Review Crivit Urban X 3.0 e-bike.
Zes jaar geleden legde ik zonder aarzeling nog ruim €2.500 neer voor een e-bike. Dit keer voelde dat toch anders. Hoe goed en mooi een e-bike ook is, na een paar jaar daalt de waarde meestal naar zo’n €750 tot €1.000.
Na uitgebreid vergelijken van verschillende merken en modellen, stuitte ik op de Crivit Urban X 3.0. Een e-bike met verrassend goede specificaties, A-merk vervangbare onderdelen, en één belangrijk minpunt, maar daarover later meer. En dat alles voor de helft van wat je normaal voor een e-bike uit het middensegment betaalt.
Mijn interesse was gewekt. Ik besloot de gok te wagen en deze e-bike te bestellen. Hierbij mijn bevindingen voor anderen die deze e-bike ook is opgevallen.
Bestelling & levering.
Na mijn bestelling via Lidl.nl stond de Crivit Urban X 3.0 binnen twee werkdagen voor de deur, keurig geleverd door Dynalogic in een stevige doos. De ‘unboxing’ en laatste montagehandelingen waren binnen een half uur afgerond. Vervangingsonderdelen buiten de garantietermijn van 2 jaar (en 5 jaar op het frame) zijn online te verkrijgen via LDS-service.com. De e-bike wordt geproduceerd in Duitsland door het merk Prophete, dat daar bekendstaat als een betaalbare en betrouwbare fabrikant.
Design & afwerking.
Het ontwerp scoort wat mij betreft hoog. De dikke Schwalbe-banden, matzwarte lak en gladde lasnaden geven de fiets een moderne, stoere uitstraling. Alles voelt degelijk aan, de onderdelen zijn goed gemonteerd en het frame is solide. De accu (355Wh) is bij dit 3.0-model mooi weggewerkt achter de zitbuis. Deze fiets ziet er niet alleen robuust uit, hij voelt ook zo. Hij doet absoluut niet onder voor modellen uit een hogere prijsklasse.
Rijervaring, motor & ondersteuning.
Vanaf de eerste trap voelt het goed. De combinatie van de stille Mivice M080 achterwielmotor en de onderhoudsarme Gates ST Belt Drive maakt elke trap soepel en natuurlijk. De trapondersteuning is beschikbaar in vier standen, met daarnaast een handige 20-seconden 'Boost'-functie, ideaal voor snel optrekken of het nemen van een helling. De ondersteuning is meer dan voldoende, zeg maar gerust fors en reageert nauwkeurig op je trapkracht.
Versnellingen & remmen.
Hoewel deze fiets geen versnellingen heeft (een zogenaamde singlespeed), mis je die niet. De motor levert 40Nm aan koppel en reageert, dankzij de geïntegreerde krachtsensor, heel intuïtief op je inspanning. Daardoor blijft het fietsen licht en ontspannen, zelfs op glooiende wegen. De Shimano MT200 hydraulische schijfremmen bieden een uitstekende en betrouwbare remkracht.
Verlichting & bediening.
De verlichting is bovengemiddeld goed, wat zorgt voor extra zichtbaarheid en veiligheid. De heldere LED-koplamp heeft een grootlichtfunctie en staat standaard aan op dimlicht. Hetzelfde geldt voor het COB LED-achterlicht met remlichtfunctie, deze licht extra fel op bij het minderen van je snelheid. De bediening is eenvoudig, op de bovenbuis zit een centrale knop waarmee je de ondersteuning inschakelt. Een LED-ring rond deze knop toont zowel het accuniveau als de ondersteuningsstand aan. Via de + en - knoppen op het stuur wissel je gemakkelijk tussen de standen. Een snelheids- of kilometerteller ontbreekt, maar persoonlijk vind ik dat geen gemis.
Zithouding & zitcomfort.
Het enige echte minpunt van deze e-bike is de standaard zithouding en het zitcomfort, al is dat eenvoudig op te lossen. De zithouding is standaard behoorlijk sportief, wat voor mij ronduit oncomfortabel aanvoelde, mede door het harde en smalle zadel. Gelukkig kun je dit eenvoudig aanpassen met een verstelbare stuurpen (ik heb gekozen voor een 100mm variant) en een comfortabel zadel. De stuurbuis steekt 47mm boven de bovenste spacer uit. Veel verstelbare stuurpennen hebben een klemhoogte van maximaal 40mm. Je moet de stuurbuis dus circa 10mm inkorten en de sterbout circa 10mm dieper inslaan. Dit kan met speciaal gereedschap of door voorzichtig een tijdelijke bout in het gat te draaien en daar met een hamer op te slaan (zorg dat je recht slaat, zodat de sterbout niet scheef komt te zitten). De kabels zijn net lang genoeg om de stuurpositie comfortabeler af te stellen. Na deze kleine aanpassingen voelt de e-bike echt als maatwerk.
Conclusie.
De Crivit Urban X 3.0 is wat mij betreft een verborgen parel in e-bike-land. Voor deze prijs, inclusief een paar slimme upgrades, krijg je ontzettend veel kwaliteit. Hij rijdt als een veel duurder merk, is stil, krachtig, solide gebouwd en ziet er ook nog eens heel erg goed uit. Als je bereid bent om de zithouding zelf aan te passen (of te laten doen), dan heb je aan deze e-bike een betrouwbare en stoere metgezel. Naar mijn mening is hij voor deze prijs simpelweg onovertroffen.
Overzicht van mijn upgrades.- BBB Cycling BHS-35 HighFix stuurpen (28.6/31.8mm/100mm)
- BBB Cycling BSD-124 SoftShape Relaxed zadel
- AXA NXT 31.8mm koplamphouder (voor montage aan het stuur)
- Abus 6950M R Xplus ART-2 ringslot (ter vervanging van het merkloze ART-1 slot)
- Fidlock Twist Essential Base frametas (op de Fidlock Twist Bike Base)
- Apple AirTag, geplaatst in het compartiment onder de zitbuis
Totale investering (incl. upgrades).
€1.646,00 incl. btw