1e 3 jaar. Daarna 75%. Na 3 jaar zal ik de verzekering toch waarschijnlijk stoppen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-09 05:19
Ik zit een beetje in een dilemma.

Ik kan een Grenoble C5 2025 gunstig kopen, met garantie, maar het betreft een online aankoop. Hoe gaat dat in zijn werk bij een lokale fietsenmaker? Moet hij garantiegevallen opnemen met bijvoorbeeld enkel arbeidsloon betalen?

Ik ben zelf wel handig, dus onderhoud kan ik prima zelf, ik kan alleen geen bosch spulletjes uitlezen uiteraard. Hoe vaak moet die diagnosetool gebruikt worden, of heb je dat nooit nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:50

TTLCrazy

Listen to Frankie

@Thomox In mijn ogen is de eerste beurt van een fiets de meest belangrijke omdat dan na 500km of zo de afstellingen worden nagelopen. Spaken e.d., remmen. Na die eerste beurt zijn het meestal slijt delen die vervangen moeten worden zoals banden, remblokjes. Dat zijn dingen die kan ik zelf ook wel. De riem aandrijving heeft bij mij verder ook niet veel onderhoud nodig. Een ketting aandrijving kan bij een beetje onderhoud ook lang mee.

De diagnosetool heb ik geen idee van, maar lijkt mij bij geen storingen niet nodig. We kunnen tegenwoordig zelf de firmware updaten gelukkig via de flow app.

Persoonlijk heb ik bij mijn fiets de eerste (gratis) beurt laten uitvoeren recent nog. Ik weet niet of ik nog meer beurtjes laat doen. Prijs hiervan ligt meestal rond de €100,- zonder korting. Wellicht is het nodig voor de garantie maar kan mij dit niet voorstellen eigenlijk.

edit: ik heb overigens wel de fiets bij een lokale fietsenzaak gekocht mede omdat ik bij problemen geen gezeur wil en deze dichtbij kan afleveren.

[ Voor 7% gewijzigd door TTLCrazy op 11-08-2025 12:45 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Thomox schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:30:

Ik kan een Grenoble C5 2025 gunstig kopen, met garantie, maar het betreft een online aankoop. Hoe gaat dat in zijn werk bij een lokale fietsenmaker? Moet hij garantiegevallen opnemen met bijvoorbeeld enkel arbeidsloon betalen?

Ik ben zelf wel handig, dus onderhoud kan ik prima zelf, ik kan alleen geen bosch spulletjes uitlezen uiteraard. Hoe vaak moet die diagnosetool gebruikt worden, of heb je dat nooit nodig?
Een andere winkel hoeft helemaal niets. Recht op garantie heb je alleen waar je iets gekocht hebt. Het is aan de lokale winkel waar je hem niet gekocht hebt of die er gratis aan wil gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
UltraInstinct schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:54:
[...]

Ik bedoelde inderdaad dat je 25% in jaar 4 en 50% in jaar 5 moet bijbetalen. Voor bijvoorbeeld auto’s verwachten we altijd iets te weinig te krijgen. Voor een fiets is 5 jaar lang nieuwwaarde prima mogelijk.

Verder wel nette voorwaarden. Pechhulp alleen in Nederland (+30km) is iets om op te letten als je met de fiets op vakantie gaat. Maar voor veel mensen helemaal prima.

[ Voor 10% gewijzigd door Foxhill op 11-08-2025 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Thomox schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:30:

Ik kan een Grenoble C5 2025 gunstig kopen, met garantie, maar het betreft een online aankoop. Hoe gaat dat in zijn werk bij een lokale fietsenmaker? ......
Dit dilemma is juist hetgeen waar altijd voor gewaarschuwd wordt bij een online aankoop.
Garantie wordt gegeven en afgehandeld door de verkoper.
Dat kan bij een online aankoop wat problematisch zijn als er binnen de garantieperiode wat mis gaat.
Meestal echter wordt de garantie van defecten de eerste 2 jaar voor de verkoper afgedekt door de producent, daarna komt de afhandeling volledig voor de verkoper.

Soms wil een fietsenwinkel de periode van fabrieksgarantie wel overnemen, maar verplicht is dat niet.
Net zo min dat een willekeurige FM verplicht is om jouw ebike te repareren of onderhouden.
Je zal dan ook zelf op onderzoek moeten gaan of dit mogelijk is.
Bovendien zal het arbeidsloon daar waarschijnlijk altijd buiten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
@TTLCrazy @Foxhill @elinx

Dank jullie wel voor de antwoorden.

Ik ben ook vooral heel erg benieuwd wat er echt stuk gaat aan zon fiets binnen/na 10000km. Het is een gok, maar ik verwacht dat het risico relatief klein is. Het verschil in prijs dekt dan gedeeltelijk het risico denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pe1ngg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-09 23:25

[Afbeelding]

Zo echt een mooie fiets voor dat geld, goede specs, gefeliciteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Foxhill schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:02:
[...]

Ik bedoelde inderdaad dat je 25% in jaar 4 en 50% in jaar 5 moet bijbetalen. Voor bijvoorbeeld auto’s verwachten we altijd iets te weinig te krijgen. Voor een fiets is 5 jaar lang nieuwwaarde prima mogelijk.

Verder wel nette voorwaarden. Pechhulp alleen in Nederland (+30km) is iets om op te letten als je met de fiets op vakantie gaat. Maar voor veel mensen helemaal prima.
Ik heb net ENRA fietsverzekering, ANWB en KINGPOLIS vergeleken met Inshared. Bij Inshared is het inderdaad de 1e 3 jaar 100% vergoeding, daarnaast heb je geen eigen risico en bij de andere fietsverzekering moet je 20% van de aankoopfactuur bedrag inleggen. Daarnaast vragen de andere verzekeraars een 2de slot (type 1/2 ART).

Mocht iemand nog iets zien wat ik over het hoofd heb gezien hoor ik het graag. Ik heb net een paar uur de fietsverzekering doorgenomen en hopelijk heb ik niks over het hoofd gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
UltraInstinct schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 00:27:
[...]

Ik heb net ENRA fietsverzekering, ANWB en KINGPOLIS vergeleken met Inshared. Bij Inshared is het inderdaad de 1e 3 jaar 100% vergoeding, daarnaast heb je geen eigen risico en bij de andere fietsverzekering moet je 20% van de aankoopfactuur bedrag inleggen. Daarnaast vragen de andere verzekeraars een 2de slot (type 1/2 ART).

Mocht iemand nog iets zien wat ik over het hoofd heb gezien hoor ik het graag. Ik heb net een paar uur de fietsverzekering doorgenomen en hopelijk heb ik niks over het hoofd gezien.
ENRA is de enige verzekering die optische schade dekt. Dus remhendel, handvatten, pedalen, etc met krassen mogen na een val vervangen. Bij andere verzekeraars is dat geen beleid, en wordt daar wel eens verschillend over geoordeeld.

Als je bij een fietsenmaker verzekerd (dus ENRA, Kingpolis, etc) mag die later ook de schade afhandelen. Daarmee ben je vaak beduidend beter uit na schade.

ANWB heb ik al zo veel vreemde afwijzingen van gezien dat ik ze niet vertrouw. Gewoon kabelbreuk, kapot display etc afwijzen met een vaag excuus. En laatst was een fiets total loss en bedachten ze zomaar zelf een onjuiste restwaarde om aan de klant uit te keren. Echt geen nette afdeling schade afhandeling. Maarja, dat zie je niet in de voorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-08 17:09
Inmiddels had ik mijn accu naar een techneut gebracht, die heeft geconstateerd dat alle batterijen nog prima zijn, allemaal op 3,7 volt. Maar hij wist niet wat de foutmelding inhield dat de ledjes snel 4 x knipperen.

Wat ik er nog van kan zeggen is dat de problemen begonnen toen mijn (domme) display ineens niet meer aangaf hoeveel kilometer bereik die nog had, maar ik heb er wel nog 65 kilometer mee gereden. Toen ik 'm daarna wilde opladen deed die dat niet meer en toen ik 'm daarna op de fiets probeerde gaf die ook geen ondersteuning meer. Dit was nadat ik eerder van de week door een zondvloed was gefietst, van een afstand was het net of de Niagara watervallen op je af kwamen.

Nu had ik al gegoogeld naar "Gazelle BMS vervangen" (ik kende nog geen betere zoekwoorden) wat 78 hits opleverde en ben langs alle adressen in Noord Holland gegaan, maar geen van allen kunnen ze me helpen (sommigen hebben dit uitbesteed). Eéntje in Amsterdam misschien nog als die van vakantie komt.
Ook had ik twee oude accu's besteld, die het in ieder geval doen, dus ik heb twee BMS-en in reserve, maar of het vervangen daarmee het probleem oplost weet ik niet.

Nou zou ik willen weten wat die 4 x knipperende leds betekenen en of ik toch ergens in Noord Holland terecht kan om dit op te lossen, zodat ik mijn accu niet naar Brabant of Limburg hoef te sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

@Bubbleblower1 Als een accu een juiste nominale spanning aangeeft wil dat niet zeggen dat hij goed is. Omgekeerd ook niet trouwens, een lage spanning wil niet zeggen dat hij defect is. Alleen een test waar de accu gecontroleerd wordt ontladen en opgeladen geeft de conditie van de accu aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Foxhill schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:03:
[...]

ENRA is de enige verzekering die optische schade dekt. Dus remhendel, handvatten, pedalen, etc met krassen mogen na een val vervangen. Bij andere verzekeraars is dat geen beleid, en wordt daar wel eens verschillend over geoordeeld.

Als je bij een fietsenmaker verzekerd (dus ENRA, Kingpolis, etc) mag die later ook de schade afhandelen. Daarmee ben je vaak beduidend beter uit na schade.

ANWB heb ik al zo veel vreemde afwijzingen van gezien dat ik ze niet vertrouw. Gewoon kabelbreuk, kapot display etc afwijzen met een vaag excuus. En laatst was een fiets total loss en bedachten ze zomaar zelf een onjuiste restwaarde om aan de klant uit te keren. Echt geen nette afdeling schade afhandeling. Maarja, dat zie je niet in de voorwaarde.
Bij total loss moet ANWB de aankoop waarde toch gewoon vergoeden als het 100% is? Thx voor de tip, zal deze week een keuze maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Bubbleblower1 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:18:
Inmiddels had ik mijn accu naar een techneut gebracht, die heeft geconstateerd dat alle batterijen nog prima zijn, allemaal op 3,7 volt. ......
En tevens aan de lader gehangen terwijl je de accuspanning meet?
Dan weet je of de BMS het laden wel of niet voorkomt. 3,7V is de nominale spanning die je krijgt na enige tijd rust.
Hoewel het wel een goed teken is dat alle celgroepen 3,7V zijn, zegt het niets over de BMS.

Bij ontladen en laden wijzigt deze spanning per celgroep. met name bij een wat oudere accu.
De BMS voorkomt overladen boven 42V en te diep ontladen onder 31V.
Van een mindere celgroep zal bij ontladen de spanning sneller dalen en/of bij laden nimmer de 42V bereiken.
Vooral dat laatste kan flink wat warmteontwikkeling geven. Een goede BMS heeft daarom een temperatuursensor.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 12-08-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:47
UltraInstinct schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 00:27:
[...]

Kijk eens bij Centraal beheer.

Geen extra slot nodig

teven schade en pechservice.

Zat bij ANWB maar ben over gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
UltraInstinct schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:08:
[...]

Bij total loss moet ANWB de aankoop waarde toch gewoon vergoeden als het 100% is? Thx voor de tip, zal deze week een keuze maken.
Maar na 3 jaar betalen ze dagwaarde uit. En die is uit de lucht gegrepen. Zelfs een taxatie van ons als fietsenwinkel werd genegeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Foxhill schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:34:
[...]

Maar na 3 jaar betalen ze dagwaarde uit. En die is uit de lucht gegrepen. Zelfs een taxatie van ons als fietsenwinkel werd genegeerd.
Wat hebben jullie precies gedaan? Ik zie maximaal 3 of 5 jaar staan.
Overigens heb ik het zelf niet kunnen vinden, wellicht kunnen jullie me hierbij helpen.

Op mijn polis staat woonplaats A (mijn adres), maar ik ben vaak in woonplaats B voor mijn werk en logeer daar regelmatig bij mijn moeder. Mijn e-bike staat dan opgeslagen in de kelder, met camerabewaking.

Als ik de fiets onbeheerd buiten laat staan in woonplaats B, of in de kelder bij mijn moeder, en deze wordt gestolen, keren jullie dan het bedrag uit dat op mijn polisblad staat? Het op slot zetten van de fiets gebeurt uiteraard volgens de voorwaarden, met één of twee ART-2 sloten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
UltraInstinct schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:05:
[...]

Wat hebben jullie precies gedaan? Ik zie maximaal 3 of 5 jaar staan.
Overigens heb ik het zelf niet kunnen vinden, wellicht kunnen jullie me hierbij helpen.

Op mijn polis staat woonplaats A (mijn adres), maar ik ben vaak in woonplaats B voor mijn werk en logeer daar regelmatig bij mijn moeder. Mijn e-bike staat dan opgeslagen in de kelder, met camerabewaking.

Als ik de fiets onbeheerd buiten laat staan in woonplaats B, of in de kelder bij mijn moeder, en deze wordt gestolen, keren jullie dan het bedrag uit dat op mijn polisblad staat? Het op slot zetten van de fiets gebeurt uiteraard volgens de voorwaarden, met één of twee ART-2 sloten.
Ik denk dat je verkeerd leest. Wij zijn fietsenwinkel. De ANWB keert wat af. Daar doe ik niets mee. Als klanten via ons verzekeren kan ik wel vanalles regelen.

Stel je vraag over verblijfplaats bij de betreffende verzekeraar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thomox schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:14:
@TTLCrazy @Foxhill @elinx

Dank jullie wel voor de antwoorden.

Ik ben ook vooral heel erg benieuwd wat er echt stuk gaat aan zon fiets binnen/na 10000km. Het is een gok, maar ik verwacht dat het risico relatief klein is. Het verschil in prijs dekt dan gedeeltelijk het risico denk ik.
Er kan van alles stuk gaan.

Ik heb na twee jaar een nieuw frame gekregen (schroefdraad bagegedrarger was scheef en viel onder garantie). Ik geloof dat mijn vrouw ook een nieuw frame heeft (breuk zitbuis), maar het is al heel veel jaar terug, m8sschien vergis ik me.

Ik heb 1 yamaha motor versleten, mijn vrouw 2 alles onder garantie.

Draaiende delen allemaal prima, maar ik ben daar heel scherp op (ik voel meteen of iets mis is) en heb een goede fm die luistert naar wat ik vertel over de symptomen. Het is dan aan hem om het op te lossen en daar is hij goed in. En omdat ik een goede klant ben helpt hij me snel, soms zelfs tussendoor als het klein is.

Je kan dat zelf misschien ook zelf doen als je echt handig bent, maar het is mij te duur om het zelf te doen. ;)

Maar de bottom line: ik kan het niet kwantificeren, maar voor mijn gevoel onderschat je de risicos en de kosten (geld EN tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
Kan iemand mij vertellen of €150 in een Bosch accu-upgrade redelijk is van 540Wh naar 600Wh? 60 Wh klinkt als bijzonder weinig extra capaciteit, maar wellicht is de kwaliteit van de cellen beter?

Wellicht dat een grotere lithium ion cel beter met hoge stromen kan omgaan in 'turbo-mode' op de lange termijn? Wellicht minder slijtage en dus minder interne weerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 15:00

BasilFX

BasilFX

Sinds gisteren, heeft mijn Cube-fiets met het Bosch Smart System spontaan een foutcode: 113112. Deze kan ik wegdrukken en gewoon fietsen, maar het komt elke keer terug. De fout noemt het bedieningselement, wat in mijn geval de LED Remote is (ik wist niet dat een paar knopjes ook geheugen hadden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1zBzAglG2Sr9QS63mR2r26ULj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9nV7g2eC14RZK4axPcyoboG.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ben ik dit topic op een Duits forum tegengekomen, en sinds dit topic gestart is begin Augustus, staat de teller op meer dan 20 mensen met hetzelfde probleem. Bosch heeft begin augustus de laatste update vrijgegeven, en deze had ik vorige week geïnstalleerd, zonder problemen tot en met gisterochtend.

Sommige mensen hebben ondertussen ook in de app wat geprobeerd, maar dit maakte van fout 113112 vervolgens 113111, waarna de fiets niet meer bruikbaar was. Vervangen van de LED Remote lijkt de enige oplossing, maar het is mij allemaal wat te toevallig.

Ik heb contact gezocht met Bosch. Die bevolen een reset uit: 12 seconden de aan-uit knop indrukken, of toch naar de dealer. Maar ook een bezoek aan de dealer lijkt te kunnen resulteren in 113111. Ik wacht dus wel even tot er meer duidelijk is.

Iemand die hetzelfde ervaren heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door BasilFX op 13-08-2025 08:21 ]

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:31
BasilFX schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:19:
Sinds gisteren, heeft mijn Cube-fiets met het Bosch Smart System spontaan een foutcode: 113112. Deze kan ik wegdrukken en gewoon fietsen, maar het komt elke keer terug. De fout noemt het bedieningselement, wat in mijn geval de LED Remote is (ik wist niet dat een paar knopjes ook geheugen hadden).

[Afbeelding]

Nu ben ik dit topic op een Duits forum tegengekomen, en sinds dit topic gestart is begin Augustus, staat de teller op meer dan 20 mensen met hetzelfde probleem. Bosch heeft begin augustus de laatste update vrijgegeven, en deze had ik vorige week geïnstalleerd, zonder problemen tot en met gisterochtend.

Sommige mensen hebben ondertussen ook in de app wat geprobeerd, maar dit maakte van fout 113112 vervolgens 113111, waarna de fiets niet meer bruikbaar was. Vervangen van de LED Remote lijkt de enige oplossing, maar het is mij allemaal wat te toevallig.

Ik heb contact gezocht met Bosch. Die bevolen een reset uit: 12 seconden de aan-uit knop indrukken, of toch naar de dealer. Maar ook een bezoek aan de dealer lijkt te kunnen resulteren in 113111. Ik wacht dus wel even tot er meer duidelijk is.

Iemand die hetzelfde ervaren heeft?
Is jouw voorzichtige conclusie dat het komt door de laatste update? Want dan wacht ik even met updaten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

@BasilFX
Hmm, zorgelijk, heb ook een Kiox 500, tot nu toe geen last van.

Ik weet wel met mijn vorige e-bike die een intuvia had viel de ondersteuning wel eens weg en dat had als oorzaak dat hij geen goed contact meer maakte met de houder. Als je dan de pinnetjes van de Kiox schoonmaakt en wat goede contact spray gebruikt is het weer over. Lijkt mij hier niet het geval overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
roffeltjes schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:25:...

Er kan van alles stuk gaan......
In dit geval doelt @Thomox waarschijnlijk op het elektrisch systeem met naafmotor, controller en sensoren.
10000km met een dergelijk systeem gaat het meestal om mechanische slijtage van de lagers en kunststof tandwielen en vaak ook over het corroderen van verbindingen en degradatie van de accu.

@BasilFX
Op dat desbetreffende forum lijkt het te gaan om een update icm oudere hardware.
Het vervangen daarvan lijkt het probleem te verhelpen.
Dit zijn echter veronderstellingen nav ervaringen. Bosch zwijgt er zelf over.

[ Voor 20% gewijzigd door elinx op 13-08-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
TTLCrazy schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:23:
@Bubbleblower1 Als een accu een juiste nominale spanning aangeeft wil dat niet zeggen dat hij goed is
Dat blijkt.
Maar mag ik er wel vanuit gaan dat de batterijen nog goed zijn?
elinx schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:35:
[...]
Bij ontladen en laden wijzigt deze spanning per celgroep. met name bij een wat oudere accu.
De BMS voorkomt overladen boven 42V en te diep ontladen onder 31V.
Van een mindere celgroep zal bij ontladen de spanning sneller dalen en/of bij laden nimmer de 42V bereiken.
Vooral dat laatste kan flink wat warmteontwikkeling geven. Een goede BMS heeft daarom een temperatuursensor.
De accu is nog niet zo oud, hij wordt deze maand 4 jaar. Mijn andere 16,7Ah accu is 16 maanden ouder en doet het nog prima. Maar die 16,7Ah accu’s worden niet meer geleverd en dat zal vanwege warmteproblemen zijn, ik had ook vier 20Ah accu’s geprobeerd en die leverden geen van allen hun capaciteit.
Het zou kunnen dat het probleem met de accu mede ontstaan is door warmteontwikkeling, te meer ik lange afstanden fiets, een paar uur lang met zo'n krappe behuizing en de zon er vol op.

In een video had ik gezien hoe de BMS te vervangen en dat kan zelfs ik nog wel, hoewel het denk ik beter als ik daar in dit geval mijn vingers niet aan brand (pun intended).
Misschien zou ik het beste die BMS-en kunnen verwisselen en kijken of die dan weer laadt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
@Bubbleblower1
Nee, helaas is de conclusie met 3,7V voorbarig. Het kan goed zijn, omdat de nominale waarde tenminste gehaald wordt, maar hoeft ook weer niet, want alles hangt af van een goede balancering van de celgroepen.
Dat zie je alleen bij laden en ontladen.
Niet door een simpele eenmalige statische meting.

Op dit moment geef je alleen aan dat het de BMS is op basis van het feit dat je de cellen gemeten hebt, maar daadwerkelijk de werking van de BMS heb je niet getest.

De leeftijd van de accu zegt wel iets, maar ook niet alles.
Één slechte cel in een celgroep en je complete bruikbare accu capaciteit zal verminderen.
Ook een slechte laad discipline kan eea versnellen.

Een temperatuur probleem ligt altijd bij de cellen en niet bij de BMS of de sensor moet defect zijn, maar dat heeft wederom weer invloed op de cellen.

[ Voor 33% gewijzigd door elinx op 13-08-2025 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasilFX

BasilFX

BasilFX

elinx schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:35:
[...]

@BasilFX
Op dat desbetreffende forum lijkt het te gaan om een update icm oudere hardware.
Het vervangen daarvan lijkt het probleem te verhelpen.
Dit zijn echter veronderstellingen nav ervaringen. Bosch zwijgt er zelf over.
Ik ben nu bij de dealer. En wat ik wist dat er zou gebeuren, is ook gebeurd. Maar de dealer wilde toch persé de fiets uitlezen. Foutcode 113112 is nu 113111, en nu werkt de fiets dus helemaal niet meer. Ondanks dat ik 'm zei zeker geen dingen 'aan te passen', vermoed ik dat ie toch een software update heeft geforceerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfJnRX612I3jdA8PPbmZm7q5RFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29mkiUZtE2hmIpREwO89p2DE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BasilFX schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:12:
[...]

Ik ben nu bij de dealer. En wat ik wist dat er zou gebeuren, is ook gebeurd. Maar de dealer wilde toch persé de fiets uitlezen. Foutcode 113112 is nu 113111, en nu werkt de fiets dus helemaal niet meer. Ondanks dat ik 'm zei zeker geen dingen 'aan te passen', vermoed ik dat ie toch een software update heeft geforceerd.

[Afbeelding]
En wat is de oplossing nu?
Valt dit nog onder garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

BasilFX schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:12:
[...]

[...]
Lekker knuppel dan :/ 1 voordeel, hij mag het nu lekker zelf oplossen neem ik aan. Niet meer jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX

BasilFX

BasilFX

Tommie12 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:21:
[...]

En wat is de oplossing nu?
Valt dit nog onder garantie?
Fiets staat nu bij de dealer, ze hebben een support case lopen bij Bosch. Ik herinner ze aan de wettelijke garantie. Ik mag er namelijk vanuit gaan dat een fiets van drie jaar oud niet onbruikbaar is geworden doordat het geheugen van de knopjes kapot is gegaan (kennen we het Tesla eMMC-probleem nog?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Bubbleblower1 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:23:
[...]

Dat blijkt.
Maar mag ik er wel vanuit gaan dat de batterijen nog goed zijn?

[...]
Je kan nergens vanuit gaan. De BMS en de accu kunnen beide stuk zijn. Je komt er alleen maar achter door te testen en dat kan je beter aan professionals over laten. Accu's moet je niet zelf mee aan de gang als je niet precies weet wat je doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
TTLCrazy schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:23:
@Bubbleblower1 Als een accu een juiste nominale spanning aangeeft wil dat niet zeggen dat hij goed is. Omgekeerd ook niet trouwens, een lage spanning wil niet zeggen dat hij defect is. Alleen een test waar de accu gecontroleerd wordt ontladen en opgeladen geeft de conditie van de accu aan.
Dat soort problemen laten mij denken aan het BMS. Als alle cellen ongeveer hetzelfde voltage in rust aangeven is de kans op een defect aan de cellen heel klein. Ik meet cellen onder een zeer lage belasting (hoge weerstand) voor het meest accurate.

@UltraInstinct De dure all-risk verzekering voor mijn Gazelle is na 3 jaar stop gezet en ik heb toen voor 3 jaar weer een nieuwe verzekering afgesloten zonder all-risk, maar wel met diefstal.
Ik vind het voor maar 3 jaar verzekeren voor zo'n dure fiets niet echt verantwoord. Je zal het net zien. Verzekering loopt af en hij wordt alsnog gejat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Thomox schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 00:02:
Kan iemand mij vertellen of €150 in een Bosch accu-upgrade redelijk is van 540Wh naar 600Wh? 60 Wh klinkt als bijzonder weinig extra capaciteit, maar wellicht is de kwaliteit van de cellen beter?

Wellicht dat een grotere lithium ion cel beter met hoge stromen kan omgaan in 'turbo-mode' op de lange termijn? Wellicht minder slijtage en dus minder interne weerstand?
Omdat mensen sneller een accu kopen met een net hogere wattuur durven ze er veel voor te vragen. Daar wordt handig op in gespeeld.

Een grotere accu kan een hoge stroomvraag makkelijker bijbenen, maar er is een flinke adder hier onder het gras. Het is zo dat ze cellen gebruiken met een hoger wattage, maar die cellen hebben dan weer een hogere interne weerstand zodat het verschil alsnog bijna niets is. Je hebt energiecellen en powercellen. De powercellen hebben een langer opgerold lint in de cellen waardoor de capaciteit lager wordt, maar ze kunnen wel een hele hoge stroom aan. Energiecellen hebben een korter lint en is er minder reactief oppervlak aanwezig. De capaciteit is stukken hoger, maar ze kunnen veel minder snel ontladen worden. Powercellen zie je terug in accuboormachines en energiecellen weer in jouw e-bike. Je kunt wel energiecellen in je boormachine zetten, maar dan worden ze kokend heet en geven ze er alsnog zeer snel de brui aan. Zo eenvoudig is het niet en je moet het maar net weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
jimh307 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:00:
[...]

Dat soort problemen laten mij denken aan het BMS. Als alle cellen ongeveer hetzelfde voltage in rust aangeven is de kans op een defect aan de cellen heel klein. Ik meet cellen onder een zeer lage belasting (hoge weerstand) voor het meest accurate.

@UltraInstinct De dure all-risk verzekering voor mijn Gazelle is na 3 jaar stop gezet en ik heb toen voor 3 jaar weer een nieuwe verzekering afgesloten zonder all-risk, maar wel met diefstal.
Ik vind het voor maar 3 jaar verzekeren voor zo'n dure fiets niet echt verantwoord. Je zal het net zien. Verzekering loopt af en hij wordt alsnog gejat.
Ja klopt, moet wel even kijken. De maximale 100% vergoeding bij een fietsverzekering wat ik heb kunnen vinden is 5 jaar, maar vragen wel dubbel sloten en een eigen risico etc. Moet even kijken hoe ik het ga aanpakken. Waar heb jij hem nu verzekerd als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
UltraInstinct schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:13:
[...]

Ja klopt, moet wel even kijken. De maximale 100% vergoeding bij een fietsverzekering wat ik heb kunnen vinden is 5 jaar, maar vragen wel dubbel sloten en een eigen risico etc. Moet even kijken hoe ik het ga aanpakken. Waar heb jij hem nu verzekerd als ik vragen mag?
Als je verzekering geen dubbel slot vraagt zou ik alsnog wel adviseren er een te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
jimh307 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:11:
[...]

Omdat mensen sneller een accu kopen met een net hogere wattuur durven ze er veel voor te vragen. Daar wordt handig op in gespeeld.

Een grotere accu kan een hoge stroomvraag makkelijker bijbenen, maar er is een flinke adder hier onder het gras. Het is zo dat ze cellen gebruiken met een hoger wattage, maar die cellen hebben dan weer een hogere interne weerstand zodat het verschil alsnog bijna niets is. Je hebt energiecellen en powercellen. De powercellen hebben een langer opgerold lint in de cellen waardoor de capaciteit lager wordt, maar ze kunnen wel een hele hoge stroom aan. Energiecellen hebben een korter lint en is er minder reactief oppervlak aanwezig. De capaciteit is stukken hoger, maar ze kunnen veel minder snel ontladen worden. Powercellen zie je terug in accuboormachines en energiecellen weer in jouw e-bike. Je kunt wel energiecellen in je boormachine zetten, maar dan worden ze kokend heet en geven ze er alsnog zeer snel de brui aan. Zo eenvoudig is het niet en je moet het maar net weten. ;)
Door de regels heen lees ik, door een slechter 'ontwerp' van de cell maakt het geen verschil. Kort door de bocht schuif je ieniemienie van powercell op naar een energiecell

Oftwel, het is de €150 zeker niet waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Foxhill schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:29:
[...]

Als je verzekering geen dubbel slot vraagt zou ik alsnog wel adviseren er een te gebruiken.
Extra sloten zijn nooit weg.

Op m'n normale fiets en ebike heb ik een Abus ringslot (non-ART, en ook Non Key-Retaining), en ze delen een Abus Citychain (wederom non-ART). Om de Yamaha FS1 die ik dit voorjaar verkocht heb tegen diefstal te verzekeren had ik een ART2 beugelslot, die dingen zijn een stuk goedkoper en lichter dan een ART2 ketting (en rammelen niet ;) )

In m'n studententijd allerhande superzware kettingsloten meegezeuld, maar helaas zijn de vrij zinloos als de fiets niet vastzit aan de rest van de wereld... Ooit een kettingslot van AXA gehad dat zo goed was dat de dief de ketting niet kon breken door er een stalen pijp in te zetten, maar gewoon de zitbuis krom had getrokken. RIP Junckers Tour de France...

Een tip die ik wel op meerdere plekken tegen ben gekomen: neem geen insteekslot bij je ringslot, maar een aparte ketting met eigen slot. Zeker bij AXA, sommige ringsloten zijn makkelijk met een loper of flipper te openen, zo ook die van de vorige fiets van vriendinlief, die met een insteekslot vastzat aan de fietsenstalling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
BdK9001 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:48:
[...]

Op m'n normale fiets en ebike heb ik een Abus ringslot (non-ART, en ook Non Key-Retaining), en ze delen een Abus Citychain (wederom non-ART). Om de Yamaha FS1 die ik dit voorjaar verkocht heb tegen diefstal te verzekeren had ik een ART2 beugelslot, die dingen zijn een stuk goedkoper en lichter dan een ART2 ketting (en rammelen niet ;) )
Als je een hekel hebt aan zware, rammelende kettingsloten, kijk dan eens naar Tex-Lock.
ART2-goedkeuring, zeer flexibel, licht(er) en je fiets blijft krasvrij. Heb 'm nu ruim twee jaar en wil niet meer anders... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 20:00
Plucky schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:53:
[...]

Als je een hekel hebt aan zware, rammelende kettingsloten, kijk dan eens naar Tex-Lock.
ART2-goedkeuring, zeer flexibel, licht(er) en je fiets blijft krasvrij. Heb 'm nu ruim twee jaar en wil niet meer anders... :)
Hier nog iemand met dezelfde ervaring, inmiddels 2 x Tex-lock in gebruik, zitten ook briljant in elkaar met een ringslot en een kabel met doorlusoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
BdK9001 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:48:
[...]

In m'n studententijd allerhande superzware kettingsloten meegezeuld, maar helaas zijn de vrij zinloos als de fiets niet vastzit aan de rest van de wereld... Ooit een kettingslot van AXA gehad dat zo goed was dat de dief de ketting niet kon breken door er een stalen pijp in te zetten, maar gewoon de zitbuis krom had getrokken. RIP Junckers Tour de France...

Een tip die ik wel op meerdere plekken tegen ben gekomen: neem geen insteekslot bij je ringslot, maar een aparte ketting met eigen slot. Zeker bij AXA, sommige ringsloten zijn makkelijk met een loper of flipper te openen, zo ook die van de vorige fiets van vriendinlief, die met een insteekslot vastzat aan de fietsenstalling)
Veel verzekeringen zien een ART2 ringslot niet eens als een echt slot aan. :( Ik heb nu een ART2 kettingslot van ABUS en moet even kijken of ik een steekslot neem of een vouwslot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
elinx schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:52:
@Bubbleblower1
Nee, helaas is de conclusie met 3,7V voorbarig. Het kan goed zijn, omdat de nominale waarde tenminste gehaald wordt, maar hoeft ook weer niet, want alles hangt af van een goede balancering van de celgroepen.
Dat zie je alleen bij laden en ontladen.
Dat is dan de moeite van het proberen waard. Hij laadt nu niet meer op, als ie dat met de andere BMS wel doet is dat een goed teken. Dan hoop ik alleen dat ik 'm daarna niet opnieuw hoef aan te melden.
TTLCrazy schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:25:
[...]
Accu's moet je niet zelf mee aan de gang als je niet precies weet wat je doet.
Dat lijkt me ook niet verstandig, daarom wil ik daar mijn vingers niet aan branden.

Het zou helpen als ik wist wat die foutmelding betekent, 5 jaar geleden had een andere Tweaker die ook al:
Gazelle innergy accu's, wie weet er nu echt meer over?
Uiteindelijk had de topic starter 2 BMS-en omgewisseld en toen deed die het weer, dus dat is bemoedigend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
elinx schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:35:
[...]

In dit geval doelt @Thomox waarschijnlijk op het elektrisch systeem met naafmotor, controller en sensoren.
10000km met een dergelijk systeem gaat het meestal om mechanische slijtage van de lagers en kunststof tandwielen en vaak ook over het corroderen van verbindingen en degradatie van de accu.
Snap ik, maar ik probeer duidelijk te maken dat er veel meer mis kan gaan.

Zo was mijn framegarantie niets meer dan een scheef geboord spatbord gat waardoor het et niet lekker paste. Mijn FM heeft niet met helicoils oid lopen knutselen, maar een serviceaanvraag gedaan bij Batavus. Dat kan je niet zelf doen. Om dan alsnog met je fiets in onderdelen naar de webshop te gaan? ik wens je succes...

Een fiets is zo licht als pragmatisch mogelijk gebouwd. Je kan best een praktisch onverslijtbare fiets maken van 50kg maar dat fietst verschikkelijk. Dingen kunnen dus stuk gaan en dat kan in de papieren lopen.

Bij een racefiets of mtb geloof ik het allemaal wel, alles is standaard SRAM of Shimano dat kan je zelf wel of een lokale FM, gaat je frame stuk ga je naar de webshop. Duurt ff, kan wat gezeik opleveren, maar je komt er wel uit. In het ergste geval laat je alles overzetten naar een nieuw frame. Met een ebike is dat allemaal lastiger.

[ Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 13-08-2025 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasilFX

BasilFX

BasilFX

BasilFX schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:24:
[...]

Fiets staat nu bij de dealer, ze hebben een support case lopen bij Bosch.
De dealer heeft het erg snel opgelost, nadat ze contact hadden met Bosch. Ik heb einde van de dag kosteloos een nieuwe LED Remote gekregen met een recentere productiedatum. Eenmaal thuis de laatste software er weer opgezet, dus we gaan zien hoe lang dit (weer) goed gaat :9

• elinx
  • Nu online
Bubbleblower1 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:06:
....
Dat is dan de moeite van het proberen waard. Hij laadt nu niet meer op, als ie dat met de andere BMS wel doet is dat een goed teken. Dan hoop ik alleen dat ik 'm daarna niet opnieuw hoef aan te melden......
Nu begrijp ik waarom je zo gericht bent op het vervangen van de BMS.
Ik zag dat je al eerder in dat topic had geplaatst.

Feitelijk ben je daar met je vragen veel beter op zijn plek dan hier in het algemene ebike topic.
Zoals ik begrijp gaat het om een intelligente BMS met meer specifieke veiligheidsopties dan meestal gebruikelijk zijn, zowel op hardware als op software gebied. Dat topic betreft een techneutentopic die de klachten van verschillende kanten hebben aangevlogen voor een eventuele oplossing van het probleem, waar bij het ene meer succesvol was dan het andere.

Of het lukt met het wisselen van de BMS en ook nog zonder pairen met de controller is dan ook maar de vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:11

Arfman

Drome!

Ik meld me ook hier even :w

Zojuist een Trek District+ 4 aangeschaft om dagelijks zo'n 32 kilometer te fietsen, enkele keren per week. Mooie fiets, enige waar ik nog een beetje over twijfel is om het display te vervangen/upgraden. Standaard komt deze fiets met het Bosch Intuvia 100 display, met een knoopcelbatterij en dus zeer beperkte verlichting van het display.

Ik heb ook proefgereden op een fiets met het Bosch Kiox 300 display, die wordt van voeding voorzien door de accu van de fiets zelf en is veel helderder/duidelijker. De fietsenmaker zei dat het systeem te upgraden is vanaf de Intuvia 100 naar de Kiox 300.

Iemand dat hier gedaan en was het het geld waard? Ik vraag me af, als de nieuwigheid er een keer af is, of het Kiox 300 systeem echt nog meerwaarde heeft. Aan de andere kant vind ik het well fijn om op het display makkelijk te kunnen zien hoever ik nog kan e.d., zeker als straks de wintermaanden beginnen. Hoor graag eventuele ervaringen :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
https://www.nu.nl/economi...blemen-met-financien.html

Uitstel van executie voor Cowboy? "Met het akkoord dat Cowboy donderdag sloot, is het voortbestaan voorlopig zeker. Precieze details worden in september gedeeld, zegt een woordvoerder tegen persbureau ANP."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Arfman schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:50:
Ik meld me ook hier even :w

Zojuist een Trek District+ 4 aangeschaft om dagelijks zo'n 32 kilometer te fietsen, enkele keren per week. Mooie fiets, enige waar ik nog een beetje over twijfel is om het display te vervangen/upgraden. Standaard komt deze fiets met het Bosch Intuvia 100 display, met een knoopcelbatterij en dus zeer beperkte verlichting van het display.

Ik heb ook proefgereden op een fiets met het Bosch Kiox 300 display, die wordt van voeding voorzien door de accu van de fiets zelf en is veel helderder/duidelijker. De fietsenmaker zei dat het systeem te upgraden is vanaf de Intuvia 100 naar de Kiox 300.

Iemand dat hier gedaan en was het het geld waard? Ik vraag me af, als de nieuwigheid er een keer af is, of het Kiox 300 systeem echt nog meerwaarde heeft. Aan de andere kant vind ik het well fijn om op het display makkelijk te kunnen zien hoever ik nog kan e.d., zeker als straks de wintermaanden beginnen. Hoor graag eventuele ervaringen :)
Vraag meteen om een Kiox 500 display. Dat kost als het goed is maar 25-30 euro extra, maar dan heb je wel een veel groter scherm.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:29

charrel

Cortisol4life..

jimh307 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:11:
[...]

Dat is uiteraard wel cel afhankelijk. Bij mijn giant zit een 740watt accu met 18650 cellen. De nieuwere 800watt variant heeft 21700 cellen die dus gewoon fysiek groter zijn en ondanks de maar 60watt extra dus wel naar verhouding echt langer meegaan/ minder last van kou enz hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Ik was eerder altijd van het kamp "een elektrische fiets koop je pas als je minimaal 55 plus bent", maar nu ik tegenwoordig links en rechts wordt ingehaald door basisschoolkinderen op kinderbrommers/fatbikes, had ik zoiets van: "fuck it, ik ga de wereld toch niet redden met die instelling en waarom zou ik het mezelf lastiger maken dan nodig" en ben op zoek gegaan naar een betaalbare ebike voor random korte ritjes. Nu nog naar mijn werk, maar we gaan binnenkort verhuizen met het werk waardoor lopen sneller is. Budget dus niet al te groot gezet, want je kunt het natuurlijk zo gek mogelijk maken. Uit diverse reviews (o.a. hier) kwam dan voor mij eigenlijk de volgende als winnaar uit de bus: de Crivit Urban X 3.0 met riemaandrijving van de Lidl. Afgelopen vrijdagochtend besteld en gisteren stond Dynalogic voor de deur met een hele grote doos.
In die doos zat dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xu20jsLdvBwuDi7pQLnrE84SlmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/my0Z3DOszU4X7eR6n1uI0jY1.jpg?f=fotoalbum_large

Montage is supermakkelijk (stuur rechtzetten, trappers monteren en zadel op juiste hoogte zetten) en je bent klaar om te fietsen.

Paar kleine dingetjes heb ik wel al aangepast:
  • Slot verwisseld met mijn oude fiets. Het bijgeleverde slot heeft geen extra mogelijkheid om een ketting aan te sluiten.
  • Andere bel geplaatst (bij m'n vorige fiets ergerde ik me ook rot aan dat type bel, dus meteen vervangen)
  • Doordat de nieuwe bel aan de linkerkant moest komen en de bijgeleverde aan de rechterkant zit: het lichtknopje verplaatst naar rechts.
  • Fietscomputer geplaatst. (dit type heeft geen display en vind het toch wel fijn om te zien hoe hard ik fiets) Hierbij heb ik een gaatje geboord in het montageplaatje van de fietscomputer zodat ik deze kon monteren op de plek waar normaal de SP connect klikbevestiging op het stuur zit.
Ik vind overigens de kleur in het echt mooier dan op de foto.

Ik lees wel in diverse reviews dat mensen het stuur vaak wat laag vinden, maar daar heb ik met mijn 1,85m nog geen problemen mee ervaren.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Metalfreak schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:23:
Ik was eerder altijd van het kamp "een elektrische fiets koop je pas als je minimaal 55 plus bent", maar nu ik tegenwoordig links en rechts wordt ingehaald door basisschoolkinderen op kinderbrommers/fatbikes, had ik zoiets van: "fuck it, ik ga de wereld toch niet redden met die instelling en waarom zou ik het mezelf lastiger maken dan nodig" en ben op zoek gegaan naar een betaalbare ebike voor random korte ritjes. Nu nog naar mijn werk, maar we gaan binnenkort verhuizen met het werk waardoor lopen sneller is. Budget dus niet al te groot gezet, want je kunt het natuurlijk zo gek mogelijk maken. Uit diverse reviews (o.a. hier) kwam dan voor mij eigenlijk de volgende als winnaar uit de bus: de Crivit Urban X 3.0 met riemaandrijving van de Lidl. Afgelopen vrijdagochtend besteld en gisteren stond Dynalogic voor de deur met een hele grote doos.
In die doos zat dit:
[Afbeelding]

Montage is supermakkelijk (stuur rechtzetten, trappers monteren en zadel op juiste hoogte zetten) en je bent klaar om te fietsen.

Paar kleine dingetjes heb ik wel al aangepast:
  • Slot verwisseld met mijn oude fiets. Het bijgeleverde slot heeft geen extra mogelijkheid om een ketting aan te sluiten.
  • Andere bel geplaatst (bij m'n vorige fiets ergerde ik me ook rot aan dat type bel, dus meteen vervangen)
  • Doordat de nieuwe bel aan de linkerkant moest komen en de bijgeleverde aan de rechterkant zit: het lichtknopje verplaatst naar rechts.
  • Fietscomputer geplaatst. (dit type heeft geen display en vind het toch wel fijn om te zien hoe hard ik fiets) Hierbij heb ik een gaatje geboord in het montageplaatje van de fietscomputer zodat ik deze kon monteren op de plek waar normaal de SP connect klikbevestiging op het stuur zit.
Ik vind overigens de kleur in het echt mooier dan op de foto.

Ik lees wel in diverse reviews dat mensen het stuur vaak wat laag vinden, maar daar heb ik met mijn 1,85m nog geen problemen mee ervaren.
Mooie fiets! En qua stuur hoogte, dit lijkt me een prima hoogte om zowel mee te cruisen, als lekker door te trappen!

Als ik zie hoe hoog de gemiddelde fietser z'n stuur heeft staan snap ik de toegenomen hoeveelheid ongelukken met fietsen wel... Zeker met zo'n verstelbare stuurpen die kaarsrechtop staat. Geeft lekkeer zenuwachtige besturing. Met een kleiner (en dus korter) frame kun je ook prima rechtop zitten, zonder je stuur zowat op tepelhoogte te hebben :P (ik zie bij mij in de omgeving echt teveel wat oudere dames die een halve kop kleiner zijn op een fiets die een maat te groot is voor mij)
/rant O-)

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:05
Ook een elektrische fiets gekocht hier. Krijg er een verlengde 5 jaar garantie bij op onderdelen maar alleen als ik meerdere servicebeurten per jaar laat doen. Ik gun de fietsenmaker veel hoor, maar zijn al die servicebeurten bij een elektrische fiets echt noodzakelijk of is dit meer een verdienmodel(letje) en kan je het prima af met 1x per jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:10
Atomius schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:56:
Ook een elektrische fiets gekocht hier. Krijg er een verlengde 5 jaar garantie bij op onderdelen maar alleen als ik meerdere servicebeurten per jaar laat doen. Ik gun de fietsenmaker veel hoor, maar zijn al die servicebeurten bij een elektrische fiets echt noodzakelijk of is dit meer een verdienmodel(letje) en kan je het prima af met 1x per jaar?
Dat is afhankelijk van de kwaliteit van de fiets en het aantal kilometers die je per jaar rijdt denk ik. Persoonlijk breng ik mijn fiets 1x per jaar voor onderhoud (Gazelle Ultimate met riem en ca 6000 km/jaar). Dat is voor mij tot nu toe (26.000 km) voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Als dat een fiets met riem is, en je doet max 3-5k per jaar, dan vraag ik me echt af wat hij 'meerdere keren per jaar' wil doen.

1x per jaar zou meer dan voldoende moeten zijn. De meeste auto's gaan om de 2 jaar tegenwoordig...

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Het zal mensen verbazen, maar servicebeurten doe ik na de eerste keer niet.

Ik breng mijn fiets alleen als het nodig is, alleen met de kanttekening dat ik wel heel scherp ben op rammels e.d. Stelregel: Een fiets moet als nieuw fietsen, rammelen en geluidjes moeten meteen worden opgelost. Daar voorkom je heel veel gelazer mee.

Kleinere dingen doe ik uiteraard zelf wel (alles waar ik zonder problemen bij kan en wat niet meer is dan iets op de juiste spanning zetten, remmen bleeden, remblokken, voorband verwisselen), maar dit doet mijn FM:

Kleine shit die ik wel kan maar waar hij veel beter en sneller in is.

-> Versnellingen stellen, gratis en laat ik meteen doen. Minuutje werk, terwijl we een praatje maken.
-> Ketting spannen, gratis en laat ik meteen doen. (wiel naar achteren zetten is minuutje werk voor hem)

Grotere zaken

-> Naaf speling. Ik kan het, heb de tools, maar hij kan het beter en sneller.
-> Wiel richten. Wiel op spanning gaat niet snel krom, maar het komt wel eens voor.
-> Drivetrain vervangen. Ik heb een belt, dus dit gebeurt zelden. Ketting fietsen wat vaker.
-> Achterband verwisselen. Ik HAAT kettingkasten, je wordt vies, ze zijn scherp en gaan niet meer in elkaar. Dat mag hij lekker doen.
-> Motor/bedrading
-> Vagere dingen waarbij ik wel iets voel maar niet helemaal kan duiden wat het is. Meestal iets stoms wat moet worden aangedraaid maar wat ik niet door had :+

Mijn VDV ziet ongeveer eens per twee jaar de FM. Razers vaker. Komt door de belt, maar ook omdat de VdV een enorme rauwdouwer is. Alles dik en groot.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 14-08-2025 17:12 ]

• elinx
  • Nu online
....verlengde 5 jaar garantie bij op onderdelen maar alleen als ik meerdere servicebeurten per jaar laat doen.
De fietsenmaker wil waarschijnlijk voorkomen garantie claims te krijgen, vandaar dat vele (betaalde) onderhoud.
Maar de vraag is of dit een formele voorwaarde is van deze verzekering. Zo ja, dan kom je er niet onderuit als je het aanvaardt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:11

Arfman

Drome!

Arfman schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:50:

Iemand dat hier gedaan en was het het geld waard?
Even terugkomen op mezelf, vanmiddag even naar de fietsenwinkel gefietst en ter plekke besloten om het maar gewoon te doen. Ik koop eigenlijk nooit een (nieuwe) fiets, deze wil ik jarenlang gebruiken als vervoermiddel naar mijn werk, dan maar in 1 keer goed doen. Kiox 300 bekeken, die is echt mini dus maar gelijk voor de Kiox 500 gegaan :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• frankj030
BasilFX schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:40:
[...]

De dealer heeft het erg snel opgelost, nadat ze contact hadden met Bosch. Ik heb einde van de dag kosteloos een nieuwe LED Remote gekregen met een recentere productiedatum. Eenmaal thuis de laatste software er weer opgezet, dus we gaan zien hoe lang dit (weer) goed gaat :9
Ben toch wel benieuwd; wat is volgens jou een nieuwere productie datum - hoe oud was de vorige die blijkbaar niet goed tegen de firmware update kon? Wij hebben net (4 maanden) een nieuwe fiets, lopen we er hetzelfde risico mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX

BasilFX

BasilFX

frankj030 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:18:
[...]

Ben toch wel benieuwd; wat is volgens jou een nieuwere productie datum - hoe oud was de vorige die blijkbaar niet goed tegen de firmware update kon? Wij hebben net (4 maanden) een nieuwe fiets, lopen we er hetzelfde risico mee?
De eerste drie cijfers van het serienummer van de LED Remote geven de productiedatum aan. Ik had 179xx en dat zou November 2021 moeten zijn. Nu heb ik 279xx en dat zou November 2022 moeten zijn (op basis van deze bron).

Uit het Duitse topic zijn er een groot aantal meldingen van mensen met serienummer 179xx, of daar in de buurt.

Dat deze LED Remotes hier blijkbaar gevoeliger voor zijn, kan meerdere redenen hebben. Er kan sprake zijn van een andere (of slechte) batch aan (geheugen)chips, er kan een bug in de firmware zitten (of hebben gezeten) die significante slijtage aan deze chips veroorzaakt heeft, maar het kan ook gewoon een checksum error zijn door software-update over software-update. De laatste update heeft immers meer mogelijkheden toegevoegd om zelf de modi aan te passen, en misschien wordt dat wel weggeschreven naar een stuk (ongeïnitialiseerd) geheugen met uiteindelijk een checksum error als gevolg (ik heb overigens niet aan de instelling gezeten na de software-update, en kwam de fout dus na een paar dagen). De echte oorzaak zullen we vast nooit horen. Misschien dat iemand ooit een teardown doet van een 'oude' en 'nieuwe' LED Remote om wat hardware verschillen uit te sluiten.

Ik denk echter niet dat je je zorgen moet maken. Als je fiets pas vier maanden oud is heb je nog lang genoeg recht op een deugdelijk product, en ik verwacht toch echt dat het een samenloop van omstandigheden is dat deze fout veroorzaakt heeft. Desalniettemin zou ik toch even wachten met de update tot dat er meer bekend over is. Het kan best zijn dat Bosch nog een update beschikbaar stelt, die dit probleem in de toekomst voorkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
elinx schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:23:
[...]
De fietsenmaker wil waarschijnlijk voorkomen garantie claims te krijgen, vandaar dat vele (betaalde) onderhoud.
Maar de vraag is of dit een formele voorwaarde is van deze verzekering. Zo ja, dan kom je er niet onderuit als je het aanvaardt.
Niet alles wat ze in hun voorwaarden schrijven is ook wettelijk.

Als ze enkel garantie geven als je 2 keer per jaar langs komt, en je pedaal breekt af of je batterij gaat defect, dan kunnen ze dat niet linken aan gebrek aan onderhoud en moeten ze dat onder garantie oplossen.
Nu… er is nog het verschul,tussen garantie hebben en garantie krijgen…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:09:
[...]

Ik HAAT kettingkasten, je wordt vies, ze zijn scherp en gaan niet meer in elkaar.
Zullen we samen een actiegroep oprichten tegen die ondingen?
Duimpje= ik doe mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:12:
[...]

Niet alles wat ze in hun voorwaarden schrijven is ook wettelijk.
....
Nu… er is nog het verschul,tussen garantie hebben en garantie krijgen…
Helemaal mee eens.

Echter mi ging het niet om de gewone wettelijke garantie, maar om een aanvullende garantie op onderdelen, wat meestal neerkomt op een soort verzekering waar je ook meestal extra voor moet betalen of "gratis" wordt aangeboden.

Zoiets is niet nieuw, bij elektronica verkoop en soms autoverkoop zie je dit soort verzekeringen onder de naam extra aanvullende garantie oid ook.
Daar zitten ook vaak voorwaarden aan verbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
elinx schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:24:
[...]
Helemaal mee eens.

Echter mi ging het niet om de gewone wettelijke garantie, maar om een aanvullende garantie op onderdelen, wat meestal neerkomt op een soort verzekering waar je ook meestal extra voor moet betalen of "gratis" wordt aangeboden.

Zoiets is niet nieuw, bij elektronica verkoop en soms autoverkoop zie je dit soort verzekeringen onder de naam extra aanvullende garantie oid ook.
Daar zitten ook vaak voorwaarden aan verbonden.
Ja, dat ken ik. Meestal een dik verdienmodel. Ik wijs die dingen altijd af zodra ik zie dat het geld kost.
Ik zie die dingen als extra verzekeringen. En ik neem alleen verzekeringen voor dingen waar ik ofwel arm van kan worden (brand, aansprakelijkheid), of die echt ontzorgen bij noodgevallen (reisbijstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:38:
... een dik verdienmodel. Ik wijs die dingen altijd af zodra ik zie dat het geld kost.
Ik zie die dingen als extra verzekeringen.....
Precies en volkomen onnodig als je nog in de gewone garantie periode zit.
Bovendien moet je nog maar zien wat er gebeurt als je na de garantieperiode met een klacht komt.
En bovendien.... Nederland heeft ook zoiets als garantie op basis van levensduur en vaak heb je de ebike ook nog verzekerd. Dus het zou allemaal dubbelop zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 15-08-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Zelfs een auto met vele malen meer bewegende onderdelen hoeft maar 1x per jaar. Wat willen ze in meerdere (!!!) servicebeurten gaan doen dan? En is dat ook niet heel erg afhankelijk van hoeveel je fietst? Daarbij: een elektrische motor zelf behoeft eigenlijk geen onderhoud, dus ja, dit is wel degelijk een (flink) verdienmodel. Ik vraag me echt af wat die meerdere keren per jaar wil gaan doen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Enige wat ik me bij een elektrische fiets kan voorstellen dat vaker gecontroleerd moet worden (vanwege de extra kracht die er op staat) is hoever de ketting gerekt is. Een gerekte ketting levert disproportionele slijtage op aan de cassette en kettingblad(en). Maar met een slijtagemeter van hooguit een tientje kun je dit ook zelf checken.

Verder is alleen de eerste (500-1000km) beurt van belang om spaken en bouten nog even na te stellen. Al het andere zal je als berijder gauw genoeg merken en aan kunnen (laten) pakken Hoewel, mijn vriendin heeft ook een keer beweerd een nieuwe fiets te moeten omdat ie zo zwaar fietste, en toen bleken de banden gewoon heel zacht |:(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Metalfreak schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:50:
.... Ik vraag me echt af wat die meerdere keren per jaar wil gaan doen.
Eigenlijk zou de FM gevraagd moeten worden of de kwaliteit van ebike is die hij verkoopt, zo slecht is, dat hij er zo weinig vertrouwen in heeft en een dergelijke "garantie" met die voorwaarden wel nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Metalfreak schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:50:
[...]

Zelfs een auto met vele malen meer bewegende onderdelen hoeft maar 1x per jaar. Wat willen ze in meerdere (!!!) servicebeurten gaan doen dan? En is dat ook niet heel erg afhankelijk van hoeveel je fietst? Daarbij: een elektrische motor zelf behoeft eigenlijk geen onderhoud, dus ja, dit is wel degelijk een (flink) verdienmodel. Ik vraag me echt af wat die meerdere keren per jaar wil gaan doen.
Meesta auto’s zijn nu om de 2 jaar of 30.000km…

Ik zou zo’n FM die vraagt om te dikwijls langs te komen gewoon negeren, en de fiets elders kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BdK9001 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:11:
Enige wat ik me bij een elektrische fiets kan voorstellen dat vaker gecontroleerd moet worden (vanwege de extra kracht die er op staat) is hoever de ketting gerekt is. Een gerekte ketting levert disproportionele slijtage op aan de cassette en kettingblad(en). Maar met een slijtagemeter van hooguit een tientje kun je dit ook zelf checken.

Verder is alleen de eerste (500-1000km) beurt van belang om spaken en bouten nog even na te stellen. Al het andere zal je als berijder gauw genoeg merken en aan kunnen (laten) pakken Hoewel, mijn vriendin heeft ook een keer beweerd een nieuwe fiets te moeten omdat ie zo zwaar fietste, en toen bleken de banden gewoon heel zacht |:(
Idd, sommige mensen voelen direct dat er iets mis is, en gaan naar de FM. Bij mijn fiets zei de FM ook om gratis na ca 500-1000km eens langs te komen. Ik voelde na 500km dat er een paar spaken losser stonden en dat er wat speling op het balhoofd zat. Dat werd met de glimlach opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:38

B64

BdK9001 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:11:

Verder is alleen de eerste (500-1000km) beurt van belang om spaken en bouten nog even na te stellen. Al het andere zal je als berijder gauw genoeg merken en aan kunnen (laten) pakken
LOL, ja en laat slijtage van slijtagegevoelige onderdelen als kettingen en tandwielen nou juist meestal zijn uitgesloten van (uitgestelde) garantie.
Hoewel, mijn vriendin heeft ook een keer beweerd een nieuwe fiets te moeten omdat ie zo zwaar fietste, en toen bleken de banden gewoon heel zacht |:(
Bekend probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
B64 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

LOL, ja en laat slijtage van slijtagegevoelige onderdelen als kettingen en tandwielen nou juist meestal zijn uitgesloten van (uitgestelde) garantie.

[...]
En buiten de mensen op racefietsen die wel naar hun ketting kijken let er voor de rest bijna niemand op. En dan nog lijken die dingen te lang mee te gaan zonder te smeren of te poetsen. Alleen hoor je op die manier nog wel eens een fiets aan komen en misschien is dat beter zo…. 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:05
Oké ik moet mijn bericht van eerder enigszins rectificeren na de serviceplanning goed te hebben doorgelezen (sworry B)). Het gaat om 1 beurt extra in de eerste 2 jaar. Daarna jaarlijks. Dit om die 5 jaar garantie te behouden.

- Servicebeurt 1 -> max 6 maanden na aankoop
- Servicebeurt 2 -> max 15 maanden na aankoop
- Servicebeurt 3 -> max 24 maanden na aankoop
- Servicebeurt 4-6 -> jaarlijks

Dit klinkt denk ik al een stuk redelijker. Of vinden jullie dit alsnog veel?

Vraag mij ook af; hoe belangrijk is die 1e servicebeurt binnen 6 maanden bij een elektrische fiets? Gaat met name om het afstellen begrijp ik.

P.S. Slijtagegevoeligeonderdelen zijn inderdaad uitgesloten, zoals iemand hiervoor opmerkte.
P.P.S. We gebruiken hem niet vaak, 1-2x per week max voor vaak slechts enkele kilometers.

[ Voor 16% gewijzigd door Atomius op 15-08-2025 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Atomius schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:16:
....Het gaat om 1 beurt extra in de eerste 2 jaar. Daarna jaarlijks. Dit om die 5 jaar garantie te behouden.
.....

.... 1e servicebeurt binnen 6 maanden bij een elektrische fiets? Gaat met name om het afstellen begrijp ik.

P.S. Slijtagegevoeligeonderdelen zijn inderdaad uitgesloten,.....
P.P.S. We gebruiken hem niet vaak, .....
Dat klinkt inderdaad al een stuk beter, maar het blijft natuurlijk een wassen neus en stukje klantenbinding voor de FM, want waarschijnlijk zal deze aanvulling pas gelden na de 2 jaar garantie
Zeker zoals jij je gebruik beschrijft zal je er weinig aan hebben.

Een nieuwe fiets is gemonteerd in de fabriek en nagekeken door de FM vlak voor aflevering. Tijdens eerste gebruik zullen enkele zaken enigszins verlopen. Denk bv aan spaakspanning en een bout of moer hier en daar. Vandaar dat de eerste beurt relatief snel gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Laatst online: 16-09 11:01
Kan iemand mij vertellen of de accu van de Urban elektrische fiets 3.0 X eruit moet om opte laden? Ik heb zelf een 2.0 x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Atomius schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:16:
Oké ik moet mijn bericht van eerder enigszins rectificeren na de serviceplanning goed te hebben doorgelezen (sworry B)). Het gaat om 1 beurt extra in de eerste 2 jaar. Daarna jaarlijks. Dit om die 5 jaar garantie te behouden.

- Servicebeurt 1 -> max 6 maanden na aankoop
- Servicebeurt 2 -> max 15 maanden na aankoop
- Servicebeurt 3 -> max 24 maanden na aankoop
- Servicebeurt 4-6 -> jaarlijks

Dit klinkt denk ik al een stuk redelijker. Of vinden jullie dit alsnog veel?

Vraag mij ook af; hoe belangrijk is die 1e servicebeurt binnen 6 maanden bij een elektrische fiets? Gaat met name om het afstellen begrijp ik.

P.S. Slijtagegevoeligeonderdelen zijn inderdaad uitgesloten, zoals iemand hiervoor opmerkte.
P.P.S. We gebruiken hem niet vaak, 1-2x per week max voor vaak slechts enkele kilometers.
Die eerste beurt is het belangrijkst als je zelf niks kan controleren of nagaan.
Na een paar ritten controleer je gewoon zelf of er iets rammelt, of je ketting/riem op spanning blijft en of er geen speling zit op dingen als balhoofd of trapas.
En allerbelangrijkst om verdere problemen te vermijden is even de spaakspanning te voelen. Als er een spaak merkbaar losser komt, direct naar de FM. Al is het een week na levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
BasilFX schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:51:
[...]

De eerste drie cijfers van het serienummer van de LED Remote geven de productiedatum aan. Ik had 179xx en dat zou November 2021 moeten zijn. Nu heb ik 279xx en dat zou November 2022 moeten zijn (op basis van deze bron).

Uit het Duitse topic zijn er een groot aantal meldingen van mensen met serienummer 179xx, of daar in de buurt.

Dat deze LED Remotes hier blijkbaar gevoeliger voor zijn, kan meerdere redenen hebben. Er kan sprake zijn van een andere (of slechte) batch aan (geheugen)chips, er kan een bug in de firmware zitten (of hebben gezeten) die significante slijtage aan deze chips veroorzaakt heeft, maar het kan ook gewoon een checksum error zijn door software-update over software-update. De laatste update heeft immers meer mogelijkheden toegevoegd om zelf de modi aan te passen, en misschien wordt dat wel weggeschreven naar een stuk (ongeïnitialiseerd) geheugen met uiteindelijk een checksum error als gevolg (ik heb overigens niet aan de instelling gezeten na de software-update, en kwam de fout dus na een paar dagen). De echte oorzaak zullen we vast nooit horen. Misschien dat iemand ooit een teardown doet van een 'oude' en 'nieuwe' LED Remote om wat hardware verschillen uit te sluiten.

Ik denk echter niet dat je je zorgen moet maken. Als je fiets pas vier maanden oud is heb je nog lang genoeg recht op een deugdelijk product, en ik verwacht toch echt dat het een samenloop van omstandigheden is dat deze fout veroorzaakt heeft. Desalniettemin zou ik toch even wachten met de update tot dat er meer bekend over is. Het kan best zijn dat Bosch nog een update beschikbaar stelt, die dit probleem in de toekomst voorkomt.
Dank voor je uitvoerige antwoord, stelt me wel gerust. We hebben een nogal dure longtail gekocht voor het gezin en geen zin in gedoe ermee.

Fijn dat het voor jou zo snel opgelost is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
Darkz0rs schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:38:
Kan iemand mij vertellen of de accu van de Urban elektrische fiets 3.0 X eruit moet om opte laden? Ik heb zelf een 2.0 x
Ja en nee, als in; je kan hem er helemaal uit halen, maar je kan hem ook met het sleuteltje losmaken, even tegen je achterspatbord aan laten leunen en dan de stekker erin doen. Je hebt niet de mogelijkheid om hem te laden door hem volledig in je fiets frame te laten zitten. Zie vanaf 6:28 in deze wat vage YouTube review (gaat hier wel om de Y3.0 dames variant): YouTube: CRIVIT Lidl Ebike 3.0 X/3.0 Y review

[ Voor 3% gewijzigd door frankj030 op 15-08-2025 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
frankj030 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:15:
[...]

Ja en nee, als in; je kan hem er helemaal uit halen, maar je kan hem ook met het sleuteltje losmaken, even tegen je achterspatbord aan laten leunen en dan de stekker erin doen. Je hebt niet de mogelijkheid om hem te laden door hem volledig in je fiets frame te laten zitten. Zie vanaf 6:28 in deze wat vage YouTube review (gaat hier wel om de Y3.0 dames variant): YouTube: CRIVIT Lidl Ebike 3.0 X/3.0 Y review
Ja juist ik heb een x2 en die is niet meer verkrijgbaar, nu wil me dochter de x3 maar als de accu er uit moet om te laden dan is dat wel knap irritant. Bedankt voor de verheldering wel zuur ik denk dat dit een redelijke deal breker kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke.van
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-09 15:25
Hallo, januari 25 nieuwe e bike gekocht met versnellingsnaaf en heb nog niets dan problemen mee gehad . Eerst was het kraken en doortrappen op stand 6 ,eerst stuurde de fietsenmaker me telkens terug de baan op door even aan kabel te draaien,,je moet gele merktekens juist zetten zei hij ,, niet de oorzaak/oplossing dan is nieuw binnenwerk in naaf gemonteerd in garantie dit heeft enkele 100 km goed gegaan, nu maakt de naaf als ik stop met trappen enorm lawaai alsof knikkers in blikken doos of rammelen in gereedschapskist . Fiets is nu terug binnen gebracht. Mijn vraag, zijn er nog met gelijkaardige problemen? Er rijden er zeer veel met dit systeem ben ik de enige pechvogel ? Heb fietsenmaker uitgelegd hoe ik fiets en schakel en daar was geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:26
Ikke.van schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:26:
Hallo, januari 25 nieuwe e bike gekocht met versnellingsnaaf en heb nog niets dan problemen mee gehad . Eerst was het kraken en doortrappen op stand 6 ,eerst stuurde de fietsenmaker me telkens terug de baan op door even aan kabel te draaien,,je moet gele merktekens juist zetten zei hij ,, niet de oorzaak/oplossing dan is nieuw binnenwerk in naaf gemonteerd in garantie dit heeft enkele 100 km goed gegaan, nu maakt de naaf als ik stop met trappen enorm lawaai alsof knikkers in blikken doos of rammelen in gereedschapskist . Fiets is nu terug binnen gebracht. Mijn vraag, zijn er nog met gelijkaardige problemen? Er rijden er zeer veel met dit systeem ben ik de enige pechvogel ? Heb fietsenmaker uitgelegd hoe ik fiets en schakel en daar was geen probleem.
Heeft je ebike misschien ook een merk en type? En wat voor naaf zit er in?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Ikke.van schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:26:
Het principe is inderdaad goed afstellen. Als hij goed schakeld en toch doortrapt binnenwerk vervangen. Een monteur met wat ervaring hoort soms ook het verschil tussen afstelling en een defect, niet altijd.

Maar goed schakelen is meer dan alleen de streepjes goed staan. Als een kettingkast in de weg zit, een versnellingskabel ergens klem zit, of de casettejoint (het draaiende deel rechts op de naaf) niet goed is/zit dan gaat ie ook doortrappen.

Dus het lijkt erop dat ze de oorzaak nog niet gevonden hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 16-08-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Is er iemand met een crivit urban 3.0 x of y en ervaart hij problemen met opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
Darkz0rs schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:41:
Is er iemand met een crivit urban 3.0 x of y en ervaart hij problemen met opladen?
Die heb ik en heb er nul problemen mee. Welke problemen zou je verwachten (of ervaar je zelf?). Er was iemand in dit topic die wel een probleem had, meen dat de accu vervangen is. kan ook zijn dat ik het elders heb gelezen. Maar tot op heden lees ik vooral positieve reacties.

[ Voor 11% gewijzigd door frankj030 op 16-08-2025 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
dennisfr schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:59:
[...]

Dat is afhankelijk van de kwaliteit van de fiets en het aantal kilometers die je per jaar rijdt denk ik. Persoonlijk breng ik mijn fiets 1x per jaar voor onderhoud (Gazelle Ultimate met riem en ca 6000 km/jaar). Dat is voor mij tot nu toe (26.000 km) voldoende.
Ligt aan je fiets en km per jaar. Hier een Stella Livorno met Shimano middenmoter, heeft met 6km+ per jaar echt 2 beurten nodig, Anders zwabbert het als een malle aan de achterkant.
Is het goedkope (vond 2700 euro niet echt goedkoop eigenlijk) er ook direct vanaf met de onderhoudskosten. Om deze reden kan ik dus ook niet zo snel een andere ebike vinden en laat ik onder andere Tenways wel aan mij voorbijgaan.

Voor wat voor bedrag koop je eigenlijk nog een fatsoenlijke alle daags gebruik fiets? Dit is ook waarschijnlijk de reden dat ik naar een duurdere non ebike aan het kijken ben, helaas koop je die niet overal meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
frankj030 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:37:
[...]

Die heb ik en heb er nul problemen mee. Welke problemen zou je verwachten (of ervaar je zelf?). Er was iemand in dit topic die wel een probleem had, meen dat de accu vervangen is. kan ook zijn dat ik het elders heb gelezen. Maar tot op heden lees ik vooral positieve reacties.
Nou dat je dus iedere keer de accu van het slot moet halen om hem op te laden. Inplaats van een stekker er in en gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 12:38
Darkz0rs schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:11:
[...]

Nou dat je dus iedere keer de accu van het slot moet halen om hem op te laden. Inplaats van een stekker er in en gaan.
Dat is geen probleem met de fiets, dat is een keuze van de fabrikant.
Ik kan me voorstellen dat het een groot nadeel is, maar dat zijn dingen dat als je een fiets uitzoekt bij de fietsenmaker je dan een andere fiets uitkiest.
Pagina: 1 ... 227 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam